Thinlanet schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:47:
[...]
Ik vond dat format voor de fan beroerder dan bijv. het eliminatie format begin 2016. Dat laatste kwam nog een beetje in de buurt van qualy met regen, continue auto's op de baan om een tijd neer te zetten. Ik herinner mij dat VER toen in Melbourne wat plaatsen "gratis" omhoog schoof in Q3 doordat o.a. Massa zat te slapen. Ik vond het wel wat hebben, al is het maar voor Q1 en Q2 (Q3 met huidig format zodat het voor de laatste 10 nog wel echt voor de snelste tijd gaat).
Dat slapen was natuurlijk niet perse het geval met dat kwalificatie formaat. Doordat er toen elke minuut? Iemand af viel had je gewoon geen tijd. Je zult toch een snelle tijd moeten zetten aan het begin van dat Q deel dus gaat dan met nieuwe banden en een lege tank het circuit op. Na een ronde kun je echter al naar binnen want tank leeg. En op het moment dat je vervolgens in de pits bent (al dan niet nog even wachten op snellere baan) zie je jezelf ineens snel naar beneden zakken. Alleen heb je vervolgens geen tijd meer om het circuit op te gaan, de out-lap te rijden,
en een snelle ronde te zetten. Je moet dan al voorspellen of je over meer dan 2,5 minuut onderaan ee lijst staat want dat betekent dat je nu de baan op moet. En dat werkt gewoon niet. En ze willen natuurlijk zo laat mogelijk naar buiten omdat de baan dan sneller is. Het is echt niet zo dat ze ineens continu snelle rondes gaan rijden. Want daarvoor hebben ze of de benzine of de banden niet (voor meerdere rondes benzine meenemen betekent zwaar op nieuwe banden, en daarna licht op versleten banden. Elke keer met een nieuwe set banden voor 1 ronde hebben ze niet genoeg sets voor en bijtanken kost veel teveel tijd).
Dat kwalificatie formaat van de eerste races van 2016 was juist een enorme aanfluiting die nooit kon werken. Het one lap shootout formaat is ook niet geweldig. Maar met enigszins normale / gelijke omstandigheden (dus droog weer etc) nog wel aardig. Iedereen weet dat hij het die ene ronde moet doen en klaar. Dat formaat van 2016 was gewoon veel te complex doordat elke minuut iemand af viel en niet eens de kans had om zich te verbeteren tenzij die dus al 2,5 minuut daarvoor gokte dat ie naar buiten moest voor een nieuwe ronde wat er een complete tombola van maakte.