Gasprijs blijft hard zakken. Zaten we in September nog op €350,- per MegaWattuur, gaat het nu richting de €60,- per Megawatuur.
[Voor 103% gewijzigd door Rsport40 op 04-01-2023 17:55]
[Voor 103% gewijzigd door Rsport40 op 04-01-2023 17:55]
Als dit door zet dan komen we weer onder 2 euro, maar nog lang niet onder de 1,45/m3.Rsport40 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:03:
Gasprijs blijft hard zakken. Zaten we in September nog op €350,- per MegaWattuur, gaat het nu richting de €90,- per Megawatuur.
[Afbeelding]
Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier
Nou, €71,- per Megawatuur, betekent eigenlijk €0.71 per m3 inkoop zonder belastingen etc.JDx schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:29:
[...]
Als dit door zet dan komen we weer onder 2 euro, maar nog lang niet onder de 1,45/m3.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dat hangt er mede vanaf of de grote jongens de prijzen laten dalen.Rsport40 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:57:
Gasprijs blijft hard zakken. Op dit moment nog maar €64,- per Megawattuur. Wat neerkomt op inkoop €0,64 per m3 gas excl belastingen. Denk dat de kosten van steun voor het plafond dus wel mee gaat vallen.
Misschien kan de parlementaire enquete nu alvast beginnen? Het is nogal raar dat de toekomstige belastingbetaler nu 2 euro per kuub moet bijleggen, terwijl het op de vrije markt veel goedkoper is. Kan het prijsplafond niet worden opgeschort zolang dagprijzen onder het plafond liggen?Dennis1812 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:09:
[...]
Dat hangt er mede vanaf of de grote jongens de prijzen laten dalen.
Zolang Vattenfall gewoon 3.32 rekent wordt het een duur jaar voor de overheid.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Is er in deze subsidieregeling voor de energieprijzen ook openheid afgedwongen van inkoopsprijzen vs verkoopsprijzen? Zo niet, dan kunnen de energieleveranciers claimen dat ze flink hebben ingekocht tegen ongunstige prijzen en wij zijn het haasje.Dennis1812 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:09:
[...]
Dat hangt er mede vanaf of de grote jongens de prijzen laten dalen.
Zolang Vattenfall gewoon 3.32 rekent wordt het een duur jaar voor de overheid.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Tuurlijk niet. De bedrijven moeten er wel beter van wordensiggy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:22:
[...]
Is er in deze subsidieregeling voor de energieprijzen ook openheid afgedwongen van inkoopsprijzen vs verkoopsprijzen? Zo niet, dan kunnen de energieleveranciers claimen dat ze flink hebben ingekocht tegen ongunstige prijzen en wij zijn het haasje.
De dagprijzen van Elektra zijn ook onder de 20 eurocent al minimaal een week......
Idd, dat wordt vrij snel vergeten lijkt het.Proton_ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:22:
Niet direct, want als er in september inderdaad 2000 m³ voor jou is ingekocht dan moet iemand die september-prijs betalen.
Testing, one, two ...
De prijzen rondom Kerst en Oud/Nieuw lijken me niet representatief om mee te vergelijken. Dan is er immers weinig vraag.siggy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:22:
[...]
De dagprijzen van Elektra zijn ook onder de 20 eurocent al minimaal een week......
Zonder prijsplafond zou ik dan overstappen naar een goedkopere aanbieder, gaat er wellicht iemand failliet, en loopt een gasspeculant z'n woekerwinsten mis. Winsten privatiseren en verliezen afwentelen op de belastingbetaler is werkelijk de slechtst mogelijke uitkomst van privatiseringen.Proton_ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:22:
Niet direct, want als er in september inderdaad 2000 m³ voor jou is ingekocht dan moet iemand die september-prijs betalen.
[Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 04-01-2023 19:13]
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Prijzen zijn inderdaad nog absurd hoog, maar waarom zou je als leverancier ook je prijs omlaag gooien als je nog extra belastinggeld kan cashen.JDx schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:24:
Had al tijdje niet meer echt gekeken, dacht je moet toch verwamen en hoorde over prijsverlagingen, dus dacht dat zit wel goed.
Zie ik dat ik als vaste klant 1 januari nog hoger ben gaan zitten dan het modelcontract bij Eneco, 95 cent voor stroom en 3,57(!) voor gas.
Maarja, blijf wel onder het prijsplafond als het goed is. Alleen dynamisch zou momenteel goedkoper zijn.
Heb wel contact gehad, ze kunnen me per volgende maand een ander contract aanbieden met lagere tarieven, maar met de saldering in mei nu, zit ik vast beter. Weer zo'n sneaky aanbieding.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:06:
[...]
Prijzen zijn inderdaad nog absurd hoog, maar waarom zou je als leverancier ook je prijs omlaag gooien als je nog extra belastinggeld kan cashen.
[Voor 12% gewijzigd door JDx op 11-01-2023 09:15]
[Voor 14% gewijzigd door squaddie op 13-01-2023 12:01]
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Energieleveranciers kopen voor langere termijn in:RemcoDelft schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:11:
[...]
Zonder prijsplafond zou ik dan overstappen naar een goedkopere aanbieder, gaat er wellicht iemand failliet, en loopt een gasspeculant z'n woekerwinsten mis. Winsten privatiseren en verliezen afwentelen op de belastingbetaler is werkelijk de slechtst mogelijke uitkomst van privatiseringen.
Het feit dat het op papier is ingekocht betekent alleen maar dat de winst bij iemand anders terechtkomt, en niet bij je eigen leverancier. Feit is dat de 20+ miljard die de overheid hieraan uitgeeft ergens als winst eindigt.
Jup, mensen vergeten heel makkelijk dat de overheid het vullen van de storage naar x% verplichtte op het moment dat het gas stervensduur was, uiteindelijk komt dat geld toch ergens vandaan en wordt dat doorberekend.Sissors schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:14:
[...]
Energieleveranciers kopen voor langere termijn in:
"Schandalig! Ze moeten gewoon voor dagtarieven inkopen!".
Energieleveranciers kopen alleen voor korte termijn zonder lange contracten:
"Schandalig! Ze moeten gewoon voor lange termijn contracten gaan!".
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt. Wat moeilijk uit te leggen is, voor mij persoonlijk in elk geval, is hoe het kan dat de variabele tarieven tot vandaag omhoog gegaan is, terwijl de prijzen van stroom en gas op de markt sinds september 2022 dalen. Ik heb een variabel contract bij Vattenfall. Ik heb de tariefsaankondiging hier naast mij, vanaf 1 januari 2022:YakuzA schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:21:
[...]
Jup, mensen vergeten heel makkelijk dat de overheid het vullen van de storage naar x% verplichtte op het moment dat het gas stervensduur was, uiteindelijk komt dat geld toch ergens vandaan en wordt dat doorberekend.
Als ze dat gas in de storage laten zitten dan kost het alleen de rente op de investering. Het prijsverschil tussen dynamisch en variabel is veel groter dan een beetje rente voor gas in een opslag.YakuzA schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:21:
Jup, mensen vergeten heel makkelijk dat de overheid het vullen van de storage naar x% verplichtte op het moment dat het gas stervensduur was, uiteindelijk komt dat geld toch ergens vandaan en wordt dat doorberekend.
Hier zijn ze gewoon aan het dalen iig:HollovVpo1nt schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:08:
[...]
Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt. Wat moeilijk uit te leggen is, voor mij persoonlijk in elk geval, is hoe het kan dat de variabele tarieven tot vandaag omhoog gegaan is, terwijl de prijzen van stroom en gas op de markt sinds september 2022 dalen. Ik heb een variabel contract bij Vattenfall. Ik heb de tariefsaankondiging hier naast mij, vanaf 1 januari 2022:
Aankondiging nieuwe tarieven per 1-1-2022: stijging t.o.v. periode ervoor
Aankondiging nieuwe tarieven per 1-4-2022: stijging t.o.v. periode ervoor
Aankondiging nieuwe tarieven per 1-10-2022: stijging t.o.v. periode ervoor
Aankondiging nieuwe tarieven per 1-1-2023: stijging t.o.v. periode ervoor
Als de logica is: de nieuwe tarieven worden aangepast nadat is ingekocht, dan snap ik nog niet waarop de tarieven per 1-1-2023 omhoog zijn gegaan. In september 2022 waren de gasvoorraden voor 80% gevuld en sindsdien is de handelsprijs van gas gaan dalen. Ik begrijp dat leveranciers werken met een first-in / first out principe: de duurste kuubs als eerste verkopen. Dus zal het tijd kosten voordat energie ook echt goedkoper wordt.
Mijn kritiek is niet zozeer dat ik vind dat ik energie gelijk goedkoper moet worden, mijn kritiek is dat ik niet snap waarom het duurder wordt. Op zijn allerminst zouden de prijzen gelijk moeten blijven, want de dure inkoop t/m september is als het goed is al ingeprijst in de prijsstijging van 1 oktober 2022. Energie inkoop is sindsdien alleen maar goedkoper geworden, dus hoe kan het dan de consumentenprijs alleen maar duurder is geworden? Zeker nu er belastinggeld mee gemoeid is in de vorm van een prijsplafond vind ik dit een hele schimmige praktijk. We zitten in een energiecrisis en een crisis vergt ook een crisisaanpak. Ik ga het even niet netjes zeggen: maar op dit moment leunt iedereen voorover en laat zich keihard nemen door de energiebedrijven.
En dit was vanaf 1 oktober:Uw nieuwe stroomtarieven per 31-01-2023
Eneco HollandseWind & Zon MKB per kWh normaal €0,67016
Eneco HollandseWind & Zon MKB per kWh dal €0,47027
Uw variabele leveringstarief voor Eneco HollandseWind & Zon® MKB (voorheen Eneco Ecostroom® MKB) wordt € 0,98944 (normaaltarief) per kWh en € 0,66312 (daltarief) per kWh.
PSN
Geen idee of het zo is, maar wat zou kunnen (versimpeld):HollovVpo1nt schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:08:
[...]
Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt. Wat moeilijk uit te leggen is, voor mij persoonlijk in elk geval, is hoe het kan dat de variabele tarieven tot vandaag omhoog gegaan is, terwijl de prijzen van stroom en gas op de markt sinds september 2022 dalen. Ik heb een variabel contract bij Vattenfall. Ik heb de tariefsaankondiging hier naast mij, vanaf 1 januari 2022:
Aankondiging nieuwe tarieven per 1-1-2022: stijging t.o.v. periode ervoor
Aankondiging nieuwe tarieven per 1-4-2022: stijging t.o.v. periode ervoor
Aankondiging nieuwe tarieven per 1-10-2022: stijging t.o.v. periode ervoor
Aankondiging nieuwe tarieven per 1-1-2023: stijging t.o.v. periode ervoor
Als de logica is: de nieuwe tarieven worden aangepast nadat is ingekocht, dan snap ik nog niet waarop de tarieven per 1-1-2023 omhoog zijn gegaan. In september 2022 waren de gasvoorraden voor 80% gevuld en sindsdien is de handelsprijs van gas gaan dalen. Ik begrijp dat leveranciers werken met een first-in / first out principe: de duurste kuubs als eerste verkopen. Dus zal het tijd kosten voordat energie ook echt goedkoper wordt.
Mijn kritiek is niet zozeer dat ik vind dat ik energie gelijk goedkoper moet worden, mijn kritiek is dat ik niet snap waarom het duurder wordt. Op zijn allerminst zouden de prijzen gelijk moeten blijven, want de dure inkoop t/m september is als het goed is al ingeprijst in de prijsstijging van 1 oktober 2022. Energie inkoop is sindsdien alleen maar goedkoper geworden, dus hoe kan het dan de consumentenprijs alleen maar duurder is geworden? Zeker nu er belastinggeld mee gemoeid is in de vorm van een prijsplafond vind ik dit een hele schimmige praktijk. We zitten in een energiecrisis en een crisis vergt ook een crisisaanpak. Ik ga het even niet netjes zeggen: maar op dit moment leunt iedereen voorover en laat zich keihard nemen door de energiebedrijven.
Waar het waarschijnlijk op neer komt:Sissors schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:31:
Energiebedrijf koopt 50% van hun energie in op 2 jarig contract voor €0.05/kWh in 2021.
Andere 50% is op 2 jarig contract voor €1.95 / kWh in 2022 ingekocht --> Vorig jaar betaalde ze gemiddeld €1/kWh.
Dat eerste contract is afgelopen, en nu verlengd voor een volgend 2 jaar voor €0.55/kWh --> Momenteel betalen ze gemiddeld €1.25/kWh.
Contracten werken 2 richtingen op. Als jij een contract hebt dat je gaat afnemen voor prijs X, dan móét je ook afnemen voor prijs X. Als je als leverancier al je afname onder contracten hebt, maakt day-ahead geen klap meer uit.phicoh schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:38:
[...]
Waar het waarschijnlijk op neer komt:
Energieleverancier koopt binnen hetzelfde bedrijf in voor 1.95 / kWh.
Die energie wordt waar mogelijk in gekocht voor prijzen die lager liggen dan day-ahead, en wordt verder afgedekt door day-ahead.
Wat noem jij 'weinig'. Als ik naar de prijs voor vandaag 12:00 kijk, dan is er 5 GW vraag voor 4000 euro/MWh.Richh schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:45:
Overigens moeten mensen ook bedenken dat die day-ahead prijzen juist nu zo laag zijn omdat er zoveel energie in contracten al is afgekochter is blijkbaar weinig spotvraag, precies omdat er al zoveel 'vast' staat.
Voordat de energiecrisis begon beweerden energiebedrijven dat ze afdelingen hadden met slimme inkopers. Nu kopen ze per ongeluk heel veel in precies op de top van de markt.Sissors schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:01:
En het is een stuk makkelijker om achteraf te stellen dat het de top van de markt was dan op het moment dat je een contract afsluit.
Misschien moet jij daar dan solliciteren, als jij dat precies kon voorspellen. Immers waarom zou iemand nog in september gas kopen als je al weet dat de prijzen daarna goedkoper zijn? Waardoor prijzen in September al goedkoper zijn, en augustus goedkoopste is, maar waarom zou iemand dan kopen, als je weet dat dat nu de duurste maand is, etc.phicoh schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:14:
[...]
Voordat de energiecrisis begon beweerden energiebedrijven dat ze afdelingen hadden met slimme inkopers. Nu kopen ze per ongeluk heel veel in precies op de top van de markt.
Want natuurlijk niemand kan in augustus voorspellen dat als in september in europa de meeste gasopslag vol is, dat de prijzen dan kunnen dalen.
Waarom zou ik willen werken voor een organisatie die alle mogelijk moeite doet om gegevens over inkoop geheim te houden?Sissors schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:29:
Misschien moet jij daar dan solliciteren, als jij dat precies kon voorspellen. Immers waarom zou iemand nog in september gas kopen als je al weet dat de prijzen daarna goedkoper zijn? Waardoor prijzen in September al goedkoper zijn, en augustus goedkoopste is, maar waarom zou iemand dan kopen, als je weet dat dat nu de duurste maand is, etc.
Ik snap die niet. Je hebt nu elk bedrijf beschreven. Zat mensen hier werken met gegevens waarvan het niet de bedoeling is dat ze publiekelijk verspreid worden (ik vermoed het merendeel).phicoh schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:38:
[...]
Waarom zou ik willen werken voor een organisatie die alle mogelijk moeite doet om gegevens over inkoop geheim te houden?
[Voor 12% gewijzigd door Sissors op 13-01-2023 17:52]
Een normaal bedrijf dat fors inkoopt op de top van de markt gaat gewoon failliet. Voor de grote energieleveranciers geldt dat als je fors inkopen tegen een hoge prijs en dan een groot deel van de klanten vertrekt ze een groot probleem hebben. Als je daarna die teveel ingekochte energie moeten dumpen dan wordt het nog erger.Sissors schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:24:
[...]
Ik snap die niet. Je hebt nu elk bedrijf beschreven. Zat mensen hier werken met gegevens waarvan het niet de bedoeling is dat ze publiekelijk verspreid worden (ik vermoed het merendeel).
Maar laten we eens kijken in een alternatief universum. Waar geen langere contracten door energieleveranciers waren afgesloten rond de maanden dat de prijs op zijn duurst was. En toen kregen we een behoorlijk koude winter. Verbruik significant hoger dan afgelopen jaren!
Hoe groot schat jij de kans in dat ofwel jij, of andere mensen hier, waren komen vragen waarom de energiemaatschappijen in hemelsnaam geen langere contracten hadden afgesloten voordat de winter begon? Ze wisten toch dat de winter kwam, met bijbehorend hoger verbruik? Hoe konden ze dan nog steeds geen rekening ermee houden en meer contracten voor de winter afsluiten!
Edit: En voor de duidelijkheid: Ik vertrouw de energieboeren echt niet! Die moeten goed gecontroleerd worden hoe ze nu omgaan met het prijsplafond. Maar hoewel ik ook geen hele hoge pet op heb van de overheid, lijkt mij dit zo'n obvious ding, dat ik toch aanneem dat ze redelijk een vinger aan de pols houden.
[Voor 37% gewijzigd door Rsport40 op 16-01-2023 17:29]
65-70 als ze de contracten nu afsluiten.pdukers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:03:
Nog steeds 3x de normale prijs van 2 jaar geleden en geen indicatie wat het wordt als de gasvoorraden voor de winter van 23/24 weer gevuld moeten worden.
Het is makkelijk achteraf praten maar in augustus wist niemand wat voor winter het zou worden.pdukers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:03:
Nog steeds 3x de normale prijs van 2 jaar geleden en geen indicatie wat het wordt als de gasvoorraden voor de winter van 23/24 weer gevuld moeten worden.
Mee eens. Mijn opmerking is bedoeld voor degene die wellicht gaan roepen dat de huidige energieprijzen die door de energiebedrijven absurd zijn. Energiebedrijven kunnen het nooit goed doen lijkt het wel.YangWenli schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:04:
[...]
Het is makkelijk achteraf praten maar in augustus wist niemand wat voor winter het zou worden.
Dit is niet een supermarkt dat kan accepteren dat de Amstel six-packs op zijn.
Energiebedrijven moeten altijd van het ergste uitgaan.
Niemand? De energie analisten van de grote banken zoals Goldman Sachs voorspelden afgelopen zomer al dat de prijzen nu onder de 80EUR/MW zouden zitten.YangWenli schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:04:
[...]
Het is makkelijk achteraf praten maar in augustus wist niemand wat voor winter het zou worden.
Dit is niet een supermarkt dat kan accepteren dat de Amstel six-packs op zijn.
Energiebedrijven moeten altijd van het ergste uitgaan.
[Voor 20% gewijzigd door RonJ op 16-01-2023 13:19]
All-electric.
https://www.ad.nl/wonen/b...-energieplafond~a8d2daf5/Energiebedrijf Budget Energie verlaagt als eerste energiebedrijf de tarieven tot onder het energieplafond van de overheid. Nieuwe klanten kunnen direct profiteren van goedkoper stroom en gas.
Dynamische tarieven. Ik heb sinds 18 november gemiddeld 28 ct / kWh betaald. Maar op sommige dagen lag de piek op 60 cent. Hoe schommelend wil je het hebbenPiet_Piraat7 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:59:
[...]
https://www.ad.nl/wonen/b...-energieplafond~a8d2daf5/
Ik sta een beetje te kijken van dit artikel. Aangezien het een contract betreft waarbij de tarieven per maand wijzigen, zijn er niet meer aanbieders met schommelende prijzen waarbij de prijzen al weleens tot onder het prijsplafond zijn gezakt?
Dynamische contracten zijn nu gewoon veel voordeliger, in november zat ik nog bij Eneco en de kosten waren €0.93 per kWh, nu wellicht wat hoger ivm belasting verhoging terug naar 21%Mfpower schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:05:
[...]
Dynamische tarieven. Ik heb sinds 18 november gemiddeld 28 ct / kWh betaald. Maar op sommige dagen lag de piek op 60 cent. Hoe schommelend wil je het hebben
the bull charges
Daar komen we dus nooit achter omdat die prijzen geheim zijn. Zeker wat elektra betreft zijn de prijzen al lang en breed genormaliseerd als je de spotmarkt bekijkt. Toch bijzonder hoe grote bedrijven massaal op het verkeerde moment hebben ingekocht. En toch is deze maand ook weer de prijs omhoog gegaan. Naar mijn mening dankzij het energieplafond.Kol Nedra schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:44:
deze prijzen liggen ver onder het energie plafond, het is gewoon jammer dat veel energiebedrijven op de top hun energie ingekocht hebben waarbij de gebruiker de dupe van is.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
als het goed is is het incl:squaddie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:29:
@Kol Nedra Dat zijn zo te zien wel de prijzen ex belastingen a circa 15 cent, dat vertekend wel het beeld een beetje als je de vergelijking maakt met Eneco inc belastingen. Blijft natuurlijk dat dynamisch goedkoper is dan variabele contracten.
[Voor 4% gewijzigd door Kol Nedra op 18-01-2023 11:55]
the bull charges
Ik vermoed dat dit de BTW op het kale tarief is. De energiebelasting voor elektra is in 2023 alleen al 0,126 euro per kWh. Dan kan de all-in prijs op bijv. 1 januari niet 2 cent zijn.
[Voor 10% gewijzigd door pdukers op 18-01-2023 11:56]
Dit komt er allemaal nog bij.Voor stroom
Een minieme opslag van 2,178 ct/kWh incl. BTW
De energiebelasting van 15,245 ct/kWh incl. BTW
En kosten voor de vergroening van de stroom (GvO, 0,545 ct/kWh incl. BTW).
Voor gas
Een minieme opslag van 10,89 ct/m3 incl. BTW
De regiotoeslag, enkel bij gas, van 1,903 ct/m3 incl. BTW
De energiebelasting van 59,266 ct/m3 incl. BTW
[Voor 65% gewijzigd door JDx op 18-01-2023 11:56]
Bij Budget Energie betalen nieuwe klanten vanaf vandaag 1,39 euro per kuub gas en 0,39 euro per kilowattuur. De prijsplafondtarieven zijn 1,45 euro en 0,40 euro. Voor bestaande klanten gaan de tarieven ook omlaag.
[Voor 51% gewijzigd door YakuzA op 18-01-2023 13:38]
PSN
Op zich begrijpelijk, maar ik vind het "te verwachten resterende verbruik" nogal vrijpostig. Stel je hebt een contract van 3 jaar, in het eerste jaar ga je bv flink isoleren en van het gas af. Dan wordt het óf blijven, óf een aanzienlijke boete. Bovendien moet je natuurlijk uitgaan van het verschil tussen de huidige kale inkoopprijs en kale inkoopprijs ten tijde van het ingaan van het contract. En daar een fractie (bv 75%) van.siggy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:17:
Dat dit nog niet genoemd is:
https://www.nu.nl/economi...r-door-nieuwe-regels.html
Ik vind het maar de zoveelste bescherming van energiebedrijven ipv de consument. Stilzwijgend verlengen van jaarcontract naar flexibel was al prima. Overstappen wordt daardoor ontmoedigdt én dus ook concurrentie.
Waarom wordt het nog de ACM genoemd? Noem het gewoon de AEBM.....
'Ik was van plan om 10.000Wp aan zonnepanelen te installeren, ik had graag mijn geld terug.'Zwartoog schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:49:
[...]
Op zich begrijpelijk, maar ik vind het "te verwachten resterende verbruik" nogal vrijpostig. Stel je hebt een contract van 3 jaar, in het eerste jaar ga je bv flink isoleren en van het gas af. Dan wordt het óf blijven, óf een aanzienlijke boete. Bovendien moet je natuurlijk uitgaan van het verschil tussen de huidige kale inkoopprijs en kale inkoopprijs ten tijde van het ingaan van het contract. En daar een fractie (bv 75%) van.
Dit lijkt me een taak van de inkopers, die beschamend gefaald hebben. Collectief en tegelijkertijd.Natuurlijk kun je als consument vooruit denken, maar dat vraagt om planning en inschatting marktontwikkelingen.
De energiecontracten worden in lijn gebracht met wat op andere gebieden al gebruikelijk is. Als je een telefoonabonnement voor twee jaar a 25 euro afsluit en na een jaar wil je weg dan kan je ook een eind factuur verwachten van 12 x 25 euro voor de resterende termijnen of als je de rentevaste periode van je hypotheekrente openbreekt zal de hypotheekverstrekker de resterende rente ook in rekening brengen.Zwartoog schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:49:
[...]
Op zich begrijpelijk, maar ik vind het "te verwachten resterende verbruik" nogal vrijpostig. Stel je hebt een contract van 3 jaar, in het eerste jaar ga je bv flink isoleren en van het gas af. Dan wordt het óf blijven, óf een aanzienlijke boete. Bovendien moet je natuurlijk uitgaan van het verschil tussen de huidige kale inkoopprijs en kale inkoopprijs ten tijde van het ingaan van het contract. En daar een fractie (bv 75%) van.
Natuurlijk kun je als consument vooruit denken, maar dat vraagt om planning en inschatting marktontwikkelingen.
Maar het grote verschil is, dat een telefoonabonnement een duidelijk basistarief heeft (met basisdiensten), en daarbovenop variabele kosten komen. Energiecontracten nu zijn 100% de variabele component. En die kan nogal veranderen.squaddie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:09:
[...]
De energiecontracten worden in lijn gebracht met wat op andere gebieden al gebruikelijk is. Als je een telefoonabonnement voor twee jaar a 25 euro afsluit en na een jaar wil je weg dan kan je ook een eind factuur verwachten van 12 x 25 euro voor de resterende termijnen of als je de rentevaste periode van je hypotheekrente openbreekt zal de hypotheekverstrekker de resterende rente ook in rekening brengen.
Allebei buiten aan het gamen?JDx schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:35:
Zag vannacht toevallig in een stream vanuit Rusland (Siberia?) en die persoon zat gewoon lekker te gamen in een t-shirt met -36 en ik zit hier in een dikke trui met -1 zie ik dat gas daar nog niet eens 1 cent kost
PSN
Haha nee ik bedoelde natuurlijk dat ze het daar gewoon binnen lekker warm kunnen stoken zonder zich zorgen te maken om de rekening. Geen dikke trui aan om 2 cent te besparen.YakuzA schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:03:
[...]
Allebei buiten aan het gamen?
Als die stadsverwarming had in Rusland, is het binnen een graadje of 25, dus dan zou ik idd ook wel in een T-shirt zitten met een raam open.
De magie van ongelimiteerde staatssubsidie.JDx schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:08:
[...]
Haha nee ik bedoelde natuurlijk dat ze het daar gewoon binnen lekker warm kunnen stoken zonder zich zorgen te maken om de rekening. Geen dikke trui aan om 2 cent te besparen.
PSN
Hebben ze dat overal dan of alleen in Moskou? Dit was in Kemerovo.YakuzA schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:15:
[...]
De magie van ongelimiteerde staatssubsidie.
Ongelimiteerde stadsverwarming, die je ook niet uit kan zetten.
https://www.rbth.com/life...-russian-homes-heated/ampJDx schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:18:
[...]
Hebben ze dat overal dan of alleen in Moskou? Dit was in Kemerovo.
according to the state norm, the temperature in an apartment should not fall below 18 degrees Celsius and in the bathroom it should be no less than 25 degrees.
[Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 21-01-2023 13:46]
PSN
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik deed heel erg mijn best, beneden 18, boven uit, maar ik ben er mee opgehouden bij slaapkamertemperaturen van 9 graden, warmte van beneden trok ook veel te snel naar boven. Sinds prijsplafond gebruik ik om de paar dagen weer gas (thermostaat boven op 14) en de warmte van de warmtepomp (in de woonkamer) trekt nu minder snel weg en boven blijft de warmte wat langer hangen.Cobb schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:32:
https://www.rtlnieuws.nl/...warming-lager-thermostaat
Nederland heeft gemiddeld nu de thermostaat het laagst staan van de EU. 18 graden, Duitsland staat hoger met 19,4 .
Moeten we daar trots op zijn of moet de overheid zich gaan schamen?
[Voor 16% gewijzigd door JDx op 22-01-2023 08:23]
[Voor 4% gewijzigd door JDx op 22-01-2023 08:50]
Sja...wat zal ik er van zeggen.Proton_ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:55:
@JDx Rusland heeft nu gas over
https://www.rtlnieuws.nl/...land-politiek-signaal-co2
Hier in Europa dachten we wel even 2 vliegen in 1 klap te slaan. Putin aanpakken en bijkomend gevolg dat we meteen bijdragen aan een beter klimaat door die sanctie. En dan lees je dat ze in Rusland met hun gasverbruik omdat het vrijwel gratis is en dat affakkelen de CO2 uitstoot die we hier besparen ruim compenseren.9000 ton CO2 per dag
[Voor 65% gewijzigd door JeroenNietDoen op 22-01-2023 16:05]
"Oooh Jeroen!"
De regering moet zich kapot schamen, en wel hierom:Cobb schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:32:
https://www.rtlnieuws.nl/...warming-lager-thermostaat
Nederland heeft gemiddeld nu de thermostaat het laagst staan van de EU. 18 graden, Duitsland staat hoger met 19,4 .
Moeten we daar trots op zijn of moet de overheid zich gaan schamen?
Standaard gezeuzel. Alles is in nederland belangrijker dan de energietransitie. De overheid kan wel miljarden subsidie geven aan fossiel. Rutte heeft publiek beloofd om in 2022 exportkredieten voor fossiel stop te zetten. Dat is natuurlijk niet gebeurd.squaddie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:55:
Dat in mijn opinie het grote probleem met de nederlandse politiek is heel goed in het verzinnen in allerlei regelingen, maar ze zijn zelden toekomstbestendig en wanneer de regeling vast begint te lopen dan wordt de regeling als verworven recht beschouwd en schreeuwt iedereen moord en brand dat hun regeling behouden moet worden, wat ergens logisch en begrijpelijk is, maar het remt nederland als geheel af.
Dat 100% salderen niet een houdbaar beleid is dat lijkt me duidelijk. Maar er lag een plan voor afbouw over de komende jaren. Houdt je dan ook aan die afspraak want mensen baseren hun aanschaf op die regeling. Veel mensen hebben het afgelopen jaar zonnepanelen genomen, mede door de salderingsregeling en het plan voor afbouw wat er was (en uiteraard door de energie crisis). Nu willen de ze bestaande afbouw regeling aanpassen en dat voelt als de zoveelste steek in de rug van de consument.squaddie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:55:
@mrVroom Wat betreft puntje 3, die salderingsregeling is simpelweg niet te handhaven met toenemend aantal zonnepanelen. Het net is geen accu, laat staan 100 procent efficiente accu die geimpliceerd wordt. Het net verzwaren zodat er meer stroom verplaatst kan worden verminderd het probleem, maar het lost het fundamentele probleem niet op dat een kWh niet altijd dezelfde prijs heeft.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
De grote vraag is in hoeverre de energietransitie daadwerkelijk profiteert van de salderingsregeling. Vooropgesteld in de basis is het goed dat huishoudens door zonnepanelen (een deel) van hun energieverbruik duurzaam opwekken. Het probleem is dat door de salderingsregeling zonnepaneelbezitters in de zomer een voorraad kWh kunnen aanleggen en die tijdens de winter als zonnepanelen niet zo veel energie opwekken gratis deze voorraad kunnen aanspreken. In het meest optimale geval wordt de winterse kWh duurzaam opgewekt, maar realistisch gezien zal een deel deze kWhs niet duurzaam worden opgewekt. Het is een vorm van greenwashing.phicoh schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:42:
[...]
Standaard gezeuzel. Alles is in nederland belangrijker dan de energietransitie. De overheid kan wel miljarden subsidie geven aan fossiel. Rutte heeft publiek beloofd om in 2022 exportkredieten voor fossiel stop te zetten. Dat is natuurlijk niet gebeurd.
Maar die paar euro die er naar het salderen gaat, ja dat is volstrekt onhaalbaar. Nederland gaat morgen failliet als dat zo nog langer door gaat.
Dat is in mijn opinie een andere discussie, de overheid is altijd al een onbetrouwbare partner geweest en zal dit ook altijd blijven. Het gros van de zonnepaneelbezitters lijkt niet niet tegen de versnelde afbouw van de regeling te zijn, tegen de afbouw van de regeling in zijn geheel. Simpel gezegd wil de zonnepaneelbezitter tot in den eeuwigheid kunnen salderen.Chaoss schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:48:
[...]
Dat 100% salderen niet een houdbaar beleid is dat lijkt me duidelijk. Maar er lag een plan voor afbouw over de komende jaren. Houdt je dan ook aan die afspraak want mensen baseren hun aanschaf op die regeling. Veel mensen hebben het afgelopen jaar zonnepanelen genomen, mede door de salderingsregeling en het plan voor afbouw wat er was (en uiteraard door de energie crisis). Nu willen de ze bestaande afbouw regeling aanpassen en dat voelt als de zoveelste steek in de rug van de consument.
Ik denk dat je PV veel te beperkt zien: op termijn komt vrijwel alle energie die we in de zomer gebruiken van PV. Dus het gaat er niet om of een huishouden een deel van hun energieverbruik kan dekken uit PV, maar zorgen dat we alle energie van heel nederland uit PV kunnen halen.squaddie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:10:
De grote vraag is in hoeverre de energietransitie daadwerkelijk profiteert van de salderingsregeling. Vooropgesteld in de basis is het goed dat huishoudens door zonnepanelen (een deel) van hun energieverbruik duurzaam opwekken. Het probleem is dat door de salderingsregeling zonnepaneelbezitters in de zomer een voorraad kWh kunnen aanleggen en die tijdens de winter als zonnepanelen niet zo veel energie opwekken gratis deze voorraad kunnen aanspreken. In het meest optimale geval wordt de winterse kWh duurzaam opgewekt, maar realistisch gezien zal een deel deze kWhs niet duurzaam worden opgewekt. Het is een vorm van greenwashing.
Volgens mij is dat helemaal geen vraag?squaddie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:10:
[...]
De grote vraag is in hoeverre de energietransitie daadwerkelijk profiteert van de salderingsregeling. Vooropgesteld in de basis is het goed dat huishoudens door zonnepanelen (een deel) van hun energieverbruik duurzaam opwekken. Het probleem is dat door de salderingsregeling zonnepaneelbezitters in de zomer een voorraad kWh kunnen aanleggen en die tijdens de winter als zonnepanelen niet zo veel energie opwekken gratis deze voorraad kunnen aanspreken. In het meest optimale geval wordt de winterse kWh duurzaam opgewekt, maar realistisch gezien zal een deel deze kWhs niet duurzaam worden opgewekt. Het is een vorm van greenwashing.
PSN
[Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2023 12:10]
Hierom zou zelfs een TLV van 95% al veel Nederlanders stimuleren om energie direct te gebruiken, ik bedoel het is toch weer een paar cent.
[Voor 16% gewijzigd door JDx op 23-01-2023 12:18]
Net een verkeerd voorbeeld?Proton_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:09:
@YakuzA Dat is niet zo zwart-wit; in Duitsland ging het eerder crescendo dan hier en dat was zonder salderen.
Wel met een goede, in beton gegoten feed-in vergoeding.
nieuws: Afbouw salderingsregeling zonnestroom begint in 2025 met grotere eers...De salderingsregeling is bedoeld om huizenbezitters te stimuleren om zonnepanelen op hun daken te plaatsen en zo de energietransitie aan te jagen. In de grofweg tien jaar waarin salderen kan, is het pv-vermogen per inwoner gestegen van 7W in 2011 naar bijna 600W in 2020. Daarmee is het Duitsland en België voorbijgestreefd.
PSN
Dat onderstreept dan nog meer het punt dat het compleet geen vraag is of salderen/andere subsidies goed zijn voor de energietransitieProton_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:44:
@YakuzA omdat Duitsland nu een minder riante FIT heeft. Ik vergelijk de periode toen NL salderen en DE een (te) goede FIT had.
PSN
Subsidies kan een goede manier zijn om technieken aan de man te krijgen die nog te duur zijn en zonder adoptie duur zullen blijven. Helaas worden subsidies te veel ingezet om, effectief gezien, bedrijven onnodig te spekken vanwege de 'marktwerking'. Alleen al daarom ben ik (ook) falikant tegen enige subsidies. Het probleem is echter dat er genoeg onzichtbare subsidies zijn voor bijv. kolencentrales, zonneweides én de gepland kerncentrales. Het gehele speelveld is gebaseerd op een drijfzand aan subsidies. Maar zolang er eign vermogen ingepompt moet worden zullen de wat vermogende mensen juist nog meer voordeel krijgen van de subsidies.squaddie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:10:
[...]
Ik ben alles behalve fan van subsidies, helemaal langdurige subsidies zijn een puur vergif die de markt en economie langzaam sloopt. Wat mij betreft verdwijnen alle langdurige subsidies.
De overheid is inderdaad waardeloos wat betrouwbaarheid. Kijk alleen maar naar de salderingsregeling. Die zou vorig jaar januari al afgebouwd worden. Wat een prima moment was. Uitstel, uitstel en nu is er nog steeds helemaal niks duidelijks. Waarom maken ze geen wetten die gewoon een minimale periode hebben van bijv. 10 jaar. Zolang er niks duidelijk is, is er ook niks duidelijks over de transitie.Dat is in mijn opinie een andere discussie, de overheid is altijd al een onbetrouwbare partner geweest en zal dit ook altijd blijven. Het gros van de zonnepaneelbezitters lijkt niet niet tegen de versnelde afbouw van de regeling te zijn, tegen de afbouw van de regeling in zijn geheel. Simpel gezegd wil de zonnepaneelbezitter tot in den eeuwigheid kunnen salderen.
PSN
De permafrost lagen in Siberië staan ook 24-7 methaan gas op te borrelen.JeroenNietDoen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:40:
Hier in Europa dachten we wel even 2 vliegen in 1 klap te slaan. Putin aanpakken en bijkomend gevolg dat we meteen bijdragen aan een beter klimaat door die sanctie. En dan lees je dat ze in Rusland met hun gasverbruik omdat het vrijwel gratis is en dat affakkelen de CO2 uitstoot die we hier besparen ruim compenseren.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Men heeft het vaak over grenzen in de klimaatcirkels. Maar grenzen zijn makkelijk om over heen te gaan en weer terug. Dit beeld vind ik echter vaak niet opgaan voor het klimaat. Want een 'grens over gaan' is vaak de start van een zichzelf versterkende spiraal. Om jouw voorbeeld verder uit te werken: temperatuur omhoog, permafrost smelt, temperatuur nog hoger, nog meer smeltende niet-zo-perma-meer-frost.Bad Brains schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:12:
[...]
De permafrost lagen in Siberië staan ook 24-7 methaan gas op te borrelen.
Wellicht nu in de koude winter weer even niet, maar de zomers zijn daar "te" warm.
Druppel, gloeiende plaat of zoiets?
Het probleem is dat in Nederland die discussie helemaal niet gevoerd wordt. Nog erger, de regering staat klaar om volstrekt geen subsidie te geven (het salderen van de belasting vervalt), maar de energieleveranciers moeten dan maar een bepaald minimum vergoeden. Als dat minimum hoger is dan de marktprijs dan krijg je het zelfde probleem als we nu hebben met salderen.Proton_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:31:
Voor de discussie of salderen moet blijven moet je niet blind zijn voor de nadelen en de realistische alternatieven.
Er is veel verbeterd sinds pakweg 2009, met nieuwe mogelijkheden. Zoals een meter die in beide richtingen geijkt is en daar telwerken voor heeft, en energiemaatschappijen die dat ook administratief kunnen verwerken
Dezelfde discussie loopt ongeveer overal op de wereld: salderen (net metering) schaalt niet, maar wat doe je in de plaats?
Omdat direct eigenverbruik sowieso slecht te reguleren valt wordt er al snel naar accu's gekeken, maar dat is nog steeds zelden zinvol.
Het populariseren van SAPs met gespecialiseerde teruglevercontracten zou wellicht beter uitgewerkt kunnen worden.
Er waren ook al (EU) plannen om de belasting op elektriciteit te verlagen, wat ook goed is om de verschillen tussen opwek en verbruik kleiner te maken.
Mijn huidige verwachting is dat de regering zo goed is in het blikje vooruitschoppen dat er in 2025 weer last minute 2 jaar bijgeplust wordt voor het begin van de afbouw.phicoh schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:30:
[...]
De nieuwe energiewet voorziet in SAPs op de bestaande meters. Maar omdat de overheid het belastinggeld graag wil hebben, is er nu eerst een discussie over het afbouwen van de salderingsregeling voordat hoe dan ook de nieuwe energiewet door de kamer is.
PSN
En terecht eigenlijkYakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:35:
[...]
Mijn huidige verwachting is dat de regering zo goed is in het blikje vooruitschoppen dat er in 2025 weer last minute 2 jaar bijgeplust wordt voor het begin van de afbouw.
Voor netbeheerders is het ook geen lekkere 'centrale' om mee samen te werken: al die panelen met saldering. Ook vervelend dat het een verdienmodel kon worden, waarbij mensen maar alle dakoppervlak vol legden. Zonder batterij zijn alle problemen van de teruglevering op conto van de netbeheerder. In die zin is het ook eigenlijk helemaal geen lekkere oplossing, panelen met miljoenen verschillende eigenaren en minstens zoveel contracten, waar geen echte tarifering op de teruglevering plaatsvindt en de rest zich maar moet aanpassen. En juiste tarifering ook weer geen oplossing is omdat de huis-energiemarkt natuurlijk ook helemaal niet hetzelfde moet zijn als de groothandel.phicoh schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:30:
[...]
De impliciete boodschap is dat de regering PV op particuliere daken volstrekt onbelangrijk vindt. Dan schiet de discussie niet op.
[Voor 3% gewijzigd door Brent op 23-01-2023 16:07]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Als je alles op warmtepompen gaat gooien ipv op PV, wat krijg je dan weer:Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:54:
[...]
Voor netbeheerders is het ook geen lekkere 'centrale' om mee samen te werken: al die panelen met saldering. Ook vervelend dat het een verdienmodel kon worden, waarbij mensen maar alle dakoppervlak vol legden. Zonder batterij zijn alle problemen van de teruglevering op conto van de netbeheerder. In die zin is het ook eigenlijk helemaal geen lekkere oplossing, panelen met miljoenen verschillende eigenaren en minstens zoveel contracten, waar geen echte tarifering op de teruglevering plaatsvindt en de rest zich maar moet aanpassen. En juiste tarifering ook weer geen oplossing is omdat de huis-energiemarkt natuurlijk ook helemaal niet hetzelfde moet zijn als de groothandel.
Samen met de onvoordeligste leverancier bepaalt de prijs is de energiemarkt gewoon geen markt, en is het een illusie te denken dat die dat zou kunnen zijn, laat staat worden. Energie is ook strategisch, iets wat in andere hoofdsteden beter begrepen wordt.
Kortom, via de markt sturen is in het voordeel van mensen die vrij zijn op de markt. Huurders en mensen met 1 huis zijn dat natuurlijk niet. Een gericht programma om warmtepompen te installeren, zou dat niet beter zijn? Dat een overheidsbureau systematisch wijk voor wijk mensen een OEM warmtepomp levert en installeert, en mensen die ervoor tekenen maar door capaciteitsgebrek er niet gebruik konden maken van de regeling een vrijwaring van prijsverhogingen krijgen oid? Je weet wel, gouwe ouwe jaren 50 stijl van gewoon doen? Weinig overhead (grappig, scheelt maar 1 letter met overheid), belastinggeld uitgeven met direct resultaat.
Zo is het gas ook gekomen (leuk artikel in de Groene daarover onlangs trouwens): gewoon beginnen.
PSN
Primaire energiegebruik gaat juist naar beneden. Bovendien overlappen de PV productie en wp vraag nauwelijks, dus is al die PV zonder gebruiker dat afstemt op die momenten in principe weggegooid geld. Nou is er natuurlijk wel enige afstemming mogelijk, ik geloof best dat er wat fabrieken load following bijv, maar bij mijn weten is dat al met al maar erg gering. Capex van een fabriek is meestal genoeg reden hem altijd te willen laten draaien.YakuzA schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:06:
[...]
Als je alles op warmtepompen gaat gooien ipv op PV, wat krijg je dan weer:
we moeten de kolencentrales weer aanslingeren voor dat massale warmtepomp verbruik bijstoken.
Bevorderen van gebruik ipv productie lijkt me ook weer niet het ei van columbus
[Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2023 17:21]
Natuurlijk is het niet leuk voor netbeheerders, maar PV op daken is de realiteit. Daar gaat niet veel aan veranderen.Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:54:
Voor netbeheerders is het ook geen lekkere 'centrale' om mee samen te werken: al die panelen met saldering. Ook vervelend dat het een verdienmodel kon worden, waarbij mensen maar alle dakoppervlak vol legden. Zonder batterij zijn alle problemen van de teruglevering op conto van de netbeheerder. In die zin is het ook eigenlijk helemaal geen lekkere oplossing, panelen met miljoenen verschillende eigenaren en minstens zoveel contracten, waar geen echte tarifering op de teruglevering plaatsvindt en de rest zich maar moet aanpassen. En juiste tarifering ook weer geen oplossing is omdat de huis-energiemarkt natuurlijk ook helemaal niet hetzelfde moet zijn als de groothandel.
Zeker, maar wat wel kan veranderen is bijv. dat levering onder aparte contracten moet vallen, of aparte regels in de bestaande/nieuwe contracten. Om zowel mensen zonder panelen niet met nadelen van de opwekkers te presenteren (hogere opslagkosten bijv), want wie nu geen panelen heeft huurt of is arm. Alsook de bestaande eigenaren tenminste hun investering zoals 'beloofd' terug te laten kijken, alsook naar een beter beheersbare 'markt' te gaan, waar evt de netbeheerder actief jouw panelen kan sturen omdat dat nodig kan zijn. Of anders dat eigenaren zich in een virtuele cooperatie gaan verenigen oid. Tenslotte: als je panelen hebt, ben je producent.phicoh schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:47:
[...]
Natuurlijk is het niet leuk voor netbeheerders, maar PV op daken is de realiteit. Daar gaat niet veel aan veranderen.
Het is jammer dat de PV subsidie niet onderdeel was van een plan, en je dus mensen hebt zitten aanmoedigen op elke vierkante meter spul te leggen waar je vervolgens zonder batterij je niet veel aan hebt.Het is jammer dat de regering geen visie lijkt te hebben wat er met PV moet gebeuren, of hoe accu's in gezet gaan worden. Maar dat is ook de realiteit.
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details