PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Zie https://www.eerstekamer.n...ijzigd_voorstel_van_wet_2Truus01 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:57:
[...]
(Thanks, gewijzigd naar 28%. Ik moet mijn contactlenzen uit gaan doen en de bril opzetten, mijn ogen beginnen droog te worden en mijn zicht duidelijk af te nemen...)
Energie-invoer. Hoe ik het woord interpreteer is dat ik energie ergens in doe. En niet af neem. Dus ik lees het juist als de teruglevering.
Is er ergens duidelijk een uitleg van deze definitie? Of überhaupt duidelijk of het nu om je opwek of verbruik gaat? (Waarom gebruiken ze ander ook niet gewoon het woord verbruik?!)
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nu ook niet meer zeker weet, met die juridische teksten...

Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame
elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de kosten van het
verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de jaarlijkse
leveringskosten door per jaar de kosten van de in dat jaar aan het net
hoeveelheid onttrokken elektriciteit te verminderen met het van
toepassing zijnde percentage, genoemd in artikel 50, tweede lid, van de
Wet belastingen op milieugrondslag, van de kosten van de in dat jaar op
het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit, voor zover de hoeveelheid
ingevoede elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net
onttrokken elektriciteit. Als er in het jaar verschillende perioden worden
gehanteerd met een bij die periode horend tarief, is het voor de
berekening, bedoeld in de eerste zin, door de leverancier te hanteren tarief
per periode voor de ingevoede elektriciteit gelijk aan het tarief voor de
onttrokken elektriciteit en wordt het percentage, genoemd in artikel 50,
tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag, telkens per
periode toegepast en worden de uitkomsten van deze afzonderlijke
berekeningen bij elkaar opgeteld. In het geval gedurende een periode het
percentage, genoemd in artikel 50, tweede lid, van de Wet belasting op
milieugrondslag wijzigt, past de leverancier bij de berekening, bedoeld in
de eerste zin, dat gewijzigde percentage toe vanaf het tijdstip dat de
wijziging van het percentage ingaat.
Wat maken we hiervan?

Volgens mij heb ik de bron gevonden.Glashelder schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:09:
[...]
Dan moet ik even zoeken straks want ik heb het ook maar uit een van de topics hier
Alleen klopt dan het huidige bedrag van Energie Direct niet. Dat is namelijk mijn verbruik * variabele kosten + het bedrag van de kosten per dag (zonder de vermindering!). Dat zie ik nu als totaal bedrag. Daar zou dan toch het verminderde bedrag aan energiebelasting vanaf moeten?Truus01 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:40:
[...]
Ja, zoal er staat, de vermindering energiebelasting.
The best is yet to come
Taaltechnische en juridisch gezien is die heel dubbel.Martijn schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:09:
[...]
Zie https://www.eerstekamer.n...ijzigd_voorstel_van_wet_2
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nu ook niet meer zeker weet, met die juridische teksten...![]()
![]()
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame
elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de kosten van het
verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de jaarlijkse
leveringskosten door per jaar de kosten van de in dat jaar aan het net
hoeveelheid onttrokken elektriciteit te verminderen met het van
toepassing zijnde percentage, genoemd in artikel 50, tweede lid, van de
Wet belastingen op milieugrondslag, van de kosten van de in dat jaar op
het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit, voor zover de hoeveelheid
ingevoede elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net
onttrokken elektriciteit. Als er in het jaar verschillende perioden worden
gehanteerd met een bij die periode horend tarief, is het voor de
berekening, bedoeld in de eerste zin, door de leverancier te hanteren tarief
per periode voor de ingevoede elektriciteit gelijk aan het tarief voor de
onttrokken elektriciteit en wordt het percentage, genoemd in artikel 50,
tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag, telkens per
periode toegepast en worden de uitkomsten van deze afzonderlijke
berekeningen bij elkaar opgeteld. In het geval gedurende een periode het
percentage, genoemd in artikel 50, tweede lid, van de Wet belasting op
milieugrondslag wijzigt, past de leverancier bij de berekening, bedoeld in
de eerste zin, dat gewijzigde percentage toe vanaf het tijdstip dat de
wijziging van het percentage ingaat.
Wat maken we hiervan?![]()
![]()
Wat tussen komma's staat, mag je wegdenken...
"de kosten van de in dat jaar aan het net hoeveelheid onttrokken elektriciteit te verminderen met het van toepassing zijnde percentage van de kosten van de in dat jaar op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit..."
Dan mag jij me, zelfs nog zonder de onduidelijkheid over de termen onttrokken elektriciteit en ingevoede hoveelheid elektriciteit (en dat het over kosten gaat en niet kWh), vertellen gaat dat percentage nu nog wel over die onttrokken elektriciteit of de ingevoede hoeveelheid electriciteit?!
Die vermindering energiebelasting wordt normaalgesproken alleen jaarlijks of bij beëindiging contract verrekend. Dat die op deze manier staat in je kostenoverzicht, vind ik best apart.Dean Martin schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:14:
[...]
Alleen klopt dan het huidige bedrag van Energie Direct niet. Dat is namelijk mijn verbruik * variabele kosten + het bedrag van de kosten per dag (zonder de vermindering!). Dat zie ik nu als totaal bedrag. Daar zou dan toch het verminderde bedrag aan energiebelasting vanaf moeten?
Inderdaad.Truus01 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:40:
[...]
Ja, PV plaatst je op de eerste plaats voor eigen verbruik.
Maar je kunt nu nog van TLV genieten (en nadat het salderen stopt, ook) als je meer PV plaatst, want juist tijdens de afbouw van salderen, kun je dan nog flink voordeel hebben.
In het gunstigste geval is je verbruik 28% van je opwek, dan kun je t/m 2030 nog 100% salderen.
Maar mijn reactie sloeg meer op het feit dat wanneer je de TVT wil berekenen je ook het eigen verbruik moet meerekenen (want heeft in de meeste gevallen een hogere "waarde" dan de TLV). Degene waar ik op reageerde nam blijkbaar alleen de waarde van de TLV in aanmerking om zijn TVT te berekenen en dat vond ik niet correct.
Door meer productie te plaatsen dan je verbruik op jaarbasis kan je inderdaad in euro's de zomerproductie ook nog virtueel salderen naar het winterverbruik. Niet de kWh maar wel de €. En dat laatste vind ik iets belangrijker dan het eerste.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 01-06-2023 17:23 ]
Ik hou mijn verbruik in Excel bij (mbv HomeWizard). Daardoor zie ik dat het totaalbedrag dat bedrag is inclusief vaste leveringskosten. ED specificeert het niet. De jaarrekening duurt nog een maandje.Truus01 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:18:
[...]
Die vermindering energiebelasting wordt normaalgesproken alleen jaarlijks of bij beëindiging contract verrekend. Dat die op deze manier staat in je kostenoverzicht, vind ik best apart.
The best is yet to come
Dit is volgens mij vanuit de consument gezien, dus onttrokken betekent verbruik vanaf het net, en ingevoede betekent teruglevering.Truus01 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:16:
[...]
Taaltechnische en juridisch gezien is die heel dubbel.
Wat tussen komma's staat, mag je wegdenken...
"de kosten van de in dat jaar aan het net hoeveelheid onttrokken elektriciteit te verminderen met het van toepassing zijnde percentage van de kosten van de in dat jaar op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit..."
Dan mag jij me, zelfs nog zonder de onduidelijkheid over de termen onttrokken elektriciteit en ingevoede hoveelheid elektriciteit (en dat het over kosten gaat en niet kWh), vertellen gaat dat percentage nu nog wel over die onttrokken elektriciteit of de ingevoede hoeveelheid electriciteit?!
Maar stel ik wek 10.000 op, verbruik 2500 direct, neem van het net 5000 af en lever 7500 terug.
Stel het percentage geldt over de teruglevering, dan mag ik dus in 2030 28% = 2100 salderen. Stel dat het over de net consumptie gaat, dan mag ik maar 1400 salderen. Oftewel, hoe meer in DIRECT zelf verbruik, hoe minder ik zou mogen salderen. Dat lijkt me ook vreemd.
Wellicht dat de zin voor zover de hoeveelheid ingevoede elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit de crux van het verhaal is. Dat er dus naar afname en teruglevering gekeken wordt, en dat het percentage in bovenstaande geval nooit over meer als de 5000 gerekend kan worden...
Maargoed, ben geen jurist, weet ook weer waarom niet, jezus mina...
Jouw energieleverancier weet niet eens hoeveel van je zelfopgewekte stroom je zelf verbruikt. Wat je zelf direct verbruikt hoef je natuurlijk niet te salderen, dus dat is altijd gunstiger.Martijn schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:27:
[...]
Stel het percentage geldt over de teruglevering, dan mag ik dus in 2030 28% = 2100 salderen. Stel dat het over de net consumptie gaat, dan mag ik maar 1400 salderen. Oftewel, hoe meer in DIRECT zelf verbruik, hoe minder ik zou mogen salderen. Dat lijkt me ook vreemd.
[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 01-06-2023 17:31 ]
Waar ik in dit geval vooral op doelde, is dat als je die verwijzing naar het artikel er tussenuit haalt, het sowieso al niet duidelijk is waar het percentage nu nog over gaat.Martijn schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:27:
Dit is volgens mij vanuit de consument gezien, dus onttrokken betekent verbruik vanaf het net, en ingevoede betekent teruglevering.
'de kosten van de in dat jaar aan het net hoeveelheid onttrokken elektriciteit te verminderen met het van toepassing zijnde percentage...' of '...het van toepassing zijnde percentage van de kosten van de in dat jaar op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit'
Dan zou het ook hier: https://wetgevingskalender.overheid.nl/Regeling/WGK010483 te vinden moeten zijn.Glashelder schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:09:
[...]
Dan moet ik even zoeken straks want ik heb het ook maar uit een van de topics hier
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik verbruik bijna geen elektriciteit (in verhouding tot de meerderheid hier... 1600kwh per jaar) dus gas is voor mij de grootste kostenpost (800 a 900m3 per jaar)Uniciteit schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:48:
[...]
Dan zet je ook gelijk je elektriciteitstarieven hoog vast. Ik vind het alleen interessant om eventueel de winter te overbruggen, aangezien daar zowat 90% van het gasverbruik in valt.
Valt mij ook op! Wellicht nog even wachten tot op 01-07 de variabele prijzen misschien aangepast worden?!ArcticWolf schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:05:
Damn... na de rush van gisteren had ik verwacht dat de jaarcontracten zouden dalen maar niet zo snel...nu wordt het wel interessant om een langer contract aan te gaan.
Zit met mijn alleen stroom 2500Kwh ook al te kijken naar een vast contract van 3 jaar.
Had mij voorgenomen om weer 3-jarig vast te gaan als de prijs per Kwh op de eC25 of lager gaat uitkomen...
Voorlopig kijk ik het nog even aan en beslis dan als het zich ontwikkeld zoals ik wil [
Oxxio heeft ook wel gunstige tarieven bij een 3 jarig contract..ArcticWolf schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:30:
[...]
Ik verbruik bijna geen elektriciteit (in verhouding tot de meerderheid hier... 1600kwh per jaar) dus gas is voor mij de grootste kostenpost (800 a 900m3 per jaar)
Oxxio tarieven voor 3 jaar vast:
€1,22692m3
€0,31827kWh dal
€0,36479kWh normaal
Had die gezien inderdaad, maar ik wacht nog even, TTF prijzen zijn gisteren/donderdag tussen de 13% (zomer) en 3% (winter) gedaald na die rush op de laatste "oude" contracten op 31 mei. Huidige prijs staat incl. btw op ca. 1 euro per m3... dus denk dat die binnenkort ook wel beschikbaar komen voor de consument.R0181 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:07:
[...]
Oxxio heeft ook wel gunstige tarieven bij een 3 jarig contract..
Oxxio tarieven voor 3 jaar vast:
€1,22692m3
€0,31827kWh dal
€0,36479kWh normaal
Dan neem ik ook weer afscheid van Engie, vorig jaar hadden ze op het hoogtepunt van de crisis de laagste tarieven voor vaste klanten, maar de nieuwe tarieven van Engie zijn allesbehalve concurrerend.ArcticWolf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:10:
[...]
Had die gezien inderdaad, maar ik wacht nog even, TTF prijzen zijn gisteren/donderdag tussen de 13% (zomer) en 3% (winter) gedaald na die rush op de laatste "oude" contracten op 31 mei. Huidige prijs staat incl. btw op ca. 1 euro per m3... dus denk dat die binnenkort ook wel beschikbaar komen voor de consument.
Vaste contract prijs geld alleen voor de kale lever tarieven en de vastlevertarieven van de leverancier. De rest is allemaal door de overheid bepaald en kan dus veranderen.Davidrrr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:29:
In hoeverre zijn de contracten inflatievast? Komt daar jaarlijks evt inflatiecorrectie bij? Zo niet dan mag je wel wat rekenen voor die inflatie en zal de prijs niet zoveel dalen.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Volgens mij hebben veel mensen met een jaarafrekening eind dit jaar dat niet door.
Wanneer je eind dit jaar de jaarafrekening ontvangt en je zit boven het verbruiksplafond, dan betaal je over het verbruik boven het verbruiksplafond de periode dat de tarieven boven het prijsplafond zaten nog steeds de toen geldende contractprijzen.
Ik hoor veel mensen zeggen dat ze niet meer zuinig aan hoeven te doen, omdat de tarieven onder het prijsplafond zitten, maar ze vergeten dus het verbruiksplafond, welke nog gewoon geldt tot de jaarafrekening.
Dan lijkt het mij sowieso slim om over te stappen, want dan begint de teller weer opnieuw. Wanneer je tot nu toe onder het verbruiksplafond bent gebleven heeft dit verder geen gevolgen voor de rest van het jaar (mits de tarieven weer boven het prijsplafond gaan stijgen uiteraard).
Of heb ik het mis?
*Edit: Voor het verbruik boven het plafond betaal je het tarief van je contract.
[ Voor 22% gewijzigd door Lassy op 02-06-2023 09:43 ]
Weinig verbruik is altijd goed,Lassy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:43:
De meeste leveranciers zitten inmiddels onder het prijsplafond, maar dat betekent nog niet dat er geen gevolgen zijn wanneer het verbruik boven het plafond blijkt te zitten bij de jaarafrekening.
Volgens mij hebben veel mensen met een jaarafrekening eind dit jaar dat niet door.
Wanneer je eind dit jaar de jaarafrekening ontvangt en je zit boven het verbruiksplafond, dan betaal je over de periode dat de tarieven boven het prijsplafond zaten nog steeds de contractprijzen.
Ik hoor veel mensen zeggen dat ze niet meer zuinig aan hoeven te doen, omdat de tarieven onder het prijsplafond zitten, maar ze vergeten dus het verbruiksplafond, welke nog gewoon geldt tot de jaarafrekening.
Dan lijkt het mij sowieso slim om over te stappen, want dan begint de teller weer opnieuw. Wanneer je tot nu toe onder het verbruiksplafond bent gebleven heeft dit verder geen gevolgen voor de rest van het jaar (mits de tarieven weer boven het prijsplafond gaan stijgen uiteraard).
Of heb ik het mis?
Maar als je naar ander contract/tarief gaat en je meterstanden zijn bekend dan is afgelopen periode gewoon afgesloten.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat geldt alleen met een nieuw contract. Met alleen een nieuw tarief bij je huidige leverancier loopt de periode gewoon door lijkt mij.BarryH schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:52:
[...]
Weinig verbruik is altijd goed,
Maar als je naar ander contract/tarief gaat en je meterstanden zijn bekend dan is afgelopen periode gewoon afgesloten.
Daarnaast heb ik gisteren een 1 jarig contract bij Greenchoice afgesloten met iets hogere tarieven dan Coolblue.
Tarieven van huidige leverancier UC zijn vanaf 1 juli overigens beduidend hoger dan beide bovenstaande opties. Dus een van de twee contracten moet het gaan worden. Ik heb nog 12 dagen om de knoop door te hakken. Wie heeft de gouden tip?
[ Voor 44% gewijzigd door Zonenik op 02-06-2023 09:05 ]
Bij tarief wijziging worden de meterstanden toch vastgelegd?Lassy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:00:
[...]
Dat geldt alleen met een nieuw contract. Met alleen een nieuw tarief bij je huidige leverancier loopt de periode gewoon door lijkt mij.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Er zijn standaardvolumes per maand / dag afgesproken (https://www.rijksoverheid...-het-prijsplafond-per-dag). Lijkt mij dat er netjes per prijsperiode verrekend wordt en het plafond op dezelfde periode wordt toegepast.Lassy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:43:
De meeste leveranciers zitten inmiddels onder het prijsplafond, maar dat betekent nog niet dat er geen gevolgen zijn wanneer het verbruik boven het plafond blijkt te zitten bij de jaarafrekening.
Wanneer je eind dit jaar de jaarafrekening ontvangt en je zit boven het verbruiksplafond, dan betaal je over de periode dat de tarieven boven het prijsplafond zaten nog steeds de contractprijzen.
Of heb ik het mis?
Dit doen dynamische leverancier immers ook (per maand).
https://www.zonneplan.nl/...iecontract-2023#dynamisch
https://www.nextenergy.nl...de-klanten-van-nextenergy
[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 02-06-2023 09:12 ]
Dat heeft toch geen invloed op je uiteindelijke jaarafrekening? Ze kijken naar het totale verbruik tot aan de jaarafrekening. Als je dan boven het verbruiksplafond zit betaal je dus de volle mep voor het verbruik wat de periode dat het tarief boven het prijsplafond lag. De knip is er alleen bij het aangaan van een nieuw contract.BarryH schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:54:
[...]
Bij tarief wijziging worden de meterstanden toch vastgelegd?
* Edit: Wanneer je eind dit jaar de jaarafrekening ontvangt en je zit in totaal boven het verbruiksplafond betaal je over het verbruik boven het verbruiksplafond nog steeds de toen geldende contractprijzen.
[ Voor 19% gewijzigd door Lassy op 02-06-2023 09:45 ]
Die standaardvolumes worden gebruikt om te kijken wat de stand is op de overstapdatum. Als je in totaal dus meer hebt verbruikt dan het plafond geldt ook het contracttarief voor de periode met tarieven boven het prijsplafond.Cheesy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:07:
[...]
Er zijn standaardvolumes per maand / dag afgesproken (https://www.rijksoverheid...-het-prijsplafond-per-dag). Lijkt mij dat er netjes per prijsperiode verrekend wordt en het plafond op dezelfde periode wordt toegepast.
Wanneer je in totaal onder het verbruiksplafond blijft is er uiteraard niets aan de hand.
Maar gezien de transitie van gas naar stroom en EV, is het toch heel normaal dat we per gezin straks boven de 10.000 kWh per jaar zitten?
De teruglevering rekenen ze niet bij.
Ik wek 5.000 op en verwacht ongeveer 12-14.000 te verbruiken per jaar.
Helaas word ik geweigerd bij vele leveranciers.
Hopelijk kan je in de toekomst een groot deel van die 10.000 kWh aan benodigde energie zelf produceren en ben je daar dan niet langer voor afhankelijk van derden en de prijs die ze daarvoor vragen (zoals het hun uitkomt).kx22 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:59:
Maar gezien de transitie van gas naar stroom en EV, is het toch heel normaal dat we per gezin straks boven de 10.000 kWh per jaar zitten?
Hier al ruim tien jaar geleden de transitie gemaakt en wij hebben op jaarbasis nog nooit 10.000 kWh stroom van het net afgenomen, laat staan dat we daarover zouden moeten gaan.
Die transitie ging ook wel gepaard met een gedragsverandering en andere mindset. En bij dat laatste staan de meesten, die de transitie nog moeten maken, blijkbaar liever niet stil?
Ik ga ook over de 10k kWh heen met een E-tron (die onzuinig met stroom omgaat) en een WP. Ik zit overigens al jaren bij ED, die daar geen probleem van maken. Ik wek dat overigens ook op, dus netto is het 0.IvoB2 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:19:
[...]
Hopelijk kan je in de toekomst een groot deel van die 10.000 kWh aan benodigde energie zelf produceren en ben je daar dan niet langer voor afhankelijk van derden en de prijs die ze daarvoor vragen (zoals het hun uitkomt).
Hier al ruim tien jaar geleden de transitie gemaakt en wij hebben op jaarbasis nog nooit 10.000 kWh stroom van het net afgenomen, laat staan dat we daarover zouden moeten gaan.
Die transitie ging ook wel gepaard met een gedragsverandering en andere mindset. En bij dat laatste staan de meesten, die de transitie nog moeten maken, blijkbaar liever niet stil?
Edit: Ik heb dus geen afname van 10k kWh dus ander geval.
[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 02-06-2023 10:42 ]
The best is yet to come
Wanneer ik het goed begrijp wek je dus eerst al de stroom op, zet je deze volledig op het net en haal je die er nadien volledig terug af, m.a.w. 100% salderen?Dean Martin schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:21:
[...]
Ik ga ook over de 10k kWh heen met een E-tron (die onzuinig met stroom omgaat) en een WP. Ik zit overigens al jaren bij ED, die daar geen probleem van maken. Ik wek dat overigens ook op, dus netto is het 0.
En je denkt dat dit tot in de eeuwigheid zo blijft duren? (het punt ging over de transitie in de toekomst).
Mijn punt was nu net niet dat er pro/consumenten zijn die dat (nu) normaal vinden maar dat wanneer de transitie (in de toekomst) een kans op slagen wil hebben men er ook anders moet naar handelen dan in het verleden.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 02-06-2023 10:32 ]
Dat zijn 2 aannames die je daar doet.IvoB2 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:30:
[...]
Wanneer ik het goed begrijp wek je dus eerst al de stroom op die je verbruikt, zet je die op het net en haal je die er nadien volledig terug af, m.a.w. 100% salderen.
En je denkt dat dit tot in de eeuwigheid zo blijft duren? (het punt ging over de transitie in de toekomst).
Mijn (en van de andere user) is dat het verbruiken van 10k+ kWh momenteel niet zo gek is.
The best is yet to come
En kun je eigen verbruik niet beter afstemmen met opwek zodat je weer onder de 10k kWh afname blijft? Uiteindelijk kijken ze ten slotte naar wat er van het net wordt gehaald en moet dat onder de 10k blijven.Dean Martin schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:21:
[...]
Ik ga ook over de 10k kWh heen met een E-tron (die onzuinig met stroom omgaat) en een WP. Ik zit overigens al jaren bij ED, die daar geen probleem van maken. Ik wek dat overigens ook op, dus netto is het 0.
[removed]
Wat mijn reactie op jouw reactie betreft doe ik gaan aannames maar heb ik op basis van jouw uitspraak een vermoeden dat correct of niet correct kan zijn (en eventueel door jou dus bij te stellen).
Wanneer je 10.000 kWh verbruikt (of meer) en je produceert op jaarbasis evenveel (of meer) hoop ik toch dat je daarvan een deel zelf direct verbruikt en het dus in geen van de twee richtingen over het net gaat en dus niet de zorg van je energieleverancier is? In dat geval stelt de probleemstelling van kx22 zich ook niet.
Heb deze vraag al een paar keer gesteld op verschillende platforms maar niemand (zelfs de energieleverancier) lijkt het antwoord te weten?fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:52:
Misschien kan iemand me helpen met onderstaande casus. Ik heb een variabel contract dat op 01-04 en 01-07 van tarief wisselt. Jaarrekening normaliter op 05-12. De eerste maanden vrij veel elektra gebruikt, tegen een destijds hoog tarief. Als ik eind augustus over zou stappen ziet het totaal na saldering er ongeveer zo uit. Hoe gaat de energieleverancier nu berekenen wat ik moet betalen na saldering? Salderen ze de eerst gebruikte stroom (december 2022?). Of de goedkoopste stroom?![]()
Zelfde vraag geldt eigenlijk voor het prijsplafond.
elektra 2022 kwh elektra 2023 kwh prijsplafond kwh prijs per kwh dec 851 1176 0,9 jan 825 1300 339 0,9 feb 700 986 280 0,9 mrt 235 868 267 0,9 apr -40 119 207 0,5 mei -227 -420 181 0,5 jun -490 -600 159 0,4 jul 30 -1000 161 0,4 aug -60 -400 176 0,4 2029 1770
redwing schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:34:
[...]
En kun je eigen verbruik niet beter afstemmen met opwek zodat je weer onder de 10k kWh afname blijft? Uiteindelijk kijken ze ten slotte naar wat er van het net wordt gehaald en moet dat onder de 10k blijven.
I stand correct.IvoB2 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:38:
@Dean Martin Nee, wanneer ik het goed begreep had @kx22 het over "straks" (wat dus zijn vermoedelijk benodigde verbruik in de toekomst zou kunnen zijn) en niet zijn verbruik nu.
Wat mijn reactie op jouw reactie betreft doe ik gaan aannames maar heb ik op basis van jouw uitspraak een vermoeden dat correct of niet correct kan zijn (en eventueel door jou dus bij te stellen).
Wanneer je 10.000 kWh verbruikt (of meer) en je produceert op jaarbasis evenveel (of meer) hoop ik toch dat je daarvan een deel zelf direct verbruikt en het dus in geen van de twee richtingen over het net gaat en dus niet de zorg van je energieleverancier is? In dat geval stelt de probleemstelling van kx22 zich ook niet.
Ik heb inderdaad geen afname van 10k kWh. Zal mijn post even editten.
The best is yet to come
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Via de site zitten er inderdaad vaak beperkingen aan of kan het helemaal niet. Je kunt het wel altijd telefonisch terug laten zetten.JJmac schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:44:
Ik lees bij sommige leveranciers dat je niet zelf je maandbedrag kan invullen, kan mij herinneren dat ze 500 euro wilden afschrijven anders kwam ik vreselijk tekort, maand later 176 euro. Beetje paniek zaaien.
[removed]
Dank voor je reactie! Inmiddels speelt dit niet meer bij mij, ik heb net Oxxio gebeld om mijn losse stroomcontract van afgelopen dinsdag te herroepen. Ik ben nu ook met gas naar hen overgestapt, helaas was de optie voor Europese windstroom uitverkocht dus moet ik nu € 1,75 per maand extra betalen voor Nederlandse windstroom. Maar goed, alsnog beduidend goedkoper dan mijn Greenchoice contract van 1,5 maand geledenfauquemont schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:30:
[...]
Ik heb het gas gedeelte opgezegd bij GC/UV. Het stroomgedeelte loopt door, echter er wordt wel een eindafrekening opgemaakt op gas en stroom.
Hoe moeten wij het dan wel weten?fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:40:
[...]
Heb deze vraag al een paar keer gesteld op verschillende platforms maar niemand (zelfs de energieleverancier) lijkt het antwoord te weten?
Je laat ook veel info achterwege.
Want hoezo zit je begin dit jaar aan €0,90? Dat kan toch al niet ivm het prijsplafond? Je blijft daar (lijkt het) onder?! Dus dan is het allemaal €0,40.
En hoe het gaat met salderen is ook sterk afhankelijk hoe jouw energieleverancier daar mee omgaat. Die vernoem je niet.
Maar als het goed is, wordt je december verbruik bij de meeste weggesaldeerd. En betaal je over de rest dus €0,40.
Nee ik blijf er niet onder want in december 2022 was er nog geen prijsplafond. Energieleverancier is Energiedirect die me tot overmaat van ramp net vertelt dat er per tariefperiode wordt gesaldeerd.Truus01 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:43:
[...]
Hoe moeten wij het dan wel weten?
Je laat ook veel info achterwege.
Want hoezo zit je begin dit jaar aan €0,90? Dat kan toch al niet ivm het prijsplafond? Je blijft daar (lijkt het) onder?! Dus dan is het allemaal €0,40.
En hoe het gaat met salderen is ook sterk afhankelijk hoe jouw energieleverancier daar mee omgaat. Die vernoem je niet.
Maar als het goed is, wordt je december verbruik bij de meeste weggesaldeerd. En betaal je over de rest dus €0,40.
We hebben een all-electric huis die heel goed geïsoleerd is en een bodem warmtepomp. Echter hebben we ook twee full electric auto's en dit zorgt ervoor dat wij totaal rond de 13000 kWh zitten. Ik wek dit ook zeker zelf op en ben het afgelopen veel bewuster aan het laden gegaan. Bij thuiswerken proberen om juist overdag op te laden, als ik ook stroom opwek. Echter werken we beide veel buitenshuis en leert dat praktijk dat wij vooral moeten opladen tussen 18:00 en 08:00.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
In december was nog geen prijsplafond, maar het prijsplofond geldt toch ook voor je verbruik over 2023, december doet daarin toch ook nog niet mee?!fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:45:
[...]
Nee ik blijf er niet onder want in december 2022 was er nog geen prijsplafond. Energieleverancier is Energiedirect die me tot overmaat van ramp net vertelt dat er per tariefperiode wordt gesaldeerd.
Salderen per tariefperiode is dan blijkbaar je antwoord. Niet prettig. En dan heb je dat het prijsplafond gezien wordt als tariefperiode. Dus over december kan je de volle mep betalen.
En telt eigenlijk alles, dus het salderen, pas vanaf januari.
Maar hoe dat precies zit en of het allemaal mag op die manier, dat weet ik niet.
Daar vind je hier misschien meer over.
Goed verhaal. Maar dat was niet de vraag. De vraag is of de energiemaatschappij vrij is om te kiezen welke kwh'en zij saldeert bij meerverbruik.Truus01 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:52:
[...]
In december was nog geen prijsplafond, maar het prijsplofond geldt toch ook voor je verbruik over 2023, december doet daarin toch ook nog niet mee?!
Salderen per tariefperiode is dan blijkbaar je antwoord. Niet prettig. En dan heb je dat het prijsplafond gezien wordt als tariefperiode. Dus over december kan je de volle mep betalen.
En telt eigenlijk alles, dus het salderen, pas vanaf januari.
Maar hoe dat precies zit en of het allemaal mag op die manier, dat weet ik niet.
Daar vind je hier misschien meer over.
Voorbeeld:
jan: verbruik 1000 tegen 2 euro per kwh
feb: verbruik 1000 tegen 1 euro per kwh
mrt: teruglevering 1500 kwh
Krijg ik nu 500 x 2 euro afgerekend? Of 500 x 1 euro?
edit, antwoord op mijn eigen vraag denk ik.
Amendement CDA: salderen per tariefperiode
Bontenbal diende samen met Boucke, Erkens, Grinwis en Stoffer een belangrijk amendement in om te zorgen dat in de wet vastgelegd wordt dat het te salderen percentage per tariefperiode wordt toegepast. Hij zorgt zo dat duidelijk wordt gemaakt tegen welk tarief zonnestroom gesaldeerd moet worden door energieleveranciers wanneer een klant in de toekomst slechts een deel van de geleverde elektriciteit mag salderen. Het amendement mocht rekenen op 95 voorstemmen en 55 tegenstemmen.
Wanneer een klant slechts een deel van de geleverde elektriciteit mag salderen, zou de mogelijkheid voor energieleveranciers kunnen ontstaan om voor het te salderen deel van de geleverde elektriciteit het voor hen meest gunstige, en daarmee voor de klant ongunstige, tarief te hanteren. De wet biedt door het aangenomen amendement nu echter duidelijkheid over de wijze waarop de salderingsregeling moet worden toegepast door energieleveranciers. Ze zijn hieraan gebonden en kunnen hier geen eigen keuze meer in maken. Daardoor zullen er tussen energiebedrijven geen verschillen zijn voor wat betreft de toepassing van de salderingsregeling.
[ Voor 45% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-06-2023 15:18 ]
Maar die daling zie ik niet. Kijkt men de aap uit de boom, of was mijn verwachting niet correct?
Het is 2 juni. Ik denk inderdaad dat ze nog even afwachten wat de concurrenten doen.MatthijsZ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:45:
Ik had verwacht een daling te zien na 1 juni ivm de nieuwe opzegvergoeding, die voor leveranciers extern gunstig is en voor hen veel risico wegneemt.
Maar die daling zie ik niet. Kijkt men de aap uit de boom, of was mijn verwachting niet correct?
Een grote verandering is er wel, er zijn direct weer contracten van 3 jaar beschikbaar. Kan me voorstellen dat ze voor 1 jaar de boel nog even de boel laten en focussen op 3 jaar.MatthijsZ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:45:
Ik had verwacht een daling te zien na 1 juni ivm de nieuwe opzegvergoeding, die voor leveranciers extern gunstig is en voor hen veel risico wegneemt.
Ik denk dat de leveranciers liever 14 dagen wachten zodat de bedenktermijn voorbij is voor degene die eind mei hebben afgesloten. Dat spaart ze een hoop onnodige administratie...MatthijsZ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:45:
Dat is ook heel logisch, ga over twee weken nog eens kijken. Van HVC begreep ik dat ze pas vanaf augustus weer vaste contracten willen bieden. (Zelf zit ik nu bij dynamische aanbieder, bevalt prima, maar ben een risico avers type en heb liever vastigheidtimelezzzzz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:19:
[...]
Ik denk dat de leveranciers liever 14 dagen wachten zodat de bedenktermijn voorbij is voor degene die eind mei hebben afgesloten. Dat spaart ze een hoop onnodige administratie...
Die 80% van het kale tarief is nu ook een feit zie ik:fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:09:
[...]
Goed verhaal. Maar dat was niet de vraag. De vraag is of de energiemaatschappij vrij is om te kiezen welke kwh'en zij saldeert bij meerverbruik.
Voorbeeld:
jan: verbruik 1000 tegen 2 euro per kwh
feb: verbruik 1000 tegen 1 euro per kwh
mrt: teruglevering 1500 kwh
Krijg ik nu 500 x 2 euro afgerekend? Of 500 x 1 euro?
edit, antwoord op mijn eigen vraag denk ik.
Amendement CDA: salderen per tariefperiode
Bontenbal diende samen met Boucke, Erkens, Grinwis en Stoffer een belangrijk amendement in om te zorgen dat in de wet vastgelegd wordt dat het te salderen percentage per tariefperiode wordt toegepast. Hij zorgt zo dat duidelijk wordt gemaakt tegen welk tarief zonnestroom gesaldeerd moet worden door energieleveranciers wanneer een klant in de toekomst slechts een deel van de geleverde elektriciteit mag salderen. Het amendement mocht rekenen op 95 voorstemmen en 55 tegenstemmen.
Wanneer een klant slechts een deel van de geleverde elektriciteit mag salderen, zou de mogelijkheid voor energieleveranciers kunnen ontstaan om voor het te salderen deel van de geleverde elektriciteit het voor hen meest gunstige, en daarmee voor de klant ongunstige, tarief te hanteren. De wet biedt door het aangenomen amendement nu echter duidelijkheid over de wijze waarop de salderingsregeling moet worden toegepast door energieleveranciers. Ze zijn hieraan gebonden en kunnen hier geen eigen keuze meer in maken. Daardoor zullen er tussen energiebedrijven geen verschillen zijn voor wat betreft de toepassing van de salderingsregeling.
Amendement VVD: hoogte terugleververgoeding wettelijk vastleggen
Het laatste amendement was van Erkens – en werd samen met Grinwis, Bontenbal en Boucke ingediend – en regelt dat de hoogte van de terugleververgoeding tot 1 januari 2027 wettelijk vastgelegd wordt. Het amendement kreeg 145 voorstemmen en 5 tegenstemmen.
Daarmee is nu geregeld en vastgelegd dat vanaf de inwerkingtreding van de wet en tot 1 januari 2027 de redelijke vergoeding wordt vastgesteld op 80 procent van het kale leveringstarief. Dat is het leveringstarief exclusief energiebelasting, ODE en btw. Vanaf 1 januari 2027 zal de minister tweejaarlijks de minimale hoogte of de berekeningswijze van de redelijke vergoeding vaststellen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zal hierover voorafgaand adviseren.
Het verschil is in 3 jaar maar totaal zo'n 35 euro vergeleken met gastarieven Eneco, maar vind het toch wel opmerkelijk.
heb je een bron?elektriekert schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:17:
[...]
Die 80% van het kale tarief is nu ook een feit zie ik:
[...]
zou wel heel goed nieuws zijn
Wat is er precies goed aan dan?sjampeter schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:38:
[...]
heb je een bron?
Inderdaad , ik vond het ook tegen vallen.R0181 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:04:
[...]
Die tarieven van Engie kreeg ik ook, viel tegen, zodra de tarieven voor een vast contract (liefst 2 of 3 jaar) bij concurrenten rond de €1.30m3 of lager en €0,30kWh zijn ben ik weer weg bij Engie. Ik denk dat Engie er op gokt dat klanten vanwege het prijsplafond zullen blijven hangen. Dan heb ik liever voor een langere tijd zekerheid met een vast contract, tarieven gaan vanwege belastingverhoging toch nooit meer worden wat ze voor de energiecrisis waren.
Op dit moment rekend Oxxio 1 jaar vast ,€0.3234 per kWh stroom en 1.2165 per m3 gas. TLV is €0.09.
Wellicht toch eens gaan overstappen eerdaags
Ik wacht nog een paar weken af, want er zijn een hoop contracten afgesloten vlak voor 1 juni met een bedenktermijn van 2 weken met de oude overstapboetes om de kat uit de boom te kijken. De leveranciers zullen die 2 weken ook afwachten om de tarieven te verlagen met de duurdere overstapboetes, dan is er voor hun minder risico dat er volop wordt overgestapt, omdat het een stuk meer gaat kosten om van leverancier te switchen. Misschien dat de tarieven daarna nog iets meer zakken.mooiemeneer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:20:
[...]
Inderdaad , ik vond het ook tegen vallen.
Op dit moment rekend Oxxio 1 jaar vast ,€0.3234 per kWh stroom en 1.2165 per m3 gas. TLV is €0.09.
Wellicht toch eens gaan overstappen eerdaags
Ik had ook ingeschreven voor de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis, misschien dat daar nog iets goedkopers te halen valt.
[ Voor 10% gewijzigd door R0181 op 02-06-2023 22:03 ]
Alleen die uit het Solarmagazine:sjampeter schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:38:
[...]
heb je een bron?
https://solarmagazine.nl/...tariefperiode-in-wet-vast
edit:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2023D02799
[ Voor 9% gewijzigd door elektriekert op 02-06-2023 22:18 ]
De gemiddelde tlv is nu vaak je levertarief incl alle opslagen en belastingen, je kan immers salderen.sjampeter schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:50:
de gemiddelde TLV is nu circa 8 cent en zakkende. dan is 80% van kale levertarief volgens mij altijd interessanter.
Vanaf 2025 wordt 36% van wat je nu 1 op 1 saldeert dus ineens afgerekend tegen die genoemde 80% van het kale leveringstarief.
Maar dat komt toch door afbouwen saldering, niet door de 80% regeling. Anders had je er nog minder voor gekregen.Wolly schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:22:
[...]
De gemiddelde tlv is nu vaak je levertarief incl alle opslagen en belastingen, je kan immers salderen.
Vanaf 2025 wordt 36% van wat je nu 1 op 1 saldeert dus ineens afgerekend tegen die genoemde 80% van het kale leveringstarief.
Ik denk dat ze eerst afwachten op de mensen die niet kunnen wachten om zo snel mogelijk een vast contract af te sluiten zodat ze zicht veiliger voelen, zodra die periode voorbij is gaan de prijzen past echt zakken.MatthijsZ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:45:
Het één staat niet los van de ander, die 80% regel is er nu toch ook alleen maar gekomen omdat het salderen wordt afgebouwd?bbbrumbrum schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:51:
[...]
Maar dat komt toch door afbouwen saldering, niet door de 80% regeling. Anders had je er nog minder voor gekregen.
En dat je er anders nog minder voor had gekregen is speculatief
Een half jaar geleden had ik je gelijk gegeven. Toen waren er nog best veel leveranciers die gewoon standaard een TLV van 100% v/h kale levertarief gaven.Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Het één staat niet los van de ander, die 80% regel is er nu toch ook alleen maar gekomen omdat het salderen wordt afgebouwd?
En dat je er anders nog minder voor had gekregen is speculatief
Tegenwoordig, als ik het TLV topic mag geloven, zitten veel op <50% van het levertarief.
5 a 10ct TLV terwijl de levertarieven op minstens het dubbele liggen.
Met die >80% TLV gaat het er dus zeker wel op vooruit.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
heb zonnepanelen die opbrengen wat ik verbruik, echter heb ik de jaarrekening afgelopen september gehad. in de winter is de opbrengst van de panelen heel laag en mijn verbruik hoog.
als ik nu een vast contract neem krijg ik dan een rekening voor die verbruikte kwh en straks na een terugleververgoeding voor de niet verbruikte kwh?
dan kan ik net zo goed overstappen naar een andere goedkopere leverancier toch?
Wanneer de TLV verplicht op 80% gezet wordt van het afnametarief heb je misschien ook kans dat het afnametarief gaat dalen. Toch als er beduidend meer mensen gaan terugleveren dan afnemen?SmiGueL schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:28:
[...]
Een half jaar geleden had ik je gelijk gegeven. Toen waren er nog best veel leveranciers die gewoon standaard een TLV van 100% v/h kale levertarief gaven.
Tegenwoordig, als ik het TLV topic mag geloven, zitten veel op <50% van het levertarief.
5 a 10ct TLV terwijl de levertarieven op minstens het dubbele liggen.
Met die >80% TLV gaat het er dus zeker wel op vooruit.
De afnametarieven in Nederland (prijsplafond?) ligt ook onrealistisch hoog.
Hier (B VL) lagen de naakte stroomprijzen (voor groene energie) dit jaar bv. tussen de 18,8 en 14,03 cent* en de TLV tussen de 20 en 11 cent.
En ik zie niet meteen een reden waarom dit in NL zoveel verschillend dan in VL zou moeten zijn?
* De productiekost incl. winsten lag in mei 23 bv. op 20 cent/kWh en het maandgemiddelde voor dynamische prijzen (inkoop gemengd) op 8 cent.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 03-06-2023 12:04 ]
14 zonnepanelen op het dak, woon alleen, maar heb op zich niet een heel laag verbruik. Wel afgelopen jaar maar heel weinig gas verbruikt, nog geen 300m3 omdat ik het meeste verwarmd heb met de airco's. Zowel zonnepanelen als airco's zaten bij de koop van het huis in 2020 inbegrepen, dus heb ik niet los voor hoeven te investeren. Ben wel tevreden zo
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Maar goed dat het niet in de prijs van het huis zat.Metalfreak schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:44:
Zowel zonnepanelen als airco's zaten bij de koop van het huis in 2020 inbegrepen, dus heb ik niet los voor hoeven te investeren.
Anders had je verborgen geïnvesteerd.
Het huis was niet eens duurder dan vergelijkbare huizen zonder deze featuresNietGiftig schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:48:
[...]
Maar goed dat het niet in de prijs van het huis zat.
Anders had je verborgen geïnvesteerd.
Sterker nog, achteraf gezien heb ik het voor een hele scherpe prijs kunnen kopen.
[ Voor 12% gewijzigd door Metalfreak op 03-06-2023 12:54 ]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Hoe is het toch mogelijk, wat een succes storyMetalfreak schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:52:
[...]
Het huis was niet eens duurder dan vergelijkbare huizen zonder deze features
Sterker nog, achteraf gezien heb ik het voor een hele scherpe prijs kunnen kopen.
Niet iedereen verkeert uiteraard in dezelfde situatie.Metalfreak schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:44:
Nou, afgelopen week ook de eindafrekening gekregen, het komt er eigenlijk op neer dat ik netto iets meer dan 10 euro per maand heb verdiend op energie (als je die 2x 190 euro van november en december meeneemt). Ik snap niet waarom iedereen toch altijd klaagt dat de energie zo duur is![]()
14 zonnepanelen op het dak, woon alleen, maar heb op zich niet een heel laag verbruik. Wel afgelopen jaar maar heel weinig gas verbruikt, nog geen 300m3 omdat ik het meeste verwarmd heb met de airco's. Zowel zonnepanelen als airco's zaten bij de koop van het huis in 2020 inbegrepen, dus heb ik niet los voor hoeven te investeren. Ben wel tevreden zo
Voor wie (in het verleden) heeft ingezet op eigen productie (en ev. eigen opslag) kan nu idd verdienen ipv te betalen aan energie.
Wie dat niet zag zitten - of erger - niet kon geldt uiteraard de omgekeerde situatie.
Hier bv. al jaren geen gas meer, inductie, WP'en, laadpaal EV, laadpunt e-bike maar wel een redelijk goed georiënteerde woning met 20 panelen en eigen opslag. Dus al sinds 2011 netto verdienen op energie (afgelopen maand mei alleen al een 376 € netto) ipv zorgen te moeten maken over de energierekening. Maar daar heeft een ander, met minder mogelijkheden en/of andere keuzes in het verleden niet veel aan.
Alles zelf geïnvesteerd (nou ja met behulp van ruime subsidies betaalde dat zich allemaal makkelijk zelf terug) maar reken er maar op dat bij een eventuele verkoop van de woning dit aan de koper ook doorgerekend zal worden.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 03-06-2023 13:09 ]
Volgens mij is het zo dat je met een variabel (of dynamisch) contract financieel altijd beter af bent op de lange termijn. Op de korte termijn kan het natuurlijk tegen zitten en kan je veel geld kwijt zijn. Maar als je de financiële middelen hebt om dat op te vangen, is er dan nog een reden om een vast contract af te sluiten?
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Wat je zegt, zekerheid. Je weet gewoon niet of je met een variabel contract beter af bent op de lange termijn.pingkiller schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:02:
Is de enige reden om te kiezen voor een jaar/meer jarig contract, de zekerheid van de prijs?
Volgens mij is het zo dat je met een variabel (of dynamisch) contract financieel altijd beter af bent op de lange termijn. Op de korte termijn kan het natuurlijk tegen zitten en kan je veel geld kwijt zijn. Maar als je de financiële middelen hebt om dat op te vangen, is er dan nog een reden om een vast contract af te sluiten?
Wacht maar tot je een vrouw en kind hebtMetalfreak schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:44:
Nou, afgelopen week ook de eindafrekening gekregen, het komt er eigenlijk op neer dat ik netto iets meer dan 10 euro per maand heb verdiend op energie (als je die 2x 190 euro van november en december meeneemt). Ik snap niet waarom iedereen toch altijd klaagt dat de energie zo duur is![]()
Nou ik heb momenteel een inwonende partner en - voor zover ik weet - vier kinderen dus wat is je punt?
Dat het dan meer geld kost? Ik quote jou ook niet?IvoB2 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:55:
[...]
Nou ik heb momenteel een inwonende partner en - voor zover ik weet - vier kinderen dus wat is je punt?
[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 03-06-2023 16:07 ]
iemand? mijn vraag sneeuwt een beetje onder vandaar deze postklick schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:56:
ik zit nu variabel bij vattenfall.
heb zonnepanelen die opbrengen wat ik verbruik, echter heb ik de jaarrekening afgelopen september gehad. in de winter is de opbrengst van de panelen heel laag en mijn verbruik hoog.
als ik nu een vast contract neem krijg ik dan een rekening voor die verbruikte kwh en straks na een terugleververgoeding voor de niet verbruikte kwh?
Nee je quote mij idd niet maar is het dan verboden een vraag om meer verduidelijking over je tussenkomst te stellen? Wanneer je dat op een openbaar forum stoort beter exclusief reageren via PB.Vos schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:06:
[...]
Dat het dan meer geld kost? Ik quote jou ook niet?
Nu als dat je punt is geef je dus gewoon aan dat het je persoonlijk dan meer geld kost. Niet meer noch minder.
Mij kost een dubbel inkomen trouwens niet meer geld. Integendeel.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 03-06-2023 17:23 ]
Nee maar de energie wel, dat was het puntIvoB2 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:21:
[...]
Nee je quote mij idd niet maar is het dan verboden een vraag om meer verduidelijking over je tussenkomst te stellen? Wanneer je dat op een openbaar forum stoort beter exclusief reageren via PB.![]()
Nu als dat je punt is geef je dus gewoon aan dat het je persoonlijk dan meer geld kost. Niet meer noch minder.
Mij kost een dubbel inkomen trouwens niet meer geld. Integendeel.
Geen idee wat nofi betekent maar energie wordt niet noodzakelijk duurder omdat je met meer in huis bent.Vos schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:29:
[...]
Nee maar de energie wel, dat was het punt. Verder nofi!
Dat hangt o.a. af vanwaar je die energie moet halen en hoe iedere huisgenoot er mee omgaat.
Een vrouw, kind,.... heeft ook niet noodzakelijk meer energie nodig dan een man als dat je eigenlijke punt was?
Mijn punt op jouw punt was dat jouw ervaring/vrouw/kind niet noodzakelijk de referentie is voor anderen.
@Metalfreak geeft bv. aan alleen te wonen. Ik met twee. En toch trek ik blijkbaar meer terug van de energierekening dan de alleenstaande man(?).
Het punt dat je blijkbaar wil maken is dus louter een persoonlijke ervaring met vrouw en kind.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 03-06-2023 17:45 ]
Zie de smiley, daar laat ik het bijIvoB2 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:43:
[...]
...
Het punt dat je blijkbaar wil maken is dus louter een persoonlijke ervaring met vrouw en kind.
Zodra je overstapt krijg je een eindafrekening. En dus (vermoed ik, uit je beschrijving) moet je nu nog betalen, omdat je vanaf september tot 'nu' meer hebt verbruikt dan opgewekt. 'Nu' ga je dan naar dat vast contract (van 1 jaar?) en krijg je na dat jaar ('nu' tot volgend jaar 'nu') je jaarafrekening/eindafrekening en zit je op 0.klick schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:56:
ik zit nu variabel bij vattenfall.
Je verlegd dus eigenlijk je afrekenpunt.
Als je nu over wilt stappen naar de goedkoopste, dan zou ik eigenlijk wachten totdat je je verbruik vanaf september hebt gesaldeerd en dan pas overstappen. Maar als dat echt pas weer september is, dan zijn dan de prijzen misschien al gestegen. Maar ja, met je verbruik gelijk aan je opwek, maar het dan allemaal niet zoveel uit, want je eindigt dan na een jaar op 0.
Overigens kun je vaak tot wel drie maanden in de toekomst een startdatum kiezen. @klick zou dus misschien, afhankelijk van energieleverancier, ook vandaag al een 1-jarig contract kunnen afsluiten met als startdatum 3 september.Truus01 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:42:
[...]
Zodra je overstapt krijg je een eindafrekening. En dus (vermoed ik, uit je beschrijving) moet je nu nog betalen, omdat je vanaf september tot 'nu' meer hebt verbruikt dan opgewekt. 'Nu' ga je dan naar dat vast contract (van 1 jaar?) en krijg je na dat jaar ('nu' tot volgend jaar 'nu') je jaarafrekening/eindafrekening en zit je op 0.
Als je nu over wilt stappen naar de goedkoopste, dan zou ik eigenlijk wachten totdat je je verbruik vanaf september hebt gesaldeerd en dan pas overstappen. (...) Maar ja, met je verbruik gelijk aan je opwek, maar het dan allemaal niet zoveel uit, want je eindigt dan na een jaar op 0.
Of gedaaldMaar als dat echt pas weer september is, dan zijn dan de prijzen misschien al gestegen.
bedankt voor je antwoord, dat komt wel overeen met wat ik denk inderdaad.Truus01 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:42:
[...]
Zodra je overstapt krijg je een eindafrekening. En dus (vermoed ik, uit je beschrijving) moet je nu nog betalen, omdat je vanaf september tot 'nu' meer hebt verbruikt dan opgewekt. 'Nu' ga je dan naar dat vast contract (van 1 jaar?) en krijg je na dat jaar ('nu' tot volgend jaar 'nu') je jaarafrekening/eindafrekening en zit je op 0.
Als je nu over wilt stappen naar de goedkoopste, dan zou ik eigenlijk wachten totdat je je verbruik vanaf september hebt gesaldeerd en dan pas overstappen. Maar als dat echt pas weer september is, dan zijn dan de prijzen misschien al gestegen. Maar ja, met je verbruik gelijk aan je opwek, maar het dan allemaal niet zoveel uit, want je eindigt dan na een jaar op 0.
ja ik ben van plan 1jr te nemen.
dat wist ik niet! dus (even zodat ik het goed begrijp] je kan nu al een contract afsluiten, met daarop de prijzen van nu, die ingaat op 1 september?Uniciteit schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:45:
[...]
Overigens kun je vaak tot wel drie maanden in de toekomst een startdatum kiezen. @klick zou dus misschien, afhankelijk van energieleverancier, ook vandaag al een 1-jarig contract kunnen afsluiten met als startdatum 3 september.
[...]
Of gedaald
dat zou voor mij wel gunstig zijn! dan heb je nu de zekerheid dat je in de winter goed zit EN je hebt je volledige salderen. 👌
dat de prijzen dan ook gedaald kunnen zijn is een gok die je neemt, wat is het me waard om niet weer zo’n dure winter te krijgen? tsja..
ik denk dat ik nog eventjes de twee weken bedenktijd die de mensen hebben die nog onder de oude regels vallen afwacht. ik verwacht dat de prijzen dan nog wat dalen en dan de knoop doorhak.
nog maals bedankt! nu ik dit weet kan ik beter de overstap plannen!
[ Voor 10% gewijzigd door klick op 04-06-2023 00:12 ]
Jaarrekening blijft zeer waarschijnlijk jaarrekening, als je bij Vattenfall zelf een vast contract neemt. Je jaarrekening was, zoals ik begrijp xx sept 2022. Dat wordt dan waarschijnlijk ook xx sept 2023.klick schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:55:
[...]
iemand? mijn vraag sneeuwt een beetje onder vandaar deze post
Je nieuwe jaar(rekening loopt dan van xx (+1dag) sept 23 tot sept 24. Het contract is mogelijk een ander verhaal.
Vattenfall heeft hierover iets in de voorwaarden staan, waar ik ze nog naar zou vragen
6. Een contract kan eerder starten dan onze levering
Het contract start in principe twee dagen nadat we u een bevestiging hebben gestuurd (zie ook 2),
maar soms starten we pas later met leveren van energie. Bijvoorbeeld als dat beter uitkomt vanwege
de einddatum van uw vorige energiecontract. Toch blijft de einddatum van een contract voor
bepaalde tijd wel hetzelfde. Daardoor kan het zijn dat onze energielevering in uw geval minder
maanden beslaat. Dat vertellen we natuurlijk van tevoren.
_________
Dit kan uitgelegd worden als optie, dat jij je contract nu tekent en dat je contract + bijbehorende
leverprijzen (en dus ook die lagere tlv) per direct ingaan, omdat je bij dezelfde leverancier blijft.
Dit kan uitgelegd worden als optie, om nu het contract te accepteren met een begindatum + levering vanaf bijvoorbeeld 1 oktober, waarbij je van sept tot oktober een maand variabel hebt
Dit kan uitgelegd worden als optie, dat je je contract en levering per 1 januari laat ingaan en na sept variabel neemt tot 1 januari
Dit kan uitgelegd worden als optie, dat je je contract direct laat beginnen waarbij de levering (volgens de contractprijzen) op 1 januari begint
Het kan ook uitgelegd worden als : je contract begint per 1 juli, de levering per 1 januari (of welke datum je ook kiest) en einde contract = 1 juli 2024, waarbij je jaarrekening of vervroegd wordt opgemaakt als je naar een andere leverancier zou gaan of nog steeds per datum xx in september wordt opgemaakt, als je na 1 juli 2024 nog bij Vattenfall zou blijven.
Misschien even vragen, wat zij onder deze voorwaarde verstaan?
Ga je wel naar een andere leverancier, check dan vooral, hoe ze daar de voorwaarden uitleggen en of je inderdaad voor de huidige prijs een contract in de toekomst (met startdatum over meer dan 4 weken) kan tekenen
Vattenfall zegt 1 op 1 te salderen. Zolang je teruglevering veel minder is dan je verbruik, loop je wel
kans, dat je een goed deel van je verbruik van 2022 nog moet betalen voor de toen geldende prijzen. (Die lagen zo uit mijn hoofd tussen 60 en 85 cent/kwh.
Zit je niet zo ver van je verbruik af met je teruglevering, dan kun je overwegen, waar bij jou de grens ligt om de extra kosten voor lief te nemen om nu een vast contract te nemen of toch te wachten
[ Voor 16% gewijzigd door lotje1 op 04-06-2023 00:47 ]
ja vattenfall saldeerd 1:1 (dwz beide telwerken van het verbruik van de slimme meter bijelkaar opgeteld - beide telwerken van de teruglevering bijelkaar opgeteld = wat je moet betalen of terug krijgt)lotje1 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:30:
[...]
Jaarrekening blijft zeer waarschijnlijk jaarrekening, als je bij Vattenfall zelf een vast contract neemt. Je jaarrekening was, zoals ik begrijp xx sept 2022. Dat wordt dan waarschijnlijk ook xx sept 2023.
Je nieuwe jaar(rekening loopt dan van xx (+1dag) sept 23 tot sept 24. Het contract is mogelijk een ander verhaal.
Vattenfall heeft hierover iets in de voorwaarden staan, waar ik ze nog naar zou vragen
6. Een contract kan eerder starten dan onze levering
Het contract start in principe twee dagen nadat we u een bevestiging hebben gestuurd (zie ook 2),
maar soms starten we pas later met leveren van energie. Bijvoorbeeld als dat beter uitkomt vanwege
de einddatum van uw vorige energiecontract. Toch blijft de einddatum van een contract voor
bepaalde tijd wel hetzelfde. Daardoor kan het zijn dat onze energielevering in uw geval minder
maanden beslaat. Dat vertellen we natuurlijk van tevoren.
_________
Dit kan uitgelegd worden als optie, dat jij je contract nu tekent en dat je contract + bijbehorende
leverprijzen (en dus ook die lagere tlv) per direct ingaan, omdat je bij dezelfde leverancier blijft.
Dit kan uitgelegd worden als optie, om nu het contract te accepteren met een begindatum + levering vanaf bijvoorbeeld 1 oktober, waarbij je van sept tot oktober een maand variabel hebt
Dit kan uitgelegd worden als optie, dat je je contract en levering per 1 januari laat ingaan en na sept variabel neemt tot 1 januari
Dit kan uitgelegd worden als optie, dat je je contract direct laat beginnen waarbij de levering (volgens de contractprijzen) op 1 januari begint
Het kan ook uitgelegd worden als : je contract begint per 1 juli, de levering per 1 januari (of welke datum je ook kiest) en einde contract = 1 juli 2024, waarbij je jaarrekening of vervroegd wordt opgemaakt als je naar een andere leverancier zou gaan of nog steeds per datum xx in september wordt opgemaakt, als je na 1 juli 2024 nog bij Vattenfall zou blijven.
Misschien even vragen, wat zij onder deze voorwaarde verstaan?
Ga je wel naar een andere leverancier, check dan vooral, hoe ze daar de voorwaarden uitleggen en of je inderdaad voor de huidige prijs een contract in de toekomst (met startdatum over meer dan 4 weken) kan tekenen
Vattenfall zegt 1 op 1 te salderen. Zolang je teruglevering veel minder is dan je verbruik, loop je wel
kans, dat je een goed deel van je verbruik van 2022 nog moet betalen voor de toen geldende prijzen. (Die lagen zo uit mijn hoofd tussen 60 en 85 cent/kwh.
Zit je niet zo ver van je verbruik af met je teruglevering, dan kun je overwegen, waar bij jou de grens ligt om de extra kosten voor lief te nemen om nu een vast contract te nemen of toch te wachten
datzelfde doet eneco!
essent doet het gniepig, die salderen per telwerk.. dus als je in de winter met je airco verwarmd dan telt dat op bij je dalverbruik en die haal je met zonnepanelen niet meer in op je dalteruglevering!
veel goedkopere boeren doen ook trucjes uithalen met salderen… heel schimmig allemaal.
ik twijfel dus vattelfall of eneco, eneco heeft gunstigere prijzen.
ik heb de vraag al aan vattenfall gesteld, ben benieuwd naar hun uitleg.
Ik heb twee weken geleden een meter wissel gehad (van de elektra) en ik kreeg ook opeens een rekening over de periode augustus (begindatum contract tot de datum van de meterwissel). Mag ik ook bijlappen, terwijl nu juist de periode komt dat ik flink terug kan leveren.fauquemont schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:30:
[...]
Ik heb het gas gedeelte opgezegd bij GC/UV. Het stroomgedeelte loopt door, echter er wordt wel een eindafrekening opgemaakt op gas en stroom.

Niet
Hoe gaat Powerpeers dit nu begin augustus afrekenen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VEfCcLSEBOWJ5XUGtFW9IyVe.jpg?f=user_large)
Probeer een beetje een inschatting te maken van de rekening die ik ga krijgen. Achteraf had ik natuurlijk al veel eerder de EV bij de Vattenval paal moeten laden voor EUR 0,34 cent ipv thuis voor een veelvoud daarvan.
Had alleen van te voren niet bedacht dat een EV en 4 x WP (Gasloos wonen) meer dan mijn opbrengst van mijn PV (8000 kWh) zou zijn.
Het liefst zie ik natuurlijk dat ze eerst 2022 lekker salderen met al die mooie opbrengsten van 2023, en dan in 2023 het prijs plafond handteren. Kost het me nog steeds EUR 0,40 per kWh, terwijl ik 400 meter verder op laad voor 30 cent. Maar dan valt het allemaal nog mee
[ Voor 16% gewijzigd door BasvanS op 05-06-2023 18:08 ]
Ik zou dat niet accepteren. Ik heb ook wel eens een meterwissel gehad en geen afrekening op dat moment (was niet GC).Radjesh schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:06:
Ik heb twee weken geleden een meter wissel gehad (van de elektra) en ik kreeg ook opeens een rekening over de periode augustus (begindatum contract tot de datum van de meterwissel). Mag ik ook bijlappen, terwijl nu juist de periode komt dat ik flink terug kan leveren.

Of er is ineens heel veel (industriële) vraag..
[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 05-06-2023 18:56 ]
Nu variabel gas+elektriciteit bij Vattenfall met meer teruglevering dan levering (huidig: -115). Zou het liefst stroom laten doorlopen en overstappen naar Greenchoice voor gas (1 jaar vast).
Wanneer ik Greenchoice afsluit en zij de opzegging doen, zeggen ze dan alleen gas op en wordt stroom misschien ook onbedoeld opgezegd? Is het verstandiger zelf gas op te zeggen bij Vattenfall en expliciet aan te geven dat stroom door moeten blijven lopen?
Helaas geen oplossing, maar ik ben hier zelf ook benieuwd naar hoe dit werkt omdat ik zoiets van plan ben Nog wel een vraag: heb je bewust gekozen voor Greenchoice 1 jaar? Ik zie namelijk dat hun tarief 1,22 is terwijl bv Eneco voor 3 jaar vast vrijwel gelijk is (1,24).arj1o1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:50:
Heeft er iemand ervaring met het opzeggen van 1 product+afsluiten van een contract voor dit product (gas) en het laten doorlopen van een ander (elektriciteit).
Nu variabel gas+elektriciteit bij Vattenfall met meer teruglevering dan levering (huidig: -115). Zou het liefst stroom laten doorlopen en overstappen naar Greenchoice voor gas (1 jaar vast).
Wanneer ik Greenchoice afsluit en zij de opzegging doen, zeggen ze dan alleen gas op en wordt stroom misschien ook onbedoeld opgezegd? Is het verstandiger zelf gas op te zeggen bij Vattenfall en expliciet aan te geven dat stroom door moeten blijven lopen?
Gewoon gas aanvragen bij Greenchoice. Ik heb hier jaren gas gehad bij BE en voor elektra een paar keer overgestapt naar andere boeren en dat gaf nooit problemen.arj1o1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:50:
Heeft er iemand ervaring met het opzeggen van 1 product+afsluiten van een contract voor dit product (gas) en het laten doorlopen van een ander (elektriciteit).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Nu is me niet duidelijk hoe snel ik bij SE weg kan. Je had bij Oxxio twee opties, start na 23 dagen voor een contract dat eindigt binnen die 23 dagen. Of 2e optie een contract met onbepaalde tijd, wat ik lees als een variabel contract, waarbij je 4-6 weken opzeg termijn had ofzo...
Volgens mij matcht voor mij geen van twee, dus heb ik maar gewoon gezegd starten op 28 juni... Nu maar afwachten wat ze zeggen...
Blijkbaar grotere vraag in Azië, dan zullen de tarieven hier wel onder gaan lijden en is het maar de vraag of er goedkopere vaste contracten komen dan er nu worden aangeboden.ArcticWolf schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:50:
Weer paniek op de gasmarkt... prijzen zijn vandaag tot 23% gestegenwinter valt wel weer mee... maar ook die zijn 6 a 7% gestegen.
Of er is ineens heel veel (industriële) vraag..
https://www.ad.nl/economi...e-vraag-in-azie~ae545208/
Geen enkel probleem.arj1o1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:50:
Als je elders ofwel alleen gas , ofwel alleen electra afsluit dan meld deze nieuwe leverancier je wel af voor die levering bij de oude leverancier. Je hoeft zelf niks te doen, anders dan wachten op afrekening van oude leverancier. Het andere deel van je oude contract blijft gewoon doorlopen.....
Waarom dat hier vragen, je hebt toch overeenkomst met P.. Bel of mail , als ze klantvriendelijk zijn antwoorden ze wel.BasvanS schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:50:
Kom er niet helemaal uit met de site van Powerpeers en mijn contract.
Hoe gaat Powerpeers dit nu begin augustus afrekenen?
Ik had een gekke ingeving en heb die 3 jaar van Oxxio genomen... (helaas wel een subsidiary van Eneco), maar goed. Nog wel 14 dagen bedenktijd, maar denk dat je gelijk hebt en dat de bodem wel bereikt is voor de lange termijn. Had gehoopt dat het nog even zou zakken, maar dat einde lijkt in zicht en ga sowieso minder betalen dan nu (wat voor mij te overzien is).R0181 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:18:
[...]
Blijkbaar grotere vraag in Azië, dan zullen de tarieven hier wel onder gaan lijden en is het maar de vraag of er goedkopere vaste contracten komen dan er nu worden aangeboden.
https://www.ad.nl/economi...e-vraag-in-azie~ae545208/
Ik had de aanmeldpagina van Oxxio vastgezet, echter zijn de 2 jarige en 3 jarige contracten verdwenen, ik kan nu alleen nog maar kiezen voor 6 maanden vast of 1 jaar vast. Hopelijk veranderd het nog als die 2 weken bedenktijd met de oude opstaptarieven voorbij zijn en er meer aanbiedingen komen.ArcticWolf schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:12:
[...]
Ik had een gekke ingeving en heb die 3 jaar van Oxxio genomen... (helaas wel een subsidiary van Eneco), maar goed. Nog wel 14 dagen bedenktijd, maar denk dat je gelijk hebt en dat de bodem wel bereikt is voor de lange termijn. Had gehoopt dat het nog even zou zakken, maar dat einde lijkt in zicht en ga sowieso minder betalen dan nu (wat voor mij te overzien is).
Ik had hetzelfde met ZonderGas begin vorig jaar, door te lang twijfelen heb ik toen daar geen 5 jarig contract genomen vanwege het Welkom drama en de onbekendheid van ZonderGas, wel voor mijn vriendin afgesloten, die zit daar nu nog 3,5 jaar voor een bodemprijs.
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden