• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
Dag kroeggangers, stel je hebt een WP en zonnepanelen, net als ik, en je merkt dat die WP vooral aangaat als het donker en koud is (nacht, wintermaanden) - precies dus wanneer de zonnepanelen niks of weinig opwekken. Hoe zien jullie dat voor je als de saldering er straks afgaat?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:29
dat is pas over 3 jaar dan heeft iedereen een accu

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Atomius schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:09:
Dag kroeggangers, stel je hebt een WP en zonnepanelen, net als ik, en je merkt dat die WP vooral aangaat als het donker en koud is (nacht, wintermaanden) - precies dus wanneer de zonnepanelen niks of weinig opwekken. Hoe zien jullie dat voor je als de saldering er straks afgaat?
Ik zit in die situatie en ik ga het gewoon even aankijken. De investeringen om iets van verdere invloed uit te kunnen oefenen zijn mij te groot.

Tot 2027 lekker boetevrij salderen hier in ieder geval..
boyette schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:17:
dat is pas over 3 jaar dan heeft iedereen een accu
Heb je zo goed als niks aan in de winter met een warmtepomp.

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 14-09-2024 20:27 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:29
Glashelder schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:26:
[...]

Ik zit in die situatie en ik ga het gewoon even aankijken. De investeringen om iets van verdere invloed uit te kunnen oefenen zijn mij te groot.

Tot 2027 lekker boetevrij salderen hier in ieder geval..

[...]

Heb je zo goed als niks aan in de winter met een warmtepomp.
en waarom niet?
grote accu kopen

stroom goedkoop inkopen overdag
snachts voor de wp gebruiken en duur verkopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wat ik probeer te doen is warmte bufferen in de woning.
Dus bij zon/licht de wp wat meer laten stoken.
En ietwat nachtverlaging maar niet te veel graad of 2 of zo.

Één en ander moet zich nog uitkristaliseren we wekken royaal meer op dan we verbruiken dus ergens hoop ik dat het overschot genoeg gaat zijn om de inkoop te dekken.

Voorlopig is het een hoop onduidelijkheid wat betreft salderen en wat er voor terug komt dus eigenlijk kun je er niet echt op acteren.
Een accu is te klein en/of krijg je niet vol in de grijze donkere dagen.
Overigens zit ik wel in de November levering van de HW accu en hoop daarmee in het voor en na seizoen wat binnenshuis te salderen alsmede wat pieken weg te vangen waardoor je wat minder actief op je verbruiksmomenten hoeft te letten.

Vrouw wasmachine vaatwasser wasdroger.. waarom zet je dat ding niet aan als de zon schijnt.. jamaar. Etc etc etc :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

boyette schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:28:
[...]

en waarom niet?
grote accu kopen

stroom goedkoop inkopen overdag
snachts voor de wp gebruiken en duur verkopen
Ik geloof niet dat die prijsverschillen groot genoeg blijven om die accu terug te verdienen. Er is zoveel wind in aanbouw en gepland. En grote partijen zijn bezig met het realiseren van gigantische accu’s voor de onbalansmarkt. Tijd geleden gelezen dat TenneT rond de 750 aanvragen heeft lopen voor die grote accu’s..

Ik zou eerst die ontwikkelingen afwachten voor je 10 of 20k aan accu’s stukslaat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
Maanpanelen en zonnepanelen leggen in een verhouding van 4:1.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Is het iemand al gelukt om telefonisch via een speciale afdeling een beter aanbod te krijgen als je relatief grootverbruiker bent? In ons geval gas? We zitten op bijna 4000 m3 per maandjaar en dat tikt aan met 1,32 per m3 (contract loopt nov af dit jaar). Gaat om een groot pand met hoge plafonds. Variabel zou ook nog een optie kunnen zijn, financieel kunnen we het risico wel dragen en ik denk met ons verbruik wel de moeite waard?

[ Voor 28% gewijzigd door Workaholic op 14-09-2024 21:55 ]

Mijn V&A

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
Helder, bedankt, ik wacht het nog even af dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:45:
Is het iemand al gelukt om telefonisch via een speciale afdeling een beter aanbod te krijgen als je relatief grootverbruiker bent? In ons geval gas? We zitten op bijna 4000 m3 per maand en dat tikt aan met 1,32 per m3 (contract loopt nov af dit jaar). Gaat om een groot pand met hoge plafonds. Variabel zou ook nog een optie kunnen zijn, financieel kunnen we het risico wel dragen en ik denk met ons verbruik wel de moeite waard?
4000m3 per maand? Heb je een fabriek aan huis of zo?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Workaholic
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:49:
[...]

4000m3 per maand? Heb je een fabriek aan huis of zo?
Lol nee.. een groot huis met hoge plafonds.. gaat hard helaas.

Mijn V&A

• Ronald.42
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:51:
[...]

Lol nee.. een groot huis met hoge plafonds.. gaat hard helaas.
Dat is 48000 m3 per jaar...
Dat kan niet kloppen toch?

Wat is je jaarverbruik?

• Workaholic
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:54:
[...]

Dat is 48000 m3 per jaar...
Dat kan niet kloppen toch?

Wat is je jaarverbruik?
Haha sorry dat moest inderdaad per jaar zijn :)

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:56:
[...]

Haha sorry dat moest inderdaad per jaar zijn :)
Ah dan scheeld al een slok op een borrel.
Wij zaten vroegah op 3000m3 per jaar dus dan is het voor mij wat minder schokkend.

Maar het is wel heul veul..
Geen opties om dat verbruik wat te minderen door isoleren etc. ?
Ik bedoel als je er zeg 1500 m3 per jaar af kan halen en dat keer een jaar of 10 doet heb je een bedrag dat je er op stuk zou kunnen slaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:20
Workaholic schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:45:
Is het iemand al gelukt om telefonisch via een speciale afdeling een beter aanbod te krijgen als je relatief grootverbruiker bent? In ons geval gas? We zitten op bijna 4000 m3 per maandjaar en dat tikt aan met 1,32 per m3 (contract loopt nov af dit jaar). Gaat om een groot pand met hoge plafonds. Variabel zou ook nog een optie kunnen zijn, financieel kunnen we het risico wel dragen en ik denk met ons verbruik wel de moeite waard?
Zou je iets kunnen bereiken op de zakelijke markt? Vereist wel een kvk inschrijving en de zakelijke voorwaarden zijn anders dan die voor consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokkie
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:45
Mijn 3 jaar contract bij delta t/m 1 feb 2025. Nu lees ik dit forum dat je 1 maand eerder boete vrij kan overstappen naar een ander contract, bijv veh / vdb ok de zonnepanelen leverkosten te vermijden. Klopt dit?

Dus als ik voor 1 jan overstapt dan wordt geen terugleverkosten verrekend voor de komende jaren? Of reken ik mijzelf rijk?

Afname normaal 1307
Afname dal 4648
Terug normaal 2243
Terug dal 1026

Onder de streep neem ik nog steeds +2686 kWh van het net af.

[ Voor 38% gewijzigd door mokkie op 15-09-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28
denneappel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:54:
[...]

Dank u! En schakel je de omvormer nu uit bij negatieve prijzen of niet?
Dat heb ik tot 1 augustus wel gedaan, maar per die datum ben ik overgestapt naar Zonneplan, vanwege hun Powerplay dienst. Dat levert me meer (geld) op dan het zelf terugregelen of uitzetten van mijn omvormer...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:16
Gameboy schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:28:
[...]

Dat heb ik tot 1 augustus wel gedaan, maar per die datum ben ik overgestapt naar Zonneplan, vanwege hun Powerplay dienst. Dat levert me meer (geld) op dan het zelf terugregelen of uitzetten van mijn omvormer...
Is Powerplay eigenlijk dynamisch? Ofwel schakelt hij de omvormer geheel uit, of enkel de overcapaciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28
Whiskey48 schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:40:
[...]

Is Powerplay eigenlijk dynamisch? Ofwel schakelt hij de omvormer geheel uit, of enkel de overcapaciteit?
Ik heb tot nu toe alleen nog maar gezien dat de omvormer tot het minimum-vermogen wordt teruggeregeld (helemaal 0 W lukt net niet). Nog niet gezien dat het vermogen van de omvormer wordt gematched aan het huisverbruik.

Het interval van de metingen (in ieder geval wat in de app langskomt, en ook via de API in HomeAssistant) is 5 minuten. Dat is veel te lang om nauwkeurig nul-op-de-meter te realiseren, dus ik denk dat het alleen effectief uitzetten van de opwek inhoudt.

Gisteren is er 3x heel kort (bij elkaar opgeteld ca. 13 minuten) afgeschakeld, wat naar schatting ongeveer 0,2 - 0,3 kWh opwek zou zijn geweest in die periode(s). Dat heeft me wel € 0,24 aan Powerplay vergoeding opgeleverd. Dat is (veel) meer dan dat het me zou hebben opgeleverd als de omvormer wel aan was gebleven.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03
mokkie schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:51:
Mijn 3 jaar contract bij delta t/m 1 feb 2025. Nu lees ik dit forum dat je 1 maand eerder boete vrij kan overstappen naar een ander contract, bijv veh / vdb ok de zonnepanelen leverkosten te vermijden. Klopt dit?

Dus als ik voor 1 jan overstapt dan wordt geen terugleverkosten verrekend voor de komende jaren? Of reken ik mijzelf rijk?

Afname normaal 1307
Afname dal 4648
Terug normaal 2243
Terug dal 1026

Onder de streep neem ik nog steeds +2686 kWh van het net af.
Ben toch heel benieuwd hoe je aan deze informatie komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
mokkie schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:51:
De aanbieding van Vandebron bij VEH heeft ook terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Pff, ik zit ook beetje in dubio. Ons gunstige greenchoice contract loopt eind dit jaar af. De afgelopen jaren genoten van vaste lage tarieven en dus eigenlijk geen last gehad van de energiecrisis. Sterker nog, met de zonnepanelen erbij effectief een zeer lage energie nota genoten de afgelopen jaren.

Gelukkig mag ik nu wat meer naar draagkracht bijdragen lijkt het ;-) maar met net een full electric auto op de oprit (1 maand oud) en een geplande aanschaf van een tweede hybride auto heb ik echt geen idee wat mijn verbruik gaat zijn. Het liefst zet ik het weer drie jaar vast, of zou ik toch dynamische tarieven uit proberen? Het lastige is dus dat ik nagenoeg geen idee meer heb wat het beoogde verbruik gaat worden komende jaren. Dus eventueel een half jaar variabel gaan om het aan te zien kan natuurlijk ook.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:05
koentjuh schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:08:
Pff, ik zit ook beetje in dubio. Ons gunstige greenchoice contract loopt eind dit jaar af. De afgelopen jaren genoten van vaste lage tarieven en dus eigenlijk geen last gehad van de energiecrisis. Sterker nog, met de zonnepanelen erbij effectief een zeer lage energie nota genoten de afgelopen jaren.

Gelukkig mag ik nu wat meer naar draagkracht bijdragen lijkt het ;-) maar met net een full electric auto op de oprit (1 maand oud) en een geplande aanschaf van een tweede hybride auto heb ik echt geen idee wat mijn verbruik gaat zijn. Het liefst zet ik het weer drie jaar vast, of zou ik toch dynamische tarieven uit proberen? Het lastige is dus dat ik nagenoeg geen idee meer heb wat het beoogde verbruik gaat worden komende jaren. Dus eventueel een half jaar variabel gaan om het aan te zien kan natuurlijk ook.

Iemand tips?
Dit moet je toch vrij makkelijk kunnen uitrekenen obv geplande kilometers per auto, terugvertaald naar kWh. Alleen als je van plan bent te investeren in je eigen, slimme laadpaal/oplossing (die je kan laten sturen door je Tibber/ANWB app en de tarieven) en je auto overwegend 'thuis' staat, kan het lonen. Maar ik vind 15c/kWh (Vandebron - daluren) wel gunstig genoeg, Tibber verwacht de komende 12 maanden rond de 25c te zitten en het is echt niet zo dat zij consequent elke dag meerdere uren onder de 15c uitkomen, vooral met een hybride laad je toch al snel meerdere keren per week op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
aumelle schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:10:
[...]

Dit moet je toch vrij makkelijk kunnen uitrekenen obv geplande kilometers per auto, terugvertaald naar kWh. Alleen als je van plan bent te investeren in je eigen, slimme laadpaal/oplossing (die je kan laten sturen door je Tibber/ANWB app en de tarieven) en je auto overwegend 'thuis' staat, kan het lonen. Maar ik vind 15c/kWh (Vandebron - daluren) wel gunstig genoeg, Tibber verwacht de komende 12 maanden rond de 25c te zitten en het is echt niet zo dat zij consequent elke dag meerdere uren onder de 15c uitkomen, vooral met een hybride laad je toch al snel meerdere keren per week op.
Moet idd maar eens excel in duiken. Ik vind overigens nog geen 15 cent bij van de bron maar wacht even het aanbod via eigen huis af. Vanochtend voor ingeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Ik zie echt door de bomen het bos niet meer en weet niet meer wat wijsheid is.
Wij zijn per juni in een nieuwbouwhuis gaan wonen incl lucht/water warmtepomp. Wanneer ik google zou deze ongeveer 3000kwh per jaar te verbruiken. In het oude (vergelijkbare huis) verbruikten we 1500 kwh aan gewone energie. We hebben 19 panelen van 325w.

Als ik de nieuwe jaarsituatie schat zou dit het volgende zijn:
Verbruik 4500 kwh
Teruglevering 4500 kwh

Dit betekent dat we ongeveer op 0 uitkomen.

Ik heb echter geen idee wat nu de beste keuze is qua aanbieder. Volgens mij is het allemaal om en nabij hetzelfde.

Vattenfall levert ons in ieder geval een blijven loont korting aan, zie onderstaande. Overigens kloppen deze cijfers niet want hij rekent hier met een gemiddelde tot nu toe maar we hebben nu natuurlijk nog geen winter gehad dus hij rekent 1100kwh als verbruik maar zal in werkelijkheid incl warmtepomp dus denk ik op 4500kwh uit komen.

Iemand enig idee wat nu wijsheid is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw_qB_tFTpLawHnDZf2VHd9ejX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QcSWSnlIB0cY2VH8jng0egan.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PrixV op 15-09-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

PrixV schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:09:
Ik zie echt door de bomen het bos niet meer en weet niet meer wat wijsheid is.
Wij zijn per juni in een nieuwbouwhuis gaan wonen incl lucht/water warmtepomp. Wanneer ik google zou deze ongeveer 3000kwh per jaar te verbruiken. In het oude (vergelijkbare huis) verbruikten we 1500 kwh aan gewone energie. We hebben 19 panelen van 325w.

Als ik de nieuwe jaarsituatie schat zou dit het volgende zijn:
Verbruik 4500 kwh
Teruglevering 4500 kwh

Dit betekent dat we ongeveer op 0 uitkomen.

Ik heb echter geen idee wat nu de beste keuze is qua aanbieder. Volgens mij is het allemaal om en nabij hetzelfde.

Vattenfall levert ons in ieder geval een blijven loont korting aan, zie onderstaande. Overigens kloppen deze cijfers niet want hij rekent hier met een gemiddelde tot nu toe maar we hebben nu natuurlijk nog geen winter gehad dus hij rekent 1100kwh als verbruik maar zal in werkelijkheid incl warmtepomp dus denk ik op 4500kwh uit komen.

Iemand enig idee wat nu wijsheid is?
[Afbeelding]
Wijsheid is om je cijfers eens langs de diverse vergelijker te halen en daarmee te vergelijken

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
EWK schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:32:
[...]

Wijsheid is om je cijfers eens langs de diverse vergelijker te halen en daarmee te vergelijken
Dat heb ik gedaan maar ik heb het liefst een wat langer bestaande maatschappij. Dus geen Mega. En het eerste wat ik daar zie als herkenbaar is Greenchoice maar ook daar vind ik het weinig schelen met Vattenfall (zover ik nu kan inschatten). Dus als het idee is dat ik daar net zo goed kan blijven dan doe ik dat liever. Het probleem is dat ik niet weet of we straks nou meer terugleveren of juist net iets meer gebruiken dan terugleveren en ik dan "bang" ben dat ik mezelf in de vingers snijd met een bepaald contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

PrixV schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:39:
[...]

Dat heb ik gedaan maar ik heb het liefst een wat langer bestaande maatschappij. Dus geen Mega. En het eerste wat ik daar zie als herkenbaar is Greenchoice maar ook daar vind ik het weinig schelen met Vattenfall (zover ik nu kan inschatten). Dus als het idee is dat ik daar net zo goed kan blijven dan doe ik dat liever. Het probleem is dat ik niet weet of we straks nou meer terugleveren of juist net iets meer gebruiken dan terugleveren en ik dan "bang" ben dat ik mezelf in de vingers snijd met een bepaald contract.
Wij weten ook niet of je straks meer gaat terugleveren of juist net iets meer gebruiken. Anders ga je eerst een jaar dynamisch?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
EWK schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:58:
[...]

Wij weten ook niet of je straks meer gaat terugleveren of juist net iets meer gebruiken. Anders ga je eerst een jaar dynamisch?
Het gaat me meer om dat het sowieso maar een klein verschil gaat zijn. Dynamisch lijkt me helemaal niet handig. Ik denk dat ik dan maar het beste nog een jaar Vattenfall kan doen en daarna eens verder kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
Ik zal tijdelijk twee woningen hebben, zeker voor de duur van geheel 2025 (verbouw van koophuis). Nu ben ik bezig met mijn energiecontract(en). De woning waar ik in woon heeft enkel een elektra-aansluiting. De te verbouwen woning heeft zowel gas als elektra.

Hoe zit dit precies met de teruggave energiebelasting? Heb je daar recht op per woning (dus in mijn geval voor 2025 tweemaal teruggave) of gaat dit per energiecontract en heb ik er dus eenmaal recht op teruggave energiebelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
koentjuh schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:13:
[...]

Moet idd maar eens excel in duiken. Ik vind overigens nog geen 15 cent bij van de bron maar wacht even het aanbod via eigen huis af. Vanochtend voor ingeschreven.
Je krijgt er waarschijnlijk geen mail van, je kan (wellicht na een dag of twee wachten?) wel de mogelijkheid om "verder" te klikken. Dus opnieuw de inschrijflink openen in de bevestigingsmail en dan doorklikken.

Ik had zowel thuis als op kantoor en bij mijn ouders 3 jaar lang de deal van het collectief van de consumentenbond (Greenchoice).

Al die contracten lopen binnenkort af. Ik was voornemens om naar dynamisch te gaan, maar met name thuis merk ik dat ik toch weinig gebruik kan maken van de hele lage tarieven. Daardoor verwacht ik per saldo duurder uit te zijn. Dus voor het hele zwikje straks aansluitend van CB/GC naar het VEH/VDB collectief.

Wel terugleverkosten, maar die zijn marktconform (~ 12 ct per kWh). Dat terwijl de elektraprijzen wel heel laag zijn (ver onder marktconform naar mijn mening), met 16 ct daltarief en 19 ct normaaltarief. Omdat we per saldo alsnog een flinke netto stroomconsumptie hebben door EV en warmtepompen, hier naartoe overgestapt en de terugleverkosten voor lief genomen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoektocht
  • Laatst online: 12-12-2024
Goedemiddag allemaal,

Ik hoop 15 oktober de sleutel van ons nieuwbouwhuis te krijgen, dit betreft onze eerste woning en ik heb totaal geen ervaring met afsluiten van een energiecontact.

Hebben jullie tips/adviezen? Betreft een woning met een warmtepomp en zonnepanelen.

Op vergelijkingssites kom ik uit op Mega of Pure energie voor een jaarcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Belangrijke keuze die moet maken is het soort contract.
Vast voor bv 1 of 3 jaar, variabel (iedere X maanden andere prijzen) of dynamisch.

Wat je kiezen moet hangt af van je reserves en risicobereidheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoektocht
Ik zou in eerste instantie sowieso gaan voor een vast contract, alleen geen idee waar ik op moet letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoektocht schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:27:
Goedemiddag allemaal,

Ik hoop 15 oktober de sleutel van ons nieuwbouwhuis te krijgen, dit betreft onze eerste woning en ik heb totaal geen ervaring met afsluiten van een energiecontact.

Hebben jullie tips/adviezen? Betreft een woning met een warmtepomp en zonnepanelen.

Op vergelijkingssites kom ik uit op Mega of Pure energie voor een jaarcontract
Lees je goed in.
zoektocht schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:13:
Ik zou in eerste instantie sowieso gaan voor een vast contract, alleen geen idee waar ik op moet letten
De prijs per k/w, vaste maandkosten en terugleverkosten. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-05 15:40
Ik ben ook even op zoek gegaan naar de beste/goedkoopste contracten (met een beetje fatsoenlijke energieleveranciers)

Wij zitten in een situatie met eigen verbruik, zonnepanelen met energieteruglevering (terugleverkosten?), een elektrische auto (lease van de zaak met tariefvergoeding) en tevens het zo optimaal gebruik maken van de salderingsregeling (zolang het duurt) omdat we totaal meer energie verbruiken dan opwekken.

Even de situatie schetsen zoals die bij ons van toepassing is:
- 17 zonnepanelen: opwek circa 6500 kWh per jaar (eigen verbruik circa 1500 kWh, dus 5000 kWh teruglevering op de meter)
- E-verbruik volgens meter: circa 7500 kWh per jaar (eigen verbruik van opwek zonnepanelen niet meegenomen)
- E-verbruik privé: circa 3500 kWh per jaar
- Elektrische auto: circa 4000 kWh per jaar (is een zakelijke lease-auto waarbij elektriciteitsverbruik tegen tarief wordt vergoed)

Nog even rekening houdend met de salderingsregeling die nu nog van kracht is, kom ik tot de conclusie dat we jaarlijks circa 2500 kWh netto-verbruik hebben.
De elektrische auto gebruikt circa 4000 kWh per jaar, waarvoor het leveringstarief wordt vergoed door de leasemaatschappij, dat wil zeggen dat we nu eigenlijk hetzelfde tarief krijgen voor de stroom die we niet zelf gebruiken en anders tegen 5 cent zouden terugleveren aan de energieleverancier.

Voor het afsluiten van een contract zijn de volgende waarden van belang:
- Geschat verbruik per jaar over de meter: 7500 kWh
- Geschat teruglevering: 5000 kWh
- Geschat netto verbruik: 2500 kWh

(PS: er is dus geen terugleververgoeding van toepassing omdat alle energie gesaldeerd wordt)

Momenteel een energiecontract lopend tot 1 januari 2025 waarin energie jaarlijks gesaldeerd wordt, geen terugleverboete.
We moeten dus naar een nieuw contract per 1 januari 2025.

Na wat researchwerk kom ik tot de conclusie dat, zoals velen weten, alle energieleveranciers terugleverkosten in rekening brengen en die kosten lopen aardig op.
In ons geval zouden de terugleverkosten op 5000 kWh ergens rond de € 550/600 op jaarbasis gaan kosten.

Dat vind ik toch nog een behoorlijk bedrag.

Rekening houdende met onderstaande parameters ben ik op zoek gegaan naar de 'beste' oplossing voor de laagst mogelijke prijzen, zoals deze nu van toepassing zijn.
- Stroomverbruik = 7500 kWh
- Teruglevering = 5000 kWh
- 'enkteltarief'

Gelet op de vergoeding voor de stroom van de zakelijke elektrische auto is een hoger tarief voor ons niet direct negatief, om een hoog e-tarief hoeven we ons nu niet druk te maken, want onder de huidige salderingsregeling kunnen we al onze geleverde energie salderen en het meerdere krijgen we vergoed, want we gebruiken voor privé minder dan dat we opwekken.

Als het leveringstarief omhoog gaat, gaat ook de vergoeding voor de auto omhoog. Feitelijk zouden we zelfs nog meer kunnen krijgen als de vergoeding hoger zou zijn, maar dat is niet direct het uitgangspunt.

Onder het huidige regime kunnen we ook modelcontracten afsluiten, in de modelcontracten zijn nog geen terugleverkosten opgenomen. Een aantal energieleveranciers hebben sinds juli 2024 de vaste leveringskosten fors verhoogd (soort van verkapte terugleverkosten?), maar niet allemaal. Zo hebben bijvoorbeeld Vattenfall, Budgetenergie en VandeBron geen forse verhogingen doorgevoerd (ter vergelijking: Essent rekent maar liefst € 34,99 vaste leveringskosten per maand, terwijl VandeBron momenteel € 8,49 per maand in rekening brengt en Vattenfall € 14,99).

Of ik reken nu helemaal verkeerd, maar in onze situatie zie ik echt wel redelijke uitschieters op jaarbasis variërend van + € 119,81 (dus bijbetalen) en € -659,50. Hetgeen resulteert in een verschil van € 779,31 tussen de hoogste en de laagste prijs.
Alle door mij bekeken/berekende prijzen heb ik bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3k5vXHfk8mTLBRLJu3zZ9SdsiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxvO34NOyUpybU3sQ6sO87eX.jpg?f=fotoalbum_large

Nou begrijp ik dat de tarieven onder modelcontracten makkelijker gewijzigd kunnen worden en zo kan ook het tarief van de vaste leveringskosten ineens fors wijzigen, dat wat bij sommige energieleveranciers ook daadwerkelijk is gebeurd.

Wat denken jullie? Is het risico op verhoging van vaste leveringskosten de moeite waard om voor een modelcontract te kiezen tegenover een vast contract?

Ik begreep dat de systematiek van modelcontracten ook onder de loep ligt en er mogelijk varianten op gaan komen. Sowieso iets om in de gaten te houden.

Uiteraard hebben we nog even tijd totdat het 01/01/2025 is... maar ja beetje voorbereidend werk is nooit weg.

Mis ik nog iets in mijn berekening? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:23
corboessenkool schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:55:
Ik ben ook even op zoek gegaan naar de beste/goedkoopste contracten (met een beetje fatsoenlijke energieleveranciers)

Wij zitten in een situatie met eigen verbruik, zonnepanelen met energieteruglevering (terugleverkosten?), een elektrische auto (lease van de zaak met tariefvergoeding) en tevens het zo optimaal gebruik maken van de salderingsregeling (zolang het duurt) omdat we totaal meer energie verbruiken dan opwekken.

Even de situatie schetsen zoals die bij ons van toepassing is:
- 17 zonnepanelen: opwek circa 6500 kWh per jaar (eigen verbruik circa 1500 kWh, dus 5000 kWh teruglevering op de meter)
- E-verbruik volgens meter: circa 7500 kWh per jaar (eigen verbruik van opwek zonnepanelen niet meegenomen)
- E-verbruik privé: circa 3500 kWh per jaar
- Elektrische auto: circa 4000 kWh per jaar (is een zakelijke lease-auto waarbij elektriciteitsverbruik tegen tarief wordt vergoed)

Nog even rekening houdend met de salderingsregeling die nu nog van kracht is, kom ik tot de conclusie dat we jaarlijks circa 2500 kWh netto-verbruik hebben.
De elektrische auto gebruikt circa 4000 kWh per jaar, waarvoor het leveringstarief wordt vergoed door de leasemaatschappij, dat wil zeggen dat we nu eigenlijk hetzelfde tarief krijgen voor de stroom die we niet zelf gebruiken en anders tegen 5 cent zouden terugleveren aan de energieleverancier.

Voor het afsluiten van een contract zijn de volgende waarden van belang:
- Geschat verbruik per jaar over de meter: 7500 kWh
- Geschat teruglevering: 5000 kWh
- Geschat netto verbruik: 2500 kWh

(PS: er is dus geen terugleververgoeding van toepassing omdat alle energie gesaldeerd wordt)

Momenteel een energiecontract lopend tot 1 januari 2025 waarin energie jaarlijks gesaldeerd wordt, geen terugleverboete.
We moeten dus naar een nieuw contract per 1 januari 2025.

Na wat researchwerk kom ik tot de conclusie dat, zoals velen weten, alle energieleveranciers terugleverkosten in rekening brengen en die kosten lopen aardig op.
In ons geval zouden de terugleverkosten op 5000 kWh ergens rond de € 550/600 op jaarbasis gaan kosten.

Dat vind ik toch nog een behoorlijk bedrag.

Rekening houdende met onderstaande parameters ben ik op zoek gegaan naar de 'beste' oplossing voor de laagst mogelijke prijzen, zoals deze nu van toepassing zijn.
- Stroomverbruik = 7500 kWh
- Teruglevering = 5000 kWh
- 'enkteltarief'

Gelet op de vergoeding voor de stroom van de zakelijke elektrische auto is een hoger tarief voor ons niet direct negatief, om een hoog e-tarief hoeven we ons nu niet druk te maken, want onder de huidige salderingsregeling kunnen we al onze geleverde energie salderen en het meerdere krijgen we vergoed, want we gebruiken voor privé minder dan dat we opwekken.

Als het leveringstarief omhoog gaat, gaat ook de vergoeding voor de auto omhoog. Feitelijk zouden we zelfs nog meer kunnen krijgen als de vergoeding hoger zou zijn, maar dat is niet direct het uitgangspunt.

Onder het huidige regime kunnen we ook modelcontracten afsluiten, in de modelcontracten zijn nog geen terugleverkosten opgenomen. Een aantal energieleveranciers hebben sinds juli 2024 de vaste leveringskosten fors verhoogd (soort van verkapte terugleverkosten?), maar niet allemaal. Zo hebben bijvoorbeeld Vattenfall, Budgetenergie en VandeBron geen forse verhogingen doorgevoerd (ter vergelijking: Essent rekent maar liefst € 34,99 vaste leveringskosten per maand, terwijl VandeBron momenteel € 8,49 per maand in rekening brengt en Vattenfall € 14,99).

Of ik reken nu helemaal verkeerd, maar in onze situatie zie ik echt wel redelijke uitschieters op jaarbasis variërend van + € 119,81 (dus bijbetalen) en € -659,50. Hetgeen resulteert in een verschil van € 779,31 tussen de hoogste en de laagste prijs.
Alle door mij bekeken/berekende prijzen heb ik bijgevoegd.

[Afbeelding]

Nou begrijp ik dat de tarieven onder modelcontracten makkelijker gewijzigd kunnen worden en zo kan ook het tarief van de vaste leveringskosten ineens fors wijzigen, dat wat bij sommige energieleveranciers ook daadwerkelijk is gebeurd.

Wat denken jullie? Is het risico op verhoging van vaste leveringskosten de moeite waard om voor een modelcontract te kiezen tegenover een vast contract?

Ik begreep dat de systematiek van modelcontracten ook onder de loep ligt en er mogelijk varianten op gaan komen. Sowieso iets om in de gaten te houden.

Uiteraard hebben we nog even tijd totdat het 01/01/2025 is... maar ja beetje voorbereidend werk is nooit weg.

Mis ik nog iets in mijn berekening? Of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij overzie je het geheel goed en beperkt een en ander zich alleen of je het risico aandurft om voor een voordelig (in jouw situatie) modelcontract te gaan waarvan je niet weet hoe lang dat voordeel duurt. En meer of minder gunstige vaste contracten komen altijd wel een keer langs via de vereniging eigen huis of consumenten bond of via de vergelijkingssites. Van het model contract, eens gewijzigd in negatieve zin, ben je dan immers toch binnen een maand vanaf. Dus heel groot is het risico dan ook weer niet. Kijk wel van te voren even wat de modelcontract leverancier zegt over de termijn waarop wijzigingen plaatsvinden (2x jaarlijks, maandelijks of per direct)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Rojado schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:56:
En meer of minder gunstige vaste contracten komen altijd wel een keer langs via de vereniging eigen huis of consumenten bond of via de vergelijkingssites.
De consumentenbond heeft het plan om deze maand met een collectief komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
wjvh schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:22:
[...]

De consumentenbond heeft het plan om deze maand met een collectief komen.
Als de consumentenbond dan echt ook opkomt voor de consument met bijvoorbeeld zonnepanelen om daar juist op in te zetten. Maar is puur om extra inkomsten te genereren helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoektocht
Ik zie door de bomen even het bos niet, aangezien ik een nieuwbouwhuis krijg, tussenwoning met 9 zonnepanelen(400WP) met een elektrische warmtepomp.

Op vergelijkingssites moet je verwacht verbruik/terug levering invullen, als ik dan van een schatting uitga:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZG4uVhIcTIoJKPG-WryOclSaHEc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qmXntkR7A7Cttw7dKQbZH20K.jpg?f=user_large
Dan komen zowel Mega als Pure Energie er goed uit. Echter veranderen de cijfers als ik veel meer en/of minder ga terug leveren of gebruiken.

Dus ik heb echt totaal geen idee waar ik op dit moment goed aan doe, het liefste heb ik een vast contract.

Dit waren de twee uitkomsten bij bovenstaande gebruik/teruglevering, echter ik snap niks van de actievoorwaarde van Mega qua korting. Dus zonder dat ik iets zekerheid heb wat ik ga verbruiken is het gewoon heel lastig wat kiezen. Heeft er iemand tips/ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_J6NiUb-QDhOGA30iCM7f6coI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhHzBn0iWADvuutu8cOf6pyB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdyBf-1UuF08vFGSxbGPj9RLHYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEVB49WfTeX6lfJXiqPHTrQi.jpg?f=fotoalbum_large

• corboessenkool
Rojado schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:56:
[...]

Volgens mij overzie je het geheel goed en beperkt een en ander zich alleen of je het risico aandurft om voor een voordelig (in jouw situatie) modelcontract te gaan waarvan je niet weet hoe lang dat voordeel duurt. En meer of minder gunstige vaste contracten komen altijd wel een keer langs via de vereniging eigen huis of consumenten bond of via de vergelijkingssites. Van het model contract, eens gewijzigd in negatieve zin, ben je dan immers toch binnen een maand vanaf. Dus heel groot is het risico dan ook weer niet. Kijk wel van te voren even wat de modelcontract leverancier zegt over de termijn waarop wijzigingen plaatsvinden (2x jaarlijks, maandelijks of per direct)
Top dankjewel voor je reactie. Denk dat het goed is om nog heel even af te wachten, het is en blijft een risico om het op deze manier te doen met modelcontracten waarin ze tarieven sneller en makkelijker kunnen wijzigen. Ik denk dat ik nog even tot december wacht met iets ondernemen, in december zullen de nieuwe tarieven waarschijnlijk gepubliceerd worden voor vanaf januari. Daarna kan ik dezelfde rekensom maken denk ik. En precies zoals je zegt, je kan snel genoeg overstappen want je bent er binnen een maand vanaf.

To be continued ;-)

• corboessenkool
zoektocht schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:15:
Ik zie door de bomen even het bos niet, aangezien ik een nieuwbouwhuis krijg, tussenwoning met 9 zonnepanelen(400WP) met een elektrische warmtepomp.

Op vergelijkingssites moet je verwacht verbruik/terug levering invullen, als ik dan van een schatting uitga:
[Afbeelding]
Dan komen zowel Mega als Pure Energie er goed uit. Echter veranderen de cijfers als ik veel meer en/of minder ga terug leveren of gebruiken.

Dus ik heb echt totaal geen idee waar ik op dit moment goed aan doe, het liefste heb ik een vast contract.

Dit waren de twee uitkomsten bij bovenstaande gebruik/teruglevering, echter ik snap niks van de actievoorwaarde van Mega qua korting. Dus zonder dat ik iets zekerheid heb wat ik ga verbruiken is het gewoon heel lastig wat kiezen. Heeft er iemand tips/ideeën?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Momenteel rekenen alle energieleveranciers terugleverkosten, die terugleverkosten hebben betrekking op alle stroom die je niet direct zelf verbruikt. Hoe meer je teruglevert, hoe meer kosten je dus betaald, het is dus een soort incentive om zoveel als mogelijk van de energie die je zelf opwekt te gebruiken op het moment dat je het opwekt.

Als je meer teruglevert, kom je dus ook in een andere staffel terecht en betaal je meer terugleverkosten. De kosten vliegen met verschillende rekenmethodes dus echt alle kanten op.

Het terugleveren staat dus los van het salderen, de energie zelf hoef je dan wellicht niet meer te betalen,
want je opwek is groter dan je gebruik (en wordt dus gesaldeerd).

De korting wordt verrekend op je jaarrekening, dat wil zeggen dat je op je te betalen bedrag dus een korting krijgt. Waarschijnlijk wel onder de voorwaarde dat je je contract uitdient etc.

Je kan je overigens afvragen of je bij een partij als Mega en Pure energie sowieso een contact moet willen afsluiten, maar die keuze is geheel aan jou, persoonlijk laat ik ze sowieso links liggen want ik vind de risico's bij deze 'cowboys' toch best groot. Als je voor deze partijen gaat, kan je net zo goed voor modelcontracten gaan mijns inziens, dan kan je er in ieder geval nog snel vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corboessenkool
zoektocht schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:15:

[Afbeelding]
Overigens nog wel even iets om rekening mee te houden, je rekent nu met 2240 kWh stroomverbruik en 2700 teruglevering.

Met je zonnepanelen van 9 x 400WP wek je zeg maar gemiddeld circa 3500 kWh per jaar op, bij een gemiddeld eigen gebruik van je eigen opgewekte energie van 25% zit je inderdaad op iets van 2700 kWh teruglevering. De overige 800 kWh is direct eigen verbruik en gaat dus ook niet over de meter.

Echter als je rekent met 2240 kWh verbruik terwijl je ook nog eens gebruik maakt van een elektrische warmtepomp denk ik dat je berekening er naast zit. Je elektrische warmtepomp verbruikt denk ik meer dan je nu voor je gehele verbruik rekent, gemiddeld moet je rekening houden met een verbruik van 3200 kWh voor je volledig elektrische warmtepomp.

Als je eigen verbruik op zo'n 2240 kWh ligt en je warmtepomp moet daar nog overheen, dan kom je toch al op 5440 kWh uit (2240 + 3200).

• zoektocht
corboessenkool schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:52:
[...]

Overigens nog wel even iets om rekening mee te houden, je rekent nu met 2240 kWh stroomverbruik en 2700 teruglevering.

Met je zonnepanelen van 9 x 400WP wek je zeg maar gemiddeld circa 3500 kWh per jaar op, bij een gemiddeld eigen gebruik van je eigen opgewekte energie van 25% zit je inderdaad op iets van 2700 kWh teruglevering. De overige 800 kWh is direct eigen verbruik en gaat dus ook niet over de meter.

Echter als je rekent met 2240 kWh verbruik terwijl je ook nog eens gebruik maakt van een elektrische warmtepomp denk ik dat je berekening er naast zit. Je elektrische warmtepomp verbruikt denk ik meer dan je nu voor je gehele verbruik rekent, gemiddeld moet je rekening houden met een verbruik van 3200 kWh voor je volledig elektrische warmtepomp.

Als je eigen verbruik op zo'n 2240 kWh ligt en je warmtepomp moet daar nog overheen, dan kom je toch al op 5440 kWh uit (2240 + 3200).
Top, hier kan ik iets mee!

Ik heb totaal nog geen inzicht met wat ik ga verbruiken i.v.m. mijn eerste huis ooit. Ik ga wel vergelijken met 2700 terug leveren en +- 5200 kWh verbruik. (waar dan al de 800 eigen opgewekte energie vanaf is)

Zelf wil ik liefst een vast contract, alleen blijft het altijd een 'gok' waar je voor gaat. Vind het gewoon erg lastig inschatten, aangezien je niet alleen naar de prijzen van energie moet kijken, maar ook de boete van terug leveren en ik kan nu nog totaal niet inschatten hoeveel ik ga terug leveren.

Als ik van deze gegevens uitga:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtI5Ow4FOnM_g_HylHB5rz2lVUc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3tzdlOsgSijq9L94vhpzWKOt.jpg?f=user_large

Dan worden de verschillen ongeveer 80/100 euro totaal per jaar tussen bijvoorbeeld Mega tegenover Delta - GreenChoice - Budgetenergie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnXvC0P05lA0-y2bc-hc52X6at4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pfWW7KmWtxRTsXsVezpeuCb1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
zoektocht schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:34:
[...]

Ik heb totaal nog geen inzicht met wat ik ga verbruiken i.v.m. mijn eerste huis ooit. Ik ga wel vergelijken met 2700 terug leveren en +- 5200 kWh verbruik. (waar dan al de 800 eigen opgewekte energie vanaf is)

Zelf wil ik liefst een vast contract, alleen blijft het altijd een 'gok' waar je voor gaat. Vind het gewoon erg lastig inschatten, aangezien je niet alleen naar de prijzen van energie moet kijken, maar ook de boete van terug leveren en ik kan nu nog totaal niet inschatten hoeveel ik ga terug leveren.

[Afbeelding]

Dan worden de verschillen ongeveer 80/100 euro totaal per jaar tussen bijvoorbeeld Mega tegenover Delta - GreenChoice - Budgetenergie

[Afbeelding]
Met de kennis, in dit forum opgedaan, over betrouwbaarheid van leveranciers zou ik dan voor GC gaan, voor nog geen 7,5 euro per maand extra heb je een stuk meer zekerheid. Vergeet niet dat de ontwikkelingen op de markt zoals die momenteel plaatsvinden de kleinere energiemaatschappijen eerder raken dan de iets grotere. Valt er iemand om dan ben je de vooruitbetaalde centen kwijt en/of kom je in een soort dwangbuis contract terecht zoals velen dat hebben ervaren bij eerdere faillissementen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rojado op 18-09-2024 11:44 ]

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
vergelijk mn even wat je aan TLK hebt bij deze, en juist deze zie je in het getoonde plaatje helaas niet. Want kun je het eigenverbruik iets omhoog krijgen heeft dat ook weer direct uitwerking op de totale prijs. zeker bij de genoemde 2.700 kWh teruglevering kan dat best een verschil maken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• zoektocht
MacD007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:47:
[...]

vergelijk mn even wat je aan TLK hebt bij deze, en juist deze zie je in het getoonde plaatje helaas niet. Want kun je het eigenverbruik iets omhoog krijgen heeft dat ook weer direct uitwerking op de totale prijs. zeker bij de genoemde 2.700 kWh teruglevering kan dat best een verschil maken.
Mega: € 223,80 Tussen de 2000 en 3000 kWh
Budget: €240.90 Tussen de 2000 en 3000 kWh
Delta €208.1 tussen de 2600 en 2800kWh
Greenchoice 0.1162 per kWh 2700 x 0.1162 €313,70

Dus stel ik zou 300 minder terug leveren is het verschil tussen Green en Mega bijna gelijk (Aangezien de prijzen van Green qua verbruik lager liggen dan Mega, enkel veel hoger terugleverboete en een minder hoge welkomstbonus. Dus dan kan ik beter voor iets meer zekerheid qua leverancier gaan en na een jaar kijken hoe het met het verbruik zit om te kijken of eventueel dynamisch/variabel interessant is.

Want veel meer dan 2700 kWh ga ik normaal niet terugleveren met 9 panelen van 400WP als ik het zo lees.

[ Voor 6% gewijzigd door zoektocht op 18-09-2024 12:05 ]

• zoektocht
Wat trouwens wel weer lekker krom is: rechtstreeks bij Greenchoice ben je duurder dan via een vergelijkingssite.

• corboessenkool
[...]

Ik denk dat je voor jezelf even heel goed in kaart moet gaan brengen wat je energiegebruikers zijn en vooral ook hoe oud ze zijn, soms kan het lonen om oude apparatuur te vervangen voor nieuwe. Kijk bijvoorbeeld naar een oude wasmachine, gemiddeld circa 200 kWh met energielabel F, tot ongeveer 100 kWh voor een met energielabel A. Ook voor de wasdroger, waar de verschillen nog veel groter zijn, tussen de 100 voor een met energielabel A en wel 300 voor één met energielabel C.

Hoeveelheid gebruik heeft daar ook nog invloed op.

Bespaar ook niet op dingen zoals lampen, klinkt stom, maar als je gewoon een 'gloeilamp' pakt, lekker goedkoop, maar wel 60W per stuk tegenover 6W voor een zuinige (is dus factor 10). Nou zijn lampen tegenwoordig het probleem niet, maar je moet rekening houden dat alles bij elkaar wel optelt. Iets wat men nog wel eens tracht te vergeten: het energieverbruik van een Game PC. Als je een 'reguliere' voeding gebruikt met een efficiëntie van 80% zal je energieverbruik veel hoger zijn dan bij een efficiëntie van 90%. Het kan dan dus ook lonen om je voeding te vervangen voor een nieuwer/beter exemplaar, is even een investering, maar als je het narekent en bijvoorbeeld veel zou gamen, kan je dat al snel een € 10,00 per maand schelen en dan heb je binnen een jaar je voeding er weer uit.

Dingen waar je rekening mee moet houden, hoeveel mensen er in je huis wonen, welke apparaten je gebruikt en wat daarvan het stroomverbruik zou kunnen zijn. Daarnaast ook nog een beetje comfort inbouwen, want je wilt ook niet met alles rekening houden natuurlijk.

En als je het niet zeker weet wat je verbruik gaat zijn, zet dan hoger in, je kan beter je voorschot met € 30,00 per maand verhogen, dan ineens € 360,00 aan het einde van het jaar moeten bijbetalen. Die € 30,00 per maand is verwaarloosbaar op je budget, maar die € 360,00 aan het einde van het jaar komt altijd ongelegen.

Beter om 1000 kWh hoger te gaan zitten dus en je voorschot te verhogen zodat je aan het einde van de rit niet voor nadeligere verrassingen komt te staan.

• corboessenkool
Rojado schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:42:
[...]

Met de kennis, in dit forum opgedaan, over betrouwbaarheid van leveranciers zou ik dan voor GC gaan, voor nog geen 7,5 euro per maand extra heb je een stuk meer zekerheid. Vergeet niet dat de ontwikkelingen op de markt zoals die momenteel plaatsvinden de kleinere energiemaatschappijen eerder raken dan de iets grotere. Valt er iemand om dan ben je de vooruitbetaalde centen kwijt en/of kom je in een soort dwangbuis contract terecht zoals velen dat hebben ervaren bij eerdere faillissementen.
Sluit ik mij volledig bij aan. In mijn eerdere reactie gaf ik ook aan of je met Mega en Pure energie wel zaken moet willen doen. Daar loop je gewoon meer risico. Zelf wissel ik eigenlijk alleen tussen een paar groten, dan hebben we het over Vattenfall, Eneco en Engie. Je betaald iets meer voor je zekerheid, maar dat is het mij wel waard. Zeker in de tijd dat de prijzen de pan uitschoten en de kleine leveranciers het hoofd niet boven water hielden, in die tijd had je een contract dat waardeloos werd en je werd gedwongen om iets nieuws te nemen voor het mega tarief wat op dat moment gold. 5 jaar geleden had iedereen je voor gek verklaard wanneer je zou verwachten dat de markt zo instabiel zou zijn zoals die is geweest de afgelopen jaren, maar met de kennis van nu is dat wel anders. Er hoeft maar iets te gebeuren in de wereld en de prijzen vliegen weer omhoog, dan wil je op dat moment niet een nieuw contract moeten sluiten omdat je energieleverancier failliet is gegaan.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

zoektocht schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:11:
Wat trouwens wel weer lekker krom is: rechtstreeks bij Greenchoice ben je duurder dan via een vergelijkingssite.
Dat is ook de bedoeling van de vergelijkingssite

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• zoektocht
corboessenkool schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:19:
[...]

Sluit ik mij volledig bij aan. In mijn eerdere reactie gaf ik ook aan of je met Mega en Pure energie wel zaken moet willen doen. Daar loop je gewoon meer risico. Zelf wissel ik eigenlijk alleen tussen een paar groten, dan hebben we het over Vattenfall, Eneco en Engie. Je betaald iets meer voor je zekerheid, maar dat is het mij wel waard. Zeker in de tijd dat de prijzen de pan uitschoten en de kleine leveranciers het hoofd niet boven water hielden, in die tijd had je een contract dat waardeloos werd en je werd gedwongen om iets nieuws te nemen voor het mega tarief wat op dat moment gold. 5 jaar geleden had iedereen je voor gek verklaard wanneer je zou verwachten dat de markt zo instabiel zou zijn zoals die is geweest de afgelopen jaren, maar met de kennis van nu is dat wel anders. Er hoeft maar iets te gebeuren in de wereld en de prijzen vliegen weer omhoog, dan wil je op dat moment niet een nieuw contract moeten sluiten omdat je energieleverancier failliet is gegaan.
Mee eens, maar zou je dan ook nu bewust gaan voor 3 jaar vast ipv 1 jaar?

• wjvh
zoektocht schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:15:
[...]
Ik wel. Eind 2021 heb ik voor het eerst een drie jarig contract afgesloten, en dat heb ik nu weer gedaan. VEH contract.

• corboessenkool
zoektocht schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:15:
[...]
Dat is best lastig en ik denk per situatie weer verschillend helaas. In mijn situatie denk ik dat het voor mij momenteel met de huidige wet- en regelgeving niet verstandig is om te gaan voor een contract van 3 jaar. Als ik nu moet kiezen wordt het een modelcontract of een 1 jaar contract, maar ik wacht nog tot december om die keuze te maken. Vreemd genoeg is een hoog variabel tarief in mijn situatie veel voordeliger, als ik de tarieven kon vast zetten op € 1,00/kWh zou ik er meteen voor tekenen ;-). Maar dat is ook alleen maar interessant nu de salderingsregeling er nog is.

Er is nog zoveel onzeker... ook over modelcontracten is niet veel zeker, want daar zijn ze nu ook aanpassingen in aan het aanbrengen.

Als we kijken naar de huidige plannen zou de salderingsregeling per 01/01/2027 afgeschaft worden.
Stel je gaat een contract voor 3 jaar aan dat ingaat per 01/01/2025, dan ben je nu dus afspraken aan het maken die wellicht helemaal niet meer interessant zijn over 2 jaar, of misschien juist wel... want ze weten nu namelijk nog niet wat ze willen doen met langerlopende contracten in combinatie met de salderingsregeling.

Helaas kan niemand je hier echt mee verder helpen... het is en blijft een gok.

• ArcticWolf
  • Niet online
1 jaar is in principe altijd goedkoper dan een 3 jarig contract, echter je hebt meer zekerheid over de kale leveringstarieven over langere termijn. In mijn ervaring is een 3 jarig contract in de zomer afsluiten zeker interessant. Of je kan op ieder ander moment een 1 jarig contract afsluiten of gewoon variabel blijven zitten.

Overheidsheffingen / belasting kun je helemaal niks mee, dat is voor mij dan ook het minst interessant om op langere termijn naar te kijken.

• zoektocht
Klopt, helaas beginnen de prijzen nu net weer wat te stijgen. Maar heb pas sinds vandaag mijn EAN code aansluiting ontvangen en opleverdatum, dus eerder afsluiten was geen optie.

Zit nu heel erg te twijfelen voor 3 jaar zekerheid qua kosten of 1 jaar. Het gaat ook niet om 1000en euro's verschil, maar alles wat je te veel betaald is zonde.

Als ik nu wist hoeveel ik zou gaan verbruiken/terug leveren was het helemaal niet zo lastig. Het is nu gewoon een gok wat je gaat verbruiken en dus niet goed te vergelijken wat nu het meest voordelig is. Dus wordt waarschijnlijk gewoon een veilige leverancier voor 1, 2 of 3 jaar.

Greenchoice biedt op vergelijkingssites enkel 1 of 2 jaar aan zie ik, op hun eigen website eventueel ook 3. Echter lijkt het of je dan geen welkomstbonus krijgt. Dus ben je rechtstreeks duurder of krijg je daar ook die bonus van €105 of €150? Kan dat helaas nergens op de site terugvinden.

• Rojado
zoektocht schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:07:
Klopt, helaas beginnen de prijzen nu net weer wat te stijgen. Maar heb pas sinds vandaag mijn EAN code aansluiting ontvangen en opleverdatum, dus eerder afsluiten was geen optie.

Zit nu heel erg te twijfelen voor 3 jaar zekerheid qua kosten of 1 jaar. Het gaat ook niet om 1000en euro's verschil, maar alles wat je te veel betaald is zonde.

Als ik nu wist hoeveel ik zou gaan verbruiken/terug leveren was het helemaal niet zo lastig. Het is nu gewoon een gok wat je gaat verbruiken en dus niet goed te vergelijken wat nu het meest voordelig is. Dus wordt waarschijnlijk gewoon een veilige leverancier voor 1, 2 of 3 jaar.

Greenchoice biedt op vergelijkingssites enkel 1 of 2 jaar aan zie ik, op hun eigen website eventueel ook 3. Echter lijkt het of je dan geen welkomstbonus krijgt. Dus ben je rechtstreeks duurder of krijg je daar ook die bonus van €105 of €150? Kan dat helaas nergens op de site terugvinden.
Volgens mij, bovenstaande in acht genomen, heb je het meest aan een 2-jaars contract. Dat betekent zekerheid voor twee jaar én je kunt je geen buil vallen als de saldering eraf gaat op 1 januari 2027. Vermoedelijk is vanaf dan een ander contract (soort) voordeliger.

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:04
Rojado schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:26:
[...]

Volgens mij, bovenstaande in acht genomen, heb je het meest aan een 2-jaars contract. Dat betekent zekerheid voor twee jaar én je kunt je geen buil vallen als de saldering eraf gaat op 1 januari 2027. Vermoedelijk is vanaf dan een ander contract (soort) voordeliger.
Op https://www.volkskrant.nl...epanelen-wel-op~b0aea104/ lees ik dat het ook helemaal niet ondenkbaar is dat terugleveren op de piekmomenten inderdaad geld mag kosten. Met dat in het achterhoofd is een drie jarig contract misschien weer niet zo'n heel slecht idee.

Het enige wat duidelijk is is dat niemand het nu weet...

• wjvh
Verwijderd

[ Voor 89% gewijzigd door wjvh op 19-09-2024 10:06 ]

• JanHenk
  • Niet online
Chielp schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:50:
[...]

Op https://www.volkskrant.nl...epanelen-wel-op~b0aea104/ lees ik dat het ook helemaal niet ondenkbaar is dat terugleveren op de piekmomenten inderdaad geld mag kosten. Met dat in het achterhoofd is een drie jarig contract misschien weer niet zo'n heel slecht idee.

Nog wel een goed punt inderdaad.

Contract bij Van de Bron (VEH) loopt tot in 2028 in mijn geval. Straks hebben we vanaf 2027 contractueel overeengekomen terugleverkosten én geen saldering meer... En opzeggen kost ook geld met een niet-transparante berekening. Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

Dan gaat denk ik de omvormer maar gewoon uit (of niet méér opwekken dan je op dat moment zelf kan verbruiken, maar de aansturing daarvan is best lastig).

• wjvh
JanHenk schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:36:
[...]

Contract bij Van de Bron (VEH) loopt tot in 2028 in mijn geval. Straks hebben we vanaf 2027 contractueel overeengekomen terugleverkosten én geen saldering meer... En opzeggen kost ook geld met een niet-transparante berekening. Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Het voordeel van vdbron veh 3jr contract is dat de energieprijzen laag zijn (en geen cashback).
Die lage prijzen zorgen ervoor dat het zomaar zou kunnen dat de opzegvergoedingen laag of zelfs 0
zijn.

• JanHenk
  • Niet online
wjvh schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:42:
[...]

Het voordeel van vdbron veh 3jr contract is dat de energieprijzen laag zijn (en geen cashback).
Die lage prijzen zorgen ervoor dat het zomaar zou kunnen dat de opzegvergoedingen laag of zelfs 0
zijn.
Ja, dat was mijn gedachtengang ook. Maar als ze de terugleverkosten als gederfde omzet zien (als dat bijv. niet in nieuwe contracten zit), zouden ze dat dan ook niet mee (kunnen) nemen?

Ik schatte het risico als laag in, maar er is zeker nog een hoop onduidelijkheid wat er vanaf 2027 gaat gebeuren natuurlijk.

• Rojado
Chielp schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:50:
[...]

- in het nieuwe wetsvoorstel staat dat het een en ander niet tot kosten mag leiden hetgeen echter ook meteen kan betekenen dat er sprake kan zijn van een 0 euro scenario
- de ACM heeft ook al aangegeven dat controle op beleid bijna niet mogelijk is als er geen minimaal (positief) percentage wordt afgesproken, dit loopt uiteraard nog (niet dat mijn vertrouwen in de ACM nu hoog is, zie de terugleverboetes commentaren)
- als je geen abonnement op de Volkskrant hebt kun je het door jou gedeelde artikel niet lezen, ik dus ook niet…..

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
zoektocht schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:04:
[...]

Mega: € 223,80 Tussen de 2000 en 3000 kWh
Budget: €240.90 Tussen de 2000 en 3000 kWh
Delta €208.1 tussen de 2600 en 2800kWh
Greenchoice 0.1162 per kWh 2700 x 0.1162 €313,70

Dus stel ik zou 300 minder terug leveren is het verschil tussen Green en Mega bijna gelijk (Aangezien de prijzen van Green qua verbruik lager liggen dan Mega, enkel veel hoger terugleverboete en een minder hoge welkomstbonus. Dus dan kan ik beter voor iets meer zekerheid qua leverancier gaan en na een jaar kijken hoe het met het verbruik zit om te kijken of eventueel dynamisch/variabel interessant is.

Want veel meer dan 2700 kWh ga ik normaal niet terugleveren met 9 panelen van 400WP als ik het zo lees.
via de webtool pvcalc (Link PVCALC) kun je prima je opbrengst op jouw locatie bepalen, vergeet echter niet dat je circa 30% daarvan zelf verbruikt.
dus helemaal juist, kijk mn waar nog mogelijke bespaarmogelijkheden (meer eigen opwek verbruiken, dus minder netverbruik + minder terugleverkosten. (dat mes snijd dus aan twee kanten, je zou bv ook denken aan een kleine thuis batterij (hoewel dit op zich nu nog niet echt rekend) waardoor je zo maar in circa 9 mnd circa 2,5 kWh per dag op je teurlevering kunt besparen : dat is dus circa 750 kWh minder teruglevering, als je daardoor in een langere klasse komt kan dit ook een voordeel zijn plus dat je die 750 kWh a 28ct ook weer bespaart. Dat is alleen al een besparing van ruim 200 euro.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49
JanHenk schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:36:
[...]

Nog wel een goed punt inderdaad.

Dan gaat denk ik de omvormer maar gewoon uit (of niet méér opwekken dan je op dat moment zelf kan verbruiken, maar de aansturing daarvan is best lastig).
In de voorwaarden bij VEH staat dat bij wijziging in Salderingswetgeving je mag opzeggen, dus eigenlijk is het juist mooi dat je 3 jaar hebt. Stel dat ze namelijk dan zouden stoppen met terugleverkosten, heb je nog een jaar een teruglevertarief van 14 cent wat ik heel redelijk vind.

(maar vermoedelijk zullen ze toch wel iets van aftersaldeerrisicobijdeklantleggenterugleverkosten bedenken).

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Ik heb een vraag over mijn 3 jarig vaste contract bij mijn energieleverancier.
Hieronder de gegevens van het 3 jarig vast contract.

Contract: 24-02-2022 tot 24-02-2025
Gas € 1,28226
Stroom € 0,29801 / 0,26413

Ik keek zojuist op de website en zie dat mijn huidige tarieven hoger zijn dan het contract.
Huidige tarieven:
Gas € 1,44354
Stroom € 0,34824 / € 0,31436

Ik heb contact opgenomen met de leverancier en zijn geven aan:
"In de periode 01-01-2023 en 01-01-2024 was de energie belasting gewijzigd vandaar de tarieven ook verhoogd of verlaagd waren."

Mijn afsluitdatum van het contract was nog voordat alle ellende begon, hoe kunnen de tarieven dan hoger zijn dan bij het afsluiten? Weet iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:30

ManiacsHouse

Scheisse!

Rsport40 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:39:

Gas € 1,28226

Ik keek zojuist op de website en zie dat mijn huidige tarieven hoger zijn dan het contract.
Huidige tarieven:
Gas € 1,44354

"In de periode 01-01-2023 en 01-01-2024 was de energie belasting gewijzigd vandaar de tarieven ook verhoogd of verlaagd waren."

Mijn afsluitdatum van het contract was nog voordat alle ellende begon, hoe kunnen de tarieven dan hoger zijn dan bij het afsluiten? Weet iemand dit?
Wat je leverancier aangeeft. Heffingen vanuit de overheid zijn omhoog gegaan. Daar heeft je leverancier geen invloed op.

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
Bij de VEH aanbieding krijg je een jaar gratis lidmaatschap erbij, is deze daarna op te zeggen of moet je die verplict aanhouden voor de rest van het 3 jarige contract?

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Rsport40 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:39:

Gas € 1,28226

Huidige tarieven:
Gas € 1,44354

In 2022 gold 9% BTW en lagere energiebelasting. Zie b.v. https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting voor wat historische getallen.

[ Voor 14% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 19-09-2024 14:36 ]

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
Samplex schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:49:
Bij de VEH aanbieding krijg je een jaar gratis lidmaatschap erbij, is deze daarna op te zeggen of moet je die verplict aanhouden voor de rest van het 3 jarige contract?
Ik had ook een aanbieding ontvangen.

Viel me op dat de teruglever "boete" bijna €700 was ...3500kWh pj
Maar gas per M3 was maar €1

Kwam uiteindelijk paar euro onder de aanbeiding bij VF, waar de boete €300 is.

Zonder die boete had ik meteen getekend, maar 700e boete vind ik bizar, dus niet gedaan.

€1 per m3 gas is niet duur, dus zonder ZP een no brainer geweest.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
_l_Arjan_l_ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:35:
[...]

In 2022 gold 9% BTW en lagere energiebelasting. Zie b.v. https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting voor wat historische getallen.
Die 9% BTW is pas ingegaan vanaf 1 juli 2022. Mijn contract ging in op 24-02-2022, dus ik ben niet gestart met het contract in lagere tarieven.

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:38
Rsport40 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:24:
[...]

Die 9% BTW is pas ingegaan vanaf 1 juli 2022. Mijn contract ging in op 24-02-2022, dus ik ben niet gestart met het contract in lagere tarieven.
Dat maakt niet uit, de belasting komt niet vanaf je leverancier maar vanuit de overheid. Als die wijzigt dan wordt het gewoon doorgevoerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corboessenkool
Rsport40 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:24:
[...]

Wat je eigen moet doen is nagaan wat je tarief was zonder overheidsheffingen, als dat tarief nog steeds hetzelfde is, dan heeft de verhoging dus alleen maar betrekking op hogere overheidsheffingen. Mocht ook je levertarief van de stroom zelf hoger liggen, kan je er iets mee.

Trek je tarief dus eens uit elkaar en kijk waar het verschil in zit.

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:30
de Peer schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 00:39:
[...]

Het probleem is dat je met salderen een goedkope zomer-kWh ruilt tegen een dure winter-kWh. Dat kost wel ietsje meer dan 3 cent
Dat klink wel logisch maar lijkt toch heel erg mee te vallen. Zomer 22 was pak m beet 2x zo duur als winter er na, natuurlijk is dat wel een bijzonder jaar voor de prijzen.

Maar zomer 2023 bijvoorbeeld is de gemiddelde marktprijs voor stroom 2-3 cent duurder dan in de winter (winter voor de de zomer was wel iets duurder, maar waarschijnlijk nog na-sleep van 2022)

Dus de afgelopen jaren, is het omgekeerde waar van wat ze zegt. De gemiddelde zomerprijzen zijn juist duurder dan de winter er na. In ieder geval tot moment van schrijven.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

sparkly schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:57:
[...]

Dat klink wel logisch maar lijkt toch heel erg mee te vallen. Zomer 22 was pak m beet 2x zo duur als winter er na, natuurlijk is dat wel een bijzonder jaar voor de prijzen.

Maar zomer 2023 bijvoorbeeld is de gemiddelde marktprijs voor stroom 2-3 cent duurder dan in de winter (winter voor de de zomer was wel iets duurder, maar waarschijnlijk nog na-sleep van 2022)

Dus de afgelopen jaren, is het omgekeerde waar van wat ze zegt. De gemiddelde zomerprijzen zijn juist duurder dan de winter er na. In ieder geval tot moment van schrijven.
De gemiddelde prijs is volgens mij niet zo interessant. Waar het om gaat is dat de meeste stroom volgens mij opgewekt wordt op de goedkoopste momenten en die mogen geruild worden voor de dure momenten in de winter.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
de Peer schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:47:
[...]

De gemiddelde prijs is volgens mij niet zo interessant. Waar het om gaat is dat de meeste stroom volgens mij opgewekt wordt op de goedkoopste momenten en die mogen geruild worden voor de dure momenten in de winter.
Dat hangt per geval af. In mijn geval (naar schatting redelijk gemiddeld; volledige saldering) is het zeker niet zo. De meeste stroom heeft ongeveer dezelfde prijs. Tja, ik heb alle uren van een heel jaar bekeken en dit kwam eruit. Moet er wel bij zeggen dat ik +/- 50 % overproductie heb die dynamisch misschien meer waard is dan in een vast contract. Alhoewel, alles opgewekt in de goedkoopste uren volgens jou ;)

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 22:22
Weet iemand hoe het zit met die cashback als je bij 2 leveranciers klant bent, waarvan budget energie er 1 is? Zit bij delta voor gas en budget voor stroom. Delta loopt eerst af (volgende maand), budget pas in januari. Als ik bij "Huidige energieleverancier" delta invul krijg ik de cashback wel te zien, als ik budget invul uiteraard niet. Bij het vraagtekentje staat wel:
of heb je twee verschillende leveranciers voor gas en stroom? Dan kun je dit ook kiezen.
Maar zie geen mogelijkheid hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-09 08:38

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Hi all, aanstaande oktober zou hier een Green choice 3 jarig contract ingaan. Nu ben ik erg enthousiast geworden over het aanbod van Tibber en haar dynamisch contract dat ik overweeg om over te stappen.
Er komt hier binnenkort een EV die ik relatief dynamisch kan laden waardoor Tibber goedkoper zal zijn.

Is het nog mogelijk om het contract kosteloos op te zeggen bij GC? Geloof dat dit gewoon kan zolang de ingangsdatum nog niet is gepasseerd? Zal de klantenservice straks hier sws over op gaan bellen.

Zie ik verder wellicht nog wat over het hoofd / zitten er nog addertjes onder het gras bij Tibber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:48
haagsepracht schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 05:31:
Is het nog mogelijk om het contract kosteloos op te zeggen bij GC? Geloof dat dit gewoon kan zolang de ingangsdatum nog niet is gepasseerd? Zal de klantenservice straks hier sws over op gaan bellen.
Buiten de bedenktermijn van 14 dagen is er geen recht om kosteloos ieder contract nog te annuleren, ook al is de levering nog niet ingegaan. De huidige regeling van de opzegvergoeding kan wel uitkomen op een opzegging voor € 0, kortgezegd als de huidige tarieven boven die van je contract liggen. In je account kan je de opzegvergoeding voor jouw situatie opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
wwwmarcel schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:33:
Ik had gisteren een discussie...

eigenlijk loopt dat salderen toch per 1/1 2027 af...waarom moet je je dan nu druk maken over terug leveren?

stel ik verbruik 5000
en ik wek 2000 op...
dan hoef ik toch gewoon 3000 te betalen?

of klopt dit gewoon wel..alleen moet ik over 2000 x dan nog de terug leverkosten betalen..

ik dacht het laatste, maar in die discussie was dus iemand die het 1e zei ??
Als je die 2000kWh allemaal opwekt terwijl je op dat moment niks gebruikt. Dan krijg je voor die 2000kWh terugleverkosten en mag je de 5000kWh die je afneemt uit het net gewoon betalen tegen leveringstarief.

Nu zal jouw situatie in het midden liggen. Maar meestal gebruik je niet al je opgewekte energie direct zelf.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@wwwmarcel Terugleverkosten gaan over alles wat het teruglevertelwerk van je meter meet.
TLK verminderen kan dus alleen door enerzijds meer te verbruiken van wat je opwekt, of anderzijds de omvormer terug te regelen tot wat je verbruikt.

De TLK zullen het salderen waarschijnlijk overleven.
https://www.volkskrant.nl...agen-beantwoord~b0aea104/
Afgelopen maand bleek dat terugleverkosten voor huishoudens met veel panelen soms zo hoog oplopen, dat ze nu al netto moeten betalen voor de stroom die ze terugleveren aan het net. ‘Als het de bedoeling is van de wetgever dat huishoudens met zonnepanelen netto nooit hoeven te betalen voor de stroom die zij opwekken, is het wenselijk om het wetsvoorstel op dit punt te verduidelijken’, adviseert de ACM.

Wat doet Hermans met die opmerking?

Die beantwoordt ze impliciet door de wet niet aan te passen. Haar woordvoerder stelt in een reactie dat de wet ‘niet over terugleverkosten gaat’.
Vrij vertaald: de minister heeft er verder geen probleem mee als panelenbezitters via andere posten dan de terugleververgoeding onder de streep wel degelijk moeten betalen voor de stroom die ze aan het net leveren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
corboessenkool schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:52:
[...]

@zoektocht Ik wilde iets soortgelijks schrijven, behalve dat je nog wel een correctie moet toevoegen op die Wp naar kWh conversie. Ik zou uitgaan van 3000 kWh opwek/jaar en met warmtepomp zeker 40% eigen verbruik. 1800 terugleveren/salderen is dus logischer, met een piek/dal verdeelsleutel van 70/30. Als het een goed geisoleerd huis is met ook elektrisch koken en vloerverwarming (en geen airco) denk ik dat je met een huishouden van 4 personen tussen de 4500 en 5500 kWh aan stroomverbruik (afname van het net) zal komen (piek/dal 50/50).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
LordSinclair schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:37:
[...]

Als je die 2000kWh allemaal opwekt terwijl je op dat moment niks gebruikt. Dan krijg je voor die 2000kWh terugleverkosten en mag je de 5000kWh die je afneemt uit het net gewoon betalen tegen leveringstarief.

Nu zal jouw situatie in het midden liggen. Maar meestal gebruik je niet al je opgewekte energie direct zelf.
Normaliter is het zo dat je ongeveer 25% van je opgewekte stroom zelf gebruikt en 75% van de opgewekte stroom aan het net teruglevert. In het voorbeeld van Marcel zou je het denk ik makkelijker kunnen uitleggen dat je van de 2000 kWh zelf ongeveer 500 kWh verbruikt. Dat wil zeggen dat je ongeveer 1500 kWh over de meter teruglevert aan het openbare net.

Door de interessante salderingsregeling wordt de stroom zelf gesaldeerd, dus hetgeen dat je opwekt en niet zelf verbruikt. De 1500 kWh stroom die je niet direct zelf gebruikt heb mag je dus uiteindelijk in minder brengen op je eigen verbruik (over de meter). Die 1500 kWh wordt aan het einde van het jaar 'gesaldeerd' en voor de stroom zelf hoef je dan dus ook niet te betalen. Echter... nu zijn eigenlijk alle energieleveranciers overgegaan op een nieuw verdien/kosten in rekening breng model waarbij je terugleverkosten moet betalen over alle energie die je niet direct zelf gebruikt hebt. De meeste energieleveranciers werken met staffels, zo betaal je voor 1500 kWh terugleveren bij VattenFall bijvoorbeeld € 165,00 aan terugleverkosten bij 1500 kWH (zie daarvoor https://www.vattenfall.nl...en/vaste_terugleverkosten).

Je kan nog steeds salderen, maar je krijg dus gewoon simpelweg extra kosten in rekening gebracht voor alle energie die je teruglevert aan het openbare net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik lees hier al een tijdje mee, maar wat ik me nog steeds afvraag:

Hoe gaan ze terugleverkosten berekenen als je nog een oude meter hebt?
Er van uitgaande dat je jaarlijks zeg een 1000 kW afneemt van je energieleverancier. Tellerstand is dus elk jaar hoger dan het jaar daarvoor.

[ Voor 33% gewijzigd door Willianv op 20-09-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
Dat klopt niet helemaal, dat ligt helemaal aan het aantal zonnepanelen, de isolatie-waarde van je huis, wel of geen warmtepomp/vloerverwarming/airco/gas. Ik heb zelf 10 panelen en gebruik met gemak 40% van mijn opgewekte stroom. Vrienden van mij met meer panelen komen niet eens aan de 25%. Er is maar zoveel stroom dat een mens tussen mei en juli kan verbruiken (als de grootste overproductie plaatsvindt).
corboessenkool schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:36:
[...]

Normaliter is het zo dat je ongeveer 25% van je opgewekte stroom zelf gebruikt en 75% van de opgewekte stroom aan het net teruglevert. In het voorbeeld van Marcel zou je het denk ik makkelijker kunnen uitleggen dat je van de 2000 kWh zelf ongeveer 500 kWh verbruikt. Dat wil zeggen dat je ongeveer 1500 kWh over de meter teruglevert aan het openbare net.

Door de interessante salderingsregeling wordt de stroom zelf gesaldeerd, dus hetgeen dat je opwekt en niet zelf verbruikt. De 1500 kWh stroom die je niet direct zelf gebruikt heb mag je dus uiteindelijk in minder brengen op je eigen verbruik (over de meter). Die 1500 kWh wordt aan het einde van het jaar 'gesaldeerd' en voor de stroom zelf hoef je dan dus ook niet te betalen. Echter... nu zijn eigenlijk alle energieleveranciers overgegaan op een nieuw verdien/kosten in rekening breng model waarbij je terugleverkosten moet betalen over alle energie die je niet direct zelf gebruikt hebt. De meeste energieleveranciers werken met staffels, zo betaal je voor 1500 kWh terugleveren bij VattenFall bijvoorbeeld € 165,00 aan terugleverkosten bij 1500 kWH (zie daarvoor https://www.vattenfall.nl...en/vaste_terugleverkosten).

Je kan nog steeds salderen, maar je krijg dus gewoon simpelweg extra kosten in rekening gebracht voor alle energie die je teruglevert aan het openbare net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
Willianv schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:39:
Ik lees hier al een tijdje mee, maar wat ik me nog steeds afvraag:

Hoe gaan ze terugleverkosten berekenen als je nog een oude meter hebt?
Er van uitgaande dat je jaarlijks zeg een 1000 kW afneemt van je energieleverancier. Tellerstand is dus elk jaar hoger dan het jaar daarvoor.
Hier wek ik ongeveer op wat ik verbruik en loopt de teller langzaam terug. Bij het verlengingsvoorstel dat ik heb gekregen staan geen terugleverkosten en toen ik het na vroeg gaven ze aan dat ze die niet kunnen berekenen vanwege de oude meter en ze daarom ook niet van toepassing zijn.

Geen flauw idee hoe dat bij andere leveranciers is, maar zonder digitale meter kunnen ze hooguit gokken of er niets mee doen.

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 20-09-2024 10:53 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
aumelle schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:27:
[...]

@zoektocht Ik wilde iets soortgelijks schrijven, behalve dat je nog wel een correctie moet toevoegen op die Wp naar kWh conversie. Ik zou uitgaan van 3000 kWh opwek/jaar en met warmtepomp zeker 40% eigen verbruik. 1800 terugleveren/salderen is dus logischer, met een piek/dal verdeelsleutel van 70/30. Als het een goed geisoleerd huis is met ook elektrisch koken en vloerverwarming (en geen airco) denk ik dat je met een huishouden van 4 personen tussen de 4500 en 5500 kWh aan stroomverbruik (afname van het net) zal komen (piek/dal 50/50).
Wp naar kWh conversie hangt af van heel veel factoren. In mijn eigen situatie hebben we 6800 Wp met een opbrengt van 6300 kWh over het afgelopen jaar (dat was dan ook nog eens een slecht jaar qua zon). Correctiefactoren lopen uiteen van hoog naar laag en houden rekening met heel veel omstandigheden zoals ligging van de zonnepanelen, bomen, schaduw, helling etc. Wel eens dat als je het niet zeker weet, je een lage correctiefactor aanhoudt voor de zekerheid. Dus wat dat betreft prima om het zo te doen, kan je na een jaar altijd kijken wat de statistieken doen.

40% eigen verbruik van de opwek van de zonnepanelen lijkt mij erg hoog en niet reëel, zelfs niet met een warmtepomp. In de winter leveren je zonnepanelen nou eenmaal verdomd weinig op en dat is nou net de periode wanneer de warmptepomp z'n werk moet doen. Ga er dus maar vanuit dat je in de maanden november t/m februari het grootste deel van je elektriciteit verbruikt met betrekking tot je warmtepomp, terwijl je zonnepanelen in die periode echt heel weinig opleveren.

Ook je piel/dal verdeelsleutel deel ik niet, daltarief gaat bijvoorbeeld het hele weekend over (vrijdag vanaf 23:00 tot maandagochtend 07:00). De situatie is overigens ook nog anders als je toevallig in Noord-Brabant, Limburg of Leiden woont, daar begint je daltarief al om 21:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
aumelle schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:41:
Dat klopt niet helemaal, dat ligt helemaal aan het aantal zonnepanelen, de isolatie-waarde van je huis, wel of geen warmtepomp/vloerverwarming/airco/gas. Ik heb zelf 10 panelen en gebruik met gemak 40% van mijn opgewekte stroom. Vrienden van mij met meer panelen komen niet eens aan de 25%. Er is maar zoveel stroom dat een mens tussen mei en juli kan verbruiken (als de grootste overproductie plaatsvindt).
[...]
Ja dat is trouwens wel een goede wat je zegt, ik denk inderdaad dat je met minder panelen een hoger percentage eigen verbruik hebt (want je opwek is ook minder). Wij hebben ook meer panelen, 17x 400Wp met over het afgelopen jaar een opwek van circa 6300 kWh. Ons direct eigen verbruik ligt op ongeveer 1500 kWh, daarmee hebben we dus een overschot van circa 4800 kWh. Ons direct eigen verbruik ligt dan ook zo'n 23,8%.

Maar stel dat we 10x 400Wp panelen zouden hebben en ons direct eigen verbruik ligt nog steeds op 1500 kWh, dan zou ons rendement wel degelijk groter zijn. Dus ja, dat zou kunnen fluctueren, echter denk ik dat ons direct eigen verbruik lager ligt omdat we in de winterperiode ook minder stroom opwekken en waarschijnlijk meer stroom nodig hebben, dus helemaal uitrekenen is ook lastig..

Wel goed punt overigens 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
redwing schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:52:
[...]

Hier wek ik ongeveer op wat ik verbruik en loopt de teller langzaam terug. Bij het verlengingsvoorstel dat ik heb gekregen staan geen terugleverkosten en toen ik het na vroeg gaven ze aan dat ze die niet kunnen berekenen vanwege de oude meter en ze daarom ook niet van toepassing zijn.

Geen flauw idee hoe dat bij andere leveranciers is, maar zonder digitale meter kunnen ze hooguit gokken of er niets mee doen.
Klopt ook, want ze kunnen het namelijk met de oude meters niet berekenen. Feitelijk dien je dus ook je meterstanden zelf door te geven en dat doe je eenmaal per jaar. De oude meters worden op den duur echt wel vervangen, dus hoe lang je dit nog kan uitzingen.. goede vraag.

Bij het doorgeven van je meterstand 1x per jaar komt je verbruik dus eigenlijk op 0 uit als je opwek net zo groot is als je verbruik. De 'domme' meter geeft gewoon een waarde aan en die geef je door.

Ik kan me ook nog zo voorstellen dat er energieleveranciers gaan zijn die mensen die een 'domme' meter hebben, maar wel zonnepanelen hebben, de gebruikers verplichten om maandelijks meterstanden door te gaan geven of anders meterstanden op laten nemen. Je ziet nu al dat energieleveranciers er alles aan doen om extra kosten in rekening te gaan brengen bij mensen die voor 'onbalanskosten' bij de energieleverancier zorgen, dus ook de 'domme' meters zullen op termijn aan de beurt zijn.

Ik zou zeggen, geniet ervan zo lang het nog kan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Proton_ schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:16:
@wwwmarcel Terugleverkosten gaan over alles wat het teruglevertelwerk van je meter meet.
TLK verminderen kan dus alleen door enerzijds meer te verbruiken van wat je opwekt, of anderzijds de omvormer terug te regelen tot wat je verbruikt.

De TLK zullen het salderen waarschijnlijk overleven.
https://www.volkskrant.nl...agen-beantwoord~b0aea104/

[...]
Naar aanleiding van een trigger in een ander topic met dank aan ‘klump4u’:
Naar nu blijkt gaat budget energie anders om met de terugleverboete. Die berekenen ze alleen over het saldeerbare deel. Ik heb dat gecheckt op hun site en dat klopt. Dat is een gamechanger voor mensen met een laag verbruik en veel teruglevering. Voorbeeld: verbruik 1500 kWh, teruglevering 4000 kWh = teruglever boete over 1500 kWh. Over de rest krijg je een vergoeding.
Dat maakt het nieuwe consumenten bond aanbod voor mensen met veel overschot nog interessanter. Daarnaast biedt budget energie op hun eigen site een qua kosten vergelijkbaar 3-jarig contract aan.
Sommigen hier hadden dat liever dan het 1 jarig contract.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
In dat geval ben ik jaloers op de plaatsing van je panelen. Die van mij liggen op een plat dak op 4 hoog en kreeg van Heijmans door dat we 0.87 zouden kunnen verwachten (plaatsing niet geheel op het zuiden), daar zitten we ruim onder (4000 Wp levert ons maar 2800 kWh op).

Met mijn 10 400Wp panelen verbruik ik tussen mei en juli alsnog ~36% zelf - augustus ivm vakantie uiteraard lager. Ik houd het per maand bij en op jaarbasis zit ik dus op 40% eigen verbruik. Misschien is onze curve net wat gunstiger door onze plaatsing (niet kijkend naar max opbrengst maar meer naar spreiding).

De piek/dalsleutel is ook o.b.v. mijn eigen data en zou voor iedereen hetzelfde moeten zijn: het weekend is dal, dat zijn 2 van de 7 dagen dus ca 30%. 's Avonds wekt niemand stroom op met panelen dus daar hoe je niet naar te kijken.
corboessenkool schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:53:
[...]

Wp naar kWh conversie hangt af van heel veel factoren. In mijn eigen situatie hebben we 6800 Wp met een opbrengt van 6300 kWh over het afgelopen jaar (dat was dan ook nog eens een slecht jaar qua zon). Correctiefactoren lopen uiteen van hoog naar laag en houden rekening met heel veel omstandigheden zoals ligging van de zonnepanelen, bomen, schaduw, helling etc. Wel eens dat als je het niet zeker weet, je een lage correctiefactor aanhoudt voor de zekerheid. Dus wat dat betreft prima om het zo te doen, kan je na een jaar altijd kijken wat de statistieken doen.

40% eigen verbruik van de opwek van de zonnepanelen lijkt mij erg hoog en niet reëel, zelfs niet met een warmtepomp. In de winter leveren je zonnepanelen nou eenmaal verdomd weinig op en dat is nou net de periode wanneer de warmptepomp z'n werk moet doen. Ga er dus maar vanuit dat je in de maanden november t/m februari het grootste deel van je elektriciteit verbruikt met betrekking tot je warmtepomp, terwijl je zonnepanelen in die periode echt heel weinig opleveren.

Ook je piel/dal verdeelsleutel deel ik niet, daltarief gaat bijvoorbeeld het hele weekend over (vrijdag vanaf 23:00 tot maandagochtend 07:00). De situatie is overigens ook nog anders als je toevallig in Noord-Brabant, Limburg of Leiden woont, daar begint je daltarief al om 21:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
Rojado schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:07:
[...]

Naar aanleiding van een trigger in een ander topic met dank aan ‘klump4u’:
Naar nu blijkt gaat budget energie anders om met de terugleverboete. Die berekenen ze alleen over het saldeerbare deel. Ik heb dat gecheckt op hun site en dat klopt. Dat is een gamechanger voor mensen met een laag verbruik en veel teruglevering. Voorbeeld: verbruik 1500 kWh, teruglevering 4000 kWh = teruglever boete over 1500 kWh. Over de rest krijg je een vergoeding.
Dat maakt het nieuwe consumenten bond aanbod voor mensen met veel overschot nog interessanter. Daarnaast biedt budget energie op hun eigen site een qua kosten vergelijkbaar 3-jarig contract aan.
Sommigen hier hadden dat liever dan het 1 jarig contract.
Succes!
Dat klopt inderdaad. Bij veel teruglevering zou ik ook zeker een dynamisch contract bekijken. Geen boete en de gemiddelde TLV kan hoog uitkomen. VEH had laatst een aanbieding bij Frank Energie met loyaliteitsbonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
aumelle schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:13:
In dat geval ben ik jaloers op de plaatsing van je panelen. Die van mij liggen op een plat dak op 4 hoog en kreeg van Heijmans door dat we 0.87 zouden kunnen verwachten (plaatsing niet geheel op het zuiden), daar zitten we ruim onder (4000 Wp levert ons maar 2800 kWh op).

Met mijn 10 400Wp panelen verbruik ik tussen mei en juli alsnog ~36% zelf - augustus ivm vakantie uiteraard lager. Ik houd het per maand bij en op jaarbasis zit ik dus op 40% eigen verbruik. Misschien is onze curve net wat gunstiger door onze plaatsing (niet kijkend naar max opbrengst maar meer naar spreiding).

De piek/dalsleutel is ook o.b.v. mijn eigen data en zou voor iedereen hetzelfde moeten zijn: het weekend is dal, dat zijn 2 van de 7 dagen dus ca 30%. 's Avonds wekt niemand stroom op met panelen dus daar hoe je niet naar te kijken.
[...]
Oeff.. dat is wel een erg laag rendement als je het mij vraagt. 4000 Wp en 2800 kWh = 0.70! De ligging op je platte dak van 4 hoog kan best wel parten spelen, het duurt natuurlijk langer voordat de zon erop komt en je bent de zon ook sneller weer kwijt. De hoogte zou best wel wat kunnen uitmaken, maar 0.70 vind ik wel een heel slecht rendement, ook voor 4 hoog. En helemaal het verschil tussen het 'beloofde' 0.87 en je werkelijk behaalde 0.70. Heb je eventueel ook last van schaduw van omliggende panden? Heb je wel eens je opbrengt per paneel onderzocht? Heb je niet toevallig een aantal niet/slecht functionerende panelen? Even los van andere factoren zouden je panelen in beginsel ongeveer hetzelfde moeten opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
Ja, ze liggen er pas 16 maanden ofzo (2 zomers), dacht eerst dat het misschien door het slechte weer kwam dat ik het eerste jaar wat lager lag, maar ook de afgelopen 12 maanden (met deze zomer meegenomen dus) kom ik ook niet beter uit dan 2800. De panelen zijn in 2 groepen gesplitst en de installateur is al een keer teruggekomen om de panelen te testen en ook de omvormer te vervangen (op hele hete dagen valt ie wel eens uit), dat heeft ook niks uitgehaald. Weinig schaduw (gemeenschappelijk dak, wij zitten in het midden dus geen last van omringende huizen). Misschien toch weer een keer terug naar Heijmans dan maar met de vraag.
corboessenkool schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:47:
[...]

Oeff.. dat is wel een erg laag rendement als je het mij vraagt. 4000 Wp en 2800 kWh = 0.70! De ligging op je platte dak van 4 hoog kan best wel parten spelen, het duurt natuurlijk langer voordat de zon erop komt en je bent de zon ook sneller weer kwijt. De hoogte zou best wel wat kunnen uitmaken, maar 0.70 vind ik wel een heel slecht rendement, ook voor 4 hoog. En helemaal het verschil tussen het 'beloofde' 0.87 en je werkelijk behaalde 0.70. Heb je eventueel ook last van schaduw van omliggende panden? Heb je wel eens je opbrengt per paneel onderzocht? Heb je niet toevallig een aantal niet/slecht functionerende panelen? Even los van andere factoren zouden je panelen in beginsel ongeveer hetzelfde moeten opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corboessenkool
aumelle schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:39:
Ja, ze liggen er pas 16 maanden ofzo (2 zomers), dacht eerst dat het misschien door het slechte weer kwam dat ik het eerste jaar wat lager lag, maar ook de afgelopen 12 maanden (met deze zomer meegenomen dus) kom ik ook niet beter uit dan 2800. De panelen zijn in 2 groepen gesplitst en de installateur is al een keer teruggekomen om de panelen te testen en ook de omvormer te vervangen (op hele hete dagen valt ie wel eens uit), dat heeft ook niks uitgehaald. Weinig schaduw (gemeenschappelijk dak, wij zitten in het midden dus geen last van omringende huizen). Misschien toch weer een keer terug naar Heijmans dan maar met de vraag.
[...]
Zit je eventueel in een regio waar zonnepaneelsystemen/omvormers worden afgeschakeld ivm overspanning? In mijn regio komt het wel voor, maar zelf hebben wij er geen last van. Wij hebben micro-omvormers (dus per paneel) en zo kunnen we precies zien wat welk paneel opwekt. Dat is in jouw situatie zoals ik lees niet het geval, dat is wel jammer. Wordt je omvormer op hele hete dagen te warm of de zonnepanelen? Dat zou je eventueel zelf kunnen oplossen je omvormer te koelen met luchtventilatoren als het te warm wordt. Wij hebben hier zelf nooit last van qua uitval, het enige dat wij bij hogere temperaturen merken is dat de opwek lager wordt, maar dat heeft te maken met de warmte van het zonnepaneel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
Ik moet binnenkort een nieuw energie contract afsluiten. Echter met zonnepanelen is het een ingewikkeld plaatje worden.

Zo heb je aanbieder A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpYh9MUDpDEwOc4CykeP-Ae_uMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anF3aJILmpQfMzP3Gkwlc2xI.png?f=fotoalbum_large
Met een hoge vergoeding voor de teruggeleverde kWh, maar een "boete" die hoger is dan wat je teruglevert.
De gasprijs valt daar wel weer gunstiger uit.

Zo heb je aanbieden B met een hogere grasprijs, maar je houdt netto wel wat over aan wat je teruggeleverd hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaDS3bd8f3YlhcgHRPnSNa44NRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o5VQaaVl52ZVzF4lVqC9VDO8.png?f=fotoalbum_large
Per jaar is die wel weer iets duurder.

Wat is wijsheid? Gas en elektra los van elkaar trekken?

Gebruik op de laatste jaarrekening was
Normaal: 440 kWh
Dal: 380 kWh
Opgewekt
Normaal: 1300 kWh
Dal: 640 kWh

Gas is 530m3

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 18:08
Nu de terugleverkosten voor ons een rol gaan spelen vanaf november (3-jarig Greenchoice contract loopt op zijn eind) probeer ik de balans op te maken wat voor ons een betere keuze is.

Het VEH aanbod via VandeBron voor 3 jaar heb ik in eerste instantie aangenomen maar misschien is dynamisch via bijvoorbeeld Tibber toch interessanter.

Onze situatie:
2 EV's die we kunnen laden (M3 LR en een E-Golf 36 kWH), totaal ongeveer 45k km's per jaar.
Warmtepomp + airco's voor verwarmen/koelen. Geen gas.
20 panelen op zuid-west die per jaar ongeveer 6,5-7kWh opbrengen.

Verbruik afgelopen jaar met laden zoveel mogelijk in daltarief:
Levering dal: 7550
Levering normaal: 2700
Teruglevering dal: 1330
Teruglevering normaal: 3520

Via VandeBron zouden we uitkomen op een maandbedrag van 107 euro waarvan 48,75 terugleverkosten zijn.

Ik verwacht met overdag laden 1500 kWh van mijn huidige teruglevering zelf te kunnen gebruiken. Dan zouden we uitkomen op 96 euro per maand waarvan 33,75 terugleverkosten.

Met datzelfde verbruik geeft Tibber een verwacht maandbedrag van 96 euro en zelfs 66,75 als ik aangeef dat we een EV hebben. Dat klinkt aantrekkelijk, maar ze gaan uit van gemiddelde verbruik en terugleverkosten, en ik heb geen idee of die inschattingen correct zijn.

Ik neig dus als echte Tweaker naar Tibber, maar zou graag ervaringen horen of die inschatting correct zijn en wat mensen met een EV gemiddeld voor hun kWh's betalen en terugkrijgen. Ook zouden de grid-rewards interessant zijn, maar dan moet ik onze huidige laadpaal (Tesla Wall Charger) wel vervangen door een die supported is.

Hieronder de vergelijkingen zoals ik ze getrokken heb, met het verlengaanbod van GreenChoice er ook bij als vergelijkmateriaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lUwQQapLw2Cysl3WEnIlg1a_e4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jrc2DtUAsN9VzODVh3bM86Jn.png?f=fotoalbum_large

Wat lijkt jullie verstandig?

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Destynx schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:49:
Nu de terugleverkosten voor ons een rol gaan spelen vanaf november (3-jarig Greenchoice contract loopt op zijn eind) probeer ik de balans op te maken wat voor ons een betere keuze is.

Het VEH aanbod via VandeBron voor 3 jaar heb ik in eerste instantie aangenomen maar misschien is dynamisch via bijvoorbeeld Tibber toch interessanter.

Onze situatie:
2 EV's die we kunnen laden (M3 LR en een E-Golf 36 kWH), totaal ongeveer 45k km's per jaar.
Warmtepomp + airco's voor verwarmen/koelen. Geen gas.
20 panelen op zuid-west die per jaar ongeveer 6,5-7kWh opbrengen.

Verbruik afgelopen jaar met laden zoveel mogelijk in daltarief:
Levering dal: 7550
Levering normaal: 2700
Teruglevering dal: 1330
Teruglevering normaal: 3520

Via VandeBron zouden we uitkomen op een maandbedrag van 107 euro waarvan 48,75 terugleverkosten zijn.

Ik verwacht met overdag laden 1500 kWh van mijn huidige teruglevering zelf te kunnen gebruiken. Dan zouden we uitkomen op 96 euro per maand waarvan 33,75 terugleverkosten.

Met datzelfde verbruik geeft Tibber een verwacht maandbedrag van 96 euro en zelfs 66,75 als ik aangeef dat we een EV hebben. Dat klinkt aantrekkelijk, maar ze gaan uit van gemiddelde verbruik en terugleverkosten, en ik heb geen idee of die inschattingen correct zijn.

Ik neig dus als echte Tweaker naar Tibber, maar zou graag ervaringen horen of die inschatting correct zijn en wat mensen met een EV gemiddeld voor hun kWh's betalen en terugkrijgen. Ook zouden de grid-rewards interessant zijn, maar dan moet ik onze huidige laadpaal (Tesla Wall Charger) wel vervangen door een die supported is.

Hieronder de vergelijkingen zoals ik ze getrokken heb, met het verlengaanbod van GreenChoice er ook bij als vergelijkmateriaal.

[Afbeelding]

Wat lijkt jullie verstandig?
Wellicht even het aanbod invullen van het consumentenbond energie collectief. Daar is budget energie met een bijzondere manier van teruglever boete versus salderen, zie mijn eerdere post. Ik kan mij voorstellen dat in jouw geval dat ook een goed alternatief kan zijn. Op de budget energie site zelf kun je ook een drie jarig contract afsluiten onder vrijwel diezelfde condities.
*budget energie vraagt alleen een boete over het te salderen deel*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 18:08
Rojado schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:14:
[...]

Wellicht even het aanbod invullen van het consumentenbond energie collectief. Daar is budget energie met een bijzondere manier van teruglever boete versus salderen, zie mijn eerdere post. Ik kan mij voorstellen dat in jouw geval dat ook een goed alternatief kan zijn. Op de budget energie site zelf kun je ook een drie jarig contract afsluiten onder vrijwel diezelfde condities.
*budget energie vraagt alleen een boete over het te salderen deel*
Helaas krijg ik gewoon een aanbod met terugleverkosten. Als ik die er af trek kom ik ook op hetzelfde uit wat VandeBron mij kost met terugleverkosten. Lijkt helaas dus niet interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJ06O6_nHv2ILdtamx8BsePwEVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GpHqsGBQfnJslP6RxbRDPmcz.png?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
Destynx schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:14:
[...]

Helaas krijg ik gewoon een aanbod met terugleverkosten. Als ik die er af trek kom ik ook op hetzelfde uit wat VandeBron mij kost met terugleverkosten. Lijkt helaas dus niet interessant.

[Afbeelding]
Niet geschoten is altijd mis 😉, nee dat ziet er niet beter uit. Mocht je richting dynamisch gaan kun je je eigenlijk ook geen buil vallen. Mocht het namelijk niet bevallen dan kun je ook weer snel weg en alsnog een voorbijkomende ‘buitenkans’ beetpakken.
Pagina: 1 ... 140 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden