Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:30
IvoB2 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:44:
[...]

Laat me eenmaal gissen: je bent daar (als Nederlander) ook niet financieel slechter van geworden? :)
En waarschijnlijk is jouw jaarnota inzake energie ook positief ipv negatief?
---------------------------------
Salderen was goed om PV van de grond te krijgen in een periode dat het nog pokkeduur en relatief onbekend was.
Bij prijzen rond de 1 €/kWp en afnameprijzen tussen 20 en 30 cent/kWh + vaste kosten is er geen enkele reden meer om PV nog zo ruimhartig te subsidiëren.
En al helemaal niet door te doen alsof het net (dat altijd - zomer en winter - in balans moet zijn, zoniet stort het hele ding in elkaar) een soort batterij is waar je zomerse overproductie (die dan bijna niemand kan gebruiken) kan bijhouden om nadien kosteloos terug op te nemen in de winter (waar het in het beste geval moet geproduceerd worden via gascentrales en al helemaal niet kosteloos).
Het probleem is dat velen tijdelijke voordelen als een eeuwig verworven recht gaan beschouwen en daardoor denken dat ze zelf geen enkel initiatief meer moeten nemen en dat alles hen door anderen op een presenteerblaadje moet aangeboden worden.
En wie zelf initiatief neemt en niet schuw is van het nemen van risico's heeft in hun ogen dan gewoon "geluk". 8)7 |:(
Geluk komt doorgaans niet zomaar aankloppen maar dwing je - op de uitzonderingen na - zelf af.
Er inderdaad niet slechter van geworden. Door onze hobby's moeten we nog een klein beetje betalen. Maar anders hadden we een full electric woning waar we geld terug zouden krijgen.

Ik denk dat je geluk afdwing door niet achter de massa aan te lopen maar een voorloper te zijn.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:58:
[...]

Yep, ik maak altijd gebruik van de wettelijk voorziene mogelijkheden die binnen het bereik liggen van ieder normaal gezond en middelmatig verstandelijk begaafd persoon.
Nog altijd de meerderheid van de mensen dus.
Het enige wat je als individu moet doen is het initiatief nemen om van je eigen mogelijkheden en de aangeboden mogelijkheden gebruik maken.
De uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel maar zijn NIET de regel.
Bedankt voor het bevestigen wat ik al dacht. Wat je omschrijft is gewoon een extreem lucratieve regeling. Alleen Belgen kunnen een regeling verzinnen waarbij je altijd een vergoeding krijgt ONGEACHT of je het goed wat je zou moeten leveren zelf direct verbruikt (oftewel niet levert) 8)7 Blijkbaar vind jij dat zo normaal dat het niet in je opkomt dat dit hier aan de andere kant van de landsgrens niet zo werkt en dat ik dat daarom absurd vind:
Nope, dat is wat jij er om een of andere vreemde reden van blijft maken.
Als ik jou iets zou verkopen voor 30 cent en ik besluit het niet te leveren aan jou maar aan de buurman voor 40 cent, dan heb ik 40 cent verdiend. In België echter verdien je 70 cent want jij moet me ook betalen en op een of andere manier vind jij dat héél logisch :+ Als ik hier 70 cent zou willen verdienen dan moet ik dus het goed voor 70 cent verkopen. Mijn buurman gaat me niets geven hier als ik hem niets lever. Dat is de logica in Nederland in ieder geval..

En als is het goed begrijp dan laadt je je elektrische auto in de wintermaanden openbaar op kosten van de werkgever om die via V2H thuis te ontladen.. :+ In Nederland zou de belastingdienst daar een mening over hebben.
IvoB2 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:44:
[...]

Laat me eenmaal gissen: je bent daar (als Nederlander) ook niet financieel slechter van geworden? :)
En waarschijnlijk is jouw jaarnota inzake energie ook positief ipv negatief?
---------------------------------
Salderen was goed om PV van de grond te krijgen in een periode dat het nog pokkeduur en relatief onbekend was.
Bij prijzen rond de 1 €/kWp en afnameprijzen tussen 20 en 30 cent/kWh + vaste kosten is er geen enkele reden meer om PV nog zo ruimhartig te subsidiëren.
En al helemaal niet door te doen alsof het net (dat altijd - zomer en winter - in balans moet zijn, zoniet stort het hele ding in elkaar) een soort batterij is waar je zomerse overproductie (die dan bijna niemand kan gebruiken) kan bijhouden om nadien kosteloos terug op te nemen in de winter (waar het in het beste geval moet geproduceerd worden via gascentrales en al helemaal niet kosteloos).
Het probleem is dat velen tijdelijke voordelen als een eeuwig verworven recht gaan beschouwen en daardoor denken dat ze zelf geen enkel initiatief meer moeten nemen en dat alles hen door anderen op een presenteerblaadje moet aangeboden worden.
En wie zelf initiatief neemt en niet schuw is van het nemen van risico's heeft in hun ogen dan gewoon "geluk". 8)7 |:(
Geluk komt doorgaans niet zomaar aankloppen maar dwing je - op de uitzonderingen na - zelf af.
Geloof je zelf echt wat je allemaal schrijft?

De enige manier in Nederland om afstand te doen van salderen nu is dynamisch te gaan en dan is vergeleken met boetevrij salderen (wat ik tot 2027 nog heb) absoluut niet beter voor je portemonnee. Met een EV en een warmtepomp een positieve energierekening houden (netto boven 0 dus) is absoluut onmogelijk in Nederland met een dynamisch contract of je moet een gigantisch dak hebben met ditto overschot. Jij betaalt altijd 20 cent per kWh. Met dynamisch hier in NL heb je dus momenten in de winter dat je 50/6070 cent betaalt… En wij mogen onze op kosten van de baas geladen EV niet even leegtappen om die piek te dempen. Omgekeerd in de zonnige maanden is de prijs die je krijgt voor je zonnestroom laag want er is nou eenmaal veel aanbod. Jij daarentegen krijgt altijd 30 cent. In Nederland krijg je dat in het voorjaar zelfs zelden.. als het aanbod dus nog laag is en het zonnetje net begint te komen.

En ik neem aan dat je je beseft dat die mooie regeling van je absoluut niet houdbaar is als heel Belgie hetzelfde zou doen? Moet je je voorstellen: heel België aan de PV en iedereen krijgt 30 (of zelfs 45 8)7 ) cent per geproduceerde kWh die ze vervolgens zelf verbruiken, of, lucratiever nog, doorverkopen aan de werkgever.

Ik blijf het bizar vinden dat je je hier wéér tegen salderen loopt af te zetten, blijkbaar zonder dat je je beseft dat jij in België nú een nog veel lucratieve én onhoudbaardere regeling hebt.

In 2027 wordt het in Nederland straks nog erger overigens, want naar alle waarschijnlijkheid hebben we dan niet alleen geen salderen meer, maar moeten we ook nog een terugleverboete betalen. Dat betekend dus dat je een PV installatie moet terugverdienen vrijwel uitsluitend op basis van stroom die je direct kan verbruiken op momenten dat je het opwekt. Die business case is gewoon extreem slecht zoals @computerjunky al talloze keren heeft proberen uit te leggen. Dat heeft niks te maken met geen kansen willen grijpen of afwachten of wat dan ook.. het is gewoon niet meer rendabel hier.
John245 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:07:
[...]

Er inderdaad niet slechter van geworden. Door onze hobby's moeten we nog een klein beetje betalen. Maar anders hadden we een full electric woning waar we geld terug zouden krijgen.

Ik denk dat je geluk afdwing door niet achter de massa aan te lopen maar een voorloper te zijn.
Het gaat hier over de energierekening. Zoals je zelf al schrijft ben je gewoon slechter af want je betaald méér.

Zullen we het bij objectieve cijfers houden in plaats van over onmeetbaar en ongrijpbare zaken zoals levensgeluk?

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 08-12-2024 05:18 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:41
Glashelder schreef op zondag 8 december 2024 @ 05:14:
[...]

Bedankt voor het bevestigen wat ik al dacht. Wat je omschrijft is gewoon een extreem lucratieve regeling. Alleen Belgen kunnen een regeling verzinnen waarbij je altijd een vergoeding krijgt ONGEACHT of je het goed wat je zou moeten leveren zelf direct verbruikt (oftewel niet levert) 8)7 Blijkbaar vind jij dat zo normaal dat het niet in je opkomt dat dit hier aan de andere kant van de landsgrens niet zo werkt en dat ik dat daarom absurd vind:

[...]

Als ik jou iets zou verkopen voor 30 cent en ik besluit het niet te leveren aan jou maar aan de buurman voor 40 cent, dan heb ik 40 cent verdiend. In België echter verdien je 70 cent want jij moet me ook betalen en op een of andere manier vind jij dat héél logisch :+ Als ik hier 70 cent zou willen verdienen dan moet ik dus het goed voor 70 cent verkopen. Mijn buurman gaat me niets geven hier als ik hem niets lever. Dat is de logica in Nederland in ieder geval..

En als is het goed begrijp dan laadt je je elektrische auto in de wintermaanden openbaar op kosten van de werkgever om die via V2H thuis te ontladen.. :+ In Nederland zou de belastingdienst daar een mening over hebben.

[...]

De enige manier in Nederland om afstand te doen van salderen nu is dynamisch te gaan en dan is vergeleken met boetevrij salderen (wat ik tot 2027 nog heb) absoluut niet beter voor je portemonnee. Met een EV en een warmtepomp een positieve energierekening houden (netto boven 0 dus) is absoluut onmogelijk in Nederland met een dynamisch contract of je moet een gigantisch dak hebben met ditto overschot. Jij betaalt altijd 20 cent per kWh. Met dynamisch hier in NL heb je dus momenten in de winter dat je 50/6070 cent betaalt… En wij mogen onze op kosten van de baas geladen EV niet even leegtappen om die piek te dempen. Omgekeerd in de zonnige maanden is de prijs die je krijgt voor je zonnestroom laag want er is nou eenmaal veel aanbod. Jij daarentegen krijgt altijd 30 cent. In Nederland krijg je dat in het voorjaar zelfs zelden.. als het aanbod dus nog laag is en het zonnetje net begint te komen.

En ik neem aan dat je je beseft dat die mooie regeling van je absoluut niet houdbaar is als heel Belgie hetzelfde zou doen? Moet je je voorstellen: heel België aan de PV en iedereen krijgt 30 (of zelfs 45 8)7 ) cent per geproduceerde kWh die ze vervolgens zelf verbruiken, of, lucratiever nog, doorverkopen aan de werkgever.

Ik blijf het bizar vinden dat je je hier wéér tegen salderen loopt af te zetten, blijkbaar zonder dat je je beseft dat jij in België nú een nog veel lucratieve én onhoudbaardere regeling hebt.

In 2027 wordt het in Nederland straks nog erger overigens, want naar alle waarschijnlijkheid hebben we dan niet alleen geen salderen meer, maar moeten we ook nog een terugleverboete betalen. Dat betekend dus dat je een PV installatie moet terugverdienen vrijwel uitsluitend op basis van stroom die je direct kan verbruiken op momenten dat je het opwekt. Die business case is gewoon extreem slecht zoals @computerjunky al talloze keren heeft proberen uit te leggen. Dat heeft niks te maken met geen kansen willen grijpen of afwachten of wat dan ook.. het is gewoon niet meer rendabel hier.

[...]

Het gaat hier over de energierekening. Zoals je zelf al schrijft ben je gewoon slechter af want je betaald méér.

Zullen we het bij objectieve cijfers houden in plaats van over onmeetbaar en ongrijpbare zaken zoals levensgeluk?
De regels die er zijn gelden voor iedereen, zolang je maar aan de voorwaarden voldoet.
Je moet alleen durven maar vooral ook doen door er gebruik van te maken, dit is jouw recht, daar mag je dan van alles (ook ethisch) van vinden natuurlijk.

Als ik naar mijzelf kijk, had ik 1 jaar eerder PV & de SAP moeten nemen dan had dit al 100% terugverdiend geweest in dat ene jaar, tot nu toe slechts een 45%, waarvan ruim 30% in het 1e half jaar (vanaf november '22). De aanschaf waren hoge kosten en die wilde ik niet doen samen met het gedoe er omheen, nu zeg ik niet slim.

Passief zijn is prima natuurlijk en roepen (al dan niet onderbouwd) dat iets niet uitkan of onzin is, is ook okay.
Vaak ben je ook niet op de hoogte van alle regelingen, of die voorbij zijn maar nog wel doorwerken, en hoe aan de voorwaarden te voldoen.
Maar mogelijk gaat pas in '27 de saldering er af, we kunnen tegen die tijd al 2 regeringen verder zijn.

Dat niet iedereen er gebruik van kan of wil maken wegens de middelen, ruimte, enz is mij ook helder.

Gaat mijn PV (en nu ook accu's) zich (uiteindelijk) terugverdienen? Denk het wel, we gaan het meemaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
Dat betekend dus dat je een PV installatie moet terugverdienen vrijwel uitsluitend op basis van stroom die je direct kan verbruiken op momenten dat je het opwekt. Die business case is gewoon extreem slecht zoals @computerjunky al talloze keren heeft proberen uit te leggen. Dat heeft niks te maken met geen kansen willen grijpen of afwachten of wat dan ook.. het is gewoon niet meer rendabel hier.
PV is wel de helft goedkoper geworden, elektriciteit hoeft nu alleen nog maar 2x zo duur te worden en de business case kan weer prima uit op basis van bijvoorbeeld 30% eigen verbruik.

Verder kijkt het huidige beleid alleen maar naar eigen verbruik terwijl er in werkelijkheid 3 categorieen zijn:
1)Eigen verbruik
2)Teruglevering gewenst
3)Teruglevering ongewenst

1) Eigen verbruik is duidelijk. 2)In de winter en het voorjaar/najaar echter gaat iedere kWh die niet zelf verbruikt wordt gewoon naar een andere gebruiker. Die energie heeft gewoon waarde en hiervoor moet een eerlijke vergoeding komen.

3)we hebben het hier vooralsnog eigenlijk alleen over 12:00-15:00 in de zomermaanden. Deze energie is objectief waardeloos of de waarde is zelfs energie.

Als 1&2 correct beprijst zouden worden kan een business case prima rond. Het gaat waarschijnlijk nog even duren voor er beleid komt dat dit resultaat geeft.

Sowieso is het bijna onmogelijk een business case te rekenen nu. Salderen was eenvoudig rekenen; nu bestaat de berekening uit alleen maar variabelen en onbekende.

Voor een periode van >20 jaar is mijn aanname: de waarden van bovengeboemde 1&2 wordt alleen maar hoger (energie duurder). Bepaal je business case op deze conponenten en niet op #3. Houd er rekening mee dat de prijs per kWh in de winter aannemelijk hoger zal zijn dan in de zomer.

Mijn conclusie: Hoe meer panelen Hoe beter. Een paneel die je hebt kan je uitzetten. Een paneel die je niet hebt kan je niet in de winter iets op laten leveren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Simpel360 schreef op zondag 8 december 2024 @ 07:28:
[...]

De regels die er zijn gelden voor iedereen, zolang je maar aan de voorwaarden voldoet.
Je moet alleen durven maar vooral ook doen door er gebruik van te maken, dit is jouw recht, daar mag je dan van alles (ook ethisch) van vinden natuurlijk.

Als ik naar mijzelf kijk, had ik 1 jaar eerder PV & de SAP moeten nemen dan had dit al 100% terugverdiend geweest in dat ene jaar, tot nu toe slechts een 45%, waarvan ruim 30% in het 1e half jaar (vanaf november '22). De aanschaf waren hoge kosten en die wilde ik niet doen samen met het gedoe er omheen, nu zeg ik niet slim.

Passief zijn is prima natuurlijk en roepen (al dan niet onderbouwd) dat iets niet uitkan of onzin is, is ook okay.
Vaak ben je ook niet op de hoogte van alle regelingen, of die voorbij zijn maar nog wel doorwerken, en hoe aan de voorwaarden te voldoen.
Maar mogelijk gaat pas in '27 de saldering er af, we kunnen tegen die tijd al 2 regeringen verder zijn.

Dat niet iedereen er gebruik van kan of wil maken wegens de middelen, ruimte, enz is mij ook helder.

Gaat mijn PV (en nu ook accu's) zich (uiteindelijk) terugverdienen? Denk het wel, we gaan het meemaken :+
Gaan we weer. Het gaat niet om actief of passief zijn. Ik heb zelf 10.000 wp liggen, een warmtepomp (ben dus gasloos) en heb een PHEV waar jaarlijks de nodige kWtjes in gaan.

Waar we naar mijn mening naartoe moeten is appels met peren vergelijken. Je gaat geen elektrische auto aanpraten aan iemand die in een land woont waar de olie bijna gratis uit de grond komt. Hier wordt dan als intellectuelen op je ingepraat dat je het toch écht fout ziet en niet de mogelijkheden gebruikt die er toch echt wel zijn.

Nee de situaties zijn gewoon anders en dus zijn de uitkomsten van berekeningen anders. Laten we daar gewoon eerlijk over zijn en niet prediken dat bijv. een kostenneutrale energierekening ‘gewoon’ mogelijk is want zonder salderen straks wordt dat in Nederland behoorlijk lastig en waarschijnlijk onmogelijk.
assje schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:22:
[...]

PV is wel de helft goedkoper geworden, elektriciteit hoeft nu alleen nog maar 2x zo duur te worden en de business case kan weer prima uit op basis van bijvoorbeeld 30% eigen verbruik.

Verder kijkt het huidige beleid alleen maar naar eigen verbruik terwijl er in werkelijkheid 3 categorieen zijn:
1)Eigen verbruik
2)Teruglevering gewenst
3)Teruglevering ongewenst

1) Eigen verbruik is duidelijk. 2)In de winter en het voorjaar/najaar echter gaat iedere kWh die niet zelf verbruikt wordt gewoon naar een andere gebruiker. Die energie heeft gewoon waarde en hiervoor moet een eerlijke vergoeding komen.

3)we hebben het hier vooralsnog eigenlijk alleen over 12:00-15:00 in de zomermaanden. Deze energie is objectief waardeloos of de waarde is zelfs energie.

Als 1&2 correct beprijst zouden worden kan een business case prima rond. Het gaat waarschijnlijk nog even duren voor er beleid komt dat dit resultaat geeft.

Sowieso is het bijna onmogelijk een business case te rekenen nu. Salderen was eenvoudig rekenen; nu bestaat de berekening uit alleen maar variabelen en onbekende.

Voor een periode van >20 jaar is mijn aanname: de waarden van bovengeboemde 1&2 wordt alleen maar hoger (energie duurder). Bepaal je business case op deze conponenten en niet op #3. Houd er rekening mee dat de prijs per kWh in de winter aannemelijk hoger zal zijn dan in de zomer.

Mijn conclusie: Hoe meer panelen Hoe beter. Een paneel die je hebt kan je uitzetten. Een paneel die je niet hebt kan je niet in de winter iets op laten leveren.
Mogelijk, maar waar @computerjunky denk ik gewoon een sterk punt heeft is dat we bij deze investeringen zelden kijken wat we met het geld hadden kunnen doen als we het niet in PV hadden gestoken.

Ik heb hier eerder een bierviltjes berekening geplaatst over het terugverdienen van mijn PV installatie. Ik zal die straks eens uitbreiden met informatie over mijn directe eigen verbruik en eens kijken hoe het plaatje eruit had gezien zonder salderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvba-wWUO1pnkkkovkg7gyZSOJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRTsZLLSHPuVZOvnjoqX839s.jpg?f=fotoalbum_large

3570,83 negatief dus. Ik heb daarbij de TLV op 7 cent gezet en het fictieve rendement op jaarbasis is 5% (historisch gezien is dit ergens tussen de 5 en 8%).

[ Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 08-12-2024 09:29 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Glashelder schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:03:
Mogelijk, maar waar @computerjunky denk ik gewoon een sterk punt heeft is dat we bij deze investeringen zelden kijken wat we met het geld hadden kunnen doen als we het niet in PV hadden gestoken.
Prima om deze factor mee te nemen als het dan maar wel correct gebeurt. Dus, uitgespaarde energiekosten (zeker in de eerste jaren) leveren ook gewoon rendement op.

Verder is er een risciprofiel/stukje spreiding. Als je de berekening wil afzetten tegen 7% rendement op de aandelenmarkt dan is dat je goed recht maar niet perse steekhoudend.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Alleen Belgen kunnen een regeling verzinnen waarbij je altijd een vergoeding krijgt ONGEACHT of je het goed wat je zou moeten leveren zelf direct verbruikt (oftewel niet levert) 8)7 Blijkbaar vind jij dat zo normaal dat het niet in je opkomt dat dit hier aan de andere kant van de landsgrens niet zo werkt en dat
Dit topic gaat over niet over wat jij al dan niet absurd vindt maar over de energierekening en ongeacht aan welke kant van de landsgrens.
Uiteraard is de ene energierekeing al lucratiever dan de andere. Vandaar dat een energierekening een weerspeigeling is van een individuele situatie.
De nog steeds lopende salderingsregeling is aan de Nederlandse kant van de landsgrens trouwens lucratiever dan aan de Vlaamse kant. Blijkbaar vinden veel eindconsumenten dat daar ook al zo normaal dat ze nog steeds niet kunnen vatten dat dit ook niet voor eeuwig is.
Een energierekening positief houden vraagt enige flexibiliteit van iedere consument. Hoe lucratief ze uiteindelijk is hangt dus af van de creativiteit van de individuele consument en minder met waar deze precies woont.
In België echter verdien je 70 cent want jij moet me ook betalen en op een of andere manier vind jij dat héél logisch
Je verzint het ter plekke?
Ik heb nergens gesproken over 70 cent verdienen. Dat leeft alleen in jouw fantasie.

Het nakomen van contractueel vastgelegde afspraken vind ik dan inderdaad weer wel heel logisch.
Wanneer ik ergens een job ga doen verwacht ik dat de tegenpartij zich houdt aan de initieel gemaakte afspraken en mij voor mijn prestatie vergoed volgens de wederzijdse vastgelegde overeenkomst.
Als ik hier 70 cent zou willen verdienen dan moet ik dus het goed voor 70 cent verkopen. Mijn buurman gaat me niets geven hier als ik hem niets lever. Dat is de logica in Nederland in ieder geval..
Euh, ik produceer groene stroom die elders niet meer in een centrale moet opgewekt worden.
Daar werd een vergoeding voor afgesproken.
Er zijn wel meer overeenkomsten, zelfs buiten de particuliere sector, waarbij o.a. diensten vergoed worden zonder dat er fysiek een levering van goederen aan te pas komt. Je visie op de economie is blijkbaar nog al stikt beperkt.
Wat levert men in Nederland trouwens in ruil voor teruggave van energiebelasting? Wat levert men er in de winter door in de zomer te salderen? Of ben jij nog steeds een van de weinigen die echt denkt dat je geproduceerde zomerse zonnestroom (op dat ogenblik fysiek zonder waarde) ergens in een opslagvat voor je wordt bijgehouden waardoor je er in de winter uit kan putten?
Of koop je een thuisaccu en ga er in Nederland mee handelen op de Epex en/of onbalansmarkt. Krijg je ook een ruime vergoeding voor diensten geleverd aan de markt. Tussen afname en teruggave kan je zelfs de energiebelasting wegstrepen. Kan in België dan weer niet.

Allemaal regelingen zonder directe fysieke verkoop van hardware.
Dat heb je niet goed begrepen en dat doe ik dus niet en schreef ik eerder al.
Dat maak jij er gewoon weer van (doe de moeite om even terug te lezen).

Precies of in Nederland het systeem van bedrijfsauto's niet bestaat en wanneer men openbaar laadt dat niet kan met een laadkaart van de werkgever en wanneer men thuis laadt daar geen vergoeding voor krijgt van de werkgever? Dat zijn extra fiscale voordelen om de hoge belastingsdruk op arbeid te verminderen.
Hier vind je alle details:
https://www.minfin.fgov.b...95-4d95-b388-bf2dd90d72cc

Ieder land zijn eigen fiscale regels.
Hier heeft de federale belastingsdienst zich daar pas nog duidelijk ove ruitgesproken

Jij betaalt altijd 20 cent per kWh.
Nee ik betaal niet altijd 20 cent/kWh.
Ik heb een variabel contract waarbij op het einde van de maand, telkens na vervallen termijn, de afnameprijs voor de energiecomponent voor die volledige maand wordt vastgelegd. In 2024 was dat in een grootorde van 18 tot 21 cent (incl. accijnzen, leveranciersfee en BTW).
Ik heb bewust gekozen voor een jaarnota en geen maandafrekening. Dit gezien de forfaitaire RLP0N afrekening voor mij voordeliger uitkomt dan een effectieve maandafrekening.
Bovendien, maar dat wist je al, heb ik bewust afstand gedaan van de salderingsregeling en blijf ik door maatregelen (energiezuinige woning, bewust omgaan met energie, zonnepanelen, eigen opslag, ombouw V2L naar V2H) op jaarbasis ruim onder de 500 kWh netafname. Dat levert het bijkomende voordeel op dat er op netafname geen netkosten meer geheven worden en er geen overhead capaciteitskosten worden aangerekend.
Deze maatregelen zijn voor alle eindgebruikers binnen hetzelfde gewest beschikbaar. Maar slechts weinigen maken daar gebruik van want je moet er eerst ZELF iets voor doen.
Handje ophouden en klagen is voor de massa blijkbaar eenvoudiger dan zelf aan de slag gaan. :+
Dat is blijkbaar in België en Nederland niet anders. :)
En wij mogen onze op kosten van de baas geladen EV niet even leegtappen om die piek te dempen.
De werkgever zou dat hier niet merken maar uit principe doe ik dat ook niet.
Ik hevel alleen de geladen energie van de accu van de EV naar de woning over (V2H via V2L) die ik geladen heb buiten de laadkaart van de werkgever om.
Wat is daar volgens jou mis mee.
Om aan die energie te komen moet je uiteraard eerst wel ZELF iets doen en niet gewoon er wat over zitten te zagen.
Zelf doe ik bv. vrijwiliigerswerk waar ik tijdens mijn aanwezigheid op kosten van de organisatie de EV mag laden (met een laadkaart van de organisatie) en wanneer ik daarvoor kies krijg ik bv. er ook nog eens een laadkaart voort diesel/benzine bovenop. :)
Met de energie geladen buiten de laadkaart van de werkgever doe ik wat ik zelf wil want het is een vergoeding in natura voor geleverde prestaties.
Vrijwilligerswerk is eveneens hier voor iedereen beschikbaar en vrij toegankelijk (op de uitzonderingen na die daarvoor niet fysiek geschikt zijn).
En ik neem aan dat je je beseft dat die mooie regeling van je absoluut niet houdbaar is als heel Belgie hetzelfde zou doen?
Dat is dan ook geen probleem.
Het komt zelden voor dat alle eindconsumenten gebruik maken van (voordeel)regelingen.
Wanneer het de massa duidelijk wordt dat iets voordelig is en er in mee begint te gaan is het doorgaans tijd om naar iets anders over te stappen.
Zoals eerder reeds aangehaald haal je de grootste voordelen als EA en niet door de massa achterna te lopen. Maar wie dat doet moet zin voor initiatief hebben en niet wars zijn van elk genomen risico.
Moet je je voorstellen: heel België aan de PV en iedereen krijgt 30 (of zelfs 45 8)7 ) cent per geproduceerde kWh die ze vervolgens zelf verbruiken, of, lucratiever nog, doorverkopen aan de werkgever.
Zoals reeds eerder aangehaald is dat geen federale materie (dus niet geldig voor heel België) maar gewestelijke materie (en dus alleen beschikbaar voor wie gedomicilieerd is in Vlaanderen).
In de andere gewesten gelden dan weer andere maatregelen waarbij de ene al lucratiever dan de andere.
Deze maatregelen waren dus inderdaad beschikbaar voor iedere eindconsument aangesloten op het openbaar elektriciteitsnetwerk in Vlaanderen die niet stond te roepen dat het nooit iets zou worden met die PV panelen maar gewoon inschreef op die aangeboden voordelen.
Idem voor de subsidie voor eigen opslag.
Idem om te solliciteren bij een werkgever die in het loonpakket een bedrijfsauto aanbiedt.
Idem om je op te geven als vrijwilliger voor een non-profit organisatie met zijn eigen voordelen.
Enz.
In 2027 wordt het in Nederland straks nog erger overigens, want naar alle waarschijnlijkheid hebben we dan niet alleen geen salderen meer, maar moeten we ook nog een terugleverboete betalen.
Ik deel die mening niet.
De terugleverboete (die doorgaans ook geen terugleverboete is maar een vermindering van de winst op netteruglevering) is inherent aan salderen.
Iemand moet die kost dragen en dat is doorgaans niet de leverancier want dat is een bedrijf dat winst wil maken en geen VZW.
Wanneer salderen verdwijnt is de kans dus groot dat ook de terugleverboete verdwijnt want de incentive om dat te doen wordt dan opgeheven.
In Vlaanderen wordt die regeling overigens al toegepast. De forfaitaire onbalansvergoeding (uitgaande van de energieleverancier en niet van de netbheerder) betaal je uitsluitend wanneer je nog saldeert. NIET van toepassing op zij die niet meer wensen te salderen.

En hier is de injectievergoeding netto trouwens niet lucratiever dan de terugleverboete + terugleververgoeding in Nederland.
Wanneer je in Nederland een terugleververgoeding van 14 cent/kWh krijgt en daarop een terugleverboete moet betalen van 12 cent hou je netto 2 cent over. Dat is geen boete maar een lagere winstmarge.
Bovendien mag je in Nederland binnen een vastgelegde termijn de energie die je zelf opwekt en zelf verbruikt volledig en kosteloos tegenover elkaar wegstrepen. Aan de terugleverboete (want dat gaat over de energie die je zelf hebt opgewekt maar zelf niet kon verbruiken) hou je doorgaans netto dus nog geld over.
Zulke gunstige salderingsregeling is er in Vlaanderen nooit geweest. Wie er nog saldeert mag eveneens tussen twee meteropnames (normaliter dus een periode van 11 tot 12 maanden) opwek en verbruik tegenover elkaar wegstrepen. Maar krijgt NIETS (en heeft nooit iets gekregen) voor de opwek die zelf niet verbruikt wordt.

Een injectievergoeding krijg je alleen wanneer je NIET meer saldeert. Maar dat houdt eveneens in dat je de volle pot betaalt voor elke kWh die je afneemt van het net.

Ik zou dus twee keer nadenken voor je roept dat het in "België" allemaal zoveel voordeliger geregeld is.
Dat betekend dus dat je een PV installatie moet terugverdienen vrijwel uitsluitend op basis van stroom die je direct kan verbruiken op momenten dat je het opwekt.
Ja en?
Doe ik zo al jaren.
Die business case is gewoon extreem slecht
Niet mee eens.
Niet zo gunstig als salderen + vergoeding voor teruglevering en de kosten daarvan doorschuiven naar alle andere verbruikers maar nog steeds gunstig.
Wie denkt dat het een extreem slechte investering is moet ze gewoon niet doen en toekijken hoe anderen dat wel doen. Moelijker dan dat is het niet.
Ieder zijn eigen rekening maar ik betaal niet meer.
Ook niet na uitstap uit de salderingsregeling.
Je moet wel wat flexibeler zijn want je moet veel zelf regelen ipv dat over te laten aan overheid en energieleverancier en de overmatige winsten zullen waarschijnlijk lager zijn dan voorheen en initieel wat meer eigen investeringen vragen. Maar doorgaans komen voordelen niet zomaar uit de lucht vallen.
Al verwachten sommigen dat blijkbaar wel. :)
Maar betalen voor energie doe ik nog steeds niet. Toch niet na het afzetten van de inkomsten tov de uitgaven. De winsten zullen wel gedaald zijn en het vraagt wat meer initiatief dan dat het geld gewoon komt binnen rollen maar dat is iets totaal anders dan "extreem slechte situatie".
Geen probleem.
Gemiddeld levert mijn energierekening, na aftrek van alle kosten, me een 2000 € netto per jaar op.
Door het extreem slechte zonnejaar en de lage energieprijzen zal de winst in 2024 idd wat lager uitvallen.
Maar dat is iets totaal anders dan te moeten betalen voor energie.
Nog steeds ruim voldoende om dit aan te wenden om te blijven investeren in energetische maatregelen die op termijn meer opbrengen dan ze gekost hebben. _/-\o_

Gezien de dalende trend van de terugleververgoeding (van 20 over 11 naar 7,5 tot 2 cent in 2025) zal ik in 2025 idd wat meer actiever moeten reageren en bijsturen. Dat betekent dus zo weinig mogelijk van de overproductie nog terugleveren aan het net en zoveel mogelijk in de accu van de EV pompen (en minder openbaar gaan laden).
Hopelijk stijgt de netvergoeding voor de thuisstroom in 2025 dan ook aanzienlijk. Want dat houdt in dat de laadvergoeding voor de EV evenredig zal stijgen (terwijl de virtuele kost voor PV daalt van 7,5 naar 2 cent/kWh). *O*

De jaarcijfers zijn hier telkens glashelder hoor.
Maar je moet er wel zelf iets voor doen.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik kan de berekening ook heel simpel houden.

Mijn 15kWp installatie die >10kWh/jaar doet kostte me een kleine €10k.

Zet ik het af tegen netto hypotheekrente van 3% en termijn van 20 jaar dan reken ik voor de rentederving een factor 1.8.

Voor de volledigheid zal ik er nog €1k bij optellen voor potentieel een nieuwe omvormer.

Dat is dan €19k/(10.000kWh*20 jaar)= €0.095/kWh

Dat is de kostprijs van mijn zonnestroom. Als de set langer meegaat wordt het minder, als hij korter meegaat meer.

Wat de waarde is van de energie is veel moeilijker. Als je huidge energieprijs 3%/jaar indexeert verandert dat de berekening ook nogal bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:03:
[...]
Ook dat is een individueel uitgangspunt en dus niet toepasbaar op iedereen.
Ik heb bv. 500 € eigen kapitaal in PV gestoken.
En ik moet daar niets voor laten.
Het rendement op de overwinsten die ik al die jaren uit PV gehaald heb tel ik zelfs niet mee in de winsten op de energierekening. :+
Wat ik nu met die 500 € "had kunnen doen" indien niet geïnvesteerd in PV is vijgen na pasen.
Wat ik wel weet is welk voordeel jarenlange afwezigheid van het betalen van enige energierekening me effectief heeft opgebracht. _/-\o_

Het is ook niet zo dat al mijn spaargeld in PV steekt waardoor elke spreiding van kapitaalsbelegging verder uitgesloten is. Een van de grondregels van investeren is juist dat je risico moet spreiden en vooral moet diversifiëren en niet alles in één korf moet steken.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:29:
[...]

Geen probleem.
Gemiddeld levert mijn energierekening, na aftrek van alle kosten, me een 2000 € netto per jaar op.
Door het extreem slechte zonnejaar en de lage energieprijzen zal de winst in 2024 idd wat lager uitvallen.
Maar dat is iets totaal anders dan te moeten betalen voor energie.
Nog steeds ruim voldoende om dit aan te wenden om te blijven investeren in energetische maatregelen die op termijn meer opbrengen dan ze gekost hebben. _/-\o_

De jaarcijfers zijn hier telkens glashelder hoor.
Heel verhaal en geweldig voor jou als Belg en ik gun het je van harte hoor. Maar zullen we gewoon stoppen met doen alsof dit verhaal op *iedereen* van toepassing is, ook al woon je in Nederland ipv in jouw regio in België? De TLDR is gewoon dat je voor elke opgewekte kWh veel geld krijgt - ongeacht of je die kWh zelf verbruikt - en als je dat in je auto stopt gaat dat nog eens maal twee.

Die voordelen hebben wij gewoon niet in Nederland en die gaan er ook nooit komen en dat maakt het plaatje heel anders.

Ik heb ook jaren gehad dat ik flink verdiende aan de energierekening maar dat tijdperk is hier straks gewoon over.
IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:43:
[...]

Ook dat is een individueel uitgangspunt en dus niet toepasbaar op iedereen.
Ik heb bv. 500 € eigen kapitaal in PV gestoken.
En ik moet daar niets voor laten.
Het rendement op de overwinsten die ik al die jaren uit PV gehaald heb tel ik zelfs niet mee in de winsten op de energierekening. :+
Wat ik nu met die 500 € "had kunnen doen" indien niet geïnvesteerd in PV is vijgen na pasen.
Ook weer zoiets. Fantastisch natuurlijk, maar hoe dan? Rentevrije/renteneutrale lening van de overheid?

Ook dat is iets wat in NL kan maar dat is hier weer inkomensafhankelijk en dus niet voor iedereen beschikbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 08-12-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:47:
[...]

Maar zullen we gewoon stoppen met doen alsof dit verhaal op *iedereen* van toepassing is, ook al woon je in Nederland ipv in jouw regio in België?
Nou stop dan maar met elk "verhaal'.
Er zijn weinig verhalen/voordelen/maatregelen/... die op iedereen van toepassing zijn. 8)7
En al helemaal niet op fiscale maatregelen noch op energierekeningen.

Wel tekenend in dit verhaal: wie blijft wachten tot iets op iedereen van toepassing wordt zit doorgaans eeuwig te wachten op iets dat niet komt terwijl diegenen die wel al doorhebben hoe het werkt (dus zelden voor iedereen) al volop gebruik maken van de geboden voordelen. :+

Ik vermoed dat je het het doel van dit topic niet goed begrijpt: dit gaat over ieders individuele energierekening.
Niet over hoe je daartoe komt noch een energierekening die voor iedereen geldt.
Het ene individu zal dus - afhankelijk van de individueel genomen maatregelen - maand na maand en/of jaar na jaar een bepaalde som betalen voor energie en een ander zal daar periodiek geld op toekrijgen.
Meer is het niet.

Voor alle duidelijkheid hier de mijne:
Gasrekening: nul.
Elektriciteitsrekening: gemiddeld een +2000 €/jaar (inclusief energie mobiliteit per auto).

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 10:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:07:
[...]

Nou stop dan maar met elk "verhaal'.
Er zijn weinig verhalen/voordelen/maatregelen/... die op iedereen van toepassing zijn. 8)7
En al helemaal niet op fiscale maatregelen.

Wel tekenend in dit verhaal: wie blijft wachten tot iets op iedereen van toepassing wordt zit doorgaans eeuwig te wachten op iets dat niet komt terwijl diegenen die wel al doorhebben hoe het werkt (dus zelden voor iedereen) al volop gebruik maken van de geboden voordelen. :+
Dit is dat ‘intellectuele’ gedrag wat ik eerder benoemde. Heel vervelend. Alsof jij het licht gezien hebt en wij allemaal achterlijk zijn omdat we hier niet dezelfde fiscale voordelen kunnen genieten.

Zoals ik al eerder zei heb ik PV, een warmtepomp en een PHEV. Je hoeft mij niet te beschuldigen van afwachtend gedrag want dat is niet zo. Ik was een van de eerste die een batterij extra zonnepanelen heeft opgehaald en geïnstalleerd toen Poetin los ging in Oekraïne.

Het enige wat hier nog niet is is een thuisbatterij en dat is omdat ik de businesscase discutabel vind. Als je die moet terugverdienen op basis van extra eigen gebruik dan is het hoogst onwaarschijnlijk dat je die terugverdiend binnen de levensduur. Ga je handelen op de onbalansmarkt dan zijn er mogelijkheden maar de toekomst is hoogst onzeker. Gigabatterijen kunnen die markt nog flink gaan opschudden. Zou ik 30 per kWh krijgen en mijn batterij daarmee kunnen laden dan ziet dat plaatje er natuurlijk compleet anders uit. De realiteit is hier echter simpelweg anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:33:
[...]
Ik was een van de eerste die een batterij extra zonnepanelen heeft opgehaald en geïnstalleerd toen Poetin los ging in Oekraïne.
Ha die gekke periode waar de massa plots het licht zag en als gek PV begon te installeren aan opgeblazen prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:07:
[...]

Ik vermoed dat je het het doel van dit topic niet goed begrijpt: dit gaat over ieders individuele energierekening.
Waar het mij voornamelijk om gaat zijn dit soort dingen:
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:23:
[...]

Salderen idd hier al lang vrijwillig verlaten.
De winst is er daarna alleen maar door gestegen. :+
Je suggereert hiermee dat jouw persoonlijke situatie in jouw gemeente/gewest/whatever van toepassing is op iedereen waar straks salderen wordt losgelaten. Waarbij je dan voor het gemak maar even vergeet te vermelden dat je een productievergoeding krijgt en dat je dan met die opgewekte kWhtjes ook nog eens mag doen wat je zelf wilt. Wij krijgen dat voordeel in Nederland niet als straks salderen is afgeschaft. Zoals ik al eerder zei lijkt het er eerder op dat je in 2027 straks nog steeds moet betalen voor onbalanskosten.

Wat heeft het voor zin om iedereen telkens weer de les te lezen over hoe jij een positieve energierekening hebt van 2000 euro zonder salderen terwijl dat simpelweg niet mogelijk is voor het leeuwendeel van de gebruikers hier, simpelweg omdat ze in Nederland wonen en met een andere fiscale realiteit te maken hebben?
IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:35:
[...]

Ha die gekke periode waar de massa plots het licht zag en als gek PV begon te installeren aan opgeblazen prijzen.
Wij gingen van grofweg 6500 wp naar een kleine 10k. Maar inderdaad, dat was een gekke periode :)

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 08-12-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:33:
[...]
Zou ik 30 per kWh krijgen en mijn batterij daarmee kunnen laden dan ziet dat plaatje er natuurlijk compleet anders uit. De realiteit is hier echter simpelweg anders.
Kan je in Nederland je thuisaccu dan niet laden met zelf geproduceerde zonne-energie?
Mag je in Nederland de accu van je EV niet laden met zonne-energie?
Krijg je in Nederland van de werkgever dan geen laadvergoeding voor het thuis laden van een bedrijfsauto?
Mag je in Nederland met PV en vanuit het net niet dynamisch gaan handelen waardoor je extra winsten daaruit haalt?
Mag je in Nederland met een thuisaccu niet onrechtstreeks handelen op de onbalansmarkt?
...

In andere topics lees ik - afhankelijk van de individuele situatie - op dit eigenste forum anders nog veel hogere bedragen dan die 30 cent. Uiteraard van mensen die niet risicoschuw zijn, wel eerst willen investeren en meegaan in geboden voordelen.

Dat jij die realiteit, ook in Nederland, niet wil zien of niet wil/kan benutten is een totaal ander gegeven dan dat deze niet aanwezig is.
Dat die realiteit - wegens andere keuzes - voor jou niet volop aanwezig is/niet volop benut wordt is je goed recht en heeft alleen invloed op je eigen energierekening. Net zoals ze een andere invloed heeft op diegenen die wel gebruik maken van de geboden opties.

De maatregelen die ik voor mijn energierekening neem zijn in Vlaanderen evenmin weggelegd voor iedereen. Dat verschilt in niets van de Nederlandse situatie. Je hebt nu eenmaal overal voorlopers, mensen die het matheuseffect ten volle doorgronden en maximaal benutten en de massa die wacht op Godot en gewoon wat naroept wat de buurman ook roept zonder zelf de moeite te doen ten volle uit te pluizen wat kan en niet kan en wanneer het beste ogenblik is om te implementeren wat wel al kan.
Niets nieuws onder de zon en evenmin geografisch bepaald.
Wanneer de massa wakker wordt is het doorgaans voor henzelf al te laat en zijn ze nog net op tijd om de rekeningen te betalen van wie hen al voorging. :+

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:50:
[...]
Je suggereert hiermee dat jouw persoonlijke situatie in jouw gemeente/gewest/whatever van toepassing is op iedereen waar straks salderen wordt losgelaten.
Is suggereer in deze juist niets want dat zijn de feiten waar iedereen gebruik van kan maken.
Salderen is hier nl. GEEN verplichting.
Het stond en staat iedereen vrij van de analoge meter (PV + analoge meter = salderen tegen een kostprijs) over te stappen naar een digitale meter (en dit volstrekt kosteloos, of beter op kosten van de gemeenschap) en niet meer te salderen en zijn eigen energieverbruik zo te regelen dat dit voordeliger is dan het betalen van een prosumententarief + onbalansvergoeding + netkosten + accijnzen + BTW.

Maar de meeste mensen zijn vastgeroest in oude patronen, risicoschuw en avers van nieuwe uitdagingen, kortom: doorgaans liever lui dan moe.
Dan krijg je bij eenzelfde aanbod en eenzelfde mogelijkheden uiteenlopende resultaten inzake o.a. de energierekening.

Ik heb het warm water niet uitgevonden hoor. Ik doe gewoon de moeite om naar de warmwaterbron te lopen en daar zelf te gaan scheppen ipv te roepen dat men het me moet blijven brengen omdat dit nu eenmaal een verworven recht zou zijn.
Wanneer diegene die de rechten uitdeelt eenzijdig beslist dat het gedaan is met rondbrengen van kruiken warm water zal diegene die dat niet wil verliezen zelf toch eerst iets moeten doen. Of misnoegd zitten mokken dat ie plots zonder warm water zit. :+
Het is inderdaad een feit dat niet iedereen gezonde benen heeft om zichzelf in beweging te zetten richting bron. Maar tot nader order is dat nog steeds de meerderheid en niet een minderheid.
Voor die minderheid zijn er dan weer andere maatregelen. Eveneens niet beschikbaar voor "iedereen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:52:
[...]

Kan je in Nederland je thuisaccu dan niet laden met zelf geproduceerde zonne-energie?
Ja, maar dat is gewoon nauwelijks rendabel. Op een goede dag wek ik 50 kWh op en lever ik 40 kWh terug. Om *alles* op die manier weg te werken zou ik dus een accu van 40 kWh nodig hebben (overdag opladen, ‘s nachts alles dumpen). Als ik dan kijk wat ik bijv. in het topjaar 2022 extra had kunnen verdienen dan was dat zo’n 1700 kWh. Dat zou dan 544 euro opleveren. En dat is dan alleen als ik kan terugleveren tegen levertarief wat ik toen had.
Mag je in Nederland de accu van je EV niet laden met zonne-energie?
Natuurlijk mag dat, maar na salderen zul je je profiel van opladen goed moeten afstemmen op wat je opwekt, anders krijg je te maken met ofwel leverkosten (je trekt meer uit het net dan je opwekt) óf je krijgt voor het excess aan opwek 2 cent per kWh..
Krijg je in Nederland van de werkgever dan geen laadvergoeding voor het thuis laden van een bedrijfsauto?
Van de belastingdienst mag je daar niet aan verdienen, anders moet je er belasting over betalen. Ik heb toevallig een eigen laadpaal die ik zelf heb aangeschaft en waar ik dus iets aan verdien, maar dat mag niet excessief zijn, anders gaat niet alleen mijn werkgever steigeren maar ook de belastingdienst. Mijn levertarief (vanuit mijn energiecontract) is 36 cent en het tarief wat ik krijg vanuit E-flux is 42 cent. A 6 cent per kWh is dat niet echt een vetpot als je nagaat dat E-flux ook 6 euro per maand kost.
Mag je in Nederland met PV en vanuit het net niet dynamisch gaan handelen waardoor je extra winsten daaruit haalt?
Dat is gelijk de enige business case die vooralsnog positief is, maar die is dus hoogst onzeker omdat er ongetwijfeld nog een explosie aan gigabatterijen gaan komen.
Mag je in Nederland met een thuisaccu niet onrechtstreeks handelen op de onbalansmarkt?
Je betaald voor elke kWh die je uit het net trekt om je batterij te laden energiebelasting en die krijg je niet terug bij het ontladen. Zodra er meer grote batterijen op het net komen, des te lager gaan deze opbrengsten worden.
...

In andere topics lees ik - afhankelijk van de individuele situatie - op dit eigenste forum anders nog veel hogere bedragen dan die 30 cent. Uiteraard van mensen die niet risicoschuw zijn, wel eerst willen investeren en meegaan in geboden voordelen.
Waar hebben we het over dan? Wat doen die mensen dan?
Dat jij die realiteit, ook in Nederland, niet wil zien of niet wil/kan benutten is een totaal ander gegeven dan dat deze niet aanwezig is.
Dat die realiteit - wegens andere keuzes - voor jou niet volop aanwezig is/niet volop benut wordt is je goed recht en heeft alleen invloed op je eigen energierekening. Net zoals ze een andere invloed heeft op diegenen die wel gebruik maken van de geboden opties.

De maatregelen die ik voor mijn energierekening neem zijn in Vlaanderen evenmin weggelegd voor iedereen. Dat verschilt in niets van de Nederlandse situatie. Je hebt nu eenmaal overal voorlopers, mensen die het matheuseffect ten volle doorgronden en maximaal benutten en de massa die wacht op Godot en gewoon wat naroept wat de buurman ook roept zonder zelf de moeite te doen ten volle uit te pluizen wat kan en niet kan en wanneer het beste ogenblik is om te implementeren wat wel al kan.
Niets nieuws onder de zon en evenmin geografisch bepaald.
Wanneer de massa wakker wordt is het doorgaans voor henzelf al te laat en zijn ze nog net op tijd om de rekeningen te betalen van wie hen al voorging. :+
Gaan we weer.
Is suggereer in deze juist niets want dat zijn de feiten waar iedereen gebruik van kan maken.
Salderen is hier nl. GEEN verplichting.
Het stond en staat iedereen vrij van de analoge meter (PV + analoge meter = salderen tegen een kostprijs) over te stappen naar een digitale meter (en dit volstrekt kosteloos, of beter op kosten van de gemeenschap) en niet meer te salderen en zijn eigen energieverbruik zo te regelen dat dit voordeliger is dan het betalen van een prosumententarief + onbalansvergoeding + netkosten + accijnzen + BTW.
Wanneer dringt het nou eens door dat wij in Nederland na salderen geen productievergoeding krijgen van 30 cent per kWh waar we ook nog eens mee mogen doen wat we willen?
We krijgen straks 2 cent per kWh en als wij onze auto laden met die stroom krijgen we een vergoeding van de werkgever in het geval van een leasebak óf niets als het een eigen auto betreft. In juni kan ik echter echt geen 856 kWh wegrijden.. ook al had een BEV (ik heb een PHEV).

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 08-12-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:35:
[...]

Hier PV sinds 2010. Toen werden we voor gek verklaard. Nu zie ik overal om mij heen PV. Misschien waren wij in 2010 toch niet zo gek. Het enige verschil is dat je in 2010 regelingen had waardoor je uiteindelijk de hele aanschafwaarde terug kreeg (SDE, SEBB, BTW teruggave).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Glashelder schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:21:

Wanneer dringt het nou eens door dat wij in Nederland na salderen geen productievergoeding krijgen van 30 cent per kWh waar we ook nog eens mee mogen doen wat we willen?
We krijgen straks 2 cent per kWh en als wij onze auto laden met die stroom krijgen we een vergoeding van de werkgever in het geval van een leasebak óf niets als het een eigen auto betreft. In juni kan ik echter echt geen 856 kWh wegrijden.. ook al had een BEV (ik heb een PHEV).
Hier (met een accu) een minimale vergoeding op maandbasis van 5,8 cent gerealiseerd. En en in oktober zelfs 8,8 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

John245 schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:53:
[...]

Hier (met een accu) een minimale vergoeding op maandbasis van 5,8 cent gerealiseerd. En en in oktober zelfs 8,8 cent.
Hoeveel was de investering en wat is de gemiddelde ROI per maand/jaar? Handel je op de onbalansmarkt? Of gewoon dynamisch? (Zie Tibber in je sig staan) Laad je dan ook op vanaf het net? Als je nu oplaadt en terug levert dan kan je de energiebelasting nog wegstrepen tegen elkaar, hoe ziet dat eruit na 2027?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Glashelder schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:16:
[...]

Hoeveel was de investering en wat is de gemiddelde ROI per maand/jaar? Handel je op de onbalansmarkt? Of gewoon dynamisch? (Zie Tibber in je sig staan) Laad je dan ook op vanaf het net? Als je nu oplaadt en terug levert dan kan je de energiebelasting nog wegstrepen tegen elkaar, hoe ziet dat eruit na 2027?
Investering 17k. ROI nog niet vast te stellen wisselt te veel (7 - 10 jaar). Gewoon day-ahead en laat op van het net. Na 2027 nog niet bekend maar dan is er extra voordeel doordat salderen verdwijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-09 14:50
Wat @IvoB2 blijft aangeven is dat eenieder handelt naar eigen vermogen en inzicht met middelen en regelingen die hem of haar ter beschikking staan, en niet afwacht tot er zich een mooie deal manifesteert.

En daar heeft hij volledig gelijk in. 100%.

Het is alleen de woordkeus en de daarmee al dan niet bedoelde toon die daarmee gepaard gaat, die velen tegen de borst stuit.

En daar hebben die velen dan misschien wel weer gelijk in.

Ik denk dat je dat beter kunt, @IvoB2 . Aan de rest… niet voederen alstublieft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik zou dat inderdaad nog beter kunnen en de energierekening voor mezelf nog positiever maken door bv. nog meer in te zetten op overproductie vermarkten richting EV en/of meer hout te gaan stoken ipv de warmtepompen te gebruiken.
Maar ik ben best tevreden met het huidige resultaat en wil nu ook weer niet het onderste uit de kan halen.
Dat hou ik achter de hand tegen de tijd dat je moet betalen om op het net te kunnen injecteren.

Morgen wordt trouwens mijn 13 jaar oude omvormer preventief vervangen en gaat deze naar de reserve om voorbereid te zijn voor onvoorziene pannes.
Bij een onvoorziene panne moeten wachten op vervanging/herstelling zou meer verlies aan GSC kunnen kosten dan wat zo'n ding nog kost.
Zo'n omvormer kost tegenwoordig bijna niets meer en heeft veel meer mogelijkheden dan de oude generatie.
En het aangelegde energiepotje uit opbrengsten PV barst nog steeds uit haar voegen.

Een energierekening is cijferwerk, geen populariteitspoll.
Cijfers zijn gewoon wat ze zijn en geven de (voor sommige harde) realiteit weer. Niet meer, niet minder.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Glashelder schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:21:
Je betaald voor elke kWh die je uit het net trekt om je batterij te laden energiebelasting en die krijg je niet terug bij het ontladen. Zodra er meer grote batterijen op het net komen, des te lager gaan deze opbrengsten worden.
Dat is niet correct.
Bij stroomafname (onafhankelijk van bestemming zoals batterij of huisverbruik) bij een dynamisch contract betaal je 1) het actuele netto uurtarief en 2) belasting en kosten. Voor zover van toepassing met BTW.
Bij stroom teruglevering (onafhankelijk van bron, zoals batterij of zonnepanelen) krijg je een vergoeding van 1) het actuele netto uurtarief en 2) belasting en kosten. Dit laatste tot een maximum van de eerder door jezelf betaalde belasting en kosten.

Ofwel, als je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt (hoge PV opbrengst) betaal je nul belasting en kosten.
Waar hebben we het over dan? Wat doen die mensen dan?
Zie voorgaande.
De regels correct toepassen en daar hun voordeel mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:54:
[...]

Dat is niet correct.
Bij stroomafname (onafhankelijk van bestemming zoals batterij of huisverbruik) bij een dynamisch contract betaal je 1) het actuele netto uurtarief en 2) belasting en kosten. Voor zover van toepassing met BTW.
Bij stroom teruglevering (onafhankelijk van bron, zoals batterij of zonnepanelen) krijg je een vergoeding van 1) het actuele netto uurtarief en 2) belasting en kosten. Dit laatste tot een maximum van de eerder door jezelf betaalde belasting en kosten.

Ofwel, als je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt (hoge PV opbrengst) betaal je nul belasting en kosten.
Het ging over na salderen. Dan krijg je de energiebelasting niet meer terug. In ieder geval niet zoals de zaken er nu voorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:01
Alle contracten voor de Collectieve Inkoop Energie waren heel snel uitverkocht. Daarom
besloten we op korte termijn een nieuwe veiling te organiseren. Met resultaat! Energieleverancier Innova Energie heeft de veiling gewonnen en biedt u een scherp 3-jarig
energiecontract. Het aanbod staat voor u klaar. De tarieven uit ons aanbod zijn scherper
dan de gemiddelde prijs op de markt op dit moment. Wees er snel bij want op=op!

Voor het 3-jarige contract betaalt u € 0,23 (enkeltarief) per kWh voor Nederlandse groene
stroom & € 1,23 per m3 gas inclusief btw en energiebelasting.

Er is ook een dynamisch energiecontract beschikbaar via Frank Energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbies
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-09 19:17
Vaste terugleveringskosten (0 - 5 kWh)
€ 0,00
per jaar
Vaste terugleveringskosten (5 - 1000 kWh)
€ 40,15
per jaar
Vaste terugleveringskosten (1000 - 2000 kWh)
€ 124,10
per jaar
Vaste terugleveringskosten (2000 - 3000 kWh)
€ 269,91
per jaar
Vaste terugleveringskosten (3000 - 4000 kWh)
€ 439,90
per jaar
Vaste terugleveringskosten (4000 - 5000 kWh)
€ 624,88
per jaar
Vaste terugleveringskosten (5000 - 7500 kWh)
€ 1.087,35
per jaar
Vaste terugleveringskosten (7500 - 10000 kWh)
€ 1.499,86
per jaar
Vaste terugleveringskosten (10000 kWh)
€ 3.200,00
per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 19:54
Waarom sluiten hier veel mensen met zonnepanelen een 3 jarig vast contract af met het vooruitzicht dat het salderen stopt per einde 2026? Dan kun je toch beter nu een 2 jarig vast contract nemen en daarna dynamisch gaan als het salderen eraf is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
Rsport40 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:25:
Waarom sluiten hier veel mensen met zonnepanelen een 3 jarig vast contract af met het vooruitzicht dat het salderen stopt per einde 2026? Dan kun je toch beter nu een 2 jarig vast contract nemen en daarna dynamisch gaan als het salderen eraf is?
Ik heb een drie-jarig contract afgesloten (heb 36 zonnepanelen, maar lever weinig terug) en de regel is dat je gratis wegkunt als de tarieven tegen die tijd hoger zijn dan nu. Ik betaal tussen de 2 en 4 cent per kWh (ex heffingen en belastingen), dus dat zal vast niet een probleem worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:51
In mijn geval was een 3-jarig contract aantrekkelijk ( zonder terugleverkosten)
Wanneer in 2027 de saldering stopt, voldoet het contract niet meer aan de afgesproken voorwaarden.
Je mag dan het contract altijd nog opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:40
detulp050 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:17:
[...]

Ik heb een drie-jarig contract afgesloten (heb 36 zonnepanelen, maar lever weinig terug) en de regel is dat je gratis wegkunt als de tarieven tegen die tijd hoger zijn dan nu. Ik betaal tussen de 2 en 4 cent per kWh (ex heffingen en belastingen), dus dat zal vast niet een probleem worden.
Dat is anders bij klanten die nu afsluiten en 12 cent boete betalen per teruggeleverde kWh. Die bedragen zijn ook gedervde inkomsten als je voortijdig opzegt. Leuk, is salderen eraf en misschien boetes ook en betaal je nog lekker een jaar de afgesproken boete door 7(8)7

Hoe kun je eigenlijk weinig terugleveren met 36 zonnepanelen? In de lente/zomer heb je ~12 kW vermogen tijdens de middagpiek, maak je dat grotendeels op?
pjotter1965 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:26:
[...]

In mijn geval was een 3-jarig contract aantrekkelijk ( zonder terugleverkosten)
Wanneer in 2027 de saldering stopt, voldoet het contract niet meer aan de afgesproken voorwaarden.
Je mag dan het contract altijd nog opzeggen.
Volgens mij vallen overheidsregelingen buiten je contract. Ik zou het zwart op wit willen hebben mocht ik ooit zo'n langdurig contract afsluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:31:
Volgens mij vallen overheidsregelingen buiten je contract. Ik zou het zwart op wit willen hebben mocht ik ooit zo'n langdurig contract afsluiten :)
Dit is een bijzondere wetswijziging, er is een amendement aangenomen dat er geen boete betaald hoeft te worden (correcte term is opzegvergoeding) "indien de overeenkomst is afgesloten voorafgaand aan de bekendmaking van deze wet in het Staatsblad en de leverancier of marktdeelnemer die overeenkomst wegens het in werking treden van deze wet eenzijdig wijzigt."

bron: Artikel IVa uit https://www.eerstekamer.n...ijzigd_voorstel_van_wet_9

[ Voor 6% gewijzigd door Novax op 11-12-2024 17:03 . Reden: Het uiteindellijke voorstel van de wet bevat een wijziging ten opzichte van het amendement ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detulp050
Hoe kun je eigenlijk weinig terugleveren met 36 zonnepanelen? In de lente/zomer heb je ~12 kW vermogen tijdens de middagpiek, maak je dat grotendeels op?
Ik heb best wat bomen rondom mijn huis, dus die piek haal ik niet, maar haal natuurlijk flink veel op. Nu heb ik het geluk dat ik een ‘echt’ zwembad in de tuin heb met een warmtepomp. De installateur heeft hem ingesteld met een tooltje dat hij de ‘overbodige’ stroom gebruikt voor het verwarmen van het zwembad en we gebruiken voor onze thuiswerkkantoren airco op de zonnige dagen. Ik lever best wat terug, maar verbruik ook veel.
Een thuisaccu heb ik (nog) niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb gisteren een 1-jarig contract aangevraagd met 105 euro cashback, toch vandaag gekozen voor een 2-jarig contract met 75 euro cashback en iets meer zekerheid. Zeker de pessimistische berichtgeving van de laatste dagen denk ik dat er nog wel iets te wachten staat in energieland. Vanaf 2027 zie ik dan wel weer verder.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Eens, ik zou dat risico niet willen lopen. En een jaar meer of minder maakt dan niet uit.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 19:54
De gasprijs zakt aardig in elkaar op de beurs. Hoeveel tijd gaat daaroverheen voordat we dit terug zien voor een nieuw energiecontract?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feJG1VhvUGemkj1wNuUeCtp5LpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/THwyZg9MqLm9rfnoyUPC5u1l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Even klagen...

Ik probeer een prijsvergelijking te maken voor volgend jaar... Maar wat een rommeltje maken die vergelijkingssites ervan zeg.

Vragen om teruglevering, maar de vooringevulde data levert dan niet de teruglevering maar de opbrengst op.

Hoe ik hier een fatsoenlijke inschatting mee moet maken is mij een raadsel.

De situatie:
Heb 24 zonnepanelen (7200wp)
Heb een warmtepomp
Heb sinds vorige week een PHEV

Huidige cijfers (ongeveer):
Verbruik laag: 3500
Verbruik hoog: 2550
Teruglevering laag: 1200
Teruglevering hoog: 3250

En daar moet ik dan nog het laden van de PHEV in meenemen.
Nu even kijken waar ik ongeveer op terecht ga komen. Leuker kunnen ze het niet maken. Makkelijker ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Vanmiddag contract afgesloten via Gaslicht.com bij Vattenfal maar valt me nu wat op op de website. (niet voor Innova gekozen op b

Vanmidag toen ik afsloot stond er:

335 korting - nu 295
terugleverkosten tot 2000kwh € 194 - nu 1750 - 1999 kWh € 231,00

Mijn contract bevat nog wel de korting maar teruglevering bevat Schaal 7 (1.500-1.750 kWh) € 200,00.

Dus mijn vraag.
Ik ben er blijkbaar op tijd bij geweest qua korting maar de teruglevering is vastgelegd blijkbaar. Of Gaslicht had de nieuwe prijzen niet geupdated. Heb ik recht op die eerdere teruglever schaal?

[ Voor 4% gewijzigd door Tranzy op 20-12-2024 21:25 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tranzy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:24:
Vanmiddag contract afgesloten via Gaslicht.com bij Vattenfal maar valt me nu wat op op de website. (niet voor Innova gekozen op b

335 korting - nu 295

Mijn contract bevat nog wel de korting maar teruglevering bevat Schaal 7 (1.500-1.750 kWh) € 200,00.

Dus mijn vraag.
Ik ben er blijkbaar op tijd bij geweest qua korting maar de teruglevering is vastgelegd blijkbaar. Of Gaslicht had de nieuwe prijzen niet geupdated. Heb ik recht op die eerdere teruglever schaal?
Waarom heb je recht op iets anders dan wat in je contract staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Verwijderd schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:21:
[...]

Waarom heb je recht op iets anders dan wat in je contract staat?
Ik zeg niet dat ik ergens recht op heb maar op het moment van afsluiten waren de tarieven van terugleveren anders. Nu kan het zijn dat Gaslicht niet up to date was maar het was voor mij wel doorslaggevend in mijn keuze tov een andere aanbieder.

Laat ik het anders formuleren. Zijn terugleveringkosten op het moment van afsluiten gelocked of kunnen die tijdens het jaarcontract gewijzigd worden.

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tranzy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:37:
[...]

Ik zeg niet dat ik ergens recht op heb maar op het moment van afsluiten waren de tarieven van terugleveren anders. Nu kan het zijn dat Gaslicht niet up to date was maar het was voor mij wel doorslaggevend in mijn keuze tov een andere aanbieder.

Laat ik het anders formuleren. Zijn terugleveringkosten op het moment van afsluiten gelocked of kunnen die tijdens het jaarcontract gewijzigd worden.
Even bellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-09 15:47
Bellen kan natuurlijk,maar kontrakt is kontrakt,dus altijd bindend,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tranzy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:24:

335 korting - nu 295

Dus mijn vraag.
Ik snap je vraag niet helemaal... zijn de tarieven die je in je email hebt gekregen anders dan waar je het contract op heb afgesloten? Zo ja > bellen...

Als je opnieuw gaat checken op een website dan kan het inderdaad zijn dat je ineens andere tarieven ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 17:49
Zoals ik het lees worden teruglever kosten niet verboden, jammer. Daarnaast is het voor mij ook niet helemaal duidelijk of ik mijn contract in 2027 kan opzeggen, moet ik 2026 maar aan GC vragen. Hopelijk kan ik mijn echtgenote ertoe bewegen om straks ECHT op te letten wanneer stroom wordt gebruikt, maar helaas krijgen we met zelfs goed opletten niet veel zoden aan de dijk.
Ik ga me wel inlezen hoe precies een dynamisch contract/tarief werkt en of dat voordeliger gaat uitpakken. Wordt straks behoorlijk wat rekenwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02:44
mister_S schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:51:
Zoals ik het lees worden teruglever kosten niet verboden, jammer. Daarnaast is het voor mij ook niet helemaal duidelijk of ik mijn contract in 2027 kan opzeggen, moet ik 2026 maar aan GC vragen. Hopelijk kan ik mijn echtgenote ertoe bewegen om straks ECHT op te letten wanneer stroom wordt gebruikt, maar helaas krijgen we met zelfs goed opletten niet veel zoden aan de dijk.
Ik ga me wel inlezen hoe precies een dynamisch contract/tarief werkt en of dat voordeliger gaat uitpakken. Wordt straks behoorlijk wat rekenwerk :)
Die terugleverkosten moet je maar zien als tegengewicht van de 50 % TLV. Drie jaar lang. Die had ik ook liever niet gezien. Werd het alleen maar eenvoudiger van. Dan kon je als klant ieder contract vergelijken op TLV.
Uitgaande dat teruggeleverde stroom voorlopig nog wel waarde heeft. Zo niet in de toekomst kunnen er negatieve TLV ontstaan. Nog steeds goed om contracten te vergelijken.
De onduidelijke situatie van samen TLV en TLK heb je dan niet. Daar verdwalen heel wat consumenten nu in.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Gerardus1956 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:23:
[...]

Die terugleverkosten moet je maar zien als tegengewicht van de 50 % TLV. Drie jaar lang. Die had ik ook liever niet gezien. Werd het alleen maar eenvoudiger van. Dan kon je als klant ieder contract vergelijken op TLV.
Uitgaande dat teruggeleverde stroom voorlopig nog wel waarde heeft. Zo niet in de toekomst kunnen er negatieve TLV ontstaan. Nog steeds goed om contracten te vergelijken.
De onduidelijke situatie van samen TLV en TLK heb je dan niet. Daar verdwalen heel wat consumenten nu in.
Wat is daar moeilijk aan? X terugleververgoeding min Y terugleverkosten is Netto opbrengst.
Simpele rekensom.

Overigens, de terugleverkosten zijn niet het tegengewicht voor de 50% vergoeding maar de kosten die de leveranciers maken voor zaken als onbalans die door het variabele karakter van terugleveren plaatvindt. Dus TLV en TLK zullen gewoon naast elkaar blijven bestaan met als enige wijziging dat in de TLK geen kosten voor salderen meer verwerkt worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
hanev001 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:03:
[...]

Wat is daar moeilijk aan? X terugleververgoeding min Y terugleverkosten is Netto opbrengst.
Simpele rekensom.

Overigens, de terugleverkosten zijn niet het tegengewicht voor de 50% vergoeding maar de kosten die de leveranciers maken voor zaken als onbalans die door het variabele karakter van terugleveren plaatvindt. Dus TLV en TLK zullen gewoon naast elkaar blijven bestaan met als enige wijziging dat in de TLK geen kosten voor salderen meer verwerkt worden.
Sinds wanneer heeft "terugleveren" een variabel karakter en "leveren" niet? Een klant met een vast contract zou gewoon een vast kWh-bedrag voor geleverde stroom moeten betalen en een vast kWh-bedrag voor teruggeleverde stroom moeten krijgen.
Ik weet het echte antwoord wel: marktwerking en/of kartelvorming. Blijkbaar zit er bij zonnepaneelbezitters genoeg geld wat afgepakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Simpele rekensom.

Die kosten voor onbalans komen toch bij de netbeheerder terecht en niet bij de leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:14:
[...]

Die kosten voor onbalans komen toch bij de netbeheerder terecht en niet bij de leverancier.
Nee, de leveranciers geven aan de netwerkbeheerders een schatting door hoeveel ze per kwartier zullen afnemen en/of terugleveren. Als de praktijk daarvan afwijkt dan zorgen de netwerkbeheerders dat het net in evenwicht komt om dat verschil op te vangen. De kosten daarvoor worden bij de leveranciers die de onjuiste schatting hebben gemaakt in rekening gebracht en deze rekenen dat weer door naar hun klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02:44
[...]

Simpele rekensom.
Dat snap jij. Dat snap ik en nog veel meer Tweakers. Voor de gemiddelde consument is dat wat moeilijker. Vooral als leveranciers dat niet zo presenteren. Nee, je moet de gehele offerte doorspitten. Simpel is een prijs voor teruglevering. Ga een gemiddelde consument niet met moeilijke berekeningen lastig vallen zonder enig doel.
Waarom moeilijk doen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Tranzy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:37:
Tijdens een jaarcontract kunnen alleen de overheidsheffingen en kosten netbeheerder veranderen als je over de jaargrens gaat tijdens de looptijd van je jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 13:34
mister_S schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:51:

Zo lang de salderingsregeling nog bestaat en je komt ongeveer op 0 kWh uit dan is een contract zonder terugleverkosten naar mijn idee het goedkoopste.

De kWh prijs maakt niet uit want je saldeert toch alles.

Wat er dan overblijft zijn de variabele modelcontracten zonder de TLK.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 17:49
Ik had het uiteraard over de periode vanaf afschaffing saldering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 13:34
mister_S schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:15:
Ik had het uiteraard over de periode vanaf afschaffing saldering :)
Tot die tijd is het nog even een leuk spaarpotje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV64fLO7oB2c-ktvRqLpbj2Yzhg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1uFFnzxm39K0fYiOprTZmc7v.png?f=user_large

12.1MWh opgewekt, totaal 11.8 MWh energie verbruikt, 6.4MWh uit het net.

Ik heb de dynamische energieprijzen al wel op mijn dashboard staan om er een beetje van te kunnen leren. En ja hoge energieprijzen zoals laatst zijn vervelend, netzoals de negatieve dagen. Voorlopig is het nog maar een hand vol en in de toekomst is het de grote energieslurpers slim sturen om die piektijden te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door maarten_NL op 22-12-2024 21:35 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

greatgonzo

schit-te-rend!

Halverwege januari loopt ons contract weer af, en ik denk dat ik hem nog even op variabel laat tot de gasprijs wat gezakt is (wie weet komt er toch een vredesonderhandeling met Rusland, en heeft dat invloed op de gasprijs)..

Maar goed, hoewel gas bij ons het grootste deel is van de rekening, wil ik ook even kijken naar het stroomdeel.
Ik probeer meestal op 0 uit te komen, we gebruiken 5000 door een EV, en ik wek ook 5000 op.

Ik kan me denk ik de zoektocht besparen naar een aanbieder die geen terugleverkosten in rekening brengt toch? Maar het gewoon simpel houden en op gaslicht/independer de vergelijking starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
greatgonzo schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:49:
Ik kan me denk ik de zoektocht besparen naar een aanbieder die geen terugleverkosten in rekening brengt toch? Maar het gewoon simpel houden en op gaslicht/independer de vergelijking starten?
Misschien een modelcontract, kijk eens hier:
Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Dank voor de link, ik ben over van vast naar modelcontract bij Energiek.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 13:02
Is er iets bekend over de nieuwe terug leverings regeling en de Ferraris meters die bij sommige mensen nog hangen?

Of zijn de huidige plannen van het kabinet nog te vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Snakeman123 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:43:
Is er iets bekend over de nieuwe terug leverings regeling en de Ferraris meters die bij sommige mensen nog hangen?

Of zijn de huidige plannen van het kabinet nog te vaag.
Een meter met terugteller wordt verplicht, de netbeheerder zal een nieuwe meter aanbieden die je moet accepteren, zie ook Novax in "De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:46
Sinds maandagmiddag lijkt het nulpunt van mijn slimme meter 300W te hoog te zijn. Hierdoor lever ik ineens in de nacht terug.

Maandag is in mijn nederlaag de mediaconverter van het glasvezel en het modem vervangen. Verder niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dcy38vaHORGGabkqIFewVbya2Hw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WKUizp4G3jG5qaExs8TO03rj.png?f=user_large

Maandag, de nacht normaal, maar in de avond zie je gekke terugleverpunten.

Dinsdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqGXYzGHIvSOyMRz1pJUyrn1qQo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k56Lax61IOUTniE9CZKHJHPx.png?f=user_large

En vandaag is hetzelfde liedje. Op dit moment gebruik ik volgens de meter zo’n 70W , wat compleet onzin is. Het is niet dat m’n panelen nu iets terugleveren en heb geen accu of zo

Iemand al eens eerder zoiets meegemaakt? Zou het wellicht zijn dat modem of mediaconverter storen? //edit beide al uitgetrokken, geen verschil

De foutieve waardes die homewizard laat zien gaan nml ook echt naar de leverancier, en de meterstanden erbij horen erbij.. ik heb gisteren absurd weinig verbruikt. Ik zie voor gisteren 5kWh verbruikt, 1 teruggeleverd.. en dat komt totaal niet overeen met mijn normale verbruik..

//edit2

Ik zie gewoon geen link met mijn huidige verbruik..
Hij geeft bv 87 W aan, ik zet een redelijk flinke lamp in de woonkamer aan van 25W. En hij stijgt niet.. :/ terwijl dat normaal direct te zien was

[ Voor 29% gewijzigd door GAIAjohan op 25-12-2024 20:21 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:59

Onbekend

...

De HomeWizard app is niet realtime, en de p1-meter leest maar elke 10 seconden data uit.
Maar het display op je eigen energiemeter is leidend voor de energierekening. Geeft deze ook verkeerde waarden aan?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Onbekend schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:28:
De HomeWizard app is niet realtime, en de p1-meter leest maar elke 10 seconden data uit.
Maar het display op je eigen energiemeter is leidend voor de energierekening. Geeft deze ook verkeerde waarden aan?
Ja, die geeft ook de verkeerde waarden. Kwartier geleden of zo..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ba0m3X846MgE_miY09JbqhhFQJU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LOOhuVPlkKHOSu36ba6oPaqR.jpg?f=user_large

Heb 3 fasen meter, maar slechts 1 fase stroom, dus dit is het enige dat hij toont. Er komen dus wel 3 binnen, maar slechts 1 wordt gebruikt. De meterkast na de meter is volledig 1 fase, iets van de vorige bewoner. In homewizard zie je ook dat fase 2 en 3 dood zijn..

Maar zelfs dan nog een min-waarde om half 9 in de avond in december op ook maar 1 fase kan niet tenzij windmolen of ontladende batterij. En beide heb ik niet.

Overigens is mijn homewizard normaliter zeer realtime, veel minder dan 10 sec

Dus de meter meet ergens verkeerd, en voor mijn gevoel alsof het nulpunt verschoven is. Sinds maandagmiddag . En zoals ik al zei: bij de energieleverancier zie ik de enorm lage waarden van gisteren ook terug. Dus dat wordt ook echt gebruikt

//edit
In homewizard zie ik het volgende bij het zongebruik:
Je ziet dat hij in de nacht geen zonopwek ziet, dus ook geen ‘direct verbruik’ maar we leveren op het geselecteerde moment in de nacht wel terug..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcOsQgPTkYvoOqXZHLb0Vh3gPAc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S3BiJfq1t6AxmnbTinecN9CH.png?f=user_large

Edit:
Ik keek even naar de gemelde voltages, en zie mijn fase 1 compleet ingekakt op maandag, althans volgens de p1. Deze is niet meer omhoog gegaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMWBo6eVT_yNVa1Cd6GDe8ILL3Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A9DEPVj8ONuKnMWOEIVY3ZFU.jpg?f=user_large

Wel even multi meter in stopcontact geduwd, 233V..

[ Voor 53% gewijzigd door GAIAjohan op 25-12-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Die spanning in de grafiek moet gewoon ongeveer 230V zijn.
Kan je eens kijken welke waarden direct uit de api van HomeWizard komen? Dat kan je doen d.m.v. de volgende url in de webbrowser op te vragen:
http://<IP-ADRES HOMEWIZARD>/api/v1/data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Onbekend schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:17:
Die spanning in de grafiek moet gewoon ongeveer 230V zijn.
Kan je eens kijken welke waarden direct uit de api van HomeWizard komen? Dat kan je doen d.m.v. de volgende url in de webbrowser op te vragen:
http://<IP-ADRES HOMEWIZARD>/api/v1/data
152V :/

"active_power_w":1973.000,"active_power_l1_w":1973.000,"active_power_l2_w":0.000,"active_power_l3_w":0.000,"active_voltage_l1_v":152.000,"active_voltage_l2_v":230.000,"active_voltage_l3_v":230.000,"active_current_a":12.980,"active_current_l1_a":12.980,"active_current_l2_a":0.000,"active_current_l3_a":0.000,"voltage_sag_l1_count":10.000,"voltage_sag_l2_count":6.000,"voltage_sag_l3_count":6.000,"voltage_swell_l1_count":0.000,"voltage_swell_l2_count":0.000,"voltage_swell_l3_count":0.000,"any_power_fail_count":1299.000,"long_power_fail_count":19.000,

Active power nu 2000 wat er staat nu even een wasmachine aan en airco

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 25-12-2024 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

GAIAjohan schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:22:
[...]

152V :/

"active_power_w":1973.000,"active_power_l1_w":1973.000,"active_power_l2_w":0.000,"active_power_l3_w":0.000,"active_voltage_l1_v":152.000,"active_voltage_l2_v":230.000,"active_voltage_l3_v":230.000,"active_current_a":12.980,"active_current_l1_a":12.980,"active_current_l2_a":0.000,"active_current_l3_a":0.000,"voltage_sag_l1_count":10.000,"voltage_sag_l2_count":6.000,"voltage_sag_l3_count":6.000,"voltage_swell_l1_count":0.000,"voltage_swell_l2_count":0.000,"voltage_swell_l3_count":0.000,"any_power_fail_count":1299.000,"long_power_fail_count":19.000,

Active power nu 2000 wat er staat nu even een wasmachine aan en airco
Dat is niet zo goed inderdaad.

Kan je je verbruik straks terugdringen naar onder de 500W? Wat is dan de waarde uit de api?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Onbekend schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:27:
[...]

Dat is niet zo goed inderdaad.

Kan je je verbruik straks terugdringen naar onder de 500W? Wat is dan de waarde uit de api?
Et voila, wasmachine moest even klaar zijn..
"active_power_w":-18.000,"active_power_l1_w":-18.000,"active_power_l2_w":0.000,"active_power_l3_w":0.000,"active_voltage_l1_v":160.000,"active_voltage_l2_v":229.000,"active_voltage_l3_v":231.000,"active_current_a":0.113,"active_current_l1_a":-0.113,"active_current_l2_a":0.000,"active_current_l3_a":0.000,"voltage_sag_l1_count":10.000,"voltage_sag_l2_count":6.000,"voltage_sag_l3_count":6.000,"voltage_swell_l1_count":0.000,"voltage_swell_l2_count":0.000,"voltage_swell_l3_count":0.000,"any_power_fail_count":1299.000,"long_power_fail_count":19.000,

En je ziet gewoon een minwaarde. Gewoon een negatieve current, met een te laag voltage.

Terwijl er echt wel meerdere verbruikers aan staan.

Multimeter ziet dus gewoon 233V uit het stopcontact.. oftewel mijn meter van Enexis lijkt kaduuk?

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 25-12-2024 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

GAIAjohan schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:44:
[...]

Et voila, wasmachine moest even klaar zijn..
"active_power_w":-18.000,"active_power_l1_w":-18.000,"active_power_l2_w":0.000,"active_power_l3_w":0.000,"active_voltage_l1_v":160.000,"active_voltage_l2_v":229.000,"active_voltage_l3_v":231.000,"active_current_a":0.113,"active_current_l1_a":-0.113,"active_current_l2_a":0.000,"active_current_l3_a":0.000,"voltage_sag_l1_count":10.000,"voltage_sag_l2_count":6.000,"voltage_sag_l3_count":6.000,"voltage_swell_l1_count":0.000,"voltage_swell_l2_count":0.000,"voltage_swell_l3_count":0.000,"any_power_fail_count":1299.000,"long_power_fail_count":19.000,

En je ziet gewoon een minwaarde. Gewoon een negatieve current, met een te laag voltage.

Multimeter ziet dus gewoon 233V uit het stopcontact.. oftewel mijn meter van Enexis lijkt kaduuk?
Je spanning bij de meter is al meteen met 8 volt gestegen nu je minder stroom verbruikt.

Er zit bij jou tussen het energienet en jouw elektriciteitsmeter iets niet goed, mogelijk een ader wat niet goed is vast gezet. Hier moet je door een elektricien snel naar laten kijken, voordat er te veel warmteontwikkeling is en brand ontstaat!

Edit:
Als je nog steeds 233V uit het stopcontact meet, dan is er inderdaad iets vreemds met de meter aan de hand.
Dus contact opnemen met Enexis.

[ Voor 5% gewijzigd door Onbekend op 25-12-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Onbekend schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:53:
[...]

Je spanning bij de meter is al meteen met 8 volt gestegen nu je minder stroom verbruikt.

Er zit bij jou tussen het energienet en jouw elektriciteitsmeter iets niet goed, mogelijk een ader wat niet goed is vast gezet. Hier moet je door een elektricien snel naar laten kijken, voordat er te veel warmteontwikkeling is en brand ontstaat!

Edit:
Als je nog steeds 233V uit het stopcontact meet, dan is er inderdaad iets vreemds met de meter aan de hand.
Dus contact opnemen met Enexis.
Heb nu wel weer van alles aan: een 229V uit stopcontact
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dum0D_AhllZHKGuDgp1ayv7Dfw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gUCkdak4uX94auOrTdEL3q5I.jpg?f=user_large

Zal eens achter Enexis aan gaan over de meter

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:54
Onlangs overgegaan op een jaarcontract. De dynamische prijzen lijken minder volatiel. Ook valt mij op dat de dalen (lees negatieve prijzen) minder vaak voorkomen. Zo was de kerst altijd eigenlijk wel een negatieve prijs. Nu met alles erbij tussen de 25 en 30 cent.

Iemand een verklaring voor deze verandering? Lijkt me toch niet de geopolitieke problemen. Doet de netbeheerder iets anders dan voorgaande jaren?

Ik mis de negatieve prijzen, oftewel 15 cent inclusief per kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:31
Meestermaas schreef op donderdag 26 december 2024 @ 01:54:
Onlangs overgegaan op een jaarcontract. De dynamische prijzen lijken minder volatiel. Ook valt mij op dat de dalen (lees negatieve prijzen) minder vaak voorkomen. Zo was de kerst altijd eigenlijk wel een negatieve prijs. Nu met alles erbij tussen de 25 en 30 cent.

Iemand een verklaring voor deze verandering? Lijkt me toch niet de geopolitieke problemen. Doet de netbeheerder iets anders dan voorgaande jaren?

Ik mis de negatieve prijzen, oftewel 15 cent inclusief per kWh.
Nee de netbeheerder niet maar: het weer wel

Het is al weken erg grauw, weinig zonlicht en ook weinig wind.
De lage/negatieve prijzen kwamen (meestal) door (extreme) wind.

En, al heb ik geen cijfers, verwacht ik dat we meer stroom verbruiken (warmtepompen, ev etc)

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:13
Hvdbnl schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:27:
[...]

Nee de netbeheerder niet maar: het weer wel

Het is al weken erg grauw, weinig zonlicht en ook weinig wind.
De lage/negatieve prijzen kwamen (meestal) door (extreme) wind.

En, al heb ik geen cijfers, verwacht ik dat we meer stroom verbruiken (warmtepompen, ev etc)
Het is toch logisch:
Geen wind, Geen zon.

De opwekking moet dus met conventionele centrales op gas of kolen. Die gaan bij deze weersvoorspelling echt niet steeds een start/stop bedrijf voeren maar draaien 24 uurs door.... en dus gaan de gemid. kosten omhoog.
Gezien een redelijk vlakke elektriciteitsvraag (geringe uitschietende uren) zal inzet van gasturbine centrales ook beperkt zijn.

Ach.. je moet er maar mee leren leven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 12:36
Ik krijg van energiedirect, waar ik een jaarcontact heb, een mail om mijn meterstanden door te geven voor 'de nieuwe tarieven'. Weet iemand welke nieuwe tarieven? Ik heb een jaarcontract tot september..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedijkhuis
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
lvanhoe schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:33:
Ik krijg van energiedirect, waar ik een jaarcontact heb, een mail om mijn meterstanden door te geven voor 'de nieuwe tarieven'. Weet iemand welke nieuwe tarieven? Ik heb een jaarcontract tot september..
Belastingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:39
lvanhoe schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:33:
Ja... die krijgt iedereen. Belastingen en netwerkkosten veranderen weer per januari. Dit staat los van je (jaar) contract.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

greatgonzo

schit-te-rend!

Heeft iemand van jullie al de glazen bol opgepoetst?

15 januari loopt ons huidige contract af, en overal lees je dat in de winter de gasprijzen het hoogste zijn.
Gas bepaald voornamelijk bij ons de maandlasten, met 5500 stroomverbruik en 5000 opwekking.
Maar wel 1100 m3 Gas.

Ik zit zelf op drie sporen:
- toch de voordeligste uit Gaslicht oid kiezen. Als de prijzen toch hoog blijven is dat op korte termijn misschien de beste keuze
- een modelcontract afnemen voor bijvoorbeeld 3 maanden. Dit is iets goedkoper dan variabel bij united consumers. Vraag: is dit uberhaubt mogelijk?
- het even uitzingen en het huidige contract nog een paar maanden met variabele prijzen door laten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 31-12-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21
greatgonzo schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:43:

15 januari loopt ons huidige contract af, en overal lees je dat in de winter de gasprijzen het hoogste zijn.
Gas bepaald voornamelijk bij ons de maandlasten, met 5500 stroomverbruik en 5000 opwekking.
Maar wel 1100 m3 Gas.

- toch de voordeligste uit Gaslicht oid kiezen. Als de prijzen toch hoog blijven is dat op korte termijn misschien de beste keuze
- een modelcontract afnemen voor bijvoorbeeld 3 maanden. Dit is iets goedkoper dan variabel bij united consumers. Vraag: is dit uberhaubt mogelijk?
- het even uitzingen en het huidige contract nog een paar maanden met variabele prijzen door laten lopen.
Mijn contract loopt vandaag af (na 3 jaar spekkoper te zijn geweest). Ik laat het nog even variabel doorlopen en kijk straks in de zomer wel. Zit vooralsnog in dezelfde situatie, namelijk voornamelijk gas (circa 1200kuub) en electra na salderen nagenoeg nul. Dat laatste wordt helaas wat duurder door de terugleverkosten. Gasprijs is variabel iets duurder dan vast, scheelt circa 2 cent per kuub de komende maanden bij mijn huidige aanbieder (greenchoice), dus de incentive om vast te gaan is ook niet echt aanwezig.

Wat bij mij ook meespeelt is dat we rond de zomer verhuizen naar een "nieuwe" woning. Dus wil even kijken wat die woning gaat doen. Vooralsnog zijn de vooruitzichten niet heel positief, het waait er lekker door; de vorige bewoners zaten op een gasverbruik van circa 5000-6000kuub :'( Gelukkig valt er veel winst te halen met isoleren (hoop ik). Met een variabel contract kan ik wat beter het juiste moment uitzoeken de komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
koentjuh schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:32:
[...]

Mijn contract loopt vandaag af (na 3 jaar spekkoper te zijn geweest). Ik laat het nog even variabel doorlopen en kijk straks in de zomer wel. Zit vooralsnog in dezelfde situatie, namelijk voornamelijk gas (circa 1200kuub) en electra na salderen nagenoeg nul. Dat laatste wordt helaas wat duurder door de terugleverkosten. Gasprijs is variabel iets duurder dan vast, scheelt circa 2 cent per kuub de komende maanden bij mijn huidige aanbieder (greenchoice), dus de incentive om vast te gaan is ook niet echt aanwezig.

Wat bij mij ook meespeelt is dat we rond de zomer verhuizen naar een "nieuwe" woning. Dus wil even kijken wat die woning gaat doen. Vooralsnog zijn de vooruitzichten niet heel positief, het waait er lekker door; de vorige bewoners zaten op een gasverbruik van circa 5000-6000kuub :'( Gelukkig valt er veel winst te halen met isoleren (hoop ik). Met een variabel contract kan ik wat beter het juiste moment uitzoeken de komende maanden.
Sow.. vrijstaand, enkelsteens en enkelglas? 8)7 of continu op 22C stoken? 6000m3 is wel bizar hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21
ArcticWolf schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:35:
[...]

Sow.. vrijstaand, enkelsteens en enkelglas? 8)7 of continu op 22C stoken? 6000m3 is wel bizar hoog.
Idd vrijstaand, enkelsteens en enkelglas, en dat 320m2 groot :) Waarschijnlijk is het verbruik nog "laag" omdat de laatste bewoner alleen de woonkamer en 1 slaapkamer verwarmde. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

greatgonzo schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:43:

Maar wel 1100 m3 Gas.

Hou de terugleverboete in de gaten. Die geldt voor zowel vaste contracten als variabele contracten.
Dan kan een modelcontract zeker interessant zijn, daar is geen (staffel)terugleverboete van toepassing. Voordeel is dat de prijs van een modelcontract voor een half jaar vast is, maar je hebt een opzegtermijn van 30 dagen dus je kan tussentijds altijd overstappen als je iets anders of beters vind maar ook weer even een paar maanden "rekken".

Check het topic hierover: Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025 en gebruik de sheet van dit topic om voor alle modelcontract-aanbieders te berekenen wat de "schade" is en zo te bepalen of een modelcontract interessant is.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GAIAjohan schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:04:
[...]

Heb nu wel weer van alles aan: een 229V uit stopcontact
[Afbeelding]

Zal eens achter Enexis aan gaan over de meter
Tijdje geleden was er ophef over slimme meters die een negatief verbruik in de nacht lieten zien. Het bleek te liggen in een bepaald huishoudelijk apparaat wat voor storing zorgde.

Doe mij maar zo'n apparaat >:)

Zie https://www.utwente.nl/ni...k-zien-maar-teruglevering

Zie ook nieuws: 'Slimme schakelaar kan voor teruglevering op slimme meter zorgen'

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 31-12-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico1981
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-02 10:03
Wat in Nederland nog wel een ding gaat/kan worden is de vullingsgraad van de gasopslagen, zeker als we nog veel aanhoudend (winters) weer krijgen, met veel kou en weinig zon, waarbij ook de gascentrales volop draaien om energie op te wekken. De actuele voorraad is vandaag 57,2%, gezakt van 92,5% eind september. Precies een jaar geleden zat er op 31 december 2023 nog 81,8% gas in opslag, ook gaan de omstandigheden om dit weer aan te vullen niet beter worden het komende jaar. Ik heb de indruk dat men hier echt weer op zijn Nederlands te opportunistisch/efficiënt geredeneerd en ge forecast heeft. Qua gasprijzen voorzie ik echt een duurder/moeilijk jaar, ook met de laatste ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Henrico1981 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:18:
Wat in Nederland nog wel een ding gaat/kan worden is de vullingsgraad van de gasopslagen, zeker als we nog veel aanhoudend (winters) weer krijgen, met veel kou en weinig zon, waarbij ook de gascentrales volop draaien om energie op te wekken. De actuele voorraad is vandaag 57,2%, gezakt van 92,5% eind september. Precies een jaar geleden zat er op 31 december 2023 nog 81,8% gas in opslag, ook gaan de omstandigheden om dit weer aan te vullen niet beter worden het komende jaar. Ik heb de indruk dat men hier echt weer op zijn Nederlands te opportunistisch/efficiënt geredeneerd en ge forecast heeft. Qua gasprijzen voorzie ik echt een duurder/moeilijk jaar, ook met de laatste ontwikkelingen.
Hoe bedoel je dit? Het klopt wel wat je zegt, maar bedoel je dat men in Nederland dacht dat PV en Wind het wel even op te lossen en dat deze winter niet zo blijkt?

Er wordt inderdaad heel veel gas verstookt door de centrales op dit moment:
https://www.energy-charts...en&c=NL&year=2024&week=52

Zelfs kolen is bovengemiddeld hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ons zeer voordelige 4 jarige contract van Pure energie loopt af. We betaalden €0,24/kWh en saldeerden alles, ons maandbedrag is zo'n €45/mnd.

Situatie: huishouden met warmtepomp, geen gas.
Jaarverbruik afgelopen jaar: 6000kWh (voorgaande jaren ~5200kWh, maar afgelopen jaar een plug in hybride gekocht).
Zonnepanelen: 3500kwh opwek, 1500kwh direct verbruik. We laden de auto al redelijk bewust, niet geautomatiseerd overdag.

Ik vul nu mn gegevens in en ik kom uit bij €0,27/kWh en 2000kwh teruglevering+boete bij gaslicht.nl uit op €95 tot €110/mnd :X
Dat is gevoelsmatig fors meer dan €250/jaar terugleverboete en een 10% hogere stroomprijs :?
Toen ik 2 maanden geleden het bericht kreeg dat het contract bijna afliep heb ik bij een paar leveranciers gekeken en kwam uit op ~€75/mnd, wat ik wel verwachtte en even gelaten heb.
Ja, het gaat om een elektriciteit-only contract.

Zie in iets over het hoofd?

Dat we wat meer zouden gaan betalen prima, maar niet 2x zo veel...

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 10-01-2025 23:21 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@DropjesLover Je hebt afgelopen 4 jaar geprofiteerd van oude tarieven van voor de oorlog met Oekraïne. Energie toeslag gehad met deze lage prijzen. En nu ben je in 2025 beland, welkom. Blijkbaar het nieuws niet gevolgd omtrend de energie prijzen afgelopen 3 jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

jongetje schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:36:
@DropjesLover Je hebt afgelopen 4 jaar geprofiteerd van oude tarieven van voor de oorlog met Oekraïne. Energie toeslag gehad met deze lage prijzen. En nu ben je in 2025 beland, welkom. Blijkbaar het nieuws niet gevolgd omtrend de energie prijzen afgelopen 3 jaar?
Absoluut wel gevolgd.
Maar niet dat volledig salderend, €0,03/kWh of 12% hogere prijs en €20/mnd terugleverboete tot ruim een verdubbeling zou leiden.

Wel/geen zonnepanelen verschilt ~€20/mnd, bizar.

Laat ik zo zeggen, er is verschil tussen kennis hebben ergens van en het feit/de impact ervaren :p

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
DropjesLover schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:46:
[...]

Absoluut wel gevolgd.
Maar niet dat volledig salderend, €0,03/kWh of 12% hogere prijs en €20/mnd terugleverboete tot ruim een verdubbeling zou leiden.

Laat ik zo zeggen, er is verschil tussen kennis hebben ergens van en het feit/de impact ervaren :p
Daarom gaan de meeste met PV naar dynamisch toe.
Al meerdere resultaten gehoord van afname 24 cent en terug levering 20 cent. (2024)
Geen boetes of hoge vaste maand kosten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
DropjesLover schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:46:
[...]

Absoluut wel gevolgd.

Je bent 2 dingen vergeten om naar te kijken.
In 4 jaar tijd zijn de vaste kosten van de leveraciers fors omhoog gegaan, wat is het verschil tussen het tarief van toen en nu?
Daarnaast zijn dit jaar ook de netwerktarieven weer hard gestegen en dat werkt natuurlijk ook door in je maand bedrag.

Dus dat verschil van 20 euro per maand tussen wel en geen zonnepanelen is puur het verschil in terugleverkosten en dat klopt dus wel met het aantal kwh die je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Al meerdere resultaten gehoord van afname 24 cent en terug levering 20 cent. (2024)
Salderen is (nog) niet afgeschaft en met een warmtepomp verbruiken we flink meer dan wat we opwekken. Voor onze situatie is dynamisch niet interessant :)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:39
DropjesLover schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Salderen is (nog) niet afgeschaft en met een warmtepomp verbruiken we flink meer dan wat we opwekken. Voor onze situatie is dynamisch niet interessant :)
Met een dynamisch contract saldeer je de belasting nog steeds op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
DropjesLover schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Dat extra verbruik van de wp voor 24 cent, zie dat maar eens te krijgen in een nieuw contract. En dan moet het ook nog eens veel goedkoper zijn om je 200 euro terug lever boete te compenseren van je pv

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:54
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:20:
[...]

Dat extra verbruik van de wp voor 24 cent, zie dat maar eens te krijgen in een nieuw contract. En dan moet het ook nog eens veel goedkoper zijn om je 200 euro terug lever boete te compenseren van je pv
Wanneer je saldeert maakt het bij voldoende terugleveren op een vast contract financieel niet uit wat de prijs per kWh toch? Wij betalen nu rond de 31ct/kWh en de komende 2 jaren merken we daar helemaal niets van qua kosten voor verbruik van onze airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Sjamo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Wanneer je saldeert maakt het bij voldoende terugleveren op een vast contract financieel niet uit wat de prijs per kWh toch? Wij betalen nu rond de 31ct/kWh en de komende 2 jaren merken we daar helemaal niets van qua kosten voor verbruik van onze airco.
Dat is zo, maar @DropjesLover levert niet voldoende terug. Voor het extra verbruik moet je dan de kWh prijs betalen.
@DropjesLover heb je al eens echt uitgerekend wat een dynamisch contract zou gaan kosten, b.v. voor het afgelopen jaar? Meestal is zo'n contract interessant als je relatief weinig teruglevert of relatief veel. Het zou voor jouw verbruik best interessant kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Sjamo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Met voldoende pv inderdaad niet nee, al kost die een euro.
Maar @DropjesLover heeft een tekort, dus die moet bij kopen voor 31 cent. Dus is dynamisch goedkoper, en geen terug lever boete, en gewoon 6 euro per maand vaste kosten.
Je moet in de huidige tijd verdomd goed naar je eigen persoonlijke situatie rekenen pff

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Martin7182 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Dat is zo, maar @DropjesLover levert niet voldoende terug. Voor het extra verbruik moet je dan de kWh prijs betalen.
@DropjesLover heb je al eens echt uitgerekend wat een dynamisch contract zou gaan kosten, b.v. voor het afgelopen jaar? Meestal is zo'n contract interessant als je relatief weinig teruglevert of relatief veel. Het zou voor jouw verbruik best interessant kunnen zijn.
Ik heb helaas een warmtepomp die ik slecht kan sturen. Hij hanteert een nachtverlaging, ook al staan de thermostaten op continu-temperatuur, en ook bij weersafhankelijke regeling.
Daardoor gaat hij vaak net in de ochtend rond 08:00 redelijk goed stoken, en overdag, en 's nachts weer nauwelijks.
Plus dat alleen mijn vrouw 1 dag per week thuis werkt, dus dat komt ook niet zo uit. Ik kan wel de auto (plug in, we gaan beiden met de fiets naar werk) opladen middels een klik-aan-klik-uit schakelaar en domoticz, maar daar houdt het wel bij op.
Dynamische tarieven vereisen dat je er op in kan spelen, en wij kunnen dat maar beperkt, wat we altijd al deden.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:35
Hier een woning uit 1967 ongeveer 120m2 vrijstaand. Matig geisoleerd, all electric en een EV. De WP draait hier ook lang achtereen, rond de 800watt is het verbruik dan, met een temp van 20,5c. Met -2 draait ie inmiddels al 15 uur. Daar probeer ik ook op te sturen, constant draaien, maar op laag verbruik. Het initieel opwarmen kost veel vermogen.

Verbruik 8800kWh, teruglever 2000kWh.

Maandbedrag 166,-, de kosten voor stroom van de EV zijn maandelijks ongeveer 35,-, die krijg ik terug van de werkgever.

Leverancier is ANWB, met dynamisch contract.

[ Voor 30% gewijzigd door O085105116N op 11-01-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
DropjesLover schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Ik heb helaas een warmtepomp die ik slecht kan sturen. Hij hanteert een nachtverlaging, ook al staan de thermostaten op continu-temperatuur, en ook bij weersafhankelijke regeling.
Daardoor gaat hij vaak net in de ochtend rond 08:00 redelijk goed stoken, en overdag, en 's nachts weer nauwelijks.
Plus dat alleen mijn vrouw 1 dag per week thuis werkt, dus dat komt ook niet zo uit. Ik kan wel de auto (plug in, we gaan beiden met de fiets naar werk) opladen middels een klik-aan-klik-uit schakelaar en domoticz, maar daar houdt het wel bij op.
Dynamische tarieven vereisen dat je er op in kan spelen, en wij kunnen dat maar beperkt, wat we altijd al deden.
Nee het is geen vereiste. Maar als je kunt sturen word het er alleen maar beter van.
Mijn wp draait hier 24/7 op laag niveau, en verbruikt dus ook de gemiddelde dagprijs. En die is lager dan je denkt, ik volg al twee maanden de prijzen, en er zitten wat dure uren tussen, maar toch ook verrassend veel goedkope.
Ik heb ook nog geen dynamisch, maar in augustus loopt mijn vaste contract af en dan denk ik er toch sterk aan.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
DropjesLover schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Zoals @reneeke1970 al aangeeft, nauwkeurige sturing is geen vereiste. Als je historische slimme meter data hebt, dan kun je zo zien hoeveel een dynamisch contract gekost zou hebben over de afgelopen jaren. B.v. met de data van Jeroen.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:22:
[...]

De meeste met PV naar dynamisch? Kolder

Volgens de acm heeft ongeveer 359.000 een dynamisch contract, volgens het cbs hebben 2,5 miljoen woningen pv. Je komt voor je stelling nog een kleine miljoen contracten tekort.

Je boete zit trouwens in negatieve terugleververgoeding, dat waren er in 2024 rond de 450 uren

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

O085105116N schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:15:
Hier een woning uit 1967 ongeveer 120m2 vrijstaand. Matig geisoleerd, all electric en een EV. De WP draait hier ook lang achtereen, rond de 800watt is het verbruik dan, met een temp van 20,5c. Met -2 draait ie inmiddels al 15 uur. Daar probeer ik ook op te sturen, constant draaien, maar op laag verbruik. Het initieel opwarmen kost veel vermogen.

Verbruik 8800kWh, teruglever 2000kWh.

Maandbedrag 166,-, de kosten voor stroom van de EV zijn maandelijks ongeveer 35,-, die krijg ik terug van de werkgever.

Leverancier is ANWB, met variabel contract.
Zover ik weet heeft anwb geen variabele contracten, maar misschien is dit wat nieuws?

Voor dynamische contracten ben je bij de anwb trouwens wel echt dief van je eigen portemonnee, zij vragen flink meer opslag dan anderen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:35
EWK schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:18:
[...]

Zover ik weet heeft anwb geen variabele contracten, maar misschien is dit wat nieuws?

Voor dynamische contracten ben je bij de anwb trouwens wel echt dief van je eigen portemonnee, zij vragen flink meer opslag dan anderen.
Pardon, dynamisch natuurlijk.
Pagina: 1 ... 143 ... 153 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden