Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:14

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

@Novax Dank voor de eerdere tip om GC te benaderen om ingangsdatum contract te verzetten. Had paar weken eerder afgesloten om hogere kosten te voorkomen.

Zojuist gevraagd om de startdatum van contract naar 14 december te zetten. De klantenservice doet daar inderdaad niet moeilijk over. Dat heeft mij zo'n 225 euro bespaard (opzegboete en welkomstbonus nu wel toegekend). Omzetten van 3 jaar windstroom naar 2 jaar welkom terug was ook zo geregeld via mail en Whatsapp. Dus tot over 2 jaar, dank voor de inzichten uit dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Zit hier trouwens vanuit de bouw met 9 zonnepanelen op het noorden (gemeente vond 4 jaar geleden dat deze niet op straat zicht hoorde). Maar die panelen leveren door slechte ligging dus 800 - 1.000 KWh per jaar terug. Als je terugrekent met sommige partijen die extra vaste kosten toekennen als je panelen aanvinkt (zo zit ik momenteel nog bij GC) en dat je soms zelfs wordt uitgesloten dan slaat dit echt nergens op. Iemand ervaring mee? Eventueel toch maar eens kijken of ik ze naar de voorkant kan verplaatsen. Zijn alleen wel wat oudere panelen en ik kan er denk vooraan zo’n 3-4 maar kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Katseviool schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:18:
Zit hier trouwens vanuit de bouw met 9 zonnepanelen op het noorden (gemeente vond 4 jaar geleden dat deze niet op straat zicht hoorde). Maar die panelen leveren door slechte ligging dus 800 - 1.000 KWh per jaar terug. Als je terugrekent met sommige partijen die extra vaste kosten toekennen als je panelen aanvinkt (zo zit ik momenteel nog bij GC) en dat je soms zelfs wordt uitgesloten dan slaat dit echt nergens op. Iemand ervaring mee? Eventueel toch maar eens kijken of ik ze naar de voorkant kan verplaatsen. Zijn alleen wel wat oudere panelen en ik kan er denk vooraan zo’n 3-4 maar kwijt.
Als ik jou was zou ik even (af) wachten wat het nou uiteindelijk word met die hele nieuw energie wet straks. Want als je niet zelf het verplaatsen kunt uitvoeren en het inderdaad oude panelen zijn dan denk ik op dit moment niet dat het rendabel is om dat nog te gaan doen. Of je moet ze dan meteen vervangen voor nieuwe (zwaardere) panelen. Daar zou je dan echt even een berekening op los moeten laten.

Zelf ben ik nog steeds het type van "hoe meer, hoe beter". Maar ik heb dan ook veel ruimte, kan alles zelf en koop panelen 2e hands. Dan wordt het een ander (financieel) plaatje.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:33
@Katseviool Voor (zuid) nieuwe panelen instaleren en het 2 of 3-jarig contract bij GC afsluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 15-06-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
stuur me maar een pm, dan help ik je wel met hoe je kunt zien welk voordeel je daaruit kunt gaan halen, bedenk wel 3-a4 zijn niet echt veel, dus kijk of je eventueel daar dan niet beter nieuwe panelen kunt plaatsen, mits je omvormer dit ook toelaat, want voor 3-4 nieuwe zou je zelfs mogelijk naar micro-omvormers moeten.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:54
Truus01 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:11:
@Katseviool Voor (zuid) nieuwe panelen instaleren en het 2 of 3-jarig contract bij GC afsluiten.
En de oude mooi op de noordkant laten zitten.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 15:30
Ff ranten op BE;

Start contract: 30 december
Einde contract: 14 mei
In rekening gebracht vastrecht: 6 maanden

Voor 15 dagen zijn er dus twee maanden vastrecht in rekening gebracht. Het is maar € 5,99 per maand, maar het gaat om het principe. Voor 6 euro ga ik niet een half uur of langer in de wachtrij bij de klantenservice om vervolgens geen gelijk te krijgen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Dan kan je hiermee rommelen:

Link: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Of Mac je laten helpen, die heeft het vast al vaker gebruikt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Martin7182 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:58:
Ff ranten op BE;

Start contract: 30 december
Einde contract: 14 mei
In rekening gebracht vastrecht: 6 maanden

Voor 15 dagen zijn er dus twee maanden vastrecht in rekening gebracht. Het is maar € 5,99 per maand, maar het gaat om het principe. Voor 6 euro ga ik niet een half uur of langer in de wachtrij bij de klantenservice om vervolgens geen gelijk te krijgen 8)7
Ja, klopt. Doen ze. En mogen ze inderdaad ook doen.
Via de mail (klacht) stampij blijven maken en je krijgt wellicht 1 maand retour. (Ik wel, maar er was ook nog veel meer mis met de toenmalige eindafrekening.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Truus01 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:42:
[...]

Ja, klopt. Doen ze. En mogen ze inderdaad ook doen.
Via de mail (klacht) stampij blijven maken en je krijgt wellicht 1 maand retour. (Ik wel, maar er was ook nog veel meer mis met de toenmalige eindafrekening.)
Het zal inderdaad dat ze dat mogen. Ze hadden ons destijds overgenomen van Fenor die failliet ging. In de deal zullen ze vast bedongen hebben om de overname per eind dec. te doen i.p.v. begin jan. 36.000 klanten × €5.99 is een dikke 2 ton zo even extra binnengeharkt. Zo kun je ook zaken doen. En geen klant die zeurt over €6. Nou ja, eentje dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Greenchoice ook aan de terugleverkosten voor nieuwe contracten: https://solarmagazine.nl/...-eurocent-per-kilowattuur

[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 20-06-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
Het onderwerp zal al 100 keer langs zijn gekomen, maar zoeken op Tweakers is niet bepaald makkelijk.

Ik krijg nu dit aanbod:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG_u1PbCxApvJGccMUvHxFeFsSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AtcOgxrdUJq0C1DJKWiZJ9k4.png?f=user_large

Daarbij zie ik een terugleververgoeding en terugleverkosten per kWh. betekent dit dat dit geldt voor elke kWh die teruggeleverd wordt? Of is dit ná salderen. Stel dit is voor elke kWh die op de teruglevertelwerk komt, hoe wordt dit dan toch nog gesaldeerd? Want salderen is immers wettelijk.

Het wordt toch wel steeds ondoorzichtiger en vooral lastiger om te bepalen welk contract het beste past.

Wij wekken bijv. volgens de omvormer 4800 kWh op. Maar ik lever 3500 terug. Dat betekent dat ik maar 1300 kWh direct verbruik. (>30% dus) Dat lijkt mij ontzettend weinig. Dit laat ook maar zien dat salderen een rare regeling is. :X

Ik heb nu een contract bij Greenchoice afgesloten voor 3 jaar, maar met vrij hoge variabele tarieven. (€0,32 per kWh, maar zonder de terugleververgoeding)

Hoe kan ik nu bepalen welke van de twee contracten beter past? Iemand tips om dit snel te doen, zonder complete excel sheets aan te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 15:07
De variabele terugleverkosten is gebaseerd op basis van je bruto levering. Dus niet naar je netto levering. Voor mij kwam dit ook als een verrassing. Ik had gehoopt dat GC een officiele aankondiging gingen doen. Dan had iedereen de tijd om dit in orde te maken.

Ik dacht GC doet dit niet meer, omdat ze de vaste leveringskosten van 10 naar 14 euro gingen zetten als compensatie. Wat hebben ze nu gedaan. De vaste leveringskosten weer naar 10 euro gezet en de variabele terugleveringskosten erin gezet.

Je ziet overal dat energiemaatschappijen zitten te sjoemelen met cijfers.

Door de stijging van de terugleverkosten (of invoering) zie je bij GC dat de stroomprijzen nu flink gedaald zijn. Voorheen was dit kunstmatig omhooggeschroefd om de kosten van het terugleveren op te vangen.
Ik was toevallig ook aan het kijken en keek naar mijn oude voorstel van een maand terug. Ik ben toen hier niet op in gegaan. Als ik nu de vergelijking maak dan is het een stijging van 110 euro op jaar basis. Een stijging van 16,7%.

Net even een berekening gemaakt via Gaslicht. Ik heb zelf geen gas, maar Mega heeft geeft een aanzienlijke korting bij een 1 jaarscontract van 229. Waardoor mijn jaarpremie 506 euro is. GC 770 euro. Het loont om te kijken. Alleen de grote hamvraag voor mij is. Hoe wordt de korting uitgevoerd? Weet iemand dit? Klantenservice is bij GC niet al te best begreep ik.

[ Voor 49% gewijzigd door trangelang op 20-06-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
trangelang schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:26:
De variabele terugleverkosten is gebaseerd op basis van je bruto levering. Dus niet naar je netto levering. Voor mij kwam dit ook als een verrassing. Ik had gehoopt dat GC een officiele aankondiging gingen doen. Dan had iedereen de tijd om dit in orde te maken.

Ik dacht GC doet dit niet meer, omdat ze de vaste leveringskosten van 10 naar 14 euro gingen zetten als compensatie. Wat hebben ze nu gedaan. De vaste leveringskosten weer naar 10 euro gezet en de variabele terugleveringskosten erin gezet.
Ik probeer nu uit te rekenen wat interessanter is voor mij. Mijn verbruik is hoog vanwege 2 elektrische auto's. Ik heb nu een contract bij GC voor 3 jaar meet dus met hoge kWh kosten. Ik heb nu een contract (nog met bedenktijd) à 32 cent per kWh. Dan is het verschil met 20/21 cent per kWh wel héél groot. Maar daar heb ik dan wel met terugleververgoeding te maken. Ik zit nu te kijkn hoe ik een overzicht van de totale kosten kan maken. Maar dat is met die terugleverkosten en vergoeding nog niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
t14wo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:34:
[...]

Ik probeer nu uit te rekenen wat interessanter is voor mij. Mijn verbruik is hoog vanwege 2 elektrische auto's. Ik heb nu een contract bij GC voor 3 jaar meet dus met hoge kWh kosten. Ik heb nu een contract (nog met bedenktijd) à 32 cent per kWh. Dan is het verschil met 20/21 cent per kWh wel héél groot. Maar daar heb ik dan wel met terugleververgoeding te maken. Ik zit nu te kijkn hoe ik een overzicht van de totale kosten kan maken. Maar dat is met die terugleverkosten en vergoeding nog niet zo makkelijk.
Voor jou kan het interessant zijn om over te stappen. Je gebruik fors meer stroom. Op een gegeven moment is het verschil in stroomprijs belangrijker dan de terugleverkosten. helemaal als je maar 4 paneeltjes hebt.

Heb je op GC al een berekening gemaakt met dezelfde data gebruiken wat in jouw contract staat. Je eventueel ook met een boete ivm openbreken van je contract. Ik zou gewoon bellen. Ze sturen altijd een voorstel naar je inbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
trangelang schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:38:
[...]

Voor jou kan het interessant zijn om over te stappen. Je gebruik fors meer stroom. Op een gegeven moment is het verschil in stroomprijs belangrijker dan de terugleverkosten. helemaal als je maar 4 paneeltjes hebt.

Heb je op GC al een berekening gemaakt met dezelfde data gebruiken wat in jouw contract staat. Je eventueel ook met een boete ivm openbreken van je contract. Ik zou gewoon bellen. Ze sturen altijd een voorstel naar je inbox.
Ik heb nog bedenktijd. Ik heb dit weekend de 3jr afgesloten. Dus ik kan nog wijzigen. Overigens heb ik 16 panelen. Dus dat is beat wat opwek, welke ik dus maar voor 30% zelf gebruik direct.

Wat mij niet helder is, is hoe saldering nog werkt als ook TLK over de bruto teruglevering betaald wordt. Ik zoek eigenlijk een rekenmodelletje waarin je je verbruik en opwek kan zetten samen met de kosten van de leverancier. Ik kan het proberen zelf te maken, maar of dat goed gaat betwijfel ik. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
t14wo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:07:
Het onderwerp zal al 100 keer langs zijn gekomen, maar zoeken op Tweakers is niet bepaald makkelijk.

Ik krijg nu dit aanbod:
[Afbeelding]

Daarbij zie ik een terugleververgoeding en terugleverkosten per kWh. betekent dit dat dit geldt voor elke kWh die teruggeleverd wordt? Of is dit ná salderen. Stel dit is voor elke kWh die op de teruglevertelwerk komt, hoe wordt dit dan toch nog gesaldeerd? Want salderen is immers wettelijk.

Het wordt toch wel steeds ondoorzichtiger en vooral lastiger om te bepalen welk contract het beste past.

Wij wekken bijv. volgens de omvormer 4800 kWh op. Maar ik lever 3500 terug. Dat betekent dat ik maar 1300 kWh direct verbruik. (>30% dus) Dat lijkt mij ontzettend weinig. Dit laat ook maar zien dat salderen een rare regeling is. :X

Ik heb nu een contract bij Greenchoice afgesloten voor 3 jaar, maar met vrij hoge variabele tarieven. (€0,32 per kWh, maar zonder de terugleververgoeding)

Hoe kan ik nu bepalen welke van de twee contracten beter past? Iemand tips om dit snel te doen, zonder complete excel sheets aan te leggen?
Niet zo ingewikkeld, hier een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEnMvhyosupJEcwnn76bE4IhV58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OwJs1effP8zAQN5vA8Th387j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
t14wo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Ik heb nog bedenktijd. Ik heb dit weekend de 3jr afgesloten. Dus ik kan nog wijzigen. Overigens heb ik 16 panelen. Dus dat is beat wat opwek, welke ik dus maar voor 30% zelf gebruik direct.

Wat mij niet helder is, is hoe saldering nog werkt als ook TLK over de bruto teruglevering betaald wordt. Ik zoek eigenlijk een rekenmodelletje waarin je je verbruik en opwek kan zetten samen met de kosten van de leverancier. Ik kan het proberen zelf te maken, maar of dat goed gaat betwijfel ik. :X
Bij GC betaal je per kw de terugleverkosten. Het is dus niet gestaffeld zoals bij meerdere partijen.

https://www.greenchoice.nl/klantenservice/terugleverkosten/

Voor een drie jaars contract betaalt je meer kosten tov een 1 jaarscontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
ton14 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:52:
[...]

[Afbeelding]
dankje. Het geheel onder elkaar plaatsen met verbruik en opwekkosten lukt wel. Maar hoe dit dat werkt i.c.m. salderen is me compleet onduidelijk en wordt ook niet vermeld op de info pagina's van Green Choice.

Voorbeeld:
verbruik 100 kWh à 30 cent = 30 euro
Teruglevering 30 kWh

Teruglever kosten à 12 cent
Terugleververgoeding à 14 cent
Netto TLV à 2 cent = 60 cent opbrengst

Maar hoe gaat de saldering hierna in werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
t14wo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:01:
[...]

dankje. Het geheel onder elkaar plaatsen met verbruik en opwekkosten lukt wel. Maar hoe dit dat werkt i.c.m. salderen is me compleet onduidelijk en wordt ook niet vermeld op de info pagina's van Green Choice.

Voorbeeld:
Teruglevering 30 kWh

Hier is mijn voorbeeld:

Variabele kosten

Variabele leveringskosten (normaal)
447 kWh x € 0,24442
€ 109,26

Variabele leveringskosten (dal)
2164 kWh x € 0,25652
€ 555,11

Variabele terugleverkosten
2000 kWh x € 0,11616
€ 232,32

Netto terugleververgoeding
0 kWh x € 0,14500
€ 0,00

Vaste kosten

Vaste leveringskosten
12 maanden x € 9,32
€ 111,82

Netbeheerkosten
12 maanden x € 33,41
€ 400,92

Vermindering energiebelasting
1 jaar x € -629,67
€ -629,67

Totaal per jaar
€ 780,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
trangelang schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:05:
[...]

Hier is mijn voorbeeld:

Variabele kosten

Variabele leveringskosten (normaal)
447 kWh x € 0,24442
€ 109,26

Variabele leveringskosten (dal)
2164 kWh x € 0,25652
€ 555,11

Variabele terugleverkosten
2000 kWh x € 0,11616
€ 232,32

Netto terugleververgoeding
0 kWh x € 0,14500
€ 0,00

Vaste kosten

Vaste leveringskosten
12 maanden x € 9,32
€ 111,82

Netbeheerkosten
12 maanden x € 33,41
€ 400,92

Vermindering energiebelasting
1 jaar x € -629,67
€ -629,67

Totaal per jaar
€ 780,00
Maar waar is jouw saldering nu? Want jij laat hier nu je bruto teruglevering zien. maar er moet een netto berekening zijn voor de saldering. Wat wordt daar nog mee berekend aangezien de kWh's al zijn afgerekend in de bruto teruglevering.

[ Voor 12% gewijzigd door t14wo op 20-06-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
t14wo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:07:

Ik krijg nu dit aanbod:
[Afbeelding]

Dat is toch niet zo moeilijk. Je contract is zonder de panelenboete en je weet wat je gaat betalen.

Je gaat bijvoorbeeld naar pricewise en voert daar in wat je hierboven stelt. Is dat goedkoper of duurder voor stroom? Klaar.

Ik betaal met 500kWh straks €6,55 per maand zonder de boete. Voor mij niet zo moeilijk. Scheelt me tov GC nu nieuw zo'n €650,- per jaar. Er is ergens een breakeven point als je netto meer verbruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 20-06-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
t14wo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:46:
[...]

Maar waar is jouw saldering nu? Want jij laat hier nu je bruto teruglevering zien. maar er moet een netto berekening zijn voor de saldering. Wat wordt daar nog mee berekend aangezien de kWh's al zijn afgerekend in de bruto teruglevering.
Ik heb dit gelijk in de levering doorgerekend. Je mag immers salderen. Wel salderen op basis van dal met dal en normaal met normaal. Dus niet helemaal onderaan de streep.

Door u opgegeven hoeveelheid
Levering normaal 1834 kWh
Levering dal 2777 kWh
Teruglevering normaal 1387 kWh
Teruglevering dal 613 kWh

Berekening nettoverbruik
Normaal 1834 - 1387 = 447
Dal 2777 - 613 = 2164

Op offerte gehanteerde hoeveelheid
Netto verbruik normaal 447 kWh
Netto verbruik dal 2164 kWh

Netto teruglevering 0 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
t14wo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Voorbeeld:
Teruglevering 30 kWh

Niet zo moeilijk. Je betaald:
- 100-30=70 x 0,30 cent voor verbruik
- 30 x 0,12 cent voor terugleverkosten.

TLV is niet van belang want je bent netto verbruiker.
Je saldeert dus nog steeds. Echter kost een gesaldeerde kWh nu ook 12 cent terwijl die voorheen gratis was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ton14 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:52:
[...]

[Afbeelding]
Kun je de juiste afkortingen gebruiken? Kw is niks..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
jobr schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:55:
[...]

Niet zo moeilijk. Je betaald:
- 100-30=70 x 0,30 cent voor verbruik
- 30 x 0,12 cent voor terugleverkosten.

TLV is niet van belang want je bent netto verbruiker.
Je saldeert dus nog steeds. Echter kost een gesaldeerde kWh nu ook 12 cent terwijl die voorheen gratis was.
Ah ok. Dus ik bereken de variabele kosten gewoon alsof er geen TLK zijn en moet dus ‘gewoon’ salderen. En aan het eind moet ik nog de bruto teruggeleverde kWh’s beprijzen tegen de TLK en dat erbij op tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:56
Even vooruitdenkend vanaf 2027 als de saldering is afgeschaft:

Ik verbruik zo’n 1118 kWh direct, haal 3476 uit het net en lever 5686 terug.

Dat betekent dat ik straks betaal:
0,25 euro * 3476 kWh = 869 euro
Minus 0,03 euro * 5686 kWh = 171 euro

Totaal zo’n 700 euro. Energiebelasting vermindering moet daar nog vanaf.

Zit ik dan in de goede richting? Even uitgaande van 3 cent per kWh TLV en 25 cent per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Atomius schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:13:
Even vooruitdenkend vanaf 2027 als de saldering is afgeschaft:

Ik verbruik zo’n 1118 kWh direct, haal 3476 uit het net en lever 5686 terug.

Dat betekent dat ik straks betaal:
0,25 euro * 3476 kWh = 869 euro
Minus 0,03 euro * 5686 kWh = 171 euro

Totaal zo’n 700 euro. Energiebelasting vermindering moet daar nog vanaf.

Zit ik dan in de goede richting? Even uitgaande van 3 cent per kWh TLV en 25 cent per kWh.
Volgens mij zit je goed, mits de terugleverkosten tzt niet meer bestaan

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
EWK schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:22:
[...]

Volgens mij zit je goed, mits de terugleverkosten tzt niet meer bestaan
Mja, ik ging een beetje uit van wat Greenchoice momenteel doet; hoge TLK en relatief hoge TLV waarbij je netto nog net boven 0 eindigt.

Allemaal koffiedik kijken, maar had gelezen dat als de saldering eraf is je waarschijnlijk netto geen TLK meer hoeft te betalen. Eraan verdienen zal ook wel niet. Onderaan de streep kom je dus (mogelijk) op een paar centen per kWh uit.

En ach, misschien is tegen die tijd dynamisch wel weer interessanter dan vast met zoveel teruglevering. We gaan het wel zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Atomius op 23-06-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Atomius schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Mja, ik ging een beetje uit van wat Greenchoice momenteel doet; hoge TLK en relatief hoge TLV waarbij je netto nog net boven 0 eindigt.

Allemaal koffiedik kijken, maar had gelezen dat als de saldering eraf is je waarschijnlijk netto geen TLK meer hoeft te betalen. Eraan verdienen zal ook wel niet. Onderaan de streep kom je dus (mogelijk) op een paar centen per kWh uit.

En ach, misschien is tegen die tijd dynamisch wel weer interessanter dan vast met zoveel teruglevering. We gaan het wel zien.
Dan gaan de netbeheerders TLK invoeren :+
https://www.ad.nl/economi...wel-verdubbelen~a5bbc9cd/

Maar even zonder gekheid, ik denk dat na het eindigen van salderen alle PV contracten richting dynamisch gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ArcticWolf schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:51:
[...]

Dan gaan de netbeheerders TLK invoeren :+
https://www.ad.nl/economi...wel-verdubbelen~a5bbc9cd/

Maar even zonder gekheid, ik denk dat na het eindigen van salderen alle PV contracten richting dynamisch gaan.
Als burgers 200 euro mèèr moeten gaan betalen vanwege 20 zonnepanelen dan ben ik benieuwd hoe ze omgaan met grote zonneparkeren. De grootste hebben 300.000 panelen. Tientje per paneel: 3 miljoen aub? Of pakken we weer alleen consumenten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:47
Glashelder schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:39:
[...]

Als burgers 200 euro mèèr moeten gaan betalen vanwege 20 zonnepanelen dan ben ik benieuwd hoe ze omgaan met grote zonneparkeren. De grootste hebben 300.000 panelen. Tientje per paneel: 3 miljoen aub? Of pakken we weer alleen consumenten.
Alleen consument. Parken hebben garantie op de opbrengst met een minimum.

Die krijgen zelfs betaald als ze uitstaan als er te veel is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 12:26
"Alleen consument. Parken hebben garantie op de opbrengst met een minimum.

Die krijgen zelfs betaald als ze uitstaan als er te veel is."
Ik kan me niet voorstellen dat zulk onrecht standhoudt voor een rechter. Tijd om dit aan te vechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 23:13
poktor schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:54:

Ik kan me niet voorstellen dat zulk onrecht standhoudt voor een rechter. Tijd om dit aan te vechten.
Kansloos denk ik, wat dacht je van andere ongelijkheid zoals geen belasting op kerosine voor vliegtuigen of recent het plan om de rode diesel voor onze arme boeren weer in te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:39:
[...]

Zonneparken zijn rechtstreeks aangesloten op het hoogspanningsnet, dat is het grote verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ArcticWolf schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:27:
[...]

Zonneparken zijn rechtstreeks aangesloten op het hoogspanningsnet, dat is het grote verschil.
Maar zitten vaak op plekken waar nauwelijks verbruik is. Dat maakt die aansluitingen extra duur.

Burgers zitten doorgaans daar waar vèèl kleinverbruikers zitten en dat maakt de kosten per aansluiting laag.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:31
poktor schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:54:

Je kan naar zonneplan. Daar betalen ze ook als ze jou panelen uit zetten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:27:
[...]

Bron?

Ze zitten wellicht een trapje hoger qua spanning dan jij en ik, maar echt niet alle parken (if any) hebben een aansluiting bij TenneT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:36:
[...]

Bron?

Ze zitten wellicht een trapje hoger qua spanning dan jij en ik, maar echt niet alle parken (if any) hebben een aansluiting bij TenneT.
Voorbeeld; deze zit dan op de middenspanning ipv hoogspanning:
https://www.eneco.nl/over.../zonnepark-kabeljauwbeek/
Wat is het effect van dit zonnepark op onze stroomvoorziening?
Woningen zijn aangesloten op het laagspanningsnet. Het zonnepark wordt aangesloten op het middenspanningsnet. Tussen deze netten liggen stations die de stroom verdelen. De stroom gaat dus niet rechtstreeks naar uw woning. Het heeft dus ook geen directe invloed op het mogelijk uitschakelen van uw zonnepanelen thuis en het terugleveren van deze stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik zie niet zo het verschil tussen verschillende zonnestromen in het middenspanning netwerk.

Transformatoren zitten op het dat netwerk en daarachter zitten dus de zonnepanelen die op van de daken zitten. Een zonnepark heeft ook een transformator nodig om hun stroom op het middenspannings netwerk te kunnen invoeren.

Dus als er teveel stroom op het middenspanning netwerk zit dan kunnen de transformatoren niet de stroom kwijt en als er dan in een wijk meer stroom wordt opgewerkt dan verbruikt door anderen dan is er een probleem. Hetzelfde geldt dan ook voor zonneparken omdat die ook hetzelfde netwerk zit.

https://voltens.nl/blog/w...een-transformatorstation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
Vraagje: ik heb mijn stroom bij Engie en gas bij Essent.

Klopt het dat de vermindering van energiebelasting bij Engie wordt toegepast en niet bij Essent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
turkeyhakan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 07:52:
Vraagje: ik heb mijn stroom bij Engie en gas bij Essent.

Klopt het dat de vermindering van energiebelasting bij Engie wordt toegepast en niet bij Essent?
Ja. Bij je stroomleverancier, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Truus01 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:51:
[...]

Ja. Bij je stroomleverancier, inderdaad.
Het klopt dus dat het dubbel in rekening wordt gebracht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
turkeyhakan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:57:
Belasting betaal je over stroom en gas, maar de vermindering energiebelasting is een vast bedrag.
Voor 2024 komt dit neer op een jaarbedrag van € 631,39 (incl. btw). De energieleverancier verrekent de volledige vermindering energiebelasting op de jaarafrekening via de stroomkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Duidelijkheid vanuit GreenChoice over mijn teruglevering tot einde contract:
Informatie over terugleverkosten
Wat betekent dit voor jou?
Op dit moment heb je voor *mijnadres* een vast contract bij ons tot 3-11-2027. Tot de einddatum van jouw vaste contract verandert er niets aan jouw tarieven. Toch informeren we je alvast graag over onze nieuwe aanpak.
Dit betreft dus een vast contract op basis van de link waar je geen vinkje kon zetten voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jelte schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:52:
Duidelijkheid vanuit GreenChoice over mijn teruglevering tot einde contract:

[...]

Dit betreft dus een vast contract op basis van de link waar je geen vinkje kon zetten voor zonnepanelen.
en denk je dat dit in 2027 nog steeds zo is? :? ondertussen hebben ze wel nog iets anders gevonden waar ze het geld uit de zakken van de arme consument kunnen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
turkeyhakan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:57:
[...]

Nee, alleen via je energieboer van je stroom, bij je gasboer betaal je dus de volledige bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
MacD007 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:01:
[...]

Nee, alleen via je energieboer van je stroom, bij je gasboer betaal je dus de volledige bedrag.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel12!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik had dus ook een 1 jarig contract voor gas met cashback aangevraagd bij Delta. Maar aangezien dit contract pas in november ingaat, gaat de cashback niet door. Dus maar annuleren. Wat blijkt, dan moet je een annuleringsformulier printen, invullen en per post opsturen?! Das toch niet van deze tijd? Of ligt dat aan mij? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 19:16
Wessel12! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:53:
Ik had dus ook een 1 jarig contract voor gas met cashback aangevraagd bij Delta. Maar aangezien dit contract pas in november ingaat, gaat de cashback niet door. Dus maar annuleren. Wat blijkt, dan moet je een annuleringsformulier printen, invullen en per post opsturen?! Das toch niet van deze tijd? Of ligt dat aan mij? ;-)
Ik heb ze gewoon gemaild (reply op hun aanmeldingmail)

Daarna werd ik gebeld en is het annuleren verder geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel12!
Ah dank je. Ga ik dat doen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:23
Wat is de reden dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd hoeveel maanden van tevoren kan je dus de cashback wel krijgen bij Delta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel12!
In de actievoorwaarden staat dat de levering binnen 3 maanden moet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 19:58
Ik ben wat rond aan het kijken naar een nieuwe energieleverancier omdat mijn contact bij Budget Energie per 13-08-2024 stopt en ik niet veel zin heb om de terugleverkosten te gaan betalen.

Mijn verbruik weet ik nog niet precies (bungalow van 220m² welke stevig verbouwd wordt zonder gas). Ik heb momenteel 36x430Wp panelen, dus 15.480Wp aan zonnepanelen op mijn dak liggen. Ik verwacht op jaarbasis ongeveer 6000 kWh over te hebben.

Nu keek ik naar het modelcontract van Eneco. Hier rekenen ze €0,34077 per kWh stroom (geen verschil tussen normaal en dal). Alleen kan ik niet precies vinden wat ze betalen voor de terugleververgoeding.

Voor mij lijkt dit interessant omdat de prijs van de stroom niet uitmaakt, aangezien ik op jaarbasis meer teruglever dan verbruik.

Is mijn gedachtegang juist of zie ik iets compleet over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel12!
Wessel12! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:57:
In de actievoorwaarden staat dat de levering binnen 3 maanden moet starten.
Update; vandaag gebeld door Delta, er blijkt een fout in de actievoorwaarden te staan; contract kan 180 dagen van tevoren aangevraagd worden. Netjes per mail bevestigd gekregen. Met aftrek van de cashback kom ik op €1,- m3
Prima dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Frederik vd bal schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:50:
Ik ben wat rond aan het kijken naar een nieuwe energieleverancier omdat mijn contact bij Budget Energie per 13-08-2024 stopt en ik niet veel zin heb om de terugleverkosten te gaan betalen.

Mijn verbruik weet ik nog niet precies (bungalow van 220m² welke stevig verbouwd wordt zonder gas). Ik heb momenteel 36x430Wp panelen, dus 15.480Wp aan zonnepanelen op mijn dak liggen. Ik verwacht op jaarbasis ongeveer 6000 kWh over te hebben.

Nu keek ik naar het modelcontract van Eneco. Hier rekenen ze €0,34077 per kWh stroom (geen verschil tussen normaal en dal). Alleen kan ik niet precies vinden wat ze betalen voor de terugleververgoeding.

Voor mij lijkt dit interessant omdat de prijs van de stroom niet uitmaakt, aangezien ik op jaarbasis meer teruglever dan verbruik.

Is mijn gedachtegang juist of zie ik iets compleet over het hoofd?
Staat er duidelijk volgens mij. 11,5 cent aftikken over alles dat je teruglevert, vóór salderen. Je zult zo maar eens 12.000 kWh niet direct verbruiken, mogelijk meer als je geen lege ev/accu bij huis hebt als de zon schijnt etc.
Wel ontvang je ook nog een terugleververgoeding van 14,5 cent. Dus per saldo 3 cent krijg je er dan nog voor.

https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/

[ Voor 6% gewijzigd door EWK op 26-06-2024 19:17 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

mwa

R0181 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 01:20:
[...]

Ik ga er ook wel vanuit dat het in orde komt, maar 3 maanden nadat de jaarrekening is opgemaakt is wel erg lang, in het begin probeerde de helpdesk de foutieve jaarrekening nog goed te praten, dat het wel zou kloppen. Bij ZGE heeft maar 5% van hun klanten een vast contract en daar zijn er ook bij die geen zonnepanelen hebben of geen overschot hebben aan teruggeleverde kWh's, zoveel werk moet het dan toch niet zijn om die foutieve jaaropgaven te corrigeren?
Het is ook niet alleen een te laag bedrag voor de teruggeleverde kWh's, ook is het verbruik niet 1 op 1 weggestreept, wat vorig jaar wel zo was. Ik ben benieuwd of dit op de gecorrigeerde jaaropgaaf straks wel zo is.
Inmiddels wat vernomen? Ik heb ze begin vorige week nog een bericht gestuurd, en kreeg te horen dat ze er mee bezig zijn… (nu alweer 3.5 maand later….).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 15:19
mwa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:51:
[...]

Inmiddels wat vernomen? Ik heb ze begin vorige week nog een bericht gestuurd, en kreeg te horen dat ze er mee bezig zijn… (nu alweer 3.5 maand later….).
Ik heb op 14 juni onderstaande mail ontvangen:

Status opmaken correcte jaarrekening
Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden voor het feit dat je zo lang aan het wachten bent op een correcte afrekening van het afgelopen leverjaar. Ik begrijp dat het heel frustrerend is dat je steeds geen duidelijk antwoord krijgt wanneer je de nota kunt verwachten.

In een eerder bericht is vermeld dat onze backoffice afdeling bezig is met het opmaken van de jaarrekening. Helaas is gebleken dat er nog een andere afdeling aan te pas moet komen om de correctie kloppend te maken. Wat ik jou kan vertellen is dat je de jaarrekening naar verwachting binnen vier weken zal ontvangen. Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt. De methodiek achter het opmaken van de jaarrekening voor klanten met een vast contract én netto teruglevering is ingewikkeld en moet zorgvuldig nagelopen worden. Dit zodat we zeker weten dat de volgende rekening die jij ontvangt correct is.

Zodra ik meer informatie heb, zal ik je daarvan op de hoogte brengen. Voor nu wil ik je bedanken voor je geduld.

Oftewel ik geef ze nog tot half juli. Ben er nog steeds niet uit of ze de waarheid spreken of de boel besodemieteren/tijdrekken..
Als er dan nog geen definitieve afrekening is dan dien ik een klacht in bij de Geschillencommissie Energie. Kost geloof ik 50 euro welke de verliezer betaald. Aangezien Zondergas al in diverse mails heeft aangegeven dat ze een fout hebben gemaakt zullen deze kosten ook door hen betaald dienen te worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:41
EWK schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:12:
[...]

Staat er duidelijk volgens mij. 11,5 cent aftikken over alles dat je teruglevert, vóór salderen. Je zult zo maar eens 12.000 kWh niet direct verbruiken, mogelijk meer als je geen lege ev/accu bij huis hebt als de zon schijnt etc.
Wel ontvang je ook nog een terugleververgoeding van 14,5 cent. Dus per saldo 3 cent krijg je er dan nog voor.

Hij heeft het over het modelcontract: https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
En idd zie geen TLV....
Denk dat je moet bellen wil je het weten.

En je krijg niet echt per saldo 3 cent.
Want de invoeding die je saldeert mag je gewoon betalen a 12cent.

Dus als je 2000 saldeert mag je nog steeds 2000x0,12 = 240 aftikken.
Moet je aardig wat over produceren wil je dat terugverdienen met 3 cent.

De maandelijkse kosten zijn gelijk tussen het modelcontract en normale contract.
Dus ongeacht welke TLV het is, het is de enige oplossing wil je niks betalen voor terugleveren.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Hvdbnl schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:21:
[...]

Hij heeft het over het modelcontract: https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
En idd zie geen TLV....
Ik wel, uit jouw link:
Heb je zonnepanelen en wil je meer over weten over salderen en terugleveren? Lees het hier.

En
Bekijk de voorwaarden over saldering en terugleververgoeding in het voorwaardenoverzicht.
Denk dat je moet bellen wil je het weten.

En je krijg niet echt per saldo 3 cent.
Want de invoeding die je saldeert mag je gewoon betalen a 12cent.

Dus als je 2000 saldeert mag je nog steeds 2000x0,12 = 240 aftikken.
Moet je aardig wat over produceren wil je dat terugverdienen met 3 cent.

De maandelijkse kosten zijn gelijk tussen het modelcontract en normale contract.
Dus ongeacht welke TLV het is, het is de enige oplossing wil je niks betalen voor terugleveren.
In de voorwaarden staat dat de terugleverkosten zijn vóór salderen en de tlv ná salderen. Kost al met al dus flink extra

[ Voor 5% gewijzigd door EWK op 26-06-2024 23:31 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:41
EWK schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:29:
[...]

Ik wel, uit jouw link:
Heb je zonnepanelen en wil je meer over weten over salderen en terugleveren? Lees het hier.

En
Bekijk de voorwaarden over saldering en terugleververgoeding in het voorwaardenoverzicht.
Dat zijn enkel de voorwaarden en die zijn lekker generiek.
Staat geen tarief vermeld, enkel dat het in je contract staat wat de tlv is.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Atomius schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Er zijn ook leveranciers die TLK berekenen vóór salderen en TLV ná salderen. Dan eindig je niet boven de 0.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Laatst online: 16-09 21:23
Ik weet niet of dit al gevraagd is in dit topic, excuses als dat wel zo is.

Ik ben op 30 mei ingegaan op het verlengaanbod van één jaar bij Essent.
Nu zie ik dat ik toch terugleveringskosten moet betalen omdat Essent het contract pas
op 13 juni in heeft laten gaan.

Mag dit zomaar ?

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
EWK schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 06:30:
[...]

Er zijn ook leveranciers die TLK berekenen vóór salderen en TLV ná salderen. Dan eindig je niet boven de 0.
Bedankt. Mijn hypothetische situatie betrof echter de periode na afschaffing salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Spasm schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:59:
Ik weet niet of dit al gevraagd is in dit topic, excuses als dat wel zo is.

Ik ben op 30 mei ingegaan op het verlengaanbod van één jaar bij Essent.
Nu zie ik dat ik toch terugleveringskosten moet betalen omdat Essent het contract pas
op 13 juni in heeft laten gaan.

Mag dit zomaar ?
Nee, dat lijkt me niet. Waar zie je precies dat jij terugleveringskosten moet betalen? (kan namelijk een algemene mededeling zijn). En heb je rond 30 mei een nieuwe contract in de e-mail gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Laatst online: 16-09 21:23
Novax schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Nee, dat lijkt me niet. Waar zie je precies dat jij terugleveringskosten moet betalen? (kan namelijk een algemene mededeling zijn). En heb je rond 30 mei een nieuwe contract in de e-mail gehad?
Vals alarm ! Ik was in verwarring door de term Teruglevering boven verbruik (geen btw) maar dit is de vergoeding, niet de boete.

Dit in combinatie met dat mijn verwachte bedrag dat ik terugkrijg plotseling bijna € 600,- minder was dan in eerste instantie ingeschat deed mij denken dat ik een vergoeding moest gaan betalen.

Net via de FB Chat met Essent gerust gesteld dat dit dus niet het geval is.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larosmarcel
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-06-2024
Hi allen,

Helaas de 'einddatum' voor het pakken van een vast contract bij GC gemist, waardoor ik nu zit met een variabel contract bij VanOns. Situatie is als volgt; enkel stroom, geen gas. 30 panelen oost-west met een opwek van zo'n 8000 Kwh per jaar. Verbruik incl elektrische auto ongeveer 8500 Kwh.

Ik probeer met een beetje te verdiepen in wat slim is, maar het is voor ons een wat onduidelijke markt. Ik kom wel tot de conclusie dat het verstandig is om weg te gaan bij VanOns. GC was mooi geweest, maar helaas gemist. Iemand tips over wat nu de beste (lees: goedkoopste) optie is voor de komende periode. Ik heb me ook geprobeerd te verdiepen in dynamische contracten maar dat lijkt in onze situatie niet echt aantrekkelijk.]

Alvast heel veel dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
larosmarcel schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:52:
Hi allen,

Helaas de 'einddatum' voor het pakken van een vast contract bij GC gemist, waardoor ik nu zit met een variabel contract bij VanOns. Situatie is als volgt; enkel stroom, geen gas. 30 panelen oost-west met een opwek van zo'n 8000 Kwh per jaar. Verbruik incl elektrische auto ongeveer 8500 Kwh.

Ik probeer met een beetje te verdiepen in wat slim is, maar het is voor ons een wat onduidelijke markt. Ik kom wel tot de conclusie dat het verstandig is om weg te gaan bij VanOns. GC was mooi geweest, maar helaas gemist. Iemand tips over wat nu de beste (lees: goedkoopste) optie is voor de komende periode. Ik heb me ook geprobeerd te verdiepen in dynamische contracten maar dat lijkt in onze situatie niet echt aantrekkelijk.]

Alvast heel veel dank!
Eneco 1 jaar vast, nu nog de enige zonder terugleverkosten. Waarschijnlijk kan dit nog t/m zondag.
Let wel op, verbruik moet gelijk of groter worden ingevuld dan teruglevering anders krijg je alleen dynamisch tarief aanbod.

[ Voor 6% gewijzigd door storm-biker op 27-06-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
ik zit eigenlijk in hetzelfde bootje

kan je die Eneco ook laten ingaan per 1 oktober?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:35
storm-biker schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:55:
[...]

Eneco 1 jaar vast, nu nog de enige zonder terugleverkosten. Waarschijnlijk kan dit nog t/m zondag.
Let wel op, verbruik moet gelijk of groter worden ingevuld dan teruglevering anders krijg je alleen dynamisch tarief aanbod.
Maar dan is de prijs van kWh 0,28 cent. Bij GreenChoice 0,22 cent. Bij een verbruik van 5000kWh wat ik dus heb. Is het verschil 300 euro per jaar, wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Laatst online: 14-09 18:46
wwwmarcel schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:25:
ik zit eigenlijk in hetzelfde bootje

kan je die Eneco ook laten ingaan per 1 oktober?
Wat zegt de website van Eneco hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
eigenlijk dit, maar lijkt mij een beetje gek..3mnd later

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqUV75A78LkPORomTNHrjxgtcm8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GfdzVwKdF63H13WxcN5g9ovB.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 10:38
mwa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:51:
[...]

Ik heb vorige week woensdag gebeld, omdat er toen een email binnenkwam dat er een nieuwe jaarrekening was opgemaakt en dat ze hoopten dat nu alles in orde was. Maar dit bleek slechts een reactie te zijn op mijn email van eind april, toen is er een nieuwe, ook weer foutieve jaarafrekening gemaakt omdat het gasverbruik ruim 80m3 te hoog was ingeschat ipv uitgelezen, op die jaarafrekening is toen alleen het gasverbruik verrekend.

Ze schijnen er mee bezig te zijn, maar het duurt wel erg lang, daar gaf de medewerkster me dan ook gelijk in. De telefonische helpdesk zit in Rotterdam en de supportdesk zit ook in Rotterdam op een andere locatie, maar rechtstreeks contact met de verantwoordelijke supportdesk is niet mogelijk, alles verloopt via een case die de telefonische helpdesk doorstuurt.

Ik ga volgende week weer opnieuw bellen, want over 2 weken is het 4 maanden geleden dat de jaarafrekening zou worden opgemaakt, blijkbaar kunnen ze moeilijk van hun geld af bij ZGE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Niet online
@wwwmarcel Tot 3 maanden vooruit inderdaad. Je zou je oude contract kunnen afkopen voor die paar dagen.

@medu80 Je moet na salderen nog 5000kWh bijkopen? Dan is het voor jou misschien niet gunstig. Ligt eraan wat je TLK wordt. Voor ieder die netto teruglevert of beperkt moet bijkopen is dit de go to op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
aaah..lastig, dus ik moet eigenlijk in 3 dagen in deze hitte de knoop doorhaken...

maar ik denk dat het ri. de winter niet goed gaat worden
ik schrik alleen nog van die 1,20 voor gas..komt omdat ik nog het gastarief heb, van 3 jr geleden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
wwwmarcel schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:52:
aaah..lastig, dus ik moet eigenlijk in 3 dagen in deze hitte de knoop doorhaken...

maar ik denk dat het ri. de winter niet goed gaat worden
ik schrik alleen nog van die 1,20 voor gas..komt omdat ik nog het gastarief heb, van 3 jr geleden
Wen er maar aan. Tijdens de crisis €3,- per m3. 8)7 Ik heb ook nog oude prijzen. Wachten tot na 01 juli/zomer. Daling gasprijzen ga ik voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-09 13:44
Ook ik moet eens gaan kijken naar wat ik kan/ga doen met mijn energiecontract.
De situatie is als volgt.

jaarafrekening 2023/2024:
Energieverbruik: 3471 kWh
Energieopwekking: 2632 kWh
Gas: 1290 m3

Verwachting is dit jaar minder elektriciteit te verbruiken i.v.m. weg doen van wat energieslurpers.
Mijn huidige contract ( 1 jaar) loopt op 30 september 2024 pas af dus dat duurt nog even. Maar omdat ik las dat bijvoorbeeld Eneco (180?) dagen van te voren aangevraagd kan worden en nog geen terugleverkosten heeft kan dat interessant zijn. Wat/wie raden jullie aan om eens te kijken voor een nieuw jaar contract? _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door REDN4S op 28-06-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
MotorBeast schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:00:
[...]

Wen er maar aan. Tijdens de crisis €3,- per m3. 8)7 Ik heb ook nog oude prijzen. Wachten tot na 01 juli/zomer. Daling gasprijzen ga ik voor.
aha, dat is lastig, ik dacht ik stap over naar Eneco, zonder terugleverkosten (ingaande vanaf 1 okt)

dus of gokken voor lagere gasprijs, of voor geen terugleverkosten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
REDN4S schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:17:
Wat/wie raden jullie aan om eens te kijken voor een nieuw jaar contract? _/-\o_
https://www.gaslicht.com, https://www.pricewise.nl/, https://www.independer.nl/, https://www.overstappen.nl/ ;)

(En Eneco is voor zover ik weet 90 dagen, Essent is 180 dagen, zie https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
wwwmarcel schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:47:
[...]

aha, dat is lastig, ik dacht ik stap over naar Eneco, zonder terugleverkosten (ingaande vanaf 1 okt)

Je kan stroom en gas toch opsplitsen? Ik heb GC stroom zonder TLK 3 weken geleden afgesloten. Gas gaat elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

wwwmarcel schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Dan ben je te laat

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
O ik dacht dat je het tot 1juli nog kan afsluiten zonder die leverkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Ik denk dat het wel mee zal vallen met de gasprijs deze winter. Er is enorm geïnvesteerd in LNG productie en transport.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@emeralda Doe mij ook zo'n glazen bol. Vertel mij ook even wat de beurs gaat doen.

Met al die problemen in de wereld (oorlogen, aanslagen, geo politieke spanningen etc) kan het altijd weer raar lopen. De tijd dat we zelf controle hadden op de gasprijs door Groningse velden is voorbij. Tevens stijgt de vraag van China naar LNG. Wet van vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MotorBeast schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:31:
@emeralda Doe mij ook zo'n glazen bol. Vertel mij ook even wat de beurs gaat doen.

Met al die problemen in de wereld (oorlogen, aanslagen, geo politieke spanningen etc) kan het altijd weer raar lopen. De tijd dat we zelf controle hadden op de gasprijs door Groningse velden is voorbij. Tevens stijgt de vraag van China naar LNG. Wet van vraag en aanbod.
En die laatste is ook niet te beroerd gelijk voor de lange termijn contracten af te sluiten waar Nederland altijd alleen maar de restjes opkoopt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Niet online
Iemand al iets definitiefs van Zondergas gehoord? Telefonisch werd toegezegd dat de jaarrekening inderdaad onjuist was (vergoeding teruglevering) en dat de jaarafrekening gecorrigeerd zou worden. Vervolgens gebeurt er niks en als ik na een maand informeer weten ze van niets…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Mijn reactie over Zondergas van 12 juni :+

ArcticWolf in "De energierekening - kroegtopic"

Nomind in "De energierekening - kroegtopic"

*kugh*

hopelijk komt het allemaal goed...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0181
Tha Deo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:31:
Iemand al iets definitiefs van Zondergas gehoord? Telefonisch werd toegezegd dat de jaarrekening inderdaad onjuist was (vergoeding teruglevering) en dat de jaarafrekening gecorrigeerd zou worden. Vervolgens gebeurt er niks en als ik na een maand informeer weten ze van niets…
Ze schijnen er nog steeds bezig mee te zijn, er zijn een paar Tweakers in dit topic die via mail zwart op wit een bevestiging hebben gehad dat de jaarrekening niet klopt bij klanten met meer teruglevering dan verbruik. Bij mij is dit telefonisch meegedeeld, ze kunnen nu niet opeens doen alsof ze van niets afweten.

Ik ga volgende week maar weer eens voor de zoveelste keer bellen, er werd mij half mei door de klantenservice verteld dat de nieuwe gecorrigeerde jaarrekeningen eind mei of uiterlijk begin juni in orde zouden moeten zijn, maandag is het al 1 juli. Ik reken sneller en zonder computerprogramma al die foutieve jaarafrekeningen uit dan ZGE met computerprogramma's. Ze weten al 2 maanden dat er fouten zijn gemaakt, misschien hopen ze dat de gedupeerde klanten vanzelf ophouden met vragen en dat het daarna doodbloedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 15:19
R0181 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 01:26:
[...]

Ze schijnen er nog steeds bezig mee te zijn, er zijn een paar Tweakers in dit topic die via mail zwart op wit een bevestiging hebben gehad dat de jaarrekening niet klopt bij klanten met meer teruglevering dan verbruik. Bij mij is dit telefonisch meegedeeld, ze kunnen nu niet opeens doen alsof ze van niets afweten.

Ik ga volgende week maar weer eens voor de zoveelste keer bellen, er werd mij half mei door de klantenservice verteld dat de nieuwe gecorrigeerde jaarrekeningen eind mei of uiterlijk begin juni in orde zouden moeten zijn, maandag is het al 1 juli. Ik reken sneller en zonder computerprogramma al die foutieve jaarafrekeningen uit dan ZGE met computerprogramma's. Ze weten al 2 maanden dat er fouten zijn gemaakt, misschien hopen ze dat de gedupeerde klanten vanzelf ophouden met vragen en dat het daarna doodbloedt.
Ik vermoed ook dat Zondergas de medewerkers opdracht heeft gegeven om tijd te rekken totdat de klant vanzelf stopt met mekkeren…. Heb te weinig vertrouwen in enegieboeren. Vallen bij mij onder de categorie cowboys…Oftewel iedereen die nog geen juiste jaarafrekening heeft blijven mailen / bellen…. Half juli is voor mij de deadline. daarna dien ik een klacht in bij de Geschillencommissie Energie.

https://www.rijksoverheid...r-mijn-energieleverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

https://www.telegraaf.nl/...egen-gaat-je-geld-schelen

Iemand die kan vertellen wat er achter deze paywall zit? Vermoed een hoop bangmakerij om abonnementen te slijten maar de nieuwsgierigheid is wel gewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:22:

Iemand die kan vertellen wat er achter deze paywall zit? Vermoed een hoop bangmakerij om abonnementen te slijten maar de nieuwsgierigheid is wel gewekt.
Het klopt wel, het enige voordeel van een vast contract is dat je het risico op bizarre prijsstijgingen en onzekerheid in de markt "afkoopt".
Niet echt iets nieuws }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Niet online
R0181 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 01:26:
[...]

Laat je weten wat het resultaat van je gesprek met Zondergas is? Ik heb iig het gevoel aan het lijntje te worden gehouden. Maar hoe doorbreek ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tha Deo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:51:
[...]

Laat je weten wat het resultaat van je gesprek met Zondergas is? Ik heb iig het gevoel aan het lijntje te worden gehouden. Maar hoe doorbreek ik dat?
Door een klacht in te dienen bij de geschillen commissie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Glashelder schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:22:

Dat voorziet onderzoeker Sanne de Boer, specialist in energietransitie bij RaboResearch. „Consumenten met een vast en variabel contract die hun zonnepanelen niet uitschakelen bij overschotten gaan te maken krijgen met meer doorberekende kosten, zoals de terugleverkosten die energieleveranciers al vragen.”
en dan nog een heel verhaal. Neem een willekeurige anti-paywall site en je kan de rest lezen ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet niet waae ik het kwijt kan. Het is geen apart topic waard. Dus probeer het even hier.

Wanneer krijg ik nou te maken met een teruglevering eigenljjk?
Grofweg verbruiken we per jaar 6000kWh en we wekken 3500kWh op met zonnepanelen.

Maandelijks, jaarlijks meestal meer verbruik dan dat we opwekken.

Soms dagelijks en wekelijks wekken we meer op dan dat we verbruiken.

Hoe wordt dat bekeken door de energiemaatschappij?

Vorig jaar op de piek gekocht en nu wordt net gedaan alsof dit een slechte investering was. Maar ik denk dat er zelfs nog paneken bij kunnen op de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:06

Mimiix

Professioneel Prutser

readytoflow schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:02:
Ik weet niet waae ik het kwijt kan. Het is geen apart topic waard. Dus probeer het even hier.

Wanneer krijg ik nou te maken met een teruglevering eigenljjk?
Grofweg verbruiken we per jaar 6000kWh en we wekken 3500kWh op met zonnepanelen.

Maandelijks, jaarlijks meestal meer verbruik dan dat we opwekken.

Soms dagelijks en wekelijks wekken we meer op dan dat we verbruiken.

Hoe wordt dat bekeken door de energiemaatschappij?

Vorig jaar op de piek gekocht en nu wordt net gedaan alsof dit een slechte investering was. Maar ik denk dat er zelfs nog paneken bij kunnen op de schuur.
Afhankelijk van je leverancier: Direct. Ofwel door de schalen ofwel door hogere vaste kosten.

Alles wat naar buiten gaat is teruglevering. Zelfs al heb jij netto meer verbruikt.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:15

copykat

Good copy isn't bad

Mimiix schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Afhankelijk van je leverancier: Direct. Ofwel door de schalen ofwel door hogere vaste kosten.

Alles wat naar buiten gaat is teruglevering. Zelfs al heb jij netto meer verbruikt.
Je meter update per kwartier dus dan zou het per kwartier berekend worden?
Per dag kan niet want dan zou het verkapte saldering zijn.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Tha Deo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:51:
[...]
Ik ga morgen bellen en dan laat ik hier weten wat het resultaat is, ze moeten nu niet opnieuw aankomen met een case indienen, maar er moet een duidelijk antwoord komen. Typisch is dat ik in het begin steeds met mannen sprak bij de klantenservice, die toegaven dat de jaarrekening niet klopt en de laatste 2 keer kreeg ik een vrouwelijke medewerker aan de lijn die blijkbaar hier niet van op de hoogte is en mijn vraag slechts doorstuurde naar de support afdeling.

p.s., ZGE heeft de persoonlijke omgeving in hun website totaal veranderd, dat ziet er nu wel professioneler uit, misschien is daar alle tijd in gaan zitten ipv in het herberekenen van de foutieve jaaropgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G
  • Laatst online: 01:42

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

copykat schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Je meter update per kwartier dus dan zou het per kwartier berekend worden?
Per dag kan niet want dan zou het verkapte saldering zijn.
Terugleverkosten (TLK) hebben niets met saldering te maken.
Vanaf je eerste kWh teruglevering wordt er geteld.
Per (contract)jaar (of kortere periode, afhankelijk van je eigen bewegingen op de energiemarkt :o ) wordt het totaal aan teruggeleverde kWh's vastgesteld en daarover betaal je terugleverkosten op basis van tabellen of €/kWh.
Dus, nogmaals, de TLK hebben NIETS te maken met salderen, of Terugleververgoeding (TLV)

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Pagina: 1 ... 135 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden