[F1 2022] Race 16 GP van Italië Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 33 Laatste
Acties:
  • 124.049 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Harrie

NederVlaming

Het is misschien vreemd, maar Max had het vanmiddag zelf al over p7. Bij RBR zullen ze de regels wel kennen, dus het zal vast wel juist gedaan zijn.
De regels zijn misschien vreemd, maar als ze correct en strict toegepast worden, is het OK. Net als met de track limits, toch? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08

AvK

Ready Set Go

RobertMe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:30:
[...]

Nee, zie de uitleg van @MrOleo. Ze doen Q plek + aantal plekken straf. Dus de coureurs met straf halen ze uit de uitslag, vervolgens sluiten ze de gaten (dus Russell staat dan P2 bv en De Vries P7). Vervolgens pakken ze de coureurs met straf, en doen daarop Q uitslag + straf, en voegen de coureur op die plek in (dus Verstappen is dan P2 + 5 = invoegen op P7, waardoor De Vries weer een plekje zakt). Achteraan ontstaan dan gaten (bv dus Perez P4 + 10 = P14 terwijl er maar 12 ervoor staan). Waarbij ze die gaten dus weer weghalen en de boel opschuiven. En de back off the grid wordt vervolgens achteraan gezet op basis van de Q uitslag, zonder verdere straffen, meen ik.
Ja ja, dat snappen we allemaal wel dat het zo berekend is dankzij MrOleo (dank voor je staatje).
Maar nogmaals.....

Dit voelt niet goed toch? Niet om Max specifiek maar het systeem klopt niet zo.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
Harrie schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:33:
Het is misschien vreemd, maar Max had het vanmiddag zelf al over p7. Bij RBR zullen ze de regels wel kennen, dus het zal vast wel juist gedaan zijn.
Of ze hebben hem gezegd dat het worst case daadwerkelijk +5 is en er best case nog wegvallen :+ Uiteindelijk zal het hen toch niet veel uitmaken. Onder normale omstandigheden wordt het een makkelijke P2 als niet P1, Of die nu P7 of P4 start.
De regels zijn misschien vreemd, maar als ze correct en strict toegepast worden, is het OK.
Het ding is (ook) dat dit niet is zoals de regel tot nu toe altijd is toegepast. Zonder dat er blijkbaar duidelijk gecommuniceerd is dat ze het anders gaan doen. Vroeger werden gewoon plekken dubbel toegekend en vervolgens op volgorde zetten (dus Verstappen komt op P7.1, Perez op P14.1 etc, en vervolgens is dat de volgorde die ze hanteren. Dus Verstappen achter Norris (P7 + 0) op P4).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
AvK schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:34:
[...]

Ja ja, dat snappen we allemaal wel dat het zo berekend is dankzij MrOleo (dank voor je staatje).
Maar nogmaals.....
Ik maakte uit de reactie van @Spotmatic op dat hij hem (nog) niet snapte. Vandaar dat ik hem nog eens uit schreef. En gezien zijn +1 zal die hem nu wel begrepen hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lijkt me toch niet dat Max dit gaat winnen hoor.
Moet vanaf P7 eerst maar eens iedereen zien te passeren en dus in de tussentijd veel van z'n banden vragen, terwijl Leclerc lekker vooraan kan cruisen.
Leclerc heeft er ook vertrouwen in , dat zegt wel wat.
"Dit voelt heel goed", zei een lachende Leclerc na afloop van de kwalificatie. "Op Spa-Franchorchamps, wat toch een vergelijkbare baan is, liep het voor geen meter. Dat het nu in eigen huis zo veel beter ging, is toch een verrassing."

...

"Deze pole zag ik niet aankomen, maar we moeten er nu wel een goed vervolg aan geven. Dus dat begint met goed starten en geen fouten maken. Dan denk ik dat we de snelheid hebben om te kunnen winnen."
https://www.nu.nl/formule...nelheid-om-te-winnen.html

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:04

Spotmatic

Ken sent me

RobertMe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:38:
[...]
Ik maakte uit de reactie van @Spotmatic op dat hij hem (nog) niet snapte. Vandaar dat ik hem nog eens uit schreef. En gezien zijn +1 zal die hem nu wel begrepen hebben :P
Voor de volledigheid: yep, bedankt! Maar of ik het er mee eens ben zoals het is gegaan... ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:49
RobertMe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:37:
[...]

Of ze hebben hem gezegd dat het worst case daadwerkelijk +5 is en er best case nog wegvallen :+ Uiteindelijk zal het hen toch niet veel uitmaken. Onder normale omstandigheden wordt het een makkelijke P2 als niet P1, Of die nu P7 of P4 start.

[...]

Het ding is (ook) dat dit niet is zoals de regel tot nu toe altijd is toegepast. Zonder dat er blijkbaar duidelijk gecommuniceerd is dat ze het anders gaan doen. Vroeger werden gewoon plekken dubbel toegekend en vervolgens op volgorde zetten (dus Verstappen komt op P7.1, Perez op P14.1 etc, en vervolgens is dat de volgorde die ze hanteren. Dus Verstappen achter Norris (P7 + 0) op P4).
Vorig jaar ging het blijkbaar ook op deze manier:
https://www.gpfans.com/en...t-caught-ferrari-napping/
If the guy qualifies first and he gets a three grid slot penalty, he is fourth.

“The first part is there is a three grid spot penalty, you get the three grid spots in full. If it’s a five grid spot, you go accordingly. So that is the first element of it.

“The rear-of-the-grid penalties are a completely different article, which is in qualifying order at the back of the grid, so you have to apply them in order.”

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
[...]

Nee, zie de uitleg van @MrOleo. Ze doen Q plek + aantal plekken straf. Dus de coureurs met straf halen ze uit de uitslag, vervolgens sluiten ze de gaten (dus Russell staat dan P2 bv en De Vries P7). Vervolgens pakken ze de coureurs met straf, en doen daarop Q uitslag + straf, en voegen de coureur op die plek in (dus Verstappen is dan P2 + 5 = invoegen op P7, waardoor De Vries weer een plekje zakt). Achteraan ontstaan dan gaten (bv dus Perez P4 + 10 = P14 terwijl er maar 12 ervoor staan). Waarbij ze die gaten dus weer weghalen en de boel opschuiven. En de back off the grid wordt vervolgens achteraan gezet op basis van de Q uitslag, zonder verdere straffen, meen ik.
Die uitleg snap ik wel, en ik zie ook dat ze het zo hebben toegepast, maar dat is dus niet volgens hun eigen penalty-reglement. Ze hebben ten onrechte alle rijders met een penalty er in een keer uitgehaald.

Wat had gemoeten volgens dat reglement:
- Iedereen met een positiepenalty (5-10-15 plaatsen terug) positie aanpassen. Te beginnen met de hoogst gekwalificeerde met een positiepenalty. (Dit zegt artikel 42.3c)
- Als artikel 42.3c is toegepast, volgt artikel 42.3d, dat zegt dat iedereen met een back-to-the-grid penalty, achteraan wordt geplaatst, op volgorde van kwalificatie.

Omdat er nadrukkelijk staat dat eerst 3c moet worden toegepast en dan pas 3d, lijkt me dat echt een foute interpretatie.
Maar goed, wel met jou eens dat de teams en coureurs dit zelf beter weten dan wij hier op GoT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Het doet er niet toe waar Max start, maar poeh, het is en blijft een potje. Het zegt genoeg dat de FIA/stewards er zo lang over doen om de grid te bepalen.

Zouden ze nu eens gaan nadenken om het iets te simplificeren? Vast niet.... En dat is eigenlijk nog het meest waardeloze hieraan. Het lijkt erop dat als eenmaal een weg is ingeslagen, dat ze weigeren terug te gaan en het opnieuw proberen.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:08

AvK

Ready Set Go

Alonso zet geen tijd meer in Q3 maar start toch voor Verstappen........... 8)7

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:57
*Complot modus aan*
Nee, maar wacht ik snap het nu, Toto heeft natuurlijk met de FIA gebeld of gemaild, ik weet niet of deze FIA mensen wel tijdens de sessie hun mail lezen :+ , zodat Nyck morgen de gehele race een tow heeft, vlak achter Russel kan finishen en niemand meer om Nyck heen kan.

De FIA was het daar meteen mee eens, want dan hoeven ze al die moeilijke licentie dingen niet te veranderen voor Hertha en heeft Toto z'n toekomstige vervanger van HAM al binnen.
*Complot modus uit*

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 10-09-2022 21:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:20
Wat voor mij niet klopt is dat degene die het beste kwalificeert harder gestraft wordt dan de persoon die een mindere quali heeft.

Ocon krijgt maar 3 plekken straf ipv 5 en Perez maar 9 ipv 10.

Gaat voor mij regelrecht tegen de regels in die de fia heeft opgeschreven

[ Voor 22% gewijzigd door Blik1984 op 10-09-2022 21:45 ]

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hij kwalificeert 2e en krijgt 5 plekken straf. Dus 7. Volgens mij is dat prima te volgen. En dat zei hij zelf ook al. Dan moet je maar geen dingen wisselen.

Maar. Waarom moet hij voor de 3e keer 4 races een nieuw motor (onderdeel)? Ik Dat vind ik raar. Is er iets mis met de Honda? Is het tactiek (waar Mercedes vorig jaar best wat terechte kritiek op kreeg), is het voorzichtigheid? Heeft het iets te maken met hogolomatie (?) van de motor?

Is daar iets bekend over?

• RobertMe
Artikel benoemd het niet expliciet. Maar lees ik nu goed dat ze toentertijd al enerzijds zeiden "back of the grid is Q uitslag" en anderzijds "Verstappen had nog een +3 dus stond sowieso P20"? Dat klopt dan toch niet, want als Verstappen in dat geval voor Leclerc en of Latiffi kwalificeerde dan zou op basis van "Q uitslag" hij gewoon ervoor staan en die +3 vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BlauweFles schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:46:
Hij kwalificeert 2e en krijgt 5 plekken straf. Dus 7. Volgens mij is dat prima te volgen. En dat zei hij zelf ook al. Dan moet je maar geen dingen wisselen.

Maar. Waarom moet hij voor de 3e keer 4 races een nieuw motor (onderdeel)? Ik Dat vind ik raar. Is er iets mis met de Honda? Is het tactiek (waar Mercedes vorig jaar best wat terechte kritiek op kreeg), is het voorzichtigheid? Heeft het iets te maken met hogolomatie (?) van de motor?

Ja das een goed verhaal als hij de enige was met een straf. Maar da's dus niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125

Volgens Sky speelde het feit dat Singapore en Japan moeilijke inhaal banen zijn, een rol om nu een straf te pakken in plaats van daar. Van wat ik begreep was het een preventieve keuze, juist omdat ze nu de keuze hadden.

• Chevy454
  • Niet online
Wat goed is dat Max naar de goede kant van de baan staat. Hij staat op het schone gedeelte maar hij kan tenminste ontsnappen naar links als er iemand te overmoedig Turn 1/2 neemt.

Of zelfs de chicane afsnijden in noodgeval.

En met wie er voor hem staat, hij heeft zoveel overspeed. Dat komt goed.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sNielz123
Ik vind het vooral een probleem bij de FIA dat ze in dit soort situaties vaak zeggen. OK, we hebben altijd X gedaan. We doen nu Y, maar in het vervolg gaan we X (weer hetzelfde) of Z (helemaal wat anders) doen want dat is eerlijker.

Kijk naar de unsafe release die lec eens had. Iedereen kreeg daar 5 sec voor, behalve lec die kreeg 5k boete, maar na de race zei de FIA dat het voortaan altijd 5 sec zou zijn.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Bullet NL schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:16:
Afijn, nu maar afwachten, had het idee dat Max de afgelopen twee dagen continu met racepace bezig was en helemaal niet tot het eindje is gegaan in de kwalificatie.

Morgen weten we meer
Voor de camera gniffelde hij dan ook toen hij zei "p4 of P7 maakt toch niks uit" :z

_O-

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

Exocet schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:40:
Moet vanaf P7 eerst maar eens iedereen zien te passeren en dus in de tussentijd veel van z'n banden vragen, terwijl Leclerc lekker vooraan kan cruisen.
Heb je Spa niet gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

En Hongarije. (Baan waar je niet kon inhalen ofzo.)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• TIGER1125
sNielz123 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:47:
Kijk naar de unsafe release die lec eens had. Iedereen kreeg daar 5 sec voor, behalve lec die kreeg 5k boete, maar na de race zei de FIA dat het voortaan altijd 5 sec zou zijn.
Daar over gesproken is er nog iets bekend geworden over die unsafe release van GAS voor NOR tijdens de Q2? Ik zie namelijk geen documenten, over een investigation.

• sNielz123
ook niks over gezien. Al vond ik dit een redelijke safe unsafe release eerlijk gezegd. Omdat Norris nog niet echt op snelheid was als ik me goed herinner.

• MrOleo
RobertMe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:46:
[...]

Artikel benoemd het niet expliciet. Maar lees ik nu goed dat ze toentertijd al enerzijds zeiden "back of the grid is Q uitslag" en anderzijds "Verstappen had nog een +3 dus stond sowieso P20"? Dat klopt dan toch niet, want als Verstappen in dat geval voor Leclerc en of Latiffi kwalificeerde dan zou op basis van "Q uitslag" hij gewoon ervoor staan en die +3 vervallen.
Ja dat vond ik ook een beetje vreemd verhaal...

Plus in Qatar vorig jaar begreep de FIA zichzelf ook niet, dus ja...:
sjaool in "[F1 2021] Race 20 GP van Qatar"
basvn in "[F1 2021] Race 20 GP van Qatar"

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Is niet te vergelijken. Toen was Verstappen het hele weekend in zijn eigen klasse. Nu niet. Racesim reed hij wel 4 tiende sneller dan Leclerc maar zo soepel als Spa zal het niet gaan gok ik.

Podium zou mooi zijn. Kan Monza ook afgestreept worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SunriseBGN
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:46
[...]

Stel:
Leclerc kwalificeert P1 en heeft vijf plekken straf. P6
Verstappen kwalificeert P3 en heeft drie plekken straf. Ook P6.

De eerste zes zonder straffen zijn
Sainz P2
Perez P4
Hamilton P5
Russell P6
Norris P7
Piastri P8

We halen mensen met straffen eerst weg, dus worden dit de nummers 1 t/m 6.
We hebben dan drie nummers 6, Piastri, Leclerc en Verstappen.
Vanwege kwalificatie wordt Leclerc dan P6, Verstappen P7 en Piastri P8.

Volgens de logica in de quote gaat Max dan met drie plekken gridstraf van P3 naar P7? Dat zijn vier plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Toke_gt schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:43:
[...]

Die uitleg snap ik wel, en ik zie ook dat ze het zo hebben toegepast, maar dat is dus niet volgens hun eigen penalty-reglement. Ze hebben ten onrechte alle rijders met een penalty er in een keer uitgehaald.

Wat had gemoeten volgens dat reglement:
- Iedereen met een positiepenalty (5-10-15 plaatsen terug) positie aanpassen. Te beginnen met de hoogst gekwalificeerde met een positiepenalty. (Dit zegt artikel 42.3c)
- Als artikel 42.3c is toegepast, volgt artikel 42.3d, dat zegt dat iedereen met een back-to-the-grid penalty, achteraan wordt geplaatst, op volgorde van kwalificatie.

Omdat er nadrukkelijk staat dat eerst 3c moet worden toegepast en dan pas 3d, lijkt me dat echt een foute interpretatie.
Maar goed, wel met jou eens dat de teams en coureurs dit zelf beter weten dan wij hier op GoT.
Dat is inderdaad wel een interessant punt. Want dan had hij potentieel op P5 gestaan. Omdat hij daarmee nog steeds achter Sainz & Hamilton komt te staan die later weg vallen (maar dus niet achter Perez, die zijn eigen +x straf heeft). Als je Perez dan weg neemt zou P7 achter Ricciardo zijn, waarna Sainz & Hamilton nog wegvallen en dan een P5 achter: Leclerc, Russell, Norris, Ricciardo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
sNielz123 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:51:
ook niks over gezien. Al vond ik dit een redelijke safe unsafe release eerlijk gezegd. Omdat Norris nog niet echt op snelheid was als ik me goed herinner.
Mjah, unsafe release is een unsafe release... je kan niet SAI vorige week 5 seconden geven tijdens de race en nu niets zeggen. Bij SAI had iedereen ook de tijd om te reageren.

Maar goed misschien volgt dat nog en hebben de stewards nog een avondje beelden reviewen vanavond.

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 10-09-2022 21:55 ]

• MrOleo
SunriseBGN schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:52:
[...]

Stel:
Leclerc kwalificeert P1 en heeft vijf plekken straf. P6
Verstappen kwalificeert P3 en heeft drie plekken straf. Ook P6.

De eerste zes zonder straffen zijn
Sainz P2
Perez P4
Hamilton P5
Russell P6
Norris P7
Piastri P8

We halen mensen met straffen eerst weg, dus worden dit de nummers 1 t/m 6.
We hebben dan drie nummers 6, Piastri, Leclerc en Verstappen.
Vanwege kwalificatie wordt Leclerc dan P6, Verstappen P7 en Piastri P8.

Volgens de logica in de quote gaat Max dan met drie plekken gridstraf van P3 naar P7? Dat zijn vier plekken.
Yup :)
FIA 8)7

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

TinusXIII schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:51:
[...]

Is niet te vergelijken. Toen was Verstappen het hele weekend in zijn eigen klasse. Nu niet. Racesim reed hij wel 4 tiende sneller dan Leclerc maar zo soepel als Spa zal het niet gaan gok ik.

Podium zou mooi zijn. Kan Monza ook afgestreept worden.
Mwa, ik denk dat ze bij Red Bull (althans bij Max) een betere auto/setup hebben voor morgen. Max had het er over dat de Ferrari's extreem op topsnelheid zijn afgesteld (dus met zo weinig mogelijk downforce), en dat zag je idd ook terug. De snelle rondes van Leclerc waren soms best slordig, met wat slippertjes. De Red Bull komt iets te kort op topsnelheid maar rijdt met meer downforce. Plus ik acht de betrouwbaarheid van die Red Bull een stuk hoger dan dat stukje Italiaanse broddelwerk :P (en het feit dat Max zijn hoofd tegenwoordig altijd cool houdt in tegenstelling tot Leclerc..)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 23:36
Euhm, prima geregeld zo. Positie na straf fixeren voor alle rijders en daarna de rest herschikken. Als er dan nog gaten in het veld zitten in elkaar schuiven. Niks mis mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

siggy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:43:
Het lijkt erop dat als eenmaal een weg is ingeslagen, dat ze weigeren terug te gaan en het opnieuw proberen.
Zo werkt toch ieder management? IJsberg? Full power ahead |:( :')

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Toke_gt
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:53:
[...]

Dat is inderdaad wel een interessant punt. Want dan had hij potentieel op P5 gestaan. Omdat hij daarmee nog steeds achter Sainz & Hamilton komt te staan die later weg vallen (maar dus niet achter Perez, die zijn eigen +x straf heeft).
Dat klopt volgens mij niet.
Eerst de positiestraf voor de hoogstgekwalificeerde toepassen: Max van 2 naar 7
Vervolgens de positiestraf van de op een na hoogst gekwalificeerde toepassen: Perez van 4 naar 14, Ocon van 11 naar 16. En zo verder.
Vervolgens komen de straffen ‘achteraan de grid’, die er allemaal tussenuit gaan. Dus Sainz, Hamilton.
En dan vallen alle witte plekken ertussenuit en staat Max op 4.

• RobertMe
Tommy The Cat schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:00:
Euhm, prima geregeld zo. Positie na straf fixeren voor alle rijders en daarna de rest herschikken. Als er dan nog gaten in het veld zitten in elkaar schuiven. Niks mis mee.
Het oude systeem was ook niks mis mee. En de cadeautjes die de coureurs achteraan kregen kregen de coureurs vooraan dan ook (soort van, ander soort cadeautje). Op deze nieuwe manier wordt je per definitie benadeeld als je vooraan kwalificeert (met een kleinere straf) terwijl als je achteraan kwalificeert je nog steeds allemaal voordelen hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Nu online
De grote vraag voor morgen is natuurlijk: waar verneukt Ferrari hun weekend mee :+

Hoop wel dat De Vries morgen z’n rembalans goed heeft staan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

RobertMe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:37:
[...]

[...]

Ja, ik ben het wel met je eens, en het lijkt me ook helemaal niet in lijn met hoe het in de regulations staat.

Maar goed, de vrijheid in interpretatie van de regulations word gebruikt om sensatie te maken (Abu Dhabi) ;).

Ik denk dat deze interpretatie degene is die dit weekend de meeste kijkcijfers geeft, dus daarom vandaag deze is gekozen ;)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Want Monzaaaaaaa (makkelijk inhalen)

Verwijderd

TinusXIII schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:03:
De grote vraag voor morgen is natuurlijk: waar verneukt Ferrari hun weekend mee :+
Dat zeg ik :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gewoon_Jansen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-05 22:07
Haha even verversen en 160 berichten verder. Misschien maar laten voor wat het is? 7e plek is prima toch? Schone kant, uitwijkmogelijkheden naar buiten, mensen voor hem die weten dat ie sneller is en geen bedreiging is voor hun resultaat? Bring it on!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:42

Saffie_time

Why use this? 42!

Is er niks gedaan met Lec die buiten de baan gereden heeft in q1 waar ze pas na de complete qualy achter kwamen?

Edit :
https://sportnieuws.nl/fo...verschreden-straf-dreigt/

[ Voor 38% gewijzigd door Saffie_time op 10-09-2022 22:12 ]

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

-tom-562 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:55:
[...]

Mwa, ik denk dat ze bij Red Bull (althans bij Max) een betere auto/setup hebben voor morgen. Max had het er over dat de Ferrari's extreem op topsnelheid zijn afgesteld (dus met zo weinig mogelijk downforce), en dat zag je idd ook terug. De snelle rondes van Leclerc waren soms best slordig, met wat slippertjes. De Red Bull komt iets te kort op topsnelheid maar rijdt met meer downforce. Plus ik acht de betrouwbaarheid van die Red Bull een stuk hoger dan dat stukje Italiaanse broddelwerk :P (en het feit dat Max zijn hoofd tegenwoordig altijd cool houdt in tegenstelling tot Leclerc..)
Dan zullen de Ferraris wel banden gaan vreten. Wordt leuk in de parabolica op topsnelheid…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

Tommy The Cat schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:00:
Als ze het van tevoren zo in de regels zetten, sure, prima. Maar dat is niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Nu online
dr.lowtune schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:12:
[...]

Dan zullen de Ferraris wel banden gaan vreten. Wordt leuk in de parabolica op topsnelheid…
Daar is Leclerc bekend toch :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Saffie_time schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:11:
Is er niks gedaan met Lec die buiten de baan gereden heeft in q1 waar ze pas na de complete qualy achter kwamen?

Edit :
https://sportnieuws.nl/fo...verschreden-straf-dreigt/
Er staat een Ferrari op pole in Monza. Je denk toch niet dat ze die nu nog daaraf gaan halen?

En een Max die opnieuw van achteren gaat komen. Leclerc daar achter zetten en alle spanning is weg.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ach, achter Max staan Nyck, Zhou, Latifi, Vettel, Stroll... owjah en Bottas... komt helemaal goed joh :')

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 10-09-2022 22:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:32
Maar ze kunnen toch gewoon voor een seizoen een excel uitsturen waar je de uitslag in zet van de quali, de gridstraffen voor iedereen (eventueel met een type straf als die er zijn) en dat de grid dan met een formule automatisch gevuld wordt en dan zeggen, dit is hoe we het doen. Is voor iedereen duidelijk, iedereen kan het narekenen.

Kan zijn dat het systeem dan niet perfect is, dat is het nooit, maar dan is het in elk geval helder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Shinji schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:19:
Maar ze kunnen toch gewoon voor een seizoen een excel uitsturen waar je de uitslag in zet van de quali, de gridstraffen voor iedereen (eventueel met een type straf als die er zijn) en dat de grid dan met een formule automatisch gevuld wordt en dan zeggen, dit is hoe we het doen. Is voor iedereen duidelijk, iedereen kan het narekenen.

Kan zijn dat het systeem dan niet perfect is, dat is het nooit, maar dan is het in elk geval helder.
Ja precies ....maar dit is de FIA :')

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

dr.lowtune schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:12:
[...]

Dat was dus ook een van de 'zorgen' van Max :P Dat de bandjes er erg snel aan gaan bij hun :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sNielz123
Er zijn geruchten dat die excel er is maar dat die na het invullen van 5 straffen de server op tilt hebben laten slaan.

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Bijzonder systeem met de penalties inderdaad. Op zich niet verkeerd dat het hoge qualifying posities relatief gezien harder treft, die hebben doorgaans toch meer kans om door het verkeer heen te komen.

En Max staat tussen allemaal wagens die meer dan een seconde langzamer waren in qualifying. Dat zou niet heel spannend moeten zijn om naar p2 te rijden. Als de race pace dan ook nog goed is, is de winst ook zeker niet uitgesloten.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:01

rammes

koekebakker 1e klas

Mj2sL schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:31:
Bijzonder systeem met de penalties inderdaad. Op zich niet verkeerd dat het hoge qualifying posities relatief gezien harder treft, die hebben doorgaans toch meer kans om door het verkeer heen te komen.

En Max staat tussen allemaal wagens die meer dan een seconde langzamer waren in qualifying. Dat zou niet heel spannend moeten zijn om naar p2 te rijden. Als de race pace dan ook nog goed is, is de winst ook zeker niet uitgesloten.
Dat gaf hij zelf ook al aan, p2 geen probleem, p1 is een ander verhaal

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
(jarig!)
T gekke aan deze manier is dat je als je een gridstraf hebt je niet profiteert van gridstraffen van anderen en iedereen zonder gridstraf daar extra profiteert.

Dus met een gridstraf is je plek bepalend, zonder gridstraf je relatieve positie tov de anderen zonder gridstraf. Dat is op 2 verschillende manieren en voelt wat vreemd

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Ben benieuwd morgen naar de race, zag deze vandaag en moest toch wel lachen:

YouTube: Start Inventing | Dutch GP 2022 Post-race | Formula 1 Animated Comedy

(geen idee of deze hier al eens is neergezet, zo ja, sorry alvast)
Hopelijk gaat morgen eens alles goed bij Ferrari.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:36
MrOleo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:01:
Ok dus methode is:
[Afbeelding]

Duidelijk, P2 + 5 plaatsen is slechter dan P10. 8)7 |:(
Ik gok dat jij niet heel erg lang over deze excel file gedaan hebt. Waarom moet het dan in vredesnaam bij de FIA zo idioot lang duren? Het maakt mij niet zoveel uit welke regels ze toepassen, maar ik verwacht gewoon op tv, na het scherm met de 3 fotootjes van de 3 snelsten en de kwalificatie-volgorde een derde scherm met de provisional starting grid. Hoe moelijk kan het zijn?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Shinji schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:19:
Ja hoor, dat kan. Ik heb net een excel gemaakt op basis van hun eigen regelgeving. Dus eerst artikel 42.3c en dan 42.3d, en dan weer in elkaar schuiven. Ziet er zo uit:
(Met rechts ter vergelijking de volgorde waar de FIA op uit is gekomen, met rood wie er nadeel van heeft en groen wie voordeel heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUMNmw26TV3q7r6OPnOsJ6YYQ-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgvtCmstX6T5fKHpy3xuOF4M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 11-09-2022 12:27 . Reden: Excel wat duidelijker vormgegeven en tabel met FIA besluit meer apart gezet ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
sNielz123 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:27:
Er zijn geruchten dat die excel er is maar dat die na het invullen van 5 straffen de server op tilt hebben laten slaan.
Yep, schijnt dat die Excel op dezelfde server staat, als waar Ferrari z'n strategie mee uitrekent :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:20
Wyke schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:17:
[...]

Ik gok dat jij niet heel erg lang over deze excel file gedaan hebt. Waarom moet het dan in vredesnaam bij de FIA zo idioot lang duren? Het maakt mij niet zoveel uit welke regels ze toepassen, maar ik verwacht gewoon op tv, na het scherm met de 3 fotootjes van de 3 snelsten en de kwalificatie-volgorde een derde scherm met de provisional starting grid. Hoe moelijk kan het zijn?
Eigenlijk hoeft de kwalificatievolgorde dan niet eens op het scherm, de provisional starting grid zou dan direct kunnen, al komt de officiële provisional starting grid pas nadat eventuele onderzoeken na de kwalificatie afgerond zijn.waardoor het provisional starting grid noemen verwarrend kan zijn (want dat is het nog niet). Zelfs de kwalificatievolgorde is eigenlijk niets, want het formele kwalificatieresultaat wordt pas vastgesteld na scruteneering, waardoor wat op het scherm getoond wordt, alleen maar de provisional qualifying classification is.

Het is bijna net zo simpel als de penaltyregels :+
Toke_gt schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:34:
[...]

Ja hoor, dat kan. Ik heb net een excel gemaakt op basis van hun eigen regelgeving. Dus eerst artikel 42.3c en dan 42.3d, en dan weer in elkaar schuiven. Ziet er zo uit:
(Met rechts ter vergelijking de volgorde waar de FIA op uit is gekomen, met rood wie er nadeel van heeft en groen wie voordeel heeft.

[Afbeelding]
Ik denk dat je bij jouw interpretatie fout gaat met TSU, volgens mij zou die voordat zijn BOG wordt toegepast eerst nog verder naar achter moeten vanwege andere straffen (+3 voor gele vlaggen negeren, +10 voor 5e reprimande) en komt daarna pas de BOG er overheen. Nu maakt het voor TSU niet uit omdat die toch al achter iedereen stond die BOG had, maar als hij voor iemand met BOG zou staan, zou TSU door zijn andere straffen daar alsnog achter gezet worden.

• Toke_gt
  • Nu online
Transportman schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:40:
[...]

Eigenlijk hoeft de kwalificatievolgorde dan niet eens op het scherm, de provisional starting grid zou dan direct kunnen, al komt de officiële provisional starting grid pas nadat eventuele onderzoeken na de kwalificatie afgerond zijn.waardoor het provisional starting grid noemen verwarrend kan zijn (want dat is het nog niet). Zelfs de kwalificatievolgorde is eigenlijk niets, want het formele kwalificatieresultaat wordt pas vastgesteld na scruteneering, waardoor wat op het scherm getoond wordt, alleen maar de provisional qualifying classification is.

Het is bijna net zo simpel als de penaltyregels :+

[...]

Ik denk dat je bij jouw interpretatie fout gaat met TSU, volgens mij zou die voordat zijn BOG wordt toegepast eerst nog verder naar achter moeten vanwege andere straffen (+3 voor gele vlaggen negeren, +10 voor 5e reprimande) en komt daarna pas de BOG er overheen. Nu maakt het voor TSU niet uit omdat die toch al achter iedereen stond die BOG had, maar als hij voor iemand met BOG zou staan, zou TSU door zijn andere straffen daar alsnog achter gezet worden.
Dat klopt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Rukapul op 10-09-2022 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Toke_gt schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:34:
[...]

[Afbeelding]
Prachtige sheet, kan de FIA nog wat van leren :+

Maar straf je Max nu niet 2x ? Eerst doe je 2+5=7 en komt Max gelijk met Norris. Verderop staat ie dus 4e als de 3 andere rijders verdwijnen en dan zet je hem nogmaals op de 7e plek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Richh schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:34:
Yep, schijnt dat die Excel op dezelfde server staat, als waar Ferrari z'n strategie mee uitrekent :+
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Alfa Novanta schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:53:
[...]

Prachtige sheet, kan de FIA nog wat van leren :+

Maar straf je Max nu niet 2x ? Eerst doe je 2+5=7 en komt Max gelijk met Norris. Verderop staat ie dus 4e als de 3 andere rijders verdwijnen en dan zet je hem nogmaals op de 7e plek...
Haha, nee, dat doe ik niet, dat doet de FIA. Dat meest rechtse rijtje is wat de FIA heeft bedacht als uitslag. Dat heb ik er als vergelijking naast gezet, om aan te geven wie voordeel en wie nadeel heeft bij die FIA-grid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Toke_gt schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:57:
[...]

Haha, nee, dat doe ik niet, dat doet de FIA. Dat meest rechtse rijtje is wat de FIA heeft bedacht als uitslag. Dat heb ik er als vergelijking naast gezet, om aan te geven wie voordeel en wie nadeel heeft bij dei FIA-grid.
Ja precies, duidelijk. Ik ben heel benieuwd hoe alle media hier weer op gaan reageren. Voor de race en het kampioenschap is het prima zo, maar m.i. klopt het van geen kanten.

Het ergste aan dit verhaal is wel dat Max nu allerhande mafketels op zijn bumper heeft en de kans op een T1 crash vrijwel exponentieel toeneemt... misschien dat sommigen denken "daar rijdt Max de nr1.. laat ik even voorzichtig doen".. en een ander ruikt een kans en doet iets onbezonnen..

[ Voor 21% gewijzigd door Alfa Novanta op 11-09-2022 00:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:13
Klopt het dat Leclerc als enige start op de positie waar hij gekwalificeerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 20:57
TweakPino schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:05:
Klopt het dat Leclerc als enige start op de positie waar hij gekwalificeerd heeft?
in Q1 naast de baan....JjaNeee... :+

Misschien :?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p0st
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 14:33

p0st

Dutch Reefer

Exocet schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:40:
Leclerc heeft er ook vertrouwen in , dat zegt wel wat.

[...]

https://www.nu.nl/formule...nelheid-om-te-winnen.html
Het kan raar lopen tijdens de race :9 imagine Max rijdt in een rondje of 10-20 naar plek 2 toe, moet lukken. Daarna komt er een Safety Car waardoor iedereen vooraan weer een nieuw setje verse banden gaat halen, boem level playing field. Of het loopt natuurlijk heel anders, who knows :9

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Dit is wel duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TweakPino schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:05:
Die kans is wel heel groot ja. Gezien P2 naar achteren is gezet en vervolgens P3 een back off the grid. Vanaf een BOG schuift natuurlijk iedereen een plek op. En doordat Verstappen die daarvoor staat ook een penalty heeft start die ook al niet op zijn originele positie, blijft dus Leclerc over. Tenzij een Bottas, Magnussen of Schumacher door pure toeval met straffen nog op dezelfde plek staan. Want Bottas was afvaller in Q2 en start P15, en de Haas-en vielen af in Q1 en starten P16 & P17. Geen idee of bij een van hen dat ook de Q positie was, maar dat zou zomaar kunnen.

Overigens is dat niet heel uniek. Monza 2017 kwalificeerde Verstappen op P2 en had ook een flinke grid penalty voor vervangen motor onderdelen waardoor ook alleen Hamilton nog op zijn originele plek startte. En ook toen waren er veel meer penalties met een grote shitshow als gevolg. Waaronder coureurs die last minute op zondagmorgen nog een penalty pakten en vervolgens alsnog voor hun Q plek startte.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 11-09-2022 07:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je naar het uiteindelijke fia resultaat wilt toe redeneren is het duidelijk ja.

Edoch het is van de zotte dat p2+5 achter P10 start. Echt absurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:39:
[...]

Als je naar het uiteindelijke fia resultaat wilt toe redeneren is het duidelijk ja.

Edoch het is van de zotte dat p2+5 achter P10 start. Echt absurd.
Ik vind dit de enige logische manier eigenlijk.

neem dat de eerste 5 allemaal een straf van 5 plekken zouden krijgen. Hoe zou de opstelling dan moeten zijn?
volgens mij zijn er slechts 2 logische oplossingen

iedereen op zijn eigen oorspronkelijke plek, of 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5. Bij de eerste optie is het dus alsof ze gewoon geen straf hebben gehad.

Dat anderen ook straffen krijgen zou geen invloed moeten hebben op de plek waar je moet starten. et gaat er niet achter wie hij start, maar om zijn startpositie.

[ Voor 11% gewijzigd door ArthurMorgan op 11-09-2022 07:52 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33
Het maffe is dat Verstappen nadat hij die +5 krijgt het slot dat daar staat (op P7) niet direct mag bezetten. Als dat wel was gebeurt had hij de plaats van Norris ingenomen en uiteindelijk op P3 terecht gekomen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
alexbl69 schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:55:
[...]

Het maffe is dat Verstappen nadat hij die +5 krijgt het slot dat daar staat (op P7) niet direct mag bezetten. Als dat wel was gebeurt had hij de plaats van Norris ingenomen en uiteindelijk op P3 terecht gekomen.
En was er nog iemand met een straf tussen gezeten had hij wederom op P2 gestaan en had hij dus geen straf gehad. Dan valt dus het hele idee van straffen weg.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ArthurMorgan schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:50:
[...]

Ik vind dit de enige logische manier eigenlijk.

neem dat de eerste 5 allemaal een straf van 5 plekken zouden krijgen. Hoe zou de opstelling dan moeten zijn?
volgens mij zijn er slechts 2 logische oplossingen

iedereen op zijn eigen oorspronkelijke plek, of 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5. Bij de eerste optie is het dus alsof ze gewoon geen straf hebben gehad.

Dat anderen ook straffen krijgen zou geen invloed moeten hebben op de plek waar je moet starten. et gaat er niet achter wie hij start, maar om zijn startpositie.
Punt is dat hij nu een p11 quali resultaat aangenaaid krijgt. Terwijl dit op basis van de straf p7 zou moeten zijn. Dus geen vijf plekken straf maar 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoon_Jansen
In de toekomst gewoon uitgaan van 5 plekken is ook daadwerkelijk 5 plekken. Als het er dan minder zijn valt het alleen maar mee toch? Glas half vol en zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
MikeyMan schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:57:
[...]

Punt is dat hij nu een p11 quali resultaat aangenaaid krijgt. Terwijl dit op basis van de straf p7 zou moeten zijn. Dus geen vijf plekken straf maar 9.
Huh? Hoezo dat? Hij vertrekt toch van de plek die hij op basis van z’n straf moet krijgen: P7.
Dat anderen hierdoor naar voren schuiven is logisch, anders zou hij nooit 5 plekken naar achteren kunnen gaan. Welke theoretische kwalificatie plek dit dan zou zijn geweest boeit toch niet? Gewoon je plek uit kwalificatie + straf plekken naar achteren. Iedereen die dus achter je kwalificeerde, maar minder ver dan het aantal plekken straf dat je krijgt gaat naar voren. Totdat de coureurs die doorschuiven op zijn.
Zo zie je ook bij perez dat hij P4+10 krijgt, dus hij moet op P14 beginnen. Als iedereen zonder straffen doorgeschoven is blijven er echter -1 coureurs over en schuift dus door naar P13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
alexbl69 schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:55:
[...]

Hij neemt dan norris zijn plek in die daarbij vooruitschuift naar voren, dus hij komt achter norris op p4.
Anders verliest ie geen 5= sai+per+ham+rus+nor plekken.

erutangiS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

De hele logica valt in het water als het halve veld 5 plaatsen penalty krijgt. Dan zijn er genoeg mensen die géén 5 plaatsen straf hebben.

Het is gewoon wéér pijnlijk duidelijk dat de FIA maar wat doet en vooral geen zin heft om eigen broddelwerk aan te passen. Ik denk dat dát héél véél zegt. Als je niet binnen een uur na de kwalificatie de grid kunt opstellen, late penalties daargelaten, dan klopt het gewoon niet.

En laten we wel eerlijk zijn, dit gaat niet over het 5e amateur team die op een Fries boerenveld tussen de koeien moet voetballen met scheve lijnen, maar dit gaat om de grootste autosport-competitie op deze aardbal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:27
ArthurMorgan schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:57:
[...]

En was er nog iemand met een straf tussen gezeten had hij wederom op P2 gestaan en had hij dus geen straf gehad. Dan valt dus het hele idee van straffen weg.
Wat als ... de hele grid een 5-posities gridstraf krijgt? Logische conclusie is dat in dat geval niemand een positie verliest en dus niemand een straf krijgt.

Er zijn verschillende straffen gegeven:

Als laatste starten heeft een eigen aansluiting achter iedereen, ongeacht andere lichte straffen, met onderling de volgorde als in Q.

De 15-grid straf is in deze praktijk: een plek tussen de grid en diegenen die laatste starten.

En dan Max. Die 5 gridpenalty wordt in het overzicht als eerste uitgevoerd, maar de volgorde is van zwaar naar licht. Dus Max zijn straf van 5 plaatsen wordt toegepast als de rest is geweest. Niks geks aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:45

Bloodclot

Jawier!

Ik verwacht dat Ferrari de bandjes op gaat roken. Max rijdt met meer downforce, minder slijtage. Hij moet alleen ronde 1 goed doorkomen. Dan is de jacht gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Nu online
Gaat wel een goede test worden voor de nieuwe reglementen om te kijken of het inhalen makkelijker gaat. Vorig jaar waren er 19 inhaalacties in de hele race en verder vooral DRS-treinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gewoon_Jansen
Ik denk dat Max zijn afstelling gaat helpen met het 'slingshot' effect uit beide Lesmo bochten en vanuit Parabolica het rechte stuk op. Meer snelheid uit de bochten meenemen, hoge topsnelheid en slipstream zou toch voldoende moeten zijn om de 2e plek binnen een ronde of 10 te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
ArthurMorgan schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:50:
Maar Perez start ook niet P14, Ocon ook niet P16, etc. Die hebben weer wel allemaal een voordeel van diegenen die een nog zwaardere straf hebben. Het blijft uiteindelijk een scheef systeem waarbij je een voordeel behaald als anderen een nog zwaardere straf hebben. Dus waarom dan niet ook een voordeel geven aan diegenen die geen zware straf hebben?

Bottas kwalificeert P12, heeft een +15 straf, en start P15. Dus een straf die 3x zo zwaar is dan die van Verstappen en hij levert nog minder plekken in ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

sNielz123 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:47:
Ik vind het vooral een probleem bij de FIA dat ze in dit soort situaties vaak zeggen. OK, we hebben altijd X gedaan. We doen nu Y, maar in het vervolg gaan we X (weer hetzelfde) of Z (helemaal wat anders) doen want dat is eerlijker.

Ja maar het is toch héél anders als je een pitcrew platrijdt tijdens de vrije trainingen dan tijdens de race! Tijdens een race doet dat véél méér pijn voor die arme pitcrew. Tijdens de vrije trainingen heeft ie alleen maar schrammetjes. Dat weet je toch?

/s

FIA & 'veiligheid'. Je zou er een comedy show van kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 11:20
TinusXIII schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:18:
Gaat wel een goede test worden voor de nieuwe reglementen om te kijken of het inhalen makkelijker gaat. Vorig jaar waren er 19 inhaalacties in de hele race en verder vooral DRS-treinen.
Monza heeft flink wat hoge-snelheid-bochten die overgaan in rechte stukken en eindigen in een langzame chicane. Vorig jaar kon je in die snelle bochten niet volgen, kon je op het rechte stuk het gat redelijk dichtrijden, maar zat je er vaak net te ver achter om de tegenstander er bij de chicane uit te remmen. Nu ze in die hoge-snelheid-bochten op een halve seconde kunnen volgen, denk (hoop) ik dat we aardig wat inhaalacties kunnen verwachten. Auto's die 2 of 3 breed een chicane naderen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Smobbo schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:08:
[...]

Huh? Hoezo dat? Hij vertrekt toch van de plek die hij op basis van z’n straf moet krijgen: P7.
Dat anderen hierdoor naar voren schuiven is logisch, anders zou hij nooit 5 plekken naar achteren kunnen gaan. Welke theoretische kwalificatie plek dit dan zou zijn geweest boeit toch niet? Gewoon je plek uit kwalificatie + straf plekken naar achteren. Iedereen die dus achter je kwalificeerde, maar minder ver dan het aantal plekken straf dat je krijgt gaat naar voren. Totdat de coureurs die doorschuiven op zijn.
Zo zie je ook bij perez dat hij P4+10 krijgt, dus hij moet op P14 beginnen. Als iedereen zonder straffen doorgeschoven is blijven er echter -1 coureurs over en schuift dus door naar P13.
Heeft niks te maken met een theoretische kwalificatieplek. Normaals, je kwalificeert p2. Krijgt 5 plekken straf. En ineens staan p8 en p10 voor je. Er klopt geen reet van.

Dat het vervolgens wellicht de actie op de baan ten goede komt kan ik wel waarderen overigens ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 11-09-2022 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:27
RobertMe schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:25:
[...]

Maar Perez start ook niet P14, Ocon ook niet P16, etc. Die hebben weer wel allemaal een voordeel van diegenen die een nog zwaardere straf hebben. Het blijft uiteindelijk een scheef systeem waarbij je een voordeel behaald als anderen een nog zwaardere straf hebben. Dus waarom dan niet ook een voordeel geven aan diegenen die geen zware straf hebben?

Bottas kwalificeert P12, heeft een +15 straf, en start P15. Dus een straf die 3x zo zwaar is dan die van Verstappen en hij levert nog minder plekken in ook.
En toch is het logisch. Dit effect komt doordat Bottas al zo laag staat en er na hem nog steeds de mensen komen met grotere staffen dan +15.
Iemand die op 20 staat, Latifi meestal, kan dus eigenlijk ongestraft gridpenalties nemen, want hij zal minstens 20e starten. Of zelfs hoger, als anderen een straf krijgen die ze achteraan of in de pits laten starten.

Het strafsysteem is dan ook vooral bedoeld voor de top 10. Daaronder worden geen punten verdeeld en 'maakt het niet meer uit'.

Eerlijke oplossing is om bij een straf x aantal seconden na groen licht te mogen rijden. Alleen dan moet er een derde strook zijn voor mensen die stil blijven staan bij de start.

Je kunt je afvragen wat het effect is als iemand als Max met de RB-auto Op P15, P20 of in zo'n derde lane met 5 sec. straf de race gaat rijden. Zal over 1,5 uur racen weinig uitmaken. Vind het zelf vooral jammer dat er gestraft moet worden. Buiten de regels treden, zou op zich uitschakeling van de race en/of de competitie moeten zijn. Alleen dat raakt P11 tot P20 niet en maakt de grid leeg, met name op het eind van het seizoen. Linksom of rechtsom is er geen oplossing die aan alle eisen kan voldoen. Wat ze dit keer gedaan hebben, is naar mijn idee logisch.

De regels staan vast van te voren, daar kan elk team op antipiceren. Bij onbeschreven situaties, bepaalt de FIA. Het doel is om leuk te racen met 20 auto's.

Hele straffensysteem helpt weinig in een race-klasse waar auto's na 50 ronden toch min of meer op hun 'eigen' positie eindigen. Laat staan hoe het loopt als er een safety car wordt ingezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Ik hoop dat Max heeft opgelet bij de start van de F2 en F3, net als gisteren gingen de lichten heel snel uit. Dat gaat nog verrassingen opleveren vanmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Nu online
KlaasjeNL schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:26:
[...]

Monza heeft flink wat hoge-snelheid-bochten die overgaan in rechte stukken en eindigen in een langzame chicane. Vorig jaar kon je in die snelle bochten niet volgen, kon je op het rechte stuk het gat redelijk dichtrijden, maar zat je er vaak net te ver achter om de tegenstander er bij de chicane uit te remmen. Nu ze in die hoge-snelheid-bochten op een halve seconde kunnen volgen, denk (hoop) ik dat we aardig wat inhaalacties kunnen verwachten. Auto's die 3 of 3 breed een chicane naderen. :9
Zeker! Ook benieuwd hoe het uitpakt met de extra downforce van de auto van Verstappen. Die zou in theorie in die bochten snel dichterbij kunnen komen en heeft daarna de DRS die bij hem iets effectiever is door de grotere vleugel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
siggy schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:42:
Ik hoop dat Max heeft opgelet bij de start van de F2 en F3, net als gisteren gingen de lichten heel snel uit. Dat gaat nog verrassingen opleveren vanmiddag.
Het is random, dus zegt niets over vanmiddag ;) daarnaast zal elke coureur altijd opletten bij de start :+

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Martinusz schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:43:
[...]

Het is random, dus zegt niets over vanmiddag ;) daarnaast zal elke coureur altijd opletten bij de start :+
'FIA-RNG' :+

Draait zeker op dezelfde aldi PC uit 1995, net als hun grid-excelsheet. Pentium 1 120Mhz....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:53
Na de geruchten dat LEC track limits had bij z'n kwali ronde in Q1 heb ik even terug zitten kijken. Ik zie het niet in ieder geval. Niks aan de hand.

https://gp33.nl/charles-l...roblemen-na-track-limits/

[ Voor 20% gewijzigd door Lynx op 11-09-2022 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Playa del C. schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:41:
De regels staan vast van te voren, daar kan elk team op antipiceren. Bij onbeschreven situaties, bepaalt de FIA. Het doel is om leuk te racen met 20 auto's.
Als de regels zo duidelijk van te voren vast stonden was er geen discussie geweest ;)

Punt is, er wordt nu van de regels zoals beschreven en eerder altijd toegepast afgeweken. Zonder communicatie hierover (publiekelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Euh…
Dat zijn wel heel veel nieuwe berichten na de Q. En de race is nog niet geweest. Dan weet je eigenlijk al genoeg. Er is iets gebeurd wat net na de Q nog niet bekend was :+

Eerlijk is eerlijk, ik heb nu niet alles terug gelezen, maar ik begrijp er helemaal niets van.
Hoe? Wat? Hè?

Is er niemand die de FIA op zijn vingers kan tikken?

Wordt weer een interessante race.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
streamnl schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:51:
Euh…
Dat zijn wel heel veel nieuwe berichten na de Q. En de race is nog niet geweest. Dan weet je eigenlijk al genoeg. Er is iets gebeurd wat net na de Q nog niet bekend was :+

Eerlijk is eerlijk, ik heb nu niet alles terug gelezen, maar ik begrijp er helemaal niets van.
Hoe? Wat? Hè?

Is er niemand die de FIA op zijn vingers kan tikken?

Wordt weer een interessante race.
Die video van @Exocet is erg mooi en duidelijk. Het is natuurlijk ook weer tweaker eigen om er iets van te vinden 😊

Max was vrij resoluut over de regels in de persconferentie dus het is ook gewoon wat het is.

Tot het weer veranderd wordt 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
siggy schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:42:
Zou random moeten gaan, dus dat is geen garantie voor vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Playa del C. schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:41:
[...]

En toch is het logisch. Dit effect komt doordat Bottas al zo laag staat en er na hem nog steeds de mensen komen met grotere staffen dan +15.
Iemand die op 20 staat, Latifi meestal, kan dus eigenlijk ongestraft gridpenalties nemen, want hij zal minstens 20e starten. Of zelfs hoger, als anderen een straf krijgen die ze achteraan of in de pits laten starten.
Ik snap hoe het werkt, en de uitleg die je geeft is ook gewoon correct ;) Maar dat maakt het nog niet logisch.
Het strafsysteem is dan ook vooral bedoeld voor de top 10. Daaronder worden geen punten verdeeld en 'maakt het niet meer uit'.
Dat klopt natuurlijk niet. Het gaat om de top 10 finishers, niet om de top 10 starters. Vertel dat maar aan Gasley. Die startte in Spa laatste uit de pits (Tsunoda ook uit de pits maar voor hem), en finisht P9 met 2 punten.
Het is niet alsof het nooit voor komt dat meerdere coureurs straffen hebben. En toch had iedereen het fout. Zowel de media als de kijkers. Blijkbaar zijn de regels dan toch niet (goed) beschreven. En de regels zijn hier gisteren al vaak genoeg geciteerd. En hoe ze nu zijn toegepast is wel de meest onlogische interpretatie ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Kenny_026 schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:55:
[...]

Die video van @Exocet is erg mooi en duidelijk. Het is natuurlijk ook weer tweaker eigen om er iets van te vinden 😊

Max was vrij resoluut over de regels in de persconferentie dus het is ook gewoon wat het is.

Tot het weer veranderd wordt 🤡
Het is duidelijk hoe het is gedaan, het is onduidelijk waarom de manier is gewijzigd ten opzichte van de beschreven regels en het verleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 11:20
Wellicht is het een idee om de straffen in tijd in plaats van posities uit te drukken? Geen idee op welke schaal precies, maar bijvoorbeeld ipv 5 posities een tiende bovenop de Q-tijd. :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
Shinji schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:59:
[...]

Het is duidelijk hoe het is gedaan, het is onduidelijk waarom de manier is gewijzigd ten opzichte van de beschreven regels en het verleden.
Verstappen kon in ieder geval beredeneren waarom hij als zevende start zondag: een simpel geval van de tweede tijd plus vijf plaatsen gridstraf voor een motorwissel.

"Er is een paar jaar geleden een regel gekomen dat je je volledige penalty moet nemen, dus dan maakt het niet uit wie er achter je staat die ook een straf heeft. Dan schuift gewoon iedereen zonder penalty's door."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
KlaasjeNL schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:01:
Wellicht is het een idee om de straffen in tijd in plaats van posities uit te drukken? Geen idee op welke schaal precies, maar bijvoorbeeld ipv 5 posities een tiende bovenop de Q-tijd. :$
Straffen moeten consistent zijn. Dan zou iedere race de straf anders zijn.
Pagina: 1 ... 14 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord