Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BarryH Inderdaad. De mensen die een EV en PV konden betalen, kunnen ook wel een thuisaccu neerzetten. Dit all-electric huishouden (3pers, 15k km) zou met 1x10A en een 5 kW accu ongewijzigd kunnen draaien.

Ik zou vooral minder invoeden, dus collectief zijn we dan slechter af.
En dan heb ik al veel minder PV-opbrengst dan verbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:47:
[...]

Beetje vreemde reactie.

Jarenlang zijn burgers gestimuleerd om zonnepanelen en een warmtepomp te nemen. Dat salderen eraf gaat, is iets waar de meeste mensen met een beetje verstand allang rekening mee hebben gehouden.

Ze hebben er echter geen rekening mee gehouden dat daarnaast ook nog eens de netwerkkosten voor hen gaan verdubbelen terwijl die voor de rest van NL gaan halveren. En dan hebben we daarnaast ook nog eens de terugleverboete, die echt niet gaat verdwijnen.

De rekensom wordt met al deze dingen gecombineerd gewoon zwaar negatief. Oftewel de mensen die geïnvesteerd hebben om o.a. het klimaatprobleem te verminderen, worden genaaid. Eigenlijk is het wel typisch iets voor een ambtenaar om dat logisch te vinden :o
Ik ben alleen geen ambtenaar :+ en ik zit in de weg/rail infrastructuur ;)

@Ugchel
Vanuit m'n organisatie wordt er wel politiek correct gestuurd (ook naar de werknemers), het is niet per definitie "fout" als je er niet aan mee doet (zoals het niet nemen van PV, WP of een EV), maar er wordt wel met een scheef oog naar gekeken, net als het accepteren van verschillende genders (hele andere discussie maar je moet het wel accepteren als je voor of bij de overheid werkt, er zijn zelfs "programma's" voor om je toe te lichten).

@ beide:
Persoonlijk vind ik het wel slecht dat de overheid de salderingsregeling niet per direct heeft afgebouwd, afgelopen voorstel van Jetten was niet de beste maar door het afketsen van die wet heeft dit wel geleid tot alle terugleverboetes. Als ze de salderingsregeling in stand hadden willen houden dan hadden ze dit beter via een energie toeslag regeling kunnen doen (zie zorg of woontoeslag). Door de regeling in stand te houden zonder visie hebben ze de private sector gedwongen om actie te ondernemen.
Nu zijn de netbeheerders niet privaat, echter die kampen al jaren met onder financiering terwijl ze wel moeten presteren, die zien dus nu het voorbeeld vanuit de private sector.

Door geen actie te ondernemen is er nu juist wel een dubbele reactie ontstaan... dat is ook een manier van regeren (maar niet de beste in mijn optiek).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
b_g_e schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Bruinkool zie ik niet in de lijst...

Je argument over minder consumptie kan ik echter goed volgen. Onaflatende groei in een organisme bestrijden we -geloof ik- met bestraling of chemotherapie. Maar dan moet wel zo'n beetje iedereen anders gaan kijken naar hoe de economie werkt / zou moeten werken.
Duitsland heeft veel bruinkool centrales en daar importeren we ook van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:30

Spotmatic

Ken sent me

Peet-je schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:19:
[...]

Naar verwachting dalen de tarieven sowieso al de aankomende tijd, dus die sigaar uit eigen doos kan dan mooi zo worden gepresenteerd :Y
Dat is niet wat ik de afgelopen dagen las. De gasprijzen stijgen juist weer.

Niemand kan in de toekomst kijken, maar ik was maar wat blij met mijn goedkope energie aan het begin van de oorlog in Oekraïne. Die rust is mij meer waard dan de kosten van een sigaar uit eigen doos. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:02
Spotmatic schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:54:
[...]

Dat is niet wat ik de afgelopen dagen las. De gasprijzen stijgen juist weer.

Niemand kan in de toekomst kijken, maar ik was maar wat blij met mijn goedkope energie aan het begin van de oorlog in Oekraïne. Die rust is mij meer waard dan de kosten van een sigaar uit eigen doos. ;)
Dat snap ik, mijn reactie was echter geënt op de prijzen van stroom.
De sigaar sloeg met name op de "belofte" van de leveranciers dat niet-zonnepaneelbezitters minder zouden gaan (mee)betalen.

Overigens is gas momenteel nog best gunstig (2024 tarieven natuurlijk) te verkrijgen, zie hiervoor Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" (United Consumers) en Delta

[ Voor 22% gewijzigd door Peet-je op 30-05-2024 20:10 . Reden: Toevoeging van aanbiedingen gastarief ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

John245 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:55:
[...]

Dat is toch naïef om daar geen rekening mee te houden. Enexis heeft dit al vaker geroepen. Er wordt al al langer over de BBM / nettarieven gesproken (https://www.solar365.nl/n...euwe-zakken-64abb3b3.html); (https://www.nvde.nl/wp-co...en-werkgroep-tarieven.pdf). Als je daarbij optel wat ze in België doen dan kun je op je klompen aanvoelen dat het ook een keer in Nederland ingevoerd wordt/dingen gewijzigd worden. De vraag is alleen wanneer.
Wacht even. Dat er dingen moeten en gaan wijzigen daar is geen discussie over.

Waar het nu om gaat is dat door en het afschaffen van salderen en de terugleverboete en en nu ook nog eens veel hogere netbeheerkosten als gasloos huis dat de energierekening explodeert voor mensen die flink hebben geïnvesteerd.

Feitelijk wordt vervuilen met een gasketel gewoon weer gesubsidieerd door de overheid straks, want dan ben je aanzienlijk goedkoper uit. Ik heb daar niet op geanticipeerd. Vind je dat echt naief van mijn kant? :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:53

copykat

Good copy isn't bad

BarryH schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:24:
Hier gaat de rekening gewoon verder omlaag:
Na de ev en hybride wp
- volwaardige warmtepomp
- thuisaccu
- gasloos
- naar 1x10A garagebox netaansluiting

En klaar
De rekening gaat omlaag met behulp van een rekening.
Investering en subsidie.
Bij velen veranderd er niks behalve de maandrekening misschien maar dat is tijdelijk want uiteindelijk moeten we het zelfde of meer geld storten om de molen te laten draaien op de zelfde manier als nu.
EU kosten lopen alleen maar op en alle landen moeten steeds meer ophoesten.
Voor defensie, nato lidmaatschap, internationale politie, opruimen bedrijfsafval en consumenten afval enz.

Bij de meeste is een 1x10A onmogelijk. 3 fase 25A is eerder t minimum met de EV en WP en zwembad/sauna enz.
Jij bent op de goede weg met minder foodprint zetten maar de maatschappij/consumenten en producenten zijn nog vol in de groei groei want stilstand is achteruitgang. Slecht voor mn bedrijf/huishouding.
Maar "we" moeten met zn allen krimpen. In aantal, in grondstoffen verbruik, in najagen de rijkste zijn met verkopen van spullen die mensen kochten zonder dat ze t ooit miste vóórdat het in de "aanbieding" aangeboden werd. In bezit van van alles wat we hebben om te laten zien dat we succesvol zijn. Enz.
Die haal je tuintegel weg en plant een plant acties zijn nutteloos als er verderop weer een superjacht het kanaal ingeduwd word om bij monaco te dobberen en de stookolie voornamelijk voor vermaak opstookt inplaats van verplaatsing. En zo zijn er nog duizende dingen die anders kunnen.
Eurosongfestival? Moet dat zoveel geld en resources kosten? Doe lekker een eigen YT kanaal en blijf op je eigen lokatie... Al die brood en spelen internationaal met tig vlieg bewegingen. Allemaal bezigheidstherapie.

* copykat is een beetje cynisch en over de top met deze "rant" maar in de kern weet iedereen dat het zo is.

* copykat heeft er ook last van dingen kopen die je niet nodig hebt maar ik probeer er steeds meer weerstand aan te bieden.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:23
Glashelder schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:13:
[...]

Wacht even. Dat er dingen moeten en gaan wijzigen daar is geen discussie over.

Waar het nu om gaat is dat door en het afschaffen van salderen en de terugleverboete en en nu ook nog eens veel hogere netbeheerkosten als gasloos huis dat de energierekening explodeert voor mensen die flink hebben geïnvesteerd.

Feitelijk wordt vervuilen met een gasketel gewoon weer gesubsidieerd door de overheid straks, want dan ben je aanzienlijk goedkoper uit. Ik heb daar niet op geanticipeerd. Vind je dat echt naief van mijn kant? :o
Eerlijk gezegd een beetje wel, hangt er natuurlijk ook vanaf wanneer je de investering heb gedaan. Iedereen had kunnen voorzien dat het net niet gratis als batterij gebruikt kan worden. Zeker niet als er particulier massaal zoveel PV gelegd wordt. De politiek is gewoon te traag en te populistisch waardoor er een onhoudbare situatie is ontstaan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
copykat schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:18:
[...]

De rekening gaat omlaag met behulp van een rekening.
Investering en subsidie.
Bij velen veranderd er niks behalve de maandrekening misschien maar dat is tijdelijk want uiteindelijk moeten we het zelfde of meer geld storten om de molen te laten draaien op de zelfde manier als nu.
EU kosten lopen alleen maar op en alle landen moeten steeds meer ophoesten.
Voor defensie, nato lidmaatschap, internationale politie, opruimen bedrijfsafval en consumenten afval enz.

Bij de meeste is een 1x10A onmogelijk. 3 fase 25A is eerder t minimum met de EV en WP en zwembad/sauna enz.
Jij bent op de goede weg met minder foodprint zetten maar de maatschappij/consumenten en producenten zijn nog vol in de groei groei want stilstand is achteruitgang. Slecht voor mn bedrijf/huishouding.
Maar "we" moeten met zn allen krimpen. In aantal, in grondstoffen verbruik, in najagen de rijkste zijn met verkopen van spullen die mensen kochten zonder dat ze t ooit miste vóórdat het in de "aanbieding" aangeboden werd. In bezit van van alles wat we hebben om te laten zien dat we succesvol zijn. Enz.
Die haal je tuintegel weg en plant een plant acties zijn nutteloos als er verderop weer een superjacht het kanaal ingeduwd word om bij monaco te dobberen en de stookolie voornamelijk voor vermaak opstookt inplaats van verplaatsing. En zo zijn er nog duizende dingen die anders kunnen.
Eurosongfestival? Moet dat zoveel geld en resources kosten? Doe lekker een eigen YT kanaal en blijf op je eigen lokatie... Al die brood en spelen internationaal met tig vlieg bewegingen. Allemaal bezigheidstherapie.

* copykat is een beetje cynisch en over de top met deze "rant" maar in de kern weet iedereen dat het zo is.

* copykat heeft er ook last van dingen kopen die je niet nodig hebt maar ik probeer er steeds meer weerstand aan te bieden.
Ik stel voor ook een garagebox aansluiting voor 3 fase 3A per fase te introduceren. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:21:
[...]

Eerlijk gezegd een beetje wel, hangt er natuurlijk ook vanaf wanneer je de investering heb gedaan. Iedereen had kunnen voorzien dat het net niet gratis als batterij gebruikt kan worden. Zeker niet als er particulier massaal zoveel PV gelegd wordt. De politiek is gewoon te traag en te populistisch waardoor er een onhoudbare situatie is ontstaan.
Wij stookten voorheen meestal hout voor verwarming en deels ook sww.
Koken was op gas.
Zonnepanelen hebben we al 11 jaar.
Nu 2 winters met wp en wpb plus een inductie fornuis.
Gasleiding is weg.

Ik zie wel wat ze gaan doen, ik heb vorig jaar ons Zonnepanelen park deels vernieuwd en uitgebreid.
Maar mocht het de spuigaten uitlopen dan gaan we gewoon weer hout stoken, de houtcv staat nog steeds gekoppeld voor verwarming en sww.

De totale investering is wel grotendeels terugverdiend maar als het goedkoper wordt om die 16m3 hout die we nog hebben op te stoken dan doen we dat.

Duurzaam en groen is leuk maar het moet niet te veel gaan kosten natuurlijk....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

John245 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:24:
[...]

Ik stel voor ook een garagebox aansluiting voor 3 fase 3A per fase te introduceren. :)
Neen zwembad aansluiting 3fase wp. garage is uit.
Subsidie op warmte opslag in je zwemwater ...... O-) :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
Ik ben iemand met panelen, EV en (hybride WP).
En ik kan prima rekenen en spring er nog steeds goed uit.
Wel opletten met spullen inkopen. Als je je PV voor eur 2,- /Wp koopt maak je het wel moeilijk.
Hier sinds 2010 nooit meer dan eur 1/wp betaald en bijna alles laten installeren

Kortom: niet aanstellen maar goed nadenken. En reeel zijn.
Ben nu voor een vereniging nog PV aan het leggen en dat is met 2,5 jaar terugverdiend. Dat hoeft natuurlijk ook niet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
BarryH schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:32:
Ik ben iemand met panelen, EV en (hybride WP).
En ik kan prima rekenen en spring er nog steeds goed uit.
Wel opletten met spullen inkopen. Als je je PV voor eur 2,- /Wp koopt maak je het wel moeilijk.
Hier sinds 2010 nooit meer dan eur 1/wp betaald en bijna alles laten installeren

Kortom: niet aanstellen maar goed nadenken. En reeel zijn.
Ben nu voor een vereniging nog PV aan het leggen en dat is met 2,5 jaar terugverdiend. Dat hoeft natuurlijk ook niet
Goed gedaan. Ik betaalde in 2010 nog 5 Euro per wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
John245 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Goed gedaan. Ik betaalde in 2010 nog 5 Euro per wp
de rekening van de installateur was 3,-.
Gemeente betaalde 1,5
Btw aftrek 0,5
Zelf 1,-

En dan heb ik nog een buurtman die er 15 jaar SDE vergoeding op heeft

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
BarryH schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:51:
[...]
de rekening van de installateur was 3,-.
Gemeente betaalde 1,5
Btw aftrek 0,5
Zelf 1,-

En dan heb ik nog een buurtman die er 15 jaar SDE vergoeding op heeft
Zo kom ik onder nul uit. Hier SEBB (20 %); BTW (19 %) en SDE, 15 jaar lang heel veel geld.

Maar eerst zelf wel de 5 moeten afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-07 23:13
John245 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:24:
[...]

Waar ik nu benieuwd naar ben, kun jij met victron op de 3 fasen niet gewoon 3 fasen maken uit 1 fase?

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Srednier schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:04:
[...]

Waar ik nu benieuwd naar ben, kun jij met victron op de 3 fasen niet gewoon 3 fasen maken uit 1 fase?
Dat kan wel met beperingen.

"Only one inverter will charge the battery and it will also pass through power as well to that one phase say L1 . the other two L2 and L3 will supply the other two phase's

so you have 1 phase in and 3 phase out

NOTE that only the 1 phase in inverter will charge the batteries the other two will consume battery power, so you are limited to the max charge rate of that one inverter ie L1""

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
John245 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:25:
[...]

Dat kan wel met beperingen.

"Only one inverter will charge the battery and it will also pass through power as well to that one phase say L1 . the other two L2 and L3 will supply the other two phase's

so you have 1 phase in and 3 phase out

NOTE that only the 1 phase in inverter will charge the batteries the other two will consume battery power, so you are limited to the max charge rate of that one inverter ie L1""
Ik zat meer te denken om dan met zo'n 1x10A aansluiting toch een full electric huis+auto de winter door te helpen. Zou net moeten kunnen hier qua verbruik, toch leuk met die multiplussen zo lekker flexibel. Het jeukt me om er 2 bij te hangen en nog in de orde van 80kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Srednier schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Ik zat meer te denken om dan met zo'n 1x10A aansluiting toch een full electric huis+auto de winter door te helpen. Zou net moeten kunnen hier qua verbruik, toch leuk met die multiplussen zo lekker flexibel. Het jeukt me om er 2 bij te hangen en nog in de orde van 80kWh LFP
Nu weet ik zeker dat indien er een omvormer (respectievelijk uit 2010, 2014 en 2014) kapot gaat ik deze vervang door een Victron omvormer zodat de stroom gelijk de batterij in gaat. Technisch kan het hier ook (alleen nu nog niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:54

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb net eens zitten rekenen wat de afschaffing saldering gaat betekenen voor onze situatie. Met hetzelfde contract (GC dat loopt nog tot augustus 2027 dus ik krijg er binnen het contract nog mee te maken) gaat mijn maandbedrag van min-een-beetje naar ongeveer +50 euro. Uiteraard had ik die 600 euro per jaar liever in mijn zak gehouden maar vergeleken met de bedragen van voor de verduurzaming van ons huis, vind ik het nog steeds wel een behapbaar maandbedrag:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wi33ZGP.png
De hele kraam (PV, WP) is al terug verdient dus daar hoef ik zolang het heel blijft, nog niet naar te kijken.

Hopelijk is het nog wat te verbeteren door beter geschikte contracten enerzijds en meer eigen opwek gebruiken (nu zo'n 30%) anderzijds. Toch eens beter gaan timen met oa. (en vooral) de vaatwasser die nu zelfs hartje zomer toch vaak 's nachts draait.
Volgende rekensom is kijken wat een accu gaat doen om dat zelf-gebruik getal om hoog te krikken maar met max. 600 euro per jaar, is er niet heul veel budget voor.

EDIT:

Ik heb nog kolommen toegevoegd met wat nu de goedkoopste aanbieder zou zijn als ik geen PV of geen teruglevering had. Dat scheelt na afbouw saldering nog maar een tientje per maand en is helemaal niet terugleveren zelfs het goedkoopst! Het is dus echt te hopen (en te verwachten?) dat de contracten na de saldering afbouw toch wat positiever gaan worden voor PV bezitters want dit heeft geen zin meer. Afbouw saldering en terugleverboete is zoals verwacht niet meer te doen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ENpcnrm.png

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 30-05-2024 21:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
John245 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:45:
[...]

Nu weet ik zeker dat indien er een omvormer (respectievelijk uit 2010, 2014 en 2014) kapot gaat ik deze vervang door een Victron omvormer zodat de stroom gelijk de batterij in gaat. Technisch kan het hier ook (alleen nu nog niet).
Zit ik hier ook te overwegen, alles hier hangt nu op APSystems microomvormers parrallel aan de multiplus. Maar met de huidige trends bij de e-boeren en politiek is het natuurlijk leuker om alles hetzij aan de uitgang van de multiplussen te hangen of zoals je zegt direct met victron omvormers op DC. Dan kun je makkelijk aanpassen aan hoe de wind waait zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Wuursj volgens mij zijn de terugleverkosten per kWh allen bedoeld om de vergoeding te verlagen.
Dus : tarief leveren is 0,30
Dus terugleveren is -0,30 (mits netto positief gebruik per jaar)
Terugleverkosten: 0,10
Feitelijk vergoed:0,20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BarryH schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:26:
@Wuursj volgens mij zijn de terugleverkosten per kWh allen bedoeld om de vergoeding te verlagen.
Juist. Daarom ben ik er redelijk van overtuigd dat als iemand hier een rechtszaak over start dat je de vloer aanveegt met de energieboer. Zeker omdat ze niet scheutig zijn met vermelden dat het allemaal stopt zodra salderen is afgeschaft…

De rechter heeft reeds meerdere malen uitspraak gedaan dat je hetzelfde voor een kWh terug moet krijgen als je betaald. Die uitspraken worden massaal met voeten getreden nu.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Glashelder schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Juist. Daarom ben ik er redelijk van overtuigd dat als iemand hier een rechtszaak over start dat je de vloer aanveegt met de energieboer. Zeker omdat ze niet scheutig zijn met vermelden dat het allemaal stopt zodra salderen is afgeschaft…

De rechter heeft reeds meerdere malen uitspraak gedaan dat je hetzelfde voor een kWh terug moet krijgen als je betaald. Die uitspraken worden massaal met voeten getreden nu.
Sluit ik me helemaal bij aan. Ik vermoed zelfs dat de juristen bij de e-boeren dit ook allemaal wel zo zien. Het is allemaal een strategie om van die ellendige PV bezitters af te komen, terwijl ze wel weten dat het uiteindelijk helemaal niet kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Taktische probleem is natuurlijk de dynamische contracten. Dan is de zonnestroom negatief.
Model contracten zijn geloof ik altijd iets duurder.
Kans is groot dat ze straks alleen maar dynamische contracten aanbieden.
Dan moet je snachts je batterij ontladen en zoveel mogelijk verkopen in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
BarryH schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:26:
Let op, dat kan per leverancier schelen, bij Engie ga je per teruggeleverde kWh betalen, maar krijg je natuurlijk alleen TLV van het resterende saldo nà saldering.
Dacht zelf ook eerst dat ik €0,01 zou krijgen, echter -in mijn situatie met ca. 2000 kWh teruglevering na saldering- betaal ik €0,04

Wellicht een goede case voor een rechtzaak, alleen ik ga dit verlengingsvoorstel sowieso niet accepteren, so it won't be me :P

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Peet-je schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:51:
[...]

Let op, dat kan per leverancier schelen, bij Engie ga je per teruggeleverde kWh betalen, maar krijg je natuurlijk alleen TLV van het resterende saldo nà saldering.
Dacht zelf ook eerst dat ik €0,01 zou krijgen, echter -in mijn situatie met ca. 2000 kWh teruglevering na saldering- betaal ik €0,04

Wellicht een goede case voor een rechtzaak, alleen ik ga dit verlengingsvoorstel sowieso niet accepteren, so it won't be me :P
Hou wel rekening er mee als je nog een oud vast contract hebt dit soort terugleverkosten geen rol spelen mits je deze al niet in je voorwaarden hebt, dat kan bv bij oudere contracten van vdBron wel het geval zijn.
Maar met name e-boeren die net begonnen zijn (afgelopen paar weken) met deze belachelijke boetes en je hebt nog een ouder vast contract, dan mogen zij deze dus niet in rekening brengen.
Doen zij dit wel, direct bezwaar maken, kijk bv naar de consumentenbond cq naar consuwijzer hoe je dat moet doen.
duidelijk is dat geen enkele e-boer vaste contracten tussentijds mag wijzigen, dat heeft ook de ACM heel duidelijk verwoord.
heb je echter een variabel contract, dan heb je pech, dan mag het dus wel.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Wuursj als ik een gok mag doen dan denk ik dat je alleen nog dynamische contracten kan afsluiten als je PV hebt nadat het salderen is afgeschaft.
De terugleverboetes zijn een vorm om het inkoop/verkoop verschil op te vangen als de prijs negatief is en om het financiële gat dat salderen creëert tussen zomer/winter.
Maar zelfs zonder salderen zal de prijs vaker negatief worden, dat kan je niet met een vast (ook niet variabel) contract opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
MacD007 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:27:
[...]

Hou wel rekening er mee als je nog een oud vast contract hebt dit soort terugleverkosten geen rol spelen mits je deze al niet in je voorwaarden hebt, dat kan bv bij oudere contracten van vdBron wel het geval zijn.
Maar met name e-boeren die net begonnen zijn (afgelopen paar weken) met deze belachelijke boetes en je hebt nog een ouder vast contract, dan mogen zij deze dus niet in rekening brengen.
Doen zij dit wel, direct bezwaar maken, kijk bv naar de consumentenbond cq naar consuwijzer hoe je dat moet doen.
duidelijk is dat geen enkele e-boer vaste contracten tussentijds mag wijzigen, dat heeft ook de ACM heel duidelijk verwoord.
heb je echter een variabel contract, dan heb je pech, dan mag het dus wel.
Daarom gaf ik al aan zelf het verlengingsvoorstel niet te accepteren, het was meer een attentiepunt voor anderen die het mss. verkeerd kunnen interpreteren of al gedaan hebben.

Dan is er wellicht een zaak van te maken bij de rechter, omdat met deze constructie de saldering nu heel gunstig kan uitpakken voor de leverancier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ArcticWolf schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:39:
@Wuursj als ik een gok mag doen dan denk ik dat je alleen nog dynamische contracten kan afsluiten als je PV hebt nadat het salderen is afgeschaft.
De terugleverboetes zijn een vorm om het inkoop/verkoop verschil op te vangen als de prijs negatief is en om het financiële gat dat salderen creëert tussen zomer/winter.
Maar zelfs zonder salderen zal de prijs vaker negatief worden, dat kan je niet met een vast (ook niet variabel) contract opvangen.
Als iedereen dynamisch gaat worden daar de prijzen ook vanzelf hoger want tenslotte de geldmachine moet wel blijven draaien, of dat nu rechtsom of linksom gaat maakt het die e-boeren helemaal niets uit. zolang die euro's maar binnen komen.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-07 10:15
[...]

Nou... Volgens mij heeft de rechter juist altijd gezegd dat de kWh's van elkaar moeten worden weggestreept over een jaar en daarna pas gekeken moet worden naar de financiële uitkomst.
Het salderen van kWh's per tariefperiode mag dus niet en moet per jaar, maar volgens mij mag wel het uiteindelijke tarief over wat er overblijft (+ of -) wel volgens tariefperiodes berekend worden.
En omdat dit ook over de Euro's gaat en niet de kWh's vraag ik me af of het wel zo makkelijk zou gaan.
Er is ook nog niemand opgestaan die wel even een rechtszaak wil aanspannen, terwijl dat bij het niet jaarlijks salderen wel is.

Overigens weet ik niet eens heel zeker of er wel dit soort zaken voor een rechter zijn geweest, met uitspraak. Ik meen dat de rechtszaken van enkele Tweakers juist zonder uitspraak zijn afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Truus01 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:10:
[...]

Nou... Volgens mij heeft de rechter juist altijd gezegd dat de kWh's van elkaar moeten worden weggestreept over een jaar en daarna pas gekeken moet worden naar de financiële uitkomst.
Het salderen van kWh's per tariefperiode mag dus niet en moet per jaar, maar volgens mij mag wel het uiteindelijke tarief over wat er overblijft (+ of -) wel volgens tariefperiodes berekend worden.
En omdat dit ook over de Euro's gaat en niet de kWh's vraag ik me af of het wel zo makkelijk zou gaan.
Er is ook nog niemand opgestaan die wel even een rechtszaak wil aanspannen, terwijl dat bij het niet jaarlijks salderen wel is.

Overigens weet ik niet eens heel zeker of er wel dit soort zaken voor een rechter zijn geweest, met uitspraak. Ik meen dat de rechtszaken van enkele Tweakers juist zonder uitspraak zijn afgehandeld.
Volgens mij heeft de rechter gezegd (maar verbeter me gerust):

- kWh tegen kWh wegstrepen, het klassieke salderen
- kWh vergoeden tegen de prijs in euro's die die kWh op dat moment kostte (bij een variabel contract).
- Er was ook nog een variant waarbij je iets van de gemiddelde prijs van dat contractjaar vergoed zou moeten krijgen ofzo :? Geen idee :p Ik denk dat jij deze bedoeld?

Het is ook zo natuurlijk dat die onbelanskosten niet nieuw zijn, ook niet toen salderen bedacht werd. In combinatie met de uitlatingen van energieboeren in de media (dat ze stoppen met de terugleverboete als salderen wordt afgeschaft) kom ik toch wel tot de conclusie dat de rechtbank hier gewoon geschoffeerd wordt. Salderen heeft een doel: het financieel stimuleren van zonnepanelen en dat wordt gewoon keihard getorpedeerd. Iedereen snapt wel waarom ze het doen.. maar de wet is de wet lijkt me.

Ik zit zelf tot 2027 safe..dus ik kan wel een grote mond hebben (en heb die ook :+ ) maar kan zelf geen zaak starten omdat ze bij mij die kosten niet in rekening mogen brengen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
[...]

Je kunt dit pas aanvechten als je een afrekening hebt gehad met die terugleverkosten, anders heb je er uberhaupt nog geen nadeel van gehad en dus ook niks te vragen van een rechter.

Brengt me weer bij wat ik eerder aangaf, het kan best zo zijn dat clevere juristen deze contracten zo maken om van die PV klanten af te komen terwijl ze prima weten dat dit uiteindelijk geen stand houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door Srednier op 31-05-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:51
Mediamarkt wijzigt morgen contracten! Morgen zijn ze met teruglevering kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Ik meen dat de rechtszaken van enkele Tweakers juist zonder uitspraak zijn afgehandeld.
Vaak door de geschillencommissie energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:04:
[...]

- kWh vergoeden tegen de prijs in euro's die die kWh op dat moment kostte (bij een variabel contract).
- Er was ook nog een variant waarbij je iets van de gemiddelde prijs van dat contractjaar vergoed zou moeten krijgen ofzo :? Geen idee :p Ik denk dat jij deze bedoeld?

Het is ook zo natuurlijk dat die onbelanskosten niet nieuw zijn, ook niet toen salderen bedacht werd. In combinatie met de uitlatingen van energieboeren in de media (dat ze stoppen met de terugleverboete als salderen wordt afgeschaft) kom ik toch wel tot de conclusie dat de rechtbank hier gewoon geschoffeerd wordt. Salderen heeft een doel: het financieel stimuleren van zonnepanelen en dat wordt gewoon keihard getorpedeerd. Iedereen snapt wel waarom ze het doen.. maar de wet is de wet lijkt me.

Ik zit zelf tot 2027 safe..dus ik kan wel een grote mond hebben (en heb die ook :+ ) maar kan zelf geen zaak starten omdat ze bij mij die kosten niet in rekening mogen brengen :+
Energieleveranciers mogen terugleverkosten rekenen bij klanten met zonnepanelen 'zolang die niet onredelijk zijn'. Dat oordeelt de Autoriteit Consument en Markt. De markttoezichthouder deed onderzoek naar vier energieleveranciers en concludeert dat zij voldoen aan de wet.
nieuws: ACM: extra terugleverkosten berekenen bij zonnepaneelhouders is niet ...

https://www.acm.nl/nl/pub...neelhouders-niet-verboden

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/IEZ1jVq.png

Volledige rapportage:
https://www.acm.nl/system...tarieven-in-transitie.pdf

aanvullend:
https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen
Maar in de wet staat nu niet hoe en wanneer uw energieleverancier moet salderen. En hoe het moet als de energietarieven veranderen. Vaak staat dat wel in uw contract.
Brengt uw energieleverancier extra kosten in rekening voor het terugleveren van elektriciteit? De wet verbiedt dit niet. Uw leverancier mag dit dus doen.

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 31-05-2024 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

We hebben genoeg ervaring op Tweakers met de ACM en het toepassen van de wet om te weten dat die ook maar wat doen. Zoals ik eerder zei op dit forum: de ACM was er heilig van overtuigd dat gasverlaters verplicht konden worden om te betalen voor het verwijderen van de gasaansluiting en oh boy wat zaten ze ernaast.. En we weten dat de ACM anti-salderen is. Zij hebben zelfs de Tweede Kamer beïnvloed met een rapport waarvan later bleek uit WOO-verzoeken dat het gebaseerd was op drijfzand, en men wist het. Je moet het zelf weten wat je gelooft maar wat mij betreft is al hèèl lang duidelijk dat de ACM niets voor consumenten doet en incompetente juristen in dienst heeft.

Kijk als de energieboeren niet zo scheutig waren in de media met hun motieven dan zag ik het ook wat somberder in. Maar ze zeggen bijna letterlijk dat ze met deze loophole proberen de salderingswet buiten spel te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:03:
[...]

We hebben genoeg ervaring op Tweakers met de ACM en het toepassen van de wet om te weten dat die ook maar wat doen. Zoals ik eerder zei op dit forum: de ACM was er heilig van overtuigd dat gasverlaters verplicht konden worden om te betalen voor het verwijderen van de gasaansluiting en oh boy wat zaten ze ernaast.. En we weten dat de ACM anti-salderen is. Zij hebben zelfs de Tweede Kamer beïnvloed met een rapport waarvan later bleek uit WOO-verzoeken dat het gebaseerd was op drijfzand, en men wist het. Je moet het zelf weten wat je gelooft maar wat mij betreft is al hèèl lang duidelijk dat de ACM niets voor consumenten doet en incompetente juristen in dienst heeft.

Kijk als de energieboeren niet zo scheutig waren in de media met hun motieven dan zag ik het ook wat somberder in. Maar ze zeggen bijna letterlijk dat ze met deze loophole proberen de salderingswet buiten spel te zetten.
De wet bestaat al sinds 2004... als ze zulke slechte juristen in dienst hadden dan wens ik je veel succes met je eigen jurist. De wet is gewoon outdated en finished, iedereen denkt het maar niemand wilt de knoop doorhakken.
Geen enkele jurist gaat dit winnen bij de rechtbank.

Dit staat er letterlijk in de wetgeving:
Artikel 31c
1 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

2 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die niet-duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit, voor zover het saldo van de aan het net onttrokken minus de op het net ingevoede elektriciteit niet minder dan nul bedraagt.

3 Indien de door de afnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende afnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ArcticWolf schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:22:
[...]

Geen enkele jurist gaat dit winnen bij de rechtbank.
Dat dacht de ACM dus ook over gasaansluitingen.

De feiten zijn als volgt:
- Onbalanskosten zijn níet nieuw.
- Energieboeren hebben verschillende trucjes geprobeerd om onder salderen uit te komen en hebben het deksel op hun neus gekregen.
- Nu hebben ze weer een nieuwe loophole gevonden waarbij ze zelf open zijn over het feit dat ze denken een loophole gevonden te hebben. Als gevolg daarvan lappen ze gerechtelijke uitspraken aan hun laars.

De wet kan dan wet outdated zijn, de wet blijft de wet.

Maar goed het maakt mij niet uit, ik krijg er in 2027 pas mee te maken. En dan wordt salderen zoals het er nu naar uit ziet toch sowieso afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
jobr schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:25:
Vaak door de geschillencommissie energie
Ja? Zijn daar zaken teruggetrokken voor uitspraak, doordat de energiemaatschappij de klant 'afkocht', in ieder geval tegemoet kwam in de eis?
Ik meen dat dat juist alleen bij de gevallen voor de rechter is geweest en dat de geschillencommissie wel uitspraak doet.

Ik doel oa op deze: Rienzilla in "Procedure tegen Budget Energie over salderen per jaar en TLV"
Maar ik meen dat er meer waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:41

bert pit

asdasd

Kluifjes schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:40:
Zit komende 3 jaar bij Greenchoice (GC) voor stroom. Per 31 juli loopt contract gas af bij Vattenfall. Voor gemak, maar ook wel goede ervaringen en omdat het wel redelijk goed uit de vergelijking komt, ben ik van plan gas ook bij GC af te sluiten.

Nu zie ik alleen wel bij 1 jaar een kortingsactie (92,50) maar niet bij 2 jaar helaas. Op zich heeft mijn lichte voorkeur om voor 2 jaar af te sluiten. Hebben anderen dit verschil nog mee laten wegen om voor 1 of 2 jaar bij GC af te sluiten? Vind überhaupt maar weinig aanbieders bij de vergelijkingsites voor alleen gas, maar heb bij enkele maar op hun eigen site hiernaar gekeken.
Snel afsluiten als je zonnepanelen hebt. De panelenboete komt er aan, ook bij GC.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Dit artikel roept toch vragen bij me op.
Ik weet nou niet meer hoe ik het moet interpreteren.

Betaal je nou over ìedere teruggeleverde kWh, of over elke kWh nà saldering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5gUV99obPXXN_bVQXz4Oe0XHvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPHEWoN44JcmXkOMxyTcfko4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Peet-je schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Dit artikel roept toch vragen bij me op.
Ik weet nou niet meer hoe ik het moet interpreteren.

Betaal je nou over ìedere teruggeleverde kWh, of over elke kWh nà saldering?

[Afbeelding]
Waarom?
Je betaald over alles wat je teruglevert TLK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
bbbrumbrum schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:03:
[...]

Waarom?
Je betaald over alles wat je teruglevert TLK.
Dat had ik al beredeneerd vd week, maar daarmee komt je dus never nooit aan €0,01.

Peet-je schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:51:

Dus het in dit artikel geschetste beeld is -om het netjes te zeggen- niet helemaal de waarheid.

Iedere situatie verschilt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:51
*knip linkdrop

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 03-06-2024 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:55
bert pit schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:56:
[...]

Snel afsluiten als je zonnepanelen hebt. De panelenboete komt er aan, ook bij GC.
Greenchoice heeft a een boete in hoger vastrecht en heeft de dag en nacht tarieven omgedraaid waardoor je meer in de nacht betaald waar ze meer geld voor vangen. Dat is dus al dubbele winst voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:23
computerjunky schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:04:
[...]

Greenchoice heeft a een boete in hoger vastrecht en heeft de dag en nacht tarieven omgedraaid waardoor je meer in de nacht betaald waar ze meer geld voor vangen. Dat is dus al dubbele winst voor ze.
Dus ook meer in het weekend dus, want dat valt ook onder het daltarief. Zijn er energiemaatschappijen die weekenden een ander tarief leveren (dan heb ik het niet over dynamische energietarieven)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jesaul schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:28:
code:
1
[embed]https://x.com/WNLOpZondag/status/1797190025764831674[/]
;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Raven (@Jesaul ) daar mag wel wat context bij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

computerjunky schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:04:
[...]

Zolang saldering mogelijk is en je géén EV. Oplaad s'nacht's en een WP laat draaien valt dit tarief verschil wel mee.
Ik heb eerlijk gezegd gekeken naar t vast recht en t was een paar cent per dag dacht ik.
Minder dan 1kwh TLV.

* copykat is het eens dat de energie markt even flink omgegooid moet worden.

Geen welkomsbonus meer.(die betalen de gene die al een contract heeft dus je betaald zelf ook een gedeelte van je eigen bonus 😉 die koekjes uit eigen koektrommel moeten verboden worden.)
Vaste leverings kosten gelijk voor iedereen. Dus geen verborgen PV compensatie
Zelfde voor netbeheerkosten landelijk.(jij kan er toch niks aan doen waar je woont?)
Heldere PV kosten gespecificeert. (verbieden om dat te verbergen in subkosten.)
Nog iets?

Het is nu gewoon troebel water waar je je in begeeft en vergelijkingen zijn steeds moeilijker.
En ze piepen terwijl ze nogsteeds winsten maken. Het is een politiek spelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-07 09:47
[...]

Ik zit gelukkig al voor 3 jaar goed met tlv van 11,5 cent bij GC (had hem al paar maanden terug afgesloten). Het gas heb ik nu voor 1 jaar gedaan bij GC, volgend jaar kijk ik dan wel opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Hoe kom je daar bij?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:05

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Ik sprak vorige week telefonisch een medewerker van GC die vertelde dat ze momenteel allemaal getraind worden over de terugleverboete en de nieuwe contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 14:16

HellBeast

Oh My GoT!

Omdat energie vergelijken geen hobby van mij is en de oorlog in Oekraïne mij nog zorgen baart, wil ik een 3 jarig contract afsluiten. Om zo meer zekerheid (en nachtrust) te creëren.

Ik woon in een nul-op-de-meter woning. Budget energie kwam het voordeligst uit de bus. Ik lever niet zo heel veel terug. Ik heb maar 11 zonnepanelen en ik verbruik zelf ook redelijk veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIK3S8lb2ojoP8hBZgG7lEETt0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/crjnDLXkvKTcDIfy3nYuPyms.jpg?f=user_large

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
HellBeast schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:24:
Omdat energie vergelijken geen hobby van mij is en de oorlog in Oekraïne mij nog zorgen baart, wil ik een 3 jarig contract afsluiten. Om zo meer zekerheid (en nachtrust) te creëren.

Ik woon in een nul-op-de-meter woning. Budget energie kwam het voordeligst uit de bus. Ik lever niet zo heel veel terug. Ik heb maar 11 zonnepanelen en ik verbruik zelf ook redelijk veel.

[Afbeelding]
Ik denk dat in jouw situatie https://vandebron.nl nog iets voordeliger is voor 3 jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Voor diegenen die hopen dat de gasprijzen in de zomer voordeliger zijn ziet het er voorlopig niet goed uit

https://nos.nl/artikel/25...g-bij-noorse-netbeheerder

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:49
Novax schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:35:
Voor diegenen die hopen dat de gasprijzen in de zomer voordeliger zijn ziet het er voorlopig niet goed uit

Een week even wat minder/niets leveren kunnen we makkelijk, en zeker in het voorjaar en de zomer, overbruggen met de voorraden.
Alleen op de markt is het dan een paar dagen schaars en stijgt de prijs. Maar met wat slim inkopen door energieleveranciers merk je er als consument in principe weinig van.

Is natuurlijk wel zo dat de consumenten prijs altijd snel stijgt en langzaam daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:30

Spotmatic

Ken sent me

Novax schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:35:

Het lijkt steeds meer een slimme actie dat ik vorige week een contract van 3 jaar bij Vandebron afsloot. Dat voorkomt dit soort dingen die je als consument toch nooit goed in kunt schatten.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:41:
[...]

Een week even wat minder/niets leveren kunnen we makkelijk, en zeker in het voorjaar en de zomer, overbruggen met de voorraden.
Alleen op de markt is het dan een paar dagen schaars en stijgt de prijs. Maar met wat slim inkopen door energieleveranciers merk je er als consument in principe weinig van.

Is natuurlijk wel zo dat de consumenten prijs altijd snel stijgt en langzaam daalt.
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5325990

De gasprijs is bijna 10 euro per MWh gestegen in 1 dag ook op de langere termijn en inkopen heb je weinig aan als er geen gas beschikbaar is. Na leveringsproblemen uit het midden oosten was Noorwegen de stabiele factor als die nu ook ineens begint...

Blijft bizar dat we zelf voor 10 a 15 euro per MWh gas kunnen oppompen in Nederland maar dat we nu compleet afhankelijk zijn van het midden oosten/Afrika en Noorwegen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Spotmatic schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:46:
[...]

Het lijkt steeds meer een slimme actie dat ik vorige week een contract van 3 jaar bij Vandebron afsloot. Dat voorkomt dit soort dingen die je als consument toch nooit goed in kunt schatten.
Als consument? Leveranciers kunnen het wel inschatten? :N Je weet pas achteraf of je beslissing juist was. Ik pak gewoon nog steeds 1 jaar vast met cashback voor gas. Stroom GC 3 genomen ivm boete op zonnepanelen ontlopen. Is dat slim? We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:50
DM57 schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:39:
[...]

Klop, het lijkt erop alsof ze geen juiste maandgegevens van de teruglevering kunnen uitlezen en het totaal teruggeleverde kwh in maart tegen 0,04 ct per kwh recht trekken op de jaarrekening.
Vorig jaar kreeg ik iedere maand hetzelfde teruglevertarief verrekend. Deze afrekening verschilt het bedrag ook per maand .
Zondergas belazert de boel.
Iemand ondertussen al een correcte jaarafrekening van Zondergas ontvangen ?
Ben nu sinds half april aan het wachten op de gecorrigeerde versie maar Zondergas blijft steeds uitstellen?…
Of ze komen er zelf niet uit of het is hun ontmoedigingstactiek…
Denk dat ik ze nog een week geef voordat ik het bij de Geschillencommissie Energie ga aankaarten.
Ik trek dit soort bedrijven erg slecht…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 11:32

rik

1 juni is mijn GC 3 jaar contract ingegaan, met een hoger daltarief dan normaaltarief. Nu heb van vandaag de afrekening van mijn vorige leverancier ontvangen, en daarbij werd duidelijk dat ik (na saldering) enkel nog verbruik heb in ‘dal’.
Aangezien het enkeltarief lager is dan het daltarief, lijkt het me daarom slim om daarop over te stappen. Als dat nog kan natuurlijk. Dat blijkt gewoon te kunnen.

Zijn er anderen die hetzelfde hebben overwogen/gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door rik op 05-06-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:44
rik schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:25:

Aangezien het enkeltarief lager is dan het daltarief
Dat lijkt me stug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:49
GC heeft dal en hoog omgedraaid.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:08
rik schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:25:
1 juni is mijn GC 3 jaar contract ingegaan, met een hoger daltarief dan normaaltarief. Nu heb van vandaag de afrekening van mijn vorige leverancier ontvangen, en daarbij werd duidelijk dat ik (na saldering) enkel nog verbruik heb in ‘dal’.
Aangezien het enkeltarief lager is dan het daltarief, lijkt het me daarom slim om daarop over te stappen. Als dat nog kan natuurlijk. Dat blijkt gewoon te kunnen.

Zijn er anderen die hetzelfde hebben overwogen/gedaan?
Ach voor die 0,0121 misschien kan je doordeweeks wat vaker wassen? Ik zelf moet ook nog effe kijken, heb een EV die nu 's nachts laad. Dat zou 60 euro per jaar zijn ongeveer.

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-07 12:14
DM57 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:31:
[...]

Iemand ondertussen al een correcte jaarafrekening van Zondergas ontvangen ?
Ben nu sinds half april aan het wachten op de gecorrigeerde versie maar Zondergas blijft steeds uitstellen?…
Of ze komen er zelf niet uit of het is hun ontmoedigingstactiek…
Denk dat ik ze nog een week geef voordat ik het bij de Geschillencommissie Energie ga aankaarten.
Ik trek dit soort bedrijven erg slecht…..
Hier ook nog niets gehoord, ook niet op mijn mail waarin ik om een schriftelijke bevestiging vroeg dat de jaaropgaaf wordt gecorrigeerd. Ik heb 4 keer gebeld en 2 keer een mail gestuurd nav de jaaropgaaf, bij allebei de mails kreeg ik wel een bevestiging dat ze waren doorgestuurd naar de support afdeling, echter op allebei geen antwoord gekregen. Misschien zien ze mij als een soort klokkenluider en sta ik op een blacklist.
De laatste keer dat ik belde zei de medewerker dat het begin juni in orde zou moeten zijn, zo niet, dan moet er weer contact worden opgenomen. Ik wacht deze week nog af en ga volgende week opnieuw bellen als er niets is veranderd.

Echt een rommelige administratie bij ZGE, het contract begon ook al zo vreemd, ipv dat het contract eind februari 2022 inging, ging het pas op 10 maart in, nadat ik bij de netwerkbeheerder zag dat de oude leverancier nog steeds leverde en ik daarover contact opnam met ZGE. Ook de jaaropgaaf vorig jaar liet erg lang op zich wachten en er kwam pas schot in nadat daarover was gebeld met ZGE. Bij de helpdesk zijn het aardige medewerkers, maar het lijkt erop dat zij niet veel kunnen doen en dat alles wordt bepaald door de supportdesk in Rotterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 11:32

rik

Centauriprime schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Ach voor die 0,0121 misschien kan je doordeweeks wat vaker wassen? Ik zelf moet ook nog effe kijken, heb een EV die nu 's nachts laad. Dat zou 60 euro per jaar zijn ongeveer.
Even gekeken, het tariefverschil is bij mij kleiner: 0,00605. Mijn jaarafrekening gaf aan dat ik na saldering een totaalverbruik van 1.298 kWh in Dal heb overgehouden (0 in Normaal). Omzetten naar Enkeltarief scheelt me bij dat verbruik 7,85 euro 🤪

Dat is niet de moeite idd.. hoewel een mailtje sturen met de vraag het om te zetten natuurlijk ook geen moeite is 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:50
R0181 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Hier ook nog niets gehoord, ook niet op mijn mail waarin ik om een schriftelijke bevestiging vroeg dat de jaaropgaaf wordt gecorrigeerd. Ik heb 4 keer gebeld en 2 keer een mail gestuurd nav de jaaropgaaf, bij allebei de mails kreeg ik wel een bevestiging dat ze waren doorgestuurd naar de support afdeling, echter op allebei geen antwoord gekregen. Misschien zien ze mij als een soort klokkenluider en sta ik op een blacklist.
De laatste keer dat ik belde zei de medewerker dat het begin juni in orde zou moeten zijn, zo niet, dan moet er weer contact worden opgenomen. Ik wacht deze week nog af en ga volgende week opnieuw bellen als er niets is veranderd.

Echt een rommelige administratie bij ZGE, het contract begon ook al zo vreemd, ipv dat het contract eind februari 2022 inging, ging het pas op 10 maart in, nadat ik bij de netwerkbeheerder zag dat de oude leverancier nog steeds leverde en ik daarover contact opnam met ZGE. Ook de jaaropgaaf vorig jaar liet erg lang op zich wachten en er kwam pas schot in nadat daarover was gebeld met ZGE. Bij de helpdesk zijn het aardige medewerkers, maar het lijkt erop dat zij niet veel kunnen doen en dat alles wordt bepaald door de supportdesk in Rotterdam.
Laatste bericht wat ik heb gehad is mail van 30 mei waarin ze aangeven dat hun backoffice bezig is met de correctie maar ze niet kunnen aangeven wanneer dit geregeld is.
Klinkt dus alsof ze er niet uit kunnen komen of het is tijd rekken in de hoop dat klanten stoppen met navragen.
Gaat ze bij mij niet lukken….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Die prijs zit echt niet zo snel verwerkt in de prijzen die wij nu zien

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
DM57 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:47:
[...]
Laatste bericht wat ik heb gehad is mail van 30 mei waarin ze aangeven dat hun backoffice bezig is met de correctie maar ze niet kunnen aangeven wanneer dit geregeld is.
Klinkt dus alsof ze er niet uit kunnen komen of het is tijd rekken in de hoop dat klanten stoppen met navragen.
Ik laat het ook niet zomaar zitten, het gaat over ruim 2200kWh te weinig betaalde teruglevering en met een correctie op die rare berekening van ZGE, waar het verbruik niet 1 op 1 is weggestreept, zou ZGE nog zo'n €300,- moeten terug betalen. Teveel om er niet achteraan te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door R0181 op 06-06-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-07 12:49
Net onze jaarafrekening gehad van Engie: netto verbruik van -2857 kWh, maar toch is er over 1606 kWh energiebelasting gerekend. Klopt dat? Ik was in de veronderstelling dat wanneer je meer teruglevert dan verbruikt er geen energiebelasting betaald moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
zekerz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:13:
Net onze jaarafrekening gehad van Engie: netto verbruik van -2857 kWh, maar toch is er over 1606 kWh energiebelasting gerekend. Klopt dat? Ik was in de veronderstelling dat wanneer je meer teruglevert dan verbruikt er geen energiebelasting betaald moet worden.
Nee klopt niet. Hebben meer klanten, zie laatste posts Engie snoeit in de terugleververgoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-07 22:36
Glashelder schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:04:
[...]

Heeft het stimuleren van zonnepanelen nog zin als het electriciteit netwerk het niet aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
emeralda schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:52:
[...]

Heeft het stimuleren van zonnepanelen nog zin als het electriciteit netwerk het niet aan kan?
Jazeker

Want het net kan het een aantal uren niet aan, maar de rest van de tijd wel (bv winter).
En met vraagsturing kunnen veel verbruikers verschoven worden (bv auto zondag middag laden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Water_824
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-07 09:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCqogppmhkfuH8l2RKpEvBUDwEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6J0KNMncGec4epvVwTtmUVY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfIxPdt5EI38J4LDcCmxU3snB4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IzaTkEb2btzNkWUyf5LJb4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mavbX31jSW4aFP2xx5IeUoNukx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhdzXnJVgZSpwoFfLN19brlg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGJmLzvaRT9OdoNQgR_7qWVxqlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFjr4qoftiFNMJTE9fPhZvlk.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry, ik weet niet goed in welk topic dit thuis hoort :)

Maar ik heb 2 stuks warmte dekens gekocht.
Dit is anders als een electrische deken.
Een electrische deken is voor je bed.
Een warmte deken is voor op de bank.

De ene warmte deken verbruikt 120W
De andere warmte deken verbruikt 150W

Ik heb de Stealth ST-HB 150W €69,95.
Ik heb de Medisana HB-675 XXL Knuffel Deken €64.

De temparatuur van de warmte deken is regelbaar.

Idd je kunt deze warmte deken ook gebruiken voor gewoon als kleedje op de bank, je hoeft niet beslist de stekker er in te hebben.

Je kunt natuurlijk je kachel ook een paar graden omlaag doen + Warme deken.

Meer mensen met een warmte deken? :)
Of iemand die de 120W , 150W Wattage voor me kan uitrekenen? In kosten? :)

Een warmte deken is dit 1 op 1 rendament? :)

[ Voor 67% gewijzigd door Water_824 op 09-06-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@Water_824 ben wel benieuwd naar de rekensom of het voor mij ook voordelig is. Ik heb voor het eerst dit jaar mijn vloerverwarming op 18 graden aan gehad in het mijn hele appartement. Het idee was als ik continu laag stook blijft het redelijk aangenaam. Maar uiteindelijk heb ik toch meer m3 verstookt dan toen ik de vloerverwarming aan en uitzetten (wat eigenlijk niet wordt aanbevolen). Daarbij is nu al het vocht er uit gestookt en is de lucht gortdroog.

Was sowieso voornemens om een elektrische oliekachel te kopen voor op m'n werkkamer. Maar een deken kan natuurlijk ook werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ronwiel schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:27:
@Water_824 ben wel benieuwd naar de rekensom of het voor mij ook voordelig is. Ik heb voor het eerst dit jaar mijn vloerverwarming op 18 graden aan gehad in het mijn hele appartement. Het idee was als ik continu laag stook blijft het redelijk aangenaam. Maar uiteindelijk heb ik toch meer m3 verstookt dan toen ik de vloerverwarming aan en uitzetten (wat eigenlijk niet wordt aanbevolen). Daarbij is nu al het vocht er uit gestookt en is de lucht gortdroog.

Was sowieso voornemens om een elektrische oliekachel te kopen voor op m'n werkkamer. Maar een deken kan natuurlijk ook werken.
Wat dacht je van een IR-paneel, is denk ik ook een heel stuk veiliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:58:
[...]

Jazeker

Want het net kan het een aantal uren niet aan, maar de rest van de tijd wel (bv winter).
En met vraagsturing kunnen veel verbruikers verschoven worden (bv auto zondag middag laden)
Dat werkt alleen als je een EV hebt en/of thuiswerkt om thuis je eigen verbruik te gebruiken, maar de meeste mensen zijn overdag niet aanwezig of ze hebben een laag verbruik en het grootste verbruik zit hem in de avond wanneer de panelen niks doen.
In de winter wekken panelen ook nagenoeg niks op, dus die paar wattuur valt in het niet vergeleken met de vraag (vooral als we nog veel meer WP's willen).
Daarnaast wilt de industrie graag een betrouwbare energiebron dus die kijken meestal al geeneens naar PV... particuliere PV voegt weinig toe in de gehele keten (is mijn mening).
Het interessante is dat kolengestookte energie vaak nog steeds goedkoper is dan PV en Wind omdat de investeringskosten van die laatste 2 initieel veel hoger zijn.
Verder maakt de onberekenbaarheid juist de energie prijs hoger omdat de gas/kolen/nucleaire installaties wel aan moeten staan om bij te springen wanneer dat nodig is (en in de avond/nacht), dus maakt dat PV echt "duurzamer"?
Het is een leuk proefballonnetje geweest, maar het lijkt mij nu toch echt zaak om een andere richting te kiezen (nucleaire installaties, meer wind, opslag etc..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
emeralda schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:52:
PV gaat 20-25jr mee. Netwerk wordt aan gewerkt, en bij Enexis is verwachting dat het in totaal 10jr duurt.
Dus ja.

En zoals @BarryH zegt, het gaat om bepaalde tijden/momenten.
Dus die 10 jaar heb je niet de meest optimale opbrengst, maar wel nog altijd behoorlijk wat opbrengst. En dan nog je directe eigen verbruik (zelfverbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

De zonnepanelen liggen eindelijk op het dak, en m'n energiecontract loopt nog voor een half jaar. Ze leveren jaarlijks meer dan dat ik zelf gebruik, dus ik lever netto meer terug. :)
En nu zie ik in die prijsvergelijkers elke energiemaatschappij terugleverkosten opvoeren als je een vast contract zou afsluiten. En als ik zo reken zijn die terugleverkosten altijd hoger dan wat je per teruggeleverde kWh vergoed krijgt, dus kan ik twee dingen doen:
1. Zonnepanelen in de zomer uit zetten zodat ik niet te veel opwek.
2. Meer stroom verbruiken zodat eindelijk na een contractperiode het verschil tussen wat er geleverd is en teruggeleverd rond de 0 kWh uit komt.

Het eerste punt is zonde van de panelen die er net op liggen, maar punt twee is veel interessanter zolang de komende jaren de salderingsregeling actief is.
Kan ik gewoon in oktober en november met elektrische kacheltjes het huis verwarmen i.p.v. met gas zodat ik uiteindelijk evenveel stroom heb verbruikt dan dat ik heb teruggeleverd? :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:28
Onbekend schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:42:
De zonnepanelen liggen eindelijk op het dak, en m'n energiecontract loopt nog voor een half jaar. Ze leveren jaarlijks meer dan dat ik zelf gebruik, dus ik lever netto meer terug. :)
En nu zie ik in die prijsvergelijkers elke energiemaatschappij terugleverkosten opvoeren als je een vast contract zou afsluiten. En als ik zo reken zijn die terugleverkosten altijd hoger dan wat je per teruggeleverde kWh vergoed krijgt, dus kan ik twee dingen doen:
2. Meer stroom verbruiken zodat eindelijk na een contractperiode het verschil tussen wat er geleverd is en teruggeleverd rond de 0 kWh uit komt.

Het eerste punt is zonde van de panelen die er net op liggen, maar punt twee is veel interessanter zolang de komende jaren de salderingsregeling actief is.
Kan ik gewoon in oktober en november met elektrische kacheltjes het huis verwarmen i.p.v. met gas zodat ik uiteindelijk evenveel stroom heb verbruikt dan dat ik heb teruggeleverd? :)
Gefeliciteerd met je nieuwe panelen!
Maar vergeet niet dat de terugleveringkosten meestal gerekend wordt over ALLES wat je levert aan het net, dus voor het salderen nog. Check dit dubbel even om teleurstelling te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

3. (Of in ieder geval voor na je contractperiode) Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

Bij de prijsvergelijkers deden ze het eerst verrekenen, en daarna met het verschil de terugleverboete bepalen. Als ik opgaf dat mijn verbruik even hoog was als de teruglevering, had ik geen elektriciteitskosten.

Op zoek naar contracten met verouderde voorwaarden is wel slim inderdaad. :) Ik zal hier zeker rekening mee houden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Truus01 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:15:
[...]

PV gaat 20-25jr mee. Netwerk wordt aan gewerkt, en bij Enexis is verwachting dat het in totaal 10jr duurt.
Dus ja.

En zoals @BarryH zegt, het gaat om bepaalde tijden/momenten.
Dus die 10 jaar heb je niet de meest optimale opbrengst, maar wel nog altijd behoorlijk wat opbrengst. En dan nog je directe eigen verbruik (zelfverbruik).
Als ze 10 jaar zeggen dan weet je eigenlijk al genoeg, tel daar maar gerust nog eens 5 jaar bij op en dan ben ik zuinig geweest. :-(

En ja, soms is het niet net net maar gewoon je eigen omvormer die de limiet stelt, gelukkig zijn het maar maar een paar wattjes wat verloren gaan, dus daar maak ik me niet echt druk om. Het net houd zich mooi rustig en komt niet boven de 251V uit, dus op dit moment niet te klagen, dat was 2 jaar wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 19-07 09:05
En nu zie ik in die prijsvergelijkers elke energiemaatschappij terugleverkosten opvoeren als je een vast contract zou afsluiten. En als ik zo reken zijn die terugleverkosten altijd hoger dan wat je per teruggeleverde kWh vergoed krijgt...
Ik zit bij Delta en zij berekenen een terugleverboete over de totale terugleverhoeveelheid en wel 0.09 €/kWh.

Dat is hoger dan productieprijs zelfs in de winter. De reactie die ik krijg van de klantenservice is inhoudelijk beneden de maat in Jip&Janneke taal heet dat DOM.

Deze waanzin moet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 23:19
Kan iemand inschatten of ik met mijn huidige contract nog goed zit of dat ik beter naar iets anders kan gaan kijken? Ik huur zonnepanelen van de woningcorporatie voor een vast bedrag van €21,45 per maand en lever op jaarbasis zo'n 1700 tot 2500 terug, maar daar zitten nu dus met die nieuwe regeling allemaal haken en ogen aan vast. Kan ik beter stoppen met de huur van die panelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/367rjWNfxf_w5FKWItcqi2Wo69g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CqgzObJdobOMvGSM3B16QabK.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZIWeYLG-lc1ykM4zyJJNcd6Phc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pjyLfGibimMXLGRIp0hJksPz.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTVFevjtZ1Mi_nASTpaDt3fIxjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4UG0cEYMPHc8IbQvOYEGdT9.png?f=fotoalbum_large

Verbruik is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWNIZs2uhy_w5pE1yHYJ6BXekSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oCc9iafOkybrAeaQSHo3Vy2a.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wr8ymK7JtK6zTiF-FLTX7mgSstg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z9y10HZvaIIj9f7orGmsTieu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
boostie schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:03:
Kan iemand inschatten of ik met mijn huidige contract nog goed zit of dat ik beter naar iets anders kan gaan kijken? Ik huur zonnepanelen van de woningcorporatie voor een vast bedrag van €21,45 per maand en lever op jaarbasis zo'n 1700 tot 2500 terug, maar daar zitten nu dus met die nieuwe regeling allemaal haken en ogen aan vast. Kan ik beter stoppen met de huur van die panelen?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Verbruik is als volgt:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je huidige contract heeft geen terugleverkosten dus tot het einde van je huidige contract zit je voor stroom nog redelijk goed (gas is nu wel goedkoper) Je moet dus kijken voor de periode daarna maar dat zal dan ook met andere tarieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-07 22:36
MacD007 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:50:
[...]

Als ze 10 jaar zeggen dan weet je eigenlijk al genoeg, tel daar maar gerust nog eens 5 jaar bij op en dan ben ik zuinig geweest. :-(

En ja, soms is het niet net net maar gewoon je eigen omvormer die de limiet stelt, gelukkig zijn het maar maar een paar wattjes wat verloren gaan, dus daar maak ik me niet echt druk om. Het net houd zich mooi rustig en komt niet boven de 251V uit, dus op dit moment niet te klagen, dat was 2 jaar wel anders.
Iedere keer als Enexis ergens iets wil bouwen komt er een actiegroep die alles jarenlang traineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
emeralda schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:51:
[...]

Iedere keer als Enexis ergens iets wil bouwen komt er een actiegroep die alles jarenlang traineert.
ja, helaas is dit zo, maar zo zit onze wetgeving nu eenkeer in elkaar, we willen meer inspraak, maar blijkbaar mag deze dan ook weer niet ? :? , helaas kun je het wel of niet hebben, de keerzijde weet je dan ook.

Ik heb zelf jarenlang op megaprojecten gezeten, ik zou daar een boekwerk over kunnen schrijven. En ja, alles valt met een goede en voor tijdige inbinding van de omgeving bij en ja daar zijn mn dit soort groepen (die veelal goed bekend zijn) ook onder. Het blijkt als je hun bezwaren al meenemt in het ontwerp is er hoop minder problemen mee. en ja, daar moet dus ook ruimte in het budget voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
boostie schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:03:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Verbruik is als volgt:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kun je überhaupt stoppen met huren van zonnepanelen via de wb dan? Ik kan dat in ieder geval niet, ik zit eraan vast zolang ik daar woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
DM57 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:47:
[...]
@pscll @mwa @Indiaan706
Zojuist weer gebeld met ZGE en er is opnieuw een ticket aangemaakt, ik kreeg nu een vrouw aan de lijn die niets wist van de foutieve jaarafrekening. Vorige keer dat ik belde (16 mei) kreeg ik iemand aan de lijn die wel wist dat er te lage teruglevertarieven waren berekend aan klanten met een vast contract en die zei dat het eind mei, begin juni in orde gemaakt zou moeten zijn. Die adviseerde ook dat wanneer het niet zo was om dan begin juni terug te bellen, dat terugbellen heeft nu dus alleen een nieuw aangemaakte ticket opgeleverd.

Het is ook waardeloos dat je niemand aan de lijn krijgt die rechtstreeks iets kan doen, alles wordt doorgestuurd naar de support afdeling in Rotterdam, maar die kan je niet rechtstreeks bereiken.
We zijn nu 3 maanden verder, ik heb 5 keer gebeld, 2 onbeantwoorde mails gestuurd en het is nog steeds niet in orde, echt een administratieve puinhoop bij ZGE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:58

mwa

R0181 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:30:
[...]

@pscll @mwa @Indiaan706
Zojuist weer gebeld met ZGE en er is opnieuw een ticket aangemaakt, ik kreeg nu een vrouw aan de lijn die niets wist van de foutieve jaarafrekening. Vorige keer dat ik belde (16 mei) kreeg ik iemand aan de lijn die wel wist dat er te lage teruglevertarieven waren berekend aan klanten met een vast contract en die zei dat het eind mei, begin juni in orde gemaakt zou moeten zijn. Die adviseerde ook dat wanneer het niet zo was om dan begin juni terug te bellen, dat terugbellen heeft nu dus alleen een nieuw aangemaakte ticket opgeleverd.

Het is ook waardeloos dat je niemand aan de lijn krijgt die rechtstreeks iets kan doen, alles wordt doorgestuurd naar de support afdeling in Rotterdam, maar die kan je niet rechtstreeks bereiken.
We zijn nu 3 maanden verder, ik heb 5 keer gebeld, 2 onbeantwoorde mails gestuurd en het is nog steeds niet in orde, echt een administratieve puinhoop bij ZGE.
Ik heb ze gisteren ook weer een bericht gestuurd. Enkele weken geleden heb ik twee afzonderlijke tickets ontvangen met de bevestiging dat er fouten zaten in de jaarrekening en dat er een nieuwe gaat komen in juni. Lijkt mij dat ze er niet onderuitkomen, maar duurt natuurlijk enorm lang. Het is morgen exact 3 maanden geleden dat ik voor het eerst aan de bel trok na de jaarnota…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@mwa @R0181
Ik zou alvast beginnen met een dossier opstellen voor de geschillencommissie energie.
https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/

Het is misschien ook mogelijk om een zaak te openen via je rechtsbijstandverzekering.

3 maanden is absurd lang, kans is best aanwezig dat ze het proberen te laten doodbloeden door constant non-reactie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-07 13:24
ArcticWolf schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:32:
@mwa @R0181
Ik zou alvast beginnen met een dossier opstellen voor de geschillencommissie energie.
https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/

Het is misschien ook mogelijk om een zaak te openen via je rechtsbijstandverzekering.

3 maanden is absurd lang, kans is best aanwezig dat ze het proberen te laten doodbloeden door constant non-reactie te geven.
Deze reactie is voor mij wat voorbarig. Zondergas heeft de fout al erkent en is er mee bezig.

Ik wacht rustig af.
Volgens mij is ZG een relatief kleine club, ik hoop maar dat ze langere termijn contracten kunnen dragen t.o.v. de concurrentie met veeeel lagere teruglever tarieven en daarbij ook nog extra betalen voor terugleveren. Ik ben heel blij met mijn ZG contract tot 2027 :) (mits ze het nakomen)

Op mijn melding van 17 mei kreeg ik de volgende reactie van ZG:
Het blijkt dat er een fout zit in de jaarrekening bij de berekening van de terugleververgoeding voor klanten met een vast contract. Door deze fout wordt er voor klanten die meer stroom terugleveren dan afnemen een te laag tarief gehanteerd voor het overschot aan teruggeleverde stroom. Deze fout wordt momenteel onderzocht en zodra deze is opgelost, dan zal je een nieuwe, gecorrigeerde jaarrekening van ons ontvangen.

Mijn excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Nomind schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:50:
[...]

Deze reactie is voor mij wat voorbarig. Zondergas heeft de fout al erkent en is er mee bezig.

Ik wacht rustig af.
Volgens mij is ZG een relatief kleine club, ik hoop maar dat ze langere termijn contracten kunnen dragen t.o.v. de concurrentie met veeeel lagere teruglever tarieven en daarbij ook nog extra betalen voor terugleveren. Ik ben heel blij met mijn ZG contract tot 2027 :) (mits ze het nakomen)

Het blijkt dat er een fout zit in de jaarrekening bij de berekening van de terugleververgoeding voor klanten met een vast contract. Door deze fout wordt er voor klanten die meer stroom terugleveren dan afnemen een te laag tarief gehanteerd voor het overschot aan teruggeleverde stroom. Deze fout wordt momenteel onderzocht en zodra deze is opgelost, dan zal je een nieuwe, gecorrigeerde jaarrekening van ons ontvangen.

En van het ene op het andere moment zijn ze failliet... 2021/22 nu al vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-07 13:24
Nee, juist niet vergeten. Ik denk wel dat het risico nu kleiner is. Shit happens blijft mogelijk.
Ik denk alleen dat in dit geval, op dit moment, juridificeren geen meerwaarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Nomind schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:50:
[...]

Ik wacht rustig af.

Ik ga er ook wel vanuit dat het in orde komt, maar 3 maanden nadat de jaarrekening is opgemaakt is wel erg lang, in het begin probeerde de helpdesk de foutieve jaarrekening nog goed te praten, dat het wel zou kloppen. Bij ZGE heeft maar 5% van hun klanten een vast contract en daar zijn er ook bij die geen zonnepanelen hebben of geen overschot hebben aan teruggeleverde kWh's, zoveel werk moet het dan toch niet zijn om die foutieve jaaropgaven te corrigeren?
Het is ook niet alleen een te laag bedrag voor de teruggeleverde kWh's, ook is het verbruik niet 1 op 1 weggestreept, wat vorig jaar wel zo was. Ik ben benieuwd of dit op de gecorrigeerde jaaropgaaf straks wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:30:
[...]
Ik ben 2021 zeker niet vergeten met het Welkom Energie drama, gelukkig heb ik al mijn geld op de welkomstbonus na kunnen terughalen via storneren en MOI's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heeft iemand hier al concrete resultaten van Tibber's Grid Rewards? Ik overweeg een andere laadpaal te halen (€150) om dit te kunnen doen.

[ Voor 24% gewijzigd door _eLMo_ op 13-06-2024 17:43 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1 ... 134 ... 152 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden