Glashelder schreef op zondag 8 december 2024 @ 05:14:
[...]
Alleen Belgen kunnen een regeling verzinnen waarbij je altijd een vergoeding krijgt ONGEACHT of je het goed wat je zou moeten leveren zelf direct verbruikt (oftewel niet levert)

Blijkbaar vind jij dat zo normaal dat het niet in je opkomt dat dit hier aan de andere kant van de landsgrens niet zo werkt en dat
Dit topic gaat over niet over wat jij al dan niet absurd vindt maar over de energierekening en ongeacht aan welke kant van de landsgrens.
Uiteraard is de ene energierekeing al lucratiever dan de andere. Vandaar dat een energierekening een weerspeigeling is van een individuele situatie.
De nog steeds lopende salderingsregeling is aan de Nederlandse kant van de landsgrens trouwens lucratiever dan aan de Vlaamse kant. Blijkbaar vinden veel eindconsumenten dat daar ook al zo normaal dat ze nog steeds niet kunnen vatten dat dit ook niet voor eeuwig is.
Een energierekening positief houden vraagt enige flexibiliteit van iedere consument. Hoe lucratief ze uiteindelijk is hangt dus af van de creativiteit van de individuele consument en minder met waar deze precies woont.
In België echter verdien je 70 cent want jij moet me ook betalen en op een of andere manier vind jij dat héél logisch
Je verzint het ter plekke?
Ik heb nergens gesproken over 70 cent verdienen. Dat leeft alleen in jouw fantasie.
Het nakomen van contractueel vastgelegde afspraken vind ik dan inderdaad weer wel heel logisch.
Wanneer ik ergens een job ga doen verwacht ik dat de tegenpartij zich houdt aan de initieel gemaakte afspraken en mij voor mijn prestatie vergoed volgens de wederzijdse vastgelegde overeenkomst.
Als ik hier 70 cent zou willen verdienen dan moet ik dus het goed voor 70 cent verkopen. Mijn buurman gaat me niets geven hier als ik hem niets lever. Dat is de logica in Nederland in ieder geval..
Euh, ik produceer groene stroom die elders niet meer in een centrale moet opgewekt worden.
Daar werd een vergoeding voor afgesproken.
Er zijn wel meer overeenkomsten, zelfs buiten de particuliere sector, waarbij o.a. diensten vergoed worden zonder dat er fysiek een levering van goederen aan te pas komt. Je visie op de economie is blijkbaar nog al stikt beperkt.
Wat levert men in Nederland trouwens in ruil voor teruggave van energiebelasting? Wat levert men er in de winter door in de zomer te salderen? Of ben jij nog steeds een van de weinigen die echt denkt dat je geproduceerde zomerse zonnestroom (op dat ogenblik fysiek zonder waarde) ergens in een opslagvat voor je wordt bijgehouden waardoor je er in de winter uit kan putten?
Of koop je een thuisaccu en ga er in Nederland mee handelen op de Epex en/of onbalansmarkt. Krijg je ook een ruime vergoeding voor diensten geleverd aan de markt. Tussen afname en teruggave kan je zelfs de energiebelasting wegstrepen. Kan in België dan weer niet.
Allemaal regelingen zonder directe fysieke verkoop van hardware.
En als is het goed begrijp dan laadt je je elektrische auto in de wintermaanden openbaar op kosten van de werkgever om die via V2H thuis te ontladen..

In Nederland zou de belastingdienst daar een mening over hebben.
Dat heb je niet goed begrepen en dat doe ik dus niet en schreef ik eerder al.
Dat maak jij er gewoon weer van (doe de moeite om even terug te lezen).
Precies of in Nederland het systeem van bedrijfsauto's niet bestaat en wanneer men openbaar laadt dat niet kan met een laadkaart van de werkgever en wanneer men thuis laadt daar geen vergoeding voor krijgt van de werkgever? Dat zijn extra fiscale voordelen om de hoge belastingsdruk op arbeid te verminderen.
Hier vind je alle details:
https://www.minfin.fgov.b...95-4d95-b388-bf2dd90d72cc
Ieder land zijn eigen fiscale regels.
Hier heeft de federale belastingsdienst zich daar pas nog duidelijk ove ruitgesproken
Geloof je zelf echt wat je allemaal schrijft?
Jij betaalt altijd 20 cent per kWh.
Nee ik betaal niet altijd 20 cent/kWh.
Ik heb een variabel contract waarbij op het einde van de maand, telkens na vervallen termijn, de afnameprijs voor de energiecomponent voor die volledige maand wordt vastgelegd. In 2024 was dat in een grootorde van 18 tot 21 cent (incl. accijnzen, leveranciersfee en BTW).
Ik heb bewust gekozen voor een jaarnota en geen maandafrekening. Dit gezien de forfaitaire RLP0N afrekening voor mij voordeliger uitkomt dan een effectieve maandafrekening.
Bovendien, maar dat wist je al, heb ik bewust afstand gedaan van de salderingsregeling en blijf ik door maatregelen (energiezuinige woning, bewust omgaan met energie, zonnepanelen, eigen opslag, ombouw V2L naar V2H) op jaarbasis ruim onder de 500 kWh netafname. Dat levert het bijkomende voordeel op dat er op netafname geen netkosten meer geheven worden en er geen overhead capaciteitskosten worden aangerekend.
Deze maatregelen zijn voor alle eindgebruikers binnen hetzelfde gewest beschikbaar. Maar slechts weinigen maken daar gebruik van want je moet er eerst ZELF iets voor doen.
Handje ophouden en klagen is voor de massa blijkbaar eenvoudiger dan zelf aan de slag gaan.
Dat is blijkbaar in België en Nederland niet anders.

En wij mogen onze op kosten van de baas geladen EV niet even leegtappen om die piek te dempen.
De werkgever zou dat hier niet merken maar uit principe doe ik dat ook niet.
Ik hevel alleen de geladen energie van de accu van de EV naar de woning over (V2H via V2L) die ik geladen heb buiten de laadkaart van de werkgever om.
Wat is daar volgens jou mis mee.
Om aan die energie te komen moet je uiteraard eerst wel ZELF iets doen en niet gewoon er wat over zitten te zagen.
Zelf doe ik bv. vrijwiliigerswerk waar ik tijdens mijn aanwezigheid op kosten van de organisatie de EV mag laden (met een laadkaart van de organisatie) en wanneer ik daarvoor kies krijg ik bv. er ook nog eens een laadkaart voort diesel/benzine bovenop.
Met de energie geladen buiten de laadkaart van de werkgever doe ik wat ik zelf wil want het is een vergoeding in natura voor geleverde prestaties.
Vrijwilligerswerk is eveneens hier voor iedereen beschikbaar en vrij toegankelijk (op de uitzonderingen na die daarvoor niet fysiek geschikt zijn).
En ik neem aan dat je je beseft dat die mooie regeling van je absoluut niet houdbaar is als heel Belgie hetzelfde zou doen?
Dat is dan ook geen probleem.
Het komt zelden voor dat alle eindconsumenten gebruik maken van (voordeel)regelingen.
Wanneer het de massa duidelijk wordt dat iets voordelig is en er in mee begint te gaan is het doorgaans tijd om naar iets anders over te stappen.
Zoals eerder reeds aangehaald haal je de grootste voordelen als EA en niet door de massa achterna te lopen. Maar wie dat doet moet zin voor initiatief hebben en niet wars zijn van elk genomen risico.
Moet je je voorstellen: heel België aan de PV en iedereen krijgt 30 (of zelfs 45

) cent per geproduceerde kWh die ze vervolgens zelf verbruiken, of, lucratiever nog, doorverkopen aan de werkgever.
Zoals reeds eerder aangehaald is dat geen federale materie (dus niet geldig voor heel België) maar gewestelijke materie (en dus alleen beschikbaar voor wie gedomicilieerd is in Vlaanderen).
In de andere gewesten gelden dan weer andere maatregelen waarbij de ene al lucratiever dan de andere.
Deze maatregelen waren dus inderdaad beschikbaar voor iedere eindconsument aangesloten op het openbaar elektriciteitsnetwerk in Vlaanderen die niet stond te roepen dat het nooit iets zou worden met die PV panelen maar gewoon inschreef op die aangeboden voordelen.
Idem voor de subsidie voor eigen opslag.
Idem om te solliciteren bij een werkgever die in het loonpakket een bedrijfsauto aanbiedt.
Idem om je op te geven als vrijwilliger voor een non-profit organisatie met zijn eigen voordelen.
Enz.
In 2027 wordt het in Nederland straks nog erger overigens, want naar alle waarschijnlijkheid hebben we dan niet alleen geen salderen meer, maar moeten we ook nog een terugleverboete betalen.
Ik deel die mening niet.
De terugleverboete (die doorgaans ook geen terugleverboete is maar een vermindering van de winst op netteruglevering) is inherent aan salderen.
Iemand moet die kost dragen en dat is doorgaans niet de leverancier want dat is een bedrijf dat winst wil maken en geen VZW.
Wanneer salderen verdwijnt is de kans dus groot dat ook de terugleverboete verdwijnt want de incentive om dat te doen wordt dan opgeheven.
In Vlaanderen wordt die regeling overigens al toegepast. De forfaitaire onbalansvergoeding (uitgaande van de energieleverancier en niet van de netbheerder) betaal je uitsluitend wanneer je nog saldeert. NIET van toepassing op zij die niet meer wensen te salderen.
En hier is de injectievergoeding netto trouwens niet lucratiever dan de terugleverboete + terugleververgoeding in Nederland.
Wanneer je in Nederland een terugleververgoeding van 14 cent/kWh krijgt en daarop een terugleverboete moet betalen van 12 cent hou je netto 2 cent over. Dat is geen boete maar een lagere winstmarge.
Bovendien mag je in Nederland binnen een vastgelegde termijn de energie die je zelf opwekt en zelf verbruikt volledig en kosteloos tegenover elkaar wegstrepen. Aan de terugleverboete (want dat gaat over de energie die je zelf hebt opgewekt maar zelf niet kon verbruiken) hou je doorgaans netto dus nog geld over.
Zulke gunstige salderingsregeling is er in Vlaanderen nooit geweest. Wie er nog saldeert mag eveneens tussen twee meteropnames (normaliter dus een periode van 11 tot 12 maanden) opwek en verbruik tegenover elkaar wegstrepen. Maar krijgt NIETS (en heeft nooit iets gekregen) voor de opwek die zelf niet verbruikt wordt.
Een injectievergoeding krijg je alleen wanneer je NIET meer saldeert. Maar dat houdt eveneens in dat je de volle pot betaalt voor elke kWh die je afneemt van het net.
Ik zou dus twee keer nadenken voor je roept dat het in "België" allemaal zoveel voordeliger geregeld is.
Dat betekend dus dat je een PV installatie moet terugverdienen vrijwel uitsluitend op basis van stroom die je direct kan verbruiken op momenten dat je het opwekt.
Ja en?
Doe ik zo al jaren.
Die business case is gewoon extreem slecht
Niet mee eens.
Niet zo gunstig als salderen + vergoeding voor teruglevering en de kosten daarvan doorschuiven naar alle andere verbruikers maar nog steeds gunstig.
Wie denkt dat het een extreem slechte investering is moet ze gewoon niet doen en toekijken hoe anderen dat wel doen. Moelijker dan dat is het niet.
Het gaat hier over de energierekening. Zoals je zelf al schrijft ben je gewoon slechter af want je betaald méér.
Ieder zijn eigen rekening maar ik betaal niet meer.
Ook niet na uitstap uit de salderingsregeling.
Je moet wel wat flexibeler zijn want je moet veel zelf regelen ipv dat over te laten aan overheid en energieleverancier en de overmatige winsten zullen waarschijnlijk lager zijn dan voorheen en initieel wat meer eigen investeringen vragen. Maar doorgaans komen voordelen niet zomaar uit de lucht vallen.
Al verwachten sommigen dat blijkbaar wel.
Maar betalen voor energie doe ik nog steeds niet. Toch niet na het afzetten van de inkomsten tov de uitgaven. De winsten zullen wel gedaald zijn en het vraagt wat meer initiatief dan dat het geld gewoon komt binnen rollen maar dat is iets totaal anders dan "extreem slechte situatie".
Zullen we het bij objectieve cijfers houden in plaats van over onmeetbaar en ongrijpbare zaken zoals levensgeluk?
Geen probleem.
Gemiddeld levert mijn energierekening, na aftrek van alle kosten, me een 2000 € netto per jaar op.
Door het extreem slechte zonnejaar en de lage energieprijzen zal de winst in 2024 idd wat lager uitvallen.
Maar dat is iets totaal anders dan te moeten betalen voor energie.
Nog steeds ruim voldoende om dit aan te wenden om te blijven investeren in energetische maatregelen die op termijn meer opbrengen dan ze gekost hebben.
Gezien de dalende trend van de terugleververgoeding (van 20 over 11 naar 7,5 tot 2 cent in 2025) zal ik in 2025 idd wat meer actiever moeten reageren en bijsturen. Dat betekent dus zo weinig mogelijk van de overproductie nog terugleveren aan het net en zoveel mogelijk in de accu van de EV pompen (en minder openbaar gaan laden).
Hopelijk stijgt de netvergoeding voor de thuisstroom in 2025 dan ook aanzienlijk. Want dat houdt in dat de laadvergoeding voor de EV evenredig zal stijgen (terwijl de virtuele kost voor PV daalt van 7,5 naar 2 cent/kWh).
De jaarcijfers zijn hier telkens glashelder hoor.
Maar je moet er wel zelf iets voor doen.
[
Voor 5% gewijzigd door
IvoB2 op 08-12-2024 09:36
]