[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
Limbeckx schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Kans is groot dat dit niet meer werkt. Sinds dien heeft Enel wat wijzigingen doorgebracht.

De pakketten lijk je als niet italiaanse klant ook niet meer te kunnen kiezen. Heb geprobeerd via vpn mn locatie op italie te zetten maar dan komen de pakketten in beeld. Wilde een account aanmaken terwijl ik was verbonden met italiaanse vpn maar dan vraagt ie op tax id...
Het is me inmiddels gelukt.

Binnen de Enel X Way app kun je de fysieke laadpas bestellen.

Het is een beetje onoverzichtelijk omdat de JuicePass App de virtuele laadpas van Enel X is.

Ik heb de pas gisteren besteld, als ik hem binnen heb zal ik even een berichtje plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:03
iDennis3D schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:23:
[...]

Het is me inmiddels gelukt.

Binnen de Enel X Way app kun je de fysieke laadpas bestellen.

Het is een beetje onoverzichtelijk omdat de JuicePass App de virtuele laadpas van Enel X is.

Ik heb de pas gisteren besteld, als ik hem binnen heb zal ik even een berichtje plaatsen.
Kun je ook de packages selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 16:12
Ophidian schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:11:
[...]

Maar dat is exact wat ik wil. :) Ik wil niet tachtig laadpunten aanklikken om de aanbieder en tarief te zien. Of ik ben de enige, maar dat lijkt mij sterk. Daarna kies ik de laadpas wel, daar hebben we er inmiddels genoeg van
Dat is ook precies wat ik wil. Als je leaseberijder bent boeit het allemaal niet, betaal je prive dan wil je het toch zo goedkoop mogelijk. Sure het is prima om een enkele keer duur te laden, maar als dat altijd tegen woekertarieven is, dan is de business case van EV rijden ineens een stuk minder logisch. Eigenlijk zou dit een wettelijke verplichting moeten worden / maximale tarieven hanteren (inclusief dingen als Freshmile die ook nog per minuut rekenen).

//Edit: er wordt gereageerd op je post dat met CPO tarieven dat je dan toch nog in de app moet kijken. Het zou mij enorm helpen als ik zou weten welke laagste tarieven gelden vanaf welke pas. Ik heb nu duur geladen in Winterberg omdat ik mijn Incharge App vergeten was te bekijken. Dat had een oplossing zoals je kunnen voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door errox op 12-07-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05

koboy

Heb een idee voor een icon

RH85 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:40:
Dag allen,

wij gaan binnenkort ook met vakantie naar Oostenrijk (Westendorf)

Welke laadpassen/apps raden jullie aan om te gebruiken?
Ik heb inmiddels de ANWB laaddruppel aangevraagd en de ChargeMap laadpas.

Zijn er nog andere zaken welke benodigd zijn?

Welke routeplanner app zouden jullie gebruiken?
Heb ABRP Premium maar maak er eigenlijk nog amper gebruik van is de CX dongle ook benodigd wat ik overal lees.

Wij gaan rijden met een Skoda Enyaq 80.

Dank voor de tips!
Belangrijkste wat je nodig hebt is tijd. Duitsland is op de route naar Oostenrijk 1 grote baustelle met ook files eromheen. 2 dagen over de reis doen geeft een hoop rust. ABRP kan je goed helpen een tussenstop te plannen.

Eerder gezegd: Oostenrijk kent kleeftarieven, net als Duitsland. Maar ook wordt de laadpaal vaak per minuut afgerekend ipv per kWh.
Zoek in chargeprice naar laadpalen in de buurt van je bestemming, en kijk daarin wat de goedkoopste manier van laden is.

Routeplanner: hangt van je reisstijl. Neem je netjes elke 2 uur een pauze, dan kun je makkelijk de navigatie van de auto aanhouden, de dan aangegeven laadstop is een uiterste stoppunt. Tegen de tijd dat het tijd wordt voor een stop vraag je de navigatie om een lader langs de route. Zeker in Duitsland is dit bijna altijd bij een rustplek met wc en zo. Auto aan de snellader, en als iedereen rustig naar de wc is geweest weer verder. Pas wel je snelheid aan aan het verbruik en wat je in een pauze bijlaad.
Ben je van het onbeperkt doorknallen: kijk dan even wie beter is, ABRP of de interne navi. Zelf ABRP na 200km het raam uit gegooid als navigatie; die van Hyundai voldoet meer dan goed genoeg. Geen ervaring met de VAG navigatie.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

Japyo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:05:
Beste EV rijders,

Wij horen sinds kort ook bij de EV-familie.
We hebben (nog) geen thuis laadpunt, maar wel een eigen oprit.
Voorlopig laden we bij publieke laadpunten met de E-Flux laadpas.
We hebben ook een Shell Recharge druppel.
We wonen in Overijssel en gaan van tijd tot tijd naar de randstad.
Buitenlandse reizen staan niet op de planning.
Hebben jullie nog tip voor ons vwb laadpassen?
Alvast bedankt.
als er een vattenfall in de buurt is, die is super goedkoop bi-j oons in Overijssel, maar 0,32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-09 12:26
Limbeckx schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Wij hebben een Enel X pas en kunnen geen packages meer bestellen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-09 18:04
errox schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:59:

//Edit: er wordt gereageerd op je post dat met CPO tarieven dat je dan toch nog in de app moet kijken. Het zou mij enorm helpen als ik zou weten welke laagste tarieven gelden vanaf welke pas.
En dat is het nou juist, dat is er gewoon niet.
Daarom moet je een paar apps af om te kijken wat nu het voordeligste is i.c.m. de laadpassen/-apps in je bezit.

En samen met dit topic en laadpastop10 kom je dan een aardig eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-09 18:33
Voor al die mensen die vooraf willen weten wat het tarief van een laadpaal is: voor Duitsland bestaat die en die heet “Ladefuchs”https://ladefuchs.app

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
Limbeckx schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Ik kan alleen Pay per Use Basic (gratis) en Pay per Use Premium (25,- euro per jaar) kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:59
Suicyder schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:48:
[...]

Afhankelijk van de locatie in Overijssel kan het verschillen, maar rond Zwolle zou ik bij publiek laden ook kijken naar de Vattenfall laadpas, veelal € 0,31 ct op de laadpalen van hun op basis van het contract wat ze kennelijk sinds een aantal maanden hebben met de gemeente.

Verder vind ik het zelfs na 2 jaar in bezit hebben van de auto dat het soms zoeken blijft, de ene aanbieder wordt de ander, prijzen stijgen her en der en vind het maar lastig goed op de hoogte te blijven van alle veranderingen.
In Overijssel is het dan wel wat makkelijker. Er zijn naast die Vattenfal palen (pak ik bijna altijd), ook veel Allego palen die rond de 30 cent per kwh zitten.

https://www.allego.eu/nl-nl/vind-een-laadpunt

Een Vattenfal laadpas voor de laadpalen van Vattenfal

Of een E-flux pasje (want CPO tarief) voor zowel Vattenfal en Allego.

In Friesland huil ik nog even verder, ruim 25 cent per kwh duurder :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:28
RH85 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:40:
Dag allen,

Welke routeplanner app zouden jullie gebruiken?
Heb ABRP Premium maar maak er eigenlijk nog amper gebruik van is de CX dongle ook benodigd wat ik overal lees.

Wij gaan rijden met een Skoda Enyaq 80.

Dank voor de tips!
ABRP is leuk om beetje gevoel te krijgen, maar op de route naar Oostenrijk struikel je bijna overal over de laadpalen. Dus je kunt gewoon je auto Navi gebruiken en als je langs de snelweg stopt om te rusten kan je eigenlijk bijna overal ook wel laden. Als je stopt omdat je moet laden is dat meestal ook het geval maar komt het iets nauwer als je nog weinig range hebt. Kwestie van dan in de omgeving kijken welke laders binnen je range beschikbaar zijn en wat je voorkeur heeft als stopplek.

ABRP heb ik wel gebruikt om een indruk te krijgen, maar me eigenlijk nooit aan de adviezen gehouden omdat die niet pasten bij mijn "rusten/rijden balans" zeg maar, en ook de inschattingen van verbruik niet klopten ( je kan heel veel instellen maar het is lastig om dat goed te krijgen).
Verbinding met dongle helpt, die loopt bij mij via EV Notify waar ARBRP het weer ophaalt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

IUser schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:57:
Binnenkort ga ik naar Italië op vakantie. Ik heb freshmile (laad pas in bezit)en becharge voorbij zien komen. Als ik ga snelladen wil ik dat voornamelijk doen bij ionity. Ik heb een kia e-niro en deze kan maar max 75kw/h laden. Ik dacht eraan om een becharge abonnement af te sluiten. Is dat slim? Want ik wil dan ook voor de zekerheid een laadpas aanschaffen. Ik begrijp dat je met becharge bij elke ionity in europa kan laden. Klopt dat? Tips zijn welkom.
Zo juist terug van reis naar en terug van Italië en Duitsland en na vroeger ENWB en Maingau (en wie herinnert zich Bonnet nog?) overgegaan op Tesla niet-Tesla rijders met 30 dagen lidmaatschap. Opgezegd op de dag dat we het genomen hebben. Wel altijd buiten de spitstijd opgeladen.

We zijn zeer tevreden: nooit problemen met ruimte (wij hebben twee plaatsen nodig met de Kona. :*) ) en aanmelden met de app. Soms iets meer dan 1 minuut wachten tot het klikt tussen auto en laadpaal. De factuur verschijnt vrijwel onmiddellijk en afschrijven van de rekening in een paar dagen.

Een keer werkte een aantal palen niet, maar daar stond op dat ze alleen voor Tesla Type 3 waren.

Enige nadeel: de laadpaalpleinen zijn altijd (net) buiten de autoweg en er niks te beleven is, wel meestal een toilet. Bij Rijswijk en Horst wel een hotel-restaurant met prijzen op Tesla niveau. Overigens moet je wel op tijd bij de auto zijn: tarief voor niet laden doet het tariefvoordeel snel teniet. Dan is het wel makkelijk wanneer er niets te beleven is.

In de routeplanner ABRP Tesla als voorkeur opgegeven en resultaat vergeleken met de Tesla-app (een enkele keer wat moeten zoeken op ABRP), adres(sen) opgezocht en in de Kona routeplanner ingevoerd via Bluelink (copy paste) en “Bob’s your uncle”.

Edit: dankzij de doorlopende bouwput in Duitsland reden we aanmerkelijk zuiniger dan verwacht. En langer. Hou daarmee rekening bij de aanrijdtijd naar de supercharger.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Lelie op 12-07-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Jan Lelie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:56:
[...]

Overigens moet je wel op tijd bij de auto zijn: tarief voor niet laden doet het tariefvoordeel snel teniet. Dan is het wel makkelijk wanneer er niets te beleven is.
Niet te bang zijn voor de idle-fee hoor:

Geldt de 'idle fee' ook als er nog Supercharger plaatsen vrij zijn?
Er worden kosten voor stilstaan (idle fees) berekend voor elke auto die na het opladen bij een Supercharger staat terwijl het laadstation ten minste 50% bezet. is Idle fees worden verdubbeld wanneer het station 100% bezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Jan Lelie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:56:
[...]

Edit: dankzij de doorlopende bouwput in Duitsland reden we aanmerkelijk zuiniger dan verwacht. En langer. Hou daarmee rekening bij de aanrijdtijd naar de supercharger.
Je bent hier nog mild. Vorige maand naar Zell am See geweest, steeds 2 dagen genomen en die nodig gehad. Vr/za heen, ma/di terug. Steeds vertrokken om ongeveer 10.30 om de spits te mijden in het Ruhrgebied o.a.. Waar het kon en mocht 150 gereden, en toch nog geen 80km/h gemiddeld. Pauzes zijn hierin niet meegenomen!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
lennartbee schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:19:
[...]

Ik weet niet of dit is wat je bedoeld maar ik kijk altijd op deze blog, hier de laatste post van 3 juni en klopt met wat ik in de afgelopen week heb geladen bij een we drive solar en vattenfall paal.
Nee niet helemaal. Een maand of 2/3 geleden was er steeds een tabel met de prijzen voor bepaalde aanbieders (bv Greenflux) per laadpas. Dat overzicht zoek ik eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
sanger1981 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:04:
[...]
Een maand of 2/3 geleden was er steeds een tabel met de prijzen voor bepaalde aanbieders.
Die lijst zal je voor jezelf moeten maken want de plaats waar de laadpaal staat maakt ook uit.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
sanger1981 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:04:
[...]

Nee niet helemaal. Een maand of 2/3 geleden was er steeds een tabel met de prijzen voor bepaalde aanbieders (bv Greenflux) per laadpas. Dat overzicht zoek ik eigenlijk.
Deze?:
Hachy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:43:
Ik heb weer een nieuw laadkompas gemaakt. Enjoy :-)

[Afbeelding]
En/of deze?:
nathalia schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:55:
Speciaal voor de mensen die altijd thuis laden en daarom geen (betaalde) pasjes met abonnementen en bundels hebben: hierbij mijn maandelijkse overzicht om te zien welke gratis pasjes en apps je nodig kan hebben als je zeer incidenteel moet laden bij een snellader in NL. De disclaimer staat in de gele balk bovenin:

[Afbeelding]

Aangezien er vorige maand veel (in mijn ogen) negatieve reacties waren op het overzicht, was ik van plan te stoppen met de maandelijkse plaatsing. Maar nu Hachy zijn Laadkompas HPC weer heeft geplaatst, doe ik het tóch ook weer. Het zijn namelijk twee overzichten met een totaal andere doelgroep, dus het ene overzicht zou een mooie aanvulling moeten zijn op het andere overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvusGS
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 22:28
Over 2 weken vertrek ik naar Frankrijk met mijn Tesla Model Y Long Range. Ben al wat aan het rondkijken voor goede laadstops en kwam onderstaande tegen. Is het mogelijk om te snelladen met een type 2 stekker? Ik dacht dat dat altijd via een CCS stekker verloopt? Of is dit een foutje in de app (Last Mile Solutions Easy Charging)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmlIClhUsPKLyXMekeRm0F0GEPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLaZAqcQHupgdyWHpflsHgyV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-09 18:56
CorvusGS schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:43:
Over 2 weken vertrek ik naar Frankrijk met mijn Tesla Model Y Long Range. Ben al wat aan het rondkijken voor goede laadstops en kwam onderstaande tegen. Is het mogelijk om te snelladen met een type 2 stekker? Ik dacht dat dat altijd via een CCS stekker verloopt? Of is dit een foutje in de app (Last Mile Solutions Easy Charging)?

[Afbeelding]
Waarom pak je niet gewoon de tesla supper charges, zeker met tesla hoef je niet te kutten met tig apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens

[Afbeelding]
Serieuze vraag, waarom niet gewoon langs de superchargers? Zelfs niet-Tesla's plannen nu vaak daar omdat het goedkoper is en jij hebt dan nog geeneens een abo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvusGS
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 22:28
maharens schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:02:
[...]

Serieuze vraag, waarom niet gewoon langs de superchargers? Zelfs niet-Tesla's plannen nu vaak daar omdat het goedkoper is en jij hebt dan nog geeneens een abo nodig.
Tuurlijk ga ik dat doen. Maar bovenstaande is van de laad infrastructuur van op een aire waar we gewoonlijk stoppen. Dus ik vraag me af, kan je DC snelladen met een type 2 connector?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 18:59
CorvusGS schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:53:
[...]

Tuurlijk ga ik dat doen. Maar bovenstaande is van de laad infrastructuur van op een aire waar we gewoonlijk stoppen. Dus ik vraag me af, kan je DC snelladen met een type 2 connector?
gewoon verkeerde icoon, je gaat niet 300kw door een type 2 stekker krijgen

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
[...]

Ah duidelijk, omdat je het echt over laadstops had, dat associeer ik met onderweg laden. Maar het antwoord van ac/dc is hier boven gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35

[Afbeelding]
150 kW en 300 kW zijn CCS, die 44 kW is type 2 ac. Ik gok dat dit een locatie in Frankrijk is waar 44 kW wettelijk verplicht is wegens een aantal Franse wagens die snel ac kunnen laden (Renault Zoe, ...). Alles vanaf 50 kW is CCS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 20:39
Vraagje: als je voor 1 maandje ionity passport wilt, kun je dan hem bijna meteen opzeggen na het te starten? Ff voor de vakantie wat korting erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
MarkV6 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Die lijst zal je voor jezelf moeten maken want de plaats waar de laadpaal staat maakt ook uit.
Het leek me geen lijstje wat iemand zelf gemaakt had, maar hij klopte wel. Ik zal eens verder terugzoeken nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Zjanzjak schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Deze?:

[...]

En/of deze?:

[...]
Nee het was voor gewone laadpalen en geen snelladers :) Ik blijf terugzoeken zodra ik klaar ben met werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
maharens schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:02:
[...]

is goedkoper maar liggen wel van de snelweg. Ik ben net terug van een 1400 km trip door Frankrijk, Tesla SuC zijn superhandig maar qua locatie heeft de concurrentie wel meer en meer een voordeel, gewoon op de aire langs de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:35
freegeek schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:46:
[...]
is goedkoper maar liggen wel van de snelweg. Ik ben net terug van een 1400 km trip door Frankrijk, Tesla SuC zijn superhandig maar qua locatie heeft de concurrentie wel meer en meer een voordeel, gewoon op de aire langs de snelweg.
Soms liggen ze niet eens zo heel ver van de snelweg af, maar in een enkel geval moet je inderdaad even omrijden. Bij Lyon moest ik een flink stuk binnendoor rijden, maar qua tijd maakte dat weinig uit ten opzichte van de snelweg eromheen.
Voor mij is de reis ook vakantie, dus vond ik het op sommige plekken (zeker bij Rémouchamps ten zuiden van Luik, maar dat is inderdaad geen Frankrijk) juist heerlijk om even 1,5 km van de snelweg af te gaan en te relaxen met een kop koffie in een luxe hotel.
Dat vind ik dan weer een 'voordeel' ten opzichte van een stinkende en luidruchtige aire langs de snelweg, met slechte koffie en smerige toiletten. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

freegeek schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:04:
[...]
150 kW en 300 kW zijn CCS, die 44 kW is type 2 ac. Ik gok dat dit een locatie in Frankrijk is waar 44 kW wettelijk verplicht is wegens een aantal Franse wagens die snel ac kunnen laden (Renault Zoe, ...). Alles vanaf 50 kW is CCS
Inderdaad dit. AC snelladen via Type 2 stekker. Ik heb zo'n Q-Zoe (Quickcharge). De Zoe is eigenlijk 43kW. Bij Fastned hebben ze het zelfs iets teruggeschroefd naar 38kW vanwege stabiliteit.

Het is een standaard die eruit gaat in Europa, net als ChaDeMo. Volgens mij worden er geen nieuwe AC 43kW punten meer neergezet, en ook Renault is over naar CCS2 met de nieuwe Zoes. Ik zie soms een AC43 punt verdwijnen van de kaart. Ik denk dat er iets kapot was, en dan gaan ze geen moeite meer doen om het te repareren.

Helaas voor mij persoonlijk, maar voor het grotere plaatje een goed ding dat we naar één snellaadstandaard gaan met CCS2.

Ah well, ik kan wel altijd maximaal laden aan publieke AC palen die echt overal staan (ook de 22kW... nog steeds aardig rap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 23:47
dreamscape schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:40:
[...]

Soms liggen ze niet eens zo heel ver van de snelweg af, maar in een enkel geval moet je inderdaad even omrijden. Bij Lyon moest ik een flink stuk binnendoor rijden, maar qua tijd maakte dat weinig uit ten opzichte van de snelweg eromheen.
Voor mij is de reis ook vakantie, dus vond ik het op sommige plekken (zeker bij Rémouchamps ten zuiden van Luik, maar dat is inderdaad geen Frankrijk) juist heerlijk om even 1,5 km van de snelweg af te gaan en te relaxen met een kop koffie in een luxe hotel.
Dat vind ik dan weer een 'voordeel' ten opzichte van een stinkende en luidruchtige aire langs de snelweg, met slechte koffie en smerige toiletten. ;)
Inderdaad, de meeste SuC's liggen bij restaurants/winkelcentra/etc. Zowel in Franrijk, Duitsland en Noorwegen pak ik zoveel mogelijk de SuC's, al is het soms uitdagend parkeren met mijn Enya (laadpoort aan de "verkeerde" kant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Dala schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:09:
Vraagje: als je voor 1 maandje ionity passport wilt, kun je dan hem bijna meteen opzeggen na het te starten? Ff voor de vakantie wat korting erop?
Lijkt mij wel maar wat heeft het voor nut?

Je betaalt immers 11,99 om 20 cent korting te krijgen voor een hele maand en dan boeit het verder niet of je na 1 dag opzegt, na 10 dagen opzegt of 1 minuut voor einde maand opzegt, it's all the same.

Net op het journaal, leuk item;

https://www.dutchcowboys....ische-raceauto-ter-wereld

[ Voor 11% gewijzigd door Zjanzjak op 13-07-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-09 13:09
Zjanzjak schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:15:
[...]

Lijkt mij wel maar wat heeft het voor nut?

Je betaalt immers 11,99 om 20 cent korting te krijgen voor een hele maand en dan boeit het verder niet of je na 1 dag opzegt, na 10 dagen opzegt of 1 minuut voor einde maand opzegt, it's all the same.
Volgens mij heb je een maand opzegtermijn, dus als je het 1 minuut voor het einde van de maand doet zit je er m.i. 2 maanden aan vast. En wat als je dat direct doet na het afsluiten, zien ze dat dan niet als het annuleren binnen de twee weken bedenktijd bij kopen op afstand en ben je er direct vanaf.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
[...]

Het verschil tussen de type2 en CCS zijn net onderaan die 2 dikke pinnen, en die dienen voor DC.
Model Y kan op AC maar 11kW laden zoals de meeste EVs.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:47:
[...]

Volgens mij heb je een maand opzegtermijn, dus als je het 1 minuut voor het einde van de maand doet zit je er m.i. 2 maanden aan vast. En wat als je dat direct doet na het afsluiten, zien ze dat dan niet als het annuleren binnen de twee weken bedenktijd bij kopen op afstand en ben je er direct vanaf.
Juist, precies deze afweging.

Bij Fastned is het duidelijk:
Indien je kiest voor de abonnementsformule dan komt – na registratie via de Fastned App – een overeenkomst tot stand voor een bepaalde duur van één (1) maand. Indien je vóór afloop van deze periode de overeenkomst niet uitdrukkelijk beëindigt (via de Fastned App of door te mailen naar support@fastnedcharging.com), dan wordt de overeenkomst geacht te zijn gesloten voor onbepaalde duur die je dan per direct kan opzeggen.

[ Voor 35% gewijzigd door Dala op 13-07-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:47:
[...]

Ik denk niet dat er een bedenktijd is bij Ionity maar goed, ze zijn daar ook niet gek dus ik denk dat deze zin in hun voorwaarden wel genoeg zegt: 'Cancellation at any time with one month prior notice'.
Dus je zit er mijns inziens minimaal 2 maanden aan vast want 1 seconde na aankoop opzeggen ga je 1 seconde over de maand heen en zit je er 2 maanden aan vast en blijft het hetzelfde, 1 seconde na aankoop opzeggen of 1 seconde voor aflopen afzeggen, it's still the same.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05:37
Tja dat vind ik dus zo goed aan de SuC van Tesla. Een maandje abbo en je laadt echt goedkoop door heel Europa. Ook werkt de app vlekkeloos en snel.

Als je een maand koopt maakt het niet uit wanneer je opzegt. Je krijgt een volledige maand korting. Ideaal dus, vergeet je het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:47:
[...]

Ik denk niet dat er een bedenktijd is bij Ionity maar goed, ze zijn daar ook niet gek dus ik denk dat deze zin in hun voorwaarden wel genoeg zegt: 'Cancellation at any time with one month prior notice'.
Dus je zit er mijns inziens minimaal 2 maanden aan vast want 1 seconde na aankoop opzeggen ga je 1 seconde over de maand heen en zit je er 2 maanden aan vast en blijft het hetzelfde, 1 seconde na aankoop opzeggen of 1 seconde voor aflopen afzeggen, it's still the same.
Het is denk ik toch nog anders want je kunt het elke dag laten ingaan. Stel je laat het ingaan op 30 juli, dan betaal je 1/31e van het maandbedrag en je zegt het de 31e juli weer op. Dan betaal je maar 1 maand en 1 dag het maandbedrag.

@Dala Inderdaad, Fastned is dan duidelijker.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Meestermaas schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:25:
Tja dat vind ik dus zo goed aan de SuC van Tesla. Een maandje abbo en je laadt echt goedkoop door heel Europa. Ook werkt de app vlekkeloos en snel.

Als je een maand koopt maakt het niet uit wanneer je opzegt. Je krijgt een volledige maand korting. Ideaal dus, vergeet je het ook niet.
En wat verstaan ze dan onder een maand? Stel je wil het 15 juli laten ingaan, loopt het dan tot 15 augustus of tot 31 juli?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
Nee een maand gaat in en stopt op jouw gekozen datum. Ik had een maand van 11 juni tot 11 juli. Was precies mijn vakantie naar Noorwegen en de 2 weken erna in Nederland dat ik vrij was en veel lange afstanden reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Een oplossing voor een probleem wat er nauwelijks is. Als je dat even snel uitrekent heb je een lader van 1000kW nodig. En kabels zo dik als brandweerslangen.
Wat ze gedaan hebben is een bestaande cellen uitbreiden met een koelsysteem per cel.

Inderdaad leuk voor een raceauto maar normaal wil je dit niet.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
MarkV6 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:26:
[...]

Een oplossing voor een probleem wat er nauwelijks is. Als je dat even snel uitrekent heb je een lader van 1000kW nodig. En kabels zo dik als brandweerslangen.
Wat ze gedaan hebben is een bestaande cellen uitbreiden met een koelsysteem per cel.

Misschien niet voor de gemiddelde personenauto voor een gemiddeld laadpunt maar wellicht wel voor vrachtautotransport of openbaar vervoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 22:06
Gecko123 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Misschien niet voor de gemiddelde personenauto voor een gemiddeld laadpunt maar wellicht wel voor vrachtautotransport of openbaar vervoer?
De Tesla truck kan ook met 1000 kW laden. Dus het is een kwestie van tijd voordat dit in Europa ook kan, nu ik erover nadenk heb ik volgens mij al iets gelezen hierover als test in Europa.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-09 16:32
MarkV6 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:26:
[...]

@Krankenstein zei het op de FP ook al: het bijzondere hieraan is de hoge laadsnelheid in verhouding met de accugrootte. En bovendien is het volgens hun ook schaalbaar, dus ook al wordt de accu 2x zo groot, de laadtijd blijft gelijk (mits er voldoende vermogen geleverd kan worden door de laadpaal natuurlijk). Ook de hoge gemiddelde snelheid is een mooie ontwikkeling.

Verder ben ik het ook wel een beetje met je eens dat het een oplossing is een niche probleem. Voor veel mensen zullen de snelheden die je nu al haalt met auto's die op het 800v systeem draaien (zoals de Taycan, Ioniq 5, EV6, etc) meer dan voldoende zijn: echt tijd om even rustig een plasje te doen is er al haast niet meer ;)

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Brotuck schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:28:
[...]

De Tesla truck kan ook met 1000 kW laden. Dus het is een kwestie van tijd voordat dit in Europa ook kan, nu ik erover nadenk heb ik volgens mij al iets gelezen hierover als test in Europa.
Ik denk dat je de Tesla semi bedoelt. Dat ding dat alleen de 500 mijl haalt als je hem vol met chips doet, en met frisdrank gevuld maar 100 mijl haalt. Pepsi schijnt erg ontevreden te zijn, zeker omdat traditionele vrachtauto fabrikanten het wel lukt.

On topic: de stadsbussen hebben tegenwoordig een bereik waarmee ze de hele dag halen, een laden snachts gewoon via 400V CCS.
Voor vrachtauto's bestaan strenge rijtijden regels, dus als hij met laden maar dat binnen past hoeft het niet supersnel. De Lucid kan geloof ik met 1000V laden, en er zit voorlopig nog rek genoeg in de CCS specificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 07:35
koboy schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:13:
Ik denk dat je de Tesla semi bedoelt. Dat ding dat alleen de 500 mijl haalt als je hem vol met chips doet, en met frisdrank gevuld maar 100 mijl haalt. Pepsi schijnt erg ontevreden te zijn, zeker omdat traditionele vrachtauto fabrikanten het wel lukt.
Het is wat offtopic, maar heb je een bron voor dat verhaal over die 100 mijl?

Ik lees alleen maar dat PepsiCo langere ritten rijdt met wagens gevuld met chips en zelf kiest voor die korte ritten met frisdrank, direct vanuit warehouses naar winkels. Dat verhaal lijkt uit zijn verband te zijn getrokken... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
dreamscape schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:46:
[...]

Ik lees alleen maar dat PepsiCo langere ritten rijdt met wagens gevuld met chips en zelf kiest voor die korte ritten met frisdrank, direct vanuit warehouses naar winkels. Dat verhaal lijkt uit zijn verband te zijn getrokken... ;)
Idd zo herinner ik me ook dit verhaal..

https://www.cnbc.com/2023...y-and-pepsi-products.html

"To start, Pepsi is using the trucks to deliver Frito-Lay products from its Modesto, California, facility up to 425 miles on a single charge. It is also delivering Pepsi out of its Sacramento warehouse on 100-mile daily routes, going directly to stores, and making 300- to 400-mile runs to other warehouses. Pepsi declined to say whether it had pressed the trucks to test if they have the full 500-mile range Musk promised."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

dreamscape schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:46:
[...]

https://bigtruck.nl/blog/slechte-start-voor-tesla-semi

1 van de eerste hits bij googlen op Tesla semi problems. Had er een poos geleden wat over langs zien komen in mijn google feed, dus even gezocht.
Ander groot probleem met die dingen is dat ze continu langs de kant staan door software problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
koboy schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:03:
[...]

1 van de eerste hits bij googlen op Tesla semi problems. Had er een poos geleden wat over langs zien komen in mijn google feed, dus even gezocht.
Ander groot probleem met die dingen is dat ze continu langs de kant staan door software problemen.
Wat een fud zeg. Pepsico zegt 425 mijl met chips, en dan nog 20% charge over, dus 531 mile range.
O'Connell said that a 425-mile (684-km) trip carrying Frito-Lay products brings the Semi's battery down to roughly 20%, and recharging it takes around 35 to 45 minutes.
Soda _will travel_ 100 miles. Niet maximaal. Soda doen ze waarschijnlijk lokale distributie tussen fabrieken mee, Pepsico heeft niks gezegd over maximale range met frisdrank erin. toch wel:
The Semis will haul Frito-Lay food products for around 425 miles (684 km), but for heavier loads of sodas, the trucks will initially do shorter trips of around 100 miles (160 km), O'Connell said. PepsiCo then will also use the Semis to haul beverages in the "400 to 500 mile range as well," O'Connell said.
Ook gaat Pepsico meer Semi's uitrollen dan de 65 die er nu al zijn, dus lijkt me niet dat ze ontevreden zijn ;)

Dat ze af en toe stil staan zal best. 1st generation voertuigen is altijd gezeik mee :+

[ Voor 33% gewijzigd door _eLMo_ op 14-07-2023 12:16 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-09 19:18
koboy schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat je de Tesla semi bedoelt.
Die werd waarschijnlijk bedoeld. Maar de cybertruck ook (mocht ie ooit komen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
koboy schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Tja… artikel op een klassieke truckwebsite van 3 paragrafen zonder degelijke bron. Gewoon geschreven door een halve journalist die 5 minuten gegoogled heeft en dit artikel snel produceerde om zijn wekelijks quotum te bereiken.

Wat is continu? Enige statistiek staat er ook nergens bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dala
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:27:
[...]

Het is denk ik toch nog anders want je kunt het elke dag laten ingaan. Stel je laat het ingaan op 30 juli, dan betaal je 1/31e van het maandbedrag en je zegt het de 31e juli weer op. Dan betaal je maar 1 maand en 1 dag het maandbedrag.

@Dala Inderdaad, Fastned is dan duidelijker.
Even berichtje naar paspoort gestuurd, binnen een dag antwoord:
Thank you for contacting IONITY, we are happy to assist you with your query!

Indeed, it is possible to activate the PASSPORT for a duration of just one month. To do so, kindly subscribe to the PASSPORT and, on the same day, submit a cancellation request through the App. This will ensure that the PASSPORT remains active for an additional 30 days after the cancellation is processed.

An example of how it works: if you initiate the subscription on June 12th, 2023, and submit the cancellation request on the same day, the PASSPORT will continue to be active until July 12th. On July 1st, you will be billed for the 18 days during which the PASSPORT subscription was active in June. Subsequently, on August 1st, you will receive a final bill for the 12 days during which the PASSPORT was active in July.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dala schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:18:
[...]

Even berichtje naar paspoort gestuurd, binnen een dag antwoord:

[...]
Ah, dus hetzelfde als bij Fastned. Mooie uitleg ook hoe het werkt. Voor mij niet direct van toepassing want laden aan de triple is zelfs zonder passport goedkoper, in Frankrijk dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

maharens schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:05:
[...]

Niet te bang zijn voor de idle-fee hoor:

Geldt de 'idle fee' ook als er nog Supercharger plaatsen vrij zijn?
Er worden kosten voor stilstaan (idle fees) berekend voor elke auto die na het opladen bij een Supercharger staat terwijl het laadstation ten minste 50% bezet. is Idle fees worden verdubbeld wanneer het station 100% bezet is.
Klopt. En de eerste vijf minuten na het laden worden niet in rekening gebracht.

Overigens stond er in Horst ook een bord met een parkeerlimiet van 30 minuten. Wij hadden 35 minuten nodig om op 80% te komen….

Ook handig dat je alle facturen in een keer kan downloaden, in een zip-file, zag ik nadat ik er zes stuk voor stuk als pdf’s had gedownload. Ik was gewend aan maandfacturen, die zijn wel handiger in de verwerking. (En goedkoper bij de bank, want voor automatische transacties betalen we nu al weer 13 cent, buiten de vaste kosten…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 12:03
Gisteravond na lange tijd weer eens een mindere ervaring met laden in Nederland.

A2 Amsterdam richting Den Bosch. Bij de Shell waren de Shell laders uit dienst. De Fastned laders (maar twee..?!) bezet. Ik besloot door te rijden.

De volgende pomp richting Den Bosch was BP. Mooie nieuwe BP-laders die overigens heel vreemd zijn gepositioneerd. Ik moest mijn Cupra Born schuin achteruit rijden om te laden. Helaas werkte geen enkele laadpas. Shell, ANWB, Vattenfall en mijn standaard E-Flux. Niet geaccepteerd.

Goed. Inmiddels ontstond toch wel laadstress. Uiteindelijk wederom een pomp verder, dit keer Esso, kon ik laden bij een mooi groot Fastned station.

Poeh.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zag gister dat TE/Greenflux met Bonnet 53 cent kost (was 56).
Met een 2 euro boost gaat daar nog 10 procent af.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 15-07-2023 07:49 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
In Zweden valt het nog niet mee om de klassieke laadpassen te gebruiken.
Ik heb hier al 2 keer een laadpaal niet aan de gang gekregen met de 4 laadpassen die ik heb, en die normaal een goede dekking zouden moeten geven. (Shell, Plugsurfing, Freshmile, Mer).
De laatste paal hier in ons verblijf: enkel met EV core, een app die enkel in het Zweeds werkt.
Maar kom, van 15% naar 90% aan continu 11 kW, daarvan kan ik niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Gunner schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:48:
Met een 100kwh bundel van becharge is het 38 cent..
Met een 50kwh bundel 40 cent..
Gewoon maandelijks opzegbaar ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

yannienl schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:44:
[...]

Ik informeer alleen, ik suggereer niet dat dit super goedkoop is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Gunner schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Ik informeer alleen, ik suggereer niet dat dit super goedkoop is ;)
Ik ook.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:51
Tommie12 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:09:
In Zweden valt het nog niet mee om de klassieke laadpassen te gebruiken.
Ik heb hier al 2 keer een laadpaal niet aan de gang gekregen met de 4 laadpassen die ik heb, en die normaal een goede dekking zouden moeten geven. (Shell, Plugsurfing, Freshmile, Mer).
De laatste paal hier in ons verblijf: enkel met EV core, een app die enkel in het Zweeds werkt.
Maar kom, van 15% naar 90% aan continu 11 kW, daarvan kan ik niet klagen.
OKQ8 is Zweeds met goede app en prijzen.

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Eiríkr schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:16:
Gisteravond na lange tijd weer eens een mindere ervaring met laden in Nederland.

A2 Amsterdam richting Den Bosch. Bij de Shell waren de Shell laders uit dienst. De Fastned laders (maar twee..?!) bezet. Ik besloot door te rijden.

De volgende pomp richting Den Bosch was BP. Mooie nieuwe BP-laders die overigens heel vreemd zijn gepositioneerd. Ik moest mijn Cupra Born schuin achteruit rijden om te laden. Helaas werkte geen enkele laadpas. Shell, ANWB, Vattenfall en mijn standaard E-Flux. Niet geaccepteerd.

Goed. Inmiddels ontstond toch wel laadstress. Uiteindelijk wederom een pomp verder, dit keer Esso, kon ik laden bij een mooi groot Fastned station.

Poeh.
Ik heb dat wel vaker gehad ook bij BP Pulse laders :Y Ook met meerdere passen geprobeerd maar niet aan de praat te krijgen. Ook geen optie om met QR code of bankpas te betalen, werkt dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Gunner schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:48:
Ja zag het ook. Jammer dat de TE/Greenflux bij ons in de wijk niet in hun app terugkomt....

Edit: via hin site in de chat aangegeven en op verzoek de adresgegevens doorgegeven. Ben benieuwd of hij snel toegevoegd wordt. Op 2/3 minuten verder lopen zit er wel een andere in de wijk hier.

Overigens komt Bonnet Boost voor €2 dan wel nog steeds maar net goedkoper uit dan Fastned Gold (€0,48/kWh en €11,99/maand) en dan Tesla (€ 0,52 maar variabel op tijdstippen).

[ Voor 37% gewijzigd door sanger1981 op 15-07-2023 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:30
Ben afgelopen week naar Europa-Park in Duitsland geweest en heb daar gebruik gemaakt van de lader bij het hotel i.c.m. met de shell recharge pas. Wellicht had ik beter de boel moeten onderzoeken, maar ik kreeg er nogal een vieze smaak in mijn mond van dat ik 32 euro (excl btw + transactiekosten) heb betaald voor 44 kWh laden.

In de avond om 21.30 ingeplugd en om 07.30 netjes uitgeplugd en de auto verplaatst (van de 12 laders was er maar 1 bezet), maar wel de maximale blokeerboete van 12 euro van shell aan m'n broek gehad omdat de auto na enkele uren laden vol was. Dit kan toch niet de bedoeling van elektrisch rijden zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door ShininNL op 15-07-2023 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:40
(geen idee of hij al langs is gekomen)
In noorwegen is vanaf 1 juli een betaalsysteem per paal verplicht.

YouTube: Mandatory card payment on new public chargers in Norway from July 1s...

[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 15-07-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
Geweldig hoor! Eindelijk een stap de goede richting in. Kan niet wachten tot dat ook in Nederland verplicht wordt. Is er een belangenvereniging voor EV rijders in Nederland?

In november zijn weer verkiezingen, zijn er partijen die bepaalde standpunten hanteren tov EV en de komende belasting verhogingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred Spijker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
Meestermaas schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:45:
Is er een belangenvereniging voor EV rijders in Nederland?
Vereniging Elektrische Rijders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
gjcvro schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:22:
(geen idee of hij al langs is gekomen)
In noorwegen is vanaf 1 juli een betaalsysteem per paal verplicht.

YouTube: Mandatory card payment on new public chargers in Norway from July 1s...
Ook mooi dat ze een duidelijke prijs weergeven, en het betalen/laden zo eenvoudig mogelijk willen maken, alleen weer jammer dat ze dus een probleem proberen op te lossen (herkennen adhv kenteken) wat al lang door de autobouwers opgelost had moeten zijn, het automatisch herkennen van een auto.

Voor zover ik weet is er al lang een protocol voor bedacht, wordt het door sommige merken wel ondersteund en door sommige niet. Ook daar zal wel weer een wet voor moeten komen om de bouwers te dwingen.

In dat opzicht nog steeds veel respect voor Tesla, niet alleen de auto leveren, maar ook de infrastructuur en het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Die verplichting voor een betaalterminal zal hoop ik toch wel alleen voor DC laden gelden en toch niet ook voor elke AC lader in de straat. Indien wel dan zal AC fors duurder gaan worden vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

ShininNL schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:18:
Ben afgelopen week naar Europa-Park in Duitsland geweest en heb daar gebruik gemaakt van de lader bij het hotel i.c.m. met de shell recharge pas. Wellicht had ik beter de boel moeten onderzoeken, maar ik kreeg er nogal een vieze smaak in mijn mond van dat ik 32 euro (excl btw + transactiekosten) heb betaald voor 44 kWh laden.

In de avond om 21.30 ingeplugd en om 07.30 netjes uitgeplugd en de auto verplaatst (van de 12 laders was er maar 1 bezet), maar wel de maximale blokeerboete van 12 euro van shell aan m'n broek gehad omdat de auto na enkele uren laden vol was. Dit kan toch niet de bedoeling van elektrisch rijden zijn?
Dat zou dan in de app aangegeven moeten staan dat je midden in de nacht de auto los moet koppelen.
Ik zou er een mailtje naar Shell aan wagen om te vragen hoe ze zich dat voorstellen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51

Wij gaan volgend weekend naar EP (wel met een PHEV) en ik was ook van zin om hem daar zaterdagavond aan de lader te hangen en de volgende dag 's ochtends voor 8u te verzetten zodat hij zeker volgeladen is als we weer naar huis rijden. Ik had op voorhand even gekeken bij BMW Charging en daar staat:

Laadkosten 0,36 € / kWh (Gefactureerd per Wh)

Van 08:00 tot max. 21:00 (Van 180 min.)
+ 3,60 € / uur (Gefactureerd per min.)

Volgens mij zou je dus helemaal geen boete mogen hebben ontvangen aangezien je na 21u bent gaan laden en voor 8u alweer weg was... Misschien wel de moeite om eens te informeren bij Shell?

*edit*
Net even de Shell Recharge kaart bekeken en daar staat:
Volume (/kWh) € 0.59
Blocking fees* € 0.10
* A blocking fee of € 0.10 per minute applies after 240 minutes with a maximum of € 12.00 per session.

Aangezien er geen specifieke uren bij staan vrees ik dat er weinig aan de boete te doen is..

[ Voor 10% gewijzigd door bibi2205 op 15-07-2023 16:27 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
PeterZ(on) schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:09:
Die verplichting voor een betaalterminal zal hoop ik toch wel alleen voor DC laden gelden en toch niet ook voor elke AC lader in de straat. Indien wel dan zal AC fors duurder gaan worden vrees ik.
"Fors duurder"... denk dat dat nog wel los loopt. Betaalterminals zijn niet eens zo heel duur, en een dataverbinding moeten ze toch al hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:28

Duur leergeld inderdaad, dat gaat je geen tweede keer overkomen.
Heb het zelf ook meegemaakt en let er sindsdien op.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Meestermaas schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:45:
Geweldig hoor! Eindelijk een stap de goede richting in. Kan niet wachten tot dat ook in Nederland verplicht wordt. Is er een belangenvereniging voor EV rijders in Nederland?

In november zijn weer verkiezingen, zijn er partijen die bepaalde standpunten hanteren tov EV en de komende belasting verhogingen?
Er is een europese richtlijn nu. Betalen met kaart wordt verplicht aan alle snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
In het VK ook bij AC laders met minimaal 8kW vermogen. https://www.electrive.net...ffentliche-ladestationen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Ik durf te voorspellen dat het aantal 7 kW palen sterk gaat stijgen, en dat de klassieke 11 kW paal zeldzamer wordt dan gekoeld bier in het VK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:12:
[...]

Ik durf te voorspellen dat het aantal 7 kW palen sterk gaat stijgen, en dat de klassieke 11 kW paal zeldzamer wordt dan gekoeld bier in het VK.
Ja dat lijkt mij ook.

En bij meerdere (snel)laders zullen ze ook wel met een centrale betaalterminal komen waar je dan eerst naartoe moet lopen, en wachten als het druk is, voordat je kunt laden. Zag het een tijdje terug al in een video van TeslaBjorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Tja toch denk ik dat het op termijn er aan bijdraagt dat laden goedkoper wordt. Door een duidelijkere weergave van de prijs ontstaat er meer massa (mensen gaan eerder EV rijden) en meer concurrentie.

Fijn dat het in heel Europa de standaard gaat worden. Maakt het allemaal veel makkelijker.

Gisteren nog eens geladen bij de sportschool voor de deur. Kon in geen enkele app de prijs vinden, dus dan maar proberen. €0,67 betaald! Dat moet dus anders de volgende keer. Iemand een idee hoe ik goedkoop kan laden bij EVNet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Laatst online: 23-09 16:04
Hier in de wijde omgeving zijn best wat publieke laadpunten echter allemaal TotalEnergies (Greenflux) met CPO (lijkt) € 0,679 / kWh wat ik een erg fors tarief vind. Dat is praktisch net zo duur als fastned….

Heb al aardig wat in dit topic zitten lezen maar nog geen goude tip gevonden om dit naar een normaal tarief te krijgen. Freshmile is in prijs nog hoger door het hoge aantal laadminuten. Met Recharge kom ik op € 0,59 en met Incharge volgens mij op € 0,49. Dat is al iets beter.

Ook heb ik het idee dat sommige apps maar wat roepen, zoals Chargeprice waarbij Eneco dan het goedkoopst zou moeten zijn met 0,38 echter is dit volgens de Eneco site 0,51. Ik ben mij aan het oriënteren op elektrisch rijden maar raak nu al verdwaald in deze chaos. Als iemand nog een goede tip heeft specifiek voor deze TE Greenflux stations zou dat zeer welkom zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@thys hoeveel kost Freshmile je dan? (Ergo hoe snel laadt je auto?) met 11 kWh kom je op zo’n 45 cent uit is mijn ervaring bij Total/greenflux

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 15-07-2023 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Gunner schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:04:
@thys hoeveel kost Freshmile je dan? (Ergo hoe snel laadt je auto?) met 11 kWh kom je op zo’n 45 cent uit is mijn ervaring bij Total/greenflux
Ik ga even uit van een 1fase 7kw obc dus dat doet dan wel pijn, die haalt volgens mij max 3.7kw op een 11kw lader en dat maakt het via Freshmile dan effectief 0,88 per kWh. Met een 11kw obc kom ik ook op jouw bedrag uit idd dus dan is het wel een stuk gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 20:41
@thys Heb je naar E-Flux gekeken?

Zelf heb ik met FreshMile op een 11kw €0.47, en E-Flux zou volgens hun app op €0.45 moeten zitten.

Wel is FreshMile ideaal op Shell snel laders die het ondersteunen, vandaag 3 keer gebruik van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
yannienl schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:44:
[...]

en zelfs als we het melden wordt het ook gewoon niet gelezen @Gunner ..

@thys .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
thys schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:00:

Ook heb ik het idee dat sommige apps maar wat roepen, zoals Chargeprice waarbij Eneco dan het goedkoopst zou moeten zijn met 0,38 echter is dit volgens de Eneco site 0,51.
Dat soort sites zijn gewoon onbetrouwbaar, net als al die apps voor brandstof dat ook zijn. Ze lopen achter, geven de verkeerde prijs, kortom, je hebt er niets aan. Leuk om eens te kijken of er misschien een MSP is met een lagere prijs om die dan te controleren of dat echt zo is.

Zo zag ik voor TotalEnergies in Toul dat Electromaps een lagere prijs had dan Shell en laat ik die laadpas nu ook in mijn bezit hebben. Dus gekeken op de site van Electromaps maar die laat helemaal geen laders van TotalEnergies zien. Nee, leuk dat soort sites, maar ga er niet vanuit dat de prijzen juist zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
yannienl schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:00:
[...]

@thys .......
Wie zegt dat het niet gelezen wordt? Niet iedereen is geïnteresseerd in een bundel of abo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PeterZ(on) schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:12:
[...]

Wie zegt dat het niet gelezen wordt? Niet iedereen is geïnteresseerd in een bundel of abo.
Ik inderdaad niet nee :)

Omdat elke situatie een andere pas kan vereisen. Soms Vattenfall. Soms freshmile. Dan ga ik me niet binden aan een abonnementsvorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 23:47
Eiríkr schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:16:

Poeh.
Bij BP Kadoelen (A10 Noord, Landsmeer) heb ik dit ook al eens gehad. Gelukkig heb ik een Engie-laaddruppel, die deed het wel. Toen ik bij de LM meldde dat mijn MTC-pas het niet deed, dart weten ze aan een storing tussen BP en MTC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-09 18:33
Ben viaFrankrijk naar Zwitserland gereden. Ging bijFastned en Tesla goed, masr de Ionity laadpalen bij de aire du Haut-Koeningsburg waren een ramp. Ze wilden feitelijk alleen laden met de Ionity-app en gekoppelde creditcard. Had de helpdesk nodig want lasdstekker liet niet los na autorisatie, oh nee toch geen autorisatie, en die noemde een hele lijst van eautoriseerde pasjes, maar Shell, Elli , maingau werkten geen van alle.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Vandaag een laadpaal gevonden in Hoornaar die in geen een app stond. Vond het al een beetje vreemd, maar toch maar proberen. Geen enkele pas werkte. Toen het bordje op de paal maar even goed gelezen:
Stap 1: sluit kabel aan op paal en auto
Stap 2: druk op de ronde knop onder dit bordje
Blijkbaar was het gratis! 2 aansluitpunten van 11kWh en het werkte tot ongeveer 22:30, toen ging de stroom volgens mij van de paal af want de lampjes brandde ook niet meer.

Uiteindelijk toch nog 24kWh kunnen laden tijdens mijn bezoek aan de Italiaan daar (aanrader!), voor de prijs van €0,-

Gratis laden, het kan nog gewoon in Nederland :D

[ Voor 28% gewijzigd door kaanmijo op 15-07-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
yannienl schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:00:
[...]

@thys .......
Oh dit is wel top hoor. Ik had het zeker wel gelezen en ook een tijdje zitten zoeken echter kwam ik niet verder dan een website met kadobonnen.

Blijkbaar gaat het om deze italiaanse site https://www.bec.energy/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
@yannienl weet jij wat er met je resterende tegoed gebeurt als de maand voorbij is? Blijft dit staan of ben je dat dan kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
thys schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Oh dit is wel top hoor. Ik had het zeker wel gelezen en ook een tijdje zitten zoeken echter kwam ik niet verder dan een website met kadobonnen.

Blijkbaar gaat het om deze italiaanse site https://www.bec.energy/en/
Ja dat klopt, het beste is om de app even te downloaden omdat je daar eigenlijk alles doet.
De bundels zijn maandelijks aan te vragen en een verlenging is direct opzegbaar.

Wat mij betreft zijn er 2 nadelen
1 je moet een creditcard hebben
2 de bundel is een maand geldig, maak je het niet op dan vervallen de overgebleven kwh

Ik woon zelf ook in een greenflux/totalenergies gebied en voor zover ik weet is dit voor nu de goedkoopste oplossing.

Freshmile is voor mij te duur.
€ 0.23 / started kWh + € 0.04 / min

Meestal laad ik zo'n 30kwh (laadsnelheid 11kw) en daar doe ik ongeveer 3 uur over en dat kost me dan 0,47 cent per kwh.

30 kwh x 0,23 cent = 6,90
180 minuten x 0,04 cent = 7,20
6,90 euro + 7,20 euro = 14,10
14,10 euro / 30 kwh = 0,47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
thys schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:26:
@yannienl weet jij wat er met je resterende tegoed gebeurt als de maand voorbij is? Blijft dit staan of ben je dat dan kwijt?
Die ben je kwijt..
Ik neem zelf de becharge100 en de becharge50.
Bij becharge kun je namelijk wel door de maand heen veranderen van bundel.
Meestal heb ik aan 150kwh per maand genoeg en dan verlies ik 1-3kwh uit de bundel.

Bij becharge100 voor 38 euro kost het dus 0,38 cent per kwh en bij becharge50 voor 20 euro 0,40 cent per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

yannienl schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:28:
[...]

Wat mij betreft zijn er 2 nadelen
1 je moet een creditcard hebben
2 de bundel is een maand geldig, maak je het niet op dan vervallen de overgebleven kwh

Ik woon zelf ook in een greenflux/totalenergies gebied en voor zover ik weet is dit voor nu de goedkoopste oplossing.
En ze rekenen een kleef tarief na een uur, als derde nadeel.
Dat ik Be-Charge gebruikte, deed ik dat altijd op mijn werk en dan in de lunchpauze de auto weghalen.
(gelukkig gaat de laatste 10% laden erg traag ;) )

Ik kwam met BeCharge niet lekker uit met de bundels, gebruik nu de ESB pas, maar die is niet meer aan te vragen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
hjs schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Dat ik Be-Charge gebruikte, deed ik dat altijd op mijn werk en dan in de lunchpauze de auto weghalen.

Ik kwam met BeCharge niet lekker uit met de bundels, gebruik nu de ESB pas, maar die is niet meer aan te vragen helaas.
Jep het kleeftarief was ik vergeten.
Komt denk ik omdat mijn 2 passen (elli en becharge) dit hebben..
Maar ik sta voor 90% aan de snellader dan heb ik er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:02
Heeft er iemand hier ervaring met laden tijdens parkeren bij een veerhaven? Ik krijg eind Augustus mijn eerste EV en ga in September een weekje naar een Duits waddeneiland (de auto blijft aan wal). Nou is er vermoedelijk wel een laadpaal aanwezig op de parkeerplaats waar de veerhaven is maar 1) weet je niet zeker of die vrij is en 2) mag je die aan de lader hangen terwijl je hem er pas een week later weer af kan halen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ronald Koeman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:44:
terwijl je hem er pas een week later weer af kan halen?
Dat is hoe dan ook een beetje (heel erg) not-done.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 16-07-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
hjs schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Ik ben nu op vakantie in Italië en heb tot nu toe met de Tesla app en BeCharge geladen langs de snelweg.Ik had een bundel van 250 kWh bij Becharge genomen, maar nu blijkt dat ook de AC palen hier van EnelX ook met de Becharge pas te gebruiken zijn. Nu denk ik dat mijn bundel van 250 kWh te weinig is. Kun je direct een nieuwe bundel activeren als de eerste op is? Of moet je wachten tot het eind van de maand?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-09 16:59
Ronald Koeman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:44:
Heeft er iemand hier ervaring met laden tijdens parkeren bij een veerhaven? Ik krijg eind Augustus mijn eerste EV en ga in September een weekje naar een Duits waddeneiland (de auto blijft aan wal). Nou is er vermoedelijk wel een laadpaal aanwezig op de parkeerplaats waar de veerhaven is maar 1) weet je niet zeker of die vrij is en 2) mag je die aan de lader hangen terwijl je hem er pas een week later weer af kan halen?
"een" veerhaven is best wel ruim... is het toevallig Eemshaven? (Naar Borkum?)

Eemshaven parkeren is best wel ruim en ik dacht er verschillende laders gezien te hebben. (maps laat maar één zien)

Wellicht een snellader (zou daar ook staan tussen die windmolens?) even pakken voordat je aan boord gaat?

(week laten kleven is idd niet de manier..)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
pmiddeld schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Ik ben nu op vakantie in Italië en heb tot nu toe met de Tesla app en BeCharge geladen langs de snelweg.Ik had een bundel van 250 kWh bij Becharge genomen, maar nu blijkt dat ook de AC palen hier van EnelX ook met de Becharge pas te gebruiken zijn. Nu denk ik dat mijn bundel van 250 kWh te weinig is. Kun je direct een nieuwe bundel activeren als de eerste op is? Of moet je wachten tot het eind van de maand?
Je kan direct een andere bundel aanvragen, die gaat in zodra de andere bundel op is.
Je kan alleen niet dezelfde bundel direct nog een keer aanvragen.
Heb je bijvoorbeeld 250 dan kan je alleen naar 500, 100 en 50.

Update
Als je bij de subscriptions kijkt zie je daar ook staan "want to change subscription?"
Daar staat het uitgelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door yannienl op 16-07-2023 11:18 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2