[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 216 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:35

koboy

Heb een idee voor een icon

yannienl schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:40:
[...]

Ik zat ff te kijken maar dat is ook gewoon die ladenetz shizzle zoals Thuga haha
Maar Thuga kan uiteindelijk neeeeet iets goedkoper zijn als je 20+ kwh laadt.
Thuga dan 35 cent AC en ESB 38 cent, maar DC is bij Thuga in alle gevallen goedkoper dan ESB.
Maar goed alternatief als er eentje raar gaat doen met tarieven en de ander (hopenlijk) niet.
Leuk dat je aan het showen bent met een ESB pas die je al meer dan een half jaar niet aan kunt vragen als Nederlander.....
Thuga ziet er voor wie in duur Allego of Total gebied zit prima uit. Tarief is vergelijkbaar aan Freshmile of lager als je per maand genoeg laadt boven de 20kWh of meer. Je hoeft ook niet door de hoepels te springen van Bump om een pas te maken, en je bent verlost van de tijd-component van Freshmile.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06:54
hjs schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:05:
[...]

Nou, bij het laden van ongeveer 30 kWh en meer per keer is het een fractie goedkoper ;)
Alleen kan je bij ESB geen pas meer krijgen als nieuwe klant.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-05 14:56
[quote]koboy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:07:
[...]
Leuk dat je aan het showen bent met een ESB pas die je al meer dan een half jaar niet aan kunt vragen als Nederlander.....
Ehm.. Ik denk dat je vanaalten bedoelt haha, ik ben bezig met Thuga..
Maar duidelijk dus dat een ESB pas niet eens te bestellen is, weg alternatief..

[ Voor 35% gewijzigd door yannienl op 28-10-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Brotuck schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Alleen kan je bij ESB geen pas meer krijgen als nieuwe klant.
Ja, dat is bekend.
En deze nieuwe is dus een fractie goedkoper per tankbeurt.

Ik heb de mazzel van een ESB pas en daar betaal je ook per maand 5,- voor, omdat nu weer allemaal om te zetten voor die 40 cent voordeel per tankbeurt (van 40 kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Wacht ff, jullie zeggen dat ESB pas niet aan te vragen is, maar als ik alles invul ook dat ik een pas wil op nederlands adres, dan gaat ie gewoon verder naar betaalgegevens.
De aanvraag lijkt precies hetzelfde als die van Thuga.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD-Oxo7QZJJNHlTKuEYYIwkgZeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iknuTIPeuzGFCwajZlZzMFyS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:02
yannienl schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:21:
Wacht ff, jullie zeggen dat ESB pas niet aan te vragen is, maar als ik alles invul ook dat ik een pas wil op nederlands adres, dan gaat ie gewoon verder naar betaalgegevens.
De aanvraag lijkt precies hetzelfde als die van Thuga.

[Afbeelding]
Waarschijnlijk na de registratie krijg je een email dat ze de pas niet naar NL kunnen sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Usta schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Waarschijnlijk na de registratie krijg je een email dat ze de pas niet naar NL kunnen sturen...
Dan hoop ik niet dat dit bij Thuga ook zo is.. Die heb ik net aangevraagd verdomme haha!

Edit
Ik heb overigens wel gewoon een bevestiging van de bestelling van de pas en dat ze hem spoedig versturen.

Ihre RFID Kartenbestellung ist bei uns eingegangen und wir werden diese umgehend bearbeiten.
Anzahl an RFID Karten: 1
Ihre Lieferadresse:
.............

Krijg je dat ook bij ESB of houden ze die al tegen zodat ze je later mailen dat het niet kan?

[ Voor 37% gewijzigd door yannienl op 28-10-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-05 13:08
yannienl schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

Dan hoop ik niet dat dit bij Thuga ook zo is.. Die heb ik net aangevraagd verdomme haha!

Edit
Ik heb overigens wel gewoon een bevestiging van de bestelling van de pas en dat ze hem spoedig versturen.

Ihre RFID Kartenbestellung ist bei uns eingegangen und wir werden diese umgehend bearbeiten.
Anzahl an RFID Karten: 1
Ihre Lieferadresse:
.............

Krijg je dat ook bij ESB of houden ze die al tegen zodat ze je later mailen dat het niet kan?
Ik heb even vraag. Op welke wijze moet je een pas aanvragen bij thuga. Ik zie dat je daar klant bij hun voor moet zijn of is er een andere manier om dit aan te vragen. Hoor graag even van je want dit is beter dan freshmile waar je ook kleeftarief betaalt bij ac laden en dat doe ik nogal vaak.
Groet Rob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
Robert1962 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:15:
[...]

Ik heb even vraag. Op welke wijze moet je een pas aanvragen bij thuga. Ik zie dat je daar klant bij hun voor moet zijn of is er een andere manier om dit aan te vragen. Hoor graag even van je want dit is beter dan freshmile waar je ook kleeftarief betaalt bij ac laden en dat doe ik nogal vaak.
Groet Rob
Je moet je registeren als klant.
https://www.thuega-energi...tliches-laden.html#c10615

Maar zoals anderen zeggen over ESB, het zou best kunnen dat ook Thuga geen pas aan ons verstrekt.
Ik wacht rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

yannienl schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:30:
[...]

Maar zoals anderen zeggen over ESB, het zou best kunnen dat ook Thuga geen pas aan ons verstrekt.
Ik wacht rustig af.
Mocht iemand twijfelen/willen afwachten, snel aanvragen.
Bij ESB kregen de eerste aanvragers wel gewoon de pas.
Toen ze erachter kwamen dat er opeens veel Hollanders bij zaten hebben ze de regels veranderd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ik wacht rustig af.
ESB heeft op de site en volgens mij ook bij registreren staan dat ze de laadpas alleen in Duitsland of Beieren leveren. Weet even niet meer welke, is een paar maanden geleden dat ik keek.
Als je daar maling aan hebt, en de pas toch aanvraagt, komt er na een paar dagen een mailtje dat ze je als klant weigeren.

Heb bij Thuga niets op de site gezien, dus goede hoop.

Houd ons op de hoogte!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
koboy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:59:
[...]

ESB heeft op de site en volgens mij ook bij registreren staan dat ze de laadpas alleen in Duitsland of Beieren leveren. Weet even niet meer welke, is een paar maanden geleden dat ik keek.
Als je daar maling aan hebt, en de pas toch aanvraagt, komt er na een paar dagen een mailtje dat ze je als klant weigeren.

Heb bij Thuga niets op de site gezien, dus goede hoop.

Houd ons op de hoogte!
Dan is dat nu aangepast want er staan zelfs nog meer landen bij tijdens de registratie.
Ik kom niks tegen waaruit blijkt dat het alleen voor de Germanen is.
Ik ben niet verder gegaan dan de betaalgegevens want ik heb vanmorgen al Thuga aangevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3esxC4A0FCQRSQawmkpfVYqlEE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BpfS8rsEh3a71PqmmdEAe4PM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

yannienl schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:03:
[...]

Dan is dat nu aangepast want er staan zelfs nog meer landen bij tijdens de registratie.
Ik kom niks tegen waaruit blijkt dat het alleen voor de Germanen is.
Ik ben niet verder gegaan dan de betaalgegevens want ik heb vanmorgen al Thuga aangevraagd.

[Afbeelding]
Als je de details opvraagt van flexmobil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKrPsTINOAwQf8URo2wJUVEJ84E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxxO8vhJ49cxmp9f3bLThQI7.jpg?f=fotoalbum_large

Een volgens mij ook nog een keer voor je de registratie afrondt. Maar zoals ik zei, het is een paar maanden geleden dat ik deed of mijn neus bloedde.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
koboy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Als je de details opvraagt van flexmobil:
[Afbeelding]

Een volgens mij ook nog een keer voor je de registratie afrondt. Maar zoals ik zei, het is een paar maanden geleden dat ik deed of mijn neus bloedde.....
Haha bijzonder allemaal..
Voor nu heb ik dan Thuga aangevraagd en als dat niet lukt probeer ik alsnog ESB.
Daarna is Bump nog enigszins een alternatief voor mij en anders hoor ik graag nog wat alternatieven die lijken op Thuga en ESB, ik ben niet vies van een abonnementje of bundel.
Freshmile is voor mij te duur, overal waar ik wil snelladen kost het 30 cent + 30 cent per minuut of meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-stoel
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-12-2024
Voor de vervanging van mijn huidige Megane (benzine) twijfel ik nog tussen de Megane e-tech of een Tesla 3 (2023).

Het grootste pluspunt van de Megane e-tech, in theorie althans, vind ik de oplaad mogelijkheid van 22 kW AC.
De enige oplaadmogelijkheid die ik heb is een openbare laadpaal.
Nu staat er zowaar een laadpaal van Equans bij mij in de straat welke volgens info 22 kW levert.

Nu wil ik graag weten:
Deze laadpaal van Equans beschikt over 2 laadconnectoren, waarbij 22 kW beschikbaar is.
Als er 2 auto’s tegelijkertijd worden opgeladen, hebben beide dan nog steeds de 22 kW volledig beschikbaar ?
Of wordt de 22kW dan opgesplitst in 2x 11 kW ?

reply van Equans zelf:
Elke laadpaal levert per connector 11kWh. Wordt opgesplitst in 2x 11 kW.
Soms geven auto’s andere vermogens aan, maar in principe moet het 11 kWh zijn per connector.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Als ik echter diverse laadpaal apps bekijk dan wordt er, indien 1 van de 2 connectoren reeds bezet is,
op de andere nog steeds 22 kW als beschikbaar getoond. zie afbeelding

Het gaat hierbij overigens om laadpalen van Equans, type SGZH 2,
in Rotterdam Prinsenland, rondom de Nancy Zeelenbergsingel.
Ik zie gaarne jullie reply/ervaring tegemoet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIYZbkGr2oDEEAinFJbhL8hpTeI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sleebcKabwWpW3MAsfqX1j9m.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

GT-stoel schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:45:
Voor de vervanging van mijn huidige Megane (benzine) twijfel ik nog tussen de Megane e-tech of een Tesla 3 (2023).

Het grootste pluspunt van de Megane e-tech, in theorie althans, vind ik de oplaad mogelijkheid van 22 kW AC.
Nu staat er zowaar een laadpaal van Equans bij mij in de straat welke volgens info 22 kW levert.

Nu wil ik graag weten:
Deze laadpaal van Equans beschikt over 2 laadconnectoren, waarbij 22 kW beschikbaar is.
Als er 2 auto’s tegelijkertijd worden opgeladen, hebben beide dan nog steeds de 22 kW volledig beschikbaar ?

reply van Equans zelf:
Soms geven auto’s andere vermogens aan, maar in principe moet het 11 kWh zijn per connector.

Als ik echter diverse laadpaal apps bekijk dan wordt er, indien 1 van de 2 connectoren reeds bezet is,

[Afbeelding]
Kan me herinneren dat ik van de zomer in de buurt van Blijdorp op een dubbel bezette paal maar 8,5kW kreeg, wat betekent max 11kW bij enkele bezetting. Maar misschien dat een echte Rotterdammert hier beter mee bekend is.

Ik zou zelf niet te veel belang geven aan de 22kW. 22kW palen zijn er bijna niet, en je zet hem toch meestal overnacht aan de lader. Zelfs met 11kW heb je een 77kW accu van een Ioniq 6 voor een flink deel opgeladen tussen thuiskomst en bedtijd (uur of 5 laden). Doe ik hier regelmatig vanwege het minuten deel dat Freshmile in rekening brengt.

Zou zelf meer belang geven aan de snellaad snelheid, een warmtepomp, hoe irritant de piepjes van de rijhulpen zijn, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-05 13:08
[...]

Ik wacht rustig af.
Dank voor je antwoord maar er wordt op de site gevraagd ‘ Ich habe einen Freischaltcode’ anders kun je niet verder met registratie. Misschien iets nieuws van hun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
Robert1962 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

Dank voor je antwoord maar er wordt op de site gevraagd ‘ Ich habe einen Freischaltcode’ anders kun je niet verder met registratie. Misschien iets nieuws van hun?
Nee, je moet dat grote vak met tarief eerst aanklikken en het tariefplan selecteren, dan kun je verder..
Die code is niet nodig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB1obSEOx7eAGJa4tmctluR7XsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQLKbpXSbeXKTUiHAaMm0KCE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:40

Nu wil ik graag weten:

reply van Equans zelf:

[Afbeelding]
Reken niet te veel op die 22kW.
Zeker wat er getoond wordt in die apps is soms fout en komt van 22 kW verdeeld over 2 stekkers, maar meestal minder.
Ookin parkings waar de bezetting groot is, krijg je zelden 11kW.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:08
Brotuck schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:23:
Nieuwe aanbieder ?(niet gevonden in de laadpastop10)
Goedkoopste tarief kan je gebruiken voor 5 euro per maand.
Registreren kan ook op je NL adres

Tarif 1
für Mobilisten mit der Thüga Energie Ladekarte
Registrierung
- nötig, unter thuega-energie.emobilitycloud.com

Grundgebühr pro Ladekarte
- 4,20 Euro/Monat netto 5,00 Euro/Monat (brutto)
- Entfällt für Kunden der Thüga Energie*

AC-Laden
- bis 19,999 kWh: 0,33 Euro/kWh netto (0,39 Euro/kWh brutto)
- ab 20 kWh: 0,29 Euro/kWh netto (0,35 Euro/kWh brutto)

DC-Laden
- bis 19,999 kWh: 0,39 Euro/kWh netto (0,47 Euro/kWh brutto)
- ab 20 kWh: 0,35 Euro/kWh netto (0,42 Euro/kWh brutto)

Als ik de prijzen bekijk is dit goedkoper dan het Elli abbo wat ik het afgelopen jaar heb gehad. In ieder geval in NL. Ik heb een abbo afgesloten voor 5 euro per maand, eens zien of het goed werkt.
Lijkt interessant, heb 'm ook aangevraagd aangezien het binnenkort ook einde verhaal is voor mijn Elli abo. Heb ook even de algemene doorgescanned met mn beste duits:
- Prijswijzigingen worden minimaal 6 weken van te voren aangekondigd en gaan dan in aan het begin van de maand (7.6)
- Als je met het plan stopt moet je de kaart wel terugsturen volgens hun algemene voorwaarden (3.4)

Verder lijkt de iOS app in nederland niet heel erg bruikbaar.. maargoed, je kan niet alles hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:49
Mount schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Lijkt interessant, heb 'm ook aangevraagd aangezien het binnenkort ook einde verhaal is voor mijn Elli abo. Heb ook even de algemene doorgescanned met mn beste duits:
- Prijswijzigingen worden minimaal 6 weken van te voren aangekondigd en gaan dan in aan het begin van de maand (7.6)
- Als je met het plan stopt moet je de kaart wel terugsturen volgens hun algemene voorwaarden (3.4)

Verder lijkt de iOS app in nederland niet heel erg bruikbaar.. maargoed, je kan niet alles hebben :)
Ben benieuwd op welke laadpalen deze pas gaat werken. Zal vast niet goed kijken, maar ik mis de roamingpartners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Toch ook maar de Thuga kaart aangevraagd.
De web interface is gelijk aan die oude interface van ESB (die zijn net twee maanden terug overgestapt naar iets nieuws). (op één Total paal in de buurt werkt de ESB pas niet, benieuwd of deze wel gaat werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-05 22:18
[...]
[...]
Volgens mij heb ik nog nooit een 22 kW paal in het echt gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
Niek_ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:22:
[...]

Ben benieuwd op welke laadpalen deze pas gaat werken. Zal vast niet goed kijken, maar ik mis de roamingpartners.
Alle roaming partners

https://ladenetz.de/roaming-de/

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:55
DaCoTa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:14:
[...]

dat zie je ook niet aan de buitenkant
maar vast wel
op industrie terreinen zijn de meeste 22kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door Of-Aaargh op 29-10-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
Mij is nou niet helemaal duidelijk wat de grens is waarboven bij Thüga de prijs per kWh lager wordt. Is dat nou na 20 kWh per laadsessie, of na 20 kWh per maand. Ik kan dat nergens zien in de voorwaarden of op de website. Er staat alleen:

AC-Laden

Als het per sessie is, is Thüga voor mij niet interessant. Weliswaar 2 cent per kWh (7 cent aan het eind van de laadsessie) goedkoper dan de 41 cent van Bump, maar Bump heeft dan weer geen maandelijkse kosten van 5 euro.

Ik vermoed dat het per maand is, want als het per sessie is, zou dat mensen alleen maar stimuleren om zo lang mogelijk aan de laadpaal te blijven hangen om die laatste goedkope kWh in de batterij te persen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
Of-Aaargh schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:00:
Mij is nou niet helemaal duidelijk wat de grens is waarboven bij Thüga de prijs per kWh lager wordt. Is dat nou na 20 kWh per laadsessie, of na 20 kWh per maand. Ik kan dat nergens zien in de voorwaarden of op de website. Er staat alleen:

AC-Laden

Als het per sessie is, is Thüga voor mij niet interessant. Weliswaar 2 cent per kWh (7 cent aan het eind van de laadsessie) goedkoper dan de 41 cent van Bump, maar Bump heeft dan weer geen maandelijkse kosten van 5 euro.

Ik vermoed dat het per maand is, want als het per sessie is, zou dat mensen alleen maar stimuleren om zo lang mogelijk aan de laadpaal te blijven hangen om die laatste goedkope kWh in de batterij te persen
De grenzen zijn te laag voor een maand. Mij lijkt het logischer dat tarief grens per sessie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl

AC-Laden

Ik lees het per sessie.
Een laadsessie van 20kwh is volgens mij helemaal niet raar, bij 50kw is dat al binnen 25 minuten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 14:28
[...]

Regio Zeeland en omstreken staat er vol mee.
https://agrisnellaad.nl/locaties/
Deze firma plaatst alleen 22kw palen.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 06:36
Maar leveren die ook echt 22 kW?

Diverse nieuwe palen bij mij in de buurt stonden in eerste instantie ook als 22 kW in de app. Later is dat teruggebracht naar 11 kW.

Het zou best kunnen dat de palen fysiek wel 22 kW aankunnen, maar dat ze dit door een 3x 25A aansluiting niet halen.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
yannienl schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

Ik lees het per sessie.
Een laadsessie van 20kwh is volgens mij helemaal niet raar, bij 50kw is dat al binnen 25 minuten..
Maar dat stimuleert toch alleen maar laadpaalkleven? Je wil dan alle goedkope kWhs boven de 20kWh uit je sessie halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Of-Aaargh schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:39:
[...]

Maar dat stimuleert toch alleen maar laadpaalkleven? Je wil dan alle goedkope kWhs boven de 20kWh uit je sessie halen.
Ik vraag me dan even af wat je laadpaalkleven noemt?

Mijn auto laadt tussen 20-80% met gemiddeld 60kw. Dat resulteert in ongeveer 20-25 minuutjes laden voor gemiddeld 23kwh. Dat lijkt me heel normaal en dan laadt mijn auto nog vrij langzaam.
Er zijn genoeg auto's die veel sneller laden en dus ook veel sneller weg zijn met hetzelfde aantal kwh.

AC laden doe ik zelden maar als ik dat doe dan ben ik meestal binnen 3 uur al weer pleite. Een enkele keer als ik ergens heen ga dan zet ik hem op een zodanige snelheid dat als ik weer naar huis ga, dat ie bijna of net vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024

AC-Laden

Het gaat om de eerste 20kwh per sessie.
Als je meer dan 20kwh per sessie laad dan is het 0,35 voor elke kwh daarna.
Stel je laad 30kwh, dan betaal je 0,39 over de eerste 20kwh en 0,35 voor de laatste 10kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Yoade75 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

Het gaat om de eerste 20kwh per sessie.
Als je meer dan 20kwh per sessie laad dan is het 0,35 voor elke kwh daarna.
Stel je laad 30kwh, dan betaal je 0,39 over de eerste 20kwh en 0,35 voor de laatste 10kwh.
Dat klinkt logisch haha
Heb je zelf Thuga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
yannienl schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Ik vraag me dan even af wat je laadpaalkleven noemt?
Ik bedoel dat het stimuleert om eerder wat langer dan korter aan de laadpaal te blijven hangen. Maak dan bijvoorbeeld de eerste 10-20 kWh goedkoper, en maakt het daarna duurder om mensen te stimuleren eerder wat vroeger dan wat later de laadplek te verlaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
Wat een enthousiasme om een nieuwe pas. :)

Eerst maar eens zien of hij echt komt

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:14
(jarig!)
Parkeren bij Hotel New York te Rotterdam, in de publieke garage onder het kantoor rechts er van aldaar, zijn er 30 (van de 60), laadpunten van Joulz.. :) Zelfs gedeeld geven ze nog steeds die hoge laadsnelheid.
In alle apps staat weliswaar dat er dat je alleen maar met 11 kWh kunt laden.
Maar deze Megane rijder laadt toch elke keer (ik werk daar) met 22 kWh eens in de week. ;)

Als Megane rijder weet ik er nog wel een paar meer te vinden, o.a. waar ik woon (Brabant), en die staan gewoon buiten, niet eens in een garage. Te weten gekomen omdat ik het leuk vind om uit te proberen. Kost je soms wat centen maar gewoon leuk om te weten waar je die hogere snelheid met AC-laden kan halen.

Het klopt wel dat het hier in Nederland wat minder is, in Frankrijk kom je ze veel meer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Brotuck schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:01:
Wat een enthousiasme om een nieuwe pas. :)

Eerst maar eens zien of hij echt komt
Een lichtpuntje in deze dure tijden toch haha
Kijken wie hem het eerste krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28
Bij het onderdeel Roamingnetwerk zijn ze vergeten te melden dat je bij Ubitricity-laadpalen (member of the Shell Group) kunt laden voor € 0,51 per kWh...

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 14:28
Jeroen O schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:37:

Diverse nieuwe palen bij mij in de buurt stonden in eerste instantie ook als 22 kW in de app. Later is dat teruggebracht naar 11 kW.

Het zou best kunnen dat de palen fysiek wel 22 kW aankunnen, maar dat ze dit door een 3x 25A aansluiting niet halen.
Het zijn 100% 22kw palen. Zelf een aangevraagd. Die staat nu bijna 2 jaar naast mijn huis.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:58
koboy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

Over populistisch gelul gesproken: hieronder het verkiezingsprogramma van NSC geciteerd op dit punt:
We willen dat gebruik van een auto betaalbaar blijft. We zijn tegen een kilometerheffing voor personenauto’s. Elektrische auto’s, die jarenlang fors fiscaal zijn gesubsidieerd, gaan meer bijdragen aan de belastingopbrengsten. Ook steunen we de invoering van een vrachtwagenheffing voor binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Bij accijns op brandstoffen streven we, mede vanwege de grenseffecten, naar beperkte verschillen met andere landen.

Waar zie jij dat EV rijders de rekening gaan betalen? Ik lees alleen dat de bijtelling meer gelijkgetrokken gaat worden. Je zou er ook in kunnen lezen dat de BPM vrijstelling anders gaat worden.
Omzigt is een slimme man, die ook wel doorheeft dat het onaantrekkelijk maken van EV's niet echt gaat bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Maar de (naar mijn mening) overdreven voordeeltjes die zakelijke EV rijders hebben mogen best wat minder en met in lijn met ICE rijders. Ook zou ik het niet gek vinden om BPM te heffen op EV's voor het deel boven een bepaald bedrag, bijvoorbeeld €50k.
BPM is zo en zo iets wat ze moeten stoppen, je wil juist vernieuwen, nieuwe auto’s zijn schoner dan oude barrels, dus zou eerder een leeftijds heffing op auto’s zien en subsidie op nieuwe.
Lijkt met voor uitstoot een stuk effectiever. Dan alleen nog wat doen aan recycling van die oude meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

CP1977 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 07:48:
[...]

BPM is zo en zo iets wat ze moeten stoppen, je wil juist vernieuwen, nieuwe auto’s zijn schoner dan oude barrels, dus zou eerder een leeftijds heffing op auto’s zien en subsidie op nieuwe.
Lijkt met voor uitstoot een stuk effectiever. Dan alleen nog wat doen aan recycling van die oude meuk.
Oneens. De grote slag qua uitstoot is bij benzine motoren in de jaren 80 gemaakt. Vergelijk je een nieuwe benzinemotor met 1 van 20 jaar geleden, dan is (bij goed onderhoud) het verschil in uitstoot kleiner dan de uitstoot bij productie van een nieuwe. Hierdoor is de beste auto een niet verkochte auto.
De winsten die er de afgelopen tijd in brandstofverbruik gekomen zijn, zijn allemaal toe te wijzen aan hybride techniek. De ICE an sich is al jaren uitontwikkeld.

Het hele BPM verhaal (eigenlijk een vorm van accijns) is een politieke keuze. Minimaal eens in de 4 jaar hebben we de kans hier onze mening over duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
(jarig!)
driel24 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:25:

Regio Zeeland en omstreken staat er vol mee.
https://agrisnellaad.nl/locaties/
Deze firma plaatst alleen 22kw palen.
Jeroen O schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:37:

driel24 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:05:

Het zijn 100% 22kw palen. Zelf een aangevraagd. Die staat nu bijna 2 jaar naast mijn huis.
Hier op inhakend, als er 2 wagens staan te laden, wordt dan ook die snelheid gehaald?

Want heb zelf 2 x bij de Roosjes te Domburg (bij die molen) bij Agrisnellaad geladen, ze hebben daar 16 laadpunten of zoiets, en daar zat ik rond de 10 kWh gemiddeld.
Wel naast een andere EV die ook op hetzelfde laadpunt aan het laden was, helaas zo druk dat er geen parkeerplekken open waren waar geen EV stond te laden.

Laden is op die locatie nogal prijzig dus dacht met m'n Freshmile-pas spekkoper te zijn aan een 22 kWh laadpaal, helaas, dat was niet zo. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:27
Zjanzjak schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:02:
[...]
...Laden is op die locatie nogal prijzig dus dacht met m'n Freshmile-pas spekkoper te zijn aan een 22 kWh laadpaal, helaas, dat was niet zo. :P
Het is een 22 kW laadpaal, geen 22kWh.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 13:59
Vandaag (dankzij de mooie lijst in dit forum) opgeladen bij de A1 Muiden met de Freshmile pas bij Shell-recharge.
Blijft bijzonder dat je met de Shell app maar liefst 79 cent per kWh betaald.

Ik kwam aan met 15% en het laden ging dan ook direct naar de 150kW.
Echter toen mijn auto rond de 50% was zakte het helemaal en , toen de laadsnelheid 20kW was heb ik het gestopt.
Ik zie dit bij Tesla nooit, daar blijft de laadsnelheid zeker tot aan de 80% sowieso boven de 50kW.

31.95 kWh geladen voor 7,91 euro
31,95 * 21 cent = 6,7095
17 minuten * 7 cent = 1,19
Wellicht door afronden dan 7,91

Anyway, nette prijs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 15:35
kevertje1977 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:03:
Vandaag (dankzij de mooie lijst in dit forum) opgeladen bij de A1 Muiden met de Freshmile pas bij Shell-recharge.
Blijft bijzonder dat je met de Shell app maar liefst 79 cent per kWh betaald.

Ik kwam aan met 15% en het laden ging dan ook direct naar de 150kW.
Echter toen mijn auto rond de 50% was zakte het helemaal en , toen de laadsnelheid 20kW was heb ik het gestopt.
Ik zie dit bij Tesla nooit, daar blijft de laadsnelheid zeker tot aan de 80% sowieso boven de 50kW.

31.95 kWh geladen voor 7,91 euro
31,95 * 21 cent = 6,7095
17 minuten * 7 cent = 1,19
Wellicht door afronden dan 7,91

Anyway, nette prijs
Ik dacht dat freshmile de kWh naar boven afrondde.

Ik heb even enkele zaken in google map vorm gegoten, gebaseerd op lijstjes in de thread, en een eerder gedeeld KMZ bestand, + zelf even de LMS palen in Vlaanderen overlopen: https://www.google.com/ma...DZyKeWhC9y9kU&usp=sharing
Dank aan @pmiddeld en @Malarky
Opgepast, het is een statisch lijstje en ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele fouten. ;)

Is er trouwens geen manier om die kosten data uit freshmile te scrapen? Want in Frankrijk zijn er zo ook 100kW stations waar je enkel per minuut betaald, wat neer zou komen op 24ct/kWh (aan volle snelheid uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-05 15:40
Lagere laadsnelheid dan mogelijk herken ik. Tav de prijs Freshmile rond alles naar boven af. Dus 31,95 wordt 32 en was het laden net geen 17 minuten ofwel 32*0,21 + 17*0,07 = 7,91.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:52
@RonaldABC Rond Freshmile de tijd alleen bij bepaalde laders af? Want ik heb afgelopen september bij meerdere Ionity’s de Freshmile pas gebruikt en ik zie de tijd op de seconde precies terug (in de app onder Sessies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Soortgelijjk voor het aantal kWh: op 2 cijfers achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05 15:25
* Dubbel

[ Voor 106% gewijzigd door pmiddeld op 30-10-2023 20:55 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Franciesco schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:46:
@RonaldABC Rond Freshmile de tijd alleen bij bepaalde laders af? Want ik heb afgelopen september bij meerdere Ionity’s de Freshmile pas gebruikt en ik zie de tijd op de seconde precies terug (in de app onder Sessies).
De prijs staat er ook bij in de app. Dan kan je het zelf uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:08
Ik rijd nu ruim 1 maand met mijn Volvo plug in hybride die maximaal 3,7 kW per uur oplaad en 75 km op 19 kW rijdt. Ik laad thuis met eigen laadpaal en heb ook zonnepanelen en zonder auto bijna energie neutraal all electric. Het thuis laden met lb en eventueel laden met groene stroom werkt zeer goed. Het buiten de deur laden op openbare laadpalen is tot nu toe een drama, hoge kosten, zeer moeilijk te doorgronden, heb inmiddels 7 passen en 15 apps, heb 1 keer 1,5 uur vast gestaan door een storing, betaal tot nu toe zo’n 50 cent per kW enz. Knip

[ Voor 28% gewijzigd door Notna op 31-10-2023 06:04 . Reden: Even de rant ingekort, zie topicwarning ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 12:31
Franciesco schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:46:
Het aantal minuten en seconden staat inderdaad precies in de sessies, net als het aantal kWh met 2 cijfers achter de komma vermeld staat.
Maar je kunt ook simpel uitrekenen dat er naar boven wordt afgerond.
Voor zover ik weet, doet Freshmile dat overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
@corsat Plug-in Hybrids zijn meestal het beste af met enkel thuis laden (eventueel op het werk) en dan dinosap voor de rest. Op lange afstanden ga je tanken en niet 5 uur staan laden om toch wat elektrisch te kunnen rijden.Snelladen is hoe dan ook geen optie. Het trage laden zorgt ervoor dat prijzen met tijdscomponent niet interessant zijn. En het is verder wat een doolhof in het publieke laden.

Het is een totaal andere dynamiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:57
corsat schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:36:
Ik rijd nu ruim 1 maand met mijn Volvo plug in hybride die maximaal 3,7 kW per uur oplaad en 75 km op 19 kW rijdt. Ik laad thuis met eigen laadpaal en heb ook zonnepanelen en zonder auto bijna energie neutraal all electric. Het thuis laden met lb en eventueel laden met groene stroom werkt zeer goed. Het buiten de deur laden op openbare laadpalen is tot nu toe een drama, hoge kosten, zeer moeilijk te doorgronden, heb inmiddels 7 passen en 15 apps, heb 1 keer 1,5 uur vast gestaan door een storing, betaal tot nu toe zo’n 50 cent per kW enz. [Mbr]Knip[/]
Waarom in hemelsnaam 7 passen en 15 apps? Ik hoop dat dat een overdrijving is. Zeker als je het grootste deel thuis laadt, dan hoef je je helemaal niet zo druk te maken om de goedkoopste oplossing.
Ik heb twee passen: Vattenfall en Shell Recharge. Beide werken overal en altijd, de Shell pas ook in het buitenland. Ik heb ze voor het laden niet nodig, maar gebruik op mijn telefoon drie apps: Vattenfall en Shell (om de laadsessies te kunnen terugzien) en Plugshare (om palen te zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 13:59
multikoe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:48:
[...]

Waarom in hemelsnaam 7 passen en 15 apps? Ik hoop dat dat een overdrijving is. Zeker als je het grootste deel thuis laadt, dan hoef je je helemaal niet zo druk te maken om de goedkoopste oplossing.
Ik heb twee passen: Vattenfall en Shell Recharge. Beide werken overal en altijd, de Shell pas ook in het buitenland. Ik heb ze voor het laden niet nodig, maar gebruik op mijn telefoon drie apps: Vattenfall en Shell (om de laadsessies te kunnen terugzien) en Plugshare (om palen te zoeken).
Ik denk dat je met Vattenfall en Shell dan vermoedelijk niet zelf de kosten betaald ?
Want de prijzen van die 2 zijn voor zover ik het zie vaak 100% hoger dan met Greenchoice,Freshmile en soms via de laadpaal-QR-code zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
kevertje1977 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:09:
[...]
Ik denk dat je met Vattenfall en Shell dan vermoedelijk niet zelf de kosten betaald ?
Want de prijzen van die 2 zijn voor zover ik het zie vaak 100% hoger dan met Greenchoice,Freshmile en soms via de laadpaal-QR-code zelf.
Vattenfal heeft in mijn wijk één laadpaal staan en is daarmee verreweg de goedkoopste in de wijk met 34 ct/kWh. Daarnaast staan er een paar greenflux palen en ook daar is Vattenfall één van de goedkopere met 54 ct/kWh. Als het significant goedkoper kan, dan hoor ik dat graag :)

Maar mijn punt was meer: als je voornamelijk thuis laadt en dan ook nog eens een hybride rijdt (waarmee ik aanneem dat je ook nog km's maakt op benzine), dan zou ik persoonlijk geen energie steken (hihi) in het zoeken naar de allergoedkoopste oplossing. En ik ben me er van bewust dat dat een sterk persoonlijke opvatting is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:10
multikoe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:48:
[...]

Het is bij mij iets dat langzaam zo gegroeid is. Eerst een elektrische lease-auto, dus 1 laadpas en niet nadenken over de kosten. Toen een eigen elektrische auto en dan begin je met een Shell Recharge. Kom je er achter dat de laadpalen bij werk een laag CPO tarief hebben, dus toen een pas van EV-Company aangeschaft. Toen bleek dat Vattenfal hier vlak bij huis duidelijk goedkoper was dan Shell, bij palen met een hoog CPO tarief. Daarna prijsverhoging van EV-Company, dus een Engie pas aangeschaft. Die gingen ook in prijs omhoog, dus een NLMAB pas er bij. Plus nog het geluk een ESB-pas te kunnen krijgen. Dus zes laadpassen tot nu toe, maar afhankelijk van je situatie en jacht op goedkope tarieven snap ik wel dat het aantal passen snel oploopt.

(maar inderdaad, een hybride met kleine accu, veel thuisladen, dan loont het haast niet de moeite om veel werk in laadpassen te stoppen lijkt mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05 16:37

spartacusNLD

This is Sparta!!

IceTeaGX schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

Ik dacht dat freshmile de kWh naar boven afrondde.

Ik heb even enkele zaken in google map vorm gegoten, gebaseerd op lijstjes in de thread, en een eerder gedeeld KMZ bestand, + zelf even de LMS palen in Vlaanderen overlopen: https://www.google.com/ma...DZyKeWhC9y9kU&usp=sharing
Dank aan @pmiddeld en @Malarky
Opgepast, het is een statisch lijstje en ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele fouten. ;)

Is er trouwens geen manier om die kosten data uit freshmile te scrapen? Want in Frankrijk zijn er zo ook 100kW stations waar je enkel per minuut betaald, wat neer zou komen op 24ct/kWh (aan volle snelheid uiteraard)
Thanks! Ik ben van plan om in december een Tesla model 3 aan te schaffen. Ik heb nu al een vattenval incharge pas (gratis) voor de vattenval paal in de straat (32 cent per kw, geen start kosten). En een E-Flux pas (gratis/pay per charge) voor de EVBox paal op het werk (0,34 cent per kw + startkosten). Bij deze paal zal ik het liefst zo min mogelijk laden.

De freshmile pas gebruiken op de locaties in jou lijst is ook interessant. Ik zie 2 locaties met 150kw (Greenpoint Ede) en 170kw (Shell Recharge Gamma Barneveld) laders langs mijn werk/huis route! :) En met de freshmile tarieven is het ook aantrekkelijk om daar geregeld voor ~ 15 min te laden. Top :Y De locatie Ede ken ik al van de koffie. Helemaal top dus 8)

Voor die tarieven moet je bij Tesla het abbonement aanschaffen en op de juiste tijd op de dag aanwezig zijn. Dus zojuist maar de Freshmile app geactiveerd en direct een pas besteld a 5 euro. Hopelijk ben ik nu klaar :+

[ Voor 13% gewijzigd door spartacusNLD op 31-10-2023 09:19 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Als iedereen hier massaal de Freshmile pas gaat gebruiken, gok ik dat het snel afgelopen is met die aantrekkelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05 16:37

spartacusNLD

This is Sparta!!

nannoe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:25:
Als iedereen hier massaal de Freshmile pas gaat gebruiken, gok ik dat het snel afgelopen is met die aantrekkelijke prijs.
Want?

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Want Freshmile legt hier geld op toe, Shell doet dit niet gratis. En Freshmile ziet de afrekeningen naar Shell nu maandelijks binnenkomen én oplopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
kevertje1977 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:09:
[...]

Ik heb me voor het eerst even verdiept in Freshmile, mede dankzij jouw opmerking dat ze heul veel goedkoper zijn dan Vattenfall en Shell.
Als ik 60 kWh laadt aan de Greenflux paal met 11 kW, dan ben ik met Freshmile in totaal 27 euro kwijt voor een laadbeurt (als ik hem meteen van de paal haal als hij klaar is).
De Vattenfal paal komt niet voor in de Frashmile app....

Met de Vattenfall pas aan de Greenfluxpaal ben ik in totaal 29 euro kwijt.
Met de Vattenfall pas aan de Vattenfal paal ben ik in totaal 20 euro kwijt.

In beide laatste gevallen kan ik de auto 's avonds aan de paal hangen en 's ochtends ophalen. We hebben genoeg palen dus ik zit niemand in de weg.

Voor mij is de keus erg makkelijk. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-05 14:43

WCA

multikoe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Ik heb me voor het eerst even verdiept in Freshmile, mede dankzij jouw opmerking dat ze heul veel goedkoper zijn dan Vattenfall en Shell.
Als ik 60 kWh laadt aan de Greenflux paal met 11 kW, dan ben ik met Freshmile in totaal 27 euro kwijt voor een laadbeurt (als ik hem meteen van de paal haal als hij klaar is).
De Vattenfal paal komt niet voor in de Frashmile app....

Met de Vattenfall pas aan de Greenfluxpaal ben ik in totaal 29 euro kwijt.
Met de Vattenfall pas aan de Vattenfal paal ben ik in totaal 20 euro kwijt.

In beide laatste gevallen kan ik de auto 's avonds aan de paal hangen en 's ochtends ophalen. We hebben genoeg palen dus ik zit niemand in de weg.

Voor mij is de keus erg makkelijk. Of mis ik iets?
Voor zover ik begrijp is Freshmile alleen interessant met snelladen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 18:08
Klopt, meestal is Freshmile veel voordeliger dan de normale tarieven bij het snelladen.
Mijn auto kan niet super snel laden, maar er gaat toch ongeveer 1kWh per minuut in. Dus met Freshmile is dat ongeveer 28 cent per kWh. Dat is minder dan de helft van de normale reguliere tarieven momenteel.
Daarom is het ook niet verstandig om hem helemaal vol te laden en gewoon te stoppen wanneer de snelheid flink afneemt.

[ Voor 9% gewijzigd door Headshot_NL op 31-10-2023 10:18 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
dextertje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:18:
[...]

Het aantal minuten en seconden staat inderdaad precies in de sessies, net als het aantal kWh met 2 cijfers achter de komma vermeld staat.
Maar je kunt ook simpel uitrekenen dat er naar boven wordt afgerond.
Voor zover ik weet, doet Freshmile dat overal.
Inderdaad, jullie hebben gelijk: ik heb b..v een sessie van 19:01 en 43,13kWh. En deze is geprijsd als 44kWh en 20 minuten. Boefjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:56
Franciesco schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Inderdaad, jullie hebben gelijk: ik heb b..v een sessie van 19:01 en 43,13kWh. En deze is geprijsd als 44kWh en 20 minuten. Boefjes ;)
Ze geven dit duidelijk aan, dus ik snap wat je bedoelt, maar helemaal boefjes zijn het dan niet toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
maharens schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Ze geven dit duidelijk aan, dus ik snap wat je bedoelt, maar helemaal boefjes zijn het dan niet toch? :)
Als je toegeeft dat je een boefje bent, ben je toch nog steeds een boefje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:57
Of-Aaargh schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:46:
[...]

Als je toegeeft dat je een boefje bent, ben je toch nog steeds een boefje?
Als je op voorhand meldt dat je per aangebroken minuut en kWh rekent, ben je dan een boefje?
Als je klanten het niet (willen?) lezen, wat moet je dan nog doen?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
Peter-036 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Als je op voorhand meldt dat je per aangebroken minuut en kWh rekent, ben je dan een boefje?
Als je klanten het niet (willen?) lezen, wat moet je dan nog doen?
Je kunt het doen zoals alle andere aanbieders het doen. Dus niet naar boven afronden, maar afrekenen op daadwerkelijk verbruikte tijd en hoeveelheid. We hebben het over boefjesgedrag he, niet over criminaliteit. Zeg maar gedrag vergelijkbaar met naar boven afronden van belminuten, je koekjesverpakking kleiner maken en tegelijk de prijs verhogen, concertkaartjes opkopen en voor de dubbele prijs doorverkopen. Slim ondernemerschap. Of boefjesgedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
nannoe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:28:
Want Freshmile legt hier geld op toe, Shell doet dit niet gratis. En Freshmile ziet de afrekeningen naar Shell nu maandelijks binnenkomen én oplopen.
Is dat zo, of heeft freshmile gewoon bepaalde overenkomsten met leveranciers en hangen de leveranciers daar voorlopig nog aan vast?
Je kan er ook voordelig(er) bij ionity laden, dan zelfs met ionity passort. (zolang je hoge snelheden aanhoudt)

Freshmile is deel van de REXEL group, en hebben zo voldoende kennis in huis, laat jet niet vangen, they are not your friend.

Vroeg of laat zal het voordeel wel vervallen. Ofwel snappen ze het zelf, ofwel lopen de contracten ten einde. Dus je kan er maar beter nu je voordeel mee halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
WCA schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Voor zover ik begrijp is Freshmile alleen interessant met snelladen.
Er zijn soms ook palen waarbij het ook met AC-laden interessant is. Als je van 6 minuten/kWh uitgaat, dan ben je € 0,47/kWh kwijt.
Dat is niet weinig, maar op sommige plekken is dat het goedkoopst (dat hangt er natuurlijk ook van af welke pasjes je bij je hebt).

Ik vind overigens dat het niet heel duidelijk in de app wordt weergegeven dat de tijd ook naar boven wordt afgerond. Er staat bijvoorbeeld "€ 0.23 / started kWh + € 0.04 / min".
Uit het 'started kWh' kun je opmaken dat zodra de teller aan een nieuwe kWh begint, je € 0,23 betaalt. Maar er staat niet "€ 0.04 / started min".
Dat maakt bij een minuuttarief van € 0,04 niet zoveel uit, natuurlijk, maar als je € 0,30/minuut betaald, is het relatief best veel als je 5 minuten afgerekend krijgt voor 4:12 minuut aan de paal hangen.
Dat was het geval bij mijn eerste sessie om Freshmile eens uit te proberen, 2,27 kWh geladen, dus de rekening viel tegen. 3 kWh afgerekend en 5 minuten i.p.v. 4:12 minuut.

Maar goed, zolang ze nog tarieven van € 0,21 / kWh en € 0,07/minuut bij 175 kW-snelladers van Shell hebben, zal ik er niet over klagen. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zjanzjak
(jarig!)
IceTeaGX schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:00:

Nice dit kaartje, hulde!

Aangaande Freshmile en AC-laden, ik betaal op kantoor (publieke garage) omgerekend rond de 34 a 35 cent de kWh. Bij een tarief van 23 cent de kWh en 4 cent per minuut.
Velen gebruiken deze pas al een flinke poos hoor.

De topicstarter dacht er eind april ook zo over:
Hachy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:09:
Het gaat wel bijna altijd zo. Ergens na een paar weken komt er een dikke factuur voor de kWh's die geladen zijn, in dit geval van Shell naar Freshmile. Vervolgens gaat iemand bij Freshmile weer aan de knopjes draaien en wordt het daar ook weer duurder.

Dat hebben we al wel een keer of zes meegemaakt bij aanbieders die een scherpe prijs op een willekeurig DC netwerk in Nederland hebben. Recent nog bij ESB, die al 'oeps' zei voordat de eerste passen verzonden waren.
Zelfs bij het maken van zijn blog (aanrader!) was er nog die gedachte:
Hachy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:40:
Bij nader inzien toch maar even een blogje getypt over de Freshmile / Shell Recharge combinatie.

Lastig is altijd dat je het mensen helemaal voor moet rekenen maar het is aardig gelukt. Zal mij benieuwen hoe lang Freshmile dit tarief blijft hanteren.
But here we are, morgen is het november. ;)

Zelf laad ik er al sinds begin februari goedkoop mee op.
Dus;
Ik denk dat je het gokken beter aan een ander kan overlaten. :P

[ Voor 61% gewijzigd door Zjanzjak op 31-10-2023 17:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:46
Of-Aaargh schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Je kunt het doen zoals alle andere aanbieders het doen. Dus niet naar boven afronden, maar afrekenen op daadwerkelijk verbruikte tijd en hoeveelheid. We hebben het over boefjesgedrag he, niet over criminaliteit. Zeg maar gedrag vergelijkbaar met naar boven afronden van belminuten, je koekjesverpakking kleiner maken en tegelijk de prijs verhogen, concertkaartjes opkopen en voor de dubbele prijs doorverkopen. Slim ondernemerschap. Of boefjesgedrag.
Nee, gewoon een bekend gemaakt verdienmodel.
Je hoeft het niet te gebruiken hè?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:06
Enel X Way stopt ermee. Krijg net een mail.
Dear Customer,

We would like to inform you that starting from 14 November 2023,
you will no longer be able to locate and activate public charging stations outside Italy through our Enel X Way App.
Nevertheless, our App will still allow you to charge your electric vehicle at home on your Enel X Way Waybox.
We recommend contacting other local operators to continue charging on public infrastructures in your Country and across Europe.

Enel X Way Team

[ Voor 84% gewijzigd door Devian op 31-10-2023 19:17 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
Devian schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:15:
Enel X Way stopt ermee. Krijg net een mail.

[...]
Yep, nu echt einde oefening...
Ik zal mijn pasje nog bewaren als ik in Italië op vakantie ben.

[ Voor 14% gewijzigd door Usta op 31-10-2023 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Usta schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:28:
[...]
Yep, nu echt einde oefening...
Ik zal mijn pasje nog bewaren als ik in Italië op vakantie ben.
Voor vakantie in Italië kun je beter de app A2A E-moving downloaden. Deze heeft maandbundels vergelijkbaar met zoals Becharge die tot voor kort had. De grootste bundel kost 90 euro, daarvoor krijg je 280 kWh (32 ct/kWh). Ondersteunt alleen laadpalen in Italië, maar wel van o.a. Becharge, Enel X en Free to X
Je moet wel een beetje Italiaans kunnen lezen om het registratiescherm in te vullen en ook moet je online een Italiaanse 'codice fiscale' genereren (zijn diverse websites voor maar wellicht werkt elke combinatie van cijfers en letters).
Als je je geregistreerd hebt kun je een bundel kiezen. Ik heb nog geen bundel geactiveerd omdat ik voorlopig niet naar Italië ga, maar volgende zomer ga ik het wel proberen als de aanbiedingen nog gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
kisik schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:44:
Hoi allemaal. Ik ben een hotel aan het zoeken onderweg voor vakantie. Nu heb ik wat moois met een Ionity op 200 meter ervandaan, zodat ik de volgende ochtend met 100% op pad kan.

De status van het station is op de kaart van Ionity zelf "now building". We gaan in de voorjaarsvakantie op pad. Iemand enige ervaring of indicatie of "now building" op de site van Ionity daadwerkelijk betekent dat er binnen afzienbare termijn geladen kan worden? Hoe daar achter te komen?
Ik zou er niet op wachten. Die bij Scarlino in Italië duurde 1 jaar en 10 maanden.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Toch wel blij met Ford icm de Fordpass. Ik kon na betaling van een jaarabbo weer goedkoop laden bij Ionity. Op zich logisch want Ford is een van de eigenaren ervan.

Vandaag voor 35 cent per kWh geladen. :)

Just here for the fun

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Brotuck schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:23:
Nieuwe aanbieder ?(niet gevonden in de laadpastop10)
Fixed that :>
Goedkoopste tarief kan je gebruiken voor 5 euro per maand.
Registreren kan ook op je NL adres

Tarif 1
für Mobilisten mit der Thüga Energie Ladekarte
Registrierung
- nötig, unter thuega-energie.emobilitycloud.com

Grundgebühr pro Ladekarte
- 4,20 Euro/Monat netto 5,00 Euro/Monat (brutto)
- Entfällt für Kunden der Thüga Energie*

AC-Laden

DC-Laden
- bis 19,999 kWh: 0,39 Euro/kWh netto (0,47 Euro/kWh brutto)
- ab 20 kWh: 0,35 Euro/kWh netto (0,42 Euro/kWh brutto)

Als ik de prijzen bekijk is dit goedkoper dan het Elli abbo wat ik het afgelopen jaar heb gehad. In ieder geval in NL. Ik heb een abbo afgesloten voor 5 euro per maand, eens zien of het goed werkt.
Er zijn best veel van die kleine stadtwerke die plots verassend lage tarieven lijken te hebben. Zo lijkt deze naast de snelladers van Allego en Shell Recharge ook Ionity en Aral Pulse voor €0,42/kWh aan te bieden.

Maar ik vermoed dat dit ook weer een tijdelijke situatie is. Het zou me niet verbazen als ergens in de kleine lettertjes of algemene voorwaarden al een soort clausule is opgenomen dat je minimaal 1x per maand of in de twee maanden op een Thüga laadpaal moet laden. Maar voor zolang het duurt is het natuurlijk mooi meegenomen dus toch maar even toegevoegd.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• multikoe
Ik hou al twee jaar data bij m.b.t. laden en dan vooral het verlies dat daarbij optreed. Dat doe ik door het percentage aan het begin en aan het eind te pakken, uit te rekenen hoeveel kWh er in de batterij is geladen en dat naast de door de provider opgegeven kWh te houden. Het percentage is een heel goede indicatie van de capaciteit in de batterij (blijkt ook uit mijn data), dus mijn berekening van het verlies klopt grotendeels.
In eerdere discussies over verlies werd meestal gezegd dat het omzetten van AC naar DC extra verlies zou opleveren, waardoor snelladers in principe efficienter zouden zijn. De grafiek hieronder laat iets anders zien: AC laden is bij hoge kWh's efficienter. Dat verbaast me eigenlijk wel. Zou de verklaring zijn dat je bij hogere vermogens meer warmte-verlies hebt? Iemand een verklaring?

(Groen is snellader, paars is AC lader, vrijwel uitsluitend 10 kW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OP4g1Jp3SAt3Bn3gB_U5qBZh9Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cX04sN78wg73WhOSemfnk5q9.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door multikoe op 02-11-2023 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-05 22:22
multikoe schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:17:
Ik hou al twee jaar data bij m.b.t. laden en dan vooral het verlies dat daarbij optreed. Dat doe ik door het percentage aan het begin en aan het eind te pakken, uit te rekenen hoeveel kWh er in de batterij is geladen en dat naast de door de provider opgegeven kWh te houden. Het percentage is een heel goede indicatie van de capaciteit in de batterij (blijkt ook uit mijn data), dus mijn berekening van het verlies klopt grotendeels.
In eerdere discussies over verlies werd meestal gezegd dat het omzetten van AC naar DC extra verlies zou opleveren, waardoor snelladers in principe efficienter zouden zijn. De grafiek hieronder laat iets anders zien: AC laden is bij hoge kWh's efficienter. Dat verbaast me eigenlijk wel. Zou de verklaring zijn dat je bij hogere vermogens meer warmte-verlies hebt? Iemand een verklaring?

(Groen is snellader, paars is AC lader, vrijwel uitsluitend 10 kW)

[Afbeelding]
Als ik naar de puntenwolk kijk dan is er nog een vrij normale verdeling tussen de DC (groen) en AC (paars) en wat daarbij ook opvalt is dat kleine hoeveelheden laden minder efficiënt lijkt < 20kWh en grote hoeveelheden meer efficiënt > 40kWh. Bij die laatste categorie vrijwel geen snelladen meer. En dat is ook logisch. Je zal AC wel volladen, maar DC niet.
De warmte/batterijtemperatuur speelt zeker een rol waarbij ik verwacht dat je bij DC laden meestal met een warmere batterij begint, maar ook bij AC kan het natuurlijk zo zijn dat je de auto aan de lader zet net na een lange rit en de batterij vrij warm is. het zou interessant zijn om de laadefficiëncy ook af te zetten tegen de buitentemperatuur en de batterijtemperatuur (bij start en bij einde lading). Maar die gegevens heb je ongetwijfeld niet bijgehouden >:) .

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:37:
[...]

Als ik naar de puntenwolk kijk dan is er nog een vrij normale verdeling tussen de DC (groen) en AC (paars) en wat daarbij ook opvalt is dat kleine hoeveelheden laden minder efficiënt lijkt < 20kW en grote hoeveelheden meer efficiënt > 40kW. Bij die laatste categorie vrijwel geen snelladen meer. En dat is ook logisch. Je zal AC wel volladen, maar DC niet.
Er vallen me een paar dingen op:
- Het verlies bij DC laden varieert enorm. Echt enorm. De datapunten zijn all-over-the-place.
- Het verlies bij DC laden lijkt niet afhankelijk van het aantal kWh dat je laadt terwijl er bij AC laden een duidelijk verband is.
- AC laden is bij hogere kWh zelfs efficienter dan de meest efficiente DC laadsessie. Met andere woorden: zuiver kijkend naar het verlies is AC laden in bepaalde scenario's efficienter dan DC laden.
De warmte/batterijtemperatuur speelt zeker een rol waarbij ik verwacht dat je bij DC laden meestal met een warmere batterij begint, maar ook bij AC kan het natuurlijk zo zijn dat je de auto aan de lader zet net na een lange rit en de batterij vrij warm is. het zou interessant zijn om de laadefficiëncy ook af te zetten tegen de buitentemperatuur en de batterijtemperatuur (bij start en bij einde lading). Maar die gegevens heb je ongetwijfeld niet bijgehouden >:) .
Nee, dat klopt, hoewel ik die buitentemperatuur er wel bij zou kunnen halen. Ik kan overigens ook een overzicht maken met de efficientie per maand, hoewel dat voor DC laden niet veel zal zeggen vanwege het gebrek aan voldoende datapunten. Ik zal eens kijken.

En, ook grappig: veel mensen hier steken ontzettend veel energie in het zoeken naar de goedkoopste laadpalen/providers. Maar je kunt dus ook geld besparen door aan een AC paal alleen "grote" brokken kWh te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 06:56
multikoe schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:27:
[...]

Er vallen me een paar dingen op:
- Het verlies bij DC laden varieert enorm. Echt enorm. De datapunten zijn all-over-the-place.
- Het verlies bij DC laden lijkt niet afhankelijk van het aantal kWh dat je laadt terwijl er bij AC laden een duidelijk verband is.

..
Weet zo niet welke DC palen je gebruikt maar er zijn ook verschillen in berekening richting klant. De ene schrijft (een deel) van het verlies richting de klant (Tesla V2 bv) en een ander berekend alleen de netto geladen kWhs (Ionity bv) Weet even niet hoe anderen dit doen maar zal wel te vinden zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Inspired schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:37:
[...]

Weet zo niet welke DC palen je gebruikt maar er zijn ook verschillen in berekening richting klant. De ene schrijft (een deel) van het verlies richting de klant (Tesla V2 bv) en een ander berekend alleen de netto geladen kWhs (Ionity bv) Weet even niet hoe anderen dit doen maar zal wel te vinden zijn.
Dat zou heel goed kunnen. Ik heb te weinig data om te differentieren naar aanbieder. Jouw verklaring was ook al bij mij opgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:37:
[...]

Als dat zo is dan wordt prijsvergelijken wel lastig.
Zijn hier geen regels voor? (blijkbaar niet)
En het zal dan behalve per operator waarschijnlijk ook nog per auto verschillen wat de efficiëncy is.
Ben bijvoorbeeld benieuwd of daar bij DC nog significante verschillen zijn tussen bijvoorbeeld Tesla en andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:51:
[...]

Als dat zo is dan wordt prijsvergelijken wel lastig.
Zijn hier geen regels voor? (blijkbaar niet)
En het zal dan behalve per operator waarschijnlijk ook nog per auto verschillen wat de efficiëncy is.
Ben bijvoorbeeld benieuwd of daar bij DC nog significante verschillen zijn tussen bijvoorbeeld Tesla en andere merken.
Ik kijk niet naar de prijs, ik kijk puur naar het aantal kWh dat de provider zegt te hebben geleverd. In principe is dat gewoon een gemeten waarde. De afwijking van de meter op een benzinepomp moet binnen vastgestelde normen vallen en dat wordt om de zoveel tijd gecontroleerd. Datzelfde zou je ook bij laadpalen verwachten. Dus eigenlijk kan daar de variatie niet in zitten. Als laadpalen daar niet op gecontroleerd worden, dan zet dat de deur wijd open voor gesjoemel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 09:26

Kju

Kju schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:44:
Ik voel me nu wel heel erg noob om deze vraag te stellen. Ik ga binnenkort verhuizen naar een complex waar 14 The New Motion/Shell recharge palen in de garage staan. Met m'n Elli betaal ik nu € 0,35 per kWh maar dat loopt in december af. Ik kan geen laadpas vinden die onder € 0,59 per kWh komt om AC te laden bij TNM/Shel Recharge.
Ongeacht wat er in de app staat (2x 3.7, 2x 11 kW en 12x 44kW) kan ik op de locatie alleen 12 newmotion palen vinden die mijn MY 11 kW leveren en bij die paar die ik uit heb geprobeerd afgerekend worden tegen DC tarieven. Is er nog een manier om te kunnen zien aan de unit welke snelheden ze leveren?

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:02:
[...]

Ik kijk niet naar de prijs, ik kijk puur naar het aantal kWh dat de provider zegt te hebben geleverd. In principe is dat gewoon een gemeten waarde. De afwijking van de meter op een benzinepomp moet binnen vastgestelde normen vallen en dat wordt om de zoveel tijd gecontroleerd. Datzelfde zou je ook bij laadpalen verwachten. Dus eigenlijk kan daar de variatie niet in zitten. Als laadpalen daar niet op gecontroleerd worden, dan zet dat de deur wijd open voor gesjoemel.
Eens, maar volgens @Inspired is die variatie er dus wel en is dat een keuze van de operator om de bruto of de netto kWh af te rekenen (of iets daartussenin).
en bij benzinepomp ga je er dus van uit dat je (behoudens wat meetvariatie) afrekent wat daadwerkelijk in je tank is gekomen. Bij stroom en batterij is blijkbaar wisselend hoe met toerekening laadverlies wordt omgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
eltron schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:29:
[...]

Eens, maar volgens @Inspired is die variatie er dus wel en is dat een keuze van de operator om de bruto of de netto kWh af te rekenen (of iets daartussenin).
en bij benzinepomp ga je er dus van uit dat je (behoudens wat meetvariatie) afrekent wat daadwerkelijk in je tank is gekomen. Bij stroom en batterij is blijkbaar wisselend hoe met toerekening laadverlies wordt omgegaan.
Interessant. Ik zou het persoonlijk extreem bijzonder klantvriendelijk vinden als de laadpaalaanbieder alleen afrekent wat er daadwerkelijk in je accu bij is gekomen.
Dat zou net zoiets zijn als wanneer de benzinepomp alleen zou afrekenen wat er echt in de tank is terecht gekomen en niet is verdampt/geknoeid.. Wat verwaarloosbaar klein is als je dat vergelijkt met laden, natuurlijk.

Bovendien kun je je airco of verwarming op vol vermogen aan hebben tijdens het laden, waardoor je ook weer een 100'en watts gebruikt tijdens het laden.

Alle keren dat ik voor en na het laden via CarScanner heb gekeken hoeveel kWh de accu nu daadwerkelijk erbij had, was dat altijd minder dan wat ik afrekende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

De laadpaal leverancier doet niets met de laadverliezen die in de auto optreden.
Wel gaat het er om waar de stroommeter van de laadpaal geplaats is. Dit kun je simpel gezegd op twee plekken doen: bij het begin van de kabel naar de auto, en bij de netaansluiting van de snellader. Zo'n snellader wordt best warm. Dat is dus energie die wel van het net af komt, maar niet de auto ingaat. Dit verlies kun je meerekenen aan de klant door te meten aan de netaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Jamaar... Dat laadverlies vindt plaats buiten het zichtsveld van de operator en hij kan dat dus nooit meerekenen. Het is niet zijn verlies, het is het verlies van de klant. Om in de benzinepomp analogie te blijven: het is alsof er een gaatje in de benzineslang naar je auto zit. De pomp meet gewoon de liters die hij levert, de auto ontvangt wat hij ontvangt. Geen van beide heeft weet van het verlies onderweg.

De variatie in verlies bij een snellader kan, nu ik er meer over nadenk, alleen maar veroorzaakt worden door invloeden buiten de provider om. Dus temperatuur batterij en laadverliezen in de kabel. Maar ik zou graag, puur uit interesse, eens iemand horen die er verstand van heeft. Ik heb dat niet :) Ik heb alleen maar cijfertjes waar ik wijs uit wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
koboy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:09:
[...]

De laadpaal leverancier doet niets met de laadverliezen die in de auto optreden.
Wel gaat het er om waar de stroommeter van de laadpaal geplaats is. Dit kun je simpel gezegd op twee plekken doen: bij het begin van de kabel naar de auto, en bij de netaansluiting van de snellader. Zo'n snellader wordt best warm. Dat is dus energie die wel van het net af komt, maar niet de auto ingaat. Dit verlies kun je meerekenen aan de klant door te meten aan de netaansluiting.
Dat laatste is inderdaad een mogelijk scenario. Maar wel ietwat vreemd: je zegt (op de factuur enzo) dat je de kWh's aan de klant levert, maar dat doe je niet. Je laat onderweg kWh wegsijpelen en je berekent de klant de kWh die jij moet inkopen. Dat lijkt me fundamenteel fout. En vreemd, want de leverancier van de electriciteit aan de laadpaal kan dezelfde truuk toepassen...

Aan de andere kant: als die verliezen in de snellader zo ver oplopen dat het op gaat vallen (bijvoorbeeld bij idioten zoals ik, die alles bijhouden) en het wordt publiekelijk gemaakt (door bijvoorbeeld een consumentenbond), dan wordt het opeens een factor in de beslissing van klanten waar ze gaan laden.

Interessant allemaal weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
dextertje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:39:
[...]
Interessant. Ik zou het persoonlijk extreem bijzonder klantvriendelijk vinden als de laadpaalaanbieder alleen afrekent wat er daadwerkelijk in je accu bij is gekomen.
Ja, maar dat kan helemaal niet: de laadverliezen kunnen namelijk ook in je auto zitten en daar heeft een laadpaalprovider niets mee te maken. Het enige dat een provider kan doen (om klantvriendelijk te zijn) is inderdaad afrekenen wat hij in de kabel pompt, dus de meter moet aan de kabel naar de auto hangen. Wat er daarna gebeurt is niet zijn verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:57
Het makkelijkst voor de provider is dan om de interne verliezen in de DC-laadapparatuur te verdisconteren in de prijs per geleverde kWh...........en dat zal meestal wel zo gebeuren.
De klant krijgt waar 'ie voor betaalt (de kWh's)tegen een prijs waar de provider nog voldoende aan verdient.
Iedereen happy!

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
Deze maand verbleven in zuid frankrijk, vrijwel alle tankstations hebben ruim voldoende laadplekken, 1 was op de heenweg in aanbouw maar op de terugweg al in bedrijf. Totaal geen laadstress, alles betaald met de shell laadpas en vrijwel overal tegen 50 cent per kWh bij snelladers (ongeacht de laadpaalaanbieder). Bij de ac-laadpalen in dorpen en steden slechts 15 cent per kWh.
Totaal 670 kWh geladen tegen 308 euro. Enig minpuntje was dat 1 snellader mij een laadsessie van ruim 83 kWh in rekening bracht terwijl de auto maar een accu heeft van 77 kWh. Volgens de paal had ik dit ook nog weten te doen in 22 minuten, een wereldrecord snelladen dus. Mijn auto zou dan dus gedurende 22 minuten moeten hebben geladen met bijna 230 kW😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

multikoe schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:47:
[...]

Dat laatste is inderdaad een mogelijk scenario. Maar wel ietwat vreemd: je zegt (op de factuur enzo) dat je de kWh's aan de klant levert, maar dat doe je niet. Je laat onderweg kWh wegsijpelen en je berekent de klant de kWh die jij moet inkopen. Dat lijkt me fundamenteel fout. En vreemd, want de leverancier van de electriciteit aan de laadpaal kan dezelfde truuk toepassen...

Aan de andere kant: als die verliezen in de snellader zo ver oplopen dat het op gaat vallen (bijvoorbeeld bij idioten zoals ik, die alles bijhouden) en het wordt publiekelijk gemaakt (door bijvoorbeeld een consumentenbond), dan wordt het opeens een factor in de beslissing van klanten waar ze gaan laden.

Interessant allemaal weer.
Zoals @Inspired al schreef, de Tesla V2 laders rekenen (een deel van) het verlies in de lader mee, en anderen (Ionity) niet. Het is nog niet gereguleerd, dus het is maar net hoe je je geld wilt verdienen en hoe je de dienst definieert. Ben je stroom aan een auto aan het leveren, of lever je een apparaat dat stroom vanaf het net met hoge snelheid de auto in pompt.

Er zou hier best wat onderzoek naar gedaan mogen worden, en wat mij betreft vallen (snel)laders ook onder de ijkwetten. Voor AC palen is dat heel eenvoudig te regelen door een goedgekeurde meter (van het energiebedrijf) te gebruiken. Je zou een AC laadpaal kunnen bouwen met een Raspberry Pi, een P1 kabel en een electrisch bestuurbare schakelaar.
Voor DC palen is dit een ander verhaal.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:55
Mylo1 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:03:
Deze maand verbleven in zuid frankrijk, vrijwel alle tankstations hebben ruim voldoende laadplekken, 1 was op de heenweg in aanbouw maar op de terugweg al in bedrijf. Totaal geen laadstress, alles betaald met de shell laadpas en vrijwel overal tegen 50 cent per kWh bij snelladers (ongeacht de laadpaalaanbieder). Bij de ac-laadpalen in dorpen en steden slechts 15 cent per kWh.
Totaal 670 kWh geladen tegen 308 euro. Enig minpuntje was dat 1 snellader mij een laadsessie van ruim 83 kWh in rekening bracht terwijl de auto maar een accu heeft van 77 kWh. Volgens de paal had ik dit ook nog weten te doen in 22 minuten, een wereldrecord snelladen dus. Mijn auto zou dan dus gedurende 22 minuten moeten hebben geladen met bijna 230 kW😀
was er iemand anders tegelijk aan het laden? misschien verkeerde auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 18:00
Volgens mij is het zo dat wanneer je iets verkoopt in een hoeveelheid, dat de meter die hiervoor gebruikt wordt altijd geijkt moet zijn. Laadpalen hebben dan ook niet zomaar een metertje, als het goed is. Ik heb geen idee hoe zorgvuldig dit wordt gecontroleerd. In het buitenland lijkt mij dit ook minimaal op zo’n soort manier geregeld te moeten zijn. Aan wie eventuele verliezen worden toegerekend hoeft mogelijk niet geregeld te zijn. De prijs is immers ook niet gereguleerd. Verschillende tankstations leveren. Ook verschillende kwaliteit brandstof met meer of mindere energiedichtheid. En daarnaast ook verschillende services en kwaliteit tegen verschillende prijzen.
Pagina: 1 ... 98 ... 216 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2