Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Skyaero schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:34:
Het contract van mijn moeder bij Essent loopt naar drie jaar af. Dus ik was wat rond aan het zoeken.

Bij Vattenfall krijg je 350 euro korting. Nu gebruikt mijn moeder bar weinig (800 kWh en 200 m3), waardoor de korting aanzienlijk hoger is dan wat zij aan Vattenfall betaald (excl netbeheerderskosten). Feitelijk zou zijn dan geld toe krijgen om energie af te nemen van Vattenfall.

Ik verwachtte dus een addertje onder het gras in de AV mbt tot de bonus, maar ik kan hem niet vinden. Iemand hier inzicht op?
Voor die getallen krijg ik via gaslicht.com zelfs €390 korting. Bij Vattenfall gaat het contract nu tot 30-04-2026 maar voor de korting moet je volgens de actievoorwaarden 1 jaar kant blijven. Het hangt er dus vanaf wanneer je overstapt. Als dat voor 30-04-2025 is is er niets aan de hand, is dat na 30-04-2025 dan zou je dus eigenlijk nog wat langer klant moeten blijven met variabele tarieven voor de korting. Er is hier echter al eerder onduidelijkheid over geweest of dit echt nodig is en Vattenfall zou hier niet moeilijk over doen. Zou het eigenlijk gewoon aanvragen, dan bevestiging krijgen over die korting als je weer zou overstappen per 30-04-2026 en is het niet goed binnen 14 dagen weer opzeggen.

Edit: Bovenstaande zou geen probleem meer zijn, onduidelijkheid is omdat ze bij gaslicht.com niet de correcte actievoorwaarden hebben staan |:( , wel opletten dat je de juiste krijgt, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

[ Voor 9% gewijzigd door Novax op 07-04-2025 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:40
elektriekert schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:19:
[...]

Toevallig bij mijn ouders startte ze de levering via het nieuwe contract ook 1 dag eerder.
Toen ik hiernaar vroeg was dit om geen ‘gat te hebben’ in de levering.
Wel een lulverhaal natuurlijk, ook al hebben ze geen digitale meter, men moet gewoon rekenen met de eindstand/beginstand

Mijn ouders hadden wel de bonus van de vorige leverancier gehad dus verder geen probleem geweest.
Bij ons startte het contract juist 1 dag later (2 Jan i.p.v. 1 Jan). De oude leverancier hanteerde nieuwe tarieven per 1 Jan, dus ik kreeg een aparte berekening voor 1 dag. Ik heb uiteindelijk opgezegd per 1 Jan het volgende jaar, dus het contract was (volgens de energieleverancier) 1 dag korter dan een jaar. Er was sowieso geen sprake van een bonus. En het contract dat ik beschikte in pdf was wel gewoon het afgesproken kalenderjaar. Mijn advies aan @Skyaero: lees het contract goed door, verzeker je ervan dat de €350 bonus erin staat en neem evt. telefoongesprekken op. Energieleveranciers willen wel eens handelen in strijd met je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:31
Goedemorgen allemaal,

Mijn contract voor gas GC loopt binnenkort af, alleen wie kan mij beetje de goede kant opwijzen
gasverbruik over heel 2024 is 307 m2. Dit mede doordat we met de airco verwarmen.

Elektra loopt nog tot 2027, is het nu verstandig om naar variable te gaan?, in de toekomst willen we de ketel een keer gaan vervangen voor een WPB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Ik zat te denken.

Is het niet mogelijk om een heel jaar P1 info van Homewizard te exporteren en dat aan de dynamische elektriciteitsprijzen van dat jaar te koppelen in een script of Excel oid.

Dan heb je precies antwoord op de vraag wat je kwijt was geweest met een dynamisch contract.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 06-04-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

k_ers schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:26:
Goedemorgen allemaal,

Mijn contract voor gas GC loopt binnenkort af, alleen wie kan mij beetje de goede kant opwijzen
gasverbruik over heel 2024 is 307 m2. Dit mede doordat we met de airco verwarmen.

Elektra loopt nog tot 2027, is het nu verstandig om naar variable te gaan?, in de toekomst willen we de ketel een keer gaan vervangen voor een WPB.
Dat weet je pas achteraf of dat verstandig zou zijn geweest.

Maar het is in ieder geval niet handig om nu weer gas 3 jaar vast te zetten, als je binnen 3 jaar van het gas af denkt te gaan. Behalve als je bij gc zit, dan kom je er gratis onderuit.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Atomius schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:47:
Ik zat te denken.

Is het niet mogelijk om een heel jaar P1 info van Homewizard te exporteren en dat aan de dynamische elektriciteitsprijzen van dat jaar te koppelen in een script of Excel oid.

Dan heb je precies antwoord op de vraag wat je kwijt was geweest met een dynamisch contract.
Dat heb ik voor 2023 en 2024 gedaan (zonder HW).
Martin7182 in "De zonnepanelen-boete"
Met een dynamisch contract betaal je wel iets opslag per kWh. Die verschilt per leverancier en heb ik erbuiten gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Martin7182 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:36:
[...]

Dat heb ik voor 2023 en 2024 gedaan (zonder HW).
Martin7182 in "De zonnepanelen-boete"
Met een dynamisch contract betaal je wel iets opslag per kWh. Die verschilt per leverancier en heb ik erbuiten gehouden.
En hoe was dynamisch in vergelijking met je vaste contract? Aangenomen dat je dat had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Atomius schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:36:
[...]

En hoe was dynamisch in vergelijking met je vaste contract? Aangenomen dat je dat had.
Ongeveer €150 duurder, los van vaste kosten en evt. opslag per kWh. Het jaar 2023 was ongeveer €75 duurder dan een vast contract. Maar voor de toekomst heb je hier niet zoveel aan; saldering gaat eraf, terugleververgoeding gaat omlaag en wat dynamische prijzen gaan doen is slecht te voorspellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 06-04-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Martin7182 schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:48:
[...]

Ongeveer €150 duurder, los van vaste kosten en evt. opslag per kWh. Het jaar 2023 was ongeveer €75 duurder dan een vast contract. Maar voor de toekomst heb je hier niet zoveel aan; saldering gaat eraf, terugleververgoeding gaat omlaag en wat dynamische prijzen gaan doen is slecht te voorspellen.
Interessant.

Maar misschien geeft het wel inzicht.

Als dynamisch hetzelfde blijft, red je het niet met 75-150 euro om met vast daaraan te tippen vanaf 2027. Het afschaffen van de saldering zal er flink inhakken en ook de TLV lijkt laag te gaan worden.

Bij dynamisch krijg je tenminste nog de marktwaarde voor je kWh's, dat is vaak flink veel meer dan wat Greenchoice nu heeft gezegd te vergoeden.

Dus al met al lijkt het toekomstperspectief voor dynamisch als je flink overschot hebt vooralsnog niet onaantrekkelijk per 2027.

[/speculeer]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Eens, maar met dynamisch kun je vanaf 2027 ook niet meer de energiebelasting en BTW salderen. Mogelijk worden thuisaccu's dan aantrekkelijk. En het verschuiven van verbruik naar de uren dat panelen stroom opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 21:52
"Elk nadeel heb z'n voordeel" - Johan Cruijf

Vanwege de stevige "rel" zijn ook de beursprijzen van bijv gas en olie onderuit gegaan. Ik was daarom even benieuwd of sommige van jullie al in een "buy the dip" houding zitten voor de nieuwe energiecontracten?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 16:28

Masuchievo

Cpt. Average

https://www.rtl.nl/nieuws...-energiebelasting-schrapt

Dit lijkt een beetje op preken voor eigen parochie. Iedereen wil minder betalen, maar wat is het alternatief?
Daarnaast willen ze ook de netbeheerkosten afschaffen, wat mij dan weer een bijzondere keus is. Algemene middelen, die dan de kosten moeten dekken, zegt mij niet erg veel.

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:21

silverball

De wagen voor moderne mensen

Masuchievo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:21:

Dit lijkt een beetje op preken voor eigen parochie. Iedereen wil minder betalen, maar wat is het alternatief?
Daarnaast willen ze ook de netbeheerkosten afschaffen, wat mij dan weer een bijzondere keus is. Algemene middelen, die dan de kosten moeten dekken, zegt mij niet erg veel.
Ja als we als PV eigenaren de energiebelasting willen salderen over het jaar staat men klaar met hooivorken en fakkels, met de energieboeren vooraan. Maar voor iedereen de energiebelasting schrappen is dan weer wel een goed idee.

Maar goed uiteraard zou ik graag kaal tarief voor stroom betalen, maar iets zegt mij dat als dit er in wat voor vorm doorkomt het vooral is toegespitst om de zielige 'gemiddelde Nederlander' met CV ketel te spekken.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Als je zuinig bent dan betaal je al geen energiebelasting, of je krijgt zelfs geld toe. De vermindering energiebelasting is dit jaar € 635,19 *O*

Ik snap het idee van Essent wel; hoe goedkoper, hoe meer marge ze er bovenop kunnen zetten. Het is en blijft een commerciële partij natuurlijk. Wat ze met salderen gelukt is, proberen ze nu met de energiebelasting: afpakken en zichzelf verrijken :)

[ Voor 47% gewijzigd door Martin7182 op 09-04-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:49

Het idee heeft natuurlijk wel wat. Geheel afschaffen hoeft ook niet. Verlagen zou heel goed zijn voor de energietransitie als je dat alleen met elektriciteit zou doen. Volgens mij is per 1 januari van dit jaar dat ook al iets omlaag gegaan. Het is ook een mooie besteding voor het geld wat vrijkomt met het afschaffen van de salderingsregeling.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:42
Gerardus1956 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:01:
[...]

Het idee heeft natuurlijk wel wat. Geheel afschaffen hoeft ook niet. Verlagen zou heel goed zijn voor de energietransitie als je dat alleen met elektriciteit zou doen. Volgens mij is per 1 januari van dit jaar dat ook al iets omlaag gegaan. Het is ook een mooie besteding voor het geld wat vrijkomt met het afschaffen van de salderingsregeling.
Mij lijkt het helemaal niet goed voor de energietransitie. We krijgen momenteel een zeer forse vermindering energiebelasting. Zelfs wanneer je 2500kWh afneemt, hou je nog over. Alleen mensen met een heel hoog verbruik/ hoge afname, betalen eigenlijk energiebelasting op elektriciteit. Daar zal de vermindering energiebelasting niet toereikend zijn.

Volgens mij betekent dat dat in de gevallen van afname onder de zeg, 3000kWh, je er bij afschaffing energiebelasting op achteruit zal gaan. Want niemand gelooft natuurlijk dat die vermindering in stand blijft bij het afschaffen.

Dus, mensen met een min of meer gematigde elektriciteits-afname gaan er op achteruit. De mensen met een hoge stroom-afname gaan er op vooruit. Niet goed voor de energietransitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:52
Martin7182 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:39:
Als je zuinig bent dan betaal je al geen energiebelasting, of je krijgt zelfs geld toe. De vermindering energiebelasting is dit jaar € 635,19 *O*

Ik snap het idee van Essent wel; hoe goedkoper, hoe meer marge ze er bovenop kunnen zetten. Het is en blijft een commerciële partij natuurlijk. Wat ze met salderen gelukt is, proberen ze nu met de energiebelasting: afpakken en zichzelf verrijken :)
Wij betalen hier al jaren geen energiebelasting. Opwek zonnepanelen is twee keer het verbruik en we hebben stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Sjamo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:11:
[...]

Mij lijkt het helemaal niet goed voor de energietransitie. We krijgen momenteel een zeer forse vermindering energiebelasting. Zelfs wanneer je 2500kWh afneemt, hou je nog over. Alleen mensen met een heel hoog verbruik/ hoge afname, betalen eigenlijk energiebelasting op elektriciteit. Daar zal de vermindering energiebelasting niet toereikend zijn.

Volgens mij betekent dat dat in de gevallen van afname onder de zeg, 3000kWh, je er bij afschaffing energiebelasting op achteruit zal gaan. Want niemand gelooft natuurlijk dat die vermindering in stand blijft bij het afschaffen.

Dus, mensen met een min of meer gematigde elektriciteits-afname gaan er op achteruit. De mensen met een hoge stroom-afname gaan er op vooruit. Niet goed voor de energietransitie.
Helemaal met je eens. Ik doelde meer op een verlaging van ongeveer 20%. Niet geheel afschaffen.Vooral voor de mensen met laag verbruik kunnen weinig lonende investeringen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Gerardus1956 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:51:
[...]

Helemaal met je eens. Ik doelde meer op een verlaging van ongeveer 20%. Niet geheel afschaffen.Vooral voor de mensen met laag verbruik kunnen weinig lonende investeringen doen.
Maar mensen met een laag verbruik betalen eigenlijk geen energiebelasting. Ook niet wanneer salderen stopt. Dat we graag willen klagen over de energiebelasting is wat anders. Maar de vermindering energiebelasting is zo hoog, dat je fors wat moet afnemen voor je daar overheen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:15
Martin7182 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:39:
. De vermindering energiebelasting is dit jaar € 635,19 *O*
Misschien kunnen de jongens & meiden van XR aangeven dat ze de vermindering in energiebelasting niet willen, dit is natuurlijk een vorm van een "fossiele" subsidie en dat willen ze natuurlijk niet.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Sjamo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:58:
[...]

Maar mensen met een laag verbruik betalen eigenlijk geen energiebelasting. Ook niet wanneer salderen stopt. Dat we graag willen klagen over de energiebelasting is wat anders. Maar de vermindering energiebelasting is zo hoog, dat je fors wat moet afnemen voor je daar overheen gaat.
Als ze wat meer elektrische energie kunnen krijgen, hebben ze wat meer ruimte om ook gasloos te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Bravertal schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:59:
[...]

Misschien kunnen de jongens & meiden van XR aangeven dat ze de vermindering in energiebelasting niet willen, dit is natuurlijk een vorm van een "fossiele" subsidie en dat willen ze natuurlijk niet.
Waarom zou dat een fossiele subsidie zijn? Ik bedoel, je bedoelt het vast grappig, maar is het niet prettig als er in ieder geval iets van realisme in zit?

Je krijgt vermindering energiebelasting voor een elektriciteitsaansluiting, voor energiebelasting op elektriciteit. Het staat helemaal los van gas oid.

En doordat het niet per kWh gaat beloont het straks na einde salderen juist een lagere afname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
@Gerardus1956

Hier gasloos met een afname vorig nota-jaar van ongeveer 1700kWh (0 betaald ivm salderen). Ruim onder de grens van de vermindering energiebelasting (in het geval salderen al gestopt was).
Dus nee, ik zie dat anders

[ Voor 59% gewijzigd door Sjamo op 09-04-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Gerardus1956 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:02:
[...]

Als ze wat meer elektrische energie kunnen krijgen, hebben ze wat meer ruimte om ook gasloos te worden.
Lijkt mij geen goed doel an sich, anders komen de IR en electrische vloerverwarming als hoofdverwarmingsridders weer om de hoek kijken en stoten we netto wellicht wel meer co2 uit als de ingangssituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:15
Sjamo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:04:
[...]

Waarom zou dat een fossiele subsidie zijn? Ik bedoel, je bedoelt het vast grappig, maar is het niet prettig als er in ieder geval iets van realisme in zit?

Je krijgt vermindering energiebelasting voor een elektriciteitsaansluiting, voor energiebelasting op elektriciteit. Het staat helemaal los van gas oid.

En doordat het niet per kWh gaat beloont het straks na einde salderen juist een lagere afname.
Je krijgt een korting op de belasting die je moet betalen, is natuurlijk gewoon een subsidie. Is natuurlijk op meerdere manieren uit te leggen maar laat de jongens & meiden van XR maar het goede voorbeeld te geven door dat bedrag terug te storten.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 03-05 14:34
Bravertal schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:25:
Je krijgt een korting op de belasting die je moet betalen, is natuurlijk gewoon een subsidie. Is natuurlijk op meerdere manieren uit te leggen maar laat de jongens & meiden van XR maar het goede voorbeeld te geven door dat bedrag terug te storten.
Nee, want de korting die je krijg is onafhankelijk van het gebruik. Als je een electriciteitsmeter hebt en je gebruikt helemaal niets, dan krijg je ook dat geld. Dat maakt het een rare contructie die beter door een progressief tarief vervangen kan worden.

Met de stijging van de netbeheertarieven, is de korting op de energiebelasting meer iets om de netbeheertarieven te compenseren. En dan betaal je altijd de volle mep voor ieder kWh die je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004

Destijds 1996 is het ingevoerd door de inkomstenbelasting te verlagen. Dus het kan wel maar dan gaat de inkomstenbelasting omhoog (want die miljarden moeten ergens vandaan komen) en dan schiet de belastingbetalende Nederlander er dus niets mee op, gemiddeld dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
GioStyle schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:31:
[...]

Wij betalen hier al jaren geen energiebelasting. Opwek zonnepanelen is twee keer het verbruik en we hebben stadsverwarming.
Dat maakt Essent niet uit, er zijn genoeg huishoudens die het wel betalen. Maar lees ook even de eerdere reactie van @Sjamo. Jij krijgt nu nog jaarlijks €635, net als iedereen. Maar dat vervalt natuurlijk zodra de energiebelasting verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:52
Martin7182 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:35:
[...]

Dat maakt Essent niet uit, er zijn genoeg huishoudens die het wel betalen. Maar lees ook even de eerdere reactie van @Sjamo. Jij krijgt nu nog jaarlijks €635, net als iedereen. Maar dat vervalt natuurlijk zodra de energiebelasting verdwijnt.
Dat maakt niets uit, want volgens Essent verdwijnen dan ook de netbeheerkosten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-05 13:51
Mis ik wat of wordt hier, op Tweakers niet gesproken over het meldpunt energiekosten van de consumentenbond?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:31:
[...]

Dat is één en jij krijgt dan ook nog eens 635 euro EB subsidie. Dit komt omdat de energiemaatschappijen er vanuit gaan dat jij wel eens ergens op een dag stroom afneemt en zo wordt dan jouw dagelijkse vrijstelling toegekend.

Zolang er een drempel in de EB zit hoeft die voor mij niet afgeschaft te worden. Het is weer typisch campagne tijd net als toen de buren tegen elkaar werden opgezet om de teruglever kosten te kunnen invoeren.

Kosten netwerk, overheden zijn de aandeelhouders van de netbeheerders, en om het nu via de belastingen te doen lijkt mij geen positief signaal naar de meterhouders.

Je kunt de kosten variabel maken en neem je veel af en/of lever jij veel terug dan draag je ook meer bij aan het beheer van het stroomnet.

Maakt de variable kosten progressief (eventueel nog tredes) voor zakelijk en niet zakelijk op verschillende hoogtes en dan benader je de huidige situatie het best.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
xzaz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:54:
Mis ik wat of wordt hier, op Tweakers niet gesproken over het meldpunt energiekosten van de consumentenbond?
Op de FP (Front Page) niet maar in het fora wel en zelf daarover een posting geschreven. En eronder staat een verwijzing naar een ander posting erover. Dat is wat ik zag maar er kunnen meer Tweakers er over geschreven hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
xzaz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:54:
esphome in "Het juridisch kader van de salderingsregeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:37
Ik liep één maand uit de pas, in november gebruikte ik 200 m3 gas, de ketel was te royaal afgesteld door de monteur. Sindsdien blijft Essent volhouden dat ik aan het einde van het contract op 27 juni ruim 850 euro moet bijbetalen, of nu nog 600 euro per maand gaan betalen.

Zij baseren dat op een toekomstig verbruik van 225 m3 per maand tot het einde van mijn contract. Dat het zomer wordt en ik al maanden 50 m3 gas verbruik, deert ze niet. Volgens Essent zal het snel overdag gaan vriezen, “dat komt door klimaatverandering, meneer.”

Er zijn meer mensen bij EnergieDirect en Essent die deze rare voorspelling hebben. In ieder geval weet ik zeker dat ik aan het einde van het contract bij Essent wegga.

Ik betaal nu 1,38 euro per m3 gas. PowerPeers doet 1,25 EUR per m3 gas. Vattenfall doet 1,24 EUR per m3 gas. Ik wacht nog even af totdat Trump de handelsoorlog (deels) stopt. Daarna sluit ik - op zo ongeveer het laagste punt - een nieuw contract af. Ik hoop ergens op 1,20 EUR per m3 gas uit te komen.

Qua elektriciteit verbruik ik niet veel. Zeker niet nu de zonnepanelen ongeveer evenveel opwekken als ik verbruik. Het is puur de gasrekening die mij op kosten jaagt. Dus als ik zo’n 15-18 cent per m3 gas kan besparen, graag.

En nee, ik stook niet enorm. Ik ben bijna nooit thuis en heb nu een slimme thermostaat die het huis naar 17.5 graden laat afkoelen, tot ik weer thuis ben. Dan gaat ‘ie naar maximaal 18.5 graden. Ik ga alleen niet met kleedjes en dikke truien lopen leuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dennisweb schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:13:
Ik liep één maand uit de pas, in november gebruikte ik 200 m3 gas, de ketel was te royaal afgesteld door de monteur. Sindsdien blijft Essent volhouden dat ik aan het einde van het contract op 27 juni ruim 850 euro moet bijbetalen, of nu nog 600 euro per maand gaan betalen.

Zij baseren dat op een toekomstig verbruik van 225 m3 per maand tot het einde van mijn contract. Dat het zomer wordt en ik al maanden 50 m3 gas verbruik, deert ze niet. Volgens Essent zal het snel overdag gaan vriezen, “dat komt door klimaatverandering, meneer.”

Er zijn meer mensen bij EnergieDirect en Essent die deze rare voorspelling hebben. In ieder geval weet ik zeker dat ik aan het einde van het contract bij Essent wegga.

Ik betaal nu 1,38 euro per m3 gas. PowerPeers doet 1,25 EUR per m3 gas. Vattenfall doet 1,24 EUR per m3 gas. Ik wacht nog even af totdat Trump de handelsoorlog (deels) stopt. Daarna sluit ik - op zo ongeveer het laagste punt - een nieuw contract af. Ik hoop ergens op 1,20 EUR per m3 gas uit te komen.

Qua elektriciteit verbruik ik niet veel. Zeker niet nu de zonnepanelen ongeveer evenveel opwekken als ik verbruik. Het is puur de gasrekening die mij op kosten jaagt. Dus als ik zo’n 15-18 cent per m3 gas kan besparen, graag.
toon volledige bericht
Vergeet de terugleverkosten niet he
En nee, ik stook niet enorm. Ik ben bijna nooit thuis en heb nu een slimme thermostaat die het huis naar 17.5 graden laat afkoelen, tot ik weer thuis ben. Dan gaat ‘ie naar maximaal 18.5 graden. Ik ga alleen niet met kleedjes en dikke truien lopen leuren.
Met één belletje is je voorschotprobleem opgelost.

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
EWK schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:29:
[...]

Vergeet de terugleverkosten niet he

[...]

Met één belletje is je voorschotprobleem opgelost.
De terugleverkosten liggen bij Essent op 40 cent per kWh. PowerPeers doet 18 cent per kWh. Dus het lijkt wel aantrekkelijk.

Ik heb Essent meerdere keren gebeld en iedere keer vertellen ze me dat kulverhaal over klimaatverandering. Heb het maar opgegeven. Ik ben benieuwd hoe de eindafrekening eruit ziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:13:

toon volledige bericht
Je kan gas en stroom ook apart doen. Ik weet niet of die er nog is maar Innova had gisteren via de eigen website een hoge korting op een gas contract, zie RedPixel in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" . Heb verder ook geen ervaringen met Innova dus weet niet of daar ook gedoe mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 24-04 16:01
Ik heb niet alles teruggelezen, is dit al voorbij gekomen? Zie artikels onder.

Wispelturigheid wanbeleid
Netwerkkosten
Energiebelasting
Hoge tarieven door energieleveranciers (modelcontract)

Ik zie hierbij o.a. ANWB maar ook Zonneplan en Tibber. Bij de laatste 2 misschien omdat ze geen variabele contracten willen maar die moeten aanbieden. Vattenfall, Essent, Eneco en GC wel allemaal OK?

Uit de Monitor Consumentenmarkt Energie van de ACM blijkt verder dat een aantal leveranciers beduidend hogere tarieven rekent voor hun modelcontract. Dit is het geval bij ANWB Energie, Energy Zero, HalloStroom, Zonneplan, Slim met Energie, EasyEnergy, OpenSource Energie, Tibber, Scholt Energy en Clean Energy. Een modelcontract is een standaardcontract met een variabele prijs dat op grond van de wet iedere energieleverancier verplicht aan moet bieden, ook leveranciers die uitsluitend dynamische contracten willen aanbieden.

Kan iemand dit uitleggen als particulieren niet meer bijleggen, wie doen dat dan? Investeerders met SDE++ risicovrij subsidie betaald door burgers? Hoe onrechtvaardig kan het zijn, of snap ik iets niet?
Op dit moment ligt er voor 25 gigawatt aan zonnepanelen, en dit aantal zal toenemen tot 100 gigawatt, stelde directeur Hans Peter Oskam van Netbeheer Nederland.

https://www.acm.nl/nl/pub...sparen-met-beter-contract

https://www.rtl.nl/nieuws...ming-elektriciteitsnetten

[ Voor 34% gewijzigd door Crapton op 10-04-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Crapton schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:52:
Kan iemand dit uitleggen als particulieren niet meer bijleggen, wie doen dat dan? Investeerders met SDE++ risicovrij subsidie betaald door burgers? Hoe onrechtvaardig kan het zijn, of snap ik iets niet?
Op dit moment ligt er voor 25 gigawatt aan zonnepanelen, en dit aantal zal toenemen tot 100 gigawatt, stelde directeur Hans Peter Oskam van Netbeheer Nederland.
Het is een politieke keuze dat het tarief voor netbeheer vrijwel onafhankelijk is van het gebruik. Het is ook een politieke keuze dat energiebelasting gebruikt wordt als algemene belasting. Verder zie ik weinig problemen.

We hebben een energietransitie en dat kost geld.

Er gaat niemand bij Tibber een modelcontract nemen. Dus of dat nu duur is of niet maakt weinig uit. Tot voor kort nam niemand een modelcontract. Die waren er alleen voor de ACM. Met de TLB was soms een modelcontract gunstig maar dat is wel over geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

phicoh schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:09:
[...]

Met de TLB was soms een modelcontract gunstig maar dat is wel over geloof ik.
Zie modelcontract topic. Er zijn nog 2 leveranciers interessant (Mega en Energiek), omdat die geen terugleverkosten hebben en hun modelcontract tarieven nog enigszins normaal zijn. Dus interessant als je op 10% +/- Nul op Meter na salderen hebt over een jaar (of voor een paar maanden, als je besluit daartussen te gaan switchen).

Belangrijk om te vermelden, deze modelcontracten zijn variabel en eerstvolgende moment van tariefwijziging is 1 juli. ACM was van plan om per 1 juli terugleverkosten in modelcontracten toe te voegen. Of dat door alle goedkeuringshoepels komt is nog afwachten, maar daarna zijn modelcontracten definitief ongunstig als die terugleverkosten ook in de modelcontracten door leveranciers gerekend wroden. .

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 10-04-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Crapton schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:52:

Er zijn hier mensen die er veel meer van weten dan ik, maar je hebt in een zonnepark een veel lagere investeringskosten per /Wp door schaalvoordeel, je kan de panelen veel vrijer plaatsen op elke windrichting.

Maar, inderdaad, een SDE++ park is, dankzij dat correctiebedrag in de subsidie, veel zekerder van zijn businesscase. Echter zijn die veel beheersbaarder door curtailment dan een gemiddelde wijk met veel PV die gewoon doorduwen om 12h met een negatieve prijs op de EPEX en onbalansmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 24-04 16:01
silverball schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:21:
[...]

Er zijn hier mensen die er veel meer van weten dan ik, maar je hebt in een zonnepark een veel lagere prijs /wp door schaalvoordeel, je kan de panelen veel vrijer plaatsen op elke windrichting.

Maar, inderdaad, een SDE++ park is, dankzij dat correctiebedrag in de subsidie, veel zekerder van zijn businesscase. Echter zijn die veel beheersbaarder door curtailment dan een gemiddelde wijk met veel PV die gewoon doorduwen om 12h met een negatieve prijs op de EPEX en onbalansmarkt.
Een zonnepark een lagere prijs /wp? Ze krijgen SDE++ subsidie om het verschil met de marktprijs te compenseren!

Particuliere zonnestroom is veel goedkoper, want geen SDE++ nodig. Particulieren dragen namelijk zelf het risico.

Waarom geen curtailment vergoeding of SDE++ voor particulieren? De stroom is 100% identiek aan zonneparkstroom. Bij moderne inverters niet moeilijk om terug te regelen op commando.

Ik kijk er veel kritischer naar, zowel het onterecht voortrekken van zonneparken dmv subsidies en curtailment vergoeding als die verstorende energie markt met merit order. Gelukkig komen er slimmere initiatieven ook naar burgers toe.

https://www.rtl.nl/nieuws...rmijden-dit-kan-miljarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Crapton schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:04:
[...]

Een zonnepark een lagere prijs /wp? Ze krijgen SDE++ subsidie om het verschil met de marktprijs te compenseren!

Particuliere zonnestroom is veel goedkoper, want geen SDE++ nodig. Particulieren dragen namelijk zelf het risico.

Waarom geen curtailment vergoeding of SDE++ voor particulieren? De stroom is 100% identiek aan zonneparkstroom. Bij moderne inverters niet moeilijk om terug te regelen op commando.

Ik kijk er veel kritischer naar, zowel het onterecht voortrekken van zonneparken dmv subsidies en curtailment vergoeding als die verstorende energie markt met merit order. Gelukkig komen er slimmere initiatieven ook naar burgers toe.

Ben benieuwd of de nieuwe energiewet mbv cooperaties en gezamenlijke handel hier nog verandering in gaat brengen. Zeker de lokale, die zonder winstoogmerk proberen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

[...]

Alsin aanleg, ik zal het even verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh

De overheid wil geen subsidie geven voor particuliere PV. Dat is simpel.

Curtailment is iets voor je energieleverancier. Als het mogelijk is om met thuisaccu's te handelen op de onbalansmarkt dan lijkt curtailment ook een optie. Maar dan moet je energieleverancier wel je omvormer gaan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:09
silverball schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:27:
[...]

Alsin aanleg, ik zal het even verduidelijken.
Leuk, maar als we er daarna miljarden in stoppen om de leverancier zekerheden te geven, is die particuliere PV vele malen goedkoper.
phicoh schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:29:
[...]

De overheid wil geen subsidie geven voor particuliere PV. Dat is simpel.

Curtailment is iets voor je energieleverancier. Als het mogelijk is om met thuisaccu's te handelen op de onbalansmarkt dan lijkt curtailment ook een optie. Maar dan moet je energieleverancier wel je omvormer gaan aansturen.
Dit had er ook al lang voor consumenten-PV moeten zijn. De meeste omvormers kunnen dit gewoon al en via een API is dat ook makkelijk op een veilige manier te doen. En met de prijzen/zekerheden die er met SDE++ zijn ingebakken heb je zo een grote groep die er aan mee doen. En voor degene die dat niet willen kun je dan werken met hoe de huidige contracten werken omdat terugleveren bij zonnig weer gewoon geld kost.

Maar zoals zo vaak heb je dan een beleidsplan nodig hiervoor, en had die er 5 jaar geleden al moeten zijn. Net als dat ze nu al lang een plan zouden moeten voor hoe er om gegaan moet worden met accu's. Want dat wordt het volgende probleem op het stroomnet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:59:
Dit had er ook al lang voor consumenten-PV moeten zijn. De meeste omvormers kunnen dit gewoon al en via een API is dat ook makkelijk op een veilige manier te doen. En met de prijzen/zekerheden die er met SDE++ zijn ingebakken heb je zo een grote groep die er aan mee doen. En voor degene die dat niet willen kun je dan werken met hoe de huidige contracten werken omdat terugleveren bij zonnig weer gewoon geld kost.

Maar zoals zo vaak heb je dan een beleidsplan nodig hiervoor, en had die er 5 jaar geleden al moeten zijn. Net als dat ze nu al lang een plan zouden moeten voor hoe er om gegaan moet worden met accu's. Want dat wordt het volgende probleem op het stroomnet.
De overheid gaat geen subsidie geven aan particulieren als dat concurreert met bedrijven. En als er wel subsidies gegeven worden, dan komt het voornamelijk ten goede aan bedrijven.

Ik denk dat het wel mee gaat vallen met accu's. Zonder salderen heeft het maar weinig zin om te handelen met accu's. Alleen mensen met een dynamisch contract gaan accu's laden vanaf het net of 's avonds opgeslagen PV terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
redwing schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:59:
[...]

Leuk, maar als we er daarna miljarden in stoppen om de leverancier zekerheden te geven, is die particuliere PV vele malen goedkoper.

[...]

SDE++ subsidie... leuk. Het is een investeringssubsidie dus niet voor bestaande systemen. Het bedrag dat beschikbaar is voor nieuwe systemen is gelimiteerd en kan ook 0 euro zijn (vooralsnog is dat zo voor 2026). Heb je niets aan als je al panelen hebt liggen.

In de uitvoering: de regeling vereist een brutoproductiemeter, gecertificeerd enzo. Want het gaat ook om opwek, niet alleen om teruglevering. Kost euro's per jaar, zo'n meter. De getallen die de omvormer geeft kloppen niet altijd met wat er daadwerkelijk in de meterkast gebeurt: omvormers hebben afwijkingen.

Verder: de aantallen. Zonneparken, zijn er niet zoveel van. Woningen wel. miljoenen. Nou vallen bestaande installaties sowieso buiten de boot dus dat scheelt weer, maar zelfs al moet je 2 miljoen aanvragen gaan verwerken, dan vereist dat wel weer een heel ambtenarenapparaat die alles gaat verwerken en eventueel ook controleren.

En dat allemaal om systeempjes die een paar honderd euro per jaar (mijn kWh'tjes kosten 6 ct per stuk) opleveren. Wat zal het gemiddelde daksysteem zijn, 4000 Wp ofzo?

Een directe subsidie van bv 5 ct per kWh teruglevering, met een maximaal van 1500 kWh is veel eenvoudiger in te voeren.

Desalniettemin hoef je van dit kabinet niets te verwachten op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Kalentum schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:41:
[...]
SDE++ subsidie... leuk. Het is een investeringssubsidie dus niet voor bestaande systemen. Het bedrag dat beschikbaar is voor nieuwe systemen is gelimiteerd en kan ook 0 euro zijn (vooralsnog is dat zo voor 2026). Heb je niets aan als je al panelen hebt liggen.
Maar voorlopig liggen er al heel veel parken die nog gebruik maken van een subsidie die vele malen meer kost dan wat salderen heeft gekost. En ook bij nieuwe parken worden er nog steeds afspraken gemaakt om het risico weg te halen.
In de uitvoering: de regeling vereist een brutoproductiemeter, gecertificeerd enzo. Want het gaat ook om opwek, niet alleen om teruglevering. Kost euro's per jaar, zo'n meter. De getallen die de omvormer geeft kloppen niet altijd met wat er daadwerkelijk in de meterkast gebeurt: omvormers hebben afwijkingen.

Verder: de aantallen. Zonneparken, zijn er niet zoveel van. Woningen wel. miljoenen. Nou vallen bestaande installaties sowieso buiten de boot dus dat scheelt weer, maar zelfs al moet je 2 miljoen aanvragen gaan verwerken, dan vereist dat wel weer een heel ambtenarenapparaat die alles gaat verwerken en eventueel ook controleren.

En dat allemaal om systeempjes die een paar honderd euro per jaar (mijn kWh'tjes kosten 6 ct per stuk) opleveren. Wat zal het gemiddelde daksysteem zijn, 4000 Wp ofzo?

Een directe subsidie van bv 5 ct per kWh teruglevering, met een maximaal van 1500 kWh is veel eenvoudiger in te voeren.

Desalniettemin hoef je van dit kabinet niets te verwachten op dit vlak.
Vandaar dat ik al zei dat ze dit vanaf het begin hadden moeten doen en nu ook al zouden moeten gaan verplichten bij accu's. Maar zoals je al zegt zal dat er echt niet komen en gaan we over een paar jaar eenzelfde discussie krijgen maar dan over accu's.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
phicoh schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:28:
[...]
De overheid gaat geen subsidie geven aan particulieren als dat concurreert met bedrijven. En als er wel subsidies gegeven worden, dan komt het voornamelijk ten goede aan bedrijven.
Dat is inderdaad wat er gebeurd. Het probleem hierbij is alleen dat het salderen heeft laten zien dat je voor veel minder geld veel meer zonnepanelen krijgt bij de particulieren. En voor de energietransitie zijn die ook nodig. Dat er daarmee iets verandert in het verdienmodel van de leveranciers klopt, maar dat ga je hoe dan ook krijgen met de energietransitie.
Ik denk dat het wel mee gaat vallen met accu's. Zonder salderen heeft het maar weinig zin om te handelen met accu's. Alleen mensen met een dynamisch contract gaan accu's laden vanaf het net of 's avonds opgeslagen PV terugleveren.
Zonder salderen worden accu's juist veel rendabeler. Met een 15kWh accu zullen heel veel huishoudens zo'n 8 maanden los van het net kunnen draaien. Door dat extra eigenverbruik zit je dan al snel aan een terugverdientijd van minder dan 10 jaar. En als je dan nog wat handelen meeneemt met dalende accu-prijzen is het zodra salderen verdwijnt al rendabel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-04 14:41
Goedemiddag!

Ik ben aan het rondkijken of ik dynamisch contract wil of een vast contract omdat mijn contract binnenkort verloopt.
Betaal nu bij mijn vast contract € 90,- in de maand zonder terugleverkosten.

Mijn verbruik:
Stroom: 2850 kwh
Gas: 750 m3

Teruggeleverde stroom (20 zonnepanelen heb ik):
4500 kwh

Er gaat echter wat veranderen gezien ik een hybride auto heb en deze naar verwachting 3x per week zal opladen tot 20KWh per keer. Dan zou ik 2880 kwh per jaar meer stroom opwekken.

Totaal dus:
stroom 5730
gas: 750

Als ik mijn bekende gegevens invul op Zonneplan dynamisch contract dan zou ik een maandbedrag van € 85,- uitkomen. Is dat realistisch?

ik heb al een laadpaal van zonneplan geinstalleerd, dus ben benieuwd of dat wat is in combinatie met dynamische prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-dLD6ZjHuJF1K6bi2ZjOQB0bcw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cr6qQInL4jSfVbL5OMciSEdT.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door timetje100 op 11-04-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
Via socialmedia kwam ik een bedrijf tegen dat kale energieprijzen zonder energiebelasting communiceert naar consumenten, zonder dit in de advertentie duidelijk te vermelden. Volgens ChatGPT moeten bedrijven altijd inclusief belastingen communiceren naar consumenten volgens 'transparantie- en consumentenbeschermingsregels.", maar geen idee welke regels dit zijn. Weet iemand of bedrijven verplicht inclusief belastingen moeten communiceren en zo ja, volgens welke wet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
Jimster schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:15:
Via socialmedia kwam ik een bedrijf tegen dat kale energieprijzen zonder energiebelasting communiceert naar consumenten, zonder dit in de advertentie duidelijk te vermelden. Volgens ChatGPT moeten bedrijven altijd inclusief belastingen communiceren naar consumenten volgens 'transparantie- en consumentenbeschermingsregels.", maar geen idee welke regels dit zijn. Weet iemand of bedrijven verplicht inclusief belastingen moeten communiceren en zo ja, volgens welke wet?
Ook dat zou je aan ChatGPT kunnen vragen natuurlijk, wel goed de bron controleren...

Algemene link over vermelden van prijzen:
https://www.acm.nl/nl/ver...ormeren/prijzen-vermelden
Zie bronnen voor de wet- en regelgeving.

ChatGPT verwijst ook naar onder andere de Wet oneerlijke handelspraktijken (Boek 6, BW – artikel 193e) en Prijsvermeldingbesluit (onderdeel van de Nederlandse Warenwet)

Je kunt het melden bij de ACM:
https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-04 14:38
Jimster schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:15:
Voor BTW heb ik het een keer uitgezocht maar ik weet het wetsartikel niet meer. Bedrijven zijn verplicht om aan consumenten prijzen inclusief BTW te noemen en het niet voldoen aan die regel is een economisch misdrijf.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 11:30

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Nou, mede op dit topic ook ander topic contact gezocht met Innova sec voor gaslevering. Maar ik ben net een kwartier klant en ik heb nu al administratieve heibel.

Waar ik gisteren op 1000 kuub voor een jaar nog 420 Euro korting kreeg was dat vandaag nog "maar" 380. Beetje zuur, maar ok. 138 Euro per maand voor aftrek van de korting welke eenmalig aan het einde van het jaar verrekend zou worden. Bij aanmelding krijg ik ineens een termijnbedrag van 198 Euro! Daar schrok ik van.

Ik heb gebeld maar mevrouw kon het niet aanpassen. In plaats daarvan heeft ze het contract geannuleerd een nieuwe opgesteld, maar ik zag nog net op tijd dat de contractkorting ineens nog maar 50 Euro was i.p.v. 380!

Vervolgens is het contract weer geannuleerd en heb ik ineens een termijnbedrag van 106 Euro ipv 138 maar wel weer de korting dus volgens mij middelt het allemaal wel weer uit...

[edit]
Ah! Zat in verkeerde energietopic, excuus!

[edit2]
Uur later nogmaals op de portal gekeken; nog steeds 198 Euro. Weer gebeld. Krijg een uitleg dat het termijnbedrag hard berekend wordt op het afgelopen jaarverbruik en dat aanpassen niet mogelijk is. Waarom ik gevraagd wordt mijn geschatte verbruik in te vullen bij het aangaan van het contract heeft de mevrouw geen antwoord op. Ook mijn mededeling dat ik afgelopen januari een warmtepomp geplaatst doet haar alleen zeggen mijn nieuwe jaarverbruik (waar die warmtepomp nauwelijk aan bijdraagt) zsm door te geven voor een herberekening. Dat ik ten slotte een getekend contract heb waar óók andere bedragen genoemd staan vindt mevrouw geen reden om mee te gaan in mijn relaas.

Ik ben net een uur klant. Moet ik nu al een klacht indienen bij ze?

[ Voor 32% gewijzigd door DUX op 16-04-2025 17:21 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
DUX schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:01:
Nou, mede op dit topic ook ander topic contact gezocht met Innova sec voor gaslevering. Maar ik ben net een kwartier klant en ik heb nu al administratieve heibel.

Waar ik gisteren op 1000 kuub voor een jaar nog 420 Euro korting kreeg was dat vandaag nog "maar" 380. Beetje zuur, maar ok. 138 Euro per maand voor aftrek van de korting welke eenmalig aan het einde van het jaar verrekend zou worden. Bij aanmelding krijg ik ineens een termijnbedrag van 198 Euro! Daar schrok ik van.

Ik heb gebeld maar mevrouw kon het niet aanpassen. In plaats daarvan heeft ze het contract geannuleerd een nieuwe opgesteld, maar ik zag nog net op tijd dat de contractkorting ineens nog maar 50 Euro was i.p.v. 380!

Vervolgens is het contract weer geannuleerd en heb ik ineens een termijnbedrag van 106 Euro ipv 138 maar wel weer de korting dus volgens mij middelt het allemaal wel weer uit...

[edit]
Ah! Zat in verkeerde energietopic, excuus!

[edit2]
Uur later nogmaals op de portal gekeken; nog steeds 198 Euro. Weer gebeld. Krijg een uitleg dat het termijnbedrag hard berekend wordt op het afgelopen jaarverbruik en dat aanpassen niet mogelijk is. Waarom ik gevraagd wordt mijn geschatte verbruik in te vullen bij het aangaan van het contract heeft de mevrouw geen antwoord op. Ook mijn mededeling dat ik afgelopen januari een warmtepomp geplaatst doet haar alleen zeggen mijn nieuwe jaarverbruik (waar die warmtepomp nauwelijk aan bijdraagt) zsm door te geven voor een herberekening. Dat ik ten slotte een getekend contract heb waar óók andere bedragen genoemd staan vindt mevrouw geen reden om mee te gaan in mijn relaas.

Ik ben net een uur klant. Moet ik nu al een klacht indienen bij ze?
toon volledige bericht
Bij het termijnbedrag zit de korting vaak niet in verwerkt, die korting(loyaliteitsbonus) krijg je pas aan het eind van het jaar (en kan afhankelijk van je leverancier ook nog wijzigen als je minder hebt gebruikt dan opgegeven)

Meestal kan je ook je termijnbedrag pas wijzigen nadat je contract is ingegaan (online https://www.innovaenergie...n-termijnbedrag-wijzigen/), maar dat zouden ze je aan de telefoon ook moeten vertellen (al kan dat afhangen van welke medewerker je aan de telefoon krijgt :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX

DUX

Novax schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:51:
[...]

Bij het termijnbedrag zit de korting vaak niet in verwerkt, die korting(loyaliteitsbonus) krijg je pas aan het eind van het jaar (en kan afhankelijk van je leverancier ook nog wijzigen als je minder hebt gebruikt dan opgegeven)

Meestal kan je ook je termijnbedrag pas wijzigen nadat je contract is ingegaan (online https://www.innovaenergie...n-termijnbedrag-wijzigen/), maar dat zouden ze je aan de telefoon ook moeten vertellen (al kan dat afhangen van welke medewerker je aan de telefoon krijgt :+ )
Ik snap dat je me wilt hebben maar ik denk dat ik het meer als rant wilde tikken.

Ze refereren inderdaad naar een FAQ maar de daar beschreven stappen zijn verouderd en niet te volgen. Er wordt verwezen naar menu's die niet (meer) bestaan. Telefonisch willen ze je wel bijstaan maar tot 15% aanpassing. Echter, zelfs dat kon niet op basis van dat zogenaamd eerdere jaarverbruik. Dat ze me een tussentijds voorstel gestuurd hadden waar de korting al in verwerkt was had van mij ook niet gehoeven maar prima. Dat het normaliter ook niet verwerkt wordt in het maandtarief is ook best, maar communiceer het dan ook niet als zodanig.

Weet je, ik vind het an sich niet erg dat het maandtarief hoog is. Wat ik wél een hele kwalijke zaak vind is dat ze adverteren met een bepaald bedrag, ik mede op basis daarvan een keuze maak tussen de aanbieders, en datzelfde bedrag benoemen ze ook nog eens op het contract. Ik teken dat specifieke contract, en vervolgens krijg ik een contract opgestuurd met mijn digitale handtekening terwijl ineens alle waarden aangepast zijn. Ik heb nu twee PDF's in mijn bezit waar mijn handtekening onder staat waar ik er werkelijk maar één van getekend heb, Dan kun je hoog en laag springen, maar dan ben je gewoon niet transparant bezig en zit je op randje misleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
DUX schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:46:
[...]

... Ik teken dat specifieke contract, en vervolgens krijg ik een contract opgestuurd met mijn digitale handtekening terwijl ineens alle waarden aangepast zijn. Ik heb nu twee PDF's in mijn bezit waar mijn handtekening onder staat waar ik er werkelijk maar één van getekend heb, Dan kun je hoog en laag springen, maar dan ben je gewoon niet transparant bezig en zit je op randje misleiding.
Volgens mij is dat strafbaar. Valsheid in geschrifte / vervalsen van handtekening. Deze club riskeert een hoge geldboete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Martin7182 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:39:
[...]

Volgens mij is dat strafbaar. Valsheid in geschrifte / vervalsen van handtekening. Deze club riskeert een hoge geldboete.
Ik ga een melding maken inderdaad maar het is discutabel. De gebruikstarieven zijn hetzelfde maar het maandvoorschotbedrag is anders. Bij een eindafrekening wordt dat natuurlijk vanzelf rechtgetrokken. Maar ik ben een principieel mens en vind dat we het zo gewoon niet afgesproken hadden, dat mijn handtekening onrechtmatig naar een ander document is verplaatst, en dan zie ik het minstens als misleiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Afsluiting van een periode die niet meer gaat komen. Deze maand de laatste jaarafrekening op een 5 jarig oud contract bij GC.

Laatste jaar was gasloos.

Afrekening was duidelijk: u ontvangt €1000. (Maandbedrag was €50).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Uiteindelijk bij EnergieDirect geannuleerd, een paar weken geleden. De gasprijs was in tussentijd gedaald. Voor mij is de gasprijs het belangrijkst, aangezien dat in de winter bij mij het meeste geld kost. Ik heb ook 8 zonnepanelen en daarvoor betaal ik 40 eurocent per teruggeleverd kilowattuur.

Heb een overstap naar Powerpeers gereed gemaakt.

Stroomtarief: 0,285 eurocent per kilowattuur
Gastarief: 1,252 euro per kubieke meter gas
Terugleverboete: 18 eurocent per kilowattuur
Teruglevergoeding: 15 eurocent per kilowattuur

Powerpeers zit nu alweer op 1,31 EUR per kubieke meter gas. Ik kom van een Essent-contract met 1,38 EUR per kubieke meter gas. Volgens mij al met al een mooie besparing. Een kleiner bedrijf lijkt me ook wel prettig, ze hebben goede recensies. En ja, ik weet dat het een dochtermaatschappij van Vattenfall is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Laatst online: 22:04
Dennisweb schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:14:
Uiteindelijk bij EnergieDirect geannuleerd, een paar weken geleden. De gasprijs was in tussentijd gedaald. Voor mij is de gasprijs het belangrijkst, aangezien dat in de winter bij mij het meeste geld kost. Ik heb ook 8 zonnepanelen en daarvoor betaal ik 40 eurocent per teruggeleverd kilowattuur.

Powerpeers zit nu alweer op 1,31 EUR per kubieke meter gas. Ik kom van een Essent-contract met 1,38 EUR per kubieke meter gas. Volgens mij al met al een mooie besparing. Een kleiner bedrijf lijkt me ook wel prettig, ze hebben goede recensies. En ja, ik weet dat het een dochtermaatschappij van Vattenfall is.
Wat houd je tegen om een dynamisch contract te nemen? De tarieven die jij nu krijgt zijn voor mij tenenkrommend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
DaanTriple7 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:20:
[...]

Wat houd je tegen om een dynamisch contract te nemen? De tarieven die jij nu krijgt zijn voor mij tenenkrommend.
Ik houd niet van onzekerheid en kan het me niet veroorloven om opeens een energierekening van 600 euro op te moeten hoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Laatst online: 22:04
Dennisweb schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:52:
[...]

Ik houd niet van onzekerheid en kan het me niet veroorloven om opeens een energierekening van 600 euro op te moeten hoesten.
Ah, balen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Maar zit daar ook een (loyaliteits)bonus bij? Exacte tarieven vergelijken heeft namelijk niet zoveel zin vanwege die bonussen. Zie ook de gas aanbieding van de Innova website RedPixel in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" voornamelijk interessant vanwege de bonus, niet zozeer het gas tarief zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:48
[...]

wat dacht je, leg je verbruik en kosten van bv 2024 die je nu betaald hebt gewoon eens naast de gegevens van een dynamisch tarief (bij jeroen.nl bv kun je ook de historische gegevens van bv 2024 gewoon krijgen).

gooi dat in een excel sheet, en dan weet je eigenlijk vanuit 2024 wat een dynamisch contract in jouw situatie doet.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
tijd voor een thuis-batterij denk ik dan maar.

en wat is je gasverbruik tijdens het stookseizoen ? waar moet je dan aan denken en wel eens gekeken of in dit geval (bij een hoog gasverbruik) de overstap naar een warmtepomp niet mogelijk zou kunnen zijn.
en vergeet niet hierbij mogelijke isolatiemogelijkheden, beide natuurlijk alleen interessant als je niet gehuurd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Novax schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:31:
[...]

Maar zit daar ook een (loyaliteits)bonus bij? Exacte tarieven vergelijken heeft namelijk niet zoveel zin vanwege die bonussen. Zie ook de gas aanbieding van de Innova website RedPixel in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" voornamelijk interessant vanwege de bonus, niet zozeer het gas tarief zelf.
Yep. Er zit een jaar cashback bonus op. Maar ik wissel sowieso ieder jaar. Dat is het meest gunstig. Innova heb ik maar niet gedaan, gezien de recensies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:10:
[...]

en wat is je gasverbruik tijdens het stookseizoen ? waar moet je dan aan denken en wel eens gekeken of in dit geval (bij een hoog gasverbruik) de overstap naar een warmtepomp niet mogelijk zou kunnen zijn.
en vergeet niet hierbij mogelijke isolatiemogelijkheden, beide natuurlijk alleen interessant als je niet gehuurd zit.

[...]
Ik zit in een sociale huurwoning.

November: 199 m3 (royaal afgestelde ketel en nog geen slimme thermostaat)
December: 142 m3
Januari: 164 m3
Februari: 141 m3
Maart: 52 m3
April (tot nu toe): 7,77 m3

Je ziet het: als het warmer wordt, verbruik ik amper gas. Mijn energiewoning wordt verhuurd als label A, daar heb ik ernstig mijn twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dennisweb schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:17:
[...]

Je ziet het: als het warmer wordt, verbruik ik amper gas. Mijn energiewoning wordt verhuurd als label A, daar heb ik ernstig mijn twijfels bij.
Jup, dan heb je inderdaad een stuk weiniger kansen om je gasrekening omlaag te krijgen en houd je eigenlijk slim inkopen nog over. d:)b
Wat je zou kunnen doen is kijken of je de CV-ketel bv naar 45/50 gr. kunt zetten, is voor radiatoren ook prima, die zou je evnetueel met radiator-ventilatoren kunnen ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dennisweb schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:17:
[...]

Ik denk dat je op dat laatste misschien nog wat te halen valt via huurcommissie of iets dergelijks. Huur aanpassing omdat label niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:16
Get!em schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:20:
[...]

Ik denk dat je op dat laatste misschien nog wat te halen valt via huurcommissie of iets dergelijks. Huur aanpassing omdat label niet klopt.
Dat zul je dan neem ik aan wel aan moeten kunnen tonen. Hoe maak je hard dat een bestaand label niet klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ASW1 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:29:
[...]

Dat zul je dan neem ik aan wel aan moeten kunnen tonen. Hoe maak je hard dat een bestaand label niet klopt?
In eerste instantie zal je inderdaad de energielabel moeten toetsen.
Als je energieverbruik van jou en veel buren structureel hoger liggen dan de te verwachten waarde obv energielabel (https://woninglabel.nl/la...rgielabels-a-tot-en-met-g) kun je met huurcommissie / juridisch loket bespreken wat de beste route is om dat aan te vechten. Bijv een second opinion energielabel aanvragen als eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:16
Get!em schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:34:
[...]

In eerste instantie zal je inderdaad de energielabel moeten toetsen.
Als je energieverbruik van jou en veel buren structureel hoger liggen dan de te verwachten waarde obv energielabel (https://woninglabel.nl/la...rgielabels-a-tot-en-met-g) kun je met huurcommissie / juridisch loket bespreken wat de beste route is om dat aan te vechten. Bijv een second opinion energielabel aanvragen als eerste stap.
Energieverbruik zegt niet zoveel over het label, aangezien gedrag een grote factor is is vergelijken heel moeilijk.

Ook is het mogelijk dat de eigenaar foto"s en facturen heeft van apparatuur en verbouwingen waarin bijvoorbeeld isolatieniveau is aan te tonen. Uit een labelcalculatie zonder die info komt dan een heel ander energielabel rollen. Misschien dat het wel mogelijk is het gedetailleerde rapport op te vragen en te zien of daar onjuistheden in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ASW1 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:15:
[...]

Energieverbruik zegt niet zoveel over het label, aangezien gedrag een grote factor is is vergelijken heel moeilijk.

Ook is het mogelijk dat de eigenaar foto"s en facturen heeft van apparatuur en verbouwingen waarin bijvoorbeeld isolatieniveau is aan te tonen. Uit een labelcalculatie zonder die info komt dan een heel ander energielabel rollen. Misschien dat het wel mogelijk is het gedetailleerde rapport op te vragen en te zien of daar onjuistheden in staan.
Mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 08:50
MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:06:
wat dacht je, leg je verbruik en kosten van bv 2024 die je nu betaald hebt gewoon eens naast de gegevens van een dynamisch tarief (bij jeroen.nl bv kun je ook de historische gegevens van bv 2024 gewoon krijgen).

gooi dat in een excel sheet, en dan weet je eigenlijk vanuit 2024 wat een dynamisch contract in jouw situatie doet.
MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:10:
Deze adviezen als reactie op
vind ik toch wel apart, haast misleidend.

Want 2024 zegt natuurlijk totaal niks over 2025 en toekomst. En je blijft zelfs als het dan hetzelfde zou zijn nog zitten met de onzekerheid en dat het maandbedrag niet gelijk is.

Ook het advies om aan een thuis-batterij te gaan, die zijn nog lang niet terug te verdienen, voor (zo goed als) niemand.

Zo zet je echt mensen op het verkeerde been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Truus01 schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:08:
[...]

[...]

Deze adviezen als reactie op

[...]

vind ik toch wel apart, haast misleidend.

Want 2024 zegt natuurlijk totaal niks over 2025 en toekomst. En je blijft zelfs als het dan hetzelfde zou zijn nog zitten met de onzekerheid en dat het maandbedrag niet gelijk is.
het is waar dat terugkijken geen 100% zekerheid bied mbt de ontwikkeling van de energiemarkt in het algemeen, dat heb je dus ook niet bij een variabel cq vast contract van maar 1 jaar. De heeft het verleden ook al laten zien.
Het risico van een dynamisch contract is wel aanwezig maar blijkt veelal onder de streep toch nog gunstiger te zijn dan een vast of variabel contract, zeker vanaf 2027 waarbij de saldering geen rol meer gaat spelen.

Een langdurig contract van bv 3 of 5 jaar (volgens mij word 5 jaar al niet meer aangeboden) zou dat verminderen, maar indien de prijs omlaag gaat ga je dus nog meerbetalen, mede omdat de langdurige contacten in doorsnee toch al iets duurder zijn.
zeker als je zonnepanelen hebt speelt hier ook nog de TLK/TLB een behoorlijke rol.
helaas hebben we alle geen glazen bol om met zekerheid de energiemarkt te kunnen voorspellen.

het voordeel van het terugkijken, want dan ben je wel objetief bezig, is dat het het verschil in jouw situatie kunt zien tussen een variabel, vast en dynamisch contact, of je uit een dynamisch contract dan el of juist geen voordeel kunt halen en hoe groot dat voor cq nadeel dan zou kunnen zijn kun je dan in iedergeval met zekerheid vaststellen. Terug kijken geeft je namelijk de enige zekerheid om iets objetief te kunnen beoordelen.
Dat kan namelijk wel het onderbuikgevoel wat ik hier proef (ik kan me vergissen) mogelijk ook beperken.

ik deel dus je visie dat dit misleiding zou zijn zeker niet.
Ook het advies om aan een thuis-batterij te gaan, die zijn nog lang niet terug te verdienen, voor (zo goed als) niemand.
Niet helemaal waar, mits je een juiste keuze maakt kun je met relatief kleine PiB op dit moment zeker je lopende kosten iets verlagen en je eigen zonnestroom meer zelf gebruiken, waarbij dit natuurlijk pas vanaf 2027 gaat spelen, iets wat je ook regelmatig in mijn post tegen ziet komen.
Waar ik je wel gelijk in geeft zijn mega investeringen van 10.000 euro en meer voor een thuis-batterij die mn op handel gericht zijn, die zullen het waarschijnlijk heel lastig gaan krijgen.

Een slimme inzet vanaf 2027, en voor mensen met een hoge TLK/TLB mogelijk zelfs iets eerder, van PIB gericht op zo veel mogelijke periodes op NOM, heeft zeker duidelijke voordelen waarbij je de investering ook prima binnen redelijke tijd kunt terug kunt verdienen, zeker binnen de verwachte levensduur van dezze systemen. Het zal zeker geen grote geldmachine worden, maar volgens mij is dat ook niet de bedoeling.
voorbeelden als bv Zendure of HW thuis-batterij zijn voorbeelden waarbij mits afgesteld op je eigen verbruik waar dat vanaf 2027 prima kan. :Y
Nu moet je dat meer zien als interesse en hobby, mede omdat we door de saldering tot 2027 nog steeds een mooie virtuele thuis-batterij hebben. :Y
Zo zet je echt mensen op het verkeerde been.
sorry, ik zie niet in waarom. :? :N

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 20-04-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot204
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:45
Beste Tweakers,

Vrijdag krijg ik de sleutels van mijn eerste huis. Een hoop regelwerk, en ben inmiddels aangekomen bij het punt dat ik een energiecontract (+ gas) moet afsluiten. Ik ben iemand die bij het doen van een aankoop of het afsluiten van een verzekering altijd uitgebreid vergelijkt om een zo goed mogelijke deal te krijgen, echter zie ik bij dit onderwerp door de bomen het bos niet meer (vast, variabel, dynamisch? Welke leverancier?).

De situatie is als volgt:
- Jaren '70 twee-onder-een-kapwoning
- Energielabel B
- 12 zonnepanelen op het zuidoosten, 3.780 Wp
- Opbrengst zonnepanelen 2024: Dal: 1.042 kWh; Normaal: 2.212 kWh; Totaal: 3.254 kWh opgewekt
- PHEV die ik dagelijks oplaadt (meestal aan begin vd avond), zo'n 5 kWh per keer
- 3 airco-units waarvan er waarschijnlijk bijna nooit meer dan één tegelijk aanstaat
- Remeha HR gaswandketel (2021) en een keukenboiler (2021), geen warmtepomp
- Geen vloerverwarming
- Ik ben alleenstaand zonder kinderen, ik verwacht geen heel hoog verbruik te hebben

Omdat dit mijn eerste huis is heb ik totaal geen idee wat mijn verbruik gaat zijn. Bij deze ter info het verbruik van de vorige bewoners (3 personen):
- Dal: 1.170 kWh; Normaal: 995 kWh; Totaal: 2.165 kWh (dus 1.089 kWh teruggeleverd)
- Gasverbruik: 857 m3

Ik zal voornamelijk in de avonduren thuis zijn. Ik wil uiteindelijk eea gaan automatiseren met Home Assistant, dus wellicht valt daar ook iets te programmeren dat de wasmachine en vaatwasser overdag draaien bij voldoende opbrengst van de panelen, bij stroomprijs ≤ X (moet ik mij nog in verdiepen). Ik wil in ieder geval niet 5x per dag mijn telefoon hoeven checken voor de stroomprijzen, en op basis daarvan een planning moeten maken voor het draaien van wasjes en dergelijke.

Zouden jullie mij kunnen adviseren wat in mijn geval handig is, of mij in de juiste richting kunnen wijzen? Of wellicht dat er iemand denkt "Ik zie het al, als ik jou was zou ik contractvorm X bij leverancier Y kiezen." Alle input is welkom. Hartelijk dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bigfoot204 schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:41:
Beste Tweakers,

Vrijdag krijg ik de sleutels van mijn eerste huis. Een hoop regelwerk, en ben inmiddels aangekomen bij het punt dat ik een energiecontract (+ gas) moet afsluiten. Ik ben iemand die bij het doen van een aankoop of het afsluiten van een verzekering altijd uitgebreid vergelijkt om een zo goed mogelijke deal te krijgen, echter zie ik bij dit onderwerp door de bomen het bos niet meer (vast, variabel, dynamisch? Welke leverancier?).

- Energielabel B
- Opbrengst zonnepanelen 2024: Dal: 1.042 kWh; Normaal: 2.212 kWh; Totaal: 3.254 kWh opgewekt
- PHEV die ik dagelijks oplaadt (meestal aan begin vd avond), zo'n 5 kWh per keer
- 3 airco-units waarvan er waarschijnlijk bijna nooit meer dan één tegelijk aanstaat
- Geen vloerverwarming
- Ik ben alleenstaand zonder kinderen, ik verwacht geen heel hoog verbruik te hebben

Omdat dit mijn eerste huis is heb ik totaal geen idee wat mijn verbruik gaat zijn. Bij deze ter info het verbruik van de vorige bewoners (3 personen):
- Dal: 1.170 kWh; Normaal: 995 kWh; Totaal: 2.165 kWh (dus 1.089 kWh teruggeleverd)

Ik zal voornamelijk in de avonduren thuis zijn. Ik wil uiteindelijk eea gaan automatiseren met Home Assistant, dus wellicht valt daar ook iets te programmeren dat de wasmachine en vaatwasser overdag draaien bij voldoende opbrengst van de panelen, bij stroomprijs ≤ X (moet ik mij nog in verdiepen). Ik wil in ieder geval niet 5x per dag mijn telefoon hoeven checken voor de stroomprijzen, en op basis daarvan een planning moeten maken voor het draaien van wasjes en dergelijke.

Zouden jullie mij kunnen adviseren wat in mijn geval handig is, of mij in de juiste richting kunnen wijzen? Of wellicht dat er iemand denkt "Ik zie het al, als ik jou was zou ik contractvorm X bij leverancier Y kiezen." Alle input is welkom. Hartelijk dank alvast!
toon volledige bericht
12 zonnepanelen en 1 persoonshuishouden, is netto terugleveren na salderen vermoed ik.

Je zou nog even kunnen kijken of je tot 1 juli bij een modelcontract kan hangen om je daadwerkelijke verbruik in je nieuwe huis te leren. Zie modelcontract topic. Na 1 juli volgt mogelijk ook daar terugleverkosten, maar dan kun je in iedergeval beslissen over te stappen van een maand contract .

Koop gelijk even een Homewizard p1 meter van €25, en koppel die met je wifi. Dan heb je alvast inzicht statistieken voordat je Home assistant aan hebt staan. (Let op, importeren van die statistieken later in home assistant is wat lastiger en kost je een HW abonnement). Die p1 meter is straks gemakkelijk te gebruiken icm home assistant en diverse laadpalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 20-04-2025 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigfoot204
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:45
Get!em schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:01:
[...]

12 zonnepanelen en 1 persoonshuishouden, is netto terugleveren na salderen vermoed ik.

Je zou nog even kunnen kijken of je tot 1 juli bij een modelcontract kan hangen om je daadwerkelijke verbruik in je nieuwe huis te leren. Zie modelcontract topic. Na 1 juli volgt mogelijk ook daar terugleverkosten, maar dan kun je in iedergeval beslissen over te stappen van een maand contract .

Koop gelijk even een Homewizard p1 meter van €25, en koppel die met je wifi. Dan heb je alvast inzicht statistieken voordat je Home assistant aan hebt staan. (Let op, importeren van die statistieken later in home assistant is wat lastiger en kost je een HW abonnement). Die p1 meter is straks gemakkelijk te gebruiken icm home assistant en diverse laadpalen.
Goeie tip, dankjewel! Daar kan ik wat mee, ga me daar eens in verdiepen. Zo'n p1 meter zal ik me inderdaad aanschaffen, erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Get!em schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:01:
[...]
Je zou nog even kunnen kijken of je tot 1 juli bij een modelcontract kan hangen om je daadwerkelijke verbruik in je nieuwe huis te leren.
Hoe ga je dat leren dan? Elke maand is toch anders met buiten temperatuur, zonnekracht en dan gaat hij/ zij misschien ook eerst klussen de eerste maand.

Mijn verbruik bijvoorbeeld in januari is echt totaal anders dan juli. Kon ik maar 6 keer het verbruik van mei en juni betalen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jongetje schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:24:
[...]

Hoe ga je dat leren dan? Elke maand is toch anders met buiten temperatuur, zonnekracht en dan gaat hij/ zij misschien ook eerst klussen de eerste maand.

Mijn verbruik bijvoorbeeld in januari is echt totaal anders dan juli. Kon ik maar 6 keer het verbruik van mei en juni betalen per jaar.
Je basis verbruik is prima te leren. Idd zullen er met klussen wat bijzondere dagen tussen zitten als je zware apparatuur gebruikt. Maar dat is ook niet enorm veel.
Uiteraard moet je onderscheid maken tussen seizoenen, en PV productie moet je idd apart bijhouden, want anders heb je door direct verbruik van PV energie een verkeerd beeld als je alleen naar import kijkt op de P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:13
De meeste huizen hebben een vergelijkbare verdeling over de maanden. Deze is voor een tussenwoning met gas en stroom. Geen EV en geen warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEamSnd4nuOMNmS6gt2UwpKk0Do=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eWisVgolCMXDoXb1QZjVhCTB.jpg?f=user_large

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 08:50
MacD007 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:24:
Het risico van een dynamisch contract is wel aanwezig maar blijkt veelal onder de streep toch nog gunstiger te zijn dan een vast of variabel contract, zeker vanaf 2027 waarbij de saldering geen rol meer gaat spelen.
Ja, vanaf 2027 wordt eea anders. Maar wat je zegt dat het onder de streep toch nog gunstiger is, nu al, is helemaal niet waar. Vaak juist niet, met zonnepanelen en geen mogelijkheid om je verbruik te sturen.
het voordeel van het terugkijken, want dan ben je wel objetief bezig, is dat het het verschil in jouw situatie kunt zien tussen een variabel, vast en dynamisch contact, of je uit een dynamisch contract dan el of juist geen voordeel kunt halen en hoe groot dat voor cq nadeel dan zou kunnen zijn kun je dan in iedergeval met zekerheid vaststellen. Terug kijken geeft je namelijk de enige zekerheid om iets objetief te kunnen beoordelen.
Ook dat is waar. Maar alleen terugkijkend, nog altijd niet voorspellend.
Niet helemaal waar, mits je een juiste keuze maakt kun je met relatief kleine PiB op dit moment zeker je lopende kosten iets verlagen en je eigen zonnestroom meer zelf gebruiken, waarbij dit natuurlijk pas vanaf 2027 gaat spelen, iets wat je ook regelmatig in mijn post tegen ziet komen.
En dit is waar, maar dit is niet wat jij zei of ik zeg. Jij gaf juist in die post niet aan dat dat vanaf 2027 zo is.
En ja, het is kostenverlagend, maar niet genoeg om met die verlaging de PiB terug te verdienen (nu al).

Dus ja, het klopt wat je nu zegt, maar dat zei je niet. En door het anders te zeggen en dingen als 'zonder salderen vanaf 2027' weg te laten, komt het echt misleidend over. Mensen die namelijk verder niet op de hoogte zijn en alleen jouw reactie lezen, kunnen dan juist denken dat het nu al allemaal zo gunstig is dynamisch gaan en een accu kopen, merken dat ze die niet terugverdienen en zich misleid voelen.
Een slimme inzet vanaf 2027, en voor mensen met een hoge TLK/TLB mogelijk zelfs iets eerder, van PIB gericht op zo veel mogelijke periodes op NOM, heeft zeker duidelijke voordelen waarbij je de investering ook prima binnen redelijke tijd kunt terug kunt verdienen, zeker binnen de verwachte levensduur van dezze systemen. Het zal zeker geen grote geldmachine worden, maar volgens mij is dat ook niet de bedoeling.
voorbeelden als bv Zendure of HW thuis-batterij zijn voorbeelden waarbij mits afgesteld op je eigen verbruik waar dat vanaf 2027 prima kan. :Y
Nu moet je dat meer zien als interesse en hobby, mede omdat we door de saldering tot 2027 nog steeds een mooie virtuele thuis-batterij hebben. :Y
En als je dus inderdaad dit gezegd had in die specifieke reactie, zou je ook niemand op een verkeerd been kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Truus01 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:06:
[...]

Ja, vanaf 2027 wordt eea anders. Maar wat je zegt dat het onder de streep toch nog gunstiger is, nu al, is helemaal niet waar. Vaak juist niet, met zonnepanelen en geen mogelijkheid om je verbruik te sturen.

[...]

Ook dat is waar. Maar alleen terugkijkend, nog altijd niet voorspellend.
sorry, vooruit kijken is in deze wereld die daar gewoon veel te wispeltuurig is en met een in Nederland, maar je ziet dat ook in andere landen, kijk maar naar de US, waar regeringen zo maar 180 gr gaan draaien, gewoon onmogelijk.
wat denk je wat met de energiemarkt gebeurt als rusland denkt dat hij Europa kan aanvallen ?
grote kans dat er dan zelfs geen stroom en gas meer door de kabels en leidingen komt.
en aan de andere kant er komt een machtswissel daar en ze worden poeslief en verkopen hun gas bijna voor niets aan hun en geven Oekraïne al hun eigen land incl de Krim weer aan hun terug ? wiezal het zeggen ?
beide zijn mogelijk en alles wat daartussen zit, maar ik zou daar dus geen geld op durven te zetten.

het grote voordeel is dat je bij een dynamisch tarief ook niet vast zit aan hun, je kunt in feite elke maand gewoon een andere aanbieder en soort contract afsluiten.
[...]

En dit is waar, maar dit is niet wat jij zei of ik zeg. Jij gaf juist in die post niet aan dat dat vanaf 2027 zo is.
En ja, het is kostenverlagend, maar niet genoeg om met die verlaging de PiB terug te verdienen (nu al).
sorry, ik volg je hier niet helemaal meer? :?

maar wat ik probeerde duidelijk te maken dat een slime inzet (even los van eventuele TLK) een thuis-batterij cq PIB pas vanaf 2027 zinvol is juist omdat je nu nog tot 2027 al over een soort virtuele thuis-batterij beschikt, mits jezonnepanelen hebt, dat is namelijk de saldering. Deze werkt namelijk tot de hoevelheid van je eigen gebruik als een virtuele batterij (financieel gezien dan, want je mag je teruggeleverde stroom (van de zomer) weg strepen tegen de verbruikte stroom in de winter. Dat is iets wat je zelfs met een zeer grote thuis-batterij niet gaat lukken (zowel qua capaciteit ( ik bv heb circa 2.000 kWh aan stroom nodig , alleen al voor de verwarming, die kun jedusnit in een batterij stoppen (in de zomer).
Dus ja, het klopt wat je nu zegt, maar dat zei je niet. En door het anders te zeggen en dingen als 'zonder salderen vanaf 2027' weg te laten, komt het echt misleidend over. Mensen die namelijk verder niet op de hoogte zijn en alleen jouw reactie lezen, kunnen dan juist denken dat het nu al allemaal zo gunstig is dynamisch gaan en een accu kopen, merken dat ze die niet terugverdienen en zich misleid voelen.
het lijkt me slim om niet alleen maar op één post iets te gaan beslissen, er is meer dan voldoende informatie beschikbaar, waar je ook verschillende bronnen moet raadplegen van ook mn vertrouwelijke informatiebronnen zoals milieucentraal, de consumentenbond, VEH, in combinatie met oa tweakers om van daaruit een afgewogen beslissing te kunnen nemen.
[...]

En als je dus inderdaad dit gezegd had in die specifieke reactie, zou je ook niemand op een verkeerd been kunnen zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 21-04-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Bigfoot204 schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:41:
Beste Tweakers,

- Energielabel B
- Geen vloerverwarming

toon volledige bericht
Bright heeft een nieuwe video geplaatst die juist gaat over de zin en onzin van zonnepanelen op je dak in deze tijd.
kijk maar naar deze video (youtube link), zul je merken dat mits je met bepaalde zaken rekening houd het toch nog interessant kan zijn. mogelijk ook al heb je ze al, toch ineressant, want daar komen namelijk wel wat zaken voorbij.

als ik dat zou zien, zou ik nu voor een dynamisch contact kiezen, je komt nu toch in de goedkope periode terecht, dus je kunt je eigenlijk juist bij een dynamisch contact nu niet miskopen.
de komende tijd zul je dus zeker in combinatie met een EV waar je juist met een dynamisch tarief je voordeel er uit kunt halen door juist door de slimme keuzes te maken waneer je deze gaat laden. (je krijgt de vorige dag namelijk al te zien welke uren de volgende dag goedkoop gaan worden, dus primate plannen)

Het gasverbruik is hoewel niet zeer hoog wel een mogelijkheid om ook naar een warmtepomp te gaan kijken. Want vergeet niet gas zal steeds duurder worden, bv een hybride is een goed alternatief mede omdat de kosten dan ook nog redelijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@MacD007 'Met slimme keuzes, een beetje planning en een portie nerd power kun je je investering nog steeds prima terugverdienen. Denk aan minder panelen leggen, je stroom slim zelf gebruiken, werken met een dynamisch energiecontract of zelfs een thuisbatterij inzetten.'

Ik zie in de tekst geen curtailment, of-te-wel "het nieuwe nul op de meter". Als je ondanks dat je het aantal zonnepanelen al hebt beperkt, kan het zijn dat je toch nog de zonnepanelen boete krijgt opgelegd.

Het dan vernietigen/doordraaien van de overproductie aan stroom die op dat moment ontstaat. Dit voorkomt dan dat je een boete krijgt voor de behaalde overproductie van jouw eigen energieleverancier. Over elke geregistreerde teruggeleverde kWh krijg je die boete.

Ik begrijp dat dit niet populair is van uit de energieleveranciers en hun influencers, maar de netbeheerders zijn jou er dankbaar voor als je niet jouw overproductie in het net propt. Ook niet vanuit thuisaccu's bij een dynamisch contract want het kan gebeuren op de verkeerde locatie of minder waarschijnlijk op het verkeerde moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
esphome schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:30:
@MacD007 'Met slimme keuzes, een beetje planning en een portie nerd power kun je je investering nog steeds prima terugverdienen. Denk aan minder panelen leggen, je stroom slim zelf gebruiken, werken met een dynamisch energiecontract of zelfs een thuisbatterij inzetten.'

Ik zie in de tekst geen curtailment, of-te-wel "het nieuwe nul op de meter". Als je ondanks dat je het aantal zonnepanelen al hebt beperkt, kan het zijn dat je toch nog de zonnepanelen boete krijgt opgelegd.

Het dan vernietigen/doordraaien van de overproductie aan stroom die op dat moment ontstaat. Dit voorkomt dan dat je een boete krijgt voor de behaalde overproductie van jouw eigen energieleverancier. Over elke geregistreerde teruggeleverde kWh krijg je die boete.
duidelijk, echter dit is natuurlijk alleen van toepassing indien je nu al een terugleverboete cq kosten zou hebben, in mijn eigen situatie is dat voorloptig nog helemaal niet aan de orde.
zeker in 2027 en verder kan dit natuurlijk door wegval van de saldering wel het geval zijn, dus ja, je hebt hier helemaal gelijk dat je dan een teruglevering van elke kWh zou kunnen voorkomen, deels door a) voldoende batterij capaciteit tot je beschikking hebben en een slimme batterij waardoor je de tijd waar je mn gaat laden (bij een dynmaisch contract) zodanig bepaald dat je geen negatieve teruglading gaat krijgen, dus zou moete nbetalen voor het terugleveren.
en b) zo nodig ook je opwek beperkt door simpelweg de omvormer op die momenten uit te zetten, nadat je batterij al vol zijn. In mijn eigen situatie is dat gewoon mogelijk met de instellingen van mijn omvormer.
Ik begrijp dat dit niet populair is van uit de energieleveranciers en hun influencers, maar de netbeheerders zijn jou er dankbaar voor als je niet jouw overproductie in het net propt. Ook niet vanuit thuisaccu's bij een dynamisch contract want het kan gebeuren op de verkeerde locatie of minder waarschijnlijk op het verkeerde moment.
dus ja, je moet wel wat meer moeite doen om het de goede kant op te laten vallen, maar het is dus wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Uitzetten is dom, zelf Sophietje is het daar over met mij eens.

Maak de omvormer slim en zorg er voor dat de zonnepanelen alleen in jouw eigen verbruik voorziet. Het mes snijdt dan aan twee kanten. Je bouwt zo geen boete op en ten tweede de energieleveranciers kunnen de bijna gratis stroom die zij ontvangen niet verkopen maar dan tegen het volle pond.

Nu moeten wij thuisbatterijen gaan installeren en je bent dan een dief van jouw eigen portemonnee als je daar niet mee gaat speculeren, laden als de prijs laag is en ontladen in het stroomnet of bij een andere aanbieder als daar de prijs hoog is. Stroom vanuit de zonnepanelen is dan graag meegenomen want die bijna gratis en hoeft niet vernietigd te worden.

Nu is het vernietigen van stroom nog met alle omvormers mogelijk en voor die omvormers zal er zeker tegen 2027 een module in de handel zijn, die in de meterkast de overproductie naar een vernietiger sturen of een alternatieve methode van opslaan van energie. Bijvoorbeeld in warmte in een warmtevat of boiler (COP1).

De energieleveranciers gaan duidelijk voor de korte termijn en hebben zo mooie resultaten maar de klanten zullen dit niet vergeten en zelden vergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Nou, mijn contract loopt ook af, en het lastige is, ik ben verhuisd van een klein huurappartementje met een slimme meter naar een grotere koopwoning met panelen en een analoge terugdraai meter.

Dynamische contracten zitten er niet zonder slimmer meter. En wat mijn gebruik gaat zijn is ook koffiedik kijken omdat ik bezig ben met verbouwen en isoleren.

Dus als iemand tips heeft wat voor aanbieder ik kan nemen of waar ik rekening mee kan houden? Ik houd me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Schway schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:05:
Nou, mijn contract loopt ook af, en het lastige is, ik ben verhuisd van een klein huurappartementje met een slimme meter naar een grotere koopwoning met panelen en een analoge terugdraai meter.

Dynamische contracten zitten er niet zonder slimmer meter. En wat mijn gebruik gaat zijn is ook koffiedik kijken omdat ik bezig ben met verbouwen en isoleren.

Dus als iemand tips heeft wat voor aanbieder ik kan nemen of waar ik rekening mee kan houden? Ik houd me aanbevolen :)
Heb je ook nog gas? En denk je bij stroom meer terug te leveren dan te verbruiken?

Wat betreft een stroomcontract moet je opletten of er niets in de voorwaarden staat over het schatten van terugleverkosten bij een analoge meter.

En geen meerjarig contract afsluiten. Vanaf 2026 is een digitale meter verplicht maar de daadwerkelijke vervanging zou je wellicht nog kunnen rekken tot je nieuwe contract is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:18:
[...]

Heb je ook nog gas? En denk je bij stroom meer terug te leveren dan te verbruiken?

Wat betreft een stroomcontract moet je opletten of er niets in de voorwaarden staat over het schatten van terugleverkosten bij een analoge meter.

En geen meerjarig contract afsluiten. Vanaf 2026 is een digitale meter verplicht maar de daadwerkelijke vervanging zou je wellicht nog kunnen rekken tot je nieuwe contract is afgelopen.
Ook nog gas ja, gaat op termijn er waarschijnlijk wel uit.
Die terugleverkosten is lastig omdat ik eigenlijk alleen een netto meterstand heb. In mijn huurhuisje was het ong 1900kwh. met amper gas omdat huisje snel warm was. Nu is de woning 3x zo groot en weet ik niet of de panelen het bijhouden. Voor het zelfde zit ik straks op een tiental kwh.

De contracten ga ik na lezen bij de aanbieders.

[ Voor 3% gewijzigd door Schway op 23-04-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Heeft iemand hier ervaring met energiebesting.nl (evt .com)?
"de vaste energiepartner van senioren organisaties als KBO, PCOB en ANBO".
Ook in de bekende vergelijkers is deze nooit terug te vinden.
Een no-nonsense club met een telefoonnummer voor klanten.
De gasprijs van 1,24 voor 3 jaar vast spreekt me wel aan. Stroom ligt iets hoger maar dat komt bij ons redelijk rond de nul euro uit. De terugleverboete ligt wat hoger dan bij anderen maar dat gaan we nog drukken met een thuisaccu.
Niet de club voor mensen die jaarlijks op een bonus jagen want daar doen ze niet aan.
Dit is geen reclame maar een zoektocht (van een senior) die na 38 jaar Essent wel klaar is met hun prijzen voor blijvers. En ook klaar met de zoveelste trouwe klanten korting voor een dagje Efteling.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:41

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

@henkzelf
Heb je aan de veelgebruikte mogelijkheid gedacht om gas en elektriciteit bij 2 verschillende providers af te sluiten ?
De best passende aanbiedingen gewoon apart afsluiten, bv gas bij de door jou genoemde partij en elektriciteit bij een andere partij met betere voorwaarden/prijzen

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
henkzelf schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:15:
De gasprijs van 1,24 voor 3 jaar vast spreekt me wel aan. Stroom ligt iets hoger maar dat komt bij ons redelijk rond de nul euro uit. De terugleverboete ligt wat hoger dan bij anderen maar dat gaan we nog drukken met een thuisaccu.
Niet de club voor mensen die jaarlijks op een bonus jagen want daar doen ze niet aan.
Dit is geen reclame maar een zoektocht (van een senior) die na 38 jaar Essent wel klaar is met hun prijzen voor blijvers. En ook klaar met de zoveelste trouwe klanten korting voor een dagje Efteling.
Ik weet niet hoe hoog die terugleverboete is, maar doorgaans verdien je een thuisaccu niet terug zolang de saldering nog bestaat. Houd er ook rekening mee dat salderen over ruim anderhalf jaar afgelopen is, en je nog een kleine anderhalf jaar met iets hogere stroomprijzen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
@964C2 Jazeker maar dan ben ik er nog drukker mee na een jaar en zoals gezegd, stroom in euro's komt aardig rond de nul uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Martin7182 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:01:
[...]

Ik weet niet hoe hoog die terugleverboete is, maar doorgaans verdien je een thuisaccu niet terug zolang de saldering nog bestaat. Houd er ook rekening mee dat salderen over ruim anderhalf jaar afgelopen is, en je nog een kleine anderhalf jaar met iets hogere stroomprijzen zit.
Klopt maar prijzen staan vast behoudens wetswijzigingen die op nu nog onbekende manier de kosten per terug geleverde kWh gaan beïnvloeden (volgens telefoongesprek). Misschien eerst maar voor één jaar dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
henkzelf schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:15:
Volgens de website is die €1,24 gas voor 1 jaar, voor 3 jaar is het €1,35. Dan zijn de tarieven bij anderen via de vergelijkers beter (plus nog een korting)

En stroom zou ik nu niet voor 3 jaar afsluiten tenzij je zeker weet dat je per 2027 kosteloos kunt opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Novax schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:34:
[...]

Volgens de website is die €1,24 gas voor 1 jaar, voor 3 jaar is het €1,35. Dan zijn de tarieven bij anderen via de vergelijkers beter (plus nog een korting)

En stroom zou ik nu niet voor 3 jaar afsluiten tenzij je zeker weet dat je per 2027 kosteloos kunt opzeggen.
Ik zie toch echt dit bij 3 jaar:
Tarief
€ 0,54710
Verbruik x tarief
660 x € 0,54710
€ 361,09
Totaal per maand
€ 30,09
Overheidsheffingen (0 - 1000 m3)
Energiebelasting
€ 0,69957

Zit inderdaad onder de 1000 m3 maar daarboven kreeg ik hetzelfde tarief. Weet niet waarom dat er bij staat, kan ook niet vinden dat er tot xxx zeg een veel hoger dan consumentenverbruik een verschil in zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
henkzelf schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:53:
[...]

Ik zie toch echt dit bij 3 jaar:
Tarief
€ 0,54710
Verbruik x tarief
660 x € 0,54710
€ 361,09
Totaal per maand
€ 30,09
Overheidsheffingen (0 - 1000 m3)
Energiebelasting
€ 0,69957

Zit inderdaad onder de 1000 m3 maar daarboven kreeg ik hetzelfde tarief. Weet niet waarom dat er bij staat, kan ook niet vinden dat er tot xxx zeg een veel hoger dan consumentenverbruik een verschil in zou zitten.
toon volledige bericht
Je hebt gelijk, je kan voor stroom en gas een andere looptijd kiezen, stroom stond op 3 jaar vast maar gas stond nog op flexibel waar het tarief €1.35 is. €1.24 is voor nu dan een prima tarief voor 3 jaar. Of Energiebesteding een goede leverancier is geen idee, vind het wel raar dat de voorwaarden nergens duidelijk op de site staan.

Die 0 - 1000 m3 is de schaal van energiebelasting waarin je met je verbruik valt, de volgende schaal is 1001-170000 m3 maar omdat die schaal hetzelfde energiebelasting tarief heeft maakt het niets uit.
Pagina: 1 ... 146 147 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden