Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 19:21
Hier nog een Oxxio-klant die moet gaan betalen voor het terugleveren van energie. We hebben ons nooit verdiept in de meest gunstige tarieven, maar nu wordt het wel tijd.
Wij hebben een behoorlijk overschot van de zonnepanelen. Afgelopen jaar hebben we circa 1500 kwh afgenomen en 2400 kwh teruggeleverd. We verbruikten daarnaast 360 m3 gas.

Voor ons is het dus heel ongunstig om terugleverkosten te moeten betalen. De terugleververgoeding levert nog best wat op. Is het voor ons het meest gunstig om direct over te stappen naar een vast contract zonder terugleverkosten en met een terugleververgoeding? Zijn we dan bij GreenChoice, 3 jaar vast, aan het goede adres? Of zijn er betere alternatieven? Ik vind het lastig te vergelijken omdat we nog niet weten wat de terugleverkosten gaan worden. Dat horen we een maand van tevoren (juli 2024), maar ik ben bang dat er dan geen vaste contracten zonder terugleverkosten meer te krijgen zijn?

Het valt me wel op dat de vaste leveringskosten bij GC aanzienlijk hoger zijn dan bij Oxxio. Voor stroom is dat 101,88 per jaar (Oxxio) om 177,48 euro per jaar (GC). Het verschil in de leveringskosten in gas is kleiner; 89,88 (Oxxio) om 98,28 (GC). Hebben jullie daar nog iets zinnigs over te zeggen?

[ Voor 13% gewijzigd door Ophuizenjacht op 24-04-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@thys Zie Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. , de gemiddelde kWh prijs is voor elke klant anders, omdat dit afhankelijk is van het verbruiksprofiel. Vergelijken met een ander heeft dus alleen zin als je weet dat het profiel ook vergelijkbaar is.
Zeker als je geen stuurbare grootverbruikers hebt (warmtepomp, auto, boiler of zelfs accu) en een heel standaard verbruikspatroon met een ochtend- (7:00-9:00) en avondpiek (18:00-20:00) kan je zelfs duurder uit komen dan met een vast contract.
Als je je uurgegevens van afgelopen jaar hebt kun je terugrekenen wat je met dynamisch kwijt was geweest.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:30
Ophuizenjacht schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:53:
Hier nog een Oxxio-klant die moet gaan betalen voor het terugleveren van energie. We hebben ons nooit verdiept in de meest gunstige tarieven, maar nu wordt het wel tijd.
Wij hebben een behoorlijk overschot van de zonnepanelen. Afgelopen jaar hebben we circa 1500 kwh afgenomen en 2400 kwh teruggeleverd. We verbruikten daarnaast 360 m3 gas.

Voor ons is het dus heel ongunstig om terugleverkosten te moeten betalen. De terugleververgoeding levert nog best wat op. Is het voor ons het meest gunstig om direct over te stappen naar een vast contract zonder terugleverkosten en met een terugleververgoeding? Zijn we dan bij GreenChoice, 3 jaar vast, aan het goede adres? Of zijn er betere alternatieven? Ik vind het lastig te vergelijken omdat we nog niet weten wat de terugleverkosten gaan worden. Dat horen we een maand van tevoren (juli 2024), maar ik ben bang dat er dan geen vaste contracten zonder terugleverkosten meer te krijgen zijn?

Het valt me wel op dat de vaste leveringskosten bij GC aanzienlijk hoger zijn dan bij Oxxio. Voor stroom is dat 101,88 per jaar (Oxxio) om 177,48 euro per jaar (GC). Het verschil in de leveringskosten in gas is kleiner; 89,88 (Oxxio) om 98,28 (GC). Hebben jullie daar nog iets zinnigs over te zeggen?
Wat is nu de beste terugleververgoeding? Advies is nog altijd https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Gas kan apart. Zou je bv bij Oxxio kunnen laten, als je dat gunstig lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ophuizenjacht schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:53:

1st; staar je niet dood aan deze kleine bedragen, kijk eerder naar het grote geheel.
gezien de huidige terugleveringsboetjes is de 3jaar GC een van de beste, mogelijk zelfs de beste aanbieding die je kunt krijgen, niets voor niets maken ze daar geen reklame voor en als je ze belt krijg je deze helemaal niet aangeboden.
zeker als je veel gaat terugleveren is dit wel de meest verstandige keuze, maar laat je vooral niet tegenhouden als je meer wilt betalen. ;)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:03:
[...]
Zoveel lever ik niet terug. Nogmaals, ik persoonlijk ben goedkoper uit zo dan 3 jaar bij GC.
hoeveel lever je dan terug ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Even hierheen gehaald, want het is op zichzelf geen aanbieding, dus hoort daar niet thuis...
Dirk0s schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:54:
[...]

De opbrengsten zullen volgens Pvcalc ongeveer 4650 zijn. Mijn huidige verbruik is lastig te bepalen omdat we er net wonen (8 maanden) en ook nog eens 2 maanden 2 bouwdrogers + blazers hebben draaien die het vebruik natuurlijk verpesten ;)

Wel hebben we een elektrische vloerverwarming in de badkamer die ook nodige vebruikt, dus zullen redelijk verbruiken, vooral in de winter.

Hoe maak ik met deze situatie een juiste keuze?
De keuze is erg moeilijk. Vooral zo zonder gegevens. Je zult moeten schatten.
En dan vergelijkers invullen en kijken wat daar uit komt.
En dan nog bedenken of je voor de (mogelijk) goedkoopste optie gaat, of voor meer zekerheid en toch voor 3 jaar bij GC (die niet in de vergelijkers staat).

Met alle boetes en alles, zou ik toch voor zekerheid gaan.

En zelfs als blijkt dat dat niet de goedkoopste keus was, heb je wel 3 jaar hetzelfde termijnbedrag (na een mogelijke correctie zodra het werkelijke verbruik en opbrengst bekend zijn) en hoef je 3 jaar lang daar niet meer naar om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:10:
[...]

hoeveel lever je dan terug ?
900-1100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 19:21
Truus01 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:57:
[...]

Wat is nu de beste terugleververgoeding? Advies is nog altijd https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Gas kan apart. Zou je bv bij Oxxio kunnen laten, als je dat gunstig lijkt.
Volgens mij is het inderdaad gunstiger om gas bij Oxxio te laten. Maar als ik het goed zie, bieden zij geen contracten aan voor alleen gas? Klopt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ophuizenjacht schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:12:
[...]

Volgens mij is het inderdaad gunstiger om gas bij Oxxio te laten. Maar als ik het goed zie, bieden zij geen contracten aan voor alleen gas? Klopt dat niet?
Geen idee. Even bellen/mailen/chatten, en vragen wat er gebeurd als je stroom op zou zeggen en voor gas wel klant wilt blijven.

Als ik bij GasLicht 360m3 gas invul, komt Engie 1 jaar vast op 1, GC 1 jaar vast op 2 en PureEnergie 1 jaar vast op 3. Oxxio komt er inderdaad niet in voor.
Maar misschien even kijken of ook met gas overstappen misschien niet nog gunstiger is. Vooral omdat je toch nog bonus/korting krijgt als nieuwe klant.

[ Voor 27% gewijzigd door Truus01 op 24-04-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ophuizenjacht schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:12:
[...]

nee, op hun site kan dat blijkbaar niet, je zou kunnen bellen.

maar hier is een energieboer waar je alleen gas kunt afsluiten, er zijn er overigens nog veel meer.

https://www.engie.nl/ener...vragen/alleen-gas-afnemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 20:53
MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:04:
[...]

je eigen verbruik zal circa 1.400 kwh zijn, dus wat over blijft zal circa 3.250 kWh zijn wat je terugleverd.
Als je verwacht dat je jaarlijk verbruik dus rond die 4.700 kWh ligt of iets daaronder of boven lijkt me de keuze van GC een hele goede.
kijk eens naar die maanden waar geen bouwdrogers gebruikt zijn middel dat eens, en doe daar dan nog circa 10% erboven op. hoe kom je dan uit ? als dat dus in de buurt van bovengenoemde zit, heb je al een aardig aanknopingspunt, mn omdat je nu nog met deze data in de winterperiode zit, waar het stroomverbruik vaak hoger ligt.
In de maand dat alles draaide (elektrische vloerverwarming + vloerverwarmingpomp) was het verbruik van die maand ongeveer 450 Kwh.
We hebben toen de vloerverwarming uitgezet en een kacheltje geplaatst die alleen in de ochtend draait en een Tercal 11a vloerverwarmingschakelaar geplaatst. Het verbruik is daarmee teruggevallen naar ongeveer 300 kwh.

Dus dat komt aardig in de buurt dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
met een dergelijk laag teruglevering maakt het wat minder uit. dat zullen dus ook niet al te veel panelen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Wellicht overbodig, maar omdat er veel termen verkeerd worden gebruikt;

Lever je bruto 900-1100 terug aan het net? Of is dat ná salderen?

Ik verwacht bijvoorbeeld 5-7MWh terug te leveren bruto, maar na salderen 0-500kWh aan netto overschot. Wat VDB dus belast, is niet 0-500 maar 5000-7000.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twenterocker
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-05-2024
Goedemorgen iedereen,

Binnenkort krijgen we de sleutels van ons nieuwe huis, dat nog niet voorzien is van zonnepanelen. We zijn van plan om binnen enkele weken na de verhuizing 12 zonnepanelen te installeren. Het huis heeft energielabel A en is goed geïsoleerd, maar we hebben nog geen inzicht in ons toekomstig energieverbruik.

We overwegen een 3-jarig vast contract voor de energielevering. We zijn specifiek aan het kijken naar het aanbod van Greenchoice, aangezien deze geen terugleveringskosten in rekening brengt, met de volgende tarieven:

Variabele leveringskosten (normaal): € 0,31097
Variabele leveringskosten (dal): € 0,32307
TLV: € 0,05000
Is een 3-jarig vast contract aan te raden gezien onze plannen met zonnepanelen, of zijn er betere opties beschikbaar? Alle adviezen zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Thalaron schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:44:
[...]

Wellicht overbodig, maar omdat er veel termen verkeerd worden gebruikt;

Lever je bruto 900-1100 terug aan het net? Of is dat ná salderen?

Ik verwacht bijvoorbeeld 5-7MWh terug te leveren bruto, maar na salderen 0-500kWh aan netto overschot. Wat VDB dus belast, is niet 0-500 maar 5000-7000.
Bruto, ik weet hoe het zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
twenterocker schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:44:
Goedemorgen iedereen,

Binnenkort krijgen we de sleutels van ons nieuwe huis, dat nog niet voorzien is van zonnepanelen. We zijn van plan om binnen enkele weken na de verhuizing 12 zonnepanelen te installeren. Het huis heeft energielabel A en is goed geïsoleerd, maar we hebben nog geen inzicht in ons toekomstig energieverbruik.

We overwegen een 3-jarig vast contract voor de energielevering. We zijn specifiek aan het kijken naar het aanbod van Greenchoice, aangezien deze geen terugleveringskosten in rekening brengt, met de volgende tarieven:

Is een 3-jarig vast contract aan te raden gezien onze plannen met zonnepanelen, of zijn er betere opties beschikbaar? Alle adviezen zijn welkom!
Dan hangt er vanaf of je met de zonnepanelen verwacht je verbruik volledig te salderen, dan maakt het tarief namelijk niet zo veel uit. Verwacht je dat je meer verbruikt dan dat je teruglevert dan zijn er betere tarieven, bijvoorbeeld Greenchoice NL Groene Stroom 2 jaar Vast Actie met € 0,2761. Wel afsluiten voor je zonnepanelen neemt. (Gas buiten beschouwing gelaten, kan eventueel apart worden afgesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twenterocker
Novax schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:01:
[...]

Dan hangt er vanaf of je met de zonnepanelen verwacht je verbruik volledig te salderen, dan maakt het tarief namelijk niet zo veel uit. Verwacht je dat je meer verbruikt dan dat je teruglevert dan zijn er betere tarieven, bijvoorbeeld Greenchoice NL Groene Stroom 2 jaar Vast Actie met € 0,2761. Wel afsluiten voor je zonnepanelen neemt. (Gas buiten beschouwing gelaten, kan eventueel apart worden afgesloten)
Bedankt voor je reactie.
Ik verwacht (volgens de berekening van Greenchoice) met 2 personen een verbruik van Normaal: 2.076 kWh en Dal 1.384 kWh = 3.460 kWh. 12 panelen zullen +/- 4.437 kWh. Omdat we overdag werken zal er een deel gesaldeerd worden. De teruglevering zal naar schatting 900 kWh zijn volgens deze berekening. Dus je adviseert om een energiecontract af te sluiten zonder het vermelden dat er zonnepanelen zijn/komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
twenterocker schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:06:
Dus je adviseert om een energiecontract af te sluiten zonder het vermelden dat er zonnepanelen zijn/komen?
Je kan bij het afsluiten van een contract eigenlijk niet eens melden dat er zonnepanelen komen, je moet de zonnepanelen pas aanmelden als ze zijn aangesloten. Bij Greenchoice is de "zonnepanelenboete" een administratieve truc in de aanbieding via het vastrecht, bij aanmelding met zonnepanelen betaal je € 14,79 per maand, zonder zonnepanelen tijdens aanmelding € 10,26. De terugleververgoeding is hetzelfde € 0,05.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
twenterocker schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:44:
Goedemorgen iedereen,

als je nu zoveel panelen op je dak legt dat je op circa 110% van je totaal verbruik komt hoef je voorlopig geen zorgen te maken mbt de prijzen per kWh omdat je deze dan volledig kunt salderen en dat blijft voorlopig nog wel zo.
dus als je plaatst hebt, kijk of je er nog 2 tot 4 erbij kunt leggen, de meerkosten zijn dan veelal helemaal niet zo veel meer.
kijk mn ook naar een eventueel toekomstig verbruik, heeft je huis bv een warmtepomp zijn die 12 panelen vaak al te weinig. wil je in de toekomst nog een EV ? ook dan zijn extra panelen geen overbodig luxe, achteraf bijplaatsen is vaak een heel stuk duurder, kun je beter direct doen.
jou geval zou ik iderdaad kiezen voor dat GC contract van 3 jaar (heb zelf ook een 3 jaar contract) en je krijgt daardoor ook rust in de tent. Wat over 3 jaar is weet op dit moment toch niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
twenterocker schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:06:
Bedankt voor je reactie.
Ik verwacht (volgens de berekening van Greenchoice) met 2 personen een verbruik van Normaal: 2.076 kWh en Dal 1.384 kWh = 3.460 kWh. 12 panelen zullen +/- 4.437 kWh.
Ik zou overigens niet zomaar uitgaan van de berekening van Greenchoice, dat zijn gemiddelden. (bij gaslicht.com is de schatting bij 12 panelen 3600 kWh) Als je al weet wat voor panelen het zijn (wp per paneel) en in welke richting ze komen te liggen dan kan je een betere inschatting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twenterocker
@Novax @MacD007
We zullen binnen enkele weken na de sleuteloverdracht ons dak van 12 zonnepanelen voorzien met een Zuid/West opstelling en elk een capaciteit van 435 Wp. Hierdoor verwacht ik dat de opbrengst hoger zal zijn dan 3.600 kWh. Ik begrijp de nuances, maar ik vraag me af of ik het beste gebruik kan maken van de 3-jarige vaste aanbieding van Greenchoice https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/. Dit zou mij financiële zekerheid bieden, maar ik heb een paar vragen:

1. Moet ik bij het afsluiten van het contract vermelden dat ik zonnepanelen heb? Dit contract heeft namelijk nog geen vaste terugleveringskosten, correct?
2. Waarom worden de leveringskosten 'variabel' genoemd terwijl het om een 3-jarig vast contract gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
twenterocker schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:37:
1. Moet ik bij het afsluiten van het contract vermelden dat ik zonnepanelen heb? Dit contract heeft namelijk nog geen vaste terugleveringskosten, correct?
Nee, als je op het moment van aanvraag nog geen zonnepanelen hebt hoef je dit niet aan te geven. Zodra de panelen zijn aangesloten ben je verplicht deze aan te melden bij energieleveren.nl (Het kan zijn dat de installateur dit voor je doet)
2. Waarom worden de leveringskosten 'variabel' genoemd terwijl het om een 3-jarig vast contract gaat?
de term variabele in "variabele leveringskosten" verwijst naar jouw verbruik dat variabel is, niet de tarieven, die zijn vast voor jouw contract.

Vast contract betekent: variabele leveringskosten = verbruik × vast tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 14:09
@Indiaan706 en @DM57: vanmiddag de nieuwe jaaropgave van ZonderGasEnergie gekregen, maar hij is nog steeds niet gecorrigeerd wat het terugleveren betreft, het enige wat ze gecorrigeerd hebben is het gasverbruik, dat was (te hoog) geschat ipv uitgelezen.

Ik heb voor de 3e keer gebeld met de klantenservice, maar deze medewerker kwam er ook niet uit en vroeg of ik een mail wilde sturen om uitleg te vragen over deze jaaropgave.
Het is een verouderde jaaropgave met belastingtarieven van 2022 en hij is voor dynamische contracten, ipv een jaaropgave voor klanten met een vast (5 jarig) contract.

Wel hardnekkig, dat na 3 keer bellen het nog steeds niet klopt en er weer dezelfde opgave is gestuurd met maandelijks verschillende teruglevertarieven en een verkeerd berekende saldering.
De jaaropgave werd ook nog eens dubbel opgestuurd, 1 keer als jaaropgave en de andere als bijlage van een mail over een niet bestaande iDeal betaling?
Blijkbaar gaat er een hoop mis bij de administratie van ZGE.

p.s., hebben jullie al iets gehoord van ZGE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Gramser schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:30:
[...]

Maak toch zelf ook maar even een foto 👍🏻
Zekers wel! 😁

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
twenterocker schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:37:
@Novax @MacD007
We zullen binnen enkele weken na de sleuteloverdracht ons dak van 12 zonnepanelen voorzien met een Zuid/West opstelling en elk een capaciteit van 435 Wp. Hierdoor verwacht ik dat de opbrengst hoger zal zijn dan 3.600 kWh.
volgens pvcalc zal dat circa 4.600-4.800 kWh per jaar zijn. (ZW135-45graden dakhelling), dus je teruglevering zal ergens rond 3.500 kWh liggen.
Ik begrijp de nuances, maar ik vraag me af of ik het beste gebruik kan maken van de 3-jarige vaste aanbieding van Greenchoice https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/. Dit zou mij financiële zekerheid bieden, maar ik heb een paar vragen:

1. Moet ik bij het afsluiten van het contract vermelden dat ik zonnepanelen heb?
ja, doe je dat niet, voldoe je niet aan de voorwaarden, vul de rest maar zelf in. overigens maakt het met dit GC contract maar weinig uit, alleen je vaste lasten zijn hier iets hoger met zonnepanelen.
Dit contract heeft namelijk nog geen vaste terugleveringskosten, correct?
ja en nee, dit heeft geen boetes op basis van staffels of kWh van je teruggeleverde stroom maar wel een iets hoge vaste lasten van nog geen 15 euro, dat is circa 7,5 euro meer dan zonder zonnepanelen. dit is echter onafhankelijk van de hoeveelheid
dat laatste snap ik niet; waar staat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 15:19
R0181 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:02:
@Indiaan706 en @DM57: vanmiddag de nieuwe jaaropgave van ZonderGasEnergie gekregen, maar hij is nog steeds niet gecorrigeerd wat het terugleveren betreft, het enige wat ze gecorrigeerd hebben is het gasverbruik, dat was (te hoog) geschat ipv uitgelezen.

Ik heb voor de 3e keer gebeld met de klantenservice, maar deze medewerker kwam er ook niet uit en vroeg of ik een mail wilde sturen om uitleg te vragen over deze jaaropgave.
Het is een verouderde jaaropgave met belastingtarieven van 2022 en hij is voor dynamische contracten, ipv een jaaropgave voor klanten met een vast (5 jarig) contract.

Wel hardnekkig, dat na 3 keer bellen het nog steeds niet klopt en er weer dezelfde opgave is gestuurd met maandelijks verschillende teruglevertarieven en een verkeerd berekende saldering.
De jaaropgave werd ook nog eens dubbel opgestuurd, 1 keer als jaaropgave en de andere als bijlage van een mail over een niet bestaande iDeal betaling?
Blijkbaar gaat er een hoop mis bij de administratie van ZGE.

p.s., hebben jullie al iets gehoord van ZGE?
Hoi, nee nog niets gehoord. Wel een mail gehad waarin ze nieuwe dynamische tarieven aankondigden waarop ik gereageerd heb dat ik een 5 jarig vast contract heb…. Dit hebben ze gecorrigeerd aldus hun mail…
Lijkt administratief nog niet geheel op orde daar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:58

copykat

Good copy isn't bad

Nog 19 dagen voordat mn 3 jarige GC abbo in gaat.
account aanmaken is gelukt.
dus SFSG
Budget nog de jaar afrekening betalen en dan in mn Homewizard app de nieuwe gegevens invoeren
zoals euro/khw en euro/m3

de budget eind afrekening controleren op levering en teruglevering.
(gaat meestal wel goed denk ik maar toch even controleren.)
en dan 3 jaar even geen gelul met terugleverboetes en zo.
*O*
Tegen die tijd dat dit afloopt hoop ik dat ze in DenHaag meer duidelijkheid bieden over de langere termijn kosten van electra in de winter verbruiken met WP's./airco's.

Nu kan ik rustig nog even "gewoon" HRCV gebruiken en wat geld genereren met terugleveren.
Kunnen we rustig (ver)bouwen naar Gasloze huisenergie.

:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

copykat schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:20:
Nog 19 dagen voordat mn 3 jarige GC abbo in gaat.
account aanmaken is gelukt.
dus SFSG
Budget nog de jaar afrekening betalen en dan in mn Homewizard app de nieuwe gegevens invoeren
zoals euro/khw en euro/m3

de budget eind afrekening controleren op levering en teruglevering.
(gaat meestal wel goed denk ik maar toch even controleren.)
en dan 3 jaar even geen gelul met terugleverboetes en zo.
*O*
Tegen die tijd dat dit afloopt hoop ik dat ze in DenHaag meer duidelijkheid bieden over de langere termijn kosten van electra in de winter verbruiken met WP's./airco's.

Nu kan ik rustig nog even "gewoon" HRCV gebruiken en wat geld genereren met terugleveren.
Kunnen we rustig (ver)bouwen naar Gasloze huisenergie.

Je weet dat de terugleverboete verwerkt zit in het vastrecht?
https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dat is dus lang niet bij alle energieboeren zo, bij de meeste zit dat zelfs juist niet in de vastrecht maar is een aparte kostenpost die er gewoon bij komt of het zit in de kWh prijs (bv Essent) verwerkt. dat laatse is mn voor mensen die 100% kunnen salderen het gunstige omdat dan de boete totaal wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Das een stuk lager dan 40euro/mnd die budget wil.
namelijk een schokking 4,53 euro per maand..volgens jou linkje. 🤯😱 :)

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 25-04-2024 12:01 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
copykat schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:20:
dream on :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
https://www.nu.nl/economi...n-pauzeren-laadpalen.html

en weer allemaal terug aan het gas :+

Het was te verwachten... hopelijk gaat de belasting op gas nu ook weer omlaag (:+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:33

IkWilbert

Het is mij!

Ok, ik ben me een beetje aan het inlezen... en weet niet zo goed wat ik aan moet met alle "terugleverboetes".
Zit op dit moment bij Engie tot 29-10-2024.

Woon nu een paar maand in een nieuwbouw woning. A++++
Heb niet echt een idee wat ik per jaar ga verbruiken op dit moment maar verwacht wel flink te gaan terugleveren. Verwacht rond de 8000 kWh per jaar op te wekken maar verbruik? Geen idee, laat ik het houden op 4000 kWh.

Ik lees veel over Greenchoice, is dat nu gewoon het slimst om te doen? En kan dat aangezien mijn huidige contract nog loopt tot 29 oktober.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ArcticWolf schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:42:

Het was te verwachten... hopelijk gaat de belasting op gas nu ook weer omlaag (:+ )
Zolang ze hybride pushen zou ik maar niet te hard hopen ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
IkWilbert schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:42:
Ik lees veel over Greenchoice, is dat nu gewoon het slimst om te doen? En kan dat aangezien mijn huidige contract nog loopt tot 29 oktober.
Ja. https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ Tot 6 maanden vooraf al vast te leggen. Dus rond maandag afsluiten.

*edit: Enkele 1-jarige deals zijn iets voordeliger, maar maar 1 jaar vast... Wat is nu de beste terugleververgoeding?

[ Voor 16% gewijzigd door Truus01 op 25-04-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Laatst online: 13-05 06:27
Wij hebben met onze zonnepanelen een overproductie van ongeveer 1200 kWh. We zaten bij een dynamische energieleverancier en op de jaarrekening moest er bijna 300 euro worden bijbetaald vanwege een teruglever correctie. Dit bedrag was meer dan alle 12 maandelijkse termijnen bij elkaar. Wij zijn weer overgestapt naar een regulier energiebedrijf en betalen nu net zoveel in de maand.
Maar toch willen we misschien terug naar dynamisch.

Mijn vraag is of het verstandig is indien je overproductie hebt met je zonnepanelen om dan naar dynamisch te gaan. Wij hebben een hybride warmtepomp maar wekken weinig op in de periodes dat je juist de opgewekte stroom nodig hebt en in de zomer hebben we dus enorme overcapaciteit. Onze installateur adviseerde destijds zes panelen extra te leggen ivm de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:16
ArcticWolf schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:42:

Als daarmee dan ook gelijk het Gj tarief voor de StadsVerwarming omlaag gaat oOo

Lees gasturbine geeft "restwarmte" aan het SV net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:16
Simpel360 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:39:
[...]

Als daarmee dan ook gelijk het Gj tarief voor de StadsVerwarming omlaag gaat oOo

Lees gasturbine geeft "restwarmte" aan het SV net.
Oh, wacht ff, Eneco staat niet genoemd.......
Gaat de lachende 3e worden -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 17-09 18:18
Johan14 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:55:
Wij hebben met onze zonnepanelen een overproductie van ongeveer 1200 kWh. We zaten bij een dynamische energieleverancier en op de jaarrekening moest er bijna 300 euro worden bijbetaald vanwege een teruglever correctie. Dit bedrag was meer dan alle 12 maandelijkse termijnen bij elkaar. Wij zijn weer overgestapt naar een regulier energiebedrijf en betalen nu net zoveel in de maand.
Maar toch willen we misschien terug naar dynamisch.

Mijn vraag is of het verstandig is indien je overproductie hebt met je zonnepanelen om dan naar dynamisch te gaan. Wij hebben een hybride warmtepomp maar wekken weinig op in de periodes dat je juist de opgewekte stroom nodig hebt en in de zomer hebben we dus enorme overcapaciteit. Onze installateur adviseerde destijds zes panelen extra te leggen ivm de warmtepomp.
Ik kwam deze site tegen https://jeroen.nl/ met m.i. zeer relevante uitleg over dynamisch contract en salderen.

Ze hebben ook een historisch overzicht van uurprijzen vanaf 2013. Ik ben nu eens in Excel aan het kijken hoeveel en welke uren precies die prijs negatief was. Negatieve prijzen kunnen ook 's nachts in de winter door de windstroom! Totaal tel ik nu in deze Excel file slechts 592 uur negatief waarvan 432 uur overdag en pas vanaf 2019! Het is duidelijk iets van de laatste jaren. Er moeten veel nieuwe PV's en windinstallaties bij zijn gekomen de laatste 4 jaar, of netmanagement is beroerder geworden.

Ik wil die negatieve uren naast mijn zonnestroom teruglevering leggen neg prijs x kWh = theoretische terugleverboete dynamisch. Als je een vaste prijs krijgt per kWh dan legt de energieleverancier op die momenten er op toe. Echter er zijn ook moment waarop de prijs veel hoger is dan je terugleverprijs, dan maakt de energieleverancier winst dus dat streept elkaar weg mede omdat periodes met negatieve prijzen relatief kort zijn. Windstroom negatieve prijzen mogen niet op het bordje komen van particuliere PV bezitters.

https://jeroen.nl/dynamische-energie/negatieve-prijzen

Ik wil wel eens weten hoe ze tot die vrij hoge bedragen per maand terugleverboete komen. M.i. is het onterecht een lump sum terugleverboete te hanteren, zeker als je je PV installatie via HA uitzet bij negatieve stroomprijs. .

[ Voor 5% gewijzigd door Crapton op 26-04-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Mijn energie contact bij Oxxio loopt bijna weer af. Dus ga ik naar een vergelijkingssite en zie ik dat ze allemaal schermen met bonussen! En voor bestaande klanten doet Oxxio helemaal niks.

Gokken de energie bedrijven op slapende klanten? Want op deze manier zou je toch echt ieder jaar miljoenen overstappers krijgen? :w

Edit trouwens ook frappant dat Engie- een Frans staatsbedrijf- actief is in Nederland en zowat de goedkoopste is met aardgas.

[ Voor 16% gewijzigd door emeralda op 26-04-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
emeralda schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:19:
Gokken de energie bedrijven op slapende klanten? Want op deze manier zou je toch echt ieder jaar miljoenen overstappers krijgen? :w
Ja. Algemeen bekend dat veel mensen niet kijken (keken, was in ieder geval zeker zo voor de energiecrisis) en vergelijken, maar blijven zitten waar ze zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
emeralda schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:19:
Mijn energie contact bij Oxxio loopt bijna weer af. Dus ga ik naar een vergelijkingssite en zie ik dat ze allemaal schermen met bonussen! En voor bestaande klanten doet Oxxio helemaal niks.

Edit trouwens ook frappant dat Engie- een Frans staatsbedrijf- actief is in Nederland en zowat de goedkoopste is met aardgas.
Dat is altijd al zo geweest, vroeger was overstappen gewoon de beste kiezen, maar vooral overstappen en elke keer de bonussen pakken, nu moet je mn als je zonnepanelen hebt wel wat meer opletten naar wie van die energieboeren je kiest.

en vooral ook even kijken naar dit soort forums, want lang niet alle aanbiedingen zie je op vergelijkingssites, dus ook zelf ook even kijken bij de energieboer zelf en op forums als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjawel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 20:42
Hoi allemaal,
Ik hoop dat ik in dit kroegtopic hierom mag vragen:
Al een tijdje aan het meelezen in de verschillende topics maar om eerlijk te zijn: hoe meer ik lees des te minder ik ervan snap. Ik zie simpelweg het bos niet meer.
Zouden jullie mij kunnen helpen. Waar moet ik op letten met het volgende geschatte gebruik. Of nog beter: welke aanbieder adviseren jullie?
Afname normaal: 1500
Afname laag: 2200
Terugleveren normaal: 1330
Terugleveren dal: 590
Gas: 400m3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Onshuis
  • Laatst online: 26-04-2024
Wat hadden ze vroeger toch een geluk he, iedereen had voor minimaal 1000 watt aan lampen aan in de avond. Energie label A toen is nu H. Je verbruikte zoveel stroom per jaar en het koste geen drol. Net als dat gas, super schoon gas, hr++ ketel, kubieke meters per jaar gingen er doorheen, en het koste geen drol.

Toen gingen we over op leds, energie label A+++ apparatuur en wekte we deels zelf stroom op. Kom op het is allemaal onzin we worden in de zeik genomen, tegen elkaar uitgespeeld. We zijn hartstikke gek met zijn allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:59
Onshuis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:59:
Wat hadden ze vroeger toch een geluk he, iedereen had voor minimaal 1000 watt aan lampen aan in de avond. Energie label A toen is nu H. Je verbruikte zoveel stroom per jaar en het koste geen drol. Net als dat gas, super schoon gas, hr++ ketel, kubieke meters per jaar gingen er doorheen, en het koste geen drol.
Verspilling is nooit goed, vraag me wel af waar al die energie vroeger vandaan kwam?

Met al die 75 watt lampen moet het gemiddelde huishouden 2x tot 3x zoveel kWh als nu verbruikt hebben, dat was nooit een probleem (en de prijs inderdaad erg laag).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:31
frankjawel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:43:
Hoi allemaal,
Al een tijdje aan het meelezen in de verschillende topics maar om eerlijk te zijn: hoe meer ik lees des te minder ik ervan snap. Ik zie simpelweg het bos niet meer.
Zouden jullie mij kunnen helpen. Waar moet ik op letten met het volgende geschatte gebruik. Of nog beter: welke aanbieder adviseren jullie?
Ik ben met soortgelijk verbruik overgestapt naar United Consumers. Die was voor mij het laagste qua prijzen en een welkomstbonus (€295) voor 1 jaar.

Normaal: € 0,32841
Dal: € 0,24164
Gas: € 1,16660

Mijn verbruik:
Normaal afname 1294 en terug 1705
Dal afname 2065 en terug 700
Gas 635m3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Onshuis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:12:
En een warmtepomp is waardeloos en duur. Mensen met een warmtepomp die ik ken, nemen er een allesbrander bij om t warm te kunnen stoken als het onder de -5 komt. Die zien de energierekening in de winter gigantisch stijgen, iets met een lagere cop waarde?? ofzo bij kouder weer.
Vreemde mensen die jij kent.
De positieve verhalen hier op Tweakers geloof je zeker ook niet?!
Onshuis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:29:
Nou toch maar eens gaan kijken hoe het dit jaar gaat lopen dan en anders ook maar een alles brander aanschaffen. Ik ga echt mijn thermostaat niet op 18 graden zetten. Zoals die achterlijke tv spotjes.
Wat is nu eigenlijk precies je probleem/vraag? Waarom ga je nu eerst een jaar kijken hoe iets loopt?

Gisteren was het koud. Dus ik heb mijn L/L warmtepomp op 20 gehad en ik heb zo'n 2,5 kWh verbruikt. Die ik met mijn zonnepanelen saldeer.
(En over mijn overschot, wat ik heb, want mijn verbruik is laag, krijg ik nog 3 jaar 11,5ct/kWh.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Onshuis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:12:
[...]

Ja jij snapt wat ik bedoel. Maar die heffing, gaan ze dan schatten? Want ze kunnen niet zien wat je per dag dan opwekt en verbruikt. Theoretisch zou t kunnen zijn dat ik t hele jaar door elke dag even eel verbruik dan dat ik opwek.

En een warmtepomp is waardeloos en duur. Mensen met een warmtepomp die ik ken, nemen er een allesbrander bij om t warm te kunnen stoken als het onder de -5 komt. Die zien de energierekening in de winter gigantisch stijgen, iets met een lagere cop waarde?? ofzo bij kouder weer.
Beetje wereldvreemd ben je wel. Warmtepomp is redelijk mainstream nu hoor. En de techniek is al tientallen jaren oud en bewezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:02
hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:10:
[...]

Verspilling is nooit goed, vraag me wel af waar al die energie vroeger vandaan kwam?

Met al die 75 watt lampen moet het gemiddelde huishouden 2x tot 3x zoveel kWh als nu verbruikt hebben, dat was nooit een probleem (en de prijs inderdaad erg laag).
Nou dat kan ik je wel vertellen hoor: uit hele grote vieze bruinkool en kolencentrales!

Hebben we daarmee ook toch mooi even het klimaat - en zoals het er nu naar uitziet ook onze planeet - naar de knoppen geholpen met die lekkere goedkope stroom en energieslurpende verspilling.

Ja, ga dat maar eens uitleggen aan je kleinkinderen hoe goed opa vroegah bezig was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onshuis
Ja ik ben heel vreemd, maar wereld vreemd? Ik leef in ieder geval niet in een fantasie wereld waarbij warmtepompen van €15000+ alle huizen kunnen verwarmen voor een schappelijke aantal kwh per jaar met een levensduur langer dan een hr+ ketel. Gelukkig zijn er altijd nog mensen die geloven dat iets mainstream is omdat ze dat vooral zelf vinden. Haha mainstream net als elektrische auto's zeker en die o zo milieu vriendelijke en voor rendabele windmolens. Blijf maar fijn in de bubbel. Mainstream bubbel of niet het blijft toch jammer van die teruglever boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onshuis
marktweakt schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:35:
[...]

Nou dat kan ik je wel vertellen hoor: uit hele grote vieze bruinkool en kolencentrales!

Hebben we daarmee ook toch mooi even het klimaat - en zoals het er nu naar uitziet ook onze planeet naar de knoppen geholpen met die lekkere goedkope stroom en energieslurpende verspilling.

Ja, ga dat maar eens uitleggen aan je kleinkinderen hoe goed opa vroegah bezig was...
Haha hoe worden die warmtepompen voorzien van elektra denk je in de winter? Kolencentrales misschien? Het gaat mij er ook niet om dat het milieu zwaar belast werd, eerder dat we nu veel minder energie verbruiken terwijl het veel duurder is. En ik heb al zeker 10 jaar 100% groene energie uit wind en zon. Dus waarom is het nu veel duurder, waren kolen en kolencentrales zoveel goedkoper dan panelen en molens dan? Die panelen liggen toch gewoon in een weiland of gaan ze die elke dag schoon maken zijn dat de kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Onshuis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:44:
En ik heb al zeker 10 jaar 100% groene energie uit wind en zon.
Je hebt 10 jaar lang elektriciteit waarvoor 100% groene stroom certificaten aangeschaft zijn.

Alleen zon en wind zou in de winter best knus en donker geweest zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onshuis
[...]

Haha hoe worden die warmtepompen voorzien van elektra denk je in de winter? Kolencentrales misschien? Het gaat mij er ook niet om dat het milieu zwaar belast werd, eerder dat we nu veel minder energie verbruiken terwijl het veel duurder is. En ik heb al zeker 10 jaar 100% groene energie uit wind en zon. Dus waarom is het nu veel duurder, waren kolen en kolencentrales zoveel goedkoper dan panelen en molens dan? Die panelen liggen toch gewoon in een weiland of gaan ze die elke dag schoon maken zijn dat de kosten?
Nee, als die panelen en molens eenmaal staan en draaien, dan kost het geen drol meer. Nou die liggen daar al 10 jaar of langer, dus waarom is het dan duurder nu, terwijl we ook nog eens minder zijn gaan verbruiken? Kolen moet je blijven delven en verbranden en dat was goedkoper ??? Misschien wel, want in andere delen van de wereld gaat er gewoon genoeg de lucht in, arme kindertjes daar ook. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:02
[...]

Als je dat echt wilt weten dan zou je eens op milieucentraal.nl kunnen kijken.
Maar om een tipje van de sluier op te lichten zonder dat we in een off-topic discussie vervallen:
- belastingen om de energietransitie mee te betalen
- gewoon inflatie net zoals de boodschappen nu ook een stuk duurder zijn
- en ja, vieze energie was (en is nog steeds) over het algemeen goedkoper dan schone energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onshuis
hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:51:
[...]

Je hebt 10 jaar lang elektriciteit waarvoor 100% groene stroom certificaten aangeschaft zijn.

Alleen zon en wind zou in de winter best knus en donker geweest zijn... ;)
Haha ja daar adverteert mijn leverancier mee. 100% nederlandse zon en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Onshuis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:55:
Haha ja daar adverteert mijn leverancier mee. 100% nederlandse zon en wind.
Achteraf gezien onverstandige marketing, veel mensen denken daardoor dat de energietransitie 'makkelijk' is. We daadwerkelijk alles eenvoudig uit wind en zon kunnen doen, zoiets als dunkelflaute niet bestaat.

Pas na een jaar met zelf panelen begreep ik dat het niet zo eenvoudig was, mijn dak in december slechts elektriciteit opwekte voor het spreekwoordelijke lampje in de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:02:
[...]

Achteraf gezien onverstandige marketing, veel mensen denken daardoor dat de energietransitie 'makkelijk' is. We daadwerkelijk alles eenvoudig uit wind en zon kunnen doen, zoiets als dunkelflaute niet bestaat.

Pas na een jaar met zelf panelen begreep ik dat het niet zo eenvoudig was, mijn dak in december slechts elektriciteit opwekte voor het spreekwoordelijke lampje in de koelkast.
Gewoon saldering afschaffen zoals het jaren geleden had gemoeten en je bent weer terug bij af... PV is niet de toekomst en zelfs geen oplossing, tenzij je het geopolitiek oplost en daar is de mensheid nog lang niet aan toe.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Onshuis
hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:02:
[...]

Meeste mensen willen gewoon goedkope energie. Die hebben geen tijd om te denken aan een energietransitie. Die zijn elke dag bezig met overleven. Zeker nu het zo achterlijk duur is allemaal. Dat een aantal mensen met warmtepompen en ev's zich elitair wanen en vinden dat wat hun doen mainstream is, zegt genoeg over het verlies met de werkelijkheid, door deze wanen en de politiek, bedrijven verdienen er gretig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan14
  • Laatst online: 13-05 06:27
Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:11:
[...]

Vreemde mensen die jij kent.
De positieve verhalen hier op Tweakers geloof je zeker ook niet?!

[...]

Wat is nu eigenlijk precies je probleem/vraag? Waarom ga je nu eerst een jaar kijken hoe iets loopt?

Gisteren was het koud. Dus ik heb mijn L/L warmtepomp op 20 gehad en ik heb zo'n 2,5 kWh verbruikt. Die ik met mijn zonnepanelen saldeer.
(En over mijn overschot, wat ik heb, want mijn verbruik is laag, krijg ik nog 3 jaar 11,5ct/kWh.)
Hybride WP hier en juist met dit soort relatieve koude voorjaarsdagen met felle zon 🌞 is een WP ideaal tezamen met zonnepanelen. Vandaag 7 kWh verbruikt en 10 kWh opgewekt en nul gas verbruikt. Sinds wij een WP hebben is onze energierekening gehalveerd naar een paar tientjes per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onshuis
Johan14 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:16:
[...]

Hybride WP hier en juist met dit soort relatieve koude voorjaarsdagen met felle zon 🌞 is een WP ideaal tezamen met zonnepanelen. Vandaag 7 kWh verbruikt en 10 kWh opgewekt en nul gas verbruikt. Sinds wij een WP hebben is onze energierekening gehalveerd naar een paar tientjes per maand.
Ja was een fijne dag vandag, waren alle winterdagen maar zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:05
Johan14 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:16:
[...]

Ja nu wel in April, maar dat helpt maar een klein beetje op jaarbasis.
Grootse verwarmingsbehoefte is december/januari/februari en dan komt er geen drol uit je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ASW1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:02:
Grootse verwarmingsbehoefte is december/januari/februari en dan komt er geen drol uit je panelen.
Een bewolkte dag in december is een halve kWh, dat is verwaarloosbaar.

December of Juni is factor 7.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Onshuis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:24:
[...]
Meeste mensen willen gewoon goedkope energie. Die hebben geen tijd om te denken aan een energietransitie. Die zijn elke dag bezig met overleven. Zeker nu het zo achterlijk duur is allemaal. Dat een aantal mensen met warmtepompen en ev's zich elitair wanen en vinden dat wat hun doen mainstream is, zegt genoeg over het verlies met de werkelijkheid, door deze wanen en de politiek, bedrijven verdienen er gretig aan.
100% met je eens, mensen/huishoudens willen graag goedkope energie en dat is voor mij ook belangrijk.

Daarom heb ik toen het kon lang geleden 8 panelen genomen en met de teruggaven een jaar erop nog eens 2 en vervolgens 2 jaar later nogs eens 3. En jups weer 2 jaar later nog eens 2. van 170.- terug naar 75.- en nog geld terug.
En toen kwam de energie cirsis zoals ze het graag noemen, mijn voorschot bleef staan op wat het was en daar kwam ik gewoon mee uit in mijn variabele contract, kwestie van weten wat je verbruik is in combinatie met prijzen reken je gewoon je jaarrekening uit. Leverancier vond 295.- wel een mooi bedrag per maand, ik zelf dacht 82.- is ook genoeg en jup ik kreeg nog geld terug.

Maar daar komt onze overheid ons tegemoet, Ik als minima (ja mag je rustig weten) kreeg toen 1300.- euro en daar kocht ik nog eens 3 panelen van die nog op het schuurtje konden, Jaar erop nog eens 1300.- en ivm een renovatie nog eens 1200.- vergoeding en daaroverheen nog eens 2x 290.- euro. Wat gaan we daar nu weer mee doen.
Wel laten we eens de 17 jaar oude airco gaan vernieuwen dan neem ik gelijk de bovenverdieping erbij mee, en zo geschiede wat inhield dat ik nu totaal geen gas meer verbruikte omdat de airco de boel makkelijk kon verwarmen en net als in die "crisis" zet ik mijn eigen echt niet in de kou dus lekker op 21/22 graden.

En daar komt weer de afrekening, verdorie weer geld terug en nu voor het komende/lopende jaar.? ik kreeg al bericht dat het voorschot maar op 0.- gezet moet worden wat anders krijg ik zoveel terug.

Netto rekening nu op jaarbasis ergens tussen 130.- en 150.- euro. Zou ik niets doen aan voorzieningen als warmtepomp of zonnepanelen zou ik per maand zitten tussen 250.- en 300.- aan kosten (4500kwh en 900m3 gas). kies zelf150.- per jaar of 3600.-

De panelen zijn al "terugverdient" die kosten me niets meer, airco was gratis kun je zeggen, gas verbruik 30m3 per jaar. Maar zoals ik al zei ik ben het met je eens, ook in je eerdere berichten je kan beter even niets doen want alles wat je doet kost tienduizenden euro's.

Weet je, verstandig investeren geeft meer profit dan naar dat concert te gaan of die vakantie. bouw dingen op in een paar jaar en je bent klaar.

Iets verteld mijn simpele geest dat je ook geen panelen hebt. Die leveren toch niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
frankjawel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:43:
Hoi allemaal,
Panelen er bij leggen tot je op circa 120% van je verbruik zit.
Nu verbruik 3.700 kWh en teruglevering 1.920 kWh, dus je netto verbruik zit op 1.780 kWh.
Kijk daarom m’n naar een aanbieding met lage kWh prijzen of als je zekerheid wilt kies voor 3 jaar vast bij GC via de bekende link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ASW1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:02:
[...]

Ja nu wel in April, maar dat helpt maar een klein beetje op jaarbasis.
@Onshuis
Mogelijk dat je wel eens iets gehoord hebt van salderen, dat blijkt namelijk de perfecte oplossing te zijn voor jou probleem dat de zonnepanelen in de winter wat minder opleveren.

Als je slim bent leg je dak zo vol dat je daarmee je jaarverbruik volledig mee kunt afdekken. Defacto betaal je dan namelijk helemaal niets voor je stroom (je investering uitgezonderd, dus na 5-6 jaar is deze dus echt gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ArcticWolf schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:06:
[...]

Gewoon saldering afschaffen zoals het jaren geleden had gemoeten en je bent weer terug bij af... PV is niet de toekomst en zelfs geen oplossing, tenzij je het geopolitiek oplost en daar is de mensheid nog lang niet aan toe.
Wat is het alternatief dan?

Dus jou toekomst zit hem dus blijkbaar in bruinkool en steenkool? Want dat is lekker goedkoop toch? Dat je daar de lucht verpest is natuurlijk jou probleem niet. De effecten komen toch pas als je dood bent, dus niet jou probleem toch?
Want de klimaatverandering bestaat natuurlijk ook niet, puur verzinsel van een paar gekke wetenschappers, en je kijkt ook geen nieuws meer want de belden die je daar ziet zijn allemaal fake en door AI gemaakt.
En putin is natuurlijk een heel vriendelijke man die geen vlieg kwaad doet, kijk maar hij leverde gas bijna gratis.

Ik snap het helemaal, waren er maar meer mensen zoals jij, dan zag de wereld een stuk beter uit. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 06:05:
[...]

Dus jou toekomst zit hem dus blijkbaar in bruinkool en steenkool? Want dat is lekker goedkoop toch? Dat je daar de lucht verpest is natuurlijk jou probleem niet. De effecten komen toch pas als je dood bent, dus niet jou probleem toch?
Want de klimaatverandering bestaat natuurlijk ook niet, puur verzinsel van een paar gekke wetenschappers, en je kijkt ook geen nieuws meer want de belden die je daar ziet zijn allemaal fake en door AI gemaakt.
En putin is natuurlijk een heel vriendelijke man die geen vlieg kwaad doet, kijk maar hij leverde gas bijna gratis.

Ik snap het helemaal, waren er maar meer mensen zoals jij, dan zag de wereld een stuk beter uit. :?
Dat zei ik toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wat dan wel? Want daar leek het wel erg veel op. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 17-09 18:18
Ik heb getracht die terugleververgoeding inzichtelijk te maken. Alle stroom uurprijzen vanaf 2013 gevonden.

Met wat aannames (5 kWh/uur piek teruglevering om 13-14 uur & actuele stroom prijzen) kan je berekenen wat die teruglevering dan aan het energiebedrijf kost per uur of per jaar. Ik heb het over OVERSCHOT, dus na salderen en dat geheel toegerekend aan de negatieve stroomprijzen.

Jaar Kosten teruglevering € per JAAR
2013 0.00
2014 0.00
2015 0.00
2016 0.00
2017 0.00
2018 0.00
2019 -0.06
2020 -4.14
2021 -5.84
2022 -16.25
2023 -45.48
2024 -5.10

Dat is relatief weinig, en wordt gecompenseerd door momenten dat de stroom duur is.

Echter de energieleveranciers betalen meestal een vast teruglever tarief. Dus bij negatieve stroomprijs betalen ze toch een vaste positieve vergoeding. Neem je daarvoor 0.05 €/kWh reken het verlies alleen tijdens die negatieve stroomprijzen overdag dan kom je op ca. 5 € strafheffing per maand (ref 2023).

Dat is dan eigenlijk grotendeels inhouding vaste tergleverprijs tijdens negatieve stroom momenten overdag. Die overigens ook deels door windstroom kunnen komen, dat terzijde. Negatieve stroomprijzen 's nachts mogen niet meetellen.

Ik heb geen idee hoe de diverse leveranciers precies rekenen, maar heb wel het idee dat ze het flink aandikken. Kanttekening: ik heb niet meegenomen de momenten dat de stroomprijs ONDER de terugleververgoeding ligt, immers er zijn ook momenten dat die prijs er flink boven ligt en men winst maakt.

Maak ik denkfouten of rekenfouten? Ik zal tzt proberen een dialoog hierover te voeren met Jeroen.nl.

Die torenhoge PV teruglever strafheffingen zijn m.i. erg onrechtvaardig, zeker als je weet dat de kolencentrales eigenlijk altijd nog aanstaan op minimum last.

[ Voor 4% gewijzigd door Crapton op 27-04-2024 11:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:44:
Wat dan wel? Want daar leek het wel erg veel op. _/-\o_
Ik lees de reactie van @ArcticWolf zo: zolang we geen lokale of centrale opslag hebben zal PV nooit onderdeel van de primaire energievoorziening zijn. Het is oncontroleerbaar en levert van november tot januari zelfs op mooie dagen weinig op.

Dat wil niet zeggen dat bruinkool of steenkool de oplossing is, kern- en gascentrales aangevuld met wind en zon is (met de huidige stand van de techniek) imo de minst slechte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
GrazendeKoe schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:26:
Topreactie, hartstikke bedankt! Goed om te weten dat er na een jaar gesaldeerd wordt. Dus het wordt niet per dag bekeken? Stel ik ben twee weken op vakantie, wek een x aantal kwh op en verbruik niks. Dan betekent dat dus niet per definitie dat ik terugleververgoeding ga ontvangen, want er wordt per saldo op jaarbasis gekeken. Begrijp ik het zo goed?
Sorry, maar als ik dit lees dan denk ik dat je in het TLV topic echt (voorlopig) verkeerd zit en beter eerst wat andere topics doorleest. En aan het rekenen/schatten slaat.
Daarom trek ik dit nu ook even naar het kroegtopic.

(@MacD007 ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
GrazendeKoe schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:26:
[...]

Kijk, dan kan ik gaan rekenen. Bedankt! Met jouw voorbeeld zou ik dus 2600 kwh terugleveren en niet gebruiken. Als dit dus bijv. 5 cent per kwh gaat kosten betaal ik 130 euro aan terugleverkosten.

Mijn verbruik weet ik echter nog niet. Is april een gemiddelde maand qua gebruik bijvoorbeeld? Door het gebruik te weten kun je natuurlijk een afweging maken of je gaat voor een lager tarief per kwh met terugleverkosten of gaat voor een leverancier met wat hogere prijs per kwh en vaste kosten, maar zonder terugleverkosten.

Mijn stroomverbruikers in mijn A++++ huisje van ca. 70 m2:
- Warmtepomp
- WTW systeem (weet niet of deze wissel- of gelijkstroom gebruikt maar is bouwjaar 2024)
- Inductie inclusief oven
- Koel-vries van label A
- Wasmachine label A
- Philips TV (72 kwh per 1000 uur) dus dat komt redelijk overeen met een jaar
- PC met max. 500W die denk ik zo'n 15 uur per week draait
- Gebruikelijke laptop, telefoon, verlichting
@GrazendeKoe
je warmtepomp heeft in je huis hier de meeste impact, jammer dat je hier er niet bij verteld welke dat is.
om je een idee te geven mijn warmtepomp heeft in april circa 100 kWh verbruikt, in januari echter ruim 600 kWh, dat is wel een verschil.
mijn totaal verbruik in april was circa 400 kWh, terwijl in januari dit boven de 800 kWh bedroeg.

WTW, verbruikt stroom, of dat nu wissel of gelijkstroom is maakt niet uit, op het typeplaatje kun je zien hoeveel W deze verbruikt. stel 100W, in 1 uur is dat dus 100Wh.
de rest wat je noemd, is sterk afhankelijk hoe vaak je deze gebruikt. Inductiekookplaat verbruikt daarbij vaak nog het meest omdat je die ook vaak gebruikt. hoevaak gebruik je de oven?
Volgens mijn Oxxio app heb ik in de afgelopen maand 257 kwh verbruikt (tot en met 25 april). Als ik dit extrapoleer zal mijn totaalverbruik op een kalenderjaar 3.750 kwh zijn. Is dat een aardige inschatting? Ik woon alleen.

Van de Oxxio app word ik overigens ook niet veel wijzer, wat is dat een onduidelijke app. zeg. Het weergegeven verbruik in de app komt niet overeen met mijn meterstanden. Hoe de vaste kosten worden weergegeven en teruggave energiebelasting is net zo'n drama. Is er een specifiek topic waar ik zulke vragen kan stellen? Een topic aanmaken vind ik wat té.
kroegen forum zou ik zeggen.
ik heb je post ook even daar naartoe gezet, anders worden we hier namelijk er uit gegooit ( de post bedoel ik dan)
Verder zit ik met nog wat meer technische problemen en vraag ik me af of mijn warmtepomp nu niet teveel stroom verbruikt. Het haalt zijn doeltemperatuur namelijk niet en de weergegeven temperatuur op de thermostaat wijkt of van twee (een analoge en een digitale) thermometers. Heb het idee dat de warmtepomp nu onnodig doorstookt.

[...]

Domme vraag, maar bij bijvoorbeeld GC mag je dus 1 op 1 salderen en krijg je ook nog een 5 cent vergoedt voor je teruglevering per kwh?
eh, nee, ik vrees dat je hier twee dingen door elkaar gaat halen.

het hebt je verbruik, dat is de stroom die je vanuit het net het huis binnenkomt en dus verbruikt wordt.

dan heb je de zelfopgewekste stroom van je zonnepanelen die op dat moment te veel is om zelf te kunnen gebruiken, die gaat dus weer terug richting het net, op dat punt haal je dus ook geen stroom meer uit het net maar gebruik je de stroom van je zonnepanelen.

op het eind van het jaar gaat de energieboer salderen, dat wil zeggen dat hij het totaal aan stroom wat je dat jaar hebt teruggestuurt het net op in mindering gaat brengen van de stroom die je dat jaar uit het net hebt verbruikt.
blijft er dan ook nog stroom over die je hebt teruggeleverd dan krijg je over dat deel de genoemde 5 ct.

klein voorbeeld: dit wordt dus pas op einde van het contractjaar (dus niet het kalenderjaar) gedaan.
jaar stroom verbruik uit het net : 3.000 kWh
teruglevering door zonnepanelen naar het net : 3.500 kWh
je kunt dus de 3.000 kWh uur verbruik hiermee volledig salderen. dus je netto verbruik is 0 kWh.
er blijft hier zelfs nog 500 kWh over, over deze hoeveelheid krijg je dus 5ct per kWh vergoed.

bedenk wel dat je een bestaand oxxio contract hebt (vast ?) dus verandert er voor jou nu nog helemaal niets, dus ook geen boete.
[...]

Topreactie, hartstikke bedankt! Goed om te weten dat er na een jaar gesaldeerd wordt. Dus het wordt niet per dag bekeken? Stel ik ben twee weken op vakantie, wek een x aantal kwh op en verbruik niks. Dan betekent dat dus niet per definitie dat ik terugleververgoeding ga ontvangen, want er wordt per saldo op jaarbasis gekeken. Begrijp ik het zo goed?
Ja, zie mijn voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:10:
[...]

Ik lees de reactie van @ArcticWolf zo: zolang we geen lokale of centrale opslag hebben zal PV nooit onderdeel van de primaire energievoorziening zijn. Het is oncontroleerbaar en levert van november tot januari zelfs op mooie dagen weinig op.

Dat wil niet zeggen dat bruinkool of steenkool de oplossing is, kern- en gascentrales aangevuld met wind en zon is (met de huidige stand van de techniek) imo de minst slechte oplossing.
Beter dan dit had ik het zelf niet kunnen verwoorden haha, maar dit bedoelde ik inderdaad.

@Crapton
Je vergeet de profilerings- en onbalans kosten. Dit artikel bied meer inzicht denk ik:
review: 'De salderingsregeling is dood ondanks tegenstem van de Eerste Kamer'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

marktweakt schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:35:
[...]

Hebben we daarmee ook toch mooi even het klimaat - en zoals het er nu naar uitziet ook onze planeet - naar de knoppen geholpen met die lekkere goedkope stroom en energieslurpende verspilling.

En nu ook nog. Wat denk je dat er aan zware metalen en fosfor en verarmd uranium en weet ik veel meer aan de rand van west europa, Oekraïne Gazastrook, is vrij gegeven aan de natuur?
En die tanks en legervoertuigen vliegtuigen enzo zijn niet EV... En hebben vast ook geen roetfilter.....😏

Daar kan geen warmtepomp subsidie tegen op.

Gister nog met mn vader er over gehad.
De wereld met al die mensen die egocentrisch multimiljardair willen worden en met dat geldmaken enorme vervuiling veroorzaken met aanwakkeren consumisme en dan met uitgeven nog een keertje met hun privejets en superjachten enz. Die overbevolking en overconsumptie van aardse delfstoffen zal niet snel binnen de norm van herstel komen vrees ik.
Al de goede bedoelingen om eco neutraal te worden zijn een druppel op de gloeiende plaat die economie en internationale markt heten. ( * copykat heeft weinig invloed op t totaal behalve niet vliegen en bij elke keuze de groene kant te kiezen indien die financieel kan.

Beste is gewoon weer zo'n mega klapper van een meteoriet op aarde. Hello dinosaurs?
99% uitsterven leven en op nieuw beginnen. :+

Enne ik kreeg weer een brief om mn muren te isoleren van "thermo solutions"
Moet toch eens ergens hier wat onbevooroordeelde informatie gaan oplepelen over de na /her isolatie van spouwmuren. Voors en tegens de do's and don't.
En oja, de MV box. Ook die misschien eens kijken hoeveel moeite en geld het kost om die omtebouwen tot een WTW MV. ( * copykat heeft veel (nieuwe) projecten in het kortgeleden gekochte huis en loopt leeg op die projecten... :X )

Ik blijf er bij dat passieve isolatie verbeteren meer opbrengt dan investeren in warmtepompen en eww voorzieningen.
Ik vrees dat veel mensen zich een warmtepomp in hybride vorm laten aansmeren in huizen die eigenlijk nog éérst extra isolatie moeten krijgen en dan vervolgens teleurgesteld zijn in het stroomverbruik.

GC klantenbestand is volgens mij bomvol met PV bezitters die even 3 jaar geen stres willen... :+
Ik ook... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
MacD007 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 06:05:
[...]

Lekker ridicuul, ga je lekker? 8)7

Als je geen inhoudelijke discussie wilt kun je ook niet reageren.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 27-04-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:10:
[...]

kijk, dat lijkt er al meer op, alleen ben ik het daar niet helemaal mee eens, in mijn ogen is het juist de juiste mix die het wonder doet.
kernenergie is voor Nederland, los van wat we hebben geen goed idee, kost veel te veel en voor dat die er zijn zijn we een generatie verder, bouwtijd ergens tussen 15-20 jaar. en dan ben ik nog zeer optimistisch. plus dat we nog steeds het probleem van de afval niet hebben geregeld. niet doen dus.

oplossing zal in een soort centralee/de-centrale opslag moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
copykat schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:14:
GC klantenbestand is volgens mij bomvol met PV bezitters die even 3 jaar geen stres willen... :+
Ik ook... :*)
Waarmee GC het risico loopt onderuit te gaan, teveel PV en je inkoopbeleid wordt veel risicovoller.

Betwijfel of het op termijn houdbaar is, al die PV bezitters bij dezelfde leverancier, als het mis gaat krijg je een waardeloos contact van de opkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:37

vliegnerd

Nintendo fan.

Crapton schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:04:
Ik heb geen idee hoe de diverse leveranciers precies rekenen, maar heb wel het idee dat ze het flink aandikken. Kanttekening: ik heb niet meegenomen de momenten dat de stroomprijs ONDER de terugleververgoeding ligt, immers er zijn ook momenten dat die prijs er flink boven ligt en men winst maakt.

Maak ik denkfouten of rekenfouten? Ik zal tzt proberen een dialoog hierover te voeren met Jeroen.nl.
De energieboeren betalen ook nog onbalanskosten. Die kunnen zeer hoog zijn als je een groot PV klantenbestand hebt. Dat zijn kosten die gemaakt worden als er iets meer of minder opwek is op dat moment tov de forecast. Uiteindelijk moet de energieboer die betalen en hoe meer PV (onregelbaar en weersafhankelijk) hoe meer kosten.

Je kunt het onrechtvaardig vinden, maar ofwel de markt en ACM werken niet (zou kunnen), zodat het gewoon oligopolie afspraken zijn ofwel dit zijn echte kosten want alle aanbieders rekenen ze zowat en er is niemand in de markt die het niet doet.

Enfin oneindige discussie, maar het punt: vergeet de inbalanskosten niet.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

webcamjan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:43:
[...]

100% met je eens, mensen/huishoudens willen graag goedkope energie en dat is voor mij ook belangrijk.

Daarom heb ik toen het kon lang geleden 8 panelen genomen en met de teruggaven een jaar erop nog eens 2 en vervolgens 2 jaar later nogs eens 3. En jups weer 2 jaar later nog eens 2. van 170.- terug naar 75.- en nog geld terug.
En toen kwam de energie cirsis zoals ze het graag noemen, mijn voorschot bleef staan op wat het was en daar kwam ik gewoon mee uit in mijn variabele contract, kwestie van weten wat je verbruik is in combinatie met prijzen reken je gewoon je jaarrekening uit. Leverancier vond 295.- wel een mooi bedrag per maand, ik zelf dacht 82.- is ook genoeg en jup ik kreeg nog geld terug.

Maar daar komt onze overheid ons tegemoet, Ik als minima (ja mag je rustig weten) kreeg toen 1300.- euro en daar kocht ik nog eens 3 panelen van die nog op het schuurtje konden, Jaar erop nog eens 1300.- en ivm een renovatie nog eens 1200.- vergoeding en daaroverheen nog eens 2x 290.- euro. Wat gaan we daar nu weer mee doen.
Wel laten we eens de 17 jaar oude airco gaan vernieuwen dan neem ik gelijk de bovenverdieping erbij mee, en zo geschiede wat inhield dat ik nu totaal geen gas meer verbruikte omdat de airco de boel makkelijk kon verwarmen en net als in die "crisis" zet ik mijn eigen echt niet in de kou dus lekker op 21/22 graden.

En daar komt weer de afrekening, verdorie weer geld terug en nu voor het komende/lopende jaar.? ik kreeg al bericht dat het voorschot maar op 0.- gezet moet worden wat anders krijg ik zoveel terug.

Netto rekening nu op jaarbasis ergens tussen 130.- en 150.- euro. Zou ik niets doen aan voorzieningen als warmtepomp of zonnepanelen zou ik per maand zitten tussen 250.- en 300.- aan kosten (4500kwh en 900m3 gas). kies zelf150.- per jaar of 3600.-

De panelen zijn al "terugverdient" die kosten me niets meer, airco was gratis kun je zeggen, gas verbruik 30m3 per jaar. Maar zoals ik al zei ik ben het met je eens, ook in je eerdere berichten je kan beter even niets doen want alles wat je doet kost tienduizenden euro's.

Weet je, verstandig investeren geeft meer profit dan naar dat concert te gaan of die vakantie. bouw dingen op in een paar jaar en je bent klaar.

Iets verteld mijn simpele geest dat je ook geen panelen hebt. Die leveren toch niets op.
Ergens klopt het omdat je volledig gebruik hebt kunnen maken van de paneel subsidies,Salderingssubsidie en vroegere gunstige teruglever tarieven. Maar hedentendagen zal dit succesverhaal een stuk minder succesvol zijn vrees ik.

We moeten met zn allen bedenken dat als we overstappen naar electra we afhankelijk zijn van de energieboeren en de Europese wetgeving die consumenten moeten beschermen tegen de winstjagende energiegiganten. (electra is niet op te slaan dus bufferen is niet mogelijk.)
Aanbiedingen hamsteren dus ook niet.

PV's op zich zijn in die grote hoeveelheden zoals jij nu zegt zinloos voor eigen gebruik.
En als je moet uitschakelen omdat je anders moet betalen voor terug leveren is je verdienmodel ook helemaal weg.
Windmolens in je achtertuin is niet mogelijk dus coöperaties met "privemolens" is een optie maar de investering en onderhoud en reguliere vervanging zal vermoedelijk niet dikke kassa op leveren kwa opbrengt netto "gratis" stroom. Vattenfal krijgt megaveel subsidies van Europa om die windmolenparken te bouwen en de rest van zn investering berekenen ze door aan de klant. Wat als privepersoon dus niet kan.

Enige zekerheid is minder afhankelijk worden door minder AF te nemen.
Minder Nodig te hebben. (dus niet roepen ik heb 4000kwh aan zonnestroom dus d:)b want je kan het niet opslaan in je schuurtje en trapkast zoals wcpapier in de aanbieding, maar letterlijk minder verbruiken.

En ook daar zijn de beter bedeelde spek koper omdat vaak nieuwbouw meer in het bereik is van de mensen die al geld hebben. En de achtergelaten oudere woningen van voor het besef dat isolatie best een dingetje is en dat gewoon meer energie gebruiken om het verlies te compenseren een doodlopende weg is, zijn voor de beginners in zelfstandig wonen en mensen die het al niet breed hebben.

Dit is verborgen klimaat armoede die steeds meer greep krijgt op de maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:21:
oplossing zal in een soort centralee/de-centrale opslag moeten.
Voor mijn huis zou dat grofweg 1500kWh aan thuisbatterij zijn: vol begin oktober, genoeg tot eind februari. Heb nog geen WP of EV's, dan wordt dat 3x zoveel, dat landelijk uitrollen is minstens zo lastig als nieuwe kerncentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

hoevenpe schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:24:
[...]

Waarmee GC het risico loopt onderuit te gaan, teveel PV en je inkoopbeleid wordt veel risicovoller.

Betwijfel of het op termijn houdbaar is, al die PV bezitters bij dezelfde leverancier, als het mis gaat krijg je een waardeloos contact van de opkoper.
Heey probeer je mijn goede humeur over de deal de grond in te trappen? :+

Maar je hebt wel gelijk, persoonlijk zou ik het niet eens erg vinden als mn netto terugleververgoeding mee fluctueert met de energiemarkt prijs. Zoals je bankspaarrente zegmaar.
Zolang t maar niet negatief word, dus zeg 10cent - 0 cent of zo.

De Saldering opzich geeft al genoeg voordeel imo.

🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

hoevenpe schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:40:
[...]

Voor mijn huis zou dat grofweg 1500kWh aan thuisbatterij zijn: vol begin oktober, genoeg tot eind februari. Heb nog geen WP of EV's, dan wordt dat 3x zoveel, dat landelijk uitrollen is minstens zo lastig als nieuwe kerncentrales.
Ik geloof dat overtollige electra lokaal omzetten naar waterstof waar je weer auto's/voertuigen in het algemeen mee kan laten rijden op het generator principe nog de meest ideale vorm is.

Dat kan redelijk lokaal gebouwd worden zonder heftige infrastructuur investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:40:
[...]

Nee, dat bedoel ik juist niet, thuis batterijen zijn geen de-centrale opslag maar een prive opslag, en dat is gewoon niet haalbaar.

de-centrale opslag is bv opslag bedoeld voor een wijk, hierdoor ontlast je de transportcapaciteit van het net. Andere landen laten zien dat dit werkt, alleen Nederland wil zo als zo vaak weer zelf het wiel uitvinden en komt dan met een vierkante uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mitsumark schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:15:
[...]

Lekker ridicuul, ga je lekker? 8)7

Als je geen inhoudelijke discussie wilt kun je ook niet reageren.
waarom reageer je dan? |:( :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:56:
Andere landen laten zien dat dit werkt, alleen Nederland wil zo als zo vaak weer zelf het wiel uitvinden en komt dan met een vierkante uitvoering.
Welke voorbeelden doel je op?

Los van stuwmeren zou ik zo snel niets weten, dat is in Nederland gewoon niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:04:
[...]

Los van stuwmeren zou ik zo snel niets weten, dat is in Nederland gewoon niet mogelijk.
SMR :+

Ik had zelf ook iets van 1000kWh aan opslag nodig om de winter door te komen.

Ook al doe je dat op wijk niveau dan heb je toch een aardige batterij nodig... Ken zelf ook geen voorbeelden uit andere landen. Behalve die batterij in Australië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

In andere landen wordt al veel meer ook op grote schaal ingezet in deze de-centrale netwerkstructuur waarbij mn ook de-centrale opslag een belangrijke aandeel in heeft.
Helaas is dit in Nederland door onze wetgeving niet mogelijk. ook de nieuwe energiewet gaat helaas weer de verkeerde kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:14:
[...]

In andere landen wordt al veel meer ook op grote schaal ingezet in deze de-centrale netwerkstructuur waarbij mn ook de-centrale opslag een belangrijke aandeel in heeft.
Helaas is dit in Nederland door onze wetgeving niet mogelijk. ook de nieuwe energiewet gaat helaas weer de verkeerde kant op.
In welke vorm dan? Dat was zijn vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ArcticWolf schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:22:
[...]

In welke vorm dan? Dat was zijn vraag...
de-centrale netwerkstructuur waarbij mn ook de-centrale opslag een belangrijke aandeel in heeft.

oa Siemens heeft daar al ruim 10 jaar systemen voor, de laatste trend is locale H2 units die ook gelijktijdig als tankstations kunnen dienen. daarmee kun je ook zeer goed groene H2 locaal produceren en ook direct verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Echt wel we hebben er 1. IJselmeer.
Dijken verhogen met 9meter hoog beton en hop we hebben een flinke buffer zoetwater....
:Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
In de consumentengids van mei 2024 is een interessant stukje van de directeur van de Consumentenbond geplaatst.

hier wordt heel duidelijk aangegeven dat mn het bij de energieboeren het roer om moet.

tekst (deels):

Nederland loopt in de energietransitie voorop als het gaat om het aantal zonnepanelen per inwoner.
Het zijn er zo veel, dat het stroomnet soms overstroomt.
Dat kost energieleveranciers geld, en dit berekenen ze door.
Ons energieverbruik bestaat, volgens de laatste cijfers van het CBS, nog maar voor 15% uit
hernieuwbare energie
. Bepaald geen cijfer om bij te juichen en de aanschaf van zonnepanelen te ontmoedigen.
Maar klanten met zonnepanelen passen niet in gangbare verdienmodellen van energieleveranciers.
En dus bieden die leveranciers hen geen of minder contracten aan of brengen ze op allerlei
manieren kosten in rekening.
Die kosten komen niet overeen met wat leveranciers daadwerkelijk kwijt zijn
en ze zijn daar niet transparant over. Dat moet veranderen.
Energieleveranciers kunnen de uitdaging van de energietransitie beter op een positieve manier aangaan in plaats van de zaak tegen te werken. Voor niets gaat tenslotte de zon op

hier een screenshot van het orgineele artikel bron: consumentenbond, consumentengids mei 2024.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4G5BBfkscT9LddIOtFdi-8cjTH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UVcXuAkDgrPjDRMuXklGy2u8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:07
MacD007 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:41:
In de consumentengids van mei 2024 is een interessant stukje van de directeur van de Consumentenbond geplaatst.

hier wordt heel duidelijk aangegeven dat mn het bij de energieboeren het roer om moet.

tekst (deels):

Nederland loopt in de energietransitie voorop als het gaat om het aantal zonnepanelen per inwoner.
Het zijn er zo veel, dat het stroomnet soms overstroomt.
Dat kost energieleveranciers geld, en dit berekenen ze door.
Ons energieverbruik bestaat, volgens de laatste cijfers van het CBS, nog maar voor 15% uit
hernieuwbare energie
. Bepaald geen cijfer om bij te juichen en de aanschaf van zonnepanelen te ontmoedigen.
Maar klanten met zonnepanelen passen niet in gangbare verdienmodellen van energieleveranciers.
En dus bieden die leveranciers hen geen of minder contracten aan of brengen ze op allerlei
manieren kosten in rekening.
Die kosten komen niet overeen met wat leveranciers daadwerkelijk kwijt zijn
en ze zijn daar niet transparant over. Dat moet veranderen.
Energieleveranciers kunnen de uitdaging van de energietransitie beter op een positieve manier aangaan in plaats van de zaak tegen te werken. Voor niets gaat tenslotte de zon op

hier een screenshot van het orgineele artikel bron: consumentenbond, consumentengids mei 2024.
[Afbeelding]
Dit is een opinie zonder enige inhoudelijk onderbouwing Zolang er niemand kan aantonen dat de leveranciers daadwerkelijk kosten in rekening brengen die niet terecht zijn of in strijd met de wet is dit soort berichten luchfietserij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:48
copykat schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:40:
[...]

Echt wel we hebben er 1. IJselmeer.
Dijken verhogen met 9meter hoog beton en hop we hebben een flinke buffer zoetwater....
:Y
Dat soort oplossingen is allang onderzocht. Zoek op plan Lievense. 8)7
Het zou me niets verbazen als het bouwen van een kerncentrale goedkoper en sneller is dan het godganse IJsselmeer omringen met een dijk van 9 meter. Je weet dat het IJsselmeer nu geen dijken heeft afgezien van de Afsluitdijk (die eigenlijk Afsluitdam zou moeten heten)?
Het zijn juist de drooggelegde gebieden (polders) die omringd zijn door dijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hanev001 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:49:
[...]

Dit is een opinie zonder enige inhoudelijk onderbouwing Zolang er niemand kan aantonen dat de leveranciers daadwerkelijk kosten in rekening brengen die niet terecht zijn of in strijd met de wet is dit soort berichten luchfietserij.
dat is dan ook voor jou opinie van toepassing, geen enkele onderbouwing dat de kosten van die energieboeren ook maar in de buurt komen van de kosten die ze nu gaan claimen. Het toverwoord heet transparantie, je juist dat weigeren deze energieboeren dus. en dat is ook wat de consumentenbond zegt, er is gebrek aan transparantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@MacD007 energie maatschappijen zijn er ook niet om (groene) energie te leveren ze zijn er om winst te maken. En dat doen ze door electrische energie aan te bieden tegen voorwaardes die voor hun het meest voordelig zijn binnen bewegingsruimte van de wetgeving.

Al hun reclame over we zijn er voor jou en we gaan samen het milieu redden met onze groene energie is een illusie. Mooi weer spelen.
Het enige groen wat onderaandestreep belangrijk is voor hun is de kleur groen van dollars.

THUISBatterijen, zolang dure en zware metalen uit onrustige gebieden gedolven moeten worden om batterijen te maken is opslag van 3-5Mwh om je huis grid onafhankelijk te maken niet mogelijk investering/opbrengst gezond(effectief) te maken op grote schaal.(volgensmij zijn ze druk bezig met batterijen maken die met minder schaarse materialen te maken zijn.)
En als het technisch wel mogelijk zou zijn weet ik niet hoeveel m3 oppervlakte benodigd zou zijn om die capaciteit te kunnen herbergen.
Ik vrees meer dan je huidige schuurtje.

Omdat , los van de inefficiëntie met omzetten en explosierisico's, electra => waterstof=> opslag=> verbruik => herwinbare componenten zonder vervuilende "verbranding" => herhaal proces vermoedelijk de enige op korte termijn haalbare groene mogelijkheid van lokaal bufferen.

Kernenergie als in kernsplitsing, schijnt redelijk effectief te zijn maar het restmateriaal blijft een dingetje en dat zal dan net als fossiele brandstof verbranden aan de toekomstige generatie zijn om op te lossen.

Eigenlijk is alles aan de volgende generatie om het op te lossen.... :F
We kunnen alleen een startup doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

gerritjan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:51:
[...]

Dat soort oplossingen is allang onderzocht. Zoek op plan Lievense. 8)7
Het zou me niets verbazen als het bouwen van een kerncentrale goedkoper en sneller is dan het godganse IJsselmeer omringen met een dijk van 9 meter. Je weet dat het IJsselmeer nu geen dijken heeft afgezien van de Afsluitdijk (die eigenlijk Afsluitdam zou moeten heten)?
Het zijn juist de drooggelegde gebieden (polders) die omringd zijn door dijken.
Rivieren stuwen? Brabant en Limburg kan best een beetje onderwater ...... :+
Serieuzer, Volgens mij zijn er enkele turbine fuiken gebouwd in de rivieren als proefproject om te zien of dit op groteschaal voldoende opbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:07
MacD007 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:55:
[...]

dat is dan ook voor jou opinie van toepassing, geen enkele onderbouwing dat de kosten van die energieboeren ook maar in de buurt komen van de kosten die ze nu gaan claimen. Het toverwoord heet transparantie, je juist dat weigeren deze energieboeren dus. en dat is ook wat de consumentenbond zegt, er is gebrek aan transparantie.
Klopt . maar kan je aangeven waarom eem particulier bedrijf ook maar iemand inzicht in zijn boeken zou moeten geven. Ik kan mij geen enkel bedrijf in welke industrie dan ook voorstellen die dat vrijwillig doet. Dus een oproep daar toe is nonsens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
copykat schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:06:
[...]

Rivieren stuwen? Brabant en Limburg kan best een beetje onderwater ...... :+
Serieuzer, Volgens mij zijn er enkele turbine fuiken gebouwd in de rivieren als proefproject om te zien of dit op groteschaal voldoende opbrengt.
ik dacht eigenlijk meer richting Amsterdam en den Haag. ben je ook direct van een aantal problemen verlost. want dat gaat er toch van komen, het heet dan blubAmsterblubDamblub :+

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 27-04-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:25:
de-centrale netwerkstructuur waarbij mn ook de-centrale opslag een belangrijke aandeel in heeft.

oa Siemens heeft daar al ruim 10 jaar systemen voor, de laatste trend is locale H2 units die ook gelijktijdig als tankstations kunnen dienen. daarmee kun je ook zeer goed groene H2 locaal produceren en ook direct verdelen.
Maar waar wordt dit momenteel grootschalig toegepast? Genoeg om wijken en steden de winter door te helpen, ik heb er nog nooit van gehoord.

Waterstof voor mobiliteit is op sterven na dood (1,2), zelfs in vooruitstrevend Californië (1).

Pagina: 1 ... 127 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden