Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodummy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-08 11:08
R0181 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:42:
[...]

Leverde jij ook meer kWh's terug dan dat je verbruikte en zo ja, heeft ZGE het te weinig uitbetaalde over die kWh's gecorrigeerd met een terugbetaling?
Ja, ik had netto teruglevering en die wordt niet meer alleen in Januari tegen een lage tarief gerekend maar correct per maand tegen de vaste tarief dan wel gemiddeld voor laag en normaaltarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:38
jodummy schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:44:
[...]
Ja, ik had netto teruglevering en die wordt niet meer alleen in Januari tegen een lage tarief gerekend maar correct per maand tegen de vaste tarief dan wel gemiddeld voor laag en normaaltarief.
@Indiaan706 @mwa @pscll @DM57
Zojuist ook de gecorrigeerde jaarafrekening ontvangen, ze hebben de aantallen kWh's teruglevering en de vergoeding daarvoor nu wel per maand correct ingevuld. De teruglevering is gestegen van €373,09 naar €616,94, scheelt toch €243,85. Voor de rest is alles hetzelfde als bij de vorige foutieve jaarafrekening.

ZGE gebruikt nog wel steeds dezelfde verouderde jaaropgaaf voor dynamische contracten en bij de kosten van gas en stroom staat de al lang niet meer gebruikte ODE, wel op €0,00, maar waarom dan dat erbij zetten, dit maakt alles alleen maar onoverzichtelijker.

Toevallig vanmorgen ook bericht gekregen van de ACM-Consuwijzer naar aanleiding van een vraag over ZGE, ze gaven advies om contact op te nemen met de Geschillencommissie Energie. Misschien heeft een aantal meldingen bij de ACM toch iets doen versnellen bij ZGE, ik vraag me af of iedere benadeelde een gecorrigeerde rekening krijgt, of alleen diegenen die erover geklaagd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:42
Zojuist ook de gecorrigeerde jaarafrekening ontvangen
Ik heb ook mijn jaarrekening binnen. Bijna €300 extra terug, met dank aan de zonnepanelen :*)

Er zit nu ook een begrippenlijst bij teruglevering staat :

Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert
aan het energienet ontvang je de beursprijs.
Om je maandelijkse teruglevering te bepalen
vermenigvuldig je de teruglevering met jouw
tarief.

Zo staat het niet omschreven in mijn vaste contract wat tot 2027 loopt:
Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast waarbij de terugleververgoeding berekend wordt aan de hand van de overeengekomen tarieven per kWh voor levering van energie voor het betreffende jaar.

Kan dat zo maar?

P.s. ik heb een ticket aangemaakt in mei en heb een mail ontvangen waarin erkent werd dat de jaaropgave uit april onjuist was en gecorrigeerd ging worden.

[ Voor 85% gewijzigd door Nomind op 26-07-2024 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:14

mwa

Ik heb ook zojuist een nieuwe ontvangen, ging van €200 ‘schuld’ naar €9 terug :9 . Heb er verder nog niet naar gekeken of het zo klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
Nomind schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Ik heb ook mijn jaarrekening binnen. Bijna €300 extra terug, met dank aan de zonnepanelen :*)

Er zit nu ook een begrippenlijst bij teruglevering staat :

Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert
aan het energienet ontvang je de beursprijs.
Om je maandelijkse teruglevering te bepalen
vermenigvuldig je de teruglevering met jouw
tarief.

Zo staat het niet omschreven in mijn vaste contract wat tot 2027 loopt:
Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast waarbij de terugleververgoeding berekend wordt aan de hand van de overeengekomen tarieven per kWh voor levering van energie voor het betreffende jaar.

Kan dat zo maar?

P.s. ik heb een ticket aangemaakt in mei en heb een mail ontvangen waarin erkent werd dat de jaaropgave uit april onjuist was en gecorrigeerd ging worden.
Dat schreef ik in mijn reactie, dat ze nog steeds de jaarafrekening voor klanten met een vast contract maken op een jaarafrekening voor klanten met een dynamisch contract.
Het vele werk zal zijn gaan zitten om de maandelijkse teruglevering te corrigeren met de juiste aantallen kWh's teruglevering en de dal- en normale uren.
Al met al blijft het nog steeds een totaal andere jaaropgaaf dan vorig jaar, toen werd het verbruik op het eind van de afrekening 1 op 1 weggestreept met de opgewekte kWh's, nu is dit niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
mwa schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:28:
Ik heb ook zojuist een nieuwe ontvangen, ging van €200 ‘schuld’ naar €9 terug :9 . Heb er verder nog niet naar gekeken of het zo klopt.
Ik weet niet hoeveel klanten er benadeeld waren, maar stel dat dit er 200 zijn die ze gemiddeld €250 moeten terugbetalen, dan is dit voor ZGE een flinke schadepost van €50.000, waar ze in het begin onderuit dachten te komen door te proberen om die foutieve afrekeningen goed te praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:02
Heujjj eindelijk. Hier scheelt het bijna 600€ :9

Ze rekenen wel nog steeds elke maand met een (marginaal) andere terugleververgoeding per kWh. Kan eigenlijk niet verklaren waarom dat zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik heb nog niks van zondergas ontvangen. Meer hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:14

mwa

Indiaan706 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:35:
Ze rekenen wel nog steeds elke maand met een (marginaal) andere terugleververgoeding per kWh. Kan eigenlijk niet verklaren waarom dat zou zijn.
Verschil tussen hoog en laag tarief? Zal wel een gemiddelde zijn, afhankelijk wat je hebt teruggeleverd in die maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 15:19
Tha Deo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:38:
Gisteren (nadat ik vorige week de Geschillencommissie Energie heb ingeschakeld) opeens een gecorrigeerde jaarrekening ontvangen. Teruglevering klopt nu wel volgens mij.
Bij de 1e foutieve jaarafrekening moest ik opeens bijna 500 euro bijbetalen. Helaas zijn ze nu vergeten dat ik dit bedrag al aan hen heb betaald en moet ik nu opnieuw 150 euro bijbetalen.
In werkelijkheid krijg ik nog ruim 350 euro van ze terug. Plus de kosten voor het opstarten van een geschil a 50 euro. De sukkels…
Zal wel weer maanden gaan duren voordat ze dat door hebben. Voorlopig staat mijn maandbedrag op nihil ipv 70. Wordt zo moe van deze incompetente tent…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Tha Deo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:38:
Er zijn hier in dit topic nu 6 ZGE klanten die een gecorrigeerde rekening hebben ontvangen, dus zal die van jou ook snel komen. Had je wel gemeld bij ZGE dat je jaarrekening niet klopte?
Volgens de klantenservice zou iedereen met een foute jaaropgaaf een nieuwe krijgen, ook diegenen die er niet over hebben geklaagd werd mij in mei telefonisch meegedeeld.
Misschien dat ze eerst de klagers helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
DM57 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:48:
[...]
Gisteren (nadat ik vorige week de Geschillencommissie Energie heb ingeschakeld) opeens een gecorrigeerde jaarrekening ontvangen. Teruglevering klopt nu wel volgens mij.
Bij de 1e foutieve jaarafrekening moest ik opeens bijna 500 euro bijbetalen. Helaas zijn ze nu vergeten dat ik dit bedrag al aan hen heb betaald en moet ik nu opnieuw 150 euro bijbetalen.
In werkelijkheid krijg ik nog ruim 350 euro van ze terug. Plus de kosten voor het opstarten van een geschil a 50 euro. De sukkels…
Zal wel weer maanden gaan duren voordat ze dat door hebben. Voorlopig staat mijn maandbedrag op nihil ipv 70. Wordt zo moe van deze incompetente tent…
Waarschijnlijk staat wel bij je facturen dat je die €150 moet betalen, maar wordt dit later veranderd in een gecorrigeerde terugbetaling. Bij mij staat er nu ook dat ik het volledige bedrag van de gecorrigeerde rekening terugkrijg, maar daar trekken ze later het al eerder uitbetaalde van de foutieve jaarrekening vanaf. Zo ging dat ook toen het 80m3 te veel in rekening gebrachte gas werd gecorrigeerd van de 1e foute jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:08
R0181 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:47:
[...]

Waarschijnlijk staat wel bij je facturen dat je die €150 moet betalen, maar wordt dit later veranderd in een gecorrigeerde terugbetaling. Bij mij staat er nu ook dat ik het volledige bedrag van de gecorrigeerde rekening terugkrijg, maar daar trekken ze later het al eerder uitbetaalde van de foutieve jaarrekening vanaf. Zo ging dat ook toen het 80m3 te veel in rekening gebrachte gas werd gecorrigeerd van de 1e foute jaarafrekening.
Zou mooi zijn als ze dan op de fles gaan, kan je alsnog fluiten naar je geld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb sinds kort een electrische auto (Phev) en die hangt bijna dagelijks aan de granny. Vorig jaar had ik op zonnige dagen 60kwh (met Enphase), maar sinds onze buurman 15 panelen heeft is het dit jaar hooguit 40kwh geweest, of Stedin heeft de voltage begrenst, dat kan ook.
Nu viel het mij al een paar keer op dat als de auto oplaadt, de panelen niet of minder afschakelen.
Zie onderstaande screenshot van gisteren, de auto is van 10u tot 12u opgeladen (a 2kwh max) en je ziet om 10:45 een piek in het opwekken. Het was geen wolkje. Is dit toevallig of kan die 2kwh verbruik ervoor zorgen dat ze minder snel afschakelen? 2kwh lijkt mij relatief weinig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_bKkkTfKPIGK5m4bLU35niutps=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dph9sfVkinsWVrHEkC4qCk9N.png?f=fotoalbum_medium

Vorig jaar zag het er op zonnige dagen zo uit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-zRGpP5b8XK5HjC3w4wUAoaoaw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2ILL8SmA2A1LFwIwBONJiyie.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2024 17:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 15:19
elektriekert schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:00:
[...]

Zou mooi zijn als ze dan op de fles gaan, kan je alsnog fluiten naar je geld :X
Maandbedrag op nihil zetten totdat het geregeld is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sport_Life schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:21:
Ik heb sinds kort een electrische auto (Phev) en die hangt bijna dagelijks aan de granny. Vorig jaar had ik op zonnige dagen 60kwh (met Enphase), maar sinds onze buurman 15 panelen heeft is het dit jaar hooguit 40kwh geweest, of Stedin heeft de voltage begrenst, dat kan ook.
Nu viel het mij al een paar keer op dat als de auto oplaadt, de panelen niet of minder afschakelen.
Zie onderstaande screenshot van gisteren, de auto is van 10u tot 12u opgeladen (a 2kwh max) en je ziet om 10:45 een piek in het opwekken. Het was geen wolkje. Is dit toevallig of kan die 2kwh verbruik ervoor zorgen dat ze minder snel afschakelen? 2kwh lijkt mij relatief weinig?

[Afbeelding]

Vorig jaar zag het er op zonnige dagen zo uit;

[Afbeelding]
Kan heel goed hoor dat die 2 kW net genoeg is om het voltage bij jou iets omlaag te trekken. Jij trekt 2 kW en bij je buren heb je goede kans dat de boel alsnog afschakelt waardoor jij blijft produceren.

Hoe ziet je overvoltage grafiek eruit?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pscll
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-05 15:36
R0181 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:50:
[...]

@Indiaan706 @mwa @pscll @DM57
Zojuist ook de gecorrigeerde jaarafrekening ontvangen, ze hebben de aantallen kWh's teruglevering en de vergoeding daarvoor nu wel per maand correct ingevuld. De teruglevering is gestegen van €373,09 naar €616,94, scheelt toch €243,85. Voor de rest is alles hetzelfde als bij de vorige foutieve jaarafrekening.

ZGE gebruikt nog wel steeds dezelfde verouderde jaaropgaaf voor dynamische contracten en bij de kosten van gas en stroom staat de al lang niet meer gebruikte ODE, wel op €0,00, maar waarom dan dat erbij zetten, dit maakt alles alleen maar onoverzichtelijker.

Toevallig vanmorgen ook bericht gekregen van de ACM-Consuwijzer naar aanleiding van een vraag over ZGE, ze gaven advies om contact op te nemen met de Geschillencommissie Energie. Misschien heeft een aantal meldingen bij de ACM toch iets doen versnellen bij ZGE, ik vraag me af of iedere benadeelde een gecorrigeerde rekening krijgt, of alleen diegenen die erover geklaagd hebben.
Kijk dat is goed nieuws. Ik heb net als Tha Deo nog geen aangepaste rekening gehad. Destijds wel met hun gemaild dat hij niet correct was maar daarna heb ik het laten rusten. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ze er nog op terug komen. Wacht de vakantie nog even af voordat ik er een mail uit doen.

Bedankt voor de update (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
pscll schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:02:
[...]
Kijk dat is goed nieuws. Ik heb net als Tha Deo nog geen aangepaste rekening gehad. Destijds wel met hun gemaild dat hij niet correct was maar daarna heb ik het laten rusten. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ze er nog op terug komen. Wacht de vakantie nog even af voordat ik er een mail uit doen.

Bedankt voor de update (y)
Misschien compenseren ze alleen klanten die zijn blijven klagen ipv alle benadeelden uit zichzelf te gaan terugbetalen, dat scheelt ze een hoop geld.
Ik zou toch even een bellen als ik jou was om te vragen hoe het met jouw gecorrigeerde jaarrekening is en er op wijzen dat er bij Tweakers meerderen zijn die wel al een een gecorrigeerde rekening hebben ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:42
R0181 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:02:
[...]

Misschien compenseren ze alleen klanten die zijn blijven klagen ipv alle benadeelden uit zichzelf te gaan terugbetalen, dat scheelt ze een hoop geld.
Ik zou toch even een bellen als ik jou was om te vragen hoe het met jouw gecorrigeerde jaarrekening is en er op te wijzen dat er bij Tweakers meerderen zijn die wel al een een gecorrigeerde rekening hebben ontvangen.
Ik was klant tot half juni, begin juli eindafrekening gekregen, toen geklaagd via chat. Chat gaf aan dat correctie binnen een paar weken nadat Engie gestort had aangepast zou worden (dus nogmaals een storting). Vorige week eerste storting gekregen, nu afwachten. Kan inmiddels niet meer inloggen bij Engie omdat ik geen actief contract meer heb.

Na volgende week neemt ik weer contact op als het dan nog niet gestort is.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Glashelder schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:12:
[...]

Kan heel goed hoor dat die 2 kW net genoeg is om het voltage bij jou iets omlaag te trekken. Jij trekt 2 kW en bij je buren heb je goede kans dat de boel alsnog afschakelt waardoor jij blijft produceren.

Hoe ziet je overvoltage grafiek eruit?
Dit is vandaag, enkele panelen lijken uit te vallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98evywneqUAYUV3EhYSxgdpuMcE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/L0KrwHtf9l3uOY4OwQ5oDEWx.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzfUbOtAO_no_9HOVdbQncHRhSc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sy7w5vXCAc8LqS6I6roMRe8S.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnLvMs-2FSuYUJYp3FdEXiAgfE4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MNQTSRRQU7c05LojwyWbqGVG.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Logisch met zo’n hoog voltage bij je meter. Op het dak kan het zo een paar volt hoger zijn.

Enige plek waar je het echt kan zien is in de portaal van de installateur of onderhoudsmonteur. Zo’n account kan je zelf aanmaken en dan kan je het bij logs zien. Zie voor de rest daarvoor het Enphase topic :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Bravertal schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:49:
[...]
Ik was klant tot half juni, begin juli eindafrekening gekregen, toen geklaagd via chat. Chat gaf aan dat correctie binnen een paar weken nadat Engie gestort had aangepast zou worden (dus nogmaals een storting). Vorige week eerste storting gekregen, nu afwachten. Kan inmiddels niet meer inloggen bij Engie omdat ik geen actief contract meer heb.

Na volgende week neemt ik weer contact op als het dan nog niet gestort is.
Bij ons gaat het over Zonder Gas Energie (EnergyZero), ik ben ook klant bij Engie geweest, maar zij waren altijd correct met de jaarafrekening en de eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 20:58
Een gedachte waar ik nu mee loop is om stroom overschot in de winter voorlopig via een elektrische kachel (COP=1) te verbruiken.
Situatie is dat ik in dec.2023 20 panelen bijgelegd heb (oost-west) en nu 44 stuks heb liggen. Nu iets van 6.000kWh stroom over. En ik heb nog altijd een draaischijfmeter.
  • Een elektrische auto gaat ook duur worden in de wegenbelasting ( jaarbasis 1.200,- wegenbelasting erbij)
  • Onzeker beleid, een warmtepomp in huis twijfel ik aan hierdoor(kost ook snel 6-8.000,-)
  • Terugleveren gaat me 1.000,- / jaar kosten
Oftewel: ik koop een elektrische wandkachel en ben voor nog geen 200,- klaar voorlopig om af te wachten hoe de situatie zich gaat ontwikkelen.
Of zit er een kronkel in m'n beredenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
the noise schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:47:
Een gedachte waar ik nu mee loop is om stroom overschot in de winter voorlopig via een elektrische kachel (COP=1) te verbruiken.
Situatie is dat ik in dec.2023 20 panelen bijgelegd heb (oost-west) en nu 44 stuks heb liggen. Nu iets van 6.000kWh stroom over. En ik heb nog altijd een draaischijfmeter.
  • Een elektrische auto gaat ook duur worden in de wegenbelasting ( jaarbasis 1.200,- wegenbelasting erbij)
  • Onzeker beleid, een warmtepomp in huis twijfel ik aan hierdoor(kost ook snel 6-8.000,-)
Oftewel: ik koop een elektrische wandkachel en ben voor nog geen 200,- klaar voorlopig om af te wachten hoe de situatie zich gaat ontwikkelen.
Aantal panelen van het dak halen kan ook een oplossing zijn. Dan sluit vraag en aanbod ook beter aan op elkaar

Met een beetje mazzel brengen ze nog iets op via marktplaats en is het de goedkoopste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:07
bgrr schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:52:
[...]

Aantal panelen van het dak halen kan ook een oplossing zijn. Dan sluit vraag en aanbod ook beter aan op elkaar

Met een beetje mazzel brengen ze nog iets op via marktplaats en is het de goedkoopste oplossing
Dat zou ik niet zo snel doen, je gooit dan 2× arbeidsloon weg. Bovendien weet je niet hoe lang de draaischijfmeter mag blijven zitten.
Misschien is een laadpaal aan huis een optie? En de stroom dan voorlopig verkopen aan de buren. Of een modelcontract nemen, dat kost vast minder dan €1000 p.j.
Of toch een WP. Je kunt b.v. een monoblock nemen puur voor verwarmen. Dat hoeft netto niet meer dan 2k te kosten (inclusief installatie). Je mag zoiets ook zelf installeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 30-07-2024 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
the noise schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:47:
Ja, er zit een kronkel in je beredenering.
Je saldeert automatisch, dus daar betaal je geen kosten over.

En over wat je netto teruglevert krijg je (bijna overal) een hogere TLV dan TLK, dus netto krijg je er centjes voor.
Om dit dan nutteloos op te willen maken, lijkt me niet slim, dan ben je die centjes weg aan het gooien.

Maar kun je daarmee in je totale warmtebehoefte voorzien, dan wel. Maar dat lukt je zeer waarschijnlijk niet met COP1 verwarming.
En als je nu nog op gas stookt, kan een WP waarschijnlijk wel uit. L/L. Lagere investering, maar wel een betere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Weer verkopen is niet mijn plan.
Laadpaal, ik ga nog niet elektrisch rijden met het huidige vooruitzicht.
Modelcontract; moet ik uitzoeken.
Salderen gaat nu inderdaad vanzelf zeg maar.
Maar ik krijg een soort 'straf' wanneer ik veel terug lever.
Want ik produceer in een normaal jaar 13.000kWh en verbruik 7.000kWh
Met als resultaat onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eizwcVmTG4lSVmKamqpi8kj6Pw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FScTyVDazF9isQUVoPO8FowW.jpg?f=user_large
Oftewel mijn TLK zijn hoger dan mijn TLV. 1.651,65 - 870,00 = 781,65 betalen.
Vandaar dat ik dan beter de stroom inefficiënt kan wegstoken denk ik dan...want dan hoef ik geen 781,65 te betalen om terug te leveren.

PS1; verwarming nu propaan, koken propaan en 6M3 houtstook
PS2; nog steeds het gevoel dat er in de beredenering iets niet klopt icm draaischrijfmeter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarilo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:48
Vandaar dat ik dan beter de stroom inefficiënt kan wegstoken denk ik dan...want dan hoef ik geen 781,65 te betalen om terug te leveren.
Die vlieger gaat denk ik niet op. Je betaald namelijk TLK over elke teruggeleverde kWh. Dus als je in de zomer teruglevert en dat in de winter op wil stoken heb je de TLK al betaald en ga je die niet meer terugkrijgen.

Voor je berekening is het verder nog van belang of die 13.000 kWh je totaal aan opwek is? Of het deel dat je teruglevert aan het net?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Tarilo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:07:
Die vlieger gaat denk ik niet op. Je betaald namelijk TLK over elke teruggeleverde kWh. Dus als je in de zomer teruglevert en dat in de winter op wil stoken heb je de TLK al betaald en ga je die niet meer terugkrijgen.
Hij heeft een draaischrijfmeter dus de totale teruglevering kunnen ze niet meten, alleen het netto overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
the noise schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:55:
PS2; nog steeds het gevoel dat er in de beredenering iets niet klopt icm draaischrijfmeter :?
Heb je de cijfers van je laatste jaarrekening ook, daar staat de berekening op. Maar als het goed is loopt je draaischijfmeter nu terug na het bijleggen van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarilo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:48
Hij heeft een draaischrijfmeter dus de totale teruglevering kunnen ze niet meten, alleen het netto overschot.
Dat was ik inderdaad even vergeten. In dat geval kan het toch nooit zo zijn dat hij over meer kWh TLK moet betalen dan dat hij TLV krijgt? Dus in principe zouden dan zowel de TLK als de TLV over die 6.000 kWh overschot berekend worden en kom je positief uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
Inderdaad, 'niemand' weet nu wat er precies over de meter gegaan is. (want: draaischrijfmeter)
Netto gezien ben ik op jaarbasis leverancier.
Dan moet ik eerst 13.000kWh(totale productie) - 7.000kWh(totaal verbruik) = 6.000kWh netto teruglevering.
Dan vul ik de Greenchoice gegevens nogmaals in met 10 kWh afname.
Dat geeft dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny1owp8AF1u17HPOldQXe4ArJik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k8WoIiRVUObXKIHjrLwrdigU.jpg?f=user_large

Wat blijft: feitelijk krijg ik nog steeds nagenoeg niets voor die 6.000kWh stroom. 0,145 - 0,12705 = 0,01795ct per terug geleverde kWh.
Dat is bijna gratis weggeven. Kan ik toch nog steeds slimmer die 6.000kWh reststroom opstoken; ook al is het COP=1 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
the noise schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:40:

Wat blijft: feitelijk krijg ik nog steeds nagenoeg niets voor die 6.000kWh stroom. 0,145 - 0,12705 = 0,01795ct per terug geleverde kWh.
Dat is bijna gratis weggeven. Kan ik toch nog steeds slimmer die 6.000kWh reststroom opstoken; ook al is het COP=1 ?
Ja dat kan. Heb je ook nog een gasaansluiting? Met zoveel panelen zou ik zeker van het gas af gaan d.m.v. WP/vloerverwarming, WPB en inductiekookplaat. Ik weet niet hoe groot je huis is, maar met subsidies meegerekend hoeft het echt geen 10k o.i.d. te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ja, of je moet inderdaad meer investeren om (efficiënter) elektrisch te verwarmen, te koken, en voor de warm water voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Tja.
Ik had niet verwacht zo snel voor de keuze voor een warmtepomp te staan.
(Situatie: CV 4 jaar oud, hybride voorbereid; vloerverwarming, isolatie 10 jaar oud, veel ruimte voor extra spullen op plat dak of onder dak)

Totdat ik de draaischrijfmeter moet inleveren: dan wordt het volgens mij juist weer ongunstig om een warmtepomp te hebben?
Vandaar het idee om eerst maar elektrisch te verwarmen.
Ik moet wel bekennen dat ik nog niet onderzocht hebt wat een uitbreiding met warmtepomp zal kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
the noise schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:59:
Tja.
(Situatie: CV 4 jaar oud, hybride voorbereid; vloerverwarming, isolatie 10 jaar oud, veel ruimte voor extra spullen op plat dak of onder dak)

Totdat ik de draaischrijfmeter moet inleveren: dan wordt het volgens mij juist weer ongunstig om een warmtepomp te hebben?
Ik moet wel bekennen dat ik nog niet onderzocht hebt wat een uitbreiding met warmtepomp zal kosten.
Het verwarmen van je huis in NL is met een warmtepomp qua verbruik gunstiger als je stroom per kWh evenveel of minder kost dan een halve kuub gas. Dat is bij iedereen praktisch zo, ook zonder draaischijfmeter en ook zonder panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Martin7182 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:18:
[...]

Het verwarmen van je huis in NL is met een warmtepomp qua verbruik gunstiger als je stroom per kWh evenveel of minder kost dan een halve kuub gas. Dat is bij iedereen praktisch zo, ook zonder draaischijfmeter en ook zonder panelen.
Dat weet ik. Factor 3 tot 4 volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
the noise schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:55:
PS1; verwarming nu propaan, koken propaan en 6M3 houtstook
@PS2. Klopt, want nu klopt het wel.
Ik had ook al voor je gerekend, ongeveer 6000kwh*2ct=€120.
the noise schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:59:
Tja.

Jij kunt je keuze in ieder geval een half jaartje nog uitstellen. Althans, je kunt gaan voor het modelcontract van Vandebron. Dan krijg je (als ik me niet vergis) 2000*10ct+4000*6ct=€440. Je bent wel iets meer kwijt aan vaste leveringskosten... En je bent zelfs iets goedkoper uit met de vaste leveringskosten.
Maar het is een modelcontract, dus per 1-1-2025 kunnen (zullen...) de tarieven wijzigen.

Maar het geeft je een paar maanden de tijd om te bekijken wat je echt wilt en wat gunstig is voor je.
In jouw situatie, die al voorbereid is op een WP, zou ik beginnen om daar toch eens wat dieper in te duiken, ik denk dat jou dat voordeel op gaat leveren.
Nu heb ik geen idee wat propaan kost (die PS1 in je eerdere post), maar daar zul je eea mee moeten vergelijken.
Het kan zijn dat in jouw situatie toch COP1 verwarming uit kan, maar COP4 à 5 met een WP lijkt me uiteindelijk altijd gunstiger (ook als je ooit die draaischijfmeter moet laten wisselen).
(Je kunt eventueel wel al kijken voor COP1 SWW, met een elektrische boiler, en een (simpele) 1-fase inductie kookplaat. Dat zijn de kosten niet, eten wel al wat van je overschot en zijn weer stapjes naar gasloos. Maar misschien dat je dat toch nog even uitstelt, totdat je weet wat echt slim is in jouw situatie)

Ik raad je aan om in Duurzame energie en installaties, eerst wat topics te lezen, oa Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
En dan nieuwe topics openen per onderwerp voor jouw eigen situatie en waar je mee zit. Daar zitten veel mensen die je kunnen helpen, ook met de juiste berekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:29
Martin7182 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:18:
the noise schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:49:
Dat weet ik. Factor 3 tot 4 volgens mij.
Daar staat tegenover dat gas goedkoop is per kWh: EUR 1,13 / 9 = 12,5ct terwijl je >20ct per elektrische kWh betaald. Voor het rekengemak kan je dus stellen dat elektrisch verwarmen je ongeveer de helft zal kosten t.o.v. gas. Wel rekening houden met een SWW boilervat (ruimte!) en de flinke investering in de warmtepomp zelf.

Bij ons werkt alles erg goed en is ook het comfort in de winter flink omhoog gegaan en dat is ook wat waard, maar bedenk wel dat vanaf einde saldering de terugverdiencurve vrij plat gaat worden.

Overigens, als je zo'n grote PV installatie hebt dan is ruimte mogelijk geen probleem, je kan dan ook een losse warmtepompboiler nemen die onafhankelijk werkt van de CV warmtepomp. 2x subsidie!

[ Voor 8% gewijzigd door mawashigeri op 30-07-2024 19:05 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik lees hier dat veel mensen naar greenchoice kijken, maar die komt bij mij totaal niet voordelig uit.

Ik zit al een paar jaar bij greenchoice en moet volgende maand aan een nieuw contract.
Afgelopen jaren krijg ik onderaan de streep een klein beetje terug, met een maandbedrag rond de 7 euro.
UIteraard goed te verklaren door de zonnepanelen, bodemwarmtepomp, geen gas en natuurlijk geen terugleverkosten op het contract.

Begrijpelijk dat ik voor mijn nieuwe contract wat duurder uit ga komen; maar als ik op het persoonlijke aanbod van greenchoice inga, dan ga ik 30 euro per maand betalen.

Als ik mijn gegevens invoer bij de prijsvergelijkers, dan vind ik veel andere leveranciers die daar minstens de helft onder zitten. (pure energie bijvoorbeeld rond de 13 euro/maand)

Ik heb daar greenchoice ook al even over gebeld, maar ze kunnen me niks beters aanbieden.

Zie ik iets over het hoofd, of is greenchoice gewoon niet gunstig als je veel teruglevert (maar niet overproduceert?)

Mijn verbruik: (normaal / dal)
1444 / 2090
En teruglevering:
2077 / 883

Effectief dus een verbruik van 573kWh, maar door het vele terugleveren alsnog erg kostbaar bij greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik had hier net een heel verhaal getypt, en na een poging tot posten was ik uitgelogd 8)7 Ik ga het dus verkort hier opnieuw uittypen zonder volledige berekeningen :)

Ik heb mijn eerste woning gekocht ( *O* ) en krijg komende week de sleutel.

De woning betreft een kluswoning. Geen CV, beneden 2 gaskachels, boven als bijverwarming indien nodig elektrische kachels. SWW via een Inventum boiler an 80 liter (2022). Woning is voorzien van kunststof kozijnen en U1.1 glas. Momenteel geen zonnepanelen.

Ik wil vloerisolatie voorzien incl vloerverwarming beneden, en dan een L/W WP voor verwarming beneden en SWW. Boven verwarmen met L/L WP indien noodzakelijk (ik verwarm praktisch nooit boven nu, koelen is daar imho belangrijker). In de planning staat om zonnepanelen te plaatsen.

Verder wordt gas momenteel gebruikt voor koken, maar dat ga ik vervangen door een inductiekookplaat.

Het huis waar ik nu woon bij mijn ouders is ruwweg vergelijkbaar. Gasverbruik daar is ~750m3.

Met een snelle berekening met de huidige gasprijzen, stroomprijzen en vastrechtkosten, is het circa 800 euro per jaar voordeliger om te verwarmen met een L/W WP dan met een gas CV. Tevens moeten beiden aangelegd worden, ik schat het verschil in aanleg op circa 6000 euro. TVT circa 7 jaar dus, eventueel met zonnepanelen is dat nog te verkorten en eventueel loopt het verschil qua kosten nog op als vastrechtkosten met gas nog verder omhoog lopen.

Ik heb nog niet definitief de beslissing gemaakt om het gas er uit te halen. Daarom was ik eventueel van plan om:
  • Vast contract stroom (jaarcontract of meer)
  • Variabel contract gas (maandelijks opzegbaar)
Zo kan ik, als ik inderdaad beslis om full-electric gaan, eenvoudig het gascontract opzeggen. Dan betaal ik nu enkel voor gas vaste leveringskosten en vastrecht. Gas zal de komende maanden sowieso niet gebruikt worden, maar dan houd ik die optie open.

Nu is deze post voornamelijk om mijn gedachtenspinsel op papier te zetten, maar toch is wat input fijn. Klinkt bovenstaande logisch? Wat zouden jullie doen?

Uiteraard is er het argument "kies voor het milieu, ga full-electric" maar als starter is het financiele plaatje uiteindelijk ook zeer belangrijk :P

P.S: ik zal er waarschijnlijk het eerstkomende jaar/anderhalf jaar niet in trekken i.v.m verbouwing

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

MK_ schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:00:
Ik had hier net een heel verhaal getypt, en na een poging tot posten was ik uitgelogd 8)7 Ik ga het dus verkort hier opnieuw uittypen zonder volledige berekeningen :)

Ik heb mijn eerste woning gekocht ( *O* ) en krijg komende week de sleutel.

De woning betreft een kluswoning. Geen CV, beneden 2 gaskachels, boven als bijverwarming indien nodig elektrische kachels. SWW via een Inventum boiler an 80 liter (2022). Woning is voorzien van kunststof kozijnen en U1.1 glas. Momenteel geen zonnepanelen.

Ik wil vloerisolatie voorzien incl vloerverwarming beneden, en dan een L/W WP voor verwarming beneden en SWW. Boven verwarmen met L/L WP indien noodzakelijk (ik verwarm praktisch nooit boven nu, koelen is daar imho belangrijker). In de planning staat om zonnepanelen te plaatsen.

Verder wordt gas momenteel gebruikt voor koken, maar dat ga ik vervangen door een inductiekookplaat.

Het huis waar ik nu woon bij mijn ouders is ruwweg vergelijkbaar. Gasverbruik daar is ~750m3.

Met een snelle berekening met de huidige gasprijzen, stroomprijzen en vastrechtkosten, is het circa 800 euro per jaar voordeliger om te verwarmen met een L/W WP dan met een gas CV. Tevens moeten beiden aangelegd worden, ik schat het verschil in aanleg op circa 6000 euro. TVT circa 7 jaar dus, eventueel met zonnepanelen is dat nog te verkorten en eventueel loopt het verschil qua kosten nog op als vastrechtkosten met gas nog verder omhoog lopen.

Ik heb nog niet definitief de beslissing gemaakt om het gas er uit te halen. Daarom was ik eventueel van plan om:
  • Vast contract stroom (jaarcontract of meer)
  • Variabel contract gas (maandelijks opzegbaar)
Zo kan ik, als ik inderdaad beslis om full-electric gaan, eenvoudig het gascontract opzeggen. Dan betaal ik nu enkel voor gas vaste leveringskosten en vastrecht. Gas zal de komende maanden sowieso niet gebruikt worden, maar dan houd ik die optie open.

Nu is deze post voornamelijk om mijn gedachtenspinsel op papier te zetten, maar toch is wat input fijn. Klinkt bovenstaande logisch? Wat zouden jullie doen?

Uiteraard is er het argument "kies voor het milieu, ga full-electric" maar als starter is het financiele plaatje uiteindelijk ook zeer belangrijk :P

P.S: ik zal er waarschijnlijk het eerstkomende jaar/anderhalf jaar niet in trekken i.v.m verbouwing
Wat ik zou doen cq heb gedaan (niet als starter overigens) is overal vloerverwarming leggen en aansluiten op een l/w warmtepomp. Geen gedoe met airco's enz, gewoon een vrij simpel systeem zonder buffervat , dat werkt het beste.
Als budget niet toereikend is kun je het ook in stapjes doen, waarbij je moet voorkomen dat je dubbele kosten maakt. Dus wel meteen (overal) vloerverwarming, maar indien budget de warmtepomp niet toelaat, in eerste instantie een cv ketel (evt huren voor 35 euro per maand tot je genoeg gespaard hebt). Cv ketel vervangen door warmtepomp is eenvoudiger dan de vloer eruit slopen en vloerverwarming leggen.

Je kunt trouwens ook gunstige lening krijgen voor pv panelen en warmtepomp, bij laag inkomen zelfs met 0% rente. https://www.warmtefonds.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Sport_Life schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:27:
[...]
Wat ik zou doen cq heb gedaan (niet als starter overigens) is overal vloerverwarming leggen en aansluiten op een l/w warmtepomp. Geen gedoe met airco's enz, gewoon een vrij simpel systeem zonder buffervat , dat werkt het beste.
Als budget niet toereikend is kun je het ook in stapjes doen, waarbij je moet voorkomen dat je dubbele kosten maakt. Dus wel meteen (overal) vloerverwarming, maar indien budget de warmtepomp niet toelaat, in eerste instantie een cv ketel (evt huren voor 35 euro per maand tot je genoeg gespaard hebt). Cv ketel vervangen door warmtepomp is eenvoudiger dan de vloer eruit slopen en vloerverwarming leggen.

Je kunt trouwens ook gunstige lening krijgen voor pv panelen en warmtepomp, bij laag inkomen zelfs met 0% rente. https://www.warmtefonds.nl/
Thanks voor je input!

Het probleem met boven vloerverwarming krijgen, is dat de eerste verdieping een houten verdiepingsvloer betreft. Voor zover ik weet is het dan niet mogelijk om dan eenvoudig vloerverwarming aan te leggen. OF, dat bedenk ik me nu terwijl ik het typ, moet ik gaan werken met zo'n noppenmat op de eerste verdieping en daar vloerverwarming op leggen. Dan komt de vloer enkele centimeters omhoog, maar da's mogelijks te overzien (plafondhoogte ~2.4m momenteel)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
@MK_ Klinkt allemaal als goede plannen.
vwb contract. Sommige energieleveranciers doen niet zo heel moeilijk bij een vast contract voor gas om het toch zonder boete op te zegge, zodra je gasloos gaat.
Maar ik denk dat ik in jouw situatie zou gaan voor dynamisch voor het gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-08 10:42
NLStriker010 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:56:
Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe woning gekregen, een studio zonder gasaansluiting. Dit is mijn eerste eigen woning en ik ben op zoek naar tips en tricks voor het afsluiten van een energiecontract.

Ik heb geen flauw idee wat mijn energieverbruik zal zijn. Ik werk voornamelijk vanuit huis en game ook vrij vaak. Mijn grootste energieverbruikers zullen mijn computer, koelkast, inductiekookplaat en combi-oven zijn.

Ik weet niet precies waar ik op moet letten of welke aanbiedingen voor nieuwe klanten interessant zijn. Omdat ik ook nog student ben, wil ik mijn kosten zo laag mogelijk houden.

Alle tips zijn welkom!
Ik heb gekeken naar energie leveranciers en zat te kijken naar Green Choice
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDOmWIM2wqmVG2RpThnyj5eCaSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wgnO9VQO3nZV0qjqg5niL7Kh.png?f=fotoalbum_large

Zou dit een beetje een goede aanbieding zijn?

Mensen in mijn omgeving zijn van de oude garde en zeggen "Vattenfall of Eneco, dan weet je dat ze niet faillet gaan." Terwijl als ik daar naar kijk het 3x zo duur zo zijn zonder Cashback korting.

[ Voor 7% gewijzigd door NLStriker010 op 31-07-2024 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
NLStriker010 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:20:
[...]

Ik heb gekeken naar energie leveranciers en zat te kijken naar Green Choice
[Afbeelding]

Zou dit een beetje een goede aanbieding zijn?

Mensen in mijn omgeving zijn van de oude garde en zeggen "Vattenfall of Eneco, dan weet je dat ze niet faillet gaan." Terwijl als ik daar naar kijk het 3x zo duur zo zijn zonder Cashback korting.
De meeste energieleveranciers werken met onterechte incasso's, die praktisch altijd goed gaan omdat ze overeenkomen met wat afgesproken is. Bij faillissement geeft dat je het voordeel dat je incasso's tot 13 maanden geleden terug kunt laten storten door de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:54
Martin7182 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:00:
[...]

De meeste energieleveranciers werken met onterechte incasso's, die praktisch altijd goed gaan omdat ze overeenkomen met wat afgesproken is. Bij faillissement geeft dat je het voordeel dat je incasso's tot 13 maanden geleden terug kunt laten storten door de bank.
Wat bedoel met onterechte incasso's? Je gaat bij het afsluiten van een contract meestal akkoord met een incasso/voorschot regeling. Daarnaast als een bedrijf voor het eerst een incasso doet op een rekening vraagt de bank toch aan je om een akkoord verklaring. Als je daar Nee op zegt gaat de incasso niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-08 10:42
Martin7182 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:00:
[...]

Ik ben nog student dus een hele wereld gaat voor me open nu. Ik neem aan gewoon voor dit aanbod gaan. Zoals vermeld werk ik vooral thuis dus het lage KWH In vergelijking met de andere tarieven van andere leveranciers komt voor mij beter uit. Kan altijd over een jaar weer switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
hanev001 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:48:
[...]

Wat bedoel met onterechte incasso's? Je gaat bij het afsluiten van een contract meestal akkoord met een incasso/voorschot regeling. Daarnaast als een bedrijf voor het eerst een incasso doet op een rekening vraagt de bank toch aan je om een akkoord verklaring. Als je daar Nee op zegt gaat de incasso niet door.
Als de procedure niet via de bank loopt of je hebt geen zgn. 'natte' handtekening gezet dan is de incasso onterecht verkregen. Bij energieleveranciers gaat de incasso meestal uitsluitend via een webformulier van de toko zelf en is die dus voor de wet onterecht.

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 31-07-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-09 21:17

zit

Hier sinds kort een hybride warmtepomp. Ik heb volgens mij ergens gelezen dat de vaste kosten van gas minder kunnen worden als je minder dan een bepaalde hoeveelheid gas gebruik. Klopt dit? En gaat dit ook op voor lopende vaste contracten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
zit schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:21:
Hier sinds kort een hybride warmtepomp. Ik heb volgens mij ergens gelezen dat de vaste kosten van gas minder kunnen worden als je minder dan een bepaalde hoeveelheid gas gebruik. Klopt dit? En gaat dit ook op voor lopende vaste contracten?
Klopt als je voor een wat langere periode minder dan 500m3 verbruikt, het gaat dan om de netbeheerkosten. Daar gaat echter niet zomaar op basis van je verbruik zoals dat op de jaarrekening staat maar op je SJV (Standaard Jaarverbruik Gas), zie Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar. Als het goed is moet het automatisch gaan en hoef je niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 18:56

V-8

Novax schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:30:
[...]

Klopt als je voor een wat langere periode minder dan 500m3 verbruikt, het gaat dan om de netbeheerkosten. Daar gaat echter niet zomaar op basis van je verbruik zoals dat op de jaarrekening staat maar op je SJV (Standaard Jaarverbruik Gas), zie Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar. Als het goed is moet het automatisch gaan en hoef je niets te doen.
Klopt, hebben wij ook meegemaakt!
Hou het wel zelf in de gaten, gaat niet altijd goed.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38
En hoe zit het dan als je helemaal van gas afgaat, dan krijg je toch de energiebelasting terug. Weet je zo het gebruik van de hybride in stroom.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit soort vragen zijn niet de bedoeling

[ Voor 77% gewijzigd door We Are Borg op 02-08-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 22:22
Lekker zeg... Ik heb stroom bij Budget Energie en gas bij Delta Energie, beide een (heel gunstig) jaarcontract die binnen een paar maanden afloopt. Ik ga verhuizen. Gisteren keurig de verhuizing doorgegeven bij beide, gas bij Delta en alléén stroom bij Budget.

Van beide gisteren al een mail binnen dat de verhuizing is verwerkt. Afgehandeld dacht ik, maar mooi niet dus.

Vanmiddag krijg ik mail van Budget: nieuw termijnbedrag van 200+ euro. Termijnbedrag voor stroom in mijn oude woning is 30 euro, en ik ga naar een huis met zonnepanelen, dus dat klopt niet. Ik kijk in mijn profiel en zie dat ze stroom én gas op mijn nieuwe adres hebben ingeschakeld.

Ummm, wtf? Ik bel naar Budget Energie. Ja mevrouw, omdat er nog geen gasprovider stond voor uw nieuwe adres hebben we automatisch gas ook overgenomen. Ik zeg dat wil ik niet, ik heb al een andere gas provider waarbij gisteren de verhuizing ook is verwerkt. Hij moet even overleggen, in de wachtrij. Daarna zegt hij dat ik het zelf fout heb aangegeven op de website. Dat klopt absoluut niet, ik heb 100% zeker alleen stroom aangegeven. Hij kan gas wel weer stopzetten, maar dan krijg ik een boete. Ik word boos, dit is toch jullie schuld? Je zei net dat jullie gas automatisch ook erbij hebben genomen, ondanks dat ik alleen stroom heb aangevinkt. Ik moet maar naar Delta bellen zegt hij, die kunnen het wel fixen, boete pending.

Vrijwel tegelijkertijd komt er nog een mail binnen, deze keer van Delta: "Uw [nieuwe adres] is afgemeld. We hebben bericht ontvangen om uw contract voor gas te beëindigen." Met een opzegvergoeding omdat het contract voor het einde van de looptijd wordt beëindigd, en geen 260 euro cashback die bij het contract zat.

Ik bel naar Delta. Omdat Budget de verhuizing waarschijnlijk net iets eerder heeft verwerkt, en onterecht meteen ook gas heeft afgesloten, kan Delta zich niet meer aanmelden voor gas- omdat Budget die spot al heeft ingepikt. Delta zegt dat Budget met hun contact op moet nemen zodat Budget het op kan zeggen en Delta het weer over kan nemen.

Ik bel weer naar Budget. Krijg iemand anders aan de telefoon. Ze snappen er niets van en moet het weer gaan navragen. Weer (heel lang) in de wachtrij. Uiteindelijk nog iemand aan de lijn gekregen die zegt dat ze het besproken hebben en intern gaan regelen en contact op gaan nemen met Delta. Ze verzekeren mij dat ik er nu niets meer aan hoef te doen, het is met een paar dagen gefixt.

2 uur later krijg ik een mail van Budget: "U maakt bewaar tegen een aanmelding bij Budget Energie. Er is een verzoek ingediend om de aanmelding terug te draaien. Dit kan maximaal 8 weken duren. Tot die tijd incasseren wij bij u het termijnbedrag."

Jfc. Ik zit al torenhoog in de stress van de verhuizing en dan dit nog erbij. Is iemand hier bekend met zo'n situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
croissantje13 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:14:
Lekker zeg... Ik heb stroom bij Budget Energie en gas bij Delta Energie, beide een (heel gunstig) jaarcontract die binnen een paar maanden afloopt. Ik ga verhuizen. Gisteren keurig de verhuizing doorgegeven bij beide, gas bij Delta en alléén stroom bij Budget.

Van beide gisteren al een mail binnen dat de verhuizing is verwerkt. Afgehandeld dacht ik, maar mooi niet dus.

Vanmiddag krijg ik mail van Budget: nieuw termijnbedrag van 200+ euro. Termijnbedrag voor stroom in mijn oude woning is 30 euro, en ik ga naar een huis met zonnepanelen, dus dat klopt niet. Ik kijk in mijn profiel en zie dat ze stroom én gas op mijn nieuwe adres hebben ingeschakeld.

Ummm, wtf? Ik bel naar Budget Energie. Ja mevrouw, omdat er nog geen gasprovider stond voor uw nieuwe adres hebben we automatisch gas ook overgenomen. Ik zeg dat wil ik niet, ik heb al een andere gas provider waarbij gisteren de verhuizing ook is verwerkt. Hij moet even overleggen, in de wachtrij. Daarna zegt hij dat ik het zelf fout heb aangegeven op de website. Dat klopt absoluut niet, ik heb 100% zeker alleen stroom aangegeven. Hij kan gas wel weer stopzetten, maar dan krijg ik een boete. Ik word boos, dit is toch jullie schuld? Je zei net dat jullie gas automatisch ook erbij hebben genomen, ondanks dat ik alleen stroom heb aangevinkt. Ik moet maar naar Delta bellen zegt hij, die kunnen het wel fixen, boete pending.

Vrijwel tegelijkertijd komt er nog een mail binnen, deze keer van Delta: "Uw [nieuwe adres] is afgemeld. We hebben bericht ontvangen om uw contract voor gas te beëindigen." Met een opzegvergoeding omdat het contract voor het einde van de looptijd wordt beëindigd, en geen 260 euro cashback die bij het contract zat.

Ik bel naar Delta. Omdat Budget de verhuizing waarschijnlijk net iets eerder heeft verwerkt, en onterecht meteen ook gas heeft afgesloten, kan Delta zich niet meer aanmelden voor gas- omdat Budget die spot al heeft ingepikt. Delta zegt dat Budget met hun contact op moet nemen zodat Budget het op kan zeggen en Delta het weer over kan nemen.

Ik bel weer naar Budget. Krijg iemand anders aan de telefoon. Ze snappen er niets van en moet het weer gaan navragen. Weer (heel lang) in de wachtrij. Uiteindelijk nog iemand aan de lijn gekregen die zegt dat ze het besproken hebben en intern gaan regelen en contact op gaan nemen met Delta. Ze verzekeren mij dat ik er nu niets meer aan hoef te doen, het is met een paar dagen gefixt.

2 uur later krijg ik een mail van Budget: "U maakt bewaar tegen een aanmelding bij Budget Energie. Er is een verzoek ingediend om de aanmelding terug te draaien. Dit kan maximaal 8 weken duren. Tot die tijd incasseren wij bij u het termijnbedrag."

Jfc. Ik zit al torenhoog in de stress van de verhuizing en dan dit nog erbij. Is iemand hier bekend met zo'n situatie?
Er is sowieso een bedenktijd als het op afstand is afgesloten. En het incasso intrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
croissantje13 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:14:
Als ze je voor gas hebben aangemeld met welke tarieven en einddatum is dat dan en heb je daar een contract voor gekregen? Want gas is een apart product en zoals Willempie27 hierboven schrijft heb je 14 dagen bedenktijd op dat weer te annuleren.

En zijn de einddatum en de tarieven voor je stroom contract bij Budget nog steeds hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

de incassodiscussie is afgesplitst naar hanev001 in "Is een incasso van energierekening rechtsgeldig?" en kan daar verder uitgediept worden :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:30
Op 1 augustus liep mijn gascontract bij Coolblue af en ben ik overgestapt naar Delta.

Letterlijk op de dag van de overstap waren de gegevens in Mijn Coolblue account al niet meer zichtbaar. De hele account lijkt al te zijn opgeheven. Ik vind dit niet klantvriendelijk.

Dus als je overstapt van Coolblue naar een andere leverancier, op tijd de gegevens uit je account veiligstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Cumulus-1 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:21:
Letterlijk op de dag van de overstap waren de gegevens in Mijn Coolblue account al niet meer zichtbaar. De hele account lijkt al te zijn opgeheven. Ik vind dit niet klantvriendelijk.
Toch wel met een glimlach mag ik hopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Op 1 augustus liep mijn gascontract bij Coolblue af en ben ik overgestapt naar Delta.

Dus als je overstapt van Coolblue naar een andere leverancier, op tijd de gegevens uit je account veiligstellen.
Is eigenlijk bij de meeste leveranciers dat alles weg is. Maar wat wil je veilig stellen dan?

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 04-08-2024 09:51 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumulus-1
klump4u schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Is eigenlijk bij de meeste leveranciers dat alles weg is. Maar wat wil je veilig stellen dan?
Bij alle andere maatschappijen waar ik gezeten heb (switch elk jaar) kon ik na einde contract nog bij mijn gegevens (verbruikscijfers, betalingsgeschiedenis en het contract zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Cumulus-1 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:13:
[...]

Bij alle andere maatschappijen waar ik gezeten heb (switch elk jaar) kon ik na einde contract nog bij mijn gegevens (verbruikscijfers, betalingsgeschiedenis en het contract zelf).
Bij Eneco en Innova in ieder geval niet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 22:22
Willempie27 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:08:
[...]

Er is sowieso een bedenktijd als het op afstand is afgesloten. En het incasso intrekken.
Novax schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:03:
[...]

Als ze je voor gas hebben aangemeld met welke tarieven en einddatum is dat dan en heb je daar een contract voor gekregen? Want gas is een apart product en zoals Willempie27 hierboven schrijft heb je 14 dagen bedenktijd op dat weer te annuleren.

En zijn de einddatum en de tarieven voor je stroom contract bij Budget nog steeds hetzelfde?
Geen nieuw contract ontvangen in de mail. Als ik in het online portaal kijk, zie ik wel onder mijn nieuwe adres staan:

Jouw contract
Contracttype: Vast
Looptijd:1 jaar
Startdatum:02-08-2024
Einddatum:03-01-2025
Budget korting:€ 100,-

Jouw tarieven van augustus
Normaaltarief:€ 0,27789
Daltarief:€ 0,27789
Gastarief:€ 1,38034
Vaste leveringskosten stroom:€ 4,99
Vaste leveringskosten gas:€ 4,99

Einddatum en energietarieven zijn gelijk aan het originele contract voor mijn oude adres. Gas is nieuw toegevoegd.

Incasso intrekken kan denk ik niet. Ik moet sowieso betalen voor de stroom die ik gebruik op zowel mijn oude als mijn nieuwe adres (en wil ook zeker dit contract behouden, heb nu nog 4 maandjes zonnepanelen zonder terugleverkosten).

Ik bel er morgen nog wel weer achteraan om te vragen hoe de huidige status is. Lijkt mij toch ook dat dit gewoon geannuleerd kan worden, maar blijkbaar is dat heel erg moeilijk ofzo |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:07
Ik heb vanavond toch de knop doorgehakt en ingegaan op deze mooie aanbieding via Pricewise:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNmXcnN8LNQCJNB7BhJ-5nFzS84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7clFXqBcSwVTWmQN3pG9Bwy.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn nieuwe contract bij United Consumers 1 jaar vast Stroom en Gas gaat in op 1 oktober 2024. Ik ben tot 30 september bij Vattenfall waar ik 1 jaar vaste Contract had via Pricewise.

Ik wil net als bij Vattenfall mijn voorschotbedrag op €100 per maand zetten. Bij Vattenfall krijg ik ook een Cashback terug van €105 bij mijn jaarnota. Bij United Consumers krijg ik zelfs een Cashback van €350! Ons verbruik op basis van tweepersoonshuishouden per maand is gemiddeld €40 voor stroom en gasverbruik. Wij hebben geen zonnepanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 05-08-2024 01:15 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
Van der Berg schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 00:41:
Ik heb vanavond toch de knop doorgehakt en ingegaan op deze mooie aanbieding via Pricewise:

[Afbeelding]

Mijn nieuwe contract bij United Consumers 1 jaar vast Stroom en Gas gaat in op 1 oktober 2024. Ik ben tot 30 september bij Vattenfall waar ik 1 jaar vaste Contract had via Pricewise.

Ik wil net als bij Vattenfall mijn voorschotbedrag op €100 per maand zetten. Bij Vattenfall krijg ik ook een Cashback terug van €105 bij mijn jaarnota. Bij United Consumers krijg ik zelfs een Cashback van €350! Ons verbruik op basis van tweepersoonshuishouden per maand is gemiddeld €40 voor stroom en gasverbruik. Wij hebben geen zonnepanelen.
Waarom op 100 euro per maand? Ik zou hem lekker op 15 a 20 zetten als dat mogelijk is en het verschil lekker op een spaarrekening en achter de hand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Hugo__Boss schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Waarom op 100 euro per maand? Ik zou hem lekker op 15 a 20 zetten als dat mogelijk is en het verschil lekker op een spaarrekening en achter de hand houden.
Ik vind het leuk om wat extra terug krijgen, dit jaar bij Vattenfall heb ik ook op €100 per maand en straks krijg ik nog een Cashback van €105. Dat lijkt me leuk en mocht onverhoopt wat extra. Ik denk erom eventueel op €50 per maand te houden. Bij Vattenfall in mijn profiel is maximaal €200 per maand

Ik had ooit bij BudgetEnergie 2022-2023 op €600 per maand laten zetten :) Ik kreeg bij mijn jaarnota een flinke bedrag terug. Maar dit wil ik niet meer nu heb ik Raisin

[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 05-08-2024 13:51 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Hugo__Boss schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Dhr. @Van der Berg ziet zijn energieleverancier als een soort bank: Van der Berg in "De energierekening - kroegtopic"
Dat je je geld kwijt kunt zijn als die failliet gaat, dat je spaarrente (of meer bij belggingen) misloopt, en allerlei andere nadelen, is blijkbaar van ondergeschikt belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Van der Berg schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:45:
[...]

Ik vind het leuk om wat extra terug krijgen, dit jaar bij Vattenfall heb ik ook op €100 per maand en straks krijg ik nog een Cashback van €105. Dat lijkt me leuk en mocht onverhoopt wat extra. Ik denk erom eventueel op €50 per maand te houden. Bij Vattenfall in mijn profiel is maximaal €200 per maand

Ik had ooit bij BudgetEnergie 2022-2023 op €600 per maand laten zetten :) Ik kreeg bij mijn jaarnota een flinke bedrag terug. Maar dit wil ik niet meer nu heb ik Raisin
Check altijd de tarieven per kwh, m3 en het vaste bedrag per maand. Cashback zegt niet alles. Je premie te hoog inzetten is nergens voor nodig, zeker niet bij wat kleinere partijen waarvan er de laatste jaren toch een paar zijn omgevallen. Mijn advies is: iets hoger inzetten dan het advies vanwege meerverbruik en strenge winters, niet als spaarrekening.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Truus01 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Dhr. @Van der Berg ziet zijn energieleverancier als een soort bank: Van der Berg in "De energierekening - kroegtopic"
Dat je je geld kwijt kunt zijn als die failliet gaat, dat je spaarrente (of meer bij belggingen) misloopt, en allerlei andere nadelen, is blijkbaar van ondergeschikt belang.
Nee, ik zie energiemaatschappij niet als spaarrekening. Maar het lijkt mij altijd leuk. Ik zie wel dat United Consumers is aangesloten bij verschillende organisaties. Ik zal niet meer doen zoals een keer had gedaan bij BudgetEnergie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Even de discussie in dit topic trekken, het andere is daar niet helemaal geschikt voor...
Dirk0s schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Maar stel op vertrekdag in de ochtend staat er 1000 opwek op de teller en de dagen dat het contract nog loopt zie ik op de p1 meter dat er 100 is opgewekt, kan ik toch 1100 invullen? ik heb verder nog nooit fotos hoeven maken als bewijs in eerdere overgangen tussen leveranciers.
De foto's zijn vooral voor jouzelf, mocht de energiemaatschappij moeilijk gaan doen over wat jij invult.
Ik zou denk ik hetzelfde doen als wat je van plan bent, kijken wat de meterstand is op de van vertrek en dan zodra de vraag komt om je meterstand door de geven op basis van je P1 data die te berekenen en dat doorgeven.
Dan ben je verder ook niet aan het sjoemelen.

Het kan overigens ook dat je pas het mailtje met de vraag om de meterstanden een week later krijgt dan dat je nieuwe contract al is ingegaan. Dus je zou ervoor kunnen kiezen (om zo veel mogelijk te salderen) om dan pas als je terug bent dat in te vullen.
Ik weet ook niet hoe lang ze wachten, voordat ze gaan schatten. Er zal wel iets van een termijn staan in de mail met de vraag om de meterstanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
Van der Berg schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Nee, ik zie energiemaatschappij niet als spaarrekening. Maar het lijkt mij altijd leuk. Ik zie wel dat United Consumers is aangesloten bij verschillende organisaties. Ik zal niet meer doen zoals een keer had gedaan bij BudgetEnergie :)
Tja ik zou er erg voorzichtig mee zijn, in 2022 zijn er genoeg mensen hier geweest die duizenden euro's kwijt waren nadat hun energieleverancier failliet was. Ik betaal liever iets te weinig dan teveel (en uiteraard achter de hand houden om na een jaar wat bij te moeten betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 19:50
Truus01 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:11:
Even de discussie in dit topic trekken, het andere is daar niet helemaal geschikt voor...

[...]

De foto's zijn vooral voor jouzelf, mocht de energiemaatschappij moeilijk gaan doen over wat jij invult.
Ik zou denk ik hetzelfde doen als wat je van plan bent, kijken wat de meterstand is op de van vertrek en dan zodra de vraag komt om je meterstand door de geven op basis van je P1 data die te berekenen en dat doorgeven.
Dan ben je verder ook niet aan het sjoemelen.

Het kan overigens ook dat je pas het mailtje met de vraag om de meterstanden een week later krijgt dan dat je nieuwe contract al is ingegaan. Dus je zou ervoor kunnen kiezen (om zo veel mogelijk te salderen) om dan pas als je terug bent dat in te vullen.
Ik weet ook niet hoe lang ze wachten, voordat ze gaan schatten. Er zal wel iets van een termijn staan in de mail met de vraag om de meterstanden.
Mar als ik de standen doorgeef na vakantie dan ben ik al 10 dagen over het contract heen, dat verbruik en opwek in die dagen wordt dan nog op het oude contract berekend terwijl het eigenlijk over het nieuwe zou moeten gaan? Dat is niet erg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Dirk0s schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:34:
[...]

Mar als ik de standen doorgeef na vakantie dan ben ik al 10 dagen over het contract heen, dat verbruik en opwek in die dagen wordt dan nog op het oude contract berekend terwijl het eigenlijk over het nieuwe zou moeten gaan? Dat is niet erg?
Ja, dat is mijn ervaring wel.
Dat zou in dit geval, met salderen, toch in je voordeel zijn?

Maar ik zou in ieder geval vooraf een foto maken, dan heb je die info en desnoods ter bewijs achteraf.
Dan de mail afwachten waarin ze je om je meterstand vragen, daar staat in binnen welke termijn ze die graag hebben. Dus kun je kijken of dat nog binnen je vakantie is, of erna.
En voor de zekerheid zou ik na de vakantie nogmaals een foto maken.
Heb je die foto's uiteindelijk allemaal niet nodig, ook goed, maar is maar een kleine moeite, en mocht je het wel nodig hebben als bewijs, heb je ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumulus-1
Ik reageer even op mijn eigen bericht.
Daarnet de eindafrekening van CoolBlue ontvangen. Daarop staan netjes alle gegevens die ook in Mijn CoolBlue Energie stonden, incl. alle maandelijkse meterstanden van het afgelopen jaar en complete betalingsgeschiedenis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:12
Het hele energie vergelijken is echt een behoorlijke uitdaging geworden (yes, I am late to the party) :o Ben er bijna 3 avonden zoet mee geweest. Juist door het vrij grote verschil tussen 1 en meerjarige contracten, en natuurlijk de terugleverkosten.

3 jarig contract loopt hier momenteel af (met nog tarieven van 0,22/KWH en 0,83/m3 (alhoewel voor verhoging gasbelasting, dus niet echt accuraat meer)). Door alle spanningen in de wereld en het verschil met de tarieven van o.a. 6 maanden geleden maar besloten om wederom voor 3 jaar vast te gaan (0,26/KWH en 1,27/m3).

Voordeel: ben momenteel verhuisd naar een woning zonder zonnepanelen. Die ga ik naar verwachting wel laten leggen. De korting bij mijn keuze (BudgetEnergie) is daardoor echter wel 140 per jaar i.p.v. 100 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Laatst online: 09-09 22:27
Wat is een realistisch verbruik voor een hoekhuis uit 1955? Ik ga een huis kopen en de vorige bewoner was oud en haar verbruik was niet echt realistisch. In het kort:
- 1p huishouden
- 1955
- Hoekhuis
- Geen vloerisolatie
- Isolatie in de muur
- Geen dakisolatie
- HR+ glazen overal
- CV een paar jaar oud
- Geen vloerverwarming
- Geen airco
- Inductie keuken
- Rolluiken op het zuiden

(geen zonnepanelen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-09 22:39
Kruimelvlaai schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:20:
Wat is een realistisch verbruik voor een hoekhuis uit 1955? Ik ga een huis kopen en de vorige bewoner was oud en haar verbruik was niet echt realistisch. In het kort:
- 1p huishouden
- 1955
- Hoekhuis
- Geen vloerisolatie
- Isolatie in de muur
- Geen dakisolatie
-........

(geen zonnepanelen)
Gokje: 2500 kWh/jr en 1800 m3/jr...... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Kruimelvlaai schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:20:
- 1p huishouden
- 1955
- Hoekhuis
- Geen vloerisolatie
- Isolatie in de muur
- Geen dakisolatie
- HR+ glazen overal
- CV een paar jaar oud
- Geen vloerverwarming
- Geen airco
- Inductie keuken
- Rolluiken op het zuiden

(geen zonnepanelen)
Sorry, maar met deze info kun je geen inschatting maken en wij hebben geen glazen bol

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
snaggyheadshot schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:08:
Het hele energie vergelijken is echt een behoorlijke uitdaging geworden (yes, I am late to the party) :o Ben er bijna 3 avonden zoet mee geweest. Juist door het vrij grote verschil tussen 1 en meerjarige contracten, en natuurlijk de terugleverkosten.

3 jarig contract loopt hier momenteel af (met nog tarieven van 0,22/KWH en 0,83/m3 (alhoewel voor verhoging gasbelasting, dus niet echt accuraat meer)). Door alle spanningen in de wereld en het verschil met de tarieven van o.a. 6 maanden geleden maar besloten om wederom voor 3 jaar vast te gaan (0,26/KWH en 1,27/m3).

Voordeel: ben momenteel verhuisd naar een woning zonder zonnepanelen. Die ga ik naar verwachting wel laten leggen. De korting bij mijn keuze (BudgetEnergie) is daardoor echter wel 140 per jaar i.p.v. 100 :)
Wat heb jij voor tarieven van 6 maanden geleden gezien dan?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Laatst online: 09-09 22:27
EWK schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:52:
[...]

Sorry, maar met deze info kun je geen inschatting maken en wij hebben geen glazen bol
Oké, helaas. Ik dacht misschien kan dat aan de hand van dit. De sites gebruiken ook een indicatie aan de hand van minder info. Mijn huidige gebruik kan ik helaas niet als referentie gebruiken omdat ik met een grootverbruiker samenwoon in een appartement.
Is het uberhaupt te zeggen a.d.h.v. meer info? Ben doordeweeks gemiddeld tussen 17:00-08:00 thuis.
Ik denk dat ik ondergemiddeld verwarming gebruik (kleed me liever warmer), douchen gemiddeld 4x per week. Verder verbruik wat ik kan bedenken is tv in de avond, magentron/oven/inductie bij avondeten, telefoon opladen. Verder het standaard koelkast/diepvries gedoe, etc.
Geen idee of dit wel kan helpen bij een schatting of dat het nog steeds teveel glazen bol werk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Kruimelvlaai schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Oké, helaas. Ik dacht misschien kan dat aan de hand van dit. De sites gebruiken ook een indicatie aan de hand van minder info. Mijn huidige gebruik kan ik helaas niet als referentie gebruiken omdat ik met een grootverbruiker samenwoon in een appartement.
Is het uberhaupt te zeggen a.d.h.v. meer info? Ben doordeweeks gemiddeld tussen 17:00-08:00 thuis.
Ik denk dat ik ondergemiddeld verwarming gebruik (kleed me liever warmer), douchen gemiddeld 4x per week. Verder verbruik wat ik kan bedenken is tv in de avond, magentron/oven/inductie bij avondeten, telefoon opladen. Verder het standaard koelkast/diepvries gedoe, etc.
Geen idee of dit wel kan helpen bij een schatting of dat het nog steeds teveel glazen bol werk is.
Houd je het eerste jaar aan de schatting en zet je voorschot wat hoger. Of je krijgt terug, of je betaalt wat bij. Meer kun je in mijn optiek nu niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:50
[...]

Wat is het verbruik van de vorige eigenaar? Je schrijft dat dit niet representatief is, maar je kunt het wel als uitgangspunt nemen, met een verhoging ofzo? Als ik bovenstaande lees over jouw "gewoontes", dan zal dat ook niet tot een spannend verbruik leiden hoor. Misschien kom je wel gewoon op hetzelfde uit als de oude bewoner....🤪

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
[...]

Ik denk dat je er heel weinig aan hebt, maar dit was een aantal jaren ongeveer mijn verbruik in een ongeveer vergelijkbare hoekwoning. Althans, dat denk ik dus, dat onze woningen vergelijkbaar zijn, maar dat weet ik natuurlijk niet...
Elektriciteit, Dal: 900, Normaal: 900, Gas: 900.
Dit was voor de 'energiecrisis', dus voordat ik zuiniger ging doen (al was ik nooit heel onzuinig...) en investeringen in duurzaamheid heb gedaan.

Wat was het verbruik van de vorige bewoner? Waarom is dat onrealistisch? Die heeft er gewoond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik kom er even niet meer helemaal uit, lastige situatie hier voor mij in elk geval, hoop dat iemand een advies zou kunnen geven:

We hebben nu stroom en stadsverwarming op ons huidige adres, maar we gaan verhuizen naar een regio met gasaansluiting. De stroom loopt tot 10 januari 2025 en ik heb een opzegvergoeding van 8 euro. Ik zou dus weg kunnen, maar verlies dan wel 100 euro cashback op de jaarnota.

Ik kan voor 1,27 per m3 gas laten toevoegen voor een jaarcontract bij dezelfde leverancier, maar dat kan elders veel voordeliger. Alleen heb ik dan twee losse contracten (wat op zich geen probleem hoeft te zijn).

Ik kan ook kiezen voor variabel gascontract tot januari en dan verder kijken, alleen zijn de gas (en wellicht ook stroom) prijzen in de winter hoger dan op dit moment.

Wat zou handig zijn om te doen? Bij het stroomcontract heb ik nu nog een voordeel van 0,05 eurocent terugleververgoeding en geen terugleverkosten, maar dat is plezier voor 3 maanden.

Onlangs heb ik Greenchoice Welkom Terug voor 1 jaar afgesloten voor 1,13 cent per kWh, maar bij vergelijkingssites kom ik met 1,19 cent per kWh en cashback al lager uit. Dus ook dat is een dubio, ik zit daarmee tot vrijdag in de bedenktijd.

Hopelijk hebben jullie ervaring met bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:00
THE_BASE schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:45:
Ik kan ook kiezen voor variabel gascontract tot januari en dan verder kijken, alleen zijn de gas (en wellicht ook stroom) prijzen in de winter hoger dan op dit moment.
De gasprijzen zijn per juli aangepast en worden in januari weer aangepast van de variabele contracten. Dan weet je nu al wat de prijzen tot januari zijn en daarna stap je (eventueel) over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Ik wil volgend jaar mijn huis verkopen ivm oplevering nieuwbouw maar vraag mij af wat wijsheid is nu de boetes flink opgevoerd zijn. Contract zou van 1-10 tot 1-10 lopen.
Eigenlijk wil ik er tot die periode in blijven wonen maar stel dat iemand een premium betaald en ik er al in september uit moet hoe bereken ik dan de boete?
Of kan ik beter variabel blijven zitten? Dat heeft als nadeel dat ik de welkomstbonus mis.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ik kom er even niet meer helemaal uit, lastige situatie hier voor mij in elk geval, hoop dat iemand een advies zou kunnen geven:

We hebben nu stroom en stadsverwarming op ons huidige adres, maar we gaan verhuizen naar een regio met gasaansluiting. De stroom loopt tot 10 januari 2025 en ik heb een opzegvergoeding van 8 euro. Ik zou dus weg kunnen, maar verlies dan wel 100 euro cashback op de jaarnota.

Ik kan voor 1,27 per m3 gas laten toevoegen voor een jaarcontract bij dezelfde leverancier, maar dat kan elders veel voordeliger. Alleen heb ik dan twee losse contracten (wat op zich geen probleem hoeft te zijn).

Wat zou handig zijn om te doen? Bij het stroomcontract heb ik nu nog een voordeel van 0,05 eurocent terugleververgoeding en geen terugleverkosten, maar dat is plezier voor 3 maanden.

Onlangs heb ik Greenchoice Welkom Terug voor 1 jaar afgesloten voor 1,13 cent per kWh, maar bij vergelijkingssites kom ik met 1,19 cent per kWh en cashback al lager uit. Dus ook dat is een dubio, ik zit daarmee tot vrijdag in de bedenktijd.

Greenchoice en Delta kan je nu al aanvragen om in te laten gaan op 10 januari 2025. Tot dan zou je ook bijvoorbeeld Frank variabel kunnen nemen met een cashback van €75 (op jaarbasis, maar wordt per maand naar rato verrekend) en deze maand een tarief van €0,14 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

De gasprijzen zijn per juli aangepast en worden in januari weer aangepast van de variabele contracten. Dan weet je nu al wat de prijzen tot januari zijn en daarna stap je (eventueel) over.
Bij modelcontracten is dit inderdaad meestal alleen per 1 juli en 1 januari. Maar bij variabele contracten kunnen per maand de tarieven wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:12:
Ik wil volgend jaar mijn huis verkopen ivm oplevering nieuwbouw maar vraag mij af wat wijsheid is nu de boetes flink opgevoerd zijn. Contract zou van 1-10 tot 1-10 lopen.
Eigenlijk wil ik er tot die periode in blijven wonen maar stel dat iemand een premium betaald en ik er al in september uit moet hoe bereken ik dan de boete?
Je kan je contract toch meeverhuizen of is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Greenchoice en Delta kan je nu al aanvragen om in te laten gaan op 10 januari 2025. Tot dan zou je ook bijvoorbeeld Frank variabel kunnen nemen met een cashback van €75 (op jaarbasis, maar wordt per maand naar rato verrekend) en deze maand een tarief van €0,14 .
Ah, ik wist niet dat je zo ver vooruit iets kon aanvragen, dat is dan wel interessant. Dan vraag ik gas en stroom aan vanaf 11-1-2025 en kies ik vanaf sleuteloverdracht tot 10 januari voor variabel.

Bij Greenchoice kost gas 1,20 per m3 en stroom levert 0,14 cent op en terugleverkosten zijn 0,11 cent. Dat deel is nieuw voor me. Komt het er dan op neer dat ik 0,03 cent winst heb per kWh? En is dat gemiddeld in de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Novax schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Je kan je contract toch meeverhuizen of is dat geen optie?
Nee want ik zit een maand of twee zonder huis en verblijf dan bij mijn ouders/vakantiepark/ietsanders.
Daar had ik ook al naar gekeken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:21:
Bij Greenchoice kost gas 1,20 per m3 en stroom levert 0,14 cent op en terugleverkosten zijn 0,11 cent. Dat deel is nieuw voor me. Komt het er dan op neer dat ik 0,03 cent winst heb per kWh? En is dat gemiddeld in de markt?
Nee die € 0,14 is de TLV maar dat is alleen bij overschot na saldering, dus als je netto terugleveraar bent. De €0,11 zijn de TLK over je totale hoeveelheid teruglevering. Je effectieve TLV is dus eigenlijk €0,03.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-07 11:46
Klein vraagje mbt de toekomstige rekenening. Sinds april ben ik overgestapt naar Energie Direct. Energie Direct hanteerde op het moment dat het contract inging als één van de weinigen geen terugleverkosten voor wanneer je (na saldering) meer opwekt dan verbruikt. Dit was dan ook één van de redenen dat ik overgestapt ben.

Nu zag ik in mijn spambox een mailtje van EnergieDirect dat ook zij gaan werken met kosten voor teruglevering. Er staat niet expliciet bij dat het ook voor mij geldt, maar zo lijkt het wel. Mijn vraag is of dit zomaar kan. Ik heb tenslotte eerder een contract voor een jaar afgesloten toen de voorwaarden (voor mij) gunstiger waren, dus het leek mij dat zij dit niet zomaar eenzijdig kunnen wijzigen? Echter in energieland verbaas ik me nergens meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:00
@fw10 Heb je die mail ook goed gelezen?
Als je een ouder jaarcontract hebt gaat dat pas in na je jaarcontract. Maar dat staat als het goed is ook gewoon in die mail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

Nee die € 0,14 is de TLV maar dat is alleen bij overschot na saldering, dus als je netto terugleveraar bent. De €0,11 zijn de TLK over je totale hoeveelheid teruglevering. Je effectieve TLV is dus eigenlijk €0,03.
Oke, dank je. Totaal nieuw voor me die zonnepanelenwereld. :)

Dan nog een andere vraag: tussen Greenchoice en Budgetenergie zit een verschil in de TLV en TLK.
Greenchoice doet TLV 0,014500 en TLK 0,11616 en Budgetenergie doet TLV 0,04500 en TLK 0,1000.

Welke is dan interessanter als je meer verbruikt dan opgegeven? De huidige bewoner meldt een opbrengst van 3300-3600 kWh en ons huidige verbruik is ongeveer 878 kWh, we kunnen dat van hen niet gebruiken vanwege opladen elektrische auto.

Ik nijg naar Greenchoice, maar als er een negatief resultaat ontstaat omdat we veel te veel terugleveren dan is dat misschien niet interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Oke, dank je. Totaal nieuw voor me die zonnepanelenwereld. :)

Dan nog een andere vraag: tussen Greenchoice en Budgetenergie zit een verschil in de TLV en TLK.
Greenchoice doet TLV 0,014500 en TLK 0,11616 en Budgetenergie doet TLV 0,04500 en TLK 0,1000.

Welke is dan interessanter als je meer verbruikt dan opgegeven? De huidige bewoner meldt een opbrengst van 3300-3600 kWh en ons huidige verbruik is ongeveer 878 kWh, we kunnen dat van hen niet gebruiken vanwege opladen elektrische auto.

Ik nijg naar Greenchoice, maar als er een negatief resultaat ontstaat omdat we veel te veel terugleveren dan is dat misschien niet interessant?
Dat is door de verschillende methodes van TLK moeilijk in te schatten. Wat je zou kunnen doen is in de vergelijkers gas uit te zetten en wat met de invul waardes voor stroom te spelen en dan de jaarkosten vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

Dat is door de verschillende methodes van TLK moeilijk in te schatten. Wat je zou kunnen doen is in de vergelijkers gas uit te zetten en wat met de invul waardes voor stroom te spelen en dan de jaarkosten vergelijken.
Slim en gedaan, dan komt Greenchoice er goed uit wat een vast contract betreft. Ik wil eerst een jaartje in dat huis wonen voor ik me waag aan een dynamisch contract of eventueel thuisbatterij via Zonneplan.

Budgetenergie komt niet naar voren, die leveren alleen stroom en gas combinatie. Ik kies dan voor Greenchoice en zie het over een dik jaar wel weer. De tarieven zijn nu gunstig om vast te leggen vanaf 10 januari 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik kom in ieder geval totaal niet uit je genoemde prijzen. 1,13 cent per kWh? Dat is extreem weinig. Maar ik kan me ook weer voorstellen niet dat je 1,13 euro bedoelt.

Als je 1,13 cent per kWh hebt afgesloten dan kom ik met mijn haspel langs en koop ik mijn stroom wel bij jou iig ;)

Heb je het niet over gas? Dat gaat per kuub ipv kWh. Maar dan zou je euro's bedoelen in plaats van centen

[ Voor 8% gewijzigd door EWK op 07-08-2024 15:45 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-07 11:46
jongetje schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:28:
@fw10 Heb je die mail ook goed gelezen?
Als je een ouder jaarcontract hebt gaat dat pas in na je jaarcontract. Maar dat staat als het goed is ook gewoon in die mail...
Het is een vrij algemene mail in de vorm van een soortement van nieuwsbrief. Eigenlijk de enige mail die ik van hen in deze vorm gekregen heb en ook de enige mail die niet door de spamfilter kwam. De aanhef is persoonlijk, maar verder heeft men het er vooral over dat men terugleverkosten gaat invoeren. Vervolgens linkt men naar een algemene pagina met informatie over teruglevering. Op deze pagina staat niets over bestaande klanten, maar wel boordenvol zinnen als "Heb je zonnepanelen, dan ga je terugleverkosten betalen."

Wellicht moet ik maar gewoon contact opnemen met de klantenservice.

[edit]
Net even gebeld, ik betaal inderdaad geen terugleverkosten. Dus dat is fijn!

[ Voor 4% gewijzigd door fw10 op 07-08-2024 16:22 ]

Pagina: 1 ... 138 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden