Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Zoals ik hem interpreteerde is als volgt:
GoEV6 vergelijkt bij een vaste aanbieder zijn gratis stroom (feitelijk zelfs een negatief bedrag) icm zijn gasverbruik en komt op bedrag X uit.
Vervolgens checkt hij wat datzelfde gasverbruik kost maar dan niet icm dat negatieve bedrag van de stroom.

Maar wellicht kan @GoEV6 opheldering verschaffen.
Klopt helemaal. Overschot is beperkt tot iets van 300 kWh. Dus krijg onder de streep wat terug tegen 12 cent of zo. De gasprijs bepaalt dus mijn energierekening als ik puur naar kosten van verbruik kijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GoEV6 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:34:
Wat is kan bedenken is dat de aanbieders van dynamisch nog een veel hoger tarief voor gas in de prognose hanteren dan de vaste prijs van een traditioneel tarief.
Dat kun je zien in de prijsopbouw. Ik zie dat ANWB nog 1,35/m3 gebruikt als ik invul op de website, dat is veel als ik dit vergelijk met de actuele tarieven van afgelopen maanden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoEV6
  • Nu online
Mijn voorbeeld/situatie met plaatjes erbij:
Alles in 1 met een vast contract voor 1 jaar bij Engie. Overigens gas voor € 1,43!:

Alleen gas bij Mijndomijn:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:50
GoEV6 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:00:
Mijn voorbeeld/situatie met plaatjes erbij:
Alles in 1 met een vast contract voor 1 jaar bij Engie. Overigens gas voor € 1,43!:
[Afbeelding]
Alleen gas bij Mijndomijn:
[Afbeelding]
Af en toe komt er een aanbieding voorbij van ~1,36/m3 (Coolblue bijv). Alleen zijn dat soort aanbiedingen dan voor "de eerste 1000 personen"

Maar het afgelopen winterseizoen was het prijsvergelijk variabel <> dynamisch gewoon idoot groot

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoEV6
  • Nu online
D_Jeff schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Af en toe komt er een aanbieding voorbij van ~1,36/m3 (Coolblue bijv). Alleen zijn dat soort aanbiedingen dan voor "de eerste 1000 personen"

Maar het afgelopen winterseizoen was het prijsvergelijk variabel <> dynamisch gewoon idoot groot
In het voordeel van dynamisch bedoel je dan? Ik kan bij GC een contract afsluiten met € 5,- als voorschot en dan bij ANWB of MijnDomein gas dynamisch afsluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SPetra
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:20
GoEV6 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:18:
[...]

In het voordeel van dynamisch bedoel je dan? Ik kan bij GC een contract afsluiten met € 5,- als voorschot en dan bij ANWB of MijnDomein gas dynamisch afsluiten.
Waarom kies je voor GC? Als ik vragen mag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoEV6
  • Nu online
SPetra schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:15:
[...]

Waarom kies je voor GC? Als ik vragen mag?
Nou die hebben nog enigszins een aardige terugleververgoeding. Of heb jij een betere suggestie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SPetra
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:20
GoEV6 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Nou die hebben nog enigszins een aardige terugleververgoeding. Of heb jij een betere suggestie?
Nee, ik ben ook een beetje aan het oriënteren dus vandaar de interesse.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:48

FreakNL

Well do ya punk?

FreakNL schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:40:
Grappig, Eneco belt dat ze alle recente overstappers aan het benaderen zijn.. Ik ben al sinds okt 2021 weg (GC/CB deal) dus wat is recent..

Dame gaat vrijdag terugbellen met een “zeer mooi aanbod”…

Zit nu nog tot oktober 2024 voor 86 cent gas en 24 cent stroom.., Denk niet dat ze dat kunnen overtreffen.
Mooi aanbod gekregen. 1.46 gas en 0.34 stroom tm mei 2024… Maar ga hem toch niet nemen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:56
Homer-Simpson schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Vermindering energiebelasting wellicht? Als je netto teruglevert dan krijg je feitelijk geld toe op je elektra aansluiting.
@GoEV6 Wat hier wordt aangehaald over de vermindering EB klopt, dit wordt niet bij afname van allèèn gas berekend, maar wèl bij alleen stroom of de combinatie.
Dan gaat er dus ca. €596 van de totale rekening af, maar wel dààr waar je de stroom afneemt.
Uiteindelijk maakt het niet uit qua totaaluitgave, maar nù wel bij de berekening van aparte voorschotbedragen.
.

.
Zie hier (Jaarlijks, bedrag wisselt, vermelding is ex. BTW)

De redenatie over andere gasprijzen/opslag op de prijs etc. zorgt dus niet voor het verschil, maar bovenstaande info.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:19
FreakNL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Mooi aanbod gekregen. 1.46 gas en 0.34 stroom tm mei 2024… Maar ga hem toch niet nemen :+
Dat is gewoon een slecht aanbod. Als het 2024 is. Echt niet marktconform. Dat zou 2026 moeten zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:41
GoEV6 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:34:
Nee er is bijna geen cashback te krijgen. Hooguit €100 maar dan zijn de tarieven hoger.
Bij Engie 150 euro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:58

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]

Dat is gewoon een slecht aanbod. Overigens zie ik alleen maar slechte aanbiedingen terwijl een jaar contract in principe om en nabij 1,20 euro/m3 en de <0,30 euro/kwh zou moeten kunnen.
Maar iets met risico opslag en winst...

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Hier zal ik mijn contract in juni moeten verlengen (of overstappen) aangezien eind juli mijn contract afloopt.

Ik denk dat ik straks gewoon voor een dynamisch contract ga. De extreme pieken zoals we hebben gezien blijken iedere keer onhoudbaar. Ik ga niet voor een jaar (of langer) tegen hoge prijzen mijn tarieven vastzetten, want in 10 van de 12 maanden ligt de prijs toch lager.

Mocht het dit najaar toch tegenzitten, dan weet ik dat de overheid het (in ieder geval t/m december) toch wel opvangt.

(Maar ik denk dat het wel meevalt - en dan bespaar ik én de belastingbetaler ;))

• GoEV6
  • Nu online
Via welke site is dat?

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:26
Graag heb ik jullie advies / bevestiging nodig voor het volgende:
Ik heb de jaarrekening ontvangen van Eneco en heb de cijfers eens bekeken.

Dit is wat ik verbruikt heb volgens Eneco:

Opgeteld is het:

Verbruik dal: 2423
Verbruik normaal: 2160
Totaal verbruik: 4583

Terugleveren dal: 1091
Terugleveren normaal: 2512
Totaal terugleveren: 3603

Ik heb ook een P1 meter in de meterkast hangen. Ik heb een uitdraai gemaakt van dezelfde periode:

Electr imported T1: 1325.424 2419
Electr imported T2: 2163.27
Totaal imported: 3488.69 4582.27

Electr exported T1: 1066.143
Electr exported T2: 2529.804
Totaal exported: 3595.947

Wat ik gesaldeerd heb, hoe kan ik dat terugzien?
Over 1 jaar heb ik bijna 1000 meer verbruikt dan dat ik opgewekt heb. Opmerkelijk dat ik onder aan de streep bijna geen kosten heb over het afgelopen jaar.

Is het financieel verstandig om wel te investeren in meer panelen?

Heb afgelopen jaarperiode € 680,- aan voorschotten betaald en krijg nu € 465,- terug. Dus over het afgelopen jaar netto € 215,- energiekosten.

Tarief Eneco vanaf 8 juni:
Normaal: 0,39154
Dal: 0,35125
Incl overheidsheffingen en btw.

Onze installatie op het dak is 10 panelen oost en 10 panelen west.

Alvast bedankt

[Voor 21% gewijzigd door Matadores op 21-05-2023 09:16]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Matadores nee, die getallen zouden exact overeen moeten komen.
Bij teruglevering klopt het aardig (afronding/dag verschil?), maar bij verbruik moet haast een rekenfout zitten in T1/dal. Kloppen de losse delen?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09
GoEV6 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:26:
Gaat om een woning met ongeveer 600 kuub gas verbruikt en een overschot van iets van 300 kWh.
.....
Wat snap ik niet? Ik verwacht nl een verder daling van de gasprijs en zou daarom gas wel dynamisch willen en electra dan vast ivm de teruglevering.
Volgens mij zit ANWB nu ook op zo'n schatting, Althans als ik [Gas = 600 m³] + [Stroom + Teruglevering = -300 kWh] kom ik vandaag op een maandbedrag van 68,66 € uit.

Waarbij gas voor 0,66 € wordt ingeschat, terwijl het vandaag slechts 0,28 €, ex btw, heffingen en inkoop (dat is ongeveer 0,74 €).

• GoEV6
  • Nu online
The_Vice schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:21:
[...]

Volgens mij zit ANWB nu ook op zo'n schatting, Althans als ik [Gas = 600 m³] + [Stroom + Teruglevering = -300 kWh] kom ik vandaag op een maandbedrag van 68,66 € uit.

Waarbij gas voor 0,66 € wordt ingeschat, terwijl het vandaag slechts 0,28 €, ex btw, heffingen en inkoop (dat is ongeveer 0,74 €).
Ik wil niet helemaal naar dynamisch over ivm het overschot aan stroom. Gasprijs is bij ANWB nu all-in overigens €1,016.

• Davidrrr
GoEV6 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Ik wil niet helemaal naar dynamisch over ivm het overschot aan stroom. Gasprijs is bij ANWB nu all-in overigens €1,016.
Dit is april bij mij. De kosten van 1,016 zijn niet alle kosten. Prijs wel wat lager natuurlijk maar niet zoveel.

• GoEV6
  • Nu online
Davidrrr schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Dit is april bij mij. De kosten van 1,016 zijn niet alle kosten. Prijs wel wat lager natuurlijk maar niet zoveel.
[Afbeelding]
Ik haal de prijs van de volgende website en daar zit alles in hoor -> https://enever.nl/

€1,016 is voor vandaag de gasprijs bij ANWB.

• Davidrrr
GoEV6 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:31:
[...]

Ik haal de prijs van de volgende website en daar zit alles in hoor -> https://enever.nl/

€1,016 is voor vandaag de gasprijs bij ANWB.
Wat ik laat zien is gewoon de prijs van anwb incl alle kosten die er nog bij komen als ik inlog op huj site. Als ik een prijsopgave doe op de site van anwb kom ik op dezelfde bedragen uit als die ik betaal per maand.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:41
GoEV6 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Via welke site is dat?
Engie site

• GoEV6
  • Nu online
Enige.nl geeft echt alleen €100 cashback. Maakt verder ook niet uit. Tarief per maand/jaar onder de streep is voor mij belangrijker.

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:33
[...]

Ik heb het idee dat Eneco met een beetje duur gas heeft overgehouden na de winter...

Ik kreeg gisteren ook telefoontje maar met aanbod voor jaarcontract als 'oud klant' - ben nog geen week weg bij Eneco. Had variabele tarieven voor juni-juli-augustus aangekondigd gekregen: die waren hoger dan waar ik nu een jaarcontract voor heb afgesloten (in wat de goedkoopste periode van het jaar zou moeten zijn). Namen niet eens de moeite om nog aanbod te doen toen ik dat voorlegde.

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:26
Proton_ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:36:
@Matadores nee, die getallen zouden exact overeen moeten komen.
Bij teruglevering klopt het aardig (afronding/dag verschil?), maar bij verbruik moet haast een rekenfout zitten in T1/dal. Kloppen de losse delen?
@Proton_
Bedankt voor je antwoord. Inderdaad, ik zie dat ik een telfout gemaakt heb in de uitdraai van de P1 meter. Ik heb nu het juiste getal erbij gezet en en info aangevuld .
Zou je op basis hiervan iets kunnen zeggen op mijn vragen? Alvast bedankt

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Matadores tja, ik vind zelf je PV kiezen op basis van je verbruik kortzichtig, maar dat is ook maar een mening :)
Je hebt nu al je opwek gesaldeerd en nog bijna 1000 kWh betaald.
De kosten zijn vertekend door je basisinkomen uit de vaste teruggave energiebelasting. Met netto verbruik op nul krijg je dus al geld toe.
Het einde van salderen is al vaak aangekondigd trouwens, ik zou me daar niet door laten leiden maar wees ook niet teleurgesteld als je wel panelen bijlegt en de vervanging niet zo interessant is. Of andersom: dat het je afschrikt maar de vervanging alsnog een lucratieve terugleververgoeding oplevert :)
Meer Wp op je dak is hoe dan ook meer opbrengst voor dezelfde voorrijkosten.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:46
Ik ben zojuist overgestapt via GL naar Budget Energie. Ik kom van variabel Vattenfall en heb gewacht tot mijn zonnepanelen de dure kwh zo goed als volledig hebben weggestreept. (Wat over een 2/3 weken het geval is). Benieuwd of onze zuinig stoken en extra isolatie nog wat heeft opgeleverd. Qua gasverbruik zit ik nu op 310kuub (kwam van 800+) maar we hebben wel echt gemiddeld 18 graden aangehouden. Dat wil ik niet herhalen deze winter.
Als we geld terugkrijgen dan verdelen we dat ook onder de kinderen want die hebben ook goed hun best gedaan.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
Budget energie heeft momenteel een variabel gastarief van 1,15946 / m3.
Dat lijkt mij het goedkoopste tarief momenteel beschikbaar? (Dynamisch even niet meegenomen)

Als dat het voorzetje is voor 1 juni en/of 1 juli: ja,graag.
Die ~0,85 /m3 uit 2021 gaan we niet meer terugkrijgen (belastingen zijn omhoog gegaan)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
D_Jeff schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:05:
Budget energie heeft momenteel een variabel gastarief van 1,15946 / m3.
Dat lijkt mij het goedkoopste tarief momenteel beschikbaar? (Dynamisch even niet meegenomen)

Als dat het voorzetje is voor 1 juni en/of 1 juli: ja,graag.
Die ~0,85 /m3 uit 2021 gaan we niet meer terugkrijgen (belastingen zijn omhoog gegaan)
Inderdaad en als het aan Jetten ligt, dan loopt die belasting op naar € 0,90/m³ in 2030 (boven de 800 m³/jaar).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
Jojan265 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:32:
[...]

Inderdaad en als het aan Jetten ligt, dan loopt die belasting op naar € 0,90/m³ in 2030 (boven de 800 m³/jaar).
Die belasting-op-belasting is nu al ~€ 0,60/m3 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:58
Ik zit al sinds september 2019 bij Budget Energie. Ten tweede ik lees ik hier, dat tarieven variabel voor gas €1,15 per m3. Als ik echter inlog op mijn profiel staat er de volgende tarieven voor gas:

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - GeForce RTX 4090 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:57
Ik zit hier naar de prijzen te kijken die voorbij komen en ik vind het echt bizar hoe traag de kWh prijs zakt terwijl de gas prijs al flink gekelderd is...

Mijn contract liep op 1 mei af. Mijn kale levering was 4.7 cent. Nu met 40 cent is het nog steeds iets van 21 cent kale levering. Dat is 4x zo veel... Het slaat echt helemaal nergens op dat ze prijs nog niet ver onder de 30 cent is... Als ik de gas prijs van de afgelopen maanden bekijk en de belastingen dan is 26-28 cent een veel realistischer tarief. En zelfs dat is nog schappelijk.
Misschien komende winter de gas voorraad maar helemaal leeg trekken zodat ze niet kunnen huilen dat er oude dure voorraad ingekocht is. Want het feit dat de voorraad niet helemaal leeg was en nog deels met goedkoop gas gevuld waren hoor je ze dan weer niet over.

Ik heb echt nog geen 1 aanbod gezien waarvan ik dacht, ok dat is een eerlijk aanbod waarbij ik me niet opgelicht voel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik had voor elektra 0,33 en 0,29 maar geannuleerd omdat gas erbij nog 1,52 was. Die gaat naar 1,33.

Het grote probleem is dat de kw's nog steeds niet losgekoppeld zijn van de gasprijs en dat mensen zich blindstaren op de gasprijs.Voor mensen met zonnepanelen en salderen is die kwh prijs ook niet zo belangrijk en dat icm met het prijsplafond.

[Voor 5% gewijzigd door xzaz op 22-05-2023 13:45]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Sow... ik krijg net de nieuwe variabele tarieven van Engie vanaf 1 juli binnen, ze hebben daar sinds de crisis echt iets verkeerd gedaan 8)7

Acties:
  • +4Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
ArcticWolf schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:49:
Sow... ik krijg net de nieuwe variabele tarieven van Engie vanaf 1 juli binnen, ze hebben daar sinds de crisis echt iets verkeerd gedaan 8)7

[Afbeelding]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 20:20
Overgestapt naar budget energie, sinds 18 mei. Tot nu toe kan ik zowel op we webomgeving als in de app nog geen gebruik zien. Sterker nog, in de app krijg ik een foutmelding. Ook staat er bij meterstanden: “die krijgen we automatisch”.

Enig idee hoe lang het duurt na overstappen om de meterstanden etc in te kunnen zien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoEV6
  • Nu online
FrankoNL schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:48:
Overgestapt naar budget energie, sinds 18 mei. Tot nu toe kan ik zowel op we webomgeving als in de app nog geen gebruik zien. Sterker nog, in de app krijg ik een foutmelding. Ook staat er bij meterstanden: “die krijgen we automatisch”.

Enig idee hoe lang het duurt na overstappen om de meterstanden etc in te kunnen zien?
Neem even contact met ze op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankoNL
  • Laatst online: 04-06 20:20
GoEV6 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Neem even contact met ze op.
Ja vandaag al geprobeerd maar half uur in de wachttijd gestaan zonder soelaas :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
In het TLV topic zijn de menen juist heel blij met Engie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
John245 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:19:
[...]

Klopt, echter wordt hier alleen gesproken over afname, verder niets over TLV.
Is die vanaf Juli nog steeds 20+ cent? Edit: ja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]

Ik heb geen panelen dus die tarieven krijg ik ook niet te zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:23
[...]
Die hoge terugleververgoeding bij Engie wordt dan gefinancierd via de hoge variabele tarieven die ze nu en vanaf juli berekenen. Ik zit sinds het Welkom faillissement bij Engie, maar ik denk dat ik straks toch overstap naar een vast tarief voor minimaal 1 jaar bij de goedkoopste concurrentie, er zijn nu al volop jaarcontracten die onder de nieuwe variabele tarieven van Engie zitten.
Of Engie moet nog met een goed aanbod komen om mijn variabele contract om te zetten in een vast contract.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:46:
[...]
Ik heb geen panelen dus die tarieven krijg ik ook niet te zien.
Ik heb er 6, te weinig om van de hoge terugleververgoeding te profiteren.

p.s., zelfs het door veel ex-Welkom klanten verketterde Eneco is nu met de tarieven bij een jaar contract goedkoper dan de nieuwe variabele tarieven van Engie.
Er zullen een hoop klanten weglopen bij Engie, ik heb mijn 2 oudste kinderen ook in januari over laten stappen van Eneco naar Engie voor de toen veel gunstigere tarieven, ik ga hun nu aanraden om ook maar een vast contract te nemen bij goedkopere concurrenten.

[Voor 46% gewijzigd door R0181 op 22-05-2023 21:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

R0181 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Ik heb er 6, te weinig om van de hoge terugleververgoeding te profiteren.

p.s., zelfs het door veel ex-Welkom klanten verketterde Eneco is nu met de tarieven bij een jaar contract goedkoper dan de nieuwe variabele tarieven van Engie.
Er zullen een hoop klanten weglopen bij Engie, ik heb mijn 2 oudste kinderen ook in januari over laten stappen van Eneco naar Engie voor de toen veel gunstigere tarieven, ik ga hun nu aanraden om ook maar een vast contract te nemen bij goedkopere concurrenten.
Ik weiger ooit nog terug te gaan naar Eneco, Greenchoice en BE zijn misschien iets duurder maar die paar cent heb ik er prima voor over om niets met Eneco te maken te hebben.

Denk dat Engie ergens een grove fout heeft gemaakt met de inkoop en dat ze dus nu op blaren moeten zitten anders gaan ze failliet (in Nederland dan). Dat er klanten gaan overstappen helpt ze waarschijnlijk alleen maar.

[Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 23-05-2023 08:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:17:
[...]
Ik weiger ooit nog terug te gaan naar Eneco, Greenchoice en BE zijn misschien iets duurder maar die paar cent heb ik er prima voor over om niets met Eneco te maken te hebben.
Ik ga ook niet terug naar Eneco, wel typisch dat de vaste tarieven voor een 1 jarig contract bij Engie goedkoper zijn voor nieuwe klanten dan de nieuwe variabele tarieven voor vaste klanten.

Engie 1 jaar vast:

Normaaltarief per kWh
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
€ 0,41153 per kWh

Daltarief per kWh
€ 0,3558 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

Variabel leveringstarief
Tarief per m3 (Staffel 1 [0 - 5.000 m3])
€ 1,37608 per m3

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:40
Vraagje waar ik even niet uit kom.

Ik heb gisteren opgezegd bij lopende aanbieder met vast contract.

Uiteraard krijg ik een boete van 100 euro (gas + electra).

Nu gaat de nieuwe leverancier per 4-6-2023 leveren.

Heb ik dan te maken met de oude boete ? (100 euro) of het nieuwe regieme.

Ik krijg dat nog niet duidelijk heb al e.e.a. gezocht maar twijfel.

Kan iemand mij dat vertellen?

Hoor graag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

R0181 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:33:
[...]

Ik ga ook niet terug naar Eneco, wel typisch dat de vaste tarieven voor een 1 jarig contract bij Engie goedkoper zijn voor nieuwe klanten dan de nieuwe variabele tarieven voor vaste klanten.

Engie 1 jaar vast:

Normaaltarief per kWh
€ 0,41153 per kWh

Daltarief per kWh
€ 0,3558 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

Variabel leveringstarief
Tarief per m3 (Staffel 1 [0 - 5.000 m3])
€ 1,37608 per m3

Vaste leveringskosten
€ 6,79 per maand

Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023.
zo zie je maar hoeveel korting ze bereid zijn te geven als lokkertje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

brownyster schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:20:

Hoor graag.
Ik denk de oude boete. De meeste leveranciers wachten namelijk ook nog met vaste contracten aanbieden tot 1 juni. Dat zal er dan wel mee te maken hebben dat contracten afgesloten voor die datum onder de oude regels vallen.

Overigens blijf ik de nieuwe regeling bijzonder vinden. Een boete op basis van een schatting van wat je verbruikt zou hebben als de schatting exact was uitgekomen…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 22:12
brownyster schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:20:

Hoor graag.
Je betaald de boete die in je overeenkomst staat.
Aangezien die aangegaan is voor 1 Juni staan daar nog de oude bedragen in.

Je krijgt alleen de nieuwe boete als je na 1 juni een contract laat in gaan waar de nieuwe boete bepalingen instaan.
Als je een bestaand contract opzegd na 1 Juni dan gelden niet ineens de nieuwe voor boete voorwaarden... dat zou wat zijn als dat kon :|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Uniciteit schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:37:
[...]

Ik denk de oude boete. De meeste leveranciers wachten namelijk ook nog met vaste contracten aanbieden tot 1 juni. Dat zal er dan wel mee te maken hebben dat contracten afgesloten voor die datum onder de oude regels vallen.

Overigens blijf ik de nieuwe regeling bijzonder vinden. Een boete op basis van een schatting van wat je verbruikt zou hebben als de schatting exact was uitgekomen…
Die boete is zelfs zo bijzonder dat er maar weinig ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds niet gelezen op welke schatting ze het baseren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brownyster
Thanx voor de info

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:16
Ik vind het maar apart dat je bij veel energieboeren niet of met de grootste moeite alleen gas kan afnemen. En als kan, dan is de prijs per m3 vaak hoger dan wanneer je ook stroom afneemt. Lijkt me onwenselijke/semi koppelverkoop.

• NY_Giant
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
marteltor schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:57:
Ik vind het maar apart dat je bij veel energieboeren niet of met de grootste moeite alleen gas kan afnemen. En als kan, dan is de prijs per m3 vaak hoger dan wanneer je ook stroom afneemt. Lijkt me onwenselijke/semi koppelverkoop.
Bij Independer kun je dat makkelijk aangeven. En de goedkoopste aanbieders zijn daar ook beschikbaar. Dus waarschijnlijk ga ik het op die manier doen.

• marteltor
NY_Giant schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:03:
[...]

Bij Independer kun je dat makkelijk aangeven. En de goedkoopste aanbieders zijn daar ook beschikbaar. Dus waarschijnlijk ga ik het op die manier doen.
het goedkoopste via independer voor gas-only 1 jaar vast is € 1,31624 per m³ terwijl united consumers op iets van 1,28 zit als je ook stroom afneemt.

• NY_Giant
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
marteltor schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:59:
[...]

het goedkoopste via independer voor gas-only 1 jaar vast is € 1,31624 per m³ terwijl united consumers op iets van 1,28 zit als je ook stroom afneemt.
Niet meer: NY_Giant in "Energieleveranciers aanbiedingentopic".

• MvHMontySCOUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:03
Overstappen naar een dynamische leverancier met alleen gas. ANWB/Zonneplan iets uit die collectie.
Ik zit momenteel voor +- 1 euro per kuub. En eignelijk al de hele winter al veel lager dan variabel/vast.

Koppelverkoop? mogelijk wel... Maar er zijn alternatieven :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Davidrrr
Ìk heb wel eens mijn verbruik ingevuld bij Zonneplan. Wat ik bespaarde op gas verloor ik op stroom door de saldering die dan gewoon niet goed is. Het ligt ook maar net aan je situatie. Zelf zit ik binnenkort weer bij Eneco voor stroom aangezien ik flink wat teruglever en nu dynamisch met gas bij ANWB.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-06 00:07
Zucht, ik was even een paar maanden verlost van de energiemarkt ongein...

Engie nieuwe tarieven vanaf 1 juli 2023 zijn echt waardeloos.

Wellicht dat ik het toch maar een jaar vast ga zetten.

Dan stap ik dit jaar twee keer over en heeft het prijsplafond ook bijzonder weinig nut voor mij.

• marteltor
MvHMontySCOUT schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:21:
[...]

Overstappen naar een dynamische leverancier met alleen gas. ANWB/Zonneplan iets uit die collectie.
Ik zit momenteel voor +- 1 euro per kuub. En eignelijk al de hele winter al veel lager dan variabel/vast.

Koppelverkoop? mogelijk wel... Maar er zijn alternatieven :)
Ja nu de gasprijs onder het plafond zit is dat voor het restant van 2023 wel interessant. Ten opzichte van budgetenergie voor 1.31 euro heb je hooguit in november en december voor veel m3 max 14 cent meer kosten als de prijs omhoog schiet. Maar ook de kans dat het naar 0,90 euro gaat en dan heb je 55 cent per m3 winst. Het grootste risico is dan nog januari en februari 2024. Maar als je het niet heel krap hebt kun je dat risico wel nemen. Goede tip ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• R0181
De ontwikkeling van de tarieven is goed nieuws voor het prijsplafond en er zal miljarden worden bespaard van wat er begroot is vorig jaar toen het prijsplafond werd ontworpen. Toen waren de gas en stroomtarieven zo'n beetje het dubbele van nu en het zag er niet naar uit dat die tarieven snel zouden dalen.
Als deze ontwikkeling stand houdt is er volgend jaar geen prijsplafond meer nodig, nu de tarieven weer langzaam dalen naar de tarieven van eind '21 begin '22, al zal €0,20kWh en €0,75m3 wat jarenlang normaal was nooit meer terugkomen, daar zorgen mede de extra belastingen voor.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:43
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:17:
Grappig. Ik wil eigenlijk nooit meer terug naar BE. Maar met hun tarieven begin ik nu toch wel een beetje te twijfelen.

• Truus01
Wolly schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:50:
Die boete is zelfs zo bijzonder dat er maar weinig ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds niet gelezen op welke schatting ze het baseren.
Ook hoeven ze geen boete op te leggen, het mag. Wel jammer, want ik wil best een 'boete' krijgen over mijn teruglevering...

• Truus01
Ik vind het niet heel apart. Zo dekken ze zich een beetje in. Een mogelijk verlies op stroom maken ze goed met gas, of andersom. Vooral voor terugleveraars, die willen ze natuurlijk liever niet, willen ze dan wel een beetje winst kunnen maken met gas.

• Truus01
Ik haal het maar even hierheen, voordat we erin verzanden...
Jeez, dat verhaal had ik nog niet gelezen! Heb je er nog iets mee gedaan?
Melding naar ACM?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:29
Truus01 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:32:
Ik haal het maar even hierheen, voordat we erin verzanden...

[...]

Jeez, dat verhaal had ik nog niet gelezen! Heb je er nog iets mee gedaan?
Melding naar ACM?
ja melding gemaakt, but hey... gebeurt / verandert toch niks.

In het 'beste' geval krijgen ze een briefje of mailtje van ACM met FOEI!.
Zodra de wind is gaan liggen doen ze toch weer gewoon wat ze zelf willen.

• Truus01
paQ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:35:
[...]

ja melding gemaakt, but hey... gebeurt / verandert toch niks.

In het 'beste' geval krijgen ze een briefje of mailtje van ACM met FOEI!.
Zodra de wind is gaan liggen doen ze toch weer gewoon wat ze zelf willen.
Dat is waar, maar je hebt in ieder geval iets geprobeerd.
En je kennis en ervaring erover hier gedeeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:06
Pfoe, afgelopen 3 jaar kunnen genieten van een vast contract, 31 mei loopt deze helaas af..

We hebben geen zonnepanelen, maar durf het dynamische toch niet aan komende winter. Nog even voor 1 juni een jaarcontract afsluiten. Stel dat het echt heel erg zakt, kan ik er altijd nog met een 'goedkope' boete onderuit..

3 jaar geleden goed gegokt, dit keer zien we het wel :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• R0181
Kindapaas schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:02:
Pfoe, afgelopen 3 jaar kunnen genieten van een vast contract, 31 mei loopt deze helaas af..

We hebben geen zonnepanelen, maar durf het dynamische toch niet aan komende winter. Nog even voor 1 juni een jaarcontract afsluiten. Stel dat het echt heel erg zakt, kan ik er altijd nog met een 'goedkope' boete onderuit..

Als je weer voor 3 jaar zekerheid wilt, kan je bij Greenchoice kiezen voor een 1, een 2 en een 3 jarig contract, met tarieven die bij alle 3 onder het prijsplafond zitten.
https://www.greenchoice.nl/tarieven/

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Kindapaas schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:02:

Je kan ook gewoon tijdelijk even op een variabelcontract gaan zitten toch? Als je niks doet krijg je die automatisch. Je hoeft niet perse meteen een vast contract af te sluiten... de winterprijzen zijn vandaag ook weer 6,5% gezakt. En de zomerprijs stond heel even gelijk aan de prijs van medio 2021.

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:06
ArcticWolf schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Je kan ook gewoon tijdelijk even op een variabelcontract gaan zitten toch? Als je niks doet krijg je die automatisch. Je hoeft niet perse meteen een vast contract af te sluiten... de winterprijzen zijn vandaag ook weer 6,5% gezakt. En de zomerprijs stond heel even gelijk aan de prijs van medio 2021.
Zeker, alleen ik heb liever wat zekerheid op dit moment. Als de markt echt flink daalt kan ik altijd het contract opzeggen met een goedkope boete.

Lang getwijfeld hoor, maar ik had er geen zin meer in om het dagelijks in de gaten te houden :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• R0181
Gunstig bericht, na 1 juni met de verhoogde opstapboetes zal de concurrentieslag wel losbreken tussen de leveranciers en zullen de prijzen verder onder het prijsplafond dalen.
https://www.ad.nl/economi...te-snel-af-zijn~a51b5c4c/

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Kindapaas schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:56:
[...]

Zeker, alleen ik heb liever wat zekerheid op dit moment. Als de markt echt flink daalt kan ik altijd het contract opzeggen met een goedkope boete.

Lang getwijfeld hoor, maar ik had er geen zin meer in om het dagelijks in de gaten te houden :)
Die goedkope boetes zijn er over 5,5 dag verleden tijd... echt flink zal de markt niet meer dalen, maar verwacht nog wel dat de gasprijs richting de 1,10 euro/m3 gaat met deze vooruitzichten.

• Truus01
ArcticWolf schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:14:
[...]

Die goedkope boetes zijn er over 5,5 dag verleden tijd... echt flink zal de markt niet meer dalen, maar verwacht nog wel dat de gasprijs richting de 1,10 euro/m3 gaat met deze vooruitzichten.
Maar alle aanbiedingen nu, zijn nog met het oude boetebeding. Dus waarom zouden ze niet toch nog verder dalen, met vast contracten, over 5,5dagen?!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Truus01 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Maar alle aanbiedingen nu, zijn nog met het oude boetebeding. Dus waarom zouden ze niet toch nog verder dalen, met vast contracten, over 5,5dagen?!
Omdat de inkoop prijs + btw niet lager dan 1,10 euro/m3 gaat op dit moment? :>

Zomerprijs zit op dit moment op 25 cent per m3, winterprijs op ca. 45 cent per m3... de zomerprijs is te verwaarlozen over het geheel maar laten we het gemiddelde op 40 cent leggen, dan krijg je daarop 60 cent belasting/ode + 10 cent transport / risico / winst toeslag = 1,10 euro per m3.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vanaf 1 januari van dit jaar zit ik op het greenchoice / unive 3 jaar dalen contract. Nu gaan we half juni verhuizen naar een gasloze woning, en ben ik dat dure gas al kwijt zonder boete. Nu is stroom tot 2900 kwh nog 0,40 dankzij het plafond, maar daarboven kost het me 0,60. Wel prijzig, als je bedenkt dat ik al snel boven de 2900 kwh zit met de nieuwe woning.

Ik kan nu toch voor 1 juni gewoon (bijv) een oxxio 1 jarig contract aangaan, die (bijv) 20 juni in gaat, onder de oude boetebedrag voor stroom van greenchoice?

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 22:12
koelkast schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:29:
Vanaf 1 januari van dit jaar zit ik op het greenchoice / unive 3 jaar dalen contract. Nu gaan we half juni verhuizen naar een gasloze woning, en ben ik dat dure gas al kwijt zonder boete. Nu is stroom tot 2900 kwh nog 0,40 dankzij het plafond, maar daarboven kost het me 0,60. Wel prijzig, als je bedenkt dat ik al snel boven de 2900 kwh zit met de nieuwe woning.

Ik kan nu toch voor 1 juni gewoon (bijv) een oxxio 1 jarig contract aangaan, die (bijv) 20 juni in gaat, onder de oude boetebedrag voor stroom van greenchoice?
Ook na 1 Juni kan je onder je contract uit met de oude boete.
De boete geldt alleen voor contracten waarin de nieuwe boete bepaling staat.
(wat waarschijnlijk alle nieuwe contracten zijn na 1 Juni)

• Truus01

Ik weet het niet heel zeker, maar als je verhuisd, hoef je toch helemaal geen boete te betalen? Je kunt je oude GC/Univé contract toch niet meenemen naar je nieuwe woning?
(Of is dat niet wat je bedoelt?)

Je kan in ieder geval voor 1 juni wel alvast een contract afsluiten voor je nieuwe huis, met start levering 20 juni, inderdaad onder de oude boeteclausule.

• koelkast
  • Niet online
Hvdbnl schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:47:
[...]

Ook na 1 Juni kan je onder je contract uit met de oude boete.
De boete geldt alleen voor contracten waarin de nieuwe boete bepaling staat.
(wat waarschijnlijk alle nieuwe contracten zijn na 1 Juni)
Dat begrijp ik. Maar het gaat over het afsluiten van een nieuw contract, zodat ik daar evt ook onderuit kan met een kleine boete.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:18:
[...]

Ik weet het niet heel zeker, maar als je verhuisd, hoef je toch helemaal geen boete te betalen? Je kunt je oude GC/Univé contract toch niet meenemen naar je nieuwe woning?

Je kan in ieder geval voor 1 juni wel alvast een contract afsluiten voor je nieuwe huis, met start levering 20 juni, inderdaad onder de oude boeteclausule.
Echt? Een contract staat toch op je naam en is door een verhuizing niet zomaar te stoppen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:36
Truus01 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:18:
[...]

Dis is dus niet waar, ook bij verhuizing is het opzeggen van het energiecontract een normale opzegging, dus mag de energieleverancier een opzegboete in rekening brengen. Het energiecontract kun je namelijk gewoon meeverhuizen.

Eerste hits op Google.....

https://www.consuwijzer.n...-doen-als-ik-ga-verhuizen

https://www.consumentenbo...zen-en-energieleverancier

[Voor 11% gewijzigd door VERNederlander op 26-05-2023 06:00]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marteltor

als je je nieuwe contract na 1 juli (of paar dagen later to be sure) in laat gaat heb je een resterende looptijd van minder dan 2.5 jaar en is boete lager.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Truus01
koelkast schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:41:
[...]

Echt? Een contract staat toch op je naam en is door een verhuizing niet zomaar te stoppen?
Nou, ik wist het dus niet zeker en blijkbaar klopt het dus niet, dank @VERNederlander.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Truus01
marteltor schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:05:
[...]
als je je nieuwe contract na 1 juli (of paar dagen later to be sure) in laat gaat heb je een resterende looptijd van minder dan 2.5 jaar en is boete lager.
Oeh, dat is goed opgemerkt!
Scheelt €25 per product, toch?
Dus nu afsluiten (dus oude boeteregeling), maar in laten gaan na 1-7.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 23:22
Edit: ik had beter moeten lezen.

[Voor 84% gewijzigd door PLAE op 26-05-2023 11:01]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:49
Mijn huidige jaarcontract loopt binnenkort af en ben al een tijdje de prijzen in de gaten aan het houden. Qua prijs zou het nu voordelig zijn om voorlopig nog even af te wachten met het afsluiten van een vast contract, en in de tussentijd bv. een dynamisch contract te nemen om de profiteren van de huidige lage prijzen.

Van de andere kant weet niemand hoe de prijzen zich de komende maanden gaan ontwikkelen en valt het voordeel van de relatief lage opzegboetes over een weekje natuurlijk weg. Daarom ben ik nu sterk aan het overwegen vóór de 31e het meest gunstige jaarcontract af te sluiten dat ik zonder welkomstbonus (verkapte opzegboete) kan vinden, op dit moment lijkt dat Oxxio te zijn. Dan heb ik altijd nog de vrijheid om binnen 14 dagen die overeenkomst weer te verbreken indien de prijzen vanaf juni zouden dalen. Mocht die daling meevallen maar zouden bv. in de loop van de zomer de prijzen toch significant omlaag gaan, dan kan ik altijd nog tegen een opzegboete van 100 euro onder het contract uit. Tegelijkertijd ben ik dan ook verzekerd tegen eventuele prijsstijgingen komende winter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
VERNederlander schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 05:52:
[...]

Dis is dus niet waar, ook bij verhuizing is het opzeggen van het energiecontract een normale opzegging, dus mag de energieleverancier een opzegboete in rekening brengen. Het energiecontract kun je namelijk gewoon meeverhuizen.

Eerste hits op Google.....

https://www.consuwijzer.n...-doen-als-ik-ga-verhuizen

https://www.consumentenbo...zen-en-energieleverancier
Inderdaad, verhuizing is geen reden om een vast contract open te breken. Tenzij je een product niet meer _kan_ meenemen naar de nieuwe woning, zoals gas in mijn geval. Dat scheelt weer een boete voor dat deel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:52:
[...]

Nou, ik wist het dus niet zeker en blijkbaar klopt het dus niet, dank @VERNederlander.
Ja, die gedachte had ik ook. Dus voor mij wordt het dan nu:

Uiterlijk de 31e een jaarcontract bij Oxxio onder oude (boete)voorwaarden en per begin juli in laten gaan, zodat ik nog minder dan 2,5 jaar te gaan heb (scheelt weer 25 euro). Dan eerst 14 dagen bedenktijd, en als de prijzen in de dagen na het afsluiten significant naar beneden gaan, iets anders kiezen (maar dan natuurlijk wel met nieuwe boetes). Gas gaat bij mij vanzelf en zonder boete eraf vanwege verhuizing naar gasloze woning.

Kan je trouwens ook enkeltarief afsluiten bij een slimme meter? Als ik dat aanvink krijg ik altijd dubbeltarief, terwijl dat niet altijd voordeling is. Wat doen jullie hierin? Altijd dubbel tarief?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Even weer een beurs analyse na de sluitingsdag.
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5325990

De zomerprijs tot en met augustus 2023 zit nu op ca. 25 euro per MWh, dat is niet zo spannend maar de winterprijs zowel voor de individuele maanden als de gehele winter periode liggen nu onder de 45 euro per MWh (ok ok een paar cent er boven). Ik had niet verwacht dat de prijs zo hard zou dalen sinds die absurde piek van 340 euro per MWh ( 8)7 ) zo zie je maar dat beurspaniek veel kan schaden terwijl er in principe "niks" aan de hand is.
Als de prijzen rond de 25 a 40 euro per MWh blijven liggen dan verwacht ik dat de gasprijs binnenkort weer naar een "respectabele" 1,00 euro per m3 zal gaan dalen (incl. btw en ODE).

Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat de prijs weer omhoog zal gaan. Ook na die onzin berichten uit het Midden Oosten over mogelijke tekorten en problemen voor de EU blijven de prijzen stabiel (of ze dalen).

United Consumers biedt sinds gisteren weer een jaarcontract met gas voor 1,31 euro/m3 aan en sinds vandaag zit Oxxio daar ook in de buurt.

• schumi1986
Krijg net de nieuwe tarieven per 01-07 voor variabel bij Delta binnen.

Gas 1.29
Stroom normaal 0,38
Stroom dal 0,37

[Voor 4% gewijzigd door schumi1986 op 27-05-2023 14:20]

PC : Ryzen 7 5800X3D / PNY RTX 4090 / 32 GB DDR4 3600 CL18

• marteltor
Toch maar besloten per 5 juli gas over te sluiten naar dynamisch, de boete van Greenchoice te pakken (de 3j deal) en geen vast contract af te sluiten voor eind juni.

De dynamische prijzen liggen nu zoveel lager dan de prijzen bij 1 jaar vast; 0.96 vs 1.28 euro per m3. Ik acht de kans groter dat het laag blijft dan dat we weer naar >2 euro per m3 gaan.

• Whiskey48
  • Laatst online: 08:12
marteltor schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:07:
Toch maar besloten per 5 juli gas over te sluiten naar dynamisch, de boete van Greenchoice te pakken (de 3j deal) en geen vast contract af te sluiten voor eind juni.

De dynamische prijzen liggen nu zoveel lager dan de prijzen bij 1 jaar vast; 0.96 vs 1.28 euro per m3. Ik acht de kans groter dat het laag blijft dan dat we weer naar >2 euro per m3 gaan.
Op BNR geven de "specialisten" aan dat de prijs nu heel laag is omdat er gigantisch veel wordt ingekocht maar momenteel de afzet laag is tov wat opgeslagen (kan) worden met de huidige invoer. Deze winter en de winters daarop de prijs gewoon weer omhoog gaat als de vraag naar gas stijgt. Als het een koude winter wordt zelfs extreme prijzen.

[Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 27-05-2023 17:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Truus01
marteltor schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:07:

Hoe hoog is je boete bij GreenChoice?
Want vanaf hier zijn allemaal berichten over mensen die overstappen, zonder boete, wel binnen GC. Maar, bij mij bv, ik zat nog tussen de 2 en 2,5jr van dat contract, dus €100 boete. Maar het is per direct omgezet naar het nieuwe 2-jarigcontract, dus is de boete nu nog maar €75.
Er zijn er zelfs die blijkbaar boetevrij naar een kortdurend contract om konden worden gezet. Dat zou dus een boete van €50 zijn.

Hoe dan ook, als jij nog op die €100 boete zit, is het de moeite waard even te bellen, dat scheelt je met weinig moeite minimaal €25.

Ik vind het lastig met die gasprijzen. Het is nu goedkoop, maar als de winter een koude winter wordt en vanalles tegenvalt zal die prijs zomaar weer flink kunnen stijgen.

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 04-06 07:40

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

schumi1986 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:20:
Krijg net de nieuwe tarieven per 01-07 voor variabel bij Delta binnen.

Gas 1.29
Stroom normaal 0,38
Stroom dal 0,37
En vanaf 1 Juli bieden ze weer contracten voor 1 of 3 jaar. Ergens neig ik er naar het vast te gaan zetten. Het energieplafond gaat er volgend jaar af en het zou mij niet verbazen als de energieboeren de kans schoon zien om extra te graaien.

Tuurlijk, het kan ook de andere kant op gaan en dat de prijzen nog verder zakken. Momenteel is mijn termijnbedrag €200,-, dat had ik zo ingesteld aan het begin van de crisis. Dit bedrag kan ik no problemo missen elke maand. Het is veel te veel, ze wilden eigenlijk mijn termijnbedrag per 1-4 verlagen naar €84,- per maand maar omdat ik er toch al aan gewend ben lekker terug gezet, ik krijg het vanzelf terug.

"Oooh Jeroen!"

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

JeroenNietDoen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:04:
[...]

En vanaf 1 Juli bieden ze weer contracten voor 1 of 3 jaar. Ergens neig ik er naar het vast te gaan zetten. Het energieplafond gaat er volgend jaar af en het zou mij niet verbazen als de energieboeren de kans schoon zien om extra te graaien.

Tuurlijk, het kan ook de andere kant op gaan en dat de prijzen nog verder zakken. Momenteel is mijn termijnbedrag €200,-, dat had ik zo ingesteld aan het begin van de crisis. Dit bedrag kan ik no problemo missen elke maand. Het is veel te veel, ze wilden eigenlijk mijn termijnbedrag per 1-4 verlagen naar €84,- per maand maar omdat ik er toch al aan gewend ben lekker terug gezet, ik krijg het vanzelf terug.
Tenzij ze failliet gaan. Dan ben je 12x116 euro kwijt in t slechtste geval.
Wellicht slim om naar 100 ofzo te zetten. Zit je nog ruim.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• marteltor
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:04:Momenteel is mijn termijnbedrag €200,-, dat had ik zo ingesteld aan het begin van de crisis. Dit bedrag kan ik no problemo missen elke maand. Het is veel te veel, ze wilden eigenlijk mijn termijnbedrag per 1-4 verlagen naar €84,- per maand maar omdat ik er toch al aan gewend ben lekker terug gezet, ik krijg het vanzelf terug.
Dat kan je beter niet doen, Jeroen. Het is behoorlijk onverstandig.
1. Partij kan failliet gaan en wat dan? Zet het op de bank en het geld is gedekt.
2. Je kan niet snel bij je gespaarde geld mocht je het opeens nodig hebben.
3. Je krijgt geen rente. Als jij een jaar lang iedere maand 114 euro teveel betaalt, dan is dat 1368 euro. Gemiddeld over dat hele jaar genomen is je tegoed dan 1368/2=684 euro. Bij 2% rente is dat 14 euro rente die je misloopt, waar je helemaal niets aan voordelen voor terug krijgt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pipapaulus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:10
Wij zitten nu bij MijnDomein Energie (stroom + gas) en in juni loopt ons contract af. Ik ben benieuwd naar waar nu precies het verschil zit tussen een Tibber en MijnDomein Energie als het gaat om stroom en hun dynamische approach.

Kan iemand me een helder antwoord geven? Ik kom er niet helemaal uit helaas :? Is het bijv verstandig om over te stappen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Heeft er iemand al eens uitgezocht wat het kost om zelf energieleverancier te worden en jexelf als particulier daar enige klant van worden?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:56
xzaz schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:03:
Heeft er iemand al eens uitgezocht wat het kost om zelf energieleverancier te worden en jexelf als particulier daar enige klant van worden?
Ja, dat heet off-grid gaan. Draai je hoofdschakelaar uit en dan blijf je geld verdien met je aansluiting zonder dat je er gebruik van maakt. De kosten zijn dan lager dan de teruggaaf energiebelasting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-06 09:06
Zijn er meer mensen die vorig jaar dachten goed te zitten door green choice 3 jaar dalen te pakken voor de zekerheid?

Ga per 1 juni het 2e jaar in (eerste daling). Maar door de overheid subsidie heeft het me nauwelijks voordeel opgeleverd.

Zit te denken om voor 1 juni naar dynamisch te gaan. 1250 kuub gas een 2000kwh na 2000kwh eigen opwek.

Toen gaf die 1,86€ kuub vastigheid maar vind het nu aan de dure kant😜👌🏻
Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee