Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
EWK schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:41:
[...]

Ik kom in ieder geval totaal niet uit je genoemde prijzen. 1,13 cent per kWh? Dat is extreem weinig. Maar ik kan me ook weer voorstellen niet dat je 1,13 euro bedoelt.

Als je 1,13 cent per kWh hebt afgesloten dan kom ik met mijn haspel langs en koop ik mijn stroom wel bij jou iig ;)

Heb je het niet over gas? Dat gaat per kuub ipv kWh. Maar dan zou je euro's bedoelen in plaats van centen
Je hebt helemaal gelijk, maar het was wel 1,13 euro per m3. Ik weet niet hoe ik bij kWh kom, maar het is vrij verwarrend. Vroeger was ik hier goed in, maar met al zie zonnepanelentoestanden moet ik mijn kennis weer bijspijkeren. :)

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 22:27
verguldebarman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

Wat is het verbruik van de vorige eigenaar? Je schrijft dat dit niet representatief is, maar je kunt het wel als uitgangspunt nemen, met een verhoging ofzo? Als ik bovenstaande lees over jouw "gewoontes", dan zal dat ook niet tot een spannend verbruik leiden hoor. Misschien kom je wel gewoon op hetzelfde uit als de oude bewoner....🤪
Haar gas verbruik was vrij hoog, 2800m3 (ik heb de vorige bewoonster niet gepsroken, staat al even leeg)
Maar dat was volgens de buren een dementerende vrouw die in de winter met raam open het huis warm stookte. De verhalen zullen wellicht wel wat overdreven zijn, maar ik vind 2800 m3 toch wel vrij veel. Elektra zat ze op 700 kWh & 1000 kWh. Dat is wel enigszins normaal?
Truus01 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Ik denk dat je er heel weinig aan hebt, maar dit was een aantal jaren ongeveer mijn verbruik in een ongeveer vergelijkbare hoekwoning. Althans, dat denk ik dus, dat onze woningen vergelijkbaar zijn, maar dat weet ik natuurlijk niet...
Elektriciteit, Dal: 900, Normaal: 900, Gas: 900.
Dit was voor de 'energiecrisis', dus voordat ik zuiniger ging doen (al was ik nooit heel onzuinig...) en investeringen in duurzaamheid heb gedaan.

Wat was het verbruik van de vorige bewoner? Waarom is dat onrealistisch? Die heeft er gewoond...
Dankjewel, hier heb ik wel iets aan. Ik denk dat ik in het oude hoekhuis 900m3 niet ga halen. Dus ik denk dat ik voor de zekerheid 2000 m3 neem. Of is dat erg overdreven?
En voor marge 1200 kWh normaal en 800 kWh dal?

Huidige appartement kan ik niet als referentie nemen omdat we de verwarming nooit aan hebben, buren aan alle kanten stoken zo hard dat wij nooit de verwarming aan hebben. Elektriciteit wordt hier wel misbruikt, 2p huishouden, meer dan 4000kWh per jaar (niet door mij) gelukkig wel met contract van voor de oorlog. Maar toch..

De reden dat ik op zoek ben naar een indicatie. Ik wil kijken waar ik het beste mijn contract kan afsluiten (zoals iedereen hier natuurlijk). Ik wil kijken of ik beter uit ben met Gas en Elektra bij verschillende leveranciers. Maar voor mij lastig in te schatten welk verbruik ik daarvoor moet gebruiken.
Ik heb overigens geen zonnepanelen, helaas wel een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:44
Kruimelvlaai schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:51:
De reden dat ik op zoek ben naar een indicatie. Ik wil kijken waar ik het beste mijn contract kan afsluiten (zoals iedereen hier natuurlijk). Ik wil kijken of ik beter uit ben met Gas en Elektra bij verschillende leveranciers. Maar voor mij lastig in te schatten welk verbruik ik daarvoor moet gebruiken.
Ik zou dan gewoon op de vergelijkers met verschillende waarden vergelijken. Een keer wat je behoorlijk max lijkt en de andere keer wat je minimum lijkt. (En dan nog bij beiden gas apart (stroom op 0) en stroom apart (gas op 0)).
Komt er alle keren dezelfde energieaanbieder uit, dan weet je welke je moet kiezen.
Maar ik vermoed dat de cashback anders gaat zijn, die is vaak hoger bij een hoger verbruik. Dus dan moet je even kijken wat toch meer realistisch is.
Uiteindelijk maken de waarden verder niet uit en wordt alles afgerekend op de werkelijke waarden. (Maar dus ook mogelijk een cashback die dan lager uitvalt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kruimelvlaai schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:51:
[...]

Haar gas verbruik was vrij hoog, 2800m3 (ik heb de vorige bewoonster niet gepsroken, staat al even leeg)
Maar dat was volgens de buren een dementerende vrouw die in de winter met raam open het huis warm stookte. De verhalen zullen wellicht wel wat overdreven zijn, maar ik vind 2800 m3 toch wel vrij veel. Elektra zat ze op 700 kWh & 1000 kWh. Dat is wel enigszins normaal?

[...]

Dankjewel, hier heb ik wel iets aan. Ik denk dat ik in het oude hoekhuis 900m3 niet ga halen. Dus ik denk dat ik voor de zekerheid 2000 m3 neem. Of is dat erg overdreven?
En voor marge 1200 kWh normaal en 800 kWh dal?

Huidige appartement kan ik niet als referentie nemen omdat we de verwarming nooit aan hebben, buren aan alle kanten stoken zo hard dat wij nooit de verwarming aan hebben. Elektriciteit wordt hier wel misbruikt, 2p huishouden, meer dan 4000kWh per jaar (niet door mij) gelukkig wel met contract van voor de oorlog. Maar toch..

2000m3 gas? Holy shi... }:O meeste vrijstaande woningen doen dat geeneens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
ArcticWolf schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 00:03:
[...]

2000m3 gas? Holy shi... }:O meeste vrijstaande woningen doen dat geeneens.
Nou... toen ik 25 jaar geleden m'n vrijstaande huisje uit 1934 kocht, stookte ik het eerste jaar meer dan 4000m3 weg hoor! Maar goed... toen hadden we ook nog wel eens een beetje een winter.
Full disclosure: enkelsteens muur, enkel glas, kieren en helemaal niks geïsoleerd verder (ja..... Kranten tegen het dakbeschot🤣😂)

Letterlijk ijs vorming op het dekbed in de ochtend.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:55
Even een klein beetje off-topic maar wel belangrijk voor de energierekening 😉

Ik zit bij Greenchoice en het viel mij nu op dat in de app alle stroomverbruik alleen zichtbaar is bij het hoog tarief en steeds 0 bij het daltarief. Dit terwijl ik een dubbel tarief contract heb. Volgens mij is dat, achteraf gezien, al zo sinds de laatste update van de app. Herkend iemand dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pc7gDU7jQDpoLNL7qSE6oTTZirA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z00Y9wu82HOYP7xX5hKG3hR8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:50
Rojado schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:14:

Ik zit bij Greenchoice en het viel mij nu op dat in de app alle stroomverbruik alleen zichtbaar is bij het hoog tarief en steeds 0 bij het daltarief. Dit terwijl ik een dubbel tarief contract heb. Volgens mij is dat, achteraf gezien, al zo sinds de laatste update van de app. Herkend iemand dit?

[Afbeelding]
Klopt, dat was mij een tijdje geleden ook opgevallen. Hieronder de WA chat met Greenchoice.

Ik: "Ik zie op mijn verbruik dat het weekend als "normaal tarief" wordt getoond. Zie hieronder:
Voorbeeld van 4 mei, maar ook andere dagen toont hetzelfde."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tSPaAGE51wIUTMXoeGzf-UBxVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQ18rKjG9LKZtukM8Ykth7v0.jpg?f=fotoalbum_large

Greenchoice: "Goedemiddag, je appt met Carine 🌳 Wat goed dat je zo aandachtig naar jouw verbruikt kijkt. Ik begrijp dat je een vraag hebt over jouw verbruik in Mijn Greenchoice. Het probleem wat je aankaart is bij ons bekend. Dit verbruik onder het "normaaltarief" wordt alleen weergegeven in het tabblad 'Uren'. Als je de andere tabbladen gebruikt wordt er wel goed geregistreerd. Op jouw jaarnota maken wij gebruik van de daadwerkelijke meterstanden, dus je hoeft je geen zorgen te maken."

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:27
Ik krijg het in die app niet eens voor elkaar om een dagoverzicht (per uur) naar voren te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Rojado schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:14:

[Afbeelding]
Ah ik ben dus niet de enige. Ik vond hun chat reacties nogal bot en niet behulpzaam. Zie onderstaand:
Hi, je appt met Berend 🌳
Hetgeen wat je toestuurt is slechts het verbruiksinzicht, niet een afrekening. Het klopt dat de grafiek soms wat moeite heeft met twee tarieven weergeven. Gelukkig kunnen wij met behulp van je slimme meter wel zien wat je wanneer verbruikt, en dit berekenen we eens per jaar voor je ten tijde van de jaarnota. Weet je zo voldoende?
en na wat doorvragen.
Het verbruiksinzicht is slechts een tool om inzicht te verkrijgen. We proberen deze zo accuraat mogelijk op te maken, maar omdat hier dagelijks nieuwe data bijkomt is dat wat lastiger. Het verbruiksoverzicht dat je eens per maand ontvangt, wordt aan het eind van de maand opgemaakt aan de hand van de meterstanden. Dan is alle data verzameld, en hoeven we er alleen maar een tarief overheen te gooien. Deze zijn daarom ook veel accurater. Kan ik je nog ergens anders mee helpen?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
Mirabis schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

Ah ik ben dus niet de enige. Ik vond hun chat reacties nogal bot en niet behulpzaam. Zie onderstaand:

[...]

en na wat doorvragen.

[...]
Bedrijven zoals GC interesseert het niets wat de klant vindt of ze zijn diep incompetent en/of onwillig. Mijn eigen verbruiksoverzicht krijgt iedere minuut een update. Als ik dat als amateur kan moet een bedrijf als GC het zeker kunnen. Kies maar uit de kwalificaties die ik hierboven noem maar de uitspraken van GC zijn volstrekt ongeloofwaardig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sjpz7ga0oUgY6jrL2AZOC2eiums=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpeZlP4zpPL5lAtEqFCscDLT.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 14:27
De reacties via de chat zijn misschien niet echt wat je wilde horen, maar bot vind ik ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:51
Bij mijn jaarafrekening  van Greenchoice  aug 2024    is volgens mij voor het gasverbruik een te hoog tarief  berekend.

Op 14  nov 2023  had ik een vast tarief voor 1 jaar afgesloten  met een gas prijs van 1,32656 
Deze prijs  is door Greenchoice bevestigd 

Bij de jaarrekening  hanteert Greenchoice nu een gasprijs van 1,45710  

Dit betekent dat de afrekening    Verbruik 735  m3   x   ( 1,45710 - 1,32656 )  =  95, 95  euro te hoog  is 

Heeft iemand ook deze ervaring of zie ik iets over hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hansw1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:17:
Bij mijn jaarafrekening  van Greenchoice  aug 2024    is volgens mij voor het gasverbruik een te hoog tarief  berekend.

Op 14  nov 2023  had ik een vast tarief voor 1 jaar afgesloten  met een gas prijs van 1,32656 

Dit betekent dat de afrekening    Verbruik 735  m3   x   ( 1,45710 - 1,32656 )  =  95, 95  euro te hoog  is 

Zit er geen knip in per 1 jan? Energiebelasting is toen omhoog gegaan.
En dan nog een knip per 14 nov, je zou 3 aparte tarieven moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Hansw1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:17:

De energiebelasting is 11 cent per m3 omhoog gegaan vanaf 2024. Die overige 2 cent kan ik verder niet verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21
ArcticWolf schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

De energiebelasting is 11 cent per m3 omhoog gegaan vanaf 2024. Die overige 2 cent kan ik verder niet verklaren.
Btw over eb?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dacht dat er geen Btw meer over de eb ging.. ik ben van 1,229 naar 1,339 gegaan bij Oxxio op 1 januari (3 jarig contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:45
Hier weer een nieuwe truuk van Eneco ontvangen, vorig jaar eerst een eenjarig contract afgesloten en binnen de bedenktijd omgezet naar een drie jarig contract. Krijg nu een jaarafrekening over de periode 17-08-2023 - 07-08-2024. En zodoende alsnog 1200 kWh moet aftikken.. terwijl ik in de 10 dagen tot 17-08-2024 toch nog wel verwacht zo'n 700 kWh kan terugleveren.

Verzoek ingediend om de jaarafrekening netjes van 17-08-2023 - 17-08-2024 te laten lopen en zodoende netjes drie jaarafrekeningen van precies 1 jaar te krijgen. Ben benieuwd... duurt drie weken voordat ze dit verzoek kunnen verwerken. Zou wel zo fijn zijn, aangezien ik dit jaar een nieuwe installatie heb geplaatst en er volgend jaar maar 9 cent voor krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Is er een overzicht waarin de teruglever kosten van verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken zijn? Lijkt mij een logisch overzicht maar ik kan hem niet vinden.

Eventueel hetzelfde voor cashback en hoe deze berekend wordt, want die zijn soms afhankelijk van de afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Kruimelvlaai schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:54:
Is er een overzicht waarin de teruglever kosten van verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken zijn? Lijkt mij een logisch overzicht maar ik kan hem niet vinden.
Die is er niet omdat sommige energieleveranciers met een terugleverkosten tarief per kWh werken en anderen met schalen die niet hetzelfde ingedeeld zijn. Je bent nu eigenlijk aangewezen op de vergelijking sites en daar de maand/jaarkosten te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Novax schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:57:
[...]

Die is er niet omdat sommige energieleveranciers met een terugleverkosten tarief per kWh werken en andere met schalen die niet hetzelfde ingedeeld zijn. Je bent nu eigenlijk aangewezen op de vergelijking sites en daar de maand/jaarkosten te vergelijken.
Ja als ik die bereken methode zou weten zou ideaal zijn, dan kan ik het in Excel gooien. Maar die kan ik niet terug vinden. Dan moet ik handmatig op een vergelijking site de getallen wijzigen tot het tarief wijzigt. Dan is niet bepaald praktisch.

Kan ik de variabele tarieven voor de volgende periode vinden? Ik zie dat Frank en Vrij op naam hun tarieven wijzigen vanaf 31-08-2024 tot ....-2025? (tenminste, mij was verteld dat die variabel contracten vaak een halfjaar o.i.d. lopen)
En ik vind maar 4 leveranciers bij pricewise voor variabel (Vrij op naam, Frank energie, Green choice en Mega)
(via ons aan te vragen staat uit)

[ Voor 4% gewijzigd door Kruimelvlaai op 20-08-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:47
.

[ Voor 100% gewijzigd door derhenno op 20-08-2024 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:43

ManiacsHouse

Scheisse!

ArcticWolf schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:15:
[...]

Dacht dat er geen Btw meer over de eb ging.. ik ben van 1,229 naar 1,339 gegaan bij Oxxio op 1 januari (3 jarig contract).
Dat is toch de truuk van de overheid juist? Belasting heffen over energie en over die belasting ook nog even btw. En 2 cent t.o.v. de 11 cent is iets van 19% 21%

[ Voor 1% gewijzigd door ManiacsHouse op 20-08-2024 19:30 . Reden: Ik leef nog in de oertijd met mijn 19% btw... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

Dat is toch de truuk van de overheid juist? Belasting heffen over energie en over die belasting ook nog even btw. En 2 cent t.o.v. de 11 cent is iets van 19%
Geen idee, ik ben letterlijk 11 cent omhoog gegaan op 1 januari. Daarin werd gesteld dat de BTW al in de nieuwe EB verrekend zat. 1,229 naar 1,339 is exact 11 cent... dus waar die 2 cent vandaan komt bij @Hansw1 kan ik niet verklaren.

En de BTW in NL is al jaren 21%... geen 19%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Laatst online: 17:43

ManiacsHouse

Scheisse!

ArcticWolf schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Geen idee, ik ben letterlijk 11 cent omhoog gegaan op 1 januari. Daarin werd gesteld dat de BTW al in de nieuwe EB verrekend zat. 1,229 naar 1,339 is exact 11 cent... dus waar die 2 cent vandaan komt bij @Hansw1 kan ik niet verklaren.

En de BTW in NL is al jaren 21%... geen 19%
Ahum :X ik zit soms nog wat in het verleden blijkbaar.

21% over €0,11 cent is € 0,1331

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Kruimelvlaai schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:54:

Eventueel hetzelfde voor cashback en hoe deze berekend wordt, want die zijn soms afhankelijk van de afname.
Er zijn wel sites die een overzicht van terugleverkosten bijhouden, zoals: https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen
Dat zal wel grotendeels kloppen.
Kan ik de variabele tarieven voor de volgende periode vinden? Ik zie dat Frank en Vrij op naam hun tarieven wijzigen vanaf 31-08-2024 tot ....-2025? (tenminste, mij was verteld dat die variabel contracten vaak een halfjaar o.i.d. lopen)
En ik vind maar 4 leveranciers bij pricewise voor variabel (Vrij op naam, Frank energie, Green choice en Mega)
(via ons aan te vragen staat uit)
Niet alle leveranciers bieden een variabel contract aan wat je zo kunt afsluiten. Die kun je dan alleen bij ze krijgen als het vaste contract afloopt.
En de meeste adverteren niet met variabele contracten bij prijsvergelijkers (die laten alleen de contracten zien waarvoor ze provisie krijgen).
Er staan op deze site wel wat actuele variabele tarieven in een overzicht: https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen
De variable tarieven kunnen in principe dagelijks wijzigen voor nieuwe contracten, maar voor lopende contracten wijzigt het eens per 1, 3 of 6 maanden afhankelijk van de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3sp4wn3D
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Gents,

Ik heb in alle melee van deze energieleveranciers echt niet het overzicht welke leveranciers nou een beetje betrouwbaar en goed zijn.
Op dit moment zit ik bij BudgetEnergie, geen problemen mee en loopt eigenlijk wel prima, maar moet dus verlengen per 02-09.

Voor een 1-jarig contract daar kom ik op 0,26969 normaal/dal elektra en 1,27898 per m3 gas.
Voor een 2-jarig contract daar kom ik op 0,30226 normaal/dal elektra en 1,13674 per m3 gas.

Daarnaast een teruglevertarief van 0,045 en terugleverkosten van 3 á 10 euro afhankelijk van of ik net binnen de 0-1000 of net buiten en dus in range 1000-2000 val.

Afgelopen jaar zo'n 930kwh teruggeleverd.

Al zoekende met vergelijkers, Eigenhuis, Constumentenbond kom ik nog niet echt bij verbeteringen uit.
Mega wordt goed aangeschreven bij Eigenhuis, maar online zijn de reviews niet al te best.
Bij de consumentenbond moet je lid worden voor een beter contract lijkt het, vattenfal wordt daar aangeschreven maar op de site zelf zijn ze pauper duur.

Wie o wie weet nog een goede leverancier.

Verbruik per jaar:
Elektra normaal 950kwh
Elektra dal 1060 kwh
Opwek normaal 2075 kwh
Opwek dal 860 kwh
Gas 800M3

Alvast bedankt voor het meedenken!

Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
R3sp4wn3D schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:50:
Gents,

Ik heb in alle melee van deze energieleveranciers echt niet het overzicht welke leveranciers nou een beetje betrouwbaar en goed zijn.
Op dit moment zit ik bij BudgetEnergie, geen problemen mee en loopt eigenlijk wel prima, maar moet dus verlengen per 02-09.

Voor een 1-jarig contract daar kom ik op 0,26969 normaal/dal elektra en 1,27898 per m3 gas.
Voor een 2-jarig contract daar kom ik op 0,30226 normaal/dal elektra en 1,13674 per m3 gas.

Daarnaast een teruglevertarief van 0,045 en terugleverkosten van 3 á 10 euro afhankelijk van of ik net binnen de 0-1000 of net buiten en dus in range 1000-2000 val.

Afgelopen jaar zo'n 930kwh teruggeleverd.

Al zoekende met vergelijkers, Eigenhuis, Constumentenbond kom ik nog niet echt bij verbeteringen uit.
Mega wordt goed aangeschreven bij Eigenhuis, maar online zijn de reviews niet al te best.
Bij de consumentenbond moet je lid worden voor een beter contract lijkt het, vattenfal wordt daar aangeschreven maar op de site zelf zijn ze pauper duur.

Wie o wie weet nog een goede leverancier.

Verbruik per jaar:
Elektra normaal 950kwh
Elektra dal 1060 kwh
Opwek normaal 2075 kwh
Opwek dal 860 kwh
Gas 800M3

Alvast bedankt voor het meedenken!

Robin
Teruglevering in jouw geval is 2075+860 = 2935 kWh waarover de terugleverboete gerekend wordt dus komt in een hogere staffel terecht qua boete.

Staat namelijk los van wat er overblijft na saldering maar gaat over totale teruglevering op je slimme meter

Correctie. BE lijkt op dit moment alleen het overschot na salderen te belasten met een boete blijkt uit reactie andere tweakers

[ Voor 7% gewijzigd door bgrr op 21-08-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
bgrr schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

Teruglevering in jouw geval is 2075+860 = 2935 kWh waarover de terugleverboete gerekend wordt dus komt in een hogere staffel terecht qua boete.

Staat namelijk los van wat er overblijft na saldering maar gaat over totale teruglevering op je slimme meter
Niet bij Budget Energie, daar gaat het om de saldeerbare teruglevering, in dit geval dus 950 + 1060 = 2010, zit je toevallig bij Budget net in dezelfde schaal "2000 kWh tot 3000 kWh" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3sp4wn3D
Net contact gehad met Budgetenergie, mijn aanbod zelf zegt schaal 0-1000 en de medewerker in de chat ook.

Denk dat hetgeen wat jullie zeggen niet helemaal lekker klopt.

Zal nog eens ff dubbel checken bij ze, dit bedoel ik dus met #vaag

[ Voor 16% gewijzigd door R3sp4wn3D op 21-08-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
R3sp4wn3D schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:09:
Net contact gehad met Budgetenergie, mijn aanbod zelf zegt schaal 0-1000 en de medewerker in de chat ook.

Denk dat hetgeen wat jullie zeggen niet helemaal lekker klopt.

Zal nog eens ff dubbel checken bij ze, dit bedoel ik dus met #vaag
Die schalen gaan nog veel problemen opleveren, Ik heb de info van Budget zelf gebruikt https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten vanaf "Wat zijn terugleverkosten?"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Die schalen gaan nog veel problemen opleveren, Ik heb de info van Budget zelf gebruikt https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten vanaf "Wat zijn terugleverkosten?"
Het is toch amper meer te doen qua verschillende methodes van die juice boeren.
Hoe moet een normaal mens dit ook nog snappen en weten waar ze aan toe zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
bgrr schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:25:
Het is toch amper meer te doen qua verschillende methodes van die juice boeren.
Hoe moet een normaal mens dit ook nog snappen en weten waar ze aan toe zijn.
Daar komt nog bij dat medewerkers van de klantenservice het soms ook niet helemaal snappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3sp4wn3D
Nou precies dat dus, heb nu 2x een persoon aan de chat gehad, maar beide snapten ze er zelf ook niet veel van.

Komt er nu dus op neer dat je "saldeerbare teruglevering" wordt gebruikt voor die schaal bepaling.
Alles wat je netto overhoudt en niet gebruikt is x €0,045 en krijg je uitbetaald.

Het komt erop neer, stel je levert 3000 terug en verbruikt 2000, dan wordt die 2000 gebruikt als waardebepaling voor die inschaling.

Stel je verbruikt 1800 en je levert 3000 terug, dan is het nog steeds die 1800 die als waardebepaling wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Voor sommige is deze leverancier dus heel gunstig :-)

Verbruik 4 kwh (panelen + verschuiven van gebruik door batterij = geen boete)

terugleveren 10.000kwh door hele perceel vol te leggen met solar a 4,5 cent

Zelfs met een verbruik van 999 kwh nog een goeie deal als het je lukt om daar onder te blijven qua verbruik en het verschuiven dmv een batterij

verbruik 999 kWh
terugleveren 10.0000 kWh
gas : 1m3 ( fictief)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqwUFmKm_1BqKiZxdjQaRgFskbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVCSppPaWmPgrUlHRVL3pf0c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 118% gewijzigd door bgrr op 21-08-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3sp4wn3D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4i1L8ZCQyMA_qYm5vxcv6UYAuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSZ5dVvPxYdqcS8MfKaJZiEH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben even zo vrij geweest om het een en ander in een lijstje te zetten voor wat overzichtelijker werkt :)

Al met al, komt het er op neer >>>

Je betaald alleen je gas want je elektra wordt nog gesaldeerd.
Je krijgt geld terug voor alle elektra die je niet verbruikt.
Je betaald een "boete" a.d.h.v. je verbruik (mijn geval +/- 2000)

Al met al ga ik er nog op vooruit met afgelopen periode waar het gemiddelde lag op zo'n €133 per maand.

Maar ik zal wel iets vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ongeveer 12 dagen geleden een contract voor gas aangevraagd, ik zie echter dat er sindsdien niets is veranderd in de tarieven.

Nu lees ik dit bij NOS:
Europese gasvoorraad ruim voor de winter al bijna vol
https://nos.nl/artikel/25...or-de-winter-al-bijna-vol

Is het misschien verstandig om binnen de bedenktijd te annuleren en even te wachten of er nog een daling aan zit te komen of wordt er alsnog een stijging verwacht?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

• Novax
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:27:
Ongeveer 12 dagen geleden een contract voor gas aangevraagd, ik zie echter dat er sindsdien niets is veranderd in de tarieven.

Nu lees ik dit bij NOS:

Is het misschien verstandig om binnen de bedenktijd te annuleren en even te wachten of er nog een daling aan zit te komen of wordt er alsnog een stijging verwacht?
Kijk of je de trend van de gastarieven van vorig jaar kan vinden. Zoals in het artikel staat "Een jaar geleden was de voorraad met ruim 93 procent wel ruimer gevuld."

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:14
THE_BASE schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:27:

Nu lees ik dit bij NOS:

De gasvoorraad in NL is genoeg voor 1/3 deel van het totale verbruik in ons land in de winter. Er moet dus in deze periode nog steed veel geleverd worden. Gaat dat goed dan blijven de prijzen stabiel of worden mogelijk zelfs lager. Gaat het fout dan kan de prijs door het dak gaan.

Dus wat zegt je glazen bol over de toekomst?

• THE_BASE
  • Niet online
hanev001 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

De gasvoorraad in NL is genoeg voor 1/3 deel van het totale verbruik in ons land in de winter. Er moet dus in deze periode nog steed veel geleverd worden. Gaat dat goed dan blijven de prijzen stabiel of worden mogelijk zelfs lager. Gaat het fout dan kan de prijs door het dak gaan.

De toekomst is sowieso zo mooi als je het zelf maakt. O-)

Verder geen idee, maar een stabiel bedrag voor het aankomend jaar vind ik nog wel fijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:34
Voor iedereen die bewindvoerder is voor iemand met ziekte of handicap en namens hem/haar een energiecontract afsluit. Dat is geen valide reden om extra borg te vragen.
https://oordelen.mensenrechten.nl/oordeel/2024-69
Afbeeldingslocatie: https://www.mensenrechten.nl/binaries/content/gallery/mensenrechten/channel-afbeeldingen/logo.svg

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
hanev001 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

We gebruiken tegenwoordig ook LNG. Die vraag blijft wereldwijd nog steeds stijgen (oa door China) en dan hebben we ook nog te maken met geopolitieke onzekerheid. Ik verwacht een stijging van de prijzen. Heb 3 jaar vast genomen voor gas bij Delta (stroom GC ivm geen TLK zonnepanelen). We gaan het zien. Goedkoop zal gas nooit meer worden.

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:03
En dat komt ook door de als maar stijgende belastingtarieven, die trouwens niet onder het vaste prijs deel van een meerjarig contract vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Ik moet een leverancier kiezen omdat ik een huis heb gekocht en nog geen leverancier op naam heb. Ik weet alleen niet wat ik wil kiezen. Kan ik niet gewoon een variabel contract pakken bij vrijopnaam of Frank energie? En dan als er een aanbieding komt overstappen? Want het opzegtermijn is 1 maand als het goed is. Of zitten er ook extra kosten aan verbonden bij aansluiten of vertrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:00
Kruimelvlaai schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:09:
Ik moet een leverancier kiezen omdat ik een huis heb gekocht en nog geen leverancier op naam heb. Ik weet alleen niet wat ik wil kiezen. Kan ik niet gewoon een variabel contract pakken bij vrijopnaam of Frank energie? En dan als er een aanbieding komt overstappen? Want het opzegtermijn is 1 maand als het goed is. Of zitten er ook extra kosten aan verbonden bij aansluiten of vertrekken?
Kies dan voor bv Zonneplan, (dynamisch) kan je elke dag overstappen als je liever toch uiteindelijk van vaste contracten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kruimelvlaai schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:09:
Of zitten er ook extra kosten aan verbonden bij aansluiten of vertrekken?
Nee. Zolang je geen contractbreuk pleegt zijn er geen extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik heb een tijdje terug de hier veel besproken Essent-aanbieding via de mediamarkt meegepakt. Allemaal prima, alleen heb ik twee vragen en met de helpdesk aldaar kom ik vaak niet zo ver, dus misschien weet iemand hier het.

1. Ik zat vanavond even mijn contract te bekijken, en daar staat (niet vanaf het begin) ‘teruglevering boven verbruik (geen BTW) (-2,75/jaar)’. Dat -2,75/jaar had ik nog niet eerder gezien, het staat ook niet in de contract-mail. Iemand enig idee wat dat betekent?

2. Hierover heb ik contact gehad met Essent, maar dat antwoord begrijp ik niet helemaal. Er staat als ik kijk naar mijn verbruik en doorklik naar de tab per jaar, dat het betreffende jaar loopt van 1 juli 2024 tot 20 juni 2025. Op mijn vraag waarom daar niet staat tot en met 30 juni, kwam een beetje een vaag antwoord dat ze al eerder keken, want als er dan storing was hoefde de klant niet zo lang op een afrekening te wachten (??). Heeft iemand enig idee wat daar het idee achter is en of dat klopt? De helpdesk begreep niet waarom ik dat apart vond en dacht dat het tot 23:59:59 op 30 juni ‘25 zou lopen…

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danysuri
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 20:00
Volgens mij betaal ik de hoofdprijs en heb ik met overstappen een fout gemaakt:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38
danysuri schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:32:
Volgens mij betaal ik de hoofdprijs en heb ik met overstappen een fout gemaakt:

***members only***
Is dit niet inclusief vaste kosten voor gas per maand. Dus leveringskosten + netwerkkosten + 9m3 * variabel tarief incl belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
@danysuri het ziet er normaal uit hoor; ~€1 per dag aan vaste kosten + ~€10 verbruik = ~€40 per maand.
Je ziet wel gelijk waarom je beter van het gas af kunt gaan als je verbruik zo laag is. Elektriciteit is soms(*) qua variabele kosten duurder, maar niet als je ook de vaste kosten meerekent.

(*) B.v. elektrisch koken, elektrische (WP-)boiler. Het hangt ook af van de verhouding van kosten tussen een kuub gas en een kWh elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:55
Zijn er gedachtes van mensen wat er gaat gebeuren met de salderingsregeling naar 2027 indien hier de kogel door de kerk gaat?
Denken jullie dat deze volledig wordt afgeschaft of .. geleidelijk en met wat voor looptijd/percentages verwachten jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:47
BaBoK schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:06:
Zijn er gedachtes van mensen wat er gaat gebeuren met de salderingsregeling naar 2027 indien hier de kogel door de kerk gaat?
Denken jullie dat deze volledig wordt afgeschaft of .. geleidelijk en met wat voor looptijd/percentages verwachten jullie?
Er zijn er in dit topic deelnemers met verschillende versies en varianten.
Wie de juist werkende glazenbol heeft gehad gaat de toekomst leren. :+

Een blz of 5-10 teruglezen geeft een aardige indruk. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
BaBoK schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:06:
Het idee was juist toch op 1 januari 2027 in 1x... ik denk dat dat nog steeds de intentie is, zolang er niets anders gecommuniceerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ArcticWolf schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:38:
[...]

Het idee was juist toch op 1 januari 2027 in 1x... ik denk dat dat nog steeds de intentie is, zolang er niets anders gecommuniceerd wordt.
Die huidige club wil dat wel en ja dat gebeurt dus zoals je aangeeft gewoon in een keer en niet zoals @BaBoK vermoed in deeltjes, want dat was het oude plan van de vorige regering in 2023.
Bedenk echter dat de achterliggende reden voor deze move niets met energie of milieu te maken heeft maar was gewoon puur een in hun ogen makkelijke manier om geld binnen te harken.

Echter wat deze amateurs niet beseffen is dat hun in de EK totaal geen meerderheid hebben en ze hiervoor ook nog best een hoop stemmen moeten zien te krijgen. Het CDA lijkt daar de enige aangewezen groep voor te zijn. Echter die staan op dit moment niet bepaald te springen (NSC weet je wel) om hier ook maar een vinger voor uit te steken.
Het zou me dus niets verbazen als ook deze zoveelste poging ( ben ondertussen de tel kwijt, was dit poging nr 6? ) het in de EK sneuvelt.
Los van het feit of deze regering de helft van 2025 gaat halen, redelijk grote kans dat we in 2025 weer naar de stembus moeten.
Dus op dit moment is nog helemaal niets beslist en het zou me ook niet verbazen als onverhoopt toch de saldering ten einde loopt de TLK gewoon blijven, want zolang de politiek daar geen stok tussensteekt blijft deze geldmachine gewoon vrolijk doordraaien, die e-boeren vinden het best.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:19

QuattroNL

It is I.

Voor mij is dat aanbod eigenlijk niet echt interessant.
Heb een Ferrarismeter, zonnepanelen en verbruik netto op jaarbasis 1500kW.
Die standaard hoge terugleverboete nekt me in dit geval.
Ook heb ik geen baat bij die 14ct terugleververgoeding.
Of mis ik iets?

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:39
QuattroNL schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:02:
Voor mij is dat aanbod eigenlijk niet echt interessant.
Heb een Ferrarismeter, zonnepanelen en verbruik netto op jaarbasis 1500kW.
Die standaard hoge terugleverboete nekt me in dit geval.
Ook heb ik geen baat bij die 14ct terugleververgoeding.
Of mis ik iets?
Ze weten toch niet dat jij zonnepanelen hebt als je een ferrarismeter hebt? Ze zien gewoon dat jij 1500kWh per jaar verbruikt. Hoe en wanneer je dat doet is met een ferrarismeter niet belangrijk. Zo is het juist een prima deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:55
dehardstyler schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:21:
[...]

Ze weten toch niet dat jij zonnepanelen hebt als je een ferrarismeter hebt? Ze zien gewoon dat jij 1500kWh per jaar verbruikt. Hoe en wanneer je dat doet is met een ferrarismeter niet belangrijk. Zo is het juist een prima deal!
Bijna helemaal mee eens! Let wel op, als je twee tarieven verrekend met de energieleverancier kan het zijn dat de teller van het hoge tarief wel degelijk aan het einde van het contractjaar lager staat.
Mijn ervaring is dat in ieder geval wel ( toen ik nog die mooie meter had 😩)
Verreken je enkeltarief en schakelt de meter niet om dan is het een top deal.
Wel met nog een mogelijk toekomstig addertje onder het gras: als men in die drie jaar de ferraris meter komt vervangen en je laat dat ook gebeuren dan ga je alsnog iets van terugleverkosten opende rekening terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:19

QuattroNL

It is I.

dehardstyler schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:21:
[...]

'ze' weten prima dat ik panelen heb, dat heb ik opgegeven toen ik ze kreeg.
Ik kan daar moeilijk een ander verhaal gaan ophangen.
En ja, ze zien dat ik maar 1500kW verbruik maar in die 3 jaar gaat men geheid een keer mijn meter vervangen (heb 'm al een keer geweigerd).
Van mijn 2 analoge telwerken is er trouwens nog maar 1 actief, de omschakelpuls is al een tijd terug (landelijk) uitgezet ;)

Ik ga nog wel even rekenen...

[ Voor 8% gewijzigd door QuattroNL op 09-09-2024 08:39 ]

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:14

Dazzler2120

FP ProMod
Pfoe, net een aanbieding van VEH gekregen en gelijk twijfels, toch 3 jaar vast zetten, of het op 1 jaar houden? :')
Voor het 1-jarige energiecontract betaalt u € 0,26 (enkeltarief) per kWh voor Nederlandse stroom & € 1,00 per m3 gas, inclusief btw en energiebelasting én een loyaliteitsbonus die kan oplopen tot € 60,- per contract.

Voor het 3-jarige contract betaalt u € 0,17 (enkeltarief) per kWh voor Nederlandse stroom & € 1,17 per m3 gas inclusief btw en energiebelasting.
Best een scherpe aanbieding, zeker de tarieven van 3 jaar vast staan scherp. Qua maandbedrag komt het in mijn situatie vrijwel vergelijkbaar uit. Alleen de twijfel is dus wat doet de gasprijs de komende 3 jaar |:(
We gaan er maar eens een nachtje over slapen, wat is jullie verwachting m.b.t. de gasprijzen?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Gas kun je beter apart afsluiten.

Ik kreeg vandaag ook een persoonlijke VEH deal, met een prijsvergelijking van andere aanbieders die veel goedkoper zijn 8)7

Alleen de Frank energie aanbieding is misschien interessant omdat er een bonus bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dazzler2120 schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:21:
Pfoe, net een aanbieding van VEH gekregen en gelijk twijfels, toch 3 jaar vast zetten, of het op 1 jaar houden? :')

[...]

Best een scherpe aanbieding, zeker de tarieven van 3 jaar vast staan scherp. Qua maandbedrag komt het in mijn situatie vrijwel vergelijkbaar uit. Alleen de twijfel is dus wat doet de gasprijs de komende 3 jaar |:(
We gaan er maar eens een nachtje over slapen, wat is jullie verwachting m.b.t. de gasprijzen?
Relevanter lijkt me, wat zijn de tarieven als het salderen er straks af is? Zou nu stroom niet voor 3 jaar afsluiten.

Edit:als de saldering stopt, gaan de kosten voor veel van de leveranciers omlaag en te tarieven (hopelijk) ook.

[ Voor 7% gewijzigd door EWK op 09-09-2024 18:35 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
EWK schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:20:
[...]

Relevanter lijkt me, wat zijn de tarieven als het salderen er straks af is? Zou nu stroom niet voor 3 jaar afsluiten.

Edit:als de saldering stopt, gaan de kosten voor veel van de leveranciers omlaag en te tarieven (hopelijk) ook.
Nouja... ik heb zelf 6 zonnepanelen, dus ik denk dat die situaties voor mij vrij "kostenneutraal" zijn

Ik zit vooral naar de gasprijs te kijken. Verschil tuss3n het 1jarig en 3jarir tarief is 0,17/m³ 3n ik gebruik ca. 850m³/jaar, dus dat is zo'n 145 eu. Dat verschuift natuurlijk als ik deels meeverwarm met een airco in de woonkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Martin7182 schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:04:
Gas kun je beter apart afsluiten.

Ik kreeg vandaag ook een persoonlijke VEH deal, met een prijsvergelijking van andere aanbieders die veel goedkoper zijn 8)7

Alleen de Frank energie aanbieding is misschien interessant omdat er een bonus bij zit.
Die moet je even uitleggen? Uit mijn persoonlijk vergelijk kwam VDB toch wel echt een flink stuk goedkoper uit, ook als ik zelf vergelijk via PriceWise is VDB via VEH een van de goedkoopste aanbiedingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Dazzler2120 schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:30:
[...]

Nouja... ik heb zelf 6 zonnepanelen, dus ik denk dat die situaties voor mij vrij "kostenneutraal" zijn

Ik zit vooral naar de gasprijs te kijken. Verschil tuss3n het 1jarig en 3jarir tarief is 0,17/m³ 3n ik gebruik ca. 850m³/jaar, dus dat is zo'n 145 eu. Dat verschuift natuurlijk als ik deels meeverwarm met een airco in de woonkamer...
Hoezo? Terugleverkosten gaan over iedere teruggeleverde kWh vóór salderen. Met 6 panelen zal je percentage eigen verbruik natuurlijk hoger zijn dan bij 20,maar kostenneutraal? Dat zou je nog een door moeten rekenen.
Belasting op gas zal de aankomende jaren waarschijnlijk stijgen, dus die airco komt wel van pas dan.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 09:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjNfmOSEoPQgtNDv2xwn9JZ-c-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1XJLfiB1qRbW8WNfvLXjxtyv.png?f=fotoalbum_large

Ik heb bovenstaand aanbod gekregen vanuit VEH.
Mijn verbruik:
Normaal 1114
Dal 1301

Na salderen lever ik terug:

Terugleveren:
Normaal 3377
Dal 1505

Bij deze hoeveelheid terugleveren qua overcapaciteit beter een modelcontract?

[ Voor 22% gewijzigd door Vincent17 op 09-09-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:32:
[...]

Die moet je even uitleggen? Uit mijn persoonlijk vergelijk kwam VDB toch wel echt een flink stuk goedkoper uit, ook als ik zelf vergelijk via PriceWise is VDB via VEH een van de goedkoopste aanbiedingen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqRq617mczS_NW6PJei9DRLHXV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JdQCIlJPK28LhAlsOZ4sl9Pq.png?f=fotoalbum_large
Vlnr: VdB, gemiddeld, Eneco, Essent, Vattenfall.

Om helemaal maar niet te spreken over dynamisch bij Frank energie; € -302,94.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:01
Vraagje mbt het VEH aanbod. Stel in de loop van het contract dat je toch minder/meer verbruikt. Kan het maand tarief dan worden aangepast? Ik vind het een zeer mooi aanbod aangezien ik net een huis heb gekocht. En van label G naar D ga plus er komt vloerisolatie en een hybride warmtepomp in evt met 8 zonnepanelen.

Twijfel over 1 of 3 jaar nu nog. Dat is glazen bol kijken maar er wordt nooit wat goedkoper alleen maar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snakeman123 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 06:52:
Vraagje mbt het VEH aanbod. Stel in de loop van het contract dat je toch minder/meer verbruikt. Kan het maand tarief dan worden aangepast? Ik vind het een zeer mooi aanbod aangezien ik net een huis heb gekocht. En van label G naar D ga plus er komt vloerisolatie en een hybride warmtepomp in evt met 8 zonnepanelen.

Twijfel over 1 of 3 jaar nu nog. Dat is glazen bol kijken maar er wordt nooit wat goedkoper alleen maar duurder.
Bij Vandebron kan ik het aanpassen. Na de nieuwe jaarrekening is er wel een nieuw minimumbedrag.

• wjvh
In een ander forum wordt veel gesproken over een VEH vdBron aanbieding. Er wordt gemeld dat ze inmiddels is uitverkocht.

Heeft iemand enig idee hoeveel contracten er worden aangeboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
€ 585.- terugleverkosten voor 4882 Kwh is € 0,119 per Kwh betalen en je krijgt € 0,14 per kwh terug, dus netto € 0,021 per terug geleverde Kwh. Goudmijn voor vd Bron, € 0,021 als inkoop prijs.

Heel vreemd dat iedereen dit nu een goede deal vind, er wordt aardig gegoocheld met cijfers. Van de heer Jetten moest men een terugleververgoeding van 80% gaan geven, wat nooit gebeurd is. De tijden zijn veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

ton14 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:30:
€ 585.- terugleverkosten voor 4882 Kwh is € 0,119 per Kwh betalen en je krijgt € 0,14 per kwh terug, dus netto € 0,021 per terug geleverde Kwh. Goudmijn voor vd Bron, € 0,021 als inkoop prijs.

Heel vreemd dat iedereen dit nu een goede deal vind, er wordt aardig gegoocheld met cijfers. Van de heer Jetten moest men een terugleververgoeding van 80% gaan geven, wat nooit gebeurd is. De tijden zijn veranderd.
Dit was vooral een goede deal als je geen pv hebt of een paar schaampaneeltjes :)

Hoi!

• Geert de Graaf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:35
Nu het einde contract in zicht is bij budgetenergie alle facturen eens bekeken.
12 maanden is 87,00 afgeschreven maar sinds maart lijkt Budget Energie 1 cent te smokkelen in de btw berekeing. Ja het gaat om centen maar het lijkt niet te kloppen wat denken jullie?

Facturen voor april 2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feuIVrewzmTltiutYPQnc8Bq_G4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HqVH1ZZbnNFBVFPdPzXjJGSF.png?f=user_large

Facturen sinds april 2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMGRiyoPDZ5vECcFcAnZmOcGhVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2RtRzLe6PP4BtEAdDgyVCXps.png?f=user_large

Geert

• EWK
  • Niet online

EWK

Geert de Graaf schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:38:
Nu het einde contract in zicht is bij budgetenergie alle facturen eens bekeken.
12 maanden is 87,00 afgeschreven maar sinds maart lijkt Budget Energie 1 cent te smokkelen in de btw berekeing. Ja het gaat om centen maar het lijkt niet te kloppen wat denken jullie?

Facturen voor april 2024
[Afbeelding]

Facturen sinds april 2024
[Afbeelding]
Dit maakt geen fluit uit want dit zijn voorschotten. Als de eindfactuur maar klopt.

Hoi!

• Geert de Graaf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:35
EWK schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:45:
[...]

Dit maakt geen fluit uit want dit zijn voorschotten. Als de eindfactuur maar klopt.
Ik twijfel daarover.
Op een vorige jaarnota lijken ze het bedrag exclusief btw te pakken "In mindering gebrachte termijnbedragen".
Nog een paar weken tot eindnota, ik zal de uitslag delen.

[ Voor 8% gewijzigd door Geert de Graaf op 11-09-2024 10:57 ]

Geert

• areyouben
  • Laatst online: 14:28

Zolang de teruglevering gesaldeerd kan worden met je verbruik, krijg je meer terug. Je betaalt dan immers niet de € 0,159 - 0,189 voor de Kwh's die je op niet-teruglevermomenten van het stroomnet hebt gepakt. Tijdens salderen is het nog een vergoeding van 100%. De € 0,14 vergoeding is voor alle teruglevering boven je verbruik.

Neemt niet weg dat het rekenwerk is of dit een gunstig contract voor je is, terwijl dat voor mensen zonder panelen veel makkelijker vast te stellen is. Aan de andere kant is dit dan ook een voorbeeld van een gunstiger contract voor mensen zonder zonnepanelen als de kosten voor teruglevering niet meer in de prijs verdisconteerd zitten.

• Martin7182
  • Nu online
Geert de Graaf schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:56:
[...]

Ik twijfel daarover.
Op een vorige jaarnota lijken ze het bedrag exclusief btw te pakken "In mindering gebrachte termijnbedragen".
Nog een paar weken tot eindnota, ik zal de uitslag delen.
Scherp gezien 8)
Het is sowieso dubieus dat ze de in mindering gebrachte termijnbedragen zonder BTW vergelijken. Je hebt ze immers met BTW betaald. € 0.01 × 12 maanden × 1000.000 klanten is toch mooi € 120.000 per jaar.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:07:
[...]

Scherp gezien 8)
Het is sowieso dubieus dat ze de in mindering gebrachte termijnbedragen zonder BTW vergelijken. Je hebt ze immers met BTW betaald. € 0.01 × 12 maanden × 1000.000 klanten is toch mooi € 120.000 per jaar.
Sowieso een afrondingsfout, want €71,89 geeft € 15,0969 BTW. Dat afronden naar 15,11 lijkt me niet goed.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• jobr
Van de heer Jetten moest men een terugleververgoeding van 80% gaan geven, wat nooit gebeurd is. De tijden zijn veranderd.
Dat was het plan bij afschaffing saldering. Maar zoals je weet is de afschaffing saldering niet doorgegaan en is dus ook deze regel niet van toepassing.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:28
Ik zit met een vraag aangaande hoe er gesaldeerd wordt.
Stel ik heb de volgende situatie:
  • 1-fase PV-omvormer welke aangesloten is op fase 1 in de meterkast
  • 1-fase elektrische auto welke wordt opgeladen vanaf fase 2 in de meterkast
Hoe werkt precies het telwerk? Wat gebeurt er als de zonnepanelen 3000W leveren en de auto 3000W vraagt (beide over een andere fase)?
Staat de slimme meter dan "stil"? Of gaan zowel de telwerken voor teruglevering als levering lopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Spixo schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:43:
Ik zit met een vraag aangaande hoe er gesaldeerd wordt.
Stel ik heb de volgende situatie:
  • 1-fase PV-omvormer welke aangesloten is op fase 1 in de meterkast
  • 1-fase elektrische auto welke wordt opgeladen vanaf fase 2 in de meterkast
Hoe werkt precies het telwerk? Wat gebeurt er als de zonnepanelen 3000W leveren en de auto 3000W vraagt (beide over een andere fase)?
Staat de slimme meter dan "stil"? Of gaan zowel de telwerken voor teruglevering als levering lopen?
De meter saldeert intern over de fases.
Dus als je 2000 watt verbruikt op fase 1 én 2000 watt op fase 2 van je dak komt, ziet je leverancier 0.

Hoi!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
areyouben schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:57:
De € 0,14 vergoeding is voor alle teruglevering boven je verbruik.
Edit: heb de testberekening op de vandebron site niet goed genoeg bekeken 8)7.

Verrassend, alleen terugleverkosten voor alles wat je saldeert. Voor zij die op jaarbasis overschot hebben lijkt is dit best interessant. Ikzelf heb sinds de komst van de EV niks meer over, misschien heb ik daardoor gemist dat er ook energieboeren zijn die niet simpelweg voor elke teruggeleverde kWh kosten rekenen. Dit is qua opzet een manier die "eerlijker" de kosten van saldering verrekent. Hoogte van de tarieven kan het nog doen tegenvallen, maar TLK betalen om zomeropwek naar de winter te verplaatsen, dat is best ok.

[ Voor 5% gewijzigd door UUDIBUUDI op 12-09-2024 20:26 . Reden: klopte niks van ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• areyouben
UUDIBUUDI schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:05:
[...]

Verrassend, alleen terugleverkosten voor alles wat je saldeert. Voor zij die op jaarbasis overschot hebben lijkt is dit best interessant. Ikzelf heb sinds de komst van de EV niks meer over, misschien heb ik daardoor gemist dat er ook energieboeren zijn die niet simpelweg voor elke teruggeleverde kWh kosten rekenen. Dit is qua opzet een manier die "eerlijker" de kosten van saldering verrekent. Hoogte van de tarieven kan het nog doen tegenvallen, maar TLK betalen om zomeropwek naar de winter te verplaatsen, dat is best ok.
Even om misverstand uit de wereld te helpen, ik schreef dat de terugleververgoeding van € 0,14 pas relevant is voor alles wat je niet saldeert. De terugleverkosten zijn bij VDB ‘vast’ per maand en werken in staffels die kijken naar al het teruggeleverde (zowel gesaldeerd als boven het verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Laatst online: 18:11

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Novax schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:41:
[...]

Onder de oude regels hoef je sowieso geen boete te betalen als je in de de laatste 14 dagen van je contract zit, bij de nieuwe regels is dat 7 dagen.
Hoe zit het met de opzegvergoeding als een 3 -jarig stroomcontract op 1-1-2022 is ingegaan ?

Wanneer kan ik dan zonder boete al overstappen ?

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

rick-1975 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:14:
[...]

Wil je jezelf rijk rekenen moet je een contract zoeken waarbij je 40 ct voor een kWh betaald, dan krijg je inderdaad 28 cent voor elke gesaldeerde kWh. Als je maar 17 cent betaald voor aankoop en je saldeert hou je op papier niet veel over. De terugleverkosten betaal je helaas overal en liggen bij vdB niet hoger dan bij andere. Energiedirect is bijv. duurder voor mijn hoeveelheid gesaldeerde kwh

Als de saldering wettelijk wordt afgeschaft, wordt ook de terugleververgoeding geschrapt (heeft men beloofd) Dan blijft het 14 cent en geen 2
Volgens mij was het een redelijke vergoeding, 80% van het kale tarief. Dat is alsnog maar een paar cent toch?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areyouben
964C2 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:53:
[...]

Hoe zit het met de opzegvergoeding als een 3 -jarig stroomcontract op 1-1-2022 is ingegaan ?

Wanneer kan ik dan zonder boete al overstappen ?
1-1-2022 plus 3 jaar is toch 1-1-2025? Die einddatum kun je ook in het account van je energieleverancier nakijken. Een overstap op of na de einddatum is zonder boete. Onder de oude regels kan je zelfs 14 dagen daarvoor overstappen en onder de nieuwe regels 7 dagen ervoor. Dus 18 en 25 december.

[ Voor 12% gewijzigd door areyouben op 13-09-2024 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:50
Wij hebben al vandebron als leverancier en mijn contract loopt op 1 oktober af. Heb van vandebron een aanbod gekregen voor 230 euro per maand. Via veh heb ik nu een aanbod voor 186 euro per maand voor drie jaar lang.

Wil maandag sowieso even bellen met vandebron om te kijken wat ze me kunnen bieden. Stel dat ze niets willen doen, zou ik dan het aanbod bij veh kunnen accepteren en in laten gaan op bv 01-12. En dan een tijdelijke andere leverancier nemen voor 01-10 tot 01-12? Ik zie dat bv frank energie contracten per maand biedt.

• areyouben
DoubleD1980 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:54:
Wij hebben al vandebron als leverancier en mijn contract loopt op 1 oktober af. Heb van vandebron een aanbod gekregen voor 230 euro per maand. Via veh heb ik nu een aanbod voor 186 euro per maand voor drie jaar lang.

Wil maandag sowieso even bellen met vandebron om te kijken wat ze me kunnen bieden. Stel dat ze niets willen doen, zou ik dan het aanbod bij veh kunnen accepteren en in laten gaan op bv 01-12. En dan een tijdelijke andere leverancier nemen voor 01-10 tot 01-12? Ik zie dat bv frank energie contracten per maand biedt.
Geen idee of dit zou lukken. Ik heb geen actievoorwaarden gezien dat je de afgelopen X maanden geen klant mag zijn. Heb jij in je VEH aanvraag aangegeven dat je huidige leverancier al VDB is? Wat ik wel weet, is dat VDB een aanvraag koppelt aan een klantnummer met dezeltde gegevens als ze die al in hun systemen hebben. Ik had in het verleden al VDB, kreeg een mail om het account te activeren en zag daarin vervolgens ook weer alle facturen uit 2016. Als jij nu de VEH aanvraag doorzet, ook al ga je in de tussentijd nog even bij VDB weg, ben je nog bestaande klant bij VDB en koppelen ze het aan je bestaande gegevens. Het maandje pauze herkennen ze dan wellicht niet. Alternatief is wellicht om het nieuwe contract op naam van een partner/huisgenoot te zetten?

• wjvh
DoubleD1980 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:54:
Als er een regel is dat het alleen voor nieuwe klanten is (Heb ik niet gezien, maar ook niet echt op gelet), dan is dat meestal 1 jaar geen klant geweest.

• wjvh
areyouben schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 07:59:
Ik had in het verleden al VDB, kreeg een mail om het account te activeren en zag daarin vervolgens ook weer alle facturen uit 2016.
Ik ook, maar ik heb geen idee of dat gekoppeld is aan huisadres of email.

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik overweeg zonnepanelen te nemen in 2025 maar ik loop vast op de berekening wat dit zal schelen voor de energierekening. Wat is gemiddeld een redelijke verhouding waarmee ik moet rekenen? Ik heb nu een verbruik van 2500 kwh, en stel ik zonnepanelen neem met 3000 kwh opbrengst (want stel ik ga toch meer energieslurpers kopen). Ga ik dan in een gemiddelde praktijksituatie ongeveer 1000 kwh (30%) minder energie direct van het net afnemen, en 2100 kwh (70%) terugleveren (en dus daarover terugleverkosten betalen)? Zijn mijn energiekosten na salderen, dan in feite de overgebleven terugleverkosten minus evt. terugleververgoeding als ik netto teurglever?

Ik snap dat je dit in eigen hand hebt door overdag zoveel mogelijk energie te verbruiken, maar in mijn geval valt er niet heel veel aan te passen (geen airco, warmtepomp of EV). Hoogstens geen (vaat)wasje meer draaien als de zon onder is.

Ik heb een hoog gasverbruik (1800-2000 m3), ik twijfel eigenlijk of het zin heeft om nu nog zonnepanelen te nemen als dit niet gepaard gaat met investeringen in warmtepompen e.d. die dat gasverbruik sterk doen verminderen (isoleren heb ik al zo goed als de max bereikt). Alleen besparen op elektra lijkt me dan een erg lange terugverdientijd te geven.

[ Voor 27% gewijzigd door draakhoofd op 14-09-2024 12:06 ]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
Ik heb ook de VDB aanbieding in mn inbox, en wellicht is deze vraag al 100 keer gesteld, maar ik lees overal verschillende informatie..

Dit is het schema van vandebron: https://vandebron.nl/publ...on_FixedRedeliveryFee.pdf

Ik heb een water-warmtepomp, en 9 zonnepanelen op dak. Doordat ik maar 9 paneeltjes heb liggen, neem ik na salderen alsnog stroom af.

Voorbeeldje: Verbruik 4000 kwh, ik lever 3000 kwh terug (saldering), netto betaal ik 1000 kwh stroom.
Zal ik nu in schaal 4 vallen van het vandebron schema?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dacuuu schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:59:
Ik heb ook de VDB aanbieding in mn inbox, en wellicht is deze vraag al 100 keer gesteld, maar ik lees overal verschillende informatie..

Dit is het schema van vandebron: https://vandebron.nl/publ...on_FixedRedeliveryFee.pdf

Ik heb een water-warmtepomp, en 9 zonnepanelen op dak. Doordat ik maar 9 paneeltjes heb liggen, neem ik na salderen alsnog stroom af.

Voorbeeldje: Verbruik 4000 kwh, ik lever 3000 kwh terug (saldering), netto betaal ik 1000 kwh stroom.
@Dacuuu Nee schaal 13, 3000 kWh teruglevering (voor salderen).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

draakhoofd schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:58:
Ik overweeg zonnepanelen te nemen in 2025 maar ik loop vast op de berekening wat dit zal schelen voor de energierekening. Wat is gemiddeld een redelijke verhouding waarmee ik moet rekenen? Ik heb nu een verbruik van 2500 kwh, en stel ik zonnepanelen neem met 3000 kwh opbrengst. Ga ik dan ongeveer 1000 kwh (30%) minder energie van het net afnemen, en 2100 kwh (70%) terugleveren (en dus daarover terugleverkosten betalen)? Zijn mijn energiekosten na salderen, dan in feite de overgebleven terugleverkosten?

Ik snap dat je dit in eigen hand hebt door overdag zoveel mogelijk energie te verbruiken, maar in mijn geval valt er niet heel veel aan te passen (geen airco, warmtepomp of EV). Hoogstens geen (vaat)wasje meer draaien als de zon onder is.
Ik ben van gas af, alles elektrisch. Verhouding rond 1/3e zelf verbruik, 2/3e teruglevering.

Voor jou geldt: kijk waarin stroomverbruik zit en wanneer je stroom verbruik. Kan bv ook met P1 meter en Energy sockets op de stroomverbruikende apparaten om goed inzicht te krijgen.

Terugleverkosten: als je zonnepanelen hebt zijn de maandelijkse vaste leverkosten een stuk hoger dan zonder zonnepanelen, óf (maar kan ook én zijn) betaal je volgens een staffel voor de hoeveelheid teruglevering. Maar je krijgt ook een klein bedrag betaald voor je teruglevering. Kan zijn dat die situatie anders (lees gunstiger) wordt als salderen afgeschaft is. Koffiedik kijken.
Wel kan je (al dan niet via het systeem zelf) de omvormer uit (laten schakelen om terugleveren te voorkomen.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:31
JanHenk schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:09:
[...]

@Dacuuu Nee schaal 13, 3000 kWh teruglevering (voor salderen).
Hij levert toch geen 3000 kwh terug per maand

• vliegnerd
  • Laatst online: 16:19

vliegnerd

Nintendo fan.

alki schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:41:
[...]

Het is betalen per dag op basis van wat je teruglevert per jaar. (Ik neem aan dat het ook met terugwerkend kracht is, dus dat je in de eerste maand al de hoofdprijs betaald, maar dat staat er niet)

"Deze vaste terugleveringskosten bestaan uit een vast bedrag per dag waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoeveelheid daadwerkelijk teruggeleverde elektriciteit per jaar"

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aumelle
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-09 21:05
Dacuuu schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:59:

Ik weet niet hoeveel Wp je panelen zijn, maar 3000 kWh terugleveren/salderen lijkt me sterk. In jouw situatie (niet heel anders dan die van mij) zou je toch wel op 40% eigen verbruik moeten kunnen uitkomen. 9 panelen van 400Wp levert bij gunstige plaatsing gemiddeld zo'n 3000 kWh op jaarbasis op, als je daar 60% van zal terugeleveren/salderen komt dat dus op 1800 kWh uit. Dat is de hoeveelheid waar je schaal op gebaseerd is: schaal 8 dus.

• aumelle
alki schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:41:
[...]

Nee, per jaar. Schaal 13 dus in dit rekenvoorbeeld. Het is een maandbedrag obv jaarinvoeding.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
@JanHenk @vliegnerd Bedankt. Ik twijfelde al of ik de tabel moest lezen voor of na het salderen, helaas er voor dus..
aumelle schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:47:
[...]

Ik weet niet hoeveel Wp je panelen zijn, maar 3000 kWh terugleveren/salderen lijkt me sterk. In jouw situatie (niet heel anders dan die van mij) zou je toch wel op 40% eigen verbruik moeten kunnen uitkomen. 9 panelen van 400Wp levert bij gunstige plaatsing gemiddeld zo'n 3000 kWh op jaarbasis op, als je daar 60% van zal terugeleveren/salderen komt dat dus op 1800 kWh uit. Dat is de hoeveelheid waar je schaal op gebaseerd is: schaal 8 dus.
De 3000kwh was even een voorbeeldje, omdat ik dat moment de exacte cijfers niet bij de hand had, en de vraag duidelijk wilde stellen.

Het plaatje hieronder zijn mijn exacte gegevens. 9 panelen op dak, ik weet niet exact hoeveel wp ze zijn.
Water warmtepomp maakt vooral in de nachten de huis opwarm run. Met alle boetes en veranderde regelgeving moet ik echt naar gaan kijken dat de warmtepomp overdag gaat draaien ipv in de nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Li8rhpl6keHUbv-tTI7uyjbJN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/acM9auzwyUwhaagufA7lwb4U.png?f=fotoalbum_large

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:06
dev-random schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:39:
[...]

Hoe is dit hoog? De gemiddelde prijs van jouw energieleverancier (Tibber) was over de afgelopen week 8 cent/kWh.
Ik kijk dan ook van JAN t/m AUG.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• aumelle
Zat ik toch goed met m'n schatting van 1800 kWh terugleveren/salderen. 8) Idd, warmtepomp overdag laten draaien gaat je behoorlijk wat voordeel geven want onder het nieuwe beleid levert je teruggeleverde stroom nauwelijks nog wat op. Zelfde geldt voor wasjes draaien etc.
Dacuuu schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:14:
@JanHenk @vliegnerd Bedankt. Ik twijfelde al of ik de tabel moest lezen voor of na het salderen, helaas er voor dus..

[...]

De 3000kwh was even een voorbeeldje, omdat ik dat moment de exacte cijfers niet bij de hand had, en de vraag duidelijk wilde stellen.

Het plaatje hieronder zijn mijn exacte gegevens. 9 panelen op dak, ik weet niet exact hoeveel wp ze zijn.
Water warmtepomp maakt vooral in de nachten de huis opwarm run. Met alle boetes en veranderde regelgeving moet ik echt naar gaan kijken dat de warmtepomp overdag gaat draaien ipv in de nacht.

[Afbeelding]

• jobr
aumelle schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:31:
Zat ik toch goed met m'n schatting van 1800 kWh terugleveren/salderen. 8) Idd, warmtepomp overdag laten draaien gaat je behoorlijk wat voordeel geven want onder het nieuwe beleid levert je teruggeleverde stroom nauwelijks nog wat op. Zelfde geldt voor wasjes draaien etc.
Denk niet dat je warmtepomp veel doet van mei tot okt.
Een wasje doet ook niet veel of je moet 3 keer per dag een was draaien.
Een EV overdag opladen doet wel veel.
Pagina: 1 ... 139 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden