Bedankt en jij ook @rick-1975.Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:49:
[...]
Voor het modelcontract mogen ze geen terugleverkosten introduceren dus maken ze de vaste kosten hoger om mensen daarvan weg te jagen.
Nieuwe regel per 1 juli dus. Ik neem aan dat vaste contracten blijven zoals ze blijven en niet direct mee wijzigen?
Ik snap het nu niet meer hoor. Ik dacht dat terugleverkosten wel mogen? En nu toch opeens niet meer? Ik snap niet meer waar ik aan toe ben.
Het modelcontract is verplicht voor de leveranciers neem ik aan, anders heet het geen 'model'contract. Maar wat zijn de uitgangspunten nu..?
Modelcontracten staan vast en mogen niet gewijzigd worden met extra kostenposten (zoals terugleverkosten).GrazendeKoe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:02:
[...]
Bedankt en jij ook @rick-1975.
Nieuwe regel per 1 juli dus. Ik neem aan dat vaste contracten blijven zoals ze blijven en niet direct mee wijzigen?
Ik snap het nu niet meer hoor. Ik dacht dat terugleverkosten wel mogen? En nu toch opeens niet meer? Ik snap niet meer waar ik aan toe ben.
Het modelcontract is verplicht voor de leveranciers neem ik aan, anders heet het geen 'model'contract. Maar wat zijn de uitgangspunten nu..?
Andere contracten zijn redelijk vormvrij, daar kunnen dus wel terugleverkosten in zitten.
En hoe zit dat nu met de nieuwe regering? Ik weet dat salderen per 2027 verdwijnt.Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:08:
[...]
Modelcontracten staan vast en mogen niet gewijzigd worden met extra kostenposten (zoals terugleverkosten).
Andere contracten zijn redelijk vormvrij, daar kunnen dus wel terugleverkosten in zitten.
Hebben de leveranciers nu modelcontracten te gebruiken? Wie stelt zo'n modelcontract vast? Je geeft aan dat ze niet zomaar kosten mogen opvoeren, maar dan mogen ze toch ook geen vaste leveringskosten zomaar omhoog gooien? En mogen terugleverkosten vandaag de dag nog wel of niet?
Waarom mag het niet bij een modelcontract maar bij een vast contract weer wel?Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:08:
[...]
Modelcontracten staan vast en mogen niet gewijzigd worden met extra kostenposten (zoals terugleverkosten).
Zoals gezegd, een modelcontract is vastgelegd. De inhoud kan niet wijzigen, alleen de tarieven.NicoHF schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:14:
[...]
Waarom mag het niet bij een modelcontract maar bij een vast contract weer wel?
Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0038851/2016-12-08
En tarieven zijn niet vast onderdeel van het model?Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:36:
[...]
Zoals gezegd, een modelcontract is vastgelegd. De inhoud kan niet wijzigen, alleen de tarieven.
Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0038851/2016-12-08
Contract is binnen, ik snap dit niet gaat het zo goed?NicoHF schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:29:
Ik heb mij aangemeld bij een nieuwe energieleverancier.
Mijn contract loopt in september af en zie nu in de mail dat die in Juli al begint en naderhand wordt gecorrigeerd omdat ik nog lopende contract hebt.
Hierdoor zou het kunnen dat mijn looptijd minder dan 1 jaar is?
Gaat dit dan nog wel goedkomen met de bonus?
[...]
Kijk de datums
:strip_exif()/f/image/ng1BrSwS6J7tpmeSRTKmU7Vg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qe45FXRx8lVJE4gCkCAGiTll.jpg?f=fotoalbum_large)
Je moet een jaar lid blijven voor de bonus maar krijg een contract van September tot en met Juli?
Exacte datum weg gelaten wegens privacy
Ik gok dat de nieuwe regering al voor 2027 verdwijnt, in elk geval eerder dan de salderingsregelingGrazendeKoe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:11:
[...]
En hoe zit dat nu met de nieuwe regering? Ik weet dat salderen per 2027 verdwijnt.
Hebben de leveranciers nu modelcontracten te gebruiken? Wie stelt zo'n modelcontract vast? Je geeft aan dat ze niet zomaar kosten mogen opvoeren, maar dan mogen ze toch ook geen vaste leveringskosten zomaar omhoog gooien? En mogen terugleverkosten vandaag de dag nog wel of niet?
Maar modelcontract betekent alleen dat de 'soort' kosten vaststaan. Deze mogen (even versimpeld) alleen een vast bedrag per maand, plus een variabele prijs per kWh bevatten. Terugleverkosten is geen 'soort' kostenpost die daar mag worden berekend. Dus proberen energiebedrijven deze contracten onaantrekkelijk te maken door de kosten die er wel op mogen staan, zo hoog mogelijk te maken. Ten tijde van het Russische gas gedoe probeerden leveranciers deze contracten zelfs te 'verstoppen' om te voorkomen dat klanten voordeliger contracten konden afsluiten.
Wat wijsheid is voor jezelf is helaas koffiedik kijken.
Energiebelasting en netwerkkosten en BTW zijn geen onderdeel van je contract.Ruvo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:47:
Vraagje: met bv een energiecontract van 1 jul 2023 tot 1 jul 2024; rekent de energieleverancier dan 1 tarief voor de gehele periode voor energiebelasting en netbeheerkosten? Of per jaar een eigen tarief?
Deze kunnen op elk moment wijzigen, daar heeft een leverancier geen enkele invloed op.
Energie belasting word door de regering bepaald dus dáár is geen datum of contract afspraak aan verbonden.Ruvo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:47:
Vraagje: met bv een energiecontract van 1 jul 2023 tot 1 jul 2024; rekent de energieleverancier dan 1 tarief voor de gehele periode voor energiebelasting en netbeheerkosten? Of per jaar een eigen tarief?
Netbeheerkosten word door bijv. Liander bepaald en of zij gedurende jou contract een prijs afspraak handhaven geen idee.
Leveringskosten daarintegen zijn gedurende jou contract duur vastgelegd.
Net als tarieven in leveren en aankopen (einde 365 dagen word je overschot verrekend met je afgesproken TLV)
Salderen is daarintegen weer een staats aangelegenheid die door de steeds hogere percentage panelen de energiemaatschappijen en netbeheerder steeds zwaarder op hun winstmarge drukt waardoor ze een aantal maatregelen namen:
Pv? Geen 250,- welkomst bonus
Pv? Hogere leveringskosten.
Pv? Hogere leverings tarieven electra en soms ook gas
Pv? TLK per kwh is nu geïntroduceerd.( wat nog moet blijken is of ze de hierboven beschreven "PV houderschapkosten" daarmee weer afschaffen... Ik vrees t kwartje van kok principe.
Hoe lang salderen nog kan? Voor nu is 2027 benoemd maar t kan zomaar 2025 of 2037 gaan worden en ingeval van 2025 is je vaste contract tot 2027 kwa salderen dus een 1jarig contract geworden.
(Ook hier ben ik benieuwd of ze de ingebakken verhogingen dan in je 3 jarig contract vanwege de salderings kosten voor de energieleverancier zullen aanpassen omdat je voordeel kwa salderen wegvalt....ook hier vrees ik dat je t bokje bent.)
Nogsteeds is een 3jarig contract zonder TLK/per kwh een gunstige versie.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Zou iemand met ervaring hier asjeblieft naar kunnen kijken en mij helpen met de vraag of dit zo goed gaat ivm de bonus?NicoHF schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:30:
[...]
Contract is binnen, ik snap dit niet gaat het zo goed?
Kijk de datums
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je moet een jaar lid blijven voor de bonus maar krijg een contract van September tot en met Juli?
Exacte datum weg gelaten wegens privacy
Heel erg bedankt.
Strikt volgens de actievoorwaarden niet maar stuur een e-mail naar de klantenservice van Vattenfall en zij zullen zeggen dat de korting wel zal worden toegepast ook al is het geen heel jaar, dan heb je in ieder geval een referentie.NicoHF schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:53:
[...]
Zou iemand met ervaring hier asjeblieft naar kunnen kijken en mij helpen met de vraag of dit zo goed gaat ivm de bonus?
Heel erg bedankt.
Ik zal ze wel gaan mailen is wel een goed idee, thanks.Novax schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:48:
[...]
Strikt volgens de actievoorwaarden niet maar stuur een e-mail naar de klantenservice van Vattenfall en zij zullen zeggen dat de korting wel zal worden toegepast ook al is het geen heel jaar, dan heb je in ieder geval een referentie.
Maar waarom geven ze niet een jaarcontract maar korter dan een jaar, terwijl ik een jaarcontract afsluit?
Mijn contract start in September en eindigt in Juli, ik snap niet waarom dat zo is, weet jij dat toevallig?
Er staat toch looptijd "tot 11 maanden".NicoHF schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:12:
[...]
Ik zal ze wel gaan mailen is wel een goed idee, thanks.
Maar waarom geven ze niet een jaarcontract maar korter dan een jaar, terwijl ik een jaarcontract afsluit?
Mijn contract start in September en eindigt in Juli, ik snap niet waarom dat zo is, weet jij dat toevallig?
Sigaar uit eigen doos dus... verder zou ik het met Vattenfall opnemen, wij kennen het contract niet.
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 10-07-2024 15:17 ]
Geen idee, Vattenfall is de enige die dit doet, wellicht heeft het te maken met hun inkoop dat ze zelf contracten hebben die tot een vaste datum lopen.NicoHF schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:12:
[...]
Ik zal ze wel gaan mailen is wel een goed idee, thanks.
Hun antwoord was:
Ik had ze bericht via WhatsApp en heel snel bericht terug. Als je ook op deze manier contact opneemt, heb je het ook zwart op wit staan voor volgend jaar.Goedemorgen, ik snap dat je daar dan zekerheid over wil.
Het contract wat je nu hebt aangevraagd heeft een standaard ingangsdatum van 1 juli. Je kunt er wel voor kiezen (en dat heb je zie ik gedaan) om het later in te laten gaan, in jouw geval 10 juli. De einddatum verschuift daarmee inderdaad niet.
Dit verandert verder niets aan de voorwaarden van het contract. Je hebt nog steeds recht op het welkomstcadeau van €435 dat we aan het einde van je contract meenemen op de jaarafrekening. Een jaarafrekening komt altijd een jaar na aanmelding, dus in jouw geval in juli 2025. Je contract is dan ook uitgezeten.
Komt je jaarafrekening na 1 juli, dan kan het zijn dat er inderdaad een klein stukje variabel tarief in zit (tenzij je zelf na een jaar besluit om te verlengen of weer over te stappen voor die datum.)
Je loopt wel risico op een stukje variabel tarief, maar in mijn geval is dat maar 10 dagen... Mijn conclusie is dus: tarieven staan minder dan een jaar vast, maar voor de bonus moet je wel een jaar klant zijn geweest.
Ik wil graag in Excel bijhouden wat mij kosten/opbrengsten zijn - ook in combinatie met de auto - maar ik vraag me nu af hoe het salderen werkt in geval van twee tarieven vanwege belastingen in een vast contract. Ik vind wel op heel veel plekken wat er gebeurt in variabele contracten (al is dat volgens mij nog wel onderhevig aan interpretatie en doet de ene partij dit meer naar de geest van de wet dan de andere).
Kleine voetnoot: vermoedelijk is dit al honderd keer uitgelegd en ik dacht ook dat ik het begreep, maar blijkbaar toch niet... iemand?
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Gebeurde voorheen wel vaker. Heb ik ook al eens gehad bij Eneco volgens mijNicoHF schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:12:
Die variëren ook per kalender jaar en zijn geen onderdeel van het contract.copykat schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:32:
Netbeheerkosten word door bijv. Liander bepaald en of zij gedurende jou contract een prijs afspraak handhaven geen idee.
Die conclusie maak ik niet op uit het antwoord van Vattefal.sll schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:36:
Ik had vorige maand ook een Vattenfall-contract afgesloten waar hetzelfde speelde. Echter de ingang was 10 juli 2024 t/m 30 juni 2025.
Hun antwoord was:
[...]
Ik had ze bericht via WhatsApp en heel snel bericht terug. Als je ook op deze manier contact opneemt, heb je het ook zwart op wit staan voor volgend jaar.
Je loopt wel risico op een stukje variabel tarief, maar in mijn geval is dat maar 10 dagen... Mijn conclusie is dus: tarieven staan minder dan een jaar vast, maar voor de bonus moet je wel een jaar klant zijn geweest.
Zie de laatste alinea, tenzij je zelf voor die tijd verlengt of overstapt.
Ik snap je niet. Denk je dat de bonus ook uitbetaald wordt als je het contract gewoon uitdient tot einddatum en dus geen volledig jaar klant bent geweest? Of bedoel je iets anders?NicoHF schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:21:
[...]
Die conclusie maak ik niet op uit het antwoord van Vattefal.
Zie de laatste alinea, tenzij je zelf voor die tijd verlengt of overstapt.
Ik lees de uitleg van vattenfall ook als "die 10 dagen veranderen niets aan de contractbonus". Misschien doen ze gewoon niet moeilijk zolang het onder de x dagen blijft.sll schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:57:
[...]
Ik snap je niet. Denk je dat de bonus ook uitbetaald wordt als je het contract gewoon uitdient tot einddatum en dus geen volledig jaar klant bent geweest? Of bedoel je iets anders?
Dat is correct.sll schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:57:
[...]
Ik snap je niet. Denk je dat de bonus ook uitbetaald wordt als je het contract gewoon uitdient tot einddatum en dus geen volledig jaar klant bent geweest? Of bedoel je iets anders?
Je hoeft alleen het contract uit te zitten en niet een heel jaar energie af te nemen.
Het contract gaat al direct in waardoor je een jaar lid bent, het enige is dat je geen jaar energie afneemt.
Inmiddels had ik contact gehad met Vattefal die dat ook schriftelijk bevestigd heeft.
Als je mijn voorbeeld bekijkt die ik eerder posten kan je zien dat mijn contract in Juli afloopt terwijl de levering pas in September begint.
Ik mag per eind Juli al overstappen naar een andere leverancier en behoud dan de bonus.
GC mailde 20 juni met de boodschap dat er terugleverkosten aankomen oer 1 augustus. In diezelfde mail staat dat de tarieven/tlk uiterlijk 1 juli worden gecommuniceerd.
Wij hebben hier tot op heden nog niks over ontvangen. Mogelijk dus nog een maandje (of meer) zonder tlk.
Wij hebben al jaren een variabel contract bij GC. Sinds vorig jaar enkel stroom, geen gas
Edit, lijkt dat wij iig nog een maand goed zitten. Ik heb sinds eind vorig jaar bij GC aangevem dat ze enkel 1x per jaar de slimme meter mogen uitlezen, mss heeft het daar mee te maken
:strip_exif()/f/image/JghoHE1kxRoGWZehKbO0cUpa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door SalexSun op 11-07-2024 17:38 ]
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Ah okee. Dan ligt het aan mijn interpretatie van Vattenfalls tekst. Sowieso, jammer dat Vattenfall zo'n rare constructie heeft. Bij geen enkele andere leverancier gezien. Levert een hoop ruis op.NicoHF schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:17:
[...]
Dat is correct.
Je hoeft alleen het contract uit te zitten en niet een heel jaar energie af te nemen.
Het contract gaat al direct in waardoor je een jaar lid bent, het enige is dat je geen jaar energie afneemt.
Inmiddels had ik contact gehad met Vattefal die dat ook schriftelijk bevestigd heeft.
Als je mijn voorbeeld bekijkt die ik eerder posten kan je zien dat mijn contract in Juli afloopt terwijl de levering pas in September begint.
Ik mag per eind Juli al overstappen naar een andere leverancier en behoud dan de bonus.
Ik ga verhuizen naar een andere woning en heb op mijn huidige woning een vast contract voor gas tot November '24.
Ben ik verplicht dit contract mee te nemen naar mijn toekomstige woning met gasaansluiting of is dit 1 van de weinige mogelijkheden om een lopend vast contract te beeindigen zonder boete etc?
Die moet je meenemen ja.BaBoK schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:29:
Mogelijk stel ik de vraag niet in het juiste topic, dan bij voorbaat excuses.
Ik ga verhuizen naar een andere woning en heb op mijn huidige woning een vast contract voor gas tot November '24.
Ben ik verplicht dit contract mee te nemen naar mijn toekomstige woning met gasaansluiting of is dit 1 van de weinige mogelijkheden om een lopend vast contract te beeindigen zonder boete etc?
Misschien een stomme vraag maar ik zit met het volgende;
Ik woon in sociale huur (geen zonnepanelen) maar wel de mogelijkheid om overdag mijn verbruik te sturen (wasmachine, vaatwasser, koken). Ik heb hier al veel topics over gelezen maar in mijn situatie zou een dynamisch contract toch ideaal zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt.
Dat is wel lastig want nu heeft hij (of zij) misschien helemaal niet op de tijden gelet.Martin7182 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:12:
@ErickN Dat hangt ervan af; de verkoopprijzen fluctueren b.v. vandaag tussen de 15 en 37 cent per kWh. Heb je historische data van je verbruik op uurniveau over langere tijd? Dan kun je nagaan hoeveel je betaald zou hebben met een dynamisch contract.
Persoonlijk denk ik dat als je elektrisch kookt, de wasmachine en vaatwasser (droger, maar een rekje is nog veel goedkoper) kun sturen dat dynamisch wel voordeel levert.
En mocht het na een maand niks zijn kan ik altijd nog terug naar vast.
Als je dit een jaar geleden had gevraagd was mijn antwoord gewoon ja. De energieprijzen waren toen iets te hoog omdat energiemaatschappijen niet veel verdienden aan paneelhouders.ErickN schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:49:
Hallo,
Misschien een stomme vraag maar ik zit met het volgende;
Ik woon in sociale huur (geen zonnepanelen) maar wel de mogelijkheid om overdag mijn verbruik te sturen (wasmachine, vaatwasser, koken). Ik heb hier al veel topics over gelezen maar in mijn situatie zou een dynamisch contract toch ideaal zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt.
Momenteel is de situatie geheel anders. Nu zul je zonder panelen goed kunnen schuiven met je gebruik. Als je blijft koken 's avonds kun je daar niet mee schuiven. Met de wasmachines kun je wel schuiven, maar die verbruiken toch met zuinige machines niet heel veel.
Als je het aandurft kun je gerust dynamisch nemen. Kans is groot dat je niet duurder uit bent. Er zit in de vaste contracten een behoorlijke risico-opslag. Zeker met de huidige TLK. Voor zekerheid betaal je.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Aangezien je in sociale huur zit, zit je niet in de slappe was zullen we maar zeggen.ErickN schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:49:
Je moet je dan afvragen of je risico kunt en wilt lopen met een dynamisch contract.
Met een vast contract weer je waar je aan toe bent voor een jaar. Met dynamisch weet je dat niet. Als er morgen iets gebeurd kan de prijs omhoog schieten. Meeste impact heeft gas aangezien dat meestal je hoogste kostenpost is.
Als je wilt sturen met dynamisch moet je dus wel elke keer gaan kijken wat de prijzen doen. Dat kan ook stress geven.
Hangt natuurlijk ook af van de hoogte van je gas en stroom verbruik hoeveel risico je loopt.
Historisch zou dynamisch iets voordeliger uitpakken. Alleen zegt dat niet veel over de toekomst.
Je kan trouwens gas en stroom prima contractueel scheiden.
Op basis van welk verbruiksprofiel? Het punt van dynamisch is juist dat sommige uren van de dag vaak goedkoop zijn en sommige vaak duur.jobr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:48:
[...]
Historisch zou dynamisch iets voordeliger uitpakken.
0,227 per kwh var kosten
0,239 peer kwh var dal kosten
vaste leverkosten 9,32 per maand
verbruik : 2503kWh / 2661 kWh
teruglevering 1553 kWh / 761 kWh
Gas is minimaal 120 M3, tot voor kort verwarmde ik met een airco.
overigens geeft GC aan dat me dit 69 euro per maand gaat kosten.
ik stap alleen per augustus over naar een hybride warmtepomp en vloer verwarming (alleen begane grond)
enig idee wat dit met de stroomrekening gaat doen ? is dit juist gunstiger of ongunstiger qua stroomverbruik / gas verbruik .
Er zijn zo veel variabelen bij gekomen, dat ik het niet meer weet. Of gewoon gokken en GC nog een jaar aanhouden en dan volgend jaar afwachten wat de resultaten zijn ?
Dat is op zich een aardig tarief maar verlengingsaanbod toch niet accepteren want GC zelf heeft nog betere tarieven met "Nederlands Groen 1 Jaar" van € 0,20860 voor stroom en € 1,15321 voor gas. (Ook bij de vergelijkers te krijgen)Peter F schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:21:
Mijn contract verloopt op 31 Aug, en heb in de app van GC een verlengingsaanbod gekregen
0,227 per kwh var kosten
ik stap alleen per augustus over naar een hybride warmtepomp en vloer verwarming (alleen begane grond)
enig idee wat dit met de stroomrekening gaat doen ? is dit juist gunstiger of ongunstiger qua stroomverbruik / gas verbruik .
Er zijn zo veel variabelen bij gekomen, dat ik het niet meer weet. Of gewoon gokken en GC nog een jaar aanhouden en dan volgend jaar afwachten wat de resultaten zijn ?
Waarom handhaaf je nog je gas aansluiting?Peter F schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:21:
Mijn contract verloopt op 31 Aug, en heb in de app van GC een verlengingsaanbod gekregen
0,227 per kwh var kosten
Alleen voor warmwater?
Airco voor verwarming en een vloerverwarming WP.
Probeer eens uit te (laten) rekenen wat je vastrecht van gas je kost per maand ten opzichten van doorzetten naar full electric huishouden.
Misschien is een normale full WP en een eboiler 120liter wel goedkoper.
Het klinkt een beetje als diesel auto rijden terwijl je van 50k km per jaar naar max 10k km gaat.
(wegenbelasting diesel is dan percentage gewijs enorm duur.)
Ik weet het het is kortdag maar als t hangt, hangt t.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb een contract bij Essent voor mijn stroom, de tarieven zonder terugleverkosten. Echter staan in mijn Essent wel degelijk terugleverkosten (als ik naar Contract / Tarieven bekijken ga). Is dit normaal? Essent geeft aan dat het vinkje om terugleverkosten in rekening te brengen uit staat. Ik wil over een jaar niet opeens voor verassingen komen te staan...
Herkennen jullie dit bij Essent?
Dit staat er bij mij,
Variabele leveringskosten Normaaltarief € 0,16940/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief € 0,16698/kWh
Teruglevering boven verbruik (geen btw) - € 0,05500/kWh
Vaste leveringskosten (€ 11,99/maand) € 0,39315/dag
Korting Thuisvoordeel 7,50%
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Stroomtarief modelcontract
Stroom per kWh normaal
€ 0,65413
Stroom per kWh dal
€ 0,59061
Stroom per kWh enkel
€ 0,62237
Vaste leveringskosten
€ 15,00
Gastarief modelcontract
Gas per m3
€ 5,39589
Vaste leveringskosten
€ 15,00
Huh, leven die nog in 2021/22?R0181 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:50:
Ik zag op de website van Energy Zero dat je daar beter geen modelcontact kan afsluiten en dat ze dit ontmoedigen door de absurde stroom- en gastarieven.
Stroom per kWh normaal
€ 0,65413
Stroom per kWh dal
€ 0,59061
Stroom per kWh enkel
€ 0,62237
Vaste leveringskosten
€ 15,00
Gastarief modelcontract
Gas per m3
€ 5,39589
Vaste leveringskosten
€ 15,00
Moeten ze geen redelijk aanbieding doen? Want zo kan elke energieboer onderuit zijn verplichting om een modelcontract aan te bieden komen. Gewoon de prijzen absurd maken.R0181 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:50:
Ik zag op de website van Energy Zero dat je daar beter geen modelcontact kan afsluiten en dat ze dit ontmoedigen door de absurde stroom- en gastarieven.
Stroom per kWh normaal
€ 0,65413
Stroom per kWh dal
€ 0,59061
Stroom per kWh enkel
€ 0,62237
Vaste leveringskosten
€ 15,00
Gastarief modelcontract
Gas per m3
€ 5,39589
Vaste leveringskosten
€ 15,00
Tja, dat is toch ook wel logisch met wat er nu gebeurd rondom salderen ed.Tha Deo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:02:
[...]
Moeten ze geen redelijk aanbieding doen? Want zo kan elke energieboer onderuit zijn verplichting om een modelcontract aan te bieden komen. Gewoon de prijzen absurd maken.
Maar als je iets meer teruglevert dan gebruikt dan kan het alsnog voordeliger zijn.
Als je alleen stroom nodig hebt, zonnepanelen hebt en minimaal alles saldeert (of teruglevert), is dit een prima contract, met maar €15 aan vaste leveringskosten.R0181 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:50:
Stroom per kWh normaal
€ 0,65413
Stroom per kWh dal
€ 0,59061
Stroom per kWh enkel
€ 0,62237
Vaste leveringskosten
€ 15,00
Gastarief modelcontract
Gas per m3
€ 5,39589
Vaste leveringskosten
€ 15,00
Gas zou ik inderdaad bij wegblijven.
*Edit: Zelf ook even naar de tarieven gekeken. https://consumenten.energyzero.nl/modelcontract
Wat is een inkoopvergoeding? Komt die er nog bij? Zoiets hoort/mag helemaal niet in een modelcontract.
Op zich is de terugleververgoeding nog best OK, met 4,5ct.
[ Voor 14% gewijzigd door Truus01 op 18-07-2024 20:53 ]
Lijkt mij erg gevaarlijk, de prijzen kunnen elk half jaar wijzigen. Om je gehele verbruik te kunnen salderen moet er een jaar zitten, tenzij je toevallig evenveel weet op te wekken als te verbruiken in 6 maanden jan-jun of jul-dec.Truus01 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:50:
[...]
Als je alleen stroom nodig hebt, zonnepanelen hebt en minimaal alles saldeert (of teruglevert), is dit een prima contract, met maar €15 aan vaste leveringskosten.
En als ze in de tweede helft van je contract de leveringskosten optrekken naar 80 euro ben je het bokje.
Toch worden de modelcontracten nu gezien als enige 'escape' van de terugleverkosten voor zonnepaneelhouders. Hoe het dan 1 januari zal zijn, is afwachten.Wolly schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:51:
[...]
Lijkt mij erg gevaarlijk, de prijzen kunnen elk half jaar wijzigen. Om je gehele verbruik te kunnen salderen moet er een jaar zitten, tenzij je toevallig evenveel weet op te wekken als te verbruiken in 6 maanden jan-jun of jul-dec.
En als ze in de tweede helft van je contract de leveringskosten optrekken naar 80 euro ben je het bokje.
Een modelcontract is maandelijks op te zeggen, dus je kan dan het salderen nog een paar maanden rekken, als dat dan nog gunstig is met een (mogelijk) verhoogde vaste leverkosten.
Energy Zero is een leverancier van dynamische contracten. Waarschijnlijk NUL interesse in vaste model contracten. Ik begrijp het wel dat je het zo doet als je tegen je business model in wordt gedwongen tot ongewenste verplichtingen.R0181 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:50:
Stroom per kWh normaal
€ 0,65413
Stroom per kWh dal
€ 0,59061
Stroom per kWh enkel
€ 0,62237
Vaste leveringskosten
€ 15,00
Gastarief modelcontract
Gas per m3
€ 5,39589
Vaste leveringskosten
€ 15,00
De prijzen die ze rekenen voor dynamisch zijn m.i. marktconform met een inkoopvergoeding van ca. 0.034 €/kWh. https://consumenten.energyzero.nl/actuele-tarieven
Als ik mijn situatie invul met PV met veel teruglevering dan komt daar best een prettig bedrag uit. Ik zie geen opmerking over negatieve stroomprijzen en terugregelen PV installatie bij overaanbod. Ze partneren blijkbaar met Bliq voor energieopslag.
Ik vind het best vreemd dat anno NU nog steeds grootschalig zonneparken en windmolens worden bijgebouwd, terwijl het al tijden zonneklaar
Een aantal leveranciers probeert buffering bij particulieren in de mik te schuiven. Best, maar dan ook de grote investeerders, en duidelijke lange termijn wetgeving mbt vergoedingen. Sowieso is het bizar dat de overheid geen grotere inspanning levert om de kwestie aan te sturen. Bv door actief beleid om buffering te stimuleren middels subsidies en/of netwerk kosten.
De grote ivesteerders doen het al. Kijk maar naar het Leopard project van 300 MW en 1.200 MWh.Crapton schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:46:
[...]
Energy Zero is een leverancier van dynamische contracten. Waarschijnlijk NUL interesse in vaste model contracten. Ik begrijp het wel dat je het zo doet als je tegen je business model in wordt gedwongen tot ongewenste verplichtingen.
De prijzen die ze rekenen voor dynamisch zijn m.i. marktconform met een inkoopvergoeding van ca. 0.034 €/kWh. https://consumenten.energyzero.nl/actuele-tarieven
Als ik mijn situatie invul met PV met veel teruglevering dan komt daar best een prettig bedrag uit. Ik zie geen opmerking over negatieve stroomprijzen en terugregelen PV installatie bij overaanbod. Ze partneren blijkbaar met Bliq voor energieopslag.
Ik vind het best vreemd dat anno NU nog steeds grootschalig zonneparken en windmolens worden bijgebouwd, terwijl het al tijden zonneklaaris dat voldoende buffercapaciteit voor 8-12 uur ons zeer zeer veel zou helpen met stabielere prijzen en stabieler netwerk. Kijk naar de prijsverdeling over de dag.
Een aantal leveranciers probeert buffering bij particulieren in de mik te schuiven. Best, maar dan ook de grote investeerders, en duidelijke lange termijn wetgeving mbt vergoedingen. Sowieso is het bizar dat de overheid geen grotere inspanning levert om de kwestie aan te sturen. Bv door actief beleid om buffering te stimuleren middels subsidies en/of netwerk kosten.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het waait niet alleen tussen 8-12... Zonneparken, zonder lokale opslag, ben ik met je eens.Crapton schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:46:
Ik vind het best vreemd dat anno NU nog steeds grootschalig zonneparken en windmolens worden bijgebouwd, terwijl het al tijden zonneklaaris dat voldoende buffercapaciteit voor 8-12 uur ons zeer zeer veel zou helpen met stabielere prijzen en stabieler netwerk.
Energy Zero heeft ook vaste (tot 5 jaar) contracten (zo'n 5% volgens een medewerker) onder de naam van Zonder Gas Energie, maar sluit deze niet meer af.Crapton schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:46:
[...]
Energy Zero is een leverancier van dynamische contracten. Waarschijnlijk NUL interesse in vaste model contracten. Ik begrijp het wel dat je het zo doet als je tegen je business model in wordt gedwongen tot ongewenste verplichtingen.
Zondergas blijft maar rekken met definitieve jaarrekening zoals al verwacht. Ben klaar met deze dubieuze energieboer.DM57 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:26:
[...]
Ik vermoed ook dat Zondergas de medewerkers opdracht heeft gegeven om tijd te rekken totdat de klant vanzelf stopt met mekkeren…. Heb te weinig vertrouwen in enegieboeren. Vallen bij mij onder de categorie cowboys…Oftewel iedereen die nog geen juiste jaarafrekening heeft blijven mailen / bellen…. Half juli is voor mij de deadline. daarna dien ik een klacht in bij de Geschillencommissie Energie.
https://www.rijksoverheid...r-mijn-energieleverancier
Gisteren zaak voorgelegd bij Geschillencommissie Energie.Zij gaan mijn klacht overnemen , kijken wat er uit komt.
Ik heb zojuist de voorbeeldbrief van ACM Consuwijzer ingevuld en opgestuurd waar ik binnen 2 weken een oplossing vraag en dat ik anders mijn klacht meld bij ACM Consuwijzer en ook naar de GE stap. Nadeel bij mij is, dat ik geen email heb ontvangen waarin zwart op wit staat dat er fouten zijn gemaakt, bij mij is dit alleen telefonisch meegedeeld.DM57 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:39:
[...]
Zondergas blijft maar rekken met definitieve jaarrekening zoals al verwacht. Ben klaar met deze dubieuze energieboer.
Gisteren zaak voorgelegd bij Geschillencommissie Energie.Zij gaan mijn klacht overnemen , kijken wat er uit komt.
https://www.consuwijzer.n...acht-over-energierekening
Het is maar hoe je er naar kijkt.BarryH schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:23:
@Crapton het is maar 10% van de uren dat er afgeschaald wordt. Dus we hebben nog meer productie nodig (gascentrales draaien ook maar de helft van de tijd ofzo)
De laatste 90 dagen is het toch snel geteld 45x raak dwz spotmarkt stroomprijs van ca 11:00-17:00 uur is NUL of negatief. Meer productie maakt het aantal uren afregeling of negatieve stroomprijzen groter.
M.i. is het veel slimmer om te zorgen voor buffering dus grote accu's of thuisaccu's. Met een buffer van 8-12 uur bedoel ik niet tussen 8-12 uur, maar juist zodanige capaciteit dat we de avond vraag (met hoge spotmarkt prijzen) en eventueel ochtend vraag kunnen dekken met het overschot aan middagstroom.
Je zou de scenario's moeten vergelijken: 1)nog meer zonnestroom en 2)buffering.
Nadeel van nog meer zonnestroom is nog grotere onbalans problemen op het net. M.i. niet slim. Sowieso raar dat niemand vooruit gekeken heeft en ingezet heeft op grootschalige stroombuffering. Innovatie met zoutbatterij schiet niet echt op. Netwerktarievenw werken businessmodel buffering tegen.
Voor particulieren loont een batterij alleen als de onbalansmarkt bestaat, wordt de onbalans beteugeld door juist diezelfde batterijen valt de business case weg. Tja, dat schiet ook niet op zo.
Ik ga er volgende week ook maar werk van maken. Had deze week nog een berichtje van de helpdesk (in gebrekkig Nederlands…) dat ze er nog mee bezig zijn. Tsja..DM57 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:39:
[...]
Zondergas blijft maar rekken met definitieve jaarrekening zoals al verwacht. Ben klaar met deze dubieuze energieboer.
Dat zei de klantenservice tegen mij ook donderdag, dat ze nog steeds met de door mij ingediende ticket(s) bezig zijn. Trouwens een waardeloze klantenservice, die wel begrip toont, maar niets anders kan doen dan tickets indienen.mwa schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:42:
[...]
Ik ga er volgende week ook maar werk van maken. Had deze week nog een berichtje van de helpdesk (in gebrekkig Nederlands…) dat ze er nog mee bezig zijn. Tsja..
Misschien wacht ZGE hoeveel klanten erover blijven klagen en dat ze die uiteindelijk tegemoet komen, dat is voor ZGE veel goedkoper dan uit zichzelf iedereen die te weinig terugleververgoeding heeft ontvangen te compenseren, kan om heel veel geld gaan wat ZGE zo uitspaart.
Hieronder de links van ACM Consuwijzer, waar je een melding/klacht in kan dienen en die met een voorbeeldbrief waar je ZGE kan aanmanen om een gecorrigeerde jaarafrekening te ontvangen.
https://www.consuwijzer.n...-uw-rechten-als-consument
p.s., staat er in jouw (vernieuwde) persoonlijke omgeving van de ZGE website bij je account ook dat je een variabel energiecontract hebt ipv een vast contract?
Daar heb ik ook een ticket over aangemaakt dat dit niet klopt.
[ Voor 8% gewijzigd door R0181 op 20-07-2024 16:30 ]
We zaten vorige week op zo'n 60% hernieuwbare elektriciteit, wat zonder afschakelen iets van 65% zou zijn geweest (bron). Met voldoende opslagcapaciteit (en als er geen verliezen zouden zijn), was er dus 5% te winnen.Crapton schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:38:
[...]
Het is maar hoe je er naar kijkt.
De laatste 90 dagen is het toch snel geteld 45x raak dwz spotmarkt stroomprijs van ca 11:00-17:00 uur is NUL of negatief. Meer productie maakt het aantal uren afregeling of negatieve stroomprijzen groter.
M.i. is het veel slimmer om te zorgen voor buffering dus grote accu's of thuisaccu's. Met een buffer van 8-12 uur bedoel ik niet tussen 8-12 uur, maar juist zodanige capaciteit dat we de avond vraag (met hoge spotmarkt prijzen) en eventueel ochtend vraag kunnen dekken met het overschot aan middagstroom.
Nadeel van nog meer zonnestroom is nog grotere onbalans problemen op het net. M.i. niet slim. Sowieso raar dat niemand vooruit gekeken heeft en ingezet heeft op grootschalige stroombuffering. Innovatie met zoutbatterij schiet niet echt op. Netwerktarievenw werken businessmodel buffering tegen.
Voor particulieren loont een batterij alleen als de onbalansmarkt bestaat, wordt de onbalans beteugeld door juist diezelfde batterijen valt de business case weg. Tja, dat schiet ook niet op zo.
In het Klimaatakkoord staat dat we in 2030 op 70% willen uitkomen. In de eerste helft van dit jaar kwamen we uit op gemiddeld zo'n 53% + 3% afschakelen (bron). Er moet dus nog wel een hoop zon- en windenergie bij om dat doel te behalen.
Als de trend van steeds vaker gratis/negatieve stroom en goedkoper wordende opslag naar verwachting doorzet, zal er in de markt wel steeds meer opslag in accu's of waterstof gaan plaatsvinden, als dat financieel aantrekkelijk wordt.
Als een keer de salderingsregeling verdwijnt i.c.m. gedaalde accuprijzen, dan zullen thuisaccu's voor opslag zonne-energie ook wel renadabel en daarom meer toegepast gaan worden lijkt mij.
Regelbare zonnestroom is nooit echt een probleem, daar kunnen we nog veel meer van hebben. Grootschalige stroombuffering is waarschijnlijk niet de meest kosteneffectieve oplossing, dus dat wil je niet meer doen dan technisch nodig. Een HVDC interconnect is maar €1/watt voor ~700km. Dat is op onze breedtegraad een uur shift in PV en ongeveer de ordegrootte van weersystemen.Crapton schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:38:
[...]
De negatieve prijzen zullen ook wel minder worden met het strakker afstellen van de SDE+.
De nieuwe Energiewet voorziet wel in grotere batterijen zonder buitensporige netwerktarieven (oa https://solarmagazine.nl/...n-met-wind-en-zonneparken )
Een zoutwaterbatterij heeft vooralsnog flinke roundtripverliezen en hoge interne weerstand, daar zijn nog doorbraken nodig en het is niet zeker dat die (ook met meer onderzoek) gaan komen.
Fundamenteel onderzoek is noodzakelijk maar je kunt de resultaten niet voorspellen. Bankieren op niet-bestaande techniek, hoe veelbelovend ook, lijkt me onverstandig beleid
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja, wat een koekenbakkers zijn het ook. 5 jaar variabel contractR0181 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:22:
[...]
Dat zei de klantenservice tegen mij ook donderdag, dat ze nog steeds met de door mij ingediende ticket(s) bezig zijn. Trouwens een waardeloze klantenservice, die wel begrip toont, maar niets anders kan doen dan tickets indienen.
Misschien wacht ZGE hoeveel klanten erover blijven klagen en dat ze die uiteindelijk tegemoet komen, dat is voor ZGE veel goedkoper dan uit zichzelf iedereen die te weinig terugleververgoeding heeft ontvangen te compenseren, kan om heel veel geld gaan wat ZGE zo uitspaart.
Hieronder de links van ACM Consuwijzer, waar je een melding/klacht in kan dienen en die met een voorbeeldbrief waar je ZGE kan aanmanen om een gecorrigeerde jaarafrekening te ontvangen.
p.s., staat er in jouw (vernieuwde) persoonlijke omgeving van de ZGE website bij je account ook dat je een variabel energiecontract hebt ipv een vast contract?
Daar heb ik ook een ticket over aangemaakt dat dit niet klopt.
:strip_exif()/f/image/uuvBFWxJOnhO7KzZY5U1BHoM.jpg?f=fotoalbum_large)
Die opwek percentages moet je ook nog eens nuanceren. Het is een percentage van het huidige gebruik echter als gevolg van de netwerkproblemen zijn er allerlei potentiele afnemers die geen of onvoldoende toevoer krijgen. Als op enige moment de netwerk tekorten worden opgelost zal er dus zelfs een daling van die percentages plaatsvinden.Gammo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:25:
[...]
We zaten vorige week op zo'n 60% hernieuwbare elektriciteit, wat zonder afschakelen iets van 65% zou zijn geweest (bron). Met voldoende opslagcapaciteit (en als er geen verliezen zouden zijn), was er dus 5% te winnen.
In het Klimaatakkoord staat dat we in 2030 op 70% willen uitkomen. In de eerste helft van dit jaar kwamen we uit op gemiddeld zo'n 53% + 3% afschakelen (bron). Er moet dus nog wel een hoop zon- en windenergie bij om dat doel te behalen.
Als de trend van steeds vaker gratis/negatieve stroom en goedkoper wordende opslag naar verwachting doorzet, zal er in de markt wel steeds meer opslag in accu's of waterstof gaan plaatsvinden, als dat financieel aantrekkelijk wordt.
Als een keer de salderingsregeling verdwijnt i.c.m. gedaalde accuprijzen, dan zullen thuisaccu's voor opslag zonne-energie ook wel renadabel en daarom meer toegepast gaan worden lijkt mij.
Dan moet je het ook de andere kant op nuanceren. In Enexis gebied staan 4000 zonneparken in de wacht om aangesloten te worden.hanev001 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:22:
[...]
Die opwek percentages moet je ook nog eens nuanceren. Het is een percentage van het huidige gebruik echter als gevolg van de netwerkproblemen zijn er allerlei potentiele afnemers die geen of onvoldoende toevoer krijgen. Als op enige moment de netwerk tekorten worden opgelost zal er dus zelfs een daling van die percentages plaatsvinden.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
[...]
Ik heb zelf ook niks ontvangen, maar ga er van uit dat ze alle klanten met een vast contract een nieuwe jaaropgaaf toesturen.
Hier gaat het helaas steeds meer op lijken, in het begin zaten er nog medewerkers bij de klantenservice die toezeggingen deden, nu zitten er alleen maar doorgeefluiken, die niets anders kunnen dan tickets indienen.DM57 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:21:
[...]
Is mogelijk , maar ik heb niet zo heel veel vertrouwen in de energieboeren….
Als ze dit te veel geld kost houden ze het liever stil lijkt mij.
Ja hoor want ze pakken gewoon de begin- en eindstand van je periode. De laatste m3 zal wel worden afgerond.jaaoie17 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:02:
Vind dit ook een beetje raar bij Green choice. Als ik bij Mijn Verbruik en dan bij gas kijk. Verbruik je minimaal altijd 1 m3. Kijk ik bv bij slimmemeterportal. Zie ik dat het gebruik 0,347 m3 is. Op 18 juli. Wordt dit straks wel goed berekent?
Dus stel als ik 5 dagen 0,3 m3 verbruik en op hun site staat 5x 1 m3. Dan word het toch gewoon 5 x 0,3 m3 toch?jobr schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:07:
[...]
Ja hoor want ze pakken gewoon de begin- en eindstand van je periode. De laatste m3 zal wel worden afgerond.
Ja, als je naar de per uur gegevens kijkt dan zie je daar wel de juiste staan.jaaoie17 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:16:
[...]
Dus stel als ik 5 dagen 0,3 m3 verbruik en op hun site staat 5x 1 m3. Dan word het toch gewoon 5 x 0,3 m3 toch?
Het is echt afronding, wat misschien niet heel erg handig is
Uiteindelijk wordt de rekening opgemaakt door de stand van de meter - vorige jaarafrekening te doen.
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Dan wordt de afrekening 1m3 of 2m3. Zal die laatste wel zijn qua afronding.jaaoie17 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:16:
Dus stel als ik 5 dagen 0,3 m3 verbruik en op hun site staat 5x 1 m3. Dan word het toch gewoon 5 x 0,3 m3 toch?
Bij greenchoice kun je ook je gas meterstanden zien per dag. Daar moet je naar kijken (eindstand - beginstand).
[ Voor 15% gewijzigd door jobr op 21-07-2024 19:06 ]
Verkeerde topic
[ Voor 112% gewijzigd door True op 21-07-2024 19:21 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
De Chinezen hebben groot ingezet op zon en wind icm elektrische autos. Dat is je batterij.Crapton schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:38:
[...]
Het is maar hoe je er naar kijkt.
Ik zag in dit topic dat jou al in maart een nieuwe gecorrigeerde jaaropgaaf is beloofd?mwa schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:21:
[...]
Ja, wat een koekenbakkers zijn het ook. 5 jaar variabel contract![]()
[Afbeelding]
Mij werd dit pas half mei toegezegd.
mwa in "ZonderGas meterstanden"
Ja telefonisch, later pas zwart op wit via verschillende tickets.R0181 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:45:
[...]
Ik zag in dit topic dat jou al in maart een nieuwe gecorrigeerde jaaropgaaf is beloofd?
Mij werd dit pas half mei toegezegd.
mwa in "ZonderGas meterstanden"
Ben ik toch niet helemaal met je eens. Reden is dat je met buffering ook kan leveren op donkere momenten, in ochtend en avond dus. Dat kan je nooit opvangen met nog veel meer zonnepanelen, nog afgezien van het ruimtebeslag. Terugregelen van PV omdat het moet ivm overcapaciteit is niet de goede oplossing voor het probleem.Proton_ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:51:
[...]
Regelbare zonnestroom is nooit echt een probleem, daar kunnen we nog veel meer van hebben. Grootschalige stroombuffering is waarschijnlijk niet de meest kosteneffectieve oplossing, dus dat wil je niet meer doen dan technisch nodig.
Zeker in voor- en najaar erg relevant en er worden hoge energieprijzen gerekend in de ochtend en avondpiek. Je kan voor de bufferstroom een hogere prijs rekenen dan PV stroom, maar lager dan fossiele stroom.
Leuk, maar 1) EU maakt prijzen Chinese producten hoger en 2) EV's blijven erg duur en 3)belastingregime EV's in NL nog onduidelijk - motorrijtuigen belasting. Heeeeeeel veel mensen kunnen zo'n ding niet betalen.emeralda schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:50:
[...]
De Chinezen hebben groot ingezet op zon en wind icm elektrische autos. Dat is je batterij.
Hoeveel EV's hebben V2G technologie?
Overigens de nieuwe Dacia Spring komt een stapje in de richting zeker qua prijs: https://www.dacia.nl/hybr...sche-modellen/spring.html. Batterijtje is klein 27 kWh maar wel bruikbaar voor thuis. Heeft V2L, helaas (nog) geen V2G.
[ Voor 28% gewijzigd door Crapton op 23-07-2024 08:49 ]
Ik kreeg zojuist antwoord van de customer service van EnergyZero (ZGE) op de voorbeeldbrief van de ACM-Consuwijzer die ik ze had gestuurd:mwa schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:10:
[...]
Ja telefonisch, later pas zwart op wit via verschillende tickets.
"Kan nog even duren
Momenteel werken zij druk aan een oplossing. Uiteraard streven zij ernaar het zo snel mogelijk op te lossen, alleen door diverse factoren is hier helaas geen datum aan te koppen. Zodra ik meer weet breng ik jou hiervan op de hoogte. Bedankt voor jouw geduld!"
Ik heb gelijk een klacht/melding over ZGE/EnergyZero ingediend bij de ACM-Consuwijzer dat dit geen normale gang van zaken is en het steeds meer op onwil gaat lijken.
Hopelijk dienen meerdere benadeelden klachten hierover in, want hoe meer er aan de bel trekken, hoe beter die gehoord wordt.
V2G heb je in mijn ogen ook weinig aan in de winter. PV wekt nagenoeg niks op in de winter en zeker niet als het er toe doet.Crapton schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:42:
[...]
Ben ik toch niet helemaal met je eens. Reden is dat je met buffering ook kan leveren op donkere momenten, in ochtend en avond dus. Dat kan je nooit opvangen met nog veel meer zonnepanelen, nog afgezien van het ruimtebeslag. Terugregelen van PV omdat het moet ivm overcapaciteit is niet de goede oplossing voor het probleem.
Zeker in voor- en najaar erg relevant en er worden hoge energieprijzen gerekend in de ochtend en avondpiek. Je kan voor de bufferstroom een hogere prijs rekenen dan PV stroom, maar lager dan fossiele stroom.
[...]
Leuk, maar 1) EU maakt prijzen Chinese producten hoger en 2) EV's blijven erg duur en 3)belastingregime EV's in NL nog onduidelijk - motorrijtuigen belasting. Heeeeeeel veel mensen kunnen zo'n ding niet betalen.
Overigens de nieuwe Dacia Spring komt een stapje in de richting zeker qua prijs: https://www.dacia.nl/hybr...sche-modellen/spring.html. Batterijtje is klein 27 kWh maar wel bruikbaar voor thuis. Heeft V2L, helaas (nog) geen V2G.
Wil je even weg met de auto dan is of je auto (te) leeg of je moet overschakelen op het vaste net... nee dat is goed voor de onbalans op het net.
Vorige week Geschillencommisie Energie ingeschakeld , 50 euro behandelingskosten aan hen betaald (welke bij gelijk weer worden terugbetaald door Zondergas) . Laat hen het probleem verder uitzoeken en oplossen. Heb gemerkt dat je als particulier bij Zondergas niet verder komt (lees in de zeik genomen wordt…)R0181 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:09:
[...]
Ik kreeg zojuist antwoord van de customer service van EnergyZero (ZGE) op de voorbeeldbrief van de ACM-Consuwijzer die ik ze had gestuurd:
"Kan nog even duren
Momenteel werken zij druk aan een oplossing. Uiteraard streven zij ernaar het zo snel mogelijk op te lossen, alleen door diverse factoren is hier helaas geen datum aan te koppen. Zodra ik meer weet breng ik jou hiervan op de hoogte. Bedankt voor jouw geduld!"
Ik heb gelijk een klacht/melding over ZGE/EnergyZero ingediend bij de ACM-Consuwijzer dat dit geen normale gang van zaken is en het steeds meer op onwil gaat lijken.
Hopelijk dienen meerdere benadeelden klachten hierover in, want hoe meer er aan de bel trekken, hoe beter die gehoord wordt.
Ach in de winter heb je vaak veel windstroom en die is 's nachts tamelijk goedkoop. De opbrengst met PV is inderdaad beperkt, maar zeker niet nul met name als je een paar mooie dagen hebt.ArcticWolf schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:23:
[...]
V2G heb je in mijn ogen ook weinig aan in de winter. PV wekt nagenoeg niks op in de winter en zeker niet als het er toe doet.
Wil je even weg met de auto dan is of je auto (te) leeg of je moet overschakelen op het vaste net... nee dat is goed voor de onbalans op het net.
V2G zie ik niet als een oplossing voor alles en iedereen, maar als een van de beschikbare tools.
Thuisbatterij is ook geen oplossing voor bijna onafhankelijk van grid, maar je aandeel eigen PV in het totaal zal flink stijgen. Daarnaast is de vraag wat het doet als je een WP hebt. Helaas zijn die batterijen nog te duur in verhouding tot de opbrengst, afgezien van onbalans verdiensten (wat in feite verhuur van jouw batterij capaciteit is ten koste van levensduur).
Dat ga ik ook doen als ze weigeren te betalen, maar een klacht bij de Geschillencommissie duurt gemiddeld van begin tot het eind ± 22 weken eerdat er een uitspraak komt, ik hoop dat ZGE eerder over de brug komt.DM57 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:46:
[...]
Vorige week Geschillencommisie Energie ingeschakeld , 50 euro behandelingskosten aan hen betaald (welke bij gelijk weer worden terugbetaald door Zondergas) . Laat hen het probleem verder uitzoeken en oplossen. Heb gemerkt dat je als particulier bij Zondergas niet verder komt (lees in de zeik genomen wordt…)
https://www.degeschillencommissie.nl/procesinformatie/
Als genoeg benadeelden de moeite nemen om online via het meldingformulier van de ACM-Consuwijzer een klacht over ZGE in te dienen, dan neemt de ACM bij meerdere klachten over ZGE contact met ze op over wat er aan de hand is op administratief gebied. De ACM kan ZGE dwingen om te betalen en kan ze ook een boete opleggen.
Misschien werkt dat wel sneller bij veel klachten dan de gemiddelde 22 weken van de Geschillencommissie.
Ik heb net een nieuwe woning gekregen, een studio zonder gasaansluiting. Dit is mijn eerste eigen woning en ik ben op zoek naar tips en tricks voor het afsluiten van een energiecontract.
Ik heb geen flauw idee wat mijn energieverbruik zal zijn. Ik werk voornamelijk vanuit huis en game ook vrij vaak. Mijn grootste energieverbruikers zullen mijn computer, koelkast, inductiekookplaat en combi-oven zijn.
Ik weet niet precies waar ik op moet letten of welke aanbiedingen voor nieuwe klanten interessant zijn. Omdat ik ook nog student ben, wil ik mijn kosten zo laag mogelijk houden.
Alle tips zijn welkom!
Woning wordt verwarmd door een WKO installatie die ik apart afneem bij E-Teck.Martin7182 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:14:
Gewoon even een paar vergelijkingssites proberen met een geschat verbruik. De verschillen in contracten zijn niet zo heel groot dat je achteraf gezien een miskoop zou hebben als je je verbruik verkeerd had geschat. Hoe verwarm je je woning eigenlijk?
Beetje zuur d'r over
https://gathering.tweaker...message/79518262#79518262
Hier wat meer informatie d'r over. Betaal rond de 80/90 euro vaste kosten zonder enig verbruik.
Wat wel is veranderd blijkbaar dat de stroom van de warmtepomp weer door E-Teck zelf wordt betaald. Anders zou mijn energie verbruik nog hoger zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door NLStriker010 op 24-07-2024 16:30 ]
Hier staat alvast veel tips: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topicNLStriker010 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:56:
Hallo allemaal,
Ik heb net een nieuwe woning gekregen, een studio zonder gasaansluiting. Dit is mijn eerste eigen woning en ik ben op zoek naar tips en tricks voor het afsluiten van een energiecontract.
Ik heb geen flauw idee wat mijn energieverbruik zal zijn. Ik werk voornamelijk vanuit huis en game ook vrij vaak. Mijn grootste energieverbruikers zullen mijn computer, koelkast, inductiekookplaat en combi-oven zijn.
Ik weet niet precies waar ik op moet letten of welke aanbiedingen voor nieuwe klanten interessant zijn. Omdat ik ook nog student ben, wil ik mijn kosten zo laag mogelijk houden.
Alle tips zijn welkom!
Je zult wel iets van een indicatie voor je verbruik moeten weten, anders wordt vergelijken erg moeilijk.
Meet eventueel je verbruik een tijdje of kijk desnoods naar het vermogen van die apparaten en vermenigvuldig dat met de gebruiksuren en je hebt in ieder geval iets.
Ik had daar al een gascontract lopen en deze opgezegd per 6-7-2024. Ik had ook een stroomcontract afgesloten per 1-7-2024.
Nu kreeg ik de jaarafrekening t/m 6-7. Voor gas had ik dat ook verwacht. Echter het nieuwe stroomcontract is daarin ook opgenomen voor in dit geval 6 dagen. Ik had verwacht dat dit in zijn geheel in de volgende jaarafrekening zou zijn opgenomen van 1-7 tot 1-7-2025. Eigenlijk dat elk contract zijn eigen jaarafrekening zou hebbn.
Nu is dat in dit geval niet zo'n probleem want ik had meer opgewekt dan verbruikt.
Alleen als je dit later in het jaar doet kan dat negatief uitpakken. Bijv oude gas contract loopt tot 31-12 en nieuw stroom contract start 1-11. Dan saldeer je dus niet over een jaar maar over de periode van 1-11 t/m 31-12. Dan is waarschijnlijk je verbruik hoger dan je opwek terwijl over een jaar gezien je wel netto terugleveraar bent.
Het is dus even opletten als je 2 verschillende contracten met verschillende startdatum hebt lopen bij 1 leverancier.
[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 24-07-2024 18:23 ]
Of ze dat standaard corrigeren, of dat je moet bellen, weet ik niet.
Ook lees ik dat de tarieven opeens anders zijn op het moment dat je zonnepanelen hebt. Deze heeft de woning nog niet, maar komen er in de loop van komende maanden wel op.
Wat zouden jullie in dit geval doen? Vast/variabel? Ik neig zelf simpelweg naar een 1 jarig contract met welkomstbonus (want nu nog geen zonnepanelen). Schijnt dat je die ook al vaak niet meer krijgt als je al zonnepanelen hebt.
Er waren eerder dit jaar allerlei situaties als je een vast contract wilde afsluiten met zonnepanelen. Het kon niet of maar 1 jaar, je betaalde hogere vaste leveringskosten, het stroomtarief was hoger, het gastarief was hoger en/of je kreeg geen cashback. Nu de leveranciers terugleverkosten geïntroduceerd hebben, zijn die zaken grotendeels niet meer van toepassing.snaggyheadshot schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:33:
Aankomende maand ontvang ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Een kluswoning wel te verstaan. We zullen er ook dit jaar niet meer intrekken (ik verwacht pas in het voorjaar van 2025). Het energieverbruik zal daarom veel lager uitvallen dan normaal (CV op minimale stand) en kan ik ook nog niet echt voorspellen wanneer de stroom precies gebruikt gaat worden. Dynamisch zie ik daarom niet zitten.
Ook lees ik dat de tarieven opeens anders zijn op het moment dat je zonnepanelen hebt. Deze heeft de woning nog niet, maar komen er in de loop van komende maanden wel op.
Wat zouden jullie in dit geval doen? Vast/variabel? Ik neig zelf simpelweg naar een 1 jarig contract met welkomstbonus (want nu nog geen zonnepanelen). Schijnt dat je die ook al vaak niet meer krijgt als je al zonnepanelen hebt.
Heb je toevallig niet nu al een vast contract? Die moet je dan in principe meeverhuizen. Tijdelijk het contract op 2 adressen gebruiken kan volgens mij.
Als je een nieuw contract moet uitzoeken, lijkt mij 1 jaar vast een prima keuze.
Dit is voor de meeste mensen met zonnepanelen die ongeveer evenveel afnemen als produceren erg gunstig.
Toch wordt er in de diverse fora hier op Tweakers nagenoeg niet gesproken over de modelcontracten.
Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is en wat zie ik eventueel over het hoofd?
Heb dit ook maar even gedaan net.R0181 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:16:
[...]
Dat ga ik ook doen als ze weigeren te betalen, maar een klacht bij de Geschillencommissie duurt gemiddeld van begin tot het eind ± 22 weken eerdat er een uitspraak komt, ik hoop dat ZGE eerder over de brug komt.
Als genoeg benadeelden de moeite nemen om online via het meldingformulier van de ACM-Consuwijzer een klacht over ZGE in te dienen, dan neemt de ACM bij meerdere klachten over ZGE contact met ze op over wat er aan de hand is op administratief gebied. De ACM kan ZGE dwingen om te betalen en kan ze ook een boete opleggen.
Misschien werkt dat wel sneller bij veel klachten dan de gemiddelde 22 weken van de Geschillencommissie.
Hier Wat is nu de beste terugleververgoeding? worden modelcontracten als alternatief nog wel eens besproken. Op dit moment lijkt Vandebron (https://vandebron.nl/modelcontract) het gunstigste modelcontract te hebben als je ongeveer netto teruglevert, met €0,10 voor de eerste 2000 kWh teruglevering (daarna €0,06) en vaste kosten van € 8,49 per maand.Cycle schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:20:
Een modelcontract voor alleen stroom bij Vattenfall 14,99 euro per maand met een terugleververgoeding van 0,03 euro/kWh.
Dit is voor de meeste mensen met zonnepanelen die ongeveer evenveel afnemen als produceren erg gunstig.
Toch wordt er in de diverse fora hier op Tweakers nagenoeg niet gesproken over de modelcontracten.
Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is en wat zie ik eventueel over het hoofd?
We moeten inderdaad goedkope EVs op de markt krijgen. Mijn moeder heeft een goed pensioen, een huis en 50k aan spaargeld maar zelfs zij kan geen nieuwe auto betalen.Crapton schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:42:
[...]
Ben ik toch niet helemaal met je eens. Reden is dat je met buffering ook kan leveren op donkere momenten, in ochtend en avond dus. Dat kan je nooit opvangen met nog veel meer zonnepanelen, nog afgezien van het ruimtebeslag. Terugregelen van PV omdat het moet ivm overcapaciteit is niet de goede oplossing voor het probleem.
[...]
Leuk, maar 1) EU maakt prijzen Chinese producten hoger en 2) EV's blijven erg duur en 3)belastingregime EV's in NL nog onduidelijk - motorrijtuigen belasting. Heeeeeeel veel mensen kunnen zo'n ding niet betalen.
Ik vraag me soms af wie die mensen zijn die een Tesla kunnen betalen?
Geen waarde oordeel... Gewoon andere prioriteiten 😁
Ps: veel mensen lenen gewoon voor een auto. Dus tja....kan je hem dan betalen? Dat zijn dan keuzes die je maakt.
[ Voor 17% gewijzigd door Doggieman op 25-07-2024 11:46 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Leaseemeralda schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:37:
[...]
We moeten inderdaad goedkope EVs op de markt krijgen. Mijn moeder heeft een goed pensioen, een huis en 50k aan spaargeld maar zelfs zij kan geen nieuwe auto betalen.
Dat zijn mensen die zich niet blindstaren op de hoge initiele kosten (aanschafprijs), maar kijken naar total cost of ownership.emeralda schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:37:
Iedereen roept wel dat elektrische auto's duur zijn. Maar weet je wat pas echt duur is?
Benzine.
Punctuality is the politeness of kings
Iedereen in NL kon een Tesla betalen en deed dat ook, voornamelijk zodat een andere er vervolgens in kon rijden.emeralda schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:37:
[...]
De eerste paar jaar met EV's waren de subsidieregelingen en belastingvoordelen zo groot dat je onderaan de streep minder betaalde voor een 100k EV dan een 40k diesel zonder trekhaak.
Niet als je maar 5 duizend km per jaar rijd. Dan is een accu die leeg loopt (zo werkt een lithium accu nou eenmaal) en een beperkte levensduur heeft en je 20k extra kost voor een auto met een beetje degelijke radius ineens veel en veel duurder. Voor de meerprijs van die accu kan ik de rest van mijn level mijn kilometers rijden, verzekering betalen en wegenbelasting betalen. om het nog maar niet te hebben over de parkleer en laad problemen die velen ondervinden. (ik zou hier aan de dure lader moeten @62 cent wat meer kost als een tank benzine...)dreamscape schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:59:
[...]
Dat zijn mensen die zich niet blindstaren op de hoge initiele kosten (aanschafprijs), maar kijken naar total cost of ownership.
Iedereen roept wel dat elektrische auto's duur zijn. Maar weet je wat pas echt duur is?
Benzine.
Zelfde geld voor de warmtepomp en e-boiler. Voor velen veel te duur in gebruik omdat hun gas gebruik laag was. als die mensen overstappen gaat de rekening ineens x2 of meer. Mijn zus gebruikt mer een E-boiler al meer aan stroom in € als dat ik aan gas betaal voor warm water en het verwarmen van het huis en mijn huis is 2x zo groot.
Soms is bij het oude blijven gewoon veel en veel goedkoper en ook nog eens risico vrij.
Vandaag is na 3 maanden een verbeterte jaarafrekening van ZGE voor vaste klanten gekomen. In mijn ogen klopt die nu. Maar ik had begin van de week melding over de vertraging van de herberekening bij de ConsuWijzer gedaan.R0181 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:16:
[...]
Dat ga ik ook doen als ze weigeren te betalen, maar een klacht bij de Geschillencommissie duurt gemiddeld van begin tot het eind ± 22 weken eerdat er een uitspraak komt, ik hoop dat ZGE eerder over de brug komt.
Leverde jij ook meer kWh's terug dan dat je verbruikte en zo ja, heeft ZGE het te weinig uitbetaalde over die kWh's gecorrigeerd met een terugbetaling?jodummy schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:27:
[...]
Vandaag is na 3 maanden een verbeterte jaarafrekening van ZGE voor vaste klanten gekomen. In mijn ogen klopt die nu. Maar ik had begin van de week melding over de vertraging van de herberekening bij de ConsuWijzer gedaan.
Een elektrische boiler doet cop1. Die is substantieel duurder in verbruik dan een gasketel.computerjunky schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:21:
[...]
Niet als je maar 5 duizend km per jaar rijd. Dan is een accu die leeg loopt (zo werkt een lithium accu nou eenmaal) en een beperkte levensduur heeft en je 20k extra kost voor een auto met een beetje degelijke radius ineens veel en veel duurder. Voor de meerprijs van die accu kan ik de rest van mijn level mijn kilometers rijden, verzekering betalen en wegenbelasting betalen. om het nog maar niet te hebben over de parkleer en laad problemen die velen ondervinden. (ik zou hier aan de dure lader moeten @62 cent wat meer kost als een tank benzine...)
Zelfde geld voor de warmtepomp en e-boiler. Voor velen veel te duur in gebruik omdat hun gas gebruik laag was. als die mensen overstappen gaat de rekening ineens x2 of meer. Mijn zus gebruikt mer een E-boiler al meer aan stroom in € als dat ik aan gas betaal voor warm water en het verwarmen van het huis en mijn huis is 2x zo groot.
Soms is bij het oude blijven gewoon veel en veel goedkoper en ook nog eens risico vrij.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Het gehele leven bestaat uit keuzes maken, dat de mijne mogelijk niet de jouwe zijn (of omgekeerd) is een feit.computerjunky schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:21:
[...]
Niet als je maar 5 duizend km per jaar rijd. Dan is een accu die leeg loopt (zo werkt een lithium accu nou eenmaal) en een beperkte levensduur heeft en je 20k extra kost voor een auto met een beetje degelijke radius ineens veel en veel duurder. Voor de meerprijs van die accu kan ik de rest van mijn level mijn kilometers rijden, verzekering betalen en wegenbelasting betalen. om het nog maar niet te hebben over de parkleer en laad problemen die velen ondervinden. (ik zou hier aan de dure lader moeten @62 cent wat meer kost als een tank benzine...)
De ene is blij met 50k op de bank, de ander op de stoel van een Tesla. De ander met isolatie en de ander met een gesmeerde keel of geteerde long.
Keuzes
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden