Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:41
KabouterSuper schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:36:
[...]

Eeeh, dat is niet helemaal wat er gebeurt. Lucht met warmte (263-283 Kelvin) wordt gedeeltelijk ontdaan van warmte met behulp van electriciteit. Die warmte stop je in je huis (bijv door vloerverwarming).
Het is dacht ik precies wat er gebeurd in een datacenter.

Je stopt er electriciteit in en dat wordt omgezet in swipeble social media content + warmte.

En dat is veel electrisch vermogen.

Het betoog is dat die restwarmte ook nuttig gebruikt gaat worden, dat verhoogt het totale rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
gAzu schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:18:
[...]

Het is dacht ik precies wat er gebeurd in een datacenter.

Je stopt er electriciteit in en dat wordt omgezet in swipeble social media content + warmte.

En dat is veel electrisch vermogen.

Het betoog is dat die restwarmte ook nuttig gebruikt gaat worden, dat verhoogt het totale rendement.
Het ging over warmtepompen, maar na drie keer lezen snap ik dat er gewisseld werd naar datacenters. Dat maakt het verhaal wel een stuk logischet.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:01
Ik heb afgelopen maand het drie jaars contract GC maar genomen en ben nu op zoek naar een leverancier voor enkel gas. De vergelijkingssites doen echter niet vergelijken en willen graag dat je ook elektra verbruik invoert. Alleen overstappen.nl kun je de optie makkelijk vinden, maar dat lijkt een karig aanbod. Iemand nog een gouden tip.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:21
Cobb schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:53:
Ik heb afgelopen maand het drie jaars contract GC maar genomen en ben nu op zoek naar een leverancier voor enkel gas. De vergelijkingssites doen echter niet vergelijken en willen graag dat je ook elektra verbruik invoert. Alleen overstappen.nl kun je de optie makkelijk vinden, maar dat lijkt een karig aanbod. Iemand nog een gouden tip.
Als je bij Gaslicht nul invult als stroomverbruik, krijg je contracten voor alleen gas in de resultaten. Bij Independer kun je de optie alleen gas invullen. Andere vergelijkers heb ik niet bekeken.
Niet alle aanbieders zijn te vinden op de vergelijkingssites. Een aantal geven wel een tarief voor een gascontract op hun website: o.a. Eneco, Vattenfal, Greenchoice en om | nieuwe energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:36
Gouden tip, gasloos worden... ;)
Misschien staat hier nog wat zinvols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:53:
wat @antidote zegt :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ja, anders gewoon van een aantal direct op hun eigen sites gaan kijken, waar het eigenlijk om draait dat je voor gas minder gaat betalen dan met die zonnepanelen-opslag.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Tibber heeft nu ook voortaan levering van gas!

Zonnepanelen zonder zorgen (of extra kosten).

We doen niet aan extra kosten voor zonnepanelen en hebben geen verlaagd teruglevertarief. Bij Tibber krijg je stroom én lever je terug voor de beursprijs die op dat uur geldt. Altijd. Dus ook als je meer teruglevert dan verbruikt! Wist je dat je hiermee in 2 van de 3 gevallen goedkoper uit bent dan bij een vast of variabel energiecontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:29
Ruud888 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:19:

We doen niet aan extra kosten voor zonnepanelen en hebben geen verlaagd teruglevertarief. Bij Tibber krijg je stroom én lever je terug voor de beursprijs die op dat uur geldt. Altijd. Dus ook als je meer teruglevert dan verbruikt! Wist je dat je hiermee in 2 van de 3 gevallen goedkoper uit bent dan bij een vast of variabel energiecontract?
Hier met 26 panelen bij Tibber naar alle tevredenheid.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-06 22:30
hier bespreken hoe je moedwillig valse informatie gebruikt om een (beter) contract te sluiten: laten we dat vooral niet doen

[ Voor 81% gewijzigd door We Are Borg op 29-03-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ruud888 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:19:

leuk bedacht, alleen ga jij en tibber hier volledig aan de wettelijke mogelijkheid van salderen aan voorbij, noem het beetje gewoon bij zijn normale naam: dynamisch contract, dat heeft dan wel weer helemaal niets te maken met zorgeloos (ten minste niet voor de zonnepaneelhouder, wel voor tibber (lekker goedkoop energie inkopen (veelal gratis dus). niets te maken, de eigennaar heeft zelfs meer zorgen, omdat zijn TVT giga groot aan het worden is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:29
MacD007 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:56:
[...]

leuk bedacht, alleen ga jij en tibber hier volledig aan de wettelijke mogelijkheid van salderen aan voorbij, noem het beetje gewoon bij zijn normale naam: dynamisch contract, dat heeft dan wel weer helemaal niets te maken met zorgeloos (ten minste niet voor de zonnepaneelhouder, wel voor tibber (lekker goedkoop energie inkopen (veelal gratis dus). niets te maken, de eigennaar heeft zelfs meer zorgen, omdat zijn TVT giga groot aan het worden is. :(
Ik neem aan dat jij dit op jouw eigen situatie betrekt. (zie handtekening) Gezien opwek en verbruik van jou ben je een ras saldeerder. Misschien heb je opwek en verbruik wel in evenwicht. Behalve dat je het net als grote accu gebruikt en nu terugleververgoedingen moet betalen. Of in de toekomst. Dan ga je voorbij aan veel andere situaties, zoals veel meer opwek dan gebruik en andersom.
Ook dynamisch saldeert de belastingen. Als je ook nog kunt sturen met je verbruik (EV) ben je gewoon spekkoper. In de situatie van meer opwek kun je bijna geen contract meer krijgen met een TVT boven de 5 cent. Reken het maar uit.

Voor mij is de situatie, dat ik te weinig opwek heb en heel goed kan sturen. Zelf de panelen kunnen automatisch uit. (Solar Edge)

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardus1956 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:02:
[...]

Ik neem aan dat jij dit op jouw eigen situatie betrekt. (zie handtekening) Gezien opwek en verbruik van jou ben je een ras saldeerder.
juist, ik heb opwek en verbruik nagenoeg in balans, en geen EV
Misschien heb je opwek en verbruik wel in evenwicht. Behalve dat je het net als grote accu gebruikt en nu terugleververgoedingen moet betalen. Of in de toekomst. Dan ga je voorbij aan veel andere situaties, zoals veel meer opwek dan gebruik en andersom.
Ook dynamisch saldeert de belastingen. Als je ook nog kunt sturen met je verbruik (EV) ben je gewoon spekkoper. In de situatie van meer opwek kun je bijna geen contract meer krijgen met een TVT boven de 5 cent. Reken het maar uit.

Voor mij is de situatie, dat ik te weinig opwek heb en heel goed kan sturen. Zelf de panelen kunnen automatisch uit. (Solar Edge)
als ik ze uit zou moeten zetten dan vraag ik me af waarom ik ze dan in eerste plaats op mijn dak heb geplaatst ? :? beetje gek dus. en juist daarvoor heb ik dus mijn panelen uitgebreid om tot deze balans te komen, TL hoeft voor mij niet boven de 100% saldering, die extra investering duurt gewoon te lang.

als je mijn andere posts hebt gelezen had je kunnen zien dat afhankelijk van je eigen situatie en dus ook steeds andere keuzes zou "moeten"maken om het efficent te laten worden.

Waar mijn commentaar op was is dat tibber weer een marketing trukje doet en mensen die dus niet zo goed op hun hoede zijn en de materie niet zo goed kennen dus misleid worden. Wat ze gewoon doen is een dynamisch contract aanbieden, prima, niets mis mee, maar noem het dan ook zo, en probeer geen peren als appels te verkopen.
ik vraag me wel af of de combinatie van zonnepanelen en dynamisch contract zo'n verstandige combinatie is, maar daar mag je natuurlijk anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 13:05
Ik heb serieus overwogen om de stekker uit mijn zonnepanelen te trekken, omdat ik dan goedkoper uit ben vanwege een hogere bonus. En dan het contract goed lezen. Daar staat dan meestal toch een terugleververgoeding in. En dan eventueel de stekker er weer in als daar verder niets over in het contract staat.

Uiteindelijk maar besloten om mijn te veel aan stroom in de winter op te stoken. Dan ben ik toch weer iets goedkoper met panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:13

V-8

Iemand al aanbod gehad van Vereniging Eigen Huis voor energie? Ik kreeg een mail dat Mega Energie de 'aanbesteding' gewonnen had.

Zit nog in 14 dagen bedenktijd van een ander contract, dus ben benieuwd waar VEH / Mega mee gaat komen!

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:25
V-8 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:25:
Iemand al aanbod gehad van Vereniging Eigen Huis voor energie? Ik kreeg een mail dat Mega Energie de 'aanbesteding' gewonnen had.

Zit nog in 14 dagen bedenktijd van een ander contract, dus ben benieuwd waar VEH / Mega mee gaat komen!
Als ik de reviews lees van Mega Energie vraag ik me af of het een goed idee is om daar een contract af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

jan-- schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:04:
Ik heb serieus overwogen om de stekker uit mijn zonnepanelen te trekken, omdat ik dan goedkoper uit ben vanwege een hogere bonus. En dan het contract goed lezen. Daar staat dan meestal toch een terugleververgoeding in. En dan eventueel de stekker er weer in als daar verder niets over in het contract staat.

Uiteindelijk maar besloten om mijn te veel aan stroom in de winter op te stoken. Dan ben ik toch weer iets goedkoper met panelen.
De enige manier om je zonverkregen stroom te gelde te maken is verbruiken in het jaar van de factuur.
Electrische verwarming.
Met portable of WP.

Probleem is wel dat ze vermoedelijk straks maandafrekening gaan doen om onder die verschuiving uit te komen. En zo de saldering de nek omdraaien.

Maar tot die tijd.
Kacheltjes aan en stoken maar.😁

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:11
copykat schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:03:
[...]
Probleem is wel dat ze vermoedelijk straks maandafrekening gaan doen om onder die verschuiving uit te komen. En zo de saldering de nek omdraaien.
Waar baseer je dat vermoeden op? In de wet staat dat er 1 maal per jaar een afrekening dient plaats te vinden.

Dius als je een vast contract hebt of een doorlopend contract met variabele prijzen kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Dat kunnen ze proberen maar dat is door de rechter meermaals verboden. Je gelijk ga je sowieso krijgen dus.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

(@hanev001 , @Glashelder Ik hoop het.
Was Jesse niet van plan dit op te tuigen?
80% voor overschot netto kwh prijs en per maand afrekenen?(dus s'winters heb je al 20% verlies en vermoedelijk ook nog belasting te betalen dus 60?% verlies?)
En dan alleen dynamische contracten aanbieden aan PV houders. Of hele dure tarieven voor vast.
Kassa! (en dan niet t programma....😯) maar voor de energiemaatschappijen.

Ik heb nu gelukkig een 3 jaar bij GC.
Moet nog overgaan maar ik ga er van uit de de 14 dagen bedenk tijd alleen voor mij geldt en niet de leverancier.😁
Het cabinet moet echt snel helder en duidelijk zijn om het speelveld van de energiemaatschappijen te bepalen.
Hoe ze ook salderen willen afbouwen/stoppen de maatschapijen zijn al aan het voorsorteren en bezig met bufferen van geld om de kosten niet zelf te betalen. Hoe langer het grijze gebied van "we komen er op terug" door de besluitenloze regering bestaat destemeer ideeën uitgevoerd worden door de energiemaatschapijen. En probeer dat maar terug te draaien en zo.

(Boetes van EU, Apple corp? Gaan die naar EU of naar de Apple device bezitters? Antwoord is vermoedelijk EU..... Dus...)
Edit: Ik bedoel boetes die bedrijven krijgen omdat ze iets te ver zijn gegaan gaan zelden naar de klanten van dat bedrijf maar zijn inkomsten voor rijk en EU. Dus als er niet scherp en snel gereageerd word op ideeën die onwenselijk zijn is het geld al betaald door de klant.

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 29-03-2024 09:39 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

copykat schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:30:
(@hanev001 , @Glashelder Ik hoop het.
Was Jesse niet van plan dit op te tuigen?
80% voor overschot netto kwh prijs en per maand afrekenen?(dus s'winters heb je al 20% verlies en vermoedelijk ook nog belasting te betalen dus 60?% verlies?)
En dan alleen dynamische contracten aanbieden aan PV houders. Of hele dure tarieven voor vast.
Kassa! (en dan niet t programma....😯) maar voor de energiemaatschappijen.
Nee, dat was Henri Bontenbal (amendement Bontenbal). Dat amendement zat in de wet voor afbouw saldering maar aangezien die is afgeschoten O-) ... ligt dat verhaal in de prullenbak.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Glashelder schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:42:
[...]

Nee, dat was Henri Bontenbal (amendement Bontenbal). Dat amendement zat in de wet voor afbouw saldering maar aangezien die is afgeschoten O-) ... ligt dat verhaal in de prullenbak.
Misschien gewoon invoeden naar grid verbieden (zoals ook in veel andere landen). Zorgt in ieder geval voor een betere balans van het energienet.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

John245 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Misschien gewoon invoeden naar grid verbieden (zoals ook in veel andere landen). Zorgt in ieder geval voor een betere balans van het energienet.
De reden dat dat verboden is in veel landen is simpelweg omdat bedrijven en netbeheerders geen concurrentie dulden. Als je op Curacao tot enkele jaren geleden zonnepanelen nam en je zou van je stroomaansluiting af willen dan sloten ze ook je water af. Je neemt of alles af of niets 8)7 Alles om het monopolie te houden.

Lokale invoeding zorgt ook helemaal niet voor veel problemen. Die problemen worden volautomatisch gecorrigeerd omdat de omvormers die hier in NL aangesloten zijn zich aan de netcode houden en afsluiten boven 253 volt of nemen gas terug (steeds meer omvormers kunnen dit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Glashelder schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Lokale invoeding zorgt ook helemaal niet voor veel problemen. Die problemen worden volautomatisch gecorrigeerd omdat de omvormers die hier in NL aangesloten zijn zich aan de netcode houden en afsluiten boven 253 volt of nemen gas terug (steeds meer omvormers kunnen dit).
Dit staat los van de onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
[...]

De enige manier om je zonverkregen stroom te gelde te maken is verbruiken in het jaar van de factuur.
Electrische verwarming.
Met portable of WP.

Maar tot die tijd.
Kacheltjes aan en stoken maar.😁
Het gaat er niet om dat ik maar weinig terug krijg als ik stroom over hou, maar ik kom niet meer in aanmerking voor een hoge bonus. Omdat ik weinig stroom verbruik en opwek, heeft die bonus voor mij een grote invloed.

Ik zie nu dat dit gedeelte van mijn bericht ook is weggehaald. Dat was denk ik niet nodig:
2e kamer wou wat aan het saldeerprobleem doen, maar de 1e kamer vond het geen goede oplossing. 1e kamer kan kan geen andere oplossing invoeren. Probleem is nu dat het saldeerprobleem is doorgeschoven naar de energieleveranciers. Maar de energieleveranciers zijn verplicht om redelijke teruglevertarief te geven. Daarom worden nu trucs verzonnen om een bonus alleen maar aan te bieden als je geen panelen hebt. Maar wat als je gedurende contract zonnepanelen plaatst? Ik zie ook niet altijd in de voorwaarden dat dan de bonus niet doorgaat. Zou dat van de toezichthouder niet mogen?

Zowel de consumenten als de energieleveranciers zijn nu de grenzen aan het opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

John245 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Dit staat los van de onbalans.
Blijft allemaal een financieel probleem wat een marginaal issue is vergeleken met de klimaatproblematiek. Bovendien gaan die problemen op termijn vast opgelost worden met opslag of (energieverkistende) waterstofcentrales.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
jan-- schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Het gaat er niet om dat ik maar weinig terug krijg als ik stroom over hou, maar ik kom niet meer in aanmerking voor een hoge bonus. Omdat ik weinig stroom verbruik en opwek, heeft die bonus voor mij een grote invloed.

Ik zie nu dat dit gedeelte van mijn bericht ook is weggehaald. Dat was denk ik niet nodig:
2e kamer wou wat aan het saldeerprobleem doen, maar de 1e kamer vond het geen goede oplossing. 1e kamer kan kan geen andere oplossing invoeren. Probleem is nu dat het saldeerprobleem is doorgeschoven naar de energieleveranciers. Maar de energieleveranciers zijn verplicht om redelijke teruglevertarief te geven. Daarom worden nu trucs verzonnen om een bonus alleen maar aan te bieden als je geen panelen hebt. Maar wat als je gedurende contract zonnepanelen plaatst? Ik zie ook niet altijd in de voorwaarden dat dan de bonus niet doorgaat. Zou dat van de toezichthouder niet mogen?

Zowel de consumenten als de energieleveranciers zijn nu de grenzen aan het opzoeken.
Day je geen bonus meer krijgt is een hele goede zaak. Zou compleet verboden moeten worden. Het is eigenlijk een grotere boete dan een heffing op zonnepanelen omdat het niet universeel wordt toegepast maar de kosten wel door alle klanten gedragen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Binnenloop/haal bonussen worden door de trouwere/luiere klanten betaald en die 300 euro per nieuwe klant is een flinke chip op jou tarieven als je al een contract heb bij die leverancier en verlengd.
Eigenlijk nog schandaliger: Goede sier maken bij nieuwe klanten over mijn rug.
Dus met PV's word je driedubbel genaaid.
Geen bonus als nieuw
Wel betalen voor andermans bonusssen
En hogere tarieven en vastrecht omdat je PV's hebt.

Die bonus moet gewoon verboden worden.
Maar dan is het nieuwe klant krijgt lagere tarieven dus veranderd er niks per saldo.
:+

@jan-- ik heb niks weggehaald... :?

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 29-03-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
copykat schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:06:
Binnenloop/haal bonussen worden door de trouwere/luiere klanten betaald en die 300 euro per nieuwe klant is een flinke chip op jou tarieven als je al een contract heb bij die leverancier en verlengd.
Geen bonus als nieuw

Maar dan is het nieuwe klant krijgt lagere tarieven dus veranderd er niks per saldo.
:+

@jan-- ik heb niks weggehaald... :?
Wat weerhoud jou om over te stappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
hanev001 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Day je geen bonus meer krijgt is een hele goede zaak. Zou compleet verboden moeten worden. Het is eigenlijk een grotere boete dan een heffing op zonnepanelen omdat het niet universeel wordt toegepast maar de kosten wel door alle klanten gedragen worden.
Dat laatste, is dat niet al altijd het geval, of dat nú bonussen aan de klant of het zijn de bonussen aan de top, betalen doen we dat altijd al.
Die bonus zijn alleen een lokkertje om jou als klant binnen te halen, das je dan binnen bent hoeft dat dus niet meer, vroeger bleven klanten ook veel langer klant bij een energieboer, nu gaan ze om de haverklap weer ergens anders na toe.
Wat de heren energieboeren wel vergeten is dat hoe dan ook voor de energietransitie moeten gaan betalen, of je nu wel of geen klanten met pv hebt, maar zo slim zijn ze blijkbaar nog niet. De grootste kostenpost zijn namelijk niet eens de pv klanten, ze missen namelijk dan ook de “gratis” stroom in tijdens dat deze niet negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Ik vrees dat de energietransitie een beetje aan je voorbij gegaan is of deze nog niet helemaal snapt, invoeden op de grind is een essentieel onderdeel van de energietransitie, wil willen weg van de fossiele brandstoffen en zo veel mogelijk naar de groene energie, zonnepanelen op particuliere daken zijn hiervoor essentieel, anders gaan we het niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Overstapboete mogelijk ? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
hanev001 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:46:
[...]

Waar baseer je dat vermoeden op? In de wet staat dat er 1 maal per jaar een afrekening dient plaats te vinden.

Dius als je een vast contract hebt of een doorlopend contract met variabele prijzen kan dat niet.
@copykat nog sterker, de saldering dient over het hele jaar (per looptijdjaar dus) te gebeuren, maandelijks salderen mag dus niet, daar heeft de ACM al diverse energieboeren op de vingers getikt, en ook bij de geschillencommissie zijn daar al uitspraken over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

John245 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:21:
[...]

En jij denkt dat die overstap reclame's en telefoondiensten en sites geen geld kosten die je zelf weer betaald?
Mij weerhoud over te stappen soms de mindere voorwaardes of juist de blijf bij ons korting die 10% 15% 20% die soms aangeboden word. :+

Wat mijn punt is , is dat al die "kadootjes" gewoon op de tarieven komen.
En als die kadootjes ook nog eens niet gelijkwaardig zijn op klanten.
Is het helemaal onzin.
Waar komt er straks?
wel kadootje als je 4Mwh per jaar afneemt maar niet als je maar 1000kwh trekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan--
Dat was jij niet, het zal te maken hebben met:
jrrooster schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:19:
[mbr]hier bespreken hoe je moedwillig valse informatie gebruikt om een (beter) contract te sluiten: laten we dat vooral niet doen [/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:27:
[...]

Ik vrees dat de energietransitie een beetje aan je voorbij gegaan is of deze nog niet helemaal snapt, invoeden op de grind is een essentieel onderdeel van de energietransitie, wil willen weg van de fossiele brandstoffen en zo veel mogelijk naar de groene energie, zonnepanelen op particuliere daken zijn hiervoor essentieel, anders gaan we het niet redden.
Snap het heel goed. En ben het ook eens dat PV nodig is. Alleen de invoeding daarvan moet beter gecontroleerd worden.

Maar dat zien de netbeheerders ook in. En het begrenzen van de omvormer op een bepaald percentage kan daar al flink aan bijdragen. Nu afwachten of ze voor de 70 gaan of toch voor de 50 willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
John245 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Snap het heel goed. En ben het ook eens dat PV nodig is. Alleen de invoeding daarvan moet beter gecontroleerd worden.

Maar dat zien de netbeheerders ook in. En het begrenzen van de omvormer op een bepaald percentage kan daar al flink aan bijdragen. Nu afwachten of ze voor de 70 gaan of toch voor de 50 willen gaan.
Ik heb daar enig tijd geleden al een uitgebreide discussie over gehad en ik wil die niet herhalen anders dan de volgende 2 dingen .

1: Volgens de huidige wet en regel geving is dat niet mogelijk.
2. Recent is in de 2e kamer unaniem een motie aangenomen die Jetten de opdracht gaf te voorkomen dat netwerkbeheerders en/of leveranciers zich gaan bemoeien met de installaties van zonnepanelen eigenaren achter de voordeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Wat moet er dan gecontroleerd worden ? dat het echt groene stroom is ? :?
nee, het echte probleem is dat onze politiek de afgelopen 25 jaar hun kop in het zand hebben gestoken en vooral niet aan de winstmachine van ons stroomnet wilden morren, terwijl de netbeheerders al ruim aangaven dat toekomst gerichte aanpassingen en uitbreidingen noodzakelijk waren, alleen dat mochten de netbeheerders dus niet.

en daarom zitten we nu met de gebaken peren. Vergeet niet dat onze stroom infrastructuur hopeloos verouderd is en eigenlijk gebasserd is op de eisen van ruim 30 jaar geleden.

In die tijd had je a nog nauwelijks zonnepanelen en was ook de verwachting dat dat niet zo'n vaart zou gaan lopen, ons verbruik is in die tijd verveelvoudigd, komt van EV auto's ed.

Echter nu met de energietransitie is dat alles nog veel meer dan eerst in een stroomversnelling gekomen. De enige juiste is uitbreiden, uitbreiden en nog eens uitbreiden.

het te kort aan werkmensen heeft men overigens ook zelf in de hand gewerkt, personeel was te duur, dat wat men nodig had werd zo veel mogelijk via ZZP ingevuld, opleiden was te duur dus werd niet echt veel gedaan. tel maar op, allemaal oorzaak omdat men graag winst op korte termijn wilde hebben, effecten op lange termijn waren onbelangrijk, want dat kwam dan toch al weer op iemand anders bord te liggen.

en op je laatste opmerking teug te komen, op basis van welke wetgeving wil je dat doen? nu mag dat niet eens, eigenlijk heb je hiervoor een ander woord voor; dat heet diefstal.

eerst overheid wil dat we groene energie produceren en als we dat doen willen ze het weer verbieden :?
en dan raar opkijken dat we van een onbetrouwbare overheid gaan spreken.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 29-03-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:42:
[...]
Eat moet er dan gecontroleerd worden ? dat het echt groene stroom is ? :?

[...]
had hier eerst wel een BPM. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:52:
[...]

had hier eerst wel een BPM. Ideaal.
:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Bruto Productie Meter. Die verplicht is bij SDE subsidie zoadat ze zeker weten dat het groene stroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Bruto Productie Meter. Die verplicht is bij SDE subsidie zoadat ze zeker weten dat het groene stroom is.
Dank je wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Geen dank. Ik was in 2008 een van de gelukkige die SDE subsidie kon verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
copykat schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:06:
Geen bonus als nieuw

Je kunt je wel zo opwinden maar dit is overal de praktijk. Bijv Ziggo, KPN, krant/weekblad abonnementen etc.
En via de belastingen betaal je nog veel meer mee aan voordeeltjes voor anderen waar je zelf geen gebruik van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

jobr schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Je kunt je wel zo opwinden maar dit is overal de praktijk. Bijv Ziggo, KPN, krant/weekblad abonnementen etc.
En via de belastingen betaal je nog veel meer mee aan voordeeltjes voor anderen waar je zelf geen gebruik van maakt.
Opwinden valt wel mee.
Cynisch? Zeker.
Wat ik bedoel is dat vergelijken van energie maatschappijen steeds moeizamer gaat door hun gekronkel.
En dat je als je terugleveren aanklikt opeens de helft weg valt in t lijstje.
Onder andere de "welkom bonus" die veranderd in rot op bonus. (duurdere vastrecht en tarieven)
Logisch vanuit energiemaatschappij perspectief maar onwenselijk in perspectief van basis behoefte.
Krant/weekblad is luxe. Niet nodig.
Ik had een papieren krant voor 18 euro/mnd 3 jaar aanbieding en toen kreeg ik een aanbieding van 28 euro oid.
Lamaar. Ok 20euro dan? Nee dank u ik lees wel geen krant... Met energie kan dat niet en het is een flinke kostenpost zeker toen alles sky high ging.

En van die boetes die opgelegd worden is toch raar?
De klant word benadeeld en dit word ontdekt , via regelgeving krijgt de firma een boete wegens fout gedrag, maar de klant krijgt niks om gecompenseerd te worden terwijl zij benadeelt zijn...
Alleen toen met woekerpolissen kregen de klanten na lang lang soebatten compensatie.
Maar meestal niet.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@copykat
Enigszins problematisch aan de salderingsregeling zijn de steeds hogere onbalanskosten waar energieleveranciers mee te maken hebben. Volgens energiespecialist en -trendwatcher Jan Willem Zwang is het verschil in kosten tussen huishoudens zonder en met zonnepanelen een factor acht tot tien: "Huishoudens zonder zonnepanelen kosten op jaarbasis ongeveer 4 tot 8 euro per MWh aan onbalanskosten. Voor huishoudens mét panelen is dat 35 tot 65 euro per MWh, een enorm verschil dat het probleem voor energieleveranciers verklaart." Zoals besproken in het recente artikel over thuisaccu's en de onbalanshandel neemt de onbalans tot nu toe ieder jaar toe, mede doordat het aantal zonnepanelen groeit. Die extra kosten worden momenteel verdeeld over alle huishoudens, met en zonder zonnepanelen. Volgens dat uitgangspunt betalen huishoudens zonder panelen onevenredig mee aan de toegenomen kosten voor onbalans en dat is wat de energiebedrijven willen veranderen. De toegenomen kosten worden nu en in de nabije toekomst dus waarschijnlijk steeds vaker bij huishoudens mét panelen ondergebracht.
review: 'De salderingsregeling is dood ondanks tegenstem van de Eerste Kamer'

De politiek heeft z'n kop in het zand gestoken, maar linksom of rechtsom zat dit eraan te komen. Er is een overschot aan PV waar niemand wat aan heeft en het net overbelast en een tekort aan "schone" energie wanneer het er wel toe doet.

Je kan klagen tot je een ons weegt, maar leveranciers zijn PV liever kwijt dan rijk want fossiel blijkt toch goedkoper (en stabieler qua winst), daarom deze maatregelen. Je kan discussiëren of de maatregelen terecht zijn of niet, maar zolang de politiek niet de knoop doorhakt en de salderingsregeling (bijna per direct) afschiet wordt PV hebben alsmaar duurder want je kost ze alleen maar geld (even simpel gezegd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-06 22:26
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:04:
@copykat

[...]

De politiek heeft z'n kop in het zand gestoken, maar linksom of rechtsom zat dit eraan te komen. Er is een overschot aan PV waar niemand wat aan heeft en het net overbelast en een tekort aan "schone" energie wanneer het er wel toe doet.

Je kan klagen tot je een ons weegt, maar leveranciers zijn PV liever kwijt dan rijk want fossiel blijkt toch goedkoper (en stabieler qua winst), daarom deze maatregelen. Je kan discussiëren of de maatregelen terecht zijn of niet, maar zolang de politiek niet de knoop doorhakt en de salderingsregeling (bijna per direct) afschiet wordt PV hebben alsmaar duurder want je kost ze alleen maar geld (even simpel gezegd).
Dus het is een centenkwestie voor de leveranciers.... Misschien dan gewoon meer belasting voor de leveranciers heffen over grijze stroom zodat er nog genoeg groene stroom word opgewekt.

Want die overbelasting is minder een issue hoor, het is voor leveranciers vooral het issue dat fossiel inkopen gewoon meer geld oplevert. Dus gewoon zorgen dat het interessanter is om zowel zonnepaneelhouders als niet-zonnepaneelhouders te hebben als klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Dus het is een centenkwestie voor de leveranciers.... Misschien dan gewoon meer belasting voor de leveranciers heffen over grijze stroom zodat er nog genoeg groene stroom word opgewekt.

Want die overbelasting is minder een issue hoor, het is voor leveranciers vooral het issue dat fossiel inkopen gewoon meer geld oplevert. Dus gewoon zorgen dat het interessanter is om zowel zonnepaneelhouders als niet-zonnepaneelhouders te hebben als klant.
Het gros van de mensen die PV hebben genomen hebben dat ook echt uit milieu oogpunt gedaan 8)7 ... dat is ook gewoon een centenkwestie.

Feit blijft dat er 's avonds/'s nachts en in de winter wanneer PV nagenoeg niks doet de meeste energie verbruikt wordt, maar dat er overdag wel verwacht wordt dat het (lokale) overschot PV energie over het hele land wordt verspreid terwijl er maar weinig mensen iets aan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-06 22:26
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Het gros van de mensen die PV hebben genomen hebben dat ook echt uit milieu oogpunt gedaan 8)7 ... dat is ook gewoon een centenkwestie.

Feit blijft dat er 's avonds/'s nachts en in de winter wanneer PV nagenoeg niks doet de meeste energie verbruikt wordt, maar dat er overdag wel verwacht wordt dat het (lokale) overschot PV energie over het hele land wordt verspreid terwijl er maar weinig mensen iets aan hebben?
In de winter word de meeste zonne-energie zelf gebruikt... En wat over is, kan met gemak verdeelt worden over de rest van Nederland. In de lente en zomer is er ook s'avonds en s'ochends gewoon zonne-energie beschikbaar en dat is toch energie die niet-paneelbezitters gewoon prima kunnen gebruiken.

Enige wat overblijft is de energie overdag. Waarbij we dat nog altijd kunnen exporteren en als DAT niet meer kan, kunnen we zonnepanelen uitschakelen. iets wat nu ook gebeurd.

Het gaat mij er ook niet om dat de zonnepanelenbezitters meer geld moeten verdienen... Het gaat er om dat nu de energieleveranciers gewoon de centrales laten draaien omdat dit goedkoper voor ze is. Alle kosten worden altijd bij de consument gelegd (zonnepanelen aanleggen, grote subsidies voor groene energie aanleggen door energieleveranciers) maar als de winst van de energiemaatschappijen lager is, dan wordt er meteen meer geld gevraagd van consumenten.

Als men die groene doelen wil behalen, moet je IMHO zorgen dat het voor energiemaatschappijen niet meer voordeliger is om tijdens de groene piekuren, toch nog fossiele brandstof je gebruiken voor energieopwekking.... En natuurlijk mag er (flink) gesleuteld aan de subsidie op zonnepanelen. Maar de energiemaatschappijen mogen ook wel eens wat inleveren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ArcticWolf schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Dit is nu net de kern waarom Salderen en de regerings quest om xprocent Warmtepompen te slijten per 1000 woningen samenhangen.
Inderdaad de regering heeft (bewust) passief gedrag vertoond.
Ons gasverbruik (woonhuis) was gewoon vooral s'avonds en in de winter en dat was geen probleem omdat ze dit konden opslaan in ondergrondse velden, bufferen dus.
Nu ze dit willen stopzetten omdat onder andere Rusland Putin ons in een bankschroef klemt de afhankelijkheid van hem erg kosten verhogend is terwijl naar ik meen langdurige contracten met Duitsland en België voor gas leveren door Nederland er voor zorgt dat zij juist gas willen gaan gebruiken als vergroening. (ik meen dat België de helft betaalde in de dure tijd per m3.)
Het nadeel van deze beslissing is dat de elektriciteit omzetten naar warmte tijd technisch altijd met direct opgewekte stroom(dus in de winter/donker en vast grijze stroom) moet gebeuren en niet zoals met gas goedkoop gekochte gebufferd gas in de zomer.

En de nu ontstane shitstorm omdat de regering onvoldoende nagedacht heb over een goed alternatief voor klassiek salderen zorgt er voor dat stroom zuipers zoals Eboilers en WP's voor veel huizen met slechtere isolatielabels een stuk minder aantrekkelijk zijn als salderen ophoud. Dus ze bereiken het tegenovergestelde met hun kortzichtige "nein" we houden salderen omdat iedereen kon bedenken dat dit een zwerm aan aanpassingen, zichtbaar en onzichtbaar, bij de leveranciers zo opleveren om hun winstmarge te handhaven.
Wat de regering hád kunnen doen is een koppeling maken tussen salderings opbrengst en installatie van passieve isolatie ter verbetering van de efficiëntie van electrische verwarming. Soort subsidiëren via lagere energie rekening.
En Salderen te koppelen aan de terugverdien termijn.
Dus als je na 3jaar je investering hebt terug verdient word salderen afgebouwd in enkele jaren en gaat die 80% regeling in. (redelijk simpel te controleren/berekenen via verplichte registering PV's en jaar rekening.)
Dit betekend dat bij mensen die al jaren PV's hebben salderen meteen afgebouwd word en bij nieuwere bezitters het afbouwen iets later begint.
Bij plaatsen betekend even goed opletten welk vermogen uit die nieuwe komt 😉

ThuisAccu's zijn een noodverbandje geen oplossing. (los van de verwoesting door mijning van hele gebieden is het een negatief verdien model. Je verdiend als huisbezitter niks met je investering en helpt alleen de energiemaatschappij de pieken te toppen.

Zolang er geen lange termijn visie is bij de regering en langere afspraken met energiemaatschappijen gemaakt zijn is nu investeren in WP's en eboilers erg lastig uitrekenen wat het je kost en oplevert.
Dus ook hierin schiet de regering zich in zn eigen voet.

Linkje is goede info.

Zoals ik al melde: ik ben erg blij nog even 3 jaar vast te kunnen afsluiten.
Zo heb ik iets meer tijd om de stuuraanpassingen te volgen die nu gedaan worden door de energiemaatschappijen en de passieve isolatie te verbeteren door mn besparingen door salderen. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:17
Eindelijk toch besloten om 12 zonnepanelen te gaan plaatsen, dit gaat vandaag gebeuren.

Nu zat ik eens in de app te kijken van mijn huidige energie leverancier en zag ik dat ik al een verleng aanbod heb. Ook met de optie voor 3 jaar.

Prijzen voor 3 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNB4t6HBBDMMG2yo7V9L02j6w8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aQ5rpNDDnqWeifuqV6dR81Gf.png?f=fotoalbum_large

Is dit verstandig om nu nog aan te gaan voordat ik de zonnepanelen heb en daarna geen 3 jaar optie meer heb??
Het gaat om budget energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-06 21:30
vandaag of eigenlijk gisteren goedkeuring gehad van energie noodfonds, 160 euro per maand gedurende half jaar, ben er blij mee :)
ik ben een minima met 7 jaar een uitkering en 65 jaar mn leeftijd en ik woon gelukkig niet te duur met 520 euro per maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:14
Dirk0s schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 05:04:
Eindelijk toch besloten om 12 zonnepanelen te gaan plaatsen, dit gaat vandaag gebeuren.

Nu zat ik eens in de app te kijken van mijn huidige energie leverancier en zag ik dat ik al een verleng aanbod heb. Ook met de optie voor 3 jaar.

Prijzen voor 3 jaar:
[Afbeelding]

Is dit verstandig om nu nog aan te gaan voordat ik de zonnepanelen heb en daarna geen 3 jaar optie meer heb??
Zie terugleverkosten die budget in rekening brengt: https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSQB-ulLheOD2kcwhfq9KnW_aZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7CtDLJjB05L3fRt5ghlNoDiG.png?f=fotoalbum_large
Gewoon bellen, vorige week voor mij aangepast. Elke leverancier heeft wel mogelijkheden via de telefoon, net zoals Ziggo enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ArcticWolf schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:04:
@copykat

[...]

Dat overschot aan pv valt best wel mee, eigenlijk hebben we nog te weinig. Het probleem van het net heeft eigenlijk niets te maken met pv, er is gewoon al 30 jaar onvoldoende uitgebreid en we zitten daardoor met een giga verouderd stroomnet, en ja dat komt mede door het winstbejag van de eigenaars en door de politiek. En wat blijkt dat nu de boel op orde te krijgen wel erg duur gaat worden en mogelijk 15 jaar gaat duren.
Dat er nu geen personeel is heeft ook daar mee te maken, we hebben in het verleden alleen maar personeel afgebouwd en het werk oninteressant gemaakt, en onvoldoende geïnvesteerd in nieuw personeel.

Wat nu gebeurd door die energieboeren is ook weer puur gedrag op winst, men ziet ( niemand van die boeren had gedacht dat de regeling het niet zou gaan halen) nú plotseling hún giga winsten in gevaar te komen en willen blijkbaar niet genoegen te nemen met iets minder, het is echt een fabel om te zeggen dat ze geen winsten meer maken, dat ACM onderzoek deugt van geen kant, wat te verwachten was.

Wat je uit het oog verliest is dat we juist weg moeten van fossiele brandstoffen en er regelgeving moet komen om dat te beschermen, het is voor de zotte dat we onze toekomst aan die alleen op winst bejagende club van boeren moeten toevertrouwen, gewoon deze jongens een hele grote schop onder hun kont geven en hun duidelijk maken dat ze verkeerd bezig zijn. Willen ze niet luisteren dan dat zootje opdoeken en het oude model weer van stal halen.
We zitten midden in een energietransitie en blijkbaar hebben die gasten dat nog steeds niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Als ze er nog niet liggen zou je gebruik kunnen maken van dat aanbod ( zonder pv ) want op dit site zeggen ze zelf “ Let op: Dit geldt niet voor bestaande klanten met een vast contract.“
Het gaat dus over de extra kosten.
Als ze op het dak liggen moet je deze natuurlijk wel conform de regels aanmelden, dan heeft die energieboer ook geen stok meer om je te slaan.
Lees de voorwaarden daar maar op na, je bent namelijk verplicht om hun te informeren hierover, door het via de juiste site aan te melden voldoe je daar dus aan.

Op dit moment is dit gewoon nog een gaatje in kun werkwijze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Prijzen voor 3 jaar:
[Afbeelding]

Met zonnepanelen kom je opeens op terugleverkosten die hard op kunnen lopen.
40 euro per maand.
Dus ja eerst 3 jaar contract en goed je contractvoorwaarden lezen of er iets instaat over plaatsen panelen na tekenen contract NIET aan BE vragen! Geen slapende honden wakker maken.
Misschien hebben ze clausules over "als je binnen 6 maanden panelen plaatst dan blabla....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Prijzen voor 3 jaar:
[Afbeelding]

Nu nog een 3 jaar vast contract nemen kan idd wel wijs zijn! Als de kleine letters idd niet verwijzen naar alsnog mogen aanpassen ivm terugleverboetes etc.

Ga je met je 12 panelen volledig per jaar opwekken wat je verbruikt of ga je meer verbruiken dan die 12 panelen op zullen gaan wekken?

Hier heb ik 19 panelen en net een EV gekocht. Ik zal per jaar circa volledig gaan verbruiken wat ik opwek. Dus alles salderen. Hen nog tot september een vast contract bij Vattenfall en hoop zometeen ook weer een vast contract voor 1 jaar (of nog liever 3 jaar!) te kunnen afsluiten zonder terugleverkosten.
Hopen dat dat lukt. Dan hoef ik niet te 'hannessen' met dynamische contracten, gewoon lekker ev in nacht laden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-06 20:16
Als wat ouder verhaaltje maar ik zie de grafiek nu pas. Het negatieve prijzen verhaal wordt snel erger. Dat komt omdat de productie hoger is dan de vraag en bv kerncentrales en kolencentrales en wkk NIET uit kunnen op de pieken.

Komt er ineens zoveel aanbod bij in 2023 (nee)? Vreemd dat er dan geen voorzieningen zijn om zonne en windparken af te zetten. Bijstook aardgas en kolen neemt af, en toch negatieve prijs.

Nu.nl noemt subsidie als verstorend element in de prijsbepaling.

Wat zijn we aan het doen en waar gaat dit heen? Gunstig voor niet paneel bezitters --> gratis stroom, maar ten koste van diegenen die ze wel hebben.

Kan dit nou niet slimmer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83DkrZusS7Wq_B6NnOCTsYBFCv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lka7ChVRZLz4Q5VFC0mUolLZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-XkkVsNNFHm2aB2fgwHY8PrsfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zgdm4EsU2rRZzUSHQejQg9oy.png?f=fotoalbum_large

https://www.nu.nl/klimaat...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

[ Voor 20% gewijzigd door Crapton op 31-03-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-06 06:54
Ik heb een variabel contract bij Vattenfall met 25% blijven loont korting. Per 1 mei veranderen de tarieven.

Nu zijn normaal tarief en daltarief exact het zelfde. Dit vind ik vreemd. Wat is dan nog het voordeel van variabel? Hebben meer mensen dit?

T/M 30 april
Totaal variabele leveringskosten normaaltarief (0 - 2.900 kWh)
€ 0,303982

Totaal variabele leveringskosten normaaltarief (2.900 - 10.000 kWh)
€ 0,303982

Totaal variabele leveringskosten daltarief (0 - 2.900 kWh)
€ 0,269044

Totaal variabele leveringskosten daltarief (2.900 - 10.000 kWh)
€ 0,269044

Vanaf 1 mei

€ 0,273127

€ 0,273127

€ 0,273127

€ 0,273127

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Allewijn schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Nu nog een 3 jaar vast contract nemen kan idd wel wijs zijn! Als de kleine letters idd niet verwijzen naar alsnog mogen aanpassen ivm terugleverboetes etc.

Ga je met je 12 panelen volledig per jaar opwekken wat je verbruikt of ga je meer verbruiken dan die 12 panelen op zullen gaan wekken?

Hier heb ik 19 panelen en net een EV gekocht. Ik zal per jaar circa volledig gaan verbruiken wat ik opwek. Dus alles salderen. Hen nog tot september een vast contract bij Vattenfall en hoop zometeen ook weer een vast contract voor 1 jaar (of nog liever 3 jaar!) te kunnen afsluiten zonder terugleverkosten.
Hopen dat dat lukt. Dan hoef ik niet te 'hannessen' met dynamische contracten, gewoon lekker ev in nacht laden, etc.
bij 100% salderen is essent mogelijk ook een goede aanbieder, mn omdat de boete dan eigenlijk wegvalt. helaas bieden zij op dit moment geen 3-jaar aan PV bezitters meer aan.
ook GC kan ondanks de boete nog interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:27
Deef_K schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:34:
Ik heb een variabel contract bij Vattenfall met 25% blijven loont korting. Per 1 mei veranderen de tarieven.

Nu zijn normaal tarief en daltarief exact het zelfde. Dit vind ik vreemd. Wat is dan nog het voordeel van variabel? Hebben meer mensen dit?

T/M 30 april
€ 0,303982

€ 0,303982

€ 0,269044

€ 0,269044

Vanaf 1 mei

€ 0,273127

€ 0,273127

€ 0,273127

€ 0,273127
Er zijn zelfs al aanbieders waarbij het andersom is, daltariefvoor hoger dan normaal, simpelweg omdat er overdags (te)veel zonne en windenergie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

MacD007 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:22:
[...]

bij 100% salderen is essent mogelijk ook een goede aanbieder, mn omdat de boete dan eigenlijk wegvalt. helaas bieden zij op dit moment geen 3-jaar aan PV bezitters meer aan.
ook GC kan ondanks de boete nog interessant zijn.
Welke boete?
De enige aanpassingen die ik heb is:
1 dal en normaal tarief omgekeerd. Wat logisch is want tegenwoordig is thuiskomende mensen meer stroom verbruikend dan werkende mensen (electrische apparaten in keuken en (slaap) kamers , opladen EV's)
2 vastrecht is iets duurder. (opzich ook geen probleem omdat je met bidirectioneel gebruik ook intensiever gebruik maakt van de voorzieningen en ze meer moeten rekenen met inname en afgifte.)

Of is sinds kort ook GC op gestaffelde kosten gegaan?

Kijk dát (gestaffelde terugleverkosten) is vrij ondoorzichtig.
Want
1 krijg je dan wel de zelfde scherpe tarieven als een gebruiker zonder PV's?
2 vastrecht? Andere verborgenkosten die al jaren ingebouwd zijn voor PV bezitters opeens doorgestreept?
Mijn ervaring met bedrijven is winst is winst.
Ze bieden alleen iets goedkoper aan als ze moeten om de omzet veilig te stellen niet omdat het eerlijk is niet gemaakte kosten niet te berekenen.
3 en word er een naberekening gedaan per seizoen/jaar? En nog belangrijker wat is het TLT?
Nogsteeds 0.05 euro? Want die is dik onder de gemiddelde stroomprijs. Als je buurman een vast tarief heeft bij de zelfde leverancier "krijgt" hij jou zonnestroom die zonder enige moeite vd energieleverancier van 0.05 naar 0.29euro gaat.
Er zal dus gekeken moeten worden welke inkoop tarieven de energieleverancier betaald gedurende het jaar en dat inkooptarief moet je dan ook krijgen als je terugleverkosten moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1602
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-05 07:10
Heb net mn jaar standen opgegeven.
Echter bij mijn gas opgave word aangegeven dat hij laag is normaal
tussen de 600 a 800 kuub nu slechts 70 kuub. Heb echter in october vorig
jaar nieuwe airco aangeschaft die heeft met mn 1500kwh salderings
overschot verwarmt. Vandaar die slecht 70 kuub. Vraag is hebben jullie
weleens na aanschaf airco meegemaakt dat betreffende energie
Maatschappij een verklaring vraagt door bijvoorbeeld foto's op te
vragen bijvoorbeeld of gaat dit nergens over. Heb uiteraard al foto's
gemaakt voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-06 15:17
copykat schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:46:
[...]

Welke boete?
De enige aanpassingen die ik heb is:
1 dal en normaal tarief omgekeerd. Wat logisch is want tegenwoordig is thuiskomende mensen meer stroom verbruikend dan werkende mensen (electrische apparaten in keuken en (slaap) kamers , opladen EV's)
Ik verbruik op jaarbasis nog steeds meer tijdens daltarief omdat ik een warmtepomp heb, en ik het warm water altijd om 23:10 begin op te warmen. Bovendien gebruikt een WP ‘s nachts meer elektriciteit omdat het dan buiten meestal kouder is. En weekeinde en feestdagen is ook daltarief. En ik denk dat veel mensen met een EV ook gewoon de EV ‘s nachts laden.

Dus tja, het hangt (zoals zo vaak) af van je eigen situatie.

Ik heb overigens in februari een 3-jarig contract afgesloten bij Greenchoice met een daltarief dat € 0,06425 per kWh lager is dan het normaaltarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Turrican schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Ik verbruik op jaarbasis nog steeds meer tijdens daltarief omdat ik een warmtepomp heb, en ik het warm water altijd om 23:10 begin op te warmen. Bovendien gebruikt een WP ‘s nachts meer elektriciteit omdat het dan buiten meestal kouder is. En weekeinde en feestdagen is ook daltarief. En ik denk dat veel mensen met een EV ook gewoon de EV ‘s nachts laden.

Dus tja, het hangt (zoals zo vaak) af van je eigen situatie.

Ik heb overigens in februari een 3-jarig contract afgesloten bij Greenchoice met een daltarief dat € 0,06425 per kWh lager is dan het normaaltarief.
Je begreep me verkeerd.
Van uit de leverancier's standpunt gezien is "dal" aka laag verbruik door iedereen woonhuizen én bedrijven en normaal tarief(tijdens kantoor uren en dus ook tijdens meer zware bedrijfs apparaten en verlichting) een beetje omgedraaid /gelijk geworden.
Vroeger gingen lantaarnpalen wel eens extra vroeg aan om stroom "af te fakkelen" in de zomer omdat iedereen al thuis was en in de tuin zat.(bedrijven dus dicht.)
Nu is die periode een stuk meer belast door airco's, EV's, koelende WP's in de zomer en juist s'avonds zwaarder belast door al die ladende EV's.
En bedrijfspanden zijn ook eerder open en later dicht. (flex werken)

Dus concept dal en normal is out dated.

Dat in jou geval dit betekend dat als je contract afloopt een stuk meer moet betalen tussen 22 uur en 07 door de weeks is dan dat dus ,again van uit leveranciers oogpunt, logisch.
Het weekend en feestdagen zijn een beetje dubbel want als de zon schijnt is het wel "dal" als in flink hoeveel het stroom beschikbaar meer dan er afgenomen word.

Dus eigenlijk is daltarief wanneer de zon schijnt of t flink waait..... (al denk ik dat de windstroom duurder blijft dan zonne stroom 😉)

Edit: Overigens mocht ik tijdens mn duur vh contract wisselen tussen 1 tarief en normaal/dal tarief bij GreenChoice. Dus als ik bijv. In 2meter systeem niet lekker uit kom kan ik er 1 meter van maken.
Ik zat vorig jaar op 50kwh verschil in dal en normaal waarbij overigens beide even duur waren. But soit want salderen dus 1000 euro voor 1kwh kopen en zelfde voor leveren is niks betalen.

En dat is dus meteen de kern van het (leveranciers) probleem in hun verdienmodel.
(vandaar hun nieuw bedachte hogere vastrecht en de terugleverkosten....)

[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 31-03-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan--
copykat schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:46:
[...]

Dus eigenlijk is daltarief wanneer de zon schijnt of t flink waait..... (al denk ik dat de windstroom duurder blijft dan zonne stroom 😉)
Zonnestroom kan misschien wel goedkoop geproduceerd worden, maar als het voornamelijk stroom levert wanneer de kWh prijs negatief is, heb je er weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Past beter hier...
hans1602 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:43:
Wel eens zo'n waarschuwing gekregen, maar de meterstand werd netjes overgenomen. Ik had voor de zekerheid ook foto's, maar die waren niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:55
Turrican schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Dat is allemaal geheel afhankelijk van je instellingen en gedrag.

Warm water gaat wordt bij ons om 13.00u opgewarmd. Dan is het buiten doorgaans een stuk warmer dan in de nacht, en is er dus ook een hogere COP. Bovendien leveren de zonnepanelen dan stroom op en kan (een deel daarvan) rechtstreeks naar de WP.
Om 21.00u gaat in de winter onze nachtverlaging in. Om pas op zijn vroegst 7.00u weer te gaan verwarmen. Ook weer om zoveel mogelijk de koude nachtelijke uten te vermijden én meer eigen zonnestroom te gebruiken.

Als wij een EV zouden hebben (nu nog toekomstmuziek), dan zouden we die zoveel mogelijk bij daglicht opladen. In de winter wordt dat doordeweeks natuurlijk lastig. Maar dan levert het ook niet echt voordeel omdat de zonnepanelen dan bijna niks leveren en vrijewel alle zonnestroom al direct naar de warmtepomp en het standby verbruik in huis gaat. In lente en zomer echter is het lang licht en ik ben meestal al voor 17.00 uur thuis. Dus dan kan er toch nog een paar uur geladen worden op grotendeels eigen zonnestroom.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:06
dss58 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 06:49:
vandaag of eigenlijk gisteren goedkeuring gehad van energie noodfonds, 160 euro per maand gedurende half jaar, ben er blij mee :)
ik ben een minima met 7 jaar een uitkering en 65 jaar mn leeftijd en ik woon gelukkig niet te duur met 520 euro per maand :)
Nu maar hopen dat je nooit wordt aangesloten op het warmtenet.

https://www.bnnvara.nl/ka...uurder-dan-gas?theme=geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hans1602 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:43:
Nee, niets vreemds aan. Als je aan hun goudezel komt worden ze wakker, dus worden ze wantrouwend.
Simpel foto van gasmeter met de zegels opsturen, zijn ze ook direct stil.
Kunnen ze in hun eigen hoekje gaan uithuilen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
Kon ik net eindelijk m'n eerste bakje koffie van de dag volledig op zonnestroom zetten d:)b , moet ik nu weer een uur langer wachten.... :S :-(

Zo wordt het nooit wat met die energietransitie en 'je eigen stroom eerst verbruiken' O-)

#grrrrr-zomertijd :w

[ Voor 5% gewijzigd door gAzu op 01-04-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@gAzu dan meer zonnepanelen en/of een thuisbatterij installeren :)
Of koffiezetten met een waterkoker of koffiezetter op laag vermogen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Franciesco op 01-04-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
gAzu schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:34:
Kon ik net eindelijk m'n eerste bakje koffie van de dag volledig op zonnestroom zetten d:)b , moet ik nu weer een uur langer wachten.... :S :-(

Zo wordt het nooit wat met die energietransitie en 'je eigen stroom eerst verbruiken' O-)

#grrrrr-zomertijd :w
Wat is er mis met even snel een houtvuurtje maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Franciesco schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:41:
@gAzu dan meer zonnepanelen en/of een thuisbatterij installeren :)
Of koffiezetten met een waterkoker of koffiezetter op laag vermogen :)
Goede ideen allemaal @Franciesco d:)b

Misschien het water koken op de laagste stand van de inductiekookplaat en dan ouderwets opgieten op een grofgemalen koffiemengsel? :9

Zo even testen hoe lang dat duurt voor 1 bakje koffie klaar is... d:)b

En Watt dat trekt natuurlijk. ;)

Kunnen de panelen dat al aan om acht uur nieuwe tijd... >:)

Ps. De waterkoker trekt hier meer dan de koffiezetter, dat is nog een ouderwets filterapparaat. Heel energiezuinig, die :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Boerenlater schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:56:
[...]

Wat is er mis met even snel een houtvuurtje maken?
Prima plan! _/-\o_

Ik ga meteen subsidie aanvragen voor een CO² afvanginstallatie en een directe aansluiting op Porthos. d:)b

Dat wordt heerlijk onbezorgd koffiezetten vanaf 2026. :9

Kan dan ook gewoon midden in de nacht >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Een beetje chagrijnig vanwege het verlengingsaanbod van Essent... In het aanbod kost een kWh straks ruim 33 cent en een m3 gas 1,27. Dat terwijl de prijzen voor een nieuwe klant een stuk aantrekkelijker zijn.

De dame aan de telefoon vond het schijnbaar ook heel normaal dat nieuwe klanten beter gewaardeerd worden dan bestaande klanten die al 10+ jaar klant zijn. Kortom, klaar dus. Op naar een andere aanbieder, maar welke.

Budget Energie vraag 24 cent voor een kWh en 1,20 voor een m3 gas, maar heeft wel de gewraakte straf voor het bezit van zonnepanelen. Ik heb er echter maar 6, totaal goed voor zo'n 1700-1800 kWh per jaar, waarvan ongeveer 900 kWh ook echt terug wordt geleverd. Bij een teruglevering <1000 kWh betaal je 3,05 euro per maand straf voor het hebben van zonnepanelen. Dat valt nog mee. Door het grote verschil in prijs is Budget Energie aanzienlijk goedkoper voor mij.

Totaal afgenomen van Essent afgelopen jaar 2500 kWh en 500 m3. Zijn er nog betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:07

Freak187

geen

Ik zit er aan te denken om over te stappen van Vattenfall naar een andere aanbieder sinds ik een EV rijdt en thuis aan het laden ben. Afgelopen 10 jaar was ik netto terugleverancier, nu ga ik vrij drastisch omhoog in verbruik van stroom. Ik ga ongeveer 6000kWh gebruiken en ik wek 1500kWh op met PV.

Maar als ik bij Zonneplan om een berekening vraag, dan rekenen zij 6000kWh a 0,22 cent en terugleveren a 20 cent. En vervolgens trekken ze de opwekking af van de opname (1300 - 300 / 12) = 70 euro per maand.

Maar ik lever helemaal niks terug… dit wordt toch gewoon gesaldeerd? Dus die berekening klopt dan toch niet, of zie ik iets over het hoofd? Zou eerder (6000-1500) *0,22 moeten zijn, dan (6000*0,22)-(1500*0,20)?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:46
Freak187 schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:31:
Maar ik lever helemaal niks terug… dit wordt toch gewoon gesaldeerd? Dus die berekening klopt dan toch niet, of zie ik iets over het hoofd? Zou eerder (6000-1500) *0,22 moeten zijn, dan (6000*0,22)-(1500*0,20)?
Bij dynamische tarieven worden alleen de belastingen gesaldeerd, niet de levertarieven he. ;)

Die 2 cent verschil lijkt me bij normaal gebruik nog aan de lage kant zelfs. Maargoed als je vooral op 'daltarieven' (rond het middaguur / 's nachts) kunt laden kan jouw berekening makkelijk kloppen en de afname dus lager zijn dan die beoogde €0,22/kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 01-04-2024 11:50 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:22

LGU

wolly_a schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:12:
Een beetje chagrijnig vanwege het verlengingsaanbod van Essent... In het aanbod kost een kWh straks ruim 33 cent en een m3 gas 1,27. Dat terwijl de prijzen voor een nieuwe klant een stuk aantrekkelijker zijn.

De dame aan de telefoon vond het schijnbaar ook heel normaal dat nieuwe klanten beter gewaardeerd worden dan bestaande klanten die al 10+ jaar klant zijn. Kortom, klaar dus. Op naar een andere aanbieder, maar welke.

Budget Energie vraag 24 cent voor een kWh en 1,20 voor een m3 gas, maar heeft wel de gewraakte straf voor het bezit van zonnepanelen. Ik heb er echter maar 6, totaal goed voor zo'n 1700-1800 kWh per jaar, waarvan ongeveer 900 kWh ook echt terug wordt geleverd. Bij een teruglevering <1000 kWh betaal je 3,05 euro per maand straf voor het hebben van zonnepanelen. Dat valt nog mee. Door het grote verschil in prijs is Budget Energie aanzienlijk goedkoper voor mij.

Totaal afgenomen van Essent afgelopen jaar 2500 kWh en 500 m3. Zijn er nog betere alternatieven?
Ik stoei met exact hetzelfde. Essent is niet bereid iets te doen voor mij als bestaande klant. Wel zit ik met 13 panelen en daardoor lijkt budget energie me alsnog niet het juiste alternatief. Nog maar even verder puzzelen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
LGU schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:50:
[...]

Ik stoei met exact hetzelfde. Essent is niet bereid iets te doen voor mij als bestaande klant. Wel zit ik met 13 panelen en daardoor lijkt budget energie me alsnog niet het juiste alternatief. Nog maar even verder puzzelen vrees ik.
je kunt ook volgens mij een escape doen via een variabel contract, want dat kun je altijd opzeggen zonder minium looptijd, dus 1 mnd bij x en dan weer terug naar essent als nieuwe klant. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
Vervolgonderzoek Ochtendkoffie tijdens #grmbl-zomertijd |:( :

Inductie

Met anderhalf kopje (voor kook- en residuverliezen) in de pan en de inductiekookplaat op stand 1 moet je niet écht trek hebben in een bakje leut... :O

De kookplaat schakelt telkens tussen 8 en 187 Watt maximaal, dus bij lage opbrengst van de panelen kan je toch al beginnen met water verwarmen voor je eerste bakje van de dag. oOo

Meteen komt er wel een nadeel aan het licht want door het continue geschakel van het vermogen krijg je veel onbalans op het lokale lichtnet. -O-

Na 18 minuten stug doorverwarmen gebeurd er nog niet veel meer dan dat de eerste microscopische belletjes op de bodem van de pan verschijnen... :Z

Voor de test even doorgeschakeld naar stand 2 maar dat levert meteen een ónacceptabele vermogensbelasting op van 399 Watt en dubbel zo snel schakelend, dus nog meer onbalans veroorzakend. :N

Kortom: idee een negen, praktijk een drieenhalf. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-06 22:52
MacD007 schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:11:
[...]

je kunt ook volgens mij een escape doen via een variabel contract, want dat kun je altijd opzeggen zonder minium looptijd, dus 1 mnd bij x en dan weer terug naar essent als nieuwe klant. 8)7
Dat wordt ook mijn plan als zijnde 25+ jaar klant bij Essent. Ik zit nu op variabel contract bij Essent. Ben van plan om gedurende de zomer te profiteren van 100% salderen en vanaf 1 oktober over te stappen naar Tibber of Frank energie voor dynamisch contract voor de winter (ik heb alleen stroom). Vervolgens per 1 april weer naar Essent voor een variable contract en dan als nieuwe klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MajaMestreech schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:14:
[...]

Dat wordt ook mijn plan als zijnde 25+ jaar klant bij Essent. Ik zit nu op variabel contract bij Essent. Ben van plan om gedurende de zomer te profiteren van 100% salderen en vanaf 1 oktober over te stappen naar Tibber of Frank energie voor dynamisch contract voor de winter (ik heb alleen stroom). Vervolgens per 1 april weer naar Essent voor een variable contract en dan als nieuwe klant.
dynamisch contract voor de winter = is dat wel zo verstandig ? :?
volgens mij betaal je dan de hoofdprijs ? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-06 22:52
MacD007 schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:30:
[...]

dynamisch contract voor de winter = is dat wel zo verstandig ? :?
volgens mij betaal je dan de hoofdprijs ? :?
Met 2 EV's en een warmtepomp? In ieder geval de EV's kan ik sturen op de laagste tarieven, dus daarmee bespaar ik tov van de vaste tarieven. De warmtepomp kan ook uitgeschakeld worden gedurende de hoogste tarieven.
Bovendien zijn de dynamische tarieven in de winter niet vaak boven de vaste / variabele tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
wolly_a schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:12:
Budget Energie vraag 24 cent voor een kWh en 1,20 voor een m3 gas, maar heeft wel de gewraakte straf voor het bezit van zonnepanelen. Ik heb er echter maar 6, totaal goed voor zo'n 1700-1800 kWh per jaar, waarvan ongeveer 900 kWh ook echt terug wordt geleverd. Bij een teruglevering <1000 kWh betaal je 3,05 euro per maand straf voor het hebben van zonnepanelen.
Als ik me niet vergis, zou jij €10 per maand aan terugleverkosten.
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten
Want vergis je niet, je betaalt die kosten niet over je overschot (netto teruglevering), maar over je totale (bruto) teruglevering. Zij noemen dat "Saldeerbare teruglevering".

*Edit. Let op, ik maakte een fout, Budget Energie doet het weer anders, die hebben de terugleverkosten niet over de totale (bruto) teruglevering, ook niet over het overschot, maar over het saldeerbare deel. Dus alleen over het deel wat gelijk is aan je verbruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Truus01 op 02-04-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Essent wil op dit moment helemaal geen zonnepanelen klanten.
Ze zijn duidelijk op rit om terugleverkosten te introduceren maar wachten even op hun directe conculega's of zij ook ook dat gaan doen omdat ze anders negatief in de vergelijkingssites komen.

Ik ben net wéér weg zonder actief hun contract gebruikt te hebben. Gevalletje geschreven contract niet geheel in lijn met mondelinge afspraken met de "adviseur".

Hun "Adviseurs en klanten dienst" zijn ook totaal niet transparant.
Klachten service is alleen bezig met sluiten tickets niet met aandragen oplossingen die hout snijden of je tegemoed komen.

Persoonlijk is bij mij Essent exit en definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
copykat schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:18:
Essent wil op dit moment helemaal geen zonnepanelen klanten.
Ze zijn duidelijk op rit om terugleverkosten te introduceren maar wachten even op hun directe conculega's of zij ook ook dat gaan doen omdat ze anders negatief in de vergelijkingssites komen.

Ik ben net wéér weg zonder actief hun contract gebruikt te hebben. Gevalletje geschreven contract niet geheel in lijn met mondelinge afspraken met de "adviseur".

Hun "Adviseurs en klanten dienst" zijn ook totaal niet transparant.
Klachten service is alleen bezig met sluiten tickets niet met aandragen oplossingen die hout snijden of je tegemoed komen.

Persoonlijk is bij mij Essent exit en definitief.
Wel begrijpelijk toch.

Ik heb een energiecntract bij Tibber en een energiecontract bij Engie.

Engie betaalt mij ca, 10 eurocent per kWh meer terug dan dat ik bij Tibber betaal. En dan in ogenschouw nemend dat ik van Engie geen energiebelasting krijg.

Dus dat wordt lekker PV leveren aan Engie en stroom afnemen bij Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Truus01 schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:42:
[...]

Als ik me niet vergis, zou jij €10 per maand aan terugleverkosten.
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten
Want vergis je niet, je betaalt die kosten niet over je overschot (netto teruglevering), maar over je totale (bruto) teruglevering. Zij noemen dat "Saldeerbare teruglevering".
Volgens de tabel in jouw link naar budgetthuis, betaal je bij een saldeerbare teruglevering tot 1000 kWh per maand een bedrag van 3,05 euro. Voor mij taak om onder die 1000 kWh te blijven door zelf mijn energie van de zonnepanelen zoveel mogelijk te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-06 20:16
wolly_a schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:41:
[...]

Volgens de tabel in jouw link naar budgetthuis, betaal je bij een saldeerbare teruglevering tot 1000 kWh per maand een bedrag van 3,05 euro. Voor mij taak om onder die 1000 kWh te blijven door zelf mijn energie van de zonnepanelen zoveel mogelijk te verbruiken.
Heeft iemand al eens een schtting of berekening gemaakt van het aantal saldeerbare uren teruglevering met negatieve stroomprijs, en vergeleken met deze strafheffing?

Stel je saldeert 4000 kWh dan is dat 30 €/maand = 360 €/jaar. Het negatieve tarief is gemiddeld -0.05 €/kWh. Dat zou dan zijn 7.200 kWh, meer dan wat je saldeert en allemaal fors negatief. Dat is toch in werkelijkheid helemaal niet zo? Dit is NIET transparant, en ontkent dat je op andere momenten juist dure stroom teruglevert. Volgens mij zeer oneerlijk en nieuw verdienmodel energiecowboys.

Zelfs op een bewolkte werkdag begin april als vandaag 2 april is de stroomprijs deels NUL. Is NIET negatief. Een belangrijke oorzaak is de windstroom, waarom daarvoor de particuliere zonnepaneelbezitters straffen? Tot mijn verbazing staan de gascentrales+kolen+biomassa momenteel 2 GW te leveren + 2 GW WKK (wat dat dan is). https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven Worden we hier besodemieterd waar we bij staan te kijken?

https://www.comcamenergy....tieve-stroomprijzen-2023/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
wolly_a schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:41:
[...]

Inderdaad, ik had het zelf ook even verkeerd geïnterpreteerd. Als je niet meer dan 1000 kWh verbruikt, betaald je die €3.
Ik had even gedacht (want volgens mij doen andere energieleveranciers dat), dat het ging over al je (bruto) opwek.
Velen maken namelijk de fout te denken dat het alleen over het (netto) overschot gaat.
Maar bij Budget Energie gaat het blijkbaar alleen om het saldeerbare deel. Over de rest krijg je 5ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
Bij Budget Energie staat:

"De hoogte van de terugleverkosten is afhankelijk van hoeveel stroom je jaarlijks teruglevert. We rekenen alleen met de saldeerbare teruglevering. Dit houdt in dat we alleen de teruglevering meenemen die je kunt wegstrepen tegen je verbruik (oftewel salderen). Op die manier gelden er alleen kosten voor het gedeelte dat onder de salderingsregeling valt. Over de resterende teruglevering ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is berekend op basis van de daadwerkelijke waarde van je teruglevering."

Dus inderdaad: als je veel opgewekte stroom direct verbruikt, saldeer je minder en betaal je minder terugleververgoeding. Ook wel logisch: de energieleverancier zou vooral last hebben van stroom wat je mag salderen. Want het probleem wat je nog extra teruglevert (overschot), kunnen ze verrekenen met het teruglevertarief wat tegenwoordig lager is. Waarom dat vroeger zo hoog is geweest, is mij nog een raadsel.

[ Voor 115% gewijzigd door jan-- op 02-04-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Onze maandfactuur zou volgens de simulatie van deze maand ongeveer 8 of 9 euro bedragen. Zonnepanelen en airco + wp-boiler vallen nog positiever uit dan ik verwachtte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Crapton schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:35:
[...]

Heeft iemand al eens een schtting of berekening gemaakt van het aantal saldeerbare uren teruglevering met negatieve stroomprijs, en vergeleken met deze strafheffing?

Stel je saldeert 4000 kWh dan is dat 30 €/maand = 360 €/jaar. Het negatieve tarief is gemiddeld -0.05 €/kWh. Dat zou dan zijn 7.200 kWh, meer dan wat je saldeert en allemaal fors negatief. Dat is toch in werkelijkheid helemaal niet zo? Dit is NIET transparant, en ontkent dat je op andere momenten juist dure stroom teruglevert. Volgens mij zeer oneerlijk en nieuw verdienmodel energiecowboys.

Zelfs op een bewolkte werkdag begin april als vandaag 2 april is de stroomprijs deels NUL. Is NIET negatief. Een belangrijke oorzaak is de windstroom, waarom daarvoor de particuliere zonnepaneelbezitters straffen? Tot mijn verbazing staan de gascentrales+kolen+biomassa momenteel 2 GW te leveren + 2 GW WKK (wat dat dan is). https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven Worden we hier besodemieterd waar we bij staan te kijken?

https://www.comcamenergy....tieve-stroomprijzen-2023/
Volgens mij betaal je met 360euro/4000kwh= 0.09 euro/kwh voor je gesaldeerde stroom
Alleen omdat het gestaffeld is schommelt dit bedrag, laag in je staffel betaal je meer per kwh dan hoog in je staffel.
Helderder zou zijn je betaald x cnt per kwh die je saldeert maar dan moeten ze ook x cnt betalen voor je netto overstroom en dan is salderen effectief opgeheven en krijg je een soort dynamisch contract.

Hoe dan ook ze spitten elke mogelijkheid om minder kosten te hebben op.
Verhullen de boel een beetje verkopen het als je krijgt korting op je netto leveringtarief om je te motiveren eigen stroom te gebruiken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1602
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door hans1602 op 03-04-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@hans1602 Ik denk dat het wel los loopt.
Dit redelijk aannemelijk te maken dat er 2 cijfers omgedraaid zijn.een typo geen bewuste malversatie.
Heb je overigens geen slimme meter?
Gewoon de eind afrekening huidige leverancier bewaren voor bewijs dat je een typo gemaakt hebt.

Ik heb net de meterstanden gekregen van BE voor de eindafrekening. Lezen ze zelf uit.
Teruglevering is vrij veel , vermoedelijk niet netto teruglevering maar brutto.
1931kwh en 915kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1602
copykat schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:49:
@hans1602 Ik denk dat het wel los loopt.
Dit redelijk aannemelijk te maken dat er 2 cijfers omgedraaid zijn.een typo geen bewuste malversatie.
Heb je overigens geen slimme meter?
Gewoon de eind afrekening huidige leverancier bewaren voor bewijs dat je een typo gemaakt hebt.

Ik heb net de meterstanden gekregen van BE voor de eindafrekening. Lezen ze zelf uit.
Teruglevering is vrij veel , vermoedelijk niet netto teruglevering maar brutto.
1931kwh en 915kwh.
Ga zo even mn nieuwe leverancier bellen. Zal vermoedelijk wel meevallen echter die chatbot zegt mbt nieuwe meterstand opgeven dat ze niks kunnen doen na 24 uur nahja ik hoor wat wat te doen.

Heb een Ferrarismeter.

Update:

Net gebeld het is aangepast en opgelost. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door hans1602 op 03-04-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik zag in de Vattenfall app dat mijn verbruik per dag (elke dag zowel elektra als gas) ineens is afgerond op hele getallen. Bijvoorbeeld 3,000m3 gas in plaats van de 2,4 m3 die HomeWizard heeft gemeten.
Hebben meer mensen dit? Is dit een bug in de app?

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:56
Raem schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:35:
Ik zag in de Vattenfall app dat mijn verbruik per dag (elke dag zowel elektra als gas) ineens is afgerond op hele getallen. Bijvoorbeeld 3,000m3 gas in plaats van de 2,4 m3 die HomeWizard heeft gemeten.
Hebben meer mensen dit? Is dit een bug in de app?
Ik kijk net, maar hier is alles nog gewoon juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nou, de ACM heeft iets van tanden laten zien, HEM is voor €1,1 miljoen teruggefloten.
Als ik het goed begrijp staan individuele burgers daarmee heel sterk bij de rechter om ook iets terug te halen.
En daar is haast bij, want straks is er niets meer te halen: waarschijnlijk lopen ze ook 5,7 miljoen mis voor dekking van het prijsplafond.
https://www.nu.nl/economi...ding-van-consumenten.html (openbaar, vrij kaal bericht)
https://www.volkskrant.nl...dure-contracten~ba97c1bf/ (paywall, meer achtergrond)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 124 ... 151 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden