• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:17
Het is aantrekkelijk om het lichtnet te concretiseren aan de hand van een emmertje water waar je oneindig veel gaatjes aan de bodem kunt boren. Slangetje op dat gaatje en via dat slangetje water tappen/terug pompen. Water en stroom laten zich verrassend vaak vergelijken, maar nu gaat dat toch niet helemaal op. (alhoewel.... vervang het emmertje door een waterkolom waarin duizend aansluitingen water staan te tappen/terug te pompen en mijn vermoeden is dat het ook dan niet meer zo lekker werkt).

Een wat grotere faciliteit deels "off the grid" laten gaan is dan een prima stap ter mitigatie. Huishoudens zouden dat ook kunnen doen, maar ik denk dat je dat beter op wijkniveau aan kunt pakken.

Lothórien ziet de bui al hangen als de overheid particuliere thuisbatterijen gaat stimuleren om het netwerk te ontlasten: Iedereen gebruikt die dingen om stroom het net op te duwen als de prijs hoog is en stroom te trekken als de prijs laag is, dit werkt instabiliteit in de hand. (o.a. door vertragingen tussen vraag, prijs en levering).

fast forward 10 jaar: de overheid stelt dat het geen goed idee is en de burger is boos want 10 jaar geleden "wilde de overheid juist dat iedereen een batterij had".

Ik vrees dat ik liberaal wordt, want ik ben van mening dat je zelf na moet denken.

[ Voor 37% gewijzigd door Lothlórien op 08-12-2025 09:04 ]

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:59
esphome schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:13:
Het schijnt een energiezuinige noodstroomaggregaat te zijn en dan is de vraag wat is er energie zuinig aan is.
Ik vermoed dat de generator de batterij bij laadt ipv het benodigde vermogen levert voor de verbruikers.

Een generator heeft een extreem laag rendement onder laaglast bijvoorbeeld. Door de generator op zijn optimale rendement te laten draaien en niet continue aan te passen aan het verbruik + voor zo'n lang mogelijke periode heeft deze een veel hoger rendement.

Zo zou ik mij kunnen voorstellen dat de generator wordt opgestart vlak voor de avond piek (koken, verwarmen douche etc) en dan doordraait op dit optimale vermogen tot de batterij bijna vol geladen is. Vervolgens wordt de nacht overbrugt op enkel de batterij. De volgende ochtend wordt hetzelfde trucje herhaalt.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:50
In het 'oude denken' zijn netaansluitingen voorzien op een maximaal vermogen leveren, dikke kabels, zware zekeringen.

Maar in de praktijk, hoeveel % van de tijd is dat maximaal vermogen nodig? Misschien 5%? (gemiddeld).

Als batterijen goedkoper worden dan dikke kabels (en alles wat er achter zit) dan kom je toe met een batterij op locatie en een kleine netaansluiting om te 'druppelladen' gedurende de dag.
Dat druppelladen kan ook uit de lokale zonnepanelen komen, uit V2G auto's/vrachtwagens, en indien gewenst uit een stroomgroep.

De batterij is dan gedimensioneerd op het leveren van de gewenste pieken wanneer nodig.

Die stroomgroep zal dan weinig draaiuren hebben maar in de praktijk is dat met bijna alle stroomgroepen zo (veiligheidsfuncties).

Eigenlijk zouden de netbeheerders nu moeten beginnen met het aanbieden/promoten van kleine netaansluitingen voor een goede(lage) prijs. Bijvoorbeeld voor woningen: 1x6A of 1x10A.

[ Voor 16% gewijzigd door Wozmro op 08-12-2025 11:15 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:53
Lothlórien schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:47:
Het is aantrekkelijk om het lichtnet te concretiseren aan de hand van een emmertje water waar je oneindig veel gaatjes aan de bodem kunt boren. Slangetje op dat gaatje en via dat slangetje water tappen/terug pompen. Water en stroom laten zich verrassend vaak vergelijken, maar nu gaat dat toch niet helemaal op. (alhoewel.... vervang het emmertje door een waterkolom waarin duizend aansluitingen water staan te tappen/terug te pompen en mijn vermoeden is dat het ook dan niet meer zo lekker werkt).

Een wat grotere faciliteit deels "off the grid" laten gaan is dan een prima stap ter mitigatie. Huishoudens zouden dat ook kunnen doen, maar ik denk dat je dat beter op wijkniveau aan kunt pakken.

Lothórien ziet de bui al hangen als de overheid particuliere thuisbatterijen gaat stimuleren om het netwerk te ontlasten: Iedereen gebruikt die dingen om stroom het net op te duwen als de prijs hoog is en stroom te trekken als de prijs laag is, dit werkt instabiliteit in de hand. (o.a. door vertragingen tussen vraag, prijs en levering).

fast forward 10 jaar: de overheid stelt dat het geen goed idee is en de burger is boos want 10 jaar geleden "wilde de overheid juist dat iedereen een batterij had".

Ik vrees dat ik liberaal wordt, want ik ben van mening dat je zelf na moet denken.
Gelukkig gaat de overheid dit helemaal niet stimuleren want het is een dom idee en in de praktijk moeilijk te sturen. Ja de overheid is soms langzaam en niet echt van t langetermijn denken maar deze zorg is ongegrond.

Ik deel wel.je zorg dat thuisbatterijen het net alleen maar meer kapot trekken als dat zo ongereguleerd gaat als nu t geval is. Veel consumenten die door de cowboys/verkopers wordt verteld dat ze goed bezig zijn met hun thuisbatterij.... Tsja

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wozmro schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:12:
In het 'oude denken' zijn netaansluitingen voorzien op een maximaal vermogen leveren, dikke kabels, zware zekeringen.

Maar in de praktijk, hoeveel % van de tijd is dat maximaal vermogen nodig? Misschien 5%? (gemiddeld).

Als batterijen goedkoper worden dan dikke kabels (en alles wat er achter zit) dan kom je toe met een batterij op locatie en een kleine netaansluiting om te 'druppelladen' gedurende de dag.
Dat druppelladen kan ook uit de lokale zonnepanelen komen, uit V2G auto's/vrachtwagens, en indien gewenst uit een stroomgroep.

De batterij is dan gedimensioneerd op het leveren van de gewenste pieken wanneer nodig.

Die stroomgroep zal dan weinig draaiuren hebben maar in de praktijk is dat met bijna alle stroomgroepen zo (veiligheidsfuncties).

Eigenlijk zouden de netbeheerders nu moeten beginnen met het aanbieden/promoten van kleine netaansluitingen voor een goede(lage) prijs. Bijvoorbeeld voor woningen: 1x6A of 1x10A.
Mijn full electric huishouden met 7 MWh verbruik per jaar zou met 1x10A en een 10 kWh accu uitkomen. Ik heb nu 3x25A, dus qua kabels in de straat scheelt dat. Voorbij de wijktrafo scheelt het al minder, want de gelijktijdigheidsfactor gaat van 'weinig' naar 'heel veel'. Bovendien komen de accuverliezen er bovenop waardoor er uiteindelijk meer energie door de kabel moet. Ymmv.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:30
@Wozmro Als te veel overschakelen op 1x10A gaat zoals @Proton_ gelijktijdigheid omhoog en de afname voor kleinverbruikers zonder meer door de 10GW piekbelasting.
We hebben afhankelijk van de afzekering nu verschillende vaste netwerkkosten, maar dat verschil is voornamelijk de transportdienst, die bij nettarieven grotendeels naar de kWh-prijs van nettarief verschuiven.
Wat overblijft aan vaste netwerkkosten excl transportkosten, bij huidige methodiek, 1x 1A-3x25A het zelfde en 3 x 35A t/m 3 x 80A ca 20 euro/j duurder.
Tot nu toe heb ik voor nettarieven, recent nog geen voorlopige nieuwe vaste netwerkkosten gezien anders dan voor afzekering 3x25A (180 euro (2024/2025) 220 euro (2028)per jaar excl BTW) gezien

De nettarieven voor 2028 zijn niet alleen om netwerkkosten betaalbaar te houden, maar ook om kleinverbruikers afname te spreiden over de dag, varianten die over 9.5GW piek op een dag gaan, zijn in het simulatiemodel al taboe.
Alleen al in theorie als alle huishoudens op 1x10A zouden overstappen ga je al met 30-40% over de gemiddelde van top10 huidige piekbelastingen en als je overige kleinverbruikers meeneemt nog 10-tallen procenten meer, netwerkbeheerder zal het niet promoten, als ook je van kabinet geen stimulering voor thuisaccu's mag verwachten.

De kleinverbruiker EV en thuisaccu gaan in de winterperiode concureren met typische zakelijke blokstroom aansluitingen (opladen stads/streekbussen en andere regio logistiek), daar is nu al krapte aan, waardoor aanbestedingen aangepast moeten worden of zero-emmisie zones nog wat langer ontheffingen kennen voor N1, N2, N3 bedrijfswagens, maar voor nieuwe met toelating na 1-1-2025 moeten emissie-vrij zijn voor ZE_zones of gemeente moet een ontheffing verlenen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:22
Domba schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:35:
@Wozmro Als te veel overschakelen op 1x10A gaat zoals @Proton_ gelijktijdigheid omhoog en de afname voor kleinverbruikers zonder meer door de 10GW piekbelasting.
Iis dit op basis van huidige rekenmodellen m.b.t. gelijktijdigheid?

Want als de ontwikkeling is dat steeds meer (en op een gegeven moment alle) huishoudens all-electric worden, krijg je toch met 3x25A ook een probleem bij een hogere gelijktijdigheid.

• Domba
Wally2002 schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:28:
[...]
Iis dit op basis van huidige rekenmodellen m.b.t. gelijktijdigheid?

Want als de ontwikkeling is dat steeds meer (en op een gegeven moment alle) huishoudens all-electric worden, krijg je toch met 3x25A ook een probleem bij een hogere gelijktijdigheid.
Die is er al, ik zit op een trafo van 1 van de 22 middelspanningsstation die preventief al deze winter mogelijk al kans maakt om preventief uitgeschakeld te worden voor paar uur als er 150kV transportgebrek is.
De eerste keer zal nieuws zijn, als op basis van prognose 1-2 dagen vooraf een aankondig wordt afgegeven.

De kans voor deze winter is niet zo groot tenzij aantal ijsdagen op rij, als temperatuur niet boven nul komt. Het probleem zijn niet de middenstations, die hebben voldoende ruimte incl wat nog in de wachtrij staat voor afname, maar Tennet 150kV transportcapaciteit. ( 4 stuks verdeelt aangewezen op de 150kV lijn, zodat bij overige 30+ het licht aanblijft)
Vanaf 2030 waarschijnlijk meer transportcapaciteit, er zijn ook aangrenzende middenspanningsstations regio's, waar niets kan tot 2035/36 omdat een nwe koppelstation 380kV<>150kV nodig is, waarvoor de planning pas deze zomer gestart is.

Nettarieven van 2028 (als niet meer vertraging oplopen) moet kleinverbruikers afname meer gaan verdelen, maar zakelijke afnemers zitten te springen om oa laadpalen, kleinstjes die een nieuwe bestelwagen aanschaffen, moet deze emissie vrij zijn of een gebruikte emmissieklasse 6 van voor 2025 als die klanten in zero-emissie zone heeft (op moment 1 langs de 150kV lijn, maar volgen nog 2) en voor grotere N3 vrachtwagens is er behoefte aan 400kW DC-laders na distributie ook interregionaal & internationaal zich net laat rondrekenen en in praktijk inmiddels ook werkbaar is met de rijtijden.
In NL van juli volgend jaar lagere vrachtwagenheffing en geen motorrijtuigen belasting tot 12 ton en sterk gereduceerd tarief >12 ton en in Duitsland tot midden 2031 E-trucks gehele vrijgesteld, waar diesel 5-25ct/km betaald.

Edit: vandaag laatste info is dat de kans nog veel kleiner met ervaring van november blijkbaar nog veel kleiner geworden, dan paar ijsdagen

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 08-12-2025 19:30 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:22

HollovVpo1nt

I like gadgets

Nu.nl: Gasprijs naar laagste punt sinds 2022, maar consument profiteert nauwelijks

Toch bijzonder weer, inkoopprijs daalt, consument profiteert nauwlijks, maar tijdens de energiecrisis was bij elke scheet van inkoopprijs die omhoog ging meteen (bij variabele contracten) het tarief aangepast. Dit bevestigt m.i. ook het machtsmisbruik van de energieleveranciers en bevestigd ook het gevoel van de consument: hogere inkoopprijzen worden direct verrekend in de tarieven, maar lagere inkoopprijzen niet.

ACM ligt hier echt te slapen.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:20
HollovVpo1nt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:47:
Nu.nl: Gasprijs naar laagste punt sinds 2022, maar consument profiteert nauwelijks

Toch bijzonder weer, inkoopprijs daalt, consument profiteert nauwlijks, maar tijdens de energiecrisis was bij elke scheet van inkoopprijs die omhoog ging meteen (bij variabele contracten) het tarief aangepast. Dit bevestigt m.i. ook het machtsmisbruik van de energieleveranciers en bevestigd ook het gevoel van de consument: hogere inkoopprijzen worden direct verrekend in de tarieven, maar lagere inkoopprijzen niet.

Je hebt blijkbaar iets gemist. Er worden op dit moment rechtzaken gevoerd over die tusentijdse aanpassingen met de stelling dat dit niet mag maar alleen met de in de contractvoorwaarden vermelde halfjaar interval.
Dus als dat standpunt juist is dan is het terecht dat er ook geen tussentijdse verlaging wordt toegepast. Je kan niet zeggen verhogen mag niet en klagen als er geen verlaging komt. Dat is hypocriet.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:51
Inderdaad de consument profiteert nauwelijks. Maar als je het artikel gelezen hebt komt dat voornamelijk door de hoge belastingen. Ook werd de vergelijking gemaakt met benzine. Klopt gewoon. Bij prijsverhogingen wordt de prijs zo spoedig mogelijk aangepast. Bij verlagingen heb je nog voorraden voor de oude prijs.

Wat ook nog een grote factor is, zijn de vaste contracten. Iedereen was bang dat het gas in de winter duurder zou worden en schafte een langdurig contract aan. Dat is gewoon gokken op een hoge prijs, maar bij een prijsverlaging zit je in het schip.
Dynamische contracten zijn leuk omlaag gegaan. Ook mijn gasprijs is ruim 10 cent goedkoper. Ook ik profiteer daar nauwelijks van, omdat ik maar heel weinig gas verbruik.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

hanev001 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:55:
[...]

Je hebt blijkbaar iets gemist. Er worden op dit moment rechtzaken gevoerd over die tusentijdse aanpassingen met de stelling dat dit niet mag maar alleen met de in de contractvoorwaarden vermelde halfjaar interval.
Dus als dat standpunt juist is dan is het terecht dat er ook geen tussentijdse verlaging wordt toegepast. Je kan niet zeggen verhogen mag niet en klagen als er geen verlaging komt. Dat is hypocriet.
Ik besef dat er momenteel massaclaims lopen. Dat zijn private initiatieven die er los van staan. En het feit dat dit via een massaclaim opgelost moet worden ism consumentenbond En VEH bewijst juist mijn punt: ACM ligt te slapen.

Bovendien gaan die claims over hoevaak een leverancier hun tarieven aangepast heeft vs. hun voorwaarden. Dat staat los van mijn stelling: prijsverlagingen op basis van lagere inkooptarieven lijken aanzienlijk minder vaak te gebeuren als prijsverhogingen op basis van hogere inkooptarieven.

• Wozmro
HollovVpo1nt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:47:

Wat is er nu juist bijzonder aan?

In het artikel wordt gesproken over:
- vaste contracten. Een vaste prijs is een vaste prijs.
- netbeheerkosten. Een gasbuis wordt niet goedkoper als de prijs voor gas daalt.
- belastingen. Belastingen zijn belastingen.

Ik lees eigenlijk niets verrassend in het artikel. Er zit wel een vleugje rage bait in, maar dat is tegenwoordig de standaard formule in iedere krant. Dat 'werkt'.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Dit onderwerp wordt inmiddels weer actueel, er zijn n.a.v. de oorlog met Iran diverse ontwikkelingen door bijvoorbeeld de afsluiting van de straat van Hormuz.

Diverse energieleveranciers bieden inmiddels geen vaste contracten meer aan:
Vattenfall en Eneco stoppen deels met aanbieden van vaste energiecontracten
In ieder geval twee van de drie grote energieleveranciers in Nederland stoppen deels met vaste energiecontracten vanwege de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. Dat laten ze desgevraagd weten aan de NOS. Door de oorlog zijn de gasprijzen razendsnel gestegen en dat veroorzaakt onzekerheid voor de energiebedrijven.

Vattenfall was tijdelijk helemaal gestopt met het aanbieden van vaste contracten. Inmiddels worden er wel weer vaste contracten aangeboden, maar vooral aan bestaande klanten die nu voorrang krijgen. Veel klanten willen vanwege de gestegen prijzen overstappen, bijvoorbeeld van een variabel contract naar een vast contract.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:27

aex351

I am the one

defiant schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:47:
Dit onderwerp wordt inmiddels weer actueel, er zijn n.a.v. de oorlog met Iran diverse ontwikkelingen door bijvoorbeeld de afsluiting van de straat van Hormuz.

[...]
Momenteel normaliseert het zich alweer. Vaste contracten werden binnen 24 uur alweer aangeboden. Er is wel behoorlijk wat paniek gezaaid, mede door de media en uiteindelijk ook door het handelen van de energiebedrijven (verkopers). Waarbij er tamelijk agressief is ingezet op het verhogen van de tarieven.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
defiant schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:47:

[...]
Dat mag niet meer vanwege de nieuwe Energiewet. Energieleveranciers moeten een vast 1 jarig modelcontract aanbieden. Zie ook https://www.acm.nl/nl/pub...-stabiliteit-leveranciers

Of dat in de praktijk gaat helpen is nog maar de vraag. Ze kunnen de tarieven ook zo hoog maken waardoor het niet interessant is en effectief hetzelfde is als geen contract aanbieden.

• Novax
  • Niet online
aex351 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 00:39:
[...]

Momenteel normaliseert het zich alweer. Vaste contracten werden binnen 24 uur alweer aangeboden. Er is wel behoorlijk wat paniek gezaaid, mede door de media en uiteindelijk ook door het handelen van de energiebedrijven (verkopers). Waarbij er tamelijk agressief is ingezet op het verhogen van de tarieven.
Ik vond eigenlijk dat de media te laat waren. De aanval begon in het weekend, wanneer de beurs niet open is en de energieleveranciers hun aanbiedingen bij de vergelijkers meestal niet aanpassen (even kijken hoe dat dit weekend gaat). Iedereen kon aan zien komen dat de gasprijs ging stijgen en daarmee ook de tarieven van gas contracten wat dus ook gebeurde op maandag. De (gas)tarieven schoten omhoog en zijn inmiddels alweer wat lager maar nog altijd flink hoger dan vorig weekend.

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:48
Mijn contract loopt nog tot 1 oktober.
Hopelijk zijn de prijzen tegen die tijd weer wat gedaald…

Bij eerder verlengen zou ik m’n welkomsbonus zijn kwijtgeraakt a 200 euro.

Het valt me nu pas op dat je bij overstappen ‘dubbelgenaaid’ wordt: opzegboete + welkomsbonus die je kwijt raakt.

• Novax
  • Niet online
Bestseller schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:45:

Het valt me nu pas op dat je bij overstappen ‘dubbelgenaaid’ wordt: opzegboete + welkomsbonus die je kwijt raakt.
Daarom mag het tegenwoordig geen welkomstbonus meer heten, Het is nu een loyaliteitsbonus.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:27
Novax schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:52:
Dat mag niet meer vanwege de nieuwe Energiewet. Energieleveranciers moeten een vast 1 jarig modelcontract aanbieden. Zie ook https://www.acm.nl/nl/pub...-stabiliteit-leveranciers
Ik begrijp dat handhaving van die wet 1 april begint. Achteraf is dat best een goeie grap.

Zelfs als de oorlog morgen stopt en de Straat heropent zal het nog wel even duren voordat de gasprijs zich normaliseert. Dus we gaan zien wat dat oplevert.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Suli
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Bestseller schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:45:

Je kan tot 1 jaar van tevoren een contract afsluiten bij Coolblue Energie. Mijn huidig contract loopt tot begin december. Heb afgelopen weekend voor de zekerheid een contract afgesloten bij Coolblue. Zit nu goed tot december 2027.

Opzegboete krijg je pas als de huidige tarieven van je leverancier goedkoper zijn dan je lopende contract. De kans is groot dat dit nu niet het geval is. De loyaliteitsbonus raak je wel kwijt.

[ Voor 12% gewijzigd door Suli op 07-03-2026 21:09 ]

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:48
Suli schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:04:
[...]

Je kan tot 1 jaar van tevoren een contract afsluiten bij Coolblue Energie. Mijn huidig contract loopt tot begin december. Heb afgelopen weekend voor de zekerheid een contract afgesloten bij Coolblue. Zit nu goed tot december 2027.

Opzegboete krijg je pas als de huidige tarieven van je leverancier goedkoper zijn dan je lopende contract. De kans is groot dat dit nu niet het geval is. De loyaliteitsbonus raak je wel kwijt.
Maar dan ga je er vanuit dat het minimaal een jaar crisis blijft toch

• Suli
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Bestseller schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:51:
[...]

Maar dan ga je er vanuit dat het minimaal een jaar crisis blijft toch
Mijn bericht was puur om je erop te attenderen dat er ook een optie is (uiteraard wanneer de prijzen beter zijn dan op dit moment) als je contract nog langer dan 6 maanden loopt en dat je niet altijd een overstapboete hoeft te betalen.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:27

aex351

I am the one

Novax schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:06:
[...]

Ik vond eigenlijk dat de media te laat waren. De aanval begon in het weekend, wanneer de beurs niet open is en de energieleveranciers hun aanbiedingen bij de vergelijkers meestal niet aanpassen (even kijken hoe dat dit weekend gaat). Iedereen kon aan zien komen dat de gasprijs ging stijgen en daarmee ook de tarieven van gas contracten wat dus ook gebeurde op maandag. De (gas)tarieven schoten omhoog en zijn inmiddels alweer wat lager maar nog altijd flink hoger dan vorig weekend.
Ja, kortom er was dus feitelijk weinig aan de hand. Tot dat iedereen het ineens nodig vond om olie op het vuur te gooien. Nu is het weekend, en blijft het ineens stil. Hoe komt dat? Wellicht omdat de energieverkopers vrij zijn en weekend vieren, evenals de journalisten. En dan vanaf maandag komen weer de nieuwberichten etc.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Novax
  • Niet online
aex351 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 00:57:
Ja, kortom er was dus feitelijk weinig aan de hand. Tot dat iedereen het ineens nodig vond om olie op het vuur te gooien. Nu is het weekend, en blijft het ineens stil. Hoe komt dat? Wellicht omdat de energieverkopers vrij zijn en weekend vieren, evenals de journalisten. En dan vanaf maandag komen weer de nieuwberichten etc.
Maar er was en is feitelijk wel degelijk wat aan de hand, één van die feiten is dat Qatar Energy op maandag besloot de gas productie te stoppen. Dat heeft niet zoveel met olie op het vuur gooien te maken, het is dan volkomen logisch dat de markt daarop reageert en ja dat gebeurt vaak in eerste instantie wat overdreven om daarna wat te stabiliseren als de situatie wat duidelijker wordt. Maar die stabilisatie betekent voor de consument nog steeds dat de gastarieven (voor vaste contracten) nu zo'n 15 cent hoger liggen dan vorig weekend.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Energieagentschap waarschuwt voor grote energiecrisis: 'Werk thuis waar mogelijk'
Het Internationaal Energieagentschap (IEA) waarschuwt voor een grote energiecrisis. Zolang de oorlog in het Midden-Oosten aanhoudt, is het volgens de organisatie aan overheden en ook burgers in de rest van de wereld om de impact van de forse olie- en gasprijsstijgingen zoveel mogelijk te beperken.
...
Volgens IEA-directeur Fatih Birol zorgt de Iranoorlog voor de grootste aanvoersverstoring in de geschiedenis van de wereldwijde oliemarkt. De impact op de brandstofvoorziening is in volume nu ook groter dan tijdens de oliecrisis van 1973, die leidde tot de oprichting van het IEA.
Dankjewel VS en Israël.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:32

ManiacsHouse

Scheisse!

Die vooral. Maar na het gekloot met Rusland hadden we natuurlijk nog veel vlotter moeten doorpakken. En niet alleen de overheid. Ik gedraag me mbt energieverbruik nog steeds als ten tijde van de inval in Oekraïne. Zuinig aan en opletten op gebruik. Maar als ik om me heen kijk naar met name horeca en detailhandel leek er vlot al niks meer aan de hand. Lekker de deuren weer wagenwijd open en de terraskachels op de max. Benieuwd wie er straks als eerste weer staat te brullen net als ten tijde van corona. Geluk dat de zomer er weer aan komt.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:23

tuinïnen

Eventus stultorum magister

ManiacsHouse schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:08:
[...]

Die vooral. Maar na het gekloot met Rusland hadden we natuurlijk nog veel vlotter moeten doorpakken. En niet alleen de overheid. Ik gedraag me mbt energieverbruik nog steeds als ten tijde van de inval in Oekraïne. Zuinig aan en opletten op gebruik. Maar als ik om me heen kijk naar met name horeca en detailhandel leek er vlot al niks meer aan de hand. Lekker de deuren weer wagenwijd open en de terraskachels op de max. Benieuwd wie er straks als eerste weer staat te brullen net als ten tijde van corona. Geluk dat de zomer er weer aan komt.
Die zomer gaat weinig soelaas bieden aangezien dat juist de tijd is dat er veel energie wordt ingeslagen/ingekocht. Je merkt het niet dus niet direct door je eigen verbruik, maar wanneer dit niet binnen enkele weken stabiliseert zal de financiële 'pijn' niet mals zijn voor later dit jaar.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-04 20:38
Ik vraag mij af of het veel zal schelen als iedere NL'r zijn CV installatie goed laat afstellen en laat inregelen. 5 tot 20% mindergas op iedere woning is ook behoorlijk wat.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:04
Cobb schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:57:
[...]
Ik vraag mij af of het veel zal schelen als iedere NL'r zijn CV installatie goed laat afstellen en laat inregelen. 5 tot 20% mindergas op iedere woning is ook behoorlijk wat.
Maakt de leeftijd van een CV hierin nog uit? Met de stijgende prijzen in het vooruitzicht wil ik hier best eens naar kijken :X

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-04 20:44
Cyclonist schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Maakt de leeftijd van een CV hierin nog uit? Met de stijgende prijzen in het vooruitzicht wil ik hier best eens naar kijken :X
Ja, hoe ouder hoe slechter afgesteld het is op de moderne woning. Zeker als je isolerende maatregelen hebt genomen. Veel van die oude ketels moesten nog een huis verwarmen met letterlijke gaten in de muren. Dus die zijn ingesteld op 30kW, of meer, om maar al die weglekkende warmte te compenseren.

Voor een netjes onderhouden huis met wat nieuwe isolatie heb je niet meer zo veel lekwarmte en zit je CV dus gigantisch te pendelen. Begin dus maar eens met je ketel naar 15kW te (laten) zetten. Het weer is nu nog koud genoeg 's nachts om het verschil fatsoenlijk te kunnen testen.

• iMode
  • Laatst online: 19:25
Cobb schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:57:
[...]
Heb je enig idee wat de industrie aan gas verbruikt? Veel meer dan de huishoudens…

• Cobb
iMode schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Heb je enig idee wat de industrie aan gas verbruikt? Veel meer dan de huishoudens…
Dat begrijp ik, en ook daar moet iets veranderen. Maar volgens mij is dit een simpele ingreep met behoorlijk resultaat.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:27
iMode schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:40:
Valt wel mee.

https://ned.nl/nl/datapor.../gas/totale-gasconsumptie

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Cobb
Maar wat maakt nu dat in NL de prijzen een seconde na ramp gelijk stijgen?

Belgie, zit vanaf 19-03 pas over het niveau van april 2024 met hun benzineprijs:
https://www.vrt.be/vrtnws...zen-stijgen-opnieuw-fors/
"liter benzine 95 (E10) stijgt met 8,6 eurocent, tot 1,836 euro. Het is van april 2024 geleden dat de prijs nog zo hoog was."

Nederland:
Mei 2024 kwam gemiddeld uit op 2,09
https://brandstofdata.nl/brandstof/benzine/2024
Onze markt reageert direct...
https://www.nu.nl/economi...-klappen-aan-de-pomp.html

Is het onze geweldige handelsgeest?
Hetzelfde ook op de gasmarkt.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:31

Dennis1812

Amateur prutser

België heeft regulering op de prijs en maximale prijs.
De overheid regelt daar veel meer met brandstofprijzen.

Wij laten alles over aan de markt die geld ruikt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tsja. Dat is ook het stokpaardje van met name de VVD: alles aan de vrije markt overlaten, dan lost alles zich vanzelf op. Want vrije markt.

Volgens die logica moet de overheid dus juist vooral NIET ingrijpen hier omdat de markt dit vanzelf op zal gaan lossen. Gewoon geduld hebben.

En een groot deel van de kiezers denkt er kennelijk ook zo over anders zouden ze niet op een partij stemmen waar dat zo ongeveer het basis-uitgangspunt is :)

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 22-03-2026 10:19 ]

Virussen? Scan ze hier!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:10
Cobb schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:12:
Maar wat maakt nu dat in NL de prijzen een seconde na ramp gelijk stijgen?

Belgie, zit vanaf 19-03 pas over het niveau van april 2024 met hun benzineprijs:
https://www.vrt.be/vrtnws...zen-stijgen-opnieuw-fors/
"liter benzine 95 (E10) stijgt met 8,6 eurocent, tot 1,836 euro. Het is van april 2024 geleden dat de prijs nog zo hoog was."

Nederland:
Mei 2024 kwam gemiddeld uit op 2,09
https://brandstofdata.nl/brandstof/benzine/2024
Onze markt reageert direct...
https://www.nu.nl/economi...-klappen-aan-de-pomp.html

Is het onze geweldige handelsgeest?
Hetzelfde ook op de gasmarkt.
Misschien kun je meteen het hele verhaal erbij zetten. België mag dan goedkope benzine hebben, maar in het algemeen is de belastingdruk hoger in België en de koopkracht lager. De wegen in België zijn van zulke slechte kwaliteit dat een gemiddeld Afrikaans land betere wegen heeft ondertussen. En speaking of geweldige handelsgeest, Belgen leggen een max prijs op voor benzine, dat is niet echt een fijne handelsgeest want bedrijven zijn huiverig om zich in België te vestigen, zij vestigen zich liever in Nederland wat weer veel werkgelegenheid oplevert in Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4u3jdB5K501hgY9bhECNnpN7J0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wwHpeIXmIZqYuqoIZYvmt2sg.png?f=fotoalbum_large

Bron:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...0maar%20er%20niet%20wonen.

[ Voor 16% gewijzigd door spijkerhoofd op 22-03-2026 10:28 ]

• Cobb
@spijkerhoofd Ik hoor vaker dat wij qua prijzen niets mogen vergelijken met Belgie omdat de welvaart daar lager is.
Dan Zwitserland;
Hoogste welvaart in Europa maar zij betalen 1,87 ipv wij 2,24.
Welvaart: https://www.bnr.nl/nieuws...nmoter-qua-brede-welvaart
Bron prijs: https://www.independer.nl...o/brandstofprijzen/europa

EN je zal in Nederland maar in de lage range zitten ua welvaart, die groep wordt steeds groter...

[ Voor 11% gewijzigd door Cobb op 22-03-2026 10:35 ]

• spijkerhoofd
Cobb schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:30:
@spijkerhoofd Ik hoor vaker dat wij qua prijzen niets mogen vergelijken met Belgie omdat de welvaart daar lager is.
Dan Zwitserland;

EN je zal in Nederland maar in de lage range zitten ua welvaart, die groep wordt steeds groter...
Weer een half verhaal, want vertel je er dan ook bij dat letterlijk voor de rest alles duurder is in Zwitserland? Een kop koffie betaal je 15 euro, een biertje 12 euro etc. Ik heb met Zwitserse mensen gewerkt, als zij naar Nederland kwamen namen ze lege koffers mee om hier flink te shoppen...

Maar goed, gezien jij denkt dat het elders beter is, waarom emigreer je dan niet?

[ Voor 4% gewijzigd door spijkerhoofd op 22-03-2026 10:42 ]

• Cobb
spijkerhoofd schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Weer een half verhaal, want vertel je er dan ook bij dat letterlijk voor de rest alles duurder is in Zwitserland? Een kop koffie betaal je 15 euro, een biertje 12 euro etc. Ik heb met Zwitserse mensen gewerkt, als zij naar Nederland kwamen namen ze lege koffers mee om hier flink te shoppen...

Maar goed, gezien jij denkt dat het elders beter is, waarom emigreer je dan niet?
We raken off rails hier, mijn observatie was niet dat wij in Nederland de hoogste prijzen hebben, maar dat onze marktlui hier onmiddelijk de prijzen omhoog gooien. Volgens mij zie je dat in geen ander land zo extreem doorschieten als hier.

• spijkerhoofd
Cobb schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:09:
[...]

We raken off rails hier, mijn observatie was niet dat wij in Nederland de hoogste prijzen hebben, maar dat onze marktlui hier onmiddelijk de prijzen omhoog gooien. Volgens mij zie je dat in geen ander land zo extreem doorschieten als hier.
De Nederlander slikt het maar, want ze kunnen ook in de weekenden de auto laten staan, als het allemaal zo bar en boos is verwacht ik dat mensen massaal 80 gaan rijden op de snelweg, verwacht ik lege wegen op zaterdag en zondag, echter het tegenovergestelde is waar. Ik vind het dan niet gek dat de overheid het zo laat en dat de marktlui hun prijzen zo snel omhoog gooien, het volk pruimt het wel en rijd lekker verder met 100 km/u en vaak harder.

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-04 19:38
spijkerhoofd schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:20:
[...]

De Nederlander slikt het maar, want ze kunnen ook in de weekenden de auto laten staan, als het allemaal zo bar en boos is verwacht ik dat mensen massaal 80 gaan rijden op de snelweg, verwacht ik lege wegen op zaterdag en zondag, echter het tegenovergestelde is waar. Ik vind het dan niet gek dat de overheid het zo laat en dat de marktlui hun prijzen zo snel omhoog gooien, het volk pruimt het wel en rijd lekker verder met 100 km/u en vaak harder.
Nederland heeft bijzonder veel lease (ruim 12% van de autos op de weg is lease, rest van de EU zit tussen de 3 en 8%). Dus het maakt geen klap uit, de baas betaald.

Gecensureerd.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
wildhagen schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:18:
Tsja. Dat is ook het stokpaardje van met name de VVD: alles aan de vrije markt overlaten, dan lost alles zich vanzelf op. Want vrije markt.

Volgens die logica moet de overheid dus juist vooral NIET ingrijpen hier omdat de markt dit vanzelf op zal gaan lossen. Gewoon geduld hebben.

En een groot deel van de kiezers denkt er kennelijk ook zo over anders zouden ze niet op een partij stemmen waar dat zo ongeveer het basis-uitgangspunt is :)
`

Huh... wait whut? Het is toch de schuld van Jetten dat de brandstofprijzen zo hoog zijn? ;) Bizar hoe dat frame op alles behalve de VVD terecht komt.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:22
Cobb schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:30:
Dan Zwitserland;

De grote denkfout die je maakt is dat alles afhankelijk is van de benzine prijs.

Over het algemeen is Nederland extreem welvarend ten opzichte van andere EU landen. Die benzine prijs zegt echt helemaal niks. Er zijn heel veel dingen die in Nederland qua verhouding en relatief goedkoper zijn.

Het probleem is dat veel mensen denken in absolute getallen, terwijl je alles moet relativeren naar het salaris. Als je dat doet zie je dat de Ratio's vaak heel positief zijn voor Nederland. Ook zelfs de woningmarkt relatief beter is dan in vele andere EU landen.

Wat je dus moet doen is de benzine prijs relativeren naar het salaris, van elk land.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAmyxs8NA6vuIcufAeOrmRR2OuY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IdFcH5dTFlQ43WJxdixEdfBM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkcaiNTJsyhoTMSBTVhHR6DGwFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GlpNF19WnCvBITsBBkGv3yQI.png?f=fotoalbum_large

Nederland staat relatief dus op de 8e plek qua "goedkoopste" benzine. RELATIEF. :P
Absoluut gezien op 1e plek qua duurste benzine. (Maar zo mag je niet denken, dat is een denkfout.)

Denemarken is een mooi voorbeeld, absoluut de 2e duurste van EU. Relatief de 2e goedkoopste. :D

[ Voor 39% gewijzigd door Immutable op 01-04-2026 17:50 ]

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:28
Er zijn nu wat berichten dat er in april tekorten in olie gaan komen. Maar deze komen wel bij weinig bronnen vandaan. Benieuwd in hoeverre dit gaat zijn. Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen

• spijkerhoofd
twowheeler schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:31:
Er zijn nu wat berichten dat er in april tekorten in olie gaan komen. Maar deze komen wel bij weinig bronnen vandaan. Benieuwd in hoeverre dit gaat zijn. Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen
Ik zag gister op de televee dat het best een scenario kan zijn als over 3 weken de straat nog steeds gesloten is. De prijs van een liter peut zal dan richting de 4 euro gaan en ik denk dat er gesommeerd word om de gehele week thuis te werken voor de kantoorwerkers en zo min mogelijk prive reizen te ondernemen met de brandstof auto...

• Wozmro
Spannend en leerzaam zou ik zeggen.

Ik heb zelf alvast alles gekocht wat ik toch al wilde kopen, geen vliegreizen gepland, en alhoewel ik een job heb waarbij ik veel op de baan moet zie ik daar ook wel wat marge om minder te gaan rijden. Ik rij dan wel elektrisch maar die prijs zal net zo goed meestijgen.

Wel nog een meevaller dat we nu nog aan het begin van de lente staan.

• spijkerhoofd
Wozmro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:24:
Spannend en leerzaam zou ik zeggen.

Ik heb zelf alvast alles gekocht wat ik toch al wilde kopen, geen vliegreizen gepland, en alhoewel ik een job heb waarbij ik veel op de baan moet zie ik daar ook wel wat marge om minder te gaan rijden. Ik rij dan wel elektrisch maar die prijs zal net zo goed meestijgen.

Wel nog een meevaller dat we nu nog aan het begin van de lente staan.
EV rijden heeft als voordeel dat mensen gratis kunnen opladen aan de eigen zonnepanelen tijdens zonnige dagen mits dat mogelijk is.

https://nos.nl/artikel/26...or-dure-benzine-en-diesel

Toch heeft de crisis een positief effect, tweedehands EV's zijn behoorlijk populair...

• Wozmro
Ik kan zelf niet thuis laden.

Maar met wat uitzoekwerk kom ik wel goedkoper uit dan vroeger benzine rijden. Momenteel 9€c/km. We zullen zien hoe lang dat duurt.

Als het echt zou extreem worden dan zou ik in principe kunnen afspreken met familie om op hun oprit te laden mits prijs af te spreken.

Maar ik zit ook met een kilometervergoeding die ieder kwartaal geïndexeerd wordt in functie van de brandstofprijzen dus in principe ben ik van die kant wel ingedekt. (Met enige vertraging)

Nou ja, ik ben er zelf best wel mee bezig, ook omdat het mij interesseert.
Evengoed loopt het allemaal met een sisser af. Maar indien niet vraag ik mij af hoe de 'ik kijk nooit naar het (mainstream) nieuws'-mensen zullen reageren als het echt dichtbij zou komen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waar woon je? Tegenwoordig mag je bijna in een derde van gemeente een laadpaal in je voortuin zetten en dan een matje uitrollen over je laadpaal.

Als je in een appartement woont dan gaat dat natuurlijk niet werken.. :P Maar er zijn maar weinig mensen die weten van de mogelijkheid van een VPA.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Wozmro
Rijwoning en aan mijn kant van de straat mag je niet parkeren.

Als het echt heftig zou worden dan kan er veel natuurlijk. Maar dat zien we dan wel weer.

• spijkerhoofd
Wozmro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:45:
Rijwoning en aan mijn kant van de straat mag je niet parkeren.

Als het echt heftig zou worden dan kan er veel natuurlijk. Maar dat zien we dan wel weer.
In mijn wijk zijn er straten met dezelfde situatie, toch laden mensen zelf hun auto aan hun huis. Kennis van mij die in zo'n straat woont zegt, alles wat handhaving niet ziet mag, en de buren verraden elkaar niet hierin...

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:59
spijkerhoofd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
[...]

EV rijden heeft als voordeel dat mensen gratis kunnen opladen aan de eigen zonnepanelen tijdens zonnige dagen mits dat mogelijk is.
En dat heeft weer het voordeel dat er niet hoeft te worden teruggeleverd. Nu wordt voor het plaatsen van laadpalen gekeken of er voldoende energie beschikbaar is, maar je zou het eigenlijk moeten omdraaien. Als een laadpaal fysiek geplaatst kan worden, dan direct installeren. En EV's die parkeren altijd aansluiten. Afhankelijk van de beschikbare energie ga je dan laden zodat er zo min mogelijk energie overtollig is. Praktisch voordeel is dan nog eens dat heel veel EV's gewoon altijd een volle accu hebben.

• Wozmro
Dynamisch laden bij publieke laadpalen zou inderdaad sneller moeten uitgerold worden.

Hardwarematig moet er volgens mij niets aangepast worden. Enkel een day-ahead grafiekje in de laadapp en je kan beginnen anticiperen. (Back-Office zal wel wat meer moeten rekenen).

• Domba
twowheeler schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:31:
Het is niet enkel olie, LPG, LNG of diesel die via straat van Hormuz gaat, maar ook gerelateerde produkten, zoals ureum & ammoniak (20-30%), helium, methanol, zwavel (50%), grafiet, aluminium (9%), glycol, polyetheen & polypropeen.
Ureum & ammoniak als basis voor kunstmest waarvan ook de prijs omhoog is geschoten, het effect daarvan zie je pas later of deze de oogst en veiligprijs beinvloed of de grondstoffen voor kunststof produkten en het effect op de winkelprijs
Een deel kan met de tijd wel opgevangen worden, met andere bronnen met hogere prijs, die terugloop hadden door het gunstigere aanbod van uit Perzische golf.

• spijkerhoofd
Wozmro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:24:
Dynamisch laden bij publieke laadpalen zou inderdaad sneller moeten uitgerold worden.

Hardwarematig moet er volgens mij niets aangepast worden. Enkel een day-ahead grafiekje in de laadapp en je kan beginnen anticiperen. (Back-Office zal wel wat meer moeten rekenen).
Dynamisch laden, is dat met dynamische prijzen? Dus veel zon equals lagere prijzen aan de paal?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

spijkerhoofd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:25:
[...]

Dynamisch laden, is dat met dynamische prijzen? Dus veel zon equals lagere prijzen aan de paal?
Dat kan, maar volgens mij doet geen enkele aanbieder van openbare laadpalen dat. Volgens mij is het ook onderdeel van een tender dat een aanbieder van tevoren opgeeft wat de kWh prijzen gaan worden. Met dynamisch gaat dat wat lastig.

Overigens zie ik ook niet zo snel gebeuren dat aanbieders van laadpalen gaan aanbieden om laden uit te stellen tot het tarief goedkoop is. Die willen die palen gewoon zoveel mogelijk bezet hebben...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-04 13:11

dlmh

Lo-Fi

Glashelder schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:44:
[...]

Dat kan, maar volgens mij doet geen enkele aanbieder van openbare laadpalen dat. Volgens mij is het ook onderdeel van een tender dat een aanbieder van tevoren opgeeft wat de kWh prijzen gaan worden. Met dynamisch gaat dat wat lastig.

Overigens zie ik ook niet zo snel gebeuren dat aanbieders van laadpalen gaan aanbieden om laden uit te stellen tot het tarief goedkoop is. Die willen die palen gewoon zoveel mogelijk bezet hebben...
De Allego laadpalen bij mij in de buurt bieden "Smart Charging" aan (tussen 18:00 en 02:00), wat betekent dat ze laden wanneer de stroom het goedkoopst is. Dit staat in principe los van "netbewust laden" wat optimaliseert voor netbelasting, maar een en ander heeft natuurlijk wel met elkaar te maken. Mijn e-Golf laadt alleen niet zo snel, en met 0,30 EUR per uur parkeerkosten wordt de prijs per kWh dan toch nog best hoog. Liever aan huis laden dan!

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Wozmro
Mijn eigen situatie is misschien wel specifiek: veel op de baan, vandaag bijvoorbeeld om 13h30 de stekker ingestoken bij de publieke laadpaal. Een andere keer neem ik mijn middagpauze aan een snellader.

Uitgesteld laden is voor mij niet echt van toepassing.

Sidenoten: zie ik nu goed dat de USoil(111,33) duurder geworden is dan de UKoil(109,15)? Dat is toch ook nog niet veel voorgevallen?

• stylezzz
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
[...]

https://nos.nl/artikel/26...or-dure-benzine-en-diesel

Toch heeft de crisis een positief effect, tweedehands EV's zijn behoorlijk populair...
Aardig gek. (tien)duizenden euros uitgeven om een paar tientjes te besparen per tank/laadbeurt. Serieuze terugverdientijd.... Maar uiteraard wel goed voor de adoptie van EV's.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een EV aan de zakelijke laadpaal rijdt voor de werkgever iets van 8 cent per km goedkoper dan benzine. Het prijsverschil in aanschaf is niet zo groot meer, dus het is al snel interessant.
1000 km woon/werkverkeer met een EV kan voor €15, met een vrij zuinige verbrander is dat vandaag al snel €115 alleen aan brandstofkosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 02-04-2026 15:18 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• spijkerhoofd
stylezzz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:54:
[...]

Aardig gek. (tien)duizenden euros uitgeven om een paar tientjes te besparen per tank/laadbeurt. Serieuze terugverdientijd.... Maar uiteraard wel goed voor de adoptie van EV's.
Ik denk dat de meeste mensen die een tweedehands auto kopen dit doen als hun huidige auto is afgeschreven of een eerste auto is en sneller kiezen voor een EV ipv een (hybride) dinosapauto. Ik rijd nog een Full Hybride uit 2023 en zal nog minstens 2 jaar rijden, maar mijn volgende auto word een EV. Minstens betekend dat Spijkerhoofd over 2 jaar een EV rijden, en mevrouw Spijkerhoofd liefst langer met deze auto wilt doen. :+

• stylezzz
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:22:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen die een tweedehands auto kopen dit doen als hun huidige auto is afgeschreven of een eerste auto is en sneller kiezen voor een EV ipv een (hybride) dinosapauto. Ik rijd nog een Full Hybride uit 2023 en zal nog minstens 2 jaar rijden, maar mijn volgende auto word een EV. Minstens betekend dat Spijkerhoofd over 2 jaar een EV rijden, en mevrouw Spijkerhoofd liefst langer met deze auto wilt doen. :+
Haha... Ja als je nu om wat voor reden dan ook van je dinosap auto af wil (garantie verlopen, afgeschreven, total loss etc. ) dan is de keuze voor een EV snel gemaakt. Maar om nu hals over kop je dinosap auto in te ruilen op een EV is ook weer zoiets....

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:49
spijkerhoofd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:22:
[...]

Wij hebben thuis zowel een PHEV als EV en dat vinden wij persoonlijk de perfecte mix.
Onze EV (E-Golf) heeft geen mega accu maar prima voor woon/werk, de meeste dagen kunnen we zelfs samen rijden, in de weekenden/vakantie pakken we de PHEV (A3 E-tron), rijdt zuinig maar niet de ellende van openbare laadpalen of langs de snelweg moeten laden.
Afgelopen weken bijna volledig de auto's met zonnestroom geladen en anders voor maximaal 14 cent/kwh bij de regenachtige dagen.

Dus straks gewoon met de auto op vakantie die dan gewoon zuinig rijdt, opladen kan prima in de bergen. 8)

• spijkerhoofd
FabianGTI schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:48:
[...]

Wij hebben thuis zowel een PHEV als EV en dat vinden wij persoonlijk de perfecte mix.
Onze EV (E-Golf) heeft geen mega accu maar prima voor woon/werk, de meeste dagen kunnen we zelfs samen rijden, in de weekenden/vakantie pakken we de PHEV (A3 E-tron), rijdt zuinig maar niet de ellende van openbare laadpalen of langs de snelweg moeten laden.
Afgelopen weken bijna volledig de auto's met zonnestroom geladen en anders voor maximaal 14 cent/kwh bij de regenachtige dagen.

Dus straks gewoon met de auto op vakantie die dan gewoon zuinig rijdt, opladen kan prima in de bergen. 8)
Wij hebben maar 1 auto omdat mijn vriendin met het OV naar haar werk gaat en ik met de auto. Als we voor een EV gaan dan is dat de vervanger voor de huidige Honda en dan wil ik een minimale actieradius van 500 km in de winter.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:54:
[...]

Ik zit net even te rekenen, ik had zondag de auto vol gegooit en heb dus drie dagen woon-werkverkeer gedaan dat is totaal 240 kilometer.
Vandaag weer vol gegooid kosten 34,69 euro.

Dat gaat niet veel goedkoper worden met een ev.
Ja ik kan gratis thuis laden, maar meer mrb en meer afschrijving.

We tuffen nog maar even rustig verder op dinosap.
Wel mooi dat er meer ev op de weg komen dan komen er mischien ook wat sneller/meer bepaalde zwakke punten aan het licht per merk en type.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ronald.42 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:32:
[...]
240 kilometer.
Vandaag weer vol gegooid kosten 34,69 euro.

Dat gaat niet veel goedkoper worden met een ev.
Ja ik kan gratis thuis laden
Kan je me de aannames voorrekenen waarin een EV niet veel goedkoper is?

• Ronald.42
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:04:
[...]

Kan je me de aannames voorrekenen waarin een EV niet veel goedkoper is?
Lijkt me niet bijster ingewikkeld.

Mrb die een stuk hoger ligt, is nu rond de 75 euro per kwartaal.
Afschrijving die ik nu niet heb
Onderhoud bij de dealer ivm updates en garantie.
Gratis laden is ook alleen dit jaar nog, volgend jaar is dat nog maar afwachten.
Brandstof zal zo'n 2200 tot 2500 per jaar zijn met de huidige prijzen.

Dus als je dan wat plust en mint is het lood om oud ijzer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• stylezzz
  • Nu online
Ik vrees dat we nu een toyota aygo van 20 jaar oud vergelijken met een nieuwe EV. Is ook niet echt wat he....

• spijkerhoofd
Ronald.42 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:17:
[...]

Lijkt me niet bijster ingewikkeld.

Mrb die een stuk hoger ligt, is nu rond de 75 euro per kwartaal.
Afschrijving die ik nu niet heb
Onderhoud bij de dealer ivm updates en garantie.
Gratis laden is ook alleen dit jaar nog, volgend jaar is dat nog maar afwachten.
Brandstof zal zo'n 2200 tot 2500 per jaar zijn met de huidige prijzen.

Dus als je dan wat plust en mint is het lood om oud ijzer.
Waarom heb jij geen afschrijving?
Onderhoud is een stuk minder met een EV, enkel nieuwe banden en verder vrij weinig. Onderhoud bij een auto op dinosap is een stuk meer, alle vloeistoffen eens per jaar vervangen moeten worden, eens per 2 a 3 de bougies, eens per 5 a 6 jaar de bobine etc, dat onderhoud is een stuk meer.
Als we zo gaan redeneren, volgend jaar gaan de accijns wellicht omhoog, vervalt de korting die nu al gegeven is, wie zal het zeggen. Hoe willen ze gratis laden belasten? Ergo, door thuis te laden kun je geld toe krijgen door certificaten te verkopen aan Shell en BP:

https://tweakers.net/revi...nds-dit-jaar-kan-het.html

Jij had het over dat je 240 34,69 aan brandstof verreden hebt. Ik haal een Mercedes CLA met een 85 kw batterij met een actieradius van rond de 500 kilometer in de praktijk(fabriek zegt 750km). Zonder zonnepanelen, met een dynamisch contract kan ik voor een gemiddelde prijs van 20 ct per kwh incl alle belastingen de accu vullen. Dat kost mij 17 euro, als we dat halveren naar 240 km dan kom ik op 8 euro voor dezelfde afstand die jij gereden hebt, en dan heb ik de certificaten er niet bij genomen. Dat vind ik zonder eigen zonnepanelen toch echt wel een slok op een borrel, met eigen zonnepanelen vind ik het prijsverschil toch echt geen peunuts. En ja de aanschafprijs zal hoger zijn dan jouw auto, de CLA met de 85 kwh accu kost nog geen 55k, maar dan rijd je wel in een heuse Mercedes! Tweedehands van 2 jaar oud zal die straks 40k kosten?

• Ronald.42
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:37:
Ik vrees dat we nu een toyota aygo van 20 jaar oud vergelijken met een nieuwe EV. Is ook niet echt wat he....
Hij toch wel een stukje jonger hoor.
Er staat nu een 130 K km op de teller dus dat valt allemaal wel wat mee.

• Ronald.42
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:48:
[...]

Waarom heb jij geen afschrijving?
Onderhoud is een stuk minder met een EV, enkel nieuwe banden en verder vrij weinig. Onderhoud bij een auto op dinosap is een stuk meer, alle vloeistoffen eens per jaar vervangen moeten worden, eens per 2 a 3 de bougies, eens per 5 a 6 jaar de bobine etc, dat onderhoud is een stuk meer.

[...]

Als we zo gaan redeneren, volgend jaar gaan de accijns wellicht omhoog, vervalt de korting die nu al gegeven is, wie zal het zeggen. Hoe willen ze gratis laden belasten? Ergo, door thuis te laden kun je geld toe krijgen door certificaten te verkopen aan Shell en BP:

https://tweakers.net/revi...nds-dit-jaar-kan-het.html

Jij had het over dat je 240 34,69 aan brandstof verreden hebt. Ik haal een Mercedes CLA met een 85 kw batterij met een actieradius van rond de 500 kilometer in de praktijk(fabriek zegt 750km). Zonder zonnepanelen, met een dynamisch contract kan ik voor een gemiddelde prijs van 20 ct per kwh incl alle belastingen de accu vullen. Dat kost mij 17 euro, als we dat halveren naar 240 km dan kom ik op 8 euro voor dezelfde afstand die jij gereden hebt, en dan heb ik de certificaten er niet bij genomen. Dat vind ik zonder eigen zonnepanelen toch echt wel een slok op een borrel, met eigen zonnepanelen vind ik het prijsverschil toch echt geen peunuts. En ja de aanschafprijs zal hoger zijn dan jouw auto, de CLA met de 85 kwh accu kost nog geen 55k, maar dan rijd je wel in een heuse Mercedes! Tweedehands van 2 jaar oud zal die straks 40k kosten?
Alle vloeistoffen elk jaar dan maak je het wel heel bont.
Olie en filters jaarlijks. Dat is peanuts.
Geen afschrijving omdat ik het ding ooit voor 3K gekocht heb en de dagwaarde nu gelijk staat aan een vrijwaarding dus nul.
Volgend jaar het waterpompje en de distributie riem dat kost verder ook weinig en dan kan ik mijn zoon op een zaterdagmiddag ook weer eens wat scheldwoorden leren :+

En sorry maar 40K stukslaan op een auto.
Nee het is gewoon een gebruiksvoorwerp dat je van A naar B moet brengen.
Ik krijg geen warm gevoel van een luxe glimmende bolide.
Ik sla dat geld liever stuk op een leuke sloep heb ik veel meer schik van.
Auto's is wat dat betreft een noodzakelijk kwaad.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mercedes is weer een ander uiterste, maar een occasion private lease zit voor een niet te grote elektrische auto (als je nu €75 mrb hebt is elke EV al snel een upgrade) zo rond de €350/maand bij 15000km+5j. Dat is dus incl afschrijving, verzekering, onderhoud, slijtage, pechhulp en mrb. Vergelijk dat met de €200/maand die nu letterlijk in rook op gaat en waar al die kosten nog bij komen: €50 verzekering, €50 reservering onderhoud, €25 mrb, €25 pechhulp, €10 apk en het is al even duur vanaf moment 0. Volgens mij is dat niet pessimistisch berekend?

Of is het vooral de hoop/angst dat het morgen vrede is en benzine weer €1,50/liter gaat kosten?
Dan betaal je met een elektrische auto opeens €50 per maand meer dan anders en het enige dat je daar voor terug krijgt is... een betere auto, meer gemak, onafhankelijkheid van het Midden-Oosten en minder uitstoot. Is een keuze :)

Maar de kans dat het morgen vrede is lijkt me klein; er is al zoveel in puin geschoten dat er sowieso langdurige verstoring is. De betaalbare occasions zullen waarschijnlijk snel weg zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 02-04-2026 20:04 ]

• spijkerhoofd
Ronald.42 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:38:
[...]
En sorry maar 40K stukslaan op een auto.
Nee het is gewoon een gebruiksvoorwerp dat je van A naar B moet brengen.
Ik krijg geen warm gevoel van een luxe glimmende bolide.
Ik sla dat geld liever stuk op een leuke sloep heb ik veel meer schik van.
Auto's is wat dat betreft een noodzakelijk kwaad.
Ik maak veel lange ritten, zowel werk(70km enkele reis 2x per week) als prive(150km enkele reis) en dan wil ik relaxt rijden en uitgerust daar aankomen, dat heb ik niet met een Aygo, ik heb gelest in een Aygo, de auto was met mijn 1,90 te klein en bij iedere windvlaag schoof je 2 banen verder op. Als ik een EV ga kopen dan wil ik er 10 jaar mee doen...

Overigens denk ik dat het verschil qua kosten tussen een EV en een Aygo te verwaarlozen is, maar vergelijk een Golf of een Astra zonder elektrische component en het verschil is enorm!

[ Voor 10% gewijzigd door spijkerhoofd op 02-04-2026 20:00 ]

• spijkerhoofd
Proton_ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:51:
Mercedes is weer een ander uiterste, maar een occasion private lease zit voor een niet te grote elektrische auto (als je nu €75 mrb hebt is elke EV al snel een upgrade) zo rond de €350/maand bij 15000km+5j. Dat is dus incl afschrijving, verzekering, onderhoud, slijtage, pechhulp en mrb. Vergelijk dat met de €200/maand die nu letterlijk in rook op gaat en waar al die kosten nog bij komen: €50 verzekering, €50 reservering onderhoud, €25 mrb, €25 pechhulp, €10 apk en het is al even duur vanaf moment 0. Volgens mij is dat niet pessimistisch berekend?

Of is het vooral de hoop/angst dat het morgen vrede is en benzine weer €1,50/liter gaat kosten?
Dan betaal je met een elektrische auto opeens €50 per maand meer dan anders en het enige dat je daar voor terug krijgt is... een betere auto, meer gemak, onafhankelijkheid van het Midden-Oosten en minder uitstoot. Is een keuze :)

Maar de kans dat het morgen vrede is lijkt me klein; er is al zoveel in puin geschoten dat er sowieso langdurige verstoring is. De betaalbare occasions zullen waarschijnlijk snel weg zijn :)
Mercedes is inderdaad het andere uiterste, ik had een referentiekader nodig voor een accu en actieradius, en ik had net een review gelezen van deze auto. Ik denk overigens dat de CLA wel eens mijn volgende auto kan worden.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

FabianGTI schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:48:
[...]

Hier hetzelfde. De EV heeft een range van 300km dus voor ons ongeschikt voor vakanties. Over 2 weken rijden we naar Zuid Frankrijk, dan is een PHEV toch wel fijn.
Had liever 1 auto gehad maar mijn vrouw kreeg m als leaseauto en de PHEV hadden we al. Dus maar een laadpaal erbij gekocht om zoveel mogelijk met zonnestroom te laden.

Beide auto's worden van maart tm oktober grotendeels op zonnestroom geladen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2026 21:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Immutable
Domba schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:25:
[...]

Het is niet enkel olie, LPG, LNG of diesel die via straat van Hormuz gaat, maar ook gerelateerde produkten, zoals ureum & ammoniak (20-30%), helium, methanol, zwavel (50%), grafiet, aluminium (9%), glycol, polyetheen & polypropeen.
Ureum & ammoniak als basis voor kunstmest waarvan ook de prijs omhoog is geschoten, het effect daarvan zie je pas later of deze de oogst en veiligprijs beinvloed of de grondstoffen voor kunststof produkten en het effect op de winkelprijs
Een deel kan met de tijd wel opgevangen worden, met andere bronnen met hogere prijs, die terugloop hadden door het gunstigere aanbod van uit Perzische golf.
Precies. Maar één ding hebben al die producten gemeen. Het zijn producten die heel veel energie kost om te produceren.

Het zijn dus allemaal zwaar energie based producten. Laat Europa nou net een groot energie probleem hebben waarom we dat soort producten absoluut niet meer goedkoop kunnen maken.

Daardoor zijn we EXTREEM afhankelijk geworden.

Ik ben zelf enorm van de groene techniek, en sommigen verklaren mij ook voor gek met wat ik prive doe. (120kWh batterij, 100+ panelen, 60kW hybrid omvormer etc)

Maar die producten die daar dus door die straat van Hormuz gaan. Kun je NIET maken met zonnepanelen en Windmolens.

Als je dat wel wil is de goedkoopste manier in de EU kerncentrales.

Ons elektriciteitsnet is maar 20% van ons gehele energieverbruik. Iets wat ook veel mensen vergeten.
De zware industrie gaat NOOIT draaien op zon en wind. Nooit. Dat kan niet, heb je teveel energie voor nodig. En het zijn processen die fundamenteel door de wetten der natuur niet efficiënter kunnen. En 24/7 MOETEN draaien want anders verlies je nog meer efficiëntie en kost het meer geld. Dynamische bronnen zijn dus afgeschreven.

De enige oplossing is de komende honderden jaren de gehele energieverbruik zowat over te zetten naar kern energie. En dan heb ik het niet alleen over die 20% van ons stroomnet. Nee ook zware industrie door middel van directe waterstof productie uit hoge temperatuur kerncentrales.

Uiteindelijk is fusie de heilige graal. Daar los je zowat alles mee op... Maar ja. Ik zie splitsing als tijdelijke oplossing voor de komende 10 generaties die dan in tussentijd fusie moeten zien werkend te krijgen.

Zon en wind? Is gewoon veel te weinig en je hebt teveel infrastructuur(veel meer kabels en batterijen) nodig omdat maar 20% van onze energiebehoefte gaat via het stroomnet. Je gaat niet ons stroomnet even 5x vergroten of meer. Daarnaast kan bulk energie niet eens over ons stroomnet voor zware industrie, onmogelijk.

Daarnaast gebruikt Nederland per jaar nu niet eens meer energie op ons energienet. Maar hebben we wel met congestie te maken. Mensen die niks snappen van netwerk theorie kunnen dit niet begrijpen. Die denken dat over 1 draadje oneindig veel energie kan gaan. Met ons netwerk via bidirectionele energie en veel kleine systeempjes krijg je gewoon met congestie. Kerncentrales lossen dit op.

Je hebt twee keuzes:
1. Kernenergie.
2. Instorting van Europees welvaart en slaafje zijn en afhankelijk zijn van de rest van de wereld.

En TOCH willen mensen kiezen voor 2. Omdat ze uit emotie kiezen. En daar moeten we vanaf. Emotie moeten we uit de berekeningen halen en ver weg stoppen en logisch nadenken en uitvoeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 03-04-2026 07:17 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Immutable
Wat je zegt dat niet kan, gebeurt al.
https://ammoniaenergy.org...ble-ammonia-mega-project/

Onderschat de 1000W/m² niet die kernfusie ons nu al biedt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Immutable schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:07:
[...]

Precies. Maar één ding hebben al die producten gemeen. Het zijn producten die heel veel energie kost om te produceren.

Het zijn dus allemaal zwaar energie based producten. Laat Europa nou net een groot energie probleem hebben waarom we dat soort producten absoluut niet meer goedkoop kunnen maken.

Daardoor zijn we EXTREEM afhankelijk geworden.

Ik ben zelf enorm van de groene techniek, en sommigen verklaren mij ook voor gek met wat ik prive doe. (120kWh batterij, 100+ panelen, 60kW hybrid omvormer etc)

Maar die producten die daar dus door die straat van Hormuz gaan. Kun je NIET maken met zonnepanelen en Windmolens.

Als je dat wel wil is de goedkoopste manier in de EU kerncentrales.

Ons elektriciteitsnet is maar 20% van ons gehele energieverbruik. Iets wat ook veel mensen vergeten.
De zware industrie gaat NOOIT draaien op zon en wind. Nooit. Dat kan niet, heb je teveel energie voor nodig. En het zijn processen die fundamenteel door de wetten der natuur niet efficiënter kunnen. En 24/7 MOETEN draaien want anders verlies je nog meer efficiëntie en kost het meer geld. Dynamische bronnen zijn dus afgeschreven.

De enige oplossing is de komende honderden jaren de gehele energieverbruik zowat over te zetten naar kern energie. En dan heb ik het niet alleen over die 20% van ons stroomnet. Nee ook zware industrie door middel van directe waterstof productie uit hoge temperatuur kerncentrales.

Uiteindelijk is fusie de heilige graal. Daar los je zowat alles mee op... Maar ja. Ik zie splitsing als tijdelijke oplossing voor de komende 10 generaties die dan in tussentijd fusie moeten zien werkend te krijgen.

Zon en wind? Is gewoon veel te weinig en je hebt teveel infrastructuur(veel meer kabels en batterijen) nodig omdat maar 20% van onze energiebehoefte gaat via het stroomnet. Je gaat niet ons stroomnet even 5x vergroten of meer. Daarnaast kan bulk energie niet eens over ons stroomnet voor zware industrie, onmogelijk.

Daarnaast gebruikt Nederland per jaar nu niet eens meer energie op ons energienet. Maar hebben we wel met congestie te maken. Mensen die niks snappen van netwerk theorie kunnen dit niet begrijpen. Die denken dat over 1 draadje oneindig veel energie kan gaan. Met ons netwerk via bidirectionele energie en veel kleine systeempjes krijg je gewoon met congestie. Kerncentrales lossen dit op.

Je hebt twee keuzes:
1. Kernenergie.
2. Instorting van Europees welvaart en slaafje zijn en afhankelijk zijn van de rest van de wereld.

En TOCH willen mensen kiezen voor 2. Omdat ze uit emotie kiezen. En daar moeten we vanaf. Emotie moeten we uit de berekeningen halen en ver weg stoppen en logisch nadenken en uitvoeren.
Die 100+ panelen liggen zeker niet allemaal op je dak ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Domba
Immutable schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:07:
[...]
<knip>
Je hebt twee keuzes:
1. Kernenergie.

Kies je 1, dat komt voorals nog met een prijskaartje voor de productiekosten >15ct/kWh (kaal) met geleerde verbeteringen op de manier we deze tot nu toe bouwen en met 10-15 jaar bouwtijd.
Kostenverlaging zal moeten komen van SMR's daarvan zijn wel 100+ ontwerpen, pas 2 operationeel.

Als ik een punt er uit pak, deels met andere opbouw van de brandstofstaven, waar de keten voor de productie benodigde brandstof-vorm (oa TRISO=TRi-structural ISOtropic particle fuel) dient te worden opgebouwd voor ca 70+ projecten, zoals bijvoorbeeld het vermijden van zirconium in legeringen.
Bij gebrek aan koeling kan Zirconium bijdragen aan extra waterstof generatie en uraniumoxide reduceren tot metaal, wat ook exotherme reacties zijn. Een recent rapport aan de 2e kamer, de meeste in selectie zijn volgens mij nog klassieke uraniumoxide pellets in Zircaloy houders, bij het Fukisama incident waren ook een reeks van waterstof/lucht explosies die worden gezien als een secundaire bijdrage aan de schade en waar Zircaloy als bron van waterstof generatie wordt gezien.

Klassieke bouw manier kan de vraag niet bijhouden, alleen al de opkomst van datacentra, zoals in USA waar al staten zijn waar electriciteit die datacentra verbuiken al richting 25% gaat.
Zonder kosten verlaging, staat die welvaart ook onderdruk met de hoge kostprijs per kWh.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Miki schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:13:
[...]

Maar in hoeverre moet ik een ronkende koptekst van een commercieel nieuwsplatform serieus nemen in vergelijking met experts die onze volksvertegenwoordigers inlichten?
Goede vraag. Als je om je heen kijkt dan zie je de nodige signalen dat er wel iets serieus op ons afkomt:
- Europese Commissie die oproept om serieus werk te maken van energiebesparing
- Internationaal Energie Agentschap die aan de noodrem trekt
- Vliegmaatschappijen die nu al begonnen zijn met het schrappen van vluchten
- Benzine en dieselprijs die keihard oploopt. Vandaag 10 cent in een keer.

Daar tegenover staan een paar 'experts' in de Tweede Kamer die geen problemen verwachten omdat wij van oudsher een overschot aan brandstoffen hebben omdat we zelf raffineren. Waarvan dan? Volgens mij import. We zien toch aankomen dat die invoer flink verstoord gaat worden..? Het is mij onduidelijk waarom zij denken dat het allemaal wel los zal lopen. Hoe moeilijk is het om gewoon eens een keer een crisis aan te vliegen door nu al te beginnen met besparen door bijv. een thuiswerkadvies te geven? Waarom moeten we toch altijd weer wachten tot een crisis echt begonnen is?
gustaveau schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:21:
[...]

Er staan raffinaderijen in Nederland die kerosine kunnen maken, dus zolang we nog (de juiste) olie krijgen komt het wel goed.
Die leveren ook aan Europa. Maar hoe zie je dit voor je? Die aanvoer van olie gaat verstoord raken, daar is niet echt discussie over. En we gaan ook niet stoppen met leveren aan andere landen.

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 03-04-2026 13:25 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik heb familie in Schoonebeek, waar CBS De Oliebron staat en de jaknikkers over de grens in Duitsland nog bewegen.
Maar als we het daarvan moeten hebben is het wel triest gesteld.

In ander nieuws lijkt er toch vooruit gekeken te worden in Den Haag.
Never waste a good crisis...

Kabinet investeert opnieuw miljarden in wind op zee. ‘Nodig voor energie-onafhankelijkheid’

Het kabinet trekt nog eens 4 miljard euro uit voor de bouw van een groot windpark op zee. Met het bedrag wordt een tijdelijke subsidie opgetuigd die de bouw van het park voor ontwikkelaars aantrekkelijk moet maken. De ingreep moet de gefnuikte ambities voor windenergie vanaf de Noordzee een nieuwe stimulans geven.
[...]
Naar verwachting kunnen geïnteresseerden zich dit jaar al aanmelden, opdat het park in 2032 operationeel is. ‘Windenergie op zee is de motor van de energietransitie en draagt bij aan een duurzaam Nederland’, schrijft minister Stientje van Veldhoven van Klimaat. ‘Ook vergroot ze de energieonafhankelijk en weerbaarheid bij geopolitieke onrust.’
https://www.volkskrant.nl...afhankelijkheid~ba7d4f55/

De tender van IJmuiden Ver van 2 GW gaat dus over met 8 miljard gereserveerd als prijsgarantie.

• Wozmro
Stel u voor dat we door (vooral) aanpassing gedrag, investeringen in hernieuwbaar, gas uit Noorwegen, productie biogas uit organisch afval, en nog vele andere ideeën,... min of meer ongeschonden door volgende winter zouden geraken.

Dat zou pas een grote middelvinger zijn naar Trump en Poetin.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Laten we niet teveel afdwalen naar een discussie over elektrische versus brandstofauto's.

• iMode
  • Laatst online: 19:25
Vindt het bizar allemaal, wij verstoken hier in Rotterdam kolen voor de energie van België

https://nos.nl/l/2608706

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:06
iMode schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:28:
Vindt het bizar allemaal, wij verstoken hier in Rotterdam kolen voor de energie van België

Dit leest een beetje als Uniper die op een tactisch moment de pers opzoekt om het dreigende opdoeken van hun (nog niet zo oude) kolencentrale onder de aandacht te brengen en tegenargumenten op tafel legt.

Overigens, als het doel is kolenstroom achter de hand te hebben voor zon-arme en windstille dagen dan is dat verdedigbaar. Maar hoe voorkom je dat vieze kolenstroom een middel wordt voor andere energiebedrijven om winst te optimaliseren, bijvoorbeeld door meer risico te kunnen nemen met handel in gas? En daarbij, een dure kolencentrale die de meeste tijd stil ligt, wachtend tot het electriciteitsaanbod schaars is? Je kunt er op wachten dat ze openstaan voor alternatieve afnemers zoal België.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Wozmro

Leesvoer over het Europese elektriciteitsnet.
https://www.hoogspannings...ikel/kerstspecial-entsoe/

• Immutable
Proton_ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:06:
@Immutable
Wat je zegt dat niet kan, gebeurt al.
https://ammoniaenergy.org...ble-ammonia-mega-project/

Onderschat de 1000W/m² niet die kernfusie ons nu al biedt.
Maar als je leest hoe, is het wel echt een ABSURDE opgave. Extreem veel groene energie voor nodig, en infrastructuur. En een gigantische dam. Hiervoor heb je echt extreem veel vierkante meters voor nodig. Als je die hebt prima.

Maar kom met regelmaat wel eens in India, je ziet daar enorme corruptie en rijke politieke vriendjes die elkaar subsidies toeschuiven voor projecten.... zoals dit. Terwijl het gewone volk, om de zoveel tijd met een blackout zit.

Want die dam, is wel gewoon een fysieke batterij om het process continu op gang te houden en de fluctuaties van de energiebronnen op te vangen. Verder hartstikke prachtig project, maar kun je ook niet echt makkelijk uitvoeren in de EU.

En India begint een beetje zoals zuid korea te worden, waarbij enkele bedrijven letterlijk het HELE LAND in handen hebben. En daaruit ontstaan dit soort subsidie projecten, waarbij het gewone volk mag genieten van armoede. Terwijl de winsten hier van naar de elite gaan. Enorm groot verschil tussen arm en rijk in India.

Een kerncentrale die o.a. waterstof zou kunnen maken heeft maar heel weinig oppervlakte nodig, wat perfect is voor een krap landje zoals NL.

• Immutable
Domba schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:52:
[...]

Kies je 1, dat komt voorals nog met een prijskaartje voor de productiekosten >15ct/kWh (kaal) met geleerde verbeteringen op de manier we deze tot nu toe bouwen en met 10-15 jaar bouwtijd.
Kostenverlaging zal moeten komen van SMR's daarvan zijn wel 100+ ontwerpen, pas 2 operationeel.

Als ik een punt er uit pak, deels met andere opbouw van de brandstofstaven, waar de keten voor de productie benodigde brandstof-vorm (oa TRISO=TRi-structural ISOtropic particle fuel) dient te worden opgebouwd voor ca 70+ projecten, zoals bijvoorbeeld het vermijden van zirconium in legeringen.
Bij gebrek aan koeling kan Zirconium bijdragen aan extra waterstof generatie en uraniumoxide reduceren tot metaal, wat ook exotherme reacties zijn. Een recent rapport aan de 2e kamer, de meeste in selectie zijn volgens mij nog klassieke uraniumoxide pellets in Zircaloy houders, bij het Fukisama incident waren ook een reeks van waterstof/lucht explosies die worden gezien als een secundaire bijdrage aan de schade en waar Zircaloy als bron van waterstof generatie wordt gezien.

Klassieke bouw manier kan de vraag niet bijhouden, alleen al de opkomst van datacentra, zoals in USA waar al staten zijn waar electriciteit die datacentra verbuiken al richting 25% gaat.
Zonder kosten verlaging, staat die welvaart ook onderdruk met de hoge kostprijs per kWh.
Maar hoe komt het dat die welvaart zo onder druk staat? Ik denk één simpel antwoord: Het voor tientallen jaren structureel anti-kern energie beleid. De innovatie hierin word continu tegengehouden in het westen.
Kernenergie is nog lang niet klaar qua innovatie. Splijting&Fusie zijn de twee fundamentele energie bronnen in ons universum. Zonnepanelen en Wind zijn enkel puur tijdelijk, en kunnen alleen ons elektriciteitsnet voor een deel vergroenen. Zon en Wind klinkt goedkoop voor jou en mij. Beiden hebben we lekker thuis veel spul staan.

Maar leg nou eens uit, waarom we laatste jaren niet meer stroom verbruiken. Maar wel steeds meer last hebben van netcongestie? Juist -> Zonnepanelen en Windmolens veroorzaken dit. Gevolg, hogere netwerk kosten. Heel veel kosten van Zonnepanelen en Windmolens stoppen we in de doofpot namelijk:
- Gigantische hogere infrastructuur kosten.
- Om elke kWh meer waarde te geven, moet je overal batterijen te plaatsen om dichterbij de vervanging te komen van reguliere centrales. (anders mag je ze NIET eerlijk vergelijken als base load.)

Wil je dus kern energie vergelijken met Zonnepanelen en Wind, moet je het ook eerlijk vergelijken en echt letterlijk ALLE kosten ook mee nemen van zonnepanelen en wind. Ga je dat doen, kom je ongeveer op dezelfde kWh prijs uit.

Onze vastrecht gaat ook steeds verder omhoog, omdat die infrastructuur kosten niet meer te betalen zijn. De infrastructuur van een kerncentrale is veel goedkoper. Dat is het ouderwetse TOP DOWN netwerk. Welke veel minder last heeft van netcongestie, dan een bidirectionele dynamische netwerk wat je nodig hebt voor zonnepanelen en windmolens.

Over SMR's, ben ik zelf geen voorstander van. Ik ben voorstander van onderzoek naar snelle kernreactoren met hoge efficientie. En ook kernreactoren die waterstof kunnen maken.

Maar 20% !!! van onze energiebehoefte bestaat uit electra, ons net is maar 20% dat is dus helemaal niks. Die 80% moet je dus op pakken met kerncentrales die waterstof maken, voor onze zware industrie. Zonder tussenkomst van elektra.

Het probleem van die 80% is dat het allemaal extreme BULK energie is, wat fysiek onmogelijk is om over ons elektriciteitsnet heen te brengen is. HT zware industrie. Laat een kerncentrale nou heel efficiënt waterstof kunnen maken, als je die daar specifiek voor maakt.

Dan kun je leuk een deel van die 20% groen maken met windmoletjes en zonnepaneeltjes. (druppeltjes op de gloeiende plaat.) Is gewoon hobby projectjes zeg maar als je kijkt naar onze totale energie verbruik.

En daarnaast zijn snelle kernreactoren goed, want daarmee hou je de kern energie kennis op peil. Ook om verder te kunnen innoveren naar fusie. Als je geen kern energie hebt, kun je ook daarheen nooit innoveren.
Net zoals wij in Nederland ook geen TV's meer kunnen maken, en heel veel dingen niet meer kunnen. Verlies je de kennis om ooit verder te kunnen gaan.

Daarnaast, wil je welvaart behouden MOET je helaas MEER energie verbruiken:
(En meer automatisering = meer energie nodig, zie AI etc etc.)
Afbeeldingslocatie: https://energyforgrowth.org/wp-content/uploads/2023/03/Screen-Shot-2023-03-07-at-11.04.00-AM-1024x829.png

Ik zie dit als enige pad als EU om vooruit te gaan. Zeker omdat de EU totaal zelf amper geen energiebronnen heeft om zichzelf te voorzien. Of we zijn over 100 jaar gewoon een verloren rijk.

Zonnepaneeltjes en Windmolentjes zijn duurder dan je denkt, zijn geen lange termijn oplossingen. En reken maar eens uit inclusief verliezen hoeveel zonnepaneeltjes en windmolentjes je nodig zou hebben wil je 100% van ons energie. (Dus niet die 20% stroom net) maar 100% van alle Joules laten produceren uit zon en wind. Onmogelijk.

• Immutable

Wat denk je dat de fransen klagen over dat hun kern energie naar Duitsland gaat. Terwijl ze in Duitsland de kerncentrales gesloten hebben. 8)7

Op ten duur krijg je landen die TE LUI ZIJN om hun eigen energie op te wekken, om zo hun eigen "groene" straatje schoon te vegen. Van kijk ons eens (nep) groen zijn. Duitsers zijn hier echt geweldig in.

Ondertussen gewoon kolencentrales weer heropenen in Duitsland he.. (MEERDERE !!!!)

[ Voor 28% gewijzigd door Immutable op 05-04-2026 11:22 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Immutable schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:51:
[...]
Maar als je leest hoe, is het wel echt een ABSURDE opgave. Extreem veel groene energie voor nodig, en infrastructuur. En een gigantische dam. Hiervoor heb je echt extreem veel vierkante meters voor nodig. Als je die hebt prima.
[...]
Want die dam, is wel gewoon een fysieke batterij om het process continu op gang te houden en de fluctuaties van de energiebronnen op te vangen. Verder hartstikke prachtig project, maar kun je ook niet echt makkelijk uitvoeren in de EU.
Jup, het is een opgave, maar India vindt het het waard (ook strategische redenen). Punt is dat het niet fundamenteel onmogelijk is en gezien de toekomstbestendigheid is het helemaal niet vreemd om dit uit te proberen.
Immutable schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:20:
[...]
- Gigantische hogere infrastructuur kosten.
- Om elke kWh meer waarde te geven, moet je overal batterijen te plaatsen om dichterbij de vervanging te komen van reguliere centrales. (anders mag je ze NIET eerlijk vergelijken als base load.)
Wil je dus kern energie vergelijken met Zonnepanelen en Wind, moet je het ook eerlijk vergelijken en echt letterlijk ALLE kosten ook mee nemen van zonnepanelen en wind. Ga je dat doen, kom je ongeveer op dezelfde kWh prijs uit.
Renewables vs kern is al diverse keren gepasseerd, ik hoor niets nieuws. Laat ik volstaan met de opmerking dat je ook hier niets fundamenteels raakt en dat je externaliteiten van nucleair vergeet. Base load is een liability, geen asset: ook veel nucleair wordt goedkoper van decentrale accu's.
Maar 20% !!! van onze energiebehoefte bestaat uit electra, ons net is maar 20% dat is dus helemaal niks. Die 80% moet je dus op pakken met kerncentrales die waterstof maken, voor onze zware industrie. Zonder tussenkomst van elektra.
Kijk in het Sankey diagram naar de stroom "Rejected energy". Van die 80% blijft maar 20% over na elektrificatie (want pure exergie, geen last van Carnot). Zoek bijvoorbeeld het rendementsverschil tussen een elektrische MVR en gas-aangedreven TVR indamper. De enige reden voor de energieverspilling is dat de externaliteiten nu niet goed ingeprijsd zijn en men er dus mee wegkomt om een inefficiënt maar goedkoop apparaat te kiezen.
Dat Nederland zijn elektranetwerk in vergelijking met andere landen te licht heeft uitgevoerd kun je ook renewables niet aanrekenen, maar is een direct gevolg van de historische focus op aardgas. Het is vooral achterstallig onderhoud.
Daarnaast, wil je welvaart behouden MOET je helaas MEER energie verbruiken:
Merk op dat dit een logaritmische schaal is en er dus een factor 10 zit in energieverbruik tussen landen met gelijk "welvaartsniveau". Ook is hier correlatie, geen causaliteit (zie mijn opmerking over 'ermee wegkomen' hierboven) en is het alleen elektriciteit, geen primaire energie.
Onmogelijk.
Dat is weer eerder een gebrek aan voorstellingsvermogen dan een feit :)
Fijne Pasen.

• R_Zwart
Immutable schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:20:
[...]

Wat denk je dat de fransen klagen over dat hun kern energie naar Duitsland gaat. Terwijl ze in Duitsland de kerncentrales gesloten hebben. 8)7

Op ten duur krijg je landen die TE LUI ZIJN om hun eigen energie op te wekken, om zo hun eigen "groene" straatje schoon te vegen. Van kijk ons eens (nep) groen zijn. Duitsers zijn hier echt geweldig in.

Ondertussen gewoon kolencentrales weer heropenen in Duitsland he.. (MEERDERE !!!!)
Op den duur krijgen we 1 Europa waar we met elkaar de energie opwekken. Net zoals we het in Nederland helemaal niet gek vinden dat Overijssel elektriciteit krijgt uit een centrale in Brabant. Dat landjesdenken is echt op z'n retour. De oudere generatie (30+) moet daar misschien nog aan wennen maar de volgende generatie gaat dat helemaal normaal vinden. Wel grappig trouwens: altijd klagen dat de EU niet opschiet maar zo'n discussie als de België "onze" energie gebruikt is dus typisch gezeur uit lidstaten. De EU is die fase allang voorbij.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:42
R_Zwart schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:55:
[...]

Op den duur krijgen we 1 Europa waar we met elkaar de energie opwekken. Net zoals we het in Nederland helemaal niet gek vinden dat Overijssel elektriciteit krijgt uit een centrale in Brabant. Dat landjesdenken is echt op z'n retour. De oudere generatie (30+) moet daar misschien nog aan wennen maar de volgende generatie gaat dat helemaal normaal vinden. Wel grappig trouwens: altijd klagen dat de EU niet opschiet maar zo'n discussie als de België "onze" energie gebruikt is dus typisch gezeur uit lidstaten. De EU is die fase allang voorbij.
Volgens mij ging het in dat geval niet zozeer om het feit dat wij energie opwekken voor België, maar vooral om het feit dat we daar een kolencentrale voor opstoken, daar kan ik me best iets bij voorstellen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@R_Zwart Inderdaad, de visie is dat er rond 2040 tussen de 30 en 50 GW aan offshore wind op onze Noordzee staat - afhankelijk van hoe goedkoop waterstofproductie uiteindelijk wordt.
Deel van het plan is dat Nederland weer netto energie (en evt moleculen: ammoniak, syngas, kunstmest en misschien ook pure waterstof) gaat exporteren. Het is dus uitdrukkelijk de bedoeling dat onze molens ook voor het buitenland gaan draaien, en we krijgen daar dan euro's (welvaart?) voor terug.

• spijkerhoofd
R_Zwart schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:55:
[...]

Ik als 30+ klinkt dit als muziek in mijn oren! Als 1 Europa moeten we de industrie en ander werk en stroomvoorziening als 1 Europa gaan doen. Dat betekend kritische kijken waar plek is, welke regio’s een hoge of lage bevolkingsdichtheid hebben. Zo zou de staalproductie van het dichtbevolkte IJmond regio naar een dunbevolkt gebied verplaatst worden, voordeel is daarbij ook dat je geheel overnieuw kan beginnen en met de nieuwste technieken milieu vriendelijk staal produceren. Maar dat vergt een visie…

• R_Zwart
Batilan schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:01:
[...]

Volgens mij ging het in dat geval niet zozeer om het feit dat wij energie opwekken voor België, maar vooral om het feit dat we daar een kolencentrale voor opstoken, daar kan ik me best iets bij voorstellen.
Maakt toch niet zo uit wat we daarvoor doen. Niemand was die discussie begonnen als een kolencentrale in bijvoorbeeld Rotterdam was opgestart omdat er in Limburg elektriciteit nodig was. De discussie is puur omdat sommigen denken dat al we ons terug trekken achter de dijken dat het allemaal goed komt.

• spijkerhoofd
R_Zwart schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:59:
[...]

Maakt toch niet zo uit wat we daarvoor doen. Niemand was die discussie begonnen als een kolencentrale in bijvoorbeeld Rotterdam was opgestart omdat er in Limburg elektriciteit nodig was. De discussie is puur omdat sommigen denken dat al we ons terug trekken achter de dijken dat het allemaal goed komt.
Ik ben het niet mee eens, de energie gaat de grens over, wij blijven met de vervuiling zitten. Als we energie opwekken voor het buitenland, dan vind ik dat het moet geschieden met groene energie. Zelfde denk ik over onze vee export, wij blijven met de stikstof en shit zitten, laat landen zelf hun vervuilende producten creëren.

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:55
De armste mensen worden het hardst geraakt. Electrische auto, waterpomp en inductie is onbereikbaar voor de onderkant.
De regering zal weer de portemonnee moeten trekken.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel niet in dit topic:
De belangrijkste stelregel: dit topic staat in AWM en gaat dus over een algemene discussie die informatief en nuttig is voor iedereen.
Dit topic is dus niet bedoelt voor persoonlijk advies of informatie over persoonlijke situaties.
Zie voor voorbeelden van persoonlijke advies topics onze topic start: defiant in "De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden"

Voor politieke besluiten over economische en maatschappelijk beleid en de gevolgen van de crisis qua energie en inflatie voor Nederland hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland

Wat wel hoort in dit topic:
• Ontwikkelingen op de energiemarkt, zoals energieprijzen en voorraden.
• Geopolitieke ontwikkelingen in binnen-en buitenland die impact hebben op de energiemarkt.
• Ontwikkelingen van prijzen en beleid van energiemaatschappijen.

Beleid en richtlijnen
• Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
• Geen rants.
• Geen meme's/plaatjes.
• Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
• Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.