Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:54

copykat

Good copy isn't bad

Gerardus1956 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:14:
[...]

Ik heb alleen ED verlaten omdat ze voor mij niet de juiste aanbieding hadden. De aanbieding die ze mij deden was voorzien van alle gegevens en kosten. Niks onvriendelijke methodes. Die hadden hier op Tweakers dan wel gestaan.
Reclame uitingen zijn altijd wat overdreven. Maar niets oneerlijks aan.

Dat jij en ik Essent/ED hebben verlaten komt omdat we voor een betere aanbieding hebben gekozen.
Nou niet helemaal. Een essent telemarker bood me een 3 jarig contract aan met de garantie dat het dan ging om saldering zonder terugleverkosten en toen ik eenmaal de contract details las bleek dit niet zo te zijn.
Die persoon had gelogen of een onwaarheid uit gebrek aan kennis uitgesproken.
Ik heb dat contract laten ontbinden na wat heen en weer gemail waarbij ik een officiele klacht heb ingediend en toen kreeg ik pas iemand die wist waar hij/zij het overhad. Uiteindelijk via hier die link gebruikt van GC.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 17:49
ik ben al een tijdje aan het kijken op gaslicht.com naar contracten voor vast voor 1 jaar. Het gas is in 1 week tijd bijna 9 cent verhoogd per m3

dit zijn mijn cijfers van afgelopen jaar:
afname normaal 1647 teruglevering 3178
afname dal 1381 teruglevering 1479
afname gas 1134

Ik zit bij greenchoice en ik heb 20 zonnepanelen (enphase en jinko 435wp)
Zouden jullie de gok nemen voor een dynamisch contract of bijvoorbeeld vattenfall voor 1 jaar vast zetten. Die komt steeds als goedkoopste eruit. Andere mogelijkheid is wachten tot na de winter en dan een contract afsluiten. Ik zit nu bij greenchoice en die is deze maand afgelopen en omgezet in variabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DTiR5U5pqxwfILLG12tfUVuVRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyhHZrXaxJjkUwOzCsEwFDf9.jpg?f=fotoalbum_large

en bij deze de VEH aanbieding ops basis van mijn verbruik. Ik denk dat ik naar vattenfall ga via gaslicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvRrUpdtHkzPO6AHrEjuxNZEKKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaz7ou4N1f57UXv5VsC8k1xj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door harrybeuker op 21-11-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door ArcticWolf op 21-11-2024 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-09 11:00
harrybeuker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:02:
ik ben al een tijdje aan het kijken op gaslicht.com naar contracten voor vast voor 1 jaar. Het gas is in 1 week tijd bijna 9 cent verhoogd per m3

dit zijn mijn cijfers van afgelopen jaar:
afname normaal 1647 teruglevering 3178
afname dal 1381 teruglevering 1479
afname gas 1134

Ik zit bij greenchoice en ik heb 20 zonnepanelen (enphase en jinko 435wp)
Zouden jullie de gok nemen voor een dynamisch contract of bijvoorbeeld vattenfall voor 1 jaar vast zetten. Die komt steeds als goedkoopste eruit. Andere mogelijkheid is wachten tot na de winter en dan een contract afsluiten. Ik zit nu bij greenchoice en die is deze maand afgelopen en omgezet in variabel

[Afbeelding]
Je kan het beide doen?
Gas vastzetten en stroom dynamisch.

Je hoeft die niet bij dezelfde aanbieder af te nemen!
Wel kan het soms beter zijn omdat je dan een welkomstkorting krijgt.

Gas zal niet goedkoper worden de komende tijd gok ik zo met alles wat er gebeurd in de wereld...

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

• screamhouse
  • Laatst online: 13-09 11:49
Mijn GC contract loop 31 mei af. Als ik nu overstap naar VEH gaat het dan pas aan het einde van het contract in of kan het al eerder? Aangezien 31 mei langer is dan 6 maanden, heb ik sowieso een overstapboete (nog wel oude regels)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:25
screamhouse schreef op donderdag 21 november 2024 @ 06:48:
Mijn GC contract loop 31 mei af. Als ik nu overstap naar VEH gaat het dan pas aan het einde van het contract in of kan het al eerder? Aangezien 31 mei langer is dan 6 maanden, heb ik sowieso een overstapboete (nog wel oude regels)
Onder de oude regels mag je in de laatste 14 dagen van je contract overstappen zonder daarvoor de boete te hoeven betalen.

De vorige keer bij VEH moest men bij de aanvraag van het contract zeggen dat de einddatum van het huidige contract max. 6 maanden in de toekomst lag, om te voorkomen dat het nieuwe contract al binnen 4-8 weken in zou gaan. Ook kon men toen na de aanvraag bij Vandebron nog in het account daar de ingangsdatum wijzigen (tot max. 6 maanden nadat Vandebron de aanvraag had verwerkt).

Zo te zien zou je dus de einddatum/ingangsdatum op 21 mei kunnen zetten.

• screamhouse
Dan is de vraag of met ruim 20 cent verschil de m3 het niet slimmer is om de opzegboete te pakken en zsm over te stappen. De dure gasmaanden zijn toch Dec, Jan en Feb.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
areyouben schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:19:
[...]

Onder de oude regels mag je in de laatste 14 dagen van je contract overstappen zonder daarvoor de boete te hoeven betalen.

De vorige keer bij VEH moest men bij de aanvraag van het contract zeggen dat de einddatum van het huidige contract max. 6 maanden in de toekomst lag, om te voorkomen dat het nieuwe contract al binnen 4-8 weken in zou gaan. Ook kon men toen na de aanvraag bij Vandebron nog in het account daar de ingangsdatum wijzigen (tot max. 6 maanden nadat Vandebron de aanvraag had verwerkt).

Zo te zien zou je dus de einddatum/ingangsdatum op 21 mei kunnen zetten.
Ik ben overgestapt zonder boete, op 1 of andere manier. Had wel een contract met boete, maar blijkbaar is er niets gerekend (ook de tool gaf aan dat er geen boete was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
screamhouse schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:37:
Dan is de vraag of met ruim 20 cent verschil de m3 het niet slimmer is om de opzegboete te pakken en zsm over te stappen. De dure gasmaanden zijn toch Dec, Jan en Feb.
Dat kun je uitrekenen als je je verbruik voor de komende maanden weet :)

• screamhouse
Normaal wel, maar ga 5 dec verhuizen, dus nog geen idee :)

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:25
screamhouse schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:23:
Normaal wel, maar ga 5 dec verhuizen, dus nog geen idee :)
Als je alleen met gas te vroeg overstapt, is de boete € 50. Dan moet je bij €0,20 verschil per kuub 250m3 gas verstoken voor je die boete eruit hebt. Bij ook overstappen met elektra 2x die boete dus 500m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:24
In maart '25 loopt mijn Greenchoice 3 jaar contract af, het bekende contract wat vele van ons hebben, of hebben gehad.

Ik ben zojuist overgestapt naar de VEH Essent 1 jaar contract deal. Wat ook in gaat in maart '25 Ben erg benieuwd hoe dit uitpakt...

-Geen gas
-9 zonnepaneeltjes
-Terug levering van maart '23 tot feb '24 1200 kwh normaal, en 600kwh dal.

Tot op heden, en tot Maart '25 let ik niet op mijn eigen (zonne) verbruik, Als in Maart '25 Essent in gaat ga ik dat wel doen, dan ga ik proberen zo veel mogelijk zonne-energie zelf te gebruiken.

Door de bomen zie je het bos niet meer zeg.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:52

Roy

Hobbies?

Dacuuu schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:44:
In maart '25 loopt mijn Greenchoice 3 jaar contract af, het bekende contract wat vele van ons hebben, of hebben gehad.

Ik ben zojuist overgestapt naar de VEH Essent 1 jaar contract deal. Wat ook in gaat in maart '25 Ben erg benieuwd hoe dit uitpakt...

-Geen gas
-9 zonnepaneeltjes
-Terug levering van maart '23 tot feb '24 1200 kwh normaal, en 600kwh dal.

Tot op heden, en tot Maart '25 let ik niet op mijn eigen (zonne) verbruik, Als in Maart '25 Essent in gaat ga ik dat wel doen, dan ga ik proberen zo veel mogelijk zonne-energie zelf te gebruiken.

Door de bomen zie je het bos niet meer zeg.. :X
Zelfde hier, ik heb tot jan 2025 Greenchoice, maar ben net verhuisd naar een woning met veel zonnepanelen (32) en een hybride warmtepomp. Ik heb geen idee wat mijn verbruik gaat zijn (vorige bewoner woonde er alleen, en ik met een gezin met 2 kinderen, dus daar kan ik ook niet mee vergelijken). Daarnaast overweeg ik volgend jaar een elektrische auto te kopen.

Dus ik denk dat ik maar voor het 1-jarige Essent VEH aanbod ga, en dan volgend maar zien hoe het loopt.

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:35
Roy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:07:
[...]

Zelfde hier, ik heb tot jan 2025 Greenchoice, maar ben net verhuisd naar een woning met veel zonnepanelen (32) en een hybride warmtepomp. Ik heb geen idee wat mijn verbruik gaat zijn (vorige bewoner woonde er alleen, en ik met een gezin met 2 kinderen, dus daar kan ik ook niet mee vergelijken). Daarnaast overweeg ik volgend jaar een elektrische auto te kopen.

Dus ik denk dat ik maar voor het 1-jarige Essent VEH aanbod ga, en dan volgend maar zien hoe het loopt.
Zojuist mail van VEH, het aanbod van Essent met 3 jarig kontrakt is “ uitverkocht”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
op een ander email adres kreeg ik nu ook een aanbod, maar iets minder voordelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:35
Hans4545 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:10:
[...]

Zojuist mail van VEH, het aanbod van Essent met 3 jarig kontrakt is “ uitverkocht”
Ook 1 jarige kontrakten zijn “ uitverkocht “

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
bifi_G60 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:42:
Nou ik klik nu mijn persoonlijk aanbod aan die ik heb ontvangen ->

Geen vaste contracten voor zonnepaneeleigenaren beschikbaar
Door grote interesse zijn de vaste contracten voor zonnepaneeleigenaren nu uitverkocht. We doen ons best om dit type contract weer aan te bieden.

Er zijn nog enkele 1-jarige contracten beschikbaar voor niet-zonnepaneeleigenaren. Het dynamische contract is ook nog beschikbaar.
Ik vond het ook raar klinken toen door omstandigheden de energie leverancier niet het aangegane contract kon nakomen en toen ik die later toch wilde laten ingaan kreeg ik te horen dat mijn contract verkocht was....

Hmmm blijkt dus dat vaste contracten als het ware hetzelfde zijn als herverzekeren. Vandaar dat je een boete moet betalen als je eerder opzegt. De energieleverancier moet zijn immers voor de periode van het aangegane contract de 'premie' voldoendie moeten zij ook betalen als jij in de tussentijd opzegt.

Ik weet zo niet of een contract die niet compleet is uitgediend door de klant ook nog weer verhandelbaar is. Dan zou een nieuwe klant dan een restdeel kunnen krijgen met een nieuwe periode.

Dus een opgezegd contract van 8 maanden en 16 maanden nieuw, maakt dan een nieuw contract van 2 jaar.

Het herverzekerde deel behelst de kosten per kWh en dan voor een bepaalde periode. Het risico voor de energieleverancier is zo erg klein omdat prijsstijgingen in de markt door een ander partij gedragen wordt.

De energieleverancier willen dan ook ERG graag vaste contracten verkopen omdat het prijsrisico voor hun laag is. Als het herverzekeren momenteel veel kost dan zullen er meer contracten voor onbepaalde verkocht worden en dan 'parkeert' de energieleverancier als het ware de klant.

Kan iemand met kennis van de energie markt bevestigen of mijn zienswijze ook staaft met de werkelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:50
Net ook via VEH het 3 jaar aanbod gedaan bij Essent.
Had bij aanmelden bij VEH 11 december als einddatum staan, bij het accepteren stond dit ook. Vervolgens in de mail van Essent staat opeens 27 december, terwijl in de VEH FAQ dit staat:
Contract voor bepaalde tijd
Je vult de einddatum van jouw lopende energiecontract in. Je kunt overstappen zonder opzegvergoeding wanneer je huidige contract binnen het overstapvenster afloopt. Je nieuwe contract start dan aansluitend op je huidige contract.
Trekt Essent dit automatisch recht of moet ik er achteraan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 10:16
Pino112 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:05:
Net ook via VEH het 3 jaar aanbod gedaan bij Essent.
Had bij aanmelden bij VEH 11 december als einddatum staan, bij het accepteren stond dit ook. Vervolgens in de mail van Essent staat opeens 27 december, terwijl in de VEH FAQ dit staat:

[...]

Trekt Essent dit automatisch recht of moet ik er achteraan?
Maandje opzegtermijn bij je huidige leverancier ben je zo snel even vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:50
Catdogsf schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:27:
[...]

Maandje opzegtermijn bij je huidige leverancier ben je zo snel even vergeten...
Dat zal het zijn ja. :)
Is niet anders, wilde per se wachten op het aanbod dus eerder kon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
esphome schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:24:
Hmmm blijkt dus dat vaste contracten als het ware hetzelfde zijn als herverzekeren. Vandaar dat je een boete moet betalen als je eerder opzegt. De energieleverancier moet zijn immers voor de periode van het aangegane contract de 'premie' voldoendie moeten zij ook betalen als jij in de tussentijd opzegt.
Heeft niets met verzekeren te maken.
Als ze een contract afsluiten moeten ze dit afdekken. Dus kopen ze een (lang) termijn contract welke dit afdekt.
Uiteraard doen ze dit niet per contract maar per x aantal contracten. Daarom kunnen ze ook uitverkocht raken (voor die prijs).
Daarom moet je ook een boete betalen bij contractbreuk, ze hebben de energie al ingekocht. Behalve als de tarieven op dat moment hoger zijn dan het contract. Dan kunnen ze het voor een volgende klant gebruiken omdat die een hoger bedrag betaald dan waarvoor ze het hebben ingekocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
jobr schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:17:
[...]
Heeft niets met verzekeren te maken.
Als ze een contract afsluiten moeten ze dit afdekken. Dus kopen ze een (lang) termijn contract welke dit afdekt.
Uiteraard doen ze dit niet per contract maar per x aantal contracten. Daarom kunnen ze ook uitverkocht raken (voor die prijs).
Daarom moet je ook een boete betalen bij contractbreuk, ze hebben de energie al ingekocht. Behalve als de tarieven op dat moment hoger zijn dan het contract. Dan kunnen ze het voor een volgende klant gebruiken omdat die een hoger bedrag betaald dan waarvoor ze het hebben ingekocht..
Dank voor de uitleg en zie toch wel de overeenkomst tussen beiden, omdat het risico bij een derde partij is ondergebracht. Het risico hier is dan eventuele prijsstijgingen van de energieprijs.

De derde partij kan dan wel weer winst maken omdat zij nog groter inkopen of dat de prijs van energie gaat dalen terwijl zij anticiperend daarop voor een kortere termijn hadden ingekocht.

• jobr
esphome schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:07:
Dank voor de uitleg en zie toch wel de overeenkomst tussen beiden, omdat het risico bij een derde partij is ondergebracht. Het risico hier is dan eventuele prijsstijgingen van de energieprijs.

De derde partij kan dan wel weer winst maken omdat zij nog groter inkopen of dat de prijs van energie gaat dalen terwijl zij anticiperend daarop voor een kortere termijn hadden ingekocht.
Er is eigenlijk geen sprake van een derde partij. De "derde partij" is de energie producent. Die kopen niets in, die produceren het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 12:48
Beste allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het kijken en aan het zoeken maar heb volgens mij veel gemist in de laatste ontwikkelingen m.b.t. salderen / terugbetalen e.d.
Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer momenteel.

Het verbruik van afgelopen jaar:
1227 kWh verbruik in de normale uren
2233 kWh verbruik in de dal uren
402 m³ gas
2867 kWh opgewekte stroom (kan niet zien hoeveel in normaal/dal)

Ik heb een slimme meter maar heb deze al jaren op enkeltarief staan.
Essent heeft volgens mij (als ik mij niet vergis) ook de opgewekte stroom in het normaal tarief verrekend in de daluren. Dit lijkt mij alleen maar fijn aangezien wij, net als de meesten, de meeste stroom gebruiken in de daluren.

Het aanbod van Essent:
Stroom per kWh
normaal 1 t/m 2.900 kWh € 0,28109 per kWh
dal 1 t/m 2.900 kWh € 0,27867 per kWh
normaal 2.901 t/m 10.000 kWh € 0,28109 per kWh
dal 2.901 t/m 10.000 kWh € 0,27867
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,36022

Teruglevering
2751 t/m 3000 kWh
Terugleverkosten (per dag) € 1,02116

Gas per m³
1 t/m 1.000 m3 € 1,36078 per m³
1.001 t/m 170.000 m3 € 1,36078
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,26183

Goed om te weten.
Je betaalt een termijnbedrag van € 106,- per maand.

Als ik dezelfde gegevens invul op Gaslicht of Energiekiezer (als voorbeeld) zie ik maandbedragen bij een jaarcontract vanaf €70,- bij Vattenfall, waarbij de anderen gemiddeld rond de €80,- zijn.

Ik wil uiteraard geen dief van mijn eigen portemonnee zijn. Essent lijkt toch echt te duur te zijn nu.
Of zitten er haken en ogen aan bij andere leveranciers waarbij ik nu bij Essent wel voordeel van heb?

En is het verstandig om de meter gewoon op enkeltarief te laten staan zoals nu?

Hopend op een inzicht van buitenaf, want zoals gezegd zie ik het even niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Xtinction89 op 01-12-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Essent is ook diegene die al jaren een bijzonder lage terugleververgoeding gaf aan hun klanten. Ik ben toen ik zonnepanelen kreeg meteen vertrokken bij Essent wat ik ben immers ook geen dief van mijn portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspertd
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-08 18:19
Ok, even een hulpvraag, aangezien ik door de energiebomen het bos niet meer zie.

Ik heb de VEH 1 jaars aanbod geaccepteerd, maar kan tot morgen nog afzeggen. Ik twijfel of dit nu voor mij het handigst is, of toch voor dynamisch moet gaan? Hoop op wat advies van de experts hier...
  • In bezit van elektrische auto en oplader op eigen terrein, kan dus goed in dal laden (als de auto er staat)
  • Behendig in automatisering, dus kan eea automatiseren wanneer te draaien/laden
  • Ik neem meer af dan ik terug lever.
Verbruik:
Normaal: 2136 kWh
Dal: 6301 kWh
Totaal = 9734 kWh

Teruglevering:
Normaal: -2022 kWh
Dal: -885 kWh
Totaal = -2907 kWh

Gas:
1927 m3

Tarievenblad VEH:
https://imgur.com/a/eG0PIGx

[ Voor 12% gewijzigd door jaspertd op 02-12-2024 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:28
esphome schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:18:
Essent is ook diegene die al jaren een bijzonder lage terugleververgoeding gaf aan hun klanten. Ik ben toen ik zonnepanelen kreeg meteen vertrokken bij Essent wat ik ben immers ook geen dief van mijn portemonnee.
Ik ook, maar met de invoering van de terugleverkosten ben ik toch weer overgestapt naar Essent. Heb dan wel een lage TLV, maar heb geen terugleverkosten.

Nadeel: terugverdientijd is een stuk langer geworden.
Voordeel: ik kan mijn stroom gebruiken zoals ik het wil. Ik laad mijn zakelijke auto ook gewoon vaker thuis op (waar ik geen vergoeding voor krijg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 19:56
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb panelen, ik heb een EV en ik moet straks in februari een nieuw contract. Dan zit ik dus vast aan terugleverkosten.

Nu heb ik de auto pas heel kort, dus geen idee wat dat doet met in de zomer laden, en dan over een heel jaar gezien, want daar kom ik nu gewoon niet aan nog. Je hebt dus energieleveranciers die werken met staffels, maar ook die het gewoon per kWh rekenen.

Ik vraag me wat voordeliger is. Ik heb geen idee hoeveel ik ga terugleveren nu ik die auto heb, ik heb alleen cijfers zonder auto. Want per kWh weet je zeker dat je precies betaald voor wat je hebt terug geleverd, en dus niet voor wat je niet hebt terug geleverd.

Maar omdat ik best veel teruglever zit ik dus ook vrij hoog in de kosten wat dat betreft. We praten over (zonder auto) ergens rond de 5000 kWh teruglevering. Dat zal met auto een stuk lager zijn, maa dus geen inzicht in hoeveel.

Dan heb je daarnaast ook nog leveranciers die doen aan zgn slim laden, dus dat je blijkbaar wat centen krijgt voor de energie die je in je auto stopt op de goedkope momenten. Ik zie simpelweg door de bomen het bos niet meer.

Ik weet niet of dit het juiste topic daarvoor is, anders hoor ik het graag.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@Just_A_User afhankelijk van auto en rijgedrag kan je rekenen op 6 km per kWh.
Dus als je in de zomer 10 kWh aan overschot opslurpt in de auto kost het ongeveer 60 km rijden om het te gebruiken. Zo kan je inschatten of het een beetje een deuk in de teruglevering kan slaan. De auto moet dan ook op he eigen oprit staan als de zon schijnt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lastige keuze: we hebben een jaarcontract tot januari, maar 10 van de 12 maanden liepen bij ons oude huis zonder zonnepanelen. Die hebben we nu in het nieuwe huis dus wel.

Opbrengst ongeveer 3.400 kWh per jaar, verbruik ongeveer 1.700 kWh per jaar. Ik kan natuurlijk een wasje draaien of de droger aanzetten als de zon schijnt, maar verder valt er aan deze kant weinig te besparen tijdens zonuren. We gaan een nieuwe auto kopen, maar wanneer is nog niet bekend en ook niet of dat een benzine-auto wordt of een EV.

Is dynamisch (in het geval van een benzine-auto) en ons verbruik verstandig of beter nog voor een jaarcontract kiezen. Via vergelijkingssites kom ik nu op Greenchoice (zit ik ook voor gas) waarbij het jaarbedrag op -120 euro staat. Als ik sec daar naar kijk is dat natuurlijk interessant genoeg, met dynamisch kom ik op -400 euro, maar daarvoor moet ik dan wel 'aan het werk'.

Wat zouden jullie adviseren?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik heb dus gisteren even naar Greenchoice gebeld, omdat zij aan 'Slim Laden' doen, maar toen ik vroeg wat hun vergoeding was per slim geladen kWh wisten ze het niet en moest ik doorverbonden worden en en en. Ik weet het nu nog steeds niet.

Hoe kun je nou niet weten wat die vergoeding is als bedrijf zijnde, als je het wel aanbiedt.

[ Voor 5% gewijzigd door Just_A_User op 03-12-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:28
Just_A_User schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:25:
Ik heb dus gisteren even naar Greenchoice gebeld, omdat zij aan 'Slim Laden' doen, maar toen ik vroeg wat hun vergoeding was per slim geladen kWh wisten ze het niet en moest ik doorverbonden worden en en en. Ik weet het nu nog steeds niet.

Hoe kun je nou niet weten wat die vergoeding is als bedrijf zijnde, als je het wel aanbiedt.
Engie biedt het ook aan: https://www.engie.nl/product-advies/slim-laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 10:16
Xtinction89 schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:06:
Beste allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het kijken en aan het zoeken maar heb volgens mij veel gemist in de laatste ontwikkelingen m.b.t. salderen / terugbetalen e.d.
Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer momenteel.

Het verbruik van afgelopen jaar:
1227 kWh verbruik in de normale uren
2233 kWh verbruik in de dal uren
402 m³ gas
2867 kWh opgewekte stroom (kan niet zien hoeveel in normaal/dal)

Ik heb een slimme meter maar heb deze al jaren op enkeltarief staan.
Essent heeft volgens mij (als ik mij niet vergis) ook de opgewekte stroom in het normaal tarief verrekend in de daluren. Dit lijkt mij alleen maar fijn aangezien wij, net als de meesten, de meeste stroom gebruiken in de daluren.

Het aanbod van Essent:
Stroom per kWh
normaal 1 t/m 2.900 kWh € 0,28109 per kWh
dal 1 t/m 2.900 kWh € 0,27867 per kWh
normaal 2.901 t/m 10.000 kWh € 0,28109 per kWh
dal 2.901 t/m 10.000 kWh € 0,27867
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,36022

Teruglevering
2751 t/m 3000 kWh
Terugleverkosten (per dag) € 1,02116

Gas per m³
1 t/m 1.000 m3 € 1,36078 per m³
1.001 t/m 170.000 m3 € 1,36078
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,26183

Goed om te weten.
Je betaalt een termijnbedrag van € 106,- per maand.

Als ik dezelfde gegevens invul op Gaslicht of Energiekiezer (als voorbeeld) zie ik maandbedragen bij een jaarcontract vanaf €70,- bij Vattenfall, waarbij de anderen gemiddeld rond de €80,- zijn.

Ik wil uiteraard geen dief van mijn eigen portemonnee zijn. Essent lijkt toch echt te duur te zijn nu.
Of zitten er haken en ogen aan bij andere leveranciers waarbij ik nu bij Essent wel voordeel van heb?

En is het verstandig om de meter gewoon op enkeltarief te laten staan zoals nu?

Hopend op een inzicht van buitenaf, want zoals gezegd zie ik het even niet meer.
1 simpel advies: ga weg bij Essent, tarieven zijn te hoog, kan je ergens anders veel voordeliger krijgen. Denk ook eens aan aparte contracten 1 vaste voor gas en 1 voor stroom bv dynamisch. (Ikzelf zit qua gas vast bij GC 1 jaar en dynamisch bij Zonneplan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
Just_A_User schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:25:

GC geeft daar geen vergoeding voor.
Ze bieden het alleen aan icm een dynamisch contract, ofwel zo kun je laden wanneer tarieven laag zijn.
Wat essent aanbiedt is wel een korting van een paar cent per kWh, maar dat is voor mensen met een vaste kWh prijs dus zonder dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
ASW1 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:58:
[...]

GC geeft daar geen vergoeding voor.
Ze bieden het alleen aan icm een dynamisch contract, ofwel zo kun je laden wanneer tarieven laag zijn.
Wat essent aanbiedt is wel een korting van een paar cent per kWh, maar dat is voor mensen met een vaste kWh prijs dus zonder dynamisch contract.
Ah, dan hoeven we daar dus niet heen. Ik zit momenteel bij Engie, maar hun maandbedrag ligt 2x zo hoog dan bij bijvoorbeeld een Delta, maar die hebben dan weer geen slim laden. GC heeft dat wel, maar hebben daar dus geen vergoeding voor.

Delta doet dan weer aan staffels, waar GC een tarief per kWh rekent voor teruglevering. Beiden zijn op jaar een stuk goedkoper dan Engie, die mij nu een verlenging aanbieden, maar Delta komt per maand met dezelfde cijfers op 18 euro, GC op 25 euro en Engie op 42 euro per maand. Dan heeft Engie wel 3ct per kWh slim laden, maar dat levert geen 17 euro per maand op, dus bij Engie blijven is niet het meest ideale.

Aangezien GC geen vergoeding geeft voor slim laden hoef ik daarvoor dan ook niet uit te wijken naar GC, dus komt het neer op het goedkoopste, en dat lijkt dan Delta te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Had gedacht dit jaar wat zonnepanelen aan te schaffen maar niet door gegaan en zal volgend jaar ook niet gebeuren.
Nu dynamisch gas (anwb, 680m3) en electra (tibber, 2200kwh).

Zit toch te denken om voor een vast contract te gaan omdat ik weinig kan sturen qua stroom en gasprijs nu oploopt.

Zijn er redenen om niet voor vast te gaan?
- geen EV, warmtepomp of zonnepanelen
- naast vaatwasser en wasmachine geen grootverbruikers die ik kan sturen. Eten koken ga ik niet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 20:02
jassie256 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:00:
Had gedacht dit jaar wat zonnepanelen aan te schaffen maar niet door gegaan en zal volgend jaar ook niet gebeuren.

Zit toch te denken om voor een vast contract te gaan omdat ik weinig kan sturen qua stroom en gasprijs nu oploopt.

- naast vaatwasser en wasmachine geen grootverbruikers die ik kan sturen. Eten koken ga ik niet aanpassen.
Zou het ook niet doen! Je bent beter af met je geld op een deposito en rente dan met panelen op dit moment. De boete heeft panelen de nek omgedraaid. Mensen die nu nog panelen nemen gaan heel lang over terugverdienen doen als dat al ooit gebeurd. Ik ben pas in 2042 beter als wanneer ik gewoon geld op een 20 jaar deposito had gezet. En die van mij liggen er sinds nov 2022...

Het voordeel van vast is de zekerheid. Met variabel of dynamische ga je gewoon nooit weten wat je gaat betalen komende jaren. Wil je dus zekerheid en de garantie dat je weet wat je betaald dan is vast een voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 00:19
Just_A_User schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:08:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb panelen, ik heb een EV en ik moet straks in februari een nieuw contract. Dan zit ik dus vast aan terugleverkosten.

Nu heb ik de auto pas heel kort, dus geen idee wat dat doet met in de zomer laden, en dan over een heel jaar gezien, want daar kom ik nu gewoon niet aan nog. Je hebt dus energieleveranciers die werken met staffels, maar ook die het gewoon per kWh rekenen.

Ik vraag me wat voordeliger is. Ik heb geen idee hoeveel ik ga terugleveren nu ik die auto heb, ik heb alleen cijfers zonder auto. Want per kWh weet je zeker dat je precies betaald voor wat je hebt terug geleverd, en dus niet voor wat je niet hebt terug geleverd.

Maar omdat ik best veel teruglever zit ik dus ook vrij hoog in de kosten wat dat betreft. We praten over (zonder auto) ergens rond de 5000 kWh teruglevering. Dat zal met auto een stuk lager zijn, maa dus geen inzicht in hoeveel.

Dan heb je daarnaast ook nog leveranciers die doen aan zgn slim laden, dus dat je blijkbaar wat centen krijgt voor de energie die je in je auto stopt op de goedkope momenten. Ik zie simpelweg door de bomen het bos niet meer.

Ik weet niet of dit het juiste topic daarvoor is, anders hoor ik het graag.
Beter ga je dynamisch

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 00:19
jassie256 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:00:

Je kan juist beter nu panelen aanschaffen die zijn spotgoedkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:31
computerjunky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 02:47:
[...]

Zou het ook niet doen! Je bent beter af met je geld op een deposito en rente dan met panelen op dit moment. De boete heeft panelen de nek omgedraaid. Mensen die nu nog panelen nemen gaan heel lang over terugverdienen doen als dat al ooit gebeurd. Ik ben pas in 2042 beter als wanneer ik gewoon geld op een 20 jaar deposito had gezet. En die van mij liggen er sinds nov 2022...

Het voordeel van vast is de zekerheid. Met variabel of dynamische ga je gewoon nooit weten wat je gaat betalen komende jaren. Wil je dus zekerheid en de garantie dat je weet wat je betaald dan is vast een voordeel.
Je blijft je stokpaardje maar herhalen. Je berekening kan echt niet kloppen. Alles wat je hierboven schrijft zijn slechte adviezen. Ik zal niemand aanraden om een 20 jarige deposito te nemen. De inflatie vreet meer dan 100 % van je winst op.

Leg ook gerust je gunstige dak vol met panelen. Een paar meer kost relatief weinig meer. Je verdient er meer mee dan de (negatieve) deposito.

En waarom een vast contract aanraden. Dat is voor angsthazen of echt voor mensen die geen enkel financieel risico kunnen veroorloven. Steeds meer mensen gaan over op dynamisch. Dat zijn dan wel de krenten uit de pap voor de energiemaatschappijen. Mensen die overblijven voor de maatschappijen met vaste contracten zijn de slechte klanten. Gevolg zal zijn dat die contracten steeds duurder moeten worden.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gerardus1956 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:25:
[...]

Je blijft je stokpaardje maar herhalen. Je berekening kan echt niet kloppen. Alles wat je hierboven schrijft zijn slechte adviezen. Ik zal niemand aanraden om een 20 jarige deposito te nemen. De inflatie vreet meer dan 100 % van je winst op.

Leg ook gerust je gunstige dak vol met panelen. Een paar meer kost relatief weinig meer. Je verdient er meer mee dan de (negatieve) deposito.

En waarom een vast contract aanraden. Dat is voor angsthazen of echt voor mensen die geen enkel financieel risico kunnen veroorloven. Steeds meer mensen gaan over op dynamisch. Dat zijn dan wel de krenten uit de pap voor de energiemaatschappijen. Mensen die overblijven voor de maatschappijen met vaste contracten zijn de slechte klanten. Gevolg zal zijn dat die contracten steeds duurder moeten worden.
Panelen leggen is ook niet per se een winstgevend idee, het hangt volledig af van het gebruik, de ligging en de installatiekosten.

Zonder verder te rekenen bij gebrek aan volledige informatie zijn panelen waarschijnlijk gunstig bij relatief veel direct gebruik (bv laadpaal) , goede ligging (alles behalve Noord en weinig bomen) en lage kostprijs (ruim onder de 1 euro per wp, of het er nou 10 of 50 zijn).

Nu dure panelen leggen op ongunstig dak, of rekenen met prijzen uit 2022 zoals hierboven is niet of minder gunstig. Dan kun je beter 20 jaar beleggen, dat zal waarschijnlijk meer opleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 04-12-2024 09:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:36
[...]

Ach, de eigen situatie extrapoleren naar de gehele gemeenschap is niet zo handig van @computerjunky .

Behalve de inflatie heb je ook nog de blauwe enveloppen centrale die jaarlijks een greep in de box3 kas doet en je moet je kansen toch ook spreiden.

Voorlopig (hoe lang is dit?) hebben de energie leveranciers toch nog wel genoeg aan die fijne Terug Lever Boete die zij zo broodnodig hebben om uit de kosten te blijven :X

Mijn schoen is al te klein gebleken dit jaar, had beter het gehele assortie kunnen neerzetten.
De doos met een Sessy is niet bepaald klein :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
[...]

Ik heb het al meerdere keren uitgerekend en laten zien dat het voordeliger is zonder salderen. Dat mensen dat niet willen inzien en doen als of gemiste rente geen feit is kan ik niets aan doen. De cijfers zijn bekend en iedereen kan het narekenen.
Had je zelf ook even kunnen doen hier om te laten zien waar je op uit komt.

En ik beveel helemaal geen vast contract aan, ik stel alleen dat het zekerheid geeft. Je moest eens weten hoeveel mensen afgelopen 4 jaar flink beter af geweest zijn met een vasg contract of geen enkele financiële stress gehad hebben door hun vaste contract. Sommige mensen houden gewoon niet van gokken of onzekerheid en betalen daar graag een paar euro voor. Dat is voor iedereen zelf om te beslissen. En als de meeste mensen straks dynamische zouden zijn kan het ook zo zijn dat juist die duurder worden omdat daar meer geld te halen valt. Dat blijft speculeren. De leveranciers zijn onvoorspelbaar en hebben laten zien alles voor de winst te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Simpel360 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:46:
[...]

Ach, de eigen situatie extrapoleren naar de gehele gemeenschap is niet zo handig van @computerjunky .

Behalve de inflatie heb je ook nog de blauwe enveloppen centrale die jaarlijks een greep in de box3 kas doet en je moet je kansen toch ook spreiden.

Voorlopig (hoe lang is dit?) hebben de energie leveranciers toch nog wel genoeg aan die fijne Terug Lever Boete die zij zo broodnodig hebben om uit de kosten te blijven :X

Mijn schoen is al te klein gebleken dit jaar, had beter het gehele assortie kunnen neerzetten.
De doos met een Sessy is niet bepaald klein :*)
Mijn situatie heeft :

- btw teruggave.
- paar jaar volledig salderen.

En nog is het niet rendabel. Iemand die dus NU nog panelen neemt is nog veel slechter af met contracten met boetes omdat er effectief niet te salderen is en je dus een groot aandeel teruglevering misloopt.

Iedereen kan zelf uitrekenen wat ze opleveren en wat je over 20 jaar aan extra omvormer en gemiste rentes verliest en uet feit dat je dan na die 20 jaar nog steeds je inleg hebt. De inflatie doet er niet toe want na 20 jaar zijn je panelen niets meer waard maar je geld nog wel.

Box 3 is alleen interessant als je echt heel veel spaargeld hebt. Dat is voor gezinnen meer als 65k. Bijna niemand heeft even 65k rondslingeren.

Ipv mensen die mijn data/mening afschieten kunnen ze beter zelf even gaan rekenen en laten zien hoe zij wel op een positief scenario uit komen ik kan wat rom is niet recht rekenen. Je moet echt een verdomd slecht contract voor hele lange tijd hebben wil je het terug verdienenen volgens al mijn scenarios en berekeningen. De paar die het geprobeerd hebben kwamen achteraf met het verhaaltje "il hoef niet alles terug te verdienen vergroening is ook wat waard" of "ik doe mijn bijdrage voor de toekomst". Maar daar koop ik niets voor en eet ik niet van. Dat sommige mensen hun geld meerdere keren kunnen uitgeven is prima maar met gebakken lucht betaal ik geen rekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
computerjunky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:42:
[...]

Ik heb het al meerdere keren uitgerekend en laten zien dat het voordeliger is zonder salderen. Dat mensen dat niet willen inzien en doen als of gemiste rente geen feit is kan ik niets aan doen. De cijfers zijn bekend en iedereen kan het narekenen.

En ik beveel helemaal geen vast contract aan, ik stel alleen dat het zekerheid geeft. Je moest eens weten hoeveel mensen afgelopen 4 jaar flink beter af geweest zijn met een vasg contract of geen enkele financiële stress gehad hebben door hun vaste contract. Sommige mensen houden gewoon niet van gokken of onzekerheid en betalen daar graag een paar euro voor. Dat is voor iedereen zelf om te beslissen. En als de meeste mensen straks dynamische zouden zijn kan het ook zo zijn dat juist die duurder worden omdat daar meer geld te halen valt. Dat blijft speculeren. De leveranciers zijn onvoorspelbaar en hebben laten zien alles voor de winst te doen.
De leveranciers zijn juist zeer voorspelbaar O-)

Sinds de liberalisering van de e-markt zijn er investeerders geweest die groot geld zagen en voor miljarden leveranciers (met eigen productie) opkochten. In de tijd die volgde zijn er op deze investeringen miljarden afgeschreven, weer doorverkocht en weer miljarden afgeschreven.
Al die jaren hebben ze het niet voor elkaar gekregen om wat terug te verdienen totdat de oorlog in Oekraïne begon en de prijzen, nou ja dit is wel duidelijk verder.
Vervolgens zijn er proefballonnetjes gekomen met de TLV (TLB) van een dochter BV van 1 van die grote jongens (meisjes?) welke nu met drogredenen wordt verdedigd, en het lijkt te werken.
Dat de netwerkbeheerders problemen hebben met PV/EV/WP is helder door het niet tijdig voldoende te investeren (politiek besluit).
De Energieleveranciers moeten gewoon beter hun best doen met trading en voorspelling, is bedrijfsrisico.

Nogmaals, als je bovenstaande in ogenschouw neemt zijn ze juist voorspelbaar. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Simpel360 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:09:
[...]

De leveranciers zijn juist zeer voorspelbaar O-)

Sinds de liberalisering van de e-markt zijn er investeerders geweest die groot geld zagen en voor miljarden leveranciers (met eigen productie) opkochten. In de tijd die volgde zijn er op deze investeringen miljarden afgeschreven, weer doorverkocht en weer miljarden afgeschreven.
Al die jaren hebben ze het niet voor elkaar gekregen om wat terug te verdienen totdat de oorlog in Oekraïne begon en de prijzen, nou ja dit is wel duidelijk verder.
Vervolgens zijn er proefballonnetjes gekomen met de TLV (TLB) van een dochter BV van 1 van die grote jongens (meisjes?) welke nu met drogredenen wordt verdedigd, en het lijkt te werken.
Dat de netwerkbeheerders problemen hebben met PV/EV/WP is helder door het niet tijdig voldoende te investeren (politiek besluit).
De Energieleveranciers moeten gewoon beter hun best doen met trading en voorspelling, is bedrijfsrisico.

Nogmaals, als je bovenstaande in ogenschouw neemt zijn ze juist voorspelbaar. :*)
Tja zo kan je het ook zien. Ik doelde meer op dat je nooit weet wat ze nou weer voor meer winst gaan invoeren of uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
computerjunky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:54:
[...]

Mijn situatie heeft :

- btw teruggave.

En nog is het niet rendabel. Iemand die dus NU nog panelen neemt is nog veel slechter af met contracten met boetes omdat er effectief niet te salderen is en je dus een groot aandeel teruglevering misloopt.

Iedereen kan zelf uitrekenen wat ze opleveren en wat je over 20 jaar aan extra omvormer en gemiste rentes verliest en uet feit dat je dan na die 20 jaar nog steeds je inleg hebt. De inflatie doet er niet toe want na 20 jaar zijn je panelen niets meer waard maar je geld nog wel.

Box 3 is alleen interessant als je echt heel veel spaargeld hebt. Dat is voor gezinnen meer als 65k. Bijna niemand heeft even 65k rondslingeren.

Ipv mensen die mijn data/mening afschieten kunnen ze beter zelf even gaan rekenen en laten zien hoe zij wel op een positief scenario uit komen ik kan wat rom is niet recht rekenen. Je moet echt een verdomd slecht contract voor hele lange tijd hebben wil je het terug verdienenen volgens al mijn scenarios en berekeningen. De paar die het geprobeerd hebben kwamen achteraf met het verhaaltje "il hoef niet alles terug te verdienen vergroening is ook wat waard" of "ik doe mijn bijdrage voor de toekomst". Maar daar koop ik niets voor en eet ik niet van. Dat sommige mensen hun geld meerdere keren kunnen uitgeven is prima maar met gebakken lucht betaal ik geen rekeningen.
Mijn punt is meer: je kunt niet alles generaliseren.
Wat je zegt, zelf uitrekenen voor jouw situatie.
Dat er dan toch mensen zijn die zeggen: niet rendabel, maar doe groen, vindt het hobby, omdat het kan of mijn glazen bol zegt anders, dat mag toch ook. Dat het niet voor jou een valide beargumentatie is mag net zo (wat mij betreft).
De 1 drinkt een krat bier leeg enof een pakje sigaretten, ik hang nog een extra accu op.
En neen, is niet rendabel voor nu op de korte termijn, maar mijn glazen bol zegt...... :+

Box3 is niet alleen spaargeld en fiscale partners zelfs het dubbele.
Dat die euro maar 1 keer kan worden uitgegeven hebben er meer last van :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
computerjunky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:37:
[...]

Tja zo kan je het ook zien. Ik doelde meer op dat je nooit weet wat ze nou weer voor meer winst gaan invoeren of uithalen.
Let op de proefballonnetjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Simpel360 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:39:
[...]

Mijn punt is meer: je kunt niet alles generaliseren.
Wat je zegt, zelf uitrekenen voor jouw situatie.
Dat er dan toch mensen zijn die zeggen: niet rendabel, maar doe groen, vindt het hobby, omdat het kan of mijn glazen bol zegt anders, dat mag toch ook. Dat het niet voor jou een valide beargumentatie is mag net zo (wat mij betreft).
De 1 drinkt een krat bier leeg enof een pakje sigaretten, ik hang nog een extra accu op.
En neen, is niet rendabel voor nu op de korte termijn, maar mijn glazen bol zegt...... :+

Box3 is niet alleen spaargeld en fiscale partners zelfs het dubbele.
Dat die euro maar 1 keer kan worden uitgegeven hebben er meer last van :X
Als je iets voor hobby of wat dan ook doet prima maar we hebben het hier over de energie rekening. Als die iemand niets boeit wat doet die dan hier? Het wordt immers een beetje lastig discussies voeen over de energie rekening als we mensen adviezen gaan geven gebaseerd op iemand zijn hobby waar hij/zij in een onmogelijk scenario probeert zelfvoorzienend te worden. Dat wordt vanzelfsprekend zeer slecht advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Simpel360 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:41:
[...]

Let op de proefballonnetjes :+
Ja wat dat betreft zijn het net schapen. Als er 1 over de dam is. Het gebrek aan strict handelen en een firme hand is hiervan de oorzaak. Bij de boete van Vandebron zag ik het al aankomen dat het nog geen jaar zou duren voordat we allemaal die boetes gingen betalen als er geen actie ondernomen werd. En jettekedet vond het allemaal wel prima ondanks dat de saldeer wet actief omzeild werd. Hij was meer bezig met zij eigen manier om vergroening om zeep te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
computerjunky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:54:
[...]

Als je iets voor hobby of wat dan ook doet prima maar we hebben het hier over de energie rekening. Als die iemand niets boeit wat doet die dan hier? Het wordt immers een beetje lastig discussies voeen over de energie rekening als we mensen adviezen gaan geven gebaseerd op iemand zijn hobby waar hij/zij in een onmogelijk scenario probeert zelfvoorzienend te worden. Dat wordt vanzelfsprekend zeer slecht advies.
Het is wel het kroegtopic hier O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:19
computerjunky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:54:
[...]

Mijn situatie heeft :

- btw teruggave.

Ben dan ook wel heel benieuwd naar je waarschijnlijk specifieke situatie. Wij (oud huis, gezin met jonge kinderen) gebruiken ong 3.000 kWh aan stroom en 900 Kuub gas. Met diezelfde parameters zonnepanelen aangeschaft (10 stuks, niet op meest gunstige moment, kosten: 8k). We besparen t.a.v. de rekening zonder panelen nu bijna 100 euro/ maand. Als dit zegge 1.000 euro/ jaar wordt in totaal ben je er nog met 8 jaar vanaf/ heeft het zicht terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
jbdeiman schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:24:
[...]

Ben dan ook wel heel benieuwd naar je waarschijnlijk specifieke situatie. Wij (oud huis, gezin met jonge kinderen) gebruiken ong 3.000 kWh aan stroom en 900 Kuub gas. Met diezelfde parameters zonnepanelen aangeschaft (10 stuks, niet op meest gunstige moment, kosten: 8k). We besparen t.a.v. de rekening zonder panelen nu bijna 100 euro/ maand. Als dit zegge 1.000 euro/ jaar wordt in totaal ben je er nog met 8 jaar vanaf/ heeft het zicht terugverdiend.
Ik vraag me af hoe je met 3000 kwh ooit 1200 per maand bespaart. Met 25 cent per kwh nu ongeveer is 3000 dus zo'n 750 euro per jaar ofwel 63 euro per maand. Maar dan komt er nog voor zo'n 2000 kWh een boete om de hoek kijken die gemiddeld toch wel zon 12.5 cent is. Dus je netto rendement is dan nog maar 500 per jaar ofwel 41 euro per maand.

En dan had je met die 8k (wat overigens extreem duur is) op de spaarrekening had je makkelijk 265 euro re te kunnen vangen per jaar wat dus je jaar rendement naar 250 euro brengt. Ofwel 21 euro per maand.

8000/21 = 31.75 jaar. Met 2 extra omvormers a 400 euro is dat nog 800 / 21 is nog ruim 3 jaar dan zit je dus robd de 34 jaar. Met na die 34 jaar panelen die niets waard zijn vs 8k op de bank. En als je je rente niet uit laat kerrn maar rente over je rente gaat ontvangen wordt het plaatje nog veel erger. En zelfs met 50 cent per kWh over vele jaren war compleet onrealistisch is is het dus nog 17 jaar terugverdientijd.

Dus zeker geïnteresseerd naar jouw berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-09 12:02
[...]

Ik heb de panelen begin dit jaar geïnstalleerd. Ik heb meer betaald om twee elektrische kasten te verbouwen. Ik heb een niet-restitueerbaar contract voor 3 jaar en drie generatieseizoenen. Ik betaal 50% van mijn investering. Dit is al heel erg goed.
Ik wacht tot de regering weer valt.
Nou, het wegwerken van gas is op dit moment minus 1000 euro aan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
computerjunky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:50:
[...]

Ik vraag me af hoe je met 3000 kwh ooit 1200 per maand bespaart. Met 25 cent per kwh nu ongeveer is 3000 dus zo'n 750 euro per jaar ofwel 63 euro per maand. Maar dan komt er nog voor zo'n 2000 kWh een boete om de hoek kijken die gemiddeld toch wel zon 12.5 cent is. Dus je netto rendement is dan nog maar 500 per jaar ofwel 41 euro per maand.

En dan had je met die 8k (wat overigens extreem duur is) op de spaarrekening had je makkelijk 265 euro re te kunnen vangen per jaar wat dus je jaar rendement naar 250 euro brengt. Ofwel 21 euro per maand.

8000/21 = 31.75 jaar. Met 2 extra omvormers a 400 euro is dat nog 800 / 21 is nog ruim 3 jaar dan zit je dus robd de 34 jaar. Met na die 34 jaar panelen die niets waard zijn vs 8k op de bank. En als je je rente niet uit laat kerrn maar rente over je rente gaat ontvangen wordt het plaatje nog veel erger. En zelfs met 50 cent per kWh over vele jaren war compleet onrealistisch is is het dus nog 17 jaar terugverdientijd.

Dus zeker geïnteresseerd naar jouw berekening.
Vrij simpel die berekening, maargoed hoeft voor mij niet volledig hier uitgekouwd te worden, wij verwarmen nu wat meer elektrisch met de (over)capaciteit die we hebben, dus we besparen naast op de stroom ook nog eens op de gasrekening. En gas is nu eenmaal duur, dus is het relatief gunstig daar wat meer op te besparen. (overigens ook een iets langer lopend vast contract toen de prijzen weer wát gunstiger waren, dus t.a.v. het verbruik en de kosten die we toen maakten).

Gaat mij er ook vooral om dat niet alle voorwaarden/ berekeningen e.d. zomaar zo zijn dat je het nooit terugverdient, het is zo situatie afhankelijk dat dat vooral erg bepalend is.
Heb je al een relatief laag verbruik, lage kosten, dan kan je natuurlijk veel minder snel terugverdienen en zou je nú kijjken naar de kosten die je maakt met een nieuw abonnement, heb je misschien wel gelijk (die berekening heb ik nog niet gemaakt). Geeft verder niet, maar ik wil ook even een tegengeluid geven/ laten zien waarbij het wel degelijk e.e.a. oplevert, terwijl jij heel erg beweerd dat het nooit (meer) rendabel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rpEEOThPP3d1GLr5KU5RlEpkeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ArvIrdSNjUotaEx8ncnPc5XE.png?f=fotoalbum_large

Dit is een beetje mijn bierviltjes berekening.

• Panelen laten leggen begin 2020.
• In dit bierviltje ga ik uit van alleen het daltarief. Volgens mij maakt dat de berekening voor mij minder gunstig.
• In 2022 heb ik de TLV opgenomen omdat ik toen een groot overschot had. Andere jaren is er geen overschot of naar verwachting geen overschot.
• Voor 24/25/26 heb ik een vast contract zonder terugleverboete waarbij ik dus volledig kan salderen.

Mis ik iets? Terugverdienen gaat vrij soepeltjes :p
Nu met terugleverboetes is het wel een heel ander verhaal.. :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik ben zo blij met dat GC lokaal-groen contract dat toen in het beste-TLV topic langskwam, daarmee reken ik mijn panelen rond. Anders, dus met terugleverboete, wordt het een vrij lastige, doch haalbare businesscase; maar wel een 10-jarenplan.

Nu heb ik rond de afschaffing van de salderingsregeling lekker mijn setje van 3k terugverdiend.

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 04-12-2024 14:39 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
jbdeiman schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:24:
[...]

Onwaarschijnlijk, zelfs zonder boete zie ik niet hoe je met 3000 kWh verbruik 1000 euro kunt besparen. Zonder panelen betaal je daar ongeveer € 750 voor.
Zoals @computerjunky al aangeeft, reken het eens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Laatst online: 19:15
Hey luitjes,

Ik heb een bruto teruglevering van iets meer dan 5mWh, maar door aanschaf van een EV zal ik het aankomende jaar netto op 0 uitkomen.
Klopt mijn idee dat het in die situatie het voordeligste is om een modelcontract te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Martin7182 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:41:
[...]

Onwaarschijnlijk, zelfs zonder boete zie ik niet hoe je met 3000 kWh verbruik 1000 euro kunt besparen. Zonder panelen betaal je daar ongeveer € 750 voor.
Zoals @computerjunky al aangeeft, reken het eens voor.
Voorrekenen heb ik momenteel de cijfers niet paraat. Maar wij hebben tot en met februari dit jaar altijd 219/ maand betaald (en moesten iets bijbetalen) aan energie. Op dit moment betalen we 107 en verbruiken we nog iets minder dan voorspeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
jbdeiman schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:32:
[...]

Voorrekenen heb ik momenteel de cijfers niet paraat. Maar wij hebben tot en met februari dit jaar altijd 219/ maand betaald (en moesten iets bijbetalen) aan energie. Op dit moment betalen we 107 en verbruiken we nog iets minder dan voorspeld.
Ja, een schatting/berekening op basis van voorschotten, daar kunnen we natuurlijk niet zoveel mee ;) Als dit je eerste jaar is met zonnepanelen, dan kan de eindafrekening wel eens tegenvallen. Tenzij je een langdurend contract hebt, nog zonder TLK. Hoe dan ook, zoiets is zeker niet representatief m.b.t. het terugverdienen van panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Glashelder schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:27:
[Afbeelding]

Dit is een beetje mijn bierviltjes berekening.

• Panelen laten leggen begin 2020.
• In dit bierviltje ga ik uit van alleen het daltarief. Volgens mij maakt dat de berekening voor mij minder gunstig.
• In 2022 heb ik de TLV opgenomen omdat ik toen een groot overschot had. Andere jaren is er geen overschot of naar verwachting geen overschot.
• Voor 24/25/26 heb ik een vast contract zonder terugleverboete waarbij ik dus volledig kan salderen.

Mis ik iets? Terugverdienen gaat vrij soepeltjes :p
Nu met terugleverboetes is het wel een heel ander verhaal.. :X
Ik zie vrij ongelukkig hoge tarieven ook komende jaren maar geen terugleverboete. Jij heb dus een ongunstig tarief gehad en waarschijnlijk een heel lang huidig contract ofwel 2 gunstige factoren. Mijn punt is ook niet dat installaties uit het verleden niet rendabel zijn maar dan nieuwe nog te installeren setups met nu dus een terugleverboete niet meer rendabel zijn.
Zelfs zonder boetes en zonder salderen had het ook lang geweest maar nog rendabel zelfs met een lager energie tarief.

Als je no nog panelen neemt betaal je dus 8 a 9 cent per kWh minder x 6800 is dat 0.085x6800= 578 x.66 (eigen verbruik deel is immers 100% rendabel) is 381 euro per jaar minder rendement als jij komende jatren verwacht met eenzelfde setup.
Daar komt nog de gemiddeld 12.5 cent per kWh terugleverboete bij dat is dus uitgaand van het mest negatieve scenario 6800 opwek x .66 = 4480 x 0.125 = 560 euro + de 381 euro lagere opweg door goedkoper contract is 941 euro minder rendement als jij verwacht ha. en dan heb jij waarschijnlijk nog een flink lager vastlever tarief ook want die is ook fors omhoog gegaan.

Dus onder de streep ongeveer 1000 euro minder per jaar als jouw berekening en dan negeren we nog even de TLV want met meer opwek dan gebruik kan deze bij sommige zelfs negatief vallen door een hogere boete dan teruglevering.

Maar goed jij hebt dus geluk bij een ongeluk eigenlijk. Slecht contract en daar door beter rendement. Maar bewust een slecht contract nemen om een beter rendement te halen is ook weer niet wenselijk haha.

Nieuwe situaties zijn dus het grote probleem niet oude situaties. Al zijn oude situaties met huur panelen wel een probleem. Die mensen betalen voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
DaanTriple7 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:05:
Hey luitjes,

Ik heb een bruto teruglevering van iets meer dan 5mWh, maar door aanschaf van een EV zal ik het aankomende jaar netto op 0 uitkomen.
Klopt mijn idee dat het in die situatie het voordeligste is om een modelcontract te nemen?
Pin me er niet op vast maar volgens mij is het zo dat bij zeer hoge teruglevering EN geen gas (vaak enorm duur in een model contract) een model contract voordeliger is.
Bij laag verbruik is de boete (via vastrecht) die je betaald voor een model contract vaak te hoog om een slimme zet te zijn. Er vanuit gaande dat je 5000 netto teruglevering is NA salderen omzeil je dus nog veel meer teruglever boetes als alleen die 5000 kWh. Die waardes hebben we niet gekregen dus dat is speculeren.

Kijk zelf even hoeveel er terug gaat over de meter voor salderen en daar kan je dan over berekenen wat je in normale contracten aan boetes zou moeten betalen. En dat kan je vervolgens vergelijken met de vastlever boete die je met een modelcontract betalen moet. Vastlever kosten model contract min vastlever kosten normaal contract is je boete plus eventueel gemiste bonus op eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

computerjunky schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:57:
[...]

Ik zie vrij ongelukkig hoge tarieven ook komende jaren maar geen terugleverboete. Jij heb dus een ongunstig tarief gehad en waarschijnlijk een heel lang huidig contract ofwel 2 gunstige factoren. Mijn punt is ook niet dat installaties uit het verleden niet rendabel zijn maar dan nieuwe nog te installeren setups met nu dus een terugleverboete niet meer rendabel zijn.
Zelfs zonder boetes en zonder salderen had het ook lang geweest maar nog rendabel zelfs met een lager energie tarief.

Als je no nog panelen neemt betaal je dus 8 a 9 cent per kWh minder x 6800 is dat 0.085x6800= 578 x.66 (eigen verbruik deel is immers 100% rendabel) is 381 euro per jaar minder rendement als jij komende jatren verwacht met eenzelfde setup.
Daar komt nog de gemiddeld 12.5 cent per kWh terugleverboete bij dat is dus uitgaand van het mest negatieve scenario 6800 opwek x .66 = 4480 x 0.125 = 560 euro + de 381 euro lagere opweg door goedkoper contract is 941 euro minder rendement als jij verwacht ha. en dan heb jij waarschijnlijk nog een flink lager vastlever tarief ook want die is ook fors omhoog gegaan.

Dus onder de streep ongeveer 1000 euro minder per jaar als jouw berekening en dan negeren we nog even de TLV want met meer opwek dan gebruik kan deze bij sommige zelfs negatief vallen door een hogere boete dan teruglevering.

Maar goed jij hebt dus geluk bij een ongeluk eigenlijk. Slecht contract en daar door beter rendement. Maar bewust een slecht contract nemen om een beter rendement te halen is ook weer niet wenselijk haha.

Nieuwe situaties zijn dus het grote probleem niet oude situaties. Al zijn oude situaties met huur panelen wel een probleem. Die mensen betalen voor niets.
Is bewust zo uitgekozen ;) Wij zaten bij Innova ten tijde van gascrisis en volgens mij door een fout in hun systeem kon ik dat contract in november 2023 verlengen voor 3 of 5 jaar. Uiteindelijk 3 jaar gekozen, 5 leek me wel heel lang :p Omdat ons verbruik toch ongeveer overeenkomt met onze opwek boeiden de tarieven me niet.. ik wilde zo lang mogelijk zonder terugleverkosten en volledig kunnen salderen :)

Ben het met je eens dat panelen die je nu neemt wel heel lastig zijn terug te verdienen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
DaanTriple7 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:05:
Hey luitjes,

5 milliWatt uur is niet veel. Ik denk dat je flink moet afnemen van het net.
5 MegaWatt uur daarentegen..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 20:54

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb een bank discussie over overbruggings aanschaf. Totdat de CV vervangen word voor warmte pomp.
Dus even een snelle welke kant is slimmer vraag.

Optie 1 adax neo wifi 2 stuks, slaapkamers kinderen. Nog 2 jaar saldering en contract zonder terugleverkosten , electra weg stoken met een investering 500 euro isch. Daarna weet ik niet perse hoe efficiënt 1000watt EV is. Voordeel iemand aanwezig aan /niemand aanwezig uit.

Optie 2, nieuwe radiatoren LTR's met een kamer selectieve thermostaat aansturing. (vooral uitschakelen radiator in kamer die niet verwarmd hoeft te worden niet zozeer CV aan uit aansturing.

kent iemand deze leverancier?
https://www.verwarmenperk...ermostaatknoppen-cv-ketel
Zou t wat zijn?

In combinatie met deze:
https://www.radiatoraanbi...m_1499-1500_t_m_1999.html

Of
https://radiatorendiscoun...280f0c5a3&order=topseller.

Voordeel van optie 2 is dat de LTR kunnen blijven hangen na wegdoen GasCV. Nadeel is dat warmte afname is van de CV => gas. En geen zonpaneel opgewekte stroom die op dit moment. Op wegstreep basis met zomers opwekken swinters opnemen.

Quick fix is die neo's. In mijn ogen kunnen die EV's later ook nog dienst doen als fast heating system al denk ik dat bij de warmtepomp aanslaan efficiënter werkt dan de EV's van 1000 wattt aanslingeren
De andere is een soort van voor investering met een homekit als control temp systeem buiten mn google nest om.

:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[..
De leveranciers zijn onvoorspelbaar en hebben laten zien alles voor de winst te doen.
Een reden te meer om tijdig te investeren in eigen opwek (en opslag) en de winst zelf op te strijken ipv uit te delen aan derden. :)
Je kan er uiteraard ook voor blijven kiezen om je geld op de lange termijn te beleggen en de netto rente dan over te dragen aan de energieleveranciers om de energierekening mee te betalen en gelijktijdig toekijken hoe de inflatie je aanvankelijk kapitaal wegvreet.
En uiteraard je geld conservatief aan een lage rente beleggen (want rendement op de beurs zoeken is eveneens gokken en onnodige stress opzoeken).

Na 34 jaar mogen je panelen dan niets meer waard zijn maar ook benieuwd wat je na 34 jaar nog met 8000€ op je bankrekening kan kopen. :+

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:58:
[...]

Een reden te meer om tijdig te investeren in eigen opwek (en opslag) en de winst zelf op te strijken ipv uit te delen aan derden. :)
Je kan er uiteraard ook voor blijven kiezen om je geld op de lange termijn te beleggen en de netto rente dan over te dragen aan de energieleveranciers om de energierekening mee te betalen en gelijktijdig toekijken hoe de inflatie je aanvankelijk kapitaal wegvreet.
En uiteraard je geld conservatief aan een lage rente beleggen (want rendement op de beurs zoeken is eveneens gokken en onnodige stress opzoeken).

Na 34 jaar mogen je panelen dan niets meer waard zijn maar ook benieuwd wat je na 34 jaar nog met 8000€ op je bankrekening kan kopen. :+
Tja iedereen had 10 jaar geleden wel panelen willen plaatsen maar wees eens eerlijk. Dan was salderen al lang afgeschaft en waren boetes al labg toegepast. En hadden diegene die nu roepen dat het prima rendabel is (omdat hun set al helemaal of bijna helemaal afbetaald is) nog een lange tijd bezig met afbetalen.
Opslag gaat gewoon voorlopig gewoon niet rendabel worden in Nederland. Het te salderen deel is gewoon zo laag dat de opbrengst per jaar te terugverdientijd vele malen hoger is als de levensduur (garantie) van de batterij.
Mijn 2 jaar oude telefoon heeft na ongeveer 2 a 3 laad cycli per week 35% van de accu capaciteit verloren. Ik geloof niet dat je zon ding terug kan verdienen voordat de accu defect is. En met toch ruim 3k voor een accu is dat verdomde lastig terugverdienen. Ik haal naar mijn berekeningen 550 a 600 kWh eigen gebruik uit de accu maar verlies ook weer ruim 175 kWh omdat alle te realiseren in de laag capaciteit is waar de accu het minst efficiënt is.
In optimale situatie is dat dus 21 jaar. Als hij ooit zo lang leeft. Voor de interne omvormer is dat iig zeker niet het geval. Er staat voor een zonnepaneel omvormer al 10 jaar en dat is een simpeler apparaat als een omvormer die moet laden en ontladen. Met die 3k op de bank krijg je ook nog eens 100+ euro rente.
Dan is je netto rendement dus eigenlijk best case met 20 jaar levensduur 40 euro per jaar. Als je daar 3k mee terug moet gaan verdienen...

Je ben beter af met je geld op de bank en gewoon wachten tot het rekensommetje wel rond te breien is.

Mijn inkomen is in 25 jaar ongevet verdubbeld qua bedrag dus ja het is waarde verloren maar het is meer waard als een defecte apparaat. Het is aan iedereen zelf om te berekenen hoe lang je met de volledige data over terugverdienen doet maar voor velen is het gewoon niet rond te breien tot het punt dat je je investering en gemisy rente niet gaat terug verdienen. Op dat punt is het gewoon een onzinnige investering.

Beetje als aandelen kopen met een 70% van de inleg aan bank kosten voor aankoop en de eerste 100% winst die voor de beleggings bank is. Dan moet je dus eerst 100% terugverdienen dan de volgende 70% en pas dan maak je winst.

Als de aanschaf zakt en de rente zakt dan wordt dat plaatje anders maar voor nu is het gewoon geen goed idee meer.
Zeker als huurder van panelen ben je driedubbel de klos.

Inflatie vind ik dan totaal niet relevant totdat je je inleg en gegarandeerd gemiste rendement terugverdiend hebt. En als dat niet meer linkt te gebeuren is inflatie dus een non issue.

En tegen die tijd zijn panelen met 2x zoveel rendement misschien wel maar 50 euro en heb je dus netto niets verloren en kan je met je geld dan alsnog panelen leggen mocht het dan wel rendabel zijn.

Het is voor nu aan de regering om te zorgen dat het weer rendabel wordt. Tot die tijd zou ik lekker rente trekken. Ik denk dat we gewoon minimaal naar een systeem moeten waar een boete verboden wordt (ook via vastrecht wat desnoods vastgelegd word in een wet) waar geen salderen is en waar je voor netto teruglevering een minimaal bedrag krijgt van 50% kaal lever tarief. Dan is het nog steeds niet snel rendabel ( 20-22 jaar met 2de omvormer) maar zijn panelen nog terug te verdienen in hun levensduur. (Uitgaande van 8 panelen voor 2700 euro en 3.5% deposito rente en 12 cent kaal tarief).

Je kan ook eindeloos investeren uit angst dat het heel duur gaat worden om bij een leverancier te blijven maar ja dat kan ook gewoon niet gebeuren. Het blijft een gok.
Ik heb de gok genomen en kom bedrogen uit helaas en velen met mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Ik heb vorige maand een nieuw contract bij Vattenfall afgesloten voor een jaar (nadat de vorige afgelopen was begin oktober). Ik ben lang klant bij Vf, en heb sinds eind september zonnepanelen op het dak.

De tarieven waren voor mij, ook in vergelijking met andere aanbieders, prima. Ook is het voor mij nog gokken wat de zonnepanelen (geleverd door de corporatie waar ik het huis van huur) op zullen leveren (calculaties geven wel een beeld, maar of dat klopt voor aankomend jaar?).

Enkeltarief elektra:
€ 0,253132/kwh, vaste kosten € 7.99/mnd
teruglevering:
€ -0,123000
Terugleverkosten (nu opgenomen in het contract):
Schaal 9, 2.000 - 2.250kwh, € 215/jr

Gas
€ 1,273283/m3 vaste kosten € 7.99/mnd.

Maandbedag nu ingecalculeerd: € 69/mnd (na saldering).

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 03:19:
[...]
Tja iedereen had 10 jaar geleden wel panelen willen plaatsen maar wees eens eerlijk. Dan was salderen al lang afgeschaft en waren boetes al labg toegepast. En hadden diegene die nu roepen dat het prima rendabel is (omdat hun set al helemaal of bijna helemaal afbetaald is) nog een lange tijd bezig met afbetalen.
Salderen idd hier al lang vrijwillig verlaten.
De winst is er daarna alleen maar door gestegen. :+
Mijn 2 jaar oude telefoon heeft na ongeveer 2 a 3 laad cycli per week 35% van de accu capaciteit verloren.
Je roept zomaar wat.
Wat heeft een simpele accu van een telefoon te maken met een accu met BMS?
Zelfs een LFP thuisaccu (uiteraard bemeten volgens je eigen opwek en verbruik en niet te klein gekocht om in de beginfase op wat euro te beknibbelen) die je redelijk wat doet afzien heeft een min. levensduur van 3000 cycli. Bij 100 tot 200 cycli per jaar is dat een minimale levensduur van 15 tot 30 jaar.
De batterij zal dus eerder afgeschreven zijn door chemische degradatie en/of technisch achterhaald dan door het aantal cycli.
Meten is weten. De gemiddelde degradatie van mijn thuisaccu is 1 tot 2% per jaar.
Evenzo voor de accu in mijn voorlaatste EV. 52 maanden in gebruik, 78000 km (1219 cycli), waar mogelijk altijd geladen tot 100% en een (gemeten!) SOH bij einde dienst van 100%.
Hou je rekening met de bruto/netto capaciteit had je na 52 maanden hoogstens een degradatie van 4-5%.
Ik geloof niet dat je zon ding terug kan verdienen voordat de accu defect is.
Dan doe je het toch gewoon niet.
Heeft weinig met "geloof" te maken maar alles met nuchter en niet emotioneel kunnen rekenen.
Je ben beter af met je geld op de bank en gewoon wachten tot het rekensommetje wel rond te breien is.
Off topic maar ik zou nooit met mijn spaargeld (bv. het geld uitgespaard op de energierekeningen :) ) naar een bank trekken. Veel te lage rendementen. Je mag al blij zijn dat het rendement dat een bank op spaargeld geeft op termijn de inflatie kan bijbenen.
Zeker als huurder van panelen ben je driedubbel de klos.
Maar dat is een totaal ander uitgangspunt.
Als huurder van wat dan ook ben je doorgaans de klos.
Inflatie vind ik dan totaal niet relevant totdat je je inleg en gegarandeerd gemiste rendement terugverdiend hebt. En als dat niet meer linkt te gebeuren is inflatie dus een non issue.
Wanneer je belangrijke parameters in een vergelijking gewoon achterwege laat om je eigen geloof in iets bij te staan (m.a.w. alleen de parameters meenemen die in eigen kraam passen) ben je niet goed bezig.
Het is voor nu aan de regering om te zorgen dat het weer rendabel wordt.
Wie wacht en blijft wachten op de overheid of een ander om te zorgen dat zijn eigen beleggingen rendabel worden is inderdaad meestal de klos.
Je zorgt er beter zelf tijdig voor dat je goed voor jezelf zorgt en laat dat niet aan anderen over.
Want die anderen zorgen meestal in de eerste plaats goed voor zichzelf en de kruimels laten ze dan over aan de wachtenden. Je staat doorgaans nooit eerste in de rij wanneer je anderen je zaakjes laat beredderen.
Tot die tijd zou ik lekker rente trekken. Ik denk dat we gewoon minimaal naar een systeem moeten waar een boete verboden wordt (ook via vastrecht wat desnoods vastgelegd word in een wet) waar geen salderen is en waar je voor netto teruglevering een minimaal bedrag krijgt van 50% kaal lever tarief. Dan is het nog steeds niet snel rendabel ( 20-22 jaar met 2de omvormer) maar zijn panelen nog terug te verdienen in hun levensduur. (Uitgaande van 8 panelen voor 2700 euro en 3.5% deposito rente en 12 cent kaal tarief).
Idem.
Met denken wat een ander voor je kan betekenen kan je eeuwig zitten wachten.
Je gaat beter zelf aan de slag ipv te wachten tot een ander je komt redden.
Je kan ook eindeloos investeren uit angst dat het heel duur gaat worden om bij een leverancier te blijven maar ja dat kan ook gewoon niet gebeuren. Het blijft een gok.
Ik heb de gok genomen en kom bedrogen uit helaas en velen met mij.
Wanneer je zelf zoveel mogelijk in handen neemt is je investering en het rendement daaruit makkelijk te berekenen. Je hebt immers zicht op alle parameters en kan ze zelf bijsturen.
Wanneer je bijna alles in handen van derden legt is het inderdaad een gok want je hebt zelf niets in handen en legt alle beslissingen in handen van derden. En doorgaans beslissen ze dan niet wat in de eerste plaats het beste is voor jouw belang maar wat het best is voor eigen belang.
Zo werkt in een kapitalistisch systeem de wereld nu eenmaal.

Wanneer je gelooft dat de overheid en derden het beter met je voor hebben dan jezelf kies je beter voor een ander systeem dan het huidige westerse kapitalistische systeem. In het laatste behaal je het hoogste rendement wanneer je zelf initiatieven neemt, niet door het over te laten aan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:23:
[...]

Salderen idd hier al lang vrijwillig verlaten.
De winst is er daarna alleen maar door gestegen. :+

[...]

Je roept zomaar wat.
Wat heeft een simpele accu van een telefoon te maken met een accu met BMS?
Zelfs een LFP thuisaccu (uiteraard bemeten volgens je eigen opwek en verbruik en niet te klein gekocht om in de beginfase op wat euro te beknibbelen) die je redelijk wat doet afzien heeft een min. levensduur van 3000 cycli. Bij 100 tot 200 cycli per jaar is dat een minimale levensduur van 15 tot 30 jaar.
De batterij zal dus eerder afgeschreven zijn door chemische degradatie en/of technisch achterhaald dan door het aantal cycli.
Meten is weten. De gemiddelde degradatie van mijn thuisaccu is 1 tot 2% per jaar.
Evenzo voor de accu in mijn voorlaatste EV. 52 maanden in gebruik, 78000 km (1219 cycli), waar mogelijk altijd geladen tot 100% en een (gemeten!) SOH bij einde dienst van 100%.
Hou je rekening met de bruto/netto capaciteit had je na 52 maanden hoogstens een degradatie van 4-5%.

[...]

Dan doe je het toch gewoon niet.
Heeft weinig met "geloof" te maken maar alles met nuchter en niet emotioneel kunnen rekenen.

[...]

Off topic maar ik zou nooit met mijn spaargeld (bv. het geld uitgespaard op de energierekeningen :) ) naar een bank trekken. Veel te lage rendementen. Je mag al blij zijn dat het rendement dat een bank op spaargeld geeft op termijn de inflatie kan bijbenen.

[...]

Maar dat is een totaal ander uitgangspunt.
Als huurder van wat dan ook ben je doorgaans de klos.

[...]

Wanneer je belangrijke parameters in een vergelijking gewoon achterwege laat om je eigen geloof in iets bij te staan (m.a.w. alleen de parameters meenemen die in eigen kraam passen) ben je niet goed bezig.

[...]

Wie wacht en blijft wachten op de overheid of een ander om te zorgen dat zijn eigen beleggingen rendabel worden is inderdaad meestal de klos.
Je zorgt er beter zelf tijdig voor dat je goed voor jezelf zorgt en laat dat niet aan anderen over.
Want die anderen zorgen meestal in de eerste plaats goed voor zichzelf en de kruimels laten ze dan over aan de wachtenden. Je staat doorgaans nooit eerste in de rij wanneer je anderen je zaakjes laat beredderen.

[...]

Idem.
Met denken wat een ander voor je kan betekenen kan je eeuwig zitten wachten.
Je gaat beter zelf aan de slag ipv te wachten tot een ander je komt redden.

[...]

Wanneer je zelf zoveel mogelijk in handen neemt is je investering en het rendement daaruit makkelijk te berekenen. Je hebt immers zicht op alle parameters en kan ze zelf bijsturen.
Wanneer je bijna alles in handen van derden legt is het inderdaad een gok want je hebt zelf niets in handen en legt alle beslissingen in handen van derden. En doorgaans beslissen ze dan niet wat in de eerste plaats het beste is voor jouw belang maar wat het best is voor eigen belang.
Zo werkt in een kapitalistisch systeem de wereld nu eenmaal.

Wanneer je gelooft dat de overheid en derden het beter met je voor hebben dan jezelf kies je beter voor een ander systeem dan het huidige westerse kapitalistische systeem. In het laatste behaal je het hoogste rendement wanneer je zelf initiatieven neemt, niet door het over te laten aan anderen.
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat deze discussie met velen niet valt te voeren omdat ze proberen hun eigen investeringen proberen goed te praten.
Te veel in de verdediging en niet genoeg berekeningen op tafel.
En nee inflatie is simpelweg niet een factor totdat je je investering en gemiste rente terugverdiend hebt binnen de realistische levensduur van het product.
Een accu van 5k heeft na 20 haar gegarandeerd een waarde van NUL euro. 5k op de deposito is gegarandeerd 8-9k waard. Wat je met die 8 a 9k kan kopen doet er niet toe. Als je accu in die 20 jaar geen 8 a 9k aan rendement opgeleverd heeft ben je meer kwijt als inflatie.
Verder vind ik de claim van accu levensduur interessant want zo lang bestaan ze nog helemaal niet en dan negeren we nog de lader en de omvormer die er in zitten die over het algemeen een levensduur van 10 jaar gegeven wordt maar dit kan ook korter en ja ook langer zijn. Maar dat is nogal een risico vind je niet? Zelf als je accu deel van de accu het overleeft betekent het niet dat de rest dat ook doet. Daarom hou ik vast aan een terugverdiend van 5 jaar voor een accu omdat dat de garantie is. En zelfs dan heb je nog het risico dat ze failliet zijn binnen 5 jaar. Ik wil dan ook nog steeds een systeemzien dat losse accu en losse omvormers heeft. Beetje bet als met panelen met universele stekkers zodat als 1 van de 2 defect is je gewoon een onderdeel kan vervangen.

Maar goed, iedereen moet lekker die wat hij of zij denk dat het beste is voor zijn energie rekening. Dat doe ik ook en investeren, elektrificatie, gasloos komt daar met het huidige beleid niet meer aan te pas omdat het niet rendabel is. Zelfs met gas a 3 euro per m3 is gas voor mij nog voordeliger... Zo idioot is het huidige beleid in Nederland. Alle vergroening is totaal onmogelijk gemaakt voor huishoudens die niet een mega groot dak hebben om in de winter nog wat opwek te hebben.

Als mensen scenarios met nieuwe investeringen wel rendabel weten te rekenen nodig ik ze uit om het vooral hier te dumpen want ik ben er erg nieuwsgierig naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:39:
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat deze discussie met velen niet valt te voeren omdat ze proberen hun eigen investeringen proberen goed te praten.
Tja wie kan er beter oordelen over de eigen investering dan diegene die ze deed?
Wie ben jij om te stellen dat die investering gebeurde op basis van onvoldoende berekeningen?

Wanneer het voor jou niet uitkomt of je wil het niet doen uitkomen dan doe je het toch gewoon niet.
Er is geen verplichting tot wat dan ook.
Maar anderzijds moet je dan ook niet proberen de rekening te maken van wie het wel deed op basis van je eigen uitgangspunten.

Meer valt er niet over te zeggen.

Mijn energierekening voor 2024 zal weer ruim positief uitdraaien voor mezelf Net zoals alle energierekeningen van de voorgaande jaren. Geld op tafel dus vanuit de energieleverancier en netbeheerder in mijn richting en niet omgekeerd.
Meer moet er voor mij jaar na jaar niet op tafel liggen.

Wanneer het voor jou niet uitmaakt wat je depositogeld over x aantal jaren nog aan koopkracht waard is
hebben we inderdaad volledig verschillende opvattingen over de economische werkelijkheid.

Mijn thuisaccu heeft overigens een garantie die ruim hoger is dan 5 jaar.
Zelfs de garantie op de EV accu is hoger.
Je verzint dus weer zaken tot ze in je kraam passen ipv rekening te houden met de werkelijkheid.

En ja mijn opslagsysteem heeft eveneens afzonderlijke inverters en daarbij vrij te kiezen opslag.
Niets nieuws onder de zon, bestaat al jaren.
Je geeft, bij herhaling, alleen maar weer aan dat je vast zit in je eigen bias zonder veel technische kennis inzake de materie.

Wat is een "mega groot dak"?
Ik heb een zongericht dakgedeelte van 75 m². Is in mijn beleving niet megagroot (en het kleinste huis in de wijk). En daar kan ik tot 15 kWp op kwijt.

Je rekeningen maak je beter ook zelf ipv die verantwoordelijkheid ook steeds door te schuiven naar anderen.
Een ander rekent volgens zijn situatie, niet volgens de jouwe.
Wanneer een ander zijn investering in HE wel rendabel is betekent dat nog niet dat dit voor jou automatisch ook zo is. Huiswerk maak je beter zelf. Dat was vroeger op school al zo en nog steeds niet echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:58:
Wanneer het voor jou niet uitmaakt wat je depositogeld over x aantal jaren nog aan koopkracht waard is
hebben we inderdaad volledig verschillende opvattingen over de economische werkelijkheid.
Als je je inleg en rente al niet terug kan verdienen is inflatie inderdaad geen enkele factor. zelfs als je er tegen die tijd maat 1 brood voor kan kopen is dat meer waard als een negatief bedrag omdat je je investering niet terug verdiend hebt.

En misschien een random stukje informatie spammen geef even de naam van je accu/setup want ik heb van alle fabrikanten nog geen garantie gezien van langer als 5 jaar. Heb je dit zelf gebouwd of is dit een totaal pakket want eerlijk is eerlijk thuisbouw is voor de meeste mensen gewoon niet weg gelegd en nog te ingewikkeld met automatisering en de elektrische kant. ik ga dus ten alle tijden uit van kant en klaar producten en geïnstalleerd. En ik kan niet veel waarde hechten aan garanties op accus (of omvormers) omdat er geen garantie is dat die tent over x jaar nog bestaat. Het zijn over het algemeen geen grote gerenommeerde bedrijven en de kleintjes gaan best vaak failliet.

En 15 kWp is flink groter als de setup die mensen hier in de halve stad hebben liggen denk ik. Neem aan dat je meer als 2 dak zeiden hebt wat dus vrijstaand betekend en dat s in nederland überhaupt geen normaal iets. Het aantal vrijstaande huizen is hier een fractie van de rijtjes woningen.

En je blijft dit wat mijn betreft onzin punt herhalen. ik schuif helemaal niets door ik zeg alleen dat een basis investering al niet recht te rekenen is en dus moet de overheid wat veranderen als ze meer vergroening willen want momenteel is het simpelweg niet meer rendabel. Dat heeft verder geen hol met afhankelijkheid doorschuiven te maken.

Maar goed ik ga even delta force testen want dit lijkt een kansloze discussie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:23:
[...]
En misschien een random stukje informatie spammen geef even de naam van je accu/setup want ik heb van alle fabrikanten nog geen garantie gezien van langer als 5 jaar.
Neem voor een keer zelfs eens wat initiatief ipv je werk door anderen te laten opknappen.
Indien echt interesse gebruik dan de zoekfunctie op dit forum.
Al je vragen zijn al meermaals beantwoord.

De "meeste mensen" zijn ook geen tweakers. 8)7

Zoals ik reeds schreef heb ik het kleinste huis/dak van de wijk.
En zoals ook al meermaals aangehaald verschillen de uitgangsparameters per individu.
Ik maak dus mijn eigen rekening (zoals iedereen in de wijk) en niet op basis van de uitgangspunten van een of andere junky noch voor de rest van de stad.
Ik heb trouwens ook (nog) geen 15 kWp op mijn dak liggen maar een bescheiden 5.6 kWp icm een bescheiden 5.0 kVA omvormer.
Het ging over het beschikbaar dakopp.
De uitbreiding van 5.6 naar 12 tot 15 kWp staat hier op de planning voor medio 2031 (en wordt volledig gefinancierd door de netto opbrengsten uit de bestaande 5.6 kWp). _/-\o_

Uiteraard twee dak zijden want het is een zadeldak met 35° helling.
Maar alleen PV op de ZZO zijde (20 x 280 Wp) en niet aan de dark side.
Dankzij de laatste technologische ontwikkelingen in PV land kan er op de ZZO zijde nu bijna drie keer meer vermogen geplaatst worden.
Overigens ook niet voorbehouden aan open bebouwingen.
Mijn laatste gerealiseerd renovatieproject betrof een stadsrijwoning met een gevelbreedte van vier meter uit de jaren veertig van vorige eeuw. Ook daar liggen nu zonnepanelen op één dakzijde en ook dat kan uit (aanvang renovatie 2019, einde ergens 2021 dus geen jaren oud).
De gerealiseerde meerwaarde na renovatie bedroeg na renovatie iets van een 100K.
Maar je moet er wel zelf de handen voor uit de mouwen willen steken, durven investeren en vooral niet risicoschuw zijn. No guts, no glory. :+

In een computerspelletje zal je de juiste berekeningen idd niet vinden nog iets extra realiseren in de echte wereld. Het houdt je alleen ver weg van de realiteit van elke dag.
Maar ieder zijn ding. De ene besteedt zijn tijd liever aan het uitwerken en realiseren van praktisch haalbare oplossingen en de ander blijft de realiteit ontvluchten in goedkoop artificieel vermaak.
Veel succes gewenst met de helpende hand van de overheid om beter te kunnen omgaan met de uitdagingen van de realiteit van iedere dag. Lijkt me meer "wachten op Godot".

[ Voor 77% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:35:
[...]

Neem voor een keer zelfs eens wat initiatief ipv je werk door anderen te laten opknappen.
Indien echt interesse gebruik dan de zoekfunctie op dit forum.
Al je vragen zijn al meermaals beantwoord.

De "meeste mensen" zijn ook geen tweakers. 8)7
Leven en laten leven jongens… en maak je eigen keuzes op basis van je eigen overtuigingen. Wat die zijn kun je alleen zelf bepalen, wat wel duidelijk is, is dat die van jullie mijlenver uiteen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:40:
[...]
Leven en laten leven jongens… en maak je eigen keuzes op basis van je eigen overtuigingen. Wat die zijn kun je alleen zelf bepalen, wat wel duidelijk is, is dat die van jullie mijlenver uiteen liggen.
Mee eens.
De behaalde resultaten liggen blijkbaar ook mijlenver uit elkaar. :)
En daar gaat het in de praktijk doorgaans om.
Het zijn niet de eeuwige "naysayers" die doorgaans de beste resultaten boeken. :+

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:35:

In een computerspelletje zal je de juiste berekeningen idd niet vinden nog iets extra realiseren in de echte wereld. Het houdt je alleen ver weg van de realiteit van elke dag.
Maar ieder zijn ding. De ene besteedt zijn tijd liever aan het uitwerken en realiseren van praktisch haalbare oplossingen en de ander blijft de realiteit ontvluchten in goedkoop artificieel vermaak.
Veel succes gewenst met de helpende hand van de overheid om beter te kunnen omgaan met de uitdagingen van de realiteit van iedere dag. Lijkt me meer "wachten op Godot".
Er valt letterlijk niets te realiseren dat geen geld kost wat ik nooit meer terug zie.

En ja ik speel games. Dat is ontspannend. Anderen gaan naar de kroeg om hun lichaam te verzieken.
Ik heb al heel veel tijd gestoken in het zoeken naar rendabele oplossingen om geld te besparen op de rekening maar die zijn er simpelweg niet. Totdat het energie landschap verandert zal dat dus zo blijven. Of dat duurdere energie of een berbod op boetes is is niet relevant maar as is os het niet mogelijk ongeacht hoeveel tijd of geld ik er in stop.
Ik ontvlucht de realiteit dan ook niet want ik weet prima wat de realiteit is. Ik ga alleen mijn geld niet verspillen aan onrendabele marketing gimmicks.

Verder wel interessant hoe een investering 100k kan opleveren. Ik zou immers nooit 100k extra betalen voor een zuiniger huis. Mijn gehele energie rekening is 600 per jaar en na mijn huidige contract 840 euro. 100k meer betalen zou dus zelfs met een nul op de meter sprookjes huis waar nooit meer wat vervangen moet worden niet rendabel zijn. Maar hoop voor jou dat er in de toekomst wel mensen zijn die dat doen. Moet je wel zorgen dat je niet een tig jaar oude accu en panelen hebt want daar wordt doorgaans niet veel meer voor betaald.

Verder heb ik zoals miljoenen met mij een huurwoning en geen koopwoning. Investering in het huis is dus überhaupt een no go. Er wordt heel moeilijk gedaan en ik heb er 4 jaar over gedaan om schoorvoetend toestemming te krijgen voor panelen die door een erkend bedrijf geïnstalleerd moesten worden. Ik wil nu de badkamer doen maar krijg eigenlijk gewoon nul op rekest. Het mag maar daar willen ze helemaal niets aan bijdragen en nemwn dan zelfs volledige afstand van elk onderhoud. En dat terwijl het al sinds de bouw in 1986 niets aan gedaan is en ik zelf al maar een halve renovatie tegen vocht gedaan heb voor de gezondheid.

Hebben ze inmiddels jn België de boete op teruglevering al ingevoerd of is dat nog altijd een alleen Nederlands graaimiddel?

Maar goed zolang er mensen zijn die gemiste rente, meerprijs van elektrische apparatuur voor verwarming, idle en conversie verliezen, service kosten en dergelijke niet meenemen is mijn betoog voor velen toch als tegen een muur praten. Gelukkig zijn er ook wel dankbare mensen omdat ze het zelf nog niet zo volledig bekeken hadden en uiteindelijk toch niets doen. Zo zijn er een aantal die maar wat blij zijn sat ze nu niet met panelen of een accu opgescheept zitten omdat ze niet in de praatjes van verkopers getrapt zijn. (En ja advies is altijd gebaseerd op hun verbruik) ik heb zelfs mensen een p1 meter kado gedaan om inzicht te krijgen.

Maar helaas zijn er ook altijd mensen die roepen dat ik onzin verklaar waarvan anderen de dupe worden. Zo is ook mijn overbuurman bedonderd. Oude man bang gemaakt door de energie crisis en dat geld ziet hij nooit meer terug. Dat vind ik simpelweg crimineel en uiterst verwerpelijk.

En ik ben geen naysayer ik ben een realist en ik zie gewoon geen rendement met het huidige Nederlandse beleid. Dat was vorig jaar nog anders al was het al niet best maar nu is het gewoon met effectief al geen saldering meer en teruglevering die niets waard is en ook nog eens hoger vastrecht als je het vinkje panelen aan zet gewoon niet meer rendabel om nu nog te nemen.

Verder wel jammer dat je je zo moet verlagen tot een persoonlijke aanval...

[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 06-12-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:00:
[...]
Verder wel interessant hoe een investering 100k kan opleveren. Ik zou immers nooit 100k extra betalen voor een zuiniger huis. Mijn gehele energie rekening is 600 per jaar en na mijn huidige contract 840 euro. 100k meer betalen zou dus zelfs met een nul op de meter sprookjes huis waar nooit meer wat vervangen moet worden niet rendabel zijn. Maar hoop voor jou dat er in de toekomst wel mensen zijn die dat doen. Moet je wel zorgen dat je niet een tig jaar oude accu en panelen hebt want daar wordt doorgaans niet veel meer voor betaald.
Mijn woningen die te koop worden aangeboden zijn waarschijnlijk ook niet bedoelt voor het marktsegment waar jij je in begeeft.
De verkoopwaarde wordt ook niet voornamelijk bepaald door het energetische uitrustingsniveau maar wat in vastgoed de belangrijkste factor is: locatie, locatie, locatie.

Ik heb letterlijk in al die jaren nog niet één woning met verlies verkocht.
Integendeel, doorgaans met meer winst dan ik bij elkaar zou gescharreld krijgen door voor derden te werken en per uur/maand uitbetaald te krijgen.
Dat ik al op mijn vijftigste FO was kwam dan ook niet door te werken voor derden maar door de handen uit de mouwen te steken en niet elke opportuniteit bij voorbaat af te wijzen en te blijven wachten op een helpende hand van derden.
Verder heb ik zoals miljoenen met mij een huurwoning en geen koopwoning.
Inderdaad, andere keuzes brengen andere gevolgen met zich mee.
Wie zelf niet investeert, geen risico wil dragen en niet zelf de handen uit de mouwen wil/kan steken blijft doorgaans steken in het maand na maand en jaar na jaar afdragen van de eigen inkomsten aan derden.
Dat gaat zowel op voor de woonkosten als de energierekening en de mobiliteitsrekening.
Ik wil nu de badkamer doen maar krijg eigenlijk gewoon nul op rekest.
Dat is een van de gevolgen wanneer je alle beslissingsrecht in handen legt van derden.
Dan beslis je zelf niet meer maar anderen voor jou.
Hebben ze inmiddels jn België de boete op teruglevering al ingevoerd of is dat nog altijd een alleen Nederlands graaimiddel?
Net zoals in Nederland is er geen boete op teruglevering.
Aleen een vermindering van de eerdere buitensporige winsten op teruglevering.
Wie in Vlaanderen (voor de rest van België volg ik het zo niet op) kiest om uit de salderingsregeling te stappen (zoals ik in het verleden deed) is er geen onbalansvergoeding (wat jij negativistisch terugleverboete noemt) noch prosumententarief (om op jaarbasis je eigen opgewekte stroom "gratis" terug te mogen verbruiken) te betalen.
Alleen een forfaitaire vermogenskost van een 100 € en een 14 € meetvergoeding voor de digitale meteraansluiting. That's it.
Voor iedere kWh die je teruglevert aan het net krijg je een belastingvrije vergoeding. Die neemt jaar na jaar af (komt van 20 over 11 naar 7,5 cent/kWh om volgend jaar nog op 2 cent/kWh te staan).
Maar wie voor zijn eigen energie kan instaan is dat uiteraard niet belangrijk.
Die verkoopt zijn eigen overschotten dan aan de hoogste bieder.
Dankzij mijn PV installatie krijg ik nog altijd voor iedere opgewekte kWh netto 33 cent/kWh en wanneer ik deze verkoop aan de accu van de EV er nog eens 30 cent/kWh bovenop. _/-\o_
Afname van het net (voor de paar kWh die ik op jaarbasis nog nodig heb) betaal ik gemiddeld all in een 20/cent/kWh.
Geld maakt meer geld hoor. Je moet er dan in het begin wel zelf iets voor doen en niet zitten te wachten tot het manna zomaar uit de hemel komt vallen. In het laatste geval blijf je doorgaans steken in het betalen van de winsten van derden waardoor je eigen middelen zienderogen slinken.
Maar goed zolang er mensen zijn die gemiste rente, meerprijs van elektrische apparatuur voor verwarming, idle en conversie verliezen, service kosten en dergelijke niet meenemen is mijn betoog voor velen toch als tegen een muur praten.
Wanneer je dan jaarlijks toch zoveel rente opstrijkt uit je beleggingen is het mij een raadsel dat je nog steeds in een huurhuis woont met een lopende energierekening en niet volledig op eigen benen kan staan en zonder inmenging van derde over je eigen wooncomfort kan beslissen?

We hebben blijkbaar een totaal andere kijk op de realiteit en daar is niets mis mee.
Wat ook duidelijk is dat de gevolgen van die andere kijk op de realiteit iets anders zijn uitgedraaid en dat ik zeker niet wil ruilen met de realiteit waarin jij je bevindt.
Wanneer ik bv. mijn badkamer een upgrade wil geven (of wat dan ook in en rond mijn woning) is er maar eentje die daarover gaat en dat ben ikzelf. En de investering gaat dan eveneens naar mijn eigen eigendom (blijft dus binnenshuis) en niet integraal naar derden.

Andere keuzes, andere gevolgen.
Ik weet wel voor welke gevolgen ik de voorkeur heb. :)

On topic, net zoals de vorige jaren zal voor 2024 mijn energierekening geen negatief saldo vertonen maar wederom een positief saldo van vier cijfers voor de komma. :+ *O*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
Ik denk toch dat jullie het nu maar moeten stoppen. Het wordt een beetje een discussie tussen “haves” en “have-nots”, zo komt het op mij over. En met twee mensen die graag het laatste woord hebben loopt dat meestal ongezellig af 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:23
@IvoB2

Ik heb een vraagje: op ongeveer hoeveel €/Wp moet je tegenwoordig rekenen in België voor een particuliere pv-installatie?

Ik ben aan het uitkijken voor een kleine, basic installatie.

Is 1€/Wp all-in (installatie, keuring, 6% btw) realistisch?

Dak zuidwest met vrije oppervlakte van 5,5x2,5m, hoeveel Wp krijg je daar tegenwoordig op?
Ik dacht zelf aan een rijtje van 5 panelen 400 á 450Wp. Dak is gemakkelijk bereikbaar via plat dak, niet hoog, geen stelling nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
1€/Wp (excl. BTW) is realistisch .

Maar een kleine installatie is per Wp uiteraard duurder dan een grotere.
De kostprijs van het materiaal geeft niet zozeer de doorslag maar de voorijkosten en installatiekosten.
Die zijn voor een grote en kleine installatie nagenoeg gelijk.

Hoeveel Wp je op een dak krijgt hangt af van je dakopp. de lengte en breedte van je dak en de daarbij passende L X B van de respectievelijke panelen.
Zelf overweeg ik voor de uitbreiding niet meer met opbouwpanelen te werken maar een dak dat zelf volledig bestaat uit in elkaar te klikken zonnepanelen (non Tesla).
Heb je minder verlies in oppervlakte en het oogt ook nog eens mooier.
Heeft uiteraard alleen zin wanneer je toch je dak moet/wil vervangen.
Op een plat dak moet je rekening houden met de afstand tussen rijen zodat de panelen niet in elkaars schaduw staan.

Maar we wijken nu wel erg af. :)
(ps. er is ook een topic over PV installaties, meerdere over thuisbatterijen, eentje over
actueel energieverbruik,........). :)

[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:36:
[...]

Die verkoopt zijn eigen overschotten dan aan de hoogste bieder.
Dankzij mijn PV installatie krijg ik nog altijd voor iedere opgewekte kWh netto 33 cent/kWh en wanneer ik deze verkoop aan de accu van de EV er nog eens 30 cent/kWh bovenop. _/-\o_
Afname van het net (voor de paar kWh die ik op jaarbasis nog nodig heb) betaal ik gemiddeld all in een 20/cent/kWh.
Wie betaald jou dan 33 cent per kWh :? In de zomer :?

En wie betaald die 90 cent die er in je EV gaat :?
90 omdat je zegt 30 cent erbovenop. Een kWh die in je auto gaat krijg je geen 33 cent meer voor. Dan sta je dus op -33. Dat betekend dat je zo’n 90 cent per kWh krijgt voor elke kWh in je EV.

Vaagheid ten top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 07:34:
[...]
De netbeheerder.
30 cent voor teruglevering in de auto + 33 cent productievergoeding => 63 cent in totaal (netto want vrij van belastingen).
Een kWh die in je auto gaat krijg je geen 33 cent meer.
Correct. Dat beweer ik dan ook nergens. Dat maak jij ervan.
Momenteel een 30 cent. Is ooit (tijdens de "energiecrisis") tot 55 cent geweest (never waste a good crisis :) ) en laagst (zo ver ik me herinner) ergens rond de 25 cent).
Je moet een ander zijn rekening niet maken.
Omdat jij iets niet krijgt betekent dat niet automatisch dat dit voor een ander ook niet kan. :)
Dan sta je dus op -33. Dat betekend dat je zo’n 90 cent per kWh krijgt voor elke kWh in je EV.
Ik begrijp niets van je rekenkunde.
Vaagheid ten top.
Zoals jij het verdraait wel maar dat is de realiteit niet.
Voor mij is de afrekening glashelder. :+
Wat is er vaag aan 30 cent bovenop 33 cent? => 33+30 = 63. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Glashelder schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 07:34:
[...]

90 omdat je zegt 30 cent erbovenop. Een kWh die in je auto gaat krijg je geen 33 cent meer voor. Dan sta je dus op -33. Dat betekend dat je zo’n 90 cent per kWh krijgt voor elke kWh in je EV.

Vaagheid ten top.
Valt mee.
Al moet ik zeggen dat ik er een poosje terug bij @IvoB2 ook op doorgevraagd heb. In :)B is een hoop vergelijkbaar maar niet alles.
Wat bij mij is achter gebleven is dat er wat sprake is van regels stapelen welke tot deze bedragen komen en resultaten uit het verleden die nu nog een gunstig effect hebben.

Wat @computerjunky doet is zijn eigen situatie, met helaas beperkte mogelijkheden, extrapoleren op de rest.

Wat @IvoB2 doet is aangeven dat als ik het kan waarom jij dan niet.

Beide heren ( :? ) hebben hun gelijk....
Gaan het ook nooit eens worden.
Maar niet in mijn situatie en trek daarom mijn eigen, wellicht domme/absurde/geniale plan :+
Beide visies zijn voor mij wel interessant om te voorkomen dat mijn eigen oogkleppen een wat te krappe horizon geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Blijft vaag. Waarom betalen ze jou zoveel dan :? Jij hebt een veel betere regeling dan salderen. Je krijgt gewoon het hele jaar een toptarief. Een tarief wat veelal ruim boven de waarde ligt.
30 cent voor teruglevering in de auto + 33 cent productievergoeding => 63 cent in totaal (netto want vrij van belastingen).
Wie betaalt die 33 productievergoeding dan? Ook de netbeheerder? :D En hoezo krijg je voor een EV een extra productievergoeding? En je eigen stroom gaat in je auto, hoezo krijg je daar dan ook nog eens 30 cent voor :? :?

Lijkt me een geweldig land om PV te hebben dat België.
Ik begrijp niets van je rekenkunde.
Wat er vaag aan is is dit:

Jij krijgt 33 cent voor elke kWh die je aan de netbeheerder levert. Zodra je die in je auto stopt, lijkt het logisch dat je die 33 cent niet meer krijgt (je levert immers niks). Maar op een of andere manier eindig jij op +63 cent. Daar zit dus een gat tussen van 96 cent tussen.

[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 07-12-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:07
Glashelder schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:34:
[...]

Blijft vaag. Waarom betalen ze jou zoveel dan :? Jij hebt een veel betere regeling dan salderen. Je krijgt gewoon het hele jaar een toptarief. Een tarief wat veelal ruim boven de waarde ligt.
In Nederland had ik ook een regeling met het hele jaar een toptarief.

Als de stroom minder waard was dan 50 cent per kWh dan kreeg ik het verschil tussen de werkelijke stroomprijs en de 50 cent uitbetaald.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

John245 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:36:
[...]

In Nederland had ik ook een regeling met het hele jaar een toptarief.

Als de stroom minder waard was dan 50 cent per kWh dan kreeg ik het verschil tussen de werkelijke stroomprijs en de 50 cent uitbetaald.
Wat is dat voor regeling dan? Als consument of was dat zakelijk? En wanneer was dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Glashelder schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:43:
[...]

Wat is dat voor regeling dan? Als consument of was dat zakelijk? En wanneer was dat?
Consument. SDE die je in 2008 aan kon vragen. Dat was een regeling voor 15 jaar.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

John245 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:54:
[...]

Consument. SDE die je in 2008 aan kon vragen. Dat was een regeling voor 15 jaar.
Aha. In ieder geval weinig relevant bij berekeningen vandaag de dag :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Glashelder schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:10:
[...]

Aha. In ieder geval weinig relevant bij berekeningen vandaag de dag :p
Correct. Maar het was wel een leuke regeling. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

John245 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:45:
[...]

Correct. Maar het was wel een leuke regeling. :)
Waar ik een beetje allergisch voor ben is als mensen op dit forum dan lopen te propageren dat anderen iets verkeerd doen als men de casus voor PV, thuisaccu’s en warmtepompen niet rond krijgt terwijl ze zelf in een super coulante regeling zitten waar anderen geen gebruik van kunnen maken.

Ik vermoed dat er bij Ivo iets soortgelijks speelt. Die bedragen die hij noemt.. als iedereen in een soortgelijke regeling zou zitten dan is het net als met salderen onbetaalbaar. Dan kan je wel pochen dat salderen niet nodig is.. maar als je de ene onhoudbare regeling inruilt voor de andere dan schiet het ook niet op.

Maar goed, het is even wachten op antwoord, als dat al komt (vorige keren kwam er ook al geen antwoord, afgezien van ‘zoek maar op’).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Glashelder schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:53:
[...]

Waar ik een beetje allergisch voor ben is als mensen op dit forum dan lopen te propageren dat anderen iets verkeerd doen als men de casus voor PV, thuisaccu’s en warmtepompen niet rond krijgt terwijl ze zelf in een super coulante regeling zitten waar anderen geen gebruik van kunnen maken.

Ik vermoed dat er bij Ivo iets soortgelijks speelt. Die bedragen die hij noemt.. als iedereen in een soortgelijke regeling zou zitten dan is het net als met salderen onbetaalbaar. Dan kan je wel pochen dat salderen niet nodig is.. maar als je de ene onhoudbare regeling inruilt voor de andere dan schiet het ook niet op.

Maar goed, het is even wachten op antwoord, als dat al komt (vorige keren kwam er ook al geen antwoord, afgezien van ‘zoek maar op’).
Ik propageer niet dat anderen iets verkeerd doen. Ik vermoed ook dat Ivo in een gunstige regeling zit.

Naast die regeling kreeg ik ook nog SEBB van de provincie Groningen en 19% BTW terug. Ik erken ook dat die regelingen opgeteld te goed waren. Want daarnaast natuurlijk ook salderen.

Of je het nu een acceptabele business case is hangt denk ik van je situatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Simpel360 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:45:

Wat @computerjunky doet is zijn eigen situatie, met helaas beperkte mogelijkheden, extrapoleren op de rest.
Kleine correctie, ik had het initieel over als je een huidig energie contract hebt (met boetes) en nu nog panelen neemt. Alle regelingen en aansluitingen uit het verleden zijn een heel ander verhaal. Het gaat dus helemaal niet om mijn scenario. Ik gaf aan dat het met huidige regelgeving niet meer recht te breien is en het een verlies oplevert en ik dat advies geef aan mensen. (En ja ik bereken dat natuurlijk voor hun en gebaseerd op hun mogelijkheden maar kom altijd op hetzelfde probleem uit)

(Al heb ik ook hier in het verleden aangetoond dat mijn situatie zich met huidige regelgeving nooit meer terug verdiend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

John245 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:59:
[...]

Ik propageer niet dat anderen iets verkeerd doen. Ik vermoed ook dat Ivo in een gunstige regeling zit.

Naast die regeling kreeg ik ook nog SEBB van de provincie Groningen en 19% BTW terug. Ik erken ook dat die regelingen opgeteld te goed waren. Want daarnaast natuurlijk ook salderen.

Of je het nu een acceptabele business case is hangt denk ik van je situatie af.
Sorry, ik zat nog te twijfelen of ik het erbij moest zetten maar het was niet mijn bedoeling te zeggen dat jij propageert dat anderen iets verkeerd doen :)

Ivo laat nergens geen kans onbenut om op te merken dat salderen zo snel mogelijk afgeschaft moet worden.. en dan zelfs zonder salderen één energierekening van 0 mogelijk is. Dat zal vast, maar dan is er dus een alternatief voor salderen (dat mogelijk nog beter is).. want wij rekenen het hier in Nederland niet rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Simpel360 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:45:
[...]
Wat @IvoB2 doet is aangeven dat als ik het kan waarom jij dan niet.
Yep, ik maak altijd gebruik van de wettelijk voorziene mogelijkheden die binnen het bereik liggen van ieder normaal gezond en middelmatig verstandelijk begaafd persoon.
Nog altijd de meerderheid van de mensen dus.
Het enige wat je als individu moet doen is het initiatief nemen om van je eigen mogelijkheden en de aangeboden mogelijkheden gebruik maken.
De uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel maar zijn NIET de regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:34:
[...]
Euh nee, het toptarief is 45 cent/kWh productie. :)
Ik in dus niet eens aan toptarief.
En die regeling van productievergoeding was/is ook nog eens cumulatief met salderen (tot 2025 en vanaf dan is het afwachten wanneer je verplicht een DM krijgt). Maar dat laatste heb ik niet afgewacht en vrijwillig vervroegd overgestapt naar een DM wat me op jaarbasis honderden euro kosten bespaart. O-)
Tot 2021 cumuleerde ik salderen + productievergoeding van 33 cent + laadvergoeding EV tussen 25 en 55 cent per kWh.
Wie betaalt die 33 productievergoeding dan? Ook de netbeheerder? :D En hoezo krijg je voor een EV een extra productievergoeding? En je eigen stroom gaat in je auto, hoezo krijg je daar dan ook nog eens 30 cent voor :? :?
Euh ja, de netbeheerder. Dat zei ik nu al twee maal en nu voor de derde keer.
De netbeheerder betaalt een productievergoeding, de werkgever betaalt geen productievergoeding maar een forfaitaire vergoeding voor terugleveren stroom aan de EV van de leaseMij.
Waar die stroom vandaan komt maakt de werkgever niet uit. Die moet gewoon door de MID teller van de laadpaal lopen. De "verliezen" door "traag" te laden (om bv. max. aan zonneladen te doen) worden dus eveneens mee vergoed aan 30 cent/kWh.
Productievergoeding, salderen en laadvergoeding hebben niets met elkaar te maken en zijn dus idd volledig cumuleerbaar.
Lijkt me een geweldig land om PV te hebben dat België.
Nou nee.
De productievergoeding is alleen toepasbaar in Vlaanderen want het netbeheer is een gewestelijke materie. De laadvergoeding is dan weer federale materie en toepasbaar in België maar de meeste salarisauto's rijden rond in het rijkere deel van België en ook dat is Vlaanderen, meer bepaald de driehoek Gent-Antwerpen-Leuven. :)
De salderingsregeling is dan weer veel ruimhartiger en langlopender in Nederland en de teruggave energiebelasting kennen we hier ook niet. Nederland heeft dus eveneens zijn geweldige voordelen. Toch voor wie er (tijdig) gebruik van wil maken.
Jij krijgt 33 cent voor elke kWh die je aan de netbeheerder levert.
Yep, en geen belasting op verschuldigd en contractueel twintig jaar lang. duidelijker kan het toch niet zijn? Het is een productievergoeding geen leververgoeding. Wat ik daar mee doe (zelf opmaken, zelf opslaan, terugleveren aan het net, whatever, ... doet er niet toe. Alleen groene lokale energie produceren is voldoende om een productievergoeding uitgekeerd te krijgen. Er zit een MID meter op de PV installatie die elke geproduceerde kWh meet en per geproduceerde MWh geef je dat door aan de netbeheerder die vervolgens 330 € op je bankrekening overschrijft. No question asked. _/-\o_
Zodra je die in je auto stopt, lijkt het logisch dat je die 33 cent niet meer krijgt (je levert immers niks).
Jawel, ik lever elektriciteit aan de werkgever.
Voor iedere kWh die ik lever aan de werkgever krijg ik de forfaitaire CREG vergoeding (die nu rond de 30 cent/kWh schommelt). Heeft niets met de netbeheerder te maken maar met de overeenkomst met de werkgever.
Mijn netstroom kost me 20 cent/kWh. Laad ik van het net betaal ik 20 cent aan de energieleverancier en krijg ik 30 cent van de werkgever. Dat is 10 cent netto winst.
Laad ik vanuit PV (mijn PV installatie is al jaren geleden afbetaald) kost me de stroom niets* en krijg ik 30 cent/kWh, dat is dus pure winst bovenop de productievergoeding (want geproduceerd en in de accu van de EV gestopt).
* zou ik de overproductie van PV niet in de EV steken maar gewoon terugleveren aan het net krijg ik bovenop de productievergoeding van 33 cent de terugleververgoeding. Deze keer niet betaald door de netbeheerder noch de werkgever maar door de energieleverancier. Die vergoeding was voorgaand ejaren nog 20 cent/kWh en is dan gezakt over 11 naar 7,5 en vanaf volgend jaar naar 2 cent/kWh.
Dan heb ik er alle voordeel bij zoveel mogelijk in de EV te steken. Dan krijg ik bovenop de productievergoeding geen 2 cent maar 30 cent (of wat dan ook het forfaitaire tarief mag zijn. In 2025 mag de energieleverancier dan wel de terugleververgoeding naar beneden trekken maar de netkosten mogen met 31% stijgen wat weer een stijging van het forfaitaire CREG tarief zou kunnen inhouden wat in 2025 de vergoeding om in EV te laden weer zou doen stijgen doch waarbij de kosten van PV niet stijgen wegens al lang terugverdiend => nog meer netto opbrengst). _/-\o_

Ah, voor ik het vergeet te vermelden: thuis zonneladen doe ik uiteraard alleen tussen half februari en begin november. Dan is er immers overproductie en dan steek ik deze liever aan 30 cent/kWh in de EV dan aan 7,5 tot 2 cent netto terug te leveren aan het net.
Tussen november en februari heb ik geen overproductie en is alle PV productie welkom in het huishouden (en ga ik met de EV wel aan een destination charger laden) maar kom ik tijdens die maanden een 200-tal kWh tekort voor het huishouden. Dan gaat de EV als back up aan de woning terugleveren zodat die 200 kWh ook geen invloed heeft op mijn energierekening. Via het net zou die 200 kWh me immers 20 cent per kWh kosten en via V2H* kost me dat niets.
*maar ook dan moet je als tweaker eerst zelf initiatief nemen om V2L om te (laten) bouwen naar V2H want je hebt dan een ATS nodig.
Doorgaans gebeurt er weinig vanzelf.
Maar op een of andere manier eindig jij op +63 cent.
Yep, in de lagere school werd mij al aangeleerd dat 33 + 30 = 63.
Lijkt me nog altijd glasheldere basis rekenkunde.
Daar zit dus een gat tussen van 96 cent tussen.
Nope, dat is wat jij er om een of andere vreemde reden van blijft maken.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:59:
[...]
Klopt en met mij tienduizenden anderen die niet zaten/zitten te roepen dat iets niet kan maar gewoon gebruik hebben gemaakt van de wettelijk voorziene regelingen.
Zo ben ik recent (2021!) ook vrijwillig uit de salderingsregeling gestapt omdat dit me netto nog meer zal opleveren dan gewoon te blijven zitten tot deze zichzelf opheft.
En niet salderen en zelf je plan leren trekken is in Nederland niet anders dan in Vlaanderen.
Je hebt er in Vlaanderen ook genoeg (de massa dus) die dagelijks online zitten te wenen dat PV niet meer terug te verdienen is zonder salderen maar om nog te kunnen salderen dan wel jaar na jaar daar braafjes de nodige euro voor op tafel neertellen.
Blijkbaar kunnen veel mensen niet meer hun eigen rekening maken noch voor zichzelf denken maar nemen ze genoegen door een ander na te blaten zonder echt te rekenen.
Mij niet gelaten, het is tenslotte hun rekening en niet de mijne.
Dus gewoon proactief handelen ipv te zitten wenen dat de overheid alles maar voor je moet regelen.

Maatregelen worden echt niet op maat van één persoon gemaakt.
Wel voor iedereen die er alert gebruik van wil maken en niet zit te wachten tot een ander je het geld in de polletjes komt duwen zonder zelf enig initiatief te nemen.

Dit topic gaat dan ook over ieders individuele energierekening en niet over één energierekening die zonder uitzondering op iedereen van toepassing is.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:23:
[...]

Klopt en met mij tienduizenden anderen die niet zaten/zitten te roepen dat iets niet kan maar gewoon gebruik hebben gemaakt van de wettelijk voorziene regelingen.
Zo ben ik recent (2021!) ook vrijwillig uit de salderingsregeling gestapt omdat dit me netto nog meer zal opleveren dan gewoon te blijven zitten tot deze zichzelf opheft.
En niet salderen en zelf je plan leren trekken is in Nederland niet anders dan in Vlaanderen.
Je hebt er in Vlaanderen ook genoeg (de massa dus) die dagelijks online zitten te wenen dat PV niet meer terug te verdienen is zonder salderen maar om nog te kunnen salderen dan wel jaar na jaar daar braafjes de nodige euro voor op tafel neertellen.
Blijkbaar kunnen veel mensen niet meer hun eigen rekening maken noch voor zichzelf denken maar nemen ze genoegen door een ander na te blaten zonder echt te rekenen.
Mij niet gelaten, het is tenslotte hun rekening en niet de mijne.
Dus gewoon proactief handelen ipv te zitten wenen dat de overheid alles maar voor je moet regelen.

Maatregelen worden echt niet op maat van één persoon gemaakt.
Wel voor iedereen die er alert gebruik van wil maken en niet zit te wachten tot een ander je het geld in de polletjes komt duwen zonder zelf enig initiatief te nemen.

Dit topic gaat dan ook over ieders individuele energierekening en niet over één energierekening die zonder uitzondering op iedereen van toepassing is.
Ik ben zelf ook vrijwillig gedeeltelijk uit de saldeerregeling gestapt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:30:
[...]
Ik ben zelf ook vrijwillig gedeeltelijk uit de saldeerregeling gestapt,
Laat me eenmaal gissen: je bent daar (als Nederlander) ook niet financieel slechter van geworden? :)
En waarschijnlijk is jouw jaarnota inzake energie ook positief ipv negatief?
---------------------------------
Salderen was goed om PV van de grond te krijgen in een periode dat het nog pokkeduur en relatief onbekend was.
Bij prijzen rond de 1 €/kWp en afnameprijzen tussen 20 en 30 cent/kWh + vaste kosten is er geen enkele reden meer om PV nog zo ruimhartig te subsidiëren.
En al helemaal niet door te doen alsof het net (dat altijd - zomer en winter - in balans moet zijn, zoniet stort het hele ding in elkaar) een soort batterij is waar je zomerse overproductie (die dan bijna niemand kan gebruiken) kan bijhouden om nadien kosteloos terug op te nemen in de winter (waar het in het beste geval moet geproduceerd worden via gascentrales en al helemaal niet kosteloos).
Het probleem is dat velen tijdelijke voordelen als een eeuwig verworven recht gaan beschouwen en daardoor denken dat ze zelf geen enkel initiatief meer moeten nemen en dat alles hen door anderen op een presenteerblaadje moet aangeboden worden.
En wie zelf initiatief neemt en niet schuw is van het nemen van risico's heeft in hun ogen dan gewoon "geluk". 8)7 |:(
Geluk komt doorgaans niet zomaar aankloppen maar dwing je - op de uitzonderingen na - zelf af.

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2024 15:59 ]

Pagina: 1 ... 142 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden