[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 96 ... 216 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:48
TucanoItaly schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

In België hebben de Blue Corner paaltjes een fors idle tarief. 3 cent per minuut, dat loopt op.

Overigens, dit is echt een majeure inkomstenbron voor ze. Nergens wordt het vermeld, dus je rekent er niet op. Bovendien zijn die schurken bagger traag met transacties doorzetten naar je laadpas-uitgever. Dus kans dat je een maand later zeer, zeer forse rekeningen krijgt als je zo’n paal regelmatig gebruikt.
Die "schurken" zetten het idle-tarief kneiterhard op hun pagina: https://www.bluecorner.be/laad-diensten/laadpassen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 12:43
Bij ons in de wijk staan nu meerdere Park&Charge palen. Een daarvan bijna voor de deur. Hij staat er sinds april en er is nu al voor de zoveelste keer een storing. Ledjes op rood en je kabel vergrendeld. Kun je de klantenservice gaan contacten om de kabel vrij te geven. Het kan een week duren voordat ze de storing dan on-site verhelpen. Vanochtend zag ik ook een andere Park&Charge paal verderop een storing hebben. Bij de Allego paal iets verderop nog nooit een storing meegemaakt en die wordt best intensief gebruikt.

Hebben wij nu net een maandagochtend exemplaar voor de deur staan of is bovenstaande ook jullie ervaring met Park&Charge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-05 22:41
ANWB komt met een nieuwe eigen laadpas. Hierbij met een nieuwe app en voortaan variabel tarieven per paal. Dit zal dan in de app worden weergegeven.
Ben benieuwd of bij mij voor de deur het tarief naar beneden gaat, volgens ANWB gaat 70% van de palen met de prijs naar beneden.

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hc Baco
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:32
yannienl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Haha ok ok nu wordt het een rommeltje haha..
Ik had het verhaal van @engelbertus verkeerd begrepen, jouw verhaal was duidelijk.
Dat van jou heb ik dus nu gedaan met een extra pas van Elli.
Vrijdag ga ik hem aan de paal proberen, kijken of het werkt.
En ? Is het gelukt met de 'zelf gemaakte pas' voor Bump ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:24
Hc Baco schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:25:
[...]

En ? Is het gelukt met de 'zelf gemaakte pas' voor Bump ?
Jep, ging prima!
Hopen dat de tarieven in december nog hetzelfde of lager zijn voor als mijn Elli abonnement afloopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:11
yannienl schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

Jep, ging prima!
Hopen dat de tarieven in december nog hetzelfde of lager zijn voor als mijn Elli abonnement afloopt..
Op welke palen is bump goedkoper dan ?

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
Brotuck schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Nergens........
Maar goedkoper dan de alternatieven voor mij.
Ik laad bijna altijd aan de ecotap snellader in de straat.
Elli is 49 cent, Freshmile 30 cent en 30 cent per minuut wat ong neerkomt op 66 cent en Shell 76 cent..
Bump komt op 56 cent dus redelijk in de buurt en zonder abonnement.

Ik gebruik deze tool:
https://evoiture.gitlab.io/ev-calc/en_eur.html

[ Voor 7% gewijzigd door yannienl op 16-10-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
freegeek schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Tesla en Freshmile op sommige snelladers zjn momenteel de goedkoopste manier om publiek te laden, de economische logica is mij ook vreemd maar ik kan enkel publiek laden en gebruik exclusief de snellader waar ik kan laden aan 0,27 met Freshmile en de Tesla SuC, die 0,47 euro 11 kW paal in mijn straat staat daar gewoon werkloos te wezen
Freshmile is hier 0.25 per Kwh maar met 3 cent per minuut aan parkeerkosten. Ik moet er ff mee experimenteren als ik de auto heb. Tesla 41 cent per Kwh of Freshmile met de parkeerkosten erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 23:41
yannienl schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

Jep, ging prima!
Ik had ook geprobeerd om een Bump card te maken met mijn telefoon en een verlopen Eneco laadpas. De laadpaal bij mijn vriendin op het werk reageerde volgens haar wel op de laadpas, maar ze kon er vervolgens niet mee laden.

Zou natuurlijk kunnen dat de laadpas alsnog als een verlopen Eneco laadpas herkend werd. Was een EVBox van vermoedelijk Engie (niemand die het zeker wist, alle laadpassen zouden moeten werken tegen een standaard laag tarief zo werd haar gezegd).

Uiteindelijk heeft ze geladen met een Vattenfall laadpas, ze had geen zin om allerlei pasjes te gaan uitproberen in de stromende regen.

Mede daardoor heb ik de hoofdprijs moeten betalen voor een paar uur laden met 11 kWh. € 17,65 voor 28 kWh vind ik toch behoorlijk pittig voor een laadpaal die door de werkgever is neergezet op de afgesloten parkeerplaats voor het personeel. € 0,62 per kWh op een 11 kWh AC lader vind ik eigenlijk zelfs diefstal.

Ik zal de pas zelf nog eens ergens anders uitproberen, wie weet werkt hij op een ander laadpunt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

twan123 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:06:
ANWB komt met een nieuwe eigen laadpas. Hierbij met een nieuwe app en voortaan variabel tarieven per paal. Dit zal dan in de app worden weergegeven.
Ben benieuwd of bij mij voor de deur het tarief naar beneden gaat, volgens ANWB gaat 70% van de palen met de prijs naar beneden.
Hier de vorige discussie over diezelfde nieuwe tarieven:
hsb85 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:42
Brotuck schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Voor mij is Bump goedkoopst op alle niet-Vattenfall palen (AC), met 0,41/kWh. Terwijl de gemeenten om me heen een concessie aan Vattenvall gegund hebben waarbij de kosten 0,40/kWh zijn, deed mijn gemeente daaraan niet mee en heeft een minder gunstige deal gesloten met LMS/Allego. Met alle andere kaarten betaal ik minimaal 0,54/kWh in mijn dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-05 11:20
Devke schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:11:
[...]

Freshmile is hier 0.25 per Kwh maar met 3 cent per minuut aan parkeerkosten. Ik moet er ff mee experimenteren als ik de auto heb. Tesla 41 cent per Kwh of Freshmile met de parkeerkosten erbij.
0,27 kWh is de gemiddeld prijs die ik betaal voor een sessie op een 125 kW snellader met 0,25 kWh en 0,03 min tarief met Freshmile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:15
(jarig!)

Gebruik de tool boven je post.

Deze dus:

https://evoiture.gitlab.io/ev-calc/en_eur.html

Bij mij op kantoor is het tarief 23 cent de kWH en 4 cent per minuut voor de 22 kW AC-laadpunten.
Aangezien mijn wagen die 22 kW AC aan kan zit ik rond de 34 cent.

Qua snelladen met mn Freshmile pas bij een paar snelladers in de regio zit ik zelfs rond de 28 cent.

Voor mij is Tesla nu dus niet meer goedkoper sinds hun prijzen weer een stukje zijn gestegen.
Was even wel toen het bij een paar Tesla laadpunten voor 31 of 32 cent was.

Publiek laden is bij mij meestal wel op kantoor, dus AC, want gemak. Snelladen doe ik een stuk minder.

Enne:
Devke schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:02:
Whaha. Niet NIVEA'en he hahahaa.

Ik zie het ook niet als aanval dont worry. :-)

Ik ben er zelf ook eens rustig voor gaan zitten en denk dat ik weet hoe het zou moeten werken lol

Heb een paar laadpassen aangevraagd en de Tesla app al geinstalleerd voor snelladen. Ik zie dat snelladen bij Tesla goedkoper is dan laden bij een openbare laadpaal (de meeste) in ons dorp. Das mij compleet niet hoe ik het verwacht had maar het is maar zo. Sneller vol voor minder geld. Ook goed haha. Toch bedankt voor de uitleg zo had ik hem inmiddels ook begrepen.
Devke schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:02:
Das mij compleet niet hoe ik het verwacht had maar het is maar zo.
Kijk ! Bijna mijn motto. ;) :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 12:31
[...]

Afhankelijk van hoeveel je laadt, kan een abo op Tesla ook voordelig zijn. Rond de 100 kWh/maand is het omslagpunt.
Ik heb het voor onze vakantie voor een maandje genomen, je zit er dus niet per se langer dan een maand aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
vanaalten schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:20:
Dus parkeergarage P4-oost op de High tech campus, eindhoven… paar jaar kunnen laden, CPO tarief €0,36/kWh, dus goed van NLMAB gebruik kunnen maken.

Afgelopen maanden zijn de laadpalen vervangen en extra bijgeplaatst. Goed, want de helft van de bestaande palen was defect.
Echter, waar ik met de oude palen 3,7kW kon laden is het nu nog maar 1,5kW.

Maar vervelender: de palen staan niet meer in de diverse laadpaalapps. En blijkbaar is het CPO tarief naar €0,76/kWh gegaan - kwam ik via de factuur achter. Gruwelijk irritant.

En dan kan je wel zeggen ‘niet laden als je het tarief niet kan zien’, maar als het jarenlang vast staat verwacht je niet dat het stiekem verhoogd wordt. 😕
Voor mensen die hier toevallig ook mee te maken hebben (laadpalen High Tech Campus Eindhoven):
Ze zijn nog druk bezig met het laadpalen project en nu nog begrensd op een vast vermogen (max 8A laadstroom); als alles geplaatst is gaan ze dynamic load balancing doen en zou er meer beschikbaar komen - verwacht in Q1 2024. Ook is de verwachting dat dan (pas) de palen in laadpaal-apps zichtbaar worden.

Mijn klacht over de verdubbeling van tarieven en gebrek aan communicatie daarover is dan weer doorgestuurd naar een andere afdeling - al heb ik weinig hoop dat er wat goedgemaakt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Rolfy schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 01:31:
[...]

Ik had ook geprobeerd om een Bump card te maken met mijn telefoon en een verlopen Eneco laadpas. De laadpaal bij mijn vriendin op het werk reageerde volgens haar wel op de laadpas, maar ze kon er vervolgens niet mee laden.

Zou natuurlijk kunnen dat de laadpas alsnog als een verlopen Eneco laadpas herkend werd. Was een EVBox van vermoedelijk Engie (niemand die het zeker wist, alle laadpassen zouden moeten werken tegen een standaard laag tarief zo werd haar gezegd).

Uiteindelijk heeft ze geladen met een Vattenfall laadpas, ze had geen zin om allerlei pasjes te gaan uitproberen in de stromende regen.

Mede daardoor heb ik de hoofdprijs moeten betalen voor een paar uur laden met 11 kWh. € 17,65 voor 28 kWh vind ik toch behoorlijk pittig voor een laadpaal die door de werkgever is neergezet op de afgesloten parkeerplaats voor het personeel. € 0,62 per kWh op een 11 kWh AC lader vind ik eigenlijk zelfs diefstal.

Ik zal de pas zelf nog eens ergens anders uitproberen, wie weet werkt hij op een ander laadpunt wel.
Mijn pas was een nog niet geactiveerde pas dus dat zal wel het verschil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Achteraf had ik het daar ook gevonden ja, maar wat is jouw mening? Prima zo? Voor verbetering vatbaar?

Ik vind het weinig transparant hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 17-10-2023 17:47 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 16:51
TucanoItaly schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

Achteraf had ik het daar ook gevonden ja, maar wat is jouw mening? Prima zo? Voor verbetering vatbaar?

Dat is dus eur 1,80 per uur. Ik vind dat niet bijster veel en je betaald pas nadat de auto vol is. En alleen tussen 08.00 en 20.00, dus als je een hele dag te lang laat staan is dat wel 21,60. Maar hoe vaak doe je dat nou?

Is gewoon niet netjes om een paal onnodig bezet te houden wanneer je klaar bent met laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:48
TucanoItaly schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

Mijn mening? Prima zo. Er is altijd ruimte voor verbetering, zowel bij bedrijven als bij klanten 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
In Oude Tonge op Goeree Overflakkee zag ik bij shell op de N59 een nieuwe snellader.
T-electric.

Via de website blijkt dat hij van Tamoil is.
Ze hebben ook een laadpas die relatief goedkoop zou kunnen zijn.

5,99 per maand (4,95 ex btw) en dan een vast tarief van 0,46 per kWh op AC.

https://t-electric.nl/laden/prijzen/

@Hachy Ik zie hem niet op laadpastop10.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56

koboy

Heb een idee voor een icon

driel24 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:33:
In Oude Tonge op Goeree Overflakkee zag ik bij shell op de N59 een nieuwe snellader.
T-electric.

Doet mij denken aan het tarief van charge my Hyundai van een half jaar geleden. Mooi tarief voor wie verder niet moeilijk wil doen en wel wil weten waar aan toe te zijn (zoals de duurdere huidige/oude ANWB pas).
Freshmile blijft hier nog goedkoper, ook als je maar 8,5 kW krijgt omdat je de paal deelt. Het is de maandelijkse kosten die tamoil wat dat betreft de das om doen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:11
T-electric.

Ex btw prijzen stonden er eerst. Ik dacht eerst o dat valt mee. Maar incl btw erg duur voor dc laden

[ Voor 8% gewijzigd door Brotuck op 18-10-2023 22:26 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:50
T-electric.

Hopelijk rekenen ze bij de snelladers gewoon per kWh af en niet per kW zoals op de website staat :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-05 22:22
pmiddeld schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Hopelijk rekenen ze bij de snelladers gewoon per kWh af en niet per kW zoals op de website staat :+
Ja, er staan meer gekke dingen op die website.
Ze vinden bijvoorbeeld dat een 150kW lader een supercharger is.

en ik maar denken dat je om die term te verdienen minimaal 250kW nodig hebt.

Overigens is volgens Wikipedia een supercharger een soort turbo bij een Internal Combustion Engine en is de eerste daarvan in 1878 gebouwd >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 13:59
kevertje1977 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:28:
[...]

Uitleg via de email :

De berekening die je maakt klopt.
(laadtarief + roaming) x kWh + starttarief
(0.45 + 0.04) x 16.03 + 0.50 = 8.36

Als het gaat gaat om het dashboard komt daar inderdaad alleen het totaal bedrag te staan. Hoogst waarschijnlijk hebben de eigenaren/beheerder een sticker op de laadpaal geplaatst maar hebben zij zelf geen rekening gehouden met de roaming kosten.

Wat betreft de roaming kosten, zie hier onder het artikel met toelichting.

Met verwijzing naar dit artikel :
https://help.e-flux.io/nl/articles/6522216-roaming-kosten
Zojuist de officiele factuur gehad van e-flux.

In de app staat nog steeds 8.36
Op de factuur staat inmiddels 8.68
Waar het verschil vandaan komt is mij een raadsel.

Gisteren met shell e-charge geladen. Op de factuur staat 8.58 , op de creditcard 8.57
Het zijn maar kleine details maar het irriteert me dat al die leveranciers blijkbaar niet secuur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 15:35
eltron schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:15:
[...]en ik maar denken dat je om die term te verdienen minimaal 250kW nodig hebt.

Overigens is volgens Wikipedia een supercharger een soort turbo bij een Internal Combustion Engine en is de eerste daarvan in 1878 gebouwd >:)
De eerste tesla superchargers waren toch ook maar 150kW?

En je kan natuurlijk ook net iets verder kijken: Wikipedia: Supercharger (disambiguation)
en dat verwijst dan weer (o.a.) naar Wikipedia: Tesla Supercharger
Dus zo gek niet dat ze die associatie maken, dat klinkt voor velen toch bekend.

Voor de hele hoge vermogens is hypercharger dan weer de betere term, maar of dit nu vanaf 250kW of 350kW telt is voor discussie vatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IceTeaGX schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:18:
[...]

De eerste tesla superchargers waren toch ook maar 150kW?

En je kan natuurlijk ook net iets verder kijken: Wikipedia: Supercharger (disambiguation)
en dat verwijst dan weer (o.a.) naar Wikipedia: Tesla Supercharger
Dus zo gek niet dat ze die associatie maken, dat klinkt voor velen toch bekend.

Voor de hele hoge vermogens is hypercharger dan weer de betere term, maar of dit nu vanaf 250kW of 350kW telt is voor discussie vatbaar.
Het gaat mij er meer om dat T-Electric zich profileert als nieuwe speler die iets nieuws/extra's toevoegt aan de huidige markt, terwijl dat dus feitelijk niet zo is.
Prijsstelling is niet heel scherp en vermogen ook niet als je dat vergelijkt met de alternatieven die er al waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
T-electric.

Zal er effe induiken, thanks

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
kevertje1977 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:26:
[...]

Zojuist de officiele factuur gehad van e-flux.

In de app staat nog steeds 8.36
Op de factuur staat inmiddels 8.68
Waar het verschil vandaan komt is mij een raadsel.

(..)
Dat zijn transactiekosten, zeer waarschijnlijk. Heb niet vaak bij e-Flux geladen, maar de ene keer dat ik geladen heb, stond in de app een bedrag dat € 0,32 lager was dan de uiteindelijke factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Edit: niet meer relevant

[ Voor 94% gewijzigd door pmiddeld op 19-10-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

eltron schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Het gaat mij er meer om dat T-Electric zich profileert als nieuwe speler die iets nieuws/extra's toevoegt aan de huidige markt, terwijl dat dus feitelijk niet zo is.
Prijsstelling is niet heel scherp en vermogen ook niet als je dat vergelijkt met de alternatieven die er al waren.
Ik snap je standpunt, maar ik denk toch echt dat er een markt voor deze pas is. Binnen de Nederlandse laadpas aanbieders is bij mijn weten de prijs van T-electric de laagste fixed price variant. Omdat het een Nederlandse aanbieder is kun je waarschijnlijk met iDeal betalen, dus geen creditcard nodig.
Gewoon inpluggen en de volgende ochtend de auto weer meenemen. Je weet wat je per kWh betaalt ongeacht waar je oplaadt, geen kleef/minuten tarieven, geen tijd kwijt aan bij de snellader staan. Gewoon comfort met een zekerheid qua prijs.

Jij (en ik) zijn niet de doelgroep van deze pas. Dat zijn de mensen die tot nu toe de ANWB pas gebruiken omdat die ze zekerheid geeft qua tarieven.
N.B. een half jaar geleden (en bij de kostenberekening voor de auto) was ik uitgegaan van het vaste tarief van charge my Hyundai: toen €0,45/kWh en €5/maand. Zo ongeveer op het moment dat ik de auto kreeg (=1 week na het aanvragen van de Hyundai pas) ging het tarief van de Hyundai pas stevig omhoog. Voor mij de aanleiding om dan maar op zoek te gaan naar de goedkoopste manier van laden, comfort en zekerheid de deur uit.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Er is trouwens een goede inschatting te maken met hoeveel een laadpaal daadwerkelijk gaat laden?
Laatst stond ik een paal te delen met een Polestar, de paal werd aangegeven als een 11kW paal.
Nu begrijp ik best dat het dan 'tot 11kW' capaciteit is. Maar het laden ging niet vlotter dan 4.0kW, terwijl mijn motor met 7kW zou moeten kunnen laden, en dat op andere plekken ook wel gehaald heeft.

De variabelen die invloed lijken te hebben.
- Delen met andere plek (zoals de Polestar in voorbeeld hierboven).
- Configuratie van de paal, om in een gebied onder bepaalde belasting te blijven. (kan dynamisch zijn)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
_Apache_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:15:
Er is trouwens een goede inschatting te maken met hoeveel een laadpaal daadwerkelijk gaat laden?
Laatst stond ik een paal te delen met een Polestar, de paal werd aangegeven als een 11kW paal.
Nu begrijp ik best dat het dan 'tot 11kW' capaciteit is. Maar het laden ging niet vlotter dan 4.0kW, terwijl mijn motor met 7kW zou moeten kunnen laden, en dat op andere plekken ook wel gehaald heeft.

- Configuratie van de paal, om in een gebied onder bepaalde belasting te blijven. (kan dynamisch zijn)
--Edit, Negeer de slechte berekening---
Als het 1 paal, met 2 aansluitingen is, die samen beperkt zijn tot 11kW, dan klopt dat waarschijnlijk.
11kW = 3 fase, 16A.
Jij laadt waarschijnlijk max 1 fase 16A ofwel 7.4kW
Als je de paal deelt krijgt ieder nog maar 8A. Voor jou, 1 fase dus 3.7kW. De polestar zal nog 5.5kW krijgen.
Ik heb het nog niet gezien dat de belasting per fase geregeld kan worden in zo'n geval.

Als de paal 2 aansluitingen heeft die elks tot 11kW kunnen, en dus 22kW in totaal, dan zal je dit niet hebben. (Of als er 22kW totaal beschikbaar is, en verdeeld moet worden)

Daarnaast kan er nog iets van lokale of grid load balancing toegepast worden. Hier op het werk zijn de 48 laadpunten lokaal gebalanceerd met de lokale net aansluiting. Laadpalen van energie leveranciers zouden eventueel met het lokale grid rekening kunnen houden, maar dat heb ik ook nog niet gezien.

Hoe zie je het verschil? Tenzij het heel duidelijk aangeduid staat, moeilijk tot niet. Net zoals de Tesla V2 superchargers stalls delen met 150kW elk, maar 250 max over de 2. Loadbalancing wordt meestal nog minder aangeduid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
IceTeaGX schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:06:
[...]

Als het 1 paal, met 2 aansluitingen is, die samen beperkt zijn tot 11kW, dan klopt dat waarschijnlijk.
11kW = 3 fase, 16A.
Jij laadt waarschijnlijk max 1 fase 16A ofwel 7.4kW
Als je de paal deelt krijgt ieder nog maar 8A. Voor jou, 1 fase dus 3.7kW. De polestar zal nog 5.5kW krijgen.
Ik heb het nog niet gezien dat de belasting per fase geregeld kan worden in zo'n geval.

Als de paal 2 aansluitingen heeft die elks tot 11kW kunnen, en dus 22kW in totaal, dan zal je dit niet hebben. (Of als er 22kW totaal beschikbaar is, en verdeeld moet worden)

Daarnaast kan er nog iets van lokale of grid load balancing toegepast worden. Hier op het werk zijn de 48 laadpunten lokaal gebalanceerd met de lokale net aansluiting. Laadpalen van energie leveranciers zouden eventueel met het lokale grid rekening kunnen houden, maar dat heb ik ook nog niet gezien.

Hoe zie je het verschil? Tenzij het heel duidelijk aangeduid staat, moeilijk tot niet. Net zoals de Tesla V2 superchargers stalls delen met 150kW elk, maar 250 max over de 2. Loadbalancing wordt meestal nog minder aangeduid.
1 fase 16A is slechts 3,7 kW (230V x16A = 3680W). Die laadpaal kan blijkbaar 3x 16A per laadpunt leveren, dus 11kW naar de Polestar en 3,7 kW naar je motor, omdat die vast geen 3 fasen-lader heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 20-10-2023 12:43 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
guido66 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

1 fase 16A is slechts 3,7 kW...
8)7 uiteraard.
Dus het was een 11kW aansluiting en geen 22kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

guido66 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

1 fase 16A is slechts 3,7 kW (230V x16A = 3680W). Die laadpaal kan blijkbaar 3x 16A per laadpunt leveren, dus 11kW naar de Polestar en 3,7 kW naar je motor, omdat die vast geen 3 fasen-lader heeft.
Aannames, Hij heeft een 3 fase lader aan boord, waarvan 2 fases ingezet worden.
Daar komt die 7kW dus vandaar (2x 3.6kW), de laatste fase kan gevuld worden met een upgrade, maar dat heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
_Apache_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Daar komt die 7kW dus vandaar (2x 3.6kW), de laatste fase kan gevuld worden met een upgrade, maar dat heb ik niet.
Was handig geweest om dat meteen te vermelden, er zijn maar weinig helderzienden op dit forum. De meeste voertuigen die 7,36 kW kunnen laden doen dat met 32A op 1 fase.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

_Apache_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Als je een paal deelt gaat dat hier bij de 11kW Allego palen (3x25A netaansluiting= 17kW totaal) nogal dom. Je krijgt beiden 8,5kW toegewezen, of je die nu gebruikt of niet. Als er naast mij een Lynk en co over 1 fase zijn accu staat vol te druppelen is de andere aansluiting dus erg beperkt, ook al is er genoeg vermogen over op de netaansluiting.
In dit geval krijg je dus 8,5kW op 3 fasen, wat net iets minder is dan 6kW op 2 fasen. Waarom je maar 4kW kreeg weet ik niet, maar er zou net congestie bij kunnen zitten, maar ook een mogelijke incompatibiliteit tussen motor en paal of iets raars in de paal dat die niet lekker met 2 fasen belasting om kan gaan. Komt het vaker voor zou je na kunnen vragen bij de leverancier van je motor en de paal (staat ergens een merk op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Laat maar verkeerde knopje

[ Voor 95% gewijzigd door koboy op 20-10-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:08

dat kan je in de app van je auto zien
die rekent dat uit wanneer de auto aan de paal hangt en laat het je zien

die 4kw kan normaal zijn als je auto maar op 1 fase kan laden
3.7 is het dan

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 20-10-2023 18:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
T-electric.

Kijkt u eens.

Helaas alleen voor ondernemers aan te vragen. Volstrekt onduidelijk of de tarieven alleen binnen NL gelden of voor heel Europa. Als er nog liefhebbers zijn die dit even willen verifieren zou dat handig zijn.

(AC Europabreed voor 46 cent zou zeker in de wintersportgebieden best een goede deal zijn).

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Het korte antwoord: Nee, tenzij je paal goed kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

boyette schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

die 4kw kan normaal zijn als je auto maar op 1 fase kan laden
3.7 is het dan
Klopt, maar hij bleef zo rond 4.1-4.3kW dobberen, en dat vond ik een gekke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

boyette schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Nope, hij laat wel zie dat ie aan het laden is, en hoelang dta nog duurt (tot het laadtarget).
Maar niet met welke snelheid.

De app van de laadpas laat de sessie pas na 12-24u zien, dus dat schiet ook niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
yannienl schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Mijn pas was een nog niet geactiveerde pas dus dat zal wel het verschil zijn.
Ik heb t geprobeerd met een oude skipas van 3 Vallees, maar die deed het helaas niet. Morgen nog eens proberen met een andere pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:14
Vraagje, ik heb her en der wat gezocht. Maar de Go-charge app, geeft geen laadstations in het buitenland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 23:28
janne_nl schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:21:
Vraagje, ik heb her en der wat gezocht. Maar de Go-charge app, geeft geen laadstations in het buitenland?
Op de site https://www.go-charge.io staat op de homepage "Go-Charge is jouw digitale wallet die je bij elke laadpaal in Nederland meteen vertelt welke pas het goedkoopste is."

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat had ik op zich wel gelezen. Maar daar staat niet expliciet dat het alleen in Nederland werkt.

Voor Nederlandse palen is het op zich wel handig, maar als ik 10 keer in een jaar aan een paal hang in Nederland is het veel en dan nog meestal bij Shell of Fastned.

Charge finder laat de palen ook wel zien, maar vaak nirt de tarieven, zoals hier in Bullay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

janne_nl schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:33:
Dat had ik op zich wel gelezen. Maar daar staat niet expliciet dat het alleen in Nederland werkt.

Voor Nederlandse palen is het op zich wel handig, maar als ik 10 keer in een jaar aan een paal hang in Nederland is het veel en dan nog meestal bij Shell of Fastned.

Charge finder laat de palen ook wel zien, maar vaak nirt de tarieven, zoals hier in Bullay
De Chargeprice app kan je hierbij helpen. Controleer wel de tarieven, die zijn niet altijd actueel. Je krijgt in elk geval een duwtje de goede richting op, vooral omdat ook de buitenlandse passen worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

pmiddeld schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Het korte antwoord: Nee, tenzij je paal goed kent.
En ik denk dat dat het Tesla netwerk juist zo sterk maakt. Dat je daar niet alleen hogere snelheden haalt, maar amper sessies heb die als meh of zelf langzaam aan te merken zijn. Itt andere netwerken.

YouTube: EV Road Trips Suck Now (Except in a Tesla)

Toegegeven dit is het Electrify America netwerk, en niet tegen de europese evenknie, maar toont wel aan hoe sterk het supercharge netwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Bij snelladers is de snelheid variabel en ligt het meer aan wat je auto aankan en de temperatuur van je accu. Mijn opmerking had betrekking op AC laders vanwege jouw voorbeeldcase. Tesla heeft geen openbare AC laders dus logisch dat dat de snelheid daar hééél voorspelbaar is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Knip, per ongeluk dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door pmiddeld op 21-10-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

pmiddeld schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:57:
Bij snelladers is de snelheid variabel en ligt het meer aan wat je auto aankan en de temperatuur van je accu. Mijn opmerking had betrekking op AC laders vanwege jouw voorbeeldcase. Tesla heeft geen openbare AC laders dus logisch dat dat de snelheid daar hééél voorspelbaar is :+
Nou ja, dat klopt. Maar in het aangehaalde filmpje zijn er toch duidelijke prestatie verschillen tussen verschillende dc laadsystemen (nog losstaand van enorme verschillen in gebruiker ervaring).

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is voorspelbaarheid in laadsnelheid, of het nu DC of AC is.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 21-10-2023 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

_Apache_ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:01:
[...]

Nou ja, dat klopt. Maar in het aangehaalde filmpje zijn er toch duidelijke prestatie verschillen tussen verschillende dc laadsystemen (nog losstaand van enorme verschillen in gebruiker ervaring).

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is voorspelbaarheid in laadsnelheid, of het nu DC of AC is.
AC vuistregel, met een 11kW capabel voertuig: 1 voertuig aan de 11kW paal is 11kW laden. 2 voertuigen geeft maar ruim 8,5kW.
Snelladers is helemaal afhankelijk van welk voertuig accu en omgevingstemperatuur en natuurlijk het vermogen van de laadpaal. Ook hier is 2 aansluitingen in gebruik maar de helft van wat er op de paal staat per aansluiting ipv volle kracht.
Zoek eens op laadcurves [voertuigtype] Fastned. Fastned heeft voor de meeste voertuigen een laadcurve onder optimale omstandigheden gepubliceerd.

Let wel op: dit zijn de gebruikelijke snelheden. Soms pakt dit anders uit, net zoals in de supermarkt het brood soms op is >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
hsb85 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

Dat is dus eur 1,80 per uur. Ik vind dat niet bijster veel en je betaald pas nadat de auto vol is. En alleen tussen 08.00 en 20.00, dus als je een hele dag te lang laat staan is dat wel 21,60. Maar hoe vaak doe je dat nou?

Is gewoon niet netjes om een paal onnodig bezet te houden wanneer je klaar bent met laden
Tja, het is vast vloeken in de kerk, en ik zal er vast wel op aangesproken worden, maar ik sta ook af en toe te kleven. Nu is de paal hier in de buurt weinig in gebruik, en is er vaak plaats op de tweede parkeerplaats. (1 paal met 2 plaatsen), dus ik ga me er niet super schuldig over voelen.

Maar andersom, ik ga niet uit een meeting, of van op de werkplaats/avondje uit/familie, ineens even 4 blokjes omlopen om de auto te verplaatsen (en dan weer parkeerplaats te vinden). Wat een gedoe. We 'moeten' allemaal naar EV. Prima, ze bekijken het maar. Het ongemak (pasjes, tarieven, auto's gaan verplaatsen) hoeft zomaar niet op de gebruiker afgewenteld te worden.

Vroeger blokkeerde je 3 minuten de pomp om te tanken, en was je weg. Je hoefde dan ook niet 4 uur later terug naar de pomp te gaan om de auto op te halen.

Wie thuis niet kan laden, is gebonden aan publiek laden. Moeten er maar meer laadpalen zijn.

Als ik er aan denk en als ik er een zin in heb, ga ik de wagen wel weghalen. Anders moet 'ie maar een paar uur blijven staan.

Ik weet dat het hier vol witte ridders zit, die graag het vingertje opsteken. Maar er zitten naar mijn gevoel ook genoeg mensen in de EV space die wel af en toe plakken, en het gewoon niet toegeven. En zo ga je denken dat iedereen vlekkeloos is, maar die plakkers komen wel ergens vandaan niet? Anders zouden ze niet bestaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Amos_x op 24-10-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Zodra aangekoppeld aan de laadpaal staan (zoals bij Tesla) gemeengoed wordt, denk je daar anders over denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 13:59
In de Vattenfall app kan je zien hoe lang een auto al aan het laden is.
In de andere apps ben ik dit nog niet tegengekomen.
Wel een mooie feature, het zegt niet veel maar je kan wel inschatten of iemand nog even blijft staan of niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XhweCx4j1cBIVu9bCr33ZCxIWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dZleqAnH1nqLxdlOlrVl92Xv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door kevertje1977 op 22-10-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
In je plaatje is de laadpaal bijna 2 dagen bezet....of dat nu wat zegt 😉

Ik heb dat toch wel vaker gezien. Chargefinder bijvoorbeeld laat dat ook zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 16:02

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

We zijn net terug uit Berlijn. Onderweg steeds bij Tesla geladen met onze Kona. Gewoon strak rechts bijna tegen de laadpaal parkeren en de kabel haalt het. Abonnement genomen en de volgende dag weer opgezegd.

App werkt naadloos: lokaties, tarieven, aantal beschikbare plaatsen, aankomen en laadpaal kiezen, starten en aansluiten (eerst aansluiten en dan starten gaf soms een foutmelding. Laden on line te volgen in de app, stoppen en loskoppelen. Factuur snel beschikbaar en binnen een paar dagen afgeschreven. Onbegrijpelijk dat andere MSP’s die service - daar staat die S voor - niet kunnen leveren.

Was over het algemeen druk bij de laadplaatsen (meer dan 50 %), tot ca.22.00 h (nabij autoweg); in een enkel geval voor 80 pct bezet. Gelukkig is de doorstroomsnelheid hoog. In alle gevallen waren er andere services nabij, hoewel op zondagmorgen niet van harte.

Ik moest een keer aan een landgenoot uitleggen hoe niet-Tesla laden werkt. Dus thuis app downloaden, inlog aanmaken en bankgegevens opgeven, dan hoef je niet ondertussen een laadplaats te bezetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Jan Lelie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:56:

Ik moest een keer aan een landgenoot uitleggen hoe niet-Tesla laden werkt. Dus thuis app downloaden, inlog aanmaken en bankgegevens opgeven, dan hoef je niet ondertussen een laadplaats te bezetten.
'Moest"? Ongevraagd (in dat geval 'moet' je helemaal niets), of gevraagd? De eerste die op mij afkomt om me de les te spellen als ik met een app of laadpas sta te klooien... |:( Je zegt zelf dat geen enkele locatie 100% bezet was.

Hadden ze dat EV laden maar wat eenvoudiger moeten maken. Namelijk kabel in en bankpas scannen op de paal. Zoals dat in het tankstation ook al 20 jaar kan.

Al sta ik daar 15 minuten, dat is dan pech, dan heb je maar te wachten. Echt... :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 16:02

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Amos_x schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:05:
[...]

'Moest"? Ongevraagd (in dat geval 'moet' je helemaal niets), of gevraagd? De eerste die op mij afkomt om me de les te spellen als ik met een app of laadpas sta te klooien... |:( Je zegt zelf dat geen enkele locatie 100% bezet was.

Hadden ze dat EV laden maar wat eenvoudiger moeten maken. Namelijk kabel in en bankpas scannen op de paal. Zoals dat in het tankstation ook al 20 jaar kan.

Al sta ik daar 15 minuten, dat is dan pech, dan heb je maar te wachten. Echt... :F
“Moest” omdat de Tesla rijders geen idee hadden hoe.

Inderdaad, kan in Frankrijk met IEcharge. Trouwens ook goedkoper dan Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

We zijn net terug uit Berlijn. Onderweg steeds bij Tesla geladen met onze Kona. Gewoon strak rechts bijna tegen de laadpaal parkeren en de kabel haalt het. Abonnement genomen en de volgende dag weer opgezegd.

App werkt naadloos: lokaties, tarieven, aantal beschikbare plaatsen, aankomen en laadpaal kiezen, starten en aansluiten (eerst aansluiten en dan starten gaf soms een foutmelding. Laden on line te volgen in de app, stoppen en loskoppelen. Factuur snel beschikbaar en binnen een paar dagen afgeschreven. Onbegrijpelijk dat andere MSP’s die service - daar staat die S voor - niet kunnen leveren.
[.....]
Nogal wiedes dat je snel de rekening hebt als je alles van auto/app t/m afrekenen bij 1 partij zit die geen andere service providers op zijn netwerk toelaat. Erg bevorderlijk voor concurrentie ook, kijk maar naar de situatie in de VS.

Als je kijkt naar het aantal partijen dat bij een niet Tesla laadsessie betrokken is, dan is het überhaupt een wonder als je binnen een paar minuten de rekening hebt. Over het algemeen is dit bij Freshmile het geval bij mij.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

kevertje1977 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:12:
Het werkt niet altijd :-) Ik stond bij deze snellader en in werkelijkheid waren beide plekken vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6c--ZeZEL9XNBeNOyrg4Me50u6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V5J9u6eCHywFAZ8BsjVJdrm5.png?f=fotoalbum_large

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
kevertje1977 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:12:
In de andere apps ben ik dit nog niet tegengekomen.
Wel een mooie feature, het zegt niet veel maar je kan wel inschatten of iemand nog even blijft staan of niet.

[Afbeelding]
Je maakt mij niet wijs dat iemand daar ruim 43 uur heeft staan laden. In die tijd vul je met 11kW een batterij van 473kWh. En zelfs met 1F en 3,7kW zou de batterij meer dan 160kWh zijn.
Zo groot leveren ze nog niet.
Dus 43 aangesloten ja, hoe lang daarvan is geladen kan je inschatten als je weet of de auto met 1 of met 3F laadt, maar het zal een fractie van deze tijd zijn want niemand gaat volledig leeg aan de lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:35
eltron schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Je maakt mij niet wijs dat iemand daar ruim 43 uur heeft staan laden. In die tijd vul je met 11kW een batterij van 473kWh. En zelfs met 1F en 3,7kW zou de batterij meer dan 160kWh zijn.
Zo groot leveren ze nog niet.
Dus 43 aangesloten ja, hoe lang daarvan is geladen kan je inschatten als je weet of de auto met 1 of met 3F laadt, maar het zal een fractie van deze tijd zijn want niemand gaat volledig leeg aan de lader.
Ze geven aan of iemand ingeplugd is, dat is alles.
Als je inplugd en de sessie is nog niet gestart (geen pas ertegen gehouden) dan staat ie in de app al is bezet.

Ik gebruik vaak het belletje in de vattenfall app, dan krijg je een notificatie als er weer een plek vrij is.
(is wel eens nodig in onze wijk, zeker omdat het alleen vattenfall palen zijn, en ze best wel eens defect zijn of uitvallen...)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 23:30
Amos_x schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:05:
[...]

Ik voorzie dat Amos_x snel overschakelt op een ICE en over een paar jaar pas weer kijkt hoe het EV landschap erbij ligt. >:) Ik bespeur wat frustratie.

Iedereen hier is er natuurlijk van bewust dat aanbieders een wilde westen ervan maken en landen (op zijn lichtst gezegd) suboptimale oplossingen bedenken en vooral heel hard aan wensdenken doen. Whats new zou ik zeggen. Bijna op elk dossier zien we eerst chaos ontstaan voordat een bedrijf er met de hoofdprijs vandoor gaat omdat overheden nul visie hebben en samenwerken.

offtopic:
OLTK Murmelt iets over leiders die vinden dat je voor visie naar de opticiën moet gaan en ondertussen een land naar de gallemiezen laten gaan

[ Voor 19% gewijzigd door oltk op 22-10-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-05 17:13

Hadden wij gedaan met onze nieuwe EV. Stonden we bij de V3 Supercharger twee plekken bezet te houden (want laadpoort aan de verkeerde kant), vraagt de app om nog een nieuw adres, ditmaal als factuur adres. Tja. We zijn maar doorgereden. Volgens mij sowieso nog issues bij Tesla met onze nieuwe Xpeng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Is er een manier om Freshmile beter te filteren? Mijn auto laadt met 300 kW dus ik wil eigenlijk alleen palen van boven 300 kW hebben.

En ik zou ook op tarief willen filteren. Een goedkope route plannen door Duitsland is op de huidige manier nog veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:38
Mijn auto laadt met 300 kW dus ik wil eigenlijk alleen palen van boven 300 kW hebben.

En ik zou ook op tarief willen filteren. Een goedkope route plannen door Duitsland is op de huidige manier nog veel werk.
Knip

[ Voor 40% gewijzigd door Notna op 23-10-2023 09:34 . Reden: Lees even de topicwarning hieronder ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koboy

koboy

Grotbewoner schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 01:35:
Is er een manier om Freshmile beter te filteren? Mijn auto laadt met 300 kW dus ik wil eigenlijk alleen palen van boven 300 kW hebben.

Dat filteren is een dingetje. Wat ik tot nu toe heb gezien in zowel de navigatie van de Ioniq 6 als diverse apps dat je kan filteren op 150kW+. Zou me niets verbazen als dat te maken heeft met de categorieën waarmee de laders aan het uitwisselsysteem worden doorgegeven.
Op de Ioniq 6 kun je de laadpalen filteren in de navigatie (op vermogen en ook leverancier). Ik heb deze ingesteld op 150kW+, en dan plant hij de route ook alleen langs deze palen.

Mijn ervaring is dat de meeste laadpalen in Duitsland langs de snelweg 300kW+ zijn (vaak met dubbele aansluiting, dus de helft als beide in gebruik). Freshmile is (bijna) de goedkoopste en doet het (zeker in Duitsland en NL) ook op vrijwel alles, behalve ionity, Fastned en Tesla natuurlijk. Over de laatste paar cent maak ik me niet druk meer. We zijn op vakantie en gemak gaat voor gedoe. Daarnaast zit je met de laadcurve van jouw xpeng en mijn Ioniq 6 op een dusdanige snelheid dat je met Freshmile nauwelijks boven het tarief van AC laden uitkomt (voor het gemak 0,40/kWh hiervoor gerekend).
Op benzine tankte ik onderweg ook gewoon langs de snelweg wanneer het nodig was. Ja je kan 5 tot 10 cent per liter besparen door van de snelweg af te gaan en 20km om te rijden, maar dat kost ook weer 20 minuten.

Laadvermogen van de paal maak ik me ook niet druk om, als ik maar meer dan 150kW krijg. We rijden een uur of 2, dan wordt er geroepen vanaf de achterbank dat er geplast moet worden. Ik vraag de Ioniq om een lader langs de route een minuut of 5 a 10 verder (preconditioning van de accu), en plug in. Tegen de tijd dat de familie (en ik) terug is van de WC zit de auto al weer ruim boven de 80%.

EV rijden zorgt er voor dat je anders over laden en stoppen gaat denken. Je stopt niet meer 5 minuten om te tanken, maar plugt thuis of onderweg in en gaat wat anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
koboy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Dat filteren is een dingetje. Wat ik tot nu toe heb gezien in zowel de navigatie van de Ioniq 6 als diverse apps dat je kan filteren op 150kW+. Zou me niets verbazen als dat te maken heeft met de categorieën waarmee de laders aan het uitwisselsysteem worden doorgegeven.
Op de Ioniq 6 kun je de laadpalen filteren in de navigatie (op vermogen en ook leverancier). Ik heb deze ingesteld op 150kW+, en dan plant hij de route ook alleen langs deze palen.

Mijn ervaring is dat de meeste laadpalen in Duitsland langs de snelweg 300kW+ zijn (vaak met dubbele aansluiting, dus de helft als beide in gebruik). Freshmile is (bijna) de goedkoopste en doet het (zeker in Duitsland en NL) ook op vrijwel alles, behalve ionity, Fastned en Tesla natuurlijk. Over de laatste paar cent maak ik me niet druk meer. We zijn op vakantie en gemak gaat voor gedoe. Daarnaast zit je met de laadcurve van jouw xpeng en mijn Ioniq 6 op een dusdanige snelheid dat je met Freshmile nauwelijks boven het tarief van AC laden uitkomt (voor het gemak 0,40/kWh hiervoor gerekend).
Op benzine tankte ik onderweg ook gewoon langs de snelweg wanneer het nodig was. Ja je kan 5 tot 10 cent per liter besparen door van de snelweg af te gaan en 20km om te rijden, maar dat kost ook weer 20 minuten.

Laadvermogen van de paal maak ik me ook niet druk om, als ik maar meer dan 150kW krijg. We rijden een uur of 2, dan wordt er geroepen vanaf de achterbank dat er geplast moet worden. Ik vraag de Ioniq om een lader langs de route een minuut of 5 a 10 verder (preconditioning van de accu), en plug in. Tegen de tijd dat de familie (en ik) terug is van de WC zit de auto al weer ruim boven de 80%.

EV rijden zorgt er voor dat je anders over laden en stoppen gaat denken. Je stopt niet meer 5 minuten om te tanken, maar plugt thuis of onderweg in en gaat wat anders doen.
Bedankt voor de tips. Ik heb tot nu toe alleen aan 300+ palen geladen sinds ons korte bezit van de auto.

Is jouw ervaring dat je ook 150 kW+ haalt bij de vele 175kW palen?

Ik zie daarnaast wel dat er sommige zeer snelle laders zijn (300kW+) die niet op 40 cent per kWh uitkomen maar die dat zeer goedkope freshmile-tarief hebben van (21 cent per kWh + 7 cent per minuut). Dat geeft me een effectief geschat tarief van zo'n 24 cent per kWh, het loont dus wel om die te vinden. Maar dat vereist dus wel veel graven door alle locaties met de huidige filtering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:15
(jarig!)
Grotbewoner schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:07:
Maar dat vereist dus wel veel graven door alle locaties met de huidige filtering.
Yup, en graven in dit topic om snelladers van bijvoorbeeld Shell te vinden die goedkoop zijn met Freshmile.
Qua Nederland heeft Malarky dat mooi verzameld maar qua 300 kWh is er weinig keuze:
Malarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:11:
Dit zijn alle 53 Shell 175kW (en 300kW Hofplein) laders in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 21ct/kWh + 7ct/min (€0,2520 bij ±100kW/u)

ProvinciePlaatsLocatieShell Station
DrentheHoogeveenA28 (Schutstraat)Klok
FlevolandLelystadA6Lepelaar
FlevolandLelystadN309Larsersdreef
FrieslandLeeuwardenN355 (Wismastate)Cammingaburen
GelderlandApeldoornLaan van de MensenrechtenLVD Mensenrechten
GelderlandApeldoornN344 (Kanaal Noord)Kanaal Noord
GelderlandArnhemN325 (Westvoortsedijk)Westvoortsedijk
GelderlandBabberichA12Bergh ZZ
GelderlandBruchemA2Zaltbommel
GelderlandKesterenA15Varakker
GelderlandNijmegenS100 (Grootstalselaan)Grootstal
GelderlandNijmegenS100 (Neerbosscheweg)Neerbosscheweg
GelderlandRadio-KootwijkA1Lucasgat
GroningenGroningenA28 (V K Verschuurlaan)De Wijert
GroningenGroningenN370 (Zonnelaan)Paddepoel
GroningenHarenA28Witte Molen
LimburgGrathem (Ell)A2Ellerbrug
LimburgHeerlenA76Tienbaan
LimburgVenloN271 (Krefeldseweg)AQS WZ
Noord-BrabantBredaA16Hazeldonk-O
Noord-BrabantBredaA16Hazeldonk-W
Noord-BrabantEtten-LeurA58Liesbos
Noord-BrabantGilzeA58Molenheide
Noord-BrabantHankA27Hank
Noord-BrabantHapsA73Hondsiep
Noord-BrabantHeeschA59Hanenberg
Noord-BrabantOirschotA58Kloosters
Noord-BrabantSprang-CapelleA59Het Labbegat
Noord-BrabantSprang-CapelleA59De Sprang
Noord-HollandAmsterdamA5 (Galwin)Westpoort
Noord-HollandAmsterdamS103 (Van Slingelandtstraat)Slingelandt Straat
Noord-HollandHoofddorp (Rijsenhout)A4Den Ruygenhoek
Noord-HollandMuidenA1De Hackelaar
Noord-HollandWieringerwerfA7Hoge Kwel
OverijsselEnschedeA35 (Broekheurne Ring)Broekheurne
OverijsselHoltenA1Struik
OverijsselZwolleA28Haerst
OverijsselZwolleA28 (Blaloweg)Blaloweg
UtrechtBreukelenA2Ruwiel
UtrechtHarmelenA12Hellevliet
UtrechtHooglandA1De Slaag
UtrechtMeerkerkA58Blommendaal
ZeelandRillandA27Afslag Rilland
ZeelandArnemuidenA58Arnemuiden (nu AVIA)
Zuid-HollandAlblasserdamA15De Noord
Zuid-HollandAlphen a/d RijnN11 (Tankval)Aziëlaan
Zuid-HollandDen HaagA12 (Donau)EV APC Groep
Zuid-HollandDen HaagS200 (Prof B M Teldersweg)Promenade
Zuid-HollandDordrechtA16De Zuidpunt
Zuid-HollandHendrik Ido AmbachtA16Sandelingen Oost
Zuid-HollandNieuwerkerk a/d IJsselA20Maatveld
Zuid-HollandNumandsdorpA29Buttervliet
Zuid-HollandRhoonA15Portland
Zuid-HollandRijswijkA13Vrijenbanselaan
Zuid-HollandRotterdamS107 (Maasboulevard)Maasboulevard
Zuid-HollandRotterdamS112 (Schiekade)Hofplein

Ook kan er bij de volgende 7 Shell 150kW stations geladen worden voor deze prijs met FM

ProvinciePlaatsLocatieShell Station
DrentheEmmenN391EV Gamma
GelderlandArnhemA12De Schaars
GelderlandBarneveldN802EV Gamma
LimburgValkenburgA79EV Karwei
Noord-BrabantValkenswaardN396EV Karwei
OverijsselEnschedeHaaksbergerstraatEV Gamma
UtrechtIJsselsteinTinbergenlaanEV Gamma
Het uitzoeken an sich kost sowieso best nog wat tijd, maar op een gegeven moment weet je het wel zo'n beetje. Zie het uitzoekwerk als een investering. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Grotbewoner schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

Bedankt voor de tips. Ik heb tot nu toe alleen aan 300+ palen geladen sinds ons korte bezit van de auto.

Is jouw ervaring dat je ook 150 kW+ haalt bij de vele 175kW palen?

Ik zie daarnaast wel dat er sommige zeer snelle laders zijn (300kW+) die niet op 40 cent per kWh uitkomen maar die dat zeer goedkope freshmile-tarief hebben van (21 cent per kWh + 7 cent per minuut). Dat geeft me een effectief geschat tarief van zo'n 24 cent per kWh, het loont dus wel om die te vinden. Maar dat vereist dus wel veel graven door alle locaties met de huidige filtering.
De Allego snellader hier in de buurt kost 30 cent/kWh en 30 cent per minuut. Als ik niet verder ga dan 80% staat de Ioniq 6 gemiddeld toch wel 120kW te stampen. Kom ik op 45 cent/kWh.
Jouw xpeng is wat sneller, denk 150kW gemiddeld. Dan kom je op 42 cent/kWh.

Ik ken zelf die 175kW palen van shell niet. Als er 1 kabel aan zit (of 1 in gebruik) zou je die 175kW gewoon moeten halen. De palen halen de aangegeven snelheid meestal wel. Als ze dat niet doen is er wat aan de hand met de stroomvoorziening, maar dat komt gelukkig weinig voor.

Hier in Leiderdorp is alles Allego op straat, met een CPO tarief van 57 cent/kWh. Ik sta normaal daar te laden met de Freshmile pas voor ongeveer 45 cent/kWh effectief.

De keren dat ik veroordeeld ben tot een snellader zijn zo weinig (eigenlijk alleen vakantie) dat ik me voor die paar momenten niet druk maak om het allerlaagste tarief. Voor op bestemming kijk ik wel van te voren even hoe ik betaalbaar laden kan. Afhankelijk van hoe veel ik daar verwacht te laden besteed ik daar ook meer of minder tijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
koboy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

De Allego snellader hier in de buurt kost 30 cent/kWh en 30 cent per minuut. Als ik niet verder ga dan 80% staat de Ioniq 6 gemiddeld toch wel 120kW te stampen. Kom ik op 45 cent/kWh.
Jouw xpeng is wat sneller, denk 150kW gemiddeld. Dan kom je op 42 cent/kWh.

Ik ken zelf die 175kW palen van shell niet. Als er 1 kabel aan zit (of 1 in gebruik) zou je die 175kW gewoon moeten halen. De palen halen de aangegeven snelheid meestal wel. Als ze dat niet doen is er wat aan de hand met de stroomvoorziening, maar dat komt gelukkig weinig voor.

Hier in Leiderdorp is alles Allego op straat, met een CPO tarief van 57 cent/kWh. Ik sta normaal daar te laden met de Freshmile pas voor ongeveer 45 cent/kWh effectief.

De keren dat ik veroordeeld ben tot een snellader zijn zo weinig (eigenlijk alleen vakantie) dat ik me voor die paar momenten niet druk maak om het allerlaagste tarief. Voor op bestemming kijk ik wel van te voren even hoe ik betaalbaar laden kan. Afhankelijk van hoe veel ik daar verwacht te laden besteed ik daar ook meer of minder tijd aan.
Net even zitten rekenen op basis van wat laadgrafieken waar ik een foto had van gemaakt en ik kom op 221 kW gemiddeld van 20% tot 80%. Dus snelladers boven de 175kW lonen dan toch nog voor mij.

Ik ga eerst maar eens kijken wat we bij zo'n 175kW paal krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Go-Charge
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-03 11:46

Go-Charge

Bedrijfsaccount Go-Charge
Brotuck schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:03:
Beste @Go-Charge

Mag ik als suggestie meegeven dat je ergens een switch kan omzetten om alleen de prijzen te zien van je eigen kaarten ? Nu geef ik ze wel op maar alsnog staat multitankkaart bovenaan en die heb ik niet.

En ik heb niet zoveel aan de laagste prijs als ik op locatie sta, dan wil ik alleen de goedkoopste kaart zien die ik bij me heb.
Helemaal mee eens. Normaal gesproken zou je eerst de prijzen zien van jouw kaarten en dan van de rest. We hebben een klein issue ontdekt in de match tussen alle passen en die passen die jezelf hebt. Ik verwacht dat het binnenkort is opgelost, hopelijk kan je hier iets mee?

Groet Dennis - Go-Charge.io

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Tap Electric heeft mooi onderzoek gepresenteerd over hoe we binnen één en dezelfde gemeente tegenwoordig rustig met verschillen van meer dan 10 ct / kWh per laadpaal (kan zelfs in dezelfde straat liggen) te maken krijgen, en dat is nog gemiddeld..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP-7oDgUb-rEFAYHNV2UKmNK2Z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LPQExV6VmgAGAk5q9o9pRb2W.png?f=fotoalbum_large
Schitterend in kaart gebracht voor de liefhebber.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
fewips schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:58:
Tap Electric heeft mooi onderzoek gepresenteerd over hoe we binnen één en dezelfde gemeente tegenwoordig rustig met verschillen van meer dan 10 ct / kWh per laadpaal (kan zelfs in dezelfde straat liggen) te maken krijgen, en dat is nog gemiddeld..[Afbeelding]
Inderdaad mooi plaatje. En verschil kan oplopen tot 0,72 blijkbaar.
Bij mij in de straat staat Allego (€ 0,57) naast Equans (0,38). En afhankelijk welke laadpas je gebruikt natuurlijk.
Maar je moet het weten om de juiste keus te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:24
Grotbewoner schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 01:35:

Over welke auto (laadgrafiek) hebben we het hier? Lucid??

Bij héél veel auto's is de laadgrafiek best wel een zwak punt. }:|
Het DC-max is maar relatief kort te gebruiken, dus best kans als je alleen dáár op gefocust bent,
dat je dan ándere (iets) lagere stations (snellere vanuit tijdbestek bezien) laat schieten voor niets.

Gaat het om de kWh+tijd tariefstelling,dan kan ik het óók niet helemaal plaatsen.
Wat bespaar je per (indien mogelijk zónder wat om te rijden) per maand, tov een EV (Lucid?) afschrijving?

Ik zou in jou geval meer gaan voor rijplezier, óók tijdens op/een pitstop. :Y) *O*

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
Hansieo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Over welke auto (laadgrafiek) hebben we het hier? Lucid??

Bij héél veel auto's is de laadgrafiek best wel een zwak punt. }:|
Het DC-max is maar relatief kort te gebruiken, dus best kans als je alleen dáár op gefocust bent,
dat je dan ándere (iets) lagere stations (snellere vanuit tijdbestek bezien) laat schieten voor niets.

Gaat het om de kWh+tijd tariefstelling,dan kan ik het óók niet helemaal plaatsen.
Wat bespaar je per (indien mogelijk zónder wat om te rijden) per maand, tov een EV (Lucid?) afschrijving?

Ik zou in jou geval meer gaan voor rijplezier, óók tijdens op/een pitstop. :Y) *O*
Gaat om een Xpeng G9: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDOJMOmunpH3xwRePPVojMJ_w7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EljNQLTgqoOz7UcITnILrg5C.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gewoon van 20% tot 80% gerekend op basis van deze cijfers en dan kom ik ongeveer tot 220 kW gemiddeld. Best lang boven de maximumcapaciteit van die 175 kW palen dus. Het lijkt me dus ook dat er geld te besparen valt met Freshmile + een snellere laadpaal >:). Maar dan moet ik deze wel kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:44
Grotbewoner schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

Gaat om een Xpeng G9: [Afbeelding]

Ik heb gewoon van 20% tot 80% gerekend op basis van deze cijfers en dan kom ik ongeveer tot 220 kW gemiddeld. Best lang boven de maximumcapaciteit van die 175 kW palen dus. Het lijkt me dus ook dat er geld te besparen valt met Freshmile + een snellere laadpaal >:). Maar dan moet ik deze wel kunnen vinden.
Ach ja, dat heeft enkel echt belang als je weet dat je regelmatig aan een snellader gaat staan. Ik gebruik ze vrijwel enkel op vakantie of bij een wat verdere beroepsverplaatsing. Er gaan soms maanden voorbij dat ik ze niet nodig heb.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
[...]

Dan doe je jezelf tekort als je alleen naar > 300kW kijkt. 300kW is maar een minuut of zo.
Met het gemiddelde van 224kW zal je waarschijnlijk nauwelijks verschil in laadtijd (en kosten/kWh) hebben als je een 250KW supercharger pakt.

Maar jouw punt was geloof ik dat je niet kon filteren op > 300kW. Smoov doet dat wel, EnbW ook en verder heb ik nog niet gekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

eltron schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

Dan doe je jezelf tekort als je alleen naar > 300kW kijkt. 300kW is maar een minuut of zo.
Met het gemiddelde van 224kW zal je waarschijnlijk nauwelijks verschil in laadtijd (en kosten/kWh) hebben als je een 250KW supercharger pakt.

Maar jouw punt was geloof ik dat je niet kon filteren op > 300kW. Smoov doet dat wel, EnbW ook en verder heb ik nog niet gekeken
Die 300 kW (+) wordt behaald dankzij 800V wat je dan bij een SuC weer niet gaat lukken. Wel erg benieuwd naar, wil de XPENG nog steeds graag testen aan de Superchargers.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Daar ga je geen moeite voor hoeven doen. Volgens mij ben ik geen enkele snellader tegengekomen met minder dan 300kW afgelopen vakantie. Volgens mij is er maar 1 laadpaalboer die nog bakken "relatief trage" snelladers heeft staan: de Tesla V2. Fastned is continu bezig laders door snellere te vervangen. Ook is het pleintje Allego hier net uitgebreid en geupdate.
Je gaat het merken hoor met de tijd component in de Freshmile prijs. Maar dat doe je ook door "te laat" af te koppelen omdat je nog op de WC zit.

Ik had een maandje geleden een evaluatie met de Hyundai verkoper. Gaf als negatief puntje de laadsnelheid. De arme man trok wit weg tot ik vertelde dat het te snel ging, en dat we niet genoeg tijd voor de WC hadden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
[...]

Alleen de 175 kW palen van Shell hebben het mooie tarief van 21+7 cent (en heel af en toe een 150 kW paal), dus volgens mij ga je geen goedkopere en ook tegelijk snellere paal vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dextertje
[...]

Ben wel nieuwsgierig, want 175 kW of 220 kW, dat maakt voor een volle lading echt minder dan een euro uit. Wil je daar echt zo veel moeite voor doen voor een trip door Duitsland?

Laten we uitgaan van het tarief van 21ct/kWh en 7 ct/minuut. In het ideale geval (Freshmile rondt je kWh's en minuten naar boven af, dus 0,2 kWh in 3 seconden laden kost je ook 28 cent), kost het je bij 240 kW (=4 kWh/minuut) 22,75ct /kWh (21 ct + 7/4 ct = 21 + 1,75 ct = 22,75 ct).

Bij 120 kW kost het je 21 ct + 3,5 ct = 24,5 ct/kWh.

Verschil is 1,75 ct/kWh. Stel je laadt 50 kWh, dan scheelt dat 87,5 cent.

Geld is geld, maar ik betwijfel of 300 kW vs 175 kW echt het verschil gaat uitmaken, ik zou er niet mijn route voor aanpassen, in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
dextertje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

Ben wel nieuwsgierig, want 175 kW of 220 kW, dat maakt voor een volle lading echt minder dan een euro uit. Wil je daar echt zo veel moeite voor doen voor een trip door Duitsland?

Laten we uitgaan van het tarief van 21ct/kWh en 7 ct/minuut. In het ideale geval (Freshmile rondt je kWh's en minuten naar boven af, dus 0,2 kWh in 3 seconden laden kost je ook 28 cent), kost het je bij 240 kW (=4 kWh/minuut) 22,75ct /kWh (21 ct + 7/4 ct = 21 + 1,75 ct = 22,75 ct).

Geld is geld, maar ik betwijfel of 300 kW vs 175 kW echt het verschil gaat uitmaken, ik zou er niet mijn route voor aanpassen, in elk geval.
Nou, nee dus. Daarom vraag ik hier of er een snellere manier is om te filteren zodat ik in ieder geval de palen zie als ze er zijn :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
Grotbewoner schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:28:
[...]

Nou, nee dus. Daarom vraag ik hier of er een snellere manier is om te filteren zodat ik in ieder geval de palen zie als ze er zijn :P.
Ah, je uitspraak Mijn auto laadt met 300 kW dus ik wil eigenlijk alleen palen van boven 300 kW hebben gaf even een andere indruk.
Je kunt in de meeste apps wel filteren op palen boven de 150 kW, voor de kosten maakt het niet echt veel uit, alhoewel als alles bezet is, het wel iets meer uit maakt.

Filteren qua prijs in de Freshmile app (maar ook andere apps), zou wel echt fijn zijn, ja.
Ik heb afgelopen zomer echt te veel tijd besteed aan handmatig uit zoeken welke palen in de buurt van onze vakantiebestemming nou een beetje voordelig waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

dextertje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

Het jammere ligt hier gewoon in dat het speciale 21+7 tarief op 175kW laders zit. De rest is 30+30.
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat die xpeng G9 175kW laadt tot 80% (is 60% en 150kW bij 80%). Het verschil wordt dan voor 50kWh in ruim 17 minuten = €11,76
Op een 300kW lader en 210kW gemiddeld kom je voor 50kWh in ruim 14 minuten = €19,50. Verschil is €7,75 wat de moeite is als je zo'n ding in de buurt hebt. Omrijden zou ik er niet voor doen, maar dat is ook omdat ik met 40 a 45 cent/kWh al een stuk goedkoper uit ben dan op dino-sap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
koboy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:00:
[...]

Het jammere ligt hier gewoon in dat het speciale 21+7 tarief op 175kW laders zit. De rest is 30+30.
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat die xpeng G9 175kW laadt tot 80% (is 60% en 150kW bij 80%). Het verschil wordt dan voor 50kWh in ruim 17 minuten = €11,76
Op een 300kW lader en 210kW gemiddeld kom je voor 50kWh in ruim 14 minuten = €19,50. Verschil is €7,75 wat de moeite is als je zo'n ding in de buurt hebt. Omrijden zou ik er niet voor doen, maar dat is ook omdat ik met 40 a 45 cent/kWh al een stuk goedkoper uit ben dan op dino-sap.
Dat speciale tarief is in Duitsland ook op andere laders te vinden: HaikoW in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Ik dacht dat @Grotbewoner het daar over had...
Op een 30 + 30 paal maakt het inderdaad wel een stuk meer uit hoe snel je laadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat zijn jullie ervaringen met snelladers van Shell Recharge?
Ik heb er nu drie geprobeerd waarvan twee kuren gaven en ik neig er naar om Shell voortaan gewoon maar te mijden.
1) Shell De Slaag, A1 tussen Baarn en Amersfoort: werkte direct zonder problemen met Vattenfall pas (Opel Corsa met CCS-combo)
2) Shell Floraplein Eindhoven: ouder model lader(?) met losse Payter terminal. Pakte geen enkele laadpas of kaart, interface leek op een gegeven moment ook compleet vastgelopen. Uiteindelijk de paal ernaast aan de gang gekregen met een creditcard betaling via de Shell website (QR code). Enorm veel gehannes en super ongebruiksvriendelijk (Opel Corsa met CCS-combo)
3) Shell de Lucht, A59 bij Heesch: modern lijkende Tritium lader met Payter terminal die geen enkele laadpas of betaalkaart pakte. Uiteindelijk maar de creditcard weer getrokken en de website geprobeerd, waarna de sessie wel vrijgegeven werd maar de laadconnectie met de auto domweg niet gezien werd (Nissan Leaf met ChaDeMo)

Ben ik een uitzondering of werken die Shell Recharge stations vaker zo enorm bagger?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
MadMarky schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:40:
Ik heb er nu drie geprobeerd waarvan twee kuren gaven en ik neig er naar om Shell voortaan gewoon maar te mijden.
1) Shell De Slaag, A1 tussen Baarn en Amersfoort: werkte direct zonder problemen met Vattenfall pas (Opel Corsa met CCS-combo)
2) Shell Floraplein Eindhoven: ouder model lader(?) met losse Payter terminal. Pakte geen enkele laadpas of kaart, interface leek op een gegeven moment ook compleet vastgelopen. Uiteindelijk de paal ernaast aan de gang gekregen met een creditcard betaling via de Shell website (QR code). Enorm veel gehannes en super ongebruiksvriendelijk (Opel Corsa met CCS-combo)
3) Shell de Lucht, A59 bij Heesch: modern lijkende Tritium lader met Payter terminal die geen enkele laadpas of betaalkaart pakte. Uiteindelijk maar de creditcard weer getrokken en de website geprobeerd, waarna de sessie wel vrijgegeven werd maar de laadconnectie met de auto domweg niet gezien werd (Nissan Leaf met ChaDeMo)

Ben ik een uitzondering of werken die Shell Recharge stations vaker zo enorm bagger?
Er zijn weinig geen palen waarbij ik vaker problemen heb gehad dan met Shell Recharge palen. Maar daar moet ik wel bij aantekenen dat ik bij weinig andere snelladers heb geladen: in combinatie met Freshmile zijn de meest goedkope snellaad palen in Nederland, 175 kW-palen van Shell. NB ik bedoel hier niet mee dat alle 175 kW-palen van Shell goedkoop zijn, dat weet ik niet. Wel andersom: de palen waarbij je 21 ct + 7 ct betaalt in Nederland, zijn meestal 175 kW Shell palen.

Maar desondanks: toch zeker een flink aantal keer gehad dat laden niet lukte.
Dan begon de sessie, maar werd gelijk afgebroken.
Een enkele keer hielp het om extra druk op de laadconnector te geven bij het starten van de sessie. Dus dat je 'm als het ware aanduwt, totdat de sessie begint.

Ook al heb ik verder weinig bij andere palen geladen, ik heb verder nooit problemen gehad, dat ik me kan herinneren. M.u.v. Tesla v3-palen, die werken gewoon niet lekker samen met onze Ioniq 5, maar dat is een specifiek en bekend probleem. Tesla v2 werkt wel altijd goed, alhoewel met max 96 kW of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 18:47

The Wizard

Moderator Mobile
MadMarky schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:40:

Nee, je bent geen uitzondering, veel locaties zijn echt slecht, kapotte laders, stekkers of betaalterminals. Heb alles gezien. En als alles doet dan krijg ik ook vaak ren communicatie error met de auto, alleen bij Shell. Alle andere laders geen enkel probleem. Ik gebruik voornamelijk Fastned met Plug & Charge, nooit geen problemen, behalve dat de autobestuurder naast mij regelmatig mijn sessie stopt...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
fewips schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:58:
Tap Electric heeft mooi onderzoek gepresenteerd over hoe we binnen één en dezelfde gemeente tegenwoordig rustig met verschillen van meer dan 10 ct / kWh per laadpaal (kan zelfs in dezelfde straat liggen) te maken krijgen, en dat is nog gemiddeld..[Afbeelding]
Op zich is daar, denk ik, niets mis mee. Verschillende aanbieders, concurrentie, verschillende prijzen. We hebben hier ook een Jumbo en AH naast elkaar zitten, die zullen ook dezelfde produkten voor verschillende prijzen hebben.

Maar, dan moet concurrentie tussen laadpalen wel werken. Gaat het hier mis? Zo ja, waarom? Als veel mensen een laadpas met vaste prijs per kWh gebruiken, dan maakt het prijsverschil weinig uit. Of als er schaarste is, dan worden alle laadpalen gebruikt ongeacht de prijs. Of wellicht is het niet eenvoudig genoeg om het verschil in prijs te zien - hypothetisch zou een bordje boven elke laadpaal met "hier is het x/kWh, een straat verder is het y/kWh" kunnen helpen.

Maar ik vind het een lastige, hoe ze het AC-laadpalensysteem moeten inrichten qua prijs en transparantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
koboy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Ik had een maandje geleden een evaluatie met de Hyundai verkoper. Gaf als negatief puntje de laadsnelheid. De arme man trok wit weg tot ik vertelde dat het te snel ging, en dat we niet genoeg tijd voor de WC hadden ;)
Typisch, dat zijn van die verkopers die zelf nog met een diesel rond rijden, en denken dat je elke dag 900km bereik nodig hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
fewips schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

Die 300 kW (+) wordt behaald dankzij 800V wat je dan bij een SuC weer niet gaat lukken. Wel erg benieuwd naar, wil de XPENG nog steeds graag testen aan de Superchargers.
zelfde resultaat als de egmp's. V2 so-so, v3 klapt eruit

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Total Energies is gezakt naar 39 cent/kwh [was 54 cent] + 30 cent starttartief in Amsterdam.
Equans nog 32 cent.

Dit verschil is wordt acceptabel om een keer bij total te laden, maar zie ze liever rechttrekken om de total palen ook gebruikt te zien.. ze zijn meestal leeg en de equans ramvol.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Tommie12 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Typisch, dat zijn van die verkopers die zelf nog met een diesel rond rijden, en denken dat je elke dag 900km bereik nodig hebt..
Helaas, de beste jongen rijdt EV. Maar aangeven dat je niet tevreden bent over 1 van de sterke punten van de auto namelijk snelladen is een schok. Gelukkig ging het er om dat het TE snel ging om naar de wc te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
Oops verkeerde topic

[ Voor 106% gewijzigd door Badname2 op 24-10-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Badname2 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:41:
Ik overweeg komend jaar mn eerste EV te kopen/leasen. Een Tesla model 3.

Welke laadpaal adviseren jullie te installeren op de oprit die met Tesla werkt, maar straks ook met andere autos? Is er een bepaalde connector of 3 fase om op te letten?

Ik heb 8 zonnenpanelen (dus geen dynamisch contact), en mn hoop is ook V2H te kunnen gebruiken om mn stroom op te slaan zodra de salderingsregeling stopt.

Ook zou ik de auto liefst alleen automatisch opladen als de zon schijnt op de panelen. (ik krijg maar 9 cent van de energiemaatschappij)

Is er enige laadpaal die al beetje klaar is voor deze dingen?
@Badname2 ik denk dat je je vraag beter hier kan stellen:
Thuisladen van je EV deel 2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
koboy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Helaas, de beste jongen rijdt EV. Maar aangeven dat je niet tevreden bent over 1 van de sterke punten van de auto namelijk snelladen is een schok. Gelukkig ging het er om dat het TE snel ging om naar de wc te gaan :)
Knap dat jij die ene verkoper die iets weet over EV's gevonden hebt.
Ik heb een paar verkopers gesproken van BMW en Volvo over een electrsiche auto, en die mannen zaten echt nog in de mindset dat het pas echt goed ging worden als een EV 900km autonomie kan bijladen in minder dan 5 min.
Ze zouden die allemaal verplicht moeten abonneren op het kanaal van Bjorn Nyland.

Pagina: 1 ... 96 ... 216 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2