[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 214 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:27
yannienl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Haha ok ok nu wordt het een rommeltje haha..
Ik had het verhaal van @engelbertus verkeerd begrepen, jouw verhaal was duidelijk.
Dat van jou heb ik dus nu gedaan met een extra pas van Elli.
Vrijdag ga ik hem aan de paal proberen, kijken of het werkt.
Ik bedoelde dus ook eigenlijk dat je een laadpaal aan je telefoon toevoegt, zoals je ook bankpassen en andere zaken in je Wallet kunt hebben.. er is blijkbaar een leerfunctie voor de codes op de pas… geen idee hoe Apple Pay werkt. Alleen met nfc of ook met rfid, en ook geen idee of laadpalen alleen met rfid werken, of ook met nfc. Als het blijkbaar zo is dat een laadpaal slechts een drager is van een uniek niet erg privé of beveiligde code, wat staat er dan in de weg om de code op je telefoonabonnement te keren en te gebruiken? Dan zou je bij wijze van spreken via een app je goedkoopste pas voor een locatie automatisch kunnen laten bepalen en die zonder verder te hoeven zoeken of vergelijken die pas gebruiken bij het swipen voor de kezer van de laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:26
Hachy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:53:
De tarieven van de DC snelladers van Shell Recharge gaan morgen (12-10) wijzigen.

Laden met Shell Recharge laadpas gaat van 65 naar 72 cent per kWh.
Met alle andere passen of ad-hoc = 79 cent per kWh.
te gek.. allemaal naar Fastned !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 15:07
De tarieven van de DC snelladers van Shell Recharge gaan morgen (12-10) wijzigen.

Geldt dat dan ook voor de goedkopere Freshmile tarieven, aangezien je zegt 'alle andere passen' of vraag ik nu iets stoms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 07:39
Silversurfer1 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:08:
Ha eindelijk een cpo prijsverlaging in het mra e gebied op de Total Energies palen van €0,61 naar €0,53. Nog wel steeds goedkoper om met Vattenfall Incharge te laden €0,48 maar toch.
Per wanneer gaat dit in?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:28

boyette schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 02:03:

te gek.. allemaal naar Fastned !!!
Tenzij je in de buurt woont van 1 van de snelladers van Shell waar het goedkope tarief van Freshmile geldt. ;)
Rolfy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 02:45:

Geldt dat dan ook voor de goedkopere Freshmile tarieven, aangezien je zegt 'alle andere passen' of vraag ik nu iets stoms?
Vooralsnog blijft die prijs hetzelfde (21 cent de kWh en 7 cent per minuut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:37
Zjanzjak schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:59:
[...]

[...]

Tenzij je in de buurt woont van 1 van de snelladers van Shell waar het goedkope tarief van Freshmile geldt. ;)

[...]

Vooralsnog blijft die prijs hetzelfde (21 cent de kWh en 7 cent per minuut).
Freshmile rekent bij mijn lokale Shell snellader (waar ik dus nooit kom) eur 0,85/kWh, terwijl Shell zelf (nog) 59 cent rekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Of-Aaargh schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:42:

Freshmile rekent bij mijn lokale Shell snellader (waar ik dus nooit kom) eur 0,85/kWh, terwijl Shell zelf (nog) 59 cent rekent.
Verhuis! :9

En dan in de buurt bij 1 van deze:
Malarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:11:
Dit zijn alle 53 Shell 175kW (en 300kW Hofplein) laders in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 21ct/kWh + 7ct/min (€0,2520 bij ±100kW/u)

ProvinciePlaatsLocatieShell Station
FlevolandLelystadA6Lepelaar
FlevolandLelystadN309Larsersdreef
FrieslandLeeuwardenN355 (Wismastate)Cammingaburen
GelderlandApeldoornLaan van de MensenrechtenLVD Mensenrechten
GelderlandApeldoornN344 (Kanaal Noord)Kanaal Noord
GelderlandArnhemN325 (Westvoortsedijk)Westvoortsedijk
GelderlandBabberichA12Bergh ZZ
GelderlandBruchemA2Zaltbommel
GelderlandKesterenA15Varakker
GelderlandNijmegenS100 (Grootstalselaan)Grootstal
GelderlandNijmegenS100 (Neerbosscheweg)Neerbosscheweg
GelderlandRadio-KootwijkA1Lucasgat
GroningenGroningenA28 (V K Verschuurlaan)De Wijert
GroningenGroningenN370 (Zonnelaan)Paddepoel
GroningenHarenA28Witte Molen
LimburgGrathem (Ell)A2Ellerbrug
LimburgHeerlenA76Tienbaan
LimburgVenloN271 (Krefeldseweg)AQS WZ
Noord-BrabantBredaA16Hazeldonk-O
Noord-BrabantBredaA16Hazeldonk-W
Noord-BrabantEtten-LeurA58Liesbos
Noord-BrabantGilzeA58Molenheide
Noord-BrabantHankA27Hank
Noord-BrabantHapsA73Hondsiep
Noord-BrabantHeeschA59Hanenberg
Noord-BrabantOirschotA58Kloosters
Noord-BrabantSprang-CapelleA59Het Labbegat
Noord-BrabantSprang-CapelleA59De Sprang
Noord-HollandAmsterdamA5 (Galwin)Westpoort
Noord-HollandAmsterdamS103 (Van Slingelandtstraat)Slingelandt Straat
Noord-HollandHoofddorp (Rijsenhout)A4Den Ruygenhoek
Noord-HollandMuidenA1De Hackelaar
Noord-HollandWieringerwerfA7Hoge Kwel
OverijsselEnschedeA35 (Broekheurne Ring)Broekheurne
OverijsselHoltenA1Struik
OverijsselZwolleA28Haerst
OverijsselZwolleA28 (Blaloweg)Blaloweg
UtrechtBreukelenA2Ruwiel
UtrechtHarmelenA12Hellevliet
UtrechtHooglandA1De Slaag
UtrechtMeerkerkA58Blommendaal
ZeelandArnemuidenA58Arnemuiden (nu AVIA)
Zuid-HollandAlblasserdamA15De Noord
Zuid-HollandAlphen a/d RijnN11 (Tankval)Aziëlaan
Zuid-HollandDen HaagA12 (Donau)EV APC Groep
Zuid-HollandDen HaagS200 (Prof B M Teldersweg)Promenade
Zuid-HollandDordrechtA16De Zuidpunt
Zuid-HollandHendrik Ido AmbachtA16Sandelingen Oost
Zuid-HollandNieuwerkerk a/d IJsselA20Maatveld
Zuid-HollandNumandsdorpA29Buttervliet
Zuid-HollandRhoonA15Portland
Zuid-HollandRijswijkA13Vrijenbanselaan
Zuid-HollandRotterdamS107 (Maasboulevard)Maasboulevard
Zuid-HollandRotterdamS112 (Schiekade)Hofplein

Ook kan er bij de volgende 7 Shell 150kW stations geladen worden voor deze prijs met FM

ProvinciePlaatsLocatieShell Station
DrentheEmmenN391EV Gamma
GelderlandArnhemA12De Schaars
GelderlandBarneveldN802EV Gamma
LimburgValkenburgA79EV Karwei
Noord-BrabantValkenswaardN396EV Karwei
OverijsselEnschedeHaaksbergerstraatEV Gamma
UtrechtIJsselsteinTinbergenlaanEV Gamma
Malarky schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:26:
Dit zijn de 15 Last Mile Solutions snelladers (120kW of meer) in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 25ct/kWh + 3ct/min (€0,2680 bij ±100kW/u). Wellicht niet allemaal - altijd - publiek toegankelijk.

Zijn er ook een mooi aantal van in Vlaanderen.

ProvinciePlaatsLocatie
GelderlandEdeBonnetstraat 45 (BP TANQ+)
LimburgBeringeHaambergweg 14 (Boebadoe Farm)
Noord-BrabantBestNcb-Weg 14 (Decathlon)
Noord-BrabantBredaEttensebaan 34 (Louwman)
Noord-BrabantEindhovenMeerenakkerplein 55 (Adriaanse autoverhuur)
Noord-BrabantGemertMolenrand 3 (Van Helvoort Taxi?)
Noord-BrabantMilheezeMilheesestraat 19 (BP Milheeze)
Noord-BrabantTilburgDokter Bloemenlaan 11 (Renova BMW)
Noord-HollandAmstelveenParelvisserslaan 1 (Energiek Amstelveen)
OverijsselEnschedeStrootsweg 40 (Bolscher)
ZeelandGoesHudsonweg 21 (AgriSnellaad)
ZeelandZierikzeeRuigendijkweg 5 (AgriSneltank)
Zuid-HollandHendrik Ido AmbachtNijverheidsweg 61 (PLUS distributie)
Zuid-HollandOoltgensplaatLangeweg 100 (AgriSnellaad)
Zuid-HollandRotterdamZeemanstraat 11 (kantoor Last Mile Solutions)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-05 15:24
Zjanzjak schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Verhuis! :9

En dan in de buurt bij 1 van deze:

[...]

[...]
Of emigreer naar Duitsland :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-05 23:27
Voor zo ver ik kan zien is het paar dagen geleden ingegaan in regio Kennemerland sowieso. Maar blijft aan de hoge kant.

[ Voor 3% gewijzigd door Silversurfer1 op 12-10-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Toekomstmuziek, uitroepteken, vraagteken... :

https://actu.fr/normandie...ur-la-route_60187117.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:19
Vraagje:

Binnenkort beginnende ID4 rijder. Heb al ea teruggelezen hier. Ik zie regelmatig voorbij komen "check even welke passen de laadpaal accepteerd". Maar uhhj hoe kan ik zien welke passen geaccepteerd worden? Is daar een app voor speciaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

koboy

Heb een idee voor een icon

Devke schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:06:
Vraagje:

Binnenkort beginnende ID4 rijder. Heb al ea teruggelezen hier. Ik zie regelmatig voorbij komen "check even welke passen de laadpaal accepteerd". Maar uhhj hoe kan ik zien welke passen geaccepteerd worden? Is daar een app voor speciaal?
Die soep wordt niet zo heet gegeten hoor. De meeste Nederlandse laadpassen kun je in Nederland overal gebruiken. Dezelfde passen in het buitenland kunnen een wisselend beeld geven, maar gaat meestal ook wel goed.

Als het echter gaat om lage/laagste prijzen kom je vaak bij buitenlandse passen uit die lang niet bij alle laadpaal leveranciers werken. De beste optie is op dit moment dan helaas om de app van de laadpassen die je hebt af te gaan. Als je op vakantie niet per se het allergoedkoopste uit wilt zijn zoek je dit alleen uit voor de palen bij je bestemming.
Voor prijzen binnen Nederland kun je de go-charge app gebruiken. Nog niet alle hier op het forum gebruikte passen staan er in, maar er wordt hard aan gewerkt en de ontwikkelaar zit ook hier in dit forum.
Voor buitenlandse palen kun je de Chargeprice app als startpunt gebruiken. Weet wel dat lang niet alle tarieven daarin actueel zijn, maar het geeft je een idee waar te beginnen met uitzoeken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
koboy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:23:
De beste optie is op dit moment dan helaas om de app van de laadpassen die je hebt af te gaan.
En dan heb je de kans dat ze alsnog niet werken. ;)
Heb dat al een paar keer met Freshmile meegemaakt.
Franse pas uiteraard, qua passen zoals ANWB of Shell Recharge kan je er wel van uit gaan dat ze in de regel wel werken in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Zjanzjak schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

Franse pas uiteraard, qua passen zoals ANWB of Shell Recharge kan je er wel van uit gaan dat ze in de regel wel werken in Nederland.
Ik heb een tango pas als backup die is gratis en werkt eigenlijk altijd.
Niet altijd de goedkoopste maar in 80% van de gevallen ook niet duurder dan nodig.

Die zou ik aanraden om die altijd 1 achter de hand te houden
Fatsoenlijke eigen app
Fatsoenlijke support .. beter dan de meeste betaalde apps/passen

[ Voor 7% gewijzigd door boyette op 13-10-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-05 09:20
Ik heb getracht met Engie/Equans in contact te komen maar krijg tot op heden geen antwoord (word doorverwezen naar 50five die mij weer naar engie sturen)

Ik laad 34,74kW voor het tarief van 0,32 per kWh volgens de charge-assist app.
Volgens de website van Engie/Equans is het overigens 0,3177 per kWh (incl btw)

Hoe ik ook reken, ik kom niet op de 10,93.
Ik heb de charge-assist app gebruikt (van Equans) dus er zit geen roaming toeslag ofzoiets op.

Als ik het terugreken zou de kWh prijs 0,3145 moeten zijn. Dat is iets anders dan wat Equans zegt.
Ik wil het gewoon (voor de eigen administratie) begrijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggusNbnb4mZ2RaX8JwzPRAPPWgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LR6YG4Ha16SRDjez4agEnV8S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
koboy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Die soep wordt niet zo heet gegeten hoor. De meeste Nederlandse laadpassen kun je in Nederland overal gebruiken. Dezelfde passen in het buitenland kunnen een wisselend beeld geven, maar gaat meestal ook wel goed.

Als het echter gaat om lage/laagste prijzen kom je vaak bij buitenlandse passen uit die lang niet bij alle laadpaal leveranciers werken. De beste optie is op dit moment dan helaas om de app van de laadpassen die je hebt af te gaan. Als je op vakantie niet per se het allergoedkoopste uit wilt zijn zoek je dit alleen uit voor de palen bij je bestemming.
Voor prijzen binnen Nederland kun je de go-charge app gebruiken. Nog niet alle hier op het forum gebruikte passen staan er in, maar er wordt hard aan gewerkt en de ontwikkelaar zit ook hier in dit forum.
Voor buitenlandse palen kun je de Chargeprice app als startpunt gebruiken. Weet wel dat lang niet alle tarieven daarin actueel zijn, maar het geeft je een idee waar te beginnen met uitzoeken.
Heb die app eens geïnstalleerd. Idd ik zie bij een paal nu idd meer aanbieders van laadpassen staan die daarop zouden moeten werken. Natuurlijk ga ik ook graag voor 21 cent per kwh ipv 41. Is toch 2x laden voor hetzelfde geld haha. Als ik het goed begrijp is dat soort passen uitproberen. Bij je hebben. Werkt het. Geluk. Werkt het niet. Pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Devke schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Heb die app eens geïnstalleerd. Idd ik zie bij een paal nu idd meer aanbieders van laadpassen staan die daarop zouden moeten werken. Natuurlijk ga ik ook graag voor 21 cent per kwh ipv 41. Is toch 2x laden voor hetzelfde geld haha. Als ik het goed begrijp is dat soort passen uitproberen. Bij je hebben. Werkt het. Geluk. Werkt het niet. Pech.
Veel laadpassen kun je op de website een laadpaal kaart van raadplegen. Hoef je dus niet eerst de pas aan te vragen/kopen. Welke passen interessant kunnen zijn kun je achter komen die het forum hier te volgen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Zjanzjak schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

Heb eerder het idee dat het aan een netwerk issue ligt op dat moment, een is zeker niet tot het buitenland beperkt.
Heb meegemaakt dat Freshmile het niet deed in Leiden, en 1,5 uur later in Leiderdorp wel. Beide Allego palen.....
Afgelopen donderdag ging Freshmile mis op een Total paal in Haarlem.

Altijd voor een betrouwbare backup pas zorgen, ook al is die wat duur (bijvoorbeeld een pas met vast tarief als Shell)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
boyette schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:11:
[...]

Ik heb een tango pas als backup die is gratis en werkt eigenlijk altijd.
Niet altijd de goedkoopste maar in 80% van de gevallen ook niet duurder dan nodig.

Die zou ik aanraden om die altijd 1 achter de hand te houden
Fatsoenlijke eigen app
Fatsoenlijke support .. beter dan de meeste betaalde apps/passen
Ik zou sowieso ook kijken welke pas in jouw omgeving goedkoop is. Voor mij bijvoorbeeld is de Tango-pas vaak duurder dan die van Shell of Vattenfall, die zoals gezegd ook op zowat alle palen in Nederland werken. Scheelt maar een paar cent, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1E8d3v-bi2BDG_NpNJ71i8DSl7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0JXINVkcGT86hIrAXLqTy0j.jpg?f=fotoalbum_large

Als beginnende ev rijder.... wat ga ik hier betalen als het gaat om de laatste 2 posten? Is dit en en of is het de 1 of de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 20:00
markweb4871 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:16:
NLMAB gaat wijzigen:

Prijswijziging dienstverlening

Wij zijn continu bezig met het uitbreiden van ons netwerk en het verbeteren van onze dienstverlening. Bij de NLMAB-laadpas betaalt u geen vaste abonnementskosten, maar wel rekenen wij vanaf 14 oktober 2023 bij transacties op openbare laadpalen aanvullende kosten van 3 ct. per kWh (excl. btw) om onze dienstverlening mogelijk te houden.
Ik heb een tijdje terug ook dit bericht ontvangen. Vind het best wel een forse prijswijziging die opslag van 3,63 cent per kWh naast het starttarief van, wat was het, 12 cent?. Overigens is NL MAB niet meer te vinden op de Laadpas Top 10 site.

Gelijktijdig had ik destijds ook de pas van EV Company aangevraagd wat volgens mij van dezelfde organisatie was. Die staat er nog wel op en is met het rekenen van 1,2 cent per kWh naast het starttarief van 12 cent dus goedkoper dan NL MAB. Maar omdat EV Company van dezelfde club was vraag ik mij af over deze nu ook onder 50five valt? Dan zullen ze wel dezelfde tarieven gaan hanteren als NL MAB denk ik. Helaas is op hun site nergens info te vinden over hun huidige tarieven. Bij NL MAB ook niet overigens..

edit:

Zojuist nog info bij EV Company kunnen vinden en het huidige tarief is 1,2 cent per kWh met een starttarief van 12 cent incl. BTW.
Voor het opladen van uw elektrische auto bij een publieke laadpaal heeft u een laadpas nodig. EV Company biedt de EV Laadpas aan met de laagste transactiekosten van Nederland, namelijk €0,12 incl. BTW per laadbeurt, €0,015 roamingstarief per kWh, geen abonnementskosten en gratis verstuurd!
De EV Sleutelhanger is bij te bestellen voor €9,50 incl. BTW!

[ Voor 16% gewijzigd door Tranquility op 14-10-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:56
@Tranquility En je hebt ook nog ecotap, met volgens mij alleen 1ct/kWh

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
BarryH schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:42:
@Tranquility En je hebt ook nog ecotap, met volgens mij alleen 1ct/kWh
Dank voor de tip. Dit is ook nog een aantrekkelijke met CPO tarief + €0,02 / kWh volgens Laadpas Top 10.
Zojuist maar even een account aangemaakt en een laadpas/druppel aangevraagd. Frappant is dat de website na inloggen met je account precies dezelfde layout heeft als die van EV Company en NL MAB. Ook de facturatie gebeurt door dezelfde club: Threeforce. B.V.

[ Voor 34% gewijzigd door Tranquility op 14-10-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:56
@Tranquility yep, heb ook evcompany en ecotap. gebruik de 2e voor korte laadsessies :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Devke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:55:
[Afbeelding]

Als beginnende ev rijder.... wat ga ik hier betalen als het gaat om de laatste 2 posten? Is dit en en of is het de 1 of de ander?
Het is en-en-en. Belachelijk trouwens dat de 5kW aansluiting duurder is!
Zelf vermijd ik waar mogelijk dit soort vage palen, omdat niet duidelijk is hoeveel kW je krijgt op die 17kW aansluiting. Is dit een 22kW net-aansluiting met 2 fasen voor de 17kW en 1 voor de 5 kW? Dat zou betekenen dat ik met de Ioniq 6 maar 8,5 kW kan laden op de 1 en ruim 4kW op de dure.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 18:37
Tranquility schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

Dank voor de tip. Dit is ook nog een aantrekkelijke met CPO tarief + €0,02 / kWh volgens Laadpas Top 10.
Zojuist maar even een account aangemaakt en een laadpas/druppel aangevraagd. Frappant is dat de website na inloggen met je account precies dezelfde layout heeft als die van EV Company en NL MAB. Ook de facturatie gebeurt door dezelfde club: Threeforce. B.V.
Frappant?
Je geeft zelf de reden
Zij krijgen gewoon de software van de facturatie maatschappij met een ander sausje erover.
Waarom zouden ze investeren in andere software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Of-Aaargh schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Ik zou sowieso ook kijken welke pas in jouw omgeving goedkoop is. Voor mij bijvoorbeeld is de Tango-pas vaak duurder dan die van Shell of Vattenfall, die zoals gezegd ook op zowat alle palen in Nederland werken. Scheelt maar een paar cent, maar toch.
Shell goedkoper dan Tango? Tango die rekent het tarief van de paal + starttarief van 35 cent. Volgens mij zijn de tarieven van Shell minimaal 55 cent per kWh (volgens de kaart op hun site) als ik het zo zie dus volgens mij rekenen ze een flinke toeslag op het tarief van de openbare laadpaal dus dan zijn ze toch duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
bruneelm schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:54:
[...]
Frappant?
Je geeft zelf de reden
Zij krijgen gewoon de software van de facturatie maatschappij met een ander sausje erover.
Waarom zouden ze investeren in andere software
Met frappant bedoel ik dat het lijkt alsof het gewoon dezelfde organisatie is met verschillende merknamen. Maar als het alleen de software is dan is het natuurlijk inderdaad kostenbesparender als je niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Of-Aaargh schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

daarom ook als backup

Vattenfall is altijd het goedkoopste op hun eigen palen
maar besef wel die palen zijn ook het traagst

sneller laden is duurder

[ Voor 7% gewijzigd door boyette op 14-10-2023 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
koboy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Het is en-en-en. Belachelijk trouwens dat de 5kW aansluiting duurder is!
Zelf vermijd ik waar mogelijk dit soort vage palen, omdat niet duidelijk is hoeveel kW je krijgt op die 17kW aansluiting. Is dit een 22kW net-aansluiting met 2 fasen voor de 17kW en 1 voor de 5 kW? Dat zou betekenen dat ik met de Ioniq 6 maar 8,5 kW kan laden op de 1 en ruim 4kW op de dure.....
Waar kan ik zien 22kw aansluiting is of niet? Kan het niet vinden in de app. Paal is van Park en Charge. Is de helft maar beschikbaar van de 17 dan? Ik kan max 11 kw laadpaal laden straks met de auto en 135k snelladen. Ik ging er vanuit dat er bij de 17kw dan max 11 voor mij beschikbaar is daar de begrenzing op de auto ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
@Devke Waar staat die paal precies? Of als je het adres niet wilt geven: welk dorp, welke stad, provincie, land? Andere apps geven soms ook andere info.
Ik heb zelf nooit aan een paal met zo'n aparte verdeling in kW en met zulke tarieven geladen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dextertje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:19:
@Devke Waar staat die paal precies? Of als je het adres niet wilt geven: welk dorp, welke stad, provincie, land? Andere apps geven soms ook andere info.
Ik heb zelf nooit aan een paal met zo'n aparte verdeling in kW en met zulke tarieven geladen..
dat heeft te maken met als er 2 Autos aan gesloten zijn
threeforce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
boyette schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

dat heeft te maken met als er 2 Autos aan gesloten zijn
threeforce

ik heb je er eentje in je prive gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Tranquility schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Shell goedkoper dan Tango? Tango die rekent het tarief van de paal + starttarief van 35 cent. Volgens mij zijn de tarieven van Shell minimaal 55 cent per kWh (volgens de kaart op hun site) als ik het zo zie dus volgens mij rekenen ze een flinke toeslag op het tarief van de openbare laadpaal dus dan zijn ze toch duurder?
Willekeurig voorbeeld in de buurt op een Allego-paal: Shell 0,55/kWh, 0,35 starttarief; Tango 0,57/kWh, 0,42 starttarief. Ik zei al, het scheelt maar een paar cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:58
Is Freshmile de enige aanbieder die inzet op tarieven per minuut?

En er is geen manier om die te gebruiken zonder de pas, of wel? (We gaan morgen op road trip met onze nieuwe EV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
dextertje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:19:
Ik stuur je een prive berichtje

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 14-10-2023 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Tranquility schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

Elbizz is nog goedkoper en ook op het backend van LMS Threeforce. Geen opslag op de kWh en 6 ct per sessie. Pas is wel duurder om aan te schaffen, maar je krijgt een paar euro korting als je via laadpastop10.nl bestelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Devke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:02:
[...]

Ik stuur je een prive berichtje
Bedankt. Die palen staan dus gewoon in Nederland, nooit gezien.
Maar ik heb wat palen opgezocht die zo'n verdeling hadden en zag bijvoorbeeld 1x 17kW en 3x 5,75. Ik zag ook dat de helft van het vermogen wordt gegarandeerd (https://www.parkncharge.nl/tarieven/).
Mijn vermoeden, maar misschien weet @Hachy dit wel, is dat er een 3x25A aansluiting op zit: 3x25A bij 230V is 17,25kW en 1x 25A bij 230V is 5,75 kW.

Als zowel de 17 kW als de 5,8 kW paal bezet zijn, dan wordt het vermogen gewoon door 2 gedeeld.

Als je alleen met je 11 kW auto aan de 17 kW paal hangt, dan haal je 11 kW, hangt er iemand anders aan een van de 5,8 kW-aansluitingen, dan ga je 8,6 kW halen.

Als je auto op 1 fase met 25A kan halen, dan laad je met 5,8 kW als er niemand aan de 17 kW-kant hangt, anders de helft. Als je auto maximaal op 16A laadt op 1 fase, dan haal je maximaal 3,6 kW.

Even een disclaimer: ik weet niet of dit echt zo is, maar het lijkt me de meest logische uitleg.

Ik vind ze overigens vrij duur. Maar is op die plek normaal betaald parkeren?
Want als je op een betaalde parkeer plaats 25 cent/uur betaalt voor het parkeren + 25 cent/uur voor het laden, dan valt het wel mee (op 5,8kW) Het is mij niet helemaal duidelijk of je 2x 25 cent betaalt, of dat je 25 cent betaalt tijdens het laden, en als je klaar bent met laden, maar daar nog staat, dat je dan nog steeds 25 cent betaalt.

Je zou het een keer kunnen uitproberen, dan weet je het gelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:04

_V_

Grotbewoner schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:57:
En er is geen manier om die te gebruiken zonder de pas, of wel? (We gaan morgen op road trip met onze nieuwe EV).
Freshmile heeft ook een app. Zelf geen ervaring mee, maar op hun site staat
Charge your EV with your smartphone
Dus met de app zou je ergens terecht moeten kunnen. Betaalmiddel is via credticard; hetzij opvullen van prepaid tegoed via creditcard of creditcard koppelen die dan gebruikt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-05 15:14
_V_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:24:
[...]

Freshmile heeft ook een app. Zelf geen ervaring mee, maar op hun site staat

[...]

Dus met de app zou je ergens terecht moeten kunnen. Betaalmiddel is via credticard; hetzij opvullen van prepaid tegoed via creditcard of creditcard koppelen die dan gebruikt kan worden.
Uit ervaring weet ik dat je op heel veel plekken toch gewoon de pas nodig hebt. Sowieso bij de 175 kW laders van Shell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

dextertje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

Maar ik heb wat palen opgezocht die zo'n verdeling hadden en zag bijvoorbeeld 1x 17kW en 3x 5,75. Ik zag ook dat de helft van het vermogen wordt gegarandeerd (https://www.parkncharge.nl/tarieven/).
Mijn vermoeden, maar misschien weet @Hachy dit wel, is dat er een 3x25A aansluiting op zit: 3x25A bij 230V is 17,25kW en 1x 25A bij 230V is 5,75 kW.

Als zowel de 17 kW als de 5,8 kW paal bezet zijn, dan wordt het vermogen gewoon door 2 gedeeld.

Als je alleen met je 11 kW auto aan de 17 kW paal hangt, dan haal je 11 kW, hangt er iemand anders aan een van de 5,8 kW-aansluitingen, dan ga je 8,6 kW halen.

Als je auto op 1 fase met 25A kan halen, dan laad je met 5,8 kW als er niemand aan de 17 kW-kant hangt, anders de helft. Als je auto maximaal op 16A laadt op 1 fase, dan haal je maximaal 3,6 kW.

Even een disclaimer: ik weet niet of dit echt zo is, maar het lijkt me de meest logische uitleg.

Want als je op een betaalde parkeer plaats 25 cent/uur betaalt voor het parkeren + 25 cent/uur voor het laden, dan valt het wel mee (op 5,8kW) Het is mij niet helemaal duidelijk of je 2x 25 cent betaalt, of dat je 25 cent betaalt tijdens het laden, en als je klaar bent met laden, maar daar nog staat, dat je dan nog steeds 25 cent betaalt.

Nu Allego geen nieuwe AC palen meer bijplaatsen zijn dit (deels) de palen die er hier in Leiderdorp bijkomen (met uit mijn hoofd alleen geen tarief per uur). Net als Allego $£¢¥€@4 duur, en met het per minuut tarief van Freshmile ga ik niet de gok nemen om maar de (gegarandeerde) 8,5kW te krijgen. Zeker als de drie dichtstbijzijnde palen gewoon Allego zijn....

Betaald parkeren is trouwens geen reden voor de per uur opslag. Een oplaad plek is gereserveerd voor opladen, maar geeft geen gratis parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:54
kevertje1977 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:11:

Ik heb de charge-assist app gebruikt (van Equans) dus er zit geen roaming toeslag ofzoiets op.
Equans is toch een onderdeel van Engie dat tevens het moederbedrijf is van de EVBOX laadpalen? En zij zitten toch op het netwerk van LMS?

En Charge Assist is toch van Total Energies?

Kortom, waarom denk jij dat de Charge Assist app van Equans is? Volgens mij hebben die niets met elkaar te maken.... Correct me if I'm wrong.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

[...]

Dit is precies de oplossing die PitPoint/Total bij hun wat oudere witte palen toepast. Staan in alle charging apps als 11 kW aangemeld, maar je kan er, als je in je eentje aan staat en het op juiste manier is afgezekerd, meer vermogen uit krijgen. Bijvoorbeeld met een ZOE of BMW i3

En aangezien Total/Equans/Greenflux nu ook paal van ecotap gebruiken zoals Park&Charge, gok ik dat ze dezelfde loadbalancing gebruiken. Maar geen ruchtbaarheid aan geven, want 80% van de auto's heeft inmiddels 3F en steekt bij openbaar laden voor gehele nacht erin, dus maakt niemand wat uit, als de batterij volgende ochtend maar vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Wat is dit voor een bedrijf? Waarom liegen over zoiets simpels.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABwqPSqY4K9inz7fMUlTaLAAT3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/niTX1eBMOuJW0knZmzEV2rV8.png?f=fotoalbum_large

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Knip, inderdaad offtopic.

[ Voor 85% gewijzigd door Taro op 15-10-2023 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:11
fewips schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:22:
[...]

Wat is dit voor een bedrijf? Waarom liegen over zoiets simpels.[Afbeelding]
Ik mis de leugen volgens mij even, bij mij in de buurt (Groningen) zijn de snelladers wel 0,72 per kWh overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
[...]

Dank voor je tijd en moeite! Eerlijk gezegd snap ik niet hoe je bv op 8.... kw komt als ik niet alleen aan de 11kw paal staat en iemand anders aan de 5.8.?

Het zijn gewoon parkeerplaatsen. In onze woonplaats is het nergens betaald parkeren. Dus ik zie dit weer als een vorm van wat extra inkomsten. Tarieven met de shell pas liggen vlgs de shell app op 55 cent per kw. Vraag me af of er dan nog kosten bijkomen die de shell app niet laat zien?

Ik probeer te snappen wat een laadbeurt gaat kosten op welke locatie. Vindt het nu soms erg ondoorzichtig of ik denk te moeilijk. Kan ook maar zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

hsb85 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:43:
[...]

Ik mis de leugen volgens mij even, bij mij in de buurt (Groningen) zijn de snelladers wel 0,72 per kWh overigens.
Goed, ik heb niks gezegd. Topbedrijf.
#alwaysbecharging Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5S8Nx4_BgCPf0kxlY5XRi6lofQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rso3wTRVXlTmQ1N9ElDId3c3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:13
Want een andere aanbieder heeft nooit issues? Snap dat Shell bashen niet zo. Het staat je vrij om lekker ergens anders te laden toch? Zo ligt Ionity Wittenburg op dit moment ook plat. Ook gefund door niet zo schone bedrijven. Die ook maar bashen dan?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Inspired schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:41:
Want een andere aanbieder heeft nooit issues? Snap dat Shell bashen niet zo. Het staat je vrij om lekker ergens anders te laden toch? Zo ligt Ionity Wittenburg op dit moment ook plat. Ook gefund door niet zo schone bedrijven. Die ook maar bashen dan?
In een stabiele stroommarkt 11% prijsverhoging niet aankondigen maar lekker klakkeloos doorvoeren heeft niks met issues te maken. Wanbeleid (mijn mening).
Dank voor de tip van IONITY Wittenburg, gelukkig staat zo'n station niet meer op zichzelf en kun je lekker naar Fastned en Tesla met alles up & running pal ernaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:13
fewips schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:00:
[...]

In een stabiele stroommarkt 11% prijsverhoging niet aankondigen maar lekker klakkeloos doorvoeren heeft niks met issues te maken. Wanbeleid (mijn mening).
Dank voor de tip van IONITY Wittenburg, gelukkig staat zo'n station niet meer op zichzelf en kun je lekker naar Fastned en Tesla met alles up & running pal ernaast.
En in Amersfoort kun je verder nergens laden? Ionity harkt al veel langer een hoger tarief. Die hoeven niet meer te verhogen. Prima als je persoonlijk issues hebt met Shell maar snap even niet waarom dat hier dan geventileerd moet worden. Dezelfde argumenten zijn van toepassing op veel andere aanbieders. Waaronder dus ook Ionity.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
nathalia schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

Equans is toch een onderdeel van Engie dat tevens het moederbedrijf is van de EVBOX laadpalen? En zij zitten toch op het netwerk van LMS?

En Charge Assist is toch van Total Energies?

Kortom, waarom denk jij dat de Charge Assist app van Equans is? Volgens mij hebben die niets met elkaar te maken.... Correct me if I'm wrong.
In ieder geval in Amsterdam (of MRA-e?) moet je voor vml. Greenflux/TE palen die door Equans zijn overgenomen ChargeAssist gebruiken. Als je de QR code op de paal scant wordt je gevraagd om deze app te gebruiken. Ik heb het ook nog aan de klantenservice gevraagd en zij bevestigden dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• still_the_same
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 14:16
Verkeerde topic...

[ Voor 94% gewijzigd door still_the_same op 15-10-2023 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
pmiddeld schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:19:
Elbizz is nog goedkoper en ook op het backend van LMS Threeforce. Geen opslag op de kWh en 6 ct per sessie. Pas is wel duurder om aan te schaffen, maar je krijgt een paar euro korting als je via laadpastop10.nl bestelt.
Dank, mooi gevonden! Ik heb deze kaart ook aangevraagd.
Wel grappig dat er zoveel providers via dezelfde LMS backend werken, mooi kostenbesparend. Hopelijk blijft Elbizz wel zonder toeslag per kWh werken. Anders zou het wel zonde zijn van de aanschafkosten van de pas. NL MAB en EV Company zijn ook begonnen zonder kWh toeslag..

[edit]
Op Laadpaal Top 10 heb ik ook nog ThePluginCompany gevonden die -hoe raad je het- ook via LMS backend werkt. Deze pas is gratis aan te vragen. Op Laadpaal Top 10 staat bij Tarieven echter alleen vermeld: CPO + €0,02. Dus is het niet duidelijk of die €0,02 een toeslag per kWh is of een start tarief.

[ Voor 19% gewijzigd door Tranquility op 15-10-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
pmiddeld schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 00:04:
[...]

In ieder geval in Amsterdam (of MRA-e?) moet je voor vml. Greenflux/TE palen die door Equans zijn overgenomen ChargeAssist gebruiken. Als je de QR code op de paal scant wordt je gevraagd om deze app te gebruiken. Ik heb het ook nog aan de klantenservice gevraagd en zij bevestigden dit.
En in de app staat 0,32kWh als tarief. Op de website van Equans/Engie staat 0,3117kWh dus dat lijkt te kloppen.

maar los er van irriteer ik mij dat facturen van laadsessies niet de hoeveelheid kW laten zien tegen welke prijs.
zo moeilijk is dat toch niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
kevertje1977 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:18:
En in de app staat 0,32kWh als tarief. Op de website van Equans/Engie staat 0,3117kWh dus dat lijkt te kloppen.

maar los er van irriteer ik mij dat facturen van laadsessies niet de hoeveelheid kW laten zien tegen welke prijs.
zo moeilijk is dat toch niet ?
Ja dat valt mij ook op bij providers die via LMS Threeforce werken.
Maar je kan simpel het bedrag van de laadsessie delen door het aantal afgenomen kWh en dan kom je uit op het bedrag per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Tranquility schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Ja dat valt mij ook op bij providers die via LMS Threeforce werken.
Maar je kan simpel het bedrag van de laadsessie delen door het aantal afgenomen kWh en dan kom je uit op het bedrag per kWh.
Dat is dus mijn opmerking, het klopt niet :

kevertje1977 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Ah zo.
Als ik € 10,93 deel door 34,74 kWh kom ik idd uit op € 0,3146 per kWh. Dus zelfs fractioneel goedkoper ook nog dan is vermeld. Ik zou me er niet al te druk over maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Inspired schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:09:
[...]

En in Amersfoort kun je verder nergens laden? Ionity harkt al veel langer een hoger tarief. Die hoeven niet meer te verhogen. Prima als je persoonlijk issues hebt met Shell maar snap even niet waarom dat hier dan geventileerd moet worden. Dezelfde argumenten zijn van toepassing op veel andere aanbieders. Waaronder dus ook Ionity.
Nee,
Waarom vergelijk je Shell met IONITY
IONITY draait een succesvol (en dekkend) snellaadnetwerk van Faro tot de Noordkaap.
IONITY bashing "want duur" is populair geweest, maar inmiddels volstrekt door de realiteit ingehaald in de landen waar 60% van het netwerk opereert (NO, DE, FR) - je kunt er bovendien een zeer goedkoop abonnement aanschaffen waarmee je op de Shell-prijs tientallen procenten per kWh kunt besparen. In Nederland speelt Shell een rol op snellaadvlak, in geen enkel ander Europees land is dat het geval. 500+ plugs in Duitsland is tot nu toe hun record, en ik hoor dramatische reviews qua uptime van de gemiddelde site. Ook mijn laatste Shell/EnBW-bezoek in Duitsland: rood licht. Anekdotisch maar wel een reden om ze nóg minder te bezoeken in de toekomst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XN6G4XbfCDRH66Hyp20NiXHqG4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJSxUpGKXXRdVsM5Tw65B2Yg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door fewips op 15-10-2023 12:01 . Reden: info toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzebrand
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:57
Ik volg dit topic sinds kort. Ik rijd nu bijna een jaar in een Megane Electric en ben na gebruik van een aantal passen en het Autoblog Snellaad onderzoek tot een conclusie gekomen.

Vooropgesteld, ik rijd de auto privé, heb een Easee laadpaal, zonnepanelen en een dynamisch energiecontract bij ANWB.

In Nederland hoef ik zelden te snelladen. Alleen voor een retour Rotterdam-Groningen is het wel eens nodig. Dan ben ik bovendien in 5 minuten klaar voor voldoende stroom, want thuis wacht de Easee…..

De prijzen zijn bij Tesla Superchargers veruit het laagst. Ook in België, Frankrijk en Duitsland, de landen waar ik het vaakst met de auto kom.
Je hebt bij Tesla Superchargers geen laadpas nodig want alle informatie inclusief de tarieven staat in de Tesla app. De betaling verloopt automatisch en snel via de bank. Je weet meteen wat de kosten zijn.

Ik heb vorig jaar toen de auto werd geleverd diverse pasjes aangeschaft vanwege wisselende en soms gekmakende ervaringen van familie en vrienden.
Na een jaar weet ik beter. Het was weggegooid geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Devke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:48:
Ik probeer te snappen wat een laadbeurt gaat kosten op welke locatie. Vindt het nu soms erg ondoorzichtig of ik denk te moeilijk. Kan ook maar zo.
Niets persoonlijks en voel je vooral niet aangevallen, maar deze zin lezen we wel om de 5 a 10 pagina's.
We weten het inmiddels wel. ;)

Ondoorzichtig, yup, dat kan best kloppen, makkelijk is het ook allemaal niet, zeker in het begin, zit een ieder vol met vragen (zo ook ik) en zijn er vele onbeantwoorde vragen.
Tis ook een 'markt' die volop in beweging is, daarnaast heb je de jungle aan laadpunten en laadpassen.

Tegen vrouwlief zeg ik altijd, zie het dat je naar een benzinestation van bedrijf X gaat maar je ziet geen prijs vantevoren. Je kan laden met de pas van bedrijf X maar ook van bedrijf A, B, C, D, E,.... en ga zo maar door.
Voordat je gaat laden is het dus verstandig om achter de prijs van de passen te komen bij dat laadpunt.
Maar soms is het ook weer niet zo dat voor bedrijf X ergens anders dezelfde prijzen gelden, dus moet je dat ook allemaal weer uitzoeken. Ik hoorde haar zuchten en 'wat een gedoe' mompelen.
Ik hanteer gewoon mijn motto (komt waarschijnlijk ook op mijn grafsteen): Het is, zoals het is.

Buiten dat, zelf totaal geen moeite mee, sterker nog, ik vind het leuk om alles uit te zoeken voor mijzelf.
Of er proefondervindelijk achter komen wat nu de prijs is (zoals vandaag bij een hotel), gewoon omdat ik retenieuwsgierig ben en het dus leuk vindt.

Misschien zeg jij nu weer: Ja maar dat is toch te gek voor woorden!?, dan zeg ik weer... naja zie hierboven. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:47
Dus parkeergarage P4-oost op de High tech campus, eindhoven… paar jaar kunnen laden, CPO tarief €0,36/kWh, dus goed van NLMAB gebruik kunnen maken.

Afgelopen maanden zijn de laadpalen vervangen en extra bijgeplaatst. Goed, want de helft van de bestaande palen was defect.
Echter, waar ik met de oude palen 3,7kW kon laden is het nu nog maar 1,5kW.

Maar vervelender: de palen staan niet meer in de diverse laadpaalapps. En blijkbaar is het CPO tarief naar €0,76/kWh gegaan - kwam ik via de factuur achter. Gruwelijk irritant.

En dan kan je wel zeggen ‘niet laden als je het tarief niet kan zien’, maar als het jarenlang vast staat verwacht je niet dat het stiekem verhoogd wordt. 😕

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
vanaalten schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:20:
Dus parkeergarage P4-oost op de High tech campus, eindhoven… paar jaar kunnen laden, CPO tarief €0,36/kWh, dus goed van NLMAB gebruik kunnen maken.

Afgelopen maanden zijn de laadpalen vervangen en extra bijgeplaatst. Goed, want de helft van de bestaande palen was defect.
Echter, waar ik met de oude palen 3,7kW kon laden is het nu nog maar 1,5kW.

Maar vervelender: de palen staan niet meer in de diverse laadpaalapps. En blijkbaar is het CPO tarief naar €0,76/kWh gegaan - kwam ik via de factuur achter. Gruwelijk irritant.

En dan kan je wel zeggen ‘niet laden als je het tarief niet kan zien’, maar als het jarenlang vast staat verwacht je niet dat het stiekem verhoogd wordt. 😕
Bij P4 west kun je laden volgens charge assist app voor ad-hoc prijs van 30ct per sessie en 37ct/kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:04
Zjanzjak schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:39:
[...]

Ik hanteer gewoon mijn motto (komt waarschijnlijk ook op mijn grafsteen): Het is, zoals het is.
Misschien kunnen we korting krijgen als we samen een grafsteen bestellen :D

Mijn vrouw zegt altijd: "Vallen er dooien? Nee? Zeur dan niet zo!". Ik geloof alleen niet dat dat op haar grafsteen komt.

[ Voor 17% gewijzigd door multikoe op 15-10-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Binnenkort beschik ik over een Tesla. In Den Haag is laden overal 33 cent per kwh. Maar afhankelijk van je pas komt daar nog opslag overheen. Welke pas is het meest gunstig om aan te schaffen? Thuis laden kan ik niet. Op werk kan ik gratis laden (maar auto is niet nodig voor woon/werk verkeer).

Met de Shell pas betaal je 35 cent per laadsessie maar geen abonnement kosten. Vandebron kost 3,50 per maand maar geen transactiekosten. Bij Eflux kun je kiezen voor 32 ct per sessie of 3,32 euro per maand.
De palen in Den Haag zijn meestal van Equans, maar hoe weet ik onder welke aanbieder ze vallen om roaming kosten te voorkomen?

Dus af en toe met de auto naar werk en daar gratis laden is handig. En daarnaast een pasje zonder abo kosten maar mét kosten per laadsessie denk ik?

[ Voor 13% gewijzigd door SX-Superfly op 15-10-2023 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hsb85
SX-Superfly schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:20:
Binnenkort beschik ik over een Tesla. In Den Haag is laden overal 33 cent per kwh. Maar afhankelijk van je pas komt daar nog opslag overheen. Welke pas is het meest gunstig om aan te schaffen? Thuis laden kan ik niet. Op werk kan ik gratis laden (maar auto is niet nodig voor woon/werk verkeer).

Met de Shell pas betaal je 35 cent per laadsessie maar geen abonnement kosten. Vandebron kost 3,50 per maand maar geen transactiekosten. Bij Eflux kun je kiezen voor 32 ct per sessie of 3,32 euro per maand.

Dus af en toe met de auto naar werk en daar gratis laden is handig. En daarnaast een pasje zonder abo kosten maar mét kosten per laadsessie denk ik?
Shell Recharge zou ik dan sowieso niet kiezen, is een vast tarief van 55 cent.

Anders naar Green Caravan kijken, naam had ik verkeerd begrepen (dacht is voor mensen met een caravan, maar dat heeft er blijkbaar niets mee te maken) is veelal cpo tarief zonder verhoging met alleen een start tarief.

Oh wacht dat is cpo + 2ct nu blijkbaar. Net als greenchoice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
hsb85 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

Anders naar Green Caravan kijken, naam had ik verkeerd begrepen (dacht is voor mensen met een caravan, maar dat heeft er blijkbaar niets mee te maken) is veelal cpo tarief zonder verhoging met alleen een start tarief.
Dank voor de tip. Shell heeft toch een vast tarief van 35 cent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
SX-Superfly schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:35:
[...]

Dank voor de tip. Shell heeft toch een vast tarief van 35 cent?
Als start tarief ja. Maar tarief per kWh is 55ct, bij straat parkeren in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
hsb85 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Als start tarief ja. Maar tarief per kWh is 55ct, bij straat parkeren in NL
Ah op die manier, dankjewel.
Dus als je met Shell laad bij een publieke paal in Den Haag (van Equans) betaal je niet 33 ct maar 55 ct.
Hoe weet ik met welke pas ik wél voor 33 ct laad bij de palen van Equans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
SX-Superfly schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Dus als je met Shell laad bij een publieke paal in Den Haag (van Equans) betaal je niet 33 ct maar 55 ct.
Go-charge app van @Go-Charge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
hsb85 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

Oh wacht dat is cpo + 2ct nu blijkbaar. Net als greenchoice
Green caravan heeft volgens laadpastop10 wel abonnementskosten van €3,50 per maand.

Volgens mij kun je beter kijken van welke CPO de laadpaal is waar je het meest gaat laden en daar dan een pas van nemen. Is de enige manier om geen startkosten te betalen. Wel even het tarief in hun app checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

De palen in Den Haag zijn meestal van Equans, maar hoe weet ik onder welke aanbieder ze vallen om roaming kosten te voorkomen?

Gemeente Den Haag zelf raadt de EcoTap-pas aan. Die is gratis te bestellen en geen abonnementskosten. En ze rekenen geen roaming toeslag in Den Haag, dus je betaalt gewoon de 33 cent per kWh zonder verrassingen.

Persoonlijk zou ik ook de Bonnet-app aanraden, dan kan je voor €2 per maand 10% korting krijgen op het laden, en werkt met alle palen in Den Haag. Een app is minder handig dan een pas, maar met 66kWh laden in de maand heb je het al terugverdiend als je ook op de kleine besparingen let. En dan heb je ook direct een gunstige 10% korting als je een keer onderweg bij FastNed moet laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:47

_Apache_

For life.

De laatste tijd irriteer ik mij mateloos aan die paalplakkers. Het laden is al lang en breed klaar, maar de plek wordt bezet gehouden.
En dan vooral door die PHEV's met een mini accu, en dan de rest van het weekend blijven staan.

Nu rij ik zelf een BEV maar moet regelmatig verder parkeren om een paal te gebruiken.

Gelukkig voor mij gaat het om een BEV motor, die ik ook in de tuin kan laden, maar dna moet ik geen haast hebben.
Of schuin naast de ladende auto kan zetten om alsnog een vrije plek te kunnem stekkeren.
Maar moet er als BEV auto niet aan denken als je thuis niet kan laden..

Vooral voor woonwijken heb ik liever 5 plekken die met 4kW lunne laden, dan 1 die met 20kW kan laden. :X

Word er in Nederland uberhaupt al geld in rekening gebracht als je blijft plakken na het laden?

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 15-10-2023 17:05 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:41
_Apache_ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:03:
De laatste tijd irriteer ik mij mateloos aan die paalplakkers. Het laden is al lang en breed klaar, maar de plek wordt bezet gehouden.
En dan vooral door die PHEV's met een mini accu, en dan de rest van het weekend blijven staan.

Nu rij ik zelf een BEV maar moet regelmatig verder parkeren om een paal te gebruiken.

Gelukkig voor mij gaat het om een BEV motor, die ik ook in de tuin kan laden, maar dna moet ik geen haast hebben.
Of schuin naast de ladende auto kan zetten om alsnog een vrije plek te kunnem stekkeren.

Vooral voor woonwijken heb ik liever 5 plekken die met 4kW lunne laden, dan 1 die met 20kW kan laden. :X

Word er in Nederland uberhaupt al geld in rekening gebracht als je blijft plakken na het laden?
Ik heb een PHEV en laad soms én op vrijdag, én op zaterdag, én op zondag. Inderdaad omdat ik 70 km kan rijden op één lading, als ik m'n best doe. Kan prima zijn dat anderen dan denken dat ik er het hele weekend sta. Zou dat het kunnen zijn? Ik haal 'm overigens wel op tijd weg ;)

Laadpaalklevers en benzineauto's die op laadplekken staan zijn inderdaad irritant, en onze gemeente wil er nog niet veel aan doen. "Maak maar een melding in de Fixi-app" was de reactie toen ik vroeg hoe ik kon melden dat er een benzineauto op een laadplek staat, maar als ik daar vrijdagavond een melding doe krijg ik maandagmiddag een reactie "auto niet meer aangetroffen"… nee duh. Als je de politie belt op 0900-8844 willen ze nog wel eens proberen de eigenaar van de auto te bellen zodat ze 'm kunnen verzetten, maar dan heb je straks een kras op je auto; ook niet heel fijn.

Maar, nee, buiten Park 'n Charge en de Freshmile-pas/-app zijn er v.z.i.w. geen kleeftarieven of andere kosten per minuut/uur dat je ergens staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:47

_Apache_

For life.

Sandro! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Ik heb een PHEV en laad soms én op vrijdag, én op zaterdag, én op zondag. Inderdaad omdat ik 70 km kan rijden op één lading, als ik m'n best doe. Kan prima zijn dat anderen dan denken dat ik er het hele weekend sta. Zou dat het kunnen zijn? Ik haal 'm overigens wel op tijd weg ;)

Laadpaalklevers en benzineauto's die op laadplekken staan zijn inderdaad irritant, en onze gemeente wil er nog niet veel aan doen. "Maak maar een melding in de Fixi-app" was de reactie toen ik vroeg hoe ik kon melden dat er een benzineauto op een laadplek staat, maar als ik daar vrijdagavond een melding doe krijg ik maandagmiddag een reactie "auto niet meer aangetroffen"… nee duh. Als je de politie belt op 0900-8844 willen ze nog wel eens proberen de eigenaar van de auto te bellen zodat ze 'm kunnen verzetten, maar dan heb je straks een kras op je auto; ook niet heel fijn.

Maar, nee, buiten Park 'n Charge en de Freshmile-pas/-app zijn er v.z.i.w. geen kleeftarieven of andere kosten per minuut/uur dat je ergens staat.
Het zou kunnen, maar de handjevol keren dat ik voorbij de volle plekken liep, stond het lampje van de laadunit toch echt op blauw, wat "laden klaar" betekent bij deze paal.
Als er daadwerkelijk geladen word is er er natuurlijk niets aan de hand.

Maar een gemeente moet toch makkelijk aan cijfers kunnen komen hoeveel PHEV en BEV er per postcode zijn, plus de bezettingsgraad van de laadpaal?
Dan moet je makkelijk kunnen bepalen waar het druk is.

En voor die benzine auto op de plek, een foto met kenteken moet toch wel een helder verhaal geven??

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:31
-edit- dubbel post

[ Voor 94% gewijzigd door ericafterdark op 15-10-2023 18:19 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:31
Ik heb de @Go-Charge app maar eens geïnstalleerd om de goedkoopste pas te vinden voor de laadpalen op kantoor. We gaan namelijk verhuizen en bij het nieuwe kantoor staan EVBox palen.

Wat blijkt? Eneco is de goedkoopste oplossing dus ik heb zojuist de laadpas aangevraagd.

Overigens hoop ik snel wat meer opheldering te krijgen over de tarieven. Je zou zeggen dat de organisatie zelf de EVBox tarieven kan wijzigen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
da_Mastah schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

Gemeente Den Haag zelf raadt de EcoTap-pas aan. Die is gratis te bestellen en geen abonnementskosten. En ze rekenen geen roaming toeslag in Den Haag, dus je betaalt gewoon de 33 cent per kWh zonder verrassingen.

Persoonlijk zou ik ook de Bonnet-app aanraden, dan kan je voor €2 per maand 10% korting krijgen op het laden, en werkt met alle palen in Den Haag. Een app is minder handig dan een pas, maar met 66kWh laden in de maand heb je het al terugverdiend als je ook op de kleine besparingen let. En dan heb je ook direct een gunstige 10% korting als je een keer onderweg bij FastNed moet laden.
Mag ik vragen waar ik kan vinden dat de gemeente den haag ecotap aanraad? Ga de pas zeker op het lijtje zetten dank voor de tip. En Bonnet is ook een goede!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
SX-Superfly schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:31:
[...]

Mag ik vragen waar ik kan vinden dat de gemeente den haag ecotap aanraad? Ga de pas zeker op het lijtje zetten dank voor de tip. En Bonnet is ook een goede!
De Ecotap pas hebben ze vermeld in een mailing aan Haagse elektrische rijders in februari 2020: da_Mastah in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 22:15
kevertje1977 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:11:
Ik heb getracht met Engie/Equans in contact te komen maar krijg tot op heden geen antwoord (word doorverwezen naar 50five die mij weer naar engie sturen)

Ik laad 34,74kW voor het tarief van 0,32 per kWh volgens de charge-assist app.
Volgens de website van Engie/Equans is het overigens 0,3177 per kWh (incl btw)

Hoe ik ook reken, ik kom niet op de 10,93.

Als ik het terugreken zou de kWh prijs 0,3145 moeten zijn. Dat is iets anders dan wat Equans zegt.
Ik wil het gewoon (voor de eigen administratie) begrijpen.

[Afbeelding]
10,93/34,74 is volgens mij 0,3146.
en dat is exact het tarief dat volgens de website van 50Five wordt berekend voor ZH pas (en naar ik begrijp ook voor Engie en 50Five).
50Five heeft de laadactiviteiten van Engie overgenomen (1-3-23).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
SX-Superfly schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Chargepoint is een optie. Bij mijn weten rekenen ze voor Equans palen en een aantal andere palen geen toeslag op de CPO-prijs.
Vandaag nog geladen bij een Equans-paal in Voorburg voor € 0,31/kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Devke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Dank voor je tijd en moeite! Eerlijk gezegd snap ik niet hoe je bv op 8.... kw komt als ik niet alleen aan de 11kw paal staat en iemand anders aan de 5.8.?
8,5 is de helft van 17. Als er iemand op die 5,8 kW plek staat, wordt de stroomsterkte gehalveerd.
Het zijn gewoon parkeerplaatsen. In onze woonplaats is het nergens betaald parkeren. Dus ik zie dit weer als een vorm van wat extra inkomsten. Tarieven met de shell pas liggen vlgs de shell app op 55 cent per kw. Vraag me af of er dan nog kosten bijkomen die de shell app niet laat zien?
(...)
Ah, apart inderdaad. Maar dan gebruiken ze waarschijnlijk die kosten per uur om te stimuleren dat je weg rijdt als je klaar bent en de paal dus niet bezet houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TissueAndLube
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-03-2024
Ik ben verbaasd dat ik helemaal niet zie over BeCharge, niemand ervaring mee? Overal laden ( niet snelladen) voor 0.35 cent per kw. Mis ik iets afgezien dat het een abonnement betreft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Als ik in dit topic zoek, zie ik meerdere paginas aan reacties over becharge. Is er iets specifieks dat je mist?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45
TissueAndLube schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 05:17:
Ik ben verbaasd dat ik helemaal niet zie over BeCharge, niemand ervaring mee? Overal laden ( niet snelladen) voor 0.35 cent per kw. Mis ik iets afgezien dat het een abonnement betreft?
Ik neem aan dat je het over de vooraf aangeschafte bundels hebt? Dat stopt helaas per november.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977

Hier in amsterdam werken de equans palen met een eigen app (charge-assist) en dan heb je dus geen opslag omdat het de eigen app is volgens mij.
Dus starten /stoppen via de app.

Probeer anders eens een de QR code te scannen van de laadpaal bij jou en kijk waar je uitkomt ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7u7uMY-mxGjEGCpOKGdSDbbzUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMiEKO3gcwN9vIFz1AcAxP6J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevertje1977
Tranquility schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Ah zo.
Als ik € 10,93 deel door 34,74 kWh kom ik idd uit op € 0,3146 per kWh. Dus zelfs fractioneel goedkoper ook nog dan is vermeld. Ik zou me er niet al te druk over maken. :)
Ik maak me er in zoverre druk om dat het niet klopt. Het kan ook dus opeens in je nadeel uitvallen.
Bij een benzine pomp zouden we dit ook niet accepteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:02

Freakie1NL

Grote Baas

_Apache_ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:03:

In Nederland let ik er niet zoveel op, want kan thuis laden. Wel 1x gehad dat dit thuis niet kon en er dinosappers bij oplaadpunten stonden. Was vrijdag om 23.00 dus qua gemeente niemand te bereiken uiteraard. Bel je de CPO, krijg je heel dom te horen "Tja wij hebben ook niet de directe nummers van handhaving want dat is wel heel veel werk in Nederland". Ja dag als het de CPO al niet interesseert, zoek het dan maar uit. Uiteindelijk naar een DC lader gereden.

In Italië hebben bij bepaalde palen ook een idle tarief en in Duitsland ook. Toch is dat niet zaligmakend want ook daar klevers. Als de baas betaald maakt het niet uit toch.....

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:47
pmiddeld schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Bij P4 west kun je laden volgens charge assist app voor ad-hoc prijs van 30ct per sessie en 37ct/kWh
Hmmm, bij mij komt die niet naar boven in de Charge Assist app. Ik zie bij P4-west enkel een vraagteken-symbool, waarbij ik geen prijzen zie als ik die selecteer.

Maar, los daarvan, gaat het mij niet om tips om zo goedkoop mogelijk daar te laden - het was vooral frustratie dat het dus gewoon kan dat een laadpaal-eigenaar even z'n palen uit de database haalt (waardoor de actuele prijs niet meer zichtbaar is) en het CPO tarief vervolgens verdubbelt. Dat resulteerde voor mij in een rekening van bijna 300 euro wat anders minder dan 150 was geweest.

En bij wie moet je daar dan over klagen? Bij de laadpas-organisatie? "Ja, maar wij stellen dat CPO tarief niet in!"... of bij de laadpaal-eigenaar? "jaaa, maar ik heb het zo ingesteld en doorgegeven, kan er ook niets aan doen als hun app dat niet laat zien"... of toch gewoon in de spiegel kijken, als je de prijs niet in een app kan zien moet je er niet voor CPO tarief laden...?

Op dit moment zou ik dus niemand adviseren om een laadpas te nemen die afrekent op basis van CPO tarief, tenzij je daadwerkelijk per laadsessie eerst de prijs in de app controleert. Maar als je meerdere keren per week op een vaste plek op een vast tijdstip laad, is het lastig om die discipline te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TissueAndLube
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-03-2024
MerijnB schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:08:
[...]

Ik neem aan dat je het over de vooraf aangeschafte bundels hebt? Dat stopt helaas per november.
Klopt! Ik heb nooit een bericht gehad dat BeCharge ermee stopt? Heb je misschien een link met info of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webgangster
  • Laatst online: 21:11
TissueAndLube schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Klopt! Ik heb nooit een bericht gehad dat BeCharge ermee stopt? Heb je misschien een link met info of iets dergelijks?
Linkje voor je: https://communication.bec...&utm_source=hs_automation

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:48
Beste @Go-Charge

Mag ik als suggestie meegeven dat je ergens een switch kan omzetten om alleen de prijzen te zien van je eigen kaarten ? Nu geef ik ze wel op maar alsnog staat multitankkaart bovenaan en die heb ik niet.

En ik heb niet zoveel aan de laagste prijs als ik op locatie sta, dan wil ik alleen de goedkoopste kaart zien die ik bij me heb.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-05 12:49
fewips schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Nee,
Waarom vergelijk je Shell met IONITY
IONITY draait een succesvol (en dekkend) snellaadnetwerk van Faro tot de Noordkaap.
IONITY bashing "want duur" is populair geweest, maar inmiddels volstrekt door de realiteit ingehaald in de landen waar 60% van het netwerk opereert (NO, DE, FR) - je kunt er bovendien een zeer goedkoop abonnement aanschaffen waarmee je op de Shell-prijs tientallen procenten per kWh kunt besparen. In Nederland speelt Shell een rol op snellaadvlak, in geen enkel ander Europees land is dat het geval. 500+ plugs in Duitsland is tot nu toe hun record, en ik hoor dramatische reviews qua uptime van de gemiddelde site. Ook mijn laatste Shell/EnBW-bezoek in Duitsland: rood licht. Anekdotisch maar wel een reden om ze nóg minder te bezoeken in de toekomst.[Afbeelding]
Ik had juist enkel negatieve ervaringen met Ionity (in Frankrijk): niet werkend of als wel werkend dan traag. Ik skip de IONITY's meestal. Shell is in Frankrijk minder, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:38
corvankruchten schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:29:
[...]

Ik had juist enkel negatieve ervaringen met Ionity (in Frankrijk): niet werkend of als wel werkend dan traag. Ik skip de IONITY's meestal. Shell is in Frankrijk minder, ja.
Mijn ervaringen met Ionity in Frankrijk waren alleen maar positief. Voldoende plek en altijd goede snelheid.
Alleen aan plek voor auto's met caravan ontbreekt het en dat noem ik toch wel bijzonder langs de route du soleil.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Brotuck schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:03:
Beste @Go-Charge

Mag ik als suggestie meegeven dat je ergens een switch kan omzetten om alleen de prijzen te zien van je eigen kaarten ? Nu geef ik ze wel op maar alsnog staat multitankkaart bovenaan en die heb ik niet.

En ik heb niet zoveel aan de laagste prijs als ik op locatie sta, dan wil ik alleen de goedkoopste kaart zien die ik bij me heb.
Normaal gesproken komen eerst de prijzen van je eigen passen in beeld, daaronder de rest. Maar dat gaat fout en is al eerder gemeld. Zie hier de reactie van Go-Charge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-11-2024
TissueAndLube schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 05:17:
dan heb je het gemist, onlangs nog de melding dat ze stoppen met hun kWh packs dus niet meer interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

[b]Freakie1NL schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:57:
In Italië hebben bij bepaalde palen ook een idle tarief en in Duitsland ook.
In België hebben de Blue Corner paaltjes een fors idle tarief. 3 cent per minuut, dat loopt op.

Overigens, dit is echt een majeure inkomstenbron voor ze. Nergens wordt het vermeld, dus je rekent er niet op. Bovendien zijn die schurken bagger traag met transacties doorzetten naar je laadpas-uitgever. Dus kans dat je een maand later zeer, zeer forse rekeningen krijgt als je zo’n paal regelmatig gebruikt.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

corvankruchten schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:29:
[...]

De lokale ABB-laders zijn vaak wat ouder, er zijn problemen met de koeling, dus het komt zeker voor dat je rond de 30kW haalt, als het niet druk is zou het voldoende moeten zijn de lader ernaast te pakken, een "slome" IONITY in Frankrijk zou overigens meestal gratis moeten starten met (sloom) laden. (Wederom iets wat ik nog nimmer bij Shell heb meegemaakt).
Goed, ik reed dankzij IONITY al naar Spanje met nog geen 30 kWh aan boord tig jaar geleje met @Spiller dus ik sta zeker niet neutraal in dit verhaal, ik zal nooit vergeten dat zij een netwerk optuigden nog ver voordat TOTAL en de anderen subsidie gingen harken :-)
Inmiddels kun je al exclusief op Tesla roadtrippen voor de helft van het geld, tijden gaan hard.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P0nORYCNZS740SlWBy0n10cxYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFYSxyLE8rmFPb4NggRdn4hY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
Zjanzjak schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:39:
[...]

Niets persoonlijks en voel je vooral niet aangevallen, maar deze zin lezen we wel om de 5 a 10 pagina's.
We weten het inmiddels wel. ;)

Ondoorzichtig, yup, dat kan best kloppen, makkelijk is het ook allemaal niet, zeker in het begin, zit een ieder vol met vragen (zo ook ik) en zijn er vele onbeantwoorde vragen.
Tis ook een 'markt' die volop in beweging is, daarnaast heb je de jungle aan laadpunten en laadpassen.

Tegen vrouwlief zeg ik altijd, zie het dat je naar een benzinestation van bedrijf X gaat maar je ziet geen prijs vantevoren. Je kan laden met de pas van bedrijf X maar ook van bedrijf A, B, C, D, E,.... en ga zo maar door.
Voordat je gaat laden is het dus verstandig om achter de prijs van de passen te komen bij dat laadpunt.
Maar soms is het ook weer niet zo dat voor bedrijf X ergens anders dezelfde prijzen gelden, dus moet je dat ook allemaal weer uitzoeken. Ik hoorde haar zuchten en 'wat een gedoe' mompelen.

Buiten dat, zelf totaal geen moeite mee, sterker nog, ik vind het leuk om alles uit te zoeken voor mijzelf.
Of er proefondervindelijk achter komen wat nu de prijs is (zoals vandaag bij een hotel), gewoon omdat ik retenieuwsgierig ben en het dus leuk vindt.

Misschien zeg jij nu weer: Ja maar dat is toch te gek voor woorden!?, dan zeg ik weer... naja zie hierboven. :P
Whaha. Niet NIVEA'en he hahahaa.

Ik zie het ook niet als aanval dont worry. :-)

Ik ben er zelf ook eens rustig voor gaan zitten en denk dat ik weet hoe het zou moeten werken lol

Heb een paar laadpassen aangevraagd en de Tesla app al geinstalleerd voor snelladen. Ik zie dat snelladen bij Tesla goedkoper is dan laden bij een openbare laadpaal (de meeste) in ons dorp. Das mij compleet niet hoe ik het verwacht had maar het is maar zo. Sneller vol voor minder geld. Ook goed haha. Toch bedankt voor de uitleg zo had ik hem inmiddels ook begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-11-2024
Devke schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:02:
[...]

Whaha. Niet NIVEA'en he hahahaa.

Ik zie het ook niet als aanval dont worry. :-)

Ik ben er zelf ook eens rustig voor gaan zitten en denk dat ik weet hoe het zou moeten werken lol

Heb een paar laadpassen aangevraagd en de Tesla app al geinstalleerd voor snelladen. Ik zie dat snelladen bij Tesla goedkoper is dan laden bij een openbare laadpaal (de meeste) in ons dorp. Das mij compleet niet hoe ik het verwacht had maar het is maar zo. Sneller vol voor minder geld. Ook goed haha. Toch bedankt voor de uitleg zo had ik hem inmiddels ook begrepen.
Tesla en Freshmile op sommige snelladers zjn momenteel de goedkoopste manier om publiek te laden, de economische logica is mij ook vreemd maar ik kan enkel publiek laden en gebruik exclusief de snellader waar ik kan laden aan 0,27 met Freshmile en de Tesla SuC, die 0,47 euro 11 kW paal in mijn straat staat daar gewoon werkloos te wezen
Pagina: 1 ... 95 ... 214 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2