Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:07

Dielie

*BURP!*

trekker22 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:20:
Zijn er meer mensen die vorig jaar dachten goed te zitten door green choice 3 jaar dalen te pakken voor de zekerheid?

Ga per 1 juni het 2e jaar in (eerste daling). Maar door de overheid subsidie heeft het me nauwelijks voordeel opgeleverd.

Zit te denken om voor 1 juni naar dynamisch te gaan. 1250 kuub gas een 2000kwh na 2000kwh eigen opwek.

Toen gaf die 1,86€ kuub vastigheid maar vind het nu aan de dure kant😜👌🏻
Daar is een topic over! Ik ben inmiddels over naar een contract via GC met de nieuwe tarieven (2jr), zonder opzegboete.

Greenchoice/Univé 3-jarig contract overstappen?

[ Voor 6% gewijzigd door Dielie op 29-05-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56
Ik zit op een fora in Facebook van een bepaalde elektrische auto. Hier zitten mensen over de hele wereld.
Nu vroeg iemand wat de tarieven zijn van thuisladen (dus energieprijzen).

Toch wel bizar om te zien dat in Frankrijk en UK de nachttarieven BIZAR laag zijn. Overdag betalen zij ook ongeveer 0,35-0,45c per kWh. Maar 4 a 5 uurtjes in de nacht betalen ze MINDER dan 10c.

Zitten wij hier met piek en dal van nauwelijks 4c verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-06-2023

fps

.

[ Voor 99% gewijzigd door fps op 28-06-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
kx22 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:56:
Nou, ik zit al jaar en dag met 24/7 hetzelfde tarief en ben daar niet rouwig om. :)
En voorlopig is dat tarief (voor mijn situatie = prosument met meer teruglevering dan afname die zijn verbruik stuurt) nog altijd veel voordeliger dan het dynamisch tarief.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 29-05-2023 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
fps schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:02:
[...]

Heb je wel eens naar dynamisch gekeken? Daar zijn de verschillen vaak groter dan die 4 cent per dag. Vandaag bijvoorbeeld bij Easy Energy van €0,10 tot -€0,48. Dan is het wel overdag negatief vanwege aanbod elektriciteit.
Ik heb een dynamisch contract, maar de laagste tarieven zijn in de middag als iedereen op werk zit. Avonduren zijn normaal duurder dan overdagtarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:56:
Ik zit op een fora in Facebook van een bepaalde elektrische auto. Hier zitten mensen over de hele wereld.
Nu vroeg iemand wat de tarieven zijn van thuisladen (dus energieprijzen).

Toch wel bizar om te zien dat in Frankrijk en UK de nachttarieven BIZAR laag zijn. Overdag betalen zij ook ongeveer 0,35-0,45c per kWh. Maar 4 a 5 uurtjes in de nacht betalen ze MINDER dan 10c.

0,35c per kWh is inderdaad bizar laag, waarom zou je dan uberhaupt in de nacht gaan laden 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Wolly schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:57:
[...]

0,35c per kWh is inderdaad bizar laag, waarom zou je dan uberhaupt in de nacht gaan laden 7(8)7
?
10c!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wolly schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:57:
[...]
Een vlaag van ironie/sarcasme? :)
Niets bizar aan 35 c/kWh. Hier (VL) zijn de electro prijzen, all in, dit jaar nog niet boven de 30 c/kWh geweest.
Boven de 35 c/kkW lijkt me dan eerder bizar hoog. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:14
IvoB2 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:34:
Een vlaag van ironie/sarcasme? :)
Niets bizar aan 35 c/kWh.
Nee, maar er is nogal een verschil tussen 35 cent en 0,35 cent... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0,35 cent is een stuk minder dan 10 cent :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dreamscape schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:43:
[...]

Nee, maar er is nogal een verschil tussen 35 cent en 0,35 cent... ;)
Dus toch een ironische reactie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:51
xzaz schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:03:
Heeft er iemand al eens uitgezocht wat het kost om zelf energieleverancier te worden en jexelf als particulier daar enige klant van worden?
Succes, dat lukt je niet. Je bent sowiesoverplicht als leverancier aan kleinverbruikers een modelcontract te verkopen aan iedereen die dit wenst. Daarnaast moeten de tarieven daarvan redelijk zijn, dus krijg je sowieso wel een paar klanten extra. Wat 'redelijk' inhoudt beoordeelt de ACM zelf, je moet je tarieven daar indienen en je complete bedrijfsboekje laten inzien.

https://www.acm.nl/nl/ond...ergievergunning-aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:01
Ik vraag me overigens was de overheid gaat doen met het aflopen van het prijsplafond 31 december 2023.

Nu er voldoende jaarcontracten zijn af te sluiten onder het prijsplafond, lijkt het me geen excuus meer geen contract te hebben met betaalbare tarieven komende winter. Met uitzondering van huishoudens die bewust kiezen voor variabele/ dynamische tarieven en dat stukje risico bewust kunnen en willen dragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheezborger op 30-05-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:54
Cheezborger schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:34:
Ik vraag me overigens was de overheid gaat doen met het aflopen van het prijsplafond 31 december 2023.

Nu er voldoende jaarcontracten zijn af te sluiten onder het prijsplafond, lijkt het me geen excuus meer geen contract te hebben met betaalbare tarieven komende winter. Met uitzondering van huishoudens die bewust kiezen voor variabele/ dynamische tarieven en dat stukje risico bewust kunnen en willen dragen.
Die gaan geld harken via de energiebelasting op het verbruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:53
Wat is nu het verschil tussen salderen volgens:

1. Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik
2. Opwekking wordt bij elkaar opgeteld, eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik

Het lijkt mij op hetzelfde uit te komen of zie ik iets over het hoofd?

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobOv
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04 11:24
Ik heb binnenkort een eigen huis dus zal dan ook voor het eerst mijn eigen eigen energiecontract moeten afslutiten...
Ik heb een beetje mee zitten lezen en denk dat ik vooralsnog een dynamisch contract wil nemen, en dan over een paar maanden alvast een vast contract regel dat per 1 januari ingaat.
Nu leek mij de ANWB we leen goede partij voor dynamische prijzen, of heeft iemand anders hier een betere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

JobOv schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:07:
Ik heb binnenkort een eigen huis dus zal dan ook voor het eerst mijn eigen eigen energiecontract moeten afslutiten...
Ik heb een beetje mee zitten lezen en denk dat ik vooralsnog een dynamisch contract wil nemen, en dan over een paar maanden alvast een vast contract regel dat per 1 januari ingaat.
Nu leek mij de ANWB we leen goede partij voor dynamische prijzen, of heeft iemand anders hier een betere suggestie?
In het dynamische energie-topic zijn ze vaak (qua beste tarieven) enthousiast over Tibber (alleen stroom) en Zonneplan (doen zowel stroom als gas). ANWB lijkt ook helemaal prima en het is natuurlijk ook fijn dat het om een vertrouwde/bekende naam gaat.

Je zou eventueel ook direct voor een 1-jarig vast contract kunnen kiezen. Dan heb je natuurlijk niet de allergoedkoopste momenten van een dynamisch contract, maar je kunt wel een jaar lang rekenen met ongeveer één identiek maandbedrag.

Waarom is dat fijn? Je gaat een eigen huis kopen en dan komen er immers een hoop dingen op je af die je moet regelen of opeens maandelijks moet gaan betalen. Het is dan misschien fijn dat je je niet bezig hoeft te houden met dynamische tarieven, maar dat dat iets 'wat geregeld is' en waar je over een jaar wel weer naar kijkt als je helemaal gesettled bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:18
JobOv schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:07:
Heb je zonnepanelen op deze woning, zo nee lijkt me een prima strategie! Zonneplan was tot voor kort iets goedkoper dan ANWB, maar verhoogt per 1 juli de handling fees iets. Check voor meer informatie het day ahead topic https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75349196.

@All: heeft iemand hier misschien ervaring met het gedeeltelijk opzeggen van een lopend jaarcontract? Sinds begin mei heb ik een 1 jarig Greenchoice/Univé contract, gas is prima voor circa € 1,31 per m3, maar de elektriciteit is best aan de prijs met € 0,44527 per kWh (hoog) en € 0,37315 (laag). Na aftrek van de opzegboete van € 50,- ben ik nog € 60,- goedkoper uit per jaar door met de elektriciteit naar Oxxio over te stappen voor € 0,3453 per kWh met een enkeltarief en ook dan heb ik nog een contract onder het oude opzegregime.

Loopt het gascontract dan gewoon door als ik een aanvraag voor alleen elektriciteit bij Oxxio doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:39

Mimiix

Professioneel Prutser

Uniciteit schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:13:
[...]
Je zou eventueel ook direct voor een 1-jarig vast contract kunnen kiezen. Dan heb je natuurlijk niet de allergoedkoopste momenten van een dynamisch contract, maar je kunt wel een jaar lang rekenen met ongeveer één identiek maandbedrag.

Waarom is dat fijn? Je gaat een eigen huis kopen en dan komen er immers een hoop dingen op je af die je moet regelen of opeens maandelijks moet gaan betalen. Het is dan misschien fijn dat je je niet bezig hoeft te houden met dynamische tarieven, maar dat dat iets 'wat geregeld is' en waar je over een jaar wel weer naar kijkt als je helemaal gesettled bent. :)
Ik ben het compleet eens met dit en kan het helemaal onderschrijven. Wij kregen de sleutel van ons huisje in april 2022 en hebben net voor de oorlog afgesloten voor 1.42 / 1.82. men noemde ons gek, maar inmiddels weten we wel beter.

Uiteindelijk gaf het gewoon veel rust omdat we er niet over na hoefden te denken.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fauquemont
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:31
Sirhc_95 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:20:
[...]

Heb je zonnepanelen op deze woning, zo nee lijkt me een prima strategie! Zonneplan was tot voor kort iets goedkoper dan ANWB, maar verhoogt per 1 juli de handling fees iets. Check voor meer informatie het day ahead topic https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75349196.

@All: heeft iemand hier misschien ervaring met het gedeeltelijk opzeggen van een lopend jaarcontract? Sinds begin mei heb ik een 1 jarig Greenchoice/Univé contract, gas is prima voor circa € 1,31 per m3, maar de elektriciteit is best aan de prijs met € 0,44527 per kWh (hoog) en € 0,37315 (laag). Na aftrek van de opzegboete van € 50,- ben ik nog € 60,- goedkoper uit per jaar door met de elektriciteit naar Oxxio over te stappen voor € 0,3453 per kWh met een enkeltarief en ook dan heb ik nog een contract onder het oude opzegregime.

Loopt het gascontract dan gewoon door als ik een aanvraag voor alleen elektriciteit bij Oxxio doe?
Ik heb het gas gedeelte opgezegd bij GC/UV. Het stroomgedeelte loopt door, echter er wordt wel een eindafrekening opgemaakt op gas en stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Mimiix schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 06:25:
[...]

Ik ben het compleet eens met dit en kan het helemaal onderschrijven. Wij kregen de sleutel van ons huisje in april 2022 en hebben net voor de oorlog afgesloten voor 1.42 / 1.82. men noemde ons gek, maar inmiddels weten we wel beter.

Uiteindelijk gaf het gewoon veel rust omdat we er niet over na hoefden te denken.
Je kan vandaag nog snel openbreken/oversluiten volgens de oude voorwaarden en boeteregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:39

Mimiix

Professioneel Prutser

elektriekert schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:01:
[...]

Je kan vandaag nog snel openbreken/oversluiten volgens de oude voorwaarden en boeteregeling.
Is allang afgelopen :) Was in april.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Sirhc_95 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:20:
[...]

Wow dat is een serieuze verhoging!
Eerst van 0,003 naar 0,02 per kWh.

Geen idee of de ANWB app ook zo goed is met uitlezen van de data, maar ik ga ook maar eens overstappen, terwijl ik pas paar dagen klant bij Zonneplan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Zijn vast wel meer mensen in een situatie zoals ik. Al een tijdje bij Vattenfall via variabel contract, vanaf morgen komen vaste contracten weer beschikbaar.

Ik lever fors meer terug dan ik verbruik (zo'n 2.500kwh verbruik en 7.000kwh opwekking). Dus die terugleververgoeding die relatief hoog is bij Vatt komt goed uit.

Maar stel dat ik vanaf morgen voor 2 jaar kan afsluiten. Dan is er geen garantie dat het teruglevertarief ook zo hoog blijft neem ik aan? Want dan ben je mooi in de aap gelogeerd als je een meerjarig contract bij Vatt gaat afsluiten mede voor die hoge vergoeding en over paar maanden daar in wordt gesnoeid. Maar wat meer zekerheid over de tarieven voor met name gas wil ik wel graag, of gaan dan veel mensen elektra en gas bij verschillende leveranciers afsluiten? Heeft iemand tips hoe hierin te handelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Kluifjes op 31-05-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:38
Kluifjes schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:03:
Zijn vast wel meer mensen in een situatie zoals ik. Al een tijdje bij Vattenfall via variabel contract, vanaf morgen komen vaste contracten weer beschikbaar.

Ik lever fors meer terug dan ik verbruik (zo'n 2.500kwh verbruik en 7.000kwh opwekking). Dus die terugleververgoeding die relatief hoog is bij Vatt komt goed uit.

Maar stel dat ik vanaf morgen voor 2 jaar kan afsluiten. Dan is er geen garantie dat het teruglevertarief ook zo hoog blijft neem ik aan? Want dan ben je mooi in de aap gelogeerd als je een meerjarig contract bij Vatt gaat afsluiten mede voor die hoge vergoeding en over paar maanden daar in wordt gesnoeid. Maar wat meer zekerheid over de tarieven voor met name gas wil ik wel graag, of gaan dan veel mensen elektra en gas bij verschillende leveranciers afsluiten? Heeft iemand tips hoe hierin te handelen?
Ik denk dat bijna iedereen die redelijk veel teruglevert stroom apart heeft en dit topic volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Kluifjes schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:03:

Kan jij niet beter overal airco's plaats voor verwarmen?
Met zoveel opwek is het natuurlijk zonde om dit voor 10-15c per kWh te verkopen.
Aangezien je zorgt maakt om gas, gaat dat voornamelijk voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
kx22 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:15:
Kan jij niet beter overal airco's plaats voor verwarmen?
Met zoveel opwek is het natuurlijk zonde om dit voor 10-15c per kWh te verkopen.
Aangezien je zorgt maakt om gas, gaat dat voornamelijk voor verwarmen.
Ben ik het mee eens, met de kanttekening dat zodra het salderen stopt de situatie dan wel anders wordt.
(Ik ben wel zelf nu ook bezig voor een airco.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Truus01 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Ben ik het mee eens, met de kanttekening dat zodra het salderen stopt de situatie dan wel anders wordt.
(Ik ben wel zelf nu ook bezig voor een airco.)
Ja als salderen stopt, baalt iedereen dat ze teveel zonnepanelen hebben. Zelfs een thuisbatterij gaat niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:56
kx22 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Ja als salderen stopt, baalt iedereen dat ze teveel zonnepanelen hebben. Zelfs een thuisbatterij gaat niet helpen.
Degenen (mij incluis) die minder opwek dan verbruik hebben "balen" ook als salderen stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Hongy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Degenen (mij incluis) die minder opwek dan verbruik hebben "balen" ook als salderen stopt.
Dat zeg ik, iedereen.
Zelfs als je maar 6 zonnepanelen hebt, heb je vaak opwek wanneer je het niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

[...]
Waarom zou je balen... je hebt er toch al een paar jaar van mogen genieten en met een beetje geluk al (voor een deel) terugverdient. Daarna levert het denk ik nog steeds geld op als je teruglevert maar het niet meer kunnen salderen wat natuurlijk veel meer voordeel op levert.

Ik zit er nog steeds over te denken om het dak van mijn, nu in aanbouw zijnde, nieuwbouwwoning helemaal vol te leggen. Vanaf Q2-2024 hoop ik dan zo veel mogelijk geld te besparen/verdienen maar na 2030 zou het teruglevertarief toch niet naar 0 cent gaan.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

Balen is een groot woord, helaas konden wij niet eerder zonnepanelen aanschaffen vanwege verbouwing en verduurzaming van ons jaren 60 huis (ons eerste huis). Verwarm sinds afgelopen winter met Airco’s en heeft ons 700m3 gas bespaard. Met het vooruitzicht op een Elektrische auto over 1 tot 2 jaar komen ze wel van pas.
Ik heb laatst uitgerekend wat ik aan brandstof per jaar kwijt ben en dat was niet mals ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Mr.Viper schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Waarom zou je balen... je hebt er toch al een paar jaar van mogen genieten en met een beetje geluk al (voor een deel) terugverdient. Daarna levert het denk ik nog steeds geld op als je teruglevert maar het niet meer kunnen salderen wat natuurlijk veel meer voordeel op levert.

Ik zit er nog steeds over te denken om het dak van mijn, nu in aanbouw zijnde, nieuwbouwwoning helemaal vol te leggen. Vanaf Q2-2024 hoop ik dan zo veel mogelijk geld te besparen/verdienen maar na 2030 zou het teruglevertarief toch niet naar 0 cent gaan.
Mocht je nog niet bekend zijn met het topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2138436

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Mr.Viper schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Omdat teruglevering erg tegen valt.
Je krijgt nu iets van 9-10c per kWh. Als je naar Dynamisch gaat is dat ook niet heel veel beter (incl dat je soms nog moet betalen voor je opgewekte energie).
Reden waarom je zo weinig voor opwek krijgt is omdat het vaak in de middaguren zijn. In de avond heb je nauwelijks opwek. Je bent ook vaak weg voor werk of uitjes in de middag.

Als er geen saldering meer is, ben ik benieuwd of er nog mensen zijn die straks nog zonnepanelen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:14
Zonder tig reacties/pagina's door te bladeren; kan het goedkoper of zit ik voorlopig nog goed op basis van de volgende tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-8J4xRGqbBDLEDvSM0yet3PGC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08YRmZ1lxntouMHhtmJdWefq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
elektriekert schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Balen is een groot woord, helaas konden wij niet eerder zonnepanelen aanschaffen vanwege verbouwing en verduurzaming van ons jaren 60 huis (ons eerste huis). Verwarm sinds afgelopen winter met Airco’s en heeft ons 700m3 gas bespaard. Met het vooruitzicht op een Elektrische auto over 1 tot 2 jaar komen ze wel van pas.
Ik heb laatst uitgerekend wat ik aan brandstof per jaar kwijt ben en dat was niet mals ;(
Ik weet niet hoeveel je kwijt bent aan brandstof, maar ik heb 2 EV's. 1 hele zuinige en 1 zeer onzuinige.
Met de onzuinige rij ik 5km op 1kWh. Dat is ongeveer 6c per km.
Een benzine auto van zelfde SUV formaat doet ongeveer 8L per 100km = 0,08 x €1,70 = 13c

Dus zolang de prijzen rond de 30c per kWh zijn is het zeer voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31
Als je een variabel contract afsluit, hoe zeker weet je dan dat de gekozen leverancier niet opeens iets geks gaat doen met de prijs t.o.v. andere leveranciers? Volgen ze een vaste formule voor het vaststellen van de prijs voor die maand?

Ik zit nu bij Powerpeers die op 45 cent per kw/h zit, terwijl andere leveranciers nu rond de 31 cent zitten.
Waar komt dat verschil dan vandaan? Wellicht dat Powerpeers nu even inteert op de mensen die niet op de prijzen letten?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Laatst online: 22:50
pingkiller schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:00:
Als je een variabel contract afsluit, hoe zeker weet je dan dat de gekozen leverancier niet opeens iets geks gaat doen met de prijs t.o.v. andere leveranciers? Volgen ze een vaste formule voor het vaststellen van de prijs voor die maand?
Het is normaal dat je tenminste één maand tevoren wordt gewaarschuwd als de variabele tarieven gewijzigd worden. Tijd genoeg om zonodig te vertrekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:01

Vos

AFCA

boostie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:51:
Zonder tig reacties/pagina's door te bladeren; kan het goedkoper of zit ik voorlopig nog goed op basis van de volgende tarieven:

[Afbeelding]
Kan je ook 'gewoon' je stroom en gas (incl. alles) tarief plaatsen? Als jij wat lui bent ben ik dat ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
De gasprijs schiet vandaag om wat voor reden (ik heb hem nog niet gevonden) tussen de 5 en 10% omhoog en de jaarcontracten zijn sinds vanmiddag ook opeens duurder geworden... bizar allemaal weer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
ArcticWolf schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:41:
De gasprijs schiet vandaag om wat voor reden (ik heb hem nog niet gevonden) tussen de 5 en 10% omhoog en de jaarcontracten zijn sinds vanmiddag ook opeens duurder geworden... bizar allemaal weer :|
Laatste duwtje voor de verandering van de boeteregeling? Dus om degenen die tot de laatste dag dachten te wachten af te schrikken?
Of in ieder geval iets ivm met mogelijk komende langere contracten en die boeteregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:47:
[...]

Laatste duwtje voor de verandering van de boeteregeling? Dus om degenen die tot de laatste dag dachten te wachten af te schrikken?
Of in ieder geval iets ivm met mogelijk komende langere contracten en die boeteregeling?
Ah dat is een goede inderdaad, ik dacht even dat die regeling pas op 1 juli zou ingaan maar is dus morgen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
ArcticWolf schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:56:
Ah dat is een goede inderdaad, ik dacht even dat die regeling pas op 1 juli zou ingaan maar is dus morgen al.
1 juli is de modelcontractwijzigingsdatum... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:14:
[...]

1 juli is de modelcontractwijzigingsdatum... ;)
Ja leek mij logisch om ook de nieuwe regels op die datum in te laten gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
kx22 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:53:
[...]

Ik weet niet hoeveel je kwijt bent aan brandstof, maar ik heb 2 EV's. 1 hele zuinige en 1 zeer onzuinige.
Met de onzuinige rij ik 5km op 1kWh. Dat is ongeveer 6c per km.
Een benzine auto van zelfde SUV formaat doet ongeveer 8L per 100km = 0,08 x €1,70 = 13c

Dus zolang de prijzen rond de 30c per kWh zijn is het zeer voordelig.
Ik heb een 206 2.0, als ik wat vlotter rijd is het ook 8L /100km. Anders 7,5 op de 100
Zo heel veel rijdt ik niet per jaar, precieze km’s weet ik niet aangezien ik in de bankieren app zat.
Maar 3300€ per jaar was het afgelopen 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:47
Truus01 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:47:
[...]

Denk ik ook.... Ze willen de klanten nog even een dag laten wachten. Denk dat de prijzen de komende tijd wat zullen dalen. Mogelijk nog niet morgen gelijk, maar wel rond half juli.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Toch ook maar net geprobeerd om de combinatie Coolblue (gas) & Oxxio (stroom) af te sluiten voor de 'deadline' datum van 01-06. Coolblue heeft momenteel het goedkoopste vaste jaar contract qua gas en Oxxio denk ik de juiste wijze van salderen, tov bijv een Greenchoice nu ik niet weet wat onze jaar oplevering van stroom zal zijn.

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ik dacht eerst ook dat je een trend op het spoor was, maar als ik nu kijk naar de intrayday grafiek, dan lijkt het er op dat de gasprijs slechts een fractie hoger gaat eindigen dan het niveau waarop hij vandaag van start ging: https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5577209

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
kx22 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:47:
Als er geen saldering meer is, ben ik benieuwd of er nog mensen zijn die straks nog zonnepanelen kopen.
ja hoor want de terugverdientijd is iets langer maar geen jaren. ooit door TNO uitgezocht.
En de TLV wordt dan ook hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35

Dennis1812

Amateur prutser

Of de tlv hoger wordt is maar afwachten. Ik heb nog nergens tarieven gezien.

Ik gok dat het vooral voor de consument duurder wordt. De bedrijven vullen de zakken wel

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:32
Nu het echt op de deadline is:

Heeft het nou echt nut nog voor 1 juni over te stappen? Ik heb zo het vermoeden dat er mega veel paniekzaaierij is en het eigenlijk best goed kan zijn nog ff te wachten.

Ik wil best een contract voor een jaar afsluiten, maar ik denk persoonlijk dat dit goed is om in de hoogzomer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL
twowheeler schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:35:
Nu het echt op de deadline is:

Heeft het nou echt nut nog voor 1 juni over te stappen? Ik heb zo het vermoeden dat er mega veel paniekzaaierij is en het eigenlijk best goed kan zijn nog ff te wachten.

Ik wil best een contract voor een jaar afsluiten, maar ik denk persoonlijk dat dit goed is om in de hoogzomer te doen.
Ik heb het wel gedaan met vooral de reden dat ik het fijn vind om nu zekerheid te hebben, maar ook de zekerheid dat je met betaling van € 50 bedrag eenvoudig kan overstappen. Het huidige tarief van 1,27 is al oké (en ja het kan vast lager), maar als het richting vooroorlogse tarieven gaat kost het mij maar € 50 om dan alsnog over te stappen en niet een bedrag waar nu nog geen waardebepaling aan gegeven kan worden.

Maw ik kan nu met enige rust de markt in de gaten houden, dat vond ik wel het afsluiten waard.

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dennis1812 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:29:

Ik gok dat het vooral voor de consument duurder wordt. De bedrijven vullen de zakken wel
De wet zegt 80% kaal levertarief.

Daar kunnen ze straks niet echt onderuit ofzo.
[...]

Ik heb teveel zonnepanelen, maar waarom zou ik balen met gratis stroom van panelen die zich tegen die tijd dubbel en dwars hebben terugverdiend?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 21:29
mrVroom schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:54:
Zucht, ik was even een paar maanden verlost van de energiemarkt ongein...

Engie nieuwe tarieven vanaf 1 juli 2023 zijn echt waardeloos.

Wellicht dat ik het toch maar een jaar vast ga zetten.

Dan stap ik dit jaar twee keer over en heeft het prijsplafond ook bijzonder weinig nut voor mij.
Welke tarieven heb jij gekregen per 1 juli , ben wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Glashelder schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:48:
[...]

De wet zegt 80% kaal levertarief.

Daar kunnen ze straks niet echt onderuit ofzo.
Maar dat is ongeveer 40% van het totale wat je betaald incl belasting en btw.
Als tarief nu 20c kaal is, dan komt er nog 13c belasting en 21% belasting erboven op = 40c (wat het nu ongeveer is)
Dan krijg je 80% van 20 = 16c teruglevering.

1 zonnepaneel kost nu ongeveer 500 euro incl installatie en levert ongeveer 350kWh per jaar op = 56 euro.
Dus terugverdientijd van ongeveer 10 jaar.

Nu is het een jaar of 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
Aangezien de prijzen de laatste tijd elke dag aan het zakken bleven denk ik dat leveranciers hun laatste vooraadinkopen wat hebben uitgesteld.
Zoals gezegd is 1 juli de grote tariefwijzigingsdatum, maar om de tarieven te bepalen en op tijd aan ons door te kunnen geven moet er minimaal een maand eerder (nu) ingekocht worden.
Het uitstellen van de laatste tijd leidt op de handelsmarkt tot verlaagde vraag, dus lagere prijzen. Vandaag was het ineens ontzettend druk juist, dus schiet het omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
mooiemeneer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:34:
[...]

Welke tarieven heb jij gekregen per 1 juli , ben wel benieuwd
Zelfde als ik laatst denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CiakvRRl.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:58
ArcticWolf schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:46:
[...]

Zelfde als ik laatst denk ik:

[Afbeelding]
Die tarieven van Engie kreeg ik ook, viel tegen, zodra de tarieven voor een vast contract (liefst 2 of 3 jaar) bij concurrenten rond de €1.30m3 of lager en €0,30kWh zijn ben ik weer weg bij Engie. Ik denk dat Engie er op gokt dat klanten vanwege het prijsplafond zullen blijven hangen. Dan heb ik liever voor een langere tijd zekerheid met een vast contract, tarieven gaan vanwege belastingverhoging toch nooit meer worden wat ze voor de energiecrisis waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kx22 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:22:
[...]

Als tarief nu 20c kaal is, dan komt er nog 13c belasting en 21% belasting erboven op = 40c (wat het nu ongeveer is)

1 zonnepaneel kost nu ongeveer 500 euro incl installatie en levert ongeveer 350kWh per jaar op = 56 euro.

Nu is het een jaar of 5
Ik geloof wel dat de casus voor zonnepanelen tegen die tijd aardig onderuit geschoffeld is, maar ik reageer op een stelling dat mensen met teveel zonnepanelen tegen die tijd zullen balen. De waarheid is juist dat die spekkoper zijn met deels gratis stroom èn ~16 cent TLV. Hoe meer panelen des te meer gratis stroom en TLV.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Nu is het een jaar of 5
Je vergeet nu dat je een deel zelf verbruikt; die kWh's besparen je wel de volle 40ct/kWh. Vorig jaar verbruikte ik bijna 50% van mijn eigen opwek direct zelf.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Nu is het een jaar of 5
PV plaats je in de eerste plaats voor eigen verbruik.
En 350 x 40 cent = 140 €.
Hoe lang de TVT dan effectief is hangt dan gewoon af van je percentage zelfvoorziening uit eigen opwek.
Hier zit dat zonder accu gerekend over de laatste 365 dagen bv. op 53%.
Met jouw cijfers zit je dan voor 53% op 140 € en voor 47% op 56 € => 100,52 €.
Komt eveneens uit op een jaar of vijf.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 31-05-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
IvoB2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:27:
[...]

Hoe lang de TVT dan effectief is hangt dan gewoon af van je percentage zelfvoorziening uit eigen opwek.
Voorbeeld is als er geen saldering meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kx22 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:02:
[...]

Voorbeeld is als er geen tvl meer is.
Dat gaat nooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
sorry bedoel saldering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
choogen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:46:
[...]

Ik dacht eerst ook dat je een trend op het spoor was, maar als ik nu kijk naar de intrayday grafiek, dan lijkt het er op dat de gasprijs slechts een fractie hoger gaat eindigen dan het niveau waarop hij vandaag van start ging: https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5577209
Nog een paar euro erboven vooral in de winter maar inderdaad sloot een stuk lager dan in de middag. Waarschijnlijk door die enorme aanvraag voor vaste contracten.
Maar ben dus nu wel benieuwd wat de prijs gaat doen nu de "rush" afgelopen is en of de nieuwe boete regels enige impact gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:27
RudyL schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:58:
Toch ook maar net geprobeerd om de combinatie Coolblue (gas) & Oxxio (stroom) af te sluiten voor de 'deadline' datum van 01-06. Coolblue heeft momenteel het goedkoopste vaste jaar contract qua gas en Oxxio denk ik de juiste wijze van salderen, tov bijv een Greenchoice nu ik niet weet wat onze jaar oplevering van stroom zal zijn.
Even zonder 40 pagina's terug te lezen—waarom zou/had je dat vóór de 'deadline' willen doen? Ik heb een vast contract voor gas bij Greenchoice, maar de nieuwe regels gelden niet voor bestaande contracten toch? Volgens mij mag ik nog voor de oude tarieven opzeggen als ik per vandaag (tegen lagere tarieven) een nieuw vast contract afsluit.

Edit: ik zie bij de ACM dat het toch ietsje lastiger is. Dan GC maar even vragen wat de opzegboete gaat zijn...; ze hebben bij het afsluiten niet vermeld dat het anders is dan wat er toen gold.

[ Voor 15% gewijzigd door CarpeVentum op 01-06-2023 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
kx22 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:02:
[...]
Voorbeeld is als er geen saldering meer is.
Ja, dan blijft mijn voorbeeld staande (ik maak al enkele jaren geen gebruik meer van saldering en door een thuisaccu krik ik mijn zelfvoorzienigheidsgraad ook nog eens op van 53 naar 88% - gemeten over de laatste 365 dagen). Maar in mijn vorig voorbeeld heb ik bewust (niet iedereen heeft dar de mogelijkheden voor) de accu UIT de berekening gehouden.
Ook zonder saldering is iedere kWh die je van PV gebruikt de volle uitgespaarde all in stroomprijs waard en wat je daar bovenop injecteert de volle netto terugleververgoeding.
De waarde kan je, in welbepaalde situties, teruglevering kan je ook nog eens opkrikken door een leverancier met een hogere TLV te kiezen. Of elektrisch te gaan rijden met een TLV. Zo was mijn TLV de laatste maanden (tussen november en mei) 20 cent/kWh maar nu deze recent gedaald is naar 11 cent/kWh (zonder te sladeren) lever ik zoveel mogelijk terug naar de accu van de BEV waardoor de TLV stijgt naar netto ong. 47 cent/kWh (58 cent TLV richting accu minus 11 cent TLV netvergoeding die jj misloop).

Mogelijkheden zat dus om na de saldering PV lucratief te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 01-06-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
IvoB2 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:50:
[...]

Ja, dan blijft mijn voorbeeld staande (ik maak al enkele jaren geen gebruik meer van saldering en door een thuisaccu krik ik mijn zelfvoorzienigheidsgraad ook nog eens op van 53 naar 88% - gemeten over de laatste 365 dagen). Maar in mijn vorig voorbeeld heb ik bewust (niet iedereen heeft dar de mogelijkheden voor) de accu UIT de berekening gehouden.
Ook zonder saldering is iedere kWh die je van PV gebruikt de volle uitgespaarde all in stroomprijs waard en wat je daar bovenop injecteert de volle netto terugleververgoeding.
De waarde kan je, in welbepaalde situties, teruglevering kan je ook nog eens opkrikken door een leverancier met een hogere TLV te kiezen. Of elektrisch te gaan rijden met een TLV. Zo was mijn TLV de laatste maanden (tussen november en mei) 20 cent/kWh maar nu deze recent gedaald is naar 11 cent/kWh (zonder te sladeren) lever ik zoveel mogelijk terug naar de accu van de BEV waardoor de TLV stijgt naar netto ong. 47 cent/kWh (58 cent TLV richting accu minus 11 cent TLV netvergoeding die jj misloop).

Mogelijkheden zat dus om na de saldering PV lucratief te houden.
Hoeveel panelen heb je en wat voor accu heb je?
Want ik kijk nu puur naar wat ik teruglever volgens de zonneplan app. Dat was gisteren 22,9 kWh. Dit terwijl ik ondertussen nog 1 uurtje mijn auto had opgeladen (moest toen weer de kinderen naar sport brengen).

Dit zou betekenen dat ik ongeveer een batterij van 20 tot 30kWh nodig heb?
Meestal laad ik pas mijn auto na 18:00 als ik thuis ben.

--------edit--------
Ik zie dat met de LFP techniek de batterijen ook goedkoper zijn geworden. Een 20kWh batterij kost nu rond de 10.000 euro incl installatie.
Als ik vanuit ga ik alles wat ik opwek ook 80% kan gebruiken, is mijn terugverdientijd iets van 7-7,5 jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door kx22 op 01-06-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

CarpeVentum schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:44:
[...]

Even zonder 40 pagina's terug te lezen—waarom zou/had je dat vóór de 'deadline' willen doen? Ik heb een vast contract voor gas bij Greenchoice, maar de nieuwe regels gelden niet voor bestaande contracten toch? Volgens mij mag ik nog voor de oude tarieven opzeggen als ik per vandaag (tegen lagere tarieven) een nieuw vast contract afsluit.

Edit: ik zie bij de ACM dat het toch ietsje lastiger is. Dan GC maar even vragen wat de opzegboete gaat zijn...; ze hebben bij het afsluiten niet vermeld dat het anders is dan wat er toen gold.
Voor 1 juni afgesloten is de 'oude' boete van 50 euro per afname. Mis ik wat geks op die ACM pagina? Of ben jij ondernemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
[...]

Hmm haal je nu niet zelf wat dingen door elkaar? Jij hebt een vast contract afgesloten voor 1 juni 2023, dit zou je per product voor een vast bedrag (afhankelijk van de looptijd) kunnen opzeggen. Als je nu iets anders kiest en je wil daar alsnog weg dan weet je niet echt wat het bedrag gaat zijn dat je moet betalen.

Met onze afname, ongeveer 9000 kwh stroom en 3200 m3 gas gaf ik de voorkeur voor dat vaste tarief van opzeggen, want hierdoor kan ik 'eenvoudiger' de markt blijven volgen en voor een goedkoop tarief overstappen. Met hoge afname is maar altijd de vraag wat dan de boete zou worden.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kx22 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Hoeveel panelen heb je en wat voor accu heb je?
Twintig panelen (maar daar heb je niet veel aan).

5.6 kWp op 5.0 kVA (monofase).
In 2031 worden deze overigens vervangen door 26 panelen van + 500 Wp (afhankelijk van wat er dan op de markt verkrijgbaar is).
Een LV LFP thuisaccu van 15,36 kWh en een BEV accu van 67 kWh.
Want ik kijk nu puur naar wat ik teruglever volgens de zonneplan app. Dat was gisteren 22,9 kWh. Dit terwijl ik ondertussen nog 1 uurtje mijn auto had opgeladen (moest toen weer de kinderen naar sport brengen).
Ja en? Een TVT bereken je over jaren en niet op basis van de TLV van één dag en al zeker niet op een zomerdag.
In de huidige periode lever ik tussen de 0 en 25 kWh terug op het net.
Dit zou betekenen dat ik ongeveer een batterij van 20 tot 30kWh nodig heb?
Opslag is, zoals aangetoond, niet vereist om de TVT van PV te berekenen.
Het doet je TVT zelfs dalen want voor de meeste huishoudens is een thuisaccu niet eens rendabel.
Hoeveel opslag je nodig hebt hangt af van je (winter)vverbrui en productiecapaciteit. Opslag moet immers in verhouding staan tot je verbruik en productie. Het heeft immers weinig zin een accu met 30 kWh opslag te plaatsen wanneer je productie ontoereikend is om deze in de winter aan te vullen en je de opslag in de zomer niet kan verbruiken. Investeren in een thuisaccu is verhoudingsgewijs ook veel duurder dan inveseren in PV (over)productie.
Als ik vanuit ga ik alles wat ik opwek ook 80% kan gebruiken, is mijn terugverdientijd iets van 7-7,5 jaar.
Mijn ervaring is net dat door minder aanbod dan vraag en het duurder worden van de uurlonen de laatste 2 jaar thuisaccu's zelfs duurder zijn geworden.
Investeer je in een thuisaccu dan moet je deze investering uiteraard ook bij de investering van PV tellen om de TVT te berekenen.
Hou er ook rekening mee dat je de opgeslagen energie vanuit PV in accu niet 1:1 kan verbruiken. Er zijn omvormerverliezen (tussen de 10 en 20%) + systeem verbruikt zelf ook extra energie.

TVT hangt ook af van de elektriciteitsprijzen. Door het kunstmatige prijsplafond waren (zijn?) de elektriciteitsprijzen in Nederland ook aan de hoge kant. Hier (B/VL) zijn de all in prijzen bv. dit jaar nog niet boven de 30 cent/kWh geweest (incl. netkosten, belastingen en BTW). Ik zie niet in dat dit in normale omstandigheden in een land als Nederland (dt zelf een gasvoorraad heeft) duurder zou moeten zijn dan elders (en de kosten zijn hier ook niet veel lager, rond de 12 cent/kWh excl. capaciteitstarief).

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 01-06-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:54:
[...].
Ik zie niet in dat dit in normale omstandigheden in een land als Nederland (dt zelf een gasvoorraad heeft) duurder zou moeten zijn dan elders (en de kosten zijn hier ook niet veel lager, rond de 12 cent/kWh excl. capaciteitstarief).
De overheid win zijn inkomsten behouden dan wel verhogen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
[...]

Edit: ik zie bij de ACM dat het toch ietsje lastiger is.
De 1ste zin begint met: Hebt u als ondernemer..enz
Kennelijk zit er dus een verschil tussen ondernemer en huishoudens. Kan dat echter niet vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
elektriekert schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:12:
[...]
De overheid win zijn inkomsten behouden dan wel verhogen :+
En daardoor wordt de TVT van PV eerder nog korter dan langer, wat het punt van de discussie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door IvoB2 op 01-06-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Maand terug een jaarcontract afgesloten, zie dat het nu een kleine 200 euro voordeliger is met de huidige contracten. Ik houd de tarieven nog even in de gaten denk ik om daarna evt de boete voor lief te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
IvoB2 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:36:
[...]

En daardoor wordt de TVT van PV eerder nog korter dan langer, wat het punt van de discussie was.
Die vermoeden heb ik ook, maar het was een reactie op: ik zie niet in waarom het “duurder” moet zijn t.o.v. Andere landen. :p
Maar dan gaan we over op politiek :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Opvallend dat er via bijv. gaslicht.com vandaag op 1 juni nog geen aanbiedingen van de grotere spelers op de energiemarkt te vinden zijn m.b.t. een 1 jaar vast contract. Geen Essent, geen Vattenfall, alleen Eneco momenteel. Ook geen Oxxio dat gisteren wel nog in dit lijstje stond. Verder valt op dat er überhaupt slechts 7 1-jaars contracten worden aangeboden (van zes verschillende spelers). Waarschijnlijk wordt er tot op hoog niveau nog nagedacht over hoe scherp men bij o.a. Essent en Vattenfall de tarieven wil stellen t.o.v. de concurrentie.

Edit: Pricewise.nl heeft trouwens wel al 1-jaarscontracten van o.a. Vattenfall, Oxxio en Vandebron erbij staan, zie ik net. En Energievergelijk.nl heeft zelfs een Essent contract erbij staan.

[ Voor 14% gewijzigd door choogen op 01-06-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:20
Vraag me af wat verstandig is met oog op afbouwen van de salderingsregels.

Nu een jaar of 3-jaar contract afsluiten betekent ook een jaarrekening midden in het jaar. Ik kom er niet goed uit of dat nou voordelig is of nadelig als je straks in 2025 maar 65% mag salderen... Ik denk nadelig, want grootste verbruik ligt in de eerste maanden van het jaar, en grootste opbrengsten in het midden van het jaar.

65% bij mijn opbrengst t/m juni dekt zeker niet het verbruik t/m juni af...

Sowieso vraag ik me af hoe salderen per contractjaar gaat werken als je percentages per kalenderjaar hebt... :X :?

EDIT
Na wat extra nadenken realiseer ik me dat het salderingspercentage over VERBRUIK gaat, dus in dat geval maakt het denk ik minder uit. Zolang je afrekenmoment maar ligt op een moment dat je meer dan dat percentage hebt opgebracht loop je in ieder geval geen risico dat je minder kan salderen dan toegestaan...

[ Voor 20% gewijzigd door Martijn op 01-06-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
Martijn schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:36:

Sowieso vraag ik me af hoe salderen per contractjaar gaat werken als je percentages per kalenderjaar hebt... :X :?
Hiervoor is de energiewet aangepast.
. In het geval gedurende een periode het
percentage, genoemd in artikel 50, tweede lid, van de Wet belasting op
milieugrondslag wijzigt, past de leverancier bij de berekening, bedoeld in
de eerste zin, dat gewijzigde percentage toe vanaf het tijdstip dat de
wijziging van het percentage ingaat.
Als je contract per 1 juni ingaat zal dus t/m december voor 100% verbruik gesaldeerd worden, en vanaf januari t/m mei 65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:21
Jovatov schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Hiervoor is de energiewet aangepast.

[...]

Als je contract per 1 juni ingaat zal dus t/m december voor 100% verbruik gesaldeerd worden, en vanaf januari t/m mei 65%.
Maar waarmee wordt gesaldeerd? Is dat van de totale hoeveelheid ingevoerde energie, dus van 1 juni t/m mei? Of wordt het gedeelte van 1 juni t/m december gesaldeerd voor 100% met de ingevoerde energie van 1 juni t/m december?

In dit voorbeeld zal het wel meevallen met het verschil, maar als je contract bijv. 1 oktober ingaat en je kunt dan alleen nog 100% salderen met de ingevoerde energie van 1 oktober t/m december, wordt het een ander verhaal (net als nu met het prijsplafond).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Damn... na de rush van gisteren had ik verwacht dat de jaarcontracten zouden dalen maar niet zo snel... :Y) nu wordt het wel interessant om een langer contract aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 15:09
Dennis1812 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:29:

Ik heb altijd al gezegd dat wanneer de TLV's niet voldoende worden ik liever een oven buiten zet en deze aan zet wanneer ik teveel heb dan dat ik de bedrijven spek.

Een beetje wat je nu ook ziet in het dynamische contracten topic; daar zetten ze de omvormer uit wanneer de prijs negatief is. ;w

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ArcticWolf schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:05:
Damn... na de rush van gisteren had ik verwacht dat de jaarcontracten zouden dalen maar niet zo snel... :Y) nu wordt het wel interessant om een langer contract aan te gaan.
Ik vind een half jaar ook wel interessant.

Oxxio 6 maanden:
- Stroom enkel: €0,3127/kWh
- Gas: €1,1821/m3

Contract laten ingaan op 1 augustus of 1 september. Dan heb je in ieder geval voor de winter gegarandeerd stabiele (gas)tarieven.

Ik wacht nog even een paar weken af en dan wordt het de keuze tussen dit of dynamisch.

[ Voor 7% gewijzigd door Uniciteit op 01-06-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:57
Misschien kan iemand me helpen met onderstaande casus. Ik heb een variabel contract dat op 01-04 en 01-07 van tarief wisselt. Jaarrekening normaliter op 05-12. De eerste maanden vrij veel elektra gebruikt, tegen een destijds hoog tarief. Als ik eind augustus over zou stappen ziet het totaal na saldering er ongeveer zo uit. Hoe gaat de energieleverancier nu berekenen wat ik moet betalen na saldering? Salderen ze de eerst gebruikte stroom (december 2022?). Of de goedkoopste stroom? 8)7
Zelfde vraag geldt eigenlijk voor het prijsplafond.

elektra 2022 kwhelektra 2023 kwhprijsplafond kwhprijs per kwh
dec85111760,9
jan82513003390,9
feb7009862800,9
mrt2358682670,9
apr-401192070,5
mei-227-4301810,5
jun-490-6001590,4
jul30-10001610,4
aug-60-4001760,4
843 (+ 1176)1770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik begin aan mijn eigen verstandelijke vermogens te twijfelen.

Daarom dubbelcheck hier.
Mijn variable kosten per kWh zijn €0.39xxx.
Daarbovenop betaal je vaste leveringskosten van respectievelijk €0.21+€0.89=€1.10 per dag.
Daar gaat dan weer €1.63 per dag vanaf?

Zoals gezegd, ik begin aan mijn eigen vermogens te twijfelen, maar iets snap ik niet waarschijnlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFi_b6RVK1uBF-p-aolNwr161FY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YE7D8OTWQRQ91gtwDQCHH4aW.png?f=user_large

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Uniciteit schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Ik vind een half jaar ook wel interessant.

Oxxio 6 maanden:
- Stroom enkel: €0,3127/kWh
- Gas: €1,1821/m3

Contract laten ingaan op 1 augustus of 1 september. Dan heb je in ieder geval voor de winter gegarandeerd stabiele (gas)tarieven.

Ik wacht nog even een paar weken af en dan wordt het de keuze tussen dit of dynamisch.
1 jaar is 1,21 euro/m3 voor gas zou het niet laten gaan voor 3 cent..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fauquemont
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:31
ArcticWolf schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:34:
[...]

3 jaar voor 1,22 euro/m3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Glashelder schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:12:
[...]

Ik geloof wel dat de casus voor zonnepanelen tegen die tijd aardig onderuit geschoffeld is, maar ik reageer op een stelling dat mensen met teveel zonnepanelen tegen die tijd zullen balen. De waarheid is juist dat die spekkoper zijn met deels gratis stroom èn ~16 cent TLV. Hoe meer panelen des te meer gratis stroom en TLV.
Ik ben bang dat de TLV niet 16ct zal zijn. Was er niet sprake van een minimaal maximum of maximaal minimum? En de verwachting was dat die rond 10ct zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
IvoB2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:27:
[...]

Ja, PV plaatst je op de eerste plaats voor eigen verbruik.
Maar je kunt nu nog van TLV genieten (en nadat het salderen stopt, ook) als je meer PV plaatst, want juist tijdens de afbouw van salderen, kun je dan nog flink voordeel hebben.
In het gunstigste geval is je verbruik 28% van je opwek, dan kun je t/m 2030 nog 100% salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dean Martin schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:21:
Ik begin aan mijn eigen verstandelijke vermogens te twijfelen.

Daarom dubbelcheck hier.
Mijn variable kosten per kWh zijn €0.39xxx.
Daarbovenop betaal je vaste leveringskosten van respectievelijk €0.21+€0.89=€1.10 per dag.
Daar gaat dan weer €1.63 per dag vanaf?

Zoals gezegd, ik begin aan mijn eigen vermogens te twijfelen, maar iets snap ik niet waarschijnlijk.

[Afbeelding]
Ja, zoal er staat, de vermindering energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ArcticWolf schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Dan zet je ook gelijk je elektriciteitstarieven hoog vast. Ik vind het alleen interessant om eventueel de winter te overbruggen, aangezien daar zowat 90% van het gasverbruik in valt.

[ Voor 7% gewijzigd door Uniciteit op 01-06-2023 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Truus01 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:40:
[...]

Ik ben bang dat de TLV niet 16ct zal zijn. Was er niet sprake van een minimaal maximum of maximaal minimum? En de verwachting was dat die rond 10ct zou zitten.
Nee, dat heeft het niet gehaald in de wet, dat maximum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
Truus01 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:40:
[...]

Ja, PV plaatst je op de eerste plaats voor eigen verbruik.
Maar je kunt nu nog van TLV genieten (en nadat het salderen stopt, ook) als je meer PV plaatst, want juist tijdens de afbouw van salderen, kun je dan nog flink voordeel hebben.
In het gunstigste geval is je verbruik 23% van je opwek, dan kun je t/m 2030 nog 100% salderen.
Dit is volgens mij niet correct. Het percentage wat je mag salderen (28% in 2030, niet 23%) gaat over je energie-invoer, dus wat je van het net haalt. Dus het is niet zo dat als jij 10000kwh teruglevert en je maar 2800kwh afneemt je tot 2030 100% kan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:58
Glashelder schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Volgens mij is er nog geen nieuwe wet

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

John245 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:53:
[...]

Volgens mij is er nog geen nieuwe wet
Strikt gezien niet, maar de Tweede Kamer heeft hem aangenomen. De Eerste Kamer mag zelf geen wijzigingen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:58
Glashelder schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:54:
[...]

Strikt gezien niet, maar de Tweede Kamer heeft hem aangenomen. De Eerste Kamer mag zelf geen wijzigingen doen.
Maar ze kunnen hem wel wegstemmen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
[...]

Bron aub, dat zou wel goed nieuws zijn.

Dat zou namelijk in principe betekenen dat per 2025 een een huidig tarief van 33 cent tot een TLV van ongeveer 14 cent moet leiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Ah, kijk, dat heb ik gemist. Dat is dan wel zo prettig en eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Martijn schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:52:
[...]

Dit is volgens mij niet correct. Het percentage wat je mag salderen (28% in 2030, niet 23%) gaat over je energie-invoer, dus wat je van het net haalt. Dus het is niet zo dat als jij 10000kwh teruglevert en je maar 2800kwh afneemt je tot 2030 100% kan salderen.
(Thanks, gewijzigd naar 28%. Ik moet mijn contactlenzen uit gaan doen en de bril opzetten, mijn ogen beginnen droog te worden en mijn zicht duidelijk af te nemen... ;) )

Energie-invoer. Hoe ik het woord interpreteer is dat ik energie ergens in doe. En niet af neem. Dus ik lees het juist als de teruglevering.
Is er ergens duidelijk een uitleg van deze definitie? Of überhaupt duidelijk of het nu om je opwek of verbruik gaat? (Waarom gebruiken ze ander ook niet gewoon het woord verbruik?!)
Pagina: 1 ... 82 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden