• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:32
IvoB2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:45:
Nee per jaar lineair pro rata dat je klant bent.
Dus 0,685 € per dag. Na 365 dagen heb je de volledige korting.
Maar je betaalt wel 50€ vaste kost per jaar (25€ voor minder dan 6 maanden klant).
Van de 250 € korting wordt er dus 50€ verrekend met de vaste kost en blijft er 200 € over voor de netafname. Maar er is wel een plafond. Je kan geen hogere korting krijgen dan de energiekost. Neem je op een jaar maar voor 150€ energie af dan krijg je geen 200 maar slechts 150€ korting. Je moet op jaarbasis dus minstens 1650 kWh energie afnemen om de volledige korting voor dat jaar te krijgen (berekend op de vaste kost van 50€ plus de kost van de energiecomponent +WKK+GSC = 12,13 cent/kWh).

Die tien jaar slaat uitsluitend op de gegarandeerde vaste energieprijs van 10 cent/kWh (10,60 cent inclusief BTW).
Dat vast tarief is begrensd op 1800 kWh netafname per jaar berekend lineair pro dagrata.
Maar gezien de netbeheerder alleen maandstanden doorgeeft aan de leverancier afgerekend per maand, dus het vaste tarief ligt vast voor:
- maanden met 31 dagen: 152,8 kWh
- maanden met 30 dagen: 147,9 kWh
- februari 2027: 138 kWh
Het volume waar je iedere maand boven zit wordt afgerekend aan het variabel tarief van elke respectievelijke maand.
De maanden dat je eronder zit wordt bij de jaarafrekening verrekend met het totaal bovenvolume aan het vast tarief (tot max. 1800 kWh over 365 dagen).
Als klant kan je altijd weg mits een vooropzeg van 4 weken.
Om de referral van 50€ per nieuwe aangebrachte klant te krijgen moet je wel drie maanden klant zijn. Ttz. je krijgt ze van dag 1 dat je zelf klant bent (en per aangebrachte klant) maar krijgt de creditnota pas na drie maanden op je bankrekening.
Voor jouw situatie een goeie deal.

Ik denk dat ik zelf beter bij Ecopower blijf.

- In de maanden januari en december zit ik boven de gestelde grenzen.

- als ik het goed zie is de terugleveringsvergoeding iets lager bij energyvision. Inschatting, moeilijk te voorspellen wegens halfvast.

- Vaste kost van 50€.

Het verschil zou voor mijn situatie heel beperkt zijn denk ik. Nog niet heel zeker want ik heb mijn pib batterij nog geen volledig jaar en ik ben ook pas sinds 1 juli overgestapt van dynamisch naar halfvast.

Ecopower zou inderdaad wel eens mogen kijken naar wat Energyvision allemaal doet, ze zijn een stuk dynamischer.

Aan de andere kant heeft Ecopower dan weer een iets socialere invalshoek. En de neiging om eventuele prijspieken te dempen in plaats van winst uit te keren als dividend(en daardoor geen overwinstbelasting moest betalen). Herinner u 2022 met de wachtrijen en bijhorende klantenstop.

Het is een afweging.

Geweld is projectie van zwakte.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Truus01 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

En/of je meter. Met een analoge meter kun je ook nog na 31-12-2026 salderen.
Technisch Ja. Wettelijke Nee. In dat geval maak je misbruik van de situatie dat de meter nog niet vervangen is.

• hanev001
  • Laatst online: 21:25
JJmac schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Contract (Essent) loopt tot eind juni 2027
Maakt niet uit. Het salderen van de EB stopt in ieder geval per 01-01-2027

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:36
hanev001 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:09:
[...]

Technisch Ja. Wettelijke Nee. In dat geval maak je misbruik van de situatie dat de meter nog niet vervangen is.
Degenen die dan nog een analoge meter hebben maken er geen misbruik van, maar gebruik. Zij zijn niet verantwoordelijk voor de meterwissel, de netbeheerder is. En die heeft (meen ik) de tijd gekregen tot 2029.
Ik denk niet dat er veel zullen zijn die 1-1-2027 nog een analoge meter hebben en zonnepanelen, maar wellicht zal het een enkeling zijn.
(OK, heel misschien de enkeling die echt weigert en een dwangsom van het RDI pakt, die maakt er wel bewust misbruik van, ja.)
iMode schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:40:
[...]

Gelukkig stoppen die fratsen vanaf 1 januari, dus idd deze winter nog wel, daarna niet meer.
De echte winter (dat de echt koude dagen eraan komen)begint doorgaans pas vanaf de maand januari hoor. :)
De astronomische winter voor dit jaar duurt officieel nog 11 dagen. Dan moet je al je best doen om je zomer(over)productie daarin te verbruiken. Maar met een COP1 kacheltje gaat dat uiteraard vlugger (maar daar heb je de rest van de winter dan weer weinig aan).

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 13:57 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

Wozmro schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Voor jouw situatie een goeie deal.

Ik denk dat ik zelf beter bij Ecopower blijf.

- als ik het goed zie is de terugleveringsvergoeding iets lager bij energyvision. Inschatting, moeilijk te voorspellen wegens halfvast.

- Vaste kost van 50€.

Het verschil zou voor mijn situatie heel beperkt zijn denk ik. Nog niet heel zeker want ik heb mijn pib batterij nog geen volledig jaar en ik ben ook pas sinds 1 juli overgestapt van dynamisch naar halfvast.

Ecopower zou inderdaad wel eens mogen kijken naar wat Energyvision allemaal doet, ze zijn een stuk dynamischer.

Aan de andere kant heeft Ecopower dan weer een iets socialere invalshoek. En de neiging om eventuele prijspieken te dempen in plaats van winst uit te keren als dividend(en daardoor geen overwinstbelasting moest betalen). Herinner u 2022 met de wachtrijen en bijhorende klantenstop.

Het is een afweging.
Het hangt idd van ieders situatie af en je moet het goed doorrekenen want heel transparant zijn die contracten niet.
Ik zit nu trouwens (sinds 2003) ook nog bij Ecopower. Om voor de hand liggende redenen heb ik de overstap laten ingaan bij de volgende jaarlijkse meteropname (1/10).
Er is - voor mij - maar één scenario waarbij EnergyVision en Ecopower dezelfde eindrekening aanbieden en dat is bij 1 kWh netafname. Alles daarboven (zeker al tot 1800 kWh want ik moet al veel moeite doen om aan die 1800 kWh netafname te geraken) is in het voordeel van EV. Zelfs tot 5000 kWh netafname (wat me al heel veel lijkt icm PV en batterij) blijft EV aanzienlijk goedkoper.
Tussen de ingeschatte terugleververgoeding (want die is bij beiden variabel en bij beiden een min. ondergrens van 1 cent) zit ongeveer 1 cent verschil (in het virtuele voordeel van Ecopower) Met een max. teruglevering van 1000 kWh gaat dat dan slechts om max. 10€.

Er is de eerste 365 dagen geen vaste kost van 50€. Die krijg je terugbetaald. Blijf je minder dan 6 maanden klant bedraagt de vaste kost 25€ (en de bonus vaste kost is dan uiteraard ook maar 25€). Die vaste kost streep je dus sowieso weg.
Bij Ecopower heb je geen vaste kost maar zit je opgescheept met een aandeel van minstens 250 € dat jaar na jaar door de inflatie minder waard wordt (en dat niet volledig gecompenseerd wordt door hun dividend).

Wat tegenwoordig de sociale invalshoek van Ecopower is weet ik niet. Beide maken grotendeels gebruik van HE (zon, water, wind) om hun energie te verkopen en wat je als klant uit het net krijgt is op hetzelfde tijdstip gewoon dezelfde bronnenmix dat de energieregulators door het openbaar net jagen.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 14:16 ]

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-09 13:31

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Get!em schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:07:
[...]

Kijk even naar de tarieven. De hoogste cashbacks en tarieven zitten op contracten met hoogste tarieven. Dus je betaald ze zelf. Vorige week gecheckt en bij bonus van €300 hoorde een tarief van €1,46/m3 gas.

Net even gecheckt op gaslicht en de top 9 is allemaal met bonus van meer dan €100, maar ook met tarieven die dik 10-15% hoger liggen dan de eerste zonder bonus (energiek, €1,25/m2). Electra zelfde verhaal.
Waar gaal je die gasprijzen vandaan?

Als ik op energiek mijn gegevens invul, 860m3, kom ik op 1557 euro uit, 1,81 per m3
Wozmro schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:52:
Dat maakt bij de jaarafrekening niets uit.
Hoe het werkt:
1. Bij de maandafrekening krijg je telkens (1800:365) x aantal maanddagen (dus die 138 -153 kWh) aan 10,60 €. Wat daar in volume boven zit aan het variabel tarief van die maand.
2.Maar bij de jaarafrekening krijg je in totaal tot 1800 kWh verrekend aan 10,60 cent/kWh.
3. Wat daar dan nog boven zit wordt telkens afgerekend aan het maandtarief van iedere maand afzonderlijk.
Doe met jouw afname en teruglevering de V-test en je ziet (bij verschillende scenario's) in no time de jaarafrekening tussen Energyision, Ecopower (en andere aanbieders).

Kortom: altijd - ongeacht de periode/maand van verbruik - krijg je 1800 kWh aan 10,60 cent/kWh (uiteraard beperkt tot je daadwerkelijke verbruik).

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

sander817 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:56:
[...]

Waar gaal je die gasprijzen vandaan?

Als ik op energiek mijn gegevens invul, 860m3, kom ik op 1557 euro uit, 1,81 per m3
Lol, de gasprijzen verschillen per dag bij alle leveranciers. Kijk je morgen weer, krijg je weer een ander tarief voor je vaste contract. In april had je dus een mooi contract met lage vaste prijzen kunnen afspreken, momenteel even niet.

Het loont om (zonder trackers) de vergelijkingswebsites en de leverancierswebsites in de gaten te houden.

Vaak moet je overigens flink doorklikken op websites om de daadwerkelijke tarieven te zien.

Die van energiek staan hier:

Vast 1 jaar energiecontract afsluiten | Energiek Flink doorscrollen en dan vinkje aanzetten voor all-incl. En dan is het dus momenteel €1,42/m3

Modelcontract zelfde Modelcontract: vast of variabel | Energiek bij vast, maar variabel is 8 cent /m3 goedkoper.

Wees er op bedacht dat de tarieven via vergelijkingswebsites anders kunnen zijn dan op de website van leverancier zelf.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 12-08-2026 17:05 ]

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[quote]
jongetje schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:47:
[...]

Zolang ik een lage kWh en m2 gas prijs krijg en daarbovenop ruim 400euro, waarom zou ik dat niet doen. Alternatief is ongeveer dezelfde prijzen zonder die bonus.

Ik wil best een energieleverancier die geen korting geeft maar lage tarieven, maar die zijn er niet. Het voordeel van die bonus voor de energieleverancier is dat het een vast bedrag is. Als ik groot verbruiker zou zijn dan is alsnog de bonus hetzelfde en betaal ik de tarieven. Als ze lagere taieven zouden doen dan kost het ze meer omdat dat voor grotere afnemers doorwerkt.

Het is dus of een goede aanbieding met een bonus of naar dynamisch, maar daarvoor moet je wel echt rekening gaan houden met de uur/kwartiertarieven. Al zijn uurtarieven al lastig met een vaatwasser die er 3,5uur over doet in de ecostand en je moet uitzoeken op wel moment in dat venster het water wordt verwarmt en aan het einde de vaat wordt gedroogd. Tot zover mijn gedachtenspinsels.

Ik heb zonnepanelen en heb geen zin in negatieve tarieven voor mijn zonnestroom en heb "gewoon" ouderwets een jaarcontract.
[/quote
@IvoB2 ]
Welkomstcadeau is meestal een sigaar uit eigen doos

Ga naar een willekeurige vergelijkingssite en je ziet het overal: eenmalige korting, welkomstpremie, loyaliteitsbonus of hoe die cadeautjes dan ook worden genoemd. Bedragen van 490 euro of zelfs meer zijn weer aan de orde van de dag. Bij ANWB Energie geven we liever een heel ander soort cadeau en we je leggen je graag uit waarom.
Lees verder: https://www.anwb.nl/energie/energie-met-een-cadeau-bonus-of-korting

I rest my case. Hopende dat mensen ooit gaan inzien dat er een rad voor hun ogen wordt gedraaid.

• iMode
  • Laatst online: 01:58
IvoB2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:55:
[...]

De echte winter (dat de echt koude dagen eraan komen)begint doorgaans pas vanaf de maand januari hoor. :)
De astronomische winter voor dit jaar duurt officieel nog 11 dagen. Dan moet je al je best doen om je zomer(over)productie daarin te verbruiken. Maar met een COP1 kacheltje gaat dat uiteraard vlugger (maar daar heb je de rest van de winter dan weer weinig aan).
Eind september is het hier gewoon 18 graden in huis, oktober / november / december zelfs 15, dan gaat hier gewoon de houtkachel aan hoor.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
esphome schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:50:
Lees verder: https://www.anwb.nl/energie/energie-met-een-cadeau-bonus-of-korting

I rest my case. Hopende dat mensen ooit gaan inzien dat er een rad voor hun ogen wordt gedraaid.
Daar staat ook:
De allerbelangrijkste reden dat energiemaatschappijen graag een eenmalig welkomstcadeau geven is omdat ze weten dat veel Nederlanders niet graag overstappen of dat simpelweg vergeten. Ze anticiperen op klanten die na de contractperiode klant blijven en waar ze flink aan kunnen verdienen.
Wanneer je meer verbruikt dan geschat of wanneer je langer klant blijft dan de looptijd van je contract, dan verdwijnt je voordeel als sneeuw voor de zon.
Je moet dus ook niet meer verbruiken dan geschat (oftewel goed weten hoeveel je verbruikt) en je moet overstappen aan het einde van je looptijd.

Je kan die bonus voor energieleveranciers ook gewoon zien als klantenwerving wat elk bedrijf doet en onderdeel is van het marketingbudget.
esphome schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:50:
@IvoB2 ]

Je riep mij vanuit de kroeg naar de kroeg? :+
Ik kan niets met dat artikel van de ANWB want slaat niet op mijn rekening.
De welkomstkorting wordt sinds 01/7/2026 immers niet meer na vervallen termijn van een jaar uitgekeerd maar pro rata per dag dat men klant is en dat vanaf dag 1.
Het is dus volledig aan mij, de klant, om zelf te bepalen hoelang ik klant blijf en hoeveel kWh ik afneem om de extra winst te maximaliseren.
Met die extra winst zal ik dan wel zelf een goede Cubaanse sigaar opsteken. Er blijft dan zelfs nog genoeg over voor een kwalitatieve whisky of, nee en, glas rum (of een ander cadeautje aan jezelf). :)
Ik betaal uiteraard ook geen "voorschotten op meerverbruik :? want mijn verbruik (en netafname) bepaal ik nog altijd zelf en niet de energiemaatschappij.
Uiteraard moet je zelf een heel klein beetje moeite doen en in je agenda minstens een maand voor het eerste jaar om is aanstippen dat je de lopende voorwaarden nog eens moet nakijken en kijken of er elders weer niets beter valt te rapen en dat afwegen tegen de loyaliteitskorting die je krijgt wanneer je je contract bij de huidige leverancier wil verlengen.
Een 15 tot 30 minuten werk per jaar?
Uiteraard betaald finaal de klant die het allemaal niet zo opvolgt de voordelen van de alerte klanten. Maar dat is geen rad voor de ogen draaien van alerte klanten. Integendeel.
Uiteraard moet je ook zo alert zijn om te vergelijken op basis van je werkelijke afrekening en niet op basis van virtuele voorschotten.
Uiteraard maak je daarbij (in Vlaanderen) geen gebruik van commerciële vergelijkingsites met een verborgen commerciële agenda maar begin je bij de officiële vergelijkingssite van de nutsregulator waar iedere kostenpost van de energiefactuur punt voor punt met elkaar vergeleken wordt.
Jaren blijven zitten bij één leverancier op basis van als "informatie" vermomde reclame voor zichzelf (wij van WC eend?) kan de onwetenden misschien rust geen maar ik verkies toch liever ruime rust in eigen portemonnee.
Maar zoals je zelf zegt, ieder zijn keuze. En die ligt voor mij niet bij misleidende rust maar bij een zo hoog mogelijk economische voordeel.
Op basis van de goed gelezen contractvoorwaarden zal op 1/10/2027 mijn huishoudelijke energierekening (inclusief thuisladen EV) ruim negatief zijn (als in geld terugkrijgen). Zo'n sigaren mogen ze me ieder jaar blijven opsturen. _/-\o_

Hoeveel ga jij de volgende 365 dagen bij de ANWB aan energiekosten kwijt zijn of winnen?

ps. boven de voornoemde netto bonus van 200 € de afgelopen twee dagen nog eens extra 4x50€ referrals binnengeharkt. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 21:17 ]

iMode schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:36:
[...]

Eind september is het hier gewoon 18 graden in huis, oktober / november / december zelfs 15, dan gaat hier gewoon de houtkachel aan hoor.
Prima en dat zal hier af en toe niet anders zijn.
Maar het ging uiteraard over de vraag van @JJmac of je de zomerproductie deze winter nog in een elektrisch kacheltje kan salderen. En dat kan in NL - wanneer de regels niet veranderen - nog maar 11 dagen. Hoeveel kWh dat e-kacheltje precies nodig heeft op die 11 dagen werd er niet bijverteld.

• iMode
IvoB2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:13:
[...]

Prima en dat zal hier af en toe niet anders zijn.
Maar het ging uiteraard over de vraag van @JJmac of je de zomerproductie deze winter nog in een elektrisch kacheltje kan salderen. En dat kan in NL - wanneer de regels niet veranderen - nog maar 11 dagen. Hoeveel kWh dat e-kacheltje precies nodig heeft op die 11 dagen werd er niet bijverteld.
Nee, geen 11 dagen, dat kan gewoon in de laatste 3 a 4 kouden maanden van het jaar.
Volledig mee eens maar dat zijn dan niet de wintermaanden.
Soit, aan @JJmac om zijn overschotten- hoe het seizoen ook heet - te verbruiken voor de jaarwende.

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Heb het lang uitgesteld en sowieso over de zomervakantie heen getild, maar mijn jaarcontracten lopen ook af en dus weer op zoek naar wat anders.
Contracten nu;
ELEK; via VEH: BudgetEnergie; 0,19010 zowel piek/dal tot medio nov 2026 --> wordt ca +26ct
GAS: Greenchoice: €1,19628 / m³ - tot sept 2026 --> wordt ca +1,45

Nu zijn t losse contracten, wel/niet combineren levert nauwelijks verschil op.

Heb de afgelopen weken Hormuz / middeloosten nieuws wat minder gevolgd, nog beetje peilen wat de gunstige moment is "om in te kopen".

• Truus01
DopdeDouwer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:28:
Heb het lang uitgesteld en sowieso over de zomervakantie heen getild, maar mijn jaarcontracten lopen ook af en dus weer op zoek naar wat anders.
Contracten nu;
ELEK; via VEH: BudgetEnergie; 0,19010 zowel piek/dal tot medio nov 2026 --> wordt ca +26ct

Heb de afgelopen weken Hormuz / middeloosten nieuws wat minder gevolgd, nog beetje peilen wat de gunstige moment is "om in te kopen".
Mocht je nog hulp nodig hebben, hier en hier, vind je eea.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DopdeDouwer Mijn persoonlijke inschatting op dit moment:
De prijzen zijn idd. behoorlijk gestegen, maar ik vermoed er komt nog een hete herfst.
Per 13 augustus: Vattenfall verhoogt de tarieven van het 1-jarige vaste contract (niet de goedkoopste - je moet het van de bonus hebben)
Stroom: € 0,277/kWh (+4,5%)
Gas: € 1,579/m³ (€ 0,162/kWh) (+5,4%)

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 15-08-2026 09:11 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:23
DopdeDouwer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:28:
Contracten nu;

Ik heb momenteel zo'n zelfde elektriciteitstarief via VEH en ga er vanuit dat ik flink omhoog ga qua tarief. Bij mij loopt het echter tot februari geloof ik, dus ik kijk het nog even aan en zodra de prijzen richting de € 0,20 / kWh gaan ga ik overstappen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:14
VidaR-9 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

Ik heb momenteel zo'n zelfde elektriciteitstarief via VEH en ga er vanuit dat ik flink omhoog ga qua tarief. Bij mij loopt het echter tot februari geloof ik, dus ik kijk het nog even aan en zodra de prijzen richting de € 0,20 / kWh gaan ga ik overstappen.
een tarief van circa 20 ct per kWh is vrees ik voor een hele lange tijd echt geschiedenis, ik denk dat je veel eerder weer richting of zelfs meer dan 30 ct rekening moet gaan houden. En laten we eerlijk zijn, januari is de meest ongunstige tijdstip voor een energie-contract.
Ik zou veel eerder eens kijken of voor jouw situatie een dynamisch tarief mogelijk niet een betere optie is.

• Truus01
Jan-tweak schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:14:
Ik zou veel eerder eens kijken of voor jouw situatie een dynamisch tarief mogelijk niet een betere optie is.
Je weet helemaal niks van @VidaR-9 en gaat dynamisch adviseren. OK, gelukkig nog net niet als advies, maar om daar eens naar te kijken. En dat kan altijd natuurlijk.
Maar... voor de meeste mensen/huishoudens is dynamisch nog altijd niet aantrekkelijk. Ook vanaf 1-1-2027 nog niet. En we weten nog niet eens wat de tarieven voor de vaste contracten tegen die tijd zullen zijn.
Enige voordeel van dynamisch is dat je snel kunt overstappen, maar dat kan tegenwoordig met variabele contracten ook al.
Dynamisch kan gunstig zijn, vooral als je grootverbruikers hebt en die strategisch in kunt zetten. Dus een EV of thuisaccu. Het verbruik van de wasmachine verplaatsen naar de gunstige uren heeft weinig zin. En aan het verbruik van een warmtepomp zul je weinig kunnen sturen.

Algemeen: Een thuisaccu en dynamisch zijn gemiddeld voor de meeste huishoudens nog niet interessant.

• VidaR-9
Dynamisch zie ik vooralsnog niet als goede optie in mijn casus gezien de warmtepomp die vooral in de dure wintermaanden veel elektriciteit verbruikt. Alles wat me dat kost ga ik later het jaar nooit terugverdienen.

Ik denk ook dat 20 cent per kWh niet snel terugkomt hoor, maar ik hoef niet tot januari te wachten natuurlijk. Als het over 1-2 maanden net iets gunstiger is kan ik vastzetten en anders kan ik altijd nog even wachten en pas weer van het voorjaar verlengen. Ik heb het gevoel dat het nu relatief ongunstig is en hoop dat het over 1-2 maanden weer iets daalt.
VidaR-9 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:31:
Ik denk ook dat 20 cent per kWh niet snel terugkomt hoor, maar ik hoef niet tot januari te wachten natuurlijk. Als het over 1-2 maanden net iets gunstiger is kan ik vastzetten en anders kan ik altijd nog even wachten en pas weer van het voorjaar verlengen. Ik heb het gevoel dat het nu relatief ongunstig is en hoop dat het over 1-2 maanden weer iets daalt.
Hoe dan wel rekening met de all in prijs vanaf 01/01/2027 en niet met de eventueel te salderen energie/energiebelasting van voor 01/01/2027.

• VidaR-9
IvoB2 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Hoe dan wel rekening met de all in prijs vanaf 01/01/2027 en niet met de eventueel te salderen energie/energiebelasting van voor 01/01/2027.
Jep uiteraard d:)b Ik kijk naar de tarieven, niet het "maandbedrag" waar vergelijkingssites mee komen.
Wil je een all in prijs van 20 cent/kWh dan mag bij een BTW-voet van 21% en overheadkosten van bv. 11 cent de energiekost maar een 5,5 cent/kWh zijn.
Lijkt me in de gegeven omstandigheden (en al zeker niet richting winter) voor een energiemaatschappij wel heel scherp om dat vast voor langere tijd te kunnen garanderen toch?

• Jan-tweak
Truus01 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Je weet helemaal niks van @VidaR-9 en gaat dynamisch adviseren. OK, gelukkig nog net niet als advies, maar om daar eens naar te kijken. En dat kan altijd natuurlijk.
nee, juist omdat ik niets weet van die beste man geef ik alleen even het advies om ook naar dynamisch te kijken, dan kan hij namelijk zelf zien of dat iets voor hem is of juist ook niet. Heel veel mensen sluiten namelijk dynamisch uit, ook omdat ze het eigenlijk ook niet snappen, en ja, dynamisch is zeker niet voor iedereen, net zo goed dat dit voor vast of variabel geld, tenminste als je zo weinig mogelijk voor je energie wilt betalen. :)
een ander mogelijk voordeel is als hij zonnepanelen heeft, dynamisch kent geen TLK en je krijgt ipv 0,25 ct per kWh de marktwaarde, en die was in 2025 toch al minimaal 3-4 ct gemiddeld in de zomer, en nog een stuk meer in het voor en najaar.
Maar... voor de meeste mensen/huishoudens is dynamisch nog altijd niet aantrekkelijk. Ook vanaf 1-1-2027 nog niet. En we weten nog niet eens wat de tarieven voor de vaste contracten tegen die tijd zullen zijn.
Enige voordeel van dynamisch is dat je snel kunt overstappen, maar dat kan tegenwoordig met variabele contracten ook al.
Dynamisch kan gunstig zijn, vooral als je grootverbruikers hebt en die strategisch in kunt zetten. Dus een EV of thuisaccu. Het verbruik van de wasmachine verplaatsen naar de gunstige uren heeft weinig zin. En aan het verbruik van een warmtepomp zul je weinig kunnen sturen.

Algemeen: Een thuisaccu en dynamisch zijn gemiddeld voor de meeste huishoudens nog niet interessant.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 15-08-2026 11:41 ]

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:21

copykat

Good copy isn't bad

GreenChoice is ruim van te voren aanbiedingen aan het doen voor de Post salderings tijd.

Wat mij vooral opviel was : terugleverkosten. en die heb ik nu niet tot mei 2027.

mn stroomkosten per kwh zijn gelijk en mn gas is 1,255508 vs 1,47274/m3

TLK nu 0.0 aanbod 0.298 en TLV nu 0.05 en aanbod 0.07759

juist 8)7 , dus ik krijg äls persoonlijk aanbod" duurdere gaskosten die ik hopelijk voor einde contract al niet meer nodig heb en TLK per 1 januari terwijl ik nu een contract heb die op 1 jan alleen geen salderings verrekening heeft maar volgens mij nogsteeds geen TLK tot einde contract.

Als t niet erg is meneer GC wacht ik nog even..... :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Novax
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:24:
GreenChoice is ruim van te voren aanbiedingen aan het doen voor de Post salderings tijd.

Wat mij vooral opviel was : terugleverkosten. en die heb ik nu niet tot mei 2027.

mn stroomkosten per kwh zijn gelijk en mn gas is 1,255508 vs 1,47274/m3

TLK nu 0.0 aanbod 0.298 en TLV nu 0.05 en aanbod 0.07759

juist 8)7 , dus ik krijg äls persoonlijk aanbod" duurdere gaskosten die ik hopelijk voor einde contract al niet meer nodig heb en TLK per 1 januari terwijl ik nu een contract heb die op 1 jan alleen geen salderings verrekening heeft maar volgens mij nogsteeds geen TLK tot einde contract.

Als t niet erg is meneer GC wacht ik nog even..... :+
Topic daarover hier: Einde van het Greenchoice contract zonder terugleverkosten

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:08

Matis

Rubber Rocket

Top, dat topic kende ik nog niet, maar ga er zeker in verdiepen

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Truus01
Yamy_Daffy schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 01:04:
Ben van plan dat op het moment dat hier een slimme meter hangt een thuisbatterij aan te schaffen en via HomeAssistant te laten schakelen met een dynamische contract.
Waarom ben je van plan om een thuisbatterij te kopen, zodra de meter wordt vervangen? Puur om het salderen op te vangen?
Ik ken je verbruik en opwek natuurlijk niet, maar ik zou wel even doorrekenen of in jouw situatie je een thuisaccu op die manier wel terugverdient. Dat hangt van heel wat meer af dan alleen de overstap naar een slimme meter, HA en een dynamisch contract.

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 23:44
Truus01 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

Waarom ben je van plan om een thuisbatterij te kopen, zodra de meter wordt vervangen? Puur om het salderen op te vangen?
Ik ken je verbruik en opwek natuurlijk niet, maar ik zou wel even doorrekenen of in jouw situatie je een thuisaccu op die manier wel terugverdient. Dat hangt van heel wat meer af dan alleen de overstap naar een slimme meter, HA en een dynamisch contract.
Omdat we zeker volgend jaar 5 dagen per week niet aanwezig zijn overdag. Dus de zonnestroom wil ik overdag opslaan en in de avond kunnen gebruiken. Anders haal ik absoluut geen rendement meer uit de zonnepanelen.

PVOutput 11x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
Yamy_Daffy schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Omdat we zeker volgend jaar 5 dagen per week niet aanwezig zijn overdag. Dus de zonnestroom wil ik overdag opslaan en in de avond kunnen gebruiken. Anders haal ik absoluut geen rendement meer uit de zonnepanelen.
Is dat uit onderbuikgevoel (die wasmachine en vaatwasser kunnen natuurlijk prima op een timer overdag draaien) of heb je het onderbouwd met de kosten en afschrijving van de thuisbatterij? Ik zie allemaal mensen met thuisbatterijen en als je het doorrekend verdienen ze onderaan de streep €100 a €200 als de batterij minimaal tien jaar meegaat. Als deze stuk is na 8 jaar heeft het geld gekost. Daarbij is alles enorm afhankelijk van wat de regering de komende jaren doet. Als je die 1000euro 10 jaar vastzet op een deposito levert het op dit moment €420 euro op. Hoef je niets voor te doen, geen apparaat met risico dat deze stuk gaat...

• Truus01
Yamy_Daffy schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Maar verdien je daar die accu binnen de looptijd mee terug? Want het grootste voordeel met salderen zit 'm meer in het winterverbruik weg kunnen strepen tegen de zomeropwek.
Hetgeen wat je over een dag verspreid, is minimaal.

En vwb rendement uit de zonnepanelen, je krijgt er nog altijd (minimaal) geld voor. 1ct (bij een aantal nu beschikbare vaste contracten) is nog altijd meer dan niks.
Ik weet ook niet hoe lang je ze al hebt, hopelijk heb je ze al terugverdiend middels het salderen (ik wel). Dus is die 1ct echt pure winst.

Je energierekening met zonnepanelen zal nog altijd lager zijn dan als je ze niet zou hebben.
Het verschil in kosten wat een accu kan brengen weegt meestal niet op tegen de investering.
Dus daarom mijn advies, om even door te rekenen of het wel brengt wat je zoekt.
Als dat puur alleen verbruik verplaatsen over een dag is, ongeacht terugverdientijd (en als het misschien een stuk hobby is), moet je het zeker doen. Maar reken je niet rijk.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:24
Truus01 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Maar verdien je daar die accu binnen de looptijd mee terug? Want het grootste voordeel met salderen zit 'm meer in het winterverbruik weg kunnen strepen tegen de zomeropwek.
Hetgeen wat je over een dag verspreid, is minimaal.

En vwb rendement uit de zonnepanelen, je krijgt er nog altijd (minimaal) geld voor. 1ct (bij een aantal nu beschikbare vaste contracten) is nog altijd meer dan niks.
Ik weet ook niet hoe lang je ze al hebt, hopelijk heb je ze al terugverdiend middels het salderen (ik wel). Dus is die 1ct echt pure winst.

Je energierekening met zonnepanelen zal nog altijd lager zijn dan als je ze niet zou hebben.
Het verschil in kosten wat een accu kan brengen weegt meestal niet op tegen de investering.
Dus daarom mijn advies, om even door te rekenen of het wel brengt wat je zoekt.
Als dat puur alleen verbruik verplaatsen over een dag is, ongeacht terugverdientijd (en als het misschien een stuk hobby is), moet je het zeker doen. Maar reken je niet rijk.
Doorrekenen is 1, de onderbuik is voor sommigen ook belangrijk. Het gaat niet altijd alleen maar om het geld. Het gegeven dat je minimaal de helft van het jaar onafhankelijk bent van het net kan veel rust geven en vertegenwoordigt ook een bepaalde waarde.
Maar zelfs al zou je het nuchter doorrekenen, hou je dan ook rekening met de kans op een volgende crisis waarbij de stroomprijzen weer door het dak schieten?

• THE_BASE
  • Niet online
Die aanbieding van Vereniging Eigen Huis met Budget Energie leek me op het eerste gezicht niet bijzonder, voor een vast contract althans. Maar als ik naar dynamisch kijk, waar ik in ben geïnteresseerd, dan lijken ze best concurrerend: een bonus van € 100 en slechts € 5,88 vaste kosten op jaarbasis.

Aanzienlijk voordeliger op jaarbasis dan de andere aanbieders in hun vergelijking en qua tarieven zal het niet heel veel schelen. Mis ik hier iets belangrijks?
edit:
Ik zie in de vergelijkers dat bijvoorbeeld Pure Energie ook € 190 geeft op dit moment. Maar ik wil graag naar bijvoorbeeld Zonneplan of Tibber i.v.m. aansturen laadpaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzIiW8QD0uqNMeiNxKLBE1vlrak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mqj2x0f3HrEDymQKah7alRn6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door THE_BASE op 21-08-2026 15:33 ]

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De laatste pagina's van dit topic zijn naar de Trash Can verbannen. Een kroeg topic heeft wat meer vrijheid dan andere topics als het gaat om een grapje, een tikje offtopic, een beetje slow chat etc, dus de dingen die de relatief onschuldige overtredingen vertegenwoordigen op de rest van het forum. wat je hier zag, eindeloos je punt herhalen, een vervelende toon, op de man spelen etc zijn ook hier echt niet de bedoeling.

[ Voor 86% gewijzigd door twain4me op 22-08-2026 10:16 ]

• Martin7182
THE_BASE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:29:
Die aanbieding van Vereniging Eigen Huis met Budget Energie leek me op het eerste gezicht niet bijzonder, voor een vast contract althans. Maar als ik naar dynamisch kijk, waar ik in ben geïnteresseerd, dan lijken ze best concurrerend: een bonus van € 100 en slechts € 5,88 vaste kosten op jaarbasis.

Aanzienlijk voordeliger op jaarbasis dan de andere aanbieders in hun vergelijking en qua tarieven zal het niet heel veel schelen. Mis ik hier iets belangrijks?
Het enige waar EH op uit is, is lidmaatschap van eigen klanten. "hun" vergelijking is altijd heel specifiek gekozen en heeft weinig met de goedkoopste aanbieder in de markt te maken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:17
Martin7182 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

Het enige waar EH op uit is, is lidmaatschap van eigen klanten. "hun" vergelijking is altijd heel specifiek gekozen en heeft weinig met de goedkoopste aanbieder in de markt te maken.
Je kunt natuurlijk altijd de gegevens invullen in een andere vergelijker. Ik kwam vorig jaar sowieso een stuk voordeliger uit dan welke vergelijker ook, al was het iets minder rooskleurig dan hun eigen tabelletje.

• THE_BASE
  • Niet online
Een drie jarig contract met vrijwel geen vaste kosten en een tarief van ongeveer € 0,25. Ik was in principe voornemens om dynamisch te gaan. Heb een EV en ga ongeveer 4000 kWh laden voor de auto, dus best een flinke hoeveelheid (totaal is ongeveer 5500 kWh en opwek 3400 kWh).

Maar met dynamisch moet je weer veel bezig zijn, een vast tarief van een kwartje per kwh is niet heel hoog. Ook de vaste kosten zijn wel erg laag in het aanbod en door een kennis ben ik nu gaan twijfelen. Wat zou verstandig zijn in jullie optiek?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Martin7182
THE_BASE schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:46:
Een drie jarig contract met vrijwel geen vaste kosten en een tarief van ongeveer € 0,25. Ik was in principe voornemens om dynamisch te gaan. Heb een EV en ga ongeveer 4000 kWh laden voor de auto, dus best een flinke hoeveelheid (totaal is ongeveer 5500 kWh en opwek 3400 kWh).

Maar met dynamisch moet je weer veel bezig zijn, een vast tarief van een kwartje per kwh is niet heel hoog. Ook de vaste kosten zijn wel erg laag in het aanbod en door een kennis ben ik nu gaan twijfelen. Wat zou verstandig zijn in jullie optiek?
Ik zou het uitrekenen a.h.v. dynamische tarieven van 2025 en je verbruik van dat jaar, of een goede inschatting o.b.v. gewijzigd verbruik dit jaar. Je hoeft niet veel bezig te zijn met een dynamisch contract; de tarieven zijn overdag ook geregeld relatief hoog en 's avonds relatief laag. Al helpt het natuurlijk wel als je afname en teruglevering kunt sturen.

• Jan Paulussen
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 26-08 11:22
Graag feedback, wie kan me helpen?UseControl

Ik maakte zelf een product dat elektrische apparaten op de meest eenvoudige manier aan/uit schakelt, afhankelijk van de goedkoopste prijs voor stroom gedurende de dag.

Het ziet er uit als een gewoon verlengsnoer met een kastje in het midden. Dat vraagt via Wifi elke dag opnieuw de prijzen voor electriciteit op via de ENSTO-E publieke database, en schakelt dan je toestel aan tijdens de goedkoopste uren, of als de prijs negatief gaat.

Ik zou graag horen of dat commercieel te verkopen is: Het is open source(!) en het bevat eigenlijk maar drie onderdelen: Een voeding van 5Vdc, een ESP32 controller, en een solid state relais. Je kan hem dus ook altijd zelf repareren.

Je vindt alle details hier: https://usecontrol.ebp-automation.com/
Alle feedback is welkom, ook negatieve!

Thanks!

• THE_BASE
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Ik zou het uitrekenen a.h.v. dynamische tarieven van 2025 en je verbruik van dat jaar, of een goede inschatting o.b.v. gewijzigd verbruik dit jaar. Je hoeft niet veel bezig te zijn met een dynamisch contract; de tarieven zijn overdag ook geregeld relatief hoog en 's avonds relatief laag. Al helpt het natuurlijk wel als je afname en teruglevering kunt sturen.
Heb al op Jeroen.nl gekeken, maar ook dat is best scheef. Het zal een gok worden of gewoon mijn gevoel volgen. Ik kan uiteraard wel sturen, want dan laad ik de auto in de nacht op als er geen opwek is.

• Jan-tweak
THE_BASE schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:46:
in de huidige politieke situatie met alleen maar stijgende prijzenen ja daar zitten dus ook energieprijzen bij, moet je afvragen of het verstandig isd om op de top een dermate langdurige contract af te sluiten, vooral er nu geen extra voordeel van bv geen terugleverkosten zoals dat 3 jaar geleden wel was aanwezig is.
kijk maar eens naar dit lijstje ( zijn dynamische prijzen van 2025 en 2026. )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zP-zdNKlD7_RCgf9pD8dCrHsE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mrZOvJsaSRisG4I18nASOPh6.png?f=fotoalbum_large

m.n. als je ook nog eens behoorlijk aan het terugleveren bent, kijk maar eens naar de laatste kolom ( dat zijn gemid. prijzen alleen tijdens teruglevering) een heel stuk beter dan de 0,25 ct wat je bij een vast contract langs ziet komen.
En ja hier zie je ook direct het effect van de iran oorlog.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 22-08-2026 15:13 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Jan Paulussen wat je gemaakt heb is blijkbaar een app-loze smartstekker ala de homewizard smart connect stekker module. Maar dan groter en lomper. Indien je wél een app nodig hebt om t in te regelen is de grote van je product helemaal iets dat in de weg ligt. My 2 cnts

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• THE_BASE
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:10:
[...]
in de huidige politieke situatie met alleen maar stijgende prijzenen ja daar zitten dus ook energieprijzen bij, moet je afvragen of het verstandig isd om op de top een dermate langdurige contract af te sluiten, vooral er nu geen extra voordeel van bv geen terugleverkosten zoals dat 3 jaar geleden wel was aanwezig is.
kijk maar eens naar dit lijstje ( zijn dynamische prijzen van 2025 en 2026. )
[Afbeelding]

m.n. als je ook nog eens behoorlijk aan het terugleveren bent, kijk maar eens naar de laatste kolom ( dat zijn gemid. prijzen alleen tijdens teruglevering) een heel stuk beter dan de 0,25 ct wat je bij een vast contract langs ziet komen.
En ja hier zie je ook direct het effect van de iran oorlog.

[...]
Mooie tabel. Jouw conclusie lijkt hier te zijn dat dynamisch wel voordeliger is en dat het nu wellicht een goed vast contract is qua tarieven en vaste kosten, maar niet handig om in een dure periode mijzelf voor 3 jaar vast te leggen. Eens. Alleen ben ik bang dat de top nog niet is bereikt.

• Jan Paulussen
@copykat

Klopt: Er is inderdaad geen app voor nodig, het heeft een ingebouwde webserver.

Het kopt ook dat het groter/lomper is dan een smartstekker: Dat is omdat hij bedoelt is voor grotere verbruikers. Een klassieke smarstekker heeft snel moeite met een warmwater boiler van enkele kW. En voor een auto te laden is ook stevig vermogen nodig. De meeste smartstekkers kunnen slechts enkele amperes.

Maar je hebt absoluut gelijk inzake je feedback: Thanks!

• Jan-tweak
THE_BASE schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:23:
[...]

Mooie tabel. Jouw conclusie lijkt hier te zijn dat dynamisch wel voordeliger is en dat het nu wellicht een goed vast contract is qua tarieven en vaste kosten, maar niet handig om in een dure periode mijzelf voor 3 jaar vast te leggen. Eens. Alleen ben ik bang dat de top nog niet is bereikt.
dat zou kunnen alleen lijkt ook bij mijn tabel ( en vergeet niet dit zijn maandelijkse gemiddelde, dus deze zijn al iets gedempt) dat we de top eigenlijk in mei geweest. maar ik kan ook niet uitsluiten dat er nog iets aan kan komen. overigens voor Gas zou ik zeker GEEN dynamisch contract nemen, die heb ik ook gewoon voor één jaar vast staan. netto betaal ik circa 50 ct voor één m3 gas. (ligt in de hoge bonus versu mijn laag gasverbruik).

• Jan-tweak
Jan Paulussen schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:54:
Graag feedback, wie kan me helpen?[Afbeelding: UseControl]

Ik maakte zelf een product dat elektrische apparaten op de meest eenvoudige manier aan/uit schakelt, afhankelijk van de goedkoopste prijs voor stroom gedurende de dag.

Het ziet er uit als een gewoon verlengsnoer met een kastje in het midden. Dat vraagt via Wifi elke dag opnieuw de prijzen voor electriciteit op via de ENSTO-E publieke database, en schakelt dan je toestel aan tijdens de goedkoopste uren, of als de prijs negatief gaat.

Ik zou graag horen of dat commercieel te verkopen is: Het is open source(!) en het bevat eigenlijk maar drie onderdelen: Een voeding van 5Vdc, een ESP32 controller, en een solid state relais. Je kan hem dus ook altijd zelf repareren.

Thanks!
en het meest lastigste, bij een comercieel (verkoop) zul je dat dus ook moeten voorzien van CE en aan alle daarvoor eisen en voorwaarden moeten voldoen, alleen al de aanschaf van alle benodigde normen kost je een godsvermogen, even los hoe bekend je met CE (conform oa de laagspanningsrichtlijn ) bent.
en nee, je kunt dus niet zo maar er een CE plaketje op plakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 22-08-2026 16:05 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:48:
[...]
dat zou kunnen alleen lijkt ook bij mijn tabel ( en vergeet niet dit zijn maandelijkse gemiddelde, dus deze zijn al iets gedempt) dat we de top eigenlijk in mei geweest. maar ik kan ook niet uitsluiten dat er nog iets aan kan komen. overigens voor Gas zou ik zeker GEEN dynamisch contract nemen, die heb ik ook gewoon voor één jaar vast staan. netto betaal ik circa 50 ct voor één m3 gas. (ligt in de hoge bonus versu mijn laag gasverbruik).
Gas zet ik inderdaad elk jaar vast, dat is me te fluctuerend en door de hoge bonus komen we netto ook op een betaalbare prijs per m3.

Dank voor deze tabel en de uitleg!

• Jan-tweak
THE_BASE schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Gas zet ik inderdaad elk jaar vast, dat is me te fluctuerend en door de hoge bonus komen we netto ook op een betaalbare prijs per m3.

Dank voor deze tabel en de uitleg!
ik zelf ben na zeer uitgebreid onderzoek naar een dynamisch contract overgestapt ( had nog een 3- jarige contract zonder terugleverkosten) en heb ondertussen ook thuis-batterijen.
Dus de afgelopen maanden nagenoeg nul netgebruik en een behoorlijke opbouw van teruglever tegoeden.

• esphome
  • Niet online
Jan Paulussen schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:54:
Graag feedback, wie kan me helpen?[Afbeelding: UseControl]

Thanks!
Ik las op de site dat die 20KW schakelt. Een groep is 16A en zo heb je dan 3600W. Gebruik je stekkers dan wordt aangeraden om niet meer dan 2400W trekken via die kabel.

Verder bouwen wij ze ook hier voor boilers of andere warmte bronnen: Domme boiler slim maken -> Oplossing en regelen ook het wattage (SSR) wat beschikbaar is om zo de stroom van zonnepanelen in warmte op te slaan voor gebruik later.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
Jan-tweak schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

ik zelf ben na zeer uitgebreid onderzoek naar een dynamisch contract overgestapt ( had nog een 3- jarige contract zonder terugleverkosten) en heb ondertussen ook thuis-batterijen.
Dus de afgelopen maanden nagenoeg nul netgebruik en een behoorlijke opbouw van teruglever tegoeden.
Ik zit nog steeds te twijfelen over dynamisch.

Zojuist 1 jaar aan kwartierdata tegen Tibber getest en dan kom ik op 2500 euro voor dynamisch en 2700 voor het goedkoopste 1 jaar vast contract. Voor gas valt het een stuk goedkoper uit maar voor stroom maakt het al een stuk minder uit (vanwege zonnepanelen)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jan Paulussen schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:29:
@copykat

Klopt: Er is inderdaad geen app voor nodig, het heeft een ingebouwde webserver.

Het kopt ook dat het groter/lomper is dan een smartstekker: Dat is omdat hij bedoelt is voor grotere verbruikers. Een klassieke smarstekker heeft snel moeite met een warmwater boiler van enkele kW. En voor een auto te laden is ook stevig vermogen nodig. De meeste smartstekkers kunnen slechts enkele amperes.

Maar je hebt absoluut gelijk inzake je feedback: Thanks!
ah ja 10plus A kan voor sommige smart stekkers op langere belasting zodanige hitte veroorzaken dat er dingen stukgaan. Duidelijk.

Als ik dieper in ga op de (huidige prototypevorm is een blok die rechtstreeks hangt (geen snoer want dat gaat scheuren/beschadigen/kabelknikken ) aan je stopcontact te prefereren MITS het niet de 2de socket blokkeert in je wcd. En gezien het een wcd met randaarde nodig heeft zal de verdiepte vorm voldoende draagkracht hebben dus kan je de female stekker ook in je behuizing plaatsen zodat er alleen de device snoer als snoer is. Dan nog een simpel LEDdisplay voor aan/uit (groen/rood) en actuele stroom in xx.x A./uur of /24 uur. ( ik zou wel een app uiteindelijk prevereren als logging viewer voor de totalen per jaar en zo of een verbinding (datakoppeling) met de Homewizard app zodat die de gegevens in een grafiekje kan laten zien.

(Maak als je verder wilt kletsen over dit soort producten een eigen topic aan in wonen en mobiliteit of domotica of zo en link die hier, dan is je info bij elkaar en zo. :-) )

• Jan-tweak
Kalentum schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:40:
[...]

Ik zit nog steeds te twijfelen over dynamisch.

Zojuist 1 jaar aan kwartierdata tegen Tibber getest en dan kom ik op 2500 euro voor dynamisch en 2700 voor het goedkoopste 1 jaar vast contract. Voor gas valt het een stuk goedkoper uit maar voor stroom maakt het al een stuk minder uit (vanwege zonnepanelen)
snap ik, en eerlijk ook ik heb heel lang tussen de diverse mogelijkheden getwijfeld.
Wat ik ook zie, ook ik heb dat a vanaf 2024 tot nu, daar zit overigens een hoop werk in om dat goed inzichtelijk te krijgen, en wat blijkt zeker met de laatste ontwikkelingen kunnen de gewonnen kennis zo weer de prullemand in.
Gas zou ik overigens nooit dynamisch nemen, ik heb dat ook gewoon vast, en met een mooie bonus heb ik nu een netto gasprijs van 15 jaar geleden ( oke, komt ook dat ik nog steeds niet gasloos ben, en de vraag of ik dat ooit wel ga, of er moet niets meer uit de gasleiding gaan komen.
ik vraag me alleen af waarom tibber; de Inkoopvergoeding: is duurder, die krijg je ook niet terug bij terugleveren, en dat zijn best dingen die het bij mij wel invloed hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQa-6d6bzbek_PHCffi2DVWIIAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ua81tkHtZLkYsJEkHRZVGkiF.png?f=fotoalbum_large

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Martin7182 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

EH is dan ook een geldmachine (geworden) in verenigingsvorm. Ik ben benieuwd naar de kick back die EH krijgt van de beoogde leverancier.

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-08 13:46
Jan Paulussen schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:29: Een klassieke smarstekker heeft snel moeite met een warmwater boiler van enkele kW.
Mijn Homewizard Energysocket laat het inderdaad afweten als ik de (oude) wasdroger eraan hang: te langdurig te hoge belasting.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:17
Simpel360 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

EH is dan ook een geldmachine (geworden) in verenigingsvorm. Ik ben benieuwd naar de kick back die EH krijgt van de beoogde leverancier.
Ik maak me meer zorgen om hun lobbykracht, als je via hun energie afneemt (en daarmee lid wordt) teken je indirect ook tegen belangen in (goedkope) huur en klimaat, want die "belemmeren" goedkope koopwoningen.
Edit: het is niet allemaal slecht waar ze voor staan, maar wees je ervan bewust.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 23-08-2026 11:49 ]

• Jan VLD
Truus01 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

Waarom ben je van plan om een thuisbatterij te kopen, zodra de meter wordt vervangen?
PV-prod 6300 kWh/jr.
import 2000
teruglevering 3200
verbruik dus een dikke 5000 kWh, dat is huishouden, lucht>lucht warmtepomp (1200)en EV (1500 thuisladen)
Dat is dan met een 3 kWh plug&play accu.

Ik ben na intussen 2 jaar intensief alle stromen bijhouden tot de conclusie gekomen dat alle maatregelen (extra PV, EV, accu, verbruik verschuiven, dynamisch contract) op zichzelf niet zo heel veel opleveren, maar vooral in combinatie een dramatisch verschil maken. Hier is voor alle bovenstaande + nog 100 m³/jr gas voor warm water, + nog 500 kWh snelwegladen, de totale maandelijkse energierekening €60, als de EB-saldering wegvalt wordt dat dan € 80.

Accu is ook nu na ruim een jaar bijhouden nog steeds lastig uitrekenen,
Twee overwegingen bij die accu:

1) minder fossiel in de avond/nacht
2) "verzekering" tegen hoge avondpiekprijzen, wat meehielp naar een dynamisch contract over te durven stappen.

Wij zijn veel thuis, grootverbruikers als EV en witgoed draaien behalve uitzonderingsgevallen overdag, en als het enigszins kan als er een zonnetje schijnt en de prijzen laag zijn. Wij zijn dus kampioen verbruiksschuiven.

Sinds maart laadt de accu standaard pas vanaf 12 uur, als de teruglevering het minste opbrengt.
zo is het gelukt om voor de teruggeleverde kilowatturen van maart tot nu 9 ct/kWh kaal EPEX gemiddeld te krijgen, plus bijv de auto spotgoedkoop te laden.

Er zijn op een jaar tijd afgerond 1400 overwegend goedkope kWh-en die accu in gegaan, en 1100 overwegend duurdere er weer uit.
Reken alvast met einde salderen, 1400 kWh erin die in de teruglevering gemiddeld weinig opgebracht zouden hebben, noem dat €40 aan gemiste teruglevering
1100 eruit, die incl de EB toch zeker gemiddeld 20 ct zouden hebben gekost.

Zo betaalt dit accuutje zich met minstens € 200 per jaar terug. In een worst case scenario zou ik het een goedkope hobby willen noemen, of een goedkope verzekering tegen piekprijzen, of een goedkope manier om weer een hapje fossiel te minderen, zo u wilt.
MAAR: ik ben er ook van overtuigd dat we over 2 jaar tijdgebonden netwerktarieven hebben. Ik schat dat het dan anderhalf keer zo hard gaat.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Jan-tweak van waar je hybride vorm in je huis?

In hoeverre is de vaste lasten (aansluitkosten) van gas a 400 per jaar, en "alleen" wws en beetje backup verwarming rendabel te noemen als je een hybride wp gebruikt. Ik gebruik nu al relatief weinig gas 700-800m3 wat met een hybride nog minder zou worden. Ik heb altijd begrepen dat indien je kan, ruimte hebt financieel en fysiek, beter meteen FE kunt gaan. Ivm de vaste kosten die een gasaansluiting heeft en de onderhouds kosten die ook dubbel zijn ten opzichte van de extra investering van boilervat, eboiler, wp boiler. Wel kan natuurlijk een -7 berekening of een 0 betekening met gas als backup heater veel uitmaken in investering én montage mogelijkheden.

Ik zit me overigens af te vragen als er minder gas aansluitingen zijn door de electrificatie zal gas dan evenredig minder ingekocht worden of ook goedkoper worden ivm minder vraag? Dát zou ook nog een reden zijn om gas niet geheel weg te doen. Als kwh prijs stijgt en je hebt gas prijs vast even switchen. Een batterij om te schaven (inkoop verschoven verbruik) kost ook weer geld en die heeft een tvt van 10 plus jaar.

* copykat heeft milieu niet bovenaanstaan in zn beslissingsflowchart want principes kosten ook geld wat je maar 1 keer kan uitgeven.

1 financieel tvt aanwezig? 2 comfort & gemak 3 milieu 4 techy factor omdat t leuk is.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:16
@Jan VLD Ik las je bovenstaande, ik zat ook met een 125 m3 gas verbruik maar heb al wel sinds maart 2024 een 10 kW accu van Solar Edge.

Ik zou kijken naar een slimme boiler, ikzelf ben over naar een Itho Daalderop slimme boiler, voor de warm water voorziening. Met een bijbehorende P1 dongel verwarmt deze hoofdzakelijk met mijn zonne energie over productie. Scheelt je dure gas m3`ers, daarnaast kun je van de wegvallende vaste kosten voor de gas aansluiting in principe heel wat kWh`s aankopen, mocht je in de winter wat minder zon opbrengst hebben.

Sinds juli ben ik "all electric" want er is nu ook een EV, welke prima op de eigen zon productie 8 a 9 maanden kan rijden.

• Jan-tweak
copykat schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:54:
@Jan-tweak van waar je hybride vorm in je huis?
stukje redudantie en toen ik de warmtepomp kocht was een alternatief naar vol electric gewoon veel te duur.
In hoeverre is de vaste lasten (aansluitkosten) van gas a 400 per jaar, en "alleen" wws en beetje backup verwarming rendabel te noemen als je een hybride wp gebruikt. Ik gebruik nu al relatief weinig gas 700-800m3 wat met een hybride nog minder zou worden. Ik heb altijd begrepen dat indien je kan, ruimte hebt financieel en fysiek, beter meteen FE kunt gaan. Ivm de vaste kosten die een gasaansluiting heeft en de onderhouds kosten die ook dubbel zijn ten opzichte van de extra investering van boilervat, eboiler, wp boiler. Wel kan natuurlijk een -7 berekening of een 0 betekening met gas als backup heater veel uitmaken in investering én montage mogelijkheden.
ja en ook weer niet, en allees heeft te maken wat je verder nog zou willen, dus voor mij was dit fase 1 en ja een volgende warmtepomp zal een FE worden, maar nu dus nog niet. De toen benodigde financiele kosten waren toen tov de optie hybride gewoon veel te hoog (ondanks dat op de langere periode zich had terugverdient, alleen kwam ik dan toch op ruim 12 jaar ( of langer) uit. :(
plus de factor WAF speelt hier ook een rol, voor deze huidige warmtepomp had ik een oke, voor een zeer dure FE zeker niet.
Ik zit me overigens af te vragen als er minder gas aansluitingen zijn door de electrificatie zal gas dan evenredig minder ingekocht worden of ook goedkoper worden ivm minder vraag? Dát zou ook nog een reden zijn om gas niet geheel weg te doen. Als kwh prijs stijgt en je hebt gas prijs vast even switchen. Een batterij om te schaven (inkoop verschoven verbruik) kost ook weer geld en die heeft een tvt van 10 plus jaar.
nee, juist anders om, overigens zijn wij maar een klein deel van het gasverbruik, industrie en centrales verbruiken veel meer gas dan wij.
* copykat heeft milieu niet bovenaanstaan in zn beslissingsflowchart want principes kosten ook geld wat je maar 1 keer kan uitgeven.

1 financieel tvt aanwezig? 2 comfort & gemak 3 milieu 4 techy factor omdat t leuk is.

• Jan Paulussen
copykat schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:58:
[...]

ah ja 10plus A kan voor sommige smart stekkers op langere belasting zodanige hitte veroorzaken dat er dingen stukgaan. Duidelijk.

Als ik dieper in ga op de (huidige prototypevorm is een blok die rechtstreeks hangt (geen snoer want dat gaat scheuren/beschadigen/kabelknikken ) aan je stopcontact te prefereren MITS het niet de 2de socket blokkeert in je wcd. En gezien het een wcd met randaarde nodig heeft zal de verdiepte vorm voldoende draagkracht hebben dus kan je de female stekker ook in je behuizing plaatsen zodat er alleen de device snoer als snoer is. Dan nog een simpel LEDdisplay voor aan/uit (groen/rood) en actuele stroom in xx.x A./uur of /24 uur. ( ik zou wel een app uiteindelijk prevereren als logging viewer voor de totalen per jaar en zo of een verbinding (datakoppeling) met de Homewizard app zodat die de gegevens in een grafiekje kan laten zien.

(Maak als je verder wilt kletsen over dit soort producten een eigen topic aan in wonen en mobiliteit of domotica of zo en link die hier, dan is je info bij elkaar en zo. :-) )
Ik heb je raad gevolgd en het topic hier gestart: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/85983374?newPost=1#85983374

• Truus01
Jan VLD schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:52:
MAAR: ik ben er ook van overtuigd dat we over 2 jaar tijdgebonden netwerktarieven hebben. Ik schat dat het dan anderhalf keer zo hard gaat.
Heel eerlijk gezegd verwacht ik dat tegen die tijd de accu's ook goedkoper zullen zijn (en/of subsidie erop) en het dus wat dat betreft voor mij (en meer) ook interessanter is om dat een accu te nemen, en niet eerder al.
Maar ja, zeker weten doen we weinig.

• Jan VLD
dinandus schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:34:

Ik zou kijken naar een slimme boiler,
Allemaal overwegingen :)
Alleen, er kan bij ons geen (enigszins zinvol) paneel meer bij. Volle set op zuidoost (2013), idem op NW, een fietsafdak op NO, tegen de muur onder het slaapkamerraam op ZO, op het schuurtje, en zelfs een in de schutting. Toch overstijgen de importen vijf maanden per jaar de exporten. Dat gaat 7 maanden per jaar concurreren met de andere grote verbruikers hier in huis (EV, accu, witgoed) om de stroom in de goedkopere uurtjes.

1) dus 5-7 maanden per jaar dure stroom erin
2) stilstandsverliezen
3) investeringen in boiler (en fornuis en aansluitingen)

dat spul laten installeren kost me al 10 jaar vastrecht gas.
Mijn stadje hangt in een uithoek van het land aan een versleten en doodlopend 50 kV lijntje. Renovatie staat op de lijst, maar wacht op besluiten rondom kerncentrales en verzwaring van een hoofdkabel onder de Westerschelde door. Wachten is op
En we zijn van de leeftijd dat ik niet weet of ik hier over 10 jaar nog woon, en dan wil een koper het wellicht weer helemaal anders. Had ik nog 25 jaar dan twijfelde ik trouwens niet.

Maar met dat al verdwijnt toch zachtjes aantrekkelijkheid van die laatste stap.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De actuele gasprijs is € 66/MWh.
Sinds 26 juni is de gasprijs met 61% gestegen.
Geen commentaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:41:
De actuele gasprijs is € 66/MWh.
Sinds 26 juni is de gasprijs met 61% gestegen.
Geen commentaar.
Dit maakt het alleen maar belachelijker dat de gasvoorraaden leeg gepompt zijn voor korte termijn winst. Dat belooft nog wat de komende winter, helemaal nu het vullen van de gasvoorraden achterblijft. Ik hoop dat Annie Krist blij is met haar keuze.
GasTerra wil geen nadere toelichting geven op het besluit om de gasopslagen leeg over te dragen. Het enige dat een woordvoerder erover kwijt wil, is dat het een besluit is geweest van alle aandeelhouders. En dat dit is gedaan om 'ons portfolio te beleveren', aldus de woordvoerder in zijn reactie.
...
Onder druk van GasTerra (en andere partijen) wordt het voorstel om een noodvoorraad - vergelijkbaar met onze strategische olievoorraden - aan te leggen zelfs helemaal uit het overzicht verwijderd.
Gasruzie naar kookpunt: hoe de gasopslagen van de NAM bewust leeg werden gepompt
https://ned.nl/index.php/nl/gasopslagen-nederland

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vandaag heeft D.J. Trump de "economische D-day" tegen Iran uitgeroepen.
Zou dit nog extra gevolgen voor de energieprijzen hebben?
De economische oorlog tegen Canada begint volgens de premier van Canada ook al.

• esphome
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:41:
Vandaag heeft D.J. Trump de "economische D-day" tegen Iran uitgeroepen.
Zou dit nog extra gevolgen voor de energieprijzen hebben?
De economische oorlog tegen Canada begint volgens de premier van Canada ook al.
The U.S. has now imposed 50% tariffs on $20 billion worth of Canadian products. Prime Minister Mark Carney says Canada will match those tariffs "dollar for dollar" starting Sept. 8.
Beiden zijden vechten nu verder, de reeds bestaande handelsoorlog door. Weinig nieuws van het front, heet het dan.

Iran levert olie aan andere landen om zo geld binnen te krijgen voor hun oorlogsmachine en het sponsoren van terroristen in het midden oosten maar ook in de rest van de wereld.
Iran heeft veel gas in de grond zitten maar importeren gas uit Rusland en zo zal het met gas wel los lopen.

Speculeren met prijzen met verwijzing naar onrust is van alle tijden, ik heb hier nog geen bordjes op benzine pompen zien hangen dat de benzine of diesel op is.

De Economische D-day gaat om landen die Iran financieren door producten van die te kopen. Het in feite het doortrekken van de huidige zeeblokkade die USA al doet tegen Iran. Denk dan aan de direct omliggende landen en China en India.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:32
Wat er nu gaande is toont aan dat de fossielboeren tot zowat alles bereidt zijn. Het is in de eerste plaats van hun kant een teken van zwakte en wanhoop.

En voor de gewone burger een kwestie van deze periode doorkomen.

De grootste importeur ter wereld China, is in razend tempo aan het afbouwen en de ontwikkelingslanden zullen de fossiele fase zo goed als overslaan.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-08-24/china-s-oil-demand-very-likely-peaked-last-year-sinopec-says

Er is geen groei meer in het fossiel. En in in het kapitalistische economische systeem is geen groei = decline.

Als je de mogelijkheden hebt dan zou ik niet rekenen in centen maar in risico's.

Geweld is projectie van zwakte.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-09 15:32
Situatie:
Grote woning met circa 4500 kwh stroom gebruik per jaar. 4000 teruglevering.
Zit nu bij Zonneplan dynamisch om terugleverboete te voorkomen.
Dynamisch kan ik redelijk sturen maar is klein bier natuurlijk de airco, de wasmachine enz enz.
Zonneplan denkt nu: 30 euro per maand is genoeg.

Er komt een Elektrisch voertuig eind dit jaar. BEDANKT URSULA.....
Dus KWH gaat echt flink omhoog met eigen paal.

Dus hoe nu verder? Loont zonneplan dan nog? Opladen in de avond/nacht
Werk ook dagen thuis dus kan hier wel in sturen.

Ik ben ook wel beetje huiverig door de wereld. Dynamisch wordt steeds duurder.

Wanneer loont vast met dikke terugleverboete nou wel/niet?

• iMode
mrVroom schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:53:
Elektrisch voertuig is niet verplicht toch?

• esphome
  • Niet online
Als je dan een auto neemt die V2H ondersteund dan kun je de stroom in de auto ook weer gebruiken voor het huis.

https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/elektrische-auto-als-thuisbatterij

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:03
mrVroom schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:53:
Situatie:
Grote woning met circa 4500 kwh stroom gebruik per jaar. 4000 teruglevering.
Zit nu bij Zonneplan dynamisch om terugleverboete te voorkomen.
Dynamisch kan ik redelijk sturen maar is klein bier natuurlijk de airco, de wasmachine enz enz.
Zonneplan denkt nu: 30 euro per maand is genoeg.

Dus hoe nu verder? Loont zonneplan dan nog? Opladen in de avond/nacht
Werk ook dagen thuis dus kan hier wel in sturen.

Ik ben ook wel beetje huiverig door de wereld. Dynamisch wordt steeds duurder.

Wanneer loont vast met dikke terugleverboete nou wel/niet?
Die laatste vraag kan ik niet beantwoorden.
Een EV is als je die voornamelijk thuis kunt opladen veel goedkoper in de energie tov de normale brandstoffen
In de winter is het opladen van de auto in de nachturen het goedkoopst. Weekenden zijn het hele jaar voornamelijk goedkoop. Als je de avonduren wat kunt vermijden is een dynamisch contract een no-brainer.
Gewoon bij Zonneplan blijven dus. Of een andere dynamische aanbieder.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Truus01
Omdat dit toch best off topic gaat in het 'energiecontract wissel'-topic, trek ik het even naar de kroeg...
Igor4 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:52:
Wij gebruiken heel weinig gas, ca 220m3/jr (alleen warm water en gashaard). Vaste kosten dus proportioneel enorm hoog vergeleken met verbruik. Maar door een gashaard waar we niet vanaf willen blijven we gas houden. Gasverbruik is niet echt te sturen dus overzetten naar vast is niet gek. Tegelijk is de futures prijs naar de omstandigheden nu echt nog laag en zit er wel flinke marge in het contract ingebouwd.
Net zoals @jongetje adviseert, zou ik je ook willen aanraden om eens te kijken naar flessengas, voor de haard.
Voor warmwater zou je een eenvoudige electrische boiler aan kunnen schaffen. Dat scheelt je uiteindelijk alleen al aan netbeheerkosten zo'n €300/jr en daar kun je aardig wat kWh voor verstoken. Wil je voor warm water nog minder verbruik hebben, dan wordt het een warmtepompboiler, maar die zijn in aanschaf wel gelijk een stuk duurder (maar krijg je wel subsidie op).

• Jan-tweak
Truus01 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:53:
Omdat dit toch best off topic gaat in het 'energiecontract wissel'-topic, trek ik het even naar de kroeg...

[...]

Net zoals @jongetje adviseert, zou ik je ook willen aanraden om eens te kijken naar flessengas.
Voor warmwater zou je een eenvoudige electrische boiler aan kunnen schaffen. Dat scheelt je uiteindelijk alleen al aan netbeheerkosten zo'n €300/jr en daar kun je aardig wat kWh voor verstoken. Wil je voor warm water nog minder verbruik hebben, dan wordt het een warmtepompboiler, maar die zijn in aanschaf wel gelijk een stuk duurder (maar krijg je wel subsidie op).
Denk dat een warmtepompboiler op den duur wel de betere optie dan flessengas.

• Martin7182
Jan-tweak schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

Denk dat een warmtepompboiler op den duur wel de betere optie dan flessengas.
@Truus01 doelde natuurlijk op de gashaard :)

• mrVroom
iMode schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Elektrisch voertuig is niet verplicht toch?
Mijn baas wil de 800 euro boete per auto niet voor mij betalen.

• mrVroom
Gerardus1956 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:27:
[...]

Die laatste vraag kan ik niet beantwoorden.
Een EV is als je die voornamelijk thuis kunt opladen veel goedkoper in de energie tov de normale brandstoffen
In de winter is het opladen van de auto in de nachturen het goedkoopst. Weekenden zijn het hele jaar voornamelijk goedkoop. Als je de avonduren wat kunt vermijden is een dynamisch contract een no-brainer.
Gewoon bij Zonneplan blijven dus. Of een andere dynamische aanbieder.
Dankjewel!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:20

TD-91

XC40 P8

Het aanbod van VEH ook ontvangen. Vergelijkbaar met regulier aanbod (obv mijn verbruik).

Gasprijs enorm hoog op dit moment (met een reden) en ik heb nog een lopend contract tot mid feb. Overweeg daarom enkel elektra vast te zetten tzt en gas op dynamisch of variabel in de hoop op betere tijden.

Meer mensen die dit overwegen, of verkiest iedereen zekerheid op de maandlasten boven die hoop op?

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:04

heho

Ommen, Overijssel

Slawkooo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:35:
Stel, ik was twee jaar geleden al klant bij Green Choice. Wat als ik nu een aanbieding met een korting van €350 aan het einde van het jaar via gaslicht.com wil herselecteren? Kom ik dan ook in aanmerking voor deze korting als ik twee jaar geleden al klant was? Of geldt deze korting alleen voor nieuwe klanten die nog geen gebruik hebben gemaakt van de diensten van de aanbieder?
Als je nu bij een andere aanbieder zit, dan krijg je gewoon die korting. Je wordt dan weer "nieuwe" klant.

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• iMode
Slawkooo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:35:
Stel, ik was twee jaar geleden al klant bij Green Choice. Wat als ik nu een aanbieding met een korting van €350 aan het einde van het jaar via gaslicht.com wil herselecteren? Kom ik dan ook in aanmerking voor deze korting als ik twee jaar geleden al klant was? Of geldt deze korting alleen voor nieuwe klanten die nog geen gebruik hebben gemaakt van de diensten van de aanbieder?
Krijg je gewoon.. Ik zit nu bij Budget (via VEH) en ga nu weer naar Budget (via VEH). Krijg gewoon de 200,- bonus.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
iMode schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

Krijg je gewoon.. Ik zit nu bij Budget (via VEH) en ga nu weer naar Budget (via VEH). Krijg gewoon de 200,- bonus.
Hmm, ik zit nu bij Budget en heb aanbod VEH gekregen maar zie in het voorstel (1 of 3 jaar) helemaal niets over een "bonus" van wat voor bedrag dan ook.....

• iMode
DjoeC schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

Hmm, ik zit nu bij Budget en heb aanbod VEH gekregen maar zie in het voorstel (1 of 3 jaar) helemaal niets over een "bonus" van wat voor bedrag dan ook.....
Staat er bij mij wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3m6_KHUBBaNWt321Q_QeFH1VB7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAAb82l3rc6zFekRef0V2kwY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahsgegU9F2fUDNzFTwlIlPP3RYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgpuzOiZGLUoQOb6EaKdQPpN.jpg?f=fotoalbum_large

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:16
iMode schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

Gek, ga er maar vanuit dat je de bonus niet krijgt als je daar al zit.

zie ook het andere topic. Daar heeft iemand gebeld naar Veh.

[ Voor 10% gewijzigd door AV1989 op 27-08-2026 10:02 ]

• iMode
DjoeC schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

Ik krijg net dit bericht, geen korting. Annuleer de boel en pak dan Greenchoice.. Hogere leveringskosten maar wel 350,- bonus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqIW62WJVrnQVMYVLtcGZfnSLjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szwXqXf3tVQJU8wkCiqFTRko.jpg?f=fotoalbum_large

• iMode
AV1989 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Gek, ga er maar vanuit dat je de bonus niet krijgt als je daar al zit.

zie ook het andere topic. Daar heeft iemand gebeld naar Veh.
Net de mail gehad idd.. Welk topic trouwens?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:20

Zenix

BOE!

Ik zit bij Greenchoice voor elektriciteit en voor gas bij UC. Ik wil overstappen naar GC voor gas, kan ik dan bonus krijgen? Want ik ben geen nieuwe klant, maar wel nieuwe klant voor gas, maar of GC dat ook zo ziet, weet ik niet.

• iMode
iMode schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:04:
[...]

Ik krijg net dit bericht, geen korting. Annuleer de boel en pak dan Greenchoice.. Hogere leveringskosten maar wel 350,- bonus.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7tY0zjkzV_EG6Ex-Ld-OpyKhQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqrDXj6EM2iJAkJQ1eak5PD2.jpg?f=fotoalbum_large

Toedeledokie..👋

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:20

TD-91

XC40 P8

Je moet bij VEH wel de huidige aanbieder juist invullen... Dan verdwijnt de bonus indien je budgetthuis invult. Lijkt me logisch...

Maar goed, de lage / geen bonus op drie jaar maakt dat je je verkijkt op de lage tarieven. Marktaanbod is nagenoeg gelijk in een combi van hoge tarieven en flinke bonus.

• VidaR-9
[...]

[Afbeelding]
Oke dan gaat bij mij de bonus er dus ook niet af. Nu was het me daar initieel niet om te doen, maar ik wil het contract op naam van mijn vriendin zetten. Dit schiet niet op omdat BT telkens het contract als verlenging aanmerkt ipv nieuw contract - en dus mijn naam aanhoudt.

• Novax
  • Niet online
[...]

~~~[Afbeelding]
Via deze link heb je bij Eneco €450 korting voor stroom en gas: https://www.eneco.nl/duur.../1jaarstroomengas-qzrmvt/

Tarieven zijn wel iets hoger dan bij Greenchoice dus het hangt af van je verbruik of dat voordeliger is:

Stroom: €0,28
Gas: €1,57

• VidaR-9
Novax schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Via deze link heb je bij Eneco €450 korting: https://www.eneco.nl/duur.../1jaarstroomengas-qzrmvt/

Tarieven zijn wel iets hoger dan bij Greenchoice dus het hangt af van je verbruik of dat voordeliger is:

Helaas nog niet af te sluiten voor begin februari 2027.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Novax schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Via deze link heb je bij Eneco €450 korting: https://www.eneco.nl/duur.../1jaarstroomengas-qzrmvt/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Un8xDvVn81KZ6fMw0tpBg0rlwY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/STyw2fWSkQ0YXtuuEklfELLn.png?f=user_large

Gasloos valt weer eens buiten de boot.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Novax
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

[Afbeelding]

Gasloos valt weer eens buiten de boot.
Voor alleen stroom is deze link maar dan is de korting maar €180: https://www.eneco.nl/duur...actie/1jaarstroom-ughtik/

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Novax schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:02:
[...]

Voor alleen stroom is deze link maar dan is de korting maar €180: https://www.eneco.nl/duur...actie/1jaarstroom-ughtik/
Thanks, maar laat maar weer eens pijnlijk zien dat je met gasloos helemaal niet de kosten van de gasaansluiting bespaard. Als je de aansluiting wel hebt dan krijg je die kosten gewoon cadeau van de energieleverancier :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Truus01
Glashelder schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Thanks, maar laat maar weer eens pijnlijk zien dat je met gasloos helemaal niet de kosten van de gasaansluiting bespaard. Als je de aansluiting wel hebt dan krijg je die kosten gewoon cadeau van de energieleverancier :)
Niet de netbeheer-/systeemkosten!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:53
Truus01 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:14:
[...]

Niet de netbeheer-/systeemkosten!
Die zijn 190 netbeheer + 80 leverancier meestal. Verschil in korting is 270 euro, dus ja die krijg je kado in dit geval.

Wat vaak vergeten wordt is dat die korting uit de lengte of uit de breedte moet komen. Hoge korting betekent vaak dat vastrecht omhoog gaat of dat het levertarief alles behalve scherp is. Soms heeft dat ook invloed op de stroomtarieven.

Al met al blij als straks de gasaansluiting weg is. Ik heb nog contract tot 31 oktober, mag daarna de aansluiting weg.

• Truus01
_JGC_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

Die zijn 190 netbeheer + 80 leverancier meestal. Verschil in korting is 270 euro, dus ja die krijg je kado in dit geval.

Wat vaak vergeten wordt is dat die korting uit de lengte of uit de breedte moet komen. Hoge korting betekent vaak dat vastrecht omhoog gaat of dat het levertarief alles behalve scherp is. Soms heeft dat ook invloed op de stroomtarieven.

Al met al blij als straks de gasaansluiting weg is. Ik heb nog contract tot 31 oktober, mag daarna de aansluiting weg.
Dat ligt aan je verbruik/aansluiting. Want bv bij Enexis was het €174 voor <500m3, maar €246 voor 500-4000m3. Dan blijft er van die €270 niet heel veel meer over.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:53
Truus01 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Dat ligt aan je verbruik/aansluiting. Want bv bij Enexis was het €174 voor <500m3, maar €246 voor 500-4000m3. Dan blijft er van die €270 niet heel veel meer over.
Hangt idd af van de aansluiting. Maar met een hybride warmtepomp heb je al snel <500m3 te pakken. Ik heb afgelopen jaar vrijwel alleen tapwater met de ketel gemaakt en 's nachts een klein beetje bijgestookt omdat de buurman last had van de warmtepomp. Ding staat nu ergens anders en ik heb een boilervat staan die volgende week aangesloten wordt, dus dan heb ik alleen nog een kookplaat die vervangen moet worden.

Ik ben begin dit jaar automatisch naar het <500 tarief overgezet, vorig jaar zat ik nog op 700 kuub per jaar, wat me toen overigens bij Innova een terugvordering van een deel van de bonus opleverde omdat ik 850 kuub had opgegeven... wist ik veel dat ik lekker impulsief een warmtepomp van Marktplaats zou trekken...

Edit: kom over afgelopen jaar uit op 265 kuub. Heb van december t/m februari maar 159 kuub gebruikt wat voor de netbeheerder de trigger is geweest om me op <500m3 te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 27-08-2026 12:46 ]

Pagina: 1 ... 172 173 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden