Ik heb Bump ook maar eens geïnstalleerd, de snel laders van ionity en Aral/ bp kosten met deze app 0,56 euro per kWh... binnenkort eens testen of dat werkt ..
Edit: verwijderd -- Overbodige kritiek, ik ben niet de doelgroep voor deze app.
[ Voor 102% gewijzigd door TucanoItaly op 24-09-2023 23:27 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Helaas, Bump is Frans.Zjanzjak schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:54:
[...]
Niet? Als je niets selecteert (geen laadpunt dus) kan je ook feedback geven toch?
Volgens mij ook voor dit soort dingen but correct me if I am wrong.
[...]
Was Bump niet US? Heb vrienden daar wonen namelijk, dan zou ik kunnen vragen of zij 'em willen aanvragen en dan opsturen naar mij.
De ontwikkelaars zijn actief in deze groep, je kunt ze gewoon aanspreken en vertellen wat je ervaringen zijn. Ook in de app kun je je feedback geven. Ze reageren vrijwel meteen.TucanoItaly schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:03:
@Go-Charge wat een merkwaardige app, is dit een soort hybride of multi-platform spul of zo? Het stottert her en der. Soms gaat de kaart ineens laden en reageert niet meer, soms verdwijnt de kaart, etc. Het voelt als een website.
De app is duidelijk nog in ontwikkeling en heeft inderdaad zijn problemen. Maar het is één van die veelbelovende ontwikkelingen die je graag ondersteunt met constructieve feedback.
@Go-Charge Bump is qua prijs één van de meer aantrekkelijke opties. Zou dat toe te voegen zijn aan de prijzen die bij een laadpaal getoond worden? Of kan dat niet omdat het geen pas is?
Rolfy schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:07:
Bump is volgens mij een Frans bedrijf.
Merde!
Dank voor de feedback.
Kon ze even niet vinden online, nu wel, en inderdaad;
https://checkout.stripe.c...ncGh1KGZtZHdiYCtmamgqJ3gl
https://www.bump-charge.com/
Werktelefoon is iPhone, zal eens kijken maar liefst hou ik 'em na 16.00 uur doordeweeks en in het weekend uit.
Niet. Maar misschien via bekenden woonachtig in Frankrijk mogelijk? Je ne sais pas.TTSS schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:04:
Hoe kom ik aan een Bump laadpas? Via de app lukt het niet om de pas naar Nederland te versturen.
Zijn er geen regels voor wat er op een factuur staat van het electrisch laden ?
Engie (Equans) zet dit op de rekening :
Subtotal € 11,04
Your EV charge session between 24/09/2023
08:40 and 24/09/2023 14:05 at charge point NL- 1 € 11,04 € 11,04 GFX-EEVB-P1801362-1.
(en dan nog 21% btw erbij)
In de app zelf kan je zien dat er 44.16 kWh is geladen. Maar waarom zetten ze de hoeveelheid geladen kWh en de prijs per kWh niet op de factuur ?
Hetzelfde bij e-flux overigens.
Je moet maar gokken wat je per kWh betaald of terugrekenen en zelf bijhouden.
Engie (Equans) zet dit op de rekening :
Subtotal € 11,04
Your EV charge session between 24/09/2023
08:40 and 24/09/2023 14:05 at charge point NL- 1 € 11,04 € 11,04 GFX-EEVB-P1801362-1.
(en dan nog 21% btw erbij)
In de app zelf kan je zien dat er 44.16 kWh is geladen. Maar waarom zetten ze de hoeveelheid geladen kWh en de prijs per kWh niet op de factuur ?
Hetzelfde bij e-flux overigens.
Je moet maar gokken wat je per kWh betaald of terugrekenen en zelf bijhouden.
Zoals elke factuur een bedrag, met BTW uitgesplitst en de gegevens van de verkopende partij.Zijn er geen regels voor wat er op een factuur staat van het electrisch laden ?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar als je een privé-smartphone hebt kun je hem daar toch gewoon op zetten? De app is gewoon beschikbaar voor Android en iOS, en er is geen eis dat er iets zakelijks aan is.Werktelefoon is iPhone, zal eens kijken maar liefst hou ik 'em na 16.00 uur doordeweeks en in het weekend uit.
https://play.google.com/s...bump.charge.com.app&pli=1
https://apps.apple.com/us/app/bump-charge/id1570600332
Oh die zijn er zeker wel. Bedrijven moeten zich qua facturen gewoon houden aan de regels zoals die zijn omschreven op de site van de belastingdienst (https://www.belastingdien...te_gegevens_op_uw_factuur).kevertje1977 schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:15:
Zijn er geen regels voor wat er op een factuur staat van het electrisch laden ?
Dus op de factuur moet gewoon vermeld staan de hoeveelheid en soort geleverde goederen en wat deze per eenheid of stuk heeft gekost.
Echter is het de vraag of dat jij een particulier bent of een ondernemer, want in het geval dat je een particulier bent, vervalt de verplichting om een factuur uit te reiken.
En waarschijnlijk hebben ze dan bij dat bedrijf ervoor gekozen om alleen een rekening te sturen met het te betalen bedrag.
Ik vind het plan ontzettend sympathiek. Maar het is een soort HTML/JavaScript spul, en al typende, denk ik niet dat ik de doelgroep ben. Ik heb m'n originele post verwijderd, het zal ongetwijfeld lezen als onsympathiek, en daar is niemand bij gebaat.multikoe schreef op zondag 24 september 2023 @ 06:11:
De app is duidelijk nog in ontwikkeling en heeft inderdaad zijn problemen. Maar het is één van die veelbelovende ontwikkelingen die je graag ondersteunt met constructieve feedback.
[ Voor 24% gewijzigd door TucanoItaly op 24-09-2023 23:28 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Aha, excuus, ik dacht dat Bump iPhone only was.marcieking schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:38:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar als je een privé-smartphone hebt kun je hem daar toch gewoon op zetten? De app is gewoon beschikbaar voor Android en iOS, en er is geen eis dat er iets zakelijks aan is.
https://play.google.com/s...bump.charge.com.app&pli=1
https://apps.apple.com/us/app/bump-charge/id1570600332
Werktelefoon is iPhone, privé Samsung S22, en aangezien ik zéér strikt ben in privé en werk gescheiden te houden gebruik ik de iPhone dus alleen tijdens werktijden, daarbuiten gaatie resoluut uit.
Wat dus zou betekenen dat ik Bump eigenlijk nooit zou kunnen gebruiken (eigen keuze, I know).
Maar goed, dus ook Android! Dank voor de tip. Ga ik eens installeren.
For what's its worth, voor mij leest het niet zo onsympathiek.TucanoItaly schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:26:
Ik vind het plan ontzettend sympathiek. Maar het is een soort HTML/JavaScript spul, en al typende, denk ik niet dat ik de doelgroep ben. Ik heb m'n originele post verwijderd, het zal ongetwijfeld lezen als onsympathiek, en daar is niemand bij gebaat.
Jammer dat je denkt dat je de doelgroep niet denkt te zijn want je hebt opmerkingen en je bent ontevreden.
Je zegt dat op een, voor mij, redelijke normale manier, ik denk dat de makers JUIST geholpen zijn hiermee.
Just my 2 cents.
Ik heb een paar Franse vrienden, die Bump laadpas zouden zij voor mij kunnen bestellen. Maar als de app het niet doet (want Total hier in de wijk) doet die pas het toch ook niet?
Jammer hoor....
Jammer hoor....
Ik dacht gelezen te hebben dat het punt juist was dat het laden met de Bump laadpas wel bij alle laadpalen zou moeten werken, maar dat het laden via de app niet bij alle laadpalen werkt.altijdvliegen schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:28:
Ik heb een paar Franse vrienden, die Bump laadpas zouden zij voor mij kunnen bestellen. Maar als de app het niet doet (want Total hier in de wijk) doet die pas het toch ook niet?
Jammer hoor....
In dat geval heeft die laadpas wel een behoorlijke meerwaarde natuurlijk.
staat behoorlijk van elkaaraltijdvliegen schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:28:
Jammer hoor....
grote kans dat pas wel werkt
je weet dan alleen het tarief niet van te voren
Als de app/website een prijs voor de paal geeft zal hij het met de pas doen. Palen die het niet (zouden moeten) doen worden over het algemeen niet weergegeven.altijdvliegen schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:28:
Jammer hoor....
Net als Freshmile op de Allego palen hier: prijs in de app, maar kun je niet starten met de app. Pasje doet het wel.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Top! Das waar. Freshmile doet het wel met de kaart. Ik ga kijken of ik hem (via via) kan bestellen!koboy schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:58:
[...]
Als de app/website een prijs voor de paal geeft zal hij het met de pas doen. Palen die het niet (zouden moeten) doen worden over het algemeen niet weergegeven.
Net als Freshmile op de Allego palen hier: prijs in de app, maar kun je niet starten met de app. Pasje doet het wel.
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik wil graag even ventileren over het ontbreken van duidelijkheid over de tarieven bij openbare laadpalen. We waren afgelopen weekend op Texel en de dag voor vertrek terug naar huis de auto aan de laadpaal gehangen bij Landal. Helemaal prima, maar pas na het laden kwam ik er achter dat we inclusief BTW €1 per kWh hebben betaald! Dat is omgerekend bijna 2x zo duur als met onze oude benzine auto! Wat mij betreft mag bij elke laadpaal een schermpje komen waarop het tarief te zien is. Er zat nog genoeg in om een supercharger te halen, maar 's ochtends een volle accu is ook fijn en dan hoef je onderweg niet te stoppen. Als we het tarief hadden geweten, hadden we niet geladen...
[ Voor 3% gewijzigd door Who Am I? op 26-09-2023 13:34 ]
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
@Who Am I? Dat gaat ook verplicht worden als ik het goed heb onthouden. Verplicht wordt om de actuele prijs te tonen op de laadpaal zelf.
Het moet overigens sowieso al (maar mag ook via website dacht ik), maar straks ook samen met de verplichting dat je per bankkaart moet kunnen betalen.
Het moet overigens sowieso al (maar mag ook via website dacht ik), maar straks ook samen met de verplichting dat je per bankkaart moet kunnen betalen.
[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 26-09-2023 13:25 ]
Ik heb op de website van de laadpaal aanbieder gekeken, maar niets kunnen vinden. Al is er maar een QR code op de paal met een link naar de actuele tarieven, dan ben je al een heel eind.Caelorum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:25:
@Who Am I? Dat gaat ook verplicht worden als ik het goed heb onthouden. Verplicht wordt om de actuele prijs te tonen op de laadpaal zelf.
Zodra betalen met je betaalpas mogelijk is, kunnen ze er wettelijk ook echt niet meer onderuit dat je van tevoren moet weten wat je gaat betalen. Bij het OV kan je nu ook met je betaalpas betalen, daar kun je via de online reisplanner zien wat je reis gaat kosten.
Voor nu bij de paal op Texel een 1* review achter gelaten met het tarief er bij.
[ Voor 4% gewijzigd door Who Am I? op 26-09-2023 13:39 ]
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Is die verplichting niet alleen voor openbare laadpalen? Die van Landal staan op prive terrein waardoor ze in dat geval kunnen doen wat ze willen.Caelorum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:25:
Landal staat hierin trouwens niet alleen; recreatie voorzieningen zien laadpalen als grof verdienmodel (net als de winkel op het park), niet als dienstverlening.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Die bij Landal is in dit geval zonder slagboom te bereiken vanaf de openbare weg. Dus daar maakt een rechter gehakt van.koboy schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:39:
[...]
Is die verplichting niet alleen voor openbare laadpalen? Die van Landal staan op prive terrein waardoor ze in dat geval kunnen doen wat ze willen.
Landal staat hierin trouwens niet alleen; recreatie voorzieningen zien laadpalen als grof verdienmodel (net als de winkel op het park), niet als dienstverlening.
Je moet ook kijken op de website van de laadpas aanbieder of de app die je gebruikt want daar krijg je de rekening van, niet van de laadpaal eigenaar. En staat er geen prijs vermeld, dan zou ik er niet laden.Who Am I? schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:39:
[...]
Ik heb op de website van de laadpaal aanbieder gekeken, maar niets kunnen vinden.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het uitgangspunt van de ACM is al jaren dat je moet aangeven wat je kwijt bent voordat je iets gaat leveren.
Dat hebben ze in 2020 specifiek voor laadpalen nog eens bevestigd.
De EU heeft ook nog eens aangegeven dat binnen twee jaar verplicht is.
Ik vermoed dat het lastig is om te beargumenteren dat een laadpaal prive is als je er met de auto zonder relatief veel obstakels kan komen (vraag me af of een slagboom voor parktoegang wel voldoende is) en je elke laadpas/bankpas en auto kan gebruiken om te laden.
Dat hebben ze in 2020 specifiek voor laadpalen nog eens bevestigd.
De EU heeft ook nog eens aangegeven dat binnen twee jaar verplicht is.
Ik vermoed dat het lastig is om te beargumenteren dat een laadpaal prive is als je er met de auto zonder relatief veel obstakels kan komen (vraag me af of een slagboom voor parktoegang wel voldoende is) en je elke laadpas/bankpas en auto kan gebruiken om te laden.
Voor AC niet. Ze moeten de data delen in apps. Ik neem aan dat dit voor die paal bij Landal ook wel gedaan is. Het is een kwestie van zelf in de app kijken. Bij DC zijn er aanvullende eisen. Een betaalterminal bijvoorbeeld.Caelorum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:25:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Bij Landal Waterpark de Alde Feanen was van de zomer het CPO tarief zelfs 1,21 per kWhWho Am I? schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:08:
Ik wil graag even ventileren over het ontbreken van duidelijkheid over de tarieven bij openbare laadpalen. We waren afgelopen weekend op Texel en de dag voor vertrek terug naar huis de auto aan de laadpaal gehangen bij Landal. Helemaal prima, maar pas na het laden kwam ik er achter dat we inclusief BTW €1 per kWh hebben betaald! Dat is omgerekend bijna 2x zo duur als met onze oude benzine auto! Wat mij betreft mag bij elke laadpaal een schermpje komen waarop het tarief te zien is. Er zat nog genoeg in om een supercharger te halen, maar 's ochtends een volle accu is ook fijn en dan hoef je onderweg niet te stoppen. Als we het tarief hadden geweten, hadden we niet geladen...
Extra reden om niet naar Landal te gaan
De EU verplicht inderdaad alleen snelladers, maar de ACM was vrij duidelijk: https://www.acm.nl/nl/pub...r-volledig-duidelijk-zijn (1 december 2020 is dat)Inspired schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:03:
[...]
Voor AC niet. Ze moeten de data delen in apps. Ik neem aan dat dit voor die paal bij Landal ook wel gedaan is. Het is een kwestie van zelf in de app kijken. Bij DC zijn er aanvullende eisen. Een betaalterminal bijvoorbeeld.
En daar staat het volgende: "Het uitgangspunt hierbij is dat die informatie vóór het laden beschikbaar is, bij de laadpaal of online." Maar als je daar dan niet kijkt of verkeerd kijkt dan is het je eigen schuld.Caelorum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:13:
[...]
De EU verplicht inderdaad alleen snelladers, maar de ACM was vrij duidelijk: https://www.acm.nl/nl/pub...r-volledig-duidelijk-zijn (1 december 2020 is dat)
Bijvoorbeeld Chargemap heeft ook niet alle prijzen beschikbaar en dan adviseren zij heel duidelijk om er niet te laden.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
En dan nog, ik heb een laadpas die het tarief van de paal rekent, maar niet alle palen hebben die info dus beschikbaar. Soms niet eens tijdens het laden, maar écht achteraf pas. Laad je je auto vol, kan voor mij wat ik tot nu toe meegemaakt heb, tussen de 8,40 (30 cent/kWh) en de 36,40 (1,30 per kWh) kosten, en ik weet van tevoren gewoon niet hoe veel. Is toch belachelijk?PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:24:
[...]
En daar staat het volgende: "Het uitgangspunt hierbij is dat die informatie vóór het laden beschikbaar is, bij de laadpaal of online." Maar als je daar dan niet kijkt of verkeerd kijkt dan is het je eigen schuld.
Bijvoorbeeld Chargemap heeft ook niet alle prijzen beschikbaar en dan adviseren zij heel duidelijk om er niet te laden.
Share and Enjoy!
Caelorum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:13:
[...]
De EU verplicht inderdaad alleen snelladers, maar de ACM was vrij duidelijk: https://www.acm.nl/nl/pub...r-volledig-duidelijk-zijn (1 december 2020 is dat)
Precies, geen pay terminal en geen display met prijs op de paal verplicht dus.Het uitgangspunt hierbij is dat die informatie vóór het laden beschikbaar is, bij de laadpaal of online.
Artikel 5.2 https://eur-lex.europa.eu....0005.02/DOC_1&format=PDFInspired schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:36:
Precies, geen pay terminal en geen display met prijs op de paal verplicht dus.
Overigens gaat dat alleen voor nieuwe ac palen gelden, maar ok
En artikel 5.4 zegt dat het transparant moet zijn (wat dat ook moet betekenen) zonder ingangsdatum dus vanaf dat de verordening actief is.
[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 26-09-2023 14:45 ]
Zo dan, dat is wel extreem, gelukkig kan je daar wel vaak met een shell pas laden, alhoewel ik me met dit prijsverschil wel afvraag of daar geen maximum op zit.jackaubrey schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:07:
[...]
Bij Landal Waterpark de Alde Feanen was van de zomer het CPO tarief zelfs 1,21 per kWh![]()
Extra reden om niet naar Landal te gaan
Just here for the fun
Let wel, het is dus de laadpasaanbieder die verplicht is om jou van de juiste prijsinformatie te voorzien. Jij hebt immers met hen een contract. Alleen als je ad-hoc gaat laden moet het op de paal staan c.q. in de app/site van de laadpaalaanbieder.Inspired schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:36:
[...]
[...]
Precies, geen pay terminal en geen display met prijs op de paal verplicht dus.
Dit is trouwens niet iets nieuws of specifiek voor laadpalen/-passen. Voor alles wat je als consument in Nederland koopt geldt dat de verkoper jou vooraf moet vertellen wat iets gaat kosten.
Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl
Nou ja, wat ik zei. Is er geen prijs beschikbaar dan zou ik er met die laadpas gewoon niet gaan laden of een andere pas/app gebruiken.WCA schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:34:
[...]
En dan nog, ik heb een laadpas die het tarief van de paal rekent, maar niet alle palen hebben die info dus beschikbaar. Soms niet eens tijdens het laden, maar écht achteraf pas. Laad je je auto vol, kan voor mij wat ik tot nu toe meegemaakt heb, tussen de 8,40 (30 cent/kWh) en de 36,40 (1,30 per kWh) kosten, en ik weet van tevoren gewoon niet hoe veel. Is toch belachelijk?
Eigenlijk zou de ACM moeten verplichten dat alle aanbieders duidelijk moeten aangeven, dat als er geen prijs kan worden aangegeven, dat je er niet moet laden. Net zoals Chargemap nu al doet. Dan worden aanbieders ook gestimuleerd om een prijs te vermelden omdat je anders een andere aanbieder gebruikt.
Je hebt niet altijd de keus om ergens anders te laden helaas. Maar goed, ik hoop dat het gewoon een keer beter wordt ja.PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:46:
[...]
Nou ja, wat ik zei. Is er geen prijs beschikbaar dan zou ik er met die laadpas gewoon niet gaan laden of een andere pas/app gebruiken.
Eigenlijk zou de ACM moeten verplichten dat alle aanbieders duidelijk moeten aangeven, dat als er geen prijs kan worden aangegeven, dat je er niet moet laden. Net zoals Chargemap nu al doet. Dan worden aanbieders ook gestimuleerd om een prijs te vermelden omdat je anders een andere aanbieder gebruikt.
Share and Enjoy!
Ja dat is waar, maar je kan dan ook een beetje laden wat echt noodzakelijk is. Maar ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is, ik heb er geen enkel probleem mee hoe het nu is. Je hebt nu heel veel meer keus dan aan de pomp.WCA schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:47:
[...]
Je hebt niet altijd de keus om ergens anders te laden helaas. Maar goed, ik hoop dat het gewoon een keer beter wordt ja.
Een wijze les!Who Am I? schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:08:
Als je ergens laadt en je weet het tarief niet, dan zou ik altijd een pas uit m'n auto pakken met een vast tarief: de pas van Shell Recharge bijvoorbeeld. Dan weet je bijna zeker dat je niet meer dan € 0,55 per kWh + starttarief betaalt. Uiteraard wel even van te voren in de Shell Recharge app checken.
Als je tóch een andere pas wilt gebruiken, check dan eerst in de app van die laadpas-aanbieder welk tarief er voor deze pas van toepassing is bij deze laadpaal. Staat de paal er niet in? Gebruik de pas daar dan niet, want anders kan je voor onaangename verrassingen komen te staan!
En kijk eerst in een vergelijkingsapp zoals Go-Charge om te zien welke passen er waarschijnlijk goedkoop zijn. Wellicht heb je de pas van een goedkope aanbieder in de auto liggen....
Overigens was ik zelf dit weekend bij vakantiepark De Krim op Texel. Daar kon ik voor € 0,30 per kWh laden bij een paal van NewMotion. Een halve kilometer verderop ligt Landal Sluftervallei alwaar je bij de EV-Box laadpalen volgens Go-Charge gratis kunt laden. Maar ik was op vakantie, dus het was me nét ff te ver
Mazda MX-30
Langs een goedkoop tankstation rijden is gemakkelijk maar in mijn woonplaats zijn alleen maar Total's. Dus helemaal geen keuze.PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:51:
[...]
Je hebt nu heel veel meer keus dan aan de pomp.
Dat is niet bij de Shell community chargers, daar kan het lager of hoger zijn.nathalia schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:07:
[...]
Als je ergens laadt en je weet het tarief niet, dan zou ik altijd een pas uit m'n auto pakken met een vast tarief: de pas van Shell Recharge bijvoorbeeld. Dan weet je zeker dat je niet meer dan € 0,55 per kWh + starttarief betaalt.
[ Voor 41% gewijzigd door MarkV6 op 26-09-2023 15:12 ]
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
En daar kun je dan alleen maar laden met een Total pas?MarkV6 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:09:
[...]
Langs een goedkoop tankstation rijden is gemakkelijk maar in mijn woonplaats zijn alleen maar Total's. Dus helemaal geen keuze.
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben.PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:11:
[...]
En daar kun je dan alleen maar laden met een Total pas?
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Daar staat afaik nog steeds niet in dat er een betaalterminal op AC moet zitten noch een display met prijs. QR code is voldoende.Caelorum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:42:
[...]
Artikel 5.2 https://eur-lex.europa.eu....0005.02/DOC_1&format=PDF
Overigens gaat dat alleen voor nieuwe ac palen gelden, maar ok
En artikel 5.4 zegt dat het transparant moet zijn (wat dat ook moet betekenen) zonder ingangsdatum dus vanaf dat de verordening actief is.
Ik was bij Landal Sluftervallei en daar heb ik dus goud geld moeten betalen bij de EV-Box. We hebben maar 1 laadpas, die van Greenchoice. We laden voornamelijk gewoon thuis aan het stopcontact. Mijn vrouw laadt soms bij een laadpaal bij haar werk, maar daar is het meestal rond de €0,35 ofzo. Verder gewoon bij Tesla Superchargers omdat we een Tesla hebben.nathalia schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:07:
[...]
Een wijze les!
Als je ergens laadt en je weet het tarief niet, dan zou ik altijd een pas uit m'n auto pakken met een vast tarief: de pas van Shell Recharge bijvoorbeeld. Dan weet je bijna zeker dat je niet meer dan € 0,55 per kWh + starttarief betaalt. Uiteraard wel even van te voren in de Shell Recharge app checken.
Als je tóch een andere pas wilt gebruiken, check dan eerst in de app van die laadpas-aanbieder welk tarief er voor deze pas van toepassing is bij deze laadpaal. Staat de paal er niet in? Gebruik de pas daar dan niet, want anders kan je voor onaangename verrassingen komen te staan!
En kijk eerst in een vergelijkingsapp zoals Go-Charge om te zien welke passen er waarschijnlijk goedkoop zijn. Wellicht heb je de pas van een goedkope aanbieder in de auto liggen....
Overigens was ik zelf dit weekend bij vakantiepark De Krim op Texel. Daar kon ik voor € 0,30 per kWh laden bij een paal van NewMotion. Een halve kilometer verderop ligt Landal Sluftervallei alwaar je bij de EV-Box laadpalen volgens Go-Charge gratis kunt laden. Maar ik was op vakantie, dus het was me nét ff te ver
Stel je eens voor dat tankstations geen literprijzen meer laten zien en dat je pas aan de kassa hoort wat je moet betalen. Dat is toch niet voorstelbaar? Waarom zouden we dan nu moeilijk moeten lopen te doen met apps en websites om er achter te komen voor hoeveel je kan laden?
[ Voor 8% gewijzigd door Who Am I? op 26-09-2023 16:08 ]
Landal is een private paal.Who Am I? schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:08:
Landal heeft niet aangegeven wat de tarieven zijn op hun prive paal?
Het gaat er om dat het duidelijk is waar je de informatie kan vinden. Deze hele discussie was na aanleiding van iemand die het dus niet kon vinden, waar het dus niet duidelijk was.Inspired schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:02:
[...]
Daar staat afaik nog steeds niet in dat er een betaalterminal op AC moet zitten noch een display met prijs. QR code is voldoende.
Die moet dan bij Greenchoice zijn. Daar had hij een pas van. Het tarief zal daar bekend moeten zijn.Caelorum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:13:
[...]
Het gaat er om dat het duidelijk is waar je de informatie kan vinden. Deze hele discussie was na aanleiding van iemand die het dus niet kon vinden, waar het dus niet duidelijk was.
Ik heb een pas van MTC, daar kost de paal 98c. Mijn Shell backup pas geeft 55c aan. Gewoon allemaal duidelijk.
Ja, het is anders dan een tankstation. De wetgeving die aangehaald wordt gaat hier niks aan oplossen.
[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 26-09-2023 17:44 ]
Gelukkig hebben we deze discussie maar eigenlijk 'rant' nog nooit voorbij zien komen hier.... 
Echt elke EV-rijder die niet zo bekend is met publiek laden raad ik ALTIJD aan om dit topic eens goed te lezen.
Vooraf.
En ik geef altijd mee dat het nu (nog) een beetje een jungle is. Dat je je te alle tijde moet verdiepen om soms achter de prijs te komen en je tig apps af moet gaan om de goedkoopste pas te vinden.
Voor nu, het is.
Zoals het is.
Tot zolang het duurt.
Echt elke EV-rijder die niet zo bekend is met publiek laden raad ik ALTIJD aan om dit topic eens goed te lezen.
Vooraf.
En ik geef altijd mee dat het nu (nog) een beetje een jungle is. Dat je je te alle tijde moet verdiepen om soms achter de prijs te komen en je tig apps af moet gaan om de goedkoopste pas te vinden.
Voor nu, het is.
Zoals het is.
Tot zolang het duurt.
Ja is belachelijk.WCA schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:34:
[...]
En dan nog, ik heb een laadpas die het tarief van de paal rekent, maar niet alle palen hebben die info dus beschikbaar. Soms niet eens tijdens het laden, maar écht achteraf pas. Laad je je auto vol, kan voor mij wat ik tot nu toe meegemaakt heb, tussen de 8,40 (30 cent/kWh) en de 36,40 (1,30 per kWh) kosten, en ik weet van tevoren gewoon niet hoe veel. Is toch belachelijk?
En komt ook wel in andere situaties voor. Ik zie ook in winkels/supermarkten regelmatig producten zonder prijs.
Ben daar simpel in. Dan koop ik het dus niet. In elk geval niet daar.
Mijn advies is om dit ook met laadpalen te doen. Als je niet weet wat het kost (en zij daar dus geheimzinnig over doen) gewoon niet laden.
(en uiteraard voorkomen dat je zodanig klem zit dat het niet anders meer kan, maar dat is hopelijk voor iedereen een uitzonderingssituatie).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Tsja, ik denk dat een heel groot gedeelte gewoon een zakelijke laadpas heeft, en helemaal niet nadenkt over de tarieven.eltron schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:03:
[...]
Ja is belachelijk.
En komt ook wel in andere situaties voor. Ik zie ook in winkels/supermarkten regelmatig producten zonder prijs.
Ben daar simpel in. Dan koop ik het dus niet. In elk geval niet daar.
Mijn advies is om dit ook met laadpalen te doen. Als je niet weet wat het kost (en zij daar dus geheimzinnig over doen) gewoon niet laden.
(en uiteraard voorkomen dat je zodanig klem zit dat het niet anders meer kan, maar dat is hopelijk voor iedereen een uitzonderingssituatie).
Share and Enjoy!
Dat is 1 van de redenen dat ik de ANWB pas heb. Als ik niet duidelijk zie wat het kost, dan gebruik ik die. Bij 11kw palen altijd 57ct. Niet de goedkoopste, dat dan weer niet.
Huh Hoezo? Het is volgens mij duidelijk dat het dus niet duidelijk was waar de echte prijs gevonden kon worden. En die regelgeving gaat dus over het makkelijk inzichtelijk maken van de echte prijs. Ik zie niet hoe dat niet gaat helpen...Inspired schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:36:
[...]
Ja, het is anders dan een tankstation. De wetgeving die aangehaald wordt gaat hier niks aan oplossen.
De prijs staat gewoon op de site van Greenchoice. https://greenchoice.evc-net.com/LocationsCaelorum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:27:
[...]
Huh Hoezo? Het is volgens mij duidelijk dat het dus niet duidelijk was waar de echte prijs gevonden kon worden. En die regelgeving gaat dus over het makkelijk inzichtelijk maken van de echte prijs. Ik zie niet hoe dat niet gaat helpen...
Het gaat niet helpen omdat dit al precies volgens de regelgeving is. Meer hoeft er niet te gebeuren. Op de Greenchoice site staat duidelijk dat je op de kaart moet kijken voor het geldende tarief. Als dat teveel moeite is moet je een pas nemen met een vast tarief. Duidelijker dan dit gaat het de komende tijd niet worden.Caelorum schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:27:
[...]
Huh Hoezo? Het is volgens mij duidelijk dat het dus niet duidelijk was waar de echte prijs gevonden kon worden. En die regelgeving gaat dus over het makkelijk inzichtelijk maken van de echte prijs. Ik zie niet hoe dat niet gaat helpen...
Als ik op vakantie ga kijk ik waar ik kan laden, en ik kijk even in de MTC app of mijn tag daar werkt en of de kosten een beetje normaal zijn. Zo moeilijk is het allemaal niet meer.
Dat moet je niet tegen mij zeggen, maar tegen de persoon die hier een post kwam plaatsen waarvoor het dus niet duidelijk is..PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:39:
[...]
De prijs staat gewoon op de site van Greenchoice. https://greenchoice.evc-net.com/Locations
En logisch vind ik het ook wel. Hoeveel mensen ik wel niet moet uitleggen dat niet alleen de paal, maar ook de pas uitmaakt voor de prijs. Iets wat je NIET kan zien als je bij de paal zelf staat.
De ACM heeft anders vrij duidelijk gemaakt (net als de EU overigens) dat prijzen transparant en eenvoudig opvraagbaar moeten zijn. De ACM heeft notabene alle partijen (pasaanbieders en laadpaalexploitatanten) opgedragen het duidelijker te maken, via bijv. Een QR code. Maar wat zie je als je die info op de paal volgt? Alleen de prijs als je er met de app van die paal gaat laden. Niet de prijs van de laadpas aanbieder. Volgens mij is dat dus niet wat er moet gebeuren. Alleen tjam.. wie gaat het handhaven he.. de ACM niet.Inspired schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:24:
[...]
Het gaat niet helpen omdat dit al precies volgens de regelgeving is. [...]
Komt nog bij dat het dus niet genoeg is voor palen die over twee jaar ofzo geplaatst worden. Ik verwacht dus dat toekomstige palen een stuk transparanter zullen zijn over de daadwerkelijke prijs die er betaald moet worden, via bijv. een kleine display.
Dank! Mij was deze kaart met tarieven onbekend. Ook na meerdere keren doorklikken had ik hem nog niet gevonden.PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:39:
[...]
De prijs staat gewoon op de site van Greenchoice. https://greenchoice.evc-net.com/Locations
Mijn excuses voor het opstarten van een hevige discussie. Maar het is duidelijk dat er veel meer transparantie en duidelijkheid nodig is voor wat betreft tarieven.
Graag gedaan.Who Am I? schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:00:
[...]
Dank! Mij was deze kaart met tarieven onbekend. Ook na meerdere keren doorklikken had ik hem nog niet gevonden.
Mijn excuses voor het opstarten van een hevige discussie. Maar het is duidelijk dat er veel meer transparantie en duidelijkheid nodig is voor wat betreft tarieven.
De discussie is ook veroorzaakt door anderen die het ook niet snappen en zo moeilijk is het niet, het wordt door sommigen alleen moeilijk gemaakt.
Het laden is als mobiel bellen in het buitenland. Daarbij kijk je alleen wat jouw Nederlandse provider jou berekent en kijk je niet wat die Spaanse provider rekent en op zijn site heeft staan want dat is totaal irrelevant. Tenzij je een Spaanse sim in je phone stopt, dan heb je met die Spaanse provider te maken.
Met AC laden is het precies zo, je kijkt wat jouw laadpas aanbieder vraagt en wat er op die laadpaal staat is irrelevant. Dus verwachten dat je met een QR code de prijs van jouw laadpas aanbieder kan vinden is onmogelijk en irrelevant. Die QR code is alleen relevant als je met een pas/app van de laadpaal exploitant laadt.
Simpeler kan ik het niet uitleggen.
Duidelijk verhaal wat mij betreft. In dat geval zou het fijn zijn om via een schermpje en het scannen van je laadpas het tarief te kunnen zien. Maar ik ben bang dat er nog wel wat jaren overheen gaan voordat we dat gaan zien.PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:13:
[...]
Graag gedaan.
De discussie is ook veroorzaakt door anderen die het ook niet snappen en zo moeilijk is het niet, het wordt door sommigen alleen moeilijk gemaakt.
Het laden is als mobiel bellen in het buitenland. Daarbij kijk je alleen wat jouw Nederlandse provider jou berekent en kijk je niet wat die Spaanse provider rekent en op zijn site heeft staan want dat is totaal irrelevant. Tenzij je een Spaanse sim in je phone stopt, dan heb je met die Spaanse provider te maken.
Met AC laden is het precies zo, je kijkt wat jouw laadpas aanbieder vraagt en wat er op die laadpaal staat is irrelevant. Dus verwachten dat je met een QR code de prijs van jouw laadpas aanbieder kan vinden is onmogelijk en irrelevant. Die QR code is alleen relevant als je met een pas/app van de laadpaal exploitant laadt.
Simpeler kan ik het niet uitleggen.
Het staat ieder vrij om zich niet druk te maken over kosten, al dan niet vanuit de gedachte dat je het niet (direct) zelf hoeft te betalen (het komt natuurlijk wel ten laste van leasebudget/autokosten en beïnvloedt daarmee de beschikbare ruimte op korte of langere termijn).WCA schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:07:
[...]
Tsja, ik denk dat een heel groot gedeelte gewoon een zakelijke laadpas heeft, en helemaal niet nadenkt over de tarieven.
Voor mij is het meer een principekwestie. Ook al kan ik het prima (laten) betalen, ik heb er problemen mee als daar misbruik van wordt gemaakt.
Niet om je aan te vallen cq een hak te zetten maar deze volzin zie je om de 10 a 20 pagina's wel voorbijkomen.Who Am I? schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:00:
Maar het is duidelijk dat er veel meer transparantie en duidelijkheid nodig is voor wat betreft tarieven.
En dat is best, ehm, vervelend op den duur, vooral dezelfde antwoorden ook nog eens, zoveel posts lang.
Het staat ook onderaan in de disclaimer;
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben.
Zie mijn woorden vooral niet als negatief, want hopelijk beleef je voor de rest nog wat plezier aan dit topic dan wel het vinden van nuttige info in dit topic.
Mooie discussie over tarieven en ik snap dat je op de site /app kan kijken maar stel je voor dat je een laadpaal tegenkomt bij een bedrijf waar niets op staat. Deze palen staan vaak niet in de genoemde apps.
Dan is het achteraf een surprise wat het kost.
Je zou het bedrijf kunnen vragen maar soms is het een bedrijfsverzamelgebouw of weet je niet wie je moet hebben.
Daarnaast kan je ook zeggen dat je die paal niet moet gebruiken maar we kennen allemaal wel de situatie dat het toch even goed uitkomt te laden.
Ik kom dit helaas veel tegen bij verschillende bedrijfsverzamelgebouwen.
Enigste wat je kan doen is het proberen te melden bij het te bezoeken bedrijf lijkt mij. Of kan je ook bij de aanbieder terecht van de paal die je op je afschrift ziet staan ?
(zie mijn voorbeeld van Spaklerweg 52, daar betaal je volgens een sticker 45 cent maar met welke pas is onduidelijk want ik betaalde een roaming toeslag)
Je zou het bedrijf kunnen vragen maar soms is het een bedrijfsverzamelgebouw of weet je niet wie je moet hebben.
Daarnaast kan je ook zeggen dat je die paal niet moet gebruiken maar we kennen allemaal wel de situatie dat het toch even goed uitkomt te laden.
Enigste wat je kan doen is het proberen te melden bij het te bezoeken bedrijf lijkt mij. Of kan je ook bij de aanbieder terecht van de paal die je op je afschrift ziet staan ?
(zie mijn voorbeeld van Spaklerweg 52, daar betaal je volgens een sticker 45 cent maar met welke pas is onduidelijk want ik betaalde een roaming toeslag)
daar kom je altijd wel achter en kan je ook van te voren uitzoeken en je kan ook nog altijd besluiten die paal niet te gebruikenkevertje1977 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 06:39:
Mooie discussie over tarieven en ik snap dat je op de site /app kan kijken maar stel je voor dat je een laadpaal tegenkomt bij een bedrijf waar niets op staat. Deze palen staan vaak niet in de genoemde apps.
je hoeft niet altijd overal op te laden.
Ook kan je een pas kiezen met vaste tarieven dan sta je nooit voor verrassingen of 1 met premium support dan kan je het altijd vragen en heb je direct antwoord
[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 27-09-2023 07:50 ]
"daar kom je altijd wel achter" snap ik niet.boyette schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:49:
[...]
daar kom je altijd wel achter en kan je ook van te voren uitzoeken en je kan ook nog altijd besluiten die paal niet te gebruiken
je hoeft niet altijd overal op te laden.
Ook kan je een pas kiezen met vaste tarieven dan sta je nooit voor verrassingen of 1 met premium support dan kan je het altijd vragen en heb je direct antwoord
Want het van te voren uitzoeken probeer ik.
Bijvoorbeeld :
https://maps.app.goo.gl/e9BtiG2TrPSSwgS68
Op de laadpaal staat 45 cent maar ik krijg bij niemand vooraf duidelijkheid over de roaming tarieven die er al dan niet gelden.
Bij deze heb ik niet gekeken of er een sticker op zat eerlijk gezegd maar online zijn ze voor mij verder onvindbaar
https://maps.app.goo.gl/xTJYmAwHVj8CAQK26
Goed, we hebben de maandelijkse 'laten we lekker mopperen over laadtarieven' sessie wel weer gehad denk ik
(zie ook de TW hieronder). Zullen we weer terug gaan naar ons reguliere programma? Dank!
En zie het zo; over een week is het weer oktober en mag er weer een sessie plaatsvinden

En zie het zo; over een week is het weer oktober en mag er weer een sessie plaatsvinden
[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 27-09-2023 07:58 ]
heb de tarieven even bekeken bij LandalWho Am I? schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:05:
[...]
Ik was bij Landal Sluftervallei en daar heb ik dus goud geld moeten betalen bij de EV-Box. We hebben maar 1 laadpas, die van Greenchoice. We laden voornamelijk gewoon thuis aan het stopcontact. Mijn vrouw laadt soms bij een laadpaal bij haar werk, maar daar is het meestal rond de €0,35 ofzo. Verder gewoon bij Tesla Superchargers omdat we een Tesla hebben.
Stel je eens voor dat tankstations geen literprijzen meer laten zien en dat je pas aan de kassa hoort wat je moet betalen. Dat is toch niet voorstelbaar? Waarom zouden we dan nu moeilijk moeten lopen te doen met apps en websites om er achter te komen voor hoeveel je kan laden?
het is toch duidelijk aangegeven
Onze laadpalen zijn van JustPlugin, zij hanteren een tarief van € 0,81 per kwh.
Mocht u uw eigen laadpas gebruiken, zal het tarief van dit abonnement van toepassing zijn.
Dank voor je enthousiasme! Voor nu werkt de app alleen nog in NL, ik zal wel kijken of we BE aan kunnen zetten als download land.Broodro0ster schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:40:
[...]
Als Belg kom ik vaak in Nederland en zou ik ook graag de goedkoopste provider weten, maar de app staat helaas niet in de Belgische app store. Kan dit uitgebreid worden?
Heb je de legenda al een keer bekeken? De kleuren gaan vooral over de snelheid van de paal. Maar ik begreep al eerder in feedback dat dit niet altijd duidelijk is. Hmm back to the drawing board dus.Kird03 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:43:
[...]
of een duidelijkere weergave: Een kleurgradient codering gebruiken voor de prijs (groen is goedkoopste, rood de duurste bijvoorbeeld (op basis van gemiddelde, CPO of speficieke pas prijs). Uiteraard dynamisch, zoat het elke keer de kleur opnieuw schaal als je ergens inzoomt.
Nu staat de groen voor snel (soms) en rood voor niet beschikbaar, maar donkergroen is niet altijd sneller. Het is niet erg duidelijk in ieder geval waar de kleuren voor staan.
tag voor @Go-Charge aangezien dit soort feedback niet lukt in de app
Zie:
:strip_exif()/f/image/NoFrRj1tpASLsCOtNesVHQvk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal eens kijken of we daar wat mee kunnen. Ik weet wel dat er een hele lijst aan Kaart aanbieders zijn die interessant zijn om toe te voegen. Deze zet ik erbij!marcieking schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:06:
@Go-Charge Bump is qua prijs één van de meer aantrekkelijke opties. Zou dat toe te voegen zijn aan de prijzen die bij een laadpaal getoond worden? Of kan dat niet omdat het geen pas is?
De pasnummers zijn er trouwens uit in de nieuwe iOS versie van de Go-Charge app en iOS 17 issues zijn nu ook verholpen. Happy saving!Brotuck schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:53:
[...]
Ik begrijp niet zo goed waarom je alle pasnummers erin zou gooien terwijl alle tarieven zonder ook bekend zijn. Ik wil het snel kunnen zien en daarna pak ik dat pasje wel
Download land zou los moeten staan van waar de app werkt. Je kunt in de playstore maar een keer per jaar je locatie aanpassen en als ik op bezoek ben in Nederland zou ik graag deze app willen installeren en gebruikenGo-Charge schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:12:
[...]
Dank voor je enthousiasme! Voor nu werkt de app alleen nog in NL, ik zal wel kijken of we BE aan kunnen zetten als download land.
Helaas, de prijs is weer gestegen en niet alleen in Schiedam maar bij alle Tesla-laadpunten (voor non-Tesla's).Juerd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:34:
Gisteren bij de Tesla SuperCharger in Schiedam voor 33 cent geladen. Ik was verbaasd over het tarief, omdat mijn abonnement van 1 maand alweer afgelopen was. Blijkt 33 cent inmiddels het tarief te zijn voor niet-abonnementhoudende niet-teslarijders, waarbij de abonnementhouders nu kunnen laden voor 24 cent. Ik vind het heel bijzonder dat de toch al lage prijzen nog verder omlaag zijn gegaan.
De abo prijzen zijn nog wel redelijk aan de goedkope kant.
Goed dat je het zegt! In Uden ook. Nu 29 cent en tussen 18.00 en 22.00 34 cent.Zjanzjak schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:13:
[...]
Helaas, de prijs is weer gestegen en niet alleen in Schiedam maar bij alle Tesla-laadpunten (voor non-Tesla's).
De abo prijzen zijn nog wel redelijk aan de goedkope kant.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik heb vier kaarten toegevoegd aan de go charge app. Is het dan normaal dat er naar voor twee een prijs wordt gegeven? Bijvoorbeeld shuttel komt niet voor bij de prijzen. Ik heb ook Fastned toegevoegd.. ik neem aan dat die het alleen doet bij Fastned stations?
Ik weet niet of dit de juiste topic maar ik poneer hier maar eventjes mijn vraag: is er ergens een goed overzicht over wat de huidige prijzen zijn van openbare laadpalen in Belgie en extensie - Europa?
Welke pasjes goedkoper zijn en goede ondersteuning bieden voor de meeste laadpalen? Ik moet namelijk een korte intro geven tot elektrisch laden bij ons op het werk en ben benieuwd of er hier iemand al iets heeft verzameld. Misschien zelfs een presentatie over het wilde landschap van laadpas aanbieders/pasjes?
Thanks!
Welke pasjes goedkoper zijn en goede ondersteuning bieden voor de meeste laadpalen? Ik moet namelijk een korte intro geven tot elektrisch laden bij ons op het werk en ben benieuwd of er hier iemand al iets heeft verzameld. Misschien zelfs een presentatie over het wilde landschap van laadpas aanbieders/pasjes?
Thanks!
Heb je meer dan 1 pagina gelezen hier?magatsu schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:19:
Ik weet niet of dit de juiste topic maar ik poneer hier maar eventjes mijn vraag: is er ergens een goed overzicht over wat de huidige prijzen zijn van openbare laadpalen in Belgie en extensie - Europa?
Welke pasjes goedkoper zijn en goede ondersteuning bieden voor de meeste laadpalen? Ik moet namelijk een korte intro geven tot elektrisch laden bij ons op het werk en ben benieuwd of er hier iemand al iets heeft verzameld. Misschien zelfs een presentatie over het wilde landschap van laadpas aanbieders/pasjes?![]()
Thanks!
Lees aub eerst eens het openingstopic en ga dan een pagina of 10-15 terug en lees je wat in.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Heel simpel: Nee.magatsu schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:19:
is er ergens een goed overzicht over wat de huidige prijzen zijn van openbare laadpalen in Belgie en extensie - Europa?
Dit topic laat wel regelmatig zien dat pas X de goedkoopste is bij laadpunt Y, maar wordt nergens, Europees, bijgehouden. Er zijn wel wat apps die het trachten maar in de regel zijn ze incompleet en/of lopen ze achter.
Ik heb hier al meerdere pagina's gelezen en ook gereageerd in dit topicTommie12 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:23:
[...]
Heb je meer dan 1 pagina gelezen hier?
Lees aub eerst eens het openingstopic en ga dan een pagina of 10-15 terug en lees je wat in.
Ik heb zelf al een hele opzet om die presentatie te geven maar wil kijken wat andere mensen hebben. Moest je mijn vraag gelezen hebben gaat het niet enkel en alleen over een vergelijking met NL prijzen (wat hier wel het merendeel is). Van Belgische operatoren/laadpalen staat er niet zo veel in dit topic.
Toch bedankt voor je "nuttige" reactie.
Thanks! Ik had van Hachy al gelezen dat de laadpastop10 website wel werkt aan een "up-to-date" pagina maar die is er nog niet en had Go-charge ook al gezien. Spijtig dat er geen algemeen systeem is dat we kunnen raadplagen, daar zou Europa dan wel goed voor zijnZjanzjak schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:39:
[...]
Heel simpel: Nee.
Dit topic laat wel regelmatig zien dat pas X de goedkoopste is bij laadpunt Y, maar wordt nergens, Europees, bijgehouden. Er zijn wel wat apps die het trachten maar in de regel zijn ze incompleet en/of lopen ze achter.
Ik weet niet in hoeverre chargeprice correct is met de effectief te betalen prijs... voorlopig toch vrij accuraat met hun prijzen, maar ik denk dat er altijd wel uitschieters in zullen zitten.
Je vraag kwam nogal "onvoorbereid" over.magatsu schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:44:
[...]
Ik heb hier al meerdere pagina's gelezen en ook gereageerd in dit topic. Ik wil niet opnieuw het wiel uitvinden als iemand als een aantal slides heeft met een vergelijking er in dat ik gewoon kan hergebruiken.
Ik heb zelf al een hele opzet om die presentatie te geven maar wil kijken wat andere mensen hebben. Moest je mijn vraag gelezen hebben gaat het niet enkel en alleen over een vergelijking met NL prijzen (wat hier wel het merendeel is). Van Belgische operatoren/laadpalen staat er niet zo veel in dit topic.
Toch bedankt voor je "nuttige" reactie.
En ik ben niet gaan zoeken of je hier al eerder gepost had. Sorry hoor.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Sja, het is zoals het is, je bent ook niet de eerste die dit zegt en zeker ook niet de laatste.magatsu schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:46:
Spijtig dat er geen algemeen systeem is dat we kunnen raadplagen, daar zou Europa dan wel goed voor zijn
Alle apps zijn een beetje tot een beetje veel correct kan ik je melden, in hoeverre scheelt van app tot app.magatsu schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:46:
Ik weet niet in hoeverre chargeprice correct is met de effectief te betalen prijs... voorlopig toch vrij accuraat met hun prijzen, maar ik denk dat er altijd wel uitschieters in zullen zitten.
Het up to date blijven is ook een dingetje.
Ik gebruik ze voor een eerste indruk, daarna ga ik mijn eigen gebruikelijke apps allemaal af om te zien of het echt klopt, of, of het nog goedkoper kan qua tarief.
Hoe dan ook, succes met de korte intro op je werk (ik doe iets soortgelijks maar dan is het meer collega per collega
Zou als voorbereiding dit topic wat grondiger lezen en misschien ook Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Bij ons zijn de laadpalen over naar Ubitricity, en nu werken bijna geen van mijn laadpassen meer.
Geen idee wat hier nu de voordeligste laadpas gaat zijn, want het standaard tarief van €0,51/kWh is echt niet grappig.
Ik was in de veronderstelling dat Vattenfall afweek van het standaard tarief en daar €0,35/kWh rekende, maar als ik nu terugkijk op mijn facturen is dat helemaal niet zo.
Geen idee wat hier nu de voordeligste laadpas gaat zijn, want het standaard tarief van €0,51/kWh is echt niet grappig.
Ik was in de veronderstelling dat Vattenfall afweek van het standaard tarief en daar €0,35/kWh rekende, maar als ik nu terugkijk op mijn facturen is dat helemaal niet zo.
[ Voor 28% gewijzigd door DaCoTa op 29-09-2023 13:57 ]
Ik weet niet waar 'bij ons' is maar misschien biedt de Freshmile-pas uitkomst?DaCoTa schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:54:
Bij ons zijn de laadpalen over naar Ubitricity, en nu werken bijna geen van mijn laadpassen meer.
Ben benieuwd welke passen hier niet werken. Ubitricity is een dochter van Shell. Je zou toch een goede roaming verwachten.DaCoTa schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:54:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik heb zojuist in de appstore aangegeven dat hij ook in België gedownload mag worden. Het kan tot 24u duren voordat hij aangepast is maar daarna zou je hem moeten kunnen downloaden. Let wel! Wij hebben voor nu alleen paal en prijs informatie beschikbaar binnen Nederland!Slapstick schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:25:
[...]
Download land zou los moeten staan van waar de app werkt. Je kunt in de playstore maar een keer per jaar je locatie aanpassen en als ik op bezoek ben in Nederland zou ik graag deze app willen installeren en gebruiken
Mocht je blij worden van de Go-Charge app laat je dan ook een leuke review achter?
Klopt we hebben in de passen database meer "laadpassen" dan waar we prijzen voor hebben. We werken er hard aan om die laatste steeds verder uit te breiden. Hoe vind je het verder werken?engelbertus schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:52:
Ik heb vier kaarten toegevoegd aan de go charge app. Is het dan normaal dat er naar voor twee een prijs wordt gegeven? Bijvoorbeeld shuttel komt niet voor bij de prijzen. Ik heb ook Fastned toegevoegd.. ik neem aan dat die het alleen doet bij Fastned stations?
Mocht je blij worden van de Go-Charge app dan is een goede review altijd welkom
Als ik een introductie zou moeten geven over electrisch rijden op mijn werk zal ik zeggen:magatsu schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:19:
Welke pasjes goedkoper zijn en goede ondersteuning bieden voor de meeste laadpalen? Ik moet namelijk een korte intro geven tot elektrisch laden bij ons op het werk en ben benieuwd of er hier iemand al iets heeft verzameld. Misschien zelfs een presentatie over het wilde landschap van laadpas aanbieders/pasjes?![]()
Thanks!
1. Blijf je in NL of EU? Afhankelijk daarvan:
2. kies een generieke laadpas (als werkgever zijnde) en verveel de medewerkers niet teveel met telkens andere pasjes, tarieven, websites om het bij te houden. Ik ken jouw organisatie niet maar bij mij zou je snel 2 groepen mensen hebben: diegenen die het wel interessant vinden om het onderste uit de kan te halen. En diegenen die hier door onze moderator (in dit topic) de mond gesnoerd wordt omdat ze alleen maar mopperen over ondoorzichtigheid, onmogelijkheid met je betaalpas te betalen, en een dikke pak pasjes die je blijkbaar nodig hebt (en waar je jouw gegevens aan overlevert terwijl het allemaal cowboys zijn)
3. Geef een handleiding voor diegenen die desondanks willen zoeken naar nog goedkoper laden: laat laadpastop10 zien en wat use cases (met hetzelfde pasje duurder uit zijn in Utrecht dan in Den Haag bv en vice versa met een ander pasje) -- en hoe dit zoal komt (afspraken op gemeenteniveau en strategische inkoop stroom)
De belangrijkste tip: check altijd meerdere apps voordat je een stekker in je auto plugt. Ook als het een laadpaal in jouw straat is die je altijd gebruikt.oltk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:42:
3. Geef een handleiding voor diegenen die desondanks willen zoeken naar nog goedkoper laden: laat laadpastop10 zien en wat use cases (met hetzelfde pasje duurder uit zijn in Utrecht dan in Den Haag bv en vice versa met een ander pasje) -- en hoe dit zoal komt (afspraken op gemeenteniveau en strategische inkoop stroom)
Gemeente Gooise meren. Midden in MRA-e gebied, dus er is vrijwel niks anders, 99% is allemaal dezelfde laadpaal.Zjanzjak schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:35:
[...]
Ik weet niet waar 'bij ons' is maar misschien biedt de Freshmile-pas uitkomst?
De enige pas die nu werkte was New Motion. Heb gebeld met Ubitricity en blijkbaar zijn nog niet alle contracten rond

Freshmile is een no-go met € 0.23 / kWh + € 0.04 / min. Ik laad vaak 's avonds en dan blijft de auto de hele nacht staan.
Raar, ik hoor toch duidelijk in beide kampen.oltk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:42:
[...]Ik ken jouw organisatie niet maar bij mij zou je snel 2 groepen mensen hebben: diegenen die het wel interessant vinden om het onderste uit de kan te halen. En diegenen die hier door onze moderator (in dit topic) de mond gesnoerd wordt omdat ze alleen maar mopperen over ondoorzichtigheid, onmogelijkheid met je betaalpas te betalen, en een dikke pak pasjes die je blijkbaar nodig hebt (en waar je jouw gegevens aan overlevert terwijl het allemaal cowboys zijn)
Geef je er niet om, is er ook niets om over te mopperen.
Iemand die moppert, is net wel geëngageerd.
@Go-Charge Ook al een aantal weken geleden in de app zelf gemeld, maar ik heb geen reactie terug gehad en het is ook (nog) niet opgelost.
Ik heb al jaren een Engie kaart die ik gebruik op de EV-box paal in mijn straat. Deze paal is inmiddels als Equans-paal gelabeld, maar het blijft allemaal hetzelfde bedrijf (Engie/Ev-Box/Equans).
Ondanks dat ik de pas heb toegevoegd in de app ziet hij deze niet als optie bij deze paal (zowel bij mijn passen, als overige passen). Dat is best vreemd.
Ik heb al jaren een Engie kaart die ik gebruik op de EV-box paal in mijn straat. Deze paal is inmiddels als Equans-paal gelabeld, maar het blijft allemaal hetzelfde bedrijf (Engie/Ev-Box/Equans).
Ondanks dat ik de pas heb toegevoegd in de app ziet hij deze niet als optie bij deze paal (zowel bij mijn passen, als overige passen). Dat is best vreemd.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
eens, ik zou het ook simpel houden.oltk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:42:
[...]
Als ik een introductie zou moeten geven over electrisch rijden op mijn werk zal ik zeggen:
1. Blijf je in NL of EU? Afhankelijk daarvan:
2. kies een generieke laadpas (als werkgever zijnde) en verveel de medewerkers niet teveel met telkens andere pasjes, tarieven, websites om het bij te houden. Ik ken jouw organisatie niet maar bij mij zou je snel 2 groepen mensen hebben: diegenen die het wel interessant vinden om het onderste uit de kan te halen. En diegenen die hier door onze moderator (in dit topic) de mond gesnoerd wordt omdat ze alleen maar mopperen over ondoorzichtigheid, onmogelijkheid met je betaalpas te betalen, en een dikke pak pasjes die je blijkbaar nodig hebt (en waar je jouw gegevens aan overlevert terwijl het allemaal cowboys zijn)
90% (of meer) van de tijd laadt je thuis of op het werk.
En thuis is dan voor de gelukkigen op de eigen oprit en voor anderen een publieke paal (en dat kan bij werk soms ook het geval zijn).
Het is vooral van belang dat je voor die 90% of meer van de ladingen een goede oplossing hebt en monitort of die nog concurrerend blijft. De rest zijn vooral uitzonderingen en loont voor de gemiddelde mens niet de moeite om dan de goedkoopste te zoeken. Belangrijker is dat je kunt laden dan de vraag of het iets meer kost.
En uiteraard zijn hier ook weer uitzonderingen op, maar die bevestigen de regel
Beste forum leden.
sorry ik verplaats hem naar juiste onderwerp
sorry ik verplaats hem naar juiste onderwerp
[ Voor 94% gewijzigd door 380sl op 29-09-2023 20:03 ]
Ik denk dat het forum "thuisladen" hier prima antwoorden op heeft.380sl schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:42:
Beste forum leden.
Ik ben al behoorlijk aan het zoeken geweest op dit forum naar mijn vraag, maar kan niet de oplossing vinden.
Ik krijg over circa 1 maand mijn eerste elektrische auto van de zaak, uiteraard hartstikke blij mee.
Alleen een laadpaal voor bij mij thuis kon niet meer in het lease budget.
Dat moet je dan maar zelf regelen, lekker weer.
Ik kan wel de kosten voor het verbruikte stroom bij mij thuis voor het laden van de auto declareren.
Ik heb nu een 1,5 jaar oude Alfen eve singel pro-line van iemand overgenomen welke ging verhuizen naar een flat.
Firmware versie is 4.15.7-4054 (ik begreep dat ik hem beter niet kan updaten)
Ik krijg nergens een melding van een wachtwoord of iets dergelijks.
Er zat ook geen kaart met master of recovery wachtwoord bij, ik weet dus ook niet of deze dat geheel niet nodig heeft.
Ik heb hem nu in mijn garage geïnstalleerd en wil hem gebruiken voor echt eigen gebruik op de lease auto.
Via de ACE service installer kan ik er gewoon in en zie ik dat bijna alle opties al geactiveerd zijn.
Via mijn werkgever krijg ik een laadpas van Shell Recharge bij de auto.
Ik wil dus met die laadpas inloggen op mijn eigen laadpaal en de bij mij thuis gemaakte kosten daarna bij mijn werkgever declareren.
Hoe gaat dat dan precies in zijn werk?
Ik lees veel over een backoffice nemen welke alles regelt, welke moet je dan nemen.
Ik zie backoffice software waar je minimaal twee jaar aan vast zit, dus is het niets dan heb je pech.
Kan je op de een of andere manier ook de kosten voor aanschaf en aanleg en mogelijk ooit vervanging van de laadpaal in de kWh prijs verwerken
Zijn er ergens op internet filmpjes of bestanden waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een backoffice op je eigen laadpaal kan instaleren voor verrekening met je werkgever?
Thuisladen van je EV deel 2
ubitricity is van Shell niet van VattenfallDaCoTa schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:54:
no way dat Vattenfall daar een lager tarief kan aanbieden
Oeps, verkeerde topic.
[ Voor 94% gewijzigd door Grotbewoner op 30-09-2023 11:08 ]
Interessante prijs gevonden bij freshmile. Snelladen voor een prikkie. Pas werd geaccepteerd maar nog geen transactie te vinden na een week. Betreft een vage starcharge lader in Amstelveen. Iemand eerder dit tarief gezien bij freshmile? Normaal is snelladen altijd 30 cent per minuut toch?
:strip_exif()/f/image/QR33RfU3D72epTlHlZdr5KtC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Kird03 op 30-09-2023 11:30 . Reden: tikvouten mobiel ]
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Heel verschillend, heb ook snelladers gezien met 65 cent + 11 cent per minuut gezien, maar ook 25 cent + 3 cent per minuut..Kird03 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:26:
Interessante prijs gevonden bij freshmile. Snelladen voor een prikkie. Pas werd geaccepteerd maar nog geen transactie te vinden na een week. Betreft een vage starcharge lader in Amstelveen. Iemand eerder dit tarief gezien bij freshmile? Normaal is snelladen altijd 30 cent per minuut toch?
[Afbeelding]
Is dit herkenbaar?
Veel laadpalen van Last Mile Solutions staan in onderhoud volgens de App of zijn niet bereikbaar..
Veel laadpalen van Last Mile Solutions staan in onderhoud volgens de App of zijn niet bereikbaar..
Ergens in dit topic staan tabellen met plekken waarin snelladen met FreshMile € 0,21/kWh + € 0,07/minuut is.Kird03 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:26:
[Afbeelding]
Veelal Shell-palen van 175 kW.
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2