Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Possible schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:57:
[...]

Klopt, daar staat in:

Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers (met ingang van 2027 in één keer)

Maar het gaat om om het stukje:

Wie zonnepanelen heeft, krijgt geen vergoeding meer voor het terugleveren van stroom aan het netwerk.

Ik zie dat dit op de frontpage staat van tweakers, maar ik zie het niet in het akkoord staan.
Dat is volgens mij gewoon verkeerd geïnterpreteerd (as usual op de FP ..).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
jongetje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:48:
[...]

Die terugleververgoeding is voor het deel energie dat je teruglevert en zelf binnen het contractjaar weer zelf gebruikt (saldeert).

Alles wat je daarboven (mogelijk) teruglevert krijg je gewoon een afgesproken vergoeding voor per kWh. Dat is nu al zo, waarom zou dat wijzingen? Straks krijg je dus voor alles wat je teruglevert die x cent per kWh.
Die TLV zou ook in staffels kunnen.

0 - 1000 kWh 4 cent
1000 - 2000 kWh 3 cent
2000 - 3000 kWh 2 cent
3000 - 4000 kWh 1 cent
< 4000 kWh 0,1 cent

Al vermoed ik dat in 2027 de prijzen al zo laag zijn dat we dit niet eens gaan krijgen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:29
Possible schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:52:
De salderingsregeling vervalt per 2027. Wie zonnepanelen heeft, krijgt geen vergoeding meer voor het terugleveren van stroom aan het netwerk.

Dit kan ik niet echt vinden.
Vermoed dat alles wat niet direct gebruikt wordt de huidige terugleververgoeding wordt, dus een paar cent per kWh. Dat kan je 'geen substantiële vergoeding' noemen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:19
Glashelder schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:46:
Betaald de gok voor ons energiecontract zich mooi uit.. die loopt februari 2027 af _O-

Al moet ik nog zien dat dit kabinet überhaupt 2026 haalt. Maar dit is wel een doodsteek voor zonnepanelen. Niet alleen door het afschaffen van salderen én de TLV, maar ook de verplichting van de hybride warmtepomp vervalt én gas wordt goedkoper.
Waar staat die verplichting van die hybride pomp vervalling? Die zag ik ff zo snel niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Samengevat: iedereen heeft nog 3 jaar om z'n PV installatie terug te verdienen, daarna is alleen directverbruik (eventueel met thuisbatterij) nog financieel interessant. De rest wordt centenwerk, tientjes per mWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dracula schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:38:
[...]

Waar staat die verplichting van die hybride pomp vervalling? Die zag ik ff zo snel niet.
20240515HoofdlijnenakkoordPVVVVDNSCBBB.pdf via: https://www.kabinetsforma...es-van-pvv-vvd-nsc-en-bbb
Pagina | 13
Er komen geen verplichte labelsprongen voor koopwoningen en de verplichting om vanaf
2026, bij het vervangen van de verwarmingsketel, een warmtepomp te moeten
installeren, wordt geschrapt.

[ Voor 12% gewijzigd door True op 16-05-2024 08:45 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dracula schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:38:
Wordt breed in de media gemeld, je kunt gewoon een nieuwe CV bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dracula schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:14:
En weg gaat de salderingsregeling als nog, aldus het nieuwe regeerakkoord:

De salderingsregeling vervalt per 2027. Wie zonnepanelen heeft, krijgt geen vergoeding meer voor het terugleveren van stroom aan het netwerk.

Bizar dat we gaan van afbouwen naar niet afschaffen naar plotsklaps afschaffen zonder afbouw.

Dn dan maar afwachten wat energie maatschappijen doen met hun teruglever boete. Die zullen ze vast handhaven op de e.o.a. manier.
Ik stel voor om de discussie over het afschaffen van de salderingsregeling verder te voeren in De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Met zonnepanelen pas 1 jaar op m'n dak, de komende winters misschien toch de boel maar met COP1 verwarmen i.p.v. gas om zo nog een beetje en knap terugverdien scenario te verzekeren gezien de voorgenomen afschaffing saldering 2027.
Met deze kabinetskoers zal de interesse voor warmtepompen in bestaande woningen ook instorten, dat biedt dan juist weer kansen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:51
storm-biker schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:38:
Met zonnepanelen pas 1 jaar op m'n dak, de komende winters misschien toch de boel maar met COP1 verwarmen i.p.v. gas om zo nog een beetje en knap terugverdien scenario te verzekeren gezien de voorgenomen afschaffing saldering 2027.
Met deze kabinetskoers zal de interesse voor warmtepompen in bestaande woningen ook instorten, dat biedt dan juist weer kansen _/-\o_
Volgens de plannen heb je nog 3 jaar (inclusief 2024).
Dan NOM met je panelen draaien kan ook gewoon, hoef je nix af te fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Simpel360 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Als je gratis een jacuzzi kan verwarmen, waarom niet?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 21:26

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Nou lekker dan, m’n panelen komen volgende week.. Drie jaar GC nog af kunnen zeggen, anders betaal ik m’n laatste jaar nogal een forse stroomprijs. Huidige contract loopt in december af, hopelijk is dan het welkom terug 2 jaar GC nog beschikbaar. En anders maar weer heroriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:35
John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:23:
[...]

Hier nog steeds van plan extra PV te leggen. Hoe meer PV hoe beter.
En hoe is je rekensom dan? Want als ik kijk naar terugverdientijd met meer en meer boetes en geen salderen en dan ook nog eens gemiste 3.6% rente van de spaarrekening jaar op jaar dan verdien je ze nooit terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:00
computerjunky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:25:
[...]

En hoe is je rekensom dan? Want als ik kijk naar terugverdientijd met meer en meer boetes en geen salderen en dan ook nog eens gemiste 3.6% rente van de spaarrekening jaar op jaar dan verdien je ze nooit terug.
In de overtuiging "hoe meer PV hoe beter" hoeft geen financiële component mee te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Gramser schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:29:
[...]

In de overtuiging "hoe meer PV hoe beter" hoeft geen financiële component mee te spelen.
Nou de netbeheerder is het er in ieder geval ook niet mee eens tenzij je alleen tussen 06:00 en 10:00 en 16:00 en 21:00 je panelen aan zet.
Maar als mensen lekker kapitaal willen vernietigen moeten ze dat vooral doen. Maar dan moeten ze niet klagen dat we het zwaar hebben en dat alles duur gemaakt word.

Ach ja voor mij is het in ieder geval einde PV/boiler/Elektrisch verwarmen project. Deze winter en volgende winter nog even lekker met een 20 euro kostend straalkacheltje mijn overgebleven 600/700 kWh opstoken voor wat extra terugverdientijd korting en daarna zal het me een worst wezen.
Die stroom is me nu 32 euro waard en als ik daar 65 m³ gas mee bespaar door cop 1 te stoken nu het nog kan levert dat 80 euro op. Toch weer 48 euro die ik niet aan het graaiersgilde geef.

Ik ben echt benieuwd hoe de overheid de vergroening denkt te gaan halen. Dit is het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Niet online
Simpel360 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Met een verbruik van 1600 kWh per jaar en het afschaffen van salderen in één keer per 2027 schiet m'n terugverdientijd flink omhoog. Was uitgegaan van de regeling die gesneuveld is in de eerste kamer.
Heb nog wel wat stappen te zetten voordat er hier een warmtepomp kan draaien, ik denk niet dat ik dat binnen 3 jaar voor elkaar krijg. Tot die tijd affakkelen i.p.v. 750m3 gas en zo de investering sneller terughalen is financieel het meest zinnige dat ik kan doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:16
computerjunky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Als je ze nu heel snel legt, kan je grofweg nog zo'n 2,75 "jaar" aan opwek salderen (merendeel van je jaar opwek volgt de komende 2-3 maanden nog). Daarmee verdien je dan met een stroomprijs van ~23ct/kWh (huidige goedkoopste club bij 10MWh/jaar verbruik) dus 0,23*2,75=~63ct/Wp al terugverdient voordat de salderingsregeling stopt. ~55Ct als je de misgelopen rente verrekend. Daar kan je momenteel best een simpele installatie voor neerleggen.

Dan heb je deze dus precies terugverdient op 1-1-27. En daarna nog enkele decennia levensduur waarin je je eigen verbruik van 33% nog gratis van het dak trekt. En je zal altijd nog wel iets voor je teruglevering krijgen (boete vervalt dan c.q. wordt in de TLV verrekend). Nee, het is niet meer het feestje dat het 1-2 jaar geleden was, waarin je m binnen 1,5jaar terugverdiende, maar het blijft nog altijd zeer rendabel.

Dus nee, ik heb echt geen seconde spijt van mijn paar maanden geleden nog (voor 47ct/Wp) neergelegde 3e setje PV.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
RonJ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:46:
[...]

Als je ze nu heel snel legt, kan je grofweg nog zo'n 2,75 "jaar" aan opwek salderen (merendeel van je jaar opwek volgt de komende 2-3 maanden nog). Daarmee verdien je dan met een stroomprijs van ~23ct/kWh (huidige goedkoopste club bij 10MWh/jaar verbruik) dus 0,23*2,75=~63ct/Wp al terugverdient voordat de salderingsregeling stopt. ~55Ct als je de misgelopen rente verrekend. Daar kan je momenteel best een simpele installatie voor neerleggen.

Dan heb je deze dus precies terugverdient op 1-1-27. En daarna nog enkele decennia levensduur waarin je je eigen verbruik van 33% nog gratis van het dak trekt. En je zal altijd nog wel iets voor je teruglevering krijgen (boete vervalt dan c.q. wordt in de TLV verrekend). Nee, het is niet meer het feestje dat het 1-2 jaar geleden was, waarin je m binnen 1,5jaar terugverdiende, maar het blijft nog altijd zeer rendabel.

Dus nee, ik heb echt geen seconde spijt van mijn paar maanden geleden nog (voor 47ct/Wp) neergelegde 3e setje PV.
Deze som mist echter de kosten voor een boiler, meterkast uitbreiding (nieuwe groep en dus ook aardlek en installatie. Dat alles bij elkaar is al weer snel 1800+ gemiste rente en niet terug te verdienen.

En mijn enigenverbruik van de nieuwe panelen zal zo goed als nul zijn. mijn eigen verbruik is nu al net geen 25% (van verbruik niet opwek). Die 33% is echt te optimistisch en geld alleen voor een op maat setup. Ik wek nu iets meer op dan ik gebruik en dus is het % lager.

En dat feestje van anderhalf jaar geleden heb ik niet mee gemaakt ik had nog een vast contract.ik kreeg dus maar 18.4 cent gesaldeerd. gelukkig ook geen maandbedrag van 250+ euro extra dis heb ik dan weer net ontlopen.

En meer bijleggen heeft mogelijk ook nog een risico dat je een hogere boete moet betalen in de toekomst dus ook dat maakt het niet aantrekkelijk.

Er zullen vast full electric met/zonder accu scenario's zijn waar het wel loont maar in mijn geval is het gewoon een no go.

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 16-05-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:25
computerjunky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Nou de netbeheerder is het er in ieder geval ook niet mee eens tenzij je alleen tussen 06:00 en 10:00 en 16:00 en 21:00 je panelen aan zet.
Maar als mensen lekker kapitaal willen vernietigen moeten ze dat vooral doen. Maar dan moeten ze niet klagen dat we het zwaar hebben en dat alles duur gemaakt word.

Ach ja voor mij is het in ieder geval einde PV/boiler/Elektrisch verwarmen project. Deze winter en volgende winter nog even lekker met een 20 euro kostend straalkacheltje mijn overgebleven 600/700 kWh opstoken voor wat extra terugverdientijd korting en daarna zal het me een worst wezen.
Die stroom is me nu 32 euro waard en als ik daar 65 m³ gas mee bespaar door cop 1 te stoken nu het nog kan levert dat 80 euro op. Toch weer 48 euro die ik niet aan het graaiersgilde geef.

Ik ben echt benieuwd hoe de overheid de vergroening denkt te gaan halen. Dit is het in ieder geval niet.
Als je toch geld voor 3 % op de spaarrekening hebt staan, kun je beter een l/l warmtepomp kopen.
Dan verdien je veel meer dan zo'n cop1 kacheltje. En beter voor milieu en je eigen financiële toekomst.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
computerjunky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Deze som mist echter de kosten voor een boiler, meterkast uitbreiding (nieuwe groep en dus ook aardlek en installatie. Dat alles bij elkaar is al weer snel 1800+ gemiste rente en niet terug te verdienen.

En mijn enigenverbruik van de nieuwe panelen zal zo goed als nul zijn. mijn eigen verbruik is nu al net geen 25% (van verbruik niet opwek). Die 33% is echt te optimistisch en geld alleen voor een op maat setup. Ik wek nu iets meer op dan ik gebruik en dus is het % lager.

En dat feestje van anderhalf jaar geleden heb ik niet mee gemaakt ik had nog een vast contract.ik kreeg dus maar 18.4 cent gesaldeerd. gelukkig ook geen maandbedrag van 250+ euro extra dis heb ik dan weer net ontlopen.

En meer bijleggen heeft mogelijk ook nog een risico dat je een hogere boete moet betalen in de toekomst dus ook dat maakt het niet aantrekkelijk.

Er zullen vast full electric met/zonder accu scenario's zijn waar het wel loont maar in mijn geval is het gewoon een no go.
Dat het in jouw (N=1) situatie niet uit kan bestrijdt ik ook niet hoor, maar in veel gevallen (zeker als je nog niets hebt liggen, dan kan je met een kleine(re) installatie juist nog veel meer eigen verbruik realiseren) zou ik het juist zo snel mogelijk doen. Ik denk dat je de komende weken juist hele mooie dealtjes kan scoren, vanwege de vraaguitval die vooral op basis van emotie ipv rekenen zal plaatsvinden.

De aardlek(automaat) had ik al meegerekend (maar installeer ik zelf). Wat een boiler verder met een PV-aanschaf te maken heeft begrijp ik niet helemaal. Dat zijn twee totaal onafhankelijke zaken, hooguit maakt PV je (weinige) stroomverbruik voor een WP-boiler nóg goedkoper.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
computerjunky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Waarom reken je de kosten voor een boiler mee? Reken je ook de kosten voor een inductieplaat mee, of je elektrische grasmaaier? Klinkt wat onzinnig om de aanschafkosten daarvan mee te rekenen, verbruikskosten moet je wel meerekenen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Gerardus1956 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:10:
[...]

Als je toch geld voor 3 % op de spaarrekening hebt staan, kun je beter een l/l warmtepomp kopen.
Dan verdien je veel meer dan zo'n cop1 kacheltje. En beter voor milieu en je eigen financiële toekomst.
In mijn situatie is dat niet het geval. ik stook niet veel. Ik verbruik maar 300-325m³ aan gas voor verwarming. Dat is niet genoeg om een warmtepomp terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Gramser schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:14:
[...]

Waarom reken je de kosten voor een boiler mee? Reken je ook de kosten voor een inductieplaat mee, of je elektrische grasmaaier? Klinkt wat onzinnig om de aanschafkosten daarvan mee te rekenen, verbruikskosten moet je wel meerekenen natuurlijk.
Omdat ik die nu niet heb en de cv nog prima werkt en mij niets zou kosten. Ik bereken dus alle kosten die ik maak om mogelijk te kunnen besparen. Nu verwarm ik met gas (niet mijn cv dus 0 kosten). Ik kijk dus alleen naar scenarios waar ik mijn goedkope stroom kan gebruiken en gas kan besparen dat is mijn besparing. als ik daarvoor een boiler of infrarood paneel of kachel of wat dan ook moet halen is dat onderdeel van mijn kosten.

Mijn extra panelen zouden voor een boiler+infrarood panelen en kacheltjes zijn waardoor mijn gas gebruik zeer laag (minder dan 150 m³) kon worden zonder. een warmtepomp is immers nooit rendabel voor een verbruik van 300-325m³ gas.
Dat was het enige rendabele scenario voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
RonJ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:11:
[...]

Dat het in jouw (N=1) situatie niet uit kan bestrijdt ik ook niet hoor, maar in veel gevallen (zeker als je nog niets hebt liggen, dan kan je met een kleine(re) installatie juist nog veel meer eigen verbruik realiseren) zou ik het juist zo snel mogelijk doen. Ik denk dat je de komende weken juist hele mooie dealtjes kan scoren, vanwege de vraaguitval die vooral op basis van emotie ipv rekenen zal plaatsvinden.

De aardlek(automaat) had ik al meegerekend (maar installeer ik zelf). Wat een boiler verder met een PV-aanschaf te maken heeft begrijp ik niet helemaal. Dat zijn twee totaal onafhankelijke zaken, hooguit maakt PV je (weinige) stroomverbruik voor een WP-boiler nóg goedkoper.
De boiler samen met infrarood panelen en kacheltjes zijn weer nodig om de opwek te gebruiken. Aan extra productie zonder extra verbruikers heb ik niets natuurlijk en die moeten beide terugverdiend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
computerjunky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:23:
[...]

Omdat ik die nu niet heb en de cv nog prima werkt en mij niets zou kosten. Ik bereken dus alle kosten die ik maak om mogelijk te kunnen besparen. Nu verwarm ik met gas (niet mijn cv dus 0 kosten). Ik kijk dus alleen naar scenarios waar ik mijn goedkope stroom kan gebruiken en gas kan besparen dat is mijn besparing. als ik daarvoor een boiler of infrarood paneel of kachel of wat dan ook moet halen is dat onderdeel van mijn kosten.

Mijn extra panelen zouden voor een boiler+infrarood panelen en kacheltjes zijn waardoor mijn gas gebruik zeer laag (minder dan 150 m³) kon worden zonder. een warmtepomp is immers nooit rendabel voor een verbruik van 300-325m³ gas.
Dat was het enige rendabele scenario voor mij.
Ik snap je. Maar wat bedoel je met "niet mijn CV dus nul kosten"? Normaliter bekijkt men de besparing van een apparaat ten opzichte van het apparaat dat wordt vervangen. Dus, een boiler tov een gasketel. Een warmtepompboiler tov een boiler of gasketel. Een warmtepomp tov een gasketel. En vervolgens kijk je dan of en zo ja welke rol PV daarin kan spelen. Maar, als je nu nul kosten hebt, kom je sowieso al nooit uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
computerjunky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:26:
[...]

De boiler samen met infrarood panelen en kacheltjes zijn weer nodig om de opwek te gebruiken. Aan extra productie zonder extra verbruikers heb ik niets natuurlijk en die moeten beide terugverdiend worden.
Dan moet je het ook vooral niet doen (maar jij hebt ze dus ook al). Dat is alleen lang niet voor iedereen het geval.

Toch denk ik dat als je eea zelf doet, je vrij voordelig van het gas af kan in een dergelijke zuinige woning:

- duosplit, a-merk airco met gedeeltelijke zelfmontage (F-gassen deel laten doen): 2K
- WP boiler na subsidie: <1K
En voor 3K ben je klaar (recent nog bij 2 vrienden zoiets gedaan). TVT een jaar of 6-7.

Het extra verbruik kan je dan extra PV tegenaan gooien, maar dat hoeft helemaal niet.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 16-05-2024 14:37 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:09
Indiaan706 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:19:
[...]

@DM57

Nieuwe mail ontvangen:

***members only***

Tja, kluitje in het riet of niet, dat is afwachten.
@DM57 @mwa @pscll

Zojuist gebeld met ZGE en volgens de medewerker is dinsdag na intern beraad bevestigd dat de jaarafrekeningen niet kloppen voor diegenen met vaste contracten en dat dit binnen 3 weken wordt gecorrigeerd, er worden dan ook nieuwe jaarafrekeningen verstuurd.

Het is precies wat ik in het eerste telefoongesprek met ZGE (maand geleden) al tegen een medewerker toen zei, de fout zit hem in het gebruik van een programma voor mensen met een dynamisch contract en daardoor zijn de terugleververgoedingen te laag berekend.
De medewerker zei ook dat wanneer ZGE begin juni nog niets gecorrigeerd heeft, dat er dan weer aan de bel getrokken moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:44

mwa

R0181 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:38:
[...]

@DM57 @mwa @pscll

Zojuist gebeld met ZGE en volgens de medewerker is dinsdag na intern beraad bevestigd dat de jaarafrekeningen niet kloppen voor diegenen met vaste contracten en dat dit binnen 3 weken wordt gecorrigeerd, er worden dan ook nieuwe jaarafrekeningen verstuurd.

Het is precies wat ik in het eerste telefoongesprek met ZGE (maand geleden) al tegen een medewerker toen zei, de fout zit hem in het gebruik van een programma voor mensen met een dynamisch contract en daardoor zijn de terugleververgoedingen te laag berekend.
De medewerker zei ook dat wanneer ZGE begin juni nog niets gecorrigeerd heeft, dat er dan weer aan de bel getrokken moet worden.
Super, en dank voor de tag! Het ging tussen 170eu bijbetalen (volgens ZGE) en ruim 400euro ontvangen (volgens mijn berekeningen, en ZGE portaal). We gaan het meemaken. Houdt je ons op de hoogte zodra je wat hoort? Ik zal hetzelfde doen.

En ik vermoed dat er redelijk wat tweakers hier te maken heeft met ZGE (en de andere labels), de 3 en 5-jarige contracten waren in januari/februari 2022 een redelijk hot topic hier.

[ Voor 9% gewijzigd door mwa op 16-05-2024 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Gramser schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Ik snap je. Maar wat bedoel je met "niet mijn CV dus nul kosten"? Normaliter bekijkt men de besparing van een apparaat ten opzichte van het apparaat dat wordt vervangen. Dus, een boiler tov een gasketel. Een warmtepompboiler tov een boiler of gasketel. Een warmtepomp tov een gasketel. En vervolgens kijk je dan of en zo ja welke rol PV daarin kan spelen. Maar, als je nu nul kosten hebt, kom je sowieso al nooit uit.
De cv is van de woningbouw dus daar heb ik geen kosten aan behalve het gas dat ik gebruik en daar zit de mogelijke besparing (max 400 per jaar of 558 als ik de aansluiting weg zou laten halen). Min natuurlijk de kosten van de aanleg en vervangende apparaten.
Het moet dus zichzelf met die max 558 terugverdienen.Al word dis natuurlijk ieder jaar meer door de belastingen en vastrecht kosten dus kijken hoe dat zich ontwikkeld.
Als de CV defect is heb ik daar dus geen kosten aan maar de extra verbruikers als vervanging moet ik dan weer wel zelf betalen.
Op gas koken > inductie word wel betaald maarja dat had ik zelf al verbouwd... Overigens duurder dan op gas koken. Mijn kookplaat verbruikt zon 250 kWh per jaar terwijo met gas er 50 m³ gebruikt werd en dat gaf ook nog eens een puist warmte het huis in waardoor er minder gestookt werd. In de zomer wel koeler nu dat dan weer wel maarja geen airco dus energie technisch is het netto duurder met inductie.

Maarja ik ben dan ook 1 van de weinigen die denk ik een huurwoning heeft en daar wel geld in wil stoppen als het geld scheelt. Velen staan erbij en kijken ernaar en roepen "het is toch niet mijn woning" Feit is dat ik hier nooit meer weg ga omdat ik 18 jaar op een andere woning zou "mogen" wachten.

1000 huizen 1000 scenario's maar voor scenario's als die van mij is dit helaas einde vergroening poging. Mijn vergroening poging valt of staat met mijn portemonnee en als het meer kost dan dat het oplevert dan pas ik. Zelfs met permanent salderen is het al niet super interessant (qua rendement) maar zonder of zelfs half salderen is het al niet boeiend meer. Ik zet mijn geld wel op de 10/20j deposito en laat de rente maandelijks uitkeren en betaal daar de extra energie kosten van. Dan heb ik over x jaar in ieder geval nog een leuk zakcentje ipv verouderde hardware die niemand meer wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:37
computerjunky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:23:
Ik vind het vooral irritant dat ik gewoon weer mijn leven en huis niet verder kan plannen... zeer frustrerend maar Ik geef geen cent aan vergroening uit tenzij het gegarandeerd winst geeft want zoals het er nu bij staat (als dit door gaat) zijn de panelen ineens 8 jaar later terugverdiend.
Lullig dat jij jouw leven en huis zo laat regeren door iets wat minimaal iedere 4 jaar wijzigt en meestal nog vaker...
Verduurzaming is uiteindelijk altijd beter voor je beurs, alleen duurt inderdaad het terugverdienen (misschien) iets langer.

Dat ergens een regeltje staat om financiën recht te breien wil nog niet zeggen dat er al wetten geschreven zijn.
En ook niet dat er dan niks voor in de plaats komt.

Ik vind het niet erg als de belastingmaatregel ingetrokken wordt, maar er een redelijke TLV voor terug komt (en geen boetes).
Of wellicht allemaal dynamisch.

We gaan het zien tegen die tijd. En tegen die tijd hebben de meeste mensen die zelfs nu nog investeren het er al grotendeels uit. Die resteren paar jaar dan nog, lijkt me niet zo erg of die TV dan nog 1 jaar is of plots 5. Dat merk je dan ook niet meer, want de investering is al gedaan en je plukt er de vruchten van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Elias2020 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:08:
Nou lekker dan, m’n panelen komen volgende week.. Drie jaar GC nog af kunnen zeggen, anders betaal ik m’n laatste jaar nogal een forse stroomprijs. Huidige contract loopt in december af, hopelijk is dan het welkom terug 2 jaar GC nog beschikbaar. En anders maar weer heroriënteren.
Als, als, als, kun je tegen die tijd echt wel van je contract af, waarschijnlijk zelfs zonder (noemenswaardige) boete.
En wie weet, misschien heeft de nieuwe regering tegen die tijd de stroomprijs juist opgedreven tot €1 en moet je blij zijn met die 30ct.

Jeetje wat schiet iedereen ineens in de stress, zeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0181
mwa schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:46:
[...]

Super, en dank voor de tag! Het ging tussen 170eu bijbetalen (volgens ZGE) en ruim 400euro ontvangen (volgens mijn berekeningen, en ZGE portaal). We gaan het meemaken. Houdt je ons op de hoogte zodra je wat hoort? Ik zal hetzelfde doen.

En ik vermoed dat er redelijk wat tweakers hier te maken heeft met ZGE (en de andere labels), de 3 en 5-jarige contracten waren in januari/februari 2022 een redelijk hot topic hier.
Volgens ZGE krijgen alle klanten met een vast contract waarvan de jaarafrekening niet klopt een gecorrigeerde rekening, dus niet alleen de klanten die geklaagd hebben over de foute jaaropgaaf.
Ik vermeld hier wel of de gecorrigeerde rekening straks wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
RonJ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Dan moet je het ook vooral niet doen (maar jij hebt ze dus ook al). Dat is alleen lang niet voor iedereen het geval.

Toch denk ik dat als je eea zelf doet, je vrij voordelig van het gas af kan in een dergelijke zuinige woning:

- duosplit, a-merk airco met gedeeltelijke zelfmontage (F-gassen deel laten doen): 2K
- WP boiler na subsidie: <1K
En voor 3K ben je klaar (recent nog bij 2 vrienden zoiets gedaan). TVT een jaar of 6-7.

Het extra verbruik kan je dan extra PV tegenaan gooien, maar dat hoeft helemaal niet.
Wat mij weerhoud van de warmtepompen met buiten unit is :

1. Geen idee of ik ze terug verdien omdat de werkelijke kosten van stroomverbruik nog altijd vaag zijn en 50 mensen 50 verschillende ervaringen hebben (logisch ligt aan isolatie, ligging, stand van de zon op je huis enz)
2. Het geluid wat het produceert en de manier waarop mijn wijk gebouwd is dat kan al snel voor veel irritatie zorgen.
3. Mijn groepenkast en bedrading in huis zou drastisch veranderd moeten worden. Er zijn echt zwaar beladen groepen zoals de keuken waar alles op 1 lijkt te zitten op de kookplaat na en groepen die eigenlijk niets doen dan 2 lampen buiten en in de gang van sap voorzien. Zo kan ik in de keuken als de waterkoker aan staat niets anders gebruiken (3200 watt) of als mijn oven aan staal alleen koffie zetten of de magnetron maar beide en het klapt er uit.
Ook is mijn hoofdzekering maar 1x35a wat een eenmalige kostenpost met zich mee brengt om te veranderen aan zowel zekering als groepenkast.
Toen ik hier kwam wonen heb ik wel een groepenkast met automaten laten plaatsen maar alle kabels opnieuw trekken was me veel te duur.
Computers bouw ik blind maar van stroom en dergelijke heb ik niet genoeg kaas gegeten om alles zelf te doen en niet mezelf te roosteren :P

Ik zou een pomp enz. wat graag op proef draaien om te zien wat het voor mijn stook gedrag en huis betekend maar helaas kan dat niet.
Het blijft dus een gok en ik hou niet van gokken. Maar misschien is in 2027 de prijs van verschillende zaken heel anders en is het dan wel interessant. Voor nu lijkt het in ieder geval niet te lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Lullig dat jij jouw leven en huis zo laat regeren door iets wat minimaal iedere 4 jaar wijzigt en meestal nog vaker...
Verduurzaming is uiteindelijk altijd beter voor je beurs, alleen duurt inderdaad het terugverdienen (misschien) iets langer.

Dat ergens een regeltje staat om financiën recht te breien wil nog niet zeggen dat er al wetten geschreven zijn.
En ook niet dat er dan niks voor in de plaats komt.

Ik vind het niet erg als de belastingmaatregel ingetrokken wordt, maar er een redelijke TLV voor terug komt (en geen boetes).
Of wellicht allemaal dynamisch.

We gaan het zien tegen die tijd. En tegen die tijd hebben de meeste mensen die zelfs nu nog investeren het er al grotendeels uit. Die resteren paar jaar dan nog, lijkt me niet zo erg of die TV dan nog 1 jaar is of plots 5. Dat merk je dan ook niet meer, want de investering is al gedaan en je plukt er de vruchten van.
Verduurzaming is ALLEEN beter voor je beurs als je het terug verdienen en gezien mijn verbruik dus zo laag is gaat het niet om duizenden euro's zoals bij los staande villa's of 2 onder 1 kap woningen. Mijn hele energie rekening as is was afgelopen jaar 640 euro door volledig salderen en teruggave en laag gas gebruik.

En dytnamisch is met panelen nu al een slecht idee (tenzij je veel meer af neemt als op wekt) hoe zie je dynamisch dan ooit slim worden zonder salderen? Wat zijn de voordelen? Mis ik iets?
De momenten dat stroom dan goedkoop is heb je eigen gebruik en de momenten dat het duur is heb je geen opwek. En dus betaal je effectief alleen hoog tarief?¿

En ja we gaan het inderdaad wel zien maar tot dit er weer door is of juist weg is ga ik niets doen dat geen zekerheid geeft. Ik ga dus elektrisch cop1 mijn restant opstoken tot 1-1-2027 en dat levert me dan 100 euro op voor die 3 jaar maar de rest blijf ik gewoon gas stoken dus. Het is niet dat ik het financieel niet kan betalen of missen maar ik ben ouderwets en ik kan mijn geld maar 1x uitgeven en doe dat zo efficiënt mogelijk.
Niets is voor niets en dus reken ik iedere cent uit waar mogelijk. Helaas zitten er erg veel haken en ogen aan vergroenen. Zo hebben ze hier de andere kant van de wijk vergroend met onder andere nieuwe gevels nieuwe boiler en warmtepomp daar valt de cop enorm tegen en zijn ze door de flink gestegen stroom prijs ten opzichte van de gas prijs duurder uit. En als klap op de vuurpijl/mes in de rug is onder het mom vergroening daar de huur met 35 euro verhoogd en dat ondanks een matige winter.
Ik weet verder de ins en outs van de systemen en afstelling daar niet maar heb met bewoners gepraat en die waren niet blij.
Kan zijn dat het geheel getweaked moet worden of het verkeerd gebruikt word maar dat is lastig te zeggen. mijn cv was immers ook 25% zuiniger na tunen en inregelen van radiatoren. Geen diee hoe dat met een pomp werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

computerjunky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:14:
ik niets doen dat geen zekerheid geeft.
Een van de graadmeters om de 'haves' van de 'not haves' te onderscheiden.

Ondernemen (geld verdienen) is risico nemen. Had je jaren geleden al zonnepanelen genomen en een warmtepomp dan was/is ben je spekkoper.

Wij hebben al sinds 2020 geen energierekening en sommige jaren kregen we zelfs tot 2000 euro toe. Dus niets betaald en alsnog 2000 euro krijgen.

Loop nooit achter de massa aan, laat de massa achter jou aanlopen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Glashelder schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:34:
[...]

Ondernemen (geld verdienen) is risico nemen. Had je jaren geleden al zonnepanelen genomen en een warmtepomp dan was/is ben je spekkoper.

Wij hebben al sinds 2020 geen energierekening en sommige jaren kregen we zelfs tot 2000 euro toe. Dus niets betaald en alsnog 2000 euro krijgen.

Hier gedaan. Door in 2010 de eerste PV te leggen en in 2013 een grondgebonden warmtepomp te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43

Bizar dat we gaan van afbouwen naar niet afschaffen naar plotsklaps afschaffen zonder afbouw.

Dn dan maar afwachten wat energie maatschappijen doen met hun teruglever boete. Die zullen ze vast handhaven op de e.o.a. manier.
Dat gaat toch over de energiebelasting?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Glashelder schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:34:
[...]

Ja ik had het eerder willen doen maar probeer jij maar eens van een miljarden bedrijf toestemming te krijgen. Echt om te huilen die lui. Ze zijn meer bang dat hun al lekke dak gaat lekken dan dat ik de huur kan blijven betalen.
Ik heb in 2018 ook crypto gekocht al ik dat 3 weken eerder gedaan had hadden we dit gesprek nu niet gehad ;) ALS ALS ALS...

En dan kom jij uit een situatie waar jij een ENORM dak heb want zovaal past er nooit en te nummer op mijn dak. Met 8 panelen was mijn ZZO dak vol. op NNW heb ik ook ruimte voor 8 panelen maar de draagkracht van het dak zegt nee. wat dus over blijft is 4 panelen op een serre en 4 panelen op de schuur/uitbouw. maar die op de serre kan ik niet doen omdat in jawel 2027-2030 ondehoud aan de gevel gepland is en dan zouden ze er weer af moeten en de serre weg met alle kosten van dien. En die op de schuur lonenn dus zonder salderen simpelweg niet.

En ik loop nooit achter iemand aan ik maar voor allen en dan ook alleen een berekening. Geld maken is relatief makkelijk maar dat geld ook behouden een stuk lastiger tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 15:19
R0181 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:38:
[...]

@DM57 @mwa @pscll

Klinkt goed , ik heb als laatste vorige week per mail te horen gekregen dat ze de klacht gingen “opschalen”….
Afwachten of ze bovenstaand ook aan gaan geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

In de liveblog van SolarMagazine (Harde kritiek belangenorganisaties op klimaatplannen rechts kabinet) bron:live blog

Energiebedrijven blij met afbouw salderen: ‘Terugleverkosten kunnen substantieel verlaagd

dus ze hebben het niet over compleet laten vallen maar over verlagen, dus duidelijk dat salderen helemaal niet de oorzaak hiervan was, maar gewoon extra geld verdienen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
MacD007 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:23:
[...]

In de liveblog van SolarMagazine (Harde kritiek belangenorganisaties op klimaatplannen rechts kabinet) bron:live blog

Energiebedrijven blij met afbouw salderen: ‘Terugleverkosten kunnen substantieel verlaagd

dus ze hebben het niet over compleet laten vallen maar over verlagen, dus duidelijk dat salderen helemaal niet de oorzaak hiervan was, maar gewoon extra geld verdienen.
Al die berichten op solarmagazine zijn vrijwel allemaal gericht op eigen belangen van de sector en draait alleen maar om (minder) geld te kunnen verdienen. Nogal eenzijdig berichtgeving zonder enig weerwoord.

De mate van verlagen van de TLK heeft dacht ik vooral te maken of er straks ook een verplichte minimum TLV moet worden geboden (zoals als 80% in de vorige opzet). Dan kost het de energie leveranciers mogelijk nog steeds geld omdat stroom in de zonnige periodes (veel) minder waard is.
Maar de nieuwe regeling moet eerst maar eens een feit worden. Kan nog veel gebeuren ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:23:

Ik meen dat dat ook niet gezegd is. Ik meen dat het vooral ging/gaat om onbalanskosten en curtailmentkosten(?). Nee wacht, profileringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:51
Glashelder schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:27:
[...]

Als je gratis een jacuzzi kan verwarmen, waarom niet?
Deze valt onder nuttig verbruik :+

Maar om nou het veel genoemde straalkacheltje aan te zetten in de zomer |:( , draai dan je productie omlaag. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
storm-biker schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Met een verbruik van 1600 kWh per jaar en het afschaffen van salderen in één keer per 2027 schiet m'n terugverdientijd flink omhoog. Was uitgegaan van de regeling die gesneuveld is in de eerste kamer.
Heb nog wel wat stappen te zetten voordat er hier een warmtepomp kan draaien, ik denk niet dat ik dat binnen 3 jaar voor elkaar krijg. Tot die tijd affakkelen i.p.v. 750m3 gas en zo de investering sneller terughalen is financieel het meest zinnige dat ik kan doen.
Bij 1600kWh verbruik betaal je nagenoeg al 0 euro aan stroomkosten vanwege de belastingvrije voet... ik betaal iets van 2 euro per maand voor m'n stroomverbruik.

Daarom heb ik ook geen PV genomen. En met mijn 700m3/jaar gas aan verwarming en tapwater heeft de investering in een WP ook geen zin, dat haal ik er nooit uit (en schiet er qua comfort ook weinig mee op).

Als deze overheid serieus gaat inzetten op 2x 1,6GW aan nucleaire reactoren (of misschien zelfs 4?) dan heeft investeren in PV al helemaal geen zin meer op lange termijn. Dan worden we puur een nucleaire & windenergie maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:45
Als ze die kernreactoren dan aan de rand van de grote steden zetten heb je meteen een mooie bron voor stadverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jongetje schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:39:
Als ze die kernreactoren dan aan de rand van de grote steden zetten heb je meteen een mooie bron voor stadverwarming.
Ik stel voor in het centrum. Is energetisch gezien veel gunstiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:54:
[...]

Bij 1600kWh verbruik betaal je nagenoeg al 0 euro aan stroomkosten vanwege de belastingvrije voet... ik betaal iets van 2 euro per maand voor m'n stroomverbruik.

Daarom heb ik ook geen PV genomen. En met mijn 700m3/jaar gas aan verwarming en tapwater heeft de investering in een WP ook geen zin, dat haal ik er nooit uit (en schiet er qua comfort ook weinig mee op).

Als deze overheid serieus gaat inzetten op 2x 1,6GW aan nucleaire reactoren (of misschien zelfs 4?) dan heeft investeren in PV al helemaal geen zin meer op lange termijn. Dan worden we puur een nucleaire & windenergie maatschappij.
Het klopt wat je zegt, de businesscase was in mijn situatie niet ijzersterk. De TVT zat al rond de 9 jaar, maar daar had ik vrede mee. Het is overigens niet zo dat het bij €0 stopt. Je stroomrekening kan ook (flink) negatief worden d.m.v. zonnepanelen. In mij geval met 1600 kWh scheelt met dat 1600x€0,30 = €480 en daarnaast (igg nog een jaar) een terugleververgoeding die ook nog eens zo'n €250 oplevert.
In mijn geval helpt niet mee dat de prijzen vorig jaar veel hoger waren en ik meer heb laten leggen dan nodig is voor salderen.
Door de ingestorte installatieprijzen is het voor veel mensen met een verbruik van zeg >2500kWh nog steeds zinvol om snel een systeem neer te leggen dat alleen je verbruik afdekt. Dan ben je in 2027 al een heel eind met terugverdienen en krijg je de rest ook wel terug met direct verbruik in de jaren daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:21
jongetje schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:39:
Is dat in NL niet bijna altijd het geval, of je moet die dingen op de Rottumerplaat zetten.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jobr schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:46:
[...]

Al die berichten op solarmagazine zijn vrijwel allemaal gericht op eigen belangen van de sector en draait alleen maar om (minder) geld te kunnen verdienen. Nogal eenzijdig berichtgeving zonder enig weerwoord.

De mate van verlagen van de TLK heeft dacht ik vooral te maken of er straks ook een verplichte minimum TLV moet worden geboden (zoals als 80% in de vorige opzet). Dan kost het de energie leveranciers mogelijk nog steeds geld omdat stroom in de zonnige periodes (veel) minder waard is.
Maar de nieuwe regeling moet eerst maar eens een feit worden. Kan nog veel gebeuren ondertussen.
Loglisch, alleen je opmerking dat deze van geen enkele waarde, je eigen comentaar daar op is helaas niet anders, namelijk het is exact op het zelfde punt gebaserd, namelijk minder winst voor die energieboeren. :? Wat is het verschil :?

verschil zit hem er in dat solar magazine ook de belangen van PV bezitters mee belicht, en laten we eerlijk zijn PV bezitters zijn voor energieboeren een gruwel en liefst zouden ze deze helemaal niet willen hebben, want daardoor kunnen zij namelijk minder verdienen en giga winsten maken.

dus dan vraag ik wel af in welk kamp jij hier comentaar leverd :? voor de PV bezitters die hun duur betaalde PV installatie mogelijk niet eens terug kunnen verdienen :S of in naam van de energieboeren die maar niet genoeg winst kunnen maken, maar vooral van het motto MEER, MEER en voral nog eens MEER WINST, de uitwassen wat dit geeft, mn het milieu zal ze een worst wezen. De consument heeft in hun ogen maar één doel en dat namelijk uitgemolken te worden. :(

En nee, en ik heb geen medeleiden met dit soort bedrijven, bieden in feite geen meerwaarde aan onze economie, maken (de meeste dan) niets zelf, verkopen lucht als een premium product, terwijl zij (namelijk de infrastructuur) helemaal geen enkel aandeel in hebben.
De grootste fout (een van de vele) die de politiek heeft gedaan is om dergelijke nutsvoorzieningen en diensten naar de markt te brengen, idem zie maar de zorgverzekeringen, zij zijn mn de oorzaak dat er in europa de geneesmiddelen industie volledig verdwenen is en we nu mn van India en China afhankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
computerjunky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:50:
[...]

De cv is van de woningbouw dus daar heb ik geen kosten aan behalve het gas dat ik gebruik en daar zit de mogelijke besparing (max 400 per jaar of 558 als ik de aansluiting weg zou laten halen). Min natuurlijk de kosten van de aanleg en vervangende apparaten.
Het moet dus zichzelf met die max 558 terugverdienen.Al word dis natuurlijk ieder jaar meer door de belastingen en vastrecht kosten dus kijken hoe dat zich ontwikkeld.
Als de CV defect is heb ik daar dus geen kosten aan maar de extra verbruikers als vervanging moet ik dan weer wel zelf betalen.
Op gas koken > inductie word wel betaald maarja dat had ik zelf al verbouwd... Overigens duurder dan op gas koken. Mijn kookplaat verbruikt zon 250 kWh per jaar terwijo met gas er 50 m³ gebruikt werd en dat gaf ook nog eens een puist warmte het huis in waardoor er minder gestookt werd. In de zomer wel koeler nu dat dan weer wel maarja geen airco dus energie technisch is het netto duurder met inductie.

Maarja ik ben dan ook 1 van de weinigen die denk ik een huurwoning heeft en daar wel geld in wil stoppen als het geld scheelt. Velen staan erbij en kijken ernaar en roepen "het is toch niet mijn woning" Feit is dat ik hier nooit meer weg ga omdat ik 18 jaar op een andere woning zou "mogen" wachten.

1000 huizen 1000 scenario's maar voor scenario's als die van mij is dit helaas einde vergroening poging. Mijn vergroening poging valt of staat met mijn portemonnee en als het meer kost dan dat het oplevert dan pas ik. Zelfs met permanent salderen is het al niet super interessant (qua rendement) maar zonder of zelfs half salderen is het al niet boeiend meer. Ik zet mijn geld wel op de 10/20j deposito en laat de rente maandelijks uitkeren en betaal daar de extra energie kosten van. Dan heb ik over x jaar in ieder geval nog een leuk zakcentje ipv verouderde hardware die niemand meer wil.
Mensen die in een huurhuis wonen zijn over het algemeen niet in staat om te investeren in hun huis.

Dingen als "lange termijn" en "terugverdienen" betekenen niet veel als je moeite hebt om rond te komen.
De hele energiewende is toch vooral een elitaire hobby helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
-sorry foute invoer -

[ Voor 155% gewijzigd door MacD007 op 17-05-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ArcticWolf schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:54:
[...]

Ik verwacht dat je hier de korting "energiebelasting" mee bedoeld, want er bestaat volgens mij geen belastingvrije voet voor je energierekening, maar met deze (in 2024) 631 euro kun je net je vaste lasten en netwerkkosten betalen, en met een beetje geluk komt daar nog een klein restbedrijg bij uit waar je dan circa 75 kWh aan gratis stroom mee kunt kopen, voor de rest van je 1.600 kWh zul je dus toch wel echt zelf geld op de toonbank moeten leggen, dat zal dan rond de 550 euro zijn.
zelf met dit redelijk klein gasverbruik kan een kleine warmtepomp op den duur goedkoper zijn, vergeet niet gas zal steeds duurder worden, mn door de steeds hogere belastingen.
voor dat deze in je voortuin staan zijn we ondertussen wel 20-30 jaar verder, in die termijn heb je al weer nieuwe zonnepanelen en twee warmtepompen versleten. en als we niet uitkijken is dan de kern-fusie ook al mogelijk en dan krijg je Kalkar 2 t/m 5 en zijn we ooknog miljarden armer, want uiteindelijk betalen wij ditsoort projecten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
emeralda schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Mensen die in een huurhuis wonen zijn over het algemeen niet in staat om te investeren in hun huis.

Dingen als "lange termijn" en "terugverdienen" betekenen niet veel als je moeite hebt om rond te komen.
De hele energiewende is toch vooral een elitaire hobby helaas.
Waarom zou je niet in staat zijn. Kwestie van keuzes maken.
Niet op vakantie, geen onzin merkproducten kopen, geen onzin kopen en niet zo veel uit eten of bestellen scheelt al snel duizenden euros per jaar.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:31
computerjunky schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:06:
[...]
Waarom zou je niet in staat zijn. Kwestie van keuzes maken.
Niet op vakantie, geen onzin merkproducten kopen, geen onzin kopen en niet zo veel uit eten of bestellen scheelt al snel duizenden euros per jaar.
Bubbel..

Er zijn echt heel veel mensen die dat allemaal niet doen en toch niet of net rond kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
iMode schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:21:
[...]

Bubbel..

Er zijn echt heel veel mensen die dat allemaal niet doen en toch niet of net rond kunnen komen.
Show me the Finances. Ik heb het laagste loon dat er in Nederland is met nul comma nul vrijstellingen door mijn goede gedrag en hou zat over. Ik leef heel basis iets dat iedereen kan doen.
Altijd als dit topic naar boven komt wordt het stil als ik zeg leg dan de financiën op tafel. Ik heb zelfs aangeboden mensen een maand eten te betalen als ze dat doen en nog blijf het stil omdat ze dondersgoed weten hoeveel geld ze verbrassen.
Ik ben oprecht nieuwsgierig naar de echte financiën van deze mensen als ze bestaan.
Ik wil die van mij ook wel geven hoor. Ik heb niets te verbergen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-09 20:40
computerjunky schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:20:
[...]

Show me the Finances. Ik heb het laagste loon dat er in Nederland is met nul comma nul vrijstellingen door mijn goede gedrag en hou zat over. Ik leef heel basis iets dat iedereen kan doen.
Altijd als dit topic naar boven komt wordt het stil als ik zeg leg dan de financiën op tafel. Ik heb zelfs aangeboden mensen een maand eten te betalen als ze dat doen en nog blijf het stil omdat ze dondersgoed weten hoeveel geld ze verbrassen.
Ik ben oprecht nieuwsgierig naar de echte financiën van deze mensen als ze bestaan.
Ik wil die van mij ook wel geven hoor. Ik heb niets te verbergen.
Niet iedereen is een homo economicus. Tweakers wordt in mijn ogen veelal bevolkt door de bijdehantere types die niet alleen hun tech maar ook hun financiën uitstekend managen. Fijn voor ons.

Er is bewijs/zijn sterke aanwijzingen dat mensen met een laag inkomen en bv schulden stress ervaren en als gevolg hiervan juist slechtere beslissingen nemen op financieel vlak en ook met betrekking tot voeding en leefstijl. Ons beloningssysteem is gevoeliger en moeilijker te weerstaan bij stress en problemen. De groepen met de laagste welvaart hebben een lagere levensverwachting en minder gezonde levensjaren.

Als ik minder goed in mijn vel zit is het voor mij ook moeilijker om bv. mezelf niet die dure gadget te gunnen of een bak ijs leeg te eten.
Verstandig nee, menselijk ja. Wat de oplossing precies is weet ik niet.
Wel zou volgens mij helpen als commercie en marketing niet schaamteloos misbruik mogen maken van deze zwakke plekken bij mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:40
Nomind schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:26:
[...]
Er is bewijs/zijn sterke aanwijzingen dat mensen met een laag inkomen en bv schulden stress ervaren en als gevolg hiervan juist slechtere beslissingen nemen op financieel vlak en ook met betrekking tot voeding en leefstijl. Ons beloningssysteem is gevoeliger en moeilijker te weerstaan bij stress en problemen. De groepen met de laagste welvaart hebben een lagere levensverwachting en minder gezonde levensjaren.
Mijn buurman uit Italië vroeg vier jaar geleden waarom ik een airconditioner maakte. Toen was het lekker koel thuis. Nu heb ik zonnepanelen geïnstalleerd en warmte via een lucht-airconditioner. En dat allemaal omdat de klimaatverandering veel sneller plaatsvindt. Je hoeft alleen maar te begrijpen dat het klimaat zal veranderen. En de gasprijzen zullen ergens in de toekomst stijgen. En zonnepanelen zijn helemaal geen luxe, ook al betalen ze zichzelf binnen 6-7 jaar terug. Dit is een investering in een comfortabele toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Nomind schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Niet iedereen is een homo economicus. Tweakers wordt in mijn ogen veelal bevolkt door de bijdehantere types die niet alleen hun tech maar ook hun financiën uitstekend managen. Fijn voor ons.

Als ik minder goed in mijn vel zit is het voor mij ook moeilijker om bv. mezelf niet die dure gadget te gunnen of een bak ijs leeg te eten.
Verstandig nee, menselijk ja. Wat de oplossing precies is weet ik niet.
Wel zou volgens mij helpen als commercie en marketing niet schaamteloos misbruik mogen maken van deze zwakke plekken bij mensen.
Ik behoor officieel tot de laagste groep qua welvaart gebaseerd op inkomen maar ik behoor door mijn levensstijl tot de top 5% Nou is mijn voordeel dat ik ben opgegroeid met niets en dus geen cent uit geef als het niet echt nodig is of voordelig is.

Die bak ijs eet ik ook wel eens maar die maak ik dan wel zelf want 3 euro voor een liter met 50% vulmiddelen en veel te veel suiker ga ik niet betalen die maak ik zelf voor nog geen 3 euro voor 3,5 liter.

Maar misschien moeten mensen dan over hun trots heen stappen en om hulp vragen bij de financiën. Ik heb meer respect voor iemand die om hulp vraagt dan iemand die klaagt dat ze het niet kunnen betalen terwijl ze meer besteedbaar inkomen hebben als dat ik heb. Ik beoordeel niemand op zijn inkomen ik heb immers een lager inkomen als de bijstand maar wel op zijn/haar keuzes als ze vervolgens klagen over geldgebrek.

Mensen willen alleen vaak niet geholpen worden en gewoon lekker klagen. Dit zie ik niet alleen bij lage inkomens maar ook bij de midden en hoge inkomens.

Ik heb laatste iemand een homewizzard kado gedaan en tarieven ingevuld zodat ze rekening/kosten bewust worden.
Helaas is er niet 1 keer naar gekeken en de 75 inch tv staat nog steeds 12-16 uur per dag aan terwijl er niet naar gekeken word terwijl daar op jaarbasis alleen bij de tv al 150 euro te halen is maar 150 euro is dan weer veel geld... 8)7

Maar goed ik snap dat niet iedereen even slim en bijdehand is maar ik blijf wel bij mijn statement als je echt wil kan het. Mensen willen alleen niet genoeg en ik vind dat ik ze daar best op aan mag spreken en als ze oprecht geen benul hebben help ik ze graag met de realisatie dat sommige dingen gewoon onnodig en luxe zijn en dat daar te besparen is om later meer over te houden.
Als ik mensen zie met 3500 netto die klagen dat ze net rond komen beginnen mijn opren gewoon te klapperen omdat ik nog geen derde uit geef voor al mijn lasten.

Zelf met 2x2 plug in panelen van 370x2 euro kunnen mensen al in 2 jaar de panelen terug verdienen en besparen maar wow 740 euro dat is een hoop geld.. Maar wel 10x per maand eten bestellen al 40 euro.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Truus01
@computerjunky Je hebt leven en overleven. Jij wilt blijkbaar dat iedereen in de overleven-modus gaat, maar dat is voor velen geen leven. (En uiteindelijk zelfs geen overleven.)
Het lijkt wel of jij echt geen idee hebt hoe het voor andere mensen kan zijn (is!), omdat jij het alleen maar vergelijkt met jezelf.
Simpel voorbeeldje, niet iedereen kan zelf die bak ijs maken om dan eens te genieten van het leven, en zullen ze wel die €3 uit moeten geven.

En er zijn zeker ook mensen met middeninkomens die het net zo moeilijk hebben. Die hebben namelijk meestal ook (veel) hogere rekeningen die net zo goed betaald moeten worden, maar hebben geen recht op toeslagen of andere financiële hulp.
Maar ik vermoed dat jij dan zou zeggen dat ze hun huis of auto of zo maar moeten verkopen.
Of huisdieren wegdoen, want die kosten alleen maar geld. (Alleen een consult bij een dierenarts kost al minimaal €50, dan heb je verder nog niks.)

Bah, de manier waarop jij iedereen over één kam scheert met je opmerkingen, alleen maar omdat ze anders proberen te (over)leven dan jij doet.
Je hebt werkelijk geen idee. Zoals anderen al zeiden 'bubbel'.

Maar jij heel veel plezier met overleven, blijkbaar geeft jou dat ook de energie en kracht om te leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
Truus01 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:18:
@computerjunky Je hebt leven en overleven. Jij wilt blijkbaar dat iedereen in de overleven-modus gaat, maar dat is voor velen geen leven. (En uiteindelijk zelfs geen overleven.)
Het lijkt wel of jij echt geen idee hebt hoe het voor andere mensen kan zijn (is!), omdat jij het alleen maar vergelijkt met jezelf.
Simpel voorbeeldje, niet iedereen kan zelf die bak ijs maken om dan eens te genieten van het leven, en zullen ze wel die €3 uit moeten geven.

En er zijn zeker ook mensen met middeninkomens die het net zo moeilijk hebben. Die hebben namelijk meestal ook (veel) hogere rekeningen die net zo goed betaald moeten worden, maar hebben geen recht op toeslagen of andere financiële hulp.
Maar ik vermoed dat jij dan zou zeggen dat ze hun huis of auto of zo maar moeten verkopen.
Of huisdieren wegdoen, want die kosten alleen maar geld. (Alleen een consult bij een dierenarts kost al minimaal €50, dan heb je verder nog niks.)

Bah, de manier waarop jij iedereen over één kam scheert met je opmerkingen, alleen maar omdat ze anders proberen te (over)leven dan jij doet.

Maar jij heel veel plezier met overleven, blijkbaar geeft jou dat ook de energie en kracht om te leven.
Mwah, ik lees dat allemaal toch net een beetje anders. Iedereen leeft naar de keuzes die ze maken, maar dat vraagt wel keuzes, en geen apathische of lethargische houding. Doe iets! Handel! Maak die keuze! Volgens mij is dat meer de boodschap die @computerjunky meegeeft. Hoewel die er soms wat ogenschijnlijk egocentrisch uit komt, dat gevoel heb ik ook. Maar goed bedoeld. Vanuit zijn eigen situatie snap ik het wel. Ik hoor hem in elk geval niet klagen over het gebrek aan besteedbaar inkomen.

Gekke is dat ik ook iemand denk te horen die toch boven dat bestaansminimum uit moet kunnen komen, maar daar zit waarschijnlijk wel meer achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DM57
R0181 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:00:
[...]

Volgens ZGE krijgen alle klanten met een vast contract waarvan de jaarafrekening niet klopt een gecorrigeerde rekening, dus niet alleen de klanten die geklaagd hebben over de foute jaaropgaaf.
Ik vermeld hier wel of de gecorrigeerde rekening straks wel klopt.
Vandaag ook per mail bevestigd:
Het blijkt dat er een fout zit in de jaarrekening bij de berekening van de terugleververgoeding voor klanten met een vast contract. Door deze fout wordt er voor klanten die meer stroom terugleveren dan afnemen een te laag tarief gehanteerd voor het overschot aan teruggeleverde stroom. Deze fout wordt momenteel onderzocht en zodra deze is opgelost, dan zullen de klanten een nieuwe, gecorrigeerde jaarrekening van ons ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Truus01 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:18:

Als ze een tijde luxe als die bal ijs laten staan kunnnen ze het daarna zelf maken en geld besparen en iets anders met hun geld doen. Het is niets dan keuzes maken. Als je dezelfde keuze blijft maken blijf je dezelfde beperkingen houden...

En die middeninkomens hebben misschien hogere hypotheek of huur maar onder de streep nog meer over als ze dezelfde keuzes maken. Hoger inkomen komt voornamelijk met hogere eisen en dus duurder leven. Dat is een keuze. Nogmaals maak dezelfde keuze en je houd dezelfde problemen/beperkingen.
En als je anders leeft prima geen probleem mee, als iedereen slim leeft zoals ik dat doe wordt dat veel duurder :) maar ga dan niet lopen zeuren dat je het moeilijk hebt en het niet kan betalen. Dat kan je wel maar daar wil je niets voor laten. Dat is verwend gedrag.

Iedereen had de afgelopen jaren geld bij elkaar kunnen sparen om kosten besparende middelen te kopen maar wouden dat niet. Zo simpel is het en niet anders. Eñals je geen recht hebt op toeslagen is je inkomen dermate hoog dat je 2x of meer zo veel hebt als dat ik dat heb. Meer als genoeg dus. En of ze hun auto moeten verkopen? Dat hangt er vanaf als je een auto van een halve ton hebt lijkt me dat slim....pure kapitaal vernietiging als je zegt geen geld te hebben.

Keuzes > consequenties. It's that simple. Leef niet boven je stand maar net eronder en je financiële stress is weg en je wordt er vaak nog gelukkiger van ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Gramser schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:41:
[...]

Mwah, ik lees dat allemaal toch net een beetje anders. Iedereen leeft naar de keuzes die ze maken, maar dat vraagt wel keuzes, en geen apathische of lethargische houding. Doe iets! Handel! Maak die keuze! Volgens mij is dat meer de boodschap die @computerjunky meegeeft. Hoewel die er soms wat ogenschijnlijk egocentrisch uit komt, dat gevoel heb ik ook. Maar goed bedoeld. Vanuit zijn eigen situatie snap ik het wel. Ik hoor hem in elk geval niet klagen over het gebrek aan besteedbaar inkomen.

Gekke is dat ik ook iemand denk te horen die toch boven dat bestaansminimum uit moet kunnen komen, maar daar zit waarschijnlijk wel meer achter.
Ik klaag inderdaad niet over mijn inkomen. Ik heb genoeg en streef ook niet naar eindeloos meer. Als je eenmaal leert simpel te leven geeft het simpele in het leven genoeg voldoening.
Zolang ik einde van de maand geld over hou vind ik het prima. Ik stress geen seconde meer over geld.

Ik erger me alleen dat mensen met meer. (tot wel 4x soms) nog het lef hebben om te klagen.
Hier in de buurt zit het bomvol bijstand uitkeringen en iedereen klaagt maar het staat iedere dag vol met de busjes en scooters van thuisbezorgd . Dat rijmt niet voor mij. Leef zoals je wil maar doe niet alsof je het dan zwaar hebt. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
computerjunky schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:11:
[...]

Als ze een tijde luxe als die bal ijs laten staan kunnnen ze het daarna zelf maken en geld besparen en iets anders met hun geld doen. Het is niets dan keuzes maken. Als je dezelfde keuze blijft maken blijf je dezelfde beperkingen houden...

En die middeninkomens hebben misschien hogere hypotheek of huur maar onder de streep nog meer over als ze dezelfde keuzes maken. Hoger inkomen komt voornamelijk met hogere eisen en dus duurder leven. Dat is een keuze. Nogmaals maak dezelfde keuze en je houd dezelfde problemen/beperkingen.
En als je anders leeft prima geen probleem mee, als iedereen slim leeft zoals ik dat doe wordt dat veel duurder :) maar ga dan niet lopen zeuren dat je het moeilijk hebt en het niet kan betalen. Dat kan je wel maar daar wil je niets voor laten. Dat is verwend gedrag.

Iedereen had de afgelopen jaren geld bij elkaar kunnen sparen om kosten besparende middelen te kopen maar wouden dat niet. Zo simpel is het en niet anders. Eñals je geen recht hebt op toeslagen is je inkomen dermate hoog dat je 2x of meer zo veel hebt als dat ik dat heb. Meer als genoeg dus. En of ze hun auto moeten verkopen? Dat hangt er vanaf als je een auto van een halve ton hebt lijkt me dat slim....pure kapitaal vernietiging als je zegt geen geld te hebben.

Keuzes > consequenties. It's that simple. Leef niet boven je stand maar net eronder en je financiële stress is weg en je wordt er vaak nog gelukkiger van ook.
Wat een onzin verhaal, je zou een Amerikaan kunnen zijn ;)

Maar je laatste zin vat juist niet het gros van de bevolking samen. Daar kun je iets van vinden, maar daarom hebben we een overheid die probeert een richting aan te geven en de rest volgt als die toegankelijk genoeg is.
Keuzes > Consequentie is daarom in dit verhaal niet valide.

Ik ben het dus eens met wat @Truus01 zegt, je vat enkel je eigen realiteit samen en probeert die te projecteren op de rest... daar kan eigenlijk helemaal niemand iets mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
ArcticWolf schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:21:
[...]

Wat een onzin verhaal, je zou een Amerikaan kunnen zijn ;)

Maar je laatste zin vat juist niet het gros van de bevolking samen. Daar kun je iets van vinden, maar daarom hebben we een overheid die probeert een richting aan te geven en de rest volgt als die toegankelijk genoeg is.
Keuzes > Consequentie is daarom in dit verhaal niet valide.

Ik ben het dus eens met wat @Truus01 zegt, je vat enkel je eigen realiteit samen en probeert die te projecteren op de rest... daar kan eigenlijk helemaal niemand iets mee.
Je herhaalt hetzelfde maar zolang ik geen bewijs zie dat het niet kan geloof ik er geen snars van. Mensen klagen graag maar veel feiten zitten er vaak niet in. Als die er wel zijn heb ik ze niet gezien. Proof me wrong with facts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
DM57 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:50:
[...]
Vandaag ook per mail bevestigd:
Het blijkt dat er een fout zit in de jaarrekening bij de berekening van de terugleververgoeding voor klanten met een vast contract. Door deze fout wordt er voor klanten die meer stroom terugleveren dan afnemen een te laag tarief gehanteerd voor het overschot aan teruggeleverde stroom. Deze fout wordt momenteel onderzocht en zodra deze is opgelost, dan zullen de klanten een nieuwe, gecorrigeerde jaarrekening van ons ontvangen.
Nog geen mail ontvangen, maar ze geven in ieder geval de fout nu eindelijk zwart op wit toe en dan zal het wel goedkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14
MacD007 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:06:
[...]
zelf met dit redelijk klein gasverbruik kan een kleine warmtepomp op den duur goedkoper zijn, vergeet niet gas zal steeds duurder worden, mn door de steeds hogere belastingen.
Op den duur is een warmtepomp goedkoper, maar de terugverdientijd kan zo lang zijn dat de investering financieel niet zinvol is. Net als @ArcticWolf heb ik een gasverbruik van rond de 700 m3. Vorig jaar heb ik zitten rekenen o.b.v. offertes voor warmtepompen en de toenmalige gas- en stroompriijzen. Daar kwam uit dat de terugverdientijd van een full electric richting de 15 jaar gaat. Sinds die tijd is gas goedkoper geworden, ondanks de gestegen de belasting, en een warmtepomp dus nog minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
R0181 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:04:
[...]

Nog geen mail ontvangen, maar ze geven in ieder geval de fout nu eindelijk zwart op wit toe en dan zal het wel goedkomen.
Weet niet of ze standaard iedereen mailen. Ik heb er een aantal keer specifiek om moeten vragen…
Beter nog een mailtje er aan wagen denk ik en een bevestiging vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:44

mwa

DM57 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Weet niet of ze standaard iedereen mailen. Ik heb er een aantal keer specifiek om moeten vragen…
Ik heb zelf ook niks ontvangen, maar ga er van uit dat ze alle klanten met een vast contract een nieuwe jaaropgaaf toesturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
mwa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:12:
[...]

Ik heb zelf ook niks ontvangen, maar ga er van uit dat ze alle klanten met een vast contract een nieuwe jaaropgaaf toesturen.
Is mogelijk , maar ik heb niet zo heel veel vertrouwen in de energieboeren….
Als ze dit te veel geld kost houden ze het liever stil lijkt mij..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 18:18
computerjunky schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:29:
[...]

Je herhaalt hetzelfde maar zolang ik geen bewijs zie dat het niet kan geloof ik er geen snars van. Mensen klagen graag maar veel feiten zitten er vaak niet in. Als die er wel zijn heb ik ze niet gezien. Proof me wrong with facts.
Interessante maar vrij hopeloze discussie. Er zijn gewoon enorme verschillen tussen mensen, en een groot aantal kent noch begrijpt het woord rationeel.

Ik verbaas me soms over die "armen" die dan wel een hondje en een katje hebben, een rokertje en en drankje en een enorme TV. Soms nog chronisch ziek. Ik sta soms ook voyeuristisch te kijken van de gang van zaken in het programma "Mijn huis op orde".

Anderzijds is er tegen het overheids, energiecowboys en netbeheer wanbeleid niet op te plannen, hoe rationeel en slim je ook bent. 5-10 jaar geleden leek de wereld wat dit betreft wel een stuk eenvoudiger.

Nu al dagen achter elkaar de stroomprijs midden op de dag (ook werkdagen) gewoon NUL of negatief. Dat wordt steeds erger doordat nog steeds windmolens en grote zonneparken worden bijgeplaatst, betaald van de energiebelasting van particulieren.

Ik vind in de klimaatplannen van D66 Jetten teveel ambitie en te weinig oog voor stabiliteit en bijeffecten. Nu zorgen de overheid en politiek in hun grote klimaat haast voor verwarring en landschappelijke aantasting, terwijl het effect van die energietransitie op het klimaat bijzonder gering is.

Waarom moet het dan zo drammerig en haastig. Waarom de burgers en industrie gek maken? Doen andere landen het ook zo? De knettergekke Duitsers wel met stoken van bruinkool. De Fransen en andere landen o.a. Zweden liggen al jaren op ons voor. De politiek heeft de aardgasbaten verkwist en totaal geen lange termijn visie gehad, alleen maar kijken naar de begroting. Van dat geld hadden we 10 jaar geleden 4 kerncentrales kunnen zetten ipv die nieuwe kolencentrales.

Dus rationaliteit bij burgers rammelt (hondje rokertje) maar bij de politiek is het nog een veel grotere teringzooi waarbij ideologisch verpissen belangrijker is dan goed beleid. Ik neem het de politici zoals Jetten met zijn gedram erg kwalijk. Ondertussen zitten de burgers met de gebakken peren.

https://www.rtl.nl/nieuws...en-een-hybride-warmtepomp Het zelfverbruik is een fabeltje. Hoeveel wassen moet je dan draaien en stofzuigen enz? Als je moet werken hoe moet dat dan?

Waarom is er niet al veel eerdere ingezet op stroombuffers in het net, evt als verplichting bij nieuwe zonneparken?

[ Voor 6% gewijzigd door Crapton op 18-05-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Crapton schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:29:
[...]

Interessante maar vrij hopeloze discussie. Er zijn gewoon enorme verschillen tussen mensen, en een groot aantal kent noch begrijpt het woord rationeel.

Ik verbaas me soms over die "armen" die dan wel een hondje en een katje hebben, een rokertje en en drankje en een enorme TV. Soms nog chronisch ziek. Ik sta soms ook voyeuristisch te kijken van de gang van zaken in het programma "Mijn huis op orde".

Anderzijds is er tegen het overheids, energiecowboys en netbeheer wanbeleid niet op te plannen, hoe rationeel en slim je ook bent. 5-10 jaar geleden leek de wereld wat dit betreft wel een stuk eenvoudiger.

Nu al dagen achter elkaar de stroomprijs midden op de dag (ook werkdagen) gewoon NUL of negatief. Dat wordt steeds erger doordat nog steeds windmolens en grote zonneparken worden bijgeplaatst, betaald van de energiebelasting van particulieren.

Ik vind in de klimaatplannen van D66 Jetten teveel ambitie en te weinig oog voor stabiliteit en bijeffecten. Nu zorgen de overheid en politiek in hun grote klimaat haast voor verwarring en landschappelijke aantasting, terwijl het effect van die energietransitie op het klimaat bijzonder gering is.

Waarom moet het dan zo drammerig en haastig. Waarom de burgers en industrie gek maken? Doen andere landen het ook zo? De knettergekke Duitsers wel met stoken van bruinkool. De Fransen en andere landen o.a. Zweden liggen al jaren op ons voor. De politiek heeft de aardgasbaten verkwist en totaal geen lange termijn visie gehad, alleen maar kijken naar de begroting. Van dat geld hadden we 10 jaar geleden 4 kerncentrales kunnen zetten ipv die nieuwe kolencentrales.

Dus rationaliteit bij burgers rammelt (hondje rokertje) maar bij de politiek is het nog een veel grotere teringzooi waarbij ideologisch verpissen belangrijker is dan goed beleid. Ik neem het de politici zoals Jetten met zijn gedram erg kwalijk. Ondertussen zitten de burgers met de gebakken peren.
Helemaal mee eens hoor. Het is er niet eenvoudiger op geworden en al helemaal niet betrouwbaarder de laatste jaren.
Maar puntje bij paaltje ben je eindverantwoordelijk voor je uitgaven die nog wel een keuze zijn.

Of je dan kiest voor korte termijn geluk of langere termijn keuzes kan in 10-20 jaar tijd je leven er drastisch anders uit laten zien.

Ik ben in 19 jaar van 20k schuld ndoor het uwv naar 30k opp de spaarrekening gegaan. Van totale stress naar het toti niet meer om geld geven. Als ik zie hoe anderen om me heen van maand naar maand leven en halverwege de maand al beginnen met zeuren over geld dat op is door hun uitgaven en vol met stress zitten dan snap ik niet waarom er niet andere keuzes gemaakt worden.
Ben dan wel weer blij dat het nieuwe kabinet de ener prijs een halt toe wil roepen al maakt dat mijn panelen natuurlijk minder rendabel. Zo willen ze tot 2030 de belasting op gas verlagen ipv eindeloos verhogen zoals het huidige kabinet met Jetten dat wil om mensen in de transitie te forceren zelfs als het niet loont.
Wel jammer om te zien dat er nog steeds geen excessen opgeslagen gaan worden in waterstof of wijk accu's... Dat probleem wordt nog steeds bij de burger gedumpt.
En ja eigen verbruik realiseren is echte onzin. Ik heb vorig jaar 500 van de 2700 zelf direct gebruikt en mijn totale verbruik was 1950. Ik ben de hele dag thuis en heb gewassen toen er zon was waar dat kan.. de vriezer staat op tussen 09:00 en 21:00 vriezen en nog is dat het eigen verbruik. Zodra ik elektrisch ga koken staat de zon al aan de verkeerde kant en is de opwek nog maar 250w.
Met een accu kan ik er nog 600 eigen verbruik bij realiseren maar dat ga ik nooit terug verdienen. Accus zijn veeeel. Te duur en bovendien heb ik eigenlijk geen ruimte waar zon gedrocht kan staan.

[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 18-05-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
antidote schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Op den duur is een warmtepomp goedkoper, maar de terugverdientijd kan zo lang zijn dat de investering financieel niet zinvol is. Net als @ArcticWolf heb ik een gasverbruik van rond de 700 m3. Vorig jaar heb ik zitten rekenen o.b.v. offertes voor warmtepompen en de toenmalige gas- en stroompriijzen. Daar kwam uit dat de terugverdientijd van een full electric richting de 15 jaar gaat. Sinds die tijd is gas goedkoper geworden, ondanks de gestegen de belasting, en een warmtepomp dus nog minder interessant.
Mee eens, echter je kunt ook kiezen om niet te kiezen voor geheel gasloos maar juist te kiezen voor minder gas, dus kiezen voor een hybride. en dan ben je voor circa 3k ook al klaar, zeker als je nog een redelijke CV hebt, wat die levensduur wordt ook nog eens daardoor duidelijk vergroot.
En met een besparing van 500 m3 ( = circa 600 euro beparing (draaiend op zonneenergie ) is de ROI 5 jaar, en met de voorstellen van dit karbonade kabinet mogelijk richting 6-7 jaar. en dat lijkt me dan juist wel weer interessant. en die besparing van 500 m3 moet normaal gezien ook gewoon haalbaar zijn, ik heb met een dergelijke warmtepomp afgelopen jaar 1.000 m3 minder gas verbruikt, en gebruik nu nog maar minder dan 150m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:40

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MacD007 Ik dacht tot nu toe dat juist bij een relatief laag gasverbruik (< 800 m³?)
het voordeel van een hybride warmtepomp vergeleken met een all-electric snel? kleiner wordt.
En dat beneden een bepaald verbruik een all-electric wp qua kosten per jaar juist voordeliger uitpakt.

Uiteraard mag je de individuele kosten voor de plaatsing bij de beslissing niet vergeten.
Maar als je een monobloc quasi zelf kan plaatsen en aansluiten (inbedrijfstelling door een installateur)
hoeft de installatie vergeleken met een hybride installatie niet super duur te worden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
MacD007 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:25:
Mee eens, echter je kunt ook kiezen om niet te kiezen voor geheel gasloos maar juist te kiezen voor minder gas, dus kiezen voor een hybride. en dan ben je voor circa 3k ook al klaar, zeker als je nog een redelijke CV hebt, wat die levensduur wordt ook nog eens daardoor duidelijk vergroot.
Hybride is zeker een mogelijkheid, de combiketel is een paar jaar oud. In onze wijk is echter de aanleg van een warmtenet gepland binnen tien jaar. Gezien de huidige situatie rond warmtenetten zal het allemaal niet zo'n vaart lopen, maar ik wil eerst meer zekerheid daarover voordat ik een investering ga doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:45:
@MacD007 Ik dacht tot nu toe dat juist bij een relatief laag gasverbruik (< 800 m³?)
het voordeel van een hybride warmtepomp vergeleken met een all-electric snel? kleiner wordt.
En dat beneden een bepaald verbruik een all-electric wp qua kosten per jaar juist voordeliger uitpakt.

Uiteraard mag je de individuele kosten voor de plaatsing bij de beslissing niet vergeten.
Maar als je een monobloc quasi zelf kan plaatsen en aansluiten (inbedrijfstelling door een installateur)
hoeft de installatie vergeleken met een hybride installatie niet super duur te worden.
tuurlijk mag je zelf installeren, echter dan aub ook zonder subsidie, want conform de voorwaarden mag je zelfs dus niet aan de slag met de installatie. staat heel duidelijk op de site van de RVO. Een inbedrijfsstelling door een bedrijf is daarbij niet meer voldoende, de totaale installatie dient door een bedrijf uitgevoerd te zijn, ik snap dat dit tegen de standaard tweaker is, maar dat zijn gewoon de regels.

je mag dat natuurlijk wel het zelf, maar de keerzijde is dan ook dat je geen recht meer hebt op de subsidie. aan jou de keuze.

overigens was mijn voorbeeld, ik was dus incl. de installatie door een bedrijf, overigens dezelfde die ook de warmtepomp heeft verkocht, totaal nog geen 2.000 euro kwijt en dat is incl. de aanpassing in de meterkast (eigen alamat en kWh meter). en daarmee 90% van mijn vorig gasverbruik bespaard en dat is circa 75% van met kosten voor gas. ROI van < 2 jaar.
voor dat je dat met een FE kunt gaan halen ben je heel wat jaartjes verder, uiteindelijk zal een FE wel goedkoper zijn maar je hebt daarvoor ook veel meer geld en vooral bij een klein gasverbruik ook een langere ROI nodig.
dus vind ik mijn keuze hele maal niet zo slecht en is dus ook voor H&I, die lui met een kleine beurs nog goed te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Juist die dingen die je aanhaalt zijn heel makkelijk te verklaren.
Een hond en/of kat brengt heel veel liefde en leven. Een rokertje en drankje brengt nog iets aan genot in dat leven. En vaak zijn ze daar ook aan verslaafd en kunnen ze daar niet zomaar vanaf.
(Vooral niet doordat ze juist door dat roken/drinken minder stress voelen en die (geld)stress die is er zeker. Die komen dus nog lastiger van de verslaving af, omdat het in een vicieuze cirkel is; stress door weinig geld, dus roken/drinken, dus geld op, dus stress. En dat doorbreek je echt niet makkelijk en niet zonder hulp. En die hulp is er niet/nauwelijks.)
En de TV is vaak alleen nog de enige afleiding van het zware leven.

Zoals ik al zei, je hebt leven en overleven en dat is voor de meeste mensen absoluut niet hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 18-05-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
antidote schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Hybride is zeker een mogelijkheid, de combiketel is een paar jaar oud. In onze wijk is echter de aanleg van een warmtenet gepland binnen tien jaar. Gezien de huidige situatie rond warmtenetten zal het allemaal niet zo'n vaart lopen, maar ik wil eerst meer zekerheid daarover voordat ik een investering ga doen.
!0 jaar, dus dat gaat al snel richting 15 jaar duren, dat is de levensduur van een warmtepomp, zeker als je kiest voor een niet al te dure warmtepomp, heb je die dus ook vrij snel (veelal binnen 3-5 jaar) terugverdient en kun je dus dan zeker nog 5-10 jaar volop genieten van de voordelen.
overigens blijkt dat warmtenetten voor de gebruiker veelal heel duur uitpakken. dus of je daar nu echt op zit te wachten vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Nog even over de TV, tegenwoordig heeft toch iedereen een grote TV?!

Daarbij:
Heb je nog een tv van zo'n 10 jaar of ouder? Nieuwe tv's in dezelfde beeldmaat zijn tegenwoordig vaak een stuk energiezuiniger. In 2010 verbruikte een 32 inch lcd-tv gemiddeld ongeveer 77 watt in de aan-stand. Dat ligt nu op zo'n 33 watt. Ruim de helft minder.
bron: https://www.consumentenbond.nl/tv/energieverbruik-tv

[ Voor 8% gewijzigd door Truus01 op 18-05-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
MacD007 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:19:
!0 jaar, dus dat gaat al snel richting 15 jaar duren, dat is de levensduur van een warmtepomp, zeker als je kiest voor een niet al te dure warmtepomp, heb je die dus ook vrij snel (veelal binnen 3-5 jaar) terugverdient en kun je dus dan zeker nog 5-10 jaar volop genieten van de voordelen.
overigens blijkt dat warmtenetten voor de gebruiker veelal heel duur uitpakken. dus of je daar nu echt op zit te wachten vraag ik me af.
De aanleg zou starten binnen tien jaar, niet over tien jaar. Als dat laatste het geval zou zijn had ik al een offerte voor een hybride warmtepomp gevraagd en die wellicht laten plaatsen.

Overstappen op en warmtenet zou ik op de huidige voorwaarden inderdaad niet doen. Als hier een warmtenet komt, ga ik voor een full electric warmtepomp.

Voorlopig ga ik waarschijnlijk helemaal niks doen op dit gebied. Zoals het er nu voor staat kunnen we nog tot 2027 salderen, en mijn contract voor stroom loopt ook tot die tijd. Gas heb ik tegen een relatief laag tarief voor twee jaar vastgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Truus01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Nog even over de TV, tegenwoordig heeft toch iedereen een grote TV?!

Daarbij:

[...]

bron: https://www.consumentenbond.nl/tv/energieverbruik-tv
het probleem, (even off-topic) is dat nu niemand meer een 32 inch TV wil hebben, maar al snel richting 55-65 inch gaat en liefst nog iet groter, en wat is het verbruik van deze toestellen ? Ja, juist. :? dus je energieverbruik juist gaat toenemen.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 18-05-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MacD007 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:20:
[...]

het probleem, (even off-topic) is dat nu niemand meer een 32 inch TV wil hebben, maar al snel richting 55-65 inch gaat en liefst nog iet groter, en wat is het verbruik van deze toestellen ? Ja, juist. :? dus je energieverbruik juist gaat toenemen.
Even off-topic. Dat betekent dat ze 1) moeten verhuizen; 2) de meubels moeten verplaatsen; 3) moeten verbouwen; 4) in het verleden een tv met verkeerde beelddiagonaal hebben gekocht, want de ideale kijkafstand voor een bepaald diameter verandert niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
DM57 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:06:
[...]
Ik zal er dinsdag ook een mailtje aan wagen, maar denk niet dat het nodig is, want ze kunnen niet jou een mail sturen en jouw jaaropgaaf corrigeren en mij geen mail sturen en die van mij niet corrigeren.
De ZGE medewerker aan de telefoon verzekerde mij dat de jaarafrekeningen binnen 3 weken gecorrigeerd worden, ik zei tegen hem dat ik dit direct plaats op een forum waar nog meer gedupeerden op zitten, dus ZGE weet dat meerderen nu weten dat er een nieuwe jaarafrekening komt.
Hij maakte wel een aantekening dat ik weer gebeld had (4e keer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
Ik zit een beetje te kijken voor mijn schoonzus. Over pakweg 3 maanden loopt haar contract af. Maar wat nu?

De beste besparing is natuurlijk die 20m3 gas voor alleen koken eruit werken :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNvOe_VSauw5bGkD1jOgWkcrvFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IiP03V4nO0t9Ian8dauFL4wY.jpg?f=fotoalbum_large

Ze heeft 6 zonnepanelen die pakweg 2000 kwh opwekken. Zoiets gebruikt ze ook, is mijn conclusie op basis van bovenstaande. Het liefst zou ik een 2 jaar vast stroom only contract afsluiten. Hebben jullie tips? Ik vond al de Greenchoice welkom terug actie, maar ze zit al bij Greenchoice...

Gas leg ik liever niet vast, want ze gaat met woningbouwvereniging bellen om gas te laten verwijderen, en dan kan ze op stroom koken.

[ Voor 7% gewijzigd door marteltor op 19-05-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@marteltor Goeie kandidaat voor een Dynamisch contract.
Er is nauwelijks verbruik en nauwelijks PV-opwek

Ook is het vastrecht een stuk goedkoper

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
marteltor schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:45:
De beste besparing is natuurlijk die 20m3 gas voor alleen koken eruit werken :X

Gas leg ik liever niet vast, want ze gaat met woningbouwvereniging bellen om gas te laten verwijderen, en dan kan ze op stroom koken.
Kan ze niet nu al van dat gas af? Wellicht door op een 1-fase (normale stekker) inductiekookplaat te gaan koken?
Let wel even op dat ook haar pannen ervoor geschikt moeten zijn.

Het gascontract stopzetten is dan voldoende om het vastrecht stop te zetten. Het uiteindelijke afsluiten en verwijderen van gas is dan inderdaad aan de woningbouw. (Gas de deur uit doen: Gratis!)
Of verplichten die haar nu om een gascontract te hebben?

En voor stroom: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 20-05-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18
Vandaag ook bij Essent weer verlengd en het scheelt nogal als je het bij de Mediamarkt doet. Online kom je niet in de buurt van die tarieven, krijg je geen 3j optie en geen extra kosten als je panelen terugleveren.
Samen met die bon en 10% korting op elektriciteit aan bij de eindafrekening beter als wat ik online kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
90% van alle warmtenet projecten schijnt stil te liggen.

De overheid moet een keus maken: of staatsbedrijf zonder winstoogmerk of private bedrijven die investeren zodat ze geld kunnen verdienen. Beetje raar dat van Eneco verwacht wordt dat ze kosten maken die ze misschien nooit kunnen terugverdienen. Dan doen ze het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
rvrbtcpt schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:07:
Vandaag ook bij Essent weer verlengd en het scheelt nogal als je het bij de Mediamarkt doet. Online kom je niet in de buurt van die tarieven, krijg je geen 3j optie en geen extra kosten als je panelen terugleveren.
Samen met die bon en 10% korting op elektriciteit aan bij de eindafrekening beter als wat ik online kon vinden.
Ik heb deze ook afgesloten, alleen ik heb in het tariefoverzicht geen teruglevertarief staan. Hoort dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Hugo__Boss schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:12:
Ik heb deze ook afgesloten, alleen ik heb in het tariefoverzicht geen teruglevertarief staan. Hoort dat zo?
Het kan zijn dat deze ergens anders in het contract staat, zie ook het onderste plaatje in SL-91 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" daar staat onderin € 0,055

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:17
In Groningen is het van de gemeente, https://warmtestad.nl/nie...testad-in-publieke-handen
Hoewel we hier alles gratis aangelegd krijgen is er hier ook weinig animo voor, het is nog steeds duur.
Verder zit je met de aanbouw, je krijgt een koof langs de gevel en daar is niemand echt van gecharmeerd.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:45
Hugo__Boss schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:12:
[...]

Dacht ik ook bij mijn contract, maar het staat keurig helemaal onderin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
JJmac schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:38:
In Groningen is het van de gemeente, https://warmtestad.nl/nie...testad-in-publieke-handen
Hoewel we hier alles gratis aangelegd krijgen is er hier ook weinig animo voor, het is nog steeds duur.
Verder zit je met de aanbouw, je krijgt een koof langs de gevel en daar is niemand echt van gecharmeerd.
De link die je post laat een puur reclame verhaal zien. Er is geen enkele kosten onderbouwing.

Als je uitspraak dat de aanleg gratis juist is roept dat onmiddelijk de vraag op wie betaald de kosten dan.
Als dit via de gemeente kas gaat is er onderhands sprake van een belasting voor alle bewoners van Groningen of ze nu wel of niet gebruik maken van het warmtenet. Hoelang is dat houdbaar voordat er tijdens gemeentenraad verkiezingen een partij aan de macht komt die zegt "daar stoppen we mee" en de aangesloten gebruikers alsnog de volle kosten voor hun kiezen krijgen.

Structureel zijn warmtenetten een slecht idee en niemand die bij zijn volle verstand is zou daar op aangesloten willen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Dank beide, ik heb het stuk inderdaad gevonden.

De 75 euro als cadeaubon werkte niet, ik zou dit daarom als korting krijgen. Alleen blijkbaar was dit ook niet goed in het systeem gekomen dus wellicht dat hier nog handmatig iets aan gecorrigeerd moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:45
Hugo__Boss schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:17:
Dank beide, ik heb het stuk inderdaad gevonden.

De 75 euro als cadeaubon werkte niet, ik zou dit daarom als korting krijgen. Alleen blijkbaar was dit ook niet goed in het systeem gekomen dus wellicht dat hier nog handmatig iets aan gecorrigeerd moest worden.
Goed dat je dit zegt want ik heb de cadeaubon nog niet ingewisseld. Wel meegekregen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Joris-Jansen schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:51:
[...]

Goed dat je dit zegt want ik heb de cadeaubon nog niet ingewisseld. Wel meegekregen overigens.
Je hebt wel een bon van 75 euro meegekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:17
hanev001 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:51:
[...]

De link die je post laat een puur reclame verhaal zien. Er is geen enkele kosten onderbouwing.

Als je uitspraak dat de aanleg gratis juist is roept dat onmiddelijk de vraag op wie betaald de kosten dan.
Als dit via de gemeente kas gaat is er onderhands sprake van een belasting voor alle bewoners van Groningen of ze nu wel of niet gebruik maken van het warmtenet. Hoelang is dat houdbaar voordat er tijdens gemeentenraad verkiezingen een partij aan de macht komt die zegt "daar stoppen we mee" en de aangesloten gebruikers alsnog de volle kosten voor hun kiezen krijgen.

Structureel zijn warmtenetten een slecht idee en niemand die bij zijn volle verstand is zou daar op aangesloten willen worden.
Het ging erom dat het in publieke handen was, ondanks is er ook geen belangstelling.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascian
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:25
Hi lui,

Even een algemene vraag tussen door: Ik ben opzoek naar de beste prijs voor mijn situatie en kom er met de zoekfunctie niet uit.

Situatie:
>Eerste koopwoning
>11 zonnepanelen
>Verwacht meer te gebruiken dan dat ik zal terug leveren i.v.m. laden EV.
>Analoge meter

Ik zie in o.a. het aanbiedingen topic veel gepost worden over o.a. GC en Essent. Ik vroeg mij echter af of deze aanbiedingen wel relevant zijn gezien mijn situatie. Voornamelijk omdat ik verwacht alleen te salderen middels de analoge meter. Is het in deze situatie verstandig om puur uit te gaan van de resultaten van een prijs vergelijker? Enig inzicht wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ascian schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:40:
Hi lui,

Even een algemene vraag tussen door: Ik ben opzoek naar de beste prijs voor mijn situatie en kom er met de zoekfunctie niet uit.

Situatie:
>Eerste koopwoning
>11 zonnepanelen
>Verwacht meer te gebruiken dan dat ik zal terug leveren i.v.m. laden EV.
>Analoge meter

Ik zie in o.a. het aanbiedingen topic veel gepost worden over o.a. GC en Essent. Ik vroeg mij echter af of deze aanbiedingen wel relevant zijn gezien mijn situatie. Voornamelijk omdat ik verwacht alleen te salderen middels de analoge meter. Is het in deze situatie verstandig om puur uit te gaan van de resultaten van een prijs vergelijker? Enig inzicht wordt zeer gewaardeerd!
Als je inderdaad meer gaat gebruiken dan terugleveren kan je met een analoge meter denk ik gewoon 0 invullen voor teruglevering en voor verbruik je verwachte verbruik met EV min wat je terug zou leveren als je een digitale meter had. En dan bij de prijsvergelijkers de beste aanbieding nemen. Of gaan voor https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ 1 jaar of 2 jaar (maar dus niet 3 jaar GC of Essent)
Pagina: 1 ... 130 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden