Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

Heeft iemand vanavond Tros Radar gezien!? Het ging over de terugleverkosten. Ik snapte niet waarom er bij Greenchoice wordt gezegd dat de maand kosten hoger zijn dan bij de anderen in de vergelijking, terwijl ze de laagste terugleverkosten hebben. Kan iemand dat uitleggen? Ze legden alles goed uit, maar dat stukje was heel vaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Barca schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:07:
Heeft iemand vanavond Tros Radar gezien!? Het ging over de terugleverkosten. Ik snapte niet waarom er bij Greenchoice wordt gezegd dat de maand kosten hoger zijn dan bij de anderen in de vergelijking, terwijl ze de laagste terugleverkosten hebben. Kan iemand dat uitleggen? Ze legden alles goed uit, maar dat stukje was heel vaag!
Stuk niet gezien, maar Greenchoice heeft onlangs de vaste leverkosten verhoogd.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 23:08
Je kunt als GC een lage teruglever-boete invoeren in vergelijking met andere bedrijven, maar ondertussen wel de vaste maandvergoeding met 4 of 5 euro verhogen.
Net zoals er aanbieders zijn met lage kWh-kosten voor werkelijk verbruik, maar die een hoog vast bedrag hanteren( naast de voor iedereen gelijke netbeheerderskosten ed.).
Genoeg verbruikers die daar in trappen. :(
Vooral bij laag verbruik kan je flink duurder uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:45
Hugo__Boss schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:46:
[...]

Je hebt wel een bon van 75 euro meegekregen?
Jazeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Truus01 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Kan ze niet nu al van dat gas af? Wellicht door op een 1-fase (normale stekker) inductiekookplaat te gaan koken?
Let wel even op dat ook haar pannen ervoor geschikt moeten zijn.

Het gascontract stopzetten is dan voldoende om het vastrecht stop te zetten. Het uiteindelijke afsluiten en verwijderen van gas is dan inderdaad aan de woningbouw. (Gas de deur uit doen: Gratis!)
Of verplichten die haar nu om een gascontract te hebben?

En voor stroom: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Bij huurwoning wordt in het algemeen niet bij een enkele woning het gas verwijderd, mn ook op het oog dat een volgende huurder mogelijk juist wel gas wil gebruiken.
Ze kan volgens mij ook vragen om gas te laten afsluiten door de netbeheerder, volgens mij is dat namelijk wel een voorwaarde om geen kosten van de netbeheerder te krijgen, alleen geen contract is daar onvoldoende voor.

Aanvulling: bij consuwijzer staat : Wilt u de aansluiting in uw woning later weer gebruiken? Vraag uw netbeheerder om de aansluiting tijdelijk te verwijderen. Dit kan tot maximaal 1 jaar. Langer dan dat is niet veilig. Let op: u betaalt in dat jaar niet voor uw gasverbruik, maar u betaalt wel netbeheerkosten voor de aansluiting.
Bron: https://www.consuwijzer.n...rgie-aansluiting/opzeggen

De vraag zeker bij een huurwoning is wie het recht heeft om de gasleiding te laten verwijderen? Dit omdat je bijna altijd de woning weer in de oorspronkelijke staat moet opleveren, bij een verwijdering van een gasleiding is dat dus niet meer mogelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 21-05-2024 04:46 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

OpaDus schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:34:

Je kunt als GC een lage teruglever-boete invoeren in vergelijking met andere bedrijven, maar ondertussen wel de vaste maandvergoeding met 4 of 5 euro verhogen.
Net zoals er aanbieders zijn met lage kWh-kosten voor werkelijk verbruik, maar die een hoog vast bedrag hanteren( naast de voor iedereen gelijke netbeheerderskosten ed.).
Genoeg verbruikers die daar in trappen. :(
Vooral bij laag verbruik kan je flink duurder uit zijn.
Dat het vaste maandbedrag hoger is was en is me duidelijk. Maar je hebt het waarschijnlijk niet gezien want dat geeft geen verklaring voor het verschil cq. geeft geen uitleg qua wat ze beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Wat een slecht item. Bij die vergelijking hebben ze vermoed ik ook gas er bij gedaan, ja dan kom je op die bizar hoge maandbedragen |:( . Zonder gas zou GC ongeveer € 9,00 per maand zijn afhankelijk van de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Novax schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:04:

Wat een slecht item. Bij die vergelijking hebben ze vermoed ik ook gas er bij gedaan, ja dan kom je op die bizar hoge maandbedragen |:( . Zonder gas zou GC ongeveer € 9,00 per maand zijn afhankelijk van de aanbieding
Ahhhhh dat moet natuurlijk de verklaring zijn. Anders kom je nooit op die hoge maandbedragen natuurlijk. Dan slaat het echt werkelijk nergens op, en dat voor TROS Radar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
MacD007 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 04:32:
[...]

Bij huurwoning wordt in het algemeen niet bij een enkele woning het gas verwijderd, mn ook op het oog dat een volgende huurder mogelijk juist wel gas wil gebruiken.
Ze kan volgens mij ook vragen om gas te laten afsluiten door de netbeheerder, volgens mij is dat namelijk wel een voorwaarde om geen kosten van de netbeheerder te krijgen, alleen geen contract is daar onvoldoende voor.

Aanvulling: bij consuwijzer staat : Wilt u de aansluiting in uw woning later weer gebruiken? Vraag uw netbeheerder om de aansluiting tijdelijk te verwijderen. Dit kan tot maximaal 1 jaar. Langer dan dat is niet veilig. Let op: u betaalt in dat jaar niet voor uw gasverbruik, maar u betaalt wel netbeheerkosten voor de aansluiting.

De vraag zeker bij een huurwoning is wie het recht heeft om de gasleiding te laten verwijderen? Dit omdat je bijna altijd de woning weer in de oorspronkelijke staat moet opleveren, bij een verwijdering van een gasleiding is dat dus niet meer mogelijk.
Hanteren de netbeheerders nog steeds het fabeltje dat een gasaansluiting alleen "veilig" is wanneer je hier voor betaald? |:(

Ik zou het gascontract opzeggen en de kwestie verder neerleggen waar ie hoort, namelijk bij de verhuurder/woningstichting. Laat die het maar beslissen en regelen met de netbeheerder.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigTasty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 08:56
Goedemorgen,

volgende maand eindigt mijn jaarcontract bij Oxxio en stap ik over naar Greenchoice, zoals ik normaal altijd jaarlijks overstap.

Nu viel mij op dat Greenchoice aangeeft pas een dag voor ingang van het contract de opzegging in orde te maken bij de oude leverancier;
Opzeggen oude leverancier

Stap je over naar Greenchoice op je huidige adres, dan zeggen wij het contract bij je  leverancier op. Je hoeft daar zelf niets voor te doen. Vanwege de privacywetgeving laten wij pas op de dag dat wij de levering starten aan jouw huidige leverancier weten dat je naar ons overstapt. Gaan wij jou leveren op je nieuwe adres? Vergeet dan niet zelf het contract op je huidige adres op te zeggen.
Hoe strookt dit met een opzegtermijn van 30 dagen bij bij Oxxio of eender welke andere leverancier?
ik heb nog geen contact gehad met Oxxio of GC hierover.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Barca schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:13:
Ahhhhh dat moet natuurlijk de verklaring zijn. Anders kom je nooit op die hoge maandbedragen natuurlijk. Dan slaat het echt werkelijk nergens op, en dat voor TROS Radar!
Van (TV) journalisten hoef je ook niet veel te verwachten hoor, die knippen en plakken het zo dat het een mooi rond item wordt met een begin en een eind. Daarbij wordt vaak naar een gewenste uitkomst toegewerkt en dan wordt belangrijke informatie die daar niet aan bijdraagt weggelaten. Werk weer gedaan, op naar het volgende.

In het begin wordt bijvoorbeeld een animatie getoond dat energie leveranciers een terugleververgoeding per kWh aan de paneelhouder moeten betalen en dat die al heel erg teruggeschroefd is, daar wordt echter niet bij gezegd dat dat alleen bij overschot na saldering is. En het heeft verder niet veel relevantie met het onderwerp van terugleverkosten.

En ze moeten natuurlijk boze zonnepanelen bezitters laten zien, op zich terecht maar in het item lijkt het heel erg alsof ze van de ene op de andere dag terugleverkosten moeten betalen. Dat is natuurlijk niet waar want het geldt niet voor al lopende contracten en in het geval van Budget was er na hun aankondiging nog genoeg tijd om over te stappen naar een ander.

En ze moeten natuurlijk ook aantonen dat vergelijken nu heel moeilijk en onduidelijk is. Waarschijnlijk kwamen ze er achter dat het vergelijken inmiddels wel meevalt omdat energieleveranciers en vergelijkingssites verplicht zijn om de verwachte maandkosten te tonen. Daarop kan je nog steeds makkelijk vergelijken. Wat niet duidelijk is, is hoe de kosten per aanbieding verdeeld zijn. Maar dat was voorheen met kortingen ook al zo.
Dus frommelen ze maar wat in elkaar om toch tot de gewenste uitkomst voor het item te komen. Door het zoeken naar de grootste verschillen in terugleverkosten en dan de cijfers zo te gebruiken dat de volgorde verandert en dat de kosten heel hoog zijn. :| Als ze alleen stroom hadden genomen waren de kosten heel laag geweest maar dan is het niet zo spectaculair meer. Het is ook veel logischer om eerst de maandkosten te vergelijken en dan te kijken naar de terugleverkosten, maar ja, dat heeft ook niet het gewenste effect voor het item.

En dan die stelligheid op basis van één regel in een financiële bijlage dat de saldering in 2027 per direct wordt afgeschaft (zonder te weten over eventueel aanvullende maatregelen). Er is nu gewoon veel onzekerheid, maar die was er al op het moment dat de wet in februari werd weggestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Afgelopen weekend ook bij mediamarkt een Essent 3jaar contract afgesloten.

Twijfel nu alleen over het dubbel tarief niet ongunstig is voor het salderen.
Krijg nu niet helemaal duidelijk hoe dal en normaal weg gestreept wordt als salderen.

Stel er blijft er bij normaal tarief nog over terugeleverde stroom gebruiken wordt dat dan verder weg gestreept bij daluren ?

Heb nu namelijk nog een variabel contract met enkeltarief

Onderstaande de tekst van de Essent website

Dubbeltarief en enkeltarief met zonnepanelen

Heb je zonnepanelen en maak je gebruik van enkeltarief? Dan krijg je een vergoeding voor elke kWh die je opwekt. Alles binnen je verbruik wordt gesaldeerd (tegen je verbruik weggestreept) en voor alles daarboven krijg je een vergoeding. Bij dubbeltarief splitsen we deze vergoeding op tussen de daluren en normaaluren. Nog steeds interessant, want de zon schijnt vooral tijdens de duurdere normaaluren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:17
Wat was dan de 330 euro van Essent, dit ging mij net even te vlug.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:32
Zometeen ook maar naar de MediaMarkt denk ik.

Mijn "oude" contract van 2022 verloopt volgend jaar januari maar ik vermoed dat de prijzen nagenoeg gelijk blijven. of verwachten jullie anders?

En ik ga meer energie verbruiken en stroom dus met het geschatte verbruik worden mijn maandkosten wel wat minder als ik 3 jaar vast zet.

En 175.- voor mediamarkt is mooi meegenomen.

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:07

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb sinds nov 2023 een nieuwbouw huis volledig electrisch (180m2, 6.3kW water/water warmtepomp icm vloerwarming en vloerkoeling, wtw, laadpaal)

Sinds oplevering van het huis (november 2023, start contract Vattenfall) heb ik 5032 kWh totaal verbruikt waarvan 1113 kWh naar de auto. Alle stroom die ik laad voor de auto krijg ik 100% vergoed van mijn werkgever (via kWh prijs ingesteld in de laadpaal).

Ik heb op dit moment een offerte liggen voor 20 445Wp panelen voor 7000 euro waar ik waarschijnlijk ja op ga zeggen.

Alleen wat te doen met mijn energiecontract? Bij mijn verhuizing in december heb ik mijn oude energiecontract meegenomen (Vattenfall variabel) omdat ik nog geen enkel idee had wat het verbruik zou zijn in het nieuwe huis.
Door de aankondiging van Vattenfall om terugleverkosten te gaan rekenen sta ik open om weg te gaan bij Vattenfall, alleen als ik wissel van energieleverancier kan ik de 3919kWh die ik al verbruikt heb (ex auto) niet meer salderen met mijn nog te leggen zonnepanelen? Dat zou de terugverdientijd van de zonnepanelen ook negatief beïnvloeden?

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:22
bgrr schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:45:
Afgelopen weekend ook bij mediamarkt een Essent 3jaar contract afgesloten.

Twijfel nu alleen over het dubbel tarief niet ongunstig is voor het salderen.
Krijg nu niet helemaal duidelijk hoe dal en normaal weg gestreept wordt als salderen.

Stel er blijft er bij normaal tarief nog over terugeleverde stroom gebruiken wordt dat dan verder weg gestreept bij daluren ?

Heb nu namelijk nog een variabel contract met enkeltarief

Onderstaande de tekst van de Essent website

Dubbeltarief en enkeltarief met zonnepanelen

Heb je zonnepanelen en maak je gebruik van enkeltarief? Dan krijg je een vergoeding voor elke kWh die je opwekt. Alles binnen je verbruik wordt gesaldeerd (tegen je verbruik weggestreept) en voor alles daarboven krijg je een vergoeding. Bij dubbeltarief splitsen we deze vergoeding op tussen de daluren en normaaluren. Nog steeds interessant, want de zon schijnt vooral tijdens de duurdere normaaluren.
Voor wat het waard is. Bij Greenchoice zeiden ze altiid dat je met panelen beter af bent met dubbel tarief, omdat je meer gaat afnemen in het daltarief.

Nu heeft Greenchoice dal- en normaaltarief omgedraaid, dus heb ik ons nieuwe contract op enkel laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Danfoss schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:59:
Ik heb sinds nov 2023 een nieuwbouw huis volledig electrisch (180m2, 6.3kW water/water warmtepomp icm vloerwarming en vloerkoeling, wtw, laadpaal)

Sinds oplevering van het huis (november 2023, start contract Vattenfall) heb ik 5032 kWh totaal verbruikt waarvan 1113 kWh naar de auto. Alle stroom die ik laad voor de auto krijg ik 100% vergoed van mijn werkgever (via kWh prijs ingesteld in de laadpaal).

Ik heb op dit moment een offerte liggen voor 20 445Wp panelen voor 7000 euro waar ik waarschijnlijk ja op ga zeggen.

Alleen wat te doen met mijn energiecontract? Bij mijn verhuizing in december heb ik mijn oude energiecontract meegenomen (Vattenfall variabel) omdat ik nog geen enkel idee had wat het verbruik zou zijn in het nieuwe huis.
Door de aankondiging van Vattenfall om terugleverkosten te gaan rekenen sta ik open om weg te gaan bij Vattenfall, alleen als ik wissel van energieleverancier kan ik de 3919kWh die ik al verbruikt heb (ex auto) niet meer salderen met mijn nog te leggen zonnepanelen? Dat zou de terugverdientijd van de zonnepanelen ook negatief beïnvloeden?
Dat laatste werkt sowieso niet, van Vattenfall:
De teruggeleverde stroom wordt verrekend op je jaarafrekening

Je teruggeleverde stroom verrekenen wij op je jaarafrekening. Dit gebeurt vanaf het moment dat je netbeheerder aan ons doorgeeft dat je zonnepanelensysteem is aangemeld. Je krijgt van ons een brief wanneer wij dit bericht van de netbeheerder hebben ontvangen.
Maar je zou nog even contact op kunnen nemen met Vattenfall om te bevestigen dat je de 3919kWh die je al verbruikt hebt niet meer kan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:17
sten123 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:55:
Zometeen ook maar naar de MediaMarkt denk ik.

Mijn "oude" contract van 2022 verloopt volgend jaar januari maar ik vermoed dat de prijzen nagenoeg gelijk blijven. of verwachten jullie anders?

En ik ga meer energie verbruiken en stroom dus met het geschatte verbruik worden mijn maandkosten wel wat minder als ik 3 jaar vast zet.

En 175.- voor mediamarkt is mooi meegenomen.
Ben wel even benieuwd hoe dat gaat, zo te lezen ben je nog niet binnen de 6 maanden van het verlengen.
Mocht het je lukken dan hoor ik dat graag want dan weet ik ook nog iemand :)

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Novax schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Dat laatste werkt sowieso niet, van Vattenfall:
[...]

Maar je zou nog even contact op kunnen nemen met Vattenfall om te bevestigen dat je de 3919kWh die je al verbruikt hebt niet meer kan salderen.
Ik ga toch niet een nieuw contract aan als ik zonnepanelen activeer? Hoe kunnen ze dat anders administratief verwerken?

Maar goede tip, ik ga het wel even navragen, anders kan ik namelijk beter per 1juni meteen mijn contract laten vastzetten voor 2 jaar en 0,045 terugleververgoeding krijgen zonder de terugleverkosten bij Vattenfall.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:45
ascian schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:40:
Hi lui,

Even een algemene vraag tussen door: Ik ben opzoek naar de beste prijs voor mijn situatie en kom er met de zoekfunctie niet uit.

Situatie:
>Eerste koopwoning
>11 zonnepanelen
>Verwacht meer te gebruiken dan dat ik zal terug leveren i.v.m. laden EV.
>Analoge meter

Ik zie in o.a. het aanbiedingen topic veel gepost worden over o.a. GC en Essent. Ik vroeg mij echter af of deze aanbiedingen wel relevant zijn gezien mijn situatie. Voornamelijk omdat ik verwacht alleen te salderen middels de analoge meter. Is het in deze situatie verstandig om puur uit te gaan van de resultaten van een prijs vergelijker? Enig inzicht wordt zeer gewaardeerd!
Je hebt gelijk dat er niet direct zicht is op wat je in totaal bruto teruglevert en dus een terugleverkosten alleen over je netto teruglevering zouden kunnen doen. Maar ze zouden ook kunnen gaan schatten en dat schijnt niet onwettig te zijn.*
Ik zou die discussie niet aan willen gaan en dus toch kiezen voor de zekerheid van GC of Essent.

*Tijdens/na het prijsplafond ben ik overgestapt. Wel alleen gas. Om toen eea uit te rekenen (wat onder pijrflafond viel en wat niet) kwamen ze met schattingen die niet klopte en behoorlijk in mijn nadeel waren. Ik heb toen gelukkig eea kunnen weerleggen omdat ik maandelijks foto's had gemaakt van de meterstand. Wel meen ik toen gevonden te hebben dat ze dat soort schattingen mogen maken.
Dus dan ben ik bang dat als je rond 0 uitkomt dat ze echt wel weten dat je bruto teruggeleverd moet hebben en dat ze wellicht schattingen gaan doen, op basis van je verbruik eerdere jaren (SJV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 04:32:
Dan maak je ineens wel kosten, terwijl zij, als gebruiker, geen gas meer wilt en nodig heeft. En dat kan ook maar tijdelijk, voor 1 jaar. (Zoals in jouw quote hieronder ook staat.)
Overigens is het onzin dat dat een voorwaarde is. Je contract bij de leverancier opzeggen is voldoende. Daarmee wordt de ATO opgezegd en hoef je geen netbeheerkosten meer te betalen.
Zoals gezegd, zie: Gas de deur uit doen: Gratis!
Zij wil die aansluiting niet later weer gebruiken. De verhuurder, aka de woningeigenaar, wellicht wel. Maar dat is niet (direct) haar probleem.
Het recht om de gasleiding te verwijderen ligt bij de netbeheerder. Die is de enige die daarover mag beslissen. Maar de woningeigenaar kan dat aanvragen. (Of in overleg met de huurder wellicht alleen maar aangeven dat er geen gas meer wordt verbruikt.)
Inderdaad, bij een 'terug naar oorspronkelijke staat' is eea van belang om goed te overleggen met de verhuurder.

Daarom ook @marteltor als eea gaat spelen, zorg dat ze het in overleg doet met de woningbouw en zet de vraag en info in het Gas de deur uit doen: Gratis! topic. Daar zijn er die ook al door dit traject gegaan zijn. Met en zonder hulp van de woningbouw, als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
BigTasty schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:52:
Hoe strookt dit met een opzegtermijn van 30 dagen bij bij Oxxio of eender welke andere leverancier?
ik heb nog geen contact gehad met Oxxio of GC hierover.
Ik weet niet meer precies hoe het werkt, maar omdat jij bij GC eerder dan die 30 dagen aanvraagt, komt het wel goed.
En anders wellicht toch ook zelf even opzeggen.
En/of inderdaad, even met Oxxio/GC contact opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Danfoss schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:51:
Ik ga toch niet een nieuw contract aan als ik zonnepanelen activeer? Hoe kunnen ze dat anders administratief verwerken?
Ik zie dit eigenlijk ook voor het eerst. Weet ook niet of andere leveranciers hetzelfde doen. Ik heb dit ook nooit expliciet in een vast contract zien staan, maar jij hebt variabel dus dan kan het per leverancier verschillen.
Maar goede tip, ik ga het wel even navragen, anders kan ik namelijk beter per 1juni meteen mijn contract laten vastzetten voor 2 jaar en 0,045 terugleververgoeding krijgen zonder de terugleverkosten bij Vattenfall.
Je kan ook nog kijken bij Essent (speciale welkomactie) en Greenchoice (https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/). Omdat je nog geen panelen hebt hoef je deze nu nog niet aan te geven. En zij hebben nog geen terugleverheffing en dat kan tijdens je looptijd ook niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:45
Afgelopen weekend ben ik dus overgestapt naar Essent met de mediamarkt actie. Vandaag heb ik gebruik gemaakt van de 14 dagen bedenktijd bij greenchoice. Kon mooi dat contract annuleren. Via de site staat dat je een formulier hiervoor in moet vullen, maar dit kon ook gewoon telefonisch. Dus lekker makkelijk en snel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
JJmac schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Ben wel even benieuwd hoe dat gaat, zo te lezen ben je nog niet binnen de 6 maanden van het verlengen.
Neem aan dat dit gewoon mag. Het enige wat ik dan heb is dat ik bij Budget energie een 50.- opzegboete betaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
sten123 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:20:
Neem aan dat dit gewoon mag. Het enige wat ik dan heb is dat ik bij Budget energie een 50.- opzegboete betaal.
Let ook op dat als je een (loyaliteits)korting hebt dat je die dan niet krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
Novax schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:24:
[...]

Let ook op dat als je een (loyaliteits)korting hebt dat je die dan niet krijgt.
Die heb ik bij budget niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:13
Joris-Jansen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:11:
Afgelopen weekend ben ik dus overgestapt naar Essent met de mediamarkt actie. Vandaag heb ik gebruik gemaakt van de 14 dagen bedenktijd bij greenchoice. Kon mooi dat contract annuleren. Via de site staat dat je een formulier hiervoor in moet vullen, maar dit kon ook gewoon telefonisch. Dus lekker makkelijk en snel geregeld.
Zo te zien kan je die deal ook krijgen zonder naar de mediamarkt te gaan:
https://www.essent.nl/campagne/energie/aff/cadeaukaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Zenomyscus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:28:
Zo te zien kan je die deal ook krijgen zonder naar de mediamarkt te gaan:
https://www.essent.nl/campagne/energie/aff/cadeaukaart
Dat is niet dezelfde deal. Als je zonnepanelen hebt kan je niet 3 jaar vast krijgen en tarieven zijn iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Waarom kiezen jullie dan voor 3 jaar? In 3 jaar kan er erg veel veranderen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
xzaz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:55:
Juist daarom.
Ben je 3 jaar zeker van geen ingevoerde terugleverkosten of nog verder verhoogde vaste leveringskosten.
En mocht er juist iets ten goede veranderen, al is die kans veel kleiner, kun je zeer waarschijnlijk in de meeste gevallen boetevrij opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Novax schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Ik zie dit eigenlijk ook voor het eerst. Weet ook niet of andere leveranciers hetzelfde doen. Ik heb dit ook nooit expliciet in een vast contract zien staan, maar jij hebt variabel dus dan kan het per leverancier verschillen.

[...]

Je kan ook nog kijken bij Essent (speciale welkomactie) en Greenchoice (https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/). Omdat je nog geen panelen hebt hoef je deze nu nog niet aan te geven. En zij hebben nog geen terugleverheffing en dat kan tijdens je looptijd ook niet veranderen.
Ik heb Vattenfall gesproken:
- Salderen is op jaarafrekening en op datum waarop je met het adres klant bent geworden (in mijn geval is dat november). Dus in mijn geval zullen mijn nieuwe panelen nog gewoon mijn afgelopen winter kunnen salderen

- Ik kreeg de tip om te kijken naar het nemen van een vast contract voor 1 juli om nog geen terugleverkosten te hebben. Omdat ik nu nog geen panelen heb kan ik nog kiezen voor 3 jaar vast. Wisselen van huidig variabel naar vast is GEEN nieuw contract, maar alleen een nieuwe prijsafspraak dus mijn afreken en saldeer periode blijft gelijk.

Het 3 jaar vast aanbod wat ik nu zie in mijn Vattenfall is 0,301895 kWh verbruik en 0,045 kWh terugleveren. Ik denk dat dit voor mij toch de beste optie is.

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
xzaz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:55:
En in aanvulling op @Truus01. Meestal ook alleen maar voor stroom en als je meer teruglevert dan verbruikt, dan maakt het stroomtarief namelijk niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Danfoss schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:02:
Ik heb Vattenfall gesproken:
- Salderen is op jaarafrekening en op datum waarop je met het adres klant bent geworden (in mijn geval is dat november). Dus in mijn geval zullen mijn nieuwe panelen nog gewoon mijn afgelopen winter kunnen salderen

- Ik kreeg de tip om te kijken naar het nemen van een vast contract voor 1 juli om nog geen terugleverkosten te hebben. Omdat ik nu nog geen panelen heb kan ik nog kiezen voor 3 jaar vast. Wisselen van huidig variabel naar vast is GEEN nieuw contract, maar alleen een nieuwe prijsafspraak dus mijn afreken en saldeer periode blijft gelijk.

Het 3 jaar vast aanbod wat ik nu zie in mijn Vattenfall is 0,301895 kWh verbruik en 0,045 kWh terugleveren. Ik denk dat dit voor mij toch de beste optie is.
OK, wel opmerkelijk, zou dit dan wel nog goed nakijken, ik ben altijd huiverig voor beloften die een medewerker van de klantenservice doet, maar als het inderdaad klopt is dat netjes van Vattenfall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Danfoss schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:02:
Overigens als je dan toch 3 jaar bij Vattenfall blijft misschien kan je dan nog voor betere tarieven onderhandelen. Voorheen had Vattenfall Blijven Loont maar daar komt iets nieuws voor (https://www.vattenfall.nl...ar-voordeel/#blijvenloont) Nu ze dat nog niet hebben mag daar wel wat anders tegenover staan als je 3 jaar klant wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ze hadden de berekeningen wel even online mogen zetten, inderdaad. Het gaat als ik het goed begrepen heb om een toekomstige situatie. Als je de overige cookies aan zet kun je hier zien wat sommige van de kosten zijn.

Het programma is terug te kijken: [Video: https://npo.nl/start/serie/radar/seizoen-20/radar_309/afspelen]

Teksten over het onderwerp:
https://radar.avrotros.nl...ste-energiecontract-60588
https://radar.avrotros.nl...ergiemaatschappijen-60577

Ook de geplande afschaf van salderen in 2027 van de nieuwe coalitie wordt genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
Novax schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Dat is niet dezelfde deal. Als je zonnepanelen hebt kan je niet 3 jaar vast krijgen en tarieven zijn iets anders.
Aha! Dus je kunt in de winkel wel 3 jaar vast krijgen als je zonnepanelen hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Zenomyscus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:06:
Aha! Dus je kunt in de winkel wel 3 jaar vast krijgen als je zonnepanelen hebt?
Ja, dat is het bijzondere aan die MediaMarkt deal. Vaste kosten zijn wel € 1 hoger per maand ;) maar dus geen heffingen op hoeveelheid teruglevering voor 3 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Novax schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:11:
[...]

Ja, dat is het bijzondere aan die MediaMarkt deal. Vaste kosten zijn wel € 1 hoger per maand ;) maar dus geen heffingen op hoeveelheid teruglevering voor 3 jaar.
Kleine verzuchting: het is toch te maf voor worden dat een nutsvoorziening is verworden tot een dealtje bij een elektronicagigant?

Dit is een retorische vraag. Hoef niet per se een antwoord :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:27
Novax schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:11:
[...]

Zijn de kWh prijzen hier ergens terug te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:52:
Zijn de kWh prijzen hier ergens terug te vinden?
Ik heb de laatst bekende tarieven hier bovenaan bij gezet: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic". De tarieven zijn vrij hoog, met name voor gas. dus alleen echt interessant voor stroom als je meer teruglevert dan verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Nomind schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Niet iedereen is een homo economicus. Tweakers wordt in mijn ogen veelal bevolkt door de bijdehantere types die niet alleen hun tech maar ook hun financiën uitstekend managen. Fijn voor ons.

Er is bewijs/zijn sterke aanwijzingen dat mensen met een laag inkomen en bv schulden stress ervaren en als gevolg hiervan juist slechtere beslissingen nemen op financieel vlak en ook met betrekking tot voeding en leefstijl. Ons beloningssysteem is gevoeliger en moeilijker te weerstaan bij stress en problemen. De groepen met de laagste welvaart hebben een lagere levensverwachting en minder gezonde levensjaren.

Als ik minder goed in mijn vel zit is het voor mij ook moeilijker om bv. mezelf niet die dure gadget te gunnen of een bak ijs leeg te eten.
Verstandig nee, menselijk ja. Wat de oplossing precies is weet ik niet.
Wel zou volgens mij helpen als commercie en marketing niet schaamteloos misbruik mogen maken van deze zwakke plekken bij mensen.
Enige juiste antwoord in mijn optiek. Hier op Tweakers wonen mensen vaak erg royaal of al jaren in een flat met een lage hypotheek heb ik soms heb idee. Er wordt soms maar even verwacht " even 10k" uit te geven, terwijl dat bij heel veel mensen niet op de rekening staat.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
20-7 loopt mij huidige 3 jaar contract bij Coolblue af, krijg een verlening aanbieding voor 1 jaar met een termijnbedrag van €147,60
Normaaltarief: €0,274/kWh
Daltratief: €0,261 kWh
Terugleververgoeding: €0,04KwH
Gas: €1,25/m3

Ik had de volgende tarieven;
Normaaltarief: €0,230/kWh
Daltratief: €0,221 kWh
Terugleververgoeding: €0,05KwH
Gas: €0,79/m3

Ik verbruik en lever terug +- 2600kWh aan stroom en zo'n 1100m3 aan gas.

Twijfel een beetje wat te doen:
- Los stroom en gas afsluiten > Gas via bv Frank Energie (Maandbedrag +- €123)
- Dynamisch via ANWB Energie? (Maandelijks voorschot +- €110)
- Langs de Media Markt voor Eneco (Geen idee welke aanbieding ik dan g
- Budget Energie 1 jaar vast via Pricewise. (Maandbedrag €124)

Jullie nog briljante ideeën of adviezen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:36
Die aanbiedingen van Greenchoice zijn interessant, maar zijn die ook voor bestaande GC klanten? Mijn verlengaanbod is namelijk niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Fiorano Greenchoice voor 3 jaar vast zetten. Staat genoeg over in dit topic

@CarpeVentum Ja. Heb het zelf ook afgesloten, terwijl mijn greenchoice vast contract nog loopt tot begin november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Jelte schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:56:

@CarpeVentum Ja. Heb het zelf ook afgesloten, terwijl mijn greenchoice vast contract nog loopt tot begin november.
Ik heb dus een verlengvoorstel met 'Unive' tarieven voor 3 jaar stroom binnen:
0,30805 dal
0,32015 normaal
0,05 teruglevering (ik lever netto terug, dus fijn zolang we nog salderen)

En ik kan dus los een aanbieding krijgen voor 2 jaar gas (Hollands Groen) voor 1,19 per kuub.

Volgens mij is dat nu voor een panelengebruiker die netto teruglevert wel zo'n beetje het beste aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
Jelte schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:56:

3 jaar vast tarieven zijn niet beschikbaar / kan niet geladen worden. Ook niet via de link hier eerder in het topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Fiorano schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:32:
20-7 loopt mij huidige 3 jaar contract bij Coolblue af, krijg een verlening aanbieding voor 1 jaar met een termijnbedrag van €147,60
Normaaltarief: €0,274/kWh
Daltratief: €0,261 kWh
Terugleververgoeding: €0,04KwH
Gas: €1,25/m3

Ik had de volgende tarieven;
Normaaltarief: €0,230/kWh
Daltratief: €0,221 kWh
Terugleververgoeding: €0,05KwH
Gas: €0,79/m3

Ik verbruik en lever terug +- 2600kWh aan stroom en zo'n 1100m3 aan gas.

Twijfel een beetje wat te doen:
- Los stroom en gas afsluiten > Gas via bv Frank Energie (Maandbedrag +- €123)
- Dynamisch via ANWB Energie? (Maandelijks voorschot +- €110)
- Langs de Media Markt voor Eneco (Geen idee welke aanbieding ik dan g
- Budget Energie 1 jaar vast via Pricewise. (Maandbedrag €124)

Jullie nog briljante ideeën of adviezen die ik over het hoofd zie?
Je moet wel appels met appels vergelijken, want ik weet 100% zeker dat je die €0,79 nu niet meer betaalt.
Dat is het bedrag wat in je contract staat, maar daar is 1 jan extra belasting bijgekomen.
Fiorano schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:24:
[...]

3 jaar vast tarieven zijn niet beschikbaar / kan niet geladen worden. Ook niet via de link hier eerder in het topic
Je krijg die rode vlakken zeker?
Heb je ook die tekst gelezen die bij die aanbieding hier staat?

[ Voor 12% gewijzigd door EWK op 21-05-2024 17:33 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Fiorano schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:24:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZlZ_U-3m9J_b2YQy_p_BqxNW9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MzUgFs5qFr2kmBeFqrEPLEp5.png?f=fotoalbum_large
werkt gewoon: heb je wel de juiste link?
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

hier nog de link naar de post van @novax : Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 18:26
Hoop dat ik deze vraag de kroeg in mag slingeren, vind 't geen topic waard :)

Ik betrek op korte termijn in mijn eentje een nieuwbouw appartement van 84m². Geen PV, geen EV, geen WP, wel balansventilatie en label A++. En het is een huurwoning. Kortom: nogal een uitzondering hier :D*. Ik heb weet niet hoe ik mijn elektriciteitsverbruik moet inschatten voor deze situatie. Bijna alles/iedereen verwijst naar de gemiddelden van Milieu Centraal, maar die geven alleen een gemiddelde voor een 'klein appartement' (1560kWh) en ik denk niet dat ik het 'mijne' daaronder kan rekenen. Grote elektriciteitsgebruikers (wm/wd) koop ik nieuw (met label >A) of zijn nieuw aangeschaft door de verhuurder (vaatwasser/koel-vries). Ik denk dat ik met een vast contract beter uit ben dan variabel (want geen EV/PV, hoewel ik wel een HomeWizard en Home Assistant heb), advies daarover is welkom, maar een onderwezen schatting van mijn jaarverbruik helpt mij de warmterekening te betalen :)

Stukje rant daarover omdat energierekening kroeg: ik ga van een studentenwoning met warmtepomp (anno 2018) naar een complex met een WKO. Goeiemorgen, wat een geld (warmtewet prijzen). €160/mnd waarvan €90 vast voor een beetje flinke bodemwarmtepomp, inpandige leidingen en wat warmtewisselaars. Ik vind het nog schofteriger dan bij (nieuwe) warmtenetten... Bizar dat de ACM dit allemaal prima vindt.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Novax schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Ik heb de laatst bekende tarieven hier bovenaan bij gezet: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic". De tarieven zijn vrij hoog, met name voor gas. dus alleen echt interessant voor stroom als je meer teruglevert dan verbruikt.
Of heel graag 3 jaar vast wilt. Andere 3 jaar aanbeiding zijn overigens vergelijkbaar. Bij 1 jaar vast betaal je wel beduidend minder.
Het punt bij Greenchoice is nu dat je bij bovenstaande links niet (meer) kan aangeven dat je teruglevert maar er staat verder nergens dat deze aanbiedingen niet bedoeld zijn voor zonnepanelen bezitters. Krijg je wel een veld voor teruglevering te zien en een rode error dan heb je al eerder ergens anders op greenchoice.nl het "Ik heb zonnepanelen" vinkje aangezet.
Incognito werkt het gewoon wel. Dan is dit voor mij veel beter dan Essent. Ik lever wel terug, maar heb stroom 1 kwh gezet. Anders bel ik ze morgen om te vragen of het een probleem is terug te leveren.

[ Voor 36% gewijzigd door Zenomyscus op 21-05-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Zenomyscus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:34:
[...]

Of heel graag 3 jaar vast wilt. Andere 3 jaar aanbeiding zijn overigens vergelijkbaar. Bij 1 jaar vast betaal je wel beduidend minder.

[...]

Incognito werkt het gewoon wel. Dan is dit voor mij veel beter dan Essent. Ik lever wel terug, maar heb stroom 1 kwh gezet. Anders bel ik ze morgen om te vragen of het een probleem is terug te leveren.
Ik had ze gebeld en ze gaven aan dat het niet de bedoeling is, omdat ze voor zonnepanelen gebruikers €14,xx vaste leveringskosten rekenen en voor niet panelen gebruikers €10,xx. Of het niet gaat werken weet ik niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
De contracten zijn hetzelfde dus gewoon proberen en als je het contract binnen hebt prima, bellen is niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
CarpeVentum schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:17:
[...]

Ik had ze gebeld en ze gaven aan dat het niet de bedoeling is, omdat ze voor zonnepanelen gebruikers €14,xx vaste leveringskosten rekenen en voor niet panelen gebruikers €10,xx. Of het niet gaat werken weet ik niet…
Jongens, als jullie graag willen dat door dit soort gedrag :( deze nu nog werkende aanbiedingen de nek worden omgedraaid, hartelijk bedankt. Sorry, je maakt toch geen slapende reus wakker. Hoe dom kun je zijn. :S :N
Lees aub de opmerkingen die @Novax bij zowel de links als ook hier verder hier geplaatst zijn. Daar staan meer dan voldoende antwoorden op. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
[...]

[...]

Ik ben reeds klant bij GreenChoice en lever al wat terug. Daarnaast kunnen ze in het register zien dat ik zonnepanelen heb.
En toch doen ze niet moeilijk en is mijn contract opgestuurd en datum goed gezet.
Zou niet weten wat ik fout zou hebben gedaan bij het invullen. Dus dit lijkt me dat het gewoon werkt.

Bellen maakt alleen slapende honden wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
MacD007 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:24:
[...]

Jongens, als jullie graag willen dat door dit soort gedrag :( deze nu nog werkende aanbiedingen de nek worden omgedraaid, hartelijk bedankt. Sorry, je maakt toch geen slapende reus wakker. Hoe dom kun je zijn. :S :N
Lees aub de opmerkingen die @Novax bij zowel de links als ook hier verder hier geplaatst zijn. Daar staan meer dan voldoende antwoorden op. :Y
Terecht punt hoor maar hoe gaat Greenchoice dit aanbod de nek om draaien? Je kunt al niet aangeven dat je panelen hebt bij die aanbiedingen, zij vermoeden vast dat ze daarmee het zelf al onmogelijk hebben gemaakt voor panelen bezitters.

Daarnaast lijkt het me waardevol om te weten dat Greenchoice zelf ook dus al een ‘teruglever boete’ hanteert door ruim €4 per maand meer te berekenen voor vaste leveringskosten. Niet wat andere partijen doen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:24:
[...]

Die weten dit toch al lang. Alsof ze nu na een beller ineens denken 'shit, ze hebben alsnog iets gevonden, help, wat kunnen we nu nog doen?!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Truus01 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:20:
[...]

Die weten dit toch al lang. Alsof ze nu na een beller ineens denken 'shit, ze hebben alsnog iets gevonden, help, wat kunnen we nu nog doen?!'
de vorige aanbieding (sluiproute) werd echter wel door dit soort acties waarschijnlijk de nek om gedraaid. dus beter wat @Novax ook zelf aangeeft, niet bellen.

want wat denk je daar als antwoord te krijgen, jou vraag staat namelijk niet in hun skript, dus zeggen ze NEE, meneer dat kan niet, :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
CarpeVentum schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:56:
[...]

Terecht punt hoor maar hoe gaat Greenchoice dit aanbod de nek om draaien? Je kunt al niet aangeven dat je panelen hebt bij die aanbiedingen, zij vermoeden vast dat ze daarmee het zelf al onmogelijk hebben gemaakt voor panelen bezitters.
je kunt het ook omdraaien, het staat namelijk niet expliciet vermeld dat deze aanbieding niet voor PV bezitters geld, ook niet in de voorwaarden (ook dat is hier al diverse keren langs gekomen, dus aub neem ook even de kleine moeite om even terug te lezen).
Daarnaast lijkt het me waardevol om te weten dat Greenchoice zelf ook dus al een ‘teruglever boete’ hanteert door ruim €4 per maand meer te berekenen voor vaste leveringskosten. Niet wat andere partijen doen, maar toch.
dat laatste is toch al lang en breed hier bekend en ik weet niet hoe vaak al aangegeven. Dit is op dit moment wel de laagst mogelijke boete die je kunt vinden, zeker in combinatie met een 3-jaar contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:20:
MacD007 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:31:
want wat denk je daar als antwoord te krijgen, jou vraag staat namelijk niet in hun skript, dus zeggen ze NEE, meneer dat kan niet, :?
Geen idee wat ze aan het doen zijn bij de IT afdeling van Greenchoice, het lijkt alsof dat losgekoppeld is van de rest van Greenchoice, met name de klantenservice :+ . Maar ze zouden het relatief eenvoudig op kunnen lossen.

Ben ook benieuwd of ze nog gaan komen met echte wijzigingen van de voorwaarden voor nieuwe contracten. Kan ook zijn dat ze daarop wachten voordat ze de website weer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:31:
[...]

de vorige aanbieding (sluiproute) werd echter wel door dit soort acties waarschijnlijk de nek om gedraaid. dus beter wat @Novax ook zelf aangeeft, niet bellen.

Bellen heeft geen zin, omdat je eea inderdaad telefonisch niet voor elkaar krijgt.
Dat er iets is gebeurd (vinkje en vakje weggehaald, meer ook niet), komt denk ik niet door de enkele bellers, maar door de vele aanmeldingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:05
DM57 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Weet niet of ze standaard iedereen mailen. Ik heb er een aantal keer specifiek om moeten vragen…
Beter nog een mailtje er aan wagen denk ik en een bevestiging vragen.
Ik heb vandaag ook een mail gestuurd naar ZGE en om bevestiging via mail gevraagd dat de jaaropgaaf wordt gecorrigeerd.
Ik kreeg daarop een bevestigingsmail dat mijn mail naar de juiste afdeling is doorgestuurd, echter ging dit ook zo met mijn mail van 24 april, die werd ook doorgestuurd, maar heb nooit antwoord daarop gekregen.
Het is een beetje rommelig bij de administratie van ZGE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefantim
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-08 10:13
Ik volg dit topic al tijdje, want eind juni krijgen we sleutel van nieuwbouwhuis, 165m2, volledig elektrisch, bodem warmte pomp, 11 a 12 zonnepalen. Denk 5500 a 6000 gebruik en 3500 opbrengst.

Wat ik nog niet helemaal door heb; wat is nou de precieze reden dat GC en Essent via Mediamarkt zo interessant zijn? zijn ze dat ook voor mijn situatie? Ik zal eigenlijk nooit meer terug leveren dan ik gebruik.

Het salderen verdwijnt (waarschijnlijk) 1 jan 2027. Dus heb ik dan maar half jaar echt voordeel ervan? Klopt mijn gedachte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
stefantim schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:11:
Ik volg dit topic al tijdje, want eind juni krijgen we sleutel van nieuwbouwhuis, 165m2, volledig elektrisch, bodem warmte pomp, 11 a 12 zonnepalen. Denk 5500 a 6000 gebruik en 3500 opbrengst.

Wat ik nog niet helemaal door heb; wat is nou de precieze reden dat GC en Essent via Mediamarkt zo interessant zijn? zijn ze dat ook voor mijn situatie? Ik zal eigenlijk nooit meer terug leveren dan ik gebruik.

Het salderen verdwijnt (waarschijnlijk) 1 jan 2027. Dus heb ik dan maar half jaar echt voordeel ervan? Klopt mijn gedachte?
Je hebt het dan specifiek over de 3 jaar vast contracten, die zijn door de hoge tarieven niet interessant als je veel meer verbruikt dan teruglevert, zoals jij.

Redenering staat hier Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" onderaan in het midden. Jij zou dan beter kunnen gaan voor 1 of 2 jaar welkom-terug van Greenchoice. Wel uiteraard het contract aanmelden op het nieuwe adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
stefantim schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:11:

Er zijn energie-leveranciers die een boete-bedrag opleggen per teruggeleverde kWh, al of niet gestaffeld. De verwachting is dat meer energieleveranciers dat gaan doen. Deze boetes betaal je over het algemeen over alles wat je teruglevert, niet alleen na salderen.

Wanneer je 5000kWh opwekt, 3500kWh teruglevert, kan dat aardig in de papieren gaan lopen.

Deze 3-jaars aanbiedingen zijn dus vooral interessant voor mensen die veel terugleveren, plus liefst ook meer terugleveren dan gebruiken. De reden van het laatste is dat de koopprijs per kWh bij deze contracten vaak hoog ligt, maar zolang er nog volle saldering is maakt dat niet uit.

Bovendien geeft het 3 jaar rust in een tijd waarin er erg veel gebeurt. Dat kan op zich al prettig zijn.

Het beste kan je je eigen (nu nog fictieve) situatie doorrekenen met de verschillende tarieven. Kijk liefst niet naar maandtermijnen die genoemd worden, want deze zijn zelden representatief voor wat je gaat betalen.

Voorbeeld berekening bij ons.

Wij leveren zo'n 3500kWh per jaar terug, nemen zo'n 1800kWh af (volledig gesaldeerd).

Bij greenchoice betalen wij miv 1 november vaste kosten ongeveer 14,75euro per mnd. Daarnaast betalen wij 30,5 cent per kWh. Geen boete per kWh. Tlv 5ct per kWh.

Dat betekent dat we ongeveer 85 euro terug gaan ontvangen per jaar voor de variabele kosten. Daar komt bij aan leveringskosten Greenchoice 177 euro per jaar. Dat betekent dat we de komende 3 jaren zo'n 92 euro per jaar gaan betalen voor onze energie. Ik laat vermindering energiebelasting en netbeheerkosten buiten beschouwing omdat die altijd gelijk zijn, bij alle leveranciers.

Zouden wij bij een energieleverancier zitten waar we bijvoorbeeld 8 euro vaste leveringskosten zouden betalen per maand, 26ct betalen per kWh afname-kosten, 14,5ct tlv / kWh ontvangen en 11,5ct betalen aan boete per kWh, dan zou het er als volgt uitzien.

Vaste leveringskosten p/jr 96 euro.
Kosten afname ivm salderen 0.
Tlv 1700 (restant na salderen) x 14,50 ct is 246,50 euro terug
Boete 3500 x 11,5 (volledige teruggave) is 402,50 betalen.
Per saldo per jaar 252 euro betalen per jaar.

Het is maar een voorbeeld, maar goed om het voor jezelf uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
Sjamo schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:45:
[...]

Voorbeeld berekening bij ons.

Wij leveren zo'n 3500kWh per jaar terug, nemen zo'n 1800kWh af (volledig gesaldeerd).

Bij greenchoice betalen wij miv 1 november vaste kosten ongeveer 14,75euro per mnd. Daarnaast betalen wij 30,5 cent per kWh. Geen boete per kWh. Tlv 5ct per kWh.

Dat betekent dat we ongeveer 85 euro terug gaan ontvangen per jaar voor de variabele kosten. Daar komt bij aan leveringskosten Greenchoice 177 euro per jaar. Dat betekent dat we de komende 3 jaren zo'n 92 euro per jaar gaan betalen voor onze energie. Ik laat vermindering energiebelasting en netbeheerkosten buiten beschouwing omdat die altijd gelijk zijn, bij alle leveranciers.

Zouden wij bij een energieleverancier zitten waar we bijvoorbeeld 8 euro vaste leveringskosten zouden betalen per maand, 26ct betalen per kWh afname-kosten, 14,5ct tlv / kWh ontvangen en 11,5ct betalen aan boete per kWh, dan zou het er als volgt uitzien.

Vaste leveringskosten p/jr 96 euro.
Kosten afname ivm salderen 0.
Tlv 1700 (restant na salderen) x 14,50 ct is 246,50 euro terug
Boete 3500 x 11,5 (volledige teruggave) is 402,50 betalen.
Per saldo per jaar 252 euro betalen per jaar.

Het is maar een voorbeeld, maar goed om het voor jezelf uit te rekenen.
Is een bezoekje aan de Mediamarkt ook niet de moeite? Ik heb ongeveer vergelijkbare cijfers en kwam over 3 jaar op ongeveer 175 euro gunstiger uit dan via Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_g_e
  • Laatst online: 12-09 18:16
Gramser schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Maar wat bedoel je met "niet mijn CV dus nul kosten"?
Woont 'ie in een huurwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Hugo__Boss schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:03:
[...]

Is een bezoekje aan de Mediamarkt ook niet de moeite? Ik heb ongeveer vergelijkbare cijfers en kwam over 3 jaar op ongeveer 175 euro gunstiger uit dan via Greenchoice.
Ik heb een nieuw contract afgesloten bij Greenchoice voor 3 jaar, welk 1 november as in gaat. Dan zou ik dat moeten openbreken.

Het zou voordeliger zijn ja, maar het blijft betrekkelijk met onze cijfers. Het zit dan vooral in de, voor ons hogere vaste leveringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Sjamo schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:31:
Ik heb een nieuw contract afgesloten bij Greenchoice voor 3 jaar, welk 1 november as in gaat. Dan zou ik dat moeten openbreken.
Je bent netto terugleveraar dus je zou als het goed is boetevrij op moeten kunnen zeggen bij GC.
Het zou voordeliger zijn ja, maar het blijft betrekkelijk met onze cijfers. Het zit dan vooral in de, voor ons hogere vaste leveringskosten.
Dat is inderdaad maar iets van € 3 per maand extra dus zou de moeite niet echt zijn. Enig ander verschil nog met Essent is de eenvoudigere opzegvergoeding waar de TLV helemaal niets uit lijkt te maken in tegenstelling tot GC. Dat zou, als de saldering per 1 januari 2027 wordt opgezegd nog een voordeel kunnen zijn, maar ik weet dat niet zeker.

Edit: Essent heeft ook nog een TLV die € 0,005 hoger is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 22-05-2024 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009

mwa

R0181 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:22:
[...]

Ik heb vandaag ook een mail gestuurd naar ZGE en om bevestiging via mail gevraagd dat de jaaropgaaf wordt gecorrigeerd.
Ik kreeg daarop een bevestigingsmail dat mijn mail naar de juiste afdeling is doorgestuurd, echter ging dit ook zo met mijn mail van 24 april, die werd ook doorgestuurd, maar heb nooit antwoord daarop gekregen.
Het is een beetje rommelig bij de administratie van ZGE.
Ik heb ze vandaag ook maar even een bericht gestuurd, benieuwd wat daar uit gaat komen.

Edit, reactie ontvangen:

Het blijkt dat er een fout zit in de jaarrekening bij de berekening van de terugleververgoeding voor klanten met een vast contract. Door deze fout wordt er voor klanten die meer stroom terugleveren dan afnemen een te laag tarief gehanteerd voor het overschot aan teruggeleverde stroom. Deze fout wordt momenteel onderzocht en zodra deze is opgelost, dan zal je een nieuwe, gecorrigeerde jaarrekening van ons ontvangen.

Mijn excuses voor het ongemak.

[ Voor 29% gewijzigd door mwa op 23-05-2024 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
En daar gaat de boete weer (waarschijnlijk):

De Tweede Kamer grijpt in op de energiemarkt. Een ’boete’ betalen voor het terugleveren van stroom die wordt opgewekt met zonnepanelen wordt wettelijk verboden. Ook worden de teugels aangetrokken bij het afsluiten van energiecontracten.

https://www.telegraaf.nl/...ring-zonnepanelenbezitter

[ Voor 40% gewijzigd door Dean Martin op 23-05-2024 07:08 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:13
Dean Martin schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:07:

De Tweede Kamer grijpt in op de energiemarkt. Een ’boete’ betalen voor het terugleveren van stroom die wordt opgewekt met zonnepanelen wordt wettelijk verboden. Ook worden de teugels aangetrokken bij het afsluiten van energiecontracten.

Laten we vooral hopen dat deze wet niet wordt aangenomen. Hierdoor zullen de kosten hoger worden en ik vermoed dat de nog hogere rekening bij de consument neergelegd gaat worden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 21:26

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Dean Martin schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:07:

Kan het artikel helaas niet lezen ivm een paywall. Staat er een datum in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:30

IkWilbert

Het is mij!

Elias2020 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:13:
[...]

Nee

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:48

Wokschotel

Op 6 wielen

Mijn (3-jarige) contract loopt af en ik zit met een vrij hoog (3500 m3) gasverbruik (reden: 2 huishoudens op 1 aansluiting in een monumentaal pand). Voordat ik alle vergelijkers af ga, zou dit generiek gezien een reden kunnen zijn om gas en stroom bij aparte leveranciers af te nemen? (stroom 3200 kWh jaar afname, 2200 kWh teruglevering).

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Wokschotel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:47:
Mijn (3-jarige) contract loopt af en ik zit met een vrij hoog (3500 m3) gasverbruik (reden: 2 huishoudens op 1 aansluiting in een monumentaal pand). Voordat ik alle vergelijkers af ga, zou dit generiek gezien een reden kunnen zijn om gas en stroom bij aparte leveranciers af te nemen? (stroom 3200 kWh jaar afname, 2200 kWh teruglevering).
Ja, op zich is gas apart beter als je ook zonnepanelen hebt, je kan kijken bij https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ voor een laag gas en stroom tarief. Deze staan overigens ook bij de vergelijkers waarbij 2 jaar een beter tarief heeft van € 1,17997 i.p.v € 1,19007

[ Voor 8% gewijzigd door Novax op 23-05-2024 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 11:09
[...]

https://archive.ph/va7Cx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
[...]

op AD staat het nu ook: https://www.ad.nl/politie...om-moet-stoppen~a784bc5a/

Gaat erover dat het NSC een wetsvoorstel wil maken dat je nooit zou hoeven betalen voor terugleveren en altijd een positieve vergoeding voor je terug geleverde stroom moet krijgen.
Als dat erdoorheen komt, dan ben ik wel benieuwd hoe dat dan met alle contracten zit waarin je wel moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35
Dan gaan gewoon de tarieven weer omhoog.
Het is inderdaad belachelijk dat je al betaald voor de netwerk kosten en dan dubbel mag betalen als je zonnepanelen hebt. Dit lijkt me een basis behoefte dus dat mag sterk gereguleerd worden met een minimale winst voor de energie bedrijven. Dan maar geen voetbal club sponseren of andere dingen doen die niet nodig zijn. De prijs voor energie moet gewoon zo laag mogelijk zijn zodat het voor iedereen betaalbaar blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:50
rvrbtcpt schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:15:
Dan gaan gewoon de tarieven weer omhoog.
Het is inderdaad belachelijk dat je al betaald voor de netwerk kosten en dan dubbel mag betalen als je zonnepanelen hebt. Dit lijkt me een basis behoefte dus dat mag sterk gereguleerd worden met een minimale winst voor de energie bedrijven. Dan maar geen voetbal club sponseren of andere dingen doen die niet nodig zijn. De prijs voor energie moet gewoon zo laag mogelijk zijn zodat het voor iedereen betaalbaar blijft.
Netwerkbedrijf & energieleverancier zijn 2 verschillende bedrijven met hun eigen winst & verlies en verantwoordelijkheden.

Die energieleverancier probeert wat veel aan winstgevendheid te doen :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Simpel360 op 23-05-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
Wat zijn jullie voorspellingen, zullen de gasprijzen dalen of zullen we weer verder omhoog gaan in prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:50
sten123 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:23:
Wat zijn jullie voorspellingen, zullen de gasprijzen dalen of zullen we weer verder omhoog gaan in prijs?
Mijn glazenbol geeft een error 404.

Maar toch een antwoord: einde jaar (stookseizoen) wat omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
jongetje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:10:
[...]

Gaat erover dat het NSC een wetsvoorstel wil maken dat je nooit zou hoeven betalen voor terugleveren en altijd een positieve vergoeding voor je terug geleverde stroom moet krijgen.
Als dat erdoorheen komt, dan ben ik wel benieuwd hoe dat dan met alle contracten zit waarin je wel moet betalen.
Wat in dit stuk staat is toch een heel andere questie dan boetes voor terugleven in een contract? Wat in dit stuk staat kan volgens mij alleen bij dynamische contracten. Een vorm van contract waar je bewust voor kiest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009

mwa

sten123 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:23:
Geen idee, maar mijn glazenbol geeft wel aan dat Duitsland het komende EK gaat winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Moet eerst de formatie rond zijn, wet geschreven worden, over gedebatteerd worden, door de Kamers heenkomen, etc.
Duurt nog even dus.

Mijn idee... Dit komt tegelijk of net voor het afschaffen van salderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Moet eerst de formatie rond zijn, wet geschreven worden, over gedebatteerd worden, door de Kamers heenkomen, etc.
Duurt nog even dus.

Mijn idee... Dit komt tegelijk of net voor het afschaffen van salderen...
Oh, ik lees net dat het niet om een nieuwe wet gaat, maar om een mogelijke toevoeging van een wetsvoorstel. Dan kan het wellicht wel iets sneller.
Toch geloof ik er niet zo in, dat dat echt snel komt. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Truus01 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:34:
[...]

Oh, ik lees net dat het niet om een nieuwe wet gaat, maar om een mogelijke toevoeging van een wetsvoorstel. Dan kan het wellicht wel iets sneller.
Toch geloof ik er niet zo in, dat dat echt snel komt. Helaas.
Wat ik net las, is dat er een amendement komt om te voorkomen dat er negatieve terugleververgoedingen kunnen zIjn, zoals bij een dynamisch contract zou kunnen gebeuren.

Verder komt er volgens de planning ook wat tegen terugleverkosten, maar dat komt pas wanneer het salderen is gestopt.

Silvio Erkens VVD, 12.30u:

https://solarmagazine.nl/...nepanelen-halt-toe-roepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:10:
[...]

Wel vreemd hoe ze dat zien dan, zelfs als het salderen stopt dan zijn er momenten dat er een overschot aan zonne-energie is. De prijs zal dan negatief duiken (of je moet stoppen met terug leveren), die momenten zullen altijd blijven en steeds vaker ontstaan naarmate er meer panelen geplaatst worden.
Hoe kun je dan als overheid forceren dat een energie bedrijf voor die kosten moet opdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ArcticWolf schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Wel vreemd hoe ze dat zien dan, zelfs als het salderen stopt dan zijn er momenten dat er een overschot aan zonne-energie is. De prijs zal dan negatief duiken (of je moet stoppen met terug leveren), die momenten zullen altijd blijven en steeds vaker ontstaan naarmate er meer panelen geplaatst worden.
Hoe kun je dan als overheid forceren dat een energie bedrijf voor die kosten moet opdraaien?
Neoliberalisme: marktwering
* True rent

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

ArcticWolf schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Van het artikel:
Huishoudens zijn daardoor ‘geneigd panelen uit te zetten’, zegt Postma in het Radio 1 Journaal. In haar voorstel staat dat de ‘redelijke vergoeding’ die energieleveranciers betalen voor teruggeleverde groene stroom nooit negatief mag zijn.
Lekker populistisch van ons nieuwe clowns-kabinet. Ik heb 8kW op het dak liggen en lever regelmatig terug, en een paar weken geleden ook tegen negatieve prijzen. En ik schakel dan inderdaad mijn panelen af.
Bottomline is de marktprijs van stroom op die momenten negatief en wil niemand met die hete aardappel blijven zitten. Om energiemaatschappijen te dwingen deze stroom tegen een ‘redelijke vergoeding’ terug te nemen, maak je het probleem alleen maar groter. Dit gaan ze gewoon verwerken in hun contractprijs.

Voor de dynamische leveranciers is dit helemaal onmogelijk. Die worden helemaal bloot gesteld aan de risico's. Als die hiervoor moeten indekken, gaat de overhead per kWh door het dak.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Van het artikel:

[...]

Lekker populistisch van ons nieuwe clowns-kabinet. Ik heb 8kW op het dak liggen en lever regelmatig terug, en een paar weken geleden ook tegen negatieve prijzen. En ik schakel dan inderdaad mijn panelen af.
Bottomline is de marktprijs van stroom op die momenten negatief en wil niemand met die hete aardappel blijven zitten. Om energiemaatschappijen te dwingen deze stroom tegen een ‘redelijke vergoeding’ terug te nemen, maak je het probleem alleen maar groter. Dit gaan ze gewoon verwerken in hun contractprijs.

Voor de dynamische leveranciers is dit helemaal onmogelijk. Die worden helemaal bloot gesteld aan de risico's. Als die hiervoor moeten indekken, gaat de overhead per kWh door het dak.
Ja dat lijkt mij ook en zelfs als ze het dan af gaan dwingen dan zal de prijs van de gas/kolencentrales ook toenemen, die moeten dan nog vaker afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Novax schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:04:
[...]

Ja, op zich is gas apart beter als je ook zonnepanelen hebt, je kan kijken bij https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ voor een laag gas en stroom tarief. Deze staan overigens ook bij de vergelijkers waarbij 2 jaar een beter tarief heeft van € 1,17997 i.p.v € 1,19007
Hoe zit het daar dan met de teruglevering van de zonnepanelen? Gewoon 1 op 1 salderen, aangezien ik de teruggeleverde kWh's nergens kan invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Wokschotel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:59:
Hoe zit het daar dan met de teruglevering van de zonnepanelen? Gewoon 1 op 1 salderen, aangezien ik de teruggeleverde kWh's nergens kan invullen?
Ja hoor, contracten bij GC zijn nog hetzelfde als voor de terugleverboetes, zie hier Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" voor uitleg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pscll
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-05 15:36
R0181 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:38:
[...]

@DM57 @mwa @pscll

Zojuist gebeld met ZGE en volgens de medewerker is dinsdag na intern beraad bevestigd dat de jaarafrekeningen niet kloppen voor diegenen met vaste contracten en dat dit binnen 3 weken wordt gecorrigeerd, er worden dan ook nieuwe jaarafrekeningen verstuurd.

Het is precies wat ik in het eerste telefoongesprek met ZGE (maand geleden) al tegen een medewerker toen zei, de fout zit hem in het gebruik van een programma voor mensen met een dynamisch contract en daardoor zijn de terugleververgoedingen te laag berekend.
De medewerker zei ook dat wanneer ZGE begin juni nog niets gecorrigeerd heeft, dat er dan weer aan de bel getrokken moet worden.
Dank voor de tag, ik lees het nu pas. Ik had me er al bij neergelegd dat de tlv lager was. Ik hou de mail hier ook ff in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Novax schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:24:
[...]

Ja hoor, contracten bij GC zijn nog hetzelfde als voor de terugleverboetes, zie hier Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" voor uitleg
Thanks, ik ga kijken hoe ik GC het beste kan vergelijken met de prijzen die bv bij gaslicht.com komen bovendrijven en waar GC met deze aanbiedingen/producten niet bij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sten123
JJmac schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Het mag gewoon alleen start het essent contract in November

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 09:09

koboy

Heb een idee voor een icon

david033 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:59:
NSC wil negatieve prijzen afschaffen. Snap voordeel voor consument niet. Ja je levert anders terug tegen negatieve prijzen. Maar mijn voordeel met ev is vele malen groter dan het nadeel. Benieuwd hoe deze discussie in kamer afloopt. Maakt dynamische tarieven echt minder interessant. Naar boven toe wel risico namelijk. Maar het voordeel niet.
Je slaat aan op een citaat zonder de context: variabele en vaste contracten en een afgeschafte salderingsregeling.
Wat NSC wil is dat in die context een kWh terugleveren geen geld mag kosten. Na afschaffen van het salderen krijg je dan met een vast/variabel contract twee prijzen: voor afname en voor terugleveren. Die eerste is al positief, de tweede mag niet negatief worden. In de wet die (afgewezen door de 1e kamer) nu weer in behandeling is staat ook dat er een redelijke prijs gegeven moet worden voor het terugleveren, maar die zou door terugleverheffingen etc nog steeds negatief kunnen worden, waar NSC dus een stokje voor wil steken. Het moet blijven lonen om zonnepanelen "aan te hebben staan", anders gooi je het kind weg met het badwater. NSC is trouwens niet de enige die er zo in staat, vanuit de GL hoek heb ik ook al dit soort kreten gehoord.
Maar we staan weer helemaal aan het begin van het wetgevende traject. Hoe er omgegaan moet worden met terugleverheffingen en zo is nog niet duidelijk.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 17-09 18:18
https://www.deltaenergie.nl/service/info/terugleverkosten/
Delta Energie is nu helaas ook over de brug. Onduidelijk hoe ze de berekening maken.

Terugleverkosten reden is dat extra kosten ontstaan bijvoorbeeld door prijsverschillen. Door de salderingsregeling krijg je een hoge prijs voor een flink deel van de stroom die je teruglevert. Diezelfde stroom moeten wij tegen vaak lage prijzen op de stroommarkt verkopen. Het verschil is een kostenpost voor ons.

Ook zorgen zonnepanelen op huizen en bedrijven voor ‘onbalans’ op het stroomnet: verschillen tussen de verwachte en werkelijke hoeveelheid stroom op het stroomnet. Die verschillen worden tegen voor energieleveranciers vaak ongunstige prijzen verhandeld. Ook dat levert extra kosten voor ons op.

Alweer geen berekening die laat zien hoe groot die verschillen zomer en winterstroom zijn en hoeveel ze dat dan extra kost. https://www.stroomperuur.nl/historie/90-dagen Als je de overschot momenten buiten beschouwing laat dan zie ik weinig verschil zomer winter. Ook in de winter was de stroomprijs negatief, en dan 's nachts. Windmolens blijkbaar niet afgeschakeld. Hoe kunnen energieleveranciers dit soort uitspraken doen als je kijkt naar de trend van de afgelopen jaren, de externe invloeden en de enorme (en foute) dynamiek van de stroomprijzen? Hoe kan je dit zomer-winter verhaal zomaar zo zwart-wit stellen (ja als framing komt het goed uit)?

Afbeeldingslocatie: https://merk.anwb.nl/transform/bae0b4e1-0fd3-4fb9-bef4-99ed119cbba6/Stroomprijzen-dynamisch-vs-cbs?io=height%3A473%2Ctransform%3Afill%2Cwidth%3A838

Die onbalanskosten van Tennet zijn niet zo hoog.

Er staat:
1. De vaste terugleveringskosten gelden voor de totale hoeveelheid energie die je teruglevert. Het gaat dus niet alleen om de stroom van je de netto teruglevering.

2. We berekenen de terugleverkosten op basis van de gemiddelde hoeveelheid stroom die je in de afgelopen jaren hebt teruggeleverd. Op basis van dat gemiddelde val je in één van de schalen met terugleverkosten.

3. Betalen zonneparken terugleverkosten? Nee, omdat zonneparken deze kosten niet veroorzaken. Terugleverkosten bestaan deels uit prijsverschillen door de salderingsregeling. De salderingsregeling geldt niet voor zonneparken. Terugleverkosten ontstaan ook door verschillen tussen de verwachte en werkelijke hoeveelheid stroom die zonnepanelen op woningen en bedrijven veroorzaken: de onbalanskosten. Voor zonneparken zijn onbalanskosten eenvoudig te vermijden omdat netbeheerders zonneparken tijdelijk van het stroomnet kunnen halen. Dat gebeurt geregeld bij veel zonneschijn. Bij zonnepanelen op huizen en bedrijven is dat niet mogelijk, die stroom komt hoe dan ook het stroomnet op.

Ik snap er geen zak van. Waarom de totale hoeveelheid teruggeleverde stroom als basis en niet de netto hoeveelheid? Zo wordt ook de netto hoeveelheid aangemerkt voor salderings prijsverschillen, terwijl dat niet zo is.
JackBol schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Van het artikel:

[...]

Ik heb 8kW op het dak liggen en lever regelmatig terug, en een paar weken geleden ook tegen negatieve prijzen. En ik schakel dan inderdaad mijn panelen af.

Wat voor contract heb jij dan? Geen terugleverkosten? Krijg je een signaal van je leverancier om je panelen terug te regelen?

Mbt die hete aardappel vind ik het prima om mijn panelen terug te regelen, mits 1)de zonneparken al uitgezet zijn en 2)ik niet toch terugleverkosten in mijn mik gesplitst krijg.

[ Voor 5% gewijzigd door Crapton op 24-05-2024 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Crapton schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:59:
Wat voor contract heb jij dan? Geen terugleverkosten? Krijg je een signaal van je leverancier om je panelen terug te regelen?

Mbt die hete aardappel vind ik het prima om mijn panelen terug te regelen, mits 1)de zonneparken al uitgezet zijn en 2)ik niet toch terugleverkosten in mijn mik gesplitst krijg.
Ik zit bij Tibber. Ik heb gewoon een scriptje draaien die de Tibber API uitleest en als de stroomprijs onder de -12ct per kWh komt (inkoopvergoeding + energiebelasting) schakelt een relais automatisch mijn panelen af.

De perverse prikkel is natuurlijk om een 3kW heater op je buitengevel te plakken op deze momenten de heater gewoon maximaal te laten stoken. Vorig jaar ging de prijs naar -60ct, dat is €1,8 per uur verdient met stroom affakkelen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1 ... 131 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden