• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04:49
LA-384 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:58:
@GeEkIe ah ja, daar heb je een goed punt. Ik heb altijd vast gehad, dus ben nog niet gewend aan dynamisch en hoe dat werkt. Wel altijd overgestapt, dus ook gebruikgemaakt van kortingen. Nu voor de tweede keer een langer contract, de vorige keer was toen Rusland Oekraïne binnengevallen was. Het echte voordeel viel achteraf mee door het prijsplafond toen. Ik verwacht dat dat niet meer gaat gebeuren eigenlijk.
Lees trouwens absoluut die pagina van Energievergelijk over dynamische energie, naast het linkje dat ik al eerder gaf!

Ook is er Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Ook mag Jeroen.nl natuurlijk niet ontbreken :)

Dynamische energie is interessant, leuk, en naar mijn mening onvermijdelijk: overheden zullen zich namelijk op bepaald moment realiseren dat een goede aansluiting van vraag en aanbod, en daarmee ook de belasting van het netwerk, alleen goed kan worden gedaan als iedereen dynamische energie afneemt.

[ Voor 5% gewijzigd door GeEkIe op 08-04-2026 00:33 . Reden: aanvulling ]

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04:48
Zie je nou wel, storm in een glas water.. Vriend Trump heeft het weer geregeld, Straat van Hormuz gaat weer open, prijs van een vat olie is direct onder de 100 dollar gezakt.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:49
GeEkIe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 00:30:
[...]

Lees trouwens absoluut die pagina van Energievergelijk over dynamische energie, naast het linkje dat ik al eerder gaf!

Ook is er Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Ook mag Jeroen.nl natuurlijk niet ontbreken :)

Dynamische energie is interessant, leuk, en naar mijn mening onvermijdelijk: overheden zullen zich namelijk op bepaald moment realiseren dat een goede aansluiting van vraag en aanbod, en daarmee ook de belasting van het netwerk, alleen goed kan worden gedaan als iedereen dynamische energie afneemt.
Zal ik zeker eens doen wanneer ik er tijd voor heb. Maar tenzij dynamisch per definitie goedkoper is, denk ik niet dat het voor mij is. Ik ben overdag niet thuis en meer dan een vaatwasser/wasmachine met uitgestelde start laten draaien, kan ik qua energieverbruik niet beïnvloeden.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:11
iMode schreef op woensdag 8 april 2026 @ 05:34:
Zie je nou wel, storm in een glas water.. Vriend Trump heeft het weer geregeld, Straat van Hormuz gaat weer open, prijs van een vat olie is direct onder de 100 dollar gezakt.
Ja, weer een oorlog opgelost. Een grote dag voor de wereldvrede zegt hij zelf al, in al zijn bescheidenheid. Misschien krijgt hij nu ook eindelijk die nobelprijs een keer?

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-04 14:59
iMode schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:33:
[...]

Heel de Botlek ligt er vol mee, Vopak etc etc
Klopt en we hebben ook nog ongeveer 40 Miljoen M3 Olie liggen in Rotterdam bij verschillende bedrijven en terminals. Rotterdam is een van de grootste olie Hubs van de wereld. Mogen wij dat als Nederland allemaal gebruiken nee want het meeste is gewoon van bedrijven. Maar ja als de poep de ventilator raakt, kan vaak meer dan normaal.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:46
https://www.nu.nl/midden-...adline-trump-afloopt.html

Goed nieuws, er komt een staakt het vuren voor 2 weken en Iran opent de straat van Hormuz.

• iMode
spijkerhoofd schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:26:
https://www.nu.nl/midden-...adline-trump-afloopt.html

Goed nieuws, er komt een staakt het vuren voor 2 weken en Iran opent de straat van Hormuz.
Haha, dat poste ik om half 6 vanmorgen al..

• spijkerhoofd
iMode schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:33:
[...]

Haha, dat poste ik om half 6 vanmorgen al..
Ik heb er overheen gelezen, ik zag het artikel net pas. Ik ben benieuwd wat er over 2 weken gaat gebeuren. Lijkt mij dat Trump zijn keutel geheel intrekt... Ik hoop dat de oliekorting snel bij de pomp terecht komt...

[ Voor 15% gewijzigd door spijkerhoofd op 08-04-2026 10:44 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geeft even tijdelijk verlichting op papier, maar er is veel beschadigd in het midden oosten aan installaties. En dan hebben we te maken met landen met een enorm tekort omdat in Azië de toevoer nu al een maandje stil ligt. Die tekorten moeten ingehaald worden. Hoe, als veel van die installaties (sommigen voor jaren) beschadigd zijn?

Komt nog bij dat de wapenstilstand voor maar twee weken is. Nee deze crisis is nog alles behalve over en moet eigenlijk nog echt beginnen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• spijkerhoofd
Glashelder schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:43:
Geeft even tijdelijk verlichting op papier, maar er is veel beschadigd in het midden oosten aan installaties. En dan hebben we te maken met landen met een enorm tekort omdat in Azië de toevoer nu al een maandje stil ligt. Die tekorten moeten ingehaald worden. Hoe, als veel van die installaties (sommigen voor jaren) beschadigd zijn?

Komt nog bij dat de wapenstilstand voor maar twee weken is. Nee deze crisis is nog alles behalve over en moet eigenlijk nog echt beginnen.
Ik ben benieuwd wat de landen gaan doen qua verduurzaming. Het lijkt erop dat in Europa en China de crisis minder hard aankwam vanwege de verduurzamingslag die al gemaakt is. Lijkt mij dat we in Europa toch een tandje harder gaan verduurzamen en meer op elektriciteit gaan doen. Ik hoop dat in de rest van Azië het licht ook gezien is en dat zij ook de afhankelijkheid van dinosap gaan verminderen...

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:49
spijkerhoofd schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:46:
[...]

Ik ben benieuwd wat de landen gaan doen qua verduurzaming. Het lijkt erop dat in Europa en China de crisis minder hard aankwam vanwege de verduurzamingslag die al gemaakt is. Lijkt mij dat we in Europa toch een tandje harder gaan verduurzamen en meer op elektriciteit gaan doen. Ik hoop dat in de rest van Azië het licht ook gezien is en dat zij ook de afhankelijkheid van dinosap gaan verminderen...
Iig in Nederland is de bottleneck het elektriciteitsnet. Dat is ook niet in een paar maanden op te lossen, misschien als geld geen issue meer is, maar dat zie ik ook niet gebeuren. Dus een run op warmtepompen en EV's gaat hier in Nederland iig niet tot een oplossing leiden.
spijkerhoofd schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:43:
Ik heb er overheen gelezen, ik zag het artikel net pas. Ik ben benieuwd wat er over 2 weken gaat gebeuren. Lijkt mij dat Trump zijn keutel geheel intrekt... Ik hoop dat de oliekorting snel bij de pomp terecht komt...
Ik zou nog niet te enthousiast zijn. Trump ziet het 10-punten-plan wat door Iran is opgesteld, als startpunt voor verdere gesprekken. Ik weet niet of Trumps ego het aankan om in te stemmen met een voorstel van iemand anders. Bovendien heeft het verleden geleerd dat zijn standpunt slechts een Twitter bericht verwijderd is van escalatie.

• spijkerhoofd
LA-384 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:24:
[...]
Iig in Nederland is de bottleneck het elektriciteitsnet. Dat is ook niet in een paar maanden op te lossen, misschien als geld geen issue meer is, maar dat zie ik ook niet gebeuren. Dus een run op warmtepompen en EV's gaat hier in Nederland iig niet tot een oplossing leiden.
Ik denk dat je het niet tegen gaat houden, de afgelopen weken is het aantal EV verkopen flink gestegen, ten tijden van de crisis in Oekraine gingen mensen flink verduurzamen en waren de warmtepompen niet aan te slepen. Ik denk dat deze crisis mensen die een andere auto moeten toch sneller een EV gaan kopen en veel bedrijven maken hun leasepark al elektrisch. Wellicht zal de overheid toch moeten nadenken om de accijns te verlagen om de elektrificatie te vertragen.
Ik zou nog niet te enthousiast zijn. Trump ziet het 10-punten-plan wat door Iran is opgesteld, als startpunt voor verdere gesprekken. Ik weet niet of Trumps ego het aankan om in te stemmen met een voorstel van iemand anders. Bovendien heeft het verleden geleerd dat zijn standpunt slechts een Twitter bericht verwijderd is van escalatie.
Er valt niks te winnen voor Trump in deze situatie, Trump zou een totale oorlog niet kunnen winnen, de oliecrisis in de VS is fors hoger dan bij ons dus zijn achterban is verre van blij met hem. Aan de andere kant, Trump lijkt toch bijzonder beinvloedbaar en een scheet van Netayahu kan weer een aanval van Trump uitlokken.

• GeEkIe
LA-384 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 06:32:
[...]

Zal ik zeker eens doen wanneer ik er tijd voor heb. Maar tenzij dynamisch per definitie goedkoper is, denk ik niet dat het voor mij is. Ik ben overdag niet thuis en meer dan een vaatwasser/wasmachine met uitgestelde start laten draaien, kan ik qua energieverbruik niet beïnvloeden.
De prijs van batterijen daalt de komende jaren spectaculair, waarbij de levensduur ook spectaculair omhoog gaat. Ofwel: opslag wordt heel erg goedkoop. Dan wordt dynamisch per definitie goedkoper want dan zullen huishoudens rendabel kunnen opslaan in de goedkope uren en dat gebruiken in de dure uren.

• GeEkIe
Glashelder schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:43:

De strategische voorraden in het Westen vangen in feite de klap van olie tekorten op. Wij hebben helaas nog geen strategische gasvoorraden (gaan nu zonder twijfel komen) maar wij kopen Azië simpelweg uit omdat wij meer kunnen betalen. Dat is de vorige crisis, toen Poetin de gastoevoer naar EUropa afkneep als chantage, ook gebeurd. Bovendien lijkt te worden vergeten dat in een eerdere aanval van zowel Iran als de Houthi's in Jemen 50% vd productiecapaciteit van Saoedi Arabië was platgelegd met drones, maar dat binnen enkele weken weer was gerepareerd.

Er wordt nogal hysterisch gedacht in doemscenario's maar feit is dat deze industrie een van de meest dynamische en snelle industrieën is die er bestaat, en dat zij met schier onbeperkte budgetten werken met daarnaast ook een schier onbeperkte arbeidstoevoer.

Het voordeel is dat nu wereldwijd overgang op alternatieve energiebronnen van strategisch belang wordt gezien, waardoor ook wereldwijd hierop over wordt gegaan. Dat maakt de algehele afnamedruk op fossiele energie (veel) lager en dit gaat tot een lagere prijs hiervan leiden. We staan aan de vooravond van juist veel goedkopere energie *O*

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:25
LA-384 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:24:
[...]

[...]

Kost allemaal veel geld.

Maar ik heb zelf toch een lichte voorkeur om geld te investeren in een eigen elektriciteitsnet dan in doorlopende facturen betalen uit de VS, Midden-Oosten, Rusland,...

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:00
Wozmro schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:19:
[...]
Kost allemaal veel geld.

Maar ik heb zelf toch een lichte voorkeur om geld te investeren in een eigen elektriciteitsnet dan in doorlopende facturen betalen uit de VS, Midden-Oosten, Rusland,...
Het zal toch altijd een combinatie blijven. Je zult een balans moeten vinden tussen de kosten van de overgang en het blijven inkopen van fossiel. En je kunt het er natuurlijk over hebben hoeveel je vindt dat je er daadwerkelijk in kunt steken maar het is wel duidelijk dat de kosten om b.v. binnen een paar jaar onafhankelijk te zijn veel te hoog zijn (voor zover je de mensen en materiaal al kunt vinden)

Aan de andere kant is het voordeel van zo'n crisis als nu natuurlijk wel dat de wil om te investeren rap omhoog gaat. Al zijn er natuurlijk ook veel mensen die vooral willen dat de regering het geld in fossiel stopt zodat ze nu minder onkosten hebben (maar niet doorhebben dat ze dat in de toekomst juist veel geld gaat kosten)

[removed]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:25
Ja, het is een transitieperiode die op dit moment bezig is. Er is al veel gebeurd de afgelopen 10 á 20 jaar en er zal nog veel gebeuren.

Een vaststelling van mijn kant over de huidige situatie is dat het 2 hele grote fossiele producenten zijn die op elkaars bek aan het slaan zijn, over de grond aan het rollen zijn.

Even los van de klimaat- en uitstootkwestie moet de dominantie van fossiel moet dalen tot op het punt dat geen enkele partij het nog de moeite vindt om er een oorlog voor te starten.

Er wordt (jammer genoeg) ook nog veel steenkool gebruikt maar voor steenkool worden geen oorlogen uitgevochten.
En ik verwacht ook niet dat er voor zonnepanelen, windmolens, batterijen ooit oorlogen zullen uitgevochten worden want als we het echt willen (en er voor willen betalen) kunnen we die zelf maken.
Ook de nodige grondstoffen zouden we kunnen ontginnen/recycleren in Europa ten koste van meer milieuverontreiniging, uitstoot,...

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wozmro schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:44:
Ook de nodige grondstoffen zouden we kunnen ontginnen/recycleren in Europa ten koste van meer lokale milieuverontreiniging, uitstoot,...
Ftfy :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In delen van Brabant is het inmiddels zover dat per 1 juli ook woningen (nieuwbouw) geen aansluiting meer kunnen krijgen. Althans, niet zonder achteraan in de (hele lange...) wacht-rij aan te sluiten.
De problemen door het overvolle elektriciteitsnet nemen steeds grotere vormen aan in onze provincie. Ook toekomstige woningbouwplannen worden nu het kind van de rekening. In bepaalde delen van onze provincie kunnen nieuwbouwprojecten geen nieuwe stroomaansluiting meer krijgen, blijkt uit nieuwe analyses van netbeheerder Enexis. Een pijnlijke constatering met mogelijk verstrekkende gevolgen.

Zelfs het plaatsen van een laadpaal zit er voorlopig niet meer in in delen van Midden- en Oost-Brabant. Maar ook voor bedrijven die willen uitbreiden of voor toekomstige nieuwbouwplannen staat het sein vanaf 1 juli op rood. Zij komen allemaal op de wachtlijst terecht en moeten wachten totdat het net is uitgebreid of tot er ruimte vrijkomt doordat bedrijven flexibel omgaan met hun energieverbruik.
Tot nu toe werd er door Enexis altijd een klein stukje van het beschikbare elektriciteitsnet gereserveerd voor woningbouw. Maar door nieuwe regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en nieuwe afspraken met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat kan dat per 1 juli niet meer. Organisaties of instanties die maatschappelijk gezien van cruciaal belang zijn krijgen voortaan voorrang. Nieuwe aansluitingen voor nieuwbouwwoningen of laadpalen moeten dan achteraan in de prioriteitenrij aansluiten. Ze krijgen nog wel voorrang op bedrijven zonder prioriteit.

Maar in delen van bovengenoemde gemeenten (zie kader) valt er na 1 juli überhaupt niks meer te verdelen of voorrang te verlenen. Daar zit volgens nieuwe berekeningen van Enexis het elektriciteitsnet zo vol, dat er voorlopig geen plek meer is voor nieuwe of zwaardere aansluitingen.
Hier worden na 1 juli geen aansluitingen meer vergeven

Het gaat om (delen van) deze gemeentes waar na 1 juli geen aansluitingen meer vergeven worden: Bernheze, Maashorst, Boekel, Helmond, Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Someren, Eindhoven, Veldhoven, Wintelre, Eersel, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg, Vught, Oss, Den Bosch en Sint-Michielsgestel.
Bron en meer info: Stroomnet vol: hier krijgen nieuwe woningen voorlopig geen aansluiting meer.

Het gaat weer lekker. En het kabinet lijkt niet echt haast te maken om dit op te lossen...

Virussen? Scan ze hier!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04 16:33

DatraxZ

TrueCrypts Everything

wildhagen schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:44:
In delen van Brabant is het inmiddels zover dat per 1 juli ook woningen (nieuwbouw) geen aansluiting meer kunnen krijgen. Althans, niet zonder achteraan in de (hele lange...) wacht-rij aan te sluiten.

Bron en meer info: Stroomnet vol: hier krijgen nieuwe woningen voorlopig geen aansluiting meer.

Het gaat weer lekker. En het kabinet lijkt niet echt haast te maken om dit op te lossen...
Een kennis van me die bij de Belgische hoogspannings netbeheerder werkt wist me te vertellen dat vooral de levering van nieuwe hoogspaningskabels problematisch is. Als je vandaag een bestelling van dit type kabel zou plaatsen, is de levering - ten vroegste- in 2032 (!).

• iMode
DatraxZ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:04:
[...]
Een kennis van me die bij de Belgische hoogspannins netbeheerder werkt wist me te vertellen dat vooral de levering van nieuwe hoogspaningskabels problematisch is. Als je vandaag een bestelling van dit type kabel zou plaatsen, is de levering - ten vroegste- in 2032 (!).
Onzin, kabels worden gewoon hier gemaakt (Delft). Ik heb zelfs jaren lang zulke kabels afgemonteerd.. Google eens op Prysmian…

• spijkerhoofd
iMode schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:10:
[...]

Onzin, kabels worden gewoon hier gemaakt (Delft). Ik heb zelfs jaren lang zulke kabels afgemonteerd.. Google eens op Prysmian…
Misschien omdat het over Belgen gaat dat het genoeg zegt :+ Ik bedoel ze hebben ook slechte wegen, wellicht komt hun asfalt ook pas in 2032 aan... :+

• DatraxZ
  • Laatst online: 30-04 16:33

DatraxZ

TrueCrypts Everything

iMode schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:10:
[...]

Wat de beste man me meegaf is dat de levertemijnen gewoon erg lang zijn op dit moment.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:38

[...]

[...]

[...]

Dus als huidige afnemers het niet voor elkaar krijgen meer ruimte te creëren via delen, batterijen of slim timen, liggen alle bouwprojecten soort van stil t/m ~2033 in Midden- en Oost-Brabant? :F

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

DatraxZ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:04:
[...]

Een kennis van me die bij de Belgische hoogspannings netbeheerder werkt wist me te vertellen dat vooral de levering van nieuwe hoogspaningskabels problematisch is. Als je vandaag een bestelling van dit type kabel zou plaatsen, is de levering - ten vroegste- in 2032 (!).
Dat is onzin....

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

DatraxZ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:49:
[...]

Wat de beste man me meegaf is dat de levertemijnen gewoon erg lang zijn op dit moment.
Dat klopt. Maar geen 6 jaar :D.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:55
Cyclonist schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:47:
[...]
Dus als huidige afnemers het niet voor elkaar krijgen meer ruimte te creëren via delen, batterijen of slim timen, liggen alle bouwprojecten soort van stil t/m ~2033 in Midden- en Oost-Brabant? :F
Niet helemaal.
De min of meer gebruikelijk maatregelen zijn nog niet ingezet, voor het afhankelijk wordt van netruimte die kleinverbruikers kunnen vrijmaken.
-Inzet van regelbare opwek
~10MW tijdelijke gasgeneratoren voor 10-15 jaar, 10MW is ~10k netbewust gebouwde appartementen.
nadeel kost al snel 2-3 jaar voor deze operationeel zijn, (aanbesteding/tender, plaatsings locatie vinden en alle vergunningen)

-Netbewust laden van elektrische voertuigen
Tijdens uren met hoge netbelasting, laadpalen die extern aangestuurd worden om EV's niet te laden.

-Netondersteunende opslag
2 MW accucontainers als er nog momenten op de dag zijn dat deze ook weer opgeladen kunnen worden.
Efficienter zijn deze accu's bij grootverbruikers die ook verplicht moeten deelnemen in congestiemanagment

-Congestiemanagement voor bedrijven
Vanaf een bepaalde aansluit vermogen verplichte deelname en deel van vermogen moeten beschikbaar stellen op afroep of vaste tijdsperiode op werkdagen.

https://www.brabant.nl/ac...ntse-aanpak-netcongestie/

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 16-04-2026 23:09 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Potentieel juridisch probleem voor Tennet:
Netbeheerder Tennet sluit verschillende nieuw te bouwen datacenters voorlopig niet aan op het elektriciteitsnet, omdat het anders overbelast dreigt te raken. Tennet beloofde de bedrijven eerder wel een aansluiting, maar komt daar van terug.

Daardoor dreigt de netbeheerder nu zelf in de problemen te komen. Een Australisch datacenterbedrijf eist bij de rechter dat Tennet zo snel mogelijk toch verder gaat met aansluiten. Doet de netbeheerder dat niet, dan wil het bedrijf vanaf 1 juni iedere dag 500.000 euro van Tennet.

Dit kan een kostbare zaak worden voor Tennet en daarmee indirect voor Nederland. De netbeheerder is eigendom van de staat en wordt grotendeels gefinancierd via de netbeheerderskosten die iedereen bij z'n elektriciteitsrekening betaalt.
De zaak draait om het hoogspanningsstation in Vijfhuizen, onder de rook van Schiphol. Dat wordt de komende jaren flink uitgebreid, maar tegelijk hebben zich bij Tennet zo veel bedrijven aangemeld voor een stroomaansluiting dat de vraag groter is dan Tennet kan leveren. Veel van die aanvragen komen van datacenters.

Voordat het stroomnet in de regio vol zat, zegde Tennet die datacenters toe om stroom te leveren. Afgelopen januari kwam de netbeheerder terug van die afspraak. Een "handvol" bedrijven kreeg een brief waarin staat dat hun aanvraag wordt "gepauzeerd" en dat ze pas in 2035 op het net worden aangesloten. Dat is veelal jaren later dan gepland.
Het Australische Goodman pikt dat niet. Het stelt dat het op basis van de afspraken met Tennet al investeringen heeft gedaan. Zo kocht Goodman onder meer vlak bij Schiphol een stuk grond voor 15 miljoen euro en betaalde het Tennet circa een half miljoen om werkzaamheden voor de stroomaansluiting voor te bereiden.

De ontwikkelaar wil nu dat Tennet volgens afspraak een aansluiting van 70 megawatt levert, goed voor 70.000 huishoudens. Dat is bijna 5 procent van het vermogen dat het toch al overvraagde onderstation kan leveren. Goodman wil bij de opening van het datacenter eind 2029 gegarandeerd stroom hebben.
Bron en meer info: Datacenter stapt naar rechter om stroom: aansluiting of dwangsom

Benieuwd of ze die zaak winnen. Kan een duur grapje worden voor Tennet, en dus voor alle burgers, die daaraan moeten meebetalen.

Virussen? Scan ze hier!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52

Onbekend

...

Het gaat Tennet sowieso geld kosten, tenzij er bij hun niets op papier staat w.b. gegarandeerde levering van elektriciteit. (Aansluiting v.s. werkelijk kunnen leveren van vermogen.)

Maar blijkbaar zijn dit soort datacenters zo groot dat er meteen een hoogspanningsaansluiting van Tennet nodig is, terwijl de meeste toch een minder grote aansluiting nodig hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:55
Onbekend schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:53:
Het gaat Tennet sowieso geld kosten, tenzij er bij hun niets op papier staat w.b. gegarandeerde levering van elektriciteit. (Aansluiting v.s. werkelijk kunnen leveren van vermogen.)

Maar blijkbaar zijn dit soort datacenters zo groot dat er meteen een hoogspanningsaansluiting van Tennet nodig is, terwijl de meeste toch een minder grote aansluiting nodig hebben.
Datacentra als gebouw hoeft nog niet zo groot te zijn, het verbruik per computerrack stijgt enorm.
Waar de Blackwell (4nm productie)NVL72/B200 nog ~120kW/rack is, wil de opvolger Rubin (3nm productie) Ultra NVL576 al tot 600kW/rack en nemen de ondersteunende systemen de meeste ruimte in.
De opvolger van Rubin platform de Feynman (2nm productie )als er voldoende productiecapaciteit operationeel is, daar de 2nm productie op moment overbook is, zou zelfs de 1MW per computerrack nog voor 2030 mogelijk kunnen zijn.
Een enorm energie hongerige ontwikkeling voor meer rekenkracht.

Bij een datacentra springt dan de netaaansluiting in het oog, maar er zijn tal van lokale "edge" toepassingen, waarbij de toepassings voordelen breed worden uitgemeten, maar op moment nog steeds toenemende energieverbuik wordt weggelaten, die veelal ook het electriciteitsnet extra belasten.
Zoals zelfrijdende EV's en een volgende generatie niet zonder meer efficienter is, gelijk of minder verbruik per kilometer.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:38

TWKterry

Master Mariner

[...]

[...]

[...]

Hier in de Betuwe is het anders ook geen feest. Appartementencomplex van 22 woningen, bouw uitgesteld met twee jaar omdat er geen stroomaansluiting kan worden gemaakt. Er zijn al diverse nieuwe eigenaren die hun eigen woning verkocht hebben in de hoop eind dit jaar bouw klaar (gepland bij aankoop) maar nu dus minstens twee jaar moeten wachten.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-04 23:43
Domba schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:22:
[...]

Datacentra als gebouw hoeft nog niet zo groot te zijn, het verbruik per computerrack stijgt enorm.
Waar de Blackwell (4nm productie)NVL72/B200 nog ~120kW/rack is, wil de opvolger Rubin (3nm productie) Ultra NVL576 al tot 600kW/rack en nemen de ondersteunende systemen de meeste ruimte in.
De opvolger van Rubin platform de Feynman (2nm productie )als er voldoende productiecapaciteit operationeel is, daar de 2nm productie op moment overbook is, zou zelfs de 1MW per computerrack nog voor 2030 mogelijk kunnen zijn.
Een enorm energie hongerige ontwikkeling voor meer rekenkracht.

Bij een datacentra springt dan de netaaansluiting in het oog, maar er zijn tal van lokale "edge" toepassingen, waarbij de toepassings voordelen breed worden uitgemeten, maar op moment nog steeds toenemende energieverbuik wordt weggelaten, die veelal ook het electriciteitsnet extra belasten.
Zoals zelfrijdende EV's en een volgende generatie niet zonder meer efficienter is, gelijk of minder verbruik per kilometer.
maar eens meer zelf denken en minder laten doen door a.i.
lost een hoop op dan lijkt me
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel niet in dit topic:
De belangrijkste stelregel: dit topic staat in AWM en gaat dus over een algemene discussie die informatief en nuttig is voor iedereen.
Dit topic is dus niet bedoelt voor persoonlijk advies of informatie over persoonlijke situaties.
Zie voor voorbeelden van persoonlijke advies topics onze topic start: defiant in "De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden"

Voor politieke besluiten over economische en maatschappelijk beleid en de gevolgen van de crisis qua energie en inflatie voor Nederland hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland

Wat wel hoort in dit topic:
• Ontwikkelingen op de energiemarkt, zoals energieprijzen en voorraden.
• Geopolitieke ontwikkelingen in binnen-en buitenland die impact hebben op de energiemarkt.
• Ontwikkelingen van prijzen en beleid van energiemaatschappijen.

Beleid en richtlijnen
• Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
• Geen rants.
• Geen meme's/plaatjes.
• Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
• Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.