Truus01 schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:08:
[...]
[...]
Deze adviezen als reactie op
[...]
vind ik toch wel apart, haast misleidend.
Want 2024 zegt natuurlijk totaal niks over 2025 en toekomst. En je blijft zelfs als het dan hetzelfde zou zijn nog zitten met de onzekerheid en dat het maandbedrag niet gelijk is.
het is waar dat terugkijken geen 100% zekerheid bied mbt de ontwikkeling van de energiemarkt in het algemeen, dat heb je dus ook niet bij een variabel cq vast contract van maar 1 jaar. De heeft het verleden ook al laten zien.
Het risico van een dynamisch contract is wel aanwezig maar blijkt veelal onder de streep toch nog gunstiger te zijn dan een vast of variabel contract, zeker vanaf 2027 waarbij de saldering geen rol meer gaat spelen.
Een langdurig contract van bv 3 of 5 jaar (volgens mij word 5 jaar al niet meer aangeboden) zou dat verminderen, maar indien de prijs omlaag gaat ga je dus nog meerbetalen, mede omdat de langdurige contacten in doorsnee toch al iets duurder zijn.
zeker als je zonnepanelen hebt speelt hier ook nog de TLK/TLB een behoorlijke rol.
helaas hebben we alle geen glazen bol om met zekerheid de energiemarkt te kunnen voorspellen.
het voordeel van het terugkijken, want dan ben je wel objetief bezig, is dat het het verschil in jouw situatie kunt zien tussen een variabel, vast en dynamisch contact, of je uit een dynamisch contract dan el of juist geen voordeel kunt halen en hoe groot dat voor cq nadeel dan zou kunnen zijn kun je dan in iedergeval met zekerheid vaststellen. Terug kijken geeft je namelijk de enige zekerheid om iets objetief te kunnen beoordelen.
Dat kan namelijk wel het onderbuikgevoel wat ik hier proef (ik kan me vergissen) mogelijk ook beperken.
ik deel dus je visie dat dit misleiding zou zijn zeker niet.
Ook het advies om aan een thuis-batterij te gaan, die zijn nog lang niet terug te verdienen, voor (zo goed als) niemand.
Niet helemaal waar, mits je een juiste keuze maakt kun je met relatief kleine PiB op dit moment zeker je lopende kosten iets verlagen en je eigen zonnestroom meer zelf gebruiken, waarbij dit natuurlijk pas vanaf 2027 gaat spelen, iets wat je ook regelmatig in mijn post tegen ziet komen.
Waar ik je wel gelijk in geeft zijn mega investeringen van 10.000 euro en meer voor een thuis-batterij die mn op handel gericht zijn, die zullen het waarschijnlijk heel lastig gaan krijgen.
Een slimme inzet vanaf 2027, en voor mensen met een hoge TLK/TLB mogelijk zelfs iets eerder, van PIB gericht op zo veel mogelijke periodes op NOM, heeft zeker duidelijke voordelen waarbij je de investering ook prima binnen redelijke tijd kunt terug kunt verdienen, zeker binnen de verwachte levensduur van dezze systemen. Het zal zeker geen grote geldmachine worden, maar volgens mij is dat ook niet de bedoeling.
voorbeelden als bv Zendure of HW thuis-batterij zijn voorbeelden waarbij mits afgesteld op je eigen verbruik waar dat vanaf 2027 prima kan.
Nu moet je dat meer zien als interesse en hobby, mede omdat we door de saldering tot 2027 nog steeds een mooie virtuele thuis-batterij hebben.

Zo zet je echt mensen op het verkeerde been.
sorry, ik zie niet in waarom.
[
Voor 4% gewijzigd door
MacD007 op 20-04-2025 12:29
]