Voor jouw situatie een goeie deal.IvoB2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:45:
Nee per jaar lineair pro rata dat je klant bent.
Dus 0,685 € per dag. Na 365 dagen heb je de volledige korting.
Maar je betaalt wel 50€ vaste kost per jaar (25€ voor minder dan 6 maanden klant).
Van de 250 € korting wordt er dus 50€ verrekend met de vaste kost en blijft er 200 € over voor de netafname. Maar er is wel een plafond. Je kan geen hogere korting krijgen dan de energiekost. Neem je op een jaar maar voor 150€ energie af dan krijg je geen 200 maar slechts 150€ korting. Je moet op jaarbasis dus minstens 1650 kWh energie afnemen om de volledige korting voor dat jaar te krijgen (berekend op de vaste kost van 50€ plus de kost van de energiecomponent +WKK+GSC = 12,13 cent/kWh).
Die tien jaar slaat uitsluitend op de gegarandeerde vaste energieprijs van 10 cent/kWh (10,60 cent inclusief BTW).
Dat vast tarief is begrensd op 1800 kWh netafname per jaar berekend lineair pro dagrata.
Maar gezien de netbeheerder alleen maandstanden doorgeeft aan de leverancier afgerekend per maand, dus het vaste tarief ligt vast voor:
- maanden met 31 dagen: 152,8 kWh
- maanden met 30 dagen: 147,9 kWh
- februari 2027: 138 kWh
Het volume waar je iedere maand boven zit wordt afgerekend aan het variabel tarief van elke respectievelijke maand.
De maanden dat je eronder zit wordt bij de jaarafrekening verrekend met het totaal bovenvolume aan het vast tarief (tot max. 1800 kWh over 365 dagen).
Als klant kan je altijd weg mits een vooropzeg van 4 weken.
Om de referral van 50€ per nieuwe aangebrachte klant te krijgen moet je wel drie maanden klant zijn. Ttz. je krijgt ze van dag 1 dat je zelf klant bent (en per aangebrachte klant) maar krijgt de creditnota pas na drie maanden op je bankrekening.
Ik denk dat ik zelf beter bij Ecopower blijf.
- In de maanden januari en december zit ik boven de gestelde grenzen.
- als ik het goed zie is de terugleveringsvergoeding iets lager bij energyvision. Inschatting, moeilijk te voorspellen wegens halfvast.
- Vaste kost van 50€.
Het verschil zou voor mijn situatie heel beperkt zijn denk ik. Nog niet heel zeker want ik heb mijn pib batterij nog geen volledig jaar en ik ben ook pas sinds 1 juli overgestapt van dynamisch naar halfvast.
Ecopower zou inderdaad wel eens mogen kijken naar wat Energyvision allemaal doet, ze zijn een stuk dynamischer.
Aan de andere kant heeft Ecopower dan weer een iets socialere invalshoek. En de neiging om eventuele prijspieken te dempen in plaats van winst uit te keren als dividend(en daardoor geen overwinstbelasting moest betalen). Herinner u 2022 met de wachtrijen en bijhorende klantenstop.
Het is een afweging.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.