Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57
emielbf schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 06:47:
[...]

Maakten we die terugverdien berekening ook voor de CV ketel? Blijkbaar moet een WP wel terugverdiend worden, bijzonder.
Een CV-ketel kost dan ook flink minder …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:54
VHware schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 06:51:
[...]

Een CV-ketel kost dan ook flink minder …
alleen jammer dat er altijd zoveel gas in moet om er wat aan te hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 19:36
[...]

Maakten we die terugverdien berekening ook voor de CV ketel? Blijkbaar moet een WP wel terugverdiend worden, bijzonder.
De meeste huishoudens zitten nu eenmaal met een beperkt budget.

Dus als er een nieuwere - maar duurdere - technologie dan de bestaande komt is het voor het huishoudboekje van belang dat deze nieuwe oplossing zich op termijn ten opzichte van de bestaande technologie terug verdient.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:55

Agent47

I always close my contracts.

" Zonnestroom is na 2027 geen cent meer waard, dus paneelbezitters zijn de dupe"

https://www.ad.nl/economi...rs-zijn-de-dupe~a4938d10/

Wat nou als je minder opbrengt dan dat je gebruikt? Dan is het niet zo heel slecht om alsnog zonnepanelen te hebben lijkt me? Stel ik verbruik 3000kw maar ik lever 2500 op, dan is het op zich niet perse slecht om ze te hebben?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57
Agent47 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:08:
" Zonnestroom is na 2027 geen cent meer waard, dus paneelbezitters zijn de dupe"

Wat nou als je minder opbrengt dan dat je gebruikt? Dan is het niet zo heel slecht om alsnog zonnepanelen te hebben lijkt me? Stel ik verbruik 3000kw maar ik lever 2500 op, dan is het op zich niet perse slecht om ze te hebben?
In het voorbeeld van het artikel, met Greenchoice, levert het alleen op wat je daadwerkelijk zelf gebruikt. Dus in de zomer, als je daadwerkelijk je opgewekte energie gebruikt is dat prima. Alles wat je teruglevert aan het net zelf levert effectief niks meer op.

In dat opzicht kun je beter kijken naar dynamische energiecontract, gezien je dan energie gebruikt en terugelevert tegen de marktprijs en dat is meer dan die 0,25ct per kWh, op enkele zonnige met veel winddagen per jaar na (negatieve prijzen, kun je de boel beter uitzetten en flink van het net gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:38

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zie het verschil niet echt tussen meer/minder opbrengst dan verbruik eerlijk gezegd.

We kunnen straks niet meer salderen, dus alles wat je teveel opwekt gaat voor 0,0025 euro naar het net. Maar als de zon weg is, dan moet je wel voor 30 cent kopen. Je hebt dan een verschil van 29,9975 cent tussen opbrengst en verbruik.

Uiteindelijk maakt het niet meer zoveel uit of je het overschot weg gooit of teruglevert. In ieder geval niet voor je energierekening.

Wij hebben een huis met een warmtepomp en 11 panelen. We zitten op 5500kwh bruto verbruik per jaar. Netto komen we iets boven de 3000kwh uit.

Als de zon schijnt verbruiken we vrijwel niks qua stroom, maar in de winter zitten we op 900kwh per maand. Dus het zal hard aantikken voor ons, ondanks dat wij een stuk minder opwekken dan we verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-05 08:18

Het is natuurlijk gewoon click beat. De kop klopt ook niet, want voor stroom moet je meestal gewoon voor betalen. De twee genoemde leveranciers moeten natuurlijk hun voorwaarden aanpassen voor de lange contracten. En ze doen dat binnen de wettelijke kaders heel zuinigjes.
De conclusie moet eigenlijk zijn: neem geen langdurige contracten.
Dat overtollige stroom niets waard is kun je zien bij de dynamische contracten. Je krijgt ook steeds meer dumpstroom, omdat mensen met accu's en pap/sap installaties hun dure stroom zelf gebruiken of verkopen en het overtollige dumpen.
De opkomst van de dynamische contracten helpt ook niet mee. Dat zijn de leveranciers die de krenten uit de pap halen. Blijven over de berekende klanten met dumpstroom en de mensen die de dynamische contracten nog te eng vinden. Voorbeelden genoeg op deze site. Mensen met een EV die toch wel graag een lang vast contract willen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Niet mee eens, als je véél opwekt, wek je dus waarschijnlijk nog véél op buiten de "zomertop"maanden.

Dan bespaar je dus best wel wat aan inkoopkosten.

De truck is dat je niet tegen superlage/ negatieve tarieven gaat terugleveren.
Heb je de mazzel dat je "nieuwere" systeem dit kan sturen... príma!! _/-\o_

Heb je een wat ouder systeem, óók geen probleem,
dan moet je bv even langs een kringloopwinkel voor "verwarmings kachel(tjes)"
en je overproductie gewoon affakkelen.
Dan hebben de energie reuzen geen gratis energie van jou (en ook de investering niet hoeven te doen).

Of nóg beter, geef de kWh-tjes gratis weg aan mensen met een EV, die bij jou kunnen laden via Granny chargers, dan lopen de E-boeren inkomsten mis d:)b d:)b

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27

Jij gaat nog uit van salderen, je moet kijken naar wat je direct kunt verbruiken. Wij verbruiken ongeveer 1/3 van onze jaaropbrengst direct. In de donkere maanden gebruik je nagenoeg alle opbrengst direct (ipv deze duur uit het net te trekken), in de zomer dek je nagenoeg heel de dag af.

Dat laatste is inderdaad een dingetje: 's zomers kost de stroom vaak ook niet veel, en je krijgt er steeks vaker geld op toe.

Nu hebben wij een WP, dus ons gebruiksprofiel in het voor- en naseizoen is optimaal. In de zomer kun je alleen richting SWW sturen. Dus met een WPB kun je je eigen verbruik al goed verhogen. Of met airco's.

Ik ben niet zo gealarmeerd, zonnepanelen blijven nuttig. Met een kleine stekkeraccu kun je in de zomer eenvoudig je nachtverbruik afdekken, en trek je maanden niets meer uit het net. Met een iets grotere accu kun je evt 's nachts je PV terugleveren als de stroomprijzen hoger zijn, maar dan nemen ook de kosten van de accu snel toe.

Enige wat mij zorgen baart, is als de prijzen langdurig negatief zijn. Afgelopen zonnige week al langere perioden met negatieve prijzen, incl. belasting. Tsja, dan hebben zonnepanelen helemaal geen economisch nut. Maar of, en vanaf wanneer, we 12 uur per dag negatieve prijzen krijgen, maanden achtereen, moet ik nog zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 20:24
@Zwartoog Denk je ook niet dat negatieve prijzen vooral iets zijn van nu? We bouwen nu wel het ene wind- en zonnepark na de andere maar de vraagkant wordt nog lang niet genoeg aan gedaan. Zou men tegelijk met de bouw van de parken ook massaal warmtepompen, thuisaccu's installeren en meer industriële processen overzetten op puur stroom dan is de markt veel meer in balans. Naarmate de maatschappij dus meer elektrificeert en men beter inspeelt op het momentaanbod zullen er ook steeds minder momenten zijn dat er een overschot aan stroom is en dus een negatieve prijs er voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:39
Zwartoog schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:00:
[...]
Enige wat mij zorgen baart, is als de prijzen langdurig negatief zijn. Afgelopen zonnige week al langere perioden met negatieve prijzen, incl. belasting. Tsja, dan hebben zonnepanelen helemaal geen economisch nut. Maar of, en vanaf wanneer, we 12 uur per dag negatieve prijzen krijgen, maanden achtereen, moet ik nog zien.
Volgens mij zijn de uurprijzen inclusief belastingen afgelopen week niet negatief geweest. Excl belastingen wel, ik meen ca 2 cent in de min voor bepaalde uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

Het "terugverdienen" is natuurlijk ten opzichte van de goedkoopste optie. Een warmtepomp is ten opzichte van andere verwarmingsopties veel duurder in de aanschaf, onderhoud en reparaties. Pas als deze extra kosten ten opzichte van de goedkoopste optie terugverdiend zijn, wordt met de resterende levensduur mogelijk financieel rendement gemaakt. Men moet dus eerst terugverdienen tot het omslagpunt van de goedkoopste verwarmingsoptie.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Franciesco schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:17:
[...]

Volgens mij zijn de uurprijzen inclusief belastingen afgelopen week niet negatief geweest. Excl belastingen wel, ik meen ca 2 cent in de min voor bepaalde uren.
Auw, je hebt gelijk. Had de vorige week de energiebelasting eindelijk aangepast in m'n script, maar dan met een komma |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Nathilion schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:17:
@Zwartoog Denk je ook niet dat negatieve prijzen vooral iets zijn van nu? We bouwen nu wel het ene wind- en zonnepark na de andere maar de vraagkant wordt nog lang niet genoeg aan gedaan. Zou men tegelijk met de bouw van de parken ook massaal warmtepompen, thuisaccu's installeren en meer industriële processen overzetten op puur stroom dan is de markt veel meer in balans. Naarmate de maatschappij dus meer elektrificeert en men beter inspeelt op het momentaanbod zullen er ook steeds minder momenten zijn dat er een overschot aan stroom is en dus een negatieve prijs er voor.
Ik denk dat het veel normaler gaat worden juist. Waar je met een energiecentrale heel precies kunt sturen op de vraag, blijft met zon- en wind toch grillig. Wil je buiten de zonnige maanden een redelijke PV-opbrengst hebben om fossiel af te schalen, zul je moeten overdimensioneren. Met overschotten tot gevolg op zonnige momenten.

Idealiter 1 wil je het liefst dat de stroom zonder veel gedoe heel het continent over kan gaan, dus als het hier zonnig is, het overschot naar bewolkt Spanje of zo, en op andere momenten vice versa. Volgens mij is de infrastructuur nog lang niet zo ver geüpgrade dat dergelijk hoge en lange stroomtransporten mogelijk zijn.

Idealiter 2 hadden we graag een centrale energieopslag willen hebben, zoals waterstof waar lang op is ingezet, of waterkracht. Maar die verliezen zijn zover hoger dan de baten.

Dan is optie 3, veel kleine accu's thuis, niet eens zo'n slecht idee. Decentraal, en kan de grote pieken en dalen opvangen. Als dit eenmaal wat verder is, denk ik dat je hiermee huishoudens en MKB goed kunt dienen. Grotere en zware industrie is een verhaal apart. Ik las dat ze bij de grootindustire in Antwerpen weer een eigen duurzame energievoorziening wilden opzetten. Beetje terug naar vroeger dus, waar de industrie voor de (eigen) elektrificatie zorgden (met stoommachines :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nog meer dreigende problemen voor de energievoorziening omdat het kabinet weigert de stikstofproblemen op te lossen dreigt de zeer dringende verzwaring van het energienet vertraging op te leveren:
De verzwaring van elektriciteitsnetten kan forse vertraging oplopen nu er in de voorjaarsnota geen afspraken zijn gemaakt over stikstofmaatregelen. Dat zegt netbeheer Liander. Meer dan 300 bouwprojecten zitten in de "gevarenzone", zegt het bedrijf.

"Dat het kabinet geen doorbraak organiseert in het stikstofbeleid, maar uitstelt, is een keuze met enorme gevolgen voor de energieopdracht in Nederland", waarschuwt Huibert Baud, een van de directeuren van de netbeheerder.

Liander heeft op basis van de afspraken in de voorjaarsnota gekeken naar de gevolgen ervan en komt tot de conclusie dat 317 bouwprojecten in het beste geval vertraging oplopen en in het slechtste geval niet kunnen doorgaan.

Het gaat met name om bouwprojecten voor de verzwaring van het elektriciteitsnet, zoals de aanleg van dikkere kabels in de grond, het bouwen van transformatorhuisjes in wijken en de bouw van stations waar hoogspanning wordt omgezet naar midden- of laagspanning.

In januari oordeelde de rechtbank in Den Haag in een door Greenpeace aangespannen zaak dat de Nederlandse Staat meer moet doen om de neerslag van stikstof op de natuur te beperken.

In 2030 mag 50 procent van de kwetsbare Natura 2000-gebieden niet meer overbelast zijn door stikstof. Volgens de rechtbank staat dat doel op de tocht als de Staat niet onmiddellijk maatregelen neemt om de stikstofuitstoot te beperken.
Bron en meer info: Geen stikstofafspraken in voorjaarsnota, bouwprojecten energietransitie in 'gevarenzone'

Lekker bezig weer, kabinet!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 21:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

wildhagen schreef op maandag 21 april 2025 @ 06:22:
Nog meer dreigende problemen voor de energievoorziening omdat het kabinet weigert de stikstofproblemen op te lossen dreigt de zeer dringende verzwaring van het energienet vertraging op te leveren:

[...]

Bron en meer info: Geen stikstofafspraken in voorjaarsnota, bouwprojecten energietransitie in 'gevarenzone'

Lekker bezig weer, kabinet!
We maken onze eigen crisis, of althans, de regering dan. Dit was allemaal niet nodig geweest als er tijdig adequaat was gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:32
Het heeft natuurlijk geen zin om te speculeren.
Maar ik ben wel heel benieuwd wat de oorzaak en de gevolgen gaan zijn van deze nationale storing in spanje/portugal/frankrijk.
Voor zover ik weet is geheel spanje en portugal en een gedeelte van zuid frankrijk zonder stroom op het moment.
Ben heel benieuwd hoe dit er zometeen uit gaat zien op https://app.electricitymaps.com/zone/ES/72h/hourly .
Gezien spanje een goed gedeelte stroom levert in de middag aan frankrijk. Zeker met dit weer de komende dagen.
We hebben weer net zonnige dagen te pakken, dus vermoedelijk zijn alle kerncentrales wat rustiger gaan draaien in frankrijk ;) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 09:02
alaintje schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:39:
Het heeft natuurlijk geen zin om te speculeren.
Maar ik ben wel heel benieuwd wat de oorzaak en de gevolgen gaan zijn van deze nationale storing in spanje/portugal/frankrijk.
Voor zover ik weet is geheel spanje en portugal en een gedeelte van zuid frankrijk zonder stroom op het moment.
Ze onderzoeken volgens de SRF of wellicht een hackaanval de oorzaak is:
Cybersicherheitsbehörde befasst sich mit Stromausfall

Spaniens nationale Cybersicherheitsbehörde INCIBE untersucht, ob ein Hackerangriff hinter dem Stromausfall stecken könnte. Das schreibt die Zeitung «El País». Ob es Hinweise dafür gibt, ist nicht bekannt.

Die Zeitung sprach von einem «massiven Stromausfall», allerdings nur auf dem Festland. Laut Reportern waren die Kanarischen oder Balearischen Inseln nicht betroffen.

Im in den Pyrenäen gelegenen Kleinstaat Andorra dauerte der Stromausfall dagegen nur wenige Sekunden, meldete der Energieversorger FEDA auf X. Der Ausfall sei auf spanischer Seite verursacht worden und die Elektrizität dank der «automatischen Wiederverbindung mit der aus Frankreich kommenden Leitung» umgehend wiederhergestellt worden.
Wel apart dat 1 punt zo'n groot gebied lam kan leggen.

[ Voor 0% gewijzigd door martwoutnl op 28-04-2025 14:55 . Reden: Quote hersteld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
16 April jl. was de eerste dag dat Spanje dat zij zich konden bedruipen met stroom uit alternatieve productie.

Nog geen twee weken later knalt het gehele stroomnet plat.

Die dat werd hydro omlaag geschroefd en gas ook een stuk om zo de extra productie uit de zon, de ruimte te geven.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GprxDPnWgAAu12y?format=png&name=small

Het was dus geen weer fenomeen maar de zon die goed scheen en toen kwam de stroom ineens Frankrijk niet meer in, en dan heb je een groot probleem in jouw eigen netwerk door een teveel aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:51
martwoutnl schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:54:
[...]

Ze onderzoeken volgens de SRF of wellicht een hackaanval de oorzaak is:

[...]

Wel apart dat 1 punt zo'n groot gebied lam kan leggen.
Waar lees je in de quote dat het om 1 punt gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 09:02
Wally2002 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:51:
[...]

Waar lees je in de quote dat het om 1 punt gaat?
Dat had ik o.b.v. die laatste alinea gedacht maar inmiddels al artikelen gelezen dat het wel wat gecompliceerder is qua oorzaak als ik de experts mag geloven. Gisteravond bij Eva was er een hoogleraar die uitlegde wat er mogelijk is gebeurd en hoe de markt precies werkt (juiste balans aanleveren energie tussen de verschillende opwekkers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:51
martwoutnl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:02:
[...]

Dat had ik o.b.v. die laatste alinea gedacht maar inmiddels al artikelen gelezen dat het wel wat gecompliceerder is qua oorzaak als ik de experts mag geloven. Gisteravond bij Eva was er een hoogleraar die uitlegde wat er mogelijk is gebeurd en hoe de markt precies werkt (juiste balans aanleveren energie tussen de verschillende opwekkers).
Het blijft vooralsnog speculeren dus.

Overigens in die laatste alinea van de quote staat dat Andorra snel kon omschakelen naar de Franse kant, omdat de storing aan de Spaanse kant zat. Daardoor had Andorra slechts kort (seconden) stroom onderbreking.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel niet in dit topic:
De belangrijkste stelregel: dit topic staat in AWM en gaat dus over een algemene discussie die informatief en nuttig is voor iedereen.
Dit topic is dus niet bedoelt voor persoonlijk advies of informatie over persoonlijke situaties.
Zie voor voorbeelden van persoonlijke advies topics onze topic start: defiant in "De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden"

Voor politieke besluiten over economische en maatschappelijk beleid en de gevolgen van de crisis qua energie en inflatie voor Nederland hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland

Wat wel hoort in dit topic:
• Ontwikkelingen op de energiemarkt, zoals energieprijzen en voorraden.
• Geopolitieke ontwikkelingen in binnen-en buitenland die impact hebben op de energiemarkt.
• Ontwikkelingen van prijzen en beleid van energiemaatschappijen.

Beleid en richtlijnen
• Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
• Geen rants.
• Geen meme's/plaatjes.
• Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
• Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.