Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

IvoB2 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:42:
Kunnen besparen op het betalen van energierekeningen aan derden en gelijktijdig verduurzamen is voor mij al een vorm van genieten. :+
En iedere cent die je niet maandelijks naar een ander moet doorschuiven is een extra cent waar zelf leukere dingen mee kan doen en dubbel van kan genieten. _/-\o_
Als ik even écht wil genieten en wil voelen dat ik leef steek ik weleens een vork in het stopcontact.

De hoeveelheid levensenergie die ik dan ervaar is zo ongeëvenaard... Schokkend zelfs. Soms sla ik er zelfs stijl van achterover. Een blackout tot gevolg die tot wel 4 uren of langer kan duren, even helemaal zen en zonder prikkels.

Ja, daar kan ik oprecht van genieten.

Energiezuinig is het niet, al slaat hier toch vrij vlot de aardlekschakelaar om. Laatst wel de tv gesloopt omdat ik daar tegenaan viel, maargoed die poort naar de WEF wereld gebruikte ik toch al amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:04:
[...]
Als ik even écht wil genieten en wil voelen dat ik leef steek ik weleens een vork in het stopcontact.
Ieder zijn ding zeker.
Maar volgende keer toch beter wachten tot je volledig hersteld bent van je hobby alvorens terug bijdragen in het openbaar proberen te leveren.

De invloed op je gestel is al merkbaar maar, on topic, welke invloed had het op de energierekening?

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

IvoB2 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:23:
[...]

Ieder zijn ding zeker.
Maar volgende keer toch beter wachten tot je volledig hersteld bent van je hobby alvorens terug bijdragen in het openbaar proberen te leveren.

De invloed op je gestel is al merkbaar maar, on topic, welke invloed had het op de energierekening?
Energierekening _O-

Die betaal ik niet meer aangezien ik soeverein en autonoom ben bevonden door moeder aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door mobile12 op 03-08-2023 19:43 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
fulgore schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:56:
We zitten nu op het niveau van 2013 en 2018.
Dus alles wat we nu meer betalen dan toen zijn zeer veel extra belastingen en extra opbrengsten voor de energiemaatschappij.

[Afbeelding]
De short term is helemaal niet interessant, dat zijn "rest" bedragen van kleine overschotten.

De long term staat sinds de kleine dip begin juni nog steeds net onder de 50 euro per MWh. Pas als de long term naar de 20 a 25 euro per MWh gaat dan zitten we weer op het niveau 2018 (en die kans is nihil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Door onze verduurzamingsactie maken we sinds 6-7 officieel geen gebruik meer van gas (verwijderen CV, afdoppen en plaatsing WPB).

Op 5-7 hebben we nog meterstanden doorgegeven ivm eindafrekening (gas moest handmatig ivm nieuwe slimme meter als gevolg van 3-fase aansluiting) en ons maandelijks termijnbedrag is op basis van de 1e van elke maand (60 euro p/m).

Op 5-7 is de WPB ook geleverd; dus direct via mijnaansluiting de aanvraag geregeld voor verwijderen van de gasaansluiting, na acceptatie van de offerte van Enexis bij Essent direct het gascontract opgezegd (per direct op 27-7) en op verzoek van Essent op 31-7 de meterstanden doorgegeven van onze gasaansluiting.

We hebben over de periode van 5-7 t/m 31-7 dus 0 m3 aan gas verbruikt. _/-\o_

Eindafrekening bij 0m3 verbruik : € 13,37,- vanwege Leveringskosten, Netbeheerkosten en Belasting/Toeslagen :X

Maar we krijgen dus nog wel € 46,63 terug... d:)b

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeachboyNL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-07 10:31
Wellicht niet helemaal het juiste topic maar ik kon 1.2.3 niets beters vinden.
Ik vroeg mij af wat bij jullie thuis ongeveer het idle stroom verbruik is in de nacht.
Bij mij thuis 2 personen, variert tussen +-130w en +-175w in de nachtelijke uren.

Als ik bedenk wat er allemaal aangesloten is wordt het waarschijnlijk een flinke lijst maar ik was puur nieuwsgierig wat de norm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het nachtverbruik op een ander is uiteraard ook geen norm. :)
Hier varieert het tussen 40 en 110 Wh (verbruik telkens gemeten per uur).
Maar dat is door de dag, voor het continu verbruik, evenzeer het geval.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:04
Hier is de eindnota binnengekomen en zo te zien zijn er twee dingen waar ik niet blij mee ben:
- saldering per kwartaal ipv per jaar
- saldering verdeelt in twee groepen, dal en normaal

Mag bovenstaande? Zover ik kan vinden zou saldering per jaar moeten gaan. Het tweede punt is mij nog onduidelijk, het lijkt erop dat de voorwaarden daar wel geldig zijn en ik dat dus moet slikken. Maar dat eerste lijkt me niet de bedoeling? Het maakt nogal wat uit wat betreft de kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-07 16:47
BeachboyNL schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:10:

Ik vroeg mij af wat bij jullie thuis ongeveer het idle stroom verbruik is in de nacht.
Bij mij thuis 2 personen, variert tussen +-130w en +-175w in de nachtelijke uren.
Bij ons ca 160 watt en dat is inclusief 2 bewakingscamera's en Raspberry-PI

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:37

Als ik bedenk wat er allemaal aangesloten is wordt het waarschijnlijk een flinke lijst maar ik was puur nieuwsgierig wat de norm is.
Hier ca. 1100W

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:24
Das best hoog volgens mij :+ ben wel benieuwd wat voor hobbies je er dan op na houd (of dat je in een gebied woont waar de airco de hele nacht moet draaien).

Hier 300w. En das volgens mij ook redelijk hoog. Dacht ooit gelezen te hebben dat 200w gemiddeld is.

Maar die 300w is inclusief:
2 koelkasten/1 vriezer
1 Home Assistant server
1 NAS waarvan ik de standby niet werkend krijg
1 aquarium dat de hele nacht blauwe verlichting heeft en op temperatuur moet worden gehouden

Maar moet eigenlijk nog eens op zoek naar de boosdoeners. Als er eens een goede deal komt op een grote set Zigbee-stekkers met energiemeting ga ik die gewoon overal tussen rammen. Meteen inzicht in het verbruik en kunnen direct als standby-killers fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-07 12:11
Waah schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Das best hoog volgens mij :+ ben wel benieuwd wat voor hobbies je er dan op na houd (of dat je in een gebied woont waar de airco de hele nacht moet draaien).

Hier 300w. En das volgens mij ook redelijk hoog. Dacht ooit gelezen te hebben dat 200w gemiddeld is.

2 koelkasten/1 vriezer
1 Home Assistant server
1 aquarium dat de hele nacht blauwe verlichting heeft en op temperatuur moet worden gehouden

Maar moet eigenlijk nog eens op zoek naar de boosdoeners. Als er eens een goede deal komt op een grote set Zigbee-stekkers met energiemeting ga ik die gewoon overal tussen rammen. Meteen inzicht in het verbruik en kunnen direct als standby-killers fungeren.
Mechanische ventilatie die (net als bij mij) 24/7 draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
[...]

2 koelkasten/1 vriezer
1 Home Assistant server

Hier:
  1. 2 pompen koivijver
  2. beluchting koivijver
  3. Supermicro server (150 W)
  4. Intel Nuc
  5. Fit PC
  6. Redundant Firewall
  7. Redundant NAS
  8. HomeSeer
Hier de intentie om zoveel mogelijk stroom te monitoen.
In 2024 minimaal 10% op apparaat niveau
In 2025 minimaal 20% op apparaat niveau
etc....

Is dus een meerjarenplan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
R0181 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

Mechanische ventilatie die (net als bij mij) 24/7 draait?
Mechanische ventilatie welke 1100W continu afneemt? :o
Dat is een verbruik van 26,4 kWh per etmaal alleen om te ventileren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

2 koelkasten/1 vriezer
1 Home Assistant server

Een plaatje van de afgelopen 24h
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OG8Dy4y3H6peSN9S_2C1tESpEFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iki13ggPHAgxpMceiV5wIG3s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier met 2 volwassenen op zijn laagst 68W, met aanslaan koelvriescombo +/-100W.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-07 12:11
IvoB2 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:17:
[...]
Mechanische ventilatie welke 1100W continu afneemt? :o
Dat is een verbruik van 26,4 kWh per etmaal alleen om te ventileren :?
Ik reageerde op @Waah, die 300W verbruikt met zijn apparatuur, de mechanische ventilatie die ik aangaf kan bij de overige verbruikers worden opgeteld. Lijkt me logisch dat mechanische ventilatie geen 1100W per uur verbruikt, zal eerder op stand 1 zo rond de 30W zijn. Dan hoort die ventilatie bij de overige stroomverbruikende boosdoeners van hem.
Trouwens, 300W verbruiken met 2 koelkasten, een vriezer, een Home assistent server, een Nas, een aquarium en dan een eventuele mechanische ventilatie is geeneens buitensporig.
https://www.milieucentraa...0(250%20tot%20700%20euro)

[ Voor 12% gewijzigd door R0181 op 04-08-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sifaka86
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-08-2023
Hier verbruiken we in de nacht tussen de 110 en 165 W en ieder half uur ofzo een korte piek van 320 omdat de heetwaterkraan dan op temperatuur wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:04
Nou hier ook weer gedoe met energieleveranciers.
Juni '23: 2 maanden geleden bij Oxxio een nieuw contract aangevraagd, binnen 1 dag telefonisch opgezegd, geen bevestiging.
Week erna gebeld, weer opgezegd, weer geen bevestiging per mail. Daarna twee keer via de chat hetzelfde. Ik heb dus wel iets op papier.

Contract bij Coolblue afgesloten met ingangsdatum 1-8.

1-8 levering start
2-8 coolblue heeft het contract geanulleerd want er is een andere energieleverancier (Oxxio)

Oxxio gebeld, nee meneer u bent geen klant en heeft geen contract. Dit op papier gezet.
Coolblue gemaild, mét bewijsstuk, krijg ik een bericht terug dat ze echt niks kunnen doen. Ik zeg ik wil graag dat jullie je aan het contract houden. Er is helaas niks mogelijk. Ik vraag daarna dat ik natuurlijk geen opzegboete verwacht want het is niet mijn schuld.

Daarnaast gevraagd wat ze wél kunnen doen, ik wacht hier nog op.

Het zat met dwars dus ik heb Liander gebeld. Zij gaven aan dat er een 'Heran' procedure bestaat, hierbij moet de partij die iets verkeerd heeft gedaan het ook terugdraaien.

Oxxio gebeld en zij gaan deze procedure starten.

Het vervelende is is dat Oxxio niet te bereiken is, en ik heel veel met deze partij te maken heeft.

Nou wordt vervolgd want op dit moment is deze 'procedure' nog niet afgerond en/of bevestigd dat dit in gang is gezet door Coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-07 13:04

Hierbij een overzicht van 1 jaar sluipverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_o-I2G4wo2ZtyKzy326txovNl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kK0JZqa85ICd97me5g6OCGUV.png?f=fotoalbum_large

Ik meet tussen 2:00 en 4:00 wanneer het verbruik het dichtste bij het echte basisverbruik komt. Enige uitzonderingen zijn zomerse nachten met airco aan.

Load:

1x koelkast; 1x diepvriezer, MV, 2 x server, 3 x RPI, 1 x router, 2x switch, 1x NUC, 1x carport verlichting, diverse USB laders.

De CV pomp staat altijd uit in deze periode en de vaatwasser en brood bakken doen we altijd na 4:00. Het gemiddelde van het gemiddelde is 248W.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-07 18:01
Van der Berg schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:44:
In September verwacht ik mijn jaarnota, waar ik uiteraard heel erg benieuwd naar ben. Ik heb variabel variant op het moment. Ik kies mijn jaar contract zeer waarschijnlijk na mijn jaarnota met 1-jaar vaste contract. Bij Budget Energie heb ik de mogelijkheid 2 jaar en zelfs tot 3 jaar vast.

Ik ben bang want wat als opeens de prijzen verder omlaag gaan in 2024. Wel hou ik er rekening mee met het volgende, dat op 31 december 2023 het prijsplafond komt te vervallen. De mogelijkheid bestaat dat dan de prijzen per 1 januari 2024 weer omhoog kunnen gaan.

Wat zouden jullie kiezen? Toch 1 jaar of toch meerdere jaren vast?

Ik heb afgelopen jaar gemiddeld €600 per maand betaald en mijn rekening voor tweepersoonshuishouden zitten wij gemiddeld tussen €30/45 in voor stroom en gas samen. Ik verwacht dan dat ik een enorme bedrag terugkrijg bij mijn jaarnota.

Ik ga stoppen om extra in te leggen (sparen via energiemaatschappij) bij de energiemaatschappij. Dit deed ik al sinds 2011 en afgelopen jaar met de hoogste inzet. Ik spaar hiernaast nog zelf per maand.

Ik heb nog geen contract genomen, want ik krijg een cadeautje van Budget Energie als ik 1 jaar variabel heb bij mijn eerst volgende jaarnota krijg ik nog voordeliger tarieven staat in mijn profiel op mijn Budget Energie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je krijgt 6.600 terug en nog een kadootje. Doe er iets leuks mee!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Paniekbericht in De Telegraaf over relatief hoge gasprijzen die zich beginnen af te tekenen voor de winter: https://www.telegraaf.nl/...rg-om-165-000-huishoudens

Waar is dat, afgezien van sensatie, op gebaseerd?

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-07 12:21
Kareem schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:54:
Paniekbericht in De Telegraaf over relatief hoge gasprijzen die zich beginnen af te tekenen voor de winter: https://www.telegraaf.nl/...rg-om-165-000-huishoudens

Waar is dat, afgezien van sensatie, op gebaseerd?
Prijsplafond stopt eind dit jaar, en de inkoopcijfers lijken aan te tonen dat de gasprijs weer omhoog gaat.

Zie ook nieuwsbericht zonder paywall: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230806_96393969

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

corporalnl schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

Prijsplafond stopt eind dit jaar, en de inkoopcijfers lijken aan te tonen dat de gasprijs weer omhoog gaat.

Zie ook nieuwsbericht zonder paywall: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230806_96393969
Vaste contracten die nu worden aangeboden liggen op zo'n 0.40 voor stroom en 1.35 voor gas. De verwachting is dat die tarieven flink gaan stijgen nog of is die stijging al ingeprijsd in die tarieven? Als niet dat laatste, waarom bieden ze dan nog die tarieven aan als ze aanzienlijke stijgingen verwachten?

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
corporalnl schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:04:
Hoe kan dat nu er jaarcontracten onder het prijsplafond zijn? Is het probleem dat mensen met een variabel contract blijven zitten? Kan daar niet op ingezet worden met een campagne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-07 12:21
Aanvulling op mijzelf: Het gaat ook om de noodfonds die weggevallen is sinds mei.

Die combinatie kan problemen geven voor mensen met een zeer laag inkomen. Hangt er natuurlijk van af wat voor contract de mensen hebben. ( een 3 jaar contract met hoge tarieven, variabel etc etc )

Daarnaast gaan de prijzen altijd omhoog in de winter. ( zijn misschien nu nog laag, maar in de winter gaat het omhoog )

[ Voor 18% gewijzigd door corporalnl op 07-08-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:11
Kareem schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:18:
[...]

Vaste contracten die nu worden aangeboden liggen op zo'n 0.40 voor stroom en 1.35 voor gas. De verwachting is dat die tarieven flink gaan stijgen nog of is die stijging al ingeprijsd in die tarieven? Als niet dat laatste, waarom bieden ze dan nog die tarieven aan als ze aanzienlijke stijgingen verwachten?
Die vragen inderdaad. En deze zin in het artikel in de Limburger valt me op: Energiebedrijven kopen op de beurs gas in tegen prijzen die aanzienlijk steviger zijn dan de bijna dertig euro per megawattuur momenteel. In sommige maanden ligt die prijs twintig euro erboven
Waarom doen ze dat? Waarom kopen ze dan niet nu op deze lage prijs veel in?

En dit: Wel bieden energieleveranciers momenteel meer vaste contracten aan. „Na de gascrisis en onzekerheid moet er zeker voor kwetsbare huishoudens een vangnet zijn”, zegt Jarid van de Steeg van energieleverancier Essent met 2,5 miljoen klanten. „De energierekening dreigt onbetaalbaar te worden.”
Leuk is dat zeg, oproepen dat je klanten steun moeten krijgen zodat je (Essent etc) hogere bedragen kunt blijven vragen. Nare manier van overheidssteun aan energiebedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-07 15:11
Ik krijg per morgen zonnepanelen die een totaal van zo'n 5000 kWh opleveren, ik verbruik zelf rond de 4000 kWh. Ik wilde een energiecontract bij Eneco afsluiten, maandbedrag zou logischerwijs negatief zijn. Nu mijn contract ontvangen en ze vragen keurig 231 euro per maand, met een maximale verlaging naar 185 euro.

2x gechat met een medewerker, die helaas niets voor me kan betekenen, mogelijk pas na ingangsdatum contract maar ook dan maar met 20 procent naar 185 euro.

Is het zo gek als ik nu al vast veel minder wil betalen, bijvoorbeeld 20, 50 euro? Beide partijen weten nu al dat 231 en ook 185 gewoon veel te veel is. Waarom zou je (van beide partijen gerekend) 12x 185 euro terug willen storten aan het einde van het jaar? Het is toch veel logischer als dat gewoon om 'een paar honderd' euro gaat? Of nog minder.. Is mijn gedachtegang echt zo gek?

Edit: Ik hoef heus niet per maand geld terug, maar het is gewoon nutteloos om zo'n hoog maandbedrag in te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door rscheper op 07-08-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 11:59
Gemiddeld verbruiken wij 5600 kWh stroom per jaar (elektrische auto), rond de 1400 m3 gas. Twijfel erg tussen dynamisch contract (vanwege bv gratis opladen auto) en een vast contract vanwege de huidige tarieven. Wat zouden jullie doen en waarom? _/-\o_

Btw, geen zonnepanelen aanwezig helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door earthknake op 07-08-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 20:08
rscheper schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:25:
Ik krijg per morgen zonnepanelen die een totaal van zo'n 5000 kWh opleveren, ik verbruik zelf rond de 4000 kWh. Ik wilde een energiecontract bij Eneco afsluiten, maandbedrag zou logischerwijs negatief zijn. Nu mijn contract ontvangen en ze vragen keurig 231 euro per maand, met een maximale verlaging naar 185 euro.

2x gechat met een medewerker, die helaas niets voor me kan betekenen, mogelijk pas na ingangsdatum contract maar ook dan maar met 20 procent naar 185 euro.

Is het zo gek als ik nu al vast veel minder wil betalen, bijvoorbeeld 20, 50 euro? Beide partijen weten nu al dat 231 en ook 185 gewoon veel te veel is. Waarom zou je (van beide partijen gerekend) 12x 185 euro terug willen storten aan het einde van het jaar? Het is toch veel logischer als dat gewoon om 'een paar honderd' euro gaat? Of nog minder.. Is mijn gedachtegang echt zo gek?

Edit: Ik hoef heus niet per maand geld terug, maar het is gewoon nutteloos om zo'n hoog maandbedrag in te stellen.
Mijn gok: De opzegvergoeding in het geval je eerder opzegt is gebaseerd op het geschatte verbruik. Ze willen dus je geschatte verbruik zo hoog mogelijk houden, zodat ze, mocht je eerder onder je contract uit willen, meer kunnen vangen.

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
earthknake schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:27:
Gemiddeld verbruiken wij 5600 kWh stroom per jaar (elektrische auto), rond de 1400 m3 gas. Twijfel erg tussen dynamisch contract (vanwege bv gratis opladen auto) en een vast contract vanwege de huidige tarieven. Wat zouden jullie doen en waarom? _/-\o_

Zonder zonnepanelen is dynamisch erg interessant, helemaal met een auto omdat je het laden goed kunt sturen. Zie ook Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Het is dan vooral een afweging van kan (en wil) je eventuele pieken opvangen. Het is afwachten wat de winter gaat doen met de dynamische gastarieven bijvoorbeeld. Je zou ook gas vast kunnen zetten en stroom dynamisch. Ik heb allebei dynamisch en het bevalt erg goed, maar mijn gasverbruik is een paar honderd kuub per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 11:59
Dat is een goede tip. Wist niet dat het mogelijk was. Zou dus gas bv via een vast contract bij Vattenfall kunnen regelen en stroom via Tibber? Gaat dat geen problemen opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
rscheper schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:25:
Of nog minder.. Is mijn gedachtegang echt zo gek?
Nee is een redelijk normale gedachtengang.
Om dezelfde reden (meer opwek dan verbruik) betaal ik ook geen voorschotten meer.

Maar de energieleverancier redeneert uiteraard vanuit een totaal ander standpunt: alle risico bij de klant proberen te leggen en gratis lening is altijd meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
earthknake schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:27:

Zonder zonnepanelen zou ik zeker voor de laadpaal al dynamisch gaan (laden kan je op een periode sturen).
En, indien mogelijk, voor het huishouden een energiecontract met een lage afnameprijs (niet alles in een woning is stuurbaar naar tijdstippen dat er een lage dynamische prijs voorhanden is).

Toch wat betreft elektro, geen ervaring met gas.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2023 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

Om dezelfde reden (meer opwek dan verbruik) betaal ik ook geen voorschotten meer.

Maar de energieleverancier redeneert uiteraard vanuit een totaal ander standpunt: alle risico bij de klant proberen te leggen en gratis lening is altijd meegenomen.
Even advocaat van de duivel spelen: er zullen op deze manier ook zat klanten zijn die onder hun maandbedrag proberen uit te komen ondanks dat ze geen panelen hebben. Plus die energieleverancier heeft toch echt een steady cashflow nodig, want het ingekochte moet wel gewoon betaald worden. Dat kunnen ze niet voor al hun klanten voorschieten en achteraf verrekenen..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
earthknake schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:13:
Dat is een goede tip. Wist niet dat het mogelijk was. Zou dus gas bv via een vast contract bij Vattenfall kunnen regelen en stroom via Tibber? Gaat dat geen problemen opleveren?
Dat kan prima. Tibber levert geen gas dus al hun klanten die gas willen, hebben sowieso een contract ergens anders nodig. Dat kan dynamisch, vast of variabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
IvoB2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

Glashelder schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Even advocaat van de duivel spelen: er zullen op deze manier ook zat klanten zijn die onder hun maandbedrag proberen uit te komen ondanks dat ze geen panelen hebben. Plus die energieleverancier heeft toch echt een steady cashflow nodig, want het ingekochte moet wel gewoon betaald worden. Dat kunnen ze niet voor al hun klanten voorschieten en achteraf verrekenen..
Ik begrijp wat jullie beide zeggen. Ik heb net gebeld met Oxxio, zij geven aan dat ze daadwerkelijk het berekende bedrag als termijnbedag aanhouden, dus dat kan ook negatief zijn. Vattenfall zet op de website neer dat ze met een minimum maandbedrag rekenen, 50 euro geven ze aan. Dus het kan wel degelijk anders dan bij Eneco. Ik wil vooral dat ze per jaar salderen zodat ik weet dat ik (als alles goed gaat) geen bedrag voor elektra hoef te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Niemand zegt ook dat ze dat voor al hun klanten moeten doen.
Alleen de klanten met een voorspelbaar verbruik (digitale meter) en die zelf ook produceren ten gunste van de leverancier (prosumenten die meer opwekken dan ze zelf verbruiken) en geen historiek van wanbetalingen hebben.
In dat geval is een maandelijks voorschot vragen van +180 € gewoon onzin en eenzijdig machtsmisbruik.

Een nultarief is dan een gulden middenweg. Wat rest zal dan wel jaarlijks of maandelijks afgerekend worden.
Ik vraag tenslotten ook maandelijks geen tientallen euro aan mijn leverancier omdat ik tien van de 12 maanden alleen maar teruglever en maar twee maanden per jaar via het net afneem. Ik kan ook wachten op de eindafrekening. Ik neem dan ook een "risico" mijn TLV niet te krijgen wanneer de leverancier failliet gaat. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Niemand zegt ook dat ze dat voor al hun klanten moeten doen.
Alleen de klanten met een voorspelbaar verbruik (digitale meter) en die zelf ook produceren ten gunste van de leverancier (prosumenten die meer opwekken dan ze zelf verbruiken) en geen historiek van wanbetalingen hebben.
In dat geval is een maandelijks voorschot vragen van +180 € gewoon onzin en eenzijdig machtsmisbruik.

Een nultarief is dan een gulden middenweg. Wat rest zal dan wel jaarlijks of maandelijks afgerekend worden.
Ik vraag tenslotten ook maandelijks geen tientallen euro aan mijn leverancier omdat ik tien van de 12 maanden alleen maar teruglever en maar twee maanden per jaar via het net afneem. Ik kan ook wachten op de eindafrekening. Ik neem dan ook een "risico" mijn TLV niet te krijgen wanneer de leverancier failliet gaat. :+
We hebben het hier over iemand die nog geen eens zonnepanelen heeft (!) en nu al zijn (of haar) termijnbedrag probeert te verlagen ;)

De gang van zaken zoals die nu gaat is zoals het overal gaat: op basis van historisch gemiddelde of aantonen dat je daadwerkelijk zonnepanelen hebt. Zolang die er nog niet liggen valt er nog niets aan te tonen :p Als consument kan je een schatting opgeven, maar als die schatting veel te rooskleurig is dan wil je toch ook niet dat je energieboer zegt 'sorry de stroom is op, doei!' ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:11
Glashelder schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

We hebben het hier over iemand die nog geen eens zonnepanelen heeft (!) en nu al zijn (of haar) termijnbedrag probeert te verlagen ;)

De gang van zaken zoals die nu gaat is zoals het overal gaat: op basis van historisch gemiddelde of aantonen dat je daadwerkelijk zonnepanelen hebt. Zolang die er nog niet liggen valt er nog niets aan te tonen :p Als consument kan je een schatting opgeven, maar als die schatting veel te rooskleurig is dan wil je toch ook niet dat je energieboer zegt 'sorry de stroom is op, doei!' ;)
Ik heb bij Energiedirect alleen gas en ik mag elk willekeurig bedrag invullen. Geen beperkingen tot wat zij inschatten, wat het gasverbruik vorig jaar was en ook niet maximaal x procent verlagen. Wel natuurlijk een waarschuwing dat ik beter het maandbedrag kan verhogen want anders moet ik bijbetalen, maar dat advies mag ik gewoon naast me neerleggen.

Er zijn dus wel energieleveranciers die niet moeilijk doen en je gewoon zelf je maandbedrag laten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
[...]

Ik begrijp helemaal wat je zegt, al wil ik mijn maandbedrag verlagen omdat, als ik 1x 231 euro heb betaald als termijnbedrag, ik de rest van het jaar ook al heb betaald. En wat ik zei, heus ga ik niet op de grens zitten van termijnbedrag, dus als ze dan zeggen: we maken er 100 euro van. Dan ben ik ook akkoord, er moet toch wel een middenweg te vinden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

rscheper schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Ik begrijp helemaal wat je zegt, al wil ik mijn maandbedrag verlagen omdat, als ik 1x 231 euro heb betaald als termijnbedrag, ik de rest van het jaar ook al heb betaald. En wat ik zei, heus ga ik niet op de grens zitten van termijnbedrag, dus als ze dan zeggen: we maken er 100 euro van. Dan ben ik ook akkoord, er moet toch wel een middenweg te vinden zijn?
Dat ben ik met je eens. Maar grote bedrijven, processen en procedures :X :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Uiteraard is dit de "gang van zaken" zoals het bijna overal gaat.
Ook niet moeilijk wanneer het merendeel van de klanten zich gewoon neerlegd bij "de gang van zaken".
Een leverancier heeft er immers geen enkel voordeel bij om klanten die nauwelijks iets verbruiken en op vrijwillige basis het tienvoudige van hun werkelijke verbruik willen voorschieten op andere gedachten te brengen noch klanten die de overdreven voorschotten naar een meer realistisch voorschot willen verlagen het na één poging al opgeven nog te motiveren om op hun strepen te blijven staan.
Dat zijn immers de gedroomde klanten.

Ik heb als klant normaliter het meeste inzicht in mijn (toekomstig) verbruik.
Wanneer de leverancier mij daarin, zonder enig bewijs van het tegendeel, niet in wil vertrouwen moet ik anderzijds ook mijn vertrouwen in zo'n leverancier niet bestendigen en ga ik gewoon elders waar men de klant niet bij voorbaat als een niet te betrouwen nummer beschouwt.
Moesten er meer klanten dat doen zou de "gang van zaken" er op termijn ook heel anders uitzien. :)

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

Dat ben ik met je eens. Maar grote bedrijven, processen en procedures :X :')
Niemand die je dan tegenhoudt om over te schakelen naar een ander/kleiner bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:46
marana schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Die vragen inderdaad. En deze zin in het artikel in de Limburger valt me op: Energiebedrijven kopen op de beurs gas in tegen prijzen die aanzienlijk steviger zijn dan de bijna dertig euro per megawattuur momenteel. In sommige maanden ligt die prijs twintig euro erboven
Waarom doen ze dat? Waarom kopen ze dan niet nu op deze lage prijs veel in?
Omdat die prijs geldt voor levering in september. Nu inkopen van gas met een leverdatum in bijvoorbeeld januari levert dus die hogere prijs op.

Vergelijk het met een vakantie naar een wintersport-oord in Oostenrijk.
Boek je nu die vakantie met een vertrekdatum begin september, zal je best een koopje hebben. Want niemand wil nu die wintersportvakantie hebben.
Boek je nu een vakantie met een vertrekdatum in januari dan betaal je een stuk meer. Simpelweg omdat er dan meer vraag is naar vakanties in een wintersport gebied.

Voor de prijzen per leverdatum kun je hier terecht:
https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=5600523

Nu inkopen tegen die lage prijs van september heeft alleen zin voor een partij die al opslagruimte gereserveerd heeft of voor bijvoorbeeld industrie en elektriciteitscentrales, waar het hele jaar door veel gas gebruikt wordt. De leveranciers die aan consumenten en MKB gas leveren, hebben in september nog niet zo veel gas nodig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07 14:48
Ik denk dat ik vanavond gewoon even bij Vattenfall een aanvraag ga doen voor een jaar. We zitten nu variabel bij Engie, en ik verwacht dat ik we ongeveer hetzelfde opwekken met onze panelen als wat we verbruiken (is dat ergens terug te zien? Van een netbeheerder).

Vattenfall is zo te zien het goedkoopste, onze teruglevering is te klein om het daarvan af te laten hangen. United consumers vind ik wat wazig voor salderen, dus die valt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 09:53

greatgonzo

schit-te-rend!

Bij mijn Gaslicht - vergelijking kom ik steeds uit op ofwel Greenchoice, Oxio of Eneco. Verschil op jaarbasis max €21. Focus ligt bij mij even op gas, aangezien ik qua stroom op 0 uitkom.

Het grote verschil maakt uiteindelijk de vaste leverkosten.

Greenchoice: €1,22 m3/ €93.42 leverkosten per jaar
Eneco: €1.37 m3/ €71,88 leverkosten per jaar
Oxio: €1.36 m3/ €71,78 leverkosten per jaar

Het kantelpunt is nu dus om het even, maar wordt het een koude winter dan heb ik meer aan Greenchoice, heb ik weinig verbruik, dan Eneco of Oxxio. Maakt het een lastige keuze.

Iemand nog een advies hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:24:
Bij mijn Gaslicht - vergelijking kom ik steeds uit op ofwel Greenchoice, Oxio of Eneco. Verschil op jaarbasis max €21. Focus ligt bij mij even op gas, aangezien ik qua stroom op 0 uitkom.

Het kantelpunt is nu dus om het even, maar wordt het een koude winter dan heb ik meer aan Greenchoice, heb ik weinig verbruik, dan Eneco of Oxxio. Maakt het een lastige keuze.

Wil je weten hoe Greenchoice de boel bedondert bij salderen dan moet je Greenchoice jaarrekening saldering incorrect? even lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Wolly schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Wil je weten hoe Greenchoice de boel bedondert bij salderen dan moet je Greenchoice jaarrekening saldering incorrect? even lezen.
Ik heb m’n elektra bij een andere leverancier ondergebracht, in dat geval is Greenchoice een prima keuze voor alleen gas toch?

Begrijp je opmerking wel, daarom durfde ik elektra niet aan bij Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rscheper schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:19:
[...]

Ik heb m’n elektra bij een andere leverancier ondergebracht, in dat geval is Greenchoice een prima keuze voor alleen gas toch?

Begrijp je opmerking wel, daarom durfde ik elektra niet aan bij Greenchoice.
Ja dan kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
greatgonzo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:24:

Misschien te makkelijk gedacht, maar als je minimaal rond de 140kuub verbruikt dan is GC al goedkoper dan Eneco? Een paar kuub extra en dan ben je zelfs goedkoper dan Oxxio. Of zit je zo op het kantelpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
corporalnl schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:21:
Aanvulling op mijzelf: Het gaat ook om de noodfonds die weggevallen is sinds mei.

Die combinatie kan problemen geven voor mensen met een zeer laag inkomen. Hangt er natuurlijk van af wat voor contract de mensen hebben. ( een 3 jaar contract met hoge tarieven, variabel etc etc )

Daarnaast gaan de prijzen altijd omhoog in de winter. ( zijn misschien nu nog laag, maar in de winter gaat het omhoog )
Op nu.nl staat vandaag het volgende bericht van Essent
Hoewel energie nu veel goedkoper is dan vorig najaar, kunnen prijzen bij een koude winter weer snel oplopen. Daarvoor waarschuwt E.ON, het Duitse moederbedrijf van Essent en Energiedirect. "De energiecrisis is nog niet helemaal voorbij", zegt bestuurder Leonhard Birnbaum.
Dus als de winter weer iets kouder gaat worden zullen de prijzen gaan stijgen voor die mensen die geen jaar contract hebben.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

eborn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:24:
Ik heb vandaag de eindafrekening van Essent ontvangen:

[Afbeelding]

Het bereken van het prijsplafond bedrag is nog wel een leuke oefening. Blijkbaar is het dus het totaal nemen van je variabele leveringskosten + energiebelasting. Hier moet dan 21% BTW vanaf. En vervolgens deel je dit bedrag door je totale verbruik in die periode. Daar komt dan een gemiddelde prijs uit en als je daar 40 cent vanaf haalt, dan weet je hoeveel overheidskorting je ontvangt.

Dit lijkt te kloppen, maar het voelt zo tegenstrijdig. Want nu lijkt het alsof ik meer terug krijg dan waar ik recht op heb?
Hier inmiddels de eindafrekening van Vattenfall ontvangen. Hij valt voor mij, net als bij jou, ook gunstiger uit dan je zou verwachten. Lijkt inderdaad te liggen aan hoe ze de gemiddelde prijs berekenen. Fijn voor jou, mij en waarschijnlijk een hoop anderen, maar bijzonder dat de overheid en energieleveranciers voor deze rekenwijze hebben gekozen!

• rscheper
Bij ANWB zijn de gasprijzen vandaag 0,45 (plus belasting en zo, 66 cent?) 10 cent duurder dan gisteren. Komt al in de buurt van de 1,22 van Greenchoice.

• user109731
  • Niet online
rscheper schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:53:
Bij ANWB zijn de gasprijzen vandaag 0,45 (plus belasting en zo, 66 cent?) 10 cent duurder dan gisteren. Komt al in de buurt van de 1,22 van Greenchoice.
Komt door zorgen over LNG aanvoer door mogelijke stakingen in Australië volgens:

Planned strike at Woodside, Chevron Australian facilities sparks concern over LNG supply

• MaKrail
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-07 17:28
Ik krijg binnenkort zonnepanelen (10000 Wp, verbruik nu 3600kwh/1200m3 per jaar) en enkele airco's. De jaarafrekening van Essent (variabel contract) komt altijd eind maart. Ik heb net met Essent gebeld, om te vragen of een nieuw jaarcontract het moment van de jaarafrekening veranderd. Dit is niet het geval.
Het lijkt mij, dat ik dus beter in september kan overstappen naar een andere aanbieder, zodat ik het stroomverbruik in de komende winter, nog 100% kan salderen met de opbrengst in de zomer van 2024. Zie ik dat goed?

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
MaKrail schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:32:
Ik krijg binnenkort zonnepanelen (10000 Wp, verbruik nu 3600kwh/1200m3 per jaar) en enkele airco's. De jaarafrekening van Essent (variabel contract) komt altijd eind maart. Ik heb net met Essent gebeld, om te vragen of een nieuw jaarcontract het moment van de jaarafrekening veranderd. Dit is niet het geval.
Het lijkt mij, dat ik dus beter in september kan overstappen naar een andere aanbieder, zodat ik het stroomverbruik in de komende winter, nog 100% kan salderen met de opbrengst in de zomer van 2024. Zie ik dat goed?
Ik snap je verhaal geloof ik niet?
Zodra je overstapt krijg je een eindafrekening van Essent (dus maart-september) en een jaar later een jaarafrekening van je nieuwe aanbieder (september-september).

• Waah
  • Laatst online: 00:24
dragon2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Zodra je overstapt krijg je een eindafrekening van Essent (dus maart-september) en een jaar later een jaarafrekening van je nieuwe aanbieder (september-september).
Hij heeft nog geen zonnepanelen, dus dan maakt het niet uit dat de huidige afrekening over maart-september loopt.

Van september-september is wel handig ja. Op zich kan maart tot maart ook.

Volgens mij is het meest ongunstig om het ergens midden in de winter of zomer te doen, want dan ben je meer afhankelijk van de grillen van wanneer de kou/zon komt.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-07 08:44
Waah schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Hij heeft nog geen zonnepanelen, dus dan maakt het niet uit dat de huidige afrekening over maart-september loopt.

Van september-september is wel handig ja. Op zich kan maart tot maart ook.

Volgens mij is het meest ongunstig om het ergens midden in de winter of zomer te doen, want dan ben je meer afhankelijk van de grillen van wanneer de kou/zon komt.
Op zich maakt de periode toch niks uit? Ik heb van juli-juli wat dus betekent dat mocht ik in januari de 'min' in gaan, ik die min kan compenseren in de maanden die nog komen tot juli...

• MacD007
dragon2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Bij een variabel contract heb je een redelijk vast tijdstip gekregen voor je jaarafrekening, bij sommige energieboeren is dat een vaste maand, bv de maart zoals jij aangeeft.
Ga je over naar vastcontact gaat op x moment je contract in, op dat tijdstip krijg jij dus na een jaar ook weer je jaarafrekening. Bij je huidig energieleverancier krijg je dus een afrekening en dus ook je saldering.
Vaak heb je meer aan een goedkope aanbieding dan een vaste ingangsdatum.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-07 19:05
MacD007 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

Bij een variabel contract heb je een redelijk vast tijdstip gekregen voor je jaarafrekening, bij sommige energieboeren is dat een vaste maand, bv de maart zoals jij aangeeft.
Ga je over naar vastcontact gaat op x moment je contract in, op dat tijdstip krijg jij dus na een jaar ook weer je jaarafrekening. Bij je huidig energieleverancier krijg je dus een afrekening en dus ook je saldering.
@MaKrail Blijkbaar even opletten, want Essent doet iets heel geks (en illegaals?!) als je variabel zit en binnen je jaar overstapt: Frysk Famke in "Saldering per kwartaal of jaar"
(Echt heel apart, want eigenlijk houden ze je zo alsnog een jaar vast, terwijl je variabel zit, maar dus flink benadeeld wordt als je eerder opzegt.)

• MaKrail
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-07 17:28
MacD007 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

Medewerker van Essent vertelde aan de telefoon juist, dat de jaarafrekening eind maart blijft, als ik nu een jaarcontract neem. Eind maart heb ik nog niet genoeg opgewekt, om het gebruik in de komende winter te salderen.
Bij een jaarcontract bij een nieuwe aanbieder vanaf september, kan dit wel. Overstappen dus!

• MacD007
MaKrail schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:26:
[...]

Medewerker van Essent vertelde aan de telefoon juist, dat de jaarafrekening eind maart blijft, als ik nu een jaarcontract neem. Eind maart heb ik nog niet genoeg opgewekt, om het gebruik in de komende winter te salderen.
Bij een jaarcontract bij een nieuwe aanbieder vanaf september, kan dit wel. Overstappen dus!
als je het doet ivm het salderen is eigenlijk de maand juli het beste (1-7) omdat je dan zowel het tweede deel van de zomer als ook het eerste deel van de zomer (jaar daar op) mee hebt genomen.
maar het kan dus ook iets eerder of iets later, het maakt alleen nu iets uit omdat je de splitsing hebt van essent in maart tot einde contract, dus bij het eerste jaar, daarna maakt het niet zo veel uit, ivm de prijzen zijn echter de zomer de meest goedkope opties, daarna gaat het weer duurder worden cq in de winter overstappen betaal je de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ben net via Pricewise overgestapt naar EnergieDirect. Nadat ik alle gegevens had ingevuld op de site van Pricewise en de aanvraag had ingestuurd kreeg ik van hun direct een email waarin wordt verteld dat de aanvraag is ingediend. Bijgevoegd bij de mail is een pdf met alle informatie m.b.t de aanvraag inclusief NAW gegevens en de exacte tarieven die je gaat betalen. Echter, het bedrag van de welkomstbonus staat daar niet op aangegeven. Is dat gebruikelijk? Het is sowieso vreemd in mijn ogen dat dit stukje informatie ontbreekt in zo'n overzicht. De website van Pricewise biedt ook geen uitkomst hierover en zelfs een chatrobot is op die site niet te vinden.

Binnen een week moet er een bevestiging volgen van EnergieDirect per email. Hopelijk staat daar dan ook de welkomstbonus in bevestigd...
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit: ook in het bevestigingsmailtje van ED werd de cashbonus niet vermeld, dus heb ik mijn overstap telefonisch weer geannuleerd. Dat ging gelukkig soepel en ik heb de bevestiging per email al binnen.

Mijn analyse is dat het misgaat bij de Pricewise website. Wanneer je bijv. je huisnummer aanpast (bijv. van toevoeging A naar B ) dan krijg je andere aanbiedingen te zien. Wanneer je vervolgens je huisnummer weer corrigeert naar het juiste nummer/toevoeging dan staat een bepaalde leverancier wel nog steeds bovenaan in het lijstje met goedkoopste aanbiedingen, maar wanneer een aanbieding niet geldig is op jouw specifieke adres dan blijkt de cashbonus niet van toepassing. Wanneer je dan niet goed nagaat of die cashbonus ergens contractueel staat vermeld kun je dus zomaar ongemerkt het schip in gaan met een aanbieding die eigenlijk geen speciale aanbieding is.

Waarom het adres op bijv. adres 33B wel de aanbieding met cashbonus kan krijgen en de ander op 33C niet, is onduidelijk (het ingevulde verbruik is voor beide adressen hetzelfde, dus daar kan het niet aan liggen). Mogelijk heeft te maken met Essent-dochterbedrijven die niet met het moederbedrijf mogen concurreren op adressen van huidige Essent klanten.

[ Voor 44% gewijzigd door choogen op 11-08-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Even voor de duidelijkheid: je hebt ook gevraagd aan EnergieDirect of er een welkomstbonus van toepassing is?

Ik heb iets soortgelijks met Innova gehad, maar daar werd de bonus wel gewoon achteraf per email bevestigd. Kreeg zelfs een veel hogere bonus dan de bedoeling was omdat die bedoeld was voor klanten die ook gas afnamen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 16:10
choogen schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:48:
Ben net via Pricewise overgestapt naar EnergieDirect. Nadat ik alle gegevens had ingevuld op de site van Pricewise en de aanvraag had ingestuurd kreeg ik van hun direct een email waarin wordt verteld dat de aanvraag is ingediend. Bijgevoegd bij de mail is een pdf met alle informatie m.b.t de aanvraag inclusief NAW gegevens en de exacte tarieven die je gaat betalen. Echter, het bedrag van de welkomstbonus staat daar niet op aangegeven. Is dat gebruikelijk? Het is sowieso vreemd in mijn ogen dat dit stukje informatie ontbreekt in zo'n overzicht. De website van Pricewise biedt ook geen uitkomst hierover en zelfs een chatrobot is op die site niet te vinden.

Binnen een week moet er een bevestiging volgen van EnergieDirect per email. Hopelijk staat daar dan ook de welkomstbonus in bevestigd...
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit: ook in het bevestigingsmailtje van ED werd de cashbonus niet vermeld, dus heb ik mijn overstap telefonisch weer geannuleerd. Dat ging gelukkig soepel en ik heb de bevestiging per email al binnen.

Mijn analyse is dat het misgaat bij de Pricewise website. Wanneer je bijv. je huisnummer aanpast (bijv. van toevoeging A naar B ) dan krijg je andere aanbiedingen te zien. Wanneer je vervolgens je huisnummer weer corrigeert naar het juiste nummer dan staat een bepaalde leverancier wel nog steeds bovenaan in het lijstje met goedkoopste aanbiedingen, maar wanneer een aanbieding niet geldig is op jouw specifieke adres dan blijkt de cashbonus niet van toepassing. Wanneer je dan niet goed nagaat of die cashbonus ergens contractueel staat vermeld kun je dus zomaar ongemerkt het schip in gaan met een aanbieding die eigenlijk geen speciale aanbieding is.

Waarom het adres op bijv. adres 33B wel de aanbieding met cashbonus kan krijgen en de ander op 33C niet, is onduidelijk (het ingevulde verbruik is voor beide adressen hetzelfde, dus daar kan het niet aan liggen). Mogelijk heeft te maken met Essent-dochterbedrijven die niet met het moederbedrijf mogen concurreren op adressen van huidige Essent klanten.
Ik heb via cashbackxl afgesloten (krijg je 45 extra cashback) en dat gaat dus direct via de energiedirect website.
De bevestiging van energiedirect stond in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TggvdAQ42t5zavUWOn2Sfc_DPw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a4BvK4MHYQXoPIE8sMKueCK4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Bedankt voor jullie reacties.

@Glashelder Ik heb het niet gevraagd, maar aangezien de cashbonus niet expliciet wordt vermeld in de bevestigingsmails van EnergieDirect ga ik er vanuit dat die niet van toepassing was. Door de fout in de website van Pricewatch meldde ik me ongemerkt aan voor een ED-aanbod dat (zonder die cashbonus) pas 21ste was in de lijst van goedkoopste aanbiedingen.

@Vandread Ik heb net nog even de betreffende ED-email gecheckt: de alinea met als kopje Je scherpe deal ontbreekt bij mij helaas, inclusief het concrete bedrag van de "energiekorting" zoals ze het daar noemen. Ik ga zo nog even kijken of ik via CashbackXL nog kans maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:06
nvm ...

[ Voor 98% gewijzigd door Wolfram55 op 12-08-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-07 14:07
ATCO schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:16:
Ik krijg op die vergelijkingssites helemaal geen Vattenfall als optie terwijl de berekening op hun site echt het goedkoopst uitpakt. Helaas heb ik ook net de wat lagere tarieven gemist, was van plan vandaag af te sluiten.
heb je de keuze gemaakt ?

[ Voor 185% gewijzigd door Yorinn op 13-08-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Nog niet, ben voorlopig benieuwd hoe anderen nog wel de scherpere vattenfall tarieven via de vergelijkings sites krijgen terwijl ze bij mij helemaal niet in de resultaten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ATCO schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:44:
Nog niet, ben voorlopig benieuwd hoe anderen nog wel de scherpere vattenfall tarieven via de vergelijkings sites krijgen terwijl ze bij mij helemaal niet in de resultaten staan.
Vaak geef je in de vergelijker ook je huidige leverancier op. Kies daar eens “weet ik niet” of “onbekend” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Uniciteit schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:52:
[...]

Vaak geef je in de vergelijker ook je huidige leverancier op. Kies daar eens “weet ik niet” of “onbekend” ;)
wauw, dat werkt gewoon ( gaslicht.com ) en vattenfall staat er dan tussen en zelfs wat goedkoper dan op hun eigen site....

maar kunnen huidige klanten dan ook via deze weg gebruik maken van de tarieven op gaslicht.com ?

en ik vraag mij af, ik kom er even niet uit wanneer het dan start? 1 sept? tot 1 sept 2024? of krijg ik dan de jaarnota zoals ik die altijd krijg bij vattenfall in november? ik probeer het te vinden op gaslicht maar ik kan het nergens vinden....

[ Voor 22% gewijzigd door joey82 op 13-08-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

joey82 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:57:
[...]

wauw, dat werkt gewoon ( gaslicht.com ) en vattenfall staat er dan tussen en zelfs wat goedkoper dan op hun eigen site....

maar kunnen huidige klanten dan ook via deze weg gebruik maken van de tarieven op gaslicht.com ?

en ik vraag mij af, ik kom er even niet uit wanneer het dan start? 1 sept? tot 1 sept 2024? of krijg ik dan de jaarnota zoals ik die altijd krijg bij vattenfall in november? ik probeer het te vinden op gaslicht maar ik kan het nergens vinden....
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Volgens mij kun je zelf een startdatum opgeven.

Als dat het contract is wat je wilt, dan zou ik het gewoon proberen. Stel het mag of kan niet, dan krijg je dat ook wel te horen denk ik?

De jaarnota blijft normaalgesproken in dezelfde maand doorlopen bij Vattenfall. Dat is in ieder geval wel het geval als je via Vattenfall.nl zelf verlengt.

Probeer ze anders even te bellen. Misschien kan het dan ook voor je geregeld worden - vergeet niet aan te geven dat het aanbod bij Vattenfall via de vergelijkers goedkoper is dan hun eigen verleng aanbod.

[ Voor 9% gewijzigd door Uniciteit op 13-08-2023 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Uniciteit schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Volgens mij kun je zelf een startdatum opgeven.

Als dat het contract is wat je wilt, dan zou ik het gewoon proberen. Stel het mag of kan niet, dan krijg je dat ook wel te horen denk ik?

De jaarnota blijft normaalgesproken in dezelfde maand doorlopen bij Vattenfall. Dat is in ieder geval wel het geval als je via Vattenfall.nl zelf verlengt.

Probeer ze anders even te bellen. Misschien kan het dan ook voor je geregeld worden - vergeet niet aan te geven dat het aanbod bij Vattenfall via de vergelijkers goedkoper is dan hun eigen verleng aanbod.
aan de ene kant wil ik wel maar aan de andere kant, stel de tarieven gaan omlaag, dan snijd ik mezelf in de vingers :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

joey82 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:19:
[...]

aan de ene kant wil ik wel maar aan de andere kant, stel de tarieven gaan omlaag, dan snijd ik mezelf in de vingers :'(
Tja, dan doe je het niet :9

Niemand hier weet wat de energietarieven gaan doen. Er is geen goede of foute keuze.

De een wil zekerheid ongeacht wat de tarieven komend jaar gaan doen en legt de tarieven daarom vast.

De ander hoeft niet per se zekerheid en kijkt het aan - die is dan voordeliger uit als de (variabele/dynamische) tarieven lager uitvallen en duurder als ze hoger uitvallen.

Je moet voor jezelf afvragen bij welke groep jij hoort. :) Nogmaals: er is geen goed of fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn147
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-02-2024
Greenchoice was de partij met de hoogste tlv (11,5 cent). Nu zie ik dat dit voor nieuwe klanten al is verlaagd naar 8 cent per kWh. Denken jullie dat greenchoice dit ook nog gaat aanpassen bij klanten met een meerjarig contract met de oude tlv? In de overeenkomst staat dat ze de tlv gedurende het contact mogen aanpassen, maar ik lees ook veel nieuwsberichten van andere partijen die dit hebben gedaan en zijn teruggefloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 01:09
joey82 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:19:
[...]

We kunnen niet naar je inkomen en uitgaven kijken, maar als je het nu prima kan betalen voor een “mooie” prijs, waarom zo bang zijn een scherpere deal mis te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Nieuw contract energiedirect laten ingaan 1 dag na einde contract Innova, krijg dit in de mail van Innova:
"Houd er rekening mee dat uw eventuele cashback vervalt en dat u mogelijk een opzegvergoeding moet betalen over dit product, omdat u dit product bij ons vroegtijdig annuleert. De definitieve opzegvergoeding vindt u op de eindnota, die u binnen 6 weken na de beëindiging ontvangt."

Dat is toch een loos "dreigement" ?

Betrefl energiedirect en zonnepanelen: voor de grap op m'n vaders adres geprobeerd, met aangemelde zonnepanelen en zonder zonnepanelen aan te vinken: kwam gewoon de 230 euro cashback tevoorschijn.
Dus ze kijken niet naar een register. Ook met het vinkje aan gewoon de cashback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 10:18
Vandread schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:43:
Nieuw contract energiedirect laten ingaan 1 dag na einde contract Innova, krijg dit in de mail van Innova:
"Houd er rekening mee dat uw eventuele cashback vervalt en dat u mogelijk een opzegvergoeding moet betalen over dit product, omdat u dit product bij ons vroegtijdig annuleert. De definitieve opzegvergoeding vindt u op de eindnota, die u binnen 6 weken na de beëindiging ontvangt."

Dat is toch een loos "dreigement" ?
Het is geen dreigement, maar gewoon een standaard mededeling, hooguit goedbedoelde waarschuwing.
Als die er niet had gestaan, waren er vast wel weer klanten geweest die zich zouden beklagen over het feit dat ze niet even aan de jas waren getrokken over het feit dat ze een paar dagen te vroeg waren met de beëindiging en daarmee de bonus zouden mislopen. En dat zou vervolgens wel weer worden afgeschilderd als "opzet door graaiers".
Zo gaat dat toch tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Ultraboy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Het is geen dreigement, maar gewoon een standaard mededeling, hooguit goedbedoelde waarschuwing.
Als die er niet had gestaan, waren er vast wel weer klanten geweest die zich zouden beklagen over het feit dat ze niet even aan de jas waren getrokken over het feit dat ze een paar dagen te vroeg waren met de beëindiging en daarmee de bonus zouden mislopen. En dat zou vervolgens wel weer worden afgeschilderd als "opzet door graaiers".
Zo gaat dat toch tegenwoordig?
Ze bevestigen de datum dat ik stop in de email, ze weten de einddatum dat het contract stopt, dan kunnen ze die email toch correct afhandelen ipv automatisch zo'n bericht erbij?
Ik snap je punt wel hoor :)
Heb wel gewoon bevestiging gevraagd ivm de cashback, niet dat ik iets heb gemist in de kleine lettertjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 12:24

-SaveMe-

-klik-

Geen idee of ik hier goed zit, maar iets wat ik mij al even afvraag:

De gasprijs is al weer een flink stuk gedaald, maar de kWh prijs is nog ver van de prijs van voor de oorlog en crisis. Waarom blijft deze zo hoog (24ct vs 38ct nu) ?

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
-SaveMe- schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:32:

De gasprijs is al weer een flink stuk gedaald, maar de kWh prijs is nog ver van de prijs van voor de oorlog en crisis. Waarom blijft deze zo hoog (24ct vs 38ct nu) ?
ik weet niet of ik er ver naast zit maar ze houden het kunstmatig hoger als je het mij vraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

martijn147 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:53:
Greenchoice was de partij met de hoogste tlv (11,5 cent). Nu zie ik dat dit voor nieuwe klanten al is verlaagd naar 8 cent per kWh. Denken jullie dat greenchoice dit ook nog gaat aanpassen bij klanten met een meerjarig contract met de oude tlv? In de overeenkomst staat dat ze de tlv gedurende het contact mogen aanpassen, maar ik lees ook veel nieuwsberichten van andere partijen die dit hebben gedaan en zijn teruggefloten.
Wat zegt Greenchoice daarvan? Even mailen of bellen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:47

bert pit

asdasd

Elektriciteit wordt voor een groot deel in NL opgewekt met gascentrales. Wij sloten rond 1999 een langlopend contract met Rusland af voor levering gas tegen een vaste prijs. Wij hebben circa 20 jaar daarvan geprofiteerd. Gedurende die periode is de 'spotmarktprijs' een aantal keer veel hoger geweest dan de prijs van vorig jaar, maar daar merkten wij niets van. Zowel gas al elektriciteit waren stabiel in prijs.

De spotmarktprijs betaal je als je geen contract hebt. Die prijzen werden driekwart jaar voor de oorlog met Ukraine al veel hoger en zijn door de oorlog veel hoger geworden. Deze zijn nu wel weer omlaag, maar niet meer naar het niveau van het contract met Rusland.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

Een gasgestookte centrale heeft een als ik het zo snel kan vinden een rendement van 60% (tot 77%), je haalt dus 6,35kWh a 7,52kWh uit 1m3 gas.

Bij de gemiddelde gasprijs van 50 euro per MWh resulteert dit in een netto prijs van (bij 60% rendement):
0,08 euro per KWh
0,15 euro belasting

= 0,23 euro per KWh.

En dat is exclusief transport, running kosten van de centrale, winst/risico opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dafuq?

Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

https://www.gelderlander....n-heffing-op-br~a3362127/

Lekker dan, vooral voor mensen met huur-panelen (sociale woningbouw) 😢
Energiebedrijf Vandebron laat bezitters van zonnepanelen voortaan vaste kosten betalen voor het terugleveren van stroom aan het net. Vanwege de forse toename van zonnepanelen raakt het energienet namelijk steeds vaker overbelast en ontstaan er stroomoverschotten op de markt.
Vandenbron wil, naar eigen zeggen als eerste partij in Nederland, de kosten die het zelf hiervoor moet maken voortaan “evenredig” gaan verdelen. Deze zogenoemde onbalans- en profileringskosten werden tot nu toe doorberekend aan klanten met en zonder zonnepanelen.

Maar Vandebron kiest voor een nieuwe verdeling, waarbij mensen met zonnepanelen een vast bedrag per dag gaan betalen voor het terugleveren van stroom. Een gemiddeld huishouden met zonnepanelen zou door de nieuwe maatregel maandelijks zo’n 10 tot 20 euro minder voordelig uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:34:
[...]
= 0,23 euro per KWh.

En dat is exclusief transport, running kosten van de centrale, winst/risico opslag.
Dan kan je beter je elektriciteit uit een mix van windmolens, zonneparken, geothermie, hydro halen.
Dan is de kost (inclusief kosten voor de energiemaatschappij, afschrijvingen, winst,...) een 20 cent/kWh.
Neem je een deel van de verkoop aan de klanten uit handel op de epex markt en uit PV (overproductie van je klanten) is de verkoopprijs nog lager (gemiddelde voor de maand juli 23 rond de 7,5 cent/kWh).
Mix je die twee componenten kan je als bedrijf de elektriciteit heden dan rond de 14-15 cent/kWh aanbieden.
Dat maakt inclusief alle accijnzen, overheidsbeslag, netkosten, BTW een all in prijs rond de 26 cent/kWh.

Gezien uitbaters van nucleaire centrales bij hoog en laag blijven beweren dat ze de goedkoopste elektriciteit produceren zouden ze daar dan nog onder kunnen blijven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 16:02
dragon2 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:11:
Dafuq?

https://www.gelderlander....n-heffing-op-br~a3362127/

Lekker dan, vooral voor mensen met huur-panelen (sociale woningbouw) 😢

[...]
Mja, voor ons wordt dat dus per oktober 46 extra op maandbasis 8)7 .
Dat wordt overstappen uiteraard, vraag blijft alleen welke van de aanbieders gaat dit trucje als laatste toepassen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
dragon2 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:11:
Dafuq?

Gewoon een voorspelbaar gevolg van een niet langer houdbare salderingsregeling.
Tot nu toe werden die kosten gewoon gespreid over de facturen van mensen zonder PV en zonder saldering.

Wordt in Vlaanderen al langer toegepast op prosumenten die blijven kiezen voor salderen.
Waarom zouden die de kosten die voortvloeien uit hun voordeel om te blijven salderen volledig op de andere consumenten mogen blijven afwentelen?
Bereid je maar al voor op de dag dat er vaste kosten zullen geheven worden op consumenten die kiezen voor een dynamisch contract. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Dan kan je beter je elektriciteit uit een mix van windmolens, zonneparken, geothermie, hydro halen.
Dan is de kost (inclusief kosten voor de energiemaatschappij, afschrijvingen, winst,...) een 20 cent/kWh.
Neem je een deel van de verkoop aan de klanten uit handel op de epex markt en uit PV (overproductie van je klanten) is de verkoopprijs nog lager (gemiddelde voor de maand juli 23 rond de 7,5 cent/kWh).
Mix je die twee componenten kan je als bedrijf de elektriciteit heden dan rond de 14-15 cent/kWh aanbieden.
Dat maakt inclusief alle accijnzen, overheidsbeslag, netkosten, BTW een all in prijs rond de 26 cent/kWh.

Gezien uitbaters van nucleaire centrales bij hoog en laag blijven beweren dat ze de goedkoopste elektriciteit produceren zouden ze daar dan nog onder kunnen blijven. :+
Je betaald altijd een deel van de gascentrales mee (en voor 's nachts), die gasturbines blijven ook als ze niks doen standby draaien.
Idem voor nucleaire energie ;) maar je hebt gelijk een mix van alles maakt het geheel inderdaad wat goedkoper.

Ik betaal overigens 0,32 (dal) en 0,36 (normaal) cent per KWh... afgesloten in juni. Maar toen was de gasprijs (midden en lange termijn) 40 euro per MWh. Staat nu al een tijdje weer rond de 50 euro per MWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Nielzsche schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Mja, voor ons wordt dat dus per oktober 46 extra op maandbasis 8)7 .
Dat wordt overstappen uiteraard, vraag blijft alleen welke van de aanbieders gaat dit trucje als laatste toepassen..
Eerlijk? Denk dat iedereen mee moet nu anders vallen ze om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:50
IvoB2 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Gewoon een voorspelbaar gevolg van een niet langer houdbare salderingsregeling.
Tot nu toe werden die kosten gewoon gespreid over de facturen van mensen zonder PV en zonder saldering.
Die kosten voor mensen zonder PV? Je bedoelt de kosten voor goedkopere stroom en soms zelfs geld krijgen voor het gebruiken van stroom? Bedoel je die kosten?

Nee, dit is gewoon een mooie spin. Framen dat het oneerlijk is dat klanten zonder PV betalen voor klanten met PV en ondertussen lekker je winstmarge opschroeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Laatst online: 00:15
Biggg schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Die kosten voor mensen zonder PV? Je bedoelt de kosten voor goedkopere stroom en soms zelfs geld krijgen voor het gebruiken van stroom? Bedoel je die kosten?
Nee tuurlijk niet. Voor de miljoenen huurders die geen panelen mogen/kunnen laten plaatsen. We wonen niet allemaal in een koophuis.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchOwnage op 15-08-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:50
DutchOwnage schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Nee tuurlijk niet. Voor de miljoenen huurders die geen panelen mogen/kunnen laten plaatsen. We wonen niet allemaal in een koophuis.
Die zijn reeds goedkoper uit doordat zij goedkope (of gratis, of zelfs betaald) stroom kunnen afnemen van mensen met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Biggg schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Die zijn reeds goedkoper uit doordat zij goedkope (of gratis, of zelfs betaald) stroom kunnen afnemen van mensen met zonnepanelen.
Leg mij dat eens uit? Ik zie het niet terug op mijn elektra nota.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Je betaald altijd een deel van de gascentrales mee (en voor 's nachts), die gasturbines blijven ook als ze niks doen standby draaien.
Idem voor nucleaire energie ;) maar je hebt gelijk een mix van alles maakt het geheel inderdaad wat goedkoper.

Ik betaal overigens 0,32 (dal) en 0,36 (normaal) cent per KWh... afgesloten in juni. Maar toen was de gasprijs (midden en lange termijn) 40 euro per MWh. Staat nu al een tijdje weer rond de 50 euro per MWh.
Ik betaalde in juli ll. 13,79 cent/kWh stroomcomponent en dit 24/7 (contract zonder piek- en daltarief).
Dit op basis van 50% groene energie (20 c.kWh) en 50% variabel gemiddelde Epex (7,577 kWh).
Daar zitten dus alle kosten voor de verkopende partij inbegrepen.
Alle andere kosten zitten vervat in de 10-11 cent algemene kosten (heffingen, acijnzen, GSC, WKK, BTW,...)

Nucleare energie wordt hier aan de klant nog steeds verkocht berekend op de gasprijzen. De extra winsten komen niet op het conto van de klant maar op het conto van de aandeelhouders en de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:45
DutchOwnage schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Leg mij dat eens uit? Ik zie het niet terug op mijn elektra nota.
Wat denk je dat de prijzen waren geweest als niemand zonnepanelen hadden gehad?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Jojan265 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Wat denk je dat de prijzen waren geweest als niemand zonnepanelen hadden gehad?
Dat zou ik niet weten. Ik weet alleen dat ik 30 cent per Kwh betaal op het moment. Ik moet bekennen dat ik niet wist dat het zo in zijn werk ging, excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:33
Ah, de consumenten zonder panelen betalen voor de consumenten met panelen argument wordt weer op tafel gegooid, omdat energieleveranciers willen profiteren van de panelen van de consumenten zonder daar een investering voor hoeven te doen.
Pagina: 1 ... 95 ... 152 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden