En dat tarief was volgens sommigen een foutje, maar nochtans gelden die tarieven al vele maanden.dextertje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:38:
[...]
Ergens in dit topic staan tabellen met plekken waarin snelladen met FreshMile € 0,21/kWh + € 0,07/minuut is.
Veelal Shell-palen van 175 kW.
Bijzonder dat deze informatie op de website van de gemeente Amsterdam absoluut niet klopt.
https://www.amsterdam.nl/...e-oplaadpunten-amsterdam/
De tarieven kloppen helaas niet. Ook de eigenaren op de kaart kloppen niet en soms staat een paal in ontwikkeling op de kaart terwijl ie al lang werkt.
https://www.amsterdam.nl/...e-oplaadpunten-amsterdam/
De tarieven kloppen helaas niet. Ook de eigenaren op de kaart kloppen niet en soms staat een paal in ontwikkeling op de kaart terwijl ie al lang werkt.
Het is geen fout, in die zin dat je ook daadwerkelijk tegen dat tarief kunt laden.maharens schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:39:
[...]
En dat tarief was volgens sommigen een foutje, maar nochtans gelden die tarieven al vele maanden.
En inderdaad is het al maanden het geval en er zijn er zelfs wat bij gekomen (in het begin stond de Shell Recharge bij Breukelen er niet in tegen dat tarief, later wel).
Dus foutje... niet een waar wij last van hebben, in elk geval.
De app is een mooi initiatief. Zoeken op de kaart gaat nog niet heel soepel met weergave. Eigenaardigheden zoals meer passen dan prijzen zorgt ervoor dat je niet begrijpt wat er gebeurt, en dan vraag je je af of de app wel goed/ betrouwbaar werkt.. wat dus mensen in dit ontwikkelstadium van de app zou kunnen wegjagen..Go-Charge schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:03:
[...]
Klopt we hebben in de passen database meer "laadpassen" dan waar we prijzen voor hebben. We werken er hard aan om die laatste steeds verder uit te breiden. Hoe vind je het verder werken?
Mocht je blij worden van de Go-Charge app dan is een goede review altijd welkom
- Edit: oeps, snel verwijderd want ik zet een discussie voort die al een modbreak had gekregen -
[ Voor 82% gewijzigd door TucanoItaly op 30-09-2023 15:28 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
voor mijn E-niro is deze 0,25/kwh + 3 cent per minuut mooier, mijn max snelheid is maar 77KW en vaker maar 54 KW, dat is dit lage minuuttarief veel beter.dextertje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:38:
[...]
Ergens in dit topic staan tabellen met plekken waarin snelladen met FreshMile € 0,21/kWh + € 0,07/minuut is.
Veelal Shell-palen van 175 kW.
Nu nog wachten op de formele afrekening om te controleren of tarief echt berekend wordt!
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Alsjeblieft.
Snelladen doe ik niet zo veel maar die paar keer dat ik het nodig vind is het dus best goedkoop voor mij dankzij onderstaande lijst en m'n Freshmile-pas.
Snelladen doe ik niet zo veel maar die paar keer dat ik het nodig vind is het dus best goedkoop voor mij dankzij onderstaande lijst en m'n Freshmile-pas.
Malarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:11:
Dit zijn alle 53 Shell 175kW (en 300kW Hofplein) laders in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 21ct/kWh + 7ct/min (€0,2520 bij ±100kW/u)
Provincie Plaats Locatie Shell Station Drenthe Hoogeveen A28 (Schutstraat) Klok Flevoland Lelystad A6 Lepelaar Flevoland Lelystad N309 Larsersdreef Friesland Leeuwarden N355 (Wismastate) Cammingaburen Gelderland Apeldoorn Laan van de Mensenrechten LVD Mensenrechten Gelderland Apeldoorn N344 (Kanaal Noord) Kanaal Noord Gelderland Arnhem N325 (Westvoortsedijk) Westvoortsedijk Gelderland Babberich A12 Bergh ZZ Gelderland Bruchem A2 Zaltbommel Gelderland Kesteren A15 Varakker Gelderland Nijmegen S100 (Grootstalselaan) Grootstal Gelderland Nijmegen S100 (Neerbosscheweg) Neerbosscheweg Gelderland Radio-Kootwijk A1 Lucasgat Groningen Groningen A28 (V K Verschuurlaan) De Wijert Groningen Groningen N370 (Zonnelaan) Paddepoel Groningen Haren A28 Witte Molen Limburg Grathem (Ell) A2 Ellerbrug Limburg Heerlen A76 Tienbaan Limburg Venlo N271 (Krefeldseweg) AQS WZ Noord-Brabant Breda A16 Hazeldonk-O Noord-Brabant Breda A16 Hazeldonk-W Noord-Brabant Etten-Leur A58 Liesbos Noord-Brabant Gilze A58 Molenheide Noord-Brabant Hank A27 Hank Noord-Brabant Haps A73 Hondsiep Noord-Brabant Heesch A59 Hanenberg Noord-Brabant Oirschot A58 Kloosters Noord-Brabant Sprang-Capelle A59 Het Labbegat Noord-Brabant Sprang-Capelle A59 De Sprang Noord-Holland Amsterdam A5 (Galwin) Westpoort Noord-Holland Amsterdam S103 (Van Slingelandtstraat) Slingelandt Straat Noord-Holland Hoofddorp (Rijsenhout) A4 Den Ruygenhoek Noord-Holland Muiden A1 De Hackelaar Noord-Holland Wieringerwerf A7 Hoge Kwel Overijssel Enschede A35 (Broekheurne Ring) Broekheurne Overijssel Holten A1 Struik Overijssel Zwolle A28 Haerst Overijssel Zwolle A28 (Blaloweg) Blaloweg Utrecht Breukelen A2 Ruwiel Utrecht Harmelen A12 Hellevliet Utrecht Hoogland A1 De Slaag Utrecht Meerkerk A58 Blommendaal Zeeland Rilland A27 Afslag Rilland Zeeland Arnemuiden A58 Arnemuiden (nu AVIA) Zuid-Holland Alblasserdam A15 De Noord Zuid-Holland Alphen a/d Rijn N11 (Tankval) Aziëlaan Zuid-Holland Den Haag A12 (Donau) EV APC Groep Zuid-Holland Den Haag S200 (Prof B M Teldersweg) Promenade Zuid-Holland Dordrecht A16 De Zuidpunt Zuid-Holland Hendrik Ido Ambacht A16 Sandelingen Oost Zuid-Holland Nieuwerkerk a/d IJssel A20 Maatveld Zuid-Holland Numandsdorp A29 Buttervliet Zuid-Holland Rhoon A15 Portland Zuid-Holland Rijswijk A13 Vrijenbanselaan Zuid-Holland Rotterdam S107 (Maasboulevard) Maasboulevard Zuid-Holland Rotterdam S112 (Schiekade) Hofplein
Ook kan er bij de volgende 7 Shell 150kW stations geladen worden voor deze prijs met FM
Provincie Plaats Locatie Shell Station Drenthe Emmen N391 EV Gamma Gelderland Arnhem A12 De Schaars Gelderland Barneveld N802 EV Gamma Limburg Valkenburg A79 EV Karwei Noord-Brabant Valkenswaard N396 EV Karwei Overijssel Enschede Haaksbergerstraat EV Gamma Utrecht IJsselstein Tinbergenlaan EV Gamma
Malarky schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:26:
Dit zijn de 15 Last Mile Solutions snelladers (120kW of meer) in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 25ct/kWh + 3ct/min (€0,2680 bij ±100kW/u). Wellicht niet allemaal - altijd - publiek toegankelijk.
Zijn er ook een mooi aantal van in Vlaanderen.
Provincie Plaats Locatie Gelderland Ede Bonnetstraat 45 (BP TANQ+) Limburg Beringe Haambergweg 14 (Boebadoe Farm) Noord-Brabant Best Ncb-Weg 14 (Decathlon) Noord-Brabant Breda Ettensebaan 34 (Louwman) Noord-Brabant Eindhoven Meerenakkerplein 55 (Adriaanse autoverhuur) Noord-Brabant Gemert Molenrand 3 (Van Helvoort Taxi?) Noord-Brabant Milheeze Milheesestraat 19 (BP Milheeze) Noord-Brabant Tilburg Dokter Bloemenlaan 11 (Renova BMW) Noord-Holland Amstelveen Parelvisserslaan 1 (Energiek Amstelveen) Overijssel Enschede Strootsweg 40 (Bolscher) Zeeland Goes Hudsonweg 21 (AgriSnellaad) Zeeland Zierikzee Ruigendijkweg 5 (AgriSneltank) Zuid-Holland Hendrik Ido Ambacht Nijverheidsweg 61 (PLUS distributie) Zuid-Holland Ooltgensplaat Langeweg 100 (AgriSnellaad) Zuid-Holland Rotterdam Zeemanstraat 11 (kantoor Last Mile Solutions)
Ja het tarief wordt echt berekend.Kird03 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:59:
Nu nog wachten op de formele afrekening om te controleren of tarief echt berekend wordt!
Voor wie ook binnenkort naar Parijs wil: ik vond deze goedkopere opties voor de FM laadpas.
Dit zijn stations dichtbij de binnenring: € 0.25 / kWh + € 0.15 / min. Kom ik met mijn auto (max 195kWh) op ongeveer € 0.33 per kWh.
Meestal vier 150kW laders per locatie en aan de straatkant.
- 63 Rue Michel Ange - Aulnay-sous-Bois, 93600 - Frankrijk
- 1 Avenue Albert Einstein - Le Blanc-Mesnil, 93150 - Frankrijk
- 4 Rue Auguste Perret - Rueil-Malmaison, 92500 - Frankrijk\
- 260 Avenue Napoléon Bonaparte - Rueil-Malmaison, 92500 - Frankrijk
- 1 Rue de la Cokerie - Saint-Denis, 93210 - Frankrijk
- 60 Boulevard Maillot - Neuilly-sur-Seine, 92200 - Frankrijk
- 2 Rue Henri Barbusse - Aubervilliers, 93300 - Frankrijk
- 8 Avenue Georges Sand - Saint-Denis, 93210 - Frankrijk
- 28 Rue Bara - Issy-les-Moulineaux, 92130 - Frankrijk
- 50 Rue Guynemer - Issy-les-Moulineaux, 92130 - Frankrijk
- 79 Rue de la République - Montreuil, 93100 - Frankrijk
Dit zijn stations dichtbij de binnenring: € 0.25 / kWh + € 0.15 / min. Kom ik met mijn auto (max 195kWh) op ongeveer € 0.33 per kWh.
Meestal vier 150kW laders per locatie en aan de straatkant.
- 63 Rue Michel Ange - Aulnay-sous-Bois, 93600 - Frankrijk
- 1 Avenue Albert Einstein - Le Blanc-Mesnil, 93150 - Frankrijk
- 4 Rue Auguste Perret - Rueil-Malmaison, 92500 - Frankrijk\
- 260 Avenue Napoléon Bonaparte - Rueil-Malmaison, 92500 - Frankrijk
- 1 Rue de la Cokerie - Saint-Denis, 93210 - Frankrijk
- 60 Boulevard Maillot - Neuilly-sur-Seine, 92200 - Frankrijk
- 2 Rue Henri Barbusse - Aubervilliers, 93300 - Frankrijk
- 8 Avenue Georges Sand - Saint-Denis, 93210 - Frankrijk
- 28 Rue Bara - Issy-les-Moulineaux, 92130 - Frankrijk
- 50 Rue Guynemer - Issy-les-Moulineaux, 92130 - Frankrijk
- 79 Rue de la République - Montreuil, 93100 - Frankrijk
Ik heb een 2013 Toyota Plugin Prius, en een ANWB/Eneco mobility laadpas. Ik heb de afgelopen maand relatief vaak "buiten de deur" geladen, en ik heb twee gekke dingen. Hier het overzicht:

Gek ding 1: de laadactie van vandaag (30-09) was mislukt. Met een PHEV geen groot probleem, gewoon duur naar huis gereden. Maar wel € 0,28 voor 0 kWh betaald. Toch jammer. Nog nooit eerder gezien.
Gek ding 2: Van de andere 16 laadacties waren er 12 op één locatie (wel meerdere laders). Van die 12 staan er 6 op € 0 / 0 kWh. Maar ik heb echt wel daadwerkelijk geladen, ik had het me herinnerd als ik (zoals dus toevallig vandaag) niet heb kunnen laden en dus duur naar huis moet rijden. Dat is raar toch? Zou het aan de specifieke lader liggen? Ik moet maar eens gaan bijhouden op welke dag ik bij welke lader sta

Gek ding 1: de laadactie van vandaag (30-09) was mislukt. Met een PHEV geen groot probleem, gewoon duur naar huis gereden. Maar wel € 0,28 voor 0 kWh betaald. Toch jammer. Nog nooit eerder gezien.
Gek ding 2: Van de andere 16 laadacties waren er 12 op één locatie (wel meerdere laders). Van die 12 staan er 6 op € 0 / 0 kWh. Maar ik heb echt wel daadwerkelijk geladen, ik had het me herinnerd als ik (zoals dus toevallig vandaag) niet heb kunnen laden en dus duur naar huis moet rijden. Dat is raar toch? Zou het aan de specifieke lader liggen? Ik moet maar eens gaan bijhouden op welke dag ik bij welke lader sta
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Gisteren was ik bij Tesla Sassenheim. Paal 1A bleef error geven. Paal 1B deed het wel maar ondanks dat er niemand naast me stond kwam de snelheid niet boven de 40KW. Ik had niet veel tijd maar had gehoopt dat ie net als in Breukelen en Badhoevedorp gewoon naar 150KW zou schieten. (batterij was 30%)
Zijn niet alle Tesla laders op max vermogen of had ik gewoon pech ?
Pech denk ik. Of was het heel druk? Al kan ik met dat niet echt voorstellen.kevertje1977 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:04:
Gisteren was ik bij Tesla Sassenheim. Paal 1A bleef error geven. Paal 1B deed het wel maar ondanks dat er niemand naast me stond kwam de snelheid niet boven de 40KW. Ik had niet veel tijd maar had gehoopt dat ie net als in Breukelen en Badhoevedorp gewoon naar 150KW zou schieten. (batterij was 30%)
Sassenheim is een v3 locatie dus stall sharing is niet van toepassing. Het is wel zo dat V3 ook nog gewoon overboekt is. Dus als het heel druk is kun je langzamere snelheden krijgen. Maar dan zouden er al 6 stalls bezet moeten zijn met auto's op lage SoC.
[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 01-10-2023 11:09 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Zoals Inspired zegt, wellicht pech maar ik zou dan stoppen met laden en op een totaal andere paal gaan laden, nummertje 4c ofzo, just to be sure.kevertje1977 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:04:
Vandaag ben ik voor het eerst aan het laden via de Bump app. In de app staat een prijs van 0,41 euro per kWh. Nu het laden is gestart staat de prijs rechtsboven in de app op 0,50 euro.
Is er iemand die dezelfde ervaringen heeft, ik laad nu op een lms station van Agri.
Is er iemand die dezelfde ervaringen heeft, ik laad nu op een lms station van Agri.
Thanks, hoe kan je die details zien ?Inspired schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:07:
[...]
Pech denk ik. Of was het heel druk? Al kan ik met dat niet echt voorstellen.
Sassenheim is een v3 locatie dus stall sharing is niet van toepassing. Het is wel zo dat V3 ook nog gewoon overboekt is. Dus als het heel druk is kun je langzamere snelheden krijgen. Maar dan zouden er al 6 stalls bezet moeten zijn met auto's op lage SoC.
v3 ?
Er waren in totaal denk ik 6 tesla's aan het laden maar wat ik begreep dat als je op 1B staat en 1A is nog vrij dan heb je kans dat je zelf sneller kan laden ?
Is er ergens een uitleg hoe dat mechanisme werkt ?
Heb je zelf een Tesla of een andere auto?kevertje1977 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:41:
[...]
Thanks, hoe kan je die details zien ?
v3 ?
Er waren in totaal denk ik 6 tesla's aan het laden maar wat ik begreep dat als je op 1B staat en 1A is nog vrij dan heb je kans dat je zelf sneller kan laden ?
Is er ergens een uitleg hoe dat mechanisme werkt ?
Bij Tesla Sassenheim hebben ze V3-laders, deze zijn 250 kW en te herkennen aan een enkele kabel i.p.v. een dubbele kabel. Op de Tesla-site is te vinden hoeveel 250 kW-laders en 150 kW-laders er op een locatie zijn. 150 kW-laders zijn V2.
Het lukt vaak niet om een Ioniq 5/6 en Kia EV6 te laden bij een V3-lader. Als het dan wel lukt, dan blijft het hangen op 42 kW.
Ik heb een Polestar2 dus die laad ook gewoon met 150kW.dextertje schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Heb je zelf een Tesla of een andere auto?
Bij Tesla Sassenheim hebben ze V3-laders, deze zijn 250 kW en te herkennen aan een enkele kabel i.p.v. een dubbele kabel. Op de Tesla-site is te vinden hoeveel 250 kW-laders en 150 kW-laders er op een locatie zijn. 150 kW-laders zijn V2.
Het lukt vaak niet om een Ioniq 5/6 en Kia EV6 te laden bij een V3-lader. Als het dan wel lukt, dan blijft het hangen op 42 kW.
Ik probeerde Sassenheim 1a , maar die gaf een error. op 1B ging het wel maar bleef het op 40kW hangen
[ Voor 8% gewijzigd door kevertje1977 op 01-10-2023 13:08 ]
Heb je vaker bij Tesla geladen? Zo ja, V2 (max 150 kW) of V3 (250kW)?kevertje1977 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Ik heb een Polestar2 dus die laad ook gewoon met 150kW.
Ik probeerde Sassenheim 1a , maar die gaf een error. op 1B ging het wel maar bleef het op 40kW hangen
Bij sommige auto's laadt een V2 sneller.
Dat wordt verrekend. Je betaald altijd €0,50, of je nu 1 kWh gebruikt of niet. Op je eindfactuur staat als het goed is gewoon €0,41.Allie74 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:41:
Vandaag ben ik voor het eerst aan het laden via de Bump app. In de app staat een prijs van 0,41 euro per kWh. Nu het laden is gestart staat de prijs rechtsboven in de app op 0,50 euro.
Ca 40 kW laden is een soort noodloop van de auto danwel paal (vaak de koeling offline, tesla is luchtgekoeld). In dan geval een andere paal proberen. Zoals aangegeven hier, v2 (dubbele stekkers bij voorkeur niet naast een andere gaan staan (met hetzelfde nr), bij v3 maakt het niet uit (1 stekker). V4 idem als v3 (witte, grotere stalls, beginnen langzaam te verschijnen in Europa, 1e in Harderwijk).dextertje schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:27:
[...]
Heb je vaker bij Tesla geladen? Zo ja, V2 (max 150 kW) of V3 (250kW)?
Bij sommige auto's laadt een V2 sneller.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik heb in het Bump-account bij RFID tags de toegangspas van m'n werk toegevoegd: Je moet de RFID-identificatiecode invullen. Deze wist ik niet, want m'n pas is helemaal wit. Ik heb dus 123456 ingevuld. Eventueel kan je een omschrijving toevoegen. Daar heb ik "Toegangspas werk" ingevuld. Daarna moet je de pas tegen de NFC-chip van de telefoon aanhouden en dan werkt het! De RFID-identificatiecode wordt dan meteen aangepast naar het juiste nummer. Alleen nog een betaalmethode (creditcard) toevoegen aan de pas en klaar.connos schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:38:
[...]
Ik zie wel een optie om een blanco (oude niet langer gekoppelde?) RFID kaart te koppelen met de app.
Ga ik eens uitproberen.
Dus nu kan ik m'n toegangspas van m'n werk gebruiken als Bump laadpas. Dit zal ongetwijfeld ook werken met een bibliotheekpas of een andere pas die je toevallig al in de portemonnee hebt zitten. Werkt uitstekend!
Overigens kan je bijv. op Aliexpress ook blanco RFID kaartjes kopen voor weinig. Plak daar het logo van Bump op en je hebt een zelf gemaakte Bump laadpas. Als Bump geen laadpassen naar NL wil sturen, dan maken we ze toch zelf?
[ Voor 3% gewijzigd door nathalia op 01-10-2023 17:51 ]
Mazda MX-30
Het kwartaal is weer voorbij. Tesla heeft de prijzen ca 4ct verhoogd.
De langverwachte prijsdaling voor het mra-e gebied is niet gekomen. Uit de data die mra-e zelf publiceert blijkt dat sinds ze begin dit jaar van 34 naar 61/62 ct zijn gegaan het aantal geleverde kwh ongeveer 12% is gedaald. De dalende trend houd aan.
De langverwachte prijsdaling voor het mra-e gebied is niet gekomen. Uit de data die mra-e zelf publiceert blijkt dat sinds ze begin dit jaar van 34 naar 61/62 ct zijn gegaan het aantal geleverde kwh ongeveer 12% is gedaald. De dalende trend houd aan.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Jammer van die stijgende prijzen bij Tesla, gelukkig hoef ik er buiten de zomer toch niet echt gebruik van te maken.MarkV6 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:09:
Het kwartaal is weer voorbij. Tesla heeft de prijzen ca 4ct verhoogd.
Wel jammer dat Allego de prijzen gelijk heeft gehouden, 0,57 in mijn straat en 0,45 een straat verder op blijf ik wel erg hoog vinden, al is dat nog niet het tarief van mra-e gelukkig
Weet niet of het al langsgekomen is, maar het viel mij zonet op dat bij BMW en Mini de kWh-tarieven van het Ionity abonnement zijn verhoogd naar €0,40 per kWH (dit was voorheen €0,22).
Ik heb een Ionity abonnement en heb geen mail ontvangen of iets dergelijks hierover, en mag er vanuit gaan dat het huidige tarieven €0,22 van mijn contract nog steeds geldt. Maar dus wel opletten voor degenen die gaan verlengen!
Ik heb een Ionity abonnement en heb geen mail ontvangen of iets dergelijks hierover, en mag er vanuit gaan dat het huidige tarieven €0,22 van mijn contract nog steeds geldt. Maar dus wel opletten voor degenen die gaan verlengen!
[ Voor 0% gewijzigd door da_Mastah op 02-10-2023 23:43 . Reden: 22ct en niet 20 ]
Waar heb je dit gezien? Op de BMW charging website zie ik nog steeds 0,22 per kWh staan bij ionity in Nederland.da_Mastah schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:43:
Weet niet of het al langsgekomen is, maar het viel mij zonet op dat bij BMW en Mini de kWh-tarieven van het Ionity abonnement zijn verhoogd naar €0,40 per kWH (dit was voorheen €0,22).
https://mini-charging.com/web/nl/mini-nl/tariffsHaikoW schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:45:
[...]
Waar heb je dit gezien? Op de BMW charging website zie ik nog steeds 0,22 per kWh staan bij ionity in Nederland.
https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/tariffs
:fill(white):strip_exif()/f/image/8AkIAL9F4BIKf1XPwTpisxXt.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door da_Mastah op 02-10-2023 23:48 ]
edit:
Excuses, ik moet misschien eerst wat lezen voordat ik wat ga schrijven. Dit haal ik van de website van InCharge: “De laadsessies bij laadpalen van andere aanbieders zie je pas later: we krijgen de informatie van die laadsessies één keer per maand toegestuurd en verwerken die dan zo snel mogelijk in je overzicht. Als we die informatie pas later krijgen toegestuurd, zie je die laadsessies dus ook pas later in je overzicht.” en “Elke eerste of tweede van de maand krijg je via de mail een factuur van ons”
Het bijzondere is wel dat de charger waar ik heb geladen van Vattenfall InCharge zelf is en deze sessies dus volgens de website wel direct zichtbaar zouden moeten zijn: “Je laadsessies bij onze eigen laadpalen verschijnen meteen in dat overzicht.”. Dat is dus niet het geval.
Excuses, ik moet misschien eerst wat lezen voordat ik wat ga schrijven. Dit haal ik van de website van InCharge: “De laadsessies bij laadpalen van andere aanbieders zie je pas later: we krijgen de informatie van die laadsessies één keer per maand toegestuurd en verwerken die dan zo snel mogelijk in je overzicht. Als we die informatie pas later krijgen toegestuurd, zie je die laadsessies dus ook pas later in je overzicht.” en “Elke eerste of tweede van de maand krijg je via de mail een factuur van ons”
Het bijzondere is wel dat de charger waar ik heb geladen van Vattenfall InCharge zelf is en deze sessies dus volgens de website wel direct zichtbaar zouden moeten zijn: “Je laadsessies bij onze eigen laadpalen verschijnen meteen in dat overzicht.”. Dat is dus niet het geval.
[ Voor 88% gewijzigd door tweakerpip op 03-10-2023 10:10 ]
Wat zijn de ervaringen van anderen met Vattenfall InCharge?
Ik heb afgelopen 2 weken hier in de buurt tweemaal tijdens het sporten 2 uurtjes geladen bij een paal van hun omdat dat voor mij een voordelige plek is om te laden (ca. 30ct/kwh). Maar de laadsessies zijn voor mij nog niet terug te vinden in de applicatie. Het verbaasd me een beetje dat het zo lang duurt voordat die gegevens netjes ergens staan.
Door alle laadpassen die ik heb moeten aanvragen raak ik ook het overzicht een beetje kwijt. Ik weet namelijk ook niet eens hoe ik betaal voor die InCharge laadsessies. Misschien heb ik m’n creditcardgegevens of een machtiging afgegeven, maar dat kan ik eigenlijk in de online portal ook niet terugvinden. Ligt dit aan mij? Zie ik iets over het hoofd? Of lijkt InCharge niet echt in charge over hun billing proces?
Ik heb afgelopen 2 weken hier in de buurt tweemaal tijdens het sporten 2 uurtjes geladen bij een paal van hun omdat dat voor mij een voordelige plek is om te laden (ca. 30ct/kwh). Maar de laadsessies zijn voor mij nog niet terug te vinden in de applicatie. Het verbaasd me een beetje dat het zo lang duurt voordat die gegevens netjes ergens staan.
Door alle laadpassen die ik heb moeten aanvragen raak ik ook het overzicht een beetje kwijt. Ik weet namelijk ook niet eens hoe ik betaal voor die InCharge laadsessies. Misschien heb ik m’n creditcardgegevens of een machtiging afgegeven, maar dat kan ik eigenlijk in de online portal ook niet terugvinden. Ligt dit aan mij? Zie ik iets over het hoofd? Of lijkt InCharge niet echt in charge over hun billing proces?
je hebt het pasje gebruikt denk ik?tweakerpip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:01:
als je de app gebruikt is het direct inzichtelijk
Eerste keer met app. Tweede keer met pasje. Beiden nog niet zichbaar.boyette schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:14:
[...]
je hebt het pasje gebruikt denk ik?
als je de app gebruikt is het direct inzichtelijk
Normaal gesproken zou ik het allemaal wel geloven hoor dat het ooit wel komt. Het punt is echter dat ik met Freshmile tot tweemaal toe een foute factuur heb ontvangen. Wanneer ik dat direct ontvang dan kan ik het controleren en erop reageren. Als het pas na een maand komt kan ik dat natuurlijk niet meer goed beoordelen. Ik heb geen idee hoe kloppend de facturen zijn van InCharge en of dit een probleem gaat zijn….
[ Voor 42% gewijzigd door tweakerpip op 03-10-2023 10:18 ]
ah maar de sessie was niet op een paal van Vattenfall?tweakerpip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:15:
[...]
Eerste keer met app. Tweede keer met pasje. Beiden nog niet zichbaar.
Volgens de InCharge app is het een paal die geexploiteerd wordt door Vattenfall InCharge. Ik zou ook hun eigen relatief lage tarief (ca. 30ct/kwh) moeten krijgen. Maar dat is afwachten. Ik zal voor de zekerheid maar even een screenshot maken van de tarieven zoals ze in de app vermeld staan.boyette schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:17:
[...]
ah maar de sessie was niet op een paal van Vattenfall?
Ik zie ze (met laden met een pas) na ongeveer een dag, maar het wisselt. Zie bijv. een sessie van gisteren aan één van hun eigen palen inderdaad terug, maar het kan soms wat langer duren. Live sessies van de pas zie je ook niet, zoals bijv. met Newmotion wel.tweakerpip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:01:
Er stond toch duidelijk: "Ik heb afgelopen 2 weken hier in de buurt tweemaal tijdens het sporten 2 uurtjes geladen bij een paal van hun (...)"boyette schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:17:
ah maar de sessie was niet op een paal van Vattenfall?
de sessie was zichtbaar in de app toen die actief was ?
of ook niet ?
volgens mij zie je de sessies altijd direct tenzij de paal geen verbinding heeft met hun backend
dan kan je de sessie ook niet starten met de app en alleen met pasje en dan wordt de sessie pas zichtbaar wanneer de verbinding hersteld is
of ook niet ?
volgens mij zie je de sessies altijd direct tenzij de paal geen verbinding heeft met hun backend
dan kan je de sessie ook niet starten met de app en alleen met pasje en dan wordt de sessie pas zichtbaar wanneer de verbinding hersteld is
[ Voor 63% gewijzigd door boyette op 03-10-2023 10:24 ]
Goede vraag! Nee, volgens mij was de sessie niet zichtbaar in de app tijdens het laden. Ik kon de laadpaal dus wel selecteren en ontgrendelen, maar ik had in de app geen enkele feedback. Dat was ongeveer anderhalve week geleden. Ik herinner me dat nog omdat ik nieuw ben met dat laden en ik een beetje bang was dat ik m’n kabel misschien niet kon ontgrendelen omdat de sessie niet zichtbaar was in de app.boyette schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:22:
de sessie was zichtbaar in de app toen die actief was ?
of ook niet ?
Tot nu toe vooral bij supercharger geladen. Dat is echt zo simpel. Verder wat sessies gedaan in Frankrijk met Freshmile. Dat ging meestal wel goed, maar de afrekening was een rommel. Een keer zelfs een factuur gekregen voor een fysiek onmogelijke hoeveelheid energie. M’n model 3 doet maximaal 11kw en ze rekenden 40kwh voor 2 uurtjes laden. Fysiek onmogelijk dus. Ik zie dus wel graag snel de kosten zodat ik die kan controleren.
Mijn wgv vraagt van welk bedrijf ik een laadpas wil, wat is zakelijk het makkelijkst en overal te gebruiken? NL+EU.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
het probleem zit hem hier in de paaltweakerpip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:34:
[...]
Goede vraag! Nee, volgens mij was de sessie niet zichtbaar in de app tijdens het laden. Ik kon de laadpaal dus wel selecteren en ontgrendelen, maar ik had in de app geen enkele feedback. Dat was ongeveer anderhalve week geleden. Ik herinner me dat nog omdat ik nieuw ben met dat laden en ik een beetje bang was dat ik m’n kabel misschien niet kon ontgrendelen omdat de sessie niet zichtbaar was in de app.
Tot nu toe vooral bij supercharger geladen. Dat is echt zo simpel. Verder wat sessies gedaan in Frankrijk met Freshmile. Dat ging meestal wel goed, maar de afrekening was een rommel. Een keer zelfs een factuur gekregen voor een fysiek onmogelijke hoeveelheid energie. M’n model 3 doet maximaal 11kw en ze rekenden 40kwh voor 2 uurtjes laden. Fysiek onmogelijk dus. Ik zie dus wel graag snel de kosten zodat ik die kan controleren.
die geen verbinding heeft met de backend
dit is geen probleem of normaal gedrag van incharge
bij een andere paal zul je dit niet hebben
report het ff in de app dan zal Nuon dit repareren
Wonend in een MRA-E gebied met dure laadpalen heb ik één Vattenfall paal in een zijstraat in de wijk, waar ik dus als het even kan altijd ga laden. Ik start en stop de sessie altijd met de Vattenfall druppel pas en zie de sessie na beëindigen meteen terug in de app.tweakerpip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:01:
Gelukkig is met het nieuwe kwartaal de prijs van die Vattenfall paal niet aangepast en nog steeds een fijne €0,34/kWh).
Bij mij wordt de laadsessie binnen een half uur nadat ik de kabel heb losgekoppeld zichtbaar in de app en op de website. Ik registreer de totaal geladen kWh en dat gaat als volgt: ik loop naar de auto, koppel hem los, rij 200 meter naar huis, parkeer daar, loop naar binnen en kijk in de app. Vrijwel altijd staan de gegevens daar in.tweakerpip schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:01:
Overigens gebruik ik altijd de Vattenfal pas (niet de druppel). Ik heb eergisteren eens de app gebruikt en dat is me veels teveel gedoe. Wel handig is dat je dan in de app meteen ziet hoeveel kWh er geladen is.
[ Voor 7% gewijzigd door multikoe op 03-10-2023 10:58 ]
Van Becharge:
We are writing to tell you about some changes we are making to our tariffs.
From 00:01 on 1st November 2023 you will no longer be able to buy or renew existing Be Charge subscriptions (Be Light, Be Regular, Be Large, Be Electric).
divisorio Bec 2022
Please note that on 1st November 2023 we are also making changes to some of our pay-as-you-go tariffs:
There is a new tariff for Plenitude + Be Charge Quick charging points (AC up to 22kW) used via the Be Charge app: €0.65/kWh
There are new parking charges for Plenitude + Be Charge charging points used via the Be Charge app:
Quick
(AC up to 22kW)
0.10€/min
Fast
(DC up to 99kW)
0.20€/min
Fast+
(DC up to 149kW)
0.30€/min
Ultrafast
(DC over 150kW)
0.30€/min
From 00:01 on 1st November 2023 you will no longer be able to buy or renew existing Be Charge subscriptions (Be Light, Be Regular, Be Large, Be Electric).
divisorio Bec 2022
Please note that on 1st November 2023 we are also making changes to some of our pay-as-you-go tariffs:
There is a new tariff for Plenitude + Be Charge Quick charging points (AC up to 22kW) used via the Be Charge app: €0.65/kWh
There are new parking charges for Plenitude + Be Charge charging points used via the Be Charge app:
Quick
(AC up to 22kW)
0.10€/min
Fast
(DC up to 99kW)
0.20€/min
Fast+
(DC up to 149kW)
0.30€/min
Ultrafast
(DC over 150kW)
0.30€/min
Ik kreeg net een mailtje dat 50five vanaf 14 oktober een opslag gaat rekenen van 3 cent per kWh (ex btw) voor de NL MAB laadpassen. Over het starttarief zeggen ze niets:JeroenE schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:08:
Edit: NL MAB is overgenomen door 50five en ik kan op de site de laadpas niet meer vinden. 50five heeft er zelf ook 1, die rekent een hoger starttarief en 2 cent per kWh opslag.
Is er een andere LMS laadpas die straks voordeliger is dan NL MAB?Prijswijziging dienstverlening
Wij zijn continu bezig met het uitbreiden van ons netwerk en het verbeteren van onze dienstverlening. Bij de NLMAB-laadpas betaalt u geen vaste abonnementskosten, maar wel rekenen wij vanaf 14 oktober 2023 bij transacties op openbare laadpalen aanvullende kosten van 3 ct. per kWh (excl. btw) om onze dienstverlening mogelijk te houden.
Edit: Ze vragen voor hun eigen pas maar 2 cent opslag per kWh(ook ex btw). Ik heb ze een berichtje gestuurd waarom dat verschilt.
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 03-10-2023 12:11 ]
ook net ontvangen, another one bites the dustyannienl schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:07:
Van Becharge:
divisorio Bec 2022
Quick
(AC up to 22kW)
0.10€/min
Fast
(DC up to 99kW)
0.20€/min
Fast+
(DC up to 149kW)
0.30€/min
Ultrafast
(DC over 150kW)
0.30€/min
Dit is pay as you go toch? die was altijd al duur.yannienl schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:07:
Van Becharge:
divisorio Bec 2022
Quick
(AC up to 22kW)
0.10€/min
Fast
(DC up to 99kW)
0.20€/min
Fast+
(DC up to 149kW)
0.30€/min
Ultrafast
(DC over 150kW)
0.30€/min
Er staat niets over de (lucratieve) pakketten?
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Die kun je niet meer vernieuwen, staat er. Toch?Kird03 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
Dit is pay as you go toch? die was altijd al duur.![]()
Alweer een laadpas die ik wél heb aangeschaft, maar nooit of slechts een enkele keer heb gebruikt en waarschijnlijk voorlopig ook niet ga gebruiken.

(Andere passen; Maingau, die heb ik 1 of 2 keer gebruikt, en o.a. Elli, Hyundai, Enel-X)
pakketten verdwijnenKird03 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
Dit is pay as you go toch? die was altijd al duur.![]()
Hmmm, dat mailtje zal ik binnenkort ook wel krijgen.JeroenE schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:08:
[...]
Ik kreeg net een mailtje dat 50five vanaf 14 oktober een opslag gaat rekenen van 3 cent per kWh (ex btw) voor de NL MAB laadpassen. Over het starttarief zeggen ze niets:
[...]
Is er een andere LMS laadpas die straks voordeliger is dan NL MAB?
Edit: Ze vragen voor hun eigen pas maar 2 cent opslag per kWh(ook ex btw). Ik heb ze een berichtje gestuurd waarom dat verschilt.
Bij m'n werk hadden de laadpalen een CPO van €0,36/kWh, dus dan ga ik binnenkort maar volledig over op m'n ESB laadpas met €0,38/kWh.
Hopelijk komt er binnenkort weer een nieuwe prijsvechter erbij.
Ik heb een TravelCard, welke in NL, DE en Scandinavië prima dekking heeft. Handig ook dat hun app laadpalen toont waar de pas bij werkt.Terrie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:40:
Mijn wgv vraagt van welk bedrijf ik een laadpas wil, wat is zakelijk het makkelijkst en overal te gebruiken? NL+EU.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Jammer. Wel is interessant dat ze in Italië een ietwat andere mail hebben ontvangen. Daar staat nog iets extra's bij:freegeek schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:09:
[...]
pakketten verdwijnen
Vrij vertaald: Vanaf 1-11-2023 zijn de volgende maandabonnementen af te sluiten. Tegen een prijs per maand (fee periodica) krijg je een bepaald percentage korting op het normale tarief. Helaas worden de sterretjes niet uitgelegd in mijn bron.Ti presentiamo in anteprima il nuovo piano tariffario di Be Charge che verrà introdotto proprio dal 01/11/2023.*
Potrai scegliere tra 4 opzioni che ti consentiranno di identificare quale piano è più adatto ai tuoi consumi, per ricaricare ad un prezzo scontato rispetto a quello definito da Be Charge e pubblicato in App per le ricariche a consumo!
divisorio Bec 2022
BE FREE
Fee periodica ogni 30 giorni: 0,00€
Sconto Applicato sulla tariffa a consumo**: 0%
BE START *new*
Fee periodica ogni 30 giorni: 9,90€
Sconto Applicato sulla tariffa a consumo**: 20%
BE MEDIUM *new*
Fee periodica ogni 30 giorni: 13,90€
Sconto Applicato sulla tariffa a consumo**: 30%
BE PREMIUM *new*
Fee periodica ogni 30 giorni: 19,90€
Sconto Applicato sulla tariffa a consumo**: 40%
https://www.forumelettric...i-abbonamenti-t33843.html
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
En 30 cent startkostenJeroenE schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:08:
Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl
Werkt die ESB laadpas in NL?vanaalten schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:09:
[...]
Hmmm, dat mailtje zal ik binnenkort ook wel krijgen.
Bij m'n werk hadden de laadpalen een CPO van €0,36/kWh, dus dan ga ik binnenkort maar volledig over op m'n ESB laadpas met €0,38/kWh.
Hopelijk komt er binnenkort weer een nieuwe prijsvechter erbij.
oh laat maar is deze waarschijnlijk
[ Voor 9% gewijzigd door jackaubrey op 03-10-2023 14:19 ]
Ja, weet ik. Dus dan zou je van te voren moeten verzinnen of je meer of minder dan 18 kWh gaat laden om te kiezen tussen 50five of NL MAB. Dat is toch gek.
Ik snap sowieso niet goed waarom de kostprijs voor een laadpasleverancier afhankelijk zou zijn van de hoeveelheid geladen kWh. Ik zou verwachten dat de administratie etc net zo duur is voor een transactie van 1 kWh als van 100 kWh.
Er zijn ook bedrijven die een maximum aan het starttarief hadden. Dan had je bijvoorbeeld maximaal voor 6 euro per maand starttarief en daarna werd dat niet meer gerekend. New Motion is daar groot mee geworden, en Shell doet dat nu nog steeds (tegenwoordig ook met dure kWh's, dat dan weer wel).
ANWB heeft nieuwe passen, waarbij je CPO tarief gaat betalen ipv vast EUR 0,57 per kWh.
https://www.anwb.nl/auto/...rijden/laadpas-abonnement
De nieuwe ANWB Laadpas ziet er niet alleen anders uit. Er verandert meer:
De tariefstelling wijzigt
Wij willen laden goedkoper maken. Met de huidige laadpas betaal je bij iedere laadpaal in Nederland hetzelfde bedrag per kWh, maar met de nieuwe gaat dat per laadpunt verschillen. Wat je betaalt per geladen kWh hangt af van wat de betreffende laadpaalaanbieder rekent. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de nieuwe tariefstelling veruit het grootste deel van de laadsessies goedkoper moet gaan maken.
Er staat niet dat er niet een paar cent bovenop komt, zoals bij LMS passen. "Wat je betaalt per geladen kWh hangt af van wat de betreffende laadpaalaanbieder rekent", hoeft niet te bekekenen dat je het kale CPO tarief betaalt...hsb85 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:10:
ANWB heeft nieuwe passen, waarbij je CPO tarief gaat betalen ipv vast EUR 0,57 per kWh.
[...]
Punctuality is the politeness of kings
Energie van Ons is LMS. Gratis aan te vragen.JeroenE schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:02:
[...]
Ja, weet ik. Dus dan zou je van te voren moeten verzinnen of je meer of minder dan 18 kWh gaat laden om te kiezen tussen 50five of NL MAB. Dat is toch gek.
Ik snap sowieso niet goed waarom de kostprijs voor een laadpasleverancier afhankelijk zou zijn van de hoeveelheid geladen kWh. Ik zou verwachten dat de administratie etc net zo duur is voor een transactie van 1 kWh als van 100 kWh.
Er zijn ook bedrijven die een maximum aan het starttarief hadden. Dan had je bijvoorbeeld maximaal voor 6 euro per maand starttarief en daarna werd dat niet meer gerekend. New Motion is daar groot mee geworden, en Shell doet dat nu nog steeds (tegenwoordig ook met dure kWh's, dat dan weer wel).
Starttarief van 0,327. En dan geen kosten bovenop CPO. Dus dat is dan al vanaf 10kWh beter dan de NL MAB.
ElBizz is niet LMS maar doet maar 0,06 start tarief. Wel 14 euro om de pas te bestellen...
Ik moet ook maar eens opzoek. Wij hebben een 5tal 22kW palen van LMS in de buurt staan die ingesteld staan op 0,25 per kWh...
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Jij mazzel... Wij hier in MRA gebied betalen 2,5 keer zoveel..Kodess schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:23:
[...]
Energie van Ons is LMS. Gratis aan te vragen.
Starttarief van 0,327. En dan geen kosten bovenop CPO. Dus dat is dan al vanaf 10kWh beter dan de NL MAB.
ElBizz is niet LMS maar doet maar 0,06 start tarief. Wel 14 euro om de pas te bestellen...
Ik moet ook maar eens opzoek. Wij hebben een 5tal 22kW palen van LMS in de buurt staan die ingesteld staan op 0,25 per kWh...
Mijn Elli abo loopt af in december en dan moet ik er ook aan geloven..
Vaarwel 38 cent per kwh..
Ik voel met je mee. Enig alternatief is bump met 41 ct of FM met sommige snelladersyannienl schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:27:
[...]
Jij mazzel... Wij hier in MRA gebied betalen 2,5 keer zoveel..
Yep hier 11/11 helaas, terug naar Blueoval van Ford dus. Dan laad ik bij Ionity tenminste nog voor onder de 40 cent in Europa.yannienl schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:27:
[...]
Just here for the fun
En hoe maakt dit het transparanter of goedkoper? Moet je maar net weten wat het cpo tarief us. Interesseert mensen dat sowieso?dreamscape schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:10:
[...]
Er staat niet dat er niet een paar cent bovenop komt, zoals bij LMS passen. "Wat je betaalt per geladen kWh hangt af van wat de betreffende laadpaalaanbieder rekent", hoeft niet te bekekenen dat je het kale CPO tarief betaalt...
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dat is echt laag, waar ergens staan die (welke provincie, gemeente, straat, of kies zelf maar hoeveel je van de locatie wil prijsgevenKodess schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:23:
[...]
(..)
Ik lees het volgende:dreamscape schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:10:
[...]
Er staat niet dat er niet een paar cent bovenop komt, zoals bij LMS passen. "Wat je betaalt per geladen kWh hangt af van wat de betreffende laadpaalaanbieder rekent", hoeft niet te bekekenen dat je het kale CPO tarief betaalt...
Je betaalt per laadsessie bij een openbaar laadpunt een bedrag van € 0,34, daar komen de stroomkosten natuurlijk nog wel bij. De laadtarieven kunnen verschillen per laadpaal en worden bepaald door wat de laadpaalaanbieder heeft ingesteld per kWh.
* Je betaalt eenmalig € 1,95 aan verzendkosten.
Kortom, CPO-tarief + een starttarief van € 0,34 en eenmalige paskosten van € 1,95. Of lees ik het verkeerd?
Lijkt op de pas van E-Flux: CPO-tarief + een starttarief van € 0,32 en eenmalige paskosten van € 5,-
[ Voor 12% gewijzigd door nathalia op 03-10-2023 17:15 ]
Mazda MX-30
Zometeen gaan de gebruikers die alleen een ANWB-pas hebben, het interessant vinden, vermoed ik.Gunner schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:01:
[...]
En hoe maakt dit het transparanter of goedkoper? Moet je maar net weten wat het cpo tarief us. Interesseert mensen dat sowieso?
Ja goed maar het cpo tarief van Total in het mra-gebied is een kleine 60 cent? Wat schiet je daar dan mee op met een anwb pas?dextertje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:05:
[...]
Zometeen gaan de gebruikers die alleen een ANWB-pas hebben, het interessant vinden, vermoed ik.
Ja hoor want je komt er echt alleen als je er moet zijn.dextertje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:04:
[...]
Dat is echt laag, waar ergens staan die (welke provincie, gemeente, straat, of kies zelf maar hoeveel je van de locatie wil prijsgeven)?
Fontys Sport Hogeschool in Eindhoven in de parkeergarage
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ja, dat is wel een ding dat ik in de zeer korte tijd van 2 maanden dat ik m’n auto heb, geleerd heb: de prijs voor energie hangt aan toevalligheden aan elkaar en kan enorm verschillen. Mijn opties tot nu toe zijn nog redelijk divers en relatief betaalbaar. Het schommelt allemaal zo rond de 30ct/kwh:yannienl schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:27:
[...]
- Ik kan gelukkig thuisladen met een granny charger. Ik heb lichte overproductie zonnepanelen die ik nog kan gebruiken door salderen. Binnenkort nieuw energiecontract met daltarief van 26 cent per kwh. Dan heb ik heel 2024 in ieder geval een betaalbaar vast tarief om op terug te vallen.
- in de buurt op paar locaties in het dorp zijn Vattenfall laders te vinden waar 31ct/kwh gevraagd wordt.
- In de ruimere buurt enkele Tesla Superchargers waar tot voor kort voor 25 ct/kwh te laden was en nu blijkbaar zo’n 30ct/kwh
- In de ruimere buurt (grotere steden in de buurt van m’n dorp) enkele Shell snelladers die via Freshmile voordelig te gebruiken zouden moeten zijn. Nog niet getest, maar zou effectief op zo’n 25ct/kwh uit moeten komen.
Gelukkkig best wat opties, maar het is wel een mijnenveld met die prijzen die verschillen per kaart.
[ Voor 3% gewijzigd door tweakerpip op 03-10-2023 17:28 ]
Elbizz werkt ook met LMS, die € 14,00 voor de laadpas is als je aanvraagt via https://laadpastop10.nl/chargecard/124/Elbizz. Anders is het € 16,95.Kodess schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:23:
[...]
Energie van Ons is LMS. Gratis aan te vragen.
...
Ander alternatief voor NL MAB is EV Company die ook met LMS werkt maar € 0,015 per kWh (incl. BTW) optelt bij het CPO-tarief, en een starttarief van € 0,12. De laadpas aanvragen kost nu € 5,50 maar was vroeger gratis. Ik had hem even opzij gelegd voor de NL MAB druppel, maar ga vanaf mid oktober maar even opnieuw kijken.
Elbizz aanvragen is een optie maar je weet nooit wanneer die ook een extra bedrag per kWh gaan berekenen.
Opel Ampera-e (2020)
Het is idd die tweede, maar ik gebruik hem nog steeds en hij werkt bijna overal in Nederland.jackaubrey schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:55:
[...]
Werkt die ESB laadpas in NL?
oh laat maar is deze waarschijnlijk
Gebruik hem ook, heb hier bij huis een paal waar hij het niet wil doen (maar net zover nog twee plekken waar het wel werkt). En vorige week in Alkmaar een paal die op rood sprong (doorgereden naar de volgende).yeehaw schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:25:
[...]
Het is idd die tweede, maar ik gebruik hem nog steeds en hij werkt bijna overal in Nederland.
Hmm... Gaan ze dan eindelijk ook laadkosten in de app laten zien?hsb85 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:10:
[...]
Al zou het CPO zijn, dan is het abonnement alsnog duurder dan E-Flux. Scheelt niet veel.dreamscape schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:10:
[...]
Hier had uw reclame kunnen staan.
Pas op met de ANBW pas. Een tijdje geleden had ik gemeld dat je nergens een pasje kan blokkeren. Na contact met de helpdesk was hij bij mij na 4 dagen voor elkaar.Gunner schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:10:
[...]
Wat schiet je daar dan mee op met een anwb pas?
Nu een maand later kijk ik nog maar eens bij mijn gegevens en de pasjes staan nog of weer gewoon actief op mijn account.
Het is niet mogelijk een pasje te verwijderen, bankrekening nummer te verwijderen of account op te heffen.
Dit pasje leek me handig en heb ik als eerste aangeschaft. Maar in de app zie je geen prijzen. Die staan ergens op een website. En behoren tot de allerhoogste.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Op zich hoef je de prijzen bij de ANWB pas ook niet echt op te zoeken, bij de AC palen zijn ze altijd gelijk, en inderdaad meestal wel hoger dan anderen (niet altijd). Dus als ik geen prijzen zie voor mijn andere passen gebruik ik die (en bij Fastnet, want daar de CPO prijs), dan weet ik de prijs,
De hele reden dat de ANWB-pas nu weer naar boven komt in dit topic is dat ze de vaste prijs vervangen door een CPO-tarief plus €0.34 startkosten.janne_nl schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:58:
Op zich hoef je de prijzen bij de ANWB pas ook niet echt op te zoeken, bij de AC palen zijn ze altijd gelijk
Ja allemaal leuk en aardig maar mijn probleem dat totaal niet duidelijk is wat het 'cpo tarief' is. Dat moet je dus eerst lastig uitzoeken. Dan kan de ANWB daar wel lekker goede sier mee maken en doen alsof het goedkoper is maar dat is juist het probleem he. Het kan overal anders zijn, ook binnen de CPO (afhankelijk van de locatie)
Pff dat wordt de ANWB pas nog minder gebruiken dan nu. Meeste palen hier in de buurt zijn goedkoper door gebruik van de ANWB of Shellpas, 0.55 vs 0.61 per kwh. Al met al zal het dus E-flux worden of de Shellpas afhankelijk van de kosten dus.
Untappd: Louwke80
Heb je dan de Bump-app al geprobeerd? Iets mindere dekking, maar wel een relatief scherp tarief.Louwke schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:44:
Pff dat wordt de ANWB pas nog minder gebruiken dan nu. Meeste palen hier in de buurt zijn goedkoper door gebruik van de ANWB of Shellpas, 0.55 vs 0.61 per kwh. Al met al zal het dus E-flux worden of de Shellpas afhankelijk van de kosten dus.
De ANWB zegt duidelijk dat uit hun eigen onderzoek blijkt dat de kosten met de nieuwe structuur gemiddeld (gemiddeld!) omlaag zullen gaan voor de klant. Dat betekent dat je, als je de moeite neemt, situaties kan bedenken waarin het duurder is, maar gemiddeld gaan we er als klant dus op vooruit.Gunner schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:43:
Ja allemaal leuk en aardig maar mijn probleem dat totaal niet duidelijk is wat het 'cpo tarief' is. Dat moet je dus eerst lastig uitzoeken. Dan kan de ANWB daar wel lekker goede sier mee maken en doen alsof het goedkoper is maar dat is juist het probleem he. Het kan overal anders zijn, ook binnen de CPO (afhankelijk van de locatie)
Het grappige is dat het juist die eenheidsprijs van de ANWB was die onduidelijk was. Want je kon dus niet achterhalen wat de werkelijke prijs was die de ANWB in rekening gebracht kreeg en je wist dus ook niet of je nou teveel of te weinig betaalde
In bepaalde universums zijn alle bedrijven groter dan de lokale bakker er op uit om hun klanten een poot uit te draaien en liegen daar over, maar in dit geval geloof ik de ANWB wel.
Dat onderzoek zou ik graag willen zien. Tot die tijd blijf ik sceptisch, ze hebben wel vaker dingen in hun eigen voordeel gespind als het EV-gebied aankomt.multikoe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:59:
[...]
De ANWB zegt duidelijk dat uit hun eigen onderzoek blijkt dat de kosten met de nieuwe structuur gemiddeld (gemiddeld!) omlaag zullen gaan voor de klant.
Als ze nu een actueel overzicht van al die CPO-tarieven ergens zouden publiceren dan zou het al een stuk transparanter worden, maar dat doen ze dan weer niet. I wonder why.
Veruit de meeste CPO tarieven zijn wel lager dan de vaste tarieven die veel andere pasaanbieders rekenen. Maar ik snap ook dat de onduidelijkheid heel naar is.Gunner schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:02:
[...]
Dat onderzoek zou ik graag willen zien. Tot die tijd blijf ik sceptisch, ze hebben wel vaker dingen in hun eigen voordeel gespind als het EV-gebied aankomt.
Als ze nu een actueel overzicht van al die CPO-tarieven ergens zouden publiceren dan zou het al een stuk transparanter worden, maar dat doen ze dan weer niet. I wonder why.
Aan de andere kant kan je bijna overal wel blind gaan staan laden vrijwel overal is het dan minder dan de 57 cent die ze nu rekenen.
Share and Enjoy!
kan je eigenlijk bedrijfsgegevens invoeren in de bump app en kan je facturen downloaden want ik vind niets daarvan in die bump appmarcieking schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:54:
[...]
Heb je dan de Bump-app al geprobeerd? Iets mindere dekking, maar wel een relatief scherp tarief.
Ik denk dat de ANWB twee vliegen in 1 klap slaat:multikoe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:59:
[...]
De ANWB zegt duidelijk dat uit hun eigen onderzoek blijkt dat de kosten met de nieuwe structuur gemiddeld (gemiddeld!) omlaag zullen gaan voor de klant. Dat betekent dat je, als je de moeite neemt, situaties kan bedenken waarin het duurder is, maar gemiddeld gaan we er als klant dus op vooruit.
Het grappige is dat het juist die eenheidsprijs van de ANWB was die onduidelijk was. Want je kon dus niet achterhalen wat de werkelijke prijs was die de ANWB in rekening gebracht kreeg en je wist dus ook niet of je nou teveel of te weinig betaalde![]()
In bepaalde universums zijn alle bedrijven groter dan de lokale bakker er op uit om hun klanten een poot uit te draaien en liegen daar over, maar in dit geval geloof ik de ANWB wel.
1. Ze kregen klachten dat ze te duur waren (zeker t.o.v. CPO passen)
2. De ANWB pas werd te veel gebruikt in gebieden waar ze er geld op toe moeten leggen (MRA, groot Leiden etc.).
Voor mij prima, had nog geen CPO pas en krijg er nu vanzelf 1 toegestuurd. Gebruik eigenlijk altijd Freshmile, maar waarschijnlijk is voor die enkele keer dat het gebeurt CPO tarief goedkoper bij mij schoonmoeder voor de deur.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Geen idee, vraag het ze even en laat het antwoord hier weten. Bijna alle apps en passen laten je een PDF-factuur downloaden waar ook BTW op staat, en als jij als voornaam of achternaam gewoon je bedrijfsnaam invult ben je volgens mij klaar.freegeek schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:40:
[...]
kan je eigenlijk bedrijfsgegevens invoeren in de bump app en kan je facturen downloaden want ik vind niets daarvan in die bump app
Als je al een pas had met CPO-tarief en de ANWB-pas alleen gebruikte voor hele hoge CPO-tarieven, dan ga je erop achteruit. Dat is geen heel bijzonder scenario. Het kan dat de gemiddelde ANWB-klant gewoon zonder te denken zijn pas bij iedere paal houdt, dan hebben ze wel gelijk.multikoe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:59:
[...]
De ANWB zegt duidelijk dat uit hun eigen onderzoek blijkt dat de kosten met de nieuwe structuur gemiddeld (gemiddeld!) omlaag zullen gaan voor de klant. Dat betekent dat je, als je de moeite neemt, situaties kan bedenken waarin het duurder is, maar gemiddeld gaan we er als klant dus op vooruit.
Overigens vind ik een ANWB-onderzoek blind geloven om dan te stellen dat de ANWB-prijswijziging gunstig is voor de klanten van de ANWB wel een beetje naïef. Ieder bedrijf dat de prijzen verhoogt geeft daar een positieve draai aan,ik denk meteen aan telcos: "we verhogen de abonnementskosten om te investeren in ons netwerk" etc.
[ Voor 51% gewijzigd door marcieking op 04-10-2023 10:48 ]
Volgens mij is nog niet bevestigd dat het daadwerkelijk om het CPO-tarief gaat - alhoewel dat wel aannemelijk is met een abonnement. Maar dan is het dus gewoon een kopie van E-Flux.Gunner schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:43:
Of ANWB, als het klopt dat ze CPO rekenen bij de kaart met abonnement. Dan is het een kwestie van kijken waar het abonnement goedkoper is. Volgens mij bij E-Flux, een klein beetje.Louwke schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:44:
Maar als ik naar mijn eigen situatie kijk, ik laad om de dag publiek, dan loont het wel degelijk om even uit te pluizen waar het 40 cent kost of 57. De use cases zijn er.WCA schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:06:
[...]
Veruit de meeste CPO tarieven zijn wel lager dan de vaste tarieven die veel andere pasaanbieders rekenen. Maar ik snap ook dat de onduidelijkheid heel naar is.
Aan de andere kant kan je bijna overal wel blind gaan staan laden vrijwel overal is het dan minder dan de 57 cent die ze nu rekenen.
Ik denk dat in dit forum bovengemiddeld intensief wordt gekeken naar de tarieven en dat daarom soms de indruk kan ontstaan dat iedereen dat doet. Ik denk inderdaad dat het gros van de EV gebruikers wel een beetje oplet, maar niet altijd. Voor die (volgens mij grotere) groep gaat deze wijziging dus waarschijnlijk voordeel opleveren.Als je al een pas had met CPO-tarief en de ANWB-pas alleen gebruikte voor hele hoge CPO-tarieven, dan ga je erop achteruit. Dat is geen heel bijzonder scenario. Het kan dat de gemiddelde ANWB-klant gewoon zonder te denken zijn pas bij iedere paal houdt, dan hebben ze wel gelijk.
Daar wordt ik vaker van beschuldigd (naiviteit)Overigens vind ik een ANWB-onderzoek blind geloven om dan te stellen dat de ANWB-prijswijziging gunstig is voor de klanten van de ANWB wel een beetje naïef. Ieder bedrijf dat de prijzen verhoogt geeft daar een positieve draai aan,ik denk meteen aan telcos: "we verhogen de abonnementskosten om te investeren in ons netwerk" etc.
Ik heb wat moeite om te begrijpen wat er nu precies berekend word bij Freshmile als je via AC gaat laden.
Er staat "€ 0.23 / started kWh + € 0.04 / min"
Betekend dit dan 2,4 euro per uur (zolang aangesloten) en 0,23 cent per kWh ?
Just here for the fun
je kan geen cijfers invullen in naam/voornaam (BTW nummer) dus kan je geen correcte factuur makenmarcieking schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:36:
[...]
Geen idee, vraag het ze even en laat het antwoord hier weten. Bijna alle apps en passen laten je een PDF-factuur downloaden waar ook BTW op staat, en als jij als voornaam of achternaam gewoon je bedrijfsnaam invult ben je volgens mij klaar.
Inderdaad, check deze calculator om een schatting te maken wat je kosten gaan zijn.Brotuck schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:48:
Ik heb wat moeite om te begrijpen wat er nu precies berekend word bij Freshmile als je via AC gaat laden.
GG85 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Ow, dank je. Wel fijn dat de ANWB klanten ook inlicht dan.marcieking schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:20:
[...]
De hele reden dat de ANWB-pas nu weer naar boven komt in dit topic is dat ze de vaste prijs vervangen door een CPO-tarief plus €0.34 startkosten.
De belastingdienst geeft overigens aan dat het bij brandstof alleen noodzakelijk is om door de betaalmethode te kunnen herleiden wie de klant is, dus dat zou zelfs met een hele basale bon die dat vermeldt goed moeten gaan.freegeek schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:46:
[...]
je kan geen cijfers invullen in naam/voornaam (BTW nummer) dus kan je geen correcte factuur maken
https://www.belastingdien...te_gegevens_op_uw_factuur
Ja dat is dus de tabel voor DC laden (vanaf 50 kW)jouwheld schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:55:
[...]
Inderdaad, check deze calculator om een schatting te maken wat je kosten gaan zijn.
GG85 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Omgerekend zit Freshmile voor de meesten onder ons die op 11 kW laden op een 44 cent per kWh.
Uiteraard moet je wel je auto afkoppelen als je klaar bent ...
Just here for the fun
Excuus iets te snel gelinked, ik gebruik zelf een eigen sheet dus niet goed gekeken wat deze precies doet. Je kunt trouwens wel kolom B unhiden en eigen snelheid en tarieven invoeren.Brotuck schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:18:
[...]
Ja dat is dus de tabel voor DC laden (vanaf 50 kW)
Omgerekend zit Freshmile voor de meesten onder ons die op 11 kW laden op een 44 cent per kWh.
Uiteraard moet je wel je auto afkoppelen als je klaar bent ...
Ik kom ook op 44.8 cent per kWh voor een 11 kW-lader en inderdaad niet vergeten auto weer weg halen.
Ja precies dat dacht ik ook, dus een goed alternatief voor al die dure palen van 50 cent of hoger per kWh.jouwheld schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:30:
[...]
Excuus iets te snel gelinked, ik gebruik zelf een eigen sheet dus niet goed gekeken wat deze precies doet. Je kunt trouwens wel kolom B unhiden en eigen snelheid en tarieven invoeren.
Ik kom ook op 44.8 cent per kWh voor een 11 kW-lader en inderdaad niet vergeten auto weer weg halen.
Mits je pas werkt en je direct kan weghalen als je richting de 100% gaat. Mijn auto laad op 11 kW tot ongeveer 95%, daarna gaat hij langzamer laden, dus dan is het tijd om weg te halen.
Vooralsnog heb ik geen issues overigens omdat ik in het zuid-holland gebied zit met palen op 31 cent per kWh
Just here for the fun
Je kunt ook een browser snelkoppeling maken naar deze rekenmachine:jouwheld schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:30:
[...]
...snip... Je kunt trouwens wel kolom B unhiden en eigen snelheid en tarieven invoeren.
...snip...
https://evoiture.gitlab.io/ev-calc/en_eur.html
Verkeerde forum
[ Voor 98% gewijzigd door Japyo op 04-10-2023 17:46 . Reden: verkeerde forum ]
Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer
Wat bedoel je hiermee? wat heeft je meterkast met openbaar laden te maken?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Sorry, verkeerde forum.
Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer
Ik heb een update voor degenen die zakelijk rijden en toch willen profiteren van de scherpe prijzen (dmv Boosts) bij Bonnet.
Bonnet heeft nu ook een Nederlands BTW-nummer. Je eigen BTW-nummer kan je niet invoeren via de app, maar de klantenservice kan dat wel, en daarmee krijgt je account dan vervolgens facturen met hun Nederlandse BTW-nummer en Nederlandse BTW.
Dat scheelt toch weer 21% en zijn ze in eens toch weer competitief voor degenen die vaker publiek willen laden :-)
Bonnet heeft nu ook een Nederlands BTW-nummer. Je eigen BTW-nummer kan je niet invoeren via de app, maar de klantenservice kan dat wel, en daarmee krijgt je account dan vervolgens facturen met hun Nederlandse BTW-nummer en Nederlandse BTW.
Dat scheelt toch weer 21% en zijn ze in eens toch weer competitief voor degenen die vaker publiek willen laden :-)
Vanmiddag heb ik mijn auto in Franktijk (met NL BMW laadpas) bij IONITY voor 30ct/kWh geladen.
Hierom denk ik dat de prijsverhoging voor nieuwe abonnementhouders geldt en dat voor bestaande abonnementhouders de toen geldende tarieven gelden tot het abo vernieuwd moet worden (oke, beetje wishful thinking
Dat staat zelfs letterlijk in de kleine letters onderaan:HaikoW schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:27:
[...]
Vanmiddag heb ik mijn auto in Franktijk (met NL BMW laadpas) bij IONITY voor 30ct/kWh geladen.
Hierom denk ik dat de prijsverhoging voor nieuwe abonnementhouders geldt en dat voor bestaande abonnementhouders de toen geldende tarieven gelden tot het abo vernieuwd moet worden (oke, beetje wishful thinking)
Klanten die een volledig elektrische of plug-in hybride nieuwe auto hebben gekocht via een BMW-dealer of een BMW-vestiging en van wie de auto op of na 19.01.2021 wordt overgedragen, profiteren van modelspecifieke voordelen in het openbare laadnetwerk als ze zich vóór 31.12.2023 met het betreffende voertuig registreren/contracteren voor BMW Charging.
Ik denk dat de rest van de discussie niet meegekomen is. Mijn BMW is op kenteken gezet eind juli toen BMW charging 0,22ct/kWh rekende bij IONITY. Per 1-9 rekent BMW 0,40ct/kWh bij IONITY.nannoe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:31:
[...]
Dat staat zelfs letterlijk in de kleine letters onderaan:
Klanten die een volledig elektrische of plug-in hybride nieuwe auto hebben gekocht via een BMW-dealer of een BMW-vestiging en van wie de auto op of na 19.01.2021 wordt overgedragen, profiteren van modelspecifieke voordelen in het openbare laadnetwerk als ze zich vóór 31.12.2023 met het betreffende voertuig registreren/contracteren voor BMW Charging.
De vraag was geldt die hogere prijs voor abonnementen afgesloten na 1-9, of geldt deze prijs ook voor bestaande abonnementhouders (een niet gecommuniceerde prijsverhoging).
Na mijn laadbeurt concludeer ik dat de nieuwe prijs geldt voor nieuwe abonnementen. Ik zie niet helemaal het verband tussen bovenstaande vraag en de kleine lettertjes.
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2