Ik zag inderdaad dit ook, maar ook een melding dat ze de meterstanden niet (goed) hebben doorgekregen van de netleverancier. Waardoor ze het later ook gaan proberen.Raem schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:35:
Ik zag in de Vattenfall app dat mijn verbruik per dag (elke dag zowel elektra als gas) ineens is afgerond op hele getallen. Bijvoorbeeld 3,000m3 gas in plaats van de 2,4 m3 die HomeWizard heeft gemeten.
Hebben meer mensen dit? Is dit een bug in de app?
Ik ga ervanuit dat ze dit nog rechttrekken als de informatie correct is aangeleverd vanuit de slimme meter(s).
http://specs.tweak.to/5253
Ik zie vier telwerken: dat zullen normaal- en daltarief zijn (1 en 2), en dat dan voor afname en teruglevering (3 en 4).Boerenlater schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:45:
[Afbeelding]
Domme vraag misschien maar hoe moet ik dit nou lezen?
Kan je dan niet van het gas af? Gezien de vaste kosten zijn dat wel hele dure 3 m³Boerenlater schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:45:
[Afbeelding]
Wel opmerkelijk dat je dan in de daluren meer terug zou leveren.
Telwerk 1 en 2 zijn verbruik laag en hoog tarief.Boerenlater schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:45:
[Afbeelding]
Telwerk 3 en 4 zijn teruglevering laag en hoog tarief.
Datum is de stand op genoemde datum.
Dus is verschil er tussen - en de eenheden opgeteld - is je verbruik.
En ook nog eens geen 365 dagen tussen data, maakt het lezen bijzonder moeilijk.. Gebruiksvriendelijkheid is bij VDB ver te zoeken helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 04-04-2024 10:01 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik kook alleen op gas (huurflat met blokverwarming) en weet niet of qua aansluiting ik kan koken op een enkel stopcontact.jan-- schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:49:
[...]
Kan je dan niet van het gas af? Gezien de vaste kosten zijn dat wel hele dure 3 m³
Wel opmerkelijk dat je dan in de daluren meer terug zou leveren.
Is vanwege verhuizing._Apache_ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:00:
[...]
Telwerk 1 en 2 zijn verbruik laag en hoog tarief.
Telwerk 3 en 4 zijn teruglevering laag en hoog tarief.
Datum is de stand op genoemde datum.
Dus is verschil er tussen - en de eenheden opgeteld - is je verbruik.
En ook nog eens geen 365 dagen tussen data, maakt het lezen bijzonder moeilijk.. Gebruiksvriendelijkheid is bij VDB ver te zoeken helaas.
[ Voor 42% gewijzigd door Boerenlater op 04-04-2024 10:50 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja check. Dan zal je dit hebben afgelezen van het menu 'tellerstanden', in een ander menu is het daadwerkelijke verbruik terug te lezen.Boerenlater schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:49:
[...]
Ik kook alleen op gas (huurflat met blokverwarming) en weet niet of qua aansluiting ik kan koken op een enkel stopcontact.
[...]
Is vanwege verhuizing.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik heb contact gehad met Vattenfall, maar ze zeggen dat dit een bewuste wijziging is vanwege het dynamische FlexPrijs contractSjowhan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:50:
[...]
Ik zag inderdaad dit ook, maar ook een melding dat ze de meterstanden niet (goed) hebben doorgekregen van de netleverancier. Waardoor ze het later ook gaan proberen.
Ik ga ervanuit dat ze dit nog rechttrekken als de informatie correct is aangeleverd vanuit de slimme meter(s).
[ Voor 4% gewijzigd door Raem op 04-04-2024 15:11 ]
Bijzonder. Ik heb tot oktober een vasteprijscontract, dus zou dit niet dan zichtbaar moeten zijn in mijn account.Raem schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:03:
[...]
Ik heb contact gehad met Vattenfall, maar ze zeggen dat dit een bewuste wijziging is vanwege het dynamische FlexPrijs contract
Morgen maar eens in de pen klimmen hiervoor..
http://specs.tweak.to/5253
4pits op 1 groep; dat zal dan net voldoende zijn om je nasi van de chinees op te warmen, maar echt koken kun je daar dus niet mee, tenminste niet met 4 pitten te gelijk. dat is maar 3.680 W voor 4 pitten. dat is dus 920 W per pit. als je alles wilt gebruiken. als je echter naar de specs kijkt dan zie je dat 1 pit tot 3000 W kan, en een andere tot 2000 W kan , maar gelijk mogen ze dus niet meer dan 3.680 W gebruiken.BarryH schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:51:
@Boerenlater Inventum heeft een 4 pits inductieplaat die op 1 stopcontact kan
/f/image/dI0CW25FeSndScKPwawH4Koq.png?f=fotoalbum_large)
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Heb jij nu een stroommeter op je kookplaat? en weet je je pieken.MacD007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:10:
[...]
4pits op 1 groep; dat zal dan net voldoende zijn om je nasi van de chinees op te warmen, maar echt koken kun je daar dus niet mee, tenminste niet met 4 pitten te gelijk. dat is maar 3.680 W voor 4 pitten. dat is dus 920 W per pit. als je alles wilt gebruiken. als je echter naar de specs kijkt dan zie je dat 1 pit tot 3000 W kan, en een andere tot 2000 W kan , maar gelijk mogen ze dus niet meer dan 3.680 W gebruiken.
[Afbeelding]
Mijn zoon kan er goed mee uit de voeten en kookt heel lekker. Degene met de vraag gebruikt 3m2 gas per jaar. Dat is dus 24kWh warmte. Een inductieplaat heeft maar 60% nodig (minder warmte langs de pan), dus 15kWh per jaar. Dat is bij 200 dagen 0,08kWh. Dus 6 minuten 800watt gemiddeld. Dan lijkt me een piek van 3600 watt geen probleem.
En de pieken is vooral water koken voor rijst / aardappelen. Geeft niet echt als dat wat langer duurt (kan altijd starten met heet water uit de waterkoker
Zo'n plaat kost eur 250,- tot eur 300 nieuw, en als het niet bevalt kan je hem op mp weer kwijt.
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 04-04-2024 19:22 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Flinke aanname dat je als huurder van je vastrecht kunt afkomen natuurlijk.BarryH schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:21:
[...]
Heb jij nu een stroommeter op je kookplaat? en weet je je pieken.
Mijn zoon kan er goed mee uit de voeten en kookt heel lekker. Degene met de vraag gebruikt 3m2 gas per jaar. Dat is dus 24kWh warmte. Een inductieplaat heeft maar 60% nodig (minder warmte langs de pan), dus 15kWh per jaar. Dat is bij 200 dagen 0,08kWh. Dus 6 minuten 800watt gemiddeld. Dan lijkt me een piek van 3600 watt geen probleem.
En de pieken is vooral water koken voor rijst / aardappelen. Geeft niet echt als dat wat langer duurt (kan altijd starten met heet water uit de waterkoker
Zo'n plaat kost eur 250,- tot eur 300 nieuw, en als het niet bevalt kan je hem op mp weer kwijt.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik zelf heb al jaren een inductieplaat, alleen heeft deze een kookgroep ter beschikking, de volgende krijgt overigens een 3-fase aansluiting.BarryH schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:21:
[...]
Heb jij nu een stroommeter op je kookplaat? en weet je je pieken.
Dus je hoeft mij niet te overtuigen van de nut van een inductiekookplaat echter deze dient wel over voldoende power te beschikken, 1 groep is veelal te weinig.
Hebben ze daarom niet veelal 7.2 kW vermogen? Dan kan je ook met 2 fasen toe.MacD007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:55:
[...]
Ik zelf heb al jaren een inductieplaat, alleen heeft deze een kookgroep ter beschikking, de volgende krijgt overigens een 3-fase aansluiting.
Dus je hoeft mij niet te overtuigen van de nut van een inductiekookplaat echter deze dient wel over voldoende power te beschikken, 1 groep is veelal te weinig.
Ik ben nieuwsgierig naar het echte verbruikspartoon.MacD007 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:55:
[...]
Ik zelf heb al jaren een inductieplaat, alleen heeft deze een kookgroep ter beschikking, de volgende krijgt overigens een 3-fase aansluiting.
Op onze plaat staan er bijna nooit pitten op de maximale stand. Bij mij kan ik het ook niet meten, Voor het totaal zie ik op kwartierbasis wel dat we meestal onder de 0,5 kWh blijven (dus 2000watt 15 minuten).
En de kookplaat zegt na het koken bijna altijd ca. 0,5kWh, wat dan over een periode van 15 tot 30 minuten gebruikt is.
Dat is dus een kookgroep.maharens schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:04:
[...]
Hebben ze daarom niet veelal 7.2 kW vermogen? Dan kan je ook met 2 fasen toe.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
De 7.2 kW unit heeft die hoofdzekering nooit laten springen en de PV zit op een andere fase. Dat is geen toeval, want een doorsnee maaltijdbereiding voor drie personen met drie pannen ziet er zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/pjoH5Skbk5gomuaGcwT0EcHT.png?f=user_large)
Het piekje naar 4 kW is de kokendwaterkraan.
Betere pannen zijn niet persé zuiniger maar staan wel toe dat er meer vermogen in gedumpt kan worden, gietijzer werkt in mijn ervaring het beste.
Matige pannen (gietaluminium met ferritische insert in de bodem) kunnen wat moeite hebben met het vermogen en de combi van verschillende materialen geeft een risico op kromtrekken, zeker op hoge temperatuur.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat ook, weet niet hoe dat zit maar bedankt voor het meedenken mensen.True schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:48:
[...]
Flinke aanname dat je als huurder van je vastrecht kunt afkomen natuurlijk.
Waarom niet PV op dezelfde fase?Proton_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:38:
Mijn 4pits inductieplaat is met een kookgroep aangesloten achter 1 fase van de 3x25A aansluiting (I know).
De 7.2 kW unit heeft die hoofdzekering nooit laten springen en de PV zit op een andere fase. Dat is geen toeval, want een doorsnee maaltijdbereiding voor drie personen met drie pannen ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Betere pannen zijn niet persé zuiniger maar staan wel toe dat er meer vermogen in gedumpt kan worden, gietijzer werkt in mijn ervaring het beste.
Matige pannen (gietaluminium met ferritische insert in de bodem) kunnen wat moeite hebben met het vermogen en de combi van verschillende materialen geeft een risico op kromtrekken, zeker op hoge temperatuur.
edit: dat de PV op een andere fase zit is wel toeval trouwens.
Alleen dat de hoofdzekering het houdt is geen toeval
[ Voor 72% gewijzigd door Proton_ op 05-04-2024 10:09 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Precies, er is een reden dat dat gewoon een hele normale praktijk is waar eigenlijk nooit problemen uit ontstaan maar waar wel een topic over liep met 1056 reactiesProton_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:38:
Mijn 4pits inductieplaat is met een kookgroep aangesloten achter 1 fase van de 3x25A aansluiting (I know).
[Afbeelding]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Voor de duidelijkheid: de inductieplaat zit op L2, en de kokendwaterkraan ook? De kraan is een doorstromer? Of een keukenboilertje wat toevallig net begon met opwarmen?Proton_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:38:
...
Meten is weten
Zo blijkt maar weer dat die piekvermogens niet zo relevant zijn.
(hier Jachthaven met 180 ligplaatsen met allemaal eigen stroomaansluiting en walvoorzieningen met zonneboilers met elektra elementen en Ekachels die als piek 50A per fase heeft en als totaal piek onder de 17kW (=3x25A) blijft.
Pet wanneer kan ik dan een nieuw contract afsluiten bij een andere maatschappij voor alvast in november?
Dit verschilt per energiemaatschappij? klopt dat? (bij de andere 3 maanden, andere 6 maanden enz)?
En in de zomer zal het wel iets goedkoper zijn dan nu?
[ Voor 8% gewijzigd door Aggressor op 05-04-2024 14:42 ]
Ik zou er niet vanuit gaan dat iets goedkoper wordt, en het is ook maar net waarnaar je op zoek bent: vast, variabel, dynamisch, alleen stroom of gas…Aggressor schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:42:
Mijn greenchoice/consumentenbond contract loopt af in november. (Is alweer 3 jaar geleden dan)
Pet wanneer kan ik dan een nieuw contract afsluiten bij een andere maatschappij voor alvast in november?
Dit verschilt per energiemaatschappij? klopt dat? (bij de andere 3 maanden, andere 6 maanden enz)?
En in de zomer zal het wel iets goedkoper zijn dan nu?
Maar alle vragen die je stelt kun je natuurlijk prima zelf vinden als je wat websites afstruint.
Paywall omzeilen valt onder artikel 7 van de huisregels.Proton_ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:30:
Nou, de ACM heeft iets van tanden laten zien, HEM is voor €1,1 miljoen teruggefloten.
.....
En daar is haast bij, want straks is er niets meer te halen: waarschijnlijk lopen ze ook 5,7 miljoen mis voor dekking van het prijsplafond.
https://www.nu.nl/economi...ding-van-consumenten.html (openbaar, vrij kaal bericht)
https://www.volkskrant.nl...dure-contracten~ba97c1bf/ (paywall, meer achtergrond)
[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 06-04-2024 21:51 ]
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Ik zal het met wat getallen proberen uit te leggen. De getallen die ik gebruik zijn aannames, ter voorbeeld.zippy1990 schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:38:
Heb je een bron waar ik hier meer over kan lezen, mogelijk met rekenvoorbeeld? Ik begrijp denk ik nog niet goed genoeg hoe dat dan werkt.
Je verbruikt 4000kWh. Je wekt met je zonnepanelen 3600kWh op.
Je verbruik is ongeveer 3000kWh in de winter en 1000kWh in de zomer. (Voor het gemak, ongeveer winter van okt, nov, dec, jan, feb, mrt, zomer apr, mei, jun, jul, aug, sept.)
Je wekt ongeveer 2600 op in de zomer en 1000 in de winter.
Bij een vast contract is het levertarief 20ct en de TerugLeverVergoeding 5ct.
Je saldeert wat je opwekt over het jaar volledig, dus die 3600kWh. TLV doet er dus niet toe.
Blijft over je verbruik van 400kWh, dat maal het levertarief, 20ct, is €80.
Bij een dynamisch contract varieert de leverprijs en de TLV elke dag. Zeg dat de leverprijs in de winter gemiddeld 30ct is en in de zomer 10ct. De TLV is dan in de zomer 10ct en in de winter 30ct.
Je koopt dus 3000kWh maal 30ct plus 1000kWh maal 10ct is €1000. Je krijgt terug wat je opwekt, dus 2600kWh maal 10ct plus 1000kWh maal 30ct is €560.
Je betaald in totaal over het jaar dus €1000-€560=€440.
Zo ongeveer.
[ Voor 12% gewijzigd door Truus01 op 08-04-2024 16:02 ]
Ik zag dat het verbruik in de app nu weer nauwkeurig is met 3 decimalen achter de komma. Dus ik vermoed dat het een fout is geweest en ik een medewerker heb gesproken die verkeerde informatie heeft gegeven.Sjowhan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:33:
[...]
Bijzonder. Ik heb tot oktober een vasteprijscontract, dus zou dit niet dan zichtbaar moeten zijn in mijn account.
Morgen maar eens in de pen klimmen hiervoor..
Ik wil van Budget af vanwege de zonnepanelen-boete en "united consumers" komt nu als beste uit de bus voor een 1-jarig contract. Toch twijfel ik wel over voor een jaar afsluiten en Google helpt me slechts met gekleurde blogs van energiemaatschappijen...
Ik begreep het tot dit laatste stuk. Waarom "koop" ik ineens 4000 kWh uur in? Ik ben toch net als in het vaste tarieven voorbeeld 3600 kWh zelf aan het opwekken? Waarom wordt dit ineens gerekend als kosten. Mijn gevoel zou zeggen dat ik hier nog steeds 400 kWh tekort kom en aangezien het gemiddelde van 30 en 10 20 is, zou ik nog steeds denken dat het 20ct x 400kWh is?Truus01 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:01:
Naar dit topic gehaald, want het wordt behoorlijk off topic in het boete-topic.
[...]
Bij een dynamisch contract varieert de leverprijs en de TLV elke dag. Zeg dat de leverprijs in de winter gemiddeld 30ct is en in de zomer 10ct. De TLV is dan in de zomer 10ct en in de winter 30ct.
Je koopt dus 3000kWh maal 30ct plus 1000kWh maal 10ct is €1000. Je krijgt terug wat je opwekt, dus 2600kWh maal 10ct plus 1000kWh maal 30ct is €560.
Je betaald in totaal over het jaar dus €1000-€560=€440.
Zo ongeveer.
Bij een vast contract saldeer je je verbruik. bij dynamisch saldeer je alleen de belastingen en koop je dus je werkelijke verbruik in op het tijdstip van verbruik. Bij een vast contract koop of verkoop je alleen het restant na salderen, verrekend over een jaar.zippy1990 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 02:08:
[...]
Ik begreep het tot dit laatste stuk. Waarom "koop" ik ineens 4000 kWh uur in? Ik ben toch net als in het vaste tarieven voorbeeld 3600 kWh zelf aan het opwekken? Waarom wordt dit ineens gerekend als kosten. Mijn gevoel zou zeggen dat ik hier nog steeds 400 kWh tekort kom en aangezien het gemiddelde van 30 en 10 20 is, zou ik nog steeds denken dat het 20ct x 400kWh is?
Je zou het bij een vast contract zo kunnen zien:
Het levertarief 20ct
Je koopt 3000kWh maal 20ct plus 1000kWh maal 20ct is €800. Je krijgt terug wat je saldeert, dus 2600kWh maal 20ct plus 1000kWh maal 20ct is €720.
Je betaald in totaal over het jaar dus €800-€720=€80
Alleen 'zie' je dat dus niet, omdat dat allemaal achteraf op de jaarrekening verrekend wordt.
Bij dynamisch is alles direct. Achteraf op de jaarrekening wordt wel de belasting gesaldeerd, maar je betaald voor je verbruik het (meestal hogere) tarief tijdens dat verbruik en je krijgt voor je opwek het (meestal een lager, soms zelfs negatief) tarief tijdens die opwek.
Hopelijk is het nu duidelijk.
Zo niet, probeer het een jaar uit en je hebt exacte cijfers. Laat het ons dan even weten hoe het is gegaan, want wij zijn ook benieuwd naar actuele echte cijfers.
*Edit: Hier is een uitleg over salderen bij een dynamisch contract.
[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 10-04-2024 09:25 ]
Vaste contracten zorgen voor verbruiks prognoses en al die miljoenen kwh die worden volgens die prognoses in gekocht voor langere levertijden waardoor de producent gewaarborgt is van afname en betaling. Kunnen ze hun productie op afstemmen.zippy1990 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 02:08:
[...]
Ik begreep het tot dit laatste stuk. Waarom "koop" ik ineens 4000 kWh uur in? Ik ben toch net als in het vaste tarieven voorbeeld 3600 kWh zelf aan het opwekken? Waarom wordt dit ineens gerekend als kosten. Mijn gevoel zou zeggen dat ik hier nog steeds 400 kWh tekort kom en aangezien het gemiddelde van 30 en 10 20 is, zou ik nog steeds denken dat het 20ct x 400kWh is?
De , jou, energieleverancier kan met deze bulklevering een beetje spelen, als jij afgesproken hebt 1000kwh per maand af te nemen en dat wordt in praktijk 800kwh kunnen ze jou 200kwh gebruiken om iemand in het klanten bestand die toevallig meer gebruikt dat overschot te leveren. (prijstechnisch bedoel ik, ze hoeven niet nieuw in te kopen.) of als het gunstig is door verkopen.
Daarom zijn vaste contracten (jaar of 3 jaar) interessant.
Alleen nu is er een variabele gekomen die voor de energiemaatschappijen minder fijn is.
Salderening en zon opwekking. Dus jou "afgesproken" 1000kwh is maanden onder de 50% afname en die overgebleven stroom is nog eens niks waard wegens overcapaciteit. Dus hun overgebleven stroom die ze wel moeten "afnemen" van de producent komt op de europese vrije handel. => dynamische contracten
Hence de 5cnt netto vergoeding, kunnen ze nog iets terugverdienen.
Dus als je een goed geïsoleerd huis hebt en energiezuinige verwarming zijn de prijsstijgingen, (duurder voor jou) niet zo'n probleem. En in de zomer kan je gratis je airco laten draaien op alle zonne stroom.(negatieve handelsprijzen.) Dus wel of geen panelen is met een dynamisch contract een totaal andere gebruiks- en rekenmethode dan met variabele( per kwartaal verandering? ) of vaste contracten.
Wat wél een probleem is als je zonnepanelen hebt die terugleveren en veel want dan betaal je voor de teruglevering.
Dan is een per paneel te schakelen naar eigen behoefte , dus wasmachine aan? Extra panelen aan en wasmachine klaar panelen weer afschakelen, een geld besparende optie.
Opslag met een thuis accu is al uitgerekend dat het investering vs opbrengst door kwh opslag niet gunstig is.
Dus voor de meeste huis systemen inclusief panelen is een vast contract (vaste prijzen) het meest voorspelbaar in maandlasten wat voor velen belangrjjker is dan bijv. 100 euro extra winst of verlies over 1 jaar. Zeker met saldering op 100% is alle overstroom in de zomer wegstrepen tegen winter stroom een goed verdien model voor de eindgebruiker. Niet meer zo voor de tussen handel, de vattenfalls en eneco's.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Toch zit ik nog te twijfelen om dit om te zetten naar 2 of 3 jarig.
Waar zouden jullie voor kiezen? 1, 2 of 3 jarig contract?
GreenChoice doet het een beetje verkapt, namelijk in de vaste leverkosten per maand, maar dat gaat 'maar' om een paar euro per maand en 3 jaar vast (nog altijd dus wel iets van die kosten, maar wel de minste-slechte keuze wellicht?):zit schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:06:
ik kom er gewoon niet uit. Het lijkt erop alsof alle maatschappijen terugleverkosten vragen voor zonnepanelen en er in ieder geval geen meerjarige contracten zijn zonder die kosten. Net de boot gemist lijkt wel
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Thanks voor de tip, Ik zag ook door de bomen het bos niet meer. Er is ook gewoon weinig transparant meer aan. Ik zit bij BudgetEnergie en je kunt nergens je jaarverbruik zien, alleen je maandverbruik wat je dan weer handmatig moet optellen voor piek en dal en hetzelfde voor je opwek. Maar omdat je niet een heel jaar bij dezelfde zit moet je ook nog met gegevens van je vorige leverancier aan de haal.rscheper schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:08:
[...]
GreenChoice doet het een beetje verkapt, namelijk in de vaste leverkosten per maand, maar dat gaat 'maar' om een paar euro per maand en 3 jaar vast (nog altijd dus wel iets van die kosten, maar wel de minste-slechte keuze wellicht?):
Ik had me ingeschreven op de VeH collectieve inkoop met verouderde gegevens wat me dus een scheve vergelijking gaf met BudgetEnergie die je wel met de actuele standen werkt. 2022-2023 was een beter zonjaar dan 2023-2024 lijkt het.
Maar Mega als leverancier leek me niet echt wat, op google wel wat rare dingen over te vinden, had er ook nog niet van gehoord en er stond ook iets vaags over opwek salderen tijdens dal met verbruik tijdens dal & opwek salderen tijdens piek met verbruik tijdens piek. Ik heb ook liever 3 jaar vast.
In eerste instantie dacht ik dat ik van BudgetEnergie alleen een 1 jaar verlengaanbieding had gekregen, pas later zag ik dat ze ook 3 jaar deden.
De Greenchoice 3 jaar aanbieding is vergelijkbaar alleen iets duurder voor stroom en wat goedkoper voor gas. Maar omdat mijn energieverbruik tussen de 98% en 102% salderen ligt de afgelopen 2 jaar is mijn keus op de iets lagere gasprijs van Greenchoice gevallen. De vaste kosten vallen ook iets lager uit als je terugleverboete daarbij optelt en ik vind de Greenchoice app fijner dan die van BudgetEnergie.
Al met al gaan mijn kosten ongeveer €10 per maand omlaag en vast voor 3 jaar dus denk niet dat ik mag klagen.
Dank, dit is voor zonnepanelenbezitters misschien wel een goede tip. Ik zie geen verschil in tarieven, noch in vaste leverkosten als je het zonnepanelen aanvinkt.rscheper schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:08:
[...]
GreenChoice doet het een beetje verkapt, namelijk in de vaste leverkosten per maand, maar dat gaat 'maar' om een paar euro per maand en 3 jaar vast (nog altijd dus wel iets van die kosten, maar wel de minste-slechte keuze wellicht?):
Dat is bij veel andere aanbiedingen op greenchoice.nl wél het geval.
check het dan even
Zal wel niet veel uithalen maar niet geschoten is altijd mis.
[ Voor 39% gewijzigd door Proton_ op 14-04-2024 17:35 ]
Ik ben juist voor🤪 Ik heb jaren lang dus mee betaald aan de panelen van de buren. Dat wist ik niet, eigenlijk zou ik dus recht hebben op een compensatie🎉kohakudoitse schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:48:
Ik weet niet of ik dit mag plaatsen hier?
Misschien al bekend maar dan nog maar een keer.
*knip*
“Verbied de boete voor zonnepanelen”
Zal wel niet veel uithalen maar niet geschoten is altijd mis.
[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 14-04-2024 17:37 ]
iMode schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:02:
[...]
Ik ben juist voor🤪 Ik heb jaren lang dus mee betaald aan de panelen van de buren. Dat wist ik niet, eigenlijk zou ik dus recht hebben op een compensatie🎉

Die loopt al een tijdje hoor, waarom denk je dat ze die vergoedingen ineens vragen en kortingen hebben geschrapt?
Juist, en ik eis van jou compensatie voor de goedkopere stroom die jij dank zij mij en vele andere pv bezitters hebt gekregen, want zonder onze PV stroom was jou stroomprijs een heel stuk hoger geweest.iMode schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:02:
[...]
Ik ben juist voor🤪 Ik heb jaren lang dus mee betaald aan de panelen van de buren. Dat wist ik niet, eigenlijk zou ik dus recht hebben op een compensatie🎉
wat vind je van deze stelling.

ik vrees dat deze compensatie een stuk hoger gaat uitvallen, zal ik al vast maar beginnen met beslag te leggen op jou huis
Dat weet ik m'n beste, dat weet ik.ArcticWolf schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:59:
[...]
Die loopt al een tijdje hoor, waarom denk je dat ze die vergoedingen ineens vragen en kortingen hebben geschrapt?
Ik was wat sarcastisch.
Wat ik bedoelde is dat in hetzelfde topic de zelfde discussie met de zelfde argumenten zomaar een keer of 10, 20 of nog vaker herhaald kan worden, zonder dat de omstandigheden zijn veranderd.
Kan ook zijn dat ik gewoon een zeur ben

klopt; kijk maar hier waarbij met pv aangeklikt en 1 kWh teruglevering de exact de zelfde maandprijs uitrolt dan zonder zonnepanelen.dextertje schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:16:
[...]
Dank, dit is voor zonnepanelenbezitters misschien wel een goede tip. Ik zie geen verschil in tarieven, noch in vaste leverkosten als je het zonnepanelen aanvinkt.
Dat is bij veel andere aanbiedingen op greenchoice.nl wél het geval.
![]() | ![]() |
Mijn vriendin heeft sinds maart '22 een 5 jarig contract bij ZonderGas Energie, vorig jaar klopte de jaarafrekening wel, maar dit jaar zaten er grote fouten in, met name van de tarieven van de terug geleverde stroom, wat honderden euro's scheelt in het nadeel van mijn vriendin.
Ik heb contact opgenomen met ZGE en ze zouden het verder uitzoeken.
Ook werkt de ZGE-app al lange tijd niet goed, je kan het gasverbruik en de werkelijke kosten niet meer zien, zou een softwarefoutje zijn, maar blijkbaar wel een hardnekkige.
Ik bedoel dan een warmte deken voor over je heen op de bank.
Idd ik heb internet afgezocht + youtube, weinig informatie.
Kan iemand dit uitzoeken?Proton_ schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:44:
@Water_824 mijn vrouw heeft daar goede ervaring mee.
Is een Warmte deken echt een succes?
Idd er is weinig informatie te vinden op Youtube + Google.
Is dit inderdaad zo kan iemand dan een nieuw topic aanmaken op de Tweakers over een warmte deken.
Of Electrische deken voor op de bank?
Denk het wel, misschien door iemand die geïnteresseerd is.Water_824 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:51:
Kan iemand dit uitzoeken?
Misschien kan je het zelf doen ?
Misschien kan je zelf een topic aanmaken, waarom moet iemand anders dat doen?Water_824 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:51:
Is dit inderdaad zo kan iemand dan een nieuw topic aanmaken op de Tweakers over een warmte deken.
Ik ben niet zo handig met nieuwe topic aanmaken.NietGiftig schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:45:
[...]
Denk het wel, misschien door iemand die geïnteresseerd is.
Misschien kan je het zelf doen ?
[...]
Misschien kan je zelf een topic aanmaken, waarom moet iemand anders dat doen?
Je zoekt een forum waar je vraag in thuis hoort, niet dit forum denk ik zo.Water_824 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:23:
[...]
Ik ben niet zo handig met nieuwe topic aanmaken.
Dan klik je bovenin dat forum op de knop "nieuw topic".
Lukt je vast wel.
is een warmtedeken niet een beetje low-tech ?Water_824 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:23:
[...]
Ik ben niet zo handig met nieuwe topic aanmaken.
je hebt volgens mij bij deze dingen 3 mogelijkheden:
1) je sluit hem aan op de WCD en zet je zelf direct onder stroom cq je vrouw staat onder stroom, of was het nu spanning
2) je sluit dat ding aan op een WCD (even de juiste benaming gebruiken, tenslotte zijn we hier een tech forum

tip: controleer vooraf je brandverzekering, anders dit eerst bij de buren uitproberen.

3) je sluit dat ding aan op de WCD en het word lekker warm, je vrouw blij en jij denk ik ook. met name omdat optie 1 en 2 niet zijn gebeurd.
Houd het beschaafd.
nogmaals, goed weekend gewenst.
[ Voor 101% gewijzigd door Proton_ op 14-04-2024 18:41 ]
Ik heb deze maand ook een verkeerde jaarafrekening van Zondergas ontvangen.R0181 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:31:
Zijn er hier meer die een vast contact hebben bij ZonderGas Energie en waarvan de jaarafrekening niet klopt?
Mijn vriendin heeft sinds maart '22 een 5 jarig contract bij ZonderGas Energie, vorig jaar klopte de jaarafrekening wel, maar dit jaar zaten er grote fouten in, met name van de tarieven van de terug geleverde stroom, wat honderden euro's scheelt in het nadeel van mijn vriendin.
Ik heb contact opgenomen met ZGE en ze zouden het verder uitzoeken.
Ook werkt de ZGE-app al lange tijd niet goed, je kan het gasverbruik en de werkelijke kosten niet meer zien, zou een softwarefoutje zijn, maar blijkbaar wel een hardnekkige.
Heb hen gemaild en zij geven aan dat er een fout is gemaakt en er een correctie komt.
Vind het onduidelijk welk tarief ik ontvang voor teruggeleverde stroom (dus het meer geleverde dan verbruikte deel) Op mijn jaarafrek. staat per maand benoemd hoeveel ik heb teruggeleverd en iedere maand tegen een ander tarief….terwijl ik 5 jaar vast heb. In de zomermaanden staan er de laatste aantallen kwh terwijl ik daar het meeste heb teruggeleverd. Klopt van geen kant en vermoed dat ze er zelf ook niet uitkomen.
Ben wel benieuwd of ze dit ook doen bij klanten welke dit niet in de gaten hebben……vermoed van niet…
Gas wordt sinds eind februari bij mij ook niet meer doorgegeven in de app.
Gasverbruik is ook verkeerd verrekend, ze heeft in januari, februari en begin maart tot de eindafrekening iets van 50m3 verbruikt, maar op de jaarafrekening staat dat ze in die periode 119m3 heeft verbruikt. Die 119m3 wordt dan berekend met de verhoogde energiebelasting van 2024, dat scheelt niet zo gek veel, maar een jaarafrekening hoort correct te zijn en hij is hij verre van correct.DM57 schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:18:
[...]
Ik heb deze maand ook een verkeerde jaarafrekening van Zondergas ontvangen.
Heb hen gemaild en zij geven aan dat er een fout is gemaakt en er een correctie komt.
Vind het onduidelijk welk tarief ik ontvang voor teruggeleverde stroom (dus het meer geleverde dan verbruikte deel) Op mijn jaarafrek. staat per maand benoemd hoeveel ik heb teruggeleverd en iedere maand tegen een ander tarief….terwijl ik 5 jaar vast heb. In de zomermaanden staan er de laatste aantallen kwh terwijl ik daar het meeste heb teruggeleverd. Klopt van geen kant en vermoed dat ze er zelf ook niet uitkomen.
Ben wel benieuwd of ze dit ook doen bij klanten welke dit niet in de gaten hebben……vermoed van niet…
Gas wordt sinds eind februari bij mij ook niet meer doorgegeven in de app.
Die verschillende kWh teruglevertarieven heeft zij ook, ze zou in februari met 12 panelen zelfs 2331kWh (!) hebben terug geleverd voor €0,04525 per kWh en in juni slechts 33kWh voor €0,13353 per kWh?
Dit is echt de slechtste jaarafrekening die ik ooit gezien heb en ik zei ook tegen de helpdeskmedewerker, dat als je al blij bent dat je niets bij hoeft te betalen, dat er mensen zijn die deze fouten geeneens opmerken en voor veel geld het schip ingaan.
Ik denk ook niet dat ZGE iedereen met een foute jaarafrekening er op attent gaat maken dat ze meer geld tegoed hebben, typisch is ook altijd met zoiets dat het altijd in het nadeel van de klant uitvalt.
p.s., vorig jaar kreeg ze met bijna dezelfde verbruikscijfers €586,- terug en dit jaar met slechts een paar honderd kWh minder terug geleverd maar €125,-.
Klop, het lijkt erop alsof ze geen juiste maandgegevens van de teruglevering kunnen uitlezen en het totaal teruggeleverde kwh in maart tegen 0,04 ct per kwh recht trekken op de jaarrekening.R0181 schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:21:
[...]
Gasverbruik is ook verkeerd verrekend, ze heeft in januari, februari en begin maart tot de eindafrekening iets van 50m3 verbruikt, maar op de jaarafrekening staat dat ze in die periode 119m3 heeft verbruikt. Die 119m3 wordt dan berekend met de verhoogde energiebelasting van 2024, dat scheelt niet zo gek veel, maar een jaarafrekening hoort correct te zijn en hij is hij verre van correct.
Die verschillende kWh teruglevertarieven heeft zij ook, ze zou in februari met 12 panelen zelfs 2331kWh (!) hebben terug geleverd voor €0,04525 per kWh en in juni slechts 33kWh voor €0,13353 per kWh?
Dit is echt de slechtste jaarafrekening die ik ooit gezien heb en ik zei ook tegen de helpdeskmedewerker, dat als je al blij bent dat je niets bij hoeft te betalen, dat er mensen zijn die deze fouten geeneens opmerken en voor veel geld het schip ingaan.
Ik denk ook niet dat ZGE iedereen met een foute jaarafrekening er op attent gaat maken dat ze meer geld tegoed hebben, typisch is ook altijd met zoiets dat het altijd in het nadeel van de klant uitvalt.
p.s., vorig jaar kreeg ze met bijna dezelfde verbruikscijfers €586,- terug en dit jaar met slechts een paar honderd kWh minder terug geleverd maar €125,-.
Vorig jaar kreeg ik iedere maand hetzelfde teruglevertarief verrekend. Deze afrekening verschilt het bedrag ook per maand .
Zondergas belazert de boel.
[ Voor 3% gewijzigd door DM57 op 14-04-2024 17:41 ]
Zeker als je maar 0,04 cent geven en je waarschijnlijk 4 cent hebt afgesproken ja.DM57 schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:39:
[...]
Klop, het lijkt erop alsof ze geen juiste maandgegevens van de teruglevering kunnen uitlezen en het totaal teruggeleverde kwh in maart tegen 0,04 ct per kwh recht trekken op de jaarrekening.
Vorig jaar kreeg ik iedere maand hetzelfde teruglevertarief verrekend. Deze afrekening verschilt het bedrag ook per maand .
Zondergas belazert de boel.
Hoi!
Zo dan …€ 0,24 afgesproken , € 0,04 nu door hen berekend. Scheelt bijna 400 euro…EWK schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:07:
[...]
Zeker als je maar 0,04 cent geven en je waarschijnlijk 4 cent hebt afgesproken ja.
[ Voor 7% gewijzigd door DM57 op 14-04-2024 20:16 ]
Meneer is gepikeerd dat er een (terechte) teruglevering vergoeding betaald moet worden voor zijn 23 panelen en wil deze irritatie op mij afreageren? Erg onvolwassen.MacD007 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:06:
[...]
Juist, en ik eis van jou compensatie voor de goedkopere stroom die jij dank zij mij en vele andere pv bezitters hebt gekregen, want zonder onze PV stroom was jou stroomprijs een heel stuk hoger geweest.
wat vind je van deze stelling.![]()
ik vrees dat deze compensatie een stuk hoger gaat uitvallen, zal ik al vast maar beginnen met beslag te leggen op jou huis
Ik maak er verder geen worden aan vuil, maar opperen beslag te willen leggen op mijn woning gaat mij wat ver en is behoorlijk lachwekkend.
Al de maatschappijen introduceren niet voor niks een terugleververgoeding, volledig terecht dus.
*knip* hou het bij DM
[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 15-04-2024 13:15 ]
Al die maatschappijen zijn er sowieso om winst te maken, dus dat is geen sterk argument.iMode schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:34:
[...]
Al de maatschappijen introduceren niet voor niks een terugleververgoeding, volledig terecht dus.
Sterker nog, verschillende maatschappijen leggen zonneweides neer waarbij ze geld toe krijgen als ze deze afschakelen om het stroomnet te ontzien wanneer nodig.
Dus dat is nogal kort, de consument krijgt een boete en de energiemaatschappij sprokkelt nog wat extra binnen.
"verschillende maatschappijen leggen zonneweides neer waarbij ze geld toe krijgen als ze deze afschakelen om het stroomnet te ontzien wanneer nodig." Kan je na gaan hoeveel geld het kost om de troep op te ruimen die particuliere zonnepaneelbezitters op het verkeerde moment het net opsturen.
[ Voor 49% gewijzigd door jan-- op 14-04-2024 23:27 ]
Daarom sturen ze de overproductie van stroom van de zonnepanelen terug naar de windmolens toe,jan-- schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:21:
Ik denk dat de energieleveranciers meer winst kunnen maken met klanten die minder of geen panelen hebben. Daarom worden die gelokt met bonussen enz.
"verschillende maatschappijen leggen zonneweides neer waarbij ze geld toe krijgen als ze deze afschakelen om het stroomnet te ontzien wanneer nodig." Kan je na gaan hoeveel geld het kost om de troep op te ruimen die particuliere zonnepaneelbezitters op het verkeerde moment het net opsturen.
Dan draaien de windmolens de andere kant op en koelen ze de aarde af
Wat heb jij met dat pakkertje spelen? Stond in je vorige post ook al. Toen niet gelukt?iMode schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:34:
[...]
Meneer is gepikeerd dat er een (terechte) teruglevering vergoeding betaald moet worden voor zijn 23 panelen en wil deze irritatie op mij afreageren? Erg onvolwassen.
Ik maak er verder geen worden aan vuil, maar opperen beslag te willen leggen op mijn woning gaat mij wat ver en is behoorlijk lachwekkend.
Ook zeer frappant dat alleen mijn (nette) post is verwijderd. De kinderen slapen weer, ik ga pakkertje spelen, fijne avond.
En hiermee bewijs ik maar hoe makkelijk het is om een onvolwassen post te plaatsen. Daar kunnen we denk ik wel boven staan, toch?
Maar posts waarin op de man wordt gespeeld mogen wat mij betreft direct worden verwijderd. Daar krijgt niemand energie van, om maar semi-on-topic te blijven.
Je statement klopt niet naar mijn weten... PV en Wind energie zijn per definitie duurder dan gas en voornamelijk kolen. De prijs is juist gestegen door de "transitie", maar dat heeft als voordeel dat er dus minder uitstoot is.MacD007 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:06:
[...]
Juist, en ik eis van jou compensatie voor de goedkopere stroom die jij dank zij mij en vele andere pv bezitters hebt gekregen, want zonder onze PV stroom was jou stroomprijs een heel stuk hoger geweest.
wat vind je van deze stelling.![]()
Hmmm, vreemde redenering, op de minder uitstoot na dan.ArcticWolf schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:37:
[...]
Je statement klopt niet naar mijn weten... PV en Wind energie zijn per definitie duurder dan gas en voornamelijk kolen. De prijs is juist gestegen door de "transitie", maar dat heeft als voordeel dat er dus minder uitstoot is.
Of ik begrijp je verkeerd.
Het onderhoud & personele kosten voor een wat voor type centale dan ook moeten over minder geproduceerde MWh worden verdeeld waardoor deze per kWh duurder wordt, nog los van de brandstofkosten.
100% mee eens, daarom mijn reactie dat ik het zeer vervelend vindt dat alleen mijn reactie aangepast is. Je hebt gelijk dat ik daar boven moet staan maar ik vond de opmerking dusdanig bizar.Gramser schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:36:
[...]
Wat heb jij met dat pakkertje spelen? Stond in je vorige post ook al. Toen niet gelukt?
En hiermee bewijs ik maar hoe makkelijk het is om een onvolwassen post te plaatsen. Daar kunnen we denk ik wel boven staan, toch?
Maar posts waarin op de man wordt gespeeld mogen wat mij betreft direct worden verwijderd. Daar krijgt niemand energie van, om maar semi-on-topic te blijven.
Wat betreft het pakkertje spelen, dat is een grote hobby van ons
Precies!ArcticWolf schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:37:
[...]
Je statement klopt niet naar mijn weten... PV en Wind energie zijn per definitie duurder dan gas en voornamelijk kolen. De prijs is juist gestegen door de "transitie", maar dat heeft als voordeel dat er dus minder uitstoot is.
Kolen en bruinkool is spotgoedkoop, de enige reden dat we het niet meer willen is dat het slecht is voor het milieu en de gezondheid. Gas was ansich ook goedkoop, nu wel iets duurder geworden maar nog steeds relatief goedkoop.Simpel360 schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:56:
[...]
Hmmm, vreemde redenering, op de minder uitstoot na dan.
Of ik begrijp je verkeerd.![]()
Het onderhoud & personele kosten voor een wat voor type centale dan ook moeten over minder geproduceerde MWh worden verdeeld waardoor deze per kWh duurder wordt, nog los van de brandstofkosten.
Verder draaien die centrales altijd overproductie om de onbalans van PV en wind op te vangen dus je gooit eigenlijk altijd energie weg om PV in het systeem te hebben. En aanvullend moeten de huidige centrales nog aan de volledige energievraag kunnen voldoen als er geen PV en/of weinig wind is.
Daarom is PV en wind in principe altijd duurder. Verder is schaalvergroting van wind erg duur.
Brandstofprijzen in bulk zelf niet mee bekend.ArcticWolf schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:10:
[...]
Kolen en bruinkool is spotgoedkoop, de enige reden dat we het niet meer willen is dat het slecht is voor het milieu en de gezondheid. Gas was ansich ook goedkoop, nu wel iets duurder geworden maar nog steeds relatief goedkoop.
Verder draaien die centrales altijd overproductie om de onbalans van PV en wind op te vangen dus je gooit eigenlijk altijd energie weg om PV in het systeem te hebben. En aanvullend moeten de huidige centrales nog aan de volledige energievraag kunnen voldoen als er geen PV en/of weinig wind is.
Daarom is PV en wind in principe altijd duurder. Verder is schaalvergroting van wind erg duur.
Dat er regelvermogen & beschikbaarheid op afroep is is mij bekend, wil niet zeggen dat er dan gelijk overproductie is, maar het kunnen kost ook geld natuurlijk.
Tot zover eensch
Als Team NL

Het is alleen wat raar dat het algehele succes hiervan we nu als Team NL het blijkbaar okay vinden dat de veronderstelde rekening hiervoor alvast alleen wordt gelegd bij de particuliere PV bezitter.

De energiewederverkopers hebben op zijn minst de schijn tegen door er als de kippen bij te zijn door met de toeslagen hun winstmaximalisatie veilig te willen stellen. Dat mag je als bedrijf, je hebt immers een keuze, maar als de hele sector dit gaat doen mag je als politiek hiervan wat vinden en ook naar handelen.
Wees dan stoer en zet als bedrijf dan de TLV op nul, mag de politiek van mij ook nog het salderen direct stoppen en via een afbouw systeem na aanschaf PV in de Inkomsten Belasting stoppen.
Stimuleer je gelijk de accu's
Dat is wat te simpel (what's in a name), zie De zonnepanelen-boete voor de inhoudelijke discussie.Simpel360 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:44:
[...]
Het is alleen wat raar dat het algehele succes hiervan we nu als Team NL het blijkbaar okay vinden dat de veronderstelde rekening hiervoor alvast alleen wordt gelegd bij de particuliere PV bezitter.
Die rekening komt niet alleen bij de particuliere PVer.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/1kefbN3QmhsOshXE2f9xaH5E.gif?f=user_large)
Waar is de popcorn?

Oewh, tis al weekend geweest....

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik las 15 dagen terug iets revolutionairs.jan-- schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:21:
Ik denk dat de energieleveranciers meer winst kunnen maken met klanten die minder of geen panelen hebben. Daarom worden die gelokt met bonussen enz.
Zonnenpanelen die vooral snacht's opwekken als onze zon onder is en al die andere opkomen.

De discussie over wat is fair is zo oud als de salderingssubsidie zelf is en alle subsidies daarvoor.
Feit is dat de Nederlandse Staat een kadootje gegeven heeft met geld van de energie leveranciers.
En dat vermoedelijk in de early day's andere tegemoedkomingen van de Staat aan de energiemaatschappijen dit opzetje nog gunstig was voor de energiemaatschappijen maar er nu zoveel stroom teruggeleverd word dat de balans onbetaalbaar is geworden en de Nederlandse Staat niet thuis geeft maar wel de Salderingregeling zonder aanpassing aanhoud.
* copykat is voorlopig niet onhappy met 3 jaar contract maar de aandeelhouders van de maatschappijen willen zeker niet betalen voor onze salderingsvoordelen dus reken maar uit wat we moeten betalen met zn allen.
En nu spelen ze mee op t sentiment "veroorzaker/vervuiler betaald" wat uiteraard weer niet geldt voor de aandeelhouders van Shel..en mobil en oorlogsmateriaalfabrieken dan is dat weer voor de gehele gevolking.
Ach over 14 dagen hebben we weer nieuwe verkiezingen dus komen de loze beloftes weer..... En misschien een oplossing voor de Salderingsdiscussie?
Welke verkiezingen zijn dat? Ik weet alleen van de EU verkiezingen en die zijn in Juni.copykat schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:40:
[...]
Ach over 14 dagen hebben we weer nieuwe verkiezingen dus komen de loze beloftes weer..... En misschien een oplossing voor de Salderingsdiscussie?
Ok, even wat fotonen op het vuur gooien dancopykat schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:23:
[...]
[Afbeelding]
Waar is de popcorn?![]()
Oewh, tis al weekend geweest....
Bron: vk.nl
---
... De grootste daling onder de ETS-ondernemingen deed zich voor in de energiesector: die heeft 6,7 miljoen ton CO2 minder uitgestoten dan een jaar eerder. Dat is het leeuwendeel van de 9,6 miljoen ton die de ETS-bedrijven vorig jaar gezamenlijk minder aan broeikasgassen produceerden.
De afname is te danken aan het feit dat de sector meer energie opwekt uit hernieuwbare bronnen. De totale hoeveelheid elektriciteit die geproduceerd werd, is vrijwel gelijk gebleven, wat betekent dat fossiele bronnen minder nodig waren.
De vier Nederlandse kolencentrales hebben 4,6 miljoen ton CO2 minder uitgestoten in 2023 dan een jaar eerder. De Nederlandse Emissieautoriteit (NEA) noemt dat opmerkelijk, omdat de kolencentrales zich vorig jaar niet hoefden te houden aan de wettelijke verplichting om de elektriciteitsproductie uit kolen tot 35 procent van het totaal te beperken.
Die grens werd in 2022 losgelaten om er zeker van te zijn dat het Nederlands elektriciteitsnet voldoende stroom bleef produceren ondanks de haperende gaslevering door de oorlog in Oekraïne. De daling van de uitstoot komt dus niet door direct opgelegde productiebeperkingen, maar doordat duurzame bronnen een goedkopere optie waren voor producenten dan fossiele bronnen, aldus de emissieautoriteit.
---
Vers van de pers, dit.
Als "ze" er binnen 14 dagen niet uit zijn is er geen cabinetformatie mogelijk .hanev001 schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:58:
[...]
Welke verkiezingen zijn dat? Ik weet alleen van de EU verkiezingen en die zijn in Juni.
Zoiets was verteld door de duider van rtl4 en dan is het waar toch?
@gAzu dus we krijgen ook een aandeel van de winst?
Ze hoeven nu geen bomen te planten of grasland van boeren te kopen ter compensatie dus dit is pure winst.
Kan schiphol weer meer vliegtuigen laten vliegen voor de zomervakantie.
En dat allemaal mogelijk gemaakt door ONZE zonnepanelen!

Boetes voor terugleveren? Ze moesten paashazen van 1 kg chocolade sturen uit dankbaarheid voor al onze inspanningen.
* copykat verkoopt die paashaas meteen weer door als grondstoffen want cacao is skyhigh gestegen omdat de cacao plantages omgeploegd zijn voor mijnbouw voor de EV industrie....
[ Voor 45% gewijzigd door copykat op 15-04-2024 15:33 ]
En bedenk dan dat 40% van de PV dus particulier is en PV ongeveer de helft van de totale groen stroom is. 20% van deze besparing komt dus rechstreeks door partikuliere PV. Dus electriciteit van PV is goedkoper, een groot deel komt door de partikuliere eigenaren en toch gaan we actief die partikulier tegenwerken met boetes omdat het zo duur isgAzu schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:59:
[...]
Ok, even wat fotonen op het vuur gooien dandmv deze dubbelpost, ook te lezen in de zonnpanelenboete.
Bron: vk.nl
---
... De grootste daling onder de ETS-ondernemingen deed zich voor in de energiesector: die heeft 6,7 miljoen ton CO2 minder uitgestoten dan een jaar eerder. Dat is het leeuwendeel van de 9,6 miljoen ton die de ETS-bedrijven vorig jaar gezamenlijk minder aan broeikasgassen produceerden.
De afname is te danken aan het feit dat de sector meer energie opwekt uit hernieuwbare bronnen. De totale hoeveelheid elektriciteit die geproduceerd werd, is vrijwel gelijk gebleven, wat betekent dat fossiele bronnen minder nodig waren.
De vier Nederlandse kolencentrales hebben 4,6 miljoen ton CO2 minder uitgestoten in 2023 dan een jaar eerder. De Nederlandse Emissieautoriteit (NEA) noemt dat opmerkelijk, omdat de kolencentrales zich vorig jaar niet hoefden te houden aan de wettelijke verplichting om de elektriciteitsproductie uit kolen tot 35 procent van het totaal te beperken.
Die grens werd in 2022 losgelaten om er zeker van te zijn dat het Nederlands elektriciteitsnet voldoende stroom bleef produceren ondanks de haperende gaslevering door de oorlog in Oekraïne. De daling van de uitstoot komt dus niet door direct opgelegde productiebeperkingen, maar doordat duurzame bronnen een goedkopere optie waren voor producenten dan fossiele bronnen, aldus de emissieautoriteit.
---
Vers van de pers, dit.
Het hele verhaal klopt dus voor geen meter. Het lijkt er meer op dat PV juist goedkoop is, en de leveranciers nu een goede mogelijkheid zien om een concurrent tegen te houden en er nog wat extra mee te verdienen ook.
[removed]
Zoveel gaten in het artikel, wat deden de gascentrales? Wordt import ook meegerekend in de CO2 balans? Want er zijn enkele weken afgelopen winter geweest dat we veel kernenergie importeerderedwing schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:52:
[...]
En bedenk dan dat 40% van de PV dus particulier is en PV ongeveer de helft van de totale groen stroom is. 20% van deze besparing komt dus rechstreeks door partikuliere PV. Dus electriciteit van PV is goedkoper, een groot deel komt door de partikuliere eigenaren en toch gaan we actief die partikulier tegenwerken met boetes omdat het zo duur is
Het hele verhaal klopt dus voor geen meter. Het lijkt er meer op dat PV juist goedkoop is, en de leveranciers nu een goede mogelijkheid zien om een concurrent tegen te houden en er nog wat extra mee te verdienen ook.

Zo lust ik er ook nog een paar, goedkoop schieten met cijfers.
Ik kreeg enkele weken geleden een mailtje van mijn energieleverancier (zondergas) dat mijn netbeheerder (Enexis Noord) de kosten hadden verhoogd en mijn maand bedrag aangepast zou worden met ~5 euro per maand erbij. Er werd hierbij aangegeven dat mijn capaciteit was gewijzigd door de netbeheerder.
Ik ben niet super bekend met de opbouw van netkosten, wist wel vaag dat bij bepaalde verbruik of zwarte aansluiting andere kosten worden gerekend, maar had zelf geen capaciteitswijziging e.d. aangevraagd, dus aanvankelijk meer uit benieuwdheid een mail gestuurd naar Zondergas met de vraag of ze kunnen aangeven welke kosten precies gestegen zijn. Dit konden zij niet zien en werd doorverwezen naar Enexis. Logisch natuurlijk, had direct met moeten doen, maar goed. Zelfde vraag naar Enexis gestuurd, Ik kreeg hier als antwoord dat mijn jaarverbruik gas boven de 500m3 is gekomen en ik daardoor nu in een andere categorie val waar hogere lasten bijhoren.
Eerste instantie dacht ik o.k. klinkt aannamelijk en heb ik er niet meer over nagedacht, tot ik recent even in de statistieken van Zondergas zat te kijken en bedacht me, laat ik ook even gasverbruik opzoeken -zit inmiddels 2 jaar bij zondergas- en daar vond ik na even graven het volgende:
Gasverbruik 2021: 263m3, gasverbruik 2022: 258m3, gasverbruik 2023: 325m3.
Sinds dat ik hier woon ben ik dus niet één jaar ook maar in de buurt geweest van 500m3. Hierop teruggemaild naar Enexis hoe ze aan 500m3 komen want dat zie ik niet terug. Hierop werd ik doorverwezen naar deze pagina: https://www.enexis.nl/tarieven/standaard-jaarverbruik-gas en werden mij de dingen duidelijk, maar het laat mij wel met een beetje een vieze smaak in de mond achter.
Zoals ik de pagina begrijp doen zij wat berekeningen en steken bij wijze van spreken en een beetje gechargeerd, 'een natte vinger in de lucht' en bedenken/schatten ~200m3 bij mijn jaarverbruik op om vervolgens de rekening te verhogen. De punten die ze maken waarom verbruik hoger kan uitvallen in een jaar zullen ongetwijfeld waar zijn, maar ik heb er een hard hoofd in dat daarmee mijn jaarverbruik met ~40% kan stijgen waardoor ik boven de 500m3 uit zo komen.
Ze zijn wel zo vriendelijk op de pagina direct aan te geven dat er geen bezwaar mogelijk is en als klapper, als achteraf blijkt dat ze het verkeerd berekend hebben dan corrigeren ze dit aan het eind van jaar ook niet.
Het voelt voor mij een beetje alsof ik bedonderd word zonder mogelijk tot tegenspraak...
Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om hoge bedragen en kan ik dit prima opvangen, maar de manier waarop dit gecommuniceerd word waarbij je zelf achter de feiten moet aangaan, ik sterk mijn twijfels heb of die berekening van hun correct is en dit dan ook nog achteraf niet gecorrigeerd wordt maak ik mij er toch druk om. (feit dat Enexis nu alweer maanden storing heeft met de slimme gasmeter en de energieleverancier de eindejaars afrekening niet kan doen helpt ook niet..).
Zijn er hier meer mensen die te maken hebben (gehad) met een vergelijkbare situatie? Hoe zijn jullie hier mee omgegaan?
Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Dan steek jij toch ook natte vinger op, in de vorm van je middelvinger en ga je vervolgens weg bij die toko?!GN!T!ON schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:34:
Ik weet niet zeker of ik hier een apart topic voor moet aanmaken of dat het hier ook past, mocht dat beter zijn dan maak in een topic aan.
Ik kreeg enkele weken geleden een mailtje van mijn energieleverancier (zondergas) dat mijn netbeheerder (Enexis Noord) de kosten hadden verhoogd en mijn maand bedrag aangepast zou worden met ~5 euro per maand erbij. Er werd hierbij aangegeven dat mijn capaciteit was gewijzigd door de netbeheerder.
Ik ben niet super bekend met de opbouw van netkosten, wist wel vaag dat bij bepaalde verbruik of zwarte aansluiting andere kosten worden gerekend, maar had zelf geen capaciteitswijziging e.d. aangevraagd, dus aanvankelijk meer uit benieuwdheid een mail gestuurd naar Zondergas met de vraag of ze kunnen aangeven welke kosten precies gestegen zijn. Dit konden zij niet zien en werd doorverwezen naar Enexis. Logisch natuurlijk, had direct met moeten doen, maar goed. Zelfde vraag naar Enexis gestuurd, Ik kreeg hier als antwoord dat mijn jaarverbruik gas boven de 500m3 is gekomen en ik daardoor nu in een andere categorie val waar hogere lasten bijhoren.
Eerste instantie dacht ik o.k. klinkt aannamelijk en heb ik er niet meer over nagedacht, tot ik recent even in de statistieken van Zondergas zat te kijken en bedacht me, laat ik ook even gasverbruik opzoeken -zit inmiddels 2 jaar bij zondergas- en daar vond ik na even graven het volgende:
Sinds dat ik hier woon ben ik dus niet één jaar ook maar in de buurt geweest van 500m3. Hierop teruggemaild naar Enexis hoe ze aan 500m3 komen want dat zie ik niet terug. Hierop werd ik doorverwezen naar deze pagina: https://www.enexis.nl/tarieven/standaard-jaarverbruik-gas en werden mij de dingen duidelijk, maar het laat mij wel met een beetje een vieze smaak in de mond achter.
Zoals ik de pagina begrijp doen zij wat berekeningen en steken bij wijze van spreken en een beetje gechargeerd, 'een natte vinger in de lucht' en bedenken/schatten ~200m3 bij mijn jaarverbruik op om vervolgens de rekening te verhogen. De punten die ze maken waarom verbruik hoger kan uitvallen in een jaar zullen ongetwijfeld waar zijn, maar ik heb er een hard hoofd in dat daarmee mijn jaarverbruik met ~40% kan stijgen waardoor ik boven de 500m3 uit zo komen.
Ze zijn wel zo vriendelijk op de pagina direct aan te geven dat er geen bezwaar mogelijk is en als klapper, als achteraf blijkt dat ze het verkeerd berekend hebben dan corrigeren ze dit aan het eind van jaar ook niet.
Het voelt voor mij een beetje alsof ik bedonderd word zonder mogelijk tot tegenspraak...
Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om hoge bedragen en kan ik dit prima opvangen, maar de manier waarop dit gecommuniceerd word waarbij je zelf achter de feiten moet aangaan, ik sterk mijn twijfels heb of die berekening van hun correct is en dit dan ook nog achteraf niet gecorrigeerd wordt maak ik mij er toch druk om. (feit dat Enexis nu alweer maanden storing heeft met de slimme gasmeter en de energieleverancier de eindejaars afrekening niet kan doen helpt ook niet..).
Zijn er hier meer mensen die te maken hebben (gehad) met een vergelijkbare situatie? Hoe zijn jullie hier mee omgegaan?
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Jammer, maar je weet toch wel dat je je netwerkbeheerder niet kunt kiezen?Audione0 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:10:
[...]
Dan steek jij toch ook natte vinger op, in de vorm van je middelvinger en ga je vervolgens weg bij die toko?
per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)
verlengsnoer naar een andere regio?Nico-G schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:17:
[...]
Jammer, maar je weet toch wel dat je je netwerkbeheerder niet kunt kiezen?
Ik snap helemaal niks van die pagina van Enexis!GN!T!ON schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:34:
Ik weet niet zeker of ik hier een apart topic voor moet aanmaken of dat het hier ook past, mocht dat beter zijn dan maak in een topic aan.

Goed punt, ik las het als een leverancier🙈Nico-G schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:17:
[...]
Jammer, maar je weet toch wel dat je je netwerkbeheerder niet kunt kiezen?
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
met een gasverbruik van : 2021: 263m3, gasverbruik 2022: 258m3, gasverbruik 2023: 325m3. heeft een netbeheerder helemaal geen recht om je in de hogere verbruiksklasse van > 500m3/jaar te plaatsen.!GN!T!ON schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:34:
de energieboer dit duidelijk maken dat gezien vanaf 2021 en je huidige verbruik er geen aanleiding is dat je boven de 500 m3 gasverbruik zal komen en met het duidelijke verzoek om deze administratieve fout in orde te maken.
Je kunt altijd je verbruik handmatig aan je energieboer doorgeven, zou ik in deze ook doen.
het is blijkbaar altijd geneuzel met dat lage leveringstarief, ik snap ook niet wat da nu zo lastig aan is.
"Ze zijn wel zo vriendelijk op de pagina direct aan te geven dat er geen bezwaar mogelijk is en als klapper, als achteraf blijkt dat ze het verkeerd berekend hebben dan corrigeren ze dit aan het eind van jaar ook niet.", leuk, maar lang niet alles wat ze schrijven is ook juist, dus hun in een schrijven duidelijk maken dat zij gewoon dit hun fout is en dat zij dit ook recht moeten maken.
Zo werkt dat niet. De energieboer krijgt je SJV van de netbeheerder en als die >500 teruggeeft dan moeten ze het hogere tarief in rekening brengen. Je moet dan ook bij de netbeheerder zijn.MacD007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:40:
de energieboer dit duidelijk maken dat gezien vanaf 2021 en je huidige verbruik er geen aanleiding is dat je boven de 500 m3 gasverbruik zal komen en met het duidelijke verzoek om deze administratieve fout in orde te maken.
Je kunt altijd je verbruik handmatig aan je energieboer doorgeven, zou ik in deze ook doen.
Handmatig doorgeven zal dan ook niet helpen.
Energieboer kan alleen een nieuwe "harde" stand doorgeven en daarmee wordt een nieuwe berekening getriggered bij de netbeheerder afh van de condities. Of je vraagt daar zelf om bij de netbeheerder.
Maar goed, hier is een ander topic voor.
lees eerst eens de dingen die de poster @! heeft geschreven, het was dus blijkbaar de netbeheerder die het verkeerd deed. en toe begong het ping-pong spelletje, met de consument die er na keekjobr schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:47:
[...]
Zo werkt dat niet. De energieboer krijgt je SJV van de netbeheerder en als die >500 teruggeeft dan moeten ze het hogere tarief in rekening brengen. Je moet dan ook bij de netbeheerder zijn.
Handmatig doorgeven zal dan ook niet helpen.
Energieboer kan alleen een nieuwe "harde" stand doorgeven en daarmee wordt een nieuwe berekening getriggered bij de netbeheerder afh van de condities. Of je vraagt daar zelf om bij de netbeheerder.
Maar goed, hier is een ander topic voor.
Dat is niet wat er staat. Er wordt een bepaalde methode gebruikt om het SJV te berekenen. Dat getal wordt gebruikt voor de volgende jaarperiode als basis voor de netwerkkosten.MacD007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:40:
"Ze zijn wel zo vriendelijk op de pagina direct aan te geven dat er geen bezwaar mogelijk is en als klapper, als achteraf blijkt dat ze het verkeerd berekend hebben dan corrigeren ze dit aan het eind van jaar ook niet.", leuk, maar lang niet alles wat ze schrijven is ook juist, dus hun in een schrijven duidelijk maken dat zij gewoon dit hun fout is en dat zij dit ook recht moeten maken.
Als je nu in die periode een heel ander verbruik blijkt te hebben dan wordt er niets gecorrigeerd.
Als het goed wordt uiteindelijk onder bepaalde condities het SJV opnieuw berekend en gaat het spelletje opnieuw.
Dat heb ik gelezen. Ik heb zelf dit spelletje al eens uitgevoerd met de netbeheerder.MacD007 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:53:
[...]
lees eerst eens de dingen die de poster @! heeft geschreven, het was dus blijkbaar de netbeheerder die het verkeerd deed. en toe begong het ping-pong spelletje, met de consument die er na keek
Jij suggereert dat je bij de energieboer moet zijn en dat is onjuist.
Maar ik zie geen ping-pong spelletje. Poster heeft alleen de website van Enexis gelezen, maar (voor zo ver ik weet) nog niet geklaagd bij Enexis.
Vorig jaar augustus hebben we 16 zonnepanelen geplaatst. Nog voordat de energieleveranciers de terugleverboetes verzonnen hadden. Ik hoorde vandaag dat de gasprijzen alweer aan het stijgen zijn vanwege het gedoe in het Midden Oosten. Nu dus twijfel....uitzitten of nu overstappen.
De panelen wekken (maar dat is een prognose) zo'n 4253 kWh op. Het zijn 10 panelen op het zuiden onder een hoek van 60 graden en 6 panelen op het oosten met een hoek van ca 5 graden (bijna plat). De panelen zijn 400Wp, maar zitten op 295Wp Microomvormers. Met die 295Wp kom ik dan ongeveer op die 4253 kWh uit. Misschien dat ik hier een rekenfout maak. Als ik het met SunnyDesign doe en wat goochel (cappen van omvormers) kom ik op 5779 kWh uit.
/f/image/VKshQ3FXaTyzPNZgXxYvUodC.png?f=fotoalbum_large)
Verder verbruiken we zonder de panelen ongeveer 2600 kWh per jaar en verbruiken 600 m3 gas per jaar. Er komen nog aircos, maar dat is helemaal koffie dik kijken.
Wat zouden jullie nu doen? Afwachten of nu toch overstappen?
Overigens denk ik dan weer aan 3 jaar vast. Blijft weinig anders over dan Budget Energie en van de Bron
Edit: Sunnydesign uitkomst berekening toegevoegd.
[ Voor 21% gewijzigd door pk128934 op 18-04-2024 20:28 ]
Hoe moet ik weg gaan bij mijn netbeheerder precies?Audione0 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:10:
[...]
Dan steek jij toch ook natte vinger op, in de vorm van je middelvinger en ga je vervolgens weg bij die toko?
Ik had na mijn eerste mail aan Enexis met de vraag waarom de prijzen omhoog zijn gegaan antwoord gekregen dat mijn gasverbruik was gestegen en mail teruggestuurd met mijn historische meterstanden en gevraagd of dit teruggedraaid kon worden.jan-- schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:32:
Poster is keurig netjes door de energieleverancier verwezen naar de netbeheerder (Enexis).
Maar ik zie geen ping-pong spelletje. Poster heeft alleen de website van Enexis gelezen, maar (voor zo ver ik weet) nog niet geklaagd bij Enexis.
Hier kreeg ik vervolgens een mail van hun op terug met de zin "ik verwijs je naar de pagina: <die website van enexis>. En dat was het, geen verdere inhoudelijke reactie of niks. Daarna nog een mail gestuurd wat er mogelijk is qua bezwaar en daar krijg ik geen antwoord op lijkt het.
Zoals gezegd op hun webpagina staat ook geen wijziging of bezwaar mogelijk, 'wij passen dit niet aan'. Het zal mij ook zeker niet verbazen dat als ik nog antwoord ga krijgen op mijn laatste mailtje dat ik weer het zelfde linkje naar dezelfde pagina opgestuurd krijg.
Maar de manier waarop de netbeheerder de informatie (niet) deelt irriteerd me eigenlijk het meest. In ander topic werd gezegd dat het zeker geen natte vinger werk is, lees de rest van de 55 pagina's in het topic maar door dan snap je het wel.
Prima natuurlijk, Heel fijn dat al die info hier op tweakers te vinden is en er mensen zijn die willen en kunnen meedenken. Maar m.i. hoe dit door de netbeheerder geinformeerd word vind ik zelf gewoon echt niet ok. Waarom moet ik zelf 3x mailen voordat uberhaubt duidelijk is waar de prijsverhoging voor is. Waarom moeten er meerdere mailtjes over en weer voordat die pagina over SJV naar boven komt, en word dit niet direct gemeld in hetzelfde bericht als waar de wijziging in word doorgegeven. En dan op die pagina staat alleen heel hoog over wat uitgelegd, hoe de berekening in elkaar zit, waar je deze kan vinden etc staat er niet bij.
Als er van Exenis in eerste instantie gewoon een duidelijk bericht was gekomen, je maandlasten gaan omhoog, dit komt omdat wij een schatting van je jaarverbruik maken volgens een berekening, de data die we hebben gebruikt om jouw berekening te maken vind je hier, hoe de rekenformule in elkaar zit vind je hier en mocht je vragen hebben neem contact op.
Dan had ik waarschijnlijk even gekeken, m'm schouders opgehaald en verder gegaan met mijn dag.
En als je dan vragen stelt aan de helpdesk krijg je one-liner mailtjes terug die niet even ingaat op je vraag en die mij qua toon ook nog afwijzend / passief-agressief overkomen. Al die dingen samen wekken bij mij gewoon weerstand op.
[ Voor 90% gewijzigd door !GN!T!ON op 19-04-2024 10:19 ]
Ik kan het ook niet verklaren. Misschien kom je verder als je ze belt?
/f/image/SshA2hfgyI5yPxDXEfMh5A6a.png?f=fotoalbum_large)
Tot mijn verbazing zag ik in dit topic van @Rik. dat hij 3 jaar kan verlengen bij Essent (met zonnepanelen, net als ik) tegen scherpere tarieven.
Rik. in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Dus in de chat geklommen om een medewerker te spreken en deze geeft aan dat in mijn geval alleen een 1-jarig contract mogelijk is. Gewezen op bovenstaand topic gaat ze opheldering vragen bij de afdeling sales.
Ik denk erover om over te stappen op bijvoorbeeld een 3 jarig contract bij GreenChoice. Mijn huidige contract loopt tot 15 mei, alleen loop ik tot nu toe bijna € 600,- 'in de min'.
Wat is dan wijsheid ? Contract laten aflopen en verdergaan met dynamische tarieven bij Essent totdat ik 'in de plus' loop en daarna overstappen ?
Als ik mijn verbruik van vorig jaar bekijk, dan schat ik in dat ik in juli weer kiet te spelen.
Is het wellicht ook een idee ivm salderen met stroom bij Essent te blijven en met gas over te stappen ?
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden