Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Glashelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:25:
Ze zullen in ieder geval wel iets moeten doen om de EV (flink) aantrekkelijker te houden dan de ICE auto.
Ieder zijn standpunt uiteraard maar persoonlijk vond ik het al heel aantrekkelijk dat ik een deel van de energie voor de EV (sinds 2019) gewoon zelf kan produceren en dit aan een betrekkelijk lage prijs. :)
En tijdens het winkelen nog altijd gratis kan laden. Voorheen nooit meegemaakt dat ik tijdens het winkelen er telkens een gratis tankbeurt bijkreeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:38:
Moet je wel ook echt nog jaren lang op die plek blijven wonen, dat nieuwbouw gasloos moet zijn is wel goed, meteen vanaf het begin, maar als je ergens al 15 jaar woont en misschien nog maar een paar jaar blijft is de investering veel te hoog.
Dat blijft dus even afwachten en is situatiegebonden.
Wanneer je niet meer in een woning investeert met de gedachte dat je over een paar jaar toch gaat verhuizen gebeurt er niets meer. Maar dan moet je daar wel zeker van zijn of je blijft alles maar uitstellen en dan woon je over tien jaar in een bijna onverkoopbaar huis (of krijg je er veel minder voor).
Ik denk toch dat je over een paar jaar beter een woning kan verkopen voorzien van PV en WP (met over de jaren heen bewezen nulenergierekening) dan eentje met een lopende gasrekening.
Die investering neem je dan gewoon mee in de hogere verkoopkosten.

Zoals ik al eerder schreef, ik saldeer al jaren niet meer en dat levert me nu meer economisch voordeel op dan voorheen. Juist omdat ik op jaarbasis meer opwek dan ik verbruik en de overproductie dus kan vermarkten.
En de opbrengst daarvan is hoger dan de jaarkost van de netafname. En gezien het om elektriciteit gaat spreken we dus niet alleen over CV en SWW maar over de totale energiekost van de woning incl. mobiliteit.
Uiteraard mijn situatie en verbruikersprofiel. Dat moet niet noodzakelijk opgaan voor een ander profiel noch ander juitgangspunt. Op het eind van de dag moet iedereen de eigen rekening maken.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Wat zijn de prijzen momenteel eigenlijk bij de meeste mensen, dus ik bedoel niet wat er in de tabellen of op de sites online staat, maar wat betaal jij echt? Ik betaal nu bij Eneco 36 cent per kWh en 1,33 per m3.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Dat blijft dus even afwachten en is situatiegebonden.
Wanneer je niet meer in een woning investeert met de gedachte dat je over een paar jaar toch gaat verhuizen gebeurt er niets meer. Maar dan moet je daar wel zeker van zijn of je blijft alles maar uitstellen en dan woon je over tien jaar in een bijna onverkoopbaar huis (of krijg je er veel minder voor).
Ik denk toch dat je over een paar jaar beter een woning kan verkopen voorzien van PV en WP (met over de jaren heen bewezen nulenergierekening) dan eentje met een lopende gasrekening.
Die investering neem je dan gewoon mee in de hogere verkoopkosten.
Dat is waar, alleen ik heb het nog professorisch, 8 zonnepanelen en 2 airco's om te verwarmen. Voor mij zelf kunnen de radiatoren (sowieso boven) eruit, maar of dit voor een koper interessant is weet ik niet.

Wel weet ik dat die ouwe meuk boven (en beneden trouwens ook) sowieso niet geschikt is voor een LW-warmtepomp en die radiatoren toch waardeloos zijn.

In dit huis zat vroeger helemaal geen CV, alleen een openhaard beneden, dus over de jaren heen is ook nog elke radiator volgens mij door een andere bewoner geplaatst, want elke is anders en anders aangelegd :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U2gbxoNl.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MbNxGgSl.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3kexzGMl.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vJPjqnFl.png

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 09-06-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JDx schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:43:
Wat zijn de prijzen momenteel eigenlijk bij de meeste mensen, dus ik bedoel niet wat er in de tabellen of op de sites online staat, maar wat betaal jij echt? Ik betaal nu bij Eneco 36 cent per kWh en 1,33 per m3.
Ik betaal volgens mijn vaste jaarcontract met Innova 50 cent per kWh, maar ik wek meer op dan ik verbruik, dus ik reken voor elke kWh die ik verbruik met de TLV, en die is 9 cent (dat is immers wat ik misloop per verbruikte kWh :p ).

De gasaansluiting is hier afgesloten en wordt binnen een aantal maanden (als het goed is), verwijderd.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 09-06-2023 09:47 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:43:
De naakte stroomprijs bedroeg hier dit jaar tussen de 18,79 c/kWh (februari) en 14,03 c/kWh (mei) waartegenover een netto terugleververgoeding stond van 20 c/kWh (tot 30/4) en 11 c/kWh (vanaf 1/5).
De all in stroomprijs schommelde per maand tussen de 27,81 c/kWh en 25,51 c/kWh.

Je moet er wel rekening mee houden dat er door PV tussen februari en november geen netafname is en dat dan alleen het TLT tarief van belang is. Wanneer er geen netafname is speelt de afnameprijs ook geen rol.

Dat zijn de prijzen voor een contract van onbepaalde duur (waarbij de prijs iedere maand wordt aangepast).
Bij een dynamisch contract was de gemiddelde maandprijs, op februari na, het hele jaar in dalende lijn:
Jan: 13,46 - Feb: 14,58 - Mar: 11,26 - Apr: 10,68 - Mei: 8,05 c/kWh (telkens kosten + BTW nog bij te tellen, zo'n 12 c/kWh).
De TLV is bij dynamisch netto en in de praktijk lager dan de gemiddelde maandprijs (omdat je voornamelijk door de dag tussen 10 en 16 uur teruglevert en de prijzen dan zelfs rond het nulpunt kunnen schommelen).

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:38:
[...]

Ieder zijn standpunt uiteraard maar persoonlijk vond ik het al heel aantrekkelijk dat ik een deel van de energie voor de EV (sinds 2019) gewoon zelf kan produceren en dit aan een betrekkelijk lage prijs. :)
En tijdens het winkelen nog altijd gratis kan laden. Voorheen nooit meegemaakt dat ik tijdens het winkelen er telkens een gratis tankbeurt bijkreeg. :+
True, maar veel mensen kunnen niet thuis laden (kon ik het maar.. :) ). Maar wat leidend hierin is is niet het individu maar voor een groot gedeelte gewoon de publieke opinie. Wat vind en denkt de massa? Als die heel negatief worden over EV's en warmtepompen... dat kan de politiek gewoon niet hebben. Daar moeten ze echt iets mee doen want dan worden de doelstellingen niet gehaald.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:59:
[...]

True, maar veel mensen kunnen niet thuis laden (kon ik het maar.. :) ). Maar wat leidend hierin is is niet het individu maar voor een groot gedeelte gewoon de publieke opinie. Wat vind en denkt de massa? Als die heel negatief worden over EV's en warmtepompen... dat kan de politiek gewoon niet hebben. Daar moeten ze echt iets mee doen want dan worden de doelstellingen niet gehaald.
Ik ook niet, wij hebben gewoon zo'n gezamenlijk parkeerplaatsje met 8 plekken voor 12 huizen, valt me wel op dat ik 10 jaar geleden mijn auto nooit kwijt kon en er nu vaak maar 3 staan.

Autorijden is denk ik sowieso erg duur geworden voor velen, heb zelf ook alleen een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:59:
[...]

Vandaar dat ik ook schreef dat het voor iedere situatie en profiel anders is.
Ik kan alleen mijn situatie weergeven en niet die van een ander.
Uiteraard ben ik het niet met je eens dat ik me door de publieke opinie moet laten leiden maar juist wel door mijn persoonlijke situatie. En ik laat me gelukkig ook niet leiden door de korte termijn visies van politici. Ik leid liever mijn eigen leven en neem daar zoveel mogelijk zelf de beslissingen voor. Niet de beslissingen die een ander denkt dat goed voor mij zou moeten zijn. De doelstellingen van politici sporen ook niet altijd met mijn individuele doelstellingen. :)
Maar ook dat moet ieder voor zichzelf uitmaken. Ik heb er geen probleem mee dat een ander de politiek voor hun laat beslissen en graag hetzelfde doet als de buurman. Eerlijk gezegd komt dat zelfs beter uit voor wie tegen de stroom inzwemt. Wanneer iedereen tegen de stroom in wil zwemmen wordt dat nl. terug de hoofdstroom. :+

Had ik thuis niet de mogelijkheid voor een laadpaal en werd de EV niet door een ander betaald had ik uiteraard ook weer een andere keuze gemaakt.
In een straal van 50 km is voor ons best bijna alles met de e-bike te doen. De dag dat we een auto zelf moeten betalen gaat ie gewoon weg en nemen we voor die paar keer dat we een auto nog echt nodig hebben dan wel een deelauto.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Uiteraard ben ik het niet met je eens dat ik me door de publieke opinie moet laten leiden maar juist wel door mijn persoonlijke situatie. En ik laat me gelukkig ook niet leiden door de korte termijn visies van politici.
Lol wat :D Ik wilde helemaal niet suggereren dat je dat moet doen. Ik probeer juist uiteen te zetten waarom de politiek sowieso iets gaat doen als een WP of EV financieel onaantrekkelijk worden/zijn en dat je daarom niet bang moet zijn om er wel in te investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:08:
[...]

Lol wat :D Ik wilde helemaal niet suggereren dat je dat moet doen. Ik probeer juist uiteen te zetten waarom de politiek sowieso iets gaat doen als een WP of EV financieel onaantrekkelijk worden/zijn en dat je daarom niet bang moet zijn om er wel in te investeren.
Nu volg ik helemaal niet meer.
Wil je nu zeggen dat je moet wachten met te investeren in een WP en/of EV tot de politiek het voor je aantrekkelijk maakt? Of dat je nu al moet investeren en wanneer dat, om wat voor reden dan ook, niet meer aantrekkelijk is de politiek het terug aantrekkelijk zal maken? Waar had je dan aan gedacht?

Mijn ervaring is dat politici iets heel aantrekkelijk maken wanneer de doelgroep nog klein is en waneer de massa er instapt dat ze het juist dan extra gaan belasten. Je kan dus beter instappen wanneer de massa nog tegen is dan wanneer ze eindelijk overstag gaat want dan is het meestal te laat.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

JDx schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:02:
[...]

Ik ook niet, wij hebben gewoon zo'n gezamenlijk parkeerplaatsje met 8 plekken voor 12 huizen, valt me wel op dat ik 10 jaar geleden mijn auto nooit kwijt kon en er nu vaak maar 3 staan.

Autorijden is denk ik sowieso erg duur geworden voor velen, heb zelf ook alleen een fiets.
Dan schat ik wel in dat je ergens in de Randstad woont waar alles dichtbij is, want als ik zo in de straat kijk is het eigenlijk gewoon standaard om 2 auto's per huishouden (bij 2 volwassenen in een huis) te hebben. OV is hier in een kleine stad in Limburg gewoon geen optie om ergens te komen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:12:
[...]

Nu volg ik helemaal niet meer.
Wil je nu zeggen dat je moet wachten met te investeren in een WP en/of EV tot de politiek het voor je aantrekkelijk maakt? Of dat je nu al moet investeren en wanneer dat, om wat voor reden dan ook, niet meer aantrekkelijk is de politiek het terug aantrekkelijk zal maken? Waar had je dan aan gedacht?

Mijn ervaring is dat politici iets heel aantrekkelijk maken wanneer de doelgroep nog klein is en waneer de massa er instapt dat ze het juist dan extra gaan belasten. Je kan dus beter instappen wanneer de massa nog tegen is dan wanneer ze eindelijk overstag gaat want dan is het meestal te laat.
We gaan even terug naar de basis. Ik reageerde hierop:
ArcticWolf schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:03:
[...]

Je ziet nu ook dat met de introductie van wegenbelasting op EV's het omslagpunt van ICE naar EV ineens omhoog schiet en helemaal niet zo aantrekkelijk meer is.
Ook in mijn geval is het financieel totaal niet aantrekkelijk om over te schakelen op een WP, zelfs als ze de belasting zouden verhogen op gas.
De investeringskosten heb ik er pas over een jaar of 15 uit met volledig salderen, maar als dat wegvalt dan duurt het nog veel langer.
Enige harde zet die ze kunnen zetten is dat ze over 15 a 20 jaar gewoon geen gas meer gaan leveren (dan moet je dus wel).
Ik reageer voornamelijk op het dikgedrukte, waar ik als volgt op reageer:
Glashelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:25:
Je kan op je klompen aanvoelen dat er een andere stimulans aan gaat komen voor EV's, want het kabinet heeft nou eenmaal een doelstelling te halen. Dus of benzine en diesel worden gewoon fors duurder, of de wegenbelasting daarvan gaat flink omhoog. Ze zullen in ieder geval wel iets moeten doen om de EV (flink) aantrekkelijker te houden dan de ICE auto.

Hetzelfde verhaal gaat op voor de warmtepomp en zonnepanelen.

Ik sta op het punt de CV eruit te halen, en dat ga ik gewoon doen, ondanks alle bangmakerij momenteel.

Het toekomstbeeld zoals het er nu voor staat is iets wat het kabinet zich niet kan veroorloven en daarom zullen ze wel actie moeten ondernemen. Ze hebben gewoon 0 keus.
Volgens mij is dit een algemene discussie, niet geënt op een persoon of iemands persoonlijke standpunt, dus ik reageer er op als dusdanig op. Je ziet dit geschetste beeld ook gewoon terug in de kranten momenteel (dat EV's straks financieel niet meer voordelig zijn als de politiek niets veranderd). Ik zie dit daarom ook niet als de persoonlijke mening van @ArcticWolf.

Op een of andere manier interperteer jij het zo dat mijn persoonlijke standpunt is dat een EV of zonnepanelen onaantrekkelijk zijn.
IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:38:
[...]

Nee, dat standpunt heeft 'de grote massa': de kranten, media, etc. Niet ik.

Mijn simpele boodschap was en is: de EV en warmtepomp moeten aantrekkelijk blijven voor de grote massa, want anders gaat die grote massa niet investeren. De politiek heeft geen keus om die twee aantrekkelijk te houden, want anders worden de klimaatdoelstellingen niet gehaald. Daarom ga ik zelf ook gewoon door met investeren.

Is het nu duidelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Metalfreak schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:27:
[...]

Dan schat ik wel in dat je ergens in de Randstad woont waar alles dichtbij is, want als ik zo in de straat kijk is het eigenlijk gewoon standaard om 2 auto's per huishouden (bij 2 volwassenen in een huis) te hebben. OV is hier in een kleine stad in Limburg gewoon geen optie om ergens te komen.
Nee juist niet, Emmen, Drenthe, heel veel mensen doen alles op de fiets. De grotere steden in de buurt zijn Zwolle en Groningen, alleen mensen die daar werken hebben een auto nodig. Nou moet ik zeggen dat het ook wel een achterstandswijk is waar ik woon, maar mijn ouders met geld over, hebben wel 2 auto's, maar doen ook bijna alles op de (elektrische) fiets.

Zelf heb ik zonnepanelen en een airco gebruikt om in de winter te verwarmen, dus ik was spotgoedkoop uit, maar vraag me dan ook af hoe veel buren de energierekening betalen, ik vermoed dat aardig wat mensen inmiddels in de schulden zitten in de straat/wijk. Het zijn ook allemaal oude slecht geïsoleerde woningen.

Een auto is gewoon te duur. Vanaf elke plek heb je wel een winkelcentrum op 1-2km fietsen.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 09-06-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

JDx schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:33:
[...]

Nee juist niet, Emmen, Drenthe, heel veel mensen doen alles op de fiets. De grotere steden in de buurt zijn Zwolle en Groningen, alleen mensen die daar werken hebben een auto nodig. Nou moet ik zeggen dat het ook wel een achterstandswijk is waar ik woon, maar mijn ouders met geld over, hebben wel 2 auto's, maar doen ook bijna alles op de (elektrische) fiets.

Zelf heb ik zonnepanelen en een airco gebruikt om in de winter te verwarmen, dus ik was spotgoedkoop uit, maar vraag me dan ook af hoe veel buren de energierekening betalen, ik vermoed dat aardig wat mensen inmiddels in de schulden zitten in de straat/wijk. Het zijn ook allemaal oude slecht geïsoleerde woningen.

Een auto is gewoon te duur. Vanaf elke plek heb je wel een winkelcentrum op 1-2km fietsen.
Ah, dat kan inderdaad wel per wijk verschillen. Een wijk verderop is ook een achterstandswijk, maar ook daar staan overal auto's geparkeerd, alleen zijn de auto's gemiddeld wat ouder (op de splinternieuwe Mercedes van 80k voor een sociale huurwoning na dan :+ ). Ik zie normaal ook weinig mensen de dagelijkse boodschappen op de fiets doen, fietsenrekken zijn vaak nagenoeg leeg. Doe het zelf ook, vind het vooral gedoe om alles op die fiets te moeten laden. Met de auto flikker ik het in de kofferbak en klaar.

In de achterstandswijk die naast mijn wijk ligt zijn ze juist wel hard bezig met het vernieuwen van de huizen inclusief volledige isolatie. Maar vervolgens zie ik regelmatig als ik naar mijn werk fiets dat ze in de winter bij -5 doodleuk hun voordeur wagenwijd open hebben staan voor lange tijd.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:12:
[...]

Helemaal correct naar mijn mening. Ik ben vaak als 1 v/d eerste ingestapt. Heb al heel lang zonnepanelen, kook al zeer lang electrisch, heb een pelletkachel en een Warmtepomp boiler. En sinds ruim een jaar ook split airco's en volledig het gas laten verwijderen.
Op de airco's na overal de maximale hap subsidie gekregen destijds.

Maar het valt mij dus ook op dat zodra het populair begint te worden dat dan de regels worden aangepast of de zaak belast wordt.

Dus mensen....kijk lekker naar je eigen situatie en handel daar na als je kunt. Regeren is vooruitkijken. Ik ben tot nu toe zeer content met mijn keuzes die ik gemaakt heb destijds.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:28:
[...]

We gaan even terug naar de basis. Ik reageerde hierop:
[...]
Is het nu duidelijk ?
Waarom zou de politiek EV's als uitzondering voordelig houden?
De overheid haalt een deel van haar inkomsten op een eenvoudige manier uit individuele mobiliteit.
Je kan dan als overheid, om een nieuw segment bij een breed publiek bekend te maken, in eerste instantie dat segment (fiscaal) gaan bevoordelen. Maar dat stopt uiteraard na een tijdje. En al zeker als meer en meer mensen er gebruik van beginnen te maken. Dan krijgt het nieuwe segment gewoon dezelfde fiscaliteit dan het deel dat het vervangt. Zoniet verliest de overheid haar inkomsten en daar heeft ze, net als ieder individu, een hekel aan.
Net zo voor warmtepompen. De overheid haalt een deel van haar inkomsten op de belasting op fossiele brandstoffen. Verschuift het gebruik van verbranding naar elektriciteit dan zal, wanneer de verschuiving groot genoeg is, ook de heffing mee verschuiven naar het gewijzigde gedragspatroon.

Het grote verschil is uiteraard dat een deel van de consumenten fossiele brandstof niet zelf lokaal kan produceren en elektriciteit wel. Wanneer dat laatste door teveel consumenten aangegrepen wordt zal de overheid genoodzaakt zijn om de fiscaliteit (deels) te verschuiven van verbruik naar vaste kosten (bv. niet meer op kWh aar op kW en netaansluiting). Waardoor een klein deel van de consumenten zich ook daar van zal afsluiten met als gevolg........
Het is een race die nooit stopt. De kunst als consument is dus het peleton altijd één stap voor te blijven en je niet te laten inhalen door de controleurs van de race. :) Wie in het midden van de race blijft zitten en alleen om zich heen kijkt wat de anderen van plan zijn is dus sowieso altijd de pineut. Dat is me al lang duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Helemaal correct naar mijn mening. Ik ben vaak als 1 v/d eerste ingestapt. Heb al heel lang zonnepanelen, kook al zeer lang electrisch, heb een pelletkachel en een Warmtepomp boiler. En sinds ruim een jaar ook split airco's en volledig het gas laten verwijderen.

Maar het valt mij dus ook op dat zodra het populair begint te worden dat dan de regels worden aangepast of de zaak belast wordt.

Dus mensen....kijk lekker naar je eigen situatie en handel daar na als je kunt. Regeren is vooruitkijken. Ik ben tot nu toe zeer content met mijn keuzes die ik gemaakt heb destijds.
Nu nog een thuisaccu aan het lijstje toevoegen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Doggieman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:49:
[...]

En het beleid lijkt erop gericht te zijn om vooral er geen financieel voordeel uit te mogen halen. Behalve in de beginperiode dan omdat het dan nog een zeer beperkte doelgroep is en ze nog niet weten of het aan gaat slaan. Maar aan de andere kant: dat zorgt er ook voor dat het verschil steeds groter wordt. Mensen die toch al geld hebben, hebben ook de mogelijkheden om dit te realiseren en uiteindelijk groeit bij die groep daardoor het vermogen weer nóg harder. Mensen die het geld niet hebben voor dergelijke investeringen blijven dan achter en worden dan keer op keer met die extra belastingen geconfronteerd.

Ik ben ook blij met een volledig geïsoleerd huis met zonnepanelen en airco's waardoor ik afgelopen jaar nog geen 300m3 gas heb verstookt, maar begrijp ook wel dat dat niet voor iedereen is weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:11:
[...]

De overheid haalt een deel van haar inkomsten op een eenvoudige manier uit individuele mobiliteit.
Je kan dan als overheid, om een nieuw segment bij een breed publiek bekend te maken, in eerste instantie dat segment (fiscaal) gaan bevoordelen. Maar dat stopt uiteraard na een tijdje. En al zeker als meer en meer mensen er gebruik van beginnen te maken. Dan krijgt het nieuwe segment gewoon dezelfde fiscaliteit dan het deel dat het vervangt. Zoniet verliest de overheid haar inkomsten en daar heeft ze, net als ieder individu, een hekel aan.
Net zo voor warmtepompen. De overheid haalt een deel van haar inkomsten op de belasting op fossiele brandstoffen. Verschuift het gebruik van verbranding naar elektriciteit dan zal, wanneer de verschuiving groot genoeg is, ook de heffing mee verschuiven naar het gewijzigde gedragspatroon.

Het grote verschil is uiteraard dat een deel van de consumenten fossiele brandstof niet zelf lokaal kan produceren en elektriciteit wel. Wanneer dat laatste door teveel consumenten aangegrepen wordt zal de overheid genoodzaakt zijn om de fiscaliteit (deels) te verschuiven van verbruik naar vaste kosten (bv. niet meer op kWh aar op kW en netaansluiting). Waardoor een klein deel van de consumenten zich ook daar van zal afsluiten met als gevolg........
Het is een race die nooit stopt. De kunst als consument is dus het peleton altijd één stap voor te blijven en je niet te laten inhalen door de controleurs van de race. :) Wie in het midden van de race blijft zitten en alleen om zich heen kijkt wat de anderen van plan zijn is dus sowieso altijd de pineut. Dat is me al lang duidelijk. :)
Je hebt wel een punt, maar bij EV's speelt iets wat bij warmtepompen niet het geval is: een EV kan je relatief eenvoudig snel weg doen en vervangen door een ICE. Daarom zal de EV, ondanks de relatief hoge adoptie in NL, financieel aantrekkelijk moeten blijven zolang je nog gewoon een nieuwe of gebruikte ICE kan kopen. Het moeten opladen zien veel mensen nog altijd als een struikelblok, en als het dan niet nodig is omdat een ICE hetzelfde kost..

Het simpele feit is gewoon dat de grote massa de EV zal dumpen als rijden op brandstof goedkoper is. Iets waar de politiek zich nu langzaam bewust van aan het worden is. Het is dan ook een kwestie van maanden voor er nieuwe maatregelen aangekondigd zullen worden. Ik garandeer je dat die nieuwe wegenbelastingregels zoals ze nu per 2024 in zouden moeten gaan gewijzigd zullen gaan worden, links of rechtsom.

Een warmtepomp is iets minder makkelijk te dumpen als je CV ketel eenmaal weg is :) Dus daar verwacht ik op termijn wel dat het allemaal duurder zal gaan worden voor de warmtepompbezitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Metalfreak schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Mensen die toch al geld hebben, hebben ook de mogelijkheden om dit te realiseren en uiteindelijk groeit bij die groep daardoor het vermogen weer nóg harder. Mensen die het geld niet hebben voor dergelijke investeringen blijven dan achter en worden dan keer op keer met die extra belastingen geconfronteerd.
Daar bestaat zelfs een term voor: matheuseffect. :)
Overigens krijgen de meeste mensen niet zomaar geld noch een aanzienlijk beginkapitaal.
Maar na het moeilijke begin overwonnen te hebben, desnoods via eigen inspanningen, gaat het daarna idd altijd maar makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Je hebt wel een punt, maar bij EV's speelt iets wat bij warmtepompen niet het geval is: een EV kan je relatief eenvoudig snel weg doen en vervangen door een ICE. Daarom zal de EV, ondanks de relatief hoge adoptie in NL, financieel aantrekkelijk moeten blijven zolang je nog gewoon een nieuwe of gebruikte ICE kan kopen. Het moeten opladen zien veel mensen nog altijd als een struikelblok, en als het dan niet nodig is omdat een ICE hetzelfde kost..

Het simpele feit is gewoon dat de grote massa de EV zal dumpen als rijden op brandstof goedkoper is. Iets waar de politiek zich nu langzaam bewust van aan het worden is. Het is dan ook een kwestie van maanden voor er nieuwe maatregelen aangekondigd zullen worden. Ik garandeer je dat die nieuwe wegenbelastingregels zoals ze nu per 2024 in zouden moeten gaan gewijzigd zullen gaan worden, links of rechtsom.

Een warmtepomp is iets minder makkelijk te dumpen als je CV ketel eenmaal weg is :) Dus daar verwacht ik op termijn wel dat het allemaal duurder zal gaan worden voor de warmtepompbezitter.
Niet mee eens dat je een EV snel kan wegdoen en vervangen door een ICE. Het eerste uiteraard wel maar het tweede is ook nog maar tijdelijk.
Men kan, en daar lijkt het plan nu ook naar, de aantrekkelijkheid van een EV gemakkelijk op het niveau van de aantrekkelijkheid van een ICE brengen en gelijktijdig (of geleidelijk) de ICE totaal onaantrekkelijk maken.
Je ziet nu al dat steeds minder producenten nog kleine goedkope ICE's gaan produceren en zich meer gaan toeleggen op het meer lucraiteve segement van de markt (zware dure SUV's). Meer winst door minder te voorkomen is ook voor een producent meestal geen probleem.
De overheid, en die plannen bestaan ook al, kan ook gewoon de verkoop van (nieuwe) ICE verbieden om de verkoop van EV kunstmatig te bevorderen.
Dat zie je in België al geruime tijd gebeuren. Het duurdere en nieuwe autosegement wordt vooral beheerst door salarisauto's. Dan maakt men het fiscaal in de praktijk gewoon onmogelijk om nog met een ICE te rijden.
Gelijktijdig wordt de belasting voor een privé ICE verhoogd (en voor een EV nog niet).
De dag dat men hier ook privé met een EV gaat rijden (of naar een ander vervoersmiddel moet overschakelen omdat autorijden niet meer binnen ieders bereik ligt) gaat de belasting op EV's ook gewoon terug omhoog. En die op ICE, zolang het nog mag gebruikt worden, nog hoger.
Als je slechts kan "kiezen" tussen duur EV rijden en heel duur ICE rijden gaan er weinigen hun EV terug inruilen voor een ICE.

Het voordeel van een WP is dan weer dat je de energie daarvoor voornamelijk zelf kan produceren (en je uiteraard ook beter voorziet op een alternatief tegen de tijd dat ze daar weer iets op vinden, dus beter twee stappen voor dan één :) ).
Wat je zelf grotendeels in de hand hebt blijft moeilijker te belasten. Kan maar ook de overheid bestaat uit mensen en die kiezen meestal voor de makkelijkste weg op korte termijn. Dus ook de overheid kiest eerst de makkelijke weg om de massa te belasten voor de moeite te doen om zich bezig te houden met de minderheid.
Ik ben al gasloos sinds 2011 en heb daar nog geen dag nadeel van ondervonden. Die voorsprong kan men dus al niet meer teniet doen. :)
Hier in Vlaanderen staat een groot deel van de prosumenten ook te jammeren dat het salderen hen (binnenkort) ontnomen zal worden of al werd ontnomen. Nou dan kan je beter anticiperen en zelf al vrijwillig afstand doen van salderen en de voordelen die men geeft aan de minderheid ten volle benutten voor iedereen geen andere keuze meer heeft en er niets meer voor krijgt. Ook een voorsprong die men je alter niet meer kan afnemen. En uiteraard je dan weer voorbereiden op de volgende te nemen stap.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Niet mee eens dat je een EV snel kan wegdoen en vervangen door een ICE. Het eerste uiteraard wel maar het tweede is ook nog maar tijdelijk.
Als ik zo tussen de regels door lees zijn we het gewoon met elkaar eens. Alleen: waarom zou je een EV niet nu of morgen kunnen vervangen door een ICE :? Waarin wordt de gemiddelde burger daar nu door tegen gehouden dan?
Men kan, en daar lijkt het plan nu ook naar, de aantrekkelijkheid van een EV gemakkelijk op het niveau van de aantrekkelijkheid van een ICE brengen en gelijktijdig (of geleidelijk) de ICE totaal onaantrekkelijk maken.
Je verwoord het anders, maar dit is gewoon een methode om de EV aantrekkelijk te houden. We verschillen hier dus niet van mening. Ik doe geen uitspraken over hoe de politiek zoiets zou moeten doen of doet. Ik zeg alleen maar dat ze iets zullen gaan doen om de EV aantrekkelijker te houden dan een ICE auto.
Je ziet nu al dat steeds minder producenten nog kleine goedkope ICE's gaan produceren en zich meer gaan toeleggen op het meer lucraiteve segement van de markt (zware dure SUV's). Meer winst door minder te voorkomen is ook voor een producent meestal geen probleem.
Yup, en dat gaat Westerse fabrikanten de kop kosten op termijn. Of de EU moet gaan verschieten in protectionisme, maar dat zie ik zo snel niet gebeuren.
De overheid, en die plannen bestaan ook al, kan ook gewoon de verkoop van (nieuwe) ICE verbieden om de verkoop van EV kunstmatig te bevorderen.
Yup.. al zijn er wat kanttekeningen bij te plaatsen. De wereld heeft nog niet de productiecapaciteit om alle ICE's te vervangen door stekkerauto's, noch heeft het elektriciteitsnet genoeg capaciteit om die allemaal te laden.

De politiek gaat niet ons continent in een financiële crisis storten omdat een EV verplicht is maar bovenstaande randzaken nog niet gerealiseerd zijn. Ik kan je dan op een briefje geven dat het verbod uitgesteld zal worden. Het klinkt allemaal zo makkelijk.. gewoon de ICE verbieden, maar zo simpel is dat echt niet. Dat weet de politiek heus wel, alleen spreken ze dat natuurlijk niet uit. Daarmee zouden ze burgers laten twijfelen of ze wel of niet over zouden moeten gaan naar een EV.
Dat zie je in België al geruime tijd gebeuren. Het duurdere en nieuwe autosegement wordt vooral beheerst door salarisauto's. Dan maakt men het fiscaal in de praktijk gewoon onmogelijk om nog met een ICE te rijden.
Gelijktijdig wordt de belasting voor een privé ICE verhoogd (en voor een EV nog niet).
De dag dat men hier ook privé met een EV gaat rijden (of naar een ander vervoersmiddel moet overschakelen omdat autorijden niet meer binnen ieders bereik ligt) gaat de belasting op EV's ook gewoon terug omhoog. En die op ICE, zolang het nog mag gebruikt worden, nog hoger.
Als je slechts kan "kiezen" tussen duur EV rijden en heel duur ICE rijden gaan er weinigen hun EV terug inruilen voor een ICE.

Het voordeel van een WP is dan weer dat je de energie daarvoor voornamelijk zelf kan produceren (en je uiteraard ook beter voorziet op een alternatief tegen de tijd dat ze daar weer iets op vinden, dus beter twee stappen voor dan één :) ).
Wat je zelf grotendeels in de hand hebt blijft moeilijker te belasten. Kan maar ook de overheid bestaat uit mensen en die kiezen meestal voor de makkelijkste weg op korte termijn. Dus ook de overheid kiest eerst de makkelijke weg om de massa te belasten voor de moeite te doen om zich bezig te houden met de minderheid.
Ik ben al gasloos sinds 2011 en heb daar nog geen dag nadeel van ondervonden. Die voorsprong kan men dus al niet meer teniet doen. :)
Hier in Vlaanderen staat een groot deel van de prosumenten ook te jammeren dat het salderen hen (binnenkort) ontnomen zal worden of al werd ontnomen. Nou dan kan je beter anticiperen en zelf al vrijwillig afstand doen van salderen en de voordelen die men geeft aan de minderheid ten volle benutten voor iedereen geen andere keuze meer heeft en er niets meer voor krijgt. Ook een voorsprong die men je alter niet meer kan afnemen. En uiteraard je dan weer voorbereiden op de volgende te nemen stap.
Wat ik zeg, we zijn het op grote lijnen gewoon eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:20:
[...]
Als ik zo tussen de regels door lees zijn we het gewoon met elkaar eens. Alleen: waarom zou je een EV niet nu of morgen kunnen vervangen door een ICE :? Waarin wordt de gemiddelde burger daar nu door tegen gehouden dan?
Ik kan uiteraard niet spreken voor de gemiddelde bruger maar alleen vanuit het eigen stanpunt.
En dan geldt, voor mij, once you go BEV jou never want to go back. :)
Er spelen, voor mij, nog wel ander positieve elementen in het voordeel van een EV dan louter het fiscale/economische.
Dus voor mij geen weg meer terug. Maar dat moet inderdaad de andere gemiddelde burgers niet tegenhouden om bij ICE te blijven zweren en zelfs om, na eenmaal een EV langer ervaren te hebben, terug te willen keren naar ICE. Van mij moet niemand overschakelen. Dat besist ieder voor zichzelf.
Je verwoord het anders, maar dit is gewoon een methode om de EV aantrekkelijk te houden. We verschillen hier dus niet van mening. Ik doe geen uitspraken over hoe de politiek zoiets zou moeten doen of doet. Ik zeg alleen maar dat ze iets zullen gaan doen om de EV aantrekkelijker te houden dan een ICE auto.
Daar ben ik het mee eens.
De vraag blijft dan of iedereen dan de middelen nog zal hebben om te kiezen voor het "aantrekkelijkste" en het dan voor velen niet eerder een keuze wordt tussen de pest en de cholera? Maar idd dat is meer semantiek.
Om het eenvoudiger voor te stellen: eenmaal de massa gewend is geraakt aan betaalbaar brood voor (bijna) iedereen kan je als overheid gaan beslissen dat uitsluitend voltarwebrood gemaakt op 100% groene energie de weg is die iedereen moet opgaan. Dan kan je beginnen met dat brood te beginnen verkopen zonder belastingen. En vervolgens het industrieel vervaardigde "witbrood" steeds zwaarder te gaan belasten. En in de eindsprint industrieel witbrood uitfaseren en/of nog zwaarder gaan belasten zodat er alleen nog een praktische keuze overblijft voor ecologisch vervaardigd voltarwebrood. Dat voltarwebrood is dan minder belast dan het industrieel vervaardigde witbrood maar minstens evenveel of meer belast dan het vroegere witbrood. Uiteraard is het voltarwebrood dan de beste "keuze" en het aantrekkelijkst Voor zover je niet eerder van een opgedrongen noodzaak dan nog van een vrije keuze kan spreken. Of iedereen dan nog, zoals voorheen, zich een brood kan veroorloven is uiteraard op dat ogenblik een andere vraag maar moet daarom niet uit de weg gegaan worden.
Yup.. al zijn er wat kanttekeningen bij te plaatsen. De wereld heeft nog niet de productiecapaciteit om alle ICE's te vervangen door stekkerauto's, noch heeft het elektriciteitsnet genoeg capaciteit om die allemaal te laden.
Uiteraard is deze er wel. Er zitten minder onderdelen in een stekkerauto dan in een ICE en een electromotor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor. Je moet ook de gehele keten van energieverbruik meenemen in de vergelijking en niet alleen de laatste fase.
Het net loopt inderdaad achter maar mits de angst voor verandering even opzij te zetten en een beetje anders te gaan denken en handelen dan we al decennia gewend zijn is net de BEV eennu schakel in de keten om met eenzelfde capaciteit (en een wat gewijzige houding) veel verder te komen dan het geval is.
Koppel een thuisbatterij/laden van EV aan V2X en dynamische tarieven en je komt plots al een heel eind verder. Technisch allemaal al geen probleem meer. Gewoon tussen de twee oren loopt het meestal nog spaak.

Maar het is net het protectionisme van bepaalde groepen en het slagen van de lobby + de angst voor verandering dat een rem is. Niet de technische mogelijkheden.
De politiek gaat niet ons continent in een financiële crisis storten omdat een EV verplicht is maar bovenstaande randzaken nog niet gerealiseerd zijn. Ik kan je dan op een briefje geven dat het verbod uitgesteld zal worden. Het klinkt allemaal zo makkelijk.. gewoon de ICE verbieden, maar zo simpel is dat echt niet. Dat weet de politiek heus wel, alleen spreken ze dat natuurlijk niet uit. Daarmee zouden ze burgers laten twijfelen of ze wel of niet over zouden moeten gaan naar een EV.
Het is wel duidelijk dat je meer vetrouwen hebt in de ratio en het lange termijn kunnen denken van politici dan ikzelf. :)
Wat ik zeg, we zijn het op grote lijnen gewoon eens :)
En zelfs al waren we dat niet was er nog geen probleem.
Uit botsende visies komen meestal meer bruikbare resultaten voort dan uit jaknikkers die het met iedereen altijd eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Nu nog een thuisaccu aan het lijstje toevoegen. :)
Gaat gebeuren zodra ik m'n oude Ferraris meter in moet leveren. Kan nu nog niet uit zolang ik 1 op 1 kan salderen.

Heb veel ruimte om het huis dus heb wel al een complete PV set 2e hands gekocht voor weinig.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:49
IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Een tijdje geleden had ik nog een discussie met mijn vader ontrent investeringen doen in je huis e.d.
Hij dacht aan zonnepanelen, maar ja wat als hier nou de oorlog komt en ze bombarderen alles plat...

Met zo'n instelling kom je natuurlijk nooit vooraan in de kudde.
We hebben pas sinds 2,5 jaar een huis en dusdanig verbouwd en verduurzaamt dat we onze energierekening fors hebben kunnen verminderen.
Als ik nou over een jaar ook nog de overstap naar Elektrisch kan maken gaat me dat weer flink in brandstofkosten schelen, inmiddels is mijn auto ook alweer 18 jaar oud en niet heel zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Daar bestaat zelfs een term voor: matheuseffect. :)
Overigens krijgen de meeste mensen niet zomaar geld noch een aanzienlijk beginkapitaal.
Maar na het moeilijke begin overwonnen te hebben, desnoods via eigen inspanningen, gaat het daarna idd altijd maar makkelijker.
Klopt, maar er bestaat ook nog een hele grote groep mensen die ook gewoon de capaciteiten niet hebben om zich hiermee bezig te houden. Moeite met lange termijn gevolgen van keuzes te overzien en gewoon botweg gezegd niet slim genoeg zijn om dit soort materie te begrijpen. Dus het is ook echt gewoon niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:58
Glashelder schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:20:
[...]
...om de EV aantrekkelijker te houden dan een ICE auto.
Hier even een uitleg voor de leken over de gebruikte afkortingen:

ICE: Conventionele verbrandingsmotor
HEV: Hybride aandrijflijn
MHEV: Mild Hybride aandrijflijn
PHEV: Plug-in Hybride aandrijflijn
BEV: Volledig elektrische aandrijflijn
EREV: Elektrische aandrijflijn met range-extender
FCEV: Elektrische aandrijflijn met brandstofcel

Blijkt dat een ICE-auto niet de auto is van de lokale ijsboer, maar het type auto waar ik er al vele van heb gehad in mijn autorijdend leven, weer wat geleerd. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:52:
[...]
Gaat gebeuren zodra ik m'n oude Ferraris meter in moet leveren. Kan nu nog niet uit zolang ik 1 op 1 kan salderen.
Zonder subsidies en met de huidige energieprijzen zal het voor de meeste gezinnen ook na salderen niet rendabel worden.
Hier :)B zijn de subsidies inmiddels al voortijdig geschrapt en is eenzelfde installatie op 18 maanden tijd 10% duurder geworden. Vergoedingen om vrijwillig de Ferrarismeter in te leveren zullen ook niet eeuwig gehandhaafd blijven en verminderen nu al in de tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
elektriekert schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:53:
[...]
Een tijdje geleden had ik nog een discussie met mijn vader ontrent investeringen doen in je huis e.d.
Hij dacht aan zonnepanelen, maar ja wat als hier nou de oorlog komt en ze bombarderen alles plat...
Wanneer ze alles plat bombarderen en je blijft erin maakt het niet meer uit.
Wanneer er oorlog komt en je huis en lijf blijven gespaard en men richt zich in eerste instantie op de energiecentrales en infra kom je uiteraard met autonome PV nog een heel eind. :+
In elk geval verder dan wie totaal afhankelijk is van openbare netwerken die in een oorlog tot de primaire doelen behoren.
Zelf gaan bombarderen is niet nodig om de boel (even) plat te leggen. Gewoon een hack op de gemeenschappelijke energiedistributiesystemen volstaat al. Kom je weer een eind verder met een autonoom (niet afhankelijk van andere netwerken) PV systeem.

Misschien een argument ter overtuiging? :)

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 13:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Metalfreak schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:18:
[...]
Klopt, maar er bestaat ook nog een hele grote groep mensen die ook gewoon de capaciteiten niet hebben om zich hiermee bezig te houden. Moeite met lange termijn gevolgen van keuzes te overzien en gewoon botweg gezegd niet slim genoeg zijn om dit soort materie te begrijpen. Dus het is ook echt gewoon niet voor iedereen weggelegd.
Inderdaad.
Maar zo heeft de wereld altijd in elkaar gezeten en dat zal ook niet vlug veranderen.
Iedereen gelijk is een utopische slogan en geen werkelijkheid. Nooit geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Inderdaad.
Maar zo heeft de wereld altijd in elkaar gezeten en dat zal ook niet vlug veranderen.
Iedereen gelijk is een utopische slogan en geen werkelijkheid. Nooit geweest.
Helemaal mee eens en het leven is gewoon oneerlijk, live with it.

En sommige mensen willen ook gewoon blijven klagen, daaraan ontlenen ze hun hele bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:49
IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Wanneer ze alles plat bombarderen en je blijft erin maakt het niet meer uit.
Wanneer er oorlog komt en je huis en lijf blijven gespaard en men richt zich in eerste instantie op de energiecentrales en infra kom je uiteraard met autonome PV nog een heel eind. :+
In elk geval verder dan wie totaal afhankelijk is van openbare netwerken die in een oorlog tot de primaire doelen behoren.
Zelf gaan bombarderen is niet nodig om de boel (even) plat te leggen. Gewoon een hack op de gemeenschappelijke energiedistributiesystemen volstaat al. Kom je weer een eind verder met een autonoom (niet afhankelijk van andere netwerken) PV systeem.

Misschien een argument ter overtuiging? :)
Haha goed argument, moet je echter wel een omvormer hebben die autonoom kan werken, mijn huidige kan dit niet in ieder geval :+
(Heb laatst eens islandmode gehoord bij een bepaald type omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Correct, vandaar autonome PV (PV dat zich niet automatisch afschakelt bij netuitval).
Je PV heeft daar niet noodzakelijk een geschikte omvormer voor nodig. Je kan ook een retrofit omvormer plaatsen die voorzien is van de benodigde auto afschakeling van het net en een zuiver sinussignaal geeft aan de PV omvormer zodat deze "denkt" dat er terug net aanwezig is en zichzelf terug aanschakelt. Verloop, als alles goed gaat, volledig geautomatiseerd. Je moet dan wel voorzien dat er zonder net genoeg verbruik/opslag is of een omvormer die zijn productie aanpast/terugregelt aan de afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Metalfreak schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:38:
[...]

En het beleid lijkt erop gericht te zijn om vooral er geen financieel voordeel uit te mogen halen. Behalve in de beginperiode dan omdat het dan nog een zeer beperkte doelgroep is en ze nog niet weten of het aan gaat slaan. Maar aan de andere kant: dat zorgt er ook voor dat het verschil steeds groter wordt. Mensen die toch al geld hebben, hebben ook de mogelijkheden om dit te realiseren en uiteindelijk groeit bij die groep daardoor het vermogen weer nóg harder. Mensen die het geld niet hebben voor dergelijke investeringen blijven dan achter en worden dan keer op keer met die extra belastingen geconfronteerd.

Ik ben ook blij met een volledig geïsoleerd huis met zonnepanelen en airco's waardoor ik afgelopen jaar nog geen 300m3 gas heb verstookt, maar begrijp ook wel dat dat niet voor iedereen is weggelegd.
Dat is lekker, ik zat op 168m3 vorig jaar. Dan val je ook mooi in het lagere tarief voor netbeheerkosten, tenminste bij Enexis val je dan in het <500 tarief en niet 500-4000.

Kwam erachter dat ik dus 140 euro en geen 200 per jaar betaal aan vaste kosten bij Enexis.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 09-06-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01 13:36
Essent plaatste in februari dit bericht op hun eigen website: https://www.essent.nl/ove...le-klanten-met-50-procent

Destijds zat ik op ~0,54 per kWh en ~1,82 per m³. Toen 11 april nog altijd diezelfde tarieven zichtbaar waren in "Mijn Essent", heb ik na tevergeefs proberen te bellen (je wordt gewoon weggeduwd na een half uur in de wacht te hebben gestaan) maar eens een bericht op Facebook gestuurd. Duurt elke keer een paar dagen voordat je antwoord krijgt, maar na een week kwam dan eindelijk de bevestiging dat dit inderdaad niet klopte en mijn tarieven per 1 april ook aangepast hadden moeten worden.

Inmiddels bijna 2 maanden verder is het nog altijd niet bijgewerkt, heb ik al een jaarrekening ontvangen waarbij ik 1200 euro moest bijbetalen en ben ik elke 2 á 3 weken aan het vragen wat nou de status is en elke keer hoor ik weer hetzelfde riedeltje dat het érg druk is. Inmiddels zijn mijn tarieven vorige week wel bijgesteld naar ~0,49 kWh en 1,82 m³, bij lange na niet die 50% daling die ons per 1 april beloofd was. Ook heb ik een mail ontvangen dat mijn tarieven per 1 juli naar ~0,39 kWh en ~1,41 m³ zouden dalen

Wat een kutclub en wat een puinhoop. Maar ik heb het idee dat het bij andere energieboeren niet beter zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:20
JDx schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Dat is lekker, ik zat op 168m3 vorig jaar. Dan val je ook mooi in het lagere tarief voor netbeheerkosten, tenminste bij Enexis val je dan in het <500 tarief en niet 500-4000.

Kwam erachter dat ik dus 140 euro en geen 200 per jaar betaal aan vaste kosten bij Enexis.
Ik heb net bij ShellEnergy mijn jaarrekening gehad, en 470m3 gas verbruikt. Het Enexis tarief staat echter gewoon op de 500-4000m3 tarief...

Had ShellEnergy dit achteraf moeten corrigeren? Ik zal ze eens bellen in ieder geval, maar misschien heeft iemand hier al eens met dit bijltje gehakt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Martijn schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Ik heb net bij ShellEnergy mijn jaarrekening gehad, en 470m3 gas verbruikt. Het Enexis tarief staat echter gewoon op de 500-4000m3 tarief...

Had ShellEnergy dit achteraf moeten corrigeren? Ik zal ze eens bellen in ieder geval, maar misschien heeft iemand hier al eens met dit bijltje gehakt...
Naar van wat ik begreep niet en wordt het pas bij het tweede jaar aangepast. Er is een heel topic voor

Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:16:
Ik ben minder dan 14 dagen geleden overgestapt naar Vattenfall vanaf Shell Energy vanwege afloop contract en hoge variabele tarieven bij Shell. Dit was voor 1 juni, zodat ik de tarieven van Shell ontweek.

Al dat variabele gedoe is echter ook niet handig met de saldering en plafond begrijp ik zo.
Wij doen het volgende / jaar ongeveer:

PiekDal
Stroom verbruik2888 kWh4758 kWh
Stroom opwek3150 kWh1350 kWh
Gas300 m^3

Wij hebben een enkele airco (~1500kWh / jaar) en gebruiken nog een klein beetje gas voor douchen / koken en misschien 2 dagen / jaar bijstoken. Daarnaast hebben we een EV (~4500kWh / jaar) en normaal huisverbruik is dus ~4000kWh / jaar.

We salderen dus volledig want we wekken minder op dan we gebruiken (8.1kWp op 8kW omvormer, geen aftopping). Ik heb een zonnelader die tot 50% gewoon 11kW knalt en dan de zon volgt, dus onze zelfconsumptie zit nog redelijk hoog (~7000kWh - 4500kWh teruglevering = 2500kWh zelfconsumptie = 35%).

Ik vraag me af hoeveel het nog gaat zakken, ben erg geneigd om nu 1 of 3 jaar vast af te sluiten. Als ik voor €120/maand in al mijn energie behoeften (en de auto tanken, 35.000km/jaar) kan voorzien voelt dat als spekkoper zijn :+
Nou, Eneco was voor ons het goedkoopst (Oxxio negeerde ik even O-)), maar ik ben voor Vattenfall gegaan. Zijn €6 / maand duurder, maar mijn variabele contract ging daar al in 13-06, en ik heb dat nu om laten zetten naar een vast contract, dus geen gedoe met salderen/plafonds.

~€127/maand voor alle energie + auto volladen (a 35.000km/jaar). Prima voor het komende jaar, zekerheid :Y)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Martijn schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:07:

Nee, dat gaat niet achteraf. En bovendien kom je met 470 toch boven de 500 m3 uit. Lees dat genoemde topic
maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
R0181 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:49:
[...]

Hier even een uitleg voor de leken over de gebruikte afkortingen:

ICE: Conventionele verbrandingsmotor
HEV: Hybride aandrijflijn
MHEV: Mild Hybride aandrijflijn
PHEV: Plug-in Hybride aandrijflijn
BEV: Volledig elektrische aandrijflijn
EREV: Elektrische aandrijflijn met range-extender
FCEV: Elektrische aandrijflijn met brandstofcel

Blijkt dat een ICE-auto niet de auto is van de lokale ijsboer, maar het type auto waar ik er al vele van heb gehad in mijn autorijdend leven, weer wat geleerd. :*)
Haha ;)

Ik heb bewust nog een ICE auto, werkt zowel goed voor de trailer als voor een weekendje Nordschleife voor de lol. Hoop dat ik over een paar jaar nog naar een Giulia oid kan overstappen maar anders is dit waarschijnlijk m'n laatste ICE auto en moet ik er uiteindelijk ook aan geloven. Maar ik rij zo weinig dat het voor mij toch niet zoveel uit maakt wat ik heb staan (zolang het maar geen diesel of LPG is).

Trouwens... de gasprijs is vandaag geëxplodeerd, voornamelijk de zomerprijs met ca. 20% vanwege de aankomende hitte binnen Europa. Wel bijzonder, blijkbaar is gas dus nog steeds erg belangrijk voor de energiemix tijdens de zomer periode voor de energievraag van airco's.

https://www.trouw.nl/duur...-door-warm-weer~ba77c33f/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
ik wacht op de waterstofauto - stekkerauto is een tussenvorm imho - ondertussen verslechterd het openbaar vervoer, tegen de voorgenomen plannen in; en kan ik met enkele 10tjes extra tax nog steeds naar elke plek op de wereld vliegen ... we gaan niet echt vooruit

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dan ben je nog piepjong of je weet niet meer wat met je geld te doen, of waarschijnlijker een combinatie van beiden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:35:
ik wacht op de waterstofauto - stekkerauto is een tussenvorm imho - ondertussen verslechterd het openbaar vervoer, tegen de voorgenomen plannen in; en kan ik met enkele 10tjes extra tax nog steeds naar elke plek op de wereld vliegen ... we gaan niet echt vooruit
Dat je er op wil wachten betekent dus dat je serieus denkt dat ie gaat komen ondanks de vele geluiden dat een H2 auto hem echt niet gaat worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
maharens schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Dat je er op wil wachten betekent dus dat je serieus denkt dat ie gaat komen ondanks de vele geluiden dat een H2 auto hem echt niet gaat worden?
leg uit, of gaat het enkel om technologische onvolkomenheden? dan is het enkel een kwestie van tijd

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CynicRelief
IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:38:
[...]

Dan ben je nog piepjong of je weet niet meer wat met je geld te doen, of waarschijnlijker een combinatie van beiden. :)
meer dat ik niet geloof dat stekkerautos de oplossing zijn, super onpractisch, geen bereik etc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:18
maharens schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Dat zeiden ze ook over de auto
Of de mobiele telefoom
Of elektrische auto.

Nu zijn er idd wat problemen met name op het efficiëntie vlak.
Maar de eerste elektrische auto was ook alles behalve efficiënt, de techniek ontwikkelt zich wel.

Ik denk ook niet dag stekker auto voor iedereen kan.
Dat kan het netwerk nooit aan.
En voor vrachtwagen enzo is het al helemaal lastig.

Nog los van het feit dat auto's stukken zwaarder zijn en dus meer overlast bezorgen(wegen slijten sneller etc)

Geef het 5 tot 10 jaar en er is een efficiënte manier om waterstof te maken.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:38:
[...]

ik huldig het principe, alles wat rijdt, vaart, vliegt, vrijt, moet je huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:45:
[...]
meer dat ik niet geloof dat stekkerautos de oplossing zijn, super onpractisch, geen bereik etc
Dat heb je met geloof, meestal niet gebaseerd op bewijsbare stellingen.
Volgens hun persoonlijk overtuiging wachten de meeste gelovigen ook nog steeds op hun messias doch in de praktijk komt daar weinig van terecht. Meer het eeuwige wachten om niet praktisch te moeten handelen.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
IvoB2 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:04:
[...]

Dat heb je met geloof, meestal niet gebaseerd op bewijsbare stellingen.
ik geloof dat wel met je eens!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:51
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:44:
[...]

leg uit, of gaat het enkel om technologische onvolkomenheden? dan is het enkel een kwestie van tijd
Nee het gaat om energetische efficiëntie.
Als we eenmaal een energiesector hebben met groene waterstof kun je die (alleen voor de momenten dat er te weinig groene laadstroom is) beter bewaren en weer in elektra omzetten op de productielocatie. Elektra is veel simpeler en goedkoper te transporteren.
En vaak heb je die omzetting helemaal niet nodig omdat je direct kunt laden uit zon of wind, daar zit ook een enorme efficiëntieslag in t.o.v. waterstof als voertuigbrandstof.
Nee het gaat hem echt niet worden, daar zijn echt alle mensen met wat dieper inzicht in de energiesector het helemaal over eens. Wel nog wat energieboeren die zitten te lobbyen om een gasnet te behouden en de publieke opinie proberen bij te sturen met kletspraat, blijkbaar is dat bij jou gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
ASW1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:08:
[...]

Nee het gaat om energetische efficiëntie.
Als we eenmaal een energiesector hebben met groene waterstof kun je die (alleen voor de momenten dat er te weinig groene laadstroom is) beter bewaren en weer in elektra omzetten op de productielocatie. Elektra is veel simpeler en goedkoper te transporteren.
En vaak heb je die omzetting helemaal niet nodig omdat je direct kunt laden uit zon of wind, daar zit ook een enorme efficiëntieslag in t.o.v. waterstof als voertuigbrandstof.
Nee het gaat hem echt niet worden, daar zijn echt alle mensen met wat dieper inzicht in de energiesector het helemaal over eens. Wel nog wat energieboeren die zitten te lobbyen om een gasnet te behouden en de publieke opinie proberen bij te sturen met kletspraat, blijkbaar is dat bij jou gelukt.
snap die laatste sneer niet zo, maar goed, je benoemt enkel technologische drempels ... techniek is nooit het probleem ... dat het nu nog niet kan zegt niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:14:
[...]

snap die laatste sneer niet zo, maar goed, je benoemt enkel technologische drempels ... techniek is nooit het probleem ... dat het nu nog niet kan zegt niks
Het is geen technologische drempel, het kan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noukie_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-09 14:36
Heren (denk ik), maak dit niet persoonlijk maar jou het op je mening ten opzichte van het topic. Elektrisch is niet de ultieme oplossing, waterstof ook niet...misschien zit de toekomst wel in ammoniak. Er is van alles een voordeel en nadeel te vinden en veel is nog in ontwikkeling.

7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:30

crisp

Devver

Pixelated

[...]

(groene) waterstof zal eerst nodig zijn voor de zware industrie ter vervanging van fossiele brandstoffen, vervolgens voor lucht- en scheepvaart, dan voor internationaal wegvervoer, en als laatste staat pas personenvervoer op de waterstofladder.

Voor personenvervoer is electrisch simpelweg een veel beter, en ook efficiënter alternatief.

Dit is meermaals besproken in Klimaat en de toekomst van mobiliteit

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 09-06-2023 22:40 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
crisp schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:39:
[...]

(groene) waterstof zal eerst nodig zijn voor de zware industrie ter vervanging van fossiele brandstoffen, vervolgens voor lucht- en scheepvaart, dan voor internationaal wegvervoer, en als laatste staat pas personenvervoer op de waterstofladder.

Voor personenvervoer is electrisch simpelweg een veel beter, en ook efficiënter alternatief.

Dit is meermaals besproken in Klimaat en de toekomst van mobiliteit
het is veelal cultuurgebonden denken wat (ons) beperkt; ik las laatst ergens dat een gebied ter grootte van de provincie Utrecht met zonnepanelen de gehele US of A van energie kan voorzien (in een onogelijk gebied van de US of A, dat wel, wij hebben geen ruimte voor onogelijke gebieden); doe dan, denk ik dan, of eigenlijk, waarin een klein land niet groot kan zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:40
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Het zijn geen technologische drempels.
Het zijn natuurkundige drempels wat betreft het energetisch rendement van de omzetting van elektriciteit naar waterstof en van waterstof naar elektriciteit.
Dat samen met de benodigde infrastructuur zorgt er voor dat een kWh waterstof kopen duurder zal zijn dan een kWh elektriciteit kopen.

Waterstof zal vrijwel zeker een (belangrijke) plek krijgen in de energietransitie. Maar grootschalig particulier gebruik is een zeer inefficiënte en kostbare aangelegenheid en onwaarschijnlijke tamelijk onwaarschijnlijk.
De fossiele energieboeren doen ons graag anders geloven. Want een transitie naar een maatschappij die op grote schaal gebruik maakt van waterstof betekent dat het verdienmodel van een handvol grote partijen die voor de distributie van de waterstof kunnen zorgen gehandhaafd blijft. Transitie naar all-electric in combinatie met steeds meer en betere mogelijkheden voor decentrale productie en opslag van elektriciteit zorgt dat huidige en toekomstige verdienmodellen onder druk komen te staan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:30

crisp

Devver

Pixelated

CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:47:
[...]

het is veelal cultuurgebonden denken wat (ons) beperkt; ik las laatst ergens dat een gebied ter grootte van de provincie Utrecht met zonnepanelen de gehele US of A van energie kan voorzien (in een onogelijk gebied van de US of A, dat wel, wij hebben geen ruimte voor onogelijke gebieden); doe dan, denk ik dan, of eigenlijk, waarin een klein land niet groot kan zijn
Ik denk dat Musk er een factor 100 naast zit (wel wat oudere berekening), en dan alleen nog maar uitgaat van vervanging van huidige electriciteitsproductie, en industrie en mobiliteit niet mee heeft gerekend...

Edit: in het oorspronkelijke artikel gaat het wel over een oppervlakte van 100 mijl bij 100 mijl; da's wel iets groter dan de provincie Utrecht (meer dan 16 keer zo groot) ;)

[ Voor 14% gewijzigd door crisp op 09-06-2023 23:02 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:29:
[...]

Haha ;)

Ik heb bewust nog een ICE auto, werkt zowel goed voor de trailer als voor een weekendje Nordschleife voor de lol. Hoop dat ik over een paar jaar nog naar een Giulia oid kan overstappen maar anders is dit waarschijnlijk m'n laatste ICE auto en moet ik er uiteindelijk ook aan geloven. Maar ik rij zo weinig dat het voor mij toch niet zoveel uit maakt wat ik heb staan (zolang het maar geen diesel of LPG is).

Trouwens... de gasprijs is vandaag geëxplodeerd, voornamelijk de zomerprijs met ca. 20% vanwege de aankomende hitte binnen Europa. Wel bijzonder, blijkbaar is gas dus nog steeds erg belangrijk voor de energiemix tijdens de zomer periode voor de energievraag van airco's.

https://www.trouw.nl/duur...-door-warm-weer~ba77c33f/
Ik heb nooit andere auto's gehad dan ICE-auto's en ik heb er een hoop gehad in mijn autorijdende leven, ik hoor ook liever een motor draaien dan zo'n EV-sluipmoordenaar die je niet aan hoort komen. ;)
Ik ben blij dat ik nu een 3 jarig contract af heb gesloten bij Oxxio, vorig jaar wachtte ik ook te lang om een 5 jarig contract af te sluiten bij Zonder Gas Energie, omdat de tarieven van Engie toen even hoog waren met het flexibele contract, vlak daarna explodeerden de tarieven.
p.s., mijn eerste auto was een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde 1.6 uit 1970, zo'n vierkante, maar voor die tijd superdeluxe en snel met het typische Alfageluid, had ik hem nog maar, die zijn nu veel geld waard.
Daarna nog een Alfa 2000 Berlina en een 1600 GTV gehad. Ik rij ook niet veel meer en heb voor die weinige kilometers een burgerauto, een Citroën Xsara Picasso, na een lange reeks van 4-5-6 en 8 cilinder ICE-auto's te hebben gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
R0181 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Ik heb nooit andere auto's gehad dan ICE-auto's en ik heb er een hoop gehad in mijn autorijdende leven, ik hoor ook liever een motor draaien dan zo'n EV-sluipmoordenaar die je niet aan hoort komen. ;)
Ik ben blij dat ik nu een 3 jarig contract af heb gesloten bij Oxxio, vorig jaar wachtte ik ook te lang om een 5 jarig contract af te sluiten bij Zonder Gas Energie, omdat de tarieven van Engie toen even hoog waren met het flexibele contract, vlak daarna explodeerden de tarieven.
p.s., mijn eerste auto was een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde 1.6 uit 1970, zo'n vierkante, maar voor die tijd superdeluxe en snel met het typische Alfageluid, had ik hem nog maar, die zijn nu veel geld waard.
Daarna nog een Alfa 2000 Berlina en een 1600 GTV gehad. Ik rij ook niet veel meer en heb voor die weinige kilometers een burgerauto, een Citroën Xsara Picasso, na een lange reeks van 4-5-6 en 8 cilinder ICE-auto's te hebben gereden.
dit soort sentimenten, en dit is nog een milde me dunkt, laat zien dat er nog veel, inmiddels spaars, water door de sloot moet, alvorens we tot verandering over kunnen gaan, en idd, ik kop em ff in, niet wetende hoe die verandering eruit gaat kunnen/moeten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:47:
[...]

het is veelal cultuurgebonden denken wat (ons) beperkt;
Oh ik dacht dat je net zei dat het de technologie was?

Cultureel is het ook geen beperking, ik denk dat iedereen graag een waterstofauto wil als dat goedkoper zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:24:
[...]
dit soort sentimenten, en dit is nog een milde me dunkt, laat zien dat er nog veel, inmiddels spaars, water door de sloot moet, alvorens we tot verandering over kunnen gaan, en idd, ik kop em ff in, niet wetende hoe die verandering eruit gaat kunnen/moeten zien
Vraag is of al dat water wel door de sloot kan, er rijden in Nederland 8,9 miljoen auto's, https://www.cbs.nl/nl-nl/...dom%20van%20een%20bedrijf. waarvan 350.000 elektrisch. https://nos.nl/artikel/24...ar-wat-is-de-klimaatwinst. Hoeveel miljoen laadpalen moeten er komen om het volledige wagenpark elektrisch te laten rijden en is dat wel uitvoerbaar in steden waar in grote flat's honderden mensen auto's hebben? Buiten dat, gaat het stroomnet het aankunnen als iedereen zijn auto tegelijk oplaadt?
Het zal de bedoeling van de regering wel zijn dat autorijden zo duur wordt, dat voor mensen met lage(re) inkomens het autorijden onmogelijk wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
ASW1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:33:
[...]

Cultureel is het ook geen beperking, ik denk dat iedereen graag een waterstofauto wil als dat goedkoper zou zijn.
nee, juist niet de technologie, lees ff paar berichten terug; afijn, let's not jijbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
R0181 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:38:
[...]

Vraag is of al dat water wel door de sloot kan, er rijden in Nederland 8,9 miljoen auto's, https://www.cbs.nl/nl-nl/...dom%20van%20een%20bedrijf. waarvan 350.000 elektrisch. https://nos.nl/artikel/24...ar-wat-is-de-klimaatwinst . Hoeveel miljoen laadpalen moeten er komen om het volledige wagenpark elektrisch te laten rijden en is dat wel uitvoerbaar in steden waar in grote flat's honderden mensen auto's hebben? Buiten dat, gaat het stroomnet het aankunnen als iedereen zijn auto tegelijk oplaadt?
Het zal de bedoeling van de regering wel zijn dat autorijden zo duur wordt, dat voor mensen met lage(re) inkomens het autorijden onmogelijk wordt gemaakt.
allemaal technisch oplosbare dingen, ik zie geen enkel probleem, anders dan: betaalbaar houden voor mensen, om maar es wat te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:23
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:22:
[...]

ik huldig het principe, alles wat rijdt, vaart, vliegt, vrijt, moet je huren
Mijn vrouwke is niet te huur :)

Maar die stelling past niet goed bij de "mijn auto" en "mijn fiets" principe die we in deze wereld aanhangen. Hoezeer ik het eens ben met je, vrees ik dat dit nooit gaat werken. Ik ben niet roomser dan de paus, reed voor Corona circa 40K per jaar, nu onder de 10K. En ja, de auto staat inderdaad nog voor de deur, want ERG makkelijk. Ik vind dat ook lastig dat ik niet weg kan als ik weg wil. En dat is eigenlijk niet best besef ik donders goed.

[ Voor 49% gewijzigd door Houtenklaas op 09-06-2023 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
R0181 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:38:
[...]

Vraag is of al dat water wel door de sloot kan, er rijden in Nederland 8,9 miljoen auto's, https://www.cbs.nl/nl-nl/...dom%20van%20een%20bedrijf. waarvan 350.000 elektrisch. https://nos.nl/artikel/24...ar-wat-is-de-klimaatwinst. Hoeveel miljoen laadpalen moeten er komen om het volledige wagenpark elektrisch te laten rijden en is dat wel uitvoerbaar in steden waar in grote flat's honderden mensen auto's hebben? Buiten dat, gaat het stroomnet het aankunnen als iedereen zijn auto tegelijk oplaadt?
Kan makkelijk, is prima schaalbaar. Ja het is wat werk om netwerken te verzwaren maar iedereen weet hoe dat werkt/moet.
Auto's zijn juist zo'n goede aanvulling voor de energietransitie omdat ze niet tegelijk hoeven te laden maar met wat software/aansturing slim kunnen laden en zo de last over het elektriciteitsnetwerk kunnen spreiden.

Als er iets is dat makkelijk een enorm stuk verduurzaamd kan worden is het wel het wagenpark.
Er zijn echt veel grotere uitdagingen dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Houtenklaas schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:45:
[...]

Mijn vrouwke is niet te huur :)

Maar die stelling past niet goed bij de "mijn auto" en "mijn fiets" principe die we in deze wereld aanhangen. Hoezeer ik het eens ben met je, vrees ik dat dit nooit gaat werken. Ik ben niet roomser dan de paus, reed voor Corona circa 40K per jaar, nu onder de 10K. En ja, de auto staat inderdaad nog voor de deur, want ERG makkelijk. Ik vind dat ook lastig dat ik niet weg kan als ik weg wil. En dat is eigenlijk niet best besef ik donders goed.
met correcte beprijzing gaan dit soort effecten natuurlijk gebeuren, maar dit moet door de hele democratische mallemolen - hallo 2050

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:42:
[...]

ik zie geen enkel probleem, anders dan: betaalbaar houden voor mensen, om maar es wat te noemen
Waarom kom je dan met waterstofauto's aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
ASW1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:56:
[...]

Waarom kom je dan met waterstofauto's aan?
omdat dat een plausibler oplossing lijkt dan stekkerautos (en ja, er zijn nu nog wat technische drempels, maar dat komt goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:55:
[...]

met correcte beprijzing gaan dit soort effecten natuurlijk gebeuren, maar dit moet door de hele democratische mallemolen - hallo 2050
Klopt denk ik. En ik zie bij de kids al iets van een vraag wat je met een auto moet. Vooral zoonlief is daar mee bezig. Werkt bewust in de buurt van huis om woon/werk met de fiets te kunnen. Daar was ik op zijn leeftijd echt niet mee bezig. Maar om de discussie om ons heen te voeden, ook ik geloof in waterstof. Elektra zie ik als tussenvorm tot het moment dat we de aanmaak en gebruik van waterstof veel beter in de vingers hebben. Dat we eindigen met een brandstocel aangedreven vervoermiddel, waarbij efficiency minder belangrijk is omdat er genoeg groene energie wordt opgewekt om dat te dekken. En dan droom ik weer rustig verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Houtenklaas schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:13:
[...]

Klopt denk ik. En ik zie bij de kids al iets van een vraag wat je met een auto moet. Vooral zoonlief is daar mee bezig. Werkt bewust in de buurt van huis om woon/werk met de fiets te kunnen. Daar was ik op zijn leeftijd echt niet mee bezig. Maar om de discussie om ons heen te voeden, ook ik geloof in waterstof. Elektra zie ik als tussenvorm tot het moment dat we de aanmaak en gebruik van waterstof veel beter in de vingers hebben. Dat we eindigen met een brandstocel aangedreven vervoermiddel, waarbij efficiency minder belangrijk is omdat er genoeg groene energie wordt opgewekt om dat te dekken. En dan droom ik weer rustig verder.
Er moet sowieso een dergelijk systeem komen ook voor thuis, voor langdurige opslag, bijvoorbeeld in de zomer waterstof aanmaken met je zonnepanelen en in de winter gebruiken.

Nou weet ik niet of dit kan met waterstof, maar in ieder geval een stof die aan te maken is met energie en waar je op een later moment, ook al is dat een jaar later weer energie uit kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
JDx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:17:
[...]

Er moet sowieso een dergelijk systeem komen ook voor thuis, voor langdurige opslag, bijvoorbeeld in de zomer waterstof aanmaken met je zonnepanelen en in de winter gebruiken.

Nou weet ik niet of dit kan met waterstof, maar in ieder geval een stof die aan te maken is met energie en waar je op een later moment, ook al is dat een jaar later weer energie uit kan halen.
nee, dit is niet toegankelijk genoeg, ervan uitgaand dat we de huidige status quo willen behouden, nl. dat iedereen op publieke plekken brandstof kan tanken/laden; huisgebonden gedoe is just that, gedoe (fijn als je daar jezelf mee kan bedruipen, maar dan mis je de point)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

CynicRelief schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:29:
[...]

nee, dit is niet toegankelijk genoeg, ervan uitgaand dat we de huidige status quo willen behouden, nl. dat iedereen op publieke plekken brandstof kan tanken/laden; huisgebonden gedoe is just that, gedoe (fijn als je daar jezelf mee kan bedruipen, maar dan mis je de point)
Het gaat hier toch niet over tanken, maar de energierekening, om de energierekening omlaag te brengen moeten we in de toekomst energie in de zomer kunnen opslaan in iets wat we zelf kunnen produceren en in de winter er weer uit kunnen halen. Ik weet niet of dat waterstof is, maar zoiets moet er wel komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
ASW1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:50:
[...]

Kan makkelijk, is prima schaalbaar. Ja het is wat werk om netwerken te verzwaren maar iedereen weet hoe dat werkt/moet.
Auto's zijn juist zo'n goede aanvulling voor de energietransitie omdat ze niet tegelijk hoeven te laden maar met wat software/aansturing slim kunnen laden en zo de last over het elektriciteitsnetwerk kunnen spreiden.

Als er iets is dat makkelijk een enorm stuk verduurzaamd kan worden is het wel het wagenpark.
Er zijn echt veel grotere uitdagingen dan dat.
Theorie en praktijk is een wereld van verschil. Uiteindelijk is er maar 1 beperking: Pecunia

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:35:
Beetje offtopic:

Ik hoop dat de stap naar kernfusie er wel voor zorgt dat hydrogen ook een boost gaat krijgen. Persoonlijk geloof ik niet in een volledig elektrische maatschappij, maar we gaan het zien. Het verzwaren van de lokale netten is misschien technisch niet de moeilijkste opgaaf, maar kost ook nog eens een bak met geld. Wie gaat de beslissing over de energiemix transitie zetten straks?
Windmolens en zonnepanelen hebben in verhouding met gas/kolen/kerncentrales een beperktere levensduur en er wordt heel erg positief gedaan over de recyclebaarheid van windmolens, accu's en dergelijke maar dat is vooralsnog een grote papierentijger. En in de winter is er te weinig (wind/zonne-) energie om te verwarmen een accu systeem lost dat probleem niet op (in ieder geval niet met de huidige capaciteiten).

En waterstof auto's klinken gewoon beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:14
ArcticWolf schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Beetje offtopic:

Ik hoop dat de stap naar kernfusie er wel voor zorgt dat hydrogen ook een boost gaat krijgen. Persoonlijk geloof ik niet in een volledig elektrische maatschappij, maar we gaan het zien. Het verzwaren van de lokale netten is misschien technisch niet de moeilijkste opgaaf, maar kost ook nog eens een bak met geld. Wie gaat de beslissing over de energiemix transitie zetten straks?
Windmolens en zonnepanelen hebben in verhouding met gas/kolen/kerncentrales een beperktere levensduur en er wordt heel erg positief gedaan over de recyclebaarheid van windmolens, accu's en dergelijke maar dat is vooralsnog een grote papierentijger. En in de winter is er te weinig (wind/zonne-) energie om te verwarmen een accu systeem lost dat probleem niet op (in ieder geval niet met de huidige capaciteiten).

En waterstof auto's klinken gewoon beter ;)
[YouTube: Hydrogen-Powered Engine Corolla Unveiled! [ World's first full test run ]]
Ik geloof ook niet in een volledig elektrische maatschappij, maar wel dat het samen kan gaan met brandstofcellen en kernenergie. De overproductie van zon- en windenergie kan op zee mooi omgezet worden in waterstof. Deze waterstof kan dan weer gebruikt worden in energiecentrales als de duurzame opwekking te weinig is. Een ander deel van de waterstof kan dan gebruikt worden voor brandstofcellen in bijv. vervoer voor de langere afstanden. Daarnaast zullen er waarschijnlijk ook een aantal kerncentrales nog nodig zijn voor de basislast van o.a. de industrie.

Het één kan het ander juist versterken. Waarom dat er toch elke keer weer fronten gevormd worden van groepen die voor het één en tegen het ander zijn, snap ik niet. Als je het grote plaatje bekijkt zou het bovenstaande een hele mooie oplossing zijn om minder afhankelijk te zijn voor de energievoorziening van het (minder betrouwbare) buitenland op termijn.

En voor de puristen van ICE, geloof ik ook, dat die nog heel lang blijven bestaan. Het zal misschien wel wat duurder worden om deze te berijden. Maar ik moet eerlijk zeggen, dat ik de EV heerlijk vind rijden. Wij hebben een EV en een Hybrid ICE. Voor de kortere afstanden, waarbij de actieradius van de EV voldoet, neem ik bij voorkeur de EV. Voor de langere afstanden nemen we de Hybrid ICE.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Jojan265 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:28:
[...]

Ik geloof ook niet in een volledig elektrische maatschappij, maar wel dat het samen kan gaan met brandstofcellen en kernenergie. De overproductie van zon- en windenergie kan op zee mooi omgezet worden in waterstof. Deze waterstof kan dan weer gebruikt worden in energiecentrales als de duurzame opwekking te weinig is. Een ander deel van de waterstof kan dan gebruikt worden voor brandstofcellen in bijv. vervoer voor de langere afstanden. Daarnaast zullen er waarschijnlijk ook een aantal kerncentrales nog nodig zijn voor de basislast van o.a. de industrie.

Het één kan het ander juist versterken. Waarom dat er toch elke keer weer fronten gevormd worden van groepen die voor het één en tegen het ander zijn, snap ik niet. Als je het grote plaatje bekijkt zou het bovenstaande een hele mooie oplossing zijn om minder afhankelijk te zijn voor de energievoorziening van het (minder betrouwbare) buitenland op termijn.

En voor de puristen van ICE, geloof ik ook, dat die nog heel lang blijven bestaan. Het zal misschien wel wat duurder worden om deze te berijden. Maar ik moet eerlijk zeggen, dat ik de EV heerlijk vind rijden. Wij hebben een EV en een Hybrid ICE. Voor de kortere afstanden, waarbij de actieradius van de EV voldoet, neem ik bij voorkeur de EV. Voor de langere afstanden nemen we de Hybrid ICE.
Waarom dat er toch elke keer weer fronten gevormd worden van groepen die voor het één en tegen het ander zijn, snap ik niet.
Geen idee, maar hier op Tweakers is een heel sterk "elektric only" front aanwezig, ook in het energiemix topic geloven ze niet in de aanvulling van waterstof/kernenergie dus valt de discussie meteen dood.
Ik geloof ook in de visie die jij schetst, dat beide elkaar nodig hebben. Of de ICE hydrogen er voor normale auto's gaat komen? Ik hoop het, al is die hoop gebaseerd op luchtkastelen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 10-06-2023 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
[...]

We zullen het zien. Ik vind het allemaal heel interessant, maar ben geen expert, dus ik ga af op de meningen van experts en volgens mij is de meerderheid het erover eens dat het voor personenvervoer geen haalbare kaart gaat worden met H2, industrie en zwaar transport is een ander verhaal uiteraard.

Maar er zijn al H2 auto's, dat weet jij waarschijnlijk ook, maar Toyota heeft een auto van 5 meter nodig om die tanks kwijt te kunnen en dan is het nog steeds krapjes binnenin.

Ik zie het gewoon niet gebeuren, maar wellicht krijg jij gelijk, is ook prima. Zolang we maar van de fossiele brandstoffen af kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Noukie_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:36:
Heren (denk ik), maak dit niet persoonlijk maar jou het op je mening ten opzichte van het topic. Elektrisch is niet de ultieme oplossing, waterstof ook niet...misschien zit de toekomst wel in ammoniak. Er is van alles een voordeel en nadeel te vinden en veel is nog in ontwikkeling.
Het gaat ook helemaal niet om de ultieme eindoplossing maar om de mogelijkheden die nu en in de nabije toekomst al beschikbaar zijn.
Het heeft weinig zin de beschikbare oplossingen telkens af te wimpelen met het "excuus" dat je zit te wachten op de ultieme oplossing. Want in de praktijk gebeurt er dan buiten afwachten juist niets of blijven voortsukkelen op basis van al verouderde toestanden.

Maar wie onverdroten wil blijven inzetten op de steun aan centrale energieopwekkers die lekker alles in hun eentje mogen bepalen voor de rest, ook al heeft men al jaren de mogelijkheid om een deel daarvan zelf in handen te nemen, moet dat dan maar doen. Het is tenslotte ieders eigen rekening en aan wie je je geld wil uitgeven mag je zelf bepalen.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 10-06-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ASW1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:33:
[...]

Nou, trek mezelf maar al af van dat "iedereen". :)
Of het zou moeten zijn dat ik zelf lokaal voldoende waterstof zou kunnen produceren, de toestemming zou krijgen daar voldoende hoeveelheden lokaal van te mogen opslaan en de productie van die waterstof en omzetting van energiedrager naar energie goedkoper is dan gewoon, zoals het nu werk, die energie uit ieder (lokaal) stopcontact te halen is en goedkoper is (ook al kan je het niet zelf produceren) dan de energiedrager waterstof.

Mijn eerste auto was trouwens een TR6 en mijn eerste technisch vervoermiddel een houten driewieler.
Naar geen van beiden enig nostalgisch verlangen. Het verleden ligt achter mij en heeft (hoop ik) niet de gewoonte telkens terug te keren.

Dit topic gaat overigens over "de energierekening". En wie op basis van dat onderwerp liever op waterstof rijdt dan op rechtstreeks elektriciteit vanuit een batterij kan gewoon niet goed rekenen. Of weet met zijn geld geen blijf. Of heeft te lang in een echte kroeg op basis van alcohol zitten discussiëren. :+

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 10-06-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Houtenklaas schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:45:
[...]
Ik vind dat ook lastig dat ik niet weg kan als ik weg wil. En dat is eigenlijk niet best besef ik donders goed.
Hangt er maar vanaf waar je je woonplaats gekozen hebt en waar je naar toe wil.
Het overgrote deel van de verplaatsingen komt hier best uit met de e-bike. En meestal ben ik er nog vlugger of even vlug ter plekke dan met een vierwieler. Ook nooit op zoek naar een (betalende) parkeerplek noch last van files. En het verbruik ook nog eens 21 keer minder (cfr. "de energierekening") dan de stekkerauto. :)

De beschikbare techniek is nooit het probleem. Het budget in veel gevallen (en al zeker niet in deze community)
ook al niet. Het enige probleem zit meestal in de kortsluiting tussen de twee oren en de hang naar het nemen van beslissingen op basis van buikgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CynicRelief schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:01:
[...]
omdat dat een plausibler oplossing lijkt dan stekkerautos (en ja, er zijn nu nog wat technische drempels, maar dat komt goed)
Maar al zeker niet op basis van betaalbaar.
Als een stekkerauto al te duur is dan moet je al zeker niet verder kijken naar een waterstofauto. Die laatste is meestal ook maar een auto met een (kleine) accu en elektromotor met een extra tank voor de energiedrager en een extra centrale om de energiedrager terug om te zetten in bruikbare energie.

Een technisch proces dat ingewikkelder en langer is en bovendien de mogelijkheden biedt om gecentraliseerd in enkele handen te blijven heeft nog nooit bewezen goedkoper te zijn dan zelf produceren en/of een minder ingewikkeld procedé.

Waterstof heeft zijn meer plausibele toepassingen (in de toekomst). Maar dat zal de eerste lange jaren niet voor personenvervoer zijn. En al helemaal niet als het om de energierekening draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:04:
[...]

Het gaat hier toch niet over tanken, maar de energierekening, om de energierekening omlaag te brengen moeten we in de toekomst energie in de zomer kunnen opslaan in iets wat we zelf kunnen produceren en in de winter er weer uit kunnen halen. Ik weet niet of dat waterstof is, maar zoiets moet er wel komen.
Dat kan al met waterstof maar ten eerste heb je dan heel veel ruimte nodig (die niet iedereen heeft), een vergunning om waterstof onder druk lokaal op te slaan (dus heb je zelf niet in de hand) en niet het onbelangrijkste: pokkeduur in vergelijking met de combinatie PV+accu/beperkte netafname.
En je kan er donder opzetten dat de nodige lobbygroepen zo lang mogelijk geen inspanning zullen laten liggen om te verhinderen dat men particulier zeer goedkoop aan seizoensoverslag kan doen op basis van zelf geproduceerde energie.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 10-06-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:14
IvoB2 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:22:
[...]

Het overgrote deel van de verplaatsingen komt hier best uit met de e-bike. En meestal ben ik er nog vlugger of even vlug ter plekke dan met een vierwieler. Ook nooit op zoek naar een (betalende) parkeerplek noch last van files. En het verbruik ook nog eens 21 keer minder (cfr. "de energierekening") dan de stekkerauto. :)

De beschikbare techniek is nooit het probleem. Het budget in veel gevallen (en al zeker niet in deze community)
ook al niet. Het enige probleem zit meestal in de kortsluiting tussen de twee oren en de hang naar het nemen van beslissingen op basis van buikgevoel.
Het ligt inderdaad aan de woonplaats, maar ook waar je werkt. Wij wonen nu ongeveer in het midden van de beide werkplekken en het openbaar vervoer is echt geen optie (wonen in het noorden). Mijn vrouw woonde eerst heel dichtbij en kon het werk bereiken op de gewone fiets, maar het ziekenhuis is gefuseerd en wordt in onze woonplaats uit gefaseerd. Daarom dus noodgedwongen naar de hoofd locatie, dat te ver is voor een elektrische fiets. Wij hebben dus 2 auto's nodig, waarvan 1 EV (perfect voor woonwerk verkeer) en 1 hybrid ICE (praktischer voor de langere afstanden).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:34:
[...]

Dat kan al met waterstof maar ten eerste heb je dan heel veel ruimte nodig (die niet iedereen heeft), een vergunning om waterstof onder druk lokaal op te slaan (dus heb je zelf niet in de hand) en nnie het onbelangrijkste: pokkeduur.
Dat zal dan niet de oplossing zijn, die zoutwater/zoetwater tanks onder de grond hoor ik ook weinig meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArcticWolf schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:05:
[...]
Windmolens en zonnepanelen hebben in verhouding met gas/kolen/kerncentrales een beperktere levensduur en er wordt heel erg positief gedaan over de recyclebaarheid van windmolens, accu's en dergelijke maar dat is vooralsnog een grote papierentijger.
Precies of de bouw van kerncentrales geen bak geld kost om het over de papieren tijger van de recycleerbaarheid van de bouwmaterialen van een kerncentrale nog maar te zwijgen.
Het is niet voor niets dat geen enkele privé investeerder zich waagt aan de bouw en uitbating van een kerncentrale. Uiteraard wel aan de lucratieve uitbating (en zijn verkoopprijs dan nog gaat baseren op de gasprijzen) maar met alle verzekeringen, bouwkosten en afbraakkosten afgeschoven op de maatschappij.

Ook de "beperkte" range van een BEV is iets dat meer tussen de twee oren zit of in de persoonlijke gebruikseisen dan van praktische aard. We rijden al vier jaar met een EV (die we trouwens delen met drie andere gezinnen) en die heeft nog altijd een range tussen de 360 (winter) en 480 km (optimale omstandigheden). Ook bij de voorgaande ICE's hadden we niet de gewoonte om meer dan 360 km te rijden en dan een break te nemen. Voor ons was er op het gebied van range dus geen enkel aanpassing nodig.
En in die vier jaar is er al heel wat vooruitgang geboekt. Tegen de tijd dat de eerste betaalbare waterstofauto voor Jan Modaal beschikbaar komt zitten de BEV's in laattijden en efficiëntie van de accu's (grotere energiedichtheid voor lagere kostprijs) ook al weer een eind verder.
Het is alsof de waterstofauto een marathon wil lopen tegen de BEV terwijl de BEV al halverwege op het parcour is en men hoopt dat er een of ander mirakel gebeurt dat in de toekomst de H2 auto als een raket vooruit schiet terwijl hij nu nog maar nauwelijks, ondanks alle loze beloften, maar niet echt uit de starblokken wil komen.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 10-06-2023 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
IvoB2 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:22:
[...]

Alles rond 15-20 km rond het huis gaat met de gewone tracking bike, gewoon ouderwetse spierkracht. Maar goed punt. Als ik met het OV wil, is het eindpunt zelden het probleem, maar het beginpunt wel. Een ritje van 35km naar het zuiden kost met het OV bijna twee uur. Dat doe ik fietsend nog sneller en met de auto in goed 20 minuten. OV mag best iets meer tijd kosten, maar niet het 6 voudige ...

Daarbij komt dat het OV steeds verder wordt uitgekleed hier qua dienstregeling. Op zondag bijna niet weg te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 10-06-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Houtenklaas schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:45:
[...]

Alles rond 15-20 km rond het huis gaat met de gewone tracking bike, gewoon ouderwetse spierkracht. Maar goed punt. Als ik met het OV wil, is het eindpunt zelden het probleem, maar het beginpunt wel. Een ritje van 35km naar het zuiden kost met het OV bijna twee uur. Dat doe ik fietsend nog sneller en met de auto in goed 20 minuten. OV mag best iets meer tijd kosten, maar niet het 6 voudige ...

Daarbij komt dat het OV steeds verder wordt uitgekleed hier qua dienstregeling. Op zondag bijna niet weg te komen.
Dat komt dan, zoals ik schreef, door de woonlocatie en de eigen verwachtingen.
Wij doen zonder problemen alles in een straal van 50 km met de e-bikes tegen een gemiddelde snelheid van 27 km/uur. Het centraal station is op 8 km (waar je tegenwoordig met de auto tot vlak onder de vertrekplatformen kan rijden + parking met laadpalen). Vanuit dit station ben ik op 15 min. in de grootste stad van Vlaanderen, op een twintigtal minuten in de hoofdstad van België en op 12 minuten onder de vertrekhal van de nationale luchthaven.
Bovendien beschikt het dorp waar ik momenteel woon over verschillende locaties waar elektrische deelauto's beschikbaar zijn. Wanneer de BEV die we nu gebruiken niet meer door de werkgever van de huidige partner zal betaald zal worden schakelen we gewoon over naar een deelauto voor de beperkte ogenblikken dat we die nog echt nodig hebben. Scheelt niet alleen in de energierekening. :)

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 10-06-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Dat zal dan niet de oplossing zijn, die zoutwater/zoetwater tanks onder de grond hoor ik ook weinig meer over.
Of dat in de toekomst wel of niet de oplossing zal zijn weet ik, bij gebrek aan een glazen bol, ook niet.
Maar ik zet in op wat nu beschikbaar is.
Ik heb nl. geen zin om mijn heel leven te zitten wachten op de ultieme perfecte oplossing want dan schreef ik waarschijnlijk nu ook nog op een blad papier.
En die oplossingen zijn, voor mij, al best betaalbaar. In elk geval goedkoper dan energie blijven afnemen van het net via een gecentraliseerde monopolist en rijden met een auto op fossiele brandstof.
Dat het voor een ander in een andere situatie anders zal zijn (of aanvoelen) ontken ik niet. Ieder mag zijn eigen keuzes van mij maken. Het is tenslotte je eigen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
IvoB2 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:54:
[...]

Dat komt dan, zoals ik schreef, door de woonlocatie en de eigen verwachtingen.
Wij doen zonder problemen alles in een straal van 50 km met de e-bikes tegen een gemiddelde snelheid van 27 km/uur.
Wel een helm op hoop ik .. Ik fiets elke dag een km of 35 gewoon voor de lol en zeker in de begin en einde winter raap ik de nodige fietsers op die gevallen zijn met de e-bike. Meestal zonder helm en vaak 50+. En inmiddels de meest vreselijke wonden gezien. Tijd dat de helm verplicht wordt op e-bikes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:43:
[...]

Precies of de bouw van kerncentrales geen bak geld kost om het over de papieren tijger van de recycleerbaarheid van de bouwmaterialen van een kerncentrale nog maar te zwijgen.
Het is niet voor niets dat geen enkele privé investeerder zich waagt aan de bouw en uitbating van een kerncentrale. Uiteraard wel aan de lucratieve uitbating (en zijn verkoopprijs dan nog gaat baseren op de gasprijzen) maar met alle verzekeringen, bouwkosten en afbraakkosten afgeschoven op de maatschappij.

Ook de "beperkte" range van een BEV is iets dat meer tussen de twee oren zit of in de persoonlijke gebruikseisen dan van praktische aard. We rijden al vier jaar met een EV (die we trouwens delen met drie andere gezinnen) en die heeft nog altijd een range tussen de 360 (winter) en 480 km (optimale omstandigheden). Ook bij de voorgaande ICE's hadden we niet de gewoonte om meer dan 360 km te rijden en dan een break te nemen. Voor ons was er op het gebied van range dus geen enkel aanpassing nodig.
En in die vier jaar is er al heel wat vooruitgang geboekt. Tegen de tijd dat de eerste betaalbare waterstofauto voor Jan Modaal beschikbaar komt zitten de BEV's in laattijden en efficiëntie van de accu's (grotere energiedichtheid voor lagere kostprijs) ook al weer een eind verder.
Het is alsof de waterstofauto een marathon wil lopen tegen de BEV terwijl de BEV al halverwege op het parcour is en men hoopt dat er een of ander mirakel gebeurt dat in de toekomst de H2 auto als een raket vooruit schiet terwijl hij nu nog maar nauwelijks, ondanks alle loze beloften, maar niet echt uit de starblokken wil komen.
En gelijk weer met de hakken in de grond... zo kun je nooit normaal een discussie voeren. Ik heb niks tegen EV's maar mij krijg je er voorlopig niet in, 1 omdat ik er niks aan heb (een EV die m'n trailer mag trekken is voor mij onbetaalbaar) en 2 ik vind er geen hol aan.

Wind vs Nucleair:
Als je de huidige grootste windmolens pakt die zouden tot 15MW (spanwijdte van 236m) aan energie kunnen opwekken. de laatste generatie kerncentrales doen 1,6GW per reactor. Het oppervlak van Hinkley Point C met z'n 2 reactoren is ca. 1,74km^2 groot.
Je hebt 213 windmolens van 15MW nodig om 3,2GW te halen (bij een 15x15 grid heb je daar 3,3km^2 voor nodig). 1 Windmolen kost ca. 30 miljoen euro (incl. installatie, excl. onderhoud) en gaat ca. 25 jaar mee, dus dat kost iedere 25 jaar weer 6,6 miljard euro.
De reactoren gaan minstens 50 jaar mee en kosten 25 miljard euro (excl. onderhoud), voordeel is dat de reactoren "altijd" op vol vermogen kunnen draaien dus bij een overschot kan je die waterstof laten maken. Dat geldt overigens ook voor de windmolens, maar daarbij ben je wel overgeleverd aan het weer. Bij storm schakelen ze zichzelf uit en als het niet waait doen ze (bijna) niks.

Alles heeft z'n voor en tegens dus ik zie even niet in waarom de discussie zo zwart/wit gevoerd moet worden.

Dat de prijs voor de bouw van kerncentrales zo enorm is gestegen is wel interessant, vooral de rapportage van de Finse Olkiluoto OL3 reactor geeft daar zo goed inzicht in. Eigenlijk komt het erop neer dat er jaren geleden een keer beslissing is genomen dat kernenergie niet de toekomst is vanwege het milieu en het risico. Waarbij over de jaren heen de expertise gewoon is afgenomen. De Franse aannemer van Olkiluoto OL3 had gewoon niet meer de kennis en kunde in huis om het project zonder problemen af te ronden en je ziet nu hetzelfde bij Hinkley Point C die deels gebouwd wordt door EDF. Het is dan ook wel interessant om te zien dat de EU nu bijgedraaid is en Nucleaire energie (splitsing) wel als "groen" heeft bestempeld. Dit kan betekenen dat de prijs voor de bouw ook weer gaat dalen omdat er weer in ontwikkeld gaat worden (buiten fusie om).
Ook de ontwikkeling van SMR is leuk om te volgen: https://www.rtlnieuws.nl/...imaat-limburg-brabant-smr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je hebt uiteraard nu niets aan nucleair wanneer tussen start bouw (en zo ver is men hier zelfs nog niet) en opleveren eerste kWh op het net er minstens tien jaar overheen gaat. In het aller rooskleurigste scenario dan nog.
En aan SMR's, laat staan kernfusie die de eerste kWh op het net zet nog minder want dat is al decennia lang veel rooskleurig scenario waar in de praktijk weinig van in huis komt.

Wanneer je uitgangspunt is dat we nog wel een paar decennia op overschot hebben om fossiel uit te faseren dan heb je uiteraard een punt dat je kan blijven wachten tot het eindelijk in de (verre) toekomst hopelijk iets oplevert. Maar de energierekening van wie blijft wachten gaat er voorlopig wel niet door dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Houtenklaas schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Wel een helm op hoop ik .. Ik fiets elke dag een km of 35 gewoon voor de lol en zeker in de begin en einde winter raap ik de nodige fietsers op die gevallen zijn met de e-bike. Meestal zonder helm en vaak 50+. En inmiddels de meest vreselijke wonden gezien. Tijd dat de helm verplicht wordt op e-bikes.
Dat is gewoon natuurlijke selectie dat moet je niet met helmpjes proberen tegen te gaan.
Dan had je gewoon tig jaar eerder rubbertjes moeten uitdelen.
Wordt tijd dat mensen weer leren nadenken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Door de welkom bonus komen Innova en Mega energie goedkoop uit bij ondanks dat de tarieven hoger liggen dan de andere met goedkopere tarieven. Dat komt omdat m'n verbruik niet zo heel gek hoog zijn.

Maar lees veel negatieve ervaringen mbt de bonus van Innova waardoor ik die oversla te groot risico maar wat zijn de ervaringen met Mega energie?

Is het überhaupt wel slim om dat te doen?

Daarbij wou ik het contract in September laten ingaan ivm salderen nog. Gaan de WKOA 14 dagen bedenktijd in vanaf het moment van afsluiten of na ingangsdatum?

[ Voor 17% gewijzigd door NicoHF op 10-06-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Ronald.42 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:34:
[...]

Dat is gewoon natuurlijke selectie dat moet je niet met helmpjes proberen tegen te gaan.
Dan had je gewoon tig jaar eerder rubbertjes moeten uitdelen.
Wordt tijd dat mensen weer leren nadenken.
'Wordt tijd dat mensen weer leren nadenken.' kijkende naar de volgened reactie ... haal ff diep adem allemaal, natuurlijk wil de markt jouw geld, onder het mom van aanbiedingen etc, maar kijk even verder dan je beurs ondiep is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-08 22:30
Snarfie31 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:52:
Jawel ik krijg 13 juni mijn afrekening van Vattenfall. Is het nu handig om die voorbeeldbrief m.b.t. prijsverhogingen te versturen naar Vattenfall. Het gaat mij om het gas gedeelte vanaf meende october of november 2022 waar een exorbitante verhoging plaats vond naar 3,40 per kuub. Het scheelt mij honderden euro's dus de moeite waard. Ik heb wel een variabel contract wat kan betekenen dat ze de prijzen ten alle tijden mogen verhogen of is dat ook maar maximaal 2x per jaar?

Zo staat het omschreven in mijn contract 2021 (hieronder punt3) en word dus schijnbaar met succes bestreden dat ze het meer dan 2x mogen verhogen.

[b]3. Tarieven en betaling
3.1 Wijziging variabele leveringskosten: 2 keer per jaar
• De variabele leveringskosten (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het Modelcontract
worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
• Wij kunnen de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar.
• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kunnen wij de leveringskosten ook op
andere momenten aanpassen.
3.2 Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten
• Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd
over de nieuwe leveringskosten.
• Ook bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) als bedoeld in
artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden informeren wij u hierover persoonlijk en tijdig
voor de tariefwijziging.
• De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.vattenfall.nl onder het kopje
'Modelcontract' en in Mijn Vattenfall.

Zijn er Tweakers die dit ook gedaan hebben met mogelijk goed resultaat of toch maar wachten en aansluiten bij een massaclaim. Mocht dit het verkeerde topic zijn laat het me weten. 8)7

Bijgaand de voorbeeld brief:

[uw naam][adres][postcode en woonplaats][telefoon][e-mail]
[naam energieleverancier][adres][postcode en plaats]
[plaats, datum]
Onderwerp: niet akkoord met wijzigen energiecontract
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum] stuurde u mij een brief. Daarin staat dat u mijn contract met een vast tarief wilt wijzigen vanwege de stijgende energieprijzen. Ik ga niet akkoord met uw voorstel.
Wat is het probleem?
Ik heb een contract met u tot en met [einddatum] voor de levering van energie tegen een vast tarief. Ik vind dat u zich moet houden aan onze afspraak in het contract.
Wat verwacht ik van u?
Ik wil dat u mijn contract voortzet onder dezelfde voorwaarden en dezelfde tarieven zoals wij die hebben afgesproken. Ik wil dat u dit binnen 2 weken bevestigt per [e-mail / brief].
Biedt u geen oplossing?
Wijzigt u toch mijn contract? Dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of de rechter, dan kunt u deze zin toevoegen: En ik ga met mijn klacht naar De Geschillencommissie Energie / de rechter]. Ook stel ik u nu al aansprakelijk voor alle schade die ik hierdoor lijd.
Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]
ik heb zo ongeveer dezelfde situatie.. heb je al antwoord? ik loop n beetje achter met lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

NicoHF schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:37:
Door de welkom bonus komen Innova en Mega energie goedkoop uit bij ondanks dat de tarieven hoger liggen dan de andere met goedkopere tarieven. Dat komt omdat m'n verbruik niet zo heel gek hoog zijn.

Maar lees veel negatieve ervaringen mbt de bonus van Innova waardoor ik die oversla te groot risico maar wat zijn de ervaringen met Mega energie?

Is het überhaupt wel slim om dat te doen?

Daarbij wou ik het contract in September laten ingaan ivm salderen nog. Gaan de WKOA 14 dagen bedenktijd in vanaf het moment van afsluiten of na ingangsdatum?
Waar lees jij dan negatieve ervaringen mbt de bonus bij Innova?
Ik heb hem gewoon gekregen vorig jaar en ook mijn overschot van de panelen netjes incl. BTW uitbetaald.
Zit er nu ook nog met weer een nieuw contract dat in september afloopt.
Innova koopt x aantal energie in en zet die dmv jaarcontract in de markt met een bonus erbij, is die x aantal energie verkocht dan stopt de actie.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier ook alleen lof over Innova. Ik kreeg vorig jaar nog 300 euro welkomstbonus voor alleen elektra. Foutje van hun kant (die bonus was eigenlijk voor gas+elektra) maar ik kreeg netjes gewoon de 300 uitgekeerd, waarbij wel gezegd werd dat het eigenlijk niet de bedoeling was maar het was hun fout en afspraak is afspraak :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Glashelder schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:39:
Hier ook alleen lof over Innova...
Hier hetzelfde, ik heb vanaf januari '20 een 1 jarig contract bij Innova gehad, met gunstige tarieven en de welkomstbonus van €285,= werd na afloop netjes uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Is het momenteel een risico om een jaarcontract te pakken bij een (relatief) kleine speler? Dan heb ik het niet zo zeer over de kosten, maar meer over of ze niet failliet gaan mochten de prijzen weer omhoog schieten.
Pagina: 1 ... 85 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden