waarom 400 Wp panelen achter een micro-omvormer van 295 Wp zetten, en dat ook nog op zuid ligging, is dat niet een beetje zonde, maar het kan. hier een berekening via pvcalc, kun je het verschil zien, links met een 4000 Wp omvormer, rechts met jou 2950 Wp omvormerpk128934 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:52:
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Zo'n 4 jaar geleden (oktober 2020) heb ik bij Greenchoice een 4 jarig contract afgesloten. Ooh ooh wat was ik daar blij mee de afgelopen jaren.
Vorig jaar augustus hebben we 16 zonnepanelen geplaatst. Nog voordat de energieleveranciers de terugleverboetes verzonnen hadden. Ik hoorde vandaag dat de gasprijzen alweer aan het stijgen zijn vanwege het gedoe in het Midden Oosten. Nu dus twijfel....uitzitten of nu overstappen.
De panelen wekken (maar dat is een prognose) zo'n 4253 kWh op. Het zijn 10 panelen op het zuiden onder een hoek van 60 graden en 6 panelen op het oosten met een hoek van ca 5 graden (bijna plat). De panelen zijn 400Wp, maar zitten op 295Wp Microomvormers. Met die 295Wp kom ik dan ongeveer op die 4253 kWh uit. Misschien dat ik hier een rekenfout maak. Als ik het met SunnyDesign doe en wat goochel (cappen van omvormers) kom ik op 5779 kWh uit.
![]() | ![]() |
doe ik dat voor alle 16 panelen zie je dus wel duidelijk een afvlakking (datum 21-6-2023 !)
dus totaal circa 5900 kWh per jaar.
/f/image/EWoeth1QAm0fikDb7lRaNWHf.png?f=fotoalbum_large)
[Afbeelding]
Verder verbruiken we zonder de panelen ongeveer 2600 kWh per jaar en verbruiken 600 m3 gas per jaar. Er komen nog aircos, maar dat is helemaal koffie dik kijken.
Wat zouden jullie nu doen? Afwachten of nu toch overstappen?
Overigens denk ik dan weer aan 3 jaar vast. Blijft weinig anders over dan Budget Energie en van de Bron
Edit: Sunnydesign uitkomst berekening toegevoegd.
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 19-04-2024 17:08 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge