...ze mogen het niet maar doen het misschien toch ... voor zaterdag toch maar eens kijken bij de Essent stand in de MediaMarkt en bij een aanbieding de voorwaarden door ene jurist laten controleren..Truus01 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:20:
[...]
Ze mogen in een vast contract niks aanpassen, anders dan door de overheid opgedragen.
Ze kunnen in de voorwaarden zetten wat ze willen, ze mogen het niet.
Maar salderen blijft nog wel in 2025 (en ook in 2026) ook met de contracten van over een 1 jaar. Het is alleen dat je dan hoogstwaarschijnlijk een heffing moet betalen over je totale teruglevering. Vandaar dat je hoeveelheid verbruik en teruglevering wel uitmaken.Soppyscroll schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:26:
[...]
Qua energie maakt het niks uit ivm zonnepanelen,
heb uitgerekend met m'n gasverbruik van vorig jaar dat het mij 6 euro meer kost.
mijn elektraverbruik zit na salderen op ongeveer 150Kwh per jaar
Maar betaal liever 1x 100 euro opzegboete en over half jaar contract in laten gaan om dan nog 2 jaar te kunnen salderen.
Overigens zou het ook mogelijk moeten zijn om alleen stroom op te kunnen zeggen. dan kan je gas nog door laten lopen. (Eigenlijk zeg je zelf niet stroom op, maar je vraagt dan alleen stroom aan bij de nieuwe leverancier )
En let ook op, naast de opzegboete, met eventuele loyaliteits kortingen die je alleen krijgt als je het hele contract uit dient.
Heb er speciaal naar gevraagd bij het oversluiten van het contract, hij zei dat mogen ze niet doen, behalve wat de regering voorschrijft.MajaMestreech schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:53:
[...]
Dus iedereen die de afgelopen weken een 3 jarig contract met gunstige tarieven hebben afgesloten met Essent bij de MediaMarkt gaan dit weer opzeggen?
Als dat anders is dan hoor ik dit ook graag.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
volgens mij dus niet omdat het hier een vast contract betreft, daar kunnen ze dus geen nieuwe kosten in rekening brengen, dat zag je ook bij andere wijzigngen zowel bij Essent als ook bij andere energieboeren, zie hierbij ook de uitspraak van de ACM.redwing schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:48:
[...]
Afhankelijk van de voorwaarden kunnen ze dat inderdaad doen, al zul je dan wel de kans krijgen kosteloos op te zeggen.
bij vast contract mogen ze dat dus niet doen, wel bij een variabel contract en dan mag je opzeggen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
N.a.v. de 1 Juli "actie" van Essent ben ik gaan rondkijken en zie ik dat het het verstandigst is om voor 1 juni een vast contract af te sluiten bij Essent, alleen vind ik de Kwh prijzen hoger dan verwacht.
Lever ongeveer 3000kwh terug en verbruik 3-4000 Kwh, met 400M3 Gas.
Is dit het verstandigst? (of nog even naar de MediaMarkt actie kijken?)
:strip_exif()/f/image/g5dnbMwrb9ZkEbh7KX2XColr.jpg?f=fotoalbum_large)
Gulfstream G650
Ik zou niet blij zijn met die vaste leveringskosten van 131,48 per dag bij stroom en 95,57 bij gas.SalimRMAF schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 01:52:
N.a.v. de 1 Juli "actie" van Essent ben ik gaan rondkijken en zie ik dat het het verstandigst is om voor 1 juni een vast contract af te sluiten bij Essent, alleen vind ik de Kwh prijzen hoger dan verwacht.
[Afbeelding]
Verder vind ik je kw en gas wel duur per eenheid.
[ Voor 3% gewijzigd door Boerenlater op 28-05-2024 07:07 ]
Als je naar de dichtsbijzijnde Media Markt gaat dan krijg je een beter aanbod dan dat je online krijgt, ook voor een 1-jarig contract.SalimRMAF schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 01:52:
[Afbeelding]
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
Dat zijn belachelijk hoge tarieven, stroom normaal is het prijsplafond van vorig jaarSalimRMAF schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 01:52:
[Afbeelding]

krijg hier toch het idee bij dat er nogal wat fouten in zitten, incl het "aanbod" van 76,- per maandSalimRMAF schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 01:52:
[Afbeelding]
Heb vanochtend via deze link https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug stroom voor 2 jaar afgesloten om 07:05.
Om 07:30 kreeg ik het contract binnen maar hebben ze een contract gestuurd van het standaard NL Windstroom 2 jaar pakket welke je via de normale weg afsluit.
Is er iemand die deze ervaring ook heeft? Zou een telefoontje helpen?
Om 07:30 kreeg ik het contract binnen maar hebben ze een contract gestuurd van het standaard NL Windstroom 2 jaar pakket welke je via de normale weg afsluit.
De leveringkosten zijn per jaar en niet per dag, wel even een punt van aandacht.SalimRMAF schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 01:52:
[Afbeelding]
Ga anders naar de Media Markt, daar liggen de prijzen aanzienlijk lager en kun je met zonnepanelen 3 jaar vast contract krijgen.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Ik heb het welkom terug abonnement gisterenmiddag afgesloten en vanmorgen had ik mijn contract binnen: Nederlands Groen 2 jaar met €0,28255 / kWh en €1,19 / m3 per 2-9. Prima deal want gas kost mij nu nog 1,42. Dus nee, die ervaring kan ik niet delen.MarviinL schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:23:
Heb vanochtend via deze link https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug stroom voor 2 jaar afgesloten om 07:05.
Nee, bij een vast energiecontract is niet art. 19.3 maar art. 19.5 van toepassing.MajaMestreech schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:53:
[...]
Dus iedereen die de afgelopen weken een 3 jarig contract met gunstige tarieven hebben afgesloten met Essent bij de MediaMarkt gaan dit weer opzeggen?
Ook oordeelde de Autoriteit Consument en Markt (ACM): “Het zomaar stoppen of aanpassen van een energiecontract met vaste tarieven is niet toegestaan.”, dus aspecten (=kosten) toevoegen cq de tarieven tussentijds wijzigen zit er dus niet bij.
Vast is vast, dat geld overigens voor beide partijen, wil jij dus af van een contract zul je conform de nieuwe opzegvoorwaarden de misgelopen kosten aan de energieboer moeten betalen.
er is één uitzondering op deze regel; bij wijzigingen vanuit de overheid, dus bv aanpassing van de BTW en/of energiebelasting cq een nieuwe vanuit de overheid opgelegde aanvullende kostenpost kunnen wel ook tijdens de vaste contractperiode wijzigen.
Netto energieprijzen, dus die excl overheidsaandeel dus niet.
Kunt u mij vertellen wat de voorwaarden zijn voor de terugleveren van elektriciteit in het contract met mediamarkt? Als ik al panelen heb, kan ik daar dan een lucratief contract van 3 jaar krijgen?
Dit zijn tarieven voor zonnepaneel bezitters. Zonder panelen ben je zo'n 25% goedkoper uit. Het aanbod is ook exclusief eventuele loyaliteits korting van 5 of 10% op het stroomtarief.Ragnar9999 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:15:
[...]
krijg hier toch het idee bij dat er nogal wat fouten in zitten, incl het "aanbod" van 76,- per maand
Er zijn een aantal die dat ook hebben gehad, het kan te maken hebben met de cookies van eerdere aanvragen. Je moet bij het drukken op Aanmelden goed letten op de pid in de url, die heb ik voor elk aanbod in mijn post erbij gezet. Voor "Nederlands Groen 2 Jaar" is deze 255.MarviinL schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:23:
Er vanuit gaande dat Greenchoice nog geen aanpassing heeft gedaan zou je de volgende 2 dingen kunnen doen:
1. Klantenservice bellen en zeggen dat je "Nederlands Groen 2 Jaar" wilt i.p.v "NL Windstroom 2 jaar" . Kans is dan wel dat als ze vragen naar de zonnepanelen dat ze die 2 jaar met de lage vaste kosten niet willen doen. Hangt af van de medewerker die je krijgt.
2. Ga met een schone browser voor greenchoice.nl (of incognito venster) opnieuw naar de goede Aanmeld pagina en let op de pid. Laat die pagina open staan. Bel de klantenservice om te annuleren zonder opgaaf van reden en wacht tot de annulering bevestigd is. Dan vervolg je de aanmelding online. Of dit helemaal werkt is afwachten en je zit met een klein risico dat je helemaal zonder contract bij GC zit.
Wat zijn de tarieven voor een 1 jaar stroom en gas bij essent als je het in de Mediamarkt afsluit en krijg je daar nog een bonus bij?
Weet iemand dat toevallig?
Weet iemand dat toevallig?
Voor de zekerheid kies ik dan toch maar voor een 1 jarig contract en dan volgend jaar weer verder kijken met hoe en wat.Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:13:
[...]
Ik heb geen ervaring met budget maar dat aanbod lijkt me betrouwbaar. Het is goedkoop omdat je een relatief laag verbruikt hebt. MAAR die bonus krijg je waarschijnlijk alleen als je het hele contract uitdient! Moet je even de actievoorwaarden voor lezen. Overigens kan je deze nog niet afsluiten voor september.
[...]
Ah dan wordt het wel iets ingewikkelder. Dit zijn over het algemeen de verhuisregels van de energieleveranciers:
[...]
Hoe het precies wordt afgehandeld kan per energieleverancier ook nog verschillen.
Heel erg bedankt voor de hulp
Wat ben jij toch een vriendelijke kerel dat je iedereen hier zo belangeloos helpt met die contractenNovax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:43:
[...]
Er zijn een aantal die dat ook hebben gehad, het kan te maken hebben met de cookies van eerdere aanvragen. Je moet bij het drukken op Aanmelden goed letten op de pid in de url, die heb ik voor elk aanbod in mijn post erbij gezet. Voor "Nederlands Groen 2 Jaar" is deze 255.
Er vanuit gaande dat Greenchoice nog geen aanpassing heeft gedaan zou je de volgende 2 dingen kunnen doen:
1. Klantenservice bellen en zeggen dat je "Nederlands Groen 2 Jaar" wilt i.p.v "NL Windstroom 2 jaar" . Kans is dan wel dat als ze vragen naar de zonnepanelen dat ze die 2 jaar met de lage vaste kosten niet willen doen. Hangt af van de medewerker die je krijgt.
2. Ga met een schone browser voor greenchoice.nl (of incognito venster) opnieuw naar de goede Aanmeld pagina en let op de pid. Laat die pagina open staan. Bel de klantenservice om te annuleren zonder opgaaf van reden en wacht tot de annulering bevestigd is. Dan vervolg je de aanmelding online. Of dit helemaal werkt is afwachten en je zit met een klein risico dat je helemaal zonder contract bij GC zit.
Lol. Verwacht wel dat het binnenkort voorbij is zodra de MediaMarkt actie van Essent afloopt en Greenchoice de boel op orde heeft. Dan wordt het gewoon weer de voordeligste kiezen bij de vergelijkers en zijn er geen omwegen meer.Atomius schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:05:
Wat ben jij toch een vriendelijke kerel dat je iedereen hier zo belangeloos helpt met die contracten
En hopelijk bied de nieuwe energiewet op zijn tijd ook meer duidelijkheid, maar dat is wellicht wishful thinking.Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:11:
[...]
Lol. Verwacht wel dat het binnenkort voorbij is zodra de MediaMarkt actie van Essent afloopt en Greenchoice de boel op orde heeft. Dan wordt het gewoon weer de voordeligste kiezen bij de vergelijkers en zijn er geen omwegen meer.
Ja.Jesaul schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:36:
Kunt u mij vertellen wat de voorwaarden zijn voor de terugleveren van elektriciteit in het contract met mediamarkt? Als ik al panelen heb, kan ik daar dan een lucratief contract van 3 jaar krijgen?
Ik ging naar MediaMarkt. Daar geldt in het 3-jarige contract een abonnementsbedrag van 12 euro per maand. Ik wacht op de bevestiging van het contract.
Ze vroegen hoeveel ik terugleveren en ik zei de helft(van 5000): 2700
Ze vroegen hoeveel ik terugleveren en ik zei de helft(van 5000): 2700
Hi allen,
Ik verbruik op jaarbasis 2500kwh-3000kwh
Op jaarbasis wek ik ongeveer 4000kwh op
Momenteel zit ik bij Oxxio en mijn contract loopt rond aankomende September/Oktober af uit mijn hoofd.
Is de 'Essent 1 juni-actie' dan een heel goed contract voor mij?
Bij Green choice krijg ik bij 3 jaar vast een bedrag van 62 eur, maar daar kon ik geen teruglevering aanvinken. Maakt dat uit? Of zal het onderaan de streep dan gewoonweg gesaldeerd worden?
Idem voor bij Essent. Ik lees dat enkelen zeggen dat ze niet of minder opwekken, maar dat is in principe toch niet echt van toepassing op het moment contract aangaan obv de voorwaarden die de partijen geven?
Momenteel zit ik bij Oxxio en mijn contract loopt rond aankomende September/Oktober af uit mijn hoofd.
Bij Green choice krijg ik bij 3 jaar vast een bedrag van 62 eur, maar daar kon ik geen teruglevering aanvinken. Maakt dat uit? Of zal het onderaan de streep dan gewoonweg gesaldeerd worden?
Idem voor bij Essent. Ik lees dat enkelen zeggen dat ze niet of minder opwekken, maar dat is in principe toch niet echt van toepassing op het moment contract aangaan obv de voorwaarden die de partijen geven?
Bij Mediamarkt dachten twee medewerkers praten over webpaginas voor het terugleveren voor verschillende energiebedrijven. Ze vermoeden iets
Ja, je hebt overschot.WongWong schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:21:
Hi allen,
Ja, salderen is (nog) wettelijk verplichtBij Green choice krijg ik bij 3 jaar vast een bedrag van 62 eur, maar daar kon ik geen teruglevering aanvinken. Maakt dat uit? Of zal het onderaan de streep dan gewoonweg gesaldeerd worden?
Volgens mij is het bij de MediaMarkt niet nodig om voor de Essent actie andere getallen op te geven voor je teruglevering, uiteraard wel controleren of je niet andere tarieven krijgt voorgeschoteld dan die zoals ze hier op het forum staan.Idem voor bij Essent. Ik lees dat enkelen zeggen dat ze niet of minder opwekken, maar dat is in principe toch niet echt van toepassing op het moment contract aangaan obv de voorwaarden die de partijen geven?
Kijk ook even bij de laatste pagina's van Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic voor ervaringen van mensen die je al voorgingen.
En als de overheid goedkeurt dat er terugleverkosten in rekening gebracht mogen worden voor de vaste contracten?MacD007 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Nee, bij een vast energiecontract is niet art. 19.3 maar art. 19.5 van toepassing.
Ook oordeelde de Autoriteit Consument en Markt (ACM): “Het zomaar stoppen of aanpassen van een energiecontract met vaste tarieven is niet toegestaan.”, dus aspecten (=kosten) toevoegen cq de tarieven tussentijds wijzigen zit er dus niet bij.
Vast is vast, dat geld overigens voor beide partijen, wil jij dus af van een contract zul je conform de nieuwe opzegvoorwaarden de misgelopen kosten aan de energieboer moeten betalen.
er is één uitzondering op deze regel; bij wijzigingen vanuit de overheid, dus bv aanpassing van de BTW en/of energiebelasting cq een nieuwe vanuit de overheid opgelegde aanvullende kostenpost kunnen wel ook tijdens de vaste contractperiode wijzigen.
Netto energieprijzen, dus die excl overheidsaandeel dus niet.
Dan gaat dat in tegen vele jaren jurisprudentie. Voor iemand met een vast contract (afgesloten zonder terugleverkosten) is er tot het volgende contract niets aan de hand.MajaMestreech schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:28:
[...]
En als de overheid goedkeurt dat er terugleverkosten in rekening gebracht mogen worden voor de vaste contracten?
Als ik het goed begrijp. Pacta sunt servanda en zo. (Maar ik ben geen rechtsgeleerde...)
Mediamarkt:
Totaal elektriciteit Normaaltarief (1 t/m 2.900 kWh): € 0,30105 / kWh
Totaal elektriciteit Normaaltarief (2.901 t/m 10.000 kWh): € 0,30105 / kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (1 t/m 2.900 kWh): € 0,29863 / kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (2.901 t/m 10.000 kWh): € 0,29863 / kWh
Leveringskosten elektriciteit
Variabele leveringskosten Normaaltarief € 0,16940/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief € 0,16698/kWh
Vaste leveringskosten (€ 11,99 /maand) € 0,39315/dag
Netbeheerkosten
voor Enexis B.V. : Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A (€ 426,96 /jaar) € 1,16656/dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 2.900 kWh) € 0,13165/kWh
Energiebelasting zone 2 (2.901 t/m 10.000 kWh) € 0,13165/kWh
Vermindering energiebelasting (€ -631,39 / jaar) - € 1,72511/dag
Netbeheerkosten
voor Enexis B.V. : Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A (€ 426,96 /jaar) € 1,16656/dag
Belasting en toeslagen
dan nog steeds, want dat betreffen dus geen overheidskosten (zoals bv energiebelasting en BTW), deze terugleverkosten worden namelijk door de desbetreffende energieboeren bepaald.MajaMestreech schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:28:
[...]
En als de overheid goedkeurt dat er terugleverkosten in rekening gebracht mogen worden voor de vaste contracten?
Dus ook in die gevallen blijft je huidig contract gewoon in stand, ze mogen dat pas toevoegen bij een nieuw contract.
het gaat pas anders worden als de overheid een nieuw type belasting gaat invoeren, die komt er dan gewoon bij ongeacht je contract, alleen gaat dit bedrag dus naar de overheid en niet naar de energieboer.
Wat lever je nu dan terug?WongWong schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:21:
Hi allen,
in principe, jaMomenteel zit ik bij Oxxio en mijn contract loopt rond aankomende September/Oktober af uit mijn hoofd.
waarschijnlijk wel, lees maar eens terug, die vraag is al zo vaak beantwoord.Bij Green choice krijg ik bij 3 jaar vast een bedrag van 62 eur, maar daar kon ik geen teruglevering aanvinken. Maakt dat uit? Of zal het onderaan de streep dan gewoonweg gesaldeerd worden?
dat laatste snap ik niet wat je daarmee wilt vragen.Idem voor bij Essent. Ik lees dat enkelen zeggen dat ze niet of minder opwekken, maar dat is in principe toch niet echt van toepassing op het moment contract aangaan obv de voorwaarden die de partijen geven?
Dat is helemaal geen overheidsmaatregel maar 1 van de energieleveranciers. Dat wordt dus geen wettelijke maatregel en dus ook niet van invloed op vaste contractenMajaMestreech schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:28:
[...]
In verband met? Want ik kan wel eea vinden als ik zoek op budgetenergie.NicoHF schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:44:
Is er een budget energie topic? Kan hem niet vinden via de zoekbalk.
Vooral ervaringen qua overstappen en uitbetaling van de kortingTruus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:36:
[...]
In verband met? Want ik kan wel eea vinden als ik zoek op budgetenergie.
Zijn dit de tarieven bij MediaMarkt voor zo'n 3 jarig contract? In dat geval ga ik na 25 jaar Essent overstappen naar een Dynamisch contract bij een andere lverancier, aangezien vandaag de e-mail kwam met nieuwe tarieven voor het variable contract EN terugleverkosten (€ 36,57 / maand). Gewoon een principe kwestie: ik ga geen terugleverkosten betalen aan Essent!!! Ik hoop dat velen mij volgen.Jesaul schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:36:
Mediamarkt:
Netbeheerkosten
Belasting en toeslagen
Kijk naar de voorwaarden, deze zijn waarschijnlijk nog zonder de terugleverkosten, lees maar wat hier al eerder over geschreven is.MajaMestreech schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:25:
[...]
Zijn dit de tarieven bij MediaMarkt voor zo'n 3 jarig contract? In dat geval ga ik na 25 jaar Essent overstappen naar een Dynamisch contract bij een andere lverancier, aangezien vandaag de e-mail kwam met nieuwe tarieven voor het variable contract EN terugleverkosten (€ 36,57 / maand). Gewoon een principe kwestie: ik ga geen terugleverkosten betalen aan Essent!!! Ik hoop dat velen mij volgen.
In de getoonde tarieven zie je ook helemaal geen terugleverkosten staan.
en in jou situatie ; dynamisch met PV, heel veel succes daarmee.
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 29-05-2024 10:03 ]
Dan ga je toch naar Greenchoice? Waarom dynamisch?MajaMestreech schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:25:
[...]
Zijn dit de tarieven bij MediaMarkt voor zo'n 3 jarig contract? In dat geval ga ik na 25 jaar Essent overstappen naar een Dynamisch contract bij een andere lverancier, aangezien vandaag de e-mail kwam met nieuwe tarieven voor het variable contract EN terugleverkosten (€ 36,57 / maand). Gewoon een principe kwestie: ik ga geen terugleverkosten betalen aan Essent!!! Ik hoop dat velen mij volgen.
Overigens... Ik denk dat Essent geen cent verdiend aan de 3-jaar contracten die bij Mediamarkt aan zonnepaneelhouders wordt gegeven. Want ze moeten dan (vooral bij overschot) betalen ipv dat ze geld krijgen.
Je zou dus ook kunnen denken 'ha, dan pak ik ze zo nog even terug, de komende 3 jaar'.
Dat zijn serieuze terugleverkosten zeg. Ben benieuwd hoe de markt er over twee jaar uit ziet als m’n GC 2 jaar welkom terug afloopt. Hopelijk een goede keuze geweest om voor 2 ipv 3 jaar te gaan.MajaMestreech schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:25:
[...]
M’n HomeConnect app gaf vandaag allerlei meldingen en opties aan om slim energie te gaan gebruiken. Wellicht is een variabel contract met een kleine accu erbij dan wel een optie.
ik zit nu ook nog bij essent. Maar de vraag is dus nu eigenlijk of je ook echt een “goede” deal hebt ?
Truus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:42:
[...]
Dan ga je toch naar Greenchoice? Waarom dynamisch?
Overigens... Ik denk dat Essent geen cent verdiend aan de 3-jaar contracten die bij Mediamarkt aan zonnepaneelhouders wordt gegeven. Want ze moeten dan (vooral bij overschot) betalen ipv dat ze geld krijgen.
Je zou dus ook kunnen denken 'ha, dan pak ik ze zo nog even terug, de komende 3 jaar'.
Enige andere vergelijkbare is Greenchoice.Slingertj3 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:29:
ik zit nu ook nog bij essent. Maar de vraag is dus nu eigenlijk of je ook echt een “goede” deal hebt ?
Uiteindelijke weet je het natuurlijk pas achteraf.
Greenchoice heeft inderdaad nog een variabel contract zonder terugleverkosten, maar hoe lang nog?Truus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:42:
[...]
Dan ga je toch naar Greenchoice? Waarom dynamisch?
Waarom dynamisch? We hebben alleen stroom en met de aanwezige zonnepanelen draaien we in principe 0 op de meter. Ons verbruik wordt voornamelijk bepaald door 2 EV's en die kan ik perfect aansturen/laden op de momenten dat er of zon is of dynamische tarieven het laagste zijn. Ik ga gewoon proberen, kan iedere maand gewoon weer overstappen.
Cashbackxl geeft €8.55 cashback bij gaslicht.com en dan budget energie afsluiten of zijn er betere constructies?
Deze nog niet gezien?MajaMestreech schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:33:
Greenchoice heeft inderdaad nog een variabel contract zonder terugleverkosten, maar hoe lang nog?.
Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Na verder vergelijken kwam ik erachter dat je bij vattefal €250 korting krijgt plus nog eens €36 bij cashbackxl, daarmee is die goedkoper dan Budget energie voor mij
Diz zijn de tarieven van mijn MediaMarkt 3 jarig contract.Zijn dit de tarieven bij MediaMarkt voor zo'n 3 jarig contract?
Net een jaarnota gehad van Engie van 25/05/2023 t/m 24/05/2024, tevens ook gelijk de eindnota, want ik ben daar gelijk op 25/05 weg.
Totaal levering 1.771 kWh
Totaal teruglevering 3.650 kWh
Netto verbruik (levering – teruglevering) 1.879 kWh
Onder aan de streep heb ik 1800+ kWh teruggeleverd, maar op de nota moet ik wel energiebelasting betalen:
Energiebelasting (0 tot 10.000 kWh) van 25/05/2023 t/m 31/12/2023 345 kWh x € 0,15245 = € 43,47 € 52,60
Energiebelasting 2024 (0 2.900kWh) van 01/01/2024 t/m 24/05/2024 267 kWh x € 0,13165 = € 29,05 € 35,15
Dat kan toch niet kloppen? Ik snap ook niet waar die enkele honderdtallen aan kWh's vandaan komen.
Edit: contact met Engie gehad. Er is toegegeven dat er teveel energiebelasting is berekend. Ik krijg binnen 14 dagen een extra (correctie)factuur.
Totaal levering 1.771 kWh
Totaal teruglevering 3.650 kWh
Netto verbruik (levering – teruglevering) 1.879 kWh
Onder aan de streep heb ik 1800+ kWh teruggeleverd, maar op de nota moet ik wel energiebelasting betalen:
Energiebelasting (0 tot 10.000 kWh) van 25/05/2023 t/m 31/12/2023 345 kWh x € 0,15245 = € 43,47 € 52,60
Energiebelasting 2024 (0 2.900kWh) van 01/01/2024 t/m 24/05/2024 267 kWh x € 0,13165 = € 29,05 € 35,15
Dat kan toch niet kloppen? Ik snap ook niet waar die enkele honderdtallen aan kWh's vandaan komen.
Edit: contact met Engie gehad. Er is toegegeven dat er teveel energiebelasting is berekend. Ik krijg binnen 14 dagen een extra (correctie)factuur.
[ Voor 9% gewijzigd door GioStyle op 29-05-2024 09:25 ]
Kleine update, heb gebeld en 2 medewerkers gesproken.Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:43:
[...]
Er zijn een aantal die dat ook hebben gehad, het kan te maken hebben met de cookies van eerdere aanvragen. Je moet bij het drukken op Aanmelden goed letten op de pid in de url, die heb ik voor elk aanbod in mijn post erbij gezet. Voor "Nederlands Groen 2 Jaar" is deze 255.
Het was allemaal heel vreemd en ze konden nog geen uitspraak doen, ik word hierover terug gebeld.
Zit komende 3 jaar bij Greenchoice (GC) voor stroom. Per 31 juli loopt contract gas af bij Vattenfall. Voor gemak, maar ook wel goede ervaringen en omdat het wel redelijk goed uit de vergelijking komt, ben ik van plan gas ook bij GC af te sluiten.
Nu zie ik alleen wel bij 1 jaar een kortingsactie (92,50) maar niet bij 2 jaar helaas. Op zich heeft mijn lichte voorkeur om voor 2 jaar af te sluiten. Hebben anderen dit verschil nog mee laten wegen om voor 1 of 2 jaar bij GC af te sluiten? Vind überhaupt maar weinig aanbieders bij de vergelijkingsites voor alleen gas, maar heb bij enkele maar op hun eigen site hiernaar gekeken.
Nu zie ik alleen wel bij 1 jaar een kortingsactie (92,50) maar niet bij 2 jaar helaas. Op zich heeft mijn lichte voorkeur om voor 2 jaar af te sluiten. Hebben anderen dit verschil nog mee laten wegen om voor 1 of 2 jaar bij GC af te sluiten? Vind überhaupt maar weinig aanbieders bij de vergelijkingsites voor alleen gas, maar heb bij enkele maar op hun eigen site hiernaar gekeken.
Die korting is een lokkertje, het tarief is hoger en er is een mogelijkheid dat de aanvraag geweigerd wordt omdat je al klant bent. Je kan ook op greenchoice zelf kijken: https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ en dan alleen gas kiezen. Er is ook nog deze Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" en de Delta aanbiedingen met hoge cashback bij overstappen.nl en pricewise.nlKluifjes schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:40:
Zit komende 3 jaar bij Greenchoice (GC) voor stroom. Per 31 juli loopt contract gas af bij Vattenfall. Voor gemak, maar ook wel goede ervaringen en omdat het wel redelijk goed uit de vergelijking komt, ben ik van plan gas ook bij GC af te sluiten.
Aangezien we hier in het kroeg-topic zitten.
Deze weken zijn vele mensen met zonnepanelen bezig met hun contract mbt terugleverkosten. In het najaar, wanneer de contracten met nieuwe voorwaarden van toepassing zijn ,zal er ongetwijfeld een topic bestaan met de titel : hoe kom ik naar lagere terugleverkosten.
Hoe kom je het beste in een lagere schaal / staffel mbt terugleverkosten van de energieleverancier.
Weet zelf niet of instellingen in de omvormer mogelijk zijn. Maar menigeen zal denk ik de zonnepanelen uitzetten om in een lagere schaal te komen icm een laag verbruik.
Ook hier zal wel weer een reken-tool voor komen.
Edit : Een interessante video gevonden van Ketel Klets :
YouTube: Teruglevering blokkeren: is dat slim?
Deze weken zijn vele mensen met zonnepanelen bezig met hun contract mbt terugleverkosten. In het najaar, wanneer de contracten met nieuwe voorwaarden van toepassing zijn ,zal er ongetwijfeld een topic bestaan met de titel : hoe kom ik naar lagere terugleverkosten.
Hoe kom je het beste in een lagere schaal / staffel mbt terugleverkosten van de energieleverancier.
Weet zelf niet of instellingen in de omvormer mogelijk zijn. Maar menigeen zal denk ik de zonnepanelen uitzetten om in een lagere schaal te komen icm een laag verbruik.
[ Voor 26% gewijzigd door pjotter1965 op 29-05-2024 14:26 ]
Super, bedankt! Had verschillende vergelijkers bekeken, maar zag daar Delta niet tussen. Ik ben ook nu gelijk daar naartoe overgestapt, als dochter van Vattenfall zal het wel betrouwbaar zijn en 10% verschil qua kosten met GC vind ik teveel om voor GC te gaan.Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:54:
[...]
Die korting is een lokkertje, het tarief is hoger en er is een mogelijkheid dat de aanvraag geweigerd wordt omdat je al klant bent. Je kan ook op greenchoice zelf kijken: https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ en dan alleen gas kiezen. Er is ook nog deze Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" en de Delta aanbiedingen met hoge cashback bij overstappen.nl en pricewise.nl
Cashback was eerder hoger las ik, tarieven wellicht lager, maar zo is er altijd wel wat. Je kan alleen op basis van wat nu bekend en mogelijk is een keus maken. Dan heb ik daar later ook geen spijt van, omdat toekomstige informatie toch niet bekend is.
Netbeheerders gaan ook inzien dat de individuele burger een melkkoe is die zich maar moeilijk kan verenigen.
https://www.ad.nl/economi...wel-verdubbelen~a5bbc9cd/
"Netbeheerder wil mensen met zonnepanelen meer laten betalen voor energiekosten: ‘Tarief mag wel verdubbelen’'
En ook op opnieuw worden mensen tegen elkaar opgezet met overdreven beweringen.
"Er zijn nu mensen die een warmtepomp, zonnepanelen en een elektrische auto kunnen betalen en via de salderingsregeling een energierekening van 0 euro hebben. De kosten daarvan worden uitgesmeerd over mensen die het misschien minder goed kunnen betalen"
Smerige tactieken. Zeker nu de afgelopen 2 jaar ook veel meer huurwoningen gasloos zijn geworden of op zijn minst zonnepanelen hebben gekregen.
"Netbeheerder wil mensen met zonnepanelen meer laten betalen voor energiekosten: ‘Tarief mag wel verdubbelen’'
"Er zijn nu mensen die een warmtepomp, zonnepanelen en een elektrische auto kunnen betalen en via de salderingsregeling een energierekening van 0 euro hebben. De kosten daarvan worden uitgesmeerd over mensen die het misschien minder goed kunnen betalen"
Smerige tactieken. Zeker nu de afgelopen 2 jaar ook veel meer huurwoningen gasloos zijn geworden of op zijn minst zonnepanelen hebben gekregen.
[ Voor 57% gewijzigd door Cobb op 30-05-2024 07:52 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Nu.nlCobb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:44:
Netbeheerders gaan ook inzien dat de individuele burger een melkkoe is die zich maar moeilijk kan verenigen.
Enexis wil dubbele netwerkkosten voor huishoudens met zonnepalen en laadpaal https://www.nu.nl/economi...nnepalen-en-laadpaal.html
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ja hoor de meeste zo niet alle omvormers hebben wel een zero feed in of export limiter functie.pjotter1965 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:32:
Want er zijn landen op de wereld waar het bijv gewoon verboden is om terug te leveren.
Zelfs een modern land als Australie
https://www.abc.net.au/ne...-to-your-suburb/102074712
15x330 SW38
Nog een stokje wat voor de transitie wordt gestokenbackupdevice schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:38:
[...]
Nu.nl
Enexis wil dubbele netwerkkosten voor huishoudens met zonnepalen en laadpaal https://www.nu.nl/economi...nnepalen-en-laadpaal.html

Denk dat die wel tot complete stilstand gaat komen vanuit een burger oogpunt.maharens schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:44:
[...]
Nog een stokje wat voor de transitie wordt gestoken
De meeste mensen met een WP en/of laadpaal en/of panelen hebben vaak al minimaal 3x25 waarvoor ze al een stuk meer betalen. Je gaat pas meer betalen bij 3x35. Hier zit ik nog op 1x40 overigensbackupdevice schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:38:
[...]
Nu.nl

Zinds vorig jaar mei volledig gasloos + een klein PV systeem. jaarlijks verbruik van 5000Kw waar ik nog 1000Kw kan salderen netto 4000Kw. Een net verbruik voor een gasloze woning.
En grote gezinnen/huizen met een hoog stroomverbruik zonder het bovenstaande moeten die dan ook meer gaan betalen? Zo krom als een hoepel zulke uitspraken en vooral zeer handig als je de weg bent ingeslagen waarbij je mensen van het gas wilt hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Jirure1984 op 30-05-2024 13:15 ]
Nou, dat vraag ik me af. Ik vrees dat de energietransitie en het "verdienmodel" van de voormalige nutsbedrijven niet compatibel zijn. En de achtergebleven investeringen in het electriciteitsnet beginnen nu te knijpen.iMode schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:58:
Terecht en eerlijk toch?
Zoals in het artikel staat 100% mee eens.
“Het is eerlijker om mensen die kosten veroorzaken, meer te laten betalen.”
[Afbeelding]
Compleet van de pot gerukt natuurlijk.
En weer dat manipulerende gedoe met dat mensen zonder panelen en een WP er voor betalen, om draagkracht te creeren. Zeg gewoon waar het op staat.
En inderdaad , wat te doen met een 4 persoons huishouden die er 5000kWh doorheen raggen zonder ergens naar te kijken. Toen ik in dit huis kwam wonen gebruikte het gezin 7400kWh per jaar omdat zij 24x7 warme voeten in de badkamer wilden hebben. En geen panelen.
Nu hebben wij dat teruggebracht naar 3400kWh , wat door panelen wordt teruggebracht. Waarom zou ik voor al die investeringen dan moeten betalen, terwijl andere gewoon door blijven gaan met kWh verstoken zonder te kijken.
En weer dat manipulerende gedoe met dat mensen zonder panelen en een WP er voor betalen, om draagkracht te creeren. Zeg gewoon waar het op staat.
En inderdaad , wat te doen met een 4 persoons huishouden die er 5000kWh doorheen raggen zonder ergens naar te kijken. Toen ik in dit huis kwam wonen gebruikte het gezin 7400kWh per jaar omdat zij 24x7 warme voeten in de badkamer wilden hebben. En geen panelen.
Nu hebben wij dat teruggebracht naar 3400kWh , wat door panelen wordt teruggebracht. Waarom zou ik voor al die investeringen dan moeten betalen, terwijl andere gewoon door blijven gaan met kWh verstoken zonder te kijken.
Dit is geld willen verdienen aan de consument. Die dikkere kabels moeten er toch wel komen want niemand kan meer aangesloten worden op het net.
Alles en iedereen willen meer elektriciteit gebruiken. ook al die datacenters en al die nieuwe huizen zelfs al zijn ze nog op gas aangesloten.
Hun eigen wanbeleid waarmee ze alleen maar winst voor de aandeelhouders hebben gecached komt nu hard aan bij ze.
Alles en iedereen willen meer elektriciteit gebruiken. ook al die datacenters en al die nieuwe huizen zelfs al zijn ze nog op gas aangesloten.
Hun eigen wanbeleid waarmee ze alleen maar winst voor de aandeelhouders hebben gecached komt nu hard aan bij ze.
15x330 SW38
Ok zoals ik in mijn post aangaf... die huishoudens die zeg duizenden kWh per jaar doorheen jagen voor Aquariums, vijvers , servers etc etc ... wat doe je daarmee dan?\iMode schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:58:
Terecht en eerlijk toch?
[Afbeelding]
Bottomline wordt je gestraft omdat je het juiste wilt doen.
Overstappen op een smerige diesel generator.backupdevice schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:09:
[...]
Ok zoals ik in mijn post aangaf... die huishoudens die zeg duizenden kWh per jaar doorheen jagen voor Aquariums, vijvers , servers etc etc ... wat doe je daarmee dan?\
Bottomline wordt je gestraft omdat je het juiste wilt doen.
MIjn ouders en zus haar straat betreffen allemaal huur, deze woningen zijn ook veel sociale huur. Net een maand of 3 geleden hebben ze allemaal zonnepanelen en binnenkort zouden ze overgaan naar een WP.iMode schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:58:
Terecht en eerlijk toch?
[Afbeelding]
In mijn dorp (andere kant NL) zijn twee blokken nieuwe sociale huur gebouwd met zp en wp.
Het gaat al lang niet meer alleen maar om de 'rijke' NL'rs met koopwoningen.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik ga een nieuw huis bouwen. Toch maar een rookkanaal laten plaatsen.Jirure1984 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:11:
[...]
Overstappen op een smerige diesel generator.. terwijl je gasloos bent
Idd, in mijn dorp ook. 250 Sociale huurwoningen met WP en ZP.Cobb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:19:
[...]
MIjn ouders en zus haar straat betreffen allemaal huur, deze woningen zijn ook veel sociale huur. Net een maand of 3 geleden hebben ze allemaal zonnepanelen en binnenkort zouden ze overgaan naar een WP.
In mijn dorp (andere kant NL) zijn twee blokken nieuwe sociale huur gebouwd met zp en wp.
Het gaat al lang niet meer alleen maar om de 'rijke' NL'rs met koopwoningen.
[ Voor 50% gewijzigd door backupdevice op 30-05-2024 10:21 ]
Tsja, dan heb ik ook nog bij de gemeente wat aan te kaarten qua afvalstoffenheffing, waarbij alles meer dan 2 personen hetzelfde betaald. Heb je een gezin van 10 mensen of 3? Maakt niet uit, zelfde bedrag.iMode schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:58:
Terecht en eerlijk toch?
[Afbeelding]
Vind het vreemd dat ondertussen de hele energiesector gepolariseerd wordt in twee groepen: met en zonder panelen. En vooral dat het zo oneerlijk is voor niet panelen bezitters. Volgens mij is ons sociale stelsel ook niet eerlijk vanwege heel veel situaties. Niet alles is eerlijk en goed te verdelen.
Van dit soort polarisatie wordt niemand beter. Vooral in de huidige maatschappij die steeds "zwart - witter" wordt. Waar we wel beter van worden is een groenere, leefbare wereld.
je bent gek als je het niet doet. Een backup is altijd handig vooral in deze onzekere tijden.backupdevice schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:20:
[...]
Ik ga een nieuw huis bouwen. Toch maar een rookkanaal laten plaatsen.
[...]
Idd, in mijn dorp ook. 250 Sociale huurwoningen met WP en ZP.
Dat bedoel ik met dat dit soort instanties transparant moeten zijn om draagkracht te creeren. Ben gewoon eerlijk en manipuleer niet om harde maatregelen te rechtvaardigenSponge schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:21:
[...]
Tsja, dan heb ik ook nog bij de gemeente wat aan te kaarten qua afvalstoffenheffing, waarbij alles meer dan 2 personen hetzelfde betaald. Heb je een gezin van 10 mensen of 3? Maakt niet uit, zelfde bedrag.
Vind het vreemd dat ondertussen de hele energiesector gepolariseerd wordt in twee groepen: met en zonder panelen. En vooral dat het zo oneerlijk is voor niet panelen bezitters. Volgens mij is ons sociale stelsel ook niet eerlijk vanwege heel veel situaties. Niet alles is eerlijk en goed te verdelen.
Van dit soort polarisatie wordt niemand beter. Vooral in de huidige maatschappij die steeds "zwart - witter" wordt. Waar we wel beter van worden is een groenere, leefbare wereld.
Je beseft je dat die kosten veroorzaakt worden door klimaatverandering en juist de groep die daar zijn financiële steentje al flink aan heeft bijgedragen wil je nog meer laten betalen?iMode schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:58:
Terecht en eerlijk toch?
[Afbeelding]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
3x25 kost eenmalig wel wat, maandelijks net zo duur als 1 groep van 16, 25 of 40.Jirure1984 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:59:
[...]
De meeste mensen met een WP en/of laadpaal en/of panelen hebben vaak al minimaal 3x25 waarvoor ze al een stuk meer betalen. Hier zit ik nog op 1x40 overigens
Ik vind het helemaal prima, elke consument gaat daardoor minder betalen (ook die met panelen) en alle bedrijven gaan een aantal keer meer betaleniMode schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:58:
Terecht en eerlijk toch?
[Afbeelding]
Kunnen we dit ook toepassen op vervuiling, zorg en wegenbelasting? Lijkt me heerlijk, hou ik 100den euro's per maand meer over!
[ Voor 9% gewijzigd door watercoolertje op 30-05-2024 10:52 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
klopt 3x35 moet het zijn. voor extra jaarlijkse kosten.gerritjan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:39:
[...]
3x25 kost eenmalig wel wat, maandelijks net zo duur als 1 groep van 16, 25 of 40.
En dan ook nog in het achterhoofd dat er tot een maand geleden nog een regel in leven was die stelde dat als jouw CV ketel in 2026 vervangen zou moeten worden je dan een hybride moest aanschaffen.watercoolertje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:47:
[...]
Ik vind het helemaal prima, elke consument gaat daardoor minder betalen (ook die met panelen) en alle bedrijven gaan een aantal keer meer betalen
Kunnen we dit ook toepassen op vervuiling, zorg en wegenbelasting? Lijkt me heerlijk, hou ik 100den euro's per maand meer over!
Werd je dus een piekbelaster, naast die extra investering. Maar eerlijk toch

Wij hebben afgelopen paar jaar zo’n beetje alles opzij gezet om om EV, zonnepanelen en warmtepomp aan te schaffen, met een energierekening van 0 gaat het nog 20+ jaar duren voordat ik die investering terug heb.Cobb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:44:
Echt belachelijk dat je als burger het probeert goed te doen wat betreft energie transitie en dat de grote bedrijven maar mega winsten blijven maken en zo weinig mogelijk doen wat betreft verduurzaming.
En daarbij zetten ze ook nog even burgers tegen elkaar op.talkatoo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:16:
[...]
Wij hebben afgelopen paar jaar zo’n beetje alles opzij gezet om om EV, zonnepanelen en warmtepomp aan te schaffen, met een energierekening van 0 gaat het nog 20+ jaar duren voordat ik die investering terug heb.
Echt belachelijk dat je als burger het probeert goed te doen wat betreft energie transitie en dat de grote bedrijven maar mega winsten blijven maken en zo weinig mogelijk doen wat betreft verduurzaming.

Hij vergeet in zijn betoog het staatje zonder salderings mogelijkheid in 2027.pjotter1965 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:32:
Aangezien we hier in het kroeg-topic zitten.
Dan is dus de dynamische prijs van belang.
Oostwest daken zou je dus ochtend en smiddags wél exporten en. Op hoogtij een accu vullen en NIET exporteren kunnen doen om maximaal rendement te hebben op de terugleververgoeding.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Hier een niet-zonnepanelenbezitter die nog gewoon op gas stookt en kookt. Mijn GreenChoice 3-jaarscontract loopt eind augustus af. Ik kreeg van ze een verlengaanbod dat niet interessant was. Ze konden wel wat aan de prijs doen toen ik contact opnam met sales, maar ik vond het nog steeds niet interessant.
Dus overgestapt naar een nieuw 3-jaarscontract, ditmaal bij Vandebron. Scheelt in die periode meer dan 400 euro vergeleken met Greenchoice. In die periode bij Vandebron ga ik in ieder geval zuinig aan doen (dat deden we al: nooit warmer stoken dan 18 graden) en kijken waar de markt en de overheid heen bewegen. Ik ben nooit een early adopter geweest. Ik stel graag dingen uit tot ik echt niet meer anders kan.
Dus overgestapt naar een nieuw 3-jaarscontract, ditmaal bij Vandebron. Scheelt in die periode meer dan 400 euro vergeleken met Greenchoice. In die periode bij Vandebron ga ik in ieder geval zuinig aan doen (dat deden we al: nooit warmer stoken dan 18 graden) en kijken waar de markt en de overheid heen bewegen. Ik ben nooit een early adopter geweest. Ik stel graag dingen uit tot ik echt niet meer anders kan.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
En bedrijven krijgen niet alleen lagere netbeheerderskosten toegeschoven, ook mooie lage energietarieven als bonus. Vind het aanzicht van die grote PV-velden nu ook wel wat zuur worden, aangezien zelfs een laagverbruiker als ik met een klein beetje PV kans loop op lekker extra betalen voor mijn duurzame keuzes.talkatoo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:16:
Wij hebben afgelopen paar jaar zo’n beetje alles opzij gezet om om EV, zonnepanelen en warmtepomp aan te schaffen, met een energierekening van 0 gaat het nog 20+ jaar duren voordat ik die investering terug heb.
Echt in welke twilightzone zitten we?
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Wat in principe ook kolder omdat als de 3fase meter en dergelijke er al inzit er geen additional kosten zijn.Jirure1984 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:59:
[...]
De meeste mensen met een WP en/of laadpaal en/of panelen hebben vaak al minimaal 3x25 waarvoor ze al een stuk meer betalen. Hier zit ik nog op 1x40 overigens
Dus als ik van 3x25 naar 1x 40A zou ik 2 fase uitschakelen en mn hele meterkast moeten ombouwen (loadbalanced groepen naar 1 fase) maar betaal vervolgens minder vast recht.
3 fase hebben betekend voldoende ruimte om vermogen te spreiden over de fases wat in het net weer voordelen heeft. Minder pieken.
Dus als iedereen 3 fase heeft en gewoon 4000kwh verbruikt is dit een voordeel voor de netbeheerder.
(gewoon zorgen dat in een woonwijk de hoogverbruikers gelijkmatig verdeelt zijn over de 3 fase.
Ik heb 3fase PV gekozen zodat ik op elke fase ook binnen de meter lever.
Het zou helemaal mooi zijn als mijn Q-relais de opbrengst niet alleen verdeelt over 3 fase maar ook nog naar behoefte op die fases dus de opgewekte stroom balanced naar behoefte..
Zinds vorig jaar mei volledig gasloos + een klein PV systeem. jaarlijks verbruik van 5000Kw waar ik nog 1000Kw kan salderen netto 4000Kw. Een net verbruik voor een gasloze woning.
En grote gezinnen/huizen met een hoog stroomverbruik zonder het bovenstaande moeten die dan ook meer gaan betalen? Zo krom als een hoepel zulke uitspraken en vooral zeer handig als je de weg bent ingeslagen waarbij je mensen van het gas wilt hebben.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Je betaald helemaal niet meer vastrecht met 3x25A. Dat is gelijk aan 1x40A.
https://www.liander.nl/-/...kosten-stroom-2024-v1.pdf
https://www.stedin.net/tarieven
/f/image/0J09850ROnuxSiimnhz7eh9E.png?f=fotoalbum_large)
En zo ook bij de andere netbeheerders..
/f/image/0J09850ROnuxSiimnhz7eh9E.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 30-05-2024 12:55 . Reden: fixed for you ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De netwerkkosten voor 1*25/35/40A zijn even hoog als voor een 3*25A aansluiting.Jirure1984 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:59:
[...]
hieronder zie je dat je pas voor de 3*35A meer gaat betalen (dit zijn de kosten van Enexis 2024)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tekYByxPNL9lB0SLYxeBCAw6.png?f=user_large)
veruit de meeste mensen hebben gewoon een één-fase 25/35A of kleine drie-fase aansluiting van max 25A, en daarvoor gelden de standaard lage netwerkkosten, die overigens de laatste jaren al behoorlijk zijn gestegen.Cobb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:44:
voor mensen met een dikke eigen laadpaal (of die heel veel panelen hebben geplaatst) die met meer dan 11 kW kunnen laden (bv met 22kW) hebben echter aan een dergelijke aansluiting niet meer genoeg. die hebben dus al een minimaal een 3*35A aansluiting nodig en deze is een heel stuk duurder, zelfs duurder dan de verdubbeling die in het artikel in de AD staat. Deze is dus ruim 4 keer zo duur. Dus wat deze slimme meneer wil gebeurt dus al.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tekYByxPNL9lB0SLYxeBCAw6.png?f=user_large)
Helaas weer zo'n manager die inhoudelijk daar helemaal niets van snapt. Die jas en helm waarschijnlijk ook voor het eerst opgehad.
Ik ging uit van zijn quote.Glashelder schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:53:
Je betaald helemaal niet meer vastrecht met 3x25A. Dat is gelijk aan 1x40A.
[Afbeelding]
Mijn oude en nieuwe huis hadden beide 3 fase 25A.
Terwijl ik netto onder de 4000k zat.
Nu electrisch koken maar veel meer led verlichting en minder groot verbruikers.
Ik stook nu bewust electrische kachel in de winter voor mn overschot.
Geen EV of WP.
Dit vind ik het meest kwalijke.Cobb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:34:
[...]
En daarbij zetten ze ook nog even burgers tegen elkaar op.
Polariseren komt van beide zijden, niet vanuit de overheid... ik werk notabene voor de overheid en krijg vaak genoeg te horen waarom ik geen PV en WP neem want "wij hebben dat wel". Lekker boeiend dat jij dat hebt... ik niet.
En de meeste die PV/WP nemen deden dat alleen vanwege de salderingsregeling, niet vanwege het klimaat.
Linksom of rechtsom zat het er altijd aan te komen dat het hele verhaal niet uit kon. Nu wordt er eindelijk een lijn getrokken om de balans weer recht te krijgen en beginnen alle "ego's" met PV/WP te zeuren dat ze ineens meer geld moeten gaan betalen omdat ze die onbalans in het net veroorzaken.
Nu wordt dat weer verweten aan de mensen zonder PV/WP en de overheid, lekker simpel. Beetje logisch en simpel nadenken is tegenwoordig niet meer aanwezig en dan verwacht ik iets meer van m'n mede-tweakers dan van iemand op fok.nl bv...
Het ergste is nog dat het particuliere gas verbruik geeneens het probleem is. We verbruiken als land 10 miljard/m3 gas per jaar particulier en 30/35 miljard/m3 gas in de industrie... Dus nu moeten we miljarden investeren om 10 miljard/m3 gas te vervangen voor een elektrische equivalent, terwijl PV geen ruk doet wanneer de grootste vraag aanwezig is ('s avonds/'s nachts in de winter) maar ze vanwege de salderingsregeling wel verwachten dat de gas/kolencentrales volle bak aanstaan om je gratis van energie te voorzien.
Neem gewoon je verantwoordelijkheid en zeur er verder niet over. Als ik straks genaaid wordt omdat gas 10euro/m3 wordt dan is dat mijn probleem en niet van een ander.
En de meeste die PV/WP nemen deden dat alleen vanwege de salderingsregeling, niet vanwege het klimaat.
Linksom of rechtsom zat het er altijd aan te komen dat het hele verhaal niet uit kon. Nu wordt er eindelijk een lijn getrokken om de balans weer recht te krijgen en beginnen alle "ego's" met PV/WP te zeuren dat ze ineens meer geld moeten gaan betalen omdat ze die onbalans in het net veroorzaken.
Nu wordt dat weer verweten aan de mensen zonder PV/WP en de overheid, lekker simpel. Beetje logisch en simpel nadenken is tegenwoordig niet meer aanwezig en dan verwacht ik iets meer van m'n mede-tweakers dan van iemand op fok.nl bv...
Het ergste is nog dat het particuliere gas verbruik geeneens het probleem is. We verbruiken als land 10 miljard/m3 gas per jaar particulier en 30/35 miljard/m3 gas in de industrie... Dus nu moeten we miljarden investeren om 10 miljard/m3 gas te vervangen voor een elektrische equivalent, terwijl PV geen ruk doet wanneer de grootste vraag aanwezig is ('s avonds/'s nachts in de winter) maar ze vanwege de salderingsregeling wel verwachten dat de gas/kolencentrales volle bak aanstaan om je gratis van energie te voorzien.
Neem gewoon je verantwoordelijkheid en zeur er verder niet over. Als ik straks genaaid wordt omdat gas 10euro/m3 wordt dan is dat mijn probleem en niet van een ander.
Als ik niet-zonnepaneelhouder was, had ik allang eens wat energiebedrijven gebeld en iets gezegd als 'mijn buurman met zonnepanelen heeft hetzelfde levertarief dan ik, maar hij moet terugleverkosten betalen, zodat mijn tarief omlaag zou kunnen, waarom is dat nog niet?!' Maar bij een enkeling zijn daadwerkelijk de tarieven verlaagd.Spotmatic schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:40:
Hier een niet-zonnepanelenbezitter die nog gewoon op gas stookt en kookt. Mijn GreenChoice 3-jaarscontract loopt eind augustus af. Ik kreeg van ze een verlengaanbod dat niet interessant was. Ze konden wel wat aan de prijs doen toen ik contact opnam met sales, maar ik vond het nog steeds niet interessant.)
Ben gewoon transparant, ondanks dat de reden niet lekker bekt. Ga niet op gevoel inspelen, omdat de echte reden niet lekker bekt.ArcticWolf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:02:
Polariseren komt van beide zijden, niet vanuit de overheid... ik werk notabene voor de overheid en krijg vaak genoeg te horen waarom ik geen PV en WP neem want "wij hebben dat wel". Lekker boeiend dat jij dat hebt... ik niet.
Heeft niks met ego's te maken, meer met draagkracht bewaren.
Wat heeft jouw werkgever er nou weer mee te maken?ArcticWolf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:02:
Je kunt niet anders dan ontkennen dat de overheid zich in dit hele verhaal een uiterst onbetrouwbare partij toont. Zowel in bewegingen die in het voordeel als in het nadeel zijn van bezitters van PV. Daarnaast was de boodschap: we gaan van het gas af, iets met geen gasgestookte CV-ketels meer vanaf jaar X ? En we zijn geen jaar verder en dat soort shit gaat weer overboord. Ik heb gelukkig geen all-electric huis, maar mocht ik ooit die ambitie gehad hebben (we hebben het overwogen), geen haar op 'n hoofd...Linksom of rechtsom zat het er altijd aan te komen dat het hele verhaal niet uit kon. Nu wordt er eindelijk een lijn getrokken om de balans weer recht te krijgen en beginnen alle "ego's" met PV/WP te zeuren dat ze ineens meer geld moeten gaan betalen omdat ze die onbalans in het net veroorzaken.
Toen gas tijdens de Oekraïnecrisis opeens vrij veel begon te kosten heeft jouw overheid anders wel flink ingegrepen. Vond je dat ook maar onzin?Neem gewoon je verantwoordelijkheid en zeur er verder niet over. Als ik straks genaaid wordt omdat gas 10euro/m3 wordt dan is dat mijn probleem en niet van een ander.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Naar verwachting dalen de tarieven sowieso al de aankomende tijd, dus die sigaar uit eigen doos kan dan mooi zo worden gepresenteerdTruus01 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:08:
[...]
Als ik niet-zonnepaneelhouder was, had ik allang eens wat energiebedrijven gebeld en iets gezegd als 'mijn buurman met zonnepanelen heeft hetzelfde levertarief dan ik, maar hij moet terugleverkosten betalen, zodat mijn tarief omlaag zou kunnen, waarom is dat nog niet?!' Maar bij een enkeling zijn daadwerkelijk de tarieven verlaagd.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Weinig, enige wat ik wilde meegeven is dat het vanuit de overheid wel actief gepusht wordt om over te stappen, met hier het resultaat...Ugchel schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:18:
[...]
Wat heeft jouw werkgever er nou weer mee te maken?
Dat zal best dat ze onbetrouwbaar zijn, maar je kan zelf toch ook nog nadenken? De salderingsregeling is altijd als een tijdelijke maatregel ingevoerd in 2004 om PV aanleg te stimuleren. Destijds was er al bekend dat er in toekomst een keerzijde aan zat te komen omdat de balans gas/kolen en PV/wind niet uit kon.[...]
Je kunt niet anders dan ontkennen dat de overheid zich in dit hele verhaal een uiterst onbetrouwbare partij toont. Zowel in bewegingen die in het voordeel als in het nadeel zijn van bezitters van PV. Daarnaast was de boodschap: we gaan van het gas af, iets met geen gasgestookte CV-ketels meer vanaf jaar X ? En we zijn geen jaar verder en dat soort shit gaat weer overboord. Ik heb gelukkig geen all-electric huis, maar mocht ik ooit die ambitie gehad hebben (we hebben het overwogen), geen haar op 'n hoofd...
Mijn gemeente (Amersfoort) heeft overigens nooit gasloos gepromoot, die hebben of een aansluiting op het warmtenet of vermindering van het gasverbruik gepromoot. Ik heb het 2e gedaan...
Nee, maar ik was zonder hulp ook niet in de problemen gekomen.[...]
Toen gas tijdens de Oekraïnecrisis opeens vrij veel begon te kosten heeft jouw overheid anders wel flink ingegrepen. Vond je dat ook maar onzin?
Dus , omdat jij het goed voor elkaar hebt moeten de mensen die hier met een minimum inkomen in een nieuwbouw sociale huurwoning niet zeuren, omdat zij eigenlijk die woning met WP en ZP maar hadden moeten weigeren, omdat zij hadden moeten incalculeren dat dit kon gebeurenArcticWolf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:24:
[...]
Weinig, enige wat ik wilde meegeven is dat het vanuit de overheid wel actief gepusht wordt om over te stappen, met hier het resultaat...
[...]
Dat zal best dat ze onbetrouwbaar zijn, maar je kan zelf toch ook nog nadenken? De salderingsregeling is altijd als een tijdelijke maatregel ingevoerd in 2004 om PV aanleg te stimuleren. Destijds was er al bekend dat er in toekomst een keerzijde aan zat te komen omdat de balans gas/kolen en PV/wind niet uit kon.
Mijn gemeente (Amersfoort) heeft overigens nooit gasloos gepromoot, die hebben of een aansluiting op het warmtenet of vermindering van het gasverbruik gepromoot. Ik heb het 2e gedaan...
[...]
Nee, maar ik was zonder hulp ook niet in de problemen gekomen.
Ik heb het zeker niet goed voor elkaar, maar dankjewel voor het inspelen. Iedereen heeft zijn of haar problemen, ik vind het alleen wel een goed voorbeeld dat je nu precies laat zien dat polariseren niet door de overheid komt.backupdevice schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:27:
[...]
Dus , omdat jij het goed voor elkaar hebt moeten de mensen die hier met een minimum inkomen in een nieuwbouw sociale huurwoning niet zeuren, omdat zij eigenlijk die woning met WP en ZP maar hadden moeten weigeren, omdat zij hadden moeten incalculeren dat dit kon gebeuren
Nee inderdaad. Het ligt alleen aan de mensen die nu zeuren ipv de overheid/semi overheid die het blijft gooien op ongelijkheid.ArcticWolf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:30:
[...]
Ik heb het zeker niet goed voor elkaar, maar dankjewel voor het inspelen. Iedereen heeft zijn of haar problemen, ik vind het alleen wel een goed voorbeeld dat je nu precies laat zien dat polariseren niet door de overheid komt.
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Je bedoelt dat 'de overheid' jou gepusht heeft zonnepanelen te nemen?ArcticWolf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:24:
[...]
Weinig, enige wat ik wilde meegeven is dat het vanuit de overheid wel actief gepusht wordt om over te stappen, met hier het resultaat...
Maar welk 'zelf nadenken' moet je dan als burger precies op tafel leggen tegenover wetgeving die jou gaat verplichten om een bepaalde kant op te bewegen? Een richting die vervolgens weer gewijzigd wordt? Met name het 'we gaan van het gas af' (hele wijken zijn gasloos aangelegd).Dat zal best dat ze onbetrouwbaar zijn, maar je kan zelf toch ook nog nadenken? De salderingsregeling is altijd als een tijdelijke maatregel ingevoerd in 2004 om PV aanleg te stimuleren. Destijds was er al bekend dat er in toekomst een keerzijde aan zat te komen omdat de balans gas/kolen en PV/wind niet uit kon.
Dat salderen er ooit af zou gaan was lang en breed bekend, maar blijkbaar bleven doelen achter op de doelstellingen en is de afbouw steeds vooruit geschoven. Ik ben het met je eens dat diegenen die nu moord en brand schreeuwen dat ze hun installatie nog niet terugverdiend hebben de hand deels in eigen boezem mogen steken. Echter je kunt niet meer doen dan afgaan op gemaakte afspraken als burger, waaronder salderen. Op het moment dat je die afspraken meeweegt in je kostenplaatje, en vervolgens gaan ze de spelregels aanpassen: ik begrijp de verbazing wel. Ik zie burgers geenszins als bedrijf, maar welk bedrijf zou gaan investeren in innovatie als ze niet de indruk hadden dat dit een besparing zou opleveren?
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Beetje vreemde reactie.ArcticWolf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:02:
Jarenlang zijn burgers gestimuleerd om zonnepanelen en een warmtepomp te nemen. Dat salderen eraf gaat, is iets waar de meeste mensen met een beetje verstand allang rekening mee hebben gehouden.
Ze hebben er echter geen rekening mee gehouden dat daarnaast ook nog eens de netwerkkosten voor hen gaan verdubbelen terwijl die voor de rest van NL gaan halveren. En dan hebben we daarnaast ook nog eens de terugleverboete, die echt niet gaat verdwijnen.
De rekensom wordt met al deze dingen gecombineerd gewoon zwaar negatief. Oftewel de mensen die geïnvesteerd hebben om o.a. het klimaatprobleem te verminderen, worden genaaid. Eigenlijk is het wel typisch iets voor een ambtenaar om dat logisch te vinden
Dat is toch naïef om daar geen rekening mee te houden. Enexis heeft dit al vaker geroepen. Er wordt al al langer over de BBM / nettarieven gesproken (https://www.solar365.nl/n...euwe-zakken-64abb3b3.html); (https://www.nvde.nl/wp-co...en-werkgroep-tarieven.pdf). Als je daarbij optel wat ze in België doen dan kun je op je klompen aanvoelen dat het ook een keer in Nederland ingevoerd wordt/dingen gewijzigd worden. De vraag is alleen wanneer.Glashelder schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:47:
[...]
Beetje vreemde reactie.
Jarenlang zijn burgers gestimuleerd om zonnepanelen en een warmtepomp te nemen. Dat salderen eraf gaat, is iets waar de meeste mensen met een beetje verstand allang rekening mee hebben gehouden.
Ze hebben er echter geen rekening mee gehouden dat daarnaast ook nog eens de netwerkkosten voor hen gaan verdubbelen terwijl die voor de rest van NL gaan halveren. En dan hebben we daarnaast ook nog eens de terugleverboete, die echt niet gaat verdwijnen.
De rekensom wordt met al deze dingen gecombineerd gewoon zwaar negatief. Oftewel de mensen die geïnvesteerd hebben om o.a. het klimaatprobleem te verminderen, worden genaaid. Eigenlijk is het wel typisch iets voor een ambtenaar om dat logisch te vinden
[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 30-05-2024 18:09 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
volgens mij werkt dit soort dingen altijd zo.
De overheid moet xxxx geld binnen krijgen via accijnsen, inkomsten belastingen, BTW, WOZ enz.
als Accijnsen een vast bedrag zou zijn heeft de overheid geen belang bij hogere prijzen.
Dat is het niet dus net als bij BTW hebben ze inkomen verhoging bij hogere prijzen.
Pas als er een armoede probleem komt ( voedsel energie) gaan ze de sector aanspreken op hun hoge beprijzing en hun BTW aan passen.
WOZ heeft een kleine dempende werking ingebouwd maar als de huizenprijzen zakken veranderd het percentage om de zelfde hoeveelheid geld te innen.
Nu ze met subsidies proberen de afgesproken, bij de EU, milieu aanpassingen te halen in CO2 gemeten vervuiling en (tijdelijk kiezen voor minder inkomen door accijnsen en belasting)
benzine/diesel met wegenbelasting vs electra zonder belasting en geen wegenbelasting.
Saldering vs netto rekening na uitwisselen electriciteit tussen particulieren en afnemers/energiemaatschapijen.
En nog wat subsidies die door bedrijven als extraatje worden gezien door dat de particulier ze niet hoeft te betalen en denkt geodkoper te zijn.
Al die geld kostende maatregelen om te stimuleren gaan op den duur via een ander kanaal terug gehaald worden.
hogere BTW op voedsel, hoge accijnsen op olie en gas (fosiele brandstof)
vakanties/cultuur/bouwmateriaal/auto's/huizen/ vastrechten/ gemeente belastingen...
Dus hoe eerder we de werkelijke kosten kunnen zien (geen saldering en geen subsidie) en gelijk speelveld voor electrificatie ten opzichte van oldskool des te eerder zien we dat we genaaid worden en eigenlijk gewoon een wortel voor gehouden worden om de kosten te betalen van hun ideeën.
Dit alles is een schijn oplossing. ( kijk maar naar de huidige toename van electra consumptie)
De oplossing is minder minder minder.
minder mensen op deze aardkloot 4 miljard is de max geloof ik als je sustainable moet zijn.
minder energieverbruik, footprint, per mens. Alle mensen dus ook de super rijken met hun bootjes en vliegtuigen en multihuizen die ze als rond reis huisvesting gebruiken
minder willen hebben, willen doen, willen reizen.
En meer PASSIEVE(geen energiekostende) verbeteringen in :
Voedsel produceren (overschotten verminderen)
woning isolatie/energieverbruik verlagen.
leef gewoontes aanpassen.
Dat is een utopie dus ik ben gestopt met achter de wortel aan rennen (subsidies zijn er omdat iets te duur is, in aanschaf en gebruik!)
ik ga een houtkachel inbouwen in mn oude openhaard.
vast beter dan vol electrisch megaveel electra van gasgestookte en bruinkool gestookte centrales afnemen.
De overheid moet xxxx geld binnen krijgen via accijnsen, inkomsten belastingen, BTW, WOZ enz.
als Accijnsen een vast bedrag zou zijn heeft de overheid geen belang bij hogere prijzen.
Dat is het niet dus net als bij BTW hebben ze inkomen verhoging bij hogere prijzen.
Pas als er een armoede probleem komt ( voedsel energie) gaan ze de sector aanspreken op hun hoge beprijzing en hun BTW aan passen.
WOZ heeft een kleine dempende werking ingebouwd maar als de huizenprijzen zakken veranderd het percentage om de zelfde hoeveelheid geld te innen.
Nu ze met subsidies proberen de afgesproken, bij de EU, milieu aanpassingen te halen in CO2 gemeten vervuiling en (tijdelijk kiezen voor minder inkomen door accijnsen en belasting)
benzine/diesel met wegenbelasting vs electra zonder belasting en geen wegenbelasting.
Saldering vs netto rekening na uitwisselen electriciteit tussen particulieren en afnemers/energiemaatschapijen.
En nog wat subsidies die door bedrijven als extraatje worden gezien door dat de particulier ze niet hoeft te betalen en denkt geodkoper te zijn.
Al die geld kostende maatregelen om te stimuleren gaan op den duur via een ander kanaal terug gehaald worden.
hogere BTW op voedsel, hoge accijnsen op olie en gas (fosiele brandstof)
vakanties/cultuur/bouwmateriaal/auto's/huizen/ vastrechten/ gemeente belastingen...
Dus hoe eerder we de werkelijke kosten kunnen zien (geen saldering en geen subsidie) en gelijk speelveld voor electrificatie ten opzichte van oldskool des te eerder zien we dat we genaaid worden en eigenlijk gewoon een wortel voor gehouden worden om de kosten te betalen van hun ideeën.
Dit alles is een schijn oplossing. ( kijk maar naar de huidige toename van electra consumptie)
De oplossing is minder minder minder.
minder mensen op deze aardkloot 4 miljard is de max geloof ik als je sustainable moet zijn.
minder energieverbruik, footprint, per mens. Alle mensen dus ook de super rijken met hun bootjes en vliegtuigen en multihuizen die ze als rond reis huisvesting gebruiken
minder willen hebben, willen doen, willen reizen.
En meer PASSIEVE(geen energiekostende) verbeteringen in :
Voedsel produceren (overschotten verminderen)
woning isolatie/energieverbruik verlagen.
leef gewoontes aanpassen.
Dat is een utopie dus ik ben gestopt met achter de wortel aan rennen (subsidies zijn er omdat iets te duur is, in aanschaf en gebruik!)
vast beter dan vol electrisch megaveel electra van gasgestookte en bruinkool gestookte centrales afnemen.
Bruinkool zie ik niet in de lijst...copykat schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:12:
[...]
Je argument over minder consumptie kan ik echter goed volgen. Onaflatende groei in een organisme bestrijden we -geloof ik- met bestraling of chemotherapie. Maar dan moet wel zo'n beetje iedereen anders gaan kijken naar hoe de economie werkt / zou moeten werken.
Hier gaat de rekening gewoon verder omlaag:
Na de ev en hybride wp
- volwaardige warmtepomp
- thuisaccu
- gasloos
- naar 1x10A garagebox netaansluiting
En klaar
Na de ev en hybride wp
- volwaardige warmtepomp
- thuisaccu
- gasloos
- naar 1x10A garagebox netaansluiting
En klaar
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden