elektriekert schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:01:
[...]
Hier zijn we in Mei aan de beurt. Dan verloopt het contract. 1 jaar vast bij GC wordt ff 2x zo duur.
En dan heb ik de EV niet meegerekend.
Hier gaat een dynamisch contract er ook wel komen. Thuisbatterij hebben we nog niet, wel een slimme laadpaal die ik aan Home-assistant ga koppelen.
Ik verwacht dat ik met de EV 3000kWh extra ga verbruiken (15.000km)
Dat is al 85% meer dan wat ik normaal van het net afhaal buiten het eigen verbruik uit zonnestroom.
ik verwacht dat die "je krijgt 25 cnt en we facturen 20cnt voor terugleveren", nog wel genuanceerd word onder de druk van de regering en ACM. maar inderdaad ik vrees dat het geen vetpot word.
ik rijd voorlopig nog stekkerloos

omdat de auto's A duur zijn ( bijtelling /salaris enz.) en B minimaal 350km per dag moeten kunnen rijden en dus ook in de winter met tegenwind nog 250/300km kunnen halen en een flinke kofferruimte moeten hebben.
Maar ja eind dit jaar loopt mn leasecontract af en ik weet niet of ik 5 jaar mag rijden.
Dus ik ben niet al te happy met de nieuwe versie in (bijtelling)maandlasten. 10% catalogus is ongeveer je maandlasten.
ik ga kijken of ik ergens een "demo/vergelijking kan laten lopen met mn vaste contract vs dynamisch.
een simulatie zeg maar. Dan kan ik zien hoeveel mijn huidige verbruiks gedrag van invloed is op het naar dynamisch gaan in jaarlijkse lasten..
( Homewizard?)
En met Enphase 3fase micro omvormers heb ik verdeling direct binnen de meter voor eigen gebruik.
als ik met een snelle google actie kijk is het mogelijk.
YouTube: Enphase: Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs
Hiermee zou denk ik met de Homewizard connectie een dempende werking gemaakt kunnen worden voor overschot PV stroom die normaal teruggeleverd zou worden.
en met wat "buffering" door bijv. een batterij 15kwh of zo en een intelligente Eboiler/soort zonneboiler via de panelen die de op dit moment nog Gasgestookte CV kan helpen om met zonuren wat water kan opwarmen voor douchen en keuken tap water kan je overschotten wat meer zelf gebruiken zonder het weg te fakkelen.
Wat ik wel zeker mee moet laten wegen is investeringskosten en "terugverdien tijd van die investering" want het geld groeit me niet op de rug.
10kwh enphase is Verkoopprijs€6.534,00.
das 20419kwh aan eigen stroom opslaan en zelf gebruiken. dat zou met 10kwh per dag verbruiken en opwekken en verbruiken en zo 2041 dagen zijn dus bijna 6 jaar.
even grof berekend. en omdat dit nooit ideaal gebeurd zal het eerder break even worden op zo'n batterij.
IQ Battery 10T · Vermogen: 3,84 kW · Energiecapaciteit: 10,5 kWh · Nominaal uitgangsvermogen: 3,84 kVA · DC-retourefficiëntie: 96 % · AC-retourefficiëntie: 89 % ...
plus je vult niet altijd volledig en je ontlaad ook niet volledig elke dag. dus 10 jaar is eerder je break even point,
simplistisch berekend, hier zijn vast mensen die het even haarfijn kunnen voorrekenen met alle variabelen.
Al die ver electroniseren en automatiseren van je huishouden heeft nog een probleem,
veroudering/ compatibiliteit , vervangings cyclus electronica, onderhouds kosten kwa tijds investering en mechanische en softwarematige onderhouds kosten ....
waar is de tijd gebleven dat je gewoon 1 mannetje 1 keer per jaar over de vloer had voor je CV?
Die komen nu al niet meer zonder je arm en een been te willen hebben.
Dus ik vrees het ergste voor de toekomst in deze.
* copykat aait zn nog tot mei 2027 lopende contract.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....