Euh nee, het toptarief is 45 cent/kWh productie.
Ik in dus niet eens aan toptarief.
En die regeling van productievergoeding was/is ook nog eens cumulatief met salderen (tot 2025 en vanaf dan is het afwachten wanneer je verplicht een DM krijgt). Maar dat laatste heb ik niet afgewacht en vrijwillig vervroegd overgestapt naar een DM wat me op jaarbasis honderden euro kosten bespaart.
Tot 2021 cumuleerde ik salderen + productievergoeding van 33 cent + laadvergoeding EV tussen 25 en 55 cent per kWh.
Wie betaalt die 33 productievergoeding dan? Ook de netbeheerder?

En hoezo krijg je voor een EV een extra productievergoeding? En je eigen stroom gaat in je auto, hoezo krijg je daar dan ook nog eens 30 cent voor

Euh ja, de netbeheerder. Dat zei ik nu al twee maal en nu voor de derde keer.
De netbeheerder betaalt een productievergoeding, de werkgever betaalt geen productievergoeding maar een forfaitaire vergoeding voor terugleveren stroom aan de EV van de leaseMij.
Waar die stroom vandaan komt maakt de werkgever niet uit. Die moet gewoon door de MID teller van de laadpaal lopen. De "verliezen" door "traag" te laden (om bv. max. aan zonneladen te doen) worden dus eveneens mee vergoed aan 30 cent/kWh.
Productievergoeding, salderen en laadvergoeding hebben niets met elkaar te maken en zijn dus idd volledig cumuleerbaar.
Lijkt me een geweldig land om PV te hebben dat België.
Nou nee.
De productievergoeding is alleen toepasbaar in Vlaanderen want het netbeheer is een gewestelijke materie. De laadvergoeding is dan weer federale materie en toepasbaar in België maar de meeste salarisauto's rijden rond in het rijkere deel van België en ook dat is Vlaanderen, meer bepaald de driehoek Gent-Antwerpen-Leuven.
De salderingsregeling is dan weer veel ruimhartiger en langlopender in Nederland en de teruggave energiebelasting kennen we hier ook niet. Nederland heeft dus eveneens zijn geweldige voordelen. Toch voor wie er (tijdig) gebruik van wil maken.
Jij krijgt 33 cent voor elke kWh die je aan de netbeheerder levert.
Yep, en geen belasting op verschuldigd en contractueel twintig jaar lang. duidelijker kan het toch niet zijn? Het is een productievergoeding geen leververgoeding. Wat ik daar mee doe (zelf opmaken, zelf opslaan, terugleveren aan het net, whatever, ... doet er niet toe. Alleen groene lokale energie produceren is voldoende om een productievergoeding uitgekeerd te krijgen. Er zit een MID meter op de PV installatie die elke geproduceerde kWh meet en per geproduceerde MWh geef je dat door aan de netbeheerder die vervolgens 330 € op je bankrekening overschrijft. No question asked.

Zodra je die in je auto stopt, lijkt het logisch dat je die 33 cent niet meer krijgt (je levert immers niks).
Jawel, ik lever elektriciteit aan de werkgever.
Voor iedere kWh die ik lever aan de werkgever krijg ik de forfaitaire CREG vergoeding (die nu rond de 30 cent/kWh schommelt). Heeft niets met de netbeheerder te maken maar met de overeenkomst met de werkgever.
Mijn netstroom kost me 20 cent/kWh. Laad ik van het net betaal ik 20 cent aan de energieleverancier en krijg ik 30 cent van de werkgever. Dat is 10 cent netto winst.
Laad ik vanuit PV (mijn PV installatie is al jaren geleden afbetaald) kost me de stroom niets* en krijg ik 30 cent/kWh, dat is dus pure winst bovenop de productievergoeding (want geproduceerd en in de accu van de EV gestopt).
* zou ik de overproductie van PV niet in de EV steken maar gewoon terugleveren aan het net krijg ik bovenop de productievergoeding van 33 cent de terugleververgoeding. Deze keer niet betaald door de netbeheerder noch de werkgever maar door de energieleverancier. Die vergoeding was voorgaand ejaren nog 20 cent/kWh en is dan gezakt over 11 naar 7,5 en vanaf volgend jaar naar 2 cent/kWh.
Dan heb ik er alle voordeel bij zoveel mogelijk in de EV te steken. Dan krijg ik bovenop de productievergoeding geen 2 cent maar 30 cent (of wat dan ook het forfaitaire tarief mag zijn. In 2025 mag de energieleverancier dan wel de terugleververgoeding naar beneden trekken maar de netkosten mogen met 31% stijgen wat weer een stijging van het forfaitaire CREG tarief zou kunnen inhouden wat in 2025 de vergoeding om in EV te laden weer zou doen stijgen doch waarbij de kosten van PV niet stijgen wegens al lang terugverdiend => nog meer netto opbrengst).
Ah, voor ik het vergeet te vermelden: thuis zonneladen doe ik uiteraard alleen tussen half februari en begin november. Dan is er immers overproductie en dan steek ik deze liever aan 30 cent/kWh in de EV dan aan 7,5 tot 2 cent netto terug te leveren aan het net.
Tussen november en februari heb ik geen overproductie en is alle PV productie welkom in het huishouden (en ga ik met de EV wel aan een destination charger laden) maar kom ik tijdens die maanden een 200-tal kWh tekort voor het huishouden. Dan gaat de EV als back up aan de woning terugleveren zodat die 200 kWh ook geen invloed heeft op mijn energierekening. Via het net zou die 200 kWh me immers 20 cent per kWh kosten en via V2H* kost me dat niets.
*maar ook dan moet je als tweaker eerst zelf initiatief nemen om V2L om te (laten) bouwen naar V2H want je hebt dan een ATS nodig.
Doorgaans gebeurt er weinig vanzelf.
Maar op een of andere manier eindig jij op +63 cent.
Yep, in de lagere school werd mij al aangeleerd dat 33 + 30 = 63.
Lijkt me nog altijd glasheldere basis rekenkunde.
Daar zit dus een gat tussen van 96 cent tussen.
Nope, dat is wat jij er om een of andere vreemde reden van blijft maken.
[
Voor 14% gewijzigd door
IvoB2 op 07-12-2024 15:43
]