• max.jansen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-11 13:33
Ik heb de sleutel van mijn nieuwe woning ontvangen maar ga hier de komende 2 maanden nog niet wonen.. huidige contract van oude woning loopt af rond datum van verhuizing dus zit nergens aan gebonden.

Nu verbruik ik ongeveer Stroom normaal: 1600 kWh, Stroom dal: 1250 kWh, Gas: 450 m³

Verwachting is dat dit eerder lager dan hoger worden, gezien het nog steeds een appartement betreft maar qua m2 ongeveer 20% kleiner word.

Ik wil graag zoveel mogelijk overstappen op elektra maar zal waarschijnlijk voor sommige onderdelen niet onder gas uitkomen, dus verwachting is wellicht iets meer elektra dan gas vergeleken met nu in verhouding.

Heb het idee dat de prijzen wat lager liggen op dit moment en het wellicht verstandig is nu al af te gaan sluiten voor een vast tarief maar ben benieuwd naar jullie idee hierover..

Wat kunnen jullie mij aanraden? Ook qua leverancier?
Nu gelijk een contract afsluiten of nog even wachten op dalende tarieven?
vast, variabel of dynamisch?
vastleggen voor 1 / 3 / 5 jaar etc?

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
max.jansen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:58:
Ik heb de sleutel van mijn nieuwe woning ontvangen maar ga hier de komende 2 maanden nog niet wonen.. huidige contract van oude woning loopt af rond datum van verhuizing dus zit nergens aan gebonden.

Nu verbruik ik ongeveer Stroom normaal: 1600 kWh, Stroom dal: 1250 kWh, Gas: 450 m³

Verwachting is dat dit eerder lager dan hoger worden, gezien het nog steeds een appartement betreft maar qua m2 ongeveer 20% kleiner word.

Ik wil graag zoveel mogelijk overstappen op elektra maar zal waarschijnlijk voor sommige onderdelen niet onder gas uitkomen, dus verwachting is wellicht iets meer elektra dan gas vergeleken met nu in verhouding.

Heb het idee dat de prijzen wat lager liggen op dit moment en het wellicht verstandig is nu al af te gaan sluiten voor een vast tarief maar ben benieuwd naar jullie idee hierover..

korte termijn is het goedkoopst voor gas, lange termijn is iets duurder maar wel te overzien. Zou bij een dergelijk laag verbruik niet al te lang staren op de verschillende tarieven en een contract aan gaan voor 1 of 3 jaar.
1 jaar voor minder zekerheid en 3 jaar voor wat meer zekerheid, je weet het tegenwoordig toch niet... bij een scheet vliegt de gasprijs weer omhoog.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:47
DM57 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:05:
[...]
Bij mij was de terugleververgoeding vorig jaar gelijk aan de betaalde kosten per kwh. Aangezien mijn contract 5 jaar vast is lijkt mij dat dit de resterende contractjaren zo berekend wordt.
Dit jaar heb ik ook iedere maand een verschillend teruglevertarief . Klopt dus niet volgens mij…

[Afbeelding]
@mwa @pscll @Indiaan706

Sorry voor de late reactie, ik was op vakantie.
Ik had 3 keer telefonisch contact opgenomen met ZGE en op 24 april een mail gestuurd waarin ik vroeg om uitleg over de foutieve jaaropgaaf, op die laatste mail heb ik nog steeds geen antwoord gekregen, wel dat hij was doorgestuurd naar de juiste afdeling. Typisch was dat alle 3 de helpdeskmedewerkers ook toegaven dat de jaaropgaaf niet klopt en mijn vragen doorstuurden naar de betreffende afdeling.

In het contract staat het volgende:
"Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de
Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast waarbij de terugleververgoeding berekend wordt
aan de hand van de overeengekomen tarieven per kWh voor levering van energie voor het betreffende
jaar."
Die overeengekomen kale tarieven in het contract zijn € 0,15728 kWh normaaltarief en € 0,11882 kWh daltarief voor de gehele contractduur van 5 jaar en niet de €0,069 die ZGE nu gemiddeld verrekende op de jaaropgaaf in mijn geval.

Bij de vorige jaaropgaaf werd het verbruik 1 op 1 weggestreept van de teruglevering, dat hebben ze nu niet gedaan. Nu tellen ze alle variabele kosten van het afgelezen stroomverbruik bij elkaar op, maar bij het verrekenen met de teruggeleverde stroom wordt onder het kopje wettelijke saldering een veel lager bedrag verrekend ipv het totale bedrag van het verbruik van de teruglevering af te trekken.

In het contract staat ook dit:
"ZonderGas Energie geeft dagelijks via de mijn-omgeving inzicht in je werkelijke energieverbruik en -kosten. Op deze manier heb jij continu overzicht wat je
aan het einde van de maand hebt bespaard of wat je nog moet betalen op je jaarrekening."
Klopt ook niet, want volgens die werkelijke kosten zou het terug te ontvangen bedrag veel hoger horen te zijn.

Al met al is het een rommeltje bij de administratie van ZGE, blijkbaar zijn de berekeningen gemaakt met een programma voor dynamische contracten, de opgaaf zelf is voor een dynamisch contract, onderaan staat uitleg daarover. Ook vreemd dat ze dit jaar niet dezelfde opgaaf hebben gebruikt als vorig jaar.
Wordt vervolgd...

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-11 07:11

copykat

Good copy isn't bad

GrazendeKoe schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik lees dit nu pas (goed). Zie dat het in een ander topic geplaatst is.

Ik heb het merk even gecheckt. Het gaat om een Ecoforest Geotermia. Linkje naar de sticker op het apparaat hier.

Ik begrijp nu inderdaad dat van de elektrameter niet af te lezen is hoeveel elektra de panelen opgewekt hebben, heel logisch. Je ziet dus alleen slechts verbruik en teruglevering. Goede uitleg :)
Als je in de gaten wilt houden hoeveel van je zonnestroom er direct word verbruikt, dus ongesaldeerde "gratis" stroom, kan je een homewizard app en hun p1meter gebruiken. Full unlocked abonnement is 0.99 euro. Dan heb je in 1 grafiek je net stroom verbruik, stroom in; je teruglever stroom, stroom uit en je direct verbruikte zonnestroom.Met wat slimme stekkers kan je groot verbruikers meten wat en wanneer ze gebruiken. Hun 3fase KWH meter kan je tussen de ev autoLaadpaal zetten om te controleren hoeveel en wanneer er stroom verbruikt word.
Hier kan je meer info vinden en vragen stellen.
ThinkPad in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
erg interessante visualisatie van je gas en stroom gebruik, history enz.
:)
Mag ik hier ook vragen stellen over de Oxxio app? Want hoe daar alles wordt geadministreerd snap ik helemaal niks van. Als het hier niet mag, maak ik een apart topic aan.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

max.jansen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:58:

Kan het verkeerd hebben maar als je 3jaar gas abonnement afsluit en binnen die tijd jezelf van de gasleiding laat halen en gasloos gaat , je gewoon van je toekomstige gaskosten af kan.
Anders zou je alleen met variabele contracten dit kunnen doen zonder kosten.

Dynamisch is zonder zonnepanelen volgens mij nog best interessant zeker als je met een appartement tussen bewoners inzit. Bij kou hebben de buren een dempende werking op de kou intrek in de tussenmuren en vloeren.
Als je niet saldeert kan dynamisch op jaarbasis voldoende opleveren in de zomer, negatieve stroomprijs of te wel verbruiken en geld toe krijgen bijv. Om in de winter het duurdere tarief te kunnen opvangen.

Variabel is dan denk ik een mindere keus. Je betaald per kwartaal hun geschatte tarief en je kan er zeker van zijn dat als ze te laag geschat hebben in kwartaal 1 dat dit in kwartaal 2 compenseren.
Dan is denk ik "marktprijs per uur" voor jou beter te beïnvloeden.
Of je moet een 13 in dozijn woonpatroon hebben, wat betekend dat je bij de massa zit met stroompieken en niet op zonnemomenten even je wasmachine en vaatwasser kan opstarten, of overdag electrisch douchewater verbruiken. Of je eboiler kan laten opwarmen tijdens zonnetijden enz.
De winstmaximaliseren in dynamisch contract is dat je reageert op de stroomprijzen en daar je verbruik op aanpast. Gas is een stuk lastiger. Dat word ingekocht in grote hoeveelheden en niet "opgewekt op diverse tijden".

Ook is als je je nog veel verandering in je stroomverbruik en gas verbruik verwacht door verbouwingen, stroom omhoog en gas naar beneden , dan kan een vast contract, zonder panelen, ook duurder uitkomen.
Then again als er nog een oorlog de stroom en gasprijzen laat stijgen is je 3jarig contract goud waard... :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• WAAVN
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-09-2024
Ik heb tussentijds gas opgezegd bij GreenChoice per 1 mei. Gezien het feit dat ik nauwelijks gas verbruik was de opzegvergoeding 24 euro, wel te overzien :)
En ook precies de reden dat ik de welkomsbonus bij de ander pak voor het gas.

Maar nu krijg ik de eindrekening binnen (voor gas) waarbij GreenChoice ook doodleuk een tussenrekening stuurt inclusief het stroomgedeelte. Omdat het contract in November is ingegaan dien ik nog wat in te lopen mbt winterverbruik/zomeropbrengst, dus niet iets om vrolijk van te worden. Dit terwijl het stroomverbruik contract doorloopt voor de komende 2 jaar...

Zijn er meer die te maken hebben met deze vorm van zeer creatief boekhouden? En het voorschot is ook ineens opgeschroeft van 0 naar 93 euro zonder onderbouwing 8)7

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:28
zou iemand eens met mij mee willen kijken wat nu handig is?

Ik heb een uit de hand gelopen hobby aan huis die veel stroom verbruikt (1 dag per week bakkerij aan huis). Ik heb redelijk inzicht in mijn verbruik zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDr5_GIL9pc0btOSIIR0PW9fJwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DmpYY5GWKNSLev0iNl6we0hG.png?f=fotoalbum_large

Ik zat eerst bij VDB maar mijn 3 jarig contract liep precies af toen dat gedonder met die TLV eraan kwam. Ik ben toen overgestapt naar 1 jaar vast bij Engie.

Zoals te zien verbruik ik meer dan ik kan opwekken (dit jaar zal de opwekking meer zijn door bijplaatsen panelen, maar nog lang niet genoeg om verbruik af te dekken. De meeste energie word verbruikt in de daluren dus een dubbel tarief is voor mij zeker gunstig.

Ik betaal over de gehele lijn liever iets meer en zit dan 'veilig' ipv dat ik ineens door prijswijzigingen tegen enorme kosten zit aan te kijken. Ik zou dus het liefst als dit contract bij Engie afgelopen is direct weer drie jaar vast gaan zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door timpel_800 op 06-05-2024 20:20 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:51

de Peer

under peer review

timpel_800 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:18:
zou iemand eens met mij mee willen kijken wat nu handig is?

Ik heb een uit de hand gelopen hobby aan huis die veel stroom verbruikt. Ik heb redelijk inzicht in mijn verbruik zie hieronder.

[Afbeelding]

Ik zat eerst bij VDB maar mijn 3 jarig contract liep precies af toen dat gedonder met die TLV eraan kwam. Ik ben toen overgestapt naar 1 jaar vast bij Engie.

Zoals te zien verbruik ik meer dan ik kan opwekken (dit jaar zal de opwekking meer zijn door bijplaatsen panelen).

Ik betaal over de gehele lijn liever iets meer en zit dan 'veilig' ipv dat ik ineens door prijswijzigingen tegen enorme kosten zit aan te kijken. Ik zou dus het liefst als dit contract bij Engie afgelopen is direct weer drie jaar vast gaan zitten.
Hoe stuurbaar is het verbruik van je hobby? Denk dat een dynamisch contract voor jou ideaal is.

Oh nog beter : een 2e slimme meter (SAP) waar je al je verbruik op saldeert. En dan op de andere slimme meter een dynamisch contract. Dat zou je echt veel geld besparen

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 06-05-2024 20:21 ]

• timpel_800
Eigenlijk niet stuurbaar, want op vrijdag of zaterdagochtend wordt het brood gebakken en dat kan dus niet uitgesteld worden.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• de Peer

de Peer

under peer review

timpel_800 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:21:
Eigenlijk niet stuurbaar, want op vrijdag of zaterdagochtend wordt het brood gebakken en dat kan dus niet uitgesteld worden.
Maar dat zijn wel momenten waarop de stroom vaak goedkoop is met dynamisch contract.

• timpel_800
Een tweede SAP kost maar 279 euro zie ik. Maar als ik je goed begrijp ga je dus 1 meter gebruiken voor het invoeren van alle zonnestroom en de andere meter gebruiken voor al het verbruik?

Maar aan wie ga ik al die zonnestroom verkopen/salderen? Want als ik alleen afneem bij punt 2 en alleen teruglever bij punt 1, dan valt er toch niks te salderen?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:45
Kan iemand mijn hybride warmtepomp-business case checken?

950 m3 gasverbruik. Zeg, 715 m3 voor verwarmen, 35 m3 voor koken en 200 voor warm water.

715 m3 gas, waar ik 70% op bespaar, is 500 m3 besparing. Bij 1.30 euro per m3 is de besparing 650 euro per jaar.

500 m3 gas is evenveel energie als 8x500= 4000 kWh (of moet ik 10x500 doen?).
4000 kWh bij een COP van 4 komt neer op 1000kwh verstoken.

Ik heb 500 kwh overopbrengst met zonnepanelen waar ik 9 cent voor krijg komende 2.5 jaar. Dat verstoken kost me dus 500x0,09= 45 euro.
Daarnaast moet ik nog 500 kwh kopen. In mijn contract komende 2.5 jaar is dat 35-40 cent per kWh. Ik reken met 37 cent.
500x 0,37= 185 euro.

Stroomkosten: 230 euro (45+185).
Gasbesparing: 650 euro.
Netto besparing per jaar: 420 euro.
3000 euro investering (Quatt) betekent terugverdientijd van net over de 7 jaar.

Wel veel onzekere factoren;
Warmtepomp heeft vast ook onderhoud nodig, wat doet salderen, wat doet stroomprijs en gasprijs.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:30
WAAVN schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:51:
Ik heb tussentijds gas opgezegd bij GreenChoice per 1 mei. Gezien het feit dat ik nauwelijks gas verbruik was de opzegvergoeding 24 euro, wel te overzien :)
En ook precies de reden dat ik de welkomsbonus bij de ander pak voor het gas.

Maar nu krijg ik de eindrekening binnen (voor gas) waarbij GreenChoice ook doodleuk een tussenrekening stuurt inclusief het stroomgedeelte. Omdat het contract in November is ingegaan dien ik nog wat in te lopen mbt winterverbruik/zomeropbrengst, dus niet iets om vrolijk van te worden. Dit terwijl het stroomverbruik contract doorloopt voor de komende 2 jaar...

Zijn er meer die te maken hebben met deze vorm van zeer creatief boekhouden? En het voorschot is ook ineens opgeschroeft van 0 naar 93 euro zonder onderbouwing 8)7
Even bellen en navragen, want ik meen ergens gelezen te hebben dat ze inderdaad een tussenrekening sturen, maar het dan over je contractjaar wel weer corrigeren.

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:59
R0181 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:35:
[...]

@mwa @pscll @Indiaan706

Ik had 3 keer telefonisch contact opgenomen met ZGE en op 24 april een mail gestuurd waarin ik vroeg om uitleg over de foutieve jaaropgaaf, op die laatste mail heb ik nog steeds geen antwoord gekregen, wel dat hij was doorgestuurd naar de juiste afdeling. Typisch was dat alle 3 de helpdeskmedewerkers ook toegaven dat de jaaropgaaf niet klopt en mijn vragen doorstuurden naar de betreffende afdeling.

"Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de
Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast waarbij de terugleververgoeding berekend wordt
aan de hand van de overeengekomen tarieven per kWh voor levering van energie voor het betreffende
jaar."
Die overeengekomen kale tarieven in het contract zijn € 0,15728 kWh normaaltarief en € 0,11882 kWh daltarief voor de gehele contractduur van 5 jaar en niet de €0,069 die ZGE nu gemiddeld verrekende op de jaaropgaaf in mijn geval.

Bij de vorige jaaropgaaf werd het verbruik 1 op 1 weggestreept van de teruglevering, dat hebben ze nu niet gedaan. Nu tellen ze alle variabele kosten van het afgelezen stroomverbruik bij elkaar op, maar bij het verrekenen met de teruggeleverde stroom wordt onder het kopje wettelijke saldering een veel lager bedrag verrekend ipv het totale bedrag van het verbruik van de teruglevering af te trekken.

"ZonderGas Energie geeft dagelijks via de mijn-omgeving inzicht in je werkelijke energieverbruik en -kosten. Op deze manier heb jij continu overzicht wat je
aan het einde van de maand hebt bespaard of wat je nog moet betalen op je jaarrekening."
Klopt ook niet, want volgens die werkelijke kosten zou het terug te ontvangen bedrag veel hoger horen te zijn.

Al met al is het een rommeltje bij de administratie van ZGE, blijkbaar zijn de berekeningen gemaakt met een programma voor dynamische contracten, de opgaaf zelf is voor een dynamisch contract, onderaan staat uitleg daarover. Ook vreemd dat ze dit jaar niet dezelfde opgaaf hebben gebruikt als vorig jaar.
Wordt vervolgd...
@DM57 @mwa @pscll

Ik heb vorige week een medewerker aan de lijn gehad die het in ieder geval redelijk goed begreep en toegaf dat het allemaal onduidelijk was. Inderdaad ook uitgebreid over deze zin in het contract gediscussieerd:

jaar."

Crux zit hem er, ben ik bang, in dat er niet letterlijk staat teruglevergoeding is 1 op 1 gelijk aan overeengekomen tarieven. Een 'berekening' kan van alles betekenen natuurlijk, ook een random correctiefactor die ze er nu overheen lijken te gooien om op slechts 4ct uit te komen.

Laatste mail die ik heb ontvangen schrijft de medewerker:

Members only: mail
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op de jaarafrekening van een jaar eerder daarentegen wordt onder het kopje 'terugleveringcorrectie' wel netjes en expliciet gerekend met leveringstarief minus een paar posten (ODE, inkoopkosten en nog iets volgens mij) en dan kom je natuurlijk nooit zo laag uit als 4ct. Dus ze doen dit jaar sowieso iets anders dan vorig jaar..

Ik ben er nog niet uit wat ik nu als vervolgstap kan ondernemen eigenlijk.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:27

mwa

R0181 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:35:
[...]

@mwa @pscll @Indiaan706

jaar."

Wordt vervolgd...
Dank voor de tag, had je mijn eerdere berichten in dit topic ook gelezen? Ik ben er zelf van overtuigd dat het, ondanks de enorme rommel, het wel klopt. Mocht je trouwnes iemand zoeken van de ZonderGas helpdesk welke wel verstand van zaken heeft -> Hans.

• R0181
Indiaan706 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:45:
[...]

@DM57 @mwa @pscll

Ik heb vorige week een medewerker aan de lijn gehad die het in ieder geval redelijk goed begreep en toegaf dat het allemaal onduidelijk was. Inderdaad ook uitgebreid over deze zin in het contract gediscussieerd:

jaar."

Crux zit hem er, ben ik bang, in dat er niet letterlijk staat teruglevergoeding is 1 op 1 gelijk aan overeengekomen tarieven. Een 'berekening' kan van alles betekenen natuurlijk, ook een random correctiefactor die ze er nu overheen lijken te gooien om op slechts 4ct uit te komen.
In het contract staat juist wel dat de teruglevering gelijk is met de afgesproken tarieven die er toen zijn overeengekomen voor een vijfjarig contract en mogen daarom niet tussentijds veranderd worden.

"Op de jaarafrekening van een jaar eerder daarentegen wordt onder het kopje 'terugleveringcorrectie' wel netjes en expliciet gerekend met leveringstarief minus een paar posten (ODE, inkoopkosten en nog iets volgens mij) en dan kom je natuurlijk nooit zo laag uit als 4ct. Dus ze doen dit jaar sowieso iets anders dan vorig jaar.."

Ik ben er nog niet uit wat ik nu als vervolgstap kan ondernemen eigenlijk.

Daarom, ze kunnen toch niet elk jaar de vooraf voor 5 jaar afgesproken terugleververgoeding veranderen? Vorig jaar was de jaarafrekening veel duidelijker en nu opeens zo'n vage afrekening waar zelfs 3 verschillende helpdeskmedewerkers niet uitkwamen?
Ik zou als vervolgstap blijven vragen waar je recht op hebt, je hoort gewoon een correcte afrekening te krijgen.

• R0181
mwa schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:34:
[...]
Dank voor de tag, had je mijn eerdere berichten in dit topic ook gelezen? Ik ben er zelf van overtuigd dat het, ondanks de enorme rommel, het wel klopt. Mocht je trouwnes iemand zoeken van de ZonderGas helpdesk welke wel verstand van zaken heeft -> Hans.
Ik heb alle berichten die over ZGE gaan gelezen, ook die van jou. Jij gaat er vanuit dat de terugleververgoeding maar €0,05 is, maar dat is niet zo, in het contract staat duidelijk dit:
"waarbij de terugleververgoeding berekend wordt aan de hand van de overeengekomen tarieven per kWh"

Ik heb 3 verschillende medewerkers gesproken en volgens mij ook Hans, hij was overtuigd dat de afrekening klopte, maar toen ik hem het contract voorhield waarin staat dat de terugleveringstarieven gelijk horen te zijn met de afgesproken tarieven gaf hij mij gelijk en zei dat dit inderdaad niet klopte.
Vreemd blijft ook waarom het verbruik niet 1 op 1 is weggestreept met de teruglevering, hier zit bij mij ook een negatief verschil van €132,- in, vorig jaar gebeurde dit wegstrepen wel.

"Ik heb het doorgestuurd naar een verantwoordelijke binnen de afdeling.
Ik kan zelf op onze locatie niets inzien. Alles loopt via de support desk in Rotterdam.
"
Dit stond als reactie op mijn mail, een helpdesk die je niet kan helpen blijkbaar, het zou beter zijn wanneer je iemand rechtstreeks van die support desk in Rotterdam aan de lijn kan krijgen.

Typisch is dat op dit forum al 6 forumleden hebben gereageerd over de jaaropgaaf van ZGE, er zullen er veel meer zijn die niet op Tweakers zitten en er geen bal van snappen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@R0181 het zal toch niet een bewussie zijn????🤔 :+

Neeuh, bedrijven zijn altijd oprecht en eerlijk in handelen...
of is het het mag tot dat het tegendeel bewezen is of er een boete komt... O-)

[ Voor 57% gewijzigd door copykat op 07-05-2024 14:38 ]

• R0181
copykat schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:36:
@R0181 het zal toch niet een bewussie zijn????🤔 :+

Neeuh, bedrijven zijn altijd oprecht en eerlijk in handelen...
of is het het mag tot dat het tegendeel bewezen is of er een boete komt... O-)
Of het een bewussie is weet ik niet, maar als een medewerker zwart op wit in een email aan @Indiaan706 schrijft dat de terugleververgoeding slechts €0,04 is, ipv de afgesproken (vaste) tarieven bij het ingaan van het contract, zou je bijna gaan twijfelen. :?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

R0181 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:53:
[...]

Of het een bewussie is weet ik niet, maar als een medewerker zwart op wit in een email aan @Indiaan706 schrijft dat de terugleververgoeding slechts €0,04 is, ipv de afgesproken (vaste) tarieven bij het ingaan van het contract, zou je bijna gaan twijfelen. :?
Mijn huidige contract (Budget) houd 12 mei op en dan gaat mn 3 jaar in bij GC.
ik denk dat ik mn zonne kwh en teruglever gegevens eventjes via verschillende profielen ga bekijken.
slimmemeterportal is een mooie neutrale site voor dit.
en dan de eindafrekening ga bekijken of ik rare dingen zie.
vroeger was t simpel fotootje meter bij begin contract fotootje bij eind contract eind - begin klaar.
hoogstens als je een nieuwe meter kreeg moest je drie foto's hebben.
Nu is het:
netto gas verbruik ( zelfde als vroeger)
netto stroom verbruik ( je meterstand de fototjes begin eind)
Daarvan vanaf getrokken de netto terugleverde kwh.
energiebelasting? ook verrekend?
de netto over capaciteit aan teruggeleverde kwh per 0.05ct goed berekend?

je directe zonnestroom verbruik is niet zichtbaar op je P1 maar wel op een gekoppelde p1 met je englighten omvormer site.

opzich niet zo moeilijk maar dan heb je nog eens dal normaal tarief in levering en teruglevering.
en dat gegoochel kan soms verwarrend zijn als ze dit willen.

mn jaar nota van 2023 was redelijk helder en inzichtelijk:
1500 euro gas ( 0 euro prijsplafond kortingen op gas én electra :'( ) 841m3
- 18 euro electra. 360kwh zou dat zijn aan overschot. nah netjes.

• R0181
copykat schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:31:
[...]
opzich niet zo moeilijk maar dan heb je nog eens dal normaal tarief in levering en teruglevering.
en dat gegoochel kan soms verwarrend zijn als ze dit willen.
Tegenwoordig hebben we slimme meters, maar blijken diegenen die de jaarafrekeningen bij ZGE opmaken niet zo slim te zijn. Het gasverbruik was ook zo'n 80m3 te hoog ingeschat, ipv correct uitgelezen, moest ik een foto opsturen van de stand op de slimme gasmeter, terwijl hij correct werkt, dat hebben ze wel gecorrigeerd en verrekend, nu de rest nog.

• Indiaan706
@R0181 Degene die ik gesproken heb en waar ik de mail van ontvangen heb is ook Hans..

• R0181
Indiaan706 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:49:
@R0181 Degene die ik gesproken heb en waar ik de mail van ontvangen heb is ook Hans..
Ik heb met 3 verschillende medewerkers gesproken waaronder volgens mij ook een Hans, de mail die ik ontving over dat mijn vragen waren doorgestuurd naar de support desk was van Marcel H.
Duurt trouwens wel erg lang voordat er een antwoord op mijn mail komt, is op 24 april verstuurd.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-11 16:00

m-vw

Dus?

Lees hier het één en ander over GC 3 jaar vast.

Nu heb ik nog een andere casus: Onze huidige woning heeft geen zonnepanelen, maar eind van het jaar krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis (gasloos). Dat huis heeft dus wel zonnepanelen.

Huidig contract loopt over twee maanden af, dus dan kan ik eventueel al overstappen.

Wat is wijsheid?

• Truus01
Kijken welke meerjarige contracten je nu, zonnepaneelloos, nog kunt afsluiten en of er niet stiekem terugleverkosten komen zodra je wel zonnepanelen hebt. En die vergelijken met GC 3 jaar (wat als het goed is gewoon naar boven komt in de vergelijkers). En de beste optie afsluiten.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

R0181 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:29:
[...]

Tegenwoordig hebben we slimme meters, maar blijken diegenen die de jaarafrekeningen bij ZGE opmaken niet zo slim te zijn. Het gasverbruik was ook zo'n 80m3 te hoog ingeschat, ipv correct uitgelezen, moest ik een foto opsturen van de stand op de slimme gasmeter, terwijl hij correct werkt, dat hebben ze wel gecorrigeerd en verrekend, nu de rest nog.
Ja je zou zeggen dat met de slimme meters het onmogelijk "fout" kan gaan.
80m3 is best een lompe hoeveelheid "schatting" en vermoedelijk vrijwel altijd te hoog ingeschat blijkbaar, dat is random error onmogelijk.
Dat is voorkeuze dus bewussie.

Ik wacht eerst even alle berekeningen af van mijn ex leverancier.
Als de eindafrekening vragen op roept kan ik altijd nog verzoeken tot verduidelijking.
Het is eigenlijk godsgeklaagd dat je achterdochtig moet zijn op berekeningen op gegevens die door een "slimmemeter" netjes teruggestuurd worden.

@m-vw goed de kleine lettertjes lezen of bij verhuizen een contract aangepast mag worden indien er PV of anderszins aanpassingen zijn zoals 1fase naar 3fase bijv.

Ik begrijp dat je een nieuwbouw woning betrekt met "nul op de meter" intentie?
Opzich is zo'n woning met lagere vastrecht kosten(geen gas) en hoog efficientie WP systemen door goede isolatie met wat TLK te overzien. Je zou tijdens de zonuren je electrische boiler kunnen laten draaien omzo je overstroom binnen de meter te houden.
Traditioneel zijn eboilers op nachtstroom geënt als periodieke opwarming.
De dal en normaal zijn omgedraaid tegenwoordig. Snacht's is duurder dan overdag.
Dus dynamische prijzen gaan snacht's omhoog en met daglicht en zon naar beneden.

Tevens kan je je WP en vloer verwarming ook laten koelen in hoog zomer om overstroom te gebruiken.
Afhankelijk van je PV control systeem, je software die je verteld hoeveel opgewekt en hoeveel meteen gebruikt is kan je dit misschien automatiseren.

En anders salderen blijft goedkoper dan netto kopen.
Reken zelf maar uit.
4000kwh opwek
1000kwh binnen meter verbruikt.
Is 3000kwh TLK a 11,5cnt (eneco)
Dit salderen is kostprijs -11,5ct per kwh winst. Dus bij volledig verbruik betaal je 11,5ct /kwh over je zonnestroom die tijdelijk "bewaard" word door eneco.
Op 3000kwh betaal je dus 345 euro aan opslag vergoeding.
Tegen34ct. =>1020 euro. 675 euro netto winst.

:)

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
R0181 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:29:
[...]

Sorry hoor, wat een ballen partij is dat. De leverancier is ondergeschikt aan de netbeheerder, ze kunnen gewoon de juiste gegevens opvragen bij de netbeheerder. Dat jij een foto moet sturen van de stand is echt een teken van incompetentie, zou echt een melding maken bij de ACM hiervoor.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• R0181
ArcticWolf schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:29:
[...]
Sorry hoor, wat een ballen partij is dat. De leverancier is ondergeschikt aan de netbeheerder, ze kunnen gewoon de juiste gegevens opvragen bij de netbeheerder. Dat jij een foto moet sturen van de stand is echt een teken van incompetentie, zou echt een melding maken bij de ACM hiervoor.
Jij en ik zitten bij Oxxio, iets duurder, maar daar krijg je wel betere en tussentijdse specificaties. Dit contract bij ZGE had ik voor mijn vriendin afgesloten, die was al blij dat ze iets terugkreeg en zou nooit verder hebben gekeken of de jaarafrekening wel klopt.
Op de persoonlijke omgeving van de ZGE website staat een grafiek en daaronder maandberekeningen met alle netto kosten/tegoed en betaalde maandbedragen, volgens dat zou ze over het afgelopen jaar ongeveer €300,- meer terug horen te krijgen.
Ik laat het er ook niet bij zitten, ik wacht nog even de reactie op mijn mail af en als dat niet positief is trek ik aan de bel bij de ACM en/of bij de Geschillencommissie Energie.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit me net te bedenken, als je tlv betaald dan heb je toch weer recht op de welkomst premie die mensen krijgen als ze geen panelen hebben?
Je betaald anders dubbel voor je teruglevering.
Wat zal de ACM daar van vinden?

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat een onduidelijke shitzooi die energiemarkt. :(

Ik heb nu nog een contract van Greenchoice tot begin november, voor pre-Oekrainse-oorlog-prijzen. Voor de winter komt er een warmtepomp en ik ga extra zonnepanelen leggen.
- Huidigestroomverbruik: circa 2.700 kWh/jaar
- Huidige opwekking: circa 1.800 kWh
- Eigen verbruik: 700 kWh
- Teruglevering circa: 1.1.00 kWh
- Afname is circa 2.000 kWh
- Saldo: 900 kWh afname

Wat de nieuwe zonnepanelen gaan opbrengen en wat de warmtepomp gaan gebruiken weet ik niet. Grote gok is dat de warmtepomp circa 2.500 kWh gaat verbruiken (nu 900m³ gas) en de zonnepanelen circa 3.000 kWh.
Met 30% eigen verbruik van de zonnepanelen zou dat neerkomen dat ik naar onderstaande ga:
- Stroomverbruik: 5.200 kWh
- Opwekking: 4.800 kWh
- Eigen verbruik: 1.500 kWh (circa 30%)
- Teruglevering dan: 3.300 kWh
- Afname: 3.700 kWh
- Saldo dus: 400 kWh afname

En wat is dan wijsheid? Aangezien ik nog wat af moet nemen, is het elektratarief van Greenchoice a €0,31 misschien aan de hoge kant. Dynamische tarieven? Kan leuk zijn om actief te gaan sturen op het verbruik van elektraverbruik. De zonnepanelen liggen op oost-west, dus ja soms negatieve prijzen, maar ook nog wat opwek in de ochtend en begin van de avond als de prijzen nog niet negatief zijn.

Ik verwacht niet dat iemand het antwoord heeft hoor ;) Moest het ook gewoon even kwijt. Maar mocht iemand de gouden tip hebben, ik hou me aanbevolen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Enig idee waarom je je thuisbatterij moet registreren?
Verplichte registratie thuisbatterij: website energieleveren.nl vernieuwd

Consumenten die een thuisbatterij kopen zijn sinds 2 jaar verplicht die te registreren bij hun netbeheerder. De registratiemethode op de website energieleveren.nl is vernieuwd om zo meer data beschikbaar te krijgen.
Met een thuisbatterij hoef je geen energie terug te leveren aan het net, als je dat al doet is het minder dan je panelen doen.

Enige wat ik kan meedenken is een nieuwe melkkoe voor energieboeren en de overheid, als ik ooit zo'n batterij aanschaf bekijken ze het maar met hun registratie.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Jelte
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:13:

[...]
Met een thuisbatterij hoef je geen energie terug te leveren aan het net, als je dat al doet is het minder dan je panelen doen.

Enige wat ik kan meedenken is een nieuwe melkkoe voor energieboeren en de overheid, als ik ooit zo'n batterij aanschaf bekijken ze het maar met hun registratie.
Net als ooit de reden was bij zonnepanelen. De netbeheerder wil in de basis weten waar opgewekt kan worden. Daar houden ze rekening mee bij het regelen van het lokale net.

En ja ik ben het met je eens dat accu's minder negatief effect zullen hebben dan al die zonnepanelen op het zuiden. Maar je wil ook niet dat bij negatieve prijzen opeens alle accu's op vol vermogen opgeladen worden en weer uitgezet worden als de prijzen weer positief zijn. Dat geeft ook flinke klappen op het stroomnet.

Maar je hebt ook gelijk dat uiteindelijk deze registratie vast gebruikt zal worden voor een of andere financiele regeling, die natuurlijk negatief is voor de eigenaar van de accu.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Jelte schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:03:
Dynamische tarieven? Kan leuk zijn om actief te gaan sturen op het verbruik van elektraverbruik. De zonnepanelen liggen op oost-west, dus ja soms negatieve prijzen, maar ook nog wat opwek in de ochtend en begin van de avond als de prijzen nog niet negatief zijn.
En geen saldering

• Jelte
  • Niet online
Klopt, maar ook over het algemeen lagere tarieven bij dynamisch dan bij vast.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Jelte schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:18:
[...]

Net als ooit de reden was bij zonnepanelen. De netbeheerder wil in de basis weten waar opgewekt kan worden. Daar houden ze rekening mee bij het regelen van het lokale net.

En ja ik ben het met je eens dat accu's minder negatief effect zullen hebben dan al die zonnepanelen op het zuiden. Maar je wil ook niet dat bij negatieve prijzen opeens alle accu's op vol vermogen opgeladen worden en weer uitgezet worden als de prijzen weer positief zijn. Dat geeft ook flinke klappen op het stroomnet.

Maar je hebt ook gelijk dat uiteindelijk deze registratie vast gebruikt zal worden voor een of andere financiele regeling, die natuurlijk negatief is voor de eigenaar van de accu.
niet alleen, omdat mn batterijen worden ingezet (zie zonneplan) om te handelen, daar wordt het net twee keer belast, een keer door als de stroom negatief is om de batterij te laden en later als de prijs weer positief is om deze weer te verkopen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

hoevenpe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:13:

[...]

Ik vermoed dat de verkopende partij je aankoop ook doorgeeft.
Maar inderdaad wat achter je meter zit zouden ze geen moer mee te maken moeten hebben. Mijn stroom is mijn en niet hullies! }:|
Ok indien je een dynamisch contract heb kan je er mee "handelen" maar de capaciteit van onze particuliere batterijen zijn ridicuul klein 5kwh geloof ik. Het zou dan dag handel worden.
Misschien zijn bitcoinminers meer winstgevend op je zonnestroom.. 😂

• Hazewindhond009
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Gegevens zus:
Gas: 900 m³ jaar
Stroom: 850 kWh/jaar normaal
850 kWh/jaar dal
Teruglevering:
350 kWh/jaar

Als je deze gegevens in een vergelijker gooit voor een jaarcontract kom je op Budget Energie uit met loyaliteitskorting 320. Is dat de beste optie die er is? Gas 1.249.
De GC welkom terug deal voor een jaar heeft een gasprijs van 1.147 maar helaas doet de jaarkosten pagina het daar niet. Als ik het globaal uitreken is Budget dan alsnog voordeliger, tenzij ik fout reken.

En ik weet eigenlijk niet of Budget een OK partij is...

Input is welkom :)

• de Peer

de Peer

under peer review

Hazewindhond009 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:17:
Gegevens zus:
Gas: 900 m³ jaar
Stroom: 850 kWh/jaar normaal
850 kWh/jaar dal
Teruglevering:
350 kWh/jaar

Als je deze gegevens in een vergelijker gooit voor een jaarcontract kom je op Budget Energie uit met loyaliteitskorting 320. Is dat de beste optie die er is? Gas 1.249.
De GC welkom terug deal voor een jaar heeft een gasprijs van 1.147 maar helaas doet de jaarkosten pagina het daar niet. Als ik het globaal uitreken is Budget dan alsnog voordeliger, tenzij ik fout reken.

En ik weet eigenlijk niet of Budget een OK partij is...

Input is welkom :)
Hmm tsja dit is niet helemaal mijn euh 'expertise-gebied' want het wijkt veel af van mijn eigen situatie (heb geen gas).

Maar het gaat dus om (relatief) flink wat stroom moeten inkopen op jaarbasis en een heel klein beetje terugleveren.
Wat dan vooral belangrijk wordt is de inkoopprijs van de stroom. Salderen en vastzetten voor langere tijd is minder van belang. En cashback maximaliseren.

Misschien verschillende vergelijkers eens proberen? En inderdaad de reacties hier even afwachten.

Ik denk dat anderen hier beter kunnen adviseren dan ik, ik kijk vooral naar gasloze huizen met meer opwek dan verbruik.

• Truus01
@Hazewindhond009 Gas en stroom apart, is denk ik wel ook in dat geval voordeliger.
Ik vind en vond Budget verschrikkelijk. Maar er zijn er ook die er goede ervaringen mee hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 10-05-2024 10:41 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:34:
[...]

niet alleen, omdat mn batterijen worden ingezet (zie zonneplan) om te handelen, daar wordt het net twee keer belast, een keer door als de stroom negatief is om de batterij te laden en later als de prijs weer positief is om deze weer te verkopen.
Ik zou zeggen gebruikt ipv belast :) Dat is in beide gevallen toch ook precies het gewenste gedrag, iig op landelijk niveau gezien? Bij negatieve prijzen wil men graag extra afname en daarbuiten betekend terugleveren uit jouw batterij in de meeste gevallen minder LNG verstoken. Ga je echter verder inzoomen dan het landelijke net, dan ontstaan er mogelijk wel lokale capaciteitsproblemen en daarom wil men dat inzicht. Tot een x% batterijen is het effect positief op het lokale stukje netwerk, komt de concentratie thuisaccu's (of vergelijkbaar regelbaar vermogen van ev-laders en warmtepompen e.d., daar zie ik ook nog wel een registratie voor komen) boven dat % dan slaat het om in een negatief effect c.q. snellere overbelasting.

Dat krijg je bijv. bij een nieuwbouwwijk of groot renovatieproject waar elke woning ineens een thuisaccu krijgt. Hoe dan ook willen netbeheerders natuurlijk weten waar dat effect positief is (en dus investeringen naar achteren kunnen) en waar het juist sneller tot problemen leidt (en dus investeringen juist naar voren moeten). De vraag is dus helemaal legitiem vanuit de netbeheerder gezien.

Maar nu zie je dus het effect van het zwabberbeleid waarbij continu tijdens het spel de regels worden veranderd, de consument vertrouwt gewoon niets meer en zelfs dit soort registraties gaan massaal worden ontdoken, waardoor het z'n uitwerking mist. Dan kunnen ze het geld voor dit registratiesysteem misschien beter besteden aan meetapparatuur oid.

Of nog beter, aan het gedetailleerder uitwerken van het Nationaal Plan Energiesysteem incl. bijbehorend beleid voor de komende 10 jaar, expliciet gericht op het bieden van langjarige duidelijkheid c.q. investeringszekerheid aan partiulier en MKB, waarvan men verwacht/wil dat ze de komende decennia nog vele miljarden gaan investeren maar juist massaal afhaken wegens zwabberbeleid en een gebrek aan netwerkcapaciteit, een plan dat er nu weliswaar eindelijk is (zij het 10-15 jaar te laat), maar dat nu vooral heel hoog-over het einddoel beschrijft, met als voornaamste doelgroep de instanties en grote jongens. Het moet simpeler, concreter en gericht op het nu zijn imho.

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 10-05-2024 13:54 ]

All-electric.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:55

The Legend

*Plop*

Ik heb een aflopend 3-jarig contract bij GC op naam van mijn partner. Einddatum is 4 december. De ‘welkom terug’ aanbieding van 2 jaar lijkt voor ons prima. Heb gelezen dat er al meerdere Tweakers zijn geweest die in een vergelijkbare situatie zaten en op eigen naam / naam van hun partner een nieuw contract hebben afgesloten. Is er iemand die dat heeft gedaan die kan uitleggen hoe dat precies werkt? Moet je dan het aflopende contract ook echt opzeggen? Ik zit ook in dubio of ik nog kan wachten tot het moment dat het nieuwe contract ook kan ingaan op de dag dat de oude eindigt. Dat kan pas volgende maand (6 maand in de toekomst is dan begin december). Hier lijkt geen alternatieve oplossing voor anders dan de opzegboete (2x 50 euro neem ik aan) denk ik?

Hier nog wat details:

Dit zijn de tarieven:

Stroom
Variabele leveringskosten normaal (per kWh) €0,25443
Variabele leveringskosten dal (per kWh) € 0,23057
Terugleververgoeding (per kWh, exclusief btw) € 0,08000
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,18851

Gas
Variabele leveringskosten (per m³) € 1,10039

Ik lever na salderen niet terug, heb afgelopen jaar wat panelen bijgelegd en ik hoop ergens tussen 0-500kWh netto verbruik uit te komen. Gasverbruik is ongeveer 280m3 (verbruik alleen gas voor SWW).

[ Voor 27% gewijzigd door The Legend op 11-05-2024 11:09 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:05
The Legend schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:07:
Ik heb een aflopend 3-jarig contract bij GC op naam van mijn partner. Einddatum is 4 december. De ‘welkom terug’ aanbieding van 2 jaar lijkt voor ons prima. Heb gelezen dat er al meerdere Tweakers zijn geweest die in een vergelijkbare situatie zaten en op eigen naam / naam van hun partner een nieuw contract hebben afgesloten. Is er iemand die dat heeft gedaan die kan uitleggen hoe dat precies werkt? Moet je dan het aflopende contract ook echt opzeggen? Ik zit ook in dubio of ik nog kan wachten tot het moment dat het nieuwe contract ook kan ingaan op de dag dat de oude eindigt. Dat kan pas volgende maand (6 maand in de toekomst is dan begin december). Hier lijkt geen alternatieve oplossing voor anders dan de opzegboete (2x 50 euro neem ik aan) denk ik?

Hier nog wat details:

Dit zijn de tarieven:

Stroom
Variabele leveringskosten normaal (per kWh) €0,25443
Variabele leveringskosten dal (per kWh) € 0,23057
Terugleververgoeding (per kWh, exclusief btw) € 0,08000

Gas
Variabele leveringskosten (per m³) € 1,10039

Ik lever na salderen niet terug, heb afgelopen jaar wat panelen bijgelegd en ik hoop ergens tussen 0-500kWh netto verbruik uit te komen. Gasverbruik is ongeveer 280m3 (verbruik alleen gas voor SWW).
Voor wat het waard is...

Hier staat ons huidige 5-jaar contract op naam van mijn partner. Dit contract loopt tot mei volgend jaar. Onze huidige tarieven liggen rond de 20ct normaal, 18ct dal en 11ct tlv.

Ik heb op mijn naam een nieuw 3-jarig contract afgesloten, nu enkel tarief, met een prijs rond de 29ct dacht ik. 5ct tlv. Dit contract gaat voor nu in op 1 november dit jaar. Ik ga nog proberen, later, om de startdatum op te schuiven naar 1 januari '25. Wij krijgen in augustus onze jaarnota, dus wij gaan niets (nauwelijks iets) verliezen van de gunstigere tlv die we nu hebben. De bulk wordt afgerekend tegen het huidige tarief.

Volgens Greenchoice komt er officieel een boete van 50 euro, maar on-officieel verwachten ze dat dat niet in rekening gebracht gaat worden in ons geval.
Dat was hetzelfde met de boete voor gas, toen we dat opzegden in ons huidige contract, omdat we naar all electric waren gegaan.

Het was hier wel zo dat ik niet direct een contract toegestuurd kreeg, wat bij anderen wel gebeurde. Mijn partner (huidige contractant) kreeg een mail met de vraag of er sprake was van een verhuizing. Bij geen respons zou na een week mijn contract verder geregeld worden. We hebben toen samen gebeld naar de klantenservice en ik had daarna binnen een half uur mijn contract binnen.

• MacD007
Jelte schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:13:
[...]

Klopt, maar ook over het algemeen lagere tarieven bij dynamisch dan bij vast.
als je niet hoeft te salderen is dat natuurlijk prima, maar die lagere tarieven kunnen niet tegen 100% salderen op. want in die situatie legt een dynamisch contract het af tegen een vast contract zolang je geen belachelijke boetes (zoals bij vdBron) gaat krijgen, maar daar is nu nog bv door GC een prima alteratief voor.

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 14:29
Sjamo schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Voor wat het waard is...

Hier staat ons huidige 5-jaar contract op naam van mijn partner. Dit contract loopt tot mei volgend jaar. Onze huidige tarieven liggen rond de 20ct normaal, 18ct dal en 11ct tlv.

Ik heb op mijn naam een nieuw 3-jarig contract afgesloten, nu enkel tarief, met een prijs rond de 29ct dacht ik. 5ct tlv. Dit contract gaat voor nu in op 1 november dit jaar. Ik ga nog proberen, later, om de startdatum op te schuiven naar 1 januari '25. Wij krijgen in augustus onze jaarnota, dus wij gaan niets (nauwelijks iets) verliezen van de gunstigere tlv die we nu hebben. De bulk wordt afgerekend tegen het huidige tarief.

Volgens Greenchoice komt er officieel een boete van 50 euro, maar on-officieel verwachten ze dat dat niet in rekening gebracht gaat worden in ons geval.
Dat was hetzelfde met de boete voor gas, toen we dat opzegden in ons huidige contract, omdat we naar all electric waren gegaan.

Het was hier wel zo dat ik niet direct een contract toegestuurd kreeg, wat bij anderen wel gebeurde. Mijn partner (huidige contractant) kreeg een mail met de vraag of er sprake was van een verhuizing. Bij geen respons zou na een week mijn contract verder geregeld worden. We hebben toen samen gebeld naar de klantenservice en ik had daarna binnen een half uur mijn contract binnen.
Dank voor je uitleg, ik heb ewn vergelijkbare situatie. Ik kreeg ook geen contract, maar na de week reactietijd kreeg ik die wel. Partner had wel binnen een dag een mail gekregen dat je een week de tijd kreeg om het te melden als het niet wenselijk was het contract te verbreken.

Geen idee of ik een boete ga krijgen, ik reken er wel op. Maar ik ga nog een poging doen om de ingangsdatum uit te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hugo__Boss op 11-05-2024 12:48 ]

• timpel_800
timpel_800 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:41:
Een tweede SAP kost maar 279 euro zie ik. Maar als ik je goed begrijp ga je dus 1 meter gebruiken voor het invoeren van alle zonnestroom en de andere meter gebruiken voor al het verbruik?

Maar aan wie ga ik al die zonnestroom verkopen/salderen? Want als ik alleen afneem bij punt 2 en alleen teruglever bij punt 1, dan valt er toch niks te salderen?
Heeft er iemand een foto van een SAP? Zou dat hier nog passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CO3UveaFXc7iKTMvHV2JWl2jbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuFR7V1z6V0ht1Zzuc1nAkvL.jpg?f=fotoalbum_large

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
timpel_800 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:54:
[...]

Heeft er iemand een foto van een SAP? Zou dat hier nog passen?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdkpZDoy8b_1Mh5NuL5Irg3qSbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUQ1GQqWKLUGgQLMBD46Vb26.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-10 11:03
R0181 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Ik heb alle berichten die over ZGE gaan gelezen, ook die van jou. Jij gaat er vanuit dat de terugleververgoeding maar €0,05 is, maar dat is niet zo, in het contract staat duidelijk dit:
"waarbij de terugleververgoeding berekend wordt aan de hand van de overeengekomen tarieven per kWh"

Ik heb 3 verschillende medewerkers gesproken en volgens mij ook Hans, hij was overtuigd dat de afrekening klopte, maar toen ik hem het contract voorhield waarin staat dat de terugleveringstarieven gelijk horen te zijn met de afgesproken tarieven gaf hij mij gelijk en zei dat dit inderdaad niet klopte.
Vreemd blijft ook waarom het verbruik niet 1 op 1 is weggestreept met de teruglevering, hier zit bij mij ook een negatief verschil van €132,- in, vorig jaar gebeurde dit wegstrepen wel.

"Ik heb het doorgestuurd naar een verantwoordelijke binnen de afdeling.
Ik kan zelf op onze locatie niets inzien. Alles loopt via de support desk in Rotterdam.
"
Dit stond als reactie op mijn mail, een helpdesk die je niet kan helpen blijkbaar, het zou beter zijn wanneer je iemand rechtstreeks van die support desk in Rotterdam aan de lijn kan krijgen.

Typisch is dat op dit forum al 6 forumleden hebben gereageerd over de jaaropgaaf van ZGE, er zullen er veel meer zijn die niet op Tweakers zitten en er geen bal van snappen.
Ik heb ook opnieuw gemaild met Zondergas en aangegeven dat dit ook in mijn contract staat: “waarbij de terugleververgoeding berekend wordt aan de hand van de overeengekomen tarieven per kWh”
Tevens aangegeven dat op de site van ACM.nl staat: “In uw energiecontract staat de hoogte van uw terugleververgoeding”
In mijn energiecontract staat geen enkel bedrag benoemd als terugleververgoeding dus heb ik aangegeven dat deze vergoeding dan gelijk moet zijn aan de overeengekomen leveringstarieven zoals contractueel vastgelegd.
Toen werd het stil in de mailbox…. Wordt wellicht volgende week weer vervolgt.

• R0181
DM57 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:42:
[...]
Ik heb ook opnieuw gemaild met Zondergas en aangegeven dat dit ook in mijn contract staat: “waarbij de terugleververgoeding berekend wordt aan de hand van de overeengekomen tarieven per kWh”
Tevens aangegeven dat op de site van ACM.nl staat: “In uw energiecontract staat de hoogte van uw terugleververgoeding”
In mijn energiecontract staat geen enkel bedrag benoemd als terugleververgoeding dus heb ik aangegeven dat deze vergoeding dan gelijk moet zijn aan de overeengekomen leveringstarieven zoals contractueel vastgelegd.
Toen werd het stil in de mailbox…. Wordt wellicht volgende week weer vervolgt.
Ik heb ook nog steeds niets gehoord over mijn op 24 april verstuurde email waar ik om uitleg vraag, alleen dat hij was doorgestuurd. Ik ga volgende week maar weer voor de vierde keer bellen, als dat niets oplevert stuur ik de jaaropgaaf met het contract naar de Geschillencommissie Energie en/of de ACM met de vraag wat zij ervan vinden, dat met een vast 5 jarig contract afgeweken wordt van de afgesproken terugleververgoeding.

Volgens mij zit de fout erin dat ze weinig vaste contracten hebben (slechts 5%) en de jaaropgaaf nu is gemaakt met cijfers voor de 95% van hun klanten met een dynamisch contract, de opgaaf zelf is ook totaal anders dan vorig jaar.

Ik heb alles opnieuw uitgerekend, alle kosten bij elkaar opgeteld, de teruggave energiebelasting en betaalde maandtarieven daar vanaf getrokken en dan blijkt dat ZGE maar €0,04 per kWh voor de ruim 2200 kWh teruggeleverde stroom heeft verrekend.
In het contract staat duidelijk dat er verrekend wordt met het afgesproken tarief, dit kunnen en mogen ze niet zomaar veranderen.

In de foutieve jaaropgaaf is het verbruik ook niet 1 op 1 met de teruglevering verrekend, terwijl onderaan de jaaropgaaf staat dat dit wel zo zou zijn, vorig jaar gebeurde dit wel.
Ik heb al tientallen jaaropgaven ontvangen van vele leveranciers, maar heb nog nooit zo'n vage als deze gezien. ZGE had ook het gasverbruik te hoog ingeschat ipv uitgelezen, toen ik belde dat er geen hout klopte van de jaaropgaaf, hebben ze alleen dat gasverbruik gecorrigeerd, maar nog steeds niet de veel te lage terugleververgoeding.

Aan de telefoon proberen ze je eerst te overtuigen dat alles klopt, maar dat is niet zo en als ze klem komen geven ze toe dat ze er ook niet uitkomen en het dus maar doorsturen naar de supportdesk in Rotterdam. Nu lijkt het gewoon op verkapte diefstal, 2 maanden nadat de jaaropgaaf is opgemaakt en er radiostilte is, zolang hebben ze toch niet nodig om een correcte jaaropgaaf te maken?

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 01:30
Hm, ze kunnen dus wel degelijk tegen elkaar aan hangen in de meterkast. Stedin geeft mij aan in hun offerte voor het plaatsen van een SAP dat de meterkast tenminste 77 centimeter breed moet zijn. Ik heb helaas maar 55 cm breedte en geen mogelijkheid om dat te verbreden.
Iemand die een meterkast van 55 cm breed heeft met een SAP door Stedin aangelegd? Kan ik dat als argument aanhalen.

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

• John245
  • Nu online
timterhorst schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Hm, ze kunnen dus wel degelijk tegen elkaar aan hangen in de meterkast. Stedin geeft mij aan in hun offerte voor het plaatsen van een SAP dat de meterkast tenminste 77 centimeter breed moet zijn. Ik heb helaas maar 55 cm breedte en geen mogelijkheid om dat te verbreden.
Iemand die een meterkast van 55 cm breed heeft met een SAP door Stedin aangelegd? Kan ik dat als argument aanhalen.
Hier wel ca. 55 cm maar Enexis.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:05
Truus01 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:36:
[...]

Ja. https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ Tot 6 maanden vooraf al vast te leggen. Dus rond maandag afsluiten.

*edit: Enkele 1-jarige deals zijn iets voordeliger, maar maar 1 jaar vast... Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Hoezo rond maandag dan?

• MacD007
Jelte schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:03:
Wat een onduidelijke shitzooi die energiemarkt. :(

Ik heb nu nog een contract van Greenchoice tot begin november, voor pre-Oekrainse-oorlog-prijzen. Voor de winter komt er een warmtepomp en ik ga extra zonnepanelen leggen.
- Huidigestroomverbruik: circa 2.700 kWh/jaar
- Huidige opwekking: circa 1.800 kWh
- Eigen verbruik: 700 kWh
- Teruglevering circa: 1.1.00 kWh
- Afname is circa 2.000 kWh
- Saldo: 900 kWh afname

Wat de nieuwe zonnepanelen gaan opbrengen en wat de warmtepomp gaan gebruiken weet ik niet. Grote gok is dat de warmtepomp circa 2.500 kWh gaat verbruiken (nu 900m³ gas) en de zonnepanelen circa 3.000 kWh.
bij een gasverbruik van 900m3 is dat redelijk hoog kWh verbruik, heeft natuurlijk ook of het een hybride of FE gaat worden, met een FE zou het best nog eens iets meer kunnen zijn.
om je een idee te geven; mijn hybride warmtepomp waarmee ik deze winter ruim 1000m3 gas mee heb bespaard heeft me net 1.900 kWh gekost, volledig gesaldeerd).
Daardoor is alleen deze winter al mijn warmtepomp voor 2/3 afbetaald, anders was dat binnen 2 jaar gebeurd, de de WAF is super blij met het comfort.
met pvcalc kun je behoorlijk naukeurig jou nieuwe panelen berekenen.
Met 30% eigen verbruik van de zonnepanelen zou dat neerkomen dat ik naar onderstaande ga:
- Stroomverbruik: 5.200 kWh
- Opwekking: 4.800 kWh
- Eigen verbruik: 1.500 kWh (circa 30%)
- Teruglevering dan: 3.300 kWh
- Afname: 3.700 kWh
- Saldo dus: 400 kWh afname

En wat is dan wijsheid? Aangezien ik nog wat af moet nemen, is het elektratarief van Greenchoice a €0,31 misschien aan de hoge kant. Dynamische tarieven? Kan leuk zijn om actief te gaan sturen op het verbruik van elektraverbruik. De zonnepanelen liggen op oost-west, dus ja soms negatieve prijzen, maar ook nog wat opwek in de ochtend en begin van de avond als de prijzen nog niet negatief zijn.

Ik verwacht niet dat iemand het antwoord heeft hoor ;) Moest het ook gewoon even kwijt. Maar mocht iemand de gouden tip hebben, ik hou me aanbevolen.

• Jelte
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:15:
[...]

bij een gasverbruik van 900m3 is dat redelijk hoog kWh verbruik, heeft natuurlijk ook of het een hybride of FE gaat worden, met een FE zou het best nog eens iets meer kunnen zijn.
om je een idee te geven; mijn hybride warmtepomp waarmee ik deze winter ruim 1000m3 gas mee heb bespaard heeft me net 1.900 kWh gekost, volledig gesaldeerd).
Daardoor is alleen deze winter al mijn warmtepomp voor 2/3 afbetaald, anders was dat binnen 2 jaar gebeurd, de de WAF is super blij met het comfort.
met pvcalc kun je behoorlijk naukeurig jou nieuwe panelen berekenen.

[...]
Het zou full electric worden. Wil van de vaste lasten van de gasleiding af.
En koken moet er dan ook bijna. Volgens de standaard formule zou het tussen de 2000 en 2500 zijn. Plus nog electrisch koken waar geen cop overheen gaat.
Ik ga het merken :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Iemand ervaring met de Adax Neo Wifi Elektrische radiator / 330 x 750 / 800 Watt / Wit?

(Ik zit te wachten op een dual buitenunit die nog niet bestaat op die van Samsung na). Dus 2 warmtewisselaars in 1 case. (tuurlijk 2 naast elkaar hangen en omtimmeren kan ook.)
1 voor een warmtepomp die L/W doet om mn HRCV te vervangen die radiatoren bediend.
1 voor een warmtepomp die L/L doet.
We hebben airco nodig in de zolder in de zomer. Maar omdat er cv leidingen lopen is een LW wp ook noodzakelijk als oplossing.
(alles wegslopen en airco's nemen is niet mogelijk.))

Dus ik denk salderen? (ik heb morgen 3 jaar GC zonder TLK/kwh 😎), slaapkamers, niet altijd iemand aanwezig, persoonlijk iedereen eigen temperatuur.
Iedere slaapkamer zo'n Adax wifi. 800watt even de app installeren en ik kan het monitoren en sturen.
(mn oude GR radiatoren had ik al weg gesloopt ivm stucen en niet terug gehangen om te zien of ze nodig waren in de winter.. Nou de meningen waren verdeelt.. 😋 dus deze winter maar iets meer comfort aanbieden anders gaan ze muiten. :+ )

Hoog rendement radiatoren kopen en terugplaatsen op cv water totdat ik weet welke WP type ik plaats is een optie maar ik denk dat electrische verwarming veel effectiever is voor de momenten dat er iemand is.
Geen standaard op temperatuur houden omdat nueenmaal de CV in de Woonkamer ook aan gaat en als die uitgaat nacht's de slapers geen optionele verwarming mogelijkheden hebben.

Dus niet geheel energie maatschappijen talk maar wel iets wat voor mensen die panelen hebben maar nog geen Full Electric WP systeem hebben en iets zoeken om hun opgewekte energie goed en zinvol te gebruiken. Electrische radiatoren voor een acceptabel bedrag. Mobiel en ophangbaar.
Het houd de CV aanschakel momenten lager. => minder gas verbruik.(is niet saldeerbaar.)

Persoonlijk denk ik dat het voor niet continu bewoonde kamers een goedkopere, investering en energiekosten, oplossing is dan een hybrideWP aan je bestaande CV te schroeven als tussen oplossing.

Deze versie houd via de app ook zn verbruik bij en heeft instellingen als slapen enzo.
Geen IR panelen die alleen objecten verwarmen maar deze verwarmt ook lucht zoals een radiator.
(essentieel voor je comfort. Anders hebt je koude en warmekanten.)

En je kan ze op afstand aan uit zetten of via een homewizard schakelpatroon laten aan uit gaan op je PV op gewekte energie. (direct verbruik is meteen geen TLK.) zonnige winterdagen.

238 euro voor 800watt. Is vergelijkbaar aan een radiator bij de discounter met zelfde vermogen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

copykat schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:09:
Iemand ervaring met de Adax Neo Wifi Elektrische radiator / 330 x 750 / 800 Watt / Wit?

(Ik zit te wachten op een dual buitenunit die nog niet bestaat op die van Samsung na). Dus 2 warmtewisselaars in 1 case. (tuurlijk 2 naast elkaar hangen en omtimmeren kan ook.)
1 voor een warmtepomp die L/W doet om mn HRCV te vervangen die radiatoren bediend.
1 voor een warmtepomp die L/L doet.
We hebben airco nodig in de zolder in de zomer. Maar omdat er cv leidingen lopen is een LW wp ook noodzakelijk als oplossing.
(alles wegslopen en airco's nemen is niet mogelijk.))

Dus ik denk salderen? (ik heb morgen 3 jaar GC zonder TLK/kwh 😎), slaapkamers, niet altijd iemand aanwezig, persoonlijk iedereen eigen temperatuur.
Iedere slaapkamer zo'n Adax wifi. 800watt even de app installeren en ik kan het monitoren en sturen.
(mn oude GR radiatoren had ik al weg gesloopt ivm stucen en niet terug gehangen om te zien of ze nodig waren in de winter.. Nou de meningen waren verdeelt.. 😋 dus deze winter maar iets meer comfort aanbieden anders gaan ze muiten. :+ )

Hoog rendement radiatoren kopen en terugplaatsen op cv water totdat ik weet welke WP type ik plaats is een optie maar ik denk dat electrische verwarming veel effectiever is voor de momenten dat er iemand is.
Geen standaard op temperatuur houden omdat nueenmaal de CV in de Woonkamer ook aan gaat en als die uitgaat nacht's de slapers geen optionele verwarming mogelijkheden hebben.

Dus niet geheel energie maatschappijen talk maar wel iets wat voor mensen die panelen hebben maar nog geen Full Electric WP systeem hebben en iets zoeken om hun opgewekte energie goed en zinvol te gebruiken. Electrische radiatoren voor een acceptabel bedrag. Mobiel en ophangbaar.
Het houd de CV aanschakel momenten lager. => minder gas verbruik.(is niet saldeerbaar.)

Persoonlijk denk ik dat het voor niet continu bewoonde kamers een goedkopere, investering en energiekosten, oplossing is dan een hybrideWP aan je bestaande CV te schroeven als tussen oplossing.

Deze versie houd via de app ook zn verbruik bij en heeft instellingen als slapen enzo.
Geen IR panelen die alleen objecten verwarmen maar deze verwarmt ook lucht zoals een radiator.
(essentieel voor je comfort. Anders hebt je koude en warmekanten.)

En je kan ze op afstand aan uit zetten of via een homewizard schakelpatroon laten aan uit gaan op je PV op gewekte energie. (direct verbruik is meteen geen TLK.) zonnige winterdagen.

238 euro voor 800watt. Is vergelijkbaar aan een radiator bij de discounter met zelfde vermogen.
Waarom niet radiatoren terug hangen en alles 24/7 door een L/W laten verwarmen, hier is het hele huis op onze slaapkamer na het hele stookseizoen 20 graden. Radiatoren kunnen overigens een stuk goedkoper
https://www.radiator-outl...-t22-h40xb140-2258-w.html

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

klump4u schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:13:
[...]

Waarom niet radiatoren terug hangen en alles 24/7 door een L/W laten verwarmen, hier is het hele huis op onze slaapkamer na het hele stookseizoen 20 graden. Radiatoren kunnen overigens een stuk goedkoper
https://www.radiator-outl...-t22-h40xb140-2258-w.html
Ook aan gedacht om https://radiatorendiscoun...-15-zuiver-wit-soft-touch terug te hangen en totdat er een L/W komt de CV het werk laten doen.
Ongeveer de zelfde investering.
Maar géén verwarming per kamer apart mogelijk. Wat eigenlijk een prima functionaliteit heeft. En ik wil nog geen L/W.
Teveel variabelen/klusjes (budget verbranding) die nog moeten worden afgevinkt en voorrang hebben.
En de onzekerheid van het salderen en het nog steeds niet goed uitgekristaliseerde alternatief wat niét door de energieleveranciers word gemanaged maakt grote investeringen in grote stroomslurpers wat je alternatief(gas) vervangt ook niet erg aantrekkelijk.

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
Oké, even kijken: 10 juli aanstaande verloopt mijn 1 jaar gascontract bij Coolblue. Wat is de beste manier om nu een nieuwe af te sluiten? Beetje Pricewise/Independer/Gaslicht checken komende weken of zijn er van die verborgen links/constructies om goedkoop een gascontract aan te vragen?

Ik heb voor stroom bijvoorbeeld 3 jaar Greenchoice contract met 11,5 cent TLV aangevraagd via zo'n coöperatie link, dus ik vroeg me af of voor gas ook zoiets is?

Bij voorbaat dank!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Treveo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:51:
Ik heb voor stroom bijvoorbeeld 3 jaar Greenchoice contract met 11,5 cent TLV aangevraagd via zo'n coöperatie link, dus ik vroeg me af of voor gas ook zoiets is?
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ heeft redelijk goede tarieven, maar geen cashback
Oké, even kijken: 10 juli aanstaande verloopt mijn 1 jaar gascontract bij Coolblue. Wat is de beste manier om nu een nieuwe af te sluiten? Beetje Pricewise/Independer/Gaslicht checken komende weken of zijn er van die verborgen links/constructies om goedkoop een gascontract aan te vragen?
Pricewise heeft op dit moment een aantal aanbiedingen die de anderen niet hebben.

Welke aanbieding het voordeligst is hangt met name af van je verbruik in combinatie met een cashback.

Afhankelijk van wat de gas tarieven de komende weken gaan doen (Engie heeft de tarieven vandaag verhoogd) zou je vanaf 10 juli ook nog een tijdje variabel of dynamisch kunnen doen en een vast contract al wel aanvragen maar later in laten gaan.

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 10:03
Pricewise heeft (nog) een gasaanbieding bij Delta met 175 euro cashback. Bij andere vergelijkers is deze aanbieding al verdwenen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[negatieve day-ahead prijzen maken salderen onhoudbaar]
Misanthropia schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:06:
[...]
of bedoel je die grote zonnevelden die de energiemaatschappijen zelf blijven bouwen?
... even hier verder.

Die negatieve prijzen zijn vervelend voor 1. slecht regelbare bronnen (=fossiel, alle renewables in NL zijn prima regelbaar) en 2. de energieleveranciers die met salderen een jaar lang tegen dezelfde prijs aan consumenten moeten leveren, terwijl consumenten met PV nauwelijks iets gebruiken in de zomer waardoor hun gewogen prijsgemiddelde in werkelijkheid veel zwaarder richting de termijnprijs (niet day-ahead!) van de winter ligt.
Op dit moment kost levering in Feb'25 ongeveer €100/MWh, levering in Jun'25 kost ongeveer €75/MWh. (Jun '24 is ongeveer €65/MWh).

Die zonneweides zijn prima rendabel te maken en doen al leuk mee op de onbalansmarkt
PV voor consumenten blijft op eigenverbruik al interessant zonder salderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:58
Proton_ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:42:
[negatieve day-ahead prijzen maken salderen onhoudbaar]

[...]

... even hier verder.

Die negatieve prijzen zijn vervelend voor 1. slecht regelbare bronnen (=fossiel, alle renewables in NL zijn prima regelbaar) en 2. de energieleveranciers die met salderen een jaar lang tegen dezelfde prijs aan consumenten moeten leveren, terwijl consumenten met PV nauwelijks iets gebruiken in de zomer waardoor hun gewogen prijsgemiddelde in werkelijkheid veel zwaarder richting de termijnprijs (niet day-ahead!) van de winter ligt.
Op dit moment kost levering in Feb'25 ongeveer €100/MWh, levering in Jun'25 kost ongeveer €75/MWh. (Jun '24 is ongeveer €65/MWh).

Die zonneweides zijn prima rendabel te maken en doen al leuk mee op de onbalansmarkt
PV voor consumenten blijft op eigenverbruik al interessant zonder salderen.
Je stelling dat alle renewables prima regelbaar zijn en fossiel slecht is maar half waar.

Dat klopt dat je renewables kan terugregelen echter produktie verhogen is slechts beperkt mogelijk omdat je zonneschijn en wind niet kan besturen. Fossiel heeft zowel een meer als minder optie, de snelheid van regelbaarheid is daar afhankelijk van de soort brandstof en generatie techniek.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@hanev001 Eens.
In de context van negatieve prijzen is opregelen echter nauwelijks aan de orde.
Als de onbalansmarkt verder oploopt wordt het nog interessant ook om 30% van de omvormers van een zonnepark standby te laten staan :)
Met de rest van het park kan je prima inschatten hoeveel die omvormers zouden opleveren, dus kan je dat als reservecapaciteit aan Tennet aanbieden (en kan je sowieso exact je verwachte opbrengst matchen om onbalanskosten te vermijden).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MacD007

Bij voorbaat dank!
bij welke aanbieding krijg jij nog 11,5ct TLV ? als ik kijk zie ik eigenlijk alleen nog 5ct bij GC. kun je daar even een link plaatsen voor deze TLV van 11,5ct. bedankt.

overigens, behalve bepaalde boeren in Groningen die een verborgen put hebben, kun je geen gas terugleveren _O- dus heb je ook geen TLV voor gas.
Wat je wel hebt zijn cashbacks, bv delta heeft deze wel eens vaker, maar niet elke vergelijkingssite heeft deze, dus is het wel even zoeken, en kijk ook eens bij vc delta zelf. Vaak, het is hier al vaak gezegt is het beter om stroom en gas apart af te sluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 14-05-2024 09:50 ]

• Truus01
MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:47:
bij welke aanbieding krijg jij nog 11,5ct TLV ? als ik kijk zie ik eigenlijk alleen nog 5ct bij GC. kun je daar even een link plaatsen voor deze TLV van 11,5ct. bedankt.
Er wordt aangegeven dat dit in het verleden via een coöperatie link is afgesloten. En de vraag is of er voor gas ook zo'n 'verborgen' links zijn.
Dus die 11,5ct zijn duidelijk uit het verleden.

@Treveo Ik heb nergens zoiets voorbij zien komen voor gas. Wel dat bv op Pricewise het goedkoper kan zijn door kortingen/bonussen van Pricewise.

• MacD007
Truus01 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:13:
[...]

Er wordt aangegeven dat dit in het verleden via een coöperatie link is afgesloten. En de vraag is of er voor gas ook zo'n 'verborgen' links zijn.
Dus die 11,5ct zijn duidelijk uit het verleden.

@Treveo Ik heb nergens zoiets voorbij zien komen voor gas. Wel dat bv op Pricewise het goedkoper kan zijn door kortingen/bonussen van Pricewise.
dank, sorry had dat dus verkeerd gelezen, ja vroeger had je die nog. :*)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb de indruk dat BE de voorschotbedragen uit hun dikke duim zuigt
of gebruiken ze ondertussen KI?

Ik heb een 3-jarig contract die nog een jaar loopt.
Afgelopen jaar eff. maandtermijn € 57,31 (incl. bonus van € 11,08)
hun geschatte nieuwe maandtermijn € 122,-
Waarop gebaseerd? Hun uitleg zegt alles en niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVJ6TUVCxP1Nid1q3SIuZsxrb8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sruGzgGTqDMybEGfAeDYVm40.jpg?f=fotoalbum_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-11 10:32
dunklefaser schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:51:
Ik heb de indruk dat BE de voorschotbedragen uit hun dikke duim zuigt
of gebruiken ze ondertussen KI?

Ik heb een 3-jarig contract die nog een jaar loopt.
Afgelopen jaar eff. maandtermijn € 57,31 (incl. bonus van € 11,08)
hun geschatte nieuwe maandtermijn € 122,-
Waarop gebaseerd? Hun uitleg zegt alles en niets.
[Afbeelding]
Vaak zijn het gewoon simpele berekeningen die mogelijk iets hoger zijn ingeschat.
als je een 3 jaar contract hebt, en nog 1 jaar over dan waren energieprijzen ook een stuk hoger, als ze dan van de gemiddelde gebruik afgaan of iets dat jij hebt ingevuld krijg je zulke bedragen.

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 22:39
Iemand zin om even in hun glazen bol te kijken? Ik zit momenteel bij Oxxio (3 jaar vast sinds vorig jaar juni dus nieuwe boeteregeling), zonder zonnepanelen en dit is mijn verbruik:
Normaal: 1400kWh
Dal: 950kWh
Gas: 550m3

Huidige kosten:
Normaal: 0,34 per kWh
Dal: 0,29 per kWh
Gas: 1,34 per m3

Vaste leveringskosten 95 euro (stroom) en 98 euro (gas).

Nog een te grote twijfel over zonnepanelen in de komende jaren, dus dacht ik eraan om de boete te betalen van 128 euro om het contract te ontbinden en zo direct lagere maandlasten te krijgen.

Wat is jullie mening/advies hierover in de huidige markt? 8)

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:45
Kindapaas schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:05:
Iemand zin om even in hun glazen bol te kijken? Ik zit momenteel bij Oxxio (3 jaar vast sinds vorig jaar juni dus nieuwe boeteregeling), zonder zonnepanelen en dit is mijn verbruik:

Huidige kosten:

Nog een te grote twijfel over zonnepanelen in de komende jaren, dus dacht ik eraan om de boete te betalen van 128 euro om het contract te ontbinden en zo direct lagere maandlasten te krijgen.

als je nieuwe boeteregeling hebt is opzeggen misschien helemaal niet interessant vanwege de boete die je moet betalen. Maar met jouw contract heb je wel lage vast leveringskosten voor stroom en geen teruglevergoeding. Ik denk dat je vooral baat hebt bij zo snel mogelijk zonnepanelen nemen. Die zijn momenteel goedkoop.

• MacD007
Kindapaas schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:05:

Huidige kosten:

waarom zou je dat willen, met je huidig contract, wat ook nog 2 jaar loopt heb je helemaal nu nog geen boete, dat zou pas weer in 2026 gaan spelen. Dus nu eerst gewoon blijven zitten waar je zit.

En laten we eerlijk zijn, wat er over 2 jaar nog over is van een boete, joost mag het weten, dat weet nu toch niemand.

mijn advies: zorg dat je nu zo snel mogelijk zonnepanelen op je dak plaatst, ga daarvan uit op 120% van je huidig verbruik : afhankelijk van je ligging van je dak en de huidige gangbare 440Wp panelen die je circa 100 euro per stuk gaan kosten kom je uit op 7 a 8 panelen.
Daarmee kun je circa 700 euro per jaar verdienen en je stroomkosten (incl de vaste lasten) zal iets negatiev worden. Dus aan energiekosten hou je dan alleen nog de kosten voor het gas over. dat zal circa 90 euro per maand worden.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Eerst een nieuw contract en dan zonnepanelen kan gunstiger zijn; sommige leveranciers bieden een lagere kWh prijs als je geen PV hebt.
@Kindapaas Je weet wat je nog twee jaar bij Oxxio zou moeten betalen, dus met een avondje met een prijsvergelijker en een spreadsheet kan je de totale kosten van de scenario's zo naast elkaar zetten.
* Blijven
* Switchen naar het gunstigste 2 jaarcontract zonder PV
* Switchen naar het gunstigste contract met dekkende PV (2350 kWh opbrengst): reken dan met 30% direct eigenverbruik dus zowel verbruik als teruglevering wordt dan ca 1645 kWh.
Met wat shoppen en een makkelijk dak moet je die PV wellicht voor €2500 kunnen vinden.
* Blijven met PV

• Novax
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:24:
Eerst een nieuw contract en dan zonnepanelen kan gunstiger zijn; sommige leveranciers bieden een lagere kWh prijs als je geen PV hebt.
Dan moet je wel een energieleverancier nemen die geen terugleverheffing heeft op de hoeveelheid kWh. Nu Vattenfall ook overstag is worden die opties minder, alleen nog Greenchoice, Mega, Delta, en Essent voor zover ik weet. En het kan dat ook zij nog voor 1 juni gaan aankondigen een terugleverheffing te vragen (30 dagen voor 1 juli). Dus zoveel tijd is er niet meer.

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:05
Novax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:36:
[...]

Dan moet je wel een energieleverancier nemen die geen terugleverheffing heeft op de hoeveelheid kWh. Nu Vattenfall ook overstag is worden die opties minder, alleen nog Greenchoice, Mega, Delta, en Essent voor zover ik weet. En het kan dat ook zij nog voor 1 juni gaan aankondigen een terugleverheffing te vragen (30 dagen voor 1 juli). Dus zoveel tijd is er niet meer.
Ik heb op 25 april een contract gesloten voor 3-jaar bij greenchoice. Die gaat op 21 juni in. Ze kunnen nu toch geen dingen meer veranderen?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Novax Klopt, maar voor elke situatie geldt dat je het goed door moet rekenen. Er worden nu verschillende proposities uitgetest, dus afhankelijk van je exacte verbruik en eventuele teruglevering kan het heel anders uitpakken tussen hoger vastrecht+lagere kWh prijs, lager vastrecht+hoge kWh prijs, lager vastrecht+lage kWh prijs+terugleverheffing.

Als ik nu met mijn cijfers van vorig jaar een nieuw contract zou afsluiten kom ik op... vandeBron uit, zelfs met terugleverheffing.

• MacD007
jaaoie17 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Ik heb op 25 april een contract gesloten voor 3-jaar bij greenchoice. Die gaat op 21 juni in. Ze kunnen nu toch geen dingen meer veranderen?
Nee, datum afsluiting van je contract is bindend en niet de ingangsdatum, die kan bij GC tot wel 6 mnd in de toekomst liggen. dus geen zorgen, komt goed. :)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:22:
zorg dat je nu zo snel mogelijk zonnepanelen op je dak plaatst, ga daarvan uit op 120% van je huidig verbruik : afhankelijk van je ligging van je dak en de huidige gangbare 440Wp panelen die je circa 100 euro per stuk gaan kosten kom je uit op 7 a 8 panelen.
Als ik @Kindapaas was zou ik meer leggen: het verschil tussen een goed (2022) en slecht (2023) zonjaar is bij mij ongeveer 15%. Hou ook rekening met degradatie (10%-15% in de komende 25 jaar) en toekomstige extra stroomgebruikers (Quooker, airco, domitica, elektrische verwarming in de badkamer, etc.)

Als je de ruimte hebt nog steeds vol (min 10), die 2+ extra panelen zijn de kosten niet (meer).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Novax
  • Niet online
jaaoie17 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:39:
Nee, maar mijn antwoord was specifiek voor iemand die nog geen zonnepalen heeft.

Als je nu geen zonnepalen hebt en je sluit een contract af bij één van de leveranciers met terugleverheffing en je installeert zonnepanelen tijdens je looptijd ga je alsnog die heffing betalen.

Heb je nu geen zonnepalen hebt en je sluit een contract af bij één van de leveranciers zonder terugleverheffing en je installeert zonnepanelen tijdens je looptijd dan verandert er niets. Maar die opties worden steeds minder, zodra ze de aankondiging van een heffing gaan doen is de optie weg voor nieuwe klanten, voor al afgesloten contracten verandert er niets.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ilaurensnl schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:57:
[...]

Vaak zijn het gewoon simpele berekeningen die mogelijk iets hoger zijn ingeschat.
als je een 3 jaar contract hebt, en nog 1 jaar over dan waren energieprijzen ook een stuk hoger, als ze dan van de gemiddelde gebruik afgaan of iets dat jij hebt ingevuld krijg je zulke bedragen.
Als! het "gewoon simpele berekeningen" zijn zou ik die graag willen zien,
ze mogen ook wat ingewikkelder zijn - maar dat laten ze absoluut niet zien.
Je krijgt alleen een wazige, algemene "uitleg" over de "grove schatting" van het termijnbedrag.
Misschien is het algoritme streng geheim :? ?

De rest van jouw uitleg kan ik helaas niet volgen - het enige wat stijgt van jaar tot jaar
zijn netbeheer en de overheidsheffingen (de teruggaaf EB kan ook dalen O-) ) en dit probeer ik natuurlijk mee te nemen bij het nieuwe termijnbedrag van nu € 66,-
- de levertarieven blijven tijdens de looptijd gelijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-11 10:32
dunklefaser schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:21:
[...]

Als! het "gewoon simpele berekeningen" zijn zou ik die graag willen zien,
ze mogen ook wat ingewikkelder zijn - maar dat laten ze absoluut niet zien.
Je krijgt alleen een wazige, algemene "uitleg" over de "grove schatting" van het termijnbedrag.
Misschien is het algoritme streng geheim :? ?

De rest van jouw uitleg kan ik helaas niet volgen - het enige wat stijgt van jaar tot jaar
zijn netbeheer en de overheidsheffingen (de teruggaaf EB kan ook dalen O-) ) en dit probeer ik natuurlijk mee te nemen bij het nieuwe termijnbedrag van nu € 66,-
Je zou kunnen proberen een nieuwe contract aan te vragen en op basis van je jaarafschrift welke verbruik je had invullen, zou die dan ongeveer gelijk zijn aan jouw nieuwe bedrag?

Natuurlijk niet afronden, maar formulier invullen.

Bij het aanvragen heb je vaak meer details tot je beschikking.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ilaurensnl schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:25:
[...]

Je zou kunnen proberen een nieuwe contract aan te vragen en op basis van je jaarafschrift welke verbruik je had invullen, zou die dan ongeveer gelijk zijn aan jouw nieuwe bedrag?

Natuurlijk niet afronden, maar formulier invullen.

Bij het aanvragen heb je vaak meer details tot je beschikking.
Nieuw contract aanvragen? Wat zou ik hiermee bereiken of te weten komen wat ik nu nog niet weet?
De tarieven zijn nu anders en de leverancierskosten vermoedelijk ook en dan moet ik weer terugrekenen.

Zij kunnen een soortgelijke berekening ook met de tarieven van mijn huidig contract maken
en gewoon aan mij mailen - wat houdt BE tegen dit te doen?

• Truus01
@dunklefaser BE 'kan' dit niet. Mijn vader heeft meermaals gebeld met vragen over zijn voorschot icm verbruik en tarieven, maar ze weten hem gewoon geen antwoord te geven. Maar hij zit ook pas meerdere jaren bij BE...

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Truus01 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:35:
@dunklefaser BE 'kan' dit niet. Mijn vader heeft meermaals gebeld met vragen over zijn voorschot icm verbruik en tarieven, maar ze weten hem gewoon geen antwoord te geven. Maar hij zit ook pas meerdere jaren bij BE...
BE "kan" (of wil) dit niet. Dit is nu hopelijk voor iedereen duidelijk.
En waarop ze de "voorschotschatting" baseren is en blijft onduidelijk.
Misschien dobbelen ze het gewoon uit? _O-
Gelukkig kan ik mijn voorschotbedrag nog zelf berekenen :Y .

• Novax
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:21:
Waren je afgesproken tarieven misschien hoger dan het prijsplafond?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Novax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:30:
[...]

Waren je afgesproken tarieven misschien hoger dan het prijsplafond?
Nee - ik kwam in 2023 niet in aanmerking voor compensatie, gelukkig.
Het 3-jarig contract is nog van net voor de grote prijsexplosie.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 15-05-2024 15:50 ]

• Indiaan706
R0181 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Ik heb ook nog steeds niets gehoord over mijn op 24 april verstuurde email waar ik om uitleg vraag, alleen dat hij was doorgestuurd. Ik ga volgende week maar weer voor de vierde keer bellen, als dat niets oplevert stuur ik de jaaropgaaf met het contract naar de Geschillencommissie Energie en/of de ACM met de vraag wat zij ervan vinden, dat met een vast 5 jarig contract afgeweken wordt van de afgesproken terugleververgoeding.

Volgens mij zit de fout erin dat ze weinig vaste contracten hebben (slechts 5%) en de jaaropgaaf nu is gemaakt met cijfers voor de 95% van hun klanten met een dynamisch contract, de opgaaf zelf is ook totaal anders dan vorig jaar.

Ik heb alles opnieuw uitgerekend, alle kosten bij elkaar opgeteld, de teruggave energiebelasting en betaalde maandtarieven daar vanaf getrokken en dan blijkt dat ZGE maar €0,04 per kWh voor de ruim 2200 kWh teruggeleverde stroom heeft verrekend.
In het contract staat duidelijk dat er verrekend wordt met het afgesproken tarief, dit kunnen en mogen ze niet zomaar veranderen.

In de foutieve jaaropgaaf is het verbruik ook niet 1 op 1 met de teruglevering verrekend, terwijl onderaan de jaaropgaaf staat dat dit wel zo zou zijn, vorig jaar gebeurde dit wel.
Ik heb al tientallen jaaropgaven ontvangen van vele leveranciers, maar heb nog nooit zo'n vage als deze gezien. ZGE had ook het gasverbruik te hoog ingeschat ipv uitgelezen, toen ik belde dat er geen hout klopte van de jaaropgaaf, hebben ze alleen dat gasverbruik gecorrigeerd, maar nog steeds niet de veel te lage terugleververgoeding.

Aan de telefoon proberen ze je eerst te overtuigen dat alles klopt, maar dat is niet zo en als ze klem komen geven ze toe dat ze er ook niet uitkomen en het dus maar doorsturen naar de supportdesk in Rotterdam. Nu lijkt het gewoon op verkapte diefstal, 2 maanden nadat de jaaropgaaf is opgemaakt en er radiostilte is, zolang hebben ze toch niet nodig om een correcte jaaropgaaf te maken?
@DM57

Nieuwe mail ontvangen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Tja, kluitje in het riet of niet, dat is afwachten.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:55
En weg gaat de salderingsregeling als nog, aldus het nieuwe regeerakkoord:

De salderingsregeling vervalt per 2027. Wie zonnepanelen heeft, krijgt geen vergoeding meer voor het terugleveren van stroom aan het netwerk.

Bizar dat we gaan van afbouwen naar niet afschaffen naar plotsklaps afschaffen zonder afbouw.

Dn dan maar afwachten wat energie maatschappijen doen met hun teruglever boete. Die zullen ze vast handhaven op de e.o.a. manier.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:04
Volgens mij moet eerst alles nog voorbij de eerste kamer waar ze juiste pro zijn voor salderen of werkt t zo niet?

• John245
  • Nu online
Dracula schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:14:

De salderingsregeling vervalt per 2027. Wie zonnepanelen heeft, krijgt geen vergoeding meer voor het terugleveren van stroom aan het netwerk.

Bizar dat we gaan van afbouwen naar niet afschaffen naar plotsklaps afschaffen zonder afbouw.

Dn dan maar afwachten wat energie maatschappijen doen met hun teruglever boete. Die zullen ze vast handhaven op de e.o.a. manier.
Die gaan ze gewoon handhaven. Alleen dan wordt het bedrag dat je moet betalen wat lager.

• John245
  • Nu online
BaBoK schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:16:
Volgens mij moet eerst alles nog voorbij de eerste kamer waar ze juiste pro zijn voor salderen of werkt t zo niet?
Daar hebben ze ook een ruime meerderheid.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:04
Zullen de distributeurs in Nederland blij mee zijn welke door de supplychaincrisis al niet van der zonnepanelen afkwamen

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:23
Vanaf vandaag wordt er geen zonnepaneel meer verkocht idd.

• John245
  • Nu online
VidaR-9 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:21:
Vanaf vandaag wordt er geen zonnepaneel meer verkocht idd.
Hier nog steeds van plan extra PV te leggen. Hoe meer PV hoe beter.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dracula schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:14:

Waar lees je dit, ik kan dit zo snel niet terugvinden in het hoofdlijnenakkoord én ik heb die ook helemaal nagelezen (wellicht overheen gelezen).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• John245
  • Nu online
True schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:40:
[...]

Waar lees je dit, ik kan dit zo snel niet terugvinden in het hoofdlijnenakkoord én ik heb die ook helemaal nagelezen (wellicht overheen gelezen).
Artikel 58.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
True schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:40:
[...]

Staat in de bijlage:
https://www.kabinetsforma...enakkoord+15+mei+2024.pdf
58 Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers
(met ingang van 2027 in één keer)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Betaald de gok voor ons energiecontract zich mooi uit.. die loopt februari 2027 af _O-

Al moet ik nog zien dat dit kabinet überhaupt 2026 haalt. Maar dit is wel een doodsteek voor zonnepanelen. Niet alleen door het afschaffen van salderen én de TLV, maar ook de verplichting van de hybride warmtepomp vervalt én gas wordt goedkoper.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:16
John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:16:
[...]

Die gaan ze gewoon handhaven. Alleen dan wordt het bedrag dat je moet betalen wat lager.
Die terugleververgoeding is voor het deel energie dat je teruglevert en zelf binnen het contractjaar weer zelf gebruikt (saldeert).

Alles wat je daarboven (mogelijk) teruglevert krijg je gewoon een afgesproken vergoeding voor per kWh. Dat is nu al zo, waarom zou dat wijzingen? Straks krijg je dus voor alles wat je teruglevert die x cent per kWh.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-11 19:53
@Dracula

Waar lees je dit stukje precies?

Dit kan ik niet echt vinden.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Possible schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:52:
@Dracula

Waar lees je dit stukje precies?

Dit kan ik niet echt vinden.
Zie: ArthurMorgan in "De energierekening - kroegtopic"

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-11 19:53
Klopt, daar staat in:

Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers (met ingang van 2027 in één keer)

Maar het gaat om om het stukje:

Wie zonnepanelen heeft, krijgt geen vergoeding meer voor het terugleveren van stroom aan het netwerk.

Ik zie dat dit op de frontpage staat van tweakers, maar ik zie het niet in het akkoord staan.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Pagina: 1 ... 129 ... 155 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden