Ik heb het via gaslicht afgesloten, daar stonden ze nog wel en heb ook al de contract bevestiging van Oxxio ontvangen (voor 3 jaar).R0181 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 01:06:
[...]
Ik had de aanmeldpagina van Oxxio vastgezet, echter zijn de 2 jarige en 3 jarige contracten verdwenen, ik kan nu alleen nog maar kiezen voor 6 maanden vast of 1 jaar vast. Hopelijk veranderd het nog als die 2 weken bedenktijd met de oude opstaptarieven voorbij zijn en er meer aanbiedingen komen.
Ik had hetzelfde met ZonderGas begin vorig jaar, door te lang twijfelen heb ik toen daar geen 5 jarig contract genomen vanwege het Welkom drama en de onbekendheid van ZonderGas, wel voor mijn vriendin afgesloten, die zit daar nu nog 3,5 jaar voor een bodemprijs.
Bedankt voor de tip, zojuist ook via Gaslicht een 3 jarig contract afgesloten bij Oxxio.ArcticWolf schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 05:40:
[...]
Ik heb het via gaslicht afgesloten, daar stonden ze nog wel en heb ook al de contract bevestiging van Oxxio ontvangen (voor 3 jaar).
En dan hebben we nog de 14 dagen om een beetje te kijken of het een goede gok was of nietR0181 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:31:
[...]
Bedankt voor de tip, zojuist ook via Gaslicht een 3 jarig contract afgesloten bij Oxxio.
Vorige week (nog voor 31 mei) een 1 jarig contract afgesloten bij Oxxio, volgens oude boeteregels, voor 0,34 € per kWh. Nu wordt het wel spannend als dit contract volgend jaar afloopt. Nu kan ik natuurlijk naar Oxxio 3-jarig, maar dat vind ik ook wel weer een risico.
Voor nu laat ik het maar zoals het is. Volgend jaar maar weer verder zien...
Ik snap wat je bedoeld, is misschien voor elektra wel anders als je PV hebt bv en weet ook niet hoe die trend loopt want kijk daar minimaal naar: voor mij is gas maatgevend dus kijk ik meer daar naar.koelkast schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:03:
Vorige week (nog voor 31 mei) een 1 jarig contract afgesloten bij Oxxio, volgens oude boeteregels, voor 0,34 € per kWh. Nu wordt het wel spannend als dit contract volgend jaar afloopt. Nu kan ik natuurlijk naar Oxxio 3-jarig, maar dat vind ik ook wel weer een risico.
De "winterprijs" staat al een hele tijd tussen de 40 a 50 euro per MWh, dat is omgerekend incl. belasting en ODE ca. 1,10 euro per m3 excl. opslag en winst. Gezien de markt de aankomende jaren wel even blijft aanrommelen gezien het vage standpunt van de overheid, de concurrentie positie tov. Azië en dat LNG toch iets duurder is dan gas uit Rusland, verwacht ik niet dat de prijs terug gaat naar 25 euro per MWh (in ieder geval niet in de winter). Dan is 3 jaar vast 1,22 euro/m3 de gok wel waard... die 10 cent per m3 die het mogelijk omlaag gaat op de lange termijn neem ik dan maar op de koop toe.
Voor iedereen die er wat aan heeft
Het contract 1 jr vast bij Innova dat ik onlangs via Independer had afgesloten, heb ik binnen de bedenktijd van 14 dagen geannuleerd via e-mail.
Twee dagen nadat ik mijn mail verzonden had, heb ik een bevestiging van Innova ontvangen van mijn annulering. Dat ging dus goed.
Het contract 1 jr vast bij Innova dat ik onlangs via Independer had afgesloten, heb ik binnen de bedenktijd van 14 dagen geannuleerd via e-mail.
Twee dagen nadat ik mijn mail verzonden had, heb ik een bevestiging van Innova ontvangen van mijn annulering. Dat ging dus goed.
Ik heb bij onze partij een aanbieding gekregen om 3 jaar vast te zetten. Helaas niet de optie om 1 jaar vast te zetten, die ze wel via tussenpartijen aanbieden. Ik ga ze denk ik maar eens bellen om te kijken of ik een jaarcontract kan krijgen. Ik zie het niet zo zitten om 3 jaar vast te zitten aan een partij. Zeker niet als de markt nogal raar is. Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het voelt niet zo lekker om 3 jaar vast te zitten. Anderzijds heb je wel 3 jaar zekerheid, ook al is dat misschien veel te duur. Toch nog wat twijfels dus. Ons maandbedrag zou dan wel wat omlaag gaan, maar dat komt door onze zonnepanelen. Ansich wel lekker natuurlijk, maar we betalen nog steeds dubbel zoveel als een paar jaar geleden.
Na het Welkom Energie debacle via Eneco bij Vattenfall uit gekomen. Krijg nu het bekende aanbod voor 1jr of 3jr. Verwacht dat de prijzen deze zomer nog verder gaan zakken, maar zeker weten doe je het nooit. Gisteren schijnt de prijs weer omhoog te gaan. https://www.energievergel...arief-vast-nu-het-nog-kan
Elektra wekken we zelf op, heb enkel gas nodig. €1,32 per kuub.
Wat is wijsheid? Iemand een glazenbol?
Elektra wekken we zelf op, heb enkel gas nodig. €1,32 per kuub.
Wat is wijsheid? Iemand een glazenbol?
Whatever.
Ik kon de aanbieding niet makkelijk vinden via Gaslicht (die heeft alleen zoekfuncties voor 1 jaar vast of 6 maanden), dus heb 3 jaar vast via de webiste van Oxxio besteld.
Wel een vraag, ivm de nieuwe overstapregels.
Vanaf 1 juni gelden nieuwe regels mbt het overstappen naar een andere leverancier; je betaalt dan een bedrag voor de stroom en gas die je niet hebt afgenomen ipv een standaard opzegboete.
Maar wat nu als ik veel minder ga verbruiken? Ik heb nu een elektrische auto die veel stroom verbruikt, maar geen garantie natuurlijk dat ik die 3 jaar heb. Zonder die auto verbruik ik de helft minder stroom.
En op termijn wil ik kijken voor een warmtepomp; best kans dat het deel gas een keer gaat wegvallen.
Betaal ik dan minder ivm minder verbruik of moet ik de niet afgenomen hoeveelheid x tarief bijbetalen?
Vanaf 1 juni gelden nieuwe regels mbt het overstappen naar een andere leverancier; je betaalt dan een bedrag voor de stroom en gas die je niet hebt afgenomen ipv een standaard opzegboete.
Maar wat nu als ik veel minder ga verbruiken? Ik heb nu een elektrische auto die veel stroom verbruikt, maar geen garantie natuurlijk dat ik die 3 jaar heb. Zonder die auto verbruik ik de helft minder stroom.
En op termijn wil ik kijken voor een warmtepomp; best kans dat het deel gas een keer gaat wegvallen.
Betaal ik dan minder ivm minder verbruik of moet ik de niet afgenomen hoeveelheid x tarief bijbetalen?
Waarom heb je geannuleerd?Cumulus-1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:27:
Voor iedereen die er wat aan heeft![]()
Ik ben inmiddels ook langzaam aan het rondkijken om bij Engie weg te gaan. We wekken met onze panelen op jaarbasis niet meer op dan we verbruiken geloof ik. Heeft de teruglevergoeding dan nog invloed voor ons? Ik zie in Engie namelijk wel altijd een -bedrag staan in de app.
Voor de vorm, want de tarieven zijn gelijk met die op de eigen website geloof ikm181087 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:23:
Ik kon de aanbieding niet makkelijk vinden via Gaslicht (die heeft alleen zoekfuncties voor 1 jaar vast of 6 maanden), dus heb 3 jaar vast via de webiste van Oxxio besteld.
Gaslicht:

Voor het volume van de boeteberekening wordt in principe het standaardjaarverbruik van je netbeheerder aangehouden.
Coulance is natuurlijk altijd mogelijk, maar het is nu nog volstrekt onduidelijk hoe leveranciers daar mee om zullen gaan. Ook als jij kunt aantonen dat je een afspraak hebt staan om over twee weken je gasaansluiting te laten verwijderen en 50 zonnepanelen te laten leggen, hoeven ze daar niets mee te doen.
Inderdaad, ik heb mijn 2 oudste kinderen ook gelijk geappt dat ze over moeten stappen en het in de familieapp gegooid. Met deze tarieven kan ik wel 3 jaar vooruit, of er moet nog iets mooiers langskomen. Ik sta ook nog ingeschreven voor de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis, ik heb vroeger via hun ook wel eens een mooie aanbieding gekregen.ArcticWolf schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:40:
[...]
En dan hebben we nog de 14 dagen om een beetje te kijken of het een goede gok was of niet
3 jaar vastzitten voor een laag tarief is toch niet zo erg? Ik heb spijt dat ik vorig jaar geen 5 jarig contract heb afgesloten bij Zonder Gas Energie, voor nog veel lagere tarieven dan de goedkoopste nu.Zenomyscus schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:33:
...Ik zie het niet zo zitten om 3 jaar vast te zitten aan een partij. Zeker niet als de markt nogal raar is. Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het voelt niet zo lekker om 3 jaar vast te zitten. Anderzijds heb je wel 3 jaar zekerheid, ook al is dat misschien veel te duur. Toch nog wat twijfels dus...
Even bij Vattenfall vragen.. Een combi contract is iets anders dan een contract puur voor elektra. Mogelijk, dat Vattenfall het als een nieuw contract met nieuwe ingangsdatum ziet (en mogelijk met bijbehorende prijzen). Je verliest waarschijnlijk wel enige korting op je elektra, als dat in je contract zat.. Die voordelen zaten mogelijk verbonden aan het gas+ elektra contract en zouden dan niet meer voor een 'alleen elektra' contract geldenarj1o1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:50:
Heeft er iemand ervaring met het opzeggen van 1 product+afsluiten van een contract voor dit product (gas) en het laten doorlopen van een ander (elektriciteit).
Nu variabel gas+elektriciteit bij Vattenfall met meer teruglevering dan levering (huidig: -115). Zou het liefst stroom laten doorlopen en overstappen naar Greenchoice voor gas (1 jaar vast).
Wanneer ik Greenchoice afsluit en zij de opzegging doen, zeggen ze dan alleen gas op en wordt stroom misschien ook onbedoeld opgezegd? Is het verstandiger zelf gas op te zeggen bij Vattenfall en expliciet aan te geven dat stroom door moeten blijven lopen?
Omdat ik me kapot schrok van de desastreuze recensies op https://nl.trustpilot.com/review/innovaenergie.nl. Ik heb geen trek in potentieel getouwtrek met Innova over die (inderdaad aantrekkelijk ogende) welkomstbonus en onverwacht gerommel met het maandbedrag. Ik hoop dat er binnenkort een andere partij komt met een mooie bonus én een betere reputatie. Komt die er niet, dan wordt het vermoedelijk dynamisch bij Tibber.
[ Voor 3% gewijzigd door Cumulus-1 op 06-06-2023 14:00 ]
Het is maar wat je laag vind denk ik. Prijzen net onder het plafond vind ik niet per se laag. Maar wellicht wordt het nooit minder dan dit.R0181 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:47:
[...]
3 jaar vastzitten voor een laag tarief is toch niet zo erg? Ik heb spijt dat ik vorig jaar geen 5 jarig contract heb afgesloten bij Zonder Gas Energie, voor nog veel lagere tarieven dan de goedkoopste nu.
Ik zag die welkomstbonus inderdaad ook langskomen, maar uiteindelijk zijn de tarieven helemaal niet zo aantrekkelijk.Cumulus-1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:51:
[...]
Omdat ik me kapot schrok van de desastreuze recensies op https://nl.trustpilot.com/review/innovaenergie.nl. Ik heb geen trek in potentieel getouwtrek met Innova over die (inderdaad aantrekkelijk ogende) welkomstbonus en onverwacht gedonder met het maandbedrag. Ik hoop dat er binnenkort een andere partij komt met een mooie bonus én een betere reputatie. Komt die er niet, dan wordt het vermoedelijk dynamisch bij Tibber.
Even wel een kanttekening... de recensies van iedere energiemaatschappij zijn slecht
https://nl.trustpilot.com/review/www.eneco.nl
https://nl.trustpilot.com/review/www.engie-energie.nl
https://nl.trustpilot.com/review/vattenfall.nl
dus het heeft weinig zin om daar naar te kijken.
Gas zal wel niet gauw veel goedkoper gaan worden, de belasting op gas is verhoogd en LNG is duurder dan het gas wat we voor de oorlog uit Rusland kregen. Bovendien is de stroomprijs aan de gasprijs gekoppeld. Vergeleken met 2 jaar geleden zijn de tarieven met 50% gestegen, maar die tarieven komen waarschijnlijk nooit meer terug.Zenomyscus schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:55:
[...]
Het is maar wat je laag vind denk ik. Prijzen net onder het plafond vind ik niet per se laag. Maar wellicht wordt het nooit minder dan dit.
Spannende moment komt vooral als ze alle EUR0,91 TLV jaarcontracten moeten gaan uitbetalen later dit jaar. Meerdere Tweakers hier die (tien-)duizenden euros uitbetaald moeten krijgen...Cumulus-1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:51:
[...]
Omdat ik me kapot schrok van de desastreuze recensies op https://nl.trustpilot.com/review/innovaenergie.nl. Ik heb geen trek in potentieel getouwtrek met Innova over die (inderdaad aantrekkelijk ogende) welkomstbonus en onverwacht gerommel met het maandbedrag. Ik hoop dat er binnenkort een andere partij komt met een mooie bonus én een betere reputatie. Komt die er niet, dan wordt het vermoedelijk dynamisch bij Tibber.
Oprechte vraag: waarom zou je nu voor een 3-jarig contract gaan? Is dat omdat je het tarief kunt betalen en dan 3 jaar 'goed zit'? Is het niet beter om even te wachten wat deze nieuwe boeteregel echt gaat doen en hoe de markt zich ontwikkelt? Er is natuurlijk wel een risico naar beneden, dat als de markt duikt je onder je contract uit zou willen. En dat is niet zo aantrekkelijk met de nieuwe boeteregels...
Ik betaalde tot half mei 88 euro per maand, kreeg 200 euro terug en het advies was nu 54 euro per maand, ik heb er maar 70 van gemaakt, is dat safe genoeg? Lijkt me dat tegen de winter de prijzen wel weer stijgen.
Heb 8 zonnepanelen en verwarm vooral met mijn airco's. Gasverbruik tot nu toe deze maand is 0,89m3.
Gebruikte in April en Mei rond de 3m3 gas, alleen douchen en koken.
Heb 8 zonnepanelen en verwarm vooral met mijn airco's. Gasverbruik tot nu toe deze maand is 0,89m3.
[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 06-06-2023 15:12 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Dat ligt aan je verbruik, ik heb 3 jaar Oxxio genomen en ga €140,= p/m betalen, als de markt iets zakt zal dat geen extreme daling van mijn maandbedrag zijn. Dus liever voor 3 jaar betaalbare tarieven en zekerheid, dan variabel of een kort contract nemen met het risico dat de gasprijs straks weer explodeert.CarpeVentum schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:56:
Oprechte vraag: waarom zou je nu voor een 3-jarig contract gaan? Is dat omdat je het tarief kunt betalen en dan 3 jaar 'goed zit'? Is het niet beter om even te wachten wat deze nieuwe boeteregel echt gaat doen en hoe de markt zich ontwikkelt? Er is natuurlijk wel een risico naar beneden, dat als de markt duikt je onder je contract uit zou willen. En dat is niet zo aantrekkelijk met de nieuwe boeteregels...
gasverbruik in de wintermaanden zal dan waarschijnlijk de dure factor zijn. Wat was je verbruik in December Januari en Februari? Dat geeft een beter beeld van je gasverbruik. Wintermaanden is hier rond de 200 m3 per maand lente/zomer 50 ofzoJDx schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:10:
Ik betaalde tot half mei 88 euro per maand, kreeg 200 euro terug en het advies was nu 54 euro per maand, ik heb er maar 70 van gemaakt, is dat safe genoeg? Lijkt me dat tegen de winter de prijzen wel weer stijgen.
Hier zitten we nu op of net onder de 1 m3 gas per dag voor douchen en warm water. 4 persoons huishouden 2 kinderen van 9 en 12 en we douchen allemaal elke dag.
Wat is je stroomverbruik in de winter en mag je dat salderen tegen de zomer kWh van je panelen?
Ik zou die getallen in een excel zetten en die maal je m3 en kWh prijs en dan weet je wat je kwijt zou moeten zijn in een jaar (mits je vast tarief hebt) dynamisch is iets lastiger rekenen en dat zet nu in de zomer geen zoden aan de dijk vandaar dat ik ook voor 1 jaar vast ga want denk dat de dynamische tarieven voor gas in de winter wel hoger zullen liggen en dan is mijn verruik veel hoger dan nu dus dan tikt elke 10 cent ofzo wel aan
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik overweeg om een 1 jaar vast contract bij Oxxio te nemen.
Nu staat er in de voorwaarden mbt. teugleververgoeding onderstaande. Nu kan ik best goed lezen maar wat betekent dit nou?
/f/image/MIxmZnqrnEqADdUEjDImj9UQ.png?f=fotoalbum_large)
Mijn ervaring is als ze veel woorden gebruiken, het vaak niet positief is …
Nu staat er in de voorwaarden mbt. teugleververgoeding onderstaande. Nu kan ik best goed lezen maar wat betekent dit nou?
/f/image/MIxmZnqrnEqADdUEjDImj9UQ.png?f=fotoalbum_large)
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Zelfde, ik verwarm niet met gas.xray79 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:58:
[...]
gasverbruik in de wintermaanden zal dan waarschijnlijk de dure factor zijn. Wat was je verbruik in December Januari en Februari? Dat geeft een beter beeld van je gasverbruik. Wintermaanden is hier rond de 200 m3 per maand lente/zomer 50 ofzo
Hier zitten we nu op of net onder de 1 m3 gas per dag voor douchen en warm water. 4 persoons huishouden 2 kinderen van 9 en 12 en we douchen allemaal elke dag.
Wat is je stroomverbruik in de winter en mag je dat salderen tegen de zomer kWh van je panelen?
Ik zou die getallen in een excel zetten en die maal je m3 en kWh prijs en dan weet je wat je kwijt zou moeten zijn in een jaar (mits je vast tarief hebt) dynamisch is iets lastiger rekenen en dat zet nu in de zomer geen zoden aan de dijk vandaar dat ik ook voor 1 jaar vast ga want denk dat de dynamische tarieven voor gas in de winter wel hoger zullen liggen en dan is mijn verruik veel hoger dan nu dus dan tikt elke 10 cent ofzo wel aanStroom let ik niet zo heel erg op omdat ik verwacht het meeste wel te kunnen salderen over het jaar. Daarom ook goed kijken bij een nieuwe leverancier hoe die salderen!
Ze salderen per telwerk. Dat is in de regel niet gunstig. Je kunt beter hebben dat ze eerst alles salderen van het normale tarief en dan van het lagere. Of 1 tarief nemen, dan heb je dit niet. Maar of dat interessant is hangt weer af van hoe hoog dat enkele tarief. Bij mij staat er dit (en Oxxio is dan nog een dochter van Eneco)Boeryepes schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:20:
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik overweeg om een 1 jaar vast contract bij Oxxio te nemen.
Bij saldering geldt voor de teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste
leveringskosten). Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding. De terugleververgoeding die op u van toepassing is, is terug te vinden in uw contract. De terugleververgoeding die met u is gecommuniceerd kan"
Ik heb nog steeds variabel bij Vattenfall met een tlv van 0.17ct.
Afgelopen jaar volledig op airco's verwarmd en nog steeds 2500kwh teruggeleverd.
Toch miste we de vloerverwarming wel dus ga liever terug op gas stoken.
Wel gas gebruikt voor warm water, maar dat bedrag compenseerde aardig met de tlv dus onder de streep was het een van mijn goedkoopste jaren ooit.
Als ik nu mijn contract vastzet gaat mijn tlv sowieso behoorlijk naar beneden dus kan ik dat minder compenseren met de gasprijs...
Wat is wijsheid.. ik zit nu al weken te twijfelen
Vastzetten of niet? Aan de andere kant hoe lang blijft de tlv nog op 0,17ct op variabel..
Afgelopen jaar volledig op airco's verwarmd en nog steeds 2500kwh teruggeleverd.
Wel gas gebruikt voor warm water, maar dat bedrag compenseerde aardig met de tlv dus onder de streep was het een van mijn goedkoopste jaren ooit.
Als ik nu mijn contract vastzet gaat mijn tlv sowieso behoorlijk naar beneden dus kan ik dat minder compenseren met de gasprijs...
Vastzetten of niet? Aan de andere kant hoe lang blijft de tlv nog op 0,17ct op variabel..
[ Voor 7% gewijzigd door RobertMaes op 06-06-2023 17:45 ]
Ok dus als ik het goed begrijp dan verrekenen ze eerst het overschot op de ene meter (meestal hoogtarief) met het niet-overschot op de andere meter (meestal daltarief), en wat overblijft qua teruglevering wordt met de TLV geldelijk gemaakt.Davidrrr schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:32:
[...]
Ze salderen per telwerk. Dat is in de regel niet gunstig. Je kunt beter hebben dat ze eerst alles salderen van het normale tarief en dan van het lagere. Of 1 tarief nemen, dan heb je dit niet. Maar of dat interessant is hangt weer af van hoe hoog dat enkele tarief. Bij mij staat er dit (en Oxxio is dan nog een dochter van Eneco)
Bij saldering geldt voor de teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste
leveringskosten). Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding. De terugleververgoeding die op u van toepassing is, is terug te vinden in uw contract. De terugleververgoeding die met u is gecommuniceerd kan"
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Wel jammer, ga je van het gas af en krijg je bericht van Vattenfall dat je 'blijven loont' korting vervalt, terwijl onderstaande de uitleg is.
Blijven loont is een korting op stroom, die je kreeg als je ook gas afneemt. Gas is een fossiele brandstof en daar willen we vanaf. We vinden daarom dat juist het zetten van duurzame stappen moet lonen. Dus werken we aan een vervanger voor Blijven loont. Een waarbij het loont als je vergroent.
Blijven loont is een korting op stroom, die je kreeg als je ook gas afneemt. Gas is een fossiele brandstof en daar willen we vanaf. We vinden daarom dat juist het zetten van duurzame stappen moet lonen. Dus werken we aan een vervanger voor Blijven loont. Een waarbij het loont als je vergroent.
Douche je 1x per maand?JDx schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:10:
Maximaal 2x per week, en kort, anders krijg ik huidproblemen
Kan prima. Ik gebruik 0,1 per douchebeurt. Dus van 1m3 kan ik vaak douchen.
Shell Energy NL stopt er al weer mee. Mijn contract bij Shell was net afgelopen, en toen viel het mij al op dat ze alleen hoge variabele tarieven aanboden bij een verlenging/voor nieuwe klanten. Dat ze er nu al weer mee stoppen verbaast mij dus niet.
https://www.nu.nl/economi...gas-bij-mensen-thuis.html
Ah oké, ik had al bijna mijn vrouw langs gestuurd, had je d’r “snel douchen” kunnen lerenJDx schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:11:
[...]

Een camping timer installeren die aftelt van 120 naar 0, waarbij je op de gang een muntje moet inwerpen om het te resetten?elektriekert schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:41:
[...]
Ah oké, ik had al bijna mijn vrouw langs gestuurd, had je d’r “snel douchen” kunnen leren
Dan neemt ze een zak muntjes mee naar de doucheRemcoDelft schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:55:
[...]
Een camping timer installeren die aftelt van 120 naar 0, waarbij je op de gang een muntje moet inwerpen om het te resetten?
Op de benedenverdieping in de hal danRemcoDelft schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:55:
[...]
Een camping timer installeren die aftelt van 120 naar 0, waarbij je op de gang een muntje moet inwerpen om het te resetten?
Zo, heb de knoop doorgehakt en een 3-jarig contract afgesloten bij Eneco.
Een enkeltarief van € 0,337 per Kwh en € 1,24 per m3. 2 jaar geleden had ik je uitgelachen met deze prijzen, maar nu voelt het wel als een redelijke deal voor deze tijd.
Het kan nog wat omlaag gaan, maar ach. De zekerheid dat we de komende 3 jaar op hetzelfde tarief blijven zitten is ook heel wat waard. Volgend jaar nog even een nieuwe cv-ketel (zonder hybride warmtepomp uiteraard) laten installeren en we zitten dikke prima
We verwarmen deels met airco, deels met gas. Dan nog zo'n warmtepomp erbij nemen is natuurlijk zinloos
Een enkeltarief van € 0,337 per Kwh en € 1,24 per m3. 2 jaar geleden had ik je uitgelachen met deze prijzen, maar nu voelt het wel als een redelijke deal voor deze tijd.
Het kan nog wat omlaag gaan, maar ach. De zekerheid dat we de komende 3 jaar op hetzelfde tarief blijven zitten is ook heel wat waard. Volgend jaar nog even een nieuwe cv-ketel (zonder hybride warmtepomp uiteraard) laten installeren en we zitten dikke prima
We verwarmen deels met airco, deels met gas. Dan nog zo'n warmtepomp erbij nemen is natuurlijk zinloos
Ik heb soortgelijke situatie. Zelfs ook de voorkeur voor prettige vloerverwarming ipv aircoverwarming. Ik blijf elektra variabel bij Vattenfall en ga voor een 3-jarig gascontract naar waarschijnlijk Eneco.RobertMaes schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:44:
Ik heb nog steeds variabel bij Vattenfall met een tlv van 0.17ct.
Ik weet dat het ook een risico is, maar zelfs als de gasprijs dan al de komende winter onverwacht rigoureus zou dalen naar € 1 per m3 ipv de aangeboden € 1,24: dan scheelt me dat in totaal in 3 jaar maar € 500 (zo'n 700 m3 verbruik per jaar).
Waarom geen oxxio die zijn goedkoper dan eneco ?Kluifjes schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:42:
[
Ik heb soortgelijke situatie. Zelfs ook de voorkeur voor prettige vloerverwarming ipv aircoverwarming. Ik blijf elektra variabel bij Vattenfall en ga voor een 3-jarig gascontract naar waarschijnlijk Eneco.
Ik weet dat het ook een risico is, maar zelfs als de gasprijs dan al de komende winter onverwacht rigoureus zou dalen naar € 1 per m3 ipv de aangeboden € 1,24: dan scheelt me dat in totaal in 3 jaar maar € 500 (zo'n 700 m3 verbruik per jaar).
Dat dus. Zoveel scheelt het niet. € 1,24 is natuurlijk alsnog belachelijk in vergelijking met wat we een paar jaar geleden betaalden, maar we hebben ook gezien wat de prijzen kunnen doen als één of andere wereldleider een scheet laat.Kluifjes schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:42:
[...]
Het is net als bij aandelen/crypto: je koopt vrijwel nooit de bodem
Haha nee, het is (speciale) shampoo in m'n haar, lichaam wassen, speciale zeep voor m'n gezicht, alles afspoelen en er weer uit. En dacht ook altijd nog aan een inductieplaat, maar sowieso gaat de helft al in de oven en koken is echt verwaarloosbaar qua gasverbruik.elektriekert schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:41:
[...]
Ah oké, ik had al bijna mijn vrouw langs gestuurd, had je d’r “snel douchen” kunnen leren
Misschien als mijn ketel het begeeft en ik een elektrische boiler neem voor alleen douchen en het vastrecht en alles voor gas er ook af kan dat het nog flink kan schelen, wat is dat 25 euro per maand bij elkaar ofzo?
Shell Energy Nederland, UK en Duitsland worden op termijn verkocht. Shell kwam laatst nog wel met een prijsverlaging voor bestaande klanten maar waren nog steeds duur. Vreemd wel van zo'n giga groot bedrijf dat ze de markt hier blijkbaar verkeerd hebben ingeschat en het niet langer willen proberen.Bluedevill schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:28:
Shell Energy NL stopt er al weer mee. Mijn contract bij Shell was net afgelopen, en toen viel het mij al op dat ze alleen hoge variabele tarieven aanboden bij een verlenging/voor nieuwe klanten. Dat ze er nu al weer mee stoppen verbaast mij dus niet.
Wel opvallend veel gebruikers in de UK.
https://www.telegraaf.nl/...r-nederlandse-huishoudens
Heb een driejarig contract bij ze, eerste jaar is per 1 juni afgelopen, en toevallig gisteren een nieuw contract vij Oxxio afgesloten, omdat die veel en veel goedkoper zijn nu…CR2032 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:01:
[...]
Shell Energy Nederland, UK en Duitsland worden op termijn verkocht. Shell kwam laatst nog wel met een prijsverlaging voor bestaande klanten maar waren nog steeds duur. Vreemd wel van zo'n giga groot bedrijf dat ze de markt hier blijkbaar verkeerd hebben ingeschat en het niet langer willen proberen.
Nu hopen dat mijn jaarrekening waar ik toch zo’n 1500 euro terug moet krijgen geen probleem wordt… Die zullen ze nog wel betalen neem ik aan…
Dat klinkt als een goed idee. Aan de andere kant als ik op gas stook zit ik dicht tegen de 2000m³ per jaar dus het zou mij 50 euro per maand schelen.Kluifjes schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:42:
[...]
Ik heb soortgelijke situatie. Zelfs ook de voorkeur voor prettige vloerverwarming ipv aircoverwarming. Ik blijf elektra variabel bij Vattenfall en ga voor een 3-jarig gascontract naar waarschijnlijk Eneco.
Shell Energy LTD bestaat al sinds 2008 dus niet heel vreemd dat ze daar veel klanten hebben.CR2032 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:01:
[...]
Shell Energy Nederland, UK en Duitsland worden op termijn verkocht. Shell kwam laatst nog wel met een prijsverlaging voor bestaande klanten maar waren nog steeds duur. Vreemd wel van zo'n giga groot bedrijf dat ze de markt hier blijkbaar verkeerd hebben ingeschat en het niet langer willen proberen.
Vind het wel vreemd dat zij minder grip op de consumenten markt hebben dan ik had gedacht, terwijl zij 25% in handen hebben van GasTerra

Heb je ook de prijs per kWh en m3?YangWenli schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:47:
Nou ik ben niet echt onder de indruk van het 1 jaar vast contract aanbieding van Eneco.[Afbeelding]
JDx schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:11:
[...]
offtopic:
Mag ik vragen welke huidproblemen? Gevoeligheid voor iets in het water?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
M'n hele gezicht wordt droog en rood, ik kon ook niet tegen die mondkapjes, welke stof dan ook, zat vroeger helemaal onder de puistjes, nu nog last van (ben 41).Raven schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:49:
[...]
offtopic:
En daarna wordt het juist weer heel vettig, heb al heel wat dermatologen gezien en zalfjes en pillen gehad
Ben ik ook benieuwd naar, ik heb Eneco variabel nog en betaal nu:
Gas: 1,33408/m3
Electricity: 0,35658/kWh
Redelivery rate: -0,09/kWh
(raar dat minteken erbij)
[ Voor 32% gewijzigd door JDx op 07-06-2023 11:24 ]
JDx schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:20:
[...]
M'n hele gezicht wordt droog en rood, ik kon ook niet tegen die mondkapjes, welke stof dan ook, zat vroeger helemaal onder de puistjes, nu nog last van (ben 41).
En daarna wordt het juist weer heel vettig, heb al heel wat dermatologen gezien en zalfjes en pillen gehad
offtopic:
Yikes
Yikes
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik ben minder dan 14 dagen geleden overgestapt naar Vattenfall vanaf Shell Energy vanwege afloop contract en hoge variabele tarieven bij Shell. Dit was voor 1 juni, zodat ik de tarieven van Shell ontweek.
Al dat variabele gedoe is echter ook niet handig met de saldering en plafond begrijp ik zo.
Wij doen het volgende / jaar ongeveer:
Wij hebben een enkele airco (~1500kWh / jaar) en gebruiken nog een klein beetje gas voor douchen / koken en misschien 2 dagen / jaar bijstoken. Daarnaast hebben we een EV (~4500kWh / jaar) en normaal huisverbruik is dus ~4000kWh / jaar.
We salderen dus volledig want we wekken minder op dan we gebruiken (8.1kWp op 8kW omvormer, geen aftopping). Ik heb een zonnelader die tot 50% gewoon 11kW knalt en dan de zon volgt, dus onze zelfconsumptie zit nog redelijk hoog (~7000kWh - 4500kWh teruglevering = 2500kWh zelfconsumptie = 35%).
Ik vraag me af hoeveel het nog gaat zakken, ben erg geneigd om nu 1 of 3 jaar vast af te sluiten. Als ik voor €120/maand in al mijn energie behoeften (en de auto tanken, 35.000km/jaar) kan voorzien voelt dat als spekkoper zijn
Al dat variabele gedoe is echter ook niet handig met de saldering en plafond begrijp ik zo.
Wij doen het volgende / jaar ongeveer:
Piek | Dal | |
Stroom verbruik | 2888 kWh | 4758 kWh |
Stroom opwek | 3150 kWh | 1350 kWh |
Gas | 300 m^3 |
Wij hebben een enkele airco (~1500kWh / jaar) en gebruiken nog een klein beetje gas voor douchen / koken en misschien 2 dagen / jaar bijstoken. Daarnaast hebben we een EV (~4500kWh / jaar) en normaal huisverbruik is dus ~4000kWh / jaar.
We salderen dus volledig want we wekken minder op dan we gebruiken (8.1kWp op 8kW omvormer, geen aftopping). Ik heb een zonnelader die tot 50% gewoon 11kW knalt en dan de zon volgt, dus onze zelfconsumptie zit nog redelijk hoog (~7000kWh - 4500kWh teruglevering = 2500kWh zelfconsumptie = 35%).
Ik vraag me af hoeveel het nog gaat zakken, ben erg geneigd om nu 1 of 3 jaar vast af te sluiten. Als ik voor €120/maand in al mijn energie behoeften (en de auto tanken, 35.000km/jaar) kan voorzien voelt dat als spekkoper zijn
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Zelf aan het rondsnuffelen omdat ons contract 03-11-2023 af gaat lopen.
Maar het valt me op dat ik tot nu toe, nergens de mogelijkheid heb gehad om een contract af te sluiten waar de startdatum op 03-11-2023 ligt
Tot nu toe krijg ik de melding dat ik niet verder dan 3 maanden in de toekomst een contract kan starten (dus maximaal 07-09-2023 als ik het vandaag wil doen).
Degene die ik tot nu toe geprobeerd heb zijn Oxxio, Greenchoice, Eneco en Essent.
Voorheen was dit nooit een probleem en ik kan er verder niets over vinden. Is dit een nieuw "addertje" om te voorkomen dat mensen voortijdig al een contract gaan af- of oversluiten?
Maar het valt me op dat ik tot nu toe, nergens de mogelijkheid heb gehad om een contract af te sluiten waar de startdatum op 03-11-2023 ligt
Tot nu toe krijg ik de melding dat ik niet verder dan 3 maanden in de toekomst een contract kan starten (dus maximaal 07-09-2023 als ik het vandaag wil doen).
Degene die ik tot nu toe geprobeerd heb zijn Oxxio, Greenchoice, Eneco en Essent.
Voorheen was dit nooit een probleem en ik kan er verder niets over vinden. Is dit een nieuw "addertje" om te voorkomen dat mensen voortijdig al een contract gaan af- of oversluiten?
Ze weten gewoon nog niet welke prijzen tegen die tijd slim zijn om voor lange tijd aan te bieden. Ik denk dat ze dat als het kon het liefst pas een dag voor afsluiten doen.sarlo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:07:
Zelf aan het rondsnuffelen omdat ons contract 03-11-2023 af gaat lopen.
Ja, ik ga daar nog naar kijken. Het is meer dat bij Eneco het gewoon eenvoudig alleen voor gas kan via de website. Maar bij Oxxio wordt het niet direct via de site aangeboden (alleen gas plus elektra samen), dus daar moet ik dan even achteraan. In elk geval zijn het ook beide betrouwbare partijen en het scheelt 1 a 2 cent per m3.
Edit: de vast leveringskosten bij Oxxio zijn € 6 hoger per jaar dan bij Eneco. Dat is al bijna gelijk aan het jaarlijkse verschil door de variabele tarieven.
[ Voor 13% gewijzigd door Kluifjes op 07-06-2023 20:20 ]
Hallo!
Ik ben momenteel klant bij Vattenfall met een variabel contract en tot nu toe hebben ze me geen duidelijk voorstel gedaan voor een vast contract, omdat ze geen rekening houden met teruglevering. Onlangs heb ik ze gebeld en na ongeveer 30 minuten aan de lijn te hebben gehangen (voornamelijk in de wacht), heb ik nog steeds geen duidelijkheid gekregen. Bovendien zijn ze duurder dan andere energieleveranciers. Daarom ben ik geïnteresseerd in ervaringen met leveranciers zoals Eneco of Oxxio. Mijn energieverbruik is ongeveer 6500 kWh stroom, 1200 m2 gas en ik wek ongeveer 10.000 kWh op met zonnepanelen. Heeft iemand ervaring met een van deze leveranciers? Ik zoek niet perse de goedkoopste.
Ik ben momenteel klant bij Vattenfall met een variabel contract en tot nu toe hebben ze me geen duidelijk voorstel gedaan voor een vast contract, omdat ze geen rekening houden met teruglevering. Onlangs heb ik ze gebeld en na ongeveer 30 minuten aan de lijn te hebben gehangen (voornamelijk in de wacht), heb ik nog steeds geen duidelijkheid gekregen. Bovendien zijn ze duurder dan andere energieleveranciers. Daarom ben ik geïnteresseerd in ervaringen met leveranciers zoals Eneco of Oxxio. Mijn energieverbruik is ongeveer 6500 kWh stroom, 1200 m2 gas en ik wek ongeveer 10.000 kWh op met zonnepanelen. Heeft iemand ervaring met een van deze leveranciers? Ik zoek niet perse de goedkoopste.
Ik zit al jaaaaaaaren bij Eneco, goeie app, bevalt goed, nooit problemen, niet altijd de goedkoopste.flashboarder schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:55:
Hallo!
Ben niet zo van het overstappen en hou ook niet van de onzekerheid van een dynamisch contract.
Waarom zou je nu overstappen van stroom bij Vattenfall? Ze hebben bij hun variabele contract de hoogste tlv dus ik weet niet waarom je dat wil wijzigen. Gas is een ander verhaal.flashboarder schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:55:
Hallo!
Omdat ik heb nog nooit gas en stroom bij twee verschillende leveranciers gehad maar misschien moet ik dat wel gaan doen… Dus stroom bij Vattenfall houden en alleen gas met een vast contract ergens anders!?Kluifjes schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:12:
[...]
Waarom zou je nu overstappen van stroom bij Vattenfall? Ze hebben bij hun variabele contract de hoogste tlv dus ik weet niet waarom je dat wil wijzigen. Gas is een ander verhaal.
Even een sanity check.
Ik heb dit contractjaar een klein overschot van 500 kWh. Ik heb een variabel contract dat afloopt begin september. Gezien het feit dat ik op termijn toch aan een jaarcontract moet leek het me handig om als startmaand richting april te zitten. In principe weet je dan voor 90% zeker wat je mag "verstoken" tijdens de wintermaanden.
Ik verwacht vanaf 1 augustus weer in de plus te staan, dus dan moet ik voor 1 juli overstappen. Omdat ik volgend jaar weer hetzelfde kunstje wil herhalen zal ik weer voor een model / variabel contract moeten gaan in combinatie met de laagste vaste kosten en de hoogste terugleveringvergoeding.
Ik heb dit contractjaar een klein overschot van 500 kWh. Ik heb een variabel contract dat afloopt begin september. Gezien het feit dat ik op termijn toch aan een jaarcontract moet leek het me handig om als startmaand richting april te zitten. In principe weet je dan voor 90% zeker wat je mag "verstoken" tijdens de wintermaanden.
Ik verwacht vanaf 1 augustus weer in de plus te staan, dus dan moet ik voor 1 juli overstappen. Omdat ik volgend jaar weer hetzelfde kunstje wil herhalen zal ik weer voor een model / variabel contract moeten gaan in combinatie met de laagste vaste kosten en de hoogste terugleveringvergoeding.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 16:17
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ik heb zojuist bij Oxxio maar de “deal” genomen van een driejarig contract.
Elektriciteit boeit mij niks qua prijs (genoeg panelen om eigen gebruik ex auto opladen te dekken, kosten van opladen auto wordt vergoed dus prijs zal wel). Gas is nu 1.22. Ik moet niet de jaarafrekening van 2020 erbij pakken want dan schieten de tranen in je ogen.
Nu afgesloten want ik heb geen zin in gedoe met variable prijs (wat ik nu heb) in de winter. Deze prijs is “het nieuwe normaal” denk ik. Ja het kan verder dalen maar denk niet dat het snel onder de euro zal duiken. Als het een euro wordt betaal ik 330 per jaar meer. Maar het kan ook zo 2/3/4 euro worden dus prima afkoop voor mij
Elektriciteit boeit mij niks qua prijs (genoeg panelen om eigen gebruik ex auto opladen te dekken, kosten van opladen auto wordt vergoed dus prijs zal wel). Gas is nu 1.22. Ik moet niet de jaarafrekening van 2020 erbij pakken want dan schieten de tranen in je ogen.
Nu afgesloten want ik heb geen zin in gedoe met variable prijs (wat ik nu heb) in de winter. Deze prijs is “het nieuwe normaal” denk ik. Ja het kan verder dalen maar denk niet dat het snel onder de euro zal duiken. Als het een euro wordt betaal ik 330 per jaar meer. Maar het kan ook zo 2/3/4 euro worden dus prima afkoop voor mij
[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 07-06-2023 22:08 ]
Net even uitgezocht op de website van Vattenfall en het lijkt mogelijk om alleen mijn gas contract vast te zetten voor 3 jaar en stroom houden op een variabele contract… Lijkt me prima, zo hou ik nog steeds alles bij een leverancier en dit voor een nog steeds acceptabel deal (en met voordeel van een betere tlv)! Bedankt voor de tip @Kluifjes. Zelf met een salderingsregeling die mogelijk afgebouwd wordt vanaf 2025 zit ik nog veilig volgens mij.Kluifjes schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:12:
[...]
Waarom zou je nu overstappen van stroom bij Vattenfall? Ze hebben bij hun variabele contract de hoogste tlv dus ik weet niet waarom je dat wil wijzigen. Gas is een ander verhaal.
Al eens rondgeneuzeld in de voorwaarden en vergelijkingssites?flashboarder schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:52:
[...]
Omdat ik heb nog nooit gas en stroom bij twee verschillende leveranciers gehad maar misschien moet ik dat wel gaan doen… Dus stroom bij Vattenfall houden en alleen gas met een vast contract ergens anders!?
En laten we voorop stellen dat het allemaal boefjes zijn. (Bijvoorbeeld door de manier van salderen.
Heren,
Word afkoppeling van het gas gezien als een contract breuk als je een meerjarig contract hebt en geen gas meer nodig?
Of stellen we dan gewoon dat we het contract wel hebben maar het verbruik 0 is?
Word afkoppeling van het gas gezien als een contract breuk als je een meerjarig contract hebt en geen gas meer nodig?
Daarvoor moet je je gascontract opzeggen dus wat denk je zelfTimK1990 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:08:
Heren,
Of koppel je alleen inpandig los?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Slim die had ik niet bedacht!
Nou nee het is meer, wat is wijs 3 jaar afsluiten met een wens toch wel ergens van het gas af te gaan.
Warmtepompen zijn al duur... Als ik dan ook nog de verwachte winst moet afkopen van 1400 kuub gas per jaar... Das minder!
Nou nee het is meer, wat is wijs 3 jaar afsluiten met een wens toch wel ergens van het gas af te gaan.
Warmtepompen zijn al duur... Als ik dan ook nog de verwachte winst moet afkopen van 1400 kuub gas per jaar... Das minder!
Had je nog gereageerd op de vraag van @elektriekert wat de prijzen per kWh/m3 zijn?YangWenli schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:47:
Nou ik ben niet echt onder de indruk van het 1 jaar vast contract aanbieding van Eneco.[Afbeelding]
Geen langdurig contract afsluiten dus als je van het gas af wilt. Anders gewoon een jaarcontract?TimK1990 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:20:
Slim die had ik niet bedacht!
[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 08-06-2023 08:57 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hoeveel scheelt het nou echt als je helemaal van het gas af gaat.
Je bespaart voor wat ik zo kan zien 5,99 + 12 bij Eneco aan vaste lasten, dus dat is 17,99/maand.
Dan ga je meer stroom gebruiken, want je moet elektrisch koken, wat kost dat per kookbeurt? Als ik kook op gas is dat een keer 10 cent ofzo? Weet niet exact, nooit gemeten.
Dan moet je een elektrische boiler hebben voor warm water, die zal ook wel wat gebruiken per maand.
En dan nog de aanschaf van een boiler en een inductieplaat, goedkoopste zullen 300 en 300 zijn, samen zeg maar 600? Dat is ook alweer bijna 3 jaar aan vastrecht.
En moet je ook nog een speciaal stopcontact hebben voor inductie? En de installatie van de boiler er nog bij.
Je bespaart voor wat ik zo kan zien 5,99 + 12 bij Eneco aan vaste lasten, dus dat is 17,99/maand.
Dan ga je meer stroom gebruiken, want je moet elektrisch koken, wat kost dat per kookbeurt? Als ik kook op gas is dat een keer 10 cent ofzo? Weet niet exact, nooit gemeten.
Dan moet je een elektrische boiler hebben voor warm water, die zal ook wel wat gebruiken per maand.
En dan nog de aanschaf van een boiler en een inductieplaat, goedkoopste zullen 300 en 300 zijn, samen zeg maar 600? Dat is ook alweer bijna 3 jaar aan vastrecht.
En moet je ook nog een speciaal stopcontact hebben voor inductie? En de installatie van de boiler er nog bij.
[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 10:08 ]
Vergeet je niet de netbeheerkosten van meer dan 200 euro per jaar?JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:04:
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
In de app staat:Mr.Viper schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:37:
[...]
Vergeet je niet de netbeheerkosten van meer dan 200 euro per jaar?
Fixed delivery cost 5,99/month
Network cost 12/month
Of betaal ik nog ergens iets aan iemand zonder dat ik dat weet?
Ik betaalde 88/maand en kreeg 200 euro terug en ze hebben het verlaagd naar 54/maand.
[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 11:42 ]
Sorry overheen gelezen... scheelt jou inderdaad 17,99 per maand aan vaste lasten.JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:39:
[...]
In de app staat:
Fixed delivery cost 5,99/month
Network cost 12/month
Of betaal ik nog ergens iets aan iemand zonder dat ik dat weet?
Ik betaalde 88/maand en kreeg 200 euro terug en ze hebben het verlaagd naar 54/maand.
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Mr.Viper schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:47:
[...]
Sorry overheen gelezen... scheelt jou inderdaad 17,99 per maand aan vaste lasten.
Heb er overigens zelf weer 70/maand van gemaakt, ik vond 54 wel heel weinig.
Als je zelf handig bent. Een boiler (met name Warmtepompboiler) is wel iets prijzigerJDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:04:
Edit:
Netbeheerdekosten heb je natuurlijk ook nog
https://www.enexis.nl/tarieven#kostenstroomelektriekert schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Edit:
Netbeheerdekosten heb je natuurlijk ook nog
Dat is als ik de PDF bekijk die 12 euro. Zie bovenstaande posts.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 12:54 ]
Dat hangt toch gewoon af van je verbruikersprofiel (hoe lang en hoe warm neem je een douche/bad, hoe uitgebreid kook je en op wel tijdstip,......) en of je zelf stroom produceert of geheel/gedeeltelijk van het net moet afnemen en met wel energiecontract dat dan is (variabel, onbepaalde duur, dynamisch, het laatste aangestuurd of niet,.....).JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:04:
Er zijn zoveel variabelen in het spel dat je daar geen individueel goed antwoord op kan geven.
Ik ben bv. al sinds 2013 volledig van het gas heb maar heb wel al sinds 2011 PV waardoor ik sinds 2011 geen negatieve energierekening meer heb. En ik kook ook op inductie, heb een vaatwas en wasmachine, diepvries en koelkast, thuislaadpunt, laadpunt voor e-bikes, 2 warmtepompen (A2A en A2W), enz.
En zowat alle verbruik wordt gemeten maar dat zegt alleen iets over mijn verbruikersprofiel en niet over dat van een ander.
Inductie en A2W WP , o.a. voor de (2 x) 150 l boiler SWW, zitten hier trouwens niet op een stopcontact maar op een vaste aansluiting op een afzonderlijke kring.
En de voorschotfactuur voor netaansluiting staat hier uiteraard op nul euro. Ik ben nl. niet de bankier van mijn energieleverancier.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 08-06-2023 13:30 ]
Ik wil vroeg mij af of de opgewekte KW's eerst wordt weg gesaldeerd tegen de meest dure KW dus die in m'n geval van September/Oktober/November en December?
m'n jaarrekening komt in September en heb momenteel Variabel bij Oxxio.
Ik wek ongeveer 500kw per jaar op en verbruik circa 900kw.
m'n jaarrekening komt in September en heb momenteel Variabel bij Oxxio.
Ik wek ongeveer 500kw per jaar op en verbruik circa 900kw.
Heb je helemaal gelijk in, maar het ging mij meer erom of die 17,99 die ik bespaar klopt.IvoB2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:28:
[...]
Dat hangt toch gewoon af van je verbruikersprofiel (hoe lang en hoe warm neem je een douche/bad, hoe uitgebreid kook je en op wel tijdstip,......) en of je zelf stroom produceert of geheel/gedeeltelijk van het net moet afnemen en met wel energiecontract dat dan is (variabel, onbepaalde duur, dynamisch, het laatste aangestuurd of niet,.....).
Er zijn zoveel variabelen in het spel dat je daar geen individueel goed antwoord op kan geven.
Ik ben bv. al sinds 2013 volledig van het gas heb maar heb wel al sinds 2011 PV waardoor ik sinds 2011 geen negatieve energierekening meer heb. En ik kook ook op inductie, heb een vaatwas en wasmachine, diepvries en koelkast, thuislaadpunt, laadpunt voor e-bikes, 2 warmtepompen (A2A en A2W), enz.
En zowat alle verbruik wordt gemeten maar dat zegt alleen iets over mijn verbruikersprofiel en niet over dat van een ander.
Inductie en A2W WP , o.a. voor de (2 x) 150 l boiler SWW, zitten hier trouwens niet op een stopcontact maar op een vaste aansluiting op een afzonderlijke kring.
En de voorschotfactuur voor netaansluiting staat hier uiteraard op nul euro. Ik ben nl. niet de bankier van mijn energieleverancier.
En of een elektrische boiler meer gebruikt dan een ketel voor douchen en of een inductieplaat meer gebruikt dan koken op gas, met gebruik bedoel ik in euro's. Ongeacht hoeveel je gebruikt.
Maar goed dat laatste kan ik zelf ook wel Googlen
Opwarmen van water van x naar y graden zal in kWh telkens ongeveer evenveel energie verbruiken.
Een WP is dan uiteraard weer veel efficiënter dan een e-boiler. Hoeveel hangt van de SCOP af.
Inductie, met het juiste kookgerei - dat moet je dus ook al hebben of bijkomend in investeren, is iets effciënter dan koken op gas want er gaat minder warmte verloren via de transmissie.
Hoeveel dat scheelt in euro hangt gewoon af van je type energiecontract en het prijsverschil tussen gas en elektriciteit tussen de afgesloten contracten.
Op een afgesloten gasaansluiting betaal je (hoop ik) geen vaste aansluitkosten meer.
Een WP is dan uiteraard weer veel efficiënter dan een e-boiler. Hoeveel hangt van de SCOP af.
Inductie, met het juiste kookgerei - dat moet je dus ook al hebben of bijkomend in investeren, is iets effciënter dan koken op gas want er gaat minder warmte verloren via de transmissie.
Hoeveel dat scheelt in euro hangt gewoon af van je type energiecontract en het prijsverschil tussen gas en elektriciteit tussen de afgesloten contracten.
Op een afgesloten gasaansluiting betaal je (hoop ik) geen vaste aansluitkosten meer.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 08-06-2023 13:44 ]
Als je zonnepanelen hebt met overschot, wordt het een ander verhaal (zolang je nog kan salderen).JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:04:
En gas wordt alleen maar duurder, de overheid zal de belastingen op gas alsmaar blijven verhogen.
Je kunt ook een losse 1-fase inductiekookplaat pakken, zoiets, dan hoeft er geen speciaal stopcontact of zo te komen. Kun je alleen niet voor een heel gezin tegelijk koken.
Alleen moet een boiler volgens mij de boel constant warm houden en draait m'n ketel alleen die 10 minuten per week die ik onder de douche sta (in totaal).IvoB2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:41:
Opwarmen van water van x naar y graden zal in kWh telkens ongeveer evenveel energie verbruiken.
Klopt de besparing gaat 17,99/mnd worden, de stroomkosten zullen wel stijgen, geen overschot zonnepanelen.
Ik lees online over honderden kWh's aan verbruik per jaar van een elektrische boiler, alleen kan ik nergens uit vinden of dit afhankelijk is van het gebruik of dat dit "standby" gebruik is.

Lijkt dus totaal niet interessant tegenover die 17,99/maand voor een gasaansluiting met minimaal verbruik.
Een doorstromer voor douchen zou een optie zijn, maar ken eigenlijk niemand die daar ervaring mee heeft.
[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 14:12 ]
stekker uit d eboiler halen en alleen een paar uur voordat je gaat douchen aanzetten? De Quooker is best zuinig geen idee wat voordeliger is dat is per situatie anders. Bij ons met een gezin van 4 is een CV ketel wel handigJDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Alleen moet een boiler volgens mij de boel constant warm houden en draait m'n ketel alleen die 10 minuten per week die ik onder de douche sta (in totaal).
Klopt de besparing gaat 17,99/mnd worden, de stroomkosten zullen wel stijgen, geen overschot zonnepanelen.
Ik lees online over honderden kWh's aan verbruik per jaar van een elektrische boiler, alleen kan ik nergens uit vinden of dit afhankelijk is van het gebruik of dat dit "standby" gebruik is.
[Afbeelding]
Lijkt dus totaal niet interessant tegenover die 17,99/maand voor een gasaansluiting met minimaal verbruik.
Een doorstromer voor douchen zou een optie zijn, maar ken eigenlijk niemand die daar ervaring mee heeft.
Jawel ik krijg 13 juni mijn afrekening van Vattenfall. Is het nu handig om die voorbeeldbrief m.b.t. prijsverhogingen te versturen naar Vattenfall. Het gaat mij om het gas gedeelte vanaf meende october of november 2022 waar een exorbitante verhoging plaats vond naar 3,40 per kuub. Het scheelt mij honderden euro's dus de moeite waard. Ik heb wel een variabel contract wat kan betekenen dat ze de prijzen ten alle tijden mogen verhogen of is dat ook maar maximaal 2x per jaar?
Zo staat het omschreven in mijn contract 2021 (hieronder punt3) en word dus schijnbaar met succes bestreden dat ze het meer dan 2x mogen verhogen.
[b]3. Tarieven en betaling
3.1 Wijziging variabele leveringskosten: 2 keer per jaar
• De variabele leveringskosten (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het Modelcontract
worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
• Wij kunnen de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar.
• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kunnen wij de leveringskosten ook op
andere momenten aanpassen.
3.2 Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten
• Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd
over de nieuwe leveringskosten.
• Ook bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) als bedoeld in
artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden informeren wij u hierover persoonlijk en tijdig
voor de tariefwijziging.
• De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.vattenfall.nl onder het kopje
'Modelcontract' en in Mijn Vattenfall.
Zijn er Tweakers die dit ook gedaan hebben met mogelijk goed resultaat of toch maar wachten en aansluiten bij een massaclaim. Mocht dit het verkeerde topic zijn laat het me weten.
Bijgaand de voorbeeld brief:
[uw naam][adres][postcode en woonplaats][telefoon][e-mail]
[naam energieleverancier][adres][postcode en plaats]
[plaats, datum]
Onderwerp: niet akkoord met wijzigen energiecontract
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum] stuurde u mij een brief. Daarin staat dat u mijn contract met een vast tarief wilt wijzigen vanwege de stijgende energieprijzen. Ik ga niet akkoord met uw voorstel.
Wat is het probleem?
Ik heb een contract met u tot en met [einddatum] voor de levering van energie tegen een vast tarief. Ik vind dat u zich moet houden aan onze afspraak in het contract.
Wat verwacht ik van u?
Ik wil dat u mijn contract voortzet onder dezelfde voorwaarden en dezelfde tarieven zoals wij die hebben afgesproken. Ik wil dat u dit binnen 2 weken bevestigt per [e-mail / brief].
Biedt u geen oplossing?
Wijzigt u toch mijn contract? Dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of de rechter, dan kunt u deze zin toevoegen: En ik ga met mijn klacht naar De Geschillencommissie Energie / de rechter]. Ook stel ik u nu al aansprakelijk voor alle schade die ik hierdoor lijd.
Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]
Zo staat het omschreven in mijn contract 2021 (hieronder punt3) en word dus schijnbaar met succes bestreden dat ze het meer dan 2x mogen verhogen.
[b]3. Tarieven en betaling
3.1 Wijziging variabele leveringskosten: 2 keer per jaar
• De variabele leveringskosten (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het Modelcontract
worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
• Wij kunnen de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar.
• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kunnen wij de leveringskosten ook op
andere momenten aanpassen.
3.2 Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten
• Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd
over de nieuwe leveringskosten.
• Ook bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) als bedoeld in
artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden informeren wij u hierover persoonlijk en tijdig
voor de tariefwijziging.
• De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.vattenfall.nl onder het kopje
'Modelcontract' en in Mijn Vattenfall.
Zijn er Tweakers die dit ook gedaan hebben met mogelijk goed resultaat of toch maar wachten en aansluiten bij een massaclaim. Mocht dit het verkeerde topic zijn laat het me weten.

Bijgaand de voorbeeld brief:
[uw naam][adres][postcode en woonplaats][telefoon][e-mail]
[naam energieleverancier][adres][postcode en plaats]
[plaats, datum]
Onderwerp: niet akkoord met wijzigen energiecontract
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum] stuurde u mij een brief. Daarin staat dat u mijn contract met een vast tarief wilt wijzigen vanwege de stijgende energieprijzen. Ik ga niet akkoord met uw voorstel.
Wat is het probleem?
Ik heb een contract met u tot en met [einddatum] voor de levering van energie tegen een vast tarief. Ik vind dat u zich moet houden aan onze afspraak in het contract.
Wat verwacht ik van u?
Ik wil dat u mijn contract voortzet onder dezelfde voorwaarden en dezelfde tarieven zoals wij die hebben afgesproken. Ik wil dat u dit binnen 2 weken bevestigt per [e-mail / brief].
Biedt u geen oplossing?
Wijzigt u toch mijn contract? Dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of de rechter, dan kunt u deze zin toevoegen: En ik ga met mijn klacht naar De Geschillencommissie Energie / de rechter]. Ook stel ik u nu al aansprakelijk voor alle schade die ik hierdoor lijd.
Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]
[ Voor 25% gewijzigd door Snarfie31 op 08-06-2023 15:39 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Ja zo'n ding had ik vroeger in m'n eerste appartementje, een gaskachel in de woonkamer was de enige verwarming en in de badkamer had ik een boiler met een soort kookwekker erop.xray79 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:46:
[...]
stekker uit d eboiler halen en alleen een paar uur voordat je gaat douchen aanzetten? De Quooker is best zuinig geen idee wat voordeliger is dat is per situatie anders. Bij ons met een gezin van 4 is een CV ketel wel handig
Die moest ik dan aandraaien, half uur wachten en dan kon ik 10 minuten douchen
Weet eigenlijk niet hoe dat dan zit met schimmel enzo, dingen zoals salmonella zal niet zo'n probleem zijn voor douchen toch? Nu ik erover nadenk had ik wel warm water in de keuken, dus hij stond wel altijd iets te doen.
Of ik had daar een apart boilertje, weet ik echt niet meer. Was in ieder geval een oud appartement zonder CV.
[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 14:58 ]
Na salderen en met genoeg PV (en eventueel eigen opslag) is het ook nog goedkoper dan op gas hoor.Truus01 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:01:
[...]
Als je zonnepanelen hebt met overschot, wordt het een ander verhaal (zolang je nog kan salderen).
En gas wordt alleen maar duurder, de overheid zal de belastingen op gas alsmaar blijven verhogen.
Hier is ook NA salderen de energieafrekening nog altijd een positief gegeven. Zelfs positiever dan met salderen (maar dat hangt af van de verhouding PV/verbruik en de lokale voorwaarden).
In de toekomst kan niemand kijken. De overheden kunnen de belastingen op gas uiteraard verhogen maar dat kan ook voor elektriciteit zelfs met vaste kosten ipv op verbruik (om de misgelopen inkomsten door minder netverbruik trachten te compenseren).
Daar waren ze al mee bezig toch? De vaste lasten op stroom verhogen, ook de netbeheerders, vanwege meer onderhoud/verzwaren netwerk.IvoB2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:58:
[...]
Na salderen en met genoeg PV (en eventueel eigen opslag) is het ook nog goedkoper dan op gas hoor.
Hier is ook NA salderen de energieafrekening nog altijd een positief gegeven. Zelfs positiever dan met salderen (maar dat hangt af van de verhouding PV/verbruik en de lokale voorwaarden).
In de toekomst kan niemand kijken. De overheden kunnen de belastingen op gas uiteraard verhogen maar dat kan ook voor elektriciteit zelfs met vaste kosten ipv op verbruik (om de misgelopen inkomsten door minder netverbruik trachten te compenseren).
Kan een CV ketel overigens wel gewoon alleen voor warm water gebruikt worden? Dus al het water uit de leidingen van de verwarming. Druk op 0 bar. Dat gaat toch via een ander "lijntje" zeg maar?
Want ik wil de radiatoren wel verwijderen en dan de ketel alleen voor warm water gebruiken.
[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 08-06-2023 15:02 ]
Dat ligt helemaal aan het type CV-ketel. Bij Nefit kan dit niet!JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Daar waren ze al mee bezig toch? De vaste lasten op stroom verhogen, ook de netbeheerders, vanwege meer onderhoud/verzwaren netwerk.
Kan een CV ketel overigens wel gewoon alleen voor warm water gebruikt worden? Dus al het water uit de leidingen van de verwarming. Druk op 0 bar. Dat gaat toch via een ander "lijntje" zeg maar?
Want ik wil de radiatoren wel verwijderen en dan de ketel alleen voor warm water gebruiken.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Remeha Avanta en heb dit gevondenJojan265 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:04:
[...]
Dat ligt helemaal aan het type CV-ketel. Bij Nefit kan dit niet!
Blijkbaar niet dus.Nee, dit kan absoluut niet. Wanneer je dit doet zul je de wisselaar waarschijnlijk onherstelbaar beschadigen. Het warme tapwater wordt opgewarmd door het rondpompen van CV water door de primaire warmtewisselaar van de ketel en een platenwisselaar die ook in het toestel zit. Wanneer je zonder water gaat tappen gaat het toestel heel agressief optoeren en heb je een grote kans dat de wisselaar al kapot is voordat de sensoren kunnen ingrijpen. Niet doen dus.
Dan vergelijk je geen elektrisch boilervat met een boilervat op gas maar doorstromers met boilers.JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Alleen moet een boiler volgens mij de boel constant warm houden en draait m'n ketel alleen die 10 minuten per week die ik onder de douche sta (in totaal).
Ook elektrisch heb je doorstromers die alleen SWW aanmaken op vraag. Maar die vragen dan weer een tijdelijk (heel) hoog vermogen.
En ook het gebruik van een (elektrische) boiler hangt af van het verbruiksprofiel.
Ook een wamtepomp kan SWW opwarmen vlak voor gebruik en daardoor stilstandsverliezen grotendeels vermijden. Je moet dan alleen beter plannen. Het verbruik voor SWW (opslagvat van 150 liter, opgewarmd met A2W WP) heeft bv. in mei een 11 kWh verbruikt in totaliteit.
Voor deze maand staat het nog op nul kWh (gezien het weer douchewater rechtstreeks via de zon opgewarmd. Dat laatste kan uiteraard ook met gas maar dan blijf je sowieso de vaste aansluitkost betalen ook al maak je er (tijdelijk) geen gebruik van.
Met een dynamisch tarief kan je ook een boiler zonder PV voor bijna geen geld op temperatuur krijgen.
Het is maar net wat je zelf wil.
Stilstandsverliezen zijn in een elektrisch verwarmde of gasverwarmde boiler even hoog.Ik lees online over honderden kWh's aan verbruik per jaar van een elektrische boiler, alleen kan ik nergens uit vinden of dit afhankelijk is van het gebruik of dat dit "standby" gebruik is.
Maar nu volg ik niet meer. Uit je vorige uitleg dacht ik begrepen te hebben dat je nu een doorstromer gebruikt?
Je kan uiteraard beide systemen niet 1:1 met elkaar gaan vergelijken.
Je hebt het hopelijk over legionella.Weet eigenlijk niet hoe dat dan zit met schimmel enzo, dingen zoals salmonella zal niet zo'n probleem zijn voor douchen toch? Nu ik erover nadenk had ik wel warm water in de keuken, dus hij stond wel altijd iets te doen.
Geen idee wat de plannen in Nederland zijn. Ik woon in BelgiëDaar waren ze al mee bezig toch? De vaste lasten op stroom verhogen, ook de netbeheerders, vanwege meer onderhoud/verzwaren netwerk.
Daar is begin dit jaar idd al een capaciteitstarief ingevoerd. Maar als PV bezitter heb ik daar, op de vaste kost van 109 €/jaar na, geen last van. Maar ik besef dat dit niet de laatste maatregel in die richting zal zijn.
Daarom dat ik ook investeer in onafhankelijkheid van een openbaar netwerk. En dat geldt zowel voor gas als elektriciteit. Maar dat is een persoonlijke visie die niemand moet volgen.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 08-06-2023 15:17 ]
Bij onze NEfit kan dat niet de druk is dan te laag geeft de app en ketel ook aan. Maar als ik de verwarming op 10 graden zet dan staat de ketel uit. Ik kan de ketel namelijk alleen warm water laten geven als er vraag is (Economische stand) of altijd warm zijn zoals ene boiler doet (comfort stand) of op bepaalde tijden warm water voorbereiden (dus een tijdschakelaar maar dan in de app ipv een stekker in e nuit het stopcontact doen) In de zomer heb ik dus 0 gas verbruik als we op vakantie zijn. Die zie ik in de Nefit/Bosch app maar ook in de app van EnergieDIrect.JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Daar waren ze al mee bezig toch? De vaste lasten op stroom verhogen, ook de netbeheerders, vanwege meer onderhoud/verzwaren netwerk.
Dan lees je verkeerd. Ik heb gewoon nog een CV voor de verwarming en warm water, maar aangezien ik geen gas meer gebruik voor verwarmen heb ik alleen nog maar warm water nodig.IvoB2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:07:
[...]
Stilstandsverliezen zijn in een elektrisch verwarmde of gasverwarmde boiler even hoog.
Maar nu volg ik niet meer. Uit je vorige uitleg dacht ik begrepen te hebben dat je nu een doorstromer gebruikt?
Je kan uiteraard beide systemen niet 1:1 met elkaar gaan vergelijken.
Ik gebruik momenteel zo'n 3m3 per maand. Daarom kijk ik naar een oplossing of helemaal van het gas af genoeg gaat schelen door de aanschaf van een elektrische boiler voor warm water.
Maar ik denk dat je met een elektrische boiler ook al gauw aan 17,99/maand komt.
Geen idee hoe dat werkt voor jouw installatieJDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Ik heb voor CV al jaar en dag een A2W WP met één buitenunit en een hydrobinnenunit voor CV en SWW.
CV en SWW werken onafhankelijk van elkaar en kunnen onafhankelijk van elkaar geprogrammeerd worden. Daar stelt zich het probleem dus niet. De ventiloconvectoren voor CV zou ik ook niet kunnen afkoppelen. Wanneer het SWW de ingestelde temperatuur heeft bereikt slaat de buitenunit af maar wordt het hete restwater
in de hydrobinnenunit naar de convectoren rond gestuurd tot het terug genoeg is afgekoeld.
Zal tegenwoordig wel beter geregeld zijn (?).
Met zo'n laag verbruik denk ik dat iedere nieuwe investering naar een ander systeem zich sowieso moeilijk laat terugverdienen.JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:14:
[...]
Dan lees je verkeerd. Ik heb gewoon nog een CV voor de verwarming en warm water, maar aangezien ik geen gas meer gebruik voor verwarmen heb ik alleen nog maar warm water nodig.
Ik gebruik momenteel zo'n 3m3 per maand. Daarom kijk ik naar een oplossing of helemaal van het gas af genoeg gaat schelen door de aanschaf van een elektrische boiler voor warm water.
Maar ik denk dat je met een elektrische boiler ook al gauw aan 17,99/maand komt.
Ja ik denk dat ik er wel uit ben, de radiatoren beneden laat ik zitten, de radiatoren boven eruit, de leidingen naar boven weg, de leidingen beneden laten zitten.IvoB2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:25:
[...]
Met zo'n laag verbruik denk ik dat iedere nieuwe investering naar een ander systeem zich sowieso moeilijk laat terugverdienen.
Als de ketel het ooit begeeft komt er dan wel een ketel/optie die geschikt is voor alleen warm water.
Tweedehands Intergas hreco24 van Marktplaats of zo halen, die kunnen zonder cv aansluiting alleen SWW maken.JDx schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:30:
[...]
Ja ik denk dat ik er wel uit ben, de radiatoren beneden laat ik zitten, de radiatoren boven eruit, de leidingen naar boven weg, de leidingen beneden laten zitten.
Als de ketel het ooit begeeft komt er dan wel een ketel/optie die geschikt is voor alleen warm water.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Je ziet nu ook dat met de introductie van wegenbelasting op EV's het omslagpunt van ICE naar EV ineens omhoog schiet en helemaal niet zo aantrekkelijk meer is.IvoB2 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:58:
[...]
Na salderen en met genoeg PV (en eventueel eigen opslag) is het ook nog goedkoper dan op gas hoor.
Ook in mijn geval is het financieel totaal niet aantrekkelijk om over te schakelen op een WP, zelfs als ze de belasting zouden verhogen op gas.
De investeringskosten heb ik er pas over een jaar of 15 uit met volledig salderen, maar als dat wegvalt dan duurt het nog veel langer.
Enige harde zet die ze kunnen zetten is dat ze over 15 a 20 jaar gewoon geen gas meer gaan leveren (dan moet je dus wel).
Je kan op je klompen aanvoelen dat er een andere stimulans aan gaat komen voor EV's, want het kabinet heeft nou eenmaal een doelstelling te halen. Dus of benzine en diesel worden gewoon fors duurder, of de wegenbelasting daarvan gaat flink omhoog. Ze zullen in ieder geval wel iets moeten doen om de EV (flink) aantrekkelijker te houden dan de ICE auto.
Hetzelfde verhaal gaat op voor de warmtepomp en zonnepanelen.
Ik sta op het punt de CV eruit te halen, en dat ga ik gewoon doen, ondanks alle bangmakerij momenteel.
Het toekomstbeeld zoals het er nu voor staat is iets wat het kabinet zich niet kan veroorloven en daarom zullen ze wel actie moeten ondernemen. Ze hebben gewoon 0 keus.
Hetzelfde verhaal gaat op voor de warmtepomp en zonnepanelen.
Ik sta op het punt de CV eruit te halen, en dat ga ik gewoon doen, ondanks alle bangmakerij momenteel.
Het toekomstbeeld zoals het er nu voor staat is iets wat het kabinet zich niet kan veroorloven en daarom zullen ze wel actie moeten ondernemen. Ze hebben gewoon 0 keus.
Nou hier
komt er al vanaf 2025 een verbod op gasaansluitingen bij nieuwbouw (daarentegen is de wegenbelasting en inschrijvingstaks op ICE met 9% gestegen terwijl - uiteraard voorlopig - deze op EV nog op nul blijft staan).
Wanneer gasbedrijven niet meer kunnen groeien en steeds minder klanten hebben om hun kosten over te verdelen heb ik een klein vermoeden dat je het geen 15 jaar betaalbaar meer gaat uitzingen op gas.
Vandaag dat ik al in 2013 ben overgeschakeld naar full electric. Niet zozeer louter om het financiële plaatje (het verschil tussen een CV installatie op gas en autonome WP installatie bedroeg toen een 2000 €) maar omdat je dan veel minder afhankelijk bent van energieleveringen waar je zelf niets aan kan bijdragen en totaal afhankelijk bent van de vaste en leveringskosten bepaald door derden.
Alleen al door de vaste aansluitkosten van gas te skippen is dat prijsverschil over de jaren al bijna teruggewonnen.
Soms moet je op langere termijn durven denken, plannen en uitvoeren dan de rekening dag na dag op te maken.
Door in de beginjaren nog volledig en kostenloos te kunnen salderen was de investering in PV al binnen de vijf jaar ook al volledig terugverdiend.
Je kan ook beter investeren in iets waar nog weinig vraag naar is dan mee te lopen met de massa die pas in actie schiet omdat het moet. Wanneer er meer vraag dan aanbod is schieten de prijzen immers (nog eens) omhoog. Als je dan al tijdig aan je spullen kan geraken.
Een mooi voorbeeld daarvan was dat tijdens de laatste energiecrisis de massa ineens allemaal gelijktijdig wou inzetten op PV (terwijl dat daarvoor zogenaamd niet rendabel was). Dan was het plots geen probleem meer dat dezelfde installatie plots duurder was dan een paar jaar ervoor.

Wanneer gasbedrijven niet meer kunnen groeien en steeds minder klanten hebben om hun kosten over te verdelen heb ik een klein vermoeden dat je het geen 15 jaar betaalbaar meer gaat uitzingen op gas.
Vandaag dat ik al in 2013 ben overgeschakeld naar full electric. Niet zozeer louter om het financiële plaatje (het verschil tussen een CV installatie op gas en autonome WP installatie bedroeg toen een 2000 €) maar omdat je dan veel minder afhankelijk bent van energieleveringen waar je zelf niets aan kan bijdragen en totaal afhankelijk bent van de vaste en leveringskosten bepaald door derden.
Alleen al door de vaste aansluitkosten van gas te skippen is dat prijsverschil over de jaren al bijna teruggewonnen.
Soms moet je op langere termijn durven denken, plannen en uitvoeren dan de rekening dag na dag op te maken.
Door in de beginjaren nog volledig en kostenloos te kunnen salderen was de investering in PV al binnen de vijf jaar ook al volledig terugverdiend.
Je kan ook beter investeren in iets waar nog weinig vraag naar is dan mee te lopen met de massa die pas in actie schiet omdat het moet. Wanneer er meer vraag dan aanbod is schieten de prijzen immers (nog eens) omhoog. Als je dan al tijdig aan je spullen kan geraken.
Een mooi voorbeeld daarvan was dat tijdens de laatste energiecrisis de massa ineens allemaal gelijktijdig wou inzetten op PV (terwijl dat daarvoor zogenaamd niet rendabel was). Dan was het plots geen probleem meer dat dezelfde installatie plots duurder was dan een paar jaar ervoor.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 09:35 ]
Moet je wel ook echt nog jaren lang op die plek blijven wonen, dat nieuwbouw gasloos moet zijn is wel goed, meteen vanaf het begin, maar als je ergens al 15 jaar woont en misschien nog maar een paar jaar blijft is de investering veel te hoog.
Ik ben ook benieuwd wat ze gaan doen om na het wegvallen van de saldering zonnepanelen toch aantrekkelijk te houden. De stroomprijzen zijn weer gedaald en dalen misschien nog wel iets verder, dus zonder saldering is de terugverdientijd weer behoorlijk lang.
Ik gebruik nu bijna niets en wek veel op, in de winter gebruik ik veel stroom (en alle nieuwe gasloze huizen die er komen ook) en wek ik niets op.
Er zal toch iets moeten komen van grote opslag van energie voor lange tijd.
Ik ben ook benieuwd wat ze gaan doen om na het wegvallen van de saldering zonnepanelen toch aantrekkelijk te houden. De stroomprijzen zijn weer gedaald en dalen misschien nog wel iets verder, dus zonder saldering is de terugverdientijd weer behoorlijk lang.
Ik gebruik nu bijna niets en wek veel op, in de winter gebruik ik veel stroom (en alle nieuwe gasloze huizen die er komen ook) en wek ik niets op.
Er zal toch iets moeten komen van grote opslag van energie voor lange tijd.
[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 09-06-2023 09:38 ]
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden