[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 19:45
koboy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:35:
[...]
Zoals @Inspired al schreef, de Tesla V2 laders rekenen (een deel van) het verlies in de lader mee, en anderen (Ionity) niet. Het is nog niet gereguleerd, dus het is maar net hoe je je geld wilt verdienen en hoe je de dienst definieert. Ben je stroom aan een auto aan het leveren, of lever je een apparaat dat stroom vanaf het net met hoge snelheid de auto in pompt.
Ik denk dat @Inspired het had over de kosten, niet over de kWh. Dat zou namelijk de volgende situatie kunnen opleveren: meter zit aan de andere kant van de laadkabel en meet dus het aantal kWh dat uit het net komt. De operator voegt daar een percentage kWh aan toe en berekent dat vervolgens aan de klant. Het aantal kWh op de factuur is dan dus geen gemeten, maar een berekende waarde.
Daarmee vervalt het nut van een gecertificeerde meter op de laadpaal en ook de betrouwbaarheid van het aantal kWh dat op de factuur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09 12:08
boyette schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:54:
[...]

was er iemand anders tegelijk aan het laden? misschien verkeerde auto?
Nope, we waren de enige, vermoeden is dat de vorige laadsessie niet goed is afgesloten en dat ik die nu op mijn sessie erbij heb gekregen. We gaan het wel zien op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:24
Mylo1 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:36:
[...]

Nope, we waren de enige, vermoeden is dat de vorige laadsessie niet goed is afgesloten en dat ik die nu op mijn sessie erbij heb gekregen. We gaan het wel zien op de factuur.
dat kan toch niet dan zou jouw sessie bij de vorige komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

multikoe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 06:29:
[...]

Ik denk dat @Inspired het had over de kosten, niet over de kWh. Dat zou namelijk de volgende situatie kunnen opleveren: meter zit aan de andere kant van de laadkabel en meet dus het aantal kWh dat uit het net komt. De operator voegt daar een percentage kWh aan toe en berekent dat vervolgens aan de klant. Het aantal kWh op de factuur is dan dus geen gemeten, maar een berekende waarde.
Daarmee vervalt het nut van een gecertificeerde meter op de laadpaal en ook de betrouwbaarheid van het aantal kWh dat op de factuur staat.
Op dit moment is het niet gereguleerd/gecontroleerd dus de situatie die je beschrijft kan voorkomen. We weten het gewoon niet. Vandaar mijn vraag naar ijken.
Als er een verplichting komt om af te rekenen op basis van de daadwerkelijk geleverde kWh moet de meter aan de laadkabel zijde zitten. De rest moet de operator maar in de prijs per kWh stoppen. (Net als bij benzine, daar zitten de stroomkosten voor de pomp ook in de literprijs. Een snellader heeft alleen de "pech" dat de pomp hetzelde product gebruikt als er geleverd wordt.)

Mijn opmerking over gecertificeerde meters was om aan te geven dat dit niet tot veel extra kosten hij hoeft te leiden voor een AC laadpaal. Dat is immers een veredelde schakelaar voor 3 fasen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wat is de handigste manier om als niet-Tesla bezitter hun superchargers te vinden en te gebruiken? Moet ik dan een Tesla App installeren + account aanmaken of is er ook een andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:07:
Wat is de handigste manier om als niet-Tesla bezitter hun superchargers te vinden en te gebruiken? Moet ik dan een Tesla App installeren + account aanmaken of is er ook een andere manier?
Dat is de enige manier op dit moment, anders kan je de laadsessie noet betalen.

Binnen x tijd zal Tesla ook betaalterminals moeten plaatsen, alvast bij de nieuwe installaties.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:16
multikoe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 06:29:
[...]

Nee, ik had het niet over de kosten. Nou ja, uiteindelijk wel. :) Volgens mij doen aanbieders het nu verschillend en zijn er twee opties;

- Oa Ionity gebruikt de geboden info via de ISO standaard. Een DC lader kan info uitlezen hoeveel er in de accu gegaan is. Of in ieder geval dit berekenen aan de hand van start SoC in kWh en eind SoC in kWh. Hierdoor betaal je echt wat er alleen in je accu gegaan is. 50kWh de accu in is 50x79c = 39,50.

- Tesla doet het inmiddels (sowieso bij v2) anders. Eerst was het op de "Ionity" manier. Die rekenen gewoon af wat er de CCS stekker uit gaat. Dus ook de kWh's die gebruikt worden voor andere systemen in je auto, eventueel verlies bij laden en verbruik voor het conditioneren van de accu. 60kWh de stekker uit en 50kWh de accu in is 60 x 0,54c = 32,40.

Voor beide opties is wel wat te zeggen. Ionity heeft er gewoon voor gekozen om het tarief wat hoger in te zetten om dit verlies mee te nemen. Tesla zet in op gratis marketing/reclame dus gaat zo laag mogelijk met de prijs.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
Tommie12 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:08:
[...]

Dat is de enige manier op dit moment, anders kan je de laadsessie noet betalen.

Binnen x tijd zal Tesla ook betaalterminals moeten plaatsen, alvast bij de nieuwe installaties.
@HTT-Thalan Je kunt ze ook hier bekijken:
https://www.tesla.com/fin...2094&zoom=3&filters=party

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Sure maar dan moet ik ook nog kunnen afrekenen :P dus ik heb idd maar de app geinstalleerd en een account + payment method aangemaakt. Het kan maar een keer van pas komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16-09 14:03
Mylo1 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:03:
Deze maand verbleven in zuid frankrijk, vrijwel alle tankstations hebben ruim voldoende laadplekken, 1 was op de heenweg in aanbouw maar op de terugweg al in bedrijf. Totaal geen laadstress, alles betaald met de shell laadpas en vrijwel overal tegen 50 cent per kWh bij snelladers (ongeacht de laadpaalaanbieder). Bij de ac-laadpalen in dorpen en steden slechts 15 cent per kWh.
Totaal 670 kWh geladen tegen 308 euro. Enig minpuntje was dat 1 snellader mij een laadsessie van ruim 83 kWh in rekening bracht terwijl de auto maar een accu heeft van 77 kWh. Volgens de paal had ik dit ook nog weten te doen in 22 minuten, een wereldrecord snelladen dus. Mijn auto zou dan dus gedurende 22 minuten moeten hebben geladen met bijna 230 kW😀
En dan die laadsnelheid ook nog met laden tot ca. 100% blijkbaar.
Bij een normale laadcurve zijn de laatste 10-20% meer druppelen dan snelladen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Vandaag mijn eerste (twee) laadpaal blokkeerders gehad. Beide plaatsen bezet door benzine auto's ;(. Ik moet daar morgen weer zijn, als ik dan weer zo'n situatie aantref zet ik hem er gewoon dwars tegenaan denk ik, dat red de kabel nét. Kunnen zij niet meer weg, maarja :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:19:
Vandaag mijn eerste (twee) laadpaal blokkeerders gehad. Beide plaatsen bezet door benzine auto's ;(. Ik moet daar morgen weer zijn, als ik dan weer zo'n situatie aantref zet ik hem er gewoon dwars tegenaan denk ik, dat red de kabel nét. Kunnen zij niet meer weg, maarja :+.
Ik zou eerst eens kijken of er een bord staat dat hij daar niet mag staan....
En met jou actie heb je alleen jezelf he, parkeer en sleepboete voor fout parkeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

yannienl schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:46:
[...]

Ik zou eerst eens kijken of er een bord staat dat hij daar niet mag staan....
En met jou actie heb je alleen jezelf he, parkeer en sleepboete voor fout parkeren..
Dat was niet serieus, maar dat bord stond er wel ja (parkeren alleen voor opladen EV's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:28
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:37:
[...]

Dat was niet serieus, maar dat bord stond er wel ja (parkeren alleen voor opladen EV's).
Kentekens melden bij handhaving.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pmiddeld
De app Octopus Electroverse is in ieder geval in de NL Android playstore te downloaden. Engelse MSP met aantrekkelijke prijs (€0,35) voor TE-palen AC in o.a. Noord-Holland en LMS-palen AC in o.a. Zeeland (€0,41).
Pas wordt naar NL gestuurd en is vziw gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 20:40
pmiddeld schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:54:
De app Octopus Electroverse is in ieder geval in de NL Android playstore te downloaden. Engelse MSP met aantrekkelijke prijs (€0,35) voor TE-palen AC in o.a. Noord-Holland en LMS-palen AC in o.a. Zeeland (€0,41).
Bedankt, voor Apple bestaat deze ook.
Ziet er heel goed uit inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Brotuck schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:01:
Wat een enthousiasme om een nieuwe pas. :)

Eerst maar eens zien of hij echt komt
Ik zie in de PostNL app voor vandaag 2 ( :? ) enveloppen van Thuga staan....

*O*

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

koboy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:28:
[...]

*O*
Hier ook 2x :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:54

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
Mooi, dan zal hij bij mij ook vandaag wel binnen komen. Mooie vervanger voor het aflopen van Elli op 11/11.
Is er bij iemand al die 5 euro afgeschreven trouwens ? Bij mij niet.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06
Bedankt, hier in Amsterdam doet de total-energie paal in die app 0,38 per kWh.
Dat is wel goedkoper dan in de Charge-assist app. (0,42)
De charge-assist app op de equans paal doet 0,32 cent maar is in werkelijkheid 0,3177
In deze octopus electroverse app is de prijs 0,31 en 0,35 . Gek genoeg staat de paal hier 2 x in met 2 verschillende tarieven. (en dezelfde status)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred Spijker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:14
Bedankt. Pas is idd gratis volgens de welkomstmail, maar voor aanvragen moet je wel eerst een betaalmethode (cc enige optie) toevoegen.

Your Electrocard
To unlock one-tap access to the networks on Electroverse, you'll need to order your free Electrocard. You can order yours from the profile page in the app, once placed you will receive email updates on when your personalised card will arrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred Spijker
kevertje1977 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:37:
[...]
Gek genoeg staat de paal hier 2 x in met 2 verschillende tarieven. (en dezelfde status)
Die dubbele vermeldingen met verschillende tarieven (0,35 vs 0,53) zie ik ook bij een TE-paal in mijn omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 22:32
Aangevraagd. Zeer mooie app inc routeplanner. In mijn buurt, Almere, mooie prijzen. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Hier ook besteld. Met 35 cent op de laadpaal bij kantoor erg interessant. Vreemd overigens dat hij ook een aansluitpunt weergeeft met 60 cent en een start bedrag van 1,20. Even goed op de aansluitingen letten :9

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeV
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 13:55
Kan het zijn dat je vervolgens in GBP wordt gefactureerd met mogelijk ongunstige wisselkoersen? De FAQ is gericht op Britten en heeft het over de conversie van Euro naar GBP als er in het buitenland wordt geladen. Vanuit het Verenigd Koninkrijk wonen wij in het het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
[...]

*O*
Bij mij ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Brotuck schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:00:
Mooi, dan zal hij bij mij ook vandaag wel binnen komen. Mooie vervanger voor het aflopen van Elli op 11/11.
Is er bij iemand al die 5 euro afgeschreven trouwens ? Bij mij niet.
Nee bij mij ook nog niet..
Ik heb overigens wel in de tussentijd de betaalwijze gewijzigd van CC naar sepa..

[ Voor 11% gewijzigd door yannienl op 04-11-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hmm wat moet ik hier van denken?
Welke prijs moet ik nu verwachten en wat na de 17kw?

Dat omrekenen is geen groot probleem, gebruik nu revolut en dan zet ik wel een potje ponden er op😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB6QJIZbjp25r0seDx04TDmsEXQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7zojMJTwf6kGpEk3teZU8DCM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
S4All schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:11:
Hmm wat moet ik hier van denken?
Welke prijs moet ik nu verwachten en wat na de 17kw?

Dat omrekenen is geen groot probleem, gebruik nu revolut en dan zet ik wel een potje ponden er op😎

[Afbeelding]
Het is 17kW. Geen 17kWh. Dus, dat is de maximale snelheid van de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
7(8)7 17kw ipv 17kwh scherp 7(8)7

Blijft het raar 35ct of 53ct op dezelfde aansluiting.
Wat is het nu?
Ben bang 53ct aan gezien een andere paal van Total iets verder op alleen maar 53ct zegt.

[ Voor 72% gewijzigd door S4All op 04-11-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Het is nog vroeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

[...]

*O*
Pas geactiveerd op de website, denk gelijk ff proberen bij een paal.
Maar dat is niet gelukt, bij twee palen hier in de wijk sprong hij op rood.

Hopelijk was ik iets te vlot na activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
hjs schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:51:
[...]

Hier ook binnen. De twwede brief was een pincode om de pas te activeren. Moet zeggen dit was netjes verzorgd. Pasje zat in een rfid-blocking hoesje. wellicht iets langer wachten na activatie idd

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 17:11
Kleineheino schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:12:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar dat werkt vaak ook niet zo handig. De adressen kloppen niet, met streetview is de laadpaal niet te vinden. Wat een gedoe zeg.

Ik vraag me toch echt af hoe deze laadpalen in apps komen? Wij hebben ook een laadpaal aan de wand, ik zou echt niet willen dat deze als openbaar in een app staat.
Korte vraag hierover. Ik heb sinds vandaag een Multi Tank Card (NL-MTE-....) en probeer deze te koppelen aan m'n New Motion (Shell Recharge) laadpaal. Hierboven staat dat dit niet kan en het lukt me ook niet. Heeft iemand hier andere ervaringen mee of weet iemand waarom dit niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 22:45
multikoe schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:17:
Ik hou al twee jaar data bij m.b.t. laden en dan vooral het verlies dat daarbij optreed. Dat doe ik door het percentage aan het begin en aan het eind te pakken, uit te rekenen hoeveel kWh er in de batterij is geladen en [...snip...]
@multikoe hoe meet je de begin- en eind percentages? Bij mij zie ik alleen hele getallen en dat levert een onnauwkeurigheid op. (Extreem) voorbeeld: je laad volgens dashbord van 11% naar 12% op. Het kan zijn dat er in werkelijkheid van 10.5% tot 12.4% is opgeladen (dus de SoC is met 1,9% toegenomen). Het kan ook zijn dat de toename maar 0,1% is geweest (van 11.4% naar 11.5% SoC). Als jij rekent met 1% toename is er dus een onnauwkeurigheid van rond de 1.8% (min 0,9% tot plus 0,9%) wat overeen komt met een 'fuzzy factor' van 1,15 kWh (bij een 64 kWh accu). Dit kan dus in al je netto berekeningen zitten en speelt een minder significante rol als grotere hoeveelheden geladen worden. Wellicht dat de grotere spreiding bij kleine laad sessies voor een deel hierdoor verklaard kan worden.

(Of ik heb het helemaal verkeerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Kleine rant.

Ik heb al een hele tijd een ANWB laadpas. Een jaar of anderhalf geleden toen de stroom thuis erg duur was, was deze zelfs even concurrerent geprijsd met thuisladen. Later is er natuurlijk wel een prijsverschil tussen thuisladen en openbare laadpalen ontstaan.

Dat is heel logisch, maar het verschil vond ik al vrij fors geworden. 56 cent/kWh op de laadpas, terwijl mijn stroomprijs thuis is gezakt tot gemiddeld 29 cent dit jaar.

56 cent is ongeveer break even met benzine in de PHEV, dus met publiek laden deed ik al niet zoveel. In afwachting wanneer de tarieven een keer flink zouden dalen.

Kort geleden kwam er ineens mail van de ANWB. Nieuwe laadpas, tarief verschilt per laadpaal ipv 1 uniform tarief. Volgens de mail zouden 70% van de laadpalen goedkoper worden.

Laadpas ontvangen, app geactiveerd.

Op zoek naar die lagere tarieven.

Meest voorkomende aanbieder waar ik wel eens wil laden is Allego. Die staat voor 59 cent in de app.

En eigenlijk is elke aanbieder waar ik ooit heb geladen duurder dan de oude 56 cent. Van de aanbieders in de omgeving waar ik woon en de omgevingen waar ik wel eens wil laden is alleen Vattenfall een stuk goedkoper (42 cent). De rest ik sie aanbieders voor 56+30 per uur, 56+51 per uur, 58, 59, 60, 60+30 per uur, 73.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mapoev
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-01-2024
Brotuck schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:48:
[...]

Hier ook binnen. De twwede brief was een pincode om de pas te activeren. Moet zeggen dit was netjes verzorgd. Pasje zat in een rfid-blocking hoesje. wellicht iets langer wachten na activatie idd
Hier half uur na activatie geprobeerd. Pas werkt (citycharging) maar niet op Allego palen (morgen misschien). Er is vooralsnog geen 5 euro afgeschreven.

[ Voor 5% gewijzigd door mapoev op 04-11-2023 20:01 ]

Tesla Model 3 SR+ / Zoe R135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
hjs schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:51:
[...]

Ik na een uur en hij doet het prima bij de ecotap snelladers.

Update:
Het is inmiddels ook al weer 2 uur geleden maar de laadsessie is nog niet zichtbaar op de site..

[ Voor 12% gewijzigd door yannienl op 04-11-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

t_captain schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:13:
Kleine rant.

Ik heb al een hele tijd een ANWB laadpas. Een jaar of anderhalf geleden toen de stroom thuis erg duur was, was deze zelfs even concurrerent geprijsd met thuisladen. Later is er natuurlijk wel een prijsverschil tussen thuisladen en openbare laadpalen ontstaan.

Dat is heel logisch, maar het verschil vond ik al vrij fors geworden. 56 cent/kWh op de laadpas, terwijl mijn stroomprijs thuis is gezakt tot gemiddeld 29 cent dit jaar.

56 cent is ongeveer break even met benzine in de PHEV, dus met publiek laden deed ik al niet zoveel. In afwachting wanneer de tarieven een keer flink zouden dalen.

Kort geleden kwam er ineens mail van de ANWB. Nieuwe laadpas, tarief verschilt per laadpaal ipv 1 uniform tarief. Volgens de mail zouden 70% van de laadpalen goedkoper worden.

Laadpas ontvangen, app geactiveerd.

Op zoek naar die lagere tarieven.

Meest voorkomende aanbieder waar ik wel eens wil laden is Allego. Die staat voor 59 cent in de app.

En eigenlijk is elke aanbieder waar ik ooit heb geladen duurder dan de oude 56 cent. Van de aanbieders in de omgeving waar ik woon en de omgevingen waar ik wel eens wil laden is alleen Vattenfall een stuk goedkoper (42 cent). De rest ik sie aanbieders voor 56+30 per uur, 56+51 per uur, 58, 59, 60, 60+30 per uur, 73.
Gezien de Allego prijzen die je noemt: welkom in de omgeving Leiden?
Omdat een PHEV als EV relatief onzuinig is zit je inderdaad met die 59 cent break even, maar is dat met werkelijke waarden gerekend of met de WLTP (of nog erger NEDC) gerekend?

Wil je echt onder die 59 cent duiken (en dan ga ik er van uit dat je maar 1 fase kunt laden) zul je naar de buitenlandse passen moeten gaan. Er zijn hier goede ervaringen met Bump (even een stukje terug zoeken), en een paar posts geleden een Britse pas waarvan ik de naam zo even niet meer weet, en een weekje geleden ook weer een nieuwe pas.

Ikzelf ben trouwens wel blij met de nieuwe anwb pas. Ik had nog geen pas met die tarief structuur en krijg er nu 1 toegestuurd. 1x in de week nu relatief goedkoop laden in de omgeving Rotterdam bij Oma als die oppast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

[...]
En eigenlijk is elke aanbieder waar ik ooit heb geladen duurder dan de oude 56 cent.
@multikoe lees je mee?

@t_captain gelukkig zijn er recent genoeg opties voorbij gekomen in dit topic om de ANWB-pas dan maar de deur uit te doen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
cyrax schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:15:
[...]

Korte vraag hierover. Ik heb sinds vandaag een Multi Tank Card (NL-MTE-....) en probeer deze te koppelen aan m'n New Motion (Shell Recharge) laadpaal. Hierboven staat dat dit niet kan en het lukt me ook niet. Heeft iemand hier andere ervaringen mee of weet iemand waarom dit niet werkt?
Dit kan niet, dan hebben ze je de verkeerde pas gestuurd. Ik had hetzelfde en heb na contact met de leasemaatschappij een Shell-pas gekregen die wel werkt (NL-TNM nummer).
Het is volgens mij een beperking aan de kant van Shell Recharge die het onmogelijk maakt om MTE-pasnummers te herkennen. Waarom, geen idee. Wellicht omdat het op fleet-level een directe concurrent is en dus een mooie manier om mensen aan een Shell-pas te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Yo!Bananas schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:46:
[...]

@multikoe hoe meet je de begin- en eind percentages? Bij mij zie ik alleen hele getallen en dat levert een onnauwkeurigheid op. (Extreem) voorbeeld: je laad volgens dashbord van 11% naar 12% op. Het kan zijn dat er in werkelijkheid van 10.5% tot 12.4% is opgeladen (dus de SoC is met 1,9% toegenomen). Het kan ook zijn dat de toename maar 0,1% is geweest (van 11.4% naar 11.5% SoC). Als jij rekent met 1% toename is er dus een onnauwkeurigheid van rond de 1.8% (min 0,9% tot plus 0,9%) wat overeen komt met een 'fuzzy factor' van 1,15 kWh (bij een 64 kWh accu). Dit kan dus in al je netto berekeningen zitten en speelt een minder significante rol als grotere hoeveelheden geladen worden. Wellicht dat de grotere spreiding bij kleine laad sessies voor een deel hierdoor verklaard kan worden.

(Of ik heb het helemaal verkeerd.)
Je hebt het niet verkeerd, je ziet en gebruikt dus alleen hele percentages. Maar die afwijking is alleen significant bij korte laadsessies. Even uitrekenen: de afwijking in de SOC is altijd maximaal 1%. Bij 15% geladen kan dat dus 14,5 of 15,5 zijn. Dat betekent dat je 9,28 kWh hebt geladen of 9,92 kWh. Als de factuur zegt 11 kWh, dan is het verlies dus 1,72 kWh of 1,08 kWh, respectievelijk 15,6% of 9,8%. De variatie die ik zie rond de 10 kWh geladen is veel groter. Dus ja: die afronding verklaart een deel van de variatie, maar niet alles.
Mijn gaat het echter voornamelijk om de gemiddeldes en ik ga er inderdaad van uit dat de grote aantallen datapunten die afrondingsfouten wegmiddelen. In die zin was mijn opmerking over de variatie misschien niet heel handig. Overigens kunnen er ook op andere punten in de keten meetfouten en afrondingsfouten in de data sluipen die nog meer stukken van die afwijking verklaren.
Goed punt wel om verder over na te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Jazeker. Dit is een deukje in mijn vertrouwen, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.
Het zou mooi zijn als een consumentenbond zich hier eens over ging buigen, zij hebben de middelen om een groter onderzoek te doen en ze hebben invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:36

Off-topic, maar ik ben serieus benieuwd bij welke maatschappij jij stroom haalt voor 29ct per kWh inclusief vaste kosten en exclusief prijsplafond. Daar wil ik dan ook wel naar overstappen. Mag eventueel ook in een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Of-Aaargh schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:38:
[...]

Off-topic, maar ik ben serieus benieuwd bij welke maatschappij jij stroom haalt voor 29ct per kWh inclusief vaste kosten en exclusief prijsplafond. Daar wil ik dan ook wel naar overstappen. Mag eventueel ook in een PB.
Hoef je niet moeilijk voor te doen. Hij heeft het over gemiddeld dit jaar, dus dat is een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
koboy schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:57:
[...]

Hoef je niet moeilijk voor te doen. Hij heeft het over gemiddeld dit jaar, dus dat is een dynamisch contract.
Oh maar dan gaat de vergelijking ook helemaal mank. Laadpalen hebben ook geen dynamische prijzen (al lijkt het er soms wel op, met de moeite die het kost om de prijs bij een laadpaal te achterhalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
[...]

Vattenfall heeft met dal maanden onder de 30 cent gezeten, Engie tot een week of 3 geleden zelfs 27,nogwat cent.

Energieleveranciers aanbiedingentopic

[ Voor 5% gewijzigd door Maurice- op 05-11-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Maurice- schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:28:
[...]

Vattenfall heeft met dal maanden onder de 30 cent gezeten, Engie tot een week of 3 geleden zelfs 27,nogwat cent.

Maar dat zijn dynamische prijzen. Voor een eerlijke vergelijking moet je kijken naar vaste prijzen, laadpalen hanteren immers ook vaste prijzen voor langere tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Of-Aaargh schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:37:
[...]

Maar dat zijn dynamische prijzen. Voor een eerlijke vergelijking moet je kijken naar vaste prijzen, laadpalen hanteren immers ook vaste prijzen voor langere tijd.
Sinds wanneer hebben Vattenfall en Engie dynamische prijzen? :+ Zijn gewoon vaste tarieven met een jaarcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 19:35
Die octopus pas ook maar besteld. Heb familie en vrienden in Friesland en bijvoorbeeld AC laden in Leeuwarden voor €0,35 of €0,41 vind ik best aantrekkelijk. Scheelt weer een tijdje stilstaan met vrouw en kind onderweg bij de DC lader en toch redelijk geprijsd.

Bedankt voor de tip

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:08
Nu eerste sessie met de nieuwe ANWB laadpas. Vrouw is bij de efteling, volgens de app 0,46 euro per kWh. Nu in de sessie staat 62 cent per kWh. Nogal een verschil, dus daar gaan we over klagen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
S4All schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:30:
7(8)7 17kw ipv 17kwh scherp 7(8)7

Blijft het raar 35ct of 53ct op dezelfde aansluiting.
Wat is het nu?
Ben bang 53ct aan gezien een andere paal van Total iets verder op alleen maar 53ct zegt.
Het is 0,53 cent. Net geïnstalleerd, eerst gaf een Total paal 0,35 aan, later sprong deze op 0,53...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Dan is de vattenfall pas dus toch nog goedkoper, jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

offtopic:
ANWB, dynamisch contract.

Gemiddelde prijs 2023 tot nu toe is 28 cent, januari en februari zaten op 33 en daarna gemiddeld 27. Als je in de zomermaanden overdag laadt en nu op winderige dagen in de nacht kun je flink onder dat gemiddelde. Eigenlijk moet je alleen maar segblijven van de ochtendpiek (7-10) en avondpiek (16-21), dan pak je prima tarieven. Vannacht heb ik geladen voor 18 cent/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
koboy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:26:
[...]

Gezien de Allego prijzen die je noemt: welkom in de omgeving Leiden?
Omdat een PHEV als EV relatief onzuinig is zit je inderdaad met die 59 cent break even, maar is dat met werkelijke waarden gerekend of met de WLTP (of nog erger NEDC) gerekend?

Wil je echt onder die 59 cent duiken (en dan ga ik er van uit dat je maar 1 fase kunt laden) zul je naar de buitenlandse passen moeten gaan. Er zijn hier goede ervaringen met Bump (even een stukje terug zoeken), en een paar posts geleden een Britse pas waarvan ik de naam zo even niet meer weet, en een weekje geleden ook weer een nieuwe pas.

Ikzelf ben trouwens wel blij met de nieuwe anwb pas. Ik had nog geen pas met die tarief structuur en krijg er nu 1 toegestuurd. 1x in de week nu relatief goedkoop laden in de omgeving Rotterdam bij Oma als die oppast.
Eindhoven.

Maar ik zie ook in de regio’s Amsterdam en Rotterdam waar ik regelmatig werk dezelfde prijs bij Allego staan.

Het lijkt allemaal 58 - 60 cent. Met wat uitschieters naar boven, vooral LMS palen zijn duur (door hoge stroomprijzen of soms door een blokkkeertarief).
Vattenfall InCharge is de gunstige uitschieter met 42 cent.

Over break-even benzine/stroom: praktijkverbruik, snelweg overdag, 100-110 km/h. Ik verbruik op stroom gemiddeld zo’n 200 Wh/km en op benzine ongeveer 0.058 a 0.06 l/km. Bij een prijs van 59 (stroom) en 200 (benzine) is dat break-even. In de stad is stroom véél gunstiger (electrisch is de stad relatief zuinig en op benzine is stadsverkeer juist heel onzuinig). Thuisladen is dus de helft goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:08
En de klacht is ingediend. Gaat niet om een wereldbedrag, maar wel om het principe.

Volgens de app van de ANWB: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQE3DEZJY5Q4pqwp3kYqdPXbBrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aBnMPiG1r1sSxnwwiLGEJtCi.png?f=user_large

De laadsessie inderdaad 62 cent afgerekend per kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VQSLCbGRcw6g3ro-oTYseQ7e2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ghsFFREai9Kz1rJOipIjPt4l.png?f=user_large

Nummer van de paal staat erbij, dus laat weinig ruimte voor discussie over :+ Ben benieuwd naar het antwoord. Oppassen dus met de tarieven van de ANWB app.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:15

Maurice- schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:28:

Vattenfall zit nog steeds onder de 30 cent, wel daltarief, is best al een tijdje trouwens.
Dat is bij een jaar vast zetten.

Anyways, vraag over Freshmile;
Wat nu als een sessie niet afgeschreven kan worden omdat het saldo te laag is op de pas?
Paar weken geleden zag ik namelijk dat een sessie niet afgeschreven werd van de kaart, nou zal dat uiteindelijk vast wel gebeuren maar ben benieuwd wat er gebeurt als het saldo ontoereikend is.
Creditcard is trouwens NIET gekoppeld aan de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:24
Of-Aaargh schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:14:
[...]

Oh maar dan gaat de vergelijking ook helemaal mank. Laadpalen hebben ook geen dynamische prijzen (al lijkt het er soms wel op, met de moeite die het kost om de prijs bij een laadpaal te achterhalen).
wel dynamische inkoopprijzen
en als je thuis met een dynamisch contract een beetje slim laadt kan je makkelijk onder de 25 ct blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
boyette schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:21:
[...]

Dat is niet het punt. Het punt is dat met het aanbieden van vaste prijzen aan de paal en uit je stopcontact, de aanbieder een iets groter risico loopt. Daarom zijn vaste tarieven iets hoger. Je moet dus vast met vast vergelijken, en flexibel met flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Die prijzen van laadpalen zijn helemaal niet vast. Niet dat ze elk uur wijzigen, maar er is ook geen garantie voor de prijs volgende maand.

Dynamische contracten hangen aan de EPEX dayahead markt. Voor die laadpalen denk ik dat EEX monthly futures de relevante markt is.

Die is wel iets duurder, maar het prijsverschil tussen thuisladen een laadpalen is momenteel wel fors.

Neem ook mee dat publieke laadpalen tov thuisladen een korting genieten op de energiebelasting. Ik lees net dat die 8.5 cent per kWh bedraagt.

Al met al denk ik momenteel dat een paal met een consumententarief tegen de 60 cent ongeveer 25 cent ex BTW aan prijsmarge pakt. Bij 1 laadsessie van 30 kWh per dag verdient zo’n paal dan al 2700 per jaar.

Ik denk dat die prijs dus wel iets omlaag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

boyette schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:21:
[...]

en als je thuis met een dynamisch contract een beetje slim laadt kan je makkelijk onder de 25 ct blijven
Goh, ben je betrokken bij de energie inkoop van een laadpaal aanbieder? Het is gewoon een bedrijf, en die kunnen een contract afsluiten met een energieleverancier. Als ze echt zouden willen zouden ze zich op de energiemarkt kunnen begeven, maar ook daar ben je niet verplicht in te kopen tegen spotprijzen want er bestaan ook termijnprijzen.
Ikzelf vind het een nogal wankele businesscase om afhankelijk te zijn van spotprijzen terwijl je een (redelijke) vaste prijs rekent aan je klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
Ophidian schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:14:
En de klacht is ingediend. Gaat niet om een wereldbedrag, maar wel om het principe.

Volgens de app van de ANWB: [Afbeelding]

De laadsessie inderdaad 62 cent afgerekend per kWh
[Afbeelding]

Nummer van de paal staat erbij, dus laat weinig ruimte voor discussie over :+ Ben benieuwd naar het antwoord. Oppassen dus met de tarieven van de ANWB app.
Absoluut gezien misschien geen fors bedrag, gezien de prijzen van al het vertier in die buurt, zal het ook menigeen niet snel opvallen. :+ )
Maar wel een fors verschil: 62 ct/kWh is bijna 35% meer dan 46 ct/kWh.
Ben benieuwd wat er uit komt.

Ik heb zoiets ook wel bij Vattenfall en Chargepoint gehad. In het geval van Vattenfall duurde het heel lang (ging via Whatsapp) maar kreeg ik uiteindelijk de hele sessie gratis.
Bij Chargepoint belde ik en regelden ze direct dat ze het prijsverschil als saldo op mijn kaart zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:13
Voor zover ik kan nagaan bij de laders bij mij in de buurt is het over met de lage prijzen van Freshmile bij Shell (21+7) en LMS (25+3) laders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
tweakerpip schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:59:
Voor zover ik kan nagaan bij de laders bij mij in de buurt is het over met de lage prijzen van Freshmile bij Shell (21+7) en LMS (25+3) laders
Oeh, je kon wel eens gelijk hebben, ik had een zootje als favoriet gemarkeerd en vele zijn nu ineens 85 cent per gestarte kWh.

Edit: zelfs AC palen zijn nu ineens 85 cent, de FM pas kan weer bij het grofvuil dus |:(

[ Voor 10% gewijzigd door maharens op 06-11-2023 16:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:58
Nog 7 shell over:
Emmen | Nijbracht 30
Valkenburg | De Valkenberg 16
IJsselstein | Tinbergenlaan 11
Breukelen | A2/E35
Alblasserdam | A15
Kesteren | A15
Lelystad | A6

Zal waarschijnlijk niet lang duren.
De LMS in Belgie zijn op het eerste zicht 30ct/kWh+30ct/min geworden, wat aan 120kW niet fenomenaal is, maar beter dan 85ct/kWh (ondertussen allen afgelopen, maar ze zijn allemaal getroffen)

[ Voor 3% gewijzigd door IceTeaGX op 06-11-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:58
maharens schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:13:
[...]
Edit: zelfs AC palen zijn nu ineens 85 cent, de FM pas kan weer bij het grofvuil dus |:(
Bwa, snelladen bij verschillende 300kW palen aan 30+30 of ionity aan 30+45 blijft nog steeds interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:14
IceTeaGX schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:24:
Nog 7 shell over:
Emmen | Nijbracht 30
Breukelen | A2/E35
Alblasserdam | A15
Kesteren | A15
Lelystad | A6

De LMS in Belgie zijn op het eerste zicht 30ct/kWh+30ct/min geworden, wat aan 120kW niet fenomenaal is, maar beter dan 85ct/kWh (ondertussen allen afgelopen, maar ze zijn allemaal getroffen)
Emmen, Nijbracht 30 staan niet bij het Shell tankstation, maar bij de Gamma (dat zeg ik) op de parking, zijn 150kW en ze zijn buiten gebruik. Dan hadden ze ze ook nog goedkoper kunen aanbieden......toch?
Overigens staan er bij het Shell tankstation 200 meter verder/terug (?) ook 150kW laders van T-Electric die het kennelijk wel doen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:09
[...]

Oeh, je kon wel eens gelijk hebben, ik had een zootje als favoriet gemarkeerd en vele zijn nu ineens 85 cent per gestarte kWh.

Jammer ik had er ook net drie in Duitsland op mijn route naar Oostenrijk gemarkeerd en die zijn nu ook 85 cent. Ach maakt het wel makkelijker gewoon in mijn navigatie op Ionity en Allego filteren en van 30+30 en 30+45 genieten, nog steeds stuk goedkoper dan mijn andere passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:32
jouwheld schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:50:
[...]

Jammer ik had er ook net drie in Duitsland op mijn route naar Oostenrijk gemarkeerd en die zijn nu ook 85 cent. Ach maakt het wel makkelijker gewoon in mijn navigatie op Ionity en Allego filteren en van 30+30 en 30+45 genieten, nog steeds stuk goedkoper dan mijn andere passen.
Ionity is nu 25ct/15ct bij Freshmile voor zover ik na kan gaan, heb 3 locaties nagekeken.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Dennis25 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:53:
[...]

Ionity is nu 25ct/15ct bij Freshmile voor zover ik na kan gaan, heb 3 locaties nagekeken.
Inderdaad degene die ik vorige week had opgezocht Rastanlage Holzkirchen Süd A8 is inderdaad 25+15. Misschien toch even kijken of ik Ionity only ga redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Laatst online: 10-12-2024
ik wilde ook gaan laden straks op de terugweg van werk bij 1 van de goedkope Freshmile stations en zag net (gelukkig) op tijd dat het naar 0.85/kWh gegaan is. Ionity (Best) die ik ook als favoriet had is van 0.30/kWh + 0.30/min inderdaad naar 0.25/kwh + 0.15/min gegaan..

Nu moet ik dus opzoek naar een goedkoper alternatief :| (Toevallig wel de Thüga aangevraagd vorige week, die komt dan op 0,42/kWh uit, waar Freshmile nu 0,85 is geworden.)

Toch maar stoppen bij Tesla zometeen dan, daar kan het nog wel voor 0,42/kWh (zonder membership)

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06
Bedankt voor de headsup. Wilde vanochtend laden op de van Slingelandstraat 45 Amsterdam. Toen was de prijs zeker nog 21ct maar ondanks dat er 2 palen op beschikbaar stonden was er 1 out-of-order en bij de andere stond een auto geparkeerd zonder dat er iemand bij was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
cyberdj schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:07:

Nu moet ik dus opzoek naar een goedkoper alternatief :| (Toevallig wel de Thüga aangevraagd vorige week, die komt dan op 0,42/kWh uit, waar Freshmile nu 0,85 is geworden.)
Het is 0,47/kWh. Pas na meer dan 20kWh per sessie ga je 0,42/kWh betalen.
Dus bij bv. 40kWh totaal geladen betaal je gemiddeld 0,445/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Yoade75 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:14:
[...]

Het is 0,47/kWh. Pas na meer dan 20kWh per sessie ga je 0,42/kWh betalen.
Dus bij bv. 40kWh totaal geladen betaal je gemiddeld 0,445/kWh.
I know.. wat me alleen nog niet helemaal duidelijk is, of je minder gaat betalen na 20kWh per sessie of 20kWh per maand. Ik ben even uitgegaan van het laatste.

[ Voor 22% gewijzigd door cyberdj op 06-11-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
ik wilde ook gaan laden straks op de terugweg van werk bij 1 van de goedkope Freshmile stations en zag net (gelukkig) op tijd dat het naar 0.85/kWh gegaan is. Ionity (Best) die ik ook als favoriet had is van 0.30/kWh + 0.30/min inderdaad naar 0.25/kwh + 0.15/min gegaan..

Toch maar stoppen bij Tesla zometeen dan, daar kan het nog wel voor 0,42/kWh (zonder membership)
Ionity is dan toch goedkoper vergeleken met Tesla?
Ik denk dat het uitkomt op zo’n 25 ct, beetje afhankelijk van de laadsnelheid, maar heb het nog niet helemaal uitgerekend op papier.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Dennis25 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:19:
[...]

Ik denk dat het uitkomt op zo’n 25 ct, beetje afhankelijk van de laadsnelheid, maar heb het nog niet helemaal uitgerekend op papier.
ja, maar Ionity ligt helaas niet op de route van Eindhoven-centrum naar het zuiden, net even gekeken, dan moet ik 40km omrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25

Dubbele post

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis25 op 06-11-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Dennis25 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:19:
[...]

Ik kom op 31 cent bij 50 kWh laden bij gemiddelde snelheid van 150 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Het kan alle kanten opgaan met die snelheden, niet? Gisteren trof ik een 11kw paal die 7kw leverde, nu eentje die slechts 3.0 duwt... ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Jammer van Freshmile dat ze het niet aankondigen. Heb nog ruim €30 op de pas staan welke ik komend weekend wilde opmaken. Nu ze duurder zijn dan de rest maak ik het toch maar op bij Ionity en uiteindelijk is het dan in de koelkast met die pas tot ze weer goedkoper worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 21:08
Meestermaas schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:11:
Jammer van Freshmile dat ze het niet aankondigen. Heb nog ruim €30 op de pas staan welke ik komend weekend wilde opmaken. Nu ze duurder zijn dan de rest maak ik het toch maar op bij Ionity en uiteindelijk is het dan in de koelkast met die pas tot ze weer goedkoper worden.
je kunt het ook uit laten betalen (volgens mij moet je dan wel een mailtje sturen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
He top tip! Heb ze even gemaild en ga het denk ik wel terug krijgen. Heb ze bedankt voor de vele fijne km's, want het was een fijne laadpas aanbieder.

Nu op naar de volgende goedkope aanbieder voor DC laden. Ik gebruik het te weinig voor een abbonement, dus tja, Tesla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:54
Heeft iemand al de Thuga laadkaart besteld, ontvangen en gebruikt? Ik heb er 1 besteld. Ben benieuwd naar de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Hoe lang heeft het geduurd? Ik heb de kaart vandaag aangevraagd en heb je de kaart al gebruikt? Wat is je ervaring? Dank alvast voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred Spijker
jaroen89 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:04:
[...]
je kunt het ook uit laten betalen (volgens mij moet je dan wel een mailtje sturen)
Van de website:

Refunds

In the event of a request for reimbursement of a possible credit on the User's Account, the request must be sent by email to support@freshmile.com, accompanied by a bank account number.

The request will be processed within 60 days, this period allowing the Company to check any consumption of paid Services that may be outstanding at the date of the request for reimbursement. The remaining balance is refunded by bank transfer to the account indicated on the bank details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
Robert1962 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:45:
[...]

Hoe lang heeft het geduurd? Ik heb de kaart vandaag aangevraagd en heb je de kaart al gebruikt? Wat is je ervaring? Dank alvast voor je reactie
Op een zondag besteld, op zaterdag ontvangen dus met 6 dagen al de pas ontvangen.
Ik heb de kaart gelijk geactiveerd en een uur later gebruikt.
Werkt inderdaad zoals gezegd met snelladen, 47 cent over de eerste 20kwh van de sessie en daarna 42 cent over de rest (20 x 0,47 + 3,362 x 0,42).

Het enige nadeel van Thuga vind ik het gebrek aan een app met realtime gegevens.
De laadsessie komt bij mij pas een uur of 2 later op de website te staan.
Maar voor een goed tarief en geen kleeftarief is dat direct vergeven.

Alleen nog geprobeerd op een Ecotap snellader, donderdag probeer ik BP Pulse.
Deze stond niet op de ladenetz map, maar wel op hun eigen map:

https://thuega-energie.emobilitycloud.com/de/overview

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5V7Ao56xhKCkRaLtmwZEqeyKVZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iwji3aGiXK0tBboIIdzeRfVL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak

Welke AC-palen dan?
Ik zit half Nederland aan te prikken, in de app, en in de online map, in grote steden, kleine steden, dorpen, etc. maar ik kom in 9 van de 10 gevallen 23 cent de kWh en 4 cent per minuut tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
IceTeaGX schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:24:
Nog 7 shell over:
Emmen | Nijbracht 30
Breukelen | A2/E35
Alblasserdam | A15
Kesteren | A15
Lelystad | A6

Ik las dit toen ik aan het laden was bij Shell A6 Lelystad. Pfoe schrok effe..

Binnenkort dus waarschijnlijk einde verhaal Freshmile. Snel op zoek naar goedkoop alternatief maar volgens mij komt niks echt in de buurt van die €0,28-€0,30/kWh..

Iemand nog tips voor goedkoop laden bij Total AC palen? Daar lijkt freshmile ook het goedkoopst te zijn met gem. €0,49/kWh?

Ik moet echt snel een oprit en lader fixen :(

Edit: Heb een Vattenfall paal op 13 min lopen a €0,34. Ideaal is anders maar das nog wel een mooie prijs

[ Voor 3% gewijzigd door Benny op 06-11-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Zjanzjak schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:09:
[...]

Welke AC-palen dan?
Ik zit half Nederland aan te prikken, in de app, en in de online map, in grote steden, kleine steden, dorpen, etc. maar ik kom in 9 van de 10 gevallen 23 cent de kWh en 4 cent per minuut tegen.
Oh sorry, ik had 1 AC paal opgeslagen als favoriet en die had ik gecontroleerd. Die staat in Schinnen, Altaarstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
maharens schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:18:

Oh sorry, ik had 1 AC paal opgeslagen als favoriet en die had ik gecontroleerd. Die staat in Schinnen, Altaarstraat.
Ah ok, zag er toevallig nog 1 in Schinnen met dat tarief, maar goed, merendeel is nog steeds het oude tarief.
Tot zolang het duurt uiteraard.
de FM pas kan weer bij het grofvuil dus |:(
Maar voor mij nog redelijk goedkoop als ik op kantoor laad (34 a 35 cent) dus ik hou de pas nog even. ;)
Benny schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:13:

Edit: Heb een Vattenfall paal op 13 min lopen a €0,34. Ideaal is anders maar das nog wel een mooie prijs
Heb een collega die ook een stuk moet lopen, hij heeft z'n elektrische step achter in zijn auto liggen als oplossing. Scheelt 'em meer dan de helft in tijd. :P
(Ja ik weet dat ze illegaal zijn, hij ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Vanaf 1 januari krijg ik mijn EV. Er zit bij ons op de hoek een laadpaal van Allego, die een tarief van 0,42 per KWH hanteert. Via de FreshMile app zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqzXsdL3a2aBI71psRDS_Kc7zNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wXtCmojvfwbEDxzh9LVwur9.jpg?f=fotoalbum_large

Betekent dit dus dat je met zo’n FreshMile pas goedkoper laadt? Ik zal vooral bij deze laadpaal opladen, op de snelweg ben ik dat niet van plan.

Als het een domme vraag is, alvast mijn excuses. Ik zie door de bomen het bos niet meer en lees veel verschillende dingen op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
kwdtje schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:39:
Vanaf 1 januari krijg ik mijn EV. Er zit bij ons op de hoek een laadpaal van Allego, die een tarief van 0,42 per KWH hanteert. Via de FreshMile app zie ik het volgende:

[Afbeelding]

Betekent dit dus dat je met zo’n FreshMile pas goedkoper laadt? Ik zal vooral bij deze laadpaal opladen, op de snelweg ben ik dat niet van plan.

Als het een domme vraag is, alvast mijn excuses. Ik zie door de bomen het bos niet meer en lees veel verschillende dingen op internet.
4 ct per minuut komt bij 10,5-11kW neer op ongeveer 22-23 ct + 23 ct zit je op 46 ct totaal. Dan is 42 ct van Allego goedkoper en je hoeft niet er op te letten dat je op tijd afkoppelt of dat de laadsnelheid 11kW niet wordt gehaald om een of andere reden.

[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 06-11-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Welke aanbieder is dit nou ?

Op de snellader staat EviGo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvkSvbcuhaLe3RpCk9gw_SeWh78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liJdEiRW7f3V11YdD1v6vowU.jpg?f=fotoalbum_large

In de Go-Charge staat e-flux
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BScqw35I2xUitxvZZk_1C6JGgOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K0uDP67GSEiav6R4ZaLjrxpt.png?f=fotoalbum_large

Op de website van Thuga staat hij onder NLEVNEEVB, wat wel goed nieuws is omdat je er dus goedkoop kan laden. Maar ik ben lost wie dit nu aanbied

De Ford app zegt dat de aanbieder Metro b.v. is, echt waarom moet het allemaal zo anders zijn ?

[ Voor 4% gewijzigd door Brotuck op 06-11-2023 21:36 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Ik zit even snel te kijken voor mijn alternatieve laadstrategie.

Tesla is de eerste de beste keuze met 42-49 ct op mijn route Rotterdam-Amsterdam-Groningen. Met abbonement zou het goedkoper zijn maar alleen bij >100 kWh per maand.

Eerste de beste daarna is volgens mij pas Shell met de Shell pas voor 65 ct. Man wat een geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
yannienl schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:04:
[...]

Op een zondag besteld, op zaterdag ontvangen dus met 6 dagen al de pas ontvangen.
Ik heb de kaart gelijk geactiveerd en een uur later gebruikt.
Werkt inderdaad zoals gezegd met snelladen, 47 cent over de eerste 20kwh van de sessie en daarna 42 cent over de rest (20 x 0,47 + 3,362 x 0,42).

Het enige nadeel van Thuga vind ik het gebrek aan een app met realtime gegevens.
De laadsessie komt bij mij pas een uur of 2 later op de website te staan.
Maar voor een goed tarief en geen kleeftarief is dat direct vergeven.

Alleen nog geprobeerd op een Ecotap snellader, donderdag probeer ik BP Pulse.
Deze stond niet op de ladenetz map, maar wel op hun eigen map:

https://thuega-energie.emobilitycloud.com/de/overview

[Afbeelding]
Hartelijk dank voor je uitgebreide info. Ik ben benieuwd naar het gebruik van de pas zodra ik deze heb ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Gecko123 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:29:
Ik zit even snel te kijken voor mijn alternatieve laadstrategie.

Tesla is de eerste de beste keuze met 42-49 ct op mijn route Rotterdam-Amsterdam-Groningen. Met abbonement zou het goedkoper zijn maar alleen bij >100 kWh per maand.

Eerste de beste daarna is volgens mij pas Shell met de Shell pas voor 65 ct. Man wat een geld.
Thuga kost 5 euro per maand en bied aansluiting bij alle shell snelladers voor 47 cent de eerste 20 kWh, daarna 0,42 per kWh. Dat is een mooi alternatief toch ?

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
Benny schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:13:
Ach, de een laat z'n hond uit, de ander z'n auto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Brotuck schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:31:
[...]

Thuga kost 5 euro per maand en bied aansluiting bij alle shell snelladers voor 47 cent de eerste 20 kWh, daarna 0,42 per kWh. Dat is een mooi alternatief toch ?
Dat is inderdaad een goede.

Is het AC laden voor 35-39 cent succesvol getest? Als dat zo is dan ga ik er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Gecko123 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:39:
[...]

Dat is inderdaad een goede.

Is het AC laden voor 35-39 cent succesvol getest? Als dat zo is dan ga ik er voor.
Ik dacht van wel EN geen kleeftarief.
Helaas maar een maandabbo, dus het kan per maand veranderen.

Neem wel even een kijkje op alle aangesloten aanbieders op ladenetz voordat je nou net die aanbieder in de buurt hebt die niet is aangesloten, of kijk ff op de website die yannienl hierboven neerzet

Just here for the fun

Pagina: 1 ... 99 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2