Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MacD007 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Even off-topic ; zeer zwak
offtopic:
Zeer zwak wat? Mijn post of de post waar ik naar refereer? Ter verduidelijking, dat is niet de jouwe.

[ Voor 9% gewijzigd door True op 06-03-2024 22:08 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 18:37

rik

boyette schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:15:
[...]

zeer vriendelijk voor zonnepanelen bezitters
Wat bedoel je met dat Tibber zeer vriendelijk is voor zonnepanelenbezitters?

Ik ben ivm PV bewust weggebleven bij dynamische contracten ivm de veel minder interessante saldering. Mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:55
rik schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:18:
[...]

Ik ben ivm PV bewust weggebleven bij dynamische contracten ivm de veel minder interessante saldering. Mis ik hier iets?
Ik ook gewoon weer vast contract ivm salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:10
rik schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:18:
[...]

de saldering is gewoon de saldering
dat is niet minder interessant die is gewoon gelijk

dus dat speelt niet eens een rol

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rik

rik

Saldering is wel degelijk anders bij een dynamisch prijscontract, ook bij Tibber. Bij een regulier contract streep ik mijn overtollige zomeropwek weg tegen mijn winterverbruik, waar Tibber het direct financieel maakt en me in de zomer weinig tot niets betaalt, zodat ik in de winter alsnog mag bijleggen.
Mijn portemonnee vindt dat minder interessant.

Maar kan je uitleggen wat je dan wel bedoelt?
Ik vind Tibber namelijk heel gaaf, maar bovenstaande houdt mij op moment echt tegen om daarop over te stappen.

[ Voor 112% gewijzigd door rik op 10-03-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
rik schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:46:
Saldering is wel degelijk anders bij een dynamisch prijscontract, ook bij Tibber. Bij een regulier contract streep ik mijn overtollige zomeropwek weg tegen mijn winterverbruik, waar Tibber het direct financieel maakt en me in de zomer weinig tot niets betaalt, zodat ik in de winter alsnog mag bijleggen.

Ik vind Tibber namelijk heel gaaf, maar bovenstaande houdt mij op moment echt tegen om daarop over te stappen.
zo werkt het niet tenzij je er minder dan een jaar bij blijft en elke 6 maanden overstapt of zo.. je bent er nooit bij geweest en hebt er alleen een idee over ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:32
boyette schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:36:
[...]

zo werkt het niet tenzij je er minder dan een jaar bij blijft en elke 6 maanden overstapt of zo.. je bent er nooit bij geweest en hebt er alleen een idee over ?
Zo werkt dat wel degelijk..
Op de belastingen na, die saldeer je op jaarbasis. Maar de kale stroomprijs wordt bij Tibber niet gesaldeerd, of eigenlijk wordt die per uur gesaldeerd. Per saldo krijg je in de zomer dus veel minder terug voor de stroom die je teruglevert dan je in de winter betaalt voor de stroom die je afneemt.
Is voor mij ook de reden geweest om terug te gaan van een dynamisch contract naar een vast contract nadat ik zonnepanelen geplaatst had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hathi schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:01:
[...]

Zo werkt dat wel degelijk..
Op de belastingen na, die saldeer je op jaarbasis. Maar de kale stroomprijs wordt bij Tibber niet gesaldeerd, of eigenlijk wordt die per uur gesaldeerd. Per saldo krijg je in de zomer dus veel minder terug voor de stroom die je teruglevert dan je in de winter betaalt voor de stroom die je afneemt.
Is voor mij ook de reden geweest om terug te gaan van een dynamisch contract naar een vast contract nadat ik zonnepanelen geplaatst had.
ok nu wek je in de zomer 3000kw op met je zonnepanelen
en je verbruikt maar 500 want het wordt ook nog direct gesaldeerd.. dan zit je nog met een verschil van 2500kw... dat wordt nog steeds gesaldeerd met verbruik elders in het jaar...

ook bij tibber

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hathi
boyette schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:05:
[...]

ok nu wek je in de zomer 3000kw op met je zonnepanelen
en je verbruikt maar 500 want het wordt ook nog direct gesaldeerd.. dan zit je nog met een verschil van 2500kw... dat wordt nog steeds gesaldeerd met verbruik elders in het jaar...

ook bij tibber
Fout.
Salderen betekent dat je elke verbruikte kWh mag wegstrepen tegen dezelfde prijs als een opgewekte kWh. Bij Tibber gebeurt dat niet voor dezelfde prijs.
Alleen de belastingen worden gesaldeerd voor dezelfde prijs. De kale stroomprijs wordt niet gesaldeerd bij Tibber. Je krijgt daar gewoon de in dat uur geldende marktprijs voor en die zal op een zonnige lentemiddag veel lager liggen dan op een donkere windstille winterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hathi schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:11:
[...]

Fout.
Salderen betekent dat je elke verbruikte kWh mag wegstrepen tegen dezelfde prijs als een opgewekte kWh. Bij Tibber gebeurt dat niet voor dezelfde prijs.
Alleen de belastingen worden gesaldeerd voor dezelfde prijs. De kale stroomprijs wordt niet gesaldeerd bij Tibber. Je krijgt daar gewoon de in dat uur geldende marktprijs voor en die zal op een zonnige lentemiddag veel lager liggen dan op een donkere windstille winterdag.
salderen gaat niet over prijzen
het gaat over kws die tegen elkaar wegstrepen
verbruik en opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
boyette schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:16:
[...]

verbruik en opbrengst

[ Voor 46% gewijzigd door boyette op 10-03-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
boyette schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:16:
[...]

verbruik en opbrengst
Tuurlijk gaat dat wel over prijzen. Die kWh’s hebben een bepaalde waarde; de prijs die je er voor betaalt of ontvangt. Bij een vast contract is dat het hele jaar hetzelfde en streep je dus ook de prijs tegen elkaar weg. Bij Tibber niet. Dus als je ongeveer evenveel opwekt in een jaar als dat je verbruikt, dan is een dynamisch contract vrijwel nooit interessant omdat de stroomprijs meestal lager is op het moment dat jij stroom teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hathi schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:19:
[...]

Tuurlijk gaat dat wel over prijzen. Die kWh’s hebben een bepaalde waarde; de prijs die je er voor betaalt of ontvangt. Bij een vast contract is dat het hele jaar hetzelfde en streep je dus ook de prijs tegen elkaar weg. Bij Tibber niet. Dus als je ongeveer evenveel opwekt in een jaar als dat je verbruikt, dan is een dynamisch contract vrijwel nooit interessant omdat de stroomprijs meestal lager is op het moment dat jij stroom teruglevert.
wanneer je fors meer opwekt dan verbruikt zou het wel ongunstig kunnen uitpakken als de tarieven van de opbrengst bij een dynamisch contract vaak heel laag zijn of negatief op dat moment

maar dan gaat het over de meeropbrengst

maar zo ook wanneer je fors meer verbruikt dan opwekt afhankelijk van wanneer het verbruik is

maar dat is andersom net zo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hathi
boyette schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:20:
[...]

wanneer je fors meer opwekt dan verbruikt zou het wel ongunstig kunnen uitpakken als de tarieven van de opbrengst bij een dynamisch contract vaak heel laag zijn of negatief op dat moment

maar dan gaat het over de meeropbrengst

maar zo ook wanneer je fors meer verbruikt dan opwekt afhankelijk van wanneer het verbruik is

maar dat is andersom net zo
Nee, júist als je fors meer opwekt dan verbruikt, of andersom als je fors meer verbruikt dan je opwekt, dan zou een dynamisch contract nog wél interessant kunnen zijn. In het eerste geval omdat de terugleververgoeding bij vaste contracten vaak heel laag ligt. In het tweede geval omdat je door je stroomverbruik te sturen naar de goedkope uren mogelijk goedkoper uit kan komen dan bij een vast contract.

Maar als verbruik en opwek redelijk in balans zijn op jaarbasis is een dynamisch contract vrijwel nooit gunstig voor je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hathi schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:24:
[...]

Nee, júist als je fors meer opwekt dan verbruikt, of andersom als je fors meer verbruikt dan je opwekt, dan zou een dynamisch contract nog wél interessant kunnen zijn. In het eerste geval omdat de terugleververgoeding bij vaste contracten vaak heel laag ligt. In het tweede geval omdat je door je stroomverbruik te sturen naar de goedkope uren mogelijk goedkoper uit kan komen dan bij een vast contract.

Maar als verbruik en opwek redelijk in balans zijn op jaarbasis is een dynamisch contract vrijwel nooit gunstig voor je portemonnee.
uiteindelijk moet elke leverancier de saldering op jaarbasis toepassen dat is wettelijk zo bepaald

en niet per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
uiteindelijk moet elke leverancier de saldering op jaarbasis toepassen dat is wettelijk zo bepaald

en niet per uur

als je fors meer opwekt ben je juist gebaat bij een enorm hoog tarief dus dan is een zeer hoog tarief juist interessant en niet een dynamisch contract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
boyette schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:25:
[...]

en niet per uur
En dat doen ze voor de belastingen ook wel, maar voor de kale stroomprijs niet. Die salderen ze per tariefperiode en zo’n periode is bij Tibber dus maar één uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
boyette schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:26:
[quote]boyette schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:25:
[...]

[/quote
als je fors meer opwekt ben je juist gebaat bij een enorm hoog tarief dus dan is een zeer hoog tarief juist interessant en niet een dynamisch contract
]
Een zeer hoor teruglevertarief ja. Maar die krijg je tegenwoordig nog nauwelijks. Dus dan kan zo’n teruglevering tarief misschien bij een dynamisch contract nog wel hoger uitpakken, maar dat hangt ook weer af van de ligging van je panelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hathi schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Een zeer hoor teruglevertarief ja. Maar die krijg je tegenwoordig nog nauwelijks. Dus dan kan zo’n teruglevering tarief misschien bij een dynamisch contract nog wel hoger uitpakken, maar dat hangt ook weer af van de ligging van je panelen etc.
het is uiteindelijk ook geen absolute wetenschap

door de dynamische wisselende tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:22

Gaitman

The Real One

Ik zie hier diverse dingen over salderen bij Tibber. Maar ze leggen het uit op de volgende pagina: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
besef ook dat het gemiddelde tarief van tibber nog nooit boven de 30 cent per maand is uitgekomen en zelfs bijna nooit boven de 25 cent in het afgelopen jaar.

weliswaar enigszins afhankelijk van je verbruik
als je niet mega veel stroom verbruikt tussen 0700 en 0900
en 1700 en 1900

dus de tarieven zijn nog altijd lager gemiddeld dan welke andere leverancier dan ook tenzij je nog een oud contract had..

alleen als je een heel hoog teruglever tarief hebt en zeer veel meeropbrengst hebt zou het gunstiger zijn bij een andere leverancier

[ Voor 13% gewijzigd door boyette op 10-03-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Gaitman schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:55:
Ik zie hier diverse dingen over salderen bij Tibber. Maar ze leggen het uit op de volgende pagina: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
ik ben daar klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
boyette schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:07:
dus de tarieven zijn nog altijd lager gemiddeld dan welke andere leverancier dan ook tenzij je nog een oud contract had..
Maar als je saldeert zijn de tarieven bij een vast contract helemaal niet interessant. Je streept het tegen elkaar weg.
alleen als je een heel hoog teruglever tarief hebt en zeer veel meeropbrengst hebt zou het gunstiger zijn bij een andere leverancier
Dat klopt, dan is Tibber niet interessant. Maar ook als je ongeveer evenveel opwekt als je verbruikt is Tibber niet interessant. Bij een vast contract kom je dan namelijk ongeveer op 0 uit.
Bij Tibber moet je daar heel veel moeite voor doen, als het je überhaupt al zou lukken. Juist omdat je daar niet saldeert tegen hetzelfde tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rik schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:46:

Conclusie is dus dat Tibber nog steeds niet interessant is voor de portemonnee als je de zomeropwek in de winter wilt gebruiken (zonder bijbetalen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik

rik

Precies wat ik schreef idd, en hoe Tibber het ook uitlegt. En naar mijn mening niet is conform hoe het wettelijk bedoeld is. Maar daar zijn andere draadjes voor.

Ofwel, dat Tibber zonnepaneelvriendelijk is ben ik het niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:49
Wellicht dat ik de uitleg van Tibber anders of foutief interpreteer, maar het salderen berekenen ze toch gewoon op jaarbasis? Met als verschil dat je dan een correctie eindnota krijgt op alle maandelijkse tussen eindafrekeningen.

Zij geven aan dat ze het op die manier simpel willen houden, echter is iets simpel houden mijn inziens elke maand bedrag X kwijt zijn en één keer een eindafrekening te ontvangen. De eindafrekening is vooraf te voorspellen op basis van verbruik en opwek voorgaande jaren..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik

rik

Nee, voor teruggeleverde energie krijg je de actuele (kale) marktprijs. Daar vinden verder geen correcties op plaats.

Belastingen wordt aan het einde van het jaar wel gecorrigeerd waar nodig.

Maar 1-op-1 energie tegenover elkaar wegstrepen wordt bij Tibber dus niet gedaan, ook niet gecorrigeerd op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03:09
Zo eens even hier melden nu het toch over Tibber gaat. Als trouwe klant al enkele jaren bewust bezig met ons stroomverbruik. We proberen dit zo goed mogelijk te timen, want we verbruiken flink. Met een elektrische auto en aardig wat keukenapparatuur op stroom stoken we er net geen 10.000 kWh door. Het wordt komende jaren nog spannender, want ook wij gaan ergens aan de warmtepomp nu de hele boel geïsoleerd is. Ook beginnen we aan de bouw van een gastenverblijf.

Dat laatste baart me een beetje zorgen. Ben bang dat onze gasten niet zo precies omgaan met de energie en de auto gewoon inpluggen wanneer ze willen. Hierdoor is een aanbieding van een vast contract misschien wel slimmer.

Echter als ik probeer te vergelijken met de bekende sites online kan ik geen verbruik boven de 10.000 kWh invullen. Dat is onhandig! We gaan er waarschijnlijk ruim overheen met de warmtepomp en het gastenverblijf.

Meer mensen die hiermee ervaring hebben en goede tips hebben? Zonnepanelen komen aan het eind vanzelf, dus die tip is al bekend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:35
Meestermaas schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:16:
Zo eens even hier melden nu het toch over Tibber gaat. Als trouwe klant al enkele jaren bewust bezig met ons stroomverbruik. We proberen dit zo goed mogelijk te timen, want we verbruiken flink. Met een elektrische auto en aardig wat keukenapparatuur op stroom stoken we er net geen 10.000 kWh door. Het wordt komende jaren nog spannender, want ook wij gaan ergens aan de warmtepomp nu de hele boel geïsoleerd is. Ook beginnen we aan de bouw van een gastenverblijf.

Dat laatste baart me een beetje zorgen. Ben bang dat onze gasten niet zo precies omgaan met de energie en de auto gewoon inpluggen wanneer ze willen. Hierdoor is een aanbieding van een vast contract misschien wel slimmer.

Echter als ik probeer te vergelijken met de bekende sites online kan ik geen verbruik boven de 10.000 kWh invullen. Dat is onhandig! We gaan er waarschijnlijk ruim overheen met de warmtepomp en het gastenverblijf.

Meer mensen die hiermee ervaring hebben en goede tips hebben? Zonnepanelen komen aan het eind vanzelf, dus die tip is al bekend 😉
Welk.voordeel verwacht je van een vast contract!? Met tibber heb je de laagste prijs op dat moment, gemiddeld gezien over een (paar) jaar ben je goedkoper uit. Mits je de factuur van je verbruik kunt betalen. Laat je anders de gebruiker betalen voor de kwh afgenomen tegen de prijs van tibber?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Meestermaas schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:16:

Bij gaslicht.com kan ik gewoon 10.000+ invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Anoniem: 78739 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:43:
[...]
'er volledig naast' is voor jou 7,5 cent ipv 7 cent en 12,3 cent ipv 12 cent, zoals vermeld in mijn energie-id dashboard... Daar spring je dan weer als een bezetene op.
Nee, zoals reeds duidelijk gesteld: 7,5 cent TLV en rond de 20 cent (afhankelijk van het netgebied waar je woont) afnameprijs.
Maar wanneer jij een dynamisch energiecontract hebt kan je prijs af en toe wel lager zijn maar dan is de TLV dat ook.
En zelfs dan kom je niet aan een gemiddelde prijs van 12,3 cent/kWh voor netafname.
De gemiddelde afnameprijs voor de dynamische energiecomponent voor februari 2024 bedroeg 18,62 cent/kWh (6,31 cent +2% +0,4 cent + 7,186* +4,6**)
*Afhankelijk van je subnetgebied iets hoger of iets lager.
** Gezien je een grote netafnemer bent betaal je per kWh 4,6 cent extra netbijdrage.
Door je streven om meer kWh te verbruiken stijgt eeneens je jaarlijkse netafname boven de max. factuur en betaal je een extra netbijdrage per netafngemeomen kWh, wat uiteraard je goed recht is maar ver van je vooropgestelde 12,3 cent/kWh ligt.
Dynamisch geldt voor de TLV dan weer het tegengestelde. De gemiddelde TLV zal geen 7,5 noch 7 cent/kWh zijn maar slechts 4,96 cent/kWh (6,31 - 15% - 0,4 cent).
Bovendien mag je voor een dynamisch energiecontract bij Ecopower ook nog eens maandelijks gemiddeld (afhankelijk van het aantal dagen in de maand) een 5 € extra vaste kosten betalen wat bij een kleine verbruiker extra zwaar doorweegt in de jaarnota.
Een accu die in de zomer bijna altijd vol zit ontlast het net helemaal niet, dan doet mijn airco beter. Wat doet jouw accu om de middagpiek af te vlakken? Tegen 's middags zitten veel accu's bij zonnig zomerweer al vol.
Correct.
Maar niemand die stelt dat je accu in de zomer altijd vol moet zitten. Noch dat men individueel moet handelen op basis van wat "veel" andere accu al dan niet doen.
Dat is in elk geval al niet mijn uitgangspunt.
Je moet er uiteraard voor zorgen dat, indien nodig en rekening houdende met je eigen verbruik, je accu aangestuurd wordt om pieken in de twee richtingen uit te vlakken. Wanneer er weinig netvraag is (en dat is op zonnige dagen rond de middag) ga je de accu dan vullen. Wanneer er veel vraag is op het net (de ochtend- en avondpiek) ga je desnoods terugsturen naar het net. Daar krijg je dan, indien gewenst, nog geld voor ook.
Het gewoon gaan opstoken in een airco is dan contraproductief want dat levert geen cent op. Niet volgens een variabele tariefformule noch volgens een dynamische tariefformule. Het stuurt hoogstens de ontwerpfouten goed bij de bouw/renovatie van een woning. Toch zolang er een net voorhanden is. Want een standaard PV configuratie zonder netssignaal doet ook helemaal niets, zelfs niet bij overvloedige zonneschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:42
rik schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:07:
Nee, voor teruggeleverde energie krijg je de actuele (kale) marktprijs. Daar vinden verder geen correcties op plaats.

Belastingen wordt aan het einde van het jaar wel gecorrigeerd waar nodig.

Maar 1-op-1 energie tegenover elkaar wegstrepen wordt bij Tibber dus niet gedaan, ook niet gecorrigeerd op jaarbasis.
Eea wordt ook hier uitgelegd: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

IvoB2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Nee, zoals reeds duidelijk gesteld: 7,5 cent TLV en rond de 20 cent (afhankelijk van het netgebied waar je woont) afnameprijs.
Maar wanneer jij een dynamisch energiecontract hebt kan je prijs af en toe wel lager zijn maar dan is de TLV dat ook.
En zelfs dan kom je niet aan een gemiddelde prijs van 12,3 cent/kWh voor netafname.
De gemiddelde afnameprijs voor de dynamische energiecomponent voor februari 2024 bedroeg 18,62 cent/kWh (6,31 cent +2% +0,4 cent + 7,186* +4,6**)
*Afhankelijk van je subnetgebied iets hoger of iets lager.
Ik had het enkel over de energiecomponent, met de bijkomende kosten kom je uiteraard aan een hoger bedrag, wat nog een extra reden is om je netafname te verlagen, door bvb. overdag met je eigen energie wat meer te verwarmen/koelen ipv 's avonds (voor wie geen accu heeft).
** Gezien je een grote netafnemer bent betaal je per kWh 4,6 cent extra netbijdrage.
Door je streven om meer kWh te verbruiken stijgt eeneens je jaarlijkse netafname boven de max. factuur en betaal je een extra netbijdrage per netafngemeomen kWh, wat uiteraard je goed recht is maar ver van je vooropgestelde 12,3 cent/kWh ligt.
Ik ben een 'grote netafnemer' die met 8 euro per maand boven de maximumfactuur kom? :? 2024 is een jaarschatting na 11 maanden zonnepanelen, het zal zeker geen 1000 meer worden, maar eerder 930:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obEsMQs861ib883K1g-o7-ewyPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dvGhA3Ek8adct6VIHlgVUcps.png?f=fotoalbum_large

Nog een maand te gaan (totalen onderaan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egz1Vr9P6r6VMAlsj5NZsGrJAmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wQHSgT6UuZOaeOrlFj1xVqn8.png?f=fotoalbum_large
[...]

Correct.
Maar niemand die stelt dat je accu in de zomer altijd vol moet zitten. Noch dat men individueel moet handelen op basis van wat "veel" andere accu al dan niet doen.
Dat is in elk geval al niet mijn uitgangspunt.
Je moet er uiteraard voor zorgen dat, indien nodig en rekening houdende met je eigen verbruik, je accu aangestuurd wordt om pieken in de twee richtingen uit te vlakken. Wanneer er weinig netvraag is (en dat is op zonnige dagen rond de middag) ga je de accu dan vullen. Wanneer er veel vraag is op het net (de ochtend- en avondpiek) ga je desnoods terugsturen naar het net. Daar krijg je dan, indien gewenst, nog geld voor ook.
Wanneer laad en ontlaad je de accu dan? Tijdens de avondpiek stroom verkopen terwijl je zelf waarschijnlijk moet koken? Dan zorgen dat hij leeg blijft tot de dag erna 's middags, zodat je overtollige stroom kan kopen? Maar goed, ik heb me er nog niet zo in verdiept. Feit blijft dat de TVT bij mij langer dan de levensduur zou zijn.
Het gewoon gaan opstoken in een airco is dan contraproductief want dat levert geen cent op. Niet volgens een variabele tariefformule noch volgens een dynamische tariefformule. Het stuurt hoogstens de ontwerpfouten goed bij de bouw/renovatie van een woning. Toch zolang er een net voorhanden is. Want een standaard PV configuratie zonder netssignaal doet ook helemaal niets, zelfs niet bij overvloedige zonneschijn.
Het 'opstoken in een airco' is ook voor het comfort in de zomer, ook dan 'verdien' ik nog genoeg aan de injectie en als je het met eigen energie doet voorkomt het dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaY7Ou2FAPfqYGTA9zjSZhkN_64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNVNWgcXItzFsrNcmpCs9fcK.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, jij hebt altijd een negatieve insteek, deze keer gaat het dan weer over 'ontwerpfouten' van de woning. Dit was zonder airco, de warmste en 2e warmste dag in de Belgische geschiedenis. Bezoekers dachten dat we wél airco hadden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYmqj6Oq4ANrL2hVcaUwyOg6zaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AU8vZjG9n6lbRnG44V8K2857.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqBee2roQ90EiLpJYf-eDR1DrgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViZDXQhNijsGLkiOu95AKbQH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 78739 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:14:
Ik ben een 'grote netafnemer' die met 8 euro per maand boven de maximumfactuur kom? :? 2024 is een jaarschatting na 11 maanden zonnepanelen, het zal zeker geen 1000 meer worden, maar eerder 930:
Een grote netafnemer wordt berekend op kWh afname van het net. Niet op basis van je eigen verbruik van zelf opgewekte energie noch op basis van je afrekening in euro.

Dat is de regelgeving van de VREG en is dus van toepassing op iedereen binnen het netgebied van Fluvius (Vlaanderen), dus niet mijn persoonlijk standpunt.

Of je een grote of kleine netafnemer bent en dus wel of niet onder de max. factuur voor netafname valt zal je zelf moeten berekenen want is afhankelijk van je subnetgebied.
In 2023 zat dat rond de 530 kWh netafname en in 2024 zit dat (door de gedaalde netfactuur op kW vermogen maar de gestegen netfactuur berekend op kWh hoeveelheid) rond de 500 kWh.
In ieder subnetgebied zit je met een kWh afname van 930 kWh daar ruim boven en betaal je die extra (bij benadering want afhankelijk van subnetgebied) 4,6 cent van de eerste tot de laatste kWh en niet voor het deel boven de 500 kWh. Daarbovenop betaal je dan ook nog eens extra voor iedere kW vermogen dat je boven het forfaitaire deel van 2,5 kW ging.
Wie valt onder de max. factuur betaalt geen netvergoeding voor kWh verbruik en het vermogensdeel boven de 2,5 kW wordt eveneens kwijtgescholden bij de jaarnota. Dubbele winst dus zonder zelfs voortdurend rekening te moeten houden met het werkelijk technisch verbruikte vermogen boven de 2,5 kW.

Optimaal gebruik van een thuisaccu heeft op dit forum zijn eigen topic, zelfs meerdere topics met elk hun eigen insteek.
Wanneer je daar interesse in hebt - maar blijkbaar (nog) niet - kan je daar telkens genoeg informatie over vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 10:23
Iemand ervaringen met Pure Energie? Zit momenteel bij Eneco en ga binnenkort verhuizen naar een huis met meerdere zonnepanelen.

Zit nu te kijken naar Pure Energie (1 jaar vast), maar zie dat ze standaard 5 Euro per maand hanteren als vast bedrag. Wil vooral voorkomen dat er wat misgaat bij de afrekening, aangezien ik niet bekend ben met de meeste (nieuw) toko's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:57:
[...]

Een grote netafnemer wordt berekend op kWh afname van het net. Niet op basis van je eigen verbruik van zelf opgewekte energie noch op basis van je afrekening in euro.

Dat is de regelgeving van de VREG en is dus van toepassing op iedereen binnen het netgebied van Fluvius (Vlaanderen), dus niet mijn persoonlijk standpunt.

Of je een grote of kleine netafnemer bent en dus wel of niet onder de max. factuur voor netafname valt zal je zelf moeten berekenen want is afhankelijk van je subnetgebied.
In 2023 zat dat rond de 530 kWh netafname en in 2024 zit dat (door de gedaalde netfactuur op kW vermogen maar de gestegen netfactuur berekend op kWh hoeveelheid) rond de 500 kWh.
In ieder subnetgebied zit je met een kWh afname van 930 kWh daar ruim boven en betaal je die extra (bij benadering want afhankelijk van subnetgebied) 4,6 cent van de eerste tot de laatste kWh en niet voor het deel boven de 500 kWh. Daarbovenop betaal je dan ook nog eens extra voor iedere kW vermogen dat je boven het forfaitaire deel van 2,5 kW ging.
Wie valt onder de max. factuur betaalt geen netvergoeding voor kWh verbruik en het vermogensdeel boven de 2,5 kW wordt eveneens kwijtgescholden bij de jaarnota. Dubbele winst dus zonder zelfs voortdurend rekening te moeten houden met het werkelijk technisch verbruikte vermogen boven de 2,5 kW.

Optimaal gebruik van een thuisaccu heeft op dit forum zijn eigen topic, zelfs meerdere topics met elk hun eigen insteek.
Wanneer je daar interesse in hebt - maar blijkbaar (nog) niet - kan je daar telkens genoeg informatie over vinden.
Waar vind je dat? Ik vind enkel dit, waarbij een grote afnemer meer dan 50000 kWh per jaar afneemt. Het gemiddelde elektriciteitsverbruik van een gezin ligt rond de 3000 kWh, in die context wordt dus de afname bedoeld. Benieuwd wie dan bepaalt dat 950 kWh een grote afnemer is, dan is 95% van de gezinnen een 'grote afnemer', wat zou ik dan zijn als ik ook nog 's avonds ipv overdag zou verwarmen/koelen ;) Ons gemiddelde piekvermogen ligt onder de 2 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Op de site van de VREG worden voor ieder jaar de nieuwe tarieven voor netafname, capaciteitstarief, max. factuur, prosumententarief enz. gepubliceerd. En dit per subnetgebied, zowel voor digitale als voor analoge meter en eveneens incl. en excl. BTW.

Voor 2024 zijn dit de tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xjIrEQyiYu3AQbn_546ZWFClOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNdwNGSNfV8MJtPFAY34rO1E.jpg?f=fotoalbum_large

Voor 2023 waren dit de tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAu26S3sHwEgMZz5YEXmRQ_JVo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoiMvXUknU50zgaImnIh6AB9.jpg?f=fotoalbum_large

Voor 2022, toen de max. factuur en het capaciteitstarief nog niet bestonden, waren dit de tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv8sJuA714XxRcdRHp7f0jqoqbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qh5jnAX1N9BblRuolZi5pqfm.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan de evolutie binnen je eigen subnetgebied dus vergelijken en zelf berekenen hoeveel kWh je per jaar van het net kan afnemen om onder de max. factuur te vallen en jaarlijks niet meer all in nettarief te betalen (kWh + kW) dan het forfaitaire minimum gekoppeld aan 2,5 kW (wat ook voor ieder subnetgebied verschillend is) waar niemand onder kan (ook al neem je 0 kWh af en heb je slechts 0 kW vermogen nodig).

De meeste Vlaamse gezinnen hebben inderdaad nog nooit gehoord van de max. netfactuur noch van de opsplitsing sinds 1/1/2023 in een deel berekend op kWh en een deel berekend op kW. Laat staan dat ze dan kunnen berekenen hoe ze daar onder moeten blijven om zo weinig mogelijk te betalen.
Veel Vlamingen fulimeren dan ook tegen het op een andere wijze berekende nettarief (en gaan er dus gemakshalve maar van uit dat het een nieuwe belasting is) zonder kennis van zaken en grotendeels op basis van onderbuikgevoel en van horen zeggen.

Het mag ook duidelijk zijn dat wie een lage netafname nastreeft en een zo laag mogelijke (tot onbestaande) factuur voor netafname en daarbij geen comfort wil verliezen daartoe zelf tijdig actie voor zal moeten ondernemen. Dat de meeste Vlamingen graag wat vrijblijvend jammeren op alles en nog wat maar daarna gewoon braaf hun facturen betalen is ook algemeen geweten.
Andere keuzes zorgt voor andere gevolgen.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:38:
Op de site van de VREG worden voor ieder jaar de nieuwe tarieven voor netafname, capaciteitstarief, max. factuur, prosumententarief enz. gepubliceerd. En dit per subnetgebied, zowel voor digitale als voor analoge meter en eveneens incl. en excl. BTW.

Voor 2024 zijn dit de tarieven:
[Afbeelding]

Voor 2023 waren dit de tarieven:
[Afbeelding]

Voor 2022, toen de max. factuur en het capaciteitstarief nog niet bestonden, waren dit de tarieven:
[Afbeelding]

Je kan de evolutie binnen je eigen subnetgebied dus vergelijken en zelf berekenen hoeveel kWh je per jaar van het net kan afnemen om onder de max. factuur te vallen en jaarlijks niet meer all in nettarief te betalen (kWh + kW) dan het forfaitaire minimum gekoppeld aan 2,5 kW (wat ook voor ieder subnetgebied verschillend is) waar niemand onder kan (ook al neem je 0 kWh af en heb je slechts 0 kW vermogen nodig).
Hoe kom je dan aan die 530/500 kWh? (ik zie nu je edit, even lezen) Wat ik wel zou snappen is dat dat voor eigenaars van zonnepanelen die nog op gas verwarmen nogal veel zou zijn, maar zelfs daarvan zie ik er in het verbruikstopic die per maand toch meer afnemen dan wij (zelfs met meer productie). In deze grafiek een vergelijking met het werkelijke verbruik en niet de afname (per persoon per dag):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA151__m2YSCeRkZVZqsZDzEAm8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ICHh5nckesg8aU2W5c9fNa47.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtEHryI_nSKLSgnrT5bdUYuMicg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4hZkH51LRbyyig4FFpEqpuo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals al meermaals geschreven wordt de netkost NIET berekend op je totale verbruik maar enkel op je netafname.
Je kan dus best een relatief hoog verbruik hebben maar een lage netafname.
Ik zit in diezelfde tabel hoger dan jij maar door management van mijn eigen productie en opslag af te stellen op verbruik kan de netafname veel beperkter blijven.
Ik kan dus zonder probleem op jaarbasis 5000 kWh verbruiken en maar 300 kWh van het net afnemen en door dat laatste ruim onder de max. netfactuur zitten. Voor de berekening van de netfactuur is immer die 300 kWh belangrijk en niet die 5000 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhBw5f7q63R-69C-p1r_wlW9YD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hh6MqQy3c4TC54XBpcgLIwgD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XfQ13a1fSCg833VWCK7WYnAGQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbyMaTFvomhIfoiGomTXkKez.jpg?f=fotoalbum_large

Hetzelfde geldt voor het capaciteitstarief. Met een aansluiting van 40 A kan ik tot 9,2 vermogenspieken trekken uit het net maar toch niet meer betalen dan een facturatiepiek van 2,5 kW (wanneer je onder de max. factuur voor netbijdrage valt geldt dit immers voor kWh -tarief en voor kW-tarief).
Iemand die dus op jaarbasis 700 kWh van het net afneemt (en dus niet onder de max. netfactuur valt) maar een jaarlijkse facturatiepiek heeft van bv. 5 kW zal dan ook geen 2,5 kW betalen maar afgerekend worden op de volle 5 kW (in tegenstelling tot de verbruiker met 9,2 kW facturatiepiek maar wel vallend onder max. netfactuur geen 9,2 maar slechts 2,5 kW (een 104 €) zal aangerekend krijgen).
Dat zijn nu eenmaal de regels zoals bedacht door de VREG, niet mijn hersenspinsels. :)

En nu ga ik ermee ophouden of onze Nederlandse mede forumgebruikers worden er weer zenuwachtig van. :)

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:04:
Zoals al meermaals geschreven wordt de netkost NIET berekend op je verbruik maar op je netafname.
Je kan dus best een relatief hoog verbruik hebben maar een lage netafname.
Ik zit in diezelfde tabel hoger dan jij maar door management van mijn eigen productie en opslag af te stellen op verbruik kan de netafname heel beperkt blijven.
Ik kan dus zonder probleem op jaarbasis 5000 kWh verbruiken en maar 300 kWh van het net afnemen en door dat laatste ruim onder de max. netfactuur zitten. Voor de berekening van de netfactuur is immer die 300 kWh belangrijk en niet die 5000 kWh.
Max-tarief Imewo 2024 = 203 euro incl. BTW. Wij zitten daar met 163 euro nettarief toch onder? Of mis ik nog iets? En waar haal je de term 'grote afnemer' vandaan, is alles daaronder niet gewoon een basistarief voor bvb. vakantiewoningen? Wacht tot de Vlaming massaal overstapt op warmtepompen en elektrische auto's, ik denk dat de definitie van groot en klein dan wel zal veranderen, want nu doen de meesten bijna alles fossiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf0RigGu_mi5rJoXvpcgvMrYxGM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yfaP0EYqLKjpEr6heCig2npm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het max. nettarief slaat op wat je per 1000 kWh netafname nooit meer mag betalen voor de som van het kWh nettarief en het kW capaciteitstarief. Dat is voor alle netgebieden van Fluvius gelijk aan 203,548 €/MWh (of 20,3548 cent/kWh). De kost databeheer staat daar altijd buiten want is een jaarlijkse vaste kost.

Wie echter op jaarbasis het absolute minimum nettarief wil betalen moet niet alleen rekening houden met het forfaitaire max. nettarief maar ook met de minimale forfaitaire kost voor het capaciteitstarief binnen zijn subnetgebied (en dat tarief is wel voor ieder subnetgebied verschillend.
Wat betreft Imewo bedraagt dit voor 2024 104,428 € (Ecopower rond verkeerd af op 402,20 € maar dat is hun probleem want zij moeten dat doostorten aan Fluvius).

Uit je simulatie van (naar ik vermoed) een netafname van 950 kWh zie je ook duidelijk dat je dan bovenop het capaciteitstarief (dat je waarschijnlijk hebt ingevuld op 2,5 kW) wel nog een extra afnametarief voor netafname per kWh van 44,82 betaalt (de voornoemde 4,71 cent/kWh).
Wens je die niet meer te betalen zal je in het subnetgebied van Imewo niet meer dan 513 kWh netafname mogen hebben.
Je zal dan ook zien dat bij een hogere vermogensafname (bv. 11 kW facturatiepiek) ook dat niet meer aangerekend wordt. Bij een lage netafname in kWh (in dit geval 511 kWh of minder) moet je daar dan al niet meer naar kijken.
Minder afnemen van het net dan 513 kWh heeft (met betrekking tot de geheven) nettarieven dan weer weinig zin want je kan niet onder het bedrag van 104,428 € zakken (in subnetgebied Imewo).

De formule is eenvoudig hoor:
Capaciteitstarief subnetgebied/bedrag max. factuur x 100 = max. aantal kWh netafname.
of
(Bedrag max. factuur/capaciteitstarief) = x => 1000/x = max. aantal kWh netafname.

Of meer bepaald in jouw praktijkvoorbeeld:
104,43€/203,548€ x 100 = 513 kWh
203,548€/104,43€ = 1,9491 => 1000/1,9491 = 513 kWh

Reken maar na op de Ecopower simulator.
Vul daar maar 513* kWh netafname in, 11 kW gemiddelde maandpiek bij een enkelvoudig verbruik en je zal in netgebied Imewo tot een max. tarief van 104,43 € komen.
Vul je een lagere netafname of lagere maandpiek in zal het bedrag niet meer zakken. Vul je een hogere kWh afname/hogere maandpiek in zal het terug gaan stijgen.

*Of bij de simulator van Ecopower 511 kWh want ze ronden de min. netfactuur verkeerdelijk af op 104,2 €.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:02:
Het max. nettarief slaat op wat je per 1000 kWh netafname nooit meer mag betalen voor de som van het kWh nettarief en het kW capaciteitstarief. Dat is voor alle netgebieden van Fluvius gelijk aan 203,548 €/MWh (of 20,3548 cent/kWh). De kost databeheer staat daar altijd buiten want is een jaarlijkse vaste kost.

Wie echter op jaarbasis het absolute minimum nettarief wil betalen moet niet alleen rekening houden met het forfaitaire max. nettarief maar ook met de minimale forfaitaire kost voor het capaciteitstarief binnen zijn subnetgebied (en dat tarief is wel voor ieder subnetgebied verschillend.
Wat betreft Imewo bedraagt dit voor 2024 104,428 € (Ecopower rond verkeerd af op 402,20 € maar dat is hun probleem want zij moeten dat doostorten aan Fluvius).

Uit je simulatie van (naar ik vermoed) een netafname van 950 kWh zie je ook duidelijk dat je dan bovenop het capaciteitstarief (dat je waarschijnlijk hebt ingevuld op 2,5 kW) wel nog een extra afnametarief voor netafname per kWh van 44,82 betaalt (de voornoemde 4,71 cent/kWh).
Wens je die niet meer te betalen zal je in het subnetgebied van Imewo niet meer dan 513 kWh netafname mogen hebben.
Je zal dan ook zien dat bij een hogere vermogensafname (bv. 11 kW facturatiepiek) ook dat niet meer aangerekend wordt. Bij een lage netafname in kWh (in dit geval 511 kWh of minder) moet je daar dan al niet meer naar kijken.
Minder afnemen van het net dan 513 kWh heeft (met betrekking tot de geheven) nettarieven dan weer weinig zin want je kan niet onder het bedrag van 104,428 € zakken (in subnetgebied Imewo).

De formule is eenvoudig hoor:
Capaciteitstarief subnetgebied/bedrag max. factuur x 100 = max. aantal kWh netafname.
of
(Bedrag max. factuur/capaciteitstarief) = x => 1000/x = max. aantal kWh netafname.

Of meer bepaald in jouw praktijkvoorbeeld:
104,43€/203,548€ x 100 = 513 kWh
203,548€/104,43€ = 1,9491 => 1000/1,9491 = 513 kWh

Reken maar na op de Ecopower simulator.
Vul daar maar 513* kWh netafname in, 11 kW gemiddelde maandpiek bij een enkelvoudig verbruik en je zal in netgebied Imewo tot een max. tarief van 104,43 € komen.
Vul je een lagere netafname of lagere maandpiek in zal het bedrag niet meer zakken. Vul je een hogere kWh afname/hogere maandpiek in zal het terug gaan stijgen.

*Of bij de simulator van Ecopower 511 kWh want ze ronden de min. netfactuur verkeerdelijk af op 104,2 €.
Ok, iemand met een jaarlijkse afname van 1000 kWh is dan geen 'grote netafnemer' zoals je zei (ik dacht al dat één of andere ambtenaar dat bedacht had), maar 513 kWh is gewoon een forfaitair minimum. Op zich ook wel logisch, want sommige vakantiehuisjes verbruiken heel weinig, maar hebben wel een vaste aansluiting nodig, die heb je niet voor 5 euro. Onze enige mogelijkheid om misschien aan die waarde te komen is ons zelfverbruik nog proberen verhogen of een batterij kopen, maar ik vind dat het sop de kolen nog niet waard is. Ik kan best leven met een maandfactuur van 8 euro :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:20
Ik ga hier even verder vanuit mijn reactie in het Energieleveranciers aanbiedingentopic.

Gisteren heb ik n.a.v. tips in dat topic een 3-jarig energiecontract voor Stroom en Gas afgesloten bij GreenChoice. Ik heb momenteel een 3-jarig contract bij Vattenfall wat nog loopt tot 31-12-2024 (opzegkosten € 100,-), ik heb dit contract afgesloten vóór het grootste gedeelte van de hele energie shitshow, dat was een lucky shot omdat ik de afgelopen 2+ jaar dus niets heb gevoeld van stijgende prijzen etc.. Ik heb het gevoel dat de komende jaren niet positiever worden m.b.t. energieprijzen door de houding tegenover PV-eigenaren en bijvoorbeeld netcongestie. Ik zoek dus prijszekerheid, eventueel tegen een kleine meerprijs.

Mijn verbruik en levering:

Elektra:
- Normaal: 1500kWh
- Dal: 2150kWh

Opwekking PV:
- Normaal: 3250kWh
- Dal: 1250kWh
Per saldo dus 850 opwekking;

Gas: 1500m³ (dit is te ruim ingeschat waarschijnlijk)

Het is een beetje lastig dat ik mijn huidige en nieuwe verbruik niet precies weet. Sinds juni '23 heb ik 12st PV-panelen en sinds 31-12-2023 hebben we de plugin-hybride weg gedaan. Ik ben dus gaan opwekken terwijl een deel van het verbruik is weggevallen. Daarbij komt dat we komende zomer een nieuwe CV (met voorbereiding hybride WP) op gaan laten hangen en dat er hopelijk ook ooit weer een plugin-hybride auto bij komt ;) . Ik moet dus iets inschatten, ik heb het bovenstaande er maar van gemaakt.

Bij het afsluiten van het contract op de site van GC heb ik netjes het bovenstaande verbruik en levering ingevuld, er kwam een maandbedrag van € 175,- terug. Ik heb getracht een vergelijk te maken tussen 'nu en straks' in Excel, maar ik kom er niet uit: ik kom op een maandbedrag van rond de € 256,-.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oONjFZoOuZuHBuQOR73VY_87eoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sAjMZ1WncXBEjlWrYoIFDVfU.png?f=fotoalbum_large

Waar maar ik een denk- en/of rekenfout? Ik ga t.o.v. mijn huidige contract vet achteruit op energiekosten, bijkomende kosten en terugleververgoeding. Als het verschil dusdanig groot is dat het bijna € 180,- / maand scheelt kan ik beter mijn huidige contract uitzitten en dan pas kijken wat er in de energiewereld aan de gang is? Óf is dit nu een dusdanig goede deal t.o.v. de toekomstige deals dat ik dat verschil gewoon moet pakken #glazenbol.....:?

Edit: @Wolly , ik zag 't, ik heb het aangepast. Met een terugleververgoeding van 0,05 / kWh reken ik dan toch niet het verschil dicht?

[ Voor 5% gewijzigd door _Teq_ op 12-03-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_Teq_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:33:
Ik ga hier even verder vanuit mijn reactie in het Energieleveranciers aanbiedingentopic.

Gisteren heb ik n.a.v. tips in dat topic een 3-jarig energiecontract voor Stroom en Gas afgesloten bij GreenChoice. Ik heb momenteel een 3-jarig contract bij Vattenfall wat nog loopt tot 31-12-2024 (opzegkosten € 100,-), ik heb dit contract afgesloten vóór het grootste gedeelte van de hele energie shitshow, dat was een lucky shot omdat ik de afgelopen 2+ jaar dus niets heb gevoeld van stijgende prijzen etc.. Ik heb het gevoel dat de komende jaren niet positiever worden m.b.t. energieprijzen door de houding tegenover PV-eigenaren en bijvoorbeeld netcongestie. Ik zoek dus prijszekerheid, eventueel tegen een kleine meerprijs.

Mijn verbruik en levering:

Elektra:
- Normaal: 1500kWh
- Dal: 2150kWh

Opwekking PV:
- Normaal: 3250kWh
- Dal: 1250kWh
Per saldo dus 850 opwekking;

Gas: 1500m³ (dit is te ruim ingeschat waarschijnlijk)

Het is een beetje lastig dat ik mijn huidige en nieuwe verbruik niet precies weet. Sinds juni '23 heb ik 12st PV-panelen en sinds 31-12-2023 hebben we de plugin-hybride weg gedaan. Ik ben dus gaan opwekken terwijl een deel van het verbruik is weggevallen. Daarbij komt dat we komende zomer een nieuwe CV (met voorbereiding hybride WP) op gaan laten hangen en dat er hopelijk ook ooit weer een plugin-hybride auto bij komt ;) . Ik moet dus iets inschatten, ik heb het bovenstaande er maar van gemaakt.

Bij het afsluiten van het contract op de site van GC heb ik netjes het bovenstaande verbruik en levering ingevuld, er kwam een maandbedrag van € 175,- terug. Ik heb getracht een vergelijk te maken tussen 'nu en straks' in Excel, maar ik kom er niet uit: ik kom op een maandbedrag van rond de € 294,-.

[Afbeelding]

Waar maar ik een denk- en/of rekenfout? Ik ga t.o.v. mijn huidige contract vet achteruit op energiekosten, bijkomende kosten en terugleververgoeding. Als het verschil dusdanig groot is dat het bijna € 180,- / maand scheelt kan ik beter mijn huidige contract uitzitten en dan pas kijken wat er in de energiewereld aan de gang is? Óf is dit nu een dusdanig goede deal t.o.v. de toekomstige deals dat ik dat verschil gewoon moet pakken #glazenbol.....:?
Je bent vergeten de saldering mee te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
Wolly schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:37:
[...]Je bent vergeten de saldering mee te rekenen.
Ik was vergeten het volledige stroombedrag weg te strepen door saldering ja. Dom.
Dan kom ik inderdaad op het voorgestelde maandbedrag van € 175,-. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWfiutJw6A9eWgyaTlBt-uvr9SM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yWGDqVXNNzqSzjCZom9GfDRX.png?f=fotoalbum_large

Dat resteert de vraag: nu openbreken + overstappen (= de komende maanden iets meer per maand betalen) of afwachten.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_Teq_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:43:
[...]

Ik was vergeten het volledige stroombedrag weg te strepen door saldering ja. Dom.

[Afbeelding]

Dat resteert de vraag: nu openbreken + overstappen (= de komende maanden iets meer per maand betalen) of afwachten.....
Je moet bij de linkerkant ook correct rekenen.

Je krijgt neem ik aan geen terugleververgoeding van 24 cent.

En vermindering energiebelasting + netbeheerkosten voor jouw netbeheerder is bij alle leveranciers gelijk :X

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 12-03-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:34
Weet niet echt waar deze vraag anders te stellen, en het is niet heel belangrijk ofzo, én toch ook wel energierekeninggerelateerd, dus hier komtie:

Hoe stabiel is de Greenchoice-app in de ervaring van de GC-klanten hier? Ik vind het maar een raar ding. OP de homepage staan de data netjes bijgewerkt tot gister, maar als ik dan doorklik naar het verbruiksoverzicht, houdt de data na afgelopen zaterdag op.

Geen idee of dat vaker gebeurt, ben sinds 1 maart GC-klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:34
_Teq_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:43:
[...]

[Afbeelding]

Nou, ik zou maar eens goed naar je berekeningen gaan kijken, Links en rechts, want zo`n verschil in de E-kosten geloof je toch zelf niet. :o

Er is al gemeld dat de Vermindering Energiebelasting en kosten Netbeheerder links en rechts gelijk moeten zijn.
Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
@Wolly en @OpaDus

Scuzi, ik dacht dat die kosten ook per contractduur vast stonden 8)7
In dat geval ziet de rekensom er voor mij zo uit (ik heb Normaal- en dalgebruik omgedraaid, dat past dan beter bij mij PV-opbrengst en is wel te realiseren denk ik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymgl3glAXgurjNnKqW_B5dAKHvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PHdaLgFlaXdXqSUDzFcXsKz0.png?f=fotoalbum_large

Conclusie: een huidig 3-jarig contract is min of meer precies even duur als een contract wat ik oktober '21 afsloot. Gezien de prijsstijgingen etc. lijkt me dat niet verkeerd, ik ga hiervoor.

Het enige wat ik nog ga proberen is om het contract 'zo laat mogelijk' in te laten gaan, dat scheelt me boete bij Vattenfall en ik pik dan nog extra maanden 'vast' mee.

Doe ik hier slim aan, of verwachten er hier orakels nog prijsdalingen en versoepelingen voor PV-eigenaren verderop in dit jaar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:24
https://www.nu.nl/klimaat...uiken-te-veel-stroom.html

"Waterschap Drents Overijsselse Delta kreeg na de Kerst zelfs te horen dat de aansluiting op het net zou kunnen worden afgesloten, bevestigt woordvoerder Tim van Ham van netbeheerder Enexis. Als het waterschap meer stroom gebruikt dan afgesproken, dreigen volgens hem overbelasting en zelfs stroomstoringen. Daarom is een "vriendelijk maar ook dringend verzoek" gedaan daarmee op te houden."

8)7

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-06 15:59

BertV

Handgemaakt

Cobb schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:54:
https://www.nu.nl/klimaat...uiken-te-veel-stroom.html

"Waterschap Drents Overijsselse Delta kreeg na de Kerst zelfs te horen dat de aansluiting op het net zou kunnen worden afgesloten, bevestigt woordvoerder Tim van Ham van netbeheerder Enexis. Als het waterschap meer stroom gebruikt dan afgesproken, dreigen volgens hem overbelasting en zelfs stroomstoringen. Daarom is een "vriendelijk maar ook dringend verzoek" gedaan daarmee op te houden."

8)7
We hebben echt geen Nieuwspaal meer nodig.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ik weet niet of dit het juiste topic is om mijn 'nOOb' vraag te stellen, maar ik denk wel dat hier de ruimste kennis zit en hoop, voorbereidende op mijn nieuw te kiezen contract, duidelijkheid te krijgen.

Het volgende:

Vandaag las ik dat ook mijn huidige leverancier Vattenfall hogere tarieven gaat rekenen voor huizen met zonnepanelen.
bron: https://www.energievergel...or%20zonnepaneelbezitters.

Balen, want ik zit al 5+ jaar bij Vattenfall (25% blijven loont korting etc) en ik heb 19 zonnepanelen.
Had er 17, maar heb er vorige week 2 bijgelegd (Enphase systeem) omdat ik een EV heb besteld en ik vermoed zometeen mét die EV er bij per jaar circa ~7300kWh op te gaan wekken en tussen de ~7000 en 7500kWh per jaar te gaan verbruiken.

Doel is natuurlijk om volledig te verbruiken wat ik opwek en niks terug te leveren of bij te betalen.
Volledig salderen dus.
En dat kan... Tot 2030... Daarna koffiedik kijken...

Máár: Waar doe ik nou wijs aan?
In augustus verloopt mijn (3 jarig vast vattenfall) contract.
Ik was dus in de veronderstelling dat ik gewoon het meest wijs doe aan wéér een vast contract.
Want salderen. Dus zeg 7300kWh jaarlijks tegen elkaar wegestrepen waardoor ik gewoon 'nul' voor stroom betaal. Dan maakt het toch niet uit hoe de kWh prijs is?
Moet ik wel een schappelijke gasprijs combi er bij vinden, want we verbruiken hier nog circa 900m3 gas (en blijven dat aankomende jaren nog doen).

Maar door al die terugleverkosten, wijzigingen, nieuwe perikelen zie ik even niet meer wat mij nu te wachten staat in mijn situatie (alle stroom ieder jaar opmaken die je verbruikt).

Doe ik nog goed/voordeligst aan zometeen een nieuw vast contract?
(ik ben niet het type wat houdt van actieve sturing/uitschakeling zonnepanelen, actief moeten sturen op wanneer grootverbruikers zoals wasmachine, airco's etc het beste aan moeten, liefst ook aankomende elektrische auto gewoon 's nachts voldruppelen, hou wel van een bepaalde mate van prijszekerheid, etc.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 16:56
Allewijn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:12:
(ik ben niet het type wat houdt van actieve sturing/uitschakeling zonnepanelen, actief moeten sturen op wanneer grootverbruikers zoals wasmachine, airco's etc het beste aan moeten, liefst ook aankomende elektrische auto gewoon 's nachts voldruppelen, hou wel van een bepaalde mate van prijszekerheid, etc.)
Eigenlijk beantwoord je hiermee je eigen vraag al. Kijken of je nog gebruik kunt maken van 3jaar GC levert je de meeste rust op lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Allewijn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:12:
Ik weet niet of dit het juiste topic is om mijn 'nOOb' vraag te stellen, maar ik denk wel dat hier de ruimste kennis zit en hoop, voorbereidende op mijn nieuw te kiezen contract, duidelijkheid te krijgen.

Het volgende:

Vandaag las ik dat ook mijn huidige leverancier Vattenfall hogere tarieven gaat rekenen voor huizen met zonnepanelen.
bron: https://www.energievergel...or%20zonnepaneelbezitters.

Balen, want ik zit al 5+ jaar bij Vattenfall (25% blijven loont korting etc) en ik heb 19 zonnepanelen.
Had er 17, maar heb er vorige week 2 bijgelegd (Enphase systeem) omdat ik een EV heb besteld en ik vermoed zometeen mét die EV er bij per jaar circa ~7300kWh op te gaan wekken en tussen de ~7000 en 7500kWh per jaar te gaan verbruiken.

Doel is natuurlijk om volledig te verbruiken wat ik opwek en niks terug te leveren of bij te betalen.
Volledig salderen dus.
En dat kan... Tot 2030... Daarna koffiedik kijken...
hoe kom jij aan de wijsheid dat volledig salderen tot 2030 gaat ? voorlopig is daar dus geen eindtermijn aan gekoppeld, hoewel de nieuwe energiewet zou daar nog wel eens roet in het eten kunnen gooien, maar dat is op dit moment nog helemaal niet zeker of en hoe dit gaat gebeuren.
aan de andere kant heb jij je zonnepanelen na 2030 al lang terugverdient en is het daarna alleen maar winst wat ze opbrengen.
Máár: Waar doe ik nou wijs aan?
In augustus verloopt mijn (3 jarig vast vattenfall) contract.
Ik was dus in de veronderstelling dat ik gewoon het meest wijs doe aan wéér een vast contract.
Want salderen. Dus zeg 7300kWh jaarlijks tegen elkaar wegestrepen waardoor ik gewoon 'nul' voor stroom betaal. Dan maakt het toch niet uit hoe de kWh prijs is?
Moet ik wel een schappelijke gasprijs combi er bij vinden, want we verbruiken hier nog circa 900m3 gas (en blijven dat aankomende jaren nog doen).
eigenlijk zou je dan bij essent moeten zijn, wat zij hebben hun "boete" verwerkt in de stroomprijs, helaas dus ook in de gasprijs, dus mogelijk dat je daarvoor (gas only) dan weer gewoon bij vattenval kunt blijven.
want zoals je zelf al zegt, ga je nagenoeg of volledig salderen van je jaarverbruik maakt de prijs per kWh eigenlijk niets meer uit, zelfs als deze bij 2 euro zit. de bepaalende factoren zijn dan alleen nog je leveringskosten.
Maar door al die terugleverkosten, wijzigingen, nieuwe perikelen zie ik even niet meer wat mij nu te wachten staat in mijn situatie (alle stroom ieder jaar opmaken die je verbruikt).

wie niet, maar bedenk het is of je gedrag aanpassen of als je dat niet wilt cq doet betaal je uiteindelijk daar wel een prijs voor, aan jou wat je het een of ander waard is.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:43:
[...]
hoe kom jij aan de wijsheid dat volledig salderen tot 2030 gaat ? voorlopig is daar dus geen eindtermijn aan gekoppeld, hoewel de nieuwe energiewet zou daar nog wel eens roet in het eten kunnen gooien, maar dat is op dit moment nog helemaal niet zeker of en hoe dit gaat gebeuren.
aan de andere kant heb jij je zonnepanelen na 2030 al lang terugverdient en is het daarna alleen maar winst wat ze opbrengen.
Staat dat niet gewoon hier?

Het kabinet wilde de salderingsregeling vanaf 2025 tot 2031 stap voor stap afbouwen naar 0%. De Eerste Kamer heeft tegen dit wetsvoorstel gestemd, waardoor de salderingsregeling blijft bestaan.
https://www.rijksoverheid...voor-zonnepanelen-bestaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:42
Allewijn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:58:
[...]

Het kabinet wilde de salderingsregeling vanaf 2025 tot 2031 stap voor stap afbouwen naar 0%. De Eerste Kamer heeft tegen dit wetsvoorstel gestemd, waardoor de salderingsregeling blijft bestaan.
Nee, want ze willen nog steeds van het salderen af. Het is dus wachten op een nieuwe wet die beter in elkaar zit, en daardoor wel door beide Kamers komt. Er is geen enkele garantie dat dat pas na 2030 gaat gebeuren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 16:46
Ik heb een vraag heb jaar contract met Essent 30maart 23 t/m 30 maart 2024.

Voorheen ook altijd Essent gehad waar jaar rekening normaliter 1 juli op de mat viel.

Als ik nu overstap naar een andere leverancier wordt jaaroverzicht gemaakt van 1 juli 2023 tot 30 maart2024?

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Offens1490 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:19:
Ik heb een vraag heb jaar contract met Essent 30maart 23 t/m 30 maart 2024.

Voorheen ook altijd Essent gehad waar jaar rekening normaliter 1 juli op de mat viel.

Als ik nu overstap naar een andere leverancier wordt jaaroverzicht gemaakt van 1 juli 2023 tot 30 maart2024?
Nee, van 30 maart 2023 t/m 30 maart 2024. Loopt synchroon met je contract.
Er is nog wel 1 maar:
Als je eerst bijv een variabel contract hebt en na 3 maanden sluit je bij dezelfde leverancier een jaarcontract dan blijft vaak de startdatum van je variabel contract staan als begindatum van je jaar afrekening en einddatum is 1 jaar verder (dus eerder dan einddatum jaarcontract).

[ Voor 27% gewijzigd door jobr op 14-03-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Allewijn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:58:
[...]

ja, dat betekend echter ook dat er helemaal (op dit moment dan) geen eindtijd voor de saldering bestaat.
dus daar had dus ook 2060 en 2080 en 2690 kunnen staan, hoewel ik denk dat de salderingsregeling wel eindig is dus of deze 2035 cq 2040 gaat halen betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:32:
[...]

ja, dat betekend echter ook dat er helemaal (op dit moment dan) geen eindtijd voor de saldering bestaat.
dus daar had dus ook 2060 en 2080 en 2690 kunnen staan, hoewel ik denk dat de salderingsregeling wel eindig is dus of deze 2035 cq 2040 gaat halen betwijfel ik.
Dat gaat die idd denk ik ook op zeker niet halen. Maar t/m 2030 mag ik toch wel uitgaan dat ik volledig mag blijven salderen?...
Verder kijken kan toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
redwing schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:12:
[...]

Nee, want ze willen nog steeds van het salderen af. Het is dus wachten op een nieuwe wet die beter in elkaar zit, en daardoor wel door beide Kamers komt. Er is geen enkele garantie dat dat pas na 2030 gaat gebeuren.
Sorrry, deze huidige regering mag helemaal geen nieuwe wetgeving meer in gang zetten, ze zijn demisionair, dus ze mogen alleen op de boel passen tot dat er een nieuwe regering is.
ook is er een zwarte lijst van onderwerpen door de tweede kamer en eerste kamer bepaald die tot de nieuwe regering er is niet verder behandeld mogen worden.

de beoogde nieuwe regering van PVV en BBB en NSC en VVD, met name de eerste drie zijn helemaal niet voor afbouw salderen, die hebben zelfs tegen gestemd in de eerste kamer (PVV en BBB), dus van die kant zul je voorlopig weinig hoeven te verwachten.

dus stel dat deze 4 jaar stand houd zit je al in 2028-2029 voor dat een nieuwe andere regering aanzet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:42
MacD007 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:33:
[...]
Sorrry, deze huidige regering mag helemaal geen nieuwe wetgeving meer in gang zetten, ze zijn demisionair, dus ze mogen alleen op de boel passen tot dat er een nieuwe regering is.
ook is er een zwarte lijst van onderwerpen door de tweede kamer en eerste kamer bepaald die tot de nieuwe regering er is niet verder behandeld mogen worden.
Dat wil niet zeggen dat de boel helemaal stil ligt. Het bedenken en opzetten van wetten kan gewoon doorgaan, ze zullen alleen nog niet naar de Kamers gaan.
de beoogde nieuwe regering van PVV en BBB en NSC en VVD, met name de eerste drie zijn helemaal niet voor afbouw salderen, die hebben zelfs tegen gestemd in de eerste kamer (PVV en BBB), dus van die kant zul je voorlopig weinig hoeven te verwachten.
Ze zijn niet voor salderen, ze zijn tegen salderen afschaffen zonder dat de terugverdientijd van 7 jaar gegarandeerd is. Daar zit een heel verschil in. De wet is dus niet afgeschoten omdat ze dat salderen perse willen hebben, ze willen simpelweg de garantie dat zonnepanelen gelegd blijven worden en dan vooral op (sociale) huurwoningen
dus stel dat deze 4 jaar stand houd zit je al in 2028-2029 voor dat een nieuwe andere regering aanzet is.
Gezien wat er nu allemaal gebeurt en de standpunten van de partijen (zowel demissionair als een nieuw kabinet), zie ik het salderen niet zo lang meer bestaan. Wel zal er dan meer gegarandeerd worden aan de terugverdientijd. Maar hoe dat ingevuld gaat worden blijft natuurlijk nog de vraag.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-06 16:26
Door de exorbitante hoge energie rekening en teruglever boete ben je zonder salderen kansloos om PV en WP terug te verdienen. Na potentieel 28 jaar kost het je geld. In hoevere houd Den Haag hier rekening mee. Weer een uitstekend onderbouwd stuk in Trouw van Vincent Dekker.

Een terugleverboete heeft hij niet eens meegenomen in zn berekeningen.

https://www.trouw.nl/duur...alderen-te-duur~b24dfb98/
Warmtepomp wordt zonder salderen te duur
Verwarmen met de warmtepomp was in februari 213 euro voordeliger dan verwarmen met gas. Maar zonder het salderen van mijn zonnestroom zou er slechts 50 euro zijn overgebleven. En daarmee verdien je de warmtepomp niet terug.

Vorige week rekende ik u voor dat ik in februari 275 kubieke meter gas zou hebben verstookt, ter waarde van 316 euro. ‘Zou hebben’, want ik verwarm niet meer met gas maar met stroom. Dat werden 687 kWh en die hebben me dankzij heel veel zonnepanelen en het recht op salderen 103 euro gekost. Over twee jaar, als ik mijn zonnepanelen heb terugverdiend, zal het nog slechts 35 euro zijn. De winst gaat dan van 213 euro nu naar 281 euro in 28 februaridagen (bij dezelfde buitentemperaturen).
[...]
Slim alternatief nog ver weg?
Nou heb ik veel zonnepanelen. De gemiddelde pakketten op woonhuizen zijn ongeveer een derde van mijn set. In dat geval zou je in februari zonder salderen nog 25 euro overhouden. En stijgt de ‘terugverdientijd’ naar 40 jaar.
Kortom: als je salderen afschaft, moet je voor warmtepompen een heel slim en royaal alternatief bedenken. Gezien de moeite die Den Haag heeft om een alternatief voor salderen voor alleen zonnepanelen te regelen, vrees ik dat de discussie daarover nog vele jaren zal aanhouden.

[ Voor 44% gewijzigd door Proton_ op 18-03-2024 15:28 . Reden: Integraal quoten is paywall omzeilen en wordt niet gewaardeerd ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
Het doel moet gewoon zijn om zoveel mogelijk eigen verbruik te hebben. Bijna iedereen kiest voor zonnepanelen op Zuid als ze daar dak hebben maar dat is precies het moment dat er relatief weinig energievraag is. Zolang er geen significante opslag is is die stroom dus vrij weinig waard.
Mijn panelen liggen toevallig omdat mijn dak (tussenwoning) zo georiënteerd ligt op ZW en NO. NO door iedereen afgeraden want veel minder opwek bla bla.
Ondertussen wek ik vanaf maart al om 8 uur 's ochtends voldoende op om mijn huis op de laten draaien. Om 10 uur begint het echte feest qua opwek en slaat de warmtepomp aan. Ik heb geen laadpaal aan huis maar probeer in de wijk rond 12-13 uur mijn autolader op te starten zodat ik de zonne-energie uit de wijk gebruik. In de goede maanden wekken de panelen op ZW genoeg op om op te koken einde van de middag.
Voor de energieleverancier ben ik best een fijne klant denk ik. Geen overproductie en veel eigenverbruik.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-06 20:16
Dit is meestal wel een leuke column in Trouw: Vincent wil Zon.

Kortom: als je salderen afschaft, moet je voor warmtepompen een heel slim en royaal alternatief bedenken. Gezien de moeite die Den Haag heeft om een alternatief voor salderen voor alleen zonnepanelen te regelen, vrees ik dat de discussie daarover nog vele jaren zal aanhouden.

Heb ik hier al eerder gezegd dat een WP kopen en laten installeren meestal erg kostbaar is. De 2 airco/WP units van Vincent hebben hem samen 14.000 € gekost. Mijn grondgebonden WP kostte 18.000 €. Alleen te betalen door mensen met geld dus.

De regering kan niet doorgaan met aardgas duurder te maken. Veel mensen kunnen niet naar WP wegens hoge kosten. Misschien nog wel via een lening. Maar als je dan salderen afschaft is er helemaal geen enkele motivatie meer om een WP te plaatsen.

Te duur en geen kortere termijn voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:36

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Snarfie31 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:16:
Door de exorbitante hoge energie rekening en teruglever boete ben je zonder salderen kansloos om PV en WP terug te verdienen. Na potentieel 28 jaar kost het je geld. In hoevere houd Den Haag hier rekening mee. Weer een uitstekend onderbouwd stuk in Trouw van Vincent Dekker.

Verwarmen met de warmtepomp was in februari 213 euro voordeliger dan verwarmen met gas. Maar zonder het salderen van mijn zonnestroom zou er slechts 50 euro zijn overgebleven. En daarmee verdien je de warmtepomp niet terug.

Vorige week rekende ik u voor dat ik in februari 275 kubieke meter gas zou hebben verstookt, ter waarde van 316 euro. ‘Zou hebben’, want ik verwarm niet meer met gas maar met stroom. Dat werden 687 kWh en die hebben me dankzij heel veel zonnepanelen en het recht op salderen 103 euro gekost. Over twee jaar, als ik mijn zonnepanelen heb terugverdiend, zal het nog slechts 35 euro zijn. De winst gaat dan van 213 euro nu naar 281 euro in 28 februaridagen (bij dezelfde buitentemperaturen).

De buitenunit van mijn airco/warmtepomp die de woonkamer warm stookt. Zonder salderen zou ik mijn twee warmtepompen nooit terugverdienen.

Ik heb twee warmtepompen, een voor de woonkamer en een voor de rest van het huis. Samen hebben zij me 14.000 euro gekost. Dat hoop ik terug te verdienen door de besparingen op gas. Het gasverbruik in februari is gemiddeld 16 procent van mijn jaarverbruik. Als ik de 213 euro aan lagere kosten van afgelopen februari keer zes neem, zou mijn jaarvoordeel 1278 euro bedragen. Over twee jaar zou dat zes keer 281 euro worden, oftewel 1686 euro. Daar komt jaarlijks nog 200 euro netbeheerkosten voor gas bij die ik niet meer hoef te betalen. Na negen jaar heb ik mijn investering dan terugverdiend, rente en eventuele onderhouds- en reparatiekosten niet meegerekend.

Het volle pond
De stroomwereld dringt aan op het afschaffen van salderen. Dus wilde ik eens uitrekenen wat het zou betekenen als ik de stroom die ik in de winter voor de warmtepompen nodig heb, niet mag wegstrepen tegen de stroom die ik in de zomer over heb.

Die rekensom pakt behoorlijk ingewikkeld uit; ik zal u de details besparen. Zo moet je weten hoeveel stroom je panelen op een dag opleveren, hoeveel stroom onder meer lampen, tv en elektrisch koken overdag gebruiken, wat je dan nog overhoudt aan zonnestroom (in wintermaanden vaak niets) en hoeveel je warmtepomp gebruikt in de uren dat de panelen stroom leveren.

Als je niet mag salderen, betaal je voor elke kWh die je van het net haalt het volle pond, in mijn geval 31,5 cent. Dat geldt dus voor verreweg de meeste kWh’s die je voor je warmtepomp nodig hebt. Daarnaast zijn er op zonnige dagen ook nog uren waarin je warmtepomp draait op eigen zonnestroom, en die stroom kost je dan minder dan die 31,5 cent.

28 jaar
Ik vergelijk mijn stroomverbruik voor verwarming op 28 februaridagen in 2024 met mijn gasverbruik van februari 2021, het laatste jaar waarin ik alleen met gas verwarmde, en corrigeer dat gasverbuik voor de zeer warme afgelopen februari. Dit jaar zou ik als gezegd zonder warmtepompen 275 m3 gas hebben verstookt, wat me 316 euro zou hebben gekost. De 687 kWh die mijn warmtepompen in feite nodig hadden, zou me zonder salderen 266 euro hebben gekost. Dan zou mijn voordeel dus nog 50 euro zijn geweest.

Over een heel jaar zou dat zes keer zoveel zijn, 300 euro. Daar komt dan weer de 200 euro bij die ik niet aan netbeheerkosten hoef te betalen. Om met 500 euro per jaar 14.000 euro terug te verdienen, ben je 28 jaar kwijt en in die tijd heb je ongetwijfeld de warmtepomp al een keer moeten vervangen. Die verdien je dus zonder salderen niet meer terug,

Nou heb ik veel zonnepanelen. De gemiddelde pakketten op woonhuizen zijn ongeveer een derde van mijn set. In dat geval zou je in februari zonder salderen nog 25 euro overhouden. En stijgt de ‘terugverdientijd’ naar 40 jaar.

Niet om je qoute onderuit te halen, heb zelf ook een WP en zonnepanelen, maar hoe vaak moet in die 28 jaar de cv-ketel en de 'verplichte' hybride warmtepomp moeten vervangen? Dat zijn ook dingen die niet is meegenomen in de berekening.

Zonder salderen is het gebruiken van een WP duurder dan met salderen. Maar op welke termijn verdien je je CV-ketel terug?

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:12
[b]Door de exorbitante hoge energie rekening en teruglever boete ben je zonder salderen kansloos om PV en WP terug te verdienen. Na potentieel 28 jaar kost het je geld. In hoevere houd Den Haag hier rekening mee. Weer een uitstekend onderbouwd stuk in Trouw van Vincent Dekker.

Weliswaar off-topic, maar ik heb er wel wat op aan te merken:
1. De schrijver kiest er zelf voor om 2 warmtepompen aan te schaffen. Dat vergelijken met (normaliter) 1 CV-ketel is een beetje appels-met-peren-vergelijken.
2. Bij de aanschaf van een WP moet je voor een eerlijke vergelijking de investering voor het vervangen van een CV-ketel meenemen
3. Ik heb ook een WP en houd cijfers bij. Mijn conclusie is dat verwarmen met een WP duidelijk voordeliger is dan verwarmen op gas, ook zonder zonnepanelen.

Wel moet ik zeggen dat de aanschaf- en installatiekosten fors zijn. 'k Weet niet hoe de huidige prijzen zijn t.o.v. 2 jaar geleden toen ik mijn WP aanschafte, maar toen was er door krapte én grote sprake van bijna exorbitante prijzen voor een warmtepomp. Installatie zal door personeelsgebrek én loonstijgingen ook niet goedkoper zijn geworden.
De balans kan wel negatiever uitvallen als de prijzen van elektriciteit in de winterperiode, wanneer een WP vaak vrijwel continu draait, flink hoger worden dan nu het geval is. Maar ik verwacht niet dat die verschillen dusdanig zullen zijn, dat daar sprake van is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Door de exorbitante hoge energie rekening ben je zonder salderen kansloos om PV en WP terug te verdienen. Na potentieel 28 jaar kost het je geld. In hoevere houd Den Haag hier rekening mee. Weer een uitstekend onderbouwd stuk in Trouw van Vincent Dekker.

De buitenunit van mijn airco/warmtepomp die de woonkamer warm stookt. Zonder salderen zou ik mijn twee warmtepompen nooit terugverdienen.

Ik heb twee warmtepompen, een voor de woonkamer en een voor de rest van het huis. Samen hebben zij me 14.000 euro gekost. Dat hoop ik terug te verdienen door de besparingen op gas. Het gasverbruik in februari is gemiddeld 16 procent van mijn jaarverbruik. Als ik de 213 euro aan lagere kosten van afgelopen februari keer zes neem, zou mijn jaarvoordeel 1278 euro bedragen. Over twee jaar zou dat zes keer 281 euro worden, oftewel 1686 euro. Daar komt jaarlijks nog 200 euro netbeheerkosten voor gas bij die ik niet meer hoef te betalen. Na negen jaar heb ik mijn investering dan terugverdiend, rente en eventuele onderhouds- en reparatiekosten niet meegerekend.

Het volle pond
De stroomwereld dringt aan op het afschaffen van salderen. Dus wilde ik eens uitrekenen wat het zou betekenen als ik de stroom die ik in de winter voor de warmtepompen nodig heb, niet mag wegstrepen tegen de stroom die ik in de zomer over heb.

Die rekensom pakt behoorlijk ingewikkeld uit; ik zal u de details besparen. Zo moet je weten hoeveel stroom je panelen op een dag opleveren, hoeveel stroom onder meer lampen, tv en elektrisch koken overdag gebruiken, wat je dan nog overhoudt aan zonnestroom (in wintermaanden vaak niets) en hoeveel je warmtepomp gebruikt in de uren dat de panelen stroom leveren.

Als je niet mag salderen, betaal je voor elke kWh die je van het net haalt het volle pond, in mijn geval 31,5 cent. Dat geldt dus voor verreweg de meeste kWh’s die je voor je warmtepomp nodig hebt. Daarnaast zijn er op zonnige dagen ook nog uren waarin je warmtepomp draait op eigen zonnestroom, en die stroom kost je dan minder dan die 31,5 cent.

28 jaar
Ik vergelijk mijn stroomverbruik voor verwarming op 28 februaridagen in 2024 met mijn gasverbruik van februari 2021, het laatste jaar waarin ik alleen met gas verwarmde, en corrigeer dat gasverbuik voor de zeer warme afgelopen februari. Dit jaar zou ik als gezegd zonder warmtepompen 275 m3 gas hebben verstookt, wat me 316 euro zou hebben gekost. De 687 kWh die mijn warmtepompen in feite nodig hadden, zou me zonder salderen 266 euro hebben gekost. Dan zou mijn voordeel dus nog 50 euro zijn geweest.

Over een heel jaar zou dat zes keer zoveel zijn, 300 euro. Daar komt dan weer de 200 euro bij die ik niet aan netbeheerkosten hoef te betalen. Om met 500 euro per jaar 14.000 euro terug te verdienen, ben je 28 jaar kwijt en in die tijd heb je ongetwijfeld de warmtepomp al een keer moeten vervangen. Die verdien je dus zonder salderen niet meer terug,

275 m³ in een HTV afgiftesysteem => hooguit 2475 kWh warmte.
687 kWh stroom voor dezelfde warmte => COP 3.6

In zijn besparingssommetje extrapoleert hij februari naar een heel jaar door alles x6 te doen, maar in mildere maanden zal de COP hoger liggen en de besparing op jaarbasis dus misschien groter zijn (als ik naar mijn eigen data kijk lag de COP in februari boven de sCOP dus ik vrees het ergste).

Zoveel vragen...
Is een warmtepompinstallatie die €14k heeft gekost en op slechts COP3.6 draait in een warme februari representatief? Gaat de vervanging weer €14k kosten of kan de meterkastaanpassing en leidingwerk hergebruikt worden? Had de ketel en rga wel 28 jaar meegegaan?

Mijn conclusie is dat hij de dure en matig efficiënte CO2 warmtepomp beter links had kunnen laten liggen en voor een goedkopere R32 of R290 unit met upgrade in afgifte had kunnen gaan om COP5+ te halen.
Dat salderen dit soort ondoelmatige dingen rendabel maakt lijkt me geen argument om salderen te behouden.

On point ligt er een verdere daling van elektra- en stijging van gas-belasting in het verschiet.
Verder komt er meer wind-op-zee dat winterstroom minder duur zal maken.
Al met al verwacht ik zonder beleidswijzigingen een verlaging van de boetes binnen tien jaar.
Ik verwacht alleen ook nieuwe chaos en creativiteit met invoering van een nieuwe Energiewet binnen die tijd...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
R32 airconditioner met zelfinstallatie + een master om officieel op een knop te drukken komt iets boven de 1200 eur uit. Het kan koelen en verwarmen. Winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Mr.Viper schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Niet om je qoute onderuit te halen, heb zelf ook een WP en zonnepanelen, maar hoe vaak moet in die 28 jaar de cv-ketel en de 'verplichte' hybride warmtepomp moeten vervangen? Dat zijn ook dingen die niet is meegenomen in de berekening.

Zonder salderen is het gebruiken van een WP duurder dan met salderen. Maar op welke termijn verdien je je CV-ketel terug?
Op zich heb je een punt energie verbruiken links of rechts om kost geld en ook ik heb in 20 jaar in mn huidige huis 10 jaar geleden mn cv ketel moeten vervangen. Reden van PV EV WP is Co2 reductie waar ik achter sta echter dat kost ( afhankelijk van thuis situatie) veel geld dat jij en ik investeren vermoedelijk in de honderden miljarden collectief als zeg maar early adopters en NIET de overheid anders dan salderen. Daar komt bovenop rampzalig privatisering NUTsbedrijven energie sector ( lees NUT energie is een noodzakelijk voorziening) geen gas uit groningen, potentiële oorlogen, covid, inflatie etc etc. Er is bijna geen toekomstvisie mbt Co2 reductie financieel te bedenken. Enige wat ik kan bedenken salderen zo'n 15 jaar ongemoeid laten in die tijd is ruim >90 van de huishoudens energie onafhankelijk dat de overheid anders dan salderen niks gekost heeft. In de tussentijd realistische kans dat collectieve of lokale batterij technology zich zo hard ontwikkeld (zeg 1500 kwh batterij voor 2000,- euro) heeft dat we min of meer ook nog eens grid onafhankelijk kunnen worden. Verdienmodel electra bedrijven word dan opslag.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:14
Even een vraag omdat het me niet helemaal duidelijk is, bedrijven kunnen toch ook salderen?
En zo ja, hoeveel wordt er dan eigenlijk door bedrijven en hoeveel door particulieren gesaldeerd van het totaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:15:
Even een vraag omdat het me niet helemaal duidelijk is, bedrijven kunnen toch ook salderen?
En zo ja, hoeveel wordt er dan eigenlijk door bedrijven en hoeveel door particulieren gesaldeerd van het totaal?
Geen idee, wel weet ik dat huishoudens 14% van het verbruik voor hun rekening nemen.

Dat geeft wel te denken dat huishoudens nu de kwaaie piet toegespeeld krijgen van het salderingsverhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007

leuk verhaal, ook met een leuke insteek, maar zeer klunzig inelkaar gezet waardoor hij zijn betoog weer zelf onderuit haalt.
Helaas maakt hij een aantal graverende fouten. Ik zal ze in het kort aangeven, helaas rekent hij zich hierdoor zelfs met zonnepanelen te rijk.
nog sterker, zelfs met salderen zal hij zijn veel te dure warmtepompen niet terugverdienen.

In feite heeft hij dus een airco l/l Wp) in de woonkamer en een tweede warmtepomp (l/w wp) voor het huis, dus zal de airco in de zomer ook nog stroom gebruiken ( om te koelen ).
Ik heb twee warmtepompen, een voor de woonkamer en een voor de rest van het huis. Samen hebben zij me 14.000 euro gekost. Dat hoop ik terug te verdienen door de besparingen op gas. Het gasverbruik in februari is gemiddeld 16 procent van mijn jaarverbruik. Als ik de 213 euro aan lagere kosten van afgelopen februari keer zes neem, zou mijn jaarvoordeel 1278 euro bedragen.
En hier gaat hij de mist mee in, juist januari en februari hebben gemiddeld de hoogste verbruiksperiode, die dun je dus niet gemiddeld als basis nemen en dat 6 keer, zowel je gasverbruik als ook je stroomverbruik maar nog sterker je COP (februari is de koudste maand, dus je COP zit dan in de kelder) klopt dan compleet niet meer.
zie oa onderstaande grafiek waar dit duidelijk uit blijkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzSSp9HJ2p4k6zzHgyXFRtg-PqM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xqodEK1699nKNH32BptD2wqo.jpg?f=user_large(bron: https://www.energiesite.n...een-gemiddeld-gasverbruik)
Over twee jaar zou dat zes keer 281 euro worden, oftewel 1686 euro. Daar komt jaarlijks nog 200 euro netbeheerkosten voor gas bij die ik niet meer hoef te betalen. Na negen jaar heb ik mijn investering dan terugverdiend, rente en eventuele onderhouds- en reparatiekosten niet meegerekend.

Het volle pond

28 jaar

Los van zijn verkeerde berekening vergeet hij hier dat de gemiddelde levensduur van een warmtepomp slechts circa 15 jaar is, je moet dus dit keer 2,5 doen, waardoor de TVT nog eens met een factor 2,5 zou gaan stijgen.
[/quote]
[quote]
Vooral is je keuze van je warmtepomp en dan m’n de prijs daarvan de meest bepaalde factor.

Waar veel mensen ook de mist ingaan is hier bij dat men zich blind staart naar de apparatuur kosten echter de installatie kosten compleet uit het oog verliest.
Gezien de hoge kosten die installateurs op dit moment tellen zit je al snel rond 40% op de totale kosten.

Wat hier ook nog speelt is de drang om volledig gasloos te gaan, vaak zijn de noodzakelijke investeringen echter totaal niet in verhouding met de mogelijke extra besparingen, de vaste leveringskosten van circa 350 euro ( ook een fout in zijn berekening) betekend dat je snel tegen de 15 jaar TVT aanloopt bij een te dure installatie.

Het kan wel, bepaalde merken laten het zien ( oa Quatt ) dat een warmtepomp wel zeer interessant kan zijn, zelfs zonder zonnepanelen. ( ik heb mijn WP na nog geen 2 jaar al terugverdient, en ja in dit geval dus een hybride) Was mijn keuze naar FE gegaan was ik vele duizenden euro's duurder geweest. met weer hogere stoomverbruik en een duidelijk langere TVT. soms is minder toch onder de streep meer. .

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 15-03-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jesaul schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:48:
R32 airconditioner met zelfinstallatie + een master om officieel op een knop te drukken komt iets boven de 1200 eur uit. Het kan koelen en verwarmen. Winst.
je vergeet dat dit bij veel merken dus niet gaat, mn de bouwmarkt merken (china brand) bieden dit aan, met de huidige geluidseisen wil je die echt niet tegen de muur hebben hangen, buurenruzie is daarbij al bijna voorgeprogrameerd. deze hebben vaak een geluidsvermogen boven de 60-65 dB, met nagenoeg dus geen plaatsingsmogelijkheden.
daarom zie je deze ook steeds minder.

en het blijft een L/L warmtebron: deze heeft mbt comfort wel zijn beperkingen.
en R32 is binnenkort zo wie zo over en uit door de nieuwe EU F-gassen verordening van begin dit jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 15-03-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ASW1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:15:
het gaat hier alleen oom kleine MKB bedrijven die dit kunnen, dat zijn er dus niet zo heel veel. ook zie je dat deze relatief ook in de zomer veel eigen verbruik hebben (overdag, bv door airoc's ed) en dus relatief minder terugleveren en derhalve dus ook minder kunnen salderen (tenslotte kun je alleen salderen wat je terugleverd en niet over wat je zelf al hebt verbruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:17:
[...]

het gaat hier alleen oom kleine MKB bedrijven die dit kunnen, dat zijn er dus niet zo heel veel. ook zie je dat deze relatief ook in de zomer veel eigen verbruik hebben (overdag, bv door airoc's ed) en dus relatief minder terugleveren en derhalve dus ook minder kunnen salderen (tenslotte kun je alleen salderen wat je terugleverd en niet over wat je zelf al hebt verbruikt).
Laat me raden, al die melkveehouderijen met schuren vol panelen doen ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:13:
[...]

je vergeet dat dit bij veel merken dus niet gaat, mn de bouwmarkt merken (china brand) bieden dit aan, met de huidige geluidseisen wil je die echt niet tegen de muur hebben hangen, buurenruzie is daarbij al bijna voorgeprogrameerd. deze hebben vaak een geluidsvermogen boven de 60-65 dB, met nagenoeg dus geen plaatsingsmogelijkheden.
daarom zie je deze ook steeds minder.

en het blijft een L/L warmtebron: deze heeft mbt comfort wel zijn beperkingen.
en R32 is binnenkort zo wie zo over en uit door de nieuwe EU F-gassen verordening van begin dit jaar.
Nou, het maakt mij niet uit dat R32 wordt stopgezet. En airconditioners met een laag vermogen (bijvoorbeeld echt een lager vermogen) maken geen geluid. Vooral als ze niet 100% werken. En ze moeten ongeveer elke 5-7 jaar worden aangevuld. Ik heb een huis en lawaai is geen probleem. Ik ben van plan om dit jaar in totaal 3 eenheden te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Snarfie31 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Op zich heb je een punt energie verbruiken links of rechts om kost geld en ook ik heb in 20 jaar in mn huidige huis 10 jaar geleden mn cv ketel moeten vervangen. Reden van PV EV WP is Co2 reductie waar ik achter sta echter dat kost ( afhankelijk van thuis situatie) veel geld dat jij en ik investeren vermoedelijk in de honderden miljarden collectief als zeg maar early adopters en NIET de overheid anders dan salderen. Daar komt bovenop rampzalig privatisering NUTsbedrijven energie sector ( lees NUT energie is een noodzakelijk voorziening) geen gas uit groningen, potentiële oorlogen, covid, inflatie etc etc. Er is bijna geen toekomstvisie mbt Co2 reductie financieel te bedenken. Enige wat ik kan bedenken salderen zo'n 15 jaar ongemoeid laten in die tijd is ruim >90 van de huishoudens energie onafhankelijk dat de overheid anders dan salderen niks gekost heeft. In de tussentijd realistische kans dat collectieve of lokale batterij technology zich zo hard ontwikkeld (zeg 1500 kwh batterij voor 2000,- euro) heeft dat we min of meer ook nog eens grid onafhankelijk kunnen worden. Verdienmodel electra bedrijven word dan opslag.
dat is wel een punt. Bij een warmtepomp spreken we altijd over TVT en dergelijke kostenaspecten terwijl bij een CV we de laatste 50 jaar het daar nooit over hebben gehad.
eigenlijk is daar ook een reden voor; een vervanging van een CV (vroeger ook vaak gehuurd) was verhoudingsgewijs redelijk goedkoop.
ga je nu een CV ketel vervangen zijn de kosten iets hoger door de nieuwe regelgeving (CO Keur) en kom je al snel ergens tussen 2.000 en 3.000 euro uit.
Een warmtepomp (hybride) ben je al snel rond de 5.000 -6.000 euro kwijt en een FE zit al snel tegen de 8.000-10.000 en meer.
Dit zijn dus bedragen waar mensen eerder geneigd zijn om na te denken wat kost het en wat leverd het me op, zeker t.o.v. het ding (cv) wat ze al hebben hangen. Zeker bij een hybride komt dat bedrag er gewoon nog boven op.
het enige voordeel van een hybride is dat je waarschijnlijk de levensduur van je bestaande CV behoorlijk kunt verhogen van nu standaard circa 15 jaar naar ruim 20-25 jaar, gewoon omdat deze veel minder belast gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:32:
[...]
leuk verhaal, ook met een leuke insteek, maar zeer klunzig inelkaar gezet waardoor hij zijn betoog weer zelf onderuit haalt.
Helaas maakt hij een aantal graverende fouten. Ik zal ze in het kort aangeven, helaas rekent hij zich hierdoor zelfs met zonnepanelen te rijk.

[...]
nog sterker, zelfs met salderen zal hij zijn veel te dure warmtepompen niet terugverdienen.

[...]

In feite heeft hij dus een airco l/l Wp) in de woonkamer en een tweede warmtepomp (l/w wp) voor het huis, dus zal de airco in de zomer ook nog stroom gebruiken ( om te koelen ).

[...]

En hier gaat hij de mist mee in, juist januari en februari hebben gemiddeld de hoogste verbruiksperiode, die dun je dus niet gemiddeld als basis nemen en dat 6 keer, zowel je gasverbruik als ook je stroomverbruik maar nog sterker je COP (februari is de koudste maand, dus je COP zit dan in de kelder) klopt dan compleet niet meer.
zie oa onderstaande grafiek waar dit duidelijk uit blijkt.
[Afbeelding](bron: https://www.energiesite.n...een-gemiddeld-gasverbruik)

[...]

Los van zijn verkeerde berekening vergeet hij hier dat de gemiddelde levensduur van een warmtepomp slechts circa 15 jaar is, je moet dus dit keer 2,5 doen, waardoor de TVT nog eens met een factor 2,5 zou gaan stijgen.

[...]

[/quote]
[quote]
Vooral is je keuze van je warmtepomp en dan m’n de prijs daarvan de meest bepaalde factor.

Waar veel mensen ook de mist ingaan is hier bij dat men zich blind staart naar de apparatuur kosten echter de installatie kosten compleet uit het oog verliest.
Gezien de hoge kosten die installateurs op dit moment tellen zit je al snel rond 40% op de totale kosten.

Wat hier ook nog speelt is de drang om volledig gasloos te gaan, vaak zijn de noodzakelijke investeringen echter totaal niet in verhouding met de mogelijke extra besparingen, de vaste leveringskosten van circa 350 euro ( ook een fout in zijn berekening) betekend dat je snel tegen de 15 jaar TVT aanloopt bij een te dure installatie.

Het kan wel, bepaalde merken laten het zien ( oa Quatt ) dat een warmtepomp wel zeer interessant kan zijn, zelfs zonder zonnepanelen. ( ik heb mijn WP na nog geen 2 jaar al terugverdient, en ja in dit geval dus een hybride) Was mijn keuze naar FE gegaan was ik vele duizenden euro's duurder geweest. met weer hogere stoomverbruik en een duidelijk langere TVT. soms is minder toch onder de streep meer. .
Verschilt ook van huishouden tot huishouden. Ik verwarm met een nieuwe Daikin LLP ( airco) de beneden verdiepen circa 110 kuub vanaf october vorig jaar. Ivm zachte winter hoge COP kom ik met mn salderings overschot van 1500 kwh ruim uit heb nu nog 300 kwh over 1 april jaarafrekening. Echter boven willen wij niks verwarmen en kom daar bijna alleen om te slapen en dan willen wij het koel hebben. Ook groot gezin (vermoed Vincent Dekker) stelt andere comfort eisen.

Vooralsnog heeft die Daikin 2.000,- euri gekost en mijn PV 5.000,- euri sinds 2014 allang (dankzij salderen) terug verdient. Die Daikin heeft me (deze zachte winter) met huidige energie prijzen al ruim 900,- opgeleverd. Echter het adertje onder het gras is realiteit zou nooit zo'n investering gedaan hebben indien gas nog steeds rond de 0,60 a 0,70 had gestaan en ik niet zou kunnen salderen. We rekenen ons arm lijkt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jesaul schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:25:
[...]
Nou, het maakt mij niet uit dat R32 wordt stopgezet. En airconditioners met een laag vermogen (bijvoorbeeld echt een lager vermogen) maken geen geluid. Vooral als ze niet 100% werken. En ze moeten ongeveer elke 5-7 jaar worden aangevuld. Ik heb een huis en lawaai is geen probleem. Ik ben van plan om dit jaar in totaal 3 eenheden te maken.
de per 1-4-2021 geldende geluidseisen voor airco's en warmtepompen gaan uit van 100% vol vermogen ( het geluidsvermogen en niet de geluidsdruk) en die mag op de erfgrens niet hoger dan 45/40 db bedragen.
voor een gemiddeld huis in een dorp/stad is dat al best een uitdaging.

ik zou als je nu gaat kiezen eerder voor R290 gaan, vergeet niet dat een hervulling van R32 over 7 jaar nog wel mag, de volgende hervulling overigens dan al niet meer, dus je levensduur van je airco zal hooguit nog circa 15 jaar zijn, daarna kun je met de huidige EU F-gassen regels deze niet meer laten vullen en is het over en uit. de kosten zullen voor dit hervullen overigens behoorlijk, men denkt tussen 300-500% gaan stijgen.
ben je dan nog steeds goedkoper uit, even los van het geluid. bij 3 (zeker als je deze bij elkaar gaat plaatsen wordt dat ook nog een stuk meer, los of je dze met de huidige nieuwe omgevingswet wel mag plaatsen, ??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ASW1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Laat me raden, al die melkveehouderijen met schuren vol panelen doen ook mee?
nee, daar is een andere regeling voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 17:27
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:34:
[...]

de per 1-4-2021 geldende geluidseisen voor airco's en warmtepompen gaan uit van 100% vol vermogen ( de geluidsvermogen en niet de geluidsdruk) en die mag op de erfgrens niet hoger dan 45/40 db bedragen.

ik zou als je nu gaat kiezen eerder voor R290 gaan kiezen, vergeet niet dat een hervulling van R32 over 7 jaar nog wel mag, de volgende hervulling overigens dan al niet meer, dus je levensduur van je airco zal hooguit nog circa 15 jaar zijn, daarna kun je met de huidige EU F-gassen regels deze niet meer laten vullen en is het over en uit. de kosten zullen voor dit hervullen overigens behoorlijk, men denkt tussen 300-500% gaan stijgen.
ben je dan nog steeds goedkoper uit, even los van het geluid. bij 3 (zeker als je deze bij elkaar gaat plaatsen wordt dat ook nog een stuk meer, los of je dze met de huidige nieuwe omgevingswet wel mag plaatsen, ??? :?
En jij denkt dat ik dan niet meer aan R32 kan komen c.q. mijn waarschijnlijk nog prima werkende airco ga vervangen vanwege een paar EU ambtenaren die een of ander regeltje verzinnen? _O-

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RonJ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:37:
[...]

En jij denkt dat ik dan niet meer aan R32 kan komen c.q. mijn evt. nog goed werkende airco ga vervangen vanwege een paar EU ambtenaren die een of ander regeltje verzinnen? _O-
wat jij ilegaal doet moet je zelf weten, formeel en door een erkend bedrijf wat over de juiste certificaten bezit kom je daar dus gewoon niet meer aan. Want die willen namelijk niet voor jou hun certificatie op het spel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:36:
[...]

nee, daar is een andere regeling voor.
Vertel?
Ik zie dat je met een aansluiting tot 3x 80A nog met salderen meedoet.
Lijkt me dat de meeste agrarische bedrijven daar wel onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 17:27
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:40:
[...]

wat jij ilegaal doet moet je zelf weten, formeel en door een erkend bedrijf wat over de juiste certificaten bezit kom je daar dus gewoon niet meer aan. Want die willen namelijk niet voor jou hun certificatie op het spel zetten.
En nu even in de echte wereld. Die hele regulering is één groot luchtkasteel en vooral een schaduwadministratie. Op papier klopt het allemaal keurig, in de praktijk gaan (en gingen) er heel wat wolken R32 de lucht in. Zolang ik betaal komt er echt wel iemand met een flesje R32 langs (voor zover nodig, want het is echt geen gegeven dat die installatie steeds bijgevuld moet worden), of dat volgens het 4e rijk "legaal" is zal me echt totaal roesten.

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Het volle pond

28 jaar

Ik heb altijd wat moeite als mensen een wp en zonnepanelen samen bekijken. Het is dan heel gemakkelijk om kosten en winsten tussen de twee posten heen en weer te schuiven. Dat is precies wat er in dit artikel gebeurt. Een zuivere analyse vergelijkt een wp met een cv. Zonnepanelen evalueer je apart. Wil je per se de interactie analyseren, dan doe je dat apart en wijs je dat niet toe aan de wp of de zonnepanelen.

Het is een misverstand dat een wp een exorbitante energierekening oplevert. Mits goed gedimensioneerd en juist geinstalleerd, wordt je rekening In Euro's juist lager. En dat verschil wordt steeds meer, omdat de politiek de energie-opslagen zal blijven veranderen in het voordeel van elektra.

In mijn geval:
1) ik bespaar zo'n 900,- per jaar doordat ik gasloos gegaan ben. Kosten daarvan waren 9.5K. Dat mijn cv binnen 5 jaar vervangen moest worden en ik de ketel sowieso wilde verplaatsen neem ik even niet mee. Mijn conclusie: een wp bespaart veel co2 en is uiteindelijk niet duurder.
2) mijn zonnepanelen kostten 8.5K en leveren 6000kWh per jaar op. Zou ik alles kunnen salderen, dan levert dat zo'n 1800,- per jaar op. Bij overproductie of afbouw van saldering wordt dit getal als snel de helft, dus ik pak even 900,- per jaar. Mijn conclusie: ik maak veel groene stroom en verdien mijn investering terug.
3) qua interactie: omdat ik met de wp mijn elektriciteitsverbruik verdubbel, heb ik geen overproductie meer. Dat is lucratief zolang ik mag salderen. Daarbij is het gemakkelijker in herfst, winter en lente om mijn zonne-opbrengst zelf te consumeren. Mijn conclusie: de combi pv&wp heeft nu nog salderingsvoordelen (900,-) en heeft blijvende voordelen qua zelfconsumptie.

Los hiervan ben ik onafhankelijker van
* netbeheerders (geen gasaansluiting)
* energiebedrijven (minder gevoelig voor prijswijzigingen)
* politiek (niet gevoelig voor gas-opslagen)
* gemeente (die voor 2040 van het gas af wil en een te duur HT-warmtenet wil aanleggen).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:34:
[...]

de per 1-4-2021 geldende geluidseisen voor airco's en warmtepompen gaan uit van 100% vol vermogen ( de geluidsvermogen en niet de geluidsdruk) en die mag op de erfgrens niet hoger dan 45/40 db bedragen.

ik zou als je nu gaat kiezen eerder voor R290 gaan, vergeet niet dat een hervulling van R32 over 7 jaar nog wel mag, de volgende hervulling overigens dan al niet meer, dus je levensduur van je airco zal hooguit nog circa 15 jaar zijn, daarna kun je met de huidige EU F-gassen regels deze niet meer laten vullen en is het over en uit. de kosten zullen voor dit hervullen overigens behoorlijk, men denkt tussen 300-500% gaan stijgen.
Ik heb mijn airconditioner geïnstalleerd tot ik 21 jaar oud was. Wat betreft het geluid, ik zal het minst luidruchtige model vinden. Bedankt voor de herinnering over de wet. Ik zal de installateur vragen hoeveel airconditioners er geïnstalleerd kunnen worden... 2 zijn ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jesaul schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb mijn airconditioner geïnstalleerd tot ik 21 jaar oud was. Wat betreft het geluid, ik zal het minst luidruchtige model vinden. Bedankt voor de herinnering over de wet. Ik zal de installateur vragen hoeveel airconditioners er geïnstalleerd kunnen worden... 2 zijn ook goed.
wil je hulp om het echt juist te berekenen dan mag je me gerust een pm sturen, dan wil ik dat wel voor je doen.
vroeger waren er geen eisen voor het geluid, dus toen kon alles, en waren deze ook een stuk met meer lawaai.
een plategrondje van je huis met wat afmetingen (mn ook richting je buren) is daarbij van belang.
40 dB in de nacht is vaak behoorlijk lastig om dat te halen, waarom kies je niet voor één buitenunit (en ik zou niu wel gaan kiezen voor R290 als koudemidel) met meerdere binnenunits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
KabouterSuper schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:57:
[...]

Ik heb altijd wat moeite als mensen een wp en zonnepanelen samen bekijken. Het is dan heel gemakkelijk om kosten en winsten tussen de twee posten heen en weer te schuiven. Dat is precies wat er in dit artikel gebeurt. Een zuivere analyse vergelijkt een wp met een cv. Zonnepanelen evalueer je apart. Wil je per se de interactie analyseren, dan doe je dat apart en wijs je dat niet toe aan de wp of de zonnepanelen.

Het is een misverstand dat een wp een exorbitante energierekening oplevert. Mits goed gedimensioneerd en juist geinstalleerd, wordt je rekening In Euro's juist lager. En dat verschil wordt steeds meer, omdat de politiek de energie-opslagen zal blijven veranderen in het voordeel van elektra.

In mijn geval:
1) ik bespaar zo'n 900,- per jaar doordat ik gasloos gegaan ben. Kosten daarvan waren 9.5K. Dat mijn cv binnen 5 jaar vervangen moest worden en ik de ketel sowieso wilde verplaatsen neem ik even niet mee. Mijn conclusie: een wp bespaart veel co2 en is uiteindelijk niet duurder.
2) mijn zonnepanelen kostten 8.5K en leveren 6000kWh per jaar op. Zou ik alles kunnen salderen, dan levert dat zo'n 1800,- per jaar op. Bij overproductie of afbouw van saldering wordt dit getal als snel de helft, dus ik pak even 900,- per jaar. Mijn conclusie: ik maak veel groene stroom en verdien mijn investering terug.
3) qua interactie: omdat ik met de wp mijn elektriciteitsverbruik verdubbel, heb ik geen overproductie meer. Dat is lucratief zolang ik mag salderen. Daarbij is het gemakkelijker in herfst, winter en lente om mijn zonne-opbrengst zelf te consumeren. Mijn conclusie: de combi pv&wp heeft nu nog salderingsvoordelen (900,-) en heeft blijvende voordelen qua zelfconsumptie.

* gemeente (die voor 2040 van het gas af wil en een te duur HT-warmtenet wil aanleggen).
Maar nu pak je zelf toch juist ook de WP en ZP samen? De auteur in trouw betoogd dat deze combinatie niet meer rendabel is, met het afschaffen van salderen.

Berekening bierviltje:

1000 m3 per jaar omzetten naar full elektric = +- 10000 kwh
Warmtepomp met laten we zeggen scop van 5 = 2000 kwh extra verbruik
prijs voor gas 1402,- per jaar

prijs indien elektrisch 260 per jaar

Deze getallen zijn ballpark, maar met de prijzen voor vandaag, 1 jaar vast. Verschil is dus zo'n 1100,- per jaar

Kosten van een full elektric warmtepomp laten plaatsen laten we zeggen 11000 euro. Volgens mij aan de lage kant, maar dit rekent wel even makkelijk.

Dan is de terugverdientijd dus 10 jaar, als je verder niks hoeft te doen. Bij bestaande bouw moet je vaak extra kosten maken.

3 fasen aansluiting
Verzwaring meterkast
zelf recent laten doen, was samen zo'n 1500 euro dacht ik. Zit je al op 12.500

Terugverdientijd meer dan 11 jaar. Wanneer alles meezit en goedkoop uitpakt. Milieu centraal (https://www.milieucentraa...len/volledige-warmtepomp/) rekent

voor een rijtjeswoning een besparing van 680 per jaar. Bij gas 1,45 per m3 en stroom 0,37. Echter zijn de prijzen nu heel anders. Je zou kunnen zeggen dat gas nu te goedkoop is om te investeren in een warmtepomp. De besparing is veel minder dan 680 per jaar. Dan loopt de terugverdientijd enorm op.

Ga je inversteren met zoveel onzekerheid over de terugverdientijd? De meeste mensen niet.

Salderen maakt de berekening heel anders, omdat de stroom dan veel goedkoper is, maar daar is juist nu de onzekerheid over. Dit komt ook terug in het artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ASW1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Vertel?
Ik zie dat je met een aansluiting tot 3x 80A nog met salderen meedoet.
Lijkt me dat de meeste agrarische bedrijven daar wel onder vallen.
ja, dat kan, dan maak je dus gebruik van de kleinverbruikersaansluiting.

SDE++ en de andere helft voor een kleinverbruikersaansluiting, dit is redelijk 50/50. Sommige ondernemers willen het (financiële) verschil zien tussen SDE++ en de kleinverbruikersaansluiting.

heb je bv meer dan circa 140 panelen op je dak ga je dat dus al niet meer halen. in de praktijk zal dat overigens nog minder zijn omdat dit een berekening puur 100% teruglevering zonnepanelen is.

hier een wilekeurig voorbeeld van een boer die daar echt wel overheen gaat. die red het dus niet met 3*80A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDR_iBoCVo3sS_J8YhQE6pEvDbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gr3tkOvHD2E39odLJ4CE4sFU.jpg?f=fotoalbum_large
dat is dus echt geen kleinverbruikersaansluiting meer. en zo zie ik er een heleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
KabouterSuper schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:57:
[...]

ben het ten dele met je eens, en nu is je investering voor een FE van nog geen 10.000 ook niet bepaald hoog. dus mooi gedaan.
de gemiddelde Nederlander zou denk ik een stuk meer kwijt zijn geweest.
je brutto winst van je warmtepomp is dus circa 13.500, minus je investering hou je daar bruto 4.000 euro aan over. Daar moeten wel nog je extra energiekosten (als je deze niet kunt salderen er van af, helaas geef je niet aan hoeveel meerverbruik je hebt. maar stel dat dit 3.000 kWh/jaar is. dat is dus bruto al 960 euro die je zou moeten betalen als je geen zonnepanelen hebt.

In mijn geval:
is deze 900 euro nu je besparing van je gas; alleen al je vaste lasten (leveringskosten en netwerk kosten bedragen circa 350 euro per jaar, los van je gasverbruik, is dit dus je netto winst ( kosten gas -/- extra stroomverbruik ) :?
dus, juist door de hulp van je zonnepanelen en saldering heb je een effectieve winst die je anders zeer waarschijnlijk niet zou hebben.
je netto winst van je warmtepomp is slechts 4.000 euro over 15 jaar, als je dan geen goede mogelijkheid hebt om je meerverbruik door de warmtepomp te kunnen compenseren ben je deze 4.000 euro brutto winst (dat is dus slechts 267 euro per jaar) zo kwijt.
nee, je bent nu juist meer afhankelijk, omdat je duaal systeem meer hebt, los van het feit dat je CV het zonder stroom toch niet doet, je zonnepanelen overigens zelf ook niet)
die willen winst maken, dus als het niet via gas kan dan wel via stroom en mn je vaste lasten en terulever boetjes (kijk maar vdB, lood om oud ijzer
juist, echter wat doet een regering als hij het via het gas niet meer krijgt, dan is het vrij eenvoudig om het aan de andere kant, de stroom alsnog binnen te harken.
dat zijn er niet al te veel, de meeste gemeenten hebben daar namelijk helemaal het geld niet voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:06:
[...]

ben het ten dele met je eens, en nu is je investering voor een FE van nog geen 10.000 ook niet bepaald hoog. dus mooi gedaan.
de gemiddelde Nederlander zou denk ik een stuk meer kwijt zijn geweest.
je brutto winst van je warmtepomp is dus circa 13.500, minus je investering hou je daar bruto 4.000 euro aan over.
Ik kan niet ontkennen dat mijn business case wat positiever is dan gemiddeld. De bewoners voor mij hebben een vervallen school omgebouwd naar huis en hebben toen overal vloerverwarming gelegd en alle elektra opnieuw aangelegd (met een 3-fase aansluiting). Dat is een vrij ideale situatie om gasloos te gaan. Daarbij heb ik een mooie deal gekregen om mijn warmtepomp te installeren.

Wat betreft je berekening: om eerlijk te vergelijken moeten de investeringskosten van een cv-ketel er ook bij, is dat 2500-3000,-?
Qua energiekosten, ik gebruik geen 1700 kuub gas meer, maar in plaats daarvoor gebruik ik ruwweg 4500 kWh elektra (obv een gemiddelde CoP van 3.3). Met mijn energieprijzen bespaarde ik vorig jaar
geen vastrecht ga: = 255
geen gas: 1700*1.06 = 1802
wel elektra: 4500*0.30 = -1350
--------------------------------------------
jaarlijkse besparing = 707

Dit jaar zijn de energiebelastingen aangepast (+0.11 voor gas, -0.02 voor elektra), hiermee wordt het
geen gas: 1700*1.17 = 1989
wel elektra: 4500*0.28 = -1260
jaarlijkse besparing = 984
[...]
Daar moeten wel nog je extra energiekosten (als je deze niet kunt salderen er van af, helaas geef je niet aan hoeveel meerverbruik je hebt. maar stel dat dit 3.000 kWh/jaar is. dat is dus bruto al 960 euro die je zou moeten betalen als je geen zonnepanelen hebt.
Zie de berekening boven, ik heb inderdaad meerverbruik van elektra, maar ik gebruik natuurlijk geen gas. Ik houd hiermee geen rekening met extra combinatie-voordelen ivm zonnepanelen. Dat vind ik niet zuiver (en dat was gedeeltijk ook mijn kritiek op het artikel).
[...]
is deze 900 euro nu je besparing van je gas; alleen al je vaste lasten (leveringskosten en netwerk kosten bedragen circa 350 euro per jaar, los van je gasverbruik, is dit dus je netto winst ( kosten gas -/- extra stroomverbruik ) :?
dus, juist door de hulp van je zonnepanelen en saldering heb je een effectieve winst die je anders zeer waarschijnlijk niet zou hebben.
Nee dus. De getallen bij warmtepomp (1) en zonnepanelen (2) zijn zonder de interactie. In (3) heb ik het over de interactie, maar zeg er bij dat dit een tijdelijk effect is (maar wel erg prettig).
[...]
je netto winst van je warmtepomp is slechts 4.000 euro over 15 jaar, als je dan geen goede mogelijkheid hebt om je meerverbruik door de warmtepomp te kunnen compenseren ben je deze 4.000 euro brutto winst (dat is dus slechts 267 euro per jaar) zo kwijt.
Zie boven, mijn jaarlijkse besparing (op basis van mijn huidige prijzen) is bijna 1000,-. Hier heb ik geen zonnepanelen en/of saldering voor nodig.
nee, je bent nu juist meer afhankelijk, omdat je duaal systeem meer hebt, los van het feit dat je CV het zonder stroom toch niet doet, je zonnepanelen overigens zelf ook niet)
Ik bedoel dat ik minder afhankelijk ben van de fratsen van een netbeheerder. Ik heb geen last van verhoging van gas-vastrecht omdat de netbeheerder wil investeren in een waterstof-netwerk of de netwerkkosten gaat verdelen over een steeds kleinere groep (je kunt discussieren of het heel sociaal van mij is om gasloos te gaan, maar dat is een andere discussie). Daarentegen denk ik wel dat we richting een kostenstructuur gaan die gebaseerd is op piekbelasting....dan ben ik ongetwijfeld duurder af.
die willen winst maken, dus als het niet via gas kan dan wel via stroom en mn je vaste lasten en terulever
boetjes (kijk maar vdB, lood om oud ijzer

juist, echter wat doet een regering als hij het via het gas niet meer krijgt, dan is het vrij eenvoudig om het aan de andere kant, de stroom alsnog binnen te harken.
Ach, ik word alleen genaaid voor mijn elektra, anderen worden zowel voor elektra als voor gas genaaid. Dus ik denk dat ik beter af ben.
dat zijn er niet al te veel, de meeste gemeenten hebben daar namelijk helemaal het geld niet voor
We gaan het zien. Gouda heeft hoog van de toren geblazen dat we in 2040 gasloos willen zijn. Voor de historische binnenstad wordt dat een enorm probleem. De enige reele optie die de gemeente nu heeft is om een warmtenet op te tuigen. Mocht je het interessant vinden, los van de energietransitie-uitdagingen is de meest urgente uitdaging dat de binnenstad wegzakt. En dat vergroot de de uitdagingen als je een hoge-temperatuur-warmtenet wilt aanleggen. Die buizen moeten de warmte binnen houden, maar wel zo flexibel zijn dat ze niet breken als de straten en huiizen verzakken. Dus ik geloof eigenlijk niet dat een warmtenet een reele optie is. Maar dan blijven er geen opties over. De gemeente benadrukt continue dat de technologische ontwikkelingen zo snel gaan dat er binnenkort een werkbare oplossing is. Yeah, right!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
PureLOOD schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Maar nu pak je zelf toch juist ook de WP en ZP samen? De auteur in trouw betoogd dat deze combinatie niet meer rendabel is, met het afschaffen van salderen.

Berekening bierviltje:

1000 m3 per jaar omzetten naar full elektric = +- 10000 kwh
Warmtepomp met laten we zeggen scop van 5 = 2000 kwh extra verbruik
prijs voor gas 1402,- per jaar

prijs indien elektrisch 260 per jaar

Deze getallen zijn ballpark, maar met de prijzen voor vandaag, 1 jaar vast. Verschil is dus zo'n 1100,- per jaar

Kosten van een full elektric warmtepomp laten plaatsen laten we zeggen 11000 euro. Volgens mij aan de lage kant, maar dit rekent wel even makkelijk.

Dan is de terugverdientijd dus 10 jaar, als je verder niks hoeft te doen. Bij bestaande bouw moet je vaak extra kosten maken.

3 fasen aansluiting
Verzwaring meterkast
zelf recent laten doen, was samen zo'n 1500 euro dacht ik. Zit je al op 12.500

Terugverdientijd meer dan 11 jaar. Wanneer alles meezit en goedkoop uitpakt. Milieu centraal (https://www.milieucentraa...len/volledige-warmtepomp/) rekent

voor een rijtjeswoning een besparing van 680 per jaar. Bij gas 1,45 per m3 en stroom 0,37. Echter zijn de prijzen nu heel anders. Je zou kunnen zeggen dat gas nu te goedkoop is om te investeren in een warmtepomp. De besparing is veel minder dan 680 per jaar. Dan loopt de terugverdientijd enorm op.

Ga je inversteren met zoveel onzekerheid over de terugverdientijd? De meeste mensen niet.

Salderen maakt de berekening heel anders, omdat de stroom dan veel goedkoper is, maar daar is juist nu de onzekerheid over. Dit komt ook terug in het artikel
Ware woorden. Je hebt een heel goed punt dat een warmtepomp voor veel mensen financieel niet rendabel is (hoewel het ook een co2-verhaal zou moeten zijn). Ik heb de mazzel dat ik een oud monument heb met enkel glas, waardoor ik (veel) meer besparingspotentie heb, zie mijn berekening in mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:48
Vergeet niet dat al die gestoorde energie plannen (gelukkig) de prullenbak in gaan met een aankomend nieuw kabinet. Waarschijnlijk ook geen verplichte hybride ketel dus.

Hier absoluut geen geld voor isolatie, zonnepanelen, een warmtepomp of een elektrische auto. Niet te betalen voor Henk en Ingrid.

En 2000 a 3000 voor een nieuwe CV ketel?
Voor mijn nieuwe CV ketel (Remeha Tzerra) heb ik in 2019 inclusief montage 1420,- Euro betaald.

Vanwege de bizar hogen gasprijzen heb ik een houtkachel laten plaatsen. Deze is inmiddels dik terug verdient.

Ik gebruik gas dus alleen nog maar voor het douchen en koken, verbruik +/- 180 kuub per jaar.
(Handen wassen verplicht met koud water).

Voor het verwarmen van de woning +/- 5 kuub hout. Elektra 2200kWh per jaar.

Huishouden:
Ma 2 personen
Di 4 personen
Wo 1 persoon
Do 3 personen
Vr 3 personen
Za 6 personen
Zo 6 personen
(Samengesteld gezin, de hond niet mee gerekend :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
iMode schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:18:
Vergeet niet dat al die gestoorde energie plannen (gelukkig) de prullenbak in gaan met een aankomend nieuw kabinet. Waarschijnlijk ook geen verplichte hybride ketel dus.

Hier absoluut geen geld voor isolatie, zonnepanelen, een warmtepomp of een elektrische auto. Niet te betalen voor Henk en Ingrid.

En 2000 a 3000 voor een nieuwe CV ketel?
Voor mijn nieuwe CV ketel (Remeha Tzerra) heb ik in 2019 inclusief montage 1420,- Euro betaald.

Vanwege de bizar hogen gasprijzen heb ik een houtkachel laten plaatsen. Deze is inmiddels dik terug verdient.

Ik gebruik gas dus alleen nog maar voor het douchen en koken, verbruik +/- 180 kuub per jaar.
(Handen wassen verplicht met koud water).

Voor het verwarmen van de woning +/- 5 kuub hout. Elektra 2200kWh per jaar.

Huishouden:
Ma 2 personen
Di 4 personen
Wo 1 persoon
Do 3 personen
Vr 3 personen
Za 6 personen
Zo 6 personen
(Samengesteld gezin, de hond niet mee gerekend :P )
Zo zie je, iedereen heeft zijn eigen oplossing voor het energieverbruik.
Je moet soms creatief zijn.

Mooi verbruik overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:27
KabouterSuper schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:51:

Ik kan niet ontkennen dat mijn business case wat positiever is dan gemiddeld. De bewoners voor mij hebben een vervallen school omgebouwd naar huis en hebben toen overal vloerverwarming gelegd en alle elektra opnieuw aangelegd (met een 3-fase aansluiting). Dat is een vrij ideale situatie om gasloos te gaan. Daarbij heb ik een mooie deal gekregen om mijn warmtepomp te installeren.

Wat betreft je berekening: om eerlijk te vergelijken moeten de investeringskosten van een cv-ketel er ook bij, is dat 2500-3000,-?
Qua energiekosten, ik gebruik geen 1700 kuub gas meer, maar in plaats daarvoor gebruik ik ruwweg 4500 kWh elektra (obv een gemiddelde CoP van 3.3). Met mijn energieprijzen bespaarde ik vorig jaar
geen gas: 1700*1.06 = 1802
wel elektra: 4500*0.30 = -1350
jaarlijkse besparing = 707

Dit jaar zijn de energiebelastingen aangepast (+0.11 voor gas, -0.02 voor elektra), hiermee wordt het
geen gas: 1700*1.17 = 1989
wel elektra: 4500*0.28 = -1260
jaarlijkse besparing = 984
Vergeet niet dat de CV ketel ook stroom verbruikt.
Wat je dan dus niet meer vebruikt.
Ligt aan hoe oud je CV is maar dat kan richting de 500 lopen

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
Ik heb ook een poging gewaagd tot berekening kosten CV vs WP met en zonder salderen, zie onder.

Gericht op mijn situatie investering in hele dure grondgebonden WP rond 2017 (zou ik nu niet meer doen!) vs CV die er al hing.

Ik heb gerekend met afschrijving als kostenpost, in geval WP 15 jaar, in geval CV 20 jaar. En een kostje onderhoud. Tevens stroomverbruik meegerekend en een factor vastrecht toegekend aan de installaties. Vrijstelling energiebelasting volledig gebruikt.

Ik heb niet gerekend met kosten en afschrijving PV installatie, wel met de kale terugleverprijs. Als je geen WP hebt dan lever je terug ipv zelf verbruiken.

Diverse prijzen anno 2024, en vergeleken met 2017 voor het gemak alle tarieven factor 0.6.

Onder voorbehoud van correcte berekening en aannames (graag commentaar):
- in ca. 6-7 jaar heeft de overheid de kosten van stoken op CV met 1000 €/jaar heeft opgekrikt dmv belastingen Gaat zo in de staatsruif als belastingverghoging.

- in 2017 was ik zonder salderen een stuk duurder uit, met salderen PV was het gunstiger, met afschrijving 15 jaar.

- anno 2024 middels hoge lastendruk ben ik zonder salderen iets duurder uit met WP dan met gas, met salderen win ik nu veel tov 2017.

- vastrecht electriciteit is zeer hoog tov gas bijna dubbel!

- kosten ruimteverwarming als primaire levensbehoefte zijn door de politiek op basis van wensdenken tot bizarre hoogte opgeschroefd --> op CV voor veel mensen 200 €/maand!

- kosten en afschrijving PV installatie niet meegenomen!

Voor of nadeel WP sterk afhankelijk van je situatie en de kosten investering in de WP. Kost die maar 10.000 € dan win je met of zonder salderen tov de CV. Hangt uiteraard ook af van je gasverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIqATu_9X8C6AYA0QoBCs9wWXdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/79QiPknDCt86qLhVw8c3xek2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Crapton schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:11:
Ik heb ook een poging gewaagd tot berekening kosten CV vs WP met en zonder salderen, zie onder.

Gericht op mijn situatie investering in hele dure grondgebonden WP rond 2017 (zou ik nu niet meer doen!) vs CV die er al hing.

Ik heb gerekend met afschrijving als kostenpost, in geval WP 15 jaar, in geval CV 20 jaar. En een kostje onderhoud. Tevens stroomverbruik meegerekend en een factor vastrecht toegekend aan de installaties. Vrijstelling energiebelasting volledig gebruikt.

Ik heb niet gerekend met kosten en afschrijving PV installatie, wel met de kale terugleverprijs. Als je geen WP hebt dan lever je terug ipv zelf verbruiken.

Diverse prijzen anno 2024, en vergeleken met 2017 voor het gemak alle tarieven factor 0.6.

Onder voorbehoud van correcte berekening en aannames (graag commentaar):
- in ca. 6-7 jaar heeft de overheid de kosten van stoken op CV met 1000 €/jaar heeft opgekrikt dmv belastingen Gaat zo in de staatsruif als belastingverghoging.

- in 2017 was ik zonder salderen een stuk duurder uit, met salderen PV was het gunstiger, met afschrijving 15 jaar.

- anno 2024 middels hoge lastendruk ben ik zonder salderen iets duurder uit met WP dan met gas, met salderen win ik nu veel tov 2017.

- vastrecht electriciteit is zeer hoog tov gas bijna dubbel!

- kosten ruimteverwarming als primaire levensbehoefte zijn door de politiek op basis van wensdenken tot bizarre hoogte opgeschroefd --> op CV voor veel mensen 200 €/maand!

- kosten en afschrijving PV installatie niet meegenomen!

Voor of nadeel WP sterk afhankelijk van je situatie en de kosten investering in de WP. Kost die maar 10.000 € dan win je met of zonder salderen tov de CV. Hangt uiteraard ook af van je gasverbruik.

[Afbeelding]
Waarschijnlijk 25 jaar garantie op de bron dus die zou ik persoonlijk niet in 15 jaar afschrijven.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Crapton zonder WP had je geen vastrecht elektra gehad :?
Vergeet ook de post teruggave energiebelasting niet, vastrecht elektra bestaat praktisch niet.
De wijze les: 18k is wat veel om in 15 jaar af te schrijven.
Een investering in afgiftesysteem is misschien verstandiger: cop5 ipv 4 en schrijft nauwelijks af.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crapton
Proton_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:25:
@Crapton zonder WP had je geen vastrecht elektra gehad :?
Vergeet ook de post teruggave energiebelasting niet, vastrecht elektra bestaat praktisch niet.
De wijze les: 18k is wat veel om in 15 jaar af te schrijven.
Een investering in afgiftesysteem is misschien verstandiger: cop5 ipv 4 en schrijft nauwelijks af.
Aha jij redeneert vastrecht stroom heb ik toch al ivm verlichting en koelkast. Dus niet toerekenen aan WP. Het maakt niet heel veel uit als ik dat doe.

Zet ik WP op 20 jaar afschrijving is erg lang. Gaat de compressor en electronica het houden?

Stel dat ik dat doe dan kom je natuurlijk positiever uit en heb je de investering sneller terugverdiend, kom op een 13.4 jaar met vastrecht 0 op basis van 2024 situatie. Op basis van 2017 zonder salderen 22 jaar, met salderen is dat ca 11 jaar (ik pas de afschrijvingstijd aan).

Vastrecht gas afschaffen vergt waarschijnlijk ook een investering in full electric koken, en je moet even naar je warmwater voorziening kijken. Een lucht WP heeft niet zomaar een heet tapwater voorziening. Dat moet er dan bij. In mijn grondgebonden WP zat deze voorziening er wel in, en ik had toevallig al een inductiekookplaat.

Het hele plaatje sterk afhankelijk (als gezegd) van de situatie. Mijn punt is eigenlijk: in het verleden was WP niet interessant zonder salderen. Door de gasprijs zo op te schroeven (2-3x de kostprijs van gas aan belastingen) is de regering de WP er in aan het het drammen en wordt WP via belastingen geforceerd aantrekkelijk gemaakt. Voor het klimaat.

Mijn mening: dat kan en moet een tandje minder, al is het maar omdat veel mensen een WP niet zomaar kunnen betalen (of hun huis is niet geschikt) en nu zitten met een onvermijdbare lastenverzwaring op primaire levensbehoefte. Zorg dan voor economisch haalbare alternatieven. Ik heb ze nog niet gezien. Zijn er geen slimmere dingen die we met WP investeringsgeld kunnen doen, zoals isolatie.

Nog afgezien dat onze electriciteitscentrales nog deels gewoon op aardgas draaien en we 100.000 immigranten per jaar importeren die elk ook energie verbruiken. Dat is 100% tegengesteld aan de klimaatambities.

[ Voor 23% gewijzigd door Crapton op 16-03-2024 11:23 ]

Pagina: 1 ... 122 ... 151 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden