ArcticWolf schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:29:
[...]
Het gros van de mensen die PV hebben genomen hebben dat ook echt uit milieu oogpunt gedaan

... dat is ook gewoon een centenkwestie.
Feit blijft dat er 's avonds/'s nachts en in de winter wanneer PV nagenoeg niks doet de meeste energie verbruikt wordt, maar dat er overdag wel verwacht wordt dat het (lokale) overschot PV energie over het hele land wordt verspreid terwijl er maar weinig mensen iets aan hebben?
Dit is nu net de kern waarom Salderen en de regerings quest om xprocent Warmtepompen te slijten per 1000 woningen samenhangen.
Inderdaad de regering heeft (bewust) passief gedrag vertoond.
Ons gasverbruik (woonhuis) was gewoon vooral s'avonds en in de winter en dat was geen probleem omdat ze dit konden opslaan in ondergrondse velden, bufferen dus.
Nu ze dit willen stopzetten omdat onder andere
Rusland Putin ons in een bankschroef klemt de afhankelijkheid van hem erg kosten verhogend is terwijl naar ik meen langdurige contracten met Duitsland en België voor gas leveren door Nederland er voor zorgt dat zij juist gas willen gaan gebruiken als vergroening. (ik meen dat België de helft betaalde in de dure tijd per m3.)
Het nadeel van deze beslissing is dat de elektriciteit omzetten naar warmte tijd technisch altijd met direct opgewekte stroom(dus in de winter/donker en vast grijze stroom) moet gebeuren en niet zoals met gas goedkoop gekochte gebufferd gas in de zomer.
En de nu ontstane shitstorm omdat de regering onvoldoende nagedacht heb over een goed alternatief voor klassiek salderen zorgt er voor dat stroom zuipers zoals Eboilers en WP's voor veel huizen met slechtere isolatielabels een stuk minder aantrekkelijk zijn als salderen ophoud. Dus ze bereiken het tegenovergestelde met hun kortzichtige "nein" we houden salderen omdat iedereen kon bedenken dat dit een zwerm aan aanpassingen, zichtbaar en onzichtbaar, bij de leveranciers zo opleveren om hun winstmarge te handhaven.
Wat de regering hád kunnen doen is een koppeling maken tussen salderings opbrengst en installatie van passieve isolatie ter verbetering van de efficiëntie van electrische verwarming. Soort subsidiëren via lagere energie rekening.
En Salderen te koppelen aan de terugverdien termijn.
Dus als je na 3jaar je investering hebt terug verdient word salderen afgebouwd in enkele jaren en gaat die 80% regeling in. (redelijk simpel te controleren/berekenen via verplichte registering PV's en jaar rekening.)
Dit betekend dat bij mensen die al jaren PV's hebben salderen meteen afgebouwd word en bij nieuwere bezitters het afbouwen iets later begint.
Bij plaatsen betekend even goed opletten welk vermogen uit die nieuwe komt 😉
ThuisAccu's zijn een noodverbandje geen oplossing. (los van de verwoesting door mijning van hele gebieden is het een negatief verdien model. Je verdiend als huisbezitter niks met je investering en helpt alleen de energiemaatschappij de pieken te toppen.
Zolang er geen lange termijn visie is bij de regering en langere afspraken met energiemaatschappijen gemaakt zijn is nu investeren in WP's en eboilers erg lastig uitrekenen wat het je kost en oplevert.
Dus ook hierin schiet de regering zich in zn eigen voet.
Linkje is goede info.
Zoals ik al melde: ik ben erg blij nog even 3 jaar vast te kunnen afsluiten.
Zo heb ik iets meer tijd om de stuuraanpassingen te volgen die nu gedaan worden door de energiemaatschappijen en de passieve isolatie te verbeteren door mn besparingen door salderen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....