[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24

koboy

Heb een idee voor een icon

Ronald Koeman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:44:
Heeft er iemand hier ervaring met laden tijdens parkeren bij een veerhaven? Ik krijg eind Augustus mijn eerste EV en ga in September een weekje naar een Duits waddeneiland (de auto blijft aan wal). Nou is er vermoedelijk wel een laadpaal aanwezig op de parkeerplaats waar de veerhaven is maar 1) weet je niet zeker of die vrij is en 2) mag je die aan de lader hangen terwijl je hem er pas een week later weer af kan halen?
Niet doen. Las gisteren een stukkie waarin een wegenwacht uitlegde waarom. Kan AD geweest zijn....
Bottom line: zolang je aangekoppeld bent communiceert de auto met de laadpaal. Dit stuk zit op het 12V circuit. Aangekoppeld houden is heel grote kans op lege 12V accu en een auto die niets meer doet. De 12V accu is namelijk ook nodig om het hoogvoltage omvormer gebeuren aan te zetten.

Daarnaast is het nogal not done, zoals anderen ook al aangeven. Gewoon zorgen dat je redelijk vol aankomt, en in geval van een PHEV: jammer, die kosten vallen op de vakantie in het niet.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edutch
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 08:46
Ronald Koeman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:44:
2) mag je die aan de lader hangen terwijl je hem er pas een week later weer af kan halen?
Serieus? Paal week bezet houden en dat moet je vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:26

kaanmijo

Picobello B.V.

yannienl schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:16:
[...]

Je kan direct een andere bundel aanvragen, die gaat in zodra de andere bundel op is.
Je kan alleen niet dezelfde bundel direct nog een keer aanvragen.
Heb je bijvoorbeeld 250 dan kan je alleen naar 500, 100 en 50.

Update
Als je bij de subscriptions kijkt zie je daar ook staan "want to change subscription?"
Daar staat het uitgelegd.
Weet je dit zeker? In de app staat “at the end of the current one”, wat ook kan betekenen aan het eind van je maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
kaanmijo schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:14:
[...]

Weet je dit zeker? In de app staat “at the end of the current one”, wat ook kan betekenen aan het eind van je maand.
Nu jij dat zo zegt begin ik hard te twijfelen want dat stond er niet toen ik de andere bundel vorige maand er bovenop deed.
Ik heb becharge 50 aangevraagd net voordat becharge 100 op was en is ook gelijk op de 50 verder gegaan.
Kan het zijn dat ze dit dan ondertussen hebben aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:56
koboy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Niet doen. Las gisteren een stukkie waarin een wegenwacht uitlegde waarom. Kan AD geweest zijn....
Bottom line: zolang je aangekoppeld bent communiceert de auto met de laadpaal. Dit stuk zit op het 12V circuit. Aangekoppeld houden is heel grote kans op lege 12V accu en een auto die niets meer doet. De 12V accu is namelijk ook nodig om het hoogvoltage omvormer gebeuren aan te zetten.

Daarnaast is het nogal not done, zoals anderen ook al aangeven. Gewoon zorgen dat je redelijk vol aankomt, en in geval van een PHEV: jammer, die kosten vallen op de vakantie in het niet.
Connectie tarieven zijn hier dus zeker zinvol te noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:02
edutch schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Serieus? Paal week bezet houden en dat moet je vragen?
Gezien de reacties moet ik mijn vraag even toelichten. Ik begrijp uiteraard dat het in algemeen zin not done is om een laadpaal een week bezet te houden. Ik zou me kunnen voorstellen dat specifiek voor een veerhaven faciliteiten zijn om EV's te accommoderen. De auto staat daar over het algemeen voor langere tijd stil en mensen hebben vaak een lange autorit achter de rug als ze daar aankomen. Ik denk aan bijvoorbeeld een (al dan niet betaalde) service waarbij iemand je auto van de lader haalt zodra deze vol is of extra laadpaal aanbod zodat je wel langere tijd kan blijven staan. Juist aan de kust is vaak windenergie beschikbaar en als je er langere tijd staat zou de auto ook alleen op piekmomenten(aanbodzijde) geladen kunnen worden. Als je terugkomt van je vakantiebestemming wil je graag met volle accu vertrekken dus mag dat ook wat kosten. Ik zie wel een theoretische business- en usecase maar vroeg me dus af of hier in de praktijk al iets mee wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 10:07
Het is maar een idee, maar misschien kun je er ook rekening mee houden dat de accu niet zo goed als leeg is als je de auto daar neerzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Ronald Koeman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Gezien de reacties moet ik mijn vraag even toelichten. Ik begrijp uiteraard dat het in algemeen zin not done is om een laadpaal een week bezet te houden. Ik zou me kunnen voorstellen dat specifiek voor een veerhaven faciliteiten zijn om EV's te accommoderen. De auto staat daar over het algemeen voor langere tijd stil en mensen hebben vaak een lange autorit achter de rug als ze daar aankomen. Ik denk aan bijvoorbeeld een (al dan niet betaalde) service waarbij iemand je auto van de lader haalt zodra deze vol is of extra laadpaal aanbod zodat je wel langere tijd kan blijven staan. Juist aan de kust is vaak windenergie beschikbaar en als je er langere tijd staat zou de auto ook alleen op piekmomenten(aanbodzijde) geladen kunnen worden. Als je terugkomt van je vakantiebestemming wil je graag met volle accu vertrekken dus mag dat ook wat kosten. Ik zie wel een theoretische business- en usecase maar vroeg me dus af of hier in de praktijk al iets mee wordt gedaan.
Snap de redenatie prima, en grote kans dat ze met dat idee in het achterhoofd ook zijn neergezet. Maar dat (laten) neerzetten gebeurt door mensen zonder kennis van EV's die dus niet weten dat je bij thuiskomst een volle hoog voltage en lege 12V accu aantreft.

Beter is om tussen aankomst en aan boord gaan even te laden, en dan de plek vrij te maken, en als het kan bij terugkomst nog een keer.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09
Ronald Koeman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Ah, dat is een heel ander verhaal. Maar deze service bestaat al wel. TeslaBjorn heeft dat al eens laten zien in een video van hem waarbij die service in een parkeergarage van een luchthaven werd aangeboden. Je moest daar betalen voor de parkeergarage en kon het laden als extra bijboeken. Verder nooit gezien dat het werd aangeboden. Zelf zou ik er nooit gebruik van maken, geen vreemden in mijn auto.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
Planet X schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:52:
Het is maar een idee, maar misschien kun je er ook rekening mee houden dat de accu niet zo goed als leeg is als je de auto daar neerzet?
Dat kan, maar dat kost me extra wachttijd, en als tweaker ben ik graag zo efficient mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
koboy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:00:
[...]

Snap de redenatie prima, en grote kans dat ze met dat idee in het achterhoofd ook zijn neergezet. Maar dat (laten) neerzetten gebeurt door mensen zonder kennis van EV's die dus niet weten dat je bij thuiskomst een volle hoog voltage en lege 12V accu aantreft.

Beter is om tussen aankomst en aan boord gaan even te laden, en dan de plek vrij te maken, en als het kan bij terugkomst nog een keer.
Ja zou eigenlijk een stukje automatisering achter de laadpaal moeten zetten, waarbij inderdaad rekening wordt gehouden met de totale parkeerduur en het (verwachte) aanbod van stroom in die periode, die automatisch het laden aan- en uit kan schakelen. Maar zover zijn we in de praktijk nog niet blijkbaar ;) edit: en dan ook nog een oplossing voor de 12v accu uiteraard ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald Koeman op 16-07-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 10:07
Ronald Koeman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:13:
[...]

Ja zou eigenlijk een stukje automatisering achter de laadpaal moeten zetten, waarbij inderdaad rekening wordt gehouden met de totale parkeerduur en het (verwachte) aanbod van stroom in die periode, die automatisch het laden aan- en uit kan schakelen. Maar zover zijn we in de praktijk nog niet blijkbaar ;) edit: en dan ook nog een oplossing voor de 12v accu uiteraard ;)
Als door de automatisering de plaats wordt vrij gemaakt voor een volgende bezoeker...
Dat het laadsnoer eruit kan worden getrokken kan inderdaad wel, al zal niet iedereen dat proberen en immers moet er ook nog een parkeerplek zijn dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Planet X schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Als door de automatisering de plaats wordt vrij gemaakt voor een volgende bezoeker...
Dat het laadsnoer eruit kan worden getrokken kan inderdaad wel, al zal niet iedereen dat proberen en immers moet er ook nog een parkeerplek zijn dan
1 paal met 7 auto's in een rondje er omheen en 7 aansluitingen die om en om elk een dag aan de eigenlijke paal gekoppeld worden. Komt iedereen in een week aan de beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
koboy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:00:
[...]

Waar haal jij de info dat een auto niet lange tijd aan de paal mag hangen, omdat de 12V dan leeg gaat?

Ik heb er nog nooit van gehoord, en het staat ook niet in mijn Tesla handleiding.
De 12V wordt toch geladen uit de High Voltage batterij, hoe anders?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 22:06
Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:58:
[...]

Waar haal jij de info dat een auto niet lange tijd aan de paal mag hangen, omdat de 12V dan leeg gaat?

Ik heb er nog nooit van gehoord, en het staat ook niet in mijn Tesla handleiding.
Wilde er zelf ook op reageren. Mijn Mach-e zorgt juist heel goed voor de 12 volt accu als hij op de AC is aangesloten. BCM doet erg zijn best om die op de 80% te houden.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:58:
[...]

Zoals ik al schreef: een stukkie dat ik las op mijn telefoon waarin een ANWB wegenwachter aan het woord kwam. Kan zijn dat het uit het AD kwam, kan ook de Telegraaf zijn geweest. Zij zijn ook degenen die de boel weer op weg moeten brengen....
Kan best dat Tesla het (vanwege de Sentry mode) goed geregeld heeft, maar dit zal niet opgaan voor alle auto's.
e-GMP modellen hebben al problemen als de sleutel te lang te dicht in de buurt blijft waardoor de auto wakker blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
koboy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:07:
[...]

Zoals ik al schreef: een stukkie dat ik las op mijn telefoon waarin een ANWB wegenwachter aan het woord kwam. Kan zijn dat het uit het AD kwam, kan ook de Telegraaf zijn geweest. Zij zijn ook degenen die de boel weer op weg moeten brengen....
Kan best dat Tesla het (vanwege de Sentry mode) goed geregeld heeft, maar dit zal niet opgaan voor alle auto's.
e-GMP modellen hebben al problemen als de sleutel te lang te dicht in de buurt blijft waardoor de auto wakker blijft.
Het kan best dat sommige auto’s op een of andere manier hun 12V leeg laten lopen. Die hebben dan een update nodig.
Maar dat het zou komen van te lang laden… nooit gehoord.
Sommige wegenwachters verzinnen maar wat. Ben al blij dat ze de diagnose kunnen stellen, maar meestal gissen ze naar de oorzaak, en dan nemen ze dat aan voor de waarheid.
AD of Telegraaf zou beter een ingenieur interviewen daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:11:
[...]

Het kan best dat sommige auto’s op een of andere manier hun 12V leeg laten lopen. Die hebben dan een update nodig.
Sommige wegenwachters verzinnen maar wat. Ben al blij dat ze de diagnose kunnen stellen, maar meestal gissen ze naar de oorzaak, en dan nemen ze dat aan voor de waarheid.
De wegenwacht is degene die de auto weer aan de praat moet krijgen. 1x een aan de lader gekoppelde auto die na de vakantie een lege 12V accu heeft is toeval, 2x begint een patroon te worden, 3x......

In elk geval bij eGMP modellen is het algoritme om de 12V accu te laden nog niet goed geregeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Volgens mij wordt de 12v bij de kia Niro opgeladen tijdens het laden, maar op het moment dat het laden stopt, stopt ook het laden van de 12v. En dan kan die dus leeglopen. 12v laadt dus alleen tijdens rijden en laden, zoals ik het begreep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
gjcvro schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:21:
Volgens mij wordt de 12v bij de kia Niro opgeladen tijdens het laden, maar op het moment dat het laden stopt, stopt ook het laden van de 12v. En dan kan die dus leeglopen. 12v laadt dus alleen tijdens rijden en laden, zoals ik het begreep.
In de handleiding van de Ioniq staat onderstaande en zal bij andere EV's toch ook wel zo zijn. Alleen geen idee wat het effect is als de auto aan de lader hangt maar kan mij niet voorstellen dat er dan niet wordt geladen.

De Hulpaccu laadfunctie+ is een
functie die de laadstatus van de 12Vaccu bewaakt.
Als de accuspanning laag is, laadt de
hoogspanningsbatterij de accu op.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:24
Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:11:
[...]

ik kan uit eigen ervaring melden dat mijn e-gmp (ioniq5) na een dag of 4 aan de laadpaal (thuis, te lam om los te koppelen) toch echt een lege 12v accu had (en een volle hoofdaccu, dat dan weer wel). Dus ja, te lang aan een laadpaal kan wel degelijk bij sommige modellen de 12v accu leegtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Eboeker schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:15:
[...]

ik kan uit eigen ervaring melden dat mijn e-gmp (ioniq5) na een dag of 4 aan de laadpaal (thuis, te lam om los te koppelen) toch echt een lege 12v accu had (en een volle hoofdaccu, dat dan weer wel). Dus ja, te lang aan een laadpaal kan wel degelijk bij sommige modellen de 12v accu leegtrekken.
Dan moet Hyundai dat maar eens fixen met een software update of zo.
Dit kan niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Eboeker schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:15:
[...]

En was de auto afgesloten en op slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:19:
[...]

Blij,et tesla, geen omkijken naar de 12v accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:58
CP1977 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:58:
[...]

Blij,et tesla, geen omkijken naar de 12v accu :)
Dacht je, in 1 van de YT's van Björn Neyland help hij een vriend die hem laten weten had dat de HS accu leeg aan t lopen was terwijl zijn Tesla op de luchthaven parking stond, zelf was de eigenaar in de US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:28
PeterZ(on) schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Ah, dat is een heel ander verhaal. Maar deze service bestaat al wel. TeslaBjorn heeft dat al eens laten zien in een video van hem waarbij die service in een parkeergarage van een luchthaven werd aangeboden. Je moest daar betalen voor de parkeergarage en kon het laden als extra bijboeken. Verder nooit gezien dat het werd aangeboden. Zelf zou ik er nooit gebruik van maken, geen vreemden in mijn auto.
Lijkt mij voor een EV wel een min of meer normaal onderdeel van Valet parking op luchthaven te kunnen zijn, eventueel tegen meerprijs. Heb zelf wel meer gebruik gemaakt van Valet parking. Je moet even wennen aan het idee, maar ik kan het prima loslaten. "Geen vreemden in mijn auto" gaat mij wat ver, de auto is voor mij een stuk gereedschap om van A naar B te komen en Valet parking is gemak en hoort daar soms gewoon bij.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:19:
[...]

Roept iemand met een Tesla, die zo ongeveer het hoogste verbruik heeft wanneer geparkeerd.
Laat hem komende vakantie lekker 2 weken aan de lader hangen, en laat dan weten of het goed gegaan is. Laten we er een onderzoek naar doen en ook bij andere merken testen. Hyundai kunnen we afvinken, daat gaat het niet goed.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat onze Ioniq 6 perfect is, maar Hyundai/Kia heeft belangrijker zaken te fixen dan een dagen lang laden edge case: de trekhaak mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:22:
[...]

Lijkt mij voor een EV wel een min of meer normaal onderdeel van Valet parking op luchthaven te kunnen zijn, eventueel tegen meerprijs. Heb zelf wel meer gebruik gemaakt van Valet parking. Je moet even wennen aan het idee, maar ik kan het prima loslaten. "Geen vreemden in mijn auto" gaat mij wat ver, de auto is voor mij een stuk gereedschap om van A naar B te komen en Valet parking is gemak en hoort daar soms gewoon bij.
Het hangt natuurlijk ook van de situatie af en of het noodzakelijk is. Ik moest vorig jaar toen ik in Frankrijk met pech stond ook de sleutels afgeven of een aantal jaren geleden bij een hotel in Segovia i.v.m. de veiligheid in de parkeergarage. Maar voor gewoon laden, nee dat kan ik zelf regelen. Gewoon kort voor de bestemming zelf even laden bij een snellader of bij terugkomst eerst naar een snellader. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

koboy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:55:
[...]

In onze straat stond een BMW hybride meer dan twee weken aan de laadpaal (22kW) aangesloten en reed zo weg. Stond voor een kwart op het kruis op de straat (wel betaald parkeren, dus een buurtbewoner) en je kon nog bij het andere laadpunt. Communicatie geldt blijkbaar alleen voor DC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Jan Lelie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:43:
[...]

In onze straat stond een BMW hybride meer dan twee weken aan de laadpaal (22kW) aangesloten en reed zo weg. Stond voor een kwart op het kruis op de straat (wel betaald parkeren, dus een buurtbewoner) en je kon nog bij het andere laadpunt. Communicatie geldt blijkbaar alleen voor DC?
Dat is een hybride, dat loopt misschien anders. Maar anders kunnen we BMW afvinken als goed?

Maar het zijn wel altijd weer die PHEV lui die extreem kleven :) >:)

Maar ik stel voor dat Tommie laat weten hoe het 2 weken laadpaal bevallen is, en dat we weer on topic gaan. Lekker klagen over ondoorzichtige tarieven >:)

[ Voor 12% gewijzigd door koboy op 16-07-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb net een AC test gedaan met de becharge app. De laadpaal heb ik kunnen starten door op de knop charge to swipe te doen, maar als de sessie gaande is dan zie ik geen stop knop. Ik heb dit twee keer geprobeerd maar beiden geen mogelijkheid om via de app te stoppen. Uiteindelijk heb ik vanuit de auto de sessie moeten stoppen en de laadkabel eruit moeten halen. Toen ging de lock er af bij de total energies paal. Als ik de lopende sessie binnen becharge bekijk dan zie ik alleen een knop ‘I have arrived’. Wat zien jullie als je een lopende sessie hebt in de becharge app? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7z1O-2mxqsJ03VZO6iw5j5mvd6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g1VWGAvLOLSQGtpS6VomG5wD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:04
IUser schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:31:
Ik heb net een AC test gedaan met de becharge app. De laadpaal heb ik kunnen starten, maar als de sessie gaande is dan zie ik geen stop knop. Ik heb dit twee keer geprobeerd maar beiden geen mogelijkheid om via de app te stoppen. Uiteindelijk heb ik vanuit de auto de sessie moeten stoppen en de laadkabel eruit moeten halen. Toen ging de lock er af bij de total energies paal. Als ik de lopende sessie binnen becharge bekijk dan zie ik alleen een knop ‘I have arrived’. Wat zien jullie als je een lopende sessie hebt in de becharge app? [Afbeelding]
Is al een paar keer eerder hier gemeld. De sessie in de app wordt niet afgesloten. Daarvoor moet je contact opnemen met Becharge. En een laadpas bestellen :o

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
pmiddeld schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:35:
[...]

Is al een paar keer eerder hier gemeld. De sessie in de app wordt niet afgesloten. Daarvoor moet je contact opnemen met Becharge. En een laadpas bestellen :o
Owhh I see. My bad. Ik heb overigens vorige week de laadpas besteld. Hopelijk komt hij dan snel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@koboy Dat verhaal van het AD of Telegraaf over een leeglopende accu, daar geloof ik niks van. Zijn ook niet de betrouwbaarste media op EV-gebied. Bij Hyundai's wordt inderdaad de 12V accu regelmatig bijgeladen uit de hoofdaccu. Wat wel bij Hyundai's speelt is dat de 12V accu leegloopt bij het minste of geringste verbruik, zoals bijvoorbeeld de achterklep of deur 5 minuten open laten staan (terwijl de auto uit staat). Of de achterklep niet goed dicht doen. Ik denk dat een lege 12V accu bij deze auto's niet het gevolg is van te lang aan de laadpaal staan.
Ik zou het graag testen maar: 1. Ik heb de auto minstens 3x per week nodig, en 2. Als ik op vakantie ga zonder auto laat ik liever niet mijn auto dagen met een volle hoofdaccu staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

pmiddeld schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:47:
@koboy Dat verhaal van het AD of Telegraaf over een leeglopende accu, daar geloof ik niks van. Zijn ook niet de betrouwbaarste media op EV-gebied. Bij Hyundai's wordt inderdaad de 12V accu regelmatig bijgeladen uit de hoofdaccu. Wat wel bij Hyundai's speelt is dat de 12V accu leegloopt bij het minste of geringste verbruik, zoals bijvoorbeeld de achterklep of deur 5 minuten open laten staan (terwijl de auto uit staat). Of de achterklep niet goed dicht doen. Ik denk dat een lege 12V accu bij deze auto's niet het gevolg is van te lang aan de laadpaal staan.
Ik zou het graag testen maar: 1. Ik heb de auto minstens 3x per week nodig, en 2. Als ik op vakantie ga zonder auto laat ik liever niet mijn auto dagen met een volle hoofdaccu staan.
Hebben de deuren van onze Ioniq 6 rustig een half uur open gestaan zonder problemen.... Voor zo ver nu bekend is de grootste boosdoener een sleutel die te vaak/lang dicht in de buurt van de auto brengt. Hierdoor is de auto de hele tijd "wakker" en loopt de 12V accu leeg. Overmatige bluelink requests waren een andere oorzaak, wat ondertussen gelimiteerd is net als het laad profiel van de 12V accu bijgewerkt is. Het is nog niet optimaal aangezien we nog steeds te maken hebben met lege 12V accu's.

Wanneer een auto de hele tijd wakker gehouden wordt, omdat hij ingeplugd is speelt dit probleem natuurlijk ook, en kan best dat het laad/monitoring profiel bij andere merken het ook niet meer bij kan houden. De stroom gaat immers na voltooiing van het laden van de stekker af, en die gaat niet zomaar weer aan zonder autorisatie. Je hebt altijd te maken met een balans tussen de systemen in de auto wakker maken en de 12V accu bijladen en het minimaliseren van het daarbij optredende sluipverbruik. Dagen lang aan de lader is dan echt een edge case die normaal niet voorkomt, al was het maar uit veiligheidsredenen.

N.B. het was niet een schrijver van het AD, Telegraaf, ofzo (kan het niet meer terug vinden) maar de door die schrijver opgetekende verhaal van een ANWB wegenwacht. Als het alleen Hyundai/Kia had getroffen hadden ze dat hoop ik er bij gezet.

Aangezien nog steeds alle veiligheidssystemen en de cruise control uit gaan als je iets in de stekker van de trekhaak stopt mogen ze dat eerst oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
koboy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:08:

N.B. het was niet een schrijver van het AD, Telegraaf, ofzo (kan het niet meer terug vinden) maar de door die schrijver opgetekende verhaal van een ANWB wegenwacht. Als het alleen Hyundai/Kia had getroffen hadden ze dat hoop ik er bij gezet.
Ben je zelf wel eens geïnterviewd door een journalist? Of dat je nieuws leest in krant of TV over een onderwerp waar je veel van weet zoals je werk bijvoorbeeld? In mijn ervaring komt er dan een sensatieverhaal uit, ontbreken nuances en is de boel helemaal uit zijn verband gerukt. En laat nou de Telegraaf, en in iets mindere mate het AD hier heel goed in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

pmiddeld schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:20:
[...]

Ben je zelf wel eens geïnterviewd door een journalist? Of dat je nieuws leest in krant of TV over een onderwerp waar je veel van weet zoals je werk bijvoorbeeld? In mijn ervaring komt er dan een sensatieverhaal uit, ontbreken nuances en is de boel helemaal uit zijn verband gerukt. En laat nou de Telegraaf, en in iets mindere mate het AD hier heel goed in zijn.
Ben ik me alleen de hele dag de #_#-#€1@ aan het zoeken naar het stuk, maar kan ik het niet terugvinden. Kwam uit mijn google feed, waar meestal dit soort dingen vanaf het AD (die zijn auto stukjes laat schrijven door AutoWeek) of Telegraaf/Autovisie komen. Beide sites kan ik niets op vinden, google heeft me ook nog niet geholpen.
Als het een sensatie stuk is gaat over het algemeen mijn bullshit radar af, zoals bij de berichten over bio-diesel die voor 50 cent geproduceerd kon worden (hier werden de grondstoffen niet meegerekend) en de juichverhalen over e-fuels (waar bakken electriciteit voor nodig zijn om te produceren die je beter direct in een EV kan stoppen). Het was technisch plausibel, zal zeker niet op alle merken van toepassing zijn, maar wie weet, het is een mega edge case want een normaal mens laat zijn auto niet weken aan de lader hangen hoe weerbestendig die stekker ook mag zijn.

Maar goed, ik ben gek, laten we maar weer verder gaan over passen en tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
koboy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:51:
[...]

Dat is een hybride, dat loopt misschien anders. Maar anders kunnen we BMW afvinken als goed?

Maar het zijn wel altijd weer die PHEV lui die extreem kleven :) >:)

Maar ik stel voor dat Tommie laat weten hoe het 2 weken laadpaal bevallen is, en dat we weer on topic gaan. Lekker klagen over ondoorzichtige tarieven >:)
Ben je gek. Ik ga op vakantie met de auto, ben nu in zweden op zowat 1500 km van huis.

En hoe… hoog verbruik.
Als je sentry mode uit zet, dan gaat er op een nacht niet 1% weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Lekker genuanceerd.
Hoe veel mensen gaan nu hun 12V accu verwijderen uit de auto?

Stel je eens voor dat meer mensen dat gaan doen…. Dan zal je pas zien hoe veel problemen er zijn.
En als je iets fout doet ben je de fabrieksgarantie ook nog kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Nee, maar hier staat een wat uitgebreider verhaal met meer onderbouwing. Het stuk had als aanleiding de zomervakantie en niet een aantal maanden buitenland....
Gelukkig ben ik dus niet gek , en is dit in een andere context eerder door de ANWB gemeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:00:
[...]

Lekker genuanceerd.
Hoe veel mensen gaan nu hun 12V accu verwijderen uit de auto?

Stel je eens voor dat meer mensen dat gaan doen…. Dan zal je pas zien hoe veel problemen er zijn.
En als je iets fout doet ben je de fabrieksgarantie ook nog kwijt.
Iedereen die voor een aantal maanden zijn auto niet gaat gebruiken, anders kun je zeker de wegenwacht bellen. Als je een beetje slim bent zet je hem ook op blokken om vierkante wielen te voorkomen.
Is ook een goed gebruik onder motorrijders die in de winter niet doorrijden en hem niet in de motor aan de druppelaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
koboy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Nee, maar hier staat een wat uitgebreider verhaal met meer onderbouwing. Het stuk had als aanleiding de zomervakantie en niet een aantal maanden buitenland....
Gelukkig ben ik dus niet gek , en is dit in een andere context eerder door de ANWB gemeld :)
Welke onderbouwing?

Dit staat er bij Tesla. Gewoon inpluggen en genieten van je vakantie dus.
https://www.tesla.com/sup...%20vehicle%20plugged%20in.

[ Voor 21% gewijzigd door Tommie12 op 16-07-2023 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
koboy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:05:
[...]

Iedereen die voor een aantal maanden zijn auto niet gaat gebruiken, anders kun je zeker de wegenwacht bellen. Als je een beetje slim bent zet je hem ook op blokken om vierkante wielen te voorkomen.
Is ook een goed gebruik onder motorrijders die in de winter niet doorrijden en hem niet in de motor aan de druppelaar hebben.
Vorig jaar 14 weken weg geweest en bij terugkomst kon ik zo wegrijden met mijn ioniq

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:28

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Dat was hem! Het stukje over het bereiken van de accu in de etron herinner ik me!
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Een tijdje geleden stond er een stukje in de krant over een Tesla-eigenaar die zijn auto aan een openbare laadpaal hing en vervolgens twee weken op vakantie ging 😅
De hele buurt over de zeik, maar hij zei zelf dat-ie het nodig had omdat de (hoofd)accu anders leeg zou raken. Heeft nog in een van de EV topics hier gestaan, weet niet meer welke. Ik weet niet hoe het is afgelopen met z'n 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Linkje van Tommie zegt:
Your Tesla vehicle is designed to maintain its battery over time, and will not overcharge when plugged in for an extended period. For that reason, when you’re away from home, we always recommend leaving your vehicle plugged in.
Maar als je accu vol zit stopt de laadsessie toch, en moet je opnieuw met je pasje/app aan de gang? Ik heb op vakantie wel iets beters te doen dan me daar druk om maken; de goedkoopste praktische manier van laden vinden bijvoorbeeld, of als ik niet met de auto ben wat ik die dag ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:25
pmiddeld schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:36:
Een tijdje geleden stond er een stukje in de krant over een Tesla-eigenaar die zijn auto aan een openbare laadpaal hing en vervolgens twee weken op vakantie ging 😅
De hele buurt over de zeik, maar hij zei zelf dat-ie het nodig had omdat de (hoofd)accu anders leeg zou raken. Heeft nog in een van de EV topics hier gestaan, weet niet meer welke. Ik weet niet hoe het is afgelopen met z'n 12V accu.
Wat een onzin, mijn Tesla Model 3 uit 2019 verloor in de winter misschien een paar procent als hij niet aan de lader stond in 10 dagen. En 12 v accu ook geen probleem. Als je elk uur gaat kijken in de Tesla app hoe het met de auto gaat gebruikt hij meer omdat hij dan niet "in slaap" valt. Inmiddels heb ik een nieuwe Model Y en die lijkt bijna niks te gebruiken in rust. Dus je kunt met een gerust hart een Tesla achter laten op het vliegveld als je op vakantie gaat zonder hem aan de lader te hangen. Alleen als je Sentry mode aanzet, de bewakingsmodus, waarbij de camera's stand-by staan, en opnemen bij een calamiteit, dan gebruikt hij wel meer stroom, en zal je hem wel aan de stroom moeten hangen als je 2 weken weggaat. Dat is dus een keus die je in geval van het stukje in de krant in overleg met de buurt kunt maken als je op vakantie gaat. Als zij goed opletten heb je Sentry mode niet nodig en de Tesla de lader niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniem28468
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-07-2023
pmiddeld schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:36:
Dan bel je even de beheerder van de laadpaal: zegt dat er een storing is en wanneer ze de paal herstarten, kun je dus ook de kabel van die Tesla eruit trekken. Gisteren heb ik dit ontdekt, toen ik Vattenfall belde omdat een laadpaal het niet deed. Daarna kon ik naast mijn eigen kabel, ook die van de Greenwheels Zoë uittrekken: helaas had die aansluiting ook storing :(

En gisteren bij Beekse Bergen geweest: opladen kun je daar vergeten, want ze hebben slechts een laadpaal en als je dan niet om klokslag 9:30 aankomt. Dan zijn ze toch allang bezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:54
eltron schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:22:
[...]

Onze Renault Zoe heeft ruim twee weken netjes op een parkeerplaats in Eindhoven gestaan en geen procentje batterij verloren. Al lijkt het alsof hij wel een week in diepe slaap is geweest. Kon zo instappen en wegrijden alsof ik hem de dag ervoor nog gebruikt had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHU55e5HBa-uVOot2tl0nBomtbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkFn9c5MOq5LnG8ZhHIqyW1S.jpg?f=fotoalbum_large

De garage nog gevraagd of het uitmaakte, die zeiden: alleen als je vier maanden weg bent even de 12V accu loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Laatst online: 05-09 14:59
PeterZ(on) schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:09:
Die verplichting voor een betaalterminal zal hoop ik toch wel alleen voor DC laden gelden en toch niet ook voor elke AC lader in de straat. Indien wel dan zal AC fors duurder gaan worden vrees ik.
De tussenlaag van de pas aanbieders kan er uit, het zal alleen maar goedkoper worden.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MarkV6 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:53:
[...]

De tussenlaag van de pas aanbieders kan er uit, het zal alleen maar goedkoper worden.
Of niet…

Nu onderweg naar een Hotel in Zweden. Ze hebben een laadpaal, maar rekenen forfaitair 35€ voor een laadbeurt. Als je dan even wilt bijvullen is het wel heel duur.

Andere plek was 35ct per kWh…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Die tussenlaag zoals jij die noemt gaat natuurlijk nooit verdwijnen, kijk maar naar de verschillende energieaanbieders, de mobiele telefonie, kabel tv enz.... voor de noodzakelijke concurrentie. Dus die verschillende aanbieders zie ik niet verdwijnen om dan monopolisten over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:59
Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:57:
[...]

Ben je gek. Ik ga op vakantie met de auto, ben nu in zweden op zowat 1500 km van huis.

En hoe… hoog verbruik.
Langste stilstand met mijn Polestar is pakweg 2 weken geweest.
Niet 1% verloren gezien, dus ik denk dat het stilstand verlies erg meevalt.

Verliest Tesla idd tegen de 1% per nacht?? Zelfs een hálf % zou mij al te gek zijn.

(meen ook een keer een Duitse test gezien te hebben -maaaanden geleden- die óók wisselende verlies % liet zien.)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

IUser schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:31:
Ik heb net een AC test gedaan met de becharge app. De laadpaal heb ik kunnen starten door op de knop charge to swipe te doen, maar als de sessie gaande is dan zie ik geen stop knop. Ik heb dit twee keer geprobeerd maar beiden geen mogelijkheid om via de app te stoppen. Uiteindelijk heb ik vanuit de auto de sessie moeten stoppen en de laadkabel eruit moeten halen. Toen ging de lock er af bij de total energies paal. Als ik de lopende sessie binnen becharge bekijk dan zie ik alleen een knop ‘I have arrived’. Wat zien jullie als je een lopende sessie hebt in de becharge app? [Afbeelding]
Ik heb afgelopen week 3 keer geladen met BeCharge en heb 3x support kunnen contacten om m’n sessie uit de app te beëindigen. Ze halen dan gewoon je sessie uit je app, gaat dus ook niet van je usage af. Beetje vervelend wel, want de paal hier in de straat werkt niet met de pas. Elke keer als ik dus een sessie wil eindigen moet ik dat doen via support; de kabel komt gelukkig wel uit de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:21
Tommie12 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:57:
[...]
...
Is niet mijn ervaring ? Ik was per dag min. 3% kwijt ?

Ook al zegt de Tesla documentatie dat dit (dacht ik) 300Wh per dag verbruikt, hetgeen wel heel wat minder is dan die 3% die ik zag verdwijnen...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Laatst online: 05-09 14:59
PeterZ(on) schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:39:
[...]

Die tussenlaag zoals jij die noemt gaat natuurlijk nooit verdwijnen, kijk maar naar de verschillende energieaanbieders.
Bij mijn weten is benzine kopen met een tankpas niet goedkoper als het direct betalen. Hoe meer partijen er aan je kilowatje moeten verdienen hoe hoger de prijs.
De concurrentie zou in laadpaal aanbieder moeten zitten niet in de tussenlagen.
Waar blijft Greenflux met de prijsaanpassing van het MRA gebied van half Juli?

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
kaanmijo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Ik heb afgelopen week 3 keer geladen met BeCharge en heb 3x support kunnen contacten om m’n sessie uit de app te beëindigen. Ze halen dan gewoon je sessie uit je app, gaat dus ook niet van je usage af. Beetje vervelend wel, want de paal hier in de straat werkt niet met de pas. Elke keer als ik dus een sessie wil eindigen moet ik dat doen via support; de kabel komt gelukkig wel uit de paal.
Hmm erg vervelend als dit op vakantieadres zou gebeuren. Wat als het gebeurt als de support dicht is. Hmm. Zet me wel weer aan het denken. Misschien dat ik Be Charge alleen gebruiken voor snelladen zoals bij Ionity

[ Voor 5% gewijzigd door IUser op 17-07-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
koboy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:08:
[...]

Aangezien nog steeds alle veiligheidssystemen en de cruise control uit gaan als je iets in de stekker van de trekhaak stopt mogen ze dat eerst oplossen.
die verbaasd mij dan weer. Vaste trekhaak, door de dealer gemonteerd, en kan zonder problemen fietsrek erop zetten; alles werkt dan zoals het hoort. Alleen bij achteruit rijden natuurlijk een piep omdat ie denkt dat je gaat botsen. Maar de adaptieve cruisecontrol en andere systemen blijven gewoon normaal functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:54
* the-edge meldt zich :w

Komende donderdag kan ik mijn Audi E tron 55 ophalen en ben vanaf dan ook elektrisch rijder. Meteen een vuurdoop om 2 weken later op vakantie te gaan naar Italie.

In mijn voorbereiding hierop heb ik al wat voorwerk gedaan, maar toch vraag ik jullie nog om tips.
Wat ik nu heb geregeld voor mijn reis naar Italie (zowel heen- als terugreis een overnachting - om de laadstress (en kinderstress :D) te beperken), en voor later gebruik in Nederland is een Shell recharge pas, een Enelxway pas, ANWB laadpas & e-flux.

Eigenlijk allemaal op "pay per use" basis.
Mis ik iets, kan ik iets anders of handiger doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
flupp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Ook al zegt de Tesla documentatie dat dit (dacht ik) 300Wh per dag verbruikt, hetgeen wel heel wat minder is dan die 3% die ik zag verdwijnen...
Mogelijk je tesla in de volle zon, dat werkt de overhitting beveiliging/koeling, en mogelijk heb je ook nog een blackbox van de lease toko die wat slurpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:21
CP1977 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:14:
[...]

Mogelijk je tesla in de volle zon, dat werkt de overhitting beveiliging/koeling, en mogelijk heb je ook nog een blackbox van de lease toko die wat slurpt?
Volle zon had wel gekund (stond namelijk inderdaad in de volle zon, en warm was het er ook best), maar ik had de overhittingsbeveiliging afgezet in de instellingen.

Ik merkte bij het rijden wel dat ie meer lading verbruikte dan hetgeen ik had ingeschat, en had dat op de airco gestoken die telkens opnieuw, bij 't begin van iedere nieuwe rit, de passagiersruimte moest afkoelen.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Eboeker schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:27:
[...]

die verbaasd mij dan weer. Vaste trekhaak, door de dealer gemonteerd, en kan zonder problemen fietsrek erop zetten; alles werkt dan zoals het hoort. Alleen bij achteruit rijden natuurlijk een piep omdat ie denkt dat je gaat botsen. Maar de adaptieve cruisecontrol en andere systemen blijven gewoon normaal functioneren.
Op een Ioniq 6? Dan heb je een dealer die je een taart mag geven! Die heeft namelijk meteen een "loskoppel module" geplaatst waardoor de auto niet kan zien dat er iets aangekoppeld is. Dit is niet de officiële manier, wat je ook merkt doordat de parkeersensoren achter blijven werken.....
Je krijgt dan ook geen melding over wat er aan je trekhaak zit, en het verbruik/gom schakelen ook niet mee. Als de auto ziet dat er iets aangekoppeld is houdt hij het verbruik apart bij, zodat de GOM klopt als er iets aan zit, en ook als het er weer vanaf is.

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 17-07-2023 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

the-edge schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:39:
* the-edge meldt zich :w

Komende donderdag kan ik mijn Audi E tron 55 ophalen en ben vanaf dan ook elektrisch rijder. Meteen een vuurdoop om 2 weken later op vakantie te gaan naar Italie.

In mijn voorbereiding hierop heb ik al wat voorwerk gedaan, maar toch vraag ik jullie nog om tips.
Wat ik nu heb geregeld voor mijn reis naar Italie (zowel heen- als terugreis een overnachting - om de laadstress (en kinderstress :D) te beperken), en voor later gebruik in Nederland is een Shell recharge pas, een Enelxway pas, ANWB laadpas & e-flux.

Eigenlijk allemaal op "pay per use" basis.
Mis ik iets, kan ik iets anders of handiger doen?
Ik zie allemaal passen die rekenen op per kWh basis. Omdat de etron een mooie vlakke laadcurve heeft rondom de 150kW tot 80% is het de moeite om ook een kWh+tijd pas als Freshmile te nemen voor het snelladen. Starten via de app is niet bij alle laders mogelijk, maar de pas had ik in een week binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

IUser schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Hmm erg vervelend als dit op vakantieadres zou gebeuren. Wat als het gebeurt als de support dicht is. Hmm. Zet me wel weer aan het denken. Misschien dat ik Be Charge alleen gebruiken voor snelladen zoals bij Ionity
Als support dicht is (zoals op zaterdag en zondag) fixen ze het op de eerste dag waarop ze weer werken. Dat is mijn ervaring tot nu toe. Ze zijn er best vlot in, dat dan weer wel. Daarnaast werkt de pas vrijwel altijd; het gaat altijd fout bij laden in de app bij mij. Zelfs als je een sessie vast hebt staan in je app, kun je nog steeds je pas gebruiken (als die paal wordt ondersteund voor laden met pas). Verder kun je ook gewoon je laadkabel uit de paal halen, het is echt de app die in een limbo hangt om de een of andere reden.

[ Voor 3% gewijzigd door kaanmijo op 17-07-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:42
Ik kom zelf niet echt uit mijn onderzoekje. Het is ook vooral voor de lol, want ik mag laden op kosten van de zaak. Maar hoe dan ook, ik heb een e-flux laadpas van de zaak en ik ga naar Denemarken op vakantie.

Zit ik wat te loeren op de kaarten en als ik via e-flux laadt is het de kosten van de aanbieder als tarief. Stel ik laad de eerste keer hier: EnBW Raststätte Lüneburger Heide A7 west Bispingen.

Met mijn e-flux kaart betaal ik tarief van de aanbieder, namelijk 49 cent per kWh bij de snellader. Met mijn Elli pas waar ik een Elli Drive City abonnement heb betaal ik 64 cent bij een niet Ionity lader en 79 cent bij een Ionity lader. Met de VW We Charge Free pas betaal ik 89 cent per kWh bij een snellader en 69 cent bij een Ionity lader.

Dus, als je dat zo ziet moet je altijd laden met e-flux. Maar klopt dit wel? Het idee van het hebben van een abonnement bij Elli is toch dat je voordeliger kunt laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:54
koboy schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:02:
[...]

Ik zie allemaal passen die rekenen op per kWh basis. Omdat de etron een mooie vlakke laadcurve heeft rondom de 150kW tot 80% is het de moeite om ook een kWh+tijd pas als Freshmile te nemen voor het snelladen. Starten via de app is niet bij alle laders mogelijk, maar de pas had ik in een week binnen.
Freshmile is vooral voor BeNeLux + Frankrijk?
Zie ook: https://laadpastop10.nl/chargecard/70/FreshMile

Daar ga ik in Italie (route Duitsland > Oostenrijk > Italie) niet zo heel veel aan hebben ben ik bang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
the-edge schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Daar ga ik in Italie (route Duitsland > Oostenrijk > Italie) niet zo heel veel aan hebben ben ik bang ;)
Ik zou de Tesla app ook even downloaden. Is ook in Italië goed vertegenwoordigd. Oostenrijk zou ik overslaan, of je moet goed uitkijken waar je laadt, meestal duur minutentarief.
De EnelX app is ook duur met pay per use en oedkope prepay bundels kun je daar niet meer kopen. Becharge heeft wel goedkope bundels en werkt ook bij Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:47
flupp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Heb je Sentry Mode/bewakingsmodus aanstaan op die locatie? Die slurpt nogal wat.

Ook als je de interieur oververhittingsbeveiliging uitzet, blijft ie alsnog de batterij koelen als de auto vol in de zon staat en deze te warm wordt. Dat staat los van elkaar en is voor de batterij ook niet uit te schakelen.

Ook frequente API toegang vanuit een Jedlix/tibber/andere laad-app en/of home assistant kan voorkomen dat ie in de diepe slaapmodus gaat, dan loopt ie ook veel sneller leeg.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Nee hoor, in elk geval Duitsland ook, kijk maar in de app. Zie langs de snelwegen bakken laders beschikbaar met 150kW+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

pmiddeld schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:41:
[...]

Ik zou de Tesla app ook even downloaden. Is ook in Italië goed vertegenwoordigd. Oostenrijk zou ik overslaan, of je moet goed uitkijken waar je laadt, meestal duur minutentarief.
De EnelX app is ook duur met pay per use en oedkope prepay bundels kun je daar niet meer kopen. Becharge heeft wel goedkope bundels en werkt ook bij Ionity.
Laden in Oostenrijk met de app van de laadpaal aanbieder zelf kan heel goedkoop zijn (€4/uur voor een 22kW, €32?/uur voor een 15kW lader in geval van Salzburg AG, Tiwag schijnt vergelijkbaar te zijn.
Maken van een account kost je een paar minuten, dus als je een geplande stop in Oostenrijk hebt wel de moeite waard om even uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
koboy schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:34:
[...]

Tiwag schijnt vergelijkbaar te zijn.
Maken van een account kost je een paar minuten, dus als je een geplande stop in Oostenrijk hebt wel de moeite waard om even uit te zoeken.
Ik had het over snelladen. Overigens geldt voor Tiwag: alleen bij Tiwag laadpalen en dat zijn er niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

pmiddeld schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:41:
[...]

Ik had het over snelladen. Overigens geldt voor Tiwag: alleen bij Tiwag laadpalen en dat zijn er niet veel
Ik ook over snelladen. Was uit de app gegooid, dus moest even opnieuw inloggen. Het is €31,50/uur voor een 150kW lader bij SalzburgAG. Die zit volgens mij in vrijwel het hele gebied van Salzburg tot aan de Italiaanse grens.
Vandaar ook mijn opmerking om bij een geplande stop hier even vooraf naar de prijs van de aanbieder zelf te kijken. Kan natuurlijk ook dat je die prijs zo aantrekkelijk vindt dat je een stop plant.

Het is in Oostenrijk ook gebruikelijker om een snellader in de stad zelf te hebben. Parkeerterrein midden in Saalfelden stond zo'n 150kW ding.

Heb zelf alleen de AC lader gebruikt omdat we daar op bestemming waren. DC zou nog wat goedkoper zijn, maar datbia iets minder goed voor de accu en zou ik ook bij de auto moeten blijven ipv een aantal uur wat anders met de familie doen.

Edit:
Heb nog even doorgeneusd in Oostenrijk langs wat snelwegen voor snelladen. Met de Stromladen app van Salzburg AG is het bij "vreemde" laders in Oostenrijk €42/uur op 150kW+ laders. Ook de moeite waard denk ik, zeker met de rond de 150kW laadcurve van een etron! (Minder dan €0,30/kWh!)
Stromladen app koppelt aan je IBAN, dus geen gedoe met creditcard autorisaties en zo.

[ Voor 24% gewijzigd door koboy op 17-07-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
koboy schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:53:
[...]

Op een Ioniq 6? Dan heb je een dealer die je een taart mag geven! Die heeft namelijk meteen een "loskoppel module" geplaatst waardoor de auto niet kan zien dat er iets aangekoppeld is. Dit is niet de officiële manier, wat je ook merkt doordat de parkeersensoren achter blijven werken.....
Je krijgt dan ook geen melding over wat er aan je trekhaak zit, en het verbruik/gom schakelen ook niet mee. Als de auto ziet dat er iets aangekoppeld is houdt hij het verbruik apart bij, zodat de GOM klopt als er iets aan zit, en ook als het er weer vanaf is.
een Ioniq5. geen idee of er zo'n loskoppel module opzit. Heb ze niks bijzonders gevraagd, is helemaal vanzelf zo gegaan. Ik kan in het menu wel wat aanhanger dingen kiezen, maar het werkt, dus geen behoefte daarmee te pielen. Maar ik zal taart meenemen voor ze over 2 jaar (beurt is net geweest). Dealer is Herwers in Arnhem trouwens, als iemand geïnteresseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Eboeker schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:38:
[...]

een Ioniq5. geen idee of er zo'n loskoppel module opzit. Heb ze niks bijzonders gevraagd, is helemaal vanzelf zo gegaan. Ik kan in het menu wel wat aanhanger dingen kiezen, maar het werkt, dus geen behoefte daarmee te pielen. Maar ik zal taart meenemen voor ze over 2 jaar (beurt is net geweest). Dealer is Herwers in Arnhem trouwens, als iemand geïnteresseerd is.
Last de taart maar thuis. Is iets wat ze vlak na de Ioniq 5 voor de "veiligheid" hebben ingevoerd vanaf Hyundai/Kia. Slachtoffers hiervan zijn de nieuwe Niro en de Ioniq 6. Vanuit Kia schijnt er een software update te komen, maar moederbedrijf Hyundai houdt zich voorlopig nog stil :(

De auto in aanhanger modus zetten zou het achteruit rijden zonder gepiep moeten maken....

[ Voor 5% gewijzigd door koboy op 17-07-2023 17:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Voor de tesla rijders die gniffelend riepen dat het niet kon, lege 12v accu (maar wellicht is het nu inderdaad opgelost met een update):
YouTube: James May's Tesla Model S has failed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

gjcvro schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:57:
Voor de tesla rijders die gniffelend riepen dat het niet kon, lege 12v accu (maar wellicht is het nu inderdaad opgelost met een update):
Na deze vernietigende video zal het wel gefixed zijn. Wat ik schokkender vind is het relatieve gemak waarmee je ZONDER BRAAKSPOREN de frunk in kan komen. Geen braaksporen betekent dat je verzekering niet uit zal keren!
Ja maar Sentry mode: dan moet je nog steeds handmatig na een pushbericht op je telefoon de camera's aanzetten. Tegen de tijd dat jij dat doorhebt is je frunk leeg, en als ze de klep dicht doen heb je als enige bewijs een alarmlog bericht.
https://tweakers.net/nieu...-aan-na-ap-onderzoek.html

Geef mij maar een ouderwets sleutelgat voor nood en een hendeltje bij de pedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:27
Het hoeft zelfs geen EV te zijn, uurtje geleden stond mijn zoon met zijn Toyota Toyota C-HR, met een leeg gelopen batterij.
Dit gebeurde terwijl hij gedurende 20tal minuten, zijn bagage met geopende deuren en koffer geladen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Buske schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:41:
[...]

Het hoeft zelfs geen EV te zijn, uurtje geleden stond mijn zoon met zijn Toyota Toyota C-HR, met een leeg gelopen batterij.
Dit gebeurde terwijl hij gedurende 20tal minuten, zijn bagage met geopende deuren en koffer geladen heeft.
Als dat was met de auto uit (en niet in accessoire stand met een muziekje aan) zou ik de accu vervangen, die is op sterven na dood. Die paar interieur lampjes moeten een half uurtje makkelijk aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:47
Gelukkig hebben nieuwe Tesla's een 16V accu van lithium. Die zou nu een autoleven mee moeten gaan en is niet zomaar te vervangen. Ik lees in diverse topics mee in mobiliteit bij EV's en bij Tesla lijkt het als enige geen issue te zijn dat die accu leeg loopt. Ook vrij eenvoudig: de auto voedt zich altijd uit de hoofdaccu indien er ook maar iets aan of open staat. Pas na 20 minuten gaat ie slapen en koppelt ie de HV-accu los, als ie slaapt en heel weinig energie gebruikt. En indien nodig zal de auto wakker worden en de 16V-accu opladen indien deze onder een bepaald percentage komt, tenzij de HV-accu onder een bepaald percentage is (20% volgens mij). Dus het kan ongetwijfeld, maar zal niet zo snel gebeuren.

En dan weer ontopic: een kleine verrassing dat Freshmile op alle sessies Franse BTW heft. Bij al mijn andere passen wordt de BTW van het land geheven, bij Freshmile standaard de Franse.

[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 17-07-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 22-09 08:54
[...]

Minder pasaanbieders is toch minder concurrentie en meer prijsvariatie tussen de fysieke palen naar gelang de "lokale" laadpaalbeheerder. De drukbezette palen zullen dan zeker duurder worden. Ik denk niet dat EV rijders hier op zitten te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:57
MarkV6 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:55:
[...]

Bij mijn weten is benzine kopen met een tankpas niet goedkoper als het direct betalen. Hoe meer partijen er aan je kilowatje moeten verdienen hoe hoger de prijs.
De concurrentie zou in laadpaal aanbieder moeten zitten niet in de tussenlagen.
Waar blijft Greenflux met de prijsaanpassing van het MRA gebied van half Juli?
Ja balen en vreemd dat Total Energies / Greenflux / Joulz / Pitpoint (dit zijn allemaal namen die ik in verschillende apps tegenkom voor hetzelfde laadpunt. Wil de echte eigenaar opstaan? 🤪) de tarieven niet heeft aangepast voor komend kwartaal. En dat terwijl ze zelf zeggen ‘een gewogen gemiddelde nemen van de stroomprijs de afgelopen kwartalen’. Niks veranderd dus zeggen ze 🤪 Zo balen dat ze hier in het dorp een monopolie hebben. Alle 35 laadpalen zijn van Total. En er komen er nog meer bij van Total. Ik snap niks van deze constructie van het Mra. Waarom niet gewoon net als thuis een net/laadpaal beheerder die het plaatsen en onderhoud van een paal doet en een aparte stroomleverancier. Dan is er concurrentie. Nu zitten we 4 a 5 jaar vast aan Total hier. Zal mij benieuwen of die ooit de prijs gaat verlagen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Silversurfer1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:02:
[...]

Ja balen en vreemd dat Total Energies / Greenflux / Joulz / Pitpoint (dit zijn allemaal namen die ik in verschillende apps tegenkom voor hetzelfde laadpunt. Wil de echte eigenaar opstaan? 🤪) de tarieven niet heeft aangepast voor komend kwartaal. En dat terwijl ze zelf zeggen ‘een gewogen gemiddelde nemen van de stroomprijs de afgelopen kwartalen’. Niks veranderd dus zeggen ze 🤪 Zo balen dat ze hier in het dorp een monopolie hebben. Alle 35 laadpalen zijn van Total. En er komen er nog meer bij van Total. Ik snap niks van deze constructie van het Mra. Waarom niet gewoon net als thuis een net/laadpaal beheerder die het plaatsen en onderhoud van een paal doet en een aparte stroomleverancier. Dan is er concurrentie. Nu zitten we 4 a 5 jaar vast aan Total hier. Zal mij benieuwen of die ooit de prijs gaat verlagen…
Lekker (niet) handig van jullie Gemeente. Misschien hopen enkel zo de aanleg gefinancierd te krijgen zodat na die 4 á 5 jaar goedkopere aanbieders te kunnen aantrekken? Wat zegt de Gemeente?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:44
bron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xREKnag7MR4CRMYZdHH2K50UASM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hBgRs4YX1VNcP9STalz8pib8.png?f=fotoalbum_large

Dat MRA-E tarief gaat echt helemaal nergens meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
Gecko123 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:10:
[...]

Lekker (niet) handig van jullie Gemeente. Misschien hopen enkel zo de aanleg gefinancierd te krijgen zodat na die 4 á 5 jaar goedkopere aanbieders te kunnen aantrekken? Wat zegt de Gemeente?
De gemeente zegt dat het niet in hun handen ligt. Ze hebben het uitbesteed aan Mra. Dus zitten we 4, 5 jaar vast aan Total. En die blijft, logisch, zoveel mogelijk laadpalen binnenharken in de regio de komende tijd. Had ik ook gedaan als ik de kans had een monopolie positie te verwerven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
DaCoTa schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:43:
bron
[Afbeelding]

Ik snap die prijsverschillen tussen regio’s echt niet. Alsof stroom duurder of goedkoper is per dorp 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De Tesla V4 SuC krijgt een contactloos betaaloptie. https://electrek.co/2023/...arger-credit-card-reader/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Rare laadsessie bij Shell A58 Kloosters bij een 175 kW-paal, met een hoop gejojo naar 15 kW...

Er stond een E-golf ofzo met een Chademo naast (andere paal overigens), maar ik kan me niet voorstellen dat dat honderden kW trekt. Zijn dit rare balanceer-kuren? Of is dit een ander bekend patroon?

Na een paar keer was ik er wel zat van en ben ik naar een Supercharger gegaan. Naast dat de handshake 3 seconden duurde i.p.v. 30 ging die ook gewoon volle kracht. Eerste en voorlopig ook laatste keer Shell...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LrnU6vox8huQdPAcI7Ajwdc8ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qSJKFyDlC6krNpaiLqZMwoNU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Laatst online: 20:31
Afgelopen zaterdag kwam ik rond 21:00 thuis aan, via CarPlay gekeken of de laadpaal in de buurt nog beschikbaar was. 1/2 punten in gebruik, dus ik rij die kant op… staat er een ICE geparkeerd. Politie gebeld op het algemene nummer met de vraag of zij hier iets mee kunnen, maar, nee, dat is aan handhaving. Handhaving is niet telefonisch te bereiken buiten de openingstijden van het algemene nummer van de gemeente (ma-vr 08:30-17:00), maak maar een melding via de Fixi-app. Ik had ondertussen de auto al bij ons in de straat geparkeerd en was niet van plan die kant nog een keer op te lopen, in de regen, om foto's te maken. Dus ik dacht: laat maar, het zal druk zijn geweest, feestje, iemand onbekend in de wijk, zal morgenvroeg wel weg zijn.

De volgende ochtend rond 10:45 stond ie er nog steeds, gelukkig was de parkeerplek ernaast ondertussen wel vrij. Nu toch maar foto's gemaakt, (ontbeten,) auto opgehaald, aan de laadpaal gezet, melding gemaakt. Een paar uur later liep ik naar de auto omdat ie voldoende opgeladen was, en wie rijdt me tegemoet? Diezelfde ICE. Geprobeerd de aandacht van de chauffeur te trekken om hem te doen stoppen, maar helaas.

Via diezelfde Fixi-app een reactie geplaatst dat de auto ondertussen was vertrokken. Vandaag een reactie van de gemeente: voertuig niet meer aangetroffen. 8)7

Nu maar hopen dat ze alsnog kunnen handhaven a.d.h.v. de gemaakte foto's, want anders ben ik bang dat de laadplekken ieder weekend gewoon parkeerplekken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pizzaman schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 03:44:
Ik lees dat je een abo hebt afgesloten bij Tesla om te laden? Moet dat?

Zie dat @pmiddeld dit ook heeft gedaan.

Ik heb gewoon mijn creditcard gekoppeld aan mijn Tesla-app en dacht gewoon te kunnen laden?
Je kan gewoon laden zonder abonnement, maar met een abonnement kan je goedkoper laden. Er zijn wel meer aanbieders die zoiets hebben, bijvoorbeeld Fastned. Als je (tijdelijk) veel gaat laden dan is een abonnement goedkoper. Niet vergeten weer op te zeggen als je terug van vakantie bent natuurlijk.

Van Tesla weet ik het prijsverschil niet, maar bij Fastned krijg je 30% korting (25% in Frankrijk). Met 30% korting betaal je dan (naar boven afgerond) 49 cent per kWh ipv 69 cent. Een abonnement is 12 euro, dus als je meer dan 12 / 0,20 = 60 kWh bij Fastned gaat laden is een abonnement goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 16:42
bron
[Afbeelding]

Utrecht is sinds 1 juni goedkoper geworden. Daarvoor had de gemeente geen energiecontract met een redelijke prijs. Ik heb maandenlang aan publieke laadpalen in de stad moeten laden voor €0,75 per kWh. Dat was geen feestje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02
[...]

Ik had voorheen altijd de Kia pas icm Ionity, mooi €0,29 per kWh en iets van €10-12 pm (jaarabbo), maar met 4000-5000 buitenland km was dat een prima optie. Helaas die mogelijkheid is er niet meer.

Ik heb voor dit jaar maar de keuze gemaakt om voor Elli te gaan, Drive Highway a €14,99 pm (maandelijks opzegbaar).
€0,50 kWh DC/AC bij partners (Ionity, Ewiva, Audi, Aral Pulse)
€0,75 kWh DC
€0,56 kWh AC
*in andere landen variëren de kosten nog non-partners

Zijn niet de meest lage prijzen maar Ionity is altijd goed bevallen en ook Aral Pulse en Ewiva zijn goed beschikbaar in de landen die wij dit jaar aandoen, Duitsland, Oostenrijk, Italië. Daarnaast haalt onze Kia max rond de 75kW waardoor Freshmile met pay per minute aanvulling ook niet meteen interessant wordt. Uiteraard zal ik bij een gunstig pay per use voor deze optie gaan.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
m00 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:23:
Rare laadsessie bij Shell A58 Kloosters bij een 175 kW-paal, met een hoop gejojo naar 15 kW...

Er stond een E-golf ofzo met een Chademo naast (andere paal overigens), maar ik kan me niet voorstellen dat dat honderden kW trekt. Zijn dit rare balanceer-kuren? Of is dit een ander bekend patroon?

Na een paar keer was ik er wel zat van en ben ik naar een Supercharger gegaan. Naast dat de handshake 3 seconden duurde i.p.v. 30 ging die ook gewoon volle kracht. Eerste en voorlopig ook laatste keer Shell...

[Afbeelding]
Defecte lader zo te zien. Ander laadpunt geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Silversurfer1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:06:
[...]

De gemeente zegt dat het niet in hun handen ligt. Ze hebben het uitbesteed aan Mra. Dus zitten we 4, 5 jaar vast aan Total. En die blijft, logisch, zoveel mogelijk laadpalen binnenharken in de regio de komende tijd. Had ik ook gedaan als ik de kans had een monopolie positie te verwerven.
De Gemeente bepaald in de aanbesteding alle regels waarin MRA mag werken. De vraag is waarom ze ervoor gekozen hebben dat MRA zulke onredelijke tarieven mag voeren. Misschien moet MRA ook een vergoeding aan de Gemeente betalen wat voor hun de kosten opdrijft.

MRA is gewoon een bedrijf dat probeert hun winst te vergroten binnen die regels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silversurfer1
Oke ik lees nu dat in juli 730 laadpunten in Mra-e gebied Noordwest van Total overgaan naar Ubitricity (Shell). Wanneer dat precies is en wat dan de kosten per kWh zullen zijn blijft ongewis maar ben benieuwd.

Ubitricity gaat 730 publieke laadpalen in regio Noordwest beheren. Dat is de uitkomst van de aanbesteding die MRA-Elektrisch december vorig jaar heeft gedaan. Vier marktpartijen dongen mee. Ubitricity kon zich onderscheiden met een goede prijskwaliteitsverhouding.
De aanbesteding was nodig omdat de huidige concessie voor de 730 laadpalen (die nu door Total- Energies worden beheerd) in juli 2023 afloopt. De nieuwe concessie loopt tot juli 2029. In de aan- besteding is ook een optie voor 225 laadpalen meegenomen waarvan de concessie op 31 december 2024 afloopt. Die komen er mogelijk nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 15:19
Silversurfer1 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:01:
Oke ik lees nu dat in juli 730 laadpunten in Mra-e gebied Noordwest van Total overgaan naar Ubitricity (Shell). Wanneer dat precies is en wat dan de kosten per kWh zullen zijn blijft ongewis maar ben benieuwd.

Ubitricity gaat 730 publieke laadpalen in regio Noordwest beheren. Dat is de uitkomst van de aanbesteding die MRA-Elektrisch december vorig jaar heeft gedaan. Vier marktpartijen dongen mee. Ubitricity kon zich onderscheiden met een goede prijskwaliteitsverhouding.
De aanbesteding was nodig omdat de huidige concessie voor de 730 laadpalen (die nu door Total- Energies worden beheerd) in juli 2023 afloopt. De nieuwe concessie loopt tot juli 2029. In de aan- besteding is ook een optie voor 225 laadpalen meegenomen waarvan de concessie op 31 december 2024 afloopt. Die komen er mogelijk nog bij.
https://www.mra-e.nl/ubit...blieke-laadpalen-beheren/

Ik ben benieuwd wat zij verstaan onder regio Noordwest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
bron
[Afbeelding]

Ik vraag mij af of die tarieven voor Friesland kloppen. De tarieven in dat tabelltje zijn anders dan die tarieven op de Maps-kaartje.

En die Total dingen kom je ook nog nergens tegen. Nu heb ik het geluk dat er bij ons 1 in het dorp staat, maar die staat rustig op 1000 meter lopen.. Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 15:19
krakendmodem schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Ik vraag mij af of die tarieven voor Friesland kloppen. De tarieven in dat tabelltje zijn anders dan die tarieven op de Maps-kaartje.

En die Total dingen kom je ook nog nergens tegen. Nu heb ik het geluk dat er bij ons 1 in het dorp staat, maar die staat rustig op 1000 meter lopen.. Tsja.
Klopt inderdaad niet helemaal. Die 60ct/kwh is 62ct/kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:42
KaiseRRuby schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:28:
Ik kom zelf niet echt uit mijn onderzoekje. Het is ook vooral voor de lol, want ik mag laden op kosten van de zaak. Maar hoe dan ook, ik heb een e-flux laadpas van de zaak en ik ga naar Denemarken op vakantie.

Zit ik wat te loeren op de kaarten en als ik via e-flux laadt is het de kosten van de aanbieder als tarief. Stel ik laad de eerste keer hier: EnBW Raststätte Lüneburger Heide A7 west Bispingen.

Met mijn e-flux kaart betaal ik tarief van de aanbieder, namelijk 49 cent per kWh bij de snellader. Met mijn Elli pas waar ik een Elli Drive City abonnement heb betaal ik 64 cent bij een niet Ionity lader en 79 cent bij een Ionity lader. Met de VW We Charge Free pas betaal ik 89 cent per kWh bij een snellader en 69 cent bij een Ionity lader.

Dus, als je dat zo ziet moet je altijd laden met e-flux. Maar klopt dit wel? Het idee van het hebben van een abonnement bij Elli is toch dat je voordeliger kunt laden?
Misschien was dit een beetje ondergesneeuwd maar ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken?
Pagina: 1 ... 76 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2