copykat schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:36:
[...]
Ik bedoelde meer de 100% saldering en betere TLT niet de latere "geen btw" subsidie die overigens vermoedelijk voor 90% opgeteld werd bij de offerte....😉
.....
Klimaat armoede die ik bedoelde is meer dat mensen door de woningmarkt moeilijk modernere woningen kan betrekken en dat na isoleren vaak financieel flink in de papieren kan lopen zeker als je zelf niet kan klussen. Waardoor foutief isoleren in de hand gespeeld word. Piepschuim bijv. Dodelijk met brand.
Persoonlijk konden we ondanks de moeilijke markt doorschuiven van een 1938 woning die maximaal gerenoveerd was. (paar dingetjes na die weinig zoden aan de dijk zette, ) naar een betere woning die nog een paar letters omhoog kon in de energie label. Door eigen geld wat gespaard was.
En niet uitgeven aan vakanties, dure kleding, dure auto's, hebbedingetjes enz. Maar er zijn ook mensen die nu zo'n 1938 woning kopen voor de hoofdprijs,
* copykat was blij verrast met zn verkoopprijs, en straks niet verder kunnen omdat de woning gewoon ongeschikt is in it's core. Die krijgen dan te maken met steeds hoger oplopende energiekosten. Wat uiteindelijk de spaarmogelijkheden niveleert tot nul.
Dat bedoelde ik met klimaat armoede. Hoge rekeningen voor energie en gedwongen te investeren in dure apparatuur die eigenlijk ongeschikt is voor de staat van de woning.
En dan heb ik het nog niet eens over de huurwoningen die scheeuwend duur verhuurd worden en elke investering vd eigenaar huurverhoging oplevert. Zelfs als er een keuken van 20jaar of dubbelglas van 20 jaar vervangen word. Wat normaal onderhoud zou moeten zijn.
Vele huurwoningen zijn enorm slecht. En de huurder kancer niks aan doen om zijn energierekening te verminderen behalve de kachel niet aan zetten.
...
Ga helemaal met je mee hierin. Die btw korting was wel zo voorspelbaar dat gelijk, toen het kwam, ik al zei dat gaat er straks gewoon bovenop en dat deed het ook, de panelen zelf ect werden ineens duurder "door de grote vraag" en de installatie kosten die waanzinnig gingen.
De dak panelen 13 stuks heb ik moeten laten leggen ivm rugproblemen, niet dat ik het niet kon maar nam het risiko liever niet dat ik ineens vast zou zitten. De rest heb ik zelf gedaan en dat ging met de laatste 3 ook met veel pijn, maar het zou erop en het ging erop.
Woningmarkt is een verhaal op zicht dat is duidelijk genoeg, maar toch heb ik persoonlijk daar wel een kanttekening bij, mensen wonen ergens en gaan dan ineens een andere woning kopen want dat moet schijnbaar, leuk zo een jaren dertig woning "dat gaan we doen" zich niet realiserend zoals je al zegt kwa woonkosten en dan klagen ze ineens over die paneel eigenaren en de kosten (en panelen leggen wordt vaak moeilijk) boehoe...... Maar had je dat niet van te voren kunnen weten? Het excuus? "ja maar we wilden altijd al" nou prima maar klaag dan ook niet.
Ik zou ook graag weer ondernemen maar dat zit er gewoon niet meer in, maar ik klaag niet....
Weet je, ik woon in huur en ben hier de eerste van deze woningbouwvereniging die zelf panelen op het dak legde destijds en er is een tweede jaren later. daar kwam ik met de renovatie achter.
Deze woning had geen dak/spouw/vloer iso en enkel dubbel glas in de kamer 2200m3/jr. toen kwamen er nieuwe kozijnen deels en kon ik kiezen enkel of dubbel glas voor 2.50/mnd dus gooi er maar in 2000m3. toen ben ik zelf gaan isoleren en heb de vloer geisoleerd met tempex incl fundering 1600m3 vervolgens het dak aan de binnenzijde 1100m3 en tunen van de cv ketel 900m3 en vervolgens met de oude airco voor en najaar bijverwarmen (saldeerstroom had ik) 700/800m3. Vervolgens de 3 panelen op de schuur erbij en dat jaar stroom opgestookt met een timerkacheltje. 600m3 in de wetenschap dat het jaar erop de renovatie zou komen. Door de besparingen allemaal allang terugverdient door lagere kosten waar ik nu van geniet.
Renovatie.: dubbeldak nieuwe pannen en 2400w/p panelen (16.-/mnd) ect. spouw (na)isolatie. nieuwe kozijnen met drievoudig glas, een WTW erin, cv met jaga's en vloerisolatie met PUR. Alleen dat laatste ging niet door omdat ik het zelf al had gedaan en die PUR er al helemaal niet inkwam, en kom ik iso waarde tekort dan plak ik er nog wel een laag onderdoor. De panelen die ik al had zijn gewoon weer terug gelegd met de boodschap "we kunnen ze altijd van je overkopen als je weggaat" en geen 16.-/mnd. Nieuw gas verbruik geen idee, afgaande op berichten van andere bewoners zeg een halvering. zal dan uitkomen op een 500/700m3 maar ik had de airco vernieuwd en uitgebreid en derhalve nu helemaal geen gas meer voor verwarmen op 21/22 24/7 en de stroom hiervoor komt dus uit de 3 panelen die ik erbij had genomen samen met wat ik al gebruikte met de oude komt het per saldo op "nul op de meter" uit. Geheel zoals verwacht.
Als er niet gerenoveerd zou zijn had ik naar schatting op een 200/300m3 uitgekomen samen met de airco uiteraard en zou de rekening alsnog flink lager zijn geweest. Geen huur verhoging ivm overheids regels.
Dus ja je kan als huurder ook gewoon heel vaak en veel zelf doen, werk het uit vraag ernaar onder de ZAV (zelf aangebrachte voorzieningen) en je bent klaar. en dan komt het huisvestings probleem weer om de hoek kijken. "we blijven hier toch maar 3 jaar wonen" en waarom dan wel ? geen antwoord of men wil zo graag naar die jaren dertig woning. en gaat dan net als de huurwoning klagen over de stookkosten, tja...
Verhuizen lost het huisvestingsprobleem niet op het jaagt mensen wel op kosten. Vroeger kocht men een woning verhuisde wellicht 1x en daar woonde men dan en op hun oude dag zijn deze mensen het kwaad in de woningmarkt, maar elke 4-5 jaar verhuizen wat je heden ten dage tegenkomt vind men heel normaal om vervolgens te gaan klagen, en hoe zou dat nu komen? (die optelsom wel eens gemaakt)
Om het vervolgens maar niet te hebben over zelf de handen uit de mouwen te steken als ik vragen lees op fora van "welk gat en plug moet ik gebruiken om de raam bekleding vast te zetten op een houten kozijn" omdat in het zakje erbij namelijk pluggen zitten dus blijkbaar MOET je die gebruiken. Echt.
Wat brandbaarheid van tempex betreft, het zou niet meer zo sterk mogen branden als vroegere tijden maar is niet eens het grootste probleem, vraag maar na bij de brandweer. Interieur samenstelling is het grootste probleem, veel kunststof, plastics en hout (vloer bedekking, laminaat, meubels) zijn de brand aanjagers. Meegemaakt in een brand waarbij ik als hulpverlener niet meer wat kon doen door de giftige rook (kunststof) en de wetenschap dat er wellicht/vermoedelijk een klein kind/baby aanwezig zou zijn (in de brandhaard). Gaat je niet in de koude kleren zitten kan ik je vertellen, zie de baby schoentjes nog zo half verbrand op staat liggen, was uiteindelijk niet zo.
En nu ga ik echt weer wat anders doen, ook al is het de kroeg. Denk vooruit en steek de handen uit de mouwen en je kan heel veel gedaan krijgen. Ennnn het hoeft niet allemaal gelijk klaar stap voor stap is ook prima.