Twintig panelen (maar daar heb je niet veel aan).
5.6 kWp op 5.0 kVA (monofase).
In 2031 worden deze overigens vervangen door 26 panelen van + 500 Wp (afhankelijk van wat er dan op de markt verkrijgbaar is).
Een LV LFP thuisaccu van 15,36 kWh en een BEV accu van 67 kWh.
Want ik kijk nu puur naar wat ik teruglever volgens de zonneplan app. Dat was gisteren 22,9 kWh. Dit terwijl ik ondertussen nog 1 uurtje mijn auto had opgeladen (moest toen weer de kinderen naar sport brengen).
Ja en? Een TVT bereken je over jaren en niet op basis van de TLV van één dag en al zeker niet op een zomerdag.
In de huidige periode lever ik tussen de 0 en 25 kWh terug op het net.
Dit zou betekenen dat ik ongeveer een batterij van 20 tot 30kWh nodig heb?
Opslag is, zoals aangetoond, niet vereist om de TVT van PV te berekenen.
Het doet je TVT zelfs dalen want voor de meeste huishoudens is een thuisaccu niet eens rendabel.
Hoeveel opslag je nodig hebt hangt af van je (winter)vverbrui en productiecapaciteit. Opslag moet immers in verhouding staan tot je verbruik en productie. Het heeft immers weinig zin een accu met 30 kWh opslag te plaatsen wanneer je productie ontoereikend is om deze in de winter aan te vullen en je de opslag in de zomer niet kan verbruiken. Investeren in een thuisaccu is verhoudingsgewijs ook veel duurder dan inveseren in PV (over)productie.
Als ik vanuit ga ik alles wat ik opwek ook 80% kan gebruiken, is mijn terugverdientijd iets van 7-7,5 jaar.
Mijn ervaring is net dat door minder aanbod dan vraag en het duurder worden van de uurlonen de laatste 2 jaar thuisaccu's zelfs duurder zijn geworden.
Investeer je in een thuisaccu dan moet je deze investering uiteraard ook bij de investering van PV tellen om de TVT te berekenen.
Hou er ook rekening mee dat je de opgeslagen energie vanuit PV in accu niet 1:1 kan verbruiken. Er zijn omvormerverliezen (tussen de 10 en 20%) + systeem verbruikt zelf ook extra energie.
TVT hangt ook af van de elektriciteitsprijzen. Door het kunstmatige prijsplafond waren (zijn?) de elektriciteitsprijzen in Nederland ook aan de hoge kant. Hier (B/VL) zijn de all in prijzen bv. dit jaar nog niet boven de 30 cent/kWh geweest (incl. netkosten, belastingen en BTW). Ik zie niet in dat dit in normale omstandigheden in een land als Nederland (dt zelf een gasvoorraad heeft) duurder zou moeten zijn dan elders (en de kosten zijn hier ook niet veel lager, rond de 12 cent/kWh excl. capaciteitstarief).
[
Voor 10% gewijzigd door
IvoB2 op 01-06-2023 09:58
]