[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 19:35
Tja Tesla Zwolle is momenteel €0,49 in daluren. Dan kan Thuga al niet uit als je grotendeels op de oprit laadt. Je moet veel publiek laden wil een abonnement uit kunnen.

Ik denk dat ik de publieke laadpalen moet gaan beoordelen op comfort in plaats van prijs helaas. AC laden bij een relatief snelle paal in de buurt is nu ineens een beter alternatief. Dat gaat wennen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
Brotuck schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:14:
Welke aanbieder is dit nou ?

Op de snellader staat EviGo

[Afbeelding]

In de Go-Charge staat e-flux
[Afbeelding]

Op de website van Thuga staat hij onder NLEVNEEVB, wat wel goed nieuws is omdat je er dus goedkoop kan laden. Maar ik ben lost wie dit nu aanbied

De Ford app zegt dat de aanbieder Metro b.v. is, echt waarom moet het allemaal zo anders zijn ?
Bij thuga moet je ff een paar keer inzoomen en uitzoomen.
Dan gaat hij van 4 naar 8 stekkers/laadpalen.
Die rooie op jouw plaatje is eflux (ccs) en die daar linksboven van is evbox (type 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
Meestermaas schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:49:
Tja Tesla Zwolle is momenteel €0,49 in daluren. Dan kan Thuga al niet uit als je grotendeels op de oprit laadt. Je moet veel publiek laden wil een abonnement uit kunnen.

Ik denk dat ik de publieke laadpalen moet gaan beoordelen op comfort in plaats van prijs helaas. AC laden bij een relatief snelle paal in de buurt is nu ineens een beter alternatief. Dat gaat wennen worden
Bij Elli betaalde ik 12,99 per maand. Ik kocht puur gemak voor een vaste redelijk goede prijs het afgelopen jaar.
Mijn auto heeft voor de meeste oudere tesla laders de aansluiting op de verkeerde plek. Dus dat is altijd gedoe en daar hou ik niet van. Bovendien wil ik niet iedere dag checken wat de prijs nu weer is bij Tesla.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:40
maharens schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:13:
[...]

Edit: zelfs AC palen zijn nu ineens 85 cent, de FM pas kan weer bij het grofvuil dus |:(
Ik snap de teleurstelling, maar denk dat het oude tarief bij sommige snelladers niet de bedoeling was, en behoorlijk verlieslatend voor Freshmile. Meeste AC-laadpalen zijn nog € 0,23 per kWh + 0,04 per minuut, maar dat is door de wisselvallige laadsnelheden vaak niet zo interessant.

Oorspronkelijk was de Franse Freshmile laadpas vooral handig voor de lokale laadpalen in Frankrijk (waar veel andere laadpassen niet werken), dus als je nog autovakanties naar Frankrijk voorziet dan is het handig om deze pas nog even te bewaren.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:11
t_captain schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:12:
Die prijzen van laadpalen zijn helemaal niet vast. Niet dat ze elk uur wijzigen, maar er is ook geen garantie voor de prijs volgende maand.

Dynamische contracten hangen aan de EPEX dayahead markt. Voor die laadpalen denk ik dat EEX monthly futures de relevante markt is.

Die is wel iets duurder, maar het prijsverschil tussen thuisladen een laadpalen is momenteel wel fors.

Neem ook mee dat publieke laadpalen tov thuisladen een korting genieten op de energiebelasting. Ik lees net dat die 8.5 cent per kWh bedraagt.

Al met al denk ik momenteel dat een paal met een consumententarief tegen de 60 cent ongeveer 25 cent ex BTW aan prijsmarge pakt. Bij 1 laadsessie van 30 kWh per dag verdient zo’n paal dan al 2700 per jaar.

Ik denk dat die prijs dus wel iets omlaag kan.
U snapt het !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
koboy schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:14:
[...]

Goh, ben je betrokken bij de energie inkoop van een laadpaal aanbieder? Het is gewoon een bedrijf, en die kunnen een contract afsluiten met een energieleverancier. Als ze echt zouden willen zouden ze zich op de energiemarkt kunnen begeven, maar ook daar ben je niet verplicht in te kopen tegen spotprijzen want er bestaan ook termijnprijzen.
Ikzelf vind het een nogal wankele businesscase om afhankelijk te zijn van spotprijzen terwijl je een (redelijke) vaste prijs rekent aan je klanten.
dat is niet gewoon een bedrijf meestal in het geheel niet zelfs. en meestal hoeven die ook geen contract af te sluiten met een energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:25
yannienl schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:04:
[...]

Op een zondag besteld, op zaterdag ontvangen dus met 6 dagen al de pas ontvangen.
Ik heb de kaart gelijk geactiveerd en een uur later gebruikt.
Werkt inderdaad zoals gezegd met snelladen, 47 cent over de eerste 20kwh van de sessie en daarna 42 cent over de rest (20 x 0,47 + 3,362 x 0,42).

Het enige nadeel van Thuga vind ik het gebrek aan een app met realtime gegevens.
De laadsessie komt bij mij pas een uur of 2 later op de website te staan.
Maar voor een goed tarief en geen kleeftarief is dat direct vergeven.

Alleen nog geprobeerd op een Ecotap snellader, donderdag probeer ik BP Pulse.
Deze stond niet op de ladenetz map, maar wel op hun eigen map:

https://thuega-energie.emobilitycloud.com/de/overview

[Afbeelding]
Kan dit verhaal wel beamen. Inmiddels werkend getest bij een shell recharge 175kw snellader waarbij de laadsessie in de ochtend was en 's avonds, voor de afgesproken prijs, zichtbaar in het portal. Auto hangt as we speak aan de Allego ecotap hier in de straat voor de eerste AC laadsessie met Thüga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

hjs schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:51:
[...]

Pas geactiveerd op de website, denk gelijk ff proberen bij een paal.
Maar dat is niet gelukt, bij twee palen hier in de wijk sprong hij op rood.

Hopelijk was ik iets te vlot na activeren.
Inmiddels werkt de Thunga pas hier ook, staat nog aan de paal dus kan nog niet de sessie online zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:27

koboy

Heb een idee voor een icon

boyette schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:32:
[...]

dat is niet gewoon een bedrijf meestal in het geheel niet zelfs. en meestal hoeven die ook geen contract af te sluiten met een energieleverancier.
Jawel, Allego B.V. is gewoon een bedrijf. Dat ze een energie verkopen ipv. bijvoorbeeld broodjes doet er niet toe. De basisregels voor bedrijfsvoering blijven gewoon hetzelfde.

De prijzen van Allego liggen redelijk vast. Dit geeft het signaal dat ze de energie inkopen (dat kan zijn bij een energieleverancier, maar ook op de beurs) op basis van een wat langere termijn.
Het is dan helemaal aan de leiding van Allego hoeveel tijd en moeite ze willen stoppen in het realiseren van hun doelstellingen. Inkopen per kWh bij een energiemaatschappij is mogelijk, daarmee leg je een stuk risico en beheer bij de betreffende energieleverancier. Daar betaal je ook voor in het tarief.
Inkopen op de beurs betekent dat je die stroom ook moet afnemen/betalen. Hiermee kun je een lagere prijs realiseren, maar is het verstandig om ook rekening te houden met afwijkingen tussen wat je ingekocht hebt en wat je weer doorverkoopt aan je klanten.
Dit soort zaken zijn onderdeel van een bedrijfsplan, dat heb je nodig om bij banken geld los te peuteren om je netwerk (te)bouwen.

Let op, ik zeg niets over de tarieven van Allego. Die vind ik namelijk $€^¥¢€¢ hoog. Ik krijg het idee dat ze kapitaal voor de bouw van hun netwerk versneld via hun tarieven bij hun klanten weghalen ipv. met een lening.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Zjanzjak schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

Nice dit kaartje, hulde!

Aangaande Freshmile en AC-laden, ik betaal op kantoor (publieke garage) omgerekend rond de 34 a 35 cent de kWh. Bij een tarief van 23 cent de kWh en 4 cent per minuut.

[...]

Velen gebruiken deze pas al een flinke poos hoor.

De topicstarter dacht er eind april ook zo over:

[...]

Zelfs bij het maken van zijn blog (aanrader!) was er nog die gedachte:

[...]

But here we are, morgen is het november. ;)

Zelf laad ik er al sinds begin februari goedkoop mee op.
Dus;

[...]

Ik denk dat je het gokken beter aan een ander kan overlaten. :P
Wat denk je nu van het gokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
koboy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:51:
[...]

Jawel, Allego B.V. is gewoon een bedrijf. Dat ze een energie verkopen ipv. bijvoorbeeld broodjes doet er niet toe. De basisregels voor bedrijfsvoering blijven gewoon hetzelfde.

De prijzen van Allego liggen redelijk vast. Dit geeft het signaal dat ze de energie inkopen (dat kan zijn bij een energieleverancier, maar ook op de beurs) op basis van een wat langere termijn.
Het is dan helemaal aan de leiding van Allego hoeveel tijd en moeite ze willen stoppen in het realiseren van hun doelstellingen. Inkopen per kWh bij een energiemaatschappij is mogelijk, daarmee leg je een stuk risico en beheer bij de betreffende energieleverancier. Daar betaal je ook voor in het tarief.
Inkopen op de beurs betekent dat je die stroom ook moet afnemen/betalen. Hiermee kun je een lagere prijs realiseren, maar is het verstandig om ook rekening te houden met afwijkingen tussen wat je ingekocht hebt en wat je weer doorverkoopt aan je klanten.
Dit soort zaken zijn onderdeel van een bedrijfsplan, dat heb je nodig om bij banken geld los te peuteren om je netwerk (te)bouwen.

Let op, ik zeg niets over de tarieven van Allego. Die vind ik namelijk $€^¥¢€¢ hoog. Ik krijg het idee dat ze kapitaal voor de bouw van hun netwerk versneld via hun tarieven bij hun klanten weghalen ipv. met een lening.
die dus juist niet

allego = Vattenfall

niks gewoon bedrijf
allego mag je gewoon als energieleverancier zien die palen zet

helft via aanbestedingen = incharge Vattenfall

ander helft super commercieel = Allego Vattenfall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Nee. Allego was een onderdeel van netbeheerder Alliander, en het is daarna verzelfstandigd. Vervolgens is het gekocht door Frans private equity bedrijf Meridiam en in 2021 via een SPAC beursgenoteerd geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:54
Is Allego niet begonnen als onderdeel van Liander en daarna onder de vlag van Meridiam verder gegaan? Ik zie geen link met Vattenfal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 11:58
nannoe schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:09:
[...]

Wat denk je nu van het gokken?
Je gerbuikt het niet => het wijzigt al dan niet : je hebt geen voordeel.
Je gebruikt het wel => het wijzigt : je hebt voordeel gehad.
Je gebruikt het wel => het wijzigt niet : je blijft voordeel hebben.

Je hebt op item 1 gegokt, je hebt geen voordeel gehad. Al bij al, niet goed gegokt dus.

Gezien de bijkomstige prijsdaling die ze nu bij ionity hebben doorgevoerd, is dat toch een bewuste actie om onder Ionity hun prijzen te zitten. Neem er je voordeel maar mee zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:12
Benny schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:13:
[...]

Iemand nog tips voor goedkoop laden bij Total AC palen? Daar lijkt freshmile ook het goedkoopst te zijn met gem. €0,49/kWh?
AC-laden bij een Total Energies laadpaal en het moet goedkoper zijn dan € 0,49 per kWh? Kijk eens bij:
  • Bump - € 0,41 per kWh
  • Thuga - € 0,47 per kWh voor eerste 20 kWh en daarna € 0,42 per kWh (wel abo van € 5,- per maand)
  • InCharge - € 0,4719 per kWh (+ starttarief van € 0,3509)
  • Bonnet - € 0,48 per Kwh (wel een Boost van € 2,- per maand nodig)
Edit om 15.52 uur: Thuga toegevoegd

[ Voor 11% gewijzigd door nathalia op 07-11-2023 15:52 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TissueAndLube
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-03-2024
nathalia schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:19:
[...]

AC-laden bij een Total Energies laadpaal en het moet goedkoper zijn dan € 0,49 per kWh? Kijk eens bij:
  • Bump - € 0,41 per kWh
Is het u gelukt om een RFID te bestellen bij Bump?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
TissueAndLube schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:48:
[...]

Is het u gelukt om een RFID te bestellen bij Bump?
Nee, ze sturen geen laadpassen naar landen buiten Frankrijk. Ik heb zelf de toegangspas van m'n werk gekoppeld. Ik had ook een verlopen OV-chipkaart, een bibliotheekpas, etc. kunnen koppelen. Verder kan je ook gewoon met de app laden.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
Wesco schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:58:
[...]

Ik snap de teleurstelling, maar denk dat het oude tarief bij sommige snelladers niet de bedoeling was, en behoorlijk verlieslatend voor Freshmile.
(..)
Gezien de forse prijsdaling van Freshmile bij Ionity (€ 0,25/kWh + € 0,15/min), vraag ik me af of het niet de bedoeling was. En bij enkele Shell Recharge stations is de prijs nog steeds laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
[...]

• Bump - € 0,41 per kWh
Oke Bump dus :) Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• IceTeaGX
Kaartje even opgefrist: https://www.google.com/ma...7eZaUkLAhfZVDZyKeWhC9y9kU
LMS weggehaald
Ionity BE en NL toegevoegd
Shell NL aangepast.
Shell DE heb ik nog niet volledig overlopen, maar gemarkeerd als "gone?" (als iemand zich geroepen voelt)
--EDIT: ondertussen geheel weggehaald.--

Aldi Sud DE staat er ook bij, laders zijn 150kW op papier, en 39ct/kWh. Niet altijd even stabiel (stond er onlangs te laden met een gemiddelde van 35kW, en het schommelde wild tussen 15kW en 50kW)

Als er nog opties zijn voor goedkoop (snel)laden, al dan niet met freshmile kaarten, laat maar weten.
(IECharge staat op de planning, andere Ionities als ik eens zin/tijd heb)

[ Voor 4% gewijzigd door IceTeaGX op 09-11-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
[...]

• Bump - € 0,41 per kWh
Thuga kan ook bij Total, dus die kan ook in het rijtje. 47 cent de eerste 20 kWh en daarna 42 cent. 5 Euro per maand. En die pas was binnen 6 dagen binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Brotuck op 07-11-2023 15:44 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:06
[...]

• Bump - € 0,41 per kWh
  • Thuga - € 0,47 per kWh voor eerste 20 kWh en daarna € 0,42 per kWh (wel abo van € 5,- per maand)
Edit om 15.52 uur: Thuga toegevoegd
Als ik in de Bump app kijk bij Total Verlengde van Marwijk Kooystraat, 175kW lader : 0,96 euro per kWh.
Dus klopt dat wel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
175 kW klinkt niet als een AC-paal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
nathalia schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:09:
[...]

Nee, ze sturen geen laadpassen naar landen buiten Frankrijk. Ik heb zelf de toegangspas van m'n werk gekoppeld. Ik had ook een verlopen OV-chipkaart, een bibliotheekpas, etc. kunnen koppelen. Verder kan je ook gewoon met de app laden.
Ook goeie tip, oud toegangspasje van werk gekoppeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
[...]
Brotuck schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:43:
[...]

Thuga kan ook bij Total, dus die kan ook in het rijtje. 47 cent de eerste 20 kWh en daarna 42 cent. 5 Euro per maand. En die pas was binnen 6 dagen binnen.
39 cent en na 20kWh 35 cent bedoel je. Het gaat hier over AC laden. Nadeel is wel de 5 euro vaste kosten per maand. Daarom is BUMP mijn AC favoriet momenteel. 41 cent per kWh, geen vaste kosten, goede app en eigen NFC pas te koppelen.

[ Voor 76% gewijzigd door RaymondD op 07-11-2023 18:23 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door Brotuck op 07-11-2023 18:40 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
RaymondD schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:14:
[...]

[...]

39 cent en na 20kWh 35 cent bedoel je. Het gaat hier over AC laden. Nadeel is wel de 5 euro vaste kosten per maand. Daarom is BUMP mijn AC favoriet momenteel. 41 cent per kWh, geen vaste kosten, goede app en eigen NFC pas te koppelen.
Uiteraard heb je gelijk. Mijn associatie met Total is DC laden. Dus verkeerd gelezen.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre61
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50
nathalia schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:09:
[...]

@nathalia, hoe heb je dat gedaan? Ik heb de pump app en daar staat de optie in om een rfid pas te scannen, maar bij mij accepteert de app mijn OV chipkaart niet, of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
Hoi allemaal. Ik heb ene discussie met mijn laadpas leverancier eFlux. In de app en op de website zie ik bij een heleboel laadpalen geen tarief ("Geen tarief beschikbaar").

Ik heb ze ernaar gevraagd met Ionity als voorbeeld. De reactie die ik krijg is: "Mocht hier geen tarief bij staan, dan hebben we helaas die informatie niet doorgekregen. Dat is inderdaad onhandig!"

Het zal toch niet zo zijn dat Ionity hun laadtarief niet doorgeeft aan eFlux? Ik zie in mijn Shell recharge voor dezelfde laadlokatie (een concurrent notabene van Ionity) wél het laadtarief van Ionity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berriebeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-04-2024
kisik schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:28:
Hoi allemaal. Ik heb ene discussie met mijn laadpas leverancier eFlux. In de app en op de website zie ik bij een heleboel laadpalen geen tarief ("Geen tarief beschikbaar").

Ik heb ze ernaar gevraagd met Ionity als voorbeeld. De reactie die ik krijg is: "Mocht hier geen tarief bij staan, dan hebben we helaas die informatie niet doorgekregen. Dat is inderdaad onhandig!"

Het zal toch niet zo zijn dat Ionity hun laadtarief niet doorgeeft aan eFlux? Ik zie in mijn Shell recharge voor dezelfde laadlokatie (een concurrent notabene van Ionity) wél het laadtarief van Ionity.
Ondanks dat E-flux wel of niet de tarieven doorkrijgt van Ionity zou niet uit moeten maken. Ze zijn altijd verplicht om jou informatie te geven over het tarief dat ze jouw in rekening (gaan) brengen als je daar gaat laden. Ze mogen dit niet op Ionity afschuiven, aangezien het de verantwoordelijkheid is van de laadpasleverancier. Je hebt een contractuele overeenkomst met E-flux, niet met Ionity, dus E-flux heeft deze verantwoordelijkheid naar jou toe (https://www.acm.nl/nl/pub...s-laden-auto-aan-laadpaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:44
Hachy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:54:
Ontopic dan maar weer. Heb die Bump pas aangevraagd en die gaat de testprocedure in.
Ik kan het natuurlijk gemist hebben hier in het topic, maar is hier nog iets uitgekomen? Zie ze niet vermeld op laadpastop10. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik zie dat Freshmile niet meer op alle Shell 175kW laders, die eerder gedeeld zijn, op het gunstige tarief zit? De prijs lijkt daar overal naar €0.85 per kWh te zijn gegaan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceTeaGX
The__Virus schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:48:
Ik zie dat Freshmile niet meer op alle Shell 175kW laders, die eerder gedeeld zijn, op het gunstige tarief zit? De prijs lijkt daar overal naar €0.85 per kWh te zijn gegaan!
Maandag al voor het eerst vastgesteld: tweakerpip in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Ook niet overal, er zijn er nog een handvol over, maar of dat lang duurt, is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:11
Andre61 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:08:
[...]

@nathalia, hoe heb je dat gedaan? Ik heb de pump app en daar staat de optie in om een rfid pas te scannen, maar bij mij accepteert de app mijn OV chipkaart niet, of doe ik iets verkeerd?
In de (android) app staat het wel een beetje vreemd.
Maar je moet de OV kaart scannen en daarna op nogmaals op add card drukken.
// Edit: Misschien werkt het pas als je betaal optie hebt toegevoegd?
@nathalia Bedankt voor deze tip. Geniaal systeem van BUMP.

Bump is zeker voor Zuid West Nederland een goede tip. LMS palen in de regio staan allemaal op €0.41.
Ook snelladers.

[ Voor 5% gewijzigd door driel24 op 08-11-2023 09:41 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
driel24 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:21:
[...]

Bump is zeker voor Zuid West Nederland een goede tip. LMS palen in de regio staan allemaal op €0.41.
Ook snelladers.
Niet alleen in Zuid West Nederland. Ik kijk nu even in Noord West Nederland (kop van NH), maar ook daar staan de Greenflux palen op 0,41 ct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:36
Ik ben in september naar buurt van Macon Frankrijk geweest.
Heb ingesteld alleen Tesla en die maand abo genomen.
Bij Dijon 60 km omrijden gecanceld en andere laders genomen. (heen en terug)
Beviel prima qua prijs en de locaties en wat erbij aan faciliteiten was.

Laden bijna altijd thuis verder.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:44
driel24 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:21:
[...]

Ook snelladers.
Mocht iemand succes met een RFID-kaart en Bump app op de iPhone gehad hebben dan hou ik mij aanbevolen voor de werkwijze. Heb hier een aantal kaarten geprobeerd maar tot op heden helaas zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Waterblok schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:43:
Heb ingesteld alleen Tesla en die maand abo genomen.
Bij Dijon 60 km omrijden gecanceld en andere laders genomen. (heen en terug)
60 km omrijden bij Dijon...? Ik heb daar regelmatig de supercharger gebruikt bij Longvic. Het verschil tussen de A31 blijven volgen of even van de snelweg af en bij de SuC stoppen is 2 kilometer...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
t_captain schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:12:
Die prijzen van laadpalen zijn helemaal niet vast. Niet dat ze elk uur wijzigen, maar er is ook geen garantie voor de prijs volgende maand.

Dynamische contracten hangen aan de EPEX dayahead markt. Voor die laadpalen denk ik dat EEX monthly futures de relevante markt is.

Die is wel iets duurder, maar het prijsverschil tussen thuisladen een laadpalen is momenteel wel fors.

Neem ook mee dat publieke laadpalen tov thuisladen een korting genieten op de energiebelasting. Ik lees net dat die 8.5 cent per kWh bedraagt.

Al met al denk ik momenteel dat een paal met een consumententarief tegen de 60 cent ongeveer 25 cent ex BTW aan prijsmarge pakt. Bij 1 laadsessie van 30 kWh per dag verdient zo’n paal dan al 2700 per jaar.

Ik denk dat die prijs dus wel iets omlaag kan.
Precies. Volgens mij doen we er goed aan als onze overheid veel meer AC palen gaat neerzetten met tarieven op kostprijs. Bij snelladers snap ik de benodigde innovatie nog enigzins maar AC laden moet toch eenvoudig kunnen in onderhoud. Verzin een standaard en rol het landelijk uit. Dan zakken de tarieven bij commerciële partijen vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
IceTeaGX schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:53:
[...]

Maandag al voor het eerst vastgesteld: tweakerpip in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Ook niet overal, er zijn er nog een handvol over, maar of dat lang duurt, is iets anders.
stond net bij 1 van de overgebleven goedkope palen (Valkenberg, bij Karwei) maar heb niet kunnen laden. FM-pas 4x aangeboden, laden stopte telkens na 1 sec, ook geen borg op creditcard ingehouden.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:36
cyberdj schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:55:
[...]

stond net bij 1 van de overgebleven goedkope palen (Valkenberg, bij Karwei) maar heb niet kunnen laden. FM-pas 4x aangeboden, laden stopte telkens na 1 sec, ook geen borg op creditcard ingehouden.
Bij mij hielp het om saldo op de kaart te zetten (>€19). Nu dus nog wel saldo over, maar eens kijken of ik dat kan opmaken of terugvraag.
Thüga pas ook aangevraagd, ben benieuwd of deze goed geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
Ik heb dit forum vwb laadpalen/laadpassen zoveel als mogelijk doorgespit. Als ik dit zo lees dan zijn er tig mogelijkheden om diverse laadpassen aan te schaffen. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is gemiddeld het aantal dat je aan passen nodig hebt om niet voor verrassingen komen te staan? Ik rijd (privé) hoofdzakelijk in Nederland met uitstapjes naar België en Duitsland. Vakantie jaarlijks in Frankrijk. Ik heb een eigen wallbox en zal het meeste thuis laden, dus een pas met abo heb ik niet nodig. Mijn EV6 GT-line verwacht ik overigens pas Q1 2024.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:06
Wakkie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:48:
Ik heb dit forum vwb laadpalen/laadpassen zoveel als mogelijk doorgespit. Als ik dit zo lees dan zijn er tig mogelijkheden om diverse laadpassen aan te schaffen. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is gemiddeld het aantal dat je aan passen nodig hebt om niet voor verrassingen komen te staan? Ik rijd (privé) hoofdzakelijk in Nederland met uitstapjes naar België en Duitsland. Vakantie jaarlijks in Frankrijk. Ik heb een eigen wallbox en zal het meeste thuis laden, dus een pas met abo heb ik niet nodig. Mijn EV6 GT-line verwacht ik overigens pas Q1 2024.
Mijn tactiek zo ver (na 2 maanden een EV) :

thuis laden is tot 1 januari duur ivm het VVE contract : 0,69 cent per kWh : dus dat doe ik nog niet
buiten laden is 0,32 cent per kWh maar betaald parkeren van 09:00 -23:59 : dus soms snachts of op zondag (gratis)
en bij dit buitenladen gebruik ik de app van Equans (Charge-assist)
supercharger onderweg bij Tesla , of bij Ionity (voor mij 0,35 ct per kWh maar weinig laadpalen)
bij sommige klanten weet ik het tarief van de paal (0,12 ct per kWh bij 1 locatie ! ;-)) en daarom laad ik soms wel of niet bij die klanten.

Zelf heb ik pasjes van : Vattenfall, Greenchoice, Freshmile, Shell, Eflux.
Tot nu alleen E-flux een keer gebruikt en Greenchoice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
kevertje1977 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:04:
[...]

thuis laden is tot 1 januari duur ivm het VVE contract : 0,69 cent per kWh : dus dat doe ik nog niet
buiten laden is 0,32 cent per kWh maar betaald parkeren van 09:00 -23:59 : dus soms snachts of op zondag (gratis)
supercharger onderweg bij Tesla , of bij Ionity (voor mij 0,35 ct per kWh maar weinig laadpalen)
bij sommige klanten weet ik het tarief van de paal (0,12 ct per kWh bij 1 locatie ! ;-)) en daarom laad ik soms wel of niet bij die klanten.

Ik gebruik ook de app van Equans eigenlijk overal in Nederland bij AC-palen. Voor DC-palen betaal ik meestal met de app van de aanbieder of met een bankpas. Ik heb nog geen app gevonden die goedkopere tarieven biedt bij DC-palen onderweg in Frankrijk en België, maar hou me daarvoor aanbevolen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3aantje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:10
Niek_ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:09:
[...]

Mocht iemand succes met een RFID-kaart en Bump app op de iPhone gehad hebben dan hou ik mij aanbevolen voor de werkwijze. Heb hier een aantal kaarten geprobeerd maar tot op heden helaas zonder succes.
Hier gelukt met een Nespresso pas 😂. De werkwijze vanuit de app toegepast. Wel eerst een betaalpas toegevoegd.

Werkt hier al een maand goed👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 10:31
IceTeaGX schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:36:

Shell DE heb ik nog niet volledig overlopen, maar gemarkeerd als "gone?" (als iemand zich geroepen voelt)
Shell Duitsland met Freshmile zijn allemaal 85 ct/kWh geworden. Kan je dus weghalen.
Zou het aan Duitse gründlichkeit liggen dat ze daar niks vergeten zijn en in NL wel?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
A3aantje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:45:
[...]

Hier gelukt met een Nespresso pas 😂. De werkwijze vanuit de app toegepast. Wel eerst een betaalpas toegevoegd.

Hier ook met een oude pas van de sportschool. Werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Wakkie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:48:
Het gaat om incidenteel gebruik, dus als je er niet te veel moeite voor wilt doen zit je voor snelladen met Freshmile best goed. Merendeel van de snellader palen zijn €0,30/kWh +€0,30/minuut, ook in het buitenland geloof ik. Met een long range EV6 haal je hetzelfde laadvermogen als onze Ioniq 6: minimaal 2kWh/minuut mits je stopt bij 80% (of lekker leeg bent gereden, dan kun je wel wat doorschieten).
Met 11kW AC laden zit je op ongeveer €0,45/kWh. Kan bij een aantal aanbieders goedkoper met een andere pas, maar weet niet of je de moeite van het elke keer uitzoeken wilt doen.
Let wel op: Freshmile rekent altijd een tarief per aangesloten minuut (naast afgenomen kWh), dus wel loskoppelen zodra (ongeveer) vol.

Freshmile schijnt ook een prima pas voor in Frankrijk te zijn, dus mooi voor de vakantie (ben zelf geen Frankrijk ganger).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
koboy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:12:
[...]

Het gaat om incidenteel gebruik, dus als je er niet te veel moeite voor wilt doen zit je voor snelladen met Freshmile best goed. Merendeel van de snellader palen zijn €0,30/kWh +€0,30/minuut, ook in het buitenland geloof ik. Met een long range EV6 haal je hetzelfde laadvermogen als onze Ioniq 6: minimaal 2kWh/minuut mits je stopt bij 80% (of lekker leeg bent gereden, dan kun je wel wat doorschieten).
Met 11kW AC laden zit je op ongeveer €0,45/kWh. Kan bij een aantal aanbieders goedkoper met een andere pas, maar weet niet of je de moeite van het elke keer uitzoeken wilt doen.
Let wel op: Freshmile rekent altijd een tarief per aangesloten minuut (naast afgenomen kWh), dus wel loskoppelen zodra (ongeveer) vol.

Freshmile schijnt ook een prima pas voor in Frankrijk te zijn, dus mooi voor de vakantie (ben zelf geen Frankrijk ganger).
Bedankt voor je uitleg en tip. Freshmile had ik ook al in gedachten omdat dat deze de meest gangbare pas in Frankrijk is. En inderdaad als ik op vakantie ben dan ga ik echt niet uitzoeken waar het het goedkoopste tarief is. Met mijn huidige (benzine) auto let ik wel op de prijs, op doorreis tanken in Luxemburg, in Frankrijk zoveel mogelijk bij de supermarche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Wakkie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:24:
[...]

Bedankt voor je uitleg en tip. Freshmile had ik ook al in gedachten omdat dat deze de meest gangbare pas in Frankrijk is. En inderdaad als ik op vakantie ben dan ga ik echt niet uitzoeken waar het het goedkoopste tarief is. Met mijn huidige (benzine) auto let ik wel op de prijs, op doorreis tanken in Luxemburg, in Frankrijk zoveel mogelijk bij de supermarche.
Met de huidige freshmile prijs bij Ionity (25ct/kWh + 15ct/min) ben je wel heel goedkoop uit. Alleen wat opletten, want de prijs is niet zo vast, deze was een week geleden nog 30+45. Zelfs aan dat "hoge" tarief nog steeds aantrekkelijk als je de hoge laadsnelheden aantikt (tot 40 a 60% SoC)

In Frankrijk heb je ook IECharge, maar die liggen iets minder praktisch. Aan 30ct/kWh leuk als ze in de buurt zijn, en/of je wilt wat besparen.

Als ik zie wat soms de AC laad prijzen zijn, vraag ik me af waarom je nog moeite zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:33
Lees dat velen een EV hebben met enorme laadsnelheden :9.

Ik laad voornamelijk thuis en zal incidenteel onderweg (3-4x per maand) DC gaan laden.

Nu zit ik met 40kW max laad vermogen, zo te lezen kan ik gewoon beter de app gebruiken van die desbetreffende laadpaal (Shell/Ionity/Fastned)?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:40
IceTeaGX schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:36:
[...]

Met de huidige freshmile prijs bij Ionity (25ct/kWh + 15ct/min) ben je wel heel goedkoop uit. Alleen wat opletten, want de prijs is niet zo vast, deze was een week geleden nog 30+45. Zelfs aan dat "hoge" tarief nog steeds aantrekkelijk als je de hoge laadsnelheden aantikt (tot 40 a 60% SoC)

In Frankrijk heb je ook IECharge, maar die liggen iets minder praktisch. Aan 30ct/kWh leuk als ze in de buurt zijn, en/of je wilt wat besparen.

Als ik zie wat soms de AC laad prijzen zijn, vraag ik me af waarom je nog moeite zou doen.
Ook Lidl's in FR behoren soms tot de mogelijkheid , daar is het laden aan 25ct/kWh
Je hebt er in principe geen laadpas voor nodig. Ik gebruik er wel de nextcharge pas voor, dan kost het 27ct gaat veel vlugger en je bent niet afhankelijk van smartphone en je 4g verbinding

[ Voor 11% gewijzigd door bruneelm op 08-11-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
bruneelm schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:20:
[...]

Ook Lidl's in FR behoren soms tot de mogelijkheid , daar is het laden aan 25ct/kWh
Veel wel met max 60 kW laden. Ook al staat er dat het een 120 kW lader is. Voor als je geen haast hebt wel handig.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57
Ophidian schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:14:
En de klacht is ingediend. Gaat niet om een wereldbedrag, maar wel om het principe.

Volgens de app van de ANWB: [Afbeelding]

De laadsessie inderdaad 62 cent afgerekend per kWh
[Afbeelding]

Nummer van de paal staat erbij, dus laat weinig ruimte voor discussie over :+ Ben benieuwd naar het antwoord. Oppassen dus met de tarieven van de ANWB app.
Tarief is aangepast, dus mijn klacht is gezien. Nog geen reactie verder.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:38
Hachy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

Fixed that :>

[...]

Er zijn best veel van die kleine stadtwerke die plots verassend lage tarieven lijken te hebben. Zo lijkt deze naast de snelladers van Allego en Shell Recharge ook Ionity en Aral Pulse voor €0,42/kWh aan te bieden.

Maar ik vermoed dat dit ook weer een tijdelijke situatie is. Het zou me niet verbazen als ergens in de kleine lettertjes of algemene voorwaarden al een soort clausule is opgenomen dat je minimaal 1x per maand of in de twee maanden op een Thüga laadpaal moet laden. Maar voor zolang het duurt is het natuurlijk mooi meegenomen dus toch maar even toegevoegd.
Als ik het goed lees heb jij geschrevene dat die laaddrempel (om boven de 20 KW uit te komen) per maand is, in dit topic lees ik per sessie. Weet jij iets wat de rest hier niet weet?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Wakkie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:24:
[...]

Waar je wel rekening mee moet houden: de prijsverschillen tussen de verschillende laadpalen zijn echt veel groter dan tussen de benzinestations.
Je kunt best letterlijk 4x zo veel kwijt zijn per kWh (ene plek 30 ct, andere 120 ct).
Of het tarief kan opeens na een dag ruim 3x zo hoog zijn.
Freshmile bij veel Shell stations was 21 ct/kWh + 7 ct/minuut, wat ongeveer neerkwam op 25 ct/kWh als je met 120 kW laadt, werd van de ene op de andere dag 85 ct/kWh (zonder minuutprijs).

Ik snap dat je op vakantie niet gaat uitzoeken waar het goedkoopste tarief is, maar check altijd even voor je gaat laden om onaangename verrassingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Brotuck schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:23:
[...]

Veel wel met max 60 kW laden. Ook al staat er dat het een 120 kW lader is. Voor als je geen haast hebt wel handig.
Een beetje als het Aldi Süd verhaal, dat zijn "in theorie" 150kW laders, maar mijn (n=1) ervaring was daar ook niet zo vlot. Was het de paal of werd er iets van load balancing gedaan? Geen idee.

Ik zal eens zien of ik ze er kan tussen zetten, dat zijn er al wat meer, dus misschien iets minder accuraat.
Dit kaartje is maar een richtlijn, altijd de respectievelijke apps/aanbieders nakijken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Jazsie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:12:
Lees dat velen een EV hebben met enorme laadsnelheden :9.

Ik laad voornamelijk thuis en zal incidenteel onderweg (3-4x per maand) DC gaan laden.

Nu zit ik met 40kW max laad vermogen, zo te lezen kan ik gewoon beter de app gebruiken van die desbetreffende laadpaal (Shell/Ionity/Fastned)?
Zelfs met 40kW zit je best. Zie hieronder.

Prijstabel Ionity* met Freshmile per kWh op basis van 25ct/kWh + 15ct/min:

*m.u.v. Ionity vd Valk Ridderkerk

Laadsnelheid kW Prijs/kWh
20 € 0,70
30 € 0,55
40 € 0,48
50 € 0,43
60 € 0,40
70 € 0,38
80 € 0,36
90 € 0,35
100 € 0,34
110 € 0,33
120 € 0,33
130 € 0,32
220 € 0,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door Gecko123 op 09-11-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is het normaal dat Shell Recharge 2 maand later pas factureert? Ik krijg nu de factuur over mijn laadsessies in september binnen. Met 44 cent per KWh heb ik lopen ac laden. Kijken of het met een andere pas goedkoper uitvalt. Want 30 cent transactiekosten per laadsessie begint aan te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Poosje geleden had hier toch iemand een trage Fastned sessie?
Gisteren was ik aan de beurt. Locatie Zwinderscheveld aan de A37. 36kWh in 27 minuten aan een 300kW lader is erg sloom voor een Ioniq 6. Ik kwam aan met 7% geloof ik, dus preconditioning zou niet gewerkt moeten hebben. Deze was wel aan gegaan bij 21% en bleef aan tot 17%, dus wellicht was de accu goed op temperatuur. Zo koud was het ook weer niet en snelweg rijden warmt de boel ook wel op.
Startte met ongeveer 70kW, kwam terug met ongeveer 70kW en een ruim half volle accu.
Wel 4 auto's aan 2 laders (gestart met 2 auto's aan 1 lader en 1 vrije lader)....
Anyway, er zat net genoeg in om thuis te komen, dus de volgende in de wachtrij die er ondertussen was gekomen mocht laden.

70kW laden doet hij normaal pas boven de 85% ofzo.....

Naar mijn idee geen probleem van de auto ook. Gegeten bij de McD Leiderdorp, aan de Allego 350kW lader daar (alleen). 14 naar 84%, ruim 58kW in iets meer dan 30 minuten. Dat lijkt er meer op. Accu had geen preconditioning, wel navigatie naar de lader, maar geen melding in het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Slecht gelezen. Solly.

[ Voor 86% gewijzigd door daemonix op 09-11-2023 11:56 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
daemonix schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:36:
@koboy Zonder te weten wat je voor auto hebt is het erg moeilijk om ook maar iets te zeggen hierover.
Uit zijn post maak ik op dat hij een Ioniq6 heeft:
Locatie Zwinderscheveld aan de A37. 36kWh in 27 minuten aan een 300kW lader is erg sloom voor een Ioniq 6

[ Voor 19% gewijzigd door dextertje op 09-11-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gecko123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:40:
[...]

Prijstabel Ionity met Freshmile per kWh op basis van 25ct/kWh + 15ct/min:

20 € 0,70
30 € 0,55
40 € 0,48
50 € 0,43
60 € 0,40
70 € 0,38
80 € 0,36
90 € 0,35
100 € 0,34
110 € 0,33
120 € 0,33
130 € 0,32
220 € 0,29
Ohh kijk eens aan, handig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
Vanochtend met de Thuega-pas mijn auto geladen aan de nieuwe Park n Charge 'Smooth' palen die een maand geleden in mijn straat geplaatst zijn. Op één paal werkte de pas niet, op de andere wel. Da's mooi, want 25-29 35-39 cent/kWh is beter dan de reguliere prijs van 54 ct/kWh plus 30 ct per uur aan de paal die Park n Charge zelf vraagt. Wel fijn dat door die hoge prijzen de palen altijd beschikbaar zijn.
Het is wel lastig dat Thuega geen app heeft, en ik dus op de (bagger) app van Peugeot moet kijken om te zien hoe het laden gaat. En dat de laadsessie pas een hele tijd na het voltooien op de webportal van Thuga zichtbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Of-Aaargh schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:49:
Da's mooi, want 25-29 cent/kWh is beter dan de reguliere prijs van 54 ct/kWh plus 30 ct per uur aan de paal die Park n Charge zelf vraagt.
Ik dacht 35-39 cent/kWh, maar nog steeds mooi hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Of-Aaargh schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:49:
Vanochtend met de Thuega-pas mijn auto geladen aan de nieuwe Park n Charge 'Smooth' palen die een maand geleden in mijn straat geplaatst zijn. Op één paal werkte de pas niet, op de andere wel. Da's mooi, want 25-29 cent/kWh is beter dan de reguliere prijs van 54 ct/kWh plus 30 ct per uur aan de paal die Park n Charge zelf vraagt. Wel fijn dat door die hoge prijzen de palen altijd beschikbaar zijn.
Het is wel lastig dat Thuega geen app heeft, en ik dus op de (bagger) app van Peugeot moet kijken om te zien hoe het laden gaat. En dat de laadsessie pas een hele tijd na het voltooien op de webportal van Thuga zichtbaar wordt.
Kun jij uitsluitsel geven of de 20kW grens per sessie of per maand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gecko123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:40:
[...]

Prijstabel Ionity met Freshmile per kWh op basis van 25ct/kWh + 15ct/min:

20 € 0,70
30 € 0,55
40 € 0,48
50 € 0,43
60 € 0,40
70 € 0,38
80 € 0,36
90 € 0,35
100 € 0,34
110 € 0,33
120 € 0,33
130 € 0,32
220 € 0,29
Effe terug komen op Freshmile.

Op de map zie ik veel DC laadpalen 30ct/kWh + 30ct/min, dan is 40kW laden 75ct/kWh en dan is het niet meer goedkoper dan de app gebruiken van desbetreffende laadpaal aanbieder.

Alleen Ionity lijkt idd nog 25ct/kWh + 15ct/min te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
De VER heeft een handige kieswijzer gemaakt voor EV rijders.

https://www.evrijders.nl/...iezingen-elektrische-auto

Zitten wel grappige dingen in zoals dit statement van volt: Op snelwegen gaat de snelheid terug naar 120 kilometer per uur wanneer zeker 80% van de auto’s nul uitstoot.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
pmiddeld schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:23:
[...]

Ik dacht 35-39 cent/kWh, maar nog steeds mooi hoor.
Klopt, 35-39 cent, maar voor mij nog steeds de goedkoopste in mijn woonplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
cyberdj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:33:
[...]

Ik zie nog geen 'Ladevorgänge' in mijn Thuega-account staan, zodra die er is kan ik uitsluitsel geven.
[Edit: inderdaad, de grens waarop het goedkope tarief ingaat is per sessie. Ik blijf dus zo lang mogelijk aan de paal hangen om er de laatste goedkope Watturen uit te persen].

[ Voor 22% gewijzigd door Of-Aaargh op 12-11-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013

HaikoW

International man of mystery

Malarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:11:
Dit zijn alle 53 Shell 175kW (en 300kW Hofplein) laders in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 21ct/kWh + 7ct/min (€0,2520 bij ±100kW/u)

ProvinciePlaatsLocatieShell Station
DrentheHoogeveenA28 (Schutstraat)Klok
FlevolandLelystadA6Lepelaar
FlevolandLelystadN309Larsersdreef
FrieslandLeeuwardenN355 (Wismastate)Cammingaburen
GelderlandApeldoornLaan van de MensenrechtenLVD Mensenrechten
GelderlandApeldoornN344 (Kanaal Noord)Kanaal Noord
GelderlandArnhemN325 (Westvoortsedijk)Westvoortsedijk
GelderlandBabberichA12Bergh ZZ
GelderlandBruchemA2Zaltbommel
GelderlandKesterenA15Varakker
GelderlandNijmegenS100 (Grootstalselaan)Grootstal
GelderlandNijmegenS100 (Neerbosscheweg)Neerbosscheweg
GelderlandRadio-KootwijkA1Lucasgat
GroningenGroningenA28 (V K Verschuurlaan)De Wijert
GroningenGroningenN370 (Zonnelaan)Paddepoel
GroningenHarenA28Witte Molen
LimburgGrathem (Ell)A2Ellerbrug
LimburgHeerlenA76Tienbaan
LimburgVenloN271 (Krefeldseweg)AQS WZ
Noord-BrabantBredaA16Hazeldonk-O
Noord-BrabantBredaA16Hazeldonk-W
Noord-BrabantEtten-LeurA58Liesbos
Noord-BrabantGilzeA58Molenheide
Noord-BrabantHankA27Hank
Noord-BrabantHapsA73Hondsiep
Noord-BrabantHeeschA59Hanenberg
Noord-BrabantOirschotA58Kloosters
Noord-BrabantSprang-CapelleA59Het Labbegat
Noord-BrabantSprang-CapelleA59De Sprang
Noord-HollandAmsterdamA5 (Galwin)Westpoort
Noord-HollandAmsterdamS103 (Van Slingelandtstraat)Slingelandt Straat
Noord-HollandHoofddorp (Rijsenhout)A4Den Ruygenhoek
Noord-HollandMuidenA1De Hackelaar
Noord-HollandWieringerwerfA7Hoge Kwel
OverijsselEnschedeA35 (Broekheurne Ring)Broekheurne
OverijsselHoltenA1Struik
OverijsselZwolleA28Haerst
OverijsselZwolleA28 (Blaloweg)Blaloweg
UtrechtBreukelenA2Ruwiel
UtrechtHarmelenA12Hellevliet
UtrechtHooglandA1De Slaag
UtrechtMeerkerkA58Blommendaal
ZeelandRillandA27Afslag Rilland
ZeelandArnemuidenA58Arnemuiden (nu AVIA)
Zuid-HollandAlblasserdamA15De Noord
Zuid-HollandAlphen a/d RijnN11 (Tankval)Aziëlaan
Zuid-HollandDen HaagA12 (Donau)EV APC Groep
Zuid-HollandDen HaagS200 (Prof B M Teldersweg)Promenade
Zuid-HollandDordrechtA16De Zuidpunt
Zuid-HollandHendrik Ido AmbachtA16Sandelingen Oost
Zuid-HollandNieuwerkerk a/d IJsselA20Maatveld
Zuid-HollandNumandsdorpA29Buttervliet
Zuid-HollandRhoonA15Portland
Zuid-HollandRijswijkA13Vrijenbanselaan
Zuid-HollandRotterdamS107 (Maasboulevard)Maasboulevard
Zuid-HollandRotterdamS112 (Schiekade)Hofplein

Ook kan er bij de volgende 7 Shell 150kW stations geladen worden voor deze prijs met FM

ProvinciePlaatsLocatieShell Station
DrentheEmmenN391EV Gamma
GelderlandArnhemA12De Schaars
GelderlandBarneveldN802EV Gamma
LimburgValkenburgA79EV Karwei
Noord-BrabantValkenswaardN396EV Karwei
OverijsselEnschedeHaaksbergerstraatEV Gamma
UtrechtIJsselsteinTinbergenlaanEV Gamma
Het was mooi zo lang het duurde, 21/7 tarief is niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
cyberdj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:33:
[...]

Heb ik een paar posts geleden al laten zien, het is per sessie.
Hoogste tarief eerst over de eerste 20kwh en dan lage tarief vanaf 20kwh.
Stop je je sessie tussendoor dan heb je pech want dan telt hij opnieuw naar 20kwh.
Maar goed, we hebben het dan over 5 cent per kwh verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
yannienl schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:38:
[...]

Stop je je sessie tussendoor dan heb je pech want dan telt hij opnieuw naar 20kwh.
Dat is toch wel jammer (voor mij, aangezien ik hem gebruik voor een Zoe met een 20kW accu :)).

Ik snap de logica ook niet voor deze keuze, waar helpt dit voor naast dat mensen langer gaan laadpaalkleven?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
yannienl schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:38:
[...]

Niet aantrekkelijk voor Brabant en Limburg (Vattenfall). Ben afgegaan op info op laadpastop10 site (daar staat per maand na 20kWh). Aan de paal in de straat betaal ik 0,39/kWh, dus dan zou ik al 125kW moeten laden tegen het lage tarief (0,35) om de EUR 5,- eruit te halen. Toch maar weer opzeggen dan!

edit:
Voor snelladen al helemaal niet interessant. FM op Ionity of Tesla is goedkoper. (auto kan in theorie op 200kWh laden, in de praktijk nog niet gezien, bij 150kWh houdt het wel zo’n beetje op (accu voorverwarmd en <15% )

[ Voor 14% gewijzigd door cyberdj op 09-11-2023 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
cyberdj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:35:
[...]

Niet aantrekkelijk voor Brabant en Limburg (Vattenfall). Ben afgegaan op info op laadpastop10 site (daar staat per maand na 20kWh). Aan de paal in de straat betaal ik 0,39/kWh, dus dan zou ik al 125kW moeten laden tegen het lage tarief (0,35) om de EUR 5,- eruit te halen. Toch maar weer opzeggen dan!
Het is wel aantrekkelijk in Brabant en Limburg als je in een gemeente woont die niet met de Vattenvall-deal is meegegaan, waardoor het dorp volstaat met Allego-, LMS- en Park&Charge-palen die zo tegen de 60ct per kWh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Of-Aaargh op 09-11-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:51
HaikoW schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:34:
[...]

Het was mooi zo lang het duurde, 21/7 tarief is niet meer...
Er lijken er nog een paar te zijn. Oa a2 Breukelen en a6 Lelystad
De anderen lijken nu allemaal €0,85 per kwh te zijn, zonder prijs per minuut
Heel jammer

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Gezien de ommezwaai lijkt er op dat de deal tussen FM en Shell klaar is en dat er nu een nieuwe deal is tussen FM en Ionity. Iets minder aantrekkelijk maar toch.

[ Voor 12% gewijzigd door Gecko123 op 09-11-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TissueAndLube
A3aantje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:45:
[...]

Ik heb lege RFID kaarten besteld bij Amazon maar de app blijft maar scannen maar pikt niks op... helaas! Nu maar RFID Tags ( de sleutelhangers) besteld in de hoop dat dat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
IceTeaGX schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:36:
LMS weggehaald
Ionity BE en NL toegevoegd
Shell NL aangepast.
--EDIT: ondertussen geheel weggehaald.--

Aldi Sud DE staat er ook bij, laders zijn 150kW op papier, en 39ct/kWh. Niet altijd even stabiel (stond er onlangs te laden met een gemiddelde van 35kW, en het schommelde wild tussen 15kW en 50kW)

Als er nog opties zijn voor goedkoop (snel)laden, al dan niet met freshmile kaarten, laat maar weten.
(IECharge staat op de planning, andere Ionities als ik eens zin/tijd heb)
Wil je Ionity Bodegraven toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
TissueAndLube schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:48:
[...]

Ik heb lege RFID kaarten besteld bij Amazon maar de app blijft maar scannen maar pikt niks op... helaas! Nu maar RFID Tags ( de sleutelhangers) besteld in de hoop dat dat beter gaat.
Heb je wel eerst een creditcard gekoppeld aan de Bump app?

Ik heb een oude RFID hoteldeurpas gebruikt (CitizenM). Doet het prima, morgen eens ergens laden. Heb al tarieven gecheckt op vakantiebestemming (Frankrijk), waar Bump met 0,41/kWh veruit het goedkoopste is (op een Freshmile paal notabene, die zelf 0,594/kWh + 0,05/min rekenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
cyberdj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:17:
[...]
Ik heb zojuist een oude ASN bankpas gekoppeld. Nog niet getest of het ook werkt, maar dat zou hilarisch zijn: aan komen lopen bij een laadpaal en met je bankpas een sessie starten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TissueAndLube
cyberdj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:17:
[...]

Ik heb een oude RFID hoteldeurpas gebruikt (CitizenM). Doet het prima, morgen eens ergens laden. Heb al tarieven gecheckt op vakantiebestemming (Frankrijk), waar Bump met 0,41/kWh veruit het goedkoopste is (op een Freshmile paal notabene, die zelf 0,594/kWh + 0,05/min rekenen).
Yes, heb ik ook geprobeerd.

EDIT: Krijg de hik... ik probeer een oud Disney hotel pasje en het werkt gelijk... Vreemd dat ik lege RFID kaarten niet kon scannen. Enfin, opgelost dus!

[ Voor 13% gewijzigd door TissueAndLube op 10-11-2023 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
Gecko123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:01:
[...]

Wil je Ionity Bodegraven toevoegen?
Die had ik gemist, en die van Apeldoorn blijkbaar ook.
Samen met een snelle datadump van de Duitse stations. (Edit: En nu ook Franse)
Gelijk overal het dinosap-pomp-incoontje vervangen door het EV-laadzuil-icoontje. Dat was eigenlijk ook schandalig :X

[ Voor 3% gewijzigd door IceTeaGX op 10-11-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Zijn er nog mensen die de afgelopen dagen een Thuega laadpas ontvangen hebben? Ik heb vorige week donderdag aangevraagd maar nog niets ontvangen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:57
kevertje1977 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:04:
[...]

Ik moet je zeggen dat ik me kan voorstellen dat een verhaal als bovenstaand een potentiële nieuwe EV-rijder af zou kunnen schrikken. "Wat een gedoe" ...en ik zou me dat kunnen voorstellen. Meerdere pasjes nodig, een wildgroei aan tarieven? De EV-wereld maakt het zichzelf niet makkelijk zo.

Persoonlijk totaal geen last van, maar met een plugin Prius met zijn mini-accutje, en als iemand die plannen etc geen probleem vindt, ben ik dan ook geen typisch geval.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
RaymondD schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:23:
Zijn er nog mensen die de afgelopen dagen een Thuega laadpas ontvangen hebben? Ik heb vorige week donderdag aangevraagd maar nog niets ontvangen.
Ik heb hem binnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WalvisJongen
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 15:07
Bij mij in de buurt (midden Limburg) heeft een lokaal windpark een erg goedkoop snellaadpunt bij het windpark in de middle of no where. Ik snap alleen nog niet zo veel van de tarievenstructuur. volgens mij rekent de paal zelf 25 ct/kWh + opslag voor de laadpas? Dat is wel heel erg goedkoop...

https://maps.app.goo.gl/LaEpoJRVjvQPoVqU6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
WalvisJongen schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:35:
Bij mij in de buurt (midden Limburg) heeft een lokaal windpark een erg goedkoop snellaadpunt bij het windpark in de middle of no where. Ik snap alleen nog niet zo veel van de tarievenstructuur. volgens mij rekent de paal zelf 25 ct/kWh + opslag voor de laadpas? Dat is wel heel erg goedkoop...

https://maps.app.goo.gl/LaEpoJRVjvQPoVqU6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ9VSic44IilOTJJwh7ApDZB260=/x800/filters:strip_exif()/f/image/alSlR4P5ls51wE1ioxyTA9EO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYfoM5XPC1UPGgyFJRCUOOo6Hw4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lsjj4U0w2vymPBKMDE4Ae69y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Hachy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:07:

Zitten wel grappige dingen in zoals dit statement van volt: Op snelwegen gaat de snelheid terug naar 120 kilometer per uur wanneer zeker 80% van de auto’s nul uitstoot.
Is Volt nou de enige partij die iets wil doen aan de toekomstige, krankzinnige wegenbelasting (op basis van gewicht) voor elektrische auto's?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalvisJongen
Excuus, 33 cent dus. Bedankt!

Ik blijf het lastig vinden met al die laadpassen om duidelijk te krijgen wat het nu precies overal kost. 33 cent per kWh blijft natuurlijk relatief laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dat is nou jammer, net te ver lopen naar m'n werk in Nunhem... ;) 21 cent voor DC laden, waar zie je dat nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalvisJongen
ThatGuy2303 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:14:
[...]

Dat is nou jammer, net te ver lopen naar m'n werk in Nunhem... ;) 21 cent voor DC laden, waar zie je dat nog....
Volgens mij is 21 cent voor AC ;) 33 cent voor DC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred Spijker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:18
Slinnenb schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:57:
[...]
Er lijken er nog een paar te zijn. Oa a2 Breukelen en a6 Lelystad
De anderen lijken nu allemaal €0,85 per kwh te zijn, zonder prijs per minuut
Heel jammer
Bij Gamma IJsselstein heb ik vanmorgen nog kunnen snelladen voor het 21/7ct-combitarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 10-11-2023 16:03 . Reden: Zie TW. Dit is niets meer dan een rant ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:16
Wakkie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:40:
Het blijft onoverzichtelijk met al die verschillende prijzen, starttarief e.d.. Bij brandstof zie je de prijzen op een groot bord. Ik vraag me af of dat ook niet met de prijzen voor elektrisch mogelijk is. Nu moet je steeds in je APP kijken. Erg omslachtig allemaal. Ik ben blij dat ik voor het grootste gedeelte thuis kan laden en af en toe maar gebruik hoef te maken van openbare laadpalen (met name in het buitenland).
Ik denk dat een bord met de prijzen van honderden in omloop zijnde app's en laadpassen erop het er niet overzichtelijker van wordt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 09:41
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat een bord met de prijzen van honderden in omloop zijnde app's en laadpassen erop er niet overzichtelijker van wordt.
Is er geen app die al deze prijzen verzameld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:16
db I Delirium schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:12:
[...]

Is er geen app die al deze prijzen verzameld?
Die zijn er, maar die gebruik ik niet want ik heb daar niet zoveel vertrouwen in dat die prijzen ook juist zijn. Denk je goedkoop te laden en dan pakt het toch duurder uit, ik kijk gewoon voor het laden wat de prijs is met een bepaalde pas of app. Voor zover ik dat al niet weet. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 17:49
Hachy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:07:

Nou, voor EV rijders is het dan zeker niet slim om op NSC te stemmen!
Nieuw Sociaal Contract

We willen dat gebruik van een auto betaalbaar blijft. We zijn tegen een kilometerheffing voor personenauto’s. Elektrische auto’s, die jarenlang fors fiscaal zijn gesubsidieerd, gaan meer bijdragen aan de belastingopbrengsten. Bij accijns op brandstoffen streven we, mede vanwege de grenseffecten, naar beperkte verschillen met andere landen.
Elektrische auto's duurder maken, en benzine goedkoper maken. 8)7
Pagina: 1 ... 100 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2