Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 16:49
koboy schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:53:
[...]

Je slaat aan op een citaat zonder de context: variabele en vaste contracten en een afgeschafte salderingsregeling.
Wat NSC wil is dat in die context een kWh terugleveren geen geld mag kosten. Na afschaffen van het salderen krijg je dan met een vast/variabel contract twee prijzen: voor afname en voor terugleveren. Die eerste is al positief, de tweede mag niet negatief worden. In de wet die (afgewezen door de 1e kamer) nu weer in behandeling is staat ook dat er een redelijke prijs gegeven moet worden voor het terugleveren, maar die zou door terugleverheffingen etc nog steeds negatief kunnen worden, waar NSC dus een stokje voor wil steken. Het moet blijven lonen om zonnepanelen "aan te hebben staan", anders gooi je het kind weg met het badwater. NSC is trouwens niet de enige die er zo in staat, vanuit de GL hoek heb ik ook al dit soort kreten gehoord.
Maar we staan weer helemaal aan het begin van het wetgevende traject. Hoe er omgegaan moet worden met terugleverheffingen en zo is nog niet duidelijk.
Als NSC vindt dat 'zonnepanelen aan' moet blijven lonen, hadden ze niet een akkoord moeten sluiten om salderen af te schaffen... In plaats daarvan hadden ze een verbod moeten afspreken op discriminerende prijzen tegen huishoudens met zonnepanelen.

Ik blijf erbij:
- alle teruglevering altijd tegen de day-ahead tarieven afrekenen
- geef voor nieuwe installaties voor een beperkt aantal jaar (bijv. 7-10 jaar) een korting op de energiebelasting tot maximaal de jaarlijkse opwekking.
- verbod op prijs discriminatie tegen klanten met PV.

Voordelen:
- de thuisproducent heeft bij negatieve prijzen de keuze om zelf zoveel mogelijk te gebruiken, danwel op te slaan (stimuleert thuisbatterij), danwel panelen uit te schakelen, danwel te betalen voor het probleem dat ontstaat door overproductie.
- de Leverancier heeft geen extra kosten meer aan klanten met zonnepanelen en hoeft niet meer te discrimineren.
- er ontstaat een markt voor thuisbatterijen en/of slim schakelen.
- door de saldering van alleen de Energiebelasting blijft de zo heilige terugverdientijd rond 7 jaar, zoals alle partijen lijken te willen.

Bij de invoering even rekening houden met ouderdom van bestaande installaties: ouder dan 7 jaar krijgen geen korting meer op Energiebelasting, jonger dan 7 jaar nog wel naar rato.

Wie dan nog zeurt, mag wat mij betreft naar een strafkamp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:38:
[...]

Als NSC vindt dat 'zonnepanelen aan' moet blijven lonen, hadden ze niet een akkoord moeten sluiten om salderen af te schaffen... In plaats daarvan hadden ze een verbod moeten afspreken op discriminerende prijzen tegen huishoudens met zonnepanelen.

Ik blijf erbij:
- geef voor nieuwe installaties voor een beperkt aantal jaar (bijv. 7-10 jaar) een korting op de energiebelasting tot maximaal de jaarlijkse opwekking.

Voordelen:
- de thuisproducent heeft bij negatieve prijzen de keuze om zelf zoveel mogelijk te gebruiken, danwel op te slaan (stimuleert thuisbatterij), danwel panelen uit te schakelen, danwel te betalen voor het probleem dat ontstaat door overproductie.
- de Leverancier heeft geen extra kosten meer aan klanten met zonnepanelen en hoeft niet meer te discrimineren.
- door de saldering van alleen de Energiebelasting blijft de zo heilige terugverdientijd rond 7 jaar, zoals alle partijen lijken te willen.

Bij de invoering even rekening houden met ouderdom van bestaande installaties: ouder dan 7 jaar krijgen geen korting meer op Energiebelasting, jonger dan 7 jaar nog wel naar rato.

Ik heb alvast voorgesorteerd en zit bij Tibber met 26 PV panelen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Ik blijf erbij:

Voordelen:

Leuk idee, maar alleen haalbaar voor wie een investering kan doen in een accu, of veel tijd wil stoppen in het uitschakelen van panelen regelen. Je vergeet alleen Henk en Ingrid in een huurhuis waar de woningbouw panelen op heeft gelegd. Die hebben de kennis niet om met home assistant of zo aan de gang te gaan, hebben geen geld voor een accu, en misschien zelfs helemaal geen stuur-toegang tot de omvormer.
Wat is er mis met een vast/variabel tarief voor zowel afname als teruglevering? Laat de energiebedrijven hier maar lekker aan gaan rekenen, doen ze voor afname toch al. Het enige waar het om gaat is dat dit tarief onder de streep positief moet zijn, en dat kan prima zelfs als je alleen naar een zomer kwartaal kijkt. Het verbod gaat er om dat er niet via (niet meer nodig zijnde) terugleverboetes en andere vormen van prijsdiscriminatie nog een extra graai wordt gedaan waardoor terugleveren over de hele tarief periode geld gaat kosten.

Een aantal jaar korting op de energiebelasting kan ik in komen, maar niet meer dan nodig om mensen met even dat extra duwtje te geven (i.e. houd de totale terugverdien periode op een jaar of 7).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 18:18
JackBol schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Ik zit bij Tibber. Ik heb gewoon een scriptje draaien die de Tibber API uitleest en als de stroomprijs onder de -12ct per kWh komt (inkoopvergoeding + energiebelasting) schakelt een relais automatisch mijn panelen af.

De perverse prikkel is natuurlijk om een 3kW heater op je buitengevel te plakken op deze momenten de heater gewoon maximaal te laten stoken. Vorig jaar ging de prijs naar -60ct, dat is €1,8 per uur verdient met stroom affakkelen.
Kende ze niet, maar heb ook nog niet zo goed gezocht. Bij Delta zou ik ca 675 € per jaar moeten betalen voor totaal 7500 kWh (incl salderen) teruggeleverde stroom. Dat is ca. 9 ct/kWh, als terugleverkosten!!! OMG? Voor de netto teruggeleverde stroom krijg ik dan ook ca 9 ct/kWh dat is een 3100 kWh (wegens warmtepomp kost veel stroom). Dus zou me netto ca 400 € aan terugeleverboete kosten. Gaat dus in geval salderen en overschot van netto betalen AAN mij naar netto betalen DOOR mij. 9 ct/kWh boete is m.i. buitenproportioneel.

Tibber regent vrijwel geen terugleverkosten (wel onbalans en inkoopkosten) dus mits je je omvormer terugregelt moet je kunnen verdienen op je overschot.

Wat ik nog niet snap is bij salderen, dynamisch contract en overschot welke uren je precies kan salderen. Want dat bepaalt ook wanneer je je omvormer terug moet regelen. Je wil 1)niet te weinig terugleveren en 2)terugleveren bij hoge prijzen. Dan is het gunstiger om de nul of negatieve uren onder salderen te laten vallen. Hoe werkt dit precies?

Ik heb een SMA en een Homey dus aansturen met Tibber data zou een eitje moeten zijn. Ik heb al een Power by the Hour app en zou die ook kunnen gebruiken.

Als salderen vervalt dan zullen terugleverboetes ook vervallen en dan zal het waarschijnlijk wel allemaal weer vergelijkbaar zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Crapton op 24-05-2024 16:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 19:45
Kan al dat gedoe over het ‘misschien’ verdwijnen van salderen over een aantal jaar in een ander topic? De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voorschotbedrag - wij verzinnen maar wat - ook is er niets veranderd.
BE zuigt weer hard aan hun duim (maar hoe ze aan de getallen komen is en blijft hun geheim).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0cYX0kUs_CUqMzxBeTI1YyaRY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0vWVUP87VAvOa2X5TEvuBIr3.jpg?f=user_large
Afgelopen jaarafrekening gemiddeld € 56,-/mnd - hun nieuw advies € 121,-
811 m³ en vooral 23 kWh kloppen natuurlijk voor geen "meter".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 08:37
[...]

Ik blijf erbij:

Voordelen:

ik ben het er ttaal niet mee eens de vlgende punten zijn niet realistisch:
mensen met zonnepanelen veroorzaken niet het probleem van onbalans, dat zijn mensen die alleen op piektijden stroom willen gebruiken. overstap naar zonnepanelen heeft een bijwerking dat er alleen srtoom geleverd kan worden als de zon schijnt. dit is wat de overheid wil, en waar we naar toe gaan met energoietransitie. die moet door alle mensen worden betaald. er zijn mensen die zonnepanelen hebben gekocht. die zijn al geld kwijt.
ook het daarom maar verplichten om te investeren in een thuisaccu is ook niet realistisch. het is volgens mij ook niet de bedoeling dat mensen een accu kopen om daarmee energiebedrijf te gaan spelen. dat is namelijk bij wet verboden. onder de noemer "terugleveren" ontstaat er wel een mogelijkheid voor. gaan die mensen dat ook een terugleverboete betalen? ook als ze geen zonnepanelen hebben? en of een windmolen?

de markt die onstaat kan ook ontstaan als mensen eens weten waar ze aan toe zijn.

wanneer mensen die terugleveren niet meer gediscrimineerd mogen worden en de kosten over de consumenten wordt verdeeld( en dus niet inclusief bedirijven) is het een manier om het volk van nederland de kosten van de energietransitie te laten betalen. dat lijkt me logisch. het betekent dan dat stroom een heel klein beetje duurder wordt om te kopen, dat geld voor iedereen. iedereen kan vervolgens een accu kopen om stroom tegen goedkopere tarieven te kopen op momenten dat de stroom wel goedkoop is, of zelfs gratis, of met geld toe van het net gehaald kan owrden. daar ontstaat dus ook al d emarkt voor thuisaccus en slim schakelen. de onbalans zal ooit echt opgelost moeten zijn door de echte vraag en het echte aanbod op elkaar af te kunnen stemmen. ipv dit bij iedere klant afzonderlijk neer te gaan leggen. en vervolgens de kosten neer te leggen bij mensen waarvan e vermoed dat ze het wel kunnen betalen, en als groep een minderheid in NL vormen. Vindt je het oneerlijk dat je als persoon zonder panelen mee moet betalen? aan het probleem waar heel NL voor staat? je kunt ook gewoon wel zonnepanelen kopen, en van de goedkope prijs en eigen energie profiteren. dat wordt dan dus ook gestimuleerd. heb je geen geld daarvoor? zie daa rhet probleem van alle andere nederlanders ( met of zonder panelen) heb je geen plek of mogelijkheid. dat is misschien wel onhandig. mar dat geld ook voor veel nadere zaken, zonder oprit kun je je elektrische auto niet als accu gebruiken, en je auto alleen duur, een paar honderd meter verderop opladen op een parkeerplek die misschien wel vrij is. en die je vervolgens midden in de nacht weer op moet halen omdat je anders ook een boete krijgt, of gezeur met buren die ook willen laden. dat is gewoon allemaal geen geldig excuus om te vinden dat je niet hoeft mee te betalen aan de energietransitie.
de overheid en netwerkbeheerders hadden ook veel eerder kunnen inzetten op oplossingen, accuparken bij zonneparken en windparken, verzwaren van leidingen zodat stroom beter gedistribueerd kan worden, regelgeving van aansluitingen aanpassen zodat het net niet meteen vol zit omdat de hele straat een 3x25 A aansluiting heeft, die nagenoeg nooit gebruikt word, etc. etc. etc. fabrikanten maken al lang producten met uitgesteld starten e.d. van apparaten die veel stroom gebruiken. maak dat verplicht, of op afstand schakelbaar, of op basis van de hoogte van tarieven. had allemaal geund. maar heeft niemand geregeld. dan de mensen die stroom kunnen leveren die niet fossiel is er maar voor op laten draaien? ik vindt dat echt not done.

het is volledig te begrijpen dat mensen hun omvormen uit willen zetten. dat moet voorkomen worden. dat zou kunnen als je de discriminatie en boetes stopt. maar dat is ook maar voor de buhne. want uiteindelijk zullen tarieven een zekere mate van dynamisch blijven. op momenten dat zon zon schijnt zal het terugleveren altijd minder opleveren dan op piektijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 08:37
koboy schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:58:
[...]

Leuk idee, maar alleen haalbaar voor wie een investering kan doen in een accu, of veel tijd wil stoppen in het uitschakelen van panelen regelen. Je vergeet alleen Henk en Ingrid in een huurhuis waar de woningbouw panelen op heeft gelegd. Die hebben de kennis niet om met home assistant of zo aan de gang te gaan, hebben geen geld voor een accu, en misschien zelfs helemaal geen stuur-toegang tot de omvormer.
Wat is er mis met een vast/variabel tarief voor zowel afname als teruglevering? Laat de energiebedrijven hier maar lekker aan gaan rekenen, doen ze voor afname toch al. Het enige waar het om gaat is dat dit tarief onder de streep positief moet zijn, en dat kan prima zelfs als je alleen naar een zomer kwartaal kijkt. Het verbod gaat er om dat er niet via (niet meer nodig zijnde) terugleverboetes en andere vormen van prijsdiscriminatie nog een extra graai wordt gedaan waardoor terugleveren over de hele tarief periode geld gaat kosten.

Een aantal jaar korting op de energiebelasting kan ik in komen, maar niet meer dan nodig om mensen met even dat extra duwtje te geven (i.e. houd de totale terugverdien periode op een jaar of 7).
terugverdientijd is een raar woord. je kunt er op sturen. je moet dit meenemen in de wijze waarop je mensen stimuleert. echter, je kunt de markt niet bepalen, je gaat er wel een grote invloed op uitoefenen. Dat lijkt me niet gezond. er moet een makkelijker manier zijn om te stimuleren, die niet naar de factor tijd kijkt, en dus vervolgens administratie vergt om bij te houden. is dat bijvoorbeeld iets dat per persoon gaat gelden, of per adres, of per kwh piek dat geinstalleerd is? Is dat dan altijd eerlijk? ik zie alleen maar haken en ogen.
een aanschafsubsidie of vrijstelling van een kostenpost die niet tijdgebonden is lijkt mij veel handiger. discriminatie dmv tarieven is niet de juiste weg, discriminatie op hoe lang je al panelen hebt is ook niet de goede weg. ( want wie zegt dat dat dan voor iedereen op 7 jaar uitkomt, en misschien s dat voor sommige mensen gewoon te lang, om iets te kunnen investeren) dat is ook discriminatie. leningen voor verduurzamen klinkt ook leuk, al da ninet in lease of abonnementsvorm. feit is dat er dan een tussenpersoon gaat zijn die er extra (veel) geld aan gaat verdienen dat er een energietransitie moet worden voltooid. over de rug van mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. heel eerlijk weer voor de BV Nederland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:45
Crapton schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:05:
Wat ik nog niet snap is bij salderen, dynamisch contract en overschot welke uren je precies kan salderen.
Eea is hier te vinden: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Crapton schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:05:

Wat ik nog niet snap is bij salderen, dynamisch contract en overschot welke uren je precies kan salderen. Want dat bepaalt ook wanneer je je omvormer terug moet regelen. Je wil 1)niet te weinig terugleveren en 2)terugleveren bij hoge prijzen. Dan is het gunstiger om de nul of negatieve uren onder salderen te laten vallen. Hoe werkt dit precies?
Bij Tibber kun je gewoon met een GraphQL query de prijs per uur opvragen voor de komende 24h. Rond 14u smiddags zijn de tijden voor de dag erna bekend en kun je die dus binnen halen.

Vervolgens check ik continue the actuele prijs voor dat tijdsmoment. Ik heb Loxone domotica en ik gebruik het spotprijs optimizer bouwblok, maar dit kan je ook wel met HA of een cron scriptje voor elkaar krijgen en als de prijs in de min duikt schakel ik het relais af tussen mijn zonnepanelen en meterkast. Ik heb een Loxone specifiek relais, maar je kan ook bijv. een Shelly 3PM pakken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:11
JackBol schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:11:
[...]

[...]

Ik heb Loxone domotica en ik gebruik het spotprijs optimizer bouwblok, maar dit kan je ook wel met HA of een cron scriptje voor elkaar krijgen en als de prijs in de min duikt schakel ik het relais af tussen mijn zonnepanelen en meterkast. Ik heb een Loxone specifiek relais, maar je kan ook bijv. een Shelly 3PM pakken.
Kun je dit under load onbeperkt doen zonder dat jouw omvormer daar een eigen menig op na gaat houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-09 22:28
JackBol schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:11:
[...]

Bij Tibber kun je gewoon met een GraphQL query de prijs per uur opvragen voor de komende 24h. Rond 14u smiddags zijn de tijden voor de dag erna bekend en kun je die dus binnen halen.

Vervolgens check ik continue the actuele prijs voor dat tijdsmoment. Ik heb Loxone domotica en ik gebruik het spotprijs optimizer bouwblok, maar dit kan je ook wel met HA of een cron scriptje voor elkaar krijgen en als de prijs in de min duikt schakel ik het relais af tussen mijn zonnepanelen en meterkast. Ik heb een Loxone specifiek relais, maar je kan ook bijv. een Shelly 3PM pakken.
Ik hoop voor je dat dat allemaal automatisch gaat, anders zonde van je tijd met bijbehorende stress.

Ik betaal altijd 0,22 cent en kijk nergens naar om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
iMode schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:24:
[...]

Ik hoop voor je dat dat allemaal automatisch gaat, anders zonde van je tijd met bijbehorende stress.

Het kan ook gewoon een sport enof hobby zijn 8) :+

Maar waarom lees & reageer jij dan in dit topic? :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

[...]

Je betaalt 100x meer dan je schrijft ;)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Simpel360 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Het kan ook gewoon een sport enof hobby zijn 8) :+

Maar waarom lees & reageer jij dan in dit topic? :$
Ah zo had ik hem nog niet bekeken, ik weet leukere hobby’s :P

Interessen in de huidige turbulente energiemarkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
EWK schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:15:
[...]

Je betaalt 100x meer dan je schrijft ;)
Haha die snap ik nog even niet, ik betaal 0,22 per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Simpel360 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Kun je dit under load onbeperkt doen zonder dat jouw omvormer daar een eigen menig op na gaat houden ?
Elke omvormer wekt alleen stroom op wanneer deze gesynchroniseerd is met het net. Wanneer je de omvormer afschakelt dan stopt deze met opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Ja dit is 100% automatisch. En ik heb een grafana dashboardje die alles in de gaten houdt. Opgewekte stroom, status van het relais, actuele stroomprijs. Ik trek van SolCast ook de zonne-intensiteit voor mijn dorp binnen zodat ik de opwek met de zonintensiteit kan vergelijken.

En ja dit is hobby :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
JackBol schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:56:
[...]

Ja dit is 100% automatisch. En ik heb een grafana dashboardje die alles in de gaten houdt. Opgewekte stroom, status van het relais, actuele stroomprijs. Ik trek van SolCast ook de zonne-intensiteit voor mijn dorp binnen zodat ik de opwek met de zonintensiteit kan vergelijken.

En ja dit is hobby :+
Haha netjes! Dan snap ik hem helemaal, ik dacht serieus dat je naar de meterkast liep om daar de boel uit te schakelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
JackBol schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Elke omvormer wekt alleen stroom op wanneer deze gesynchroniseerd is met het net. Wanneer je de omvormer afschakelt dan stopt deze met opwekken.
Eens, maar niet mijn punt/vraag.
Je gaat nu nog al bruut van (vol) vermogen naar elektisch uit door het relais. Kan je omvormer daar tegen? Ik zou zorgen dat de omvormer softwarematig naar 0 (nul) gaat, kun je daarna alsnog het relais uit doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
iMode schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:38:
[...]

Haha die snap ik nog even niet, ik betaal 0,22 per kWh
Je schrijft eerder 0,22 cent......
Je bedoeld waarschijnlijk 0,22 euro

Zie hie factor 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Simpel360 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Eens, maar niet mijn punt/vraag.
Je gaat nu nog al bruut van (vol) vermogen naar elektisch uit door het relais. Kan je omvormer daar tegen? Ik zou zorgen dat de omvormer softwarematig naar 0 (nul) gaat, kun je daarna alsnog het relais uit doen.
Ik zou niet weten waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
JackBol schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:50:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet.
Dis it afhankelijk van je type omvormer. Mocht jou omvormer ervoor gevoelig zijn dan is dat een mooi moment om een omvormer aan te schaffen die deze functie wel heeft.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

John245 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:02:
[...]

Dis it afhankelijk van je type omvormer. Mocht jou omvormer ervoor gevoelig zijn dan is dat een mooi moment om een omvormer aan te schaffen die deze functie wel heeft.
Wat betekent het dat een omvormer er gevoelig voor is? Het klinkt allemaal heel vaag wat je vertelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
JackBol schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:11:
[...]

Wat betekent het dat een omvormer er gevoelig voor is? Het klinkt allemaal heel vaag wat je vertelt.
Je leverancier kan je waarschijnlijk wel de impact op de MTBF vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

John245 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:15:
[...]

Je leverancier kan je waarschijnlijk wel de impact op de MTBF vertellen.
Je strooit alleen maar allemaal hypothetische FUD.
Ik heb YC1000 micro omvormers. Nergens in de datasheet staat een beperking op afschakelen beschreven.

Afschakelen komt in normale situaties voldoende voor. Bijv. waneer er een groep uit klapt of wanneer de spanning op het net te hoog is. Daarnaast schakel ik die omvormer niet 10x per seconde in en uit. Dat gebeurt hooguit eens per dag, enkele keren in de zomer.

Tenzij je met feiten komt is dit een non-discussie.

[ Voor 24% gewijzigd door JackBol op 25-05-2024 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
JackBol schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Je strooit alleen maar allemaal hypothetische FUD.
Ik heb YC1000 micro omvormers. Nergens in de datasheet staat een beperking op afschakelen beschreven.

Afschakelen komt in normale situaties voldoende voor. Bijv. waneer er een groep uit klapt of wanneer de spanning op het net te hoog is. Daarnaast schakel ik die omvormer niet 10x per seconde in en uit. Dat gebeurt hooguit eens per dag, enkele keren in de zomer.

Tenzij je met feiten komt is dit een non-discussie.
Het er uit klappen van de groep of een te hoge netspanning zijn geen normale situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Simpel360 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Je schrijft eerder 0,22 cent......
Je bedoeld waarschijnlijk 0,22 euro

Zie hie factor 100.
Ohhh haha inderdaad, ik bedoel 22 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egkunst
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-06 11:43
Hi allen,
Ik heb in 2022 een 3 jarig contract aangegaan per 10-04-2022 bij Budget Energie.

De afgesproken tarieven waren:
Energie normaal: 0,29801
Energie dal: 0,26413
Gas: 1,28226

Nu zie ik dat mijn tarieven toch omhoog zijn gegaan, ondanks dat ik een vast tarief heb afgesproken:

Mei 2022

Mei 2023:
Energie normaal: 0,36904
Energie dal: 0,33516
Gas: 1,33076

Mei 2024
Energie normaal: 0,34819
Energie dal: 0,31432
Gas: 1,44360

Heeft iemand hiervoor een verklaring?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:17
egkunst schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:03:
Belastingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Hi allen,
Ik heb in 2022 een 3 jarig contract aangegaan per 10-04-2022 bij Budget Energie.

Nu zie ik dat mijn tarieven toch omhoog zijn gegaan, ondanks dat ik een vast tarief heb afgesproken:

Mei 2022

Mei 2023:

Mei 2024

Het tarief dat je hebt afgesproken is het kale tarief.
Is dat wel nog steeds hetzelfde?
Zo ja, dan zijn het inderdaad de belastingen, die kun je niet vastzetten.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Hi allen,

Mei 2022

Mei 2023:

Mei 2024

De belasting op gas is 11 cent /m3 omhoog gegaan sinds vorig jaar }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egkunst
Zou inderdaad belastingen kunnen wezen.
Aan de hand van deze tabel van de Belastingdienst, mag ik er vanuit gaan dat dit de tarieven zijn die gehanteerd moeten worden door energieleveranciers.

Als ik teruglees op rekeningen van Budget Energie, zie ik het volgende:

2022 (Leveringstarieven)
Energiebelasting
Budget Energie: € 0,04452 + ODE € 0,03691
Belastingdienst: € 0,03679 + ODE € 0,0305
Verschil: + € 0,014171

Gas
Budget Energie: € 0,43950 + ODE € 0,10467
Belastingdienst: € 0,36322 + ODE € 0,0865
Verschil: + € 0,09445

2023 (10-04-2022 tot 10-04-2023)
Energiebelasting
ODE is per 1 januari 2023 samengevoegd.
Budget Energie: € 0,07355 + ODE € 0,02438
Belastingdienst: € 0,12599
Verschil: - € 0,02806

Gas
Budget Energie: € 0,49755
Belastingdienst: € 0,48980
Verschil: + 0,00775

2024 (10-04-2023 tot 10-04-2024)
Energiebelasting
Budget Energie € 0,14618
Verschil: + € 0,02019
Website van Budget Energie zegt voor dit jaar: €0,13165

Gas
Budget Energie: € 0,64772
Belastingdienst: € 0,58301
Verschil: + € 0,06471

Waarom zitten hier verschillen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:11

copykat

Good copy isn't bad

ik weet niet of dit hier hoort of niet maar ik heb iets raars in mn gas verbruik. en dat heeft uit eindelijk effect op mn gasrekening! ;)

ik zie pulsen van 0.012m3 terug in mn homewizard en op zo'n regelmatige afstand dat ik niet denk dat het warmwater pakken is met koud in je hoofd (mengkraanstand verkeerd zegmaar)
uiteraard ook gecheckt in slimmemeterportaal omdat het een softwarebug zou kunnen zijn van homewizard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJ3TwMg6HWdZU8ga4vZqqi_q2Gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGzAgSUQw0qw5DNgWTb0WF7d.jpg?f=fotoalbum_large
zelfde dag in mijnslimmemeterportaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLnVhnuVLnrulgUVDfeXKbrPcaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAmNI2sfWbJy3gkDK99jDMxv.jpg?f=fotoalbum_large

zover ik weet heeft mijn Atag E-serie E325EC CW5 geen boiler/warmwater reservoir dus. vaag.
(Net even de stekker er uit gehaald kijken of die pulsen weg blijven want mn CV is nu het enige die gas verbruikt rest is electrisch..)( En een foto gemaakt van de exacte meterstand van mn gasmeter.)

Ander sluipverbruik is lekkage achter de meter. (ik weet niet wat de minimale meterverloop
ik heb geen plus account in smp dus ik kan in julli 2023 wel zien dat er gas is gebruikt (zelfde omstandigheden) maar niet of dit ook pulsgedrag heeft.
dus ik kijk op 5 nov 2023 in HW en daar zie ik ook .013m3 pulsen.
Ik zie overal wel van die 0.010m3 pulsen in de metriek.
(Ik heb de gasleiding afgesloten in de keuken en de pulsen zijn ook zichtbaar vóór die aanpassing dus vooralsnog ga ik er van uit dat het niet aan die aanpassing ligt.(ik had de normale testen gedaan, zeepsopwater(belletjesvoeistof) en 1 dag de gas uit laten om de meter te checken op draaien.)

Nu dus maar weer even gas verbruik op niks aan gezet. Even niet douchen dus ;)
0.2m3 gas verbruik is raar. (20 cent per dag zeg maar)
dit puls meting , gister alleen maar van die pulsen is 0.2m3 en consequent +/-2uur er tussen en 0.012/13m3 af en toe 0.009m3.
Dit klinkt als een druppel lekkage ergens en vermoedelijk al gaande toen ik het huis kocht. :X

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

egkunst schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:45:
Zou inderdaad belastingen kunnen wezen.
Aan de hand van deze tabel van de Belastingdienst, mag ik er vanuit gaan dat dit de tarieven zijn die gehanteerd moeten worden door energieleveranciers.

Als ik teruglees op rekeningen van Budget Energie, zie ik het volgende:

2022 (Leveringstarieven)
Energiebelasting
Budget Energie: € 0,04452 + ODE € 0,03691
Belastingdienst: € 0,03679 + ODE € 0,0305
Verschil: + € 0,014171

Gas
Budget Energie: € 0,43950 + ODE € 0,10467
Belastingdienst: € 0,36322 + ODE € 0,0865
Verschil: + € 0,09445

2023 (10-04-2022 tot 10-04-2023)
Energiebelasting
ODE is per 1 januari 2023 samengevoegd.
Budget Energie: € 0,07355 + ODE € 0,02438
Verschil: - € 0,02806

Gas
Budget Energie: € 0,49755
Belastingdienst: € 0,48980
Verschil: + 0,00775

2024 (10-04-2023 tot 10-04-2024)
Energiebelasting
Budget Energie € 0,14618
Verschil: + € 0,02019
Website van Budget Energie zegt voor dit jaar: €0,13165

Gas
Budget Energie: € 0,64772
Belastingdienst: € 0,58301
Verschil: + € 0,06471

Waarom zitten hier verschillen in?
Btw denk ik

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egkunst
BTW over de energiebelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

egkunst schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:01:
[...]

BTW over de energiebelasting?
Yes
Zie https://www.rijksoverheid...r%20de%20energiebelasting.

[ Voor 41% gewijzigd door EWK op 26-05-2024 11:12 ]

Hoi!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Laatst online: 09:01
copykat schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:55:
ik weet niet of dit hier hoort of niet maar ik heb iets raars in mn gas verbruik. en dat heeft uit eindelijk effect op mn gasrekening! ;)

ik zie pulsen van 0.012m3 terug in mn homewizard en op zo'n regelmatige afstand dat ik niet denk dat het warmwater pakken is met koud in je hoofd (mengkraanstand verkeerd zegmaar)
uiteraard ook gecheckt in slimmemeterportaal omdat het een softwarebug zou kunnen zijn van homewizard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

zover ik weet heeft mijn Atag E-serie E325EC CW5 geen boiler/warmwater reservoir dus. vaag.
(Net even de stekker er uit gehaald kijken of die pulsen weg blijven want mn CV is nu het enige die gas verbruikt rest is electrisch..)( En een foto gemaakt van de exacte meterstand van mn gasmeter.)

Ander sluipverbruik is lekkage achter de meter. (ik weet niet wat de minimale meterverloop
ik heb geen plus account in smp dus ik kan in julli 2023 wel zien dat er gas is gebruikt (zelfde omstandigheden) maar niet of dit ook pulsgedrag heeft.
(Ik heb de gasleiding afgesloten in de keuken en de pulsen zijn ook zichtbaar vóór die aanpassing dus vooralsnog ga ik er van uit dat het niet aan die aanpassing ligt.(ik had de normale testen gedaan, zeepsopwater(belletjesvoeistof) en 1 dag de gas uit laten om de meter te checken op draaien.)

dit puls meting , gister alleen maar van die pulsen is 0.2m3 en consequent +/-2uur er tussen en 0.012/13m3 af en toe 0.009m3.
Dit klinkt als een druppel lekkage ergens en vermoedelijk al gaande toen ik het huis kocht. :X
Is dat niet gewoon door de comfortstand op je ketel? Dat zit op vrijwel iedere ketel en die houdt altijd een beetje water warm zodat er sneller warm water uit de kraan komt. Als je die uitzet zou het weg moeten zijn.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egkunst
Dan kan het inderdaad kloppen. 21% BTW over het vooraf afgesproken tarief komt inderdaad goed uit.
De tarieven van periodes 2023 en 2024 zijn dan afwijkend omdat de tarieven van het oude jaar en het nieuwe jaar met elkaar zijn verdisconteerd.

Dank voor jullie uitleg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:29

The Legend

*Plop*

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ziet er toch uit als de comfort-stand op je ketel die de boel warm houd voor het geval er heet water wordt gevraagd.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Team-RiNo schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Is dat niet gewoon door de comfortstand op je ketel? Dat zit op vrijwel iedere ketel en die houdt altijd een beetje water warm zodat er sneller warm water uit de kraan komt. Als je die uitzet zou het weg moeten zijn.
Hmm dat zou kunnen, manual schrijft er inderdaad over dat dat standaard op comfort staat.
Eerst even mn lekkage testje afronden.
Ik heb comfort en eco stand parameter.

Morgen maar eens instellen.

d:)b voor de heads up.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 26-05-2024 12:06 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

copykat schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:05:
[...]

Hmm dat zou kunnen, manual schrijft er inderdaad over dat dat standaard op comfort staat.
Eerst even mn lekkage testje afronden.
Ik heb comfort en eco stand parameter.

Morgen maar eens instellen.

d:)b voor de heads up.
Als je een Intergas ketel hebt heb je ook een uit stand

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ander onderwerp:

De saldering en terugleverkosten malaise die op dit moment alle kanten op waait zorgen er voor dat de warmtepomp op losse schroeven staat voorlopig. (aka op korte termijn geen aanschaf.)

Denkend aan hoe je zonneopbrengst direct, binnen de meter, kan gebruiken zonder nutteloos iets aan te zetten heb je een paar mogelijkheden.
1 vloerverwarming is massa traagheid dus wat je overdag met zon uren er in stopt (koeling of warmte) kan je s'avonds van genieten.
(Dus dan is een L/Wwp een nuttige aanschaf als je die de zonne-energie laat op consumeren.)
Dat houd meteen in dat je ventilo convectoren in de overige kamers moet plaatsen en een dauwpunt/condenspunt meter moet hebben om geen condens te krijgen op je leidingen tijdens koelen. Plasjes water in je huis onder de vertikale leidingen wil je niet.

2 zelfde maar dan met LLwp. Moderne split airco koppelen aan de zonneopbrengst..
In de winter kan je dus overdag je warmte leveren als de zon schijnt.
(geen massatraagheid dus een stuk minder efficient met warmte in de winter maar wel stuk efficiënter in de zomer met koelen.)

3 een doorstroom E-boiler plaatsen. 60liter of zo. En die puur op zonnestroom laten verwarmen.
(zomers vermoedelijk wel op "gratis warmwater" te krijgen maar s'winters is denk ik gas goedkoper.)
Dus maar eens op zoek gaan naar Eboilers die via Homewizard gegevens kunnen worden aangestuurd om te verwarmen zonder elektriciteit van "buiten" te gebruiken indien niet noodzakelijk.

4 electrische convectoren op stekker met een app zodat je remote kan sturen en patronen kan in programeren.
Efficiëntie is alleen de ruimte verwarmen die je wilt. En los van een main system als Cv of WP.
Ideaal met salderen maar zonder kan de mogelijkheid tot salderen dus weer "duurder" uitpakken wegens de Warmtepomp COP waardes die vast efficiënter zijn zelfs met "verliezen" in ruimtes waar je alleen slaapt en kort verblijft.
(kosten/investering electrisch kachel is gelijk aan een nieuwe lowtemp/HR convector voor een CV systeem., plusminus 200-300euro per ruimte (slaapkamers)

5? Van die grote waterzakken onder je vloer in je kruipruimte plaatsen waar je s'winters warmte uithaalt on demand met een warmtewisselaar en zomers omgekeerd er warmte induwt om je huis te koelen.

6 een thuis accu zelf bouwen om die overdadige aanschafkosten bij de aanbieders te drukken.
Probleem is dat vermoedelijk er opslagbelasting geheven word op die dingen net als vroeger met de harddisk. De staat zal graag belasting heffen op je "verdiensten door zonne energie op te slaan. Hun gemis aan energie belasting door dat je achter de meter blijft.

Zelf bouwen zou dan een interessante optie zijn.
Dan kan je ook 2x 25kwh maken. Of 3x, op elke fase 1x 25kw. Dan heb je meerdere dagen aan stroom opslag.

Keuzes keuzes.
De huidige fluid wetgeving en gedraaikont van de energiemaatschappijen dwingen je om binnen de meter te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
copykat schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:22:
Ander onderwerp:

De saldering en terugleverkosten malaise die op dit moment alle kanten op waait zorgen er voor dat de warmtepomp op losse schroeven staat voorlopig. (aka op korte termijn geen aanschaf.)

Denkend aan hoe je zonneopbrengst direct, binnen de meter, kan gebruiken zonder nutteloos iets aan te zetten heb je een paar mogelijkheden.
1 vloerverwarming is massa traagheid dus wat je overdag met zon uren er in stopt (koeling of warmte) kan je s'avonds van genieten.
(Dus dan is een L/Wwp een nuttige aanschaf als je die de zonne-energie laat op consumeren.)
Dat houd meteen in dat je ventilo convectoren in de overige kamers moet plaatsen en een dauwpunt/condenspunt meter moet hebben om geen condens te krijgen op je leidingen tijdens koelen. Plasjes water in je huis onder de vertikale leidingen wil je niet.

2 zelfde maar dan met LLwp. Moderne split airco koppelen aan de zonneopbrengst..
In de winter kan je dus overdag je warmte leveren als de zon schijnt.
(geen massatraagheid dus een stuk minder efficient met warmte in de winter maar wel stuk efficiënter in de zomer met koelen.)

3 een doorstroom E-boiler plaatsen. 60liter of zo. En die puur op zonnestroom laten verwarmen.
(zomers vermoedelijk wel op "gratis warmwater" te krijgen maar s'winters is denk ik gas goedkoper.)
Dus maar eens op zoek gaan naar Eboilers die via Homewizard gegevens kunnen worden aangestuurd om te verwarmen zonder elektriciteit van "buiten" te gebruiken indien niet noodzakelijk.

4 electrische convectoren op stekker met een app zodat je remote kan sturen en patronen kan in programeren.
Efficiëntie is alleen de ruimte verwarmen die je wilt. En los van een main system als Cv of WP.
Ideaal met salderen maar zonder kan de mogelijkheid tot salderen dus weer "duurder" uitpakken wegens de Warmtepomp COP waardes die vast efficiënter zijn zelfs met "verliezen" in ruimtes waar je alleen slaapt en kort verblijft.
(kosten/investering electrisch kachel is gelijk aan een nieuwe lowtemp/HR convector voor een CV systeem., plusminus 200-300euro per ruimte (slaapkamers)

5? Van die grote waterzakken onder je vloer in je kruipruimte plaatsen waar je s'winters warmte uithaalt on demand met een warmtewisselaar en zomers omgekeerd er warmte induwt om je huis te koelen.

6 een thuis accu zelf bouwen om die overdadige aanschafkosten bij de aanbieders te drukken.
Probleem is dat vermoedelijk er opslagbelasting geheven word op die dingen net als vroeger met de harddisk. De staat zal graag belasting heffen op je "verdiensten door zonne energie op te slaan. Hun gemis aan energie belasting door dat je achter de meter blijft.

Zelf bouwen zou dan een interessante optie zijn.
Dan kan je ook 2x 25kwh maken. Of 3x, op elke fase 1x 25kw. Dan heb je meerdere dagen aan stroom opslag.

Keuzes keuzes.
De huidige fluid wetgeving en gedraaikont van de energiemaatschappijen dwingen je om binnen de meter te denken.
Ja helemaal top, ik moet er ook vanaf. Ik kan de microomvormers niet terugregelen...
1,3 en 6 doe ik al.
7. Laadpaal beschikbaar stellen voor de buren, ik verkoop alleen directe zonnestroom voor 15 cent/kwh
8. Ik overweeg vloerverwarming voor het buitenterras, die tegels zijn ook een redelijke warmtebuffer. Kun je misschien iets langer buiten zitten in het voor en na seizoen. Dan ook maar gelijk een elektrische BBQ.
9. Een energievretende hobby met bijverdiensten, seizoensbroodbakker, aluminium gieterijtje (moet je er denk ik wel eerst H2 van maken)

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Srednier schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:31:
[...]

Ja helemaal top, ik moet er ook vanaf. Ik kan de microomvormers niet terugregelen...
1,3 en 6 doe ik al.
7. Laadpaal beschikbaar stellen voor de buren, ik verkoop alleen directe zonnestroom voor 15 cent/kwh
8. Ik overweeg vloerverwarming voor het buitenterras, die tegels zijn ook een redelijke warmtebuffer. Kun je misschien iets langer buiten zitten in het voor en na seizoen. Dan ook maar gelijk een elektrische BBQ.
9. Een energievretende hobby met bijverdiensten, seizoensbroodbakker, aluminium gieterijtje (moet je er denk ik wel eerst H2 van maken)
_O-

Ik heb er maar 12 maar dit klinkt of je een voetbalveld vol hebt liggen. :+
.

Optie 10 bitcoinminer's.. Worden we slapend rijk.... >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Warmte net is officieel niet duurder dan gas maar dan nemen ze het gemiddelde verbruik van een huishouden. Mensen die weinig gebruiken zijn dan dus gelijk honderden euro duurder uit...

Er is geen enkele financiële prikkel meer om niet de verwarming de hele dag op 20 graden te zetten. Wie heeft dit bedacht? Ambtenaren in ivoren Haagse torens. Het probleem met gemiddelden is dat veel mensen er niet onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
emeralda schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:01:
Warmte net is officieel niet duurder dan gas maar dan nemen ze het gemiddelde verbruik van een huishouden. Mensen die weinig gebruiken zijn dan dus gelijk honderden euro duurder uit...

Er is geen enkele financiële prikkel meer om niet de verwarming de hele dag op 20 graden te zetten. Wie heeft dit bedacht? Ambtenaren in ivoren Haagse torens. Het probleem met gemiddelden is dat veel mensen er niet onder vallen.
Je betaald zo'n 300 euro per jaar aan vaste leveringskosten en netbeheerkosten voor gas (kan iets verschillen)
En 600 euro voor warmtenet en dat is nog excl. de huurkosten voor de warmtewisselaar.

1200m3 * 1,35 = 1620 euro
37GJ * 47 = 1739 euro

Je wilt met 47 euro per GJ toch niet voor de lol naar 20C stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:41
https://www.ad.nl/economi...n-zijn-beter-af~a22e5a7f/

Goed, de kop is natuurlijk ook met een stukje clickbait in gedachten gekozen maar er zullen hierdoor minder consumenten in overweging gaan om panelen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:51
stylezzz schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:13:
Goed, de kop is natuurlijk ook met een stukje clickbait in gedachten gekozen maar er zullen hierdoor minder consumenten in overweging gaan om panelen te nemen.
Essent is de eerste maatschappij die een negatieve TLV hanteert: 5,5ct teruggave bij ongeveer 13ct boete.
Afschakelen bij zon wordt dus lonend...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Laatst online: 07:57

Ik ben benieuwd wanneer ze dat tarief dan gaan verlagen, het lijkt wel of ze het eerst verhoogd hebben. 38,4 cent per kWh voor jaarcontract zonder zonnepanelen. Er zijn partijen die 26 cent vragen. Zo kan ik ook een derde korting geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Sendak239 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Ik ben benieuwd wanneer ze dat tarief dan gaan verlagen, het lijkt wel of ze het eerst verhoogd hebben. 38,4 cent per kWh voor jaarcontract zonder zonnepanelen. Er zijn partijen die 26 cent vragen. Zo kan ik ook een derde korting geven.
Hoe, waar of wanneer dat essent die kortingen in laat gaan is niet de hoofdzaak van mijn post. Ik doelde meer op de kop.... als dit bij google naar boven komt als je zonnepanelen wil overwegen. Dan kijk je toch wel 2 x uit? Klanten zonder panelen zijn beter af is het bericht.....

(Uiteraard, geen context, clickbait etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Laatst online: 07:57
stylezzz schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Hoe, waar of wanneer dat essent die kortingen in laat gaan is niet de hoofdzaak van mijn post. Ik doelde meer op de kop.... als dit bij google naar boven komt als je zonnepanelen wil overwegen. Dan kijk je toch wel 2 x uit? Klanten zonder panelen zijn beter af is het bericht.....

(Uiteraard, geen context, clickbait etc)
Het is inderdaad aan de lezer hoe je het interpreteert. "Beter af" dan wat? Dan voorheen of dan mensen met zonnepanelen". Ik had even op https://www.essent.nl/ove...erkosten-op-zonnepanelen/ moeten kijken voor welke tarieven er aan zitten te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Sendak239 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Het is inderdaad aan de lezer hoe je het interpreteert. "Beter af" dan wat? Dan voorheen of dan mensen met zonnepanelen". Ik had even op https://www.essent.nl/ove...erkosten-op-zonnepanelen/ moeten kijken voor welke tarieven er aan zitten te komen.
Ze blijven ook zo fijn naar de PV-bezitters wijzen

"Deze significante tariefsverlaging is mede mogelijk door de invoering van terugleverkosten op de overproductie van opgewekte zonnestroom."

Maar wel lief van ze. Nu krijgen we geen scheve gezichten meer maar een schouderklopje natuurlijk van de mensen zonder PV :+

[ Voor 9% gewijzigd door ManiacsHouse op 27-05-2024 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:02

Quote uit tekst:
,Met de introductie van terugleverkosten op de overproductie van zonnestroom kunnen we onze klanten een veel lager stroomtarief bieden. Bij klanten zonder zonnepanelen gaat de energierekening nu met tientallen euro’s per maand omlaag. Dit zorgt voor een directe lastenverlichting en het verlaagt de drempel om de woning energiezuiniger te maken”, zegt commercieel directeur Boudewijn den Herder.
Einde quote.

Ik vraag me serieus af op welke planeet deze meneer leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Sjamo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Quote uit tekst:
,Met de introductie van terugleverkosten op de overproductie van zonnestroom kunnen we onze klanten een veel lager stroomtarief bieden. Bij klanten zonder zonnepanelen gaat de energierekening nu met tientallen euro’s per maand omlaag. Dit zorgt voor een directe lastenverlichting en het verlaagt de drempel om de woning energiezuiniger te maken”, zegt commercieel directeur Boudewijn den Herder.
Einde quote.

Op de juiste planeet. Hopen dat die mensen ook gaan isoleren. Iedere kWh die niet gebruikt wordt is er 1. Heel veel mensen leggen PV terwijl het beter is om eerst het huis te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Followup.

Mn dochter melde ik moest koud douchen..... Oeps vergeten.
Goede nieuws geen lekkage, de pulsen bleven weg en de meter bleef t zelfde.
Dus via manual de eco modes net aan gezet. En meteen even waterdruk bijgevuld.
Kijken of het nu 20cent per dag scheelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Op de juiste planeet. Hopen dat die mensen ook gaan isoleren. Iedere kWh die niet gebruikt wordt is er 1. Heel veel mensen leggen PV terwijl het beter is om eerst het huis te isoleren.
Jij denkt dat het goedkoper maken van stroom (volgens essent rond een tientje per maand gemiddeld) een stimulans zal zijn voor mensen om het huis te gaan isoleren?

Denk je niet dat het duurder maken van energie eerder zal helpen daarvoor dan goedkoper maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Sjamo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:25:
[...]

Jij denkt dat het goedkoper maken van stroom (volgens essent rond een tientje per maand gemiddeld) een stimulans zal zijn voor mensen om het huis te gaan isoleren?

Denk je niet dat het duurder maken van energie eerder zal helpen daarvoor dan goedkoper maken?
Het bericht wat ik aanhaalde had het over tientallen euros per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:12
[...]

Veel mensen met PV houden geld over om het huis te isoleren. Daarbij moet je wel heel goed isoleren wil je 30% eigen verbruik (en dus directe besparing) kunnen compenseren . Wil je met de kosten van een PV-systeem een soortgelijke winst met isoleren maken, heb je het al snel over heel oude en slecht geisoleerde woningen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23
Sjamo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Quote uit tekst:
Einde quote.

Ik snap sowieso niks van Essent, waarom betaal je een hoger tarief voor gas bij hun als je zonnepanelen hebt ? Een poos geleden had ik voor de grap het adres van de buren ingevuld, zie hier de verschillen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQB5g968NNxYHV4Day0P5jKo-aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFrjeA4uWIPru2DHJsfTGYpb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH_U3G8bHTlqa_LGbtzZf4CZwaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9cwOYDHl8AMCGOsxA7jNr5G.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Het bericht wat ik aanhaalde had het over tientallen euros per maand.
Je hebt gelijk, gemiddeld 250/jr, dus 2 tientjes per maand. Dat zal een veel betere stimulans zijn :)

Je mist mijn punt misschien.

Het energieverbruik in Nederland kelderde pas echt toen door, oa de oorlog in Oekraïne, de pijzen ervan drastisch omhoog gaan.

Ik heb sterke twijfels bij de opmerking dat mensen geld zullen gaan investeren in verduurzaming van hun woning/ isolatie omdat ze 2 tientjes per maand minder aan Essent gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
redwing schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:33:
[...]

Veel mensen met PV houden geld over om het huis te isoleren. Daarbij moet je wel heel goed isoleren wil je 30% eigen verbruik (en dus directe besparing) kunnen compenseren . Wil je met de kosten van een PV-systeem een soortgelijke winst met isoleren maken, heb je het al snel over heel oude en slecht geisoleerde woningen.
Essent heeft er blijkbaar goed over nagedacht :)
Volgens hen zijn zonnepanelen nog steeds erg lonend, mits je ze afstemt op je verbruik. Als je ze laat leggen door hun dochteronderneming, is berekend dat, wanneer je een zelfverbruik hebt van 70%, je de panelen al in 8 jaar terugverdiend hebt, waarna je er nog 17 jaar financieel voordeel van hebt.

https://solarmagazine.nl/...n-proef-met-thuisbatterij

Ik zit hier te rekenen als een malle hoe wij tot een zelfverbruik van 70% kunnen komen. Dat kunnen we misschien net redden met 1 oud paneel.

Andere mensen ideeën over hoe dat werkt? 70% zelfverbruik?

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 27-05-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:21
hoevenpe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:26:
[...]

Essent is de eerste maatschappij die een negatieve TLV hanteert: 5,5ct teruggave bij ongeveer 13ct boete.
Afschakelen bij zon wordt dus lonend...
Of iig niet terugleveren, wat de meeste omvormers prima kunnen. Zoals de Fronius Zero Feed-in functie.
Uitschakelen heb je niets aan.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sjamo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:44:
[...]
Essent heeft er blijkbaar goed over nagedacht :)
Volgens hen zijn zonnepanelen nog steeds erg lonend, mits je ze afstemt op je verbruik. Als je ze laat leggen door hun dochteronderneming, is berekend dat, wanneer je een zelfverbruik hebt van 70%, je de panelen al in 8 jaar terugverdiend hebt, waarna je er nog 17 jaar financieel voordeel van hebt.

https://solarmagazine.nl/...n-proef-met-thuisbatterij
70% eigenverbruik, dat haal je alleen met een thuisbatterij. Met de genoemde besparing van 600 euro per jaar lukt het nooit om die inclusied PV-panelen in 8 jaar terug te verdienen. Je moet dan voor 4800 euro een volledig systeem die zo'n 4k kWh per jaar opwekt en een accu van minsten 10kWh kopen. Ik betwijfel dat hun dochteronderneming het met die bedragen eens is.

Ik ga er dan ook van uit dat Essent hierbij geen garantie geeft dat de boel in 8 jaar is terug verdiend?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Spasm schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Ik snap sowieso niks van Essent, waarom betaal je een hoger tarief voor gas bij hun als je zonnepanelen hebt ? Een poos geleden had ik voor de grap het adres van de buren ingevuld, zie hier de verschillen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is er niet te snappen?
Essent vergadering: Die zonnepanelen leveren zoveel terug in de zomer dat we hoge kosten maken met gratis wegstrepen in de winter. Dat kost ons aandeelhouders veel divident.
Voorstel oplossing tarieven verhogen. Een plus 20cent of zo.
Tegen voorstel dat valt te veel op als we alleen het op de stroom doen.
Laten we gewoon en het vastrecht en de leveringskosten en de stroomtarieven en de gas tarieven verhogen en terugleverkosten per kwh verhogen en die welkomst bonus door hun neus boren.
De 0.99cent is geen 1 euro scam.

Applaus van alle aandeelhouders motie aangenomen.

Op dit moment is de terugleverkosten gemiddeld evenveel als je welkomst bonus bij géén PV.
En die welkomstbonus word echt niet betaald uit hun aandelen divident maar door de bestaande klanten met en zonder panelen.
Dus je zou kunnen zeggen dat de PV bezitters ondertussen de welkomstbonus betalen voor de niet PV bezitters via hun TLK.

:)

* copykat vind eigenlijk dat welkomstbonussen verboden moeten worden.
Dus ook geen 1e jaar korting.

Scheelt een hoop valse lucht in de offertes.

Op dit moment is de jacht op onbelast geld door opbrengst van je panelen een hot item op de maandelijkse vergadering.
En reken maar dat het rijk, de belastingdienst, ook een graantje mee wil pikken van jou investering.
Want zonder bedrijf als aftrekpost kapstok ben je een melkkoe toe je dood.
We heten niet voor niks "Consumenten." We worden geconsumeerd als zo'n rups die door zo'n sluipwesp "geïnjecteerd is met nageslacht". Levend leeggezogen.

/einde cynische rant. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Sjamo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:37:
[...]

Je hebt gelijk, gemiddeld 250/jr, dus 2 tientjes per maand. Dat zal een veel betere stimulans zijn :)

Je mist mijn punt misschien.

Het energieverbruik in Nederland kelderde pas echt toen door, oa de oorlog in Oekraïne, de pijzen ervan drastisch omhoog gaan.

Ik heb sterke twijfels bij de opmerking dat mensen geld zullen gaan investeren in verduurzaming van hun woning/ isolatie omdat ze 2 tientjes per maand minder aan Essent gaan betalen.
Ik heb ook twijfels. Maar hier hebben we gewoon sinds 2004 een plan. En al behoorlijk wat kunnen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
engelbertus schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:56:
[...]

ik ben het er ttaal niet mee eens de vlgende punten zijn niet realistisch:
mensen met zonnepanelen veroorzaken niet het probleem van onbalans, dat zijn mensen die alleen op piektijden stroom willen gebruiken. overstap naar zonnepanelen heeft een bijwerking dat er alleen srtoom geleverd kan worden als de zon schijnt. dit is wat de overheid wil, en waar we naar toe gaan met energoietransitie. die moet door alle mensen worden betaald. er zijn mensen die zonnepanelen hebben gekocht. die zijn al geld kwijt.
ook het daarom maar verplichten om te investeren in een thuisaccu is ook niet realistisch. het is volgens mij ook niet de bedoeling dat mensen een accu kopen om daarmee energiebedrijf te gaan spelen. dat is namelijk bij wet verboden. onder de noemer "terugleveren" ontstaat er wel een mogelijkheid voor. gaan die mensen dat ook een terugleverboete betalen? ook als ze geen zonnepanelen hebben? en of een windmolen?

de markt die onstaat kan ook ontstaan als mensen eens weten waar ze aan toe zijn.

wanneer mensen die terugleveren niet meer gediscrimineerd mogen worden en de kosten over de consumenten wordt verdeeld( en dus niet inclusief bedirijven) is het een manier om het volk van nederland de kosten van de energietransitie te laten betalen. dat lijkt me logisch. het betekent dan dat stroom een heel klein beetje duurder wordt om te kopen, dat geld voor iedereen. iedereen kan vervolgens een accu kopen om stroom tegen goedkopere tarieven te kopen op momenten dat de stroom wel goedkoop is, of zelfs gratis, of met geld toe van het net gehaald kan owrden. daar ontstaat dus ook al d emarkt voor thuisaccus en slim schakelen. de onbalans zal ooit echt opgelost moeten zijn door de echte vraag en het echte aanbod op elkaar af te kunnen stemmen. ipv dit bij iedere klant afzonderlijk neer te gaan leggen. en vervolgens de kosten neer te leggen bij mensen waarvan e vermoed dat ze het wel kunnen betalen, en als groep een minderheid in NL vormen. Vindt je het oneerlijk dat je als persoon zonder panelen mee moet betalen? aan het probleem waar heel NL voor staat? je kunt ook gewoon wel zonnepanelen kopen, en van de goedkope prijs en eigen energie profiteren. dat wordt dan dus ook gestimuleerd. heb je geen geld daarvoor? zie daa rhet probleem van alle andere nederlanders ( met of zonder panelen) heb je geen plek of mogelijkheid. dat is misschien wel onhandig. mar dat geld ook voor veel nadere zaken, zonder oprit kun je je elektrische auto niet als accu gebruiken, en je auto alleen duur, een paar honderd meter verderop opladen op een parkeerplek die misschien wel vrij is. en die je vervolgens midden in de nacht weer op moet halen omdat je anders ook een boete krijgt, of gezeur met buren die ook willen laden. dat is gewoon allemaal geen geldig excuus om te vinden dat je niet hoeft mee te betalen aan de energietransitie.
de overheid en netwerkbeheerders hadden ook veel eerder kunnen inzetten op oplossingen, accuparken bij zonneparken en windparken, verzwaren van leidingen zodat stroom beter gedistribueerd kan worden, regelgeving van aansluitingen aanpassen zodat het net niet meteen vol zit omdat de hele straat een 3x25 A aansluiting heeft, die nagenoeg nooit gebruikt word, etc. etc. etc. fabrikanten maken al lang producten met uitgesteld starten e.d. van apparaten die veel stroom gebruiken. maak dat verplicht, of op afstand schakelbaar, of op basis van de hoogte van tarieven. had allemaal geund. maar heeft niemand geregeld. dan de mensen die stroom kunnen leveren die niet fossiel is er maar voor op laten draaien? ik vindt dat echt not done.

het is volledig te begrijpen dat mensen hun omvormen uit willen zetten. dat moet voorkomen worden. dat zou kunnen als je de discriminatie en boetes stopt. maar dat is ook maar voor de buhne. want uiteindelijk zullen tarieven een zekere mate van dynamisch blijven. op momenten dat zon zon schijnt zal het terugleveren altijd minder opleveren dan op piektijden.
Het probleem is dat er inmiddels ruim meer dan 20GW aan PV is geinstalleerd; meer dan de helft daarvan ligt bij kleingebruikers op daken.

Om dat in perspectief te plaatsen: op sommige momenten levert alleen PV al meer op dan Nederland in z'n totaliteit aan elektriciteit verbruikt. Daar zal toch iets mee moeten...

Wat ik voorstel is dat mensen de prijs krijgen die hun productie op dat moment waard is. Dan komen er inderdaad incentives om gedrag aan te passen.

Wat je zegt over de gebruikers is een interessante benadering. De oplossing is dan: geen vaste/variabele contracten meer met kunstmatige piek/daltarieven. Alles en iedereen gaat over op dynamische tarieven voor zowel leveren als afnemen.

Dan ontstaat er binnen no-time een markt voor automatisering van het energieverbruik, -opslag en -productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Waarom zou je? De nieuwsberichten geven al aan dat je beter af bent zonder panelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
bilgy_no1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:03:
Wat ik voorstel is dat mensen de prijs krijgen die hun productie op dat moment waard is. Dan komen er inderdaad incentives om gedrag aan te passen.
Waar denk je aan? De wasmachine en vaatwasser zetten geen zoden aan de dijk, je zou in de zomer een jaccuzi of zwembad kunnen overwegen maar dat is waarschijnlijk niet de bedoeling... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
hoevenpe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:53:
[...]

Waar denk je aan? De wasmachine en vaatwasser zetten geen zoden aan de dijk, je zou in de zomer een jaccuzi of zwembad kunnen overwegen maar dat is waarschijnlijk niet de bedoeling... ;)
Een elektrische auto opladen werkt goed: groot genoeg en goed stuurbaar vermogen om energie op te nemen. Dan moet je op die momenten wel de auto aan de lader hebben hangen, maar naar gelang het aantal EVs op de weg toeneemt zullen er dus ook steeds meer zijn die op momenten van overproductie kunnen gaan laden. Er zijn al bedrijven die hiervoor slim laden apps aanbieden. Wanneer dat in voldoende mate gebeurt zullen de pieken en dalen steeds beter op elkaar worden afgestemd.

In het voorjaar en najaar trekt een warmtepomp ook best wat vermogen dat je ook wel enigszins kunt sturen naar de momenten dat de zon alweer/nog schijnt. Een wasdroger verbruikt best wat over een langere periode. In de zomer kan een airco ook nuttig zijn (en sommige warmtepompen kunnen ook koelen).

Anders een batterij of een slim aansturen van de panelen om op bepaalde momenten niet terug te leveren. Steeds meer inverters kunnen worden aangestuurd op dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Het probleem is dat er inmiddels ruim meer dan 20GW aan PV is geinstalleerd; meer dan de helft daarvan ligt bij kleingebruikers op daken.

Om dat in perspectief te plaatsen: op sommige momenten levert alleen PV al meer op dan Nederland in z'n totaliteit aan elektriciteit verbruikt. Daar zal toch iets mee moeten...

Wat je zegt over de gebruikers is een interessante benadering. De oplossing is dan: geen vaste/variabele contracten meer met kunstmatige piek/daltarieven. Alles en iedereen gaat over op dynamische tarieven voor zowel leveren als afnemen.

Dan ontstaat er binnen no-time een markt voor automatisering van het energieverbruik, -opslag en -productie.
En de moderne goed geisoleerde nieuwe woningen hebben hier een voordeel.
Die bewoners zijn vaker hoger opgeleide boven modaal verdienders die even snel 10k kunnen op hoesten.
De huurders die klem zitten tussen de energie rekening en huurverhoging bij modernisering. (verhuurder rekent gewoon alle investeringskosten door op de huurprijs. En na terug verdien tijd gaat het over in pure winst voor de verhuurder niet voor de huurder die heeft per saldo keuze tussen gebeten worden door de kat of de hond.
Bewoners van huizen die ze net voor de hoofdprijs gekocht hebben omdat ze anders bij hun ouders moeten inwonen op 34 jarige leeftijd zitten ook niet te wachten op 10 15k aan opgelegde aanpassingen op hun bestaande energiehuishouding omdat er drijfzandpolitiek is bedreven om hun afgesproken EU waarden op energietransitie te halen.

Ik heb geld om een WP te plaatsen maar op dit moment gaat ik nog 3 jaar cashen op mn panelen omdat de techniek en rendement van aanschaf vs oplevering besparing steeds veranderd en aangepast word.
Het geld dat mn panelen oplevert gaat in passieve isolatie dáár kunnen ze geen energiebelasting over heffen als het eenmaal in mijn woning zit. Ja WOZ maar die is gelukkig niet zo'n groot percentage als je een paar k toevoegt op je 4/5ton dat een woonhuis al kost heden ten dagen.

Ze moeten eerst het speelveld van wel of geen pv's gelijk trekken en de scheiding maken op wat kost het met leveren en wat kost het met halen zonder saldering. Zonder allerlei wisselende rekenmethodes en schimmige subcijfers. Wetgeving moet burgers beschermen tegen graaicultuur en kosten afwenteling.
Energie is een basisbehoefte en geen handels artikel. Je kan eenvoudig niet zonder en je bent afhankelijk van de netbeheerder die jou buurt in beheer heeft. Net als de trein, concurentie op NS? _O-
Je moet gewoon over het zelfde spoor met de zelfde structionele problemen die een andere naam en aanstuurder op de dienstregeling niet verbeterd.
Dus bescherming van de minder kapitaalkrachtigen onder ons is heel belangrijk want die minder kapitaalkrachten zijn wel je werkers die de theorie omzetten in praktijk waar de hogeropgeleiden weer gebruik van maken. (iets met twee linker handen? ) (beetje gechargeerd ok.)

Welkomst Bonussen afschaffen , kortingen ook. Niks jou wil ik wel en jou probeer ik weg te jagen met extra hoge tarieven en vaste kosten.(En als je toch tekent prima heb ik extra inkomen.)

Ze moeten de bewegingsruimte van multinationals verkleinen bij basisbehoeftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
bilgy_no1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:10:
Een elektrische auto opladen werkt goed: groot genoeg en goed stuurbaar vermogen om energie op te nemen.
En nu zonder eigen oprit? ;)

Wasdrogen is sowieso niet nodig, een wasrek voldoet ook. Airco is verbazingwekkend zuinig, warmtepomp is met stadsverwarming geen optie. Er is gewoon niet veel mogelijk, batterijen hebben (nog) een te hoge TVT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Het probleem is dat energiemaatschappijen niet willen betalen voor de teruggeleverde stroom van PV bezitters, maar wel de hoofdprijs willen ontvangen van de niet PV bezitters. Natuurlijk hebben we als Nederlandse overheden de energiemaatschappijen verkocht en is dit hoe commerciële bedrijven werken. Wat mij betreft moet de overheid een lagere prijs verplichten als energiemaatschappijen terugleverboetes hebben. Want die boetes zouden niet alleen de bottom line van de energiemaatschappij moeten spekken, maar gebruikt worden om die onbalanskosten te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
hoevenpe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:14:
[...]

En nu zonder eigen oprit? ;)

Wasdrogen is sowieso niet nodig, een wasrek voldoet ook. Airco is verbazingwekkend zuinig, warmtepomp is met stadsverwarming geen optie. Er is gewoon niet veel mogelijk, batterijen hebben (nog) een te hoge TVT.
Als je de volgende apparaten niet hebt:
- EV (vwb thuisladen dan)
- warmtepomp
- Wasdroger

Dan zal je verbruik waarschijnlijk niet zo hoog zijn. De vraag is dan ook of je veel panelen hebt... Zolang je opwekking enigszins relateert aan je verbruik zal het probleem ook minder groot zijn lijkt me.

Als je met een jaarverbruik van 2500 kWh voldoende panelen op je dak legt om het dubbele op te wekken speelt er volgens mij een andere afweging. Je ging dan immers grotendeels voor de terugleververgoeding en niet voor het salderen. In het ultieme geval schakel je dan de panelen uit op die paar momenten dat de tarieven negatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 08:29
Ben blij dat ik vorige week mijn contract voor 3 jaar lang heb verlengd bij Essent via de Media Markt. Hierdoor bespaar ik sowieso al bijna 30 Euro per maand aan terugleverkosten en heb ik veel lagere tarieven.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Z___Z schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Het probleem is dat energiemaatschappijen niet willen betalen voor de teruggeleverde stroom van PV bezitters, maar wel de hoofdprijs willen ontvangen van de niet PV bezitters. Natuurlijk hebben we als Nederlandse overheden de energiemaatschappijen verkocht en is dit hoe commerciële bedrijven werken. Wat mij betreft moet de overheid een lagere prijs verplichten als energiemaatschappijen terugleverboetes hebben. Want die boetes zouden niet alleen de bottom line van de energiemaatschappij moeten spekken, maar gebruikt worden om die onbalanskosten te dragen.
Bij sommigen betaal je inderdaad ook een hoger tarief als PV bezitter... Dit is alleen niet altijd transparant. Ik meen dat er vorige week een aankondiging was van terugleverheffingen met de mededeling dat de tarieven voor niet PV-bezitters werden verlaagd. Dat is helemaal onzin. Want als je met je PV die heffing betaalt zou je niet ook nog eens gediscrimineerd moeten worden op de prijs per kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
copykat schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:11:
[...]

En de moderne goed geisoleerde nieuwe woningen hebben hier een voordeel.
Die bewoners zijn vaker hoger opgeleide boven modaal verdienders die even snel 10k kunnen op hoesten.
De huurders die klem zitten tussen de energie rekening en huurverhoging bij modernisering. (verhuurder rekent gewoon alle investeringskosten door op de huurprijs. En na terug verdien tijd gaat het over in pure winst voor de verhuurder niet voor de huurder die heeft per saldo keuze tussen gebeten worden door de kat of de hond.
Bewoners van huizen die ze net voor de hoofdprijs gekocht hebben omdat ze anders bij hun ouders moeten inwonen op 34 jarige leeftijd zitten ook niet te wachten op 10 15k aan opgelegde aanpassingen op hun bestaande energiehuishouding omdat er drijfzandpolitiek is bedreven om hun afgesproken EU waarden op energietransitie te halen.

Ik heb geld om een WP te plaatsen maar op dit moment gaat ik nog 3 jaar cashen op mn panelen omdat de techniek en rendement van aanschaf vs oplevering besparing steeds veranderd en aangepast word.
Het geld dat mn panelen oplevert gaat in passieve isolatie dáár kunnen ze geen energiebelasting over heffen als het eenmaal in mijn woning zit. Ja WOZ maar die is gelukkig niet zo'n groot percentage als je een paar k toevoegt op je 4/5ton dat een woonhuis al kost heden ten dagen.

Ze moeten eerst het speelveld van wel of geen pv's gelijk trekken en de scheiding maken op wat kost het met leveren en wat kost het met halen zonder saldering. Zonder allerlei wisselende rekenmethodes en schimmige subcijfers. Wetgeving moet burgers beschermen tegen graaicultuur en kosten afwenteling.
Energie is een basisbehoefte en geen handels artikel. Je kan eenvoudig niet zonder en je bent afhankelijk van de netbeheerder die jou buurt in beheer heeft. Net als de trein, concurentie op NS? _O-
Je moet gewoon over het zelfde spoor met de zelfde structionele problemen die een andere naam en aanstuurder op de dienstregeling niet verbeterd.
Dus bescherming van de minder kapitaalkrachtigen onder ons is heel belangrijk want die minder kapitaalkrachten zijn wel je werkers die de theorie omzetten in praktijk waar de hogeropgeleiden weer gebruik van maken. (iets met twee linker handen? ) (beetje gechargeerd ok.)

Welkomst Bonussen afschaffen , kortingen ook. Niks jou wil ik wel en jou probeer ik weg te jagen met extra hoge tarieven en vaste kosten.(En als je toch tekent prima heb ik extra inkomen.)

Ze moeten de bewegingsruimte van multinationals verkleinen bij basisbehoeftes.
Ja, ik ben het wel met je eens dat er ook met de kleine portemonnee rekening moet worden gehouden.

Ik vind het een schande dat er bijvoorbeeld bij een verbouwing van een huis van 3 miljoen geen eis is dat deze bij overdracht van het gas moet worden gehaald en opgewaardeerd naar Energieklasse A. Dan zie ik van die enorme kasten in de buurt waar mensen een zwembad laten inbouwen en een keuken van bijna een ton, maar het dak niet wordt geisoleerd.

Maar we hebben hier twee zaken:
1. De energietransitie, zelf opwekken van PV-stroom en de balans/capaciteit van het stroomnet.
2. Inkomenspolitiek om minder koopkrachtigen bij te staan.

Die zaken kunnen desnoods apart worden geregeld. Dat laatste kan ook met een energietoeslag oid. Dat gedoe van de afgelopen jaren met compensatie voor ieder huishouden (incl. de bewoners van het bovenstaande huis van 3 miljoen...) of het prijsplafond voor iedereen was heel duur en slecht. Liever een loket waar mensen onder een bepaald toetsingsinkomen een extra toeslag kunnen aanvragen of een bedrag om te investeren in de woning.

Dan is er ruimte om op punt 1 te kijken naar een eerlijke beprijzing die het productie- en consumptiegedrag optimaal stuurt in het licht van de transitie.

En dan inderdaad voor een langere periode vastleggen wat de spelregels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
bilgy_no1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Als je de volgende apparaten niet hebt:
- EV (vwb thuisladen dan)
- warmtepomp
- Wasdroger

Dan zal je verbruik waarschijnlijk niet zo hoog zijn. De vraag is dan ook of je veel panelen hebt... Zolang je opwekking enigszins relateert aan je verbruik zal het probleem ook minder groot zijn lijkt me.

Als je met een jaarverbruik van 2500 kWh voldoende panelen op je dak legt om het dubbele op te wekken speelt er volgens mij een andere afweging. Je ging dan immers grotendeels voor de terugleververgoeding en niet voor het salderen. In het ultieme geval schakel je dan de panelen uit op die paar momenten dat de tarieven negatief zijn.
Nee hoor, ik heb hier het dak vol gelegd zodat ik zoveel mogelijk maanden kan profiteren van de zon. Want in de echte zomermaanden heb je weliswaar al snel genoeg, maar buiten de zomermaanden is het ook leuk om voldoende op te wekken om de dag door te komen. Zeker omdat de kosten van het systeem alleen met materiaalkosten omhoog gaan omdat het voor installatie weinig uit maakt of je er 10 of 20 legt. Die teruglever-vergoeding werd pas interessant toen ik ze al op het dak had liggen en heeft daardoor niets met de keuze te maken.

En gezien de energietransitie is het toch echt gewenst dat mensen zoveel mogelijk op het dak leggen.

Dat de leveranciers dat niet willen is ook logisch, die leveren die stroom liever zelf. Zeker als je de wat langere termijn bekijkt zullen we juist minder afhankelijk worden van die leveranciers. Zodra accu's rendabel worden kun je al 9 maanden van het net, en als er nog een grotere opslag wordt bedacht (die echt wel gaat komen) heb je die leverancier zelfs helemaal niet meer nodig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Katth schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:21:
Ben blij dat ik vorige week mijn contract voor 3 jaar lang heb verlengd bij Essent via de Media Markt. Hierdoor bespaar ik sowieso al bijna 30 Euro per maand aan terugleverkosten en heb ik veel lagere tarieven.
Ik in maart ook 3 jaar vast gezet. Maar zoals ik het lees kunnen ze ook een vast contract open trekken en teruglever kosten gaan vragen? Omdat ze schrijven; "Sluit je een nieuw contract af, dan rekenen wij voor je uit in welke schaal je valt. Ben je al klant bij Essent, dan zie je je terugleverkosten makkelijk terug in de app of Mijn Essent."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
UltraSub schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:47:
[...]

Ik in maart ook 3 jaar vast gezet. Maar zoals ik het lees kunnen ze ook een vast contract open trekken en teruglever kosten gaan vragen? Omdat ze schrijven; "Sluit je een nieuw contract af, dan rekenen wij voor je uit in welke schaal je valt. Ben je al klant bij Essent, dan zie je je terugleverkosten makkelijk terug in de app of Mijn Essent."
Afhankelijk van de voorwaarden kunnen ze dat inderdaad doen, al zul je dan wel de kans krijgen kosteloos op te zeggen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Lang verlengsnoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ik volg het niet meer zo allemaal maar ben de laatste tijd weer wat aan het inlezen om mij eigen te verdiepen in wat nou handig is voor mijzelf.
Mijn contract loopt in september af

Mijn data zijn:

700kw verbruik
400kw teruglevering
200kw directe verbruik

Dus na salderen verbruik ik nog circa 300kw stroom

Gasverbruik is circa 250m3 per jaar

Iemand tips?

En ik vroeg mij nog iets af. Stel ik heb een vast contract en ik ga verhuizen kan ik dat contract dan meenemen of vervalt die dan en krijg ik een boete of bij samenwonen waardoor ik geen contract eventueel meer nodig heb?

[ Voor 3% gewijzigd door NicoHF op 27-05-2024 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
NicoHF schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:21:
Ik volg het niet meer zo allemaal maar ben de laatste tijd weer wat aan het inlezen om mij eigen te verdiepen in wat nou handig is voor mijzelf.
Mijn contract loopt in september af

Mijn data zijn:

700kw verbruik
400kw teruglevering
200kw directe verbruik

Dus na salderen verbruik ik nog circa 300kw stroom

Gasverbruik is circa 250m3 per jaar

Iemand tips?
Vul die eerste twee getallen voor stroom plus je gas verbruik in bij een aantal vergelijkers (gaslicht.com, pricewise.nl) en kijk wat daar uitkomt, je hebt niet heel veel teruglevering dus voor jouw kunnen de terugleverkosten best meevallen.
En ik vroeg mij nog iets af. Stel ik heb een vast contract en ik ga verhuizen kan ik dat contract dan meenemen of vervalt die dan en krijg ik een boete of bij samenwonen waardoor ik geen contract eventueel meer nodig heb?
Je kan je contract meenemen maar als je naar een huis gaat met een heel ander verbruik kan de energieleverancier de overeenkomst aanpassen, dit staat in de voorwaarden.

Bij samenwonen zal inderdaad één van de twee het contract op moeten zeggen. Of je een boete moet betalen en hoe hoog die is staat meestal in de online omgeving van de energieleverancier.

Maar ik weet niet wanneer je van plan bent samen te gaan wonen want als je op zoek bent naar een nieuw contract en je gaat pas na september samenwonen kan je beter even een tijdje variabel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:37:
[...]

Vul die eerste twee getallen voor stroom plus je gas verbruik in bij een aantal vergelijkers (gaslicht.com, pricewise.nl) en kijk wat daar uitkomt, je hebt niet heel veel teruglevering dus voor jouw kunnen de terugleverkosten best meevallen.

[...]

Je kan je contract meenemen maar als je naar een huis gaat met een heel ander verbruik kan de energieleverancier de overeenkomst aanpassen, dit staat in de voorwaarden.

Bij samenwonen zal inderdaad één van de twee het contract op moeten zeggen. Of je een boete moet betalen en hoe hoog die is staat meestal in de online omgeving van de energieleverancier.

Maar ik weet niet wanneer je van plan bent samen te gaan wonen want als je op zoek bent naar een nieuw contract en je gaat pas na september samenwonen kan je beter even een tijdje variabel gaan.
Had ik zojuist gedaan bij gaslicht en budget energie komt er wel heel goedkoop uit met een 1 jaar contract door de bonus van €275.
Hoe betrouwbaar is dat?

Ik ga voorlopig nog niet samenwonen het is ook nog niet aan de orde, maar verhuizen verwacht ik wel volgend jaar hopelijk, het is meer of ik misschien zal gaan kijken naar een 3 jarige contract of een 1 jaar.
Maar ik begrijp dat je het contract dus mee kan nemen bij het verhuizen. Dit brengt mij wel met het volgende punt waarschijnlijk (hopelijk) ga ik naar een nieuwbouw woning toe en die zijn tegenwoordig allemaal gasloos waardoor ik geen gasafnamen meer heb, krijg je dan wel alsnog zo een opzeg boete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:45
Budget energie probeert me ook terug te winnen, maar wel op een lachwekkende manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEZ-RdX0zb6C906ckK2ULCi7I7I=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/W6ntFOPMo1YQZK8II2ZO29Yd.png?f=fotoalbum_medium

Tsja, op welk tijdstip kan ik (en eigenlijk iedereen met zonnepanelen) 100% op zonnepanelen draaien? :’) daarnaast betaal je nog flink energiebelasting dus ‘gratis’ met een hele dikke *.

Ik snap echt niet dat ze denken hiermee überhaupt klanten te trekken.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
NicoHF schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:47:
[...]

Had ik zojuist gedaan bij gaslicht en budget energie komt er wel heel goedkoop uit met een 1 jaar contract door de bonus van €275.
Hoe betrouwbaar is dat?

Ik ga voorlopig nog niet samenwonen het is ook nog niet aan de orde, maar verhuizen verwacht ik wel volgend jaar hopelijk, het is meer of ik misschien zal gaan kijken naar een 3 jarige contract of een 1 jaar.
Maar ik begrijp dat je het contract dus mee kan nemen bij het verhuizen. Dit brengt mij wel met het volgende punt waarschijnlijk (hopelijk) ga ik naar een nieuwbouw woning toe en die zijn tegenwoordig allemaal gasloos waardoor ik geen gasafnamen meer heb, krijg je dan wel alsnog zo een opzeg boete?
Wat is heel goedkoop? Je hebt een heel laag verbruik dus je kosten zouden ook laag moeten zijn... het is in jouw situatie niet eens interessant om te vergelijken (tenzij je financieel erg krap zit), maar het verschil zal hooguit wat euro's zijn.

En Gaslicht is gewoon betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:00:
[...]

Wat is heel goedkoop? Je hebt een heel laag verbruik dus je kosten zouden ook laag moeten zijn... het is in jouw situatie niet eens interessant om te vergelijken (tenzij je financieel erg krap zit), maar het verschil zal hooguit wat euro's zijn.

En Gaslicht is gewoon betrouwbaar.
Heb nu Oxxio en die zou nu op €50.59 per maand uitkomen en budget energie €25.79 dus dat scheelt bijna 50% als ik het zo zie bij een 1 jarig contract.

Dus scheelt toch wel behoorlijk ondanks mijn lage verbruiken, vergelijken is altijd beter dan niks doen hoe klein het verschil ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
NicoHF schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:47:
Hoe betrouwbaar is dat?
Ik heb geen ervaring met budget maar dat aanbod lijkt me betrouwbaar. Het is goedkoop omdat je een relatief laag verbruikt hebt. MAAR die bonus krijg je waarschijnlijk alleen als je het hele contract uitdient! Moet je even de actievoorwaarden voor lezen. Overigens kan je deze nog niet afsluiten voor september.
Ah dan wordt het wel iets ingewikkelder. Dit zijn over het algemeen de verhuisregels van de energieleveranciers:
Artikel 20 Wat gebeurt er als u verhuist?
[list]
20.1 Verhuist u? Informeert u ons dan schriftelijk of digitaal of bel ons. Onze overeenkomst loopt door op het nieuwe adres.
20.2 Wat moet u doen u als u verhuist?
- Informeer ons dan twee weken voordat u verhuist over uw nieuwe adres.
- Stuur ons binnen vijf werkdagen nadat u bent verhuisd schriftelijk of digitaal de meterstanden van uw
oude adres. Zet hierop ook uw handtekening. Laat als dat kan ook de nieuwe bewoner zijn handtekening
zetten.
- Stuur ons ook binnen vijf werkdagen nadat u bent verhuisd schriftelijk of digitaal de meterstanden van
uw nieuwe adres. Als dat kan ook met de handtekening van de vorige bewoner.
20.3 Wat doen wij als u verhuist?
- Dan informeren wij u schriftelijk of digitaal dat wij de levering voor het oude adres gaan beëindigen.
Uw overeenkomst loopt door voor uw nieuwe huis.
- Denken wij dat u op uw nieuwe adres veel meer of veel minder elektriciteit en/of gas gaat gebruiken?
Dan mogen wij de overeenkomst wijzigen. Bent u het niet met deze wijzigingen eens? Dan mag u de
overeenkomst beëindigen binnen de daarvoor geldende voorwaarden.

- Wij melden u aan bij de netbeheerder voor een nieuwe aansluit- en transportover-eenkomst op uw
nieuwe adres. Wij zeggen voor u de bestaande overeenkomst met uw netbeheerder op het oude adres op.
20.4 Heeft u op uw nieuwe adres nog geen aansluiting op het elektriciteits- en/of het gasnet? Dan kunt u van ons nog geen elektriciteit en/of gas geleverd krijgen. U krijgt van ons pas elektriciteit en/of gas geleverd als uw netbeheerder voor een juiste aansluiting heeft gezorgd.
20.5 Heeft u tijdelijk twee adressen? Dan krijgt u tijdelijk gas en/of elektriciteit geleverd op beide adressen.
Tenzij redelijkerwijs niet van ons verlangd kan worden dat wij ook nog ten behoeve van het oude perceel
elektriciteit en/of gas tegen de overeengekomen voorwaarden blijven leveren. Wilt u (na verloop van tijd)
alleen op uw nieuwe adres elektriciteit en/of gas geleverd krijgen, moet u wel de overeenkomst op uw
oude adres opzeggen. Doet u dat niet, dan brengen wij u de kosten voor de levering op uw oude adres
bij u in rekening tot het moment dat rechtsgeldig is opgezegd.
Hoe het precies wordt afgehandeld kan per energieleverancier ook nog verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@bilgy_no1
Misschien is salderen en terugleververgoeding te koppelen aan passieve isolatie.
Is die subsidie ook niet meer nodig.
Dus zoiets optuigen na 2027.
Dus een soort spaarpunten regeling waarbij je TerugLeverKosten terugkrijgt als je een verbetering aan je energielabel doet.
Dus de PV opbrengst niet meer voor algemene doeleinden beschikbaar is. Zoals een 3 weken vliegvakantie 😉 of een mega buitenkeuken.
Maar alleen voor verbetering van energie transitie beschikbaar.
Uiteindelijk bouw je daarmee een woningbestand mee waar iedereen mee uit de voeten kan.
Minder nodig hebben is eigenlijk het einddoel niet minder hoeven betalen als je het milieu als hoofd reden ziet.
Huurwoningen kan je sturen op de zelfde manier, de eigenaar mag de opbrengst alleen gebruiken voor isolatie verbetering. Waardoor de huurder uiteindelijk ook er comfortabeler bij zit.

Persoonlijk wil ik best voor milieu investeringen doen maar niet als deze investeringen uitgezogen worden door inspringende dienstverleners die de subsidies meerekenen in hun winstmarge omdat het toch niet door de opdrachtgever betaald word. En dat gevoel heb ik een beetje met de gehypte warmtepompen.
Die terugverdien tabelletjes die ze rondstrooien zijn lastig te controleren als je niet de ins en out weet van de techniek. En je kan ze niet persoonlijk aansprakelijk houden als ze het fout hebben dus ze hebben geen motivatie om dit netjes te doen anders dan risico op imagoschade op bijv. Tweakers.

Het gedraaikont van de regering en de vrije beweegbaarheid van de grote multinationals in de energiemarkt die met hun "concurentie" /dochterondernemingen een spelletje spelen van good cop bad cop maakt investeringen van meerdere duizenden euro's die op kunnen lopen tot over de 20k ook niet gemakkelijker op. Je anticipeert op bepaalde regelingen en poef nieuw spel nieuwe ronden.

Vandaar dat ik nu even geen stroom vretende systemen voor veel geld installeer.
Als die vooral s'winters in dure kwh tarieven aan het net lurken zal dat weer een model zijn om te klagen dat het net het niet meer aan kan en dat toch weer de vaste net kosten hoger moeten worden om deze investering te kunnen maken blabla.

De minder minder energie dogma is volgens mij een betere route.
Dus passieve isolatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
Behalve terugleverboetes vind ik dat er ook kutweerkorting moet komen, mijn panelen doen dit jaar tientallen procenten minder dan jaren hiervoor.

Help ik het net mee... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

hoevenpe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:31:
Behalve terugleverboetes vind ik dat er ook kutweerkorting moet komen, mijn panelen doen dit jaar tientallen procenten minder dan jaren hiervoor.

Help ik het net mee... :P
_O-

Helaas is K.W.K. Al bezet
Maar ik ben voor!

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
copykat schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:28:
@bilgy_no1
Misschien is salderen en terugleververgoeding te koppelen aan passieve isolatie.
Is die subsidie ook niet meer nodig.
Dus zoiets optuigen na 2027.
Dus een soort spaarpunten regeling waarbij je TerugLeverKosten terugkrijgt als je een verbetering aan je energielabel doet.
Dus de PV opbrengst niet meer voor algemene doeleinden beschikbaar is. Zoals een 3 weken vliegvakantie 😉 of een mega buitenkeuken.
Maar alleen voor verbetering van energie transitie beschikbaar.
Uiteindelijk bouw je daarmee een woningbestand mee waar iedereen mee uit de voeten kan.
Minder nodig hebben is eigenlijk het einddoel niet minder hoeven betalen als je het milieu als hoofd reden ziet.
Huurwoningen kan je sturen op de zelfde manier, de eigenaar mag de opbrengst alleen gebruiken voor isolatie verbetering. Waardoor de huurder uiteindelijk ook er comfortabeler bij zit.

Persoonlijk wil ik best voor milieu investeringen doen maar niet als deze investeringen uitgezogen worden door inspringende dienstverleners die de subsidies meerekenen in hun winstmarge omdat het toch niet door de opdrachtgever betaald word. En dat gevoel heb ik een beetje met de gehypte warmtepompen.
Die terugverdien tabelletjes die ze rondstrooien zijn lastig te controleren als je niet de ins en out weet van de techniek. En je kan ze niet persoonlijk aansprakelijk houden als ze het fout hebben dus ze hebben geen motivatie om dit netjes te doen anders dan risico op imagoschade op bijv. Tweakers.

Het gedraaikont van de regering en de vrije beweegbaarheid van de grote multinationals in de energiemarkt die met hun "concurentie" /dochterondernemingen een spelletje spelen van good cop bad cop maakt investeringen van meerdere duizenden euro's die op kunnen lopen tot over de 20k ook niet gemakkelijker op. Je anticipeert op bepaalde regelingen en poef nieuw spel nieuwe ronden.

Vandaar dat ik nu even geen stroom vretende systemen voor veel geld installeer.
Als die vooral s'winters in dure kwh tarieven aan het net lurken zal dat weer een model zijn om te klagen dat het net het niet meer aan kan en dat toch weer de vaste net kosten hoger moeten worden om deze investering te kunnen maken blabla.

De minder minder energie dogma is volgens mij een betere route.
Dus passieve isolatie.

Ja, de discussie kun je inderdaad ook breder trekken naar overige consumptie. Dat komt echter de eenvoud van een regeling niet ten goede... Krijg je discussies over een Koolstof-budget dat ieder jaar daalt bijv. Maar.om dat te koppelen aan teruglevering en netbalans is wel weer lastig.

Ik ben zelf wel blij met de warmtepomp hoor. Die heb ik alleen al in 2022 en 2023 zowat terugverdiend doordat ik geen gas meer hoefde te gebruiken. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat mede door de zonnepanelen komt...

Totale maandlasten voor energie liggen nu op €68 aan elektriciteit (wel na teruglevering), voor best een groot huis uit 1938 verwarmen, warm water, elektrisch koken en inclusief ook flink wat kWh die opgaan aan de auto. En dat zou ik nu misschien nog wel wat goedkoper kunnen afsluiten ook.

We zijn overigens wel begonnen met alles heel goed isoleren, dus daar win je inderdaad heel veel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:48
Katth schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:21:
Oh ja die deal zag ik op Pepper voorbijkomen. Loopt als het goed is nog tm vrijdag. Eens kijken of dat interessant is om over te stappen. Zit nog tot juli 2025 bij GC maar als ik over 6 maanden Essent laat ingaan (uiterste datum is 6 maanden in de toekomst) is de contractafkoop maar 28 euro voor stroom aldus GC en heb ik dan weer 3 jaar zekerheid zonder terugleverboete....Eens kijken of ik nog langs de MM kan deze week. Jammer dat die deal niet online te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-09 17:39
redwing schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Afhankelijk van de voorwaarden kunnen ze dat inderdaad doen, al zul je dan wel de kans krijgen kosteloos op te zeggen.
Dus iedereen die de afgelopen weken een 3 jarig contract met gunstige tarieven hebben afgesloten met Essent bij de MediaMarkt gaan dit weer opzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:00
Ik zit even met dubio,

Steeds meer leveranciers komen met terugleveringskosten, Mijn huidige contract (afgesloten voor nieuwe opzegboeteregeling) verloopt 01-06-2025
Nu dat salderen steeds minder wordt zit ik toch beetje om mij heen te kijken.
Nu had ik volgende in gedachten
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ "Nederlands Groen 2 Jaar" pid: 255
Stroom € 0,26654 € 0,28255
Vaste leveringskosten € 10,26
Gas: € 1,17997 € 1,19007
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welko
overstappen op laatste moment dat mogelijk is (26-11-2024)
Waardoor ik dan opzegboete van 100- moet betalen, maar hierna nog wel 2 jaar kan salderen tot 26-11-2026

Wat raden jullie aan?

Heb nu met Vaste stroom € 0,24418 en gas € 1,07933

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:45
Salderen kan toch tot 1-1-2027?

Ik heb zelf overigens ook vandaag met 2 jaar verlengd bij GC, (odanks dat mooie 'kom terug 'aanbod'' van Budget :+.

Overigens zijn mijn tarieven -iets- minder gunstig (~29ct en ~30ct, €1,24 gas) (alhoewel lagere vaste kosten), maar kan ook op gaslicht eigenlijk niks beters vinden.
Oxxio biedt een vrijwel gelijkwaardig (lagere stroomkosten (~27ct, hogere gaskosten (1,28)) 1-jarig contract..
En gezien vrijwel alles met terugleverboete is, dan maar dit voor nog 2 jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 27-05-2024 22:17 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MajaMestreech schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:53:
[...]

Dus iedereen die de afgelopen weken een 3 jarig contract met gunstige tarieven hebben afgesloten met Essent bij de MediaMarkt gaan dit weer opzeggen?
Dat ligt eraan of ze ook daadwerkelijk wat gaan aanpassen aan de contracten en of dat mag. Maar vaak staat er wel in de voorwaarden dat ze dingen aan mogen passen. Maar het is natuurlijk geen zekerheid dat ze dat ook gaan doen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
redwing schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:19:
[...]

Dat ligt eraan of ze ook daadwerkelijk wat gaan aanpassen aan de contracten en of dat mag. Maar vaak staat er wel in de voorwaarden dat ze dingen aan mogen passen. Maar het is natuurlijk geen zekerheid dat ze dat ook gaan doen.
Ze mogen in een vast contract niks aanpassen, anders dan door de overheid opgedragen.
Ze kunnen in de voorwaarden zetten wat ze willen, ze mogen het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Soppyscroll schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:00:
Ik zit even met dubio,

Steeds meer leveranciers komen met terugleveringskosten, Mijn huidige contract (afgesloten voor nieuwe opzegboeteregeling) verloopt 01-06-2025
Nu dat salderen steeds minder wordt zit ik toch beetje om mij heen te kijken.
Nu had ik volgende in gedachten
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ "Nederlands Groen 2 Jaar" pid: 255
Stroom € 0,26654 € 0,28255
Vaste leveringskosten € 10,26
Gas: € 1,17997 € 1,19007
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welko
overstappen op laatste moment dat mogelijk is (26-11-2024)
Waardoor ik dan opzegboete van 100- moet betalen, maar hierna nog wel 2 jaar kan salderen tot 26-11-2026

Wat raden jullie aan?

Heb nu met Vaste stroom € 0,24418 en gas € 1,07933
Hangt af van je verbruik, je huidige contract heeft nog hele goede tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:00
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:22:
[...]

Hangt af van je verbruik, je huidige contract heeft nog hele goede tarieven.
Qua energie maakt het niks uit ivm zonnepanelen,
heb uitgerekend met m'n gasverbruik van vorig jaar dat het mij 6 euro meer kost.
mijn elektraverbruik zit na salderen op ongeveer 150Kwh per jaar
Maar betaal liever 1x 100 euro opzegboete en over half jaar contract in laten gaan om dan nog 2 jaar te kunnen salderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Soppyscroll op 27-05-2024 22:28 ]

Pagina: 1 ... 132 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden