Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Crapton
Mijn gedachte was meer dat als de warmtepomp 18k moet kosten in een situatie om 2000 m³ gas te vervangen, dat het dan inderdaad financieel niet verstandig is (nb: alleen de warmtepomp, niet eventuele afgifte-aanpassingen, die gaan doorgaans de levensduur van het pand mee).
Het lucht/water topic staat vol met mensen die fors duurdere installaties dan nodig hebben. Meestal blijkt de boel veel beter te werken als er dingen als naregeling en buffervaten weggehaald worden, maar daar hebben mensen wel voor betaald. Dat KISS-kwartje moet bij installateurs nog vallen.

Overigens ben ik het met je oneens dat gas blijven stoken überhaupt een optie is.
Het volwassen maken van de Nederlandse warmtepompmarkt voordat we met de rug tegen de muur staan vind ik zinnig beleid :)
Dan houden we zo veel mogelijk gas over om inderdaad in gascentrales op te stoken, dat levert ons twee keer meer warmte op (50% rendement * COP4).

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 16-03-2024 11:30 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:25
Proton_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:29:
@Crapton
Mijn gedachte was meer dat als de warmtepomp 18k moet kosten in een situatie om 2000 m³ gas te vervangen, dat het dan inderdaad financieel niet verstandig is (nb: alleen de warmtepomp, niet eventuele afgifte-aanpassingen, die gaan doorgaans de levensduur van het pand mee).
Het lucht/water topic staat vol met mensen die fors duurdere installaties dan nodig hebben. Meestal blijkt de boel veel beter te werken als er dingen als naregeling en buffervaten weggehaald worden, maar daar hebben mensen wel voor betaald. Dat KISS-kwartje moet bij installateurs nog vallen.

Overigens ben ik het met je oneens dat gas blijven stoken überhaupt een optie is.
Het volwassen maken van de Nederlandse warmtepompmarkt voordat we met de rug tegen de muur staan vind ik zinnig beleid :)
Dan houden we zo veel mogelijk gas over om inderdaad in gascentrales op te stoken, dat levert ons twee keer meer warmte op (50% rendement * COP4).
Weghalen van naregelingen en buffervaten hangt denk ik van de situatie af. De TA kleppen (ja die dure dingen) in de installatie en de ventielen van je verdeler zouden er inderdaad voor moeten zorgen dat de temperatuur aardig constant is. Maar in de praktijk heb je een winter en een zomer waarbij de koude- en warmte vraag van de ruimten verschillen. Mijn ervaring is dat een naregeing dan wel fijn is om de ruimtetemperatuur op de ingestelde temperatuur +/- 0.1 Deg C te houden.

Het buffervat verhoogt inderdaad niet het comfort (je kan er natuurlijk wel goed je goedkope energie in bufferen) maar het zorgt er wel voor dat de warmtepomp langer meegaat.

@Crapton

Kijk ook eens naar je draaiuren en aantal starts dat je nu heb, dat kan een aardige inschatting geven hoe lanng je warmtepomp meegaat.

Een compressor van een warmtepomp circa 100.000 draaiuren mee
Een compressor van een warmtepomp circa 120.000 starts mee.

Hier naar tevredenheid vanaf 2013 een bodem/water warmtepomp.

[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 16-03-2024 11:47 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 00:30
Hvdbnl schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:03:
[...]

Vergeet niet dat de CV ketel ook stroom verbruikt.
Wat je dan dus niet meer vebruikt.
Ligt aan hoe oud je CV is maar dat kan richting de 500 lopen
Mijn remeha avanta 28c is van 2009 en pendelt als een malle en dus gaat de inefficiënte pomp met regelmaat aan en die verbruikt 160 ish kWh per jaar. Je moet echt wel een relic hebben als die 500 verstookt. Die kan je überhaupt beter vervangen voor een HR variant dan want dat verdien je snel terug in 25-45% gas besparing plus stroom besparing. voor 1350 kan je het al vervangen en laten installeren. Een moderne met betere pomp gebruikt nog geen 60-70 kWh per jaar gok ik zo als ik het verschil in pomp vermogen bekijk.

Afhankelijk van je verbruik kan je een efficiëntere cv dus in 2-5 jaar terug verdienen.

[ Voor 5% gewijzigd door computerjunky op 16-03-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@John245 dit is het verkeerde topic om de diepte in te gaan, in de warmtepomptopics is het een terugkerend thema waarbij met praktijkervaringen wordt aangetoond dat naregeling en bufferen in een huis < 150 m² niet werkt zoals je beschrijft.
Ik nodig je uit daar verder te gaan.

@computerjunky de gasketel in mijn vorige huis verbruikte meer stroom dan de huidige warmtepompboiler, vooral door 20W standbyverbruik en ook door de fan.
Nieuwe zijn niet echt zuiniger met gas maar het elektriciteitsverbruik is inderdaad spectaculair verminderd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:07
In mijn gasketel (2007) zat een interne pomp van maar liefst 80W en dan ook nog eens een pomp voor de vloerverwarming van 40W.

Dat telt toch serieus mee. Zeker als ik zie dat het opgenomen elektrisch vermogen van mijn huidige airco gemiddeld een 300W bedraagt.

Die heeft 3100€ gekost, geplaatst. En houdt de volledige woning warm met 2 vingers in de neus. 1200kWh per jaar voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 00:30
Proton_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:03:
@computerjunky de gasketel in mijn vorige huis verbruikte meer stroom dan de huidige warmtepompboiler, vooral door 20W standbyverbruik en ook door de fan.
Nieuwe zijn niet echt zuiniger met gas maar het elektriciteitsverbruik is inderdaad spectaculair verminderd.
Yikes mijn remeha gebruikt ondankt omdat hij al 15 jaar oud is idle helemaal niets en alleen de pomp vreet stroom met rond de 75-80 watt. De fan en electronica bij eerste opstart van vraag warm water is nog geen 7 watt.

Feenstra komt volgende maand trouwens langs voor het eerst sinds 2012 (onderhoudscontract via woningbouw) en dan gaan we zien of ze hem oplappen of vervangen ik hoop het laatste want die van mij is al jaren afgekeurd in huidige staat omdat er gen co2 sensor op zit en dan kan ik weer even door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:03:

Ik kan dat beamen. Mijn verwarming via de oude cv-ketel gebruikte stiekem best veel stroom. Het standby-verbruik, de pomp in de ketel en de pompen van de vijf vloerverwarmingsverdelers waren samen zo'n 300W. Als dat 8 uur draaide per dag, kostte dat 2.4kWh ofwel 20% van mijn dagelijkse elektra-verbruik. Overgaan op een wp met gesloten verdelers heeft daarmee ook veel impact gehad op mijn elektraverbruik. Overgaan op een moderne ketel met moderne vloerverwarmingpompen had trouwens hetzelfde effect gehad.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-06 22:17
Goed nieuws voor mensen met een smalle beurs

https://www.parool.nl/ams...an-op-warmtenet~be26fb8e/

Dit zal een bom leggen onder de toekomst van het warmtenet ;w en hopelijk gaat de overheid terug naar de tekentafel. Iedereen van het gas af is leuk maar wel naar draagkracht AUB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
computerjunky schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Yikes mijn remeha gebruikt ondankt omdat hij al 15 jaar oud is idle helemaal niets en alleen de pomp vreet stroom met rond de 75-80 watt. De fan en electronica bij eerste opstart van vraag warm water is nog geen 7 watt.

Feenstra komt volgende maand trouwens langs voor het eerst sinds 2012 (onderhoudscontract via woningbouw) en dan gaan we zien of ze hem oplappen of vervangen ik hoop het laatste want die van mij is al jaren afgekeurd in huidige staat omdat er gen co2 sensor op zit en dan kan ik weer even door.
Sinds 2008/2009 zijn ketels weer een stuk beter geworden qua stroomverbruik, mijn Nefit Proline NXT HRC 30 CW5 uit 2021 verbruikt nog geen 70w als die stookt en de pomp draait, standby is bijna te verwaarlozen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:37
Mijn remeha calenta doet toch 7W in standby (=56kWh/jr)
en 30-70 watt als die draait (maar paar vorstdagen per jaar door mn getweakte ELGA warmtepompje)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Het zal toch tijd worden dat er een duidelijke (en haalbare) visie gaat komen..

Warmtenet is onbetaalbaar (wie had dat nu verwacht..)

Gas lekker duurder en duurder maken en kapot belasten want; iedereen moet naar stroom.

Gevolg;
- Meer en meer mensen gaan stoken op hout (stank en vooral fijn voor mensen met b.v. COPD.
- Het elektrisch net piept en kraakt. Verschillende plekken waar men (overweegt) laadpalen uit te schakelen. Ook problemen met nieuwe aansluitingen realiseren ivm tekorten.

Als hier in de wijk iedereen morgen overstapt op een EV en WP dan doet men exact wat de overheid wil, alleen kan het net dat dus niet aan.

Ondertussen flikkeren ze de wet voor natuurherstel in Brussel in de prullenbak. Doet men niets aan teruglever boetes waardoor velen al helemaal geen heil meer zien in de energietransitie.

Maar blijf vooral pushen…

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Thalaron schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:31:
Het zal toch tijd worden dat er een duidelijke (en haalbare) visie gaat komen..

Warmtenet is onbetaalbaar (wie had dat nu verwacht..)

Gas lekker duurder en duurder maken en kapot belasten want; iedereen moet naar stroom.

Gevolg;
- Meer en meer mensen gaan stoken op hout (stank en vooral fijn voor mensen met b.v. COPD.
- Het elektrisch net piept en kraakt. Verschillende plekken waar men (overweegt) laadpalen uit te schakelen. Ook problemen met nieuwe aansluitingen realiseren ivm tekorten.

Als hier in de wijk iedereen morgen overstapt op een EV en WP dan doet men exact wat de overheid wil, alleen kan het net dat dus niet aan.

Ondertussen flikkeren ze de wet voor natuurherstel in Brussel in de prullenbak. Doet men niets aan teruglever boetes waardoor velen al helemaal geen heil meer zien in de energietransitie.

Maar blijf vooral pushen…
Dit idd, goed isoleren maar wel je gas aansluiting houden lijkt vooralsnog de beste optie. Ook niet investeren in een EV, gewoon benzine houden }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santoryu
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:26
Ik heb al even gegoogled maar kan nergens het antwoordt vinden.
Ik moet dus een nieuw energiecontract afsluiten, en zit dus een aantal leverancier te vergelijken. Wat me opvalt is dat als je aanvinkt "ik heb zonnepanelen" de KWH prijs veel duurder is. Nu is de vraag. Kan ik gewoon een jaarcontract afsluiten zonder zonnepanelen en wanneer het contract is ingegaan ze alsnog aanmelden? Ik verwacht dat ik nauwelijks teruglever. Dus als ik dat misloop dan maakt me dat niet zoveel uit. Saldering is natuurlijk wel een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:05
De moderne lucht-lucht warmtepomp met een factor 5 kost ongeveer 1700 euro. En zo'n 600 euro voor materialen en installatie (R32).
Wat ik zie is dat sommige modellen warmtepompen hier in Nederland niet verkocht worden. En de warmtepomp+installatiekosten zijn gewoon extreem krankzinnig. Het is hier een gekke wereld als je het officieel met een extern bedrijf wilt doen. Iedereen wil er tonnen goud mee verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Santoryu schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:44:
Ik heb al even gegoogled maar kan nergens het antwoordt vinden.
Ik moet dus een nieuw energiecontract afsluiten, en zit dus een aantal leverancier te vergelijken. Wat me opvalt is dat als je aanvinkt "ik heb zonnepanelen" de KWH prijs veel duurder is. Nu is de vraag. Kan ik gewoon een jaarcontract afsluiten zonder zonnepanelen en wanneer het contract is ingegaan ze alsnog aanmelden? Ik verwacht dat ik nauwelijks teruglever. Dus als ik dat misloop dan maakt me dat niet zoveel uit. Saldering is natuurlijk wel een ander verhaal.
De zonnepanelen-boete

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santoryu
Van de boete die meeste bedrijven hanteren tegenwoordig ben ik me bewust. Maar ik vraag me meer af of ik een 1 jaar contract kan afsluiten en dan "kan verwzijgen" dat ik zonnepanelen heb en later ze toch aanmelden. Zullen ze dan de prijzen van het contract blijven hanteren of zullen ze dan het contract opzeggen omdat ik toch zonnepanelen heb.

Meer ook voor de toekomst, als terugleveren geld gaat kosten, en de salderingsregel is er niet meer. Dan lijkt het me bijna meer te lonen de zonnepanelen te verwzijgen zodat je de goedkopere KWH prijs krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Santoryu De hint was dat dat topic daar zo'n beetje over gaat en je dus het antwoord met onderbouwing daar (met wat zoeken) kan vinden :)
TL;DR: YMMV en verzwijgen gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santoryu
Proton_ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:32:
@Santoryu De hint was dat dat topic daar zo'n beetje over gaat en je dus het antwoord met onderbouwing daar (met wat zoeken) kan vinden :)
TL;DR: YMMV en verzwijgen gaat niet werken.
Ah oke! dan ga ik ik vanavond er even dieper op induiken! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Santoryu schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Ah oke! dan ga ik ik vanavond er even dieper op induiken! Bedankt
Als ik even Google, dan kan je er wel voor kiezen om je panelen niet aan te melden. Dan kan je ze alleen gebruiken voor eigen gebruik, ze kunnen wel terug leveren maar salderen en/of terugleveren wordt dan niet (goed) geregistreerd.
Lastige is alleen dat de meterstanden dan vreemd gaan doen (zowel bij een oude als nieuwe meter) en het aanmelden van PV is wettelijk verplicht, dus denk niet dat je happy wordt van de boete als ze er wel achter komen ;)
Je leverancier krijgt automatisch door dat je PV hebt, dus dat kan je ook niet omzeilen. Verder verwacht ik dat een leverancier automatisch de voorwaarden aanpast van non-PV naar wel-PV en je dus nieuwe tarieven/voorwaarden krijgt omdat je dus iets aan het contract hebt veranderd.

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 18-03-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-06 16:56
Ik dacht juist dat enkelen het juist wel lukt.
Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Hier ergens vernoemd. (GC, 3jr).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als er nu nog geen pv ligt werkt het wel (en is het ook geen verzwijgen), maar uiteindelijk loopt het teruglevertelwerk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:47
Thalaron schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:31:
Het probleem was juist dat in Nederland de energiebelasting op gas altijd belachelijk laag was ten opzichte van andere energie vormen. Daardoor zijn we onevenredig zwaar gaan leunen op het gasverbruik. Want dat was door scheve belastingheffing het goedkoopste.

Als we kijken naar de huidige energiebelasting op stroom en gas voor particulieren, dan zie je dat nu eindelijk de boel een beetje in evenwicht is als je kijkt naar uitstoot.

Omgerekend naar kg CO2 equivalenten is de energiebelasting op gas en elektriciteit nu min of meer gelijk.
Kijk je echter naar de energiebelasting per MWh, dan is elektriciteit nog altijd ruim 60% zwaarder belast dan aardgas. Maar soit, een gelijk speelveld op basis van uitstoot (voor alle energievormen) vind ik prima. Dan wordt de meest efficiënte vorm immers vanzelf financieel aantrekkelijk.

Door het zwaar bevoordelen van gas is er in ons land nu eenmaal minder geïnvesteerd in het elektriciteitsnet ten opzichte van bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland. Daar is elektrisch verwarmen in de winter met Cop1 altijd vrij gangbaar geweest. En het net kan daar dus veel makkelijker elektrisch verwarmen met COP4 + opladen elektrische auto aan.

Om een gelijk speelveld tussen gas en elektriciteit te houden op basis van CO2 equivalenten, zal de belasting op elektriciteit komende jaren nog omlaag moeten of die op gas omhoog. Want doordat het aandeel groene stroom groeit, wordt de uitstoot per gemiddelde kWh elektriciteit steeds lager.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

:(
ik heb een contract tot 12052024 en ondertussen is het keuze pakket behoorlijk verkleind als je PV's hebt.
max 1 jaar vast. De 3 jaar of 2 jaar zijn allemaal weg na de uitspraak.
vele doen aan terugleverboetes.

ik kom eigenlijk steeds uit op Vattenfall. ( Essent komt er bij mij nooit meer in en Eneco is ook naar t boete kamp gestapt.)
(de Mega en andere kleintjes negeer ik ik even omdat ik de markt al onzeker genoeg vind zonder de onzekerheden van die bedrijven.)

ik heb nog 2 maanden voordat ik in variabel val maar tot nu toe is afwachten niet goed ge(be)vallen.
Elke keer is er wel iets dat mensen met teruglevering/saldering benadeeld/minder bevoordeeld.
* copykat vind saldering geen blijvertje maar de huidige alternatieven die aan geboden worden of bedacht worden zijn nog slechter.

ik heb Budget vs Vattenfall gedaan en toen ( paar pagina's terug.) was de terugleverkosten dermate dat Vattenfall gunstiger was.

Waar ik nu over twijfel is zal ik het risico met nog even wachten op gunstigere gas/stroom prijzen nemen met het risico op dat iedereen teruglever vergoedingen aanbied of toch maar eieren voor mn geld kies en nu 1 jaar vast pak bij Vattenfall en dan maar zien wat volgend jaar weer bedacht is?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1981708

Ik heb vorige week een 3-jarig contract afgesloten bij Vandebron. Nu zie ik dat als ik nú zou afsluiten, ik een paar euro minder zou betalen ivm gedaalde energieprijzen. Wat is handig, contract nog binnen de bedenktijd weer opzeggen en opnieuw afsluiten? Kan ik dat 'oneindig' blijven doen totdat de prijzen niet meer dalen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
copykat schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:44:
:(
ik heb een contract tot 12052024 en ondertussen is het keuze pakket behoorlijk verkleind als je PV's hebt.
max 1 jaar vast. De 3 jaar of 2 jaar zijn allemaal weg na de uitspraak.
vele doen aan terugleverboetes.

ik kom eigenlijk steeds uit op Vattenfall. ( Essent komt er bij mij nooit meer in en Eneco is ook naar t boete kamp gestapt.)
(de Mega en andere kleintjes negeer ik ik even omdat ik de markt al onzeker genoeg vind zonder de onzekerheden van die bedrijven.)

ik heb nog 2 maanden voordat ik in variabel val maar tot nu toe is afwachten niet goed ge(be)vallen.
Elke keer is er wel iets dat mensen met teruglevering/saldering benadeeld/minder bevoordeeld.
* copykat vind saldering geen blijvertje maar de huidige alternatieven die aan geboden worden of bedacht worden zijn nog slechter.

ik heb Budget vs Vattenfall gedaan en toen ( paar pagina's terug.) was de terugleverkosten dermate dat Vattenfall gunstiger was.

Waar ik nu over twijfel is zal ik het risico met nog even wachten op gunstigere gas/stroom prijzen nemen met het risico op dat iedereen teruglever vergoedingen aanbied of toch maar eieren voor mn geld kies en nu 1 jaar vast pak bij Vattenfall en dan maar zien wat volgend jaar weer bedacht is?
Zie het berich van @Truus01 van gisteren om 19:55

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Thalaron schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:26:
[...]

Zie het berich van @Truus01 van gisteren om 19:55
Thanks moest even zoeken naar wat je bedoeld maar gevonden.

Ben benieuwd of het stand houd.
3j Contract aan gegaan via link.
(rechtstreeks op site was alleen 1 jaar. )

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:36
copykat schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Thanks moest even zoeken naar wat je bedoeld maar gevonden.

Ben benieuwd of het stand houd.
3j Contract aan gegaan via link.
(rechtstreeks op site was alleen 1 jaar. )
Mag ik vragen waarom je voor gc gekozen hebt? Ik zit namelijk met hetzelfde, vattenval of 3j gc. maar gc is wel een stukje duurder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

bd-casemod schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:01:
[...]

Mag ik vragen waarom je voor gc gekozen hebt? Ik zit namelijk met hetzelfde, vattenval of 3j gc. maar gc is wel een stukje duurder..
3 dingen.
1 ik zit midden in een omzetting van conventioneel verwarmen en warmtepomp/elektrisch verwarmen van ruimte en water.(transitie is duur, investeringstechnisch, dus kan even duren.
2 ik heb al 12 panelen die op dit moment overstroom leveren. Saldering is dus 100% effectief. Betalen voor tijdelijke "opslag" is dus maximaal in mijn geval bij bv Budget Energie.
3 met 3 jaar heb ik hopelijk 3jaar de zelfde afspraken kwa salderen/boetes/kosten. Stabiele kosten.
Daarmee kan ik werken om punt 1 makkelijker te maken. (verdienmodel zoals anderen eerder hun energie/warmte/ gas vs electra transitie mee hebben kunnen financieren.)

Na 3 jaar zou punt 2 minder prominent zijn dus is alternatieven voor salderen/terugleverkosten misschien minder negatief zijn voor mij.

3jaar geeft even "rust" met alle schijnbewegingen van de regering en de reacties van energiemaatschappijen daar op. Hopelijk ontdekken ze een werkend antwoord op de Salderingsquest in deze 3 jaar wat voor ons minder financieel bedeelde bewoners van dit land vooruit kan helpen met een betaalbaar blijvende energierekening. :)

Edit :
Overigens ik zit al een tijdje te denken dat dit ook een goede combi is.
https://www.windcentrale.nl/
Ook van GC.
Als de zon afneemt neem de wind toe.
;)
Zelf zo'n ding in de tuin is niet mogelijk.
Ga dit verhaal eens goed lezen om te zien wat het rendement is van de investering en of mijn begrip van stroom in de winter en herfst door wind en stroom in de lente en zomer door panelen = altijd groenestroom opgewekt klopt.
Indien dit klopt is dit een mooi alternatief voor salderen.(iedereen weet dat dat niet blijft.)
Zomers de L2L WWV op zonnestroom en s'winters op windenergie.
Edit2.
1 winddeel is 20-60euro perjaar netto opbrengst. Opbrengst is ongeveer gelijk aan 2 modern panelen. 450-500kwh.
12pv = 3000-4000kwh/jaar.
Je betaald ook onderhoud. Soort VVE contructie.
Nadeel je moet wél lid zijn van GC en vermoedelijk blijven. Of dit betekend dat je ook reguliere stroom van hun moet afnemen. (dus niet naar bijv. Vattenfall kan gaan in de toekomst) is me nu nog niet duidelijk.
Dat zou een verstikkende contractuele verbintenis zijn die ik niet voor 14 jaar zou willen aangaan.

[ Voor 30% gewijzigd door copykat op 20-03-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-06 16:56
copykat schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:27:
Edit :
Overigens ik zit al een tijdje te denken dat dit ook een goede combi is.
https://www.windcentrale.nl/
Ook van GC.
Ik dacht even, hej, interessant, maar als je al 100% saldeert (of meer), dan kan het niet. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Truus01 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Ik dacht even, hej, interessant, maar als je al 100% saldeert (of meer), dan kan het niet. Helaas.
Nee, dit is meer iets als je balans tussen zomerse zonne-energie verbruik/opbrengst en winterse wp verbruik wilt managen.
Zonnepanelen als netto teruglever verdienmodel is niet mijn insteek geweest toen ik ze plaatste.
in principe zou mijn "wind energie" de lage zon uren van mijn pv's kunnen compenseren en virtueel zelfvoorzienend kunnen worden. (lage netto intake van stroom.)
Dan is gas niet meer nodig als backup in de koude dagen.
Stap 1 is GC 3jaar (geld besparen om te investeren)
stap 2 is uitrekenen of Windmodules rendabel zijn met een electrische verwarming.(verwacht van wel)
stap 3 is fysieke aanpassingen naar electrische verwarming. (zit nog te dubben over hoe L2L én L2W(radiatoren/WWV effectief te implementeren zonder een woud van buiten en binnen units)
stap4 is juiste aantal windmodules "kopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Wolly op 20-03-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

bd-casemod schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:01:
[...]

net mn contractvoorstel binnen:
leveringskosten:
variabel normaal: 0,31082/kwh
variabel dal : 0,32292/kwh
netto tlv: 0,05/kwh
tarief : 0.18523 enkel
tarief normaal: 0,17918/kwh
tarief dal : 0,19128/kwh eh dal is duurder? (edit dit is zins feb 24 omdat dal is veel teruglevertijd. hun manier van zonnestroom compensatie zegmaar.) je kan ook enkel nemen.dit mag tussendoor gewijzigd worden)
energie belasting 0,13165
vaste leveringskosten
0,48635/dag

gas

variabele leveringskosten: 1,23402/m3
leveringstarief: 0,52858/m3
belasting: 0,70544/m3
vaste leveringskosten: 0.26922

edit: termijn bedrag is gelijk aan Vattenfall 1 jaar aanbieding met de ingevulde gegevens.
dus duurder? hangt er van af hoe de markt word komende tijd.
de oorlog van putin/poetin duurt nog wel even dus daar zie ik geen verandering in.
grootste variabele is denk ik "saldering" vs "teruglever/bewaarkosten" in contracten. En GC doet het iets openlijker met hun reversed dal/normaaltarief. verklaarbaar en zelf beinvloedbaar.
meer in normaaltijd verstoken.
(s'ochtens de vaatwasser en wasmachine op timer laten starten in normaal uren. )
eigenlijk je vroegere gedrag 100% omkeren. wassen in het weekend en na 22uur is nu overdag en door de weeks. :)
* copykat heeft nog nooit de vaatwasser op timer gezien thuis. onnodige featureaankoop geweest. :+
liep al vaak tijdens avond eten en uitruimen voordat je naar bed gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door copykat op 20-03-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

goed punt! eh streep!
:+

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 20-03-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:50

Mimiix

Professioneel Prutser

Zojuist van Coolblue volgend voorstel gehad. Ik ontdek er geen boete in voor de zonnepanelen lijkt het?

voor 1 jaar vast:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4r4Lai5.png

Lijkt me best aardig zo

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRenken
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-03 16:09
Heb je al op "Ja, dit wil ik" geklikt?

Ik kwam ineens 80 euro per maand hoger uit....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNBbjfNDFk87gVS_BKqs2NYbHRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eM4bKI3zxapUtTXijHI98kJ5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ig4umiMVYFDGcNMzvUmb4z6NRWI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JphLvRNEoA6aLhXQZcRkwhQA.png?f=user_large

Dat vond ik zo vreemd...

edit: gisteren de keuze gemaakt over te stappen naar greenchoice voor 3 jaar vast.

[ Voor 81% gewijzigd door RRenken op 20-03-2024 14:33 ]

Navigeer naar de toekomst, codeer het heden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:50

Mimiix

Professioneel Prutser

RRenken schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:25:
Heb je al op "Ja, dit wil ik" geklikt?

Ik kwam ineens 80 euro per maand hoger uit....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat vond ik zo vreemd...
Zojuist verlengt.

In het contract staat dit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u0U5seF.png

Lijkt dus gewoon te zijn wat er hoorde te staan :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 18:30
Anoniem: 1981708 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:57:
Ik heb vorige week een 3-jarig contract afgesloten bij Vandebron. Nu zie ik dat als ik nú zou afsluiten, ik een paar euro minder zou betalen ivm gedaalde energieprijzen. Wat is handig, contract nog binnen de bedenktijd weer opzeggen en opnieuw afsluiten? Kan ik dat 'oneindig' blijven doen totdat de prijzen niet meer dalen? :P
Tijdje terug hetzelfde gehad met Innova. Ik heb me toen opnieuw aangemeld via de website en er achteraan gebeld. Dat ik me opnieuw had aangemeld hadden ze automatisch opgevat als annulering van de oude aanmelding. Voor de zekerheid zou ik er altijd wel even achteraan bellen. Op deze manier heb ik toen de hoogste TLV vast gelegd, lijkt me andersom ook kunnen :)

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-06 22:17
Een goed stuk over hoe arme mensen onder druk worden gezet om in te stemmen met de energie plannen van het kabinet en waarom warmtenet zo slecht is

https://archive.is/9cKag

Naar mijn mening is niet het probleem dat er geen concurrentie is en dat Vattenfall geld verdient met het warmtenet. Nee de fundamentele technologie is gewoon duurder dan gas en daar gaat geen wet iets aan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
emeralda schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:29:
Een goed stuk over hoe arme mensen onder druk worden gezet om in te stemmen met de energie plannen van het kabinet en waarom warmtenet zo slecht is

https://archive.is/9cKag

Naar mijn mening is niet het probleem dat er geen concurrentie is en dat Vattenfall geld verdient met het warmtenet. Nee de fundamentele technologie is gewoon duurder dan gas en daar gaat geen wet iets aan verbeteren.
“Overtollige hitte” is natuurlijk ook onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:02
emeralda schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:29:

Ja, erg duur in aanleg en het moet in 30 jaar terugverdiend.
Nu is dat in het geval van hoge dichtheid naast een vuilverbrandingsinstallatie misschien nog wel te billijken, al is dat planologisch gezien onwaarschijnlijk en onwenselijk.
Maar naast een gascentrale of hoogoven dan? Misschien staat die over 10 jaar wel het merendeel van de tijd uit, omdat er meer renewables zijn tegen die tijd of wwet ik wat, die wereld verandert.
En dan moet je dat decentrale verwarmingssysteem misschien tegen de hoofdprijs gaan opstoken, inclusief alle transportverliezen ipv dat er 'restwarmte' gebruikt wordt.
En zit je met een belachelijk kostbaar netwerk dat terugverdiend moet worden terwijl je energie duur moet inkopen om het daarna via een inefficiënt en verkwistend leidingsnetwerk te distribueren.
Dat krijg je niet rondgerekend zonder keiharde garanties dat je de afnemers 30 jaar mag afknijpen.

De bal komt nu weer bij de ontwikkelaars/beheerders van warmtenetten te liggen.
Kunnen jullie het ook zonder die garantie dat je 30 jaar lang de afnemers concurrentieloos mag uitknijpen een warmtenet rondrekenen? Het antwoord daarop is denk ik nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-06 18:31
Datacenters
Koelbedrijven (voedselverwerking)
Alles met koeltorens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik vermoed dat blokverwarming weer "in" word.
Per huizenrij 1 warmtepomp buiten unit op de kop of staart.
Soort schuurtje/elektriciteitshuisje tegen de gevel.
Ewwb's kunnen gewoon per huis gemonteerd worden en als buffer fungeren.
Electronica kan net zoals bij split airco's meten wie wat aan heeft.

Grootste voordeel is ruimte winst in de kleinere huurhuizen en minder visuele vervuiling.
Ander voordeel is onderhoud is makkelijker en goedkoper.
Compacte transport afstanden dus minder verlies ten opzichte van wijk verwarming.

Laat de restwarmte bij industrie en zo gewoon op dat terrein.gebruik het voor de kantoren en zo.

Ik heb bijna iedereen die stadsverwarming heeft in huur of koop huis het horen vervloeken.
Te duur, te veel storingen, slechte service, te afhankelijk en dus weining motivatie van de aanbieder om goed gedrag en scherpe tarieven aan te bieden. (Het zou gemeente gereguleerd tarief moeten zijn maar in praktijk is het als glazenwassers wijken onder controle van 1 firma.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:46:
Ik vermoed dat blokverwarming weer "in" word.
Per huizenrij 1 warmtepomp buiten unit op de kop of staart.
Soort schuurtje/elektriciteitshuisje tegen de gevel.
Ewwb's kunnen gewoon per huis gemonteerd worden en als buffer fungeren.
Electronica kan net zoals bij split airco's meten wie wat aan heeft.

Grootste voordeel is ruimte winst in de kleinere huurhuizen en minder visuele vervuiling.
Ander voordeel is onderhoud is makkelijker en goedkoper.
Compacte transport afstanden dus minder verlies ten opzichte van wijk verwarming.

Laat de restwarmte bij industrie en zo gewoon op dat terrein.gebruik het voor de kantoren en zo.

Ik heb bijna iedereen die stadsverwarming heeft in huur of koop huis het horen vervloeken.
Te duur, te veel storingen, slechte service, te afhankelijk en dus weining motivatie van de aanbieder om goed gedrag en scherpe tarieven aan te bieden. (Het zou gemeente gereguleerd tarief moeten zijn maar in praktijk is het als glazenwassers wijken onder controle van 1 firma.)
Stadsverwarming heeft buiten dat het duur is alleen maar voordelen.
Je hebt onbeperkt warm water
Je hebt onbeperkt verwarming
Je hebt geen onderhoud
Het past in de meterkast dus minimaal ruimte nodig

Niet meer dan anders tarieven zou de koppeling met gas moeten loslaten en koppelen aan L/W warmtepomp kosten bijvoorbeeld. GJ prijs gekoppeld aan kWh prijs die je afneemt, zodat de prijs door de markt wordt bepaald ipv door de monopolist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:36
Z___Z schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:57:
[...]

Je hebt geen onderhoud

Niet meer dan anders tarieven zou de koppeling met gas moeten loslaten en koppelen aan L/W warmtepomp kosten bijvoorbeeld. GJ prijs gekoppeld aan kWh prijs die je afneemt, zodat de prijs door de markt wordt bepaald ipv door de monopolist.
Het is natuurlijk niet onbeperkt, er is altijd een capaciteits grens.
Die is hoger dan je met een normale boiler zou kunnen bewerkstelligen eens.

Onderhoud is er wel, maar uitbesteed aan de eigenaar van het warmtenet. Waar je dus ook (fors) voor betaald.
Hetzelfde is als je onderhoudscontract afsluit voor je cv.

Qua ruimte is het idd een no brainer (in huis dan)

Het aller aller grootste probleem is het vastrecht, dat is zo onwijs hoog dat het voor een energie zuinig huis totaal niet interessant is.
Het vastrecht + onderhoud kosten is nagenoeg gelijk aan mijn complete gasrekening.

Dus het zou voor mij alleen maar duurder worden...

Nog afgezien van, zoals eerder vermeld, de bronnen die alles behalve groen zijn in de meeste gevallen.
'rest' snoeiafval.
Zoveel hebben we niet, en lekker verbranden dat is voor voor de co2...
Je kan veel beter het verwerken tot producten die je kan hergebruiken.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Hvdbnl schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:44:
[...]

Onderhoud is er wel, maar uitbesteed aan de eigenaar van het warmtenet. Waar je dus ook (fors) voor betaald.

Het aller aller grootste probleem is het vastrecht, dat is zo onwijs hoog dat het voor een energie zuinig huis totaal niet interessant is.
Het vastrecht + onderhoud kosten is nagenoeg gelijk aan mijn complete gasrekening.

Nog afgezien van, zoals eerder vermeld, de bronnen die alles behalve groen zijn in de meeste gevallen.
'rest' snoeiafval.
Ze dienen het warmtenet ook constant warm te houden terwijl er soms ook geen (of weinig) warmtevraag is. Nu zullen de verliezen wel geminimaliseerd worden maar de warmte moet ergens vandaan komen en opgewekt worden.

Snoeiafval is inderdaad niet zo goed als je CO2 wilt reduceren :+ hout bevat erg veel CO2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Hvdbnl schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:44:
[...]

'rest' snoeiafval.
Het is onbeperkt op individueel niveau. Ja natuurlijk als de hele wijk de warm water kraan laat lopen is het een keer op.
Er is geen onderhoud nodig in je huis. Alle infrastructuur heeft buiten je huis onderhoud nodig, maar daar heb je als gebruiker geen last van.
Het probleem is dus alleen kosten. Dat is voornamelijk veroorzaakt door de monopoliestructuur in private handen. Als het warmtenet uitgebaat werd door de gemeente was die monopoly al een stuk minder een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03:16
Z___Z schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:57:
[...]

Je hebt geen onderhoud

Koppeling los van gas gaat niet gebeuren.
Wat denk je dat de bron is voor die warmte (voor 80-90%)?

Rest product is het nog maar voor een klein gedeelte. :X
Gelukkig wekt de ACM nog de indruk de prijzen te controleren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 13:05
Omdat ik weinig energie verbruik, wissel ik meestal jaarlijks van energieleverancier of contract om in aanmerking te komen voor een korting. Tijd terug gekeken wat ook alweer mijn huidig contact was bij Budget Energie. Ik dacht dat ik een jaarcontract had met een korting van €300 (schermafdruk links) waarbij maandelijks de tarieven aangepast worden (schermafdruk rechts). Ik dacht dus dat ik voorlopig niets hoefde te doen. Maar als je links goed kijkt naar de start en einddatum, zie je dat "jouw contract" al lang is verlopen! Ik rekende op een budget korting van € 300,- voor het afgelopen jaar, maar dat blijkt dus niet zo te zijn, omdat ze nog verouderde gegevens bij mijn contract laten zien.

Het klopt toch niet dat als je naar je huidige contract gaat kijken, je een oud contract te zien krijgt? Er staat ook boven en onder "1 jaar vast" zonder datum (maar daar staat die korting weer niet bij). Dus ik ben bang dat ik die korting kan vergeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKuQm9Fg3EDnEjusdZknUnyAmio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gni7doE1cMBwDRmKf4ZiL9tB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-06 14:28
Wat zei BudgetEnergie toen je ze hiermee confronteerde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
jan-- schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:49:
Omdat ik weinig energie verbruik, wissel ik meestal jaarlijks van energieleverancier of contract om in aanmerking te komen voor een korting. Tijd terug gekeken wat ook alweer mijn huidig contact was bij Budget Energie. Ik dacht dat ik een jaarcontract had met een korting van €300 (schermafdruk links) waarbij maandelijks de tarieven aangepast worden (schermafdruk rechts). Ik dacht dus dat ik voorlopig niets hoefde te doen. Maar als je links goed kijkt naar de start en einddatum, zie je dat "jouw contract" al lang is verlopen! Ik rekende op een budget korting van € 300,- voor het afgelopen jaar, maar dat blijkt dus niet zo te zijn, omdat ze nog verouderde gegevens bij mijn contract laten zien.

Het klopt toch niet dat als je naar je huidige contract gaat kijken, je een oud contract te zien krijgt? Er staat ook boven en onder "1 jaar vast" zonder datum (maar daar staat die korting weer niet bij). Dus ik ben bang dat ik die korting kan vergeten.

[Afbeelding]
Maar dat is toch je huidige contract? Je hebt een jaarcontract afgesloten, dat vanzelf verandert in een variabel contract, precies zoals in het contract staat. ;)
Even verlengen voor een nieuwe korting dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 21:32
Z___Z schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:15:
[...]
Het probleem is dus alleen kosten. Dat is voornamelijk veroorzaakt door de monopoliestructuur in private handen. Als het warmtenet uitgebaat werd door de gemeente was die monopoly al een stuk minder een probleem.
Nee, dat komt omdat het een inherent inefficiënte techniek is met heel veel verliezen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Z___Z schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Het is onbeperkt op individueel niveau. Ja natuurlijk als de hele wijk de warm water kraan laat lopen is het een keer op.
Er is geen onderhoud nodig in je huis. Alle infrastructuur heeft buiten je huis onderhoud nodig, maar daar heb je als gebruiker geen last van.
Behalve als dat betekend dat je tijdelijk geen warmwater en of verwarming hebt..dan heb je (en een hoop anderen) er wel last van🙂 en helaas gebeurd dat regelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 13:05
Gramser schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:01:
Wat zei BudgetEnergie toen je ze hiermee confronteerde?
Ze gaan het aanpassen zodat het duidelijker wordt, maar dat is vermoedelijk pas over een maand zichtbaar.
dehardstyler schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:18:
[...]

Maar dat is toch je huidige contract? Je hebt een jaarcontract afgesloten, dat vanzelf verandert in een variabel contract, precies zoals in het contract staat. ;)
Even verlengen voor een nieuwe korting dus.
Het is meer dan een jaar geleden verandert in een variabel contract. Maar als ik bij mijn huidige contract kijk, lijkt het alsof ik nog steeds een jaarcontract heb (als je over de begin en eind datum heen leest).

[ Voor 50% gewijzigd door jan-- op 21-03-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:28:
[...]

Nee, dat komt omdat het een inherent inefficiënte techniek is met heel veel verliezen.
Wat dus weer resulteert in hogere kosten voor de afnemer. Buiten kosten zijn er geen nadelen voor de afnemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:41:
[...]

Behalve als dat betekend dat je tijdelijk geen warmwater en of verwarming hebt..dan heb je (en een hoop anderen) er wel last van🙂 en helaas gebeurd dat regelmatig.
In Arnhem in 15 jaar nog nooit zonder warm water gezeten. Zal ongetwijfeld niet overal succesvol geïmplementeerd zijn. Maar de kosten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Simpel360 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:25:
[...]

Koppeling los van gas gaat niet gebeuren.
Wat denk je dat de bron is voor die warmte (voor 80-90%)?

Rest product is het nog maar voor een klein gedeelte. :X
Gelukkig wekt de ACM nog de indruk de prijzen te controleren :+
kWh prijs wordt ook grotendeels bepaald door de gasprijs. Dus loskoppelen van gasprijs en koppelen aan stroomprijs zou prima kunnen. Stroom neemt iedereen af, dus je kan 1:1 per afnemer de prijs bepalen. Koppeling aan gas wordt nu een fictieve gasprijs gekozen op 1 januari, en als die toevallig op 1 januari hoog is en de rest van het jaar laag (2023) wordt hij niet bijgesteld in de rest van het jaar. Het is gewoon een slecht niet-transparant idee. Koppeling aan gasprijs op de gasbeurs zou al meer transparantie geven. Dan op basis van jaargemiddelde als er 1 prijs per jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:40
RRenken schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:25:

edit: gisteren de keuze gemaakt over te stappen naar greenchoice voor 3 jaar vast.
Mag ik vragen waarom u voor GC hebt gekozen en niet voor Vandebron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RRenken
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-03 16:09
hotymoty schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Mag ik vragen waarom u voor GC hebt gekozen en niet voor Vandebron?
Als ik nu naar de tarieven kijk vraag ik mij dat ook af :9

Even uitzoeken…..

Navigeer naar de toekomst, codeer het heden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:40
RRenken schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:36:
[...]

Als ik nu naar de tarieven kijk vraag ik mij dat ook af :9

Even uitzoeken…..
Vandebron inderdaad betere tarieven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
gAzu schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:05:
Datacenters
Koelbedrijven (voedselverwerking)
Alles met koeltorens
Het probleem met datacenters en koelpakhuizen is dat ze weliswaar een grote hoeveelheid warmte genereren, maar dat ook op een efficiënte manier willen doen.
Dus met een zo laag mogelijke delta T.
In de praktijk stoten datacenters daardoor gigantische volumes lauwwarme lucht uit.
Denk aan temperatuur buitenlucht die zeg 5 graden wordt opgewarmd.
Rond het vriespunt heb je dan een warmtebron waarmee je een warmtenet mee draaiend moet houden in de vorm van tienduizenden m3 lucht van 5 graden. Succes om dat over te dragen aan een warmtenet voor woningverwarming.

Daarnaast hoe kouder de buitentemperatuur, hoe meer energie er in een warmtenet gepompt moet worden, terwijl bij die lage buitentemperatuur koelinstalllaties steeds minder gaan gebruiken en er dus minder warmte beschikbaar is om over te dragen op een warmtenet, dat is een hele belangrijke mismatch wanneer je koeling aan een warmtenet wilt koppelen.
Idealiter is het buiten 30 graden, moet je datacenter enorm koelen en stoot daarmee 35 graden uit waarmee je goed geisoleerde woningen prima mee kunt verwarmen. Alleen is er nul warmtebehoefte als het buiten 30 graden is.

Met weer extra tussen-warmtepompen kun je natuurlijk wel gaan opwerken naar de gewenste temperatuur, maar het wordt erg duur en complex en de systeemefficiëntie wordt lager naarmate de energiebehoefte toeneemt.

Warmtenetten waren/zijn een leuk idee in de buurt van hoge temperatuurbronnen die niet kunnen verhuizen of iets anders gaan doen in de 30 jaar waarin zo'n net wordt afgeschreven, zoals hoogovens of kerncentrales. Als je daar een paar flinke torenflats naast bouwt heb je een prima use case voor een warmtenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ASW1 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:55:
[...]

Het probleem met datacenters en koelpakhuizen is dat ze weliswaar een grote hoeveelheid warmte genereren, maar dat ook op een efficiënte manier willen doen.
Dus met een zo laag mogelijke delta T.
In de praktijk stoten datacenters daardoor gigantische volumes lauwwarme lucht uit.
Denk aan temperatuur buitenlucht die zeg 5 graden wordt opgewarmd.
Wellicht moet men er dan eens over na gaan denken of het de moeite waard kan zijn om die efficiency te verlagen zodat er temperaturen ontstaan waar men wèl wat mee kan.

Die efficiency is leuk, maar alle restwarmte raakt nu verloren. Wellicht is het cirkeltje voor het milieu wel beter als de restwarmte met een lagere COP wèl nuttig ingezet kan worden. En dan hebben we nier eens benoemd dat voor de restwarmte geld gevraagd kan worden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
Glashelder schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:35:
[...]

Wellicht moet men er dan eens over na gaan denken of het de moeite waard kan zijn om die efficiency te verlagen zodat er temperaturen ontstaan waar men wèl wat mee kan.

Die efficiency is leuk, maar alle restwarmte raakt nu verloren. Wellicht is het cirkeltje voor het milieu wel beter als de restwarmte met een lagere COP wèl nuttig ingezet kan worden. En dan hebben we nier eens benoemd dat voor de restwarmte geld gevraagd kan worden.
Ik ben bang dat er nauwelijks iets uit te halen valt.
De investering om die energie met extra tussenwarmtepompen op te werken naar zeg 35 graden voor een laagtemperatuurnet dat goed geisoleerde woningen warm kan houden is alsnog zo gigantisch (heb je weleens een straat open gezien om die geisoleerde warmtenetleidingen in te graven en aan elkaar te lassen)
dat een gebouw waarschijnlijk beter gewone buitenlucht als bron kan nemen ipv diezelfde lucht +5 met een opwerkings- en distributiesysteem eraan vast.
Alsnog zonde van de warmte die de lucht in geblazen wordt maar ik zie niet hoe het financieel ooit uit gaat komen om die warmte terug te winnen, er is zoveel extra installatie voor nodig, zoveel directe maar ook lange termijn afhankelijkheden die je creëert.
Je kunt een gebouw ook prima verwarmen met een L/W warmtepomp direct op buitenlucht ipv buitentemperatuur +5 en daar dan een grote ingewikkelde installatie om het te koppelen.
Grootste probleem blijft dat hoe kouder het is, hoe groter het benodigde vermogen maar hoe minder een koelinstallatie produceert. Evenredig omgekeerde mismatch.
Misschien dat zoiets kan werken met enorme buffers die opengesteld worden waar men warmte in kan pompen of uit kan halen naar believen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 18-06 18:31
Maar heel Nederland aan de warmtepomp is toch ook niet goedkoop?

Wat zou de factor zijn waar het huidige electriciteitsnet mee vergroot moet worden om dat te kunnen doen?
Plus de kosten voor alle lokale warmtepompjes.
Plus de vergroting van de stroomproductiecapaciteit. (Voor diezelfde koude, bewolkte, windstille dagen, waarop het datacenter (als voorbeeldbedrijf) óók nog steeds van stroom moet worden voorzien)

Er wordt een puist electriciteit omgezet in warmte en het blijft energetisch gezien een enorme verspilling om dat met behulp van nóg meer energie weg te koelen aan de lucht.

Financieel worden dingen vanzelf haalbaar zodra de kosten van klimaatadaptatie (de maatregelen die móeten worden genomen om de gevolgen van de klimaatverstoring door het gebruik van fossiele brandstoffen) toenemen.

Alleen is er dan waarschijnlijk nóg meer geld voor nodig en is er dan juist minder geld, materiaal en arbeidspotentieel beschikbaar omdat alle middelen naar de adaptatiemaatregelen gaan. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Antwoord gehad van GC over winddelen.
1 Om te kopen moet je klant zijn van GC.
2 Als je reguliere energie afneemt van GC aka klant bent dan word exploitatie kosten en opbrengst verrekend met je jaarrekening.
3 mocht je overstappen naar een andere energieleverancier krijg je geen opbrengst vergoeding meer maar je moet nog wel exploitatie kosten betalen. Dus word aangeraden je winddelen weer te verkopen.

Tegen welke prijs is me niet verteld. Het zijn een soort aandelen.

Ik vind het eigenlijk jammer dat je niet onafhankelijk van je energie leverancier partial explorateur kan worden van een windmolen. Nu sponsor je GC met aankoop winddelen in de aanbouw van molens en in ruil daarvoor krijg je vermoedelijk dynamische prijs opbrengst als ze draaien.

Heeft iemand ervaring in dit principe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
copykat schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:15:
Antwoord gehad van GC over winddelen.
1 Om te kopen moet je klant zijn van GC.
2 Als je reguliere energie afneemt van GC aka klant bent dan word exploitatie kosten en opbrengst verrekend met je jaarrekening.
3 mocht je overstappen naar een andere energieleverancier krijg je geen opbrengst vergoeding meer maar je moet nog wel exploitatie kosten betalen. Dus word aangeraden je winddelen weer te verkopen.

Ik vind het eigenlijk jammer dat je niet onafhankelijk van je energie leverancier partial explorateur kan worden van een windmolen. Nu sponsor je GC met aankoop winddelen in de aanbouw van molens en in ruil daarvoor krijg je vermoedelijk dynamische prijs opbrengst als ze draaien.

Kijk anders eens bij de windvogel.nl

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-06 15:17
copykat schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:15:

Yes, me.

Ik heb al sinds 2014 2 winddelen, gekocht voor EUR 200 per stuk. Toen ging het om een bestaande molen in Culemborg die werd overgenomen door de Windcentrale. Je koopt inderdaad een participatie, ter waarde van 500 kWh nominaal per stuk. Bij een goed windjaar levert het meer op dan 500 kWh, bij een slecht windjaar wat minder. De molens zijn niet van Greenchoice, elke molen is van een coöperatieve vereniging (in mijn geval Coöperatieve Vereniging Winddeler De Witte Juffer U.A.).

Zeker tijdens de hoge prijzen van 2022/2023 waren deze zeer lucratief (op mijn jaarafrekening van 22 juli 2023 kreeg ik EUR 436,74 terug, dat is opbrengst min exploitatiekosten)

Ik vind alleen de business case op dit moment niet goed meer, want ook voor Winddelen zijn de profiel- en onbalanskosten sterk toegenomen (van 11 naar 77 euro per MWh, en dat was nog een gunstig contract, ook 100 euro per MWh schijn nu markconform te zijn). Zo sterk dat het met de huidige elektriciteitstarieven niet meer uitkan. De jaarlijkse exploitatiekosten zijn nu EUR 65 per Winddeel per jaar (was EUR 25,50 per Winddeel per jaar). Omgerekend betaal je nu EUR 0,13 aan exploitatiekosten per kWh (bij een opbrengst van 500 kWh per winddeel). Je stroomtarief (inclusief btw maar exclusief energiebelasting) moet dus wel hoger zijn dan dat, anders leg je er zelfs op toe.

Mijn nieuwe contract heeft bijvoorbeeld een daltarief van EUR 0,1312 per kWh (kaal EUR 0,10843 per kWh, en daar komt dan nog 21% BTW bij). EUR 0,1312 - EUR 0,13 = EUR 0,0012 voordeel per kWh...

Als je ook nog afschrijving en rentederving meeneemt wordt het helemaal no-go.

[ Voor 3% gewijzigd door Turrican op 22-03-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
windvogel.nl of .b.v. zonnepanelendelen (maar dat is voor PV) is dan beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Turrican nou dat is dan meteen een geval van ok geen goed idee....

Ook niet voor drie jaar.
Windvogel.nl
Hmmm deze maar eens inlezen.
Op korte termijn is mn salderings balans goed.
Geen wind energie nodig.
Maar op de lange termijn kan het interresant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-06 20:16
Turrican schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:14:
[...]

De molens zijn niet van Greenchoice, elke molen is van een coöperatieve vereniging (in mijn geval Coöperatieve Vereniging Winddeler De Witte Juffer U.A.).

Ik vind alleen de business case op dit moment niet goed meer, want ook voor Winddelen zijn de profiel- en onbalanskosten sterk toegenomen (van 11 naar 77 euro per MWh, en dat was nog een gunstig contract, ook 100 euro per MWh schijn nu markconform te zijn). Zo sterk dat het met de huidige elektriciteitstarieven niet meer uitkan. De jaarlijkse exploitatiekosten zijn nu EUR 65 per Winddeel per jaar (was EUR 25,50 per Winddeel per jaar). Omgerekend betaal je nu EUR 0,13 aan exploitatiekosten per kWh (bij een opbrengst van 500 kWh per winddeel). Je stroomtarief (inclusief btw maar exclusief energiebelasting) moet dus wel hoger zijn dan dat, anders leg je er zelfs op toe.

Mijn nieuwe contract heeft bijvoorbeeld een daltarief van EUR 0,1312 per kWh (kaal EUR 0,10843 per kWh, en daar komt dan nog 21% BTW bij). EUR 0,1312 - EUR 0,13 = EUR 0,0012 voordeel per kWh...

Als je ook nog afschrijving en rentederving meeneemt wordt het helemaal no-go.
Ik begrijp dat je deelnemer (soort aandeelhouder) bent van een vereniging die 1 of meer windmolens in bezit heeft. Stroom wordt via het net geleverd aan afnemers.

Je zegt dat anno nu gerekend wordt met 0.13 €/kWh expoitatiekosten (o.a. door profiel en onbalanskosten), ik neem aan dit is zonder netwerkkosten. Als ik kijk naar de dynamische netto energieprijzen dan ben je bijna altijd verlieslatend. Is dat een kleine molen met relatief hoge kosten? Geen subsidies?

Hoe zit het dan met de business case voor molens van de grote jongens zoals Eneco, Essent en Zeeuwind? Afhankelijk van afmetingen en locatie? Krijgen die subsidie?

Ik vraag het omdat Zeeuwind in mijn omgeving 16 nieuwe grote windmolens gaat zetten van 250 m hoog, waarnaast er anno nu 200.000 zonnepanelen in het zelfde gebied bijkomen. Ik ben zeer nieuwsgierig naar het business model en hoeveel subsidie er in wordt gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-04 13:24
Heeft iemand enig idee waarom het aanbod bij Essent op dit moment voor een vaste klant hoger is dan voor een nieuwe klant? Wanneer ik mijn verlengaanbod bekijk betaal ik:

€ 0,33929 per kWh
€ 1,29532 per m3

Log ik uit en voer ik mijn adres in op de website dan krijg ik dit voorstel:

€ 0,26644 per kWh
€ 1,22477 per m3

Ik heb bij beiden hetzelfde adres, zonnepanelen en identieke gebruiksgegevens ingevuld. Ik weet dat Essent andere prijzen hanteert wanneer je zonnepanelen hebt, maar het aan- en uitvinken maakt in dit geval geen enkel verschil. Ik vermoed dat het hier ergens fout gaat? Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als ik mij aanmeld via de website. Welke tarieven ik dan zou betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:01
fw10 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:29:
Heeft iemand enig idee waarom het aanbod bij Essent op dit moment voor een vaste klant hoger is dan voor een nieuwe klant? Wanneer ik mijn verlengaanbod bekijk betaal ik:
Bestaande klanten zijn al klant, nieuwe klanten nog niet? Staat altijd goed op de vergelijkingssites.
Je kunt altijd telefonisch proberen om de lagere tarieven te krijgen.
Mijn schoonmoeder heeft precies dezelfde tarieven aangeboden gekregen, 1 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:45
Ik heb bij beiden hetzelfde adres, zonnepanelen en identieke gebruiksgegevens ingevuld. Ik weet dat Essent andere prijzen hanteert wanneer je zonnepanelen hebt, maar het aan- en uitvinken maakt in dit geval geen enkel verschil. Ik vermoed dat het hier ergens fout gaat? Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als ik mij aanmeld via de website. Welke tarieven ik dan zou betalen.
Via de website kun je het altijd proberen. Of je krijgt het tarief voor nieuwe klanten, of een hoger tarief -dan maak je gebruik van de 14 dagen bedenktijd. Een andere mogelijkheid is dat er geen reactie komt op een aanmelding via de website, dan kun je het telefonisch proberen. De leverancier hoeft je natuurlijk geen verbeterde aanbieding te doen, maar dan kun je overstappen naar een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
gAzu schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:39:
Maar heel Nederland aan de warmtepomp is toch ook niet goedkoop?

Wat zou de factor zijn waar het huidige electriciteitsnet mee vergroot moet worden om dat te kunnen doen?
Plus de kosten voor alle lokale warmtepompjes.
Plus de vergroting van de stroomproductiecapaciteit. (Voor diezelfde koude, bewolkte, windstille dagen, waarop het datacenter (als voorbeeldbedrijf) óók nog steeds van stroom moet worden voorzien)

Er wordt een puist electriciteit omgezet in warmte en het blijft energetisch gezien een enorme verspilling om dat met behulp van nóg meer energie weg te koelen aan de lucht.

Financieel worden dingen vanzelf haalbaar zodra de kosten van klimaatadaptatie (de maatregelen die móeten worden genomen om de gevolgen van de klimaatverstoring door het gebruik van fossiele brandstoffen) toenemen.

Alleen is er dan waarschijnlijk nóg meer geld voor nodig en is er dan juist minder geld, materiaal en arbeidspotentieel beschikbaar omdat alle middelen naar de adaptatiemaatregelen gaan. |:(
Vraag is denk ik waarom is een warmtepomp zo duur om te maken? Voor de prijs van een warmtepomp kan je ook een automotor kopen, wat uit meer onderdelen bestaat en meer materiaal. Als de WP in de prijs range van de CV ketel komt zie ik geen reden om niet heel Nederland op eigen warmtepompen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphtjejoker
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 17:54

€ 0,33929 per kWh
€ 1,29532 per m3

€ 0,26644 per kWh
€ 1,22477 per m3

Ik heb nu precies hetzelfde!
Ik zit al te kijken om over te stappen.
Bij budget energie krijg je 170 euro korting waardoor ik op jaarbasis ongeveer 250 euro goedkoper uit ben. Ook heb ik bij Van de bron gekeken en daar was het ietsje duurder en geen korting.
Maar er viel me op dat bij Budget Energie in de tariefspecificatie staat dat de prijs inc belastingen en btw is, maar ZONDER netbeheerkosten en zonder energiebelasting compensatie. Terwijl bij de anderen het inc netbeheerkosten is.
Dit zou betekenen dat budget energie opeens voor mij belachelijk duur zou worden aangezien de netbeheerkosten van enexis hiero ongeveer 426 euro zijn per jaar. Ik weet niet hoe hoog de energiebelasting compensatie is dus voor mij is het nog steeds erg onduidelijk.
Bij BE moet ik 10 per maand betalen aan terugleververgoeding, bij essent waar ik nu zit niet. Maar mijn verlengaanbod ligt ongeveer 10 cent per kw hoger dan het aanbod van BE.

Zit al de hele dag te kijken naar een goede maatschappij om naar over te stappen, maar kom er maar niet uit haha. De ene geeft een welkomsbonus, de ander weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zojuist hebben we voor ons huis een subsidieaanvraag gedaan bij het ISDE / RVO voor het plaatsen van HR++ dubbelglas in onze woning. We zouden naar verwachting 506 euro terug krijgen met de meegestuurde bewijzen (factuur, betaalbewijs, meting van leverancier, foto). Heeft iemand een verwachting hoelang deze aanvraag duurt?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. :)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:08

mwa

AW_Bos schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:41:
Zojuist hebben we voor ons huis een subsidieaanvraag gedaan bij het ISDE / RVO voor het plaatsen van HR++ dubbelglas in onze woning. We zouden naar verwachting 506 euro terug krijgen met de meegestuurde bewijzen (factuur, betaalbewijs, meting van leverancier, foto). Heeft iemand een verwachting hoelang deze aanvraag duurt?

En waarom plaats je dit hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

mwa schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:21:
[...]

En waarom plaats je dit hier?
Weet jij een betere plek? Het is in ieder geval iets waarmee de energierekeing mee verlaagd wordt ;)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:01
In de bevestiging die ik na de aanvraag kreeg stond een maximale termijn van 8 weken.
Daar hebben ze ruim gehaald want binnen drie weken was het geld binnen. Ging om spouwmuurisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Laatst online: 10:54

Ik heb het half december aangevraagd (3 maatregelen), maar na een kleine 8 weken kreeg ik een brief dat ze zichzelf nog 8 weken erbij gaven. }:O
Na 3+ maand een brief met toezegging gekregen, en vorige week ook gelijk het geld op de rekening. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@AW_Bos bij mij duurde het nog geen 6 weken tot het geld op m'n rekening stond als ik het mij goed herinner, maar dat was in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-04 13:24
ralphtjejoker schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:31:
[...]

Ik heb nu precies hetzelfde!
Ik zit al te kijken om over te stappen.
Bij budget energie krijg je 170 euro korting waardoor ik op jaarbasis ongeveer 250 euro goedkoper uit ben. Ook heb ik bij Van de bron gekeken en daar was het ietsje duurder en geen korting.
Maar er viel me op dat bij Budget Energie in de tariefspecificatie staat dat de prijs inc belastingen en btw is, maar ZONDER netbeheerkosten en zonder energiebelasting compensatie. Terwijl bij de anderen het inc netbeheerkosten is.
Dit zou betekenen dat budget energie opeens voor mij belachelijk duur zou worden aangezien de netbeheerkosten van enexis hiero ongeveer 426 euro zijn per jaar. Ik weet niet hoe hoog de energiebelasting compensatie is dus voor mij is het nog steeds erg onduidelijk.
Bij BE moet ik 10 per maand betalen aan terugleververgoeding, bij essent waar ik nu zit niet. Maar mijn verlengaanbod ligt ongeveer 10 cent per kw hoger dan het aanbod van BE.

Zit al de hele dag te kijken naar een goede maatschappij om naar over te stappen, maar kom er maar niet uit haha. De ene geeft een welkomsbonus, de ander weer niet.
Ik zit Energie Direct te overwegen. Ik snap dat dit gewoon Essent is, maar aangezien ik geen klant ben hier, krijg ik de gunstige prijzen zonder de "zonnepaneel-verhoging". Plus geen terugleverboete, die je volgens mij bij BE wel hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
SmiGueL schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:21:
[...]

Ik heb het half december aangevraagd (3 maatregelen), maar na een kleine 8 weken kreeg ik een brief dat ze zichzelf nog 8 weken erbij gaven. }:O
Na 3+ maand een brief met toezegging gekregen, en vorige week ook gelijk het geld op de rekening. :)
reken op 6-8 weken, maar het kan ook veel sneller. beetje afhankelijk of je er wordt uitgepikt voor een extra controle.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hotymoty schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Vandebron inderdaad betere tarieven!
maar ook alleen als je geen zonnepanelen hebt, want met wordt je door die club volledig uitgekleed, vdB staat bij mij op de blacklist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Z___Z schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Vraag is denk ik waarom is een warmtepomp zo duur om te maken? Voor de prijs van een warmtepomp kan je ook een automotor kopen, wat uit meer onderdelen bestaat en meer materiaal. Als de WP in de prijs range van de CV ketel komt zie ik geen reden om niet heel Nederland op eigen warmtepompen te zetten.
Bepaalde warmtepompen zijn helemaal niet duur, ik heb voor mijn warmtepomp nog geen 2.000 euro betaald, en alleen dit stookseizoen als meer dan 1.000 euro minder stookkosten (netto) gehad.
Dus deze warmtepomp heeft zich binnen 2 jaar volledig terugverdient met het zelfde (nee, zelf beter comfort), mn omdat we nu een gelijkmatige temperatuur in het huis hebben.

het kan dus prima, zelfs VEH is nu ook op dat idee gekomen en bied deze warmtepomp nu ook aan in hun collectieve warmtepomp actie die op dit moment loopt, dus kijk maar eens op de site van VEH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
AW_Bos schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:26:
[...]

Weet jij een betere plek? Het is in ieder geval iets waarmee de energierekeing mee verlaagd wordt ;)
Helemaal mee eens. overigens op de langere duur is dit een van de betere investeringen, duurt wat langer, maar heeft ook een duidelijk langere levensduur. (> 30 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:42:
[...]

Bepaalde warmtepompen zijn helemaal niet duur, ik heb voor mijn warmtepomp nog geen 2.000 euro betaald, en alleen dit stookseizoen als meer dan 1.000 euro minder stookkosten (netto) gehad.
Dus deze warmtepomp heeft zich binnen 2 jaar volledig terugverdient met het zelfde (nee, zelf beter comfort), mn omdat we nu een gelijkmatige temperatuur in het huis hebben.

het kan dus prima, zelfs VEH is nu ook op dat idee gekomen en bied deze warmtepomp nu ook aan in hun collectieve warmtepomp actie die op dit moment loopt, dus kijk maar eens op de site van VEH.
Wat heb je dan gekocht? Wij hebben deze:
https://www.vanwalraven.c...mtepomp-f1155-6-pc-3x400v

Enige wat er in zit is een compressor en wat pompen, kleppen en sensoren. Duurste onderdeel zal de compressor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vraag me met dat soort pompen echt wel eens af wat nou de bruto kosten voor de fabrikant zijn. 12k voor zo'n machine, kolere.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis.
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-04 18:08

€ 0,33929 per kWh
€ 1,29532 per m3

€ 0,26644 per kWh
€ 1,22477 per m3

Precies daarom ook nu overgestapt na jarenlang een trouwe klant te zijn geweest. Is toch van de zotte dat je bij een verlengaanbod als trouwe klant veel hogere prijzen aangeboden krijgt dan als nieuwe klant. Blijkbaar willen ze van me af, nou dat is gelukt, nu heb ik gas en electra apart aangevraagd, gas dynamisch, want ga binnenkort van een hybride wartepomp gebruikmaken, en de prijzen van een variabel contract worden toch ook zo lang mogelijk hoog gehouden mijns inziens....Ik denk dat dynamisch op dat gebied eerlijker gaat.

Tussenwoning 1932, 450m3, alleen radiatoren, ca, 90m2 verwarmd. gasverbruik nu ca. 800m3 zonnepanelen, opwek 3600KW verbruik 3200KW. meeste glas HR++ op enkele normaal dubbelglas na. geen gevelisolatie, alle tussenvloeren geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Glashelder schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:14:
Vraag me met dat soort pompen echt wel eens af wat nou de bruto kosten voor de fabrikant zijn. 12k voor zo'n machine, kolere.
Dan nog een put erbij slaan voor nog een keer dat bedrag. Installatiekosten erbij en je bent 30k verder. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Enige wat er in zit is een compressor en wat pompen, kleppen en sensoren. Duurste onderdeel zal de compressor zijn.
Lucht/water is een stuk goedkoper dan water/water, bijv:
https://comfortklimaat.nl...-DCZwvimLPc0aAnhEEALw_wcB

En uit het buitenland scheelt het vaak ook een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ASW1 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Dan nog een put erbij slaan voor nog een keer dat bedrag. Installatiekosten erbij en je bent 30k verder. 8)7
Je had het ook in 2013 kunnen doen met een heel ander prijspeil.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ASW1 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Inderdaad, leuk als je van je geld af wilt, maar je verdiend dat bedrag nooit van z'n leven terug :) En over 20 jaar ben je weer aan de beurt.

Warmtepompen moeten echt goedkoper, anders gaat die transitie echt een keer tot stilstand komen.
John245 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Ik en velen anders met mij hadden toen nog geen eigen woning.

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 25-03-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 17:47
John245 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Haha toen woonde ik nog bij mijn ouders. Voor ons was nieuwbouw te duur, dus we hebben een jaren 70 woning zonder warmtepomp. Maar wanneer je (tien)duizenden euros kwijt bent voor een warmtepomp gaat dat nog wel even duren. Uiteindelijk zijn er ook nog teveel andere dingen waarvoor we moeten sparen. Dus ik vrees dat ie achteraan de lijst mag aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Z___Z schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:04:
[...]

als je goed zou lezen had je dat al gezien, staat namelijk onderin bij elke post van mij.

ik heb dus een Quatt en ben als Author/TS van de TS van het huidige Quatt forum ook heel actief. dus als je eens bij ons wilt langskomen, je bent van harte welkom.

Dat is natuurlijk een heel andere liga dan die van jou, maar ik heb die van mij dan ook binnen 2 jaar terugverdient, die van jou zal daar wel iets langer over duren, wat was je onder de streep kwijt ? 20.000 euro ?

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 25-03-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:44:
[...]

als je goed zou lezen had je dat al gezien, staat namelijk onderin bij elke post van mij.

ik heb dus een Quatt en ben als Author/TS van de TS van het huidige Quatt forum ook heel actief. dus als je eens bij ons wilt langskomen, je bent van harte welkom.

Dat is natuurlijk een heel andere liga dan die van jou, maar ik heb die van mij dan ook binnen 2 jaar terugverdient, die van jou zal daar wel iets langer over duren, wat was je onder de streep kwijt ? 20.000 euro ?
@Z___Z Als ik daar nu een nieuwe F1245 10 PC wil dan waren wij in 2013 evenveel kwijt voor de F1245 PC 10 + montage + bronboring. En hier zijn in de montage veel uren gaan zitten.

Ik vrees dat je een compleet systeem niet voor 20k ga redden.

[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 25-03-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:03:
[...]

@Z___Z Als ik daar nu een nieuwe F1245 10 PC wil dan waren wij in 2013 evenveel kwijt voor de F1245 PC 10 + montage + bronboring. En hier zijn in de montage veel uren gaan zitten.

Ik vrees dat je een compleet systeem niet voor 20k ga redden.
daar was ik al bang voor geweest, dan ga je ook niet meer over een RIO praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:14:
[...]

daar was ik al bang voor geweest, dan ga je ook niet meer over een RIO praten.
Straks belanden wij in de situatie dat het verangen van alleen de warmtepomp duurder is dan de initiele investering. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:21:
[...]

Straks belanden wij in de situatie dat het verangen van alleen de warmtepomp duurder is dan de initiele investering. :(
Daarom heb ik ook bewust laag ingezet, gaat het mis dan is het verlies ook te overzien. Wat in Duitsland zich op dit moment afspeelt, met kosten tussen 30.000 - 40.000 euro voor een verwarmingsinstallatie (en soms zelfs nog meer) is waanzin. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Halo allen,

Iemand een tip om over te stappen qua energieleverancier?
Ik wil graag voor ca. 4 maanden naar een andere leverancier ivm verhuizing over 4 maanden.
Momenteel heb ik een modelcontract met een terugleververgoeding van een paar cent.
Ik heb een ferraris meter en ga juist komende maanden ca. 1000kwh per maand opbrengen waarvan ca. 600kwh per maand verbruikt word, dus netto ca. 400kwh per maand terugleveren komende 4 maanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
gAzu schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:39:
Eeeh, dat is niet helemaal wat er gebeurt. Lucht met warmte (263-283 Kelvin) wordt gedeeltelijk ontdaan van warmte met behulp van electriciteit. Die warmte stop je in je huis (bijv door vloerverwarming).

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1 ... 123 ... 151 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden