[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 219 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:16:
[...]
Misschien was dit een beetje ondergesneeuwd maar ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken?
Ik denk dat dit vooral afhangt van waar je woont en regelmatig laadt. In Vlaanderen bijvb. heb je aan Elli niet veel.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:16
Silversurfer1 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:01:
Oke ik lees nu dat in juli 730 laadpunten in Mra-e gebied Noordwest van Total overgaan naar Ubitricity (Shell). Wanneer dat precies is en wat dan de kosten per kWh zullen zijn blijft ongewis maar ben benieuwd.

Ubitricity gaat 730 publieke laadpalen in regio Noordwest beheren. Dat is de uitkomst van de aanbesteding die MRA-Elektrisch december vorig jaar heeft gedaan. Vier marktpartijen dongen mee. Ubitricity kon zich onderscheiden met een goede prijskwaliteitsverhouding.
De aanbesteding was nodig omdat de huidige concessie voor de 730 laadpalen (die nu door Total- Energies worden beheerd) in juli 2023 afloopt. De nieuwe concessie loopt tot juli 2029. In de aan- besteding is ook een optie voor 225 laadpalen meegenomen waarvan de concessie op 31 december 2024 afloopt. Die komen er mogelijk nog bij.
Ik heb even gekeken op de site van Ubitricity (https://ubitricity.com/nl/bestuurder/hoe-opladen) alwaar je weinig nieuwe informatie vindt.

Ze verwijzen naar een interactieve kaart (https://charged.ubitricit.../?52.6036807,5.6502177,8z) maar daar staan slechts 14 laders op. Deze laders kosten allemaal € 0,51 per kWh. En als je voor dat tarief verplicht de Shell Recharge app moet gebruiken, bestaat de kans dat je ook nog eens iedere keer het starttarief van € 0,35 betaalt.

Ik ga er van uit dat binnenkort alle overgenomen laders ook getoond gaan worden. De kans is groot dat het tarief dan € 0,51 per kWh wordt. Goedkoper dan de boeven van Total Energies, maar in mijn ogen nog steeds een veel te hoog tarief. Bij Vattenfall kan je in het MRA-e gebied voor € 0,34 terecht en je kunt tegenwoordig bij Tesla al snelladen vanaf € 0,45

[ Voor 4% gewijzigd door nathalia op 18-07-2023 10:58 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
koboy schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:13:
Iemand anders die ook een nieuwe bundel heeft gekregen (en betaald) van Enel? Gisteren liep die van mij af, vandaag een nieuwe gekregen.
N.B. ik had hem naar pay as you go gezet....
En nog steeds wordt mijn Enel bundel gewoon maandelijks verlengd :+ Mss heb ik toch Italiaans bloed. Wel jammer dat ik niet de 320kWh bundel actief had (nu de 160), want dat was nog een stuk gunstiger, maar switchen kan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:50

koboy

Heb een idee voor een icon

nathalia schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:53:
[...]

Ik heb even gekeken op de site van Ubitricity (https://ubitricity.com/nl/bestuurder/hoe-opladen) alwaar je weinig nieuwe informatie vindt.

Ze verwijzen naar een interactieve kaart (https://charged.ubitricit.../?52.6036807,5.6502177,8z) maar daar staan slechts 14 laders op. Deze laders kosten allemaal € 0,51 per kWh. En als je voor dat tarief verplicht de Shell Recharge app moet gebruiken, bestaat de kans dat je ook nog eens iedere keer het starttarief van € 0,35 betaalt.

Ik ga er van uit dat binnenkort alle overgenomen laders ook getoond gaan worden. De kans is groot dat het tarief dan € 0,51 per kWh wordt. Goedkoper dan de boeven van Total Energies, maar in mijn ogen nog steeds een veel te hoog tarief. Bij Vattenfall kan je in het MRA-e gebied voor € 0,34 terecht en je kunt tegenwoordig bij Tesla al snelladen vanaf € 0,45
Stroom kost nu (variabel en vast) ongeveer €0,39 per kWh. Die 34 cent van Vattenfall zit daar zo ver onder dat daar een vorm van vaste inkoop (deal met windmolen park ofzo) dan wel subsidie op moet zitten. Is het is een te lage prijs uit een contract van het verleden, een dan zal dit bij einde van de tarief periode gaan stijgen om de verliezen goed te maken (wat Total de afgelopen periode doet, een Allego volgens mij ook)
Vergelijken met tarieven over de reguliere consumentenprijs is niet helemaal eerlijk, wat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat je er niet van mag profiteren!
Denk dat Tesla qua tarief best als benchmark genomen kan worden....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davidov2008
  • Nu online
koboy schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:16:
[...]

Stroom kost nu (variabel en vast) ongeveer €0,39 per kWh. Die 34 cent van Vattenfall zit daar zo ver onder dat daar een vorm van vaste inkoop (deal met windmolen park ofzo) dan wel subsidie op moet zitten. Is het is een te lage prijs uit een contract van het verleden, een dan zal dit bij einde van de tarief periode gaan stijgen om de verliezen goed te maken (wat Total de afgelopen periode doet, een Allego volgens mij ook)
Vergelijken met tarieven over de reguliere consumentenprijs is niet helemaal eerlijk, wat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat je er niet van mag profiteren!
Mensen denken dat je voor de netto consumentenstroomprijs zou kunnen laden, of zelfs voor het dynamische tarief, maar dat is nooit zo geweest. Alleen viel de prijsstijging in de stroommarkt samen met het wegvallen van diverse belastingvoordelen voor publieke laadpalen.

Vroeger, zeg 2 jaar geleden, toen de stroomprijs kaal rond 10ct was (variabel tarief), waren de kosten aan laadpaal rond 30-34ct/kWh. Daar zat BTW in en de kosten van de bouw- en exploitatie van eht laadpaalnetwerk. Toen was er nog vrijstelling van ODE en (deel) energiebelasting. Dat is vervallen per 1-1-23, tegelijk met forse stijging in stroomprijzen.

Dus zelfs als langdurig de consumentenprijs voor variabel contract stroom rond 10ct kaal zou liggen, is 30-34ct niet meer haalbaar; energiebelasting is allen al 15ct/kwh (waarin de ODE nu is opgenomen). Kaal + EB + BTW + exploitatiekosten + winstmarge dan kom je minstens op 45 cent/kwh (voila; het Tesla tarief), tenzij er forse subsidies komen of 'startende partijen' bereid zijn er eerst geld tegenaan te smijten ala de flitsbezorgers. Maar dat is geen lange termijn bussiness model.

Het is natuurlijk heel crue dat als je thuis kan laden met dynamisch contract en/of zonnepalen je potentieel <10ct/kwh betaald op straat >45ct kwijt bent, terwijl 80% vd NL geen andere keus heeft. Dat zie ik wel als belangrijke remmend efactor op groei van de EV markt. Los van de niet dalende prijs van nieuwe EV's en aanstaande invoer van de MRB (voltarief), waarbij EV's nog duurder worden dan diesels in de MRB lasten per maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:51
[...]
Stroom kost nu (variabel en vast) ongeveer €0,39 per kWh.
Als je voor die prijs een contract heb afgesloten misschien. De kale prijs op de spot markt is de laatste 3 maanden tussen de 5 en 10 cent. Op lange termijn tussen de 11 en 13 cent.
Voor de oorlog was dat stabiel op 7 cent. Inclusief belasting zal het 3 tot 6 cent hoger zijn als de 22 cent van vroeger.
Zie:
https://vanhelder.nl/zakelijke-energie/actuele-beursprijzen

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:16
davidov2008 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:26:
[...]

Dus zelfs als langdurig de consumentenprijs voor variabel contract stroom rond 10ct kaal zou liggen, is 30-34ct niet meer haalbaar; energiebelasting is allen al 15ct/kwh (waarin de ODE nu is opgenomen). Kaal + EB + BTW + exploitatiekosten + winstmarge dan kom je minstens op 45 cent/kwh (voila; het Tesla tarief), tenzij er forse subsidies komen of 'startende partijen' bereid zijn er eerst geld tegenaan te smijten ala de flitsbezorgers. Maar dat is geen lange termijn bussiness model.
Ach, ik vergelijk het tarief van Ubitricity met de AC-laadpalen in mijn dorp:
  • Vattenfall laadpaal met Incharge pas voor € 0,34 per kWh zonder starttarief
  • E-Flux laadpaal met E-Flux laadpas voor € 0,3075 per kWh met starttarief van € 0,32
  • Community by Shell Recharge laadpaal met Shell Recharge laadpas voor € 0,40 met starttarief van € 0,35
  • Eneco laadpaal met Eneco laadpas (abo € 3,- p/m) voor € 0,23
Dan is het tarief van Ubitricity toch echt een stuk hoger dan de rest. En laten er in mijn dorp nou net 6 laadpalen van Total Energies staan die wellicht over gaan naar Ubitricity....

Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:18
davidov2008 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:26:
[...]

Het is natuurlijk heel crue dat als je thuis kan laden met dynamisch contract en/of zonnepalen je potentieel <10ct/kwh betaald op straat >45ct kwijt bent, terwijl 80% vd NL geen andere keus heeft.
Hmm...ja, en nee. Natuurlijk lijkt het heel cru, en dat is het een beetje. Maar dat komt ook wel doordat het nu zo duidelijk wordt, omdat je ineens heel duidelijk kWh, dus dezelfde eenheid vergelijkt. Maar de verschillen in prijzen tussen benzine, diesel, waterstof en stroom, en alle subsidies en kortingen en prijsverschillen die daarmee gemoeid zijn, heb ik nooit iemand "cru" horen noemen, omdat nou eenmaal niet iedereen in de buurt van een goedkope belgische pomp woont (bij wijze van spreken). Ik besef me dat dit nogal "makkelijk praten" is zo vanuit mijn rijtjeshuis, maar dit is nou eenmaal zo, en het leven is allemaal niet eerlijk.

Ik heb een kruidentuintje. Is het heel cru dat ik goedkope munt heb, en iemand die "die mogelijkheid niet heeft" die duur moet kopen bij de supermarkt?
Dat zie ik wel als belangrijke remmend efactor op groei van de EV markt.
Het feit dat veel mensen niet thuis kunnen (danwel mogen) laden, remt het zeker. Maar of de kosten daar ook erg in meespelen, weet ik niet. Ik denk dat er hele groepen mensen zijn die om allerlei redenen (soms drogredenen) niet elektrisch willen/kunnen rijden en daarom niet eens verder kijken. Relatief weinig niet-ev-rijders die de tarieven van een laadpaal weten en (puur) op basis daarvan besluiten maar weer een ICE te kopen, denk ik.
Los van de niet dalende prijs van nieuwe EV's en aanstaande invoer van de MRB (voltarief) waarbij EV's nog duurder worden dan diesels in de MRB lasten per maand...
Voltarief is nog speculatie, toch? Of heb ik een nieuwsbericht gemist? Daarnaast maar eens kijken wat t volgende kabinet uit de hoge hoed tovert...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:26
Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:06:
Het feit dat veel mensen niet thuis kunnen (danwel mogen) laden, remt het zeker. Maar of de kosten daar ook erg in meespelen, weet ik niet. Ik denk dat er hele groepen mensen zijn die om allerlei redenen (soms drogredenen) niet elektrisch willen/kunnen rijden en daarom niet eens verder kijken. Relatief weinig niet-ev-rijders die de tarieven van een laadpaal weten en (puur) op basis daarvan besluiten maar weer een ICE te kopen, denk ik.
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Onder ICE rijders heerst over het algemeen nog heel erg het idee dat je een EV auto, net als de meeste smartphones, elke dag moet opladen. Dat beeld over EV's stamt nog uit de tijd dat EV's een kleinere range hadden, en waarschijnlijk ook van het beeld van al die PHEV auto's die met hun kleine batterij wel vaak dagelijks aan de laadpaal gekoppeld staan.

Voor mensen zonder eigen oprit en dus veroordeeld tot publieke laadpalen, is zo'n verkeerd beeld een grote drempel om over te stappen van ICE naar EV. Wanneer dezelfde auto tussen ICE en EV versie dan ook nog eens zo'n €10.000 (of meer) verschil in het nadeel van de EV versie heeft zullen veel potentiële kopers toch eerder voor de goedkopere (in directe aanschaf) ICE versie kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-06 15:49
[...]

Misschien was dit een beetje ondergesneeuwd maar ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken?
Ten eerste is een Elli abonnement voor een jaar en is dus iets voor mensen die het hele jaar door openbaar (moeten) laden. Dan kijk je niet alleen naar snelladers, maar meer naar de laadpalen waar je het hele jaar door bij laadt. Ten tweede was het tarief van Elli zo'n half jaar geleden wel concurrerend gezien de toen hoge energieprijzen. Dat is het risico van een jaarabonnement.
Abonnementen die je maandelijks kunt opzeggen zijn wel interessant voor bijvoorbeeld lange ritten op vakantie.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:06:
[...]

Hmm...ja, en nee. Natuurlijk lijkt het heel cru, en dat is het een beetje. Maar dat komt ook wel doordat het nu zo duidelijk wordt, omdat je ineens heel duidelijk kWh, dus dezelfde eenheid vergelijkt. Maar de verschillen in prijzen tussen benzine, diesel, waterstof en stroom, en alle subsidies en kortingen en prijsverschillen die daarmee gemoeid zijn, heb ik nooit iemand "cru" horen noemen, omdat nou eenmaal niet iedereen in de buurt van een goedkope belgische pomp woont (bij wijze van spreken). Ik besef me dat dit nogal "makkelijk praten" is zo vanuit mijn rijtjeshuis, maar dit is nou eenmaal zo, en het leven is allemaal niet eerlijk.

Ik heb een kruidentuintje. Is het heel cru dat ik goedkope munt heb, en iemand die "die mogelijkheid niet heeft" die duur moet kopen bij de supermarkt?
Er zijn altijd voordelen voor bepaalde groepen, maar de vraag is welk doel daar achter zit. Tarieven aan de belgische pomp of voordelen van een kruidentuintje hebben niets te maken met een groter doel als energie/klimaattransitie die we in gang willen hebben / versnellen. Grote ongelijkheid voor ' de gewone man' helpt daar niet bij, je wil immers een grote omslag. Dit voelt toch meer als alleen subsidie geven op isolatiemaatregelen voor vrijstaande huizen.

Elektrisch rijden hoeft niet "heel voordelig" te zijn, maar het is nu -als je zoals in veel regio's tegen 60-65ct CPO tarief moet laden (geen concurrentie, slechte afspraken in gemeentes)-, onaantrekkelijk t.o.v. benzine bij zo'n tarief. Tweakers als wij kunnen aan dat tarief 'ontsnappen' door te hoppen van de ene na de andere pas-aanbieder die -meestal zeer tijdelijk- een gunstiger tarief heeft. Dat kan je echter niet aan de consument verkopen.
Ten dele is dat zo, er zijn allerlei misconcepties over EV rijden, maar voor de eerst te overtuigen twijfelgroepen gaat wel om het totaal kostenplaatje. Inmiddels is in de mainstream media (van journaal tot nu.nl) regelmatig in nieuws geweest dat prijzen aan laadpalen exorbitant hoog zijn, per km duurder dan een moderne benzine auto enz. Er is (hoewel steeds minder vind ik) ook allerlei onterecht FUD berichtgeving in media over elektrisch rijden, maar hier hebben ze gewoon een punt.
Voltarief is nog speculatie, toch? Of heb ik een nieuwsbericht gemist? Daarnaast maar eens kijken wat t volgende kabinet uit de hoge hoed tovert...
Dat is geen speculatie. Er wordt ten onrechte gedacht dat elektrische auto's nu in de wet een 0 tarief betalen, en dat als de wet niet veranderd, het zo blijft (zoals bij de Salderingsregeling wel het geval is). Dat is niet zo. In de MRB wet is een tijdelijke 100% korting op het "standaard" MRB tarief voor EV's geregeld, die afbouwt in 2025 (50%) en 2026 (heel). In dezelfde wet is een toeslag voor oa diesels op dit tarief. Het "standaard tarief" is dus het gewone tarief voor benzine auto's. Dus tenzij een nieuw kabinet een wetswijziging presenteert die deze regeling doorzet/aanpast, gaan EV's in 2026 gewoon automatisch het benzine tarief betalen. En vanwege hun gewicht is dit aanzienlijk meer per maand dan hun klasse-genoten.

Gezien een nieuw kabinet wrs. een VVD-BBB-achtig conservatief motorblok heeft, lijkt het me héél onwaarschijnlijk dat hier iets aan gaat veranderen. Namelijk, het huidig (meer progressieve) demissionair kabinet had al aangegeven* niet direct naar lagere MRB voor EV's te willen kijken na 2026. Sterker nog, de extra inkomsten van EV MRB (ook door hun hoge gewicht), waren al ingeprijsd in de meerjarige begroting. Mocht als door soort wonder PvdA-GL onderdeel vormen van een kabinet, dan is er mss een kansje.

De VVD wil ook het liefst een vlak km heffing tarief in 2030, dus voor elke auto hetzelfde, terwijl midden en progr partijen liever een (uiteindelijk altijd tijdelijke) lager km-tarief voor EV's zien. Dat zie ik dus ook niet meer gebeuren.

* (antwoord op kamervragen gesteld aan minister Jetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik denk dat het tijd wordt voor een apart MRB-achtig topic, want het komt hier nu toch best wel vaak voorbij.

We kunnen blijven refereren naar hypothetische situaties maar het blijft volstrekt onlogisch om een EV zwaarder te belasten dan een milieu-onvriendelijker alternatief,de ICE, alleen maar omdar deze de pech heeft van een zwaar accupakket.

Daarom is de term wegenbelasting toch ook veranderd naar motorrijtuigenbelasting immers? omdat het niet zo letterlijk moet worden opgevat?

Maar zou het toch doorgang vinden is het in ieder geval een mooie manier om een bepaalde transitie de nek om te draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 18-07-2023 13:33 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MarkV6 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:28:
[...]

Als je voor die prijs een contract heb afgesloten misschien. De kale prijs op de spot markt is de laatste 3 maanden tussen de 5 en 10 cent. Op lange termijn tussen de 11 en 13 cent.
Voor de oorlog was dat stabiel op 7 cent. Inclusief belasting zal het 3 tot 6 cent hoger zijn als de 22 cent van vroeger.
Zie:
https://vanhelder.nl/zakelijke-energie/actuele-beursprijzen
Ja en de consumenten stroom prijs zit ook niet meer boven de 60 cent. Je vergeet dat op die 11-13 cent nog de ODE, BTW, en wat kosten/marge van de exploitant zitten. Gaat hard hoor!
Toen voor de oorlog stroom en of 29 cent kostte wat 30-35 cent een normaal tarief voor publiek laden. Helaas zijn de tijden veranderd.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
davidov2008 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Er zijn altijd voordelen voor bepaalde groepen, maar de vraag is welk doel daar achter zit. Tarieven aan de belgische pomp of voordelen van een kruidentuintje hebben niets te maken met een groter doel als energie/klimaattransitie die we in gang willen hebben / versnellen. Grote ongelijkheid voor ' de gewone man' helpt daar niet bij, je wil immers een grote omslag. Dit voelt toch meer als alleen subsidie geven op isolatiemaatregelen voor vrijstaande huizen.

Elektrisch rijden hoeft niet "heel voordelig" te zijn, maar het is nu -als je zoals in veel regio's tegen 60-65ct CPO tarief moet laden (geen concurrentie, slechte afspraken in gemeentes)-, onaantrekkelijk t.o.v. benzine bij zo'n tarief. Tweakers als wij kunnen aan dat tarief 'ontsnappen' door te hoppen van de ene na de andere pas-aanbieder die -meestal zeer tijdelijk- een gunstiger tarief heeft. Dat kan je echter niet aan de consument verkopen.

[...]
Ten dele is dat zo, er zijn allerlei misconcepties over EV rijden, maar voor de eerst te overtuigen twijfelgroepen gaat wel om het totaal kostenplaatje. Inmiddels is in de mainstream media (van journaal tot nu.nl) regelmatig in nieuws geweest dat prijzen aan laadpalen exorbitant hoog zijn, per km duurder dan een moderne benzine auto enz. Er is (hoewel steeds minder vind ik) ook allerlei onterecht FUD berichtgeving in media over elektrisch rijden, maar hier hebben ze gewoon een punt.
Er is zoveel over te zeggen, en het ligt allemaal zo genuanceerd, dat ik eigenlijk alleen maar kan zeggen: Deels eens :) De laadpaal-prijzen zullen zeker een rol spelen bij sommigen, maar voor het gros vrees ik dat die FUD al lang en breed zijn werk gedaan heeft, voordat dat een issue wordt ;) Maar het zal sowieso voor iedereen anders zijn.
[...]

Dat is geen speculatie. Er wordt ten onrechte gedacht dat elektrische auto's nu in de wet een 0 tarief betalen, en dat als de wet niet veranderd, het zo blijft (zoals bij de Salderingsregeling wel het geval is). Dat is niet zo. In de MRB wet is een tijdelijke 100% korting op het "standaard" MRB tarief voor EV's geregeld, die afbouwt in 2025 (50%) en 2026 (heel). In dezelfde wet is een toeslag voor oa diesels op dit tarief. Het "standaard tarief" is dus het gewone tarief voor benzine auto's. Dus tenzij een nieuw kabinet een wetswijziging presenteert die deze regeling doorzet/aanpast, gaan EV's in 2026 gewoon automatisch het benzine tarief betalen. En vanwege hun gewicht is dit aanzienlijk meer per maand dan hun klasse-genoten.
in 2025 sowieso 25%, zoals het plan nu is. Maar dat 'volledige tarief' is nog te bezien. Er is ook een tarief voor niet-volledig elektische auto's, met een (heel) lage uitstoot. Dat is op zich ook een "normaal" tarief...En het is dus nog niet gezegd dat er niet nog een wet komt die bijvoorbeeld een andere gewichtsschaal of "accu-kilo-korting" in het werk stelt. Dat we dus vanaf 2026 de tarieven gaan betalen die nu voor ICEs gelden, is nog niet gezegd.
Gezien een nieuw kabinet wrs. een VVD-BBB-achtig conservatief motorblok heeft,
* Gruwel * ;)
lijkt het me héél onwaarschijnlijk dat hier iets aan gaat veranderen. Namelijk, het huidig (meer progressieve) demissionair kabinet had al aangegeven* niet direct naar lagere MRB voor EV's te willen kijken na 2026. Sterker nog, de extra inkomsten van EV MRB (ook door hun hoge gewicht), waren al ingeprijsd in de meerjarige begroting. Mocht als door soort wonder PvdA-GL onderdeel vormen van een kabinet, dan is er mss een kansje.
Ja ik vrees ook het ergste wat dat betreft. Dus speculatie was al met al wat te hard gezegd. Maar zeker is het nog niet. Al ziet het er niet goed uit. Ik wil met alle soorten van genoegen MRB betalen, en ook gerust wat er nu voor een ICE betaald moet worden. Maar logisch zou zijn als EV rijden wel altijd goedkoper zou blijven als een vergelijkbare ICE, al is het alleen maar om alle eerder besproken redenen...
De VVD wil ook het liefst een vlak km heffing tarief in 2030, dus voor elke auto hetzelfde, terwijl midden en progr partijen liever een (uiteindelijk altijd tijdelijke) lager km-tarief voor EV's zien. Dat zie ik dus ook niet meer gebeuren.
Kilometerheffing ben ik dan wel weer voor. Maar ook hier geldt dat het eigenlijk nooit zo zou moeten zijn, dat een EV meer betaalt dan een vergelijkbare ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Gunner schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:31:
Ik denk dat het tijd wordt voor een apart MRB-achtig topic, want het komt hier nu toch best wel vaak voorbij.

We kunnen blijven refereren naar hypothetische situaties maar het blijft volstrekt onlogisch om een EV zwaarder te belasten dan een milieu-onvriendelijker alternatief,de ICE, alleen maar omdar deze de pech heeft van een zwaar accupakket.

Daarom is de term wegenbelasting toch ook veranderd naar motorrijtuigenbelasting immers? omdat het niet zo letterlijk moet worden opgevat?

Maar zou het toch doorgang vinden is het in ieder geval een mooie manier om een bepaalde transitie de nek om te draaien.
Ja we gaan redelijk off topic he? Excuses! Over op de orde van de dag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuperni
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-05 06:57
Bij mij in de straat staat een (aan woonhuis, eigen oprit) openbare laadpaal van LastMileSolutions.
Deze paal hanteert een tarief via e-flux €1.16 per kWH incl. BTW (is dit CPO?)

Hoe werkt dit precies? Kunnen de bewoners gewoon een eigen tarief bepalen?

Ik kan namelijk via Shell Recharge bij dezelfde paal laden voor €0.59, omdat ze vaste prijzen hanteren

Welk bedrag ontvangt de eigenaar dan van Shell voor het gebruik van de laadpaal via Shell Recharge? Aangezien de vaste prijs lager is dan het tarief via E-Flux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Zuperni schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:09:
Bij mij in de straat staat een (aan woonhuis, eigen oprit) openbare laadpaal van LastMileSolutions.

Als je zelf een laadpaal aan je huis hangt, en je stelt die in dat mensen met hun laadpas kunnen komen laden, dan kan je inderdaad zelf de prijs bepalen. En dan ben je CPO. Dus dat tarief is dan het CPO-tarief. Volgens mij kun je het wel zo simpel stellen idd :)
Ik kan namelijk via Shell Recharge bij dezelfde paal laden voor €0.59, omdat ze vaste prijzen hanteren

Welk bedrag ontvangt de eigenaar dan van Shell voor het gebruik van de laadpaal via Shell Recharge? Aangezien de vaste prijs lager is dan het tarief via E-Flux.
Ik denk dat shell gewoon 1,16 betaalt aan de persoon in kwestie.

Als LastMileSolutions tenminste gewoon het "merk" laadpaal is in dit geval...Wellicht is hier weer een andere constructie dat er bij hun ook nog wat aan de strijkstok blijft hangen :P Geen idee...

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 18-07-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuperni
Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:14:
[...]

Als je zelf een laadpaal aan je huis hangt, en je stelt die in dat mensen met hun laadpas kunnen komen laden, dan kan je inderdaad zelf de prijs bepalen. En dan ben je CPO. Dus dat tarief is dan het CPO-tarief. Volgens mij kun je het wel zo simpel stellen idd :)

[...]

Ik denk dat shell gewoon 1,16 betaalt aan de persoon in kwestie.
Dat zou beteken dat ik mijn laadpaal openbaar kan maken voor €1.16 en er privé ga laden via Shell voor €0.59?

In dat geval zou het technisch mogelijk zijn om privé gratis te laden? Aangezien Shell dan verplicht moet afnemen voor €1.16. Of zie ik iets over het hoofd?

Wie bepaald het tarief wat je mag vragen? Ik kan immers dan ook €2,- voor een kWh rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Zuperni schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Dat zou beteken dat ik mijn laadpaal openbaar kan maken voor €1.16 en er privé ga laden via Shell voor €0.59?
hmm nee dat kan inderdaad ook niet echt he...haha
In dat geval zou het technisch mogelijk zijn om privé gratis te laden? Aangezien Shell dan verplicht moet afnemen voor €1.16. Of zie ik iets over het hoofd?
Misschien dat het 59 cent-tarief bij Shell alleen geldt bij "roaming partners" van Shell...En dat is een woonhuis niet ;) Kan dus zomaar zijn dat je bij dit huis gewoon 1,16 betaalt.
Wie bepaald het tarief wat je mag vragen? Ik kan immers dan ook €2,- voor een kWh rekenen.
Als je zelf een laadpaal koopt, en je stelt hem openbaar in, kan je zelf het tarief bepalen. Dat is wel gewoon echt zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuperni
Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:25:
[...]

hmm nee dat kan inderdaad ook niet echt he...haha

[...]

Misschien dat het 59 cent-tarief bij Shell alleen geldt bij "roaming partners" van Shell...En dat is een woonhuis niet ;) Kan dus zomaar zijn dat je bij dit huis gewoon 1,16 betaalt.

[...]

Als je zelf een laadpaal koopt, en je stelt hem openbaar in, kan je zelf het tarief bepalen. Dat is wel gewoon echt zo :)
Hmm, het lagere tarief staat echt in de Shell app, overigens kan ik bij datzelfde laadpunt ook voor €0.25kwh + €0.03 min bij Freshmile laden.

Ik vind het raar dat e-flux daar €1.16 rekent aangezien zij normaal gesproken het cpo tarief 1 op 1 overnemen.

Misschien binnenkort maar even aanbellen en vragen hoe het precies zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-06 15:53

Tijdje geleden hadden wij een evenement georganiseerd bij een locatie in Kamerik. Daar stonden een aantal laadpalen, werd ook mee geadverteerd in de aanbieding voor de locatie. Blijkt achteraf dat er 1,25 euro per kWh werd gerekend met een starttarief van 2,50 euro.

Voelde me gewoon opgelicht achteraf. Schijnbaar kunnen persoonlijke aanbieders wel een eigen tarief vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

KaiseRRuby schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Tijdje geleden hadden wij een evenement georganiseerd bij een locatie in Kamerik. Daar stonden een aantal laadpalen, werd ook mee geadverteerd in de aanbieding voor de locatie. Blijkt achteraf dat er 1,25 euro per kWh werd gerekend met een starttarief van 2,50 euro.

Voelde me gewoon opgelicht achteraf. Schijnbaar kunnen persoonlijke aanbieders wel een eigen tarief vragen.
Zelfde vaak met Tesla destination chargers. Het hotel waar we op vakantie waren vroeg €0,66/kWh. Letterlijk 100 meter verderop van Salzburg AG een 22kW lader voor €4/uur en een 150kW lader voor €31,50/uur.
Toch regelmatig iemand zien laden bij het hotel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Net in Duitsland geladen bij een 150kw laadpaal bij de Aldi. Op precies 80% schoot hij op rood. Kan er niets over vinden op de paal, wilde er morgen even wat langer laden voordat ik doorij, maar vraag me af of dat zin heeft. Herkent iemand dit?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuperni
koboy schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:00:
[...]

Zelfde vaak met Tesla destination chargers. Het hotel waar we op vakantie waren vroeg €0,66/kWh. Letterlijk 100 meter verderop van Salzburg AG een 22kW lader voor €4/uur en een 150kW lader voor €31,50/uur.
Toch regelmatig iemand zien laden bij het hotel....
Volgens horen de Tesla destination chargers gratis te zijn, tenzij er meer dan 6 staan. Dan mogen ze tarieven hanteren. De enige voorwaarde zou moeten zijn dat je klant ben van het hotel.

Uiteraard moet je ook een Tesla hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Zuperni op 18-07-2023 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svsvenkat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 00:52
Ik vind het vreemd dat de apps voor laadpassen Apple Wallet nog niet ondersteunen. Bij het starten van opladen (vooral op plaatsen waar meer dan één laadpaal is), kost het via de app meer tijd om naar de juiste laadpaal te zoeken en het laadproces te starten. De laadpas eruit halen van de portemonnee en tikken voelt sneller. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
svsvenkat schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:28:
Ik vind het vreemd dat de apps voor laadpassen Apple Wallet nog niet ondersteunen. Bij het starten van opladen (vooral op plaatsen waar meer dan één laadpaal is), kost het via de app meer tijd om naar de juiste laadpaal te zoeken en het laadproces te starten. De laadpas eruit halen van de portemonnee en tikken voelt sneller. Zie ik iets over het hoofd?
Nee hoor, je ziet niets over het hoofd.

Ik snap die voorkeur voor die apps niet en gebruik ze alleen als ik het echt nodig heb. Geef mij maar een laadpas. Of nog beter, Autocharge van Fastned, aankoppelen en laden maar.

In de huiskamer kan een tv niet groot genoeg zijn en het liefst wand vullend, maar om hun reis te plannen zit men te prutsen op een minischermpje. Ook hier weer, heeft een aanbieder geen website dan zal ik geen gebruik maken van hun diensten. Zo kreeg ik deze week een email van Plugsurfing met de vraag waarom ik nog nooit gebruik van hun diensten heb gemaakt, precies geen website met laderoverzicht en prijzen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb zojuist een Be Charge bundel genomen. En daarnaast had ik mijn pas al geactiveerd. Maar als ik op de actieve kaart klik dan zie ik de payment method staan. Kan ik vanuit gaan dat mijn bundel automatisch gebruikt wordt wanneer ik mijn pas tegen aan hou? Ik vind het nogal verwarrend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6f4dHGksRycy6XTF4fPAP6ZHUyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVA3QbxQ1Q7vtISN2q3dDSPP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-06 19:54
In de ChargePoint-app kun je je laadpas wel aan Apple Wallet toevoegen, maar vervolgens heb je er nog weinig aan omdat de paal niet begrijpt wat ie ermee moet doen (iig bij Allego-palen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 21:16
Dat is het verschil tussen nfc en rfid. In het kort, als je niet met je betaalpas kan betalen werkt het ook niet met Apple Pay. (Zover ik weet ondersteunen iphones geen rfid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Laatst online: 07:12

kaanmijo

Picobello B.V.

IUser schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:13:
Ik heb zojuist een Be Charge bundel genomen. En daarnaast had ik mijn pas al geactiveerd. Maar als ik op de actieve kaart klik dan zie ik de payment method staan. Kan ik vanuit gaan dat mijn bundel automatisch gebruikt wordt wanneer ik mijn pas tegen aan hou? Ik vind het nogal verwarrend. [Afbeelding]
Zodra je je pas gebruikt gaat 'ie eerst van je bundel af, zodra je bundel leeg is pakt 'ie je payment method.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 19:55
Met mn neus gekeken, excuus.

[ Voor 93% gewijzigd door Zjanzjak op 18-07-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:51
Het lijkt er op dat CPO een adviesprijs is. In het MRA-e gebied zou dat €0.62 zijn echter met de Vattenfall pas kost het €0.49 Op andere plaatsen is de E-Flux weer lager bv. €0.30 bij Equans.
Deze bedrijven zijn geen Robin Hood en gaan daar geen verlies op maken.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haay
MarkV6 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:17:
Het lijkt er op dat CPO een adviesprijs is. In het MRA-e gebied zou dat €0.62 zijn echter met de Vattenfall pas kost het €0.49 Op andere plaatsen is de E-Flux weer lager bv. €0.30 bij Equans.
Deze bedrijven zijn geen Robin Hood en gaan daar geen verlies op maken.
Bij de TotalEnergies/Greenflux paal nabij mijn huis (Almere) gelden de volgende tarieven:
- CPO = €0.62 / kWh
- E-Flux rekent €0,62 / kWh
- Shell Recharge rekent €0,59 / kWh
- Vattenfall rekent €0,4961 / kWh + €0,3509 (start)
- ANWB (Eneco) rekent € 0,585 / kWh + €0,34 (start)
- Freshmile rekent €0.23 / started kWh + € 0.04 / min

Stel, ik wil 34,247 kWh gaan laden. Hier heb ik bij een Vattenfall paal op dat moment 3h20min over gedaan. Bij bovenstaande varianten zou me dat dus kosten:
- CPO (en E-Flux): €21,23
- Shell Recharge: €20,21
- Vattenfall: €17,34
- ANWB: €20,37
- Freshmile: €16,05 (0,23 x 35 kWh + 0,04 x 200 minuten)

Gelukkig heb ik nog een een eenzame Vattenfall paal in een zijstraat in de buurt, waar ik voor bovengenoemde sessie daadwerkelijk €11,64 heb betaald. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 08:58
[...]

Ik ga ook naar Denemarken, mijn strategie is als volgens:

Onderweg:
- snelladen via Fastned (eentje nog bij Bremen, maandje abbo)
- snellladen via ionity voor de rest, ook in DK wat punten (maandje pasport abbo)

In denemarken:
- Spirii app voor de Spirii palen met dynamische tarieven
- Clever app voor de clever laadpalen
- Elton app voor de rest van de laadpalen in DK

Als backup:
- VanOns cpo pas
- Vattenfall pas
- Shell pas

Maar wat een prijzen in DK zeg..

[ Voor 3% gewijzigd door Dala op 19-07-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Dala schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:54:
[...]

Privaat vervoer in Denemarken is duur ja. Maar pak een een Hoegaarden op het terras in Nyhavn.... Dat is pas duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-06 09:48
[...]

De meeste openbare laadpunten betalen bijna geen energielasting vanwege de vrijstellingsregeling voor laadpunten wat al snel neerkomt op zo'n 8 à 11 cent per kWh wat het hun minder kost.

https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBro
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-12-2024
Zuperni schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Bizar, maar ja - volgens mij kan dit inderdaad. Ik kan je hier in de wijk al zo drie-vier plekken aanwijzen waar mensen volgens mij op deze manier heel handig hun zonnestroom-overschot te gelde maken.
Je hebt 2000kwh aan zonnestroom over waar je anders van je provider 15ct voor zou vangen.
Je stelt je laadpaal in op 1,00.
Tankt daar met de Shell-pas. Je betaalt Shell dus 0,59 en vangt 1,00 - netto opbrengst. = 31ct per kWh. Dat is toch 2-3x zoveel als wat je van je energieleverancier zou terugvangen. En je rijdt ook nog gratis.

Te bizar voor woorden. Ik heb het ook drie keer nagekeken waarom het niet zou kunnen, maar heb nog niet ontdekt waarom het niét kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:12
ErikBro schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:10:
[...]

Bizar, maar ja - volgens mij kan dit inderdaad. Ik kan je hier in de wijk al zo drie-vier plekken aanwijzen waar mensen volgens mij op deze manier heel handig hun zonnestroom-overschot te gelde maken.
Je hebt 2000kwh aan zonnestroom over waar je anders van je provider 15ct voor zou vangen.
Je stelt je laadpaal in op 1,00.
Tankt daar met de Shell-pas. Je betaalt Shell dus 0,59 en vangt 1,00 - netto opbrengst. = 31ct per kWh. Dat is toch 2-3x zoveel als wat je van je energieleverancier zou terugvangen. En je rijdt ook nog gratis.

Te bizar voor woorden. Ik heb het ook drie keer nagekeken waarom het niet zou kunnen, maar heb nog niet ontdekt waarom het niét kan.
Ben wel benieuwd of dat echt kan. Dan koop ik op marktplaats een oude Shell LOLO, die verdien je dan zo terug natuurlijk.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBro
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-12-2024
Headshot_NL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Ben wel benieuwd of dat echt kan. Dan koop ik op marktplaats een oude Shell LOLO, die verdien je dan zo terug natuurlijk.
Dat hoeft dus helemaal niet een Shell-unit te zijn volgens mij. Het werkt met elke laadpaal met een kaartlezer die je als openbaar toegankelijk instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-06 13:47
Dala schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:54:
[...]

Ik ga ook naar Denemarken, mijn strategie is als volgens:

Onderweg:
- snelladen via Fastned (eentje nog bij Bremen, maandje abbo)
- snellladen via ionity voor de rest, ook in DK wat punten (maandje pasport abbo)

In denemarken:
- Spirii app voor de Spirii palen met dynamische tarieven
- Clever app voor de clever laadpalen
- Elton app voor de rest van de laadpalen in DK

Als backup:
- VanOns cpo pas
- Vattenfall pas
- Shell pas

BeCharge bundel voor Ionity laders. Alleen wel met pas, de app vond ik waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
ErikBro schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:25:
[...]

Dat hoeft dus helemaal niet een Shell-unit te zijn volgens mij. Het werkt met elke laadpaal met een kaartlezer die je als openbaar toegankelijk instelt.
Ja dat is zo natuurlijk. Dus een willekeurige met een backend die je openbaar zet met een hoog tarief moet kunnen werken. Dan gebruik ik wel de ESB pas met 39 cent.

€1,16 - €0,38 = €0,78 winst per kWh. Dus gratis rijden en voor mij een volle accu ook €23 toe.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-06 21:40
sanger1981 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:32:
[...]

Nee het was voor gewone laadpalen en geen snelladers :) Ik blijf terugzoeken zodra ik klaar ben met werken ;)
Malarky schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:16:
Na de prijzen update van 1 april, vandaag de laadprijzen zoals op 1 mei:

En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies:
[Afbeelding]
Dit overzicht bedoelde ik eerder. Iemand die de bron hiervan weet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
sanger1981 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:40:
[...]

[...]

Dit overzicht bedoelde ik eerder. Iemand die de bron hiervan weet?
Ja @Malarky is de bron. ;)
Flauw natuurlijk maar hij vogelt dat allemaal uit, wat niet al te moeilijk is maar wel wat tijd kost en 'knutselt' dan dat staatje in elkaar.
Hij hield het geloof ik maandelijks bij maar heb het lijstje nu al een poosje niet meer voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Zjanzjak schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:18:
[...]

Flauw natuurlijk maar hij vogelt dat allemaal uit, wat niet al te moeilijk is maar wel wat tijd kost en 'knutselt' dan dat staatje in elkaar.
Hij hield het geloof ik maandelijks bij maar heb het lijstje nu al een poosje niet meer voorbij zien komen.
Ah, dan is het niet gek inderdaad dat ik het niet kon vinden. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 16:40

Malarky

Wils voor wat ieder

Zjanzjak schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:18:
[...]

Ik zal is een nieuwe posten. Waren afgelopen maand niet bijster veel wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Malarky schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:52:
[...]

Ik zal is een nieuwe posten. Waren afgelopen maand niet bijster veel wijzigingen.
Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
IUser schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:13:
Ik heb zojuist een Be Charge bundel genomen. En daarnaast had ik mijn pas al geactiveerd. Maar als ik op de actieve kaart klik dan zie ik de payment method staan. Kan ik vanuit gaan dat mijn bundel automatisch gebruikt wordt wanneer ik mijn pas tegen aan hou? Ik vind het nogal verwarrend. [Afbeelding]
Hoe is het jou gelukt die bundel te nemen? Ik kan nergens een bundel selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
sanger1981 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:20:
[...]

Hoe is het jou gelukt die bundel te nemen? Ik kan nergens een bundel selecteren.
Op de plek waar nu m’n bundel staat kon ik op discover klikken. Op dit blok stond initieel pay as you go. Als je op de link klinkt dan kon ik uit verschillende bundels kiezen.

Heb je jouw profiel helemaal ingevuld? Anders verschijnt de bundels niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0LOuy0Zip8cD7kNcZwN5i-RWew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap39Rvy5HFMZ9u9BU1RFjrRX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door IUser op 19-07-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-06 22:20
Headshot_NL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:42:
[...]

Ja dat is zo natuurlijk. Dus een willekeurige met een backend die je openbaar zet met een hoog tarief moet kunnen werken. Dan gebruik ik wel de ESB pas met 39 cent.

€1,16 - €0,38 = €0,78 winst per kWh. Dus gratis rijden en voor mij een volle accu ook €23 toe.
Maximale tarief dat je bij Shell/NewMotion laadpaal kunt instellen is 67,5 eurocent per kWh, inc btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:33
Malarky schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:52:
[...]
Ik ben wel benieuwd waar je alle data vandaan haalt, en of het ingewikkeld is om dit te automatiseren zodat mensen zelf de lokatie kunnen kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

PlayerGoods schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:35:
[...]

BeCharge bundel voor Ionity laders. Alleen wel met pas, de app vond ik waardeloos.
Deze week ook NL - Denemarken gereden, volledig op Ionity met een BeCharge bundel. Een Ionity route uitgezet met ABRP, dat ging ook top. Fijn dat je tijdens het navigeren alvast ziet hoeveel connecties er vrij zijn op dat moment.

Helaas geen pas, maar heb geen problemen ervaren met de laadsessies starten via de app.

Die ene, met die snor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 23:24

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Vandaag voor het eerst bij eCharge in Noord-Frankrijk geladen op weg naar Rouen. Was niet ver om, we waren toch van plan om tolwegen te mijden - grootste besparing. Even ten Noorden van Arras (Atrecht), nabij een gehucht Sainte Catherine. Vlot gevonden, rechts, gelijk na een afslag op een ruime rotonde van de N25. Wel landelijk gebied, bakker op 600 m.

Conform de instructie, koppelen, app starten, aangeven welke en - in ons geval - 71 kWh om mee te beginnen. In de app een credit card (Revolut) gekoppeld. In ca 35 min op 80%. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikLldQL1NiPSKxZroKAukQBCrXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nagrr8t59KmY3gXwSWBKQ7PY.jpg?f=fotoalbum_large

Even geprobeerd of direct met de bankkaart ook werkt: en inderdaad, werkte. Boekte wel 20 euro van de rekening af 3 kW. Ik neem aan dat dat nog verrekend gaat worden. Credit card werd voor 11,62 afgeschreven, voor 38,716 kW. 30 ct. mooie prijs voor snelladen zonder abonnement…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nu is het een drukke pomp hoor de Shell aan de Larserdreef in Lelystad, ik was even goedkoop snelladen, maar opvallend hoeveel ICE's er gebruik maken van de parkeerplaatsen bij de laders daar. In 20 min drie stuks. Terwijl er verderop gewone parkeerplatsen zijn.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Jan Lelie schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:59:
Vandaag voor het eerst bij eCharge in Noord-Frankrijk geladen op weg naar Rouen. Was niet ver om, we waren toch van plan om tolwegen te mijden - grootste besparing. Even ten Noorden van Arras (Atrecht), nabij een gehucht Sainte Catherine. Vlot gevonden, rechts, gelijk na een afslag op een ruime rotonde van de N25. Wel landelijk gebied, bakker op 600 m.

Even geprobeerd of direct met de bankkaart ook werkt: en inderdaad, werkte. Boekte wel 20 euro van de rekening af 3 kW. Ik neem aan dat dat nog verrekend gaat worden. Credit card werd voor 11,62 afgeschreven, voor 38,716 kW. 30 ct. mooie prijs voor snelladen zonder abonnement…
IECharge timmert lekker aan de weg, je kan trouwens ook met je Shell Recharge kaart laden, ook 30 cent.

https://iecharge.io/fr/stations/

Nadeel is dat er vrij vaak geen voorzieningen zijn (voor zover je van een nadeel kan spreken), maar mocht je in de buurt vertoeven tijdens je vakantie dan heb je mooi een vrij goedkope snellader in je buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Gunner schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:33:
Nu is het een drukke pomp hoor de Shell aan de Larserdreef in Lelystad, ik was even goedkoop snelladen, maar opvallend hoeveel ICE's er gebruik maken van de parkeerplaatsen bij de laders daar. In 20 min drie stuks. Terwijl er verderop gewone parkeerplatsen zijn.
Klopt, ook een van mijn vaste plekken om even snel goedkoop op te laden. Het is dat de kabels te kort zijn maar anders zet ik mijn auto er gewoon dwars voor. Komt daar inderdaad heel vaak voor...

Wel eens gedaan op een normale laadplek, kabel over het dak en laden maar. Dan moet je daar maar niet gaan staan.

Edit 16:27 - at the moment is het weer raak. Een benzine polo staat weer op de laatst beschikbare laadplek.

[ Voor 7% gewijzigd door Headshot_NL op 20-07-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Ik denk niet dat hier veel gebruik van gemaakt wordt, maar ik meld het toch even. :)
Kreeg net een email van ANWB-Eneco laadpas:
We willen je informeren over de verlaging van het laadtarief voor normaal laden. Dit tarief wijzigt door de dalende inkoopkosten van stroom. Het nieuwe tarief gaat in op 27 juli 2023.  

Nieuw laadtarief

Het tarief voor normaal laden in Nederland daalt met 1,5 cent. De overige tarieven wijzigen niet.

Normaal laden:

Oud tarief: €0,585 per kWh
Nieuw tarief: €0,57 per kWh
Dit tarief is inclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Nieuw laadtarief

Het tarief voor normaal laden in Nederland daalt met 1,5 cent. De overige tarieven wijzigen niet.

Normaal laden:

Bedankt Eneco eMobility !
Ik word nu slapend rijk! :P
Headshot_NL schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:30:

Wel eens gedaan op een normale laadplek, kabel over het dak en laden maar. Dan moet je daar maar niet gaan staan.
En wat zijn de reacties dan? Of ben je al weer weg voordat de eigenaar terug is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Zjanzjak schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:48:
Nieuw laadtarief

Normaal laden:

Bedankt Eneco eMobility !
Ik word nu slapend rijk! :P

[...]

En wat zijn de reacties dan? Of ben je al weer weg voordat de eigenaar terug is?
Ik heb het 2 keer gedaan tot nu toe. 1x bij de lidl. persoon zet hem bij de snellader neer en gaat vervolgens winkelen zonder te laden. Dus ik pakte daar de AC kabel (DC was niet lang genoeg) en kon gewoon over het dak van de auto precies in mijn laadpoort.
We kwamen gelijktijdig terug en haar argument was dat de lader het niet zou doen. Onzin, die werkte prima. Maar ze had er zelfs begrip voor dat ik het zo deed. Uiteraard doe ik wel voorzichtig, niet met opzet spullen beschadigen van een ander.

Een andere keer was hier vlak bij huis, ook een ICE die heb op de laadplek had gezet terwijl er altijd zat vrije parkeerplaatsen zijn. je zou maar 5 meter verder moeten lopen...
daar was ik al terug voordat deze persoon aan kwam dus die heeft er niks van gemerkt.

Tegenwoordig altijd wel de afscheurblaadjes van total mee om onder de ruitenwisser te doen, "oeps je staat op een laadplek"
Maar of dat helpt, geen idee. Meestal is het toch een bewuste keuze of je bent zo blind dat je niet zou mogen rijden. Tenminste, hier in de buurt. Overal zijn zat parkeerplaatsen vrij gedurende de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekiller
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-05 20:13
Excusses verkeerde topic

[ Voor 98% gewijzigd door firekiller op 20-07-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Headshot_NL schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:02:

Tegenwoordig altijd wel de afscheurblaadjes van total mee om onder de ruitenwisser te doen, "oeps je staat op een laadplek"
Maar of dat helpt, geen idee. Meestal is het toch een bewuste keuze of je bent zo blind dat je niet zou mogen rijden. Tenminste, hier in de buurt. Overal zijn zat parkeerplaatsen vrij gedurende de hele dag.
Weet niet of helpt, misschien wel, misschien niet.
Zelf zou ik er op zijn minst een opmerking over maken maar niet meer dan dat, er lopen soms wat opgewonden standjes tussen, laten we het daar maar op houden.

In Frankrijk zijn deze stickers in zwang bij een bepaalde groep EV-rijders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbGxlwCcx0EDqs6qXyuOIJrlRj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9MEr7Y92TeNScnBeVe96lWT.jpg?f=fotoalbum_large

Er is ook een Nederlandse facebook groep (Laadpaalklevers) die weer een stapje verder gaan, persoonlijk zal ik hier nooit posten maar af en toe spiek ik wel eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:59
Ik deed voorheen een briefje onder de ruitenwisser, als iemand bij een laadpaal staat zonder op te laden. Meestal helpt dat, maar sommige bestuurders veranderen hun gedrag zelfs na 10 van die briefjes niet. Die doen het dus expres. Maar mijn briefjes waren eens op, en ik wilde wel m'n frustratie uiten. Ik heb de ruitenwisser van de brandstofauto omhoog geklapt. Wellicht het meest suffe passief-agressieve dat ik ooit heb gedaan.

Via-via hoorde ik dat de eigenaar van die auto furieus was. De volgende dag heb ik het opnieuw gedaan bij dezelfde auto bij dezelfde laadpaal. Daarna heb ik die auto nooit meer bij de laadpaal aangetroffen, maar steeds netjes op een normale parkeerplek. De briefjes hebben bij deze bestuurder nooit geholpen, maar het lijkt erop dat de ruitenwisser opklappen wel succesvol was.

Zullen we hier een ding van maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:00
1) briefje hielp niet, dus expres, dus aso :(
2) wisser naar beneden klappen is fluitje cent, zal dus niet zijn ommeslag zijn :O
3) kan zijn gedachte zijn: nú mijn wisser ómklappen, ikke niet luisteren.... wisser straks wég?? }:|
4) ikke beter niet verder uitdagen en gewoon juiste plekkie zetten? }:|

ofwel goede actie van je d:)b

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01:32
Of je belt gewoon de handhaving. Na 2 aardige waarschuwing (briefje) vorig jaar ook gedaan en daar ging ie in de takelwagen 👍

[ Voor 7% gewijzigd door Silversurfer1 op 21-07-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:36
Ik wordt altijd wat onrustig door dit soort escalaties en toch wat territoriaal gedrag. Let wel, geen schuld leggen, maar wel vaststellen dat er veel boosheid en claimgedrag is over en weer. Hoe ernstig escaleert dit.

Ik zet dit in context van wat ik vorige week meemaakte. Ik zet onze Hyundai Ionic Classic op de openbare laadplek in een rustige straat in een uithoek van een rustige Vinex wijk. De volgende dag een stuk gereden en wil de auto opnieuw opladen: hij laadt niet op! huh. Ook de snelllader geeft een error.

De laadpoort (actuator) vergrendelde niet. Ik had nog voldoende stroom om naar de garage te rijden en daar stelden ze vast dat er toch wel verdacht veel speling in de laadpoort was. Ze vroegen zich af of/ vermoedden dat er geweld was uitgeoefend op de laadkabel. De reparatie kostte me bijna 400 euro en uiteraard niet te claimen op een verzekering, want er was niet aan te tonen dat er geweld wás gebruikt.

Kan dat zo makkelijk? Hebben jullie hier ervaringen mee; met name dat er wordt gemorreld aan laadkabels? Is dit bij jullie dan in context met bovengenoemde discussie (claimgedrag voor een plekje) of mogelijk om een laadkabel te stelen? Ik schrik hier wel van, want 400 is best veel en dat moet toch niet elke dag voorkomen.

Ik zet 'm voorlopig maar op een andere laadplek iig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:37
Ik heb deze in de auto liggen.

https://nl.pepper.com/aan...-deze-is-opgeladen-245195

Ik heb ze nog niet één keer onder de ruitenwisser gedaan. Twijfel altijd....
Ben een beetje bang voor een verhaal zoals @oltk

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
oltk schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:28:
Ik wordt altijd wat onrustig door dit soort escalaties en toch wat territoriaal gedrag. Let wel, geen schuld leggen, maar wel vaststellen dat er veel boosheid en claimgedrag is over en weer. Hoe ernstig escaleert dit.

Ik zet dit in context van wat ik vorige week meemaakte. Ik zet onze Hyundai Ionic Classic op de openbare laadplek in een rustige straat in een uithoek van een rustige Vinex wijk. De volgende dag een stuk gereden en wil de auto opnieuw opladen: hij laadt niet op! huh. Ook de snelllader geeft een error.

De laadpoort (actuator) vergrendelde niet. Ik had nog voldoende stroom om naar de garage te rijden en daar stelden ze vast dat er toch wel verdacht veel speling in de laadpoort was. Ze vroegen zich af of/ vermoedden dat er geweld was uitgeoefend op de laadkabel. De reparatie kostte me bijna 400 euro en uiteraard niet te claimen op een verzekering, want er was niet aan te tonen dat er geweld wás gebruikt.

Kan dat zo makkelijk? Hebben jullie hier ervaringen mee; met name dat er wordt gemorreld aan laadkabels? Is dit bij jullie dan in context met bovengenoemde discussie (claimgedrag voor een plekje) of mogelijk om een laadkabel te stelen? Ik schrik hier wel van, want 400 is best veel en dat moet toch niet elke dag voorkomen.

Ja of dit echt de oorzaak is weet je natuurlijk niet zeker. Ik verwacht dat als je hard gaat lopen trekken aan de kabel dat dit niet bevorderlijk is voor het vergrendelingsmechanisme.
Maat toevallig is dit wel een zwakke plek (geweest) bij de Ioniq en werden ze ook regelmatig onder garantie vervangen/gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online

Komt vaker voor, helaas. Heb het wel eens voorbij zien komen in video's van YT'bers. Er zijn altijd wel aso's die zich bedreigd voelen door de opkomst van EV's en daar iets tegen willen doen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ik ben helemaal geen fan van briefjes te gaan uitdelen (laat staan stickers op iemands auto plakken, ben je wel helemaal goed?). Het kan je misschien even een goed gevoel geven, maar...ik kan me zomaar voorstellen dat een bestuurder diens aggressie richt op de dichtstbijzijnde EV, omdat hij/zij denkt dat die de sticker wel geplakt zou hebben. Dus dan heb ik straks een kras of iets dergelijks, omdat een andere passief-aggressieve EV-rijder stickers heeft lopen plakken.

Doe anders gewoon even niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 19:46

Ja, heb ik meegemaakt. Gelukkig heb ik een dashcam. Persoon trok eerst aan mijn laadkabel maar die zit vast en toen verdraaide hij de ruiterwisserarm. 130 Euro schade die ik wel kon verhalen op hem dankzij de beelden en het kenteken van zijn EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Prullenbak84 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:29:
Ik ben helemaal geen fan van briefjes te gaan uitdelen (laat staan stickers op iemands auto plakken, ben je wel helemaal goed?). Het kan je misschien even een goed gevoel geven, maar...ik kan me zomaar voorstellen dat een bestuurder diens aggressie richt op de dichtstbijzijnde EV, omdat hij/zij denkt dat die de sticker wel geplakt zou hebben. Dus dan heb ik straks een kras of iets dergelijks, omdat een andere passief-aggressieve EV-rijder stickers heeft lopen plakken.

Doe anders gewoon even niet ;)
En wat verwacht/ is denk je het gevolg van wegkijken??

méér of mínder plakken vrij om te laden, voor mensen die afhankelijk zijn van deze plekken?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hansieo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:02:
[...]

méér of mínder plakken vrij om te laden, voor mensen die afhankelijk zijn van deze plekken?
Ik kan me herinneren dat wij al eerder deze discussie gevoerd hebben. Ik ben het gewoon niet met je eens. Je speelt een soort eigen rechter en loopt daarmee het reële risico anderen ook nog te hinderen of schade te veroorzaken, etc.. Plus je versterkt t imago dat wij als ev-rijder een stelletje zuigende zeurpieten zijn die ons eigen plekje willen hebben. Plak gerust verder, maar wees dan ook zo stoer om er netjes je naam en vooral kenteken bij te zetten als afzender.

Of bel gewoon de handhaving van de gemeente.

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 21-07-2023 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Hansieo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Je hoeft ook niet weg te kijken. Mijn bloed gaat in zo'n geval ook koken en zou het liefste de wagen met een shovel in elkaar beuken. Maar ik denk dat je beter handhaving kunt bellen en die het laten regelen. Dan ben je als EV-rijder iig geen partij want handhaving doet gewoon hun werk. Probleem is alleen, komt handhaving en doen ze iets, maar richt dan daar je acties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:59
Handhaving bellen is op zich geen verkeerd idee, want in theorie is het de juiste aanpak. Helaas is er in sommige gemeentes voor gekozen om laadpaalkleven niet te handhaven, en heeft dat dus lang niet altijd zin.

Briefjes zijn een rotoplossing, maar vaak wel het enige wat je kunt doen om te communiceren dat je teleurgesteld bent in iemands parkeerplaatskeuze. Het is natuurlijk slim en wel zo aardig om het briefje vriendelijk te verwoorden. (Overigens doe ik zulke briefjes alleen als er überhaupt nog parkeervakken vrij zijn. Als het helemaal vol staat, snap ik best dat mensen in een woonwijk geen andere optie zien dan foutparkeren. Maar ik woon op een plek waar bijna altijd ruim voldoende parkeerplek is, en het dus echt niet nodig is om de laadpaal te bezetten.)

Daar komt nog bij dat ik de meeste mensen helemaal geen boete gun, zeker niet als ze dit foutje voor het eerst maken. Als je de handhavers inschakelt, bestaat de kans dat ze de overtreder een boete geven. Als je bang bent voor wraakacties zoals krassen in je lak, dan is handhaving inschakelen wel het laatste wat je zou proberen, lijkt me.

[ Voor 17% gewijzigd door Juerd op 21-07-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Juerd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:45:

Daar komt nog bij dat ik de meeste mensen helemaal geen boete gun, zeker niet als ze dit foutje voor het eerst maken. Als je de handhavers inschakelt, bestaat de kans dat ze de overtreder een boete geven. Als je bang bent voor wraakacties zoals krassen in je lak, dan is handhaving inschakelen wel het laatste wat je zou proberen, lijkt me.
Nee, want handhaving kan toevallig langsgekomen zijn. Een sticker is door een EV-rijder opgeplakt.
Een vriendelijk briefje is nog tot daar aan toe, alleen kan een vriendelijk bedoeld briefje toch anders overkomen.

"Bang voor wraakacties" is ook iets te sterk verwoord, denk ik. Maar een tegenreactie is niet uitgesloten. Zeker als je fysiek iets aan de auto doet. Al is het de ruitenwissers omhoog zetten (lijkt onschuldig,, maar het moet maar net kapot gaan), stickers plakken, weet ik veel.

Kortom: Blijf gewoon met je handen van andermans spullen af, ook al staan ze fout geparkeerd.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 16:40

Malarky

Wils voor wat ieder

Na de prijzen update van juni, vandaag de laadprijzen zoals in juli:

Aanbieders voor bekende +100kW laadpunten in Nederland t/m 64ct/kWh:
1 kWhAanbiederDC netwerkNote
€0,2200BMW / MINI Charging (IONITY Plus)Ionity€13,00 p/m (12mnd). BMW of MINI VIN vereist
€0,2520FreshmileShell: 1x 300kW, 52x 175kW, 7x 150kW21ct/kWh + 7ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,2680FreshmileLast Mile Solutions: 15x 120kW+25ct/kWh + 3ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,3300Tesla Public SuperchargerTesla (meetpunt Bunnik)€12,99 p/m (niet-Tesla rijders).
Piektarief: 36ct/kWh (18u-22u). Idle fee tot €1/min
€0,3500Be Charge (Be Electric 500)BP, GreenFlux, Ionity85-95ct/kWh buiten bundel. Kleeftarief 18ct/min na 1u idle
€0,4800FreshmileAllego, GreenFlux, Shell30ct/kWh + 30ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,4830Fastned (Gold)Fastned€11.99 p/m (-30% op standaardtarief)
€0,5000Audi (charging pro)Ionity€14,99 p/m (12mnd). Audi VIN vereist
€0,5000Elli (Drive Highway)Ionity€14.99 p/m. Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden
€0,5000Volkswagen (We Charge Plus)Ionity€15,99 p/m (3mnd). VW VIN vereist
€0,5500Mercedes me (Charge L)Allego, BP, E-Flux, Ionity, Fastned, GreenFlux, Shell€12,90 p/m. Mercedes VIN vereist
€0,5700FreshmileIonity30ct/kWh + 45ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,5865Bonnet (Turbo Boost)Fastned€8 p/m voor CPO -15%
€0,5900Nissan Charge (Premium)Ionity€11,90 p/m (6mnd). Nissan VIN vereist
€0,6000BMW/ MINI (Active)Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell€4,99 p/m. BMW of MINI VIN vereist
€0,6400KIA Charge (IONITY Power) / Charge myHyundai (IONITY Premium)Ionity€7,49 p/m. KIA of Hyundai VIN vereist.

En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vsp_AJc-bAt_92yWAwDYQxWw5tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrX4aLRyzBtEMSavDbQ8rtGH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Prullenbak84 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:56:
[...]

Nee, want handhaving kan toevallig langsgekomen zijn. Een sticker is door een EV-rijder opgeplakt.
Een vriendelijk briefje is nog tot daar aan toe, alleen kan een vriendelijk bedoeld briefje toch anders overkomen.

"Bang voor wraakacties" is ook iets te sterk verwoord, denk ik. Maar een tegenreactie is niet uitgesloten. Zeker als je fysiek iets aan de auto doet. Al is het de ruitenwissers omhoog zetten (lijkt onschuldig,, maar het moet maar net kapot gaan), stickers plakken, weet ik veel.

Kortom: Blijf gewoon met je handen van andermans spullen af, ook al staan ze fout geparkeerd.
Excuus voor het blijkbaar ;) opnieuw oprakelen van een oude discussie. Ik ben ook geen warm voorstander van eigenrichting, al klinkt het nog zo onschuldig om stickers of folders onder ruitenwissers te duwen. Ruitenwissers omhoog zetten en zo laten vind ik overigens nog een categorie verder en in de richting gaan van een oorlogsverklaring EV-ICE. We moeten samen gebruik maken van de parkeerplekken en een ICE heeft het soms ook niet makkelijk

De vraag is dus vooral: hoe brengen we dit onder de aandacht van de (lokale) politiek voordat het echt escaleert. Er is een vereniging van EV rijders dacht ik. Hebben die nog ergens een ingang of is dat alleen een gezellige praatgroep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01:32
Prullenbak84 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Ik kan me herinneren dat wij al eerder deze discussie gevoerd hebben. Ik ben het gewoon niet met je eens. Je speelt een soort eigen rechter en loopt daarmee het reële risico anderen ook nog te hinderen of schade te veroorzaken, etc.. Plus je versterkt t imago dat wij als ev-rijder een stelletje zuigende zeurpieten zijn die ons eigen plekje willen hebben. Plak gerust verder, maar wees dan ook zo stoer om er netjes je naam en vooral kenteken bij te zetten als afzender.

Nou ik zou eerst een vriendelijk briefje onder de voorruit doen ipv direct de handhaving bellen. Sommige mensen zijn niet bewust van de noodzaak van het laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

en dan ben jij stoer genoeg om te laten weten dat jij belde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Laatst online: 07:12

kaanmijo

Picobello B.V.

Zijn hier mensen met recente ervaringen met Bonnet? Ze rekenen hier €0,54 (15% korting voor €8 euro per maand, dan dus €0,45) per kWh en dat is goedkoper dan elke andere aanbieder die ik ken, behalve Freshmile (werkt niet op die paal hier) en BeCharge (die app werkt bij mij vaker niet dan wel en ben ik vrij zat. Zit nu weer met een vastgelopen sessie). Klinkt opzich als een interessante partij als het een beetje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
[...]
...
Plus je versterkt t imago dat wij als ev-rijder een stelletje zuigende zeurpieten zijn die ons eigen plekje willen hebben.
...
... wat eigenlijk net zo goed zeuren kan worden genoemd ?

Bovendien is het ook dán toch allerminst uitgesloten dat die ene kerel de eerstvolgende EV die in zijn zicht komt even toetakelt ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hansieo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:57:
[...]

en dan ben jij stoer genoeg om te laten weten dat jij belde....
Ik bel niet. Ik haal m’n schouders op en denk er het mijne van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
flupp schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:57:
[...]

... wat eigenlijk net zo goed zeuren kan worden genoemd ?

Bovendien is het ook dán toch allerminst uitgesloten dat die ene kerel de eerstvolgende EV die in zijn zicht komt even toetakelt ?
Nee, want zoals eerder gezegd: handhaving hoeft niet per se gebeld te zijn. Kunnen ook gewoon een rondje gemaakt hebben. Maar een briefje, sticker of wat dan ook, waait er niet op, zeg maar.

[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 21-07-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
kaanmijo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:34:
Zijn hier mensen met recente ervaringen met Bonnet? Ze rekenen hier €0,54 (15% korting voor €8 euro per maand, dan dus €0,45) per kWh en dat is goedkoper dan elke andere aanbieder die ik ken, behalve Freshmile (werkt niet op die paal hier) en BeCharge (die app werkt bij mij vaker niet dan wel en ben ik vrij zat. Zit nu weer met een vastgelopen sessie). Klinkt opzich als een interessante partij als het een beetje werkt.
Recent niet. Ze waren aan t begin erg goedkoop en gaven ook nog best vaak een gratis laadbeurt weg. Maar tegenwoordig is t gewoon CPO tarief,
of meer, toch? Volgens mij vooral in het VK handig, maar niet per se goedkoop. Maar als dat in jouw geval wel is, gewoon lekker gebruiken toch? Het werkte altijd wel goed, voor zover ik weet.

[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 21-07-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 16:02
Wij zijn nu op reis in Duitsland, Italy en Oostenrijk en gebruiken app en pas van Elli. Gaat top, 50ct/kWh bij o.a. Ionity. Daarbij werkt de app qua routeplanning ook handig omdat hij laat zien welke snelladers voor bovengenoemd tarief in aanmerking komen. Ik betaal 1 maand 15 euro omdat het maandelijks opzegbaar is.

Mijn gratis km van &charge zijn ook inwisselbaar bij Elli. Wat ook handig is.

Bonnet in het verleden veel gebruikt met gratis laadcodes.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Prullenbak84 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:28:
[...]

Ik bel niet. Ik haal m’n schouders op en denk er het mijne van.
dus: de maatschappij, dat zijn WIJ (-Prullenbak84, )

Kijk, ik heb zelf eigen terrein waar ik kan laden en absoluut geen last heb van ICE rijders die vinden dat je op EV plekken mag staan /blokkeren, en tóch kom ik op voor de EV rijders die dat wél nodig hebben.
ZIE ik het gebeuren, doe ik gelijk mijn mond open, ik ben niet bang aangelegd, maar meestal zie je dat niet gebeuren en is het gewoon een feit.
Heb jij eigen terrein /laadmogelijkheid? en ook op werk?

Tot zover duidelijk. En ja natuurlijk sta je volkomen in je recht de andere kant uit te kijken.

Ik denk ook dat deze discussie steeds weer zal opduiken omdat:
-er steeds meer EV rijders bijkomen die óók graag op straat willen laden en hier tegenaan lopen
-er steeds meer laadplekken nodig zijn
-en steeds méér EV rijders tegen ICE "blockers" aanhikken

Dus ja, als jij jouw mening geeft aan de volgende (nieuwe?) EV rijder hier,
krijg je wederom hoor en wederhoor, óók van mij.

Nu kán het ook zo zijn dat EV rijders meer ervaring op hebben gedaan sinds de vorige discussie en dat standpunten meer/minder verschuiven.

Stel, jij gaat verhuizen, komt in een huis ZONDER laadmogelijkheid en bent aangewezen op straat laden,
en ja, op die plekken staan regelmatig ICE blockers.

dan zóu het kunnen dat jij flink gaat balen....
maar kan ook zijn... dat je schouder ophalend meerdere /een paar (grotere) cirkels gaat omrijden om een laadplek te vinden.
Wie zal het zeggen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oltk
Hansieo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Kijk, ik heb zelf eigen terrein waar ik kan laden en absoluut geen last heb van ICE rijders die vinden dat je op EV plekken mag staan /blokkeren, en tóch kom ik op voor de EV rijders die dat wél nodig hebben.
ZIE ik het gebeuren, doe ik gelijk mijn mond open, ik ben niet bang aangelegd, maar meestal zie je dat niet gebeuren en is het gewoon een feit.

Tot zover duidelijk. En ja natuurlijk sta je volkomen in je recht de andere kant uit te kijken.

-er steeds meer EV rijders bijkomen die óók graag op straat willen laden en hier tegenaan lopen

Nu kán het ook zo zijn dat EV rijders meer ervaring op hebben gedaan sinds de vorige discussie en dat standpunten meer/minder verschuiven.

Stel, jij gaat verhuizen, komt in een huis ZONDER laadmogelijkheid en bent aangewezen op straat laden,

maar kan ook zijn... dat je schouder ophalend meerdere /een paar (grotere) cirkels gaat omrijden om een laadplek te vinden.
Wie zal het zeggen..
Wetgeving en verandering start bij de burger. Eens. Maar dit was al jaren geleden een probleem en inmiddels hebben de EV rijders zich toch voldoende uitgesproken?

Ik zie daarom persoonlijk meer in zo snel mogelijk actief handhaven. Als ik mijn auto op een blauwe zone zet zonder parkeerschijf heb ik best een aardige kans een mooie prent thuis te krijgen. In veel steden rijden van die standaard scanauto's rond die verkeerd geparkeerde auto's, niet betalende en te lang geparkeerde auto's feilloos eruit filteren. Welnu: laat de wetgeving het verkeerd parkeren in zijn algemeenheid goed oppakken (ik ben nu in de war of ICE parkeren op een laadplek nu wel of niet mag vanwege een uitspraak van de RvS) en vervolgens met dit soort middelen -als je toch al bezig bent- handhaven.

Dan hoeft niemand meer stickers te plakken of folders uit te delen. Dan is het "gewoon" een kwestie van je eraan houden of de rekening betalen.

En over naar publiek laden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ioniq 5 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:30:
Ik rijd sinds een week in de ioniq 5. Deze week 3x aan de lader gehangen bij een paal in de buurt van Park n Charge 2 x geladen met de Coolblue pas. Deze laadsessie staan nog niet in mijn online omgeving. Vannacht geleden met de pas van Tango. In mijn app van Tango staat de sessie er wel gelijk in qua hoeveelheid en tijdsduur. Echter bij bedrag staat €0,-.

Heb ik nu een gratis paal gevonden of duurt het gewoon lang voordat alle informatie zichtbaar is?
Het kan soms lang duren, tot maanden toe.
Had 4 sessies waar dat het geval bij was, 2 zijn er inmiddels zo'n 3 maanden later wel afgerekend, 2 sessies (1 x Freshmile en 1 x Vattenfall), ergens half januari gedaan, nog (steeds?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

@Ioniq 5 Ik heb rond mijn huis op 200 meter drie mobil palen staan (noord, west en zuidelijk).
Dezelfe pas werkt niet op de noordelijke paal, werkt en sessie staat gelijk zichtbaar in de app op de westelijke paal en werkt maar komt niet zichtbaar op de zuidelijke paal.

It's a jungle out there. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:09
Appie Heijn schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 07:07:
[...]

Wij zijn nu op reis in Duitsland, Italy en Oostenrijk en gebruiken app en pas van Elli. Gaat top, 50ct/kWh bij o.a. Ionity. Daarbij werkt de app qua routeplanning ook handig omdat hij laat zien welke snelladers voor bovengenoemd tarief in aanmerking komen. Ik betaal 1 maand 15 euro omdat het maandelijks opzegbaar is.

Mijn gratis km van &charge zijn ook inwisselbaar bij Elli. Wat ook handig is.

Bonnet in het verleden veel gebruikt met gratis laadcodes.
Is dat nieuw bij Elli dat je maandelijks kunt opzeggen?
Dat van mij is een jaarlijks abonnement en kan alleen onder specifieke gevallen tussentijds beeindigd worden..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hansieo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Zo, heel veel korter door de bocht ging niet meer lukken, of wel?

Ok...In de maatschappij hebben we regels afgesproken, en daar ook consequenties aan verbonden. Als je fout geparkeerd staat, kan je een boete riskeren. Daar is handhaving voor. Dus als je zo graag mee wil doen in de maatschappij, dan ga je niet voor eigen rechter spelen. Dat was het punt: Als jij het zo belangrijk vindt, dan bewandel je de wegen die we als maatschappij samen daarvoor hebben ingesteld.

Maar goed....
Als je het ziet gebeuren, tja, in dat geval zeg ik er ook op mijn vriendelijkst wat van. Maar dat doe ik ook als ik iemand op een andere manier fout zie parkeren. Je behoedt diegene dan ook van een eventuele boete. Zie je serieus echt niet hoe dit héél wat anders is, dan anoniem een passief-agressief briefje of sticker achterlaten?
Nee. Ik kan in principe voor de deur laden, omdat het uitrollen van een kabel over de stoep gedoogd lijkt te worden. Maar dat kan niet altijd, en laad daardoor ook soms bij de paal in de straat, of als ik natuurlijk verder van huis ben. Ik ben dus ook regelmatig afhankelijk van openbaar laden. Buiten dat zie ik ook gewoon weleens ICE autos bij laadpalen staan, of ev's een weekend lang kleven. Nou, die discussie hebben we hier ook weleens uitgebreid gehad...

En als er hier weer trots verteld wordt over stickers, briefjes en andere dingen op en aan andermans auto, zal ik het zo af en toe kunnen laten om iets te zeggen, maar zo af en toe ook niet. Die hele sfeer die bijna lijkt op "jaaa lekker, een sticker en de ruitenwisser omhoog, als dreigement dat ie de volgende keer kapot is! dat zal ze leren, die asociale ICE-rijders!", daar pas ik écht voor.
Omdat ik nog steeds vind dat je a) met je handen van andermans spullen af moet blijven, en b) omdat je agressie op kan wekken die zich kan richten op auto's/mensen waar jij geen weet van hebt.

Allebei deze punten heb je nog niet geadresseerd, wat er stiekem best wel op wijst dat je dit wegwuift en niet boeit. Dus je bent heel druk met je territorium-drift, en vindt het asociaal dat ik "de andere kant op kijk", maar tegelijkertijd zie je niet de consequenties van wat jij doet. Kortom: geen greintje reflectie, maar meteen wijzen met dat vingertje. En dan beginnen over “de maatschappij dat zijn wij”?

Wie zal het zeggen..
Als ik bij een bezette laadpaal kom, door wat voor auto dan ook, dan mopper ik even en rijdt inderdaad door naar de volgende. Als het een ICE was, mopper ik wat harder. Maar ik ga niet aan die auto komen, geen briefje achterlaten met alle gevolgen van dien. Want daar schiet ík niks mee op (ik moet nog steeds verder naar een andere laadpaal), die bestuurder niks mee op (hééél misschien wist diegene het niet en leert ie wat, maar die kans is klein), het milieu niks mee op (lekker weer een briefje op straat), en andere EV-rijders niks mee op (dit punt moet nu wel duidelijk zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 22-07-2023 11:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 22:20
oltk schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:44:
[...]Ik zie daarom persoonlijk meer in zo snel mogelijk actief handhaven. Als ik mijn auto op een blauwe zone zet zonder parkeerschijf heb ik best een aardige kans een mooie prent thuis te krijgen. In veel steden rijden van die standaard scanauto's rond die verkeerd geparkeerde auto's, niet betalende en te lang geparkeerde auto's feilloos eruit filteren. Welnu: laat de wetgeving het verkeerd parkeren in zijn algemeenheid goed oppakken (ik ben nu in de war of ICE parkeren op een laadplek nu wel of niet mag vanwege een uitspraak van de RvS) en vervolgens met dit soort middelen -als je toch al bezig bent- handhaven.

Dan hoeft niemand meer stickers te plakken of folders uit te delen. Dan is het "gewoon" een kwestie van je eraan houden of de rekening betalen.

En over naar publiek laden >:)
de rekening, of boete betalen is voor mij eigenlijk niet voldoende handhaving.
Wegslepen lost het probleem pas echt op. De plek komt weer vrij om te laden en de kosten liggen veel hoger dan de boete. + het ongemak om de auto ergens ver buiten de stad op te moeten halen.
Dat doe je geen tweede keer.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:45

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

eltron schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:29:
[...]

Wegslepen lost het probleem pas echt op. De plek komt weer vrij om te laden en de kosten liggen veel hoger dan de boete. + het ongemak om de auto ergens ver buiten de stad op te moeten halen.
Er is toch geen enkel verschil of er een andere ev staat te laden of er dat een ice staat: jij kan niet laden. Er is 0,0 garantie dat als de ice er niet stond de plek vrij was. Ik begrijp dat het vervelend is maar eigenrichting is erger dan foutparkeren. Altijd!

Foto maken, handhaving inschakelen is het enige dat je kan doen.

Als je zo afhankelijk bent van 1 specifiek laadplekje moet je geen ev rijden. De infrastructuur is nou eenmaal nog niet zover dat je altijd kan laden waar jij wil en het gaat nog heel lang duren voor we in nederland wel zover zijn...

Sys Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
eltron schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:29:
[...]

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar als ik een (of meerdere als ik een hardleerse gewoonte heb) boete krijg omdat ik iets doe wat niet de bedoeling is, pas ik mijn gedrag gewoon aan. Het is bovendien (helaas) genoegzaam bekend dat "KeiHard StrAffen" problemen niet oplost. Mensen vinden het dan vooral irritant en onterecht. Een redelijke, duidelijke lijn is altijd beter. Het is bijna opvoeden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 18:16
‘t Zal aan mij liggen maar ik heb wat moeite om het kWh tarief van de Vattenfall laadpas te vinden op niet-Vattenfall laadpalen. Ze verwijzen zelf naar deze website, maar volgens mij staat de informatie daar niet op.
Er stond mij bij dat het starttarief €0,35 was en dan vervolgens €0,58 per kWh. Iemand die het wel kan vinden/weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Gebruik Bonnet af en toe omdat ik nog wat tegoed heb. Je kan ook wat credits krijgen voor het uploaden van foto’s, maar de mijne worden steevast afgewezen, zonder dat ze zeiden waarom. Heb er meerdere malen naar gevraagd, maar het enige antwoord dat ik krijg is dat ze waarschijnlijk onduidelijk zijn.

App werkt steeds beter en ook steeds meer deelnemende leveranciers. Hier in Den Haag is het standaard tarief altijd 33ct (plus eventuele opslag) en ik vermoed, maar ik ga het niet proberen, dat je daar geen korting op krijgt. Hoewel ze tegenwoordig wel in hun app staan en voor de juiste prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Zjanzjak schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:34:
[...]

IECharge timmert lekker aan de weg, je kan trouwens ook met je Shell Recharge kaart laden, ook 30 cent.

https://iecharge.io/fr/stations/

Nadeel is dat er vrij vaak geen voorzieningen zijn (voor zover je van een nadeel kan spreken), maar mocht je in de buurt vertoeven tijdens je vakantie dan heb je mooi een vrij goedkope snellader in je buurt.
Inderdaad, absoluut geen extra’s, zelfs geen wc. Wel extreem verse stroom, zoals deze, even buietn Vernouillet, nabij Dreux, N12 naar N154 terwijl we onderweg waren van Rouen naar Chartres. De laadplaats viel bij aanrijden weg tegen het hoogspanningsstation.

Overigens wel twee keer het laden uit - paal niet beschikbaar -. Eerst aan de paal rechts. Overgegaan op de paal links, die ook uit viel na een paar kW en dus weer terug naar de eerste. Wel mooi dat ze niet afronden op hele kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYShHqdZ-Q2htVmiEnHUxwREHc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaXpeS6WTQR3tbgzjdHSMR5I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Niek_ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:14:
‘t Zal aan mij liggen maar ik heb wat moeite om het kWh tarief van de Vattenfall laadpas te vinden op niet-Vattenfall laadpalen. Ze verwijzen zelf naar deze website, maar volgens mij staat de informatie daar niet op.
Er stond mij bij dat het starttarief €0,35 was en dan vervolgens €0,58 per kWh. Iemand die het wel kan vinden/weet?
Simpel, de app van Vattenfall.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 22:20
Danfoss schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:04:
[...]
Er is toch geen enkel verschil of er een andere ev staat te laden of er dat een ice staat: jij kan niet laden. Er is 0,0 garantie dat als de ice er niet stond de plek vrij was. Ik begrijp dat het vervelend is maar eigenrichting is erger dan foutparkeren. Altijd!

Foto maken, handhaving inschakelen is het enige dat je kan doen.

Als je zo afhankelijk bent van 1 specifiek laadplekje moet je geen ev rijden. De infrastructuur is nou eenmaal nog niet zover dat je altijd kan laden waar jij wil en het gaat nog heel lang duren voor we in nederland wel zover zijn...
Ik zie wel een groot verschil of er een ICE staat of een EV staat te laden.
a. dan wordt de paal nuttig gebruikt
b. ik kan op afstand zien, via app dat de paal in gebruik is en rijd daar dus niet voor niets heen. (en dus wel "garantie" dat de plek vrij is, mits er maar geen ICE staat).

En voor de helderheid ik heb zelf dit probleem in mijn woonwijk helemaal niet.
a. ik heb een eigen laadpaal op de oprit
b. binnen ca. 250m nog 7x2 alternatieven. (maar daar wel regelmatig ICE of klevers).

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 22-07-2023 18:17 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 18:16
Zjanzjak schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Simpel, de app van Vattenfall.
Nee, niet simpel, deze paal staat er niet in maar je kan er wel laden met hun pas.
Kan natuurlijk een sessie proberen maar tot voorkort stond gewoon op hun website vermeld welk tarief er voor niet-Vattenfall palen gerekend werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Niek_ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:20:
[...]

Nee, niet simpel, deze paal staat er niet in maar je kan er wel laden met hun pas.
Kan natuurlijk een sessie proberen maar tot voorkort stond gewoon op hun website vermeld welk tarief er voor niet-Vattenfall palen gerekend werd.
Staat er niet een andere paal van de zelfde provider in de buurt?
Pagina: 1 ... 77 ... 219 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2