Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06

copykat

Good copy isn't bad

Nico-G schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Terugleverkosten (TLK) hebben niets met saldering te maken.
Vanaf je eerste kWh teruglevering wordt er geteld.
Per (contract)jaar (of kortere periode, afhankelijk van je eigen bewegingen op de energiemarkt :o ) wordt het totaal aan teruggeleverde kWh's vastgesteld en daarover betaal je terugleverkosten op basis van tabellen of €/kWh.
Dus, nogmaals, de TLK hebben NIETS te maken met salderen, of Terugleververgoeding (TLV)
Ik bedoel de berekening wat terug geleverd word in aantal kwh.
Dus hoe ze berekenen wat "uit je meteraansluiting" terug vloeit.
Ik vermoed dat dat per kwartier gaat.
Dus als je binnen een kwartier de stroom weer terug verbruikt is het retour kwh "0".

TLK is een schimmige rekenmodule.
Hogere vaste lasten ten opzicht van wat? Er staat niet wat de "ik heb geen zonnepanelen of waterkrachtcentrale" tarief is vermeld op de aanbieding. Alleen we weten dat PV bezitters extra verhoging hebben in leverkosten. Op dit moment is het juridisch speelveld nog vrij open.
Leverkosten zijn variabel
TLK zijn variabel in indeling hoe ze berekend worden.
Gas leverkosten kunnen zelfs ingezet worden als terug verdien model.
Tarieven op gas en kwh zijn variabel.
Dal en normaal tarief enz.

* copykat aait zn GC 3 jarig contract tot mei 2027

Ik heb alleen omgekeerde dal en normaal tarief (overdag dal bij zonlicht.(en vind ik terecht)
En wat hogere vastrecht/levering tarief als in 5 euro of zo per maand gok ik.
Dat is een stuk minder dan de budget schaal tarieven die waren 40 euro geloof ik in mijn geval.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:58:
Ik bedoel de berekening wat terug geleverd word in aantal kwh.
Dus hoe ze berekenen wat "uit je meteraansluiting" terug vloeit.
Ik vermoed dat dat per kwartier gaat.
Dus als je binnen een kwartier de stroom weer terug verbruikt is het retour kwh "0".
Dat wordt gewoon gedaan op jaarbasis bij de jaarafrekening. Niet iedereen heeft namelijk een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Novax schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:05:
[...]

Dat wordt gewoon gedaan op jaarbasis bij de jaarafrekening. Niet iedereen heeft namelijk een slimme meter.
Zo staat het niet vermeld.
Dan zou je namelijk alleen over je "overschot" na saldering(een draaimeter draait terug dus doet direct salderen) TLK betalen.
Volgens mij wilde sommige leveranciers toegang hebben tot de homepage vd omvormer om de opbrengst in te zien en zelfs aan te sturen bij overspannings situaties.
Het gaat minimaal per uur. Vermoedelijk gelijk aan de tarieven correcties van een dynamisch contract.

Ik dacht overigens dat bij de draai meters ze een schatting deden. En dat jij via de leverings/opbrengst tabellen van je omvormer moest aantonen dat het minder is.
(overigens zullen die dommemeters héél snel vervangen worden want dat snijd direct in hun portomonee als ze niet kunnen zien wat per 15min geleverd of teruggeleverd word.)

Kwh meters in appartementen is ook simpel kijk maar naar je homewizard opties. Dus bij kamers verdeling en vve panelen is het ook niet meer moeilijk.
(je quota direct gebruiken of later is zelfs per appartement zichtbaar te maken.)

De eind afrekening zal inderdaad per jaar/365dagen zijn
PV Opbrengst minus direct verbruik is netto teruglevering.
Verschoven verbruik is saldering. Netto teruglevering - levering
Overgebleven kwh is TLV 75% van je levertarief?
En dan doen ze TLK-TLV = eind rekening.

Maar de berekening van hoeveel kwh je teruglevert en wanneer zal per update van je p1, slimmemeter, zijn.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:25:
[...]

Dan zou je namelijk alleen over je "overschot" na saldering(een draaimeter draait terug dus doet direct salderen) TLK betalen.
Nee, ik heb het niet over analoge draaimeters maar over "domme" digitale meters waarvan je gewoon het totale verbruik en de totale teruglevering van de telwerken per jaar moet opgeven. (Zelfde overigens bij een slimme meter die administratief uitstaat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:37
[...]

Volgens mij wilde sommige leveranciers toegang hebben tot de homepage vd omvormer om de opbrengst in te zien en zelfs aan te sturen bij overspannings situaties.
Het gaat minimaal per uur. Vermoedelijk gelijk aan de tarieven correcties van een dynamisch contract.

Ik dacht overigens dat bij de draai meters ze een schatting deden. En dat jij via de leverings/opbrengst tabellen van je omvormer moest aantonen dat het minder is.
(overigens zullen die dommemeters héél snel vervangen worden want dat snijd direct in hun portomonee als ze niet kunnen zien wat per 15min geleverd of teruggeleverd word.)

Kwh meters in appartementen is ook simpel kijk maar naar je homewizard opties. Dus bij kamers verdeling en vve panelen is het ook niet meer moeilijk.
(je quota direct gebruiken of later is zelfs per appartement zichtbaar te maken.)

De eind afrekening zal inderdaad per jaar/365dagen zijn
PV Opbrengst minus direct verbruik is netto teruglevering.
Verschoven verbruik is saldering. Netto teruglevering - levering
Overgebleven kwh is TLV 75% van je levertarief?
En dan doen ze TLK-TLV = eind rekening.

Maar de berekening van hoeveel kwh je teruglevert en wanneer zal per update van je p1, slimmemeter, zijn.
De oude meters kunnen gewoon blijven hangen als ze nog niet in een lijstje van afgekeurde meters staan.
De energieleverancier kan hoog of laag springen maar zij hebben niets met die meters te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
In een ander topic toevallig laatst nog over gehad:
Truus01 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:57:
Sommigen [leveranciers] weigeren je. Of verminderen de keuzes in contracten. Enkelen leggen je een hoger tarief (vast of variabel) op. Weer anderen zetten je op voorhand dan in de hoogste terugleverkosten-staffel die ze hanteren.
Hoe degene het doen die het niet op deze manier vooraf hebben geregeld is nog onbekend. Ze zouden kunnen gaan schatten, maar het is onduidelijk of dat zomaar mag.
Dus zeer waarschijnlijk gebeurd er niks. Krijg je niet te maken met een terugleverboete. (Of alleen over het deel dat je aantoonbaar als overschot hebt teruggeleverd (meterstand dus lager).)
Er is op het forum iemand die ergens gevonden had (contract/voorwaarden/site/chat) dat de leverancier inderdaad aangaf bij een oude meter geen terugleverkosten te (kunnen) rekenen.
Truus01 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:57:
Alleen als de oude meter echt is afgekeurd kun je niet weigeren, maar zolang de meter goedgekeurd is, mag die gewoon blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
Ik zit nu bij Frank, volledig dynamisch en kan maandelijks opzeggen.
Heb over een maand wel zonnepanelen, maar nu nog niet. Een optie om nu nieuw contract af te sluiten zonder panelen, de cashback te pakken en daarna de zonnepanelen door te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 10:38
Tha Deo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:51:
[...]
Laat je weten wat het resultaat van je gesprek met Zondergas is? Ik heb iig het gevoel aan het lijntje te worden gehouden. Maar hoe doorbreek ik dat?
Zojuist weer gebeld met de klantenservice, die kunnen niets anders doen dan tickets indienen, maar een verantwoordelijk iemand kan je niet te spreken krijgen. Hij kon wel zien dat ik al een ticket had ingediend, maar dat hij nog niet behandeld was, ik heb hem er nog maar een extra ticket achteraan laten sturen met de vraag of hij er een hoop uitroeptekens bij wilde zetten.

Ik heb via de ZGE website zelf ook nog een ticket naar de supportdesk gestuurd, met de vraag wanneer er eindelijk een gecorrigeerde jaarrekening komt. Als elke benadeelde via de onderstaande link van ZGE een ticket rechtstreeks naar de supportafdeling stuurt, helpt dat misschien om ze een beetje wakker te schudden en zien ze dat wij niet zijn vergeten dat de jaarafrekeningen niet klopten.
https://zondergasenergie.zendesk.com/hc/nl/requests/new

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Niet om het een of ander, maar ik vind dat jullie engelen geduld hebben! Petje af.

Ik had ze toch echt nu in gebreke gesteld en een klacht ingediend bij de ACM oid. Het zegt wel iets over hoe dit soort bedrijven inelkaar steken. Als ze geld van je moeten hebben weten ze je wel te vinden, maar omgekeerd....

Sterkte en succes gewenst in iedergeval!

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Mad_Manic schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:51:
Ik zit nu bij Frank, volledig dynamisch en kan maandelijks opzeggen.
Heb over een maand wel zonnepanelen, maar nu nog niet. Een optie om nu nieuw contract af te sluiten zonder panelen, de cashback te pakken en daarna de zonnepanelen door te geven?
Dat werkt niet bij leveranciers met terugleverkosten per kWh en dat hebben ze inmiddels bijna allemaal. Het kan volgens mij nu alleen nog bij Eneco (en Oxxio) waar je dan maar €10 euro per maand vaste kosten betaalt i.p.v €15 en je kan dan nog 3 jaar afsluiten, geen cashback. Wel goed de voorwaarden lezen en of het voordeliger is hangt af van je verbruik en opbrengst (en de cashback).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:14
Ik lees dat het mogelijk is stroom en gas bij verschillende aanbieders af te sluiten, omdat dit soms goedkoper is.

Is het ook mogelijk om bij dezelfde aanbieder twee verschillende contracten af te sluiten?

Voorbeeld: GC 2 jaar vast is qua stroom zeer vergelijkbaar met GC 1 jaar vast. Qua gas is 2 jaar vast bij GC niet interessant.

Is het mogelijk om bij GC alleen stroom voor 2 jaar vast af te sluiten en gas bij GC voor 1 jaar? Dit zijn dan twee verschillende contracten, in plaats van twee verschillende aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
NelgNL schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:25:
Ik lees dat het mogelijk is stroom en gas bij verschillende aanbieders af te sluiten, omdat dit soms goedkoper is.

Is het ook mogelijk om bij dezelfde aanbieder twee verschillende contracten af te sluiten?

Voorbeeld: GC 2 jaar vast is qua stroom zeer vergelijkbaar met GC 1 jaar vast. Qua gas is 2 jaar vast bij GC niet interessant.

Is het mogelijk om bij GC alleen stroom voor 2 jaar vast af te sluiten en gas bij GC voor 1 jaar? Dit zijn dan twee verschillende contracten, in plaats van twee verschillende aanbieders.
Ja dat kan maar voor de aanbiedingen van Greenchoice moet je niet op de hoofdpagina zijn want die tarieven zijn veel hoger, je kan beter hier kijken: https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Was deze al voorbij gekomen over energieleverancier Kikker? ( nog nooit van gehoord trouwens)

https://www.nu.nl/economi...gere-kosten-te-jagen.html

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:14

mwa

R0181 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:01:
[...]

Zojuist weer gebeld met de klantenservice, die kunnen niets anders doen dan tickets indienen, maar een verantwoordelijk iemand kan je niet te spreken krijgen. Hij kon wel zien dat ik al een ticket had ingediend, maar dat hij nog niet behandeld was, ik heb hem er nog maar een extra ticket achteraan laten sturen met de vraag of hij er een hoop uitroeptekens bij wilde zetten.

Ik heb via de ZGE website zelf ook nog een ticket naar de supportdesk gestuurd, met de vraag wanneer er eindelijk een gecorrigeerde jaarrekening komt. Als elke benadeelde via de onderstaande link van ZGE een ticket rechtstreeks naar de supportafdeling stuurt, helpt dat misschien om ze een beetje wakker te schudden en zien ze dat wij niet zijn vergeten dat de jaarafrekeningen niet klopten.
https://zondergasenergie.zendesk.com/hc/nl/requests/new
Ik heb ze zojuist maar weer een bericht gestuurd, het blijft natuurlijk schandalig dat dit nu al bijna 4 maanden speelt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
mwa schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:12:
[...]
Ik heb ze zojuist maar weer een bericht gestuurd, het blijft natuurlijk schandalig dat dit nu al bijna 4 maanden speelt..
Het is ook schandalig, het lijkt erop alsof ze een extern bedrijf hebben ingehuurd voor de helpdesk, de laatste paar keer dat ik belde met de helpdesk kreeg ik iemand aan de lijn die niets kon en van niets wist, het enige wat ze doen is je gelijk geven als je ze vraagt hoe zij dit zouden ervaren en tickets naar de supportdesk sturen.
In het begin toen ik begon met bellen kreeg ik steeds iemand aan de lijn die er wel wat van wist, dat waren volgens mij medewerkers van ZGE zelf en niet van een ingehuurde helpdesk.

Er zijn hier een paar ZGE klanten in dit topic die e-mails hebben ontvangen waarop ZGE toegaf dat er fouten met de jaarafrekening zijn gemaakt, die moeten ze goed bewaren als er eventueel een zaak wordt aangespannen bij de Geschillencommissie Energie en/of bij de ACM.
Ik heb niets zwart op wit, mijn e-mails zijn nooit beantwoord, ik heb alleen telefonisch de bevestiging gekregen dat het niet klopte en dat de jaarafrekeningen zouden worden gecorrigeerd. Om een zaak aan te spannen zijn die e-mails van ZGE al een soort van schuldbekentenis, van een schuld die nog steeds niet is voldaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:58:
[...]

Het is ook schandalig, het lijkt erop alsof ze een extern bedrijf hebben ingehuurd voor de helpdesk, de laatste paar keer dat ik belde met de helpdesk kreeg ik iemand aan de lijn die niets kon en van niets wist, het enige wat ze doen is je gelijk geven als je ze vraagt hoe zij dit zouden ervaren en tickets naar de supportdesk sturen.
In het begin toen ik begon met bellen kreeg ik steeds iemand aan de lijn die er wel wat van wist, dat waren volgens mij medewerkers van ZGE zelf en niet van een ingehuurde helpdesk.

Er zijn hier een paar ZGE klanten in dit topic die e-mails hebben ontvangen waarop ZGE toegaf dat er fouten met de jaarafrekening zijn gemaakt, die moeten ze goed bewaren als er eventueel een zaak wordt aangespannen bij de Geschillencommissie Energie en/of bij de ACM.
Ik heb niets zwart op wit, mijn e-mails zijn nooit beantwoord, ik heb alleen telefonisch de bevestiging gekregen dat het niet klopte en dat de jaarafrekeningen zouden worden gecorrigeerd. Om een zaak aan te spannen zijn die e-mails van ZGE al een soort van schuldbekentenis, van een schuld die nog steeds niet is voldaan.
Niet beantwoorde emails en de datum van je jaarafrekening met de fouten daarin zijn voldoende voor iedere commissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:44:
[...]
Niet beantwoorde emails en de datum van je jaarafrekening met de fouten daarin zijn voldoende voor iedere commissie.
Een e-mail van ZGE waarin zwart op wit staat dat er te weinig is terugbetaald is een direct en veel harder bewijs, dat werkt beter om te kunnen aantonen dat er fouten zijn gemaakt en dat die zijn erkend.
Ik ga er nog steeds vanuit dat het goed komt, het is niet zo dat er geen energie meer geleverd wordt en het contract is voor een 5 jarig vast contract nog steeds goedkoop.

p.s., er komt net een reactie op de ticket die ik gisteren zelf heb ingediend via de ZGE website, waar ik vroeg wanneer de gecorrigeerde jaarafrekening eindelijk komt:

"Bedankt voor jouw e-mail.
 Hier is een incident ticket voor aangemaakt. Ze zijn er nog mee bezig dit uit te zoeken.
"

Blijkbaar is van een gewone ticket een incident ticket gemaakt, dus ze moeten nog iets uitzoeken, dat het uitzoeken een beetje erg lang duurt is een feit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:14

mwa

R0181 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:58:
[...]

Hier een van de verschillende mails die ik heb gehad waarin ze het bevestigen. Ik heb er nog meer in verschillende bewoordingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wP94F8P_iNQQAC9A4mu1s4GPvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gROM1B4Q3Xub0DlwJ9MtXfDa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:29:
[...]

Een e-mail van ZGE waarin zwart op wit staat dat er te weinig is terugbetaald is een direct en veel harder bewijs, dat werkt beter om te kunnen aantonen dat er fouten zijn gemaakt.
Ik ga er nog steeds vanuit dat het goed komt, het is niet zo dat er geen energie meer geleverd wordt en het contract is voor een 5 jarig vast contract nog steeds goedkoop.

p.s., er komt net een reactie op de ticket die ik gisteren zelf heb ingediend via de ZGE website, waar ik vroeg wanneer de gecorrigeerde jaarafrekening eindelijk komt:

"Bedankt voor jouw e-mail.
 Hier is een incident ticket voor aangemaakt. Ze zijn er nog mee bezig dit uit te zoeken.
"

Blijkbaar is van een gewone ticket een incident ticket gemaakt, dus ze moeten nog iets uitzoeken, dat het uitzoeken een beetje erg lang duurt is een feit.
Je directe energie wordt via de netbeheerder geleverd. Enkel het verbruik en de kosten daarvan worden via de "leverancier" verrekend.
In principe kan je niet afgekoppeld/afgesloten worden van energie tenzij er fysiek een monteur op af gestuurd wordt. Het enige wat er kan gebeuren is dat de netbeheerder je aanmaningen gaat versturen dat je een nieuwe leverancier nodig hebt of dat je achterstallige betalingen moet gaan betalen (maar dat laatste gebeurd nagenoeg nooit).

Jij kan toch aantonen dat de afrekening niet correct is en dat dit na X maanden nog niet in behandeling is genomen? Dat is voldoende bewijs.
Het blijft goedkoop tot ze ineens failliet zijn... *kijkt naar WE*.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
mwa schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:33:
[...]

Hier een van de verschillende mails die ik heb gehad waarin ze het bevestigen. Ik heb er nog meer in verschillende bewoordingen.
[Afbeelding]
Hier kan je wat mee wanneer het nog veel langer gaat duren, die mail (van eind mei?) is keihard bewijs waarin wordt toegegeven dat er een te laag tarief is berekend bij klanten die meer terugleveren dan verbruiken.
Die mail zou je mee kunnen sturen als bijlage in een ticket via de ZGE website, dan krijgen ze nog een keer de eigen belofte onder ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:34:
[...]
Je directe energie wordt via de netbeheerder geleverd. Enkel het verbruik en de kosten daarvan worden via de "leverancier" verrekend.
In principe kan je niet afgekoppeld/afgesloten worden van energie tenzij er fysiek een monteur op af gestuurd wordt. Het enige wat er kan gebeuren is dat de netbeheerder je aanmaningen gaat versturen dat je een nieuwe leverancier nodig hebt of dat je achterstallige betalingen moet gaan betalen (maar dat laatste gebeurd nagenoeg nooit).

Jij kan toch aantonen dat de afrekening niet correct is en dat dit na X maanden nog niet in behandeling is genomen? Dat is voldoende bewijs.
Ik noemde het niet leveren van energie slechts als voorbeeld en het WE-drama zou eigenlijk niet meer mogelijk moeten kunnen zijn, de ACM zou na dat faillissement strenger en vaker op de solvabiliteit van leveranciers gaan letten.

Hier lijkt het er meer op dat ZGE financiële fouten in hun voordeel heeft gemaakt en er eigenlijk onderuit probeerde te komen, in het begin werd er door medewerkers zelfs gesuggereerd dat de jaarafrekeningen klopten. Toen waren het nog medewerkers van ZGE zelf bij de helpdesk, nu zitten er alleen nog maar (ingehuurde?) medewerkers die nergens van weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Ik noemde het niet leveren van energie slechts als voorbeeld en het WE-drama zou eigenlijk niet meer mogelijk moeten kunnen zijn, de ACM zou na dat faillissement strenger en vaker op de solvabiliteit van leveranciers gaan letten.

Hier lijkt het er meer op dat ZGE financiële fouten in hun voordeel heeft gemaakt en er eigenlijk onderuit probeerde te komen, in het begin werd er door medewerkers zelfs gesuggereerd dat de jaarafrekeningen klopten. Toen waren het nog medewerkers van ZGE zelf bij de helpdesk, nu zitten er alleen nog maar (ingehuurde?) medewerkers die nergens van weten.
Ik werk zelf bij een overheidsinstantie, zou van dat eerste echt niet uitgaan. Tuurlijk iedereen doet zijn/haar best, maar corporate boekhouden is echt tricky. Solvabiliteit is dus ook maar een papierentijger.

Laatste wat ik erover ga zeggen; mij maakt het weinig tot niet uit want ik zit niet bij ZGE, maar jullie zijn hier letterlijk al maanden over bezig met 0,0 progressie en laten het aankomen op bellen/mailen.. Een ticket die in behandeling wordt genomen?... leuk. Mijn posts waren enkel bedoeld dat er een keer echt actie ondernomen wordt ipv bellen/mailen, want daar wordt weinig mee opgeschoten.

Ik hoop het beste voor jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Gisteren contact gehad met ZonderGas. 2023 8000kw voor 1500, dit jaar 4000kw voor datzelfde bedrag. Gas idem. En er staat dat ik sinds 08-2023 een variabel contract heb.

Ze konden aan de achterkant wel zien dat ik nog steeds een vast contract heb en hebben er een ticket van gemaakt. Denk dat het vooral het nieuwe dashboard is dat gewoon foutief dingen laat zien. Gaan het wel horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
YKla schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:13:
Gisteren contact gehad met ZonderGas. 2023 8000kw voor 1500, dit jaar 4000kw voor datzelfde bedrag. Gas idem. En er staat dat ik sinds 08-2023 een variabel contract heb.
Ze konden aan de achterkant wel zien dat ik nog steeds een vast contract heb en hebben er een ticket van gemaakt. Denk dat het vooral het nieuwe dashboard is dat gewoon foutief dingen laat zien. Gaan het wel horen.
Daar zijn de fouten met het uitrekenen van de jaarafrekeningen ook door ontstaan, ZGE heeft bij de klanten met een vast contract hetzelfde programma gebruikt als bij klanten met een flexibel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
Ik heb mijn jaarrekening van Engie mogen ontvangen. Voor mijn gevoel klopt het niet. Ik heb 2.736 kWh meer opgewekt dan verbruikt, dat klopt in ieder geval. Maar daarna gaan ze goochelen met bedragen (verschillende terugleververgoedingen). Ik had een vast contract waarbij TLV gelijk is aan het kale levertarief.

Willen jullie meekijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/786IR_linCCjB85PFaMWadKHaqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azSNGfb0EehEAduUoR2cZqKA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGlw1afWC2zX244GrifgKsJlhT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGcNa490dli1VP0BdOL28xop.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie saldering + teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Bravertal schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:29:
Ik heb mijn jaarrekening van Engie mogen ontvangen. Voor mijn gevoel klopt het niet. Ik heb 2.736 kWh meer opgewekt dan verbruikt, dat klopt in ieder geval. Maar daarna gaan ze goochelen met bedragen (verschillende terugleververgoedingen). Ik had een vast contract waarbij TLV gelijk is aan het kale levertarief.

Willen jullie meekijken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Engie heeft een fout gemaakt met de Energiebelasting, die 495 kWh en 532 kWh regels kloppen niet want je hebt alles gesaldeerd, zie https://www.engie.nl/klantenservice/correctie-saldering . Als het goed is krijg je binnen een paar dagen nog een correctie factuur, zo niet, even contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
Novax schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Engie heeft een fout gemaakt met de Energiebelasting, die 495 kWh en 532 kWh regels kloppen niet want je hebt alles gesaldeerd, zie https://www.engie.nl/klantenservice/correctie-saldering . Als het goed is krijg je binnen een paar dagen nog een correctie factuur, zo niet, even contact opnemen.
Bedankt voor je hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/786IR_linCCjB85PFaMWadKHaqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azSNGfb0EehEAduUoR2cZqKA.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de terugleververgoedingen kloppen toch ook niet, er staan verschillende vergoedingen, waarom is dat (een andere vergoeding bij normaal en dal snap ik, maar verschillende vergoedingen bij normaal en normaal snap ik niet).

[ Voor 7% gewijzigd door Bravertal op 05-07-2024 09:18 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Bravertal schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Bedankt voor je hulp.

[Afbeelding]

Maar de terugleververgoedingen kloppen toch ook niet, er staan verschillende vergoedingen, waarom is dat (een andere vergoeding bij normaal en dal snap ik, maar verschillende vergoedingen bij normaal en normaal snap ik niet).
Met Normaal als voorbeeld: de € -0,2996 is wat je saldeert en is gelijk aan je levertarief (zie ook de gelijke hoeveelheid 1.421 kWh), de € -0,2476 is je TLV voor je overschot en vanwege je koppeling gelijk aan je levertarief alleen dan zonder 21% BTW. (Je ziet ook dat daar het excl. btw bedrag gelijk is aan het incl. btw bedrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30
Engie doet toch: Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding*

* De energiebelasting van het totale verbruik wordt gesaldeerd met de energiebelasting van de totaal opgewekte energie. Voor een eventueel restant verbruik wordt nog energiebelasting in rekening gebracht. Opgewekte energie in de normaaluren wordt gesaldeerd tegen het verbruik in de normaaluren, hetzelfde geldt voor de opgewekte energie in de daluren. Voor het eventuele restant opgewekte energie per telwerk wordt een terugleververgoeding ontvangen.

Daarom heb ik een enkel tarief genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 15:19
ArcticWolf schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:34:
[...]

Gewoon je maandbedrag voorlopig via de app op een minimum zetten .Dus als deze nu bijv. op 120,- per maand staat je gas en elektraverbruikscijfers naar beneden schroeven zodat je maandbedrag op een tientje of zo uitkomt. Gaat de hut dan opeens failliet dan heb je in ieder geval de teveel betaalde jaarafrekening weer verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 15:14
Weet iemand of je bij Essent alleen je gas kunt verlengen? Ik heb mijn stroom elders namelijk. Of moet ik overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:17
turkeyhakan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:14:
Weet iemand of je bij Essent alleen je gas kunt verlengen? Ik heb mijn stroom elders namelijk. Of moet ik overstappen?
Voor afloop van je huidige vaste prijs-overeenkomst krijg je vast een verlengingsvoorstel.
Anders ga je gewoon over naar een "variabel" contract, bij een variabel contract zal per periode van ca enkele maanden de prijzen kunnen variëren.
Je "moet" niks.
Gas en elektra kan je afzonderlijk bij verschillende leveranciers afnemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Ik heb vandaag een mail gehad van Eneco dat mijn tarief van 0,27 naar 0,30 gaat. Ik dacht dat we in een prijsdaling zaten. Iemand anders deze maand een verhoging gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bones schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:14:
Ik heb vandaag een mail gehad van Eneco dat mijn tarief van 0,27 naar 0,30 gaat. Ik dacht dat we in een prijsdaling zaten. Iemand anders deze maand een verhoging gehad?
Wat voor contract heb je? Variabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Indien je gas en elektriciteit van 2 verschillende leveranciers gaat afnemen zijn er dan behalve dat je dan van deze leveranciers een rekening krijgt ook nog andere nadelen te benoemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
Raolte schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:57:
Indien je gas en elektriciteit van 2 verschillende leveranciers gaat afnemen zijn er dan behalve dat je dan van deze leveranciers een rekening krijgt ook nog andere nadelen te benoemen ?
Bij ongelijke looptijd kun je niet zomaar gebruik maken van toekomstige all in one aanbiedingen.

Bij al mijn berekeningen was los van elkaar overigens altijd een paar euro per maand duurder, dus ik zie het voordeel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:32:
Bij ongelijke looptijd kun je niet zomaar gebruik maken van toekomstige all in one aanbiedingen.

Bij al mijn berekeningen was los van elkaar overigens altijd een paar euro per maand duurder, dus ik zie het voordeel niet.
Het was voornamelijk omdat je als zonnepanelenbezitter tot voor kort nog contracten kon afsluiten voor stroom zonder TLK maar waar gas bij diezelfde leverancier niet voordelig was. Dat kon je dan beter ergens anders afsluiten (met cashback).

Nu alle energieleveranciers TLK hebben en de cashbacks weer terug zijn is de combinatie stroom+gas vaak voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Ik zou graag het gas voor 3 jaar vastzetten en de elektriciteit voor 1 jaar, omdat ik niet weet hoelang de TLK en de saldering stand houd .En dit in mijn nadeel zou kunnen uitpakken indien hier wijzigingen in op gaat treden en ik die 3 jaar heb vast gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
bones schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:14:
Ervan uitgaande dat je een variabel contract hebt en dat Eneco nog steeds elke 3 maanden de tarieven wijzigt, dan kun je zien dat de gasprijs, die grote invloed heeft op de stroomprijs, 3 maanden geleden lager was dan nu: https://www.ice.com/produ...a?marketId=5786633&span=2.

Eneco heeft sindsdien wel terugleverkosten geïntroduceerd, dus zou je hopen dat het leveringstarief daardoor wat lager wordt, maar dat valt dan blijkbaar tegen.

Hoe dan ook is €0,30 aan de hoge kant, maar bij variabel staat het je gelukkig vrij om een ander contract aan te gaan. Vast 1 jaar is bij Eneco zelf nu €0,26. Bij andere leveranciers nog wel lager tot €0,21. Door gebruik te maken van prijsvergelijkers kun je zien wat in jouw situatie het voordeligst is, rekening houdende met alle aspecten zoals de vaste leveringskosten en eventuele cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:42
Weet iemand of je je ingangsdatum van je energiecontract nog kan laten aanpassen als de 14 dagen bedenktermijn al verstreken is?

Onlangs heb ik gebruik gemaakt van de GC welkom terug aanbieding zonder terugleverboete. Nu kreeg ik te horen dat ik een contractuele boete moet betalen bij mijn huidige energieleverancier en wil ik de ingangsdatum aanpassen onder dezelfde contractvoorwaarden bij GC. Dit contract gaat formeel pas 1 okt in, levering is dus nog niet gestart.

[ Voor 8% gewijzigd door St3ve-0 op 06-07-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@St3ve-0 Ja, kan vaak wel. En vooral GC schijnt niet al te moeilijk te doen. Morgen even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik wil overstappen maar zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Mijn contract loopt begin September af dus net na het zonnen seizoen ivm de zonnepanelen.

In het overstap formulier staat 'wat is het einddatum van je huidige contract', moet ik hier dezelfde datum in zetten als het contract of een dag later?
Want Ik las hier in de dit topic dat jullie een dag later aanhielden klopt dat?

Edit

Wou naar Vattefal overstappen ivm de €250 bonus.
Dat is voor mij de beste deal volgens Gaslicht.
Ik heb een redelijk laagverbruik waardoor de bonus doorslaggevend is.

[ Voor 18% gewijzigd door NicoHF op 07-07-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22
NicoHF schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:03:
Mijn contract loopt begin September af dus net na het zonnen seizoen ivm de zonnepanelen.

In het overstap formulier staat 'wat is het einddatum van je huidige contract', moet ik hier dezelfde datum in zetten als het contract of een dag later?

Edit

Volgens mij hoort de einddatum doorgaans niet meer bij het contract; een jaarcontract b.v. van 7/jul/2023 - 7/jul/2024 startte op 7 juli vorig jaar en liep t/m gisteren 23:59:59. Maar het is ook maar net hoe het verwoord is; in het contract had ook kunnen staan: 7/jul/2023 t/m 6/jul/2024.

Ik zou kijken naar de startdatum en de looptijd. 7/jul/2023 met een looptijd van 1 jaar is dus vandaag niet meer geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Edit

Iets meer informatie zou handig zijn.
Wel/geen pv en hoeveel direct verbruik en hoeveel via saldering?
Het feit dat je over bonus praat klinkt als geen PV.
Dus dan is TLK voor jij geen belemmmering.
Net als TLV geen invloed heeft.

Dus gewoon in je vergelijkers je verbruik invullen en de voor jou meest gunstige deal nemen.
Mocht je in de dichtbije toekomst wel zonnepanelen nemen of investeren in thuisbatterij (dynamisch contract) lees wel goed de kleine lettertjes of verandering in je installatie contract voorwaarden veranderd.
Sommige dynamische contracten sluiten thuisbatterijen uit (of aangepaste leveringstarieven/voorwaarden) omdat je dan "handelt" lees voordeel haalt uit goedkoop inkopen en duurder verkoopt/teruglevert of gebruikt in de avond wat hun winst kost.
(zuigen in zonne uren om op te slaan voor s'avonds te gebruiken zal vermoedelijk minder opvallen dan terugleveren maar toch.)
Zelfde geldt voor tijdens contractduur panelen plaatsen kan je opeens terugleverkosten opleveren die ongunstiger zijn dan bij een ander. (Dus een 3 jarig contract nemen en dan "spontaan" panelen plaatsen is niet meer "contract is contract" zonder veranderende kosten.

Wat betreft je contract datum dat regelen de energie maatschappijen onderling.
Tik in start datum vakje de zelfde datum als eindigen van je huidige.
1 dag later kan ook je zal echt geen dag zonder energie zitten.
De nieuwe energiemaatschappij zal contact opnemen met je huidige en dan zal de overdracht door hun gestroomlijnd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
copykat schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:33:
[...]

Iets meer informatie zou handig zijn.
Wel/geen pv en hoeveel direct verbruik en hoeveel via saldering?
Het feit dat je over bonus praat klinkt als geen PV.
Dus dan is TLK voor jij geen belemmmering.
Net als TLV geen invloed heeft.

Dus gewoon in je vergelijkers je verbruik invullen en de voor jou meest gunstige deal nemen.
Mocht je in de dichtbije toekomst wel zonnepanelen nemen of investeren in thuisbatterij (dynamisch contract) lees wel goed de kleine lettertjes of verandering in je installatie contract voorwaarden veranderd.
Sommige dynamische contracten sluiten thuisbatterijen uit (of aangepaste leveringstarieven/voorwaarden) omdat je dan "handelt" lees voordeel haalt uit goedkoop inkopen en duurder verkoopt/teruglevert of gebruikt in de avond wat hun winst kost.
(zuigen in zonne uren om op te slaan voor s'avonds te gebruiken zal vermoedelijk minder opvallen dan terugleveren maar toch.)
Zelfde geldt voor tijdens contractduur panelen plaatsen kan je opeens terugleverkosten opleveren die ongunstiger zijn dan bij een ander. (Dus een 3 jarig contract nemen en dan "spontaan" panelen plaatsen is niet meer "contract is contract" zonder veranderende kosten.

Wat betreft je contract datum dat regelen de energie maatschappijen onderling.
Tik in start datum vakje de zelfde datum als eindigen van je huidige.
1 dag later kan ook je zal echt geen dag zonder energie zitten.
De nieuwe energiemaatschappij zal contact opnemen met je huidige en dan zal de overdracht door hun gestroomlijnd worden.
Alle relevante informatie staat al in mijn post?
Ik ga een vast contract nemen voor 1 jaar bij Vattefal voor de bonus van €250 en heb zonnepanelen.

In mijn huidige contract staat 'einddatum', moet ik dan dezelfde datum invullen dus stel mijn huidige contract is ingangsdatum 2 September 2023 en einddatum 1 September 2024.

Via gaslicht moet ik mijn einddatum invullen van huidige contract, kan ik daar dan 1 September invullen? Of is het beter om daar dan 2 september in te vullen?

Bovenstaande datums zijn fictief zijn niet mijn eigen data's, maar contract loopt wel in September af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Volgens mij hoort de einddatum doorgaans niet meer bij het contract; een jaarcontract b.v. van 7/jul/2023 - 7/jul/2024 startte op 7 juli vorig jaar en liep t/m gisteren 23:59:59. Maar het is ook maar net hoe het verwoord is; in het contract had ook kunnen staan: 7/jul/2023 t/m 6/jul/2024.

Ik zou kijken naar de startdatum en de looptijd. 7/jul/2023 met een looptijd van 1 jaar is dus vandaag niet meer geldig.
Bedankt voor je hulp, maar helaas kan ik hier niet zoveel mee omdat je het niet zeker weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181

Edit

Je kan toch in je huidige contract zien wanneer de einddatum is en anders kijk je wanneer er is begonnen met leveren door je leverancier, bijvoorbeeld hij is gaan leveren op 2 september, dan loopt je contract t/m 1 september en vul je 1 september als einddatum in bij GasLicht.
Ik ben al zo vaak overgestapt en heb nooit problemen ondervonden van een ingangsdatum, je nieuwe leverancier geeft aan je oude leverancier door dat hij aan je gaat leveren en hoort van de oude leverancier wat de ingangsdatum is.
Ook al geef je een dag eerder of later op bij GasLicht, er wordt altijd de einddatum aangehouden die je oude
leverancier aan je nieuwe doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

NicoHF schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:43:
[...]

Alle relevante informatie staat al in mijn post?
Ik ga een vast contract nemen voor 1 jaar bij Vattefal voor de bonus van €250 en heb zonnepanelen.

In mijn huidige contract staat 'einddatum', moet ik dan dezelfde datum invullen dus stel mijn huidige contract is ingangsdatum 2 September 2023 en einddatum 1 September 2024.

Via gaslicht moet ik mijn einddatum invullen van huidige contract, kan ik daar dan 1 September invullen? Of is het beter om daar dan 2 september in te vullen?

Bovenstaande datums zijn fictief zijn niet mijn eigen data's, maar contract loopt wel in September af.
Ok nu zo teruglees ok dan inderdaad panelen.
Bonus krijgen bij panelen is nieuw. Die kreeg je al een hele tijd niet meer met panelen.
1 jaar en zijn de TLV vs TLK een beetje netjes?
Vattenfall was niet de goedkoopste toen ik keek. (terugleverkosten kwamen toen net in.) en 3 jaar was er ook niet meer.)

Volgens mij maakt t niet veel uit einddatum of einddatum plus 1. Dat regelen ze onderling.
Die opzeg boete is voor mensen die maand(en) of jaren van te voren willen switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
Voor zover ik weet, mag de huidige energieleverancier niet zomaar de einddatum delen met de nieuwe. Tot 2020 was daar het Contract Einde Register (CER) voor. Daar heeft de rechter toen een streep door gezet, omdat er geen grondslag was voor de verwerking van de persoonsgegevens.

Wat het extra verwarrend maakt, is dat verschillende leveranciers een andere betekenis voor "einddatum" gebruiken in het contract. Stel een 1-jarig contract is gestart op 2 september 2023, dan zullen sommige als einddatum 2 september 2024 in het contract zetten, maar andere 1 september 2024.

Volgens mij moet je voor een nieuw contract als "einddatum huidig contract" de datum opgeven waarop je wilt dat de nieuwe levering start. Dus 2 september 2024 in bovenstaand geval.

Hoe dan ook, kun je de startdatum controleren wanneer je het contract ontvangt, en het dan nog een dag laten verschuiven als het niet correct is. Daar doen ze in mijn ervaring niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Gammo schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:10:
Voor zover ik weet, mag de huidige energieleverancier niet zomaar de einddatum delen met de nieuwe. Tot 2020 was daar het Contract Einde Register (CER) voor. Daar heeft de rechter toen een streep door gezet, omdat er geen grondslag was voor de verwerking van de persoonsgegevens.
Toch werkt het wel zo, de nieuwe leverancier zegt ook het huidige contract voor je op en hoort van de huidige leverancier wat de einddatum is, dus per wanneer de nieuwe leverancier gaat leveren.
Dit is mij telefonisch wel eens meegedeeld (na 2020) door een klantenservice medewerker en soms krijg je ook gelijk een mail van je huidige leverancier als de nieuwe leverancier je contract vanaf de vervaldatum voor je opzegt.
Waarom zou dit in strijd zijn met de verwerking van de persoonsgegevens als je energie afneemt bij een leverancier, die einddatum is toch geen staatsgeheim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
copykat schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:17:
[...]

Ok nu zo teruglees ok dan inderdaad panelen.
Bonus krijgen bij panelen is nieuw. Die kreeg je al een hele tijd niet meer met panelen.
1 jaar en zijn de TLV vs TLK een beetje netjes?
Vattenfall was niet de goedkoopste toen ik keek. (terugleverkosten kwamen toen net in.) en 3 jaar was er ook niet meer.)

Volgens mij maakt t niet veel uit einddatum of einddatum plus 1. Dat regelen ze onderling.
Die opzeg boete is voor mensen die maand(en) of jaren van te voren willen switchen.

Ik had verhalen gelezen hier op Tweakers die 1 dag te vroeg waren en daardoor hun bonus niet kregen en of een boete erbij.
Vandaar dat ik het zeker wil weten.

Ik wek niet zoveel energie op en ga alles weg salderen.
Volgens gaslicht komen zij het voordeligst uit de bus voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Gammo schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:10:

Wat het extra verwarrend maakt, is dat verschillende leveranciers een andere betekenis voor "einddatum" gebruiken in het contract. Stel een 1-jarig contract is gestart op 2 september 2023, dan zullen sommige als einddatum 2 september 2024 in het contract zetten, maar andere 1 september 2024.

Volgens mij moet je voor een nieuw contract als "einddatum huidig contract" de datum opgeven waarop je wilt dat de nieuwe levering start. Dus 2 september 2024 in bovenstaand geval.

Hoe dan ook, kun je de startdatum controleren wanneer je het contract ontvangt, en het dan nog een dag laten verschuiven als het niet correct is. Daar doen ze in mijn ervaring niet moeilijk over.
Dus als er als einddatum 2 september in het contract staat moet ik bij gaslicht onder het kopje 'einddatum huidige leverancier' 2 September invoeren en dan zal het goed gaan?
Of toch 3 September omdat ze het dan 3 September in laten gaan ipv 2 september.

Doet 2 september nog mee voor het oude contract of zit ik op 2 september zonder contract?
En is die al op 1 September afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

NicoHF schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:21:
[...]

Dus als er als einddatum 2 september in het contract staat moet ik bij gaslicht onder het kopje 'einddatum huidige leverancier' 2 September invoeren en dan zal het goed gaan?
Of toch 3 September omdat ze het dan 3 September in laten gaan ipv 2 september.

Doet 2 september nog mee voor het oude contract of zit ik op 2 september zonder contract?
En is die al op 1 September afgelopen?
Doe gewoon 1 dag geen contract van val je 1dag in variabel contract dat zal je geen godsvermogen kosten.
Dus 2september einde contract 3september nieuwe in vullen en dan zoeken de 2 leveranciers het zelf maar uit.
Heb jij in iedergeval niet binnen je oude contract de start aan gegeven.
Maar ik denk dat het niks uit maakt zelfde dag of dag later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
copykat schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:25:
[...]

Doe gewoon 1 dag geen contract van val je 1dag in variabel contract dat zal je geen godsvermogen kosten.
Dus 2september einde contract 3september nieuwe in vullen en dan zoeken de 2 leveranciers het zelf maar uit.
Heb jij in iedergeval niet binnen je oude contract de start aan gegeven.
Maar ik denk dat het niks uit maakt zelfde dag of dag later.
Het is zo onduidelijk allemaal dat ik dat maar inderdaad ga doen.
Vraag mij wel af wat dan de andere doen, bijna iedereen stapt over wat vullen jullie in? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

@NicoHF
Bij jouw energiecontract zou een begindatum en een einddatum moeten staan. Bij een jaarcontract zie je dat het totaal aantal dagen 365 (in dit schrikkeljaar 366 dagen) is.
Dus bijvoorbeeld begindatum: 3 september 2023, einddatum: 2 september 2024. Die dagen zijn inclusief, dus je moet je nieuwe contract op 3 september 2024 laten beginnen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:35:
@NicoHF
Bij jouw energiecontract zou een begindatum en een einddatum moeten staan. Bij een jaarcontract zie je dat het totaal aantal dagen 365 (in dit schrikkeljaar 366 dagen) is.
Dus bijvoorbeeld begindatum: 3 september 2023, einddatum: 2 september 2024. Die dagen zijn inclusief, dus je moet je nieuwe contract op 3 september 2024 laten beginnen.
Dankjewel! Van de week ga ik de overstap in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
R0181 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:06:
Toch werkt het wel zo, de nieuwe leverancier zegt ook het huidige contract voor je op en hoort van de huidige leverancier wat de einddatum is, dus per wanneer de nieuwe leverancier gaat leveren.
Dat is niet mijn beleving. Vaak geeft de nieuwe leverancier pas 1 werkdag van te voren (of zelfs op dezelfde werkdag) de opzegging door aan de oude leverancier.
Vroeger was het automatisch na einde oude contract. Dat is al een tijdje niet meer. Je moet nu zelf de datum opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
jobr schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:46:
[...]

Dat is niet mijn beleving. Vaak geeft de nieuwe leverancier pas 1 werkdag van te voren (of zelfs op dezelfde werkdag) de opzegging door aan de oude leverancier.
Vroeger was het automatisch na einde oude contract. Dat is al een tijdje niet meer. Je moet nu zelf de datum opgeven.
Maar hoe werkt dit dan als je 30 dagen van tevoren op moet zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
R0181 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:06:
[...]

Dit is mij telefonisch wel eens meegedeeld (na 2020) door een klantenservice medewerker en soms krijg je ook gelijk een mail van je huidige leverancier als de nieuwe leverancier je contract vanaf de vervaldatum voor je opzegt.
Waarom zou dit in strijd zijn met de verwerking van de persoonsgegevens als je energie afneemt bij een leverancier, die einddatum is toch geen staatsgeheim?
De nieuwe leverancier geeft een overstap inderdaad door aan de bestaande, maar volgens mij wordt daarbij de einddatum van het bestaande contract niet gedeeld met de nieuwe leverancier en houdt die gewoon de startdatum aan die de klant opgeeft.

Ik heb zelf vorig jaar nog meegemaakt dat bij een nieuw contract de startdatum een dag te vroeg gezet werd.

2 weken geleden hebben mede-Tweakers ook berichten gepost waaruit blijkt dat de nieuwe leverancier de startdatum niet afstemt op de einddatum van het bestaande contract:
- NikkelV in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
- sll in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
jobr schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:46:
[...]

Volgens mij geven ze het vrijwel direct door aan de oude leverancier, ook vanwege de opzegtermijn. Sommige leveranciers sturen dan direct een e-mail hierover naar de klant en andere pas later.

Ik heb zelf een gas-overstap gedaan op 11 april met ingang van 1 juli, waarbij ik op 11 april later die dag al een e-mail kreeg van mijn oude leverancier over dat ik ze ging verlaten.

Maar bij een stroom-overstap dit jaar kreeg ik pas een bericht van mijn oude leverancier op de startdatum van het nieuwe contract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09 13:48
Ik wil hier toch even een reminder plaatsen voor het goed nakijken van eindafrekening.

Het was even een klusje, want 6 pagina's en echt heel duidelijk was het niet. Maar mijn welkomstbonus (loyaliteitsbonus/cashback etc) was dus niet verrekend. Dat is netjes binnen 24 uur opgepakt door de energiemaatschappij.

Maar dit gaat vaak wel om een behoorlijk bedrag, dus je doet er goed aan om het toch even door te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik heb 2 vragen:

1) Kun je bij Essent alleen een gascontract verlengen?

2) Indien ik zou willen overstappen voor gas naar een andere aanbieder, kan dat ook 6 maanden van te voren of is dit maximaal 3 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
turkeyhakan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:45:
Ik heb 2 vragen:

1) Kun je bij Essent alleen een gascontract verlengen?

2) Indien ik zou willen overstappen voor gas naar een andere aanbieder, kan dat ook 6 maanden van te voren of is dit maximaal 3 maanden?
1) bel Essent op en je weet het.

2) Deze termijnen zijn voor elke aanbieder anders, dus zul je moeten kijken wat de aanbieder van jou keuze hier aangeeft.
Hou wel met één ding rekening, gas is in de zomer narmaal gezien goedkoper dan in de winter, idem voor stroom. De beste tarieven vind je normaal gezien dus eerder in de zomer (nu dus) dan in de winter.

bij bv Delta Energie kun je ook alleen gas afsluiten (zelfs voor 3 jaar vast) : https://www.deltaenergie.nl/stroom-gas/delta-gas/

je kunt ze ook gewoon bellen, en hebben een overstapservice. https://www.deltaenergie....appen-naar-delta-energie/

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:02:
[...]

1) bel Essent op en je weet het.

2) Deze termijnen zijn voor elke aanbieder anders, dus zul je moeten kijken wat de aanbieder van jou keuze hier aangeeft.
Hou wel met één ding rekening, gas is in de zomer narmaal gezien goedkoper dan in de winter, idem voor stroom. De beste tarieven vind je normaal gezien dus eerder in de zomer (nu dus) dan in de winter.

bij bv Delta Energie kun je ook alleen gas afsluiten (zelfs voor 3 jaar vast) : https://www.deltaenergie.nl/stroom-gas/delta-gas/

je kunt ze ook gewoon bellen, en hebben een overstapservice. https://www.deltaenergie....appen-naar-delta-energie/
1) Essent heeft geen gas-only contracten geven ze aan. Vandaar mijn vraag hier.

2) Ik wil nu ook graag zekerheid voor mijn gas, omdat deze inderdaad straks richting de winter weer duurder gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:06:
[...]

2) Ik wil nu ook graag zekerheid voor mijn gas, omdat deze inderdaad straks richting de winter weer duurder gaat worden.
Ik neem aan dat je nu gas en stroom afneemt bij Essent en dat je voor gas bij Eesent wil blijven en stroom bij een andere leverancier wil afnemen? Klopt dat?

Als Essent duidelijk aangeeft dat zij geen gasonly doen, dan ontkom je er niet aan naar iemand te gaan die wel gasonly aanbiedt. Daar zou je even naar moeten zoeken. @MacD007 geeft al een voorzetje.

Tweakers kunnen er ook niets aan veranderen dat dat het beleid is van Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
RCBL schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Ik neem aan dat je nu gas en stroom afneemt bij Essent en dat je voor gas bij Eesent wil blijven en stroom bij een andere leverancier wil afnemen? Klopt dat?

Als Essent duidelijk aangeeft dat zij geen gasonly doen, dan ontkom je er niet aan naar iemand te gaan die wel gasonly aanbiedt. Daar zou je even naar moeten zoeken. @MacD007 geeft al een voorzetje.

Tweakers kunnen er ook niets aan veranderen dat dat het beleid is van Essent.
Exact. Helaas geen leverancier kunnen vinden die 6 maanden vooruit een contract afsluit;...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:23:
Exact. Helaas geen leverancier kunnen vinden die 6 maanden vooruit een contract afsluit;...
Greenchoice en Delta kun je met gas apart 6 maanden van tevoren afsluiten. (pricewise.nl of overstappen.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Novax schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:36:
[...]

Greenchoice en Delta kun je met gas apart 6 maanden van tevoren afsluiten. (pricewise.nl of overstappen.nl)
Via Pricewise.nl kan ik geen gas-only selecteren. Maar bij overstappen.nl wel, top!! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:45:
Via Pricewise.nl kan ik geen gas-only selecteren. Maar bij overstappen.nl wel, top!! Thanks!
Bij pricewise moet je vanaf de beginpagina stroomverbruik op 0 zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Novax schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Bij pricewise moet je vanaf de beginpagina stroomverbruik op 0 zetten
Thanks, via Greenchoice hun eigen website kun je ook al de levering op 1-1 zetten!! Top!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
turkeyhakan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:06:
[...]

snap ik, dus dan zou de delta (gas only) ook voor 3 jaar vast, wel een leuke optie zijn, en zie de post van @Novax dat kan dus ook 6mnd vooraf.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:01:
[...]

snap ik, dus dan zou de delta (gas only) ook voor 3 jaar vast, wel een leuke optie zijn, en zie de post van @Novax dat kan dus ook 6mnd vooraf.
Thanks, ik ga denk ik toch voor Greenchoice. Geeft iets meer zekerheid heb ik het idee. Vattenfall (moederbedrijf) heb ik het niet zo mee..

@Novax ook enorm bedankt voor de Mediamarkt actie bij Essent!!

@Novax nog een extra vraag: zou jij kiezen voor Delta Energie of Greenchoice?

[ Voor 15% gewijzigd door turkeyhakan op 08-07-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

JB

Cédric roelt!

Hmm ik krijg ineens mails van Innova om mijn meterstanden door te geven. Het meternummer komt niet overeen met mijn meter in de meterkast.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:53
Ik zit met een vraag, dat als ik die aan 3 verschillende mensen stel ik 3 verschillende antwoorden krijg, idem als ik maatschappijend vraag.

Mijn vraag gaat over salderen, waarbij ik er vanuit ga dat we in NL nog steeds per jaar salderen. Klopt dit?

Indien dit zo is dat is het toch vrij simpel: Als ik 4000kWh verbruik per jaar, en ik wek 3000kWh op dan betaal ik netto nog voor 1000kWh. Of per dag gezien: Als ik op maandag 20kWh opwek en verbrruik 10kWh dan heb ik 10kWh over. Als ik op dinsdag niets opwek maar 10kWh verbruik dan sta ik nog steeds op 0 omdat ik van de maandag nog 10kWh over had.

Klopt deze redenering?
Vattenfall zegt, nee dit klopt niet, je krijgt voor die 10kWh een kleine vergoeding maar je spaart het niet op. Maar dan is toch de essentie van salderen?

Want als dit klopt dan is het minder rooskleuring en betaal ik dus feitelijk meer dan als ze netjes zouden salderen. Immers, in de winter werk ik bijna niets op en betaal ik dus de volle pond per kWh minus het gespaarde stuk van de zomermaanden wat ik op een dag niet verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
User87231 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:01:
Ik zit met een vraag, dat als ik die aan 3 verschillende mensen stel ik 3 verschillende antwoorden krijg, idem als ik maatschappijend vraag.

Mijn vraag gaat over salderen, waarbij ik er vanuit ga dat we in NL nog steeds per jaar salderen. Klopt dit?

Indien dit zo is dat is het toch vrij simpel: Als ik 4000kWh verbruik per jaar, en ik wek 3000kWh op dan betaal ik netto nog voor 1000kWh. Of per dag gezien: Als ik op maandag 20kWh opwek en verbrruik 10kWh dan heb ik 10kWh over. Als ik op dinsdag niets opwek maar 10kWh verbruik dan sta ik nog steeds op 0 omdat ik van de maandag nog 10kWh over had.

Klopt deze redenering?
Vattenfall zegt, nee dit klopt niet, je krijgt voor die 10kWh een kleine vergoeding maar je spaart het niet op. Maar dan is toch de essentie van salderen?

Want als dit klopt dan is het minder rooskleuring en betaal ik dus feitelijk meer dan als ze netjes zouden salderen. Immers, in de winter werk ik bijna niets op en betaal ik dus de volle pond per kWh minus het gespaarde stuk van de zomermaanden wat ik op een dag niet verbruik.
Salderen is inderdaad nog steeds per jaar, wat je teruglevert wordt van je verbruik afgetrokken, tenzij je een dynamische contract hebt.
Maar tegenwoordig hebben ze een terugleververgoeding in het leven geroepen, voor elke kilowatt stroom die je teruglevert moet je een vergoeding voor betalen, die vergoeding verschilt per maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:14
@User87231 Energie belasting is per jaar, kale leverkosten staat periode niet letterlijk meer in de huidige wet, de bedoeling is, helder per jaar, maar is die bij een van de aanpassingen verdwenen en daar maken energieleverancier gebruik van om erop te gokken dat niet te veel klanten naar geschillencommisie of rechter stappen na een eind/jaar rekening en de kosten daarvan minder zijn dan de voordelen voor energieleverancier om het per kortere periode te doen.
(ACM houdt enkel toezicht op wat in de wet staat of houdt op dat punt toezicht op de informatieverstrekking, dat geldt ook voor terugleverboetes, de prijscomponent staat niet in de wet en de concept wet afbouw salderingregeling, die voor salderen per tariefperiode zou invoeren is niet door de 1e kamer gekomen afgelopen Februari)

Vattenfal: was het antwoordt niet voor dynamisch contract, tarief periode voor kaal levertarief bij dynamisch daar per uur en ergiebelasting is per jaar.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Laatst online: 22:17
User87231 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:01:

Indien dit zo is dat is het toch vrij simpel: Als ik 4000kWh verbruik per jaar, en ik wek 3000kWh op dan betaal ik netto nog voor 1000kWh. Of per dag gezien: Als ik op maandag 20kWh opwek en verbruik 10kWh dan heb ik 10kWh over. Als ik op dinsdag niets opwek maar 10kWh verbruik dan sta ik nog steeds op 0 omdat ik van de maandag nog 10kWh over had.

Klopt deze redenering?
Ja deze redenering over "salderen" klopt.

Alleen moet je rekening houden dat op maandag alle teruggeleverde kWh's apart worden gemeten, ongeacht of dagsaldo in jouw geval 10 kWh is.
Alle op apart telwerk gemeten teruglevering kost je de zogenoemde TerugLeverKosten, zeg maar een bewaarloon van bijv. 5 ct.
Als je later in het afrekeningsjaar deze kWh's weer gebruikt (=salderen) dan kostte deze kWh's dus die 5 ct in plaats van het normale tarief. Je bespaart ondanks deze terugleverKOSTEN dus toch wel!

Het meest simpele is dus als je een ferraris-meter met draaischijf hebt om deze niet vrijwillig te laten vervangen. :9~ Die salderen automatisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
NicoHF schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:56:
[...]

Salderen is inderdaad nog steeds per jaar, wat je teruglevert wordt van je verbruik afgetrokken, tenzij je een dynamische contract hebt.
Maar tegenwoordig hebben ze een terugleververgoeding in het leven geroepen, voor elke kilowatt stroom die je teruglevert moet je een vergoeding voor betalen, die vergoeding verschilt per maatschappij.
Ik was in de veronderstelling dat die vergoeding dus enkel was voor alles boven je verbruik. Dus stel ik verbruik 4000kWh per jaar en lever terug 5000kWh dan betaal ik voor 1000 kWh een terugleververgoeding.
Naar mijn mening is het dus allemaal wel minder interessant geworden als je alleen in je tariefklasse mag salderen. Immers in de avonduren wek ik geen stroom op en betaal ik dus alsnog voor die gebruikte kWh... terwijl ik overdag genoeg heb gepspaard om uit dat potje te vissen voor de avonduren...

toch maar aan de thuisaccu?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
User87231 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:59:
Naar mijn mening is het dus allemaal wel minder interessant geworden als je alleen in je tariefklasse mag salderen. Immers in de avonduren wek ik geen stroom op en betaal ik dus alsnog voor die gebruikte kWh... terwijl ik overdag genoeg heb gepspaard om uit dat potje te vissen voor de avonduren...
Sommige salderen per telwerk en anderen over beide. Zie hier bijna onderaan: https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/salderen
Meestal kun je dat wel zien als je een berekening maakt op de site van de leverancier.
En anders kiezen voor enkeltarief. Bij bijv Engie en greenchoice kun je dat na start van het (jaar) contract het hele jaar nog doen (met terugwerkende kracht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Truus01 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:30:
Maar hoe werkt dit dan als je 30 dagen van tevoren op moet zeggen?
Bij afsluiten moet je een datum kiezen die na 30 dagen in de toekomst ligt. Daar zit het eigenlijk al in want dat doen ze (vrijwel) allemaal. Mijn ervaring is dat de oude leverancier daar dus niet naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Gammo schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:49:
Volgens mij geven ze het vrijwel direct door aan de oude leverancier, ook vanwege de opzegtermijn. Sommige leveranciers sturen dan direct een e-mail hierover naar de klant en andere pas later.

Ik heb zelf een gas-overstap gedaan op 11 april met ingang van 1 juli, waarbij ik op 11 april later die dag al een e-mail kreeg van mijn oude leverancier over dat ik ze ging verlaten.
Misschien dat dit een beetje leverancier afhankelijk is. Ik heb het wel eens een paar keer nagevraagd of ze de opzegging al hadden gekregen (binnen de 30 dagen). Antwoord was nee en dat ze dit pas op de dag zelf of 1 dag daarvoor binnenkrijgen.

Beetje vreemd dat als je 11 april afsluit je een dag later al een melding krijgt. Je hebt immers ook een bedenktermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
[...]

Ik was in de veronderstelling dat die vergoeding dus enkel was voor alles boven je verbruik. Dus stel ik verbruik 4000kWh per jaar en lever terug 5000kWh dan betaal ik voor 1000 kWh een terugleververgoeding.

De term terugleververgoeding (TLV) wordt hier incorrect gebruikt voor terugleverkosten (TLK). De TLV krijg je inderdaad voor je overschot (de 1000 kWh in jouw voorbeeld).

De TLK staat hier los van en betaal je over de gehele teruglevering vanuit de meter (5000 kWh in jouw voorbeeld). De reden daarvoor is dat leveranciers de kosten van de salderingsregeling willen doorberekenen aan de consument. Het heeft geen zin om dat alleen over het overschot te doen.

De reden dat je de teruglevering voor de TLK niet opbouwt is omdat Vattenfall met schalen op jaarbasis werkt. Omdat we nu in de eerste maanden van de TLK zitten wordt daarvoor het gemiddelde van je teruglevering over de afgelopen jaren gebruikt. En dan maakt het dus niet uit of je één dag niets teruggeleverd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:24
Hallo, weet er iemand hoe ik de RC waarde van mijn vloer kan uitrekenen?
De opbouw is 10cm beton vv wapeningsnet en 3 cm cementdekvloer direct op zand gefundeerd.
Ik overweeg nu om de cementdekvloer te verwijderen en hiervoor geisoleerde noppenplaat terug te plaatsen. Wat zou RC waarde zijn van gewapend beton a 10cm dik en dan de noppenplaat met 10mm EPS..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00
Ik zit nog 1,5 jaar bij GC, maar wil eigenlijk een beter contract voor mijn gas. Kan ik dit nou loskoppelen en elders gas afnemen en dan alleen de boete voor gas betalen? Op de site van GC kan ik het wel lost selecteren, maar ik los ook ergens dat als je 1 vd twee opzegt het andere ook meteen wordt opgezegd. Wie weet hoe dat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Niet online
[...]

Voor de zekerheid: heb je bij jouw contract wel terugleverkosten? Als je bij Vattenfall een vast contract hebt die afgesloten is voor 23 mei 2024 heb je die niet namelijk.

Een thuisaccu is over het algemeen financieel nog niet interessant (voor gebruik eigen zonnestroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

chielsen schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:58:
Ik zit nog 1,5 jaar bij GC, maar wil eigenlijk een beter contract voor mijn gas. Kan ik dit nou loskoppelen en elders gas afnemen en dan alleen de boete voor gas betalen? Op de site van GC kan ik het wel lost selecteren, maar ik los ook ergens dat als je 1 vd twee opzegt het andere ook meteen wordt opgezegd. Wie weet hoe dat zit?
Geen idee, maar je kunt gewoon whatsappen met de ks van greenchoice. Zij zullen het wel weten

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Novax schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:57:
[...]

De term terugleververgoeding (TLV) wordt hier incorrect gebruikt voor terugleverkosten (TLK). De TLV krijg je inderdaad voor je overschot (de 1000 kWh in jouw voorbeeld).

De TLK staat hier los van en betaal je over de gehele teruglevering vanuit de meter (5000 kWh in jouw voorbeeld). De reden daarvoor is dat leveranciers de kosten van de salderingsregeling willen doorberekenen aan de consument. Het heeft geen zin om dat alleen over het overschot te doen.

De reden dat je de teruglevering voor de TLK niet opbouwt is omdat Vattenfall met schalen op jaarbasis werkt. Omdat we nu in de eerste maanden van de TLK zitten wordt daarvoor het gemiddelde van je teruglevering over de afgelopen jaren gebruikt. En dan maakt het dus niet uit of je één dag niets teruggeleverd hebt.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ook dit is weer nieuw voor mij omdat ik dacht dat je alleen kosten (TLK) boven een bepaalde teruglevering.
En voor de duidelijkheid je betaald dus alleen de TLK voor de kWh die ik terug geef aan het net niet die ik direct gebruik.

Los van de kosten mag ik de aantal kWh over het jaar die ik gebruik en opwek nog wel tegen elkaar wegstrepen alleen de kWh die ik terugstuur betaal ik dus de TLK voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
User87231 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:06:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ook dit is weer nieuw voor mij omdat ik dacht dat je alleen kosten (TLK) boven een bepaalde teruglevering.
En voor de duidelijkheid je betaald dus alleen de TLK voor de kWh die ik terug geef aan het net niet die ik direct gebruik.

Los van de kosten mag ik de aantal kWh over het jaar die ik gebruik en opwek nog wel tegen elkaar wegstrepen alleen de kWh die ik terugstuur betaal ik dus de TLK voor.
1. Klopt.

2. Klopt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38
JB schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:25:
Hmm ik krijg ineens mails van Innova om mijn meterstanden door te geven. Het meternummer komt niet overeen met mijn meter in de meterkast.
Kan zo maar zijn dat je huis meerdere aansluitingen heeft voor bijvoorbeeld één laadpaal of een verkeerslicht.
Je kunt het hier eventueel bekijken.
https://www.eancodeboek.nl/

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JJmac schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:50:
[...]

Kan zo maar zijn dat je huis meerdere aansluitingen heeft voor bijvoorbeeld één laadpaal of een verkeerslicht.
Je kunt het hier eventueel bekijken.
https://www.eancodeboek.nl/
Online vind ik maar 1 aansluiting, in de mail van Innova staan twee EAN nummers, waarvan er 1tje klopt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:09
JB schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Online vind ik maar 1 aansluiting, in de mail van Innova staan twee EAN nummers, waarvan er 1tje klopt.
Nou laat maar weten wat Innova daarop zegt he. Beetje lastig voor ons om te speculeren:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Gramser schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Nou laat maar weten wat Innova daarop zegt he. Beetje lastig voor ons om te speculeren:)
Ik ga nog even niks doen. Het nummer komt niet overeen met mijn meter, dus ik vul het niet in.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:12:
[...]

Ik ga nog even niks doen. Het nummer komt niet overeen met mijn meter, dus ik vul het niet in.
Misschien zoiets als dit Volksdennis in "Greenchoice van dubbel naar enkeltarief verrassings factuur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Vraagje aan diegene met het Mediamarkt Essent contract: staat bij jullie in de Essent omgeving onder "Mijn contract" terugleverkosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:36:
Vraagje aan diegene met het Mediamarkt Essent contract: staat bij jullie in de Essent omgeving onder "Mijn contract" terugleverkosten?
Nee, staan er bij mij niet. Heb mijn contract 23 mei afgesloten en 6 juni in laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
bhartman schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:59:
[...]

Nee, staan er bij mij niet. Heb mijn contract 23 mei afgesloten en 6 juni in laten gaan.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ik heb mij aangemeld bij een nieuwe energieleverancier.
Mijn contract loopt in september af en zie nu in de mail dat die in Juli al begint en naderhand wordt gecorrigeerd omdat ik nog lopende contract hebt.
Hierdoor zou het kunnen dat mijn looptijd minder dan 1 jaar is?
Gaat dit dan nog wel goedkomen met de bonus?
Duur levering
Vaste tarieven t/m 31-07-2025. Hierna krijgt u geleverd tegen variabele tarieven. De looptijd van dit contract is soms korter dan één jaar. Dit is het geval als u nog een lopend contract heeft en dit duurt nog 60 dagen, of korter. Vattenfall wacht dan de einddatum van dat contract af. Pas dan gaat uw contract in. Zo hoeft u geen opzegvergoeding te betalen. De looptijd van uw nieuwe contract is dan op zijn hoogst 60 dagen korter dan één jaar.
Heeft u zonnepanelen of krijgt u zonnepanelen? Vattenfall rekent naast de vaste leveringskosten per jaar ook terugleverkosten indien u beschikt over zonnepanelen. Met terugleverkosten worden de kosten gedekt voor het terugleveren van uw opgewekte stroom. De kosten bestaan uit een vast bedrag per dag waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoeveelheid daadwerkelijk opgewekte stroom per jaar. Per schaal gelden er vaste terugleverkosten. Let op: de kosten die u hier ziet zijn gebaseerd op de door u geschatte hoeveelheid opgewekte stroom. De definitieve kosten worden berekend op uw jaar- of eindafrekening.
De terugleverkosten gelden alleen als u zelf stroom opwekt en zullen van toepassing zijn zodra we teruglevering van elektriciteit op uw aansluiting registreren. Ook als dit tijdens de looptijd van uw contract is.

Korting
€ 275. de korting wordt op de jaarafrekening verrekend. U heeft recht op de korting wanneer u klant blijft tot de vermelde einddatum en voldoet aan overige actievoorwaarden.

[ Voor 70% gewijzigd door NicoHF op 09-07-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
Wat is er gaande bij Oxxio? Ik zie vaste kosten voor stroom op 33,99 per maand en gas op 7,99 via deze link.

Maar hier 5,99 per aansluiting per maand.

Weet iemand hoe het zit? Ik heb nog een contract lopen tot en met nov. 2024 (afgesloten in 2021).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:34:
Wat is er gaande bij Oxxio? Ik zie vaste kosten voor stroom op 33,99 per maand en gas op 7,99 via deze link.

Maar hier 5,99 per aansluiting per maand.

Weet iemand hoe het zit? Ik heb nog een contract lopen tot en met nov. 2024 (afgesloten in 2021).
Voor het modelcontract mogen ze geen terugleverkosten introduceren dus maken ze de vaste kosten hoger om mensen daarvan weg te jagen.
Pagina: 1 ... 136 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden