Jawel ik krijg 13 juni mijn afrekening van Vattenfall. Is het nu handig om die voorbeeldbrief m.b.t. prijsverhogingen te versturen naar Vattenfall. Het gaat mij om het gas gedeelte vanaf meende october of november 2022 waar een exorbitante verhoging plaats vond naar 3,40 per kuub. Het scheelt mij honderden euro's dus de moeite waard. Ik heb wel een variabel contract wat kan betekenen dat ze de prijzen ten alle tijden mogen verhogen of is dat ook maar maximaal 2x per jaar?
Zo staat het omschreven in mijn contract 2021 (hieronder punt3) en word dus schijnbaar met succes bestreden dat ze het meer dan 2x mogen verhogen.
[b]3. Tarieven en betaling
3.1 Wijziging variabele leveringskosten: 2 keer per jaar
• De variabele leveringskosten (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het Modelcontract
worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
• Wij kunnen de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar.
• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kunnen wij de leveringskosten ook op
andere momenten aanpassen.
3.2 Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten
• Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd
over de nieuwe leveringskosten.
• Ook bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) als bedoeld in
artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden informeren wij u hierover persoonlijk en tijdig
voor de tariefwijziging.
• De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op
www.vattenfall.nl onder het kopje
'Modelcontract' en in Mijn Vattenfall.
Zijn er Tweakers die dit ook gedaan hebben met mogelijk goed resultaat of toch maar wachten en aansluiten bij een massaclaim. Mocht dit het verkeerde topic zijn laat het me weten.
Bijgaand de voorbeeld brief:
[uw naam][adres][postcode en woonplaats][telefoon][e-mail]
[naam energieleverancier][adres][postcode en plaats]
[plaats, datum]
Onderwerp: niet akkoord met wijzigen energiecontract
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum] stuurde u mij een brief. Daarin staat dat u mijn contract met een vast tarief wilt wijzigen vanwege de stijgende energieprijzen. Ik ga niet akkoord met uw voorstel.
Wat is het probleem?
Ik heb een contract met u tot en met [einddatum] voor de levering van energie tegen een vast tarief. Ik vind dat u zich moet houden aan onze afspraak in het contract.
Wat verwacht ik van u?
Ik wil dat u mijn contract voortzet onder dezelfde voorwaarden en dezelfde tarieven zoals wij die hebben afgesproken. Ik wil dat u dit binnen 2 weken bevestigt per [e-mail / brief].
Biedt u geen oplossing?
Wijzigt u toch mijn contract? Dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of de rechter, dan kunt u deze zin toevoegen: En ik ga met mijn klacht naar De Geschillencommissie Energie / de rechter]. Ook stel ik u nu al aansprakelijk voor alle schade die ik hierdoor lijd.
Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]
[
Voor 25% gewijzigd door
Snarfie31 op 08-06-2023 15:39
]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M