Dat kan ik helaas niet meer inzien. Tevens rekende ze met mijn gegevens van Liander en dat klopte niet helemaal, dus was het aanbod ook niet vergelijkbaar. Ik moet ook uiterlijk woensdag besluiten of ik het VandeBron contract annuleer binnen de 14 dagen, dus me aanmelden voor een nieuwe ronde zit er niet in.Martin7182 schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:44:
@Destynx heb je via VEH geen aanbieding van Frank Energie gekregen met loyaliteitsbonus (max. € 150)?
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Gas op 225 m3 p/j
Is het verstandig om stroom en gas los te koppelen van elkaar?
Ik vind de berekeningen erg lastig.
Tevens de aanbieding van Veh kon ik niet meer krijgen is dan Budgetenergie toch een goed 2e volgen gaslicht want nr1 is een en al drama lees ik.?
Er loopt nu ook een aanbieding van de consumentenbond, met BudgetEnergie (1jr) en Innnova (3jr)Steenwijkerland schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:00:
Tevens de aanbieding van Veh kon ik niet meer krijgen is dan Budgetenergie toch een goed 2e volgen gaslicht want nr1 is een en al drama lees ik.?
En er komt vast weer een VEH collectief.
Wie is die, volgens jou, drama nr 1?
Mega[b]wjvh in "De energierekening - kroegtopic"

Bijv voor enkeltarief stroom: Is het netto totaal tarief 0,22 + 0,08 per kWh? Dus netto 0,30?
Als ik dit inderdaad zo moet lezen: Aan de telefoon gaf men aan 0,22 .. dit blijkt dus veel hoger te zijn en dus niet interessant (eens?). Of is dit voor teruglevering (Ik heb geen panelen.. dus niet relevant?)
[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 24-09-2024 13:49 ]
Waar haal je die 0,08 vandaan? Die bovenste tarieven (waarbij staat incl. BTW) zijn de tarieven die betaalt (dus 22,nogwat per kWh totaal)Workaholic schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:48:
Kan iemand bevestigen hoe ik dit nou moet lezen?
[Afbeelding]
Bijv voor enkeltarief stroom: Is het netto totaal tarief 0,22 + 0,08 per kWh? Dus netto 0,30?
Variabele leveringskosten zijn de totale kosten per KWh en energiebelasting/btw (dus enkel tarief: 0,22675 euro per kWh incl.)Workaholic schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:48:
Kan iemand bevestigen hoe ik dit nou moet lezen?
[Afbeelding]
Als ik dit inderdaad zo moet lezen: Aan de telefoon gaf men aan 0,22 .. dit blijkt dus veel hoger te zijn en dus niet interessant (eens?). Of is dit voor teruglevering (Ik heb geen panelen.. dus niet relevant?)
Daaronder staat tariefspecificatie, daarin staat gespecificeerd waaruit de variabele leveringskosten bestaan. (dus in het geval van enkel: 0,09511 + 0,13165 = 0,22675 euro per KWh incl.)
Vaste kosten zijn de leveringskosten per dag (1,09541 + 0,30551 = 1,40092 euro/dag)
En dan krijg je hetzelfde riedeltje voor gas.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 24-09-2024 14:34 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Kan ik weer gaan uitrekenen of het met mijn 50/50 normaal/dal verbruik beter is om naar emkeltarief te gaan...
De stroom-tarieven voor 1-jaar zijn ook lager dan die voor 2 en 3 jaar, om ook daar dingen maar eens tegenovergesteld te hebbenLeveringskosten per kWh
Normaal: € 0,23404
Dal: € 0,24614
Enkel: € 0,24009
[ Voor 50% gewijzigd door frickY op 29-09-2024 19:00 ]
Wat een schokkend groot verschil tussen dal en hoog. Dat moet je echt wel gaan uitrekenen met je 50/50 gebruikfrickY schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:38:
Kan ik weer gaan uitrekenen of het met mijn 50/50 normaal/dal verbruik beter is om naar emkeltarief te gaan...
[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 30-09-2024 18:40 ]
BudgetEnergie never nooit meer. Doe je broek maar alvast uit en buk maar voorover. Als BudgetEnergie een klant op een bepaalde manier kan naaien door te vage maas in de wet... geheid dat het dan gaat gebeurenwjvh schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:20:
[...]
Er loopt nu ook een aanbieding van de consumentenbond, met BudgetEnergie (1jr) en Innnova (3jr)
En er komt vast weer een VEH collectief.
Heel dat salderen per maand is daar begonnen. Bij Radar en Kassa meermaals uitgekotst.wjvh schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:01:
Kun je minimaal kort vertellen wat hier mis ging?
Ok, dat is vervelend voor mensen met zonnepanelen, maar niet iedereen heeft die.Woohooo schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:46:
[...]
Heel dat salderen per maand is daar begonnen. Bij Radar en Kassa meermaals uitgekotst.
In mijn ervaring (en die van familieleden en kennissen) hebben ze ook (een van) de slechtste klantenservice. Maar ja, als er niks misgaat, heb je die niet nodig en zijn ze vaak wel de goedkoopste.wjvh schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:41:
[...]
Ok, dat is vervelend voor mensen met zonnepanelen, maar niet iedereen heeft die.
Dat is waar. Ik ben 5 jaar geleden naar BudgetEnergie gegaan, en drie jaar geleden wil ik een drie jarig VEH energiecollectief nemen. Op de website van VEH stond heel duidelijk dat het ook voor bestaande BE klanten gold, maar BE weigerde mijn aanvraag te accepteren (U bent al klant).Truus01 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:49:
[...]
In mijn ervaring (en die van familieleden en kennissen) hebben ze ook (een van) de slechtste klantenservice. Maar ja, als er niks misgaat, heb je die niet nodig en zijn ze vaak wel de goedkoopste.
Door tussenkomst van de VEH is dat toen goed gekomen, maar dat lag meer aan het feit dat ik een VEH medewerker te pakken kreeg die mijn probleem begreep en de juiste ingang had bij BE.
mijn 8 panelen liggen ook bijna plat (16 graden) en dat lijkt inderdaad flink meer te kosten als berekeningen laten zien. Maar vergeet niet dat afgelopen 2 zomers en winter echt belabberd geweest zijn en dat kan per jaar tot wel 350-400 kWh afwijken met 10 panelen. Gewoon hopen dat het eindelijk eens wat stabieler weer word want als je de geschiedenis bekijkt zijn afgelopen 2 jaar op 2 a 2 maanden na echt belabberd geweest. Ik heb bijna alle maanden sinds ze er sinds nov '22 liggen geen enkel maand target gehaald op juni vorig jaar na.aumelle schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:39:
Ja, ze liggen er pas 16 maanden ofzo (2 zomers), dacht eerst dat het misschien door het slechte weer kwam dat ik het eerste jaar wat lager lag, maar ook de afgelopen 12 maanden (met deze zomer meegenomen dus) kom ik ook niet beter uit dan 2800. De panelen zijn in 2 groepen gesplitst en de installateur is al een keer teruggekomen om de panelen te testen en ook de omvormer te vervangen (op hele hete dagen valt ie wel eens uit), dat heeft ook niks uitgehaald. Weinig schaduw (gemeenschappelijk dak, wij zitten in het midden dus geen last van omringende huizen). Misschien toch weer een keer terug naar Heijmans dan maar met de vraag.
[...]
Nu krijg ik het nieuwe termijnbedrag door van iets meer dan 100 euro. De huidige bewoners hebben het over ongeveer 15 euro per maand vanwege de zonnepanelen.
Misschien een hele stomme vraag: maar betaal je het 'normale' termijnbedrag en krijg je aan het eind het opgewekte pas terug of zouden we het termijnbedrag zelf moeten verlagen naar ongeveer 20 euro omdat we weten dat dat voldoende is?
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Mijn persoonlijke mening is dat met gezonde financiële reserves je maandbedrag beter te laag dan te hoog kan zijn, met een halfjaarlijkse of jaarlijkse sanity check. Bij de meeste leveranciers kan je het voorschot regelmatig tussentijds bijstellen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank voor je antwoord en met je eens. Maar normaliter zou ik dan zeggen: doe maar 100 euro. Alleen we hadden voorheen geen zonnepanelen. Met andere woorden: is het gebruikelijk om het advies van de energiemaatschappij aan te houden? Die geven aan dat ze dit hebben geadviseerd aan de hand van het verbruik van de afgelopen 3 jaar. Die zien dan waarschijnlijk niet de zonnepanelen.Proton_ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:10:
@THE_BASE tja, je weet waarschijnlijk niet precies wat voor contract en gedrag de vorige bewoners hadden.
Mijn persoonlijke mening is dat met gezonde financiële reserves je maandbedrag beter te laag dan te hoog kan zijn, met een halfjaarlijkse of jaarlijkse sanity check. Bij de meeste leveranciers kan je het voorschot regelmatig tussentijds bijstellen.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Als het goed is, zien ze dat wel. Zoek naar je 'standaard jaarverbruik' (SJV). Die term zal je vast ergens tegen zijn gekomen. Meestal wordt een voorschot daar eerst op gebaseerd. SJV houdt uiteraard ook rekening met eventuele zonnepanelen.THE_BASE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:11:
[...]
Dank voor je antwoord en met je eens. Maar normaliter zou ik dan zeggen: doe maar 100 euro. Alleen we hadden voorheen geen zonnepanelen. Met andere woorden: is het gebruikelijk om het advies van de energiemaatschappij aan te houden? Die geven aan dat ze dit hebben geadviseerd aan de hand van het verbruik van de afgelopen 3 jaar. Die zien dan waarschijnlijk niet de zonnepanelen.
Blijft een voorschot, wordt uiteindelijk wel afgerekend. Je kan het in overleg met je leverancier verlagen of verhogen.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Dan laten we het de eerste paar maanden even staan op die 100 euro. Zien we daarna wel even hoe het loopt. Bedankt voor het meedenken.JanHenk schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:15:
[...]
Als het goed is, zien ze dat wel. Zoek naar je 'standaard jaarverbruik' (SJV). Die term zal je vast ergens tegen zijn gekomen. Meestal wordt een voorschot daar eerst op gebaseerd. SJV houdt uiteraard ook rekening met eventuele zonnepanelen.
Blijft een voorschot, wordt uiteindelijk wel afgerekend. Je kan het in overleg met je leverancier verlagen of verhogen.
(dat werkt natuurlijk beide kanten op, maar van energiebedrijven weet je dat ze een erg slechte bank zijn).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik denk dat dat heel verstandig is. Die €15 van de vorige bewoners kan wel zijn uit de tijd zonder terugleverlosten en een hoge TLV. Ook jouw gasverbruik kan anders zijn dan de vorige bewoners.THE_BASE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:18:
[...]
Dan laten we het de eerste paar maanden even staan op die 100 euro. Zien we daarna wel even hoe het loopt. Bedankt voor het meedenken.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Volgens de officiele metingen was 2023 eigenlijk juist een heel goed jaar. 2022 was buitengewoon en ook de jaren net voor en tijdens corona waren erg zonnig. Denk dus dat 2023 niet een verkeerd jaar was om de performance van je panelen te ijken.computerjunky schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:20:
[...]
mijn 8 panelen liggen ook bijna plat (16 graden) en dat lijkt inderdaad flink meer te kosten als berekeningen laten zien. Maar vergeet niet dat afgelopen 2 zomers en winter echt belabberd geweest zijn en dat kan per jaar tot wel 350-400 kWh afwijken met 10 panelen. Gewoon hopen dat het eindelijk eens wat stabieler weer word want als je de geschiedenis bekijkt zijn afgelopen 2 jaar op 2 a 2 maanden na echt belabberd geweest. Ik heb bijna alle maanden sinds ze er sinds nov '22 liggen geen enkel maand target gehaald op juni vorig jaar na.
In totaal scheen de zon 1913 uur tegen 1773 normaal. Dit leverde een zevende plaats op in de lijst met zonnigste jaren.
[ Voor 8% gewijzigd door aumelle op 04-10-2024 14:15 ]
Nou misschien is mijn regio dan belabberd want ik heb in nog geen enkele maand de target gehaald. Sterker nog sinde nov '22 heb ik maar 1 maande de target gehaald en dat was juni '23. Ik heb zonnepanelen opwek forum deel ook niets dan niet gehaalde maand doelen.aumelle schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
Volgens de officiele metingen was 2023 eigenlijk juist een heel goed jaar. 2022 was buitengewoon en ook de jaren net voor en tijdens corona waren erg zonnig. Denk dus dat 2023 niet een verkeerd jaar was om de performance van je panelen te ijken.
[...]
Pgvis is iets correcter (voor mij) dan Thomasberger voor mij die 10% meer opgeeft als target maar zelfs Pgvis heb ik niet gehaald vorig jaar en dit jaar lijkt nog behoorlijk wat slechter te worden. Zit nu al 210 kWh onder vorig jaar en vorig jaar 180 onder het meest negatieve target het is dan juni vorig jaar er 80 boven zat anders had het vorig jaar ook veel slechter geweest.
Misschien gewoon dikke vette pech gehad met het weer hier in Flevoland maar het is wat het is. Onder de streep gaat het tegenwoordig toch over minder als 5 euro...
Ik denk altijd: zij kunnen beter geld van mij tegoed hebben dan ik van hun bij dit soort toko’sProton_ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:19:
@THE_BASE Het risico is 12*€85. Dat zou te overzien moeten zijn, zeker als het een koophuis betreft. Dan moet je al kunnen begroten, reserveren en sparen
(dat werkt natuurlijk beide kanten op, maar van energiebedrijven weet je dat ze een erg slechte bank zijn).
:strip_exif()/f/image/vN4lfZMfcciPea34sTimVFkM.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij zijn overgestapt met een cashback van €350 volgende jaar bij United Consumers en voorschot €100 weer. Als wij op hetzelfde neerkomen betekent dit voor stroom en gas €216,62 wij hebben geen zonnepanelen hier
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik heb een omvormer die het graag voor gezien houdt als het echt lekker aan het schijnen is. Daarnaast kan een goede schoonmaakbeurt ook wel 5% schelen.computerjunky schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:46:
[...]
Nou misschien is mijn regio dan belabberd want ik heb in nog geen enkele maand de target gehaald. Sterker nog sinde nov '22 heb ik maar 1 maande de target gehaald en dat was juni '23. Ik heb zonnepanelen opwek forum deel ook niets dan niet gehaalde maand doelen.
Pgvis is iets correcter (voor mij) dan Thomasberger voor mij die 10% meer opgeeft als target maar zelfs Pgvis heb ik niet gehaald vorig jaar en dit jaar lijkt nog behoorlijk wat slechter te worden. Zit nu al 210 kWh onder vorig jaar en vorig jaar 180 onder het meest negatieve target het is dan juni vorig jaar er 80 boven zat anders had het vorig jaar ook veel slechter geweest.
Misschien gewoon dikke vette pech gehad met het weer hier in Flevoland maar het is wat het is. Onder de streep gaat het tegenwoordig toch over minder als 5 euro...
Een schoonmaakbeurt voor panelen scheelt alleen het eerste uurtje na schoonmaken als de panelen zijn afgekoeld door het water.aumelle schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:59:
[...]
Daarnaast kan een goede schoonmaakbeurt ook wel 5% schelen.
Op een langere termijn scheelt het echt niets.
Heeft iemand een idee of ik nu recht heb op terugleververgoeding voor het overschot aan elektra dat ik teruggeleverd heb?
Heb je de leverancier op de hoogte gesteld dat je zonnepanelen hebt en het contract daar op aangepast moest worden? In de Algemene voorwaarden van mijn leverancier (Eneco) is een artikel opgenomen waarin wordt genoemd dat wijzigingen waaronder het plaatsen van zonnepanelen dienen te worden gemeld. Indien je dit niet hebt gedaan is het natuurlijk helemaal aan de leverancier om daar naar eigen inzicht mee om te gaan. Ze kunnen niet raden dat jouw omstandig heden veranderd zijn.GrazendeKoe schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:07:
Mijn contract bij Oxxio ving aan op 5 november 2021, 3-jarig contract. In mijn toenmalige woning had ik geen zonnepanelen. In mijn contract staat achter terugleververgoeding 'nvt'. Nu ben ik in april dit jaar verhuisd naar een woning met 9 panelen. Volgens mijn contract heb ik recht op eventueel terugleververgoeding. Maar een terugleververgoeding van 0 is natuurlijk 0. In het contract staat niks opgenomen wat er gebeurt als je na verloop van tijd wel zonnepanelen krijgt.
Heeft iemand een idee of ik nu recht heb op terugleververgoeding voor het overschot aan elektra dat ik teruggeleverd heb?
Als je ze niet heb reinformed heb je geen recht op TLV. Dus hopen op coulance.hanev001 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:59:
[...]
Heb je de leverancier op de hoogte gesteld dat je zonnepanelen hebt en het contract daar op aangepast moest worden? In de Algemene voorwaarden van mijn leverancier (Eneco) is een artikel opgenomen waarin wordt genoemd dat wijzigingen waaronder het plaatsen van zonnepanelen dienen te worden gemeld. Indien je dit niet hebt gedaan is het natuurlijk helemaal aan de leverancier om daar naar eigen inzicht mee om te gaan. Ze kunnen niet raden dat jouw omstandig heden veranderd zijn.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Aanmelden van zonnepanelen gaat per adres, dat zullen de vorige bewoners al gedaan hebben of laten doen. De kans dat die panelen gewoon netjes aangemeld zijn is heel groot, vrijwel niemand meldt zijn panelen niet aan.. En je hoeft een installatie ook niet opnieuw aan te melden als je en nieuwe woning koop waar al panelen op liggen.GrazendeKoe schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:07:
Mijn contract bij Oxxio ving aan op 5 november 2021, 3-jarig contract. In mijn toenmalige woning had ik geen zonnepanelen. In mijn contract staat achter terugleververgoeding 'nvt'. Nu ben ik in april dit jaar verhuisd naar een woning met 9 panelen. Volgens mijn contract heb ik recht op eventueel terugleververgoeding. Maar een terugleververgoeding van 0 is natuurlijk 0. In het contract staat niks opgenomen wat er gebeurt als je na verloop van tijd wel zonnepanelen krijgt.
Dan zou je gewoon recht hebben op de TLV. Aanmelden gaat immers via een officieel proces en toen je ging verhuizen kon Eneco gewoon zien dat het nieuwe adres zonnepanelen heeft.
Hij is verhuisd. Eneco zal ook een controle van SJV doen bij een verhuizing dus reken maar dat ze ook checken of het nieuwe adres zonnepanelen heeft.hanev001 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:59:
[...]
Heb je de leverancier op de hoogte gesteld dat je zonnepanelen hebt en het contract daar op aangepast moest worden? In de Algemene voorwaarden van mijn leverancier (Eneco) is een artikel opgenomen waarin wordt genoemd dat wijzigingen waaronder het plaatsen van zonnepanelen dienen te worden gemeld. Indien je dit niet hebt gedaan is het natuurlijk helemaal aan de leverancier om daar naar eigen inzicht mee om te gaan. Ze kunnen niet raden dat jouw omstandig heden veranderd zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Glashelder op 07-10-2024 10:22 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Half waar. De kans dat de panelen opzich aangemeld zijn op het adres is groot, dit is echter in principe bedoeld voor de netwerkbeheerder. Maar dat ontslaat je niet van de plicht om de leverancier in te lichten dat je contract niet meer overeenkomt met de werkelijke situatie.Glashelder schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:20:
[...]
Aanmelden van zonnepanelen gaat per adres, dat zullen de vorige bewoners al gedaan hebben of laten doen. De kans dat die panelen gewoon netjes aangemeld zijn is heel groot, vrijwel niemand meldt zijn panelen niet aan.. En je hoeft een installatie ook niet opnieuw aan te melden als je en nieuwe woning koop waar al panelen op liggen.
Dan zou je gewoon recht hebben op de TLV. Aanmelden gaat immers via een officieel proces en toen je ging verhuizen kon Eneco gewoon zien dat het nieuwe adres zonnepanelen heeft.
[...]
Hij is verhuisd. Eneco zal ook een controle van SJV doen bij een verhuizing dus reken maar dat ze ook checken of het nieuwe adres zonnepanelen heeft.
hanev001 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:26:
[...]
Half waar. De kans dat de panelen opzich aangemeld zijn op het adres is groot, dit is echter in principe bedoeld voor de netwerkbeheerder. Maar dat ontslaat je niet van de plicht om de leverancier in te lichten dat je contract niet meer overeenkomt met de werkelijke situatie.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Als we met citaten gaan werken heb ik er ook een uit de Algemene Voorwaarden van Eneco.
Atikel 8:2:
Verandert iets in uw situatie? Of gebeurt iets dat belangrijk is voor het leveren van elektriciteit en/of gas? Geef dat dan onmiddellijk aan ons door. Bijvoorbeeld:
Onder punt 6 : U gaat zelf elektriciteit opwekken, bijvoorbeeld met zonnepanelen
Toen wij in onze woning kwamen was dit al gedaan volgens vorige bewoner (en Coolblue) maar naar een week kregen we een brief van Liander dat deze niet aangemeld waren en ik reeg het verzoek dit te doen.Glashelder schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:20:
[...]
Aanmelden van zonnepanelen gaat per adres, dat zullen de vorige bewoners al gedaan hebben of laten doen. De kans dat die panelen gewoon netjes aangemeld zijn is heel groot, vrijwel niemand meldt zijn panelen niet aan..
[...]
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Dat doorgeven doe je dus.. via energieopwekken.nl. Ik heb het ook even aan Liander voorgelegd:hanev001 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:43:
[...]
Als we met citaten gaan werken heb ik er ook een uit de Algemene Voorwaarden van Eneco.
Atikel 8:2:
Verandert iets in uw situatie? Of gebeurt iets dat belangrijk is voor het leveren van elektriciteit en/of gas? Geef dat dan onmiddellijk aan ons door. Bijvoorbeeld:
Onder punt 6 : U gaat zelf elektriciteit opwekken, bijvoorbeeld met zonnepanelen
:fill(white):strip_exif()/f/image/lqb6oe5DsLUSXPFyNYgTZOpR.png?f=user_large)
Eneco:
/f/image/9uPcqsCvj2HDKzuwI6UbhlHp.png?f=fotoalbum_large)
Oftewel.. als ze al geregistreerd zijn hoef je dus niets te doen.
Ik neem aan dat dit een contact met Eneco is geweest. Leuk dat ze dit zeggen maar is dit contractueel juist? Ik denk van niet want in de Algemene voorwaarden staat wat anders. In een dispuut zal dit eerder leidendgevend zijn dan een chat communicatie.Glashelder schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:55:
[...]
Dat doorgeven doe je dus.. via energieopwekken.nl. Ik heb het ook even aan Liander voorgelegd:
[Afbeelding]
Eneco:
[Afbeelding]
Oftewel.. als ze al geregistreerd zijn hoef je dus niets te doen.
Maar dit wordt een welles/niettes discussie en heeft verder geen zin.
De Wp is 450 per paneel. Nee, ik ga per saldo wel meer verbruiken dan opleveren/terugleveren. Ik weet dat ik nog 2 jaar kan salderen. Vanwaar de vraag?Proton_ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:52:
@GrazendeKoe Gaan de 9 panelen (160 Wp? 450 Wp?) meer opleveren dan je verbruikt?
Ik heb destijds met Oxxio gebeld en kan me niet voorstellen dat ik niet aangegeven heb nu panelen te hebben. Echter, 100% zeker weten doe ik het niet. In de app wordt gelukkig wel mijn terugleververgoeding weergegeven. Dat biedt hoop.hanev001 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:59:
[...]
Ik ben verhuisd naar een nieuwbouw huurwoning (eerste huurder). De woningcorporatie gaf destijds aan dat zij inderdaad de panelen zouden aanmelden en dat ik dat zelf niet hoefde te doen. Ze functioneren ook prima. Tot op heden (vanaf april) ruim 2200 KwH teruggeleverd.Glashelder schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:20:
[...]
Aanmelden van zonnepanelen gaat per adres, dat zullen de vorige bewoners al gedaan hebben of laten doen. De kans dat die panelen gewoon netjes aangemeld zijn is heel groot, vrijwel niemand meldt zijn panelen niet aan.. En je hoeft een installatie ook niet opnieuw aan te melden als je en nieuwe woning koop waar al panelen op liggen.
[...]
Hij is verhuisd. Eneco zal ook een controle van SJV doen bij een verhuizing dus reken maar dat ze ook checken of het nieuwe adres zonnepanelen heeft.
Even mijn adres en meternummer gecheckt op energieleveren.nl:
[ Voor 8% gewijzigd door GrazendeKoe op 07-10-2024 23:15 ]
Dan hoef je niets te doen, zoals @Glashelder hierboven ook al heeft aangegeven, mogelijk heb je zelf je oude energiecontract meegenomen en zijn de toe geldende voorwaarden mogelijk ook nog van toepassing, bv zonder TLK, kijk dat eens na.GrazendeKoe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:41:
[...]
De Wp is 450 per paneel. Nee, ik ga per saldo wel meer verbruiken dan opleveren/terugleveren. Ik weet dat ik nog 2 jaar kan salderen. Vanwaar de vraag?
[...]
Ik heb destijds met Oxxio gebeld en kan me niet voorstellen dat ik niet aangegeven heb nu panelen te hebben. Echter, 100% zeker weten doe ik het niet. In de app wordt gelukkig wel mijn terugleververgoeding weergegeven. Dat biedt hoop.
[...]
Ik ben verhuisd naar een nieuwbouw huurwoning (eerste huurder). De woningcorporatie gaf destijds aan dat zij inderdaad de panelen zouden aanmelden en dat ik dat zelf niet hoefde te doen. Ze functioneren ook prima. Tot op heden (vanaf april) ruim 2200 KwH teruggeleverd.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 07-10-2024 23:17 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
In het kort melden ze dat ik ongeveer 575 euro terug krijg, daar het nieuwe maandbedrag van 125 euro vanaf gaat en ik +/- 450 euro terug krijg.
Een stap later geven ze aan dat ik slechts 9,27 euro terug krijg, want het wordt verrekend:
Het tegoed op deze correctienota van 453,85 verrekenen we met andere nog niet betaalde nota’s. U krijgt daarom nog 9,27 van
ons terug. We storten dit bedrag binnen 14 dagen op uw rekeningnummer.
Hoe kan het dat ik een smak geld terug krijg, maar dit vervolgens verdampt, terwijl ik dit jaar ook structureel een hoog maandbedrag heb ingesteld. Zijn de tarieven dan alsnog zo hoog dat ik ‘bij moet betalen?’ Ik snap de ballen van deze nota zonder context.
wij ook nietTHE_BASE schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:23:
Ik krijg spontaan van Eneco een correctienota over de periode 1 januari tot heden. Heeft te maken net maximumtarieven die door ACM zijn opgelegd.
In het kort melden ze dat ik ongeveer 575 euro terug krijg, daar het nieuwe maandbedrag van 125 euro vanaf gaat en ik +/- 450 euro terug krijg.
Een stap later geven ze aan dat ik slechts 9,27 euro terug krijg, want het wordt verrekend:
Het tegoed op deze correctienota van 453,85 verrekenen we met andere nog niet betaalde nota’s. U krijgt daarom nog 9,27 van
ons terug. We storten dit bedrag binnen 14 dagen op uw rekeningnummer.
Hoe kan het dat ik een smak geld terug krijg, maar dit vervolgens verdampt, terwijl ik dit jaar ook structureel een hoog maandbedrag heb ingesteld. Zijn de tarieven dan alsnog zo hoog dat ik ‘bij moet betalen?’ Ik snap de ballen van deze nota zonder context.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Even helder nagedacht: deze correctienota vervangt de vorige jaarnota. En daar blijft een verschil van 9,27 over. Dat wordt gestort. We gaan vanavond lekker uit eten.
Dit is wat op de afrekening staat:
Overheidsheffingen -359
Netbeheerkosten stroom en gas +555
Ik dacht dat de vermindering energie belasting 673,- zou zijn (3 maanden 2023, 9 maanden 2024). Doe ik wat fout?
[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 09-10-2024 09:43 ]
The best is yet to come
Ik loop gelukkig bijna uit contract bij Oxxio. Hun app is verschrikkelijk onoverzichtelijk evenals hun afrekeningen. Ik zou het als ik jou was goed nalopen allemaal.Dean Martin schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:39:
Ik krijg net mijn jaarrekening van Oxxio. Het verbruik klopt allemaal, maar waar mijn eigen berekening misging zijn de leverkosten en de vermindering energie belasting.
Dit is wat op de afrekening staat:
Overheidsheffingen -359
Netbeheerkosten stroom en gas +555
Ik dacht dat de vermindering energie belasting 673,- zou zijn (3 maanden 2023, 9 maanden 2024). Doe ik wat fout?
Verbruik was 484 m³ aardgas, verbruik aan elektra 1494 kWh en er is 780 kWh terug geleverd.
Powerpeers heeft het beste voorstel op gaslicht: circa 60€ p.m. Elektra kost met 25 cent per kWh terugleveren idem dito. Betaal dus alleen voor me verbruik. De gasprijs gaat € 1,28 per m³ worden.
Als ik nu inlog op de app van Frank Energie zie ik dat de prijzen ongeveer hetzelfde liggen, kanttekening daarbij alleen dat terug leveren niets op levert bij Frank. Als ik het in Excel alleen met elkaar wil gaan vergelijken gaat dat moeizaam omdat de prijzen van Frank op de factureren moeilijk te vergelijken vallen met de vaste contracten.
[ Voor 9% gewijzigd door asdf25 op 20-10-2024 16:29 ]
/f/image/yWSI5xFf4tPzlqD1Un99zgia.png?f=fotoalbum_large)
Contract was destijds een vaste, via gaslicht.com afgesloten en geen terugleverkosten nog of andere bijzonderheden: https://www.gaslicht.com/...NGIE-Opgewekt-v2023.2.pdf
Iemand toevallig hetzelfde gehad?
je contract loopt van 01-10-23 t/m 30-09-24.Romius schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:42:
Heb ook recent een afrekening van Engie gehad, maar deze viel ook slechter uit, volgens mij moeten ze toch voor de hele periode salderen, en niet bepaalde maanden, toch?
[Afbeelding]
Contract was destijds een vaste, via gaslicht.com afgesloten en geen terugleverkosten nog of andere bijzonderheden: https://www.gaslicht.com/...NGIE-Opgewekt-v2023.2.pdf
Iemand toevallig hetzelfde gehad?
je saldering ( = teruglevering ) loopt volgens de nota ook van 01-10-23 t/m 30-09-24, echter ze hebben dat in twee vakken verdeeld.
op basis van deze nota heb je dus over de volledige periode een saldering ontvangen.
namelijk van 01-10-23 t/m 29-02-24 en dan weer van 01-03-24 t/m 30-09-24, dit zowel voor normaal als ook voor dal.
je verbruik lag op :
normaal 3.443 kWh en dal op 2.493 = totaal 5.936 kWh
je teurglevering is:
normaal 1.650 kWh en dal op 1.190 kWh = totaal 2.840 kWh
dus volgens deze verbruik cijfers heb je duidelijk meer verbruikt dan teruggeleverd: namelijk 3.096 kWh netto verbruik, dus eigenlijk zou je dus ook geen TLV (bovenop de saldering) moeten krijgen.
wat echter vreemd is dat die er wel staat, en wel met 3.826 kWh een getal wat ook met de andere getallen niet overeenkomt. dus die 306 euro zijn eigenlijk niet terecht.
als ik normaal en dal even uit elkaar trek:
normaal verbruik 3.443 en teruglevering 1.650 dat is dus netto een verbruik van + 1.793 a 0,21987 ct/kWh = 394,23 euro.
dal verbruik netto op 1.303 a 0,14898 = 194,12 euro , dus netto verbruik komt op 588,35 euro + vaste lasten.
wat ik hier mis is de korting van de energiebelasting, maar die kan op een andere pagina gestaan hebben.
zijn dat twee verschillende aansluitpunten cq verbruikers ? want beide getallen komen compleet niet overeen. ?Romius schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:31:
[...]
Hmm, bedankt, dat was mij nog niet eens opgevallen, maar ik heb meer geleverd dan verbruikt in in ieder geval..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, 1 en hetzelfde aansluitpunt. Dan hebben ze er denk ik gewoon een potje van gemaakt. Maar even vragen of ze de afrekening opnieuw kunnen nakijken lijkt mij dan.MacD007 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:15:
[...]
zijn dat twee verschillende aansluitpunten cq verbruikers ? want beide getallen komen compleet niet overeen. ?
Benieuwd wat ze er zelf van zeggen. We zien niet het volledige document, maar het is wel lijkt wel vreemd die verschillende cijfers over zelfde periodes.Romius schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:27:
[...]
Nee, 1 en hetzelfde aansluitpunt. Dan hebben ze er denk ik gewoon een potje van gemaakt. Maar even vragen of ze de afrekening opnieuw kunnen nakijken lijkt mij dan.
Ik krijg in binnenkort mijn afrekening van Engie; maar goed nakijken (al zou ik dat sowieso al doen).
Volgens mij staan in mijn 2 posts bijna alle specificaties van de factuur, muv van de netbeheerkosten (387,-) en de in rekening gebrachte termijnen (650,-)VidaR-9 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:14:
[...]
Benieuwd wat ze er zelf van zeggen. We zien niet het volledige document, maar het is wel lijkt wel vreemd die verschillende cijfers over zelfde periodes.
Ik krijg in binnenkort mijn afrekening van Engie; maar goed nakijken (al zou ik dat sowieso al doen).
Maar, ik kreeg al snel een correctie met deze tekst erbij:
Je wekt zelf energie op met zonnepanelen en profiteert zo optimaal van de zon! Dankzij de
salderingsregeling is zelf energie opwekken extra aantrekkelijk. Je hoeft namelijk alleen overheidsheffingen
(Energiebelasting (EB) en Opslag duurzame energie en klimaattransitie (ODE)) te betalen over jouw netto
verbruik. Dat is de stroom die wij je hebben geleverd, verminderd met de stroom die je hebt teruggeleverd.
Correctie in rekening gebrachte overheidsheffingen
Wij hebben ontdekt dat we bij de berekening van de overheidsheffingen over jouw netto verbruik een fout
hebben gemaakt. Hierdoor is te veel aan overheidsheffingen bij je in rekening gebracht en afgedragen aan
de Belastingdienst. Uiteraard vinden wij dit erg vervelend. Het te veel betaalde bedrag ontvang je uiteraard
van ons terug. Dat doen wij met bijgevoegde factuur.
Omschrijving
Teruglevering elektriciteit normaal 1.793 kWh x € 0,18171 = € 325,81
Teruglevering elektriciteit dal 1.303 kWh x € 0,12312 = € 160,43
Terugleververgoeding na salderen 3.096 kWh x € 0,08 = € 247,68
Door jou te ontvangen € 340,67
Dus 340 euro terugkrijgen is nog wel de moeite zeg maar
Ik moet wel eerlijk zeggen, ik vind het allemaal behoorlijk ingewikkeld, dan zat in dit contract nog niet eens terugleverkosten in, per kwh.
[ Voor 5% gewijzigd door Romius op 25-10-2024 09:38 ]
Nee, pas nadat ik het zelf had aangekaart, dus ik zou 'm goed nakijken.VidaR-9 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:02:
@Romius kreeg je die correctie al vanuit ENGIE zelf voordat je er vragen over had gesteld?
Mooi dat t gefixt is in ieder geval.
Mijn vaste energiecontract met Engie is vandaag afgelopen. Ik dacht automatisch over gezet te zijn op een modelcontract, maar mijn prijzen passen helemaal niet in het rijtje van bovenstaande afbeelding. Is mijn contract dan een ander soort contract?
Mijn onbepaalde tijd contract per vandaag is:
- Enkeltarief: 0,29937
- Terugleverkosten 0,115
- Terugleververgoeding: -0,125 (na salderen)
- Teruglevertarief: -0,16772 (alle opgewekte stroom)
- Vaste levering: 6,66eu (80 p/j)
[ Voor 4% gewijzigd door Ecablynx op 28-10-2024 19:43 ]
Als je vaste contract afloopt ga je over naar een contract met variabele tarieven die per maand kunnen wijzigen. Dat is wat anders dan het modelcontract.Ecablynx schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:47:
[...]
Mijn vaste energiecontract met Engie is vandaag afgelopen. Ik dacht automatisch over gezet te zijn op een modelcontract, maar mijn prijzen passen helemaal niet in het rijtje van bovenstaande afbeelding. Is mijn contract dan een ander soort contract?
- Enkeltarief: 0,29937c
- Terugleverkosten 0,115c
- Terugleververgoeding: -0,125c (na salderen)
Ah kijk, thanks.Novax schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:05:
[...]
Als je vaste contract afloopt ga je over naar een contract met variabele tarieven die per maand kunnen wijzigen. Dat is wat anders dan het modelcontract.
Ik ben nieuw in de wereld van flexibele contracten/prijzen. Ik koos altijd de beste deal, maar dat is niet meer simpel te doen momenteel, dus van uitstel kwam afstel
Als je stilzwijgend overgegaan bent in een variabel contract zou dat wel maandelijks opzegbaar moeten zijn zonder boete.Ecablynx schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:32:
[...]
Ah kijk, thanks.
Ik ben nieuw in de wereld van flexibele contracten/prijzen. Ik koos altijd de beste deal, maar dat is niet meer simpel te doen momenteel, dus van uitstel kwam afstel
Dus je kunt nog steeds rustig kiezen.
Eventueel voor een modelcontract.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Euro’s, geen centen.Ecablynx schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:47:
[...]
- Enkeltarief: 0,29937c
- Terugleverkosten 0,115c
- Terugleververgoeding: -0,125c (na salderen)
Nu:
Ik heb €50 voor gas
Ik heb €50 voor stroom
Hoe denken jullie hierover?
Mijn verbruik op basis van tweepersoonshuishouden na 1 jaar bij Vattenfall:
[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 29-10-2024 18:02 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Met dit verbruik zou ik een maandbedrag van 20 + 20 verwachten en dat is nog teveel waarschijnlijk. Gaat de leverancier failliet tussendoor dan ben je jouw voorschotten kwijt en die tellen in dit geval op.Van der Berg schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:41:
Ik zit sinds 30 september bij United Consumers nu met 1 jaar vast en wat mij daar opvalt, dat United gas en stroom apart incasseert van elkaar. United Consumers heeft mij verteld dat ook bij hun jaarnota dit apart worden gezien. Ik heb de voorschotbedrag op €100 per maand met een cashback van €350 volgende jaar. Bij alle andere bedrijven werd altijd gas en stroom samen in 1 bedrag geïncasseerd. De medewerker heeft mij verzekerd dat dit geen voor- of nadelen heeft voor mij en voor hun. Te veel betaald krijg ik volgende jaar terug.
Nu:
Ik heb €50 voor gas
Ik heb €50 voor stroom
[Afbeelding]
Gas zou wel aardig kunnen kloppen. Ik heb ook zoiets bij hun.Van der Berg schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:41:
Nu:
Ik heb €50 voor gas
Ik heb €50 voor stroom
Stroom lijkt me wat hoog misschien omdat daar ook nog flink wat energie belasting vanaf gaat.
Die cashback krijg je denk ik als een tegoed in je account na een jaar. Die kun je dan laten uitbetalen. Moet je volgens mij wel zelf doen. Dus niet vergeten. Die zit dan waarschijnlijk ook niet in het maandbedrag verrekkend.
Maar ik neem aan dat je bij afsluiten een een berekening hebt gemaakt op hun site. Toen kon je zien hoe dat allemaal is opgebouwd.
Je kunt online het ook max 15% verlagen overigens. Maar je kunt ook bellen
Tarieven staan ook in je contract of in je online omgeving dus je kunt het ook zelf uitrekenen
[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 29-10-2024 18:47 ]
Niks geleerd t.o.v. vorig jaar zo te zienVan der Berg schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:41:
Ik zit sinds 30 september bij United Consumers nu met 1 jaar vast en wat mij daar opvalt, dat United gas en stroom apart incasseert van elkaar. United Consumers heeft mij verteld dat ook bij hun jaarnota dit apart worden gezien. Ik heb de voorschotbedrag op €100 per maand met een cashback van €350 volgende jaar. Bij alle andere bedrijven werd altijd gas en stroom samen in 1 bedrag geïncasseerd. De medewerker heeft mij verzekerd dat dit geen voor- of nadelen heeft voor mij en voor hun. Te veel betaald krijg ik volgende jaar terug.
Nu:
Ik heb €50 voor gas
Ik heb €50 voor stroom
[Afbeelding]
Met zo'n laag verbruik krijg je €350,= cashback met een 1 jarig contract? Of heb je een veel hoger verbruik opgegeven waardoor het maandbedrag veel hoger is dan je daadwerkelijke verbruik bij Vattenfall?Van der Berg schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:41:
Nu:
Ik heb €50 voor gas
Ik heb €50 voor stroom
[Afbeelding]
Die cashback zou betekenen dat je gratis energie zou krijgen, lijkt me niet de bedoeling daarvan en als het uiteindelijke verbruik veel lager is dan opgegeven, kan de cashback ook naar aangepast worden door UC.
Ik heb ten eerste niet zelf gevraagd om een cashback, via Pricewise zat dit er bij en dit waren niet de enige leveranciers met een cashback. United Consumers was de hoogste met een cashback. Bijvoorbeeld bij Vattenfall kreeg ik op mijn jaarnota een cashback van €105:R0181 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:52:
[...]
Met zo'n laag verbruik krijg je €350,= cashback met een 1 jarig contract? Of heb je een veel hoger verbruik opgegeven waardoor het maandbedrag veel hoger is dan je daadwerkelijke verbruik bij Vattenfall?
Die cashback zou betekenen dat je gratis energie zou krijgen, lijkt me niet de bedoeling daarvan en als het uiteindelijke verbruik veel lager is dan opgegeven, kan de cashback ook naar aangepast worden door UC.
Bij United Consumers krijg ik volgende jaar €350 terug. Ja ik heb mijn verbruik doorgeven maar blijft een schatting. Ik heb berekend wat Vattenfall totaal heeft gekost in 1 jaar en met €350 cashback wordt dat bijna gratis inderdaad
Volgens de (meest recente) voorwaarden van UC kunnen ze dat niet doen (sommige andere leveranciers hebben wel zo'n clausule in de voorwaarden)R0181 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:52:
[...]
Met zo'n laag verbruik krijg je €350,= cashback met een 1 jarig contract? Of heb je een veel hoger verbruik opgegeven waardoor het maandbedrag veel hoger is dan je daadwerkelijke verbruik bij Vattenfall?
De korting van aanbiedingen is niet altijd goed afgestemd op het (opgegeven) verbruik. Ze gaan dan uit van een gemiddeld verbruik of werken met staffels. Als je dan een heel laag verbruik hebt kun je mazzel hebben zoals in dit geval.
Overigens is die 2x€50 als voorschot veel te hoog, dat zou maximaal €20 totaal moeten zijn (of €45 totaal exclusief cashback). Als je een goed gevoel krijgt van het geld dat je na een jaar terug krijgt kan je het beter in een deposito stoppen.
Normaal gezien ga je na einde vast contract gewoon over op een variabel contract en zeker niet naar een model contract, eea zul je ook terugvinden in je voorwaarden.Ecablynx schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:47:
[...]
- Enkeltarief: 0,29937
- Terugleverkosten 0,115
- Terugleververgoeding: -0,125 (na salderen)
Wil je een modelcontract zul je dat apart moeten afsluiten, op zich geen probleem omdat je huidig variabel contract gewoon opzegbaar is.
Ik heb over afgelopen jaar ook een cashback gekregen van notabene Innova ondanks dat ik een negatief verbruik had. Op het moment van afsluiten had ik wel nog een postitief verbruik in het jaar er voor en die getallen hebben ze gebruikt voor de cashaback. Niet door mij opgegeven maar van de netleverancier.R0181 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:52:
[...]
Het verbaasde mij ook omdat in de voorwaarden van de cashback stond dat ze het mochten aanpassen bij minder verbruik maar dat is dus niet gebeurt. Al met al hebben ze niet veel aan mij verdiend
[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 30-10-2024 14:20 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ben benieuwd. Van wat ik begrijp willen ze eea verhalen op ACM.
Afhandeling faillissement EnergieFlexTruus01 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:07:
Meer een mail gehad van Stichting Benadeelden Flexenergie? Ik heb me aangemeld voor de Flexenergie Claim.
Ben benieuwd. Van wat ik begrijp willen ze eea verhalen op ACM.
Ik ben al uren aan het rondkijken naar mogelijke energieleveranciers maar kom er niet aan uit.
Ik heb sinds afgelopen Juni zonnenpanelen en heb mijn energieverbruik en teruglevering op basis daarvan geschat.
Dit is mijn schatting op jaar basis:
Stroom verbruik Normaal 1200KWH
Stroom verbruik Dal 400KWH
Stroom levering Normaal 4050KWH
Stroom levering Dal 1350KWH
Gas verbruik 1350M3
Wat zou een goede aanpak zijn om tot een nieuwe energieleverancier te komen?
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
NeeT-8one schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:37:
Ik zit een beetje te kijken naar een nieuwe leverancier, maar missen vergelijkingssites als gaslicht.com nou de terugleverkosten in hun overzicht?
Die staan erbij als je op prijsdetails klikt. Dan staat aan de rechterkant de terugleverboete
Je moet wel even de jaar of meerjaars vast contract aanvinken. Op Dynamisch heb je geen terugleverboete
Hahhh, tnx. Ik las erover heen.kx22 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:58:
[...]
Nee
Die staan erbij als je op prijsdetails klikt. Dan staat aan de rechterkant de terugleverboete
Je moet wel even de jaar of meerjaars vast contract aanvinken. Op Dynamisch heb je geen terugleverboete
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Waar kom je niet uit dan? Je kunt eea gewoon gaan invullen in de prijsvergelijkers. Nu lijkt het een beetje alsof je ons vraagt dat voor je te doen. Wat heb je al geprobeerd?Bartmans schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:21:
Help,
Ik ben al uren aan het rondkijken naar mogelijke energieleveranciers maar kom er niet aan uit.
Ik heb sinds afgelopen Juni zonnenpanelen en heb mijn energieverbruik en teruglevering op basis daarvan geschat.
Dit is mijn schatting op jaar basis:
Stroom verbruik Normaal 1200KWH
Stroom verbruik Dal 400KWH
Stroom levering Normaal 4050KWH
Stroom levering Dal 1350KWH
Gas verbruik 1350M3
Wat zou een goede aanpak zijn om tot een nieuwe energieleverancier te komen?
https://www.ad.nl/wonen/p...erugleverkosten~a65e6aaf/
[ Voor 28% gewijzigd door R0181 op 12-11-2024 16:04 ]
Het is immers bijna net zoveel als salderen, maar dan niet gecapt op je verbruik.
Toch niet helemaal, het voorstel is immers max 3000 kWh ofwel € 300,- / huishouden.Proton_ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:08:
Sympathiek plan, maar 10 cent/kWh subsidie bovenop de terugleververgoeding is zowel niet nodig als onbetaalbaar.
Het is immers bijna net zoveel als salderen, maar dan niet gecapt op je verbruik.
Dus de mensen met 10-tallen kWp's op het dak vissen wat dat betreft achter het net.
Lees het artikel nog eensMartin7182 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:46:
Wat als je voor 2024 zonnepanelen gekocht hebt, korter dan 12 jaar geleden, vis je dan ook achter het net?
Hoi!
Je krijgt dan mensen die installaties kopen van 4000Wp. Die brengen de 3000 kWh per jaar wel op. Krijg je dan 15 jaar €300, dat is dus €4500. Dat zijn dus de aankoopkosten van een installatie van 4000Wp.
Hoe wil men dat doen met mensen die al panelen hebben en er bijleggen. Etc. Hier horen we dus nooit meer iets van.
Het is maar een plan.Martin7182 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:30:
[...]
Onduidelijk "artikel". Dus met panelen gekocht in 2023 ben je de sjaak. Lekker eerlijk allemaal
Hoi!
Dit geeft Zonneplan aan in artikel in Solarmagazine.
Ten eerste lijkt mij juist de mensen die kiezen voor een dynamisch contract zich juist ook bezig houden met welke prijs voor stroom op welk moment van de dag wordt gerekend.
Ten Tweede is de prijs laag gedurende de nacht en een deel van de dag wanneer er veel "hernieuwbare productie" verwacht wordt.
Ten derde zeg ik dan, dat dit dan alleen in de nacht, dan als laadt periode gebruikt wordt omdat overdag de eigenaar van de auto die mee heeft voor het werk.
Dan is er nog steeds het normaal en dal tarief die daar ook in kan voorzien.
Het is dan ook een "wij van wc-eend bevelen wc-eend aan" weergave van de zaken.
Verderop wordt ook aangegeven dat klanten die geen juist geen rekening houden met het moment waarop de auto wordt geladen.
Het verschil tussen normaal en daltarief is nogal gering tegenwoordig of zelfs helemaal geen verschil. Het is toch wel jammer dat daar geen incentive vanuit gaat om op een tijdstip te laden dat de prijs aanzienlijk lager is. Dal uren zijn ook de uren in het weekeinde en op feestdagen dus dan geldt er dan 24 per dag het daltarief.
Anticiperend daarop zou er een derde tarief kunnen komen speciaal voor klanten die thuis de auto laden en dan zou naast het normaal en daltarief ook bijvoorbeeld een "thuislaad tarief" kunnen worden aangeboden.
Er zijn maar twee telwerken en dan al een klant moeten kiezen voor een daltarief of een thuislaadtarief in combinatie met het normaal tarief.
Het "thuislaad" tarief begint dan om middernacht tot loopt tot zeven uur in de ochtend. Het alleen kunnen laden gedurende de nacht is geen belemmering als de auto toch overdag thuis staat dan kan worden geladen vanuit eventueel aanwezige zonnepanelen.
De energiemaatschappijen zien er duidelijk meer in om klanten te pushen om een dynamisch contract te nemen. Ik zie een dynamisch contract als een gereedschap om het ondernemingsrisico bij de klanten neer te leggen.
Bron: https://solarmagazine.nl/...een-tijdens-goedkope-uren
Beron: https://www.gaslicht.com/...arief%20en%20dubbeltarief
Zou er nog enig perspectief zijn dat het Verlaagd tarief voor belasting op elektriciteit geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen (https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen) toch doorgaat na 1-1-2025?esphome schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:23:
9 op 10 elektrische rijders met dynamisch contract laadt alleen tijdens goedkope uren
Dit geeft Zonneplan aan in artikel in Solarmagazine.
Ten eerste lijkt mij juist de mensen die kiezen voor een dynamisch contract zich juist ook bezig houden met welke prijs voor stroom op welk moment van de dag wordt gerekend.
Ten Tweede is de prijs laag gedurende de nacht en een deel van de dag wanneer er veel "hernieuwbare productie" verwacht wordt.
Ten derde zeg ik dan, dat dit dan alleen in de nacht, dan als laadt periode gebruikt wordt omdat overdag de eigenaar van de auto die mee heeft voor het werk.
Dan is er nog steeds het normaal en dal tarief die daar ook in kan voorzien.
Het is dan ook een "wij van wc-eend bevelen wc-eend aan" weergave van de zaken.
Verderop wordt ook aangegeven dat klanten die geen juist geen rekening houden met het moment waarop de auto wordt geladen.
Het verschil tussen normaal en daltarief is nogal gering tegenwoordig of zelfs helemaal geen verschil. Het is toch wel jammer dat daar geen incentive vanuit gaat om op een tijdstip te laden dat de prijs aanzienlijk lager is. Dal uren zijn ook de uren in het weekeinde en op feestdagen dus dan geldt er dan 24 per dag het daltarief.
Anticiperend daarop zou er een derde tarief kunnen komen speciaal voor klanten die thuis de auto laden en dan zou naast het normaal en daltarief ook bijvoorbeeld een "thuislaad tarief" kunnen worden aangeboden.
Er zijn maar twee telwerken en dan al een klant moeten kiezen voor een daltarief of een thuislaadtarief in combinatie met het normaal tarief.
Het "thuislaad" tarief begint dan om middernacht tot loopt tot zeven uur in de ochtend. Het alleen kunnen laden gedurende de nacht is geen belemmering als de auto toch overdag thuis staat dan kan worden geladen vanuit eventueel aanwezige zonnepanelen.
De energiemaatschappijen zien er duidelijk meer in om klanten te pushen om een dynamisch contract te nemen. Ik zie een dynamisch contract als een gereedschap om het ondernemingsrisico bij de klanten neer te leggen.
Bron: https://solarmagazine.nl/...een-tijdens-goedkope-uren
Beron: https://www.gaslicht.com/...arief%20en%20dubbeltarief
Maar dan is het alleen de overheid die dat betaald. Differentiatie en zo dat de energieleverancier ook actief is en daarnaast is het met belastingen alleen geen sturing in tijd wanneer er optimaal geladen kan worden.FAQ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:30:
[...]
Zou er nog enig perspectief zijn dat het Verlaagd tarief voor belasting op elektriciteit geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen (https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen) toch doorgaat na 1-1-2025?
Ik hoorde nu op de radio van een netbeheerder dat vanaf 20:00 uur, het laden van een EV aanbevolen wordt om in de ochtend een volle accu te hebben.
Ja dat kan je stopzetten. Maar denk wel aan de boete bij voortijdig contract beëindiging.Woutertt schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:31:
Als je voor 3 jaar vastzet, maar toch in de tussentijd van het gas af wilt, kun je dan dat onderdeel van het contact stopzetten of betaal je 3 jaar de dure aansluitkosten voor gas door?
https://www.nu.nl/tech/63...-netto-teruglevering.html
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Om die redenen heb ik ook Energie Direct verlaten. Ik werd vorige week nog nagebeld waarom ik afscheid had genomen. Die mevrouw was geheel verbouwereerd om mijn antwoorden en geheel stil. Na ongeveer 10 a 15 jaar had ik afscheid genomen, omdat ik zonnepanelen had en naar dynamisch wilde. Dat hadden ze enkele maanden geleden niet. Nu wel, maar net even te laat voor mij.JJmac schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:36:
Essent komt met een coulance regeling.
https://www.nu.nl/tech/63...-netto-teruglevering.html
Ik begon mijn antwoord met de firma ED de hemel in te prijzen voor de goede afhandeling, app etc.
Geen trucjes en topics hier op Tweakers.
* copykat is heel blij dat mn GC 3 jaar contract zónder teruglever kosten en heeft Essent verlaten vanwege hun klant onvriendelijke methodes en valse voorwenselen door hun telemarketeers.Gerardus1956 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:26:
[...]
Om die redenen heb ik ook Energie Direct verlaten. Ik werd vorige week nog nagebeld waarom ik afscheid had genomen. Die mevrouw was geheel verbouwereerd om mijn antwoorden en geheel stil. Na ongeveer 10 a 15 jaar had ik afscheid genomen, omdat ik zonnepanelen had en naar dynamisch wilde. Dat hadden ze enkele maanden geleden niet. Nu wel, maar net even te laat voor mij.
Ik begon mijn antwoord met de firma ED de hemel in te prijzen voor de goede afhandeling, app etc.
Geen trucjes en topics hier op Tweakers.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb alleen ED verlaten omdat ze voor mij niet de juiste aanbieding hadden. De aanbieding die ze mij deden was voorzien van alle gegevens en kosten. Niks onvriendelijke methodes. Die hadden hier op Tweakers dan wel gestaan.copykat schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:12:
[...]
* copykat is heel blij dat mn GC 3 jaar contract zónder teruglever kosten en heeft Essent verlaten vanwege hun klant onvriendelijke methodes en valse voorwenselen door hun telemarketeers.
Reclame uitingen zijn altijd wat overdreven. Maar niets oneerlijks aan.
Dat jij en ik Essent/ED hebben verlaten komt omdat we voor een betere aanbieding hebben gekozen.
Goedemiddag,
Zojuist het aanbof van VEH ontvangen.
Frank Energie - Dynamisch/Variabel contract scheel wel heel veel tov Essen 1 of 3 jaar.
En nog meer met m'n hudige Budget Energie variable maand prijzen.
Heb nu sinds één jaar en een paar maanden 15 zonnepanelen en zou wel weg willen bij Budget Energie.
Is het aanbod van Frank Energie Dynamisch een goede keuze of beter voor 1 jaar vast van Essent gaan?
Alvast bedankt voor het meedenken.
[ Voor 5% gewijzigd door twist_tweak op 20-11-2024 15:23 ]
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
/f/image/BmElPCOUxV7vZZu2eW6Lq4uj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/W9r4X6S6CSA7CMCBpHNOGwco.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yHYgfj7bPoLg41pIFlXY2tg1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MD8OXEEtCYU0mWWZkbTG37wY.jpg?f=fotoalbum_large)