Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Volgens mij is het beste advies voor @DropjesLover om dynamisch te gaan totdat er een goede deal voorbij komt via bijvoorbeeld veh. Houd het aanbiedingentopic in de gaten.

Als ie het wat eerder door had, had ie gewoon vast kunnen zetten tegen 18 cent, 3 jaar vast. Ja, met boete, maar bij veel verbruik en een beetje sturing dempt die 18 cent zijn boete heel makkelijk

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:42
EWK schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:24:
Volgens mij is het beste advies voor @DropjesLover om dynamisch te gaan totdat er een goede deal voorbij komt via bijvoorbeeld veh. Houd het aanbiedingentopic in de gaten.

Als ie het wat eerder door had, had ie gewoon vast kunnen zetten tegen 18 cent, 3 jaar vast. Ja, met boete, maar bij veel verbruik en een beetje sturing dempt die 18 cent zijn boete heel makkelijk
16,5 cent met de energiebelasting 2025 *O*

Hopelijk komt er snel weer zo'n aanbieding bij VEH of een andere partij.

[ Voor 6% gewijzigd door stefxx op 11-01-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-04 07:52
Dag allen,

Ik overweeg om over te stappen naar een dynamisch contract voor electriciteit, maar wil voor gas een vast tarief houden (omdat ik mijn gasverbruik eigenlijk niet kan sturen). Is bekend bij welke leveranciers een vast contract voor enkel gas kan worden afgesloten en wat de tarieven zijn?

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:02

DropjesLover

Dit dus ->

EWK schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:24:

Wanneer is dat geweest? :D
Mijn vorige 4 jaar contract was al enorm goedkoop (pre Oekraïne), maar zo laag heb ik nooit gehoord voor een vast contract.
3 jaar vast wordt ook al zeker 2 jaar niet meer gegeven.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:09
DropjesLover schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:48:
[...]

Mijn vorige 4 jaar contract was al enorm goedkoop (pre Oekraïne), maar zo laag heb ik nooit gehoord voor een vast contract.
Aanbod van 3 jaar bij Vandebron via VEH was een paar maanden geleden.

Totaalprijs per kWh (inc BTW) bij afsluiten:
€ 0,17390 enkeltarief
€ 0,18904 normaaltarief
€ 0,15900 daltarief

Prijs per m³ bij afsluiten is € 1,17311 (incl. BTW).

Helaas blijven de totale kosten vergeleken met mijn vorige pre-oekraine contract hetzelfde (door o.a. de hogere netbeheerskosten). Desalniettemin zeer blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

DropjesLover schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:48:
[...]

In september was die deal die hierboven staat, rond de 16 cent, vandebron via veh als ik mijn geheugen het goed heeft. Maar die was maar 3 maanden voor afloop van je contract te verlengen. Dan had je contractbreuk moeten plegen, kleine opzegboete je dan moeten betalen, terwijl je toen nog goed zat. Had je mogelijk niet gedaan.

Daarna kwam de tweede kans:
De 18 cent was in november en kon je 6 maanden voor afloop van contact al vastzetten, dat was Essent via veh.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

derhenno schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:03:
[...]

Aanbod van 3 jaar bij Vandebron via VEH was een paar maanden geleden.

Totaalprijs per kWh (inc BTW):
€ 0,17390 enkeltarief
€ 0,18904 normaaltarief
€ 0,15900 daltarief

Prijs per m³ is € 1,17311 (incl. BTW).

Helaas blijven de totale kosten vergeleken met mijn vorige pre-oekraine contract hetzelfde (door o.a. de hogere netbeheerskosten). Desalniettemin zeer blij mee.
Je tarieven kloppen niet meer, zijn niet de prijzen van nu. Dit zijn de tarieven van vorig jaar. Er is bijna een cent energiebelasting af sinds 1 jan jl.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:09
EWK schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:06:
[...]

Je tarieven kloppen niet. Dit zijn de tarieven van vorig jaar. Er is bijna een cent energiebelasting af sinds 1 jan jl.
Bedoelde ook bij afsluiten. Nu zijn ze idd ietsje lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Mijn energie rekening was afgelopen jaar negatief en zit tegen het einde van mijn contract aan. Ik heb mijn verbruik/productie cijfers eens uit HA getrokken en met de uurprijzen van jeroen.nl eens een berekening gemaakt voor als ik afgelopen jaar een dynamisch contact gehad zou hebben:

Warmtepomp, 1 EV (2e EV komt in maart)

Solar: 11919kWh, likgt vanaf Maart/Juni 33% direct verbruikt

Import : 7921 kWh
1894 euro

Export : 7979 kWh
484 euro (ex BTW prijs)
-43 euro productie tijdens negatieve uren, dus eigenlijk was de export 527 euro waard. Ik kan de zonnepanelen simpel dimmen, RS485 poort heb ik al aangesloten om de data er uit te trekken en de zonnepanelen te remmen als de spanning in de straat te hoog op loopt.

Gemiddelde prijs:
Import : 24ct /kWh
Export : 6ct /kWh

Hoe doe ik het in vergelijking tot de mensen die al financieel gemotiveerd worden om op de juiste momenten te verbruiken? Ik doe het nu een beetje als hobby en vind het leuk als ik in de zomermaanden meer dan 70% van de benodigde energie uit de zonnepanelen kan trekken maar financieel moet het ook leuk blijven.

Wat zouden jullie zeggen, modelcontract om maximaal te salderen en de kWhs boven de verwachtte productie maar slikken, of dynamisch? Waarom?

Vaillant AroTHERM+ WP - 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV * Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 17:47
EWK schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:04:
[...]

Maar die was maar 3 maanden voor afloop van je contract te verlengen. Dan had je contractbreuk moeten plegen, kleine opzegboete je dan moeten betalen, terwijl je toen nog goed zat. Had je mogelijk niet gedaan.
6 maanden. 3 maanden bij invullen bij VEH maar daarna aan te passen naar 6 maanden. Op 14 februari gaat mijn VEH september contract pas in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Chielp schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:02:
[...]

6 maanden. 3 maanden bij invullen bij VEH maar daarna aan te passen naar 6 maanden. Op 14 februari gaat mijn VEH september contract pas in.
Ah, denk dat weinig dat wisten

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-04 16:22
RvV1979 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:12:
Dag allen,

Ik overweeg om over te stappen naar een dynamisch contract voor electriciteit, maar wil voor gas een vast tarief houden (omdat ik mijn gasverbruik eigenlijk niet kan sturen). Is bekend bij welke leveranciers een vast contract voor enkel gas kan worden afgesloten en wat de tarieven zijn?

bedankt
Om gas te houden bij huidige leverancier hoef je niks voor te doen. Electra gewoon bij een andere leverancier afsluiten en deze nieuwe leverancier meldt het electradeel dan af bij je huidige leverancier. Ach... en als je ook een andere gasleverancier wil, geldt hetzelfde verhaal.
Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:44
Het ziet er naar uit dat ik ga verhuizen naar een appartement waar stadsverwarming is en ik verplicht een contract moet afsluiten bij Vattenfall. Zover ik er over lees niet echt een fijne leverancier maar ik heb geen keuze.
Ik twijfel tussen een contract voor stroom & stadsverwarming bij deze leverancier afsluiten of alleen stadsverwarming bij Vattenfall en voor stroom een andere leverancier te kiezen. Daarbij neig ik naar het laatste om zo te kunnen switchen naar een ander contract bij een betere aanbieding na een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-04 16:22
Willem30 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:19:
Het ziet er naar uit dat ik ga verhuizen naar een appartement waar stadsverwarming is en ik verplicht een contract moet afsluiten bij Vattenfall. Zover ik er over lees niet echt een fijne leverancier maar ik heb geen keuze.
Ik twijfel tussen een contract voor stroom & stadsverwarming bij deze leverancier afsluiten of alleen stadsverwarming bij Vattenfall en voor stroom een andere leverancier te kiezen. Daarbij neig ik naar het laatste om zo te kunnen switchen naar een ander contract bij een betere aanbieding na een jaar.
Gewoon de Elektra bij een leverancier naar keuze afsluiten. Keuze genoeg, bekijk de vergelijkingswebsites. Zo nodig jaarlijks te wisselen en gebruik maken van de bonuskortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:33
Gister is mijn ENGIE contract afgelopen. Wil ik vandaag inloggen om de schade op te maken, is mijn hele account verdwenen, want geen actief contract. Handig..

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

VidaR-9 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:45:
Gister is mijn ENGIE contract afgelopen. Wil ik vandaag inloggen om de schade op te maken, is mijn hele account verdwenen, want geen actief contract. Handig..
Dat toch automatisch maandelijks verlengt daarna?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Willem30 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:19:
Gewoon zelf een leverancier zoeken, aan bundelen zitten alleen maar nadelen (tenzij ze dan korting geven ofzo).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 17:33
Marzman schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:20:
[...]

Dat toch automatisch maandelijks verlengt daarna?
Nee want heb een nieuwe leverancier. Maar het zou wel fijn zijn om nog bij je facturen ed te kunnen. Dat probleem heb ik bij andere aanbieders niet gehad.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
VidaR-9 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:45:
Had ik precies het zelfde, je komt er niet meer in. Enige wat ik nog had is de "Jouw maandelijkse rapportage" emails met summiere info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:42
Samplex schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Had ik precies het zelfde, je komt er niet meer in. Enige wat ik nog had is de "Jouw maandelijkse rapportage" emails met summiere info.
Hier idem dito eind vorig jaar. Zelfs het maandelijks overzicht kreeg ik niet meer over de laatste maand.

En controleer je eindafrekening goed, zeker bij saldering. Ik heb er 3 fouten uitgehaald, die ik pas na herhaald klagen gecorrigeerd kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:54
Ik heb eens een vraag. Onze tennisvereniging heeft een paar maanden geleden de eindafrekening gehad over 2023 (eind tot november 2024) van budget energie.

Elektriciteit normaal tarief 2.550 kWh € 0,18271 € 465,91
Elektriciteit dal tarief 1.754 kWh € 0,18271 € 320,48
Energiebelasting 4.304 kWh € 0,13202 € 568,20
Vermindering energiebelasting 366 dagen € -1,71945 € -629,32
Netbeheer (transport) 366 dagen € 4,71746 € 1.726,59
Vaste leveringskosten dec 2023 t/m nov 2024 € 6,99 € 83,88

Hierin zit een bedrag van 1726 voor netbeheer op een 3x25A aansluiting van stedin.
Of bedoelen ze hier een ander bedrag mee, want als ik naar de prijzen van stedin kijk zou het iets in de 300 euro moeten zijn inclusief btw.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reflector
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:02
carpebios schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:22:
Ik heb eens een vraag. Onze tennisvereniging heeft een paar maanden geleden de eindafrekening gehad over 2023 (eind tot november 2024) van budget energie.

Elektriciteit normaal tarief 2.550 kWh € 0,18271 € 465,91
Elektriciteit dal tarief 1.754 kWh € 0,18271 € 320,48
Energiebelasting 4.304 kWh € 0,13202 € 568,20
Vermindering energiebelasting 366 dagen € -1,71945 € -629,32
Netbeheer (transport) 366 dagen € 4,71746 € 1.726,59
Vaste leveringskosten dec 2023 t/m nov 2024 € 6,99 € 83,88

Hierin zit een bedrag van 1726 voor netbeheer op een 3x25A aansluiting van stedin.
Of bedoelen ze hier een ander bedrag mee, want als ik naar de prijzen van stedin kijk zou het iets in de 300 euro moeten zijn inclusief btw.
Weet je zeker dat het geen 3x35A aansluiting betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Reflector schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Weet je zeker dat het geen 3x35A aansluiting betreft?
Inderdaad, de kosten zijn hiervoor in 2 jaar tijd met bijna 600 euro verhoogd!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:57
carpebios schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Inderdaad, de kosten zijn hiervoor in 2 jaar tijd met bijna 600 euro verhoogd!
Dan zou ik eens gaan kijken of de vereniging het ook met 3x 25A af zou kunnen.
Wellicht baanverlichting die veel stroom trekt (maar met LEDs misschien inmiddels niet meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
ASW1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:22:
[...]

Dan zou ik eens gaan kijken of de vereniging het ook met 3x 25A af zou kunnen.
Wellicht baanverlichting die veel stroom trekt (maar met LEDs misschien inmiddels niet meer)
Dit is inderdaad de enige reden waarom die 3x35 erin zit. Ik zal dit de elektricien eens vragen, dat zou heel veel geld schelen! Dit jaar gaat het zelfs naar 1.923,30. Mijn god als dit zo door gaat kunnen we als club ons wel failliet laten verklaren.

[ Voor 12% gewijzigd door carpebios op 10-02-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We hebben in ons nieuwe huis sinds november de thermostaat op een constante temperatuur vanwege de vloerverwarming in het hele huis.

We gaan een weekje weg en ik vroeg me af: voor die periode de temperatuur een graad lager zetten of gewoon stabiel laten lopen? 8)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:54
Hoe lager, hoe goedkoper :)
Eventueel een dag voor vertrek verlagen/uitzetten en een dag voor aankomst verhogen/aanzetten, indien mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:27
Martin7182 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:05:
Hoe lager, hoe goedkoper :)
Eventueel een dag voor vertrek verlagen/uitzetten en een dag voor aankomst verhogen/aanzetten, indien mogelijk.
Niet helemaal mee eens. Lager zetten is OK maar ik zou niet lager gaan dan een graad of 15. Als je verder gaat ga je kans op condens vorming krijgen en dat is geen goed idee.

Ook heb je het probleem dat je een hoop gas moet gaan verstoken om de temperatuur weer omhoog te krijgen en het eventuele vocht uit je huis.

Indien mogelijk het weer opstoken niet in een klap doen maar in kleine stapjes verdeeld over een 1 of 2 dagen, dan hoeft de ketel niet zo hard te werken en kan die efficienter met gas omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Condens? In het stookseizoen is het buiten kouder dan binnen, dus zit de condens daar. Ik heb nog nooit condens binnen gehad tijdens/na afwezigheid met de kachel uit. Wel de luchtverversing aan op een zacht pitje. Als koude lucht van buiten je huis binnenkomt waar het minimaal een paar graden warmer is, dan krijg je geen condens :)
Je moet bij thuiskomst inderdaad harder stoken, maar in totaal niet meer dan wanneer de temperatuur constant was gebleven. Bij opstoken verdwijnt er geen vocht terwijl de relatieve luchtvochtigheid juist lager wordt. Er moet eerder vocht bij, al krijg je dat ook automatisch wel door douchen/koken/drogen etc.

[ Voor 32% gewijzigd door Martin7182 op 11-02-2025 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

THE_BASE schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:49:
We hebben in ons nieuwe huis sinds november de thermostaat op een constante temperatuur vanwege de vloerverwarming in het hele huis.

We gaan een weekje weg en ik vroeg me af: voor die periode de temperatuur een graad lager zetten of gewoon stabiel laten lopen? 8)
Let op met VVW dat je mogelijk uren (tot dagen) kunt gaan stoken om weer enkele graden hoger uit te komen. Heb je inzicht in je gasverbruik (mits je een CV-ketel hebt) van de afgelopen 2 weken? Hoe constant loopt dat de hele dag door? Hoe constanter dit is, hoe minder waarschijnlijk je je woning weer snel op temperatuur kunt krijgen.

Als je een weekje weggaat zou ik of niets doen of een verlaging doen van 1 à 2 °C. Bij voorkeur geautomatiseerd (kalender in de thermostaat) weer 24u voor je terugkeer weer naar de standaard temperatuur.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
hanev001 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Niet helemaal mee eens. Lager zetten is OK maar ik zou niet lager gaan dan een graad of 15. Als je verder gaat ga je kans op condens vorming krijgen en dat is geen goed idee.

Ook heb je het probleem dat je een hoop gas moet gaan verstoken om de temperatuur weer omhoog te krijgen en het eventuele vocht uit je huis.

Indien mogelijk het weer opstoken niet in een klap doen maar in kleine stapjes verdeeld over een 1 of 2 dagen, dan hoeft de ketel niet zo hard te werken en kan die efficienter met gas omgaan.
Dat vind ik dan voor een periode van 6 dagen weg niet zinvol. Dan ben je langer onnodig bezig voor die paar euro’s. Eventueel kan ik een graad lager gaan vanaf dag van vertrek.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
THE_BASE schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:49:
Als je installatie ook maar een beetje fatsoenlijk is ingeregeld is de kans dat je verbruik hoger gaat uitkomen door 'm een week lager te zetten nihil. Hoeveel het bespaart is natuurlijk de vraag die je alleen kan beantwoorden door het te doen en naar je verbruik te kijken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-04 22:06

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Ik zou de tempratuur niet te veel verlagen. Het verschil in verbruik ik niet zo heel groot. Wat je in feite doet is warmte in je vloer brengen die het langzaam uitstraalt naar je ruimte. De eerste dagen zakt de tempratuur dan ook niet zo hard, maar als je wilt opstoken om weer op je normale tempratuur te komen ben je je besparing al weer kwijt. Al helemaal als het voor een paar dagen weg zou zijn.

Ik weet niet of je je verbruik in de gaten houd?
Hier heb ik HomeWizard spullen in huis om alles in de gaten te houden. Ik verbruik op zo'n dag als vandaag ca 4 kuub gas inclusief twee personen douchen. De vloerverwarming/thermostaat door het hele huis staat op 19,5 graden. De tempratuur blijft mooi contstant in een bereik van 0,3 graden.Vloertempratuur zelf is 21 graden.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
F.Baarda schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:58:
Ik zou de tempratuur niet te veel verlagen. Het verschil in verbruik ik niet zo heel groot. Wat je in feite doet is warmte in je vloer brengen die het langzaam uitstraalt naar je ruimte. De eerste dagen zakt de tempratuur dan ook niet zo hard, maar als je wilt opstoken om weer op je normale tempratuur te komen ben je je besparing al weer kwijt. Al helemaal als het voor een paar dagen weg zou zijn.

Ik weet niet of je je verbruik in de gaten houd?
Hier heb ik HomeWizard spullen in huis om alles in de gaten te houden. Ik verbruik op zo'n dag als vandaag ca 4 kuub gas inclusief twee personen douchen. De vloerverwarming/thermostaat door het hele huis staat op 19,5 graden. De tempratuur blijft mooi contstant in een bereik van 0,3 graden.Vloertempratuur zelf is 21 graden.
We hebben de thermostaat op 20,5 graden staan, dat is de voor ons ideale temperatuur. Verbruik van gisteren was 7.2 m3. We hebben ons daarbij neergelegd, jaren lang in een huis gewoond wat niet warm te krijgen was, dus we wachten de eerste jaarnota af en dan zien we volgende winter weer verder.

We houden aankomende week lekker de gordijnen dicht en laten de thermostaat staan op de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

THE_BASE schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:00:
[...]

We hebben de thermostaat op 20,5 graden staan, dat is de voor ons ideale temperatuur. Verbruik van gisteren was 7.2 m3. We hebben ons daarbij neergelegd, jaren lang in een huis gewoond wat niet warm te krijgen was, dus we wachten de eerste jaarnota af en dan zien we volgende winter weer verder.

We houden aankomende week lekker de gordijnen dicht en laten de thermostaat staan op de ingestelde temperatuur.
Oke, op zich netjes. Ik weet de kenmerken van het huis niet (energielabel, oppervlakte, volledige vloerverwarming of ook radiatoren die aanstaan)

Ik heb even nagekeken, bij ons is een graad lager nog geen halve kuub gas per dag.

Stel, je gebruikt deze dagen ca 7 kuub gas en je bent 6 dagen op vakantie, dan zou je 42 kuub gas verbruikt hebben. Doe dat keer je gastarief (1,40 euro de kuub?) Dan zou je globaal 60 euro kwijt zijn.

Je zou kunnen overwegen om de vloerverwarming op 18,5 graden te zetten. Dan bespaar je misschien een kuub per dag, maar je moet ook weer opstoken als je thuis komt. Dus veel voordeel is er niet. Niet voor niets word er geadviseerd om je vloerverwarming op jou ideale tempratuur in te stellen en dan eigenlijk niet meer aan de thermostaat te zitten. Wel zou je je radiatoren bijna dicht kunnen zetten (voor eventuele bevriezingsgevaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Vergelijk dat met helemaal niet stoken, dan bespaar je ongeveer 42 - 14 = 28 kuub gas. Mijn ervaring is dat je vanaf een week niet stoken ongeveer 2×dagverbruik nodig hebt om weer op temperatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
F.Baarda schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Oke, op zich netjes. Ik weet de kenmerken van het huis niet (energielabel, oppervlakte, volledige vloerverwarming of ook radiatoren die aanstaan)

Ik heb even nagekeken, bij ons is een graad lager nog geen halve kuub gas per dag.

Stel, je gebruikt deze dagen ca 7 kuub gas en je bent 6 dagen op vakantie, dan zou je 42 kuub gas verbruikt hebben. Doe dat keer je gastarief (1,40 euro de kuub?) Dan zou je globaal 60 euro kwijt zijn.

Je zou kunnen overwegen om de vloerverwarming op 18,5 graden te zetten. Dan bespaar je misschien een kuub per dag, maar je moet ook weer opstoken als je thuis komt. Dus veel voordeel is er niet. Niet voor niets word er geadviseerd om je vloerverwarming op jou ideale tempratuur in te stellen en dan eigenlijk niet meer aan de thermostaat te zitten. Wel zou je je radiatoren bijna dicht kunnen zetten (voor eventuele bevriezingsgevaar).
Het is een semi-bungalow, dus veel oppervlakte beneden en boven een aantal kamers. Beneden alleen vloerverwarming en boven radiatoren die uit staan en waar we airco gebruiken om te verwarmen.

Kan altijd eens 20 graden rond proberen, dat is een mooie test of de temperatuur een halve graad naar beneden kan en scheelt in elk geval in die week iets. Opstoken zal niet zo veel extra kosten als dat toch weer nodig blijkt.

Gastarief is 1,28 euro dus zal iets minder dan 6 tientjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
THE_BASE schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:46:
[...]

Het is een semi-bungalow, dus veel oppervlakte beneden en boven een aantal kamers. Beneden alleen vloerverwarming en boven radiatoren die uit staan en waar we airco gebruiken om te verwarmen.

Kan altijd eens 20 graden rond proberen, dat is een mooie test of de temperatuur een halve graad naar beneden kan en scheelt in elk geval in die week iets. Opstoken zal niet zo veel extra kosten als dat toch weer nodig blijkt.

Gastarief is 1,28 euro dus zal iets minder dan 6 tientjes zijn.
Als ik twee weken op vakantie ben blijft temp gewoon gelijk. Heb het één keer gedaan om twee graden lager te zetten, vervolgens bij thuiskomst twee dagen koud gehad.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Laatst online: 12:58

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

THE_BASE schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Gisteren zat ik toevallig ook op 7m3 gas verbruik terwijl ik alle andere dagen op maximaal 5m3 zat deze winter, de wind stond gisteren loodrecht op de gevel (waar ook nog ramen in zitten van standaard dubbelglas) dat maakt nog best een verschil. Voorgevel heeft wel HR++ glas, dat merk je echt goed.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:08
F.Baarda schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:19:
Net als met overwegingen rondom nachtverlaging gaat het bij het inschatten van de besparing vaak mis door verbruik verwarming als verlies te zien. Of de verwarming aan of uit staat verandert namelijk niets aan het energieverlies van de woning. De ΔT binnen/buiten is het geen van het energieverlies bepaalt.

Even een versimpeld voorbeeld voor een week:
  • Buitentemperatuur gemiddeld constate 0°C
  • Situatie A constante binnentemperatuur 20°C en verbruik van 5m3/dag om die temperatuur te behouden
Situatie B
  • Verwarming wordt uitgeschakeld, tempratuur daalt 1 graad/dag
  • Op dag 7 wordt de woning in 1 dag weer volledig opgewarmd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzd4ujTjNiNCJu28VMXCXT2Lk04=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nANmapA1HI4XBaHxsESWr1nB.png?f=user_large

Alhoewel er 5m/dag uitgespaard wordt gebruik je die uiteindelijk grotendeels weer om de woning later weer op te warmen. De werkelijke besparing vinden we in de lagere ΔT binnen/buiten.

In de 6 dagen zonder verwarming wordt dus 30m3 gas niet verbruikt
De werkelijke besparing door lager energieverlies is slechts 5m3
De resterende 25m3 is de thermische massa van de woning die afgekoeld is en weer opgewarmd moet worden.

Afhankelijk van het verwarmingssysteem en afgifte kan het zijn dat opwarmen minder efficient is dan op temperatuur houden. Met een CV ketel i.c.m. vloerverwarming kan dit verschil nihil zijn, voor een warmtepomp kan het significant zijn. Voor dit voorbeeld even 10% aangenomen. Uiteindelijk resteert in dit voorbeeld een besparing van ongeer 2m3 (6%).

Heel simpel zijn er 3 factoren die bepalen of uitschakelen/verlagen zinvol is:
  • Snelheid daling temperatuur (afhankelijk van isolatie, type woning, buitentemperatuur)
  • Snelheid opwarmen (afhankelijk van capaciteit verwarming/afgite)
  • Efficiencieverschil snel opwarmen (afhankelijk van type verwarming/afgite)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
THE_BASE schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:46:

Ik zou in dit geval zelf de thermostaat gewoon terug zetten op 15 graden.
1 dag voor thuiskomst de CV aan en airco's overdag aan (hoogste COP) dan is de hut wel weer warm als e.e.a. beetje fatsoenlijk ingeregeld is.

Als je de CV niet op afstand kan bedienen wordt het een comfort overweging en zou ik het wellicht bij 18 graden houden.

Wat betreft die halve graad verschil; gemiddelde buitentemperatuur ongeveer 2 graden komende week(?)
20,5-2=18,5
20,0-2=18
Verschil 2,7% dus met 7m3/dag scheelt het je 0,18m3/dag (€0,25/dag met de gasprijs die je noemde :+ )

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 12-02-2025 10:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
assje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Ik zou in dit geval zelf de thermostaat gewoon terug zetten op 15 graden.
1 dag voor thuiskomst de CV aan en airco's overdag aan (hoogste COP) dan is de hut wel weer warm als e.e.a. beetje fatsoenlijk ingeregeld is.

Als je de CV niet op afstand kan bedienen wordt het een comfort overweging en zou ik het wellicht bij 18 graden houden.

Wat betreft die halve graad verschil; gemiddelde buitentemperatuur ongeveer 2 graden komende week(?)
20,5-2=18,5
20,0-2=18
Verschil 2,7% dus met 7m3/dag scheelt het je 0,18m3/dag (€0,25/dag met de gasprijs die je noemde :+ )
Hele mooie rekensom, waarvoor dank. Maar als het 25 cent per dag scheelt dan is het voor mij niet de moeite om 2 graden te verlagen en later weer te moeten opstoken. Dan houden we het op 20 graden met de gordijnen dicht aan de achterkant.

Voor het milieu is elke verlaging natuurlijk wel mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
THE_BASE schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:23:
Hele mooie rekensom, waarvoor dank. Maar als het 25 cent per dag scheelt dan is het voor mij niet de moeite om 2 graden te verlagen en later weer te moeten opstoken. Dan houden we het op 20 graden met de gordijnen dicht aan de achterkant.
Die €0,25/dag was voor een halve graad, met twee graden wordt dat dus €1/dag. Dit dan uiteraard alleen over de dagen waar de temperatuur daadwerkelijk zo laag wordt/blijft.

Thermische massa blijft bij gemiddelde situaties een nogal dominante factor dus besparing voor korte periode blijft beperkt.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 12-02-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:16
Mooie berekening van Assje, maar te theoretisch.In de praktijk meten lijkt mij beter.
Ben regelmatig lange weekenden of bijna een week niet thuis. Afhankelijk van de tijd dat wij niet thuis zijn gaat de temperatuur omlaag. Aangezien wij verwarmen met l/l warmtepomp die we op tijd weer kunnen aanzetten, komen we weer thuis in een (bijna) warm huis. Dat doen we als we lang weg zijn door een of twee dagen van te voren de temp weer langzamerhand omhoog te gooien. Dan heb je niet het onrendabele opstoken.

Als ik zou moeten gaan berekenen wordt dat een crime. Warmteverlies vermindering door een lagere delta T in de buitenmuren is nog wel eens te berekenen. Moet ik ook nog de delta T verrekenen van de binnenmuren met mijn buren. Die gaan natuurlijk gewoon mijn huis ook warm houden.

Ik zie gewoon als ik een week weg ben dat de besparing substantieel is en het opstoken niet veel meer kost dan normale dagen met die buitentemperaturen.

Voor mensen met vloerverwarming gaat bovenstaande niet op. Daar zou ik niet veel omlaag gaan ivm comfortverlies.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Eens. Ik zie dat ook als ik eens een week weg ben en de thermostaat helemaal uit zet. Zeker na twee weken is de besparing nog veel groter. Met 7 kuub gas per dag is de woning misschien niet supergoed geïsoleerd, de besparing wordt dan snel hoog. Wij stookten op gas tijdens koude dagen doorgaans 4 a 5 kuub per dag en de eerste dag na thuiskomst ~10 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:35:
Voor mensen met vloerverwarming gaat bovenstaande niet op. Daar zou ik niet veel omlaag gaan ivm comfortverlies.
Dat is ook de 'angst' dat we straks weer een te koude vloer hebben. Vandaar dat ik niet lager ga dan van 20.5 naar 20 graden, puur ook als test of dat niet voldoende is. Een halve graad scheelt natuurlijk niets, maar we kunnen het nu mooi even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Gerardus1956 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:35:
Mooie berekening van Assje, maar te theoretisch.In de praktijk meten lijkt mij beter.
Zoals je zelf al aangeeft is dat vrij lastig. Effect van verwarming door de buren is inderdaad een extraatje (voor jou).

Uiteindelijk blijft staan dat de besparing alleen significant kan zijn als de binnentemperatuur significant daalt.

Correct meten blijft moeielijk. Afhankelijk van de bouw van de woning kan er een forste faseverschuiving zijn. Vergelijken met het energieverbruik een week later is dus mogelijk niet representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:16
THE_BASE schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:44:
[...]

Dat is ook de 'angst' dat we straks weer een te koude vloer hebben. Vandaar dat ik niet lager ga dan van 20.5 naar 20 graden, puur ook als test of dat niet voldoende is. Een halve graad scheelt natuurlijk niets, maar we kunnen het nu mooi even testen.
Als test zou iets verder omlaag gaan. Dan weet je hoe je huis er op reageert. Met een halve graad krijg je geen comfortverlies, maar kun je de besparing ook niet significant uitrekenen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Vergeet ook niet de kracht va zoninstraling die de woning opwarmt. Ik zie een verband in de opwek van mijn zonnepanelen en de stijging van de tempratuur in huis. Ik heb twee grote ramen en zonnepanelen mooi op de zon liggen. Als de zon schijnt loopt de tempratuur in huis op, je kunt dan ook mooi zien dat in die zelfde periode geen gasverbruik is. De zoninstraling scheelt zo 1,5 graad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
F.Baarda schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:59:
Vergeet ook niet de kracht va zoninstraling die de woning opwarmt. Ik zie een verband in de opwek van mijn zonnepanelen en de stijging van de tempratuur in huis. Ik heb twee grote ramen en zonnepanelen mooi op de zon liggen. Als de zon schijnt loopt de tempratuur in huis op, je kunt dan ook mooi zien dat in die zelfde periode geen gasverbruik is. De zoninstraling scheelt zo 1,5 graad...
Dit komt overeen met mijn ervaring. 🌞😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:15
Ik had dit geplaatst in het 'Energieleveranciers aanbiedingentopic', maar zet de link ook hier neer voor de liefhebbers.

Via VEH kan er weer ingeschreven worden voor de veiling van een collectieve contracten inkoop die begin maart gepland is.

https://www.eigenhuis.nl/...ollectieve-inkoop-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Zo ze zijn begonnen met noppenfolie en bodemfolie leggen om de kruipruimte te drogen. Nette uitleg ,kwalitatieve nazorg.
Goede prijs. Tonzon.
Tot nu toe tevreden. Vakman.
Zelf doen is een optie maar nu weet ik zeker dat het goed gebeurd.

Mocht iemand in regio midden tot zuid Holland iemand zoeken voor Tonzon meld maar , dan krijg je de gegevens.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:49
Dit kopt Nu.nl.
Eneco verhoogt de terugleverkosten voor bezitters van zonnepanelen. Het gaat om huishoudens met een variabel contract die per 20 maart nieuwe energietarieven krijgen. Deze klanten betalen vanaf dat moment 0,173 euro per kilowattuur stroom die ze terugleveren.
Dat is 3 cent meer dan hun huidige tarief. Het hogere tarief is bovendien exclusief btw.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn contract zonder de terugleverboete loopt mei dit jaar af. Ik kijk links rechts beneden boven maar voor zover ik het kan inschatten lijkt dynamisch toch het beste straks. Gisteren wasje, droger en en vaatwasser en alsnog 9kwh teruggeleverd. De keren dat de dynamische prijs lager staat dan de belasting is op 1 hand te tellen op jaarbasis, alles daarboven ookal is het nog negafief is terugleveren goedkoper omdat je dan bespaart op de belasting per kwh. Het is nog goed uitzoeken maar ik neig dus overduidelijk naar dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:45

Servowire

prutser:~#

magnifor schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:58:
Mijn contract zonder de terugleverboete loopt mei dit jaar af. Ik kijk links rechts beneden boven maar voor zover ik het kan inschatten lijkt dynamisch toch het beste straks. Gisteren wasje, droger en en vaatwasser en alsnog 9kwh teruggeleverd. De keren dat de dynamische prijs lager staat dan de belasting is op 1 hand te tellen op jaarbasis, alles daarboven ookal is het nog negafief is terugleveren goedkoper omdat je dan bespaart op de belasting per kwh. Het is nog goed uitzoeken maar ik neig dus overduidelijk naar dynamisch.
Let er wel op dat de verbruik energiebelasting EN btw nog overheen moet, maar als je teruglevert krijg je dat niet terug volgens mij. Dus pas als de stroom -0,20 is ongeveer is het "gratis". Want zelfs als de stroom gratis is, betaal je wel energiebelasting en BTW over die energiebelasting. 8)7

Mijn zwager kwam hier achter en toen bleek het toch allemaal niet zo goedkoop als het lijkt.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Servowire schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:02:
[...]

Let er wel op dat de verbruik energiebelasting EN btw nog overheen moet, maar als je teruglevert krijg je dat niet terug volgens mij. Dus pas als de stroom -0,20 is ongeveer is het "gratis". Want zelfs als de stroom gratis is, betaal je wel energiebelasting en BTW over die energiebelasting. 8)7

Mijn zwager kwam hier achter en toen bleek het toch allemaal niet zo goedkoop als het lijkt.
Je krijgt het huidig tarief terug inclusief BE etc. Hier staat een rekenvoorbeeld:

https://vandebron.nl/blog/salderen-dynamisch-contract. Zolang de kale prijs lager is dan de EB (even snel uit mijn hoofd 13 cent) is het goedkoper om terug te leveren. EB etc krijg je altijd terug bij het terugleveren. Daarboven komt de kale prijs en btw. Als de kale prijs negatief is moet je dus een rekensommetje maken. Is de kale prjjs hoger dan de belasting? Zo ja panelen uit.

Voordat ik een jaarcontract aanging had ik dynamisch dus weet min of meer hoe het werkt. Even een notificatie instellen in Home Assistant en op de “dure dagen” de panelen uit of de vaatwas en wasmachine tegelijkertijd aanzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door magnifor op 17-02-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:27
magnifor schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Je krijgt het huidig tarief terug inclusief ode etc. Hier staat een rekenvoorbeeld:

https://vandebron.nl/blog/salderen-dynamisch-contract. Zolang de kale prijs lager is dan de ode (even snel uit mijn hoofd 13 cent) is het goedkoper om terug te leveren. ODE etc krijg je altijd terug bij het terugleveren. Daarboven komt de kale prijs en btw. Als de kale prijs negatief is moet je dus een rekensommetje maken. Is de kale prjjs hoger dan de belasting. Zo ja panelen uit.

Voordat ik een jaarcontract aanging had ik dynamisch dus weet min of meer hoe het werkt. Even een notificatie instellen in Home Assistant en op de “dure dagen” de panelen uit of de vaatwas en wasmachine tegelijkertijd aanzetten.
Ik neem aan dat je de energiebelasting (EB) bedoeld. ODE bestaat al een paar jaar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
hanev001 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Ik neem aan dat je de energiebelasting (EB) bedoeld. ODE bestaat al een paar jaar niet meer.
Klopt, pas mijn post aan.

Update:

Ik heb de data ingezien in mijn Home Assistant waar ik de prijzen sinds maart vorig jaar bijhoud. De All-in prijs (dus als die negatief is moet je daadwerkelijk betalen voor terugleveren) is vorig jaar maar 3x onder de 0 geweest en dat is doorgaans for max 1 of 2 uur. De overige uren krijg je dus geld toe voor het terugleveren ondanks dat de kale (of beurs volg het niet meer allemaal betreft terminologie) bijvoorbeeld 5 cent in de min staat. Je BE krijg je altijd terug bij het terugleveren. En daarnaast de laagste All-in prijs vorig jaar was -8 cent wat nog steeds goedkoper is dan de 17 cent die je moet betalen voor elke teruggeleverde kwh waar ik nu zit (oxxio maar nog met contract zonder terugleverboete). Uiteraard in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst maar zit aan te denken om iig tot het salderen is afgeschaft te dynamisch te nemen. Dagen zoals gisteren en vandaag ben ik zonder panelen goedkoper uit dan met panelen (eindejaarsrekening niet meegerekend zoals salderen etc), dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Nadat het salderen is afgeschaft even aankijken hoe en wat. De terugleverboete wordt lager maar nog niet bekend hoeveel.

[ Voor 74% gewijzigd door magnifor op 17-02-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Het duurt nog even voordat de salderingsregeling helemaal is afgeschaft. Maar ik ben wel benieuwd wat ik straks het beste kan doen.

Situatie, vrijstaande woning 2020 met luchtwarmtepomp. Totaal verbruik rond de 7000 en daarvan lever ik 4800 terug. Dat is op basis van mijn laatste jaaroverzicht van budgetenergie. Daar was mijn maandelijkse voorschot 40 euro en ik kreeg nog wat terug. Nu maak ik gebruik van een twee jarig contract van greenchoice zonder terugleverboete en betaal een voorschot van 80 euro. Ik verwacht een wederom deel terug te krijgen.

Als ik naar mijn verbruik kijk ligt het grootste gedeelte natuurlijk in de winter. Januari was bijvoorbeeld 1100. Niet gek met deze temperaturen en het rendement van mijn lucht warmtepomp. Straks in de zomer heb ik veel minder verbruik en veel meer opwek. Maar overal lees je je moet je eigen opwek zoveel mogelijk gaan verbruiken maar hoe dan? Tuurlijk een wasje draaien als ik opwek heb en thuis ben kan, evenals mijn buffer vat verwarmen, etc. Maar daar vang ik het grote verschil tussen zomer en winter niet mee op. Bufferen? Dat zou mooi zijn als ik het dan vervolgens in de winter kan gebruiken maar dat is denk ik niet betaalbaar. Dus moet ik mijzelf dan voorbereiden op een rekening van 7000 kWh en eventuele boete voor terugleveren? Of hoe doen andere mensen dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:04
KraveN schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:23:
Het duurt nog even voordat de salderingsregeling helemaal is afgeschaft. Maar ik ben wel benieuwd wat ik straks het beste kan doen.

Situatie, vrijstaande woning 2020 met luchtwarmtepomp. Totaal verbruik rond de 7000 en daarvan lever ik 4800 terug. Dat is op basis van mijn laatste jaaroverzicht van budgetenergie.

Als ik naar mijn verbruik kijk ligt het grootste gedeelte natuurlijk in de winter. Januari was bijvoorbeeld 1100. Of hoe doen andere mensen dat?
Allereerst, is je totale verbruik 7.000 kWh?
Hoeveel is je totale opwek?
Hoeveel van je opwek verbruik je direct?

1.100 kWh in januari, kan je dat gedetailleerder aangeven, hoeveel is voor warm water, hoeveel voor verwarmen en hoeveel voor overig stroomverbruik?

Tja, wat je kunt doen is meer gaan sturen. Misschien tzt voor dynamisch kiezen.

Persoonlijk denk ik dat je inzicht moet krijgen de komende periode, wanneer verbruik ik wat en kan ik dat sturen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Nu online
Bravertal schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:13:
[...]

Allereerst, is je totale verbruik 7.000 kWh?
Hoeveel is je totale opwek?
Hoeveel van je opwek verbruik je direct?

1.100 kWh in januari, kan je dat gedetailleerder aangeven, hoeveel is voor warm water, hoeveel voor verwarmen en hoeveel voor overig stroomverbruik?

Tja, wat je kunt doen is meer gaan sturen. Misschien tzt voor dynamisch kiezen.

Persoonlijk denk ik dat je inzicht moet krijgen de komende periode, wanneer verbruik ik wat en kan ik dat sturen.
Terechte vragen :

Totale opwek over 2024 5500 kWh
Totale afname van het net 7004 KWh
Totale teruglevering aan het net 3541 kWh

Dus mijn totale verbruik is dan ongeveer 9000 kWh waarvan ik dus 2000 rechtstreeks verbruik uit mijn opwek.

Ik kan die 1100 niet echt specificeren, gezien de buitentemperatuur verwacht ik dat 85% komt door de warmtepomp. Maar heb geen hard bewijs. Ik weet eigenlijk niet echt hoe ik die goed kan uitmeten zonder mijn meterkast te laten aanpassen. Althans hij heeft twee krachtgroepen en nog één voor de sturing. Ik zal eens kijken of ik hier via een api of netwerk verbinding wat meer info uit kan halen. Ik denk dat ik in de instellingen van de warmte pomp ook nog wel het één en ander zou moeten kunnen winnen. Dat is opgeleverd en nooit meer aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:16

Agent47

I always close my contracts.

Juli 2024 overgegeaan van GreenChoice naar VandeBron.

Tot nu toe ( midden feb 2025) volgens de P1 meter:

Elektraverbruik: 1587, 507kwh terug geleverd ( 8 panelen)
Gas verbruik: 724m3

Vanaf juli tot midden februari --> 8 maanden. Merk wel dat deze winter kouder is dan de vorige.

Gasverbruik is €1,22 per m3 ( 3 jaar contract)

's nachts 17 graden, overdag 18,5 in huis.

Woonsituatie:
Tussenwoning 127m2
Kunstof kozijnen beneden en tussenverdieping met slaapkamers ( met HR++ glas), zolder niet.
Vloer (PIF) en bodemisolatie.
Matige dakisolatie
man, vrouw en kind + 2 katten.

Er komt meer zon aan dus we gaan wat meer terug leveren komende maanden natuurlijk. Ik gok dat ik de 900-1000m3 wel ga halen. Is dat veel voor 3 personen?

Hebben meerderen de temperatuur op 18-18,5 staan? Ik krijg van vrienden te horen dat ze 18,5 koud vinden in huis....

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
KraveN schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:37:
[...]

Terechte vragen :

Dus mijn totale verbruik is dan ongeveer 9000 kWh waarvan ik dus 2000 rechtstreeks verbruik uit mijn opwek.

Ik kan die 1100 niet echt specificeren, gezien de buitentemperatuur verwacht ik dat 85% komt door de warmtepomp. Maar heb geen hard bewijs. Ik weet eigenlijk niet echt hoe ik die goed kan uitmeten zonder mijn meterkast te laten aanpassen. Althans hij heeft twee krachtgroepen en nog één voor de sturing. Ik zal eens kijken of ik hier via een api of netwerk verbinding wat meer info uit kan halen. Ik denk dat ik in de instellingen van de warmte pomp ook nog wel het één en ander zou moeten kunnen winnen. Dat is opgeleverd en nooit meer aangepast.
Beetje dom om je wp niet te monitoren, nu weet je niet wat ie kost, en belangrijker nog je kunt niet zien of hij lekker soepeltjes draait zonder energie te verspillen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-04 16:56
Agent47 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:12:

Vanaf juli tot midden februari --> 8 maanden. Merk wel dat deze winter kouder is dan de vorige.

Woonsituatie:
Tussenwoning 127m2
Kunstof kozijnen beneden en tussenverdieping met slaapkamers ( met HR++ glas), zolder niet.
Matige dakisolatie

Er komt meer zon aan dus we gaan wat meer terug leveren komende maanden natuurlijk. Ik gok dat ik de 900-1000m3 wel ga halen. Is dat veel voor 3 personen?

Hebben meerderen de temperatuur op 18-18,5 staan? Ik krijg van vrienden te horen dat ze 18,5 koud vinden in huis....
900-1000m3 vind ikzelf voor een tussenwoning die je op 18-18,5 houdt, nog best wat veel. Ik heb het thuis 24/7 op 19,5. 's Nachts wordt dat wat lager omdat mijn WP dat verlies niet kan bijbenen, maar meer dan een graadje lager wordt het niet (en ik zou de stooklijn kunnen verhogen maar da's eigenlijk de moeite niet).

Overigens heb ik 'm ook een tijdje op 18,5 gehad. Vond ik net te fris, maar ook weer te warm voor een xtra trui :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
  • Nu online
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Beetje dom om je wp niet te monitoren, nu weet je niet wat ie kost, en belangrijker nog je kunt niet zien of hij lekker soepeltjes draait zonder energie te verspillen....
Klopt helemaal! Ik heb net even in de handleiding zitten kijken en ik zal hem even gaan koppelen op het netwerk voor meer inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik ga hier ook maar eens lurken. Ben in mei aan de beurt.

In het kort:

Jaar nog niet rond, dus even voor 10 maanden:
8.1MWh productie (12mnd = 9MWh)
Daarvan is nu:
1,8MWh direct verbruik
5,6MWh export
(er mist hier een deel, toen stond monitoring op export/import nog niet aan)

6MWh consumptie (12mnd 7,5MWh verwacht)
Daarvan:
1,8MWh direct gebruik vanuit panelen
4.2MWh import

Onderverdeeld naar:
2,9MWh door Warmtepomp L/W full electric
Getraceerde grootste verbruikers daarna: Vriezer (40kWh per maand) en Wasmachine (30kWh per maand)
En de grootste verbruikers daarna, maar niet getraceerd: Oven en Inductie

Zal met de huidige terugleverkosten, vergoedingen en salderingszaken per maand/jaar een aardige puzzel worden om weer een gunstig nieuwe situatie in te gaan, maar helder is dat het flink duurder gaat worden. Zat tot nog toe nog op een oud (2020) contract :9 .

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:49
Essent, de grootste energieleverancier, verlaagt zijn stroomtarief met 8% voor klanten met een variabel energiecontract. De prijs van gas blijft voor een miljoen huishoudens met zo'n contract gelijk.
De nieuwe prijzen voor stroom zijn €0,2697 per kilowattuur en voor gas €1,3920 per kuub. Dat is inclusief btw en belastingen. Volgens Milieu Centraal verbruikt een gemiddeld huishouden zo’n 1169 kuub gas en 2479 kilowattuur stroom. Het contract gaat 1 april in.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
JJmac schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:21:
Essent, de grootste energieleverancier, verlaagt zijn stroomtarief met 8% voor klanten met een variabel energiecontract. De prijs van gas blijft voor een miljoen huishoudens met zo'n contract gelijk.
De nieuwe prijzen voor stroom zijn €0,2697 per kilowattuur en voor gas €1,3920 per kuub. Dat is inclusief btw en belastingen. Volgens Milieu Centraal verbruikt een gemiddeld huishouden zo’n 1169 kuub gas en 2479 kilowattuur stroom. Het contract gaat 1 april in.
Lijkt me logisch, de lente komt er weer aan dus meer zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisjam
  • Laatst online: 22-04 20:24
Situatieschets
Huishouden : 2 volw & 1 peuter
Huis :
  • Vrijstaande woning met 180m2 bewoonbare opp (onderkelderd, geïsoleerde zolder)
  • Bouwjaar : 2017
  • Buitenschrijnwerk : aluminium 3 dubbel glas (60m2). (ZO & NW bijkomend zonnewerend, NW door fout bij glashandel)
  • Zonnepanelen : 30*285 = 8550 WattPiek
  • E-Peil : -1 (wij zouden dus theoretisch volgens EPC -2,08 kWh/m2 nodig hebben om ons huis te verwarmen)
  • Verwarming : Mitsubishi Lucht-Water Warmtepomp ( EHST20C-VM6EC & PUHZ-SHW80VAA )
  • Geen batterij, noch airco.
1 PHEV (VW ID4) terugbetaling van oplaadkost aan CREG tarief door werkgever (~30c/kWh) [laadsnelheid : 11kW/u]

2014
  • Verbruik : 10 557 kWh, waarvan opladen PHEV : 3 590 kWh.
  • Opgewekte zonne-energie : 7 740 kWh [2023 : 8 530 kWh, 2022 : 9 960 kWh, 2021 : 8 930 kWh]
  • Injectie : 4 982 kWh
  • Bijgevolg : 2 758 kWh zelf verbruikt van opgewekte zonne-energie
Contract : Eneco Zon & Wind Flex
  • Capaciteitstarief > Piekvermogen : ~14,3 kW (voor PHEV lag dit op ~6kW)
  • Verbruik : 15,60€cent/kWh
  • Injectie : 5,57€cent/kwh
  • Afbetaling : op jaarbasis gemiddeld ~300€/maand (waarvan ~100€/maand terugkomt van de PHEV laadkost)
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die zo zwaar geïnvesteerd hebben in isolatie, zonnepanelen, warmtepomp,... om zich dan toch nog (naar mijn mening) blauw te betalen aan electriciteit.

[ Voor 7% gewijzigd door chrisjam op 22-02-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 21:56
Wij wonen in een appartementencomplex zonder panelen. Ik heb 2 elektrische kachels gekocht. Verwarm ik de woning met gas, dan kost dit rond de 10 euro per dag. Met stroom, zo'n 2,5 kw per uur, nog geen 75 cent per uur. Dit is ook afhankelijk van de buitentemperatuur op dat moment. Soms kan ik de kachels zachter zetten. Dan kost het nog minder.

Zelfs voor mensen zonder panelen kan dit een flinke besparing zijn.

Je verwarmt dan helaas wel alleen de ruimte waar je op dat moment bent.

[ Voor 3% gewijzigd door ray1992xD op 22-02-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 18:40
ray1992xD schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:29:
Wij wonen in een appartementencomplex zonder panelen. Ik heb 2 elektrische kachels gekocht. Verwarm ik de woning met gas, dan kost dit rond de 10 euro per dag. Met stroom, zo'n 2,5 kw per uur, nog geen 75 cent per uur. Dit is ook afhankelijk van de buitentemperatuur op dat moment. Soms kan ik de kachels zachter zetten. Dan kost het nog minder.

Zelfs voor mensen zonder panelen kan dit een flinke besparing zijn.

Je verwarmt dan helaas wel alleen de ruimte waar je op dat moment bent.
rare vergelijking 10 euro per dag en 75 cent per uur. Bij 13 uur verwarming is dit even duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:10

Woonsituatie:
Tussenwoning 127m2
Matige dakisolatie

beetje afhankelijk hoeveel truien je aan hebt, bij 2 a 3 zou dat wel kunnen, mogelijk nog zelf iets lager.
Of gewoon aan je buren vragen of ze iets hoger willen stoken ? O-) dan kun je zelf ook weer iets lager. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:10
KraveN schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:37:
[...]

Terechte vragen :

vermeld even wat voor warmtepomp je hebt, want nu is daar in feite niets van te zeggen. :?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edje-bel
  • Laatst online: 16:28
chrisjam schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:22:
Situatieschets
Huishouden : 2 volw & 1 peuter
Huis :
  • Vrijstaande woning met 180m2 bewoonbare opp (onderkelderd, geïsoleerde zolder)
  • Bouwjaar : 2017
  • Buitenschrijnwerk : aluminium 3 dubbel glas (60m2). (ZO & NW bijkomend zonnewerend, NW door fout bij glashandel)
  • Zonnepanelen : 30*285 = 8550 WattPiek
  • E-Peil : -1 (wij zouden dus theoretisch volgens EPC -2,08 kWh/m2 nodig hebben om ons huis te verwarmen)
  • Verwarming : Mitsubishi Lucht-Water Warmtepomp ( EHST20C-VM6EC & PUHZ-SHW80VAA )
  • Geen batterij, noch airco.
1 PHEV (VW ID4) terugbetaling van oplaadkost aan CREG tarief door werkgever (~30c/kWh) [laadsnelheid : 11kW/u]

2014
  • Verbruik : 10 557 kWh, waarvan opladen PHEV : 3 590 kWh.
  • Opgewekte zonne-energie : 7 740 kWh [2023 : 8 530 kWh, 2022 : 9 960 kWh, 2021 : 8 930 kWh]
  • Injectie : 4 982 kWh
  • Bijgevolg : 2 758 kWh zelf verbruikt van opgewekte zonne-energie
Contract : Eneco Zon & Wind Flex
  • Capaciteitstarief > Piekvermogen : ~14,3 kW (voor PHEV lag dit op ~6kW)
  • Verbruik : 15,60€cent/kWh
  • Injectie : 5,57€cent/kwh
  • Afbetaling : op jaarbasis gemiddeld ~300€/maand (waarvan ~100€/maand terugkomt van de PHEV laadkost)
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die zo zwaar geïnvesteerd hebben in isolatie, zonnepanelen, warmtepomp,... om zich dan toch nog (naar mijn mening) blauw te betalen aan electriciteit.
Piekvermogen en contractkosten Eneco zijn al €900 op jaar.

Mijn inziens krijg je te weinig vergoeding voor de auto 11kW aansluiting is zeker €550 piekkosten zonder verbruik €550/3590kWh is al 15.3 €cent vaste kost per kWh.

Reken ik aan je jaarkosten/verbruik €3600/7800kWh zit je op 46,12 €cent per kWh. En je injectie is al verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Woonsituatie:
Tussenwoning 127m2
Matige dakisolatie

Hier lekker 20 graden. Maar kom ook wel bij mensen waar het 18 of 15 graden is

Ik zou eens kijken naar kierdichting en tegelijkertijd bewust ventileren, bv met co2 meter

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisjam
  • Laatst online: 22-04 20:24
edje-bel schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:09:
[...]

Piekvermogen en contractkosten Eneco zijn al €900 op jaar.

Mijn inziens krijg je te weinig vergoeding voor de auto 11kW aansluiting is zeker €550 piekkosten zonder verbruik €550/3590kWh is al 15.3 €cent vaste kost per kWh.

Reken ik aan je jaarkosten/verbruik €3600/7800kWh zit je op 46,12 €cent per kWh. En je injectie is al verrekend?
Ik kan nu blijkbaar via de app hem ook aan 6kW laten laden. Hierdoor zou ik mijn piekkosten wel wat kunnen laten zakken. Maarja 1x hem "snel" moeten opladen in de maand en het is voor niks geweest. 8)7

Ow foutje, ik zie dat ik de volle 162,13€ heb teruggekregen voor mijn injectie. Tarief daar staat op 2,68€cent. Toch eens achter horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 21:56
jobr schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:14:
[...]

rare vergelijking 10 euro per dag en 75 cent per uur. Bij 13 uur verwarming is dit even duur
Het gebeurt maar zelden dat wij 13 uur per dag een verwarming aan hebben staan. 5 a 6 uur per dag is echt de max. In de vorige post heb ik een verkeerde vergelijking gemaakt zie ik wel. Zie hieronder de juiste vergelijking.

Dit zijn de prijsvergelijkingen:

Gas = €1,25 per kubieke meter. We verbruiken ongeveer 0,90 kubieke meter per uur tijdens verwarmen met gas. Dus ongeveer €1,15 per uur.
Stroom = €0,25 per kwh. Er is 1 kachel die kan schakelen tussen 1000 en 2000 kwh. De andere is 500 kwh. Die van 500 heeft geen thermostaat, die van 2000 wel. Die gaat uit rond de 20 graden. Laten we voor de rekensom voor het gemak uitgaan van 2,5 kwh, dus heel ruim €0,75 per uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-04 16:56
Dat zijn beste kachels die je daar hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
edje-bel schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:09:
Hij schreef in België te wonen en voor thuisladen door de werkgever vergoed te worden volgens het CREG tarief.
Voor het eerste kwartaal van 2025 is de laadvergoeding dan vastgesteld op:
28,22 cent/kWh voor het Vlaamse Gewest
32,94 cent/kWh voor het Brusselse Gewest
32,56 cent/ kWh voor het Waalse Gewest.

Afhankelijk waar hij in België woont is het dus één van deze drie vergoedingen.
quote: chrisjam
Verbruik : 15,60€cent/kWh
Injectie : 5,57€cent/kwh
Dat zijn prijzen waarvan ik alleen maar kan dromen.
Volgens mij ben je vergeten de heffingen, netkosten en BTW bij de energiecomponent te rekenen.
En het teruglevercontract van Eneco Zon & Wind flex is variabel en staat nu netto op 4,99 cent/kWh.
En dat contract is wel "gratis" maar je kan het alleen combineren met een afnamecontract van Eneco waarvoor ze je dan weer 65 € vaste kosten per jaar aanrekenen.

Ook benieuwd waarom je een PHEV aan 11 kW moet opladen. Een PHEV heeft toch maar een beperkte batterijcapaciteit en kan op een nachtje vol laden aan een veel lager vermogen?
Wij laden thuis de BEV alleen op aan een vermogen tussen de 1,4 en 5 kW waardoor we op jaarbasis nooit een hogere capaciteitspiek dan 2,5 kW genereren.

[ Voor 40% gewijzigd door Independent op 23-02-2025 19:25 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edje-bel
  • Laatst online: 16:28
Ja ik woon ook in België.

De Creg mag vaststellen wat ze willen, feit blijft dat bij 1x per maand minimaal 15 minuten laden aan 11kW de wagen aansluiting 11x €51 capaciteitstarief kost. Totaal is dat €561 per jaar . Daarbovenop komen alle variabele kosten voor de wagen en woningverbruik.

Ik reken alleen even mee waarom hij in verhouding zoveel energiekosten heeft en bovenstaande kan mede de oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
De CREG berekent alleen de gemiddelde kWh prijs.
De regelgeving voor vergoeding thuisladen is opgelegd (voor een proefperiode van één jaar) door de FOD Fin. Daar heb je als eindconsument rekening mee te houden. Of je dat leuk vindt of niet staat daar buiten.

Het Captar heb je grotendeels zelf in de hand.
Waarom zou je een PHEV (? Een ID4 is volgens mij ook geen PHEV maar een BEV) aan 11 kW gaan laden en dan nog eens terwijl er andere verbruikers vermogen verbruiken?
Dat kan en mag maar de gevolgen ken je op voorhand.
Zonder EV zat zijn facturatiepiek al op 6 kW. Het laden veroorzaakt dus geen bijkomende piek van 11 kW maar van 8,6 kW. Wat mits wat planning nog naar beneden te krijgen is.
Zoals hij nu werkt kost de extra captar een 439 euro.
Daar staat tegenover dat hij om thuis te laden ook een extra onbelaste vergoeding krijgt.
Onder de tarieven van Q125 een 1014 €.
Hoeveel hij extra moet betalen voor netafname om thuis te laden hangt af hoeveel er geladen werd uit PV en hoeveel uit het net.

Eneco is ook niet de goedkoopste energieleverancier.
Het energiecontract is eveneens een vrije keuze van de consument.

[ Voor 43% gewijzigd door Independent op 23-02-2025 21:23 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:15
'Er is 1 kachel die kan schakelen tussen 1000 en 2000 kwh'
Gramser schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:28:
Dat zijn beste kachels die je daar hebt :+
Dat zijn zeker beste kachels, met zo'n kachel is je huis zo opgewarmd, bij Tata Steel gebruiken ze dezelfde om staal te smelten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
R0181 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:18:
'Er is 1 kachel die kan schakelen tussen 1000 en 2000 kwh'

[...]

Dat zijn zeker beste kachels, met zo'n kachel is je huis zo opgewarmd, bij Tata Steel gebruiken ze dezelfde om staal te smelten. ;)
Dat weet je niet aangezien er niet bij staat hoe lang de kachel daarover doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ASW1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Dat weet je niet aangezien er niet bij staat hoe lang de kachel daarover doet.
Jawel? 1000 kWh = 1000 kW aan energie in 1 uur tijd.

Die h staat voor uur? 8)7
Maar goed, we hebben het dus over 28 maal het vermogen van een 36 kW ketel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tarilo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-04 10:14
Een kWh is een hoeveelheid energie, dit zegt helemaal niks over het vermogen.

Dus je kunt 1000kWh in één uur verbruiken en dus een vermogen van 1000kW hebben, of er 1000 uur over doen en dan heb je een vermogen van 1kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Glashelder schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Jawel? 1000 kWh = 1000 kW aan energie in 1 uur tijd.
Nee, 1000 kWh kan net zo goed 1kW zijn in 1000 uur. Of weer iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Als we @ray1992xD het overduidelijke typefoutje in zijn vermogens specificatie vergeven kunnen we dit verder laten rusten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:05
Gebruik minder elektriciteit, zodat we minder kabels hoeven te leggen en minder geld en miljarden hoeven uit te geven!
En de eigenaren van zonnepanelen betalen alles.
https://nos.nl/article/25...-beperken-op-piekmomenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jesaul schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:04:

En de eigenaren van zonnepanelen betalen alles.
hoezo? Door minder stroom te verbruiken reduceren we de kosten juist.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 05-03-2025 10:09 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
de Peer schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:08:
[...]

hoezo? Door minder stroom te verbruiken reduceren we de kosten juist.
Ze zullen de kosten gewoon op ons afwentelen. Als zondebokken. We betalen minder, maar maken meer gebruik van de infrastructuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 15:43
Jesaul schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:12:
Ze zullen de kosten gewoon op ons afwentelen. Als zondebokken. We betalen minder, maar maken meer gebruik van de infrastructuur.
Wie zijn 'ze'. Op dit moment betalen mensen met PV hetzelfde aan netbeheer als mensen zonder PV. In de toekomst zijn er voor zover ik weet geen plannen om netbeheerkosten extra hoog te maken voor mensen met PV.

Er zijn leveranciers die mensen met PV uit proberen te kleden, maar er zijn ook leveranciers die dat niet doen. Het gekke is dat men liever bij een slechte leverancier blijft zitten en gaat klagen dan overstapt naar een leverancier die een eerlijke prijs betaalt voor PV opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Er is een verschil tussen de energieleveranciers en de netbeheerders. Stedin is een netbeheerder.

De zonnepaneelboete is verschuiving van het bedrijfsrisico van de energieleveranciers naar de klant. De netbeheerders zien hier niets van maar de aandeelhouders des te meer. Denk ook aan dynamische tarieven waar de klant ook het bedrijfsrisico overneemt van de energieleverancier.

De netbeheerders vragen aan klanten en bedrijven een vergoeding voor het gebruik van het stroomnet en dat betalen wij dus allemaal. Laatst ging nog een stem op om de uitbreiding door de belastingbetaler te laten betalen. Zo'n slordige 195 miljard euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
phicoh schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Wie zijn 'ze'. Op dit moment betalen mensen met PV hetzelfde aan netbeheer als mensen zonder PV. In de toekomst zijn er voor zover ik weet geen plannen om netbeheerkosten extra hoog te maken voor mensen met PV.
Overheid, Stedin en energieleveranciers. Nu heeft iedereen het erover dat er enorm veel geld geïnvesteerd moet worden in de uitbreiding van het netwerk. En dat gaat ten koste van de gewone burgers. Waarschijnlijk zal het tarief voor het gebruik van het elektriciteitsnet stijgen. En leveranciers zullen hun terugleveringskosten na 2027 verhogen. En het kopen van batterijen wordt nog voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 15:43
Jesaul schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Overheid, Stedin en energieleveranciers. Nu heeft iedereen het erover dat er enorm veel geld geïnvesteerd moet worden in de uitbreiding van het netwerk. En dat gaat ten koste van de gewone burgers. Waarschijnlijk zal het tarief voor het gebruik van het elektriciteitsnet stijgen. En leveranciers zullen hun terugleveringskosten na 2027 verhogen. En het kopen van batterijen wordt nog voordeliger.
De overheid doet niets met PV. Nou ja niets, er is op dit moment nog steeds de salderingsregeling. Als die afgeschaft is, dan rest de energiebelasting. Maar die is niet van toepassing op PV.

Stedin is een regionale netbeheerder. De regionale netbeheerders hebben vrijwel geen plannen om PV extra te belasten.

Er zijn energieleveranciers zonder terugleveringskosten. Kies dan een van die leveranciers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Jesaul De kroegpraat is verplaatst naar de kroeg :)
Dat we nu pas de consequenties gepresenteerd krijgen van jarenlang achterstallige investeringen is een teken dat 'ze' hun werk bijzonder goed doen, vind ik.
Het is al decennia bekend dat er meer aluminium in de grond moest om de transitie enigszins bij te houden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:00
[...]

Weet jij ook wat de gasprijs gaat doen de komende 10 jaar?

Zonder die investeringen blijven we afhankelijk van gas. Wie weet hoe duur dat wordt. En we zitten nu al met netcongestie en bedrijven die graag willen afstappen van gas. Maar die kunnen dat niet, terwijl gas duurder is per kWh dan electriciteit.

Dat kost OOK geld.

Het zou zomaar kunnen dat het investeren van 'enorm veel geld' uiteindelijk goedkoper is dan niets doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Overheid, Stedin en energieleveranciers. Nu heeft iedereen het erover dat er enorm veel geld geïnvesteerd moet worden in de uitbreiding van het netwerk. En dat gaat ten koste van de gewone burgers.
Nee, dat is juist vóór de burgers. 8)7
Het moet niet gekker worden. We betalen ook samen aan bruggen, snelwegen, treinrails en andere infrastructuur.
Waarschijnlijk zal het tarief voor het gebruik van het elektriciteitsnet stijgen.
oh ja vast wel, en terecht ook natuurlijk.
En leveranciers zullen hun terugleveringskosten na 2027 verhogen.
Een beetje misschien, maar dit wordt wettelijk beperkt.
En het kopen van batterijen wordt nog voordeliger.
uiteraard.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:06
Wellicht interessant voor de geïnteresseerden:
https://www.svk.se/kontrollrummet
Hier zie je op elk moment van de dag de prijs van de stroom per land (Nordpoolprijs, als ik me niet vergis, per MWh) en hoe de stroom stroomt over de verschillende landen.
Pov is vanuit Zweden, dus de gegevens onder het kaartje ook, maar de prijs en de stromen zijn ook van de andere landen te zien. (Alleen onderling niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Truus01 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:57:
Wellicht interessant voor de geïnteresseerden:
https://www.svk.se/kontrollrummet
Hier zie je op elk moment van de dag de prijs van de stroom per land (Nordpoolprijs, als ik me niet vergis, per MWh) en hoe de stroom stroomt over de verschillende landen.
Pov is vanuit Zweden, dus de gegevens onder het kaartje ook, maar de prijs en de stromen zijn ook van de andere landen te zien. (Alleen onderling niet.)
En dan blijkt ruim 50% van hun export afkomstig uit kerncentrales en waterkrachtcentrales samen.

Komen wij aan met paar paneeltjes in Maart met TLK als de zon een beetje brandt.
Hahaha wat een klucht is het toch aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:00
Weg

[ Voor 102% gewijzigd door Kalentum op 05-03-2025 17:25 ]

Pagina: 1 ... 144 ... 146 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden