Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:45
bbbrumbrum schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:41:
Goed dat je zoveel PV hebt.
Maar ik zou toch echt even het collectief van Tweakers inschakelen (en dus idd niet de installatiebranche, alhoewel ze natuurlijk niet allemaal slecht zijn) met mensen die wel willen en kunnen rekenen want je bent een dief van je eigen portemonee.
Nu word dat overschaduwd/goedgemaakt door extreme TLV winsten, maar dat verdwijnt, net als saldering, en dan word COP1 nog onaantrekkelijker dan het nu al is.
Dat klopt niet helemaal.

Met een lage TLV, zoals nu, is het gunstiger het zelf op te maken. Als je dan veel opwekt, maakt het niet zoveel uit of het COP4 of 1 is, zolang salderen bestaat en je meer opwekt dan verbruikt (of ongeveer gelijk aan). Want of je nu weinig/niks of veel overhoud na salderen, met maar 10ct per kWh, hoef je daar niet echt meer naar te kijken (dat is alleen interessant met heeel veel, maar ook dan kan je juist makkelijk eerst je eigen COP1 verbruik afdekken), terwijl met het verbruiken je er ongeveer 35ct voor krijgt.

Maar ja, je bent op zich wel een dief van je eigen portemonnee. En ja, als salderen eraf gaat, wordt het allemaal erg lastig (ook met COP4).

Met een TLV meer richting het levertarief wordt het wel weer veel interessanter om meer overschot te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
bmoorman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:40:
[...]

Ik hoor het, ook iemand die zonnepanelen niet integraal ziet in de energievoorziening van het huis. En ook te veel individueel denkt het op te lossen met eigen warmtepomp.
Ik denk meer in de richting dat Nederland met de juiste investeringen in de maatschappij dit vraagstuk beter kan oplossen met energieopslag. Als onze Frans aan het roer komt dan gebeurt het misschien.
Maar off topic want secundair aan het tarief.
Ik weet wel dat als ik COP1 ga fikken dik over de saldeergrens van 10000kWh. Zou ca 12000kWh/jaar afname bij komen, in huidige prijzen. pff ik moet er niet aan denken. Ik doe gemiddeld een COP van 4, in een huis van 100 jaar oud en 300m2 woon/werk-oppervlak. Die 16kW WP is goud waard

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Truus01 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:52:
[...]

Dat klopt niet helemaal.

Met een lage TLV, zoals nu, is het gunstiger het zelf op te maken. Als je dan veel opwekt, maakt het niet zoveel uit of het COP4 of 1 is, zolang salderen bestaat en je meer opwekt dan verbruikt (of ongeveer gelijk aan). Want of je nu weinig/niks of veel overhoud na salderen, met maar 10ct per kWh, hoef je daar niet echt meer naar te kijken (dat is alleen interessant met heeel veel, maar ook dan kan je juist makkelijk eerst je eigen COP1 verbruik afdekken), terwijl met het verbruiken je er ongeveer 35ct voor krijgt.

Maar ja, je bent op zich wel een dief van je eigen portemonnee. En ja, als salderen eraf gaat, wordt het allemaal erg lastig (ook met COP4).

Met een TLV meer richting het levertarief wordt het wel weer veel interessanter om meer overschot te hebben.
En met een 300~400% overschot aan opwekking bereik je toch ook COP3á4. Het blijft allemaal een moeilijk te bevatten verhaal hiero maar met lokale opslag en deelplatform voor energie komen we er wel mits democratische politiek wordt gevoerd en niet een pro energieleveranciers.
@bbbrumbrum ook als je opwekt belast je het net. T'is niet zoals downloaden op het internet ;)
@Srednier heb ook 300m2 te verwarmen met traploos regelbaar resistief 8kW, wel A+ isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Srednier schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:22:
[...]

Ik weet wel dat als ik COP1 ga fikken dik over de saldeergrens van 10000kWh. Zou ca 12000kWh/jaar afname bij komen, in huidige prijzen. pff ik moet er niet aan denken. Ik doe gemiddeld een COP van 4, in een huis van 100 jaar oud en 300m2 woon/werk-oppervlak. Die 16kW WP is goud waard
Wat bedoel je net saldeergrens van 10000kWh? Er is geen grens bij mijn weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
bmoorman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:45:
[...]

En met een 300~400% overschot aan opwekking bereik je toch ook COP3á4. Het blijft allemaal een moeilijk te bevatten verhaal hiero maar met lokale opslag en deelplatform voor energie komen we er wel mits democratische politiek wordt gevoerd en niet een pro energieleveranciers.
@bbbrumbrum ook als je opwekt belast je het net. T'is niet zoals downloaden op het internet ;)
@Srednier heb ook 300m2 te verwarmen met traploos regelbaar resistief 8kW, wel A+ isolatie.
Als je opwekt ontlast je het net zodra iemand anders uit de wijk jouw kW’s oppakt. En ja is ook gebruik van het net maar is niet problematisch anders dan uitvallende omvormers bij teveel opwek (vervelend, meer niet). Het probleem op het net ligt aan de vraagkant en niet aan de leverkant van binnenuit.

[ Voor 5% gewijzigd door padoempats op 26-07-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:23

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:45:
[...]

En met een 300~400% overschot aan opwekking bereik je toch ook COP3á4.
Nee dat is nu juist het mooie aan COP. Dat is een maat voor efficiëntie en met elektrisch verwarmen via een element kom je nooit hoger dan COP1.
technisch inefficiënt en nu soms nog aantrekkelijk vanwege verouderd beleid dat nog niet op duurzaamheid gestoeld is maar op mensen aantrekken om überhaupt na te denken over duurzame energie door middel van een geldprikkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
de Peer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:22:
[...]

Nee dat is nu juist het mooie aan COP. Dat is een maat voor efficiëntie en met elektrisch verwarmen via een element kom je nooit hoger dan COP1.
technisch inefficiënt en nu soms nog aantrekkelijk vanwege verouderd beleid dat nog niet op duurzaamheid gestoeld is maar op mensen aantrekken om überhaupt na te denken over duurzame energie door middel van een geldprikkel.
COP is term in het leven geroepen door de fabrikanten van WP systemen wat nu tussen de oren is gaan zitten bij sommigen.
Ik heb al sinds 2005 ervaringen met WP maar heb het voor mijn huidige huis niet gedaan. Isoleren dat is pas duurzaam en mijn COP1 verwarming ligt er over 25 jaar nog ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:00
bmoorman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 05:29:
[...]

COP is term in het leven geroepen door de fabrikanten van WP systemen wat nu tussen de oren is gaan zitten bij sommigen.
Ik heb al sinds 2005 ervaringen met WP maar heb het voor mijn huidige huis niet gedaan. Isoleren dat is pas duurzaam en mijn COP1 verwarming ligt er over 25 jaar nog ;)
Het maakt mij helemaal niet uit waar de term COP vandaan komt. Veel belangrijker is, wat het inhoudt. Als ik met 2200 kWh elektrisch mijn huis kan verwarmen (mijn huis vraagt gemiddeld ca. 9200 kWh thermisch per jaar), dan bespaar ik 7000 kWh elektrisch. Die zou ik op dit moment moeten kopen tegen ca. € 0,40/kWh = € 2800,-. Ik heb namelijk maar 14 kWp op mijn dak liggen aan zonnepanelen en die dekt precies mijn verbruik (incl. EV).

In jouw geval zou je moeten rekenen met € 0,168 TLV en dan zou jij € 1176,- meer terug krijgen per jaar. Als jij dit niet de moeite vind, dan is dat jouw goed recht. Ik vind het wel serieus geld.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 05:29:
[...]

Uiteraard blijft dat tussen de oren zitten. Tot wel 400-600% efficiëntie terwijl je met een elektrisch element nooit verder komt dan 100%.
Als dat kwartje eenmaal valt is de keuze voor de meeste mensen snel gemaakt.

Natuurlijk kost een wp ook wat, maar als je dat een beetje slim aanpakt kun je daarna altijd van je sCOP 6 apparaat genieten. Die van mij kostte maar 1400 euro inclusief installatie (airco).

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 27-07-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
de Peer schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:22:
[...]

Uiteraard blijft dat tussen de oren zitten. Tot wel 400-600% efficiëntie terwijl je met een elektrisch element nooit verder komt dan 100%.
Als dat kwartje eenmaal valt is de keuze voor de meeste mensen snel gemaakt.

Natuurlijk kost een wp ook wat, maar als je dat een beetje slim aanpakt kun je daarna altijd van je sCOP 6 apparaat genieten. Die van mij kostte maar 1400 euro inclusief installatie (airco).
Waar regel je een airco met scop 6 voor 1400 inc installatie? :+ of was dat al even geleden?

That said: ook met hogere prijzen de moeite waard. Er wordt gedaan alsof warmtepompen steeds stuk gaan en defecten hebben... Maar het zijn letterlijk uit de kluiten gewassen koelkasten. De techniek is al decennia geleden uitontwikkeld (op andere koelvloeistoffen na) en is héél simpel met héél weinig onderdelen.

Verspilde energie kan je niet ergens anders voor gebruiken wat méér geld oplevert. En wat je niet verbruikt kan men ook niet belasten of de regels voor wijzigen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Waah schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:27:
[...]

Waar regel je een airco met scop 6 voor 1400 inc installatie? :+ of was dat al even geleden?
We hebben op tweakers een mooi topic: airco kopen in het buitenland.
Ik haalde die van mij uit Italië voor 1100 euro 5 jaar terug. Een Daikin. En heb de inbedrijfstelling door een lokale airco-man laten doen voor 300 euro.
Mijn Daikin heeft sCOP van 5.2 maar er zijn ook airco's met sCOP boven de 6.

Bij bovenstaande kocht ik nog een inductiekookplaat voor 400 euro en een WPB die na aftrek subsidie gratis was.

al met al was ik voor 2000 euro van het gas af.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 27-07-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
de Peer schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:44:
[...]

We hebben op tweakers een mooi topic: airco kopen in het buitenland.
Ik haalde die van mij uit Italië voor 1100 euro 5 jaar terug. Een Daikin. En heb de inbedrijfstelling door een lokale airco-man laten doen voor 300 euro.
Mijn Daikin heeft sCOP van 5.2 maar er zijn ook airco's met sCOP boven de 6.

Bij bovenstaande kocht ik nog een inductiekookplaat voor 400 euro en een WPB die na aftrek subsidie gratis was.

al met al was ik voor 2000 euro van het gas af.
Ja die tijden zijn wel geweest :+ dat was mijn punt.

Vanuit buitenland airco halen kán nog wel, maar een installateur vinden die het voor 300 euro installeert ondanks dat je alles zelf doet? nee dat is er niet meer. Ze verdienen veel te leuk met zelf verkopen en er is genoeg vraag nu en te weinig monteurs

Warmtepompboiler subsidie is veranderd waardoor de subsidie verdwijnt in de zakken van de installateurs. Zelf installeren = geen subsidie meer. Ondanks dat het relatief simpel is en je geen F-gassen nodig hebt bij veel WPB's

Helaas zelf te laat achter de warmtepomp gekomen, dus al die voordelen zijn wel weg. Maar toch tevreden met de airco hier. Maar die was 2500 inc installatie en wil er nog 4 bij (3 slaapkamers + zolder) of een duct-systeem maar dat wordt een dure grap....

Idem voor de WPB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Waah schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:27:
[...]

That said: ook met hogere prijzen de moeite waard. Er wordt gedaan alsof warmtepompen steeds stuk gaan en defecten hebben... Maar het zijn letterlijk uit de kluiten gewassen koelkasten. De techniek is al decennia geleden uitontwikkeld (op andere koelvloeistoffen na) en is héél simpel met héél weinig onderdelen.
Mee eens en hier bewijst de praktijk het ook nog eens.
De A2W (voor zowel CV als SWW) werd hier al in 2013 geïnstalleerd. Viert dus zijn tiende verjaardag.
Vorig jaar werd een haperende flow switch vervangen. Het enige onderdeel dat in al die jaren niet meer 100% deed wat het moest doen.
In 2013 heb ik daar in totaal 8000 € voor betaald (maar dat was voor alles: buitenunit, binnenunit, SWWtank van 2 x 150 liter, splitbox voor A2A functie, twee airco units voor koelen en verwarmen slaapkamers, vier matzwarte JAGA DBE water units voor verwarmen rest van woning, DeltaSol BX stuurfunctie voor aansluiten kachel op SWW, alle leidingwerk in de woning). Na installatie en ingebruikname in 2014 nog een gemeentelijke premie van 300 € gekregen en in 2021 (na opzeggen saldering) nog een premie nakomertje van iets meer dan 1000 € voor gekregen :) ).
Had ik toen gekozen voor gas was de installatie een 1500 € goedkoper geweest. Rekening houdende met de premies was het maar een 100 € goedkoper geweest. Rekening houdende met het feit dat ik sinds 2014 (jaar van bewoning) een nulenergierekening heb (wat bij gas nooit kan) via de PV dus zeker geen spijt van deze beslissing. :)
De afzonderlijke A2A werd in 2019 geïnstalleerd en werkt sindsdien in ieder tussenseizoen zonder probtusse

Dat men mij in 2011 (plaatsing PV), 2013 (plaatsing A2A WP) en 2021 (opzeggen salderen en plaatsing thuisaccu) telkens voor gek versleet neem ik er met de glimlach bij. De eerste twee investeringen zijn inmiddels ook al positief ingehaald door de feiten. :+
Na de laatste energiecrisis is - in eigen vriendenkring - het "gekke" er ook een beetje aan het uitgaan. Integendeel, meer en meer vraagt men nu zelfs om meer info over de ervaringen en de balans.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2023 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Waah schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:49:
[...]

Ja die tijden zijn wel geweest :+ dat was mijn punt.

Vanuit buitenland airco halen kán nog wel, maar een installateur vinden die het voor 300 euro installeert ondanks dat je alles zelf doet? nee dat is er niet meer. Ze verdienen veel te leuk met zelf verkopen en er is genoeg vraag nu en te weinig monteurs

Warmtepompboiler subsidie is veranderd waardoor de subsidie verdwijnt in de zakken van de installateurs. Zelf installeren = geen subsidie meer. Ondanks dat het relatief simpel is en je geen F-gassen nodig hebt bij veel WPB's

Helaas zelf te laat achter de warmtepomp gekomen, dus al die voordelen zijn wel weg. Maar toch tevreden met de airco hier. Maar die was 2500 inc installatie en wil er nog 4 bij (3 slaapkamers + zolder) of een duct-systeem maar dat wordt een dure grap....

Idem voor de WPB.
Ik heb vorig jaar ook alles zelf aangeschaft en aangesloten + subsidie ontvangen (ik heb wel mijn kvk-inschrijving moeten uitbreiden ;)) De WPB kostte mij met subsidieaftrek 1400,- en de warmtepomp (9kw) kostte mij 3400,-. Heerlijk van 1250 m3 gas naar 2500 kWh extra gegaan en zo'n 250 kWh voor koelen voor de luxe als bonus erbij.

Maar een warmtepompboiler kun je eenvoudig zelf aanschaffen en op zijn plek zetten. Een wpb aansluiten stelt niets voor, elke loodgieter kan dat. Koud/warm leiding van CV-ketel verleggen naar de boiler en je bent er. Hooguit paar uur werk voor een loodgieter. Dan krijg je de subsidie gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
bbbrumbrum schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:41:
En @Truus01: financieel gezien heb je nu idd niet geheel ongelijk.
Maar deze situatie blijft niet, en in absolute zin veel meer energie verbruiken en het net zwaarder belasten lijken me niet dingen om na te streven.
Inderdaad, precies wat ik bedoelde en mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
padoempats schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Ik heb vorig jaar ook alles zelf aangeschaft en aangesloten + subsidie ontvangen (ik heb wel mijn kvk-inschrijving moeten uitbreiden ;)) De WPB kostte mij met subsidieaftrek 1400,- en de warmtepomp (9kw) kostte mij 3400,-. Heerlijk van 1250 m3 gas naar 2500 kWh extra gegaan en zo'n 250 kWh voor koelen voor de luxe als bonus erbij.

Maar een warmtepompboiler kun je eenvoudig zelf aanschaffen en op zijn plek zetten. Een wpb aansluiten stelt niets voor, elke loodgieter kan dat. Koud/warm leiding van CV-ketel verleggen naar de boiler en je bent er. Hooguit paar uur werk voor een loodgieter. Dan krijg je de subsidie gewoon.
Ik ben even benieuwd naar die kvk uitbreiding. Ik ben nu ingeschreven met SBI 7112. Zou ik extra als installateur met code 43222 vermeld gaan worden als ik meld aan de kvk dat ik mijn bedrijfsactiviteit ga uitbreiden met het installeren van warmtepompen en dergelijke? En dan zou die SBI code er voor zorgen dat ik de subsidie aan mag vragen voor mezelf en ook anderen na het installeren?

Trouwens kom ik die grens van 10000kWh nergens tegen, dus ik weet niet waarom ik dat dacht maar hij lijkt er idd niet te zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Srednier op 27-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Srednier schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Ik ben even benieuwd naar die kvk uitbreiding. Ik ben nu ingeschreven met SBI 7112. Zou ik extra als installateur met code 43222 vermeld gaan worden als ik meld aan de kvk dat ik mijn bedrijfsactiviteit ga uitbreiden met het installeren van warmtepompen en dergelijke? En dan zou die SBI code er voor zorgen dat ik de subsidie aan mag vragen voor mezelf en ook anderen na het installeren?

Trouwens kom ik die grens van 10000kWh nergens tegen, dus ik weet niet waarom ik dat dacht maar hij lijkt er idd niet te zijn
Klopt, en jezelf een nul-euro-factuur schrijven. De SBI-code is belangrijk, daar wordt op gecontroleerd. Bij mij gelukt voor wpb en later de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gember
  • Laatst online: 01-09 10:22
Zojuist energiecontract afgesloten bij Greenchoice voor 1 jaar vaste gasprijs van 1,2349 euro/m3.
Verbruik 1200 m3/jaar. Door 100% salderen is stroomprijs voor mij niet relevant.
Even aankijken of de prijs komende 14 dagen nog verder daalt i.v.m. mogelijkheid tot annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
padoempats schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Dus van 2000 euro legaal naar 4800 "grijs gebied".

Nog steeds de moeite waard IMHO (en goede tip, eens kijken of ik iemand in de omgeving ken die KvK is ingeschreven als installateur) maar het duid wel dat de tijden van "voor 2000 euro gasvrij" wel voorbij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Waah schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:35:
[...]

Nog steeds de moeite waard IMHO (en goede tip, eens kijken of ik iemand in de omgeving ken die KvK is ingeschreven als installateur) maar het duid wel dat de tijden van "voor 2000 euro gasvrij" wel voorbij zijn.
Het kan in principe nog aardig goedkoper:
- Ik had nieuwe vv-verdelers gekocht voor -700,-, was niet nodig maar ik wilde graag flowmeters en kunststof
- Zelf gereedschap aangeschaft ipv lenen: -200.-
- CV Ketel verkocht -500,-
- WP Boiler had ook een 200L boiler kunnen zijn zonder wp functie, omdat je de WP daar mee kan verwarmen: -400,-
- Kleinere WP (5kW was voldoende, maar 9kW genomen vanwege beperkte meerprijs icm subsidie) -200,-
- WP uit het buitenland -400
- Geen extra kWh meters -100
- Teveel aangeschaft materiaal -100

Het zou dus -2600 euro kunnen, kom je op 2200 euro voor van het gas afgaan in mijn geval. Natuurlijk afhankelijk van de woning of het kan. Het zou overigens nog goedkoper kunnen dan ipv een panasonic voor een b-merk te gaan en heb je zo nog meer terug in de knip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Gember schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:09:
Zojuist energiecontract afgesloten bij Greenchoice voor 1 jaar vaste gasprijs van 1,2349 euro/m3.
Verbruik 1200 m3/jaar. Door 100% salderen is stroomprijs voor mij niet relevant.
Even aankijken of de prijs komende 14 dagen nog verder daalt i.v.m. mogelijkheid tot annuleren.
Is die niet nog €1,21431?
Dirk0s in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Of zijn dan de vaste leveringskosten te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik vond dit een beetje een apart artikel:
https://www.rtlnieuws.nl/...-stekker-meter-p1-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Vooral deze
"denk dat 90 procent gewoon als ze thuiskomen om 17.00 uur de stekker erin steken", zegt ook Boonstra. "Dat is zonde"

Ja als je gewoon werkt en pas om 5 uur thuis komt met je electrische auto, kan je hem moeilijk al om 1 uur opladen thuis 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:46:
[...]

Vooral deze
"denk dat 90 procent gewoon als ze thuiskomen om 17.00 uur de stekker erin steken", zegt ook Boonstra. "Dat is zonde"

Ja als je gewoon werkt en pas om 5 uur thuis komt met je electrische auto, kan je hem moeilijk al om 1 uur opladen thuis 8)7
Die twee personen zijn zelfbenoemde Twitter 'energie'experts, blijkbaar komen ze niet al te vaak buiten hun Twitter wereldje waar de praktijk weerbarstiger is :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Daar is de Nederlandse mentaliteit weer.. de kop eraf van mensen die hun hoofd boven het maaiveld steken :)

Deze mensen zijn hard nodig om bewustzijn te creëren. En ja, vast niet iedereen kan om 13:00 laden, maar er zijn er meer dan genoeg die dat wèl kunnen maar gewoon schijt hebben of onwetend. Laten we dit soort voorlichting vooral toejuichen i.p.v. op flauwe manieren de kop in drukken. Hoe kansloos is het als je een dergelijk (goed) initiatief neemt om jezelf vervolgens op Tweakers belachelijk gemaakt te zien worden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:59
Waah schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:46:
[...]

Vooral deze

Je kunt toch ook om 23u starten met opladen, of op vrijdag wachten tot zaterdag. Er is veel meer mogelijk dan alleen direct bij thuiskomst. In de energietransitie moeten we gewoon meer stroom gaan verbruiken op momenten dat er veel aanbod en/of minder vraag is en minder op momenten dat er veel vraag is.

Overigens vind ik dat energieleveranciers met niet-dynamische tarieven dat ook best meer mogen stimuleren door het verschil tussen normaal- en daltarief een stuk groter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wolly schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:47:
[...]
Die twee personen zijn zelfbenoemde Twitter 'energie'experts, blijkbaar komen ze niet al te vaak buiten hun Twitter wereldje waar de praktijk weerbarstiger is :+
Hopelijk kan je in je eigen praktijkwereldje toch wel een dag of twee (WE?) vrij van werk nemen om wel al (een deel) door de dag te laden?
Zoniet op zoek naar een werkplek waar je door de dag op de parking van het bedrijf kan laden?
Of een dynamisch tarief nemen zodat je kan laden op goedkopere uren, moet niet noodzakelijk om 13:00 uur zijn?
Of soliciteren naar werk waar je (een deel) thuis kan werken en de EV gelijktijdig kan laden?
Of werken korter bij huis zodat je bij zonnig weer met de (elektrische) fiets H/T naar het werk kan zodat de EV kan profiteren van het zonnige weer en kan laden?
Of .......

Ik wil maar aangeven, een creatieve oplossingsgerichte instelling brengt je meestal iets verder dan de oplossingen van anderen zondermeer neer te sabelen zonder daarbij een valabel alternatief aan te reiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:56
marana schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Je kunt toch ook om 23u starten met opladen, of op vrijdag wachten tot zaterdag. Er is veel meer mogelijk dan alleen direct bij thuiskomst. In de energietransitie moeten we gewoon meer stroom gaan verbruiken op momenten dat er veel aanbod en/of minder vraag is en minder op momenten dat er veel vraag is.

Overigens vind ik dat energieleveranciers met niet-dynamische tarieven dat ook best meer mogen stimuleren door het verschil tussen normaal- en daltarief een stuk groter te maken.
Waarom zouden ze dat moeten doen? Tijdens de huidige daluren wordt elektriciteit juist niet door zon opgewekt. Als de netwerkleverancier nou eens variabele daluren (afhankelijk van het aanbod en niet van de tijd) zou gaan hanteren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
gerritjan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Waarom zouden ze dat moeten doen? Tijdens de huidige daluren wordt elektriciteit juist niet door zon opgewekt. Als de netwerkleverancier nou eens variabele daluren (afhankelijk van het aanbod en niet van de tijd) zou gaan hanteren...
Je bedoelt dus een dynamisch energiecontract vanwege de energieleverancier? :+
Het voordeel voor de netwerkbeheerder voor variabele uren zal eerder zijn op basis van vermogen. Zijn bekabeling zal immers de grootste vraag moeten aankunnen ongeacht het tijdstip. Een soort (variabel) capaciteitstarief dus. :)

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:59
gerritjan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Dat is dus een dynamisch tarief ;)

Als je kijkt naar de goedkope uren bij de dynamische tarieven, dan zie je dat op de langere termijn gemiddeld genomen de tarieven in de weekenden lager zijn dan door de week. En de nachttarieven liggen gemiddeld ook lager dan de tarieven van 17 tot 22 uur. Blijkbaar is op die uren het aanbod aan stroom groter. Dus stuur mensen dan ook bij variabele of vaste tarieven meer daar naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:56
marana schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:00:
[...]

Je kunt het inderdaad zien als een beperkt dynamisch tarief. Maar wel eentje waarvan ook mensen die geen slimme meter hebben (zoals ik) gebruik kunnen maken. Om jullie vragen voor te zijn; Enexis vond asbest in mijn meterkast en dan kom je op een wachtlijst te staan die waarschijnlijk heel lang is.

Correctie: dubbeltarief alleen mogelijk met slimme meter 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door gerritjan op 28-07-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
gerritjan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:08:
[...]

Je kunt het inderdaad zien als een beperkt dynamisch tarief. Maar wel eentje waarvan ook mensen die geen slimme meter hebben (zoals ik) gebruik kunnen maken. Om jullie vragen voor te zijn; Enexis vond asbest in mijn meterkast en dan kom je op een wachtlijst te staan die waarschijnlijk heel lang is.
En op basis van wat zou een niet slimme meter moeten weten wanneer je al dan niet stroom van het net verbruikt? M.a.w. hoe zou men je op uurbasis kunnen gaan afrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
marana schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:00:
[...]

Als je kijkt naar de goedkope uren bij de dynamische tarieven, dan zie je dat op de langere termijn gemiddeld genomen de tarieven in de weekenden lager zijn dan door de week. En de nachttarieven liggen gemiddeld ook lager dan de tarieven van 17 tot 22 uur. Blijkbaar is op die uren het aanbod aan stroom groter. Dus stuur mensen dan ook bij variabele of vaste tarieven meer daar naartoe.
Lijkt me dat de energiebelasting bedoeld is om CO2 uitstoot te verminderen. Als ze nou gewoon de EB variabel per uur maken, afhankelijk van het percentage duurzaam. Dus bv 0% duurzaam=0,25 euro EB en 100% duurzaam =0 euro EB, en lineair daartussen. Dan ben je toch gewoon gelijk klaar, je hebt ook niks meer te maken met de e-boeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:33
Srednier schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:57:
[...]

Lijkt me dat de energiebelasting bedoeld is om CO2 uitstoot te verminderen. Als ze nou gewoon de EB variabel per uur maken, afhankelijk van het percentage duurzaam. Dus bv 0% duurzaam=0,25 euro EB en 100% duurzaam =0 euro EB, en lineair daartussen. Dan ben je toch gewoon gelijk klaar, je hebt ook niks meer te maken met de e-boeren.
Politiek *O*

Ik hoor sommige partijen al schreeuwen (en anderen) dat de rijken weer worden bevoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Simpel360 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:37:
[...]

Politiek *O*

Ik hoor sommige partijen al schreeuwen (en anderen) dat de rijken weer worden bevoordeeld.
Hoe dan? Minder verbruiken loont, op de juiste tijdstippen verbruiken loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Laatst online: 15:33
bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:39:
[...]

Iets met dat op de sociale huurwoning je geen panelen kan of mag leggen, en op de grote koopwoningen wel :+
Zelfde als met EV. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:39:
[...]

En welke soort banen kunnen thuiswerken, variabel werken of parttime?

Niet de fabrieksarbeiders :+ of andere lage lonen banen O-)

Wie kan de nieuwbouw betalen met zeer lage verbruikskosten? Niet de mensen die enkel iets kunnen huren waarbij isolatie op de laatste plek staat :+

In theorie is dat heel simpel ja. Gewoon minder verbruiken, en op het juiste moment minder verbruiken. Maar dat is voor velen niet echt weggelegd.

Plus een druppel op de gloeiende plaat. 2/3e van de energierekening is verwarming. Daar ontkom je toch niet aan en is ook lastig te managen op tijd. Tenzij je een zeer goed geïsoleerd huis hebt... Zie voorgaande punten.
Glashelder schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:13:
Daar is de Nederlandse mentaliteit weer.. de kop eraf van mensen die hun hoofd boven het maaiveld steken :)

Deze mensen zijn hard nodig om bewustzijn te creëren. En ja, vast niet iedereen kan om 13:00 laden, maar er zijn er meer dan genoeg die dat wèl kunnen maar gewoon schijt hebben of onwetend. Laten we dit soort voorlichting vooral toejuichen i.p.v. op flauwe manieren de kop in drukken. Hoe kansloos is het als je een dergelijk (goed) initiatief neemt om jezelf vervolgens op Tweakers belachelijk gemaakt te zien worden.
Heeft niets te maken met Hollandse mentaliteit. Maar als je mensen wil bewust maken moet je met goede voorbeelden komen. Niet met dit soort voorbeelden die voor 80% van de bevolking niet reëel zijn.

Dan ben je net als politici (of het beeld daarvan) en sta je te ver van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
Simpel360 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:45:
[...]

Iets met dat op de sociale huurwoning je geen panelen kan of mag leggen, en op de grote koopwoningen wel :+
Zelfde als met EV. :+
In het algemeen heeft deze groep geen grote e-verbruikers en zullen dus relatief minder gebruiken in de winter op het moment dat alle mensen met een airco dus de hoofdprijs gaan betalen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marana schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Overigens vind ik dat energieleveranciers de overheid met niet-dynamische tarieven dat ook best meer mogen stimuleren door het verschil belastingtarief tussen normaal- en daltarief een stuk groter te maken.
Zo even kleine edit meteen oplossing voor alle energieboeren! En als toch aanpakken ipv salderen afbouw gewoon fossiele brandstoffen subsidie voor industrie jaarlijks terugdraaien, achja one can only dream maar wie weet dat er ooit iets wordt gedaan in Den Haag..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2023 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 09:36

DIY

Waah schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:35:

Stuur maar een DM ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Goh, brengt toch een hele discussie te weeg.
Boonstra post blijkbaar ook hier...

Ik vond enkele uitspraken vreemd, haast onwaar.
"Mensen die geen mogelijkheid hebben voor panelen worden zo benadeeld." Dat een groep een (mogelijk) voordeel heeft, wil niet zeggen dat de andere groep een nadeel heeft. En ook voor die groep zijn misschien oplossingen mogelijk, maar dan moet er niet individueel gekeken worden. (Op een flat kunnen ook zonnepanelen, ik noem maar iets.)
"het houdt volgens hem ook duurzame ontwikkelingen tegen." Dit geloof ik niet. Want juist doordat ik kan salderen, heb ik een airco gekocht, zodat ik van het gas af kan en in de winter op stroom kan stoken, die ik in de zomer opgewekt heb...
"Moderne elektrische auto's hebben vaak voldoende bereik om het opladen uit te stellen tot het weekend." Echt?! Ligt dat niet aan hoe veel je er mee rijdt doordeweeks?!
De wet met de afbouw van het salderen wordt gebracht alsof die er al door is, terwijl die op losse schroeven staat.
"Steeds meer zonne-energie kan niet meer worden verwerkt, waardoor het energienet vol raakt." Dat beetje wat je zelf gebruikt, zal dat niet heel veel gaan verbeteren. Niet als iedereen aan de zonnepanelen zou gaan.
"Er zullen mensen zijn die het een gedoe vinden dat de wasmachine of vaatwasser pas aan 'mag' als er genoeg zonne-energie is. Kun je je energie niet beter opslaan in een thuisaccu, of batterij?" Alsof dat de zomerpiek en het winterverbruik op zou kunnen vangen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:19:
"het houdt volgens hem ook duurzame ontwikkelingen tegen." Dit geloof ik niet. Want juist doordat ik kan salderen, heb ik een airco gekocht, zodat ik van het gas af kan en in de winter op stroom kan stoken, die ik in de zomer opgewekt heb...
Het is geen batterij :) Een dynamisch contract bijvoorbeeld kan zeker duurzamer zijn dan het huidige salderen omdat je dan beloont wordt om de auto op te laden of de airco aan te zetten als er veel wind/zon is. Met salderen zal het je een worst zijn omdat een goedkope groene kWh net zoveel waard is als een dure uit fossiele brandstoffen. Daar heeft hij/zij gewoon een punt IMO.

Er zijn ook andere factoren natuurlijk maar "dit geloof ik niet" is te kort door de bocht.

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 28-07-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Waah schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:49:
[...]
Wie kan de nieuwbouw betalen met zeer lage verbruikskosten? Niet de mensen die enkel iets kunnen huren waarbij isolatie op de laatste plek staat :+

In theorie is dat heel simpel ja. Gewoon minder verbruiken, en op het juiste moment minder verbruiken. Maar dat is voor velen niet echt weggelegd.
In de praktijk werkt het ook hoor. Je moet het alleen willen en vooral doen ipv veel erover te praten en redenen zoeken waarom iets niet kan. :)
Ik woon al sinds 2013 in allesbehalve een nieuwbouw maar wat in van oorsprong een uitgewoond WE-huis uit de jaren negentig van vorige eeuw was. Na het nodige geduld en handen uit de mouwen al jaren geen negatieve energierekening meer. Integendeel, ik krijg er nog geld op toe. En veel zelf investeren moest je er ook al niet voor dus binnen ieders bereik die de stap wilde zetten.
En altijd een doodgewone job gehad waar je niet eens voor gestudeerd moest hebben met doorgaans een doorsnee inkomen.

Ipv alleen maar klagen en redenen zoeken waarom iets niet kan gewoon doen en oplossingsgericht denken en handelen. Dan is veel mogelijk en weinig onoverkomelijk. :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:35
Het lukt me al om in de 3 zomermaanden slechts 30kWh per maand af te nemen, desondanks lever ik iedere maand ongeveer 700kWh terug. Afgelopen december en januari heb ik mijn verbruik zo goed mogelijk op zonnige momenten gedaan en slechts 8kWh teruggelevert. Met mijn warmtepomp toch beide maanden bijna 1000kWh extra afgenomen. Iemand mag me uitleggen hoe ik de rest doe.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 19:30
Overgestapt van Vandebron naar PureEnergie en heb een afrekening van Vandebron gekregen waarbij mijn voorschot onjuist is ingevuld (veeeel te laag; 45% van het daadwerkelijke bedrag). Wat een prutsers. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Juist. Daarom. Zonder salderen had ik nu geen airco gekocht om te verwarmen, want die had me dan alleen maar meer gekost. Stoken op gas is nog altijd goedkoper dan stoken op stroom, dus zonder salderen, waarmee ik het winterverbruik in de zomer goed kan maken, heeft verwarmen op stroom geen zin en is alleen maar duurder. En de investering zou ik er al helemaal nooit meer mee terug kunnen verdienen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waah
IvoB2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:42:
[...]

In de praktijk werkt het ook hoor. Je moet het alleen willen en vooral doen ipv veel erover te praten en redenen zoeken waarom iets niet kan. :)
Ik woon al sinds 2013 in allesbehalve een nieuwbouw maar wat in van oorsprong een uitgewoond WE-huis uit de jaren negentig van vorige eeuw was. Na het nodige geduld en handen uit de mouwen al jaren geen negatieve energierekening meer. Integendeel, ik krijg er nog geld op toe. En veel zelf investeren moest je er ook al niet voor dus binnen ieders bereik die de stap wilde zetten.
En altijd een doodgewone job gehad waar je niet eens voor gestudeerd moest hebben met doorgaans een doorsnee inkomen.

Ipv alleen maar klagen en redenen zoeken waarom iets niet kan gewoon doen en oplossingsgericht denken en handelen. Dan is veel mogelijk en weinig onoverkomelijk. :)
Heb je als starter een huis proberen te kopen de laatste jaren? :+

Voor mij is makkelijk lullen. Ik heb in 2014 gekocht. Huis is bijna verdubbeld in waarde. Kan verbouwen wat ik wil. Zonnepanelen op het dak, airco voor verwarmen etc etc etc.

De buren (en groot deel van de straat hier) kán niet nieuw kopen want niet meer te betalen voor die groep. Met huurhuis kan je geen airco plaatsen, kan je geen zonnepanelen plaatsen. Je bent overgeleverd aan de woningstichting. En dat geld voor zo'n beetje iedereen in de sociale huur sector.

Als je veel zelf kan (ook dat moet je kunnen, niet iedereen heeft 2 rechter handen) en op het juiste moment een huis hebt gekocht óf al een huis had is het prima mogelijk. Maar genoeg mensen in Nederland hebben die mogelijkheid niet. En die groep wordt, zeker op Tweakers, snel vergeten.

Dat betekent niet dat je de groep die dat wel allemaal kan maar moet tegenhouden. Want groener en zuiniger moet gewoon. Maar (absurd) veel subsidies komen juist terecht bij de groep die het allemaal al kán betalen... En de groep die de verwarming swinters uit moet zetten heeft 0,0 aan die subsidies en betaald er indirect enkel voor.

"Dan laad je je auto in het weekend op" is voor die groep niet eens im frage... Want een elektrische auto kunnen ze echt niet veroorloven _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:00:
[...]

Juist. Daarom. Zonder salderen had ik nu geen airco gekocht om te verwarmen, want die had me dan alleen maar meer gekost. Stoken op gas is nog altijd goedkoper dan stoken op stroom, dus zonder salderen, waarmee ik het winterverbruik in de zomer goed kan maken, heeft verwarmen op stroom geen zin en is alleen maar duurder. En de investering zou ik er al helemaal nooit meer mee terug kunnen verdienen.
Ik had juist al een airco voordat ik zonnepanelen had. Verwarmen met een airco is goedkoper dan verwarmen op gas hoor, ook zonder zonnepanelen. Scheelde mij tientjes per maand. Alleen niet als je met het prijsplafond zit, dan moet je goed gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Truus01 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:19:
[...]

Goh, brengt toch een hele discussie te weeg.
Boonstra post blijkbaar ook hier...

Ik vond enkele uitspraken vreemd, haast onwaar.
"Mensen die geen mogelijkheid hebben voor panelen worden zo benadeeld." Dat een groep een (mogelijk) voordeel heeft, wil niet zeggen dat de andere groep een nadeel heeft. En ook voor die groep zijn misschien oplossingen mogelijk, maar dan moet er niet individueel gekeken worden. (Op een flat kunnen ook zonnepanelen, ik noem maar iets.)
"Moderne elektrische auto's hebben vaak voldoende bereik om het opladen uit te stellen tot het weekend." Echt?! Ligt dat niet aan hoe veel je er mee rijdt doordeweeks?!
De wet met de afbouw van het salderen wordt gebracht alsof die er al door is, terwijl die op losse schroeven staat.
"Steeds meer zonne-energie kan niet meer worden verwerkt, waardoor het energienet vol raakt." Dat beetje wat je zelf gebruikt, zal dat niet heel veel gaan verbeteren. Niet als iedereen aan de zonnepanelen zou gaan.
"Er zullen mensen zijn die het een gedoe vinden dat de wasmachine of vaatwasser pas aan 'mag' als er genoeg zonne-energie is. Kun je je energie niet beter opslaan in een thuisaccu, of batterij?" Alsof dat de zomerpiek en het winterverbruik op zou kunnen vangen...
Het gekste vind ik nog dat tie beweert dat warmtepompen nog niet kunnen sturen op energieprijs, maar dat dat snel komt. Ik pas nu al bijna een jaar automatisch de ingestelde kamertemperatuur aan aan de hand van de uurprijs, gewoon ingebouwd in mijn WP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
Srednier schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Het gekste vind ik nog dat tie beweert dat warmtepompen nog niet kunnen sturen op energieprijs, maar dat dat snel komt. Ik pas nu al bijna een jaar automatisch de ingestelde kamertemperatuur aan aan de hand van de uurprijs, gewoon ingebouwd in mijn WP...
Nibe kan dit al jaren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Waah schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:11:
[...]
Heb je als starter een huis proberen te kopen de laatste jaren? :+
Nee want dat was uiteraard niet nodig. Ik ben al in de afbouwende verkopende fase.
De kinderen uiteraard wel.
Eentje zelfs zonder lening op zijn 27ste zijn app gekocht en op zijn dertigste bewust FIRE geworden. Gewoon omdat ie het wou en dat als doel gesteld had.
Uiteraard van zijn 16de tot 33ste eerst hard gestudeerd en vervolgens gewerkt om dat plan uit te voeren. Tenslotte komt niets voor niets.
Een ander heeft dan weer een stadskrocht uit 1945 gekocht en van de Covid periode gebruik gemaakt om het volledig te strippen en te renoveren tot een A-woning. Twee jaar geen vakantie (je kon toch niet echt ergens naartoe) en naast het gewone werk na de uren en in de WE-ends doorwerken maar het resultaat is er nu wel. Tenslotte komt niets voor niets. Ze hadden hun tijd uiteraard ook kunnen besteden aan protestmarsen tegen whatever.
Enz.

Niemand zegt dat alles makkelijk moet gaan. Moeilijk gaat ook. De verdienste is er nadien des te groter door.
Wat je "niet vanzelf kan" van bij de geboorte - iets dat de meeste mensen, slechts geboren met een paar talenten - meemaken valt voor een normaal gezond persoon, nog altijd de meerderheid van de bevolking, te leren of door met de opbrengst van wat je wel kan of geleerd hebt desnoods uit te besteden. Je moet het uiteraard wel willen en op tijd en stond de juiste prioriteiten durven te stellen en desnoods tijdelijk het een en ander voor te willen laten. Het komt voor de meesten tenslotte niet vanzelf aanwaaien en alles ineens moet voor iedereen ook geen vereiste zijn. Stap voor stap kan je een voor een doelen ook halen.

Laat de buren en de klagers maar zagen en zich onledig houden met keer op keer tig redenen verzinnen waarom "de anderen" altijd "geluk" hebben en zij niet. :+
"Geluk" zit - de uitzondering op de regel niet te na gesproken - nogal eens tussen de twee oren gevolgd door het lef om de handen uit de mouwen te willen steken en te willen bijleren, desnoods moeizaam.
Alleen klagen en zagen en de oorzaak verleggen naar een ander levert meestal weinig op. Maar je leert er blijkbaar wel de oorzaak van je "ongeluk" af te wentelen op de anderen. :X

Doeners en klagers zijn tenslotte van alle tijden. Niets nieuws onder de zon.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
MacD007 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:54:
[...]

Ja, dat snap ik maar dat is maximaal dus 130 euro meer uit stroom. Dus bij een stijging van gas van slechts 13 cent per m3 (bij een verbruik van 1000 m3) zit je op break even. Het prijsverschil per m3 gas is tussen jou tarief en die van mij is al 28 cent, dat is al het dubbele. Je moet je bij een variabel contract waar ze dus in januari de prijs weer voor het komende 1/2 jaar vastzetten, meer gaat worden dan de 1,63 euro (1,50+0,13), is dat zo, gezien de huidige winterprijs van gas, is dat wel een verwachting dat hij hoger gaat komen.
Via Engie zelf kan ik stroom voor een jaar vastzetten op 0,38149 en gas op 1,32361. Dit is goedkoper dan wat ze nu rekenen binnen het variabele tarief. Per kwh netto teruglevering krijg ik dan 0,18929 wat volgens de app het kale tarief ex belasting en btw is. Volgens mij zijn dit geen hele gekke tarieven of zit ik er naast?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 16:54
Beste mede-Tweakers,

Ik zit met het volgende en hoop dat jullie mijn advies kunnen geven of er chocola van kunnen maken..:

Ik had een jaar contract bij Energiedirect welke 16 april afliep.
Vanaf 16 april heb ik dus een Variabel contract bij Energiedirect.

Sinds Oktober heb ik zonnenpanelen, welke vanaf 16 april tot nu flink hebben zitten opbrengen. ( ongeveer 2500 kwh )

Stel ik verleng nu bij Energiedirect voor 3 jaar, dan is mijn eindafrekening over 3 weer op 16 april. Als ik dan wil overstappen kan dat pas in augustus (zonder boete). De periode tussen april en augustus wordt dan verrrekend in een eindafrekening. Het positieve saldo wordt dan verrekend met het enorm lage teruglever tarief van hun. Ik maak dus aardig wat verlies.

Als ik nu vandaag overstap naar bv: Oxxio, heb ik precies hetzelfde: ik krijg van energiedirect een eindafrekening van april tot aug tegen hun terugleververgoeding.

Wat is nou verstandig om te doen?

Nu overstappen zodat mijn nieuwe jaarrekening altijd in augustus is en me contract ook altijd augustus afloopt. En dan dus de tussen periode laten verrekenen

Of nu 3 jaar verlengen en over 3 jaar een tussen periode laten verrekenen.

Ik heb jullie hulp nodig! 😵

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@DennisDCT Als je nu een contract voor 3 jaar aangaat, waarom zou dan de afrekening weer op 16 april zijn?
De jaarafrekening loopt dat toch ook vanaf het begin van het contract, augustus, tot augustus het jaar erna?!

Kun je niet beter variabel blijven totdat je gesaldeerd hebt? En/of bv april volgend jaar een vast contract kiezen?
Of nu al een vast contract afsluiten wat over 3 maanden start, als je die zekerheid wilt hebben, maar dan heb je denk ik nog steeds vooral veel opwek wat je afrekent tegen de lage TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
NoepZor schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:03:
[...]

Via Engie zelf kan ik stroom voor een jaar vastzetten op 0,38149 en gas op 1,32361. Dit is goedkoper dan wat ze nu rekenen binnen het variabele tarief. Per kwh netto teruglevering krijg ik dan 0,18929 wat volgens de app het kale tarief ex belasting en btw is. Volgens mij zijn dit geen hele gekke tarieven of zit ik er naast?
geen idee waar jij deze prijzen, mn het TLV ziet, maar als ik zelf bij hun kijk krijg ik dit (1jaar vast) enkel tarief:
Stroom
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
€ 0,23509 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand

Gas
Leveringstarief
Tarief per m3 (Staffel 1 [0 - 5.000 m3])
€ 1,34781 per m3

Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand

Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,08 (zonder energiebelastingen en btw). Dus geen 0,18929 wat jij aangeeft. Dit is dus je TLV, ook nog eens onvoordelig, omdat ze per telwerk (dubbel Tarief salderen) daarom hier ook het enkel tarief genomen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
Truus01 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:51:
@DennisDCT Als je nu een contract voor 3 jaar aangaat, waarom zou dan de afrekening weer op 16 april zijn?
De jaarafrekening loopt dat toch ook vanaf het begin van het contract, augustus, tot augustus het jaar erna?!

Kun je niet beter variabel blijven totdat je gesaldeerd hebt? En/of bv april volgend jaar een vast contract kiezen?
Of nu al een vast contract afsluiten wat over 3 maanden start, als je die zekerheid wilt hebben, maar dan heb je denk ik nog steeds vooral veel opwek wat je afrekent tegen de lage TLV.
Ja, er zit dus een verschil in jaarrekening en eindafrekening. Ook al is mijn contract 16 april afgelopen en sluit ik pas augustus nieuwe af bij hun, de jaarafrekening is in april. Dat is dus het hele eieren eten. Ik neig naar 3 jaar vast zetten bij hun, omdat je nu nog 100% salderen hebt, en straks stuk minder. Dus dan is de nu verliezen groter dan over 3 jaar waar er miss nog maar 64% salderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
Truus01 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:51:

Even meerdere aanbieders gebeld. Het klopte niet wat zei zeiden.

Ik krijg of ik nu contract bij energiedirect neem of niet een eindafrekening van april tot augustus. Wat super… is. Dus het maakt niet uit waar ik nu heen ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
DennisDCT schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Even meerdere aanbieders gebeld. Het klopte niet wat zei zeiden.

Ik krijg of ik nu contract bij energiedirect neem of niet een eindafrekening van april tot augustus. Wat super… is. Dus het maakt niet uit waar ik nu heen ga.
Nu van contract wisselen is het slechtste wat je kunt doen, want dan krijg je je overschot uitgekeerd. Ik zou alles opsalderen en dan een keuze maken als je bijna op 0 staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
MacD007 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:17:
[...]

geen idee waar jij deze prijzen, mn het TLV ziet, maar als ik zelf bij hun kijk krijg ik dit (1jaar vast) enkel tarief:
Stroom
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
€ 0,23509 per kWh

Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand

Gas
Leveringstarief
Tarief per m3 (Staffel 1 [0 - 5.000 m3])
€ 1,34781 per m3

Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand

Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,08 (zonder energiebelastingen en btw). Dus geen 0,18929 wat jij aangeeft. Dit is dus je TLV, ook nog eens onvoordelig, omdat ze per telwerk (dubbel Tarief salderen) daarom hier ook het enkel tarief genomen.
In de app, ik ben al klant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGqkh1P4xvI9VHuWhnR4HaPlcaI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r2K2qmNUmL0jtBa8ZysyCoW1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWsdWv_jR4ZVWMWfNv2F10wIQF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dxEBwgi7LYkpm7MsDJqxt5vw.jpg?f=user_large

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
oke, maar daar heb ik als geen klant dus helemaal niets aan. dan zijn blijkbaar weer de prijzen zoals ik deze noemde van toepassing, bron (hun eigen site).
Daar is de TLV maar slechts 8 cent.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen of mijn aanname/redenering klopt:

Bij geen of weinig TLV heb je aan zonnepanelen zonder thuisbatterij weinig als je vooral s avonds het meeste stroom verbruikt ? Je kunt toch alleen de energie direct gebruiken uiteindelijk ?

Wij zitten op 8.000 kW per jaar maar zie vooral dat het relatief hoge verbruik in de avond is. Werken allebei vaak toch buiten de deur (dus apparatuur en verlichting uit), daarnaast ook de airco’s die s avonds aan staan om te verwarmen of koelen etc.

We zouden 15 panelen neer kunnen leggen maar de kosten zijn +- 10k. Opbrengst niet heel goed door positie en schaduw. Ik hanteer 3000-3500kw voor de business case. (verkoper zegt richting de 5000 en rekent maar met 10 procent verlies)

Benieuwd naar jullie advies in onze situatie en het afbouwen van LTV

[ Voor 13% gewijzigd door Workaholic op 29-07-2023 20:55 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 22:31

GG85

.......

IvoB2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:35:
[...]

Nee want dat was uiteraard niet nodig. Ik ben al in de afbouwende verkopende fase.
De kinderen uiteraard wel.
Eentje zelfs zonder lening op zijn 27ste zijn app gekocht en op zijn dertigste bewust FIRE geworden. Gewoon omdat ie het wou en dat als doel gesteld had.
Uiteraard van zijn 16de tot 33ste eerst hard gestudeerd en vervolgens gewerkt om dat plan uit te voeren. Tenslotte komt niets voor niets.
Een ander heeft dan weer een stadskrocht uit 1945 gekocht en van de Covid periode gebruik gemaakt om het volledig te strippen en te renoveren tot een A-woning. Twee jaar geen vakantie (je kon toch niet echt ergens naartoe) en naast het gewone werk na de uren en in de WE-ends doorwerken maar het resultaat is er nu wel. Tenslotte komt niets voor niets. Ze hadden hun tijd uiteraard ook kunnen besteden aan protestmarsen tegen whatever.
Enz.

Niemand zegt dat alles makkelijk moet gaan. Moeilijk gaat ook. De verdienste is er nadien des te groter door.
Wat je "niet vanzelf kan" van bij de geboorte - iets dat de meeste mensen, slechts geboren met een paar talenten - meemaken valt voor een normaal gezond persoon, nog altijd de meerderheid van de bevolking, te leren of door met de opbrengst van wat je wel kan of geleerd hebt desnoods uit te besteden. Je moet het uiteraard wel willen en op tijd en stond de juiste prioriteiten durven te stellen en desnoods tijdelijk het een en ander voor te willen laten. Het komt voor de meesten tenslotte niet vanzelf aanwaaien en alles ineens moet voor iedereen ook geen vereiste zijn. Stap voor stap kan je een voor een doelen ook halen.

Laat de buren en de klagers maar zagen en zich onledig houden met keer op keer tig redenen verzinnen waarom "de anderen" altijd "geluk" hebben en zij niet. :+
"Geluk" zit - de uitzondering op de regel niet te na gesproken - nogal eens tussen de twee oren gevolgd door het lef om de handen uit de mouwen te willen steken en te willen bijleren, desnoods moeizaam.
Alleen klagen en zagen en de oorzaak verleggen naar een ander levert meestal weinig op. Maar je leert er blijkbaar wel de oorzaak van je "ongeluk" af te wentelen op de anderen. :X

Doeners en klagers zijn tenslotte van alle tijden. Niets nieuws onder de zon.
Ofwel, goed stel hersens en uit een stabiel nest. Dat doet ook al de helft (zo niet meer).

Ben het wel ten dele met je eens qua "alles moet makkelijk" maar voor een groot deel ook niet. Een heel groot gedeelte van de bevolking kan bovenstaande simpelweg niet voor elkaar krijgen.

En al kan het wel dan betekend het niet dat het nu niet moeilijker is dan 30-40 jaar geleden.
Voorbeeld: ik woon als halverwege 30-er in een straat met allemaal vrijstaande woningen. Hoe kan dat? Mijn vrouw is dokter en ik ingenieur.
Mijn buren? Bijna allemaal 60-90 jaar oud met een laag of middeninkomen (leraar, bouwvakker, etc), gezin en een vrouw die meestal nooit of heel weinig gewerkt heeft maar ze hebben simpelweg goedkoop en op een salaris kunnen kopen 40 jaar terug.
Dat kan nu simpelweg (bijna) niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
Workaholic schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:52:
Het salderen wordt afgebouwd, niet de TLV. Zo lang je nog kan salderen en je niet meet opwekt dan je verbruikt heb je met de hele TLV (nog) niets te maken.

Voor een set dat je nu legt klopt de redenering dus niet.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
assje schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:06:
[...]

Het salderen wordt afgebouwd, niet de TLV. Zo lang je nog kan salderen en je niet meet opwekt dan je verbruikt heb je met de hele TLV (nog) niets te maken.

Voor een set dat je nu legt klopt de redenering dus niet.
Ik bedoelde salderen sorry :). Klopt mijn redenering dan wel?

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
GG85 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:56:
[...]
Hoe kan dat? Mijn vrouw is dokter en ik ingenieur.
Proficiat maar ik ben dokter noch ingenieur. Maar tot mijn 18de naar school geweest, dus een scholingsniveau dat nu voor iedereen bijna verplicht is. Op mijn 19de voor de federale overheid beginnen te werken.
Mijn huidige partner* noch één van mijn kinderen zijn dokter, ingenieur of iets gelijkaardigs.
Van de kinderen is er eentje tot zijn 18de naar school geweest en heeft dan een beroepsopleiding gevolgd op kosten van de overheid om op zijn 33ste, na een relatief korte overheidscarrière op FIRE te vertrekken.
Eentje heeft hogere studies gedaan (drie jaar => bachelor sociale wetenschappen niet bepaald de best betaalde jobs).
De kinderen van mijn partner ongeveer hetzelfde: ééntje tot zijn 18de naar school en dan een technisch beroep gekozen, in het bedrijf - dus als arbeider - geschoold tot pomptechnieker waardoor hij dat nu ook als deeltijdse zelfstandige kan doen in zijn vrije tijd als bijberoep. De andere manaba (combinatie bachelor en master) in de communicatiewetenschappen waar er ook dertien in een dozijn van rondlopen.
Niet toevallig zijn diegenen met de laagste scholingsgraad diegenen met nu het hoogste inkomen. Maar allen hebben ze wel al voor hun dertigste een eigen woning (enkele met en enkele zonder hypotheek).
Uiteenlopend verstandelijk niveau maar wel allemaal van jongsafaan geleerd dat niets vanzelf komt en wanneer je iets wil er vooral zelf voor moet gaan en niet wachten tot een ander het je komt aanbieden.
Men moet dus heus niet van het niveau dokter/ingenieur zijn om iets te bereiken in het leven. Om te beginnen moet je het zelf wel al willen.

En on topic: allen hebben we een lage tot nulenergierekening door een combinatie van keuzes uit het verleden, het stellen van prioriteiten, eigen inzet en eigen gekozen levenswijze.
Je moet niet economisch rijk (geboren) zijn om een zuinige levensstijl aan te houden. Maar ook dat vraagt discipline en persoonlijke inzet.

*Dus zo stabiel was dat nest nu ook weer niet. :+
En van de kinderen heeft er op dit ogenblik ook geen enkele een standaard relatie: eentje bewust geen vaste relatie, eentje bewust LAT-relatie en twee terug single na een aflopende relatie.
Allemaal maar heel "gewoontjes" dus. :)

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 29-07-2023 23:45 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
IvoB2 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:33:
[...]

Proficiat maar ik ben dokter noch ingenieur. Maar tot mijn 18de naar school geweest, dus een scholingsniveau dat nu voor iedereen bijna verplicht is. Op mijn 19de voor de federale overheid beginnen te werken.
Mijn huidige partner* noch één van mijn kinderen zijn dokter, ingenieur of iets gelijkaardigs.
Van de kinderen is er eentje tot zijn 18de naar school geweest en heeft dan een beroepsopleiding gevolgd op kosten van de overheid om op zijn 33ste, na een relatief korte overheidscarrière op FIRE te vertrekken.
Eentje heeft hogere studies gedaan (drie jaar => bachelor sociale wetenschappen niet bepaald de best betaalde jobs).
De kinderen van mijn partner ongeveer hetzelfde: ééntje tot zijn 18de naar school en dan een technisch beroep gekozen, in het bedrijf - dus als arbeider - geschoold tot pomptechnieker waardoor hij dat nu ook als deeltijdse zelfstandige kan doen in zijn vrije tijd als bijberoep. De andere banama (combinatie bachelor en master) in de communicatiewetenschappen waar er ook dertien in een dozijn van rondlopen.
Niet toevallig zijn diegenen met de laagste scholingsgraad diegenen met nu het hoogste inkomen. Maar allen hebben ze wel al voor hun dertigste een eigen woning (enkele met en enkele zonder hypotheek).
Uiteenlopend verstandelijk niveau maar wel allemaal van jongsafaan geleerd dat niets vanzelf komt en wanneer je iets wil er vooral zelf voor moet gaan en niet wachten tot een ander het je komt aanbieden.
Men moet dus heus niet van het niveau dokter/ingenieur zijn om iets te bereiken in het leven. Om te beginnen moet je het zelf wel al willen.

En on topic: allen hebben we een lage tot nulenergierekening door een combinatie van keuzes uit het verleden, het stellen van prioriteiten, eigen inzet en eigen gekozen levenswijze.
Je moet niet economisch rijk (geboren) zijn om een zuinige levensstijl aan te houden. Maar ook dat vraagt discipline en persoonlijke inzet.

*Dus zo stabiel was dat nest nu ook weer niet. :+
Sorry maar wat een gezever allemaal.
Wie boeit het nu of jullie allemaal arts of Fire zijn. De interesse ligt hier op energiegebied laten we het daarbij houden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hp68 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:42:
[...]
Wie boeit het nu of jullie allemaal arts of Fire zijn. De interesse ligt hier op energiegebied laten we het daarbij houden 8)7
Geen probleem.
On topic dus, de energierekening is hier al meer dan tien jaar positief als in de netbeheerder en leverancier moeten bij de jaarlijkse afrekening betalen ipv andersom en dat zonder een speciale status noch bijzonder lucratief beroep uit te oefenen noch door te salderen. :+
Maar het boeit me, on topic, wel waarom anderen daar dan niet in slagen en ook daarover pagina's vol moeten schrijven :)

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 29-07-2023 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hp68 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:42:
[...]

Maar het is ook tevens het kroegtopic dus een beetje afbuigen is geen punt.

Om er dan maar meteen op in te haken, ook wij wonen vrijstaand in een huis bouwjaar 1930 energie rekening nul.
Of eigenlijk krijgen we betaald voor energie.

En ook hier geld niks komt vanzelf de jeugd 10 en 7 begint dat inmiddels ook te snappen.

Enne ik ben na de Lagere Technische School (zo heette dat) opgehouden met school.

Goed om on topic te proberen te komen..
Wat je niet gebruikt hoef je niet te betalen en wat je niet nodeloos weg laat waaien hoef je er niet bij te stoken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07
Volgens mij gaan jullie voorbij aan het feit dat we allemaal uitgaan van de koopwoning.

Er zijn enorm veel huurders waar verhuurders, niet, laat of zeer matig isoleren. Die huurders zitten wel vast in een hoge energie nota en werden daardoor onevenredig geraakt in de energiecrisis.

Het voorrecht van koopwoning is echt enorm in de energie transitie. Even wat panelen op het dak gooien, de isolatie aanpakken en per saldo een zeer beperkte of zelfs negatieve rekening hebben is ook stuk makkelijk te realiseren. Zeker voor de grote groep die in goede tijden de woning heeft aangekocht en aardige overwaarde heeft. (Incl myself als eind dertiger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
padoempats schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:37:
Nu van contract wisselen is het slechtste wat je kunt doen, want dan krijg je je overschot uitgekeerd. Ik zou alles opsalderen en dan een keuze maken als je bijna op 0 staat
Dat bedoeld ie ook.
@DennisDCT Als je nu het variabele contract wat je hebt door laat lopen? Wordt dat niet netjes gesaldeerd vanaf 16 april t/m wanneer je wel overstap?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01

Bij geen of weinig TLV heb je aan zonnepanelen zonder thuisbatterij weinig als je vooral s avonds het meeste stroom verbruikt ? Je kunt toch alleen de energie direct gebruiken uiteindelijk ?

Wij zitten op 8.000 kW per jaar maar zie vooral dat het relatief hoge verbruik in de avond is. Werken allebei vaak toch buiten de deur (dus apparatuur en verlichting uit), daarnaast ook de airco’s die s avonds aan staan om te verwarmen of koelen etc.

We zouden 15 panelen neer kunnen leggen maar de kosten zijn +- 10k. Opbrengst niet heel goed door positie en schaduw. Ik hanteer 3000-3500kw voor de business case. (verkoper zegt richting de 5000 en rekent maar met 10 procent verlies)

Benieuwd naar jullie advies in onze situatie en het afbouwen van LTV
Het duurt nog wel even voordat het salderen afgebouwd is. Voorlopig is het nog niet eens een wet.
De bedoeling is ook, maar ook dat is dus nog verre van zeker, dat de TLV dan juist hoger komt te liggen, 80% van het kale levertarief, zodat de terugverdientijd voor zonnepanelen toch nog leuk blijft.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is 10k voor 15 panelen wel erg veel.
Over het algemeen is het nog altijd slim om zonnepanelen te plaatsen.

Ik zou zeggen, open een eigen topic met je vraag, dan krijg je veel meer en gericht advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Workaholic schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:52:
Ik bedoelde salderen sorry :). Klopt mijn redenering dan wel?
Allereerst is salderen nog niet afgebouwd. Daarna is er altijd nog de TLV voorlopig is die vaak hoger dan de kostprijs van kWh's uit zonnepanelen.

Uitgaan van een toekomst waar terugleveren tegen kostprijs gaat (€0,05-€0,15/kWh) en terugverdienen komt uit het eigen verbruik lijkt me geen gekke aanname.

Ik zou zonnepanelen ook niet puur op rendement beoordelen. Allereerst zie ik het persoonlijk als morele verplichting. Daarnaast is het een stukje diversificatie en hedge tegen hoge Energieprijzen.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 30-07-2023 08:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Iets specifieker voor jouw case. Je noemt geen Wp maar zeg 15x410=6.150Wp. Met een prijs van €15k dus €1,63/Wp; dat is hoog maar deze hogere prijzen zijn deels ook nieuwe realiteit.

Dan wat betreft opwek:
Leverancier: 5.000kWh = 0,81kWh/Wp
Jij: 3.500kWh = 0,57kWh/Wp

Op basis van opgave leverancier ligt dit set al verre van optimaal. Jouw schatting kan niet kloppen tenzij de panelen op zijn kop liggen.

Dit is dus een duur set met een beroerde ligging. Gaan we uit van 15 jaar levensduur en opbrengst schatting leverancier minus wat degradatie komt alsnog maar op een kostprijs van €0,15/kWh.

Met huidge TLV krijg je nog een goed deel van die kostprijs. Als met het afschaffen van salderen er andere regels m.b.t. TLV komen wordt dit wellicht nog iets beter. In alle gevallen is eigen verbruik makkelijk het dubbele "waard".

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 30-07-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
koentjuh schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:09:
Volgens mij gaan jullie voorbij aan het feit dat we allemaal uitgaan van de koopwoning.
Ook dat kan anders, of zou (meer) anders kunnen.
In de nabijgelegen stad is een hele wijk van sociale woningen bv. uitgerust met bv. zoveel mogelijk panelen op het dak. Gezien alle woningen een ander dakopp/ en oriëntatie hebben wordt de PV-opbrengst niet per woning berekend maar het totaal van alle woningen verdeeld over alle huurders.
Dit project is een samenwerking tussen de stad (eigenaar van de woningen) en de privé (een coop waar alle leden van ons gezin bv. deel van uitmaken) die zorgt voor marktverkenning, offertes, toewijzing,......).
Het is een win-win want huurders hebben een veel lagere energierekening en investeerders in de coop genieten van een initiële tax shelter + klein rendement op hun aandelen.

Als Belg ga ik uiteraard ook uit van een eigen woning in bezit want dat is zowat het eerste waar Belgen in investeren. 74% van de inwoners in Vlaanderen met de Belgische nationaliteit is immers eigenaar van zijn woning. Ze zijn dus de regel en niet de uitzondering op de regel.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 11:26
Voor eenieder die er wat aan heeft: de variabele gastarieven per 1 sept. van Budget Energie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2nkr6QL9zuRxoGBAU-_wMEHmE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I4X0DoLAktV5YNVQDNPXFhbR.jpg?f=user_large
(TKV = trouwe klant-voordeel)

BE variabel is onder de € 1,16862 / m3 uitgekomen van mijn vaste contract bij CB dat 2 augustus ingaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:07
Cumulus-1 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:35:
Voor eenieder die er wat aan heeft: de variabele gastarieven per 1 sept. van Budget Energie:

[Afbeelding]
(TKV = trouwe klant-voordeel)

BE variabel is onder de € 1,16862 / m3 uitgekomen van mijn vaste contract bij CB dat 2 augustus ingaat...
En ook Budget maakt nog gewoon winst met dit soort bedragen, oftewel de vaste contracten zijn veel te hoog op dit moment.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:57
In September verwacht ik mijn jaarnota, waar ik uiteraard heel erg benieuwd naar ben. Ik heb variabel variant op het moment. Ik kies mijn jaar contract zeer waarschijnlijk na mijn jaarnota met 1-jaar vaste contract. Bij Budget Energie heb ik de mogelijkheid 2 jaar en zelfs tot 3 jaar vast.

Ik ben bang want wat als opeens de prijzen verder omlaag gaan in 2024. Wel hou ik er rekening mee met het volgende, dat op 31 december 2023 het prijsplafond komt te vervallen. De mogelijkheid bestaat dat dan de prijzen per 1 januari 2024 weer omhoog kunnen gaan.

Wat zouden jullie kiezen? Toch 1 jaar of toch meerdere jaren vast?

Ik heb afgelopen jaar gemiddeld €600 per maand betaald en mijn rekening voor tweepersoonshuishouden zitten wij gemiddeld tussen €30/45 in voor stroom en gas samen. Ik verwacht dan dat ik een enorme bedrag terugkrijg bij mijn jaarnota.

Ik ga stoppen om extra in te leggen (sparen via energiemaatschappij) bij de energiemaatschappij. Dit deed ik al sinds 2011 en afgelopen jaar met de hoogste inzet. Ik spaar hiernaast nog zelf per maand.

Ik heb nog geen contract genomen, want ik krijg een cadeautje van Budget Energie als ik 1 jaar variabel heb bij mijn eerst volgende jaarnota krijg ik nog voordeliger tarieven staat in mijn profiel op mijn Budget Energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6uiz-444zysy4FBnjdBDUlqZzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uk3WspnMzoFtKgz7sTagR4X9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE-AiykjlmHcmOjtqMYdOikm6LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBmMzjEkMEU13VWKU400TjoD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb4szIluchunIU2r-HkyQI8U_dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRnqRipxkoVO6xe1crFugHet.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Van der Berg op 01-08-2023 11:01 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:41
Sparen via de energiemaatschappij. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:58:
Sparen via de energiemaatschappij. 8)7
Dat doe ik ook....
Ik leg vanaf 14 april dit jaar een tientje per maand in
( was daarvoor ook al mijn maandbedrag lager kan niet)
En ik zit nu op een prognose van 700 euro terug.

Sparen met rendement zeg maar :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:41
Ronald.42 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Dat doe ik ook....

Nee, nee, dat heet investeren. Ik investeer een tientje per maand en na één jaar krijg ik €750 terug. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Ronald.42 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Dat doe ik ook....

Budget Energie moet mijn naam hangen in hun kantoor Van der Berg :+ ze hebben waarschijnlijk 1% rente gekregen over mijn geld.

Ik ga stoppen en vanaf september ga ik zelf automatisch per maand sparen daar heb ik al de opdracht voor gegeven aan mijn bank. Ik ga €1.000 sparen

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Van der Berg schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Budget Energie moet mijn naam hangen in hun kantoor Van der Berg :+ ze hebben waarschijnlijk 1% rente gekregen over mijn geld.

Ik ga stoppen en vanaf september ga ik zelf automatisch per maand sparen daar heb ik al de opdracht voor gegeven aan mijn bank
Wij zitten wat anders in de energie zaken met meer opwek dan verbruik.

Maar ik zou als ik nog gewoon maandelijks mijn energie zou moeten inkopen proberen te zorgen dat de gemaakte kosten en betaalde Voorschoten ongeveer in evenwicht zijn.
Dat je bij de afrekening ergens rond de nul uitkomt.

Liever mijn centen in eigen beheer zeg maar.

Als zo'n toko failliet gaat ben je alles kwijt namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ronald.42 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Wij zitten wat anders in de energie zaken met meer opwek dan verbruik.

Maar ik zou als ik nog gewoon maandelijks mijn energie zou moeten inkopen proberen te zorgen dat de gemaakte kosten en betaalde Voorschoten ongeveer in evenwicht zijn.
Dat je bij de afrekening ergens rond de nul uitkomt.

Liever mijn centen in eigen beheer zeg maar.

Als zo'n toko failliet gaat ben je alles kwijt namelijk....
Wij hebben helaas geen zonnepanelen dat zou mijn maandbedrag nog stukje lager uitkomen. Mijn neef heeft zonnepanelen op zijn eigen huis en hij betaald per maand maar €1 aan Budget Energie. Hij is eenpersoonshuishouden en heeft geen gas. Hij beweert enorm aan overschot te hebben van de zonnepanelen.

Hij heeft een vrij nieuwe huis met woonkamer en keuken en een WC in de hal met 2 tuinen en bovenverdieping heeft hij 2 slaapkamers met douche en WC

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 01-08-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Van der Berg schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Wij hebben helaas geen zonnepanelen dat zou mijn maandbedrag nog stukje lager uitkomen. Mijn neef heeft zonnepanelen op zijn eigen huis en hij betaald per maand maar €1 aan Budget Energie. Hij is eenpersoonshuishouden en heeft geen gas. Hij beweert enorm aan overschot te hebben van de zonnepanelen.

Hij heeft een vrij nieuwe huis met woonkamer en keuken en een WC in de hal met 2 tuinen en bovenverdieping heeft hij 2 slaapkamers met douche en WC
Dat kan, maar gebruikt hij ook nog gas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:22:
[...]

Er staat letterlijk in dat diegene geen gas gebruikt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ronald.42 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:22:
[...]

Nee zijn huis is zonder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Van der Berg schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:44:
Ik ga stoppen om extra in te leggen (sparen via energiemaatschappij) bij de energiemaatschappij. Dit deed ik al sinds 2011 en afgelopen jaar met de hoogste inzet. Ik spaar hiernaast nog zelf per maand.
Interessant, dat systeem kennen wij hier niet.
Hoeveel netto rendement op je spaargeld keert de energiemaatschappij je per jaar op dat ingelegde bedrag uit?

Ter info: gezien wij bij de jaarnota steeds geld terugkrijgen betalen wij geen voorschotten aan de energiemaatschappij (want hier brengt dat toch niets op). Geld dat we zelf niet nodig hebben voor het maandbudget beleggen we dan liever ook niet bij de energiemaatschappij maar elders (waar het momenteel 6% bruto opbrengt). Benieuwd of je in NL via een enegiemaatschappij daar een hoger rendement op krijgt?
Hoe meer ik erover lees hoe meer dat dit land me blijft verbazen. :)

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
IvoB2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Interessant, dat systeem kennen wij hier niet.
Hoeveel rendement op je spaargeld keert de energiemaatschappij je per jaar uit?
Laten we weer ontopic gaan. Maar ik deed dit omdat ik het idee leuk vond met alle gevolgen van dien. Gelukkig heb ik nooit iets mee gemaakt. Het is vooral leuk als je een groot bedrag terugkrijg op je jaarnota. Ik heb goed over na gedacht en besloten om hiermee te stoppen na mijn jaarnota.

Wij moeten juist aan Budget Energie vragen hoeveel rendement ze krijgen op ons geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je verbruik is zo laag, of de prijzen nou verdubbelen of halveren, het scheelt je maximaal een paar tientjes per maand t.o.v. nu. Zou in jou geval maximaal een jaar vastzetten als je tevreden bent met de prijzen van je aanbod en anders blijf je variabel in de hoop op een verdere daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
storm-biker schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Er staat letterlijk in dat diegene geen gas gebruikt :+
Ja overheen gelezen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Gezien je ook vraagt wat wij zouden doen zou ik in jouw situatie het voorschot terugbrengen naar nul euro en kiezen voor een variabel contract.

Je krijgt ook helemaal niets terug van je energieleverancier.
Het is je eigen geld dat je tijdelijk uitgeleend hebt aan de energieleverancier tegen nul % (waar deze dan wel rendement op gaat halen) en dat je op het einde van de rit terugkrijgt minus inflatie (en die was het afgelopen jaar niet min). De enige die iets terugkrijgt is de energieleverancier. Hij krijgt nl. gratis geld om op korte termijn te investeren en mag de winst voor zichzelf houden en moet maar geld terug storten dat minder waard is dan op datum dat hij het ontving.
Dat noemt men in beleggingskringen dubbele winst voor de ontvanger van de lening en dubbel verlies voor de verstrekker van de lening. |:(

Niet dat die raad veel uithaalt want dit komt iedere maand terug en je gaat er toch niet op in. :+
Ook niet erg voor ons lezers want het is tenslotte jouw geld (of wat er nog van over blijft).

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 14:16

fulgore

goud

We zitten nu op het niveau van 2013 en 2018.
Dus alles wat we nu meer betalen dan toen zijn zeer veel extra belastingen en extra opbrengsten voor de energiemaatschappij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE5vH-JOUj1DkMfAXCBAXSzA0jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsNG4K3F2KeXgFIn0gZf3bAn.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter.vw.
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2023
fulgore schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:56:
We zitten nu op het niveau van 2013 en 2018.
Dus alles wat we nu meer betalen dan toen zijn zeer veel extra belastingen en extra opbrengsten voor de energiemaatschappij.

[Afbeelding]
dat is een beetje kort door de bocht de wereld ziet er nu heel anders uit als 2013 en 2018 als het nog een beetje los komt die oorlog kunnen de prijzen zo weer sky high zijn ik hoop het niet maar het is een reële mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey140
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-08-2024
Ja leuk maar het is nu 2023 en toen was het allemaal even anders dat is koffiedik kijken. We gaan het zien rond oktober😉. Het wordt nooit meer zoals 2018 dat komt door dat klote kabinet. Doordat we nu inkopen vanuit de VS en zelf weer verkopen. Maar zolang het eronder blijft kan het alleen maar beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Jeffrey140 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:07:
Ja leuk maar het is nu 2023 en toen was het allemaal even anders dat is koffiedik kijken. We gaan het zien rond oktober😉. Het wordt nooit meer zoals 2018 dat komt door dat klote kabinet. Doordat we nu inkopen vanuit de VS en zelf weer verkopen. Maar zolang het eronder blijft kan het alleen maar beter worden.
Als dit niet kort-door-de-bocht geredeneerd is, dan weet ik het niet meer. We kopen op Europees niveau gas in om een hele goede tactische reden en daar staat het kabinet Rutte los van .Alleen wel Rutte-beleid mbt het sluiten van de Groningse putten maar dat had onder Rutte 1 al moeten gebeuren, want dat had de schatkist pas echt klauwen met miljarden gescheeld.
(Om naar maar te zwijgen over die naïeve gaspijplijnen naar Rusland waar we jarenlang voor gewaarschuwd zijn.)

Fossiele brandstofprijzen worden een wereldwijd bepaald. Niet hier in NL. Dus gebeuren er gekke dingen in de wereld, dan reageren de energieprijzen subiet. Geen Groningse put die daar iets aan zou kunnen veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24

Bever!

3

Ultraboy schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:20:
[...]

Als dit niet kort-door-de-bocht geredeneerd is, dan weet ik het niet meer. We kopen op Europees niveau gas in om een hele goede tactische reden en daar staat het kabinet Rutte los van .Alleen wel Rutte-beleid mbt het sluiten van de Groningse putten maar dat had onder Rutte 1 al moeten gebeuren, want dat had de schatkist pas echt klauwen met miljarden gescheeld.
(Om naar maar te zwijgen over die naïeve gaspijplijnen naar Rusland waar we jarenlang voor gewaarschuwd zijn.)

Fossiele brandstofprijzen worden een wereldwijd bepaald. Niet hier in NL. Dus gebeuren er gekke dingen in de wereld, dan reageren de energieprijzen subiet. Geen Groningse put die daar iets aan zou kunnen veranderen.
Het kabinet zorgt toch voor de enorme belasting op energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
In September verwacht ik mijn jaarnota, waar ik uiteraard heel erg benieuwd naar ben. Ik heb variabel variant op het moment. Ik kies mijn jaar contract zeer waarschijnlijk na mijn jaarnota met 1-jaar vaste contract. Bij Budget Energie heb ik de mogelijkheid 2 jaar en zelfs tot 3 jaar vast.

Ik ben bang want wat als opeens de prijzen verder omlaag gaan in 2024. Wel hou ik er rekening mee met het volgende, dat op 31 december 2023 het prijsplafond komt te vervallen. De mogelijkheid bestaat dat dan de prijzen per 1 januari 2024 weer omhoog kunnen gaan.

Ik heb afgelopen jaar gemiddeld €600 per maand betaald en mijn rekening voor tweepersoonshuishouden zitten wij gemiddeld tussen €30/45 in voor stroom en gas samen. Ik verwacht dan dat ik een enorme bedrag terugkrijg bij mijn jaarnota.

Ik heb nog geen contract genomen, want ik krijg een cadeautje van Budget Energie als ik 1 jaar variabel heb bij mijn eerst volgende jaarnota krijg ik nog voordeliger tarieven staat in mijn profiel op mijn Budget Energie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel een hele risicovolle spaarrekening tegen 0% rente 😂
Zou je toch wel willen adviseren om dat nooit meer te doen er zijn al verschillende energiemaatschappijen failliet gegaan en dan ben je dus je geld kwijt.
Zet het lekker op een eigen spaarrekening of ga ermee beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Bever! schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:30:
[...]

Het kabinet zorgt toch voor de enorme belasting op energie
Maar daar ging de essentie van de post waarop ik reageerde, helemaal niet over. Die ging over de import vanuit de VS (door de EU). Daar reageerde ik op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Besparen en verduurzamen is prachtig, maar soms moet je ook een beetje genieton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kunnen besparen op het betalen van energierekeningen aan derden en gelijktijdig verduurzamen is voor mij al een vorm van genieten. :+
En iedere cent die je niet maandelijks naar een ander moet doorschuiven is een extra cent waar zelf leukere dingen mee kan doen en dubbel van kan genieten. _/-\o_
Pagina: 1 ... 94 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden