Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:36
Mijn contract loopt binnenkort af dus weer overstaptijd.
Nu had ik United Consumers uitgekozen, maar lees zojuist in het leveringscontract dat de terugleverkosten op voorhand, op basis van de teruglevering in het afgelopen jaar, worden vastgesteld. Dit werd ook in een chat bevestigd
Het maakt dus blijkbaar niet uit of je de teruglevering reduceert door eigen verbruik te verhogen. Bedrag staat toch al vast.

Bv. Eneco corrigeert wel achteraf als ik het goed begrijp (en ik heb ik even telefonisch contact gehad).

De gegevens zijn er gewoon, dus lijkt onwil bij United Consumer (Engie) dat ze niet achteraf willen corrigeren.
Hoe gebruikelijk is dit.

Ik houd er niet van als een vast bedrag wordt gerekend voor iets wat gewoon wordt gemeten. Dus ga maar weer op zoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-04 10:16
Truus01 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:57:
Wellicht interessant voor de geïnteresseerden:
https://www.svk.se/kontrollrummet
Hier zie je op elk moment van de dag de prijs van de stroom per land (Nordpoolprijs, als ik me niet vergis, per MWh) en hoe de stroom stroomt over de verschillende landen.
Pov is vanuit Zweden, dus de gegevens onder het kaartje ook, maar de prijs en de stromen zijn ook van de andere landen te zien. (Alleen onderling niet.)
Dan vindt je deze site vast ook interessant. Wereldwijd: bron van energie, onderlinge uitwisseling, gemiddelde CO2 uitstoot en uurprijs van elektriciteit.
https://app.electricitymaps.com/zone/NL/72h/hourly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:27
@WackoH het voordeel van United Consumers is wel dat je precies weet waar je aan toe bent. Ik heb er wel voor gekozen en de welkomstbonus streept de terugleverkosten bij mij dan weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Klopt. Maar zekerheid kost vaak geld.

Maar vooral vind ik het tegen de gedachte ingaan, dat de terugleverkosten moeten stimuleren het eigenverbruk te verhogen. Als je toch al hebt betaald, is die financiele stimulans weg.

Genoeg alternatieven die wel achteraf corrigeren. Dus kies ik ook uit principe wat anders ( vermoedelijk 'vandenbron').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Er zit iets helemaal fout met de berkeing van de terugleverkosten bij United Consumers!

Afgelopen 365 dagen leverde ik 5181 kWh terug (maar ik ben netto afnemer want EV en WP).
Ik had geanticipeerd op meer eigengebruik, dus had 4800 kWh als teruglevering genoemd. Dat zou 552 Euro kosten (vast en wordt achteraf niet gecorrigeerd).

Maar, omdat UC uit gaat van de teruglevering over het afgelopen jaar, en niet achteraf corrigeert, zou ik voor 5181 kWh moeten betalen. Dat kost (zowel via Gaslicht.com als website UC zelf) 1050 Euro!!
Absurd!

Ik ga dus voor ongeveer 500 Euro het schip in als ik niet snel annuleer. Stelletje %#(%&*#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-04 14:00
https://www.energievergel...-einde-salderingsregeling

"Stel dat je jaarlijks 3.150 kWh teruglevert, dan krijg je daar in totaal dus netto slechts een kleine 8 euro voor. Dat is nu nog zo’n 245 euro."

Opnieuw Greenchoice die begint met het opzoeken van de randjes...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:38
Cobb schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:49:

"Stel dat je jaarlijks 3.150 kWh teruglevert, dan krijg je daar in totaal dus netto slechts een kleine 8 euro voor. Dat is nu nog zo’n 245 euro."

Dan kan ik jou (en iedereen die ermee worstelt) aanbevelen om over te stappen op Dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:57

Ik heb zelf nog een contract zonder variabele terugleverkosten dus ik heb me er nog niet erg in verdiept hoe alles precies werkt.

Maar hier worden een kale inkoopprijs, een terugleververgoeding en terugleverkosten getoond. Ik neem aan allen zonder btw.

Bij de inkoopprijs komt btw op, bij de terugleververgoeding niet. Maar ik heb hier en daar opgepikt dat op terugleverkosten wel btw moet worden betaald.

Als dat zo is, dan zou je dus niet bijna niets terug krijgen, maar moeten betalen voor wat je teruglevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:44
Sjamo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 06:00:
[...]

Maar ik heb hier en daar opgepikt dat op terugleverkosten wel btw moet worden betaald.
Toch niet door zonnepaneelbezitters? BTW = Belasting Toegevoegde Waarde, waar is de toegevoegde waarde? De energieleverancier is de ontvanger, dus die zou de BTW moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Toch niet door zonnepaneelbezitters? BTW = Belasting Toegevoegde Waarde, waar is de toegevoegde waarde? De energieleverancier is de ontvanger, dus die zou de BTW moeten betalen.
Je betaalt ook btw voor de stroom die je afneemt toch? Is het zo raar als je btw betaalt over terugleverkosten?

En het was een vraag. Ik meen iets gelezen te hebben dat je die btw moet betalen, maar weet het niet zeker. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:06

Op zich wel goed dat Greenchoice nu al daar mee komt. Nu is er nog tijd voor de overheid om te bedenken hoe (en of) ze dat willen rechtzetten, want dan gaat heel hun berekening van het terugverdienen van zonnepanelen in rook op.
Het duurt nog even tot 2027, dus ik wacht rustig af. (Kan weinig anders en heb juist nog het gunstige Greenchoice contract tot midden 2027 met TLV 11,5ct/kWh...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:41
Truus01 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Op zich wel goed dat Greenchoice nu al daar mee komt. Nu is er nog tijd voor de overheid om te bedenken hoe (en of) ze dat willen rechtzetten, want dan gaat heel hun berekening van het terugverdienen van zonnepanelen in rook op.
Het duurt nog even tot 2027, dus ik wacht rustig af. (Kan weinig anders en heb juist nog het gunstige Greenchoice contract tot midden 2027 met 11,5ct/kWh...)
Dat is wel gunstig. Dat haal ik zelfs niet met dynamische tarieven.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:11
Als ze in Den Haag nog eens goed nadenken dan was die salderingsregeling nog niet zo gek. Las vanochtend een stuk over onze energieafhankelijkheid van met name de USA. Daar zit iemand die zomaar aan knoppen draait en/of energie (LNG bijvoorbeeld) als drukmiddel kan gebruiken. Dus snel onafhankelijk worden is het credo, en ja, dan is het snel weghalen van een salderingsregeling wellicht toch niet de beste oplossing geweest. Dit los van de achterstand in het noodzakelijkerwijs upgraden van onze energie infrastructuur, dat is namelijk niet alleen hét probleem van zonnepanelen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Sjamo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Je betaalt ook btw voor de stroom die je afneemt toch? Is het zo raar als je btw betaalt over terugleverkosten?

En het was een vraag. Ik meen iets gelezen te hebben dat je die btw moet betalen, maar weet het niet zeker. Vandaar mijn vraag.
Normaal gesproken betaal je geen BTW over boetes. Want wat je krijgt van de boete heeft voor de betrokkene geen toegevoegde waarde. Net als met terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 18:40
Martin7182 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Normaal gesproken betaal je geen BTW over boetes. Want wat je krijgt van de boete heeft voor de betrokkene geen toegevoegde waarde. Net als met terugleverkosten.
Het is geen boete, het zijn kosten. Over de maandelijkse vaste kosten betaal je ook btw.
Dat je (iedereen) het vervelend vindt en daardoor een boete gaat noemen, tja ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
jobr schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Het is geen boete, het zijn kosten. Over de maandelijkse vaste kosten betaal je ook btw.
Dat je (iedereen) het vervelend vindt en daardoor een boete gaat noemen, tja ....
Je betaalt 2 keer kosten voor dezelfde kabel.
Eerst om ze terug te leveren en dan nog eens om ze af te nemen.
Zonder panelen gebruik je die kabel maar één keer.

Je buren zonder panelen gebruiken je kabel om jouw opwek goedkoop binnen te harken met een dynamisch contract.
Of duur met een vast contract.

Ik blijf er bij, voor de gemiddelde consument is het gewoon een oerwoud van contracten en voorwaarden en moeilijk om goed te kiezen. Laat staan te begrijpen waar ze nu eigelijk wat en waneer voor betalen.

Maar goed vandaag of morgen legt Trumpie de lng tankers naar europa aan de ketting en wat dan?
De kraan in Groningen maar weer open? Of toch maar die kernreactor bouwen voor over 15 jaar of zo..

Er is maar één ding nodig en dat zijn duidelijke regels en wetten en een uniforme manier van afrekenen voor de consument.
Voor nu zijn we aan de grillen van de energiemaatschapijen overgeleverd.

Zorg dat je waneer mogelijk zoveel mogelijk zelf baas bent over je energie opwek en verbruik en zo min mogelijk afhankelijk van het net.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ronald.42 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:28:
Je betaalt 2 keer kosten voor dezelfde kabel.
Eerst om ze terug te leveren en dan nog eens om ze af te nemen.
Zonder panelen gebruik je die kabel maar één keer.
Dat is niet waar. Je betaald netbeheerderskosten voor de kabel en die betaal je (op dit moment :) )maar 1 keer.
Terugleverkosten hebben niets met de kabel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ronald.42 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:28:
Ik blijf er bij, voor de gemiddelde consument is het gewoon een oerwoud van contracten en voorwaarden en moeilijk om goed te kiezen. Laat staan te begrijpen waar ze nu eigelijk wat en waneer voor betalen.
Daar heb je dan ook de prijsvergelijkers voor.

Is het nu zo moeilijk geworden omdat er 1 component (TLK) is bij gekomen. Kom op zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
jobr schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Dat is niet waar. Je betaald netbeheerderskosten voor de kabel en die betaal je maar 1 keer.
Terugleverkosten hebben niets met de kabel te maken.
Je betaalt 2 keer kosten over de stroom door dezelfde kabel.
Leverkosten en terugleverkosten.

Je reinste waanzin.

Zeg dan gewoon, Je krijgt 3 cent per kwh ipv 20 cent minus 17 cent kosten.
Of bij een andere 25 cent minus 22 cent.

Gewoon net als bij een model contract.
Gewoon salderen en het overschot krijg je 2 cent per kwh voor.
Vast bedrag per maand voor gebruik van de infra en klaar.
Heb je geen panelen kost de infra een tientje per maand en heb je ze wel dan kost het 15 euro per maand.
Waarom niet keer 2 met die kosten? Nou u leverd energie en dat hebben we hard nodig als onze infra het allemaal kan verplaatsen is het waardevol spul.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
jobr schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:42:
[...]

Daar heb je dan ook de prijsvergelijkers voor.

Is het nu zo moeilijk geworden omdat er 1 component (TLK) is bij gekomen. Kom op zeg.
Die prijsvergelijkers ben ik wel klaar mee.
Als je het daadwerkelijk contract in je mail hebt ziet het er ineens heel anders uit dan waar die vergelijker mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:06
John245 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Dat is wel gunstig. Dat haal ik zelfs niet met dynamische tarieven.
Ik heb mijn post aangepast, want die 11,5ct is de TLV.
(Of had je dat wel door?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:41
Truus01 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:29:
[...]

Ik heb mijn post aangepast, want die 11,5ct is de TLV.
(Of had je dat wel door?)
Mijn veronderstelling was dat je 11,5 cent per kWh betaalde.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:03
Ronald.42 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:49:
[...]

Je betaalt 2 keer kosten over de stroom door dezelfde kabel.
Leverkosten en terugleverkosten.

Je reinste waanzin.

Zeg dan gewoon, Je krijgt 3 cent per kwh ipv 20 cent minus 17 cent kosten.
Of bij een andere 25 cent minus 22 cent.

Gewoon net als bij een model contract.
Gewoon salderen en het overschot krijg je 2 cent per kwh voor.
Vast bedrag per maand voor gebruik van de infra en klaar.
Heb je geen panelen kost de infra een tientje per maand en heb je ze wel dan kost het 15 euro per maand.
Waarom niet keer 2 met die kosten? Nou u leverd energie en dat hebben we hard nodig als onze infra het allemaal kan verplaatsen is het waardevol spul.
Leveranciers en netwerkbeheerders zijn 2 compleet van elkaar gescheiden instanties/bedrijven.
Jij probeert ze op een hoop te gooien, dat kan niet.

Wat je krijgt of betaald voor levering of teruglevering is aan de leveranciers alhoewel de belasting daar een flinke rol bij speelt.

De tarieven van de netwerkbeheerders zijn voor de aansluiting. Of je daar over levert of teruglevert doet niet ter zake, het is een vast tarief. Als daar ooit verandering in komt en het op basis van kwh zou gaan dan wordt het de som van levering en teruglevering in kwh maar de prijs per kwh zal nog steeds constant moeten zijn om rechtsongelijkheid te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-Nogwat
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:32
Het AD heeft een artikel over de tarieven van Greenchoice vanaf 1 januari 2027:

https://www.ad.nl/economi...rs-zijn-de-dupe~a4938d10/
Zonnestroom is na 2027 geen cent meer waard, dus paneelbezitters zijn de dupe

Zonnestroom is na het afschaffen van de salderingsregeling in 2027 nauwelijks nog wat waard. Het eerste energiebedrijf met tarieven voor 2027 biedt netto slechts 0,25 cent per kilowattuur. Huishoudens met veel zonnepanelen zullen de energierekening met wel 1000 euro per jaar zien stijgen.

Energiebedrijf Greenchoice heeft volgens energievergelijker Keuze.nl als eerste de voorwaarden voor 2027 bekendgemaakt. De terugleverkosten - ook wel bekend als de terugleverboete - dalen vanaf 1 januari 2027 fors bij Greenchoice, van 15,2 naar 5,2 cent per kWh. Dat lijkt goed nieuws maar de terugleververgoeding - het bedrag dat je krijgt voor geleverde zonnestroom, daalt naar afgerond 5,4 cent. Onder de streep blijft er 0,25 cent per kWh positief resultaat over.
.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Peter-Nogwat schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:33:
Het AD heeft een artikel over de tarieven van Greenchoice vanaf 1 januari 2027:

https://www.ad.nl/economi...rs-zijn-de-dupe~a4938d10/

[...]
Ik meen me te herinneringen dat bij afschaf saldering er een redelijke vergoeding moest komen en géén terugleveringskosten. Dat riep iemand ergens in Den Haag. Dit gaat natuurlijk helemaal nergens meer over 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:00
ManiacsHouse schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Ik meen me te herinneringen dat bij afschaf saldering er een redelijke vergoeding moest komen en géén terugleveringskosten. Dat riep iemand ergens in Den Haag. Dit gaat natuurlijk helemaal nergens meer over 8)7
Dit gaat over contracten die nu worden afgesloten en doorlopen tot na 1 Jan 2027. We moeten nog afwachten welke contracten beschikbaar komen over 1,5 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Die redelijke vergoeding is er, namelijk minimaal 50% van het kale leveringstarief. Over de terugleverkosten is wel discussie geweest maar daarover is niets in de wet opgenomen. De gedachte was dat de ACM dit zal gaan controleren. Of dat in de praktijk gaat werken is nog afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:44
Novax schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:54:
[...]

Die redelijke vergoeding is er, namelijk minimaal 50% van het kale leveringstarief. Over de terugleverkosten is wel discussie geweest maar daarover is niets in de wet opgenomen. De gedachte was dat de ACM dit zal gaan controleren. Of dat in de praktijk gaat werken is nog afwachten.
En de acm heeft al lang aangegeven dat de extra kosten terecht zijn, en ook na 2027 zullen blijven bestaan. Zelfs model contracten krijgen binnenkort die extra kosten/boetes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:09:
[...]

En de acm heeft al lang aangegeven dat de extra kosten terecht zijn, en ook na 2027 zullen blijven bestaan. Zelfs model contracten krijgen binnenkort die extra kosten/boetes
De terugleverkosten bestaan volgens de ACM uit drie onderdelen: hogere inkoopkosten, onbalans, en de salderingsregeling. Dat laatste valt weg in 2027 en vandaar ook dat de kosten bij Greenchoice lager zijn. Of de hoogte van die twee andere onderdelen dan nog terecht is daar moet de ACM dan weer op toezien. Of de politiek moet de wet aan passen. (maar dat zal dan pas na weer nieuw onderzoek van de ACM zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:21
[...]

Dat was toch Rob Jetten van D66 toen hij nog in het vorige kabinet zat, die eerder ook een geleidelijke daling van de salderingsregeling voorstelde?
De kiezer heeft gesproken en nu zitten we ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-04 20:29

MevrouwDeKat

Miauw

Mijn Greenchoice contract loopt in Mei af, dus moet overstappen en ik zie met alle veranderingen door de bomen het bos niet meer.

Situatie: Ik heb nog een oude terugdraaiende meter, met een productie van -/+ 3300 kWh per jaar. Klopt het dat ik dan niet hoef te kijken naar terugleververgoedingen etc voor mn nieuwe contract voor komende twee jaar, of kan ik me hier beter maar vast op voorbereiden? Ik heb al jaren niks meer gehoord over een vervanging naar digitaal, maar als we aan de beurt zijn, laat ik het dit keer maar gewoon doen denk ik.

Welke aanbieder/contracten zijn momenteel "populair" bij tweakers met oude meters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-Nogwat
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:32
Na het artikel "Zonnestroom is in 2027 geen cent meer waard, dus paneelbezitters zijn de dupe" gisteren in het AD ( https://www.ad.nl/economi...rs-zijn-de-dupe~a4938d10/ ), is er vandaag ruimte voor wat positiever nieuws:

https://www.ad.nl/economi...-er-in-2030-een~ae423f96/
Dynamische energiecontracten kunnen klap teruggeleverde stroom verzachten: 'Helft van de markt heeft er in 2030 een’

Zonnestroom die vanaf 2027 aan het stroomnet wordt geleverd, zal bijna niets waard zijn. Wat moeten zonnepaneeleigenaren dan? Een dynamisch energiecontract lijkt de financiële klap iets te verzachten.
[...]
Wie zonnepanelen heeft en de laatste anderhalf jaar een nieuw energiecontract afsloot, heeft te maken gekregen met terugleverkosten van zo’n 15 cent per kilowattuur. ,,Wij zien met name mensen met zonnepanelen voor een dynamisch contract kiezen om de terugleverboete te voorkomen’’, zegt Perry Lievaart van ANWB Energie. Dynamische stroomcontracten kennen geen hoge terugleverkosten en dat kan honderden euro’s per jaar schelen.
[...]
Wie een dynamisch contract heeft, kiest daar bewust voor en probeert in die dure uren weinig stroom te verbruiken. Volgens ANWB Energie is op jaarbasis nu al gemiddeld 283 euro per jaar te besparen door goed te kijken naar de momenten waarop de stroomvreters ingeschakeld worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Als de overheid dit prima vindt, dan vind ik een houtkachel prima. Pek & veren voor de energiemaffia en na mij de zondvloed :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muaCrxDLnJQdtqebrALgHud16U4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uaI6R5n7IgdtfCkZO2R460a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Martin7182 op 12-03-2025 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Martin7182 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:06:
Als de overheid dit prima vindt, dan vind ik een houtkachel prima. Pek & veren voor de energiemaffia en na mij de zondvloed :)
Je kunt een houtkachel wel prima vinden, maar wordt je energierekening er ook beter van?

Beetje kwaliteit hout, gekloofd, toch al snel €100-150 en dan ben ik nog voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Get!em schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:25:
[...]

Je kunt een houtkachel wel prima vinden, maar wordt je energierekening er ook beter van?

Beetje kwaliteit hout, gekloofd, toch al snel €100-150 en dan ben ik nog voorzichtig.
Hout is overal gratis te vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Martin7182 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:29:
[...]

Hout is overal gratis te vinden :)
Gratis hout bestaat niet.
Tenzij het je gegeven wordt.

Even een voorbeeld:
Een stère hout is ongeveer 2200kWh warmte, een warmtepomp doet daar met cop 4 ongeveer 550kwh electriciteit voor verstoken.

Een stere goed gedroogd hout is toch al minimaal €150 tenzij je zelf een bos hebt en een kettingzaag (maar een kettingzaag draait ook niet vanzelf). Met huidige electraprijs zit je ongeveer aan hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Even een voorbeeld:
Een stère hout is ongeveer 2200kWh warmte, een warmtepomp doet daar met cop 4 ongeveer 550kwh electriciteit voor verstoken.

Een stere goed gedroogd hout is toch al minimaal €150 tenzij je zelf een bos hebt en een kettingzaag (maar een kettingzaag draait ook niet vanzelf). Met huidige electraprijs zit je ongeveer aan hetzelfde.
Precies, dus als je bij een bedrijf gedroogd en gekloofd hout haalt is dat momenteel goedkoper dan gas en gelijk aan elektra. Aangezien je meestal wel ergens aan goedkoper of gratis hout kunt komen is hout stoken momenteel zeker al rendabel.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Even een voorbeeld:

Hier halen mensen gratis pallets op bij bouwmarkten etc. En ik gok dat verder sowieso van alles in de houtkachels gegooid wordt, want, "allesbranders". Vooral ook handig wanneer in jouw gemeente per kg of leging restafval betaald moet worden.

Niet ideaal, maar met een schoorsteenbrand af en toe hoef je niet eens de kosten van het vegen van de schoorsteen te betalen. Win/win. Toch?

/Sarcasme uit

Gebruik van onze houtkachel is hier een luxe omdat we goed duur hout kopen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Sjamo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:48:
[...]

Hier halen mensen gratis pallets op bij bouwmarkten etc. En ik gok dat verder sowieso van alles in de houtkachels gegooid wordt, want, "allesbranders". Vooral ook handig wanneer in jouw gemeente per kg of leging restafval betaald moet worden.

Niet ideaal, maar met een schoorsteenbrand af en toe hoef je niet eens de kosten van het vegen van de schoorsteen te betalen. Win/win. Toch?

/Sarcasme uit

Haha, zo deden we dat echt in de jaren 80. Er kwam wel eens iemand aanbellen of we wisten dat de schoorsteen in brand stond. Stalen pijp door plat dak, er kon niet zoveel mis gaan :)
Er is inderdaad meer dat goed brandt, dennenappels bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Sjamo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:48:
[...]

/Sarcasme uit

Ik gebruik ook goed hout, maar vergeleken met gas/elektra stoken is dat zeker niet duur. Degene die er alles in gooien zijn naar mijn idee toch echt de uitzondering.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
[...]
Jawel, uit eigen kweek (tuin) ;-)
(Snoeihout of bomen die in de weg staan; het moest toch al weg en dan is verstoken leuker dan afvoeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

WackoH schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:39:
[...]
Jawel, uit eigen kweek (tuin) ;-)
(Snoeihout of bomen die in de weg staan; het moest toch al weg en dan is verstoken leuker dan afvoeren)
Het kan zeker met een goede grootte eigen tuin, maar ik weet vrij zeker dat je niet je huis er op kunt stoken een hele winter lang, als je niet een complete bostuin hebt van 500m2 of groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Het kan zeker met een goede grootte eigen tuin, maar ik weet vrij zeker dat je niet je huis er op kunt stoken een hele winter lang, als je niet een complete bostuin hebt van 500m2 of groter.
Ongeveer een halve hectare als je zo'n 4 kuub stookt. Alleen zijn er genoeg andere buren met een tuin, maar geen houtkachel. En ook als de gemeente aan het snoeien is, zijn ze vaak blij als een gedeelte meegenomen wordt. Zo zijn er ook na een storm vaak wel ogewaaide bomen over waarvan mensen blij zijn als ze worden weggehaald.

Vaak is het een kwestie van iets meer tijd, of iets meer geld. Maar met de huidige gas en elektra prijzen is zelfs het kopen van hout ongeveer even duur als het stoken via de warmtepomp. Uiteindelijk is het vooral wat je eigen voorkeur is. Wij stoken het hout b.v. vaak in de avond en gebruiken de airco om het huis overdag op temperatuur te houden (als er iemand thuis is). En 's ochtends zorgt de CV ervoor dat het huis een beetje is opgewarmd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 20:58
Wij hebben een dynamisch elektriciteits contract en stoken alleen op dure en koude dagen de houtkachel (enkele dagen per jaar). Ik gebruik m'n hout voorraad (iets van 10m2 droog hout) meer als noodvoorziening mocht het een keertje helemaal fout gaan in het land/wereld.

We plannen wel zaken als EV laden, wasmachine en vaatwasser op goedkope tijden, Zelfs tuinonderhoud/houtversnipperaar (2000w max die al gauw een paar uur draait) probeer ik op goedkope dagen te plannen.

De energie prijzen zijn hier erg dynamisch er zijn dagen waar energie zo goed als gratis is (< 1ct/kwh) maar ook dagen waar het 30ct of meer is. Een beetje plannen kan dan een duidelijk verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

MacMF schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:21:
Wij hebben een dynamisch elektriciteits contract en stoken alleen op dure en koude dagen de houtkachel (enkele dagen per jaar). Ik gebruik m'n hout voorraad (iets van 10m2 droog hout) meer als noodvoorziening mocht het een keertje helemaal fout gaan in het land/wereld.

We plannen wel zaken als EV laden, wasmachine en vaatwasser op goedkope tijden, Zelfs tuinonderhoud/houtversnipperaar (2000w max die al gauw een paar uur draait) probeer ik op goedkope dagen te plannen.

De energie prijzen zijn hier erg dynamisch er zijn dagen waar energie zo goed als gratis is (< 1ct/kwh) maar ook dagen waar het 30ct of meer is. Een beetje plannen kan dan een duidelijk verschil maken.
Dagen waarop energie zo goed als gratis is? Dat heb ik nog nooit gehoord.

Tussen 1 jan 2024 en augustus 2024 ging dat om slechts 7 uurtjes totaal dat stroomprijs negatief was volgens Zonneplan.

Kan zosnel niet vinden hoeveel uur
<1 cent was dat jij beschreef, maar dat zal zeker geen dagen zijn.

Óf woon je niet in Nederland?

Edit : ah je woont in Finland, dat verklaart het :X

[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 12-03-2025 13:05 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

redwing schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:43:
[...]
Precies, dus als je bij een bedrijf gedroogd en gekloofd hout haalt is dat momenteel goedkoper dan gas en gelijk aan elektra. Aangezien je meestal wel ergens aan goedkoper of gratis hout kunt komen is hout stoken momenteel zeker al rendabel.
Hmm. Misschien net aan rendabel, mits je arbeid gratis is.
Mijn hele jeugd is primair hout gestookt, zelfs als je het gekloofd en gedroogd thuisbezorgd krijgt is het sjouwen naar de woonkamer niet te verwaarlozen. Daar komt het aansteken, bijvullen etc nog bij. Als je een beetje doorsnee standaarden aanhoudt, dan ben je ook 2x zo vaak aan het stofzuigen en moet je regelen dat de schoorsteen geveegd wordt.
Je mag zelf weten welke prijs je er aan hangt om midden in de winter door een wesp gestoken te worden.
Wij hadden altijd gratis hout (cq werden betaald voor het afvoeren) maar er zaten heel wat zaterdagen werk in een warm huis en dan moest het stoken nog beginnen.

Het rendabel noemen is dus volgens mij vooral achteraf rationaliseren. Zoals ik het zie is het enige steekhoudende argument voor houtstook dat je het leuk vindt :)

(externaliteiten nog daargelaten, fijnstof iemand?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:34:
[...]
Hmm. Misschien net aan rendabel, mits je arbeid gratis is.

Mijn hele jeugd is primair hout gestookt, zelfs als je het gekloofd en gedroogd thuisbezorgd krijgt is het sjouwen naar de woonkamer niet te verwaarlozen. Daar komt het aansteken, bijvullen etc nog bij. Als je een beetje doorsnee standaarden aanhoudt, dan ben je ook 2x zo vaak aan het stofzuigen en moet je regelen dat de schoorsteen geveegd wordt.
Als ik het echt koop staat het naast de achterdeur en is het naar binnen halen niets meer dan na het werk een armpje in de bak naast de kachel te gooien. Stofzuigen wordt al gedaan (hond in huis) en aansteken/vullen is 2 keer op een avond naar de kachel lopen.
Je mag zelf weten welke prijs je er aan hangt om midden in de winter door een wesp gestoken te worden.
Nog nooit last van gehad. Hooguit een keer een muisje dat weg schiet, maar die zitten daar altijd al, ook als er geen hout ligt.
Wij hadden altijd gratis hout (cq werden betaald voor het afvoeren) maar er zaten heel wat zaterdagen werk in een warm huis en dan moest het stoken nog beginnen.
Klopt, daarom gaf ik ook aan dat het of werk is en dan is het een stuk goedkoper dan CV/WP, of amper werk en dan is het vergelijkbaar in kosten.
Het rendabel noemen is dus volgens mij vooral achteraf rationaliseren. Zoals ik het zie is het enige steekhoudende argument voor houtstook dat je het leuk vindt :)
Ik kijk naar de bankrekening en hoeveel ik aan elektra/gas bespaar per jaar en hoeveel het hout kost. En sinds een paar jaar valt het me op dat de prijs van hout kopen aardig gelijk is aan de besparingen op de energierekening. Voorheen was hout juist duurder en alleen maar rendabel als je gratis hout kon krijgen, of boomstammen kocht (dus veel eigen werk)
(externaliteiten nog daargelaten, fijnstof iemand?)
Fijnstof is juist goed voor het milieu (want niet zo goed voor mensen :+ )

En het klopt dat het leuk is, maar dat aspect probeerde ik er in deze discussie juist buiten te houden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:42
Ik heb altijd geleerd dat houtstook heel efficient is. Je wordt er namelijk 3 keer warm van: tijdens het kappen, tijdens het stapelen en tijdens het branden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Tja houtstook, ik heb als kind al zo geleden :P , echt het laatste wat ik zal overwegen.

We hebben nu ook flink ruzie met de buren over de stank en vuile ramen overigens.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 20:58
EWK schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Óf woon je niet in Nederland?

Edit : ah je woont in Finland, dat verklaart het :X
Klopt, woon niet in Nederland, afgelopen paar dagen waren prijzen hoog (20-30ct, vanaf zaterdag (Lauantai) volgende week weer laag, komt wel 5,8ct belasting/transport kosten bij).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q6lNsw9puV0BAbkKkfHV9c73Us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lL7OvUSSfWgcFAezN71oC81.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbies
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-04 16:10
WackoH schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:41:
Mijn contract loopt binnenkort af dus weer overstaptijd.
Nu had ik United Consumers uitgekozen, maar lees zojuist in het leveringscontract dat de terugleverkosten op voorhand, op basis van de teruglevering in het afgelopen jaar, worden vastgesteld. Dit werd ook in een chat bevestigd
Het maakt dus blijkbaar niet uit of je de teruglevering reduceert door eigen verbruik te verhogen. Bedrag staat toch al vast.

Bv. Eneco corrigeert wel achteraf als ik het goed begrijp (en ik heb ik even telefonisch contact gehad).

De gegevens zijn er gewoon, dus lijkt onwil bij United Consumer (Engie) dat ze niet achteraf willen corrigeren.
Hoe gebruikelijk is dit.

Ik houd er niet van als een vast bedrag wordt gerekend voor iets wat gewoon wordt gemeten. Dus ga maar weer op zoek.
Volgens mij klopt dit niet. Ze bedoelen met de uitspraak dat de terugleverkosten vast staan gedurende je contract dat de tabel met bedragen hoeveel iedere staffel kost gedurende het contract niet wijzigt. Bij je jaarafrekening wordt echt wel gekeken hoeveel je daadwerkelijk heb terug geleverd en baseren ze de uiteindelijke terugleverkosten hierop. Stel ze doen dit niet dan schieten ze zich in een been als je namelijk meer gaat terugleveren dan afgelopen jaar.

Lees nog maar eens goed (tekst van United Consumers zelf):

Goed om te weten: de terugleverkosten bij zonnepanelen staan vast tijdens de looptijd van je contract. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Hoe hoog zijn mijn terugleverkosten?
De terugleverkosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid stroom die je op jaarbasis aan het net teruglevert. We kijken hierbij naar de periode tussen de begindatum en de einddatum op je jaarrekening of eindrekening. Hieronder vind je per schaal de terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EWK schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phGJvYEWP-8cXdWHqWmaqBCLGHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xsTQl8xvp588bx5YlC9u7IU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Ten eerste zijn dit uren en ten tweede is dit ex belastingen :*)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 20-04 09:15
Er worden met SDE++ subsidie nog steeds zonneparken bijgelegd. Dan krijg je dit natuurlijk, tenzij je terugregelt (curtailment) of buffer opslag of export hebt.

Anderzijds heb je wel meer zonnestroom buiten de piekmomenten.

Ik zou verwachten dat dat de stroomprijs zou verlagen, maar ik zie er niets van. Waarom is bv vandaag die spot prijs nog zo hoog? Ik zie nu (13-3 13:00) bv 7.4 GW (!!!!) naar Belgie, Duitsland, UK en Denemarken verdwijnen. Betaald van ons belastinggeld.

Door de buitenlandse vraag hoge stroomprijzen bij ons in NL. En op andere momenten omdat DLD stroom overheeft bij ons negatieve prijzen. :( :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gtxxgme1-Hj9JkD12pGoUKHQZQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AgqcpnjUFogzoWtdkebjbUpw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:18
Crapton schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:04:
[...]

Er worden met SDE++ subsidie nog steeds zonneparken bijgelegd. Dan krijg je dit natuurlijk, tenzij je terugregelt (curtailment) of buffer opslag of export hebt.

Ik zou verwachten dat dat de stroomprijs zou verlagen, maar ik zie er niets van. Waarom is bv vandaag die spot prijs nog zo hoog? Ik zie nu (13-3 13:00) bv 7.4 GW (!!!!) naar Belgie, Duitsland, UK en Denemarken verdwijnen. Betaald van ons belastinggeld.

Door de buitenlandse vraag hoge stroomprijzen bij ons in NL. En op andere momenten omdat DLD stroom overheeft bij ons negatieve prijzen. :( :(

[Afbeelding]
Ik denk dat het geheel wat anders werkt.

Maar deze: betaald van ons belastinggeld , hoe bedoel je dat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 20-04 09:15
Simpel360 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 06:28:
[...]

Ik denk dat het geheel wat anders werkt.

Maar deze: betaald van ons belastinggeld , hoe bedoel je dat?
Als het anders werkt hoe dan wel?

In 2024 was er 11.5 miljard euro SDE++ subsidie waarmee o.a. zonneparken worden aangelegd. Met ons belastinggeld dus. Terzijde: die "parken" krijgen ook curtailment vergoeding die iemand ergens betaalt.

Als wij 5-7 GW kunnen exporteren naar buitenland midden in de week overdag hebben wij blijkbaar veel overcapaciteit. Een deel hiervan (zon & wind) is betaald met subsidies (belastinggeld). Vergeet ook niet de enorme sponsoring van zee-wind parken via de netwerkkosten.

Duitsland sluit 20.5 GW en België 2-3 GW aan kerncentrales. Dit tekort moet ergens vandaan komen, zeker als er weinig hernieuwbaar beschikbaar is (nacht, weinig wind, wolken, winter). Als er meer (internationale) vraag is dan aanbod worden in NL meer gascentrales bijgezet en de handelsprijs extra verhoogd, met als resultaat hogere stroomprijzen voor NL burgers. As we speak nu (9:00 14-3-25) wordt naar Be en De samen 5 GW ge-exporteerd, vrijwel alles fossiel (2.4 GW steenkool, 7.7 GW aardgas, 2.5 GW WKK). Dus hoge prijs die ook de NL burger moet betalen.

Wat is (zal) de klimaatwinst (zijn) van die 11.5 MILJARD euro in 2024 (en alles er voor) als je capaciteitstekort in buitenland moet opvangen, en het netwerk verzwaart om die stroom te transporteren. Bovendien extra CO2 emissies. Waar blijven de investeringen in bv giga batterij buffers voor NL burgers, zodat stroom overschot wel nuttig gebruikt kan worden, of een thuisbatterij stimulans?

Ik zou wel eens willen weten of er voor de NL burger ergens nog voordeel zit in alle klimaat ambities en internationale blabla. Ik zie ze niet, wel de nadelen. En terugleverkosten omhoog.

Cross border trading:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D012rF-QY8m-jmPmyt3CreZNKJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVAszhHbIbDHD3CGkBoa5Rr2.jpg?f=fotoalbum_large

https://solarmagazine.nl/...uurinclusieve-zonneparken

[ Voor 19% gewijzigd door Crapton op 14-03-2025 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonjouri
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-04 09:04
Tot mijn verbazing zag ik vandaag dit bericht op de site van ZonderGas (https://www.zondergas.nu/). Ik heb verder nog geen communicatie ontvangen.... Ik ben benieuwd of ze de huidige contracten nog uitdienen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OydqwbKaItYdlZXWDH-Yzixieo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/McIPm42ebhioKnGupoZkD9Ws.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Bonjouri op 17-03-2025 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:00
Bonjouri schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:13:
Tot mijn verbazing zag ik vandaag dit bericht op de site van ZonderGas (https://www.zondergas.nu/). Ik heb verder nog geen communicatie ontvangen.... Ik ben benieuwd of ze de huidige contracten nog uitdienen

[Afbeelding]
Zondergas gebruikt Energiezero. Ze hebben zelf geen vergunning voor het leveren van energie aan particulieren. Dus het zal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:30

copykat

Good copy isn't bad

Ik weet niet hoe t met jullie zit maar ik word niet vrolijk van de post '27 berichten in de energie markt.
Pffff gelukkig , ik heb nog tot mei 2027 bij GC.
Zonder terugleverkosten met saldering
Maar de berichten zijn best zuur.
Als het niet veranderd is de optie.
Niks investeren en teruglevering minimaliseren door de uitschakeling te regelen van je enphase microomvormers. Niks betalen voor stroom is ook niks krijgen principe. Dus efficiëntie van je panelen beperken. Niet zo groen maar wel beter voor ikke. ( not want de stroom word duurder als iedereen niks teruglevering en ze stroom moeten opwekken met centrales, maar goed principes kosten geld.. :+ )

Andere optie is batterij.
Maar 15kwh batterij investering en verdien model op opgeslagen stroom. ( break even moment is hoeveel jaar?l)
Wat als de panelen niks leveren? Moet je dan vullen met dure stroom om je batterij heel te houden?

Heb nog 2 jaar om af tewachten wat er via regelgeving word afgedwongen.

Misschien zijn dan de batterijen een stuk goedkoper geworden per kwh. Opslag.

Hoedan ook terugleverkosten handhaven wegens "opslagkosten" die waren met saldering nog te billijken maar na '27 niet meer.
In mijn ogen dan.

De warmte pomp en de Eboiler en de persoonlijke EV blijven nog even in de wachtkamer totdat het stof van de '27 verandering is neergedaald en er een helder beeld is van de kosten bate van een investering.
Als m'n baas m'n auto een EV maakt laad ik die buiten mijn eigen meter kosten om of ik mag maximale kosten rekenen dan niet natuurlijk :P

Maar ik vlieg niet....

😅

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:32
@copykat zoals de sterren nu staan lijkt een dynamisch contract per 2027 mij slimmer dan een vast of variabel contract met waarschijnlijk bijhorende zeer lage netto terugleververgoeding. Met dynamisch zul je dan op veel momenten toch nog een redelijke (marktconforme) vergoeding krijgen voor de energie die je teruglevert.

Een batterij om de duurdere uren (met eigen opwek) te overbruggen kan dan wellicht ook interessant zijn. En op de dagen dat de PV opwek onvoldoende is kun je die batterij vullen vanuit het net op de goedkopere uren.

Mijn motto is en blijft in ieder geval "zo min mogelijk netafname hebben" om zo onafhankelijk mogelijk te zijn wat energie betreft. Daarvoor is de verhouding verbruik/opwek/opslag belangrijk. Wat je niet verbruikt hoef je immers niet in te kopen of op te wekken. Wat je opwekt en direct kan gebruiken of opslaan voor later hoef je ook niet in te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-04 16:56
Gelukkig zit er een uit-knop op m’n ene omvormer, en op de andere kan ik maximale opwek instellen. Ik kom ee gauw genoeg achter wat wel en niet werkt - verdiepen in dynamisch kan nog wel even wachten dan. Ik zit ook tot maart 2027 ofzo bij GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:47
Gramser schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:00:
Gelukkig zit er een uit-knop op m’n ene omvormer, en op de andere kan ik maximale opwek instellen. Ik kom ee gauw genoeg achter wat wel en niet werkt - verdiepen in dynamisch kan nog wel even wachten dan. Ik zit ook tot maart 2027 ofzo bij GC.
Niet te vaak onder volle belasting uitzetten, dat schijnen ze niet leuk te vinden.
Mijn omvormer kan ik aansturen met een Elfin EW10/11 via Home assistant, dit moet ik nog gaan doen.
Maar ik kwam ook nog een artikel tegen waarbij je met een ESP boordje elke omvormer aan zou kunnen sturen. Heb zo geen link voor je maar het zal niet heel moeilijk te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Franciesco schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:41:
@copykat zoals de sterren nu staan lijkt een dynamisch contract per 2027 mij slimmer dan een vast of variabel contract met waarschijnlijk bijhorende zeer lage netto terugleververgoeding. Met dynamisch zul je dan op veel momenten toch nog een redelijke (marktconforme) vergoeding krijgen voor de energie die je teruglevert.

Een batterij om de duurdere uren (met eigen opwek) te overbruggen kan dan wellicht ook interessant zijn. En op de dagen dat de PV opwek onvoldoende is kun je die batterij vullen vanuit het net op de goedkopere uren.

Mijn motto is en blijft in ieder geval "zo min mogelijk netafname hebben" om zo onafhankelijk mogelijk te zijn wat energie betreft. Daarvoor is de verhouding verbruik/opwek/opslag belangrijk. Wat je niet verbruikt hoef je immers niet in te kopen of op te wekken. Wat je opwekt en direct kan gebruiken of opslaan voor later hoef je ook niet in te kopen.
Hier zijn we in Mei aan de beurt. Dan verloopt het contract. 1 jaar vast bij GC wordt ff 2x zo duur.
En dan heb ik de EV niet meegerekend.
Hier gaat een dynamisch contract er ook wel komen. Thuisbatterij hebben we nog niet, wel een slimme laadpaal die ik aan Home-assistant ga koppelen.

Ik verwacht dat ik met de EV 3000kWh extra ga verbruiken (15.000km)
Dat is al 85% meer dan wat ik normaal van het net afhaal buiten het eigen verbruik uit zonnestroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:01:
[...]

Hier zijn we in Mei aan de beurt. Dan verloopt het contract. 1 jaar vast bij GC wordt ff 2x zo duur.
En dan heb ik de EV niet meegerekend.
Hier gaat een dynamisch contract er ook wel komen. Thuisbatterij hebben we nog niet, wel een slimme laadpaal die ik aan Home-assistant ga koppelen.

Ik verwacht dat ik met de EV 3000kWh extra ga verbruiken (15.000km)
Dat is al 85% meer dan wat ik normaal van het net afhaal buiten het eigen verbruik uit zonnestroom.
ik verwacht dat die "je krijgt 25 cnt en we facturen 20cnt voor terugleveren", nog wel genuanceerd word onder de druk van de regering en ACM. maar inderdaad ik vrees dat het geen vetpot word.
ik rijd voorlopig nog stekkerloos *O* omdat de auto's A duur zijn ( bijtelling /salaris enz.) en B minimaal 350km per dag moeten kunnen rijden en dus ook in de winter met tegenwind nog 250/300km kunnen halen en een flinke kofferruimte moeten hebben.
Maar ja eind dit jaar loopt mn leasecontract af en ik weet niet of ik 5 jaar mag rijden. -O-
Dus ik ben niet al te happy met de nieuwe versie in (bijtelling)maandlasten. 10% catalogus is ongeveer je maandlasten.

ik ga kijken of ik ergens een "demo/vergelijking kan laten lopen met mn vaste contract vs dynamisch.
een simulatie zeg maar. Dan kan ik zien hoeveel mijn huidige verbruiks gedrag van invloed is op het naar dynamisch gaan in jaarlijkse lasten..
( Homewizard?)
En met Enphase 3fase micro omvormers heb ik verdeling direct binnen de meter voor eigen gebruik.
als ik met een snelle google actie kijk is het mogelijk.
YouTube: Enphase: Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs
Hiermee zou denk ik met de Homewizard connectie een dempende werking gemaakt kunnen worden voor overschot PV stroom die normaal teruggeleverd zou worden.

en met wat "buffering" door bijv. een batterij 15kwh of zo en een intelligente Eboiler/soort zonneboiler via de panelen die de op dit moment nog Gasgestookte CV kan helpen om met zonuren wat water kan opwarmen voor douchen en keuken tap water kan je overschotten wat meer zelf gebruiken zonder het weg te fakkelen.

Wat ik wel zeker mee moet laten wegen is investeringskosten en "terugverdien tijd van die investering" want het geld groeit me niet op de rug.

10kwh enphase is Verkoopprijs€6.534,00.
das 20419kwh aan eigen stroom opslaan en zelf gebruiken. dat zou met 10kwh per dag verbruiken en opwekken en verbruiken en zo 2041 dagen zijn dus bijna 6 jaar.
even grof berekend. en omdat dit nooit ideaal gebeurd zal het eerder break even worden op zo'n batterij.
IQ Battery 10T · Vermogen: 3,84 kW · Energiecapaciteit: 10,5 kWh · Nominaal uitgangsvermogen: 3,84 kVA · DC-retourefficiëntie: 96 % · AC-retourefficiëntie: 89 % ...
plus je vult niet altijd volledig en je ontlaad ook niet volledig elke dag. dus 10 jaar is eerder je break even point,
simplistisch berekend, hier zijn vast mensen die het even haarfijn kunnen voorrekenen met alle variabelen.

Al die ver electroniseren en automatiseren van je huishouden heeft nog een probleem,
veroudering/ compatibiliteit , vervangings cyclus electronica, onderhouds kosten kwa tijds investering en mechanische en softwarematige onderhouds kosten ....
waar is de tijd gebleven dat je gewoon 1 mannetje 1 keer per jaar over de vloer had voor je CV? :+

Die komen nu al niet meer zonder je arm en een been te willen hebben.
Dus ik vrees het ergste voor de toekomst in deze.

* copykat aait zn nog tot mei 2027 lopende contract.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:21
Kalentum schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Zondergas gebruikt Energiezero. Ze hebben zelf geen vergunning voor het leveren van energie aan particulieren. Dus het zal wel loslopen.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik hou toch m'n hart vast. Het zal van de kleine lettertjes afhangen.
Ik heb een contract tot maart 2027, en 'verdien' nu aardig op m'n zonnepanelen met een deftige terugleververgoeding. Het is ook wel een behoorlijk extreem verschil met de rest van de markt. Eigenlijk verbaast het me niet, wel balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
robbies schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:33:
[...]Volgens mij klopt dit niet. Ze bedoelen met de uitspraak dat de terugleverkosten vast staan gedurende je contract dat de tabel met bedragen hoeveel iedere staffel kost gedurende het contract niet wijzigt. Bij je jaarafrekening wordt echt wel gekeken hoeveel je daadwerkelijk heb terug geleverd en baseren ze de uiteindelijke terugleverkosten hierop. Stel ze doen dit niet dan schieten ze zich in een been als je namelijk meer gaat terugleveren dan afgelopen jaar.

Lees nog maar eens goed (tekst van United Consumers zelf):

Goed om te weten: de terugleverkosten bij zonnepanelen staan vast tijdens de looptijd van je contract. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Hoe hoog zijn mijn terugleverkosten?
De terugleverkosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid stroom die je op jaarbasis aan het net teruglevert. We kijken hierbij naar de periode tussen de begindatum en de einddatum op je jaarrekening of eindrekening. Hieronder vind je per schaal de terugleverkosten.
Je interpreteert de tekst op hun website als achteraf corrigeren, maar dat staat er niet expliciet.

Hieronder letterlijk alles wat er in de overenkomst van United Conumers stond die ik had ontvangen:

Vaste terugleverkosten
Vaste terugleverkosten zijn de kosten voor het gedurende het jaar terugleveren van stroom aan het net. De
kosten bestaan uit een vast bedrag per dag, zijn gebaseerd op de door jouw netbeheerder vastgestelde
verwachte teruglevering op het moment van totstandkoming van deze overeenkomst en zijn onafhankelijk van eventuele saldering. De door jouw netbeheerder vastgestelde teruglevering kan afwijken van de hoogte van de teruglevering die je hebt opgegeven bij je aanmelding."

Daarin lees ik niets over achteraf corrigeren. En meer staat er niet.
In hun algemene voorwaarden (die ik overigens niet heb ontvangen maar van de website heb gehaald), worden terugleverkosten geeneens genoemd.

De helpdesk (voor wat het waard is) gaf ook aan dat ze niet achteraf corrigeren.

Misschien doen ze het wel netjes. Maar ik lees het nergens expliciet en voor paar Euro verschil ga niet het risico lopen dat ik voor 500 Euro het schip in ga. Dus heb ik dit contract binnen de 14 dagen opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Kalentum schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:23:
[...]
Het gaat 'EnergyZero' en die hebben wel degelijk een vergunning (sinds 2018) zoals je op de website van de ACM kunt zien.
Mjn (dynamische) gascontract loopt al een paar jaar via hen.

De verwarring zal komen van het feit dat EnergyZero niet alleen in de consumentenmarkt actief is (https://consumenten.energyzero.nl/), maar ook als serviceprovider (https://en.energyzero.com/). Zo liep of loopt energie van de ANWB via hen.

De klanten van ZonderGas kunnen blijkbaar nu direct bij EnergyZero terecht, ipv via ZonderGas. Lijkt me prima geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
copykat schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:30:
[...]
Maar ja eind dit jaar loopt mn leasecontract af en ik weet niet of ik 5 jaar mag rijden. -O-
Dus ik ben niet al te happy met de nieuwe versie in (bijtelling)maandlasten. 10% catalogus is ongeveer je maandlasten.
Hoe kom jij op 10%van de waarde aan lasten voor je auto? Dat zou betekenen dat een auto met een waarde van 40.000euro je elke maand 4000euro kost? Dan kun je beter een auto kopen, die heb je dan in 10 maanden afbetaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:00
Crapton schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:04:
[...]

[Afbeelding]
lol. het is wat genuanceerder dan dat. Sde++ krijg je over de opgewekte stroom in een jaar en hangt af van de hoogte van de marktprijs. was stroom relatoef goedkoop.op de markt dan krijg je meer subsidie (want je hebt niet zo veel euros kunnen ophalen met verkoop van de stroom). Is de marktprijs juist wat hoger dan kost het ons samen minder subsidie. Dus je kunt ook naar jouw getallen kijken en zeggen 'fijn dat de stroomprijs niet volledig inzakt, scheelt weer subsidiegeld'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

jongetje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:47:
[...]

Hoe kom jij op 10%van de waarde aan lasten voor je auto? Dat zou betekenen dat een auto met een waarde van 40.000euro je elke maand 4000euro kost? Dan kun je beter een auto kopen, die heb je dan in 10 maanden afbetaald...
Owh sorry typo 1% per maand of 10% isch per jaar. Ruwe schatting. Klopt wel ongeveer.
:)

Auto 32000 is 320euro/ mnd van je salaris af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:24

Lief Adje

Love is in the air

WackoH schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:45:
[...]

Het gaat 'EnergyZero' en die hebben wel degelijk een vergunning (sinds 2018) zoals je op de website van de ACM kunt zien.
Mjn (dynamische) gascontract loopt al een paar jaar via hen.

De verwarring zal komen van het feit dat EnergyZero niet alleen in de consumentenmarkt actief is (https://consumenten.energyzero.nl/), maar ook als serviceprovider (https://en.energyzero.com/). Zo liep of loopt energie van de ANWB via hen.

De klanten van ZonderGas kunnen blijkbaar nu direct bij EnergyZero terecht, ipv via ZonderGas. Lijkt me prima geregeld.
Waar heb je deze info vandaan, dat de zondergas klanten direct met EnergyZero terecht kunnen? Wel interessant

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:52
Lief Adje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:52:
[...]

Waar heb je deze info vandaan, dat de zondergas klanten direct met EnergyZero terecht kunnen? Wel interessant
FF naar boven scrollen.
Bericht van Bonjouri.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Er staat weliswaar niet dat EnergyZero de contracten 1-op1 overneemt. Maar ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen [edit: excuus voor de dubbele ontkenning 8) ]. Er is tenslotte 1 schakel weg die geld zou moeten verdienen, en EnergyZero heeft vanwege hun consumententak een klantenservice, portal, app etc.

[ Voor 13% gewijzigd door WackoH op 19-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Lief Adje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:52:
[...]

Het is al een poosje dat je voor vragen via de persoonlijke omgeving en via de app bij EnergyZero terecht komt, de ZonderGas site is verdwenen, alleen het dashboard is er nog.
Hopelijk worden de jaarafrekeningen dit jaar niet zo'n drama als vorig jaar, toen er veel te lage terugleververgoedingen werden berekend en het maanden duurde voordat dit werd gecorrigeerd.

ZonderGas had wel beter mogen communiceren naar de klanten toe, over dat hun site uit de lucht ging en dat voortaan alles via EnergyZero loopt. Nu werpt die mededeling op de site dat ZonderGas niet meer actief is onnodige vragen op, die met een simpel mailtje naar de klanten voorkomen hadden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:24

Lief Adje

Love is in the air

R0181 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Het is al een poosje dat je voor vragen via de persoonlijke omgeving en via de app bij EnergyZero terecht komt, de ZonderGas site is verdwenen, alleen het dashboard is er nog.
Hopelijk worden de jaarafrekeningen dit jaar niet zo'n drama als vorig jaar, toen er veel te lage terugleververgoedingen werden berekend en het maanden duurde voordat dit werd gecorrigeerd.

ZonderGas had wel beter mogen communiceren naar de klanten toe, over dat hun site uit de lucht ging en dat voortaan alles via EnergyZero loopt. Nu werpt die mededeling op de site dat ZonderGas niet meer actief is onnodige vragen op, die met een simpel mailtje naar de klanten voorkomen hadden worden.
Net de bevestiging dat de contracten overgenomen zijn door EnergyZero TweakerMarco in "Zondergas. Al maanden kennelijk geen incasso gedaan."

[ Voor 3% gewijzigd door Lief Adje op 19-03-2025 12:48 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Eind mei loopt mijn contract af na twee jaar Greenchoice. Heb lang gebaald dat ik daar geen drie jaar van gemaakt heb, maar als ik nu zo snel de tarieven zie dan heb ik er vrede mee.
Ze zijn een fractie lager, wel wat terugleverkosten maar maandbedrag blijft ongeveer gelijk en daar kan ik mee leven.

Nu vind ik vooral dat laatste belangrijk dan op jaar basis een paar tientjes voordeliger uit te zijn. Liever weer meerdere jaren elke maand weten waar ik aan toe ben dan na een jaar al weer te moeten vergelijken (inclusief bijbehorende ergernis). Ik ben van mening dat de kans ook groter is dat de prijzen flink hoger worden dan dat ze een flik stuk zullen zakken.

De terugleverkosten zijn trouwens echt te idioot voor woorden. Mijn panelen zijn al wat ouder, ik heb er niet super veel en oriëntatie zal ook niet top zijn. Kortom, ze dempten aardig mijn verbruik maar ook niet meer dan dat. Als ik bij gaslicht.com mijn teruglevering op 0 zet dan kom ik qua maandbedrag maar iets hoger uit dan met terugleveren. Als de terugleverkosten nog iets doorstijgen kan ik beter de stekker eruit trekken :P

Wat een verrot "energiesysteem" hebben we toch in dit land. Een welvarend, goed ontwikkeld land (nog wel), waarbij een basisbehoefte zoals energie inmiddels schreeuwend duur is en waarbij het afsluiten van een contract inmiddels ook een behoorlijke studie is....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

B-Real schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:43:

Nu vind ik vooral dat laatste belangrijk dan op jaar basis een paar tientjes voordeliger uit te zijn. Liever weer meerdere jaren elke maand weten waar ik aan toe ben
De terugleverkosten zijn trouwens echt te idioot voor woorden. Mijn panelen zijn al wat ouder, ik heb er niet super veel en oriëntatie zal ook niet top zijn. Kortom, ze dempten aardig mijn verbruik maar ook niet meer dan dat. Als ik bij gaslicht.com mijn teruglevering op 0 zet dan kom ik qua maandbedrag maar iets hoger uit dan met terugleveren. Als de terugleverkosten nog iets doorstijgen kan ik beter de stekker eruit trekken :P.
Je gaat er alleen aan voorbij dat je nog een deel van je opbrengst direct zelf verbruikt ;)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertdeb
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-03 19:30
Geachte allen,

Ik ben klant bij Essent. Mijn jaarrekening loopt van 18 oktober t/m 17 oktober een jaar later.
De terugleverkosten zijn door Essent ingevoerd op 1 Juli. Dit betekent dat de overgang binnen mijn termijn valt. Er is bekend dat Essent/Energiedirect je laten betalen voor geleverde energie na saldering. Dus meer energie te produceren dan te gebruiken kost je geld. Essent heeft een coulanceregeling opgetuigd die er voor zorgt dat leveren van energie na salderen geen geld meer kost. Ze bieden (slechts) 2 Eurocent netto per kWh (= terugleverkosten per kWh - vergoeding per kWh + compensatie per kWh).
In mijn geval zou dit zijn 12,5 - 5,5 + 2 = 7 Eurocent per kWh na salderen.

Echter, ik heb als tegemoetkoming 0,25 Eurocent per kWh ontvangen :(. Navraag bij klantenservice van Essent leert mij dat ze de betaalde terugleverkosten (periode 1 Juli t/m 17 oktober (109d)) delen door de totaal geleverde energie in de periode van 18 oktober 2023 t/m 17 oktober 2024 (366d)). Hierdoor komen ze op een heel laag bedrag per kWh uit.

Het is onterecht dat ze zo rekenen! In de periode van 1 Juli t/m 17 oktober (109d) heb ik veel minder energie aan Essent geleverd dan geldt voor de periode van 366 dagen!

Graag krijg ik reactie of er meer personen zijn die deze ervaring hebben!

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:57
@Bertdeb huh, was dit een vast contract?
Mijn vaste contract loopt tot 15 juli en ik heb niks gehoord. Afsluitdatum moet ik opzoeken maar wel voor 1 juli. Ingegaan op 15 juli 2024 .

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertdeb
@henkzelf Neen, dit was een variabel contract. Het gekke met de coulance regeling is dat als je op een andere dag de laatste dag van je jaarrekening hebt ook een andere compensatie krijgt. Het is van belang op welke datum je jaarrekening valt. Ik weet niet hoe het met een vast contract zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertdeb
@henkzelf Je geeft aan dat je een vast contract bent aangegaan vóór 1 Juli 2024. Daarna typ je 15 Juli????. In ieder geval als je vóór 1 Juli een vast contract bent aangegaan is het volgens mij zo dat je tot het einde van dit contract géén terugleverkosten betaald. Maar let in ieder geval op bij het afsluiten van een nieuw contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53

Onbekend

...

Hoever is een energieleverancier verlicht om een kloppend maandoverzicht te e-mailen?
Ik heb hier gelezen dat het een "indicatief" kostenoverzicht moet sturen, maar hoe nauwkeurig hoort deze te zijn?

Ik heb namelijk bij GreenChoice een energiecontract maar met geen mogelijkheid kan ik de maandelijkse bedragen zelf uitrekenen op basis van het verbruik voor elektriciteit. Alleen de terugleverkosten en afname van het daltarief krijg ik in de berekening kloppend. Maar afname van het normaaltarief en terugleververgoeding krijg ik met geen mogelijkheid kloppend.
Nu heb ik via Whatsapp contact gehad met een medewerker, maar die gooit het op "afgeronde getallen", en dat vanwege salderen een deel al is verrekend en dat de jaarafrekening wel kloppend zal zijn.

Hoe nauwkeurig zou het maandoverzicht moeten zijn?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Onbekend schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:14:
Hoever is een energieleverancier verlicht om een kloppend maandoverzicht te e-mailen?
Ik heb hier gelezen dat het een "indicatief" kostenoverzicht moet sturen, maar hoe nauwkeurig hoort deze te zijn?

Ik heb namelijk bij GreenChoice een energiecontract maar met geen mogelijkheid kan ik de maandelijkse bedragen zelf uitrekenen op basis van het verbruik voor elektriciteit. Alleen de terugleverkosten en afname van het daltarief krijg ik in de berekening kloppend. Maar afname van het normaaltarief en terugleververgoeding krijg ik met geen mogelijkheid kloppend.
Nu heb ik via Whatsapp contact gehad met een medewerker, maar die gooit het op "afgeronde getallen", en dat vanwege salderen een deel al is verrekend en dat de jaarafrekening wel kloppend zal zijn.

Hoe nauwkeurig zou het maandoverzicht moeten zijn?
En als je het vergelijkt met wat in mijn Greenchoice staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Sjamo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:17:
[...]

En als je het vergelijkt met wat in mijn Greenchoice staat?
De maandafrekening van januari geeft een ander totaalbedrag aan dan in Mijn GreenChoice. (Het is wel ongeveer het zelfde, maar het hoort volgens mij gewoon overeen te komen.)
De maandafrekening van februari geeft toevallig het zelfde totaalbedrag aan, maar de verbruiksafhankelijke kosten komen niet overeen met die in Mijn Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-04 00:47
Heeft iemand last van de feit dat Innova en gaslicht.com de oude tarieven van energiebelasting en de netbeheerderkosten, om gebruikers te lokken om een contract met Innova via Gaslicht.com af te sluiten ?

Het is bijzonder moeilijk voor ik, een buitenlander, om naar de kleine letters te opletten.

Bij mij: heb ik nog steeds een ruzie met Innova: op 15 Dec 2023 heeft Innova en Gaslicht de tarieven van 2023 gebruiken ipv die van 2024, toen bleek Innova heel interessant zijn: bvb gas 1.13 E/m3. Uiteindelijk moest ik 1.54 Euro/m3 betalen.

1) Stroom
- Netbeheerkosten: 0.96800 in de contract (*) en 1.158575 in de eindrekening
2) Gas
- Energiebelasting is 0.59266 in de contract (*) en 0.705442 in de eindafrekening
- Netbeheerkosten is 0.89540 in de contract (**) en 0.956384 in de eindrekening

En Innova's kleine letters in de contract dat ik op 15 / Dec 2023 hebt afgesluiten:
*De overheidsheffingen zijn afhankelijk van de hoogte van het energieverbruik. De vermelde tarieven gelden vanaf 1januari 2023.
***De netbeheerder kan de tarieven jaarlijks wijzigen. --> hier nog geen jaar duidelijk vermeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
noucmen schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 05:26:
Heeft iemand last van de feit dat Innova en gaslicht.com de oude tarieven van energiebelasting en de netbeheerderkosten, om gebruikers te lokken om een contract met Innova via Gaslicht.com af te sluiten ?

Het is bijzonder moeilijk voor ik, een buitenlander, om naar de kleine letters te opletten.

Bij mij: heb ik nog steeds een ruzie met Innova: op 15 Dec 2023 heeft Innova en Gaslicht de tarieven van 2023 gebruiken ipv die van 2024, toen bleek Innova heel interessant zijn: bvb gas 1.13 E/m3. Uiteindelijk moest ik 1.54 Euro/m3 betalen.

1) Stroom
2) Gas
- Energiebelasting is 0.59266 in de contract (*) en 0.705442 in de eindafrekening

En Innova's kleine letters in de contract dat ik op 15 / Dec 2023 hebt afgesluiten:
*De overheidsheffingen zijn afhankelijk van de hoogte van het energieverbruik. De vermelde tarieven gelden vanaf 1januari 2023.
***De netbeheerder kan de tarieven jaarlijks wijzigen. --> hier nog geen jaar duidelijk vermeld
Dat is vervelend maar in Nederland zijn we wel gewend om overal hoge belasting over te betalen ;( . Lokken zou ik het toch niet willen noemen. Als Innova in 2023 voor jou het interessantst was dan is dat met de energiebelasting tarieven van 2024 nog steeds zo want die tarieven zijn voor elk contract verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

noucmen schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 05:26:

1) Stroom
2) Gas

De belastingen mogen idd elk jaar gewijzigd worden. Zowel omhoog als omlaag.

Je moet kijken naar het kale tarief van gas en elektriciteit. Die zet je vast in je contract.

Zo heb ik nog een contract uit 2020 actief nu.
0,0644 kaal tarief per kWh electriciteit

Belastingen varieerden ondertussen enorm, maar zitten voor electriciteit weer op zelfde niveau als toen. Tussen 2024 en 2025 is het dus Omlaag gegaan voor electriciteit.
Voor gas zijn ze duidelijk gestegen tov eerdere jaren.

Zie bijv in mijn vaste contract met dus een vaste kale prijs, steeds wijzigende totale prijzen per kWh of m3

1 jan - 30 aprHuidig 2025
€ 0,19186 Stroom
€ 0,20088 Stroom normaal
€ 0,18083 Stroom dal
2024
1 jan - 31 dec 2024
€ 0,20064 Stroom
€ 0,20967 Stroom normaal
€ 0,18962 Stroom dal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-04 00:47
Bedankt allen,

Nu begrijp ik het meer.
En dus het wijzigen van de energiebelasting en de netbeheerder kosten verandert niet hoe interessant een incompleet finale prijs van een leverancier is.
Is wel leerzaam voor mij.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Zijn er nog meer ZonderGas Energie (EnergyZero) klanten die meer kWh's terugleveren als verbruiken en de jaarrekening hebben ontvangen die dezelfde fout heeft als vorig jaar, dat de terugleververgoeding weer te laag is?
R0181 in "Zondergas. Afhandeling failissement"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 12:24
Bertdeb schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:15:
Geachte allen,

Ik ben klant bij Essent. Mijn jaarrekening loopt van 18 oktober t/m 17 oktober een jaar later.
De terugleverkosten zijn door Essent ingevoerd op 1 Juli. Dit betekent dat de overgang binnen mijn termijn valt. Er is bekend dat Essent/Energiedirect je laten betalen voor geleverde energie na saldering. Dus meer energie te produceren dan te gebruiken kost je geld. Essent heeft een coulanceregeling opgetuigd die er voor zorgt dat leveren van energie na salderen geen geld meer kost. Ze bieden (slechts) 2 Eurocent netto per kWh (= terugleverkosten per kWh - vergoeding per kWh + compensatie per kWh).
In mijn geval zou dit zijn 12,5 - 5,5 + 2 = 7 Eurocent per kWh na salderen.

Echter, ik heb als tegemoetkoming 0,25 Eurocent per kWh ontvangen :(. Navraag bij klantenservice van Essent leert mij dat ze de betaalde terugleverkosten (periode 1 Juli t/m 17 oktober (109d)) delen door de totaal geleverde energie in de periode van 18 oktober 2023 t/m 17 oktober 2024 (366d)). Hierdoor komen ze op een heel laag bedrag per kWh uit.

Het is onterecht dat ze zo rekenen! In de periode van 1 Juli t/m 17 oktober (109d) heb ik veel minder energie aan Essent geleverd dan geldt voor de periode van 366 dagen!

Graag krijg ik reactie of er meer personen zijn die deze ervaring hebben!

Bij voorbaat dank
even een vraag, wat voor soort contract hebt je? variabel of vast ? bij een vast contract zijn bij een lopend contract namelijk eventuele TLK niet van belang, omdat je dus een vast contract hebt met alle voorwaarden zoals bij afsluiten is overeengekomen, tussentijdse wijzigingen zijn ook door een uitspraak van de ACM niet toegestaan.
Heb je echter een variabel contract dan heb je pech, want dan zit je gewoon aan de nieuwe voorwaarden vast.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _NeMeSiS_
  • Registratie: December 2001

_NeMeSiS_

Millennial

Ik ben me aan het orienteren op het overstappen naar een andere leverancier. Ik heb zonnepanelen en Ik heb nog een enkel telwerk dat terugraait. Er wordt dus geen teruglevering geregistreerd. Ik verbruik uiteindelijk wel meer dan ik opwek over de periode van een jaar.

Nu had ik een redelijke aanbieding gevonden via gaslicht.com bij Gewoon energie. Maar tot mijn verbazing kwam ik ergens in de kleine lettertjes van hun contractvoorwaarden het volgende tegen:

Heeft u geen meter met aparte teruglevertelwerken? Dan brengt Gewoon Energie € 605,00 extra vaste leveringskosten in rekening.

Zijn er meer van dit soort maatschappijen bekend die de teruglevering zo oplossen of moet ik in mijn situatie echt in detail door alle contractvoorwaarden heen om dit eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
_NeMeSiS_ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:33:
Ik ben me aan het orienteren op het overstappen naar een andere leverancier. Ik heb zonnepanelen en Ik heb nog een enkel telwerk dat terugraait. Er wordt dus geen teruglevering geregistreerd. Ik verbruik uiteindelijk wel meer dan ik opwek over de periode van een jaar.

Nu had ik een redelijke aanbieding gevonden via gaslicht.com bij Gewoon energie. Maar tot mijn verbazing kwam ik ergens in de kleine lettertjes van hun contractvoorwaarden het volgende tegen:

Heeft u geen meter met aparte teruglevertelwerken? Dan brengt Gewoon Energie € 605,00 extra vaste leveringskosten in rekening.

Zijn er meer van dit soort maatschappijen bekend die de teruglevering zo oplossen of moet ik in mijn situatie echt in detail door alle contractvoorwaarden heen om dit eruit te halen?
Het is nu eenmaal zo dat de leveranciers kosten maken voor terug leveren van energie. Jij hebt dat kunnen omzeilen door een meter te gebruiken die terugdraait. En nu ga je al meer energiebedrijven krijgen met 2 opties:
- Nieuwe meter installeren met een terugtelmeter
- Het standaard bedrag accepteren

Ik moet bij United Consumers ook een staffelbedrag betalen aan de hand van hoeveel ik teruglever. Alleen deze kan uitgelezen worden en is daarom van toepassing op mijn teruglevering. Bij jou kan dat niet dus schatten ze het hoog (in hun voordeel) in. Tenzij je 100 zonnepanelen hebt, dan is dit misschien wel gunstig 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-04 18:10
r.reus schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:49:
[...]

Waarom is zonneplan beter dan NextEnergy?
Tarieven van Nextenergy zijn voordeliger en salderen ook prima.
Mag bij next ook de btw houden als je meer levert dan afneemt? Ik dacht het niet namelijk.

Ook geeft ZP 10% meer tijdens zonuren qua levering en kan deze niet onder 2cent zakken dacht ik. Dat is net nieuw dus ken de regeling nog niet uit mijn hoofd.

Anyway, bij mijn moeder in de bijstand wilden ze €600 borg vooruit terwijl dat heel haar jaar gebruik is. Alleen omdat ze in de bijstand zit, heeft niet eens schulden. Boefen zijn het bij next.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
_NeMeSiS_ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:33:

Het zit bij een aantal maatschappijen. Vervelend maar in principe moet je altijd de kleine lettertjes lezen ;) En uiteindelijk heb je het voordeel dat je geen terugleverkosten betaalt. Vanaf 2026 wordt het wel verplicht een digitale meter te hebben maar ik weet niet hoe snel jouw netbeheerder daarmee is. Het kan dus theoretisch zo zijn dat je tijdens de looptijd een meterwissel krijgt en nog wel terugleverkosten betaalt met name bij de leveranciers die met schalen werken.

Overigens off-topic hier, met eigenlijk in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik ben inmiddels al achter waar de verschillen in verbruik en bedragen tussen de maandafrekening en Mijn GreenChoice vandaan komen.

De meterstanden worden met cijfers achter de komma uitgelezen, en daarmee worden de bijbehorende bedragen berekend. Echter, in de app en op de website worden de waarden in de grafieken een beetje afgerond en de subtotalen ook. In de maandelijkse e-mail zijn de waarden zelfs afgerond op gehele kWh's terwijl de bedragen zonder afrondingen zijn berekend.

Doordat de waarden worden afgerond voordat ze opgeteld worden, kunnen daar steeds grotere afwijkingen in ontstaan.
Ik moet er maar op vertrouwen dat het wel goed zit met de achterliggende berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:11
Onbekend schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:46:
Ik ben inmiddels al achter waar de verschillen in verbruik en bedragen tussen de maandafrekening en Mijn GreenChoice vandaan komen.

De meterstanden worden met cijfers achter de komma uitgelezen, en daarmee worden de bijbehorende bedragen berekend. Echter, in de app en op de website worden de waarden in de grafieken een beetje afgerond en de subtotalen ook. In de maandelijkse e-mail zijn de waarden zelfs afgerond op gehele kWh's terwijl de bedragen zonder afrondingen zijn berekend.

Doordat de waarden worden afgerond voordat ze opgeteld worden, kunnen daar steeds grotere afwijkingen in ontstaan.
Ik moet er maar op vertrouwen dat het wel goed zit met de achterliggende berekening.
Dat geldt feitelijk ook voor het vaste contract van GC (en vrijwel alle andere leveranciers). Ik zie ook verschillen maar als je over een jaar kijkt (meterstanden en GC gegevens) dan zat daar 0,003% verschil in. Los van het feit dat dit dan nergens over gaat is ook dat verschil te verklaren aangezien omdat in beide gevallen hét opname moment (in uur) anders zal zijn. Bij mijn contract van 1 jan - 31 dec is er dan al snel een verschil omdat met name de WP in die periode continue loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Rojado schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:39:
[...]

Dat geldt feitelijk ook voor het vaste contract van GC (en vrijwel alle andere leveranciers). Ik zie ook verschillen maar als je over een jaar kijkt (meterstanden en GC gegevens) dan zat daar 0,03% verschil in. Los van het feit dat dit dan nergens over gaat is ook dat verschil te verklaren aangezien omdat in beide gevallen hét opname moment (in uur) anders zal zijn. Bij mijn contract van 1 jan - 31 dec is er dan al snel een verschil omdat met name de WP in die periode continue loopt.
Ik heb geen warmtepomp, maar stook nu cop 1 elektrisch met m'n overgebleven zonne-energie. Zo gebruikt m'n cv-ketel geen gas, en bespaar ik ook nog op terugleverkosten.

Maar ik wil proberen om aan het eind van m'n energiecontract een zo laag mogelijke energierekening te hebben door in november te besparen op gas, terwijl ik cop 1 elektrisch stook omdat ik vanwege de salderingsregeling in de zomer de teruggeleverde energie heb opgespaard.
Maar dan moet de berekening wel kloppen, en wil ik ook kunnen volgen hoe het e.e.a. is berekend. Ik heb wel een vermoeden hoe GC het e.e.a. berekend, maar ik wil die berekening zwart op wit hebben en dat krijg ik niet.... En omdat de cijfers niet kloppen, kan ik het zelf ook niet narekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het contract van mijn moeder bij Essent loopt naar drie jaar af. Dus ik was wat rond aan het zoeken.

Bij Vattenfall krijg je 350 euro korting. Nu gebruikt mijn moeder bar weinig (800 kWh en 200 m3), waardoor de korting aanzienlijk hoger is dan wat zij aan Vattenfall betaald (excl netbeheerderskosten). Feitelijk zou zijn dan geld toe krijgen om energie af te nemen van Vattenfall.

Ik verwachtte dus een addertje onder het gras in de AV mbt tot de bonus, maar ik kan hem niet vinden. Iemand hier inzicht op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@Skyaero de vaste kosten zijn iets aan de hoge kant, maar verder zie ik geen addertjes onder het gras. Wel opletten dat je daadwerkelijk een jaarcontract afsluit. Bij een andere leverancier had ik eens een 'jaarcontract' waar ze zelf 1 dag vanaf getrokken hadden. Nog steeds geen idee waarom dat was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Martin7182 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:02:
@Skyaero de vaste kosten zijn iets aan de hoge kant, maar verder zie ik geen addertjes onder het gras. Wel opletten dat je daadwerkelijk een jaarcontract afsluit. Bij een andere leverancier had ik eens een 'jaarcontract' waar ze zelf 1 dag vanaf getrokken hadden. Nog steeds geen idee waarom dat was.
Toevallig bij mijn ouders startte ze de levering via het nieuwe contract ook 1 dag eerder.
Toen ik hiernaar vroeg was dit om geen ‘gat te hebben’ in de levering.
Wel een lulverhaal natuurlijk, ook al hebben ze geen digitale meter, men moet gewoon rekenen met de eindstand/beginstand

Mijn ouders hadden wel de bonus van de vorige leverancier gehad dus verder geen probleem geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 05-04-2025 21:20 ]

Pagina: 1 ... 145 146 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden