• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:37
Brent schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:55:

Zeker, maar wat wel kan veranderen is bijv. dat levering onder aparte contracten moet vallen, of aparte regels in de bestaande/nieuwe contracten. Om zowel mensen zonder panelen niet met nadelen van de opwekkers te presenteren (hogere opslagkosten bijv), want wie nu geen panelen heeft huurt of is arm. Alsook de bestaande eigenaren tenminste hun investering zoals 'beloofd' terug te laten kijken, alsook naar een beter beheersbare 'markt' te gaan, waar evt de netbeheerder actief jouw panelen kan sturen omdat dat nodig kan zijn. Of anders dat eigenaren zich in een virtuele cooperatie gaan verenigen oid. Tenslotte: als je panelen hebt, ben je producent.
Probleem is natuurlijk dat ze in Den Haag nog niet verder komen dan een minimum TLV. Dat gaat niemand stoppen om op piek momenten PV stroom in te voeren.

Een verder probleem is dat, afgezien van afschakelen als de spanning te hoog wordt, omvormers in het algemeen niet te regelen zijn. Er is gewoon geen standaard om op grote schaal omvormers aan te storen.

Dan heeft een virtuele cooperatie ook geen zin. Dat wordt dan alleen een administratief orgaan. Zelfs als terugleveren via dynamische tarieven verplicht wordt, dan heeft het grootste deel van de eigenaren van PV nauwelijks enig mogelijkheid om bij negatieven prijzen niet meer in te voeren.

Dus realistisch gezien is het enige mechanisme om omvormers de komende tijd aan te sturen de spanning op de aansluiting.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:13
De grootste omslag zit hem in om te gaan van "PV dekt jaarverbruik af" naar "PV dekt actueel verbruik zoveel mogelijk af + eventueel wat teruglevering".

Er is een hele industrie op dat eerste gezet, wat met salderen prima ging. Wat je voor de energietransitie wil is het tweede. In de zomer ga je niet alles kunnen terugleveren, maar misschien wel beter balanceren (SWW, wasmachine, EV, vaatwasser, etc). In de winter kun je alsnog een deel van je actuele verbruik afdekken.

Iedereen met een beetje economisch inzicht ziet dat dat hele "nul op de meter" en "nul op de rekening" alleen voor de bühne kan. Die ontwaking bij sommigen is nogal "pijnlijk", maar dat komt dus omdat er heel lang is geschermd met alleen "jaarverbruik afdekken".

Voor de energietransitie wil je uiteindelijk alle daken maximaal vol. En het net volledig bidirectioneel belastbaar. En omvormers die gestuurd hun teruglevering kunnen terugschalen.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zwartoog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:02:
En omvormers die gestuurd hun teruglevering kunnen terugschalen.
Ik zoek een spanningsnet dat flexibel om kan gaan met mijn 'vaste' teruglevering ;)
Kort door de bocht modus: ik betaal netbeheerkosten en (opslag duurzame energie- en klimaattransitie ) belasting, dan verwacht ik dat iedereen in de keten zijn deel oppakt. Mijn panelen zijn netjes aangemeld en iedereen die betrokken is in de keten kan gewoon bij deze gegevens.

Erkennen dat men achter de feiten (onderhoud, opschalen, flexibiliteit in het systeem krijgen) aanloopt en beterschap beloven is voor mij goed genoeg; de spindokters aan het werk zetten en er een "zogenaamd rijken vs armen" van maken is verwerpelijk.

• Zwartoog
dyrc schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Ik zoek een spanningsnet dat flexibel om kan gaan met mijn 'vaste' teruglevering ;)
Kort door de bocht modus: ik betaal netbeheerkosten en (opslag duurzame energie- en klimaattransitie ) belasting, dan verwacht ik dat iedereen in de keten zijn deel oppakt. Mijn panelen zijn netjes aangemeld en iedereen die betrokken is in de keten kan gewoon bij deze gegevens.

Erkennen dat men achter de feiten (onderhoud, opschalen, flexibiliteit in het systeem krijgen) aanloopt en beterschap beloven is voor mij goed genoeg; de spindokters aan het werk zetten en er een "zogenaamd rijken vs armen" van maken is verwerpelijk.
Het probleem is inderdaad tweeledig:
1) Problemen met opschalen net
2) Capaciteit

Jij haalt het eerste punt aan, daar heeft men gewoon zitten slapen. Maar heeft ook tijd nodig.

Je kunt echter niet verwachten dat we op een mooie dag en masse kunnen blijven terugleveren. Als er geen vraag is (niet hier en niet in de rest van het continent), dan kun je niet anders dan terugschalen. Consumenten compenseren is economisch gewoon niet haalbaar. (Ofwel: wat je verdient met teveel terugleveren, betaal je weer aan belastingen om dat te doen).

Wat dat betreft was de BTW-regeling via de KOR wel aardig: je wordt even bewust gemaakt dat je feitelijk een bedrijf aan het runnen bent, geen liefdadigheidsinstelling.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:16

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zwartoog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:27:
[...]
Wat dat betreft was de BTW-regeling via de KOR wel aardig: je wordt even bewust gemaakt dat je feitelijk een bedrijf aan het runnen bent, geen liefdadigheidsinstelling.
die teruggave van BTW was echt een administratief gedrocht waarvoor tig spook bedrijven opgezet moesten worden voor een eenmalige btw teruggave.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Zwartoog
YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:30:
[...]

die teruggave van BTW was echt een administratief gedrocht waarvoor tig spook bedrijven opgezet moesten worden voor een eenmalige btw teruggave.
Eens hoor, ik haal ook het enige positieve aspect van de KOR aan ;)

• dyrc
  • Niet online
Zwartoog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:27:
[...]

Het probleem is inderdaad tweeledig:
1) Problemen met opschalen net
2) Capaciteit

Jij haalt het eerste punt aan, daar heeft men gewoon zitten slapen. Maar heeft ook tijd nodig.

Je kunt echter niet verwachten dat we op een mooie dag en masse kunnen blijven terugleveren. Als er geen vraag is (niet hier en niet in de rest van het continent), dan kun je niet anders dan terugschalen. Consumenten compenseren is economisch gewoon niet haalbaar. (Ofwel: wat je verdient met teveel terugleveren, betaal je weer aan belastingen om dat te doen).

Het risico dat we dan als maatschappij gaan lopen indien terugleveren niet meer loont is dat actieve verspilling op piekmomenten actief aangemoedigd wordt.
Een (ongebruikt) zwembadje in de tuin om te verwarmen, elektrische straalkachels in de garage, een teslacoil in de voortuin omdat 't kan, alles is voor mij dan beter dan "gratis" terugleveren (dan eten ze hun eigen probleem maar op).

We zullen daar toch iets mee moeten; zowel op emotioneel niveau (waarom mogen de grote jongens doordraaien en moet de burger 't maar slikken), als op financieel niveau (bijdragen moet lonen).
edit: voor nu zijn we nog niet bij bovenstaande, eerst maar eens "betrouwbaar" een midden- en langetermijnsvisie op hoe we het als Nederland willen gaan doen, en daar dan ook niet meer aan rommelen.
(helaas zitten we op het niveau "vertrouwen" in dit issue, lager kunnen we niet)

[Voor 8% gewijzigd door dyrc op 24-01-2023 10:57]

• Zwartoog
dyrc schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Het risico dat we dan als maatschappij gaan lopen indien terugleveren niet meer loont is dat actieve verspilling op piekmomenten actief aangemoedigd wordt.
Een (ongebruikt) zwembadje in de tuin om te verwarmen, elektrische straalkachels in de garage, een teslacoil in de voortuin omdat 't kan, alles is voor mij dan beter dan "gratis" terugleveren (dan eten ze hun eigen probleem maar op).
Wel, als terugleveren niets opbrengt, waarom niet? Je kunt het jezelf ook erg complex maken om overproductie zinloos af te fakkelen. Daarom moeten omvormers veel meer kunnen gaan inspelen, zodat je wel je eigen opbrengst kunt gebruiken, maar daarvoor mogen omvormers niet afschakelen. Dus moeten ze terugschakelen, ook om het eerlijk te houden zodat iedereen iets kan terugleveren.
We zullen daar toch iets mee moeten; zowel op emotioneel niveau (waarom mogen de grote jongens doordraaien en moet de burger 't maar slikken), als op financieel niveau (bijdragen moet lonen).
edit: voor nu zijn we nog niet bij bovenstaande, eerst maar eens "betrouwbaar" een midden- en langetermijnsvisie op hoe we het als Nederland willen gaan doen, en daar dan ook niet meer aan rommelen.
(helaas zitten we op het niveau "vertrouwen" in dit issue, lager kunnen we niet)
Deze begrijp ik niet. De grote jongens draaien niet zomaar door, die krijgen ook gewoon een negatieve prijs voor hun kiezen. En als je het over gas/kolen/kerncentrales hebt: tsja, die kun je niet zomaar aan- en uitschakelen, en hebben een minimumvermogen. Uiteindelijk is dat wel onze backup (of eigenlijk basis).

• dyrc
  • Niet online
Zwartoog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:29:
[...]
Wel, als terugleveren niets opbrengt, waarom niet? Je kunt het jezelf ook erg complex maken om overproductie zinloos af te fakkelen. Daarom moeten omvormers veel meer kunnen gaan inspelen, zodat je wel je eigen opbrengst kunt gebruiken, maar daarvoor mogen omvormers niet afschakelen. Dus moeten ze terugschakelen, ook om het eerlijk te houden zodat iedereen iets kan terugleveren.
[...]
Mijn omvormer kan alleen aan of uit (bij te lage opstartspanning, of bij 252v+), en ik gok dat de meeste mensen zo'n simpele omvormer hebben. Dit los je dus (momenteel) niet makkelijk op achter de voordeur.
Deze begrijp ik niet. De grote jongens draaien niet zomaar door, die krijgen ook gewoon een negatieve prijs voor hun kiezen. En als je het over gas/kolen/kerncentrales hebt: tsja, die kun je niet zomaar aan- en uitschakelen, en hebben een minimumvermogen. Uiteindelijk is dat wel onze backup (of eigenlijk basis).
Je hebt gelijk dat ik het niet lekker verwoord, en m'n eigen emotie is ook een mengeling van (halve) frustraties. 2.1% van het totale gebruik van Nederland komt uit zonne-energie. Dat is in mijn boekje niet veel, en zou dus ook niet voor problemen horen te zorgen? De windparken op zee worden opgeschaald (commerciele belangen, die waarschijnlijk vooraf doorgerekend zijn en als winstgevend bestempeld), en drukken vervolgens mij uit m'n "particuliere leveranciersrol", omdat de overheid en marktpartijen nu (poging tot) gaan lopen morrelen aan mijn eigen vooraf doorgerekende en als winstgevend bestempelde investering.

Je stelling dat onze basis uit gas/kolen/kernenergie er altijd is en moet zijn ben ik het helemaal mee eens, maar in de "vrije ruimte" van groene energie wordt ik als kleine speler nu als speelbal rondgeslingerd, en ik houd van voetjes op de grond en duidelijkheid.

• phicoh
De grootste omslag zit hem in om te gaan van "PV dekt jaarverbruik af" naar "PV dekt actueel verbruik zoveel mogelijk af + eventueel wat teruglevering".

Iedereen met een beetje economisch inzicht ziet dat dat hele "nul op de meter" en "nul op de rekening" alleen voor de bühne kan. Die ontwaking bij sommigen is nogal "pijnlijk", maar dat komt dus omdat er heel lang is geschermd met alleen "jaarverbruik afdekken".
"nul op de meter" is inderdaad niet handig omdat het zo sterk verwijst naar salderen. En ook de verwarring dat we 's winters nog iets aan de PV opbrengt in de zomer zouden hebben.

Maar de '+ eventueel wat teruglevering' zit nog duidelijk in de oude tijd van goedkoop gas. Hoe gaan we in de zomer stroom opwekken voor gebruikers die geen of te weinig PV hebben?

Dan zetten we gewoon wat gascentrales aan. Die waren goedkoop, en wel hebben toch geen klimaatprobleem.

Dus waar het op neerkomt is dat ieder dak dat ruimte heeft voor een PV overschot gebruikt moet worden voor de gebruikers met tekort PV. Dus voor flats, kantoorgebouwen, maar ook voor de industrie.

Dat kan best gepland worden, maar dat gebeurd niet. Ik zou best willen weten hoeveel PV ik eigenlijk op mijn dak zou moeten hebben, maar dan moet er wel iemand gaan rekenen hoeveel energie er bij mij in de buurt verbruikt wordt, en hoeveel dak er beschikbaar is.

• Zwartoog
dyrc schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Mijn omvormer kan alleen aan of uit (bij te lage opstartspanning, of bij 252v+), en ik gok dat de meeste mensen zo'n simpele omvormer hebben. Dit los je dus (momenteel) niet makkelijk op achter de voordeur.
Klopt, en dit is dus ook iets waarmee we snel achter de feiten gaan aanlopen.
Je hebt gelijk dat ik het niet lekker verwoord, en m'n eigen emotie is ook een mengeling van (halve) frustraties. 2.1% van het totale gebruik van Nederland komt uit zonne-energie. Dat is in mijn boekje niet veel, en zou dus ook niet voor problemen horen te zorgen? De windparken op zee worden opgeschaald (commerciele belangen, die waarschijnlijk vooraf doorgerekend zijn en als winstgevend bestempeld), en drukken vervolgens mij uit m'n "particuliere leveranciersrol", omdat de overheid en marktpartijen nu (poging tot) gaan lopen morrelen aan mijn eigen vooraf doorgerekende en als winstgevend bestempelde investering.

Je stelling dat onze basis uit gas/kolen/kernenergie er altijd is en moet zijn ben ik het helemaal mee eens, maar in de "vrije ruimte" van groene energie wordt ik als kleine speler nu als speelbal rondgeslingerd, en ik houd van voetjes op de grond en duidelijkheid.
Laat dus ook zien dat PV-alleen het niet gaat redden, dus we windmolenparken en andere vormen gewoon nodig gaan hebben. Maar ook die krijgen te maken met een negatieve prijs als er teveel is.

En die 2,1% is het totaal over een jaar heen, niet op een superzonnige zondag. Daarom zal het kostentechnisch ook niet zo'n vaart lopen: op de meeste momenten kun je prima terugleveren. De tweede grote pijn is dat je naar het kale leveringstarief (zonder "belastingwegstrepen") gaat.

Daarnaast is de salderings- en gedoging van de KOR-regeling natuurlijk gebruikt om de ver-PV-ing van daken op te starten. Kosten per Wp zijn enorm gedaald de laatste 20 jaar, dus ook zonder stimuleringsregelingen heb je ruim binnen de levensduur je investering eruit.
phicoh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:22:
[...]

...
Maar de '+ eventueel wat teruglevering' zit nog duidelijk in de oude tijd van goedkoop gas. Hoe gaan we in de zomer stroom opwekken voor gebruikers die geen of te weinig PV hebben?

Dan zetten we gewoon wat gascentrales aan. Die waren goedkoop, en wel hebben toch geen klimaatprobleem.

Dus waar het op neerkomt is dat ieder dak dat ruimte heeft voor een PV overschot gebruikt moet worden voor de gebruikers met tekort PV. Dus voor flats, kantoorgebouwen, maar ook voor de industrie.

...
Yep, en daarom denk ik ook dat het wel mee gaat vallen. De aantallen keren dat er een negatieve prijs was, was ook erg kort, dus tot nog toe was er altijd meer vraag dan aanbod. Gas wordt duurder, en als er meer PV is (en goed verspreid over het land), dan is het ook makkelijker om de gascentrale omlaag te draaien.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36
Iedereen verklaarde/verklaart me voor gek, maar ik heb gewoon m'n paneeltjes wel zo neergelegd: ongeveer op gebruiksmaat. Heb dus een half leeg dak :P

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• YakuzA

YakuzA

Zwartoog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Laat dus ook zien dat PV-alleen het niet gaat redden, dus we windmolenparken en andere vormen gewoon nodig gaan hebben. Maar ook die krijgen te maken met een negatieve prijs als er teveel is.

En die 2,1% is het totaal over een jaar heen, niet op een superzonnige zondag. Daarom zal het kostentechnisch ook niet zo'n vaart lopen: op de meeste momenten kun je prima terugleveren. De tweede grote pijn is dat je naar het kale leveringstarief (zonder "belastingwegstrepen") gaat.
PV is eigenlijk kansloos dus?
we zitten op 2,1% en dat is met 1 op de 4 huizen (25%) in NL die ondertussen zonnepanelen erop gegooid heeft, dan toppen we dus uit op 6 a 7% van het totaal verbruik in een jaar, maximaal :X

(plus de makkelijkste bedrijfspanden liggen ondertussen ook vol, degene met de gammele daken zijn nog over?)

PSN

• phicoh
YakuzA schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:57:
[...]

PV is eigenlijk kansloos dus?
we zitten op 2,1% en dat is met 1 op de 4 huizen (25%) in NL die ondertussen zonnepanelen erop gegooid heeft, dan toppen we dus uit op 6 a 7% van het totaal verbruik in een jaar, maximaal :X

(plus de makkelijkste bedrijfspanden liggen ondertussen ook vol, degene met de gammele daken zijn nog over?)
Het is minder somber dan het lijkt. Het totale energie verbruik kan omlaag. Een EV gebruikt minder energie dan een brandstof auto. PV's zijn voor de zomer. Dus verwarmen in de winter hoeft niet met PV. Er is ook in de zomer nog wel wat opbrengt van windturbines.

Dus het zal nog een hele klus worden, maar niet direct kansloos.

• YakuzA

YakuzA

phicoh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:10:
[...]
Het is minder somber dan het lijkt. Het totale energie verbruik kan omlaag. Een EV gebruikt minder energie dan een brandstof auto. PV's zijn voor de zomer. Dus verwarmen in de winter hoeft niet met PV. Er is ook in de zomer nog wel wat opbrengt van windturbines.

Dus het zal nog een hele klus worden, maar niet direct kansloos.
Het nadeel is wel dat je dan gewoon nieuw electra verbruik gaat introduceren, dus dan komt heel nederland vol met zonnepanelen nog maar tot 4% van de vraag ipv 6-7.

PSN

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 16:45

JDx

Ben ik ^

Zwartoog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:58:
Gas wordt duurder, en als er meer PV is (en goed verspreid over het land), dan is het ook makkelijker om de gascentrale omlaag te draaien.
Ik ben op zich wel voor een hogere subsidie op zonnepanelen in provincies als Drenthe :9

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• T-MOB
  • Laatst online: 16:19

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Brent schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:04:
Iedereen verklaarde/verklaart me voor gek, maar ik heb gewoon m'n paneeltjes wel zo neergelegd: ongeveer op gebruiksmaat. Heb dus een half leeg dak :P
Ik snap dat niet zo goed. Met PV op je eigen dak heb je een kostprijs van ongeveer een cent of 6 per kWh*. Het moet heel raar lopen wil je minder dan dat krijgen. En een grotere installatie betekent ook meer opbrengst op mindere dagen, je kunt dus meer eigengebruik afdekken.

Daar zit wat onzekerheid in qua levensduur van onderdelen. Maar ik heb het een jaar of vijf geleden uitgerekend voor mijn eerste 4kWp, uitgangspunt was 25 jaar voor de panelen en 3 omvormers in die 25 jaar.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• phicoh
T-MOB schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:03:
Ik snap dat niet zo goed. Met PV op je eigen dak heb je een kostprijs van ongeveer een cent of 6 per kWh*. Het moet heel raar lopen wil je minder dan dat krijgen. En een grotere installatie betekent ook meer opbrengst op mindere dagen, je kunt dus meer eigengebruik afdekken.

Daar zit wat onzekerheid in qua levensduur van onderdelen. Maar ik heb het een jaar of vijf geleden uitgerekend voor mijn eerste 4kWp, uitgangspunt was 25 jaar voor de panelen en 3 omvormers in die 25 jaar.
Dan ga je uit van 0% rente. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die het geld hebben liggen. Maar voor mensen die het geld voor PV niet gewoon hebben liggen en die keuzes moeten maken heeft die berekening geen zin. Die groep gaat voor 0% rente echt geen PV aan laten leggen.

Op dit moment biedt Essent 5.5 cent/kWh. Dus ja, je kan ook gewoon minder dan 6 cent/kWh krijgen.

• T-MOB
  • Laatst online: 16:19

T-MOB

Echte chocomel eerst!

phicoh schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:02:
[...]
Dan ga je uit van 0% rente. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die het geld hebben liggen. Maar voor mensen die het geld voor PV niet gewoon hebben liggen en die keuzes moeten maken heeft die berekening geen zin. Die groep gaat voor 0% rente echt geen PV aan laten leggen.

Op dit moment biedt Essent 5.5 cent/kWh. Dus ja, je kan ook gewoon minder dan 6 cent/kWh krijgen.
Als je leent tegen 5% en in 5 jaar annuitair betaalt kost het je 13% extra, dus 6.7ct. En als je nu maar 5,5ct krijgt zit je bij de verkeerde leverancier. Bij Engie krijg ik kaal leveringstarief (51 / 39 ct ex BTW, piek/dal), als dat zo blijft is een installatie in 2 a 2.5 jaar terugverdiend.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• phicoh
T-MOB schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:29:
Als je leent tegen 5% en in 5 jaar annuitair betaalt kost het je 13% extra, dus 6.7ct.
In 5 jaar kan ik mijn panelen niet terug verdienen met 6 cent. Als we 25 jaar rekenen, dan kom je op 77% extra, dan zit je op 10.6 cent. Daarmee kom je boven het nu voorgestelde minimum van minder dan 10 cent/kWh.

Maar vrijwel niemand gaat natuurlijk z'n geld voor 25 jaar vast zetten voor 5% rente. Dat is leuk voor een pensioen, maar dan houdt het ook op. Zelfs hypotheken lopen in het algemeen max. 20 jaar.

Dit soort berekeningen zijn volstrekt nutteloos als het gaat om de energietransitie waarbij we juist willen dat zoveel mogelijk daken PV krijgen.

Het is niet een speeltje voor mensen met teveel geld.
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel niet in dit topic:
De belangrijkste stelregel: dit topic staat in AWM en gaat dus over een algemene discussie die informatief en nuttig is voor iedereen.
Dit topic is dus niet bedoelt voor persoonlijk advies of informatie over persoonlijke situaties.
Zie voor voorbeelden van persoonlijke advies topics onze topic start: defiant in "De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden"

Voor politieke besluiten over economische en maatschappelijk beleid en de gevolgen van de crisis qua energie en inflatie voor Nederland hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland

Wat wel hoort in dit topic:
• Ontwikkelingen op de energiemarkt, zoals energieprijzen en voorraden.
• Geopolitieke ontwikkelingen in binnen-en buitenland die impact hebben op de energiemarkt.
• Ontwikkelingen van prijzen en beleid van energiemaatschappijen.

Beleid en richtlijnen
• Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
• Geen rants.
• Geen meme's/plaatjes.
• Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
• Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee