Glashelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:20:
[...]
Als ik zo tussen de regels door lees zijn we het gewoon met elkaar eens. Alleen: waarom zou je een EV niet
nu of morgen kunnen vervangen door een ICE

Waarin wordt de gemiddelde burger daar nu door tegen gehouden dan?
Ik kan uiteraard niet spreken voor de gemiddelde bruger maar alleen vanuit het eigen stanpunt.
En dan geldt, voor mij, once you go BEV jou never want to go back.
Er spelen, voor mij, nog wel ander positieve elementen in het voordeel van een EV dan louter het fiscale/economische.
Dus voor mij geen weg meer terug. Maar dat moet inderdaad de andere gemiddelde burgers niet tegenhouden om bij ICE te blijven zweren en zelfs om, na eenmaal een EV langer ervaren te hebben, terug te willen keren naar ICE. Van mij moet niemand overschakelen. Dat besist ieder voor zichzelf.
Je verwoord het anders, maar dit is gewoon een methode om de EV aantrekkelijk te houden. We verschillen hier dus niet van mening. Ik doe geen uitspraken over hoe de politiek zoiets zou moeten doen of doet. Ik zeg alleen maar dat ze iets zullen gaan doen om de EV aantrekkelijker te houden dan een ICE auto.
Daar ben ik het mee eens.
De vraag blijft dan of iedereen dan de middelen nog zal hebben om te kiezen voor het "aantrekkelijkste" en het dan voor velen niet eerder een keuze wordt tussen de pest en de cholera? Maar idd dat is meer semantiek.
Om het eenvoudiger voor te stellen: eenmaal de massa gewend is geraakt aan betaalbaar brood voor (bijna) iedereen kan je als overheid gaan beslissen dat uitsluitend voltarwebrood gemaakt op 100% groene energie de weg is die iedereen moet opgaan. Dan kan je beginnen met dat brood te beginnen verkopen zonder belastingen. En vervolgens het industrieel vervaardigde "witbrood" steeds zwaarder te gaan belasten. En in de eindsprint industrieel witbrood uitfaseren en/of nog zwaarder gaan belasten zodat er alleen nog een praktische keuze overblijft voor ecologisch vervaardigd voltarwebrood. Dat voltarwebrood is dan minder belast dan het industrieel vervaardigde witbrood maar minstens evenveel of meer belast dan het vroegere witbrood. Uiteraard is het voltarwebrood dan de beste "keuze" en het aantrekkelijkst Voor zover je niet eerder van een opgedrongen noodzaak dan nog van een vrije keuze kan spreken. Of iedereen dan nog, zoals voorheen, zich een brood kan veroorloven is uiteraard op dat ogenblik een andere vraag maar moet daarom niet uit de weg gegaan worden.
Yup.. al zijn er wat kanttekeningen bij te plaatsen. De wereld heeft nog niet de productiecapaciteit om alle ICE's te vervangen door stekkerauto's, noch heeft het elektriciteitsnet genoeg capaciteit om die allemaal te laden.
Uiteraard is deze er wel. Er zitten minder onderdelen in een stekkerauto dan in een ICE en een electromotor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor. Je moet ook de gehele keten van energieverbruik meenemen in de vergelijking en niet alleen de laatste fase.
Het net loopt inderdaad achter maar mits de angst voor verandering even opzij te zetten en een beetje anders te gaan denken en handelen dan we al decennia gewend zijn is net de BEV eennu schakel in de keten om met eenzelfde capaciteit (en een wat gewijzige houding) veel verder te komen dan het geval is.
Koppel een thuisbatterij/laden van EV aan V2X en dynamische tarieven en je komt plots al een heel eind verder. Technisch allemaal al geen probleem meer. Gewoon tussen de twee oren loopt het meestal nog spaak.
Maar het is net het protectionisme van bepaalde groepen en het slagen van de lobby + de angst voor verandering dat een rem is. Niet de technische mogelijkheden.
De politiek gaat niet ons continent in een financiële crisis storten omdat een EV verplicht is maar bovenstaande randzaken nog niet gerealiseerd zijn. Ik kan je dan op een briefje geven dat het verbod uitgesteld zal worden. Het klinkt allemaal zo makkelijk.. gewoon de ICE verbieden, maar zo simpel is dat echt niet. Dat weet de politiek heus wel, alleen spreken ze dat natuurlijk niet uit. Daarmee zouden ze burgers laten twijfelen of ze wel of niet over zouden moeten gaan naar een EV.
Het is wel duidelijk dat je meer vetrouwen hebt in de ratio en het lange termijn kunnen denken van politici dan ikzelf.

Wat ik zeg, we zijn het op grote lijnen gewoon eens

En zelfs al waren we dat niet was er nog geen probleem.
Uit botsende visies komen meestal meer bruikbare resultaten voort dan uit jaknikkers die het met iedereen altijd eens zijn.